@
power_user Op afstand is het heel moeilijk in te schatten hoe je nu er voor staat en dan te zeggen .. begin maar met training X....
Als er in de wedstrijdgroep een nieuwe atleet kwam dan moest hij/zij een 3 weken compleet rust zelfs nemen om te resetten, juist om eens een keer van alle kwalen/potentiele overbelastingen te vermijden, simpel omdat je bij zo een overgang niet goed weet hoe hij/zij ervoor staat.
Je bouwt nl voor op een basis met een risico.
Dat is bij jou eigenlijk ook zo, want anders had je de vraag hier niet gesteld.
Je was er gelukkig erg open over, maar in feite ben je overbelast\overtraind.
Fijn dat je nu al een redelijk training even had, maar naar mijn mening, en dat is er maar eentje, en ook nog zonder je te kennen, zit je nog steeds in de risico zone.
Ik zal je niet vragen om 3 weken rust te nemen, die inschatting moet je zelf doen, maar ik zou je toch adviseren om even gas terug te nemen en die paar minuten lopen echt te doen.
Toen ik nog op mijn top liep in de wedstrijdgroep begon je pas aan het opbouwschema als je goed belastbaar was. Ik heb dus na mijn hernia eerst power walk gedaan, van het vervloeken van en paar minuten wandelen maar na ca 3 weken tot wel 50 km/dag in 3 delen met 1-2 uur rust tussendoor.
Power walk is zoveel minder belastend dan hardlopen, voor mij een manier om weer te kunnen hardlopen.
Zover terug hoef je niet, immers geen hernia, maar wel overbelast..
Om je een idee te geven hoe dan het verdere opbouw schema er uit ziet, zie het plaatje.
Je ziet dat dit eigenlijk best snel opbouwt, in 8 weken loop je al een uur, denk wel wij hadden een wedstrijd basis niveau.
Maar je ziet ook dat met hardlopen we met 3x 1 minuut beginnen.....
Het schema dat ik je gaf zou dus ca 10 weken duren als je 3x per week traint.
Ga voor jezelf na waar je in zou stappen in het vorige schema, ik denk dat mijn opbouwschema veel te snel gaat , het was vooral bedoeld dat je geen watje bent als je met 3x1 minuut begint......
Ik zou blokken van 8 minuten als start echt nog te lang vinden, begin eens met bijvoorbeeld 5x2 minuten met 1-2 minuten wandelen en houd je aan de "regels" hoe hard het "mag"....
Ik denk dat met zo een aanpak de meeropbrengst veel groter is dan dat je nu al op een echt 5 of 10 km schema overstapt. Tuurlijk is het effe balen dat je "terug moet" , maar wat als je weer overbelast raakt... dan is de kater veel groter...
Door er zelf hie over te beginnen, is al een super positieve stap

wel neem je zelf verder dan ook serieus en doe een gedegen opbouw waarvan je later op teug kan kijken: Ik ben blij dat ik voor het langere termijn resultaat gegaan ben en niet voor de quick win met alle risico's van dien.
PS: Na deze aanpak liep ik een jaar later bijna elke wedstrijd een PR, een jaar lang. De beloning kwam voor mij dus echt! En reken maar dat het een kick gegeven heeft.
En ben blij dat ik goed met mijn trainer de aanpak opgezet heb. Dit concept sprak mij erg aan, het resultaat was een logisch gevolg ervan. Ik ben veel minder geblesseerd nu en als ik een keer wat heb dan grijp ik weer terug op deze aanpak, maar omdat ik nu 60++ ben duurt het herstel uiteraard wat langer. Tuurlijk loop ik niet meer zo hard als toen, maar bijna 60 liep ik nog onder de 1.30 uur op de halve M.
Heel veel succes en wijsheid toegewenst.
[