Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.721 views

Onderwerpen

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

aap

Zr40 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:39:
[...]
Voor hem/haar was het dus een heel leuke wandeltocht van 15 km, met een sprint van één kilometer bergopwaarts.

edit: gevonden: https://evenementen.uitsl...enloop/details.php?s=5443
Als ik die naam zoek op uitslagen.nl ,vind ik iemand die 10 km in 38 min loopt. Dus deze beste man heeft het waarschijnlijk gedurende 14 km heel koud gehad!
Over kilometer 12 heeft hij trouwens bijna een kwartier gedaan. Zou dat echt nodig geweest zijn om bij te komen van zijn sprintje bergop, of zou hij er nog niet gerust op zijn geweest en een praatje gemaakt hebben bij een drankpost om zijn gemiddelde nog verder om laag te trekken?

Hij is overigens zo te zien wel netjes achteraan gestart. Hij had zich in kunnen schrijven in het voorste startvak om meer speling te hebben t.o.v. de limiet.

Ik wilde zelf liever een mooie tijd lopen, dus had die New Balance kilometer niet overwogen (ik heb nog wel mijn best gedaan die kilometer vlot te lopen, maar desondanks was dit mijn langzaamste kilometer). Maar zelfs als je een serieuze poging had willen doen, dan is er met 30.000 (?) deelnemers altijd wel iemand die nog gekker is. Als hier volgend jaar een vervolg op komt, dan ligt de lat vast weer een stuk "lager".

Zou wel een mop zijn als de winnaars allemaal een paar New Balance wandelschoenen ontvangen! :+

[ Voor 5% gewijzigd door aap op 19-11-2019 00:04 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aap schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:51:
[...]

Als ik die naam zoek op uitslagen.nl ,vind ik iemand die 10 km in 38 min loopt. Dus deze beste man heeft het waarschijnlijk gedurende 14 km heel koud gehad!
Over kilometer 12 heeft hij trouwens bijna een kwartier gedaan. Zou dat echt nodig geweest zijn om bij te komen van zijn sprintje bergop, of zou hij er nog niet gerust op zijn geweest en een praatje gemaakt hebben bij een drankpost om zijn gemiddelde nog verder om laag te trekken?

Hij is overigens zo te zien wel netjes achteraan gestart. Hij had zich in kunnen schrijven in het voorste startvak om meer speling te hebben t.o.v. de limiet.
Als ik naar zijn foto’s kijk zie ik wat er aan de hand was. Hij liep samen met een wat minder ervaren persoon, wellicht ter ondersteuning/aanmoediging. De tijden van die twee komen ook exact overeen, op deze kilometer na dan. Ik denk dat hij boven op de ander heeft staan wachten :)

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 06:09:
[...]

Als ik naar zijn foto’s kijk zie ik wat er aan de hand was. Hij liep samen met een wat minder ervaren persoon, wellicht ter ondersteuning/aanmoediging. De tijden van die twee komen ook exact overeen, op deze kilometer na dan. Ik denk dat hij boven op de ander heeft staan wachten :)
Dat heb ik inderdaad ook eens gedaan, dat was toen tijdens de Stevensloop (ook van de 7H stichting). Daar was toen een stuk uitgezet om 1km lang zo snel mogelijk de Voerweg op te rennen. Als je dan kilometers lang echt flink onder je tempo loopt om iemand die een stuk minder snel loopt dan jij normaal te hazen en/of ondersteunen is zo'n stukje nog wel leuk om toch even voor jezelf te kunnen lopen. :)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-12 15:15

polthemol

Moderator General Chat
een vraagje: mijn trainingsschema richting de marathon is vrij voorspoedig aan het gaan. De duurlopen gaan me goed af en mijn lichaam reageert nog altijd vrij prima op de groeiende belasting. Ik kom niet veel verder dan wat sporadische pijntjes links en rechts.

Nu gaan de tijden van de duurlopen die ik moet maken langzaam richting de 1,5+ uur en ik vraag me af of ik dan moet gaan eten onderweg?

Voor drinken gebruik ik activeroot, wat per 500ml goed zou moeten zijn voor een ~100tal ca.
Mijn duurlopen zijn meestal Z2's met soms tegne het einde een paar kilometer in Z3 of tijdens de loop zelf wat Z3 momenten (heuvels meepakken bv., niet heel spannend).

Is dat voldoende voor trainingen (ik eet wel meteen na de training) of moet ik toch gels (geen fan van, vind het echt gore troep) / fruitpulps gaan gebruiken?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Drawer
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:50:
een vraagje: mijn trainingsschema richting de marathon is vrij voorspoedig aan het gaan. De duurlopen gaan me goed af en mijn lichaam reageert nog altijd vrij prima op de groeiende belasting. Ik kom niet veel verder dan wat sporadische pijntjes links en rechts.

Nu gaan de tijden van de duurlopen die ik moet maken langzaam richting de 1,5+ uur en ik vraag me af of ik dan moet gaan eten onderweg?

Voor drinken gebruik ik activeroot, wat per 500ml goed zou moeten zijn voor een ~100tal ca.
Mijn duurlopen zijn meestal Z2's met soms tegne het einde een paar kilometer in Z3 of tijdens de loop zelf wat Z3 momenten (heuvels meepakken bv., niet heel spannend).

Is dat voldoende voor trainingen (ik eet wel meteen na de training) of moet ik toch gels (geen fan van, vind het echt gore troep) / fruitpulps gaan gebruiken?
Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen. De ene reageert er beter op dan de andere. Je komt echt nog wel thuis, hetzij op een langzamer tempo, als je te weinig voeding mee hebt of gegeten.
Ik houd ook wel van die knijpfruit voor kleine kinderen. Zit ook boordenvol suikers en is niet zo smerig als die gelletjes.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Drawer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:54:
[...]

Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen. De ene reageert er beter op dan de andere. Je komt echt nog wel thuis, hetzij op een langzamer tempo, als je te weinig voeding mee hebt of gegeten.
Ik houd ook wel van die knijpfruit voor kleine kinderen. Zit ook boordenvol suikers en is niet zo smerig als die gelletjes.
het thuiskomen vrees ik niet, ik verslik me nu al regelmatig in routes (eigenlijk plan ik ze nooit, ik ga maar wat links/rechtsaf op gevoel) waardoor ik ook regelmatig een stukje moet wandelen als afsluiter :P No shame en zo.

Het punt is vooral dat mijn marge (juni begonnen met hardlopen, quasi gelijk met de laatste sigaret, april marathon) heel klein is waardoor ik zo min mogelijk kwaliteit wil verliezen op mijn trainingen. Mijn snelheid kan ik wel terugvoeren, maar me dunkt dat dat ook afbreuk gaat doen aan de kwaliteit van die duurloop of zit ik hier fout met mijn redenering? (misschien is dat meer mijnv raag zelfs haha :D Ik ben nog wat zoekende wat dit is nogal nieuw terrein voor me ;) ).

• Drawer
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:01:
[...]

het thuiskomen vrees ik niet, ik verslik me nu al regelmatig in routes (eigenlijk plan ik ze nooit, ik ga maar wat links/rechtsaf op gevoel) waardoor ik ook regelmatig een stukje moet wandelen als afsluiter :P No shame en zo.

Het punt is vooral dat mijn marge (juni begonnen met hardlopen, quasi gelijk met de laatste sigaret, april marathon) heel klein is waardoor ik zo min mogelijk kwaliteit wil verliezen op mijn trainingen. Mijn snelheid kan ik wel terugvoeren, maar me dunkt dat dat ook afbreuk gaat doen aan de kwaliteit van die duurloop of zit ik hier fout met mijn redenering? (misschien is dat meer mijnv raag zelfs haha :D Ik ben nog wat zoekende wat dit is nogal nieuw terrein voor me ;) ).
Mja, ik zou gewoon gaan lopen. Gelletje/knijpfruitje/whatever mee. Kun je altijd zien of je denkt dat je daar trek in hebt.
Het is echt heel persoonlijk, zonder uitproberen, zeker zonder uitproberen of je maag er mee om kan gaan, weet je het gewoon niet. Je moet gewoon trainen om voeding te nemen, want je wilt niet dat je maag/darmen er niet mee om kunnen gaan als jij die marathon loopt.

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:03
polthemol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:50:

Voor een training van 1,5 uur heb je echt nog geen eten nodig. Maar tijdens de marathon wil je waarschijnlijk wel eten en ook dat moet je trainen.
Als je daar nu alvast mee begint en dan zo'n 30 minuten voor het einde van de training iets eet, duurt de training nog lang genoeg om te ervaren hoe het bevalt, zonder dat je nog heel lang moet als dat type eten voor jou niet goed werkt.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Jory schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:06:
[...]

Voor een training van 1,5 uur heb je echt nog geen eten nodig. Maar tijdens de marathon wil je waarschijnlijk wel eten en ook dat moet je trainen.
Als je daar nu alvast mee begint en dan zo'n 30 minuten voor het einde van de training iets eet, duurt de training nog lang genoeg om te ervaren hoe het bevalt, zonder dat je nog heel lang moet als dat type eten voor jou niet goed werkt.
dan gaan we het zo eens proberen, vanavond dan maar de eerste fruitpulp mee en zien wat het gaat geven :)

thnx (@Drawer ook :) )

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Oeps, nu heb ik vrees ik toch een blessure.

Na een paar voor mij lange duurlopen kort achter elkaar (2x ruim 20 km) voelde ik gisteren bij mijn repetition training (7x 30 seconde 'voluit) een pijn in mijn kuiten en schenen. De pijn in mijn kuiten is niet zo raar, mijn kuiten waren nog wat strak na de 23 km van zondag en bovendien is die pijn nu al weer weg. Maar die pijn in mijn schenen hield na het rennen nog ruim een uur flink aan en baart me zorgen. Nu de volgende dag voel ik het nog heel lichtjes. Ik heb eerder bij duurlopen ook wel even kort een zelfde pijntje gehad, maar dat ging steeds na een paar minuutjes wel weg. Vermoedelijk de eerste tekenen van shint splint?

Ik ren nu zo'n 50 km per week, 2 keer duurloop en 2 keer snelheid (interval / repetition / treshold)

Wat is nu wijs? Ik wil niet te veel risico lopen maar wil ook mijn trainingschema naar 1/2e van Egmond niet helemaal stilleggen. Ik dacht er zelf aan om morgen mijn training in ieder geval over te slaan en dan voorlopig alleen korte duurlopen (40 minuten, 4x per week) te doen op een iets lager tempo. Als dat goed gaat opbouwen via 60 minuten naar 90 minuten en dan voorzichtig weer met snelheidswerk beginnen?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Advies inwinnen bij een professional. Breng een bezoek aan een goede (sport)fysiotherapeut.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Joba schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:13:

Na een paar voor mij lange duurlopen kort achter elkaar (2x ruim 20 km) voelde ik gisteren bij mijn repetition training (7x 30 seconde 'voluit) een pijn in mijn kuiten en schenen. De pijn in mijn kuiten is niet zo raar, mijn kuiten waren nog wat strak na de 23 km van zondag en bovendien is die pijn nu al weer weg. Maar die pijn in mijn schenen hield na het rennen nog ruim een uur flink aan en baart me zorgen. Nu de volgende dag voel ik het nog heel lichtjes. Ik heb eerder bij duurlopen ook wel even kort een zelfde pijntje gehad, maar dat ging steeds na een paar minuutjes wel weg. Vermoedelijk de eerste tekenen van shint splint?

Ik ren nu zo'n 50 km per week, 2 keer duurloop en 2 keer snelheid (interval / repetition / treshold)

Wat is nu wijs? Ik wil niet te veel risico lopen maar wil ook mijn trainingschema naar 1/2e van Egmond niet helemaal stilleggen. Ik dacht er zelf aan om morgen mijn training in ieder geval over te slaan en dan voorlopig alleen korte duurlopen (40 minuten, 4x per week) te doen op een iets lager tempo. Als dat goed gaat opbouwen via 60 minuten naar 90 minuten en dan voorzichtig weer met snelheidswerk beginnen?
Vorige week is me net hetzelfde overkomen. Na de training last aan mijn scheenbenen en de pijn was ook nog duidelijk voelbaar de dag nadien. Ik heb een 5-tal dagen rust genomen en de pijn lijkt weg te zijn. Dus mijn advies zou zijn om 1 of 2 trainingen over te slaan. Je gaat er geen conditie met verliezen. Het risico om door te trainen en echt shin splints te krijgen zou ik niet durven nemen met het oog op je verdere schema. Als het dan nog pijn doen zou ik professioneel advies aanraden.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

Joba schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:13:

De tip van @lateef is de beste :)

...maar je zou kunnen proberen hoe het gaat als je de 'zware' trainingen vervangt voor herstelloopjes/rustige trainingen. Intervallen zijn gewoon erg belastend. Grote kans dat als je die voorlopig even schrapt en bv. 3x per week gaat hardlopen (met dus een dag rust tussen twee trainingen) dat je herstelt.

In mijn trainingsschema toen ik voor de marathon aan het trainen was, liep ik 5-6x per week met het doel om 1 lange duurloop (25+ km), één tempoloop en één interval (en dus aangevuld met nog 2 of 3 herstelloopjes). Dat redde ik gewoonweg niet. Ik herstelde niet. Dus ik heb mijn schema zo aangepast dat ik deze cyclus niet in een week deed, maar in 10 dagen. Dat ging goed.

Als je er op tijd bij bent, dan werkt een stapje terug wellicht! Succes.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01
@Joba pas in ieder geval goed op dat je het niet forceert. Shin splints is iets wat soms een jaar kan duren, dat is die ene minuut sneller of langzamer op Egmond niet waard. Ik zou even rust pakken tot de pijn echt weg is, dat gaat je ook je conditie niet kosten in dit stadium. Duurt het te lang naar je idee: fysio bezoeken.

PS: geen idee natuurlijk óf het shin splin achtig is, ben geen fysio ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 19-11-2019 10:18 ]

• aap
  • Laatst online: 14:01

aap

Zr40 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 06:09:
[...]

Scherpe analyse!

Nou zie ik dat de NB kampioen uit Rotterdam komt en de man waarmee hij op liep uit Nijmegen. Ze eindigden als opeennalaatste en optweenalaatste in de msen categorie; dit vind ik dan wel weer verdacht toevallig.

Dus ik vraag me toch af: kenden deze mannen elkaar en heeft de NB-kampioen onbaatzuchtig een vriend op sleeptouw genomen? Of heeft de NB-kampioen doelbewust de (opeenna)langzaamste loper opgezocht om zeker te weten dat er niemand een slechter gemiddelde dan hij zou hebben?

In het tweede geval is het mogelijk dat er onderweg alsnog een vriendschap tot stand gekomen is, want bij de finishfoto's lijkt er toch wel een gesprek tussen beide heren plaats te vinden.

Als iemand zichzelf herkent in deze lopers: laat van je horen! :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hahahaha... de tweakers-detectives! :)
Zou toch mooi zijn als hij zich hier zou melden... hahaha.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Joba
Dank voor jullie reacties ! Ik ga inderdaad maar even een afspraak maken met de sportfysio, en voorlopig even niet trainen. Ik ben er vroeg bij dus hopelijk valt de schade mee.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Heel verstandig @Joba Als het shin splints is, wil je geen risico nemen

Dus we hebben een naam en een gezicht? Iemand al FB geraadpleegd?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15

vhal

ಠ_ಠ

Volgens mij had deze beste man gewoon behoefte aan nieuwe schoenen. :P Op zich wel slim bedacht maar het schiet het doel van de organisatie wel voorbij.

Strava

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:34

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

vhal schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:48:
@Valorian Die steile afdaling was het enige moment dat ik op een gegeven moment wat vaart moest minderen doordat mensen behoudend de heuvel af gingen en links bleven lopen. Bij een drankpost waar het wat naar beneden ging stond men ook opeens stil :/
Het is al flink wat jaren geleden dat ik daar liep. Zelf vind ik afdalen heerlijk en durf vaak redelijk voluit te gaan en zodoende haal ik in mijn "tempogebied" bij die bult heuvelaf best veel mensen in. Volgens mij is dit dat stuk met een fietspad er naast, daar liep ik meestal op want daar was het relatief rustig.

Bij mijn laatste keer 7H was mijn gemiddelde 5:03 maar mijn top daar 3:21 en verderop heuvelaf 3:45. In mijn herinnering had ik toen ergens last van bij die editie maar aangezien het 2010 was kan ik me dat niet goed herinneren. Mijn PR is met 4:45 gelopen.

Afdalen is genieten, vooral in de trails als je moet kijken waar je eigenlijk je voeten neer kan zetten. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Valorian
Even tussendoor: Voor wie er nog schoenen zoekt, Futurumshop.nl heeft nog veel in de outlet liggen en 20 euro korting bij gebruik outletcode (staat op site). Heb op die manier net een reservepaar Kinvara 10's gekocht voor 87,50 67,50 (denk dat de 11 er al aan komt, maar 10 loopt super dus extra paar kan geen kwaad. Courante maten raken wel op ;) .. O ja, en je moet er wel weer iets bij kopen zodat je oorspronkelijke bedrag 100+ euro wordt. Maar wat gelletjes of sokken en ook dat is weer opgelost :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Valorian schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:10:
Even tussendoor: Voor wie er nog schoenen zoekt, Futurumshop.nl heeft nog veel in de outlet liggen en 20 euro korting bij gebruik outletcode (staat op site). Heb op die manier net een reservepaar Kinvara 10's gekocht voor 87,50 67,50 (denk dat de 11 er al aan komt, maar 10 loopt super dus extra paar kan geen kwaad. Courante maten raken wel op ;) .. O ja, en je moet er wel weer iets bij kopen zodat je oorspronkelijke bedrag 100+ euro wordt. Maar wat gelletjes of sokken en ook dat is weer opgelost :)
Dank voor de tip, ik kon nog een extra paar Saucony Guide gebruiken :)

Strava

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Vandaag enigszins onverwachts mijn Noxgear Tracer 360 binnen gekregen, 2 weken na bestelling. Volgens track & trace ligt deze nog altijd in Den Haag, maar dat weerhield me niet om 'm meteen maar even uit te proberen. :)

Zit lekker, je voelt 'm nauwelijks en het geeft een zo veel veiliger gevoel dat mijn LED armband voorheen deed, helemaal top!

Strava Garmin 265

• Roadman
  • Laatst online: 19:18
Tim_W schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:11:
Vandaag enigszins onverwachts mijn Noxgear Tracer 360 binnen gekregen, 2 weken na bestelling. Volgens track & trace ligt deze nog altijd in Den Haag, maar dat weerhield me niet om 'm meteen maar even uit te proberen. :)

Zit lekker, je voelt 'm nauwelijks en het geeft een zo veel veiliger gevoel dat mijn LED armband voorheen deed, helemaal top!
Heel soms als ik met de Noxgear Tracer omloop denk ik dat mijn hartslagband is afgezakt. :+
Gebruik hem nu 2 jaar naar volle tevredenheid. Draag hem alleen kruizelings, dus steek mijn hoofd zeg maar nog eens door de lus aan beide kanten. Voor mijn gevoel zit hij dan net wat beter en merk ik er helemaal niks van.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Roadman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:08:
[...]

Heel soms als ik met de Noxgear Tracer omloop denk ik dat mijn hartslagband is afgezakt. :+
Gebruik hem nu 2 jaar naar volle tevredenheid. Draag hem alleen kruizelings, dus steek mijn hoofd zeg maar nog eens door de lus aan beide kanten. Voor mijn gevoel zit hij dan net wat beter en merk ik er helemaal niks van.
Ik zal dat overmorgen eens proberen. Als jullie niet meer van me horen dan zit ik in de knoop. :+

Strava Garmin 265

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Veel mensen hebben recent de 7H gelopen, is dat een zwaar parcours of valt dat wel mee? Ik heb recent voor het eerst 15 km gelopen en dat was nog niet snel genoeg om mee te mogen doen, maar het zou wel een leuk doel zijn om heen te werken (in combinatie met een weekendje weg met gezin) voor komend jaar. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roadman
Gonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:30:
Veel mensen hebben recent de 7H gelopen, is dat een zwaar parcours of valt dat wel mee? Ik heb recent voor het eerst 15 km gelopen en dat was nog niet snel genoeg om mee te mogen doen, maar het zou wel een leuk doel zijn om heen te werken (in combinatie met een weekendje weg met gezin) voor komend jaar. :P
Zwaar zwaar... er worden wereld records gelopen op dat parcours ;)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ja het is zwaar maar de laatste paar wereldrecords (zowel mannen als vrouwen) zijn daar gelopen. Er is iets met 7H dat mensen harder doet lopen.

Tevens een prachtig parcours en een goede sfeer. Wel erg druk, daar houdt niet iedereen van.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, als je bedenkt dat ik pas een half jaar serieus train voor langere afstanden (oorspronkelijk 10 km, inmiddels ben ik op weg naar 21 km) en anderhalf jaar geleden helemaal nog niet sportte... :P

Is het zwaar? Ja, als je het niet gewend bent. Je gaat kilometers lang omhoog en dat is gewoon zwaarder dan op een redelijk vlak parcours. Maar de laatste 15 km training op redelijk vlak terrein die ik een paar weken voor de 7H heb gelopen deed ik in 1:30, en de 7H zelf deed ik uiteindelijk in 1:26... Toen ik mij inschreef dacht ik dat 1:40 misschien wel realistisch zou zijn :D

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik vond het eigenlijk meevallen (of ik heb niet genoeg mijn best gedaan). Echt steile beklimmingen zijn het niet maar het is eerder 3-6% omhoog en omlaag met een enkele uitschieter richting de 7-8%. De eerste 5 KM omhoog vond ik het meest lastige om in een tempo te komen, verder het smallere stuk tussen de 10 en 11 kilometer. Maar eigenlijk is het gewoon een snel parcours waar je door de menigte nog een extra tandje harder kan lopen. Ondanks de drukte (al is het wel goed gereguleerd) vond ik het persoonlijk de leukste loop die ik zelf heb gelopen.

Wat heb je zelf gelopen op de 15KM qua tijd?

Strava

• Gonadan

Gonadan

@vhal weet het niet eens precies, maar was net boven de twee uur. Vandaar dat ik zei dat ik nog niet mee mag doen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:33:
@vhal weet het niet eens precies, maar was net boven de twee uur. Vandaar dat ik zei dat ik nog niet mee mag doen. :+
Ach, je hebt nog tot volgend jaar om er voor te trainen. Red je makkelijk :)

• Gonadan

Gonadan

InZane schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:25:
Ach, je hebt nog tot volgend jaar om er voor te trainen. Red je makkelijk :)
Wanneer sluit de inschrijving? Kan ik nog even kijken of het de goede kant op gaat. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Valorian
@Gonadan Zevenheuvelen is niet specifiek zwaar of licht. Wel is het lopen over heuvels iets wat je ongetraind relatief veel tijd en energie kost. Omhoog is lopen sowieso zwaar natuurlijk en door dat (een beetje) te trainen leer je op een wat efficiëntere manier omhoog gaan. Bijvoorbeeld door kortere passen en door te zorgen dat je jezelf niet opblaast. Omlaag is eigenlijk juist lichter dan vlak en daarmee kán je veel compenseren van de heuvel-op stukken. Maar ervaring leert (en dat zie je ook terug bij veel beginners) dat het 'jezelf laten vallen' en gebruik maken van de zwaartekracht niet voor iedereen even makkelijk is. En als je dan naar benenden eigenlijk jezelf een beetje afremt kost dat én tijd én geeft het veel klappen op je bovenbenen / knieën.

De kunst is uiteindelijk om:
- Bij het omhoog lopen zo snel te gaan dat je zo min mogelijk tijd verliest, maar niet zo snel dat je zo uitgeput raakt dat je daarna op de vlakke of dalende stukken niet meer kan knallen. Als je op de vlakke en dalende stukken moet inhouden wegens uitputting van de heuvel ervoor dan doe je de tijdwinst op die heuvel-op teniet.
- Bij het afdalen zo hard mogelijk te gaan maar nét zonder de controle te verliezen. Op die manier kost het je relatief weinig extra energie en win je veel tijd. Ga je te hard en kan je niet meer technisch netjes lopen dan is dat gevaarlijk én blessuregevoelig. Ga je te langzaam en hou je teveel in dan kost dat tijd én maak je het ook zwaarder voor je benen omdat je jezelf afremt.

Hoe die balans te vinden kun je alleen maar testen door wat vaker heuvels mee te pakken in trainingen. Maar nu lijkt het misschien ook heel complex, uiteindelijk leert de ervaring dat de heuvel in de 7H niet zo heel spannend/steil zijn, en dat je als je 15km op vlak prima kan lopen je de 7H eigenlijk ook altijd wel aan kan.

Over die topsnelheid en wereldrecords:
Klopt dat er bizar veel bizar snelle 15km-tijden gelopen worden in Nijmegen. Dat betekent dat het parcours daar in ieder geval geschikt voor is. Ook de omstandigheden zijn relatief goed (temperatuur + breed parcours + weinig bochten, al kan het wel waaien in november. Maar toch een kanttekening: 15KM is nogal een exotische afstand, buiten NL komt die bijv. bijna niet voor, het is geen olympische of NK/WK atletiek achtige afstand, etc. Dat betekent ook dat er maar weinig wedstrijden zijn waar mensen een poging doen dit record aan te vallen. 7H staat bekend om het halen van toppers en de hoeveelheid prijzengeld die sowieso al wordt uitbetaald. Er zijn maar weinig races in NL waar de eerste 25 mannen en 25 vrouwen überhaupt een geldprijs krijgen. Een wereldrecord pakken in Nijmegen betekent 50.000 euro. Dat gaat je nergens anders in de wereld lukken denk ik, dus als je als Keniaan / Ethiopiër een poging wil doen is het logisch dat je het daar probeert en niet bij de Leidsche Rijnloop of Bruggenloop R'dam. Enige andere 15KM-run die ik ken waar nog wel een behoorlijk top-veld komt is de Montferland-run. Daar liggen de toptijden van de Afrikanen rond de 43min. Toch een minuutje langzamer dan in Nijmegen. Of dat komt door het parcours of omdat daar iets meer sub-top loopt dan top? Geen idee ;)

• Valorian
Ik dacht ik doe eens iets anders dan weer een bench-watch Netflix dus het leek mij wel aardig mijn 7H-loop-geschiedenis even in een tabelletje te zetten. Het is de loop die ik het meest gedaan heb en waarbij het mij tot nu toe gelukt is elk jaar mijn tijd scherper te zetten. Zo'n tabelletje geeft wel leuke inzichten. Zomaar een paar:

- In 2015 heb ik 1 minuut van mijn PR afgelopen. Dat deed ik echter in de eerste 5km. Daarna nauwelijks meer verschil tov 2014 en soms zelfs langzamer.

- In alle gevallen liep ik een negatieve split. Dat komt omdat het parcours zo is opgebouwd qua heuvels dat de tweede helft relatief veel vlak en downhill heeft, zelfs mét die ene zware km die daar nog tussen zit maakt dat de race mentaal erg prettig en daarmee volgens mij ook populair bij veel mensen.

- Mijn hartslag blijft in alle gevallen ongeveer gelijk. In mijn geval is dat ongeveer 88% van mijn HRmax (205). Kennelijk nog ver genoeg onder mijn omslagpunt om 15km / ruim een uur vol te houden.

- KM 5 en 11 zijn overduidelijk altijd het zwaarste voor mij. En de snelste km's maak ik structureel aan het einde, steeds de laatste twee met een finish-sprint aan het einde. Ook de start-km ga ik vaak (te) snel. Zeker vorig jaar kon ik dat tempo niet vasthouden, die jaar was het meer in balans.

KM2014*2015*2016**2018***2019***
14:494:21?4:034:07
24:514:34?4:174:12
34:554:39?4:224:15
44:404:40?4:244:12
54:584:56?4:334:24
5km-tijd24:2523:2423:1021:3921:10
64:444:45?4:244:12
74:354:37?4:144:13
84:524:48?4:384:16
94:414:48?4:204:05
104:334:31?4:023:59
10km-tijd48:0547:0546:1143:1741:55
115:095:25?4:414:26
124:354:58?4:124:09
134:374:39?4:053:55
144:324:25?3:573:52
154:164:05?3:543:39
Eindtijd1:11:271:10:241:07:581:04:061:01:58
Gem. pace /km4:454:424:324:164:08
HR gemiddeld182181?175181

*2014 en 2015: Tussentijden van horloge, 5+10+eind+pace van uitslagenpagina
**2016: Horloge vergeten. T/m km 11 achter 1:10 pacer gelopen en daarna nog 2 min van het gemiddelde afgelopen op de laatste 4km downhill ;)
***2018 en 2019: Alle tijden van uitslagenpagina, tegenwoordig elke km een sensor-mat

Nou ja, tot zover my 5-jaren 7H. Voor wie het leuk vindt is deze tabel natuurlijk makkelijk aan te passen met je eigen tijden of een andere wedstrijd die je vaker gelopen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 19-11-2019 23:53 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:43

Roozzz

Plus ultra

@Valorian leuk! Even een grafiekje knutselen (km op de x, lijnen per jaar) en hij wordt iets makkelijker te overzien.

Ook interessant om even terug te blikken op de training die je in dat jaar gedaan hebt. Vooral tussen '16 en' 18 heb je echt een stap gezet, is daar een verklaring voor te vinden? Ging je niet omstreeks die tijd in Utrecht trainen bij een club?
Verder maak je nog steeds progressie, dus dat is altijd goed om te zien :)

If you can see, look. If you can look, observe

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Valorian schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:27:
Een wereldrecord pakken in Nijmegen betekent 50.000 euro. Dat gaat je nergens anders in de wereld lukken denk ik, dus als je als Keniaan / Ethiopiër een poging wil doen is het logisch dat je het daar probeert en niet bij de Leidsche Rijnloop of Bruggenloop R'dam.
Ik heb de uitzending nog even vluchtig doorgenomen maar het gezicht (en verbazing) van Gidey toen ze de cheque kreeg van €50000,- vond ik wel grappig om te zien :D

Al vraag ik mij af gezien de huidige progressie van wereldrecords of ze dat bedrag niet naar beneden stellen. Tijdje terug werd het wereldrecord verpulvert op de marathon en nu is er ook een dikke minuut bijgesteld op de 15KM

Zouden het dan toch de schoenen zijn? Je ziet nogal wat lopers op de groene/roze Nike vaporfly's 4% dingen

Strava

• Valorian
Roozzz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:00:
@Valorian leuk! Even een grafiekje knutselen (km op de x, lijnen per jaar) en hij wordt iets makkelijker te overzien.

Ook interessant om even terug te blikken op de training die je in dat jaar gedaan hebt. Vooral tussen '16 en' 18 heb je echt een stap gezet, is daar een verklaring voor te vinden? Ging je niet omstreeks die tijd in Utrecht trainen bij een club?
Verder maak je nog steeds progressie, dus dat is altijd goed om te zien :)
Ja klopt. Vanaf 2016 bovendien eerste (voorjaars) marathon gelopen en daarmee dus dat jaar zowel volume als trainingsdiversiteit een goede kickstart gegeven. 2018 was voor mij een jaar met relatief veel wedstrijden, waaronder een hele reeks trails in de herfst. Ook dat heeft mij veel goed gedaan. 2019 voornamelijk asfalt en weinig wedstrijden. Maar wel weer een marathon en dus veel winter-trainings-kilometers. Verder beetje blessure-gevoelig dit jaar en daarom van mei t/m juli maar weinig gelopen. En pas in september de snelheid weer terug gekregen.

Wat ook nog wel mee kan helpen bij mijn laatste run is dat ik even een maandje helemaal niet hard heb gelopen maar wel 15.000 hoogtemeters heb gemaakt tijdens een trekking in Nepal. Inclusief 11 dagen slapen boven 4000m waarvan een stuk of 7 tussen de 4800m en 5700m. Dat is alweer een maandje geleden, maar misschien heeft het mijn lichaam toch nog wat restjes hoogte-stage meegegeven ;)

• Valorian
vhal schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:30:
[...]

Ik heb de uitzending nog even vluchtig doorgenomen maar het gezicht (en verbazing) van Gidey toen ze de cheque kreeg van €50000,- vond ik wel grappig om te zien :D

Al vraag ik mij af gezien de huidige progressie van wereldrecords of ze dat bedrag niet naar beneden stellen. Tijdje terug werd het wereldrecord verpulvert op de marathon en nu is er ook een dikke minuut bijgesteld op de 15KM

Zouden het dan toch de schoenen zijn? Je ziet nogal wat lopers op de groene/roze Nike vaporfly's 4% dingen
Die vaporfly's geven vrijwel zeker voordeel, maar zijn ook voor iedereen beschikbaar / vrij te koop. Het klopt inderdaad dat alle records nu zo'n beetje op dat model gelopen worden.

Prijzengeld is geen algemeen iets, maar iets wat de marathons zelf instellen. Dat verschilt enorm. Zo gaf Londen dit jaar 100.000 pond aan élke loper die onder de 2:05 loopt. Gewoon puur om een heel snel deelnemersveld te garanderen aan de top en dus meer internationale allure.

Ik verwacht niet dat de Vaporfly's illegaal gaan worden. Wel dat andere merken dichterbij komen met soortgelijke modellen. Maar wie weet.. Bij zwemmen is natuurlijk ook ooit een bepaald zwempak verboden gemaakt...

• Joba
Frenz64 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:03:
Heel verstandig @Joba Als het shin splints is, wil je geen risico nemen
Update, net bij sportfysio geweest: mijn voetboog blijkt wat door te zakken waardoor de pees aan de binnenkant van mijn enkel wat te veel te verduren krijgt. Oplossing: zooltje. Volgende week afspraak bij podotherapeut.

Daarnaast mag ik lekker blijven lopen, maar geen snelheidswerk en goed in de gaten houden (geen pijntjes na 24 uur na training en 24 uur pijntjes vrij zijn voordat je weer gaat trainen). Normale tempo lopen om te voorkomen dat je gaat sjokken en het daardoor weer extra belast. Blij mee!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-12 23:41
Roozzz schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:24:
Gisteren maar eens de Garmin Coach aangeslingerd in de hoop weer wat regelmaat in het lopen te krijgen. Fysiek inmiddels op een punt dat regelmatig sporten geen problemen (meer) oplevert, dus tijd voor wat structuur. Zeker in de natte/donkere/koude wintermaanden helpt een beetje druk wel...

Ik ben benieuwd of het wat is. Reacties hier eerder in het topic klonken nog niet heel enthousiast. Teruglezend zie ik vooral veel starters maar weinig lange termijn feedback, afgezien van de post van @xray79 . Mochten er inmiddels meer ervaringen zijn dan hou ik me aanbevolen.

Zit er ook daadwerkelijk verschil tussen de aanpakken van de 3 coaches? Op basis van het filmpje ben ik voor Greg gegaan, maar de exacte verschillen waren mij nog niet helemaal duidelijk (ik vond die vrouw een beetje irritant en Jeff had het over run-walk, dus die vielen snel af :+ )

In eerste instantie gewoon maar even de 10k aangezet, met een doeltijd van 45 (of 50?) minuten op de kortst mogelijke termijn. Voorheen was dit appeltje eitje en waarschijnlijk haal ik dit nu ook nog wel, maar komende tijd eerst maar eens even rustig de basis op orde krijgen. Ik ben benieuwd wat ik voorgeschoteld ga krijgen.
De assessment run van morgen wordt lachen: 5 minuten op hoge intensiteit hardlopen. Iets zegt me dat ik ruim sneller dan het beoogde eindtempo ga lopen :+
Ik heb het 10 weken volgehouden met Coach Jeff en het "plan" voor de 10km binnen 50 minuten.
Inmiddels werd ik zo beu van continue maar hetzelfde te doen maar dan weer met meer herhalingen of langere afstanden dat ik een paar weken voor mezelf wat gedaan heb, en nu inmiddels deze week ben geswitched naar coach Greg.

Ondanks dat ik train voor de 10km vond het algoritme bij coach jeff het zinvol om mij long runs te laten doen van 20+ km, en ben je op een gegeven moment bezig met interval trainingen die 2 uur duren. Ten eerste duurt me dat gewoon te lang, en ten tweede is het met de huidige weersomstandigheden niet leuk om steeds 3 minuten te moeten wandelen na iedere interval. Hoewel dit erg negatief klinkt allemaal merk ik wel dat ik progressie geboekt heb, maar ik was het op den duur dus gewoon zat.

Het algoritme bij coach Greg lijkt uit veel minder wandelen te bestaan en ook wat kortere trainingen dus dat is wel beter. Ik ga wel zien hoe lang ik dit vol blijf houden, en anders ga ik wel weer wat anders verzinnen.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-12 09:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Valorian schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:10:
Nice! Thx , n.a.v. je post een paar Salomon speedcross 5 kunnen scoren en omdat je een orderbedrag van 100+ moest hebben om in aanmerking te komen maar een Mizuno longsleeve erbij gedaan..
100,90 euro voor deze schoenen + shirt van 25 euro vind ik goede deal :)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:20

Tazzios

..

Joba schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:26:
[...]
Update, net bij sportfysio geweest: mijn voetboog blijkt wat door te zakken waardoor de pees aan de binnenkant van mijn enkel wat te veel te verduren krijgt. Oplossing: zooltje. Volgende week afspraak bij podotherapeut.

Daarnaast mag ik lekker blijven lopen, maar geen snelheidswerk en goed in de gaten houden (geen pijntjes na 24 uur na training en 24 uur pijntjes vrij zijn voordat je weer gaat trainen). Normale tempo lopen om te voorkomen dat je gaat sjokken en het daardoor weer extra belast. Blij mee!
Heb je ook nog oefeningen meegekregen? Of dacht de fysio dat is onder de enkel en dat moet geholpen(/verslapt) worden ondanks dat daar zich ook 19 spieren en 33 gewrichten bevinden die te trainen zijn.

#persoonlijkeergenis

Bensimpel

Positieve meneer

Valorian schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:42:
[...]

Die vaporfly's geven vrijwel zeker voordeel, maar zijn ook voor iedereen beschikbaar / vrij te koop. Het klopt inderdaad dat alle records nu zo'n beetje op dat model gelopen worden.

Prijzengeld is geen algemeen iets, maar iets wat de marathons zelf instellen. Dat verschilt enorm. Zo gaf Londen dit jaar 100.000 pond aan élke loper die onder de 2:05 loopt. Gewoon puur om een heel snel deelnemersveld te garanderen aan de top en dus meer internationale allure.

Ik verwacht niet dat de Vaporfly's illegaal gaan worden. Wel dat andere merken dichterbij komen met soortgelijke modellen. Maar wie weet.. Bij zwemmen is natuurlijk ook ooit een bepaald zwempak verboden gemaakt...
Ik verwacht zodra de Alpha Fly's uit zijn dat er nog wel wat meer records gaan sneuvelen, daar zit schijnbaar zelfs nog meer vering in :o

😆 - Denk ook eens om ;)

• Gonadan

Gonadan

@Tazzios een zooltje kan dan juist helpen omdat je dan wel meer kan doen. Heb daar ook wel eens mee gelopen, maar dat was dan wel inderdaad in combinatie met oefeningen en met het idee dat je na een tijdje weer zonder kon proberen om te zien of je het dan wel gaat redden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bensimpel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:14:
[...]

Ik verwacht zodra de Alpha Fly's uit zijn dat er nog wel wat meer records gaan sneuvelen, daar zit schijnbaar zelfs nog meer vering in :o
Zowel deze als de Vaporfly's hebben natuurlijk (voor mij) belachelijke prijzen :) Dat gaat niet gebeuren dat ik ze aan zal schaffen. Heeft iemand de Vaporfly's en merkt die echt verschil?

De Zoom Pegasus Turbo maakt ook gebruik van deze techniek en zijn een stuk betaalbaarder.

Zijn ze 'vergelijkbaar' en iemand ervaring mee? Lijkt mij wel eens leuk om te proberen...

• Valorian
Galois schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:26:
[...]

Zowel deze als de Vaporfly's hebben natuurlijk (voor mij) belachelijke prijzen :) Dat gaat niet gebeuren dat ik ze aan zal schaffen. Heeft iemand de Vaporfly's en merkt die echt verschil?

De Zoom Pegasus Turbo maakt ook gebruik van deze techniek en zijn een stuk betaalbaarder.

Zijn ze 'vergelijkbaar' en iemand ervaring mee? Lijkt mij wel eens leuk om te proberen...
Ik heb zelf geen ervaring met de Vaporfly’s, maar spreek regelmatig wat hele snelle lopers op mijn AV die er op lopen (vaak deels gesponsord, niet door nike maar door run2day of runnersworld ofzo waardoor ze niet volledige 250 euro hoeven neer te leggen). Die geven aan dat ze er wel echt profijt van hebben. Verder gaan die schoenen zo’n 250km mee (1 euro per km dus) en wat ik hoor is dat ze ruim voor die tijd al minder worden. De meeste van hen lopen dus vrijwel alleen wedstrijden op die schoenen en nagenoeg geen trainingen.

• Frenz64
hahaha, 1 Euro/km, daar kan je een aardige auto voor rijden

Come to think of it, mijn laatste Hoka's komen ook op €0,20/km (600 km voor €120), kan ik ook niet eens belastingvrij declareren bij de baas 8)

[ Voor 56% gewijzigd door Frenz64 op 21-11-2019 09:07 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gaan ze echt maar 250 km mee? Wow... dat is wel erg weinig :)
(kan er overigens geen info over vinden, hoe lang ze meegaan... jij wel? Of van horen zeggen?)

• InZane
  • Nu online
250 km? Zo, dan wordt hardlopen wel een hele dure hobby!
Frenz64 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:04:
hahaha, 1 Euro/km, daar kan je een aardige auto voor rijden

Come to think of it, mijn laatste Hoka's komen ook op €0,20/km (600 km voor €120), kan ik ook niet eens belastingvrij declareren bij de baas 8)
600 km maar? Dat vind ook wel erg weinig.

Ik zit er zelf aan te denken om eens wat anders te proberen dan de GT 2000's waar ik bijna alleen maar op loop. Ik wissel momenteel wel 2 paar af, maar het zijn verder wel dezelfde schoenen (op de kleur na en het ene paar is wat ouder).

Misschien toch maar weer eens een fysieke winkel bezoeken en wat schoenen proberen. Met die hard oplopende kilometers momenteel is het misschien toch goed om wat meer af te wisselen.

[ Voor 87% gewijzigd door InZane op 21-11-2019 09:59 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Hmm, wel een interessant puntje dat aantal euro's per kilometer!

Zelf de afgelopen tijd twee paar schoenen gehad voor de duur van 7 maanden. Van november vorig jaar tot mei dit jaar de Nike Pegasus 35 en vanaf mei tot aan nu de New Balance 880v9. Toentertijd de Nike Pegasus 35 de deur uitgedaan omdat ze toch net iets te smal waren, en ik het niet helemaal eens was met hun statement van een goede heelgrip. Op de Pegasus heb ik 288,65 km* gelopen, de 880v9 tot nu toe 380,66 km*. Hoewel ik de Pegasus niet helemaal opgelopen heb kom ik dan op 89,95/288,65= 0,31 €/km, voor de 880v9 tot nu toe dus 139,95/380,66 = 0.37 €/km.
*activiteiten geregistreerd met garmin connect

Dit zette mij aan het denken, met een loopmaatje heb ik het ook wel eens over de verschillende merken gehad. Daarbij zei hij dat merken zoals Nike en Reebok na een kilometer of 300 op zouden zijn. Nou lijkt mij dat vrij kort, ook voor een "budget" merk. Maar als ik dan de Pegasus bekijk na jaren Asics/Saucony/NB voelde deze toch iets minder duurzaam. (De New Balance voelen op dit moment nog lang niet opgerookt in ieder geval.) Bedenk daarbij wel dat ik het gros van mijn kilometers op de atletiekbaan loop en een lichte loper (63 kg) met een middenvoetlanding ben, dus op zich hebben schoenen bij mij niet zo heel veel te lijden.

Door een beetje zo die euro's per kilometer te verzamelen zou je kunnen bekijken of het kostentechnisch überhaupt uitmaakt of je nou talloze paren Nikes er door heen jaagt of minder paar van een "premium"-merk zoals NB/Asics/Saucony. (Waarbij ik NB toch wel iets meer Premium zie dan Asics en zeker Saucony).

Natuurlijk is het in zekere zin net zoals bij auto's als je een Audi koopt ipv Volkswagen krijg je meer luxe maar de VW gaat niet perse minder lang mee.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Robsta86 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:57:
[...]

Ik heb het 10 weken volgehouden met Coach Jeff en het "plan" voor de 10km binnen 50 minuten.
[...]

Het algoritme bij coach Greg lijkt uit veel minder wandelen te bestaan en ook wat kortere trainingen dus dat is wel beter. Ik ga wel zien hoe lang ik dit vol blijf houden, en anders ga ik wel weer wat anders verzinnen.
Jeff Galloway is ook bekend van walk/run, dus niet heel raar dat zijn schema's dat dan doen :) En 'Do the Galloway' betekent ook walk/run tijdens je race.... Hij is populair in de USA bij RunDisney events.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Robsta86 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:57:
[...]

Inmiddels werd ik zo beu van continue maar hetzelfde te doen maar dan weer met meer herhalingen of langere afstanden dat ik een paar weken voor mezelf wat gedaan heb, en nu inmiddels deze week ben geswitched naar coach Greg.

Ondanks dat ik train voor de 10km vond het algoritme bij coach jeff het zinvol om mij long runs te laten doen van 20+ km, en ben je op een gegeven moment bezig met interval trainingen die 2 uur duren. Ten eerste duurt me dat gewoon te lang, en ten tweede is het met de huidige weersomstandigheden niet leuk om steeds 3 minuten te moeten wandelen na iedere interval. Hoewel dit erg negatief klinkt allemaal merk ik wel dat ik progressie geboekt heb, maar ik was het op den duur dus gewoon zat.

Klinkt alsof ik de goede keuze heb gemaakt om niet voor Jeff te gaan :+

Met de eerste paar loopjes in de benen via Greg, lijkt het voorlopig wel aardig. De type trainingen die voorgeschoteld worden klinken mij voorlopig logisch in de oren. Duurloopjes van 40 tot 70 minuten, kort snelheidswerk (20 sec hard, 40 rust geloof ik), intervallen 1-1 op ~4:00. Kijken hoe dit de komende weken gaat ontwikkelen (je kan maar 5 workouts vooruit kijken geloof ik) en ik zat pas in week 1.

De gevraagde tempo's en duur hebben voorlopig nog een erg ruime range. Effectief betekent dat dat ik alle optionele herhalingen loop en het tempo aan de vlotte kant van de range ligt.

Voor het achterliggende doel, weer structuur en regelmaat in het lopen krijgen, werkt het voorlopig uitstekend. Zelfs terwijl ik alle rondjes tot nu toe in het donker na lange werkdagen heb gelopen :)

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik een workout niet doe, maar wel ga lopen. Ik geef zondag namelijk een clinic, dus een duurloopje matcht niet zo lekker. Kijken of hij dat zelf oppikt, of te dom is om dit een plekje te geven. Iemand enig idee? Of is het dan juist handig om hem wel aan te zetten, maar de instructies gewoon te negeren?

• Jory
Mijn Brooks Ghost 10 heb ik na een krappe 1300km vervangen, toen waren ze echt ver op (met deze schoenen ben ik van haklanding richting voorvoetlanding gegaan, dus de slijtage is over het hele loopvlak verspreid). Die zijn nu dus gedegradeerd tot "bootcamp schoenen". Ik denk dat ik die schoenen voor €120~140 gekocht heb, dus ~€0,10/km.

De Ghost 12 die ik als vervanging voor de Ghost 10 gekocht heb zien er na 230km nog vrijwel nieuw uit.

Op mijn NB 890v6 (tempo werk, wedstrijden) is de slijtage na net geen 600km nog minimaal, die gaan de 1000km ook wel redden verwacht ik.

Schoenen die na 300km al op zijn, daar kan ik me dus niet zoveel bij voorstellen (buiten dan schoenen die extreem geoptimaliseerd zijn voor iets anders dan "niet verslijten" zoals de Vaporfly).

Verder vind ik, puur kijkend naar de prijzen, Nike nou niet echt een budget merk. €100 zit je al snel aan.

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-12 23:41
Roozzz schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:25:
[...]

Met de eerste paar loopjes in de benen via Greg, lijkt het voorlopig wel aardig. De type trainingen die voorgeschoteld worden klinken mij voorlopig logisch in de oren. Duurloopjes van 40 tot 70 minuten, kort snelheidswerk (20 sec hard, 40 rust geloof ik), intervallen 1-1 op ~4:00. Kijken hoe dit de komende weken gaat ontwikkelen (je kan maar 5 workouts vooruit kijken geloof ik) en ik zat pas in week 1.

De gevraagde tempo's en duur hebben voorlopig nog een erg ruime range. Effectief betekent dat dat ik alle optionele herhalingen loop en het tempo aan de vlotte kant van de range ligt.

Voor het achterliggende doel, weer structuur en regelmaat in het lopen krijgen, werkt het voorlopig uitstekend. Zelfs terwijl ik alle rondjes tot nu toe in het donker na lange werkdagen heb gelopen :)

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik een workout niet doe, maar wel ga lopen. Ik geef zondag namelijk een clinic, dus een duurloopje matcht niet zo lekker. Kijken of hij dat zelf oppikt, of te dom is om dit een plekje te geven. Iemand enig idee? Of is het dan juist handig om hem wel aan te zetten, maar de instructies gewoon te negeren?
Als je je workout skipped en wat anders doet dan heb je voor het systeem je workout niet gedaan, die schuift dan op naar de volgende dag wanneer de volgende dag een rustdag is.

Indien er voor de volgende dag al wel wat geplanned is dan blijft het loopje gewoon staan.

Er lijkt helaas geen intelligentie in te zitten om te constateren dat je toch wat zinnigs gedaan hebt ondanks dat het niet is wat ze hadden voorgesteld.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roozzz schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:25:
[...]

Je kan in je kalender evt. workouts verplaatsen. En ik had op mijn horloge de mogelijkheid om een workout te skippen als ik een activiteit startte. Plan wordt dan herberekend. Als je de workout niet skipt denkt ie wellicht dat je te snel ging/te langzaam ging/je intervallen niet kon halen omdat je minder fit was/.... dus ik denk op je horloge kiezen voor 'skip'.
Ik heb uiteindelijk het plan opgegeven omdat ik met een casco-woning-naar-bewoonbaar klusniveau zit, er naast nog werk én recent overspannen was, dus hardlopen is nu even 'ontspanning' en niet training. Maar omdat ik wel elke dag liep en je max 5 dagen volgens je coach kan lopen gaf ie af en toe wel een recalculated schema. Hij doet er wel iets mee dus.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Helder: skippen it is!
Dank beiden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 21-11-2019 11:49 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Cranzai schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:02:
Waarbij ik NB toch wel iets meer Premium zie dan Asics en zeker Saucony).
Dat is wel een interessante die ik even uitlicht: wat maakt een schoenmerk ‘premium’? Ligt het aan de materiaalkeuze, de gebruikte (dempings)techniek of andere vormen die een schoen ‘beter’ maken?

Strava

• Joba
Tazzios schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:16:
[...]

Heb je ook nog oefeningen meegekregen? Of dacht de fysio dat is onder de enkel en dat moet geholpen(/verslapt) worden ondanks dat daar zich ook 19 spieren en 33 gewrichten bevinden die te trainen zijn.

#persoonlijkeergenis
Nog geen oefeningen, wel massage. Was geen tijd meer voor. Over twee weken terug, dan zal ik er naar vragen.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:48

Secsytime

Automagisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UF18dQGf0DTwR8183taf96JI/full.jpg

Ik wissel mijn schoenen vaak tussen de 300-500 km. Ik merk toch wel verschil in demping zo rond deze hoeveelheid km’s. De Nike zoom fly 3 zijn hier misschien voor het eerst een uitzondering op, deze voelen nog steeds goed!

Binnenkort een nieuw paar pegasus turbo’s ophalen voor tempo en drempellopen, hopelijk is er tijdens de “black friday” ergens een goede deal.

[ Voor 3% gewijzigd door Secsytime op 21-11-2019 12:05 ]

• InZane
  • Nu online
Secsytime schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:02:
[Afbeelding]

Ik wissel mijn schoenen vaak tussen de 300-500 km. Ik merk toch wel verschil in demping zo rond dit aantal km’s. De Nike zoom fly 3 zijn hier misschien voor het eerst een uitzondering op, deze voelen nog steeds goed!

Binnenkort een nieuw paar pegasus turbo’s ophalen door tempo en drempellopen, hopelijk is er tijdens de “black friday” ergens een goede deal.
Je afbeelding is nogal.. uhh.. klein

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 14:44
Jory schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:46:
[...]

Mijn Brooks Ghost 10 heb ik na een krappe 1300km vervangen, toen waren ze echt ver op (met deze schoenen ben ik van haklanding richting..... etc etc interessant verhaal waar ik meer van wil weten.
Ik heb op dit moment de Brooks Glycerin 17, een prijzige schoen welke na 1200 km misschien wel aan vervanging toe is. Ik denk dat ik dezelfde schoen weer wil kopen, maar ik zie dat jij ook een wedstrijdschoen hebt?
Hoe bevallen deze qua maat etc? Misschien dat ik ook een extra paar wil halen, en kan ik kijken naar deze schoenen als richtlijn.

• Cranzai
vhal schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:53:
[...]

Dat is wel een interessante die ik even uitlicht: wat maakt een schoenmerk ‘premium’? Ligt het aan de materiaalkeuze, de gebruikte (dempings)techniek of andere vormen die een schoen ‘beter’ maken?
Het label "premium" is natuurlijk niet te verantwoorden met pasvorm omdat deze per persoon verschilt. Zo ook het "gevoel" dat de demping heeft. Het voornaamste is voor mij inderdaad de materiaal keuze. Eigenlijk alle schoenen hebben tegenwoordig een soort van mesh upper, daarbij heeft die van mijn NB nog geen teken van het "grote teengat" maar hadden de nikes dat wel. Verder is het voor mij wel de feel van de materialen inderdaad. En tja, qua persoonlijk gevoel is het freshfoam van New Balance wel gewoon superb.
Jory schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:46:
[...]

Mijn Brooks Ghost 10 heb ik na een krappe 1300km vervangen, toen waren ze echt ver op (met deze schoenen ben ik van haklanding richting voorvoetlanding gegaan, dus de slijtage is over het hele loopvlak verspreid). Die zijn nu dus gedegradeerd tot "bootcamp schoenen". Ik denk dat ik die schoenen voor €120~140 gekocht heb, dus ~€0,10/km.

De Ghost 12 die ik als vervanging voor de Ghost 10 gekocht heb zien er na 230km nog vrijwel nieuw uit.

Op mijn NB 890v6 (tempo werk, wedstrijden) is de slijtage na net geen 600km nog minimaal, die gaan de 1000km ook wel redden verwacht ik.

Schoenen die na 300km al op zijn, daar kan ik me dus niet zoveel bij voorstellen (buiten dan schoenen die extreem geoptimaliseerd zijn voor iets anders dan "niet verslijten" zoals de Vaporfly).

Verder vind ik, puur kijkend naar de prijzen, Nike nou niet echt een budget merk. €100 zit je al snel aan.
Ah, "bootcamp schoenen" daar heb ik inderdaad nog mijn vorige paar trainers (Saucony Zealot Iso 2). Verder een nog ouder paar trainers (Asics DS trainer 23) als schoen bij werptrainingen (atletiek) zodat ik de neus van mijn hardloopschoenen niet onnodig sloop.

Die 890 die je noemt zit ik momenteel naar te kijken als tweede paar schoenen (dan wel de opvolger, de v7) omdat ik nu naar de 4 keer training per week neig. Goed om te horen dat je die ook als wedstrijd/snelle training schoen gebruikt :*)

Qua nike als budget merk, hun schoenen hebben een hogere "standaardprijs" maar je ziet dat ze ook regelmatig kortingen er uit gooien. Zo heb ik de pegasus 35 toen gekocht voor 89,95 terwijl het model toen nog nieuw was. Ook door hun hoge iteratiesnelheid heb je heel veel modellen die elkaar snel opvolgen waardoor het voorgaande model ook voor een prikkie te krijgen is bij de factory stores.
Deze prijs "gedragingen" heb ik zelf nog niet echt opgemerkt bij de andere merken.

Verder hebben ze natuurlijk de über dure modellen à €250,- maar goed, elk merk heeft wel een absoluut top model.

• Xaverius

Xaverius

Qua Vapor, gisteravond hoorde ik dat het waarschijnlijk het beste onderdeel het schuim is en niet de titaniumplaat specifiek. En dat het voordeel vooral zit in het minder last hebben van de klappen en dus de dan na de training minder zware benen hebben.

Dit uit de hand van iemand die manager is van een bepaald wereldrecordhouder.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Valorian
Galois schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:46:
Gaan ze echt maar 250 km mee? Wow... dat is wel erg weinig :)
(kan er overigens geen info over vinden, hoe lang ze meegaan... jij wel? Of van horen zeggen?)
Ik kan niet meer terugvinden, dus vrees dat het inderdaad vooral “hearsay” is. Wel begreep (ook hearsay) vanuit de gebruikers dat de echte “veerkracht” die de meerwaarde moet bieden relatief snel minder wordt. Maar voor ze “op” zijn zal wellicht / hopelijk een stuk langer duren ;)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Xaverius schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:35:
Qua Vapor, gisteravond hoorde ik dat het waarschijnlijk het beste onderdeel het schuim is en niet de titaniumplaat specifiek. En dat het voordeel vooral zit in het minder last hebben van de klappen en dus de dan na de training minder zware benen hebben.

Dit uit de hand van iemand die manager is van een bepaald wereldrecordhouder.
Het schuim, de zoomX zit ook in de pegasus turbo. Dat is namelijk een combinatie van react en zoomX.

• InZane
  • Nu online
Secsytime schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:55:
[...]

Het schuim, de zoomX zit ook in de pegasus turbo. Dat is namelijk een combinatie van react en zoomX.
Fantastisch altijd, die marketing kreten bij hardloopschoenen _O-

Maar je doet maar 300-500km met hardloopschoenen? Dat is echt wel heel weinig hoor. Dan ben ik binnen 2 maanden door een paar schoenen heen 8)7

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

InZane schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:58:
[...]
Fantastisch altijd, die marketing kreten bij hardloopschoenen _O-

Maar je doet maar 300-500km met hardloopschoenen? Dat is echt wel heel weinig hoor. Dan ben ik binnen 2 maanden door een paar schoenen heen 8)7
Ik zit met 4 a 500km ook wel in het onderste segment van gebruiksduur, mijn Saucony Omni en Guide beginnen nu wel redelijk hard te slijten, met name voorkant van de zool waarbij het profiel bijna/nagenoeg op is.

Ik heb het idee dat de fabrikanten de marges van duurzaamheid beginnen op te zoeken. Je zou het bijna planned obsolescence kunnen noemen :P

@Xaverius ik dacht dat de vaporflys een carbonplaat hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 21-11-2019 13:02 ]

Strava

• Xaverius

Xaverius

Inderdaad @vhal . Ik meen me te herinneren dat ze het over titaan hadden, misschien herinner ik me het fout.
Er werd wel gesproken over het allernieuwste model, die zal vast nog niet te koop zijn.

Stop de verwelking!

• Jory
JMaster schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat ik dezelfde schoen weer wil kopen, maar ik zie dat jij ook een wedstrijdschoen hebt?
Hoe bevallen deze qua maat etc? Misschien dat ik ook een extra paar wil halen, en kan ik kijken naar deze schoenen als richtlijn.
Cranzai schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:11:

[...]

Die 890 die je noemt zit ik momenteel naar te kijken als tweede paar schoenen (dan wel de opvolger, de v7) omdat ik nu naar de 4 keer training per week neig. Goed om te horen dat je die ook als wedstrijd/snelle training schoen gebruikt :*)
De 890 bevallen best goed, ze zitten alleen redelijk krap aan de voorkant van mijn voeten. Niet hinderlijk of vervelend, maar wel merkbaar. Als deze schoenen aan vervanging toe zijn ga ik in ieder geval niet blind hetzelfde type kopen. Er is ook een bredere variant van (van de v7 in ieder geval, of die er voor de v6 was weet ik niet) maar of je die in een Nederlands hardloopzaak gaat vinden dat betwijfel ik (Run2Day heeft ze online in ieder geval niet voor zover ik kan vinden).

Ik heb de 890 zo uit mijn hoofd in dezelfde maat als de Ghost 10 en 12, die zitten aan de voorkant wat ruimer. Ik denk dat het allemaal maat 43 is (normale schoenen 42), maar dat weet ik niet zeker.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ben ik de enige cheapskate die met zijn schoenen gewoon doorloopt tot er gaten in vallen of het profiel weg is; en vervolgens deze degradeert tot "vrije tijd" schoen, waar ze zo nog duizend kilometer meegaan? :+
Nu rouleer ik altijd meerdere paren, ben vrij licht en loop vooral onverhard, dus demping is minder relevant, maar schoenen met 300km afschrijven kan ik me niet voorstellen. Dan is de kwaliteit echt ver onder de maat...

Op de Salomon S-lab Sense (een lichte race trailschoen) loop ik zomaar 800-1000km, terwijl de fabrikant ruiterlijk aangeeft dat duurzaamheid hierbij niet voorop staat en deze een heel stuk meer te verduren krijgen dan een wegschoen :P

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik voel mijzelf altijd een beetje vreemd als ik lees dat mensen met meerdere schoenen lopen. Zelf doe ik alle hardloop gerelateerde activiteiten op dezelfde schoen totdat deze niet meer lekker lopen waarna ik ze doorschuif als reserve schoen of voor andere activiteiten gebruik.

Bij mijn huidige schoen, Asics kayano 26, is het de eerste keer dat ik ook daadwerkelijk het aantal kilometers bijhoudt. Ben benieuwd waar de teller op het eind op staat.

Ander onderwerp:
Van de week voor het eerst gelopen met de Noxgear, bevalt opzicht prima. Eerste kilometers was het vreemd en nog een beetje bezig met het stellen maar daarna geen last meer van gehad. Totdat ik omlaag keek in een donkerstukje en mijzelf verblinde met het licht :+

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 21-11-2019 14:54 ]

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 14:44
@Roozz Zoals je ziet doe ik ook al 1200 km met mijn Brooks, ze slijten een beetje en de demping is niet 100% meer. Maar ik doe ze nog lang niet weg.
Indien ik een nieuw paar koop, gaan deze gebruikt worden voor crossloopjes en sneeuwhardloopschoenen.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Hoewel ik me iedere keer weer verbaas over de slijtgrage outersole van mijn Triumph's, ben ik toch weer voor die schoenen gegaan. Zolang ze regelmatig in de aanbieding zijn vind ik die kostenpost nog behapbaar.
En het oude paar gaat door naar de crosstrainer of de kickbike. Net zoals mijn versleten trailers worden hergebruikt als MTB-schoenen.

Maar goed, ondertussen is een oude rug/bil/heup-blessure weer teruggekeerd, dus eerst even een week of twee rust en dan de draad weer oppakken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
  • Nu online
Caayn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:38:
Voel mij altijd een beetje vreemd als ik lees dat mensen met meerdere schoenen lopen. Zelf doe ik alle hardloop gerelateerde activiteiten op dezelfde schoen totdat deze niet meer lekker lopen waarna ik ze doorschuif als reserve schoen of voor andere activiteiten gebruik.
Hoezo is dat vreemd? Je hebt schoenen voor lange afstand, korte afstand, wedstrijdschoenen, spikes voor op de baan, trailschoenen, enz..

Als je af en toe een rondje hardlopen in de buurt doet lijkt het me inderdaad minder van belang.

• Valorian
@Caayn Wat InZane zegt. Met als bijkomende voordelen:

- Als je meerdere schoenen draagt doe je uiteindelijk dus ook langer met elke schoen, omdat ze per schoen minder km's maken. Dus per saldo kost het niet per se meer.

- Wisselen van schoenen geeft ze ook wat meer tijd om te luchten (vooral als je meer 3x per week loopt)

- Voor verschillende afstanden hebben verschillende schoenen voordelen. Zo loop ik zelf alles tot 15km het liefst op zo licht mogelijke schoenen. Maar als ik daar mijn 21+ runs op doe krijg ik last van mijn voeten, dan loop ik liever op schoenen met net iets meer stevigheid en demping. En als ik een trail in het bos loop heb ik bijv helemaal geen demping nodig (want bosgrond dempt van zichzelf wel genoeg), en is een beetje meer profiel wel weer fijn.

PS: Ik heb trouwens nog nóóit een schoen opgelopen tot de zool door was of er iets anders 'kapot' was waardoor de schoen niet meer draagbaar was. Denk dat een beetje duurzame schoen bij normale looptechniek echt duizenden km's mee zou moeten kunnen. Meestal is de demping het eerste wat minder wordt.. Vreemd genoeg denk ik alleen nooit "oh, mijn demping wordt wel erg slecht", maar als ik dan nieuwe koop voelt het ineens wel weer als springveren ;)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat mijn post ietwat verkeerd over is gekomen :) Ik snap de voordelen van andere schoenen voor verschillende trainingen/doelen. Wat ik met mijn post bedoel is dat ik mijzelf een beetje vreemd voel omdat ik alles op dezelfde schoen doe ;)

• Frenz64
InZane schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:55:
250 km? Zo, dan wordt hardlopen wel een hele dure hobby!

[...]

600 km maar? Dat vind ook wel erg weinig.

Ik zit er zelf aan te denken om eens wat anders te proberen dan de GT 2000's waar ik bijna alleen maar op loop. Ik wissel momenteel wel 2 paar af, maar het zijn verder wel dezelfde schoenen (op de kleur na en het ene paar is wat ouder).

Misschien toch maar weer eens een fysieke winkel bezoeken en wat schoenen proberen. Met die hard oplopende kilometers momenteel is het misschien toch goed om wat meer af te wisselen.
Mwahh, oordeel zelf of het te snel is:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49099877361_e5df9eb7af_n.jpg

Klapvoet in action :+ maar daarnaast merk ik ook echt wel dat de demping van de nieuwe (voor de kijkers links) veel beter is.

• InZane
  • Nu online
Caayn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:42:
Ik denk dat mijn post ietwat verkeerd over is gekomen :) Ik snap de voordelen van andere schoenen voor verschillende trainingen/doelen. Wat ik met mijn post bedoel is dat ik mijzelf een beetje vreemd voel omdat ik alles op dezelfde schoen doe ;)
Sorry sorry, ik moet ook gewoon leren lezen hoor, my bad.
Frenz64 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:44:
[...]

Mwahh, oordeel zelf of het te snel is:

[Afbeelding]

Klapvoet in action :+ maar daarnaast merk ik ook echt wel dat de demping van de nieuwe (voor de kijkers links) veel beter is.
Holy sh*t, die zijn toch wel op ja :+
Mijn schoenen zien er met 1000km nog beter uit. Het enige wat bij mij hard slijt is de voorvoet eigenlijk. Loop veel op asfalt.

[ Voor 39% gewijzigd door InZane op 21-11-2019 14:55 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Met mijn NB860v6 heb ik inmiddels meer dan 1000km gelopen. Met mijn Mizuno wave horizon 3 100km.

De NB's voelen toch nog steeds beter aan.

• Valorian
Caayn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:42:
Ha, ik las het denk ik ook iets te kort door de bocht ;) ..

PS: Mijn schoen-gebruik fluctueert nogal. Soms heb ik er drie tegelijk en soms een tijdje maar één. Op dit moment nét nieuwe Kinvara's gekocht na veel te lang op de oude. Wil eigenlijk ook weer nieuwe Freedom Iso's maar vind de aanbiedingen in mijn maat niet meer en er komt elk moment een nieuwe uit. Trailschoenen heb ik alleen vorig najaar gebruikt en loop ik nu op als casual-dagelijkse-schoenen, wel zo efficiënt.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Als opvolgers voor mn versleten saucony ride 10 een paar nieuwe schoenen besteld bij futurumshop en die lopen me toch een partij lekker, de saucony guide iso 2. Voor slechts €70 ook nog eens niet al te duur. Wel een heel opvallende kleur terwijl ik het liefst zo min mogelijk opval (behalve in het donker) maar ach scheelde weer een paar tientjes tov dezelfde in een minder opvallende kleur.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:57

Niku

Alagaesii

Ik heb na 400 kilometer op mijn NB 880v7 een paar (afgeprijsde) NB 880v8 gekocht, om inderdaad ook af te kunnen gaan wisselen. Zie er in 2020 nog wel een totaal ander paar bij komen om ook met een net wat andere belasting op mijn voeten te kunnen gaan lopen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met de intensiteit van de trainingen. Als ik ergens voor aan het trainen ben dan zit ik zo op de 100-120 km per week, dus dan rouleer ik 3 paar hardloopschoenen, ook omdat ik voor een lange duurloop niet op bijv een pegasus turbo ga lopen.

Omdat er dan al zoveel druk staat op alles in het lichaam, ga ik niet bezuinigen op de schoenen. Deze worden vervangen wanneer ik merk dat ze minder dempen. Ik wil geen blessure oplopen door gierigheid van mezelf :p

Als je bijv. “Maar” 10k per week loopt, snap ik dat je veel langer met een paar schoenen doet en is het misschien ook minder noodzakelijk.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tweakarim schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:37:
Als opvolgers voor mn versleten saucony ride 10 een paar nieuwe schoenen besteld bij futurumshop en die lopen me toch een partij lekker, de saucony guide iso 2. Voor slechts €70 ook nog eens niet al te duur. Wel een heel opvallende kleur terwijl ik het liefst zo min mogelijk opval (behalve in het donker) maar ach scheelde weer een paar tientjes tov dezelfde in een minder opvallende kleur.
Laat mij raden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GDmOnE1YggOOJmCYKiStNJW3/medium.jpg

Strava

• Roadman
Tweakarim schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:37:
Nice, van de week ook nog een paar Saucony Guide Iso 2 (derde paar inmiddels) besteld maar dan bij sportshoes.com
Die hebben momenteel ook flinke korting (inclusief verzenden 76 euro kwijt). Binnenkort ook de opvolger, de Saucony Guide 13 eens proberen.

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-12 16:12

Tweakarim

PSN: Karimineel3

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
voor de lopers die geen zin hebben om te lopen vanavond (*Steekt hand in de lucht*): helaas begin ik de eerste pijntjes te voelen nu van de toenamen in trainingskm's en zwaarte. Rechteronderbeen zeurt een beetje. Niets ernstigs, maar de ene rustdag tussen 2 runs in die ik had staan gaat hem niet worden. Run gecanceld, dagje extra niksen en dan zaterdag intervaltraining bij de AV en kijken of het dan weer helemaal ok is. Ik vermoed dat ik nog een kleine rekening heb hiermee ban mijn 16k trail van 2 weken terug en dat ik stug mijn trainingsschema toen bleef volgen ipv een extra rustdag te houden. Lesson learned :)

Om toch maar iets aan dat alles te doen: https://youtu.be/dJAW8STfiko

Nicky Spinks die een poging doet om als eerste vrouw de Barkleys te finishen

• Valorian
Voor wie het leuk vindt nog iets meer te lezen over de Vaporfly's is dit artikel wel aardig:
https://www.businessinsid...e-runners-faster-2019-11/

Het somt ook mooi de record-regen op die ermee gelopen is afgelopen tijd. Zomaar een paar eruit gelicht:

Vaporfly's werden gedragen door lopers bij:
- 31 van de 36 podiumplekken in de "Major Six" marathons in 2019
- De drie marathon podiumplekken bij de laatste olympische spelen (toen nog prototype vaporflys)
- De volledige top 10 van de mannen bij de Chicago marathon
- Wereldrecord marathon mannen (Kipchoge) in Berlijn + Kipchoge's niet-officiele 1:59 record (Wenen)
- Wereldrecord marathon vouwen (Kosgei)
- Bij de vijf snelste mannen marathon-tijden ooit gelopen

Lijkt mij in ieder geval niet meer (alleen) marketing qua prestaties. In het artikel wordt ook nog iets meer uitgelegd over de werking ervan, en referenties naar uitgebreidere studies.

• Cranzai
Valorian schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:27:
Voor wie het leuk vindt nog iets meer te lezen over de Vaporfly's is dit artikel wel aardig:

Het somt ook mooi de record-regen op die ermee gelopen is afgelopen tijd. Zomaar een paar eruit gelicht:

- 31 van de 36 podiumplekken in de "Major Six" marathons in 2019
- De drie marathon podiumplekken bij de laatste olympische spelen (toen nog prototype vaporflys)
- De volledige top 10 van de mannen bij de Chicago marathon
- Wereldrecord marathon mannen (Kipchoge) in Berlijn + Kipchoge's niet-officiele 1:59 record (Wenen)
- Wereldrecord marathon vouwen (Kosgei)
- Bij de vijf snelste mannen marathon-tijden ooit gelopen

Lijkt mij in ieder geval niet meer (alleen) marketing qua prestaties. In het artikel wordt ook nog iets meer uitgelegd over de werking ervan, en referenties naar uitgebreidere studies.
Zijn het de prestaties van de schoen of het aantal atleten dat Nike sponsort? Zeker binnen de atletiek worden vrijwel alle topatleten gespondord door Nike. Dan is het logisch dat jouw schoenen veel winnen als de beste atleten er op lopen.

• Valorian
Cranzai schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:19:
[...]

Zijn het de prestaties van de schoen of het aantal atleten dat Nike sponsort? Zeker binnen de atletiek worden vrijwel alle topatleten gespondord door Nike. Dan is het logisch dat jouw schoenen veel winnen als de beste atleten er op lopen.
Terechte vraag. Zal ongetwijfeld een combi zijn. Maar het is wel opvallend dat in de laatste 13 maanden de 5 snelste marathontijden OOIT gelopen zijn, op die schoenen. Normaal zitten er meerdere jaren tussen dat soort progressie. Tot een paar jaar geleden had er nog nooit iemand onder de 2:03 gelopen, nu regent het 2:01-2:02’s.

Ook jnteressant
https://www.nytimes.com/2...-nike-vaporfly-shoes.html

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 22-11-2019 08:32 ]

• Roadman
Valorian schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:27:

+ Kipchoge's niet-officiele 1:59 record (Wenen)
.
Dat waren toch geen Vaporfly's?

Bensimpel

Positieve meneer

Roadman schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:39:
[...]

Dat waren Alphafly's, ook weer een prototype.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.record.pt/images/2019-10/img_920x519$2019_10_15_19_47_29_1615360.jpg

Kun je het verschil goed zien.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Valorian
Roadman schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:39:
[...]

Ah, nee, klopt, dat waren geloof ik alweer opvolgers, maar gezien succes van Nike zal daar ongetwijfeld dezelfde 'technologie' in zitten dus ik had ze (misschien iets te makkelijk) even onder dezelfde noemer geschaard ;) .. Ik bedoelde met het lijstje eigenlijk een bloemlezing van records op de Vaporfly's vanaf prototype t/m die laatste Alphafly's.

@Bensimpel Mooi beeld. Bizarre schoenen eigenlijk, 51mm heel stack :)

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 22-11-2019 08:59 ]

• Roadman
Ik vind het trouwens oerlelijke klompen om eerlijk te zijn.
Maar zoals ik hier ook wel eens eerder heb gezegd, ik loop hard, geen modeshows. :7

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Hmm, toch nog 8-9 mm drop...kom maar op met de "0mm drop is beter want..." argumenten :P

Volgens mij staat Hoka ook zo hoog qua heelstack

Strava

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:42:
[...]

Hier speelt natuurlijk ook een kip(choge)-ei verhaal mee :P De lopers die in staat zijn wereldrecords te lopen worden bij bosjes voorzien van Vaporfly schoenen :Y Nike is echt niet dom wat dat betreft...

Niet dat ik ontken dat het een erg goede wedstrijdschoen is, maar de erg goede wedstrijdschoenen van andere merken, met uitzondering van hier en daar een Adidas Boost model, zie je niet tot amper terug in de top.

• Frenz64
vhal schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:36:
Hmm, toch nog 8-9 mm drop...kom maar op met de "0mm drop is beter want..." argumenten :P

Volgens mij staat Hoka ook zo hoog qua heelstack
Was gelijk ook mijn gedachte: lijken wel Hoka's

• Valorian
Nou ja, genoeg over de schoenen van de pro’s, terug naar het gepeupel (wij dus) die nog het meeste kunnen winnen door gewoon veel en goede trainingsmeters te maken ;)

Iemand nog leuke loopjes op het oog voor nov/dec? Ik overweeg de Bruggenloop, wat zijn jullie ervaringen daarmee? Druk? Mooi? Zwaar?

Verder ga ik weer de Linschotenloop doen. Jaarlijkse prik inmiddels. Kan alle kanten op gaan, heb mooie edities gehad maar ook harde wind en hagel. Verder een vooral hele leuke en gezellige loop. Fijne afsluiter van het jaar, zo net voor kerst nog iets kleinschaligs , en dus een mooie afwisseling na de massaevents als Damloop en 7H 🎉

• InZane
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:10:
Nou ja, genoeg over de schoenen van de pro’s, terug naar het gepeupel (wij dus) die nog het meeste kunnen winnen door gewoon veel en goede trainingsmeters te maken ;)

Iemand nog leuke loopjes op het oog voor nov/dec? Ik overweeg de Bruggenloop, wat zijn jullie ervaringen daarmee? Druk? Mooi? Zwaar?

Verder ga ik weer de Linschotenloop doen. Jaarlijkse prik inmiddels. Kan alle kanten op gaan, heb mooie edities gehad maar ook harde wind en hagel. Verder een vooral hele leuke en gezellige loop. Fijne afsluiter van het jaar, zo net voor kerst nog iets kleinschaligs , en dus een mooie afwisseling na de massaevents als Damloop en 7H 🎉
Heb nog wel wat op de agenda staan voor dit jaar, maar dat zijn wat kleinere loopjes in de buurt, zoals een Sint loop in Heerde, rondje Bussloo, Wim van Beek crossloop in Klarenbeek en de Wisent winter trail in Apeldoorn op oudejaarsdag :) Tussendoor ook nog een keer op de baan in Zwolle en Epe geloof ik.

De Linschotenloop ken ik verder niet .
Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2