s3n schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:36:
Samenvatting:
Het is mij gelukt, ik heb een blessure opgelopen. Een lopersknie
Iemand tips voor oefeningen om je knie te versterken?
Langere versie:
2,5 jaar geleden begonnen met CrossFit en later ook obstakel races. Om qua lopen wat duurvermogen op te bouwen loop ik gemiddeld 1x per week hard. In 2019 uiteindelijk tot 530 kilometer gekomen. Een snelle loper ben ik niet, mijn 10k tijd zit net onder de 50 minuten. Maar dat is goed genoeg.
De laatste tijd ben ik aan het uitbouwen naar 1x per week een 15k wat qua uithoudingsvermogen geen probleem is. 2 weken geleden na 8-9k kreeg ik een zeurende steek maar kon wel gewoon uitlopen. Afgelopen weekend na 7-8k hetzelfde, al werd de pijn nu erger. De dag erna als een bejaarde de trap af gegaan maar de CrossFit training ging wel weer lekker. Heb mijn knie daar niet belast.
Ik wil mijn knieën nu sterker maken. Lunges met en zonder extra gewicht doe ik al regelmatig. Iemand nog suggesties voor andere oefeningen?
Lunges, Squats, Planking, maar ook mogelijk rekken en strekken en de foamroller idd (hoewel die me meer voor mijn kuiten aangeraden werd).
Zelf helaas ook veel last gehad van een knie, bovenstaande is wat de fysio bij mij allemaal heeft voorgesteld... Ten eerste betekent het feit dat de pijn in je knie ziet niet per definitie dat de oorzaak ook daar zit.
Bij mij was mijn andere knie juist zwakker, en ook mijn core stability liet (laat) te wensen over... met als gevolg correcties door je hele lichaam en uiteindelijk de pijn in die ene knie. Simpele uitleg van wat ik ervan begreep
Ook ben ik nogal een stijve hark, gevolg irritaties door pezen en banden die te strak over een knie gingen, en yup... pijn in de knie.
Positieve is dat je er prima doorheen kunt komen

(Ik kon vroeger niet verder dan 7km lopen, maar 2 jaar geleden zowaar een marathon gedaan).
Nadeel is dat je dan weer doorgaat naar je volgende zwakste punt hehe, en je eigenlijk moet blijven 'onderhouden' wat deze oefeningen betreft. Do as I say, not as I do trouwens... want ik ben er echt enorm slecht in.
Oh, en niks mis met een PR lopen in je training wat mij betreft hoor

Het moet wel meer uitzondering dan regel zijn, maar helemaal als je zoals ik niet heel vaak een wedstrijdje loopt kun je best zoveel progressie hebben dat je zonder max te gaan (maar wel voluit) zowaar een PR kan lopen. Kan me prima voorstellen dat je dat soms wel eens wil doen of proberen (idd, wel max een 10k oid) In een wedstrijdje kun je wel altijd meer geven though...