Wat nog wel aardig kan zijn is het brengen van variatie binnen de intervallen. Dus ipv 20 x 250m op tempo 10km kun je dan bijvoorbeeld doen:
8x (200m - 600m). Alles tussen haakjes is één set, waarvan je er in dit geval 8 doet. Waarbij je de 200m’s op 5km tempo loopt en de 600m’s op 10km tempo. Met tussendoor nog 200m rustig hardlopen. Dat geeft net een andere dynamiek. Op die manier zijn er nog tal varianten te bedenken. Bijvoorbeeld een paar uit onze schema’s van afgelopen maand:
- 4x (800 - 600 - 400) op tempo's 10km, 10km, 5km
- 3x (1600 - 1000) op tempo's 21,1km, 10km
- 3x (600 - 1200 - 200) op tempo’s 10km, 21,1km, 5km
- 7x (300 - 600) op tempo’s 10km en 21,km
(Pauzes: bij korte afstanden meestal 200m pauze tussen de intervallen en 400m pauze tussen elke ‘set’).
Juist door steeds andere te kiezen wordt het leuk, en ook een uitdaging want je gaat dan minder ‘op comfort’ naar je vaste snelheid toe die je steeds lange wilt volhouden maar moet steeds doseren en het juiste tempo kiezen. Op den duur weet je dan ook precies de juiste snelheden te vinden en kan je zonder op je horloge te kijken nagenoeg steeds dezelfde blokken/tempo’s. maken. Al is dat op de baan natuurlijk wel makkelijker dan op de weg.
PS: Vergeet verder niet dat een zware intervaltraining een onderdeel is van een weekbelasting. Als je intervallen te makkelijk lijken te gaan kan je de snelheid best opvoeren, maar het mag niet ten koste gaan van je andere trainingen die week. Dus als je normaal op woensdag interval loopt en op vrijdag een rustige 10km en op zondag een lange duurloop dan wil je voorkomen dat je de vrijdag te slecht hersteld bent en dan een loop overslaat. Dan kan je beter iets rustiger intervallen zodat je weekbelasting in zijn totaliteit in balans is en niet too much.
O ja, en wat anderen al zeiden: langer inlopen. Harde intervallen zijn een prima manier om jezelf te blesseren als je nog niet goed warm bent. Nu ben ik zelf wat overdreven denk ik maar ik loop tegenwoordig 7km in als in naar de atletiekbaan ga

influenza schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:17:
[...]
Kortere intervallen zijn ook lastig, zeker als je van nature veel snelheid hebt. 37-38s per 200m is voor mij het 200 meter tempo wat ik zou moeten lopen, maar dat kost me totaal geen moeite. Als ik mijn best doe loop ik ze in 30-31 seconden. Maar dat is totaal niet representatief voor mijn 10 km tijd uiteraard (37-38 minuten). Naarmate de intervallen langer worden is het makkelijker om een tempo te lopen wat zich verhoudt met mijn "prestaties".
Zou als ik jou was wat beter inlopen: wat langer, beetje rustig op tempo komen etc. En dan het aantal herhalingen terugbrengen naar 15. 15x200m, met 200 pauze is ene mooie training en op zich meer dan voldoende. Telkens de rust zo langzaam doen dat je de volgende herhaling weer helemaal fris en optimaal kunt lopen.
Als je de afstand gaat uitbreiden moet je het tempo echt wel wat laten vieren hoor. 400 meter in dit tempo is echt veel te hard ten opzichte van je 10 km tempo.
Ter info: Wij lopen op de baan 200's eigenlijk altijd op 5km-tempo of soms zelfs 3km tempo, afhankelijk van de intervallen / aantallen / etc. Verder lopen we zelden 15x 200 of 10x400, bijna altijd een combi van intervallen met verschillende lengtes en snelheden. Als je er 1000's tussendoor loopt zijn die 200's op 5km tempo ineens een stuk lastiger vol te houden
[
Voor 23% gewijzigd door
Valorian op 23-12-2019 13:35
]