Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Verwijderd
Ik loop in broeken met binnenbroek eigenlijk altijd met mijn eigen ondergoed (strakke boxershort) eronder. Beetje frummelen met de pijpen en gaan.KnOeFz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:31:
Ik heb misschien een beetje gekke vraag....
Onlangs een short met binnenbroek gekocht :
[Afbeelding]
Is het nu de bedoeling dat je daar zonder onderbroek in loopt of met?
Ik loop nu met maar voelt een beetje dubbelop.... zonder voelt weer een beetje 'bloot'
Wat doen jullie (als je zo'n broek hebt)
Prima spul van Decathlon maar naaien kunnen ze niet en die binnenbroekjes zitten altijd vreselijk slecht bij mij.
Geen idee wat "de bedoeling" is, maar ik doe dubbel.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb altijd strakke boxers aan tijdens het hardlopen.
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Toen ik het doel stelde had ik als richttijd rond de 4 uur in gedachte. De afgelopen weken veel lange afstanden gelopen die erg goed gingen, waardoor ik denk dat een 3:35 haalbaar kan zijn. Het blijf wel spannend of ik mezelf hierdoor niet op zal blazen. Om hier was meer zicht op te krijgen heb ik vandaag in het ziekenhuis een sportkeuring gehad waarbij, door middel van een ademgasanalyse op een loopband, wordt bepaald wat mijn wat lactaatdrempel, maximale hartslag en Vo2Max is. Op basis hiervan kan de arts bepalen welke tijd ik ongeveer kan gaan lopen. Binnen twee dagen ontvang ik de uitslag. Ben erg benieuwd!
Helaas speelt sinds anderhalve week mijn kuit op, maar gelukkig heeft de fysio aangegeven dat het geen ernstige blessure is en met voldoende rust geen belemmering zou moeten zijn. Tijdens het hardlopen heb ik er geen last van, maar na het hardlopen wel. De komende weken zal ik dus rustig aan doen, maar gelukkig zit de zwaarste arbeid er op.
Zijn hier ook nog lopers die de Amsterdam marathon gaan lopen? En raden jullie het aan om achter een pacer aan te gaan of juist niet?
Ik zie altijd veel mensen die 't doen, dus blijkbaar werkt 't voor veel mensenEric1985 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:29:
Zijn hier ook nog lopers die de Amsterdam marathon gaan lopen? En raden jullie het aan om achter een pacer aan te gaan of juist niet?
Heb wel eens stukjes meegelopen in zo'n groep, en direct achter de pacers is het heel druk (iedereen wil er zo dichtbij mogelijk lopen). Maar als je achteraan in zo'n groep zit moet je soms even wachten bij de waterposten.
Ik heb m'n laatste marathon (afgelopen zondag) op hartslag gelopen: door m'n lange duurlopen wist ik welke hartslag ik lang vol kon houden (in mijn geval 170, met een min van 45 en max van 200), en de eerste 25km kwam ik er niet onder. In mijn lange duurlopen waren wel regelmatig blokken op marathontempo, vandaar dat ik m'n hartslagdrempel goed wist.
Zonder! Dat is het hele punt van die broeken, heerlijk! Gewoon doenKnOeFz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:31:
Ik heb misschien een beetje gekke vraag....
Onlangs een short met binnenbroek gekocht :
[Afbeelding]
Is het nu de bedoeling dat je daar zonder onderbroek in loopt of met?
Ik loop nu met maar voelt een beetje dubbelop.... zonder voelt weer een beetje 'bloot'
Wat doen jullie (als je zo'n broek hebt)
Zo, dat is lang geleden! Hoe gaat het met hardlopen? Toen je hier nog regelmatig postte liep je heel veel en heel hard. Nog steeds?chris schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:40:
Ik heb m'n laatste marathon (afgelopen zondag) op hartslag gelopen:
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Heb je die eerste 25km net onder die hartslag gelopen en op basis daarvan je tempo aangepast of heb je die eerste 25km vlak gelopen?chris schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:40:
[...]
Ik zie altijd veel mensen die 't doen, dus blijkbaar werkt 't voor veel mensen. Het kan wel lekker zijn: lekker achteraan in een groep lopen zonder dat je je over 't tempo druk hoeft te maken. Voor een eerste marathon misschien helemaal niet zo'n slecht idee, vooral omdat je dan ook langzaam genoeg start.
Heb wel eens stukjes meegelopen in zo'n groep, en direct achter de pacers is het heel druk (iedereen wil er zo dichtbij mogelijk lopen). Maar als je achteraan in zo'n groep zit moet je soms even wachten bij de waterposten.
Ik heb m'n laatste marathon (afgelopen zondag) op hartslag gelopen: door m'n lange duurlopen wist ik welke hartslag ik lang vol kon houden (in mijn geval 170, met een min van 45 en max van 200), en de eerste 25km kwam ik er niet onder. In mijn lange duurlopen waren wel regelmatig blokken op marathontempo, vandaar dat ik m'n hartslagdrempel goed wist.
Goede tip mbt pacers, thnx!
Eric1985 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:29:
Na veel in dit topic gelezen te hebben wordt het tijd om me ook eens te mengen in de discussies. Na de afgelopen jaren af en aan recreatief te hebben hardgelopen, waarbij ik soms een 10km of HM-wedstrijd liep, vond ik het een maand of 10 geleden tijd voor een nieuw doel. De Amsterdam marathon. Helaas raakte ik vlak daarna geblesseerd en ben daardoor pas vijf maanden geleden weer begonnen met de voorbereiding. De eerste weken bleef het bij twee keer in de week trainen maar sinds een maand of drie train ik vier keer in de week. Zo'n 50 à 60 km per week.
Toen ik het doel stelde had ik als richttijd rond de 4 uur in gedachte. De afgelopen weken veel lange afstanden gelopen die erg goed gingen, waardoor ik denk dat een 3:35 haalbaar kan zijn. Het blijf wel spannend of ik mezelf hierdoor niet op zal blazen. Om hier was meer zicht op te krijgen heb ik vandaag in het ziekenhuis een sportkeuring gehad waarbij, door middel van een ademgasanalyse op een loopband, wordt bepaald wat mijn wat lactaatdrempel, maximale hartslag en Vo2Max is. Op basis hiervan kan de arts bepalen welke tijd ik ongeveer kan gaan lopen. Binnen twee dagen ontvang ik de uitslag. Ben erg benieuwd!
Helaas speelt sinds anderhalve week mijn kuit op, maar gelukkig heeft de fysio aangegeven dat het geen ernstige blessure is en met voldoende rust geen belemmering zou moeten zijn. Tijdens het hardlopen heb ik er geen last van, maar na het hardlopen wel. De komende weken zal ik dus rustig aan doen, maar gelukkig zit de zwaarste arbeid er op.
Dus dan maar buiten de "drukte" mijn eigen (of die van @nokie
Streeftijden pacers
De streeftijden voor de hele (M) en halve marathon (HM) zijn als volgt:
Vak Gewenste eindtijd (M)
B 3.00 uur
C 3.15 uur
D 3.30 uur
E 3.45 uur
F 4.00 uur
G 4.15 uur
H 4:30 uur
H 4:45 uur
H 5:00 uur
Vak Gewenste eindtijd (HM)
A 1.30 uur
B 1.35 uur
C 1.40 uur
D 1.45 uur
E 1.50 uur
F 1.55 uur
G 2.00 uur
G 2.05 uur
@Tinusvolkel : als je je dapper voelt, het lekker gaat, dan loop je toch achter de 3:15 pacers aan en laat ze gaan om de 3:20 te halen of je loopt tot halverwege met de 3:30 mee en versnelt uit de groep (lijkt mij wel gaaf)
Ik vind 3:20 al best dapper voor een 1ste marathon, maar ben gewend om op mijn horloge te lopen met een constant tempo dus komt goedFrenz64 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:00:
Om de balans door te laten slaan, @KnOeFz : zonder uiteraard
@Tinusvolkel : als je je dapper voelt, het lekker gaat, dan loop je toch achter de 3:15 pacers aan en laat ze gaan om de 3:20 te halen of je loopt tot halverwege met de 3:30 mee en versnelt uit de groep (lijkt mij wel gaaf)
Ja, ik loop nog steeds, het laatste jaar langzaam maar zeker m'n volume omhoog geschroefd en eindelijk weer een PR op de marathon (na 4 jaar...). Vroeger raakte ik snel geblesseerd, maar na flink wat jaren denk ik dat m'n lichaam iets sterker is geworden. Ben ook 1 keer per week core / krachttraining gaan doen (een uurtje best wel intens) en ik heb 't gevoel dat dat het hoge volume mogelijk maakt.kenneth schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:55:
[...]
Zo, dat is lang geleden! Hoe gaat het met hardlopen? Toen je hier nog regelmatig postte liep je heel veel en heel hard. Nog steeds?
Ik heb op gevoel gelopen, en op m'n horloge gekeken dat m'n hartslag onder de 170 was. Ik zag wel snelle km-tijden voorbij komen maar probeerde er niet al te veel op te letten... Ik denk dat 't tempo redelijk vlak was, maar ik had ook 't gevoel dat m'n GPS licht in de war was. Dus ik kan 't niet met zekerheid zeggen. Heb in ieder geval een heel vlakke hartslag gelopen.Eric1985 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:16:
[...]
Heb je die eerste 25km net onder die hartslag gelopen en op basis daarvan je tempo aangepast of heb je die eerste 25km vlak gelopen?
Ik zoek een softshelljas voor op de fiets naar werk met ventilatieritsen - of een ander type jas waar je niet helemaal in smelt als het een beetje regent. Damesmodel.
Iemand tips voor goede winkels hiervoor?
Er zijn ook fietstopics hier op GoTzoefies schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 06:47:
Offtopic, sportkledingvraag.
Ik zoek een softshelljas voor op de fiets naar werk met ventilatieritsen - of een ander type jas waar je niet helemaal in smelt als het een beetje regent. Damesmodel.
Iemand tips voor goede winkels hiervoor?
(bv. wielren of mtb) Daar hebben ze er veel verstand van...
Niet in smelten en waterdicht is een combinatie die nog uitgevonden moet worden
Maar bv. een Castelli Perfetto is heel mooi winddicht, houdt een beetje regen tegen en ademt goed. Misschien niet helemaal wat je zoekt bij woon-werk-verkeer, maar wellicht een startpunt in je zoektocht.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ok, met deze overtuigende statistieken ben ik om, ik ga ook zonderFrenz64 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:00:
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Frenz64 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:00:
Ik hoop hem ook te gaan lopen, maar zondag geblesseerd geraakt aan mijn scheen (hoop niet de gevreesde shin-splints, maar vrees het ergste) dus het is afwachten of ik hem kan gaan lopen...
Wat pacers betreft, mits goede en op jouw tijd lijkt het me zeker een aanrader. Fijn om met een groep mee te kunnen lopen, je niet druk te maken om je tempo... Maar zoals gezegd, heb ook verhalen gehoord van pacers die veel wisselen van tempo omdat ze het niet goed inschatten, en dat kan wel weer heel pittig zijn.
Loop zelf nooit met pacers mee eigenlijk, gewoon mij eigen vaste tempo maar gps is natuurlijk niet altijd even precies en dan kan het soms weer lastig zijn als de km punten (totaal) niet overeenkomen met je gps...
Heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Loop altijd gewoon met onderbroek aan, sportbroek met of zonder binnenwerk maakt daar geen verschil in. Heb wel eens sportonderbroeken zien hangen, maar nooit meerwaarde van gezien Puur omdat ik persoonlijk geen last heb tijdens het lopen
@Pacerdiscussie:
Loop altijd zonder Pacers, puur omdat ik mijn wedstrijden via een negatieve split in 3 delen wil lopen. Pacers proberen over het algemeen zo strak mogelijk te lopen. Tijdens de Tilburg 10 Miles van 2018 heb ik een paar km achter een pacer gelopen, maar dat is totaal niet bevallen. Veel te druk, mensen slingeren van links naar rechts zonder enig oog voor de omgeving te hebben en drankpunten zijn een hel. Daarbij wel gezegd hebbende dat de pacers niet tempovast waren. Direct na de start gingen ze er als een haas vandoor waardoor ze van ons wegliepen. Op ongeveer 6km liepen we op ze in, wat gezien het verschil in startsnelheid apart was. Wij hebben vrij constant gelope, dus de pacers hebben het tempo flink teruggeschroefd. We zijn de pacers toen voorbij gegaan (zonder te versnellen). Op km 7 kwamen de pacers ons weer voorbij en gooien het tempo weer omhoog. Eerste (& laatste) ervaring met pacers niet heel positief
Lijkt me overigens wel heel tof om eens pacer te zijn, maar dan wel met iemand die ik goed ken en waarvan ik weet dat hij/zij ook heel constant kan lopen
Iemand ervaring met pacer zijn? Hoe pak je dat aan, stuur je gewoon een mail naar een willekeurige wedstrijd en biedt je aan om te pacen?
tips voor New York
Ik was gevraagd om te pacen maar je kunt altijd zelf even contact opnemen met het evenement met de vraag of ze nog pacers zoeken.
Ga idd lekker mijn eigen tempo zo vlak mogelijk lopen. Stel de Apple Watch op 4:45 in en die trilt wel als ik te snel of te langzaam ga.influenza schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:58:
Hmmm eerste helft meelopen met de 3:30 pacers, dan kom je door in 1:45, als je dan wilt versnellen om alsnog op 3:20 uit te komen moet je 1:35 lopen..... Denk dat een gelijkmatig tempo dan toch het beste is. Met een grote marathon zijn er altijd wel mensen die zo'n beetje hetzelfde lopen of dat van plan. beetje rondvragen in het startvak als je je toch staat te vervelen voor de start
[...]
Vandaag had de sportleraar op het werk een spinning FTP test ingeschoten, en dankzij de marathon duurloop trainingen kon ik de “ervaren” wielrenners er nog mooi uit fietsen
[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 04-10-2019 18:27 ]
Wil eigenlijk niet in de drukte lopen want dat vind ik dus gruwelijk irritant, ga er vanuit om hem tussen 1:35 en 1:40 te lopen, onder de 1:35 zou ik zeer tevreden zijn
Lijkt mij ook wel eens leuk om pacer te zijn!Ezio schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:23:
Het kan erg lastig zijn om te pacen. Ik was vorig jaar voor Runner's World tijdens de halve marathon van Amsterdam pacer (1:50). De drukte maakte het erg lastig om constant te lopen. Je kon nauwelijks inhalen en ik was alleen. Het is mij toch nog gelukt om binnen 10 seconden van de beoogde eindtijd te lopen, maar daarvoor moest ik de laatste 3 kilometer teveel versnellen. Ik kan mij voorstellen dat het bij een groot evenement als de Tilburg 10 Miles erg druk kan zijn.
Ik was gevraagd om te pacen maar je kunt altijd zelf even contact opnemen met het evenement met de vraag of ze nog pacers zoeken.
Als ik een rustig duurloop doe op 5:00/km dan probeer ik soms zonder op mijn horloge te kijken zo vlak mogelijk 5:00/km te lopen. Dat lukt dan altijd vrij aardig.
Het is veel moeilijker voor mij om op gevoel bv 4:30/km of 4:00/km te lopen. Dat probeer ik dan ook wel eens door op gevoel te lopen en niet op mijn horloge te kijken, maar ik loop dan altijd te snel. Als ik intervallen doe op 3:30/km dan lukt dat op gevoel wel weer heel goed (alleen houd ik dat niet lang vol
Ik denk dat ik 1:50 op HM goed zou kunnen pacen. Ik ga eens zoeken...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dank voor het vertrouwennokie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:32:
@Tinusvolkel Zeker van die 4:45? Je doet op training vlot HM in 1:37 en ik zie niet dat je je daarbij kapot loopt? Lijkt mij voor jou perfect, die 3:15 pacers... Met die tijden op training zou ik zelfs ambitieuzer zijn
Echter heb mijn doel pas een week geleden veranderd van 3:30 naar 3:20 dus maak het nu niet nog erger
En het is mijn 1ste marathon en ben pas begin dit jaar begonnen met lopen dus wil het niet te gek maken. (Of is dat al te laat
Het is bij mij ook nog nooit opgekomen om geen onderbroek te dragen in broeken met een binnenbroekje. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik stel me voor dat een en ander toch te veel gaat slingeren...
Meestal draag ik gewoon de "dagelijkse" onderbroek die ik toch al aan heb bij het hardlopen, maar voor de lange of intensievere loopjes heb ik een paar Decathlon hardlooponderbroeken. Die zitten net iets strakker en houden wat minder zweet vast, dus die zijn wat mij betreft de moeite wel waard.
Ik merk trouwens wel dat mijn laatste lichting HEMA onderbroeken erg snel gaten ontwikkelen. Ik weet niet of dat komt, doordat ze niet tegen de repetitieve hardloopbeweging kunnen, of omdat HEMA ingeleverd heeft op kwaliteit, zoals al in de pers geconstateerd werd.
[ Voor 27% gewijzigd door aap op 05-10-2019 13:34 ]
Het geluk van de HM van Eindhoven is dat het parcours ontzettend breed is, zeker de eerste 3 a 4 kilometer. Hierdoor heb je gelukkig minder last van het ouderwetse duw en trekwerk. Op het moment dat je de 5km hebt bereikt valt het veld gelukkig al uit elkaar en ontstaan er ruimtes. Rond de (ik meen) 7/9km kun je hinder ondervinden van verkeersheuvels midden op het parcours. Als je net de pech hebt dat je op een groep inloopt kan inhalen hier tricky zijn. Verder is het parcours breed en met 9 bochten vrij rap!Dirk0s schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:09:
Hier ook mijn eerste HM in Eindhoven, trainingen gaan goed (Via sportrusten) twijfel alleen nog een beetje over het tempo wat ik wil gaan lopen.
Wil eigenlijk niet in de drukte lopen want dat vind ik dus gruwelijk irritant, ga er vanuit om hem tussen 1:35 en 1:40 te lopen, onder de 1:35 zou ik zeer tevreden zijn
2 tips:
1. Zorg dat je ruim op tijd vanuit de beurshal richting het startvak vertrekt. Het heeft ons vorig jaar ruim 30 minuten gekost om het eerste startvak te bereiken (mede door wegwerkzaamheden ed). Hierdoor stonden we 4 minuten voor de start pas in startvak A.
2. Nadat je de markt bent overgestoken slalom je een beetje door het centrum van Eindhoven waarna je over Stratumseind loopt. Aan het einde van Stratumseind ga je het kanaal over. Zorg ervoor dat je dit bruggetje met voldoende snelheid neemt, zet evt een beetje aan of zorg lig ervoor dat je genoeg spanning op je spieren zet. Het ziet er niet heel gevaarlijk uit (meer een veredelde verkeersdrempel), maar met vermoeide benen en de eindstreep in zicht kan deze brug je uit je ritme halen waardoor je zo goed als stil komt komt te vallen. De laatste 600 meter zijn dan best ver.
Verder succes!
tips voor New York
Ik draag (vrijwel) altijd tijdens het hardlopen de onderbroek die ik die dag aan heb.aap schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:31:
Om nog maar een duit te doen in de #onderbroekendiscussie:
Het is bij mij ook nog nooit opgekomen om geen onderbroek te dragen in broeken met een binnenbroekje. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik stel me voor dat een en ander toch te veel gaat slingeren...
Meestal draag ik gewoon de "dagelijkse" onderbroek die ik toch al aan heb bij het hardlopen, maar voor de lange of intensievere loopjes heb ik een paar Decathlon hardlooponderbroeken. Die zitten net iets strakker en houden wat minder zweet vast, dus die zijn wat mij betreft de moeite wel waard.
Ik merk trouwens wel dat mijn laatste lichting HEMA onderbroeken erg snel gaten ontwikkelen. Ik weet niet of dat komt, doordat ze niet tegen de repetitieve hardloopbeweging kunnen, of omdat HEMA ingeleverd heeft op kwaliteit, zoals al in de pers geconstateerd werd.
Soms in de zomer, als het erg warm is, ga ik zonder onderbroek. Dat loopt ook prima en er slingert niets op een onprettige manier
Ik heb ‘gewone’ hardloopbroeken met zo’n ‘gaatjesstof’ binnenbroekje.
Bedankt, twijfel nog beetje om pacer 1:40 aan te houden eerste 10-15 km of gewoon voor een "top" tijd gaan en gelijk die 1:35 pacer aanhouden.Calitomnication schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:04:
[...]
Het geluk van de HM van Eindhoven is dat het parcours ontzettend breed is, zeker de eerste 3 a 4 kilometer. Hierdoor heb je gelukkig minder last van het ouderwetse duw en trekwerk. Op het moment dat je de 5km hebt bereikt valt het veld gelukkig al uit elkaar en ontstaan er ruimtes. Rond de (ik meen) 7/9km kun je hinder ondervinden van verkeersheuvels midden op het parcours. Als je net de pech hebt dat je op een groep inloopt kan inhalen hier tricky zijn. Verder is het parcours breed en met 9 bochten vrij rap!
2 tips:
1. Zorg dat je ruim op tijd vanuit de beurshal richting het startvak vertrekt. Het heeft ons vorig jaar ruim 30 minuten gekost om het eerste startvak te bereiken (mede door wegwerkzaamheden ed). Hierdoor stonden we 4 minuten voor de start pas in startvak A.
2. Nadat je de markt bent overgestoken slalom je een beetje door het centrum van Eindhoven waarna je over Stratumseind loopt. Aan het einde van Stratumseind ga je het kanaal over. Zorg ervoor dat je dit bruggetje met voldoende snelheid neemt, zet evt een beetje aan of zorg lig ervoor dat je genoeg spanning op je spieren zet. Het ziet er niet heel gevaarlijk uit (meer een veredelde verkeersdrempel), maar met vermoeide benen en de eindstreep in zicht kan deze brug je uit je ritme halen waardoor je zo goed als stil komt komt te vallen. De laatste 600 meter zijn dan best ver.
Verder succes!
Heb 1,5 maand geleden in mijn eentje in een duurloop van 16km in 1:13 gelopen dus mij lijkt met pacer dat die 21,1 dan ook wel goed komt op 1:35
Dirk0s schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:05:
[...]
Bedankt, twijfel nog beetje om pacer 1:40 aan te houden eerste 10-15 km of gewoon voor een "top" tijd gaan en gelijk die 1:35 pacer aanhouden.
Heb 1,5 maand geleden in mijn eentje in een duurloop van 16km in 1:13 gelopen dus mij lijkt met pacer dat die 21,1 dan ook wel goed komt op 1:35
Ik doe weleens wat spontane haasklusjes. Doe dan een halve marathon als tempoduurloopje in 1:40 oid en kom dan vaak in een groepje wat ik op sleeptouw neem, als ze dat willen.
Op FB komen ook weleens oproepjes voorbij voor haaswerk en je kunt altijd je diensten aanbieden bij (regionale) wedstrijdjes. Wat ook leuk is, is om pacer te zijn bij marathonvoorbereidingsloopjes.
Galois schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:07:
[...]
Lijkt mij ook wel eens leuk om pacer te zijn!
Als ik een rustig duurloop doe op 5:00/km dan probeer ik soms zonder op mijn horloge te kijken zo vlak mogelijk 5:00/km te lopen. Dat lukt dan altijd vrij aardig.
Het is veel moeilijker voor mij om op gevoel bv 4:30/km of 4:00/km te lopen. Dat probeer ik dan ook wel eens door op gevoel te lopen en niet op mijn horloge te kijken, maar ik loop dan altijd te snel. Als ik intervallen doe op 3:30/km dan lukt dat op gevoel wel weer heel goed (alleen houd ik dat niet lang vol).
Ik denk dat ik 1:50 op HM goed zou kunnen pacen. Ik ga eens zoeken...
Uiteindelijk op de 200m een tijd van 27,54 laten noteren. Een tijd waar ik achteraf erg blij mee ben maar na afloop nog niet direct was.
Na de 200m nog ffkes kort speerwerpen en daarna door voor de 800m. De 800 was toch wel de afstand waarvoor ik mee deed als MLA-atleet. De wedstrijdleiding besloot dat het een prima idee was 14 man in één serie te laten starten op een baan met 6 rondbanen, een lijnstart dus.
Vanuit de meest uiterste positie in baan 6 gestart, met mijn zeker niet boven gemiddelde niveau toch al vrij snel voorin de serie (er was een kopgroepje van ~4 man die voor een 2:05 ging ofzo maar dat was toch niet haalbaar
Een tijd waar ik zelfs met frisse benen blij mee was geweest, de voorafgaande meerkamp (ver, 200m, speer) was voor de start wel te merken maar tijdens het lopen gelukkig niet. Als kers op de taart ook nog een van mijn kameraden voorbij gestreefd in de ranglijsten door ~200 punten goed te maken op de 800m
Na die 16km was het ook wel echt klaar en de max op dat moment.influenza schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:32:
Als je een 16 km duurloop in 1:13 doet lijkt 1:35 me niet bepaald ambitieus 😉. Dat is stukken sneller dan mijn duurloop tempo voor een HM tijd rond de 1:25 😉
[...]
Dan denk ik dat 1:35 een mooie streef tijd is toch?
Als het na 16 km op was zie ik ook niet hoe je dan nog ruim 5km in 22 minuten gaat lopen? Maar de laatste 1.5maand ben je nog flink vooruit gegaan bedoel je dan?
Dirk0s schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:34:
[...]
Na die 16km was het ook wel echt klaar en de max op dat moment.
[ Voor 7% gewijzigd door influenza op 05-10-2019 21:58 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
we kunnen handje schuddenGonadan schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:07:
Morgen een loop en ik ben nog nooit zo slecht (lees: niet) voorbereid geweest. Wordt een gevalletje WZWWHSS en DodG en maar hopen dat ik niet als laatste binnen kom. Volgens mij wordt het nog een deel bos en mul duinzand ook.![]()
Goede nieuws is wel: ideaal weers vooruitzicht! 9 tot 10 graden met lichte regen, daar wordt ik dan wel blij van ^^
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Zit wat in, ga er wel vanuit dat ik vooruit ben gegaan. Ook denk ik dat met pacers/ andere lopers het makkelijker gaat zijn om bepaald tempo te lopen en dit volhoudeninfluenza schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:57:
Maar dan moet je het geen duurloop noemen 😉klinkt meer als een wedstrijd 😜.
Als het na 16 km op was zie ik ook niet hoe je dan nog ruim 5km in 22 minuten gaat lopen? Maar de laatste 1.5maand ben je nog flink vooruit gegaan bedoel je dan?
[...]
Zorgt er ook voor dat ik mijn startnummer voor de Singelloop in Breda van vandaag weg kan gooien. Zo jammer. Hopelijk kan ik in november weer op pad.Niku schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:36:
Nou, alles ligt weer overhoop. Gisteren kleine operatie aan lies gehad (niet hardloopgerelateerd, maar een ontsteking). Wordt in ieder geval een maand niet lopen.
Herstel en gezondheid uiteraard belangrijker, maar baal er ontzettend van.
Maar wel met pijn omdat mijn knie al na 3 km dacht dat het wel klaar was, eerste 4km heb ik in 22 minuten gelopen maar bij 5km al even gestopt om te rekken en de knie mobiel te houden. Uiteindelijk de laatste 4km in iets meer dan 26 minuten gelopen waardoor ik onderaan de streep zo'n 48 minuten onderweg was. In algemene zin sowieso te snel begonnen, eerste 2 km was ik al in 10 minuten doorheen dus dat ging echt te snel (doel was 5:30 lopen). De groep liep vrij vlot en ik ben daar toch teveel in meegegaan in het begin. Dan merk ik ook wel dat we met de loopgroep nooit een duurloop lopen en altijd interval e.d. doen, waardoor je hogere tempo's loopt en nu dus moeilijker het rustigere tempo kan vinden. Planning ook niet helemaal gegaan zoals ik wilde door blessure aan mijn ribben, anders had ik elke week ook nog een duurloop gedaan om dat rustigere tempo aan te houden.
Hoe dan ook wel wat teleurgesteld, de 8km in 44 tot 46 minuten was echt mogelijk geweest. Thuis gelijk goed gekoeld en maar even kijken hoe ik deze blessure tijdens lopen kan voorkomen (ik heb er veel vaker last van). Ondanks gerichte training aan de spieren om mijn knie heen lijkt het beetje terug te blijven komen en heel vaak na zo'n 3 a 4 km. In principe zou ik een goede schoen moeten hebben (ik overproneer op links iets, dat wordt gecorrigeerd met de Asics GT2000 7), maar toch heb ik op links last. Misschien toch maar eens nog een keer kijken bij een andere winkel of het advies hetzelfde is.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Het is een wilde gok, maar kniepijn kan ook het gevolg zijn van zwakke(re) spieren rond het bekken. Misschien een idee om daarvoor eens wat oefeningen te doen? Door spierversterkende oefeningen rond mijn bekken ben ik in ieder geval van mijn kniepijn verlost.Arjan90 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:34:Ondanks gerichte training aan de spieren om mijn knie heen lijkt het beetje terug te blijven komen en heel vaak na zo'n 3 a 4 km.
Er zijn best wel wat verschillende oorzaken mogelijk. Ik zou naar een physiotherapeut gaan en er eens naar laten kijken. Iedereen is verschillend: bij mij maken de schoenen niet zo veel uit, zolang ik maar genoeg support heb. Maar ik moet bijvoorbeeld core / kracht doen als ik me niet wil blesseren. Vanaf een toetsenbord is het moeilijk raden wat bij jou de oorzaak is, maar een physio kan je waarschijnlijk snel verder helpen!Arjan90 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:34:
Thuis gelijk goed gekoeld en maar even kijken hoe ik deze blessure tijdens lopen kan voorkomen (ik heb er veel vaker last van). Ondanks gerichte training aan de spieren om mijn knie heen lijkt het beetje terug te blijven komen en heel vaak na zo'n 3 a 4 km. In principe zou ik een goede schoen moeten hebben (ik overproneer op links iets, dat wordt gecorrigeerd met de Asics GT2000 7), maar toch heb ik op links last. Misschien toch maar eens nog een keer kijken bij een andere winkel of het advies hetzelfde is.
Gisteren heb ik meegedaan aan de Ryfastløpet in Stavanger, Noorwegen. Een unieke subsea halve marathon met totaal zo'n 400 hoogtemeters door 2 tunnels die nog in aanbouw zijn: starten bij de Hundvågtunnelen van 5,7 km en daarna de Ryfylketunnelen van 14,3 km. Deze worden einde van het jaar geopend voor verkeer.
De inschrijving voor deze race begon eind 2018 en was razendsnel uitverkocht, echter waren er ontzettend veel kaarten in de doorverkoop gekomen de afgelopen week. Afgelopen Donderdag last minute kaartje kunnen regelen dus, gisteren was het raceday!
Er waren zo'n 7,500 deelnemers verdeeld over 14 startwaves, ik mocht om 12:15 beginnen in de 4e wave maar stond wat te ver naar achteren (last minute toiletbezoekje... Tsja) waardoor ik uiteindelijk om 12:20 startte met de 5e wave. Ik had van tevoren het hoogteprofiel bekeken, en praktisch de hele race was het of dalen, of klimmen. Vooral de laatste 5km non-stop omhoog zagen er uitdagend uit maar daarover later meer
Ik had door het hoogteprofiel echt geen flauw idee wat mijn doel voor deze race zou moeten zijn.
Mijn laatste (en tevens eerste) HM wedstrijd was de Texel HM in 2018, mijn laatste wedstrijd dit jaar was de Ekiden met het GoT team in Juli waar ik de 10km deed. Vlak daarvoor ben ik een paar maanden geblesseerd geweest, maar inmiddels volledig hersteld en Juli / Augustus / September weer aardig wezen trainen / opbouwen. Wat mijn wedstrijdvorm op dit moment zou zijn wist ik dus niet echt, en daardoor werd de beproefde WZWWHSS methode de way to go!
Na het startsein ging het gelijk omlaag de Hundvågtunnelen in, en met zo'n 500 lopers per wave was het niet al te druk in de 2 baans tunnelbuis. Aardig wat mensen ingehaald, het veld trok snel uit elkaar en ben lekker solo op eigen tempo gaan lopen. Op het diepste punt van deze tunnel was een drankenpost die ik oversloeg en ik kwam met een relaxed pace van 5:04 / km over de eerste 6km door deze tunnel heen als 934e overall, klein stukje bovengronds met veel fanatiek publiek en tevens de 2e drankpost waar ik wat water dronk. Het eerste klimmetje omhoog was niet heel zwaar dus so far so good!
Dan kon het echte werk beginnen, de Ryfylketunnelen. Die ging direct pittig omlaag over een afstand van zo'n 2km, en daarna wat geleidelijker omlaag over de volgende 8km. Ik wist op dit stuk (km 6 t/m 16) een pace van 4:37 te halen en kwam door als 1002e overall, de knieën kregen het aardig te verduren hier en ik was blij om even op de vlakke 'bodem' van de tunnel te lopen. Midden in de tunnel op zo'n 13km was een drankpost waar ik weer wat water dronk en tevens een gel nam, als voorbereiding op de laatste klim.
Vanaf km 16 ging het alleen maar (292hm) omhoog, praktisch tot aan de finishlijn direct na de tunnelbuis. Met focus op techniek (op hoge frequentie kleine pasjes, felle armzwaaitjes naar achteren) en niet teveel omhoog / vooruit kijken hoe ver nog (psychologisch dingetje) kwam ik een heel eind, mijn hartslag was redelijk onder controle en ik passeerde ontzettend veel mensen, het was bijna een slagveld zoveel mensen als er geparkeerd stonden / moesten wandelen dat laatste deel. In de laatste kilometer werd het mij toch ook teveel en was de uitgang nog niet in zicht. Toen heb ik even zo'n 200 meter gewandeld om de hartslag omlaag te krijgen, dit ging prima en toen mezelf weer in gang gezet. De tunneluitgang kwam in zicht, en dat daglicht gaf me een superboost waardoor ik (zo voelde het) sprintend de tunnel uitkwam. Uiteindelijk over de lijn in 1u46.03 als 804e overall!
Ik heb echt ontzettend genoten van het (super georganiseerde) evenement en ben zeer tevreden over m'n vorm. Volgende events kunnen mij nu niet snel genoeg zijn; dit zijn de 17km Buff Duinentrail Schoorl einde Oktober en de 23km Graef Castricum Trail in November, waar ik nu nog meer naar uitkijk
TL;DR Strava linkje:
https://www.strava.com/activities/2764462768
Doelstelling was om op 4:30 min/km weg te gaan en dan het tweede deel te versnellen. Uiteraard weer wat te snel gestart, maar uiteindelijk op kilometers 3 op een tempo van 4:20 min/km gaan lopen en dat beviel wel. Jammer genoeg wel nagenoeg de hele race bijna alleen gelopen. Met iemand op 50 meter voor me en een meter of 50 achter me. Tweede helft nog wel 2 man kunnen passeren die terug vielen en de laatste 2 kilometers nog wat kunnen versnellen. Uiteindelijk een dik nieuwe PB van 8 minuten uitkomend op een tijd van 1:31:11 gelopen. Mooie doelstelling om in maart te kijken of het mogelijk is een sub 1:30 te lopen tijdens de CPC in Den Haag (wellicht?).
Nu de taper in en ik ben benieuwd over 2 weken...
Strava or it didn't happen
Hartslag veel te hoog, 170 met tempo van 5:00. Normaal heb ik deze hartslag nog niet bij tempo 4:20.
Benen wilde ook niet echt, snap er niks van waarom dat dan ineens zo is.
Had me wel warmer aangekleed dan misschien nodig (o.a. thermo shirt en lange broek) misschien dat dit een reden is van hogere hartslag?? Hoop dat het volgende week zondag beter is dan dit haha.
Die kleding klinkt wel erg warm ja. Ik heb vanochtend gewoon in korte broek en shirt gelopen (inlopen, intervallen, nog stukje uitlopen).Dirk0s schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:10:
Vandaag soort van laatste duurloopje in de planning staan voor volgende week zondag. resultaat:
Hartslag veel te hoog, 170 met tempo van 5:00. Normaal heb ik deze hartslag nog niet bij tempo 4:20.
Benen wilde ook niet echt, snap er niks van waarom dat dan ineens zo is.
Had me wel warmer aangekleed dan misschien nodig (o.a. thermo shirt en lange broek) misschien dat dit een reden is van hogere hartslag?? Hoop dat het volgende week zondag beter is dan dit haha.
Komende week weer een rustige week voor de boeg. Vorige week Posbankloop (15km), 5km op de baan en nog een 2 mijl wedstrijd gelopen.
Benen voelen prima. Ben nu toch wel overtuigd dat mijn hamstring perikelen voorbij zijn
Wat ik in mijn voetbal leven vooral merkte was dat mijn benen op zondag (wedstrijddag) vaak heel lam waren omdat ik met mijn werk redelijk actief bezig ben. Als het dan weekend was leek het doordat ik dan zaterdag een stuk minder actief was dat mijn benen echt lam waren van de zaterdag.
Twijfel nu dus ook om zaterdag nog een rustig loopje te doen om dit te voorkomen.
En? Wat is het geworden?
Bij mij inderdaad niet best maar minder erg dan verwacht, twijfel dus of ik blij moet zijn of niet. Was in ieder geval niet de laatste.
Halverwege kwam iemand vertellen dat m'n ademhaling niet goed was, klopt, maar was niet echt een keuze. Aan het eind iemand die zei dat als je nog kunt lachen je ook harder kunt, maar dat was geen lach maar een grimas toen ik aan het beredeneren was of je kunt kotsen en hijgen tegelijk.
Best lastig soms om je hartslag naar beneden te krijgen, dan had ik echt moeten wandelen denk ik, alleen dat wilde ik niet. Uiteindelijk alles 60/40 in Z4/Z5 gelopen volgens m'n klok.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoek eens op "taperen voor een marathon"Dirk0s schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:34:
Wat adviseren jullie qua lopen de week voor een marathon?
Je kunt op zaterdag, als de marathon op zondag is, prima een rondje loslopen. Zelf zou ik niet meer dan een kilometertje of 5 a 8 doen.Twijfel nu dus ook om zaterdag nog een rustig loopje te doen om dit te voorkomen.
12km in 1:23, met een ~300 hoogtemeters. Hartslag was veel en veel te hoog. (https://connect.garmin.com/modern/activity/4129457986Gonadan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:41:
[...]
En? Wat is het geworden?
Bij mij inderdaad niet best maar minder erg dan verwacht, twijfel dus of ik blij moet zijn of niet. Was in ieder geval niet de laatste.
Halverwege kwam iemand vertellen dat m'n ademhaling niet goed was, klopt, maar was niet echt een keuze. Aan het eind iemand die zei dat als je nog kunt lachen je ook harder kunt, maar dat was geen lach maar een grimas toen ik aan het beredeneren was of je kunt kotsen en hijgen tegelijk.
Best lastig soms om je hartslag naar beneden te krijgen, dan had ik echt moeten wandelen denk ik, alleen dat wilde ik niet. Uiteindelijk alles 60/40 in Z4/Z5 gelopen volgens m'n klok.
De hoogtemeters waren slopend voor me, maar dat was evident omdat ik in de hele maand ervoor 100 in totaald
Qua omstandigheden: bakken modder en continu regen (wat ik wel prettig vind met rennen
Relatief tevreden in ieder geval voor met ene eerste wedstrijd en een eerste serieuze trail. Veel leermomentjes en ervaringen opgedaan. Nu wel een extra rustdag eribj voor de zekerheid en de eerstvolgende training even omruilen voor wat fietsen.
Hoe meet je afstand en pace in een tunnel? GPS doet het daar toch niet?Gaargod schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:10:
TL;DR Strava linkje:
https://www.strava.com/activities/2764462768
Goeie, dat vroeg ik me ook af. Het hele hoogteprofiel komt totaal niet door in de meting zoals je kunt zien, maar de afstand en pace kloppen wel bijna helemaal (Garmin gaf 20,96 km @ 5:04/km, officiële meting 21,1 km @ 5:01/km). Ik heb even wat andere deelnemers opgezocht op Strava, bij sommigen is het 1 rechte lijn geworden van start naar finish door het water. Bij mij (en volgens Strava zo'n 60 anderen) is het dit 'nauwkeurigere' resultaat geworden. Iemand hier die er wat zinnigs over kan zeggen?aap schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:11:
[...]
Hoe meet je afstand en pace in een tunnel? GPS doet het daar toch niet?
lijkt me dat als je de route weet die beloopbaar is en je begin en eindpunt hebt (waar er nog gps is en waar het stopt), je een gestimate kunt doen die vrij precies is. Je weet wanneer iemand op het eerste punt en op het tweede punt was, dan weet je de pace ook. Dit is toch wat Garmin ook vanaf de FR235 deed waardoor die opeens je niet meer midden in een meer neergooide en de seconden erop op het dak van een tankstation als je onder een boom door rendeGaargod schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:01:
[...]
Goeie, dat vroeg ik me ook af. Het hele hoogteprofiel komt totaal niet door in de meting zoals je kunt zien, maar de afstand en pace kloppen wel bijna helemaal (Garmin gaf 20,96 km @ 5:04/km, officiële meting 21,1 km @ 5:01/km). Ik heb even wat andere deelnemers opgezocht op Strava, bij sommigen is het 1 rechte lijn geworden van start naar finish door het water. Bij mij (en volgens Strava zo'n 60 anderen) is het dit 'nauwkeurigere' resultaat geworden. Iemand hier die er wat zinnigs over kan zeggen?
Dat en hij kan neem ik aan ook wat doen met je cadans en paslengtepolthemol schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:08:
[...]
lijkt me dat als je de route weet die beloopbaar is en je begin en eindpunt hebt (waar er nog gps is en waar het stopt), je een gestimate kunt doen die vrij precies is. Je weet wanneer iemand op het eerste punt en op het tweede punt was, dan weet je de pace ook. Dit is toch wat Garmin ook vanaf de FR235 deed waardoor die opeens je niet meer midden in een meer neergooide en de seconden erop op het dak van een tankstation als je onder een boom door rende
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 06-10-2019 22:46 ]
paslengte niet lijkt me? Daarvoor moet je weten hoe hard ik ga. Cadans zou met <naamsensorvergetenmaarreageertopschokken> wel kunnen, mijn garmin weet dan alleen zonder gps niet hoe lang mijn vluchtmoment is. Ik vermoed ook dat die paslengte via horloge zelf ook meer cadance/gps-afstand is, tenzij je de footpod gebruikt?Boudewijn schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:45:
[...]
Dat en hij kan neem ik aan ook wat doen met je cadans en paslengte.
Vast wel maar je bent daarvoor ook aan het rennen geweest en daar is de paslengte van bekend. Ik kan me voorstellen dat hij dat dan meeneemt.polthemol schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:47:
[...]
paslengte niet lijkt me? Daarvoor moet je weten hoe hard ik ga. Cadans zou met <naamsensorvergetenmaarreageertopschokken> wel kunnen, mijn garmin weet dan alleen zonder gps niet hoe lang mijn vluchtmoment is. Ik vermoed ook dat die paslengte via horloge zelf ook meer cadance/gps-afstand is, tenzij je de footpod gebruikt?
Maar ik weet het oprecht niet.
Hell, dat konden Polar horloges met footpod en zonder GPS jaren geleden ook al. Moderne horloges met GPS kunnen zonder footpod net zulke accurate inschattingen maken.
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
1) kleren uitWebgnome schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:06:
Wat valt daar verder aan in te vullen?
2) hardloop kleren aan
3) hardloop schoenen aan
4) sleutel mee
5) deur uit
... ?
De truc gaat denk ik worden in het begin vooral niet te veel en vooral niet te ver te willen. Niet denken 'ja maar tien jaar en tien kilo geleden liep je ook gewoon halve marathons en verder', maar eerst maar weer eens blessurevrij blijven, en langzaam opbouwen. Eerst fitter worden, wat kilo's kwijt raken en weer een redelijke tijd op een 5km (in mijn geval denk ik nu aan < 22:30) voordat ik in langere afstanden ga denken.
Geduld, geduld...
Deninho85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:54:
Goedemorgen! Ik had een vraagje over een trainingsvorm. Ik volg de training van jeff galloway. Nu heeft hij een trainingsvorm genaamd run-walk-run. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe ik deze het beste in kan vullen? Ik moet woensdag bijvoorbeeld. 5 min warming up- 8,6 km run- 5 min cooling down.
neem aan dat er een tempo/hartslagzone bij die 8.6 km hoort? En dat je al langer loopt met deze trainer? Want om nu als 1e training bijna 10 km te lopen is ook wal fanatiek.....Deninho85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:54:
Goedemorgen! Ik had een vraagje over een trainingsvorm. Ik volg de training van jeff galloway. Nu heeft hij een trainingsvorm genaamd run-walk-run. Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe ik deze het beste in kan vullen? Ik moet woensdag bijvoorbeeld. 5 min warming up- 8,6 km run- 5 min cooling down.
Afhankelijk of je je 10km tijd weet zou je 5 minuten rustig opwarmen en dan die 8 km een minuutje/90 seconden langzamer dan je 10km tijd lopen
Maar wat ik mij altijd afvraag bij zo'n wedstrijd is waarom er een verschil zit in de door mij gemeten tijd en de tijd die de organisatie meet.
Ik startte gisteren voorin het vak en er zat 1 seconden tussen mijn bruto en netto tijd. En dat klopt ook wel, want de startlijn was zo'n 3 meter achter de meetapparatuur.
Mijn horloge heb ik exact bij de meetapparatuur aangezet en ook weer exact bij de meetapparatuur weer uitgezet. En toch meet mijn horloge een tijd van 17:39.
Waar zijn die 6 seconden gebleven? Is volgens mij echt onmogelijk. Of is de meetapparatuur niet daar waar het lijkt dat ze staan? Ook dat lijkt mij niet mogelijk. Dat de finish-lijn 5 meter voor de apparatuur staat... (wat niet zo was hoor)... Maar ik kan geen enkele reden bedenken voor dit verschil van 6 seconden...
EDIT: ik denk dat ik het verschil ontdekt heb: ik lees de gegevens die staan bij 'bewogen tijd'. Daar staat 17:39. Bij 'verstreken tijd' staat wel 17:44 (exact wat de organisatie dus ook gemeten heeft).
Waarom mijn horloge vindt dat ik dus 6 seconden niet bewogen heb, blijft een raadsel...
[ Voor 14% gewijzigd door Galois op 07-10-2019 12:15 ]
Doe je bijvoorbeeld 8 minuten over 1 mijl, dan moet je volgens Jeff tijdens een duurloop na iedere 4 minuten hardlopen 30 seconden wandelen.
De theorie is dat je op die manier minder uitgeput raakt en sneller herstelt bent na een training.
7km lopen. Nu zie ik normaal gesproken dit niet voor mijzelf als probleem, ik heb een goede conditie en kan makkelijk 10km achter elkaar lopen op mijn tempo.
Echter ben ik van plan om op haar tempo te gaan lopen, omdat het gezelliger is en haar erdoorheen te slepen. Hebben mensen hier ervaring mee, qua moeilijkheid om in een lager tempo te lopen / hiervoor te trainen?
PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone
Maar na km 3 voelde ik toch vrij plotseling mijn rechterkuit verstijven, geen keiharde kramp of zo, maar de spier vond het duidelijk niet fijn. Ik kon het tempo redelijk vasthouden en het leek wat beter te worden. Maar na 3,5km voelde ik dat het niet wegging en het zelfs wat erger worden! (te) hoge spierspanning in de kuit, ik had het gevoel dat als ik zou forceren en door zou lopen in dat tempo (+/- 4:25/km), dat ik wel eens meer schade kon aanrichten.
Dus eigenlijk in een paar seconden besloten om het er niet op te wagen en aan de rechterkant uitgestapt. Rustig teruggedribbeld naar de finish, jog tempo ging zonder problemen. Gister en vandaag geen problemen met wandelen, maar ik voel wel dat de kuit herstel nodig heeft. Ach ja, kan gebeuren. Het is pas de 3x keer in ruim 15 jaar hardlopen dat ik ergens de finish niet haal, geen ramp.
https://www.strava.com/athletes/10490675
Dat is toch geen enkel probleem? Je trainingen doe je toch ook niet altijd op hetzelfde tempo?Lonestander schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:34:
Afgelopen weekend heb ik mezelf ingeschreven samen met een vriendin voor de zevenheuvelen nacht.
7km lopen. Nu zie ik normaal gesproken dit niet voor mijzelf als probleem, ik heb een goede conditie en kan makkelijk 10km achter elkaar lopen op mijn tempo.
Echter ben ik van plan om op haar tempo te gaan lopen, omdat het gezelliger is en haar erdoorheen te slepen. Hebben mensen hier ervaring mee, qua moeilijkheid om in een lager tempo te lopen / hiervoor te trainen?
Het was een leuke trail, lekker kleinschalig met enthousiaste vrijwilligers. De dames die op 12km de verzorging deden fietsten ons 6km later voorbij en moedigden ons nog even aan.
Dan naar zondag waar ik zelf met de mrs. als vrijwilliger op de Hoge Veluwe Trail stond op ongeveer 4km voor de finish van de 15 & 28km. Ondanks de vroege wekker (7uur), het lange "stil" staan om de lopers uit het bos 40 meter de weg over laten gaan om daarna aan de overkant weer in het bos te duiken heb ik genoten.
Ik gaf de richting aan door naar links te wijzen maar een aardig aantal lopers op de 15km vatte dat op als uitnodiging om een high five te geven! Ik stond daar ook vrijwel continue met een glimlach op mijn gezicht.
Tussen de 15 en 28 lopers in konden we nog net mosterdsoep in het restaurant kopen. De aardige mensen daar hebben het voor ons in "chineesbakjes" gedaan en zo stonden we op het parkoers snel het soepje te slurpen voordat de eerste loper op de 28 er zou zijn. je warmde er ook weer lekker van op.
De 28 lopers waren duidelijk meer vermoeid dan de 15 lopers en het aantal high fives was significant lager maar ze waren (vrijwel) allemaal nog aan het genieten. Af en toe een wandelende hardloper gevraagd of het nog ging. Uiteindelijk heeft ééntje de witte fiets richting de finish gepakt die echt last had. Hulp had hij verder niet nodig, dat heb ik natuurlijk gevraagd.
Zo kwamen we rond 17.30 weer thuis waar we om 09.10 van huis waren gegaan. Een mooie dag, maar wel vermoeiend. hardlopen kost minder energie.
Ik heb er best even aan moeten wennen om op het rustige tempo van mijn vrouw te lopen. Sterker, op lange duurlopen ga ik na de 20km regelmatig even een stukje op mijn tempo lopen om toch even soepel te kunnen lopen. Het hangt er eigenlijk van af hoe groot het verschil in tempo is.Lonestander schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:34:
Afgelopen weekend heb ik mezelf ingeschreven samen met een vriendin voor de zevenheuvelen nacht.
[ Voor 18% gewijzigd door Xaverius op 07-10-2019 12:44 ]
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Wacht...! Er is een singelloop Breda en een singelloop Utrecht en die vinden op dezelfde dag plaats?estorino schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:34:
Ik had helaas gister een minder succesvolle hardloopdag bij de singelloop utrecht, ...
Hebben die nog iets met elkaar te maken of juist niets?
Ik heb niet echt een trainingsschema. Ik ben een echte recreant die sporadisch ( 3x in de maand) hardloopt, en dan gewoon een standaard rondje van 10km waarbij ik het tempo gelijk probeer te houden tussen de 5.20 en de 5.30.Galois schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:37:
[...]
Dat is toch geen enkel probleem? Je trainingen doe je toch ook niet altijd op hetzelfde tempo?
Er zit eigenlijk geen gedachte of plan in
Volgend jaar wil / wordt er verwacht dat ik met het bedrijf mee doe aan een 10km run, vandaar dat ik dacht om nu alvast een run mee te pakken om te oefenen.
Het verschil met de vriendin is ongeveer een minuut per km denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Lonestander op 07-10-2019 12:48 ]
PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone
Galois schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:05:
Gisteren weer voor het eerst in jaren een 5k wedstrijd gedaan. Ik had rond de 18 in mijn hoofd, maar 17:44 is het geworden. Een PR zelfs (vorig PR stond op 17:51).
Maar wat ik mij altijd afvraag bij zo'n wedstrijd is waarom er een verschil zit in de door mij gemeten tijd en de tijd die de organisatie meet.
Ik startte gisteren voorin het vak en er zat 1 seconden tussen mijn bruto en netto tijd. En dat klopt ook wel, want de startlijn was zo'n 3 meter achter de meetapparatuur.
Mijn horloge heb ik exact bij de meetapparatuur aangezet en ook weer exact bij de meetapparatuur weer uitgezet. En toch meet mijn horloge een tijd van 17:39.
Waar zijn die 6 seconden gebleven? Is volgens mij echt onmogelijk. Of is de meetapparatuur niet daar waar het lijkt dat ze staan? Ook dat lijkt mij niet mogelijk. Dat de finish-lijn 5 meter voor de apparatuur staat... (wat niet zo was hoor)... Maar ik kan geen enkele reden bedenken voor dit verschil van 6 seconden...
EDIT: ik denk dat ik het verschil ontdekt heb: ik lees de gegevens die staan bij 'bewogen tijd'. Daar staat 17:39. Bij 'verstreken tijd' staat wel 17:44 (exact wat de organisatie dus ook gemeten heeft).
Waarom mijn horloge vindt dat ik dus 6 seconden niet bewogen heb, blijft een raadsel...
Je moet dan wel nog een 5km langer lopen en dat weer een stukje sneller he... Maar zag anderhalve maand geleden alleen. Dus met verbetering, wedstrijd adrenaline, etc. Ambitieuze maar geen onmogelijke streeftijd lijkt meDirk0s schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:34:
[...]
Na die 16km was het ook wel echt klaar en de max op dat moment.
Niet geschoten is altijd mis dus gewoon voor gaan
@Arjan90
Helaas ook mijn portie knie problemen gehad, en zou er toch echt mee naar een fysio gaan. Bij mij kwam het oa door core stability issues (icm niet genoeg kracht in de spieren). Waar de pijn tot uiting komt is niet altijd waar ook de oorzaak ligt he.
@Lonestander
Eh... moet toch geen probleem zijn? Je zal je waarschijnlijk in moeten houden, maar helemaal als je voor de gezelligheid samen met iemand loopt lijkt me dat geen punt. Hoef je echt niet voor te trainen lijkt me.
Een vriend van me heeft een keer vanwege blessures met mij de Asselronde (25km) meegelopen, omdat ik zo'n 1.5 minuut per km langzamer wedstrijdtempo heb dan hij. Hij had er geen problemen mee, zei zelfs dat hij nu echt een keer de omgeving kon zien en er van kon genieten in plaats van volle polle rennen (blijkbaar doet hij dat in een soort waas haha). En hij heeft mij er de laatste klim toen flink doorheen gepraat, dat is dan weer iets dat heel fijn is aan een 'persoonlijke haas', want dat ben je dan een beetjeLonestander schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:34:
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Wat zou kunnen is dat je kuit gewoon te koud werd door de combinatie van opspattend water van een nat wegdek en de temperatuur van 9 graden...dat kan kramp klachten geven.estorino schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:34:
Ik had helaas gister een minder succesvolle hardloopdag bij de singelloop utrecht, maar dat hoort er ook bij.
Zelf gelukkig geen last van gehad en voor het 3e jaar op rij bij de Singelloop een PR gelopen op de 10K
Volgens mij alleen dat beide steden de route langs de singels hebben...aap schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:43:
[...]
Wacht...! Er is een singelloop Breda en een singelloop Utrecht en die vinden op dezelfde dag plaats?
Hebben die nog iets met elkaar te maken of juist niets?
@sebasd 5k in minder dan 22:30 is nog steeds behoorlijk ambitieus, zeker als je van zo goed als nergens moet opbouwen. Ik weet niet waar je conditie nu zit, maar 3 maal 6 weken, dat is dus eigenlijk de helft van dit jaar, en eigenlijk sta je dan elke weer helemaal nergens.
Je snelheid op kortere afstanden verbetert ook door op training verder te lopen. Ik zou dus geleidelijk aan opbouwen naar een rustige 10k of verder en je 5k zal al automatisch sneller worden. Je lange duurlopen zou je moeten doen op een tempo waarbij je nog makkelijk kunt praten. Pas als je je basisconditie en weerstand hebt opgebouwd, kun je je bezig houden met snelheid opbouwen (intervallopen en dergelijke). Daar te vroeg aan beginnen, zal al snel naar blessures leiden.
Of wat ik zelf ook een tijd fout heb gedaan, een bepaalde afstand blijven lopen (10km) maar die gewoon elke keer (of om de week) sneller. Uiteindelijk bouw je wel conditie op, maar het is heel demotiverend als je van blessure naar blessure sukkelt.
Heb je (of iemand anders) toevallig ook nog tips hoe er te geraken? Vanuit België is de enige fatsoenlijke optie met de wagen (denk ik) maar aangezien ik Eindhoven verder niet goed ken, ben ik bang dat ik verloren ga rijden als ik de stad zomaar inrijd.Calitomnication schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:04:
[...]
Het geluk van de HM van Eindhoven is dat het parcours ontzettend breed is, zeker de eerste 3 a 4 kilometer. Hierdoor heb je gelukkig minder last van het ouderwetse duw en trekwerk. Op het moment dat je de 5km hebt bereikt valt het veld gelukkig al uit elkaar en ontstaan er ruimtes. Rond de (ik meen) 7/9km kun je hinder ondervinden van verkeersheuvels midden op het parcours. Als je net de pech hebt dat je op een groep inloopt kan inhalen hier tricky zijn. Verder is het parcours breed en met 9 bochten vrij rap!
2 tips:
Verder succes!
Ik hoop rond 8u-8u30 daar te zijn, maar ik ga niet de enige zijn, vrees ik...
Van de uitleg op de site wordt ik niet veel wijzer (leuk dat een parking open is, maar je moet er ook geraken).
[ Voor 3% gewijzigd door nokie op 07-10-2019 19:58 ]
8u of 8.30 is er nog genoeg open qua wegen vermoed ik. Parkeer persoonlijk al jaren op Eindje bovendek/onderdek. Ruimte zat.nokie schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:57:
[...]
Heb je (of iemand anders) toevallig ook nog tips hoe er te geraken? Vanuit België is de enige fatsoenlijke optie met de wagen (denk ik) maar aangezien ik Eindhoven verder niet goed ken, ben ik bang dat ik verloren ga rijden als ik de stad zomaar inrijd.
Ik hoop rond 8u-8u30 daar te zijn, maar ik ga niet de enige zijn, vrees ik...
Van de uitleg op de site wordt ik niet veel wijzer (leuk dat een parking open is, maar je moet er ook geraken).
Beiden liepen we de 10 km. De 1e 5 km liepen wij samen gemiddeld zo'n 4.25/km. Dat was voor mij een stuk te hard om vol te houden. Daarna is zij sneller gaan rennen en ik langzamer naar zo'n 4.50
/km.
Uiteindelijk toch de 10 km in 45.19 gerend. 2 min achter mijn vriendin. Erg tevreden. Maar 45 sec boven mijn pr terwijl ik na een knieblessure nog redelijk weinig heb gelopen. Heel fijn zo'n haas op de 1e 5 km 😉.
Ben tijdens mijn duurloop vandaag van achteren aangereden, gelukkig alleen elleboog open (3 hechtingen) en bont en blauw. Toch maar investeren in nog betere verlichting en de buiten gebieden in de winter toch maar links laten liggen. Heb verrekte veel geluk gehad, blijf veilig in het donker.
Heftig! Beterschap. Hoe gebeurde het precies?Refro schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:08:
Ik vond tot vanavond al die hardloop super reflectie lamp vestjes overdreven. 2 knipperlampjes en een hoofdlamp moest voldoende zijn. Nou nee dus.
Ben tijdens mijn duurloop vandaag van achteren aangereden, gelukkig alleen elleboog open (3 hechtingen) en bont en blauw. Toch maar investeren in nog betere verlichting en de buiten gebieden in de winter toch maar links laten liggen. Heb verrekte veel geluk gehad, blijf veilig in het donker.
Was met verlichting een afkorting door het buitengebied aan het maken. Op een slecht verlichte 1.5 baans weg ben ik vanachter aangereden. Heb met mijn elleboog de ruit geraakt en de spiegel aan bestuurders kant, beide aan gruzelementen.
sterkte, dat is naast de lichamelijke klap ook mentaal wel een dingetje denk ik zo.Refro schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:08:
Ik vond tot vanavond al die hardloop super reflectie lamp vestjes overdreven. 2 knipperlampjes en een hoofdlamp moest voldoende zijn. Nou nee dus.
overigens: knipperende lampjes is NOOIT een goed idee. Die staan namelijk de helft van de tijd uit.
We zullen zien wat het wordt eerst een herstellen.P.O. Box schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:22:
[...]
sterkte, dat is naast de lichamelijke klap ook mentaal wel een dingetje denk ik zo.
overigens: knipperende lampjes is NOOIT een goed idee. Die staan namelijk de helft van de tijd uit.
Knipperlampjes die de helft van de tijd uitzijn is idd een slecht plan. Mijne hadden 1 grotere led in het midden die aan blijft en 2 eromheen die knipperen.
Dank. Ik heb in een toch niet al te grijs verleden (2010-2011) net boven de 20 gelopen op de 5, net onder de 43 op de 10 en 1.34 op de halve, dus ik denk dat ik redelijk weet wat er voor nodig is. Moet alleen leren accepteren dat het tegenwoordig allemaal iets langzamer gaat en dat ik wat meer geduld moet hebben in het opbouwen. Ik ben er zeker van dat die 22:30 er dan wel weer komt.MacPoedel schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:12:
@sebasd 5k in minder dan 22:30 is nog steeds behoorlijk ambitieus, zeker als je van zo goed als nergens moet opbouwen. Ik weet niet waar je conditie nu zit, maar 3 maal 6 weken, dat is dus eigenlijk de helft van dit jaar, en eigenlijk sta je dan elke weer helemaal nergens.
Je snelheid op kortere afstanden verbetert ook door op training verder te lopen. Ik zou dus geleidelijk aan opbouwen naar een rustige 10k of verder en je 5k zal al automatisch sneller worden. Je lange duurlopen zou je moeten doen op een tempo waarbij je nog makkelijk kunt praten. Pas als je je basisconditie en weerstand hebt opgebouwd, kun je je bezig houden met snelheid opbouwen (intervallopen en dergelijke). Daar te vroeg aan beginnen, zal al snel naar blessures leiden.
Of wat ik zelf ook een tijd fout heb gedaan, een bepaalde afstand blijven lopen (10km) maar die gewoon elke keer (of om de week) sneller. Uiteindelijk bouw je wel conditie op, maar het is heel demotiverend als je van blessure naar blessure sukkelt.
Goede tip over het uitbouwen van de lange duurlopen. Dat zal ik ook zeker doen, maar ook iets langzamer. De blessures zijn namelijk ook ontstaan toen ik eigenlijk alleen maar 3x in de week duurlopen deed, dus het is niet alleen de schuld van interval- en tempoloopjes..
Ik heb zaterdag de 20 gelopen. Volgens mij was de werkelijke afstand iets minder dan 20, maar heb ik er met twee anderen 22 van weten te maken. Eén keer echt verkeerd gelopen, daar komen die extra kilometers vandaan. Daarna niet meer noemenswaardig verkeerd gelopen, de linten waren soms behoorlijk 'verborgen' weggehangen.Xaverius schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:42:
Zaterdag zijn de mrs. en ik naar Rijssen gereden voor de BrekeldRunnersTrail waar we 30km hebben gelopen. De route was uitgezet met oranje lintjes in de bomen die met een knijpertje waren vastgezet. In de eerste kilometer liepen we al mis, maar echt iedereen liep verkeerd want iedereen kwam ons weer tegemoet lopen. Daarna heb ik in ieder geen lintje meer gemist.
Ook is het me niet helemaal duidelijk hoe het zit met de tassenafgifte. Krijg je hiervoor, net als bij de dam tot dam, een tas voor of moet je hier zelf voor zorgen?
Want in de pdf hieronder staan de vakken.
https://www.marathoneindh...n_halve_marathon_2019.pdf
Hier vandaag ook het startnummer / marathon shirt gekregen op het werk
1:45 dus dan vak d =)Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:42:
Welke tijd heb je opgegeven?
Hier vandaag ook het startnummer / marathon shirt gekregen op het werkbaas betaald het, echter word het wel op prijs gesteld als je (voor de helft) gesponsorde kleren met bedrijfslogo aan doet.
Je zult nooit weten of meer verlichting effect had gehad, men zit ook rustig op de telefoon te kloten achter stuur. Dat is waarom ik mij nooit 100% veilig voel als ik loop waar ook auto's of fietsen rijden, al is het midden op de dag.Refro schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:08:
Heb ook al bijna frontaaltjes gehad met fietsende pubers die meer oog voor hun telefoon hadden dan de weg.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Regeren is vooruitschuiven
Verder loop ik nu een aantal maanden met een 3w led voorop en rode lichten achterop.
Dan ga je aan de kant ja, daarom zijn het ook 'bijna frontaaltjes'. Neemt niet weg dat het rete-irritant is dat je continu moet opletten of zij wel opletten.T-MOB schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:19:
Maar hoe dan? Als je een auto aan hoort komen ga je toch aan de kant? Ik loop nooit met verlichting, maar zelfs overdag neem ik pas aan dat ik gezien ben als ik oogcontact heb met een andere weggebruiker.
Heeft op zich niet eens iets met hardlopen te maken, want bij wandelen of fietsen heb je hetzelfde effect. Als zwakkere deelnemer ben je op een polderweggetje je leven gewoon niet zeker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Shirt hoor je toch pas te krijgen als je hem daadwerkelijk hebt uitgelopen? 😓Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:42:
Welke tijd heb je opgegeven?
Hier vandaag ook het startnummer / marathon shirt gekregen op het werkbaas betaald het, echter word het wel op prijs gesteld als je (voor de helft) gesponsorde kleren met bedrijfslogo aan doet.
Vond het idd ook vreemd... dus zou hem nu gewoon kunnen lopen met het marathonshirt aanSecsytime schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:37:
[...]
Shirt hoor je toch pas te krijgen als je hem daadwerkelijk hebt uitgelopen? 😓
Daar hebben ze vaak een finishers shirt voor.Secsytime schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:37:
[...]
Shirt hoor je toch pas te krijgen als je hem daadwerkelijk hebt uitgelopen? 😓
Startbewijshulp.nl is (tijdelijk) gestopt vanwege teveel oplichters die op de site actief waren. Hoop dat er snel een alternatief komt, regelmatig al gebruik van gemaakt om een startbewijs over te nemen. Kies dan wel altijd voor ophalen, dan heb je dat gezeur met oplichting ook niet.
Ik heb dat van kinds af aan ook geleerd dat je als voetganger op de weg tegen de richting in moet lopen omdat je zo verkleer aan zie komen. Wat ik via google heb begrepen was dit vroeger ook wet, maar nu niet meer.Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:27:
Ik loop buiten de bebouwde kom aan de linker kant van de weg, dan zie ik de auto’s iig goed aankomen en kan nog wegduiken indien nodig.
Verder loop ik nu een aantal maanden met een 3w led voorop en rode lichten achterop.
Maar wat ik bloed iritant vind bij mijn rondjes. De ene loopt links de andere loopt rechts. Groepjes onder leiding van een trainer lopen je bekand de weg af en roepen je allerlei verwensingen na als ik links loop en zo komen met zijn tienen rechts aan stormen. Vaak ook nog de slechts verlichte/zichtbare lopers die er op mijn rondje rond lopen.
Het stuk wat ik loop is voor een groot deel niet verlicht in de polder. Scooters hoor ik nog wel aan komen, maar e-bikes niet. Dus ik vind het ook wel zo prettig om links te lopen.
Zo effe mijn fruistratie van gisteren er uit.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2