Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.696 views

Onderwerpen

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:28

sebasd

loopt op espresso

Was even doorbikkelen vandaag.. Na twee dagen klussen en slepen met dozen had het lijf eigenlijk niet echt veel zin meer om te gaan lopen, maar blij dat ik uiteindelijk toch ben gegaan. De eerder geplande intervallen maar laten schieten en in plaats daarvan een rustig duurloopje van een km of 8,5.

Toch wel weer lekker om naar buiten geweest te zijn en goede oefening in het kweken van een beetje ‘grit’.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57
Galois schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:29:
Tnx @lateef, jij hebt er ook last van (gehad)? Hoeveel fysio behandelingen had je nodig?

Het probleem bij mij is ook dat ik 3 dagen na een lange duurloop (20+ km) erg last van heb van stijve kuiten en daarna is het weer over. Waardoor ik er maar weer tegenaan kijk en geen afspraak met de fysio maak (en zo dus nog 8 2019 behandelingen heb ‘vergooid’ ;) ).

Het is nu nl ook veel minder pijnlijk dan gisteren en zelfs vanochtend. Maar goed, ik ga morgen in ieder geval even bellen met de fysio. Vind het erg vervelend dat ik alleen maar tot 10 km afstanden kan lopen zonder pijnlijke kuiten te krijgen.

Kreeg trouwens van een hardloopmaatje compressiesokken aangeraden (deze), uit zijn eigen ervaring hielpen die juist heel erg bij stijve kuiten na lange duurlopen. Hij draagt ze dan ook alleen (bij 15+ km loopjes).

Iemand daar ervaringen mee of een duidelijke mening? 40€ voor een paar sokken vind ik ‘zomaar proberen’ ook wel wat enthousiast :)
Stijve kuiten heb ik ook wel eens (in de aanloop naar mijn eerste marathon vorig jaar zelfs een keer heel erg). De run waardoor ik het had, was er eentje mét compressietubes, dus of het echt helpt? Ik weet het niet. (Heb zowel sokken als tubes, maar draag ze steeds minder, eigenlijk vooral om mijn benen te beschermen tegen brandnetels :) ).

Bij mij helpt een schoen met iets meer demping en (toevallig?) ook iets meer drop wel redelijk preventief. Zal wel zijn omdat mijn loopstijl het laat afweten? Ik denk dat het goed zou zijn om de oorzaak te vinden (al weet ik het bij mij ook niet echt, als ik eerlijk moet zijn).

Als het fout gaat, doet een stevige massage wonderen (heb daar gelukkig zelf ervaring mee, en kuiten kan ik zelf doen). Fysio is ongetwijfeld de beste oplossing.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Tnx @lateef, jij hebt er ook last van (gehad)? Hoeveel fysio behandelingen had je nodig?
Gehad inderdaad, en hoeveel behandelingen dat waren, weet ik niet meer. Waarschijnlijk sowieso meer dan strikt noodzakelijk. Maar ik ga vrijwel altijd wel minimaal één keer per maand naar de fysio.
Het is nu nl ook veel minder pijnlijk dan gisteren en zelfs vanochtend. Maar goed, ik ga morgen in ieder geval even bellen met de fysio. Vind het erg vervelend dat ik alleen maar tot 10 km afstanden kan lopen zonder pijnlijke kuiten te krijgen.
Nu ben ik niet zo'n kilometervreters als jij, volgens mij, maar als ik alleen maar tot 10km zou kunnen lopen, had ik allang aan de bel van mijn fysio getrokken. Is naar mijn idee ook helemaal niet nodig. Als je tot die afstand probleemloos kunt lopen en voorheen makkelijk meer, dan is naar mijn idee met een paar behandelingen en geen training hoeven skippen het probleem zo verholpen. Dus inderdaad, je fysio bellen en snel een afspraak maken (y)
Iemand daar ervaringen mee of een duidelijke mening? 40€ voor een paar sokken vind ik ‘zomaar proberen’ ook wel wat enthousiast :)
Geen ervaring, wel mening. De (wetenschappelijke) consensus is toch wel dat het tijdens het lopen niet meer dan placebo-effect is. In het herstel kan het wel voordelen hebben, schijnbaar met name wanneer je veel en frequent loopt. Mijn mening, wanneer je denkt dat het voor je werkt, zeker doen. Wanneer je merkt dat je kuiten niet snel genoeg (naar je wens) herstellen, zou je kunnen overwegen om ze na het hardlopen te dragen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tazzios schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:04:
[...]

we hebben het dus over dit schema: http://members.ziggo.nl/renebroens/training/trainingsschema_marathon_streeftijd_3uur.pdf

Indien je heel weet te blijven zul je best wel sneller van worden.
Een schema vinden waarmee je sneller kan worden is niet zo moeilijk. Een schema vinden wat bij JOU past echter wel. Compleet andere trainingen gaan doen in combinatie met veeeeel meer kilometers kom ik tot bovenstaand antwoord.

Verder ontbreekt een uitleg/berekening wat betreft intensiteit.

[...]

De meeste schema`s waar je 30K inziet staan hebben altijd 1 of meerdere rustdagen er voor en erna bij deze loop je 6 dagen achter elkaar. Gezien voor Sport_Life 70K een piek week is lijkt mij het schema veel te zwaar.

30K lopen op een langzaam tempo komt er op neer dat je al richting de >80% van je marathontijd gaat. met 100K in die betreffende week, maar 1 rustdag en daarop volgende week 74K.

Om het laatste stuk van de marathon te simuleren kun je ook andere dingen doen zoals zonder ontbijt, gelletjes en drinken gaan rennen, minder belastend voor de spieren.
Dank voor je feedback! Compleet andere trainingen is niet helemaal correct, ik liep al redelijk veel 1000tjes. Laatste tijd wat minder. Intensiteit is wel iets hoger evenals het aantal kms. (jul 175, aug 100, sept 37, okt 63, nov 90, dec 146).
Afgelopen week 75km gelopen, komende weken gebruik ik dat schema als basis.

Ben me er wel van bewust dat ik in grijs gebied zit, tegen rood aan.

Mijn grootste motivatie is er plezier uithalen, zodra dat minder wordt door pijntjes of overtraindheid ga ik matigen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:25

Galois

1811 - 1832

Sport_Life schreef op maandag 6 januari 2020 @ 00:56:
[...]

Mijn grootste motivatie is er plezier uithalen, zodra dat minder wordt door pijntjes of overtraindheid ga ik matigen.
Dan ben je te laat :)
Daar moet je juist voor zijn! :D

Maar inderdaad, als het goed voelt en je hebt voldoende ervaring om 'beginnende' pijntjes te herkennen, dan moet het goed komen hoor. Luister goed naar je lichaam (en een 20-jarige herstelt sneller dan een 40-jarige).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen weekend de heuveltrainingen maar even naar het extreme getrokken en een klein uurtje naar het zuiden afgereisd. Op het programma stond een duurloop op 5.05/km, maar het leek me wel een goed idee om hier een paar heuvels in te stoppen, dus regio Valkenburg it is!

De eerste klim Keutenberg. Met een stijging van 22% op het eerste stuk kun je het eigenlijk geen hardlopen meer noemen, eerder bikkelen! Daarna zwakt de berg iets af naar 11%. Bovenop aangekomen trekt het nog voor een km op 1 vals plat omhoog. Met ook nog de wind vol op het giecheltje ((C) Carlo & Irene) dus flink afzien geblazen.

Bij Gulpen aangekomen de Kwibusweg af, op het eerste gezicht lijkt deze heuvel niet zo heel spannend, maar heb 'm gisteren op gelopen en is ook een echte kuitenbijter te noemen. Na een paar km de Dodeman omhoog. Deze is iets minder steil dan de Keutenberg, "slechts" 18%, maar hij trekt zich veel langer door wat hem ook aanzienlijk zwaarder maakt.
Eenmaal boven aangekomen is het wel vol heuvel af (& wind mee) dus zonder al te veel moeite stuif je nu richting de top van de Keutenberg. Beste tip, doe rustig aan op weg naar beneden, volle sprint en 22% stijgingsgraad gaan je benen niet lang volhouden ;)
nee, ik ben niet (weer) gevallen, maar in het verleden eens in volle sprint de heuvel af gegaan, niet prettig voor je knieen

Bovenbenen hebben er vandaag overigens niet heel veel zin in, maar dat is vrij logisch ;)

Strava or...
[Zaterdag (langzame duur)
Zondag (iets sneller duur)

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 06-01-2020 11:22 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Gisteren gelijk mijn goede voornemens om ook weer eens wat langere loopjes te doen in de praktijk gebracht door mee te doen met de halve van Westvoorne. Idee was om het aan te pakken als een tempo duurloop en een tempo te lopen van zo rond de 4:30/km. Dat ging eigenlijk super lekker en makkelijk. bij de diverse drankposten even gestopt om op mijn gemak iets te drinken en te eten. Ook de ruim 7 kilometer strand gingen super relaxed in dit tempo. Bij 18 kilometer stond er ook een drankpost waar ik weer op mijn gemak iets genomen heb. Daarna ging het drastisch mis. Gelijk na de post was een zware duinopgang waar mijn hartslag omhoogschoot en de laatste 3 km ook niet meer wilde zakken :P.

Niet heel gek dat de laatste kilometers zwaar waren, want ik loop eigenlijk nooit meer dan een kilometer of 12, maar dit was wel een heel erg grote omslag.

https://www.strava.com/activities/2983917644/analysis/0/0

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 11:28
Hier spreekt een fysiotherapeut en inmiddels osteopaat in opleiding. Ook fervent sporter en voor 2020 de halve marathon van Eindhoven uitlopen binnen 1 uur en 50 minuten als doel.

@Galois
Ik adviseer mensen niet om gebruik te maken van compressie kousen, tenzij ze er al positieve ervaringen mee hebben. Onder andere door recent onderzoek bij achillespees ontstekingsbeelden lijkt een compressiekous een risico factor; "Incidence of Achilles tendinopathy and associated risk factors in recreational runners: A large prospective cohort study - 2019
🏃‍♀️🏃‍♂️Registered for a marathon
📈 Use of a training schedule
🔒 Use of sportcompression socks
🛎 AT in the previous 12 months"

De evidentie dat een compressiekous daadwerkelijk ondersteund zijn is nog wat mager. En je leest hier al wat ervaringen van mensen die er ook mee lopen of hebben gelopen.

Verder mag ik veel mensen begeleiden in alle takken van sport, met verschillende doelstellingen. Belangrijk is het vinden van de juiste balans tussen belasting/belastbaarheid. Kuiten zijn een veel terugkomend probleem bij hardlopers en vaak heeft dit te maken met de "veneuze" afvoer. Iets wat te ondersteunen is door een fysiotherapeut (gelieve een die naar het gehele bewegingsapparaat kijkt) maar rustig en voldoende uitlopen (of fietsen) na inspanning helpt ook al een heel eind. Zoals @lateef kan dry needling perfect ondersteunen bij training maar is het vooral te kijken naar de oorzaak van de bijvoorbeeld "stijve kuiten".

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:41
Gisteren mijn eerste 5km wedstrijd van het jaar gelopen bij de Klaverbladloop in Apeldoorn.
Ik ging erin met het idee om een lage 21 te lopen, maar uiteindelijk werd het 20.33. Dat betekende een nieuw PR!

Het viel me de eerste ca. 2km al op dat ik redelijk makkelijk mee kon komen met anderen die normaal toch een stukje harder lopen dan ik. Uiteindelijk heb ik wel iets moeten lossen, maar ik heb ze in het zicht weten te houden. Erg tevreden dus! De stap naar een sub 20 op de 5km is weer een stuk kleiner geworden, aangezien mijn vorige PR op 21.55 zat :)

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2983967031/overview

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 06-01-2020 13:27 ]

• influenza
InZane schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:16:
Gisteren mijn eerste 5km wedstrijd van het jaar gelopen bij de Klaverbladloop in Apeldoorn.
Ik ging erin met het idee om een lage 21 te lopen, maar uiteindelijk werd het 20.33. Dat betekende een nieuw PR!

Het viel me de eerste ca. 2km al op dat ik redelijk makkelijk mee kon komen met anderen die normaal toch een stukje harder lopen dan ik. Uiteindelijk heb ik wel iets moeten lossen, maar ik heb ze in het zicht weten te houden. Erg tevreden dus! De stap naar een sub 20 op de 5km is weer een stuk kleiner geworden, aangezien mijn vorige PR op 21.55 zat :)

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2983967031/overview
|Gewoon je hond er even voorhangen joh, loop je zo die sub 20 ;)

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58
Roozzz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Gokje, maar iets zegt me dat dit te maken heeft met de auto-pauze. Dan heeft ie gewoon herhaaldelijk gepauzeerd omdat je heel langzaam bewoog (of hij dacht dat in ieder geval). Dan krijg je typisch het probleem dat de afstand klopt, maar de tijd die je erover gedaan hebt te kort is. Hier zijn eindeloze verhalen over op strava. Simpele fix is om auto-pauze uit te zetten en te kijken of het wel naar behoren werkt. Ook helpt een goede gps-fix voordat je gaat lopen. Definitieve oplossing is om niet de app te gebruiken om te recorden :+

[...]

Pauzes tellen uiteraard door in een pr poging. Ik zie mezelf al 200-tjes ergens onder de 3 min/km doen, op pauze drukken, uithijgen en eindeloos herhalen tot het pr onder de 15min staat :+
gisteren gelopen met auto pause uit (is denk ik ooit vanzelf aangegaan middels een update van de app) maar helaas had dit niet het beoogde effect.

Aan het einde van het lopen even een screenshot gemaakt van het scherm en daarna de activity gesloten.
tijdens de activity: 1 uur en 7 minuten.
[Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ENh9xCdXsAAOTHp?format=jpg&name=4096x4096

na het opslaan nog maar 57 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ENh9xZRW4AAWo5A?format=jpg&name=large

heb nogmaals een ticket aangemaakt bij Strava maar heb daar weinig hoop op. vorige keren kwamen ze ook met nutteloze adviezen.

Iemand nog een ander idee? (telefoon Oneplus 6, Android 10). misschien toch maar naar een andere app verplaatsen :(

• influenza
Crysania schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:45:
[...]

gisteren gelopen met auto pause uit (is denk ik ooit vanzelf aangegaan middels een update van de app) maar helaas had dit niet het beoogde effect.

Aan het einde van het lopen even een screenshot gemaakt van het scherm en daarna de activity gesloten.
tijdens de activity: 1 uur en 7 minuten.
[[Afbeelding]

na het opslaan nog maar 57 minuten.
[Afbeelding]

heb nogmaals een ticket aangemaakt bij Strava maar heb daar weinig hoop op. vorige keren kwamen ze ook met nutteloze adviezen.

Iemand nog een ander idee? (telefoon Oneplus 6, Android 10). misschien toch maar naar een andere app verplaatsen :(
Even voor alle duidelijkheid: je loopt dus met je telefoon, met daarop de Strava app? Die 1:07 is de verstreken tijd vanaf dat je hem hebt aangezet, maar hoe lang heb je daadwerkelijk hardgelopen? heb je zelf handmatig gepauzeerd bij stoplichten e.d.? Ik heb een zelfde ervaring als ik een enkele keer ook de app open op mijn telefoon en tevens met mijn horloge om loop. De gegevens die Strava dan opslaat zijn altijd korter dan de daadwerkelijk verstreken tijd. Kennelijk vindt er een filtering plaats obv verstreken tijd en tijd in beweging.

Binnen het Garmin platform bestaat dit ook overigens, maar daar wordt de verstreken tijd en tijd in beweging apart weergegeven en wordt het gemiddelde tempo altijd berekend op tijd in beweging (lijkt Strava hier ook toe te passen, dus elke pauze wordt van je totale tijd afgetrokken).

• Crysania
influenza schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Even voor alle duidelijkheid: je loopt dus met je telefoon, met daarop de Strava app? Die 1:07 is de verstreken tijd vanaf dat je hem hebt aangezet, maar hoe lang heb je daadwerkelijk hardgelopen? heb je zelf handmatig gepauzeerd bij stoplichten e.d.? Ik heb een zelfde ervaring als ik een enkele keer ook de app open op mijn telefoon en tevens met mijn horloge om loop. De gegevens die Strava dan opslaat zijn altijd korter dan de daadwerkelijk verstreken tijd. Kennelijk vindt er een filtering plaats obv verstreken tijd en tijd in beweging.

Binnen het Garmin platform bestaat dit ook overigens, maar daar wordt de verstreken tijd en tijd in beweging apart weergegeven en wordt het gemiddelde tempo altijd berekend op tijd in beweging (lijkt Strava hier ook toe te passen, dus elke pauze wordt van je totale tijd afgetrokken).
die 1:07 is inderdaad de tijd verstreken tussen starten en einde. ik heb een route gelopen zonder pauzes of stoplichten. nergens handmatig gepauzeerd en auto pause stond dus uit.

ik loop al tijden met Strava en nooit dit probleem gehad. de laatste maand is dit in eens. Denk sinds een update van de app

• influenza
Crysania schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:54:
[...]

die 1:07 is inderdaad de tijd verstreken tussen starten en einde. ik heb een route gelopen zonder pauzes of stoplichten. nergens handmatig gepauzeerd en auto pause stond dus uit.

ik loop al tijden met Strava en nooit dit probleem gehad. de laatste maand is dit in eens. Denk sinds een update van de app
ook geen stukjes gewandeld? Je ziet geen gekke afwijkingen op je route? Stukken zonder GPS ontvangst?

Bensimpel

Positieve meneer

Crysania schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat dit aan de GPS ligt, laatste maand is deze sowieso erg matig. Als je kijkt op je horloge zie dat je soms weer even moet vinden waar je bent?

Dat kan strava zien als niet bewogen en dus niet meetelt als moving time.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17

Tazzios

..

Crysania schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:45:
[...]
zet de loop eens op 'wedstrijd' i.p.v. training krijg je dan wel 1:07? (mogelijk moet je even wachten voor dat het is aangepast.)

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
UninPro schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:59:
Hier spreekt een fysiotherapeut en inmiddels osteopaat in opleiding. Ook fervent sporter en voor 2020 de halve marathon van Eindhoven uitlopen binnen 1 uur en 50 minuten als doel.

@Galois
Ik adviseer mensen niet om gebruik te maken van compressie kousen, tenzij ze er al positieve ervaringen mee hebben. Onder andere door recent onderzoek bij achillespees ontstekingsbeelden lijkt een compressiekous een risico factor; "Incidence of Achilles tendinopathy and associated risk factors in recreational runners: A large prospective cohort study - 2019
🏃‍♀️🏃‍♂️Registered for a marathon
📈 Use of a training schedule
🔒 Use of sportcompression socks
🛎 AT in the previous 12 months"

De evidentie dat een compressiekous daadwerkelijk ondersteund zijn is nog wat mager. En je leest hier al wat ervaringen van mensen die er ook mee lopen of hebben gelopen.

Verder mag ik veel mensen begeleiden in alle takken van sport, met verschillende doelstellingen. Belangrijk is het vinden van de juiste balans tussen belasting/belastbaarheid. Kuiten zijn een veel terugkomend probleem bij hardlopers en vaak heeft dit te maken met de "veneuze" afvoer. Iets wat te ondersteunen is door een fysiotherapeut (gelieve een die naar het gehele bewegingsapparaat kijkt) maar rustig en voldoende uitlopen (of fietsen) na inspanning helpt ook al een heel eind. Zoals @lateef kan dry needling perfect ondersteunen bij training maar is het vooral te kijken naar de oorzaak van de bijvoorbeeld "stijve kuiten".
Ik geloof best dat je geen compressiekousen niet moet gebruiken als je ze niet nodig hebt maar het artikel wat je aanhaalt vind ik wel heel summier en geeft totaal geen (aangetoonde) reden waarom dit zou moeten zijn. Hetzelfde met 'use of a trainingschedule'. Moet je mensen dan maar gaan aanraden om geen schema te gebruiken zodat ze minder kans hebben op AT? Of zijn het juist de fanatieke hardlopers die gebruik maken van compressiekousen en een trainingsschema en daardoor meer kans hebben op AT? Of dragen juist de mensen die vaak geblesseerd zijn compressiekousen en hebben daardoor meer kans op AT? Deze mogelijke confounders hebben ze totaal niet meegenomen en dit komt op mij ook meer over als een artikel van 'we gooien wat statistiek over deze data en we sturen het op'.

• Crysania
influenza schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:55:
[...]

ook geen stukjes gewandeld? Je ziet geen gekke afwijkingen op je route? Stukken zonder GPS ontvangst?
nee aan 1 stuk gelopen. eerste 6 km samen met een vriend van me gelopen met een pace van 6min/km en overige 5 km alleen op tempo van 5 min/km

als ik nu in de app kijk zijn de splits van de eerste 5 km op 5 min/km gezet terwijl dat echt niet zo was. vriend van mij liep ook met een app (hij gebruikt runkeeper) en onze beide apps riepen tijdens het lopen om dat het tempo +/- 6min/km was

route ziet er ook gewoon goed uit.
Tazzios schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:00:
[...]

zet de loop eens op 'wedstrijd' i.p.v. training krijg je dan wel 1:07? (mogelijk moet je even wachten voor dat het is aangepast.)
uuh dit even gedaan en dan wordt mijn run in eens 1:46:48. dus bijna 40 minuten te lang?? WTF dat is nog slechter :D (hij stond op "None" btw. long run of workout hebben geen effect)

ga volgende keer (donderdag) wel lopen met dit op "race/wedstrijd" kijken wat er dan gebeurd

[ Voor 29% gewijzigd door Crysania op 06-01-2020 14:11 ]

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-12 16:34
Crysania schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:02:
[...]

nee aan 1 stuk gelopen. eerste 6 km samen met een vriend van me gelopen met een pace van 6min/km en overige 5 km alleen op tempo van 5 min/km

als ik nu in de app kijk zijn de splits van de eerste 5 km op 5 min/km gezet terwijl dat echt niet zo was. vriend van mij liep ook met een app (hij gebruikt runkeeper) en onze beide apps riepen tijdens het lopen om dat het tempo +/- 6min/km was

route ziet er ook gewoon goed uit.

[...]

uuh dit even gedaan en dan wordt mijn run in eens 1:46:48. dus bijna 40 minuten te lang?? WTF dat is nog slechter :D (hij stond op "None" btw. long run of workout hebben geen effect)

ga volgende keer (donderdag) wel lopen met dit op "race/wedstrijd" kijken wat er dan gebeurd
Strava rekent bij mij met m'n Apple Watch ook de tijd mee dat ie op pauze staat, ook na afloop van een loopje. Dus als ik bij de finish mijn horloge op pauze zet en niet direct de activiteit helemaal stop, blijft Strava gewoon doortellen tot het moment dat ik de activiteit stop en opsla. Heel irritant.

Je kilometertijden op je screenshot zien er trouwens ook wel gek uit. Met een split avg pace van 4:59 zou je dichter bij de tijd op Strava uitkomen dan 1:07.

• Crysania
hatsa schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Strava rekent bij mij met m'n Apple Watch ook de tijd mee dat ie op pauze staat, ook na afloop van een loopje. Dus als ik bij de finish mijn horloge op pauze zet en niet direct de activiteit helemaal stop, blijft Strava gewoon doortellen tot het moment dat ik de activiteit stop en opsla. Heel irritant.

Je kilometertijden op je screenshot zien er trouwens ook wel gek uit. Met een split avg pace van 4:59 zou je dichter bij de tijd op Strava uitkomen dan 1:07.
Ja dat klopt omdat Strava de split tijden dus ook allemaal naar beneden heeft gezet. Waar ik 6min/km liep staat nu 5:10/5:20 en waar ik 5min/km liep 4:40/50.

Ik vertrok om 20.15 en was net voor half 10 thuis dus het was echt 1:07 echte tijd.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Mijn zwager heeft ook sinds enkele weken issues met Strava wat betreft tempo. Die 5:37 klopt, echter de tussentijden per km lijken nergens op. :?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NGV8MnfK/Strava-Issues.pngimage hosting websites

Hij loopt met Samsung telefoon + app. Ik loop zelf met Garmin FR245 en hier zelf geen problemen, lijkt dus app/telefoon gerelateerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Tim_W op 06-01-2020 14:37 ]

Strava Garmin 265

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:24
[...]

Gebruik je de strava apple watch app? hier nergens last van, maar ik exporteer de workout (gemaakt met de normale workout app of de workoutdoors app) met healthfit.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 08:46
Die Recording App van strava is gewoon slecht, hoor van meer mensen problemen. Wat @Tazzios zegt (wedstrijd) helpt om verstreken tijd zonder pauze weer te geven, en via chrome plugin Elevate kan je sowieso van alles je verstreken tijd zien , erg fijn (voorkomt ook dat iedereen denkt dat je elke dag wedstrijden loopt).

Volgens mij zijn er op dit moment geen goede gratis recording apps meer eigenlijk. Gelukkig wel veel goedkope gps horloges, lost het probleem helemaal op :)

Bensimpel

Positieve meneer

Tim_W schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:32:
Mijn zwager heeft ook sinds enkele weken issues met Strava wat betreft tempo. Die 5:37 klopt, echter de tussentijden per km lijken nergens op. :?

[Afbeelding]image hosting websites

Hij loopt met Samsung telefoon + app. Ik loop zelf met Garmin FR245 en hier zelf geen problemen, lijkt dus app/telefoon gerelateerd?
Ik hebzelf een Polar m200, en ook hier last van, lijkt mij niet alleen aan de telefoon/app te liggen.
Polar synced hem wel online. Misschien dat hier iets tussen mis gaat.

😆 - Denk ook eens om ;)

• hatsa
Tinusvolkel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:35:
[...]

Gebruik je de strava apple watch app? hier nergens last van, maar ik exporteer de workout (gemaakt met de normale workout app of de workoutdoors app) met healthfit.
Nee, ik doe het precies zoals jij ;)
Bij normale loopjes heb ik nergens last van, maar zodra ik het achteraf in Strava aanpas naar Race wordt m'n tijd en bijbehorende pace aangepast naar die van de elapsed time.

Normale run:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BpL8wyw.png

Zelfde run als race:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SJdidjv.png

• Valorian
[...]

Waarom zou je je horloge bij finish pauzeren en niet stoppen? Maar goed, dat terzijde: de eind-pauze kan je eventueel handmatig gewoon verwijderen: Je kan op strava je activiteit gewoon 'inkorten' tot de netto-tijd die je gelopen hebt. Er vanuitgaand dat je je horloge bij een race op 'aan' zet een of enkele secondes voor je de startlijn over gaat blijft je afstand dan gewoon gelijk. :)

• InZane
influenza schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:44:
[...]

|Gewoon je hond er even voorhangen joh, loop je zo die sub 20 ;)
Wil ik wel een keertje doen hoor, maar hij is nog net iets te jong
Overigens heeft ie ook nog wat opvoeding nodig als het om hardlopen gaat. Ik probeer 't soms weleens een stukje, maar dan komt ie me keihard voorbij rennen en gaat ie vervolgens heel blij voor me springen en vrolijk doen waardoor ik bijna m'n nek over hem breek :')

• hatsa
Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:04:
[...]

Waarom zou je je horloge bij finish pauzeren en niet stoppen? Maar goed, dat terzijde: de eind-pauze kan je eventueel handmatig gewoon verwijderen: Je kan op strava je activiteit gewoon 'inkorten' tot de netto-tijd die je gelopen hebt. Er vanuitgaand dat je je horloge bij een race op 'aan' zet een of enkele secondes voor je de startlijn over gaat blijft je afstand dan gewoon gelijk. :)
Omdat pauzeren op een Apple Watch met knopjes kan, en de activiteit daadwerkelijk stoppen met het touchscreen moet. Als ik over de finish kom ben ik eerst even aan het bijkomen voordat ik op dat schermpje ga lopen pielen. Knopjes indrukken gaat dan meestal nog wel. Regelmatig word ik in de tussentijd afgeleid door andere mensen bij de finish, waardoor ik nog wat langer in het finishgebied blijf hangen en vergeet dat ik de activiteit nog moet stoppen ;) Vooral voor wedstrijden is een Apple Watch gewoon niet ideaal, maar ik heb geen zin om er een Garmin bij te kopen.

Ik kan op Strava alleen op basis van afstand inkorten, niet op basis van tijd. Het maakt me ook niet denderend veel uit hoor, ik reageerde vooral op Crysania.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
ff wat anders, tijdens mijn tweede duurloopje dit jaar (knie gaat goed) bedacht ik me dat het dus alweer bijna een jaar geleden is dat ik wat aan m'n techniek wilde doen. Da's goed ver weggezakt, of mss is er wel iets van de houding verbeterd, maar ik doe er niet actief meer wat aan. @kramerty88 is niet meer regelmatig hier om ons op het goede spoor te zetten ;(

Nu doe ik wel wat anders en ik vroeg me af of iemand dat herkent. Mijn stijl is te voorover gebogen, maar bovenal te kenschetsen als 'lomp'. Dat valt vooral op als ik naast iemand loop te stampen en ik die ander nauwelijks hoor landen. Nu kan ik daar met m'n linkerklapvoet niet zo heel veel aan doen, maar ook rechts landt niet echt lichtvoetig. Wat ik dus regelmatig probeer is "licht" te lopen; zo weinig en subtiel mogelijk grondcontact te maken. Ik stel me daarbij dus voor dat ik als de spreekwoordelijke Keniaan beweeg. Voor m'n gevoel werkt dat wel een beetje.

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 11:28
@Bartske Fair enough. Ben het met je scherpe vraagstukken eens. Het had voor nu als doel om aan te geven dat je je bewust moet afvragen om met compressiekousen te starten wanneer je dit nooit hebt gedaan.
Neem niet weg dat ik in de praktijk ook mensen zie die er juist in eens veel baat bij hebben en betere loopprestaties laten zien.

Wat betreft tracken van gegevens. Misschien al bekend maar mocht je gebruik maken van een Samsung Galaxy Watch dan is de app Gear Tracker wel een must.

• Valorian
Frenz64 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:43:
ff wat anders, tijdens mijn tweede duurloopje dit jaar (knie gaat goed) bedacht ik me dat het dus alweer bijna een jaar geleden is dat ik wat aan m'n techniek wilde doen. Da's goed ver weggezakt, of mss is er wel iets van de houding verbeterd, maar ik doe er niet actief meer wat aan. @kramerty88 is niet meer regelmatig hier om ons op het goede spoor te zetten ;(

Nu doe ik wel wat anders en ik vroeg me af of iemand dat herkent. Mijn stijl is te voorover gebogen, maar bovenal te kenschetsen als 'lomp'. Dat valt vooral op als ik naast iemand loop te stampen en ik die ander nauwelijks hoor landen. Nu kan ik daar met m'n linkerklapvoet niet zo heel veel aan doen, maar ook rechts landt niet echt lichtvoetig. Wat ik dus regelmatig probeer is "licht" te lopen; zo weinig en subtiel mogelijk grondcontact te maken. Ik stel me daarbij dus voor dat ik als de spreekwoordelijke Keniaan beweeg. Voor m'n gevoel werkt dat wel een beetje.
Hey, wellicht voor jou weinig vernieuwende kennis (aangezien je al wat jaartjes meer loopt dan ik) maar wat mij helpt om lichtvoetiger te lopen is:

- lichte spanning op buikspieren houden (en proberen romp recht te houden)

- blijven letten op juiste arm-inzet/zwaai, ook bij laag tempo. Dat helpt je romp ook recht te houden / stabiliseren.

- waar mogelijk: iets mee kniehef (helpt iets minder “ingezakt” te lopen.

Kunst is niet om op bovenstaande drie zaken te letten als je gaat lopen. Kunst is om er op te letten als je al even onderweg bent en moe wordt, want juist dan ga je inzakken/lomper lopen. Eigenlijk zou je een reminder moeten zetten die elke 15 min even een seintje geeft met “let op je loophouding” ;)

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Nog even mijn eindejaarslijstje:

Aantal dagen gelopen: 365 (jaar 3 van de streak is begonnen op 1 januari, nu dus op 736 dagen achtereen)
Aantal km gelopen: 2130km (ietsje onder 2018 toen had ik 2151km maar zat ik gedeeltelijk overspannen thuis en had ik meer tijd om te lopen).
Aantal PRs: 1 (25km) - ik heb op 'plezier' gelopen ipv prestatie en dat bevalt prima.
Aantal keer iemand anders aan een PR geholpen: 1
1x 2e V geworden bij een 10km wedstrijd.

Doel komend jaar:
Plezier houden *O*
Blessurevrij blijven
Citrystrides Hengelo (OV) 100% krijgen (ik zit op 92.59% en ga over ong. een half jaar verhuizen naar de 'zuidkant' van de stad zodat ik daar heleboel compleet kan krijgen. Noorden van de stad bijna compleet.)
Elke dag minstens 1 mijl blijven hardlopen

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Valorian
Poekie schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:09:
Nog even mijn eindejaarslijstje:

Aantal dagen gelopen: 365 (jaar 3 van de streak is begonnen op 1 januari, nu dus op 736 dagen achtereen)
Aantal km gelopen: 2130km (ietsje onder 2018 toen had ik 2151km maar zat ik gedeeltelijk overspannen thuis en had ik meer tijd om te lopen).
Aantal PRs: 1 (25km) - ik heb op 'plezier' gelopen ipv prestatie en dat bevalt prima.
Aantal keer iemand anders aan een PR geholpen: 1
1x 2e V geworden bij een 10km wedstrijd.

Doel komend jaar:
Plezier houden *O*
Blessurevrij blijven
Citrystrides Hengelo (OV) 100% krijgen (ik zit op 92.59% en ga over ong. een half jaar verhuizen naar de 'zuidkant' van de stad zodat ik daar heleboel compleet kan krijgen. Noorden van de stad bijna compleet.)
Elke dag minstens 1 mijl blijven hardlopen
Wow respect. 1 mijl is niet veel maar het ook élke dag doen, ook tijdens volgeplande weken, dagen waarop je misschien eens een griepje hebt, vakanties, etc lijkt mij best een uitdaging :) .. Dan is 3 jaar op een rij wel erg netjes!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

UninPro schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:51:
@Bartske Fair enough. Ben het met je scherpe vraagstukken eens. Het had voor nu als doel om aan te geven dat je je bewust moet afvragen om met compressiekousen te starten wanneer je dit nooit hebt gedaan.
Met alleen het lezen van de conclusies klinkt het artikel wel heel erg als het onterecht leggen van een causaal verband waar dat er niet hoeft te zijn.

Voor de rest is het weer tijd voor weer de periodieke postwisseling waarbij @lateef zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor compressiekousen voor je kuiten en waarbij ik zeg dat ik erbij zweer en nooit meer zonder loop sinds ik ze heb en nooit meer last heb gehad van zweepslagen / kuitblessures sinds ik ze draag. En dat ik totaal geen aanspraak doe op prestatieverbetering door die dingen, enkel op blessurepreventie. :) Mijn kuiten zijn inmiddels mijn sterkste spiergroep, ook op lange (50km) afstanden met veel hoogtemeters en zero-drop schoenen heb ik van van alles last, maar nooit meer van m'n kuiten.

Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot compressieshorts. Die heb en draag ik ook (zeker in de winter onder m'n tights), maar waar ik nog altijd niet over uit ben of ze wat doen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• influenza
InZane schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Wil ik wel een keertje doen hoor, maar hij is nog net iets te jong
Overigens heeft ie ook nog wat opvoeding nodig als het om hardlopen gaat. Ik probeer 't soms weleens een stukje, maar dan komt ie me keihard voorbij rennen en gaat ie vervolgens heel blij voor me springen en vrolijk doen waardoor ik bijna m'n nek over hem breek :')
Ja dat heeft wel wat aandacht nodig. Maar als ze het doorhebben vinden ze Het meestal prachtig. Ik loop regelmatig aangelijnd met mijn honden. Gaat tenminste lekker hard 😜

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:40:
[...]

Wow respect. 1 mijl is niet veel maar het ook élke dag doen, ook tijdens volgeplande weken, dagen waarop je misschien eens een griepje hebt, vakanties, etc lijkt mij best een uitdaging :) .. Dan is 3 jaar op een rij wel erg netjes!
De vakanties vallen nog wel mee dan heb je toch je eigen planning, dienstreizen zijn vervelender 🤣
En ziek valt vooralsnog mee maar - een mijl is ook echt nog wel te doen tenzij je echt je been breekt.
Van die dagen waarop je 's avonds zeker weet dat je laat thuis bent en morgenochtend vroeg er uit moet om nog voor werk nog even een mijl er uit te persen zijn nog wel het vervelendste...
Ach het is leuk! En het helpt met de stress :)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:48

m-vw

Dus?

Tim_W schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:32:

[Afbeelding]image hosting websites

Heb geen compleet antwoord, maar het lijkt erop dat de gps-verbinding vaak weg valt waardoor het tempo steeds in elkaar zakt. Dit levert die grillige grafiek op.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 05:38
Edit: verkeerde topic

[ Voor 101% gewijzigd door Taigu op 06-01-2020 22:07 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Bensimpel

Positieve meneer

wtf, in 2019 mochten er eindelijk mannen meedoen aan de Marikenloop (Zevenheuvelenloop organisatie). Dit was de speciale Men's edition. Ik was in de veronderstelling dat ook in 2020 dit gewoon door zal gaan. Niet dus. Te weinig animo ofzo? Maarja zeg dat dan gewoon als organisatie. Nu zeggen ze totaal niks en tonen ze dit niet eens op de website..

Zonder enig bericht heeft de Organisatie dit event gewoon geschrapt en weer women only gemaakt... Wel hebben ze een trail editie..

Ik wilde weer in 2020 meedoen om mijn tijd hier te verbeteren. Niet dus.

Dan gaan we maar een andere hardloopwedstrijd op 17 mei vinden...
m-vw schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:04:
[...]

Heb geen compleet antwoord, maar het lijkt erop dat de gps-verbinding vaak weg valt waardoor het tempo steeds in elkaar zakt. Dit levert die grillige grafiek op.
Ik heb een theorie, het valt mij op dat dit dus vaak voorkomt in december en januari. Misschien dat er nu zoveel mensen op de wereld allemaal goede voornemens hebben dat GPS satelieten gewoon wat minder accuraat zijn dan we gewend zijn? Vooral bij het hardlopen is super accuraat op de meter gewoon nodig.

Geen idee hoeveel GPS verkeer een sateliet kan afhandelen, normaal voor een goede fix heb je altijd wel 3 satelieten nodig. Misschien ligt de oorzaak wel hierin ofzo.

[ Voor 37% gewijzigd door Bensimpel op 06-01-2020 22:47 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt wel de Marikentrail de dag ervoor. Daar mogen mannen wel aan meedoen.

edit:
maar die noemde je zelf al :)

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2020 22:43 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Zr40 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:43:
Je hebt wel de Marikentrail de dag ervoor. Daar mogen mannen wel aan meedoen.

edit:
maar die noemde je zelf al :)
Maar dat wil ik juist niet ;) Ik wil gewoon de 5k lopen net zoals de dames. En mijzelf laten ombouwen gaat mij te ver ;) :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bensimpel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:38:
Ik heb een theorie, het valt mij op dat dit dus vaak voorkomt in december en januari. Misschien dat er nu zoveel mensen op de wereld allemaal goede voornemens hebben dat GPS satelieten gewoon wat minder accuraat zijn dan we gewend zijn? Vooral bij het hardlopen is super accuraat op de meter gewoon nodig.

Geen idee hoeveel GPS verkeer een sateliet kan afhandelen, normaal voor een goede fix heb je altijd wel 3 satelieten nodig. Misschien ligt de oorzaak wel hierin ofzo.
GPS heeft geen verkeer. Je GPS apparaat ontvangt alleen.

Iedere satelliet zendt een tijdsignaal uit en je GPS ontvanger weet op basis van zijn eigen tijd wat de afstand is tot die satelliet. Je GPS apparaat berekent met trilateration waar die zich bevindt. De ‘tri’ zegt het al, je hebt signalen van drie satellieten nodig om een positie te kunnen bepalen. Vier als je ook hoogtebepaling nodig hebt. Maar liever meer, dan kan je apparaat rekenen met andere combinaties van signalen en daar een gemiddelde mee berekenen om zo de onnauwkeurigheid te verminderen.

Signaalsterkte is van belang omdat een slecht signaal niet bruikbaar is. Hoe het natuurkundig precies zit weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat koudere temperatuur invloed heeft op het signaal. Of omdat je in de winter meer kleding draagt en daarmee je horloge bedekt.

Bensimpel

Positieve meneer

Zr40 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:01:
[...]

GPS heeft geen verkeer. Je GPS apparaat ontvangt alleen.

Iedere satelliet zendt een tijdsignaal uit en je GPS ontvanger weet op basis van zijn eigen tijd wat de afstand is tot die satelliet. Je GPS apparaat berekent met triangulatie waar die zich bevindt. Het woord ‘triangulatie’ zegt het al, je hebt signalen van drie satellieten nodig om een positie te kunnen bepalen. Vier als je ook hoogtebepaling nodig hebt. Maar liever meer, dan kan je apparaat trianguleren met andere combinaties van signalen en daar een gemiddelde mee berekenen om zo de onnauwkeurigheid te verminderen.

Signaalsterkte is van belang omdat een slecht signaal niet bruikbaar is. Hoe het natuurkundig precies zit weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat koudere temperatuur invloed heeft op het signaal. Of omdat je in de winter meer kleding draagt en daarmee je horloge bedekt.
Signaalsterkte dan inderdaad, ik kan mij voorstellen dat mijn polar m200 niet het allerbeste GPS ontvangst heeft (voornamelijk ook dat ik soms zelfs 5 minuten moet wachten op een fix). Dus misschien in combinatie met slechte GPS apperatuur (kan ook aan model van de mobiel liggen).

Oplossing: Duurdere/betere GPS horloge kopen?

😆 - Denk ook eens om ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het probleem bij mij is ook dat ik 3 dagen na een lange duurloop (20+ km) erg last van heb van stijve kuiten en daarna is het weer over. Waardoor ik er maar weer tegenaan kijk en geen afspraak met de fysio maak (en zo dus nog 8 2019 behandelingen heb ‘vergooid’ ;) ).

Kreeg trouwens van een hardloopmaatje compressiesokken aangeraden (deze), uit zijn eigen ervaring hielpen die juist heel erg bij stijve kuiten na lange duurlopen. Hij draagt ze dan ook alleen (bij 15+ km loopjes).

Ik heb ze ook , tijdens lopen vind ik ze vervelend, maar direct na thuis komst heb ik ze weleens aan.
Verder eet ik een (halve) bak kwark na een intensieve training en drink veel water , heb het idee dat dat ook goed helpt tegen spierpijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bensimpel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:38:
wtf, in 2019 mochten er eindelijk mannen meedoen aan de Marikenloop (Zevenheuvelenloop organisatie). Dit was de speciale Men's edition. Ik was in de veronderstelling dat ook in 2020 dit gewoon door zal gaan. Niet dus. Te weinig animo ofzo? Maarja zeg dat dan gewoon als organisatie. Nu zeggen ze totaal niks en tonen ze dit niet eens op de website..

Zonder enig bericht heeft de Organisatie dit event gewoon geschrapt en weer women only gemaakt... Wel hebben ze een trail editie..

Ik wilde weer in 2020 meedoen om mijn tijd hier te verbeteren. Niet dus.

Dan gaan we maar een andere hardloopwedstrijd op 17 mei vinden...
Leiden op de 18e! Geen trail maar wel leuk!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-12 15:17
Gisteren ook voor het eerst gelopen. Geen geweldige tijd, maar voor een eerste run, valt het mij niets tegen
3.36 km in 25;41 min. Heb mijn eerste doel op 10 km gezet. Daarna door proberen te pakken naar 10km onder een uur met uiteindelijk een droom om een halve marathon te kunnen doen. Maar dat zal nog wel een hele tijd gaan duren ;)

Nu eerst maar is onder werktijd dit hele topic proberen te lezen ;p

• Tim_W
@NyceNL ik ben ook pas een paar maanden bezig en mijn ervaring is dat je je vooral in het begin niet moet richten op tijden. Ja je zal in het begin snel vooruit gaan qua conditie en dus steeds sneller kunnen lopen, maar je spieren/pezen zijn hier nog niet klaar voor met alle risico's van dien.

Gewoon de 1e paar maanden rustig opbouwen en voorzichtig uitbreiden. De snellere tijden en/of langere afstanden volgen vanzelf. :)

Strava Garmin 265

• NyceNL
Tim_W schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:11:
@NyceNL ik ben ook pas een paar maanden bezig en mijn ervaring is dat je je vooral in het begin niet moet richten op tijden. Ja je zal in het begin snel vooruit gaan qua conditie en dus steeds sneller kunnen lopen, maar je spieren/pezen zijn hier nog niet klaar voor met alle risico's van dien.

Gewoon de 1e paar maanden rustig opbouwen en voorzichtig uitbreiden. De snellere tijden en/of langere afstanden volgen vanzelf. :)
Vandaar mn eerste doel van 10 km. Als ik dat punt bereikt heb (wat waarschijnlijk een hele tijd gaat duren) wil ik me pas gaan richten op de tijd :p Ik zie mezelf namelijk ook al heel overdreven te werk gaan en binnen een paar dagen kapot op de bank te zitten.

Maar ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden. Alle tips zijn welkom!

• Drawer
  • Niet online
Hier meer mensen die aankomende zondag mee gaan doen in Egmond?
Loop daar voor het eerst (die) halve marathon en zit een beetje te kijken hoe ik er ga geraken. Op de website doet men heel krampachtig over geen parkeerplaatsen en shuttlebussen etc. Maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ben wel van plan om in ieder geval met de auto te gaan vanuit Den Haag en vraag me af wat handig is dan.

• Tim_W
@NyceNL ik heb inmiddels ook dit hele topic bijgelezen, genoeg interessant leesvoer/tips/ervaringen. :)

@Drawer Je moet in Alkmaar parkeren en daar vandaan met een shuttlebus. Je komt tegenwoordig heel Egmond niet meer in met de auto doordat deze loop zo gegroeid is.

Strava Garmin 265

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-12 21:41

Niku

Alagaesii

Drawer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:28:
Hier meer mensen die aankomende zondag mee gaan doen in Egmond?
Loop daar voor het eerst (die) halve marathon en zit een beetje te kijken hoe ik er ga geraken. Op de website doet men heel krampachtig over geen parkeerplaatsen en shuttlebussen etc. Maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Ben wel van plan om in ieder geval met de auto te gaan vanuit Den Haag en vraag me af wat handig is dan.
Ik doe mee en heb inderdaad al tickets voor de shuttlebus (bij inschrijving besteld). Na 0800 uur kom je Egmond met de auto niet meer in.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Drawer Voor mij ook de eerste keer. Zelfs mijn eerste halve marathon :)

Ik neem de trein naar Heiloo en neem vanaf daar de shuttlebus.

De werkzaamheden aan het spoor rond Amsterdam zijn wel een beetje vervelend; half uur extra reistijd. Ik kom vanuit Tilburg, met deze werkzaamheden ben ik ruim 2,5 uur onderweg.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 07-01-2020 09:50 ]

• Valorian
Net weer ingeschreven voor Schoorl. 10km dit keer (vorig jaar 30). Tijdens de NK, dus ik ga er vanuit dat het wel een ok/snel parcours is? Iemand ervaring? Ik loop hem als wedstrijd, maar moest wel eindtijd opgeven, dus neem aan dat ze gewoon met startvakken op basis van opgegeven tijd werken?

Verder ook met een groepje loopgenoten ingeschreven voor 1/2 marathon van Parijs begin maart. Eigenlijk te weinig vrije dagen voor dit soort geintjes, maar i.c.m. de Thalys op vrij-avond heen en ma-ochtendvroeg terug hoef ik er geen vrij voor te nemen :)

• s3n
  • Laatst online: 13:47

s3n

Samenvatting:
Het is mij gelukt, ik heb een blessure opgelopen. Een lopersknie :|
Iemand tips voor oefeningen om je knie te versterken?

Langere versie:
2,5 jaar geleden begonnen met CrossFit en later ook obstakel races. Om qua lopen wat duurvermogen op te bouwen loop ik gemiddeld 1x per week hard. In 2019 uiteindelijk tot 530 kilometer gekomen. Een snelle loper ben ik niet, mijn 10k tijd zit net onder de 50 minuten. Maar dat is goed genoeg.

De laatste tijd ben ik aan het uitbouwen naar 1x per week een 15k wat qua uithoudingsvermogen geen probleem is. 2 weken geleden na 8-9k kreeg ik een zeurende steek maar kon wel gewoon uitlopen. Afgelopen weekend na 7-8k hetzelfde, al werd de pijn nu erger. De dag erna als een bejaarde de trap af gegaan maar de CrossFit training ging wel weer lekker. Heb mijn knie daar niet belast.

Ik wil mijn knieën nu sterker maken. Lunges met en zonder extra gewicht doe ik al regelmatig. Iemand nog suggesties voor andere oefeningen?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
s3n schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:36:
Samenvatting:

...

Ik wil mijn knieën nu sterker maken. Lunges met en zonder extra gewicht doe ik al regelmatig. Iemand nog suggesties voor andere oefeningen?
Ik moest even zoeken, maar ik heb ze weer gevonden: https://www.runnersworld....ijf-je-in-de-goede-groef/

Hier staan 4 krachtoefeningen (waarvan 3 met de schitterende namen: mosselschelp, ezelstrap en brandkraan) waar ik veel baat bij gehad heb.

Verder hielp het bij mij om mezelf goed te martelen op de foamroller (https://www.bol.com/nl/l/foamrollers/N/25875/) en dan echt de hele zijkant van je benen te doen, van enkels tot aan je heupbot. Ik deed deze oefeningen dagelijks, een paar weken. Het duurde uiteindelijk wel een maand of 2-3 voordat ik volledig van de pijn af was (wel doorgetraind).

Lopersknie is overigens een vrij breed gebruikte term voor alle pijnen rond de knie. Ik ben er vanuit gegaan dat je de pijn aan de buitenkant van je knie bedoelt, zoals hier omschreven (dat is wat ik had). https://www.gezondheidspl...gen/lopersknie/item120782

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-12 20:48
NyceNL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Vandaar mn eerste doel van 10 km. Als ik dat punt bereikt heb (wat waarschijnlijk een hele tijd gaat duren) wil ik me pas gaan richten op de tijd :p Ik zie mezelf namelijk ook al heel overdreven te werk gaan en binnen een paar dagen kapot op de bank te zitten.

Maar ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden. Alle tips zijn welkom!
De meest eenvoudige tip: pak een standaard "Couch25K" schema, bijv, http://running.arnehulstein.nl/schema/ of https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner.

In vergelijking met wat je gisteren gelopen hebt zal dat voelen als een (flinke) stap terug. Dat komt omdat, zoals @Tim_W al zei, je spieren en pezen (en botten?) redelijk wat tijd nodig hebben om sterk genoeg te worden om de belasting van meerdere langere loopjes aan te kunnen.
Voor een keertje is "te ver" lopen geen heel groot risico, maar als je dat meerdere keren per week doet dan is de kans op blessures erg groot.

Wanneer die 5K er eenmaal lekker in zit kan het erg leuk zijn om een keer mee te doen aan een wedstrijd. Als je dat doet, daarna wel een paar dagen rust houden!

Aansluitend zou je dan door kunnen gaan met https://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km. Dan zit je over 18 weken op 10km.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Valorian schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:34:
Net weer ingeschreven voor Schoorl. 10km dit keer (vorig jaar 30). Tijdens de NK, dus ik ga er vanuit dat het wel een ok/snel parcours is? Iemand ervaring? Ik loop hem als wedstrijd, maar moest wel eindtijd opgeven, dus neem aan dat ze gewoon met startvakken op basis van opgegeven tijd werken?
Ja ze werken met startvakken.
De top 13 liep vorig jaar allemaal een sub 30 minuten.
Snelheid op dat parcours is ook deels afhankelijk van het weer. Zelf daar 1 keer de 10 en 2 keer de 30 gelopen en dit jaar de halve.

• influenza
Roadman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Ja ze werken met startvakken.
De top 13 liep vorig jaar allemaal een sub 30 minuten.
Snelheid op dat parcours is ook deels afhankelijk van het weer. Zelf daar 1 keer de 10 en 2 keer de 30 gelopen en dit jaar de halve.
Nou ik zou een tijd opgeven van rond de 32 minuten, sta je lekker vooraan :P

Bensimpel

Positieve meneer

influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:22:
[...]

En vervolgens ben je een lopende slalompaal :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• Valorian
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:22:
[...]

Goed plan! Weet ik daarna meteen hoe het voelt om overreden te worden door een kudde hardlopers die met 20+ km/uur langs komen stormen :)

Ik heb 39 min opgegeven. Dat heb ik nog nooit gelopen maar laatste 10km race is jaren geleden, en met huidige progressie (afgelopen weken 21.1km < 1:28 en 16km 1:06:15 , doorlooptijd 10km 40:50) denk ik dat een sub-40 eigenlijk wel zou moeten kunnen!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sport_Life schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:12:
[...]

Ik heb ze ook , tijdens lopen vind ik ze vervelend, maar direct na thuis komst heb ik ze weleens aan.
Verder eet ik een (halve) bak kwark na een intensieve training en drink veel water , heb het idee dat dat ook goed helpt tegen spierpijn.
Ja, ik eet ook altijd kwark na een intensieve training (en uiteraard ook voldoende drinken). Bij mij is het denk ik niet zozeer de spierpijn, maar meer de 'belasting' oid? Ik denk dat het ook kan komen omdat ik sinds een half jaartje meer op de voorvoet ben gaan landen. Ik heb bijna 2 jaar lang last gehad van een peesplaatblessure en met de fysio zijn we bezig geweest met loopscholing waardoor ik nu meer op de voorvoet land. Ik denk dat het daar wel mee te maken zal hebben, heb namelijk nooit eerder last gehad van stijve kuiten. Het is ook vooral het gebied 'onder' de kuit wat pijnlijk is na een lange duurloop.
Rudedadude schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Met alleen het lezen van de conclusies klinkt het artikel wel heel erg als het onterecht leggen van een causaal verband waar dat er niet hoeft te zijn.

Voor de rest is het weer tijd voor weer de periodieke postwisseling waarbij @lateef zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor compressiekousen voor je kuiten en waarbij ik zeg dat ik erbij zweer en nooit meer zonder loop sinds ik ze heb en nooit meer last heb gehad van zweepslagen / kuitblessures sinds ik ze draag. En dat ik totaal geen aanspraak doe op prestatieverbetering door die dingen, enkel op blessurepreventie. :) Mijn kuiten zijn inmiddels mijn sterkste spiergroep, ook op lange (50km) afstanden met veel hoogtemeters en zero-drop schoenen heb ik van van alles last, maar nooit meer van m'n kuiten.

Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot compressieshorts. Die heb en draag ik ook (zeker in de winter onder m'n tights), maar waar ik nog altijd niet over uit ben of ze wat doen.
Jij als langeafstandsloper hebt mij overtuigd... :) Baat het niet, dan zal het ook niet schaden. Zojuist de Stox Running Socks besteld. Kijken hoe ze bevallen. Doe jij ze altijd aan? Of alleen tijdens de langere lopen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• influenza
Valorian schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Goed plan! Weet ik daarna meteen hoe het voelt om overreden te worden door een kudde hardlopers die met 20+ km/uur langs komen stormen :)

Ik heb 39 min opgegeven. Dat heb ik nog nooit gelopen maar laatste 10km race is jaren geleden, en met huidige progressie (afgelopen weken 21.1km < 1:28 en 16km 1:06:15 , doorlooptijd 10km 40:50) denk ik dat een sub-40 eigenlijk wel zou moeten kunnen!
Het was ook enigszins sarcastisch bedoeld ;). Ik heb regelmatig dat ik in startvakken sta met mensen die totaal onrealistische tijden opgeven om maar vooral lekker vooraan te staan, zodat ze geen last hebben van de drukte.... Dat ze zelf een hoop anderen tot last zijn is dan kennelijk niet zo relevant.

Er zijn ook wel wedstrijdjes waar je iets van bewijs moet aanleveren, maar vaak genoeg is dat niet nodig.

Met jouw tijden moet sub 40 zeker wel kunnen, 39:00 is wellicht wat ambitieus.

• Shinji
  • Laatst online: 14:03
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Met jouw tijden moet sub 40 zeker wel kunnen, 39:00 is wellicht wat ambitieus.
Mis ik iets of scheelt dat niet zo heel veel? sub 40 is dan < 4:00/km en 39:00 = 3:54/km. Is dat echt zo'n groot verschil?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Shinji schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Mis ik iets of scheelt dat niet zo heel veel? sub 40 is dan < 4:00/km en 39:00 = 3:54/km. Is dat echt zo'n groot verschil?
6 seconden per km is een zeeeeeer groot verschil :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

De bijholteontsteking lijkt eindelijk een beetje weg te zakken (yay voor verlaagde weerstand!) tot het punt waar ik weer normaal kan nadenken zonder pijnstillers, jeej!
Volgende week gaat er weer "gewoon" hardgelopen worden. Héél misschien eind van de week nog ergens een probeerrondje.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-12 21:41

Niku

Alagaesii

De irritatie aan de zijkant/binnenkant van mijn voet is weer terug (peesplaat?). Even in deel 7 van dit topic gekeken, toen ging ik er voor het eerst mee naar de fysiotherapeut op 20 september 2017. Was toen in mijn voorbereiding op de HM van Eindhoven na 300 trainingskilometers. Zit nu ongeveer aan dezelfde omvang. Snel naar de fysio, hopelijk is er niets geks aan de hand :/

• influenza
Galois schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:00:
[...]

6 seconden per km is een zeeeeeer groot verschil :)
6 seconden klinkt inderdaad niet als heel veel, maar dat is zeker wel een fors verschil. Met de genoemde tijd van rond de 1:06 op 10 EM is een eindtijd van 40:00 realistisch, dus dan moet 39:59 ook wel lukken :P. 39:00 is dan wel een wereld van verschil. Het is ook wel sterk afhankelijk van trainingsomvang uiteraard. En bij de een gaat een 10km verhoudingsgewijs beter dan een halve. En te hard beginnen bekoop je bijna altijd aan het einde.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Shinji
Mis ik iets of scheelt dat niet zo heel veel?
Probeer het maar eens... dan zou je toch PR op PR kunnen blijven lopen... je mag ipv 6 s/km beginnen met 1 s/km verbetering, das dan heel weinig (6x zo weinig toch? Klinkt te doen)..... dan hoef je er nog maar 5s/km te gaan in stapjes van 1s/km ... ach dan doe je er toch even een extra seconde/km bij , zit je totaal al op 7s/km ..
Simpel rekensommetje.. nu nog ff doen.....
Succes! 8)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het verschil is context :) In duurlooptempo is 6s/km met enig gemak te versnellen, maar als je al op je top loopt is 1-2s/km extra een wereld van verschil!

• influenza
route99 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:25:
@Shinji
[...]

Probeer het maar eens... dan zou je toch PR op PR kunnen blijven lopen... je mag ipv 6 s/km beginnen met 1 s/km verbetering, das dan heel weinig (6x zo weinig toch? Klinkt te doen)..... dan hoef je er nog maar 5s/km te gaan in stapjes van 1s/km ... ach dan doe je er toch even een extra seconde/km bij , zit je totaal al op 7s/km ..
Simpel rekensommetje.. nu nog ff doen.....
Succes! 8)
haha. Ligt natuurlijk ook heel erg aan hoe lang je al loopt en hoe scherp je PR's staan. In het begin kun je enorm veel progressie maken en haal je soms minuten van je tijden af. Dan is zo'n stap van 6s/km prima te doen. Maar het houdt idd een keertje op en dan ben je al blij met een paar secondes op je totale tijd ;)

• Valorian
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:24:
[...]

6 seconden klinkt inderdaad niet als heel veel, maar dat is zeker wel een fors verschil. Met de genoemde tijd van rond de 1:06 op 10 EM is een eindtijd van 40:00 realistisch, dus dan moet 39:59 ook wel lukken :P. 39:00 is dan wel een wereld van verschil. Het is ook wel sterk afhankelijk van trainingsomvang uiteraard. En bij de een gaat een 10km verhoudingsgewijs beter dan een halve. En te hard beginnen bekoop je bijna altijd aan het einde.
Thx. Ik doel inderdaad op < 39:59. 39:00 is iets te ambitieus nog. Moest hele minuten opgeven vandaar 39 ;)

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:28

sebasd

loopt op espresso

Lekker hoor, duurloop op dinsdagochtend als de meeste mensen aan het werk zijn, maakt het nog net even leuker.

Zo’n 13,5 km gelopen, dat begint er weer op te lijken qua afstand. Rustig aan gedaan, maar de spieren lijken het voorlopig goed te houden.

Misschien toch maar eens naar een halve gaan kijken rond april of mei..

• NyceNL
Jory schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:58:
[...]

De meest eenvoudige tip: pak een standaard "Couch25K" schema, bijv, http://running.arnehulstein.nl/schema/ of https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner.

In vergelijking met wat je gisteren gelopen hebt zal dat voelen als een (flinke) stap terug. Dat komt omdat, zoals @Tim_W al zei, je spieren en pezen (en botten?) redelijk wat tijd nodig hebben om sterk genoeg te worden om de belasting van meerdere langere loopjes aan te kunnen.
Voor een keertje is "te ver" lopen geen heel groot risico, maar als je dat meerdere keren per week doet dan is de kans op blessures erg groot.

Wanneer die 5K er eenmaal lekker in zit kan het erg leuk zijn om een keer mee te doen aan een wedstrijd. Als je dat doet, daarna wel een paar dagen rust houden!

Aansluitend zou je dan door kunnen gaan met https://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km. Dan zit je over 18 weken op 10km.
Misschien moet ik dan toch echt maar gaan luisteren naar mensen met ervaring en tegen m'n koppigheid in 'een stap terug nemen'. ;(

• influenza
NyceNL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Misschien moet ik dan toch echt maar gaan luisteren naar mensen met ervaring en tegen m'n koppigheid in 'een stap terug nemen'. ;(
Je kunt beter een stap terugnemen en rustig beginnen. Als dat goed gaat kun je wellicht (versneld) uitbouwen. Dat lijkt me stukken beter dan te enthousiast beginnen en erachter komen dat je te veel hooi op je vork neemt en alsnog terug bent bij af (of erger).

• NyceNL
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Je kunt beter een stap terugnemen en rustig beginnen. Als dat goed gaat kun je wellicht (versneld) uitbouwen. Dat lijkt me stukken beter dan te enthousiast beginnen en erachter komen dat je te veel hooi op je vork neemt en alsnog terug bent bij af (of erger).
Stel ik ga dus 3 dagen per week die training doen. Is het dan verstandig om die tussenliggende dagen gewoon een stuk te gaan wandelen ? Of is het vestandig om gewoon helemaal rustig te nemen?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah, het is natuurlijk januari! Tijd voor het jaarlijks terugkerende "in toom houden van nieuwe lopers" :P

Serieus, als je dit topic al een tijdje volgt: diegenen die gewoon doorstampen zie je na een tijdje niet meer posten.

Wandelen is prima qua belasting (Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Pathogen op 07-01-2020 12:36 ]

• Shinji
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:27:
[...]

haha. Ligt natuurlijk ook heel erg aan hoe lang je al loopt en hoe scherp je PR's staan. In het begin kun je enorm veel progressie maken en haal je soms minuten van je tijden af. Dan is zo'n stap van 6s/km prima te doen. Maar het houdt idd een keertje op en dan ben je al blij met een paar secondes op je totale tijd ;)
Ja, ben ook nog niet zo lang bezig, en tot nu toe 4 of 5 keer langer dan 10km gelopen. Dus iedere keer PR aangescherpt. En op de 5k ook regelmatig, dat begint nu wat lastiger te worden maar nog niet in wedstrijd verband geprobeerd dus geen idee wat dat doet. Maar bedoelde meer van, als je los zelf in een training sub 40 kan lopen, krijg je met een wedstrijd dan net niet dat beetje meer adrenaline om er een paar seconden per km af te schaven?

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 22:22

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Of vragen stellen wat ze aan hun blessure kunnen doen. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Xaverius schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:38:
Of vragen stellen wat ze aan hun blessure kunnen doen. :+
Hey, dat overkomt de beste :Y

• NyceNL
Pathogen schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:36:
Ah, het is natuurlijk januari! Tijd voor het jaarlijks terugkerende "in toom houden van nieuwe lopers" :P

Serieus, als je dit topic al een tijdje volgt: diegenen die gewoon doorstampen zie je na een tijdje niet meer posten.

Beetje gevalletje meesters en juffen die de kindertjes op het speelplein houden :P ?

Maar oke, dan ga ik dat proberen. Kan wel mijn beweging houden, rustig mn conditie opbouwen met een minder risico om binnen een week in het ziekenhuis te liggen met mijn beetjes geamputeerd :+

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Galois schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Jij als langeafstandsloper hebt mij overtuigd... :) Baat het niet, dan zal het ook niet schaden. Zojuist de Stox Running Socks besteld. Kijken hoe ze bevallen. Doe jij ze altijd aan? Of alleen tijdens de langere lopen?
Ik draag ze (tubes) altijd. Ik loop ook niet zo vaak minder dan 7km, en het is een kleine moeite. En met 4 paar heb ik er altijd wel een beschikbaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• influenza
Shinji schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Ja, ben ook nog niet zo lang bezig, en tot nu toe 4 of 5 keer langer dan 10km gelopen. Dus iedere keer PR aangescherpt. En op de 5k ook regelmatig, dat begint nu wat lastiger te worden maar nog niet in wedstrijd verband geprobeerd dus geen idee wat dat doet. Maar bedoelde meer van, als je los zelf in een training sub 40 kan lopen, krijg je met een wedstrijd dan net niet dat beetje meer adrenaline om er een paar seconden per km af te schaven?
Ik heb nog nooit een PR op een training gelopen, dus daar kan ik niets over zeggen ;). MAW mijn trainingstempo ligt stukken lager dan wat ik op een wedstrijd loop (gemiddeld gezien over een hele training dan ;) ). Maar met een wedstrijd is het ,meestal wel makkelijker motivatie te vinden om zo hard mogelijk te lopen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

NyceNL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:43:
[...]

Beetje gevalletje meesters en juffen die de kindertjes op het speelplein houden :P ?

Maar oke, dan ga ik dat proberen. Kan wel mijn beweging houden, rustig mn conditie opbouwen met een minder risico om binnen een week in het ziekenhuis te liggen met mijn beetjes geamputeerd :+
Nee hoor! No offense :) meer bedoeld als retorisch bewijs voor de mening die je terug krijgt op je vraag :Y

Hardlopen is simpelweg een duursport waar je beter in wordt naarmate je het langer beoefent. En by far de beste manier om snel vooruit te gaan is blijven lopen. Daar moet je alleen wel heel voor blijven.

(De laatste keer dat ik een PR op een training liep was de inleiding voor maandenlang blessure-ellende.)

[ Voor 6% gewijzigd door Pathogen op 07-01-2020 12:49 ]

• s3n
  • Laatst online: 13:47

s3n

MrAcid schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:49:
[...]

Ik moest even zoeken, maar ik heb ze weer gevonden: https://www.runnersworld....ijf-je-in-de-goede-groef/

...

Lopersknie is overigens een vrij breed gebruikte term voor alle pijnen rond de knie. Ik ben er vanuit gegaan dat je de pijn aan de buitenkant van je knie bedoelt, zoals hier omschreven (dat is wat ik had). https://www.gezondheidspl...gen/lopersknie/item120782
Dankjewel! Is idd de buitenkant van mijn knie. Foamroller is in huis, die zal ik eens wat intensiever gaan gebruiken samen met wat oefeningen

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 20:43
Niku schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:22:
De irritatie aan de zijkant/binnenkant van mijn voet is weer terug (peesplaat?). Even in deel 7 van dit topic gekeken, toen ging ik er voor het eerst mee naar de fysiotherapeut op 20 september 2017. Was toen in mijn voorbereiding op de HM van Eindhoven na 300 trainingskilometers. Zit nu ongeveer aan dezelfde omvang. Snel naar de fysio, hopelijk is er niets geks aan de hand :/
Ik ben benieuwd wat je fysio als advies geeft.Ik heb in het verleden dezelfde klachten gehad, zeker toen ik overging van hak- naar midvoet landing.

Recent ben ik gestart met overtappen naar zero drop schoenen en de "klachten" komen nu terug.
Tenminste, ik merk dat ik met mijn altra schoenen spieren in mijn voet belast die ik met mijn brooks niet belast.
Om die reden geef ik mijn voeten na elke loop op de zero drop voldoende rust tot ik de "spierpijn" in mijn voeten niet meer voel, alvorens ik een nieuwe loop er op ga doen.

Los van het feit of overstappen op zero-drop verstandig is of niet, denk ik wel dat het goed is om ook de kleine spiertjes in je voeten te trainen, ondanks dat deze in onze "cushioned" schoenen vaak niet of minder belast worden.

Al ben ik erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
@Niku Op welke week belasting zit je nu ? Is er recent iets aan je manier van lopen , of de intensiteit van belasting veranderd ? Dat dit ineens "uit het niets" terug komt is wel apart.

• Shinji
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Ik heb nog nooit een PR op een training gelopen, dus daar kan ik niets over zeggen ;). MAW mijn trainingstempo ligt stukken lager dan wat ik op een wedstrijd loop (gemiddeld gezien over een hele training dan ;) ). Maar met een wedstrijd is het ,meestal wel makkelijker motivatie te vinden om zo hard mogelijk te lopen.
De eerste keer dat je überhaupt loopt is toch een PR?

Stel ik begin vanuit het niets en bouw op naar 5km, zodra ik de 5km aan tik is die tijd mijn 'PR'. En ook de keren er na als je bijvoorbeeld opbouwd naar de 10km zal je regelmatig die tijd aanscherpen. Gewoon omdat je aan het opbouwen bent.

(Vorige tweede redenatie klopte niet dus even weg gehaald).

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 07-01-2020 13:03 ]

• InZane
Shinji schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:02:
[...]

De eerste keer dat je überhaupt loopt is toch een PR?

Stel ik begin vanuit het niets en bouw op naar 5km, zodra ik de 5km aan tik is die tijd mijn 'PR'. En ook de keren er na als je bijvoorbeeld opbouwd naar de 10km zal je regelmatig die tijd aanscherpen. Gewoon omdat je aan het opbouwen bent.

(Vorige tweede redenatie klopte niet dus even weg gehaald).
Zolang als je nog geen wedstrijd op die afstand hebt gelopen is het inderdaad een PR ja.
Als je nou wel, bijvoorbeeld, een 5km wedstrijd hebt gelopen, dan zul je dat PR vervolgens tijdens een training eigenlijk nooit verbreken, normaal gesproken. Dat is denk ik wat hij probeert te zeggen.

Als je tijdens een training wel een PR loopt, dan train je imho te hard.
Bensimpel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:09:
[...]

Ik ben voornamelijk nu aan het hardlopen (ruim 3 maanden 4x/3x per week). Mijn doel voor 2020 is sowieso om dit lekker vol te houden.

Wel wil ik als extra prikkel ook 1 of 2 keer weer er bij gaan wandelen. Ik denk dat ik gewoon in lekker tempo gewoon 5km wandel ofzo. Ik heb nog geen idee hoe ik dit wil gaan invullen.

Wat ik nu doe:

Week 1:
Maandag: 4,5km gewoon zo rond gemiddeld 5:50/k
Woensdag 3,2km sneller tempo
Vrijdag: 5k rustig aan en zover proberen te komen als ik kan (lukt nog niet om 5k in 1 keer te lopen)
en dan zondag als ik mij goed voel nog een 3,5k te doen of anders 2 dagen rust.

En dan iedere week op gevoel weer iets meer meters te maken.

Vind het aardig goed gaan, ik ben echt flink sneller geworden in de laatste 8 weken. Binnenkort kan ik wel de 5k in 1 stuk lopen.

Op de rustdagen wil ik eigenlijk weer gaan wandelen, maar ik wil ook weer niet te veel belasten.
Wandelen is niet echt belastend. Tip: Neem een hond! ;)

[ Voor 39% gewijzigd door InZane op 07-01-2020 13:11 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Pathogen schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:36:

Ik ben voornamelijk nu aan het hardlopen (ruim 3 maanden 4x/3x per week). Mijn doel voor 2020 is sowieso om dit lekker vol te houden.

Wel wil ik als extra prikkel ook 1 of 2 keer weer er bij gaan wandelen. Ik denk dat ik gewoon in lekker tempo gewoon 5km wandel ofzo. Ik heb nog geen idee hoe ik dit wil gaan invullen.

Wat ik nu doe:

Week 1:
Maandag: 4,5km gewoon zo rond gemiddeld 5:50/k
Woensdag 3,2km sneller tempo
Vrijdag: 5k rustig aan en zover proberen te komen als ik kan (lukt nog niet om 5k in 1 keer te lopen)
en dan zondag als ik mij goed voel nog een 3,5k te doen of anders 2 dagen rust.

En dan iedere week op gevoel weer iets meer meters te maken.

Vind het aardig goed gaan, ik ben echt flink sneller geworden in de laatste 8 weken. Binnenkort kan ik wel de 5k in 1 stuk lopen.

Op de rustdagen wil ik eigenlijk weer gaan wandelen, maar ik wil ook weer niet te veel belasten.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29

Roozzz

Plus ultra

@Bensimpel Ik zou me totaal niet druk maken om de "snellere tempo's" als je nog niet minimaal 30min aan een stuk kan lopen. De belasting is dan namelijk fors hoger, dus dat vergt meer hersteltijd. Waarschijnlijk zitten deze trainingen nu gewoon in de weg om sneller progressie te maken. Ik zag net al ergens een C25K langsflitsen. Die zijn succesvol met een reden (en lijken niet op wat jij nu doet) ;) In het hierboven gelinkte schema van Run2day, lijkt vanaf week 8 me wel aardig om vanuit verder te werken. o.b.v. jouw info hierboven.

Überhaupt hoef je je als beginner niet druk te maken om tempo's oid. Neem het gewoon ter kennisgeving aan en je zal zien dat dit over tijd vrij snel vooruit zal gaan (oftewel je snelheid, oftewel door een dalende hartslag). In mijn beleving loop je als beginner nooit te langzaam, maar wel zeer vaak te hard. Zoek een rustig tempo waar je niet buiten adem raakt en nog kan praten om de kilometertjes af te tikken, de snelheid komt vanzelf.

Wandelen op rustdagen is prima.

If you can see, look. If you can look, observe

• influenza
InZane schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:09:
[...]

Zolang als je nog geen wedstrijd op die afstand hebt gelopen is het inderdaad een PR ja.
Als je nou wel, bijvoorbeeld, een 5km wedstrijd hebt gelopen, dan zul je dat PR vervolgens tijdens een training eigenlijk nooit verbreken, normaal gesproken. Dat is denk ik wat hij probeert te zeggen.

Als je tijdens een training wel een PR loopt, dan train je imho te hard.

[...]

Wandelen is niet echt belastend. Tip: Neem een hond! ;)
klopt helemaal. Uiteraard is de eerste keer dat je een bepaalde afstand of tijd loopt een PR. Maar het zou vreemd zijn als je op een training een wedstrijd PR verbetert (tenzij dat absoluut niet scherp staat natuurlijk).

Ik loop 10 kilometer in 38 minuten, maar moet er niet aan denken om dat tempo tijdens een training te lopen. Wel kortere stukjes natuurlijk, maar niet 10 kilometer achter elkaar. Als ik dat wel zou doen zou ik ook niet echt meer aan trainen toekomen gezien de belasting en het benodigde herstel.

Bensimpel

Positieve meneer

Roozzz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:19:
@Bensimpel Ik zou me totaal niet druk maken om de "snellere tempo's" als je nog niet minimaal 30min aan een stuk kan lopen. De belasting is dan namelijk fors hoger, dus dat vergt meer hersteltijd. Waarschijnlijk zitten deze trainingen nu gewoon in de weg om sneller progressie te maken. Ik zag net al ergens een C25K langsflitsen. Die zijn succesvol met een reden (en lijken niet op wat jij nu doet) ;) In het hierboven gelinkte schema van Run2day, lijkt vanaf week 8 me wel aardig om vanuit verder te werken. o.b.v. jouw info hierboven.

Überhaupt hoef je je als beginner niet druk te maken om tempo's oid. Neem het gewoon ter kennisgeving aan en je zal zien dat dit over tijd vrij snel vooruit zal gaan (oftewel je snelheid, oftewel door een dalende hartslag). In mijn beleving loop je als beginner nooit te langzaam, maar wel zeer vaak te hard. Zoek een rustig tempo waar je niet buiten adem raakt en nog kan praten om de kilometertjes af te tikken, de snelheid komt vanzelf.

Wandelen op rustdagen is prima.
Ik merk nu al flink veel vooruitgang, week geleden nog 1 stuk (wel wat langzamer) van 3km kunnen doen en ik was mega trots op mijzelf. Vorig jaar november was ik al kapot na 1,5k in 1 stuk. _/-\o_

Key momenteel nu is dit gewoon volhouden en steeds meer meters te maken. En dan komen we er wel :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29

Roozzz

Plus ultra

Bensimpel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:28:
[...]

Ik merk nu al flink veel vooruitgang, week geleden nog 1 stuk (wel wat langzamer) van 3km kunnen doen en ik was mega trots op mijzelf. Vorig jaar november was ik al kapot na 1,5k in 1 stuk. _/-\o_

Key momenteel nu is dit gewoon volhouden en steeds meer meters te maken. En dan komen we er wel :)
Én het belangrijkste: heel blijven :)

Het is altijd fijn om progressie te merken :) maar ik probeer je vooral mee te geven dat je je niet blind hoeft te staren op de cijfertjes: Hoe ver, hoe hard. Het structureel in beweging zijn en dat gestaag opbouwen is waar het om draait. Vooruitgang zie je terug in deze cijfers, maar die zouden niet leidend moeten zijn.

If you can see, look. If you can look, observe

• m0ridin
  • Laatst online: 13:53
s3n schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:36:
Samenvatting:

Langere versie:
2,5 jaar geleden begonnen met CrossFit en later ook obstakel races. Om qua lopen wat duurvermogen op te bouwen loop ik gemiddeld 1x per week hard. In 2019 uiteindelijk tot 530 kilometer gekomen. Een snelle loper ben ik niet, mijn 10k tijd zit net onder de 50 minuten. Maar dat is goed genoeg.

De laatste tijd ben ik aan het uitbouwen naar 1x per week een 15k wat qua uithoudingsvermogen geen probleem is. 2 weken geleden na 8-9k kreeg ik een zeurende steek maar kon wel gewoon uitlopen. Afgelopen weekend na 7-8k hetzelfde, al werd de pijn nu erger. De dag erna als een bejaarde de trap af gegaan maar de CrossFit training ging wel weer lekker. Heb mijn knie daar niet belast.

Lunges, Squats, Planking, maar ook mogelijk rekken en strekken en de foamroller idd (hoewel die me meer voor mijn kuiten aangeraden werd).

Zelf helaas ook veel last gehad van een knie, bovenstaande is wat de fysio bij mij allemaal heeft voorgesteld... Ten eerste betekent het feit dat de pijn in je knie ziet niet per definitie dat de oorzaak ook daar zit.

Bij mij was mijn andere knie juist zwakker, en ook mijn core stability liet (laat) te wensen over... met als gevolg correcties door je hele lichaam en uiteindelijk de pijn in die ene knie. Simpele uitleg van wat ik ervan begreep ;)

Ook ben ik nogal een stijve hark, gevolg irritaties door pezen en banden die te strak over een knie gingen, en yup... pijn in de knie.

Positieve is dat je er prima doorheen kunt komen ;) (Ik kon vroeger niet verder dan 7km lopen, maar 2 jaar geleden zowaar een marathon gedaan).

Nadeel is dat je dan weer doorgaat naar je volgende zwakste punt hehe, en je eigenlijk moet blijven 'onderhouden' wat deze oefeningen betreft. Do as I say, not as I do trouwens... want ik ben er echt enorm slecht in.

Oh, en niks mis met een PR lopen in je training wat mij betreft hoor ;) Het moet wel meer uitzondering dan regel zijn, maar helemaal als je zoals ik niet heel vaak een wedstrijdje loopt kun je best zoveel progressie hebben dat je zonder max te gaan (maar wel voluit) zowaar een PR kan lopen. Kan me prima voorstellen dat je dat soms wel eens wil doen of proberen (idd, wel max een 10k oid) In een wedstrijdje kun je wel altijd meer geven though...

Bensimpel

Positieve meneer

Roozzz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Én het belangrijkste: heel blijven :)

Het is altijd fijn om progressie te merken :) maar ik probeer je vooral mee te geven dat je je niet blind hoeft te staren op de cijfertjes: Hoe ver, hoe hard. Het structureel in beweging zijn en dat gestaag opbouwen is waar het om draait. Vooruitgang zie je terug in deze cijfers, maar die zouden niet leidend moeten zijn.
Inderdaad, daar let ik al heel goed op. Ik had in 2018 al veel te hard gestart, en daar flink van moeten leren. (Gewoon als ongetrainde meteen 8km doen enzo). Dat doe ik nu ook niet meer.

Ik staar mij niet blind op de cijfers, maar ik ben dan wel weer zo'n persoon die voor het maximaal haalbare gaat. Dus daar zit even een valkuil waar ik op moet letten :) :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• Jory
  • Laatst online: 19-12 20:48
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:26:
[...]

klopt helemaal. Uiteraard is de eerste keer dat je een bepaalde afstand of tijd loopt een PR. Maar het zou vreemd zijn als je op een training een wedstrijd PR verbetert (tenzij dat absoluut niet scherp staat natuurlijk).

Ik loop 10 kilometer in 38 minuten, maar moet er niet aan denken om dat tempo tijdens een training te lopen. Wel kortere stukjes natuurlijk, maar niet 10 kilometer achter elkaar. Als ik dat wel zou doen zou ik ook niet echt meer aan trainen toekomen gezien de belasting en het benodigde herstel.
Ik heb in 2019 mijn 10KM PR twee keer verbeterd. De eerste keer was tijdens een interval training, de tweede keer tijdens een HM. :+
Ik heb vorig jaar ook alleen 5KM en HM wedstrijden gedaan; dit jaar maar eens een snelle 10KM proberen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Bensimpel schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:41:
Ik staar mij niet blind op de cijfers, maar ik ben dan wel weer zo'n persoon die voor het maximaal haalbare gaat. Dus daar zit even een valkuil waar ik op moet letten :) :+
Let daar goed op. Ik ben intussen al een paar keer in die valkuil gevallen. Voor mij is dat de belangrijkste reden om bij mijn atletiekvereniging te lopen, in een groep en enigszins onder begeleiding. Ook fijn voor intervaltrainingen, want die schieten er bij veel mensen vaak een beetje bij in.

Zeker nu ik zelf hardlooptrainingen geef, zie ik veel mensen die vanwege een goede basisconditie veel te hard gaan lopen. Zoals ik vaker tegen dat soort lui zeg: "er zijn twee soorten hardlopers: zij die net geblesseerd zijn geweest en zij die binnenkort geblesseerd gaan raken."...

Ik zie dat je in 024 loopt. Als je een keer zin hebt om bij ons vrijblijvend mee te lopen, be my guest. Vanavond om half acht mag ik weer een intervaltraining gaan geven :)

Punctuality is the politeness of kings

• InZane
Jory schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Ik heb in 2019 mijn 10KM PR twee keer verbeterd. De eerste keer was tijdens een interval training, de tweede keer tijdens een HM. :+
Ik heb vorig jaar ook alleen 5KM en HM wedstrijden gedaan; dit jaar maar eens een snelle 10KM proberen.
Ik vind het toch knap dat je je 10km PR verbeterd tijdens een intervaltraining. Zet je je horloge soms op pauze tussen de tempoblokken, of heb je iets van auto-pauze aan staan?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:46
Afgelopen jaar stond voor mij een beetje in het teken van opzien tegen hardlopen. Verviel een stukje in het lopen van 2x 5km in de week. Afgelopen december de 15km trailrun gelopen rond de Haarrijnse Plassen en besloten aankomend jaar een combinatie van hardlopen en boksen te gaan doen.

Ook weer met veel evenementen meelopen, want dat vind ik leuk. Heb er weer zin in!

• Valorian
Mooi verhaal uit Outside Magazine. Een paar weken geleden was één van de laatste goede kansen om nog te kwalificeren voor de Olympic Trials voor de marathon in de VS. Met als resultaat honderden mensen die nét tegen de kwalificatie-grenzen zitten qua kunnen en nog één poging wagen. Voor de mannen betekent dat een < 2.19 lopen, voor de vrouwens een < 2.44. Outside heeft de vier lopers (2 mannen, 2 vrouwen) geinterviewd die als allerlaatste nog nét binnen die grenzen over de finish kwamen. Dus de 2:18:57 lopers zeg maar. Levert een mooi sfeerverslag op.

https://www.outsideonline...l-marathon-olympic-trials

Mooie quote van een van hen: If there was a laser line of what the Olympic Trials time was, I was right on it. And so every time I passed somebody in the last few miles, I knew that was it for them.

En hoe een enorme kudde mensen eruit ziet die een kleine 20 km/u loopt:
https://twitter.com/runSRA_CIM/status/1203701817508421633
(met opgeteld zo'n 10.000 euro aan Vaporfly's in beeld ;)

EDIT: Ik kwam dit ergens tegen maar bedacht me net dat dat mogelijk ook in dit topic was, in dat geval credits aan diegene die mij eerder tipte ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 07-01-2020 14:32 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Valorian schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:34:
Ben je recreant of wedstrijdloper? Als wedstrijdloper heb je, omdat het het NK is, starttijden voor Msen, Vsen, junioren, M35+, V35+.

De recreanten starten erna en hebben twee startvakken. Je zult hoogstwaarschijnlijk in het voorste vak staan aangezien de meeste snelle lopers die op Schoorl afkomen met het NK meedoen en dus eerder starten. Voor het idee: zowel vorig jaar als het jaar ervoor liepen maar ongeveer tien recreanten <38'. Je mag dus lekker naar voren schuiven in het startvak.

Het parcours is mooi en ondanks de glooiende duinen redelijk vlot (va banque omlaag!). Ik heb twee keer meegedaan aan het NK, nu ik weer in een nieuwe leeftijdscategorie zit kriebelt het wel om mee te doen maar ik wil niet te veel hooi op mijn vork nemen. Volgend jaar misschien.
influenza schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:26:
Ik schat dat ik begin vorig jaar in vorm was voor 36'-laag. Ik moest toen een tempoloop doen van 12km waar ik op 10km doorkwam in 37'-half 8)7 Loodzwaar maar wel een heerlijk gevoel om zoiets buiten een wedstrijd voor elkaar te krijgen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2