Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.698 views

Onderwerpen

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12 09:01
Roozzz schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:46:
Gebruik je iets van een schema? Het is namelijk niet heel effectief om training na training hetzelfde te doen en alleen maar te focussen op sneller lopen. In een beginnersschema zit daarom meer variatie.

Maar als je structureel buiten adem bent, dan zou ik beginnen met langzamer lopen. Volgens mij is astma niet per definitie het probleem.
Hoe hard loop je nu? Waar ligt je inspanningsniveau? Kan je nog een gesprek voeren?
Ik gebruik geen schema, mijn huidige routine is vrij simpel: steeds 1 km hardlopen en dan even bijkomen.

Hoe hard ik loop en waar mijn inspanningsniveau ligt kun je waarschijnlijk in de screenshot van een recente hardloopsessie zien: https://imgur.com/a/7FPthyE (ik weet niet precies wat er met inspanningsniveau wordt bedoeld)

Ik kan zeker nog wel een gesprek voeren, al moet ik wel steeds flink ademhalen :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

anandus schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:26:
[...]

Ik heb ze gekregen voor Kerstmis, vandaag stukje op gelopen en het loopt op zich wel fijn :) al is het wel even wennen :P

Overmorgen wat langer lopen, kijken of ze na een uur nog lekker zitten
Ik loop al een tijdje met Injinji en vind ze heerlijk! Voor Sinterklaas heb ik ook ToeToe sokken gekregen, die zou ik toch niet aanbevelen. De teenpockets staan zo ongeveer in een rechte lijn waardoor mijn kleine teen er regelmatig half uit floept.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-12 23:15
coendeurloo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:20:
[...]

Ik kan zeker nog wel een gesprek voeren, al moet ik wel steeds flink ademhalen :)
Probeer eens wat trager te gaan. Dit zal voelen alsof je je continue moet inhouden, ik denk dat je het dan langer gaat volhouden en ook niet buiten adem bent. (note: geen ervaring met astma o.i.d.)

Progressie krijg je door variatie. Een schema raad ik je dan ook wel aan.

Mocht je eigenwijs zijn (;)) doe dan i.i.g. 1 x interval, 1 x duurloop en 1 x langzame loop. Ga je 4 x, doe dan 2 x een langzame loop zodat je lichaam ook tijd heeft om te herstellen.

Toevoeging: blijf niet op 3 KM hangen, probeer dit op te rekken, dat mag gerust zijn met interval waarbij je wandelt.

[ Voor 8% gewijzigd door _Piwi_ op 27-12-2019 14:40 ]

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-12 16:09
Frenz64 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:35:
[...]

Sinds ik op Hoka's loop (ruim 3 jaar) heb ik geen last meer van kleine zweepslagjes in de kuiten en ook m'n achillespezen zijn er erg blij mee.

Hoe mist je het contact dan? De demping is sterker, maar ik voel nog steeds waar ik op loop. Heb je er zelf op gelopen of oordeel je alleen op hoe het eruit ziet? Ik vind ze ook spuuglelijk, maar ik loop niet mee met een beauty contest hè.

Wel heb ik er van de zomer een 10 km wedstrijd op gelopen en op pure snelheid voel je dat er wat van je afzet 'verdwijnt'. Maar op de HM die ik daarna liep vind ik het weer een ideale schoen.
Jouw kwetsuren zijn een signaal van je lichaam dat je, of wat rustiger aan moet doen, of een extra/paar dagen rust. Hoeft niet per definitie aan de schoen zelf te liggen. Doordat je zover van de grond af zit door de dikte van de zool is het contact enkel nog de zool zelf en 'voel je de grond' minder. Je voeten worden lui en je krijgt er geen sterke voeten van. Je creëert sneller instabiliteit. Want je voeten hoeven minder te werken. Maar goed dat is mijn visie erop.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had mezelf wat beloofd bij goed weer, namelijk een lange duurloop. En zo geschiedde, bij 28km waren de benen echt toe aan rust .

Zit nu op 80km sinds zaterdag (3x >20km en paar kleine rondjes).

Nog 26km en dan zit ik aan 1400 km dit jaar ;). 1500 is een mooier getal.. maarja dat gaat niet meer lukken :P

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2019 16:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
rutgergron schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:19:
[...]

Jouw kwetsuren zijn een signaal van je lichaam dat je, of wat rustiger aan moet doen, of een extra/paar dagen rust. Hoeft niet per definitie aan de schoen zelf te liggen. Doordat je zover van de grond af zit door de dikte van de zool is het contact enkel nog de zool zelf en 'voel je de grond' minder. Je voeten worden lui en je krijgt er geen sterke voeten van. Je creëert sneller instabiliteit. Want je voeten hoeven minder te werken. Maar goed dat is mijn visie erop.
Knap dat je op basis van mijn bericht direct weet waar het probleem ligt. Maar ik doe ook een aanname: je hebt er nog nooit op gelopen en ik gok dat die dichter bij de waarheid zit dan jouw kort-door-bocht verhaal.

Elke schoen heeft een zool en daarmee voel je de grond per definitie niet. De enige vorm waarbij dat wel is barefoot running (dus ook niet op vibrams).
Daarnaast is je visie op z'n minst rammelend en kan ik zo een net zo discutabel tegenargument plaatsen: Als de zool meer dempt en dus meer inveert, moeten de voeten harder werkend om stabiel te blijven.

Er zijn na het succes van Hoka (een snelle goegel: https://sourcingjournal.c...ouble-digit-growth-98674/ ) verschillende maximaal dempende schoenen van de grote merken gekomen. Je mag het van mij allemaal niks vinden, maar kom dan wel met overtuigende argumenten waarom.

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-12 16:09
Frenz64 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:32:
[...]

Knap dat je op basis van mijn bericht direct weet waar het probleem ligt. Maar ik doe ook een aanname: je hebt er nog nooit op gelopen en ik gok dat die dichter bij de waarheid zit dan jouw kort-door-bocht verhaal.

Elke schoen heeft een zool en daarmee voel je de grond per definitie niet. De enige vorm waarbij dat wel is barefoot running (dus ook niet op vibrams).
Daarnaast is je visie op z'n minst rammelend en kan ik zo een net zo discutabel tegenargument plaatsen: Als de zool meer dempt en dus meer inveert, moeten de voeten harder werkend om stabiel te blijven.

Er zijn na het succes van Hoka (een snelle goegel: https://sourcingjournal.c...ouble-digit-growth-98674/ ) verschillende maximaal dempende schoenen van de grote merken gekomen. Je mag het van mij allemaal niks vinden, maar kom dan wel met overtuigende argumenten waarom.
Wat jij wil jonge, blijf lekker lopen op Hoka de Gezondheidsschoen. Ik hoef helemaal niet met overtuigende argumenten te komen. Je begrijpt me post niet en heb geen zin om alles uit te leggen en te verklaren.

• Frenz64
Nee klopt, dit is een forum. Hier kan je gewoon wat roepen zonder onderbouwing en er mee weg komen.

Wat jij wilt jonge? Je kan iig gewoon elkaar normaal aanspreken, de tijd van "jonge" ligt al redelijk ver achter me @rutgergron.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:29

Niku

Alagaesii

rutgergron schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:03:
[...]

Wat jij wil jonge, blijf lekker lopen op Hoka de Gezondheidsschoen. Ik hoef helemaal niet met overtuigende argumenten te komen. Je begrijpt me post niet en heb geen zin om alles uit te leggen en te verklaren.
Insert Mark Rutte met ‘doe zelf normaal joh’ :+

In dit topic proberen we elkaar te inspireren, ervaringen te delen en elkaar te helpen. Als je daar geen zin in hebt, laat het posten dan gewoon achterwege.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Niku schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:24:
[...]

Insert Mark Rutte met ‘doe zelf normaal joh’ :+

In dit topic proberen we elkaar te inspireren, ervaringen te delen en elkaar te helpen. Als je daar geen zin in hebt, laat het posten dan gewoon achterwege.
Dit dus, ik kan het niet beter verwoorden! :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Frenz64 om dan toch enige waarheid uit de discussie te pakken, in één ding heeft hij (onbewust) wel gelijk: een handrem heb je over het algemeen niet. oOo ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• coendeurloo
_Piwi_ schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:38:
[...]

Probeer eens wat trager te gaan. Dit zal voelen alsof je je continue moet inhouden, ik denk dat je het dan langer gaat volhouden en ook niet buiten adem bent. (note: geen ervaring met astma o.i.d.)

Progressie krijg je door variatie. Een schema raad ik je dan ook wel aan.

Mocht je eigenwijs zijn (;)) doe dan i.i.g. 1 x interval, 1 x duurloop en 1 x langzame loop. Ga je 4 x, doe dan 2 x een langzame loop zodat je lichaam ook tijd heeft om te herstellen.

Toevoeging: blijf niet op 3 KM hangen, probeer dit op te rekken, dat mag gerust zijn met interval waarbij je wandelt.
Net even een rondje gedaan, en me goed ingehouden qua snelheid. Dat ging echt perfect! Na 1 km ging ik even in wandeltempo om te rusten, maar dat was helemaal niet nodig. Ik heb dus de hele 3.3 km kunnen rennen met een gemiddeld tempo van 6,57. Ik had het idee dat ik er nog wel een paar km bij kon plakken op deze manier!

Dus bedankt voor de suggestie, dit lijkt te werken!

• _Piwi_
coendeurloo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:01:
[...]

Ik had het idee dat ik er nog wel een paar km bij kon plakken op deze manier!
Goed om te horen en dat is nu juist ook het doel van een langzame loop! Hopelijk ervaar je er nu meer plezier aan :) Nu kun je langzaamaan toewerken naar een loop aan één stuk op een tempo die je kunt volhouden (langzaam dus). Variatie aanbrengen door snellere intervalloopjes, maar zorg voor voldoende rust!

Succes!

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Net even een rondje gedaan, en me goed ingehouden qua snelheid. Dat ging echt perfect! Na 1 km ging ik even in wandeltempo om te rusten, maar dat was helemaal niet nodig. Ik heb dus de hele 3.3 km kunnen rennen met een gemiddeld tempo van 6,57. Ik had het idee dat ik er nog wel een paar km bij kon plakken op deze manier!

Probeer vooral langzaam meer te doen. Wat mij erg helpt is 10% extra iedere week erbij te doen. Maar ook voldoende rustig en langzaam gas geven.

Doe je iedere keer hetzelfde rondje of zorg je ook voor afwisseling?

Wat ik nu vaak doe is dat ik de bus pak en vervolgens moet ik maar naar huis zien te lopen :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• coendeurloo
Bensimpel schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:27:
[...]

Probeer vooral langzaam meer te doen. Wat mij erg helpt is 10% extra iedere week erbij te doen. Maar ook voldoende rustig en langzaam gas geven.

Doe je iedere keer hetzelfde rondje of zorg je ook voor afwisseling?

Wat ik nu vaak doe is dat ik de bus pak en vervolgens moet ik maar naar huis zien te lopen :+
Inderdaad altijd hetzelfde rondje, en die steeds sneller proberen te doen, maar dat was duidelijk de verkeerde aanpak. Nu ik weet dat je met rustiger aan lopen veel verder kunt komen (logisch eigenlijk) verwacht ik in de toekomst veel meer variatie aan te brengen.

Ik zie ook dat er veel gediscussieerd wordt over bepaalde schoenen met demping, waarbij het eigenlijk neerkomt op de vraag of demping nou wel of niet goed is. Wat is daar de consensus over? Ik weet wel dat mijn knieen me erg dankbaar waren toen ik meer op de bal van mijn voet ging rennen in plaats van meer richting de enkel (ook weer logisch), maar waar zit de grens qua demping, en voor wie?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49
Deze week zin om veel km’s te maken maar 24 en 25e niets uitgevoerd. Dus tweede helft vd week wat meer gepland dan normaal. Maar als je gewend bent minimaal 36-48 uur rust tussen je loopjes te stoppen dan is nu 3 dagen achter elkaar lopen natuurlijk wel een forse belasting op het lichaam. Daarom na een pittige 2e kerstdagtraining gisteren besloten een ultra-slow loopje te doen, op 65% van max HR. Dat valt nog niet mee! Vandaag met een kennis weer een iets normaler loopje gedaan en daarmee mijn weektotaal alweer naar 44km gebracht. Denk morgen nog een kort rondje en dan is mijn 50/week doel ook deze week weer gelukt :)

Bensimpel

Positieve meneer

coendeurloo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:32:
[...]

Inderdaad altijd hetzelfde rondje, en die steeds sneller proberen te doen, maar dat was duidelijk de verkeerde aanpak. Nu ik weet dat je met rustiger aan lopen veel verder kunt komen (logisch eigenlijk) verwacht ik in de toekomst veel meer variatie aan te brengen.

Ik zie ook dat er veel gediscussieerd wordt over bepaalde schoenen met demping, waarbij het eigenlijk neerkomt op de vraag of demping nou wel of niet goed is. Wat is daar de consensus over? Ik weet wel dat mijn knieen me erg dankbaar waren toen ik meer op de bal van mijn voet ging rennen in plaats van meer richting de enkel (ook weer logisch), maar waar zit de grens qua demping, en voor wie?
Qua type shoeisel verschilt echt qua voet en persoon. Ik heb gewoon in de hardloopwinkel advies gevraagd en verschillende testjes gedaan en ook verschillende schoenen geprobeerd.

Probeer vooral eens andere rondjes te doen. Steeds hetzelfde rondje is maar saai. En als je geen progressie ziet dan is het vrij makkelijk om maar te stoppen. Daag jezelf eens uit om eens ergens een heuveltje te pakken (als je die hebt).

😆 - Denk ook eens om ;)

• Niku

Niku

Alagaesii

[...]
Ga naar een speciaalzaak en laat je adviseren over een schoen die het beste bij jou past, dat is het slimste.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]
de vraag of demping nou wel of niet goed is. Wat is daar de consensus over?
De consensus is dat die er totaal niet is :D

Ik heb jarenlang geëxperimenteerd en wat voor mij werkt is veel demping met lage drop voor rustige trainingen en weinig demping met zero drop voor snelle trainingen en wedstrijden. In beide gevallen met een niet al te stugge zool.

Maar vraag het tien andere hardlopers en je krijgt elf verschillende antwoorden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-12 15:15

polthemol

Moderator General Chat
[...]

je kunt misschien het schema van Start to run gebruiken: dan hoef je niet zelf steeds dingen te gaan zoeken/bedenken. Steeds 1 km rennen met eenzelfde pauze gaat je niet snel laten groeien, het is de variatie die dat doet en die zit er met die couch to 5k schema's meestal wel goed in.

Qua astma durf ik geen uitspraken te doen, maar ik neem aan dat dit geen issue is zolang je geen aanval hebt toch?

(en persoonlijk: van 0 tot 5km aan een stuk rennen is het meest vervelende stuk als je begint met hardlopen. Vanaf dat je 5km aan en stuk kunt rennen kun je grote stappen maken opeens met snelheid en/of afstand :) )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:20

sebasd

loopt op espresso

Bensimpel schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:39:
[...]
Probeer vooral eens andere rondjes te doen. Steeds hetzelfde rondje is maar saai. En als je geen progressie ziet dan is het vrij makkelijk om maar te stoppen. Daag jezelf eens uit om eens ergens een heuveltje te pakken (als je die hebt).
Dit. Ben een weekje op vakantie en loop daardoor in een totaal andere omgeving, vandaag voor het eerst een km of 10 gelopen en alleen al omdat je andere dingen ziet dan normaal gaat het een stuk makkelijker en wordt het lopen een stuk leuker.

Gelukkig mag ik nog een paar keer voor we weer naar huis gaan..

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]
Volgens mij is er consensus over het feit dat alle vormen van schoenen weer een ander type belasting veroorzaken op benen, heupen knieen, etc. Het is jammer dat de discussie over demping versus voetspieren uit de bocht vloog, het is namelijk wel een interessant punt.
Er is genoeg betoogd dat je lichaam / voetboog een prima natuurlijke manier is om de impact van hardlopen op te vangen, icm met je kuit en bovenbeen spieren. Ik weet dat dat bij mij idd prima werkt. Het is wel een mechanisme wat z'n grenzen kent en voor de meeste belasting op je voeten legt (botten, pezen, spieren). Schoenen met meer demping schijnen de impact van het landen te verplaatsen naar andere delen in de benen, zoals knieen en heupen, doordat de 'klap' van de impact iets vertraagd wordt.

Iets wat ik zelf ook merk is dat a/ de dikte van de zool en b/ de eventuele verhoging van de schoen onder de hak van invloed is op de manier waarop ik loop en proneer met mijn voeten (zijdelingse beweging van buiten naar binnen). In dat opzicht is demping maar een klein stukje van het geheel van het uitvoeren van een hardloopbeweging en bij mij zeker niet het belangrijkste. Ik loop het lekkerste op dunne vlakke zolen, dus dicht bij de grond. Lopen op Vibrams waarbij ik de strepen op het asfalt, het relief van putdeksels en de voegen tussen de straatstenen / tegels voel vind ik fijn. Maar voor snelheid, scherpe ondergronden en mijn eigen belastbaarheid maak ik graag gebruik van demping. Zo lang de schoen verder maar (nagenoeg) vlak is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian

Ik sluit mij aan bij @kenneth: er is niet zoiets als een algemene consensus over wat 'het beste voor je is', dat is niet alleen persoonlijk maar ook qua beschikbare data m.b.t. blessures en prestaties zijn er geen redenen om specifiek voor het een of ander te kiezen. Verder heeft @Rudedadude zijn eigen beweegredenen voor minimale demping en drop al mooi verwoord. Helder verhaal.

Om er voor jezelf achter te komen wat voor jou werkt kan je gaan experimenteren. Doe dat alleen geleidelijk, dan voorkom je (nieuwe) blessures. Verder heb je het over demping, maar ook over afwikkeling/landing. Het is dan ook goed om in ieder geval een paar zaken uit elkaar te houden, dan weet je ook wáár je mee kan experimenteren en wat grosso modo effecten kunnen zijn. Een paar termen:

Stack height:
Dit is letterlijk de hoeveelheid zool tussen de binnenzool en het asfalt. Dat kan enkele mm's zijn (vibrams, etc.) maar is bij de meeste schoenen al snel meerdere cm's. Verder zijn er nog schoenen met extreem grote stack height zoals diverse Hoka's of de Nike Vaporfly series. Denk dan aan zolen tot zo'n 5cm aan de hakzijde. Stack height wordt op twee plekken gemeten: voorvoet en hak. Hak is vrijwel altijd dikker dan de voorzijde, en dat verschil heet 'offset' of 'drop'.

Offset (drop)
Geheel los van de stack height staat het verschil tussen zooldikte voor en achter. Die kan varieren van heel minimaal (0 mm) tot zeer groot (denk dat 12-16mm de max is?). De meeste standaard hardloopschoenen (voor zover je die kan benoemen) zitten denk ik rond de 8-10mm offset. Zoals je je kan voorstellen betekent een grote offset dat je schoen dus letterlijk schuin staat, dus achterzijde hoger dan voorzijde.

Wat doet nu precies wat?

(vanaf hier is het iets subjectiever, en ik ben ook maar een leek...)

"Stack height' an zich zorgt letterlijk voor demping. Hoe meer foam je onder een zool stopt, hoe meer demping en hoe minder de schok bij de landing zou moeten zijn. De landing zelf zal met meer of minder foam niet echt moeten veranderen. Alleen bij heel weinig demping zou het kunnen zijn dat je automatisch iets meer op voorvoet gaat lopen, omdat bij weinig demping het niet fijn aanvoelt om op hak te landen. Verder zijn er ook 1001 soorten foam en meent elke fabrikant nog weer betere foam te hebben uitgevonden waardoor je met minder gewicht betere demping of reactiviteit hebt. Daarom zie je altijd zoveel mooie marketing termen en 'exposive view' images van hoe zolen zijn opgebouwd.

Verandering in "Offset" zorgt mijns inziens veel meer voor een verandering van landing. Door het verschil tussen voor en achterzijde kleiner te maken wordt het minder comfortabel en logisch om op je hak te landen en ga je automatisch iets meer naar midden of voorvoetlanding toe. Zo'n landing geeft echter wel weer andere krachten op je kuiten, achilles, etc.

Is een voorvoetlanding dan ook de beste landing?
Daar kun je nog 200 pagina's topic over vullen. Feit is dát er stromen zijn die dit een meer 'naturel' landing vinden en die denken dat je er ook sneller mee kan lopen. Feit is ook dat er mensen zijn die hier helemaal geen waarde aan hechten en de hele voorvoet-landing-stroom als bijkomstigheid zien van een boek van een slimme auteur van een jaar of 10 geleden zonder dat er wetenschappelijk bewijs aan ten grondslag ligt. Hoe je het ook wend of keert: vanuit de resultaten van topatleten, fysio's, etc. is er voor zover bij mij bekend nog geen enkel bewijs dat welke landing dan ook resulteert in betere prestaties óf minder blessures. Wél denk ik dat het voor iedereen goed zou zijn om te zoeken naar welke manier van lopen voor jou persoonlijk het beste werkt, en kán dat ervoor zorgen dat jij een manier vindt die juist minder blessures oplevert (of betere tijden). Of dat dan juist minimaler is of juist een blok foam van 4cm dat kan alleen jij uitvogelen ;)

Is er dan niets wat wel bewezen werkt?
Nou, niet helemaal. Maar de consensus is wel dat gevorderde atleten bij wedstrijden op korte afstanden vaak minimalere schoenen dragen. Ook wel 'racing flats' genoemd. Alleen al het gewichtsverschil zou in dat geval al positief moeten werken op je eindtijd. Maar voor de meeste amateurs zoals wij is een veelvoud van dat gewichtsverschil overigens makkelijker en goedkoper te realiseren aan de voedsel-inname-zijde dan aan de schoenen :) ..

Bottom line
Test er vooral lekker op los, en zoek een manier van lopen (lees: type schoen) waar je je comfortabel bij voelt, waarmee je jouw doelen bereikt en vooral wat voor jou het lopen leuk maakt en houdt.

Mijn persoonlijke voorkeuren: ik ben zelf erg fan van Saucony schoenen en ben op den duur overgestapt van Ride's (vrij basic trainers, 8mm drop) naar Kinvara's (lichtgewicht, 4mm drop, geen racing flats maar voor mijn gevoel wel een stuk geschikter voor hoge snelheden dan de Ride's). Alleen bij lange afstanden vind ik ze minder prettig, daarom voor de Marathon destijds Freedom's (ook 4mm, maar iets stevigere schoenen) gekocht.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@Valorian goed verhaal, wel een puntje over de landing (uiteraard :+). In principe wil je in mijn beleving zo dicht mogelijk bij je center of gravity landen. Want dan "rol" je het makkelijkst door en rem je de voorwaartse beweging het minst. Naar mijn idee gaat je dat in ieder geval niet lukken met een haklanding en is een voorvoet/middenvoet landing daar beter passend bij.
Daarmee wil ik niet te zeggen dat je je blind op de landing moet staren, beter focus je op cadans en zo min mogelijk remmend lopen. Dan volgt de landing vanzelf denk ik.

@coendeurloo ik zie dat diverse users (oa @_Piwi_) al uitstekend advies hebben gegeven, daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Gewoon lekker gevarieerd lopen en niet te hard willen, dan komt het vanzelf. Wel wijs ik je graag op de uitstekende gepinde post van @kramerty88, meer dan de moeite waard voor een ieder om door te nemen :)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57796012

If you can see, look. If you can look, observe

• Frenz64
Hè getver, wat een nuances weer hier, daar ben ik niet van hoor :+

Het enige wat ik toe te voegen heb is dat als je BMI wat aan de hogere kant zit, je wss wat meer baat hebt bij wat additionele demping. Hoewel @Rudedadude ook weer gelijk heeft dat de klappen dan meer op knieën en heupen terecht komen. Feit is wel dat een gedeelte van de energie van elke landing geabsorbeerd wordt door de schoen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Frenz64 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:26:
Hè getver, wat een nuances weer hier, daar ben ik niet van hoor :+

Het enige wat ik toe te voegen heb is dat als je BMI wat aan de hogere kant zit, je wss wat meer baat hebt bij wat additionele demping. Hoewel @Rudedadude ook weer gelijk heeft dat de klappen dan meer op knieën en heupen terecht komen. Feit is wel dat een gedeelte van de energie van elke landing geabsorbeerd wordt door de schoen.
ipv bmi: gewicht en me3t name hoeveel van je gewicht is vet, niet-functionele blubber heb je last van, spieren ed. kunnen je BMI vrij hard vertekenen

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
polthemol schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:38:
[...]

ipv bmi: gewicht en me3t name hoeveel van je gewicht is vet, niet-functionele blubber heb je last van, spieren ed. kunnen je BMI vrij hard vertekenen
Al denk ik als je enigszins een 'hardloopfiguur' hebt je best naar BMI kunt kijken. De meeste hardlopers zullen niet super zware spieren hebben. Als je daarnaast nog veel krachttraining doet of heel gespierd gebouwd bent dan wordt het wel een ander verhaal.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Bartske schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:41:
[...]

Al denk ik als je enigszins een 'hardloopfiguur' hebt je best naar BMI kunt kijken. De meeste hardlopers zullen niet super zware spieren hebben. Als je daarnaast nog veel krachttraining doet of heel gespierd gebouwd bent dan wordt het wel een ander verhaal.
Maar als je enigzins een 'hardloopfiguur' hebt, maak je je dan druk om bmi? :+

Bmi is helaas gewoon een hele domme maat en zou in mijn beleving zeer beperkt gebruikt moeten worden. Er zijn veel te veel uitzonderingen waarbij het misgaat.
Daarbij zegt een 'gezonde bmi' helemaal niets over daadwerkelijke gezondheid. Ik heb toevallig zo'n genetische mix waardoor ik net zo zwaar ben als ik 10 uur in de week sport en gezond eet, of niet sport en dagelijks bij de Mac eet. Ik heb wel een vermoeden wat gezonder is.

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 20:43
Ik heb de vraag al eerder gesteld over "core" training, wat ik mij nu afvraag is hoe iedereen dit inpast in zijn of haar loop schema. Ik loop nu zelf 3 keer in de week met een totaal van +/- 35 km.
Zodra ik nog maar een paar oefeningen doe heb ik al snel 2 tot 3 dagen spierpijn.
Voornamelijk van uitval passen krijg ik veel spierpijn in mijn bovenbenen. Soms is de spierpijn zo erg dat ik hierdoor een training moet overslaan ... 8)7

Om verder te komen weet ik dat het essentieel is om de spieren sterker te maken. Maar hoe doen jullie dit ?
Zou je bijv met een flinke spierpijn van core oefeningen wel een rustige herstel loop in zone1 kunnen doen ?
Ik wil voorkomen dat ik alles ga overbelasten en hierdoor in een neerwaardse spiraal terecht kom.

• Bartske
  • Nu online
Roozzz schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:05:
[...]

Maar als je enigzins een 'hardloopfiguur' hebt, maak je je dan druk om bmi? :+

Bmi is helaas gewoon een hele domme maat en zou in mijn beleving zeer beperkt gebruikt moeten worden. Er zijn veel te veel uitzonderingen waarbij het misgaat.
Daarbij zegt een 'gezonde bmi' helemaal niets over daadwerkelijke gezondheid. Ik heb toevallig zo'n genetische mix waardoor ik net zo zwaar ben als ik 10 uur in de week sport en gezond eet, of niet sport en dagelijks bij de Mac eet. Ik heb wel een vermoeden wat gezonder is.
Dat is zeker waar, met het 'enigzins een hardloopfiguur' bedoelde ik bijvoorbeeld wel slank gebouwd maar wel met een buikje. Dan kan BMI wel wat zeggen, ook als je bijvoorbeeld echt te zwaar bent kan het wel een indicatie zijn van een streefgewicht.

Als indicatie kun je het prima gebruiken, maar gezond verstand en gezond leven is denk ik toch belangrijker zoals jij aangeeft. Maar feit is dat dat voor veel mensen lastig kan zijn, en dan is het toch wel fijn om je aan een enkel cijfer (gewicht of bmi) vast te houden.

Eigenlijk kunnen we hetzelfde zeggen over VO2max, maar laten we die discussie maar voor later bewaren :+
NoReseth schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:32:
Ik heb de vraag al eerder gesteld over "core" training, wat ik mij nu afvraag is hoe iedereen dit inpast in zijn of haar loop schema. Ik loop nu zelf 3 keer in de week met een totaal van +/- 35 km.
Zodra ik nog maar een paar oefeningen doe heb ik al snel 2 tot 3 dagen spierpijn.
Voornamelijk van uitval passen krijg ik veel spierpijn in mijn bovenbenen. Soms is de spierpijn zo erg dat ik hierdoor een training moet overslaan ... 8)7

Om verder te komen weet ik dat het essentieel is om de spieren sterker te maken. Maar hoe doen jullie dit ?
Zou je bijv met een flinke spierpijn van core oefeningen wel een rustige herstel loop in zone1 kunnen doen ?
Ik wil voorkomen dat ik alles ga overbelasten en hierdoor in een neerwaardse spiraal terecht kom.
Rustig trainen met spierpijn moet zeker kunnen, ik ga er wel even voor het gemak vanuit dat je spieren waar je spierpijn hebt niet de spieren zijn die je belast met hardlopen. Juist bewegen met spierpijn zorgt voor een sneller herstel, zolang je het maar niet zwaar gaat belasten. Wat betreft de spierpijn in je bovenbenen, gewoon gaan voor een rustig loopje, je merkt vanzelf of het wel of niet gaat. Dus niet koste wat het kost je trainingsrondje lopen als het niet goed voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 29-12-2019 14:42 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Ik probeer minimaal 1 keer in de week wat core stability training te doen. Eigenlijk te weinig.. Als het goed is wordt je spierpijn snel minder naarmate je het vaker doet. Rustig herstelloopje met spierpijn moet zeker kunnen :)

Vanochtend laatste interval training van dit jaar gehad. Dinsdag nog de Wisent winter trail en dan is het echt klaar!
Ondanks de slechte start van dit jaar met een pittige hamstring blessure, ben ik verder zeer tevreden. Veel progressie geboekt, zowel in tijd als afstand :) Zo te zien ga ik december met ca 280km afsluiten.
Doelen voor volgend jaar: eerste HM lopen, een snelle Asselronde lopen, 5km < 20min, 10km onder 45min, een loopmaat verslaan met 1000m op de baan. Vorige keer kon ik er net niet meer bij komen. Blijf maar volhouden dat hij heeft gewonnen omdat hij op spikes liep en ik niet :+

• Valorian
InZane schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:54:
[...]

Ik probeer minimaal 1 keer in de week wat core stability training te doen. Eigenlijk te weinig.. Als het goed is wordt je spierpijn snel minder naarmate je het vaker doet. Rustig herstelloopje met spierpijn moet zeker kunnen :)

Vanochtend laatste interval training van dit jaar gehad. Dinsdag nog de Wisent winter trail en dan is het echt klaar!
Ondanks de slechte start van dit jaar met een pittige hamstring blessure, ben ik verder zeer tevreden. Veel progressie geboekt, zowel in tijd als afstand :) Zo te zien ga ik december met ca 280km afsluiten.
Doelen voor volgend jaar: eerste HM lopen, een snelle Asselronde lopen, 5km < 20min, 10km onder 45min, een loopmaat verslaan met 1000m op de baan. Vorige keer kon ik er net niet meer bij komen. Blijf maar volhouden dat hij heeft gewonnen omdat hij op spikes liep en ik niet :+
Mooie score! Als je nu 280km / maand haalt, heb je dan niet al bijna een HM-afstand als wekelijkse duurloop in je schema zitten, of loop je nu veel dagen achter elkaar maar steeds max 10-15? Of bedoel je een eerste HM als wedstrijd? Als je 280km/maand kan volhouden én blessurevrij blijft dan denk ik dat het een PR-rijk 2020 voor je gaat worden! _/-\o_

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 11:28
Gaaf om alle ervaringen, meningen en het enthousiasme over hardlopen te lezen.
Ik heb besloten mijn eerste halve marathon in Eindhoven te gaan lopen, oktober 2020.
Afgelopen jaar liep ik af en toe 5km maar dit is nooit consequent doorgezet. Met alle huidige apps als Strava en het gebruik van Gear Tracker op de Samsung Watch Active 2. is het enthousiasme daar om er in 2020 voor te gaan. Door de prima temperaturen in december heb ik mij al een beetje voorbereid met 2 runs per week.

Gisteren heb ik nog een run van 8,07km gelopen met volgens Strava beweegtijd; 38:04 minuten & tempo; 4:43/km.In januari ga ik naar een hardloopzaak en neig ik naar de new Balance Fresh Foam 1080v10 als dé schoen die mijn eerste halve marathon traject tot een succes moet maken.

Ik werk als fysiotherapeut wat natuurlijk niets wil zeggen wat betreft het blessure vrij blijven. Toch zit ik wel dicht bij het vuur om daar in te grijpen wanneer nodig. Vanaf januari/februari ga ik met een schema lopen, 3 keer in de week met accenten op duur en interval. Doel is om de halve marathon straks binnen 2 uur te lopen.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41
Mooi om alle hardloop ervaringen zo het einde van het jaar langs te zien komen. Dit jaar ruim 1800 km gelopen. Mijn eerste marathon en vandaag mijn pr op de 5km verbroken in 19.48😀 volgend jaar de 10km onder de 40 zien te duwen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Met nog een of twee loopjes te gaan ook maar eens tijd om voor dit jaar de balans op te maken.

Samengevat: 2019 was een topjaar voor mij!

Totaal aantal kilometers gelopen: 3248, verdeeld over 274 activiteiten in 276 uur
Aantal keer een nieuw pb gelopen: 10
  • 5 keer een personal best op de 10
  • 1 keer een personal best op de 10 Engelse Mijl verbeterd
  • 3 keer personal best op de halve marathon verbeterd
  • 1 keer personal best op de hele marathon
1 DNF de Marathon in Rotterdam dit jaar.

En dat allemaal met 0 blessures (snel afkloppen....)

Doelen voor volgend jaar:

Op alle afstanden nog minimaal een PB met concreet op de marathon graag een sub 3:15 (in het najaar)
Zelfde aantal kilometers (of iets meer nu ik hopelijk ook hardlopend woon/werk verkeer kan doen)
Maar vooral hetzelfde plezier in hardlopen houden als afgelopen jaar.

Fijne jaarwisseling allemaal alvast!

• InZane
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:23:
[...]

Mooie score! Als je nu 280km / maand haalt, heb je dan niet al bijna een HM-afstand als wekelijkse duurloop in je schema zitten, of loop je nu veel dagen achter elkaar maar steeds max 10-15? Of bedoel je een eerste HM als wedstrijd? Als je 280km/maand kan volhouden én blessurevrij blijft dan denk ik dat het een PR-rijk 2020 voor je gaat worden! _/-\o_
Thanks! Ik loop wel vaker een HM afstand, maar heb idd nog nooit een HM wedstrijd gelopen :)
Sowieso is wedstrijdjes meepakken wel iets van de laatste maanden. Veel kort werk, zoals 5jes en soms een 10 en af en toe ook eens de baan op. Helpt allemaal wel om mijn tempo omhoog te krijgen en om er nog meer uit te (durven) halen. Ik krijg weleens te horen dat ik te weinig lijd bij een wedstrijd.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:59
UninPro schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:29:
In januari ga ik naar een hardloopzaak en neig ik naar de new Balance Fresh Foam 1080v10 als dé schoen die mijn eerste halve marathon traject tot een succes moet maken.
Deze schoen heb ik ook op het oog, aangezien ik nu loop op de 1080v9, echter ben ik wel al 2x door het bovendoek gegaan met mijn grote teen... dus heb Runnersworld al gemaild of het bij deze schoen sterker is.

Ps 2019: 2045km and counting. :) 2018: 7km 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-12-2019 17:55 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Niku

Niku

Alagaesii

Tinusvolkel schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:44:
[...]
Ps 2019: 2045km and counting. :) 2018: 7km 8)7
En 2017? :+

Bensimpel

Positieve meneer

261km dit jaar, vandaag laatste loopje van 5.3k gedaan. Voor het eerst 2,5k in 1 stuk kunnen doen :D. Mijn hartslag was wel het maximale 188 de laatste 500 meter. Daarna de andere 3k in langzamer tempo afgebouwd.

2020 gaat een mooi jaar worden.

Ik voel me echt een beginner met al doe kilometers hier :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• Tinusvolkel
0 :) loop nu net een jaar

• _Piwi_
2019: 265 KM (waarvan 66 KM in december)

Goede basis voor 2020 :)

• Niku

Niku

Alagaesii

En helemaal zonder klachten? Netjes hoor, zo’n opbouw in één jaar.

• Tinusvolkel
Niku schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:23:
[...]

En helemaal zonder klachten? Netjes hoor, zo’n opbouw in één jaar.
Jup zonder klachten (even afkloppen...), maar ik voetbalde al 25 jaar dus hoefde niet vanaf 0 te beginnen.

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 11:28
@Tinusvolkel Voetbal (zeker als Mid-Mid) is wel een top basis! Loop je regelmatig in de omgeving van Volkel of is je naam daar niet vanaf geleid? :P
Ik lees dat de New Balance V10 wel echt als een verbetering wordt gezien ten opzichte van de V9.

• Tinusvolkel
UninPro schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:31:
@Tinusvolkel Voetbal (zeker als Mid-Mid) is wel een top basis! Loop je regelmatig in de omgeving van Volkel of is je naam daar niet vanaf geleid? :P
Ik lees dat de New Balance V10 wel echt als een verbetering wordt gezien ten opzichte van de V9.
Rechts achterin op het laagste niveau :)
Dus ben nu maar gestopt met voetballen om mij meer te focussen op het hardlopen, en dat doe ik idd veel rondom Volkel :) verder lees ik idd veel positieve verhalen over de V10

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

ik had hetzelfde tissue toen ik begon. Ik heb me toen een trx-band gekocht en doe hiermee mijn squats. Je kunt ze hierdoor veel gecontroleerder (en trager) uitvoeren. Daarbij ook niet et veel zuivere been oefeningen doen en ze al helemaal niet in reps achter elkaar doen.

De trainingen die ik doe voor mijn core momenteel zijn thuis waarbij ik alleen mijn eigen lichaamsgewicht gebruik in totaal 4 series waarbij ik de reeks maak van bovenlichaam - onderlichaam - boven - onder en ik niet door ga tot falen. Dus als ik na 10 herhalingen ome ben terwijl ik er 15 moet maken volgens schema, dan stop ik gewoon, uitzondering heirop is armen en buikoefeningen, hier duw ik wat langer door.

Voor herstel: yogaoefeningen voor lenigheid zijn een genot om te doen! Leniger worden helpt met rennen (minder spierpijn), maar de oefeningen zelf ervaar ik ook als positief om te herstellen.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik zou verwachten dat het na enkele trainingen véél beter moet gaan met de spierpijn. Squats en uitval passen en dergelijke zijn zaken die je (zonder extra gewicht) probleemloos zou moeten kunnen uitvoeren binnen enkele trainingen. Hoeveel voer je er nu uit? Probeer dat eens terug te brengen naar een paar en niet altijd proberen de max op te zoeken. Beetje rustig opbouwen om mee te beginnen.
Wat mij betreft kan je prima met een beetje spierpijn hardlopen, maar als je er dagen last van hebt zou ik dat even niet aanraden voor de eerste weken. Beter pak je de dag daarna een rustdag.

Je kan ook wat ander core werk doen, dat minder effect heeft op je bovenbenen. Planken, push-ups etc. Dit zijn zaken die je in principe iedere dag kan doen. Buikspieren herstellen erg snel namelijk.
Ik zou eerst maar eens mikken op 2-3x in de week iets extra doen.

Vroeger redelijk wat aan krachttraining gedaan voor lange ultratrails. De dag na een stevige training (5x5) met deadlift (2x bodyweight) en squat (>1,5x bw), waren mijn benen de eerste weken ook naar de klote. Na een paar weken/maanden werd het gewoon en ging lopen ook weer prima. Neem vooral de tijd om dit soort zaken rustig in je routine in te bouwen. Profijt zal je er zeker van hebben (helemaal als je zó uit vorm lijkt te zijn :> )
Bartske schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:41:
[...]
Eigenlijk kunnen we hetzelfde zeggen over VO2max, maar laten we die discussie maar voor later bewaren :+
[...]
Hé, hé, van VO2max blijven we af hoor. Ik heb namelijk wel een superior VO2max aldus Garmin :+
Hoe ik nog 5 punten hoger scoor op de racefiets is mij een raadsel, voor de 3x dat ik het afgelopen half jaar op de fiets heb gezeten O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 29-12-2019 20:31 ]

• Shinji
  • Nu online
Ik heb sinds vorige week een beetje last van mijn (linker) knie helaas. Het is geen pijn maar het voelt gewoon wat wankel en zeurderig. Nu maar even paar dagen extra rust helaas.

Nog een keer lopen dit jaar, rustig 5km rondje en hopelijk gaat het over. Heb er tijdens het lopen overigens niet echt last van.
_Piwi_ schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:23:
2019: 265 KM (waarvan 66 KM in december)

Goede basis voor 2020 :)
Hier vergelijkbaar, 242 nu waarvan 82 in december :)

• NoReseth
Roozzz schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:30:
[...]

...
Ik zou eerst maar eens mikken op 2-3x in de week iets extra doen.

Profijt zal je er zeker van hebben (helemaal als je zó uit vorm lijkt te zijn :> )
Thanks voor je uitgebreide toelichting!
Afgelopen vrijdag heb ik 2 sets van uitvalpassen 10x links / rechts gedaan .

Tsja, of ik ben gewoon zo uit vorm / ongetraind, of ik heb gevoelige spieren. Zelf hou ik het altijd op het laatste, maar stiekem krijg ik steeds meer het gevoel dat het gewoon het 1e is.
Desondanks loopt ik wel 3x in de week zónder spierpijn, waarbij ik totaal +/- 30 35 km loop. En loop ik toch voor mijn doen redelijke tempo's.

Een tijdje terug heb ik een op hardlopen gerichte core fitness training gedaan van een uur. Ik heb hierna 2 weken spierpijn gehad :X Waarbij ik de eerste drie dagen bijna niet meer heb kunnen lopen (lees wandelen).
Ik besef maar al te goed dat het noodzakelijk "kwaad" is om echt beter te worden. Maar met die bizarre impact op mijn spieren blijft het toch lastig om het consequent te blijven doen.

Maar voor het komende jaar wil ik er écht voor gaan en dit consequent op gaan pakken, ik ben benieuwd hoe snel ik er minder last van ga krijgen :P

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tijdje terug poste iemand een link naar SIS gels voor 5 euro, daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt.
Nu zijn er weer aanbiedingen, 50% + 10% korting op veel gels.

https://www.scienceinsport.com/eu/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Valorian
Ah dank @Sport_Life .. ik heb ze inmiddels allemaal geprobeerd en mij. Voorkeur gaat nog steeds uit naar de Lime variant. Wellicht weer een doosje halen + paar caffeïne varianten.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12 08:29
Nog twee dagen om van zorgverzekeraar te wisselen.
Wil zelf eigen een sporttest doen en ben nu aan het dubben om mijn zorgverzekering daarop aan te passen. Heb op het moment een basis pakket zonder extra sportopties.
Dus was benieuwd wat jullie insteek hierop is? Zelf de sportopties bijleggen dus fysio en sporttest uit je zak te betalen of het via de zorgverzekering te betalen?

• Valorian
Martiveen schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:44:
Wil zelf eigen een sporttest doen en ben nu aan het dubben om mijn zorgverzekering daarop aan te passen. Heb op het moment een basis pakket zonder extra sportopties.
Dus was benieuwd wat jullie insteek hierop is? Zelf de sportopties bijleggen dus fysio en sporttest uit je zak te betalen of het via de zorgverzekering te betalen?
Ik heb het idee dat alles aanzetten om fysio + sportkeuring vergoed te krijgen zodanig veel meer kost dat het alleen uitkan als je dat ook echt allemaal gaat doen / gebruiken. Als je helemaal niets aanzet bespaar je dus een paar honderd euro aan premie. Als je dan alsnog álle fysio + sportkeuring zou gebruiken dan kom je misschien een aantal tientjes hoger uit. Die berekening kan je het beste zelf even maken op basis van jouw fysio en het plan wat je voor ogen hebt. Kortom: ga je toch wel alles gebruiken, dan slim om het meteen 'aan' te zetten. Zo werkt nu eenmaal het verzekeren anno 2020... Weet je echter nog niet of je überhaupt fysio nodig hebt dan zou ik nog even goed doorrekenen wat voor jou de consequenties zijn van wel/niet aanzetten.

NB: Mocht er een reden zijn waarom je sowieso al een aanvulling zou willen (door bijv. andere kosten die je anders sowieso gaat maken) dan kan het natuurlijk al sneller uit om het te doen. Maar voor alleen sportkeuring? Denk dat het per saldo dan weinig uit gaat maken.

NB2: Als je google't op sportkeuring + vergoeding zie je een overzicht van de vergoedingen per verzekeraar / aanvulling. Als je voor een aanvulling kiest kijk dan even naar hoeveel er vergoed wordt. Een keuring kost al snel 200 euro of meer. Sommige vergoeden max 100, andere tot 500 euro voor sportkeuring + andere zaken in totaal.

Hoewel het bovenstaande skeptisch klinkt t.o.v. een aanvulling ben ik er zelf ook nog niet helemaal over uit overigens , ik ga het vanavond nog even goed bekijken/berekenen. Maar bottom line: verwacht geen honderden euro's "verschil" door een juiste keuze, een groot deel van het verschil betaal je immers zelf al aan premie. Meeste winst voor de gemiddelde gezonde klant valt te behalen door je ER op max te zetten.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zelf houd ik het gewoon lekker bij een basisverzekering met max eigen risico bij een goede verzekeraar (DSW). Nog nooit nodig gehad (gelukkig).

De premie die je bespaart met eigen risico en geen aanvullende verzekering kan je eventueel apart houden om dit soort kosten te betalen. Wedden dat je geld overhoudt aan het eind van het jaar? :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Omdat ik niet weet wat je volgend jaar voor enge ziektes zou kunnen krijgen, is vrije artsen- en ziekenhuiskeuze voor mij belangrijker.
De kosten voor een sporttest betaal ik dan wel uit eigen zak.

A'dam PVOutput

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag staan 2 lopen op het programma. Vanmorgen een snelle duurloop (13km @ 60min), vanmiddag intervallen. :). Vanmorgen nog wel wat zware benen van afgelopen weekend (feestje..), ik herstel tegenwoordig makkelijker van een halve marathon dan van een avondje bier drinken :P

Gelijk ook maar opgegeven voor de Strava club "2020(km) in 2020" 8)
Valorian schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:31:
[...]

Meeste winst voor de gemiddelde gezonde klant valt te behalen door je ER op max te zetten.
Precies dat :). En ik heb nu voor het eerst gekozen voor een niet-keuzevrije polis. Ik was altijd vrij scepisch (ook ivm operaties in "minder fijne" ziekenhuizen), maar ik heb de lijst bij bv CZ eens bekeken en alle omringende ziekenhuizen hebben een contract, en verder 2 UMC's in de regio. In ieder geval kwam in vrij weinig (geen) ziekenhuizen tegen zonder contract in mijn omgeving.
Bij spoed kun je sowieso overal terecht.

Ik zou daar eerder op besparen dan 20 euro p maand extra premie betalen om 300 euro vergoed te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2019 13:55 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Blurgh, momenteel is mijn hardlopen geveld door bijholteontsteking. Ik probeer motivatie te putten uit het bedenken van plannen voor het nieuwe jaar.
Sowieso wil ik (na een kleine opbouw) weer standaard 3x in de week gaan trainen, maar ik ben nu vooral op zoek naar hóe ik wil gaan trainen.

Enkel relaxed rondjes draaien is natuurlijk het makkelijkst vol te houden, minst gevoelig voor blessures, maar geeft daarbij wel de minste resultaten.
En blijkbaar is het wel iets dat me dwarszit, het feit dat ik de afgelopen anderhalf jaar niet in de buurt van mijn topsnelheid ben gekomen. Ik mis daarbij ook het gevoel écht fit te zijn, in plaats van alleen in staat zijn een paar keer per week een rondje te lopen.
Natuurlijk - die ontsteking moet er eerst weer eens goed uit. Ik kwakkel alweer een tijdje, iedereen thuis eigenlijk wel, dus een workout op snelheid zit er nog even niet in. Maar áls het straks weer kan, dan wil ik wel graag weer eens wat meer uit mijn training halen! Iets met een eeuwige obsessie voor efficiëntie en een neiging tot overcompenseren in plaats van een goede middenweg zoeken.

Het punt waar ik nu een paar keer wat over gelezen heb, en me dus van afvraag of het zou werken, is het nut van periodisering, in cycli trainen op verschillende punten.
In macro-perspectief zie ik dit bijvoorbeeld bij @kenneth absoluut terugkomen. Een tijd de focus op volume-opbouw, dan weer een fase met veel snelheidswerk, etc.
Maar, @kenneth loopt dan ook véle kilometers voor op mijn niveau, en deze fasering wordt waarschijnlijk gebruikt om elk aspect een tijdlang tot het randje te kunnen trainen en de resultaten daarvan goed te kunnen monitoren/isoleren.
Op micro-niveau wordt het zo ongeveer door de hele wereld en hun moeder voorgeschreven: Gij zult één temporun, één Long Slow Distance run en éénmaal Intervallen lopen per week.

Maar daartussen zie ik, voor hardlopers dan, praktisch niks bestaan. Wel in krachttraining en crossfit.

Voor iemand die alweer een tijdje praktisch stilstaat wordt hier, en terecht, vaak kortweg gezegd: "ga eerst maar weer eens kilometers maken, maakt niet uit hoe." En voor het trainingseffect zal het ook echt niet heel veel uitmaken met een low mileage als die van mij momenteel.
Waarom denk ik dan toch aan periodisering?
1. omdat ik niet het gevoel heb dat 1x30min per week op snelheid trainen veel snelheid toevoegt
2. omdat die ene snelheidstraining er nog wel eens bij inschiet
3. omdat ik denk dat elke week een ander doel hebben zeer motiverend kan werken
4. omdat ik graag zowel op afstand als snelheid als tempohardheid wil kunnen trainen, maar alledrie tegelijk me contraproductief lijkt én
5. het me minder blessuregevoelig lijkt ten opzichte van het trainen van zoveel mogelijk aspecten in één week

Wat heb ik dan in mijn hoofd zitten? Ik denk aan een cyclus van 3 weken:
Week 1: afstandsweek. Relaxed lopen en kilometers maken. Af en toe een tandje aanzetten tussendoor kan best, maar dit is niet de week om zwaar bezweet thuis te komen.
Week 2: snelheidsweek: Intervals. Niet allemaal hetzelfde natuurlijk, dan trek je je spieren snel kapot. 1x langere intervals, 1x korte intervals, 1x langere intervals lijkt me een leuk uitgangspunt, of juist andersom als de benen het prima lijken te trekken :Y
Week 3: tempohardheid: een temporun, 1000's of 2000's, progressief opbouwende run, zaken die richting wedstrijdsimulatie gaan.

Ik heb ook ooit ergens gelezen (Magness? kan het niet terugvinden) dat het volledige effect van een training pas na een week of 3 in je lichaam verwerkt is. Dan lijkt een 3 (of 4) weekse cyclus me een mooie grootte om je voortgang goed te kunnen zien. Misschien is er ook nog wel een mooi thema voor een vierde week?

Wat vinden jullie? Snijdt dit hout? Sla ik één of meerdere planken compleet mis?

Ja, ik wéét dat de deur uitgaan en hardlopen het belangrijkst is, maar ik ben op zoek naar motivatie en doelen om de sport leuk te houden. Puur op discipline de deur uitgaan en door de regen lopen is natuurlijk mooi, maar als je het alléén doet omdat je vindt dat het moet, en niet omdat je het gevoel hebt dat je er iets mee bereikt, dan haal je er nog niks uit. Ik niet iig. Na een tijdje lopen-om-het-lopen blijk ik ook dat gewoon zat te worden.

• Martiveen
@Pathogen Heb zelf niet heel veel ervaring met schema's of iets. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat je regelmaat heb. Als jij dat bereikt door het in blokken van 3 weken op te delen, dan is dat prima.
Als de regelmaat maar lukt.
Zelf ik train ik volgens een schema van TrainAsOne met een flinke korrel zout. Dus dat komt erop neer dat ik het in grote lijnen volg maar dat als ik t gevoel heb dat het korter of langer moet/kan dan doe ik dat ook.
Ook haal ik de laatste tijd wat meer inspiratie uit het balans plaatje wat Garmin Connect mij geeft. Daar worden alle trainingen gekwalificeerd op Anaeroob, Hoog Anaroob en Laag Anaroob. En die 3 balkjes probeer ik dan dus in het voorgestelde gebied te houden.
Je kan deze pagina vinden bij dit linkje: https://connect.garmin.co...1/running/last_seven_days

• Valorian
@Pathogen Ik wil hier wel op reageren maar ben bang dat ik er dan weer zo'n long-read van maak ;) .. Maar één puntje vast wat ik je wil meegeven: de klassieke opbouw "duurloop + interval + tempoblokken" elke week bestaat niet voor niets. Juist door die diversiteit in een week voorkom je ook blessures. Ga je per week 3x grosso modo hetzelfde doen, zoals jij nu beoogt, dan lijkt mij dat veel blessuregevoeliger. Of je moet bij alles nét een tandje lager zitten, maar dan is het weer minder effectief. Ik bedoel, als je drie keer gaat intervallen kan je nooit drie keer écht zwaar intervallen. En als je drie keer gaat duurlopen ook niet drie keer écht lang. Terwijl je dat in het 'klassieke' schema juist wél kan omdat het elkaar minder 'bijt' ..

NB: Belangrijkste is natuurlijk dat het leuk blijft, zoals je al zegt. Heb je wel eens overwogen om een concreter doel te zoeken, bijvoorbeeld elke 3 of 4 weken een wedstrijd inplannen? Dat hoeven geen damlopen en rotterdam marathons te zijn, er zijn ook zát lokale AV wedstrijdjes die nauwelijks geld kosten en vaak in de buurt plaats vinden. Dat kan je ook helpen om meer motivatie te vinden om de intervallen of tempo's nét weer even wat meer pit te geven :)

@Martiveen Ik train sinds kort ook met een Garmin. Mij valt op dat ik gisteren mij VO2 max omhoog heb weten te krijgen op de watch, maar dat 'ie in Connect nog een puntje lager is blijven staan. Enig idee hoe dat zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 30-12-2019 15:13 ]

• Martiveen
@Valorian waar kijk je? Kan zijn dat hij misschien nog een gemiddelde waarde laat zien.
En heb je al eerder een garmin horloge gehad? Misschien laat hij nog je oude horloge zien, je apparaten kan je zien in de app dacht ik. In de linkerbalk

• Valorian
Martiveen schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:23:
@Valorian waar kijk je? Kan zijn dat hij misschien nog een gemiddelde waarde laat zien.
En heb je al eerder een garmin horloge gehad? Misschien laat hij nog je oude horloge zien, je apparaten kan je zien in de app dacht ik. In de linkerbalk
Bij connect -> meer -> prestatiestatistieken -> vo2-max. Maar daar staat ook “28 december” en laatste run was 29. Misschien werkt ie het niet meteen per dag bij in connect?

PS: nee eerste garmin, dus nog wvwn wennen aan de 1001 opties (want 945) 🤪

• Martiveen
Valorian schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:29:
[...]

Bij connect -> meer -> prestatiestatistieken -> vo2-max. Maar daar staat ook “28 december” en laatste run was 29. Misschien werkt ie het niet meteen per dag bij in connect?

PS: nee eerste garmin, dus nog wvwn wennen aan de 1001 opties (want 945) 🤪
Zou wel moeten. Weet je zeker dat je gesynct heb? (Dit kan je forceren door de app te openen en en door op je toestel bovenin te drukken en vervolgens het sync icoon in te drukken)

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Na een (korte) periode van afwezigheid ben ik weer terug! Mijn excuses dat ik verder even niet inhoudelijk op posts in kan gaan. Heb alles snel doorgelezen en sommige posts kan ik beter niet op ingaan (heftige discussies) en van sommige heb ik geen ervaring (zorgverzekeraars = bleeeh).

Wel heb ik de tijd (& zin) om een sportief overzicht van 2019 te maken. Qua kilometers nog niet helemaal sluitend, morgen komen er nog een (ik schat) 12km (max) bij, maar in grote lijnen klopt het overzicht.

Aantal gelopen km's; 2121km.
Hiermee de doelstelling van 2000km makkelijk gehaald. Dit ondanks een blessure die ervoor heeft gezorgd dat ik in de maanden september & oktober een omvang van 40km (per maand) heb gedraaid. Dit in tegenstelling tot een gemiddelde van 200km in de overige maanden.

Pr's:
1 mijl: 5.29
1500m: 4.57
5000m: 18:23
Halve Marathon: 1.30.43
Langste afstand: 26.18km

En dan een groot blok blessureleed
2019 was niet mijn jaar, veel dingen gingen/gaan verkeerd, staan op losse schroeven of vallen om (op sportief en persoonlijk vlak).
In de voorbereidingen voor de eerste HM van 2019 ben ik onderuit gegaan toen ik op het ijs stapte, gevolg.. Kin kapot (moest naar de hap om het te laten lijmen) en ribben gekneusd. Niet heel handig met nog 10 weken tot het startschot. Maar goed, gewoon doorgetraind (wat ontzettend veel pijn deed) en een PR op de halve gelopen (met kanttekening dat ik 2x heb moeten stoppen om de veters (van dezelfde schoen) te moeten strikken).

Daarna in de voorbereiding voor de 2e HM (Eindhoven) onderuit tijdens het inlopen. Gevolg.. enkelbanden (rechtervoet) opgerekt. Veel gefietst en fysio om het herstel te bevorderen. Nadat de fysio weer groen licht heeft gegeven ben ik weer gaan lopen en tempotrainingen (achteraf te snel) weer opgepakt. Snel lopen, heuvelafwaarts en Italiaans wegdek bleken geen gelukkig combinatie. Wederom onderuit; gevolg iets serieuzer; 2 v/d 3 enkelbanden bijna afgescheurd, kon dik 1 week niet lopen en herstel ging/gaat extreem langzaam. (merk het nu nog steeds tijdens lange afstanden).

Het laatste blessureleed niet zozeer tijdens het lopen zelf, maar eerder een gevolg van bovenstaand verhaald in combinatie met te snel & te ver willen lopen. Lange duur van 18km gedraaid en om uit te rusten even op de bank geploft (wel na het eten van een flinke bak kwark). Ben opgestaan (te snel) en naar de keuken gelopen. Onderweg ben ik schijnbaar het bewustzijn verloren en met mijn hoofd op een tafeltje in de keuken terecht gekomen. Heb achteraf nog geluk gehad, de punt van het tafeltje heb ik met mijn jukbeen geraakt, dus die heeft de grootste klap opgevangen. Wel is mijn lens uit het oog gevlogen en deze lag een paar meter verderop op de grond. Paar dagen met een blauw oog rondgelopen en een snee net onder de wenkbrauw.

Mijn doelen voor 2020 zijn; volledig herstellen van de blessure en een nieuw PR op de HM zetten. Aas op 1.25, hoop dat dit, afhankelijk van het herstel, ook gaat lukken. Zo niet, dan is 1.29.59 ook voldoende :P.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Bartske
  • Nu online
Bartske schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:06:
2015: 175 km
2016: 301 km
2017: 763 km
2018 (YTD): 565 km

Highlights:
PR:
5 (van 21:06 naar 20:48),
10 (van 45:50 naar 44:16)
10EM (1:20:02 naar 1:16:00)

Minpunten:
Minder kunnen lopen door blessure, vooral in het begin van het jaar flink rustig aan gedaan om te herstellen. Ook expres nooit verder dan 10EM gelopen om de basis weer goed te krijgen.
Geen Halve marathon gelopen dit jaar

Doel voor volgend jaar:
De eerste 3 maanden zit ik in het buitenland om te reizen. Schoenen gaan wel mee maar echt veel lopen, wel veel wandelen. Daarna is het doel om in ieder geval voor een HM pr te gaan trainen, de basis voelt nu na een paar jaar best goed. Eventueel ook een marathon aan het einde van het jaar maar daar ben ik nog neit helemaal over uit nu ik uitgeloot ben voor Berlijn.
Het is weer lijstjestijd :)
Afstand per jaar
2018: 584 km
2019: 1116 km

De eerste 3 maanden van het jaar weinig hardgelopen door een lange reis, wel veel gehiked wat me blijkbaar een goede basis heeft gegeven. Tijdens mn reis 5kg afgevallen en dat is er tot nu toe nog niet bij. Ook nu serieus meer dan eerst kunnen lopen omdat ik voor het eerst blessurevrij ben gebleven. Hierdoor een goede belastbaarheid op kunnen bouwen waar ik nu structureel >30km per week mee loop. Hierdoor zijn er natuurlijk ook een aantal PR's gesneuveld:

5 (20:48 naar 20:29 (maar het laatste half jaar geen serieuze poging gedaan),
10 (44:16 naar 42:35)
15 (xxxx naar 1:04:18)
16.1 (1:16:00 naar 1:12:00)
21.1 (1:48:30 naar 1:37:30)

Al met al een goed jaar dus, van meer kilometers wordt je sneller, wie had dat gedacht. Omdat ik een echte statistieknerd ben heb ik m'n afstand en gemiddelde pace ook nog even grafisch uitgezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ddK6R3g.png
Vanaf 2017 heb ik de langzame duurlopen ontdekt, je ziet dus dat het tempo wat inzakt, in 2018 blijkbaar met minder kilometers toch sneller geworden en en 2019 is het een duidelijk verhaal.

Aangezien we het toch ook over langzame/snelle kilometers hadden hier de indeling van mijn trainingen in 2019 (het zijn percentages gebaseerd op het aantal kilometers):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ISt8tWl.png

In totaal meer wedstrijdkilometers gemaakt dan gedacht maar het grootste deel van de kilometers zijn toch duurlopen (zoals het hoort denk ik). Dit is gebaseerd op 113 trainingen. (had ik al gezegd dat ik van statistieken houd?)

Doel voor 2020: met plezier blijven lopen, blessurevrij (proberen) te blijven en me focussen op de afstanden >10km. Die vind ik toch het leukst om te lopen. In het voorjaar wil ik in ieder geval mijn HM PR wat scherper zetten, onder de 1:35 zou mooi zijn. Al wil (en moet ik eigenlijk) toch die 5km eens onder de 20 min lopen, dat zou me nu toch wel moeten lukken. Iedereen veel hardloopplezier in 2020!

Bensimpel

Positieve meneer

Bartske schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:13:
[...]

Het is weer lijstjestijd :)
Afstand per jaar
2018: 584 km
2019: 1116 km

De eerste 3 maanden van het jaar weinig hardgelopen door een lange reis, wel veel gehiked wat me blijkbaar een goede basis heeft gegeven. Tijdens mn reis 5kg afgevallen en dat is er tot nu toe nog niet bij. Ook nu serieus meer dan eerst kunnen lopen omdat ik voor het eerst blessurevrij ben gebleven. Hierdoor een goede belastbaarheid op kunnen bouwen waar ik nu structureel >30km per week mee loop. Hierdoor zijn er natuurlijk ook een aantal PR's gesneuveld:

5 (20:48 naar 20:29 (maar het laatste half jaar geen serieuze poging gedaan),
10 (44:16 naar 42:35)
15 (xxxx naar 1:04:18)
16.1 (1:16:00 naar 1:12:00)
21.1 (1:48:30 naar 1:37:30)

Al met al een goed jaar dus, van meer kilometers wordt je sneller, wie had dat gedacht. Omdat ik een echte statistieknerd ben heb ik m'n afstand en gemiddelde pace ook nog even grafisch uitgezet:

[Afbeelding]
Vanaf 2017 heb ik de langzame duurlopen ontdekt, je ziet dus dat het tempo wat inzakt, in 2018 blijkbaar met minder kilometers toch sneller geworden en en 2019 is het een duidelijk verhaal.

Aangezien we het toch ook over langzame/snelle kilometers hadden hier de indeling van mijn trainingen in 2019 (het zijn percentages gebaseerd op het aantal kilometers):
[Afbeelding]

In totaal meer wedstrijdkilometers gemaakt dan gedacht maar het grootste deel van de kilometers zijn toch duurlopen (zoals het hoort denk ik). Dit is gebaseerd op 113 trainingen. (had ik al gezegd dat ik van statistieken houd?)

Doel voor 2020: met plezier blijven lopen, blessurevrij (proberen) te blijven en me focussen op de afstanden >10km. Die vind ik toch het leukst om te lopen. In het voorjaar wil ik in ieder geval mijn HM PR wat scherper zetten, onder de 1:35 zou mooi zijn. Al wil (en moet ik eigenlijk) toch die 5km eens onder de 20 min lopen, dat zou me nu toch wel moeten lukken. Iedereen veel hardloopplezier in 2020!
Leuke stats! Geen plannen voor een Marathon ooit? KM's heb je er goed inzitten. Gokje: eind 2020 heb jij wel 1600km gedaan. d:)b

😆 - Denk ook eens om ;)

• Bartske
  • Nu online
Bensimpel schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:19:
[...]

Leuke stats! Geen plannen voor een Marathon ooit? KM's heb je er goed inzitten. Gokje: eind 2020 heb jij wel 1600km gedaan. d:)b
Thanks! Ik heb in 2017 Amsterdam gelopen maar dat was toen qua belastbaarheid nog iets te vroeg voor mij (wel gewoon uitgelopen). Plannen voor nog een marathon zijn er wel maar ik wil het niet als doel stellen :), misschien 2020, misschien ook wel 2021.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 30-12-2019 16:26 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Ik ben net terug van een week London. Daar heb ik ruim 60km kunnen hardlopen. Uitgezet in Osmand, en dan via dwmap op m'n horloge. Het was wel veel afwachten hoe de straten erbij lagen. Stonden er opeens binnen 5 meter 2 ferrari's geparkeerd en liep ik langs een of ander fancy restaurant, dat soort grappen. Sowieso leuk om door mooie kerstversierde straten in het donker te lopen en langs alle grote bezienswaardigheden in het kader van 'been there, run that'.

Ik ben wel dwars door een stevige verkoudheid heengelopen met paracetamols e.d., dus of dat nog een staartje krijgt is de vraag. Ik voel me nog steeds niet 100 procent na 1,5 week.

Morgen nog 23km bij de Wisent wintertrail en dan is het jaar afgesloten met ruim 3250km.
PR's op de marathon en de 10k dit jaar bijgesteld naar 2:59:18 (Runnersworld jeeeh) en 36:29.
Bedoeling is om komend jaar nog wat verder onder de 3 uur te komen, de schoenen ervoor heb ik alvast gekocht :P Verder zouden mijn PR op de HM en de 5KM nog wat sneller kunnen/moeten. Semi doel is om 2x per maand meer dan 30km te lopen. En ik wil met citystrides natuurlijk heel Barneveld gaan bestrijken :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:20

sebasd

loopt op espresso

Vandaag 2km heen naar de start van een uitgepijlde route in het bos, 7km bosloop en dan weer 2km terug naar de bungalow. Heerlijk gelopen, voor het eerst in lange tijd weer eens lekker in het bos (komt er vaak niet van met werk en gezin), ga ik meer tijd voor maken in 2020, als het even kan overdag door de week.

Cooling down in het subtropisch zwemparadijs, ook niet verkeerd :)

Misschien morgen ook nog even een rondje (er ligt nog een andere route in de buurt) en dan zit 2019 er qua lopen voor mij ook op. Geen idee hoeveel km (ik hou het niet echt bij en loop graag zonder horloge) maar in 2020 hopelijk in ieder geval minder blessures, minimaal 1 halve marathon en dan zien we wel weer verder..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een snelle duurloop van 12km en een intervaltraining van 13km in de middag. Voor t eerst 2 trainingen op 1 dag en t ging eigenlijk heel goed. Laatste 1000m ging nog onder de 4 minuten (3"49).
Dat maakt het totaal dit jaar op 1399 :X morgen dus nog even een rondje.

• Tinusvolkel
Sport_Life schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:03:
Vandaag een snelle duurloop van 12km en een intervaltraining van 13km in de middag. Voor t eerst 2 trainingen op 1 dag en t ging eigenlijk heel goed. Laatste 1000m ging nog onder de 4 minuten (3"49).
Dat maakt het totaal dit jaar op 1399 :X morgen dus nog even een rondje.
Hier ook een snelle duurloop waarmee mijn PR op de HM van 1:35:01 verbeterd naar 1:31:12. Liep mooi op schema voor een <1:30 maar had wind tegen en de vermoeidheid sloeg toe... achja volgend jaar beter :)

• Valorian
Tinusvolkel schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:40:
[...]

Hier ook een snelle duurloop waarmee mijn PR op de HM van 1:35:01 verbeterd naar 1:31:12. Liep mooi op schema voor een <1:30 maar had wind tegen en de vermoeidheid sloeg toe... achja volgend jaar beter :)
Knap dat het je lukt pr’s te breken in een trainingsrondje! Ik heb echt een wedstrijdvibe + voorbereiding nodig om die tijden scherper te krijgen.

• Niku

Niku

Alagaesii

Valorian schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:11:
[...]

Knap dat het je lukt pr’s te breken in een trainingsrondje!
Dan telt het toch niet als PR? :+

• Valorian
Niku schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:13:
[...]

Misschien wel als je je trainingsrondje officieel hebt laten certificeren door de KNAU en als event hebt aangemeld en met goedgekeurde timingchip werkt en er geen extreme wind stond en start en begin op zelfde plek zijn en je geen hulp van buitenaf kreeg

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:17
Toevallig ook voor komend jaar overgestapt met als hoofdreden de sporttest.
Ben overgestapt naar Unive en kan dan 200 euro declareren voor een sporttest tegen 6 euro p/m meer kosten dan mijn huidige zorgverzekering. Een snelle rekenen som zegt dan dat ik 128 euro goedkoper uit ben.

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022

Ik loop iedere dag, en het is wel soms een beetje schuiven met de trainingen. Zo doe ik wel eens een harde training (intervallen of tempo's) direkt voor m'n core/krachttraining zodat ik nog geen spierpijn heb...

Ik doe m'n core/kracht met een personal trainer (op aanraden van m'n vrouw), in m'n eentje doe ik 't namelijk bijna niet. De trainingen duren een uur, en daarna heb ik zeker een dag of twee spierpijn. Meestal zit dat 't lopen niet in de weg. Ik heb wel eens een tempoloop langzamer moeten doen twee dagen na de krachttraining... maar de meeste van mijn trainingen zijn best langzaam.

Ik moest me vorige week woensdag voor 't eerst midden in een training laten ophalen met de auto, spiertje verrekt (adductor). Was een beetje bang dat 't iets langdurigs zou zijn, maar gelukkig na anderhalve dag volledige rust en daarna korte loopjes kon ik vandaag weer pijnvrij m'n 32km lopen. Tussen woensdag en vandaag ook veel met ijs gekoeld.

Ik heb me trouwens ingeschreven voor de marathon van Rotterdam! Als de training (grotendeels) volgens plan gaat hoop ik een PR te lopen =).

• Tinusvolkel
Niku schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:13:
[...]

Valorian schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:24:
[...]

Misschien wel als je je trainingsron dje officieel hebt laten certificeren door de KNAU en als event hebt aangemeld en met goedgekeurde timingchip werkt en er geen extreme wind stond en start en begin op zelfde plek zijn en je geen hulp van buitenaf kreeg
Alles wat op facebook en Strava staat is waar >:) en op Strava staat een PR :*)
Maar misschien volgend jaar is een HM wedstrijdje inplannen om onder de 1.5 uur te duiken :)

Bensimpel

Positieve meneer

Tinusvolkel schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:38:
[...]

[...]

Alles wat op facebook en Strava staat is waar >:) en op Strava staat een PR :*)
Maar misschien volgend jaar is een HM wedstrijdje inplannen om onder de 1.5 uur te duiken :)
Nee op strava staat best estimated effort :+ B)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Niku

Niku

Alagaesii

Meer mensen die op 12 januari meedoen in Egmond? Ik loop de kwart marathon. Mijn eerste deelname, ben zeer benieuwd hoe zwaar het wordt op het strand en in de duinen. Strandafstand op de kwart valt overigens wel mee met 2,5 kilometer.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Yes, ik doe mee! :) Halve marathon, dus 7 km strand. Ben ook benieuwd :P

Startnummer is nog niet binnen trouwens.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tinusvolkel schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:40:
[...]

:D loopt ff een pr in de training, dat lukt mij sowieso niet :P knap hoor. Dan loop je in wedstrijden "makkelijk" onder de 1,5u.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:45
Blijft leuk om alle jaarlijstjes te zien. Wat een kilometers worden er gelopen, en nieuwe lopers blijven erbij komen... Petje af voor ons allemaal, goed bezig!! _/-\o_ Mijn lijstje dan maar.

Leukste stat als eerst, ontwikkeling van conditie is goed te zien in mijn aantal hartslagen per kilometer die ik in Excel bijhou:
2017: 903,29 bij gem. pace van 05:30
2018: 871,7 bij gem. pace van 05:34
2019: 855,28 bij gem. pace van 05:31

Goals 2019:

1600km totaal
Gelopen 1487km. Met een hardnekkige griep in Februari en een blessure net voor de zomer, een paar maanden wat minder kilometers gemaakt.
Deze is haalbaar als ik heel blijf en blijft staan voor 2020 :)

5km in 20:00
Geen poging ondernomen, PR blijft staan op 20:44 uit 2018. Voel ook geen behoefte om een 5km wedstrijd op te zoeken... Lange afstanden trekken me meer en meer. Deze gaat van de lijst.

10km in 42:00
Op 3 maart PR gelopen tijdens Twiskemolenloop in 42:32.
Tijdens de Ekiden met het GoT team in Juli geen nieuw PR kunnen plaatsen, deze blijft op de lijst staan.

10EM onder de 1u10
Paar weken terug onverwacht gehaald in 1:09:49 :)

HM onder de 1u40
PR blijft staan op 1:41:59 uit 2018.
Heb slechts een (onderzeese!) HM gelopen dit jaar in Noorwegen, geen PR parcours maar wel een unieke ervaring. Deze blijft dus staan!

longest run: 25km+
Dik gehaald, meerdere keren meer dan 25km gelopen. Zowel verharde als onverharde routes.
Langste: 28,33km.
Goal voor 2020: 35km.

Doelstellingen voor 2020:
- Een jaar blessurevrij
- Meer trails lopen
- De Ekiden weer meedoen met het (of, een van de :Y ) GoT team(s) oOo

• Niku

Niku

Alagaesii

Zr40 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:26:

Ik de mijne al een tijdje, maar redelijk op tijd ingeschreven.

• Martiveen

Heb m'n nummer nu twee weken binnen. Weet niet wanneer je jezelf heb ingeschreven?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Martiveen 23 december

• NoReseth
Erg leuk om alle lijstjes voorbij te zien komen.
Ik ga er ook maar eens een maken, voor wat het waard is, want ik loop nog maar 1 jaar :X

2018: 0
2019: 1022

Mijn doelen voor 2020
Komend jaar wil ik vooral blessure vrij blijven lopen en hoop ik minimaal 1500 KM te lopen. Al zegt mijn gevoel dat de 2000 ook wel haalbaar zou moeten zijn.
Verder is mijn belangrijkste doel regelmaat in training en core-training. Afgelopen jaar regelmatig maar 2x gelopen. Waar ik komend jaar echt minimaal 3x wil gaan lopen en dit uitbouwen richting 4x.

Ik wil op al mijn eerder gelopen afstanden een nieuw PR proberen te lopen.

5KM 23:34 -> 22:00 :?
10KM 49:00 -> 45:00 :?
HM 2:06 -> 1:50 :?
Verste afstand 21,1 KM -> 25 KM :?

• Rudedadude

Rudedadude

Gaargod schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:34:

- De Ekiden weer meedoen met het (of, een van de :Y ) GoT team(s) oOo
Owja, dat is natuurlijk het echte doel voor 2020: meer dan 1 Tweakers team aan de start bij de Rotterdam Ekiden :P

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb al een tijdje last dat m'n rechter bil en deel van de hamstrings wat stram aan voelt bij het hardlopen. Daardoor loop je toch niet helemaal mooi en gebalanceerd. Het is geen pijn en tijdens het rondje wordt het steeds minder, maar houdt toch al weken aan.
Ga ik het googelen blijkt het best wel vaker voor te komen. Iets van herkenning bij één van jullie?

Afgelopen week heb ik op zo'n body roll machine m'n onderstel onder handen genomen (wat kan je jezelf aan doen :D ) en dat is best fijn, maar het is toch meer irritatie dan je er even uit masseert blijkbaar.
Meer squatjes en liftjes gaan doen dan maar? Die liggen al een tijdje stil. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Valorian
Iemand nog naar de Florijn Winterloop zaterdag?

• InZane
  • Nu online
Rudedadude schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:16:
Ik ben net terug van een week London. Daar heb ik ruim 60km kunnen hardlopen. Uitgezet in Osmand, en dan via dwmap op m'n horloge. Het was wel veel afwachten hoe de straten erbij lagen. Stonden er opeens binnen 5 meter 2 ferrari's geparkeerd en liep ik langs een of ander fancy restaurant, dat soort grappen. Sowieso leuk om door mooie kerstversierde straten in het donker te lopen en langs alle grote bezienswaardigheden in het kader van 'been there, run that'.

Ik ben wel dwars door een stevige verkoudheid heengelopen met paracetamols e.d., dus of dat nog een staartje krijgt is de vraag. Ik voel me nog steeds niet 100 procent na 1,5 week.

Morgen nog 23km bij de Wisent wintertrail en dan is het jaar afgesloten met ruim 3250km.
PR's op de marathon en de 10k dit jaar bijgesteld naar 2:59:18 (Runnersworld jeeeh) en 36:29.
Bedoeling is om komend jaar nog wat verder onder de 3 uur te komen, de schoenen ervoor heb ik alvast gekocht :P Verder zouden mijn PR op de HM en de 5KM nog wat sneller kunnen/moeten. Semi doel is om 2x per maand meer dan 30km te lopen. En ik wil met citystrides natuurlijk heel Barneveld gaan bestrijken :P
Nou tot straks dan maar ;)
Ik heb me uiteindelijk toch maar ingeschreven voor de 16km ipv 23. Vind het wel even genoeg.
Kan er straks iig lekker op de fiets naartoe. Dat is wel luxe :)

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51

Ligt nogal aan de stand van het water en de windrichting. Heb een paar keer gehad dat het water zo hoog stond dat je bijna tegen de duinrand aan moest lopen en dat is meestal niet het meest fijne stuk. En met Zuid-Wester storm is het strand ook behoorlijk pittig. In de duinen kun je lekker doorlopen. Als je een beetje vrij baan hebt tenminste :P. Want dat is wel een dingetje bij de loopjes van Le Champion als je achter een lekker langzaam startvak staat is er geen doorkomen aan. Maar dat is iets waar je je bij je eerste deelname vast geen zorgen om maakt ;)

En als laatste positieve puntje: ondanks dat ik het onderweg qua tijd meestal tegen vond vallen viel dat aan de finish altijd mee omdat ik op mijn GPS altijd wel 300-400 meter minder had dan de officiële wedstrijd afstand. Kan kennelijk goed afsnijden :P

• Valorian
Voordeel van de 1/2 marathon in Egmond is dat de strandopgang verhard is (gaat via zo'n opgang met betonnen platen). De 10km mag door het mulle zand omhoog :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Martiveen schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:28:
@Pathogen Heb zelf niet heel veel ervaring met schema's of iets. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat je regelmaat heb. Als jij dat bereikt door het in blokken van 3 weken op te delen, dan is dat prima.
Als de regelmaat maar lukt.
Zelf ik train ik volgens een schema van TrainAsOne met een flinke korrel zout. Dus dat komt erop neer dat ik het in grote lijnen volg maar dat als ik t gevoel heb dat het korter of langer moet/kan dan doe ik dat ook.
Ook haal ik de laatste tijd wat meer inspiratie uit het balans plaatje wat Garmin Connect mij geeft. Daar worden alle trainingen gekwalificeerd op Anaeroob, Hoog Anaroob en Laag Anaroob. En die 3 balkjes probeer ik dan dus in het voorgestelde gebied te houden.
Je kan deze pagina vinden bij dit linkje: https://connect.garmin.co...1/running/last_seven_days
Heb je misschien een voorbeeldje hiervan? Ik heb de pagina wel (Fenix 5+) en ik heb wel één balk, maar de 3 balkjes vat ik ff niet.

TrainAsOne vond ik een leuk concept, maar past niet bij hoe ik mijn hardlooptijd invul. Mijn specifieke restricties aanbrengen in de mogelijke trainingstijden is een beetje te ver custom made voor ze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gcC55lOQX3zFDydwt7wtTviC/full.png

@Valorian ik denk dat je wel een goed punt hebt wat betreft 3x snelheidstraining = risico :Y Misschien moet ik het op een andere manier invullen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pathogen op 31-12-2019 09:26 ]

• nogeeninlog
  • Laatst online: 10:31
Dit jaar heb ik slechts 630 KM gelopen (Vorige jaren meer dan 1000). :(
Veel last gehad van blessures (linkerhiel en rechtervoet). Die zijn over, maar daar is een andere blessure voor in de plaats gekomen aan mijn linkerknie.Mijn doel was om in 2020 de marathon van Rotterdam te lopen,maar dat plan staat nu op losse schroeven.
Een lichtpuntje: een 5KM onder de 20 minuten gelopen.

• Martiveen
@Pathogen
TrainingStatus
Hier vind ik dat.
En dit is voor mij de inhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vd5aiIzky48ZZPWN4lhsPOiC/full.png
Je kunt zien dat ik Aeroob met moeite haal maar de andere vakjes lukken mij aardig.

• Valorian
Pathogen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:21:
[...]

Heb je misschien een voorbeeldje hiervan? Ik heb de pagina wel (Fenix 5+) en ik heb wel één balk, maar de 3 balkjes vat ik ff niet.

TrainAsOne vond ik een leuk concept, maar past niet bij hoe ik mijn hardlooptijd invul. Mijn specifieke restricties aanbrengen in de mogelijke trainingstijden is een beetje te ver custom made voor ze :)

[Afbeelding]

@Valorian ik denk dat je wel een goed punt hebt wat betreft 3x snelheidstraining = risico :Y Misschien moet ik het op een andere manier invullen.
Wat je zou kunnen overwegen is om een iets meer 'roulerend' schema te maken, waarbij je wel de verschillende soorten trainingen in één week houdt, maar dan niet altijd zelfde op dezelfde dagen. Dan voorkom je misschien dat het steeds dezelfde training het onderspit delft als het vaak dezelfde weekdag is waarop je toch iets minder motivatie hebt.

Dus als je oude schema bijvoorbeeld is...
- maandag rustig herstel loopje of tempo blokjes
- woensdagavond zware interval
- zaterdagochtend duurloop

Zou je ook kunnen proberen...
- maandag rustig herstel loopje
- woensdag ene week zware interval / andere week duurloop
- zaterdag ene week duurloop / andere week zware interval

• Valorian
Martiveen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:43:
@Pathogen
[Afbeelding: TrainingStatus]
Hier vind ik dat.
En dit is voor mij de inhoud:
[Afbeelding]
Je kunt zien dat ik Aeroob met moeite haal maar de andere vakjes lukken mij aardig.
Heb je het verkeerd getypt of kijk ik verkeerd? Ik heb het idee dat je Aeroob juist makkelijk haalt maar met "Aenerobe" nog niet/nauwelijks in het vakje 'Optimaal' zit en daar dus meer kan winnen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Martiveen Load Focus is blijkbaar Fenix 6 en 945 only... Jammer, klinkt als een nuttige optie :Y
Ja, of je moet een MARQ kopen of hardlopen met een Edge unit :P
https://www.firstbeat.com...re/training-load-balance/

Ohja, nog even mijn Lijst der Lijsten:

2014: 114 km
2015: 206 km
2016: 592 km
2017: 800 km
2018: 1051 km
2019: 391 km

Teleurstellend jaar met enkele maanden praktisch niks. September en oktober waren zo slecht nog niet, maar daarna is het weer ingezakt.

Mijn doelen voor 2020:
- meer focus op allround training (ten opzichte van praktisch alleen maar langzame kilometers maken)
- regelmaat terugpakken
- het gevoel krijgen dat ik weer een sterke 10km kan lopen.
In cijfers: een 49'er is mwah, 48 is goed en bij 47 is het doel helemaal geslaagd (PR)

De 10 is by far mijn meest gelopen afstand, ik weet goed wat ik van een 10km kan verwachten. Laat ik geen gekke dingen doen voordat ik me weer vertrouwd voel op mijn meest vertrouwde afstand.
Focus op méér dan alleen kilometers gaat daarin helpen. Snelheid en vertrouwen kweken.

[ Voor 65% gewijzigd door Pathogen op 31-12-2019 10:15 ]

• Martiveen
@Valorian ah je hebt gelijk! Ik haal die twee altijd door mekaar :S
@Pathogen Super lame :\ Dacht dat ze het met een update gedaan hadden.

Nu ook mijn lijstje!

2018: 713 km
2019: 3500 km (doel 2500km)

Sowieso was 2019 het eerste volle jaren dat ik hardgelopen heb. Ben in 2018 ergens in juli begonnen met rennen en het gaat aardig lekker. In 2019 sowieso geen blessures gehad die mij aan de kant van de weg hebben gehouden. Natuurlijk wel kleine pijntjes maar die gingen altijd weer weg.
Heb niet heel veel wedstrijden gelopen maar diegene die ik heb gelopen som ik hieronder op. Ben ook erg tevreden met de progressie ertussen.

10km 41:00 (maart) 38:35 (juni) 36:52 (november)
20km 1:24 (maart)
HM 1:37 (januari) 1:29 (mei) 1:18:47 (december)
Marathon 3:00:10 (oktober)

Verder qua doelen in 2020 is sowieso de Marathon onder de 3 uur rennen. En denk ook wel dat er een 2:4x in zit bij de Marathon van Rotterdam. Maar daar ga ik pas gericht op trainen na de Halve van Egmond over twee weken. Dus daar kom ik dan wel achter.
In 2020 wil ik mijzelf ook eindelijk bij een atletiekclub aansluiten. Na nu anderhalf jaar solo gerent te hebben denk ik dat het ook wel gezelliger kan. Sowieso looptraining is nooit mis aangezien als ik erdoorheen zit schuin ga rennen. Hopelijk kunnen zij daar wat voor mij betekenen.
Verder natuurlijk een hoop wedstrijdjes lopen in 2020. Maar wil ook m’n handen branden aan een ultra marathon. Dat betekent dus trailschoenen kopen en de bossen in. Lijkt me sowieso wel prettig om een keer weer ergens anders te lopen. Heb nu zo’n beetje de regio wel gezien!
Qua kilometer doel wil ik voornamelijk meer gestructureerd hoge kilometer aantallen halen per week. Werd nu nog wel eens ziek omdat ik qua kilometers net te hoog zat. Dus daar gaan we aan bouwen in 2020 en dan denk ik dat een kilometer aantal van ergens in de 4000 zeker tot de mogelijkheden behoort.

• Niku

Niku

Alagaesii

Martiveen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:54:
@Valorian ah je hebt gelijk! Ik haal die twee altijd door mekaar :S
@Pathogen Super lame :\ Dacht dat ze het met een update gedaan hadden.

Nu ook mijn lijstje!

2018: 713 km
2019: 3500 km (doel 2500km)

Sowieso was 2019 het eerste volle jaren dat ik hardgelopen heb. Ben in 2018 ergens in juli begonnen met rennen en het gaat aardig lekker. In 2019 sowieso geen blessures gehad die mij aan de kant van de weg hebben gehouden. Natuurlijk wel kleine pijntjes maar die gingen altijd weer weg.
Heb niet heel veel wedstrijden gelopen maar diegene die ik heb gelopen som ik hieronder op. Ben ook erg tevreden met de progressie ertussen.

10km 41:00 (maart) 38:35 (juni) 36:52 (november)
20km 1:24 (maart)
HM 1:37 (januari) 1:29 (mei) 1:18:47 (december)
Marathon 3:00:10 (oktober)

Verder qua doelen in 2020 is sowieso de Marathon onder de 3 uur rennen. En denk ook wel dat er een 2:4x in zit bij de Marathon van Rotterdam. Maar daar ga ik pas gericht op trainen na de Halve van Egmond over twee weken. Dus daar kom ik dan wel achter.
In 2020 wil ik mijzelf ook eindelijk bij een atletiekclub aansluiten. Na nu anderhalf jaar solo gerent te hebben denk ik dat het ook wel gezelliger kan. Sowieso looptraining is nooit mis aangezien als ik erdoorheen zit schuin ga rennen. Hopelijk kunnen zij daar wat voor mij betekenen.
Verder natuurlijk een hoop wedstrijdjes lopen in 2020. Maar wil ook m’n handen branden aan een ultra marathon. Dat betekent dus trailschoenen kopen en de bossen in. Lijkt me sowieso wel prettig om een keer weer ergens anders te lopen. Heb nu zo’n beetje de regio wel gezien!
Qua kilometer doel wil ik voornamelijk meer gestructureerd hoge kilometer aantallen halen per week. Werd nu nog wel eens ziek omdat ik qua kilometers net te hoog zat. Dus daar gaan we aan bouwen in 2020 en dan denk ik dat een kilometer aantal van ergens in de 4000 zeker tot de mogelijkheden behoort.
Wat een progressie, lekker man!

• Shinji
  • Nu online
Man man wat een lekker weer, gelukkig ook niet te veel vuurwerk tegen gekomen. Alleen wat bij het uitlopen.

Nog op de valreep 10km PR naar 58:21

https://strava.app.link/JnKMfRnKR2

Totaal dit jaar 254km over 43 keer hardlopen (augustus begonnen met opbouwen).
Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2