Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste
Acties:
  • 473.532 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Raindeer schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:39:
Ik had een discussie met mijn echtgenote over supplementen. Zij is fitness-trainer en zweert bij supplementen. Zij adviseert mij om magnesium en multi-vitamines te nemen om de impact van de trainingen te beperken. Wat is jullie advies? Wat voor pilletjes, smeerseltjes, kruidendrankjes en wondermiddeltjes gebruiken jullie?

Dit weekend mijn eerste 10K gelopen als voorbereiding op de 10K in de 30 van Almere. Mijn eerste doel is gehaald, ik heb gisteravond in een trainingsrondje de 10K onder het uur gelopen.. Maar, de 55 minuten die TomTom daarna meldde als gemiddelde voor mannen van mijn leeftijd is nog wel een eindje weg (PR 5K is 28:06) https://www.strava.com/activities/2712185527
Ik heb het idee dat mijn lichaam vrij snel hersteld zonder middeltjes. vorige week totaal 80km gelopen waarvan ik het gisteren 40 gelopen heb, maar hier heb ik totaal geen last van gehad. Dus morgenvroeg gaan we gewoon weer lekker rennen zonder middeltjes.

Ook gelletjes gebruik ik maar af en toe, had ze gisteren wel bij maar zijn gewoon weer mee naar huis gegaan. Mijn krentenbol en peperkoek en sportdrank had ik wel op :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 12:05

Niku

Alagaesii

Ik had een discussie met mijn echtgenote over supplementen. Zij is fitness-trainer en zweert bij supplementen. Zij adviseert mij om magnesium en multi-vitamines te nemen om de impact van de trainingen te beperken. Wat is jullie advies? Wat voor pilletjes, smeerseltjes, kruidendrankjes en wondermiddeltjes gebruiken jullie?

Dit weekend mijn eerste 10K gelopen als voorbereiding op de 10K in de 30 van Almere. Mijn eerste doel is gehaald, ik heb gisteravond in een trainingsrondje de 10K onder het uur gelopen.. Maar, de 55 minuten die TomTom daarna meldde als gemiddelde voor mannen van mijn leeftijd is nog wel een eindje weg (PR 5K is 28:06) https://www.strava.com/activities/2712185527
Wat wil je bereiken met de supplementen, of met het beperken van de impact van de trainingen? Als recreatieve loper (zie dat je dit jaar ruim 250km gelopen hebt) zie ik er weinig heil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 13:26

Zelf merk ik dat een shake of reep na de training erg goed helpen. Ik loop zo'n 25km per week en na een intensieve training is een shake zoals deze https://www.decathlon.nl/...541?mc=8495348&fl=Citroen merk ik wel een veel sneller herstel dan zonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Supplementen zijn heel nuttig ...

... als je elke dag traint, én regelmatig hard traint én bloedonderzoek laat zien dat je een vitamine- of mineralentekort hebt én de dokter je die supplementen voorschrijft.

De meeste recreanten zijn dermate ondertraind* dat een gezond voedingspatroon met veel groente, fruit en volkoren granen in alle behoeftes voorziet.

* De trainingsomvang wordt veel eerder beperkt door tijd, motivatie en belastbaarheid van het bewegingsapparaat dan door het opzoeken van de grenzen van het lichaam.
KevinK92 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:25:
[...]

Zelf merk ik dat een shake of reep na de training erg goed helpen. Ik loop zo'n 25km per week en na een intensieve training is een shake zoals deze https://www.decathlon.nl/...541?mc=8495348&fl=Citroen merk ik wel een veel sneller herstel dan zonder.
Met een portie kwark, chocolademelk en een kiwi zit je ook goed. Een shake is vooral wat makkelijker naar achteren te gooien. Met maar 25km/week zitten er zoveel maaltijden tussen je trainingen dat het eerder gemak dan noodzaak is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 13:26
kenneth schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:31:

[...]

Met een portie kwark, chocolademelk en een kiwi zit je ook goed. Een shake is vooral wat makkelijker naar achteren te gooien. Met maar 25km/week zitten er zoveel maaltijden tussen je trainingen dat het eerder gemak dan noodzaak is.
Mee eens, zonder overleef ik ook gerust. Echter zit het op het werk wel lekkerder zonder al te veel spierpijn en dan wil zo'n shake - of kwark etc. - wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 16:24
Niku schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:51:
[...]

Wat wil je bereiken met de supplementen, of met het beperken van de impact van de trainingen? Als recreatieve loper (zie dat je dit jaar ruim 250km gelopen hebt) zie ik er weinig heil in.
Ik heb nog iets meer gelopen dit jaar, maar dat zie je niet in Strava... Ik ben ergens sinds April iedere week 3x aan het hardlopen, steeds wat meer.

Mijn vrouw is er heilig van overtuigd dat het slikken van supplementen helpt tegen pijntjes, een sneller herstel bevordert etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Niets. Als je gezond en gevarieerd eet zal je in mijn optiek niet snel vrijwel nooit extra supplementen nodig hebben als amateur loper. Hoeveel loop/sport je?

Eigenlijk wat @kenneth zegt _/-\o_

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Laatst online: 02-06 16:24
kenneth schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:31:
Supplementen zijn heel nuttig ...

... als je elke dag traint, én regelmatig hard traint én bloedonderzoek laat zien dat je een vitamine- of mineralentekort hebt én de dokter je die supplementen voorschrijft.

De meeste recreanten zijn dermate ondertraind* dat een gezond voedingspatroon met veel groente, fruit en volkoren granen in alle behoeftes voorziet.

* De trainingsomvang wordt veel eerder beperkt door tijd, motivatie en belastbaarheid van het bewegingsapparaat dan door het opzoeken van de grenzen van het lichaam.

[...]

Twee bananen, een stuk groninger kruidkoek een bak kwark met muesli is vrij standaard. Mgoed, ik vermoedde dit al een beetje :-) Ik ben op korte termijn niet van plan heel veel meer te gaan lopen, dus dan valt het mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:53
Ik had een discussie met mijn echtgenote over supplementen. Zij is fitness-trainer en zweert bij supplementen.
Dat zij fitness trainer is zegt verder ook niet zoveel. In mijn geval hardloopgroepje zit ook een fitness trainster die zich ook behoorlijk bezighoudt met voeding e.d. Die heb ik in ieder geval nog nooit supplementen aan horen raden.

Zelf neem ik verder ook geen supplementen. Na een zware training wil ik trouwens wel eens een shake nemen. Dat voorkomt de vreetkick die ik anders krijg :+ Of het tegen spierpijn helpt, zoals eerder werd gezegd, weet ik niet. Ik heb eigenlijk nooit spierpijn van het hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 17:37
En vergeet vooral niet dat de fabrikanten van dit soort supplementen er baat bij hebben om je dit aan te smeren. Ze zullen dus ook bij fitnesstrainers lobbyen om daar de positieve effecten duidelijk te maken. Maar het zal zeker geen kwad doen als je het neemt. Ik gebruik zelf alleen van die poeders voor isotone sportdrank te maken. Dat heeft zeker wel waarde en is een stuk goedkoper dan elke keer van die drankjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 10:11
Supplementen hebben een ongekend hoog placebo gehalte qua effectiviteit: geloof erin en het werkt als een speer, zelfs als je 's avonds op de bank en zak chips wegzet ;-).

Er valt sowieso veel meer te winnen aan gezond en gebalanceerd eten. En verder wat @kenneth zegt.

@InZane komt nog wel, ik had vroeger echt nooit spierpijn, maar als je overbelast als je ouder wordt/bent, dan krijg je straf (daar helpt geen enkele voeding trouwens). Ik moet zeggen dat nu ik aardig afgetraind ben, ik mezelf significant moet mishandelen wil ik spierpijn hebben, na de recente HM had ik nergens last van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb vorig jaar bij de 7H meegedaan aan sportmedisch onderzoek - of eiwitsupplementen wel of niet spierpijn/herstel zouden verbeteren. Ik bleek in de controlegroep te zitten (dus had placeboshakes).
Ik zoek even het rapport op van de dames en heren wetenschappers.
In totaal hebben 365 sporters deelgenomen aan het onderzoek, waarbij na het lopen van de Zevenheuvelenloop gedurende 3 dagen twee keer op een dag een eiwit of placebo supplement werd ingenomen. De deelnemers kwamen na gemiddeld 77 minuten over de finishlijn. Deze intensieve inspanning veroorzaakte een stijging in de mate van ervaren spierpijn en van spierschademarkers, welke niet verminderd werd door het gebruik van een eiwitsupplement ná de inspanning. Het gebruik van een eiwitsupplement na deze duurinspanning had dus geen positief effect op de spierpijn of spierschade van de hardlopers ten opzichte van het gebruik van een placebo. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn (i) deelnemers nemen al voldoende eiwitten tot zich in de voeding waardoor deze extra eiwitten geen additionele effecten hebben, (ii) eiwitten innemen na de inspanning is onvoldoende, extra eiwitten moeten wellicht al voor de inspanning ingenomen worden, (iii) de placebo bevat meer koolhydraten dan het eiwitdrankje en ook koolhydraten kunnen een impuls geven voor spierherstel door de energievoorraad snel aan te vullen. In dit onderzoek hebben we alleen het effect van eiwitsuppletie ná inspanning gemeten op spierpijn en spierschade, over het effect van eiwitten voorafgaand aan de inspanning kunnen we geen uitspraak doen. Ook geeft dit onderzoek geen antwoord op de vraag of inname van eiwitten na inspanning kan bijdragen aan een betere spieropbouw of spiergroei. Wij raden aan om na een duurinspanning vocht, koolhydraten en/of eiwitten tot je te nemen om verliezen ontstaan door de inspanning weer aan te vullen.
Dr. Dominique ten Haaf

Dr. Thijs Eijsvogels

Prof. Dr. Maria Hopman
Radboud Universiteit Nijmegen

[ Voor 76% gewijzigd door Poekie op 16-09-2019 17:17 . Reden: Onderzoeksresultaten toegevoegd ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

Poekie schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:14:
Ik heb vorig jaar bij de 7H meegedaan aan sportmedisch onderzoek - of eiwitsupplementen wel of niet spierpijn/herstel zouden verbeteren. Ik bleek in de controlegroep te zitten (dus had placeboshakes).
Ik zoek even het rapport op van de dames en heren wetenschappers.

[...]
Hmm, gevoelsmatig valt er een hoop op het onderzoek af te dingen op basis van enkel deze tekst en zitten er nog een hoop relevante variabelen in de uitgevoerde test die in elk geval niet benoemd zijn als 'onder controle'.

Sowieso is 3 dagen 2x per dag een eiwitshake nemen voor het herstel van 15km lopen in 77 minuten tamelijk overdone voor mijn gevoel. Volgens mij is alleen die eerste shake binnen 30 minuten na de inspanning echt relevant. En ok, ik neem na een marathon of ultra de eerste twee avonden nog een aanvullende 'langzame' eiwittenshake of kwark, maar na 48 loop ik dan ook weer mijn eerste rondje. En dan zijn de spieren meestal niet het probleem meer.

Maar verder eens met bovenstaande: met complete voeding haal je normaal gesproken het ook allemaal binnen. Het gemak en de vreetkick tegengaan net zo belangrijk, al ben ik er ook van overtuigd dat het helpt bij het herstel, zeker bij het meerdere dagen achter elkaar trainen. Zodra je toch al een standaard 'rustdag' hebt vervalt de noodzaak al snel.

En sportdrankpoeders met o.a. dingen als electrolyten zijn altijd handig voor onderweg bij langere afstanden. Ik had zaterdag de zoutkristallen op m'n gezicht staan aan het eind van m'n 30km, dus ik was blij dat ik 0,5l sportdrank bij me had onderweg.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 13:07
Zondag weer de Damloop.
Nog veel mede tweakers die hem ook lopen? Weersverwachting is niet echt gunstig... hopelijk zijn de ijsbaden, die er dit jaar staan, niet nodig.
Zelf loop ik eerst de Damloop by Night als opwarmertje en dan zondag knallen op de 10 EM. Doel, een sub 1:08.

Wat supplementen betreft, ik slik alleen extra vitamine en calcium met magnesium. Na sportschool bezoek meestal een whey shake. En verder vooral gevarieerd eten waarbij ik redelijk hoog in de eiwitten probeer te zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door Roadman op 17-09-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:50
Ik kreeg gisteren een uitnodiging voor de dam by night maar heb besloten dat toch maar niet te doen zo kort na een halve marathon en een 10 kilometer wedstrijd. Ga mij nu eerst voorbereiden op een wedstrijd van mijn eigen club. De arkervaartloop

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 16:23
Raindeer schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:36:
[...]

Ik heb nog iets meer gelopen dit jaar, maar dat zie je niet in Strava... Ik ben ergens sinds April iedere week 3x aan het hardlopen, steeds wat meer.

Mijn vrouw is er heilig van overtuigd dat het slikken van supplementen helpt tegen pijntjes, een sneller herstel bevordert etc.
Het enige wat mij helpt na een zware training is een halve bak kwark in de avond. Ik heb dan wat minder last van spierpijn de dag er na. Op die manier heeft het lichaam langzame eiwitten tot haar beschikking voor spierherstel.

Als je 3 keer in de week loopt heb je geen supplementen nodig. Om pijntjes te voorkomen heb je veel meer aan een rustige opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09

Galois

1811 - 1832

Ik loop op 3 paar schoenen, die ik afwissel.

Onder deze 3 zit altijd de Asics Cumulus, die ik al heel lang draag. Een fijne trainingschoen die lekker zit. Hiernaast heb ik verschillende geprobeerd, wat meer richting wedstrijdschoenen.
Toen ik geblesseerd raakte aan de peesplaat in mijn voet, ben ik over gegaan op schoenen met wat meer demping. Ik heb de Saucony Triumph en de Nike Vomero's, schoenen met meer demping gaan gebruiken.

Nu ben ik weer terug op de Asics Cumulus en naast deze schoen zoek ik ook een wat lichtere schoen voor de tempolopen en intervaltrainingen. Ook omdat de Cumulus ondersteuning biedt voor haklanders en ik langzaamaan meer op mijn voorvoet ben gaan landen.

Mijn Vomero's moeten binnenkort vervangen worden en deze wil ik dus vervangen voor een wat lichtere schoen met minder demping en ook wel een kleinere drop.

Naar welke schoenen moet ik sowieso kijken en reviews van gaan lezen die aan bovenstaande wensen voldoen?

(uiteraard kan ik naar een hardloopzaak gaan en mij laten adviseren, dat heb ik overigens al tientallen keren gedaan en deze keer lijk ik meer zin te hebben in zelf wat reviews lezen en zo en uit te zoeken wat bij mij past...)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 16:23
Galois schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:08:
I

Naar welke schoenen moet ik sowieso kijken en reviews van gaan lezen die aan bovenstaande wensen voldoen?

(uiteraard kan ik naar een hardloopzaak gaan en mij laten adviseren, dat heb ik overigens al tientallen keren gedaan en deze keer lijk ik meer zin te hebben in zelf wat reviews lezen en zo en uit te zoeken wat bij mij past...)
Voor wat het waard is, ik ben van de Assics nimbus overgestapt naar de Brooks Ghost. Eerst de 10, nu de 11. Heerlijke schoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Roadman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:42:
Zondag weer de Damloop.
Nog veel mede tweakers die hem ook lopen? Weersverwachting is niet echt gunstig... hopelijk zijn de ijsbaden, die er dit jaar staan, niet nodig.
Er is een beetje regen voorspeld, ik hoop dat het niet tijdens het wedstrijd vak komt :-). Verder is de temp om en nabij de 20C, wat is er mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Roadman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:42:
Zondag weer de Damloop.
Mwah, het wordt toch niet extreem warm ofzo?
Zelf loop ik hem verder niet. Hou niet zo van massale evenementen waar ik ook nog eens een eind voor moet reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
maikelonline schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:23:
[...]

Er is een beetje regen voorspeld, ik hoop dat het niet tijdens het wedstrijd vak komt :-). Verder is de temp om en nabij de 20C, wat is er mis?
InZane schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:38:
[...]

Mwah, het wordt toch niet extreem warm ofzo?
Zelf loop ik hem verder niet. Hou niet zo van massale evenementen waar ik ook nog eens een eind voor moet reizen.
Ik zie dat het weerbericht alweer iets naar beneden is bijgesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Present bij de Damloop. Gelukkig wedstrijdloper dus het zal sowieso niet echt heel warm zijn. Wind lijkt prima en regen is irrelevant :) De grote zorg momenteel is dat er in wedstrijden veel minder uitkomt dan trainingen. Dus ik loop hem maar als een training :+

Sub-60 zit er helaas nog niet in dus ga gewoon op pr-tempo weg en probeer vanaf 10km gas te geven. Resultaat boeit me niet zolang ik bij de finish maar het gevoel heb dat de tank leeg is, iets wat me dit jaar nog niet gelukt is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Voor dam2dam ziet het weer er goed uit: https://www.meteoblue.com...ds_2759794?fcstlength=168

Ik zal proberen sub 01.05. te knallen en zie ik het als een generale repetitie om sub 1.30 te duiken op de halve van Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:54:
Present bij de Damloop. Gelukkig wedstrijdloper dus het zal sowieso niet echt heel warm zijn. Wind lijkt prima en regen is irrelevant :) De grote zorg momenteel is dat er in wedstrijden veel minder uitkomt dan trainingen. Dus ik loop hem maar als een training :+

Sub-60 zit er helaas nog niet in dus ga gewoon op pr-tempo weg en probeer vanaf 10km gas te geven. Resultaat boeit me niet zolang ik bij de finish maar het gevoel heb dat de tank leeg is, iets wat me dit jaar nog niet gelukt is.
Voor een sub-60 zou je <3:43/km moeten lopen toch? Dat lukt je nog niet? Je 10k-tijd is toch ergens in de 36? Wat zou het verschil zijn in km-tijd tussen een 10k en een 10 mijl? Ik denk dat als je 3:36/km (dus 36 minuten op 10k) kunt, dat je dan ook een sub-60 op de 10 mijl moet kunnen (???)

Ik heb ook als '(voor mij nu onhaalbaar) doel/wens' de Damloop onder de 60 minuten te lopen. Gewoon omdat het gaaf is om te kunnen zeggen en veel mensen de Damloop kennen. Verder heb ik een hekel aan dit soort massale (commerciële) evenementen :)

Mijn volgend doel is onder de 57 minuten op de 7H (dus 3:48/km). Dat is een haalbaar, maar pittig doel. 10 mijl op 3:43/km is voor mij nog niet haalbaar, al denk ik soms dat het met wat gerichte training, wel mogelijk moet zijn.
(klopt, ook de 7H is een massaal en commercieel evenement, maar daar doe ik al 15 jaar elk jaar aan mee met enkele vrienden als sociaal uitje met biertjes en etentje achteraf :) ).

Ik heb paar weken geleden een kwart triathlon gedaan (1 km zwemmen, 40 fietsen en dan nog 10k hardlopen) en het hardlopen in 3:55/km gedaan. Dit na dus al bijna 1,5 uur flinke inspanning (zeker van het fietsen). Dat gaf een beetje hoop om 10 mijl in een uur te kunnen... 8) Via het bedrijf van mijn buurman kon ik een startbewijs krijgen voor de Damloop, maar naast dat ik geen sub-60 voor elkaar zou krijgen, had ik ook niet zoveel zin om te zigzaggen :)

Succes zondag, zet 'm op en laat maar weten hoeveel seconden er vanaf ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik zou in ieder geval even een paar ON's proberen. Ik werd erg vrolijk van de Cloudflow als wegschoen en om me heen hoor ik eigenlijk alleen maar enthousiaste reacties van mensen die een setje ON hebben aangeschaft. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 11-06 10:50
Plus 1 voor ON inderdaad. Heb mijn ON cloudstratus nu bijna 120km en ik ben er ontzettend blij mee. _/-\o_ Lopen lekker, zijn licht, ze zijn zelfs mooi. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 14:39
Pnnnkk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:06:
Plus 1 voor ON inderdaad. Heb mijn ON cloudstratus nu bijna 120km en ik ben er ontzettend blij mee. _/-\o_ Lopen lekker, zijn licht, ze zijn zelfs mooi. :+
Ik heb ook interesse, hoe verhouden de maten zich t.o.v. andere schoenen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 16:32
kenneth schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:54:
[...]
Gelukkig wedstrijdloper dus het zal sowieso niet echt heel warm zijn.
[...]
Hoe beïnvloedt het feit dat jij wedstrijdloper bent precies het weer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 11-06 17:37
slow whoop schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:10:
[...]

Die starten al vroeg, om 10 uur ofzo. Ik start als 'snelle' recreant in de eerste startgroep om 13:30 ofzo. Dus dan zal het een aantal graden warmer zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 11-06 10:50
vandermark schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:09:
[...]

Ik heb ook interesse, hoe verhouden de maten zich t.o.v. andere schoenen?
Ik heb deze in maat 43 (9,5 in US-maat). Normale schoenen heb ik ongeveer 42 of 42,5. Ik ben bij runnersworld geweest voor dit paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Bij de onderstaande schoen ben ik al met mijn teen door het bovenwerk geprikt, maar krijg gelukkig een nieuw paar, echter heb ik gehoord dat je iets in de schoen kan maken om dit te voorkomen maar hebben meer lopers hier dit? en heb je hier geen last van tijdens het lopen?
Tinusvolkel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:31:
[...]

Toch maar racen dan :P de onderstaande schoenen (NB 1080v9) gekocht voor €170.

Had geen voorkeur qua merk of kleur gegeven en toen kwam de verkoper als 1ste met deze aanzetten. Daarna nog op wat andere schoenen gelopen maar vond deze toch het beste zitten/lopen.

Maar ben er iig prima geholpen :)

Echter nu het volgende dilemma... wil zondag ruim 30km gaan lopen (op een rustig tempo) maar welke schoenen ga ik nu aan trekken :?

[Afbeelding]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Je kunt bij een schoenmaker een leertje boven je tenten laten naaien en/of lijmen om te voorkomen dat je teennagel een gaatje in het stof veroorzaakt. Nadeel van laten naaien is dat je niet meer zomaar zonder sokken in je schoenen kunt, het garen waarmee genaaid wordt wil nog wel eens van harder materiaal zijn. Lijmen kan niet altijd, omdat het niet altijd goed hecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Arie- op 17-09-2019 13:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Ik loop op 3 paar schoenen, die ik afwissel.

Onder deze 3 zit altijd de Asics Cumulus, die ik al heel lang draag. Een fijne trainingschoen die lekker zit. Hiernaast heb ik verschillende geprobeerd, wat meer richting wedstrijdschoenen.
Toen ik geblesseerd raakte aan de peesplaat in mijn voet, ben ik over gegaan op schoenen met wat meer demping. Ik heb de Saucony Triumph en de Nike Vomero's, schoenen met meer demping gaan gebruiken.

Nu ben ik weer terug op de Asics Cumulus en naast deze schoen zoek ik ook een wat lichtere schoen voor de tempolopen en intervaltrainingen. Ook omdat de Cumulus ondersteuning biedt voor haklanders en ik langzaamaan meer op mijn voorvoet ben gaan landen.

Mijn Vomero's moeten binnenkort vervangen worden en deze wil ik dus vervangen voor een wat lichtere schoen met minder demping en ook wel een kleinere drop.

Hallo Galois. Een mooie start kan zijn:
https://www.solereview.com/list-of-performance-reviews/

Kies daar je bijvoorbeeld je Cumulus of Vomero's die je nu draagt, en dan zie je in de review ook diverse concurrenten genoemd van soortgelijke schoenen. Handig is ook helemaal onderaan een graphic met welke schoenen (volgens de site) goed te combineren zijn met deze schoen. En dan zowel binnen hetzelfde merk als met andere merken. Dus kies je bij wijze van spreken een schoen die vooral geschikt is voor 10k races dan geeft de site aan welke lichte racer je ernaast zou kunnen gebruiken en welke wat zwaarder uitgevoerde schoen voor lange afstanden.

Van de schoenen die je dan tegenkomt kan je natuurlijk ook weer de review lezen. Vind het zelf een goede site met veel info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
@Raindeer bij fitness of krachttraining zijn eiwitten, creatine en andere supplement wat meer ingeburgerd zeker bij de mensen die droog willen worden en ook nog eens veel spiermassa willen krijgen.
Voor de gemiddelde (recreatieve) sporter is zoals al gezegd is hier een goed en gebalanceerd voedingspatroon belangrijker zijn. Ik eet veel groente, fruit, volkoren brood etc. Verder bijna alle warme maaltijden vers gemaakt dus dan kom je al een heel eind. Met een bak kwark tussendoor kom je denk ik niks tekort. Als je snel kramp krijgt is magnesium een optie maar ik heb dat nog nooit gebruikt.....Ik gebruik wel nu ik wat meer train vitaminepillen omdat ik merk dat anders mijn weerstand sneller daalt maar of dat echt nodig is is onduidelijk want ik heb geen tweeling broer als controlegroep.
Tijdens langere lopen (15+) wil ik wel eens gel met of zonder elektrolyten nemen. Maar een banaan/krentenbol bij lagere tempo's werkt ook.

Afgelopen Freedomtrail (28K) 2 SIS electrolyte gels op en 1 SIS Go bar met 1 liter Nuun water. Erna een eiwit recovery shake omdat dat makkelijker is. Die shakes gebruik ik ook wel eens na het fitnessen of lopen als ik geen zin heb ik kwark.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Rudedadude schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:59:
[...]

Hmm, gevoelsmatig valt er een hoop op het onderzoek af te dingen op basis van enkel deze tekst en zitten er nog een hoop relevante variabelen in de uitgevoerde test die in elk geval niet benoemd zijn als 'onder controle'.

Sowieso is 3 dagen 2x per dag een eiwitshake nemen voor het herstel van 15km lopen in 77 minuten tamelijk overdone voor mijn gevoel. Volgens mij is alleen die eerste shake binnen 30 minuten na de inspanning echt relevant. En ok, ik neem na een marathon of ultra de eerste twee avonden nog een aanvullende 'langzame' eiwittenshake of kwark, maar na 48 loop ik dan ook weer mijn eerste rondje. En dan zijn de spieren meestal niet het probleem meer.

Maar verder eens met bovenstaande: met complete voeding haal je normaal gesproken het ook allemaal binnen. Het gemak en de vreetkick tegengaan net zo belangrijk, al ben ik er ook van overtuigd dat het helpt bij het herstel, zeker bij het meerdere dagen achter elkaar trainen. Zodra je toch al een standaard 'rustdag' hebt vervalt de noodzaak al snel.

En sportdrankpoeders met o.a. dingen als electrolyten zijn altijd handig voor onderweg bij langere afstanden. Ik had zaterdag de zoutkristallen op m'n gezicht staan aan het eind van m'n 30km, dus ik was blij dat ik 0,5l sportdrank bij me had onderweg.
Ik moest direct na de finish het eerste drankje doen en dan 2x/dag de drie dagen er na. Er zijn een aantal lui ook op het lab in Nijmegen nagemeten voor spierschademarkers (details weet ik niet meer). Ook moest je je eten en trainingen invoeren van de 7 dagen voor en 3 dagen na de wedstrijd.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit echt last heb van spierpijn - alleen met de diepe hel, 7H of midwintermarathon omdat ik normaliter te weinig heuvels loop. En ik merkte dus geen verschil met eerdere jaren, maar goed, ik bleek dus ook de controlegroep te zijn.

Maar waar het denk ik wel redelijk de spijker op de kop slaat - voor 'gemiddelde recreanten' (15km in 1:20 is waarschijnlijk aardig gemiddeld voor zo'n groep die toch vooral via ProRun en hardloopwinkels is geronseld) is een gevarieerde voeding genoeg en hoef je geen extra eiwitten in te nemen. Ik denk dat voor de hoeveelheid trainingsarbeid die jij (en enkele anderen hier) verricht (dus inderdaad ook ultras enzo), wellicht wél goed gelet moet worden op je eiwitinname (maar volgens mij doen de mensen om wie dat gaat dat ook).
En electrolyten tijdens je training aanvullen lijkt me sowieso verstandig als je weet dat je aardig zweet (ook in de regen kan je prima veel zweten en veel Na Cl en K kwijtraken). En met meer training heb je dat ook pas weer later nodig, want je lichaam went er aan dat je veel zweet moet produceren om af te koelen en gooit er dan minder electrolyten mee weg. Maar dat extra zweten leer je dan weer niet af als je minder gaat trainen :P Altijd kletsoksels als je de trein wil halen! ;(

Voor geïnteresseerden, de website is totaal niet bijgewerkt na vorig jaar maar wellicht doen ze dat als de 7H weer wat dichterbij komt en ze weer nieuwe proefkonijnen nodig hebben: http://www.runningresearch.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zondag de bridge to bridge 10 km gelopen, uiteindelijk 1:05:56
Had gehoopt op een iets betere tijd, maar ook weinig getraind de laatste tijd. Het was enorm warm, 23 graden en geen bewolking en weinig schaduw. Ik vind lopen in zo'n warmte sowieso niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Update mbt herstellen enkel

Mijn excuses voor de radiostilte en het niet actief reageren/deel nemen aan de gesprekken. Verblijf op dit moment in Italie (Lazise voor de kenners) en probeer dus vakantie te vieren.
Zoals een paar van jullie misschien nog wel kunnen herinneren ben ik vlak voor mijn vakantie (nu ongeveer 4 weken geleden) door mijn rechterenkel gegaan. Resultaat; enkelbanden opgerekt, 2 weken niet mogen hardlopen, fysio om het herstel te versnellen. Een race tegen de klok met het oog op de halve marathon van Eindhoven (13 oktober) en zeer vervelend omdat het wel erg lekke liep allemaal, tempo's werden gelopen waar ik tot 1 jaar geleden niet aan durfde te denken, balen dus!!

Maar, herstel ging voorspoedig, mocht de donderdag voor mijn vakantie al 2km op een loopband proberen, dat ging eigenlijk zo goed dat de fysio mij met het oog op vakantie aangaf. Je mag weer op de weg proberen, maar op geleide van pijn Ga niet te ver, ga niet onverhard en dan mag je eigenlijk weer alles doen! Een ding mocht ik niet doen, en dat was opnieuw de enkel verzwikken.
En laat dat laatste nu net gebeurd zijn :(. Op de 3e training in Lazise, eigenlijk ging alles voorspoedig en merkte ook echt dat de enkel, achillespees en voet met de dag sterker werden. Overdag tijdens wandelen in de bergen deed ik mijn sportschoenen en voor de zekerheid een enkelband om. Tijdens hardlopen bleef ik op bekende wegen waarvan ik wist dat ze goed waren. Op rustige wegen zoveel mogelijk midden op de weg, op drukken gebieden goed vooruit kijken.

Het meest vervelende is nog dat het gebeurde tijdens een snelheidstraining. 15x 1' hard met 1' herstel. Had er al 14 herhalingen opzitten en was bezig met de laatste (!!) passen van de 15e. Het horloge was al aan het piepen (doet ie 5 seconden van te voren) en bij de laatste piep aangekomen. Snelheid zat er, mede doordag het heuvel af ging, goed in (3.25'/km). Bij de laatste piep kijk ik vluchtig over m'n schouder om te zien of er geen fietser achter me zat. Ik kijk weer naar voren, laatste piep op horloge, zet m'n rechtervoet neer, waarschijnlijk een put/gat/steen/ik heb geen idee wat, voel een pijnscheut, hinkel met een snelheid van 16 per uur een paar passen op m'n linkerbeen, dat kan ik niet heel lang volhouden dus eindig op het asfalt.

Om me heen hoor ik allerhande talen door elkaar, waarbij voornamelijk Duits & Italiaans de boventoon voeren. Na ongeveer 1 minuut op adem komen draai ik me op m'n rug en zie tot m'n verbazing dat er zich een hele groep mensen heeft gevormd. (Vreemd genoeg stond niemand met z'n telefoon te filmen :P).

Een aardige Italiaan heeft me in zijn auto geladen en naar de camping gebracht, daar met een golfkar naar het huisje gereden en op de strandstoel kwam alle adrenaline vrij. Heb ongeveer 2 uur liggen trillen, voet werd steeds dikker en het besef dat Eindhoven er nu waarschijnlijk niet meer in gaat zitten werd steeds reëler. Gisteren voor de zekerheid naar de EHBO in Verona geweest, na een sessie van 4,5 uur (!!!) het "goede" nieuws dat de enkel niet is gebroken (waar ik even bang voor was omdat de enkel ivm zwakkere enkelbanden geen weerstand meer kon bieden). Minder goede nieuws dat 2 van de 3 banden (rechtsbuiten) zijn ingescheurd. Nu weet ik niet of ik dit de vorige keer ook had, of dat het nu erger is geworden. Ze hebben m'n voet wel mooi ingezwachteld, dat komt met oog op de reis naar huis (morgen) goed uit, iets meer rust en stabiliteit. Nu mooi op krukken door Italie.

Lang verhaal kort, ontzettend balen, van alles schiet door je hoofd. Heb ik dan toch te hard gelopen? te snel van start gegaan? Beter kunnen wachten? Had ik toch maar gelust zoals ik eigenlijk van plan was, had ik dit, had ik dat. Maar daar koop ik nu niets voor! Nu weer werken aan m'n herstel, wellicht verstandig om het iets rustiger aan te gaan doen.

Wat ik wel kan bevestigen is dat de alarmfunctie van de Garmin FR245 goed werkt! Direct nadat ik als een stervende zwaan ter aarde was gestort sprong deze meteen op noodmodus en probeerde m'n vriendin te bereiken. Met de nadruk op probeerde, had m'n Flipbelt (en daarmee ook m'n telefoon) in het huisje laten liggen want "ik blijf toch in de buurt". O-)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:23
Een vraag voor de Hypersphere gebruikers: Hoe goed werkt het op enkels en kuiten?
Daar zou ik het het meest voor gebruiken, maar het lijkt me dat die bal dan snel wegschiet. Is dat ook zo, of maak ik me onterecht zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Calitomnication schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:21:

Mijn excuses voor de radiostilte en het niet actief reageren/deel nemen aan de gesprekken. Verblijf op dit moment in Italie (Lazise voor de kenners) en probeer dus vakantie te vieren.
Zoals een paar van jullie misschien nog wel kunnen herinneren ben ik vlak voor mijn vakantie (nu ongeveer 4 weken geleden) door mijn rechterenkel gegaan. Resultaat; enkelbanden opgerekt, 2 weken niet mogen hardlopen, fysio om het herstel te versnellen. Een race tegen de klok met het oog op de halve marathon van Eindhoven (13 oktober) en zeer vervelend omdat het wel erg lekke liep allemaal, tempo's werden gelopen waar ik tot 1 jaar geleden niet aan durfde te denken, balen dus!!

Maar, herstel ging voorspoedig, mocht de donderdag voor mijn vakantie al 2km op een loopband proberen, dat ging eigenlijk zo goed dat de fysio mij met het oog op vakantie aangaf. Je mag weer op de weg proberen, maar op geleide van pijn Ga niet te ver, ga niet onverhard en dan mag je eigenlijk weer alles doen! Een ding mocht ik niet doen, en dat was opnieuw de enkel verzwikken.
En laat dat laatste nu net gebeurd zijn :(. Op de 3e training in Lazise, eigenlijk ging alles voorspoedig en merkte ook echt dat de enkel, achillespees en voet met de dag sterker werden. Overdag tijdens wandelen in de bergen deed ik mijn sportschoenen en voor de zekerheid een enkelband om. Tijdens hardlopen bleef ik op bekende wegen waarvan ik wist dat ze goed waren. Op rustige wegen zoveel mogelijk midden op de weg, op drukken gebieden goed vooruit kijken.

Het meest vervelende is nog dat het gebeurde tijdens een snelheidstraining. 15x 1' hard met 1' herstel. Had er al 14 herhalingen opzitten en was bezig met de laatste (!!) passen van de 15e. Het horloge was al aan het piepen (doet ie 5 seconden van te voren) en bij de laatste piep aangekomen. Snelheid zat er, mede doordag het heuvel af ging, goed in (3.25'/km). Bij de laatste piep kijk ik vluchtig over m'n schouder om te zien of er geen fietser achter me zat. Ik kijk weer naar voren, laatste piep op horloge, zet m'n rechtervoet neer, waarschijnlijk een put/gat/steen/ik heb geen idee wat, voel een pijnscheut, hinkel met een snelheid van 16 per uur een paar passen op m'n linkerbeen, dat kan ik niet heel lang volhouden dus eindig op het asfalt.

Om me heen hoor ik allerhande talen door elkaar, waarbij voornamelijk Duits & Italiaans de boventoon voeren. Na ongeveer 1 minuut op adem komen draai ik me op m'n rug en zie tot m'n verbazing dat er zich een hele groep mensen heeft gevormd. (Vreemd genoeg stond niemand met z'n telefoon te filmen :P).

Een aardige Italiaan heeft me in zijn auto geladen en naar de camping gebracht, daar met een golfkar naar het huisje gereden en op de strandstoel kwam alle adrenaline vrij. Heb ongeveer 2 uur liggen trillen, voet werd steeds dikker en het besef dat Eindhoven er nu waarschijnlijk niet meer in gaat zitten werd steeds reëler. Gisteren voor de zekerheid naar de EHBO in Verona geweest, na een sessie van 4,5 uur (!!!) het "goede" nieuws dat de enkel niet is gebroken (waar ik even bang voor was omdat de enkel ivm zwakkere enkelbanden geen weerstand meer kon bieden). Minder goede nieuws dat 2 van de 3 banden (rechtsbuiten) zijn ingescheurd. Nu weet ik niet of ik dit de vorige keer ook had, of dat het nu erger is geworden. Ze hebben m'n voet wel mooi ingezwachteld, dat komt met oog op de reis naar huis (morgen) goed uit, iets meer rust en stabiliteit. Nu mooi op krukken door Italie.

Lang verhaal kort, ontzettend balen, van alles schiet door je hoofd. Heb ik dan toch te hard gelopen? te snel van start gegaan? Beter kunnen wachten? Had ik toch maar gelust zoals ik eigenlijk van plan was, had ik dit, had ik dat. Maar daar koop ik nu niets voor! Nu weer werken aan m'n herstel, wellicht verstandig om het iets rustiger aan te gaan doen.

Wat ik wel kan bevestigen is dat de alarmfunctie van de Garmin FR245 goed werkt! Direct nadat ik als een stervende zwaan ter aarde was gestort sprong deze meteen op noodmodus en probeerde m'n vriendin te bereiken. Met de nadruk op probeerde, had m'n Flipbelt (en daarmee ook m'n telefoon) in het huisje laten liggen want "ik blijf toch in de buurt". O-)
Wat een verhaal, beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:24:
Bij de onderstaande schoen ben ik al met mijn teen door het bovenwerk geprikt, maar krijg gelukkig een nieuw paar, echter heb ik gehoord dat je iets in de schoen kan maken om dit te voorkomen maar hebben meer lopers hier dit? en heb je hier geen last van tijdens het lopen?

[...]
Ik heb 't nooit laten maken omdat ik er eigenlijk geen last van heb. Zag toevallig vanavond dat er bij mijn laatst aangeschafte paar Asics na ong. 650km ook al een klein gaatje in de linker schoen begint te vormen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

Poekie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:55:
[...]

Ik moest direct na de finish het eerste drankje doen en dan 2x/dag de drie dagen er na. Er zijn een aantal lui ook op het lab in Nijmegen nagemeten voor spierschademarkers (details weet ik niet meer). Ook moest je je eten en trainingen invoeren van de 7 dagen voor en 3 dagen na de wedstrijd.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit echt last heb van spierpijn - alleen met de diepe hel, 7H of midwintermarathon omdat ik normaliter te weinig heuvels loop. En ik merkte dus geen verschil met eerdere jaren, maar goed, ik bleek dus ook de controlegroep te zijn.

Maar waar het denk ik wel redelijk de spijker op de kop slaat - voor 'gemiddelde recreanten' (15km in 1:20 is waarschijnlijk aardig gemiddeld voor zo'n groep die toch vooral via ProRun en hardloopwinkels is geronseld) is een gevarieerde voeding genoeg en hoef je geen extra eiwitten in te nemen. Ik denk dat voor de hoeveelheid trainingsarbeid die jij (en enkele anderen hier) verricht (dus inderdaad ook ultras enzo), wellicht wél goed gelet moet worden op je eiwitinname (maar volgens mij doen de mensen om wie dat gaat dat ook).
En electrolyten tijdens je training aanvullen lijkt me sowieso verstandig als je weet dat je aardig zweet (ook in de regen kan je prima veel zweten en veel Na Cl en K kwijtraken). En met meer training heb je dat ook pas weer later nodig, want je lichaam went er aan dat je veel zweet moet produceren om af te koelen en gooit er dan minder electrolyten mee weg. Maar dat extra zweten leer je dan weer niet af als je minder gaat trainen :P Altijd kletsoksels als je de trein wil halen! ;(

Voor geïnteresseerden, de website is totaal niet bijgewerkt na vorig jaar maar wellicht doen ze dat als de 7H weer wat dichterbij komt en ze weer nieuwe proefkonijnen nodig hebben: http://www.runningresearch.nl/
Dat zijn zo ongeveer precies de punten waarop ik mijn vragen had :) Ik had tijdens mijn trainingsloopje net overigens nog lichte spierpijn van mijn training van gisteren, ondanks de wei-shake :) Laatste factor is je normale eiwit-inname op een dag: eet je vleesrijk, gebruik je veel zuivelproducten. Mijn inschatting is dat ik idd soms wel wat extra kan gebruiken.

@nogeeninlog een hypersphere op je enkels? Dat ding wil je liever niet recht op een bot houden. Op kuiten gaat bij mij goed (ik heb een Medisana variant).

@Calitomnication Vette pech! Geen garantie hoe je enkel er aan toe was geweest, ook als je die niet eerder al verstuikt had...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

afgelopen maand niet gepost, maar wel gelezen, en belangrijker, gelopen. Beetje bij beetje komt de conditie terug, gaat het herstel sneller en worden de loopjes langer danwel sneller. Ik zit inmiddels weer boven de 25km/week, en van de week zowaar weer eens zo'n 'YES' gevoel gehad tijdens een loopje waarin in 2x kon versnellen, zonder daarna volledig in verval te raken. de eerste (acceptabele) 15km zit ook weer in de benen, waarbij ik na een rustig begin nog aardig kon versnellen in de laatste 3km. hoofddoel blijft nog steeds om volgend jaar in staat te zijn om de marathonafstand <4 uur te lopen; dat zal geen georganiseerde marathon zijn denk ik, maar een zelf uitgestippelde route obv de loopjes die ik nu in de omgeving loop. doel voor dit jaar is om iig weer een hm te lopen, (ik wil mikken op 6:20/km, en dan zie ik wel waar ik uitkom) lijkt niet heel ambitieus (snelste hm (2018) ging in 5:37/km) maar met mn huidige fysiek lijkt dit me een heel aardig streven. ben iig blij met de progressie tot zover, en het uitblijven van blessures (knock-on-wood). met de km's komt de snelheid ook vanzelf weer, dus so far, so good :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Galois schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:11:
[...]

Voor een sub-60 zou je <3:43/km moeten lopen toch? Dat lukt je nog niet? Je 10k-tijd is toch ergens in de 36? Wat zou het verschil zijn in km-tijd tussen een 10k en een 10 mijl? Ik denk dat als je 3:36/km (dus 36 minuten op 10k) kunt, dat je dan ook een sub-60 op de 10 mijl moet kunnen (???)
In topvorm is sub-60 mogelijk. Ik ben alleen al sinds najaar 2018 niet in topvorm. Komt wel weer, duurt alleen langer dan ik gehoopt had.

M'n huidige strategie is om in de komende cyclus (voorjaar 2020) zoveel te gaan lopen dat ik zelfs in slechte vorm sub-60 kan halen :+
slow whoop schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:10:
[...]

10.25 starten ipv 13.30
nogeeninlog schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:24:
Een vraag voor de Hypersphere gebruikers: Hoe goed werkt het op enkels en kuiten?
Daar zou ik het het meest voor gebruiken, maar het lijkt me dat die bal dan snel wegschiet. Is dat ook zo, of maak ik me onterecht zorgen?
Kuiten geen probleem want je lichaamsgewicht houdt dat ding op zijn plaats. Maar wat wil je met je enkels doen dan? Ik zou dat ding alleen op spieren gebruiken, niet op pezen of bot.

Balen @Calitomnication! Beterschap. Je komt sterker terug en daarna weer fitter d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door kenneth op 18-09-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:21:

Klote man, beterschap!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 12:59

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Hebben mensen hier ervaring met een (groot danwel uitgebreid) medisch sportonderzoek?

Ik had er een gepland staan (incl inspanningstest) in Den Bosch maar die bellen net af.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 15:35
Zijn er nog mede tweakers die komende zondag de Dam tot Damloop 10em gaan lopen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• mrwolf
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:53:
Zijn er nog mede tweakers die komende zondag de Dam tot Damloop 10em gaan lopen ?
Zeker, hij komt zo goed als langs mijn huis, dus ik doe mee aan deze thuiswedstrijd! Start om 10.45, ik heb geleerd van vorig jaar toen de start om 14.30 was.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pimmetje651 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:53:
Roadman in "Hardlopen - Deel 8" en verder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Gisteren getracht een rustige duurloop te doen, uiteindelijk uitgekomen op 14km met 6:20/km (volgens Polar, 6:04/km als ik Strava moet geloven). Ging op zich prima, al merk ik dat ik bewust bezig moet zijn en blijven met het 'langzaam' lopen. Hartslag gemiddeld 164, wat voor mijn doen redelijk laag is bij inspanning, maar verder omlaag lukt op dit moment niet (ga er vanuit dat dit wel komt naar mate ik beter getraind ben).

Tevreden met de progressie so far, zoals onderstaand geschreven ben ik eigenlijk opnieuw begonnen met trainen. En let er dit keer bewust op om niet alle trainingen voluit te gaan (deed ik eerder wel), maar om rustige duurlopen af te wisselen met wat korter snelheidswerk. Ben benieuwd waar dit toe gaat leiden. Heb in november een 10K wedstrijd(je) op de planning staan. Doel: < 49:00 minuten.
Niku schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:22:
Ik mag me eindelijk weer enigszins melden in het topic. Na in 2017 mijn eerste (en laatste) halve marathon te hebben gelopen, ben ik eigenlijk vrijwel volledig gestopt met lopen. Wat kleine oplevingen met periodes waarin ik een aantal 5k trainingen deed, daargelaten. Vorige week maandag kreeg ik ineens de geest en ben ik, voor mijn doen, ontzettend rustig van start gegaan om te kijken hoe ver ik zou komen. Zeer tevreden met mijn 10k in 1:00:24, daar de halve marathon in 2017 de laatste keer was dat ik verder dan 7k gelopen heb.

Vorige week nog twee rustige loopjes gedaan, en gisteren ging ik van start met het doel om een rustige 8k te lopen. Begon me in kilometer 5 echter zo lekker te voelen dat ik uiteindelijk de 10k slechtte in 56:12 (na een 5k split van 29:03).

Het is nog geen topsnelheid (beoog ik zo relatief ongetraind ook nog niet), maar in ieder geval zeer tevreden over de afstand die er toch nog redelijk soepel uit komt!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 15:12
Niku schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:20:
Gisteren getracht een rustige duurloop te doen, uiteindelijk uitgekomen op 14km met 6:20/km (volgens Polar, 6:04/km als ik Strava moet geloven). Ging op zich prima, al merk ik dat ik bewust bezig moet zijn en blijven met het 'langzaam' lopen. Hartslag gemiddeld 164, wat voor mijn doen redelijk laag is bij inspanning, maar verder omlaag lukt op dit moment niet (ga er vanuit dat dit wel komt naar mate ik beter getraind ben).

Tevreden met de progressie so far, zoals onderstaand geschreven ben ik eigenlijk opnieuw begonnen met trainen. En let er dit keer bewust op om niet alle trainingen voluit te gaan (deed ik eerder wel), maar om rustige duurlopen af te wisselen met wat korter snelheidswerk. Ben benieuwd waar dit toe gaat leiden. Heb in november een 10K wedstrijd(je) op de planning staan. Doel: < 49:00 minuten.

[...]
Hoeveel % van je maximale hartslag is 164? Ik doe een rustige duurloop aan ongeveer 132, mijn max hs is 174, dus ongeveer 75%. Op mijn sporthorloge heb ik een duurloop als training ingesteld waarbij mijn hs tussen 65% en 80% van max hs moet zijn, blijf ik daar een tijd onder of ga ik er boven, krijg ik een melding. Zo kan ik me wel redelijk aan een rustiger tempo houden, anders loop ik ook makkelijk te snel.

Maar met die hartslag denk ik dat je rustige duurloop nog steeds te ver en te snel is voor je conditie, tenzij je werkelijk een max hs hebt van meer dan 200. Niet dat je echt slaaf moet zijn van de cijfertjes, heb ik in het begin ook zeker niet gedaan, in dat stadium boek je sowieso vooruitgang omdat je iets doet en omdat je misschien ook wel wat gewicht aan het verliezen bent.

Toen ik nog niet lang aan het lopen was (2 jaar geleden), ging ik van 56 min voor een 10 km naar 48 min op een maand tijd. Ik rende me elke keer gewoon rot, verloor ook 1kg per week, maar na die 48 min race heb ik wel een maand niet meer goed kunnen lopen. Dit jaar deed ik de 10 km op 39 min (zelfde parcours, tijd van het jaar, vergelijkbaar weer), en ik was op een paar dagen gerecupereerd. Ik volg nu ongeveer een jaar trainingsschema's, met interval, rustige duurloop en herstel loopjes, en heb sindsdien geen blessure (door overbelasting) meer gehad, terwijl dat voorheen wel regelmatig was. Je moet wel je verstand blijven gebruiken en een trainingsschema een tijdje voor en na een race stil leggen.
hefaistos schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:30:
Hebben mensen hier ervaring met een (groot danwel uitgebreid) medisch sportonderzoek?

Ik had er een gepland staan (incl inspanningstest) in Den Bosch maar die bellen net af.
Ik heb vorig jaar zo'n test gedaan bij Energy Lab in Paal (België), ze doen die proeven ook in Gent (BE) en Rotterdam. Voor mij heeft het mijn manier van lopen en trainen behoorlijk veranderd, ik vond het de €190 wel waard, ook al ben ik een behoorlijke amateur. Daarvoor ben ik ook wel langs een cardioloog gepasseerd.

Proef was op een loopband, helling ingesteld op een hoek van 1°, beginnend aan 7 km/u en elke 5 minuten even stoppen, bloedstaal nemen aan oor om lactaat te meten, dan snelheid met 1,5 km/u verhogen en weer 5 minuten lopen. Bij hogere snelheden op de band springen vond ik vervelend, ben uiteindelijk gestopt omdat ik vreesde mijn voeten verkeerd te zetten (van 16km/u naar stilstand naar 17,5km/u is ook echt niet goed voor je denk ik), en ik zat ook ruim in anaeroob gebied maar echt tot de maximale hartslag ben ik niet gegaan. Een inspanningstest op een fiets lijkt me praktischer, de meting kan gedaan worden zonder te stoppen, maar ik kan al lopend grotere inspanningen leveren dan al fietsend.

• Niku

Niku

Alagaesii

MacPoedel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:36:
[...]

Hoeveel % van je maximale hartslag is 164? Ik doe een rustige duurloop aan ongeveer 132, mijn max hs is 174, dus ongeveer 75%. Op mijn sporthorloge heb ik een duurloop als training ingesteld waarbij mijn hs tussen 65% en 80% van max hs moet zijn, blijf ik daar een tijd onder of ga ik er boven, krijg ik een melding. Zo kan ik me wel redelijk aan een rustiger tempo houden, anders loop ik ook makkelijk te snel.

Maar met die hartslag denk ik dat je rustige duurloop nog steeds te ver en te snel is voor je conditie, tenzij je werkelijk een max hs hebt van meer dan 200. Niet dat je echt slaaf moet zijn van de cijfertjes, heb ik in het begin ook zeker niet gedaan, in dat stadium boek je sowieso vooruitgang omdat je iets doet en omdat je misschien ook wel wat gewicht aan het verliezen bent.

Toen ik nog niet lang aan het lopen was (2 jaar geleden), ging ik van 56 min voor een 10 km naar 48 min op een maand tijd. Ik rende me elke keer gewoon rot, verloor ook 1kg per week, maar na die 48 min race heb ik wel een maand niet meer goed kunnen lopen. Dit jaar deed ik de 10 km op 39 min (zelfde parcours, tijd van het jaar, vergelijkbaar weer), en ik was op een paar dagen gerecupereerd. Ik volg nu ongeveer een jaar trainingsschema's, met interval, rustige duurloop en herstel loopjes, en heb sindsdien geen blessure (door overbelasting) meer gehad, terwijl dat voorheen wel regelmatig was. Je moet wel je verstand blijven gebruiken en een trainingsschema een tijdje voor en na een race stil leggen.
Max hartslag is (ongeveer, nooit medisch getest) 195. Dus zat op zo'n 85%. Waarschijnlijk dus inderdaad nog te hoog, maar ik ben er nu in ieder geval al bewuster mee bezig dan in 2017 (alle trainingen voluit op weg naar een halve marathon in 1:50:50, waar ik toen overigens wel heel happy mee was), dus dat is progressie voor mij. Probeer me nu dus inderdaad meer een schema zoals jij schetst aan te meten, maar ben nog volop in opbouw. Reden waarom ik het zo doe, is om mijn lichaam duurzamer voor te bereiden op een snellere halve marathon. Dat is wel mijn 'endgame'.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 21:23
kenneth schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:09:

Kuiten geen probleem want je lichaamsgewicht houdt dat ding op zijn plaats. Maar wat wil je met je enkels doen dan? Ik zou dat ding alleen op spieren gebruiken, niet op pezen of bot.
Dankjewel. En ik ben inderdaad niet van plan de bal te gebruiken op botten of pezen. Meer de onderkant van mijn kuiten.

• InZane
Niku schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:52:
[...]

Max hartslag is (ongeveer, nooit medisch getest) 195. Dus zat op zo'n 85%. Waarschijnlijk dus inderdaad nog te hoog, maar ik ben er nu in ieder geval al bewuster mee bezig dan in 2017 (alle trainingen voluit op weg naar een halve marathon in 1:50:50, waar ik toen overigens wel heel happy mee was), dus dat is progressie voor mij. Probeer me nu dus inderdaad meer een schema zoals jij schetst aan te meten, maar ben nog volop in opbouw. Reden waarom ik het zo doe, is om mijn lichaam duurzamer voor te bereiden op een snellere halve marathon. Dat is wel mijn 'endgame'.
Die 164 is dan best hoog voor een rustige duurloop. Mijn max hartslag zit op 192 en ik heb gisteren een 10km duurloopje gedaan op gemiddeld 5.45/km met een gemiddelde hartslag van 142. Dan heb je even een vergelijking.

Denk dat je toch nog een tandje rustiger aan moet doen.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
@Niku, je duurtrainingen zijn nog te snel. Met duurlopen aan 85% van je max. HS zit je al aan tempotrainingen. Dus je echte duurlopen zou ik inderdaad wel trager doen. Als je echt progressie wilt boeken zou het grootste deel van trainingskilometers moeten bestaan uit duurlopen. Als afwisseling kan je er dan eens een tempoloop of intervallloop tussen steken.

Maar de beste tip is misschien nog: zorg dat je niet overbelast en geblesseerd geraakt. Met gewoon consistent 3x per week lopen, zal je automatisch sneller gaan lopen, hoe je ook traint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 12:59

hefaistos

feestelijk gehandicapt

MacPoedel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:36:
[...]

Ik heb vorig jaar zo'n test gedaan bij Energy Lab in Paal (België), ze doen die proeven ook in Gent (BE) en Rotterdam. Voor mij heeft het mijn manier van lopen en trainen behoorlijk veranderd, ik vond het de €190 wel waard, ook al ben ik een behoorlijke amateur. Daarvoor ben ik ook wel langs een cardioloog gepasseerd.

Proef was op een loopband, helling ingesteld op een hoek van 1°, beginnend aan 7 km/u en elke 5 minuten even stoppen, bloedstaal nemen aan oor om lactaat te meten, dan snelheid met 1,5 km/u verhogen en weer 5 minuten lopen. Bij hogere snelheden op de band springen vond ik vervelend, ben uiteindelijk gestopt omdat ik vreesde mijn voeten verkeerd te zetten (van 16km/u naar stilstand naar 17,5km/u is ook echt niet goed voor je denk ik), en ik zat ook ruim in anaeroob gebied maar echt tot de maximale hartslag ben ik niet gegaan. Een inspanningstest op een fiets lijkt me praktischer, de meting kan gedaan worden zonder te stoppen, maar ik kan al lopend grotere inspanningen leveren dan al fietsend.
Dat is voor mij ook deels de reden, het gerichter kunnen trainen. Dat samen met de veiligheid.

Ben geen super-ervaren loper, maar heb mijn km-tijden al behoorlijk kunnen verbeteren, dit in combinatie met zo'n 40kg gewichtsafname. En ik sta ingeschreven voor de halve marathon eind Oktober in Etten-Leur. Maar met al die veranderingen in m'n leven wil ik wel medische feedback hebben, geen zin om mezelf dood te lopen.

Heb gistermiddag nog even gebeld, en ik zit eind September een middag op Papendal voor een uitgebreid medisch sportonderzoek incl ademgasanalyse.

Ben het gewicht dan wel op eigen kracht kwijtgeraakt, maar wellicht zal ik nu toch een diëtiste moeten inschakelen om m'n voeding nu beter te laten aansluiten op mijn lichaam.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

kwakke01 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:48:
doel voor dit jaar is om iig weer een hm te lopen, (ik wil mikken op 6:20/km, en dan zie ik wel waar ik uitkom) lijkt niet heel ambitieus (snelste hm (2018) ging in 5:37/km) maar met mn huidige fysiek lijkt dit me een heel aardig streven. ben iig blij met de progressie tot zover, en het uitblijven van blessures (knock-on-wood). met de km's komt de snelheid ook vanzelf weer, dus so far, so good :)
oe, die belofte is iets sneller ingelost dan verwacht; was gister bijtijds thuis en klaar om te lopen, dus dacht, kijken waar het schip strand. Zoals gewoonlijk eerst even een kort rondje met mn dochters om op te warmen, om die vervolgens thuis achter te laten en 'nog even een rondje erbij' te lopen. Ik ging weg met het idee dat 6:30 een mooi richttempo was met de fysiek van nu, dus daar ben ik net onder gaan zitten :) De eerste 10 gingen zonder noemenswaardige problemen; beetje spieren loslopen, want afgelopen maandag had ik wat snellere km geprobeerd te lopen en dat merkte ik nog wel. enfin, tot 15 km (de verste afstand die ik dit jaar (vorige week red.) heb gelopen ging het prima, maar daarna begon ik wel te merken dat ik deze afstand niet meer gewend was. niet zozeer qua conditie, maar meer qua inhoud. de benen werden zwaar, en het koste dus meer moeite om het tempo strak te houden. in de tijden is het niet eens zozeer terug te zien (behalve dus de schommelingen in km-tijden), maar het voelde wel zwaar de laatste paar km.

uiteindelijk net boven de 2:15 gekomen (6:26/km) dus niet geheel ontevreden, maar zeker nog niet tevreden. kortom; volgende maand weer een hm lopen en kijken of we het tempo naar de 6:15 kunnen tillen.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 06:39
Even aanhakend op het trainen op hartslag.
Hier ben ik 2 weken geleden ook mee begonnen:
di: interval
wo: herstelloop hr <127
vr: 1 uur hr < 135
zo: 1.30 uur hr < 135

Deze waardes zijn natuurlijk geheel persoonlijk en gebaseerd op 80/20 principe zoals al veel besproken is in het topic. Ik heb mijn waardes op laten meten tijdens een sport medische keuring en die gebruikt als leidraad ( i know, niet heilig, maar ik ben een recreant ).

Mijn vraag is echter, wanneer zou ik resultaat kunnen zien van deze aanpak? Na 2 maanden? 4 maanden? Ik kan het gewoon niet vinden.

Overigens werkt trainingpeaks in combinatie met Garmin fanastisch, ik had niet verwacht dat het zo goed zou werken.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06
@Niku Lekker bezig dat je in ieder geval weer bent begonnen met lopen! Zoals de meeste hier al zeiden is je hartslag idd nog te hoog om het als rustige duurloop te categoriseren.
Maar ben vooral benieuwd de hoeveelste keer het was dat je bent gaan lopen? Want in het begin kreeg ik het ook niet voor elkaar om m'n hartslag laag te houden. Dit kwam bij mij pas na 2 maanden dat m'n lichaam er naar mijn idee meer aan begon te wennen en dat ik ook echt verschil kon aanbrengen in mijn loopjes.
Dus in t kort lekker bezig en doe het rustig aan. En je hartslag zal in het begin je gevoel nog niet echt reflecteren. Succes ermee!

• Niku

Niku

Alagaesii

Martiveen schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:44:
Maar ben vooral benieuwd de hoeveelste keer het was dat je bent gaan lopen? Want in het begin kreeg ik het ook niet voor elkaar om m'n hartslag laag te houden. Dit kwam bij mij pas na 2 maanden dat m'n lichaam er naar mijn idee meer aan begon te wennen en dat ik ook echt verschil kon aanbrengen in mijn loopjes.
Dus in t kort lekker bezig en doe het rustig aan. En je hartslag zal in het begin je gevoel nog niet echt reflecteren. Succes ermee!
Precies dit inderdaad, ben nog geen maand bezig :+

Vandaar dat ik zei dat het progressie is dat ik er in ieder geval mee bezig ben dit keer, in plaats van elke training volle bak te gaan. Zal me over een tijdje nog eens melden, met (hopelijk) ook progressie op hartslaggebied :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Calitomnication Beterschap :/ Ingescheurd is pijnlijk.

Om vast op de zaken vooruit te lopen, wie gaat er bij de Diepe Hel nog meedoen (ik doe de daar nu voor het eerst de HM (niet mijn eerste HM though) na al een aantal keer de 10km te hebben gelopen)? Iets minder massaal dan 7H en DtD en dergelijke én een prachtige omgeving, maar wel wat ver reizen voor de meesten.

Iedereen die Dam tot Dam gaat lopen succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:22
@Calitomnication

Wat enorm ruk zeg, beterschap! Is idd een nare en pijnlijke blessure is...

Denk dat je jezelf weinig kan verwijten, pure (dubbele) pech en een ongelukkige stap. Dat je enkel al verwakt was helpt natuurlijk niet, maar ook met wandelen kun je een misstap maken.

Hopelijk een voorspoedig en sneller dan verwacht herstel!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
JMaster schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:08:

Deze waardes zijn natuurlijk geheel persoonlijk en gebaseerd op 80/20 principe zoals al veel besproken is in het topic. Ik heb mijn waardes op laten meten tijdens een sport medische keuring en die gebruikt als leidraad ( i know, niet heilig, maar ik ben een recreant ).

Mijn vraag is echter, wanneer zou ik resultaat kunnen zien van deze aanpak? Na 2 maanden? 4 maanden? Ik kan het gewoon niet vinden.

Overigens werkt trainingpeaks in combinatie met Garmin fanastisch, ik had niet verwacht dat het zo goed zou werken.
Daar is moeilijk een antwoord op te geven. Ben je een beginner of loop je al jaren? Als beginnende loper merk je natuurlijk veel sneller progressie dan als een doorwinterde loper.

Als ik naar mezelf kijk (begonnen april 2018) dan kan je op 3 maanden (4 trainingen per week) aardig wat vooruitgang merken. Gisteren heb ik een duurloop gedaan van 10 kilometer. Over een gelijkaardig loopje deed ik er in juni 45”/km trager over.

@Calitomnication: veel beterschap! Ik heb de indruk dat je nog redelijk positief met de situatie om gaat. Mooi! :)

• Niku

Niku

Alagaesii

JMaster schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:08:
Welke kilometertijden loop je met dit schema?

• JMaster
wo: herstelloop hr <125 7:25min/km
vr: 1 uur hr < 130 7:12min/km
zo: 1.30 uur hr < 130

Het gaat zo traag :), hardlopen mag je het niet noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

JMaster schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:27:
Het gaat zo traag :), hardlopen mag je het niet noemen.
Trainen op hartslag zou ik ook pas doen wanneer je al een paar maanden probleemloos traint. Je hartslag vliegt toch alle kanten uit in het begin. Eerst maar op gevoel rustig aan doen en proberen het meer op hardlopen dan snelwandelen te laten lijken. Wanneer het hardlopen een beetje in ingeslepen zal je hart ook wat minder heftig reageren op inspanning en heeft het meer zin om erop te sturen.

• JMaster
@kenneth @m0ridin Ik loop nu 1.5 jaar ongeveer. meerdere 10 km's, 10em's en een enkele halve marathon gelopen.
Het zijn niet de topsporttijden (10km: 49min, 10em: 1:23h, hm: 1:52h), maar het gelukt me niet dit aan te scherpen.

Omdat ik weinig progressie boek, wilde ik graag overgaan op een iets andere manier van trainen, bij de loopgroep wordt wel afgewisseld met intervallen en zelf deed ik in het weekend een lange duurloop 16 - 20 km. Echter boekte ik qua snelheid, en tempo vasthouden geen vooruitgang meer.

Ik hoop dan met een verandering van training, mijn lichaam te prikkelen om anders te reageren. Daarbij heb ik even gekeken naar de hartslagwaardes tijdens de afgelopen maanden bij de trainingen van de loopgroep en mezelf en lagen die tussen de 145 - 165 gemiddeld.

Dat zijn te hoge waardes als ik mijn max hr (182) bekijk, dit zijn wedstrijdtempos, die hoef ik helemaal niet zo vaak te trainen.

Volgens de test komt het volgende naar voren:
Aerobe drempel (hartfrequentie): 136
Anaerobe drempel (hartfrequentie): 162

Dat betekend dat ik over het algemeen (70% - 80%) tussen deze drempels train, mij is verteld (of wijs gemaakt), dat dit niet de bedoeling is. Je zou 80% < 136 hr moeten trainen en 20% > 160. Dan train je optimaal. Dit is natuurlijk niet mogelijk, maar wel het streven. Ertussen trainen kan wel om wedstrijdtempo te trainen, maar dat hoeft niet zo vaak.

Klopt mijn beredenatie een beetje (wijsheid door internet en van horen zeggen)?

[ Voor 27% gewijzigd door JMaster op 19-09-2019 14:56 ]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:22
@JMaster Geen kenner hier, maar met een max hartslag van 182 zijn trainingen (vooral tempos ed) met een hartslag van gemiddeld 145-165 helemaal niet gek hoor. Maar als er ook veel 'rustig' gelopen wordt zijn de tempos over het algemeen misschien wat te hoog voor je?

Je moet natuurlijk ook genoeg echt rustige km's hebben (zeg een hartslag van max 135 oid in jouw geval) dus daar zou een duurloop in het weekend geschikt voor zijn.

Maar naar mijn idee komt vooruitgang door afwisseling. Misschien helpt het naar een bepaalde tijd toe te trainen? Weet niet wat je huidige pr's zijn, maar stel je hebt 45 minuten op de 10k staan, ga voor de 42 of 43 stel je trainingen daar op af.

En natuurlijk maakt het leven eromheen ook uit, je kan wel meer lopen maar als je daarna meer bier tankt, chips eet etc remt dat de vooruitgang ook weer (Ik spreek uit ervaring ;) )

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Poekie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:35:
[...]
Om vast op de zaken vooruit te lopen, wie gaat er bij de Diepe Hel nog meedoen (ik doe de daar nu voor het eerst de HM (niet mijn eerste HM though) na al een aantal keer de 10km te hebben gelopen)? Iets minder massaal dan 7H en DtD en dergelijke én een prachtige omgeving, maar wel wat ver reizen voor de meesten.
[...]
Ik ben er nog niet uit over m'n deelname. De 10km wordt het sowieso niet, de HM misschien. Ik wil begin oktober een trail loopje gebruiken om te kijken hoe wedstrijdtempo fit ik ben: https://www.brekeldrunnerstrail.nl/ in Rijssen. Qua duur zit het wel redelijk goed, ook door het fietsen en zwemmen, maar wedstrijd tempo technisch: geen idee. Vorige week de Enschede Singelloop wel gedaan in 4m/km, daar was ik wel heel blij mee.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik wil graag meer snelheid werk in mijn trainingen verwerken. Wat zijn volgens jullie goede intervallen met oog op een halve marathon? In het boek van Hal Higdon staat een 'intermediate' trainings schema voor de halve marathon met daarin om de week een interval training (en de andere week tempo training).

Ik twijfel echter over de afstand van de interval training. Die begint met 5x400m en eindigt dus in week 10 met 10x400m. Wat vinden jullie daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
FreeShooter schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:06:
Ik wil graag meer snelheid werk in mijn trainingen verwerken. Wat zijn volgens jullie goede intervallen met oog op een halve marathon? In het boek van Hal Higdon staat een 'intermediate' trainings schema voor de halve marathon met daarin om de week een interval training (en de andere week tempo training).

Ik twijfel echter over de afstand van de interval training. Die begint met 5x400m en eindigt dus in week 10 met 10x400m. Wat vinden jullie daarvan?
Een tempo training en een interval training kan prima in een en dezelfde week.
En met rustig het aantal herhalingen opbouwen is weinig mis.

[ Voor 18% gewijzigd door Roadman op 19-09-2019 20:31 ]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:19
Poekie schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:35:
Diepe Hel... erg mooie HM. :Y Afgelopen 2 jaar gelopen, dus beide versies. Dit jaar echter andere plannen.. Berenloop Terschelling HM.
Succes alvast!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• InZane
PatrickC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:23:
[...]

Diepe Hel... erg mooie HM. :Y Afgelopen 2 jaar gelopen, dus beide versies. Dit jaar echter andere plannen.. Berenloop Terschelling HM.
Succes alvast!
Die Berenloop wil ik ook nog eens doen!

Vanavond de knoop maar doorgehakt en me ingeschreven voor de Posbankloop 15km :)

Er komen weer genoeg leuke loopjes aan in de buurt. Eens zien of ik de achterstand van dit jaar weer wat in kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:19
InZane schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:36:
[...]

Die Berenloop wil ik ook nog eens doen!

Vanavond de knoop maar doorgehakt en me ingeschreven voor de Posbankloop 15km :)

Er komen weer genoeg leuke loopjes aan in de buurt. Eens zien of ik de achterstand van dit jaar weer wat in kan halen.
Vorig jaar de Texel HM met bootstart gedaan (daar moet je altijd heel snel bij zijn met inschrijven), dus dit jaar een ander eiland. >:) Posbankloop lijkt me ook erg mooi, maar daarvoor in de plaats loop ik al Molenhoeks Makkie... wat zeker geen makkie is!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 16:31
@pjlgt Ik zou dit jaar de 10km lopen (eiland start) maar ik heb een knie blessure. Mijn zoon die loopt wel de halve (ook eiland start)
Ik keek er naar uit, maar het gaat gewoon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Laatst online: 06:34

Wokker

De avond wokkel

Zijn er meer mensen die de dam tot dam gaan lopen en geen startnummer hebben ontvangen?

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 07:50
@Wokker ik zou even met de organisatie bellen/mailen. Dat zou toch al lang verstuurd moeten zijn.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokker
  • Laatst online: 06:34

Wokker

De avond wokkel

Webgnome schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:19:
@Wokker ik zou even met de organisatie bellen/mailen. Dat zou toch al lang verstuurd moeten zijn.
Net gedaan. Goede service, ze leggen nummer voor me klaar. Zo even ophalen ze zitten gelukkig in Alkmaar (waar ik ook woon).

Het oneindige X 0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

update enkel
Ben sinds donderdag weer terug in Nederland en gisteren meteen een afspraak bij de fysio. Deze verbaasde zich over het feit dat ik nog steeds op krukken liep, geen druk op de voet kon verdragen en totaal niet mobiel was. Een heel ander beeld dan 5 weken geleden, toen ik na 4 dagen alweer volledig mobiel was.
De spieren & pezen naast het kuitbeen (het gebied ongeveer 10cm boven de enkel) konden totaal geen enkele vorm van druk verdragen. Huid was glanzend rood, zat een lichte zwelling en gaf warmte af. De voet kan ik alleen met een volledig gestrekt been onder me zetten, 90 graden hoek in enkelgewricht totaal onmogelijk.

Met deze signalen ben ik doorgestuurd naar de huisarts omdat deze moest bepalen of er mogelijk toch een breuk in het scheenbeen zou kunnen zijn. Maar omdat alle druktesten (uitgevoerd in Italie & Nederland) negatief waren, was dit zeer onwaarschijnlijk. Na een lang verblijf op de stretcher heeft de huisarts me napoxen (spierverslapper, pijnbestrijding en ontstekingsremmer) en een buisverband voorgeschreven, in de hoop om de zwelling boven het enkelgewricht te kunnen bestrijden. Verder nog totale rust houden. Maandag een vervolgafspraak bij de huisarts en wellicht bij de fysio om de voet in een 90 graden hoek vast te zetten.

Eindhoven (13 okt) lijkt er niet meer in te zitten ben ik bang :'(.

Verder wel een mooie vakantie gehad. Als klap op de vuurpijl de krukken van de camping overgenomen, dus nu in het bezit van echte Italiaanse designkrukken :P

@Pinguu Probeer er idd positief in te blijven staan, zitten mokken heeft niemand iets aan. Wil ook bewust een positieve vibe voor mezelf houden, niet dat ik straks fysiek en mentaal weer op moet bouwen. De focus ligt nu op herstel, dat probeer ik te doen door me mentaal sterk te houden, zoveel mogelijk bewegen (dus de toelaatbare grens op te zoeken), kracht- & core stabiliteitsoefeningen (voor zover mogelijk) te blijven doen en fietsen om het enkelgewricht los te maken/houden. Voor de rest afwachten en hopen dat het herstel voorspoedig verloopt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Calitomnication op 21-09-2019 19:14 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Phoe, klinkt niet best @Calitomnication , sterkte maar weer

De loopdiscipline moest lijden onder een te druk werkschema deze week, veel avondafspraken ook. Daarom besloten vandaag te compenseren met een 30+ duurloop. In het begin een beetje zoeken naar een tempo dat goed aanvoelde en waarbij de hartslag rond de 130 zat. Ging 15 km goed (wind mee op de Lekdijk, liep iets te hard), maar de temperatuur was toch hoger dan ik verwachtte, hartslag liep op en tempo zakte in.

Na km 20 werd het zwaar, te vroeg, te lang nog. De laatste 7,8 km was harken, tempo boven de 6 min/km en puur op karakter doorgelopen. Nog nooit zo dichtbij een stukje wandelen gezeten, maar ik wist dat dat niet ging gebeuren. De hartslag bleef in 'veilige' regionen, maar ik ben wel heel erg diep gegaan.

Eenmaal thuis heb ik echt ruim een uur in bed gelegen, herstellend, voor ik weer pap kon zeggen. Nu gaat het wel weer oke, ook geen pijntjes (ook onderweg niet gehad), gewoon zwaar in het rood gelopen.

https://www.strava.com/activities/2727710216

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 15:12
Deze morgen een wedstrijdje gedaan, de Netedal Natuurloop (in Itegem, België, https://www.berglopers.be/netedal-natuurloop), met de fantastisch ronde afstand van 12,9km. Deelnemers krijgen na afloop ook 2 koffiekoeken :) (koffiebroodje voor onze noordelijke vrienden?).

Heel mooie, landelijke omloop, en ik vond het ook wel leuk dat de verdere afstanden niet gewoon meerdere rondjes van een kort parcours waren. Normaal gezien moest ik vandaag, volgens trainingsschema, een extensieve duurloop doen en in zone 2 blijven.

Maar na 8 km werd het parcours wat zwaarder en vond ik het moeilijk tempo aan te houden en hartslag in lage zone te houden, dus heb ik het tempo opgedreven en verder niet meer naar hartslagmeter gekeken, zonebewaking ook uitgeschakeld. Als ik me echt aan het trainingsschema wou houden, had ik maar niet aan een wedstrijd moeten deelnemen :+ . Resultaat was 1u01:28, 34ste plaats van de 109 deelnemers op die afstand.

Nu wat rusten, over 2 weken heb ik een halve marathon op de planning staan waar ik wel van in het begin voor een mooi resultaat wil gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:57
@Frenz64 Als ik Strava zo bekijk, dan werden die laatste 10km idd zwaar. Persoonlijk heb ik ondertussen geleerd dat dat meestal niet echt veel bij draagt aan het trainen (eerder zelfs negatief), dus durf ik wel eens toe te geven en wat eerder te stoppen. Maar goed, eens afzien mag ook 😁

@MacPoedel Leuk, die ga ik onthouden. Ik woon zelf langs de Nete (Duffel) en werk langs de Nete (Herentals). Een echt “dal” zou ik het hier niet noemen, maar goed. Ziet er alleszins een leuk rondje uit.

Zelf heb ik me vandaag eens bewust kapot gelopen op een wedstrijd. Sinds een post van @kramerty88 (wie anders) realiseer ik me dat ik in het kamp van de lopers die niet kunnen afzien, zit.

Dus in aanloop van Eindhoven vandaag nog even geprofiteerd en de Leuven Nature Trail 25km gelopen. Leuk concept (dacht ik), je stapt op de trein tot 3 stations verder, er is vrije start en je loopt terug naar Leuven.

Al snel had ik door dat je daardoor een beetje het “sociale” van een trail mist, zo voor de start en zo. Ik was niet echt gehaast om te vertrekken (wel om naar het toilet te gaan 😁) en startte dus redelijk achteraan. Ik wou er een lap op geven, dus ik heb eigenlijk alleen maar ingehaald. Wel veel mensen aangemoedigd zo, dat was wel leuk. En pas op, heel mooi parcours, dat ook.

Het was een gepland oefeningetje doodgaan, dus van bij de start bewust vertrokken met een veel te hoge hartslag (volgens mij, theoretisch zou dit geen probleem moeten zijn). En dan zien waar je weet wel...

En eigenlijk bleef ik mezelf verbazen. Na 21km voelde ik wel dat de beentjes het niet meer zo heel erg leuk vonden, maar eigenlijk bleven de kilometers (op die met klimmetjes na) allemaal onder de 5:00. En zo kwam ik aan (bruto tijd, heb ergens aan de lichten moeten wachten en dat wordt er nog uit geknipt) in 1u58.

Zonder kapot te zijn eigenlijk. Het is een beetje verrassend. Met gemiddeld 162 bpm is dit 10 slagen boven wat ik van plan was voor de marathon. En ik hou dit netjes vol. Ik ga mijn ambities voor de marathon nu niet aanpassen maar ik moet toch eens goed nadenken over die hartslagen. Er is nog marge!

Strava: https://www.strava.com/activities/2730430094

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:27

vhal

ಠ_ಠ

Zo te zien mochten de laatste lopers niet eens starten aan de DtD, is het de hedendaagse angst voor claims/ongelukken/“hoge” temperatuur of is het nou echt een terecht besluit?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou ja met de immense populariteit van dit soort evenementen trekt het tegenwoordig ook zat mensen die niet snappen hoe hun lichaam werkt. In die zin snap ik wel dat ze de deelnemers wat meer tegen zichzelf moeten beschermen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35
vhal schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:36:
Zo te zien mochten de laatste lopers niet eens starten aan de DtD, is het de hedendaagse angst voor claims/ongelukken/“hoge” temperatuur of is het nou echt een terecht besluit?
Nee was volkomen terecht, het aantal incidenten langs de kant en bij de finish waren op meerdere handen te tellen. Ambulances reden af en aan.
Ik had zelf ook veel last van de warmte, het lange stuk op de dijk en de smalle straatjes waren smerig heet. Ik wilde dit jaar onder de 1.20 duiken maar werd 1.27u. Letterlijk opgeblazen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Gezien de recente dodelijke ongevallen bij de DtD snap ik het besluit wel.

Wat me overigens wel verbaast, is dat er geschreven wordt (NOS) dat de grote groep beginners die de DtD kenmerkt de 10 mijl in 1,5 uur zou slechten. Dat vind ik nog best rap voor echte beginners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een vriend van me had hem gelopen (1:16, mooie tijd) en hij zei dat er aardig wat ambulances af en aan reden.

Edit:
Ik zie dat @Miki dat ook zei :)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 22-09-2019 16:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:25

WouterG

Dit is geen ondertitel

Volgens mij gaat dit niet zozeer om de deelnemers tegen de hitte te beschermen maar vooral om het feit dat de hulpverlening het niet aan kan. Als alle aanwezige ambulances een patiënt aan boord hebben wordt het risico te groot om verder te gaan.
Volgens de woordvoerder is het besluit in overleg met het bevoegd gezag genomen. Dat is woordvoerdersjargon voor “we moesten stoppen”. Wel goed dat ze die waterbaden nu klaar hadden staan 👍

[ Voor 16% gewijzigd door WouterG op 22-09-2019 17:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Als ik dit zo lees, dan is/was er weinig aan de hand dat niet voorzien was (bij monde van de race directeur). Ik snap er dan ook weinig van. Maar misschien was het daar veel warmer en zonniger dan hier... :+

Maar goed, een stukje lopen met 25 graden na een lange warme zomer is natuurlijk ondoenlijk ;)

En 46.000 deelnemers? en daarop slechts enkele tientallen incidenten? Holy shitballs, ik weet weer precies waarom ik dit soort evenementen mijd :X 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Roozzz schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:25:

En 46.000 deelnemers? en daarop slechts enkele tientallen incidenten? Holy shitballs, ik weet weer precies waarom ik dit soort evenementen mijd :X 8)7
Zag net een foto van de tassenopslag. De tering. Wat achterlijk druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35
Roozzz schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:25:
Als ik dit zo lees, dan is/was er weinig aan de hand dat niet voorzien was (bij monde van de race directeur). Ik snap er dan ook weinig van. Maar misschien was het daar veel warmer en zonniger dan hier... :+

Maar goed, een stukje lopen met 25 graden na een lange warme zomer is natuurlijk ondoenlijk ;)

Je doet het echt te kort af met alleen die 25 graden. Het was echt vies heet op de dijk en in de smalle straatjes. Er stond geen zuchtje wind namelijk. Ik heb zelf niet veel last van warmte verschijnselen maar dit was vrij bijzonder dat ik zelf ook een tandje terug moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Miki schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:29:
[...]

Je doet het echt te kort af met alleen die 25 graden. Het was echt vies heet op de dijk en in de smalle straatjes. Er stond geen zuchtje wind namelijk. Ik heb zelf niet veel last van warmte verschijnselen maar dit was vrij bijzonder dat ik zelf ook een tandje terug moest.
Kan, ik ging behoorlijk kort door de bocht :P ik was er zeker niet, dus heb geen idee. Maar ik zou enige zelfredzaamheid verwachten: exact wat jij deed, even een stapje terug. Dat is toch normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:27

vhal

ಠ_ಠ

Het lijkt wel iets te zijn van het laatste jaar dat evenementen worden ingekort of afgelast. CPC is er ook zo'n voorbeeld van. Wat iemand al zei, het zal wellicht de ondersteunende diensten zijn die tegen hun capaciteit zitten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Het was echt warm, en als relatief getrainde loper had ik er ook last van. Ik kan me voorstellen dat die duizenden ongetrainde lopers te hard willen gaan met alle gevolgen van dien. Ik zag de ambulances en traumaheli richting Zaandam gaan.

Op een gegeven moment hebben de hulpdiensten het zo druk, dat ze gewoon geen capaciteit hebben om nieuwe uitvallers te helpen. En dat wil je niet. Dus terecht gestopt helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Miki schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:29:
[...]

Er staat windkracht 3, je had 'm alleen precies in de rug dus dan voel je er niet zoveel van. :)

Wederom een voorbeeld van een paardenmiddel inzetten ten kosten van de getrainde lopers en mensen die wél de eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. En 30 tot 40 ambulanceritten op 46.000 lopers is wat mij betreft geen reden om zo in te grijpen (0,09%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De tweede keer dat ik de DtD gelopen, vorig jaar het volledig parcours in de regen gelopen en dit jaar het tegenovergestelde met de warmte in de volle zon. Ben benieuwd wat we volgend jaar krijgen :P

Heb wel vaker in de warmte gelopen maar dit keer was het wel erg warm, als ik zelf loop dan pak ik ook een route waarvan ik weet dat er schaduw is, geen (merkbare) wind, zeer weinig schaduw, klamme/smalle straatjes. Stonden ook genoeg mensen langs het parcours met zelf geknutselde douchjes van tuinslangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 20:36
Ik heb vandaag in Vlissingen de vaart gelopen ( 10 mijl, al was er ook een halve marathon). Ook daar was het warm, maar met veel drank posten en een redelijk deel door het bos was het goed te doen.
Bij de acht km heb ik een afslag gemist waardoor ik bij een km of 10 bij Zoutelande uit kwam en mij besefte dat ik verkeerd gelopen was een er maar één oplossing was. De halve marathon lopen ipv de 10 mijl. Ik was al te snel gestart en het tweede deel van het parcours was heel veel zwaarder gaan het eerste. Dit resulteerde in enorm afzien.

Uiteindelijk gefinisht in 2:03:24
Strava: Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/SmeKidJ5b0

Wat ik mij nog wel afvraag, waarom klopt de afstand vaak niet helemaal? Ik ( met vele anderen met mij) zaten op 20,6.

Ik weet dat het soms afrondings verschillen kunnen zijn ( binnen buiten bocht etc) , maar dit verschil was wel erg "groot" . Iemand een idee hoe dat komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Goed punt @nokie , ware het niet dat wandelen alleen maar betekende dat ik nog langer onderweg was. Los daarvan, wandelen voelt als een soort nederlaag, stomme ego-redenering, maar tijdens het lopen heb ik dat wel, altijd gehad. Toen ik de laatste afslag voor minder km's voorbij liep bij ca. 13-14 km dus, was er nog niks aan de hand, sterker nog, bij 17,5 km dacht ik : zo, op de helft en speelde ik met de gedachte de 35 km voorbij te lopen. Ook hier speelde de temperatuur een rol. Dat het trainingseffect te verwaarlozen is klopt ook, maar een lesje nederigheid na een PR op de halve en heel veel progressie het afgelopen halfjaar is ook wel eens goed.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Over het afgelasten van de laatste twee startgroepen DtD: als zelfs bij de eerdere groepen al 30-40 ambulances rijden (en reken maar dat er dan ook wel zeker dat aantal uitviel en bij de EHBO zat maar niet met de ambu mee hoefde) is het wel te snappen, de rato uitvallers zal hoger worden bij de latere start want het is dan nog warmer en men is langer in de warmte bezig want ze zijn de langzamere groep.
Wat ik niet snap is waarom ze de hele boel niet een paar uur vervroegd hebben - half twee starten is ook wel enthousiast eigenlijk, net op het warmste punt van de dag... En dan gedeeltelijk in stedelijk gebied waar de warmte lekker blijft hangen. Dat is sowieso iets in Nederland, de start van een hoop evenementen is best laat op de dag, in de winter is dat niet zo raar maar als onze zomers steeds zo warm gaan zijn is het wellicht logischer starts eerder te laten plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Poekie schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:18:

Wat ik niet snap is waarom ze de hele boel niet een paar uur vervroegd hebben - half twee starten is ook wel enthousiast eigenlijk, net op het warmste punt van de dag... En dan gedeeltelijk in stedelijk gebied waar de warmte lekker blijft hangen. Dat is sowieso iets in Nederland, de start van een hoop evenementen is best laat op de dag, in de winter is dat niet zo raar maar als onze zomers steeds zo warm gaan zijn is het wellicht logischer starts eerder te laten plaatsvinden.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Poekie schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:18:
Over het afgelasten van de laatste twee startgroepen DtD: als zelfs bij de eerdere groepen al 30-40 ambulances rijden (en reken maar dat er dan ook wel zeker dat aantal uitviel en bij de EHBO zat maar niet met de ambu mee hoefde) is het wel te snappen, de rato uitvallers zal hoger worden bij de latere start want het is dan nog warmer en men is langer in de warmte bezig want ze zijn de langzamere groep.
Dat vind ik ook zo prettig aan Egmond bijvoorbeeld. Lekker op tijd starten, is alles nog niet opgewarmd. Of in het geval van Egmond ben je weer op tijd thuis.

Vond het verder echt loodzwaar dit jaar. Ben al geen warm weer loper, maar moest na de 9 echt regelmatig de rem intrappen om mijzelf niet over de kop te lopen. Inclusief wandelen wat ik normaal niet zo snel doe. Op den duur de tijd gelaten voor wat het was en de focus op uitlopen gezet.

"Better ask questions before you shoot"

Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2