Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.782 views

Onderwerpen

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Secsytime schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:02:
[...]

Gele mylaps chips zijn alleen een realistische oplossing voor kleinschalige evenementen, waar de liefhebber komt. Voor de grote evenementen is dat niet te doen, daar werken ze met wegwerpchips in BiBs.. Als ze overstappen op chips zal de consument of organisatie daarvoor moeten betalen. Dus of een hogere prijs of minder marge.
Tja, ik denk dan toch dat we op een geven moment een scheiding krijgen tussen de grote wedstrijden waar elke recreant en vals speler mee mag doen. Overigens moet ik bij de halve van Berlijn om in een bepaald vak te komen echt refereren naar een vorig event. Wat TCS Halve Marathon Amsterdam was en nu refereer ik weer met de TCS Halve Marathon Amsterdam naar Berlijn ;-).

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:44

Secsytime

Automagisch

maikelonline schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:04:
[...]

Tja, ik denk dan toch dat we op een geven moment een scheiding krijgen tussen de grote wedstrijden waar elke recreant en vals speler mee mag doen. Overigens moet ik bij de halve van Berlijn om in een bepaald vak te komen echt refereren naar een vorig event. Wat TCS Halve Marathon Amsterdam was en nu refereer ik weer met de TCS Halve Marathon Amsterdam naar Berlijn ;-).
Ik ga al heel lang niet meer naar de "grote" evenementen.. valt toch altijd tegen. :+

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Mensen liegen altijd massaal over hun eindtijd, verschrikkelijk irritant en meestal zie je deze mensen na een kilometer of 5 (halve marathon) al terugvallen. Als organisatie kun je hier vrij weinig aan doen denk ik, tenzij ze inderdaad gaan werken met een persoonsgebonden chip/systeem. Maar dan nog heb je geen waterdicht systeem.
Het valt me wel op dat des te verder je naar voren gaat (dus des te sneller het vak) des te minder "leugenaars" in de vakken opduiken. Lijkt me ook helemaal niet relaxt als je constant door alles en iedereen voorbij wordt gelopen. Je kunt wel heel stoer in het sub 1.30u vak gaan staan, maar als je vervolgens 2.00u over de halve marathon doet, krijg je onderweg ook nog eens een paar mentale klappen te verwerken. Je hebt het gevoel dat het hele deelnemersveld je voorbij komt, lijkt me ook niet heel prettig.

Dus, heb je het idee dat je tussen de 3.15u & 3.30 loopt, dan schrijf je in op 3.15 en ga je halverwege of achterin het vak staan.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• maikelonline
Calitomnication schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:35:
Mensen liegen altijd massaal over hun eindtijd, verschrikkelijk irritant en meestal zie je deze mensen na een kilometer of 5 (halve marathon) al terugvallen. Als organisatie kun je hier vrij weinig aan doen denk ik, tenzij ze inderdaad gaan werken met een persoonsgebonden chip/systeem. Maar dan nog heb je geen waterdicht systeem.
Het valt me wel op dat des te verder je naar voren gaat (dus des te sneller het vak) des te minder "leugenaars" in de vakken opduiken. Lijkt me ook helemaal niet relaxt als je constant door alles en iedereen voorbij wordt gelopen. Je kunt wel heel stoer in het sub 1.30u vak gaan staan, maar als je vervolgens 2.00u over de halve marathon doet, krijg je onderweg ook nog eens een paar mentale klappen te verwerken. Je hebt het gevoel dat het hele deelnemersveld je voorbij komt, lijkt me ook niet heel prettig.

Dus, heb je het idee dat je tussen de 3.15u & 3.30 loopt, dan schrijf je in op 3.15 en ga je halverwege of achterin het vak staan.
Maar maar...het voelt zo lekker om voor in het wedstrijdvak te beginnen voor bragging rights...

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-12 20:39
Zoals Secsytime al zei, iedereen een persoonsgebonden chip is simpelweg niet haalbaar - naar mijn mening ook niet voor de kleine evenementen (waar naast "de liefhebben" ook "de lokale beginner" best weleens aan mee kan doen). Dat kost bakken met geld. Daarnaast zul je zien dat als organisaties die richting op proberen te gaan er (ondanks dat daar technisch gezien geen enkele reden voor is) er een monopolie ontstaat van 1 partij die die voor alle grote evenementen levert en daardoor (voor zowel de organisatie als de deelnemers) een erg hoge prijs kan gaan rekenen.

Een opener controle systeem is dan wat mij betreft om op basis van naam + geboortedatum uitslagen.nl te bevragen (dat kan vast geautomatiseerd). Die hebben volgens mij zo ongeveer alle uitslagen van alle wedstrijden in NL en daaruit is wat mij betreft prima af te leiden of iemand z'n tijd realistisch is of niet. Geen data? Dan mogen ze ander bewijs aanleveren (strava/runkeeper/... profiel of zo) of wordt het 't laatste startvlak.
En ja, dan heb je ongetwijfeld mensen die een andere naam opgeven, maar het gros van de mensen heb je dan wel.

Wat ze van mij ook wel mogen doen, is mensen "straffen". Schrijf je in op 50 minuten voor de 10km en doe je er 60 of meer over, dan geen medaille, finish foto's niet beschikbaar maken, zoiets. Dat eerste kan door de medailles direct na de finish uit te delen, dat tweede kan volledig automatisch. Aan de tijden zitten misschien wat haken en ogen (in de praktijk zal dat misschien worden "langer dan max. tijd voor jouw startvlak + x minuten" of zo), maar haalbaar lijkt het me zeker.
Nu alleen nog een groot evenement wat de shitload aan negatieve aandacht dit zoiets ongetwijfeld oplevert aandurft. :+

Pff, wat is het weer warm. Ik wilde zondag een wat snellere training doen, maar na 7 van de 10km kon ik de motivatie gewoon niet meer opbrengen om dat tempo vast te houden, ik ging kapot van de hitte. Gisteren avond een rustig loopje op een tempo waarbij ik normaal amper zweet, kwam ik weer redelijk doorweekt thuis.

Hopelijk kloppen de voorspellingen dat het zondag een stuk koeler is, anders zit een snelle tijd (5km loop bij de Tilburg Ten Miles) er niet in vrees ik.

• maikelonline
Jory schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:14:
Zoals Secsytime al zei, iedereen een persoonsgebonden chip is simpelweg niet haalbaar - naar mijn mening ook niet voor de kleine evenementen (waar naast "de liefhebben" ook "de lokale beginner" best weleens aan mee kan doen). Dat kost bakken met geld. Daarnaast zul je zien dat als organisaties die richting op proberen te gaan er (ondanks dat daar technisch gezien geen enkele reden voor is) er een monopolie ontstaat van 1 partij die die voor alle grote evenementen levert en daardoor (voor zowel de organisatie als de deelnemers) een erg hoge prijs kan gaan rekenen.

Een opener controle systeem is dan wat mij betreft om op basis van naam + geboortedatum uitslagen.nl te bevragen (dat kan vast geautomatiseerd). Die hebben volgens mij zo ongeveer alle uitslagen van alle wedstrijden in NL en daaruit is wat mij betreft prima af te leiden of iemand z'n tijd realistisch is of niet. Geen data? Dan mogen ze ander bewijs aanleveren (strava/runkeeper/... profiel of zo) of wordt het 't laatste startvlak.
En ja, dan heb je ongetwijfeld mensen die een andere naam opgeven, maar het gros van de mensen heb je dan wel.

Wat ze van mij ook wel mogen doen, is mensen "straffen". Schrijf je in op 50 minuten voor de 10km en doe je er 60 of meer over, dan geen medaille, finish foto's niet beschikbaar maken, zoiets. Dat eerste kan door de medailles direct na de finish uit te delen, dat tweede kan volledig automatisch. Aan de tijden zitten misschien wat haken en ogen (in de praktijk zal dat misschien worden "langer dan max. tijd voor jouw startvlak + x minuten" of zo), maar haalbaar lijkt het me zeker.
Nu alleen nog een groot evenement wat de shitload aan negatieve aandacht dit zoiets ongetwijfeld oplevert aandurft. :+

Pff, wat is het weer warm. Ik wilde zondag een wat snellere training doen, maar na 7 van de 10km kon ik de motivatie gewoon niet meer opbrengen om dat tempo vast te houden, ik ging kapot van de hitte. Gisteren avond een rustig loopje op een tempo waarbij ik normaal amper zweet, kwam ik weer redelijk doorweekt thuis.

Hopelijk kloppen de voorspellingen dat het zondag een stuk koeler is, anders zit een snelle tijd (5km loop bij de Tilburg Ten Miles) er niet in vrees ik.
Met alle respect, elke triatlon wedstrijd werkt al met die chips. Het werkt. Proven technology.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:35:
Mensen liegen altijd massaal over hun eindtijd, verschrikkelijk irritant en meestal zie je deze mensen na een kilometer of 5 (halve marathon) al terugvallen
Natuurlijk moet je een realistische tijd opgeven en moet je niet extreem snel/langzaam starten maar praktisch zit het probleem niet bij de mensen die pas (ver) na de eerste kilometer instorten. Het hele punt van startvakken is om bottlenecks te voorkomen. Na een kilometer is het veld meestal al zo ver uitgedund dat de enkele instorter geen probleem meer is.
Jory schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:14:
Dat gebeurt al. Bij in ieder geval de CPC (ook de 7H?) wordt je naam gematcht met eerdere resultaten en krijg je een startvak toegewezen. Wil je verder naar voren dan mag je een mail sturen met bewijs.
Wat ze van mij ook wel mogen doen, is mensen "straffen". Schrijf je in op 50 minuten voor de 10km en doe je er 60 of meer over, dan geen medaille, finish foto's niet beschikbaar maken, zoiets.
Gast, we hebben het over hobby en recreatie. Hardlopen is, de anderhalve fanatiekeling uitgezonderd, een breedtesport en heeft meer met participatie dan met prestatie te maken. Ga weg met je straffen.

Ik liep gisteren veruit mijn langzaamste 5k in vier jaar tijd maar liep de eerste kilometer zo vlot dat ik nog heel wat grut uit de weg moest duwen. Had ik nu verder achteraan moeten starten omdat mijn gemiddelde tempo 3'49/km was? Of juist verder naar voren omdat ik startte op 3'30/km?

Wat ze van mij wél vaker mogen doen is bij inschrijving de keuze geven of je wel/geen medaille wil zodat er minder medailles weggegooid hoeven te worden. We maken al veel te veel troep met z'n allen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

kenneth schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:13:
[...]
Natuurlijk moet je een realistische tijd opgeven en moet je niet extreem snel/langzaam starten maar praktisch zit het probleem niet bij de mensen die pas (ver) na de eerste kilometer instorten. Het hele punt van startvakken is om bottlenecks te voorkomen. Na een kilometer is het veld meestal al zo ver uitgedund dat de enkele instorter geen probleem meer is.

[...]
Dat gebeurt al. Bij in ieder geval de CPC (ook de 7H?) wordt je naam gematcht met eerdere resultaten en krijg je een startvak toegewezen. Wil je verder naar voren dan mag je een mail sturen met bewijs.

[...]

Gast, we hebben het over hobby en recreatie. Hardlopen is, de anderhalve fanatiekeling uitgezonderd, een breedtesport en heeft meer met participatie dan met prestatie te maken. Ga weg met je straffen.

Ik liep gisteren veruit mijn langzaamste 5k in vier jaar tijd maar liep de eerste kilometer zo vlot dat ik nog heel wat grut uit de weg moest duwen. Had ik nu verder achteraan moeten starten omdat mijn gemiddelde tempo 3'49/km was? Of juist verder naar voren omdat ik startte op 3'30/km?

Wat ze van mij wél vaker mogen doen is bij inschrijving de keuze geven of je wel/geen medaille wil zodat er minder medailles weggegooid hoeven te worden. We maken al veel te veel troep met z'n allen.
Je bent appels en peren aan het vergelijken.. probeer het niet op jezelf te betrekken.

Het gaat om de mensen die 6:00+ de km lopen en dan in het 4:00 vak gaan staan.

• maikelonline

[...]

Dat klopt, dus je ebnt een participatie loper en niet een competitieve en dat botst dus met elkaar. Maakt mij echt niets uit of jij 8 uur wil doen over een marathon en dan wil claimen dat het jouw overwinning is, maar sluit dan ajb achter aan (of zo'n bucketlist figuur)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Secsytime schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:24:

Je bent appels en peren aan het vergelijken.. probeer het niet op jezelf te betrekken.

Daar open ik mijn post nota bene mee. Het is het micromanagen dat nergens op slaat. Of straffen omdat je geen 50' maar 60' nodig hebt voor 10k. Als iemand na 1k of 5k instort (door wat voor reden dan ook) heeft bijna niemand daar last van. Als dat allemaal zo hoog zit: regel een licentie en doe mee aan evenementen met een wedstrijdvak.
maikelonline schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:25:
Dat klopt, dus je ebnt een participatie loper en niet een competitieve en dat botst dus met elkaar. Maakt mij echt niets uit of jij 8 uur wil doen over een marathon en dan wil claimen dat het jouw overwinning is, maar sluit dan ajb achter aan (of zo'n bucketlist figuur)
Je bent pas echt competitief als je een wedstrijdlicentie hebt :7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• maikelonline
kenneth schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Daar open ik mijn post nota bene mee. Het is het micromanagen dat nergens op slaat. Of straffen omdat je geen 50' maar 60' nodig hebt voor 10k. Als iemand na 1k of 5k instort (door wat voor reden dan ook) heeft bijna niemand daar last van. Als dat allemaal zo hoog zit: regel een licentie en doe mee aan evenementen met een wedstrijdvak.

[...]

Heb ik :-).

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

kenneth schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

[...]

Ben ik niet met je eens, ik loop populaire evenementen niet meer, puur om het feit dat je constant aan het slalommen bent. Het startvak obv een bepaalde eindtijd kan dit heel makkelijk tegen gaan, en hier mag van mij best een bepaalde marge in zitten, tussen bijv. vakken van 4:30, dat je hier 15 seconden onder of boven mag zitten. maar een minuut per kilometer afwijking.. dat slaat nergens op, waardoor het hele idee van startvakken obv eindtijd nutteloos wordt.

Wil je met mensen lopen die allemaal een andere eindtijd hebben, prima. Sluit gewoon even aan in het laatste startvak.

• maikelonline
Nu heeft Kenneth wel gelijk met die licenties. Alleen zo'n wedstrijd licentie kan je ook zo krijgen, zonder kwalificatie of wat dan ook. Ik krijg hem bij mijn NTB lidmaatschap. Liefst zou je hebben dat je deze pas mag krijgen als je een aantal criteria heb behaald. Zo'n wedstrijdvak is wel lekker.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:23

vhal

ಠ_ಠ

En wie gaat er controleren of persoon x wel in het juiste startvak staat? En dat keer 50000 bij grotere evenementen?

Anderzijds zou een keiharde kwalificatielimiet wellicht kunnen werken zoals Boston maar dan help je waarschijnlijk ook een hoop evenementen om zeep omdat niemand aan de limiet kan voldoen en het startveld bestaat uit anderhalve man en een paardenkop

En sta je uiteindelijk toch in het voorste vak, dan is er altijd nog de businessrun die voor je neus start >:)

Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Secsytime schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

Ben ik niet met je eens, ik loop populaire evenementen niet meer, puur om het feit dat je constant aan het slalommen bent. Het startvak obv een bepaalde eindtijd kan dit heel makkelijk tegen gaan, en hier mag van mij best een bepaalde marge in zitten, tussen bijv. vakken van 4:30, dat je hier 15 seconden onder of boven mag zitten. maar een minuut per kilometer afwijking.. dat slaat nergens op, waardoor het hele idee van startvakken obv eindtijd nutteloos wordt.
Ik herken het, met de Damloop was dat altijd een ramp. Zelfs 30' eerder gestarte businesslopers inhalen (met z'n vieren naast elkaar een wandelpauze }:|)

Dat heb ik opgelost met ... een wedstrijdlicentie. Zaandam binnenstormen lang voordat dat soort lopers op Amsterdam Centraal aankomen :P

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Volgens mij (dit jaar niet ingeschreven) is bij 7H (en Marikenloop) dat je een veld krijgt met 'dit was je tijd vorig jaar' en dan moet je alsnog zelf een tijd invullen. Ik weet niet of ie raar gaat doen als je daar opeens 10min afhaalt (wat bij een 15km in een jaar als je niet al te snel wás nog wel te doen is).
Eens. Sterker nog - ik had me twee jaar terug in maart ingeschreven voor de 7H (november) om <1:20 te gaan lopen. Dat lag echt in de planning. En toen kreeg ik een burnout in oktober en werd het iets meer dan 1:25. Moet ik dan straf krijgen? Of als je zoals Valorian net voor je wedstrijd een blessure krijgt, waardoor het net wel/net niet gaat lukken om je vooraf bedachte tijd te gaan doen? De mensen die éérlijk hun tijden invullen zullen in zo'n geval ook (wat meer naar) achter in hun vak gaan staan, of zelfs een heel vak naar achter, maar als de cut-off tijden voor vakken niet bekend is (zoals 7H) is het moeilijk inschatten of je dan eigenlijk veel verder naar achter zou moeten.
Meeste wat grotere races doen dit volgens mij al - korting als je geen deelnamemedaille wil.
vhal schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:50:
En wie gaat er controleren of persoon x wel in het juiste startvak staat? En dat keer 50000 bij grotere evenementen?
7H heeft gewoon afgesloten vakken met mensen die kijken of de sticker overeenkomt met het vak. Er zijn er altijd wel een paar die daar op een of andere manier tussendoor glippen maar ik denk dat je de meesten wel zo afvangt.

[ Voor 10% gewijzigd door Poekie op 28-08-2019 13:59 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 11:10

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Zo, ff een korte radiostilte vanuit mij. Meestal is dat geen goed teken, nu dus ook niet :p

In principe is het niet heel erg, maar ik heb wel besloten de handdoek in de ring te gooien voor Berlijn. Alles leek redelijk goed te gaan (zoals ik ook schreef en uit de testen bleek), maar de gehele voorbereiding was een balans op heel dun koord. Gedurende de voorbereiding, waarin ik een vrij steile opbouw had liep ik bij de chiropractor en dus moest ik ook daarvan herstellen. Dan de extreme hitte (waar ik heel slecht tegen kan) zorgde ervoor dat ik 4 week geleden last kreeg van mijn scheen. Nu komt ook dit uit de rug (door de spondy trekt mijn heup naar binnen, dat zet mijn bil en hamstring op spanning, die hechten aan op het kuitbeen waardoor het ligament tussen het kuitbeen en scheenbeen oprekte, waardoor ik mijn linker gastronemicus niet kon aansturen, het lichaam ontziet dat om geen verdere schade te berokkenen. Dit hield in dat ik dus volledig met mijn rechter gastro lipe, dus die overbelaste het scheenbeen... en zo maakt je rug je scheen kapot ;))

Dit was allemaal niet heel spannend, met 2 week herstel was ik er wel weer. Maar omdat ik door die gemiste weken een stapje terug moest nemen in de opbouw heb ik besloten om de handdoek volledig in de ring te gooien en eerst gewoon alles in mijn rug goed te krijgen. Voor 2.19 wilde ik veel risico nemen, de kans dat ik dat zou halen was heel klein maar aanwezig. Voor 2.20-2.21 had ik het ook nog wel gedaan, maar nu dat ook niet reëel is richt ik me volledig op herstel en heb ik zelfs de gehele topsport vaarwel gezegd. Lekker recreatief rennen vanaf nu. Liever met 2.33 met pensioen met de wetenschap dat er veeeeeel meer in zit maar een goeie rug, dan krampachtig 2.25 lopen met alle risico's vandien.

Ik richt me nu en ook in de toekomst niet meer op tijden. De tijd van strakke schema's is voorbij, maar het scheelt dat ik redelijk aanleg heb voor conditionele fitheid met minimale training. Voor 2.34 liep ik ook 'slechts' 68km per week. Dat zal straks ook mijn aantal ongeveer worden. Beetje 50-70km heb ik altijd makkelijk aangekund. In combinatie met wat fietsen zal ik misschien zelfs nog wel fitter kunnen worden, maar nogmaals de prestatiedrang is compleet weg. Finishen van leuke dingen is me meer waard dan een tijd. Maar de tijden die ik zal lopen zullen niet ver van mijn huidige niveau af liggen denk ik.

Nu schrijf ik dit heel kort, maar het grappige is dat de beslissing recreant te worden nog veel sneller was genomen. Toen ik na een week niks doen een testloopje deed waarin ik na 400m iets voelde, was de beslissing instantaan..! Ik voelde me gelijk geen topsporter meer. Bijna beangstigend hoe 'makkelijk' dat ging. Toch om te voorkomen dat ik schipper tussen beslissingen en het misschien toch een door emoties overhaaste beslissing zou zijn had ik me voorgenomen om het minstens een maand aan te kijken. Echter heb ik geen seconde spijt van de beslissing om te stoppen. Dit ook wel mede omdat ik toch nooit mijn ultieme top gehaald zou hebben, daarvoor ben ik te laat begonnen. Ik zou dus altijd al de gedachte gehouden hebben dat er meer in gezeten zou hebben, nu alle dus nog iets meer :+

Anyhow. Ik zal nog wel wat verbonden blijven aan hoog niveau sport, dus zal veel van die kennis nog wel naar jullie blaten :p

Ook ben ik een redelijk dataliefhebber, dus zal ik veel wetenschappelijke dingen graag op mijzelf testen en die resultaten ook hier verspreiden ;)

Waar ik nu veel zin in heb is 29 september... Voor de 2e keer achtereenvolgend ga ik naar Berlijn met een startticket, maar zonder te lopen O-)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Secsytime schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:24:

Het zou al vreselijk helpen als ze langs de kant gaan staan en iedereen die met drie naast elkaar loopt te ouwehoeren pertinent uit de koers verwijdert. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maikelonline
Gonadan schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

Het zou al vreselijk helpen als ze langs de kant gaan staan en iedereen die met drie naast elkaar loopt te ouwehoeren pertinent uit de koers verwijdert. :P
Klein elleboogje als je voorbij rent is vrij corrigerend.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik pas aan drie evenementen meegedaan en mijn tempo is niet bijster hoog (~11km/u / ~5:30), ik loop dan ook niet competitief. Maar ik merk zelf juist ik dat liever wat te ver naar achter start dan te ver naar voren. Heft geeft mij energie en een fijn gevoel als ik mensen inhaal tijdens de loop, helemaal als het doodlopers zijn die je tijdens de eerste kilometers voorbij gestormd zijn. Klein beetje slalommen de eerste paar honderd meter vind ik geen ramp maar ik kan mij prima voorstellen dat dit voor mensen die een PR willen neerzetten een enorme ergernis kan zijn.

Ah fijn, straks DtD (16km voor het goede doel lopen) dan in de winter de 25km (midwinter Apeldoorn) doen, waarna mijn eerste marathon zal volgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 28-08-2019 15:38 ]

• maikelonline
Yes, dam tot dam. Heb er zin in. Begin ook in het wedstrijd vak <3

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Het probleem van grote evenementen is ook nog eens dat het een hele hoop lopers aantrekken die weinig of geen ervaring hebben met het lopen in grote groepen en dus geen idee hebben wat hun gedrag voor impact kan hebben op andere lopers.

Je ziet, teams die met 4 / 5 man breed naast elkaar blijven lopen, mensen die zich in de verkeerde vakken inschrijven. Nu valt het snelheidsverschil meestal nog wel mee, maar afgelopen editie liep er een man met een tempo van 6.15 (schat ik, waarschijnlijk business run), die stond dus wel mooi voor het 1.30u vak. Zulke verschillen in tempo zijn gewoon link. En als die mensen hun positie op weg weten >>> RECHTS en zoveel mogelijk ook, dan kun je hier rekening mee houden. Maar deze liep midden in op de weg, je zag de lopers echt opzij springen.

Vorig jaar tijdens de 10m van Tilburg liep ik bijna achterop een hipster (incl. Beats van Dr. Dre op z'n hoofd) die bij een drankpunt zonder waarschuwing of om te kijken in 1x midden op de weg stil ging staan om daarna rustig naar rechts te wandelen en een bekertje water aannemen 8)7. Ja sorry, maar dan leef je toch werkelijk in een bubbel. :F :F
Nu hebben waterpunten wel vaker het effect dat mensen raar gedrag gaan vertonen. Iedereen heeft altijd de neiging om de eerste beker te pakken.

Tijdens een wedstrijd is het gewoon belangrijk dat je bewust bent van wat er om je heen gebeurd. Daarom kijk ik regelmatig over mijn schouder en als ik iemand in ga halen en merk dat er iemand (kort) achter me loop, even wijzen om aan te geven dat ik naar links of rechts kom. Meestal krijg je dan een vriendelijke "OK" of "gezien" terug.

tips voor New York

• maikelonline
Calitomnication schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:26:
Het probleem van grote evenementen is ook nog eens dat het een hele hoop lopers aantreffen die weinig of geen ervaring hebben met het lopen in grote groepen en dus geen idee hebben wat hun gedrag voor impact kan hebben op andere lopers.

Je ziet, teams die met 4 / 5 man breed naast elkaar blijven lopen, mensen die zich in de verkeerde vakken inschrijven. Nu valt het snelheidsverschil meestal nog wel mee, maar afgelopen editie liep er een man met een tempo van 6.15 (schat ik, waarschijnlijk business run), die stond dus wel mooi voor het 1.30u vak. Zulke verschillen in tempo zijn gewoon link. En als die mensen hun positie op weg weten >>> RECHTS en zoveel mogelijk ook, dan kun je hier rekening mee houden. Maar deze liep midden in op de weg, je zag de lopers echt opzij springen.

Vorig jaar tijdens de 10m van Tilburg liep ik bijna achterop een hipster (incl. Beats van Dr. Dre op z'n hoofd) die bij een drankpunt zonder waarschuwing of om te kijken in 1x midden op de weg stil ging staan om daarna rustig naar rechts te wandelen en een bekertje water aannemen 8)7. Ja sorry, maar dan leef je toch werkelijk in een bubbel. :F :F
Nu hebben waterpunten wel vaker het effect dat mensen raar gedrag gaan vertonen. Iedereen heeft altijd de neiging om de eerste beker te pakken.

Tijdens een wedstrijd is het gewoon belangrijk dat je bewust bent van wat er om je heen gebeurd. Daarom kijk ik regelmatig over mijn schouder en als ik iemand in ga halen en merk dat er iemand (kort) achter me loop, even wijzen om aan te geven dat ik naar links of rechts kom. Meestal krijg je dan een vriendelijke "OK" of "gezien" terug.
Zeer herkenbaar! Ik gebruik trouwens exact de signalen die ik ook gebruik in een fietspeloton: "Let op, kom van links achter!" of wijs naar paalt "Let op paaltje!" enz enz.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Dappere beslissing @kramerty88 , eentje die veel meer van je vergt dat met het verstand op nul voor het maximale gaan. Niet helemaal op nul natuurlijk. En trust me, het gevoel 'er had meer ingezeten' heeft iedere topsporter, ook al zijn ze wereldkampioen of recordhouder geweest. Da's namelijk de drive die ervoor zorgt dat je jezelf pusht, en blijft pushen. Ik kom zoveel ex-hardlopers tegen die hun lijf dermate kapot gelopen hebben dat ze nu helemaal niet meer van het lopen kunnen genieten. Dan prijs ik mezelf gelukkig met m'n recreatieve rondjes. Volgend jaar Ekiden? O-) puur recreatief hè :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik doe nu de Garmin Coach trainingen om een halve marathon te gaan lopen waarbij ik coach Jeff 3x per week heb. Echter heb ik het idee dat ik wat fout doe; ik ben 8 weken bezig en ik loop zelf vrij gemakkelijk 13km (@6mins/km door de duinen).

Punt is alleen dat ik niet altijd 3x train, soms 2x. Dit zijn met name de techniektrainingen (4x 30 seconden zoveel mogelijk pasjes maken, 4x 30 seconden optrekken en afremmen). Punt is dat het me weinig uitdaging geeft en ik het vooral als een moetje zie in plaats van dat ik lekker aan het lopen ben.
Nu is na 8 weken de wekelijkse duurloop opgerekt naar 10 mins inlopen, 10.4km lopen, 10 mins uitlopen. Netto doe ik dan een km of 13 en dat is prima.

Alleen die techniektraininkjes blijven op 4x30 seconden zitten ondanks dat ik prima die pasfrequentie omhoog kan krijgen (ik loop nu in die intervalletjes 190spm met 4:30/4:50, dat zijn redelijk wat pasjes per meter lijkt me).

Gaan die intervallen nog wat uitdagender worden of word ik nu gestraft voor het feit dat ik er een paar geskipt heb?
Idealiter zou ik gewoon 3x per week wat langer lopen, omdat ik 2 doelen heb. Enerzijds op een normale manier de CPC lopen (in maart 2020!) en anderzijds afvallen. Afvallen lukt met die intervaltraininkjes niet echt.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55
maikelonline schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Klein elleboogje als je voorbij rent is vrij corrigerend.
Mensen die bewust tegen een ander opbeuken/lopen/ellebogen uitdelen vind ik nog net even een tikkeltje sneuer dan het volk wat met x aantal breed uit loopt. Gewoon uiterst links gaan lopen en even verbaal kenbaar maken dat je wil passeren doet wonderen.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:56
Calitomnication schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:26:
Het probleem van grote evenementen is ook nog eens dat het een hele hoop lopers aantrekken die weinig of geen ervaring hebben met het lopen in grote groepen en dus geen idee hebben wat hun gedrag voor impact kan hebben op andere lopers.

Hier zo’n onervaren wedstrijdloper die over anderhalve maand zijn 1ste wedstrijd heeft :w :)

Maar zijn er nog meer (ongeschreven) regels tijdens wedstrijden? Want zit niet te wachten op een elleboog >:)

Heb mij iig alvast eerlijk ingeschreven voor het tijdsvak :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-12 20:39
maikelonline schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:22:
[...]

Met alle respect, elke triatlon wedstrijd werkt al met die chips. Het werkt. Proven technology.
De eerste twee triatlons waarvoor je jezelf op dit moment via http://www.ntbinschrijvingen.nl/ in kunt schrijven bieden de mogelijkheid om een niet-persoonlijke chip te gebruiken. Over de mensen die daar gebruik van maken weet je dus bij een eventuele volgende triatlon nog niets. Dus ja, het systeem wordt gebruikt, maar nee, het bereikt volgens mij niet het doel van mensen in het juiste startvak krijgen.

Dat zal bij het hardlopen niet anders zijn (ik verwacht eerder nog erger). Als ik 1 of 2 keer per jaar ergens aan meedoe vind ik 30 voor zo'n chip ook vrij prijzig - zeker als de evenementen waar ik aan meedoe maar €5 tot €12,50 kosten. Die insteek zullen meer mensen hebben.

Daarnaast is de ChampionChip naar mijn weten een gesloten systeem. Het feit dat iedere triatlon in Nederland daar gebruik van maakt bevestigt mijn punt over een monopolie alleen maar (maar zo'n discussie is hier wellicht teveel offtopic).

Poekie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Eens. Sterker nog - ik had me twee jaar terug in maart ingeschreven voor de 7H (november) om <1:20 te gaan lopen. Dat lag echt in de planning. En toen kreeg ik een burnout in oktober en werd het iets meer dan 1:25. Moet ik dan straf krijgen? Of als je zoals Valorian net voor je wedstrijd een blessure krijgt, waardoor het net wel/net niet gaat lukken om je vooraf bedachte tijd te gaan doen? De mensen die éérlijk hun tijden invullen zullen in zo'n geval ook (wat meer naar) achter in hun vak gaan staan, of zelfs een heel vak naar achter, maar als de cut-off tijden voor vakken niet bekend is (zoals 7H) is het moeilijk inschatten of je dan eigenlijk veel verder naar achter zou moeten.
Ik heb het toch nergens over 85 minuten in plaats van 80 danwel 19:00 ipv 17:30? Ik had het over 60 in plaats van 50 (en hintte op een nog groter verschil). Dat is dus niet 6~8% maar 20% langzamer als wat je hebt opgegeven. Dat is niet "het gaat iets minder lekker" of "de voorbereiding was niet optimaal", dat is "het ging echt verschrikkelijk slecht", "de voorbereiding is totaal mislukt" of "ik heb bewust gelogen". Ik zelf zou in die eerste twee gevallen geen medaille of finish foto hoeven dus dan blijft (wederom: vanuit mijzelf redenerend) alleen het scenario "ik heb bewust gelogen" over. Ja, dan vind ik dat je daarvoor een "straf" (let op, "straf", niet STRAF) mag krijgen. Een subtiele correctie: leuk dat je meedoet, maar laat het ook leuk voor de rest.

Prima als jullie het met dat idee (of de zwaarte van de "straf" die ik in welgeteld 10 seconden uit mijn duim gezogen heb) niet eens zijn, maar trek wat ik zeg dan niet uit z'n verband door te doen alsof ik iemand die net een minuutje trager is als 'ie hoopte zwaar wil straffen. Ik had het duidelijk over mensen die bewust een veel te snelle tijd opgeven zodat ze in een sneller startvak staan.
Op zich zit dit me niet heel hoog hoor. Mijn hoofd schoot vooral in "oplos modus" toen het voor de derde keer in korte tijd over dit onderwerp ging.

Wat bij mij wel hoog zit is dat ik een tijdje terug hoorde hoe iemand die training geeft bij een AV mensen de tip gaf om een paar minuten sneller in te schrijven (wetende dat die snellere tijd in een sneller startvak zit), omdat "iedereen dat doet". Daar heb ik toen ook wel op gereageerd met een rant die neerkwam op "zo verpest je het hele systeem dus". Of diegene zich er iets van aangetrokken heeft weet ik niet; een van diegenen waaraan de tip gegeven werd heeft zich wel netjes met een realistische tijd ingeschreven. :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

Hier zo’n onervaren loper die over anderhalve maand zijn 1ste wedstrijd heeft :w :)

Maar zijn er nog meer (ongeschreven) regels tijdens wedstrijden? Want zit niet te wachten op een elleboog >:)

Heb mij iig alvast eerlijk ingeschreven voor het tijdsvak :)
Hoi onervaren loper :w.
De "regels" voor hardloopwedstrijden zijn in principe gelijk aan de algemene verkeersregels. Langzamere lopers houden rechts. Dat is een ruim begrip, wat is langzaam (en niet iedereen leeft deze regels na). Verder gewoon goed om je heen kijken wanneer je iemand gaat inhalen, als je iemand aantikt zeg je "sorry". Op drankpunten om je heenkijken, meestal staat ruim van te voren al aangegeven of het drankpunt links, rechts of aan beide kanten van de weg is. Wil je wat drinken, ga tijdig links of rechts lopen en laat de mensen die niet willen drinken ongestoord doorlopen. Als je behoefte hebt om even te lopen tijdens het drinken, geen probleem, maar doe dit niet midden op het parcours :)

Lang verhaal kort; ben je ervan bewust dat je niet alleen op deze aardkloot rondloopt :P.

Have fun!! Welke ga je lopen?

[ Voor 17% gewijzigd door Calitomnication op 28-08-2019 17:37 ]

tips voor New York

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Hoi onervaren wedstrijdloper :w.
De "regels" voor hardloopwedstrijden zijn in principe gelijk aan de algemene verkeersregels. Langzamere lopers houden rechts. Dat is een ruim begrip, wat is langzaam (en niet iedereen leeft deze regels na). Verder gewoon goed om je heen kijken wanneer je iemand gaat inhalen, als je iemand aantikt zeg je "sorry". Op drankpunten om je heenkijken, meestal staat ruim van te voren al aangegeven of het drankpunt links, rechts of aan beide kanten van de weg is. Wil je wat drinken, ga tijdig links of rechts lopen en laat de mensen die niet willen drinken ongestoord doorlopen. Als je behoefte hebt om even te lopen tijdens het drinken, geen probleem, maar doe dit niet midden op het parcours :)

Lang verhaal kort; ben je ervan bewust dat je niet alleen op deze aardkloot rondloopt :P.

Have fun!! Welke ga je lopen?
Even eerst iets fixen in je bericht >:) hoewel vanaf wanneer ben je een ervaren loper...

Maar dus vooral een beetje logisch nadenken wat je doet en een beetje sociaal zijn :) dus wat ik nu met een training ook al doe alleen bij een wedstrijd is het ietsjes drukker.

Verder ga ik voor de hele marathon van Eindhoven, maar lopen veel onervaren lopers een hele marathon of gaan die eerder voor een halve?

Edit: die “wedstrijd” stond ook niet in mijn 1ste bericht O-)

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Boudewijn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:46:
Afvallen lukt met die intervaltraininkjes niet echt.
Afvallen lukt het best door op je eten te letten. Vermageren door hardlopen is veel moeilijker. De laatste 2 maanden loop ik >200km/maand en er is welgeteld 1kg af. Ik had ook meer verwacht... :?

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:53

Rudedadude

Maybe we were born to run

Aangezien ik wedstrijden mijd waarbij ik de kans heb om te starten achter langzame mensen klem te komen heb ik weinig toe te voegen In dit topic :*) Een andere ergenis die ik soms wel heb is, wanneer je in een groepje / pelotonnetje loopt, je er ook tussen hebt zitten die of recht voor je neus de bocht afsnijden, van links naar rechts en van voren naar achter over de weg lopen, of zo nodig een loopstijl moeten hebben waarbij hun ellebogen wild bewegend minimaal een halve meter van hun romp vandaan wapperen. En sommige mensen zijn een combinatie van die drie. Zorg dat je niet zo'n loper wordt - insert de voor @Gonadan kenmerkende smiley - :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pinguu schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:13:
[...]

Afvallen lukt het best door op je eten te letten. Vermageren door hardlopen is veel moeilijker. De laatste 2 maanden loop ik >200km/maand en er is welgeteld 1kg af. Ik had ook meer verwacht... :?
Ik let ook wel op mijn eten, maar toen ik gemiddeld 30km per week liep ging het een stukje sneller dan nu ik er nog maar ~15 doe. Heb net de techniektraining gedaan en en passant erachteraan nog even 10km gerend, en merk dat me dat veel meer voldoening geeft.

• Gonadan

Gonadan

@Tinusvolkel niet bellen tijdens de loop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:25
Bedoel je dat die duckface voor elk kilometerbordje voor mijn instagram wel kan dan }:O

Gisteren was ik echt gesloopt na mijn rondje (en voelde ik het tijdens de duik in de Oosterschelde 's avonds nog steeds). Mijn enthousiasme voor een marathon was eventjes ver te zoeken, maar vandaag ging het toch weer beter.

@kramerty88 Ik vroeg me deze morgen nog af hoe het stond met je voorbereiding voor Berlijn, je Strava deed me vermoeden dat er al iets loos was. Jammer dat het zo moet zijn, maar pet af voor hoe je ermee omgaat!

Voor de rest: sorry dat ik een discussie gestart heb, was niet mijn bedoeling jullie in mekaars gordjijnen of haren te jagen!!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@nokie we nemen het je inderdaad zwaar kwalijk :( ;) :>
Nee joh, we zijn allang blij dat we het ergens over kunnen hebben :D. En discussie voeren mag altijd (oneens zijn met mekaar ook) als het maar netjes blijft :).

Moet me om half 12 weer bij ome fysio melden. Heb dinsdagavond zelf de tape eraf gehaald, maar schijnbaar heb ik een deluxe-pakket gekozen, er zat ook nog een gratis epileersessie bij-O-. Ben niet heel ontevreden over de status nu. Lopen gaat redelijk pijnvrij, mits geen onverwachte bewegingen. Zit nog een kleine zwelling aan de buitenzijde voet, binnenzijde hak is beneden een beetje blauw. Geen idee waar dat vandaan komt en wat dat te betekenen heeft. Met een beetje hoop mag ik straks gebruikmaken van 1 van de indrukwekkende apparaten om de conditie en beetje op peil te houden. :)

tips voor New York

• maikelonline
Calitomnication schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:26:
@nokie we nemen het je inderdaad zwaar kwalijk :( ;) :>
Nee joh, we zijn allang blij dat we het ergens over kunnen hebben :D. En discussie voeren mag altijd (oneens zijn met mekaar ook) als het maar netjes blijft :).

Moet me om half 12 weer bij ome fysio melden. Heb dinsdagavond zelf de tape eraf gehaald, maar schijnbaar heb ik een deluxe-pakket gekozen, er zat ook nog een gratis epileersessie bij-O-. Ben niet heel ontevreden over de status nu. Lopen gaat redelijk pijnvrij, mits geen onverwachte bewegingen. Zit nog een kleine zwelling aan de buitenzijde voet, binnenzijde hak is beneden een beetje blauw. Geen idee waar dat vandaan komt en wat dat te betekenen heeft. Met een beetje hoop mag ik straks gebruikmaken van 1 van de indrukwekkende apparaten om de conditie en beetje op peil te houden. :)
Weet niet of je het al weet, maar die tape kan je het beste onder de douche met warm water er af halen. Dan verweekt de lijm.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

maikelonline schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Weet niet of je het al weet, maar die tape kan je het beste onder de douche met warm water er af halen. Dan verweekt de lijm.
Dat was idd de strategie, heb het bad tot enkelhoogte vol laten lopen met warm/lauw water, voet een tijdje laten weken en daarna de tape eraf gehaald. Misschien niet lang genoeg laten weken want op sommige punten ging hij er nog knap lastig vanaf. Of het kan ook het soort tape zijn geweest. Bij het aanbrengen van de tape maakte hij heel duidelijk kenbaar dat deze tape gewoon nat mocht worden en onder de douche mocht, dus waarschijnlijk ging deze truc niet helemaal op.

Ben overigens gestopt met bijhouden van het aantal malen dat de enkel (links & rechts) is omgeklapt. Enkelbanden opgerekt, gescheurd, afgescheurd, heb het allemaal al meerdere malen gehad. Vroeger toen ik nog een klein Calitomnicationtje was kan ik me nog herinneren dat de voet eerst helemaal blauw werd gesprayd waarna de tape werd aangebracht. Dat was altijd drama met douchen. Moest weer zo'n plastic douchezak aan want de tape mocht niet nat worden. 2 dagen later terug naar de fysio, tape er weer vanaf, nieuwe spray & nieuwe tape.
Daarbij is ook de visie van herstellen compleet het tegenovergestelde van wat ze in de jaren 80/90 adviseerden. In die tijd was het advies meer passief herstel. Voet tapen, zo strak en vast mogelijk, niet lopen, voet hooghouden, geen druk, zo min mogelijk beweging.
Vandaag de dag adviseren ze juist om, zodra het goed aanvoelt. te blijven bewegen. De voet zoveel mogelijk in beweging houden, ook als je op de bank ligt proberen deze in beweging te houden om de bloedcirculatie op gang te houden waardoor de afvalstoffen weer eerder en sneller worden afgevoerd jada jada jada.

Tot zover deze informatie die verder niks met hardlopen te maken heeft :P

tips voor New York

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-12 21:05
Of scheren vantevoren hier ook wel eens vergeten bij een enkelband blessure en zelfs onder de douche loshalen zorgde ervoor dat de tranen over mijn wangen liepen......
Heel lang geleden wilde men de enkel nog wel eens in gips zetten. Maar dat is meer een verhaal van mijn oudere (schoon)vader :o
@Tinusvolkel de meeste 'onervaren' lopers zullen de halve lopen maar in Eindhoven kloppen de vakken tot de 1:45 wel aardig denk ik.
Verder is het zo dat ze hier ook nog eens de vakken in waves indelen dus vak A, B en C starten in wave 1 een kwartier later starten vakken D,E en F en dan weer een kwartier later de rest. Dus als je in de 2e wave het 1e vak staat en redelijk vooraan gaat staan heb je wel vrij baan de 1e paar kilometer.
Een eigen chip is wel duur en als iedereen dezelfde kan gebruiken wel een optie maar zo'n startnummer chip werkt ook prima. Kleurtje op het nummer in welk vak je start en een controle bij het vak. Nu kan je vaak wel over een dranghekje klimmen maar de meeste mensen gaan wel staan waar ze horen. Dit gesjoemel komt vaak voor omdat men de cut off wil halen en als die vanaf het 1e startschot telt kun je maar beter vooraan staan als je binnen 3 uur de finish moet halen bij de HM.....Of harder trainen maar dat is een andere discussie.
Boudewijn schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:46:
Ik doe nu de Garmin Coach trainingen om een halve marathon te gaan lopen waarbij ik coach Jeff 3x per week heb. Echter heb ik het idee dat ik wat fout doe; ik ben 8 weken bezig en ik loop zelf vrij gemakkelijk 13km (@6mins/km door de duinen).

Punt is alleen dat ik niet altijd 3x train, soms 2x. Dit zijn met name de techniektrainingen (4x 30 seconden zoveel mogelijk pasjes maken, 4x 30 seconden optrekken en afremmen). Punt is dat het me weinig uitdaging geeft en ik het vooral als een moetje zie in plaats van dat ik lekker aan het lopen ben.
Nu is na 8 weken de wekelijkse duurloop opgerekt naar 10 mins inlopen, 10.4km lopen, 10 mins uitlopen. Netto doe ik dan een km of 13 en dat is prima.

Alleen die techniektraininkjes blijven op 4x30 seconden zitten ondanks dat ik prima die pasfrequentie omhoog kan krijgen (ik loop nu in die intervalletjes 190spm met 4:30/4:50, dat zijn redelijk wat pasjes per meter lijkt me).

Gaan die intervallen nog wat uitdagender worden of word ik nu gestraft voor het feit dat ik er een paar geskipt heb?
Idealiter zou ik gewoon 3x per week wat langer lopen, omdat ik 2 doelen heb. Enerzijds op een normale manier de CPC lopen (in maart 2020!) en anderzijds afvallen. Afvallen lukt met die intervaltraininkjes niet echt.
Er zou wat variatie moeten komen ik zit nu al wat verder een HM Garmin coach programma van Amy en die intervallen zijn wel belangrijk voor het snelheidswerk/wedstrijdtempo heb ik het idee. Zit nu in voor de 3e week op rij met hetzelfde schema 1 keer lang in ongeveer 10Km @5.45-6.05, 1 keer herhalingen snel WU van 1 mijl en dan 10x30 seconden op 4.10-4.30 met 30 seconden pauze en 1 mijl cooldown dan een lichte loop van 5 km@5.45-6.05 en nog een herstelloop op gevoel van 5km. Hiervoor zat er wat meer variatie in dus verwacht dat dit een soort rustige periode is omdat ik lang geleden ben begonnen met deze coach om te kijken hoe het zou bevallen. Zit nu in week 17 en mag nog een week of 8 voor de HM van Eindhoven. Vertrouwen is nog steeds paars dus goed voor de tijd die ik voor ogen heb Sub 1.45 en ga weg op 4.50/km dus een 1.42 ongeveer. Als je wat overslaat of gewoon loopt zonder de training te kiezen op je horloge neemt het schema dit niet mee maar past het eventueel aan. Maar als de trainingen erna weer goed gaan en je VO2max etc. niet teveel veranderen dan blijf je wel op schema zitten heb ik in mijn vakantie gemerkt.

[ Voor 53% gewijzigd door xray79 op 29-08-2019 11:03 ]

• maikelonline
Dat was idd de strategie, heb het bad tot enkelhoogte vol laten lopen met warm/lauw water, voet een tijdje laten weken en daarna de tape eraf gehaald. Misschien niet lang genoeg laten weken want op sommige punten ging hij er nog knap lastig vanaf. Of het kan ook het soort tape zijn geweest. Bij het aanbrengen van de tape maakte hij heel duidelijk kenbaar dat deze tape gewoon nat mocht worden en onder de douche mocht, dus waarschijnlijk ging deze truc niet helemaal op.
Vandaar dat ik dus al goede wielrenner netjes mijn poten scheer ;-)

• Gonadan

Gonadan

nokie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:51:
Bedoel je dat die duckface voor elk kilometerbordje voor mijn instagram wel kan dan }:O
Helaas was het niet eens een grapje, ik heb serieus mensen opzij moeten ellebogen (oké, het was per ongeluk schampen omdat ik anders de berm in lazerde) omdat ze liepen te bellen tijdens een loop. En nu lees ik ook nog dat ik dan de asociaal ben geweest. -O-

@Calitomnication herstel is ook tegenstrijdig. Want vast zetten en weinig doen geeft je bande wel extra rust voor herstel, maar alles er omheen gaat alleen maar achteruit. Daarom is bewegen vaak beter, het is niet per se altijd beter voor het herstel zelf, maar het zorgt er wel voor dat je sneller weer op de been bent.

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 29-08-2019 12:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roadman
Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:50:
[...]

Helaas was het niet eens een grapje, ik heb serieus mensen opzij moeten ellebogen (oké, het was per ongeluk schampen omdat ik anders de berm in lazerde) omdat ze liepen te bellen tijdens een loop. En nu lees ik ook nog dat ik dan de asociaal ben geweest. -O-
Per ongeluk schampen =/= elleboog uitdelen.

• aap
  • Laatst online: 23-12 14:00

aap

Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:50:
[...]
Helaas was het niet eens een grapje, ik heb serieus mensen opzij moeten ellebogen (oké, het was per ongeluk schampen omdat ik anders de berm in lazerde) omdat ze liepen te bellen tijdens een loop.
Vorige jaar tijdens de HM van Eindhoven liep er rond het 10 km punt ook een kerel midden op de weg te wandelen met zijn telefoon aan zijn oor, Ik kon nog horen dat ie aan het vertellen was dat het toch niet zo goed ging 8)7
Er waren meerdere andere lopers die hun ongenoegen over dit gedrag niet onder stoelen of banken staken!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:39:
Per ongeluk schampen =/= elleboog uitdelen.
Weet ik hoor, ik bedoelde het met een knipoog. Al had ik die er beter bij kunnen zetten. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:11:
Aangezien ik wedstrijden mijd waarbij ik de kans heb om te starten achter langzame mensen klem te komen heb ik weinig toe te voegen In dit topic :*) Een andere ergenis die ik soms wel heb is, wanneer je in een groepje / pelotonnetje loopt, je er ook tussen hebt zitten die of recht voor je neus de bocht afsnijden, van links naar rechts en van voren naar achter over de weg lopen, of zo nodig een loopstijl moeten hebben waarbij hun ellebogen wild bewegend minimaal een halve meter van hun romp vandaan wapperen. En sommige mensen zijn een combinatie van die drie. Zorg dat je niet zo'n loper wordt - insert de voor @Gonadan kenmerkende smiley - :P
Je vergeet de - "ik blijf de gehele 5/10/15/10EM/HM/M/Ultrapatser lekker 10 cm achter je rug lopen en haal je 50meter van de finish in"-loper :+ Of hardlopers met selfiesticks :X
Calitomnication schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

Vandaag de dag adviseren ze juist om, zodra het goed aanvoelt. te blijven bewegen. De voet zoveel mogelijk in beweging houden, ook als je op de bank ligt proberen deze in beweging te houden om de bloedcirculatie op gang te houden waardoor de afvalstoffen weer eerder en sneller worden afgevoerd jada jada jada.

Tot zover deze informatie die verder niks met hardlopen te maken heeft :P
Klopt wel, hier in het ziekenhuis flikkeren ze na een nieuwe heup/knie/whatever operatie je al op de recovery uit het bed om een 'stukje te lopen'. Schijnt beter te zijn, gelukkig is er dan nog iets van pijnbestrijding :+

[ Voor 29% gewijzigd door vhal op 29-08-2019 14:03 ]

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Maar bellen en lopen hoeven elkaar toch niet te bijten? Of bedoel je dat het frustrerend is dat iemand die voldoende lucht heeft om een echt gesprek te voeren net zo hard als jij loopt? ;) >:)

In een ultratrail wel eens meegemaakt dat iemand eindeloos op luide toon liep te telefoneren; ik heb hem heuvelop maar snel gelost. Uitermate irritant voor je medelopers.
Anderzijds heb ik tijdens een lange duurloop ook wel eens telefonisch een crisis op het werk bezworen. O-)

If you can see, look. If you can look, observe

• kramerty88

kramerty88

Frenz64 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:31:
Dappere beslissing @kramerty88 , eentje die veel meer van je vergt dat met het verstand op nul voor het maximale gaan. Niet helemaal op nul natuurlijk. En trust me, het gevoel 'er had meer ingezeten' heeft iedere topsporter, ook al zijn ze wereldkampioen of recordhouder geweest. Da's namelijk de drive die ervoor zorgt dat je jezelf pusht, en blijft pushen. Ik kom zoveel ex-hardlopers tegen die hun lijf dermate kapot gelopen hebben dat ze nu helemaal niet meer van het lopen kunnen genieten. Dan prijs ik mezelf gelukkig met m'n recreatieve rondjes. Volgend jaar Ekiden? O-) puur recreatief hè :+
Haha dank! En een Ekiden zou ik zeker wel meerennen volgend jaar als ik dan volledig hersteld ben (daar ga ik wel vanuit gezien de duur). Dus noteer maar ;)
nokie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

@kramerty88 Ik vroeg me deze morgen nog af hoe het stond met je voorbereiding voor Berlijn, je Strava deed me vermoeden dat er al iets loos was. Jammer dat het zo moet zijn, maar pet af voor hoe je ermee omgaat!
Je was niet de enige. Het is verbazingwekken hoe mensen je in de gaten hoouden; 4 dagen niet lopen -> 1x fietsen -> alarmbellen bij de helft van de mensen. Dat ging best hard :9

• Roadman
Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Weet ik hoor, ik bedoelde het met een knipoog. Al had ik die er beter bij kunnen zetten. :)
Weet ik wel hoor.
99,9% van de lopers die ik ken, ken ik als aardige sociale personen :)

Vanavond een lokaal kermisloopje, 10 km.
Tijdje voornamelijk omvang getraind, vakantie gehad. Benieuwd hoe het ervoor staat. :Y

[ Voor 18% gewijzigd door Roadman op 29-08-2019 16:39 . Reden: die vergeten ]

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:34:
Weet ik wel hoor.
99,9% van de lopers ken ik als aardige sociale personen :)
Grote kennissenkring heb je dan. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vhal schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Je vergeet de - "ik blijf de gehele 5/10/15/10EM/HM/M/Ultrapatser lekker 10 cm achter je rug lopen en haal je 50meter van de finish in"-loper :+ Of hardlopers met selfiesticks :X
Daar kan ik me ook mateloos aan ergeren! Geen probleem als je met iemand meelift, doe ik zelf ook wel eens. Maar probeer een praatje te maken of neem het kopwerk eens over. Als ik merk dat iemand meelift en totaal geen intentie heeft om zelf kopwerk te gaan doen probeer ik deze altijd met een kleine versnelling los te lopen.
Als het op sprinten bij de eindstreep aankomt trek ik meestal aan het langste end :P.
Klopt wel, hier in het ziekenhuis flikkeren ze na een nieuwe heup/knie/whatever operatie je al op de recovery uit het bed om een 'stukje te lopen'. Schijnt beter te zijn, gelukkig is er dan nog iets van pijnbestrijding :+
Theorie lijkt inderdaad op te gaan. Afspraak bij fysio was zeer positief. Er is nog een zwelling aanwezig, de pijn is zo goed als weg. Vanmorgen al een gewone squate en balansbal squate gedaan. Gingen verrassend goed. Daarna een paar lichte oefeningen op de coördinatieladder. Ook hier geen problemen of pijn.
Voor vandaag hebben we het daarbij gelaten, nog 1 week rust en volgende week terug voor een nieuwe afspraak. Dan gaat de intensiteit iets omhoog en als alles goed & pijnvrij gaat mag ik wellicht een stukje op de loopband proberen. Mocht dit ook pijnvrij en goed aanvoelen geeft hij groen licht om weer langzaam op de weg te gaan lopen. Voor nu acht hij Eindhoven zeker nog haalbare kaart.

Hoeft geen nieuwe tape om, enkel is al sterk zat *O* *O*
Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Grote kennissenkring heb je dan. :D
@Roadman heeft het natuurlijk over ons O+ *;

tips voor New York

• maikelonline
Yeah, zoveel zin er in!

Afbeeldingslocatie: https://dump.3x3.work/perma/xeZ4rahPaic9lohD4ahm/start.png

[ Voor 3% gewijzigd door maikelonline op 29-08-2019 18:07 . Reden: Plaatjes werken niet :-( ]

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12 22:14
Ik heb een sportbroek van Asics vorig jaar bij Zalando gekocht.
Ik wil nu eenzelfde sportbroek kopen.
Op de bestelling staat alleen MP Black Performance ( Link Zalando website ).
Ik heb Zalando gemaild. Geen reactie gehad.
Ik heb Asics gebeld, zij geven aan dat op het laatste blad van het waslabel een nummer zou moeten staan. Dat staat er bij mij niet, bij mij eindigt het met Finse en Arabische teksten. Het lijkt mij sterk dat ik dat eraf heb geknipt. Immers de rest van de label (3 pagina's), zit er nog wel aan. Evenmin is het ergens in de broek gedrukt. Kortom hier kom ik niet veel verder mee.

Het enige dat ik eigenlijk echt wil weten is of het 5 of 7 inch is. Maar als ik ga meten vanaf de onderkant van het kruis, langs de broekpijp (volgens mevr van Asics de juiste methode) dan kom ik op 16,5 cm uit. Dat is 6,4 inch... Maar het lijkt mij niet dat hij 0,6 inch is gekrompen. Wat logischer lijkt is dat het wel 5 inch is, maar doordat mijn maatvoering L is, de broekspijp langer is dan 5.

Kan iemand mij helpen?

• Frenz64
Echt, sinds tijden de leukste post hier in het hardlooptopic, @Burns . Ik heb 'm twee keer gelezen en weet eigenlijk nog steeds niet wat je wil vragen.

Ook mis ik informatie, waar is de broek in gewassen en op hoeveel graden? Wasverzachter ja of nee? Ben je al op het Asics sportbroeken forum geweest? Arabische teksten, hmmmm.....

Vooruit, kan mij het schelen, ik zeg 7 inch!!!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
Frenz64 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:08:
Vooruit, kan mij het schelen, ik zeg 7 inch!!!
Als kerels gaan meten vanaf hun kruis denken ze al snel dat het 7 inch is in plaats van 5...

Punctuality is the politeness of kings

• Burns
Nou zo grappig is het allemaal niet. Dan kijk je bij Zalando of Asics op de site en denk je welke moet ik nou hebben, 5 of 7 inch en dat in veel varianten. Dat is wat ik wil weten, hoe kan ik zien of het 5 of 7 inch is.

Verder is bij Zalando gekocht en de rest van het label is oa in NL, dus ik neem wel aan dat ik een origineel heb. Hij mag toch 40 graden, hoger is hij niet gewassen en zeker niet met wasverzachter.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12 19:34

Prx

Op een vage Canadese site kom ik hem nog wel tegen, maar ik denk dat hij gewoon vervangen is met een nieuwe serie. Gewoon naar de sportzaak en nieuwe series passen dus. :)

• Roadman
Burns schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:22:
Nou zo grappig is het allemaal niet. Dan kijk je bij Zalando of Asics op de site en denk je welke moet ik nou hebben, 5 of 7 inch en dat in veel varianten. Dat is wat ik wil weten, hoe kan ik zien of het 5 of 7 inch is.

Verder is bij Zalando gekocht en de rest van het label is oa in NL, dus ik neem wel aan dat ik een origineel heb. Hij mag toch 40 graden, hoger is hij niet gewassen en zeker niet met wasverzachter.
Bestel gewoon beide, vergelijk en stuur degene die niet goed is gratis (zeker bij Zalando) terug. Niet zo moeilijk doen.

Gisteren meegedaan aan een lokaal kermisloop(je) in de buurt 10 KM.
Wel een erg sterk deelnemersveld. Gehele top 10 onder de 36 minuten. :o
Dat geweld maar een beetje aan mijzelf voorbij laten gaan en netjes achteraan gestart. Parcours bestond uit een aanloop van 1 km gevolgd door 3 rondjes van 3 km. Voor de verandering wilde ik eens rustig starten en dit is zowaar gelukt. Na de start eigenlijk alleen maar mensen ingehaald met in de eindsprint nog een mannetje of 5. Redelijk vlak kunnen lopen en niet voluit gegaan, wel getest hoe het er voor staat. Met zo'n 30 seconden boven pr prima tevreden met het resultaat en klaar voor september.

[ Voor 33% gewijzigd door Roadman op 30-08-2019 11:06 ]

• Burns
Dank voor de tips. Ik ga maar gewoon bestellen bij Zalando.
Want goede sportzaken zitten hier niet in de buurt, alleen maar zaken die geen goede spullen hebben, zoals een Perry. Daar was ik in de zomer. Ze hadden gewoon geen keus, de schappen zijn zo'n beetje leeg.

• Frenz64
Zo, laatste training voor de HM zondag, ben d'r klaar voor. Als het tenminste de voorspelde 20 graden wordt,

Net twee keer een kilometer wedstrijdtempo gelopen en dat ging een heel stuk makkelijker dan dinsdag. Wedstrijdspanning? Nee joh, bejje gek |:( Gaat nergens over en nu al gespannen, tssss

• Frenz64
Was idd klaar voor de HM van de Nieuwkoopse Plassen. Goede temperatuur, @Bartske nog gezien voor de start, die zou net ff te snel gaan om te volgen. Doel was niks minder dan een pr, sneller dan 1:43 dus. Na een paar kilometer (te snel uiteraard) komt een koppeltje voorbij dat 4:44/km liep als een klokwerk. Ik mikte zelf op 4:50/km, maar het ging zo makkelijk, dat ik durfde te volgen. Moeiteloos vlogen de km's voorbij en bij km 15 ongeveer zag ik een bekend hempje voor me, de man met de hamer had toegeslagen bij Bart. Ik hield het tempo tot m'n eigen verbazing nog steeds vol. De laatste 4 km werd het een beetje harken, maar ik voelde de dat een sub 1:40 tijd erin zat. Voelde ook goed dat ik in de laatste kilometer er nog twee opraapte, altijd goed voor de moraal om diep te gaan. Eindtijd: 1:39:12, op 5 seconden na 4 minuten van m'n pr af. Serieus goed gevoel over, de trainingskilometers dit jaar hebben zich uitbetaald; een pr van 9 jaar oud, toevallig ook gelopen in Nieuwkoop, maar toen was ik wel 45.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:13
kramerty88 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:00:
Zo, ff een korte radiostilte vanuit mij. Meestal is dat geen goed teken, nu dus ook niet :p
Dapper besluit Kramerty. _/-\o_

Blijf gerust je kennis hier delen. Voor iedereen die hem heeft gemist, quote ik hieronder nog een keer die geweldige post van je! :)

MUST READ!
kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Nou daar komt het. Hardlopen lijkt heel makkelijk, toch gaat er veel schuil in een goede looptechniek. Het is niet heel moeilijk te begrijpen als je het vergelijkt met fietsen. Lopen is net als fietsen zo efficiënt mogelijk voorwaarts rollen. Elke beweging die niet bijdraagt aan voorwaarts bewegen is dus in principe overbodig, nutteloos en soms zelfs tegenwerkend. Fietsen doe je niet met de rem erop, fietsen bevat ook geen zijwaartse bewegingen en de wielen zijn niet vierkant (rolt dus soepel). Zo werkt hardlopen ook. Alle beweging is dus in de looprichting (voorwaarts) en zo min mogelijk remmend.

Houding:
  • Rechtop, niet voor-, of achterover hangen. Core aanspannen, bekken optrekken vanuit de onderbuikspieren (denk aan je kruis naar je navel trekken)
  • Hoofd horizontaal. Voorwaarts kijken (niet omhoog of omlaag)
  • Borst blijft naar voren gericht (geen zijwaartse rotatie met de armzwaai)
In de loophouding is het belangrijk dat je rechtop loopt en zo min mogelijk beweegt. Elke beweging is in principe verspilde energie omdat het niet bijdraagt aan de voorwaartse snelheid. De reden dat je rechtop wil lopen is dat de neerwaartse kracht opgevangen wordt door je wervelkolom en benen. Deze zijn daar evolutionair voor gemaakt. Als je achterover hangt krijgen je buikspieren elke keer een grote klap, hang je voorover komt deze belasting veel op je rugspieren. Daarnaast krijg je met achterover hangen sneller een overstrekking van het onderbeen (zie hieronder) en is het met voorover hangen veel moeilijker een knie in te zetten. Rechtop is the way to go. (Noot: Uiteindelijk resulteert het in een hele lichte voorwaartse leun vanwege de biomechanica, maar denk rechtop. Denk je voorover, leun je veel te ver voorover.)

Armen:
  • Armen scharnieren vanuit de schouders in de looprichting, dus geen zijwaartse rotatie
  • Achterzwaai is kernpunt in de armzwaai. Vanuit de elleboog achterwaarts langs je lichaam ‘trekken’
  • Voorwaarts ophalen met borstspieren (denk 'elleboog')
  • ~90° ellebooghoek (niet meer, bij het ophalen is het minder)
  • Denk bij de armzwaai aan je “handen door de broekzak halen”
  • Handen ontspannen (geen vuist/gestrekte hand, heel licht wijsvinger/duim is ok)
Bij de armen is het allerbelangrijkst dat je schouders ‘scharnieren’. Je borst roteert niet mee en armen gaan van voor naar achteren in de looprichting dus. Alle energie die niet in de looprichting gaat is (deels) verspild. Door bij de armzwaai een puntfocus in je elleboog te hebben en van daaruit de trekken (zowel achterwaarts als voorwaarts) gebruik je de grotere spiergroepen, borst- en rugspieren. Mocht je een te kleine arm-hoek krijgen, let dan op je handen. Met een gebalde vuist wordt je arm-hoek kleiner, met je hand open en vingers gestrekt je arm-hoek groter. Dit heeft te maken met agonisten/antagonisten paren van je hand en armspieren. Een ontspannen hand zorgt voor een natuurlijke ontspannen arm-hoek (van ongeveer 90 graden). Om te voorkomen dat je een te los handje krijgt (zoals ik in de foto’s) kun je heel licht je duim en wijsvinger op elkaar knijpen, maar doe dat niet te hard (te hard resulteert weer in te kleine arm-hoek).

Benen:
  • Knie inzet met een voorwaartse push
  • Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie-inzet)
  • Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
  • ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)
Bij de benen is het belangrijkst dat je zo min mogelijk remt. Op het moment dat je een overstrekking van het onderbeen krijgt, gaat er op het moment van landing energie de grond in voor je COG (centre of gravity). Dit betekent een remmende werking op de snelheid. Idealiter zou je de voeten dus ónder je COG plaatsen, maar natuurkundig kan dat niet. Dan zou je voorover kantelen. Je zult je voeten dus altijd iets voor je COG moeten plaatsen, maar probeer dit dus zo min mogelijk. Door vanuit de knie te trekken en te duwen (de knie-inzet) gebruik je je gehele bovenbeen. Bij een overstrekking zul je eerst met alleen je hamstrings je lichaamsgewicht boven je landingspunt moeten trekken. De fameuze hak-landing heeft dus niet alleen als nadeel dat je remt, je kunt daarna ook maar met een halve spiergroep de snelheid weer op gang brengen.

Voeten:
  • Voetplaatsing onder lichaamsgewicht (zoals gezegd dit kan natuurkundig niet, maar probeer zo dicht mogelijk erbij. Dus net voor je COG)
  • Voetspanning, tenen optrekken naar de knie
  • Mid- tot voorvoet landing (de bal van je voet is het afzetpunt, dus ook je landingspunt)
  • Reactieve plaatsing met kort grondcontact, snelle harde afzet (de grond is lava ;) wie kent hem nog). Dit bereik je door met kracht af te zetten, lopen is springen
  • Hak mag de grond raken maar minimaal. Loading van de achilles, de spier/peeselasticiteit gebruiken bij afzet
Bij voeten is het belangrijk dat er spanning op staat. Spieren en pezen zijn elastisch. Door een goede voetspanning worden de kuiten op spanning gebracht en wordt deze elasticiteit daardoor het meest benut. Dit betekent dat een groot deel van de energie van landen opgeslagen wordt in de spieren en bij afzet weer gereleased. Hoe minder energie je zelf hoeft op te wekken, hoe efficiënter je loopt. De focus van van de voeten moet liggen op het naar de knie optrekken van de tenen. Dan is de landing vrijwel automatisch een mid-voet landing en komt de voet niet voor knie. Het is met opgetrokken (probeer maar eens de tenen naar de knie te trekken en dan je been te overstrekken) bijna niet mogelijk om te overstrekken. Dit is wederom vanwege antagonisten paren in het onderbeen.

Toevoeging over voetplaatsing:
Dit is helaas niet iets wat heel makkelijk is aan te leren. Het is namelijk net als balanceren op de evenwichtsbalk iets wat je moet trainen en wat vrij nauw komt. Plaats je je voet te dicht bij je COG dan val je voorover, plaats je hem ervoor, rem je af. Er is dus precies een punt waarbij dit in evenwicht is en je niet voorover valt en niet remt. Zoals elk evenwicht is dit dus heel klein. Het is heel makkelijk om er lekker veilig voor te gaan zitten. Dan val je in ieder geval niet. Het nadeel is dat je dus veel energie verliest in een remmende beweging (die je ook nog weer eens moet opstarten).

Tot zover de theorie.

De voorbeelden (3x mijzelf tijdens duizendjes op 10k tempo). Niemand wordt namelijk wijs uit een stuk tekst :9 . Excuus voor de lage resolutie, daarvoor niet bij mij zijn, maar ff iemand anders aanklagen (de fotograaf in kwestie: een teamgenoot met een ouderwetse telefoon):

Goed: rechtop, stabiele torso, knie-inzet, actieve voet, volle flexie afzet, elleboogactie, 90 graden arm, voorwaartse arm opwaarts
Slecht: iets te ver voorover hangen (niet heel goed zichtbaar, maar ik ken mijzelf) en mijn eeuwige slappe handje

Goed: actieve landing, voetspanning trekbeen, loading van de kuitspieren (geen hak aan de grond), knie -inzet, arm-hoek en opwaartse hand, geen torsorotatie
Slecht: ingezakte houding (niet meer rechtop), door slappe core en te ver voorover hangen

Goed: knie-inzet, actieve voetspanning, voorwaartse push, elleboog trekken, voorwaartse arm opwaarts, geen torsorotatie
Slecht: slappe handje (leidt tot te grote arm-hoek), voorover hangen, niet rechtop

Zoals je in 3 foto's ziet loop ik qua benen vrij stabiel en recht, maar doordat ik iets te ver voorover hang zak ik in bij de landing. De impact van landing kun je niet opvangen met je buikspieren, daar is je ruggengraat voor. Dan kom ik weer redelijk overeind bij de afzet, maar dit kost dus kracht. Mijn slappe handje leidt tot een te grote arm-hoek, die ik moet corrigeren (en dus kracht kost). Daarnaast moet ik dit uiteindelijk opvangen met mijn spierballen. Iets wat ik na een tijd niet meer kan en dus gebruik ik mijn armen dan minder en begin ik met roteren van mijn bovenlichaam om het niet-gebruiken van de armen te compenseren. Zo kun je zien dat een klein 'handje' leiden tot een veel groter probleem.

Masterclass: En dan nu in slow motion van de meester. Hier is weinig op aan te merken, maarja, een 2.01 marathon loop je ook niet inefficiënt:

[YouTube: ELIUD KIPCHOGE RUNNING STYLE In Slow Motion]
Let hierbij eens op de volgende punten: Voetplaatsing, achterwaartse snelheid van de voet (het trekken voordat hij landt), zijn arm-inzet en rompstabiliteit. Naast dat er nagenoeg geen remmende krachten zijn, gaat er ook nagenoeg geen energie in iets anders dan voorwaartse snelheid. Hier kunnen wij natuurlijk enkel van dromen ;)

Nu zijn bovenstaande punten allemaal gemaakt op "tempo". De techniek blijft echter gelijk wanneer je rustiger gaat lopen. Hoewel de gehele beweging kleiner wordt, verandert er niets aan de actie zelf. Onderstaand een groepje Keniaanse lopers voor de marathon van London die de dag van tevoren loslopen. Uit ervaring weet ik dat Kenianen absurd langzaam inlopen. Inschattend op de beweging zal dit echt rond de 5.00/km liggen. Niet veel harder. Kijk dan nog eens naar de hele beweging: Voetspanning, -plaatsing, knie-hoek, arm-inzet en rompstabiliteit:

[YouTube: Eliud Kipchoge Training & Stretching | LONDON MARATHON 2018]

Hier kunnen we allemaal wat van leren. Succes, have fun en run safe!

P.S. Als er vragen zijn hoor ik het graag ;)

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 01:33
Dit weekend de 7K Royal Run in de tuinen van Paleis Soestdijk gedaan. Niet een loopje waar je naar toe gaat om een wereldtijd neer te zetten, maar wel heel leuk en gezellig. Ideaal dus voor mij als beginner om gemotiveerd te raken en te blijven. Heb me uiteindelijk ongelooflijk goed vermaakt. Bij de start kom je niet echt goed weg, maar uiteindelijk wel een plekje weten te vinden waar ik lekker kon rennen. De ondergrond is wel verraderlijk, super-rul zand, dan weer steentjes en stenen, gecombineerd met gras en boomwortels van allerlei vorm. Een gemene puist aan het einde om het af te maken. Ik vermoed dat prinses Juliana daar in de laatste jaren niet veel meer gewandeld heeft :-) Al met al een aanrader

Qua prestaties was ik gewaarschuwd dat ik niet moest verwachtten om top tijden te halen, maar uiteindelijk toch een PR op de 5K (volgens Strava). https://www.strava.com/activities/2670374620

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:44

m-vw

Dus?

Afgelopen 2 weken slechts 1x een 5km gelopen.
Dat was vorige week zondagavond om 20:30u omdat ik het toch niet vond kunnen om een hele week niet te lopen. Mijzelf natuurlijk direct beterschap belooft, maar beter dan zondag rond de middag ipv in de avond is het helaas niet geworden. Het werk zit in de weg.

Desalniettemin vol goede moed vertrokken voor 10km WZWWHSS. Het resultaat was een verbetering van mijn PR met meer dan 3 minuten. Nu is het 53:38 :)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m-vw schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:13:
Afgelopen 2 weken slechts 1x een 5km gelopen.
Dat was vorige week zondagavond om 20:30u omdat ik het toch niet vond kunnen om een hele week niet te lopen. Mijzelf natuurlijk direct beterschap belooft, maar beter dan zondag rond de middag ipv in de avond is het helaas niet geworden. Het werk zit in de weg.

Desalniettemin vol goede moed vertrokken voor 10km WZWWHSS. Het resultaat was een verbetering van mijn PR met meer dan 3 minuten. Nu is het 53:38 :)
Vóór je naar werk gaat misschien een optie? Of náár/van werk? (tenzij je lang aan het forenzen bent..)

• m-vw

m-vw

Dus?

Poekie schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:25:
[...]

Vóór je naar werk gaat misschien een optie? Of náár/van werk? (tenzij je lang aan het forenzen bent..)
Zit 's ochtend om 5 uur in de auto en ben rond 18:00u thuis. Enkele reis werk is nu 175km.

Vanwege langere werkdagen zit ik vanaf volgende week waarschijnlijk in een hotel. Vind ik eigenlijk niets, maar geeft me wel meer vrije tijd. Eens kijken of ik die kan benutten.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12 16:58
Iets wat ik wel lollig vind om te vertellen:

Het viel mij op dat ik altijd mijn horloge om heb om te kijken hoe hard ik loop, wat mijn hartslag is, etc. Zomaar opeens dacht ik bij mezelf: wat is dat eigenlijk voor onzin, ik loop altijd dezelfde routes en bijna altijd hetzelfde tempo en dezelfde hartslag.

Dus ik loop nu al weken zonder horloge. Gewoon een beetje verkennen af en toe en wat kalmer aan doen als ik moe ben of juist sneller als ik me goed voel.

Dat is behoorlijk fijn moet ik eerlijk zeggen. Weinig druk meer, gewoon lopen. En ben tot mijn verbazing er meer door gaan lopen, loop nu wel 4x in de week (kleine stukjes hoor, tussen de 5k en 10k).

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m-vw schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:27:
[...]

Zit 's ochtend om 5 uur in de auto en ben rond 18:00u thuis. Enkele reis werk is nu 175km.

Vanwege langer werkdagen zit ik vanaf volgende week waarschijnlijk in een hotel. Vind ik eigenlijk niets, maar geeft me wel meer vrije tijd. Eens kijken of ik die kan benutten.
Ai, ja, dat is niet meer een goede mogelijkheid dan. Helaas. Want zeker 's morgens lopen (doe ik vaak) maakt je wel lekker wakker.

@KaiseRRuby Ik loop meestal mét horloge maar kijk meer hoe laat het is, soms mijn route (hier links/rechts, want de 645 heeft geen kaarten, alleen een 'breadcrumb trail'). Niet hoe ver ik ben of wat m'n tempo is. Inmiddels weet ik wel ongeveer wat mijn relaxed-lopen-tempo is. En dan naderhand wel grafiekjes kijken want data B-) en er vervolgens eigenlijk niets mee doen.
Bij wedstrijden kijk ik eigenlijk altijd wel. Misschien moet ik dat een keer niet doen, kijken waar het schip strandt.

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Zou ik eigenlijk ook eens moeten doen. Met wedstrijden heb ik soms het idee dat het me weleens afremt: in de zin van. Hmmm ik loop 3:30/km dat ga ik niet volhouden en dan ga ik toch iets langzamer. Maar aan de andere kant is de drempel toch wel hoog om helemaal geen horloge te dragen. Wellicht een keer een zweetbandje er over heen of zo. En dan kijken of ik de verleiding kan weerstaan :P
KaiseRRuby schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:27:
Iets wat ik wel lollig vind om te vertellen:

Het viel mij op dat ik altijd mijn horloge om heb om te kijken hoe hard ik loop, wat mijn hartslag is, etc. Zomaar opeens dacht ik bij mezelf: wat is dat eigenlijk voor onzin, ik loop altijd dezelfde routes en bijna altijd hetzelfde tempo en dezelfde hartslag.

Dus ik loop nu al weken zonder horloge. Gewoon een beetje verkennen af en toe en wat kalmer aan doen als ik moe ben of juist sneller als ik me goed voel.

Dat is behoorlijk fijn moet ik eerlijk zeggen. Weinig druk meer, gewoon lopen. En ben tot mijn verbazing er meer door gaan lopen, loop nu wel 4x in de week (kleine stukjes hoor, tussen de 5k en 10k).

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zonder horloge lopen kan ik me dus echt niet indenken! Ben dan ook wel een echte stats nerd. Nadat de loop met Garmin is gesynchroniseerd bekijk ik altijd afstand, hartslag icm hoogtemeters, paslengte icm frequentie, etc.

Misschien later als ik groot en verstandig ben :P

tips voor New York

• influenza
Haha, same here. Maar kan me ook wel voorstellen dat het niet kijken tijdens het lopen best bevrijdend kan zijn. Alleen wil ik dan achteraf wel alles kunnen zien ;)
Calitomnication schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:08:
Zonder horloge lopen kan ik me dus echt niet indenken! Ben dan ook wel een echte stats nerd. Nadat de loop met Garmin is gesynchroniseerd bekijk ik altijd afstand, hartslag icm hoogtemeters, paslengte icm frequentie, etc.

Misschien later als ik groot en verstandig ben :P

• KaiseRRuby
Denk dat het er ook wel aan ligt of je gewoon een recreatief loper bent of dat je daadwerkelijk van plan bent om veel beter te gaan worden.

Ik val duidelijk in die eerste categorie. Vind het leuk om tijdens een evenement te kunnen zien hoe hard ik ga of in welke tijd ik finish maar tijdens de gewone loopjes zie ik het nut er niet meer van in.

• influenza
Ik denk dat de gemiddelde recreatieve loper voller hangt met allerlei elektronica dan veel prestatielopers ;)
KaiseRRuby schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:42:
Denk dat het er ook wel aan ligt of je gewoon een recreatief loper bent of dat je daadwerkelijk van plan bent om veel beter te gaan worden.

Ik val duidelijk in die eerste categorie. Vind het leuk om tijdens een evenement te kunnen zien hoe hard ik ga of in welke tijd ik finish maar tijdens de gewone loopjes zie ik het nut er niet meer van in.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:42:
Intervallen op hartslag of op afstand. Ik zou dit vrijwel niet zonder horloge kunnen als ik buiten loop :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:50
ANdrode schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:59:
[...]

Intervallen op hartslag of op afstand. Ik zou dit vrijwel niet zonder horloge kunnen als ik buiten loop :)
Intervallen op afstand kan makkelijk zonder horloge. Gewoon een 100m lint pakken en wat strepen zetten op een mooi rustig stukje. Zo hebben wij dat gedaan iig met ons clubje :+

• maikelonline
Als je een Garmin horloge hebt, kan je alarmpje instellen op afstand. Vaak interval ik alleen. Zelfs in Amsterdam heb ik een strook van 1.2km gevonden. Dan op en neer, easy going.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
InZane schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:32:
[...]
Intervallen op afstand kan makkelijk zonder horloge. Gewoon een 100m lint pakken en wat strepen zetten op een mooi rustig stukje. Zo hebben wij dat gedaan iig met ons clubje :+
En op vaste stukken herken je op een gegeven moment stroken.

Bij een bepaald interval schema weet ik dat een bepaalde strook onverhard van 1200 meter in een interval van 5 minuten Z3 valt.

Je zou dat ook om kunnen draaien, interval aan de hand van stuk weg. Waarschijnlijk ook meer variatie in afstand van intervallen dan met een horloge.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:37
Haha, ik ga zelfs nog terug als ik er na een halve kilometer merk dat ik vergeten ben om mijn hartslagband om te doen. Niet dat ik continue op mijn horloge kijk maar ik vind het prettig om alles geregistreerd te hebben zodat ik zaken kan terugkijken, en zodat ik mijn gevoel van fitheid kan staven aan gemeten fitheid.

Tijdens het lopen kijk ik nog het meeste naar mijn pols bij de langzame duurlopen. Om in Z1 te blijven moet ik best wel mijn best doen. En intervallen zou ik ook niet zonder willen doen. Het belangrijkste daar vind ik om ze allemaal zo goed mogelijk in gelijk tempo te lopen.

Regeren is vooruitschuiven

• Frenz64
Ik loop ook niet graag zonder, de belangrijkste reden is dat ik m'n Strava historie compleet wil hebben/houden. Wel probeer ik soms puur op gevoel te lopen en negeer ik het horloge (niet altijd eenvoudig). Vind namelijk wel dat je een bepaalde pace op je gevoel moet kunnen lopen en dat je pas achteraf bevestigd krijgt dat je idd in de juiste zone gelopen hebt.

• kramerty88

kramerty88

influenza schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:41:
Ik denk dat de gemiddelde recreatieve loper voller hangt met allerlei elektronica dan veel prestatielopers ;)

[...]
Klopt.

De gemiddelde topsporter heeft vaak enkel een horloge, waarvan veel nog niet eens iets met hartslag doen. Een uitzondering loopt zelf nog zonder GPS (ook wegatleten). Sprinters hebben allemaal enkel een stopwatch, al is dat ook wel een uitzonderingsgroep, maar ook veel mila-atleten hebben weinig poespas.

Zelf houd ik van heel veel data en doe ik er ook veel mee, behalve tijdens wedstrijden. Met wedstrijden heb ik op mijn FR935 (die van alles kan) enkel een timer in beeld. Geen HS, geen tempo, geen afstand, helemaal niks van dat alles. Zo min mogelijk afleiding. Ook hier ken ik veel, misschien wel een kwart tot de helft van de topatleten die zonder klokje lopen. Op gevoel racen. De feedback van je horloge is in 99% van de gevallen namelijk negatief. "Ik start te hard" "Hmm, ik loop nu beoogd tempo, maar het voelt niet makkelijk" "Te langzaam" "Dit gaat veel te hard, dit houd ik niet vol" "HS zou niet zo hoog moeten zijn" "HS laag, tempo hoog, ik ben in topvorm, misschien kan ik nog wel harder..?"

Uiteindelijk is gevoel de beste prestatiegeleider. Je kunt tijdens de wedstrijd er toch niks meer aan veranderen, maar mentale tikken zijn juist dan zwaar. Daarom het liefst zo min mogelijk en enkel de tijd om nog iets te kunnen inschatten over hoe lang je nog moet afzien.

Verder vind ik data rondom training altijd wel heel intressant, dus ook ik hang wel vol met elektronica ;). Je bent tweaker, of je bent het niet :9

• m-vw

m-vw

Dus?

Abdi heeft vlak voor de start van Rotterdam zijn horloge afgedaan. Hij wilde onderweg niet eens weten wat het tempo was. (Susy Q&A podcast Special)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tijdens wedstrijden heb ik 1 scherm met 4 vakken openstaan. Dit geeft mij, afstand, tempo, verstreken tijd en HR zone. meer hoef ik niet te zien. Dit venster heb ik ook altijd openstaan staan bij trainingen, dus ben eraan gewend geraakt en kan de data die ik op het moment niet belangrijk acht ook heel eenvoudig wegfilteren.

Tijdens de training scroll ik nog regelmatig door andere velden, rondetijd, exacte hartslag, pasfrequentie etc, maar in een wedstrijd is dat niet zo heel boeiend. Wat ik wel altijd doe met een wedstrijd is een extra veld inschakelen; geschatte finishtijd. Dit veld loopt op de achtergrond mee en geeft op basis van je voorspelling een finishtijd. Op het moment dat een wedstrijd ontzettend goed gaat en een km of 2 / 3 voor de eindstreep heb ik het gevoel dat er nog over is, wil ik nog wel eens naar dit veld overschakelen. Dit heeft mij vorig jaar bij de 10EM van Tilburg geholpen om met precies 1s toch nog onder de 1.11.00 te duiken :P. (1.10.59 staat toch beter dan 1.11.00). Was evengoed niet tevreden over deze tijd, maar dat is een andere discussie :P.

tips voor New York

• influenza
kramerty88 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:29:
[...]
De feedback van je horloge is in 99% van de gevallen namelijk negatief. "Ik start te hard" "Hmm, ik loop nu beoogd tempo, maar het voelt niet makkelijk" "Te langzaam" "Dit gaat veel te hard, dit houd ik niet vol" "HS zou niet zo hoog moeten zijn" "HS laag, tempo hoog, ik ben in topvorm, misschien kan ik nog wel harder..?"

Uiteindelijk is gevoel de beste prestatiegeleider. Je kunt tijdens de wedstrijd er toch niks meer aan
Oh zelfs topsporters kennen die twijfels :P (waarschijnlijk stukken meer dan ik, maar ik herken het maar al te goed).

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:18

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteravond heb ik een leuke diverse zonetraining gedaan, stukjes van Arnhem meepakken waar ik niet zo vaak loop. Ik eindigde bij mij om de hoek waar ik makkelijk de einde van de training kan maken en dan ook snel thuis ben.

In het laatste blok daar reed er een scooter tegemoet waarbij de passagier het leuk vond om mij te bespugen. Voordat ik in de gaten had wat er gebeurde (ik zat net in de Z4 te lopen) was die scooter natuurlijk al een stuk achter me. Flink pissig was ik maar ik heb verder niks laten merken en heb om de hoek waar ze me niet meer konden zien met wat gras die fluim van mijn been afgepoetst. :F

Een echt nieuw dieptepunt voor mij. Ik hoop ook een uitzondering want de volgende keer ben ik in staat om een hoek te geven, al valt die scooter dan om. Of het in ieder geval in gedachten te doen. O-)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:50

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Doen er nog mensen mee aan de montferland trail aankomend weekend? Zelf loop ik de 30KM op zaterdag.
Heb daar een aantal weken zelf een trainingsronde van 15KM gelopen en het is een hele mooie omgeving.
Het gaat ook m'n eerste officiële trail evenement worden. Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen; voornamelijk qua drukte op het parcours. Ik zie dat bijna 250/300 atleten de 30KM lopen. Verspreid dit zich nog een beetje snel?

Qua weer is het direct wel een uitdaging. Namelijk waarschijnlijk (veel) regen in het tweede deel. Toch maar iets van een windstopper / jacky in m'n camelbag stoppen dan.
Ook twijfel ik nog op welke schoenen; trail ligt voor de hand. Echter heb ik afgelopen tijd met name de lange afstanden gelopen op m'n Launch 6 ... Echt wegglijden etc. ben ik niet echt bang voor , maarja als het volle bak gaat regenen kan het maar zo ellendig worden :P

Nou ben benieuwd wie ik wellicht ga treffen :)

[ Voor 0% gewijzigd door dreameater op 04-09-2019 16:06 . Reden: dubbel woord ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Rudedadude

Rudedadude

dreameater schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:06:
Doen er nog mensen mee aan de montferland trail aankomend weekend? Zelf loop ik de 30KM op zaterdag.
Heb daar een aantal weken zelf een trainingsronde van 15KM gelopen en het is een hele mooie omgeving.
Het gaat ook m'n eerste officiële trail evenement worden. Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen; voornamelijk qua drukte op het parcours. Ik zie dat bijna 250/300 atleten de 30KM lopen. Verspreid dit zich nog een beetje snel?

Qua weer is het direct wel een uitdaging. Namelijk waarschijnlijk (veel) regen in het tweede deel. Toch maar iets van een windstopper / jacky in m'n camelbag stoppen dan.
Ook twijfel ik nog op welke schoenen; trail ligt voor de hand. Echter heb ik afgelopen tijd met name de lange afstanden gelopen op m'n Launch 6 ... Echt wegglijden etc. ben ik niet echt bang voor , maarja als het volle bak gaat regenen kan het maar zo ellendig worden :P

Ik heb vorig jaar de 30 gelopen maar dat gaat me dit jaar agendatechnisch niet lukken. parkoers is ruim zat om elkaar niet in de weg te zitten. en tja, bospaden, zandpaden, her en der hoogtemeters. Ik hou m'n wegschoenen schoon voor op de weg. Je redt het wel op een paar Launches als je jezelf niet vertrouwt op trailschoenen tijdens een langere afstand.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Het is niet echt hardlopen maar volgens mij krijg ik wel een prima antwoord op mijn vraag.

Ik wil graag een survival achtige wandeling gaan doen in bij voorkeur de Ardennen (NL mag ook). Lengte mag variëren tussen een halve dag en een dag. Het hoeft geen ultimate survival achtige kenmerken te hebben maar een beetje uitdaging zoek ik zeker, zoals klimmen, water etc.

Is dit wat ik tegen kom als ik een random/zware trail route zoek of is dit echt specifieker? Als ik op google zoek vind ik vooral survival activiteiten in groepen maar dat bedoel ik dus niet.

Leek me dat de die hard trailrunners hier vast wel wat uitdagende routes kennen :)

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Je zou eens kunnen kijken naar GR-wandelpaden of de Waalse variant GR sentiers. Mijn ervaring is dat bepaalde stukken van de GR57 nogal avontuurlijk zijn. Of zoals vorige maand heb ik zelf een route uitgestippeld op basis van het spectaculaire wandelpad ‘Les échelles de Rochehaut’ (omgeving Bouillon). Met RouteYou kan je een mooie trail uitstippelen en nadien de GPX eventueel op je horloge of GPS zetten.

Ter illustratie: https://strava.app.link/URcaJeTnIZ

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 01:33
Xaverius schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:14:

In het laatste blok daar reed er een scooter tegemoet waarbij de passagier het leuk vond om mij te bespugen. Voordat ik in de gaten had wat er gebeurde (ik zat net in de Z4 te lopen) was die scooter natuurlijk al een stuk achter me. Flink pissig was ik maar ik heb verder niks laten merken en heb om de hoek waar ze me niet meer konden zien met wat gras die fluim van mijn been afgepoetst. :F

Een echt nieuw dieptepunt voor mij. Ik hoop ook een uitzondering want de volgende keer ben ik in staat om een hoek te geven, al valt die scooter dan om. Of het in ieder geval in gedachten te doen. O-)
Gewoon klote. Als het weer gebeurd, vooral niet gaan hoeken. 15 dagen, 2500 euro en 80 uur werkstraf. Negeer ze en zoek eventueel uit wie het zijn of de wijkagent is

• Tinusvolkel
Vandaag tijdens een loopje met collega’s ben ik meegevraagd om vrijdag avond een 10 km wedstrijd te gaan lopen.
Dit gaat mijn 1ste wedstrijd worden, dus ben benieuwd :) laatst is het gelukt om hem onder de 40 minuten te lopen, dus hopelijk lukt dat deze keer weer.

Maar hebben jullie verder nog tips voor wedstrijden?

Ps het gaat om de 10 van Berghem (een kleinschalig lokaal loopje) maar loper er toevallig meer tweakers mee?

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:07:
Het is niet echt hardlopen maar volgens mij krijg ik wel een prima antwoord op mijn vraag.

Ik wil graag een survival achtige wandeling gaan doen in bij voorkeur de Ardennen (NL mag ook). Lengte mag variëren tussen een halve dag en een dag. Het hoeft geen ultimate survival achtige kenmerken te hebben maar een beetje uitdaging zoek ik zeker, zoals klimmen, water etc.

Is dit wat ik tegen kom als ik een random/zware trail route zoek of is dit echt specifieker? Als ik op google zoek vind ik vooral survival activiteiten in groepen maar dat bedoel ik dus niet.

Leek me dat de die hard trailrunners hier vast wel wat uitdagende routes kennen :)
Ik denk an sich aan (stukken van) de trail des fantomes route in de omgeving van La Roche. Dat is her en der klauteren over rotsen, er zitten wat afdelingen met touwen / kettingen bij en als je wilt mag je ook de Ourthe door. Maar let wel, ik benoem een aantal hoogtepunten uit een 50km parkoers. Er is ook genoeg wat natuurlijk prima wandelbaar is en ook de hierboven genoemde GR routes zijn meestal ook geschikt voor backpackers. Maar er valt wel een aardige dagtocht samen te stellen.

Ik denk niet dat je echt iets uitdagends kunt vinden in Nederland. Richting Duitsland in de buurt van de Eiffel zijn er volgens mij wel weer mogelijkheden.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:07:

Je zou eens kunnen kijken naar de routes van Extratrail. Dit zijn een flink aantal routes die vast zijn uitgezet in de Ardennen. Afhankelijk van de weersomstandigheden zitten daar best pittige stukken in.
Ik weet niet wanneer je wilt gaan, maar binnenkort (oktober dacht ik) begint het jachtseizoen weer in de Ardennen en zijn gebieden regelmatig afgesloten.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ow deer...

Zondag heb ik een halve marathon in de planning staan met een niet al te beste voorbereiding (iets met vakantie en andere dingetjes) en momenteel een flinke snotneus door een verkoudheid. De langste duurloop die ik heb gelopen was 19KM :P

Dis gon b gud :')

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 05-09-2019 09:37 ]

Strava

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:18

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Raindeer schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:41:
[...]Gewoon klote. Als het weer gebeurd, vooral niet gaan hoeken. 15 dagen, 2500 euro en 80 uur werkstraf. Negeer ze en zoek eventueel uit wie het zijn of de wijkagent is
Vandaar mijn laatste zin ook van in ieder geval in gedachten.
Ik kom er toch nooit achter welke lafaard dit is geweest en de wijkagent heeft vast andere zaken te doen. Toen ik ooit een kopstoot kreeg in mijn wijk, zonder uitlokking en agressie van mijn kant, van een asociaal werd er ook geen actie ondernomen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Verwijderd

Tinusvolkel schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:50:
Vandaag tijdens een loopje met collega’s ben ik meegevraagd om vrijdag avond een 10 km wedstrijd te gaan lopen.
Dit gaat mijn 1ste wedstrijd worden, dus ben benieuwd :) laatst is het gelukt om hem onder de 40 minuten te lopen, dus hopelijk lukt dat deze keer weer.

Maar hebben jullie verder nog tips voor wedstrijden?

Ps het gaat om de 10 van Berghem (een kleinschalig lokaal loopje) maar loper er toevallig meer tweakers mee?
Vorig jaar meegedaan, ook met een aantal andere races van dezelfde vereniging. Ikzelf ben niet zo snel (47:11 op de 10) en liep vrij achteraan. Was even balen maar dat is volgens mij inherent aan een wedstrijd van een atletiekvereniging. Vond het parcours wel wat saai, gewoon 4x door Berghem.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb een paar Hola Evelons voor op de weg, maar krijg het idee dat die naar 500km al flink minder aan het worden zijn. Vooral links. Nu kan dat ook aan mijn looptechniek of weet ik wat liggen, dus eerst een zien of ik dezelfde 'klachten' ook op mijn andere schoenen heb. Anders maar eens een fysio raadplegen.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:53

Niku

Alagaesii

Xaverius schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:42:
[...]
Ik kom er toch nooit achter welke lafaard dit is geweest en de wijkagent heeft vast andere zaken te doen. Toen ik ooit een kopstoot kreeg in mijn wijk, zonder uitlokking en agressie van mijn kant, van een asociaal werd er ook geen actie ondernomen.
Wordt het niet eens tijd om te verhuizen? :+

• KaiseRRuby
Xaverius schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:42:
[...]
Spugen is ook echt (in mijn ogen) zo'n enorme denigrerende belediging. Het zegt echt iets van: 'jij betekent helemaal niets voor mij'. Bah. Proberen snel te vergeten zo'n vernedering.

Is natuurlijk ook een teken van enorme lafheid om het op een scooter zo stiekem te doen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

dreameater schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:06:

Aanwezig als crew. Dus lopen zal er niet bij zijn :P

Qua drukte wordt het meestal al heel snel op lang lint getrokken. De winnaar is hier iets van 2x zo snel als de laatste; dus het valt behoorlijk ver uiteen. Afhankelijk van jouw tempo zal je in meer of mindere mate bij mensen in de buurt lopen. Maar druk zou ik het niet willen noemen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:53

Niku

Alagaesii

Ik mag me eindelijk weer enigszins melden in het topic. Na in 2017 mijn eerste (en laatste) halve marathon te hebben gelopen, ben ik eigenlijk vrijwel volledig gestopt met lopen. Wat kleine oplevingen met periodes waarin ik een aantal 5k trainingen deed, daargelaten. Vorige week maandag kreeg ik ineens de geest en ben ik, voor mijn doen, ontzettend rustig van start gegaan om te kijken hoe ver ik zou komen. Zeer tevreden met mijn 10k in 1:00:24, daar de halve marathon in 2017 de laatste keer was dat ik verder dan 7k gelopen heb.

Vorige week nog twee rustige loopjes gedaan, en gisteren ging ik van start met het doel om een rustige 8k te lopen. Begon me in kilometer 5 echter zo lekker te voelen dat ik uiteindelijk de 10k slechtte in 56:12 (na een 5k split van 29:03).

Het is nog geen topsnelheid (beoog ik zo relatief ongetraind ook nog niet), maar in ieder geval zeer tevreden over de afstand die er toch nog redelijk soepel uit komt!

Verwijderd

Bedankt voor de 'survival-suggesties'. Ik ga eens kijken naar de mogelijkheden.

Wat ik me nog afvraag; zijn de Devils Trail routes ook avontuurlijk/survival waardig of valt dat mee?
Niku schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:22:
Ik mag me eindelijk weer enigszins melden in het topic. Na in 2017 mijn eerste (en laatste) halve marathon te hebben gelopen, ben ik eigenlijk vrijwel volledig gestopt met lopen. Wat kleine oplevingen met periodes waarin ik een aantal 5k trainingen deed, daargelaten. Vorige week maandag kreeg ik ineens de geest en ben ik, voor mijn doen, ontzettend rustig van start gegaan om te kijken hoe ver ik zou komen. Zeer tevreden met mijn 10k in 1:00:24, daar de halve marathon in 2017 de laatste keer was dat ik verder dan 7k gelopen heb.

Vorige week nog twee rustige loopjes gedaan, en gisteren ging ik van start met het doel om een rustige 8k te lopen. Begon me in kilometer 5 echter zo lekker te voelen dat ik uiteindelijk de 10k slechtte in 56:12 (na een 5k split van 29:03).

Het is nog geen topsnelheid (beoog ik zo relatief ongetraind ook nog niet), maar in ieder geval zeer tevreden over de afstand die er toch nog redelijk soepel uit komt!
Mooi om te lezen dat het enthousiasme er weer is! Je wordt vanzelf vrij snel weer sneller, dat motiveert meestal ook nog extra. Wat ik persoonlijk in de gaten zou houden is erg rustig beginnen (start to run). Niet omdat je conditioneel die 10K niet kan lopen, maar met het risico op blessures omdat je vanuit niks ineens die 10K belasting op je spieren en pezen gooit. Heb het bij mezelf en om me heen regelmatig mis zien gaan. Snelle blessures door over-enthousiasme.
Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2