Ik zag gisteren tot mijn schrik dat ik dit jaar nog maar 1390 km had gelopen. Vandaag jaar afsluiter bij de AV met de traditionele oliebollenloop van 3km. Lekker lange warming up gedaan om toch nog maar aan 1400 km te komen 😜 voelde me zelf meer een oliebol tijdens het lopen, maar na 11:11 zat het hardloopjaar er weer op. Heb ik ook weleens (veel) sneller gedaan, maar met de huidige trainingsarbeid mag ik er niet over klagen 😬
Zo, ook mijn laatste loopje van 2019 gedaan. Ging moeizaam, maar oké. Sluit het jaar af met 255 kilometer op de teller, waarvan 140 in november en december. Lijstje met doelen voor 2020 heb ik eerder in december al gepost. Ben er klaar voor
Jup, ik denk het wel. Ik laat het nog even van het weer afhangenValorian schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:02:
Iemand nog naar de Florijn Winterloop zaterdag?
[ Voor 35% gewijzigd door Rudedadude op 31-12-2019 14:23 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Nice, ik wacht ook nog even weer etc af. Ben toch al te laat voor de voorinschrijving dus komt ter plekke wel. Nog aan het twijfelen tussen corss 10km of verhard 16km. 😬Rudedadude schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:18:
[...]
Jup, ik denk het wel. Ik laat het nog even van het weer afhangenDe Wisent Wintertrail vandaag gaf voldoende vertrouwen op een goede wedstrijd. Ik heb het relatief rustig aan gedaan inclusief een voor mij zeldzame sanitaire stop en toch was ik nog ietsjes sneller dan vorig jaar toen ik nog wat meer tot de max ging.
En ook die kilometers zitten er op. Redelijk zware benen na gisteren maar dat is ook wel eens goed, om daar doorheen te lopen. Verder rustig aan gedaan maar de oliebollen heb ik weer verdiend.sebasd schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:56:
Misschien morgen ook nog even een rondje (er ligt nog een andere route in de buurt) en dan zit 2019 er qua lopen voor mij ook op.
Benieuwd wat 2020 gaat brengen..
Afgelopen jaar tot de 775km gekomen, doel was 1000km maar gezien de hoeveelheid blessures (niet alleen hardloop gerelateerd) valt me het uiteindelijk nog mee.
Wel langste afstand aan 1 stuk verbeterd naar 15km en tempo van 5.25 gemiddeld naar 5.00 gemiddeld kunnen brengen. Doel voor volgend jaar is weer 1000km.
Wel langste afstand aan 1 stuk verbeterd naar 15km en tempo van 5.25 gemiddeld naar 5.00 gemiddeld kunnen brengen. Doel voor volgend jaar is weer 1000km.
2019 is bijna ten einde dus tijd voor een lijstje 
2015 - 236 KM - avg pace 6:56 km/min
2016 - 705 KM - avg pace 5:59 km/min
2017 - 584 KM - avg pace 6:40 km/min
2018 - 1001 KM - avg pace 5:47 km/min
2019 - 1004 KM - avg pace 5:59 km/min
De positieve hardloopdingen in 2019
2015 - 236 KM - avg pace 6:56 km/min
2016 - 705 KM - avg pace 5:59 km/min
2017 - 584 KM - avg pace 6:40 km/min
2018 - 1001 KM - avg pace 5:47 km/min
2019 - 1004 KM - avg pace 5:59 km/min
De positieve hardloopdingen in 2019
- Toch weer 1000 KM gelopen zonder gekke blessures en/of pijntjes
- PR op de 15 KM aan weten te scherpen van 1:21:05 naar 1:17:55
- De 10KM voor het eerst onder de 50 minuten gelopen
- Het lopen met een lokaal (recreatief) loopgroepje als stok achter de deur
- begin 2019 4 weken niet kunnen lopen door een acute blindedarmontsteking en vervolgens een paar weken nodig gehad om weer op 'niveau' te komen en ik mijn doel voor 2019 wat bij moest stellen
- Die HM begint een dingetje te worden om onder de 2 uur te lopen (wat eigenlijk gewoon moet lukken gezien mijn 10/15KM tijden maar schijnbaar is het een psychisch iets).
- Structureel 3x in de week proberen te lopen
- 1400KM lopen in 2020 wat net geen 27km/week is, moet haalbaar zijn
- Een kilo of 5 afvallen
- Meer structuur in trainingen, momenteel doe ik maar wat

- ...om dan toch die verrekte HM eens ' goed' te kunnen lopen (hopelijk CPC)
- Weer een kilo of 5 afvallen
- Een trail lopen
- Werken naar de 47:30 voor de 10KM en een sub 1:15 op de 15KM
- Nog meer kudo's geven op Strava
- Een marathon of er überhaupt aan denken
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 31-12-2019 16:41 ]
Na het interval loopje van vanochtend staat de teller voor dit jaar op 226km. Waarvan 142 in de maand decemberRoozzz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:19:
De comeback lijkt nu toch echt ingezet![]()
Vandaag voor het eerst sinds ~2 jaar weer eens een tempo/interval-training gelopen, zonder een centje pijn. Ook meteen de 100km in de maand gepasseerd ook dat is lang geleden
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2953358327
Do as I say, not as I do. Ik heb al wat jaren lopen in de benen...
Doelen voor volgend jaar:
- Heel blijven en gestructureerd blijven lopen
- Conditie weer in de buurt krijgen van voor mijn auto-ongeluk
- kmtje of 1500?
Wedstrijden en dergelijke volgen vanzelf wel. Ik voorzie vooral de nodige trailloopjes en een skyrace links of rechts, maar in februari eerst mijn eerste officiële 10 km in 10 jaar?
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik al meteen weer wil opbouwen richting het langere werk, of dat ik even rustig aan doe en een tijdje focus op afstanden tot de halve o.i.d.. Te snel te ver is misschien niet ideaal. Én het huidige snelheidswerk vind ik ook wel even leuk.
If you can see, look. If you can look, observe
Bij mij staat de teller na de Wisent Winter Trail (16k) dit jaar op 1051km waarvan 167km deze maand!
Daarnaast dit jaar mijn PRs op de 5k, 10k en HM weten te verbeteren.
Naast meer kilometers wil ik ook komend jaar de PRs weer verder aanscherpen. Verder ben ik ook voornemens wat meer trails op te zoeken.
Daarnaast dit jaar mijn PRs op de 5k, 10k en HM weten te verbeteren.
Naast meer kilometers wil ik ook komend jaar de PRs weer verder aanscherpen. Verder ben ik ook voornemens wat meer trails op te zoeken.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Ik heb Strava zo gek gekregen om de workouts van mijn Apple Watch te importeren. Dus bij deze mijn totaal:
2019: 671 km (vanaf mei)
In december 147 km gelopen. Laten we zeggen dat ik in 2020 de 1500 km ga proberen te halen
In december 147 km gelopen. Laten we zeggen dat ik in 2020 de 1500 km ga proberen te halen
Ik mag toch aannemen dat je ook zonder strava op een Apple-watch wel kan inzien wat je km-totaal is?Zr40 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:00:
Ik heb Strava zo gek gekregen om de workouts van mijn Apple Watch te importeren. Dus bij deze mijn totaal:
Goed bezig verder!
Hier ook een Apple Watch
(dacht dat ik de enige hier was
) maar krijg mijn totaal niet zo snel gevonden... gelukkig is er de app HealthFit waarmee je naar bijna elk platform kan exporteren.
@Valorian De data is er, maar de standaard Activities app laat geen totalen zien. Wel een daggemiddelde, maar dat telt ook wandelen buiten een workout mee. Als ik daar naar kijk, dan loop ik gemiddeld 9,3 km per dag 
De app die @Tinusvolkel noemt heb ik inderdaad hiervoor gebruikt
De app die @Tinusvolkel noemt heb ik inderdaad hiervoor gebruikt
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2019 18:43 ]
Als je verder nog een uitgebreidere app zoekt dan is “WorkOutDoors” wel iets voor jou @Zr40
Hiermee kan je:
- routes importeren en volgen op een kaart
- uitgebreide interval schema’s maken
- custom schermen maken met 318 verschillende variabelen
Hiermee kan je:
- routes importeren en volgen op een kaart
- uitgebreide interval schema’s maken
- custom schermen maken met 318 verschillende variabelen
Een jaar om gauw te vergeten. Nog meer gedoe met de hamstring dan vorig jaar maar door flinke stappen met serieuze krachttraining en mobiliteit heb ik er wel vertrouwen in dat de hamstring eindelijk gaat doen wat ik wil.
En ik moest er net wel 19km in voor hollen (wat opvallend eenvoudig ging) maar toch nog de 3400km gehaald.
Volgend jaar? Meer. Sneller. Sneller. Ik ga proberen pr's aan te scherpen op 5k, 10k, 10 mijl en de HM. Geen M40 pr's maar lifetime pr's. Huidige tijden zijn 17'47 / 35'51 / 61'04 / 1h21'57.
Qua omvang elke week een duurloop van 90' en van 120' en als het even kan elke week forenzen (2x55'). Qua kwaliteit de focus op tempolopen (vooral mentaal kan ik dat gebruiken) en kort snelheidswerk: intervallen over 200m-600m en fartleks op onverhard terrein met veel hoogtemeters.
En natuurlijk kracht en mobiliteit erin houden. Elke week een uitgebreide mobiliteitssessie en een paar kleinere om specifieke zaken aan te pakken. Elke week naar de sportschool voor squats, deadlifts en wat nodig is.
Ambitieus, ik weet het. Ik ben al een paar weken op de goede weg dus mogelijk is het in ieder geval.
En ik moest er net wel 19km in voor hollen (wat opvallend eenvoudig ging) maar toch nog de 3400km gehaald.
Volgend jaar? Meer. Sneller. Sneller. Ik ga proberen pr's aan te scherpen op 5k, 10k, 10 mijl en de HM. Geen M40 pr's maar lifetime pr's. Huidige tijden zijn 17'47 / 35'51 / 61'04 / 1h21'57.
Qua omvang elke week een duurloop van 90' en van 120' en als het even kan elke week forenzen (2x55'). Qua kwaliteit de focus op tempolopen (vooral mentaal kan ik dat gebruiken) en kort snelheidswerk: intervallen over 200m-600m en fartleks op onverhard terrein met veel hoogtemeters.
En natuurlijk kracht en mobiliteit erin houden. Elke week een uitgebreide mobiliteitssessie en een paar kleinere om specifieke zaken aan te pakken. Elke week naar de sportschool voor squats, deadlifts en wat nodig is.
Ambitieus, ik weet het. Ik ben al een paar weken op de goede weg dus mogelijk is het in ieder geval.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Nu 2019 er bijna op zit hier ook maar eens mijn lijstje posten:
- 2018: 500 km
- 2019: 1710 km
In 2020 zou ik graag:
- Structureel 40-50 km per week lopen
- Nog eens 8kg afvallen (zoals in 2019 er ook al 8kg af is)
- Marathon (Rotterdam) finishen in 3:15:00
- Terug triatlons beginnen doen (dus naast het lopen ook nog de nodige zwem- en fietskilometers maken)
Maar vooral, niet geblesseerd geraken en genieten van het sporten...
- 2018: 500 km
- 2019: 1710 km
In 2020 zou ik graag:
- Structureel 40-50 km per week lopen
- Nog eens 8kg afvallen (zoals in 2019 er ook al 8kg af is)
- Marathon (Rotterdam) finishen in 3:15:00
- Terug triatlons beginnen doen (dus naast het lopen ook nog de nodige zwem- en fietskilometers maken)
Maar vooral, niet geblesseerd geraken en genieten van het sporten...
Bensimpel
Positieve meneer
Hoop dat iedereen weer de jaarwisseling heeft overleeft. Mogen er in 2020 veel PR's sneuvelen, veel doelen worden behaald, leuke hardloopwedstrijden zijn en vooral dat voor iedereen dat dit een blesurevrij jaar zal zijn. 
* Bensimpel heeft er weer zin in.
* Bensimpel heeft er weer zin in.
😆 - Denk ook eens om ;)
En dat we de sfeer van dit jaar hier vast mogen houden, elkaar steunen en motiveren om vooral veel plezier te hebben en al die trainings-, wedstrijd- en trailkm's het beste uit jezelf te halen.
De eerste kilometers van 2020 alweer gehad. Was rustig vanochtend, wel opvallend veel hardlopers. Flink wat nieuwe straten voor City Strides gescoord (daar word ik een partij fanatiek van
).
Mijn jaar overzicht van 2019. Het doel was om 2300KM te lopen en mijn PR's gelijk te houden. De 2300KM heb ik ruimschoots gehaald en mijn PR's opnieuw flink verbeterd. Mijn gewicht was het hele jaar gelijk dus dit heb ik te danken aan meer en effectiever trainen:
Gemeten afstand: 2833KM, 318 activiteiten, avg. pace: 4:47.
PR's 2019:
(tussen haakjes 2018 en 2017)
Mijn jaar overzicht van 2019. Het doel was om 2300KM te lopen en mijn PR's gelijk te houden. De 2300KM heb ik ruimschoots gehaald en mijn PR's opnieuw flink verbeterd. Mijn gewicht was het hele jaar gelijk dus dit heb ik te danken aan meer en effectiever trainen:
Gemeten afstand: 2833KM, 318 activiteiten, avg. pace: 4:47.
PR's 2019:
(tussen haakjes 2018 en 2017)
- 5KM: 20:04 (21:48) (22:11)
- 10KM: 40:44 (43:03) (47:13)
- 15KM: 1:02,40 (1:07,50) (1:14,56)
- 10EM: 1:09,16 (1:15,36)
- HM: 1:31,23 (1:39,26) (1:45,42)
- Langste afstand: 36KM (2:54,26)
- Totale afstand: 2700KM.
- PR's ga ik proberen verder aan te scherpen, vooral de 5 en 10KM zitten op een mooie "kanteltijd".
- Een marathon lopen als dat in het schema past.
- HM van Amersfoort
- 10KM van Den Haag (CPC loop)
- HM van Vlieland
- HM van Leiden
- 10EM van Zandvoort
- De 30 van Almere
- HM van Middelie
- Dam tot Dam
- Singelloop Utrecht
- Zevenheuvelenloop
Dit was mijn doelen lijstje van afgelopen jaar.Sinned123 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:24:
Doelen voor 2019
5KM, sub 20
15KM, sub 1:05
10mijl, sub 1:10
HM, sub 1:30 (word lastig)
Gewicht omlaag brengen, vorig jaar woog ik nog 89KG, dat is inmiddels 92/93. 85 aan het eind van het jaar zou mooi zijn.
Gewicht is nu ~90,5 dus wel verbeterd maar nog niet naar mijn streefgewicht.
De tijden heb ik allemaal gehaald behalve de HM.

Doelen 2020:
10KM, sub 40:00
15KM, sub 1:02:30
HM, sub 1:30
De lastigste word de 10KM, vanaf sub 4:10 merk ik gewoon dat het een behoorlijke aanslag is op het lichaam.
Deze schoen lijkt dezelfde techniek te gebruiken als de Alpha Fly.
Vind het er toch wel erg raar uitzien..
Vind het er toch wel erg raar uitzien..
Over zulke schoenen, klinkt leuk enzo, maar hoe zit dat met van die zaken die van die filmpjes maken? Die gaan er toch vanuit voor elke voet een specifieke schoen is (of een aantal) omdat de een meer naar binnen loopt of naar buiten of weet ik het. Zijn er van die fancy fly schoenen van Nike (bijvoorbeeld) ook meerdere varianten voor verschillende voet/loop typen enzo? Of is dat alleen weggelegd voor de perfect uitgebalanceerde loper?
Die bestaan nietShinji schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:53:
Of is dat alleen weggelegd voor de perfect uitgebalanceerde loper?
Die schoen hierboven is trouwens geen hardloopschoen.
Al die zaken zijn minder relevant voor de profs. Daar is de looptechniek over het algemeen net even iets beterShinji schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:53:
Over zulke schoenen, klinkt leuk enzo, maar hoe zit dat met van die zaken die van die filmpjes maken? Die gaan er toch vanuit voor elke voet een specifieke schoen is (of een aantal) omdat de een meer naar binnen loopt of naar buiten of weet ik het. Zijn er van die fancy fly schoenen van Nike (bijvoorbeeld) ook meerdere varianten voor verschillende voet/loop typen enzo? Of is dat alleen weggelegd voor de perfect uitgebalanceerde loper?
Nee was ook beetje sarcastisch, maar gaat me om het principe. Wil deze maand gaan kijken voor nieuwe schoenen maar vraag me af wat echt af of ik weer voor zo'n filmpje moet gaan of gewoon een paar goede schoenen ergens online moet bestellen.Roadman schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:02:
[...]
Die bestaan niet![]()
Die schoen hierboven is trouwens geen hardloopschoen.
Wat is het doel van je nieuwe schoen?Shinji schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:45:
[...]
Nee was ook beetje sarcastisch, maar gaat me om het principe. Wil deze maand gaan kijken voor nieuwe schoenen maar vraag me af wat echt af of ik weer voor zo'n filmpje moet gaan of gewoon een paar goede schoenen ergens online moet bestellen.
Ik heb voor verschillende type wedstrijden/trainingen een specifieke schoen.
Op mijn nike streak ga ik geen duurloopje doen van 30km op tempo vogeltjes kijken.
Heb je nu specifieke klachten waarvan je denkt dat ze door schoenen zouden kunnen komen?Shinji schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:45:
[...]
Nee was ook beetje sarcastisch, maar gaat me om het principe. Wil deze maand gaan kijken voor nieuwe schoenen maar vraag me af wat echt af of ik weer voor zo'n filmpje moet gaan of gewoon een paar goede schoenen ergens online moet bestellen.
En loop je nu op min of meer neutrale schoenen (dus zonder steun / antipronatie etc)?
Als de antwoorden op die twee vragen respectievelijk nee en ja zijn dan zie ik geen meerwaarde in weer zo’n filmpje. Maar veel kwaad kan het ook niet, en je steunt de lokale middenstand als je daar koopt dus als je er een goed gevoel bij hebt vooral doen.
Wel een bekend dilemma hoor. Wat ik tot nu toe altijd doe, na 1 keer een filmpje te hebben gemaakt, is min of meer de zelfde schoen maar een ander model kopen (of meerdere van hetzelfde model als ik heel tevreden ben). Ben binnen het merk nu 1 keer overgestapt op een ander type schoen en dat ging goed.Shinji schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:45:
[...]
Wat je zou kunnen doen is op deze site kijken https://www.solereview.com/ en dan je huidige schoen opzoeken. Hun vergelijken je schoen dan met andere merken. Niet alleen het zelfde type schoen maar ook welke schoen er bijvoorbeeld geschikt zou zijn voor een snelle 10 of een lange duurloop.
Dan krijg je van dit soort plaatjes:
@Shinji Als je zeker bent van de maatvoering en tevreden bent over de schoen, bestel. Je kunt soms voor 60 a 70 euro vinden waar je 125 voor betaalt in de winkel.
Ben je op zoek naar advies, alternatieven, iets nieuws, twijfel je of wil je graag de lokale hardloopwinkel sponsoren, ga naar de winkel.
Michel de Maat (runningpoint) is niet goedkoop, maar staat wel open voor een praatje, neemt de tijd en laat je dingen proberen die je niet had verwacht om je een beeld te geven.
Ben je op zoek naar advies, alternatieven, iets nieuws, twijfel je of wil je graag de lokale hardloopwinkel sponsoren, ga naar de winkel.
Michel de Maat (runningpoint) is niet goedkoop, maar staat wel open voor een praatje, neemt de tijd en laat je dingen proberen die je niet had verwacht om je een beeld te geven.
Zelfde tactiek hanteer ik ook al jaren. Liep altijd goed op Asics Cumulus series, maar af en toe veranderen ze toch iets bij nieuwere versies en dan moet ik iets anders zoeken. Een geschikt type schoen zoeken op de gok is onhandig dus dan ga ik met alle liefde naar een goede hardloopshop om iets nieuws aan te meten voor 100+ euro. Als ze na 100km nog goed bevallen en ik zie online hetzelfde type voor een goede prijs koop ik daar een of meer paar van. Bij Futurum recent 2 paar Saucony Ride ISO op voorraad gekocht voor zes tientjes per paar. Die hebben ook een goede regeling met retouren, want je mag er twee weken op lopen en ze alsnog terugsturen. Of er niet op lopen en ze een jaar in de kast zetten. En dan alsnog terugsturen. Bizar eigenlijk, maar fijn voor de consument.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Goede tips allemaal, zeer waardevol. Ik loop nu op schoenen die ik in 2016 heb aangeschaft, dat waren mijn eerste hardloop schoenen en bevielen wel. Het zijn Asics Gel Fortitude. Verder zie ik er geen nummer op van welk jaar/model/verie dat dan is. Staat nog wel I.G.S. op en op de onderkant een 'Guidance line'.
Ik heb er in totaal nu zo'n 450km op gelopen waarvan de afgelopen paar maanden 250km en daarvoor dus ongeveer ruim 2 jaar niet. Als ik zoek op dit type schoen zie ik dat het voor de zwaar gewichten is, nu ben ik absoluut niet licht maar ten opzichte van 2016 wel zo'n 19 kilo kwijt (110kg -> 91kg) dus wellicht is een vergelijkbaar type niet helemaal meer de juiste keus.
Ik ga nog wat verder neuzen maar denk dat ik dan wel weer naar een winkel ga voor vernieuwd advies.
Overigens denk ik dat het zwaarte punt van mijn tochtjes in de toekomst zo tussen de 5 en 15 kilometer zal liggen. Misschien dat ik eens een uitstapje waag naar langer maar voorlopig vind ik het zo prima
Ik heb er in totaal nu zo'n 450km op gelopen waarvan de afgelopen paar maanden 250km en daarvoor dus ongeveer ruim 2 jaar niet. Als ik zoek op dit type schoen zie ik dat het voor de zwaar gewichten is, nu ben ik absoluut niet licht maar ten opzichte van 2016 wel zo'n 19 kilo kwijt (110kg -> 91kg) dus wellicht is een vergelijkbaar type niet helemaal meer de juiste keus.
Ik ga nog wat verder neuzen maar denk dat ik dan wel weer naar een winkel ga voor vernieuwd advies.
Overigens denk ik dat het zwaarte punt van mijn tochtjes in de toekomst zo tussen de 5 en 15 kilometer zal liggen. Misschien dat ik eens een uitstapje waag naar langer maar voorlopig vind ik het zo prima
[ Voor 11% gewijzigd door Shinji op 02-01-2020 10:53 ]
En 2020 start!
Me ingeschreven voor de marathon in Maastricht in april en de Koning van Spanje marathon (trail).
Het jaar afgeslotne met in totaal 635km op de teller (begonnen in juli) en mijn laatste duurloop op de 31ste kwam uit op een halve marathon qua afstand (in een 2:25, easy peasy duurloop
). In totaal bijna 70 uur rennend doorgebracht, met een 2150 hoogtemeters.
Heel erg tevreden over afgelopen jaar, maar heel veel zin om de afstand verder uit te bouwen en te schaven aan mijn snelheid.
Me ingeschreven voor de marathon in Maastricht in april en de Koning van Spanje marathon (trail).
Het jaar afgeslotne met in totaal 635km op de teller (begonnen in juli) en mijn laatste duurloop op de 31ste kwam uit op een halve marathon qua afstand (in een 2:25, easy peasy duurloop
Heel erg tevreden over afgelopen jaar, maar heel veel zin om de afstand verder uit te bouwen en te schaven aan mijn snelheid.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Beetje laat, maar toch even gedaan.
2019 van TheOmen
Door een vervelende terugkerende blessure aan mijn bil/heup heb ik een aantal weken niet optimaal kunnen rennen.
Oorzaak ligt waarschijnlijk aan een te korte herstelperiode naar de Veluwezoomtrail.
Gelukkig zijn er bij mij in het bos grote stappen genomen in de aanleg van MTB-routes, dus hoefde ik niet stil te zitten.
Al met al resulteerde dat in 984.5 kilometers gelopen en 396.3 kilometers gefietst.
Daarnaast heb ik ook nog eens 29 keer op de crosstrainer gestaan. Een prima vervanger voor de dag dat ik niet de deur uit kan.
In vergelijking met 2018 heb ik minder kilometers gelopen (1114.4 versus 984.5), maar wel in totaal meer work-outs gedaan (132 versus 143).
Highlights:
- De sneeuw in januari. ik blijf dat toch gaaf vinden, zeker 's avonds met de Runlight aan.
- De Midwintermarathon in februari. Niet sneller, voelde wel soepeler.
- Veluwezoomtrail bij 30 graden. Geen toptijd, maar gezien het weer netjes uitgelopen.
- De nieuwe MTB-routes in het bos. Voor de officiële opening te voet verkend, daarna, dankzij(?) de blessure, op de fiets.
- Rennen in de Jura tijdens de zomervakantie. Van kletsnat tot kurkdroog in een prachtige omgeving.
- Een weekje in zuid Spanje aan het eind van het jaar. Eind december in korte broek en shirt rennen bij 20 graden.
En 2020?
ik sta ingeschreven voor de Midwintermarathon, maar gezien mijn trainingsachterstand moet ik dat wellicht heroverwegen.
De VST zal ook wel weer op het programma staan, wordt toch traditie :-)
En verder? Heel blijven, hopen dat die #$%#$%#-blessure nu eindelijk verholpen is.
Oh en de UHT staat nog steeds op de verlanglijst. Komt het er dit jaar van? Of wellicht één van de andere MST-routes.....
Iedereen een gezond en uitdagend 2020 toegewenst. Dat je je persoonlijke doelen mag halen of overtreffen!
2019 van TheOmen
Door een vervelende terugkerende blessure aan mijn bil/heup heb ik een aantal weken niet optimaal kunnen rennen.
Oorzaak ligt waarschijnlijk aan een te korte herstelperiode naar de Veluwezoomtrail.
Gelukkig zijn er bij mij in het bos grote stappen genomen in de aanleg van MTB-routes, dus hoefde ik niet stil te zitten.
Al met al resulteerde dat in 984.5 kilometers gelopen en 396.3 kilometers gefietst.
Daarnaast heb ik ook nog eens 29 keer op de crosstrainer gestaan. Een prima vervanger voor de dag dat ik niet de deur uit kan.
In vergelijking met 2018 heb ik minder kilometers gelopen (1114.4 versus 984.5), maar wel in totaal meer work-outs gedaan (132 versus 143).
Highlights:
- De sneeuw in januari. ik blijf dat toch gaaf vinden, zeker 's avonds met de Runlight aan.
- De Midwintermarathon in februari. Niet sneller, voelde wel soepeler.
- Veluwezoomtrail bij 30 graden. Geen toptijd, maar gezien het weer netjes uitgelopen.
- De nieuwe MTB-routes in het bos. Voor de officiële opening te voet verkend, daarna, dankzij(?) de blessure, op de fiets.
- Rennen in de Jura tijdens de zomervakantie. Van kletsnat tot kurkdroog in een prachtige omgeving.
- Een weekje in zuid Spanje aan het eind van het jaar. Eind december in korte broek en shirt rennen bij 20 graden.
En 2020?
ik sta ingeschreven voor de Midwintermarathon, maar gezien mijn trainingsachterstand moet ik dat wellicht heroverwegen.
De VST zal ook wel weer op het programma staan, wordt toch traditie :-)
En verder? Heel blijven, hopen dat die #$%#$%#-blessure nu eindelijk verholpen is.
Oh en de UHT staat nog steeds op de verlanglijst. Komt het er dit jaar van? Of wellicht één van de andere MST-routes.....
Iedereen een gezond en uitdagend 2020 toegewenst. Dat je je persoonlijke doelen mag halen of overtreffen!
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
En de eerste 10-11 kilometer van 2020 zijn ook weer binnen. Was de eerste paar km wel best fris moet ik zeggen, daarna heerlijk.
Dat er nog maar vele mogen volgen.
Dat er nog maar vele mogen volgen.
Mijn eerste km’s van het jaar gisterenavond gemaakt. Was 3 graden en erg vochtig, dus ben tweede helft van mijn 10km maar op race-tempo gaan lopen om een beetje warm te blijven
.. Garmin vond het knap zo na een oudejaarsfeestje dus kreeg als beloning een puntje erbij in mijn vomax
Hier was het gisteravond droog en -2. Die avond ook mijn eerste loopje van het jaar gedaan. Dat was de eerste 1 a 2 km best frist.. brrr! Op het programma stond 100,200,300,400,400,300,200,100m @ ong. 24s/100m, met dezelfde afstand rust (jog/dribbel). Daar word je tenminste warm van! (https://www.strava.com/activities/2973703928)Valorian schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:16:
Mijn eerste km’s van het jaar gisterenavond gemaakt. Was 3 graden en erg vochtig, dus ben tweede helft van mijn 10km maar op race-tempo gaan lopen om een beetje warm te blijven.. Garmin vond het knap zo na een oudejaarsfeestje dus kreeg als beloning een puntje erbij in mijn vomax
Verder maar niet te gek gedaan na die Wisent winter trail van de dag ervoor (https://www.strava.com/activities/2969873565 ). Die was weer heerlijk pittig trouwens, maar was leuk en gezellig druk! Wel jammer dat je het laatste stuk niet meer lekker kon lopen vanwege overvolle single tracks en mensen die met 4en naast mekaar een heuvel op wandelen. Ach goed, het was voor de fun
Iedereen beste wensen voor het nieuwe jaar!
Goede tip! Zit nu al een uur schoenen te vergelijkenRoadman schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:18:
[...]
Wel een bekend dilemma hoor. Wat ik tot nu toe altijd doe, na 1 keer een filmpje te hebben gemaakt, is min of meer de zelfde schoen maar een ander model kopen (of meerdere van hetzelfde model als ik heel tevreden ben). Ben binnen het merk nu 1 keer overgestapt op een ander type schoen en dat ging goed.
Wat je zou kunnen doen is op deze site kijken https://www.solereview.com/ en dan je huidige schoen opzoeken. Hun vergelijken je schoen dan met andere merken. Niet alleen het zelfde type schoen maar ook welke schoen er bijvoorbeeld geschikt zou zijn voor een snelle 10 of een lange duurloop.
[Afbeelding]
Solereview is verslavend 
Mijn psycholoog had het er vanochtend over dat het misschien wel zo verstandig is om niet te hard van stapel te hardlopen in verband met mijn burnout-klachten. Stress = stress, heel kort gezegd, en echt tot het gaatje gaan kan me nog wel eens een klap gaan geven.
Ben het alleen ook wel een beetje zat om (minder dan) half gas te lopen, dus we hebben een soort van middenversie bedacht op mijn 10km-doel. Er mag best een beetje gas bij, maar voorlopig ga ik me nog niet wagen aan een 10km onder de 55 minuten. Dat is voor mij een tijd die ik met enige trainingsbasis met gemak moet kunnen halen in een wedstrijd.
Zaak dus ook om mijn snelheidstrainingen, zodra ik die daadwerkelijk ga doen, 2 tandjes minder hard te doen dan ik zou willen. Hoeft niet helemaal zonder, maar liever op souplesse doen dan over de schreef gaan.
Mijn psycholoog had het er vanochtend over dat het misschien wel zo verstandig is om niet te hard van stapel te hardlopen in verband met mijn burnout-klachten. Stress = stress, heel kort gezegd, en echt tot het gaatje gaan kan me nog wel eens een klap gaan geven.
Ben het alleen ook wel een beetje zat om (minder dan) half gas te lopen, dus we hebben een soort van middenversie bedacht op mijn 10km-doel. Er mag best een beetje gas bij, maar voorlopig ga ik me nog niet wagen aan een 10km onder de 55 minuten. Dat is voor mij een tijd die ik met enige trainingsbasis met gemak moet kunnen halen in een wedstrijd.
Zaak dus ook om mijn snelheidstrainingen, zodra ik die daadwerkelijk ga doen, 2 tandjes minder hard te doen dan ik zou willen. Hoeft niet helemaal zonder, maar liever op souplesse doen dan over de schreef gaan.
Ik kan je sowieso aanraden om op souplesse te lopen. Daar blijf je veel langer heel van en met souplesse intervallen kun je ook meer dan uitstekende resultaten halenPathogen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:41:
Solereview is verslavend
Jezelf geen druk op leggen is best lastig denk ik. Brij menselijk om jezelf uitdagingen op te leggen.
Succes!
Ik vind Solereview erg conservatief: hebben alleen Amerikaanse mainstream schoenen en de 'conservatieve' opvattingen over hardlopen, demping e.d. Maar ok, ik ben waarschijnlijk de oddball. Hoe dan ook, ik heb in elk geval RoadTrailRun.com een stuk hoger zitten qua reviews. En voor de kortere reviews lees ik believeintherun.com.Pathogen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:41:
Solereview is verslavend
Als iets me trouwens opvalt is dat je al je hardloopactiviteiten tot 2 punten achter de komma probeert te regelen @Pathogen. Kan handig zijn als stok achter de deur, maar lijkt me ook lastig. Werkt het niet om per keer -lees: na de eerste 500 meter - aan te voelen hoe de vlag erbij hangt en op basis daarvan de rest van je loop op te bouwen? Soort van hedonistisch lopen
Die manier van lopen zorgt er bij mij voor dat ik soms 4 dagen na een marathon alweer intervallen aan het lopen ben en soms dat ik zomaar een rustige hardloopweek heb waarbij ik in elk geval blij ben dat ik buiten ben geweest. Volgens een strak schema lopen is voor mij 'te hoog' gegrepen, ik kan dat niet combineren. Het ervoor zorgen dat ik in elk geval kan lopen is dan al moeilijk genoeg.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Hier inmiddels begonnen met trainen voor de marathon van Rotterdam. De lange duurlopen grijnzen me al toe in het schema en ik vraag me daarbij af hoe ik dat dit jaar aan ga pakken. Ga ik voor een constant tempo of voor een constante hartslag? Het begrip "cardiac drift" is me bekend, maar ik ben op zoek naar advies voor de toepassing van deze kennis in mijn training. Ik heb artikelen gevonden die elkaar tegen spreken, dus ik hoop hier wat ervaringen en inzichten te krijgen.
Dit artikel adviseert om een constant tempo aan te houden: https://runnersconnect.ne...-who-train-by-heart-rate/
terwijl dit artikel adviseert om juist een constante hartslag aan te houden: https://philmaffetone.com/fatigue-cardiac-drift/
Hoe doen jullie dit? In de trainingen voor mijn vorige, en eerste, marathon heb ik een constant tempo aangehouden. Die lange duurlopen waren best zwaar, maar hebben wel geleid tot mijn gewenste eindtijd.
Dit artikel adviseert om een constant tempo aan te houden: https://runnersconnect.ne...-who-train-by-heart-rate/
terwijl dit artikel adviseert om juist een constante hartslag aan te houden: https://philmaffetone.com/fatigue-cardiac-drift/
Hoe doen jullie dit? In de trainingen voor mijn vorige, en eerste, marathon heb ik een constant tempo aangehouden. Die lange duurlopen waren best zwaar, maar hebben wel geleid tot mijn gewenste eindtijd.
@Rudedadude ik heb jouw manier van trainen wel vaker gelezen
en hoewel ik het zéker interessant vind is het deels perfectionisme, deels gebrek aan zelfvertrouwen, deels onderschatting van hoe goed ik kan voelen wat mijn lijf aankan.
Dat laatste is natuurlijk juist iets om op te bouwen met een dergelijke methode, dat eerste kun je makkelijk weerleggen door te zeggen: "als ik geen vast schema heb voldoe ik dus altijd aan mijn schema"
Interessant. Misschien ga ik het dit keer eens iets meer op me laten inwerken. Het lijkt erop alsof ik er wel meer open voor sta tegenwoordig.
Dat laatste is natuurlijk juist iets om op te bouwen met een dergelijke methode, dat eerste kun je makkelijk weerleggen door te zeggen: "als ik geen vast schema heb voldoe ik dus altijd aan mijn schema"
Interessant. Misschien ga ik het dit keer eens iets meer op me laten inwerken. Het lijkt erop alsof ik er wel meer open voor sta tegenwoordig.
Ik heb er twee gelopen en daarbij bij de duurlopen in trainingen altijd een constant tempo aangehouden welke een stuk lager lag dan mijn werkelijke marathon-doel-tempo. We liepen dan overigens ook niet een schema met xx-km per duurloop maar met xx-minuten per duurloop. Dus van bijv 90 min lopen in begin van het marathonschema opbouwend naar 165-180 minuten lopen als langste duurloop.juhet schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:23:
Hier inmiddels begonnen met trainen voor de marathon van Rotterdam. De lange duurlopen grijnzen me al toe in het schema en ik vraag me daarbij af hoe ik dat dit jaar aan ga pakken. Ga ik voor een constant tempo of voor een constante hartslag? Het begrip "cardiac drift" is me bekend, maar ik ben op zoek naar advies voor de toepassing van deze kennis in mijn training. Ik heb artikelen gevonden die elkaar tegen spreken, dus ik hoop hier wat ervaringen en inzichten te krijgen.
Enige uitzondering was een 30km wedstrijd (Schoorl) waarbij we de opdracht kregen eerste 20km op duurlooptempo te lopen en laatste 10km op hoge (maar niet maximaal haalbare, want heel blijven is het belangrijkste) snelheid. Loopgenoten van mij hadden ook wel eens een echte climax-variant nabij einde schema waarbij je 30km liep en dan elke zoveel km een tempoblokje sneller. Die heb ik overgeslagen (was toen wintersporten).
Ik vond tijdens mijn marathontrainingsavontuur ook "xx minuten op y:yy tempo" veruit het prettigst werken. Ten eerste is het heel makkelijk te monitoren, ten tweede krijg je eigenlijk al tijdens je training feedback over je fitheid. De ene week haal je het tempo met moeite, een volgende week kan het al met gemak gaan
[ Voor 50% gewijzigd door Pathogen op 02-01-2020 16:28 ]
Op Solereview vinden ze de Pegasus turbo 2 een goede marathon schoen.. moet ik dit serieus nemen?Roadman schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:18:
[...]
Wel een bekend dilemma hoor. Wat ik tot nu toe altijd doe, na 1 keer een filmpje te hebben gemaakt, is min of meer de zelfde schoen maar een ander model kopen (of meerdere van hetzelfde model als ik heel tevreden ben). Ben binnen het merk nu 1 keer overgestapt op een ander type schoen en dat ging goed.
[Afbeelding]
Iedereen nog de allerbeste wensen, dat 2020 maar weer een mooi, sportief en blessurevrij jaar voor iedereen mag zijn/worden.
Op oudjaarsdag heb ik mijn 1e wedstrijd ooit gelopen, mocht iemand 'm kennen, de oliebollenloop in Schoonhoven. Er was keuze uit 6,4, 10 -en 15km en ik had voor de 10 gekozen. Ik had wat voorzichtige hoop om onder de 50 te komen, maar was er zeker niet van overtuigd of dat het wel realistisch was.
Ik had mezelf wel voorgenomen om proberen te starten rond de 5:00/km en zou het WZWWHSS principe toepassen. Zoals de meeste beginners natuurlijk te hard van stapel wat resulteerde in de 1e km op 4:30. Iets afgeremd, de 2e was nog op 4:45, maar de 3e zat goed met 4:52. De 1e km's waren redelijk druk en vond het lastig om het juiste tempo te vinden, de 5e iets te ver ingezakt, die ging met 5:15, maar door de snelle 1e km's had ik wat marge. Vanaf de 5e kwam ik in een beter ritme en voor mijn doen redelijk vlak kunnen uitlopen:
5:05
4:59
4:53
4:58
4:32
Netto resultaat: 48:47 (Strava 48:49) DIK TEVREDEN!
https://www.strava.com/activities/2969975146
Afgezien van de voor mijn doen mooie tijd ook het hele wedstrijd gebeuren als erg leuk ervaren. Mijn moeder en zwager liepen ook mee, mijn vader vanwege blessureleed langs de kant. Na afloop samen nog een oliebol en een paar biertjes op, je moet jezelf natuurlijk wel belonen.
Inmiddels vandaag ook de 1e 7km van het jaar op de borden gezet, er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen. Zo zachtjes aan ook maar naar wat wedstrijden gaan kijken, de smaak zit er inmiddels wel goed in.
Op oudjaarsdag heb ik mijn 1e wedstrijd ooit gelopen, mocht iemand 'm kennen, de oliebollenloop in Schoonhoven. Er was keuze uit 6,4, 10 -en 15km en ik had voor de 10 gekozen. Ik had wat voorzichtige hoop om onder de 50 te komen, maar was er zeker niet van overtuigd of dat het wel realistisch was.
Ik had mezelf wel voorgenomen om proberen te starten rond de 5:00/km en zou het WZWWHSS principe toepassen. Zoals de meeste beginners natuurlijk te hard van stapel wat resulteerde in de 1e km op 4:30. Iets afgeremd, de 2e was nog op 4:45, maar de 3e zat goed met 4:52. De 1e km's waren redelijk druk en vond het lastig om het juiste tempo te vinden, de 5e iets te ver ingezakt, die ging met 5:15, maar door de snelle 1e km's had ik wat marge. Vanaf de 5e kwam ik in een beter ritme en voor mijn doen redelijk vlak kunnen uitlopen:
5:05
4:59
4:53
4:58
4:32
Netto resultaat: 48:47 (Strava 48:49) DIK TEVREDEN!
https://www.strava.com/activities/2969975146
Afgezien van de voor mijn doen mooie tijd ook het hele wedstrijd gebeuren als erg leuk ervaren. Mijn moeder en zwager liepen ook mee, mijn vader vanwege blessureleed langs de kant. Na afloop samen nog een oliebol en een paar biertjes op, je moet jezelf natuurlijk wel belonen.
Inmiddels vandaag ook de 1e 7km van het jaar op de borden gezet, er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen. Zo zachtjes aan ook maar naar wat wedstrijden gaan kijken, de smaak zit er inmiddels wel goed in.
Strava Garmin 265
Zelf altijd getraind op constant tempo. Daarbij is het dan wel belangrijk dat je dit tempo makkelijk kunt lopenjuhet schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:23:
Omdat ik in mijn eentje lange duurlopen saai vind zoek ik marathonvoorbereidingsloopjes op, waarbij je in een groep de afstand loopt. Aangezien die groepen altijd zijn ingedeeld om een bepaald tempo te lopen zit je dan al snel vast aan deze methode. Mocht je in de buurt van rotterdam wonen: de trainingslopen van CAV energie kan ik je van harte aanbevelen: goed verzorgd qua tempo van de pacers en verzorging onderweg.
Mocht je hiervoor kiezen en gaan voor een rustig tempo trek je dan vooral niets aan van mede lopers die menen dat je veel te langzaam loopt
En vergeet niet dat ik er natuurlijk wel wat 'algemene lijnen' in stop: stukjes Lok, stukjes tapering, idealiter wat wedstrijden om te voelen waar ik sta en easy trailkilometers voor de broodnodige afwisseling van het asfalt. Loop eens het MTB parkoers in de Broekpolder! Heb je je trailschoenen eens gebruikt en het is gewoon leukPathogen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:40:
@Rudedadude ik heb jouw manier van trainen wel vaker gelezenen hoewel ik het zéker interessant vind is het deels perfectionisme, deels gebrek aan zelfvertrouwen, deels onderschatting van hoe goed ik kan voelen wat mijn lijf aankan.
Is wel leuk rondje om te doen idd, maar je hebt wel meer leuke paden in de Broekpolder. Kun je met gemak heel wat kilometers wegtrappen. Trailschoenen heb je op het MTB parkoers op veel stukken niet nodig, of hooguit met een heel licht profiel.Rudedadude schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:40:
[...]
En vergeet niet dat ik er natuurlijk wel wat 'algemene lijnen' in stop: stukjes Lok, stukjes tapering, idealiter wat wedstrijden om te voelen waar ik sta en easy trailkilometers voor de broodnodige afwisseling van het asfalt. Loop eens het MTB parkoers in de Broekpolder! Heb je je trailschoenen eens gebruikt en het is gewoon leuk
Geen idee of dat moet. Ken jou en/of die schoen verder niet.Secsytime schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:44:
[...]
Op Solereview vinden ze de Pegasus turbo 2 een goede marathon schoen.. moet ik dit serieus nemen?![]()
Op de site die Rudedadude aanraadt valt de Pegasus ook in de prijzen dus zo slecht zal hij niet zijn: https://www.believeinther...2019-best-in-gear-awards/
Doe maar niet, is erg hinderlijk, 'voetgangers' op een single trail voor MTB. Kwam er laatst ook een paar tegen toen ik die route fietste.Rudedadude schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:40:
[...]
Loop eens het MTB parkoers in de Broekpolder!
Een van de reviewers op doe website zegt zelf: Meaghan: I really wanted to like the Nike Pegasus Turbo 2. I really did. After 30 miles I just don’t think this is a shoe for me. Nike suggests this is an “uptempo” shoe, but I can’t seem to find a place for it in my training. The cushioning is too mushy for fast days and they’re not comfortable enough for easy days. Honestly, it’s a hard pass for me. Sorry, Nike fanboys everywhere (including the one I live with).JunkieLimbo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:22:
Op de site die Rudedadude aanraadt valt de Pegasus ook in de prijzen dus zo slecht zal hij niet zij. : https://www.believeinther...2019-best-in-gear-awards/
Overigens zeg ik niet dat het een slechte schoen is, heb zelf ook een paar. Loop er alleen max 10k mee. Alles daarboven pak ik een schoen met meer demping voor.
Bedankt voor de tip, die app is geweldig!Tinusvolkel schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:47:
Als je verder nog een uitgebreidere app zoekt dan is “WorkOutDoors” wel iets voor jou @Zr40
De keren dat ik er liep kwam ik op de 13km aan parkoers misschien 1 of 2 fietsers tegen. Dat lijkt me een redelijke onderbenutting, ik kwam meestal daar meer hooglanders tegen En verder: als ik weet dat ik te gast ben ergens, dan gedraag ik me ook zo en ben ik op tijd aan de kant. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Maar het parkoers kent onoverzichtelijke punten, dus opletten is zeker wenselijk.Shinji schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:23:
[...]
Doe maar niet, is erg hinderlijk, 'voetgangers' op een single trail voor MTB. Kwam er laatst ook een paar tegen toen ik die route fietste.
Nieuw jaar dus nieuwe rondes nieuwe kansen, maw ik ben eens op zoek gegaan naar een uitdagend schema voor de marathon Rotterdam. Gezocht op "marathon schema onder 3 uur" kwam ik bij de 2e google hit een leuk schema tegen. (iemand z'n persoonlijke ziggo url).
De auteur heeft een prima cv
.
Schema heeft (uiteraard) een behoorlijke omvang, met weken tot ca 100km. Verder veel lange intervallen (1-4km) met relatief weinig rust (400m). En na 4 weken steeds een rustweek van 50km.
Vanmiddag ben ik een intervaltraining gaan doen van het schema (6x 1000m in 3"40 met 400m joggen) dat bleek iets te hoog gegrepen momenteel, ik kwam op 3"50. Heb de laatste tijd nauwelijks tempo trainingen gedaan, alleen maar lange duurlopen, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Het enige dat ik in het schema mis zijn kracht oefeningen, die voeg ik er nog aan toe. En ik stop er af en toe (hm) wedstrijden tussen, op beoogd marathon tempo (dus niet voor prs).
Wat vinden jullie van dit schema? (via google wel te vinden). Qua tijd weet ik niet of 3u haalbaar is, op dit moment lijkt een tijd tussen de 3u en 3u15 realistisch.
De auteur heeft een prima cv
Schema heeft (uiteraard) een behoorlijke omvang, met weken tot ca 100km. Verder veel lange intervallen (1-4km) met relatief weinig rust (400m). En na 4 weken steeds een rustweek van 50km.
Vanmiddag ben ik een intervaltraining gaan doen van het schema (6x 1000m in 3"40 met 400m joggen) dat bleek iets te hoog gegrepen momenteel, ik kwam op 3"50. Heb de laatste tijd nauwelijks tempo trainingen gedaan, alleen maar lange duurlopen, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Het enige dat ik in het schema mis zijn kracht oefeningen, die voeg ik er nog aan toe. En ik stop er af en toe (hm) wedstrijden tussen, op beoogd marathon tempo (dus niet voor prs).
Wat vinden jullie van dit schema? (via google wel te vinden). Qua tijd weet ik niet of 3u haalbaar is, op dit moment lijkt een tijd tussen de 3u en 3u15 realistisch.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 03-01-2020 00:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Mooie 2020 ambities! Schema met weken tot 100km lijkt me vrij heftig, maar neem aan dat je nu dan ook al op minimaal 50-60 per week zit en al 3x loopt?Sport_Life schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:47:
Nieuw jaar dus nieuwe rondes nieuwe kansen, maw ik ben eens op zoek gegaan naar een uitdagend schema voor de marathon Rotterdam. Gezocht op "marathon schema onder 3 uur" kwam ik bij de 2e google hit een leuk schema tegen. (iemand z'n persoonlijke ziggo url).
De auteur heeft een prima cv.
Enige wat ik kan toevoegen zo zonder het schema te hebben bekeken: ga wedstrijden wel toevoegen maar zorg dat ze een ander onderdeel van het schema vervangen. Dus niet een volle week + wedstrijd als extra lopen. En wedstrijden van zou ik adviseren als trainingsloop of climaxloop en niet al poging tot PR. In het beste geval gewoon getimed dat ze in je schema staan. Dus als je schema zegt 30km duurloop en je kan die dag vervangen door een 30 wedstrijd in schoorl of almere dan gewoon doen, maar wel op tempo’s uit het schema en niet ineens voluit gaan. Just my two cents , als leek.
PS: ik bewonder je doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen bij het kiezen van je doelen! Dat is iets wat ik zelf nog wel eens mis. 😊
Het schema ziet er prima uit en de auteur weet inderdaad wel iets van sportenSport_Life schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:47:
Het enige waar ik mijn vraagtekens bij heb is dat er maar 1(!) duurloop van 30km in zit, de rest is 25km of korter. Dat zie ik echt nooit bij schema's met vergelijkbare weekomvang. Maar daar moet iemand die wel een marathon heeft gelopen maar haar/zijn licht over laten schijnen.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
@Sport_Life mooi schema. Erg veel wekelijkse km, zwaar schema. Verder vind ik dat trainingen van 35k ook in een marathonschema voor moeten komen. Maar goed, er zijn er genoeg die dat niet nodig vinden. Ik doe dat wel.
Twee jaar geleden heb ik ook een marathon onder de 3 uur gelopen en had 3 trainingen van 35-36 km in zitten. Verder liep ik zo’n 50-60 km per week in de zwaarste weken. Meer redde ik gewoonweg qua hersteltijd niet. Ook elke week interval of tempolopen redde ik niet (ik herstelde gewoon onvoldoende).
Ik was overigens erg te spreken over de 800 meter intervallen van trainer Yasso (Google maar). Was ook bij mij een goede richtlijn.
Succes!
Twee jaar geleden heb ik ook een marathon onder de 3 uur gelopen en had 3 trainingen van 35-36 km in zitten. Verder liep ik zo’n 50-60 km per week in de zwaarste weken. Meer redde ik gewoonweg qua hersteltijd niet. Ook elke week interval of tempolopen redde ik niet (ik herstelde gewoon onvoldoende).
Ik was overigens erg te spreken over de 800 meter intervallen van trainer Yasso (Google maar). Was ook bij mij een goede richtlijn.
Succes!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Check! Bedankt voor je reactie (net als de anderen!). Ik ga dus ook maar opnieuw voor een tempo-strategie. Wellicht probeer ik het nog een beetje te combineren. Bijvoorbeeld onderin zone 2 beginnen en dan hopen dat met een gelijk tempo, ik niet in zone 3 terecht kom. We gaan het zieninfluenza schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:56:
[...]
Zelf altijd getraind op constant tempo. Daarbij is het dan wel belangrijk dat je dit tempo makkelijk kunt lopen. Daarbij houd ik dan 30-45 seconden/km langzamer aan dan mijn beoogde marathontempo.
Omdat ik in mijn eentje lange duurlopen saai vind zoek ik marathonvoorbereidingsloopjes op, waarbij je in een groep de afstand loopt. Aangezien die groepen altijd zijn ingedeeld om een bepaald tempo te lopen zit je dan al snel vast aan deze methode. Mocht je in de buurt van rotterdam wonen: de trainingslopen van CAV energie kan ik je van harte aanbevelen: goed verzorgd qua tempo van de pacers en verzorging onderweg.
Mocht je hiervoor kiezen en gaan voor een rustig tempo trek je dan vooral niets aan van mede lopers die menen dat je veel te langzaam loopt. Ik ben er inmiddels immuun voor, mensen die menen dat een trainingstempo van 5:00/km echt niet past bij een marathon tijd van rond de 3 uur
. (en ondertussen zelf elke trainingsloop een nieuw PR aan het lopen zijn op de betreffende afstand)
Ik moest lachen om je laatste alinea. Dat heb ik zelf ook al ervaren. Opmerkingen als; 'je kunt toch wel wat sneller lopen, dat doe je in wedstrijden ook'. Dan lach ik er maar gewoon om en loop weer door
Los van de intervaltrainingen wil ik dit jaar steeds meer op gevoel gaan lopen. Een tempo training kan dan zomaar fors in tempo verschillen omdat het makkelijk of juist zwaar aanvoelt. Maar met name is de winst te halen met duurlopen: kilometer na kilometer gewoon lopen, op gevoel een temp kiezen dat ontspannen voelt, in de flow komen, zeker na 12 à 15 km gebeurt dat bij mij. Niet altijd, maar als het gebeurt dan is de ontspanning maximaal en weet ik zeker dat dit voor jou gaat helpen aan de verlaging van de stress. Durf te vertrouwen op je lijf, negeer dat horloge (trust me, kwam bij mij niet als vanzelf om los te komen van de dwangmatigheid om m'n tempo te checken).Pathogen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:40:
@Rudedadude ik heb jouw manier van trainen wel vaker gelezenen hoewel ik het zéker interessant vind is het deels perfectionisme, deels gebrek aan zelfvertrouwen, deels onderschatting van hoe goed ik kan voelen wat mijn lijf aankan.
Geïnspireerd op deze quote
Ik heb 't vanochtend ook geprobeerd, maar ik ging rond half 8 de deur al uit, dus het was nog iets te donkerPnnnkk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:48:
[...]
Geïnspireerd op deze quotevandaag maar eens op tempo vogeltjes kijken gelopen. Veel mezen, veel klein spul, maar ook een paar spechten en buizerds. Na een uurtje was ik het wel beu, toch maar op hoger tempo naar huis. Totaal toch 16km op de teller weer.
Lekker rustig een rondje van 10km gedraaid voor het werk.
Aanstaande zondag is het tijd voor het eerste wedstrijdje van het jaar! Eens zien of ik wat van m'n 5km tijd af kan snoepen
Ik kan deze aanpak ook aanraden, bij mij heeft het gewerkt in het terug krijgen van het plezier in het lopen, waar ik eerder alleen maar bezig was met op mijn horloge kijken. De voordelen van hardlopen zijn voor mij minimaal net zoveel mentaal als fysiek, met een drukke baan en een gezin met kleine kinderen is het een fantastische manier om te ontspannen. Teveel lopen met een horloge werkte voor mij niet.Frenz64 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:44:
[...]
Los van de intervaltrainingen wil ik dit jaar steeds meer op gevoel gaan lopen. Een tempo training kan dan zomaar fors in tempo verschillen omdat het makkelijk of juist zwaar aanvoelt. Maar met name is de winst te halen met duurlopen: kilometer na kilometer gewoon lopen, op gevoel een temp kiezen dat ontspannen voelt, in de flow komen, zeker na 12 à 15 km gebeurt dat bij mij. Niet altijd, maar als het gebeurt dan is de ontspanning maximaal en weet ik zeker dat dit voor jou gaat helpen aan de verlaging van de stress. Durf te vertrouwen op je lijf, negeer dat horloge (trust me, kwam bij mij niet als vanzelf om los te komen van de dwangmatigheid om m'n tempo te checken).
Hey, ik was een weekje weg in Drenthe en heb daar erg veel hardgelopen. Fantastisch daar. Alleen middenin het bos heb ik soms best wel moeite met mijn orientatie; ik ken de "navigatie" functie van mijn Garmin Vivoactive3, maar nu vroeg ik me af: kan ik deze "navigeer terug"-functie ook gebruiken TIJDENS het hardlopen? (dus tijdens een "run"-activity)
Doen jullie dit wel eens? Mijn plan is dus om halverwege de "navigeer terug" functie aan te zetten, zodat ik ten minste zeker weet dat ik de juiste kant op ren
.
Doen jullie dit wel eens? Mijn plan is dus om halverwege de "navigeer terug" functie aan te zetten, zodat ik ten minste zeker weet dat ik de juiste kant op ren
[ Voor 15% gewijzigd door smeerbartje op 03-01-2020 13:04 ]
Al langere tijd op zoek naar een schoen om te gebruiken naast de NB Vongo v4.
Nu heb ik al de Brooks Ricochet en Levitate beiden in mijn bezit gehad maar iedere keer last van mijn linkerkuit cq. achillespees op deze schoenen. Op de NB Vongo v4 heb ik hier totaal geen last van. De NB Vongo v4 heb ik gehaald bij Runnerslab in België (tip). Ik zoek een iets snellere schoen om te gebruiken naast mijn Vongo v4 die dus grotendeels dezelfde eigenschappen heeft als deze schoen om straks niet weer in de blessurecyclus te komen :-) Iemand suggesties en/of ervaringen?
Nu heb ik al de Brooks Ricochet en Levitate beiden in mijn bezit gehad maar iedere keer last van mijn linkerkuit cq. achillespees op deze schoenen. Op de NB Vongo v4 heb ik hier totaal geen last van. De NB Vongo v4 heb ik gehaald bij Runnerslab in België (tip). Ik zoek een iets snellere schoen om te gebruiken naast mijn Vongo v4 die dus grotendeels dezelfde eigenschappen heeft als deze schoen om straks niet weer in de blessurecyclus te komen :-) Iemand suggesties en/of ervaringen?
Ik heb laatste tijd met Strava wat problemen dat de App uiteindelijk een te korte tijd opslaat waardoor alle tempos etc helemaal verkeerd zijn. Gisteren uur gelopen maar Strava geeft uiteindelijk aan 45 mins... De afstand klopt 'precies' echter heeft hij het kwartier gewoon afgesnoept over de gehele looptijd en de pace dus stuk omhoog gegooid.
Ik heb dit nu 2x gehad in mijn laatste 5 runs (daarvoor nog nooit in 50+ keer) Strava ticket aangemaakt maar totaal niet help vol.. Iemand anders ooit gehad? En mogelijke oplossing?
Telefoon oneplus 6 met Android 10 en laatste versie Strava app
Ik heb dit nu 2x gehad in mijn laatste 5 runs (daarvoor nog nooit in 50+ keer) Strava ticket aangemaakt maar totaal niet help vol.. Iemand anders ooit gehad? En mogelijke oplossing?
Bensimpel
Positieve meneer
Ik had dit ook laatst. Mijn horloge had 5k in 29:28 (PR verbroken). Strava zegt doodleuk 30:06. PR niet verbroken.. ik had mijn horloge 1 keer op pauze gezet vanwege een rood stoplicht. Misschien dat strava gewoon doorteld ofzo?Crysania schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:16:
Ik heb laatste tijd met Strava wat problemen dat de App uiteindelijk een te korte tijd opslaat waardoor alle tempos etc helemaal verkeerd zijn. Gisteren uur gelopen maar Strava geeft uiteindelijk aan 45 mins... De afstand klopt 'precies' echter heeft hij het kwartier gewoon afgesnoept over de gehele looptijd en de pace dus stuk omhoog gegooid.
Maar bij jou snoept die tijd gewoon af, misschien slecht gps bereik wat strava ziet als niet bewegen?
Maar bij jou snoept tijd af, mischien slecht gps bereik wat strava ziet als geen beweging? Ik weet wel dat als je niet beweegt
Strava dit als een soort pauze ziet.
[ Voor 12% gewijzigd door Bensimpel op 03-01-2020 17:34 ]
😆 - Denk ook eens om ;)
Ja, dat kan (heb geen VA3 maar volgens https://www8.garmin.com/m...D4-B8D3-23628F261D39.html kan het, en het lijkt op dezelfde manier te werken als bij mijn forerunner).smeerbartje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:01:
Hey, ik was een weekje weg in Drenthe en heb daar erg veel hardgelopen. Fantastisch daar. Alleen middenin het bos heb ik soms best wel moeite met mijn orientatie; ik ken de "navigatie" functie van mijn Garmin Vivoactive3, maar nu vroeg ik me af: kan ik deze "navigeer terug"-functie ook gebruiken TIJDENS het hardlopen? (dus tijdens een "run"-activity)
Doen jullie dit wel eens? Mijn plan is dus om halverwege de "navigeer terug" functie aan te zetten, zodat ik ten minste zeker weet dat ik de juiste kant op ren.
Ik gebruik het wel eens als ik weer eens in het buitenland de weg kwijt ben. In een stad kan het wel eens tegenvallen als de GPS fix bij de start niet optimaal was, weet ik uit ervaring
Vandaag intervalletjes gaan doen op de piste. Komt er zo’n “echte” atleet rondjes draaien, loopt die me er gewoon af alsof het niets was
Gokje, maar iets zegt me dat dit te maken heeft met de auto-pauze. Dan heeft ie gewoon herhaaldelijk gepauzeerd omdat je heel langzaam bewoog (of hij dacht dat in ieder geval). Dan krijg je typisch het probleem dat de afstand klopt, maar de tijd die je erover gedaan hebt te kort is. Hier zijn eindeloze verhalen over op strava. Simpele fix is om auto-pauze uit te zetten en te kijken of het wel naar behoren werkt. Ook helpt een goede gps-fix voordat je gaat lopen. Definitieve oplossing is om niet de app te gebruiken om te recordenCrysania schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:16:
Pauzes tellen uiteraard door in een pr poging. Ik zie mezelf al 200-tjes ergens onder de 3 min/km doen, op pauze drukken, uithijgen en eindeloos herhalen tot het pr onder de 15min staatBensimpel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:31:
[...]
Ik had dit ook laatst. Mijn horloge had 5k in 29:28 (PR verbroken). Strava zegt doodleuk 30:06. PR niet verbroken.. ik had mijn horloge 1 keer op pauze gezet vanwege een rood stoplicht. Misschien dat strava gewoon doorteld ofzo?
Maar bij jou snoept tijd af, mischien slecht gps bereik wat strava ziet als geen beweging? Ik weet wel dat als je niet beweegt
Strava dit als een soort pauze ziet.
Bensimpel
Positieve meneer
Haha makes sense, tijd om een route zonder stoplichten te zoeken dusRoozzz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:38:
[...]
Gokje, maar iets zegt me dat dit te maken heeft met de auto-pauze. Dan heeft ie gewoon herhaaldelijk gepauzeerd omdat je heel langzaam bewoog (of hij dacht dat in ieder geval). Dan krijg je typisch het probleem dat de afstand klopt, maar de tijd die je erover gedaan hebt te kort is. Hier zijn eindeloze verhalen over op strava. Simpele fix is om auto-pauze uit te zetten en te kijken of het wel naar behoren werkt. Ook helpt een goede gps-fix voordat je gaat lopen. Definitieve oplossing is om niet de app te gebruiken om te recorden![]()
[...]
Pauzes tellen uiteraard door in een pr poging. Ik zie mezelf al 200-tjes ergens onder de 3 min/km doen, op pauze drukken, uithijgen en eindeloos herhalen tot het pr onder de 15min staat
😆 - Denk ook eens om ;)
NB 1500V6? heb hier overigens zelf geen ervaring mee...Basti84 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:12:
Al langere tijd op zoek naar een schoen om te gebruiken naast de NB Vongo v4.
Ik heb beide geprobeerd, maar loop meestal op gevoel (de derde optie!juhet schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:23:
Voor mij lijken de marathon-pace duurlopen ook echt wonderen te doen. Zo heb ik overmorgen 32km ingepland, met de laatst 16km op marathontempo. Ik loop dat de eerste 16 vlot, maar ontspannen (zodat ik een normaal gesprek kan voeren), en de laatste 16 vooral op hartslag.
Bij een lange duurloop doe ik niet echt een warming up, of beter gezegd: de eerste paar km zijn meestal redelijk langzaam. Als ik m'n duurloop op 4:30/km doe, dan gaan de eerste drie km of zo in 5:00/km.
Qua HM als training: als je er meerdere doet, zou je ook kunnen overwegen om er wél eentje als normale wedstrijd te doen (zonder te veel te taperen). Dit kan best nuttige informatie zijn (ik denk dat je ook zonder taper wel onder de 1:25 moet rennen om de drie uur te halen). Wat ook een leuke training is: 10km rustig inlopen (even goed timen qua starttijd) en dan direct de HM op marathontempo. Heb ik ook een keer gedaan, was heftig maar wel goed. Dat kan natuurlijk niet makkelijk bij de meeste grote HM's, maar bij een kleine loop gaat dat prima.Sport_Life schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:47:
Nog even een uiteindelijk jaartotaal. Ik had snode plannen gemaakt om in 2019 nog boven de 2400 kilometer uit te komen maar jammer genoeg gooide ik mijn maaginhoud twee dagen na de kerst er uit en kon ik dat vergeten. Mijn mooiste ervaring in 2019 was het hardlopen in de bergen in de Ecrins, acht dagen lang hoogtemeters maken. Vandaar ook die mooie sprong in hoogtemeters vorig jaar ten opzichte van 2018.
📅 2019
🏃♂️ 2370 kilometer hardgelopen
⛰️ 25.638 hoogtemeters gemaakt
📅 2018
🏃♂️ 2009 kilometer hardgelopen
⛰️ 18.540 hoogtemeters gemaakt
Doel voor dit jaar heb ik niet echt, hopelijk een paar kilometer meer.
📅 2019
🏃♂️ 2370 kilometer hardgelopen
⛰️ 25.638 hoogtemeters gemaakt
📅 2018
🏃♂️ 2009 kilometer hardgelopen
⛰️ 18.540 hoogtemeters gemaakt
Doel voor dit jaar heb ik niet echt, hopelijk een paar kilometer meer.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Tnx! Ik denk dat je gelijk hebt met iets langere duurlopen, alleen even kijken ten koste van wat precies, want aantal kms is al pittig voor mij. In Schoorl ga ik de 30km lopen.Valorian schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:29:
[...]
Mooie 2020 ambities! Schema met weken tot 100km lijkt me vrij heftig, maar neem aan dat je nu dan ook al op minimaal 50-60 per week zit en al 3x loopt?
Enige wat ik kan toevoegen zo zonder het schema te hebben bekeken: ga wedstrijden wel toevoegen maar zorg dat ze een ander onderdeel van het schema vervangen. Dus niet een volle week + wedstrijd als extra lopen. En wedstrijden van zou ik adviseren als trainingsloop of climaxloop en niet al poging tot PR. In het beste geval gewoon getimed dat ze in je schema staan. Dus als je schema zegt 30km duurloop en je kan die dag vervangen door een 30 wedstrijd in schoorl of almere dan gewoon doen, maar wel op tempo’s uit het schema en niet ineens voluit gaan. Just my two cents , als leek.
PS: ik bewonder je doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen bij het kiezen van je doelen! Dat is iets wat ik zelf nog wel eens mis. 😊
Ik loop nu in piek periodes 70km per week, maar gemiddeld een stuk minder.
Nee sub 3 is niet gelukt vorig jaar. Omvang was toen in Q1 100km per maand. Tijd was 3u33 maar heb flinke stukken moeten wandelen ivm veel teveel eten tijdens de loop (ben bij HM paar keer met hongerklop geeïndigd).kenneth schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:35:
[...]
Het schema ziet er prima uit en de auteur weet inderdaad wel iets van sportenMaar als ik het schema zo bekijk, dan is 6x1000m @ 3'40 nog een vrij lichte training vergeleken met wat erna komt. Ben je van plan om het hele schema de tempo's aan te passen? Zoja, dan lijkt me niets aan de hand. Jij had de sub-3 toch al eens eerder gehaald? Welke omvang liep je toen?
Het enige waar ik mijn vraagtekens bij heb is dat er maar 1(!) duurloop van 30km in zit, de rest is 25km of korter. Dat zie ik echt nooit bij schema's met vergelijkbare weekomvang. Maar daar moet iemand die wel een marathon heeft gelopen maar haar/zijn licht over laten schijnen.
Als er flinke progressie in de loop van de tijd zit ga ik wel voor sub3, en anders onder de 3u15.
Tnx! Yasso ken ik idd (niet persoonlijk hoorGalois schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:47:
@Sport_Life mooi schema. Erg veel wekelijkse km, zwaar schema. Verder vind ik dat trainingen van 35k ook in een marathonschema voor moeten komen. Maar goed, er zijn er genoeg die dat niet nodig vinden. Ik doe dat wel.
Succes!
Hoe lang was jouw specifieke voorbereiding? Vraag me af hoeveel te trainen valt in 12 weken.
Die tip van 10km voor de HM is wel een goede tip, ga ik doen.chris schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:15:
[...]
Qua HM als training: als je er meerdere doet, zou je ook kunnen overwegen om er wél eentje als normale wedstrijd te doen (zonder te veel te taperen). Dit kan best nuttige informatie zijn (ik denk dat je ook zonder taper wel onder de 1:25 moet rennen om de drie uur te halen). Wat ook een leuke training is: 10km rustig inlopen (even goed timen qua starttijd) en dan direct de HM op marathontempo. Heb ik ook een keer gedaan, was heftig maar wel goed. Dat kan natuurlijk niet makkelijk bij de meeste grote HM's, maar bij een kleine loop gaat dat prima.
[ Voor 56% gewijzigd door Sport_Life op 03-01-2020 22:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
3 jaar...Sport_Life schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:12:
[...]
Tnx! Ik denk dat je gelijk hebt met iets langere duurlopen, alleen even kijken ten koste van wat precies, want aantal kms is al pittig voor mij. In Schoorl ga ik de 30km lopen.
Ik loop nu in piek periodes 70km per week, maar gemiddeld een stuk minder.
[...]
Nee sub 3 is niet gelukt vorig jaar. Omvang was toen in Q1 100km per maand. Tijd was 3u33 maar heb flinke stukken moeten wandelen ivm veel teveel eten tijdens de loop (ben bij HM paar keer met hongerklop geeïndigd).
Als er flinke progressie in de loop van de tijd zit ga ik wel voor sub3, en anders onder de 3u15.
[...]
Tnx! Yasso ken ik idd (niet persoonlijk hoor), die wil ik komend weekend doen en een paar weken voor de wedstrijd.
Hoe lang was jouw specifieke voorbereiding? Vraag me af hoeveel te trainen valt in 12 weken.
Ik wilde een snelle najaarsmarathon en kwam uit op Amsterdam. In 2015 liep ik ‘m in iets van 3:10 en had niet heel netjes getraind. Zat dus nog vooruitgang in. In 2016 stuk beter getraind, maar maand van tevoren viel ik van de mtb met een sleutelbeenblessure tot gevolg. Niet kunnen lopen dus. En in 2017 alles op alles gezet en gelukt!
Maar ik heb dus zo’n 2 jaar gemiddeld 200 km per maand gelopen. De maanden voor de marathon ietsje meer. Ik herstelde niet van teveel kms. Maar bij een goede basis (als je dus al fit bent en zeg maar op 80% zit), dan moet je in 12 weken nog heel kunnen. Ben benieuwd! Succes en laat weten hoe het gaat.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Oh, en een kg of 8-10 eraf mag ook wel, zal ook wel helpen met het lopen en blessurevrij blijven. Ben nu toch echt effe te klein voor mijn gewicht..sebasd schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:56:
in 2020 hopelijk in ieder geval minder blessures, minimaal 1 halve marathon en dan zien we wel weer verder..
Ook voor mij zit het eerste rondje er op.
Dit jaar wil ik sowieso drie wedstrijden lopen:
Oosterscheldeloop (10EM)
Antwerp 10 Miles
Dorpsloop (10 of 15km)
PR op 10EM is nu 1:34:xx. Wellicht kan kan het naar 1:29:59.
Verder heb ik in training al een paar keer een HM gelopen, maar weet niet of ik ook een keer echte ga lopen.
Dit jaar wil ik sowieso drie wedstrijden lopen:
Oosterscheldeloop (10EM)
Antwerp 10 Miles
Dorpsloop (10 of 15km)
PR op 10EM is nu 1:34:xx. Wellicht kan kan het naar 1:29:59.
Verder heb ik in training al een paar keer een HM gelopen, maar weet niet of ik ook een keer echte ga lopen.
Eerste wedstrijd van het jaar zit er weer op. Florijnloop in Woudenberg gelopen; 16km in 1:06:15 .. Mooi om het jaar met een PR te beginnen
Zo, op de eerste en derde dag van onze LAN-party hardgelopen. Donderdag maar 4,5 ivm mijn mede-loper en omdat het al donker werd. En net terug van 21,2 kilometer alcohol uitdampen door de mooie Achterhoek met twee andere nerds die inmiddels alweer aan het gamen zijn. Ik zit daarentegen al aan een biertje.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Op de een of andere manier heb ik nooit zin in bier of wijn na het lopenXaverius schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:11:
Zo, op de eerste en derde dag van onze LAN-party hardgelopen. Donderdag maar 4,5 ivm mijn mede-loper en omdat het al donker werd. En net terug van 21,2 kilometer alcohol uitdampen door de mooie Achterhoek met twee andere nerds die inmiddels alweer aan het gamen zijn. Ik zit daarentegen al aan een biertje.
Vandaag 15km gelopen, dat maakt totaal deze week op 65km. Mischien straks nog wat intervallen. Hersteltijd vwb spieren is erg snel, alleen mijn benen blijven wat vermoeid.
Volgende week 75km.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-01-2020 15:34 ]
@Sport_Life ik heb tegenwoordig meer alcoholvrij bier in de koelkast staan dan gewone pilsjes. Vooral de alc-vrij-speciaalbiertjes Van Vandestreek of Jopen gaan er prima in als hersteldrankje. 😀
Wilde gisteren al de eerste km's maken, maar druilweer en afspraken zorgden voor uitstelgedrag. Vandaag dan het eerste duurloopje van 2020: verder gegaan met Citystrides. Nog 2 keer en ik heb alle straten in m'n nieuwe hometown gehad.
Geen pijn in m'n knie meer, voel 'm nog heel licht en ga rustig de frequentie en aantal km's opvoeren totdat de belastbaarheid een trainingsschema voor een marathon toelaat. Weer afvallen (4 à 5 kg) en heel blijven is voorlopig het devies.
Geen pijn in m'n knie meer, voel 'm nog heel licht en ga rustig de frequentie en aantal km's opvoeren totdat de belastbaarheid een trainingsschema voor een marathon toelaat. Weer afvallen (4 à 5 kg) en heel blijven is voorlopig het devies.
Ik pik deze er even tussenuit. Mijn Garmin zegt mij (Martiveen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:43:
@Pathogen
[Afbeelding: TrainingStatus]
Hier vind ik dat.
En dit is voor mij de inhoud:
[Afbeelding]
Je kunt zien dat ik Aeroob met moeite haal maar de andere vakjes lukken mij aardig.

Maar nu komt de hamvraag, hoe kan ik de laag anaeroob trainen zonder dat ik met 7:30/km moet gaan hardlopen. Of moet ik juist met 7:30/km gaan hardlopen (ik noem maar een random pace). Of hangt dit af van je HR-zones?
Ik heb zelf pas net een garmin en merkte dat ik ook vooral op hoog aeroob scoor. Aenerobe komt wel weer met intervallen op de baan (3 weken niet geweest ivm feestdagen). Maar lom verschillen hoog en laag aerobe te snappen moest ik ook even zoeken. Garmin legt het zelf wel goed uit, hier:vhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:56:
[...]
Ik pik deze er even tussenuit. Mijn Garmin zegt mij () dat ik te weinig laag aeroob train. Logisch, want hij staat nog steeds op 0. Hoog aeroob zit ruim in/over de range en anaeroob is te weinig (logisch, want ik train eigenlijk te weinig intervallen e.d.)
[Afbeelding]
Maar nu komt de hamvraag, hoe kan ik de laag anaeroob trainen zonder dat ik met 7:30/km moet gaan hardlopen. Of moet ik juist met 7:30/km gaan hardlopen (ik noem maar een random pace). Of hangt dit af van je HR-zones?
https://www.garmin.com/nl-NL/performance-data/running/
Hoog of laag aeroob hangt af van je hartslagzones. Ik neem aan dat je die ingesteld hebt of garmin hebt laten bepalen?vhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:56:
[...]
Ik pik deze er even tussenuit. Mijn Garmin zegt mij () dat ik te weinig laag aeroob train. Logisch, want hij staat nog steeds op 0. Hoog aeroob zit ruim in/over de range en anaeroob is te weinig (logisch, want ik train eigenlijk te weinig intervallen e.d.)
[Afbeelding]
Ik heb lactaatdrempel laten bepalen door garmin en dan is laag aeroob is z1, z2. Hoog aeroob is z3 en 4(?). Anaeroob is z5. Je loopt nu dus vrij weinig echt rustig. Of je 7:30 per km moet lopen om in deze zones te blijven betwijfel ik, maar het is zeker aan te raden om wel te trainen in deze lagere zones.
Persoonlijk heb ik vooral een uitdaging voor anaeroob. Daar moet ik wel erg hard lopen om puntjes te scoren
laag anaroob bouw ik met die garminscore op met z1 runs. Wandelen met hardloopbeweging in de praktijkValorian schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:19:
[...]
Ik heb zelf pas net een garmin en merkte dat ik ook vooral op hoog aeroob scoor. Aenerobe komt wel weer met intervallen op de baan (3 weken niet geweest ivm feestdagen). Maar lom verschillen hoog en laag aerobe te snappen moest ik ook even zoeken. Garmin legt het zelf wel goed uit, hier:
https://www.garmin.com/nl-NL/performance-data/running/
De zones heb ik zelf ingesteld met enig nattevingerwerk.Roozzz schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:28:
[...]
Hoog of laag aeroob hangt af van je hartslagzones. Ik neem aan dat je die ingesteld hebt of garmin hebt laten bepalen?
Ik heb lactaatdrempel laten bepalen door garmin en dan is laag aeroob is z1, z2. Hoog aeroob is z3 en 4(?). Anaeroob is z5. Je loopt nu dus vrij weinig echt rustig. Of je 7:30 per km moet lopen om in deze zones te blijven betwijfel ik, maar het is zeker aan te raden om wel te trainen in deze lagere zones.
Persoonlijk heb ik vooral een uitdaging voor anaeroob. Daar moet ik wel erg hard lopen om puntjes te scorenen gezien vrijwel alle intervallen op souplesse gaan, kom ik daar niet.
Je moet altijd goed bedenken WAT je je wilt trainen. De eerste 1,5 tot 2 maanden train ik mijn vetverbranding wat meer gerelateerd is aan hartslag dan aan tempo. De 3e/ laatste maand komt er wat meer focus op tempo.juhet schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:23:
Tempo aanhouden ondanks de omstandigheden(slecht herstel,wind,warmte etc.) is ook een risico voor overbelasting. Bedenk wat je wilt trainen je energiehuishouding of je spieren?
toevoeging
na een maand duurlopen verschuift als-het-goed-is ook je HR/tempo verhoudingen waardoor in hetzelfde tempo blijven lopen mogelijk in houd dat je je ineen andere/verkeerde zone loopt dan het trainingsschema beoogd.
/toevoeging
Ik heb eens gekeken naar (mijn) cardiodrift bij een duurloop van 34km(2:56) 82-85% van lactaatdrempel: eerste 18km 151,7 2e helft 155,3. Bij loopjes van 1,5 uur is er geen drift te zien. Bij snellere trainingstempo`s is het eerder te zien.
Persoonlijk denk ik dat indien je last krijgt van cardiodrift het geen duurloop is(te hoog tempo) of dat je overtraind begint te raken.
Op wedstrijden zie ik het echter niet terug: 10K constant 179-181, marathon 169,5 1e helft 170,4 2e helft.
[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2020 13:51 ]
we hebben het dus over dit schema: http://members.ziggo.nl/renebroens/training/trainingsschema_marathon_streeftijd_3uur.pdfSport_Life schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:47:
Indien je heel weet te blijven zul je best wel sneller van worden.
Een schema vinden waarmee je sneller kan worden is niet zo moeilijk. Een schema vinden wat bij JOU past echter wel. Compleet andere trainingen gaan doen in combinatie met veeeeel meer kilometers kom ik tot bovenstaand antwoord.
Verder ontbreekt een uitleg/berekening wat betreft intensiteit.
De meeste schema`s waar je 30K inziet staan hebben altijd 1 of meerdere rustdagen er voor en erna bij deze loop je 6 dagen achter elkaar. Gezien voor Sport_Life 70K een piek week is lijkt mij het schema veel te zwaar.kenneth schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:35:
[...]
Het schema ziet er prima uit en de auteur weet inderdaad wel iets van sportenMaar als ik het schema zo bekijk, dan is 6x1000m @ 3'40 nog een vrij lichte training vergeleken met wat erna komt. Ben je van plan om het hele schema de tempo's aan te passen? Zoja, dan lijkt me niets aan de hand. Jij had de sub-3 toch al eens eerder gehaald? Welke omvang liep je toen?
30K lopen op een langzaam tempo komt er op neer dat je al richting de >80% van je marathontijd gaat. met 100K in die betreffende week, maar 1 rustdag en daarop volgende week 74K.
Om het laatste stuk van de marathon te simuleren kun je ook andere dingen doen zoals zonder ontbijt, gelletjes en drinken gaan rennen, minder belastend voor de spieren.
Grrr... ik heb elke keer na een lange duurloop een paar dagen gigantische stijve kuiten! Zo erg dat ik vandaag (vrijdag 20 km gelopen) mijn training moet overslaan.
Het is een soort van diepe spierpijn. Erg vervelend. Gewoon wandelen is niet pijnlijk, maar zeker wel gevoelig. Aanspannen van de kuitspieren ook gevoelig. Net zoals erin knijpen. Ben een beetje aan het rollen en excentrisch rekken, maar vind het erg vervelend dat het elke keer na een lange duurloop komt en dan zeker 3-4 dagen aanhoudt. Ik ga van de week maar eens naar de fysio. Moet hier weer snel vanaf
Iemand ervaringsdeskundige op dit gebied?
Het is een soort van diepe spierpijn. Erg vervelend. Gewoon wandelen is niet pijnlijk, maar zeker wel gevoelig. Aanspannen van de kuitspieren ook gevoelig. Net zoals erin knijpen. Ben een beetje aan het rollen en excentrisch rekken, maar vind het erg vervelend dat het elke keer na een lange duurloop komt en dan zeker 3-4 dagen aanhoudt. Ik ga van de week maar eens naar de fysio. Moet hier weer snel vanaf
Ja, fysio. Naalden erin, even huilenGalois schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:49:
Kuiten zijn over het algemeen ook wel wat lastiger om zelf aan te pakken met een roller. Maar ik ben sowieso van niet te lang zelf aan kutten en snel naar de fysio gaan (ga vaak zelfs preventief).
Nou, ik heb dus 90" gelopen in Z1/Z2 met een pace van ~ 6:30/km gemiddeld maar Garmin vindt dat dit nog steeds geen laag aerobe training is. Garmin zal het wel weten...net als mijn voorspelde marathontijdvhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:07:
[...]
De zones heb ik zelf ingesteld met enig nattevingerwerk.In ieder geval komt het er op neer dat ik rustiger moet lopen. Een mooi streven om dadelijk eens 90' rustig te lopen in Z1/2
Tnx @lateef, jij hebt er ook last van (gehad)? Hoeveel fysio behandelingen had je nodig?
Het probleem bij mij is ook dat ik 3 dagen na een lange duurloop (20+ km) erg last van heb van stijve kuiten en daarna is het weer over. Waardoor ik er maar weer tegenaan kijk en geen afspraak met de fysio maak (en zo dus nog 8 2019 behandelingen heb ‘vergooid’
).
Het is nu nl ook veel minder pijnlijk dan gisteren en zelfs vanochtend. Maar goed, ik ga morgen in ieder geval even bellen met de fysio. Vind het erg vervelend dat ik alleen maar tot 10 km afstanden kan lopen zonder pijnlijke kuiten te krijgen.
Kreeg trouwens van een hardloopmaatje compressiesokken aangeraden (deze), uit zijn eigen ervaring hielpen die juist heel erg bij stijve kuiten na lange duurlopen. Hij draagt ze dan ook alleen (bij 15+ km loopjes).
Iemand daar ervaringen mee of een duidelijke mening? 40€ voor een paar sokken vind ik ‘zomaar proberen’ ook wel wat enthousiast
Het probleem bij mij is ook dat ik 3 dagen na een lange duurloop (20+ km) erg last van heb van stijve kuiten en daarna is het weer over. Waardoor ik er maar weer tegenaan kijk en geen afspraak met de fysio maak (en zo dus nog 8 2019 behandelingen heb ‘vergooid’
Het is nu nl ook veel minder pijnlijk dan gisteren en zelfs vanochtend. Maar goed, ik ga morgen in ieder geval even bellen met de fysio. Vind het erg vervelend dat ik alleen maar tot 10 km afstanden kan lopen zonder pijnlijke kuiten te krijgen.
Kreeg trouwens van een hardloopmaatje compressiesokken aangeraden (deze), uit zijn eigen ervaring hielpen die juist heel erg bij stijve kuiten na lange duurlopen. Hij draagt ze dan ook alleen (bij 15+ km loopjes).
Iemand daar ervaringen mee of een duidelijke mening? 40€ voor een paar sokken vind ik ‘zomaar proberen’ ook wel wat enthousiast
Ik train voornamelijk in laag Z2. En dan word hij bij mij bijgeschreven als laag aeroob. M'n zones zijn gebaseerd op m'n lactaat drempel. En die is dan weer door Garmin zelf gegokt. Ook train ik met een hartslagband. Misschien dat dat ook nog scheelt.vhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:16:
[...]
Nou, ik heb dus 90" gelopen in Z1/Z2 met een pace van ~ 6:30/km gemiddeld maar Garmin vindt dat dit nog steeds geen laag aerobe training is. Garmin zal het wel weten...net als mijn voorspelde marathontijd
Ik heb geen ervaring met compressiesokken. Een nadeel van compressiesokken is dat je ze na 1x dragen weer moet wassen. Compressietubes daarentegen durf ik wel een paar keer achter elkaar te dragen.Galois schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:29:
Daarvan heb ik twee paar, 1 Decathlon en 1 CEP.
Over de claims van compressie betreft bloedcirculatie durf ik niets te zeggen, maar een andere claim was voor mij een reden om ze te proberen. Ze werken als stabilisatoren. M.a.w., ze verminderen het verschil tussen spanning en ontspanning, doordat ze zorgen voor een constante spanning. Inmiddels loop ik er al jaren mee en sindsdien heb ik echt minder last van mijn kuiten. Als ik ze eens vergeet, dan voel ik wel het verschil. zonder de compressietubes voel ik mijn kuiten meer 'zwiepen'.
vhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:16:
[...]
Nou, ik heb dus 90" gelopen in Z1/Z2 met een pace van ~ 6:30/km gemiddeld maar Garmin vindt dat dit nog steeds geen laag aerobe training is. Garmin zal het wel weten...net als mijn voorspelde marathontijd
Stel eerst maar eens die zones fatsoenlijk in. Het al oude credo: garbage in, garbage out gaat hier keihard opvhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:07:
[...]
De zones heb ik zelf ingesteld met enig nattevingerwerk.In ieder geval komt het er op neer dat ik rustiger moet lopen. Een mooi streven om dadelijk eens 90' rustig te lopen in Z1/2
Simpele vraag; kon je nog een normaal gesprek voeren terwijl je deze training uitvoerde? Zo ja, dan liep je in de goede intensiteit en kloppen je zones niet
afhankelijk van waar je voor trained, maar ik heb elke week een langere loop in z1 - 2 (beginnen in z1 en ik eindig in z2, tikt soms net z3 aan, afhankelijk van de route en of er heuvels zijn). In het begin is het zwaar irritant rennen, na een tijdje zin dat best wel fijne tussendoortjes. Ik doe ze tegenwoordig veelal met een podcast erbij met een luchtig onderwerp en probeer het zo te timen dat ik een zonsopkomst/ondergang mee kan pikken, wat het tot een fijne beleving maakt.vhal schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:07:
[...]
Overweeg ook om bij je andere trainingslopen een 1 of 2 km in z1 als warming up te doen, op die manier wen je aan het immens trage tempo.
En bij de eerste langere, als je er nog niet goed in bent: tik je over je zone heen royaal, stoppen, wandelen, hartslag terug laten zakken en door
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2