Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.711 views

Onderwerpen

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-12 10:31
Na de 7h van een week eerder wilde ik afgelopen zondag de VIB-loop om de Maarsseveense plassen lopen. Doel: eindelijk weer een 10KM onder de 40 minuten lopen. Mijn intervals gingen goed de afgelopen weken en de 7h gaf aan dat het met het uithoudingsvermogen wel goed zat. Alleen was het dus een week na de 7h, die ik niet op mijn gemak had gelopen.

Maar goed, het weer was bijna perfect: droog, koel en bijna windstil. Dus in ieder geval proberen, ook al voelde ik mij niet top.
Eerste kilometer ging in 3;53. Goed, maar heel vlot ging het niet. Tweede in 3:56 en zeker niet makkelijker.
Derde in 3:55, maar dat ging al zo zwaar dat ik het doel van een sub40 had laten varen. Een sub20 op de 5 moest echter nog kunnen.
En toen schoot na 3520 meter ineens mijn hartslag omhoog. Ik kon niet anders dan overgaan in wandelen. Mijn horloge gaf een hartslag van 177 aan. Degene die de afgelopen kilometers achter mij aan had gelopen liep me voorbij.

Toen mijn hartslag gedaald was naar 151 ben ik weer gaan rennen en probeerde mijn tempo weer op te pakken. Dat ging best aardig.
Vierde kilometer in 4:27
Vijfde in 4:03, over de finish in zo'n 20:25.
Daarna uitgehijgd en rustig begonnen aan een tweede ronde. Eerst kilometers van ongeveer 5:00, achter een duo aan. Na twee kilometer kwam een jonge vrouw voorbij en heb ik bij haar aangeklampt. Vervolgens heb ik versneld en haar meegenomen. Uiteindelijk de laatste kilometer weer in ongeveer 4:00 gelopen.

Dus niet geslaagd in mijn doel die dag.
Op mijn vijftigste herstel ik niet meer zo snel als vroeger.
Uiteindelijk had ik die 7h dus echt rustig aan moeten lopen, of echt voluit om een mooie tijd neer te zetten, niet iets ertussenin.
Misschien gaat die sub40 nooit meer lukken, alhoewel ik nog steeds geloof dat het erin zit.

Aan de positieve kant:
Mijn snelste 5KM in 22 jaar gelopen
Mijn maximale hartslag is kennelijk hoger dan ik dacht, 177.
Mijn hartslag daalt snel. Na afloop van de tweede ronde van 167 naar 111 in de tijd die mijn Garmin daarvoor stelt. Dat is 33,5%

https://www.strava.com/activities/2887460369
https://www.strava.com/activities/2887462470

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
vandermark schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:32:
Aan één voet last van beginnende hielspoor: Bij opstaan pijn aan zool voorvoet wat zelfs uitstraalt naar tenen. Komende weken fors minder lopen en kuit en voet oefeningen doen voor soepelheid en kracht. Andere tips?
Wil eigenlijk wel blijven lopen maar (a) veel kortere afstanden en (b) enkel op bosgronden. Normaal loop ik nu 30/40 km/week. Ben van plan max 2x 5km te doen komende weken.
Ik heb ooit de tip gekregen om met een voorwerp op de plek waar het zeer doet te drukken. Bijvoorbeeld met de achterkant van een mes/vork. Het doet enorm pijn, en voelt écht vervelend. Na dit enkele weken vol te houden (en nieuwe schoenen die meer dempen) was ik ervan verlost. De tip komt van een lokale fysio. Het gebruik van een bal werd "afgeraden" omdat dit te oppervlakkig was. Ook werd er aangeraden om niet volledig te stoppen of minderen met lopen, enkel als de pijn tijdens het lopen toenam. Kuiten stretchen blijft ik wel op relatief regelmatige basis doen.

Ik heb er nadien geen last meer van gehad.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 12:17
Secsytime schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:08:
[...]

Vandaag met 30% extra korting komen ze op 122,50 €.. vind het alsnog een absurde prijs als je meeneemt dat ze maximaal 200km mee gaan.. Helaas loop ik te weinig wedstrijden om het te rechtvaardigen :P :'(
Dat kan.
Tis mijn merk niet, helaas maakt Nike nogal smalle hardloopschoenen (of zijn mijn voeten te breed)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

Secsytime schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:08:
[...]

Vandaag met 30% extra korting komen ze op 122,50 €.. vind het alsnog een absurde prijs als je meeneemt dat ze maximaal 200km mee gaan.. Helaas loop ik te weinig wedstrijden om het te rechtvaardigen :P :'(
Ik heb met deze 30% extra korting de Pegasus Zoom Turbo gekocht. Zelfde 'geometrie', maar dan zonder die carbon plaat... Vond die 90 euro wel waard om eens te proberen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-12 18:55

Secsytime

Automagisch

Galois schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:22:
[...]

Ik heb met deze 30% extra korting de Pegasus Zoom Turbo gekocht. Zelfde 'geometrie', maar dan zonder die carbon plaat... Vond die 90 euro wel waard om eens te proberen :)
Wel de turbo 2 toch? Het "Vrouwen" model daarvan is in de aanbieding, maar die is er ook gewoon in het zwart. Als ik naar de maattabel van Nike kijk, dan is het gewoon een maat kleiner dan het mannenmodel..

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 14:44
Nu het toch 'roetveeg' vrijdag is, ik kan wel wat lange thights gebruiken.
Echter faal ik in het uitzoeken van de juiste maat/type/pasvorm.

Ik heb dus nu: rogelli, adidas, kipstra (eigen merk decathlon).
Maar geen van allen zit echt lekker, hoe kan dat dan? Ik heb constant het gevoel dat ik met mijn kruis (van de broek) op mijn knieen loop. Hoe lang de pijpen ook zijn (tot de enkels, het lijkt wel of met elke stap de broek naar beneden kruipt.

Rogelli zit voor nu het beste, misschien dat het wat elastischer en dunner is. Herkennen jullie deze problemen en wat doen jullie eraan? Welke thights kunnen jullie me aanraden?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Interessant artikel over mijn nieuwe hardloopfascinatie, krachttraining :P
The squat is a multi-joint exercise that primarily strengthens the hamstrings, hips, quadriceps, and glutes. “These are the biggest and most important muscles for runners because they power your stride,”

[...]

they are also an incredible core exercise. “A weighted, heavy squat requires more abdominal bracing than a plank,” Fitzgerald says. “That trunk stability is vital to performance, injury prevention, and improving a runner’s economy.”

[...]

“It’s a no-brainer to include strength training, namely squatting, in your running program.”

[...]

If you’re new to strength training, it’s best to start with bodyweight squats to perfect the movement before adding on weight.

[...]

An example might be three sets of 10 reps of a bodyweight squat (strength for a beginner) or four sets of three reps of a heavy, weighted squat (power for a more advanced runner).

[...]

If you’re a beginner or just learning to perfect a squat, because you’re only using bodyweight, these can be added after almost any run.
Ga squatten mensen :P Je zult verbaast staan hoeveel het je gaat helpen. Andere vormen zijn ook belangrijk: russians twists (met medicin ball), lunges, deadlifts, single leg squats, single leg deadlifts, plyometrics, enzovoort.

Maar squats? Wondermiddel!

Dinsdag bij de fysio drie sets van 12x35kg gedaan en vanavond weer naar de sportschool. Nu proberen een iets hoger gewicht met lagere reps. 6-8x50kg oid. En dan vanaf daar opbouwen naar 130-150% lichaamsgewicht (aldus Jay Dicharry).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:33

Niku

Alagaesii

Gisteren een lekkere training gehad. Compleet verregend, maar 12k rustig gelopen met kilometer 4, 6, 8 en 10 vol gas.

Op het eind wel wat last aan de rechterkant van mijn heup. Daar meteen oefeningen voor gedaan, want herinnerde me plots dat ik daar twee jaar geleden ook vaker last van had. Hopelijk zet het niet door.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

JMaster schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:56:
Nu het toch 'roetveeg' vrijdag is, ik kan wel wat lange thights gebruiken.
Echter faal ik in het uitzoeken van de juiste maat/type/pasvorm.

Ik heb dus nu: rogelli, adidas, kipstra (eigen merk decathlon).
Maar geen van allen zit echt lekker, hoe kan dat dan? Ik heb constant het gevoel dat ik met mijn kruis (van de broek) op mijn knieen loop. Hoe lang de pijpen ook zijn (tot de enkels, het lijkt wel of met elke stap de broek naar beneden kruipt.

Rogelli zit voor nu het beste, misschien dat het wat elastischer en dunner is. Herkennen jullie deze problemen en wat doen jullie eraan? Welke thights kunnen jullie me aanraden?
Ik loop gewoon altijd in een korte broek, en wanneer het kouder wordt (onder de 5 graden) dan doe ik daar een merino thermobroek onder.. afhankelijk van hoe koud een 175 gsm of 250 gsm. Er zijn nu mooie merino thermo's in de aanbieding van bijv. Mons Royale.

[ Voor 6% gewijzigd door Secsytime op 29-11-2019 10:54 ]

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Had gisteravond totaal geen zin om te gaan lopen, het motivatieproces zag er als volgt uit.
1. 17.00 uur, straks gaan hardlopen, nu is het nog licht.. maar het regent
2. 18.00 uur, straks gaan hardlopen, is al donker en regent nog steeds
3. 19.00 uur, straks gaan hardlopen, regent nog steeds
4. 20.00 uur, ok.. ik ga.. omkleden, maar het regent nog steeds
5. 20.30 uur. ben omgekleed, maar het regent nog steeds, en ben geblesseerd. wat als ik niet meer dan 10km kan lopen en onderweg stil val, moet ik door de regen terug naar huis lopen
6. 20.45 uur, ok. ik ga naar buiten
7. 20.46 uur, regent nog steeds... sleutel vergeten
8. 20.47 uur, hesje vergeten
9. 20.48 uur, lampje vergeten
10. 20.49 uur, sleutel ligt nog binnen
11. 20.50 uur.. zal ik toch maar handschoenen meenemen voor de zekerheid
12. 20.51 uur, wachten op GPS fix onder de carport want het regent nog steeds
13. 20.52 uur, eerste stappen gezet, eigenlijk best wel lekker zo
14 einde training.. 12.5km door absoluut hondenweer gelopen, maar wat voelt het dan toch heerlijk he :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik had gisteren ook geen zin, maar daar laat ik mij nooit door tegen houden. :) 17:40 deur uit, regen vanaf 17:55, thuis 18:20. 6 km gelopen. Helemaal doorweekt thuis gekomen, maar echt veel last van de regen heb ik niet gehad :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2019 14:12 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Calitomnication schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:53:
Had gisteravond totaal geen zin om te gaan lopen, het motivatieproces zag er als volgt uit.
1. 17.00 uur, straks gaan hardlopen, nu is het nog licht.. maar het regent
2. 18.00 uur, straks gaan hardlopen, is al donker en regent nog steeds
3. 19.00 uur, straks gaan hardlopen, regent nog steeds
4. 20.00 uur, ok.. ik ga.. omkleden, maar het regent nog steeds
5. 20.30 uur. ben omgekleed, maar het regent nog steeds, en ben geblesseerd. wat als ik niet meer dan 10km kan lopen en onderweg stil val, moet ik door de regen terug naar huis lopen
6. 20.45 uur, ok. ik ga naar buiten
7. 20.46 uur, regent nog steeds... sleutel vergeten
8. 20.47 uur, hesje vergeten
9. 20.48 uur, lampje vergeten
10. 20.49 uur, sleutel ligt nog binnen
11. 20.50 uur.. zal ik toch maar handschoenen meenemen voor de zekerheid
12. 20.51 uur, wachten op GPS fix onder de carport want het regent nog steeds
13. 20.52 uur, eerste stappen gezet, eigenlijk best wel lekker zo
14 einde training.. 12.5km door absoluut hondenweer gelopen, maar wat voelt het dan toch heerlijk he :P
Bij mij zag het er zo uit :+

1. 17:00 net thuis, even hardlopen bah het regent
2. 17:30 Checkt buienradar, ah rond 19:00 regent het minder
3. 19:00 Het regent nog steeds, eerst even filmpje afkijken
4. 20:00 Checkt buienradar, het is over 20 min droog :o
5: 20:40 Ok tijd om nu echt naar buiten te gaan
6: 21:00 Eindelijk half uurtje gelopen 8) _/-\o_

Vond het wel meevallen met de regen, was aan het einde zelfs droog.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Twan0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-12 15:00
Zijn er nog mensen hier die morgen mee doen aan de Horaloop in Ede/Bennekom?

Ga zelf voor de 10 EM (https://afstandmeten.nl/index.php?id=973855#).
Streven is hem onder de 1:20:00 te lopen, ik denk rustig beginnen met 5:45 per km en dan langzaam versnellen tot rond de 5:00 per km tot een kilometer of 10-12 en als de benen het toelaten kijken of ik eerder al harder kan of de 5:00 per km kan volhouden.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Succes! Waarom zo langzaam beginnen? Als je denkt dat 1h20 realistisch is kun je toch beter gelijk op 5'00-5'05 starten en na een kilometer op je gemiddelde doeltempo gaan lopen? Ik mis het nut van jezelf gelijk op 45" achterstand zetten :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Bartske
  • Laatst online: 20-12 22:17
Hier nu ook een tracer360 besteld, ik voel me toch niet veilig (genoeg) met een licht t-shirt en een armband met lampjes en heb het idee dat mensen me soms niet goed genoeg zien of verwachten. Nu met black friday is hij in de aanbieding voor 40 dollar :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Bensimpel schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:12:
[...]

Bij mij zag het er zo uit:

1. 17:00 net thuis, even hardlopen bah het regent
2. 17:30 Checkt buienradar, ah rond 19:00 regent het minder
3. 19:00 Het regent nog steeds, eerst even filmpje afkijken
4. 20:00 Checkt buienradar, het is over 20 min droog :o
5: 20:40 Ok tijd om nu echt naar buiten te gaan
6: 21:00 Eindelijk half uurtje gelopen 8) _/-\o_

Vond het wel meevallen met de regen, was aan het einde zelfs droog.

1. 17:30 net thuis. Bah, het regent! Gelukkig hoef ik niet te lopen :+

Aangezien ik dinsdag en woensdag al had gelopen en totaal zo'n 28km had gemaakt, vond ik een rustdag wel op z'n plaats.
Woensdag had ik trouwens net geluk. Ik was klaar met de training en bij huis nog wat aan het rekken en strekken en toen begon het net te regenen. Net op tijd terug dus :)

Edit: En voor het eerst de 200km in een maand voorbij. Morgen komt er nog een km of 15 bij :*)

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 29-11-2019 15:45 ]

Bensimpel

Positieve meneer

InZane schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:33:
[...]

1. 17:30 net thuis. Bah, het regent! Gelukkig hoef ik niet te lopen :+

Aangezien ik dinsdag en woensdag al had gelopen en totaal zo'n 28km had gemaakt, vond ik een rustdag wel op z'n plaats.
Woensdag had ik trouwens net geluk. Ik was klaar met de training en bij huis nog wat aan het rekken en strekken en toen begon het net te regenen. Net op tijd terug dus :)

Edit: En voor het eerst de 200km in een maand voorbij. Morgen komt er nog een km of 15 bij :*)
Ik ben nog een beginner, doel is om deze week 10km te lopen. Maandag al 3,5k en woensdag al 3,5k dus 7km totaal zover. En dan doe ik zondag nog even 3k. Volgende week 1km totaal erbij. En zo langzaam opbouwen. Als ik me goed voel dan doe ik vaak ook iets meer.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bartske schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:25:
Hier nu ook een tracer360 besteld, ik voel me toch niet veilig (genoeg) met een licht t-shirt en een armband met lampjes en heb het idee dat mensen me soms niet goed genoeg zien of verwachten. Nu met black friday is hij in de aanbieding voor 40 dollar :)
Mooie aanbieding, en gratis verzending naar Nederland. Ook besteld :)

• Twan0
kenneth schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:16:
Succes! Waarom zo langzaam beginnen? Als je denkt dat 1h20 realistisch is kun je toch beter gelijk op 5'00-5'05 starten en na een kilometer op je gemiddelde doeltempo gaan lopen? Ik mis het nut van jezelf gelijk op 45" achterstand zetten :?
Eigen onzekerheid over de afstand. Ben zeker van me eigen kunnen tot 12km op 5:00 per km. Alles daarna heb ik wel gelopen maar niet op volle snelheid, dus mijn redenering was als ik rustig begin kan ik daarna versnellen als het goed voelt. Kan natuurlijk ook op 5:10 beginnen en versnellen tot 5:00 en kijken hoelang ik het vol hou.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:07:
[...]

Zojuist ben ik zelfs bijna aangereden door een auto die opeens begon weg te rijden van zijn oprit, maar mij nog net op tijd heeft gezien. Dit gebeurde in een goed verlichte woonwijk.

Ik ben nu al blij dat ik het besteld heb. Zichtbaarheid is enorm belangrijk!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Twan0 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:44:
[...]

Eigen onzekerheid over de afstand. Ben zeker van me eigen kunnen tot 12km op 5:00 per km. Alles daarna heb ik wel gelopen maar niet op volle snelheid, dus mijn redenering was als ik rustig begin kan ik daarna versnellen als het goed voelt. Kan natuurlijk ook op 5:10 beginnen en versnellen tot 5:00 en kijken hoelang ik het vol hou.
Klinkt logisch. Ik zou zelf voor de 5'10/km gaan dan, iets minder drastisch verschil. Succes!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bij het lopen van lange(re) afstanden heb ik toch regelmatig last van ‘gevoelige’ tenen (teennagels) achteraf (als in de volgende dag).

Daarom mijn nieuwe hardloopschoenen toch maar een halve maar groter gekocht.

Nu thuis ben ik toch aan het twijfelen. Er zit zo’n 1,5 cm denk ik, tussen mijn grote teen en de uiterste voorkant van de schoen.
Qua loopcomfort vind ik beide maten goed lopen...

Hoe is dit bij jullie? Hoeveel ruimte is er tussen je teen en de voorkant van de schoen als je hak helemaal achterin gedrukt wordt?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-12 21:47

vhal

ಠ_ಠ

@Galois die 1,5 cm red ik ook wel met mijn schoenen qua ruimte

Strava

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Oké, ik maak er een voornemen voor 2020 van.

De enige "doelstelling" voor dit jaar is onder, ja onder, de 1500 km (nu 1366 km) blijven, zodat er een realistisch doel voor 2020 over blijft (gaat wel lukken) en de gewichtstoename binnen de perken houden (stiekem de laatste maanden toch 4 kilo erbij gekregen, te goed leven)

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Galois schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:56:
Bij het lopen van lange(re) afstanden heb ik toch regelmatig last van ‘gevoelige’ tenen (teennagels) achteraf (als in de volgende dag).

Nu thuis ben ik toch aan het twijfelen. Er zit zo’n 1,5 cm denk ik, tussen mijn grote teen en de uiterste voorkant van de schoen.

Hoe is dit bij jullie? Hoeveel ruimte is er tussen je teen en de voorkant van de schoen als je hak helemaal achterin gedrukt wordt?
Jep, hardloopschoenen koop je altijd wat groter dan normale schoenen. Een goede duim ruimte bij je tenen is nooit verkeerd

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Schoenen waar ik hm+ op loop hebben dat idd. Overigens let ik meer op de ruimte van mijn kleinste 2 tenen. Als die niet vrij zijn dan levert dat narigheid op. Overigens is het materiaal van de schoen op die plek ook belangrijk. Als dat met je voeten mee kan stretchen dan scheelt dat al een hoop. Maar gevoelige tenen wijzen meestal op klem zitten (in de lengte danwel de breedte) of m'n beweging naar voren in de schoen (waar heel lock veterstrikmethoden nog wel eens bij kunnen helpen)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Twan0
kenneth schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:33:
[...]
Klinkt logisch. Ik zou zelf voor de 5'10/km gaan dan, iets minder drastisch verschil. Succes!
Heb je advies opgevolgd en met succes! Kwam in het begin redelijk goed weg en daarna direct geprobeerd 5:10 aan te houden. Later versneld tot 5:00 en waar het kon 4:50 (heuvel af). Uiteindelijk in 1:19:04 binnen, dus onder me streeftijd van 1:20:00!

https://www.strava.com/activities/2901329753

Verwijderd

Even inchecken hier. Ik ben al erg lang lid van tweakers maar post haast nooit. Ik denk dat ik gewoon weinig toe te voegen heb aan de meeste posts hier. Ik lurk wel in heel wat topics.

Ik liep tot een tijdje geleden sporadisch hard. Ik was vroeger meer een fietser en daarvoor een basketballer. Met dat basketballen ben ik gestopt door leeftijd en blessures, met dat fietsen door tijdsgebrek (je bent toch snel een halve dag kwijt)

Waar ik tot pak 'm beet Maart dit jaar gewoon af en toe een rondje liep ben ik op dit topic beland en hier heb ik heel wat geleerd van de mensen die hier regelmatig posten. Toen liep ik regelmatig zo'n 5K aan zo blijkt nu een veel te hard tempo.

Na het lezen en volgen van de adviezen hier ben ik wat gerichter gaan trainen, en kijk nu, vandaag had ik een long run gepland van zo'n 16 kilometer, maar door wat wegomleggingen zat ik op 19 kilometer toen ik in de buurt van thuis kwam, dus heb ik maar een ommetje gemaakt zodat ik gewoon zonder het te plannen een halve marathon liep zonder ook maar iets aan tijden op de splits in te boeten.

Hier had ik een half jaar terug niet durven van dromen, en dit is enkel te danken aan de vele tips hier (ik durf geen namen noemen want ik zou er te veel vergeten).

Het is zo lang geleden dat ik hier postte dat ik m'n wachtwoord was vergeten, maar ik houd er aan jullie allemaal te bedankten voor de gouden raad die jullie hier delen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Niku

Niku

Alagaesii

Twan0 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:12:
[...]

Heb je advies opgevolgd en met succes! Kwam in het begin redelijk goed weg en daarna direct geprobeerd 5:10 aan te houden. Later versneld tot 5:00 en waar het kon 4:50 (heuvel af). Uiteindelijk in 1:19:04 binnen, dus onder me streeftijd van 1:20:00!

Dat 5:10 aanhouden is niet bijzonder lang gelukt? :+

Nette tijd!

• Frenz64
Goed verhaal @Verwijderd

Gisteren lukte het me niet de Hoka's onder te binden, wel gepland, maar ik kan net zo'n minutenverhaal posten als hierboven, alleen dan zonder happy end.

Herkansing vandaag, wat een mooi dag om te lopen! Bijna perfecte condities: fris, geen wind, zonnetje en geen pijn in de rechterknie. Me weten te beheersen om niet gelijk weer te ver en te hard te gaan, net over de 10 km en niet boven de 5 min. / km. Gelopen zonder ook maar 1 keer tempo of hartslag te checken op het horloge en alle kilometers binnen 7 seconden van het gemiddelde gelopen (= nog geen 2,5% afwijking).

Merk wel dat ik fors aan conditie heb ingeboet met die knie, maar dat bouwen we in 2020 gewoon weer opnieuw op.

• InZane
  • Nu online
Niku schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:43:
[...]

Nette tijd!
Je kan vaak meer dan je zelf denkt :)

Gisteren met enkele anderen aanwezig bij de Sintloop in Heerde (5km) georganiseerd door de lokale AV. Doel was om onder de 22 te lopen en dat is met 21.55 gelukt. Ik ben dus tevreden!

En ook nog een eerste plek bij de M40 voor een van de anderen.

Het was trouwens echt fantastisch loopweer! Lekker fris met een zonnetje.

Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/qkkGsINC31

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 01-12-2019 07:42 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Twan0 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:12:
[...]

We hebben elkaar gemist zo te zien. Mijn vriendin liep daar de 10 (podium *O*) en ik was aan het supporteren.

Maar mooie tijd!

If you can see, look. If you can look, observe

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52
Vandaag voor het eerst 10km gelopen, was fris vanochtend en hier en daar flink glad.

Gemiddeld 5:56/km dus gelijk onder het uur gelopen!

https://strava.app.link/GRxNY3rT31

[ Voor 12% gewijzigd door Shinji op 01-12-2019 11:36 ]

• Roadman
Vanmorgen de 10K tijdens de Twiskemolenloop gelopen. Even was het onzeker of deze wel door zou gaan ivm gladheid maar gelukkig ging het gewoon door en waren de omstandigheden ideaal.

Voor mij was dit een test voor de halve van Linschoten. Doel, zo dicht mogelijk rond de 40:00 minuten lopen en in elk geval een nieuw PB. Voortvarend van start gegaan met de eerste kilometer ruim onder de 4:00 (3:47) tweede kilometer iets op laten lopen en vanaf dat moment rond de 4:00 gelopen. Gelukkig ruime tijd met een twee andere lopers kunnen lopen alleen moest ik die na 5 km langzaam laten gaan. Liepen nog ruim 2 km op zo'n 15 meter voor me, maar aansluiten lukte niet meer. Na 7 km was gevoelsmatig de koek wel op, tempo bleef wel redelijk goed en laatste km nog wel iets kunnen versnellen.

Uiteindelijk binnen in 40:27 met op de gps gemeten een afstand van 10,15 KM. Nu weet ik dat de afstanden van de Twiskemolenloop officieel gecertificeerd zijn dus we vertrouwen op de organisatie (Eigen gps gaf gemiddelde van 3:59 min/km dus een sub 40 op de 10) Nu eerst over 20 dagen de halve in Linschoten, daarna in februari eens kijken of ik onder die 40 kan duiken. In elk geval meer dan tevreden met het tempo en een PB!

Strava bij het praatje

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

Lekker de ruimte bij je tenen vind ik ook essentieel. Ik heb denk ik iets bredere voeten dan gemiddeld, de meeste merken zitten mij wat te krap. Daarom ook overgestapt op het merk Altra voor mijn hardloopschoenen. Ik zit nu op mijn 3e en 4e paar en allen zitten ze heerlijk. De zero drop filosofie spreekt mij ook aan, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Leuk om alle loop verhalen te lezen mensen, vooral doorgaan met delen :-)

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-12 19:23
Iemand nog een tip voor een hardloopwedstrijd omgeving Gorinchem om als doel te stellen over een maand of 2 ofzo? Bij voorkeur offroad

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• sjnelle
  • Laatst online: 20-12 20:29
Iemand ervaring met de fusion S1 en S2 running jackets?

Heb een tight van fusion die is super wil dat nu ook de warme van halen twijfel over de jassen maar dat is een flinke investering

Bensimpel

Positieve meneer

Geen idee wat er vandaag aan de hand was met mijn benen. Vond het erg zwaar. Misschien nog moe van de Efteling gisteren ofzo). na 2km maar gaan wandelen. Dinsdag weer een kans.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Twan0
Niku schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:43:
[...]

Nette tijd!
Bedankt! Hahaha als je de splits bekijkt dan lijkt het inderdaad niet zo. Ik liep met mensen voor me die op 4:40-4:50 liepen, ben zelf een paar keer langzamer gaan lopen als ik merkte dat ik te snel liep. Stiekem merk je dat je dan toch weer aansluit en sneller gaat lopen.

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
Zo, gisteren een heerlijke 15km gelopen bij de montferland run. Het weer was aangenaam en met 1:17:48 ben ik behoorlijk tevreden deze 15km voor de eerste keer voltooid te hebben.
Aan het einde nog redelijk wat energie over, dus voldoende ruimte om volgend jaar sneller te lopen :)

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
Jory schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:33:
[...]

Wat voor ondersteuning haal je bij de duurtrainingen uit die apps? Gaat het om het schema, loggen van de training, coaching / aanwijzingen tijdens de training, ...?
Ik ben op zoek naar een app dat voor een juiste verdeling inspanning/rust kan zorgen. Of een app waar ik dit zelf kan inplannen. Waardoor ik tijdens de loop via mijn koptelefoon een melding krijg wanneer te starten met versnellen en wanneer te stoppen.
Tazzios schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:12:
[...]

Je wil een 'hoger tempo kunnen rennen' maar op welke afstand?
De meeste programma`s die je vind zijn denk voor weg afstanden 5K en langer. Voor meer interval zou je naar baan schema`s kunnen kijken ( van 800m bv), of het nuttig voor je is is echter een tweede. Loopscholing lijkt mij een logischere route. Mijn week bevat meestal korte intervallen, lang intervallen en een duurloop.
Het achterliggende doel ligt voornamelijk bij het verbeteren van het anaerobe lactische energiesysteem, de relatief korte inspanningen tot ongeveer 1 minuut. Ik doe redelijk fanatiek volleybal waarbij de rally maximaal 30 seconden duurt. Hardlopen is een fijne manier van sporten die ik in mijn vrije tijd makkelijk kan toepassen, het richten op lange duurtrainingen met een stabiel tempo helpt bij het op peil houden van mijn duur uithoudingsvermogen, maar heeft wel tot het effect dat ik iets trager wordt in het veld. Vandaar mijn zoektocht naar een hardlooptraining om iets meer op de interval te trainen.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Afgelopen week weer eens een "rustig duurloopje" gedaan, na een keer of 5 rond de 10km te hebben gedaan nu voor de 2e keer de 13 aangetikt. Wie me dat 4 maanden geleden had verteld had ik voor gek verklaard. :+

Het doel was 6:00/km met een HS van ±140 met als uitdaging om niet op mijn horloge te kijken. Resultaat, uiteindelijk toch wat te hard gegaan, maar daarentegen wel dik tevreden met het kunnen vasthouden van een constant tempo. :)

https://www.strava.com/activities/2899659845

Vanavond nog een keer proberen en dan nu wel bewust, met behulp van horloge, op HS max 140. :)

Strava Garmin 265

Verwijderd

Hallo allemaal,
na een tijdje de forerunner te gebruiken heb ik nu de mogelijkheid ontdekt om routes te plaatsen via duwmap. Nu ik een leek ben om computergebied ben ik al enkele uren bezig om de routes te plaatsen. Het lukt om de routes op de site van dwmap te krijgen maar het plaatsen van de site naar de forerunner lukt me niet. De how to video laat uitschijnen wanneer men de route op de site actief zet deze dan automatisch op de forerunner komt. Heeft er iemand ervaring met dw map en deze te plaatsen op de forerunner? Alle tips zijn welkom.
gr Leon

• Frenz64
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:46:
......Nu ik een leek ben om computergebied......
gr Leon
Dat zijn we allemaal hier :+ Desalniettemin kan je je vraag beter stellen in dit topic:

Verwijderd

ok prima.

• Tim_W
Tim_W schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:58:
Afgelopen week weer eens een "rustig duurloopje" gedaan, na een keer of 5 rond de 10km te hebben gedaan nu voor de 2e keer de 13 aangetikt. Wie me dat 4 maanden geleden had verteld had ik voor gek verklaard. :+

Het doel was 6:00/km met een HS van ±140 met als uitdaging om niet op mijn horloge te kijken. Resultaat, uiteindelijk toch wat te hard gegaan, maar daarentegen wel dik tevreden met het kunnen vasthouden van een constant tempo. :)

https://www.strava.com/activities/2899659845

Vanavond nog een keer proberen en dan nu wel bewust, met behulp van horloge, op HS max 140. :)
In navolging op mijn eerdere bericht, tempo had wat vlakker gemogen, maar rustig duurloopje redelijk geslaagd al zeg ik het zelf. Meteen mijn langste afstand ooit met zo'n 500 meter verbroken :)

https://www.strava.com/activities/2906488567

Strava Garmin 265

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Met een tamelijk laf loopje ben ik vandaag over de 3000 hardloopkilometers heengegaan voor dit jaar. Nog zo'n 120 te gaan om over het totaal van vorig jaar heen te gaan. Bij leven en welzijn geef ik dat kansen...

@Verwijderd als je op de website van dwmap een actieve route hebt ingesteld, moet je daarna je horloge met je telefoon / Garmin app verbinden en dan synchroniseren. Dan wordt automatisch de kaart naar je horloge gestuurd. Tijdens het verbonden zijn even de dwmap app op je horloge openen en als het goed is zie je dan na een paar seconden refreshed staan en de contouren van je ingetekende gpx parkoers.

[ Voor 48% gewijzigd door Rudedadude op 02-12-2019 22:21 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-12 09:31
Blaauw87 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:57:
[...]

Ik ben op zoek naar een app dat voor een juiste verdeling inspanning/rust kan zorgen.
Ik gebruik Endomondo, hier kun je zelf intervaltrainingen in aanmaken. Via audio hoor je dan wanneer je tijd/ afstand er op zit.

• Shinji
Zr40 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:07:
[...]

Ik ook :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dezemberzeit! Ook hier tijd om de balans op te maken over 2019 en vooruit te kijken naar 2020.

Over 2019 kan ik lang praten, maar het komt erop neer dat het een teleurstellend jaar is geweest tot nog toe:
- geblesseerd geweest
- mentaal geblesseerd :P
- geen concrete doelen durven maken door deze doelen, wat demotiverend werkt
- thuis zitten van werk f*ckt met m'n weekritme
Voorlopige eindscore: 358km, wat qua jaarvolume tussen 2015 (206) en 2016 (593) inzit
Positieve noot aan 2019:
+ ik loop praktisch alles op minimalisch schoeisel, vind dat prettig en het gaat me steeds makkelijker af :Y

De grote vraag: wat wil ik in 2020?
Ik heb een aantal richtingen in mijn hoofd die ik uit zou kunnen gaan, maar het stellen van jaardoelen voelt op dit moment te groot. Kleinschaliger doelen zouden me nu meer helpen.
- naast minimalistisch ook blootsvoets daadwerkelijk gaan opbouwen ipv zo af en toe
- naast lopen meer fietsen, misschien mountainbiken (kan vlakbij)
- ik heb héél even over openwaterzwemmen gefantaseerd :P maar die drempel is nog wel hoog, ik ben uberhaupt niet een goede zwemmer. Het voelt wel als iets dat bevrijdend leuk kan zijn.
Qua doelen denk ik dat de beste doelstelling er één in de vorm van regelmaat is. Volume komt dan vanzelf wel, snelheid kan me op dit moment echt totaal niks interesseren.
Ik denk dat ik op maandbasis ga bepalen hoe vaak ik de deur uit zou willen gaan. Voor december heb ik in ieder geval de wens om 2x per week te lopen, 9x totaal deze maand.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

2019 is sportief gezien een jaar om snel te vergeten :+ Door de nasleep van een auto-ongeluk in 2018 ben ik een groot deel van het jaar nog aan het revalideren geweest. Vanaf medio april weer full time aan het werk, maar fysiek was het nog niet helemaal op orde. Diverse malen geprobeerd om sporten (lopen, fietsen, mtb) weer op te pakken, maar keer op keer bleek het hier nog iets te vroeg voor.

Maar ik sluit het jaar wel uiterst positief af want het lek lijkt eindelijk boven! De afgelopen 2 maanden eerst begonnen met weer een stukje krachttraining en af en toe een stukje lopen, en nu sinds enkele weken weer probleemloos 4-5x in de week lopen oOo

Om weer een beetje structuur en regelmaat in te bouwen ben ik nu gewoon een 10k schemaatje aan het volgen, met als gevolg dat de conditie weer met sprongen vooruit gaat. Kortom, ik ben happy :)

Voor volgend jaar durf ik nog even geen plannen te maken, maar dat er weer wat gelopen gaat worden in de bergen staat vast. Alleen de lengte hangt er nog even van af hoe de opbouw de komende maanden gaat. Idealiter gewoon een 50k trail oid. Langer lijkt me te ambitieus.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:58:
Alleen de lengte hangt er nog even van af hoe de opbouw de komende maanden gaat. Idealiter gewoon een 50k trail oid. Langer lijkt me te ambitieus.
Heerlijk dit :P de een schuift plannen voor een marathon de ijskast in, de ander vindt 50k kort genoeg :D

• Niku

Niku

Alagaesii

Op 4 december al tijd voor de lijstjes jongens? Nog een maand te gaan! :+

• Roadman
Niku schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:04:
Op 4 december al tijd voor de lijstjes jongens? Nog een maand te gaan! :+
Inderdaad, heb nog 1 doel staan >:)

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Ze zijn er inderdaad vroeg bij dit jaar... :+

Hier ook nog 1 (klein) doel: dit jaar 1750km aantikken. Nog 174 te gaan, moet lukken! :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier niets officieels op de agenda voor december, maar ik blijf wel lopen zolang het niet glad is :)

Voor volgend jaar heb ik in ieder geval al op de agenda staan:
8 februari: Strong Viking trail run 19 km
7 maart: 3bergenloop 21.1 km

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:29:
[...]

Heerlijk dit :P de een schuift plannen voor een marathon de ijskast in, de ander vindt 50k kort genoeg :D
Nu je het zegt _O-

Het is maar net vanaf welk referentiekader je kijkt denk ik... Dit is/was altijd zo'n afstand dat op basis altijd wel oké ging zonder specifieke trainingsarbeid. Daar wil ik graag naar toe terug :+

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:17
meenkdrie schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 00:04:
[...]

Ik gebruik Endomondo, hier kun je zelf intervaltrainingen in aanmaken. Via audio hoor je dan wanneer je tijd/ afstand er op zit.
Merci!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12 22:45
Pathogen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:00:
Dezemberzeit! Ook hier tijd om de balans op te maken over 2019 en vooruit te kijken naar 2020.

...
Qua doelen denk ik dat de beste doelstelling er één in de vorm van regelmaat is. Volume komt dan vanzelf wel, snelheid kan me op dit moment echt totaal niks interesseren.
...
Leuk doel: een kwart-triathlon in juni. Dat is heel goed haalbaar door: zo lopen, di zwemmen, woe lopen, vr fietsen. Alle trainingen een uurtje dan haal je dat prima.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Wat hardlopen betreft was dit geen topjaar voor me. Eind vorig jaar leek na een griepje mn conditie ineens weg en daarmee ook mn motivatie. Wat andere sporten geprobeerd als fietsen en fitness maar dat was het ook niet helemaal. Sinds een maand of twee zo maar weer een beetje begonnen met hardlopen en inmiddels de smaak weer helemaal te pakken. Ook mn conditie is in korte tijd met sprongen vooruit gegaan en ik zit weer bijna op het niveau van voorheen. Rond de 4 kilo afgevallen scheelt ook merk ik, daarnaast wat squats en dergelijke op rustdagen. Had me in eerste instantie een doel gezet een halve marathon in 2 uur maar 10,5km/u lopen is nog te rap voor me. Mn lange duurloopjes loop ik nu op 9,5km/u. Denk wel dat er iets meer in het vat zit want aan het eind ben ik niet buiten adem of kapot. Maar toch, in 2020 eerst maar eens een halve marathon uitlopen en daarna kijken of het sneller kan.

• Bartske
  • Laatst online: 20-12 22:17
2019 heeft nog een hele maand he, genoeg tijd om nog wat mooie hardloopprestaties neer te zetten! De lijstjes mogen na kerst!

al deed ik het vorig jaar ook begin december maar dat kwam omdat ik ging reizen :+

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-12 15:20
Ik moet nog 95km om dit jaar 2x zoveel gelopen te hebben als in 2018. M'n doel van 1100km dit jaar had ik begin oktober al gehaald, dus ik ga wel lekker :+

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
Dit jaar vrijwel het hele jaar kunnen hardlopen wanneer ik dat wilde. Tot nog toe 693km hardgelopen, mijn eerste halve marathon achter de rug en een mooie (unieke) 10 mijl in Denver gelopen.

Top jaar tot nog toe voor mij dus :) . Voor volgend jaar als doel mijn snelheid verhogen in het algemeen. Maximale afstand voor een run houd ik voorlopig op de halve marathon.

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Vorige week zag ik toevallig dat ik al op de 1041km zat. Hips. <3 Dit naast de 4K aan fietsen en 300K aan zwemmen.

[ Voor 27% gewijzigd door maikelonline op 04-12-2019 15:33 ]

• InZane
  • Nu online
Bartske schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:49:
2019 heeft nog een hele maand he, genoeg tijd om nog wat mooie hardloopprestaties neer te zetten! De lijstjes mogen na kerst!

al deed ik het vorig jaar ook begin december maar dat kwam omdat ik ging reizen :+
Ik wou net zeggen, de eerste 25 40 km staan er alweer op deze maand en er komt nog genoeg bij.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
Roozzz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:58:
2019 is sportief gezien een jaar om snel te vergeten :+ Door de nasleep van een auto-ongeluk in 2018 ben ik een groot deel van het jaar nog aan het revalideren geweest. Vanaf medio april weer full time aan het werk, maar fysiek was het nog niet helemaal op orde. Diverse malen geprobeerd om sporten (lopen, fietsen, mtb) weer op te pakken, maar keer op keer bleek het hier nog iets te vroeg voor.

Maar ik sluit het jaar wel uiterst positief af want het lek lijkt eindelijk boven! De afgelopen 2 maanden eerst begonnen met weer een stukje krachttraining en af en toe een stukje lopen, en nu sinds enkele weken weer probleemloos 4-5x in de week lopen oOo

Om weer een beetje structuur en regelmaat in te bouwen ben ik nu gewoon een 10k schemaatje aan het volgen, met als gevolg dat de conditie weer met sprongen vooruit gaat. Kortom, ik ben happy :)

Voor volgend jaar durf ik nog even geen plannen te maken, maar dat er weer wat gelopen gaat worden in de bergen staat vast. Alleen de lengte hangt er nog even van af hoe de opbouw de komende maanden gaat. Idealiter gewoon een 50k trail oid. Langer lijkt me te ambitieus.
Wow, goed om te horen man! Lijkt me echt killing als je wel wílt maar gewoon nog niet kán. En zeker voor iemand die gewent was duizenden kilometers én hoogtemeters per jaar af te tikken. Mooi dat je nu weer kan gaan opbouwen, we zien de ultra-verhalen straks wel weer tegemoet!

Vandaag weer eens “buiten de atletiekbaan”-training ivm opgevroren baan. Kennelijl is die baan van een materiaal wat bij bepaalde vocht+kou net even iets eerder opvriest dan asfalt. Gelukkig buiten de baan do-able, en er ligt daar een 1200m rondje waar vrijwel geen verkeer komt. Maar hoe later het werd hoe meer het ook daar toch wel glad begon te worden. Verder nu weer flink volume opbouwen, na een lange vakantie in november nog even relatief rustig opgebouwd, maar zou het liefst weer naar 50km/week gaan.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

Tazzios

..

maikelonline schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:29:
Vorige week zag ik toevallig dat ik al op de 1041km zat. Hips. <3 Dit naast de 4K aan fietsen en 300K aan zwemmen.
Met een gemiddelde snelheid van 7km per uur is dat 4,9 JAAR. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 05-12-2019 06:53 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12 21:46
Valorian schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:27:
[...]

Wow, goed om te horen man! Lijkt me echt killing als je wel wílt maar gewoon nog niet kán. En zeker voor iemand die gewent was duizenden kilometers én hoogtemeters per jaar af te tikken. Mooi dat je nu weer kan gaan opbouwen, we zien de ultra-verhalen straks wel weer tegemoet!

Vandaag weer eens “buiten de atletiekbaan”-training ivm opgevroren baan. Kennelijl is die baan van een materiaal wat bij bepaalde vocht+kou net even iets eerder opvriest dan asfalt. Gelukkig buiten de baan do-able, en er ligt daar een 1200m rondje waar vrijwel geen verkeer komt. Maar hoe later het werd hoe meer het ook daar toch wel glad begon te worden. Verder nu weer flink volume opbouwen, na een lange vakantie in november nog even relatief rustig opgebouwd, maar zou het liefst weer naar 50km/week gaan.
Toevallig in Wageningen en toen rondje campus gedaan? :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Valorian
vandermark schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:35:
[...]

Toevallig in Wageningen en toen rondje campus gedaan? :)
Ha, nee, atletiekbaan Utrecht Overvecht. Daarachter liggen wat polderweggetjes waar alleen bestemmingsverkeer en wat toerisme voor de tennisbaan komt, dus dat was goed te doen.

Laatste keer dat ik in Wageningen heb gelopen was vorig jaar met de Bergrace by night. Heb er ook 6 jaar op school gezeten by the way, leuke omgeving.

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 15:06
Deze week begonnen met het C25K schema, morgenochtend tijd voor dag 3 van de eerste week. Merk dat ik het erg moeilijk vind om mijn pas te vinden. Ik raak vrij snel (50sec) buiten adem omdat ik naar mijn weten te snel ga voor mijn kunnen. Zodra ik langzamer probeer te lopen voelt het heel vreemd, alsof ik dan niet echt aan het hardlopen ben ofzo :p.

Heb al vaker gelezen dat het gros van C25K het vinden van de juiste pas is, wellicht is dat dus ook waar. Heb bij mijn huis wel een prachtig gebied om te lopen, dus tot nu toe ervaar ik het als een erg leuke sport. :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Had ik in 2018 aan het begin van mijn C25k ook :) en inmiddels loop ik al 15 km aan een stuk :)

• vdb819
@Zr40 Dat is een leuk vooruitzicht :D! Heb je na de C25K een overbruggingsprogramma gebruikt om tot de 10k te komen?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:35
vdb819 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:19:
Deze week begonnen met het C25K schema, morgenochtend tijd voor dag 3 van de eerste week. Merk dat ik het erg moeilijk vind om mijn pas te vinden. Ik raak vrij snel (50sec) buiten adem omdat ik naar mijn weten te snel ga voor mijn kunnen. Zodra ik langzamer probeer te lopen voelt het heel vreemd, alsof ik dan niet echt aan het hardlopen ben ofzo :p.

Heb al vaker gelezen dat het gros van C25K het vinden van de juiste pas is, wellicht is dat dus ook waar. Heb bij mijn huis wel een prachtig gebied om te lopen, dus tot nu toe ervaar ik het als een erg leuke sport. :)
Je moet die stukjes lopen op een gezapig tempo doen, en zeker niet op wat je juist X aantal seconden kan volhouden tot aan het volgende wandelstuk. 8-10km/h lijkt me een correcte snelheid (6-7 min/km). Het belangrijkste van C25k is je lichaam laten wennen aan de langdurige inspanning. Als je het hardlopen volhoudt, dan komt de snelheid wel vanzelf.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
vdb819 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:19:

Belangrijk om je te realiseren dat hardlopen niet continu sprinten is inderdaad. Je moet niet na iedere stap in dat schema buiten adem zijn of steeds harder willen! Zorg ervoor dat je iedere training op hetzelfde tempo kunt volbrengen, van begin tot eind. Zonder meteen bekaf te zijn. Het gaat nu nog niet om je conditie, maar om je lichaam te laten wennen aan het hardlopen.

• vdb819
@CyberThijs @mrwolf Duidelijk, morgen eens kijken hoe het gaat als ik een tempo aanhou wat voor mij goed te doen is. Bedankt voor de tips.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:25
vdb819 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:30:
@CyberThijs @mrwolf Duidelijk, morgen eens kijken hoe het gaat als ik een tempo aanhou wat voor mij goed te doen is. Bedankt voor de tips.
Als je een hartslagmeter hebt kun je die ook gebruiken om in de goede hartslagzone te blijven. Op het moment dat je gaat "hijgen" loop je te snel. Zelf sinds kort ook meer bewust van tempo lopen, wat min of meer betekend dat je rustigggggg moet doen. Tempo ligt dan gemiddeld op 06:30 p/km, wat voor je gevoel te traag is, maar voor je lichaam precies goed = minder blessures. Persoonlijk heb ik er meer plezier van omdat je niet steeds helemaal kapot bent :9

Succes!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
Ik zou aan het begin juist niet met hartslagzones trainen, want die zijn nog totaal niet representatief als je van scratch begint.
Dat is iets voor later, als er een basis ligt. Dit is hier in de topics al vaker voorbij gekomen, uitgebreider ook, maar dit even in het kort.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gaargod schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:50:
Ik zou aan het begin juist niet met hartslagzones trainen, want die zijn nog totaal niet representatief als je van scratch begint.
Dat is iets voor later, als er een basis ligt. Dit is hier in de topics al vaker voorbij gekomen, uitgebreider ook, maar dit even in het kort.
Als beginner kun je inderdaad beter de 'praattest' gebruiken - kun je nog praten/een zin uitkramen dan loop je niet te hard. Kan je dat in pufjes en hakkelend ga je wel te hard.
Ik vroeg mezelf altijd 'Kan ik nog een paar woorden spreken? Ja dus ik loop niet te hard' - als je met iemand loopt is het al makkelijker - kan je nog praten is het prima.
Gewoon jezelf níet buiten adem lopen dus.
Ook het 'tempo ligt gemiddeld op 6:30/km' - dat is heel persoonlijk en totaal geen maatstaaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Poekie op 05-12-2019 16:21 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
Leuk dat iedereen daar zijn eigen maniertjes in vind. Ik gebruik zelf 'de fluitmethode'. Kan ik nog een halfbakken wijsje fluiten tijdens het lopen? Dan is er dus adem over.

Vanavond maar even lekker de kou in voor een rondje hobbelen <+:)

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik ga precies een week nadat ik eens heupklachten kreeg tijdens een 12k loop maar weer eens een rondje kijken hoe het voelt vanavond. Veel oefeningen gedaan deze week, ik ben benieuwd.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Poekie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:20:
[...]

Als beginner kun je inderdaad beter de 'praattest' gebruiken - kun je nog praten/een zin uitkramen dan loop je niet te hard. Kan je dat in pufjes en hakkelend ga je wel te hard.
Ik vroeg mezelf altijd 'Kan ik nog een paar woorden spreken? Ja dus ik loop niet te hard' - als je met iemand loopt is het al makkelijker - kan je nog praten is het prima.
Gewoon jezelf níet buiten adem lopen dus.
Ook het 'tempo ligt gemiddeld op 6:30/km' - dat is heel persoonlijk en totaal geen maatstaaf.
Exact dat dus :)

Deze beginner/herintreder loopt trouwens onder de 5:00/km met deze test :+ Iets wat ik dan qua belasting weer niet helemaal optimaal vind... Om maar even te illustreren hoe persoonlijk zoiets is.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:56:
Ik ga precies een week nadat ik eens heupklachten kreeg tijdens een 12k loop maar weer eens een rondje kijken hoe het voelt vanavond. Veel oefeningen gedaan deze week, ik ben benieuwd.
Heup of onderrug/bil?

• Niku

Niku

Alagaesii

Heup, echt aan de zijkant. Pees die daar loopt waarschijnlijk.

Maar ben inmiddels terug, en het ging lekker. Vertrok met het voornemen om een rustige 4k te lopen. Werd uiteindelijk een rustige 6k omdat het soepel ging. Het is me zelfs gelukt mijn gemiddelde hartslag op 153 te houden, wat het laagste ooit is voor mij. Tevreden dus!

• Roadman
Vanmorgen alvast voor 2020 geswitched naar een andere zorgverzekeraar. Eentje met een vergoeding voor een sport medische test omdat ik stiekem wel erg benieuwd naar mijn omslagpunt en max hartslag en dat weer vertaald naar de juiste trainingszones.Uiteindelijk betaal ik straks 6 euro p/m meer, maar kan ik wel 200 euro declareren voor zo'n test. Dus bespaar ik toch weer een paar hardloopschoenen >:)

Dus eigenlijk een tip, mocht je nog een sport medische test wil doen, ff shoppen met je zorgverzekering kan lucratief zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 05-12-2019 19:04 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:19:
[...]

Heup, echt aan de zijkant. Pees die daar loopt waarschijnlijk.

Maar ben inmiddels terug, en het ging lekker. Vertrok met het voornemen om een rustige 4k te lopen. Werd uiteindelijk een rustige 6k omdat het soepel ging. Het is me zelfs gelukt mijn gemiddelde hartslag op 153 te houden, wat het laagste ooit is voor mij. Tevreden dus!
Bilspier dus :P, je heup voel je waar je liezen zitten.

• Niku

Niku

Alagaesii

Secsytime schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:52:
[...]

Bilspier dus :P, je heup voel je waar je liezen zitten.
Totaal off-topic, maar dit hoeft toch helemaal niet het geval te zijn? Als je een (beginnende) slijmbeursontsteking hebt, voel je dat toch aan de buitenkant?

• Shinji
Sinds augustus weer begonnen (de tigste keer) met een aantal mijlpalen:
Eerste 10km
Nog 5 keer in december en ik heb vaker hardgelopen dan alle andere voorgaande jaren (niet bij elkaar).
Doel voor dit jaar is nog de 200km aantikken (nu 175km).

Voor komend jaar de 10km watertoren loop in Rotterdam op de planning staan. Meer als tussentijdse 'toets' voor de 10,5km van Rotterdam op 5 april waar mijn doel is onder het uur te finishen.

Voor de rest het totaal aantal keer en totale afstand van dit jaar overtreffen (als ik het jaar rond loop moet dat goed te doen zijn).

Inmiddels sinds januari zo'n 17kg kwijt en merk dat het hardlopen daardoor ook steeds lekkerder gaat.

Bensimpel

Positieve meneer

Nu we toch aan het delen zijn :+

Distance 220.2 km
Time 26h 42m
Elev Gain 675 m
Runs 60

Moet wel zeggen dat ik 2 maanden niks heb gedaan, en op vakantie is het altijd lastig om het vol te houden.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bensimpel schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:42:
Nu we toch aan het delen zijn :+

Distance 220.2 km
Time 26h 42m
Elev Gain 675 m
Runs 60

Moet wel zeggen dat ik 2 maanden niks heb gedaan, en op vakantie is het altijd lastig om het vol te houden.
Dit is van november? :)

Bensimpel

Positieve meneer

't hele jaar, #beginner

Doelen voor volgend jaar zijn om sowieso 5k onder de 24 min te kunnen (pr nu 30:06). Begin 2019 had ik totaal geen conditie. Nu al een flink verschil, vooral nu doorzetten.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Bensimpel Ben jij mij? :P

Ik ben iets eerder in 2018 begonnen, eveneens zonder enige conditie. Mijn 5km PR staat nu op 26:55 (op basis van horloge-gps) en mijn langste loop is de 7H.

Volgend jaar wil ik een HM lopen (lijkt zeker haalbaar na de 7H) en snelheid verbeteren. 1:15 op de 7H misschien? :)

• Valorian
In zou graag naar een vaste 4x per week hardlopen gaan.

Loop nu op woensdagavond (vrij intensieve baantraining) en zondagochtend (wat langere duurloop). Dan maandagavond vaak een rustig loopje en wat korter. Met een 40-urige werkweek buiten mijn woonplaats en nog wat andere hobbies zou dan vrijdagavond meest logische zijn voor nog een tempo-blokken loopje of iets dergelijks. Maar vrijdag na een werkweek kan ik mij er zelden toe zetten nog te gaan lopen. Nog los van dat er vaak van alles aan social life gepland wordt rond die tijd.

Daarom vandaag maar weer eens voor de voor-werk-run gegaan! 10km op een rustig 6:00/km tempo. Erg fijn, ondanks dat het 6:30 was, vrij fris, waaide en regende 😶

Ga hem proberen aan te houden in mijn wekelijkse ritme, wordt niet makkelijk maar als het lukt wel zeer effectief, agenda-ruimte besparend en icm de rest van de training een mooie basis om weer naar een marathon toe te werken (nog geen concreet doel overigens).

• InZane
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:37:
In zou graag naar een vaste 4x per week hardlopen gaan.

Loop nu op woensdagavond (vrij intensieve baantraining) en zondagochtend (wat langere duurloop). Dan maandagavond vaak een rustig loopje en wat korter. Met een 40-urige werkweek buiten mijn woonplaats en nog wat andere hobbies zou dan vrijdagavond meest logische zijn voor nog een tempo-blokken loopje of iets dergelijks. Maar vrijdag na een werkweek kan ik mij er zelden toe zetten nog te gaan lopen. Nog los van dat er vaak van alles aan social life gepland wordt rond die tijd.

Daarom vandaag maar weer eens voor de voor-werk-run gegaan! 10km op een rustig 6:00/km tempo. Erg fijn, ondanks dat het 6:30 was, vrij fris, waaide en regende 😶

Ga hem proberen aan te houden in mijn wekelijkse ritme, wordt niet makkelijk maar als het lukt wel zeer effectief, agenda-ruimte besparend en icm de rest van de training een mooie basis om weer naar een marathon toe te werken (nog geen concreet doel overigens).
Respect hoor, ik kan me er juist niet toe zetten om er nog eerder uit te gaan 's ochtends.
Ik ga dus vanavond wel lopen, want ik wil toch op tijd naar huis van m'n werk en we doen op vrijdagavonden toch meestal niet heel veel bijzonders. Ik hou het dan wel bij een rustig rondje van 10-15km en dan is het wel weer leuk geweest. Daarna lekker op de bank ploffen met een biertje :9

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:01

sebasd

loopt op espresso

Valorian schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:37:

Hier hetzelfde verhaal.. Eindelijk ook weer eens 's ochtends vroeg de deur uit gegaan (iets eerder nog dan jij, wel een korter stukje maar ik wilde voor 7:00 weer binnen zijn). Zit me nu weer af te vragen waarom ik daar mee gestopt ben. Het is donker, het is stil, heerlijk. En wat je zegt: qua dagplanning is het super-effectief. Daarna rustig ontbijt met de kinderen, even met Lego spelen, douchen en nog steeds om 8:30 op het werk.

Ook hier de planning om langzaam weer op te bouwen qua afstand. Waar dat toe gaat leiden weet ik nog niet, nu vooral eerst de basis weer neerzetten en ervoor zorgen dat ik niet weer geblesseerd raak.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:04:
Vanmorgen alvast voor 2020 geswitched naar een andere zorgverzekeraar. Eentje met een vergoeding voor een sport medische test omdat ik stiekem wel erg benieuwd naar mijn omslagpunt en max hartslag en dat weer vertaald naar de juiste trainingszones.Uiteindelijk betaal ik straks 6 euro p/m meer, maar kan ik wel 200 euro declareren voor zo'n test. Dus bespaar ik toch weer een paar hardloopschoenen >:)

Dus eigenlijk een tip, mocht je nog een sport medische test wil doen, ff shoppen met je zorgverzekering kan lucratief zijn.
Je mag gerust vertellen welke :P

ik ben nog niet geswitched omdat mijn huidige (Ditzo) gewoon lekker goedkoop is en ik meestal geen zak nodig heb buiten het basispakket. Maar dit soort dingen zijn misschien wel handig (of leuk) :Y

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heeft iemand al een verzendbevestiging ontvangen voor de Noxgear? Hier nog niets; vorige week vrijdag besteld.

• Valorian
Zr40 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:46:
Heeft iemand al een verzendbevestiging ontvangen voor de Noxgear? Hier nog niets; vorige week vrijdag besteld.
"De" Noxgear? Ik heb denk ik de memo (of aanbieding hier?) gemist ;)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik heb de Traces360 volgens mij maandag besteld en hij is gisteren op shipment gegaan volgens de mail die ik ontvangen heb.

Ik zit in mijn jaarlijkse dipje dat door de overgang naar slechter weer ik minder zin heb. En ik heb boulderen weer opgepikt, ook leuk. Maar goed, dit weekend op terugweg vanuit Fryslân ergens onderweg stoppen voor een duurloop en daarna door naar huis. Dat moet lukken.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Tim_W
Zr40 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:46:
Bij mij was de verzending op dezelfde dag als de bestelling, de levering zelf was echter 2 weken later.

PS: wat is het heerlijk om met de Noxgear 360 te lopen, zit heerlijk en geeft een ontzettend veilig gevoel wetende dat je gezien wordt. :)

Strava Garmin 265

• InZane
  • Nu online
Even dwarsliggen tussen al dat Noxgear geweld hier hoor.. Ik heb gisteravond van Sinterklaas een Kalenji Runlight 250 gekregen en die ga ik vanavond maar eens proberen :)
Pagina: 1 ... 78 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2