Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.730 views

Onderwerpen

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 16:25
maikelonline schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Precies, snap dat het een beetje offtopic is, maar dat was wel mijn afweging.
Maar is het niet zo dat een gemeente ook geld vraagt voor het organiseren van een hardloopwedstrijd? DUs zou je dan ook niet meedoen aan een marathon in Amsterdam/Rotterdam omdat je vindt dat die gemeente haar geld investeert in projecten waar je het niet mee eens bent? Ik vind het wel een beetje vergezocht eerlijk gezegd.

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:57
mobie2 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:01:
[...]

De push-ups is om het herstel process te versnellen, want bij het sprinten kan je zo moe worden dat je er bijna bij neervalt en als je push-ups doet ipv wandelen geraak je sneller weer bovenop voor de volgende sprint set. Daarom dus die push-ups ;)
Heb je iets om de stelling dat je door push-ups sneller herstelt dan door wandelen te ondersteunen? Het klinkt namelijk niet logisch en ik kan zo snel ook niets vinden wat dit onderbouwt.

Overigens klinkt "bij het sprinten kan je zo moe worden dat je er bijna bij neervalt" sowieso niet als een duurzame vorm van trainen.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07
Als je sprint en verzuurd lijkt me wandelen een stuk beter voor het herstel dan push ups aangezien je dan je spieren in beweging houdt zodat het melkzuur efficienter afgevoerd kan worden.

Wel mee eens dat je core trainen goed is voor hardlopers overigens ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Bartske op 29-10-2019 12:15 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo'n core-training doe je dan op de niet-loopdagen?
En doen jullie dan niets met je benen (ivm rust/herstel) of doen jullie er dan alsnog lunges en squats en weetikveel bij?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:37:
Zo'n core-training doe je dan op de niet-loopdagen?
En doen jullie dan niets met je benen (ivm rust/herstel) of doen jullie er dan alsnog lunges en squats en weetikveel bij?
Ik heb daar lang mee lopen experimenteren maar uiteindelijk ben ik uitgekomen op het vasthouden van easy days easy, hard days hard. Dus krachttraining op de dagen waarop ik ook zware looptrainingen heb. Loodzwaar maar de rustige dagen zijn daardoor ook echt rustig. Nu vaak op hetzelfde dagdeel maar ik ga binnenkort proberen om de zware looptraining 's ochtends te doen en de krachttraining dan 's avonds.

Als je maar drie of vier keer per week loopt kun je best op een andere dag krachttraining doen, maar dan zou ik de loopdag ervoor en erna wel rustig houden.

Goed, dat is wat ik normaal doe, momenteel doe ik (overwegend door lagerugklachten) alleen maar krachttraining. Hopelijk kan ik komend weekend na het fysiobezoek het lopen weer oppakken, het jeukt enorm.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
[...]
Het enige waar ik last heb is dat mijn rechterknie een beetje stijfjes is, maar als ik paar minuutjes rond stap voel ik dat niet meer.
Loop je nog maar 5 weken en dan al bijna 15 kilometer? Hopelijk langer, maar anders: negeer dit signaal van je knie niet. Voor je het goed beseft lig je in de lappenmand.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45
[...]

Het enige waar ik last heb is dat mijn rechterknie een beetje stijfjes is, maar als ik paar minuutjes rond stap voel ik dat niet meer.
Dat je het niet voelt als je even bent ingelopen is een teken dat je misschien iets te fanatiek bezig bent. Dat is een fout die veel mensen maken. Na warming up is het over dus dan zal het wel niet zo erg zijn.

Strava | AP | IP | AW

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:59
[...]

Ja ok, maar mijn bericht was niet helemaal juist en ik ben het eigenlijk vergeten te vermelden. Ik had uiteraard verteld over de core/buikspieren, maar daar ging het helemaal niet over. De push-ups is om het herstel process te versnellen, want bij het sprinten kan je zo moe worden dat je er bijna bij neervalt en als je push-ups doet ipv wandelen geraak je sneller weer bovenop voor de volgende sprint set. Daarom dus die push-ups ;)
Ik bedoelde meer, dat wanneer ik aan het hardlopen ben me niet bezig wil houden met push-ups e.d. Het trainen van mijn core en het hardlopen hou ik liever gescheiden zodat ik beide de juiste aandacht kan geven. En push-ups doen om sneller te herstellen geloof ik niet zo in.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bedoelt @mobie2 niet dat hij na het sprinten uitgeput ter aarde stort en dan één pushup doet als ie weer is bijgekomen? :*) O-)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:06

m-vw

Dus?

Na weken slechts kortere (<10km) stukken gelopen te hebben, vandaag weer eens tijd voor een iets langer rondje.

Op zich ging het redelijk, enkel kan ik niet wennen aan mijn nieuwe schoenen. Bij het kopen voelde ze echt goed, alleen heb ik nu allerlei drukpunten op plaatsen waar ik ze niet wil hebben. Aan de andere kant heb ik met mijn andere schoenen meer dan 1000km gelopen dus een beetje gewenning is niet vreemd. Nog even doorbijten.

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
Zondag 20 oktober meegedaan met mijn eerste halve marathon in Amsterdam. Heerlijk gelopen en voor mijn doen netjes gefinished binnen de 2 uur (1:54:05).

Nu ik dit na 2 jaar gehaald heb zit ik een beetje met de twijfel voor een nieuw doel.

Het liefst zou ik sneller willen worden. Weet iemand waar ik hiervoor een schema kan vinden met 3x in de week lopen en dan in maart eventueel de Stevensloop als volgend doel.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-12 22:26
UdiBenLudi schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:15:
Zondag 20 oktober meegedaan met mijn eerste halve marathon in Amsterdam. Heerlijk gelopen en voor mijn doen netjes gefinished binnen de 2 uur (1:54:05).

Nu ik dit na 2 jaar gehaald heb zit ik een beetje met de twijfel voor een nieuw doel.

Het liefst zou ik sneller willen worden. Weet iemand waar ik hiervoor een schema kan vinden met 3x in de week lopen en dan in maart eventueel de Stevensloop als volgend doel.
Ik volg zelf een schema van Hal Higdon. Zijn vrij intensieve schema's en omdat ik nog niet zoveel kilometers kan lopen per week heb ik de trainingen aangepast van 5 naar 4 keer per week. Maar het geeft je een idee.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:13
UdiBenLudi schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:15:

1:45? (dus een tempo va pakweg 5:00)

Maar ik weet niet hoe je training er nu uit ziet, maar ik zou het zoiets doen:
(disclaimer jij loopt al een jaar langer dan ik :P dus het onderstaande staat nog open voor verbeteringen )

1x per week een intervaltraining met intervals van 800m op een temp van tegen de 4:00.
1x per week een tempo loop van een km of 10 met een tempo van rond de 4:30
1x per week een langzame duurloop die af en toe boven de 21 km uit komt zodat je meer aan die afstand went

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Tinusvolkel schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:39:
[...]

1:45? (dus een tempo va pakweg 5:00)

Maar ik weet niet hoe je training er nu uit ziet, maar ik zou het zoiets doen:
(disclaimer jij loopt al een jaar langer dan ik :P dus het onderstaande staat nog open voor verbeteringen )

1x per week een intervaltraining met intervals van 800m op een temp van tegen de 4:00.
1x per week een tempo loop van een km of 10 met een tempo van rond de 4:30
1x per week een langzame duurloop die af en toe boven de 21 km uit komt zodat je meer aan die afstand went
Dit lijkt mij veel te ambitieus als je nu op een HM van 1:54 zit. Met 4:30 in een 10 km kom je in een HM wedstrijd ruim onder 1:45 (eerder 1:40), maar daar is @UdiBenLudi nu nog niet. En bovendien lijkt het me niet verstandig om elke week een 10 km op uiteindelijk wedstrijdtempo te doen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Tinusvolkel
Joba schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

Dit lijkt mij veel te ambitieus als je nu op een HM van 1:54 zit. Met 4:30 in een 10 km kom je in een HM wedstrijd ruim onder 1:45 (eerder 1:40), maar daar is @UdiBenLudi nu nog niet. En bovendien lijkt het me niet verstandig om elke week een 10 km op uiteindelijk wedstrijdtempo te doen.
Ik denk dat het idd ook iets te ambitieus is als de 2 onderstaande berekeningen bekijk:

http://www.chatnrun.nl/ca...3&gender=M&Submit=Bereken

http://www.chatnrun.nl/ca...3&gender=M&Submit=Bereken

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-12 22:26
Op de site van McMillan kun je heel gemakkelijk je training paces uitrekenen. Je hoeft alleen je huidige en gewenste tijd op een race (10k) in te geven en je krijgt op de seconde nauwkeurig alle optimale trainingpaces van de lange langzame duurloop tot 100m interval.

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
FreeShooter schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:56:
Op de site van McMillan kun je heel gemakkelijk je training paces uitrekenen. Je hoeft alleen je huidige en gewenste tijd op een race (10k) in te geven en je krijgt op de seconde nauwkeurig alle optimale trainingpaces van de lange langzame duurloop tot 100m interval.
Ik zal eens kijken wat hier uit komt. Zat voor de halve op 3 trainingen in de week. Maar het lijkt erop dat om sneller te worden het 4 trainingen zouden moeten worden. Intervaltraining hoort hier in elk geval bij.

Scheelt het hoeft van mij niet meteen resultaat te geven heb geduld, ben al blij dat ik weer een behoorlijke afstand kan rennen zonder extreem pijn te krijgen ergens. :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De afgelopen topics heb ik wel vaker die Tracer360 van NoxGear langs zien komen en ik blijf die toch wel aantrekkelijk vinden.
Een vraag voor de eigenaren (aangenomen dat hij nog steeds bevalt): hoe gaat hij ermee om als de batterijen leeg beginnen te raken? Krijg je een waarschuwing voordat de intensiteit gaat afnemen of zakt het gewoon geleidelijk terug?
Ik ben van mijn armbandjes namelijk gewend dat het ongemerkt steeds minder wordt tot je ineens tot inzicht komt dat je de batterijen eigenlijk allang had moeten vervangen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Vandaag worden mijn nieuwe schoenen geleverd, de saucony echelon 7. (ik had nog de 4) Ben benieuwd.

En ook meteen maar wat hardloopkleding voor de koudere dagen besteld, was gisteravond al best fris voor een shirt en korte broek.

Verder mezelf maar eens Strava Summit kado gedaan, eens kijken of dat wat toevoegd. Oh ja, 2 weken geleden ook nog de Garmin Forerunner 245 aangeschaft. :)

Nu maar gewoon weer even lekker lopen en de bankrekening wat laten herstellen. O-)

Strava Garmin 265

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-12 21:36
Gonadan schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:05:
De afgelopen topics heb ik wel vaker die Tracer360 van NoxGear langs zien komen en ik blijf die toch wel aantrekkelijk vinden.
Een vraag voor de eigenaren (aangenomen dat hij nog steeds bevalt): hoe gaat hij ermee om als de batterijen leeg beginnen te raken? Krijg je een waarschuwing voordat de intensiteit gaat afnemen of zakt het gewoon geleidelijk terug?
Ik ben van mijn armbandjes namelijk gewend dat het ongemerkt steeds minder wordt tot je ineens tot inzicht komt dat je de batterijen eigenlijk allang had moeten vervangen. :P
Als de batterijen leeg raken, gaat de Tracer over op rood licht. Dat houdt hij in mijn ervaring zeker een reguliere training vol, zodat je zichtbaar je sessie kan afmaken.

Ondertussen gebruik mijn Tracer zo een vier jaar.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Jaaa, het is weer tijd voor (kerst-)verlichting! *O*

* Pathogen miste het onderwerp al... :P

Gister na een vermoeiende week zonder hardlopen weer een rondje gedaan. Het was absoluut fijn en lekker, maar oh dat gebrek aan energie is af en toe toch wel aanwezig... Zeker richting het eind had ik af en toe gewoon zin om te stoppen en te gaan liggen :P ondanks dat ik echt wel aan het doen was wat ik wilde doen. Zo raar wat depressie met je doet.

Ik heb overigens het "opnieuw" beginnen ook als kans aangegrepen om nog vaker op minimalistisch schoeisel te lopen, zowel tijdens als buiten het hardlopen, en ik merk steeds beter dat hoewel ík het fijn vind, er ook zat te zeggen is voor ander schoeisel en andere techniek. Ieder z'n ding blijkbaar :Y
Compleet barefoot vind ik met alle herfstzooi en nattigheid op de grond niet zo'n geslaagd idee. De nattigheid maakt je huid weker en met zoveel bladermeuk op de grond kan ik niet goed zien of er iets vervelends tussen ligt.
Op dit moment voelt een paar Topo Tribute aan als stijf en gevoelloos :P terwijl die, toen ik ze kocht 1,5 jaar geleden, als bijzonder licht, flexibel en met veel road feel op me overkwamen :)
Mijn huidige roulatie bestaat dus uit een paar Merrel Vapor Glove 3's, de Tributes en Vibram Fivefingers KSO EVO.

Ben een tijdje terug met vrouwlief in Amsterdam geweest om bij Trek Barefoot schoenen te shoppen en daar heb ik nog wat pointers gekregen qua postuur en techniek waar ik echt wat aan heb. Ik weet nu 3 belangrijke tells waar ik uit kan afleiden dat ik scheef begin te lopen, en daarmee kan ik mijn houding zo lang mogelijk goed houden.
Voor mij zijn dat:
- mijn hoofd gaat naar voren / blik omlaag: kin weer intrekken en vooruit kijken
- mijn schouders gaan naar voren/boven: ontspannen en weer naar achter laten glijden
- mijn linkerzij zakt in: mezelf groot maken, even goed voelen dat ik mijn core blijf gebruiken

De eerste 2 zijn typische kantoorwerkproblemen volgens mij, en komen vaak als ik even moet aanzetten voor een helling of doorbijten als het wat moeilijker gaat. Het werkt alleen averechts dus daar moet ik dan ook snel weer uit komen.

De laatste is vooral omdat mijn rechterkant een stuk minder flexibel is, hoogstwaarschijnlijk omdat ik een jaar of 30(!) geleden een flinke operatie heb gehad en daar dus het nodige littekenweefsel heb zitten. De fysio, tegenwoordig volledig osteo, heeft het wel eens geprobeerd losser te krijgen en dat hielp een héél klein beetje voor een paar dagen. Er bewust van zijn en omheen werken voelt als een prima oplossing.

De knie heb ik gewoon écht geen last meer van *O*

• Tinusvolkel
Tim_W schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:19:

Verder mezelf maar eens Strava Summit kado gedaan, eens kijken of dat wat toevoegd. Oh ja, 2 weken geleden ook nog de Garmin Forerunner 245 aangeschaft. :)
Kreeg vanmorgen dit van Strava: dus je had nog 2 maanden kunnen wachten met Summit
De (virtuele) race is begonnen!
Laat je meeslepen in de opwinding rond de TCS New York City Marathon én maak kans op gegarandeerde deelname in 2020: New York Road Runners heeft een 'Run for the Medal'-challenge uitgeschreven. Als je in het marathonweekend 42,2 kilometer hardloopt, kun je een van de vijftig winnaars zijn die in 2020 meelopen in de marathon. Ga voor meer informatie en de algemene voorwaarden naar de pagina over de virtuele race. Alle deelnemers krijgen ook gratis zestig dagen Summit.
PS hier nu ruim een half jaar summit maar ik ga toch kijken of ik zonder kan als het jaar om is, want die extra functies gebruik ik niet zo heel veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 30-10-2019 10:43 ]

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tim_W schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:19:
Vandaag worden mijn nieuwe schoenen geleverd, de saucony echelon 7. (ik had nog de 4) Ben benieuwd.

En ook meteen maar wat hardloopkleding voor de koudere dagen besteld, was gisteravond al best fris voor een shirt en korte broek.

Nu maar gewoon weer even lekker lopen en de bankrekening wat laten herstellen. O-)
FR245 is een superding! Ben zelf meteen nadat deze uitkwam van de FR235 overgestapt, geen moment spijt van. Tip voor als je een datajunkie bent -> Garmin HRM Run borstband. Uiteraard pas nadat je bankrekening is herstelt :+ (en even Googlen, hij is ook goedkoper verkrijgbaar).
Tinusvolkel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Kreeg vanmorgen dit van Strava: dus je had nog 2 maanden kunnen wachten met Summit

[...]

PS hier nu ruim een half jaar summit maar ik ga toch kijken of ik zonder kan als het jaar om is, want die extra functies gebruik ik niet zo heel veel.
Dat is een hele waardevolle tip! Al ben ik bang dat dit me niet gaat lukken dit weekend, qua omvang ben ik nog niet sterk genoeg helaas :'(.
* Calitomnication heeft zich al 3x op rij ingeschreven voor de lucky lottery, maar nog geen geluk gehad :'(

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:08
Heeft er iemand ervaring met de Saucony Guide ISO 2 TR schoenen?
Ik heb m'n zinnen gezet op een paartje trailschoenen en kwam deze tegen. Ik ben nu sinds zo'n 4 paar schoenen best wel fan van Saucony dus deze sprong direct in 't oog. Daarnaast op het moment met 20% korting bij All4Running :)

• anandus
  • Niet online
Calitomnication schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

FR245 is een superding! Ben zelf meteen nadat deze uitkwam van de FR235 overgestapt, geen moment spijt van. Tip voor als je een datajunkie bent -> Garmin HRM Run borstband. Uiteraard pas nadat je bankrekening is herstelt :+ (en even Googlen, hij is ook goedkoper verkrijgbaar).
Ik gebruik zo'n HRM-band van 15 euro van Aliexpress, werkt ook prima :)
Connect goed met horloge. Al is-ie wat kieskeurig welke apps-ie mee connect.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 30-10-2019 10:55 ]

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-12 15:25
Kreeg die virtual NY marathon ook tickets is alleen voor de Us residents. Weet niet of je echt die M moet lopen om summit te krijgen of dat alleen inschrijven voldoende is. Ga het wel ff proberen.
Wat betreft krachttraining en lopen. Die combinatie doe ik al jaren, OK allebei gewoon op amateur niveau om gewoon fit te blijven maar de algemene consensus in onderzoeken is ook om het hard-easy principe toe te passen. Runners world heeft er wat summiere informatie over en Google uiteraard ook. Maar ik doe of vaak een loopje en wat krachtoefeningen buiten na de looptraining. Of een krachttraining en afhankelijk van hoe de benen voelen wel of niet de benen er (zwaar) bij trainen.
Een beetje zoals @kenneth het al goed omschreef.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Tinusvolkel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

[...]

Dit berichtje heb ik helaas niet gezien... Ik zit momenteel in de 30 dagen proefperiode, dus gedurende aankomende maand kan ik altijd nog beslissen om het stop te zetten. Anders wellicht een jaartje laten doorlopen en daarna evalueren of ik het 60 euro waard vind.
Calitomnication schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Tot zover ook erg tevreden mee, het is allemaal even wennen, maar hartslag is toch wel een waardevolle indicatie. :) Bedankt voor de tip wat betreft de borstband, ik zal deze later nog eens bekijken/in overweging nemen, eerst de komende tijd nog gewoon even met de FR245 lopen. :)

Strava Garmin 265

• Roadman
* Roadman eigenaar meldt.
Wanneer de batterijen bijna leeg zijn kleurt hijrood.
Gaargod schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:47:
Heeft er iemand ervaring met de Saucony Guide ISO 2 TR schoenen?
Ik heb m'n zinnen gezet op een paartje trailschoenen en kwam deze tegen. Ik ben nu sinds zo'n 4 paar schoenen best wel fan van Saucony dus deze sprong direct in 't oog. Daarnaast op het moment met 20% korting bij All4Running :)
Ervaring genoeg met de Guide ISO 2 maar niet in de TR variant. Heeft Saucony sowieso niet een trailschoen? De peregrine (ofzo)? Of is dit de vervanger daarvan? Had van de week nog de Saucony Fastwitch binnen gekregen, mooie racers maar niks voor mijn voeten. Probleem met mijn voeten is dat ze nogal breed zijn. Iemand ervaring met racers voor brede voeten?
anandus schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:54:
[...]
Ik gebruik zo'n HRM-band van 15 euro van Aliexpress, werkt ook prima :)
Connect goed met horloge. Al is-ie wat kieskeurig welke apps-ie mee connect.
Maar die levert er vast geen zooitje extra data bij behalve dan je hartslag... ;)

Vanmorgen lekker rondje in het zonnetje gelopen. Ideaal loop weer (al moet ik me nog kwa kleding wel weer een beetje aanpassen en dus niet TE warm gekleed gaan)

[ Voor 47% gewijzigd door Roadman op 30-10-2019 11:15 ]

• anandus
  • Niet online
Roadman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:07:
[...]
Maar die levert er vast geen zooitje extra data bij behalve dan je hartslag... ;)
Nee, dat is waar :) (Maar daar heb ik mijn horloge dan weer voor)

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 30-10-2019 11:16 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
anandus schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:16:
[...]
Ik geloof nooit dat jouw horloge dingen zoals grondcontacttijd-balans meet. Cadans zal ie vast nog wel meten, maar veel meer zal het niet zijn.

• anandus
  • Niet online
InZane schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

Ik geloof nooit dat jouw horloge dingen zoals grondcontacttijd-balans meet. Cadans zal ie vast nog wel meten, maar veel meer zal het niet zijn.
Gezien ik niet eens wat het is, denk ik ook niet dat ik het nodig heb :P
Cadans enzo idd wel.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 30-10-2019 12:05 ]

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:40
Gonadan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

In die zin had ik nog wel eens conflicterende belangen. Enerzijds was ik lekker bezig met deadlift en zware squats en een sport waarin kracht en 'body' nuttig zijn (handbal) en aan de andere kant wil ik ook een beetje rap hardlopen. De één kracht en explosief, de ander meer duurloop. Dan merk je dat als je bij de één lekker bezig bent je niet gegarandeerd bij de ander ook lekker gaat. Het voordeel is wel dat je algehele fitheid op meerdere manieren te stimuleren is. :P
Dit vind ik interessant, aangezien ik met hetzelfde 'worstel'. Hoe heb jij dit aangepakt? En hoe zorg je voor 'voldoende maar ook niet teveel' eten? Algehele fitheid is inderdaad wel een mooie ;)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

anandus schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:16:
[...]
Ik heb het maar doe er eigenlijk vrij weinig mee. Heb gewoon de hartslagmeter voor een correctere hartslagmeting gekocht ipv die aan de pols van mijn FR935 die gewoon af en toe gek doet.
Hier is mijn training van gisteravond, als we "vriendjes" op Garmin zijn is die extra info vast zichtbaar:
https://connect.garmin.com/modern/activity/4203818372

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Pathogen schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:30:
Jaaa, het is weer tijd voor (kerst-)verlichting! *O*

* Pathogen miste het onderwerp al... :P
Ja ik vond het wel weer eens tijd worden. Vond alleen gezien de historie van deze topicreeks de vraag: "Welke hebben jullie?", een beetje dom. :P
Roadman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:07:
* Roadman eigenaar meldt.
Wanneer de batterijen bijna leeg zijn kleurt hijrood.
Trenchdog schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:22:
Als de batterijen leeg raken, gaat de Tracer over op rood licht. Dat houdt hij in mijn ervaring zeker een reguliere training vol, zodat je zichtbaar je sessie kan afmaken.
Dat is wel makkelijk, en voor die tijd wordt de intensiteit niet merkbaar minder?
Overigens zag ik dat er AAA in gaat, dat is wel een voordeel want die heb ik ook oplaadbaar. Dan heb je ook niet de twijfel of het misschien zonde is om ze al preventief te vervangen. Kan ik gewoon met regelmaat verse erin doen zonder problemen.
Ondertussen gebruik mijn Tracer zo een vier jaar.
En bevalt nog goed?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:08
@Roadman, de Guide ISO 2 TR is de enige pronatie trailschoen van Saucony voor zover ik kan zien, vandaar dat ik erbij uitkwam. De overige trail modellen komen niet tevoorschijn als ik filter op 'stability'.
Ga denk aankomend weekend maar even op pad, wat passen en proberen :)

• Jory
Gonadan schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:48:
[...]

Dat is wel makkelijk, en voor die tijd wordt de intensiteit niet merkbaar minder?
Tenzij je 'm sowieso op rood hebt staan. :+
[...]

Ja ik vond het wel weer eens tijd worden. Vond alleen gezien de historie van deze topicreeks de vraag: "Welke hebben jullie?", een beetje dom. :P
Ik heb sinds kort een knipperlicht op beweging en een (knipper)licht dat gemakkelijk ergens op de "clippen" is. Daarnaast heb ik ook nog een hoofdlampje, maar die lijkt tijdens de verhuizing afgelopen zomer misplaatst te zijn (hetzelfde geld voor m'n hardloop handschoenen - die miste ik gisteren tijdens een rustig loopje wel hoor).

Dat knipperlicht werkt best aardig - zolang je aan het lopen bent. Het bandje voor om de arm zit een stuk comfortabeler als was ik hiervoor had. Ook fijn om me geen zorgen te hoeven maken over batterijen.
De clipjes werken ook best goed - al ben ik er tijdens een interval training wel 1 verloren (die hing ondersteboven aan een broekspijp, dus dan is het wat mij betreft acceptabel als 'ie tijdens de 10de 400m niet helemaal stabiel meer zit).
InZane schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:38:
[...]

Och, als ik de metrics van de HRM-Run (waar het over ging) vergelijk met die van de FR 245 dan kan de FR245 alles wat de HRM-Run ook kan.

Natuurlijk zal de HRM-Run de hartslag een stuk beter bijhouden. Dat de vertical oscillation beter gemeten kan worden vanaf de torso als vanaf de pols geloof ik ook meteen. En misschien de andere zaken ook wel (daarvan weet ik niet genoeg over hoe ze gemeten kunnen worden om daar iets zinnigs over te zeggen).

Maar een horloge kan dat soort dingen dus ook gewoon meten, alleen misschien wat minder goed (en of minder goed gelijk staat aan niet goed genoeg, dat is natuurlijk heel persoonlijk; mijn FR235 meet de helft van die metrics inderdaad niet, maar ik mis er ook niets aan, dus dat is voor mij geen reden om wat dan ook te kopen).

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ha, m'n marathontempo is 170, en m'n halve marathontempo 178 =). Sorry!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38

Galois

1811 - 1832

Wie heeft ervaring met een 'lichte' kuitblessure? Met stijve kuiten?

Heb sinds twee weken wat last van mijn linker kuit. Valt op zich wel mee, maar ik voel 'm wel steeds als ik bv. mijn kuit aanspan of snel de trap op loop. Bij normaal gebruik van mijn kuit (dagelijks leven gebruik :) ) heb ik er verder geen last van.

Ik rek wat, masseer wat over de roller, ... Loop af en toe heel rustig hard...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pas wel op dat je geen zweepslag krijgt, dat is verrek irritant. Goed warm lopen ed (en rustig aan doen)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
In het kader van de Devil's trail op Schier, daar begin ik rustig met 15km, heb ik me ook aan trailschoenen gewaagd, schijnt daar wel handig voor te zijn.

Voor het eerst niet alleen kleding en accessoires bij Decatlon maar ook de XT7 trailschoenen. Dit weekend het bos maar eens in. Ben benieuwd, voor de zekerheid de brace links maar omdoen, kijken of dat geen pijn/blaren oplevert.

Nog steeds last om de regelmaat in het hardlopen vast te houden, leef tussen twee huizen en da's al sowieso niet bevorderlijk voor welk ritme dan ook.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Galois schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:50:

Heb sinds twee weken wat last van mijn linker kuit. Valt op zich wel mee, maar ik voel 'm wel steeds als ik bv. mijn kuit aanspan of snel de trap op loop. Bij normaal gebruik van mijn kuit (dagelijks leven gebruik :) ) heb ik er verder geen last van.

Helaas heb ik hier ook last van. Ik ben hier nu bijna 2 maanden voor bij de fysio (afgelopen 4 weken niet ivm vakantie).

Wordt bij mij veroorzaakt door wat verschillende oorzaak. Hoofdreden van het ontstaan waren kapotte schoenen en er daarna te lang mee door blijven lopen. Ergens in mei ontstaan en hele zomer mee door blijven lopen met het idee dat het wel over zou gaan.
Pas in september naar de fysio gegaan die me voor gek verklaarde dat ik er zolang mee ben blijven lopen (ik kom al jaren bij haar).

Fysio heeft eerst met dry-needlen de ergste pijn punten aangepakt en masseert het nu vooral los. Maar tegelijk wordt alles vanaf mijn rug naar beneden los gemaakt. Heb ook oefeningen gekregen om mijn balans te verbeteren in de enkels en oefeningen voor de heupen/onderrug/billen. Dit omdat de oorzaak van de stijve kuiten vaak niet alleen in de kuiten ligt.
Naast de oefeningen maak ik zelf de kuit spieren ook los met mijn foam roller. Eerst gewoon een been erop en rollen zodat alle delen wat losser worden. Na dit links en rechts gedaan te hebben doe ik de grote kuitspier nog even met mijn ene been op mijn andere waardoor de druk groter wordt en je dieper komt. Deze laatste voelt echt niet fijn. Dit doe ik wel op aanraden van mijn fysio.

Gisteren voor het eerst een wandelen/rennen gedaan van 4 km zonder ergens echt last te krijgen (ongeveer een half uur). Dit terwijl ik tijdens een lokaal evenement in april nog 13,5km liep in een uur.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Ghost16 op 30-10-2019 14:02 ]

• Roadman
Gaargod schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:17:
@Roadman, de Guide ISO 2 TR is de enige pronatie trailschoen van Saucony voor zover ik kan zien, vandaar dat ik erbij uitkwam. De overige trail modellen komen niet tevoorschijn als ik filter op 'stability'.
Ga denk aankomend weekend maar even op pad, wat passen en proberen :)
Ah ja, natuurlijk, :o
Al vraag ik mij het nut wel af van een anti pronatie trailschoen...

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Jory schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Heb je iets om de stelling dat je door push-ups sneller herstelt dan door wandelen te ondersteunen? Het klinkt namelijk niet logisch en ik kan zo snel ook niets vinden wat dit onderbouwt.

Overigens klinkt "bij het sprinten kan je zo moe worden dat je er bijna bij neervalt" sowieso niet als een duurzame vorm van trainen.
Ja, als je een slechte conditie hebt en je wil niet beginnen sprinten met als reden "ik val er door bij neer", dan noem ik dit gebrek aan discipline. Maar je zult de vruchten plukken van de voordelen door de push-ups te doen. Klinkt onlogisch, maar het werkt. (bij mij toch) Het motiveerd en maakt je woedend om verder te sprinten. Het is wel belangrijk dat je loopschoenen draagt (duh), verder heb ik geen enkele blessures gehad. Ik deed dit op een verharde grond van asfalt. Ik weet dat de workout niet makkelijk is, maar als je dan aan de laatste set bent, dan voel je je echt helemaal voldaan. Het enige risico is dat je kan vallen tijdens het sprinten met alle gevolgen... dus wel opletten dat je sprint techniek goed is.
Pinguu schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Loop je nog maar 5 weken en dan al bijna 15 kilometer? Hopelijk langer, maar anders: negeer dit signaal van je knie niet. Voor je het goed beseft lig je in de lappenmand.
Ja, 5 weken ongeveer. Ik wist niet dat 5 weken te kort was om 15 kilometer te doen. Hangt dat niet vanaf aan de leeftijd/conditie/gewicht/ondergrond? Ik heb de 15 kilometer op 95% zachte ondergrond gelopen. Het is nu in orde met mijn knie, maar voor het zekerste heb ik gisteren niet gelopen en vandaag ook niet. Ik loop morgen terug, maar dan 10 kilometer. half uur hardlopen en half uur joggen. :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

mefjoew schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:07:
Dit vind ik interessant, aangezien ik met hetzelfde 'worstel'. Hoe heb jij dit aangepakt? En hoe zorg je voor 'voldoende maar ook niet teveel' eten? Algehele fitheid is inderdaad wel een mooie ;)
Hoe ik dit aangepakt heb? Bar slecht moet ik zeggen. :D

Ik vond het bar lastig. Echt serieuze beentraining zorgde ervoor dat ik twee dagen een invalidentoilet nodig had dus dat doe je niet vlak voor een wedstrijd. Daarnaast vind ik dat wanneer je aan teamsport doet die dan ook voor de rest gaat, dus die sport ging het beste. Krachttraining ernaast ging dan nog wel maar hardlopen was meer incidenteel, daar werd ik ook niet echt snel in omdat steeds korte sprintjes gewoon echt wat anders is dan duurloop.

Later ben ik bij de krachtsport wat meer in dienst van de andere sporten gaan trainen en minder op kracht en massa bouwen. Dat werkte beter voor de blessuregevoeligheid en gaf mentaal ook meer rust omdat je doelen beter in lijn liggen.
Die lijn ging eigenlijk best goed en toen ik meer tijd nam voor hardlopen ging dat ook beter. De training voor handbal ging ik echter nog maar weinig heen en dan merk je dat je duurconditie beter wordt, maar je wedstrijdconditie weer minder.

Uiteindelijk een aantal zeer verschillende zware en minder zware blessures gehad die een hoop overhoop gegooid hebben. Dat in combinatie met om verschillende redenen gebrekkige discipline en een team wat uit elkaar begint te brokkelen geeft als resultaat dat ik te lang te weinig gedaan heb. De algehele fitheid is weggeraakt en ik kreeg meer last van pijntjes.

Nu ben ik alweer enige tijd aan het hardlopen, wat nog wel regelmatiger mag, maar dat zorgt alweer voor een beter conditie en belastbaarheid. De algehele fitheid kan echter nog stukken beter en ik ben ook gewoon nog flink te zwaar dus ik heb nog wel een weg te gaan.
Onderhand heb ik ook weer een kans om te gaan handballen, maar daar zie ik eigenlijk ook nog wel tegenop omdat het wel weer veel andere conditie en fitheid gaat vergen. Waar ik namelijk niet op zit te wachten is weer nieuwe blessures die mij weer terug werpen in het fitter worden. Bij een contactsport gebeurt dat nogal snel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mobie2
Gonadan schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:10:
[...]

Hoe ik dit aangepakt heb? Bar slecht moet ik zeggen. :D

Ik vond het bar lastig. Echt serieuze beentraining zorgde ervoor dat ik twee dagen een invalidentoilet nodig had dus dat doe je niet vlak voor een wedstrijd. Daarnaast vind ik dat wanneer je aan teamsport doet die dan ook voor de rest gaat, dus die sport ging het beste. Krachttraining ernaast ging dan nog wel maar hardlopen was meer incidenteel, daar werd ik ook niet echt snel in omdat steeds korte sprintjes gewoon echt wat anders is dan duurloop.

Later ben ik bij de krachtsport wat meer in dienst van de andere sporten gaan trainen en minder op kracht en massa bouwen. Dat werkte beter voor de blessuregevoeligheid en gaf mentaal ook meer rust omdat je doelen beter in lijn liggen.
Die lijn ging eigenlijk best goed en toen ik meer tijd nam voor hardlopen ging dat ook beter. De training voor handbal ging ik echter nog maar weinig heen en dan merk je dat je duurconditie beter wordt, maar je wedstrijdconditie weer minder.

Uiteindelijk een aantal zeer verschillende zware en minder zware blessures gehad die een hoop overhoop gegooid hebben. Dat in combinatie met om verschillende redenen gebrekkige discipline en een team wat uit elkaar begint te brokkelen geeft als resultaat dat ik te lang te weinig gedaan heb. De algehele fitheid is weggeraakt en ik kreeg meer last van pijntjes.

Nu ben ik alweer enige tijd aan het hardlopen, wat nog wel regelmatiger mag, maar dat zorgt alweer voor een beter conditie en belastbaarheid. De algehele fitheid kan echter nog stukken beter en ik ben ook gewoon nog flink te zwaar dus ik heb nog wel een weg te gaan.
Onderhand heb ik ook weer een kans om te gaan handballen, maar daar zie ik eigenlijk ook nog wel tegenop omdat het wel weer veel andere conditie en fitheid gaat vergen. Waar ik namelijk niet op zit te wachten is weer nieuwe blessures die mij weer terug werpen in het fitter worden. Bij een contactsport gebeurt dat nogal snel.
Als je te zwaar bent moet je koolhydraat arm dieet doen. - Mayo dieet - een amerikaans ouderwets en zwaar dieet, maar het duurt 13 dagen wat voor sommigen wel te lang is. Maar als je ondertussen sport zul je minder snel honger krijgen. Het belangrijkste is dat mayo dieet bij iedereen werkt, maar alleen als je het volhoud tot de laatste dag. Wees gerust, een mayo dieet is gezond en je hoeft geen speciale medicatie te slikken.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Jory schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:27:

Och, als ik de metrics van de HRM-Run (waar het over ging) vergelijk met die van de FR 245 dan kan de FR245 alles wat de HRM-Run ook kan.
Niet helemaal waar ;)
De HRM Run is een borstband die je synct met je FR245. Wanneer je dit hebt gedaan krijg je toegang tot de Garmin Running Dynamics. De FR245 geeft standaard inzicht in hoogtemeters, tempo, hartslag, performance condition & pasfrequentie.
Wanneer je hier de HRM Run aan toevoegt krijg je tijdens het lopen de mogelijkheid om extra velden te bekijken. Op Garmin Connect heb je dan de standaard velden hoogtemeters, tempo, hartslag, performance condition. Maar ook gedetailleerde velden paslengte, pasfrequentie, verticale oscillatie, grondcontact tijd/balans.

En er zijn genoeg lopers (ook hier in dit topic) die geen mallemoer om deze data geven (en dat mag). Ik moet ook bekennen dat ik er normaal gesproken ook alleen na een training doorheen blader, even kijken of de data goed is.
Echter, een tijdje terug de enkel serieus verzwikt en mag nu weer mijn eerste stapjes zetten. Tijdens het lopen zie ik nu dus heel duidelijk dat mijn paslengte te kort is (loop nog te voorzichtig) en daarbij ook nog eens in onbalans ben. Dus tijdens het lopen kan ik mezelf al (proberen te) corrigeren.

tips voor New York

• mobie2

Beengel met menthol en pepermuntolie van kruidvat gebruiken, zodat het verfrist. De gel zal niet zo gevoelig aanvoelen op de benen, maar als je de gel op je rug doet (om de gel even uit te testen), dan voel je meteen een heel verfrissend gevoel. Genezing zal dan sneller gaan. Als je dit eerder had gedaan had de pijn minder dan 2 weken geduurt.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
mobie2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Als je te zwaar bent moet je koolhydraat arm dieet doen. - Mayo dieet - een amerikaans ouderwets en zwaar dieet, maar het duurt 13 dagen wat voor sommigen wel te lang is. Maar als je ondertussen sport zul je minder snel honger krijgen. Het belangrijkste is dat mayo dieet bij iedereen werkt, maar alleen als je het volhoud tot de laatste dag. Wees gerust, een mayo dieet is gezond en je hoeft geen speciale medicatie te slikken.
Geen enkel dieet is gezond, sorry dat ik het wat cru formuleer, maar elk dieet, ik herhaal, elk dieet heeft een negatief effect als je er mee stopt. Het bekende jojo effect. Wil je gewicht kwijtraken? Zo eenvoudig als maar zijn kan: meer calorieën verbranden dan je naar binnen werkt, structureel. Ik geloof best dat er een enkeling of zelfs velen baat hebben gehad bij [vul in dieetnaam], maar het werkt niet om je gewicht blijvend naar beneden te krijgen. Daarvoor moet je je eetpatroon veranderen (of idioot veel sporten/bewegen).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zo'n methode is per definitie niet gezond, daar begin ik niet aan. Ik ben veel meer gebaat bij een structurele verandering. Daar werk ik dan ook aan. Ik doe nu het VDHM-dieet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mobie2
Frenz64 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Geen enkel dieet is gezond, sorry dat ik het wat cru formuleer, maar elk dieet, ik herhaal, elk dieet heeft een negatief effect als je er mee stopt. Het bekende jojo effect. Wil je gewicht kwijtraken? Zo eenvoudig als maar zijn kan: meer calorieën verbranden dan je naar binnen werkt, structureel. Ik geloof best dat er een enkeling of zelfs velen baat hebben gehad bij [vul in dieetnaam], maar het werkt niet om je gewicht blijvend naar beneden te krijgen. Daarvoor moet je je eetpatroon veranderen (of idioot veel sporten/bewegen).
Het jojo-effect :/ Ooit al van metabolisme gehoort? Je eetpatroon wordt automatisch veranderd en die man doet aan sport, dus aan het jojo-effect zal die amper last krijgen.

• InZane
mobie2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:12:
[...]
Het jojo-effect :/ Ooit al van metabolisme gehoort? Je eetpatroon wordt automatisch veranderd en die man doet aan sport, dus aan het jojo-effect zal die amper last krijgen.
Je eetpatroon wordt automatisch veranderd? Die moet je me echt even uitleggen. De enige die je eetpatroon kan veranderen ben je zelf. Dat gebeurt niet automatisch.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

KnOeFz

no comment...

Heb vorig jaar een tijdje een wat 'serieuzere' kuitblessure gehad. Overbelasting, kon tijdens het rennen plots niet meer rennen zonder pijn in kuit (geen zweepslag). Heeft best een tijd lang aangehouden. Kostte me na bezoek fysio 6 weken rust en daarna langzaam weer opbouwen. Stijfheid in de kuit heeft nog maanden aangehouden.

Kreeg toen na een paar massages, een paar weken rust en 'ingetaped' deze tips/oefeningen mee van de fysio:
- Korte en lange kuitspieren strechen, meerdere keren per dag.
- Op 1 been staan, bijvoorbeeld tijdens de afwas of tandenpoetsen.
- Deze oefening op een traptrede doen; starten met 3 setjes van 10, opbouwen tot je 3 setjes van 20 zonder problemen lukt
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.kintec.net/wp-content/uploads/2016/08/pic-003-mpblog-08-15.jpg?fit=622%2C568&ssl=1

[ Voor 32% gewijzigd door KnOeFz op 30-10-2019 16:37 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• mobie2
InZane schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

Je eetpatroon wordt automatisch veranderd? Die moet je me echt even uitleggen. De enige die je eetpatroon kan veranderen ben je zelf. Dat gebeurt niet automatisch.
Het jojo-effect gebeurt ook niet automatisch. Als je een beetje hersencellen ga je na een dieet automatisch niet beginnen vreten als een gek, maar gewoon normaal gezond eten en blijven bewegen. Af en toe een toetje mag wel. Overigens zorgt de metabolisme dat je makkelijker van snoep en koek af blijft.

Maarja, ik ben geen dokter en ik ben blij dat ik het mayo dieet heb gedaan. Na het dieet ben ik ondertussen nog veel meer af gevallen. Jojo-effect... nooit van gehoort trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door mobie2 op 30-10-2019 16:33 ]

• InZane
mobie2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

Het jojo-effect gebeurt ook niet automatisch. Als je een beetje hersencellen ga je na een dieet automatisch niet beginnen vreten als een gek, maar gewoon normaal gezond eten en blijven bewegen. Af en toe een toetje mag wel. Overigens zorgt de metabolisme dat je makkelijker van snoep en koek af blijft.
Nou ja het jojo-effect treedt in werking als je klaar bent met je dieet en weer 'normaal' gaat eten. Ik heb al wat van die koolhydraat crash diëten gezien (niet voor mezelf, want niet nodig), maar dat doe je toch niet echt voor je lol. Lijkt me echt een marteling. Als ik dat mayo dieet bekijk kan ik ook alleen maar dit denken: :r
Ik zou denk ik gelijk weer terugvallen in m'n oude gedrag als ik op streefgewicht zou zijn.

Goed ik ga zo maar eens een lekker koolhydraten happen en vanavond een lekkere intervaltraining doen :P
[...]
Jojo-effect... nooit van gehoort trouwens.
Er is zelfs een Wikipedia pagina: Wikipedia: Yo-yo effect

[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 30-10-2019 16:37 ]

• mobie2
InZane schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:35:
[...]

Nou ja het jojo-effect treedt in werking als je klaar bent met je dieet en weer 'normaal' gaat eten. Ik heb al wat van die koolhydraat crash diëten gezien (niet voor mezelf, want niet nodig), maar dat doe je toch niet echt voor je lol. Lijkt me echt een marteling. Als ik dat mayo dieet bekijk kan ik ook alleen maar dit denken: :r
Ik zou denk ik gelijk weer terugvallen in m'n oude gedrag als ik op streefgewicht zou zijn.

Goed ik ga zo maar eens een lekker koolhydraten happen en vanavond een lekkere intervaltraining doen :P

[...]

Er is zelfs een Wikipedia pagina: Wikipedia: Yo-yo effect
Zal wel een soort eet ziekte zijn of mensen die heel veel stress hebben en die zoetigheden nodig hebben. Ik heb uiteraard ook eens gelezen dat je na een mayo dieet bepaalde groente soorten niet meer lust, maar daar heb ik ook helemaal geen last van. Integendeel, voor mijn dieet vond ik volkoren spagetti heel erg slecht smaken en na het dieet vond ik volkoren spagetti net zo goed smaken als gewone normale spagetti. Uiteraard is dat heel raar, maar zo zie je maar dat een dieet wél verrassand goed uit de hoek kan komen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@mobie2 ik waardeer dat je probeert te helpen maar je slaat niet alleen de plank mis, je mist de gehele houthandel.

In dit topic, en gerelateerde sporttopics, is zeer veel kennis aanwezig over voeding en sporten, waaronder bij mij. De uitspraken die je nu even in een paar posts neer zet geven mij de indruk dat je beter nog flink wat leeswerk kunt doen voordat je hier mensen gaat corrigeren en/of adviseren. Nofi. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jory
Calitomnication schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Niet helemaal waar ;)
De HRM Run is een borstband die je synct met je FR245.
Oh kak, ik las " The watch measures crucial running metrics such as cadence, stride length, ground contact time and balance, vertical oscillation and vertical ratio.", maar heb de "Your Forerunner 245 can start tracking these metrics with the addition of a compatible heart rate strap" daaronder niet gelezen. 8)7

Lekkere manier van omschrijven wat de mogelijkheden van zo'n horloge zijn. Handig ook dat bijv. cadence ook in dat lijstje staat maar wel zonder HRM-Run kan worden bijgehouden.
mobie2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Ja, als je een slechte conditie hebt en je wil niet beginnen sprinten met als reden "ik val er door bij neer", dan noem ik dit gebrek aan discipline. [...] Het enige risico is dat je kan vallen tijdens het sprinten met alle gevolgen... dus wel opletten dat je sprint techniek goed is.
Wellicht dat jij het anders bedoelde, maar ik vatte "er bijna bij neervalt" op als "op het punt staan om knock out te gaan" - het suist al in je oren, je ziet al wat troebel, je moet nu stoppen of je wordt zometeen op de grond wakker.
Maar als ik "Het enige risico is dat je kan vallen tijdens het sprinten met alle gevolgen... dus wel opletten dat je sprint techniek goed is." lees bedoel jij helemaal iets anders?
Maar je zult de vruchten plukken van de voordelen door de push-ups te doen. Klinkt onlogisch, maar het werkt. (bij mij toch) Het motiveerd en maakt je woedend om verder te sprinten.
Dat dit kan helpen geloof ik meteen, maar nu heb je het over motivatie. Eerder beweerde je dat de push-ups voor versneld herstel tussen twee intervallen in zorgen.
Ik hoef niet woedend (of op andere manier gemotiveerd) te worden om aan m'n volgende interval te beginnen, dus daar heb ik geen push-ups voor nodig.
Maar als het daadwerkelijk het herstel versneld dan vind ik dat wel interessant. Dus nogmaals: heb je iets van een onderbouwing of bron hiervoor (buiten jouw eigen n=1 ervaring). Ik zou dit oprecht interessant vinden, maar het enige wat ik kan vinden dat er op lijkt is https://www.runnersworld....leep-pushups-and-protein/ - maar dat gaat over het doen van push-ups voordat je naar bed gaat om de opname van eiwitten te stimuleren, wat volgens mij niet is wat jij bedoelt.
Het is wel belangrijk dat je loopschoenen draagt (duh), verder heb ik geen enkele blessures gehad.
Dat jij nog geen blessures gehad hebt zegt natuurlijk niet zoveel aangezien je pas 5 weken bezig bent. Wat ik met "duurzame training" bedoelde is een manier van trainen die je jaren vol kunt houden.

• mobie2
Jory schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

Oh kak, ik las " The watch measures crucial running metrics such as cadence, stride length, ground contact time and balance, vertical oscillation and vertical ratio.", maar heb de "Your Forerunner 245 can start tracking these metrics with the addition of a compatible heart rate strap" daaronder niet gelezen. 8)7

Lekkere manier van omschrijven wat de mogelijkheden van zo'n horloge zijn. Handig ook dat bijv. cadence ook in dat lijstje staat maar wel zonder HRM-Run kan worden bijgehouden.

[...]

Wellicht dat jij het anders bedoelde, maar ik vatte "er bijna bij neervalt" op als "op het punt staan om knock out te gaan" - het suist al in je oren, je ziet al wat troebel, je moet nu stoppen of je wordt zometeen op de grond wakker.
Maar als ik "Het enige risico is dat je kan vallen tijdens het sprinten met alle gevolgen... dus wel opletten dat je sprint techniek goed is." lees bedoel jij helemaal iets anders?

[...]

Dat dit kan helpen geloof ik meteen, maar nu heb je het over motivatie. Eerder beweerde je dat de push-ups voor versneld herstel tussen twee intervallen in zorgen.
Ik hoef niet woedend (of op andere manier gemotiveerd) te worden om aan m'n volgende interval te beginnen, dus daar heb ik geen push-ups voor nodig.
Maar als het daadwerkelijk het herstel versneld dan vind ik dat wel interessant. Dus nogmaals: heb je iets van een onderbouwing of bron hiervoor (buiten jouw eigen n=1 ervaring). Ik zou dit oprecht interessant vinden, maar het enige wat ik kan vinden dat er op lijkt is https://www.runnersworld....leep-pushups-and-protein/ - maar dat gaat over het doen van push-ups voordat je naar bed gaat om de opname van eiwitten te stimuleren, wat volgens mij niet is wat jij bedoelt.

[...]

Dat jij nog geen blessures gehad hebt zegt natuurlijk niet zoveel aangezien je pas 5 weken bezig bent. Wat ik met "duurzame training" bedoelde is een manier van trainen die je jaren vol kunt houden.
De bron dan maar: https://blog.paleohacks.com/10-effective-hiit-workouts/#
1. Walk and Sprint
This one is as simple as the name implies. Usually most people do best with a 30 second walk, followed by a 30 second sprint. Repeat this about 8-10 times, and you should be feeling the burn. By the time you get to sprint number 3 or 4, you will very likely be feeling like death. Push through this period, and you’ll reap the benefits. As you progress, you can increase the number of rounds, or you can sprint and walk up a steep hill. This is a time tested, simple, but effective, workout. It works just as well whether you’re 15 years old, or 50. It works for high level athletes, as well as for everyday Joe’s. Try it!
Gaat inderdaad niet over hardlopen, maar met deze workout werkt het wel om sneller te worden. Je leert immers snel te lopen dan traag te lopen. Maar uiteraard staat er hier ook niks bij over herstellen, misschien wordt dat wel de vraag van vandaag of je moet het zelf eens proberen en je ervaring delen.

• Roadman
mobie2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

[...]

Gaat inderdaad niet over hardlopen, maar met deze workout werkt het wel om sneller te worden. Je leert immers snel te lopen dan traag te lopen. Maar uiteraard staat er hier ook niks bij over herstellen, misschien wordt dat wel de vraag van vandaag of je moet het zelf eens proberen en je ervaring delen.
Mooi, een interval training dus. :+

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Jory schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

Ze zijn gewoon goed in marketing ;). Wat betreft cadence, dat zal ik dan ook maar meteen uit de wereld helpen. Standaard houden de FR235 & 245 je gemiddelde pasfrequentie bij, volgens mij op basis van armzwaaien (weet ik niet 100% zeker). Bij het overzicht van je training staat dan de gemiddelde pasfrequentie over de hele training.
Met de HRM Run band worden deze gegevens ook per gelopen meter weergegeven. Je hebt voor cadans dan een zelfde soort grafiek als wat je ook voor bijvoorbeeld je hartslag hebt. Net iets meer data.

Ben maar blij dat je hem niet hebt gekocht puur en alleen voor de emergency contact mode waarbij je horloge automatisch je locatie naar een contactpersoon stuurt in geval van een ongeval. Dit werkt alleen als er verbinding is met een telefoon, dus die moet je bij je hebben. Wat voor mij weer een extra apparaat aan m'n arm zou betekenen, dus die functie gebruik ik niet.

Zou een paar weken geleden overigens wel zeer goed van pas zijn gekomen. Tijdens het lopen in het buitenland mijn enkel verzwikt, met een gangetje van 3.15/km 3x ter aarde gestort, horloge ging meteen een noodsignaal verzenden, alleen m'n telefoon lag in het vakantiehuisje. Vriendin was not amused :+, zeker niet omdat ik op het laatste moment m'n flipbelt met telefoon af heb gedaan met de woorden: "dit is een tempotraining, deze band zit dan alleen maar in de weg. Ik ga toch niet ver, ben over 45 minuten terug" O-) O-)

tips voor New York

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 20:31

Rudedadude

Maybe we were born to run

Frenz64 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Wil je gewicht kwijtraken? Zo eenvoudig als maar zijn kan: meer calorieën verbranden dan je naar binnen werkt, structureel. Ik geloof best dat er een enkeling of zelfs velen baat hebben gehad bij [vul in dieetnaam], maar het werkt niet om je gewicht blijvend naar beneden te krijgen. Daarvoor moet je je eetpatroon veranderen (of idioot veel sporten/bewegen).
In hoofdlijnen: ja. Iets waar ik met mijn schoonmoeder (jaja) leuke discussies over heb gevoerd is dat wat je (nog wel) eet ook belangrijk is. Oftewel: je lichaam heeft voldoende verschillende voedingsstoffen nodig om gezond te kunnen functioneren. Zo niet dan loopt juist iets als je metabolisme ook minder en val je dus alsnog minder snel af dan bij wel evenwichtige voeding. Dus ja de wetmatigheid klopt uiteraard, maar wat je eet speelt ook mee.

Ik ben overigens ook weer aan het matigen (ik volg tenslotte geen specifiek dieet) omdat ik deze zomer toch weer ergens een paar kilo heb opgepikt. Valt niet mee, om van bmi 20,5 naar iets van 19,5 te gaan. Zeker icm 4-5 keer lopen per week.

Probleem is dat mijn zelfbeheersing meestal na 21:00 is uitgewerkt...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het belangrijkste is dat mayo dieet bij iedereen werkt, maar alleen als je het volhoud tot de laatste dag.
Elk dieet dat je volhoudt werkt :) Er zijn uitgebreide meta-analyses gedaan en elke keer blijkt dat de grootste voorspeller van het succes van een dieet is of mensen dat volhouden. En bij verschillende personen werken verschillende voedselpatronen. Ik eet zolang ik sport high carb (maar dan wel vrijwel uitsluitend uit groente, fruit en volkoren granen) en ben van 73kg naar 64kg gegaan. Een vriend van mij is met hardcore paleo op een gezond gewicht gekomen, een collega is met keto 15kg kwijtgeraakt. Enzovoort.

Mijn persoonlijke observatie is trouwens dat mensen die eindelijk succes hebben dat succes toeschrijven aan het laatste dieet dat ze gevolgd hebben, ondanks eventuele andere oorzaken (eindelijk een gezond beeld van kwaliteit en kwantiteit van voeding en daardoor betere keuzes maken bijvoorbeeld). Post hoc ergo propter hoc.
[...]

Het jojo-effect gebeurt ook niet automatisch. Als je een beetje hersencellen ga je na een dieet automatisch niet beginnen vreten als een gek, maar gewoon normaal gezond eten en blijven bewegen.
De helft van de Nederlanders is te zwaar en daarvan is zelfs 40% obees. Veel daarvan hebben al talloze pogingen gedaan blijvend af te vallen. En daar zal het Mayo-dieet of een variant daarvan vaak tussen gezeten hebben. Ik vrees dat je iets te optimistisch bent over hoe makkelijk het is een gezond eetpatroon aan te leren op latere leeftijd.
Maarja, ik ben geen dokter en ik ben blij dat ik het mayo dieet heb gedaan. Na het dieet ben ik ondertussen nog veel meer af gevallen. Jojo-effect... nooit van gehoort trouwens.
Met alle respect, als een triviale term als het jojo-effect je niets zegt zou ik iets minder overtuigd over diëten praten :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
zoefies schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:37:
Hier de jaarbalans van een beginneling. Dit jaar bijna 500 km gelopen sinds maart. Momenteel zit ik op 50 km per maand en dat wil komend jaar iedere maand minstens aantikken, plus langzaam uitbreiden.

Belangrijkste doel voor komend is gestaag opbouwen en proberen blessurevrij te blijven. Verder wil ik mijn PR op de 5 km aanscherpen van 25:40 naar zeker onder de 25 min en wellicht ook beneden de 24 min. Daarnaast wil ik voor het eerst een zwemloop doen, van 500/5. En wellicht eens een 10 km wedstrijd, ook voor het eerst.
Het leek me leuk om te zien wat ik ook alweer als doelen had bedacht eind vorig jaar. Met nog twee maanden te gaan liggen de meeste prestaties in mijn geval al wel vast.

Gehaalde doelen:
- PR op de 5 naar onder de 25 min: dik gehaald, met 22:57.
- Iedere maand >50 km: dit gaat tot nu toe heel goed, het is iedere maand gelukt. Met 864 km tot nu toe steven ik af op >1000 km dit jaar. De afstand per maand varieert tussen de 56-114 km / maand.

Niet gehaalde doelen:
- Zwemloop: ik heb afgelopen jaar wel onder de knie gekregen om 1km te zwemmen in borstcrawl aan 1 stuk. Maar de interesse voor de zwemloop is toch afgenomen.
- 10 km-wedstrijd: komt er dit jaar niet van. Leuk doel voor volgend jaar.

Doelen voor 2020 (voorlopig):
- PR op de 5km <22 min.
- Betere basis met lopen (meer kms dan in de 2019, en niet/heel weinig blessuretijd).
- Meedoen aan een 10k-wedstrijd.
- (Evt.: meedoen aan de Tilburg Ten Miles)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:43

Ikke. Heel irritant en zeker iets wat je moet aanpakken. Zodra ik mijn kuiten begin te voelen moet ik op gaan passen.

• InZane
Zo, vanavond voor het eerst weer eens het lange spul aan gehad. Was toch geen overbodige luxe.

Aanstaande zaterdag najaarsloop in Epe. Nog Tweakers die daar ook heen gaan?

Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/PFh749Vsd1

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-12 21:36

[...]

[...]

Overigens zag ik dat er AAA in gaat, dat is wel een voordeel want die heb ik ook oplaadbaar. Dan heb je ook niet de twijfel of het misschien zonde is om ze al preventief te vervangen. Kan ik gewoon met regelmaat verse erin doen zonder problemen.

[...]

En bevalt nog goed?
Ik heb nooit opgemerkt dat de intensiteit minder wordt, code rood komt voor mij altijd als een verrassing. Ik gebruik ook de ene keer oplaadbare batterijen en dan weer eens reguliere. Oplaadbaar is inderdaad handig als je er aan denkt om ze regelmatig even weer op te laden. Dat laatste is bij mij niet altijd het geval :+

De Tracer bevalt nog steeds inderdaad, ik zie nu dat ik hem al ruim vijf jaar in gebruik heb... In de donkere maanden gebruik ik hem zo drie, vier keer per week. Ik zie er niet aan af dat de Tracer alweer vijf jaar meegaat. Ik doe hem met plezier om en ik krijg nog altijd regelmatig een positieve reactie op mijn zichtbaarheid.
Jory schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:27:
[...]
Tenzij je 'm sowieso op rood hebt staan. :+
[...]
Ja, dan niet :P Overigens is de gele of groene stand het beste voor zichtbaarheid, afhankelijk van de vraag of je in het donker of in de schemering loopt.

• Xaverius

Xaverius

Ik vond een blog over de nieuwe maps op Strava:
https://blog.mapbox.com/s...outdoor-maps-977c74cf37f9

Dinsdag ben ik na 17en vertrokken in korte broek, shirtje en jasje. Vanavond ga ik na 19en en waarschijnlijk toch dan met een lange broek aan. En nu nog die lampjes opzoeken...

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:59

Tazzios

..

[...]

1. Walk and Sprint
This one is as simple as the name implies. Usually most people do best with a 30 second walk, followed by a 30 second sprint. Repeat this about 8-10 times, and you should be feeling the burn. By the time you get to sprint number 3 or 4, you will very likely be feeling like death. Push through this period, and you’ll reap the benefits. As you progress, you can increase the number of rounds, or you can sprint and walk up a steep hill. This is a time tested, simple, but effective, workout. It works just as well whether you’re 15 years old, or 50. It works for high level athletes, as well as for everyday Joe’s. Try it!

'Push (up) through this period' iets te letterlijk opgevat? :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

[...]

Dit is inderdaad een good old interval training waarmee je onder andere je snelheid en herstelvermogen traint. De kunst van dit soort trainingen is om iedere sprint op (nagenoeg) exact dezelfde snelheid te lopen en ook qua pauze een gelijke tijd aanhouden. Dus niet de eerste als een malle op 30/kmpu sprinten, 1 minuut pauze, en dan bij de 3e toch merken dat je te hard bent gegaan, de verzuring inloopt en daarom op 20/kmpu gaat sprinten of je pauze met 50-100% te verlengen. Dan streef je het doel van de training voorbij, zal ongetwijfeld heerlijk aanvoelen, want je bent helemaal kapot. Echter qua trainingswaarde streef je het doel voorbij ;).
Snelheid kun je ook opbouwen door juist langzaam te lopen (klinkt heel tegenstrijdig, i know). Het is juist het volledige pakket van interval (zoals jij oa aangeeft), duurloop & tempoloop waarmee je naast de benodigde snelheid ook nog eens duurvermogen en vooral tempohardheid opbouwt.
Van alleen sprinten wordt je inderdaad heel snel en train je vooral je hoge zones, bij een halve marathon kun je rond de 16-17km problemen verwachten, je hebt immers vooral je hoge zone getraind, maar niet de lager gelegen zones die je nodig hebt bij een activiteit van lagere duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 31-10-2019 10:50 ]

tips voor New York

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mobie2 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Beengel met menthol en pepermuntolie van kruidvat gebruiken, zodat het verfrist. De gel zal niet zo gevoelig aanvoelen op de benen, maar als je de gel op je rug doet (om de gel even uit te testen), dan voel je meteen een heel verfrissend gevoel. Genezing zal dan sneller gaan. Als je dit eerder had gedaan had de pijn minder dan 2 weken geduurt.
Enige dat pepermunt/menthol doet is eventueel doorbloeding vermeerderen (en dan vooral direct onder de huid), maar dat doet massage(/foamroller) ook, dus effect zal niet heel anders zijn, sterker nog, een massage komt dieper dus geeft dieper betere doorbloeding en zal beter helpen dan pepermuntolie.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:21:
[...]

Dat doen ze toch overal? Vet irritant. En omdat ik dan principieel weiger om te liegen mag je door de berm om al die keuvelende huisvrouwen heen slingeren. }:|
Vertel mij wat. Ik doe mee samen met een aantal collega's, en we moeten vooral allemaal 1:10 invullen zodat we allemaal in hetzelfde startvak zouden komen. Want dat is gezellig. Dat het veel sneller is dan ze werkelijk lopen maakt toch helemaal niet uit... :z

Ik heb voor mijzelf gewoon 1:40 ingevuld. Inmiddels loop ik een redelijk vlakke 13 km net onder 6 minuten per km, dus aan mij zal het niet liggen :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Poekie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:42:
Enige dat pepermunt/menthol doet is eventueel doorbloeding vermeerderen (en dan vooral direct onder de huid), maar dat doet massage(/foamroller) ook, dus effect zal niet heel anders zijn, sterker nog, een massage komt dieper dus geeft dieper betere doorbloeding en zal beter helpen dan pepermuntolie.
Die menthol is gewoon omdat mensen die geur associëren met warmte en dan placebo't het verder wel prima. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tinusvolkel
Zr40 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Vertel mij wat. Ik doe mee samen met een aantal collega's, en we moeten vooral allemaal 1:10 invullen zodat we allemaal in hetzelfde startvak zouden komen. Want dat is gezellig. Dat het veel sneller is dan ze werkelijk lopen maakt toch helemaal niet uit... :z

Ik heb voor mijzelf gewoon 1:40 ingevuld. Inmiddels loop ik een redelijk vlakke 13 km net onder 6 minuten per km, dus aan mij zal het niet liggen :)
Dit gaat neem ik aan over de 7 heuvelen?

Ik doe dit jaar voor het eerst mee en wil hem onder het uur lopen, dus heb netjes 59:59 opgegeven.
Verder hoorde ik van een collega dat de doorgang bij de start smal is zodat je daarna genoeg ruimte hebt om te lopen. (dus inhalen zou geen probleem hoeven te zijn)

• Drawer
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Dit gaat neem ik aan over de 7 heuvelen?

Ik doe dit jaar voor het eerst mee en wil hem onder het uur lopen, dus heb netjes 59:59 opgegeven.
Verder hoorde ik van een collega dat de doorgang bij de start smal is zodat je daarna genoeg ruimte hebt om te lopen. (dus inhalen zou geen probleem hoeven te zijn)
Klopt deels. Ze hebben inderdaad een zandloperstart. Maar dan nog is het begin wel redelijk druk.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tinusvolkel Inderdaad. Voor mij is het ook de eerste keer :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Drawer schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Klopt deels. Ze hebben inderdaad een zandloperstart. Maar dan nog is het begin wel redelijk druk.
Dat ligt er maar net aan wat je positie in het startvak is. @Tinusvolkel heeft een tijd van onder het uur opgegeven, dus ik neem aan dat hij in het eerste startvak staat. Daar stond ik vorig jaar oo en direct na de start is het even druk, goed opletten met verkeersheuvels op het parcours, maar vrij vlot daarna valt het deelnemersveld uit elkaar en kun je lekker alleen lopen.
Wat ik me van vorig jaar nog goed kan herinneren is dat je op weg naar de finish nog allemaal startende mensen ziet, schijnbaar staan de zijstraten daar ook helemaal volgepropt met startvakken. In dit geval kan ik me inderdaad voorstellen dat het ook na de zandloper nog redelijk druk is :).

tips voor New York

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik sta met 56' nog in het tweede vak (blauw). Grijs zal wel iets van <50' zijn?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe kom je daar achter? Ik heb mijn startnummer nog niet ontvangen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oh, ik ga uit van mijn vorige twee inschrijvingen. Zou zomaar (niet waarschijnlijk) allemaal anders kunnen zijn dit jaar.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kenneth schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:22:
Oh, ik ga uit van mijn vorige twee inschrijvingen. Zou zomaar (niet waarschijnlijk) allemaal anders kunnen zijn dit jaar.
Hmm. dan weet ik 't ook allemaal niet meer 8)7. Bij mijn weten stonden wij toch echt ergens helemaal vooraan, maar misschien niet vooraan genoeg. :P
Anyway, moraal van verhaal, sta je redelijk vooraan, dan heb je eigenlijk nagenoeg geen last van de meute. 8)

tips voor New York

• Tinusvolkel
Net mijn 5km pr verbroken *O*
Helaas net niet onder de 19:00 -O- (19:04)

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Tinusvolkel schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:35:
Dat is serieus hard! Ik loop net 2 maanden hard en was al zeer content met mijn eerste 5km onder het halve uur _O-

Wat is je hartslag gedurende zo'n run?

[ Voor 6% gewijzigd door power_user op 31-10-2019 18:25 ]

PSN: Oldzkoel

• Tinusvolkel
power_user schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Dat is serieus hard! Ik loop net 2 maanden hard en was al zeer content met mijn eerste 5km onder het halve uur _O-

Wat is je hartslag gedurende zo'n run?
Dank je :) maar er zijn er hier genoeg bij die nog wel wat sneller kunnen.

Verder kun je mijn hartslag (als het goed is) hier zien, maar gemiddeld was ie 160 met een max van 174. Dus er zit nog meer in aangezien mijn max hartslag 188 is >:)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tinusvolkel Daar zit ik zelf nog lang niet :P

Mijn laatste 5 km (dinsdag) liep ik in 28:42. Hartslag gemiddeld 171, max 175.

Vandaag 6 km, 34:21, dus ongeveer hetzelfde tempo. Hartslag gemiddeld 169, max 172.

• InZane
Netjes!

Ik liep afgelopen zaterdag 22.10.. grrr. Aanstaande zaterdag ga ik nog een poging doen. Hopelijk dan wel onder de 22 minuten.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-12 20:59

vhal

ಠ_ಠ

Weet iemand of de Zevenheuvenloop eigenlijk pacers heeft?

Ik zou graag onder de 1:20 willen eindigen maar meer richting de 1:16 zou nog beter zijn. Als ze toevallig een pacer hebben voor 1:15 of zo, dan is er misschien nog wel wat mogelijk :P

Sowieso moet ik mij maar eens verdiepen in het parcours :X

Strava

• Roadman
Anders eens een 5 km wedstrijdje lopen voor een echt PR?
Duik je zo onder die 19

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

vhal schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:58:
Op de website heb ik het nog niet in kaartvorm terug kunnen vinden. Wel een filmpje: YouTube: NN Zevenheuvelenloop 2019

• InZane
Roadman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Duik je zo onder die 19
Precies, dan geef je toch net ff wat meer. Je kunt momenteel elke week wel een leuk 5km wedstrijdje vinden in de buurt :)
We gaan zaterdag ook weer met een leuk groepje richting een wedstrijd. Is nog gezellig ook!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Tinusvolkel schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:47:
[...]

Dank je :) maar er zijn er hier genoeg bij die nog wel wat sneller kunnen.

Verder kun je mijn hartslag (als het goed is) hier zien, maar gemiddeld was ie 160 met een max van 174. Dus er zit nog meer in aangezien mijn max hartslag 188 is >:)
Mooi lage hartslag ook nog. Ik zit met mijn slakkentempo op 167 gemiddeld. @Zr40 en ik zouden goede trainingsmaatjes kunnen zijn qua niveau! :+

PSN: Oldzkoel

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zitten jullie nou hartslagen met elkaar te vergelijken? Foei!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo bedoelde ik het niet :o

Het leek mij alleen relevant om aan te geven wat mijn huidige niveau is. Veel sneller dan 6 min/km gaat mij nu nog niet lukken.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Even totaal offtopic, maar wat is dat toch met die avatars van oa @InZane, @Roadman, @Tinusvolkel, @Tazzios, @Trenchdog, @mobie2, @Jory.
Is d'r ergens een complot gaande waar sommigen hier niets vanaf weten? :P

tips voor New York

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:42:
Even totaal offtopic, maar wat is dat toch met die avatars van oa @InZane, @Roadman, @Tinusvolkel, @Tazzios, @Trenchdog, @mobie2, @Jory.
plan: Werkervaring, opleidingen en Identicons - Development-iteratie #167
Roadman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Duik je zo onder die 19
Ik loop niet zoveel wedstrijdjes maar binnenkort de 7 heuvelen, dus daarna is kijken naar wat wedstrijden, maar dit zal denk ik eerder een 10km zijn dan een 5km.

• Xaverius

Xaverius

Ik zou graag onder de 1:20 willen eindigen maar meer richting de 1:16 zou nog beter zijn. Als ze toevallig een pacer hebben voor 1:15 of zo, dan is er misschien nog wel wat mogelijk :P

Ik zie dat ik deze het laatst in 2010 gelopen heb! 8)7
https://www.strava.com/activities/20258051

Ik neem aan dat de route niet gewijzigd is. Leuk om te zien dat mijn hoogste/snelste tempo onderweg 3:21 is maar ik het wel een slechte eindtijd vind. Dat is ook waarom ik deze al jaren niet meer loop, er gaat altijd iets mis bij mij. (en de voornaamste reden is dat ik het veel te druk vind)

Stop de verwelking!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Er zijn geen pacers. Je kan op mijn smashrun de race van vorig jaar wellicht goed bekijken - ik heb pro dus je kan hoogteprofielen enzo op de kaart zien. Anders zal ik m vanavond als ik thuis ben even screenshotten.
Komt er op neer (alle km-punten zijn ongeveer):
* eerste 2 km vals plat omhoog
* tot het 5km punt flink klimmen (hier ga je linksaf)
* tot het 7km punt vals plat omlaag (langs de waterpost, de golfbaan en de tibetaanse bellen (you'll know))
* even flink klim/daal t/m 8km
* weer stuk omlaag t/m 9km
* pittige klim, flink omlaag, pittige klim, heel flink omlaag incl bocht naar links en waterpost t/m 10km
* bocht naar rechts, laatste klim en nog een bochtje naar rechts t/m 11km - hier is de weg flink versmald en de meeste mensen onderschatten deze klim
* bocht naar links, nu is het alleen nog maar naar beneden op de laatste 100m na die zijn weer licht omhoog.

• Tinusvolkel
Poekie schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:25:
[...]

Er zijn geen pacers. Je kan op mijn smashrun de race van vorig jaar wellicht goed bekijken - ik heb pro dus je kan hoogteprofielen enzo op de kaart zien. Anders zal ik m vanavond als ik thuis ben even screenshotten.
Komt er op neer (alle km-punten zijn ongeveer):
* eerste 2 km vals plat omhoog
* tot het 5km punt flink klimmen (hier ga je linksaf)
* tot het 7km punt vals plat omlaag (langs de waterpost, de golfbaan en de tibetaanse bellen (you'll know))
* even flink klim/daal t/m 8km
* weer stuk omlaag t/m 9km
* pittige klim, flink omlaag, pittige klim, heel flink omlaag incl bocht naar links en waterpost t/m 10km
* bocht naar rechts, laatste klim en nog een bochtje naar rechts t/m 11km - hier is de weg flink versmald en de meeste mensen onderschatten deze klim
* bocht naar links, nu is het alleen nog maar naar beneden op de laatste 100m na die zijn weer licht omhoog.
Ben benieuwd :) schijnt een snel parcours te zijn (WR op de 15 is daar ook gezet)
Heb er pakweg 10 jaar geleden gewandeld met de Nijmeegse vierdaagse en vond dat toen reuze meevallen, marja rennen is net iets anders.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Mijn ervaring is dat de snelheid die je verliest met klimmen je weer goed maakt met dalen, als je tenminste niet bangig vol op de rem naar beneden gaat. Zeker die laatste drie km gaan echt zo voorbij.

• Roadman
Calitomnication schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:42:
LOL ik weet niet eens meer wat ik had als avatar hier :')
Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2