Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.776 views

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het begint toch wel in een aardig hoog tempo herfstachtig te worden en ook snel eerder donker. Beetje jammer weer, was net blij dat die hitte wat minder werd. :P
KaiseRRuby schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:11:
Spugen is ook echt (in mijn ogen) zo'n enorme denigrerende belediging. Het zegt echt iets van: 'jij betekent helemaal niets voor mij'. Bah. Proberen snel te vergeten zo'n vernedering.

Is natuurlijk ook een teken van enorme lafheid om het op een scooter zo stiekem te doen.
Uiteraard. Dat zijn ook meestal van die figuren dat wanneer het daadwerkelijk op hoeken aan komt je ze in de zadelkoffer kunt opvouwen. Lafaards. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Mja, je maakt helaas nog wel eens rare dingen mee als je onderweg bent. Van mensen die je zien aankomen en dan niet aan de kant gaan, scooters die rakelings langs je scheren omdat ze vinden dat jij daar niet hoort te lopen, mensen met hond hebben ook een patent op raar gedrag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zo ben ik laatst op een rotonde bijna van mijn sokken gereden omdat meneer in de auto van mening was dat ik geen voorrang had. Hij remde ook niet eens af en knalde gewoon met 50 door de bocht. Het is dat ik achteruit sprong, anders had het verkeerd kunnen aflopen. Mensen zijn gewoon idioot geworden. Probeer je er niets van aan te trekken, ook al is dat lastig. :)

*O* Vandaag goed nieuws *O*

Vanmorgen afspraak bij de fysio gehad. De enkel is alweer zo goed als normaal, zwelling is bijna niet meer aanwezig. Merk alleen als de grenzen qua strekken worden opgezocht dat het nog een beetje gevoelig is en de achillespees is vrij stijf lijkt het, maar dat kan ook het gevolg zijn van een beetje overcompensatie wat je doet door net iets anders te gaan lopen. Verder gaat het herstel goed en hij ziet absoluut geen gevaar voor de HM van Eindhoven; 13 oktober.

Mocht vandaag al weer en klein stukje op de loopband proberen, niet te lang en zeker niet te hard. Heb een kleine 2km op lekker tempo gelopen. Daarna was het wel prima, merk nu wel dat vooral mijn achillespees er niet heel blij mee is. Het doet geen pijn, maar merk wel dat er een kleine irritatie aanwezig is.
Enfin, de behandeling zit er wat hem betreft verder op, ook omdat we nu voor een kleine 2 weken naar Italië gaan. Zoals hij het inschat is alles dan goed herstelt. In de tussentijd mag ik het hardlopen op de weg en baan weer terug oppakken maar op geleide van pijn opbouwen. Hardlopen alleen op asfalt, geen strand, bos, kiezel of andere instabiele ondergronden.

Ben er blij mee *O* *O*

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:26
Verwijderd schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:56:
[...]

Vorig jaar meegedaan, ook met een aantal andere races van dezelfde vereniging. Ikzelf ben niet zo snel (47:11 op de 10) en liep vrij achteraan. Was even balen maar dat is volgens mij inherent aan een wedstrijd van een atletiekvereniging. Vond het parcours wel wat saai, gewoon 4x door Berghem.
Had de tijden al bekeken van vorig jaar, dus een top25 zou er in moeten zitten :)
Maar over het parcour ga ik mij de 1ste wedstijd nog niet druk maken :) eerst maar is een mooie tijd neerzetten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Inmiddels al weer een jaar actief getraind bij een MiLa-groep.
Mijn persoonlijke doel van 20 minuten op de 5km is in ieder geval ruimschoots gehaald (19:35). In het naseizoen zal ik voor het eerst in jaren (na mijn atletiek verleden) weer een paar baanwedstrijden doen.

Over iets meer dan een week staan er een 400m, 1 mijl, en 5000m op de planning.
Allemaal op 1 dag, oeps. 8)7
Aangezien de laatste keer dat ik in een startblok gezeten had ongeveer 7 jaar geleden was heb ik gisteravond eens een startblok training gedaan. In het begin wel wat onwennig maar uiteindelijk een uurtje lang lekker verschillende startvormen gedaan. Ik zal in ieder geval niet meer uit de startblokken struikelen bij de 400m.

Met mijn pr op de 5 in het achterhoofd ga ik voor de volgende streeftijden:
400m - ~1:05
1 mijl - ~5:20
5000m - Even aan kijken wat er aan het einde van de dag nog in zit :P
Lijken jullie dit ook enigszins reële tijden?

Verder zal ik in oktober nog een 200m en 800m lopen waar ik voor de 200m toch zeker een sub 30 verwacht. De 800m zou mooi zijn om in de buurt van de 2:20 te lopen, maar of dat haalbaar is.

Enorm enthousiast om het seizoen af te sluiten in een ietwat andere richting. In een seizoen doe ik niet erg veel wedstrijden maar ik heb eigenlijk alleen maar 5000m en 1 3000m indoor gedaan, de korte afstanden zijn dus volledig nieuw maar oh zo spannend :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Verwijderd schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:55:
De Venu ziet er heel interessant uit moet ik zeggen. Precies wat ik mis bij Garmin om de horloges als dagelijkse smartwatch te dragen is een mooi scherm. Ik ben bereid daar batterij duur voor in te leveren.

Nog eens goed uitzoeken wat de Venu mist tegenover mijn 245 maar dat lijkt maar beperkt. Kan zomaar eens mijn nieuwe horloge worden :)
Ik heb wel interesse in je 245 ;)

Denk dat ik me maar eens in ga schrijven voor de Posbankloop. Dat zou mijn eerste wedstrijd van dit jaar worden :$ In januari hamstring blessure opgelopen en daardoor een hele tijd niet/minder gelopen, maar inmiddels ben ik wel weer op 'oorlogsterkte'. De vakantie zit er weer op, de betere looptemperaturen komen er weer aan, dus geen reden meer voor smoesjes! :)

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:17
Cranzai schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:52:
Mijn persoonlijke doel van 20 minuten op de 5km is in ieder geval ruimschoots gehaald (19:35). In het naseizoen zal ik voor het eerst in jaren (na mijn atletiek verleden) weer een paar baanwedstrijden doen.

Aangezien de laatste keer dat ik in een startblok gezeten had ongeveer 7 jaar geleden was heb ik gisteravond eens een startblok training gedaan. In het begin wel wat onwennig maar uiteindelijk een uurtje lang lekker verschillende startvormen gedaan. Ik zal in ieder geval niet meer uit de startblokken struikelen bij de 400m.

Verder zal ik in oktober nog een 200m en 800m lopen waar ik voor de 200m toch zeker een sub 30 verwacht. De 800m zou mooi zijn om in de buurt van de 2:20 te lopen, maar of dat haalbaar is.

Enorm enthousiast om het seizoen af te sluiten in een ietwat andere richting. In een seizoen doe ik niet erg veel wedstrijden maar ik heb eigenlijk alleen maar 5000m en 1 3000m indoor, de korte afstanden zijn dus volledig nieuw maar oh zo spannend :)
Veel succes op NSK teams. ;)
Tijden moeten wel haalbaar zijn lijkt mij, na de 400m is het vooral afwachten hoe snel de verzuring weer uit je benen verdwijnt. >:)

• Cranzai
bal130 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:00:
[...]

Veel succes op NSK teams. ;)
Tijden moeten wel haalbaar zijn lijkt mij, na de 400m is het vooral afwachten hoe snel de verzuring weer uit je benen verdwijnt. >:)
Haha dankjewel, een heuse detective dus ;)
Loopmaatjes gaven ook al aan dat vooral herstel van de 400m een dingetje zal zijn.

• bal130
  • Laatst online: 22:17
Cranzai schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:02:
[...]

Haha dankjewel, een heuse detective dus ;)
Loopmaatjes gaven ook al aan dat vooral herstel van de 400m een dingetje zal zijn.
Hehe, het was niet zo heel moeilijk. Ik loop zelf alleen maar baanwedstrijden (tot en met 400m :+). Zelf neem ik overigens niet deel aan het NSK, wel student maar niet in Nederland.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Misschien wat vreemde vraag ik wil graag weer hardlopen laatst sportbroekje besteld alleen broekzak is echt van hobbit formaat past dus geen smartphone in het gaat om deze https://m.zalando.nl/puma...-black-pu142e0fx-q11.html

Hebben jullie aanraders voor sportbroekje met fatsoenlijke ruimtes in de broekzak omdat ik graag muziek mag luisteren tijdens hardlopen plus noodgevallen altijd handig kan zijn

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12 16:28

vhal

ಠ_ಠ

@Amdwarrior kijk eens naar een flipbelt of een soortgelijke kloon

Strava

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
offtopic:
En kijk meteen even of je er wat interpunctie bij kunt scoren.

Hier ook altijd Flipbelt voor de telefoon. Mijn Oneplus 6 past er met wat duwen best in, en dan weet je ook zeker dat hij er niet uit valt. Zo'n Flipbelt is ook meteen handig om een flesje water in mee te nemen. Ik stop er nu flesjes van Decathlon in, maar die zitten iets te los. Flipbelt heeft nu ook eigen flesjes die er precies in passen, maar ik vond het nog niet zo'n belangrijk issue dat ik daar extra geld aan wilde uitgeven.

[ Voor 72% gewijzigd door dreamscape op 06-09-2019 18:52 ]

Punctuality is the politeness of kings

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik heb 2 van die gordels van Decathlon, eentje waar alleen m'n telefoon en evt sleutel in kan en eentje waar ook nog 2 flesjes water in kunnen.
Hardloopbroeken waar telefoons in kunnen ken ik niet. Lijkt me ook niet echt lekker zitten.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In deze van Decathlon past mijn Moto G5 plus. Zit lekkerder dan een Flipbelt, alleen de Flipbelt kan ik elke dag gebruiken, deze ligt na een keer in de was :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• dreamscape
Bij mij moet die Flipbelt na een paar keer lopen ook in de was. Gelukkig heeft mijn vriendin er ook nog een en loopt die momenteel niet meer. Dus technically heb ik twee Flipbelts.... :)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58

Rudedadude

Maybe we were born to run

Omdat het toch over plussen gaat: mijn vrouw loopt met een semi-no-name waterdichte loopgordel van een tientje met haar Moto G6 plus daarin. Zelf loop ik in de zomer wel met een telefoon in mijn Decathlon trailbroek in het grote vak aan de voorkant, wat verrassend genoeg nauwelijks schommelt (buikspieren 8) ). Overigens wel ingepakt in een boterhamzakje, want zweetloos is dat vak niet. En ik heb niet de grootste telefoon ter wereld, dat scheelt ook.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Roozzz
  • Laatst online: 23:10

Roozzz

Plus ultra

Mijn vriendin gebruikt oftewel een flipbelt of de vakken op de benen van haar fusion tights. Als het niet stuitert komt het goed.
Ik zelf loop meestal zonder (of ik moet een trail vest meenemen)

If you can see, look. If you can look, observe

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
Amdwarrior schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:10:
Misschien wat vreemde vraag ik wil graag weer hardlopen laatst sportbroekje besteld alleen broekzak is echt van hobbit formaat past dus geen smartphone in het gaat om deze https://m.zalando.nl/puma...-black-pu142e0fx-q11.html

Hebben jullie aanraders voor sportbroekje met fatsoenlijke ruimtes in de broekzak omdat ik graag muziek mag luisteren tijdens hardlopen plus noodgevallen altijd handig kan zijn
Fusion C3. Niet goedkoop maar echt topspul. Ik heb de korte en een paar extra lange van deze.

• Tinusvolkel
Gisterenavond had ik mijn 1ste wedstrijd, en viel iig niet tegen :) ben 14de geworden van de 77 en heb er weer een paar PR’s bij *O*

Beste geschatte prestatie voor 10 km. (39:29)
Beste geschatte prestatie voor 5 km. (19:27)
Beste geschatte prestatie voor 2 mijl (12:25)

En met een max hartslag van 170 had er misschien nog meer in gezeten, maar was een beetje bang om mij helemaal kapot te lopen... echter zat ik ook een beetje vast geroest op pakweg 4:00 per km, dus een eindsprint zat er niet in.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
kenneth schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:38:
In deze van Decathlon past mijn Moto G5 plus. Zit lekkerder dan een Flipbelt, alleen de Flipbelt kan ik elke dag gebruiken, deze ligt na een keer in de was :)
Heb ik ook, eentje met pijpen, eentje alleen met binnenbroek. past een S7 zowel voor als achter in en zit verrassend goed (ook buikspieren 8) )

Ook zonder telefoon hele prettige shorts, neem er vaak die 250ml watertubes in mee (als ik verder ga dan 20 km)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39
(waarschuwing: wheeler..)

Zo vandaag mijn eerste halve marathon wedstrijd sinds tijden. Ik was er ontzettend zenuwachtig voor. Niet omdat ik niet zou finishen want dat lukt altijd wel maar vooral over of ik het in een aanvaardbare tijd zou kunnen doen. En of ik er na verloop van tijd gewoon geen zin meer in zou hebben.

Via internet gevonden dat de halve marathon in Bodegraven toegankelijk was voor wheelers en daar vanmiddag met de auto vol goede moed heen gereden. En ja hoor. Wat was het een feest. Beetje eng omdat ik de contactpersoon alleen nog maar via instagram gesproken had dus ook niet echt een beeld bij de persoon maar dat viel heel erg mee. We waren met niet heel veel aangepast sporters (als het zo mag noemen). Een wheeler ( ik ), iemand in de gewone rolstoel en een handbike. Die handbike was natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal dus die heb ik maar laten gaan. Mijn doel was om de halve in net een uur te doen. Gezien ik vorig jaar de marathon van Berlijn in 2:15 deed dacht ik wel dat ik daar in de buurt van moest komen. Helaas de tijd viel een klein beetje tegen 01:10:12. Ik had toch gehoopt op iets sneller.

Aan de andere kant dit is mijn eerste halve marathon in maanden dus misschien is het ook gewoon weer een goede nulmeting. Dit ruikt wel naar meer. Nu eerst een paar dagen rust om te kjken of de slijmbeurs dit ook een goed plan vond en dan hopelijk volgende week zondag de 6em bij de Bridge 2 Bridge.

Strava

[ Voor 54% gewijzigd door Webgnome op 07-09-2019 21:42 ]

Strava | AP | IP | AW

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vandaag had ik ook een halve marathon (Halve Marathon Oostkant), dit jaar ging het iets minder “ruk” dan vorig jaar maar desondanks was het niet helemaal van wat ik er van had verwacht. De eerste 15/16 kilometer lag ik redelijk op schema voor een sub 2h (lees: 1:59:59) maar vervolgens stond ik letterlijk geparkeerd waardoor de laatste 5 kilometer gewoon 2 minuten per km langzamer gingen.

Resultaat 2:11:04

Vorig jaar gebeurde hetzelfde maar toen een stuk eerder :P Desondanks was ik nu wel wat sneller, vorig jaar deed ik er 2:16:40 over dus je zou kunnen spreken van een PR :+

In ieder geval heb ik weer wat puntjes om verder mee te gaan en ik weet inmiddels dat ik een marathon al helemaal niet meer ambieer omdat ik die 21,1km al een takke-eind vind :D

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 08-09-2019 20:26 ]

Strava

• Webgnome
vhal schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:32:
Vandaag had ik ook een halve marathon (Halve Marathon Oostkant), dit jaar ging het iets ruk dan vorig jaar maar desondanks was het niet helemaal van wat ik er van had verwacht. De eerste 15/16 kilometer lag ik redelijk op schema voor een sub 2h (lees: 1:59:59) maar vervolgens stond ik letterlijk geparkeerd waardoor de laatste 5 kilometer gewoon 2 minuten per km langzamer gingen.

Resultaat 2:11:04

Vorig jaar gebeurde hetzelfde maar toen een stuk eerder :P Desondanks was ik nu wel wat sneller, vorig jaar deed ik er 2:16:40 over dus je zou kunnen spreken van een PR :+

In ieder geval heb ik weer wat puntjes om verder mee te gaan en ik weet inmiddels dat ik een marathon al helemaal niet meer ambieer omdat ik die 21,1km al een takke-eind vind :D
Je bent er dus op vooruit gegaan als ik het zo lees. Is het dat je het mentaal niet meer trekt? of is het puur lichamelijk? Ik heb namelijk gisteren gemerkt dat een recht lang stuk van ongeveer 3 kilometer ook niet heel bevorderlijk is voor me mentale toestand.

Strava | AP | IP | AW

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Webgnome denk eerder lichamelijk, mijn voorbereiding was niet al te best en ik mis dan vervolgens de inhoud om langer door te kunnen lopen na 16KM. Dit is wel te trainen. Wellicht dat het mentale gedeelte ook wel te verbeteren valt want toen de twijfel binnenkwam ging het voor geen meter meer. En als je eenmaal begint met wandelen....

Strava

• Webgnome
Dan zou het dus een domino effectje kunnen zijn. Als je het leuk vind om die afstand te trainen dan zou ik inderdaad in gaan zetten om die halve in de benen te krijgen. Als je dat tijdens de trainingen trekt dan is het mentale vanzelf opgelost .. maar goed hier spreekt een amateur

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
Klinkt idd gewoon als meer km's maken @vhal , maar als je daar niet echt lol in hebt, dan is de marathon nog ff ver weg.

Vandaag een kleine tegenslag op km 16 van de 19,5: ik stak een drukke weg over met auto's van beide kanten, keek uiteraard goed uit, maar vergat daarbij m'n linkervoet op te tillen en ging languit met een behoorlijk ontvelde linkerknie. Kon wel pijnvrij gewoon door, maar de omstanders keken héél bezorgd. Ach ja, shit happens.

Ik doe dit soort trainingen op zogenaamd beoogd marathontempo (ca. 5:20/5:25 per km). maar gegeven het nieuwe pr op de halve van 1:39:12 twijfel ik nogal wat dat tempo zou moeten zijn? Wat is een redelijke eindtijd bij deze HM tijd?

• Rudedadude

Rudedadude

Frenz64 schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:31:
Klinkt idd gewoon als meer km's maken @vhal , maar als je daar niet echt lol in hebt, dan is de marathon nog ff ver weg.

Vandaag een kleine tegenslag op km 16 van de 19,5: ik stak een drukke weg over met auto's van beide kanten, keek uiteraard goed uit, maar vergat daarbij m'n linkervoet op te tillen en ging languit met een behoorlijk ontvelde linkerknie. Kon wel pijnvrij gewoon door, maar de omstanders keken héél bezorgd. Ach ja, shit happens.

Ik doe dit soort trainingen op zogenaamd beoogd marathontempo (ca. 5:20/5:25 per km). maar gegeven het nieuwe pr op de halve van 1:39:12 twijfel ik nogal wat dat tempo zou moeten zijn? Wat is een redelijke eindtijd bij deze HM tijd?
Veel sneller dan 5:20-5:25 :) Afhankelijk van van alles natuurlijk, maar als je op de halve 4:40/km loopt dan kun je op de hele volgens mij wel 5:00 - 5:10/km lopen. Zijn daar niet allemaal mooie calculatortjes voor te vinden her en der? Dan kun je op basis van je 5 en 10km tijd ook nog verder inschatten wat een realistisch 'verval' in tempo is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• T-MOB
  • Laatst online: 23-12 13:10
Ik zou met zo'n tijd op de halve mikken op 3:30, dus een tempo van 4:59. Of dat redelijk is... geen idee. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel rek je zelf denkt dat er nog in zit. Ik heb zelf het doel om een marathon <3:00 te lopen en was niet ontevreden met 1:27:14 op de halve afgelopen april.

--

Laatste weken heb ik zelf wat last van een hamstring. Mijn eerste reflex is dan altijd om rust te nemen. Ook maar de fysio een berichtje gedaan. Die begon gelijk over oefeningen en rekken... En als je dan toch moet bewegen toch ook maar wel ingeschreven voor de Singelloop hier in Enschede. Dat is 5 mijl en leek me een prima wedstrijdje om te kijken of een 10km onder de 40:00 realistisch is. Zo'n last-minute-inschrijving levert dan wel een plek op in het laatste startvak. Ik had nog gehoopt stiekem vooraan te kunnen gaan staan, maar er werd actief gecontroleerd.
De eerste 1.5km was aldus een behoorlijke slalom. Qua tempo ga ik daar eerder harder dan trager van lopen, maar het kost wel heel veel energie. Na het eerste stuk kwam er gelukkig wat meer ruimte. Tot de laatste 100 meter alleen maar aan het inhalen geweest (in de eindsprint kwam er 1 iemand voorbijvliegen). Uiteindelijk gefinished met een offiiciele nettotijd van 31:46 (en plek 27 van 1459 mannelijke recreanten 8) ). Volgend jaar zorgen voor een plek in het eerste vak, maar verder dik tevreden met nieuwe PR's op de mijl en de 5K en voldoende vertrouwen in een goede 10. Alleen even hopen dat de hamstring morgen niets geks doet. Nu voelt het iig beter dan vanmorgen.

Regeren is vooruitschuiven

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Amdwarrior schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:10:

Telefoon heb ik nooit bij me maar voor sleutels en ID kaart gebruik ik de FlipBelt. Past ook een telefoon in als het goed is. Is helaas niet goedkoop maar wel erg praktisch en je voelt de riem niet zitten.

March of the Eagles

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gisteren snipverkouden met een hoofd vol snot de Singelloop Enschede (5EM) gelopen. Omdat ik helemaal geen last had van m'n keel of hoesten toch de gok genomen te gaan lopen. Ik had m'n verwachting al wel van 40:00 naar 45:00 gezet omdat ik eigenlijk niet fit genoeg was om goed te lopen. Uiteindelijk werd het 44:23 na een forse eindsprint die er nog net uit kon (zo van hierna is t klaar en kan ik m'n neus weer snuiten en ademhalen). Geen slechte tijd dus tevreden. Niet elke wedstrijd hoeft een PR te zijn.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Op zich zou 3:30 moeten kunnen, alleen hangt dit weer veel af van je belastbaarheid e.d. Een halve en een hele is niet heel erg vergelijkbaar vind ik zelf. Om een optimale hele te lopen (lees: alles eruit halen wat erin zit) moet je relatief veel trainingsarbeid leveren.Allemaal prima mogelijk natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het een hoop geplan. Maar dat komt ook omdat ik niet super veel kilometers maak per week. Een halve lopen lukt dan wel, maar een hele niet echt in een tempo wat past bij de tijden die ik loop op andere afstanden. Als je al lekker wat volume hebt momenteel is het allemaal een stuk makkelijker denk ik en een kwestie van de juiste accenten leggen.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12 11:21

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Komende zaterdag weer de Freedomtrail. @Roozzz , sta je weer bij het museum? ;)
Mijn plan is revanche nemen op vorig jaar toen ik ruim 20 kilometer problemen had met eten en drinken door enorme steken. Mijn revanche is gelukt als ik deze gewoon zonder problemen uit kan lopen want ik ga niet voor een tijd.

Zijn er verder nog tweakers die hieraan meedoen?

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Xaverius schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:14:
Komende zaterdag weer de Freedomtrail. @Roozzz , sta je weer bij het museum? ;)
Mijn plan is revanche nemen op vorig jaar toen ik ruim 20 kilometer problemen had met eten en drinken door enorme steken. Mijn revanche is gelukt als ik deze gewoon zonder problemen uit kan lopen want ik ga niet voor een tijd.

Zijn er verder nog tweakers die hieraan meedoen?
Yes, 's ochtends eerst bezig met startnummers uitreiken, vervolgens door naar museum Hartenstein voor de bemanning van de verzorgingspost :)
Ik begrijp dat ik jou langs ga zien komen? Heb ik je daar vorig jaar ook gezien? mijn hoofd deed het toen nog niet zo geweldig, dus veel herinneringen heb ik er niet meer van :X

• Xaverius

Xaverius

Daar kwamen we achteraf achter @Roozzz . Ik moet je nu nog zien te herkennen. :+

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-12 18:46

Galois

1811 - 1832

Mijn hardloopseizoen gaat weer beginnen :)

Na het hardlopen wat op een lager pitje gezet te hebben (reden: zeurende peesplaat), ben ik van plan om weer wat meer hard te lopen.

Enkele jaren geleden was hardlopen verreweg mijn hoofdsport (200 km/maand was niet uitzonderlijk). Helaas liep ik tegen een vervelende blessure aan (peesplaat voet) wat mij een flinke stap terug heeft doen zetten.

Ben toen meer gaan fietsen (race en mtb) en minder gaan lopen. Zelfs op een gegeven moment gaan zwemmen en zo twee triatlons (kwartjes dan) gedaan. Het gaat nu weer goed met mijn voet, mits ik 'm niet teveel belast. Ik heb de afgelopen maanden zo'n 1-2x per week gelopen (en verder fietsen en zwemmen, dus aan 10 trainingsuren per week, zat ik makkelijk).

Ik ga weer rustig opbouwen en hoop dat mijn peesplaat zich gedraagt. Gisteren heb ik een 1/4 triatlon gedaan (waarbij die 10 km hardlopen in 3:55/km, wat mij zeer positief verraste) en ik genoot toch weer erg van het hardlopen.

Volgende maand ga ik een lokale 10 km doen, waarbij ik hoop op een podiumplek (37:30?) en in november ga ik weer de 7heuvelen doen. Met als doel een PR daar (>57:00), met die 10 km van gisteren na het zwemmen en fietsen in gedachte, hoop ik dat ik met alleen 15 km hardlopen er nog wel 7 s per km af krijg :)

Maar goed... het belangrijkste blijft toch heel blijven! Als iemand tips of ervaringen heeft met het terugkomen na een peesplaatblessure, hoor ik die graag!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-12 22:16

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Galois schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:14:
Mijn hardloopseizoen gaat weer beginnen :)

Maar goed... het belangrijkste blijft toch heel blijven! Als iemand tips of ervaringen heeft met het terugkomen na een peesplaatblessure, hoor ik die graag!
Fit blijven is inderdaad waar het om gaat! Je peesplaatblessure, gaat dat om de peesplaat in je voet?
Of peesplaat buitenkant knie (Lopersknie) Beide vervelende blessures waar ik beide mee te maken heb (gehad.)

Bij de peesplaat knie was voor mij rekken en kracht/core oefeningen de sleutel.

M'n peesplaat voet is nu lichtelijk on going; al langere tijd een lichte irritatie eronder. Volgens de podo geen onsteking dus mag en kan gewoon lopen. HIer helpt bij mij het 's ochtends warm maken met een handdoek ( wrijving) en lichtjes rekken.

Mooi dat je de draad weer oppakt en nu alweer dergelijke tijden loopt. 8)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-12 18:46

Galois

1811 - 1832

dreameater schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:35:
[...]

Fit blijven is inderdaad waar het om gaat! Je peesplaatblessure, gaat dat om de peesplaat in je voet?
Of peesplaat buitenkant knie (Lopersknie) Beide vervelende blessures waar ik beide mee te maken heb (gehad.)

Bij de peesplaat knie was voor mij rekken en kracht/core oefeningen de sleutel.

M'n peesplaat voet is nu lichtelijk on going; al langere tijd een lichte irritatie eronder. Volgens de podo geen onsteking dus mag en kan gewoon lopen. HIer helpt bij mij het 's ochtends warm maken met een handdoek ( wrijving) en lichtjes rekken.

Mooi dat je de draad weer oppakt en nu alweer dergelijke tijden loopt. 8)
Aan de voet inderdaad. Ik slaap standaard met een Strassburger sok. Dat verlicht wel heb ik het gevoel. Gaat momenteel erg goed, zelfs na de inspanning van gisteren voel ik weinig reactie.

Afgelopen winter met de fysio ook wat loopscholing oefeningen gedaan die ik 1-2x per week doe (het standaardwerk wb loopscholing). Lijkt ook wel te helpen. En goed letten op mijn landing. Voldoende knieinzet en een lichte voorvoetlanding. Niet teveel midden of hak. Ik merk dat als ik rustig loop, de voorvoetlanding goed onder controle heb, maar als ik voluit ga (zoals gisteren) dat ik dan toch wel geneigd ben op mijn hak te landen en mijn knie niet actief in te zetten (eigen analyse van de foto's die gemaakt zijn... :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Webgnome
@Xaverius geen Trail maar de 'gewone' bridge. Zin in :)

Strava | AP | IP | AW

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-12 21:05
@Xaverius @Roozzz ik loop de 28km trail zaterdag en kom vanaf Eindhoven. Hopelijk blijven de weersvoorspellingen goed, in de regen lopen kunnen we de hele winter nog wel doen ;-)

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-12 07:33
Nog mensen hier die de Chicago marathon gaan lopen? Of ervaring hebben hier? Zelf loop ik de 5km de dag er voor en mijn vrouw loopt de marathon. Aangezien ik haar ga aanmoedigen zijn er nog tips op welke punten dit het beste kan? Hoe is het met de drukte en is het goed bereikbaar?

You only live once, so enjoy the ride.

• Tinusvolkel
Het was weer frisjes vanmorgen, met 7 graden begonnen en met 5 graden gestopt.
Voor de zomer was mijn hartslag nog een stuk hoger, dus toen voelde de koudere temperaturen een stuk beter aan als vandaag met een gemiddelde hartslag van 126. Dus misschien nu toch eerder een lange broek aan doen :)

Verder nu een paar keer met de lamp van de onderstaande quote gelopen, en is voor die 11 euro een prima ding :) Accu gaat lang genoeg mee en hij schijnt best goed omlaag (zonder dat ie instelbaar is)
Ook zit ie goed om je lichaam heen dus je hebt er geen last van.
Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:53:
De dagen worden weer korter, dus heb net de onderstaande lamp besteld om mee te lopen, maar hebben mensen ervaring met deze lamp? kom hem via Ali en amazon vaak tegen.

[Afbeelding]

[ Voor 48% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-09-2019 09:17 ]

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Vorige week heb ik een paar Saucony Freedom ISO schoenen besteld en deze waren van het weekend binnen gekomen. Deze wil ik naast mijn Saucony Ride ISO gaan gebruiken. Helaas toen geen tijd gehad om ze te testen (+ wat last van mijn kuiten). Gisteren onverwacht wat eerder thuis van een retourtje schiphol in de spits dus toen toch maar even besloten om een rondje te gaan rennen. Ik had helemaal geen zin om iets van een schema te volgen dus ben gewoon 5 kilometer gaan rennen. Na een 'rustige' eerste kilometer op 5:00 min/km ging het steeds sneller en al vroeg iets te snel (4:10 min/km). Heuvel op een brug op even het tempo laten zakken om te herstellen. Langzaam aan weer versneld en uiteindelijk 23:57 minuten gedaan over 5km zonder het gevoel te hebben dat ik echt maximaal heb gelopen. Conclusie na deze 5 kilometer was dat de schoenen echt heerlijk lopen en voor mijn gevoel super licht zijn. Ben wel benieuwd hoe de Kinvara aanvoelt ten opzichte van deze schoenen. Deze zijn nog lichter.

Nu nog even een vraagje ivm mijn pijnlijke kuit. Ik loop aan de hand van een schema van TrainAsOne. Hierbij heb een walk/slow run stuk van 5 minuten als warming up en een easy run die vaak terug komt. Deze worden bepaald aan de hand van een tempo dat je loopt tijdens een indicatie training. Echter heb ik het idee dat ik deze te langzaam loop. Hierdoor loop ik redelijk geforceerd in een laag tempo en dan loop ik zonder weinig knie inzet. Hieronder even wat cijfers die misschien iets meer kunnen vertellen of ik de juiste tempo's heb of dat ik toch harder moet lopen (dit wil ik sowieso even testen).
Walk/slow run tempo: 6:09 min/km (hartslag tussen 120 en 130)
Easy Run: 5:39 min/km (hartslag tussen 140 en 150)
Hartslag op ventilatoire anaerobe drempel (VAT): 151
Hartslag op omslagpunt: 171
PR 10km: 46 minuten ongeveer
Dit voorjaar een 13,5km gelopen in 59:54

Nu zit ik er zelf aan te denken om bij de walk/slow run het tempo te verhogen naar een hartslag van 130 tot 140 en mijn easy run tussen de 150 en 160.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met TrainAsOne en welke tempo's je daar een beetje bij moet lopen. Want die vele langzame kilometers heb ik veel meer last van in mijn kuiten dan de snellere kilometers.

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 11:10

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

The_Ghost16 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:13:
...

Nu nog even een vraagje ivm mijn pijnlijke kuit. Ik loop aan de hand van een schema van TrainAsOne. Hierbij heb een walk/slow run stuk van 5 minuten als warming up en een easy run die vaak terug komt. Deze worden bepaald aan de hand van een tempo dat je loopt tijdens een indicatie training. Echter heb ik het idee dat ik deze te langzaam loop. Hierdoor loop ik redelijk geforceerd in een laag tempo en dan loop ik zonder weinig knie inzet. Hieronder even wat cijfers die misschien iets meer kunnen vertellen of ik de juiste tempo's heb of dat ik toch harder moet lopen (dit wil ik sowieso even testen).
Walk/slow run tempo: 6:09 min/km (hartslag tussen 120 en 130)
Easy Run: 5:39 min/km (hartslag tussen 140 en 150)
Hartslag op ventilatoire anaerobe drempel (VAT): 151
Hartslag op omslagpunt: 171
PR 10km: 46 minuten ongeveer
Dit voorjaar een 13,5km gelopen in 59:54

Nu zit ik er zelf aan te denken om bij de walk/slow run het tempo te verhogen naar een hartslag van 130 tot 140 en mijn easy run tussen de 150 en 160.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met TrainAsOne en welke tempo's je daar een beetje bij moet lopen. Want die vele langzame kilometers heb ik veel meer last van in mijn kuiten dan de snellere kilometers.
Die 120-130 lijkt wel heel rustig. Het ligt een beetje aan je bereik qua HS. en 6.09/km is niet echt nodig met een 46min PR op de 10. Belangrijk is dat je onder je 151 blijft in duur (je VT1), maar dat doe je dus ruimschoots. Ik zie er geen bezwaar in ;)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Afgelopen zondag heb ik nog eens een 10 km-wedstrijd gelopen met als doel mijn vorig PR (45.12) te verbreken en een vlakke race te lopen. Dat is uiteindelijk allemaal redelijk gelukt met een netto eindtijd van 42.52, dus opdracht geslaagd. Maar ik heb amper kunnen opwarmen doordat er meer dan 1000 deelnemers waren en ik echt wel vooraan (bij de eerste 100) in het startvak wou staan. Hoe doen jullie dat? Gewoon opwarmen en nadien over het hekwerk in het startvak kruipen? Waarschijnlijk wordt dat niet echt geapprecieerd?

Strava: https://strava.app.link/u6XZNylJRZ

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Pinguu schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:40:
Afgelopen zondag heb ik nog eens een 10 km-wedstrijd gelopen met als doel mijn vorig PR (45.12) te verbreken en een vlakke race te lopen. Dat is uiteindelijk allemaal redelijk gelukt met een netto eindtijd van 42.52, dus opdracht geslaagd. Maar ik heb amper kunnen opwarmen doordat er meer dan 1000 deelnemers waren en ik echt wel vooraan (bij de eerste 100) in het startvak wou staan. Hoe doen jullie dat? Gewoon opwarmen en nadien over het hekwerk in het startvak kruipen? Waarschijnlijk wordt dat niet echt geapprecieerd?

Denk je niet dat die 100 mensen sneller lopen dan 42?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren voor het eerst sinds (bijna) 3 weken weer een stukje gelopen d:)b *O*. Het idee was eigenlijk even rustig aan om te testen hoe de enkel/voet zich zou houden, dit plan is echter een beetje in de soep gelopen. Tempo ging echt alle kanten op (van 5.45 tot 3.20), de route was gewoon bagger (Italianen zijn niet te vertrouwen in het verkeer en voorrang verlenen is hier niet heel vanzelfsprekend). Daarnaast ging de route vals plat naar beneden (had ik in het begin niet echt in de gaten) wat het tempo aanzienlijk omhoog gooide.

6.3/km in 30 minuten gelopen, was daarna wel redelijk moe. Maar de "schade" viel mee. VO2 van 62 naar 60 gezakt. Had verwacht dit verlies veel meer zou zijn. De enkel heet zich goed gehouden, voel 'm een heel klein beetje vandaag, maar niet meer dan anders. Vandaag even een rustdag inlassen en morgen of donderdag weer eens een rondje lopen.

tips voor New York

• T-MOB
Hoe doen jullie dat? Gewoon opwarmen en nadien over het hekwerk in het startvak kruipen? Waarschijnlijk wordt dat niet echt geapprecieerd?
Warmlopen en een minuut of 10 voor de start in het vak gaan staan. Dan kun je toch nog aardig vooraan / naar voren bewegen. Verder niet te druk maken om helemaal vooraan staan. Je wil natuurlijk zo goed mogelijk presteren, maar je (ik) sta(at) er niet om een wereldrecord te lopen. De ideale plek is imho zo dat je weinig hoeft in te halen en weinig ingehaald wordt.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
maikelonline schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:05:
[...]

Denk je niet dat die 100 mensen sneller lopen dan 42?
offtopic:
Dacht ik ook en antwoord is bij deze wedstrijd nee… resultaten

• influenza
Ik doe vooral wat kleinere regionale loopjes en dan is het geen probleem om na de warming up vooraan aan te sluiten. Veel lopers kennen elkaar dan wel en gaan een beetje staan op de positie waar ze ook zo ongeveer denken te kunnen eindigen. Zijn er altijd wel wat mensen bij met een slechte dag of die zichzelf overschatten ;).

Bij grotere wedstrijden zijn er vaak vakken op eindtijd, waarbij het ook geen probleem is om later het vak in te gaan.

Over een hek klimmen zou ik niet zo snel doen denk ik, maar helemaal achteraan aansluiten is ook geen pretje. Maar hoe deed de rest het dan, liepen die ook geen warming up?
ANdrode schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:53:
[...]

offtopic:
Dacht ik ook en antwoord is bij deze wedstrijd nee… resultaten

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
@maikelonline, ik had me gebaseerd op de resultaten van vorig jaar. Dus ik wist wel waar ik ongeveer moest gaan staan... ;)

Ik denk dat de meeste inderdaad geen warming up hadden want ik ben 15 minuten op voorhand naar het startvak gegaan. Gelukkig zag ik daar een kapot dranghek waar ik net kon door kruipen.

Misschien moeten we in de toekomst de eerste kilometer als opwarming zien en de overige 9 kilometer nog harder lopen... >:)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Bij een wedstrijd doe ik ofwel geen warming up (niet het beste advies), ofwel ter plaatse wat oefeningen. Denk aan hakken-billen, knieheffen en kuiten tillen. Het hangt allemaal af van hoe vroeg ik aanwezig ben en hoeveel ruimte er is.

March of the Eagles

• influenza
Hoe hoger het aanvangstempo hoe meer warming up ik nodig heb :P. Bij een 5Km moet ik wel redelijk serieus inlopen, bij een 10 kan het wel met ietsjes minder vind ik, maar paar km loslopen is toch wel lekker.
XWB schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:47:
[...]

Bij een wedstrijd doe ik ofwel geen warming up (niet het beste advies), ofwel ter plaatse wat oefeningen. Denk aan hakken-billen, knieheffen en kuiten tillen. Het hangt allemaal af van hoe vroeg ik aanwezig ben en hoeveel ruimte er is.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-12 14:01
Ik warm toch altijd graag een beetje op.

Je zal het weer zien. Heb ik me zaterdag ingeschreven voor de marathon in Eindhoven, heb ik ondertussen een slijmbeursontsteking aan mijn elleboog (opgelopen door een ingegroeid haartje nota bene) met alle ongemakken van dien. Heb van de dokter een flinke antibiotica kuur gekregen. Hardlopen gaat maar ik heb me al beter gevoeld.

Op zich geen drama, maar heb geen zin in nog verrassingen. Alles ging nu goed. Ligt het aan mij, of knauwt die marathon voorbereiding toch een beetje aan mijn weerstand?

• Webgnome
Een marathon voorbereiding is natuurlijk niet niks dus ja dat kan zeker wel zijn invloed hebben op het een en ander. Aan de andere kant het is ook weer een beetje de na zomer en ik merk om mij heen dat er weer mensen met bosjes verkouden worden dus dat zal ook wel mee spelen

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
Hè, hè, eindelijk zo'n credit card telefoontje besteld, wat een keuzestress zeg. Nu nog een credit card formaat waterdicht zakje, kan die ook mee het water op. Waterdicht is ook wel handig voor in de trail shorts, qua zweten.

Iemand suggesties?

[ Voor 16% gewijzigd door Frenz64 op 11-09-2019 13:10 ]

• Tinusvolkel
Net een rondje gemaakt in de regen en merk dat mijn hartslag een stuk hoger is dan normaal (was de vorige keer ook al in de regen), maar hoe kan dit? Want omdat er meer zuurstof in de lucht zit zou ik verwachten dat hij lager zou zijn.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Frenz64 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:07:
Hè, hè, eindelijk zo'n credit card telefoontje besteld, wat een keuzestress zeg. Nu nog een credit card formaat waterdicht zakje, kan die ook mee het water op. Waterdicht is ook wel handig voor in de trail shorts, qua zweten.

Iemand suggesties?
Grappig dingetje die telefoon, dat vind ik ook nog wel wat voor tijdens het hardlopen of MTBen. Zou hem persoonlijk gewoon in een kleine ziplock plastic boterhamzakje duwen, maar weet niet hoe waterdicht dat is/blijft.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Frenz64 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:07:

Iemand suggesties?
Leuk ding! Is het teveel moeite voor je om een kleine review in dit topic te plaatsen? #dtv O-). Ben zelf het type loper die nooit meer dan het noodzakelijke meeneemt. Ben nu in het bezit van een Flipbelt, daar past mn iPhone X mooi in, maar merk toch dat deze iets stuitert. Na ongeveer 60 minuten begint deze te drukken en ga ik me aan het ding ergeren. Zo'n kleine telefoon die je in principe in je sleutelvakje kunt stoppen is ideaal!

Zag trouwens op de site van Decathlon dat ze zakjes voor smartphones hebben, maar die zijn aan de redelijk grote kant. Je kunt ook naar Ikea en daar voor 1 euro een doos ziplock meenemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 11-09-2019 21:57 ]

tips voor New York

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Tinusvolkel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:47:
Net een rondje gemaakt in de regen en merk dat mijn hartslag een stuk hoger is dan normaal (was de vorige keer ook al in de regen), maar hoe kan dit? Want omdat er meer zuurstof in de lucht zit zou ik verwachten dat hij lager zou zijn.
Je tempo lag volgens mij ook een stuk hoger dan normaal als ik zie dat het je PR op de 15km was en een aantal andere lopen teruggekeken te hebben. Op zich niet heel gek dat je hartslag dan (een stuk) hoger is dan normaal.

Kloppen je hartslagzones in Strava overigens wel? Heb even bij deze loop en bij die 10km wedstrijd gekeken die je onlangs hebt gelopen, en je liep de 10 bijna helemaal in Z3 en je loop van vandaag zelfs bijna de helft in Z2. Mochten je zones kloppen, dan had er bij beide heel veel meer in kunnen zitten.

Valt me overigens ook op dat bij die 10 je hartslag de laatste paar honderd meter best redelijk terug zakt. Niet helemaal met je vraag te maken, maar hoe betrouwbaar is je hartslagmeting en hoe betrouwbaar zijn je zones?

• Tinusvolkel
lateef schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:33:
[...]

Je tempo lag volgens mij ook een stuk hoger dan normaal als ik zie dat het je PR op de 15km was en een aantal andere lopen teruggekeken te hebben. Op zich niet heel gek dat je hartslag dan (een stuk) hoger is dan normaal.
Vorige 15km PR stond niet zo scherp ;) was tijdens een halve marathon gelopen. echter was gisteren een collega het tempo hoog aan het houden.
Kloppen je hartslagzones in Strava overigens wel? Heb even bij deze loop en bij die 10km wedstrijd gekeken die je onlangs hebt gelopen, en je liep de 10 bijna helemaal in Z3 en je loop van vandaag zelfs bijna de helft in Z2. Mochten je zones kloppen, dan had er bij beide heel veel meer in kunnen zitten.
Heb mijn max hartslag die ik ooit gezien heb (190) ingevuld bij strava, en strava de rest laten berekenen. dus dat zal wel niet heel nauwkeurig zijn. maar ik hoop dat er nog veel meer inzit :) kom pas net kijken in het hardloopwereldje, want ben begin dit jaar begonnen.
Valt me overigens ook op dat bij die 10 je hartslag de laatste paar honderd meter best redelijk terug zakt. Niet helemaal met je vraag te maken, maar hoe betrouwbaar is je hartslagmeting en hoe betrouwbaar zijn je zones?
Het tempo zakte een klein beetje terug, maar bij die loop was mijn hartslag vrij constant daardoor lijkt het of hij flink terug zakt maar het zijn "maar" 5 hartslagen.
Bij die 10km loop was ik wel veel meer kapot als bij de 15 van gisteren. echter was gisteren in de regen de hartslag 10 slagen hoger als bij de 10km race, dus daarom vroeg ik mij af of de regen er iets mee te maken kan hebben aangezien dit al vaker is voorgekomen.
Qua hartslagmeter gebruik ik een apple watch series 4, dus is wel optisch maar zou toch redelijk betrouwbaar moeten zijn. (buiten intervaltrainingen)

Maar bedankt voor de analyse (y) als je nog meer tips / verbanden ziet op mijn strava profiel dan laat maar weten :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 13:14
Vraag aan de kenners. Heb nu een paar Brooks Adrenaline GTS 19, deze zijn na 400km 'op'. Demping aan de voorkant is zo verslechterd dat ik shin splints krijg bij het lopen. De schoenen zitten heerlijk, maar ik vind de levensduur wel erg kort. Iemand tips voor een duurzamer alternatief voor een zware loper?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• T-MOB
Hoe heb je vastgesteld dat de demping minder geworden is? Dat je last krijgt van je schenen is niet per se bewijs dat je schoenen op zijn. Het is een blessure die zo naar kan zijn dat ik serieus bij een fysio of andere expert zou raadplegen om de oorzaak te achterhalen.
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 07:48:
Het tempo zakte een klein beetje terug, maar bij die loop was mijn hartslag vrij constant daardoor lijkt het of hij flink terug zakt maar het zijn "maar" 5 hartslagen.
Bij die 10km loop was ik wel veel meer kapot als bij de 15 van gisteren. echter was gisteren in de regen de hartslag 10 slagen hoger als bij de 10km race, dus daarom vroeg ik mij af of de regen er iets mee te maken kan hebben aangezien dit al vaker is voorgekomen.
Het is geen exacte wetenschap. Temperatuur en fitheid hebben zo hun invloed op hartslag. En ook (wedstrijd-)spanning kan uitmaken. Maar als je structureel anders meet bij regen zou ik toch vooral de meetmethode in twijfel trekken.

• Frenz64
Calitomnication schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:55:
[...]

Leuk ding! Is het teveel moeite voor je om een kleine review in dit topic te plaatsen?
No problemo, struinend over Aliexpress heb je grofweg drie opties, twee onder de €15:
a) het aanstekermodel, de naam zegt al iets over het formaat, heb ik ook overwogen, maar met name het zakje in m'n trapeze (met windsurfen) is nogal strak en daar heb ik liever iets plats in. Qua volume is dit echt drie keer niks.
b) Het credit card model, verkrijgbaar in een variant of drie, de mijne heeft fysieke knoppen, je hebt ze ook met meer touch-achtige knoppen, minimaal led schermpje
c) Iets duurdere varianten (>€20 - €50). Metalen behuizing, touchscreens, verschillende maten, apple watch achtige dingen, betere displays. Je kan het niet zo gek bedenken of het is er wel. Veel overwogen, maar het formaat van die credit card versie (en de kosten) bleven het toch winnen.

Uiteindelijk voor deze variant gekozen omdat een reviewer verrast was door de robuustheid van het dingetje (het was een Rus, dus tja) en de andere varianten wel heel flimsy overkomen. Als hij binnen is zal een een zeer uitgebreide review doen...not.
Je kunt ook naar Ikea en daar voor 1 euro een doos ziplock meenemen.
Goede tip, thx, past beter. Zag ook van die tasjes die duurder zijn dan de inhoud, hahaha, kon je 10 jaar geleden toch niet voorstellen, een mobiele telefoon zo groot als een credit card, die goedkoper is dan het plastic hoesje waar hij in zit |:(

• BlackShadow
  • Laatst online: 24-12 13:42
Ik zou deze winter mijn fietstrainingen willen afwisselen en beginnen met lopen.
Nu ben ik op zoek naar een goede schoen, liefst <100€ voor een zwaardere beginner (1m90 / 100kg)

Mijn redenering is misschien fout, maar ik zocht naar een schoen die veel comfort biedt en kwam uit bij trail hardloopschoenen.
Model "INOV-8 TERRA ULTRA 260 TRAIL" is momenteel aan een leuke promo in mijn maat beschikbaar.

Is mijn gedachte om naar een trail schoen te kijken als eerste schoen correct of denk ik verkeerd?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
BlackShadow schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:18:
Ik zou deze winter mijn fietstrainingen willen afwisselen en beginnen met lopen.
Nu ben ik op zoek naar een goede schoen, liefst <100€ voor een zwaardere beginner (1m90 / 100kg)

Mijn redenering is misschien fout, maar ik zocht naar een schoen die veel comfort biedt en kwam uit bij trail hardloopschoenen.
Model "INOV-8 TERRA ULTRA 260 TRAIL" is momenteel aan een leuke promo in mijn maat beschikbaar.

Is mijn gedachte om naar een trail schoen te kijken als eerste schoen correct of denk ik verkeerd?
Alleen als je er mee door het bos gaat.

• dreamscape
Of over velden of heide. Maar dus geen verharde weg. Als je naast het bos woont en alleen even de straat uit wandelt, dan is het niet zo'n punt. Maar geen langere stukken hardlopen op asfalt/stenen met trailschoenen.

Naar het bos fietsen en daar gaan lopen, dat kan natuurlijk wel. Zo doe ik het meestal (alleen meestal niet op trailschoenen).

* dreamscape houdt niet zo van asfalt...

• BlackShadow
dreamscape schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:30:
Of over velden of heide. Maar dus geen verharde weg. Als je naast het bos woont en alleen even de straat uit wandelt, dan is het niet zo'n punt. Maar geen langere stukken hardlopen op asfalt/stenen met trailschoenen.

Naar het bos fietsen en daar gaan lopen, dat kan natuurlijk wel. Zo doe ik het meestal (alleen meestal niet op trailschoenen).

* dreamscape houdt niet zo van asfalt...
tlpeter schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:27:
[...]

Alleen als je er mee door het bos gaat.
Ok, dan is een trail schoen minder van toepassing, ik wil een allround comfortabele schoen.
Ik heb niet ver van huis een finse piste, maar ga evengoed op asfalt lopen.

• Cranzai
BlackShadow schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:18:

Jouw vraag over de trailschoenen is inmiddels beantwoord. Maar ik mis een beetje wat je nou wel kan doen ;)

Eigenlijk moet je voor je eerste paar "serieuze" hardloopschoenen naar een speciaalzaak. Vaak meten ze je voeten op en doen ze een loopanalyse. Daarna kiezen ze meerdere geschikte schoenen uit en is het passen geblazen.

De wat meer ervaren lopers hebben vaak wel een idee van wat voor schoenen ze zelf nodig hebben. Maar om te beginnen is een hardloopzaak echt een aanrader.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Taigu schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:24:
Vraag aan de kenners. Heb nu een paar Brooks Adrenaline GTS 19, deze zijn na 400km 'op'. Demping aan de voorkant is zo verslechterd dat ik shin splints krijg bij het lopen. De schoenen zitten heerlijk, maar ik vind de levensduur wel erg kort. Iemand tips voor een duurzamer alternatief voor een zware loper?
Ik loop met mijn 1m92 en 74kg al enkele jaren op de Brooks Adrenaline GTS, en ik kan er zo'n 750km mee lopen per paar. Daarna zijn ze qua demping ook "op" bij mij, en begin ik last te krijgen van mijn ITB (pijn buitenkant knie). Bij Runners lab brengen ze voor mij een extra correctie aan op de inlegzolen om mijn sterke anti-pronatie te helpen corrigeren. Dit kan natuurlijk ook invloed hebben op de levensduur.

Helaas zijn deze schoenen de enige optie voor mij, aangezien het de enige zijn die goede anti-pronatie bieden in smalle leest ( B ).

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Ik zelf ben 1.94m en dat ik begon met hardlopen iets boven de 90kg. Dat ik startte met hardlopen liep ik of op de Asics Gel Nimbus of op de Mizuno Wave Rider. Zijn allebei schoenen voor mensen met neutrale voeten en redelijk wat demping. Een paar jaar geleden over gestapt naar de Saucony Ride. Welke iets minder demping heeft. En sinds vorige week ook een paar Saucony Freedom (nog minder demping).

Maar al deze schoenen (behalve de laatste) heb ik aan laten meten bij een speciaalzaak. Een keer een nieuwere variant uit dezelfde serie gekocht maar dat beviel toch minder goed.

Dus mijn advies is om toch echt naar een speciaalzaak te gaan. Wees gewoon eerlijk over je budget en misschien dat ze in jouw maat nog een ouder model hebben voor een schoen die bij je past.

• kramerty88

kramerty88

@dreamscape, je kunt inderdaad het best naar een hardloopwinkel toe gaan en veel schoenen passen. De schoen de het lekkerst zit is voor jou de beste schoen. Dit klinkt misschien afgezaagd, maar het tegendeel is waar. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de schoen die het 'comfortabelst' zit, het minst kan geeft op blessures. Hij zit zo lekker omdat hij bij je past.

Daarnaast niet teveel afgaan op de verkooppraat en 'pronatie' onzin (sorry, ik weet dat ik hier veel voor het hoofd stoot). Pronatie is een marketingtrucje uit de jaren 90 wat geleid heeft tot veel verkoop, maar geen enkele blessurepreventie werking heeft. Gewoon lopen op wat goed voelt. Jij weet het beter dan de verkoper. Hij kan je wel advies geven over het hoe en waarom van de schoen, maar alleen jij kan bepalen of het goed voelt en loopt. Laat je hier bij echt niet leiden door prijs (en zeker niet door looks! :p). Een dure schoen is lang niet altijd beter en een mooie schoen die niet goed loopt...

Ik zal de andere onderzoeken er nog wel bij zoeken, maar hier alvast een waarin het wel goed beschreven wordt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26221015

Voor de luie lezer die niet op het linkje klikt, hier de belangrijkste quote ;):
These two paradigms, 'the preferred movement path' and 'the comfort filter', suggest that a runner intuitively selects a comfortable product using their own comfort filter that allows them to remain in the preferred movement path. This may automatically reduce the injury risk and may explain why there does not seem to be a secular trend in running injury rates.

• Taigu
  • Laatst online: 24-12 13:14
T-MOB schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:56:
Hoe heb je vastgesteld dat de demping minder geworden is? Dat je last krijgt van je schenen is niet per se bewijs dat je schoenen op zijn. Het is een blessure die zo naar kan zijn dat ik serieus bij een fysio of andere expert zou raadplegen om de oorzaak te achterhalen.
Op andere (reserve-)schoenen heb ik nergens last van. Verder 'voelt' de demping bij de voorvoet een stuk minder. Met de GTS 18 heb ik ongeveer 500km gedaan. Budget speelt maar in beperkte mate mee, ik zie er meer tegenop om elke 3-4 maanden tegen pijntjes aan te lopen vanwege versleten schoenen.

Ik ga zeker naar een speciaalzaak, maar wilde hier graag ervaringen opdoen met de duurzaamheid van verschillende merken en types. Ik vraag me ook af wat jullie met je oude schoenen doen? Gezien de kilometers die sommigen hier maken moet je dan een flinke voorraad hebben?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Taigu ik gooi ze weg of stop ze in de recyclebak bij een hardloopwinkel. als ik er toevallig ben. Soms wil ik ze nog wel eens gebruiken als 'campingschoenen'.

Daarnaast rouleer ik 2-3 paar schoenen, qua kilometers zijn ze dan wel na 700km 'op' (ik ben dan ook een wat zwaardere loper met 91kg) maar omdat ik dus rouleer gaan ze 'langer' mee.

Inmiddels weet ik wel welke schoenen ik moet nemen qua merk/type maar eigenlijk zou ik weer op wat anders willen lopen dan op alleen Saucony :P

Strava

• Tinusvolkel
Meerdere paren schoenen zou voor mij ook geen overbodige luxe zijn :)
De onderstaande schoen heeft er inmiddels al weer 200km op zitten en ben er as zondag weer 38 van plan als langste loop voor de marathon. Over deze loop wil ik mijn marathon tijd (3.5 uur) lopen, zodat mijn benen hier alvast aan kunnen wennen, maar het tempo ligt dan een stuk lager aangezien ik 4.2km minder loop.
Tinusvolkel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:31:
[...]

Toch maar racen dan :P de onderstaande schoenen (NB 1080v9) gekocht voor €170.

Had geen voorkeur qua merk of kleur gegeven en toen kwam de verkoper als 1ste met deze aanzetten. Daarna nog op wat andere schoenen gelopen maar vond deze toch het beste zitten/lopen.

Maar ben er iig prima geholpen :)

Echter nu het volgende dilemma... wil zondag ruim 30km gaan lopen (op een rustig tempo) maar welke schoenen ga ik nu aan trekken :?

[Afbeelding]

• kramerty88

kramerty88

Taigu schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:30:
[...]

Op andere (reserve-)schoenen heb ik nergens last van. Verder 'voelt' de demping bij de voorvoet een stuk minder. Met de GTS 18 heb ik ongeveer 500km gedaan. Budget speelt maar in beperkte mate mee, ik zie er meer tegenop om elke 3-4 maanden tegen pijntjes aan te lopen vanwege versleten schoenen.

Ik ga zeker naar een speciaalzaak, maar wilde hier graag ervaringen opdoen met de duurzaamheid van verschillende merken en types. Ik vraag me ook af wat jullie met je oude schoenen doen? Gezien de kilometers die sommigen hier maken moet je dan een flinke voorraad hebben?
'Flinke voorraad' is natuurlijk relatief. Ik heb minder schoenen dan mijn vriendin :+

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

kramerty88 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:14:
[...]

'Flinke voorraad' is natuurlijk relatief. Ik heb minder schoenen dan mijn vriendin :+
Ik ben de hardloper én de vrouw in huis. ;(
'Een paar er in is een paar er uit' zegt m'n vriend dan 8)7 tssss.

Bij een van mijn twee lokale hardloopschoenenwinkels is er altijd een week of maand waarin je korting krijgt bij inlevering van je oude schoenen, daar maak ik altijd graag gebruik van. Heb nu 3 paar in roulatie.

[ Voor 24% gewijzigd door Poekie op 13-09-2019 14:29 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• xray79
Heb hier ook 2 paar wegschoenen die ik rouleer het 3e oudere paar gebruik ik voor de korte en soms bosrondjes. De trailschoenen heb ik 1 paar van die al bijna 3 jaar oud zijn, maar demping is daar een mindere issue maar verwacht een 2e trail paar in de winter aan te schaffen kan ik die ook rouleren.

• Rudedadude

Rudedadude

Ik rouleer ongeveer 20 paar hardloopschoenen O-) Een stuk of 5 paar trail en 15 voor op de weg. Ik kan het iedereen aanbevelen, ik ben nog nooit geblesseerd geweest :*) En ik heb eigenlijk ook al m'n afgedankte schoenen nog, die gebruik is soms nu casual. M'n laatste 2 paar waren overigens 60 euro per paar, ik weet wat ik wil en wacht dus vaak de koopjes af.

Ik heb onder andere ook de Inov-8 Terraultra 260. Ik vind het een fantastische trailschoen en zeker niet ongeschikt voor op de weg. Maar verwacht niet veel demping. De inlegzool is het enige zachte deel.

• Frenz64
Ik heb er ook twee: een linker en een rechter

Bovendien moet ik alweer vervangen (650 km), heb ook wel tot 3 paar gehad, maar had altijd een favoriete schoen en gebruikte die andere significant minder, Dus verving ik alleen die favo schoen, vrijwel altijd een Hoka. Daarvoor veel Mizuno's gehad als zwaardere loper, toen nog :+

• kramerty88

kramerty88

Frenz64 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:25:
Ik heb er ook twee: een linker en een rechter
Rouleer je ze ook? _O-

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12 17:36
Toevallig gisteren nog gekeken: mijn 'Adrenaline GTS' heeft sinds april 350 km gelopen. Nog geen noemenswaardige slijtage. Nu weeg ik maar 66kg en ben steeds minder haklander.
Maar hoe weet jij dat hij versleten is? Demping onder de voorvoet kan ik niet betrouwbaar voelen. Klachten kunnen ook andere oorzaken hebben.

Ik heb overigens maar 1 paar om op te lopen. Een oud paar om te klussen of zo en de rest gaat naar de recycling. Het is toch geen medaille die je in een vitrinekast ten toon stelt? Zelfs mijn medailles pleur ik ergens in een la. Ik neem ze na een wedstrijd nog wel aan, maar Heb liever een goede foto of filmpje.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:48

Secsytime

Automagisch

Ik ben overgestapt op andere gels, omdat deze wat natuurlijker zijn (spring energy). Maar nu heb ik nog wel wat oude gels die ik niet meer ga gebruiken, 5 Gu strawberry banana en 3 Clif citrus. Kan ik hier iemand in de omgeving van Groningen blij mee maken? Vind het ook zonde om het weg te gooien.

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:22
Secsytime schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:10:
Ik ben overgestapt op andere gels, omdat deze wat natuurlijker zijn (spring energy). Maar nu heb ik nog wel wat oude gels die ik niet meer ga gebruiken, 5 Gu strawberry banana en 3 Clif citrus. Kan ik hier iemand in de omgeving van Groningen blij mee maken? Vind het ook zonde om het weg te gooien.
Zou ze wel willen gebruiken om te oefenen met gels. Stuur je een dm

"Better ask questions before you shoot"

• Frenz64
Bereid je voor op een ongelooflijke 'plakbek'. Op de fiets geen probleem, spoel je makkelijk weg, maar met lopen heb ik er een bloedhekel aan. Heb nooit erg veel water bij me en met een gel ben ik direct door de helft heen. Noodzakelijk kwaad op langere afstanden, maar bepaald geen pretje

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-12 14:16
Ik denk dat dat ook afhangt van welke gel je gebruikt @Frenz64. Ik gebruik zelf deze https://www.decathlon.nl/...694?mc=8407093&fl=Citroen
En heb ze zelfs wel eens een enkele keer zonder water gebruikt. Kan niet zeggen dat dat super lekker is, maar krijg er geen plakbek van iig :)

• Frenz64
Die ga ik eens proberen dan, heb eerder Deca-gelletjes gehad: plakbek (lekker woord hè)

• BlackShadow
Isotonic gels zijn te gebruiken zonder doorspoelen met water
Ik heb goede ervaring (op de fiets) met SIS isotonic gel (https://www.sportfoods.be...onic-energy-gel-1786.html)

• Cranzai
Cranzai schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:52:

Enorm enthousiast om het seizoen af te sluiten in een ietwat andere richting. In een seizoen doe ik niet erg veel wedstrijden maar ik heb eigenlijk alleen maar 5000m en 1 3000m indoor gedaan, de korte afstanden zijn dus volledig nieuw maar oh zo spannend :)
Een update "the day after", om direct met het interessantste te beginnen heb ik de volgende tijden gelopen:
400m - 1:02,67
1 mijl - 5:37,80
5000m - 20:15,98

De dag begon om 12:30 met de mijl, weinig bijzonders eigenlijk. Simpelweg een warming-upje gedraaid en aan de start verschenen. Aangezien ik nul ervaring had op deze afstand (of een 1500m) maar gewoon lopen, ik wist dat ik achteraan zou belanden dus op mijn eigen tempo weggegaan. De eerste ronde doorgekomen met een 1:15, de tweede een 1:20, de derde en vierde heb ik niet echt meer op gelet. Merkte vooral dat ik het erg moeilijk vond mijn energie kwijt te kunnen op de toch relatief korte afstand. Uiteindelijk niet echt tevreden met mijn tijd en ik had achteraf beter aan kunnen haken bij degene voor mij (5:26).

Daarna om 13:10 de 400m, tevens een primeur. Twee keer getraind op de startblokken zodat ik niet zou struikelen bij het startschot ;) . Niet echt veel extra warming-up gedaan afgezien van wat versnellinkjes. Er was helaas een herstel in de serie maar de tweede start ging gewoon door. Toch wel wat lopen shaken in het startblok van de spanning en uiteindelijk niet ontevreden met 1:02,67.

Aan het einde van de dag (15:40) was het tijd voor de 5000m, normaal mijn "specialiteit". Vrij steady weggegaan met een eerste km van 3:55, tweede km ging iets langzamer in 4:01. Daarna stond ik vrijwel geparkeerd, ik begon de 400m en de mijl behoorlijk te voelen en het lopen voelde echt absurd zwaar, km 3 en 4 gingen in 4:09 en 4:21 respectievelijk. De laatste kilometer werd natuurlijk niet makkelijker maar met een kleinde versnelling nog op een 4:05 gekomen. Gezien mijn voorprogramma toch niet ontevreden met mijn eindtijd.

Nu op naar volgende maand waar een 200m en 800m op mij wachten >:)

• Webgnome
Vorig weekend de halve van Bodegraven en dit weekend was het de beurt aan de Bridge to Bridge 10km. De vierde keer dat ik mee deed alweer. Mijn doel was om de 10km in een half uur uit rijden. Dat zou gezien de tijd van vorige week zeker moeten lukken. Uiteindelijk is het 00:30.54 geworden. Mag niet klagen.

Ondanks dat het spelersveld bij de handbike/wheelers heel erg klein was dit jaar ( 3 man..) was het toch een leuke race. Nummers 2 en 3 (ik en nog iemand dus) reden aardig gelijk op. Had al meteen door wat hij probeerde. Namelijk mij proberen zo moe mogelijk te maken om zo op het laatst eens even voorbij te stuiven. Dat leek aanvankelijk ook te lukken. Hij had alleen niet gerekend dat je ook weer de john frostbrug OP moest. Daar had ik m. Vlak voor het hoogste punt haalde ik hem in en met een aardige laatste krachtsinspanning even volle snelheid naar beneden. Heb daar toch een kilometertje of 35 ~ 37u behaald.

Al met al een leuke ontknoping en hopelijk volgend jaar weer. Nu snel bedenken hoe volgend jaar het deelnemersveld weer te vergroten. En dan kom je tussendoor natuurlijk ook nog @Xaverius tegen ;)

https://connect.garmin.com/modern/activity/4061209667

[ Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 15-09-2019 21:40 ]

Strava | AP | IP | AW

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:48

Secsytime

Automagisch

Chocovla schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:07:
[...]

Zou ze wel willen gebruiken om te oefenen met gels. Stuur je een dm
Sure, stuur maar een DM.
BlackShadow schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:34:
Isotonic gels zijn te gebruiken zonder doorspoelen met water
Ik heb goede ervaring (op de fiets) met SIS isotonic gel (https://www.sportfoods.be...onic-energy-gel-1786.html)
Die heb ik ook geprobeerd, maar vond ze heel chemisch.
Frenz64 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:46:
Bereid je voor op een ongelooflijke 'plakbek'. Op de fiets geen probleem, spoel je makkelijk weg, maar met lopen heb ik er een bloedhekel aan. Heb nooit erg veel water bij me en met een gel ben ik direct door de helft heen. Noodzakelijk kwaad op langere afstanden, maar bepaald geen pretje
Heb ze altijd zonder water gebruikt, nooit last van een "plakbek" gehad. Ik loop nooit met water, ook geen lange afstanden (30+). Ik moet wel zeggen dat de gels van spring echt veel beter bevallen, had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Frenz64 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:25:
Dus verving ik alleen die favo schoen, vrijwel altijd een Hoka.
Hoe vallen Hoka’s eigenlijk qua grootte? Ik wil er toch eens naar kijken namelijk. Mijn normale maat is 43 maar mijn Saucony’s zijn dan weer mt45.

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

vhal schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:57:
[...]

Hoe vallen Hoka’s eigenlijk qua grootte? Ik wil er toch eens naar kijken namelijk. Mijn normale maat is 43 maar mijn Saucony’s zijn dan weer mt45.
Pas / vergelijk hardloopschoenen altijd aan op basis van de amerikaanse maat, er zijn nogal wat merkverschillen bij de omrekening naar europese maten. Of idealiter vind je een maattabel met de lengte in centimeters. Daar kun je veel meer mee in vergelijkingen. Dan zit er tussen al mijn schoenen opeens maar 0,5 maat of 0,5 cm verschil, in europese maten is dat tot 2 maten.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:35
Gister de 10km bij de Contiweb Maasheggenloop gedaan. Was mijn eerste wedstrijd op de 10km maar ik heb er erg van genoten. De mooie route door de maasheggen langs de Maas (tussen Boxmeer en Vierlingsbeek) compenseerde het feit dat ik het grootste deel met niemand om mij heen heb gelopen. Kon daardoor lekker mijn eigen tempo aanhouden, wat ik iets hoger hield dan tijdens de training. Mijn streeftijd was 55 minuten en uiteindelijk doorgekomen in 53:47. Een groot deel van de route ging over onverhard en bospaden, ik kon merken dat ik daar niet zo op getraind heb. Het weer was ook heerlijk, misschien iets te warm. Complimenten ook aan de organisatie, ik vond het allemaal goed geregeld. Waar ik mezelf wel lichtelijk aan stoorde waren de bejaarden op hun elektrische fietsen die onder het afzetlint door gingen en gewoon vrolijk over de route heen fietsten.

Alhoewel ik erg tevreden ben met mijn tijd, zag ik in de uitslagen dat de snelste tijd in mijn groep 34 minuut nogwat was. Mijn tijd was uiteindelijk de laatste tijd in mijn groep. Maar 2 minuten van mijn tempo afhalen zie ik niet gebeuren haha.
https://www.strava.com/activities/2710076309

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickPR op 16-09-2019 08:29 ]

• Frenz64
vhal schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:57:
[...]

Redelijk normaal, als ik al iets moet zeggen, dan zou ik eerder aan de kleine kant zeggen, maar heel licht dan.

Ik loop op 46 3/4 en m;n normale schoenmaat is 46

• Xaverius

Xaverius

Het was leuk om je even gesproken te hebben! Het viel me ook op dat er maar drie wheelers waren, hoeveel waren er vorig jaar dan?

Zelf ging mijn 44km op zaterdag niet helemaal goed. Direct na de start mijn hartslag al in de 150 terwijl ik op mijn gevoel mijn Z1 tempo had (en 10 slagen minder). Deze bleef ook de gehele trail hoog, dus voluit op de klimmetjes en afdalingen heb ik maar niet gedaan. (na ja, één keer ben ik een groepje van de 28km voorbij gevlogen die langzaam op een trapje omlaag gingen terwijl er een mooi stukje er langs liep voor snelheid).

Ik kwam mijn vrouw exact op de splitsing van de 18 en 28/44 tegen, zij liep de 18. Snel een foto en daarna door. Een paar km verder kwam de vermoeidheid ook bovendrijven, de energie was al ver te zoeken geweest. Na 30km kreeg ik last van mijn maag (ik vermoed de warmte in het begin en daarna het afkoelen van een nat shirt in de bossen) en kreeg ik niks weg zonder even te "moeten" wandelen. Dus dat timede ik met de heuvels op.

Uiteindelijk 10 minuten langzamer dan vorig jaar toen ik vanaf 15km al flinke steken had. Ik dat mijn lichaam iets vermoeid is door meer hard te lopen en het slechte slapen de afgelopen week heeft ook niet meegeholpen. Uiteindelijk lag ik na de finish even op het gras en ben via Strand Zuid (aan de overkant van de finish) voor het avondeten door gewandeld naar huis (op iets meer dan 2km van de finish) en heb de hele avond nog een knockout gevoel gehad. Dat is nog niet eerder voorgekomen, meestal als ik leeg binnen ben gekomen is dat met 1-2 uur weer weg.

Deze week ga ik de trainingen iets rustiger aan doen en probeer toch beter/meer te slapen (al is dat de afgelopen 2 nachten na de trail nog niet gelukt). Ach, ik heb nog een paar weken tot mijn 50k Indian Summer Ultra. :)
Strava

Wat typisch is dat ik de Steamtrail marathon met 30 graden en op de Posbank eerder richting de 40(?) geen last van mijn maag had, of uitputting. Daar liep ik ook rustig en qua D+ is het denk ik redelijk vergelijkbaar.

Stop de verwelking!

• Webgnome
Xaverius schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:49:
[...]

Het was leuk om je even gesproken te hebben! Het viel me ook op dat er maar drie wheelers waren, hoeveel waren er vorig jaar dan?

..
vorig jaar deden er zo uit mijn hoofd een stuk of 10 mee. Dus dat is wel een redelijk verschil. Wat betreft je bevindingen tijdens de trail. Ik denk dat je lichaam een overduidelijk signaal afgeeft ' ho stop'. Deze week inderdaad maar een beetje rustig aan doen en kijken hoe het gaat. Een goede voorbereiding bestaat ook uit genoeg rust in je schema's.

Strava | AP | IP | AW

• xray79
Ik heb de 28km van de Freedom Trail gelopen afgelopen zaterdag. Een mooie nagedachtenis aan de offers die anderen 75 jaar geleden gebracht hebben opdat wij in vrijheid kunnen rennen. Erg indrukwekkend vooral op de begraafplaats. Ik had een soldaat van mijn leeftijd uitgezocht en daar het kruisje geplaatst.

Organisatie is heel goed geregeld en het weer werkte ook goed mee.
Vrijdagavond wel m'n knie verdraaid met zaalvoetbal dus de 1e paar kilometers waren pijnlijk maar gelukkig liep ik het eruit en ik kon rustig aandoen omdat het meer een memorial dan een wedstrijd is. Merkte wel dat ik meer heuveltraining moet doen voor dit soort loopjes :F dus na de HM van Eindhoven zal ik maar weer eens wat vaker het dak van Brabant opgaan 8)

Heb onderweg 2 SIS electrolyte gels op en SIS GO Energy bar mini op. Vielen goed en de SIS gels vind ik wel ok en je krijgt ze weg zonder water _/-\o_

Strava

[ Voor 8% gewijzigd door xray79 op 16-09-2019 11:52 ]

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@Xaverius hebben we elkaar weer gemist :+ hoewel ik bijna niet te missen was bij museum Hartenstein ;)
Maar klinkt alsof het een zware bevalling was, vooral even goed rust nemen en niet te hard doortrainen naar die 50k. Je hebt tijd zat en de basis is er.

@xray79 goed om te horen dat de beleving die wij voor ogen hadden ook zo ervaren wordt :)

• Xaverius

Xaverius

@Webgnome Zaterdag alweer een duurloop van 30km. :+ De doordeweekse trainingen pak ik wel rustig aan. Zaterdag is het plan ook weer een rustige hartslag te vinden. Mijn trainer gaf ook aan rust te pakken maar niet te veel omdat je lichaam anders in een rustmodus kan schieten en er pijntjes kunnen manifesteren. Zelf ga ik er vanuit dat een echt rustige 30k moet lukken. Voelt het niet goed dan stap ik gewoon uit of ga ik wandelen. Dat ging vroeger ook altijd goed tot 30km.

@Roozzz Ja, jammer. Het was even gek daar op dat punt. Ik ben eerst bij de verzorging naar Marc gelopen want daar was het water en heb ik even mijn eigen sportdrank gemaakt. Toen zag ik een vriendin die me toeriep dat mijn vrouw vlak voor me zat. Aangezien zij de 18km liep en ik wist dat de splitsing er weer aan zat te komen ben ik snel er vandoor gegaan om haar nog daarvoor te treffen. Dat is gelukt, foto op Strava. 8)

Ik weet niet of ik deze nog een keer ga lopen, zat eigenlijk stiekem te denken om volgend jaar me als vrijwilliger aan te melden. Maar daar kan ik nog een paar maanden over nadenken.

Overigens zie ik op Facebook best veel verslagen over de Freedomtrail voorbij komen, mooi dat veel mensen enthoussiast zijn.

Stop de verwelking!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 01:33
Ik had een discussie met mijn echtgenote over supplementen. Zij is fitness-trainer en zweert bij supplementen. Zij adviseert mij om magnesium en multi-vitamines te nemen om de impact van de trainingen te beperken. Wat is jullie advies? Wat voor pilletjes, smeerseltjes, kruidendrankjes en wondermiddeltjes gebruiken jullie?

Dit weekend mijn eerste 10K gelopen als voorbereiding op de 10K in de 30 van Almere. Mijn eerste doel is gehaald, ik heb gisteravond in een trainingsrondje de 10K onder het uur gelopen.. Maar, de 55 minuten die TomTom daarna meldde als gemiddelde voor mannen van mijn leeftijd is nog wel een eindje weg (PR 5K is 28:06) https://www.strava.com/activities/2712185527

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-12 13:52
Raindeer schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:39:
Ik had een discussie met mijn echtgenote over supplementen. Zij is fitness-trainer en zweert bij supplementen. Zij adviseert mij om magnesium en multi-vitamines te nemen om de impact van de trainingen te beperken. Wat is jullie advies? Wat voor pilletjes, smeerseltjes, kruidendrankjes en wondermiddeltjes gebruiken jullie?
Supplementen kunnen nooit een vervanging zijn voor goede en gevarieerde voeding. Tenzij je topsporter bent is het nut van supplementen volgens mij nihil. Het kan zelfs schadelijk zijn omdat er in sommige supplementen een veel te hoge dosis van bepaalde stoffen zit, wat ook het herstelproces na het sporten kan vertragen.
Er is online genoeg informatie te vinden over de (on)zin van supplementengebruik.
Pagina: 1 ... 63 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2