Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.737 views

Onderwerpen

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
vhal schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Wel met een 2:50/km tribuut kilometer erin hè :P
Soort van:
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/3SxxDHwgJ0

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:06

Niku

Alagaesii

Haha, keurig!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
Zo. Terug van mijn lusje Eindhoven. Heb de eerste 30km echt genoten, daarna voelde ik dat het beste er stilaan af was en zo rond km 35 was het toch een beetje harken. De laatste 2km door de stad vond ik een marteling, heerlijk die aanmoedigingen maar de geuren van al dat bier en die kroketten (of wat eten ze daar eigenlijk) waren een aanslag op mijn al zo gevoelige maag.

Ondanks de warmte netjes mijn doel van sub 3:30 gehaald en gefinished in 3:21:06. Superfier voor mijn eerste marathon, en op dit moment goed genoeg voor mijn enige marathon 😀

Toen ik mijn medaille kreeg bedacht ik dat een dokter in 2012 zei dat ik “met die knie beter een zittende sport kon zoeken”, en anderhalf jaar geleden een radioloog naar mijn heupen keek en zei “dat een normale mens daarmee niet fatsoenlijk kan stappen”. Ik moet zeggen dat het me eventjes te veel werd (maar naar het schijnt zijn emoties na de marathon niet abnormaal).

Ze hebben beide (knie en heupen) flink afgezien en ik besef dat ik ze misschien toch wat meer moet sparen. Maar deze pakken ze mij niet meer af!

Strava: https://www.strava.com/activities/2785286037

(Wel vreemd dat Strava 42,38km te kort vond voor een marathon).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Netjes hoor, gefeliciteerd! Mooie tijd ook!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-12 11:11
Door de warmte en spanning al in km 2 op veel te hoge hartslag, na 10 km had ik het al aardig zwaar en was het echt overleven. Uiteindelijk mijn 1e halve marathon in 1:45

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
Dirk0s schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:26:
Door de warmte en spanning al in km 2 op veel te hoge hartslag, na 10 km had ik het al aardig zwaar en was het echt overleven. Uiteindelijk mijn 1e marathon in 1:45
Dat is sneller dan Kipchoge! :o

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28

Galois

1811 - 1832

Ik had vandaag een klein beetje spierpijn in mijn kuiten, maar niets onbekends of waar ik mij zorgen over maakte.

Ik had vandaag een 6x 400 m intervaltraining op het programma staan en die ben ik ook gaan doen (dom misschien).

Tijdens het lopen voelde ik mijn kuiten wel, maar een herkenbare spierpijn wat mij geen zorgen baarde en dus gewoon mee doorgelopen.

Nu thuis doet mijn linker kuit erg veel pijn. Rechts ook wel maar minder. Gewoon lopen doet pijn en op de tenen van mijn linker voet staan is onmogelijk (teveel pijn).

In rust overigens geen pijn en de kuit is ook niet dik, rood, warm, oid.

Laten we hopen dat hij gewoon heel erg belast is en dus erg moe :) en dat het geen blessure is... ik maak mij zorgen... :)

Blijft een lastige sport om te weten wanneer het echt beter is om te stoppen. Ik heb wel vaker met wat spierpijn doorgelopen en dat was dan ook geen probleem 99 van de 100 keer...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:47

aap

Ik heb gisteren de HM van Eindhoven gelopen, voor de 2e keer. Met een record-koude oktoberdag het weekend ervoor had ik mij verheugd op een koelere loop dan vorig jaar, maar het was uiteindelijk dus bijna net zo warm als vorig jaar.
Gelukkig kan ik geloof ik relatief goed tegen de hitte. Ik had mij vooraf ingesteld op 1:35, maar ik wilde de eerste kilometers gaan kijken of er misschien nog ietsje meer inzat. De start ging op zich goed, maar de hartslag ging ook meteen al naar 180, terwijl ik in intervaltrainingen vaak niet hoger kom dan 175.
Halverwege heb ik dus maar besloten om me op het oorspronkelijke doel te richten.

Ik kon op zich wel lekker doorlopen en ondanks dat ik redelijk vooraan gestart was (vak B ), bleef ik voortdurend mensen inhalen.

Ik had via mijn werkgever twee trainingen bij een atletiekvereniging kunnen volgen. De sympathieke trainer daar had ons bij beide gelegenheden gewaarschuwd voor het steile bruggetje op het Stratumseind in de laatste kilometer. Daar had ik verder weinig aandacht aan besteed, maar toen ik hem besteeg, moest ik toch aan de woorden van de trainer denken. Precies op dat moment hoor ik hem mij aanmoedigen om het ritme erin te houden op het bruggetje. Hij stond daar dus precies op dat bruggetje! 8)7

Uiteindelijk gefinisht in 1:33:53, 11 minuten sneller dan mijn vorige keer. Plaats 257 van de 7402, niet slecht! :)

Hopelijk volgend jaar echt koeler.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:48
Galois schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:02:
Ik had vandaag een klein beetje spierpijn in mijn kuiten, maar niets onbekends of waar ik mij zorgen over maakte.

Ik had vandaag een 6x 400 m intervaltraining op het programma staan en die ben ik ook gaan doen (dom misschien).

Tijdens het lopen voelde ik mijn kuiten wel, maar een herkenbare spierpijn wat mij geen zorgen baarde en dus gewoon mee doorgelopen.

Nu thuis doet mijn linker kuit erg veel pijn. Rechts ook wel maar minder. Gewoon lopen doet pijn en op de tenen van mijn linker voet staan is onmogelijk (teveel pijn).

In rust overigens geen pijn en de kuit is ook niet dik, rood, warm, oid.

Laten we hopen dat hij gewoon heel erg belast is en dus erg moe :) en dat het geen blessure is... ik maak mij zorgen... :)

Blijft een lastige sport om te weten wanneer het echt beter is om te stoppen. Ik heb wel vaker met wat spierpijn doorgelopen en dat was dan ook geen probleem 99 van de 100 keer...
mijn advies. Heb je pijn? sla over of pas je training aan maar ga zeker niet je standaard training afwerken omdat dat nou eenmaal in je schema staat. Het kan 9 van de 10 keer goed gaan maar als je dan een fout hebt begaan is dat vaak ook meteen foute boel. Een schema is een richtlijn en richtlijnen mag en kan je aanpassen. Je moet er natuurlijk voor waken dat je het niet aanpast op zo'n manier dat je je drempel naar beneden bijsteld omdat dat nou eenmaal makkelijker is. Ik heb juist precies het omgekeerde. Mijn huidige schema heb ik te makkelijk genomen dus moet het nu iedere keer wat bijstellen.

Strava | AP | IP | AW

• Galois

Galois

1811 - 1832

Webgnome schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

mijn advies. Heb je pijn? sla over of pas je training aan maar ga zeker niet je standaard training afwerken omdat dat nou eenmaal in je schema staat. Het kan 9 van de 10 keer goed gaan maar als je dan een fout hebt begaan is dat vaak ook meteen foute boel. Een schema is een richtlijn en richtlijnen mag en kan je aanpassen. Je moet er natuurlijk voor waken dat je het niet aanpast op zo'n manier dat je je drempel naar beneden bijsteld omdat dat nou eenmaal makkelijker is. Ik heb juist precies het omgekeerde. Mijn huidige schema heb ik te makkelijk genomen dus moet het nu iedere keer wat bijstellen.
Ja, dat lijkt mij logisch...

Maar als hardloper heb ik altijd wel ergens 'pijn'. Of wat stijfjes, of spierpijntjes, enz. Dat zijn 99 van de 100 keer gewoon 'pijntjes' die erbij horen (ik zet bewust 'pijntjes' tussen aanhalingstekens...), maar helaas soms betekenen ze wat meer dan anders.

Momenteel dus een erg stijve kuit en ik hoop dat het niets meer is dan een flinke spierpijn en binnen enkele dagen weer over. Op de tenen van mijn linker voet staan, gaat niet pijnloos. Achteraf gezien had ik gisteren die training niet moeten doen nee... :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:21
Hier verliep mijn 1ste Marathon gisteren toch een beetje anders dan verwacht.

De eerste helft ging op zich nog prima, maar merkte dat ik dat tempo niet ging volhouden dus ben maar iets langzamer gaan lopen aangezien mijn hartslag veel te hoog was...

En dan word je opeens wakker op de grond bij een drankpost bij ongeveer 30km ;( . ik ben blijkbaar tegen een tentje aan gaan hangen en toen flauwgevallen en op de grond terecht gekomen, echter kan ik hier niks meer van herinneren...

Na een half uur op de grond gelegen te hebben waarbij het medisch personeel mij goed in de gaten hield ben ik uiteindelijk met een ambulance naar een EHBO tent gebracht een klein stukje verder.

Daar ben ik zowat de hele middag geweest en heb daar via infuus vocht en suiker binnen gekregen.

Verder heb ik daar denk ik de ergste pijn ooit gehad want kreeg behoorlijke kramp in mijn kuiten.
Mijn kuiten waren een paar uur na de marathon nog bezig met lopen (volgens een masseuse) want ze bleven maar door bewegen.

Maar gelukkig gaat het nu allemaal wel weer prima (doe natuurlijk nog rustig aan) en heb op wat spierpijn in mijn kuiten na nergens last van.

Waarschijnlijk heeft de warmte / luchtvochtigheid mij gekild want het was (volgens de EHBO post) verraderlijk warm, en misschien zat er ook al een klein griepje dwars aangezien ik in mijn laatste loopjes niet helemaal lekker in de flow kwam, maar ik dacht dit zullen de zenuwen wel zijn.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

Oeps! Gelukkig een vrij goede plek om te crashen, en fijn dat je nergens echt last van hebt nu.

Maar wauw, voelde je niets aankomen? Als ik op strava jouw hartslag verloop zie lijkt het me toch dat je behoorlijk(!) diep ging de laatste kilometers...

If you can see, look. If you can look, observe

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wow @Tinusvolkel, sterkte!

Bijzonder verhaal. Zeker even schrikken dat je er niets meer van weet. En fijn dat de medische hulp zo goed geregeld is!

Voel je je zo een dag later wel weer 'prima'? Sterkte en hopelijk kan je snel weer je trainingen oppakken!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
Ik heb de halve marathon van Eindhoven gisteren niet uitgelopen. Ben gestopt bij de drankpost na 9 km. het kostte me te veel moeite. Mijn hartslag zat veel te hoog, terwijl ik niet overdreven hard liep. Ik had geen zin om nog een uur door te ploeteren en dan de finishen met een waardeloze tijd. En ik wilde ook niet het risico nemen om er bij neer te vallen. Ik vond het veel te warm.

Knap van de mensen die hem wel uitgelopen hebben, en dan ook nog in een fatsoenlijke tijd. Ik had me vorig jaar, toen het ook zo warm was, al voorgenomen om niet nog eens met dergelijke weersomstandigheden te lopen. Daar heb ik me nu aan gehouden.

@Tinusvolkel Dat is wel een heftig verhaal. Maar gelukkig is het nog goed met je afgelopen!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:43:
Oeps! Gelukkig een vrij goede plek om te crashen, en fijn dat je nergens echt last van hebt nu.

Maar wauw, voelde je niets aankomen? Als ik op strava jouw hartslag verloop zie lijkt het me toch dat je behoorlijk(!) diep ging de laatste kilometers...
Ik voelde niks aankomen, maar liep op het einde denk ik in een soort waas want weet er niet heel veel meer vanaf.

Verder was mijn hartslag idd veel te hoog, dus heb nu op een niet zo slimme manier mijn max hartslag bepaald 8)7
Galois schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:45:
Wow @Tinusvolkel, sterkte!

Bijzonder verhaal. Zeker even schrikken dat je er niets meer van weet. En fijn dat de medische hulp zo goed geregeld is!

Voel je je zo een dag later wel weer 'prima'? Sterkte en hopelijk kan je snel weer je trainingen oppakken!
Het was idd even schrikken en ben nog nooit flauwgevallen en eigenlijk nooit ziek.
En gek genoeg voel ik me nu prima op wat spierpijn na. en idd even kijken wanneer ik de trainingen weer ga oppakken, maar komt wel weer goed :)

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

gelukkig dat het inderdaad goed is gegaan; blijft verradelijk die warmte.

gister wel gelopen, zij het niet in 'de gekste' en ik was terug voor het warm werd. Had voordat ik wegging al wat pijntjes en zeurtjes, en een algeheel gevoel van vermoeidheid (mss niet zo gek na een jaar verbouwen -and counting- maar goed) dus besloot een rustig loopje te doen met een niet al te gekke afstand. Doel was om mooi vlak te lopen en mss na 10km het laatste stukje te versnellen; dat versnellen zat er niet echt in, maar een vlakke 10 is zeer aardig gelukt. uiteindelijk de eerste km geprobeerd om het ritme te bepalen, om vervolgens de 9km erna met een verschil van 2 seconde te lopen. Ik heb me zelfs niet laten verleiden om een loper die net voor me de weg op draaide te volgen (kwam hem later tegen, en hij liep op een schema van ~ 30sec/km harder) Al met al lekker gelopen, maar ben nog niet af van de zeurtjes, dus moet blijkbaar nog iets meer rust nemen...

strava or: https://www.strava.com/activities/2784558186

[ Voor 11% gewijzigd door kwakke01 op 14-10-2019 12:13 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• T-MOB
  • Laatst online: 00:31
slow whoop schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:35:
Ik heb de halve marathon van Eindhoven gisteren niet uitgelopen. Ben gestopt bij de drankpost na 9 km. het kostte me te veel moeite. Mijn hartslag zat veel te hoog, terwijl ik niet overdreven hard liep.
...
Maar een hoge(re) hartslag tijdens een wedstrijd is toch normaal? Tijdens mijn laatste halve marathon liep ik volgens Garmin 50% in Z5 en 47% in Z4. Tijdens de singelloop (5EM) was dat 83% in Z5. Niet dat ik die zones per se geloof, want zo lang in Z5 zou helemaal niet moeten kunnen. Maar het zijn dezelfde zones als met trainingen, waarbij ik doorgaans zone 2 of 3 loop en zelfs bij intensieve intervaltrainingen lang zo veel niet in Z5 kom.

Verder wel verstandig om te stoppen als het niet goed voelt hoor. Beter dat dan er bij neervallen.

[ Voor 22% gewijzigd door T-MOB op 14-10-2019 12:09 ]

Regeren is vooruitschuiven

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:05
@Galois altijd pijntjes is denk ik niet de bedoeling. Natuurlijk na een zwaardere trainingsperiode kan en mag dat best en kun je er best wel eens doorheen lopen. Als het niet erger wordt tijdens de warming up/training zal het idd wel meevallen, maar als de pijn na de training erger is of langer aanhoudt zou ik wat gas terug nemen en eventueel wat meer gaan fietsen/zwemmen/fitness etc.

@Tinusvolkel jeetje wat een verhaal en schrikken, het was idd wel weer warm. Hopelijk herstel je goed en kun je snel weer door trainen. Dat stuk voordat je flauwviel is ook wel een warm stuk omdat er relatief weinig bomen en schaduw is. Daar hadden meer mensen last van op dat stuk.
Heb zeker tegen het einde van het parcours, vanaf Strijp ongeveer, best weer wat mensen zien liggen langs de kant. Maar volgens mij niet echt serieuze gevallen voor zover ik in het lokale nieuws heb gehoord.

Zelf de HM gelopen doel was om onder de 1.50 te duiken richting de 1.45 maar dat is (weer) niet gelukt. Vorig jaar was het ook te warm voor mij.....
Na 2 kilometer liep ik al in Z4 (HR 180 mijn max is 195-200) ik had wel wat over maar om nu die 21 km vol in het rood te lopen terwijl ik al voelde dat ik de hitte niet makkelijk kwijt kon was niet verstandig. Dus maar tempo omlaag gedaan. Helaas ging de hartslag niet zo omlaag en wilde mijn maag niet meewerken maar heb ik al met al redelijk gelopen. Verzorging was weer top geregeld en de sponsjes waren weer mijn beste maatjes :D
Wie weet over een tijdje een HM in de buurt zoeken die wat kouder is ;)

@T-MOB klopt dat in de wedstrijd de hartslag wel wat hoger ligt. Maar deze lag nu vanaf het begin 10 slagen hoger dan bij de vorige HM in Eindhoven. En het 1e stuk is zonniger dan het 2e stuk maar als je je hitte niet goed kwijt kan dan 'blaas' je jezelf op als je niet oppast.

• Webgnome
@Tinusvolkel Wat een verhaal! Uit je hartslag is goed te zien dat je lichaam op een bepaald moment er gewoon klaar mee is. Je hartslag gaat alleen maar omhoog en stabiliseerd niet. Het is natuurlijk makkelijk praten achteraf maar ik zou zeggen. Probeer in de komende weken tijdens je trainingen nog meer op je lichaam te letten en te luisteren naar wat het aangeeft.

@slow whoop Wat ik mij dan af vraag. Is dat niet simpelweg te trainen? Je lichaam laten wennen aan deze omstandigheden?

@T-MOB Tuurlijk, een hogere hartslag is tijdens een wedstrijd 'normaal'. Al hangt dat wel af van hoe getraind je bent. Als je, zoals je zelf al aangeeft, na 9 kilometer al voelt dat je hartslag te hoog is dan is dat een goed moment om uit te stappen. Misschien is het een idee voor je zelf om de hartslag zones in je Garmin aan te passen? Heb ik tijdje terug wel gedaan en hoewel ik nog steeds van mening ben dat ze aan de lage kant zijn (een max van 170... yeah right..) helpt het mij tijdens mijn trainingen om de juiste vorm aan te houden. Een duurtraining is dan echt een duurtraining en niet een ' ik ga eigenlijk vele te hard voor te lange tijd en heb morgen bergen spierpijn' training :+

Dan mijn kleine verhaaltje ;)

Afgelopen zaterdag stond de Arkervaartloop op het programma. Een leuke kleine wedstrijd vanuit de atletiekvereniging. Aangezien dit een van de weinige is waar je met je wheeler aan mee mag en kan doen kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Het was een 10 kilometer wedstrijd en ik had gehoopt dat ik hem dit keer onder de 30 minuten zou kunnen doen. Met de 10km van de Bridge 2 bridge in mijn achterhoofd die ik op 30:54 had staan dacht ik dat een 30 of sub 30 wel zou moeten lukken. Helaas geen rekening gehouden met dat het zou gaan regenen.

Het was daardoor een kleine lijdensweg. Vooral de kilometers langs de Arkervaart zelf gingen niet zoals ik zou willen. Er leek geen einde aan het rechte stuk te komen en de snelheid dook onder de 18km/u . Hoofdoorzaak was de zwakke wind die van linksvoor kwam waardoor ik erg veel energie verstookte in verhouding. De terugweg ging daarentegen wel weer een stukje beter. Snelheid lag een stukje hoger maar helaas door het energieverlies van de heenweg ging dit gewoon niet zoals ik wilde.

Op naar volgend jaar. https://connect.garmin.com/modern/activity/4148279309

[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 14-10-2019 12:29 ]

Strava | AP | IP | AW

• Tinusvolkel
Webgnome schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:22:
@Tinusvolkel Wat een verhaal! Uit je hartslag is goed te zien dat je lichaam op een bepaald moment er gewoon klaar mee is. Je hartslag gaat alleen maar omhoog en stabiliseerd niet. Het is natuurlijk makkelijk praten achteraf maar ik zou zeggen. Probeer in de komende weken tijdens je trainingen nog meer op je lichaam te letten en te luisteren naar wat het aangeeft.
Idd ben ook te ver gegaan.. en is een goed leermoment geweest...verder wou ik niet zomaar opgegeven aangezien ik er veel voor getraind heb. (marja uiteindelijk trekt je lichaam gewoon aan de rem.)

En even ter vergelijking zo liep ik laatst nog een halve marathon, en er had op dat moment nog wel een halve bij gepast, aangezien mijn hart toen nog niet zoveel hoefde te werken.

Maar ik ben weer met beide benen op de grond gezet en weet nu dat ik gewoon moet stoppen als mijn hartslag boven de 180 is met nog een te grote afstand te gaan.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-12 14:37
Ik ben gister op 37,8 gestopt in Eindhoven. Na 20km begon de hartslag ineens heel erg snel te stijgen, ook langzamer lopen hielp niet. Tegen beter weten in beetje gaan wandelen en lopen. Maar nadat mijn vrouw me op 31km al opving toch nog door. Stom natuurlijk en ik storte bij km 37 volledig in en kwam al het water en gelletjes er uit. Door Rode Kruis busje naar beursgebouw gebracht en daar nog zeker een uur moeten bijkomen. Heel rustig zoetigheid naar binnen.

Het weer zat weer eens niet mee. Afgelopen april rotterdam 3:51 gelopen en dat is mijn PR en blijft het ook. Na 2 keer een hele en gister DNF vind ik het wel mooi geweest met die hele. Ik houd het lekker bij de Halve en korter.

Vandaag geen last verder.

• T-MOB
  • Laatst online: 00:31
Webgnome schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:22:
@T-MOB Tuurlijk, een hogere hartslag is tijdens een wedstrijd 'normaal'. Al hangt dat wel af van hoe getraind je bent. Als je, zoals je zelf al aangeeft, na 9 kilometer al voelt dat je hartslag te hoog is dan is dat een goed moment om uit te stappen. Misschien is het een idee voor je zelf om de hartslag zones in je Garmin aan te passen? Heb ik tijdje terug wel gedaan en hoewel ik nog steeds van mening ben dat ze aan de lage kant zijn (een max van 170... yeah right..) helpt het mij tijdens mijn trainingen om de juiste vorm aan te houden. Een duurtraining is dan echt een duurtraining en niet een ' ik ga eigenlijk vele te hard voor te lange tijd en heb morgen bergen spierpijn' training :+
Ik was niet degene die aangaf dat mijn hartslag te hoog was ;) En als ik zones zou moeten aanpassen dan is het juist de andere kant op. Drie kwartier Z5 zou immers niet moeten kunnen (en met je muziek meezingen in Z3 ook niet). Ik wil die zones overigens wel een keer aanpassen hoor, maar niet willekeurig. Nu baseert mijn horloge zich op de lactaatdrempelwaarde die het zelf vaststelt, dat is in elk geval iets van onderbouwing. Het enige wat daar overheen gaat is m.i. een test bij een sportmedische keuring, op een loopband. Maar die loopband is een probleempje hier in de stad. Dus dat staat op het lijstje om "een keer" te gaan doen :)

Regeren is vooruitschuiven

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Het was gisteren zeker zwaar. Ik moest na 13 kilometer het tempo laten zakken en uiteindelijk na 27 kilometer alles los moeten laten. De benen en kuiten waren volledig volgelopen en ik kreeg mijn hartslag niet meer laag genoeg. Mijn vriendin is van 27 tot 40 kilometer naast mij blijven fietsen om water aan te geven en onderweg alles weer los te masseren. Ik wilde eigenlijk niets anders dan uitstappen.

Het is uiteindelijk 3:20:44 geworden. Dat is niet waar ik gisteren voor naar Eindhoven was gekomen. Ik ga nu de komende dagen kijken hoe goed ik herstel en dan de mogelijkheid bekijken om in november in de herkansing te gaan.

https://www.strava.com/activities/2785567055/overview

Strava

• Webgnome
T-MOB schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:04:
[...]

Ik was niet degene die aangaf dat mijn hartslag te hoog was ;) En als ik zones zou moeten aanpassen dan is het juist de andere kant op. Drie kwartier Z5 zou immers niet moeten kunnen (en met je muziek meezingen in Z3 ook niet). Ik wil die zones overigens wel een keer aanpassen hoor, maar niet willekeurig. Nu baseert mijn horloge zich op de lactaatdrempelwaarde die het zelf vaststelt, dat is in elk geval iets van onderbouwing. Het enige wat daar overheen gaat is m.i. een test bij een sportmedische keuring, op een loopband. Maar die loopband is een probleempje hier in de stad. Dus dat staat op het lijstje om "een keer" te gaan doen :)
excuses..

Strava | AP | IP | AW

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
T-MOB schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Maar een hoge(re) hartslag tijdens een wedstrijd is toch normaal? Tijdens mijn laatste halve marathon liep ik volgens Garmin 50% in Z5 en 47% in Z4. Tijdens de singelloop (5EM) was dat 83% in Z5. Niet dat ik die zones per se geloof, want zo lang in Z5 zou helemaal niet moeten kunnen. Maar het zijn dezelfde zones als met trainingen, waarbij ik doorgaans zone 2 of 3 loop en zelfs bij intensieve intervaltrainingen lang zo veel niet in Z5 kom.

Verder wel verstandig om te stoppen als het niet goed voelt hoor. Beter dat dan er bij neervallen.
Dat m'n hartslag tijdens een wedstrijd wat hoger ligt dan tijdens een normale training kan ik prima accepteren. Maar als die bijna continu tegen mijn maximale hartslag aan zit, terwijl ik niet eens op wedstrijdtempo loop, lijkt me dat niet OK. Van die 9 km heb ik gisteren 56% in Z5 gelopen. Het leek me niet gezond om zo door te gaan, en met een beduidend lager tempo door gaan zou me geen voldoening geven, en nog steeds een aanslag op m'n lichaam zijn.

@Webgnome Ik denk dat het inderdaad wel te trainen is. Als het de afgelopen maanden ook gewoon 23 graden was geweest tijdens mijn trainingen was ik er meer aan gewend geweest, en had ik er waarschijnlijk beter mee om kunnen gaan. Nu was het gisteren ineens 5-10 graden warmer dan tijdens mijn trainingen van de afgelopen weken. Dat vindt mijn lichaam niet fijn.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-12 22:26
Ik heb gisteren een lekker stukje van mijn 10km PR afgesnoept tijdens gewone training: van 50:01 --> 48:22. Rondje met flinke bult halverwege. Jammere is dat net in dit rondje de hartslagmeter niet goed werkte... :(

Wel gaaf dat ik op m'n 42e deze progressie kan boeken. Is eigenlijk 1e keer dit jaar dat ik een 'wedstrijd'tempo aanhield tijdens een training. Ben benieuwd wat erin zit bij echt wedstrijdje op vlakker parcours :)

https://www.strava.com/activities/2786759533

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• InZane
Zo, ingeschreven voor de Midwinter Marathon 25km.

Afgelopen keer kon ik de 10em niet lopen vanwege een hamstring blessure en toen heb ik tegen mezelf gezegd dat ik volgend jaar de Asselronde (25km) zou gaan doen. Gisteravond dus maar de daad bij het woord gevoegd en me ingeschreven. Nu nog heel zien te blijven tot die tijd.

Dat wordt gelijk m'n verste wedstrijdafstand. Zelfs nog nooit een HM gelopen 8)7

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

InZane schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:38:
Zo, ingeschreven voor de Midwinter Marathon 25km.

Afgelopen keer kon ik de 10em niet lopen vanwege een hamstring blessure en toen heb ik tegen mezelf gezegd dat ik volgend jaar de Asselronde (25km) zou gaan doen. Gisteravond dus maar de daad bij het woord gevoegd en me ingeschreven. Nu nog heel zien te blijven tot die tijd.

Dat wordt gelijk m'n verste wedstrijdafstand. Zelfs nog nooit een HM gelopen 8)7
Super leuke wedstrijd, heb hem 3x gelopen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Frenz64
vandermark schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:53:

Wel gaaf dat ik op m'n 42e deze progressie kan boeken.
42? tsss, puppy leeftijd :+ Ik, 55, liep recent een nieuw PR (was 9 jaar oud) op de HM, je hebt nog zoveel voor je.

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Het ligt natuurlijk heel erg aan de leeftijd waarop je begint. Uiteraard kun je als "beginner"relatief makkelijk progressie boeken, ongeacht je leeftijd. Ik ben zelf bijna 45 en ben de laatste jaren door gericht trainen ook weer een stukje sneller dan een jaar of 5 geleden. Als ik echter naar mijn allersnelste tijden kijk van zo'n 25 jaar geleden kom ik daar niet echt bij in de buurt :p. Dus om mezelf te motiveren ga ik uit van 40+ PR's ;)
Frenz64 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

42? tsss, puppy leeftijd :+ Ik, 55, liep recent een nieuw PR (was 9 jaar oud) op de HM, je hebt nog zoveel voor je.

• Frenz64
Ik begon serieuzer te lopen op de leeftijd die @vandermark nu heeft. Wel met een uiterst sportief verleden, atletiek, 18 jaar competitie basketball, windsurfen, tennis. Oké, toegegeven, de recente progressie heeft sterk te maken met het aantal kilo's dat ik tegenwoordig verplaats, dat is weer in de buurt van die basketballer van toen.

• vandermark
Frenz64 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Haha, ik ben benieuwd!
Ik merk wel dat ik vooral me richt op 'duurzaam blijven lopen' dat betekent voor mij dat ik vooral plezier zoek in het lopen zelf door mooie omgevingen op te zoeken en te genieten van mooie trails. Nieuwe PR's en andere prestaties werken voor mij niet goed genoeg, vandaar dat ik deze week voor het eerst dit jaar een 'race' liep. Ik hoop tot heel lang te blijven hardlopen en daarvoor gemotiveerd te blijven.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen zondag naar Eindhoven afgereisd om de lopers van de hele & halve marathon aan te moedigen. Wat betreft de lopers van onze club, de prestaties waren niet anders dan wat hierboven al is gemeld. Het is een waar slachtveld geworden.
Van de 4 lopers die de marathon liepen is er 1 uitgevallen (28km), 1 (zeer ervaren) loper wilde 2.55 neer zetten (een tijd die hij eerder al eens heeft gelopen, sneller zelfs) maar is volledig ingestort en met 3.40 over de eindstreep gekomen. De overige 2 hebben zich aan het plan proberen te houden en "slechts" 10 minuten op de eindtijd in moeten leveren.

Op de halve eveneens een zware beproeving. Het gevaar zat hem ook met name in de eerste kilometers. Schijnbaar hadden ze daar de wind vol in de rug waardoor een iets te enthousiaste start het gevolg was. 1 loopster is onder de 1.30 gedoken (en was daarmee meteen 3e vrouw overall). Overigens ook schandalig van Eindhoven, er is geen speciale prijsuitreiking voor vrouwen. Ze werd er eerst met het verhaal "gefeliciteerd, je bent 3e vrouw" tussen de lopers gehaald, daarna kreeg ze te horen "ow, we hebben geen prijzen voor de vrouwen". Lekker dan :?.

De rest van de groep hadden richttijden van 1.25/1/30, maar kwamen met 1.37 over de eindstreep. 2 Zijn er op de 16km uitgestapt. Slechts 1 heeft zich aan het plan gehouden en heeft zich niet gek laten maken.

Al met al een ontzettend zware Eindhoven editie, ook gezien de verhalen die ik hier heb gelezen!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:20:
Al met al een ontzettend zware Eindhoven editie, ook gezien de verhalen die ik hier heb gelezen!
Heb het officieel aantal uitvallers nog niet gevonden, maar als ik op Strava kijk dan zie ik toch bij best veel mensen waarmee ik "samen gelopen heb" geen 42 km staan..

Iig weer iets beter voor mijn zelfvertrouwen >:)

Verder vanmorgen op de lopende band nog een km of 5 gelopen en dat viel iig niet tegen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tinusvolkel op 15-10-2019 13:08 ]

• influenza
Normaal gesproken is dit precies het risico van een voorjaarsmarathon: trainen in koude omstandigheden en dan precies een eerste warme voorjaarsdag met de marathon. Nu is het al tijden echt verschrikkelijk najaarsweer en dan precies een warme dag er tussen. Daarnaast zal de luchtvochtigheid ook wel flink hoog zijn geweest, wat voor veel lopers ook funest is.
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:08:
[...]

Heb het officieel aantal uitvallers nog niet gevonden, maar als ik op Strava kijk dan zie ik toch bij best veel mensen waarmee ik "samen gelopen heb" geen 42 km staan..

Iig weer iets beter voor mijn zelfvertrouwen >:)

Verder vanmorgen op de lopende band nog een km of 5 gelopen en dat viel iig niet tegen :)

• Webgnome
influenza schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:34:
Normaal gesproken is dit precies het risico van een voorjaarsmarathon: trainen in koude omstandigheden en dan precies een eerste warme voorjaarsdag met de marathon. Nu is het al tijden echt verschrikkelijk najaarsweer en dan precies een warme dag er tussen. Daarnaast zal de luchtvochtigheid ook wel flink hoog zijn geweest, wat voor veel lopers ook funest is.

[...]
nou verschrikkelijk verscrhikkelijk. Het is zo nu en dan een beetje nat maar om het nou meteen verschrikkelijk te noemen..

Strava | AP | IP | AW

• influenza
Dan woon jij beter dan ik. Hier regent het al weken achter elkaar een groot dele van de dag. Vandaag eindelijk een beetje droog ;)
Webgnome schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

nou verschrikkelijk verscrhikkelijk. Het is zo nu en dan een beetje nat maar om het nou meteen verschrikkelijk te noemen..

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38
Dan nog. Of het nou 'verschrikkelijk' is of niet, dat doet er niet echt toe.

Het punt dat @influenza wil maken is dat het al een tijdje fris najaarsweer is en dan ineens een dag erg warm. Dat lijkt me een valide punt.

Maar zo'n punt wordt op tweakers meteen onderuitgehaald omdat iemand een bijvoeglijk naamwoord gebruikt dat een ander niet aanstaat. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Frenz64
Ja, het is verschrikkelijk hier

Ik vind overigens het aantal uitvallers en zware verhalen wel hoog. Het was warm, maar niet heet ofzo. Het zal de temperatuurssprong zijn geweest. Ik had hem andersom, in de aanloop naar de HM was het echt heet en op de zondag zelfs iets boven de 20 graden, dat zorgde wss voor een hele goede dag bij mij. Soort van warmtestage

• influenza
De een kan er veel beter tegen dan de ander, maar zo'n warmtesprongetje icm een hoge luchtvochtigheid kan verraderlijk zijn. Geef mij maar lekker warm weer overigens. Al mijn beste 5 km's heb ik de laatste jaren gelopen op warme zomer dagen tussen de 25 en 32 graden. Hoe lander de afstand hoe meer het gaat doorwegen waarschijnlijk, maar meer dan een halve loop ik eigenlijk niet meer :P
Frenz64 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:36:
Ja, het is verschrikkelijk hier

Ik vind overigens het aantal uitvallers en zware verhalen wel hoog. Het was warm, maar niet heet ofzo. Het zal de temperatuurssprong zijn geweest. Ik had hem andersom, in de aanloop naar de HM was het echt heet en op de zondag zelfs iets boven de 20 graden, dat zorgde wss voor een hele goede dag bij mij. Soort van warmtestage

• Webgnome
@influenza , @dreamscape ik begrijp het alweer. Ga wel weer terug in mijn hok. Blijkbaar moet je dan altijd een :+ of ;) gebruiken om de sarcasme modus in te gaan. Dat het af en toe regent zal niemand ontkennen maar het woord verschrikkelijk is wel overdreven.

Zoals @influenza e.a. zelf al aangeeft zijn de temperatuurschommelingen een veel groter probleem. De ene dag is het 12 graden en de dag erna ineens 20+. Dat is op zijn zachtst gezegd niet handig en verraderlijk bovendien. De luchtvochtigheid is denk ik dan de grootste boosdoener. Die zorgt er volgens mij voor dat je je warmte niet goed kwijt kunt en dat is lastig bij een hardloop wedstrijd/training

[ Voor 17% gewijzigd door Webgnome op 15-10-2019 19:51 ]

Strava | AP | IP | AW

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
Het is al dagen een drama met de luchtvochtigheid. Mijn afzuiging wordt geregeld door een luchtvochtigheid sensor.
Ik heb de instellingen al moeten aanpassen anders staat dat ding vol te draaien.

• InZane
Webgnome schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:49:
De luchtvochtigheid is denk ik dan de grootste boosdoener. Die zorgt er volgens mij voor dat je je warmte niet goed kwijt kunt en dat is lastig bij een hardloop wedstrijd/training
Klopt, lucht met een hoge luchtvochtigheid neemt slechter vocht/zweet op (duh).
Normaal gesproken koel je af omdat je zweet verdampt. Bij verdamping wordt namelijk warmte aan de omgeving onttrokken.
Bij een hoge luchtvochtigheid wordt er minder verdampt, dus je koelt slechter af :)

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 08:57

ye-roon

knaak

Ik heb 5 weken keelonsteking gehad en rennen was niet echt het beste wat ik kon doen. Toch af en toe een rondje gedaan. Het gaat nu weer stuk beter dus gister stukkie gelopen. Ik kwam tot 3.75km. Ik had echter probleem dat ik m'n pace gewoon niet naar beneden krijg, wat betekend dat ik gister een gemiddelde pace van 6:30 had, met 2 wandel stukken van 2min per wandel stuk. Ik was zo'n 5:30 aan het lopen en m'n hardslag ging daarvan flink omhoog. Heeft iemand tips hoe ik beter een pace kan houden? Want 5:30 is gewoon te snel voor mij op het moment.

Sidenote: Ik ben 35kg afgevallen sinds ik vorig jaar begon met bootcamp en rennen, dus heb minder gewicht waardoor ik nu na paar weken niets misschien gewoon snellere pace heb, maar ik ben te onervaren om daar een echte conclusie voor te trekken.

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

ye-roon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:15:
Ik heb 5 weken keelonsteking gehad en rennen was niet echt het beste wat ik kon doen. Toch af en toe een rondje gedaan. Het gaat nu weer stuk beter dus gister stukkie gelopen. Ik kwam tot 3.75km. Ik had echter probleem dat ik m'n pace gewoon niet naar beneden krijg, wat betekend dat ik gister een gemiddelde pace van 6:30 had, met 2 wandel stukken van 2min per wandel stuk. Ik was zo'n 5:30 aan het lopen en m'n hardslag ging daarvan flink omhoog. Heeft iemand tips hoe ik beter een pace kan houden? Want 5:30 is gewoon te snel voor mij op het moment.

Sidenote: Ik ben 35kg afgevallen sinds ik vorig jaar begon met bootcamp en rennen, dus heb minder gewicht waardoor ik nu na paar weken niets misschien gewoon snellere pace heb, maar ik ben te onervaren om daar een echte conclusie voor te trekken.
Je bent een tijdje ziek geweest dus je tempo ligt nu gewoon weer ietsje lager, een paar weken niets doen zal niet echt je tempo omhoog brengen, eerder omlaag. En je tempo tijdens het lopen niet naar beneden kunnen krijgen... Tja je zult gewoon minder snel moeten lopen - je hebt het over dat je hartslag omhoog schiet, dus je hebt iets dat je HR bijhoudt. Probeer daar een drempel (bijv bovenkant HRzone 1 of 2) in te stellen (kan bij elk horloge wel) en dan zodra je je HR-alarmpje hoort moet je je tempo omlaag doen zodra je weer onder je ingestelde drempelwaarde komt. Of de standaard 'kan ik nog praten'-test maar het is een kwestie van gewoon langzamer lopen en de trucjes die je daarbij helpen gehoorzamen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-12 12:17

Ik neem aan dat je zonder horloge rent want hoe moeilijk kan het anders zijn? Met is het gewoon opletten, het voelt dan misschien wat vreemd, maar dat went ook wel. Kwestie van gewoon doen.

Als je niks mee hebt (en je hartslag opmerking meer op basis van gevoel is). Koop een simpel horloge of neem een telefoon mee waar je iets van tempo in programmeert...

Op gevoel vind ik het ook altijd lastig, maar met een apparaat mee heb je echt geen excuus eigenlijk. Behalve gebrek aan discipline.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:06

Niku

Alagaesii

Gewoon oefenen op langzamer lopen. Voelt heel onnatuurlijk in het begin, maar naar mate je het meer doet, komt het er van zelf in.

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 08:57

ye-roon

knaak

m0ridin schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Ik neem aan dat je zonder horloge rent want hoe moeilijk kan het anders zijn? Met is het gewoon opletten, het voelt dan misschien wat vreemd, maar dat went ook wel. Kwestie van gewoon doen.

Als je niks mee hebt (en je hartslag opmerking meer op basis van gevoel is). Koop een simpel horloge of neem een telefoon mee waar je iets van tempo in programmeert...

Op gevoel vind ik het ook altijd lastig, maar met een apparaat mee heb je echt geen excuus eigenlijk. Behalve gebrek aan discipline.
Ik heb wel een horloge om. Zo wist ik m'n pace. En hartslag.
Niku schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

Gewoon oefenen op langzamer lopen. Voelt heel onnatuurlijk in het begin, maar naar mate je het meer doet, komt het er van zelf in.
Ja dat is het vooral. Ik doe met bootcamp ook wel stukken en daar doen we vaak sprintjes tussen. Dat merk ik nu met "lange" afstanden dat ik harder ga lopen. Alleen ik kwam er dus nu op 2km achter dat ik best wel hard ging (voor mijn doen). Dat ik "afrem" en ff later kijk en dat ik niet ben afgeremt. How the mind plays tricks on me.

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12 09:43
Een bepaald tempo goed kunnen inschatten -en vasthouden komt met ervaring denk ik.

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig en betrap me er vaak op dat ik regelmatig harder of zachter ga dan aanvankelijk de bedoeling was.

Vrijdag a.s. langs WayPoint in Moordrecht om toch maar eens een horloge aan te schaffen om me hier in te laten assisteren. :)

Strava Garmin 265

• m0ridin
Oh, maar zonder horloge ben ik er ook heel slecht in hoor...

In het begin te hard en aan het einde denk ik juist harder te gaan dan ik daadwerkelijk ga. Maar als je een horloge hebt met (lap-)tempo, tja... dan is het gewoon aanpassen en bewust wat langzamer lopen.

• Tim_W
Met horloge word tempo aanhouden ongetwijfeld erg makkelijk, maar op ervaring kom je waarschijnlijk ook al een eind?

Ik ben begin Augustus vanaf 0 begonnen en merk dat het al een stuk beter wordt, maar dat ik er ook nog steeds wel moeite mee heb om een X tempo vast te houden. :P

PS: interessant topic, vd week vanaf pagina 240 bijgelezen. Ongekend wat een tempo's sommige hier lopen. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Tim_W op 17-10-2019 07:51 ]

Strava Garmin 265

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tim_W schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:47:
Met horloge word tempo aanhouden ongetwijfeld erg makkelijk, maar op ervaring kom je waarschijnlijk ook al een eind?

Ik ben begin Augustus vanaf 0 begonnen en merk dat het al een stuk beter wordt, maar dat ik er ook nog steeds wel moeite mee heb om een X tempo vast te houden. :P

PS: interessant topic, vd week vanaf pagina 240 bijgelezen. Ongekend wat een tempo's sommige hier lopen. _/-\o_
Op ervaring kom je redelijk ver, maar ook dan heb je soms 'goede' en 'slechte' dagen waar je denkt een tempo van x te lopen maar eigenlijk is het sneller/langzamer (laatst had ik nog het gevoel niet vooruit te komen en ik liep 20s/km sneller dan mijn gemiddelde rustige rondje). Er zijn ook altijd externe invloeden; wind, temperatuur, oppervlak waarop je loopt. En zelfs je horloge is niet zo goed in 'instantaneous pace' maar meer over bepaalde tijdsduur middelen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• InZane
Yes, eindelijk loop ik wat kilometers betreft voor op 2018! *O*

Door die ellendige hamstring blessure begin januari had ik op 1 april pas amper 100km gelopen en daardoor zag ik het nogal somber in voor dit jaar. Toch is het me gelukt om het verlies weer goed te maken en nog belangrijker; ik voel me meer dan prima :)

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tim_W schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 07:47:

Met een horloge word tempo aanhouden iets gemakkelijker omdat je zelf kunt bepalen op welk moment jij je horloge checkt. Met een telefoon heb je meestal een vaste afstand (standaard 1km) waar je de afgelegde tijd te horen krijgt. Het voordeel van een horloge is dat je vaker kunt corrigeren, wat ook weer een nadeel is. Onbewust ga je er toch teveel op letten, waardoor je tempo een jojo-effect kan krijgen.

Je bent pas vanaf augustus bezig, dat is nog vrij kort en tempogevoel is niet iets wat je even in 2 maanden op kunt bouwen (maar dat weet je zelf ook wel). Daar gaan maanden, jaren ervaring inzitten en zelfs dan nog kunnen omstandigheden als wind & regen ervoor zorgen dat je te hard of te langzaam gaat. Wat je zegt, ervaring komt met de jaren, voor nu is het gewoon zaak dat je omvang gaat draaien en een beetje tempogevoel op gaat bouwen. Een horloge zou je daarin zeker beter ondersteunen dan een telefoon :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tim_W
Ik loop nu met Strava op mijn telefoon en heb sinds kort ingesteld dat ik per km mijn snelheid te horen krijg, dat is al best handig moet ik zeggen. Standaard stond dit helaas uit.

Als ik morgen een horloge heb zal ik er ongetwijfeld in het begin (te) vaak op kijken, ongetwijfeld een kwestie van wennen/ervaring. :)

Dat lopen is een kwestie van tijd heb ik al ondervonden. In het begin wilde ik te veel/te snel, dat heb ik inmiddels al wat bijgesteld. Nu merk ik dat het langzaam maar zeker steeds beter gaat en dat is voor nu voldoende voor me. Gistereren voor de 3e keer 10km gelopen wat ik me 2,5 maand geleden nog niet voor mogelijk had kunnen houden. d:)b

PS: mijn ouders zijn altijd al fanatieke lopers geweest en zijn dat vandaag de dag op 69 jarige leeftijd nog steeds. Ik heb ze altijd een beetje uitgelachen dat ze gek zijn en nu ineens zelf het "virus" te pakken. :)

Strava Garmin 265

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:05
Zelfs elite lopers hebben problemen met de prijs foto's tijdens evenementen :P

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:35
Aanstaande zondag is weer de TCS Amsterdam Marathon. Ik kende deze wedstrijd niet echt, tot ik er door een collega op gewezen werd. TCS is voor ons bedrijf onze ICT-partner en ook de hoofdsponsor van de marathon dus wij lopen met een eigen team mee en hebben ook andere privileges (geloof ik). Afstanden zijn hele marathon, halve marathon en 8 kilometer.

Omdat de inschrijvingen al gesloten waren toen ik er van hoorde heb ik intern nagevraagd of ik nog mee kon doen. Dit ging zoals verwacht niet meer, maar ik ben wel op de reservelijst gekomen voor de 8km afstand. Afgelopen dagen zijn er vanuit ons bedrijf wat uitvallers geweest, dus ik mag nu alsnog mee doen. In eerste instantie op de halve marathon die terug gezet kon worden bij het ophalen van het startnummer, maar nu is er ook op de 8km een uitvaller. Ideaal dus. Nu nog zorgen dat administratief alles op de juiste plek terecht komt.

Ik vind het eerlijk gezegd wel spannend worden nu ik zeker weet dat ik mee mag doen. De afstand is voor mij het probleem niet, ik wil zelfs iets harder lopen dan laatst op de lokale 10km. De route lijkt me ook super gaaf. Het is voor mij wel de eerste keer dat ik aan zo'n enorm evenement mee doe. Ik krijg de indruk dat het echt een mega event is waar het echt druk gaat worden, en er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden.

Ik ga het maar gewoon meemaken denk ik, en genieten natuurlijk. Mijn vrouw gaat mee als supporter, en mag als guest ook met mij mee besloten gebieden in. Ik ben benieuwd.

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Nee joh. Gaat goed komen. Gewoon beetje sla'ommen en gaan.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gewoon zelf gaan zien wat je er van vind. De 1 houd er van, de ander niet. Ik val in de laatste categorie. Afgelopen zondag nog de 4 mijl slalom in Groningen gelopen. 19000 man aan de start en gelukkig nog wat vooraan kunnen starten met de bedrijvenloop, maar desondanks nog steeds veel te druk. Zoek dan persoonlijk liever iets kleinschaligers op, een leuke trail of zo.

• InZane
pjlgt schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:16:
Gewoon zelf gaan zien wat je er van vind. De 1 houd er van, de ander niet. Ik val in de laatste categorie. Afgelopen zondag nog de 4 mijl slalom in Groningen gelopen. 19000 man aan de start en gelukkig nog wat vooraan kunnen starten met de bedrijvenloop, maar desondanks nog steeds veel te druk. Zoek dan persoonlijk liever iets kleinschaligers op, een leuke trail of zo.
Ik hou er persoonlijk ook niet van. Liever een kleinschalig loopje in de buurt.

Afgelopen zondag nog Rondje Thermen Bussloo gedaan. Lekker op het fietsje erheen, beetje inlopen, 10km hollen, uitlopen en weer op het fietsje richting huis, heerlijk!

Enige nadeel was dat alle afstanden tegelijk startten, dus het eerste stuk was het regelmatig uitwijken naar het gras om mensen in te halen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16

Honesty

kattenneus!

PatrickPR schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:13:
Aanstaande zondag is weer de TCS Amsterdam Marathon. Ik kende deze wedstrijd niet echt, tot ik er door een collega op gewezen werd. TCS is voor ons bedrijf onze ICT-partner en ook de hoofdsponsor van de marathon dus wij lopen met een eigen team mee en hebben ook andere privileges (geloof ik). Afstanden zijn hele marathon, halve marathon en 8 kilometer.

Omdat de inschrijvingen al gesloten waren toen ik er van hoorde heb ik intern nagevraagd of ik nog mee kon doen. Dit ging zoals verwacht niet meer, maar ik ben wel op de reservelijst gekomen voor de 8km afstand. Afgelopen dagen zijn er vanuit ons bedrijf wat uitvallers geweest, dus ik mag nu alsnog mee doen. In eerste instantie op de halve marathon die terug gezet kon worden bij het ophalen van het startnummer, maar nu is er ook op de 8km een uitvaller. Ideaal dus. Nu nog zorgen dat administratief alles op de juiste plek terecht komt.

Ik vind het eerlijk gezegd wel spannend worden nu ik zeker weet dat ik mee mag doen. De afstand is voor mij het probleem niet, ik wil zelfs iets harder lopen dan laatst op de lokale 10km. De route lijkt me ook super gaaf. Het is voor mij wel de eerste keer dat ik aan zo'n enorm evenement mee doe. Ik krijg de indruk dat het echt een mega event is waar het echt druk gaat worden, en er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden.

Ik ga het maar gewoon meemaken denk ik, en genieten natuurlijk. Mijn vrouw gaat mee als supporter, en mag als guest ook met mij mee besloten gebieden in. Ik ben benieuwd.
Wij gaan ieder jaar, ik voor de gezelligheid en mijn vrouw wel om hard te lopen. De 8km is irritant omdat daar de meeste lopers van TCS meedoen. die zijn vaak ongetraind en beginnen na 500 meter al gewoon te lopen omdat ze het niet meer aankunnen.
Voor de rest vind ik(ik ga bijna nooit mee met haar) het leukste evenement van het jaar. Meestal pakken we daarna nog een restaurantje mee en zorgen we dat we er iets eerder zijn zodat we de eerste marathon lopers ook zien binnenkomen.
Als je dezelfde guest bent als wij dan mag je in het olympisch stadion op de middenstip komen. Daar staat altijd een tent van TCS met hapjes, drankjes etc etc
Mijn vrouw loopt pas om 13:20 de halve maar er zijn er van hun groepje ook die de hele lopen en de 8km dus meestal zijn we er heel de dag.
Verder beter met OV gaan(zuid uitstappen en dan een stukje lopen, metro is overdreven) , en zorgen dat je er iets eerder bent omdat het toch wel druk is.
Veel plezier in ieder geval.

Festina lente

• PatrickPR
@Honesty inderdaad, wij gaan met de trein naar Amsterdam Zuid en dan een stukje lopen. Bij ons noemen ze het de TCS Hospitality Tent met drankjes, eten en gratis massage. Dat zal dan wel hetzelfde zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met de drukte rondom de Sporthallen Zuid? Met name het ophalen van het startnummer via de Fast Lane en de kleding inname. Is dat een beetje te doen? Wij willen rond 9 uur wel bij het stadion zijn.

Daarnaast heb ik gelezen dat er beperte kleedruimten en douches zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik zou na afloop toch wel graag willen douchen aangezien we dan nog een treinreis van 2 uur voor de boeg hebben.

• Honesty
  • Laatst online: 21:16

Honesty

kattenneus!

PatrickPR schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:17:
@Honesty inderdaad, wij gaan met de trein naar Amsterdam Zuid en dan een stukje lopen. Bij ons noemen ze het de TCS Hospitality Tent met drankjes, eten en gratis massage. Dat zal dan wel hetzelfde zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met de drukte rondom de Sporthallen Zuid? Met name het ophalen van het startnummer via de Fast Lane en de kleding inname. Is dat een beetje te doen? Wij willen rond 9 uur wel bij het stadion zijn.

Daarnaast heb ik gelezen dat er beperte kleedruimten en douches zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik zou na afloop toch wel graag willen douchen aangezien we dan nog een treinreis van 2 uur voor de boeg hebben.
Douchen doet ze nooit, zijn volgens mij zijn in de TCS tent(ingang F) geen douches en moet je daarvoor naar de expo(maar daar hadden we ook discussie over deze week) Mijn vrouw doucht altijd pas thuis dus kan je niks over vertellen. Ophalen van startnummers is voor ons nooit een probleem omdat mijn vrouw de halve loopt, dan ben je na de drukte pas aan de beurt maar je hebt inderdaad een fastlane van TCS meteen om de hoek in de expo. Ik heb daar nog nooit mensen zien wachten:)
Ik vind de drukte altijd wel meevallen, er doen wel 47k mensen mee maar die lopen op 3 verschillende tijden en het is best wel groot. Ik vind de zeven heuvelen loop in Nijmegen veel drukker overkomen.

Je start is 10:10 buiten het stadion(is ook 10 minuten lopen ofzo afhankelijk van je startvak, hoe later hoe minder je hoeft te lopen vanaf de expo) dus ik zal zelf iets later gaan, om 9 uur heb je misschien nog de late marathon lopers die hun startnummer nog op willen halen. Verder van de 8KM start naar de finish is ook nog een hele wandel voor je vrouw dus die kan ook sportkleding aan :)

Als het goed is krijg je een tasje met jouw startnummer, t-shirt van die dag(kijk even goed de maat na en ruil zo snel mogelijk tegen de juiste soort/maat) 2 blauwe bandjes die je om je pols en die van je vrouw moet doen om op de middenstip te kunnen komen. Jouw vrouw kan dan wachten bij de finish in het stadion.

Festina lente

• Wokker
  • Laatst online: 21:46

Wokker

De avond wokkel

Really >:)

Ik ga zondag mijn eerste halve marathon lopen. Ben erg benieuwd, veel zin in een ruim 9 maanden getraind en ook al 2 x de 21 aangetikt dus weet redelijk wat me te wachten staat. Dus dat moet goed komen. Volgens de officieel site willen ze je laten uitstappen bij zuid. Maar is metro station Amstelveense weg niet veel dichter bij?

Het oneindige X 0

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:44
Ik heb zondag voor het eerst een marathon gelopen. Het was genieten. Dergelijke afstand sowieso nog nooit gelopen. De eerste 28 km hield ik het prima vol - voelde me nog helemaal fit bij de 21, en dat is wel eens anders geweest. Daarna zakte het in. Ik ben blijven rennen tot het eind maar vermoed dat de stapjes steeds kleiner werden. Vanochtend de fout gemaakt te gaan hardlopen (10 km) maar voel nu dat ik nog niet geheel hersteld was

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-12 14:51

polthemol

Moderator General Chat

TOen ik begon met rennen een 3tal maanden terug, had ik hetzelfde probleem. Tegenwoordig kan ik op ijn duurlopen vrij easy een pace van 7minuten rennen. De truc voor mij was cadence 'doorhebben' met mijn benen en hoe groot mijn stappen zijn. Dribbelen op trainingen heeft daar veel bij geholpen waardoor ik vrij kleine stapjes kan maken, toch ren en mijn cadence redelijk hoog blijft (ook bij een lage pace).

Qua snelheid is het natuurlijk afhankelijk van je route, maar als het traag moet, ren ik zuiver op hartslag en negeer ik elke melding over pace. Als ik Z1 ren met 5min/k: prima, als ik Z1 ren met een pace van 7:30/k ook prima. Als je met een horloge rent met borstband sensor: een alarm instellen op een 2 / 3 slagen voor je uit je z1 of z2 zone gaat (dat geeft je wat marge om terug te schakelen :) ) en gaan met die banaan.

Vlak voor je gaat rennen en je begint met je warming up: wat dribbelen meepakken zodat je gaat wennen aan korte passen maken.

En als je het zonder sensor wil doen: voor de z1-runs zou je je ademhaling compleet via je neus alleen moeten kunnen doen. Z1 kun je complete conversaties makkelijk voeren, Z2 ietsie moeilijker, maar praten gaat nog prima, bij Z3 stop je met je levensverhaal te delen, Z4 gaat alleen vloeken nog makkelijk en bij Z5 eigenlijk alleen nog maar 'aaaaaargh' :)

Als je serieuzer gaat rennen: waar ik heel veel baat bij heb is elke zaterdag een training op de bana bij een athletiekvereniging. Trainers leggen heel veel focus op hoe je loopt, je houding en die zaken, je krijgt wat coretrainingen en omdat je de trainingen met een groep doet, corrigeert iederene elkaar waar nodig / leer je wat makkelijker tempo houden omdat iedereen om je heen in feite ook een soort van aan het pacen is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Tinusvolkel
Hier was ik afgelopen woensdag wat grieperig (Waarschijnlijk mede oorzaak uitval Marathon.)
Dus vandaag een kort rondje gemaakt maar met dezelfde snelheid en omstandigheden ligt mijn hartslag normaal een slag of 10 lager. Dus heeft iemand ervaring hoelang zo'n griepje het lopen nog blijft beïnvloeden?
Voel mij voor de rest namelijk al weer een paar dagen prima.
Echter is dit griepje mij nu al een week of 2 lastig aan het vallen, want kom maar niet in de "flow" met lopen en het beïnvloed (zoals ik al zij) mijn hartslag.

• anandus
  • Niet online
Succes iedereen die vandaag aan de bak gaat :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• vandermark
Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:45:
Hier was ik afgelopen woensdag wat grieperig (Waarschijnlijk mede oorzaak uitval Marathon.)
Dus vandaag een kort rondje gemaakt maar met dezelfde snelheid en omstandigheden ligt mijn hartslag normaal een slag of 10 lager. Dus heeft iemand ervaring hoelang zo'n griepje het lopen nog blijft beïnvloeden?
Voel mij voor de rest namelijk al weer een paar dagen prima.
Echter is dit griepje mij nu al een week of 2 lastig aan het vallen, want kom maar niet in de "flow" met lopen en het beïnvloed (zoals ik al zij) mijn hartslag.
In het algemeen zeggen ze dat je nadat je bent genezen van een griep nog dezelfde tijdsduur aan het herstellen bent. Eén week ziek van griep, --> één week herstellen daarna

• Arjan90
  • Laatst online: 21-12 00:14
Succes voor de deelnemers die vandaag meedoen! Wel wat kans op regen, maar een goede temperatuur om lekker te lopen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Frenz64
Godsamme, de prestaties vliegen me om de oren op Strava en dat terwijl ik moeite heb de laatste weken m'n km's te maken. Goede reden weliswaar, maar toch.

Goede nieuws is dat m'n loopmaatje weer mag gaan opbouwen en dat we gaan mikken op een marathon begin 2020. Ook wel mooi dat ander sporten een kans krijgen, vandaag weer 's op de mountainbike gezeten en surfen gaat ook heel goed.

Nieuw huis, nieuwe relatie, ander ritme, afgelopen week week zelfs om 22:00 uur nog gaan lopen. Komt goed, want ik mis het ritme van het hardlopen. Is toch een soort van anker, heb er vanaf januari veel aan gehad. Als ik bij Elevate de year progression bekijk, dan kom ik dit jaar boven de 1500 km en dat is ruim het dubbele van m'n beste jaar (2016).

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 08:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

De 50 kilometer Indian Summer Ultra. Ineens zag ik @Rudedadude voor de start! Altijd leuk, hij ging het rustig aan doen zei hij.

Dan mijn verhaal. Alles wat niet lekker kon lopen liep niet lekker. Hoge hartslag, zeer vermoeide benen, gevoelige hamstrings. Dat terwijl ik bijna twee weken geen alcohol heb gedronken en vroeger naar bed ben gegaan. En flink wat rustige trainingen gedaan op weg hier naar toe. Zeg het maar, gewoon een slechte dag? Zo zwaar was die ondergrond nou ook weer niet als je de veluwe regelmatig verkent.

Wat wel goed ging was dat mijn maag gelukkig deze keer wel mee werkte en ik bleef vrolijk tot de finish! *O*

Ik heb ongeveer de helft met Karin die ik ken van Instagram gelopen, gezellige dame. Ze liep al eventjes op 20 meter achter me dus bij een hek die we zelf open moesten doen heb ik die voor haar opengehouden. Samen loopt vaak toch beter dan alleen hè. 👊🏻

Dus samen zijn we naar de finish gekropen. Het was zwoegen op het einde voor mij maar de finish is gehaald! En toen een verdiende herfstbok B-) en een massage! _/-\o_

Vanochtend heb ik even wat uitgewandeld en de benen voelen op zich wel okay. De hamstrings voel ik wel dus de sportmassage die ik al geregeld had voor deze week is wel goed denk ik.

De activiteit op Strava

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Arjan90
  • Laatst online: 21-12 00:14
@Xaverius wat een run, lekker hoor! Dat doe ik je niet na ;)

Ik ben afgelopen donderdag weer begonnen na 1,5 week rust na de loop waar mijn knie zo opspeelde. Voorgenomen om rustiger te gaan lopen en mijn stappen per minuut te verbeteren (is helaas niet te meten met Wear OS op mijn Fossil horloge). 6,5 kilometer op tempo 6:30/km, nog wel wat zeurderige knieën zo nu en dan maar verder ging het goed en weinig spierpijn e.d. gehad. Mijn pezen lijken vooral eindelijk goed gewend aan de belasting, daar liep ik de eerste maanden wel tegenaan qua klachten. Vanochtend (ondanks dat ik 's ochtends qua lopen niet op mijn fijnst ben) nog even lekker gelopen, wel wat zware benen omdat ik ook ondertussen ook spier- en coretraining doe via de Nike Training app, maar ook een stukje vlotter (onbewust) met 6:00/km op 6,0 kilometer afstand. En bovenal, minder last van mijn knieën dan donderdag!

Al met al weer een positief gevoel na de tegenvallende run twee weken geleden, dus dat is lekker. Op deze manier door en de komende twee maanden het trainen op een iets lagere frequentie ivm verhuizen en klussen, maar daarna weer lekker trainen zodat ik in april met mijn vrouw de 10km Nightrun van Kika kan lopen in Rotterdam! :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik heb vanmiddag voor de eerste keer sinds m'n marathon 3 weken geleden weer meer dan 20km gelopen... m'n benen zijn nog steeds zwaar, maar 't was wel weer lekker. Nu weer lekker gaan opbouwen t/m december en dan een nieuw marathonprogramma gaan starten. Ik heb voor m'n afgelopen marathon een schema uit het boek Advanced Marathoning gevolgd, en dat beviel echt heel goed. Wel heel veel kilometers, maar ook een dik PR gelopen (11 minuten er af).

• PatrickPR
Vandaag de 8km van de TCS Amsterdam Marathon gelopen. Het viel allemaal reuze mee met de wachttijden overal.

De drukte begon in de metro al, jesus wat was het al druk met lopers en we moesten echt tegen elkaar gepropt in de metro staan. Ook halte Amstelveenseweg is duidelijk niet ontworpen op zoveel mensen die ineens het metrostation uit willen. Daar hebben we wel een tijd geschuifeld.

We waren er desondanks toch mooi op tijd, dus eerst startnummer ophalen via de Fastlane. Het kan natuurlijk altijd sneller, maar vond het op zich wel mee vallen. Degene waarvan ik het startbewijs had overgenomen had een XL shirt erbij besteld. Dat is voor mij veel te groot maar kon op dat moment niet ruilen aangezien ze op naam zijn uitgegeven.

Daarna naar de helpdesk om de naam te wijzigen. Geen probleem en zo gepiept. Even door de expo gelopen, maar dat vonden we niet zo interessant. Daarna omgekleed in de kleedkamers in de Sporthallen Zuid, daar was echt plek genoeg om rustig om te kleden. Met de sportkleren aan op weg naar de TCS Hospitality. Die was in het olympisch stadion en toen we daar kwamen bleek die tent echt midden op het veld te staan, errug gaaf. Toen we via de loopbrug het stadion in kwamen zagen we nog steeds lopers van de hele marathon vertrekken, dat was wel even een mooi momentje. De TCS Hospitality was echt genieten, gratis koffie, thee, water en smoothies en daarnaast waren er ook boterhammen, broodjes, pasta en wraps met de meest lekkere dingen erop. Er was plek om te zitten en het was er lekker warm. Snel een banaantje gescoord (wordt onderhand vaste prik voor mij) en toen naar het startgebied.

Dat was dus wel even zoeken. Het zijn stiekem toch best wat afstanden tussen het stadion (en ook voordat je het stadion uit bent), de sporthallen zuid en de startvakken. Er was een smalle trap over het parcours, maar daar stond echt gewoon een rij voor te wachten. Dus maar de andere kant op gegaan en wat warm gerend. Wat me bij de startvakken opviel is dat de kleuren nergens stonden aangegeven, in ieder geval niet aan de kant waar ik stond, maar dat was niet de officiële toegang tot de startvakken. Er stond ergens een hek open, dus daar gingen we maar doorheen. Naar voren lopen ging al bijna niet meer vanwege de drukte dus maar besloten te blijven staan en na de start naar voren lopen.

Na het startsein was het nog even schuifelen, maar eenmaal onder de boog door ging het echt van start. De eerste 1,5 kilometer was het echt als een malle slalommen om enigszins een tempo te kunnen houden. Wat mij echt verbaasde is wat mensen allemaal doen tijdens het hardlopen en wat mensen allemaal meeslepen, de niet-serieuze lopers haalde je er zo tussen uit. Tijdens het rennen selfies maken, videobellen, omdraaien en hele rugtassen vol op de rug. Ik heb zelfs een man ingehaald die een rammelende jas vol met sleutels aan had. Binnen die eerste 1,5 kilometer al de nodige mensen zien lopen, niet echt serieus te nemen.

Uiteindelijk mijn eigen ritme kunnen lopen, en lekker gas kunnen geven. Rondetijden waren sneller dan ik ooit had gerend. Lekker genoten van de setting, door het Vondelpark, door de kenmerkende Amsterdamse straten, onder het Rijksmuseum door. Ook de nodige mensen langs de kant die ook ons gewoon aanmoedigde. De tweede helft was wat meer recht-toe-recht-aan. Maar het einde maakt alles goed, de laatste paar honderd meter kom je het olympisch stadion in en mag je de hardloopbaan op voor 3/4 rondje. Onder de finish door in 40:10 met een gemiddeld tempo van 5:06 minuten. Ik kon niet even uitrennen omdat iedereen vlak na de finish meteen stil ging staan, maar heb de medaille gepakt en ben direct doorgelopen. Buiten het stadion drinken gepakt en terug gelopen naar de TCS Hospitality. Daar nog wat collega's gezien en gegeten en tevens ook de finish van de marathonloper gezien. Uiteindelijk toch maar weer naar de Sporthallen gegaan om te douchen. Dit was echt prima geregeld en helemaal niet druk. Het was zelfs gezellig in de kleedkamer. Daarna nog het shirtje geruild voor een M (maar dan zonder bedrijfsnaam erop), daar heb ik uiteindelijk toch meer aan dan een shirt wat veel te groot is. En toen was het tijd om richting huis te gaan met het OV.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik heb er erg van genoten. Ja het was groots, en ook druk maar de sfeer was erg goed en ook een mooie omgeving. Desondanks ben ik denk ik toch meer van de kleinere, minder massale lopen. Ik wil wel volgend jaar weer meedoen namens ons bedrijf. O ja, en het strava linkje.
https://www.strava.com/activities/2802527846

Edit:
De officiële tijden staan ook online, mijn tijd is uiteindelijk 39:50 netto. Echt super tevreden mee.
https://results.sporthive.com/events/6589788263981649920/races/452734/bib/50738

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-12 13:40
Nu ook mijn praatje over de marathon vandaag.

Zoals @PatrickPR al aangaf was het echt megadruk. Was uiteindelijk precies op tijd in m’n vak terwijl ik een uur voor de start m’n nummer had. Uiteindelijk de start ging wel soepel, ongeveer een 1,5 minuut na het startschot kon het avontuurt voor mij beginnen.

Tot ongeveer 10 km was het erg druk met mensen die te ver vooraan stonden en rustig naar achteren aan het lopen waren. De benen voelde aardig fris tot en met 25 km en toen begon ze wat meer vermoeid te voelen. Heb het toen iets rustiger aan gedaan en toen zakte m’n hartslag weer wat. Dit ging aardig tot en met de 30 km en vanaf dat moment wist ik dat het zwaar mocht worden  Toen sloeg het niet zo dramatische noodlot toe ik moest plassen.. Mijn ervaring is dat ik t dan maar gewoon moet doen anders verkrampt alles. Na een korte pauze van max 50 seconden kon ik weer doorgaan. Tegen de 37 km was de jus echt wel op en begon ik wat kramp te voelen. Scheelde dat het ook een stuk drukker was geworden met aanmoediging en dat helpt ook wel. Ook voelt het stiekem wel goed dat er mensen om je heen met kramp stoppen en dat je zelf nog aan t rennen bent.
Uiteindelijk geen eindsprint durven trekken vanaf de 40km, omdat ik tegen kramp aan zat. En dan zou t sowieso over zijn. Vanaf 1km kon ik zien dat ik die laatste km rond 3:40 moest rennen om onder de 3 uur uit te komen en had al zo’n vermoeden dat dat m niet ging worden. Uiteindelijk de laatste 500meter nog een sprint kunnen trekken en wat mensen in kunnen halen. En met een mooie eindtijd van 3:00:10.

Al met al een mooie ervaring en helemaal niet zo verschrikkelijk als ik van tevoren had verwacht. En voor een eerste keer ben ik hier super tevreden mee!
Ik sta al ingeschreven voor Rotterdam dus dan gaat die 3 uur er hopelijk ook aan.

Strava or it didn’t happen: https://www.strava.com/activities/2802834910/overview

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martiveen schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:54:
Nu ook mijn praatje over de marathon vandaag.

Zoals @PatrickPR al aangaf was het echt megadruk. Was uiteindelijk precies op tijd in m’n vak terwijl ik een uur voor de start m’n nummer had. Uiteindelijk de start ging wel soepel, ongeveer een 1,5 minuut na het startschot kon het avontuurt voor mij beginnen.

Tot ongeveer 10 km was het erg druk met mensen die te ver vooraan stonden en rustig naar achteren aan het lopen waren. De benen voelde aardig fris tot en met 25 km en toen begon ze wat meer vermoeid te voelen. Heb het toen iets rustiger aan gedaan en toen zakte m’n hartslag weer wat. Dit ging aardig tot en met de 30 km en vanaf dat moment wist ik dat het zwaar mocht worden  Toen sloeg het niet zo dramatische noodlot toe ik moest plassen.. Mijn ervaring is dat ik t dan maar gewoon moet doen anders verkrampt alles. Na een korte pauze van max 50 seconden kon ik weer doorgaan. Tegen de 37 km was de jus echt wel op en begon ik wat kramp te voelen. Scheelde dat het ook een stuk drukker was geworden met aanmoediging en dat helpt ook wel. Ook voelt het stiekem wel goed dat er mensen om je heen met kramp stoppen en dat je zelf nog aan t rennen bent.
Uiteindelijk geen eindsprint durven trekken vanaf de 40km, omdat ik tegen kramp aan zat. En dan zou t sowieso over zijn. Vanaf 1km kon ik zien dat ik die laatste km rond 3:40 moest rennen om onder de 3 uur uit te komen en had al zo’n vermoeden dat dat m niet ging worden. Uiteindelijk de laatste 500meter nog een sprint kunnen trekken en wat mensen in kunnen halen. En met een mooie eindtijd van 3:00:10.

Al met al een mooie ervaring en helemaal niet zo verschrikkelijk als ik van tevoren had verwacht. En voor een eerste keer ben ik hier super tevreden mee!
Ik sta al ingeschreven voor Rotterdam dus dan gaat die 3 uur er hopelijk ook aan.

Strava or it didn’t happen: https://www.strava.com/activities/2802834910/overview
Wow gefeliciteerd, droom debut!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

Xaverius schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 18:31:
De 50 kilometer Indian Summer Ultra. Ineens zag ik @Rudedadude voor de start! Altijd leuk, hij ging het rustig aan doen zei hij.
Nadat ik 2 weken terug voor het eerst een wedstrijd moest laten schieten wegens ziekte (de Kustmarathon) en in de week erna telkens met een grieperig lichaam 6 keer achter elkaar hetzelfde rondje van 7km had gelopen, was ik heel benieuwd hoe ik er fysiek voorstond. Tot en met de laatste keer lopen afgelopen donderdagochtend voelde het allemaal nog niet heel solide.

Ik was dan ook ouderwets nerveus, want 50km op een slechte dag is een behoorlijk eind. Plan was dus om vooral rustig te starten, dus ik stond mooi ergens achterin. Toch een beetje gaan slalommen de eerste kilometer. Ergens in de tweede kilometer liep iedereen voor me verkeerd en was ik nog maar net de gemiste bocht voorbij. En toen lag ik opeens tweede. Ik moest meteen m'n best doen om niet het tempo op te voeren, maar achteraf bezien heb ik daar wel m'n snelste kilometers gelopen. Maar alle snellere lopers die voorbij kwamen heb ik rustig laten gaan.

Eerste helft was redelijk wind mee. Op een gegeven moment hoorde ik opeens Simon & Garfunkel en werd ik langzaam ingehaald door een loper die Spotify op de speaker van z'n telefoon had staan. Net buiten gehoorafstand heb ik vervolgens een tijd achter hem aangelopen, tot ongeveer het 30km punt. Drinken en eten deed ik vrij planmatig, met elke 30 minuten gel en elke 5km een goede teug drinken. Er waren maar 2 verzorgingsposten op de 50km, dus ik was blij dat ik eraan herinnerd werd om m'n bidons bij de tweede bij te vullen. Tussen de 30 en de 40 haalde ik de muziekloper (zonder muziek inmiddels) en nog een viertal lopers in. Het energieniveau bleef goed en fysiek voelde het ook allemaal ok aan. De marathonafstand passeerde ik na 3:32. Na 45km begon het moeizamer te worden. 1 van mijn flesjes met gel had ik onvoldoende aangelengd, waardoor ik het spul er niet goed uitgeperst kreeg, dus ik denk dat m'n energieverlies daardoor veroorzaakt werd. In de laatste kilometers haalde ik nog wel wat 87km lopers in en kwam er nog een 50km loper voorbij die keurig een negatieve split liep op de 50km. De totale afstand was uiteindelijk 51,5km en na 4:20 was ik binnen met een gemiddelde van 5:04/km. Erg tevreden mee en aan de bovenkant van wat ik vooraf gezien de griepperiode voor mogelijk had gehouden.

https://strava.app.link/YHRwla0RW0

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 08:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gefeliciteerd met een mooie tijd @Rudedadude !

@Martiveen Geinig verschil. Ik voelde ergens in de eerste kilometers dat ik even de bosjes moest opzoeken maar ben uiteindelijk rond 21 kilometer dat pas gaan doen. 😇

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Martiveen
Xaverius schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:36:
Gefeliciteerd met een mooie tijd @Rudedadude !

@Martiveen Geinig verschil. Ik voelde ergens in de eerste kilometers dat ik even de bosjes moest opzoeken maar ben uiteindelijk rond 21 kilometer dat pas gaan doen. 😇
Hah hoe ging t? Bij mij kan ik t ook nog wel eens inhouden maar dit voelde niet alsof dat ging werken.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Gister sinds lange tijd weer eens 5 km gelopen ter voorbereiding van de 5 km wedstrijd van aanstaande zaterdag, merk dat er nog veel werk aan de winkel is.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Roadman
  • Laatst online: 20:21
Na de deceptie van Rotterdam (uitgestapt op 36 km met oververhitting verschijnselen) gisteren aan de start in Amsterdam (deze keer wel onder ideale omstandigheden). Doel was een sub 3:30 maar wilde eigenlijk tussen de 3:25 en 3:20 lopen en ben ook weggegaan op een tijd van 3:20.

Eerste stuk het stadion uit was dramatisch qua drukte. Gemeente Amsterdam vond het schijnbaar wel een puik plan om in de eerste kilometers richting het Vondelpark aan de weg te werken waardoor er minder ruimte was. Tel daar nog een aantal slalommers in de eerste 2 km erbij op met als gevolg her en der verstoppingen. Maar zo begon ik zelf tenminste niet te snel :*)

Na het Vondelpark het Rijks onderdoor en richting de Zuid-as voor een rondje langs de sponsor(en). Ook daar nog aardig druk en op sommige punten smal. De eerste 10 kilometers gingen uiteindelijk in 47:42. Rond 12 kilometer nog een een toilet (lees boom) opgezocht en koers gezet langs de Amstel in de richting van Oudekerk a/d Amstel. Daar eindelijk wat ruimte om gewoon lekker te kunnen lopen en geen gedrang meer bij de drankposten. De pacers van de 3:30 had ik kort na de plaspauze al achter me gelaten en ook niet meer terug gezien. Net nadat je de brug over gaat bij Oudekerk passeer je de 20 kilometer, die gingen in 1:34:51 en liepen we weer richting Amsterdam. Wel begon ik te voelen dat de benen langzaamaan vol begonnen te lopen...

En dan kom je langs het meest saaie stuk. De troosteloze bedoening bij de van der Madeweg. Snap niet dat de organisatie daar de route niet eens aanpast (te veel bochten anders wellicht? Of te veel afzettingen in Amsterdam) Dat stuk mag er van mij echt uit. (dat stuk langs de Amstel eigenlijk ook wel om er een echte stadsmarathon van te maken alhoewel dat stuk langs de Amstel natuurlijk bij de historie van Amsterdam marathon hoort...) Dan maar verstand op nul en blik op oneindig. Wel liepen de ronde tijden langzaam meer op richting de 4:50 min/km. 30 kilometer in uiteindelijk 2:22:24.

Het 32 kilometer punt waar de de schermen van hardloopsupporter staan, op het laatste scherm opeens mijn 2 jongens met een aanmoediging voor papa O+ Dat geeft je toch wel even een enorme mentale boost! Ronde tijden gingen wel meer richting de 5:00 min/km en van alles begon pijn te doen. Maar mentaal zat het goed! Rond 34 kilometer stonden medewerker van AH nog flesjes water uit te delen (Dat is het lekkere van AH...) Waardoor ik een waterpost kon skippen en weer richting het Vondelpark kon gaan.

De 40 kilometer gingen uiteindelijk in 3:12:02 en wilde ik me gaan opmaken om er nog een versnelling uit te persen. Tegen beter weten in want de benen weigerden. Tot overmaat van ramp op kilometer 41 net na het Vondelpark ook opeens een enorme steek rechts bij het middenrif. Geen idee wat dit was maar het deed pijn!! :( Paar seconden gestopt. armen in de lucht en diep ademhalen. Gelukkig was het weg alleen zat die eindsprint er zeker niet meer in. Kilometer 42 ging dan ook in 5:29:9 en net buiten het stadion aangekomen vlak voor de marathonpoort besloten toch nog maar een soort van eindsprint in te zetten. Zal er vast debiel uitgezien hebben. 8)

Uiteindelijk de finish over in 3:25:19. Een verbetering van mijn pb met 14 minuten en weer een ervaring rijker (en nieuwe ideeën opgedaan waar op te moeten trainen..)

Stravalinkje bij het praatje.

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:35
Gisteren mijn eerste evenement gelopen hier in de buurt: 15 km van Molenhoeks Makkie. Prima georganiseerd en voor mij een bekende omgeving.
Ik had twee doelen: 1: eens kijken hoe lopen tijdens een evenement is, want ik loop altijd alleen. ;)
2: Een mooie tijd neerzetten zodat ik bij de 7heuvelenloop iets te verbeteren heb. :+

Op zich lekker gelopen, t weer zat aardig mee en de aanmoedigingen bevielen me wel. Gefinisht in 76 minuten, da's ook ongeveer wat ik verwacht had, had misschien meer ingezeten als ik me minder ingehouden had op sommige stukken.

Nu dan op naar 7H, hopen dat we daar sneller zijn.

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Gisteren een vriend gepacet op de halve van Amsterdam met als doel 1:55 (werd 1:53). Superleuke dag gehad! Ook 's ochtends al wezen kijken bij de hele en alles was heel gezellig.

Zoals hier ook eerder gezegd is valt het je wel op wat voor rare dingen mensen doen tijdens races (selfies, facetimen, appen). Ook was het echt ontzettend druk (wij waren een van de laatste starters): vooral bij het stuk rond de Indische buurt, waar er op een super smal stuk een drankpost was neergezet en de hele meute tot stilstand kwam. De opmerkingen over de saaiheid van het parcours kan ik ook alleen maar onderschrijven, jaarlijks terugkerend thema ;) Zou mooi zijn als de organisatie dit echt een keer zou oppakken.

Ik heb in ieder geval een opzetje gemaakt ;)

https://www.strava.com/routes/22317354

Voordelen:
- Minder lusjes (Amstel, Zuidas, Kennedylaan etc)
- Geen industrieterrein
- Brede wegen (ook minder verkeer impact)
- Toevoeging CS, Sloterplas, Westerpark

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
Gaargod schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:49:

Als beloning komt er (hopelijk aankomend weekend) een nieuw setje schoenen aan :)
Heb m'n zinnen gezet op de Saucony Liberty ISO 2, eens even kijken hoe die voelen.
Heb je deze aangeschaft?

Ik heb ze sinds kort als (semi-)vervanger van mijn Mizuno Wave Inspire 12. Ik houd die laatste er nog wel in want ze zijn comfortabel en na bijna 1000km nog in erg goede staat.

Ik loop al weer best een tijdje met een voor-/middenvoet landing en eigenlijk zijn de Wave Inspire schoenen best dikke stabiliteitsschoenen met een hoge drop van 12mm. Echter heb ik zelf de theorie dat je met deze manier van lopen als laatste met je hak neerkomt en dus een hoge drop niet verkeerd is omdat je dan minder diep hoeft te zakken met je hak. Wat weer minder belastend is voor je pezen.

Maar goed, de Liberty ISO 2 dus. Een schoen met 4mm drop. Het gaat me tot nu toe goed af en merk eigenlijk weinig verschil op een goede manier. Wat ik wel merk is de de bovenkant heel flexibel is. Bij de Wave Inspire kon ik de veters echt te strak strikken. Dat is met deze schoen niet het geval. Amper druk op de bovenkant van mijn voeten (y)

Ik heb nog wel een vraagje. Ik heb nu vooral met regen gelopen en merk met deze schoenen wel dat ze, t.o.v. tegels, op asphalt best glad zijn. Dat was met mijn Wave Inspire's niet. Verandert dat nog (als in meer grip) naarmate de zolen slijten?

• anandus
  • Niet online
Zo. * anandus heeft ook de smaak weer te pakken.

Nu bezig met een couch-to-5K. Ik zit in week 3 van 8. Al is die 5K een eitje, van de week nog 8K aangetikt* :P
Maarja, ik volg netjes het programma.

* Tja, in het programma is dan bijv "15 minuten vrij lopen", en dan mag je hardlopen, gewoon lopen, of afgewisseld. Het is niet berekend op mensen die alles gewoon hardlopen en de 15 minuten volhouden, maar ik ben de doelgroep dan ook niet helemaal ;)

Anyway. Ik heb me voor een aantal dingen ingeschreven.
8 weken na afloop van de 5K-training heb ik een 10K-loop (18 januari)
16 weken na afloop van de 10K-loop heb ik een HM (10 mei)

Moet te doen zijn. Is gewoon in de stad, dus met mijn knie moet het ook wel goed gaan.
(laatste HM was Egmond '18 en toen besloot een paar km voor de finish mijn knie om niet meer mee te doen, waarschijnlijk een paar flinke opdonders gehad op het strandgedeelte).

Maar mijn vraag.
Ik zoek mooie schemaatjes voor 5-10 in 8 weken en 10-21 in 16 weken.
Is een trainingsschema naar 10K eigenlijk niet echt nodig, maar ik wil alles gewoon netjes by the book rustig opbouwen

Ik zie door de bomen het bos niet meer door al die schema's online en in apps en noem maar op.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
(jarig!)
anandus schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:36:

Maar mijn vraag.
Ik zoek mooie schemaatjes voor 5-10 in 8 weken en 10-21 in 16 weken.
Is een trainingsschema naar 10K eigenlijk niet echt nodig, maar ik wil alles gewoon netjes by the book rustig opbouwen
Ik kan je wel TrainAsOne (TAO) aanraden. Ik was zelf een tijdje geleden in dit topic ook op zoek en was aan het stoeien met de coach vanuit Garmin Connect, maar dat was me wat te statisch en gaf weinig beeld van wat ik nou precies aan het doen was. TrainAsOne was een tip van @Niku ( _/-\o_ ) en bevalt prima! Je kan daar prima meerdere doelen in aangeven.

Het mooie van TAO is dat deze feitelijk kiest voor de optimale training, op basis van de gegevens die TAO heeft uit een aantal assesment runs die je moet lopen. Dat wordt bijgewerkt op basis van de resultaten uit je trainingen. Je traint dus niet naar een bepaalde snelheid in een bepaalde wedstrijd, maar puur naar het maximaal haalbare gezien je fysieke gesteldheid en het aantal dagen dat je kunt trainen.

Tot nu toe (gebruik het nu 3 weken) voelde elke training 'spot on': niet het gevoel dat je iets overbelast maar zeker ook niet het gevoel dat je geen progressie maakt.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Martiveen
Let wel op dat je TrainAsOne niet blind moet vertrouwen. Gisteren in Amsterdam gerent en vandaag plant hij voor mij een duurloop van 1.5 uur.
Het is ideaal voor train inspiratie. Maar het zit er echt wel soms naast rond wedstrijden hoe voor te bereiden etc.

• anandus
  • Niet online
TrainAsOne heb ik vroeger geprobeerd, maar ik vond het niet fijn werken.
Het is wel op maat, heel fijn, maar werd beetje gek van sommige trainingen: "11 minuten op 5:37 lopen, dan 18 minuten op 6:13, daarna 2 minuten 5:17 en dan 3 minuten op 4:57" , etc.

Ik heb ook geen goede methode om dat netjes bij te houden (schreef het allemaal maar op mijn hand), en merkte dat ik behoorlijk vaak mijn horloge bekeek om de tijd en mijn snelheid te checken.
Het liep niet lekker op die manier.

Maar misschien moet ik gewoon een betere manier vinden om daar mee om te gaan, dat kan ook, want het achterliggende idee vind ik wel heel fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 21-10-2019 17:09 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hmmm... vorige week tijdens een intervaltraining mijn kuit wat overbelast. Weekje rust gegeven en ik had er al 3 dagen helemaal geen last van.

Dus vandaag maar even een rustig rondje geprobeerd. Dat ging de eerst paar km goed, maar daarna begon mijn kuit weer op te spelen (na 4 km schat ik).

Ik voel 'm helaas weer nu... Dit komt niet goed uit met mijn 7H trainingen...

Nu is mij door een (bevriende) fysio aangeraden om met een roller mijn kuiten meerdere keren per dag te masseren en ook meerdere keren de kuitspieren te rekken. Hopelijk heeft dit effect. Iemand positieve ervaringen met een roller en kuitblessures?

[ Voor 25% gewijzigd door Galois op 21-10-2019 17:59 ]

• m0ridin
Galois schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:43:
Hmmm... vorige week tijdens een intervaltraining mijn kuit wat overbelast. Weekje rust gegeven en ik had er al 3 dagen helemaal geen last van.

Dus vandaag maar even een rustig rondje geprobeerd. Dat ging de eerst paar km goed, maar daarna begon mijn kuit weer op te spelen (na 4 km schat ik).

Ik voel 'm helaas weer nu... Dit komt niet goed uit met mijn 7H trainingen...

Nu is mij door een (bevriende) fysio aangeraden om met een roller mijn kuiten meerdere keren per dag te masseren en ook meerdere keren de kuitspieren te rekken. Hopelijk heeft dit effect. Iemand positieve ervaringen met een roller en kuitblessures?
Ligt er volgens mij aan wat de kern van de blessure is... een foamroller masseert vrij diep (als je het goed aanpakt) dus in mijn geval (had last van spierknopen) werd dit ook aangeraden en werkte het wel.

Kan me ook voorstellen dat het bij andere blessures minder goed werkt.

Maar overbelasting, stijfheid... volgens mij helpt het dan wel ja. Ik vind het wel ellendige dingen, maar ja...

• Wokker
  • Laatst online: 21:46

Wokker

De avond wokkel

Na een voorbereiding van ruim een half jaar, rustig 10km uitgebouwd naar 21 km) Gisteren mijn eerste officiële halve marathon wedstrijd gelopen in Amsterdam. Gelukkig kon ik in vak geel starten (Voor genodigden en leden van Le champion) dus niet veel last gehad van de drukte.

Helaas begon ik gelijk al met een veel te hoge hartslag. Iets waar ik bij de Dam tot Dam ook last van had. Lijkt er op dat ik me teveel laat opfokken omdat het een wedstrijd is. Hierdoor zat ik na een paar KM al gelijk op hartslag van boven de 180(Max hartslag -+ 195). Waar ik hier tijdens trainingen met dezelfde snelheid geen last van had. Gelukkig kon ik redelijk mijn aanvangstempo aanhouden.

Dankzei de dam tot dam wist ik wat me te wachten stond en kon het ook makkelijk loslaten en daardoor eigenlijk een heerlijke race gelopen. Op sommige waterpunten was het wel aardig glad geworden door alle kapot gelopen bekers en sponsen.

Halve marathon

Na het vondel park en wat andere straten zie je in de verte het olympisch stadion opdoemen. Er zat nog wat reserve in de benen dus nog een klein eindsprietje in het stadion er uit gegooid. En gefinisht met een tijd van 1:53:28, waar ik best tevreden mee ben voor mijn eerste halve marathon. Al met al een mooie ervaring.

Even een weekje rustig aan met de trainingen en dan weer verder trainen voor de halve marathon van Egmond.

Strava linkje

Het oneindige X 0

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44

m-vw

Dus?

polthemol schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:52:
[...]

En als je het zonder sensor wil doen: voor de z1-runs zou je je ademhaling compleet via je neus alleen moeten kunnen doen. Z1 kun je complete conversaties makkelijk voeren, Z2 ietsie moeilijker, maar praten gaat nog prima, bij Z3 stop je met je levensverhaal te delen, Z4 gaat alleen vloeken nog makkelijk en bij Z5 eigenlijk alleen nog maar 'aaaaaargh' :)
...
Eén van de betere uiteen zettingen van de laatste tijd. :P

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
(jarig!)
anandus schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:07:
TrainAsOne heb ik vroeger geprobeerd, maar ik vond het niet fijn werken.
Het is wel op maat, heel fijn, maar werd beetje gek van sommige trainingen: "11 minuten op 5:37 lopen, dan 18 minuten op 6:13, daarna 2 minuten 5:17 en dan 3 minuten op 4:57" , etc.

Ik heb ook geen goede methode om dat netjes bij te houden (schreef het allemaal maar op mijn hand), en merkte dat ik behoorlijk vaak mijn horloge bekeek om de tijd en mijn snelheid te checken.
Het liep niet lekker op die manier.

Maar misschien moet ik gewoon een betere manier vinden om daar mee om te gaan, dat kan ook, want het achterliggende idee vind ik wel heel fijn.
Wat voor horloge heb je? TrainAsOne werkt goed samen met mijn Garmin (vivoactive 3). Mijn training staat op mijn horloge klaar en mijn horloge geeft vervolgens mooi weer welk tempo / hartslag ik moet aanhouden en voor hoe lang. Dan is het alleen een kwestie van van te voren even kijken welke blokken erin zitten, zodat je tijdens het rennen ook weet wat er de volgende blokken nog komt, maar dat heeft altijd de zelfde opbouw:
  • speedwork (treshold, interval of repetitions): inlopen, blokje redelijk tempo en dan x maal intervallen (blokje rust en blokje snel) en uitlopen
  • duurloop: inlopen en dan in een tempo x minuten
  • assesments: zijn wel wat wisselend
Appeltje eitje.

[ Voor 12% gewijzigd door Joba op 22-10-2019 09:03 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• anandus
  • Niet online
Joba schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:54:
[...]

Wat voor horloge heb je? TrainAsOne werkt goed samen met mijn Garmin (vivoactive 3). Mijn training staat op mijn horloge klaar en mijn horloge geeft vervolgens mooi weer welk tempo / hartslag ik moet aanhouden en voor hoe lang. Dan is het alleen een kwestie van van te voren even kijken welke blokken erin zitten, zodat je tijdens het rennen ook weet wat er de volgende blokken nog komt. Appeltje eitje.
Android Wear.

Ik kan wel in diverse hardloop-apps een interval-training zetten, en die kan je wel instellen met audio cues voor langzaam/medium/snel, en dan heb ik nog niet de 'doel-snelheden', dus die moet ik alsnog op mijn hand schrijven :P

Maar misschien is het een kwestie van de juiste app vinden voor mijn horloge waar ik de TO-workouts op kan laden(?)

Ik gebruik nu vooral Endomondo, omdat die van alle hardloop-apps de beste Wear-support heeft (vind ik).

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Joba schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:02:
[...]
Ik kan je wel TrainAsOne (TAO) aanraden. Ik was zelf een tijdje geleden in dit topic ook op zoek en was aan het stoeien met de coach vanuit Garmin Connect, maar dat was me wat te statisch en gaf weinig beeld van wat ik nou precies aan het doen was. TrainAsOne was een tip van @Niku ( _/-\o_ ) en bevalt prima! Je kan daar prima meerdere doelen in aangeven.

Het mooie van TAO is dat deze feitelijk kiest voor de optimale training, op basis van de gegevens die TAO heeft uit een aantal assesment runs die je moet lopen. Dat wordt bijgewerkt op basis van de resultaten uit je trainingen. Je traint dus niet naar een bepaalde snelheid in een bepaalde wedstrijd, maar puur naar het maximaal haalbare gezien je fysieke gesteldheid en het aantal dagen dat je kunt trainen.

Tot nu toe (gebruik het nu 3 weken) voelde elke training 'spot on': niet het gevoel dat je iets overbelast maar zeker ook niet het gevoel dat je geen progressie maakt.
Ik gebruik TAO nu meer dan een jaar (betaalde versie). Daarvoor rende ik eigenlijk maar wat en op zoek naar wat structuur (zonder rigide weekschema's) kwam ik TAO tegen.
D'r zitten wat quirks in, zoals een extra training deze week van 11 minuten, inclusief 5 minuten warm-up pace. Tja, daar doe ik mijn schoenen niet voor aan, dus dan gebruik ik het zoals @Martiveen zegt als inspiratie. Verder zijn de trainingen voor mijn gevoel op maat, maar ik weet niet of ik een goede maatstaf ben met 2 sessies per week.

Wat ik wel mis is een soort van feedback. Dus, wat heeft het resultaat van een assesment run voor een invloed op de rest van je trainingen. Of hoe goed/slecht je Economy run was op basis van de gegevens.

Wat betreft TAO-trainingen op mijn horloge: Ik heb een lijstje van zo'n 5 verschillende types (3.2km / 6 minuten assesment, PER, ..) die TAO kent erop staan, hoef ik alleen de tijd/afstand-parameters aan te passen. (en eventueel de doeltempo's inderdaad met pen op m'n hand)

[ Voor 7% gewijzigd door TheOmen op 22-10-2019 09:25 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik loop nu sinds een aantal maanden hard. Toch ben ik nu al voor de 2e keer een periode geblesseerd. Eerst de binnenzijdes van de knieën en nu weer last van 1 wreef. Nu ben ik begonnen na 15 jaar niks aan sport gedaan te hebben dus misschien hoort het er ook wel bij maar zat ook te denken dat ik misschien verkeerd schoeisel gebruik. Ik heb nieuwe hardloopschoenen gekocht van het eigen merk van Decathlon. Deze moet ik echt heel strak aansnoeren wil de schoen goed aansluiten. Ik heb het idee dat mijn wreefblessure hierdoor ontstaan is.

Als ik deze terugbreng wat is dan een schoenenmerk wat bekend staat om goed te passen om hele smalle voeten?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen :)

PSN: Oldzkoel

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44

m-vw

Dus?

power_user schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:21:
Ik loop nu sinds een aantal maanden hard. Toch ben ik nu al voor de 2e keer een periode geblesseerd. Eerst de binnenzijdes van de knieën en nu weer last van 1 wreef. Nu ben ik begonnen na 15 jaar niks aan sport gedaan te hebben dus misschien hoort het er ook wel bij maar zat ook te denken dat ik misschien verkeerd schoeisel gebruik. Ik heb nieuwe hardloopschoenen gekocht van het eigen merk van Decathlon. Deze moet ik echt heel strak aansnoeren wil de schoen goed aansluiten. Ik heb het idee dat mijn wreefblessure hierdoor ontstaan is.

Als ik deze terugbreng wat is dan een schoenenmerk wat bekend staat om goed te passen om hele smalle voeten?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen :)
Mogelijk een tussenoplossing, maak geruik van het extra lusje

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Soms heb je hardloop wedstrijden die voorbij als een droom. Afgelopen zondag zat ik enorm in de flow en heb 4 minuten en heel wat seconden van mijn PR afgesloopt. Klein verslagje op: https://maikel.tiny-host....halve-marathon-amsterdam/

• aap
  • Laatst online: 18:47

aap

power_user schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:21:
Populaire modellen worden vaak ook in een smalle leest geleverd. Wist ik eerst ook niet 8)7

Ga naar een gespecialiseerde hardloopwinkel en vraag welke modellen ook in een smalle variant leverbaar zijn.
Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2