Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.753 views

Onderwerpen

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Poekie schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:18:
Over het afgelasten van de laatste twee startgroepen DtD: als zelfs bij de eerdere groepen al 30-40 ambulances rijden (en reken maar dat er dan ook wel zeker dat aantal uitviel en bij de EHBO zat maar niet met de ambu mee hoefde) is het wel te snappen, de rato uitvallers zal hoger worden bij de latere start want het is dan nog warmer en men is langer in de warmte bezig want ze zijn de langzamere groep.
Wat ik niet snap is waarom ze de hele boel niet een paar uur vervroegd hebben - half twee starten is ook wel enthousiast eigenlijk, net op het warmste punt van de dag... En dan gedeeltelijk in stedelijk gebied waar de warmte lekker blijft hangen. Dat is sowieso iets in Nederland, de start van een hoop evenementen is best laat op de dag, in de winter is dat niet zo raar maar als onze zomers steeds zo warm gaan zijn is het wellicht logischer starts eerder te laten plaatsvinden.
Volgens mij is ook een belangrijk argument dat ook dit soort evenementen op vrijwilligers draait en die moeten het ook willen. Ik liep eind augustus een trailmarathon bij 30 graden (redelijk dramatisch verval de tweede helft met wandelen tussendoor en nipt binnen de 4 uur) en dat werd ook daarbij aangegeven als reden hiervoor. En 46000 lopers is ook gewoon een bizar groot aantal om logistiek te handelen.

Ik liep gisteren met 23 graden een lokale 10K wedstrijd, start om 15:00. Zat ook een stuk heide tussen en dat was flink heet, zeker toen ik met wind mee en in volle zon in een soort luchtvacuum kwam te lopen. Ik ben met 38:39 behoorlijk ruim boven m'n PR gebleven, maar wel tweede geworden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
100% terecht dat het afgelast is als daar nog enige twijfel over was. Met een groep goede renners gestart om 13:30 en iedereen had de laatste kilometers dat ondanks het temporiseren de hartslag niet meer terugliep. Ikzelf 7 minuten langzamer gelopen dan mijn doeltijd. Lastig om precies de vinger te leggen waar het precies aan lag: de weerparameters qua hitte en vochtigheid waren niet bijzonder. Veel mensen aan de kant zien liggen. Ik vond overigens dat er naast de lieve mensen met sproeiers en sponsen langs de kant weinig mogelijkheid tot verkoeling en hydratatie was. Op het laatst was er zelfs geen water meer bij bepaalde posten

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:12

Wokker

De avond wokkel

Vandaag voor het eerst DtD gelopen. Ik kon gelukkig al om 10:30 starten maar al naar 1,5 km voelde ik aan mijn benen dat het geen top dag ging worden en bij 7 km was mijn hartslag zo hoog als bij een flinke intensieve interval en mijn tempo lager als mijn rustige duurloopjes (waar bij ik met gemak een gesprek kan voeren). Tijdens trainingen heb ik deze afstand met gelijk tempo met een veel lagere hartslag kunnen lopen. Door alle waarschuwingen mezelf maar niet gaan forceren en uiteindelijk in 1:28:33 uitgelopen (doeltijd 1:23).

Complimenten trouwens voor de organisatie. Het afgeven en ophalen van de bagage ging zeer soepel. En ook alle vrijwilligers langs de kant die hun beste beentje voorzetten. Helaas dat een deel van de lopers uiteindelijk niet heeft kunnen starten maar gezien alle berichten denk ik de enige juiste keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door Wokker op 22-09-2019 20:22 ]

Het oneindige X 0

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
vhal schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:41:
Het lijkt wel iets te zijn van het laatste jaar dat evenementen worden ingekort of afgelast. CPC is er ook zo'n voorbeeld van. Wat iemand al zei, het zal wellicht de ondersteunende diensten zijn die tegen hun capaciteit zitten.
Voorkomen dat er te veel slachtoffers vallen waarbij de hulpdiensten dit niet aankunnen. Eigenlijk zouden ze het startschema moeten omdraaien, de minstgevorderde om 09:00 en de beste om 15:00. Daarnaast als het misgaat is de organisatie verantwoordelijk.

Gelukkig begon ik om 12 uur met de dtd-loop toen was het nog redelijk te doen.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:13
Frenz64 schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:11:
Goed punt @nokie , ware het niet dat wandelen alleen maar betekende dat ik nog langer onderweg was. Los daarvan, wandelen voelt als een soort nederlaag, stomme ego-redenering, maar tijdens het lopen heb ik dat wel, altijd gehad. Toen ik de laatste afslag voor minder km's voorbij liep bij ca. 13-14 km dus, was er nog niks aan de hand, sterker nog, bij 17,5 km dacht ik : zo, op de helft en speelde ik met de gedachte de 35 km voorbij te lopen. Ook hier speelde de temperatuur een rol. Dat het trainingseffect te verwaarlozen is klopt ook, maar een lesje nederigheid na een PR op de halve en heel veel progressie het afgelopen halfjaar is ook wel eens goed.
Ik begrijp het hoor. En mijn ervaring om toe te geven is alleen maar positief (ik heb dit jaar al 2 keer mijn vrouw gebeld om me te komen halen 🙄 en ben ook al een paar keer terug gewandeld)

Ben trouwens een beetje verrast door de temperaturen. Bij “ons” was het ook 25 graden maar had geen last dankzij de bomen. In de stad zal inderdaad iets anders zijn en als ik het zo lees begrijp ik de organisatie wel.

Blijk ik trouwens 20e geworden te zijn vandaag (op 320 deelnemers) en 5e in mijn leeftijdscategorie. De vorm is goed...

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Termi schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:46:
[...]

Voorkomen dat er te veel slachtoffers vallen waarbij de hulpdiensten dit niet aankunnen. Eigenlijk zouden ze het startschema moeten omdraaien, de minstgevorderde om 09:00 en de beste om 15:00. Daarnaast als het misgaat is de organisatie verantwoordelijk.

Gelukkig begon ik om 12 uur met de dtd-loop toen was het nog redelijk te doen.
Alsjeblieft niet zeg, gewoon de snelste/serieuze lopers vooraan zoals het hoort. En daarna de polonaise.

Als je het andersom wilt moet je de avondvierdaagse gaan wandelen - dan krijg je de fanfare voorop.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
MrAcid schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:43:
[...]

Alsjeblieft niet zeg, gewoon de snelste/serieuze lopers vooraan zoals het hoort. En daarna de polonaise.

Als je het andersom wilt moet je de avondvierdaagse gaan wandelen - dan krijg je de fanfare voorop.
Mee eens hoor, maar om het nou gelijk 'polonaise' te noemen. Daar schaar ik mezelf namelijk ook onder. Zo'n 10em doe ik waarschijnlijk ook niet onder 5.00min/km.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:39

vhal

ಠ_ಠ

Nou ja, met een flink deelnemersveld wordt het al snel een polonaise, ook al loop je 5:00/km :P Met die tijd behoor je overigens wel tot de snellere groep, anderen doen er 2,5 uur over...

Wellicht zou men een deelsnemerslimiet kunnen instellen met een bijbehorende 'bewezen' maximale tijd (1h40, ik noem maar wat). Als ik zo de uitslagen bekijk, dan zie ik een flink aantal mensen die er > 2h over hebben gedaan. Dan vraag ik mij af wat een limiet van 2 uur (volgens hun website) dan waard is.

Strava

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gewoon omdopen naar damtotdamfestijn, checkpoints introduceren waar je nummer gescand moet worden met maximale snelheid die je mag lopen per tijdslot.

Bij elke controlepost muziek draaien en een bar en eettent aanwezig.

Oh, wacht... :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
nokie schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:16:
[...]
......ik heb dit jaar al 2 keer mijn vrouw gebeld om me te komen halen 🙄 ..........
Ja zie, ik heb m'n looptelefoontje ook nog niet binnen O-)

Herstel is prima gegaan trouwens, geen spierpijn, voelde me zondag alweer het mannetje.

Ben met de gedachte aan het spelen om niet meer te gaan fietsen, maar juist van 3 naar 4 trainingen te gaan. Dus de triatlon ambities even in de vriezer, maar in de opbouw naar een marathon het klassiek aan te pakken.

M'n loopmaatje waarmee ik de marathon in november zou doen is afgehaakt (achilles), dus de geselecteerde marathon (waar veel onverhard in zit hoeft niet per se). Eerst maar eens kijken of ik de week kilometers boven de 45 krijg.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Is een groot deel van het probleem niet domweg dat deze loop veel en veel te groot is geworden? Zoals al opgemerkt werd, enkele tientallen incidenten om 46.000 lopers is echt niet veel. Maar de vrees is dus dat zodra er "iets" gebeurd de hulpdiensten overbelast zijn. Dus alleen in optimale omstandigheden is het evenement houdbaar...
Dan is wat mij betreft de conclusie dat je oftewel te weinig hebt voorzien (lijkt me niet als ik het zo beluister); of te groot bent geworden om te managen voor de hulpdiensten (+ rode kruis & EHBO en weet ik wat nog meer).

Het zou ze sieren om bijvoorbeeld volgend jaar terug te gaan naar ~30.000 deelnemers en daarmee de druk op te hulpdiensten te verlichten en de maatschappelijke last te beperken. Dan hoef je ook niet een deel van je deelnemers teleur te stellen omdat ze in "een risicogroep" zitten (alsof je dat van te voren niet wist :X ).

Maar commercieel belang zal wel voorop staan; die tientallen professionals die Le Champion in dienst heeft moeten natuurlijk wel betaald worden... ;w

If you can see, look. If you can look, observe

• MrAcid
  • Niet online
InZane schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:42:
[...]

Mee eens hoor, maar om het nou gelijk 'polonaise' te noemen. Daar schaar ik mezelf namelijk ook onder. Zo'n 10em doe ik waarschijnlijk ook niet onder 5.00min/km.
De polonaise gaat me niet om het tempo. Dat slaat op de drukte en om het feit dat daar veel lopers tussen zitten die graag naast elkaar of in groepen willen lopen, lekker willen praten, foto's maken, gek willen doen met het publiek, etc.

Gezellig dat ze meedoen, maar die horen bij een hardloopevenement niet vóór, maar achteraan.
Roozzz schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:35:
Is een groot deel van het probleem niet domweg dat deze loop veel en veel te groot is geworden? Zoals al opgemerkt werd, enkele tientallen incidenten om 46.000 lopers is echt niet veel. Maar de vrees is dus dat zodra er "iets" gebeurd de hulpdiensten overbelast zijn. Dus alleen in optimale omstandigheden is het evenement houdbaar...
Dan is wat mij betreft de conclusie dat je oftewel te weinig hebt voorzien (lijkt me niet als ik het zo beluister); of te groot bent geworden om te managen voor de hulpdiensten (+ rode kruis & EHBO en weet ik wat nog meer).

Het zou ze sieren om bijvoorbeeld volgend jaar terug te gaan naar ~30.000 deelnemers en daarmee de druk op te hulpdiensten te verlichten en de maatschappelijke last te beperken. Dan hoef je ook niet een deel van je deelnemers teleur te stellen omdat ze in "een risicogroep" zitten (alsof je dat van te voren niet wist :X ).

Maar commercieel belang zal wel voorop staan; die tientallen professionals die Le Champion in dienst heeft moeten natuurlijk wel betaald worden... ;w
Laatste is de crux uiteraard. Daarom start de businessloop(polonaise) ook voor de 'recreanten'. Ik durf wel te stellen dat die gemiddeld genomen beter getraind zijn dan die businesslopers.

Vraag me echt af of ze de businesslopers ook hadden tegengehouden als dat de laatste twee vakken waren gisteren. Of dat die gewoon hadden mogen starten. Oprechte vraag, geen beschuldiging - want dat weten we uiteraard niet.

Overigens ben ik ook overtuigd van de goede bedoelingen van de organisatie, hulpdiensten, vrijwilligers, etc. Dat is mijn punt ook niet. Waar het mij om gaat is de angst voor gewonden (of erger) en daaruit volgende betutteling.

Die kans is (zéér) klein maar altijd aanwezig. Bij zo'n massaal evenement zijn de aantallen (statistiek) per definitie hoger.

Je kunt ook het volgende nieuwsbericht maken: "45960 fitte mensen rennen, ondanks warme omstandigheden, in een vrolijke optocht van Amsterdam naar Zaandam. Hoewel voor een enkeling de tocht vandaag te zwaar bleek kwam 99,994% van de mensen zonder problemen over de finish en Nederland ging over tot de orde van de dag."

[ Voor 68% gewijzigd door MrAcid op 23-09-2019 09:53 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:35:
[...]

Gezellig dat ze meedoen, maar die horen bij een hardloopevenement niet vóór, maar achteraan.
Dus eigenlijk zeg je dat de businessrun als laatste moet ? :+ :P

Strava

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:36:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat de businessrun als laatste moet ? :+ :P
Zeker! Zie aanvulling op mijn post in reactie op @Roozzz!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Vraag me echt af of ze de businesslopers ook hadden tegengehouden als dat de laatste twee vakken waren gisteren. Of dat die gewoon hadden mogen starten. Oprechte vraag, geen beschuldiging - want dat weten we uiteraard niet.
Ik zit nu net even het startschema te kijken maar eigenlijk is het wel bizar te noemen dat de recreanten pas als 14/15e starten van de 19 startmomenten. In vergelijking met de 8 businesswaves die eerder starten - en op een gunstiger tijdstip - vond ik dit wel vrij bijzonder. Volgens mij lopen er uiteindelijk meer 'business' lopers dan recreanten/plebs. :X

https://www.damloop.nl/fi...den-Dam-tot-Damloop-C.pdf

Een ander alternatief is dat jeeen wedstrijdlicentie moet zien te regelen of 35 euro betalen voor een LC-lidmaatschap. Of gewoon dit evenement links laten liggen :P

Strava

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:54
Hier ook dam tot dam gelopen gister. Wel genoeg over het aflasten gezegd denk ik dus dat zal ik niet doen (al was ik natuurlijk wel blij dat ik wel van start mocht). Kwart voor 2, goed warm dus niet te hard van start gegaan. Eerste kilometers gingen wel lekker maar toen begon de hitte toch in te slaan (ik kan er zelf slecht tegen dus was niet verwonderlijk). Heb wel iets van 10 'douches' onder sproeiers van mensen genomen (waarvoor bedankt)! Na een kilometer of 8 had ik wel door dat een goede tijd hem niet meer ging worden dus lekker rustig aan gedaan. Daarnaast was het echt zo druk op het parcours dat lekker doorlopen er niet bij was dus dat hielp ook niet mee. Echt wel een leuke sfeer maar echt veel mensen langs de kant zien liggen en heel veel sirenes gehoord helaas.. Maar al met al me zeker vermaakt! Al zal ik als ik nog een keer meedoe wel zorgen dat ik wat meer vooraan mag starten.

Strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/2730792868

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Maar 46.000 lopers. Wat een aantal.

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Dat is vrij simpel: aan de businessruns wordt dik verdiend. Kijk maar eens naar de inschrijfkosten per team. Dus dan is het "logisch" dat je een gunstige starttijd krijgt ;). De DtD profileer zich ook als de grootste businessrun ter wereld: https://www.damloop.nl/businessloop/

Ik heb diverse keren meegedaan en mocht dan starten in de businessrun wedstrijdwave. Dan start je bijna als eerste en kun je echt heerlijk flink tempo lopen. 1 keer was ik verkeerd ingedeeld en startte ik later op de dag. Echt geen doorkomen aan.

Tegenwoordig laat ik de meeste massale evenementen links liggen. Allemaal veel te commercieel. Ik loop net zo lief een lokaal leuk rondje voor een paar Euro dan dat ik dik 20 Euro moet betalen.
vhal schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:00:
[...]

Ik zit nu net even het startschema te kijken maar eigenlijk is het wel bizar te noemen dat de recreanten pas als 14/15e starten van de 19 startmomenten. In vergelijking met de 8 businesswaves die eerder starten - en op een gunstiger tijdstip - vond ik dit wel vrij bijzonder. Volgens mij lopen er uiteindelijk meer 'business' lopers dan recreanten/plebs. :X

https://www.damloop.nl/fi...den-Dam-tot-Damloop-C.pdf

Een ander alternatief is dat jeeen wedstrijdlicentie moet zien te regelen of 35 euro betalen voor een LC-lidmaatschap. Of gewoon dit evenement links laten liggen :P

[ Voor 3% gewijzigd door influenza op 23-09-2019 10:10 ]

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:56
Zelf gister ook de dam tot dam gelopen. Doel was 1:20 maar na zo'n 10/12 km kon ik m'n tempo niet meer vasthouden, uiteindelijk op 1:26 uitgekomen. Was om kwart over 1 gestart en heb ook redelijk wat lopers gezien waar het niet goed mee ging. Overigens ook een heel aantal lopers die na 3 km al aan het wandelen waren, waarom doe je dan mee aan een 16 km race vraag ik me af. Vond het stuk langs de A7 het zwaarst qua hitte, geen enkele schaduw daar.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/2731043169

Last.fm
Films!

• InZane
[...]

De polonaise gaat me niet om het tempo. Dat slaat op de drukte en om het feit dat daar veel lopers tussen zitten die graag naast elkaar of in groepen willen lopen, lekker willen praten, foto's maken, gek willen doen met het publiek, etc.

Dan ben ik het helemaal met je eens :)
influenza schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:08:
Tegenwoordig laat ik de meeste massale evenementen links liggen. Allemaal veel te commercieel. Ik loop net zo lief een lokaal leuk rondje voor een paar Euro dan dat ik dik 20 Euro moet betalen.
Zo denk ik er ook over. Nou doe ik sowieso weinig wedstrijden, maar als ik eens wat loop dan liever een leuk loopje in de buurt dan zo'n massa evenement waar je ook nog eens een eind voor moet reizen.

[ Voor 34% gewijzigd door InZane op 23-09-2019 10:20 ]

• Xaverius
  • Nu online

Xaverius

Ik heb mijn laatste Damloop ergens rond 2005-2006 gedaan. Toen vond ik al die wandelaars voor me van de businessloop al te irritant. Of de groepjes van zes mensen of zo naast elkaar aan het kletsen waar je haast niet omheen kon komen. En sindsdien is deze loop alleen maar groter geworden...

Wat een verschil met de trail die ik zaterdag liep met een "handje vol" deelnemers.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• influenza
Ik zie dat mijn laatste ook al weer in 2011 was. Aan de ene kant vind ik het wel leuk om zo'n evenement te doen met collega's. Zeker als we een leuk team hebben. Aan de andere kant vind ik het wel een heel gedoe met erheen reizen en alle tijd die je eraan kwijt bent. Maar met trailen is dat nog een stukje extremer, want die zijn (althans bij mij) zelden tot nooit in de buurt.
Xaverius schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:24:
Ik heb mijn laatste Damloop ergens rond 2005-2006 gedaan. Toen vond ik al die wandelaars voor me van de businessloop al te irritant. Of de groepjes van zes mensen of zo naast elkaar aan het kletsen waar je haast niet omheen kon komen. En sindsdien is deze loop alleen maar groter geworden...

Wat een verschil met de trail die ik zaterdag liep met een "handje vol" deelnemers.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

vhal schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:58:
Nou ja, met een flink deelnemersveld wordt het al snel een polonaise, ook al loop je 5:00/km :P Met die tijd behoor je overigens wel tot de snellere groep, anderen doen er 2,5 uur over...

Wellicht zou men een deelsnemerslimiet kunnen instellen met een bijbehorende 'bewezen' maximale tijd (1h40, ik noem maar wat). Als ik zo de uitslagen bekijk, dan zie ik een flink aantal mensen die er > 2h over hebben gedaan. Dan vraag ik mij af wat een limiet van 2 uur (volgens hun website) dan waard is.
Ik denk dat een gedeelte van die mensen met iets betere temperaturen wel onder de 2 zouden zijn gedoken. Als je de tijden hier in het topic ziet, mensen die er 10% langer over doen op 1u20 - op 1u50 zou je dan dus ook over de 2u duiken.

Meestal lijkt men men een tijdslimiet meer als uitdunning van het deelnemersveld voor inschrijving te gebruiken - ze hebben de mogelijkheid om je weg te sturen maar ik denk dat ze zeker het een beetje aankijken hoe druk het nog is op het parcours - moeten er nog 50 mensen finishen en die zitten max op 1km weg, is het te doen om te wachten, dat idee. Dan kan je de eerste n-1km van het parcours al weer openstellen en opruimen.
Bij de midwintermarathon start de 8km strak 3u15 na de 25km en moet je na max 3u zijn gefinisht, zodat de finish weer de start kan worden. En dan nóg zijn er mensen die klagen dat ze na 3u5min in het zicht van de finish van het parcours zijn gehaald - tja, dat is de grap van een tijdslimiet... Zie hun facebook.

Businessrun moet gewoon op een andere manier opgelost :P Of juist helemaal na de rest of gewoon op verwachte eindtijd.
Bedrijf waar ik werk sponsort de lokale twee mijl en wij worden gewoon gezien als 'deelnemer' maar dan met een apart shirt aan. Moeten gewoon eindtijd opgeven en worden adhv die tijd ingedeeld in startvak. En we hebben naast de standaard ook nog een eigen uitslag (beste 3 m/v krijgt nog prijs vanuit bedrijf), maar dat maakt natuurlijk geen fluit uit.

En ik snap het punt van @Rudedadude wel over vrijwilligers die niet eerder willen beginnen - maar ik denk ook dat als je het die vrijwilligers vraagt ze liever voor de wedstrijdlopers en recreanten daar staan dan voor de businessrunners... Dus dan maar afschaffen die businessrun :P

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-12 07:27
@nokie
De term dal doet inderdaad meer denken aan de Alpen dan aan de Kempen :). Ik woon zelf in de Dijlevallei (Keerbergen) en veel reliëf is daar ook niet. Ik werk in Heist-op-den-Berg en heb deze zomer deelgenomen aan een aantal wedstrijden van het "Rondom Netedal" criterium, allemaal in Heist-op-den-Berg. Heist Loopt is de grootste, daar heb ik de HM gedaan, die was dit jaar snikheet.

Ik overwoog vorig weekend ook om deel te nemen die Leuven Nature Trail, leuk om dan van iemand anders de ervaring te horen. Ik was over die Nature Trail wat onzeker omdat ik dacht er misschien speciale schoenen voor nodig te hebben, maar dat zal dan vooral door de naam zijn, want die Netedal Natuurloop was ook voor een heel groot deel op onverharde paden.

Maar het is dan die wedstrijd in Itegem geworden op dezelfde dag. Strava linkje had ik nog niet gedeeld: https://www.strava.com/activities/2729997642

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Niets van mee gemaakt van alle ellende, behalve 1x dat ik de EH moest aanschieten voor 1 vrouw die een hyperventilatie aanval kreeg. Gelukkig kon ik dan ook in het wedstrijd vak starten en met deze temperatuur een PR eruit stampen van 01.08 hoog. Was genieten. Deze temperaturen lenen zich niet echt voor goede PR's (wilde sub 01.07 gaan), maar niets wat je te voortduren krijgt bij triatlon wedstrijden. HTFU.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:52

m-vw

Dus?

Gisteren bij ons in het dorp een 15km (3 rondes van 5km) gelopen. Gezien de temperatuur bedacht dat ik rustiger moest gaan lopen, maar ik heb me in het begin toch weer laten verleiden door de groep waar ik in liep.

Uiteindelijk was na 11km de koek echt op.
Doordat een aantal andere 15km lopers na 10km uit gestapt waren was ik de laatste finisher. Net onder de 1:33:00, waar normaal toch zeker 1:25:00 mogelijk geweest moest zijn.

• influenza
Bij dit soort evenementen moet je vooral niet op PR's mikken ;) Als je in het wedstrijdvak startte was dat rond 10:45 of zo? Toen was het nog een aangename temperatuur toch?
maikelonline schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:49:
Niets van mee gemaakt van alle ellende, behalve 1x dat ik de EH moest aanschieten voor 1 vrouw die een hyperventilatie aanval kreeg. Gelukkig kon ik dan ook in het wedstrijd vak starten en met deze temperatuur een PR eruit stampen van 01.08 hoog. Was genieten. Deze temperaturen lenen zich niet echt voor goede PR's (wilde sub 01.07 gaan), maar niets wat je te voortduren krijgt bij triatlon wedstrijden. HTFU.

• maikelonline
Nou, het lukte mij wel om een PR te zetten. Een nieuwe PR voor de dam tot dam ;-). We gingen rond 10.20 van start en het was een stuk koeler, echter na de Ijtunnel loop je wel flink wat stukken op asfalt, maar goed. Het is natuurlijk aan het individu om te temporiseren. Lukt je dat niet, dan faal jij als individu door onervarenheid en/of ongetrainedheid. Klinkt wellicht hard, maar als je realiseert dat 80% van de lopers geen loopscholing krijgt en/of wilt, dan verbazen mij deze cijfers niet. Afijn, zoals wij in alpinisme zeiden: Iemand moet de statistieken aanvullen, zolang ik het maar niet ben.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:58
Toevallig nog iemand die zijn of haar bedrijfsteam moet aanvullen voor de Singelloop in Utrecht? :)

• MrAcid
  • Niet online
maikelonline schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:16:
Nou, het lukte mij wel om een PR te zetten. Een nieuwe PR voor de dam tot dam ;-). We gingen rond 10.20 van start en het was een stuk koeler, echter na de Ijtunnel loop je wel flink wat stukken op asfalt, maar goed. Het is natuurlijk aan het individu om te temporiseren. Lukt je dat niet, dan faal jij als individu door onervarenheid en/of ongetrainedheid. Klinkt wellicht hard, maar als je realiseert dat 80% van de lopers geen loopscholing krijgt en/of wilt, dan verbazen mij deze cijfers niet. Afijn, zoals wij in alpinisme zeiden: Iemand moet de statistieken aanvullen, zolang ik het maar niet ben.
Voor de IJ-tunnel is het allemaal single trail dirt tracks inderdaad. Wordt tijd dat Amsterdam daar eens wat aan gaat doen!

• maikelonline
MrAcid schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:22:
[...]

Voor de IJ-tunnel is het allemaal single trail dirt tracks inderdaad. Wordt tijd dat Amsterdam daar eens wat aan gaat doen!
Sorry, ik begrijp deze zin niet.

• MrAcid
  • Niet online
maikelonline schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:22:
[...]

Sorry, ik begrijp deze zin niet.
Jij zegt dat het ná de IJ-tunnel allemaal asfalt werd. Wat was het daarvoor dan?

Hint: ik heb de zin waar ik op reageerde onderstreept in de quote. Waarschijnlijk bedoelde je wat anders. Flauw grapje dus.

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

MrAcid schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:22:
[...]

:o

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een behandeling bij de fysio gehad, de enkel zit nu goed ingetapet en kan eigelijk nergens naartoe. De weg naar het herstel is ingezet! De fysio, een meid die zelf voetbalt en ook last heeft van d'r enkels heeft, heeft mij een brace aanbevolen.
Heb er ook 1 aangehad, maar dat heeft nu natuurlijk geen zin natuurlijk aangezien de enkel formaat paasei is, echter is dit wel iets om over na te denken!

Zijn er hier toevallig mensen die met een enkelbrace lopen en hoe bevalt dit? Mij lijkt het vooral wennen omdat je voet minder vrijheid heeft en ben eigenlijk bang voor blaren rondom de naad. Alle adviezen zijn welkom :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Calitomnication schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:23:
Gisteren een behandeling bij de fysio gehad, de enkel zit nu goed ingetapet en kan eigelijk nergens naartoe. De weg naar het herstel is ingezet! De fysio, een meid die zelf voetbalt en ook last heeft van d'r enkels heeft, heeft mij een brace aanbevolen.
Heb er ook 1 aangehad, maar dat heeft nu natuurlijk geen zin natuurlijk aangezien de enkel formaat paasei is, echter is dit wel iets om over na te denken!

Zijn er hier toevallig mensen die met een enkelbrace lopen en hoe bevalt dit? Mij lijkt het vooral wennen omdat je voet minder vrijheid heeft en ben eigenlijk bang voor blaren rondom de naad. Alle adviezen zijn welkom :).
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn eerste gedachte is angst voor mijn knieën die dan de klappen krijgen. Maar kan totale onzin zijn.

Dus eigenlijk heb je hier niks aan :+

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Niku schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:51:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn eerste gedachte is angst voor mijn knieën die dan de klappen krijgen. Maar kan totale onzin zijn.

Dus eigenlijk heb je hier niks aan :+
Niet helemaal, je bent niet de eerste die deze stelling inneemt. Ben 'm tijdens 't googlen (of zoals dat in 2019 heet; onderzoek :P) al een paar tegengekomen.
Enerzijds wil ik eigenlijk niet afhankelijk zijn van dergelijke hulpmiddelen. Ze kunnen ervoor zorgen dat de enkels zwakker worden of de knieën worden bijvoorbeeld meer belast. Anderzijds zit ik nu al 5 weken met opgerekte enkelbanden te koekeloeren en in dag geval loop dan liever mèt brace, dan niet lopen zònder brace. En met brace bedoel ik overigens niet zo'n Forrest Gump stellage, maar gewoon een subtiele bandage die je onder je sok kunt stoppen :P

tips voor New York

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-12 21:05
Ik heb een tijdje met tape en een enkelsok/brace-achtig drukverband gesport (zaalvoetbal) en gelopen toen ik weer eens mijn enkelbanden verrekt/ingescheurd had. Is gelukkig lang geleden en bij het hardlopen kun je denk ik snel wel weer zonder omdat de zijdelingse bewegingen en krachten over het algemeen minder zijn en je niet zo snel door je enkel zal gaan. Trailen of he oud-Hollandsche boslopen is ook wel goed voor de stabiliteit. Tip: doe rustig aan in het begin ;)
Enkel is wel wat gevoeliger en instabiel maar ik voetbal gewoon zonder brace. Teamgenoten van mij gebruiken wel een brace, zo'n rekband met extra klittenband sluiting en dat gaat goed volgens mij heeft hij ook een keer een halve marathon ermee uitgelopen dus echt blaren krijg je er denk ik niet snel van. Weet alleen dat het de 1e klap opvangt en de kans op een zware verzwikking veel kleiner maakt. Maar contactsporten of hardlopen zijn wel 2 andere dingen.....

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Ik ben trouwens wel aan het leren om langzamer te lopen. Waar ik eerder moeite had om boven de 06:00 per km te lopen, kan ik dat nu wel. Hartslag bleef voor mijn doen net ook lang laag, eerste 7km gemiddeld 156. Laatste kilometer wat gas gegeven (04:54) wat gemiddelde hartslag naar 159 trok. Maar progressie!

• Frenz64
Als ik wel eens een (basket)balletje gooi, doe ik voor de zekerheid een brace om (die zwakke linkerklapvoet). Dat is zo'n veterding met banden en velcro. Fixeert prima voor de ergste klap, maar ik moet er niet aan denken daarmee hard te lopen. Blaren uiteraard, maar ook onprettig lopen, teveel beknelling.

Waarom ga je niet zelf tapen, kan je zelf de mate van fixatie bepalen. Het is best veel werk, maar by far de beste methode. Toen ik nog wedstrijden deed, was het vast ritueel (heul froegah).

[ Voor 24% gewijzigd door Frenz64 op 24-09-2019 20:23 ]

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Kwam overigens deze tegen: https://all4running.nl/gato-led-sport-vest.html
Iemand ervaring mee? Wil mijn Decathlon 'Iron man' aankoop in de ban doen deze winter, worden mede weggebruikers blij van :+ (Ook maar twee keer gebruikt om die reden.)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55
Niku schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:53:
Iemand ervaring mee? Wil mijn Decathlon 'Iron man' aankoop in de ban doen deze winter, worden mede weggebruikers blij van :+ (Ook maar twee keer gebruikt om die reden.)
Geen ervaring mee, maar wel met de 'bee seen' variant, die hier als twee druppels water op lijkt. Daar heb ik wel ervaring mee, mijn ervaring:

Verlichting:
- als je hem wilt gebruiken om gezien te worden door overig verkeer: prima!
- als je hem wilt gebruiken om je route mee te verlichten: waardeloos!*

Comfort/draaggemak:
- ik vind het niet erg fijn zitten. Prima voor een kwartiertje naar de atletiekbaan toe of er weer vandaan. Misschien ook nog wel voor een lange duurloop op laag tempo. Maar als je iets harder gaat lopen worden het toch wel vervelend vind ik. Wel acceptabel overigens, maar niet erg prettig ;)

Duurzaamheid:
- prima. Batterijen gaan best lang mee (tenzij je het ding vergeet uit te zetten en zo in een hoek smijt... ;) )
- voordeel is dat batterij vervangbaar is, dus niet zo'n wegwerp-item zoals die action-armbandjes enzo.

*wat het item niet waardeloos maakt overigens, want ik gebruik hem zelf dus niet om de weg mee te verlichten, slechts uit veiligheid om gezien te worden door fietsers, etc. .. Last van te donkere wegen om hard te lopen heb ik namelijk nooit.

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Valorian schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:24:
[...]

Geen ervaring mee, maar wel met de 'bee seen' variant, die hier als twee druppels water op lijkt. Daar heb ik wel ervaring mee, mijn ervaring:

Verlichting:
- als je hem wilt gebruiken om gezien te worden door overig verkeer: prima!
- als je hem wilt gebruiken om je route mee te verlichten: waardeloos!*

Comfort/draaggemak:
- ik vind het niet erg fijn zitten. Prima voor een kwartiertje naar de atletiekbaan toe of er weer vandaan. Misschien ook nog wel voor een lange duurloop op laag tempo. Maar als je iets harder gaat lopen worden het toch wel vervelend vind ik. Wel acceptabel overigens, maar niet erg prettig ;)

Duurzaamheid:
- prima. Batterijen gaan best lang mee (tenzij je het ding vergeet uit te zetten en zo in een hoek smijt... ;) )
- voordeel is dat batterij vervangbaar is, dus niet zo'n wegwerp-item zoals die action-armbandjes enzo.

*wat het item niet waardeloos maakt overigens, want ik gebruik hem zelf dus niet om de weg mee te verlichten, slechts uit veiligheid om gezien te worden door fietsers, etc. .. Last van te donkere wegen om hard te lopen heb ik namelijk nooit.
Dank! Is voor mij inderdaad ook echt bedoeld als passieve verlichting, dus dat zou goed moeten gaan.

• influenza
Kan wel hoor. Als ik echt extreme trails loop met mijn hond doe ik ook nog weleens een brace om, omdat het risico op omgeklapte enkels dan wel erg groot is. Grootste probleem met veel braces is dat je voet er ook een stuk dikker van wordt en je niet meer lekker in je schoen past. Baren e.d. nooit last van gehad.
Frenz64 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:21:
Als ik wel eens een (basket)balletje gooi, doe ik voor de zekerheid een brace om (die zwakke linkerklapvoet). Dat is zo'n veterding met banden en velcro. Fixeert prima voor de ergste klap, maar ik moet er niet aan denken daarmee hard te lopen. Blaren uiteraard, maar ook onprettig lopen, teveel beknelling.

Waarom ga je niet zelf tapen, kan je zelf de mate van fixatie bepalen. Het is best veel werk, maar by far de beste methode. Toen ik nog wedstrijden deed, was het vast ritueel (heul froegah).

• wann0wfhc
  • Laatst online: 18-12 14:01
Ik heb aanstaande zondag de Halve van Haarlem op het programma staan. Ergens in Mei tegengekomen en het parcours lijkt me erg leuk (vanaf het centrum door de duinen langs Zandvoort en Bloemendaal en weer de binnenstad in). Ingeschreven, hard getraind voor het doel van sub 1.45. Afgelopen zaterdag laatste langere run lekker op tempo helemaal klaar voor... en dan vanaf zondag een droge keel, oren dicht, snotteren.

Voel me nu eindelijk wel weer wat beter dus ik hoop als het weer meezit vanmiddag een relaxed rondje (6/7 km) voor het gevoel te kunnen doen en dan nog een paar dagen rustig aan om er zondag het meeste van te maken.

Ik baal er wel een beetje van dat dit nu de tweede keer op rij is bij een groot evenement dat ik de week er voor in een keer met lichte griepverschijnselen kamp.. meer mensen hier last van? Nog healthy tips of vieze sapjes die instant herstel bevorderen? ;)

• InZane
wann0wfhc schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:12:
Ik baal er wel een beetje van dat dit nu de tweede keer op rij is bij een groot evenement dat ik de week er voor in een keer met lichte griepverschijnselen kamp.. meer mensen hier last van? Nog healthy tips of vieze sapjes die instant herstel bevorderen? ;)
Ja zelf helaas ook last van. Aanstaande zondag ga ik 15km lopen met de Posbankloop en juist deze week begint iedereen om me heen te snotteren en te hoesten lijkt wel. Loop zelf ook al met een keelpijntje en gesnotter. Heb er met lopen verder geen last van, dus maar hopen dat het niet erger wordt.
M'n rusthartslag is gelukkig nog wel mooi laag.

Ik geloof niet dat vieze sapjes e.d. het herstel bevorderen, maar misschien denkt iemand daar anders over :)

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 25-09-2019 08:34 ]

• wann0wfhc
InZane schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:32:
[...]

Ja zelf helaas ook last van. Aanstaande zondag ga ik 15km lopen met de Posbankloop en juist deze week begint iedereen om me heen te snotteren en te hoesten lijkt wel. Loop zelf ook al met een keelpijntje en gesnotter. Heb er met lopen verder geen last van, dus maar hopen dat het niet erger wordt.
M'n rusthartslag is gelukkig nog wel mooi laag.

Ik geloof niet dat vieze sapjes e.d. het herstel bevorderen, maar misschien denkt iemand daar anders over :)
Ik ken mensen die zweren bij bietensap.. die lopen wel heel hard maar of dat aan de sap ligt of aanleg dat laat ik in het midden :P

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29
@wann0wfhc & @InZane , gember en citroen halen, mok met heet water en gaan. Naar smaak honing toevoegen. Naar grootmoeders recept :p
https://uitpaulineskeuken.nl/2017/01/verse-gemberthee.html

[ Voor 3% gewijzigd door Gaargod op 25-09-2019 08:47 ]

• InZane
wann0wfhc schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:36:
[...]

Ik ken mensen die zweren bij bietensap.. die lopen wel heel hard maar of dat aan de sap ligt of aanleg dat laat ik in het midden :P
Ja zo'n iemand ken ik ook. Die neemt zelfs z'n eigen bietensap mee naar een feestje 8)7 :r
Maar goed, hij loopt wel 5 km in sub 17 min.
Gaargod schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:46:
@wann0wfhc & @InZane , gember en citroen halen, mok met heet water en gaan. Naar smaak honing toevoegen. Naar grootmoeders recept :p
https://uitpaulineskeuken.nl/2017/01/verse-gemberthee.html
Die ken ik, maar of het nou echt je herstel bevordert vraag ik me af.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-12 12:17
Ik heb aanstaande zondag de Halve van Haarlem op het programma staan. Ergens in Mei tegengekomen en het parcours lijkt me erg leuk (vanaf het centrum door de duinen langs Zandvoort en Bloemendaal en weer de binnenstad in). Ingeschreven, hard getraind voor het doel van sub 1.45. Afgelopen zaterdag laatste langere run lekker op tempo helemaal klaar voor... en dan vanaf zondag een droge keel, oren dicht, snotteren.

Voel me nu eindelijk wel weer wat beter dus ik hoop als het weer meezit vanmiddag een relaxed rondje (6/7 km) voor het gevoel te kunnen doen en dan nog een paar dagen rustig aan om er zondag het meeste van te maken.

Is inderdaad een leuke halve, zelf 1 keer meegedaan (toen was het gelukkig mooi weer, helpt ook wel met de ervaring). Parcours was toen wel 700m te kort :/ Goed voor de tijd, niet voor het gevoel na afloop... geloof een afzetting verkeerd neergezet, maar was volgens mij eenmalig. Gaat normaal wel goed.

Maar op zich herkenbaar, pijntjes en lage weerstand aan het eind van de training. Volgens mij is dat wel redelijk veel voorkomend, vooral als je echt serieus en veel getraind hebt. Is toch een aanslag op je lichaam soort van waardoor je vatbaarder bent voor dat soort dingen.

Hopelijk helpt de relatieve rust met het herstel en kun je zondag voor je doel gaan!

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 25-09-2019 09:33 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Frenz64 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:21:

Zelf tapen ben ik aan het overwegen, kan dan idd zelf de mate van fixatie bepalen. Dit is misschien iets voor wedstrijden, iets meer vrijheid in de voet. Voor trainingen ben ik meer op zoek naar een brace. En dan meer met het oog op het feit dat ik 4 trainingen per week loop en er niet heel veel zin in heb om dit ritueel iedere training te herhalen. De eerste trainingen zal het nog wel goed gaan, maar daarna ben ik (mezelf kennende) toch bang dat het verval erin komt en er steeds meer trainingen zonder tape worden gelopen.

Die brace met veters waar jij het over hebt heb ik idd wel ergens op een site voorbij zien komen. Zo'n soort model zoek ik niet en lijkt me voor duurlopen ook niet heel comfortabel. De randen zijn te dik met teveel stiksel.

~influenza] Vandaar ook de zoektocht naar een brace die superdun is, maar wel goede bescherming kan bieden. En in het begin zal ik deze waarschijnlijk (bijna) iedere training om hebben. Als het vertrouwen in de enkels weer gegroeid is zal ik deze ook vaker aan de kant leggen en alleen met boslopen omdoen.

Mixed feelings, maar zal de tip van zelf tapen zeker eens gaan bekijken!

tips voor New York

• influenza
Tapen deed ik ook, maar vind ik enorm omslachtig. En elke keer de discipline hebben om te ontharen, de tape er gelijk weer af te halen e.d. heb ik ook niet. Daarnaast is het ook best duur op de lange termijn.

Ik heb nu wel heel dunne braces, waar je echt prima mee kunt lopen. Bieden niet zoveel steun als die veter modellen, maar voor mij prima. Heb er in de Alpen iig diverse technische trails mee overleefd.

https://www.all4fysio.nl/...oN06BsjyaN8QaAsFyEALw_wcB
Calitomnication schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:43:
[...]

Zelf tapen ben ik aan het overwegen, kan dan idd zelf de mate van fixatie bepalen. Dit is misschien iets voor wedstrijden, iets meer vrijheid in de voet. Voor trainingen ben ik meer op zoek naar een brace. En dan meer met het oog op het feit dat ik 4 trainingen per week loop en er niet heel veel zin in heb om dit ritueel iedere training te herhalen. De eerste trainingen zal het nog wel goed gaan, maar daarna ben ik (mezelf kennende) toch bang dat het verval erin komt en er steeds meer trainingen zonder tape worden gelopen.

Die brace met veters waar jij het over hebt heb ik idd wel ergens op een site voorbij zien komen. Zo'n soort model zoek ik niet en lijkt me voor duurlopen ook niet heel comfortabel. De randen zijn te dik met teveel stiksel.

~influenza] Vandaar ook de zoektocht naar een brace die superdun is, maar wel goede bescherming kan bieden. En in het begin zal ik deze waarschijnlijk (bijna) iedere training om hebben. Als het vertrouwen in de enkels weer gegroeid is zal ik deze ook vaker aan de kant leggen en alleen met boslopen omdoen.

Mixed feelings, maar zal de tip van zelf tapen zeker eens gaan bekijken!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

na de laatste loop toch weer last van mn nek gekregen, dus een HM is misschien toch iets teveel van het goede nog. blijkbaar kan ik de klappen van het hardlopen toch nog niet zo goed verduren. Daarom gisteren pas weer gelopen (na bijna een week) omdat de druk toen zo goed als weg was, maar desalniettemin een klein rondje gelopen. Ik kan het best voor elkaar krijgen om rustig te lopen als dat het doel is (zeker zolang ik met mn dochters loop, want die lopen nou eenmaal (nog) niet zo hard), maar heb toch altijd de behoefte om dan aan het einde nog even te kijken of we kunnen versnellen :) ik moet zeggen: dat gaat steeds beter! gister kwam ik op de laatste 1/2 km op ~ 4:30 uit, en dat was beter dan dat ik verwacht had. dan ben ik welliswaar buiten adem, maar niet kapot/verzuurd dus mn gevoel zegt dat ik nog sneller zou moeten kunnen :9

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

kwakke01 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:06:
na de laatste loop toch weer last van mn nek gekregen, dus een HM is misschien toch iets teveel van het goede nog. blijkbaar kan ik de klappen van het hardlopen toch nog niet zo goed verduren. Daarom gisteren pas weer gelopen (na bijna een week) omdat de druk toen zo goed als weg was, maar desalniettemin een klein rondje gelopen. Ik kan het best voor elkaar krijgen om rustig te lopen als dat het doel is (zeker zolang ik met mn dochters loop, want die lopen nou eenmaal (nog) niet zo hard), maar heb toch altijd de behoefte om dan aan het einde nog even te kijken of we kunnen versnellen :) ik moet zeggen: dat gaat steeds beter! gister kwam ik op de laatste 1/2 km op ~ 4:30 uit, en dat was beter dan dat ik verwacht had. dan ben ik welliswaar buiten adem, maar niet kapot/verzuurd dus mn gevoel zegt dat ik nog sneller zou moeten kunnen :9
Van je nek? Dat is wel een bijzondere 'blessure', vervelend. Ik zit even op je Strava te kijken, maar zijn jouw schoenen niet aan vervanging toe met 969,6 km?

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-12 12:17
@kwakke01

Al eens een loophouding analyse laten doen? Kan me voorstellen dat je last van je nek (of rug) zou krijgen als je houding niet goed is (en je met je nek dus corrigeert zodat je hoofd goed blijft staan als het ware ;) )

Lijkt me zeer nuttig om eens naar te laten kijken, zijn van die zaken die op kortere afstanden wellicht geen punt zijn maar op langere afstanden wel spelen.

En dan bedoel ik geen loopanalyse in een schoenenwinkel, die kijken volgens mij alleen/vooral naar je
enkels/voeten, maar bij een sportcentrum/sportarts.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@influenza Volgens mij is dit de brace die ze me bij de fysio ook hebben aangeraden.
@kwakke01 Last van overige spieren (nek, borst, bovenarmen) kan ook worden veroorzaakt doordat je te krampachtig hebt gelopen of dat je spieren de duur van belasting nog niet zijn gewend. Doe je naast hardlopen ook oefeningen om je core-stability te verbeteren? Bijvoorbeeld; planken, push-ups, squats etc?
Indien je antwoord nee is, dan lijkt het me zeker eens de moeite waard om dit te gaan doen.

tips voor New York

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:23:

Ik kreeg toen ik één band door en 2 ingescheurd had de tip om een tijd met brace hard te lopen en dan afbouwen icm taping zodra ik ook qua oefeningen op een bepaald niveau zat met enkelstabiliteit. Dus tijdelijk. Maar het heeft geholpen en still going strong. Merk ook dat als ik mijn enkel nu een keer raar plaats ik hem op een of andere manier goed zet vóór ik mijn gewicht er op zet (en wel met een charmant huppeltje of zo en snelheidsverlies, maja, beter dan kapot gaan) - dat is nou net wat die oefeningen hebben geleerd blijkbaar.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Calitomnication schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:30:
@influenza Volgens mij is dit de brace die ze me bij de fysio ook hebben aangeraden.
@kwakke01 Last van overige spieren (nek, borst, bovenarmen) kan ook worden veroorzaakt doordat je te krampachtig hebt gelopen of dat je spieren de duur van belasting nog niet zijn gewend. Doe je naast hardlopen ook oefeningen om je core-stability te verbeteren? Bijvoorbeeld; planken, push-ups, squats etc?
Indien je antwoord nee is, dan lijkt het me zeker eens de moeite waard om dit te gaan doen.
zou dolgraag iets aan mn core stability willen doen, maar de nekklachten zijn het gevolg van een whiplash agv een fietsongeluk in 2015 (kwakke01 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"), en wat ik juist niet kan verdragen is alles wat trekt aan mn nek. heb dat al eerder ondervonden toen ik dacht volledig hersteld te zijn en weer met dumbells aan de slag ging; 10 minuten workout was genoeg voor 6 maand last...
Daarnaast heeft het ook niet geholpen dat ik vorig jaar van een bouwsteiger ben afgelazerd (kwakke01 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5") daardoor was/ben ik weer terug bij af.

al met al ben ik dus continue aan het balanceren tussen rust en belasting, waarbij ik de belastbaarheid zoveel als mogelijk opvoer om te weten waar de grenzen liggen. hierbij hoort dat je er dan ook met enige regelmaat overheen gaat. Het jammere is dat ik dat pas de volgende dag voel, en niet op het moment dat ik tegen die grens aanloop :( het loopje van 15km de week ervoor ging wel goed, dus de grens ligt momenteel ergens tussen de 10-15 km.
Schoenen zijn inderdaad zo langzamerhand aan vervanging toe, maar 'last' heb ik daar (gelukkig) nog niet van; de demping is nog heel aardig.
m0ridin schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:20:
@kwakke01

Al eens een loophouding analyse laten doen? Kan me voorstellen dat je last van je nek (of rug) zou krijgen als je houding niet goed is (en je met je nek dus corrigeert zodat je hoofd goed blijft staan als het ware ;) )

Lijkt me zeer nuttig om eens naar te laten kijken, zijn van die zaken die op kortere afstanden wellicht geen punt zijn maar op langere afstanden wel spelen.

En dan bedoel ik geen loopanalyse in een schoenenwinkel, die kijken volgens mij alleen/vooral naar je
enkels/voeten, maar bij een sportcentrum/sportarts.
loophouding is gelukkig goed; heb regelmatig bij de fysio op de loopband gestaan terwijl die mn loophouding beooordeelde. Toen wel de tip gekregen om iets minder zwaar te gaan lopen door de paslengte iets te verkorten. Dat scheelt ook voor de belasting van je been (kuit)spieren :)

[ Voor 20% gewijzigd door kwakke01 op 25-09-2019 12:13 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:28

Stomen, stomen, stomen en nog eens stomen.
Dus gewoon boven een bak met net gekookt water hangen. Handdoek over het hoofd en laten lopen maar... :9 :+ Voor de rest zijn er niet echt middeltjes. Voldoende rusten en het komt zondag wel goed.

Stiekem ook nog overwogen de halve van Haarlem te lopen. Toch maar gekozen voor een weekendje later om de halve te lopen tijdens de Twiske Molenloop. Komt planningstechnisch allemaal wat beter uit met de Amsterdam Marathon. En na de Dam tot Dam loop bij Night en de Damloop zelf afgelopend weekend verdien ik wel een beetje wedstrijd rust. :+

• wann0wfhc
Roadman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:14:
[...]

Stomen, stomen, stomen en nog eens stomen.
Dus gewoon boven een bak met net gekookt water hangen. Handdoek over het hoofd en laten lopen maar... :9 :+ Voor de rest zijn er niet echt middeltjes. Voldoende rusten en het komt zondag wel goed.

Stiekem ook nog overwogen de halve van Haarlem te lopen. Toch maar gekozen voor een weekendje later om de halve te lopen tijdens de Twiske Molenloop. Komt planningstechnisch allemaal wat beter uit met de Amsterdam Marathon. En na de Dam tot Dam loop bij Night en de Damloop zelf afgelopend weekend verdien ik wel een beetje wedstrijd rust. :+
Ook een lekker programma zeg! Alvast succes met de laatste voorbereidingen op de marathon dan. Ik heb de Twiske molenloop nog nooit gelopen maar in voorbereiding op Rotterdam wel 30km trainingsloop gedaan in het Twiske dus ik denk dat ik een redelijk stuk van het parcours heb meegepikt daar. Ik vond het wel een rustgevende omgeving.

En stomen is inderdaad een goeie waar ik nog niet aan gedacht had! Vanmiddag na het loopje meteen even doen. Meestal gooi ik nog een klodder dampo in het kokende water dat voegt nog wel wat extra's toe :P

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

Galois

1811 - 1832

Ik heb mij als doel gesteld om de 7H (15 km) onder de 57 minuten te lopen.

Ik wil de komende weken gerichter trainen op deze afstand en specifieke snelheidstrainingen doen. Ik twijfel alleen over de meest effectieve snelheidstrainingen voor deze afstand.

1) bv. tempotrainingen waarbij ik bv 3 km rustig inloop, 5 km op 3:40-3:45/km loop en dan weer 2 km rustig uitloop.

2) bv. intervaltrainingen met 5x 800 m op 3:35-3:40/km en tussendoor 3 minuten rustig lopen (de zgn. Yasso800-training)

Deze wil ik dan 1x per week doen, vanwege blessuregevoeligheid durf ik het niet aan om zowel tempotrainingen als intervaltrainingen te doen, daarom mijn vraag welke effectiever zal zijn.

In de rest van de week zullen rustige hersteltrainingen zitten en duurlopen van 10-15 km (op bv. 4:45/km).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-12 23:03
Ik loop al enige tijd met vreemde klachten bij fysio (na marathon Rotterdam en hockey). Het lijkt erop dat mijn eene been langer/korter is (geowrden) dan de ander, waardoor mijn bekken wat scheef komt te staan. Daarvoor heb ik vandaag zooltjes gekregen. De fysio heeft vanuit zijn expertise na 2mnd niets kunnen doen maar merkte wel op van mijn bekken.

Ik loop al jaren antipronatieschoenen. Bij een loopanalyse (5/6jr terug) vastgesteld. Wat mij nu opvalt is dat deze schoenen aan de buitenkant van de hiel slijten. Ik lees dat je dan onderpronatie hebt.
Je hebt kant en klare zooljes van bv Mysole voor onderpronatie. Wanneer ik op internet kijk naar waar deze steun geven dan voel ik dat nu ook in mijn aangemeten zolen (a 240e).

Wat ik zou willen weten, jullie ervaring/kennis:

1. Ik heb antipronatie schoenen. Kan ik deze combineren met de aangemeten zolen? (kreeg geen goed antwoord van de therapeut).
Of is het beter om neutraal te kopen en daar dan met zolen te werken (klinkt mij het beste)

2. Kan ik stellen dat ik onderpronatie heb kijkende naar de slijtage van mijn hardloopschoenen (zie het ook op mijn hockeyschoen)?

3. Wie heeft er ervaring met dergelijke kant en klare corrigerende zooltjes?

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Vraagje voor de ervaren lopers; komende zondag ren ik m'n eerste halve marathon ooit. Ben ruim twee maanden geleden begonnen met serieus trainen en ging allemaal erg lekker. Nu heb ik afgelopen week wat last gekregen van m'n linker kuit en toen afgelopen zondag is het een stuk erger geworden. Nu lijkt het erop dat ik in ieder geval tot het weekend niet kan hardlopen. Ga ik negatieve effecten ervaren als ik de hele week voor een race niks train behalve wat licht fietsen elke dag? Of is m'n lichaam inmiddels zo gewend aan het hardlopen dat ik rustig voor mijn wedstrijdtempo kan gaan deze zondag?
(ga trouwens vrijdag of zaterdag heel rustig 2km hardlopen om te kijken of het echt kan, mocht ik nog pijn hebben dan laat ik denk ik deze race schieten :( ).

Do what you love, do it often

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:17
vanputten80 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:58:
Ik loop al enige tijd met vreemde klachten bij fysio (na marathon Rotterdam en hockey). Het lijkt erop dat mijn eene been langer/korter is (geowrden) dan de ander, waardoor mijn bekken wat scheef komt te staan. Daarvoor heb ik vandaag zooltjes gekregen. De fysio heeft vanuit zijn expertise na 2mnd niets kunnen doen maar merkte wel op van mijn bekken.

Ik loop al jaren antipronatieschoenen. Bij een loopanalyse (5/6jr terug) vastgesteld. Wat mij nu opvalt is dat deze schoenen aan de buitenkant van de hiel slijten. Ik lees dat je dan onderpronatie hebt.
Je hebt kant en klare zooljes van bv Mysole voor onderpronatie. Wanneer ik op internet kijk naar waar deze steun geven dan voel ik dat nu ook in mijn aangemeten zolen (a 240e).

1. Ik heb antipronatie schoenen. Kan ik deze combineren met de aangemeten zolen? (kreeg geen goed antwoord van de therapeut).
Of is het beter om neutraal te kopen en daar dan met zolen te werken (klinkt mij het beste)

2. Kan ik stellen dat ik onderpronatie heb kijkende naar de slijtage van mijn hardloopschoenen (zie het ook op mijn hockeyschoen)?

3. Wie heeft er ervaring met dergelijke kant en klare corrigerende zooltjes?
Ik heb steunzolen en dat is altijd neutraal.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 22-12 20:00
macciez schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:05:
komende zondag ren ik m'n eerste halve marathon ooit. Ben ruim twee maanden geleden begonnen met serieus trainen en ging allemaal erg lekker. Nu heb ik afgelopen week wat last gekregen van m'n linker kuit en toen afgelopen zondag is het een stuk erger geworden. Nu lijkt het erop dat ik in ieder geval tot het weekend niet kan hardlopen. Ga ik negatieve effecten ervaren als ik de hele week voor een race niks train behalve wat licht fietsen elke dag?
Als jouw training voldoende was voor een HM, dan zal een week niet lopen pal voor de HM geen probleem zijn.
De pijn in jekuit lijkt mij een veel groter punt van zorg.
[quote
(ga trouwens vrijdag of zaterdag heel rustig 2km hardlopen om te kijken of het echt kan, mocht ik nog pijn hebben dan laat ik denk ik deze race schieten :( ).
[/quote]

probeer er een therapeut naar te laten kijken, die moet er verstand van hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door nogeeninlog op 25-09-2019 19:24 . Reden: laatste stuk ]

• Roadman
Galois schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:50:

Ik wil de komende weken gerichter trainen op deze afstand en specifieke snelheidstrainingen doen. Ik twijfel alleen over de meest effectieve snelheidstrainingen voor deze afstand.

1) bv. tempotrainingen waarbij ik bv 3 km rustig inloop, 5 km op 3:40-3:45/km loop en dan weer 2 km rustig uitloop.

2) bv. intervaltrainingen met 5x 800 m op 3:35-3:40/km en tussendoor 3 minuten rustig lopen (de zgn. Yasso800-training)

Deze wil ik dan 1x per week doen, vanwege blessuregevoeligheid durf ik het niet aan om zowel tempotrainingen als intervaltrainingen te doen, daarom mijn vraag welke effectiever zal zijn.

In de rest van de week zullen rustige hersteltrainingen zitten en duurlopen van 10-15 km (op bv. 4:45/km).
Waarom niet de ene week interval en de andere week tempo?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Roadman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:06:
[...]

Waarom niet de ene week interval en de andere week tempo?
Kan ook... als dat beter is :)

Lijkt wel ‘om het even’ te zijn als ik om mij heen vraag aan ervaren lopers en googlend...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55
Exact 10 jaar na mijn eerste 10km+ loop (de Damloop by Night 2009, 16km) voor het eerst weer eens een officiele 16km race gelopen. 10 jaar lang heb ik diezelfde Damloop gemeden omdat ik of geen zin had om in chaos en drukte terecht te komen of te laat was om een ticket te kopen. Maar nu leek het mij wel weer eens een mooi moment voor een run. Met een wedstrijdlicentie van de lokale AV op zak kon ik gelukkig vóór alle businesslopers van start en om 10:30 was het nog lekker koel.

Ik heb sinds april 2019 geen wedstrijd meer gelopen, en ivm blessures (1 van hardlopen en 1 van klimongelukje) sowieso pas vanaf juli weer km's gemaakt. Dus het was even afzien en lastig te peilen wat er mogelijk zou moeten zijn. Vorig jaar mijn 7H-loop (15km) nog op 1:04 gelopen, maar dat was echt een witte raaf wat prestaties betreft, zo'n dag dat álles exact samenkomt (temperatuur, parcours, fysieke gesteldheid, etc.). Had bedacht dat 1:15 op de 16km zeker zou moeten kunnen, en waar mogelijk misschien nog iets harder. Zoals altijd vervolgens weer hard van start (ik leer het nooit) en na de eerste paar km's besloten voor 4:20 / km te gaan (wat een <1:10 zou kunnen betekenen). In de wetenschap dat ik dat waarschijnlijk niet vol zou houden, maar toch, proberen is leuk.

Al met al viel het me mee en had ik minder last / moeite dan ik dacht. Maar ik merkte ook dat de race-consistentie er een beetje uit is na zo lang geen hoge tempo's langer dan een meter of 1000 achter elkaar. Dus naarmate de kilometers vorderde begon ik toch wat verval te krijgen, soms wat in te zakken om dan weer te herstellen naar hogere tempo, etc. ... Meestal plakte ik toch wat aan mijn voorgangers en merkte ik dan pas te laat als iemand inzakte (waardoor ik ook mee inzakte). Dan keek ik weer eens naar mijn hartslagweergave en zag ik ineens dat er weer 10 slagen vanaf waren. Herstellen naar hoger tempo en door...

Anyway.. het leek er dan ook op dat de < 1:10 erop of eronder werd. Gemiddelde was al opgelopen naar 4:23/km en het werd na een km of 12 toch wel zwaar. En als iets net niet haalbaar lijkt is het ook wel heel lastig om tempohardheid te tonen. Want 1:10:04 lijkt net zo matig als 1:11:24 etc. Slaat natuurlijk nergens op want elke seconde en elke minuut sneller of langzamer weegt evenveel in hardloopland. Maar symbolisch wil je toch graag onder zo'n mooie drempel :)

Nu zegt dat gemiddelde op een horloge nooit zoveel want die loopt nooit exact gelijk met een parcours door gps-onnauwkeurigheid. Maar toen ik uiteindelijk bij het 14KM bord kwam een mooi moment om de knoop door te hakken. Daar zag ik de "actieve tijd" op mijn horloge exact op 1:01 uur springen. Kijk, dat biedt mogelijkheden. Twee kilometer knallen op <4:30, dat moet toch nog wel lukken?

Zo gezegd zo gedaan. Viel niet mee maar uiteindeijk met 1:09:49 netto over de streep. Heel blij! 20 minuten van mijn PR op de 16KM af! Nou ja, van de officiele PR tijdens mijn enige eerdere 16KM race, die stond op 1:30 uur toen ik net begon met lopen ;) .. Mijn doorlooptijd op de 16KM tijdens mijn snelste HM stond natuurlijk al een stuk scherper. En mijn gemiddelde snelheid bij de 15KM lag nog iets hoger. Zit er nog meer in? Als ik helemaal blessure-vrij weet te worden misschien wel, maar de volgende symbolische drempeltje, de 1:05, is nog wel heel ver weg. Even ver weg als die mooie 15km onder het uur.... Ik train (en droom) ondertussen gewoon verder ;)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

vanputten80 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:58:
Ik loop al enige tijd met vreemde klachten bij fysio.............

1. .....(kreeg geen goed antwoord van de therapeut).
Of is het beter om ..............
In mijn beleving is er maar een juist antwoord.
Ga op zoek naar een fysio die wel inzicht heeft hoe het bij jou werkt.
Blijf wel scherp, want het verhaal moet goed zijn en je zult de effecten over het algemeen moeten gaan merken.
Anders hebben ze een mooi verhaal maar het slaat niet aan.

Kijk bijvoorbeeld eens of er een fysio in de buurt is die bekend is met de Rehaboom van Toine van Goolberg, mail hem eventueel wie hij kent in jouw buurt die dat goed beheerst.
Daarmee kun je een keten goed in kaart brengen en daarvoor mbv een kaart systeem gericht oefeningen doen. Ook daar zal de ene fysio dit beter kunnen dan de andere.

Je hebt trouwens wel een eigen verantwoording hoe je traint. Ik zou iig de echt harde tempo's, als je dat nog zou doen, er echt af halen en zoek de variatie in de training onder de drempel ((AD / AT).
Vooral heel veel variatie is erg belangrijk en ga afwisselend op een hoge trap frequentie fietsen, hoge f omdat het minder belastend is.

Soms kan het echt nodig zijn om een hele tijd op gras of zachtere bos ondergrond te trainen, mijdt de baan of beton, asfalt.

Het is echt een ontdekkingsreis. Ook met de fysio, je speelt zelf daar ook een belangrijk rol in tav feedback.

Sterkte er mee.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-09-2019 04:59 ]

• influenza
Ik zou het dan meer zoeken in extensieve intervallen. Bijvoorbeeld 6x1000M rond de 3:45 met een herstel van een km of 3x2000m rond de 7:50. Is stukken minder belastend dan echt intensieve intervallen en waarschijnlijk meer dan voldoende voor de tijd die je in gedachten hebt.
Galois schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:50:

• Roadman
Galois schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:13:
[...]

Lijkt wel ‘om het even’ te zijn als ik om mij heen vraag aan ervaren lopers en googlend...
Kunnen die 800'tje niet sneller trouwens? :+
Je zou ze nu bijna even snel lopen als 5 km aan een stuk

• Galois

Galois

1811 - 1832

influenza schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:21:
Ik zou het dan meer zoeken in extensieve intervallen. Bijvoorbeeld 6x1000M rond de 3:45 met een herstel van een km of 3x2000m rond de 7:50. Is stukken minder belastend dan echt intensieve intervallen en waarschijnlijk meer dan voldoende voor de tijd die je in gedachten hebt.

[...]
Dat is ook wel een idee inderdaad. Al snap ik niet goed wat het verschil is (in trainingseffect) tussen intervallen van 800 meter en 2000 meter...
Roadman schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:34:
[...]

Kunnen die 800'tje niet sneller trouwens? :+
Je zou ze nu bijna even snel lopen als 5 km aan een stuk
Klopt, gisteren 5x800 m in 2:45/ 800 m gedaan (dus net iets sneller dan 3:30/km).

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 16:25
Galois schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:59:
[...]

Dat is ook wel een idee inderdaad. Al snap ik niet goed wat het verschil is (in trainingseffect) tussen intervallen van 800 meter en 2000 meter...
Het verschil zou hem volgens mij moeten zitten in de snelheid. De 800'jes zouden harder gelopen moeten worden en daardoor je snelheid (meer) verhogen. Bij de 2000'jes zou je er (extra) voor moeten zorgen dat je niet teveel verzuurt waardoor je je duurvermogen op (relatief) hoge(re) snelheid verbeterd.

Persoonlijk zou ik overigens kiezen voor een groter verschil in intervallen. Omdat die 2000'jes en 800'jes allebei tot een beter uithoudingsvermogen zouden moeten leiden zou ik kiezen voor 400'jes en 2000'jes. Maar goed, ik ben ook maar een hobbyist :)

• influenza
Ja ik zou zelf ook gaan voor 400-tjes en 1000-tjes. Maar @Galois gefet aan blessure gevoelig te zijn en dan kun je die 400-tjes misschien maar beter laten omdat daar het risico op de loer ligt dat je snel te hard gaat lopen.
KevinK92 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:07:
[...]

Het verschil zou hem volgens mij moeten zitten in de snelheid. De 800'jes zouden harder gelopen moeten worden en daardoor je snelheid (meer) verhogen. Bij de 2000'jes zou je er (extra) voor moeten zorgen dat je niet teveel verzuurt waardoor je je duurvermogen op (relatief) hoge(re) snelheid verbeterd.

Persoonlijk zou ik overigens kiezen voor een groter verschil in intervallen. Omdat die 2000'jes en 800'jes allebei tot een beter uithoudingsvermogen zouden moeten leiden zou ik kiezen voor 400'jes en 2000'jes. Maar goed, ik ben ook maar een hobbyist :)

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:11
Galois schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:13:
[...]

De schema's van Hal Higdon raden inderdaad aan om tempo en interval af te wisselen om de week.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 19:41
Goh, de inschrijving voor de Rotterdam marathon is geopend. :) Ik ga er even over slapen en overleggen met het thuisfront. Maar het is wel de marathon die bovenaan mijn bucketlist staat. Het zou mijn vierde worden; A'dam 2004, Terschelling 2008, Frankfurt 2017. Ok, vijfde, als je de hele triathlon Almere 2018 ook meetelt. 8)
Een tijd tussen de 3:30 en 3:45 zou ik heel blij mee zijn, PR is 3:51 (Terschelling 2008). Maar gezien wat ik kan lopen op dit moment op de 10km en 21km zou 3:30-3:45 niet onrealistisch moeten zijn. Ook al weet ik dat de marathon a different beast is, waarbij voeding een rol speelt en je vooral ook moet heel blijven in de voorbereiding... Anyway, het nadenken en plannen maken voor herfst/winter/voorjaar kan beginnen. :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:16

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Heb me vanmorgen ingeschreven voor Rotterdam! Gaat m'n eerste worden. Lang zitten twijfelen om wellicht al eerder die afstand te lopen bij een kleiner evenement. Met name omdat ik nu al aardig op schema lig.
Drie weken geleden zonder problemen de MF trail gelopen van 29k en 500 + hoogte meters.
Toch maar wat meer tijd uittrekken voor de voorbereiding en vooral zaak om heel te blijven.
Ben benieuwd en heb zin in het traject :)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• influenza
Ik zie dat de goedkoopste inschrijving 71,50 kost en de duurste 90 Euro (voor de Marathon van Rotterdam). voor mijn gevoel is het inschrijfgeld echt schrikbarend gestegen de laatste 10 jaar. Is dat nou echt zo of verbeeld ik het me alleen maar?

In verhouding dan nog wel een "koopje" vergeleken met de 24,50 voor kwart marathon 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door influenza op 26-09-2019 14:50 ]

• influenza
Op basis van mijn andere afstanden zou ik "makkelijk" onder de 3 uur moeten kunnen lopen, maar dat doortrekken van tijden kan redelijk bedrieglijk zijn. Ik heb het iig nooit gered. Nu weet ik ook wel waar dat door komt: te zwaar, te weinig tijd/motivatie om echt heel specifiek te trainen, er zijn zoveel leuke dingen in het leven waarvan ik ook wil genieten :P. Het zwaarste van de marathon is de voorbereiding (als je het onderste uit de kan wil halen), niet die 42,19 km lopen ;)

Veel succes met voorbereiden en als ik een tip mag geven: je kunt beter wat rustiger aan doen dan je zelf helemaal over de kop lopen. En als het kan zou ik kijken of je ergens marathon voorbereidings loopjes mee kunt pikken (in het juiste tempo en dan bedoel ik niet je beoogde marathontempo). Mocht je uit de buurt van Rotterdam komen: bij CAV energie hebben ze uitstekende loopjes in aanleiding naar de marathon. Leuke rondjes en heel goede pacers en verzorging onderweg.
estorino schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:49:
Goh, de inschrijving voor de Rotterdam marathon is geopend. :) Ik ga er even over slapen en overleggen met het thuisfront. Maar het is wel de marathon die bovenaan mijn bucketlist staat. Het zou mijn vierde worden; A'dam 2004, Terschelling 2008, Frankfurt 2017. Ok, vijfde, als je de hele triathlon Almere 2018 ook meetelt. 8)
Een tijd tussen de 3:30 en 3:45 zou ik heel blij mee zijn, PR is 3:51 (Terschelling 2008). Maar gezien wat ik kan lopen op dit moment op de 10km en 21km zou 3:30-3:45 niet onrealistisch moeten zijn. Ook al weet ik dat de marathon a different beast is, waarbij voeding een rol speelt en je vooral ook moet heel blijven in de voorbereiding... Anyway, het nadenken en plannen maken voor herfst/winter/voorjaar kan beginnen. :)

• InZane
influenza schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:48:
Ik zie dat de goedkoopste inschrijving 71,50 kost en de duurste 90 Euro (voor de Marathon van Rotterdam). voor mijn gevoel is het inschrijfgeld echt schrikbarend gestegen de laatste 10 jaar. Is dat nou echt zo of verbeeld ik het me alleen maar?

In verhouding dan nog wel een "koopje" vergeleken met de 24,50 voor kwart marathon 8)7
Voor mij al genoeg reden om me niet in te schrijven. Ik vind het echt belachelijk veel geld.
Liever een leuk kleiner loopje waar je niet over de koppen hoeft te lopen.

Maar goed, gisteravond te horen gekregen dat er volgende week woensdagavond geen training is omdat er dan een baanloop/coopertest is bij de AV, dus iedereen die wil lopen moet daar maar heen komen :+
Ik ga dus maar ongepland en ongetraind 5km op de baan doen volgende week. Eens zien wat het wordt.

En volgende week vrijdag is er ook nog een fun run (Asselse 2 mijl) waar ik aan mee ga doen, dus zo ineens loop je bijna nooit een wedstrijd en zo ineens heb je er 3 in de week, want aanstaande zondag eerst de Posbankloop 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door InZane op 26-09-2019 15:10 ]

• Frenz64
estorino schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:49:
.... Maar gezien wat ik kan lopen op dit moment op de 10km en 21km zou 3:30-3:45 niet onrealistisch moeten zijn. Ook al weet ik dat de marathon a different beast is, waarbij voeding een rol speelt en je vooral ook moet heel blijven in de voorbereiding...
Wat zijn die tijden dan? Ik zit ook te stoeien met een mogelijke richttijd en een trainingsschema dat ik daarop wil baseren. Nu doe ik nog maar wat eigenlijk en was de focus op een pr op de halve. Ik ben er zelfs nog niet uit welke marathon het moet worden (zeker niet R'dam, qua massaliteit).

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:30
Daar ben ik ook benieuwd naar, want mijn richttijd voor mijn 1ste marathon in Eindhoven (over een paar weekjes) is ook 3:30.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Frenz64
Tinusvolkel schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:47:
Daar ben ik ook benieuwd naar, want mijn richttijd voor mijn 1ste marathon in Eindhoven (over een paar weekjes) is ook 3:30.
En ik dus óók in de jouwe 8)

Bij mij 10 km: 43:50, uit 2012, maar recent nog 45 gelopen en HM 1:39:12 van 1 september jl.

• Tinusvolkel
Even van Strava geplukt :)

1k 3:18
1 mile 5:32
5k 19:27 10km wedstijd van een maand geleden
10k 39:29 Wedstijd van een maand geleden
HM 1:35:01 Training van een maand of 3 geleden

Maar @Frenz64 wat is jou streeftijd?

[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 26-09-2019 16:10 ]

• Frenz64
Keiharde doelstelling onder de 4 uur uiteraard, denk dat 3:45 redelijk haalbaar is en 3:30 net te ambitieus.

Punt is dat ik die 4:45/km vooraf echt niet verwacht had op de HM, met name niet het gemak waarmee ik dat liep. Maar het was zeker ook de vorm van de dag. Maar als ik ga trainen op 5 min/km wedstrijdtempo, dan ben ik bang dat het lijf gaat protesteren, dus ik neig meer naar de 5:20 regionen

• juhet
  • Laatst online: 19:01
Hier ook ingeschreven voor Rotterdam. Het viel me op dat de inschrijving redelijk stil geopend is. Gaat dat altijd zo?
Heerlijk om weer een doel te hebben om voor te trainen. Na de marathon van New York toch een beetje in een hardloop-dip gekomen. Mijn tijd in New York was 3:28 (eerste marathon), dus mijn richttijd voor Rotterdam is 3:20. Dat moet haalbaar zijn lijkt me :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

• Roadman
Frenz64 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:42:
[...]

Wat zijn die tijden dan? Ik zit ook te stoeien met een mogelijke richttijd en een trainingsschema dat ik daarop wil baseren. Nu doe ik nog maar wat eigenlijk en was de focus op een pr op de halve. Ik ben er zelfs nog niet uit welke marathon het moet worden (zeker niet R'dam, qua massaliteit).
Mijn 10K tijd is 41:34 (in juni gelopen) en halve marathon 1:39:11 (tijdens de groet uit Schoorl run) en mik op een sub 3:30 in Amsterdam over 3 weken. Misschien nog handig om bij te vermelden, aantal gelopen kilometers tot nu toe dit jaar is rond de 2400.

En ik loop Rotterdam niet. Heb een haat verhouding met die marathon ontwikkeld de afgelopen twee marathons die ik daar heb gelopen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Roadman op 26-09-2019 19:15 ]

• Tinusvolkel
juhet schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:37:
Hier ook ingeschreven voor Rotterdam. Het viel me op dat de inschrijving redelijk stil geopend is. Gaat dat altijd zo?
Heerlijk om weer een doel te hebben om voor te trainen. Na de marathon van New York toch een beetje in een hardloop-dip gekomen. Mijn tijd in New York was 3:28 (eerste marathon), dus mijn richttijd voor Rotterdam is 3:20. Dat moet haalbaar zijn lijkt me :)
Als ik op jouw Strava profiel spiek dan lopen we een beetje dezelfde tijden, dus misschien mijn 3:30 toch maar bijstellen.... keuzes...

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Heh bah :r , druk bezig met de laatste snelheidstrainingen voor m'n 200m/800m maar kon vandaag niet eens aan de kern beginnen. In de achterkant v/d bovenbenen en de kuiten wat rare steekjes waardoor het inlopen al vrij geforceerd ging. Loopscholing mocht ook niet baten dus nu maar fanatiek met de roller en balletjes bezig.

Dinsdagavond ook een snelle training gehad maar daar in principe niets geks gedaan. Gisteravond mogelijk toch met iets te koude spieren aan het speerwerpen geweest :/

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:27

Flexx

This side up

Meer personen die na het inschrijven voor de Rotterdam Marathon geen bevestiging hebben gehad?

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-12 13:40
Flexx schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:14:
Meer personen die na het inschrijven voor de Rotterdam Marathon geen bevestiging hebben gehad?
Bevestiging gelijk gekregen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toch blijft het mij verbazen hoeveel makkelijker ik aan het eind van de middag loop dan later op de avond. Maar dat terzijde.

Lopen jullie tijdens een wedstrijdloop wel eens met muziek? Tijdens mijn trainingen doe ik soms met en soms zonder, net waar ik zin in heb. Maar een echte loop heb ik altijd zonder gedaan.
Publiek kan best motiveren namelijk maar muziek kan dat ook, plus je stuurt je minder aan geleuter in je heen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Arjan90
  • Laatst online: 21-12 00:14
Toch wel even gebaald afgelopen weken! 2 weken geleden een proefles Krav Maga gedaan en mijn rib gekneusd. Op vrijdag wel met de groep hardgelopen, maar met pijnstilling viel het nog tegen qua pijn. Nog wat getild dat weekend en toen sloeg de pijn goed toe, sindsdien rust gehouden en inmiddels gaat het langzaam beter. Morgen weer trainen en kijken hoe het gaat.

Vooral balen omdat ik volgend weekend de 8km ga en daar train ik vanaf eind april naar toe (dat was mijn doel toen ik begon). Onder de 44 zou ik heel blij mee zijn, de 5km loop ik in 25 minuten dus als ik mijn tempo iets vertraag moet de 44 minuten mogelijk zijn. Hopelijk niet teveel last van mijn knie die toch altijd wat opspeelt (linksonder buitenkant), na de loop maar even kijken hoe mijn schoenen nu zijn en hoe ze zouden moeten zijn. 3 weken geleden nog wel de coopertest gedaan, nog nooit eerder gedaan en best tevreden met 2510m. Tot voor april nooit hardgelopen en sindsdien ver gekomen, vanaf komende maand wil ik ook op de baan gaan trainen! Sneller worden vind ik erg leuk, in de afgelopen twee maanden op 5km tempo al flink versneld van 6:00/km naar 5:00/km. Kan nu al veel gemakkelijker snel lopen, heerlijk!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• InZane
Gonadan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:32:
Lopen jullie tijdens een wedstrijdloop wel eens met muziek? Tijdens mijn trainingen doe ik soms met en soms zonder, net waar ik zin in heb. Maar een echte loop heb ik altijd zonder gedaan.
Publiek kan best motiveren namelijk maar muziek kan dat ook, plus je stuurt je minder aan geleuter in je heen. :P
Ik loop nooit met muziek eigenlijk. Intervaltrainingen doe ik altijd in gezelschap en verder loop ik eigenlijk bijna alleen maar loopjes van 10+ km en die vind ik toch het lekkerst zonder muziek. Gewoon genieten van de rust om me heen als ik (bij voorkeur) buiten de bebouwde kom loop en lekker m'n hoofd een beetje leegmaken.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-12 13:40
Toch blijft het mij verbazen hoeveel makkelijker ik aan het eind van de middag loop dan later op de avond. Maar dat terzijde.

Loop meestal wel met muziek. Zet het wel vaak tegen het einde uit als het drukker word of zet t zachter

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Ik loop echt nooit zonder muziek (of een podcast bij een rustige loop). Als mijn telefoon niet genoeg is opgeladen, wacht ik zelfs nog even.

• Niku
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Oeps, dubbel.

[ Voor 94% gewijzigd door Niku op 26-09-2019 21:44 ]

• Arjan90
  • Laatst online: 21-12 00:14
Niku schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:53:
Toevalig gisteren bij de Action zoiets opgehaald voor nog geen 6 euro. Moesten alleen nog 2 CR2032 batterijen in. Vanavond proberen met lopen, maar was goed af te stellen. Duidelijk bedoeld voor zichtbaarheid naar andere weggebruikers, niet voor het verlichten van je eigen weg. Ik heb ook van die armbandjes maar het klittenband daarvan maakt mijn shirts kapot.

In ons loopgroepje zie ik wel malloten die zonder verlichting lopen, dan onderschat je echt hoe andere weggebruikers van je kunnen schrikken, zeker in veelal zwarte outfits.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• influenza
Ik gebruik zelf deze:

https://www.noxgear.com/tracer360

en voor mijn honden deze:

https://www.noxgear.com/lighthound

Niet goedkoop, maar vaak wel leuke aanbiedingen icm gratis verzenden. Kwalitatief wel uitstekend en van ontzettend ver zichtbaar.
Arjan90 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:14:
[...]

Toevalig gisteren bij de Action zoiets opgehaald voor nog geen 6 euro. Moesten alleen nog 2 CR2032 batterijen in. Vanavond proberen met lopen, maar was goed af te stellen. Duidelijk bedoeld voor zichtbaarheid naar andere weggebruikers, niet voor het verlichten van je eigen weg. Ik heb ook van die armbandjes maar het klittenband daarvan maakt mijn shirts kapot.

In ons loopgroepje zie ik wel malloten die zonder verlichting lopen, dan onderschat je echt hoe andere weggebruikers van je kunnen schrikken, zeker in veelal zwarte outfits.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:37

Secsytime

Automagisch

influenza schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:23:
Ik gebruik zelf deze:

Niet goedkoop, maar vaak wel leuke aanbiedingen icm gratis verzenden. Kwalitatief wel uitstekend en van ontzettend ver zichtbaar.

[...]
Loop je ook met een speaker met subwoofer, want anders is het geen echte disco natuurlijk. :+

Hoeveel lampen toeters en bellen je ook meeneemt, jouw veiligheid blijft jouw verantwoordelijkheid. Je kan beter je gedrag aanpassen en er vanuit gaan dat niemand je ziet, ipv de verantwoordelijkheid proberen te verschuiven middels lampen.

Niet per se op jou gericht, maar meer mijn mening over lampjes :p

• Xaverius
  • Nu online

Xaverius

Inderdaad niet goedkoop maar als ik dit op mijn mobiel even snel bekijk zou deze ook nog best in combinatie met een racevest gebruikt kunnen worden. 🤔

Vanavond even bekijken. Die schijnwerpers ben ik zelf niet zo dol op.
influenza schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:23:
Ik gebruik zelf deze:

[...]

Stop de verwelking!

Pagina: 1 ... 65 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2