Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.711 views

Onderwerpen

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12 13:26
Ik heb de Tracer360 ook op Black Friday besteld, meteen order confirmation gekregen, maar nog steeds geen verzendbevestiging... In de order confirmation stond wel "will shp within 1 business day", maar geen extra bevestiging hiervan ontvangen :-(

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NickG schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:30:
Ik heb de Tracer360 ook op Black Friday besteld, meteen order confirmation gekregen, maar nog steeds geen verzendbevestiging... In de order confirmation stond wel "will shp within 1 business day", maar geen extra bevestiging hiervan ontvangen :-(
Ja, dat dus. Heb ze maar een mailtje gestuurd; kreeg dit als auto-reply terug:
Thank you for contacting Noxgear. We are experiencing a very high volume of emails and phone calls due to the ongoing Cyber Week Sale. A member of our dedicated support team will review your message and reply as soon as possible. We appreciate your patience during this busy time of year.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

InZane schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:27:
Even dwarsliggen tussen al dat Noxgear geweld hier hoor.. Ik heb gisteravond van Sinterklaas een Kalenji Runlight 250 gekregen en die ga ik vanavond maar eens proberen :)
Ik heb die ook, al zet ik m standaard op de 'half' stand van 125 lumen. Zelfs in het pikkedonkere buitengebied hier nog genoeg om de weg te zien. En automobilisten zien je duidelijk aankomen (ik loop tegen t verkeer in) en gisteren deden ze allemaal heel lief zelf ook hun groot licht uit!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16
Valorian schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:16:
[...]

"De" Noxgear? Ik heb denk ik de memo (of aanbieding hier?) gemist ;)
Tracer360 Black Friday / Cyber Monday deal (42% discount) welke nog steeds actief is zo te zien:

https://www.noxgear.com/tracer360

Hier ook maandag besteld, gister shipment mail gehad.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gaargod schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:48:
Leuk dat iedereen daar zijn eigen maniertjes in vind. Ik gebruik zelf 'de fluitmethode'. Kan ik nog een halfbakken wijsje fluiten tijdens het lopen? Dan is er dus adem over.

Vanavond maar even lekker de kou in voor een rondje hobbelen <+:)
De fluitmethode moet je dan weer niet toepassen in Rotterdam en omgeving :+.

Met sinterklaas een nieuw veiligheidsvest incl. leds gekregen, geen hippe 360 noxgear overigens. Ding doet wat ie moet doen, geeft licht voor & achter :P.
Gisteren overigens heerlijk rustig tijdens het lopen 's avonds, leek wel alsof er iets te doen was ofzo.. Bijna geen mensen buiten.... Heb om 20.00 uur gewoon midden op de weg gelopen (met nieuw vest incl. verlichting), maar had 'm net zo goed thuis kunnen laten liggen. Heb op 10 kilometer 3 fietsers en 2 wandelaars gezien. De eerste 5km gingen overigens heerlijk, wind op de rug, lekker tempowerk. De 2e 5km gingen dan weer verschrikkelijk, wind vol in het gezicht. Maar goed, toch weer 10km in lekker tempo gelopen, herstel gaat steeds beter _/-\o_. Naar verwachting ben ik begin januari helemaal herstelt, komt goed uit, kan ik meteen beginnen met het halve marathon schema (verder geen druk).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-12 10:31
Elke woensdagavond is er training op de atletiekbaan van mijn atletiekclub.
Afgelopen weekend was er niet alleen training, je kon ook kiezen voor een 5 km testloop, op het parcours van de Zomeravondcup. Nu was ik die ochtend al om 6 uur opgestaan voor borstcrawlles en had ik de hele dag gewerkt, dus ik was bepaald niet optimaal voorbereid, maar ik was toch wel benieuwd wat ik nog kon. Zou ik een sub-20 kunnen lopen?

Op de baan gaf de thermometer een temperatuur van 0°C aan, en op sommige plekken moesten we tijdens het opwarmen al oppassen voor gladheid. En het was donker en er hing mist. Maar het was windstil, ik kan me althans niet herinneren enige wind te hebben gevoeld.
Tijdens de Zomeravondcups is het parcours vast en zeker gemarkeerd, maar dat was deze winterse avond niet het geval.
Ik kende het parcours niet, dus het was belangrijk om iemand voor mij te hebben die het wel kende. Dat was het geval; de voorste loper kende de weg en was ook zo attent om richting aan te geven.

Het was dus belangrijk om hem in het oog te houden, in het donker en in de mist. In het begin ging dat heel makkelijk, mijn horloge gaf een tempo van 4:25/km aan. Ik kon makkelijk harder, maar het leek mij niet verstandig om hem te passeren.
Al snel ging het tempo omhoog naar zo'n 3:55, wat ook de tijd van de eerste kilometer was, perfect! Tweede in 3:52, ook goed! Daarna ging het tempo bij de koploper omhoog, naar 3:40-3:45/km. Het leek me onverstandig om dat tempo te volgen, dus ik liet hem gaan. Maar ik moest hem wel in het oog houden, want hij kende de weg, en ik niet. Complicerende factor was natuurlijk ook dat dit alles plaatsvond op de openbare weg; een groot deel was over een fietspad. Nu is dat bij een gewone training al lastig genoeg, maar ik was nu op de top van mijn kunnen aan het presteren. Dus toen een groepje fietsers mij tegemoet kwam, waarvan de voorste meer aandacht had voor degene naast hem dan degene voor hem (ik), had ik amper genoeg adem om even te roepen. Gelukkig hoorde hij me en ging opzij.

Door alle fietsverlichting op het fietspad werd het steeds moeilijker om de koploper te zien, op sommige momenten was hij niet eens zichtbaar, in het donker en in de mist. Hij gebruikte ook geen verlichting; degene die ik achter mij hoorde hijgen wel, maar ja, die zag ik natuurlijk niet.
Als gevolg van al dat gedoe miste ik mijn 3-kilometertijd (was overigens 3:51) en ik begon het best wel zwaar te krijgen. Maar ja, als het tijdens de vierde kilometer niet moeilijk krijgt, dan ben je te langzaam gestart. 8)

Inmiddels liepen we weer in de richting van de atletiekbaan. Ineens hoorde ik degene achter mij roepen. Ik begreep meteen dat ik niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk de mist in was gegaan en een afslag had gemist. Dus ik keerde terug en liep achter hem aan. Dat was natuurlijk wel een domper, ik vroeg me af hoeveel tijd dit mij had gekost en was ook mijn focus wat kwijt. Ik vond het moeilijk om de moed erin te houden. Maar ik liep gelukkig wel weer kort achter iemand die de weg wist. :)
Mijn 4-kilometertijd had ik ook al gemist (3:53, nog steeds goed!), dus ik had weinig idee van hoe ik ervoor stond, maar ik had er ook teveel moeite in geïnvesteerd om zomaar op te geven.
Gelukkig kwam de baan in zicht en even later liepen we het tartan op. Recht stuk, bocht en dan het laatste rechte stuk. Op de klok zag ik die vermaledijde 20 staan. Ik versnelde nog wat, maar ja, waarom? Over de finish in 20:18. :( Weer niet onder de 20.

En toen kwam ik thuis en keek op Garmin Connect naar mijn tijden:
1 03:54,80 03:54,80 1
2 03:52,20 07:47,00 1
3 03:51,10 11:38:00 1
4 03:53,40 15:31:00 1
5 03:55,70 19:27:00 1
6 00:50,40 20:18:00 0,22

Alle kilometers onder de 4 minuten! Dat had ik de laatste kilometers echt niet gedacht. Het stuk dat ik heb omgelopen was ook precies het verschil voor een sub-20. Daarom durf ik wel de conclusie te trekken dat ik hoe dan ook 5 kilometer binnen de 20 minuten heb gelopen. Dat is een doel dat ik af kan vinken. Niet slecht voor een heer op leeftijd. Het is nu al twee dagen later en ik word er nog steeds heel vrolijk van. Dat ik dit nog kan, met zo'n suboptimale voorbereiding.
Onder optimale omstandigheden moet een sub-40 op de 10 kilometer echt mogelijk zijn. De tijd zal het leren.

https://www.strava.com/activities/2911441690

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:14
nogeeninlog schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:33:
Elke woensdagavond is er training op de atletiekbaan van mijn atletiekclub.
Afgelopen weekend was er niet alleen training, je kon ook kiezen voor een 5 km testloop, op het parcours van de Zomeravondcup. Nu was ik die ochtend al om 6 uur opgestaan voor borstcrawlles en had ik de hele dag gewerkt, dus ik was bepaald niet optimaal voorbereid, maar ik was toch wel benieuwd wat ik nog kon. Zou ik een sub-20 kunnen lopen?

Op de baan gaf de thermometer een temperatuur van 0°C aan, en op sommige plekken moesten we tijdens het opwarmen al oppassen voor gladheid. En het was donker en er hing mist. Maar het was windstil, ik kan me althans niet herinneren enige wind te hebben gevoeld.
Tijdens de Zomeravondcups is het parcours vast en zeker gemarkeerd, maar dat was deze winterse avond niet het geval.
Ik kende het parcours niet, dus het was belangrijk om iemand voor mij te hebben die het wel kende. Dat was het geval; de voorste loper kende de weg en was ook zo attent om richting aan te geven.

Het was dus belangrijk om hem in het oog te houden, in het donker en in de mist. In het begin ging dat heel makkelijk, mijn horloge gaf een tempo van 4:25/km aan. Ik kon makkelijk harder, maar het leek mij niet verstandig om hem te passeren.
Al snel ging het tempo omhoog naar zo'n 3:55, wat ook de tijd van de eerste kilometer was, perfect! Tweede in 3:52, ook goed! Daarna ging het tempo bij de koploper omhoog, naar 3:40-3:45/km. Het leek me onverstandig om dat tempo te volgen, dus ik liet hem gaan. Maar ik moest hem wel in het oog houden, want hij kende de weg, en ik niet. Complicerende factor was natuurlijk ook dat dit alles plaatsvond op de openbare weg; een groot deel was over een fietspad. Nu is dat bij een gewone training al lastig genoeg, maar ik was nu op de top van mijn kunnen aan het presteren. Dus toen een groepje fietsers mij tegemoet kwam, waarvan de voorste meer aandacht had voor degene naast hem dan degene voor hem (ik), had ik amper genoeg adem om even te roepen. Gelukkig hoorde hij me en ging opzij.

Door alle fietsverlichting op het fietspad werd het steeds moeilijker om de koploper te zien, op sommige momenten was hij niet eens zichtbaar, in het donker en in de mist. Hij gebruikte ook geen verlichting; degene die ik achter mij hoorde hijgen wel, maar ja, die zag ik natuurlijk niet.
Als gevolg van al dat gedoe miste ik mijn 3-kilometertijd (was overigens 3:51) en ik begon het best wel zwaar te krijgen. Maar ja, als het tijdens de vierde kilometer niet moeilijk krijgt, dan ben je te langzaam gestart. 8)

Inmiddels liepen we weer in de richting van de atletiekbaan. Ineens hoorde ik degene achter mij roepen. Ik begreep meteen dat ik niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk de mist in was gegaan en een afslag had gemist. Dus ik keerde terug en liep achter hem aan. Dat was natuurlijk wel een domper, ik vroeg me af hoeveel tijd dit mij had gekost en was ook mijn focus wat kwijt. Ik vond het moeilijk om de moed erin te houden. Maar ik liep gelukkig wel weer kort achter iemand die de weg wist. :)
Mijn 4-kilometertijd had ik ook al gemist (3:53, nog steeds goed!), dus ik had weinig idee van hoe ik ervoor stond, maar ik had er ook teveel moeite in geïnvesteerd om zomaar op te geven.
Gelukkig kwam de baan in zicht en even later liepen we het tartan op. Recht stuk, bocht en dan het laatste rechte stuk. Op de klok zag ik die vermaledijde 20 staan. Ik versnelde nog wat, maar ja, waarom? Over de finish in 20:18. :( Weer niet onder de 20.

En toen kwam ik thuis en keek op Garmin Connect naar mijn tijden:
1 03:54,80 03:54,80 1
2 03:52,20 07:47,00 1
3 03:51,10 11:38:00 1
4 03:53,40 15:31:00 1
5 03:55,70 19:27:00 1
6 00:50,40 20:18:00 0,22

Alle kilometers onder de 4 minuten! Dat had ik de laatste kilometers echt niet gedacht. Het stuk dat ik heb omgelopen was ook precies het verschil voor een sub-20. Daarom durf ik wel de conclusie te trekken dat ik hoe dan ook 5 kilometer binnen de 20 minuten heb gelopen. Dat is een doel dat ik af kan vinken. Niet slecht voor een heer op leeftijd. Het is nu al twee dagen later en ik word er nog steeds heel vrolijk van. Dat ik dit nog kan, met zo'n suboptimale voorbereiding.
Onder optimale omstandigheden moet een sub-40 op de 10 kilometer echt mogelijk zijn. De tijd zal het leren.

https://www.strava.com/activities/2911441690
Wel een vreemd verloop van je hartslag trouwens. Foutje?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
InZane schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:18:
[...]

Wel een vreemd verloop van je hartslag trouwens. Foutje?
Wellicht heeft hij met optische HRM gemeten, dat is nooit helemaal nauwkeurig. Start op 80 lijkt inderdaad onwaarschijnlijk laag, maar kan wel. De hobbel die erna komt is niet zo gek, als je in de kou, misschien ook nog niet echt goed warmgelopen, ineens keer naar voor jou max-speed gaat dat kan ie best even pieken en daarna juist wat lager stabileren denk ik.

Mijn hartslagmeter van tomtom (ook optisch) werkte afgelopen woensdagavond ook voor geen meter. Heb 21km gelopen met daarbinnen 6x 1200 @ 3:55/km (voor mijn doen erg hard) en gemiddelde hartslag kwam op 128. Dat heb ik normaal al als ik naar de trein loop haha. Denk combi kou en vocht wat het horloge parten speelt. Heb ook een band maar die ligt ondertussen ergens te verstoffen...

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-12 16:51

aap

Gaargod schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:48:
Leuk dat iedereen daar zijn eigen maniertjes in vind. Ik gebruik zelf 'de fluitmethode'. Kan ik nog een halfbakken wijsje fluiten tijdens het lopen? Dan is er dus adem over.
Ik zing wel eens continu "ik zag twee beren broodjes smeren" om in de juiste zone te blijven, maar dan moet ik wel heel de tijd opletten of ik niemand tegen kom :+

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Ik loop vaak met anderen in een groep en houd vaak als regel aan: als je bij een duurloop niet meer kunt praten, dan ga je te hard.

Daar staat tegenover: als je tijdens de snelle stukken van een intervaltraining nog kunt praten, dan ga je niet hard genoeg. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• InZane
Valorian schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:48:
[...]

Wellicht heeft hij met optische HRM gemeten, dat is nooit helemaal nauwkeurig. Start op 80 lijkt inderdaad onwaarschijnlijk laag, maar kan wel. De hobbel die erna komt is niet zo gek, als je in de kou, misschien ook nog niet echt goed warmgelopen, ineens keer naar voor jou max-speed gaat dat kan ie best even pieken en daarna juist wat lager stabileren denk ik.

Mijn hartslagmeter van tomtom (ook optisch) werkte afgelopen woensdagavond ook voor geen meter. Heb 21km gelopen met daarbinnen 6x 1200 @ 3:55/km (voor mijn doen erg hard) en gemiddelde hartslag kwam op 128. Dat heb ik normaal al als ik naar de trein loop haha. Denk combi kou en vocht wat het horloge parten speelt. Heb ook een band maar die ligt ondertussen ergens te verstoffen...
Die start van 80 geloof ik ook wel. Dat zie ik bij mezelf ook. Maar die piek herken ik dan weer niet. Meestal stabiliseert mijn hartslag juist en aan het einde loopt ie nog wat op door versnellen richting finish :)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:14
@nogeeninlog mooie tijd!

Gisteren naar een hardloopwinkel gegaan om toch nog eens naar mijn schoenen te kijken. Loop sinds april op GT2000-7 maar gevoelsmatig nooit helemaal goed geweest met continu pijntjes op rechts, kom eigenlijk niet voorbij de 8km omdat mijn knie dan opspeelt. Bij de loopanalyse zou ik op rechts geen ondersteuning nodig hebben, maar met de GT2000 liep ik links goed. Afijn, uiteindelijk gisteren met de GT4000 naar huis gegaan nadat deze winkel heel duidelijk liet zien, en ik voelde het zelf vooral ook, dat ik op rechts juist meer ondersteuning nodig heb. Ik zakte helemaal door tijdens het lopen. Morgen of overmorgen maar even kort rondje doen om te wennen aan deze schoenen, pezen zullen wel weer even moeten wennen.

Afgelopen maandag wel eerste keer baantraining gehad, heel leuk en viel me enorm mee! Vooral de loop- en techniektraining moet me ook verder helpen. Hopelijk snel mijn horloge weer gerepareerd zodat ik mijn hartslag en herstel ook beter kan bekijken (puur uit nieuwsgierigheid).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Shinji
Ik dacht, laat ik eens op hartslag lopen, doel is onder de 160 te houden, liep prima, wel iets langzamer dan normaal maar ach, ben ook niet helemaal fit. 8,65km zo gelopen. Garmin says "unproductive" :|

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-12 10:31
Valorian schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:48:
[...]

Wellicht heeft hij met optische HRM gemeten, dat is nooit helemaal nauwkeurig.
Nee, ik denk dat mijn Forerunner 935 terug moet. dit was met de HRM-Run borst band, maar met mijn Geonaute borstband geeft hij een vergelijkbaar patroon in het begin. Bijzonder irritant, want Strava zegt dan iets van 'je had hier wel moeite mee'. Nee, helemaal niet! :(
Eerst nog even testen met mijn oude Forerunner 210.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Shinji schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:54:
Ik dacht, laat ik eens op hartslag lopen, doel is onder de 160 te houden, liep prima, wel iets langzamer dan normaal maar ach, ben ook niet helemaal fit. 8,65km zo gelopen. Garmin says "unproductive" :|
Goed werk. Als ik hier zeg wat ik van al die analyses en getalletjes van Garmin vind, krijg ik een weekban :P Gewoon lekker hollen. Zoveel je aankunt, meestal rustig, soms hard. Klaar.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Shinji
kenneth schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:06:
[...]
Goed werk. Als ik hier zeg wat ik van al die analyses en getalletjes van Garmin vind, krijg ik een weekban :P Gewoon lekker hollen. Zoveel je aankunt, meestal rustig, soms hard. Klaar.
Ja heb je ook gelijk in, maar getalletjes etc motiveren mij over het algemeen wel, en dan is dit een beetje jammer.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
Shinji schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:54:
Hier hetzelfde. Vd week een goeie 12km gelopen in z1/z2 en dan bij terugkomst die melding van Garmin. Het zal wel, gewoon lekker doorlopen :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Vanmiddag is het plan om de Bruggenloop te lopen, de verwachtingen zijn windkracht 5/6 W/ZW, 10 graden C en mogelijk wat regen.

Het kan slechter denk ik... :+

Qua tijden geen illusies, het parcours is ook iets anders tov vorig jaar omdat deze nu weer over de Erasmusbrug gaat.

Strava

• Deninho85
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-12 13:28
Goedemorgen, in april ga ik de marathon lopen. En ik vroeg me af welke trainingsschema’s jullie gebruiken. Wat is jullie ervaringen met de schema’s van trainingpeaks en Strava? Twijfel vooral tussen die 2.
Succes bruggenlopers!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Deninho85 schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:08:
Goedemorgen, in april ga ik de marathon lopen. En ik vroeg me af welke trainingsschema’s jullie gebruiken. Wat is jullie ervaringen met de schema’s van trainingpeaks en Strava? Twijfel vooral tussen die 2.
Succes bruggenlopers!
Ik ben geen marathonloper (gelukkig niet maar zeg nooit nooit) maar onlangs hoorde ik in "De Pacer" podcast een interessant relaas tussen het "14KM-schema" en de meer conventionele schema's met de lange duurlopen.

Al is het 14KM schema hier....hoe zal ik eens noemen....vrij controversieel :+

Overigens schijnt het zonnetje en is het 11 graden dus kort/kort mag weer uit de kast *O*

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 08-12-2019 12:29 ]

Strava

• Deninho85
Ik heb het boek inderdaad ook. Wil ooit op die manier gaan trainen, maar voor mijn eerste marathon ga ik toch voor een schema waar ik ook langere afstanden moet lopen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Succes bruggenlopers!
Persoonlijk denk ik niet dat er super veel verschil in de te behalen prestatie en benadering zit tussen schema's (met uitzondering van dat sportrusten-ding).
Kies er een waar jij je prettig bij voelt en dat past bij jouw mogelijkheden en leven. Structuur en regelmaat (én heelblijven!) is het belangrijkste in een marathon voorbereiding. Ieder schema zou 1 en 2 moeten leveren. 3 speel je zelf een belangrijke rol in.

Puur op naam zou ik meer vertrouwen hebben in trainingpeaks :P Naar welke kijk je exact en wat zijn de verschillen?

If you can see, look. If you can look, observe

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:05
Succes bruggenlopers!
Geen ervaring met beide. Heb je op dit moment een methodiek die je volgt? Ik heb gewoon mijn bestaande Klaas Lok schema aangepast (minder intervallen, langere trage duurlopen) richting de marathon en dat is me goed bevallen. En Klaas heeft het niet zo op marathonlopers 😀

Mijn gevoel met veel schema’s is dat je die toch een beetje naar je hand moet zetten (aanvoelen wat voor jou de juiste belasting en motivatie is) en dat je niet halverwege (dus 2 maanden voor de marathon in jouw geval) wil merken dat je overbelast bent of uitgeblust of wat dan ook.

Het hangt ook sterk van je huidige niveau en je verwachtingen af. Als je nu al 100km per week loopt, is dat toch iets anders dan als je nu net een 10k kan rennen. En schema’s om een marathon uit te lopen zien er anders uit dan wanneer je het onderste uit de kan wil halen.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Succes bruggenlopers!
Je eerste marathon? Ik veronderstel van wel als ik je vraag lees. Wat is je doelstelling, uitlopen of voor een mooie eindtijd gaan? In het geval van je marathon gewoon uitlopen komt elk schema wel in aanmerking denk ik. Persoonlijk heb ik gewoon een marathonschema van internet geplukt dat me wel leek te passen en van week tot week aangepast naargelang ik me voelde. In het begin van het 12-wekenschema was 3 training per week meer dan voldoende. Na een tijdje kon ik met gemak 4 trainingen aan. Wat ik eigenlijk wel zeggen: luisteren naar je lichaam en weet dat een schema het maximale is wat je mag doen, minder is daarom niet slechter.

• Deninho85
Ik ben nu bijna klaar met mijn halve marathon schema aan de hand van de Garmin coach Greg. Maar deze bieden geen hele marathon aan. Deze zou ik nu rond de 1:40 moeten kunnen lopen. Ik train 4 keer in de week.
Ik hoop de marathon onder de 3:45 te lopen .

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Wegens drukte op het werk schoot het lopen er een beetje bij in. Moest echter mijn fiets halen, dus geen beter excuses om de schoenen aan te trekken. Alleen jammer van het gare herfstweer. Als ik 1 jaargetijde waardeloos vind, dan is het de herfst wel. Was verder weinig gang in te krijgen en voelde wat roestig. Hopelijk nu weer gewoon de tijd en motivatie om weer regelmatig te gaan lopen. Blijft toch gewoon heerlijk om buiten te spelen (ondanks het weer) of dat nou hardlopen is of op de MTB

• InZane
Deninho85 schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:20:
Ik ben nu bijna klaar met mijn halve marathon schema aan de hand van de Garmin coach Greg. Maar deze bieden geen hele marathon aan. Deze zou ik nu rond de 1:40 moeten kunnen lopen. Ik train 4 keer in de week.
Ja die prognoses van Garmin ken ik. Die van mij roept dat ik een HM onder de 1.30 zou moeten kunnen lopen. Ja dikke doei, dat red ik nooit 8)7

Vanochtend hadden we in plaats van interval een 1000m op het programma staan met elke 100m versnellen. Daarna nog een stukje uitgelopen met de club. Toen stond er bij mij pas 7km op. Dus met nog iemand anders nog wat extra uitgelopen. De rest durfde niet denk ik. Zal wel met het weer te maken hebben gehad. Iets met wind en regen :+
Wij dus met z'n 2en op pad en dat ging zo lekker dat we uiteindelijk bijna 22.5km hebben gelopen, ondanks de regen en stukken met vol tegenwind. Geheel ongepland dus mn Strava HM challenge gehaald :)

Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/aGx4UQWPf2

[ Voor 36% gewijzigd door InZane op 08-12-2019 16:17 ]

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:33

Niku

Alagaesii

Deninho85 schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:20:
Wat is je meest recente wedstrijd resultaat?

• Deninho85
November de 5 km 21:00 en 10 km 44:30

• InZane
Deninho85 schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:24:
November de 5 km 21:00 en 10 km 44:30
Dan lijkt die 1.40 me op zich prima haalbaar :)

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:30:
[...]

Dan lijkt die 1.40 me op zich prima haalbaar :)
Dit inderdaad.

• Valorian
Vandaag de Bruggenloop gedaan. Was wel even echt een dagje uit (mede dankzij de NS-werkzaamheden waardoor Utrecht-R'dam ineens Utrecht-Schiphol-Rotterdam werd, en met extra vertraging een wereldreis van 2 uur) met uiteindelijk een hardlopen-reizen verhouding van 1:4, maar toch de moeite waard ;)

Maar goed, na een omweg dus uiteindelijk aangekomen bij de Kuip voor de start. Kleedruimtes goed geregeld, maar wel een beetje jammer dat iets van een bewaakte garderobe niet bestond. Ja, kluisjes, voor de snelle boekers. Nu vertrouw ik altijd in het goede van de mens, maar omdat het kwijtraken van huissleutels, pin+ov-pas en sleutels toch wel veel ellende geeft besloten mijn flipbelt maar om te doen en daar alles in te stouwen.

Omdat ik drie weken geleden mijn PR al scherp had gezet (1:01:56) tijdens topomstandigheden (snel en bekend parcours, goed uitgerust, 5 graden, geen wind) en ik wist dat dit R'damse parcours 'minder snel' is heb ik mij de afgelopen weken vooral gestort op volume maken en trainen naar een 1/2 marathon. Wilde daarbij deze run niet mijn schema in de war laten brengen, dus waar ik normaal voor een wedstrijd een week zeer rustig aan doe had ik de afgelopen 7 dagen juist vol getraind en zo'n 65km op de teller gezet. Een super-tijd was dan ook niet het doel op zich, meer gewoon een leuk event met wat vrienden en toch even de wedstrijd-flow opzoeken. Uiteraard kan ik het niet laten dan toch te kijken 'wat erin zit' dus het concept wedstrijd lopen als 'trainingsloop' lukt nooit helemaal.

Begon in Startwave 1. Maar met een massastart en 3 waves zegt dat weinig. Zelden zó langzame eerste meters gemaakt bij een loop. Jammer dat R'dam niet met een schuin oog naar Nijmegen kijkt, dan zouden ze zien hoe je met weinig moeite een veel efficiëntere start kan verzorgen. Gelukkig na een paar honderd meter wat meer ruimte dus tijd om te knallen. Helaas na een paar km last van schoen die te strak geveterd was, gaf pijn en wilde niet forceren, dus toch maar even gestopt, losser gedaan en doorgelopen. Om 100m verder nog een keer te stoppen omdat ik hem in de haast niet goed gestrikt had.. Zucht, one of those days... Al met al kost zoiets 2x 10 seconden, maar het is wel killing voor je motivatie :F

Anyway, de loop viel mij zoals verwacht zwaar maar kon gelukkig een gemiddelde van zo'n 4:15 redelijk volhouden. Ik ken Rotterdam niet zo goed, dus vroeg mij wel af waar al die bruggen nu waren. Heb de Erasmus gezien en natuurlijk de Van Brienenoordbrug. De rest waren denk ik meer een soort viaducten waar ik ongemerkt overheen ging. De Erasmus was vooral winderig maar niet erg zwaar. Brienenoord was heftiger, had even een mooi windbrekers-groepje voor mij maar die zakten teveel in op de helling dus uiteindelijk maar gewoon in mijn eentje de boel getrotseerd. Naar beneden vervolgens met vleugels, heerlijk altijd, gewoon laten vallen en compenseren voor wat net achter je ligt.

Met een 4:17/km op de (natuurlijk nooit helemaal betrouwbare) GPS wist ik dat een 1:04 zou moeten kunnen, een gevalletje net wel of net niet. Bij KM 14 stond de netto timer van mijn horloge op 59:40, ofwel als ik nog één km onder de 4:20 zou lopen dan kon ik in ieder geval nog onder de 1:04 lopen. Dat heeft weinig meerwaarde als je PR onder de 1:02 ligt, maar omdat mijn 2e snelste 15km 1:04:08 was gaf het mij toch genoeg motivatie om nog even te knallen. Gelukkig nog wat reserves, waarmee ik de laatste km op 15+ km/u heb kunnen lopen en met een 1:03:41 over de finish ben gekomen!

Heel blij met mijn tijd, nu op naar de volgende (Linschoten 1/2 marathon, 21 december).

Strava: https://www.strava.com/activities/2920570015

Bensimpel

Positieve meneer

Valorian schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:32:
Vandaag de Bruggenloop gedaan. Was wel even echt een dagje uit (mede dankzij de NS-werkzaamheden waardoor Utrecht-R'dam ineens Utrecht-Schiphol-Rotterdam werd, en met extra vertraging een wereldreis van 2 uur) met uiteindelijk een hardlopen-reizen verhouding van 1:4, maar toch de moeite waard ;)

Maar goed, na een omweg dus uiteindelijk aangekomen bij de Kuip voor de start. Kleedruimtes goed geregeld, maar wel een beetje jammer dat iets van een bewaakte garderobe niet bestond. Ja, kluisjes, voor de snelle boekers. Nu vertrouw ik altijd in het goede van de mens, maar omdat het kwijtraken van huissleutels, pin+ov-pas en sleutels toch wel veel ellende geeft besloten mijn flipbelt maar om te doen en daar alles in te stouwen.

Omdat ik drie weken geleden mijn PR al scherp had gezet (1:01:56) tijdens topomstandigheden (snel en bekend parcours, goed uitgerust, 5 graden, geen wind) en ik wist dat dit R'damse parcours 'minder snel' is heb ik mij de afgelopen weken vooral gestort op volume maken en trainen naar een 1/2 marathon. Wilde daarbij deze run niet mijn schema in de war laten brengen, dus waar ik normaal voor een wedstrijd een week zeer rustig aan doe had ik de afgelopen 7 dagen juist vol getraind en zo'n 65km op de teller gezet. Een super-tijd was dan ook niet het doel op zich, meer gewoon een leuk event met wat vrienden en toch even de wedstrijd-flow opzoeken. Uiteraard kan ik het niet laten dan toch te kijken 'wat erin zit' dus het concept wedstrijd lopen als 'trainingsloop' lukt nooit helemaal.

Begon in Startwave 1. Maar met een massastart en 3 waves zegt dat weinig. Zelden zó langzame eerste meters gemaakt bij een loop. Jammer dat R'dam niet met een schuin oog naar Nijmegen kijkt, dan zouden ze zien hoe je met weinig moeite een veel efficiëntere start kan verzorgen. Gelukkig na een paar honderd meter wat meer ruimte dus tijd om te knallen. Helaas na een paar km last van schoen die te strak geveterd was, gaf pijn en wilde niet forceren, dus toch maar even gestopt, losser gedaan en doorgelopen. Om 100m verder nog een keer te stoppen omdat ik hem in de haast niet goed gestrikt had.. Zucht, one of those days... Al met al kost zoiets 2x 10 seconden, maar het is wel killing voor je motivatie :F

Anyway, de loop viel mij zoals verwacht zwaar maar kon gelukkig een gemiddelde van zo'n 4:15 redelijk volhouden. Ik ken Rotterdam niet zo goed, dus vroeg mij wel af waar al die bruggen nu waren. Heb de Erasmus gezien en natuurlijk de Van Brienenoordbrug. De rest waren denk ik meer een soort viaducten waar ik ongemerkt overheen ging. De Erasmus was vooral winderig maar niet erg zwaar. Brienenoord was heftiger, had even een mooi windbrekers-groepje voor mij maar die zakten teveel in op de helling dus uiteindelijk maar gewoon in mijn eentje de boel getrotseerd. Naar beneden vervolgens met vleugels, heerlijk altijd, gewoon laten vallen en compenseren voor wat net achter je ligt.

Met een 4:17/km op de (natuurlijk nooit helemaal betrouwbare) GPS wist ik dat een 1:04 zou moeten kunnen, een gevalletje net wel of net niet. Bij KM 14 stond de netto timer van mijn horloge op 59:40, ofwel als ik nog één km onder de 4:20 zou lopen dan kon ik in ieder geval nog onder de 1:04 lopen. Dat heeft weinig meerwaarde als je PR onder de 1:02 ligt, maar omdat mijn 2e snelste 15km 1:04:08 was gaf het mij toch genoeg motivatie om nog even te knallen. Gelukkig nog wat reserves, waarmee ik de laatste km op 15+ km/u heb kunnen lopen en met een 1:03:41 over de finish ben gekomen!

Heel blij met mijn tijd, nu op naar de volgende (Linschoten 1/2 marathon, 21 december).

Strava: https://www.strava.com/activities/2920570015
Ik ook, Vandaag meegedaan aan de Eindhoven Urban Trail. Gewoon een fun run om het jaar goed af te sluiten.

Maar ik moest ook flink omreizen met de NS. Normaal Nijmegen > Eindhoven is binnen 1 uur wel gedaan. Maar nu moest ik omreizen via Utrecht. Dan duurt zo'n reis opeens 2,5 a 3 uur. :X

Fun run was erg leuk, regenachtig weer maar dat mocht de pret niet drukken. Vooral als je ook bier mag proeven in een echte proeverij.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Succes bruggenlopers!
In april loop ik de marathon ook (en in maart, februari, januari en ook volgende week nog eentje) :)

Als het je eerste marathon is zou ik me niet zo druk maken over een specifiek schema en ook met 3:45 geef ik je zeker kansen. Duurbelasting trainen lijkt me belangrijk. Je wilt 3:45 achter elkaar gaan hardlopen, dat betekent dat je moet gaan verkennen hoe je dat met eten en drinken doet / gaat doen. Zorg dus dat je in je langere trainingen de focus legt op het stuk na de 2 uur (die eerste 2 uur is inlopen). Dat is namelijk het onbekende terrein waar je een ander soort vermoeidheid krijgt en je coordinatie ook nog wel eens te wensen over begint te raken en je directe energievoorraden op zijn en je op een wat warmere dag ook al het nodige vocht kwijt bent. Dus verspeel bij dat soort loopjes niet je kruit in de eerste 2 uur.

Overigens heb ik recent wat zitten lezen en daar kom je altijd weer food-for-tought tegen: als je voor langere loopjes snelle energie e.d. meeneemt en onderweg gebruikt, leert je lichaam niet om efficient te zijn met de beschikbare energie. Andersom wil je daar op de wedstrijddag wel goed gebruik van maken en niet pas nadat je geraakt bent door de man met de hamer. 2 verschillende typen duurtrainingen heb je dus nodig...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag ook Bruggenloop gedaan. Ben deze week goed ziek geweest en was vanmorgen nog niet helemaal lekker en wilde geen risico lopen dus plan was rustig ergens achterin wave 3 blijven hangen. En ik had 2 gels mee om te oefenenen voor de marathon (;))
Sport_Life in "Hardlopen - Deel 8"

Bij aankomst eerst startnr ophalen.. Shit wat een rij!! Volgende keer weer op tijd inschrijven.

Eenmaal in het startvak voelde ik me best goed, dus toch maar bedacht iets meer gas te geven. Om 16u dan eindelijk over de start streep :+ al zig zaggend en af en toe vol in de remmen me een weg naar voren gebaand. Op de een of andere manier werkt dat best motiverend, al loopt de rest <10kmh. Ondertussen nog een gelletje genomen (al zigzaggend via de stoep en t gras met zo'n gelletje in m'n mond :P).
Halverwege was het tempo van de rest wat hoger gelukkig, en alles voelde goed dus nog maar wat harder.
Uiteindelijk zonder veel pijn en moeite over de finish gegaan. Netto tijd was 1u5 min, maar ben zeer tevreden over de race, in deze omstandigheden voelt dit toch een beetje als een pr :). (pr op een snel parcours is 59:30).

Volgende wedstrijd wordt ook linschoten, dat wordt een goede graadmeter waar ik sta qua conditie.
Valorian schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:32:
Helaas na een paar km last van schoen die te strak geveterd was, gaf pijn en wilde niet forceren, dus toch maar even gestopt, losser gedaan en doorgelopen. Om 100m verder nog een keer te stoppen omdat ik hem in de haast niet goed gestrikt had..
Leuk verslag :). Misschien een tip voor je veters: goed strikken met enkele knoop, dan inlopen etc en na een minuut of 10 de dubbele knoop erin zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-12-2019 23:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Valorian
Sport_Life schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:55:
Vandaag ook Bruggenloop gedaan. Ben deze week goed ziek geweest en was vanmorgen nog niet helemaal lekker en wilde geen risico lopen dus plan was rustig ergens achterin wave 3 blijven hangen. En ik had 2 gels mee om te oefenenen voor de marathon (;))

Bij aankomst eerst startnr ophalen.. Shit wat een rij!! Volgende keer weer op tijd inschrijven.

Eenmaal in het startvak voelde ik me best goed, dus toch maar bedacht iets meer gas te geven. Om 16u dan eindelijk over de start streep :+ al zig zaggend en af en toe vol in de remmen me een weg naar voren gebaand. Op de een of andere manier werkt dat best motiverend, al loopt de rest <10kmh. Ondertussen nog een gelletje genomen (al zigzaggend via de stoep en t gras met zo'n gelletje in m'n mond :P).
Halverwege was het tempo van de rest wat hoger gelukkig, en alles voelde goed dus nog maar wat harder.
Uiteindelijk zonder veel pijn en moeite over de finish gegaan. Netto tijd was 1u5 min, maar ben zeer tevreden over de race, in deze omstandigheden voelt dit toch een beetje als een pr :). (pr op een snel parcours is 59:30).

Volgende wedstrijd wordt ook linschoten, dat wordt een goede graadmeter waar ik sta qua conditie.

[...]

Leuk verslag :). Misschien een tip voor je veters: goed strikken met enkele knoop, dan inlopen etc en na een minuut of 10 de dubbele knoop erin zetten.
Mooi gedaan dan toch nog (ondanks gezondheid) en fijn dat je dan ook niet helemaal f*cked up over de finishlijn komt :) ..

Wat betreft veters: dit was voor het eerst in jaren dat dat mij overkwam. Ze zaten overigens de eerste keer prima vast, dat was niet het probleem, maar omdat ze net aan de strakke kant zaten kreeg ik pijn aan voorkant. Dat was do-able, maar aangezien het al bij km 2 was wilde ik niet het risico nemen dat ik iets zou forceren en er een blessure aan over zou houden. Dus in haast zo kort mogelijk gestopt tijdens de race om ze los te maken en weer vast. En toen die tweede keer dus niet vast genoeg gedaan. 8)7 .. Maar goed, terugkijken naar pace zie ik dat ik daarmee slechts zo'n 20 sec. heb verloren, was gelukkig niet het verschil tussen een PR of niet ;)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Sport_Life schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:55:
Vandaag ook Bruggenloop gedaan.....

Ik heb de Bruggenloop gisteren ook gelopen maar ik had regelmatig toch wel wat irritaties tijdens het verloop. :/

De startvakken vond ik vrij onoverzichtelijk en chaotisch. Mensen sprongen gewoon over de hekken zodat wave 2/3 startnummers gewoon in het vak van wave 1 stonden. Daarnaast was de breedte van het startvak redelijk krap, vorig jaar had men nog een zandloperstart waardoor het vanaf het eerste moment nog wel wat ruimte over was maar nu had men gekozen voor een ‘brede’ start. Ook op de Erasmusbrug was het druk en eigenlijk pas op het moment dat je richting de van Brienenoordbrug gaat, kon je weer redelijk doorlopen. Maar dan tref 200 meter verderop weer een 5 man/vrouw-brede obstakel in identieke shirtjes die uitgebreid een selfie wilden maken. Bijzonderheid vond ik wel de plaatsing van de Dixi’s bij één van de waterposten, deze stonden links naast het parcours waardoor er diverse mensen stil stonden om te plassen waardoor het ‘snellere’ volk er niet meer langs kon. Verder kan iedere loper m.i. wel een lesje spatial awareness gebruiken, ik vind het prima dat ieder zijn eigen tempo loopt maar volgens mij is de ongeschreven regel toch dat de ‘langzamere’ lopers zo veel mogelijk rechts lopen waardoor de ‘snellere loper’ links kan passeren?

Al met al heb ik wel voor het eerst onder de 1:18:00 gelopen. Mijn PR heb ik vrij onverwacht (7H was 3 weken terug) nog aan kunnen scherpen naar 1:17:55 wat eigenlijk aangeeft dat ik tijdens de 7H wellicht behouden heb gelopen (of die 3 weken aan extra training hebben nog geholpen)

Strava

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

@vhal dit is dus mijn beef met de "betere" evenementen. Zodra een evenement enigzins in de spotlights komt valt iedereen en z'n melkboer over elkaar heen om eraan mee te doen. Gevolg: volledig overbevolkte evenementen, chaos, achterlijke hoeveelheden drukte en een organisatie die het altijd eigenlijk nét niet kan bolwerken.
Dan hebben we het nog niet eens over de gigantische hoeveelheid mensen die nog nooit van hardloopetiquette heeft gehoord, of überhaupt niet weet wat hardlopen is maar gewoon meedoet met Truus van de overkant.

• Valorian
Pathogen schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:04:
@vhal dit is dus mijn beef met de "betere" evenementen. Zodra een evenement enigzins in de spotlights komt valt iedereen en z'n melkboer over elkaar heen om eraan mee te doen. Gevolg: volledig overbevolkte evenementen, chaos, achterlijke hoeveelheden drukte en een organisatie die het altijd eigenlijk nét niet kan bolwerken.
Dan hebben we het nog niet eens over de gigantische hoeveelheid mensen die nog nooit van hardloopetiquette heeft gehoord, of überhaupt niet weet wat hardlopen is maar gewoon meedoet met Truus van de overkant.
Klopt. Wedstrijden als Bruggenloop, Damloop, Egmond etc. zijn te druk om écht competatief te lopen, tenzij je helemaal voorin kunt starten. Maar ik denk dat het probleem zichzelf meestal oplost. Want als je als amateur loopt en weinig wedstrijdervaring hebt maakt het immers niet zoveel uit dat je niet voluit kan en dat het organisatorisch niet perfect is. Als je sneller wordt en meer wedstrijdervaring hebt kom je er vervolgens vanzelf achter welke wedstrijden je hooguit moet lopen als 'leuke loop' en welke je echt voor een toptijd kan gaan. Door er dan met de juiste mindset heen te gaan raak je niet snel meer teleurgesteld. Tenzij het echt té gortig wordt qua organisatorische drama's zoals 1/4 marathon Utrecht (parcourdrama) of Damloop 2019 (verhouding deelnemers vs ehbo'ers niet goed ingeschat).

Ik heb inmiddels de meeste echte massa-wedstrijden van NL (de 10.000+ deelnemers) wel gezien en dan weet je van tevoren dat je in een Egmond of Schoorl geen toptijd moet verwachten, waar je bij een 7 heuvelen of marathon Rotterdam echt prima kan knallen (mits je zorgt dat je in een voor jou passend startvak zit). Wil je écht een toptijd dan moet je gewoon lokale AV (atletiekvereniging) loopjes doen: veel ruimte op het parcours, laagdrempelig en goedkoop, een snel deelnemersveld om je heen en relatief hoge score op 'etiquette' aangezien het grootste deel van de deelnemers vanuit AV's en loopgroepjes komt.

Bottom line: volgens mij zijn de meeste massa-lopen een hele leuke manier voor hele grote groepen relatief beginnende hardlopers om kennis te maken met het fenomeen 'wedstrijd'. Als gevorderde loper die graag een PR aanvalt zou ik er echter weg blijven, op een handjevol uitzonderingen na. Maar als gevorderde loper die gewoon een gezellige dag wil met een groepje andere lopers kan ik er alsnog prima van genieten gelukkig.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-12 15:15

polthemol

Moderator General Chat
hier begonnen aan de volgende fase van mijn trainingen: stevige opbouw van volume en duur. Twee weken terug de eerste keer 1:30 uur rennen aangetikt, met wat pijn en moeite. Ik had toch nog wat last van een trailrun. Rechter scheenbeen voelde geirriteerd aan en ik ahd een lichte vrees dat ik een pees had die opspeelde.

In overleg met familielid en trainert 2 weken lang alleen mijn duurlopen in Z2 gedaan en het baanwerk laten liggen. Gisteren een korte 5k willen doen en was fluitend een pace van 5:00 af aan het leggen op modderige paadjes (ter referentie: normaal ren ik ergens een 5:20 of 5:15 op de weg). Deze wel afgebroken na een ~4km vanwege een stevige bui en wind vol op mijn harses waardoor het niet meer grappig lopen was.

Komende zondag een trail in Eijsden (Rabo Mescherbergloop) om wat hoogtemeters weer mee te pakken en als mijn benen zich netjes gedragen daarna, dan zit ik weer terug op mijn normale schema van 3 a 4 trainingen per week. Nog tweakerts die gaan modderhappen daar?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Roadman
  • Laatst online: 20-12 12:17
Of je regelt voor jezelf een wedstrijdlicentie en je staat vooraan ;)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 22:22

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Poekie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:57:
[...]

Ik heb die ook, al zet ik m standaard op de 'half' stand van 125 lumen. Zelfs in het pikkedonkere buitengebied hier nog genoeg om de weg te zien. En automobilisten zien je duidelijk aankomen (ik loop tegen t verkeer in) en gisteren deden ze allemaal heel lief zelf ook hun groot licht uit!
Überhaupt, automobilisten die groot licht gebruiken zijn af als je niet in de nacht rijdt. :(
Het grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers. Je mag grootlicht daarom alleen ’s nachts aanzetten, wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-08 15:06
Het advies van de hardlopers hier opgevolgd en geprobeerd m'n tempo te verlagen tot ik naar mijn gevoel een gesprek zou kunnen voeren tijdens het lopen. Als gevolg dat ik op een tempo van 6:12 min per km tijdens m'n C25K programma na het segment van anderhalve minuut rennen het gevoel had alsof ik nog flink ver door kon. :)

Ben heel benieuwd of m'n tempo zo blijft wanneer de segmenten dus langer gaan worden, maar vooralsnog een positieve verandering ten opzichte van buiten adem zijn na 50 seconden op een hoger tempo.

• InZane
Valorian schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:01:
[...]
Wil je écht een toptijd dan moet je gewoon lokale AV (atletiekvereniging) loopjes doen: veel ruimte op het parcours, laagdrempelig en goedkoop, een snel deelnemersveld om je heen en relatief hoge score op 'etiquette' aangezien het grootste deel van de deelnemers vanuit AV's en loopgroepjes komt.
Ik vind dat veruit de leukste loopjes en ze zijn meestal op zaterdag. Dat komt mij wel goed uit, want dan kan ik op zondagochtend gewoon intervallen :P

Er zijn trouwens ook nadelen hoor. Vaak is het parcours niet of niet helemaal afgezet, dus je kan van alles tegenkomen: mensen met honden, fietsers, ongeduldige automobilisten, paarden (ja echt!).

• Valorian
Roadman schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:13:
[...]

Of je regelt voor jezelf een wedstrijdlicentie en je staat vooraan ;)
Al gedaan sinds dit jaar. Daarom bij Damloop dit jaar vooraan kunnen starten, dat was wel erg prettig (vooral omdat je dan niet achter de businesslopers zit. Maar lang niet alle lopen doen daaraan toch? Als ik het zie geef ik het wel aan, want is inderdaad erg prettig.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:34

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

polthemol schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:52:
Nog tweakerts die gaan modderhappen daar?
Voor mij dit jaar de 10km na 2 jaar de 6km gedaan te hebben, even geen zin om met de jongere teamgenoten te moeten concurreren voor de ranking.

[specs]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NickG schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:30:
Vraag de verzendbevestiging even bij ze op. Heb ik ook gedaan, het blijkt dat ongeveer 1500 verzendbevestigingen niet verzonden zijn.

Volgens USPS is mijn pakketje verzonden op 30 november en nu onderweg van NY naar Den Haag.

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Valorian schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:21:
[...]

Al gedaan sinds dit jaar. Daarom bij Damloop dit jaar vooraan kunnen starten, dat was wel erg prettig (vooral omdat je dan niet achter de businesslopers zit. Maar lang niet alle lopen doen daaraan toch? Als ik het zie geef ik het wel aan, want is inderdaad erg prettig.
Het zou mooi zijn als mensen zich moeten kwalificeren om helemaal vooraan te starten. Een wedstrijd licentie kopen kan elke halvezool wel. Bij de Bruggenloop te Rotterdam was dat zondag beter geregeld: Een wedstrijdvak in een wedstrijdvak. Je moest onder de 01.05 gelopen hebben om daar in te komen. Aldus geschiede.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-12 18:55

Secsytime

Automagisch

maikelonline schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:29:
[...]

Het zou mooi zijn als mensen zich moeten kwalificeren om helemaal vooraan te starten. Een wedstrijd licentie kopen kan elke halvezool wel. Bij de Bruggenloop te Rotterdam was dat zondag beter geregeld: Een wedstrijdvak in een wedstrijdvak. Je moest onder de 01.05 gelopen hebben om daar in te komen. Aldus geschiede.
En dan gaat iemand van de organisatie dat voor elke deelnemer controleren?

• Niku

Niku

Alagaesii

Bensimpel schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:46:
[...]

Ik ook, Vandaag meegedaan aan de Eindhoven Urban Trail. Gewoon een fun run om het jaar goed af te sluiten.
Was het een beetje een tof parcours? Fun runs trekken mij echt helemaal niet.

• maikelonline
Secsytime schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:35:
[...]

En dan gaat iemand van de organisatie dat voor elke deelnemer controleren?
Niet zo moeilijk hoor. Ik moest ook mailen om in dat startvak te komen en met de nieuwe uitslag ben ik weer door die kwalificatie heen. https://results.sporthive...848/races/470648/bib/1935

Bensimpel

Positieve meneer

Niku schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:37:
[...]

Was het een beetje een tof parcours? Fun runs trekken mij echt helemaal niet.
Ja was wel tof, zelf de 5k gedaan, had het idee dat er toch veel maar te vinden was op de 10k.

Qua sfeer vond ik Utrecht wel leuker, het was een regenachtige zondag en dat trok dus maar weinig aanmoedigers. Eerste gebouw waar we na 600 meter even snel in konden rennen was Holland Casino. Was maar een kleine loop en vrij onduidelijk aangegeven waar we nou naar binnen moesten.

Daarna was het opeens ruim 1,5 km totdat we in een bierbrouwerij kwamen (hier konden we kiezen uit 2 soorten bier om te proeven en wat water. Ongeveer 1/4e van een plastic bekertje was gevuld. :9
Daarna rennen door 3 tal clubs, en nog 1 studenten vereniging. Blijkbaar had maar 1 student zin om ons aan te moedigen lol.

Voor de rest was er weinig afgezet, een klaarover liet mij met een groep anderen gewoon wachten voor het verkeer. Denk op de 5k toch zo'n 8 gebouwen waar we kort doorheen konden. Totaal wel zo'n 20 gebouwen (dus 12 meer op de 10k) denk ik zo.

Het was vooral erg zwaar door het weer. In de ochtend veel regen en tegenwind gehad. Maar vond het wel tof, De Utrecht Urban trail is beter imho.

Fun runs trekken volgens mij vooral het langzame volk aan, maar hier was dit niet zo, ik kon netjes mijn eigen tempo zonder al te veel zigzaggen doen. Maar snel = links Langzaam = rechts kent men hier niet.

In utrecht echt wel flink moeten zigzaggen omdat langzame lopers voor de lol voor wilden starten. In eindhoven stond ik mooi vooraan >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Bensimpel op 10-12-2019 11:12 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

• Roadman
  • Laatst online: 20-12 12:17
[...]

Dan zit je straks met een wedstrijdvak in je wedstrijdvak en daarin weer een wedstrijdvak. Xzibit zou er trots op zijn.

Maar indelen op (bewezen) eerder gelopen prestaties kan bij sommige evenementen inderdaad geen kwaad.

• Niku

Niku

Alagaesii

[...]

Maar hoeveel halve zolen kopen er daadwerkelijk een wedstrijdlicentie?

• Valorian
[...]

Nou ja, iedere halve zool kán een wedstrijdlicentie kopen. Maar als je dat wilt moet je dus ook al lid zijn van de atletiekvereniging/bond en ben je over het algemeen al een wat enthousiastere loper die ook hardloopetiquette kent en dus wat minder 'in de weg loopt'. Verder is het zo dat als ik naar mijn eigen AV kijk de mensen pas wedstrijdlicenties kopen als ze bij de top 10% van deelnemersvelden lopen. Ik en vrijwel niemand die 50 min op de 10km loopt en dan een wedstrijdlicentie aanschaft.

PS: Bruggenloop had inderdaad een optie om 'in het snelle vak' te komen, maar ik dacht eigenlijk gewoon dat dat Wave 1 was. Wist niet dat er nog een vak voor zat. Ik stond al bijna vooraan in Wave 1 maar daar zat dus een elite/wedstrijdvak vóór?

Meeste grote wedstrijden kan je overigens wel kwalificeren voor een elite-vak maar dan moet je wel echt heel snel zijn. Dan krijg je vaak ook gratis startbewijs. Als je <33 op de 10km loopt kom je daar zo'n beetje bij in de buurt geloof ik. Wedstrijden willen namelijk graag een competatief deelnemersveld. De Kenianen krijgen zelfs geld toe ;)

• maikelonline
Ja, bij de bruggenloop was er een elite vak. Voorwaarde was dat je aantoonbaar sub 1.05 gelopen had. Vind ik een prima iets.

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12 13:26
Zr40 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:37:
[...]

Ja, dat dus. Heb ze maar een mailtje gestuurd; kreeg dit als auto-reply terug:

[...]
Dat is al beter dan mij. Ik heb ze vorige week ook een mailtje gestuurd met de vraag of er wat geweten is over verzending, maar krijg gewoon geen antwoord terug :-(

Wel bizar dat ik hier mensen zie die later besteld hebben en toch al verzendbevestiging hebben gekregen, ze hebben daar wss nog nooit van FIFO gehoord :P

Naja, voorlopig mijn trainingsrondjes maar beperken tot de (Finse) piste dan... Ik heb écht geen zin om zonder deftige verlichting de openbare weg op te gaan.

EDIT: en dan nu toch persoonlijke reactie van Noxgear:
Hi Nick,
Thank you for contacting us. I apologize for the delay. We unfortunately learned of a problem with the automated delivery of about 1500 shipment emails over last week. We did try to resend those. Just in case, I've also copied the tracking number for you here: <snip>
Bleek dus een mailing issue te zijn, maar de bestellingen zijn wel de deur uit gegaan. Dus iedereen die geen verzendbevestiging heeft gehad: niet wanhopen, je kerstverlichting is wel degelijk onderweg :-)

[ Voor 42% gewijzigd door NickG op 10-12-2019 19:33 ]

Bensimpel

Positieve meneer

Nu het jaar bijna wel op zijn eind is, hebben jullie nog doelen voor 2020?

Mijn doel is sowieso 5k onder 24 min kunnen lopen, ook ga ik weer mee doen aan de stevensloop in Nijmegen, Zandvoort circuit run, Marikenloop (men's). En natuurlijk de Zevenheuvelenloop, Misschien pak ik ook een hardloopwedstrijd mee in Dublin dit jaar en misschien ook de dam tot dam loop (Nacht editie dan). :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik ga eerst nog even proberen om mijn 1ste hardloopjaar af te sluiten met een 2000km+,
Maar dan moet wel lukken aangezien er 1890 1908 op de teller staat.

Verder nog niet echt nagedacht over 2020, maar wil sowieso een marathon uitlopen aangezien dat dit jaar niet gelukt is :|

Verder qua tijden denk ik het volgende:
5k < 0:19
10k < 0:39
15k < 1:00
HM < 1:30
M < 3:30

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• InZane
Bensimpel schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:37:
Nu het jaar bijna wel op zijn eind is, hebben jullie nog doelen voor 2020?

Mijn doel is sowieso 5k onder 24 min kunnen lopen, ook ga ik weer mee doen aan de stevensloop in Nijmegen, Zandvoort circuit run, Marikenloop (men's). En natuurlijk de Zevenheuvelenloop, Misschien pak ik ook een hardloopwedstrijd mee in Dublin dit jaar en misschien ook de dam tot dam loop (Nacht editie dan). :)
  • Heel blijven
  • Eindelijk eens een HM lopen (staat gepland in januari). De afstand heb ik best gelopen tijdens trainingen of duurloopjes, maar ik heb 'm nog nooit in wedstrijdverband gedaan.
  • Een snelle Asselronde (25km) lopen
  • 5km onder de 20min.
  • Een marathon lopen?
  • Heel blijven
Ik zal mezelf nog ff quoten:
InZane schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:54:
[...]

Ah, die 2 dingen staan bij mij ook op het programma. Mijn snelste 10 km tijd heb ik volgens Strava gelopen in 51:22 en dat was tijdens de 10em van de Midwinter marathon :X
Mijn Garmin zegt dat het in 45:03 zou moeten kunnen. Misschien toch maar eens een 10km wedstrijd plannen.

Nadat ik afgelopen weekend zonder enige pijn en moeite bijna 22km in 2 uur heb gelopen moet ik ook maar eens een HM wedstrijd gaan lopen denk ik. Garmin roept dat het binnen 1:40 kan.

En wat gewicht betreft: Ik slinger tussen de 75 en 76kg, maar wil eigenlijk meer richting 73kg.
Maar dat eten he :+ Ben verder geen snoeper, maar ik hou wel van lekker eten en een speciaalbiertje of whisky is soms ook wel lekker. Daar maar eens beter op gaan letten.
10km heb ik inmiddels gelopen in 47.38, maar daar moet nog makkelijk wat vanaf kunnen.

HM dus nog steeds niet gedaan, maar tijdens een training van afgelopen weekend liep ik hem in 1.53.54, dus ik denk dat die 1.40 best haalbaar is.

Wat gewicht betreft: Sinds kort zit ik onder de 73kg en daar ben ik heel tevreden mee :)

[ Voor 41% gewijzigd door InZane op 11-12-2019 10:36 ]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:46
Na dit jaar in februari te zijn begonnen met hardlopen na 5 jaar 'pauze':
- Dit jaar circa 1.100km gelopen
- Dik 8.000 hoogtemeters
- Nieuw PR op 10km (iets boven 48m)

Voor 2020 lekker doorlopen, geen harde doelen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 14:44
jeuh lijstjes:

Doelen gesteld in december 2018 voor het jaar 2019
- HM binnen 2 uur lopen zonder wandelen: 01:53:50
- Eerste trailrun lopen (minimaal 15 km): niet gedaan
- 10km run onder de 50 minuten: 00:48:04
- 5 km run onder de 23 minuten: 00:22:45
- 1000 km rennen in een jaar: 1908km and still counting

Doelen 2020
- HM: <01:50:00
- 1e marathon (Eindhoven): <04:00:00
- 10km: <00:45:00
- 5km: <00:21:30

Ondanks dat ik het de afgelopen maanden niet heel positief inzag inzake
de progressie met hardlopen, kan ik niet anders dan tevreden zijn.
Anno 2018 had ik deze progressie niet verwacht blijkbaar, goed om even
terug te kijken naar de verwachtingen destijds.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:55

sebasd

loopt op espresso

Mijn belangrijkste doel voor volgend jaar is heel blijven en consequent blijven lopen. In ieder geval het eerste half jaar een basis bouwen voor de langere afstanden die ik graag wil gaan lopen. Dan rond de zomer eens kijken hoe het gaat en wat haalbaar is voor de tweede helft van het jaar.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zoveel mogelijk lopen, structureel bezig met kracht en mobiliteit, als het even kan 100km/wk en 1x/wk sportschool. In 2019 veel gelopen (3300km moet haalbaar zijn) maar vooral gesukkeld met blessures en een ernstig gebrek aan wedstrijdvorm.

Volgend jaar met alle macht op jacht naar een halve marathon onder de 1h20 en de tien mijl onder het uur.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 22:22

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik probeer te blijven genieten van het hardlopen. En wat meer moeite doen, of beter meer intervaltrainingen.
Tot nu to heb ik 2258 kilometer gelopen en theoretisch loopt mijn gemiddelde lijn dan naar 2388 kilometer in 2019.

Terwijl ik vorig jaar geloof ik 2014 kilometer had en dat mijn hoogste afstand ooit in een jaar was.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Niku

Niku

Alagaesii

Laat ik dan ook maar eens meedoen met mijn lijstje. In 2019 (vanaf september) het hardlopen weer opgepakt. In oktober meteen weer drie weken aan de kant gestaan ('gelukkig' niet hardloop gerelateerd), mede daardoor ga ik niet ver over de 200 kilometer komen dit jaar.

2019: 240k (als ik mijn schema afmaak, zit nu op 201)
2018: 67k
2017: 343k

Voornaamste doel in 2020 is veel en zonder blessures lopen, wil richting de 800k als doel stellen. Mijn PRs stammen nog uit 2017, dus die wil ik sowieso gaan verbeteren. Ben heel benieuwd naar mijn snelheidswinst als ik eens echt een langere periode in training ben.

5k: < 22:00 (PR uit 2017 23:04)
10k: < 46:00 (geen officieel PR, trainingstijd uit 2017 49:00)
HM: < 1:45:00 (PR uit 2017 1:50:50)

Hopelijk kan ik dit over een jaar quoten en stellen dat ik al mijn doelen gehaald heb :)

[ Voor 6% gewijzigd door Niku op 11-12-2019 13:17 ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Het is nog veel te vroeg voor een lijstje - ik ga proberen het jaar vol te streaken (met de marcothon) en nu een lijstje maken legt daar vast een dikke jinx op.

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Poekie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:34:
Het is nog veel te vroeg voor een lijstje - ik ga proberen het jaar vol te streaken (met de marcothon) en nu een lijstje maken legt daar vast een dikke jinx op.
Ik heb tot die tijd nodig om die zin te vertalen. :D

• Niku

Niku

Alagaesii

Tigertje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:45:
[...]

Ik heb tot die tijd nodig om die zin te vertalen. :D
Het is mij inmiddels gelukt :+

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Een verklarende woordenlijst zou welkom zijn! :+

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Hoe oud zijn jullie allemaal? :+

• InZane
Laten we het daar maar niet over hebben :/

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 07:15
Mijn lijstje, tja.

In januari last van mijn linker knie. Eigenlijk het hele jaar er voor al iets maar was beheersbaar. Dus uiteindelijk in mei begonnen met een 0 tot 5 km loop klasje.
In juni pijnvrij en dus daarna in twee maanden tijd een 5k wedstrijd gedaan, 3 survivalruns van 8km, een lokale obstacle run van 12 km en een Spartan stadion race in de arena. Ik denk dat dit teveel van het goede was :-P

Mijn doel voor 2020 is heel worden en blijven. Ik hoop dat ik nog kan blijven hardlopen.

• Niku

Niku

Alagaesii

tlpeter schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:49:
Mijn lijstje, tja.

In januari last van mijn linker knie. Eigenlijk het hele jaar er voor al iets maar was beheersbaar. Dus uiteindelijk in mei begonnen met een 0 tot 5 km loop klasje.
In juni pijnvrij en dus daarna in twee maanden tijd een 5k wedstrijd gedaan, 3 survivalruns van 8km, een lokale obstacle run van 12 km en een Spartan stadion race in de arena. Ik denk dat dit teveel van het goede was :-P

Mijn doel voor 2020 is heel worden en blijven. Ik hoop dat ik nog kan blijven hardlopen.
Zijn obstacle/survival/Spartan runs wel jouw ding met je knie? 'Normale' (weg)wedstrijden passen misschien beter?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 07:15
Niku schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:12:
[...]

Zijn obstacle/survival/Spartan runs wel jouw ding met je knie? 'Normale' (weg)wedstrijden passen misschien beter?
Dat is een goede vraag. Ik hoop het wel.
Eerst herstellen en lichte krachtoefeningen. Dan tegen de zomer plannen maken.
Ik ga eerst weer hardlopen en dan zie ik wel verder. Misschien minder doen en eventueel met brace als ondersteuning. Ik zie het wel.

Edit, Ik loop met steunzolen en ik heb nu een paar weken andere welke veel minder steun geven zodat mijn voet meer zelf moet doen.
De vorige zooltjes waren best extreem qua ondersteuning dus hopelijk doet dit iets.

[ Voor 18% gewijzigd door tlpeter op 11-12-2019 18:39 ]

• nokie
Eens met het stukje dat ik begreep >:)
Nog 14 loopjes op het programma en nog 141km te doen om toch (onverhoopt) de 2000km af te tikken. Moet lukken. 2020 ben ik nog niet mee bezig...

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Valorian schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:21:
[...]
Naar mijn idee waren er vroeger meer wedstrijden met vakken voor wedstrijdlicentie. Ben blij dat het minder is geworden. De Atletiekunie verdient er aan en wedstrijdorganisaties moeten er iets voor regelen? Vreemde constructie.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Beginnend hardloper hier, inmiddels wel heel dit topic bijgelezen. Half December al lijstjes maken is volgens mij wel een dingetje hier, maar aangezien er reeds is afgetrapt doe ik lekker mee. :P

2019:
  • Totaal: 405km (sinds 1 Augustus)
  • 5km: 25:14
  • 10km: 52:52
  • 1e wedstrijd (10km) op 31 December
Doelen voor 2020:
  • Totaal: >1300
  • 5km: <22:30
  • 10km: <50:00
  • HM: <2 uur
  • Heel blijven
De doelen/tijden voor 2020 zijn niet keihard, maar een globale wens. Buiten de persoonlijke prestaties om bovenal plezier hebben in het lopen. :)

Ik heb in 2014 een beetje hardgelopen met toenmalige vriendin, dat is over gegaan met als gevolg dat ik vanaf dat moment niet meer heb gelopen of anderzijds gesport... 1 Augustus j.l. kwam hier echter verandering in. Ik schrok me ineens rot dat een trap oplopen zware ademhaling gaf. Dat was een klassieke wake-up call en direct gestopt met roken en de hardloopschoenen weer aangetrokken, het was hoog tijd voor verandering.

Strava Garmin 265

• Twan0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-12 15:00
Nu sinds paar weken hier actief alle berichten aan het bij houden en leuk om alle positieve aanmoedigingen en tips te lezen. Zelf nu een jaar aan het hardlopen en dit jaar al mooie stappen kunnen maken. Belangrijkste was de lol erin krijgen en bij mij is er echt een knop om gegaan.

Sinds 2 maanden nu ook actief aan het crossfitten om zo ook sterker te worden, gecombineerd met de interval trainingen van runkeeper merk ik progressie in het versnellen. Zeker laatste 3 maanden een klap kunnen maken van 5:30 per km naar 4:55 op de 10km.

2019:
  • 5k: 22:43
  • 10k: 49:18
  • 10em: 1:19:04
Doelen voor 2020:
  • 5k: <20min
  • 10km: <40min
  • HM: 1:20:00 - 1:30:00
  • Marathon: trainen + uitlopen
Hopelijk in 2020 al op marathon niveau komen en anders voor 2021 trainen.

[ Voor 3% gewijzigd door Twan0 op 12-12-2019 09:18 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

We zijn allemaal 16 hier :Y

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Nu voel ik me oud -O-
:+

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 12-12-2019 09:54 ]

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
2019 was voor mij een jaar met een dubbel gevoel wat hardlopen betreft. In het begin van het jaar ging het fantastisch met de voorbereiding voor mijn eerste Halve Marathon, die uiteindelijk niet door ging (City pier City). Hierbij voor het eerst een training gedaan van meer dan 20km. Deze trainingsarbeid mee kunnen nemen naar een lokale loop in Den Helder waar ik standaard de 13,7km loop (rare afstand, geen idee waar het vandaan komt). Hier onder het uur geëindigd. Wat 1 van mijn persoonlijke doelen was maar waarvan ik niet had verwacht hem te halen.
Hierna eigenlijk te lang doorgelopen met een lichte blessure (door kapotte schoenen) en deze is steeds erger geworden. Waardoor ik in september en oktober bijna niet gelopen heb. Nu met de nodige fysio behandelingen weer hersteld en kan weer aan mijn conditie gaan werken. Want die is sterk verslechterd.
Naast het hardlopen ook nog getennist, maar dit staat nu op een erg laag pitje, en gegolfd. De eerste keer een volledig jaar (erg leuk). En sinds een maand ongeveer begonnen met Fit2Fight om in het algemeen een stuk sterker te worden.

Uiteindelijk heb ik toch nog 520km gelopen dit jaar. Maar het overgrote deel dus in de eerste 4 maanden.

Doelen voor 2020:
- Heel blijven (sneller aankloppen bij de fysio en beter op mijn schoenen letten)
- 5k: <22:00 (alleen als ik een leuke 5k wedstrijd weet te vinden)
- 10k: <45:00
- HM: Uitlopen maar hopend onder de 2:00:00
- Totaal: >1000km

Misschien wil ik iets gaan doen met Mud Masters of Strong Viking in 2020 maar dat is nog niet helemaal zeker.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

"Om twee keer per week te lopen moet je eerst één keer gaan lopen" - Pathogen

Aldus geschiedde na enige extra aansporing gisteravond weer eens een Iron-Man loopje (met Runlight dus) zodat ik verderop in de week nog eens voor de tweede keer zou kunnen gaan :Y

Zo duidelijk dat ik de regelmaat weer nodig heb!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vandaag mijn couch-to-5K afgemaakt *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bkBwwCxPIBTpeyklNR4Lx2n1/full.jpg

Is time-based, duurde 51 minuten. Heb er 10 minuutjes aan vast geplakt om de 10K aan te tikken ;)

[ Voor 71% gewijzigd door anandus op 12-12-2019 10:50 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• maikelonline
Wat is " eens een Iron-Man loopje (met Runlight dus)" ?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
maikelonline schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:02:
Wat is " eens een Iron-Man loopje (met Runlight dus)" ?
Iron-man heeft ook zo'n lamp op z'n borst.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voor alle hoogbejaarden hier (ik ben volgende week over de helft van mijn 30s)
streaken = elke dag minstens 1 mijl lopen (of in andere context naakt rondlopen maar ik heb écht gewoon kleren aan) - zie ook https://www.runeveryday.com/int-active-streaks.php
marcothon = elke dag in december minstens 25 min of 5km lopen (whichever's first)
jinx = ongeluk afroepen over (dus dat het faliekant misgaat).

:*

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 17:28
Ik dacht heel even aan Wikipedia: Ironman (triatlon) :+

@The_Ghost16 als je 13,7km binnen het uur loopt, dan heb je in dat uur toch ook al 10km binnen 45min gedaan? Of reken ik nu helemaal verkeerd?

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Jory schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:12:
Ik dacht heel even aan Wikipedia: Ironman (triatlon) :+

@The_Ghost16 als je 13,7km binnen het uur loopt, dan heb je in dat uur toch ook al 10km binnen 45min gedaan? Of reken ik nu helemaal verkeerd?
My thoughts exactly. Tijd voor ambitieuzer doelen van @The_Ghost16 :P

• The_Ghost16
@Jory @Roozzz Ja dat klopt helemaal hoor. Volgens Strava was mijn best geschatte 10km in die loop 44:15 dus theoretisch heb ik dat al wel gehaald. Maar het is mij tot op heden nog niet gelukt om op een 10km ook onder de 45 minuten te duiken. Vandaar dat doel.

Maar ik denk dat na mijn training voor de CPC loop (of tijdens) ik wel weer een poging kan wagen en dat het doel misschien wel eerder naar <44:00 moet gaan. Dit zal tijdens de Groet uit Schoorl run misschien al kunnen, wel zwaar parcours, of in Den Helder want de 13,7km wordt vervangen door een 10km en die is in april.

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 17:28
https://runsmartproject.com/calculator/ zegt dat 10km <43min en 5km <21min beide haalbaar zijn op basis van 13.7km in 1:00:00. Dus: succes. :)

Ik ben van plan om 29 december de eindejaarstrail in Drunen te lopen. Dat wordt de eerste trailrun die ik doe. Dus nu natuurlijk het dilemma: ga ik hier trail schoenen voor kopen met het risico dat ik die vervolgens bijna niet ga gebruiken, of gebruik ik m'n Brooks Ghosts met het risico dat het niet fijn loopt. Ik heb nog een bon voor 15% korting bij Run2Day Breda liggen die alleen dit jaar geldig is. Die moet natuurlijk ook gebruikt worden. :+

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Jory schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:16:
https://runsmartproject.com/calculator/ zegt dat 10km <43min en 5km <21min beide haalbaar zijn op basis van 13.7km in 1:00:00. Dus: succes. :)

Ik ben van plan om 29 december de eindejaarstrail in Drunen te lopen. Dat wordt de eerste trailrun die ik doe. Dus nu natuurlijk het dilemma: ga ik hier trail schoenen voor kopen met het risico dat ik die vervolgens bijna niet ga gebruiken, of gebruik ik m'n Brooks Ghosts met het risico dat het niet fijn loopt. Ik heb nog een bon voor 15% korting bij Run2Day Breda liggen die alleen dit jaar geldig is. Die moet natuurlijk ook gebruikt worden. :+
Als er geen sneeuw ligt zou ik niet de moeite nemen. Modder, hoogteverschil of technisch terrein hoef je niet te verwachten in die zandbak, dus trailschoenen zijn niet echt nodig lijkt me.

Maar als je denkt vaker te gaan trailen (en een bon moet opmaken :P ) dan zou ik gewoon een setje aanschaffen.

• The_Ghost16
Jory schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:16:
Dat zijn wel optimistische tijden. Denk dat ik ze wel moet kunnen halen maar dan moet ik wel even trainen nog :)
Denk dat de krachttraining die ik er nu bij doe wel heel veel zal helpen. Alle boven de knieën wordt er een stuk sterker en soepeler van. Mijn fysio reageerde in ieder geval ook erg enthousiast dat ik zei dat ik mee begonnen ben

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 15:37
Ik ben inmiddels een tijdje aan het lopen, meestal samen met een tweetal vrienden met een sporthorloge die makkelijk de tijd kunnen checken. Ik heb zelf altijd de telefoon mee. Daar op aansluitend heb ik een vraag: Bestaat er een app waarin je een schema kunt instellen (bijvoorbeeld 6 x 4 minuten hard, 1 wandel) en dat deze dan middels een alert/trilsignaal aangeeft dat het blokje er op zit? Ik kom zo alleen maar trackers tegen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• The_Ghost16
NoepZor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:32:
Ik ben inmiddels een tijdje aan het lopen, meestal samen met een tweetal vrienden met een sporthorloge die makkelijk de tijd kunnen checken. Ik heb zelf altijd de telefoon mee. Daar op aansluitend heb ik een vraag: Bestaat er een app waarin je een schema kunt instellen (bijvoorbeeld 6 x 4 minuten hard, 1 wandel) en dat deze dan middels een alert/trilsignaal aangeeft dat het blokje er op zit? Ik kom zo alleen maar trackers tegen.
Als je een iPhone hebt kan ik deze aanraden: https://www.intervalspro.com/

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Iemand ervaring met een racevest? Het gaat mij erom dat ik onderweg kan drinken uit een zak van 1 a 1.5 liter met zo'n slangetje. Ik zag dat Decathlon een vrij goedkoop alternatief heeft maar ook camelbak heeft een aantal varianten waarvan de meeste voor fietsers bedoeld zijn volgens mij. Alle persoonlijke ervaringen zijn welkom :)

PSN: Oldzkoel

• nokie
Wij hebben hier thuis 2 varianten van Decathlon liggen (5L en 10L) en mijn vrouw en ikzelf zijn van beide tevreden. Nog nooit problemen mee gehad of iets gemist op de verschillende trails die ik heb gedaan (langste was eentje in de Alpen van bijna 4 uur).

Ik gebruik geen stokken, dus daar durf ik niets over zeggen of je die goed kan bevestigen.

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
power_user schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:04:
Iemand ervaring met een racevest? Het gaat mij erom dat ik onderweg kan drinken uit een zak van 1 a 1.5 liter met zo'n slangetje. Ik zag dat Decathlon een vrij goedkoop alternatief heeft maar ook camelbak heeft een aantal varianten waarvan de meeste voor fietsers bedoeld zijn volgens mij. Alle persoonlijke ervaringen zijn welkom :)
Ik heb een willekeurige camelbak-clone ooit gekocht en dat werkt prima =). Volgens mij geen A-merk. Ik heb rugzakjes van Salomon (2x), RaidLight en nu een goedkopere via Amazon (deze). Ik loop met de laatste, die is het kleinst. Ipv drinkzakken heb ik nu 2x een soft flask van 350ml, en dat is ook op loopjes van meer dan twee uur meer dan genoeg. Op zondag is altijd m'n lange duurloop, en soms rijd ik op zaterdagavond even naar het 15km punt halverwege om een flesje water en een gelletje in de bosjes te leggen zodat ik minder meesleep.

Ik denk dat je aan alle rugzakken kunt wennen: ik heb zelfs een tijdje m'n woon-werk pendelen (15km, toen ik nog in de stad woonde) met een grote Deuter rugzak en een 15" Macbook gedaan -- gaat wat langzamer, maar prima te doen!

In m'n vorige trainingsblok heb ik trouwens ook best vaak duurlopen op de nuchtere maag gedaan: 's ochtends een kop zwarte koffie, twee glazen water en dan gaan. Gelletje mee voor de zekerheid, en zolang het niet heel heet is ook vaak helemaal zonder water. Natuurlijk moet je dat achteraf allemaal goed (en snel!) aanvullen, maar ik vond het eigenlijk best wel lekker.

[ Voor 15% gewijzigd door chris op 12-12-2019 21:02 ]

• Valorian
Twan0 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:17:
Nu sinds paar weken hier actief alle berichten aan het bij houden en leuk om alle positieve aanmoedigingen en tips te lezen. Zelf nu een jaar aan het hardlopen en dit jaar al mooie stappen kunnen maken. Belangrijkste was de lol erin krijgen en bij mij is er echt een knop om gegaan.

Sinds 2 maanden nu ook actief aan het crossfitten om zo ook sterker te worden, gecombineerd met de interval trainingen van runkeeper merk ik progressie in het versnellen. Zeker laatste 3 maanden een klap kunnen maken van 5:30 per km naar 4:55 op de 10km.

2019:
  • 5k: 22:43
  • 10k: 49:18
  • 10em: 1:19:04
Doelen voor 2020:
  • 5k: <20min
  • 10km: <40min
  • HM: 1:20:00 - 1:30:00
  • Marathon: trainen + uitlopen
Hopelijk in 2020 al op marathon niveau komen en anders voor 2021 trainen.
Van deze doelen afgezet tegen je huidige niveau lijkt juist die marathon mij het makkelijkst realiseerbaar. 10<40 is daartegen wel een hel grote stap, en HM 1:20-1:30 vooral een hele grote zone. Maar goed om hoog in te zetten, ben benieuwd naar wat 2020 je brengt!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 18:45
power_user schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:04:
Geen vest, maar een rugzak(je):
http://www.fournifleur.co...set-mens-backpacks-green/

Met 1,5l camelbak erin. Bevalt mij uitstekend. Het voorvakje op de schouderband houdt makkelijk 1 of 2 repen en 1 of 2 gels. De tas zelf is met een volle camelbak wat krap, maar een dun jasje krijg je er opgerold wel ingefrot. De fit tijdens lopen is perfect, en doordat ie zo compact is heb je ook vrij weinig last van zo'n warmteplek op je rug.

Enig nadeel dat ik zo snel zie is dat ie slecht verkrijgbaar is, zal wel een oud model zijn oid, heb 'm dan ook al een tijdje.
Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2