Jouw post heeft me heel erg aan het denken gezet. Zou ik ook een sponylolisthesis hebben? Niet alleen vergelijkbare symptomen, maar in september heb ik ook een botsing gehad met mijn fiets. Niet gevallen, maar de klap was hard genoeg om de voorvork in te buigen.
Natuurlijk wilde ik graag een kloppende diagnose, maar hoe meer ik over een spondylolisthesis las, hoe minder aantrekkelijk het me leek om het te hebben.
Maar ja, je weet maar nooit, dus heb ik er bij de sportarts op aangedrongen om nader naar mijn rug te kijken.
Dat was nog een gedoe met verwijsbriefjes, maar uiteindelijk zijn er röntgenfoto's gemaakt.
Afgelopen maandag kreeg ik de uitslag en zowel de radioloog als de sportarts sloten een spondylolisthesis of een spondylolyse uit. De sportarts vond dat het er allemaal keurig uitzag; geen slijtage in de heupkom en het kogelgewricht, geen hernia, rug mooi recht. Zelf het op het oog waargenomen verschil in beenlengte was op de foto niet te zien.
Natuurlijk allemaal dingen waar ik blij mee moest zijn, maar waar kwamen mijn klachten dan vandaan?
Dus werd er nog een sportarts bijgehaald. Die herhaalde een paar tests, keek naar de foto's en vond eigenlijk hetzelfde, behalve dan dat hij een lichte vorm van discopathie zag. Een tussenwervel was licht geïrriteerd en de oorzaak was vermoedelijk teveel bukken en zitten met een holle rug. Dat kan inderdaad wel kloppen, ik zit vaak met holle rug en ga zelden door mijn knieën, omdat ik een slechte rechterknie heb.
En ik moest maar zooltjes laten maken, want ik heb platvoeten.
Nu had mijn huisarts al eerder zooltjes aangeraden, maar dan met de reden om de hak te verhogen en daar had ik geen zin in. Ik wilde geen hogere drop.
Dus woensdag naar de podotherapeut. Die duwde een paar keer in mijn voetzool en was er al snel achter wat het probleem was. Simpel gezegd staan mijn grote tenen in het luchtledige. Bij het landen en afzetten maken ze amper contact met de grond. Daardoor staan mijn voeten en benen niet recht, wat problemen veroorzaakt in kuiten, voet en knie. Maar gelukkig dus niet in mijn heup.

Maar goed, als ik die grote teen amper gebruik, dan betekent dat dat de andere tenen de volle lading krijgen. En daar zijn ze niet voor gemaakt. O ja, en mijn kuitspieren zijn veel te kort, waardoor mijn enkels niet voldoende kunnen bewegen.
De podotherapeut gaat zooltjes maken waardoor de grote tenen contact gaan maken met de ondergrond. Ik ben benieuwd, en ik doe extra rekoefeningen voor mijn kuiten.
Maar hoe kom ik eraan? Vroeger proneerde ik sterk. Toen ik me daarvan bewust werd ben ik daarvoor gaan corrigeren en daarmee heb ik duidelijk overdreven.
In ieder geval heb ik nu diagnoses die ik kan plaatsen in mijn eigen percepties. Dat stemt hoopvol.
Misschien kan ik volgend jaar meedoen aan de Zomeravondcup.
Over het parcours van de Zomeravondcup werd afgelopen woensdag een testloop georganiseerd. Een mooie gelegenheid om het parcours te leren kennen, dus ik heb meegedaan. Mijn doel was om kilometers van 4:30 te lopen en de laatste kilometer te versnellen.
Er was alleen een probleempje: ik kende het parcours niet en het stond niet aangegeven, want het was geen officiële loop. Dus ik moest er wel voor zorgen dat ik de mensen voor me in het zicht zou houden.
Bij de start ging een een groepje als dollen weg en ook ik ging harder dan gepland. Na een paar honderd meter heb ik me achter twee lopers genesteld die een tempo liepen dat me goed leek te liggen. Voor hen liep een vrouw, en ik hoopte dat zij degenen voor haar kon zien.
Eerste kilometer in 4:11, tweede in 4:16, derde in 4:17. Ging prima, maar de twee mannen voor mij begonnen stil te vallen, dus liep ik ze voorbij, achter de vrouw aan, die nog iets verder voor mij liep.
Toen hoorde ik ineens iemand 'links, links!' roepen. We hadden dus een afslag gemist! Dus omgekeerd en het juiste pad gekozen. Bij de laatste kilometer kon ik versnellen en dezelfde twee mannen heb ik op het laatste rechte stuk weer gepasseerd. Laatste km in 4:00, officiële tijd was 21:53, maar dan wel met 150 meter teveel. Als test prima geslaagd.
Nu weet ik tenminste wat ik van het parcours kan verwachten. Wel jammer dat er een paar hellinkjes in zitten.
[
Voor 5% gewijzigd door
nogeeninlog op 24-08-2019 18:01
. Reden: 1e alinea herschreven, was eerst wat kortaf ]