Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.700 views

Onderwerpen

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Trailschoenen, lol. Ik heb nog steeds een paar compleet ongebruikte hier in mijn bureaula :P

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:20

sebasd

loopt op espresso

Het begint hier langzaam weer de goede kant op te gaan.. Ik loop sinds lange tijd weer consequent drie keer per week, en ik voel mijn lijf met de week sterker worden. De kunst is nu alleen vooral om niet te snel te veel te willen, dat heeft me dit jaar al drie keer een (dezelfde) blessure opgeleverd.

Vanochtend in alle vroegte een korte intervaltraining gedaan (5x 800 meter met 2 minuten rust) en dat voelde echt boven verwachting goed.

Hopelijk kan ik dit vasthouden en langzaam weer opbouwen naar de afstanden die ik eigenlijk wil lopen (halve marathon en verder). Maar zoals ik al zei: eerst in 2020 maar eens heel blijven en naar consequent 4x per week lopen, dan komt de rest hopelijk vanzelf.

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Blijft lastig om iedereen zijn bezigheden te lezen als je zelf niet kan lopen. Sinds 3 weken al een heup/bil/onderrug blessure. Heeft zich tijdens deze periode in die drie gebieden gemanifesteerd tijdens normaal bewegen. De pijn en stijfheid zit nu nog in de bil en onderrug. Hopelijk kan ik het nieuwe jaar weer pijnvrij bewegen en weer gaan hardlopen. Ik twijfel nog om een fysio te bezoeken aangezien ik denk dat rust de remedie voor bijna alle hardloopkwalen is. Iemand hier die wel het idee heeft dat een fysio het herstel aanzienlijk kan versnellen?

PSN: Oldzkoel

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:02

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Afgelopen 2 maanden ook begonnen, zit nu op ruim 40 minuten rond de 10.5 km/h maar helaas is er een terugkerend pijntje in mijn kuit waardoor ik bang ben voorlopig weer stil te moeten blijven zitten.

Tijdens het lopen merkte ik er niets van, maar pas na het lopen begon het op te komen. Na een week rust voelde ik het niet meer, dus weer gaan lopen, en nu is 't weer erger geworden.

Ik kan m'n kuit gewoon strekken en op m'n tenen staan, dus het lijkt me niets ernstigs. Iemand bekend hiermee?

Steam ID = Ackerfiets

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
power_user schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:21:
Blijft lastig om iedereen zijn bezigheden te lezen als je zelf niet kan lopen. Sinds 3 weken al een heup/bil/onderrug blessure. Heeft zich tijdens deze periode in die drie gebieden gemanifesteerd tijdens normaal bewegen. De pijn en stijfheid zit nu nog in de bil en onderrug. Hopelijk kan ik het nieuwe jaar weer pijnvrij bewegen en weer gaan hardlopen. Ik twijfel nog om een fysio te bezoeken aangezien ik denk dat rust de remedie voor bijna alle hardloopkwalen is. Iemand hier die wel het idee heeft dat een fysio het herstel aanzienlijk kan versnellen?
Die afweging om naar de fysio te gaan is aan jouzelf. Ik hou 3 weken aan en dan ga ik. Ik zou een andere sport hier naast oppakken, zoals fietsen en/of zwemmen. Kan je gewoon door gaan met sport indien een hardloop blessure.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Iemand hier die wel het idee heeft dat een fysio het herstel aanzienlijk kan versnellen?
Ja, ik. Zonder enige twijfel ook. Ben zelf best gevoelig voor dit soort blessures, maar dankzij fysiobehandelingen (wanneer ik het onderhoud zelf weer wat heb laten versloffen) zelden tot nooit een training hoeven missen.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:23

Niku

Alagaesii

Family Guy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:27:
Afgelopen 2 maanden ook begonnen, zit nu op ruim 40 minuten rond de 10.5 km/h maar helaas is er een terugkerend pijntje in mijn kuit waardoor ik bang ben voorlopig weer stil te moeten blijven zitten.

Tijdens het lopen merkte ik er niets van, maar pas na het lopen begon het op te komen. Na een week rust voelde ik het niet meer, dus weer gaan lopen, en nu is 't weer erger geworden.

Ik kan m'n kuit gewoon strekken en op m'n tenen staan, dus het lijkt me niets ernstigs. Iemand bekend hiermee?
Wat bedoel je met in je kuit?

Wat bij mij altijd ontzettend helpt als er iets in mijn kuit verkeerd zit: de foamroller.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik twijfel nog om een fysio te bezoeken aangezien ik denk dat rust de remedie voor bijna alle hardloopkwalen is. Iemand hier die wel het idee heeft dat een fysio het herstel aanzienlijk kan versnellen?
Rust zal vast helpen maar een fysio kan je helpen om een dieperliggende oorzaak te vinden zodat je over een half jaar niet weer om dezelfde reden uitgeschakeld bent.
Veel blessures worden veroorzaakt door een gebrek aan techniek, kracht en/of mobiliteit. Als de symptomen weg zijn, ze de oorzaken nog niet weg.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• lateef
Niku schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:20:
[...]
Wat bij mij altijd ontzettend helpt als er iets in mijn kuit verkeerd zit: de foamroller.
Wanneer er daadwerkelijk spierschade is, is een foamroller geen goed idee.

Maar ook voor @Family Guy zou ik zeggen, ga naar een fysiotherapeut. Die kunnen er aanmerkelijk zinnigere dingen over zeggen dan wij hier op een forum.

Bensimpel

Positieve meneer

Net heerlijk gelopen in de regen, met de huidige temperatuur prima te doen :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Temperatuur was inderdaad heerlijk en de regen viel me alleszins mee. Kleding moet toch in de was en zelf moet ik toch douchen, dus regen boeit niet zo.

Wel mooi dat ik echt de enige was bij onze AV in korte broek en kort shirt. Verder allerlei lange broeken en vestjes of jasjes. Het was fucking 12 graden... Maar het is december en donker, dus uit automatisme kleedt menigeen zich veel te warm. Als het in maart 12 graden is, komt iedereen in korte broek. :)

Punctuality is the politeness of kings

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik loop bij 6 graden nog in korte broek, heerlijk :)

Buurman laatst, "heb jij het zo niet ontzettend koud?" Nee hoor, dat wordt vanzelf warm :P maar bij thuiskomst stap ik natuurlijk direct onder de lauwwarme douche.

[ Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 17-12-2019 22:58 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik loop altijd met korte broek, tenzij het vriest.
Zat net een wedstrijd schema's voor 2020 te bekijken en lijkt me wel leuk om de 30km in schoorl te lopen. 3 jaar geleden de hm gedaan en toen was ik wat bang om per ongeluk op het 30km parcours te komen, maar nu ben ik er wel klaar voor :P.

Verder in het voorjaar veel (regionale) loopjes :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2019 23:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 22:22

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, gisteravond in korte broek en shirtje gelopen en dan nog het warm hebben... :p
Terwijl ik in een nieuwbouwstukje liep nog even gekletst met een bewoner die me melde dat zijn straat doodliep. Dus even uitgelegd dat ik in heel Arnhem alle straten aan het lopen ben. (inmiddels iets van 37% geloof ik).

Zijn er overigens nog mensen die ook zondag in Gulpen de Winter Trail gaan lopen?
Frenz64 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:56:
Ik heb voor mijn eerste (devil's) trail ook schoenen aangeschaft @frye en dat was zeker niet overbodig. Elk duintje omhoog (en dat waren er nogal wat op Schermonnikoog) kon je de loopschoenen eruit pikken, die glibberden en slipten omhoog, terwijl ik er makkelijk tegenop liep met grip.
Ik liep een weekendje later op Schiermonnikoog deels de 30km route maar kon met mijn trailschoenen me moeilijk staande houden op dat natte mosachtig spul daar. Spiegelglad! Ik liep wat verder vooruit voor mijn vrouw zodat zij kon zien wanneer ik meer aan het schaatsen was dan aan het hardlopen. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:17
Sport_Life schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:44:
Ik loop altijd met korte broek, tenzij het vriest.
Zat net een wedstrijd schema's voor 2020 te bekijken en lijkt me wel leuk om de 30km in schoorl te lopen. 3 jaar geleden de hm gedaan en toen was ik wat bang om per ongeluk op het 30km parcours te komen, maar nu ben ik er wel klaar voor :P.

Verder in het voorjaar veel (regionale) loopjes :).
:D
Gewoon voor de halve netjes links af slaan.

Zit zelf nog te dubben om wel/geen voorjaarsmarathon te gaan doen. Maar eerst maar eens het jaar afsluiten. Kunnen we daarna mooi onder de kerstboom alvast 2020 met potlood invullen

[ Voor 25% gewijzigd door Roadman op 18-12-2019 07:59 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Xaverius schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:55:
Zo, gisteravond in korte broek en shirtje gelopen en dan nog het warm hebben... :p
Terwijl ik in een nieuwbouwstukje liep nog even gekletst met een bewoner die me melde dat zijn straat doodliep. Dus even uitgelegd dat ik in heel Arnhem alle straten aan het lopen ben. (inmiddels iets van 37% geloof ik).

Zijn er overigens nog mensen die ook zondag in Gulpen de Winter Trail gaan lopen?

[...]

Ik liep een weekendje later op Schiermonnikoog deels de 30km route maar kon met mijn trailschoenen me moeilijk staande houden op dat natte mosachtig spul daar. Spiegelglad! Ik liep wat verder vooruit voor mijn vrouw zodat zij kon zien wanneer ik meer aan het schaatsen was dan aan het hardlopen. :+
Ik zit op Nijmegen nu iets van 4% Maar misschien toch eens gaan investeren in een horloge met een GPX route planner ofzo, raakte gisteren bijna de weg kwijt :+ (Heb nu een Polar M200)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Ligt het aan mij dat in citystrides de onderliggende Google Maps / OSM of wat dan ook niet geladen wordt? Als ik mijn eigen lifemap bekijk kan ik alles wel een beetje plaatsen maar als ik op zoek ga naar een bepaalde straat is dat wat lastiger.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Roadman schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:56:
[...]

:D
Gewoon voor de halve netjes links af slaan.

Zit zelf nog te dubben om wel/geen voorjaarsmarathon te gaan doen. Maar eerst maar eens het jaar afsluiten. Kunnen we daarna mooi onder de kerstboom alvast 2020 met potlood invullen
Nou hup, schrijf je in voor Rotterdam, voordat het te laat is! >:)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• dreamscape
Bensimpel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:13:
[...]

Ik zit op Nijmegen nu iets van 4% Maar misschien toch eens gaan investeren in een horloge met een GPX route planner ofzo, raakte gisteren bijna de weg kwijt :+ (Heb nu een Polar M200)
Ik heb het niet gecheckt, maar zit in Nijmegen waarschijnlijk ook op een heel laag percentage. In principe loop ik in het bos in Heumensoord of Dekkerswald. In de winter als het 's avonds donker is, doen we de doordeweekse intervaltrainingen op straat, dus ik heb waarschijnlijk wel een paar procenten in Brakkenstein en rond de universiteit. Maar het zal niet heel veel zijn :)

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Zo te zien heeft city strides eindelijk al mijn activiteiten verwerkt :D
Zit nu op 11,76% van Den Helder. Eens kijken of we dit aantal de komende tijd eens kunnen verhogen.

Doe voorlopig toch vooral veel op duurloop tempo.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
The_Ghost16 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:06:
Zo te zien heeft city strides eindelijk al mijn activiteiten verwerkt :D
Zit nu op 11,76% van Den Helder. Eens kijken of we dit aantal de komende tijd eens kunnen verhogen.
Mijn woonplaats: 0.75% (loop er meestal in het bos)
Topscore: 14,29% in Villard-Saint-Sauveur. Afgelopen zomervakantie :D

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik ben van plan de marathon in Debno (Polen) te lopen op 5 april, maar weet nog niet zeker of ik een startplek krijg (max 2700 deelnemers). Inschrijving opent 5 januari. Hopelijk lukt 't om een plekje te vinden, en zo niet, hopelijk is er dan nog plek in Rotterdam! Een alternatief zou ook Cuxhaven zijn, maar dat is een heel kleine marathon, loop eigenlijk liever ergens in een grote marathon tussen andere mensen dan de hele tijd alleen.

Mijn plan voor 2020 is met meer km's per week PRs te lopen. In ieder geval op de marathon hoop ik nog een paar minuten sneller te kunnen, en m'n PRs op de 10km en HM zijn volgens mij niet scherp, daar moet dus nog makkelijk wat vanaf kunnen... ik denk dat ik komend jaar (of in ieder geval half jaar) nog genoeg tijd kan maken om te trainen. We zitten wel te denken over een tweede kind, mocht dat gaan gebeuren dan ga ik zeker minder lopen.

• Roadman
Sport_Life schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:26:
[...]

Nou hup, schrijf je in voor Rotterdam, voordat het te laat is! >:)
1 ding weet ik wel zeker, ik loop geen marathon in Rotterdam >:)
chris schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:54:
Ik ben van plan de marathon in Debno (Polen) te lopen op 5 april, maar weet nog niet zeker of ik een startplek krijg (max 2700 deelnemers). Inschrijving opent 5 januari. Hopelijk lukt 't om een plekje te vinden, en zo niet, hopelijk is er dan nog plek in Rotterdam! Een alternatief zou ook Cuxhaven zijn, maar dat is een heel kleine marathon, loop eigenlijk liever ergens in een grote marathon tussen andere mensen dan de hele tijd alleen.
Marathon in Dusseldorf een optie? Of Hamburg. (die laatste is de beste van de wereld volgens de pas bekend gemaakte rating)

[ Voor 4% gewijzigd door Roadman op 18-12-2019 11:23 ]

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
We zitten wel te denken over een tweede kind, mocht dat gaan gebeuren dan ga ik zeker minder lopen.
:'( :'( :'(
Hardlopen kan altijd, ook als je meerdere kinderen hebt. Je hebt altijd toch wel ergens een uurtje over op een dag?

Bensimpel

Positieve meneer

Mijn plan voor 2020 is met meer km's per week PRs te lopen. In ieder geval op de marathon hoop ik nog een paar minuten sneller te kunnen, en m'n PRs op de 10km en HM zijn volgens mij niet scherp, daar moet dus nog makkelijk wat vanaf kunnen... ik denk dat ik komend jaar (of in ieder geval half jaar) nog genoeg tijd kan maken om te trainen. We zitten wel te denken over een tweede kind, mocht dat gaan gebeuren dan ga ik zeker minder lopen.
Of juist meer lopen om te relaxen, een 2e kind erbij kan voor nog meer stres zorgen >:)

😆 - Denk ook eens om ;)

• dreamscape
dreamscape schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:03:
In principe loop ik in het bos in Heumensoord of Dekkerswald. In de winter als het 's avonds donker is, doen we de doordeweekse intervaltrainingen op straat, dus ik heb waarschijnlijk wel een paar procenten in Brakkenstein en rond de universiteit.
Even mezelf quoten: heb CityStrides maar even laten analyseren en dan zie je duidelijk dat ik - als ik al in de stad loop - alleen een stukje Brakkenstein meepak. En een tijdje terug nog wat hardgelopen rondom de Waal en in het Reichswald (rechtsonder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eTBKJ8Q0jHoMhcnOicUdGPsU/full.png

Nee, dat rennen door de stad, met asfalt en allerlei ander verkeer, dat is eigenlijk maar niks voor mij :)

De stukken bos waar ik loop vallen onder gemeente Heumen of gemeente Berg en Dal, dus de score is:
Nijmegen 2,92%
Heumen 2,27%
Berg en Dal 2,02%

Ietwat karig :)

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 18-12-2019 11:39 ]

• lateef
Naar aanleiding van de citystrides, bedacht ik me nog iets anders wat (volgens mij) hier in het verleden ter sprake is gekomen. Namelijk het exporteren van je gps-data, zodat je deze grafisch kan verwerken.

Nu lukt het me, met de Activity Analysis Tools, om een .kml bestand van een specifieke tot al mijn activiteiten te maken. Echter het omzetten van dit .kml bestand naar een correct, leesbaar en schaalbaar vectorbestand lukt me niet. Wanneer ik een .kml bestand bijvoorbeeld met de MyGeodata Converter omzet naar een (Autocad) DXF bestand wordt dit bestand niet correct weergegeven. In plaats van een platte projectie van de route(s) lijkt het alsof je schuin op de kaart kijkt.

Heeft iemand ervaring met een goede tool om .kml bestand om te zetten naar een goed vectorbestand?

Edit: het is me gelukt, met GPSVisualizer kan je een SVG bestand maken die correct is. Zit alleen een hoop 'rommel' in door de titels van de lopen, maar die kan je, natuurlijk, gewoon verwijderen

[ Voor 11% gewijzigd door lateef op 18-12-2019 11:57 ]

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 15:06
Nu 3 weken bezig met het 9 weken durende 'couch to 5k' programma. Maar vanochtend had ik toch het gevoel alsof het mij misschien zou lukken, en ja hoor! Vanochtend 5km aan een stuk door gelopen, tempo van 6:43 /km en een totaaltijd van 33m58s. Echt een heel goed gevoel aan overgehouden. :D

Het was wel heel zwaar voor mij, m'n hartslag zat constant rond de 180. Ik denk eraan om een 5k programma van Garmin te volgen om rustig aan m'n conditie te werken en wanneer ik 5k rustig aan kan lopen pas te overbruggen richting 10k.

• Niku

Niku

Alagaesii

vdb819 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:57:
Nu 3 weken bezig met het 9 weken durende 'couch to 5k' programma. Maar vanochtend had ik toch het gevoel alsof het mij misschien zou lukken, en ja hoor! Vanochtend 5km aan een stuk door gelopen, tempo van 6:43 /km en een totaaltijd van 33m58s. Echt een heel goed gevoel aan overgehouden. :D

Het was wel heel zwaar voor mij, m'n hartslag zat constant rond de 180. Ik denk eraan om een 5k programma van Garmin te volgen om rustig aan m'n conditie te werken en wanneer ik 5k rustig aan kan lopen pas te overbruggen richting 10k.
Goed bezig! Luister naar je lichaam, je voelt zelf het beste aan wanneer het verstandig is om verder te gaan lopen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12
Basti84 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:25:
[...]

Hardlopen kan altijd, ook als je meerdere kinderen hebt. Je hebt altijd toch wel ergens een uurtje over op een dag?
Vind ik ook. Heb 2 kinderen, maar loop gewoon 4 keer in de week hoor.

Motorrijden doe ik trouwens ook nog gewoon. Ik hoor ook altijd dat veel mensen daar mee stoppen als ze kinderen krijgen.. why? :/

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Iets met ongeruste vrouwen die het risico te groot vinden? Ik deed het toentertijd puur uit angst voor haar hormonale reactie :+ Ik had overigens vrij snel daarna weer een motor, hihi.

Zo, ga zo eerst weer eens een serieus aantal straten toevoegen, leuke driver om km's te maken

• Shinji
Zr40 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:16:
[...]

Foreign receipt houdt in dat hij ergens in NL is gescand voor binnenkomst. Maar op dat moment zit hij nog niet in het sorteerproces van PostNL. Pas wanneer dat gebeurd is, zal de track&trace van PostNL het nummer herkennen.

Jouw foreign receipt is 2 dagen later dan die van mij, dus waarschijnlijk zal track&trace vanaf morgenmiddag of overmorgen moeten gaan werken.
Toch niet, ik had gister briefje in de brievenbus dat de bezorger mij gemist heeft. Vandaag bij PostNL punt op kunnen halen en was de Tracer360 :)

Dus heeft nooit een werkende track and trace gehad in Nederland verder. En gelukkig ook geen invoerkosten gehad enzo :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien dat track&trace bij de mijne werkt juist omdat ik inklaringskosten moet betalen. Is het in feite een rembourszending geworden en dat soort zending heeft altijd track&trace.

Die van mij is nu onderweg naar het postkantoor. Morgen ophalen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 18-12-2019 16:01 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zr40 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:01:
Misschien dat track&trace bij de mijne werkt juist omdat ik inklaringskosten moet betalen. Is het in feite een rembourszending geworden en dat soort zending heeft altijd track&trace.

Die van mij is nu onderweg naar het postkantoor. Morgen ophalen :)
Die van mij was gisteren op weg naar een postnl punt. En komt nu naar verwachting morgen aan :S Ach ja, kerstdrukte dan maar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Shinji
Net even getest binnen, ik mocht van mijn vrouw als kerstboom in een hoekje gaan staan. Maar geeft goed licht in ieder geval :)

• chris
Basti84 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:25:
[...]

Ja, precies! Ik ga ook zeker niet stoppen. Nu train ik veel (10 uur per week ongeveer, ook regelmatig 2x op een dag). Met een tweede kind is dat niet realistisch, maar (bijna) iedere dag lopen moet nog wel lukken. Op een gegeven moment kan #1 vast ook meefietsen ;).

• Roadman
chris schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:48:
[...]

Ja, precies! Ik ga ook zeker niet stoppen. Nu train ik veel (10 uur per week ongeveer, ook regelmatig 2x op een dag). Met een tweede kind is dat niet realistisch, maar (bijna) iedere dag lopen moet nog wel lukken. Op een gegeven moment kan #1 vast ook meefietsen ;).
Je hebt natuurlijk ook van die kinderwagens die je tijdens het hardlopen kunt voortduwen O-)

• Niku

Niku

Alagaesii

Roadman schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:07:
[...]

Je hebt natuurlijk ook van die kinderwagens die je tijdens het hardlopen kunt voortduwen O-)
Verschrikkelijk :+

• Shinji
Roadman schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:07:
[...]

Ik zou dan juist die Volkswagen van een paar jaar terug willen, die je volgt:
YouTube: Revolutionaire kinderwagen van Volkswagen.

Bensimpel

Positieve meneer

Vind het kind hartstikke leuk :+ :D

😆 - Denk ook eens om ;)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:55

Secsytime

Automagisch

chris schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:48:
[...]

Ik zorg altijd dat ik sochtends vroeg loop, als vrouw en kind nog slapen. Dan heeft niemand er last van :+

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:23
Met een kinderwagen zou ik dan wel op het asfalt blijven in het bos zal het eten weer snel omhoog komen....
Ik heb zelf nooit met de kinderwagen gerend maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen. Ik neem de kinderen soms mee als ik ga lopen die gaan dan op de fiets mee gaat prima hoor. Vinden ze vaak nog leuk ook.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:46
Heb 3 kinderen en toch 2000km gelopen dit jaar, dus prima te doen :) tis idd een beetje plannen en afstemmen met de vrouw.

Verder maak ik veel km op/voor het werk dus dat maakt het ook wat makkelijker.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Heb nu zo'n 5 jaar een BOB wagen (Sports Utility Stroller), die werkt echt prima tijdens het hardlopen! Tip: lijn het vaste voorwiel vooraf even goed uit (Y)

Ooit gaat ie de deur wel weer uit, maar nu nog niet :P Voor hardlopen is een vast voorwiel absoluut aan te raden tov een zwenkwiel.

• chris
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:46:
Heb 3 kinderen en toch 2000km gelopen dit jaar, dus prima te doen :) tis idd een beetje plannen en afstemmen met de vrouw.

Verder maak ik veel km op/voor het werk dus dat maakt het ook wat makkelijker.
Ja, dat lijkt me ook realistisch! Ik heb dit jaar 4180km gelopen (tot nu toe)...

Ik heb zo'n loopkinderwagen, en dat is op zich heel leuk, als 't weer meespeelt en het kind er zin in heeft. Het werkt voor ons wel prima tijdens 't middagsslaapje, maar als ze wakker is dan is langer dan drie kwartier niet altijd even leuk...

Bensimpel

Positieve meneer

chris schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:26:
[...]

Ja, dat lijkt me ook realistisch! Ik heb dit jaar 4180km gelopen (tot nu toe)...

Ik heb zo'n loopkinderwagen, en dat is op zich heel leuk, als 't weer meespeelt en het kind er zin in heeft. Het werkt voor ons wel prima tijdens 't middagsslaapje, maar als ze wakker is dan is langer dan drie kwartier niet altijd even leuk...
4000km wow. Ik ben jaloers. Ik heb zover 243km gelopen dit jaar en ik hoop dat ik de 250km voor het einde van het jaar haal(moet wel lukken) _/-\o_

😆 - Denk ook eens om ;)

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Mijn kinderen vonden het altijd super leuk om mee te gaan. Ook als ze niet sliepen :) Vooral mijn zoontje werd er nogal competitief van :P Ik deed ook weleens een lokaal loopje met hem als ik geen oppas had en dan had hij enorm veel praatjes onderweg. "Je gaat toch wel iedereen inhalen papa!?". Nu lukt me dat zonder kinderwagen al niet, maar met wordt dat helemaal lastig. Hoewel zo'n kar super soepel loopt op de weg, scheelde het toch wel een minuut of 5 op een 15 km, zeker als je een beetje wind tegen hebt. >:)

Hoeveel je kunt trainen met kinderen is enorm afhankelijk van de leeftijd van de kids (er zijn wat lastigere periodes als ze erg hulp behoevend zijn :P ) en je eigen flexibiliteit en die van je partner. Zelf train ik in het weekend altijd heel vroeg en ben meestal terug als de rest net uit bed komt. En doordeweeks is het gewoon een kwestie van goed plannen en afstemmen. probeer 1x een "lunch" loopje te doen op het werk en train nog een keer op de Atletiek vereniging zodat ik ook nog een beetje sociaal aspect heb.
chris schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:26:
[...]

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
4180 tot nu toe? 2 marathons per week dus. Wat doe je dan met al die resterende vrije tijd @chris ?

• InZane
Pfoe, 4180km.. dat is wel.. uhh. best veel _/-\o_

Als ik mijn schema op dit moment doortrek naar volgend jaar, dan ga ik de 3000 wel voorbij. Dat vond ik al veel :+

• chris
InZane schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:21:
Pfoe, 4180km.. dat is wel.. uhh. best veel _/-\o_

Als ik mijn schema op dit moment doortrek naar volgend jaar, dan ga ik de 3000 wel voorbij. Dat vond ik al veel :+
Ja is 't ook! Ik doe dit ook niet ieder jaar, maar wou 't in ieder geval nog 1x proberen nu 't nog kan =). Afgelopen jaar heeft 't heel goed voor me gewerkt, 11 minuten van m'n marathon PR af na 4 jaar droog te hebben gestaan. Ben benieuwd of ik er nog een keer een paar minuten af kan halen.

Ik doe trouwens ook een keer per week personal training (een uurtje heel intensief) met veel focus op core stabiliteit. Ik heb 't gevoel dat dat de vele km's mogelijk maakt (blessurepreventie). En ik neem herstel wel serieus: ik probeer goed te slapen, gezonder te eten (niet m'n sterkste kant) en na een lange loop doe ik altijd een paar minuten foam rolling. Heb verder niet al te veel stress (qua werk en externe dingen) in m'n leven, dat helpt volgens mij ook.

• Roadman
chris schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:33:
[...]
Heb verder niet al te veel stress (qua werk en externe dingen) in m'n leven, dat helpt volgens mij ook.
Misschien komt dat juist mede door al die hardloop kilometers.
Lekker je hoofd leeg rennen O+

Zit zelf dit jaar boven de 3000 km

• influenza
Oh dan blijf ik ver achter met zo'n 1600 KM. Ik ga voor kort en snel :P. Zou wel wat meer kilometers moeten maken, maar dat is de laatste maanden wat lastig.
Roadman schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:45:
[...]

Misschien komt dat juist mede door al die hardloop kilometers.
Lekker je hoofd leeg rennen O+

Zit zelf dit jaar boven de 3000 km

• Niku

Niku

Alagaesii

influenza schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:51:
Oh dan blijf ik ver achter met zo'n 1600 KM. Ik ga voor kort en snel :P. Zou wel wat meer kilometers moeten maken, maar dat is de laatste maanden wat lastig.

[...]
Tja, met 1600k doe je het toch ook prima?

• Roadman
Niku schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:18:
[...]

Tja, met 1600k doe je het toch ook prima?
Inderdaad.
We doen toen geen wedstrijdje wie loopt de meeste kilometers in een jaar?

• influenza
Nee hoor maar ik vond het wel indrukwekkend veel 😜. Het zegt natuurlijk ook niets over de kwaliteit van die (trainings) kilometers. Ik probeer het maximale eruit te halen met een minimale inspanning. Maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik met wat meer kilometers waarschijnlijk wel wat beter zou presteren.
Roadman schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:34:
[...]

Inderdaad.
We doen toen geen wedstrijdje wie loopt de meeste kilometers in een jaar?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

Tazzios

..

Kilometers per jaar ten opzichte gelopen persoonlijke records zijn het belangrijkst! :9

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

influenza schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:41:
Het zegt natuurlijk ook niets over de kwaliteit van die (trainings) kilometers.
Maar de kwaliteit van de kilometers is niet zo belangrijk als de kwantiteit :p
In fact, total volume of training had the highest correlation with top performance at .75. This was followed by easy runs (with a correlation of .68), tempo runs (.58), and short intervals (.56). Long intervals had a very low correlation with performance (.22).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• chris
influenza schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:41:
Nee hoor maar ik vond het wel indrukwekkend veel 😜. Het zegt natuurlijk ook niets over de kwaliteit van die (trainings) kilometers. Ik probeer het maximale eruit te halen met een minimale inspanning. Maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik met wat meer kilometers waarschijnlijk wel wat beter zou presteren.

[...]
Ik liep m'n vorige PR op basis van de souplessemethode (met wel wat meer duurwerk, maar bijna geen enkele week met meer dan 80km). Het kan allebei, blijkbaar. Ik heb 't gevoel dat ik op dit moment met Pfitzinger meer progressie boek dan met de souplessemethode, maar ik focus ook alleen op de marathon (voorheen meer op 10k enzo).

Ik liep jaren bijna alleen maar (ontspannen) intervallen en zo veel mogelijk wedstrijdjes. Nu loop ik bijna geen wedstrijden, en veel relatief langzaam duurwerk. Deze week is eigenlijk bijna alles op lage hartslag, behalve dinsdag, toen was er 16km met daarvan 8km op de lactaatgrens.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:11:
[...]

Maar de kwaliteit van de kilometers is niet zo belangrijk als de kwantiteit :p

[...]
Mooi dat jij hier ook zo van overtuigd bent.
Ik heb vaak gesprekken met vrienden/kennissen die hardlopen en dan vragen welke trainingen ze moeten doen om sneller te worden. En als ik dan vraag hoeveel ze hardlopen dan komt dat in de richting van 50 km per maand. Mijn reactie is dan altijd (gekscherend, maar met zeker een serieuze ondertoon): ‘Doe 150-200.’ ;-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik loop zelf ongeveer 32 km per week. Di, do, vr 5 km, en de zondag bouw ik rustig aan op richting de HM. Laatste keer was 17 km.

Dit komt neer op ongeveer 138 km per maand.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06

Galois

1811 - 1832

Dat is een mooie afstand.

Tegenwoordig loop ik dat niet. Ook veel met fietsen en zwemmen bezig. Qua tijdsbesteding zit ik op 300 uur dit jaar :)
Toen ik voor mijn sub3 marathon bezig was heb ik 2 jaar lang 200+ km/maand gelopen. Ik werd op alle afstanden sneller :)

Ik ben overtuigd dat km maken zoveel belangrijker is dan ‘tempotrainingen, intervallen, fartleks, ...’.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Galois schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb vaak gesprekken met vrienden/kennissen die hardlopen en dan vragen welke trainingen ze moeten doen om sneller te worden.
Eigenlijk zou je iedere hardloper die sneller wilt worden moeten aanraden om eens deel te nemen aan een marathon. Niet voor die marathon, maar om de nodige kilometers per week te maken. Snelheid komt vanzelf dan wel, dat is toch mijn ervaring.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y1HQ823UWu8ZtPyqs0aUmuYZ/medium.jpg

Zo'n ding had ik veel eerder moeten kopen...bedankt @kenneth @Roozzz Van het weekend ga ik maar eens duurloopje doen op Texel :P

Strava

• Niku

Niku

Alagaesii

Galois schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:16:

Ik ben overtuigd dat km maken zoveel belangrijker is dan ‘tempotrainingen, intervallen, fartleks, ...’.
In dat licht bezien. Hebben de echt korte loopjes (3 of 4k) meerwaarde denken jullie? ‘Elke kilometer is er één’ of ‘doe het goed of blijf thuis’?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 18:49
Niku schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:35:
[...]

In dat licht bezien. Hebben de echt korte loopjes (3 of 4k) meerwaarde denken jullie? ‘Elke kilometer is er één’ of ‘doe het goed of blijf thuis’?
Gevoelsmatig voor is alles wat je loopt mooi meegenomen, mits het geen overtraining/overbelasting veroorzaakt.

Begin dit jaar was ik van 3 naar 4 trainingen gegaan, waarbij de 4de training een rustige kleine loop van max 5km was. Had het idee dat m'n conditie vooruitsprong. Dit is vooral mijn gevoel.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• InZane
[...]

Zulke afstanden ga ik zelf niet aan beginnen. Dan ben je amper warm. Ik ga tegenwoordig voor minder dan 10km over het algemeen de deur niet meer uit.

• influenza
Maar daar ben ik het wel mee eens hoor. Alleen kan er dan nog steeds een wereld van verschil zitten in hoe je die kilometers benut. 150 km alleen maar duurloop is weinig effectief in mijn beleving. Net zo min als 150 tempo kilometers uiteraard. Juiste balans is lastig en hoe minder km je loopt hoe eerder die balans scheef gaat denk ik.
Galois schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:06:
[...]

Mooi dat jij hier ook zo van overtuigd bent.
Ik heb vaak gesprekken met vrienden/kennissen die hardlopen en dan vragen welke trainingen ze moeten doen om sneller te worden. En als ik dan vraag hoeveel ze hardlopen dan komt dat in de richting van 50 km per maand. Mijn reactie is dan altijd (gekscherend, maar met zeker een serieuze ondertoon): ‘Doe 150-200.’ ;-)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, of je nou veel of weinig loopt, ik denk dat de 80/20 verhouding steeds prima toepasbaar is. Dit jaar ga ik net over de 1000KM heen en eigenlijk ben ik tevreden met de progressie vs tijd om daadwerkelijk te lopen naast het normale leven :) Momenteel schommel ik tussen de 2 a 3 keer in de week lopen maar voor 2020 wil ik dit wel gaan vermeerderen naar structureel 3 keer in de week. Vier keer in de week lopen is nog niet aan mij besteed :)

[ Voor 29% gewijzigd door vhal op 19-12-2019 22:12 ]

Strava

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:50:
[...]

Zulke afstanden ga ik zelf niet aan beginnen. Dan ben je amper warm. Ik ga tegenwoordig voor minder dan 10km over het algemeen de deur niet meer uit.
Zo’n antwoord verwachtte ik al, maar waar jij de deur voor uitgaat was de vraag niet :+

Ik vraag me oprecht af of het wat toevoegt of niet. Net bijvoorbeeld even voor 4k een rondje gedraaid na de 15k duurloop van zondag en de 8k interval van dinsdag. Gewoon omdat ik er zin in had, maar niet ver of intensief wilde om eventuele overbelasting tegen te gaan.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Jack Daniels heeft het over minimaal 30' voordat een training nuttig is. Waar hij dat vandaan heeft zegt hij er niet bij :)

Maar ik ben gister 25' de deur uitgegaan om in ieder geval gelopen te hebben en om te voorkomen dat alles vastroest. Daarmee was het voor mij nuttig. Zolang je heel blijft geldt: meer is beter, maar iets is beter dan niets.
influenza schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:55:
Maar daar ben ik het wel mee eens hoor. Alleen kan er dan nog steeds een wereld van verschil zitten in hoe je die kilometers benut. 150 km alleen maar duurloop is weinig effectief in mijn beleving. Net zo min als 150 tempo kilometers uiteraard. Juiste balans is lastig en hoe minder km je loopt hoe eerder die balans scheef gaat denk ik.
Tijd op de benen is de belangrijkste voorwaarde om duurvermogen te kweken. En duurvermogen is 99% van de energie voor een marathonloper en zelfs nog ruim 80% van een 5k-loper.

Dus hoewel 150km aan rustige loopjes wel erg karig is, is het al het minimaal zinnige schema dat je kunt volgen. Voeg er wat versnellingen en tempowerk aan toe en je hebt al het grootste gedeelte van een goed schema te pakken. 150km is niet optimaal maar al behoorlijk effectief.

Weet je wat effectiever is dan 150km/maand? 160km/maand :7

• influenza
Ja ik streef altijd naar 200 km maand, haal het alleen nooit :P. Nu kom ik redelijk vooruit (op afstanden tot halve marathon, al wordt die afstand al lastiger met mijn trainingsarbeid), maar ik denk dat ik nog wel een heel stuk harder zou kunnen als de basis wat breder zou zijn. Ik train ook redelijk behoudend hoor. Zozeer dat ik er door trainingsgenoten weleens op wordt aangesproken dat ik wel wat harder zou mogen lopen (al moet ik bij wedstrijden dan meestal wel een paar minuten op ze wachten bij de finish....).
kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:17:

Tijd op de benen is de belangrijkste voorwaarde om duurvermogen te kweken. En duurvermogen is 99% van de energie voor een marathonloper en zelfs nog ruim 80% van een 5k-loper.

Dus hoewel 150km aan rustige loopjes wel erg karig is, is het al het minimaal zinnige schema dat je kunt volgen. Voeg er wat versnellingen en tempowerk aan toe en je hebt al het grootste gedeelte van een goed schema te pakken. 150km is niet optimaal maar al behoorlijk effectief.

Weet je wat effectiever is dan 150km/maand? 160km/maand :7

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46
Niku schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:17:
[...]

Zo’n antwoord verwachtte ik al, maar waar jij de deur voor uitgaat was de vraag niet :+

Ik vraag me oprecht af of het wat toevoegt of niet. Net bijvoorbeeld even voor 4k een rondje gedraaid na de 15k duurloop van zondag en de 8k interval van dinsdag. Gewoon omdat ik er zin in had, maar niet ver of intensief wilde om eventuele overbelasting tegen te gaan.
Prima toch? Ieder zijn ding.

Het is sowieso erg goed om dagelijks te bewegen. Sommige halen hun beweging al door forensen of bepaald werk, maar er zijn ook veel mensen die van bed naar bank naar autostoel naar bureaustoel gaan en visa versa. Dan is het erg goed om tussendoor ook nog iets te doen, hoe klein ook. Beter dat , dan drie keer per week zwaar trainen en vier dagen niet bewegen ;)

(Nb: bovenataande natuurlijk niet specifiek van toepassing op jou, geen idee van jouw bewegingspatroon, meer in algemeenheid)

Zelf probeer ik nu weer naar 4x per week lopen toe te werken, en 2020 in te gaan in dat ritme

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08
Niku schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:17:
[...]

Wat @kenneth zegt: ik heb tijdens mijn marathonvoorbereiding gemerkt dat een extra kort rondje (was 4-5km, supertraag met collega's) veel beter herstel betekende dan diezelfde dag binnenblijven en niets doen.
Pinguu schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:09:
[...]

Eigenlijk zou je iedere hardloper die sneller wilt worden moeten aanraden om eens deel te nemen aan een marathon. Niet voor die marathon, maar om de nodige kilometers per week te maken. Snelheid komt vanzelf dan wel, dat is toch mijn ervaring.
Puur mijn ervaring van een eerste marathon: ik weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben.

Mijn conditie werd wel beter door die specifieke hele lange trage duurlopen (dus ja het heeft wel voordeel) maar dat vlakte wel een beetje mijn absolute snelheid af (ik kon heel lang 4:30 lopen, maar ik liep geen 5k meer aan 3:45 zoals daarvoor).

Het heeft ook gewerkt op mijn weerstand. Ik ben sinds de marathon eigenlijk constant ziekjes (ok, het zijn maar loopneuzen en zo), iets wat ik daarvoor niet had. Alles bij elkaar ga ik denk ik geen enkel voordeel doen aan die marathon voor andere wedstrijden.

Dus: eens met het volume, maar als ik iemand die sneller wil worden eerder aanraden om een zelfde aantal kilometers/uren te vullen met een specifiek 5k/10k schema (of maximum een HM) dan met een marathonschema.

• Roadman
nokie schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:55:
[...]

Dus: eens met het volume, maar als ik iemand die sneller wil worden eerder aanraden om een zelfde aantal kilometers/uren te vullen met een specifiek 5k/10k schema (of maximum een HM) dan met een marathonschema.
Als ik naar mezelf kijk dit jaar (en ook afgelopen jaar) ben ik het niet helemaal met je eens.
Dit jaar een voor- en najaarsmarathon gelopen en daar specifiek op getraind met schema's van 12 weken. Die schema's bevatte voor mij duurlopen, tempolopen, herstellopen en intervallen. Van alles wat dus. Waarbij ik dit jaar elke maand 200+ kilometers heb gelopen. Kijk je naar de echte wedstrijdatleten zoals een Hassan of Kruimins (beide geen marathonloopsters) dan tikken die ook met gemak een kilometertje of 100 per week weg.

Op alle afstanden (5K, 10K, 10EM, halve marathon en marathon) heb ik mijn PR's 1 of meerdere malen verbroken dit jaar. Terwijl ik niet specifiek op een 5K, 10K of 10EM schema heb getraind.

Waar ik het wel mee eens ben, van alleen maar lange trage duurlopen wordt je inderdaad niet sneller nee.
Maar mix alles door elkaar heen (wat ook volume oplevert) en je gaat met op alle afstanden (tot en met het schema waarvoor je traint) vooruit. Het heeft ook niet echt veel zin duurlopen van 30KM+ te gaan doen als je op een 10 kilometer schema traint. Maar 2 keer 15-20 kilometer weer wel.

(Bij een lange trage duurloop kan het overigens best helpen te eindigen met een fast finish of tussendoor een versnelling hier en daar, anders is het ook maar zo saai)

[ Voor 11% gewijzigd door Roadman op 20-12-2019 09:09 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Alles is relatief he :P als je het tegenover helemaal niet lopen gaat afzetten is 30 minuten lopen sowieso de moeite waard...
De afgelopen jaren heeft de overgrote meerderheid van mijn trainingen bestaan uit loopjes van 25-35 minuten simpelweg omdat ik afhankelijk ben van een uur middagpauze :)
Als ik die allemaal had geschrapt, omdat zo kort geen nut zou hebben, dan had ik gewoon geen ritme of conditie gehad :P

Mijn vrouw is aan het daily mile streaken geslagen, die is elke dag misschien 15-20 minuten de deur uit. Doet ook echt wel iets hoor!

Maar als de meerderheid van je trainingen 1+ uur beslaat, dan zal een loopje van 30 minuten niet veel toevoegen qua conditie of spieropbouw. Loslopen voor herstel dan weer wel :Y

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08
Roadman schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:05:
[...]

Als ik naar mezelf kijk dit jaar (en ook afgelopen jaar) ben ik het niet helemaal met je eens.
Dit jaar een voor- en najaarsmarathon gelopen en daar specifiek op getraind met schema's van 12 weken. Die schema's bevatte voor mij duurlopen, tempolopen, herstellopen en intervallen. Van alles wat dus. Waarbij ik dit jaar elke maand 200+ kilometers heb gelopen. Kijk je naar de echte wedstrijdatleten zoals een Hassan of Kruimins (beide geen marathonloopsters) dan tikken die ook met gemak een kilometertje of 100 per week weg.

Op alle afstanden (5K, 10K, 10EM, halve marathon en marathon) heb ik mijn PR's 1 of meerdere malen verbroken dit jaar. Terwijl ik niet specifiek op een 5K, 10K of 10EM schema heb getraind.
Is ook maar persoonlijk aanvoelen/ervaring (n=1), ik ben gewoon niet zo zeker dat een marathonschema de beste oplossing is om sneller te worden.

Maar eigenlijk denk ik dat we het net wel eens zijn met mekaar, en jij het gewoon beter kan neerpennen. Misschien heb ik me niet duidelijk uitgedrukt, ik zeg niet dat je minder moet trainen.

Jouw ene concrete zinnetje dat het beter is om 2 keer 15-20km te doen ipv 1 keer 30km+ is net wat voor mij het verschil maakt tussen een marathon-specifiek schema en de kortere afstanden-schema's.
Waar ik het wel mee eens ben, van alleen maar lange trage duurlopen wordt je inderdaad niet sneller nee.
Maar mix alles door elkaar heen (wat ook volume oplevert) en je gaat met op alle afstanden (tot en met het schema waarvoor je traint) vooruit. Het heeft ook niet echt veel zin duurlopen van 30KM+ te gaan doen als je op een 10 kilometer schema traint. Maar 2 keer 15-20 kilometer weer wel.

(Bij een lange trage duurloop kan het overigens best helpen te eindigen met een fast finish of tussendoor een versnelling hier en daar, anders is het ook maar zo saai)
Dus, ik ben het volkomen met jou eens, ik zou eerder iemand aanraden om 2 keer 15km te lopen, dan één keer 30km, als die sneller wil worden op de 5K of 10K. En dus zou ik die persoon niet aanraden om voor een marathon te trainen (waar je volgens mij best wel die 30km duurlopen kan doen).

[ Voor 12% gewijzigd door nokie op 20-12-2019 09:57 . Reden: beetje zinsbouw ]

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:03
[...]

Die loopjes zijn prima als je nog niet heel belastbaar bent., als je bijvoorbeeld van 2 keer in de week naar 3 keer in de week gaat. Ook in een opbouwfase kan het goed zijn.

Korte herstelrondjes zijn ook prima op die afstand en/of even je hoofd leegkrijgen door een kort rondje te lopen.

M.i. zijn ze prima als je er goed bij voelt, heel blijft en progressie er mee opbouwt.

• Valorian
Een met @nokie . Volgens mij werkt het als volgt (en dat is geloof ik ook wat Nokie zegt/bedoelt):

- Stel je bent een gevorderd loper maar hebt nooit écht speciek heel veel km's getraind voor korte afstanden, dan zit er ongetwijfeld nog wat rek in. Loop je dan normaal 100km per maand en ga je voor een marathon 12 weken 200km/maand lopen met een schema geoptimaliseerd op marathons dan is de kans groot dat je daarna op al je afstanden PR's gaat lopen, omdat door die enorme winst aan volume gewoon ook een veel betere belastbaarheid en conditie gekregen hebt.

- Zou je echter die 200km per maand besteden aan een schema geoptimaliseerd op 5 of 10 km wedstrijden dan zou je er nóg meer uit kunnen halen qua tijden op die afstanden dan bij het marathonschema.

- Ben je een zeer gevorderd loper en heb je al heel specifiek getraind voor 5 of 10 km wedstrijden, en gaat je volume tijdens de marathontraining eigenlijk nauwelijks omhoog maar veranderd vooral het soort training? Dan is de kans groot dat je zelfs langzamer wordt op de 5 en 10km , omdat je dat stukje tempohardheid kwijtraakt.

Kortom: wil je écht knallen op afstand X dan is de beste methode ALTIJD om een schema te optimaliseren op die specifieke afstand. Maar los daarvan zal een marathon-schema voor heel veel lopers – vooral lopers die dan ook voor het eerst heel veel volume maken – ook zorgen dat hun andere tijden scherper kunnen worden gezet.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kanttekening uit eigen ervaring: als je druk bezig bent je volume op te krikken voor, laten we zeggen, een marathon, ga dan NIET teveel lopen knallen! 2019 is mijn minste hardloopjaar in tijden mede dankzij zo'n geintje in zomer 2018, blessure hier, compensatieblessure daar, voor je het weet sta je een half jaar praktisch stil :Y

Het is héél verleidelijk (gebleken, voor mij iig) om tijdens zo'n opbouw, als je ziet dat je met sprongen en sprongen vooruit gaat, even te kijken hoe je er dan écht voorstaat door een PR eruit te knallen, maar dat bleek echt totaal geen geschikte belasting op dat moment!

• Roadman
Pathogen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:31:
Kanttekening uit eigen ervaring: als je druk bezig bent je volume op te krikken voor, laten we zeggen, een marathon, ga dan NIET teveel lopen knallen! 2019 is mijn minste hardloopjaar in tijden mede dankzij zo'n geintje in zomer 2018, blessure hier, compensatieblessure daar, voor je het weet sta je een half jaar praktisch stil :Y

Het is héél verleidelijk (gebleken, voor mij iig) om tijdens zo'n opbouw, als je ziet dat je met sprongen en sprongen vooruit gaat, even te kijken hoe je er dan écht voorstaat door een PR eruit te knallen, maar dat bleek echt totaal geen geschikte belasting op dat moment!
Voor jou werkt dat wellicht niet.
In mijn eigen ervaring kan dat prima. Zolang je er maar rekening mee houdt in je schema.
Ga je een 10 km wedstrijd lopen op je max dan loop je de rest van de week bijvoorbeeld geen intervallen. Ik denk dat meet momenten, tijdens het volgen van een schema, juist nuttig zijn om je een beeld te geven van waar je staat.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Valorian schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:18:
- Stel je bent een gevorderd loper maar hebt nooit écht speciek heel veel km's getraind voor korte afstanden, dan zit er ongetwijfeld nog wat rek in. Loop je dan normaal 100km per maand
Goed verhaal maar hier is mijn hot take van de dag: met minder dan 60km/week (~260km/maand) ben je geen gevorderde hardloper :7

De meeste hardlopers zijn ondertraind omdat hun omvang (terecht) eerder wordt beperkt door prioriteiten en zin hebben dan door fysieke grenzen. Zodra je in de buurt komt van wat op dat moment je fysieke grens is, ben je wmb pas gevorderd.

/hottake

• Valorian
@Pathogen Altijd goed om voorzichtig om te gaan met je lichaam inderdaad! Voor mij spreekt dat in en na marathon voor zich overigens:

- Tijdens marathon ga ik nooit wedstrijden op niveau voluit lopen, want dat komt niet goed uit met schema (na een wedstrijd op maximaal ga ik die week niet nog 3x trainen, dus het zou mijn marathon ten nadele komen als ik ga zitten pieken op tussendoor-wedstrijden). Als ik wedstrijden loop doe ik die als trainingsloop op aangepast tempo.

- Ná een marathon neem ik altijd minimaal 4 weken nagenoeg volledig rust (hooguit 30-min loopjes op heel laag tempo). Weet niet of het hout snijdt, maar begreep altijd dat je door zo'n piekbelasting (vaak train je tot 30-34km en loop je dus voor het eerst in tijden die extra kilometers) toch 'micro-spierscheurtjes' enzo kan oplopen, waardoor je soms heel fit en ongeblesseerd een marathon uitloopt maar juist in de weken daarna heel vatbaar zou zijn voor blessures. Daarna bouw ik langzaam weer op. Bij een April marathon durf ik eind juni weer te knallen ;)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:46
vhal schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:30:
[Afbeelding]

Zo'n ding had ik veel eerder moeten kopen...bedankt @kenneth @Roozzz Van het weekend ga ik maar eens duurloopje doen op Texel :P
Ziet er interessant uit, zou je zoiets kunnen testen bij een mediamarkt bijvoorbeeld?

Heb hem iig in mijn wenslijstje gezet dus hopelijk zakt de prijs nog een beetje :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• InZane
kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:45:
[...]

Goed verhaal maar hier is mijn hot take van de dag: met minder dan 60km/week (~260km/maand) ben je geen gevorderde hardloper :7

De meeste hardlopers zijn ondertraind omdat hun omvang (terecht) eerder wordt beperkt door prioriteiten en zin hebben dan door fysieke grenzen. Zodra je in de buurt komt van wat op dat moment je fysieke grens is, ben je wmb pas gevorderd.

/hottake
Last 4 Weeks
Avg Distance / Week: 59.4 km
Avg Time / Week: 5h 34m
Avg Runs / Week: 5

Shit ;(

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

InZane schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:24:
[...]

Last 4 Weeks
Avg Distance / Week: 59.4 km
Avg Time / Week: 5h 34m
Avg Runs / Week: 5

Shit ;(
Die 2,4km heb je zo gedaan, hup! :P

• Rudedadude

Rudedadude

[...]

/hottake
Ik geloof dat ik dit jaar voor het eerst een gevorderde hardlopert ben *O*

(en om dat te vieren heb ik vandaag maar weer eens 22km binnengetikt)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Zat laatst op youtube te kijken naar een TED talk en het blijkt helemaal niet zo gezond om heel veel km’s hard te lopen. Ja als het doel is een marathon uitlopen of iets degelijks dan zul je km’s moeten maken. Maar als je puur hardloopt voor je gezondheid dan is het blijkbaar beter om niet teveel en te lang te lopen. Korte en langzame sessies zijn al voldoende. Harder en langer lopen schijnt behalve geen voordelen zelfs negatieve effecten te hebben voor de gezondheid. Maar goed, ben ook geen wetenschapper, maar dit is wat er werd verteld.

• Tazzios

Tazzios

..

[...]

/hottake
Heb je ondertussen ook al resultaten waarmee je je theorie kunt onderbouwen? Ik heb volgensmij, sinds je meer kilometer per week verkondigd, geen PR`s meer van je gezien. })

even jinxen:
2019
1830KM + nog 2 crossjes te gaan < dus nog lang geen gevorderde loper.
PR`s dit jaar
10KM 36:33 > 36:00
M 2:54:10 > 2:50:21

Niet echt andere pogingen gedaan dit jaar wel tijdens een marathon op 1:18:30 door gekomen op de helft (PR 1:19:54) Daarna ging ik iets langzamer maar das een ander verhaal . :+

Geen andere sporten op 600km woon-werk fietsen na (ben wel 10x naar werk gefietst dit jaar!)

Tazzios is niet te lui om te stoken >:)

• Valorian
Tweakarim schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:39:
Zat laatst op youtube te kijken naar een TED talk en het blijkt helemaal niet zo gezond om heel veel km’s hard te lopen. Ja als het doel is een marathon uitlopen of iets degelijks dan zul je km’s moeten maken. Maar als je puur hardloopt voor je gezondheid dan is het blijkbaar beter om niet teveel en te lang te lopen. Korte en langzame sessies zijn al voldoende. Harder en langer lopen schijnt behalve geen voordelen zelfs negatieve effecten te hebben voor de gezondheid. Maar goed, ben ook geen wetenschapper, maar dit is wat er werd verteld.
Voor die info heb ik geen ted talk nodig. Maar ik loop niet voor mijn gezondheid maar omdat ik het leuk vind. Gezondheid is mooi meegenomen maar in mijn geval ondergeschikt aan het halen van plezier en voldoening uit sneller worden en langere afstanden aankunnen. Daarom sloop ik bewust mijn spieren zodat ze daarna sterker worden. Maar veel gezonder zou inderdaad zijn veel minder piekbelasting, veel meer meer wandelen/joggen, en meer uren slapen ipv extra ochtenden gaan trainen ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tazzios schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:08:
[...]

Heb je ondertussen ook al resultaten waarmee je je theorie kunt onderbouwen? Ik heb volgensmij, sinds je meer kilometer per week verkondigd, geen PR`s meer van je gezien. })
Natuurlijk niet, anders was het geen hot take :p

Ik verkondig hoge omvang al jaren trouwens. En zolang ik als veertiger nog 9" op je voor lig op de 10k maak ik ik me geen zorgen hoor :+
Ik verkondig trouwens geen blessures maar krijg ze wel :{
Die is echt super _o_

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:10:
[...]

Ik verkondig hoge omvang al jaren trouwens. En zolang ik als veertiger nog 9" op je voor lig op de 10k maak ik ik me geen zorgen hoor :+

[...]
Die is echt super _o_
En deze veertiger calls bullshit. Als je talent hebt, hoef je echt niet zoveel km te maken om tot redelijke tijden te komen. Volgens jouw redenatie zouden mensen die gevoelig zijn voor blessure door lange afstanden dus nooit ver kunnen komen. Dat is aperte onzin.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zwerver schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:17:
[...]

En deze veertiger calls bullshit. Als je talent hebt, hoef je echt niet zoveel km te maken om tot redelijke tijden te komen.
Dat zeg ik dan ook niet :) Genoeg mensen die op lage omvang hard lopen en genoeg mensen die op hoge omvang geen wereldtijden lopen.
Ik zit er zelf tussenin: geen natuurtalent maar door veel lopen behoorlijk vlot geworden, ondanks zwakke knieën, enkelmobiliteit van een blok beton, zwakke bilspieren (welke hardloper niet?) een hamstring die al jaren tegensputtert.
Volgens jouw redenatie zouden mensen die gevoelig zijn voor blessure door lange afstanden dus nooit ver kunnen komen. Dat is aperte onzin.
Ook dat zeg ik niet :)

Even iets serieuzer, de reden dat ik zo op omvang hamer is niet alleen omdat het waar is maar ook omdat veel lopers op 25km/wk al met hele schema's op de proppen komen met intervallen en tempolopen. Om de een of andere reden wordt juist duurvermogen onderschat. En natuurlijk is het een hobby dus moet iedereen zelf doen wat leuk is maar op de vraag "wat moet ik doen om sneller te worden", en dat is meestal wel de vraag die al dan niet impliciet wordt gesteld, is voor veel mensen toch het antwoord om vaker en/of meer te lopen.

En omdat het een hobby is zijn er natuurlijk hybride oplossingen zoals de Souplessemethode waar je vrij veel vlotte kilometers maakt maar toch niet jezelf over de kling jaagt door op een heel magere basis keiharde intervallen te doen.

• Tazzios

Tazzios

..

kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:10:
[...]
Haha dat is waar
10km aanscherpen moet ik dan ook maar even noteren als doel voor volgend jaar. :P
[...]
Die is echt super _o_
Dank je, ik wil nu proberen het clubrecord aanvallen wat rond de 2:44 staat. Het kwam er afgelopen weekend nog niet echt uit in Spijkenisse. Ik liep met een te snel groepje mee maar gezien de wind en het grote gat was afzakken geen optie meer (vandaar de pr op de hm tijdens een hele :+ ). Wel nog prijs door de vele leeftijd categorieen aldaar met 2:57.
Op de Rotterdam marathon herkansen. Om dit te halen ga ik natuurlijk wel langzame kilometers maken, dan kom ik op 50Km per week tijdens de voorbereiding.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:36:
[...]

Dat zeg ik dan ook niet :) Genoeg mensen die op lage omvang hard lopen en genoeg mensen die op hoge omvang geen wereldtijden lopen.
Ik zit er zelf tussenin: geen natuurtalent maar door veel lopen behoorlijk vlot geworden, ondanks zwakke knieën, enkelmobiliteit van een blok beton, zwakke bilspieren (welke hardloper niet?) een hamstring die al jaren tegensputtert.

[...]

Ook dat zeg ik niet :)

Even iets serieuzer, de reden dat ik zo op omvang hamer is niet alleen omdat het waar is maar ook omdat veel lopers op 25km/wk al met hele schema's op de proppen komen met intervallen en tempolopen. Om de een of andere reden wordt juist duurvermogen onderschat. En natuurlijk is het een hobby dus moet iedereen zelf doen wat leuk is maar op de vraag "wat moet ik doen om sneller te worden", en dat is meestal wel de vraag die al dan niet impliciet wordt gesteld, is voor veel mensen toch het antwoord om vaker en/of meer te lopen.

En omdat het een hobby is zijn er natuurlijk hybride oplossingen zoals de Souplessemethode waar je vrij veel vlotte kilometers maakt maar toch niet jezelf over de kling jaagt door op een heel magere basis keiharde intervallen te doen.
En toch onderschat je hier de aantoonbare voorgang die je ziet bij atleten die met drie keer trainen (1x lange duurloop >45’, 1x interval training (bijv. 10x300m p2), 1x korte duurloop (>25’ <45’)) als een gek voorruit gaan op de 1500m - 5K - 15K. Dat is namelijk wat heel veel (mi)la trainingen doen bij de groep 14 - 22 jaar.
Ja, als ze dan van zeg 35’ op de 10K naar 33’ willen, dan gaat de omvang omhoog. Maar het verhaal dat een snelle HM alleen kan met > 300km / maand gaat echt allang niet meer op.

disclaimer. Dit is gebaseerd op NL subtoppers en niet de recreant.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerver op 20-12-2019 20:45 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Rudedadude

Rudedadude

Zwerver schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:17:
[...]

En deze veertiger calls bullshit. Als je talent hebt, hoef je echt niet zoveel km te maken om tot redelijke tijden te komen. Volgens jouw redenatie zouden mensen die gevoelig zijn voor blessure door lange afstanden dus nooit ver kunnen komen. Dat is aperte onzin.
Ben ik het overigens ook mee eens. Om snelle tijden op alles tot een HM te lopen hoef je niet meer dan 30km per week te lopen. Dat zie ik genoeg gebeuren. Ik zou denk ik nog wel wat sneller kunnen zijn als ik minder omvang en gerichter op tempo zou trainen. Met 30km per week worden je trainingen ook 'frisser' en kunnen die dus ook sneller.

Overigens is wat je buiten het hardlopen doet volgens mij ook belangrijk. Als je daarbuiten ook voldoende (rustige) lichaamsbeweging krijgt scheelt dat echt wel. Bij mij is het hollen of stilstaan. Ik doe beeldschermwerk, zit veel in de auto. Ik merk al tijdens vakanties, waarbij ik tussen het hardlopen door ook voldoende beweeg, dat dat echt prettig aanvullend werkt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Succes morgen voor degene die in Linschoten gaan lopen :). Ik ben helaas weer (nog steeds) ziek /zwak dus ga weer niet voluit voor een pr, maak er een lange duurloop van. (parkeerplaats > hm > parkeerplaats)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2019 21:57 ]

• Niku

Niku

Alagaesii

kenneth schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:36:
[...]

Ik draai nu ongeveer 20-25k per week, omdat ik nog niet belastbaarder ben dan dat (loop pas weer sinds september serieus). Probeer drie keer per week te trainen. Lukt nog niet altijd, weer door de belastbaarheid (prioriteit, zin en energie genoeg). Waar ik naartoe wil is het volgende (80/20): 1x DL >60’, 1x DL 30’-45’, 1x IV uit Garmin Greg’s 10k schema (duren 30’-50’ in deze fase). Zeg jij nu dat ik die laatste moet vervangen door een DL? Dan maak ik helemaal geen ‘snelle’ (20%) kilometers meer.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik vind 80/20 pas zinnig als je heel vaak loopt. Want je moet inderdaad snelheid in je schema hebben maar echt harde tempo's op lage omvang is een blessurerisico. Over die schema's is nagedacht door slimme mensen dus je kunt ze gewoon volgen maar persoonlijk zou ik op die omvang de voorkeur hebben voor souplesse-intervallen, met nadruk op 400'jes, tempo rond 5k-10k-wedstrijd, en 1000'jes, tempo rond 15k-wedstrijd.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

kenneth schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:28:
Ik vind 80/20 pas zinnig als je heel vaak loopt. Want je moet inderdaad snelheid in je schema hebben maar echt harde tempo's op lage omvang is een blessurerisico. Over die schema's is nagedacht door slimme mensen dus je kunt ze gewoon volgen maar persoonlijk zou ik op die omvang de voorkeur hebben voor souplesse-intervallen, met nadruk op 400'jes, tempo rond 5k-10k-wedstrijd, en 1000'jes, tempo rond 15k-wedstrijd.
Om je gerust te stellen, de intervallen in dit schema vallen exact in deze categorie (ik volg hetzelfde schema van garmin). Er zitten geen harde tempo's in.

Gezien mijn voorgeschiedenis (pr op de 10k ruim 1min/km sneller dan waar ik nu voor train) vind ik ze een beetje traag, maar wel een prettige variatie op het rustige lopen. In de strides wil ik het gas nog wel eens echt open trekken :+

If you can see, look. If you can look, observe

• chris
Tazzios schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:08:
[...]

even jinxen:
2019
1830KM + nog 2 crossjes te gaan < dus nog lang geen gevorderde loper.
PR`s dit jaar
10KM 36:33 > 36:00

Niet echt andere pogingen gedaan dit jaar wel tijdens een marathon op 1:18:30 door gekomen op de helft (PR 1:19:54) Daarna ging ik iets langzamer maar das een ander verhaal . :+

Geen andere sporten op 600km woon-werk fietsen na (ben wel 10x naar werk gefietst dit jaar!)

Tazzios is niet te lui om te stoken >:)
Respect. Hoe ziet jouw trainingsschema er uit?

Zoals gezegd, voor mij werken de vele km's dus wel... ik heb nu 4210 op de teller staan.

In augustus liep ik een PR op de 10km (zonder taperen, tijdens een week van 110km): 36:43. Ik denk dat ik met focus en taperen onder de 36 kan.

In september de "A-Race": Berlijn marathon. Heb m'n oude PR van 2:59 aangescherpt naar 2:48. Had ik zelf ook nooit verwacht. Op basis van m'n training wel het gevoel gehad dat ik een ruim PR zou gaan lopen, maar niet zo'n verschil. Ik had ook direct daarna het gevoel dat er nog meer in zit.

Tussen m'n vorige PR en deze zaten 4 jaar, en ik heb echt niet stil gestaan. Drie jaar lang lange loopjes en veel intervallen, en een jaar (ongeveer) langzaam maar zeker m'n wekelijkse kilometers uitgebouwd van ongeveer 70-80 naar ruim over de 100.

Ik geloof inmiddels ook wel in de werking van "high milage", maar het is zéker niet de enige manier, en ook zeker niet de juiste voor iedereen. Toen ik een jaar of vijf geleden meer probeerde te lopen raakte ik geblesseerd.
Pagina: 1 ... 81 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2