Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.793 views

Onderwerpen

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
The_Ghost16 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:39:
Ik denk dat het 'probleem' zit in het feit dat mensen zich tijdens evenementen irriteren aan een bepaald soort loper. De echt snelle lopers starten in het wedstrijdvak vooraan dus hebben hier helemaal geen last van. De langzame lopers met zelfkennis lopen of helemaal achteraan of niet. Alles wat hier tussenin zit loopt elkaar eigenlijk maar in de weg.

Zoals al eerder genoemd is geven veel langzame lopers een te snelle eindtijd op. Dit heeft volgens mij 2 oorzaken.
1. Door een snellere tijd op te geven start je meer vooraan. Wat indirect betekent dat je meer tijd hebt om er over te doen. Zonder dat je helemaal achteraan loopt. Vooral goed voor mensen die twijfelen hoe lang ze er over gaan doen of die het mentaal niet aan kunnen om achteraan te lopen.
2. Overschatting. Je denkt van jezelf dat je sneller bent dan dat je eigenlijk bent. Of je start wel op de beoogde eindtijd maar kunt dit niet volhouden.

Het gevolg hiervan is dat er een grote middengroep ontstaat waar alle tempo's door elkaar heen lopen. En omdat veel mensen geen rekening houden met anderen op het parcours, niet rechts lopen (gebeurd ook niet in het verkeer met auto's dus natuurlijk menselijk gedrag) of met meer dan 2 naast elkaar lopen en lekker ouwehoeren, komt het regelmatig tot frustraties. Zelf geregeld gehad op bochtige parcoursen dat mensen altijd de binnenbocht nemen ongeacht hoe snel ze zijn. Hierdoor al de nodige frustraties gehad.

Ik denk dat met name grote evenementen niet moeten werken met een verwachte eindtijd maar met een aantoonbare eindtijd. Anders wordt je gewoon standaard achteraan geplaatst. Want om bij een willekeurig evenement bijvoorbeeld een pace te halen van 5:00 min/km moet je redelijk goed getraind zijn. Maar toch geven veel mensen dit volgens mij op als verwachte snelheid ondanks dat het helemaal niet realistisch is.

Bij de kleinere lokale loopjes lopen vaak de mensen met wat meer ervaring die dus ook beter hun positie in het deelnemersveld kennen. En hier ook op acteren.
Daarom zie je steeds meer persoonsgeboden gele champion chips, is die discussie ook gelijk afgelopen. Als het aan mij lag, kreeg je een soort punten systeem, zoals dat normaal is bij ultra trails. Diegene die liegen starten voor straf de volgende keer helemaal achteraan.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
Zijn er hier meer lopers die strava segmenten gebruiken voor extra motivatie tijdens een "interval" training?

Hier vandaag is een poging gedaan om wat segmenten te pakken, maar allemaal net niet gelukt, 3x 2de plek (waarvan 2x 1 seconde achter op nr 1 8)7 ) en 1x 3de plek.

Achja heb weer lekker gelopen en kan binnenkort weer is een keer dit rondje doen om te kijken of het dan wel lukt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23

Roozzz

Plus ultra

Tinusvolkel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:25:
Zijn er hier meer lopers die strava segmenten gebruiken voor extra motivatie tijdens een interval training?
Ja en nee, ik pakte ze vroeger nog wel eens mee voor een beetje extra prikkel. Maar eigenlijk is het voor een interval training niet zo geschikt, je moet voor het segment waarschijnlijk te hard lopen om dit daarna nog een paar keer consistent te kunnen blijven doen. (Zo niet, dan staat ie nog niet scherp genoeg :+ ).

In een fartlekachtig iets, of gewoon even stevig gas erop is prima. Helaas is volle bak lang niet altijd de meest effectieve trainingsprikkel. En voor een gestructureerde intervaltraining zijn de segmenten niet zo geschikt.

If you can see, look. If you can look, observe

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:39
Tja, ik kan me ook wel storen aan de langzamere lopers... Vooral omdat ik vaak voor een bepaalde tijd wil gaan en nou niet heel veel speling inbouw. Veel slalommen, uitkijken, inhalen, etc, kost veel tijd en energie en die gebruik ik liever ergens anders voor ;)

Zo ook een keer in het 1e reacreanten startvak gestart van een 10k, direct achter een business/sponsor vak, waarvan de mensen het leuk vonden om met zijn allen naast elkaar te starten (net geen hand in hand) maar totaal geen snelheid hadden.

En aangezien het 1e vak tegelijk mocht starten waar de snellere mensen stonden leverde dat wat frustratie en irritatie aan beide kanten op. Voor beiden niet leuk en in dit geval meer een fout van de organisatie (idd, gewoon een x-tal minuten ertussen en het lost zich al grotendeels op).

De paar keer dat ik bij grotere evenementen in het buitenland heb gelopen (halve marathon berlijn en marathon valencia) moest je aantonen dat je een tijd X had gelopen om in een bepaald vak te mogen starten. (Kon ook een bepaalde tijd op de 10k zijn om in een vak voor de marathon te starten).

Dat is de enige manier om er echt grip op te krijgen want ja, mensen geven om allerlei verschillende redenen snellere tijden op (lekker vooraan, overmoedig, etc) waardoor zich dit als een soort olievlek uitbreidt want 'als anderen het doen...'

Gelukkig loop ik over het algemeen voor de lol en heb ik er opdie manier genoeg plezier van, wanneer echter aan een 'wedstrijdje' meedoe haal ik mijn plezier uit de uitdaging, het zetten van een doel en daar voor gaan.

Overigens is 'langzamere lopers' niet lullig bedoeld, iedereen loopt vooral voor en tegen zichzelf... er is altijd wel iemand sneller en altijd wel iemand langzamer. Het gaat om jezelf uitdagen.

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Ja en nee, ik pakte ze vroeger nog wel eens mee voor een beetje extra prikkel. Maar eigenlijk is het voor een interval training niet zo geschikt, je moet voor het segment waarschijnlijk te hard lopen om dit daarna nog een paar keer consistent te kunnen blijven doen. (Zo niet, dan staat ie nog niet scherp genoeg :+ ).

In een fartlekachtig iets, of gewoon even stevig gas erop is prima. Helaas is volle bak lang niet altijd de meest effectieve trainingsprikkel. En voor een gestructureerde intervaltraining zijn de segmenten niet zo geschikt.
Het is idd niet echt een interval traning (" " even toegevoegd :p ) maar vind het zo wel een stukje leuker om te doen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55
mrwolf schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:28:
Vorig jaar voor het eerst een ticket overgenomen uit de eerste (Le Champion) startvakken, en nergens last van gehad.
Dit inderdaad. Doe ik ook al enkele jaren (en daardoor nog geen een keer de DtD onder mijn eigen naam gelopen :+ )

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Zijn er hier meer lopers die strava segmenten gebruiken voor extra motivatie tijdens een "interval" training?

Hier vandaag is een poging gedaan om wat segmenten te pakken, maar allemaal net niet gelukt, 3x 2de plek (waarvan 2x 1 seconde achter op nr 1 8)7 ) en 1x 3de plek.

Achja heb weer lekker gelopen en kan binnenkort weer is een keer dit rondje doen om te kijken of het dan wel lukt.
Ja maar ze staan bijna allemaal op mijn naam hier in de buurt

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00
The_Ghost16 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:39:
Zoals al eerder genoemd is geven veel langzame lopers een te snelle eindtijd op. Dit heeft volgens mij 2 oorzaken.
1. Door een snellere tijd op te geven start je meer vooraan. Wat indirect betekent dat je meer tijd hebt om er over te doen. Zonder dat je helemaal achteraan loopt. Vooral goed voor mensen die twijfelen hoe lang ze er over gaan doen of die het mentaal niet aan kunnen om achteraan te lopen.
2. Overschatting. Je denkt van jezelf dat je sneller bent dan dat je eigenlijk bent. Of je start wel op de beoogde eindtijd maar kunt dit niet volhouden.
Wat ik zelf nog als 3e optie kan geven is het feit dat wanneer je niet de vlotste bent, en je start in het laatste vak het parcours vaak al uitgestorven is en alles rondom je wordt afgebroken.Dat motiveerde mij vorig jaar in ieder geval nou niet echt tijdens de DtD. Tijdens de wat kortere loopjes zoals bijv. kwart van Egmond duurt het allemaal wat minder lang waardoor het nog wel erg leuk was voor de wat minder snelle goden.

Had achteraf gezien beter niet kunnen lopen bij de DtD na 3 loopjes en 1,5 maand achillespees leed, maar dat terzijde. Ga dit jaar voor een 1:45, voor velen tempo bejaard, maar in mijn geval zou het een dikke 10 minuut verbetering zijn tov vorig jaar.

"Better ask questions before you shoot"

Bensimpel

Positieve meneer

influenza schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:50:
[...]

Ja maar ze staan bijna allemaal op mijn naam hier in de buurt
Geef even door welke buurt, gaan wij ze wel allemaal overtreffen >:) :P

😆 - Denk ook eens om ;)

• influenza
Bensimpel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:10:
[...]

Geef even door welke buurt, gaan wij ze wel allemaal overtreffen >:) :P
Ja dat zou leuk zijn :) Vrienden verbeteren weleens een segmentje en dat is dan wel een motivatie om er nog even tegenaan te gaan. Ook lekker voor een fartlek training. Mijn horloge ondersteunt live segmenten, dat is wel erg makkelijk.

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 01:33

Ik kijk er naar en klik dan door naar mijn leeftijdscategorie en dan bij de vrouwen oid 8)7 Er wonen hier in de stad teveel mensen die dezelfde routes hardlopen :+

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54
@influenza waar woon je })

Strava | AP | IP | AW

• influenza
In Hoogvliet :) Neem aan dat jij ze met gemak breekt allemaal ;) Staan zo'n beetje tussen de 3:00 en 3:10/km dus beetje door rollen :P Overigens zijn er ook veel fietsers die niet de moeite doen om hun activiteit als fietsen te klasseren en dan krijg je enorm veel vervuiling.

• Tinusvolkel
influenza schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

In Hoogvliet :) Neem aan dat jij ze met gemak breekt allemaal ;) Staan zo'n beetje tussen de 3:00 en 3:10/km dus beetje door rollen :P Overigens zijn er ook veel fietsers die niet de moeite doen om hun activiteit als fietsen te klasseren en dan krijg je enorm veel vervuiling.
Die "vervuilde ritten" kan je gewoon melden. en dan is ie meteen verwijderd.
Vanmorgen ook nog gedaan met iemand die een wereld record had op de 5km.

• Webgnome
influenza schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

mijn workouts op strava zijn allemaal als 'fiets' geclassificeerd. Juist om bovenstaande reden.. zou niet helemaal eerlijk zijn en als ik ze al als rolstoel zou kunnen classificeren dan ben ik in mijn eentje.. en dat is ook zo saai

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 08-08-2019 15:39 ]

Strava | AP | IP | AW

• influenza
Tinusvolkel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Klopt, maar op drukke fietsroutes is daar geen beginnen aan.

• aap
  • Laatst online: 23-12 14:00

aap

Tinusvolkel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:36:
[...]

Het vervelendste zijn dan die mensen die zowel fietsen als hardlopen en die dan een hardloop-KOM neerzetten die hypothetisch nog net zou kunnen, zodat je je moet afvragen of er inderdaad heel erg hard gelopen is of erg relaxed gefietst.

Ik heb hier in de buurt eens iemand gerapporteerd die zeker niet onverdienstelijk liep, maar waar na lang doorklikken toch van bleek dat het waarschijnlijker was dat hij zijn dagelijks woon-werk fietsritje per omgeluk een keer als hardlopen had gelabeld.

Maar ik heb er ook eens een gehad die overduidelijk per fiets de KOM behaald had, maar die gedurende een jaar iedere dag die route gelogd had. Die moest ik minstens veertig keer rapporteren, voordat er een hardloper bovenaan stond. 8)7

Strava zou in principe van iedereen al weten hoe snel die mensen typisch kunnen lopen en fietsen, dus als iemand eens per ongeluk de verkeerde activiteit kiest, dan zou Strava toch met een "are you sure?" vraag kunnen komen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37

m-vw

Dus?

aap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:59:
[...]

Strava zou in principe van iedereen al weten hoe snel die mensen typisch kunnen lopen en fietsen, dus als iemand eens per ongeluk de verkeerde activiteit kiest, dan zou Strava toch met een "are you sure?" vraag kunnen komen.
Volgens mij raak je nu een teer punt: Strava en vernieuwing.

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Bij een training zonder echt een doel, soort fartlek dus, probeer ik wel eens een een Strava segment bewust harder te lopen. Tijdens intervaltrainingen moet het allemaal net passen. Je zal zien dat je het interval moet starten net na het einde van zo een segment. Of zoals een paar weken geleden, een toptijd neerzetten, maar nadien zien dat je in de verkeerde richting liep... 8)7

• influenza
aap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:59:
[...]

Het vervelendste zijn dan die mensen die zowel fietsen als hardlopen en die dan een hardloop-KOM neerzetten die hypothetisch nog net zou kunnen, zodat je je moet afvragen of er inderdaad heel erg hard gelopen is of erg relaxed gefietst.

Ik heb hier in de buurt eens iemand gerapporteerd die zeker niet onverdienstelijk liep, maar waar na lang doorklikken toch van bleek dat het waarschijnlijker was dat hij zijn dagelijks woon-werk fietsritje per omgeluk een keer als hardlopen had gelabeld.

Maar ik heb er ook eens een gehad die overduidelijk per fiets de KOM behaald had, maar die gedurende een jaar iedere dag die route gelogd had. Die moest ik minstens veertig keer rapporteren, voordat er een hardloper bovenaan stond. 8)7

Nog vervelender zijn korte segmenten en mensen die wel hebben hardgelopen maar onwaarschijnlijke GPS pieken hebben, of dat dan foute metingen zijn of dat het bestand gemanipuleerd is weet ik niet. Maar kom soms echt onwaarschijnlijk snelle tijden tegen, lijkt vooral heuvelop nog weleens te gebeuren.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-12 10:13
influenza schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:24:
[...]

Nog vervelender zijn korte segmenten en mensen die wel hebben hardgelopen maar onwaarschijnlijke GPS pieken hebben, of dat dan foute metingen zijn of dat het bestand gemanipuleerd is weet ik niet. Maar kom soms echt onwaarschijnlijk snelle tijden tegen, lijkt vooral heuvelop nog weleens te gebeuren.
Erg vervelend inderdaad. Vanuit Strava raden ze wel ook aan alleen segmenten aan te maken van meer dan 30 seconden (dacht ik). Daarmee kun je een hoop van de GPS onnauwkeurigheid uitsluiten.

Ik zie hier (vogezen) ook wel in de winter plotseling vreemde records voorbij komen. Vaak mensen die skieen maar het registreren als hardlopen.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:25
Eventjes @Rudedadude te vlug af zijn en hem feliciteren met z’n geweldige 50km zaterdag :)

Zelf de 27km gelopen gisteren. 2 jaar geleden viel ik na 8km waarbij ik ellendige kramp had in mijn kuit en eigenlijk vooral de hele tijd aan opgeven dacht (tot de rivercrossing ineens de pijn verjoeg en ik eigenlijk nog vrij goed finishte).

Het weer was dit jaar een pak beter en ik zit ook in een goeie flow. Tijd om één en ander recht te zetten.

Ik was niet echt vooraan gestart en net als bij de La Chouffe wou ik goed doseren. Toch schoof ik geleidelijk aan rustig naar voor (vooral op de klimmetjes, tijdens het dalen kwam er vaak wel wat volk terug maar na het volgende klimmetje zag ik die meestal niet terug).

Ik liep de hele tijd aan een tempo dat een eindtijd onder de 3 uur mocht verwachten, en het feit dat ik op het oprapen van een enkeling hier en daar gewoonlijk niemand zag, deed me al vermoeden dat ik het niet slecht aan het doen was.

De klim na de laatste bevoorrading herinnerde ik mij nog levendig van de vorige keer, en ook deze keer beet ik er mijn tanden op stuk, waardoor ik vreesde voor de sub 3 uur.

Gelukkig is de afdaling naar de finish daarna heel aangenaam (dat laatste stukje is nog een beetje steil maar de rest is “rollen”). Er gingen mij nog 2 relatief snelle mannen voorbij (dat bleken achteraf nummer 1 en 2 van de 22km te zijn, nummer 3 kon ik nog net afhouden bij de finish :) ).

Na de laatste keer door het water nog een “sprintje” tot aan de finish. Officieel 27e in 2:51:04 (op 220 deelnemers). Ruim een half uur sneller dan 2 jaar geleden.

Super tevreden. En deze keer (zonder eten) ook 0,0 last van mijn maag achteraf.

Mijn vrouw liep in de namiddag de 10km en was verdorie sneller boven op die klim na de bevoorrading dan mij. Moet ik mij zorgen maken :)

Strava-linkje: https://www.strava.com/activities/2609522495

(Mijn klok op het einde vergeten te stoppen, vandaar het tijdsverschil).

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-12 10:13
nokie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:12:
Eventjes @Rudedadude te vlug af zijn en hem feliciteren met z’n geweldige 50km zaterdag :)

Zelf de 27km gelopen gisteren. 2 jaar geleden viel ik na 8km waarbij ik ellendige kramp had in mijn kuit en eigenlijk vooral de hele tijd aan opgeven dacht (tot de rivercrossing ineens de pijn verjoeg en ik eigenlijk nog vrij goed finishte).

Het weer was dit jaar een pak beter en ik zit ook in een goeie flow. Tijd om één en ander recht te zetten.

Ik was niet echt vooraan gestart en net als bij de La Chouffe wou ik goed doseren. Toch schoof ik geleidelijk aan rustig naar voor (vooral op de klimmetjes, tijdens het dalen kwam er vaak wel wat volk terug maar na het volgende klimmetje zag ik die meestal niet terug).

Ik liep de hele tijd aan een tempo dat een eindtijd onder de 3 uur mocht verwachten, en het feit dat ik op het oprapen van een enkeling hier en daar gewoonlijk niemand zag, deed me al vermoeden dat ik het niet slecht aan het doen was.

De klim na de laatste bevoorrading herinnerde ik mij nog levendig van de vorige keer, en ook deze keer beet ik er mijn tanden op stuk, waardoor ik vreesde voor de sub 3 uur.

Gelukkig is de afdaling naar de finish daarna heel aangenaam (dat laatste stukje is nog een beetje steil maar de rest is “rollen”). Er gingen mij nog 2 relatief snelle mannen voorbij (dat bleken achteraf nummer 1 en 2 van de 22km te zijn, nummer 3 kon ik nog net afhouden bij de finish :) ).

Na de laatste keer door het water nog een “sprintje” tot aan de finish. Officieel 27e in 2:51:04 (op 220 deelnemers). Ruim een half uur sneller dan 2 jaar geleden.

Super tevreden. En deze keer (zonder eten) ook 0,0 last van mijn maag achteraf.

Mijn vrouw liep in de namiddag de 10km en was verdorie sneller boven op die klim na de bevoorrading dan mij. Moet ik mij zorgen maken :)

Strava-linkje: https://www.strava.com/activities/2609522495

(Mijn klok op het einde vergeten te stoppen, vandaar het tijdsverschil).
Mooi verslag! Ik ga deze loop in de gaten houden voor volgend jaar. :)

Je kunt overigens je Strava activity croppen, in het menu links. Kun je de laatste paar minuten er vanaf knippen, klopt je gemiddelde snelheid ook. :)

• nokie
FreeShooter schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:53:
[...]

Mooi verslag! Ik ga deze loop in de gaten houden voor volgend jaar. :)

Je kunt overigens je Strava activity croppen, in het menu links. Kun je de laatste paar minuten er vanaf knippen, klopt je gemiddelde snelheid ook. :)
Ah, goeie tip! Heb het gefixed, dankjewel.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

nokie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:12:
Ik heb zondag nog een tijd bij verzorgingspost Maboge gestaan, maar ik heb je denk ik net gemist (dan zat ik op de plage daar)

Ik ben te lui voor een heel verhaal, maar de korte versie is dat ik 25 minuten sneller was dan vorig jaar en daarmee in 5:55 11e ben geworden. En als ik nog wat meer grip bergaf en op al die natte rotsen had gehad dan had ik nog wel wat sneller gekund, want daar verloor ik veel terrein op de personen voor me. En als ik dan toch bezig ben: ik had voor de eerste drinkpost meer moeten drinken en daar moeten bijvullen, zodat ik niet met een vocht tekort was komen te zitten tussen km 25 en 33.

Maar verder vloog de tijd voorbij. Redelijk veel alleen gelopen en voor m'n gevoel het middenstuk relatief rustig aan gedaan. Na de 33km werd ik op een technisch stuk voorbij gelopen, maar omdat de laatste 10km relatief goed 'berenbaar' is, deze persoon weer voorbij gegaan en uiteindelijk ruim voor geëindigd.

Geen idee waar ik nou de 25 minuten gewonnen heb tov vorig jaar, voor m'n gevoel ging het allemaal niet heel anders. Maar blijkbaar wel allemaal net iets sneller :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Klopt het dat je echt je best moet doen om je hartslag in Z5 te krijgen? Of moet ik m'n zones misschien maar eens opnieuw gaan bepalen? :P

Zojuist wat korte intervallen gedaan. Bijna het avondeten eruit en zo'n lekkere ijzersmaak, maar kwam hooguit tot het randje van Z5.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• influenza
Gonadan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:49:
Klopt het dat je echt je best moet doen om je hartslag in Z5 te krijgen? Of moet ik m'n zones misschien maar eens opnieuw gaan bepalen? :P

Zojuist wat korte intervallen gedaan. Bijna het avondeten eruit en zo'n lekkere ijzersmaak, maar kwam hooguit tot het randje van Z5.
Daar moet je wel je best voor doen ja. Met zomaar wat intervallen zullen je daar niet heel snel aan komen. Tenzij het flink lange intervallen op heel hoog tempo zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16
Gonadan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:49:

Beter je best doen :P

Met wat korte intervallen kom je vaak alleen in de buurt van de drempelzone. Dat is trouwens helemaal niet verkeerd om snellere tijden te lopen als je het maar niet al te vaak in je schema opneemt. 80/20 vuistregel zeg maar.

Als je de intervallen vergroot en de rusttijd inkort zul je wel in de rode zone komen. Bij de 3de of 4de interval acht ik de kans groot dat je je limiet zult vinden, de vraag is alleen waarom :? Het belast je lichaam enorm en kan ook veel blessureleed veroorzaken dus wees gewaarschuwd.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Goed punt!
Het is super moeilijk om het einde van Z5 te behalen. Dus erg nauwkeurig zal het niet zijn, verdiep je eerst meer in de achtergonden wellicht kun je dan meer met de zones.

Oa Zolads testen (liever de aangepaste versie met bij 5x2000m met 2000 m in elke zone Z1 t/m Z5) daar kun je uithalen wat je streef hartslag zo moeten zijn bij een rustige duurloop en bij andere tempos' die je graag wilt trainen.

Zoek op zulke testen in het forum, er is best veel nuttige input geweest van diverse mensen.

• Gonadan

Gonadan

Miki schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:31:
Beter je best doen :P

Met wat korte intervallen kom je vaak alleen in de buurt van de drempelzone. Dat is trouwens helemaal niet verkeerd om snellere tijden te lopen als je het maar niet al te vaak in je schema opneemt. 80/20 vuistregel zeg maar.

Als je de intervallen vergroot en de rusttijd inkort zul je wel in de rode zone komen. Bij de 3de of 4de interval acht ik de kans groot dat je je limiet zult vinden, de vraag is alleen waarom :? Het belast je lichaam enorm en kan ook veel blessureleed veroorzaken dus wees gewaarschuwd.
Het is geen doel hoor, ik vroeg het mij gewoon af.

Mijn meeste training is in Z3 en een beetje Z4. Nu deed ik een kort rondje met vijf keer een kort interval 'hoog' tempo en dan weer laten zakken tot midden Z3 voordat het volgende interval kwam.
Gewoon omdat ik er zin in had en ook weer eens een keer wat anaeroob wilde trainen, dat doe ik al niet zoveel.

Daarbij viel het mij nu op dat ik maar 3 seconden in Z5 heb gezeten. Dus vandaar mijn vraag. :D

@route99 het is dus zeker niet mijn doel om hoog in de Z5 te komen, daar word ik moe van. Heb een aantal jaar geleden mijn max gemeten met een test, daar is het nu op gebaseerd. De zones kloppen verder nog steeds best goed met mijn gevoel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• route99

route99

Om je een idee te geven waar ik in mijn top tijd als Master (49 j 35-igers op de 10 km) qua km's aan te geven welke trainingszones dat nu eigenlijk waren?
Zeker 70% v/d trainingen gingen in Z1 en Z2.... Z5 was <10% vnl de kortere wedstrijden en dat telt niet o aan qua km's.

De meeste van mijn trainers vertelden: Je wordt meestal veel beter van meer trainen (mits in balans) dan harder trainen....
Dus we trainden in alle zones, maar vooral Z1 en Z2. Ik had zo wie zo al minimaal 2 duurlopen per week.
En 2 baan trainingen en 1 fartlek training vaak in het bos. En in die top tijd 2 kracht trainingen thuis voor de TV.. zonder veel kg (max 2x1 kg) puur op basis van je eigen body.

Verdiep je eens wat meer in je mogelijkheden! Je zult versteld staan over je progressie en het is nog leuk ook.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
route99 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:44:
Oa Zolads testen (liever de aangepaste versie met bij 5x2000m met 2000 m in elke zone Z1 t/m Z5) daar kun je uithalen wat je streef hartslag zo moeten zijn bij een rustige duurloop en bij andere tempos' die je graag wilt trainen.
Zoladz test dus ook Zoladz zones?

Karvonen zone 1-2 is écht laag: Door lage rusthartslag schuiven zones ook ver omlaag. Hoewel ik bij HR135 wel herstel (60% hfmax) is dat mij wat te traag om lang in te blijven zitten O-).

• Gonadan

Gonadan

@route99 ik kom hier al even hoor, het is niet allemaal nieuw voor me. ;)

Z1/Z2 (geen Zoladz) is gewoon geen doen, dat wordt meer strompelen. Heb geen bouw van een hardloper, ben zwaar gebouwd en te zwaar. Plus historie van zware krachttraining. Loop omdat ik het leuk vind, niet om marathonrecords te verbeteren. :P

Heb me wel weer ingeschreven voor een wedstrijd, dat motiveert me altijd extra. Dan loop ik makkelijker drie keer per week en mijn ervaring is ook dat rustig veel kilometers maken nog altijd de beste training is. Nu nog wat massa kwijt en dan gaan die PR's er ook wel aan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rudedadude

Rudedadude

Gonadan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Het is geen doel hoor, ik vroeg het mij gewoon af.

Mijn meeste training is in Z3 en een beetje Z4. Nu deed ik een kort rondje met vijf keer een kort interval 'hoog' tempo en dan weer laten zakken tot midden Z3 voordat het volgende interval kwam.
Gewoon omdat ik er zin in had en ook weer eens een keer wat anaeroob wilde trainen, dat doe ik al niet zoveel.

Daarbij viel het mij nu op dat ik maar 3 seconden in Z5 heb gezeten. Dus vandaar mijn vraag. :D

@route99 het is dus zeker niet mijn doel om hoog in de Z5 te komen, daar word ik moe van. Heb een aantal jaar geleden mijn max gemeten met een test, daar is het nu op gebaseerd. De zones kloppen verder nog steeds best goed met mijn gevoel. :)
Meeste training in Z3? Als ik dat voor mezelf vertaal loop ik dan dus op marathontempo. Of, anders gezegd, iets van 30 seconden /km boven mijn 10K tempo (3:40 om 4:10 per kilometer). Dat doe ik, los van intervallenblokken, vrij zelden tijdens trainingen. Alleen als ik een wilde bui heb wil ik wel eens een hele training Z3 lopen. Z4 haal ik nog minder en Z5 simpelweg nooit, daar kom ik alleen aan in de laatste kilometer van een 5 of 10 K wedstrijd (als ik er op dat moment de mentale hardheid voor heb).

Dat wil niet perse zeggen dat het slecht is, overigens. Ik ken verschillende lopers die bijvoorbeeld veel minder omvang draaien dan ik, maar dat wat ze doen, wel op een hogere intensiteit doen. En daarmee zijn ze sneller dan ik ben.

Ik heb een vraagje: ik ga over ruim een week een inspanningstest doen, op een loopband. Nu heb ik alleen nog nooit op een loopband hardgelopen. Formeel is dat wel een vereiste voor zo'n test (en anders mag je fietsen, maar dat ga ik niet doen). De vraag is daarmee: loop je zo weg op een loopband, of is het aan te bevelen om voor die tijd nog even ergens een sportschool in te duiken om mezelf dat kunstje aan te leren?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:14
@Rudedadude Hardlopen blijft hardlopen, maar het gevoel is wel net even anders. Als je de moeite neemt zo een sporttest te doen, zou ik zeker even een uurtje op een loopband gaan staan :)

• Gonadan

Gonadan

@Rudedadude ik denk dat het nogal anders is als je al maanden consistent traint en afgetraind bent.
Heb even terug gekeken maar met dat warme weer heb ik zelfs vaker Z4 gelopen. Alleen ging ik dan ook duidelijk te hard, daar was geen discussie over. :+

Edit: m'n horloge zegt trouwens Z4 maar ik zit dan nog wel voor het omslagpunt, dat voel ik wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 12-08-2019 22:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• route99

route99

Gonadan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:21:
@route99 Heb me wel weer ingeschreven voor een wedstrijd, dat motiveert me altijd extra. Dan loop ik makkelijker drie keer per week en mijn ervaring is ook dat rustig veel kilometers maken nog altijd de beste training is. Nu nog wat massa kwijt en dan gaan die PR's er ook wel aan. :P
Eigenlijk weet je al wat de beste aanpak is, met een beetje extra aandacht ervoor kom je nog een heel eind.
En de keuzes wat je wilt en wat je er voor over hebt, maak je zelf. Dat heet intrinsieke motivatie.
Succes.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 13-08-2019 06:26 ]

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12 13:18

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@Rudedadude Toen ik een paar maanden geleden die test deed kon ik kiezen hoe snel de band ging starten, volgens mij had ik 8 km/uur en ik dacht dat ze normaal op 7 km/uur starten bij recreatieve hardlopers. Je wandelt even en gaat langzaam over in looppas en daarna per minuut gaat de snelheid verder omhoog.

Het begin is wat apart misschien maar ik zou er persoonlijk niet kiezen om van te voren een loopband uit te proberen. Maar het kan natuurlijk wel.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
Rudedadude schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:28:
[...]
Ik heb een vraagje: ik ga over ruim een week een inspanningstest doen, op een loopband. Nu heb ik alleen nog nooit op een loopband hardgelopen. Formeel is dat wel een vereiste voor zo'n test (en anders mag je fietsen, maar dat ga ik niet doen). De vraag is daarmee: loop je zo weg op een loopband, of is het aan te bevelen om voor die tijd nog even ergens een sportschool in te duiken om mezelf dat kunstje aan te leren?
'T is geen kunstje. Zoals @Xaverius al aangaf, je begint op wandeltempo en dan wordt de snelheid langzaam omhoog geschroefd (en later eventueel de hellingshoek). Aan het begin staar je nog regelmatig naar je voeten, om te zien of die wel op de band terecht komen :+ , maar eenmaal op snelheid gaat dat als vanzelf. Zeker voor iemand van jou kaliber moet het redelijk eenvoudig zijn om een tempo aan te houden, dus je zal niet naar voren en achter vliegen terwijl je de band probeert bij te houden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 16:25
Ik heb eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat @Gonadan zegt. Als ik een lange duurloop plan dan zit mijn hartslag zo rond de 155. Volgens mijn Forerunner 235 is dat hartslagzone 3. Wil ik in zone 1 of 2 gaan lopen dan moet ik echt bijna gaan wandelen; dat lijkt me niet bevordelijk voor mijn techniek.

Daarnaast is het zo dat als ik wat langere intervaltrainingen doe (6x 1000m bijvoorbeeld) dat de gemiddelde hartslag rond de 176 zit maar de maximale gaat eenvoudig richting de 185. Daar heb ik overigens weinig moeite mee, maar Garmin vertelt me wel dat dat dan hartslagzone 5 is.

Op wedstrijden is het weer een ander verhaal. Tijdens mijn 5km-record liep ik een gemiddelde van 188, maar meer dan de helft van de tijd zat ik hierboven. Het maximum in de eindsprint was 197.

Voor de achtergrond: Ik ben 26 jaar, m'n PR op de 5km heb ik recentelijk verbeterd naar 20:45 en de 10km staat nu nog op 47:35, daar probeer ik nu verandering in te brengen. Alle metingen van hartslag zijn gedaan met de optische sensor op het horloge, ik draag nog geen borstband.

Liggen mijn hartslagzones nu verkeerd of moet ik echt langzamer gaan lopen tijdens de training om er voldoende uit te halen? Ik ben niet van plan om een sporttest te laten doen op dit moment, maar als dat de enige oplossing is moet ik het wellicht overwegen.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Eigenlijk zul je eens een maximaal test moeten doen om precies te weten wat je max hartslag nou eigenlijk is. Ik zie namelijk meerdere getallen in je verhaal, maar weet niet precies of 197 nou je max is, of dat dit een meetfout was. Op basis van de maximaal test kun je de HR zones in Garmin Connect aanpassen en deze synct het weer door naar je horloge.
Stel dat jij een max hebt van (ik noem maar iets) 205, maar in je FR staat 189 als max, dan zul je volgens je horloge altijd in een te hoge zone lopen.

Een maximaal test kun je overigens ook zelf doen. Is in dit draadje al verschillende keren voorbij gekomen of anders lees dit artikel van Runnersworld even door.

Zelf heb ik ook enkele jaren met een FR235 gelopen, een tophorloge, maar niet altijd even gecharmeerd van de optische sensor. Vaak meetfouten, bij sommige tempoloopjes waar ik eigenlijk al in Z4 zou moeten zitten zat ik nog steeds in Z1 laag. Op sommige momenten schoot hij al naar Z5 als ik bij wijze van spreken mijn veters nog aan het strikken was (is ook inspannend :P).

Maar even voor onze beeldvorming, welke tempo's loop je precies in de verschillende zones? Op basis van je 5km tijd hebben wij dan enige indicatie of je (veel) te hard of toch wel goed loopt. :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Gonadan

Gonadan

@KevinK92 dan zou ik inderdaad eens kijken of je zones goed bepaald zijn, zoals @Calitomnication al aan geeft. Dat was ook de initiële insteek van mijn vraag, even verifiëren of het klopt dat Z5 moeilijk te halen is want anders moet ik wellicht opnieuw mijn max gaan bepalen. :)
route99 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 06:26:
Eigenlijk weet je al wat de beste aanpak is, met een beetje extra aandacht ervoor kom je nog een heel eind.
En de keuzes wat je wilt en wat je er voor over hebt, maak je zelf. Dat heet intrinsieke motivatie.
Succes.
Dat schreef ik toch al? Waar komt toch die drang vandaan om mij te willen bijsturen? Ben je stiekem in het echt instructeur of zo? :D

Ik snap dat het goed bedoeld is hoor, maar ik stelde alleen een vraag over Z5. Omdat Z5 voor mijn trainingen niet echt relevant is heb ik daar nooit echt mee te maken gehad of op gelet. Meer was het niet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• KevinK92
Calitomnication schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:39:
Eigenlijk zul je eens een maximaal test moeten doen om precies te weten wat je max hartslag nou eigenlijk is. Ik zie namelijk meerdere getallen in je verhaal, maar weet niet precies of 197 nou je max is, of dat dit een meetfout was. Op basis van de maximaal test kun je de HR zones in Garmin Connect aanpassen en deze synct het weer door naar je horloge.
Stel dat jij een max hebt van (ik noem maar iets) 205, maar in je FR staat 189 als max, dan zul je volgens je horloge altijd in een te hoge zone lopen.
Hoewel ik natuurlijk nooit zeker weet of er meetfouten optreden haal ik regelmatig hartslagen van over de 190. De eindsprint op de Mont Ventoux gaf hartslag 192, een eindsprint in de wedstrijd 194 en een goede uithaal in de training 191. Mijn Garmin heeft als max 200 staan. Zone 1 is 50%-60% van max, Zone 2 60-70, Zone 3 70-80, Zone 4 80-90 en Zone 5 90-100, volgens mij is dit redelijk standaard.
Een maximaal test kun je overigens ook zelf doen. Is in dit draadje al verschillende keren voorbij gekomen of anders lees dit artikel van Runnersworld even door.

Zelf heb ik ook enkele jaren met een FR235 gelopen, een tophorloge, maar niet altijd even gecharmeerd van de optische sensor. Vaak meetfouten, bij sommige tempoloopjes waar ik eigenlijk al in Z4 zou moeten zitten zat ik nog steeds in Z1 laag. Op sommige momenten schoot hij al naar Z5 als ik bij wijze van spreken mijn veters nog aan het strikken was (is ook inspannend :P).
Ik snap wat je bedoelt. Aangezien ik deze week nog een wedstrijd heb ga ik de Runners World-test nog niet doen; maar volgende week ka nik die wel eens aanpakken om te kijken wat daar uit zou komen.
Maar even voor onze beeldvorming, welke tempo's loop je precies in de verschillende zones? Op basis van je 5km tijd hebben wij dan enige indicatie of je (veel) te hard of toch wel goed loopt. :)
Als ik zone 1 zou willen lopen dan moet ik echt wandelen. Voor zone 2 kom ik op ongeveer 7:30 min/km. Zone 3 treedt op bij 6:45 en Zone 4 bij 5:50. Echter zijn deze tijden aan het begin van de training. Als ik een lange duurloop loop op 6:30 dan begin ik wel in zone 2 maar na een half uur loop ik nog een 30 minuten in zone 3 en een kwartier in zone 4. Een dergelijke training bestaat dan uit 12 km lopen met iedere kilometer een minuut versnellen.
Gonadan schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:42:
@KevinK92 dan zou ik inderdaad eens kijken of je zones goed bepaald zijn, zoals @Calitomnication al aan geeft. Dat was ook de initiële insteek van mijn vraag, even verifiëren of het klopt dat Z5 moeilijk te halen is want anders moet ik wellicht opnieuw mijn max gaan bepalen. :)
Volgens mij zijn die zones wel aardig goed; misschien dat er aan de percentages gewerkt moet worden? Maar ik zal ook die test eens inplannen.

• Rudedadude

Rudedadude

Je Garmin vertelt je volgens mij alleen iets zinnigs als je er zelf iets zinnigs in gestopt hebt. Als 188 jouw wedstrijd hartslag is, dan is 155 geen Z3. Als je bij benadering je max en je rust hartslag weet dan kun je op basis van alle bestaande formules redelijk goed zelf je zones instellen.

Ik heb die van mij geloof ik afgekeken van iemand hier die zo ongeveer dezelfde max en rust had :P Maar goed, ik ben inmiddels wel benieuwd of dat een beetje klopt. Ik denk dat ik dit weekend toch ook eens op een loopband ga staan, zodat ik niet met 2 onbekende elementen kom te zitten (gasmasker en loopband)

• Miki
Rudedadude schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:47:
[...]

Je Garmin vertelt je volgens mij alleen iets zinnigs als je er zelf iets zinnigs in gestopt hebt. Als 188 jouw wedstrijd hartslag is, dan is 155 geen Z3. Als je bij benadering je max en je rust hartslag weet dan kun je op basis van alle bestaande formules redelijk goed zelf je zones instellen.

Ik heb die van mij geloof ik afgekeken van iemand hier die zo ongeveer dezelfde max en rust had :P Maar goed, ik ben inmiddels wel benieuwd of dat een beetje klopt. Ik denk dat ik dit weekend toch ook eens op een loopband ga staan, zodat ik niet met 2 onbekende elementen kom te zitten (gasmasker en loopband)
Het is niet heel bijzonder hoor om op zo’n loopband te lopen. De meesten laten je ook heel even wennen aan de band en geven duidelijk uitleg over bijvoorbeeld de noodstop als je je niet meer goed voelt wat zeer goed mogelijk is aan het einde van de test. Ik deed daarbij trouwens ook een lactaattest en werd tijdens de korte pauze momenten ook nog geprikt in mijn oorlel terwijl de band doorliep :P
Dus maak je niet al te druk het komt echt wel goed.

Wat trouwens wel goed is om je wel te houden aan de voorgeschreven rust termijn zodat je het maximale uit de test kunt halen.
En voor de lol moet je ook je Garmin of wat je ook hebt aanzetten aan het begin van de test. Dan kun je de data naderhand goed met elkaar vergelijken, helaas kun je geen borstband omdoen omdat je er al 1 krijgt van de SMC.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

KevinK92 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:41:
[...]

Hoewel ik natuurlijk nooit zeker weet of er meetfouten optreden haal ik regelmatig hartslagen van over de 190. De eindsprint op de Mont Ventoux gaf hartslag 192, een eindsprint in de wedstrijd 194 en een goede uithaal in de training 191. Mijn Garmin heeft als max 200 staan. Zone 1 is 50%-60% van max, Zone 2 60-70, Zone 3 70-80, Zone 4 80-90 en Zone 5 90-100, volgens mij is dit redelijk standaard.

[...]

Ik snap wat je bedoelt. Aangezien ik deze week nog een wedstrijd heb ga ik de Runners World-test nog niet doen; maar volgende week ka nik die wel eens aanpakken om te kijken wat daar uit zou komen.

[...]

Als ik zone 1 zou willen lopen dan moet ik echt wandelen. Voor zone 2 kom ik op ongeveer 7:30 min/km. Zone 3 treedt op bij 6:45 en Zone 4 bij 5:50. Echter zijn deze tijden aan het begin van de training. Als ik een lange duurloop loop op 6:30 dan begin ik wel in zone 2 maar na een half uur loop ik nog een 30 minuten in zone 3 en een kwartier in zone 4. Een dergelijke training bestaat dan uit 12 km lopen met iedere kilometer een minuut versnellen.

[...]

Volgens mij zijn die zones wel aardig goed; misschien dat er aan de percentages gewerkt moet worden? Maar ik zal ook die test eens inplannen.
Gezien je tempo's & bijbehorende zones waar je in loopt begin toch sterk te twijfelen of de data die in je Garmin staat wel correct is. Als jij 20 minuten over een 5km doet, dan loop je 4'/km. Volgens je Garmin zit jij echter in zone 5 als je tussen de 5.50 en 5.20 loopt. Lijkt me vrij sterk. Zelf vergelijk ik zone 5 altijd een beetje met het rode gedeelte op de toerenteller van de auto, je gaat heel hard, maar als je er te lang in blijft hangen blaas je de motor op ;). Gezien jouw 5km tijd, zou ik verwachten dat je zone 5 ergens rond de 3.50/4'/km zou moeten liggen

Denk dat het wel vrij safe is om te zeggen dat je zones niet kloppen :). Wat @Rudedadude zegt (en daar doelde ik met mijn post ook op), als je er verkeerde data instop, krijg je ook verkeerde data terug. Wat je Garmin aangeeft klopt wel, maar het beginpunt (je max hartslag) is verkeerd.

Zelf vrij recentelijk een 18' op de 5 gelopen en mijn tijden zijn;
5 5.06 - 4.48
4 4.48 - 4.32
3 4.32 - 4.18
2 4.18 - 4.05
1 4.05 - 3.53

Deze tijden zijn wel gebaseerd op een HM schema, dus neem deze niet zomaar klakkeloos over, kans dat je jezelf de blessure inloop is dan vrij groot. Mijn als ik zo naar jouw tijden kijk, lijkt me dat er ergens iets verkeerd gaat :).

tips voor New York

• KevinK92
Calitomnication schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:47:
[...]

Gezien je tempo's & bijbehorende zones waar je in loopt begin toch sterk te twijfelen of de data die in je Garmin staat wel correct is. Als jij 20 minuten over een 5km doet, dan loop je 4'/km. Volgens je Garmin zit jij echter in zone 5 als je tussen de 5.50 en 5.20 loopt. Lijkt me vrij sterk. Zelf vergelijk ik zone 5 altijd een beetje met het rode gedeelte op de toerenteller van de auto, je gaat heel hard, maar als je er te lang in blijft hangen blaas je de motor op ;). Gezien jouw 5km tijd, zou ik verwachten dat je zone 5 ergens rond de 3.50/4'/km zou moeten liggen

Denk dat het wel vrij safe is om te zeggen dat je zones niet kloppen :). Wat @Rudedadude zegt (en daar doelde ik met mijn post ook op), als je er verkeerde data instop, krijg je ook verkeerde data terug. Wat je Garmin aangeeft klopt wel, maar het beginpunt (je max hartslag) is verkeerd.

Zelf vrij recentelijk een 18' op de 5 gelopen en mijn tijden zijn;
5 5.06 - 4.48
4 4.48 - 4.32
3 4.32 - 4.18
2 4.18 - 4.05
1 4.05 - 3.53

Deze tijden zijn wel gebaseerd op een HM schema, dus neem deze niet zomaar klakkeloos over, kans dat je jezelf de blessure inloop is dan vrij groot. Mijn als ik zo naar jouw tijden kijk, lijkt me dat er ergens iets verkeerd gaat :).
Ik ben dan wel benieuwd wat het juiste startpunt dan zou zijn. Want als mijn max hartslag niet 200 maar 197 is (of nog minder, wat best denkbaar is) dan zouden al die zones nog lager uitkomen.

Zou er iets met mijn conditie zijn waarom dit fout gaat? Ik loop zo'n 20 tot 25 kilometer per week verdeeld over 3 trainingen.

• Pinguu
Je kan je zones ook bepalen aan de hand van je anaerobe drempel. Loop eens ergens een wedstrijd (10km) voluit en neem dan je gemiddelde hartslag als vertrekpunt om je zones te berekenen.

• KevinK92
De laatste 10k was gemiddeld 184 @Pinguu . Hoe zou ik hieruit moeten opmaken wat mijn zones zijn? Heb je daar een goede link voor?

• Pinguu
Hier lijkt het me wel redelijk duidelijk uitgelegd: http://www.scienceintrain...aan-de-hand-van-hartslag/

• KevinK92
Die site is niet meer te bereiken

• Pinguu
Anders kan je eens kijken op https://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm. Daar staat er een calculator op. Je zou dan volgende zones hebben:

Z1: 110-138
Z2: 138-156
Z3: 156-175
Z4: 175-184
Z5: 184-MAX

• KevinK92
Pinguu schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:21:
Anders kan je eens kijken op https://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm. Daar staat er een calculator op. Je zou dan volgende zones hebben:

Z1: 110-138
Z2: 138-156
Z3: 156-175
Z4: 175-184
Z5: 184-MAX
Ah, deze vind ik heel interessant. Toen ik deze vakantie de Mont Ventoux opliep probeerde ik niet kapot te gaan zoals twee jaar eerder. Dit heb ik weten te bereiken door mijn hartslag constant tussen de 175 en 184 te houden, wat overeen zou komen met bovenstaande Z4. Dank voor deze uitleg!

Ik heb ondertussen ook dit bekeken: https://www.fithacking.nl/fit/hartslagzones/#zones. Dan zou ik op de volgende waarden uitkomen met een HRrust van 53 (gemiddelde over de afgelopen 6 maanden):
Z1 = 50% - 60% = 123,5 - 137,6
Z2 = 60% - 70% = 137,6 - 151,7
Z3 = 70% - 80% = 151,7 - 165,8
Z4 = 80% - 90% = 165,8 - 179,9
Z5 = 90% - 100% = 179,9 - 194

Daar zou Z4 weer net niet overeenkomen met mijn Mont Ventoux-avontuur, dus ik denk dat ik RunInfo eens ga invoeren in mijn Garmin. Dank @Pinguu :)

• Miki
Het is trouwens heel goed mogelijk dat zones 1 en 2 minder goed ontwikkeld zijn waardoor je snel door schiet naar de hogere zones met maar een beetje aanzetten.
Niemand vind het namelijk leuk om als een soort dressuurpaard te hobbelen in de laagste zones maar daardoor mis je dus ook de belangrijke zones.
Mijn advies verman jezelf en loop een week of 6 a 8 in deze zones (2 is trouwens prima). Tegen de verveling zou ik zelf 2x een “Bonfire” rondje doen en 1x een pittige intervalsessie zodat je het gevoel van snelheid nog enigszins behoudt. M.a.w. 3x per week lopen, hiermee zit je grofweg aan de 80/20 vuistregel.
Je zult na deze 8 weken zelf merken dat je een flink stuk harder kunt lopen terwijl je laag in de tweede zone blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 13-08-2019 13:55 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:53:
Het is trouwens heel goed mogelijk dat zones 1 en 2 minder goed ontwikkeld zijn waardoor je snel door schiet naar de hogere zones met maar een beetje aanzetten.
Lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar de Z1 van @KevinK92 staat momenteel sowieso veel te laag op 100 - 120bpm als zijn max. in de 192-200 regio ligt.

• nokie
Rudedadude schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:13:
[...]

Ik heb zondag nog een tijd bij verzorgingspost Maboge gestaan, maar ik heb je denk ik net gemist (dan zat ik op de plage daar)
Ik ben er niet gestopt. Iemand vroeg of ik cola wou maar ik had genoeg water bij en wilde niets anders proberen. Had ik het geweten, had ik misschien wel even rondgekeken :)
Ik ben te lui voor een heel verhaal, maar de korte versie is dat ik 25 minuten sneller was dan vorig jaar en daarmee in 5:55 11e ben geworden. En als ik nog wat meer grip bergaf en op al die natte rotsen had gehad dan had ik nog wel wat sneller gekund, want daar verloor ik veel terrein op de personen voor me. En als ik dan toch bezig ben: ik had voor de eerste drinkpost meer moeten drinken en daar moeten bijvullen, zodat ik niet met een vocht tekort was komen te zitten tussen km 25 en 33.

Maar verder vloog de tijd voorbij. Redelijk veel alleen gelopen en voor m'n gevoel het middenstuk relatief rustig aan gedaan. Na de 33km werd ik op een technisch stuk voorbij gelopen, maar omdat de laatste 10km relatief goed 'berenbaar' is, deze persoon weer voorbij gegaan en uiteindelijk ruim voor geëindigd.

Geen idee waar ik nou de 25 minuten gewonnen heb tov vorig jaar, voor m'n gevoel ging het allemaal niet heel anders. Maar blijkbaar wel allemaal net iets sneller :P
Op zondag was het denk ik veel droger, want geen last gehad van natte rotsen. Het parcours was bij mij ook net iets anders dan 2 jaar geleden, al zal dat uiteindelijk niet het verschil hebben gemaakt.

Maar voor de rest echt wel bewondering: 2 keer zo lang en gemiddeld ruim een halve minuut per kilometer sneller, ik doe het je niet na hoor!

Ah ja: en die loopband, niet teveel over nadenken. Het voelt een beetje vreemd (vind ik) maar het komt wel goed.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar de Z1 van @KevinK92 staat momenteel sowieso veel te laag op 100 - 120bpm als zijn max. in de 192-200 regio ligt.
Dat verwacht ik ook, met een max in die hoek begint mijn laagste zone op 130 uit mijn hoofd. (op basis van rust HR en maxHr). Wat niet wilt zeggen dat ik daaronder niet kan lopen, maar dan gaat het wel heel traag :+

Maar goed, zoveel mensen zoveel hartslagzonemethodieken ;) Misschien goed voor de discussie om even te geven waar we het exact over hebben (zoals Zoladz, Karvonen, Max HR, drempel, ...). Geen flauw idee wat nu exact de "beste" is, maar het voorkomt wel dat we aan alle kanten langs elkaar heen praten :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:26:
[...]

Dat verwacht ik ook, met een max in die hoek begint mijn laagste zone op 130 uit mijn hoofd. (op basis van rust HR en maxHr). Wat niet wilt zeggen dat ik daaronder niet kan lopen, maar dan gaat het wel heel traag :+

Maar goed, zoveel mensen zoveel hartslagzonemethodieken ;) Misschien goed voor de discussie om even te geven waar we het exact over hebben (zoals Zoladz, Karvonen, Max HR, drempel, ...). Geen flauw idee wat nu exact de "beste" is, maar het voorkomt wel dat we aan alle kanten langs elkaar heen praten :P
Denk dat er niet specifiek een "beste" is. Maar het lijkt me wel zaak om, als je eenmaal volgens een methodiek traint, deze ook aan te houden. De zones die eerder in mijn overzicht stonden zijn gebaseerd op Zoladz. Onze zones gaan steeds 10 slagen omhoog. Ongeveer 4 keer per jaar neemt de trainer een Zoladz af op de baan en dan bekijkt hij of we nog een beetje op schema zitten en welke zones verdere ontwikkeling nodig hebben.

tips voor New York

• Gonadan

Gonadan

Verandering stimuleert vaak juist, maar als je progressie wilt meten dan heb je consistentie nodig inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 13-08-2019 16:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Sinds jaar en dag ben ik verzot aan een bepaald soort hardloopsok.
Dit zijn die hele dunne zwarte asics sokken, deze kreeg ik altijd bij een nieuw paar schoenen dus heb geen flauw idee van wat het precies voor type is. (De hardloopwinkel waar ik altijd heen ging is helaas gestopt)

Mijn liefde voor dit type sok maakt dat ik ze ook veel (eigenlijk alleen maar) draag. Hierdoor zijn al mijn paren inmiddels versleten (gaten bij de dikke teen). Tijd voor nieuwe sokken dus, herkent iemand deze sokken op basis van mijn beschrijving of kennen jullie een alternatief?

[ Voor 5% gewijzigd door Cranzai op 13-08-2019 21:31 ]

• Webgnome
Gonadan schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:00:
Verandering stimuleert vaak juist...
klopt. Vandaag maar eens van mijn standaard training op dinsdag afgeweken en een 6 keer de john frost brug hier in Arnhem op en af. 8)7 Gewoon omdat het kan, niet omdat het moet. https://www.strava.com/activities/2616295499

Strava | AP | IP | AW

• Miki
Cranzai schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:25:
Dit zijn die hele dunne zwarte asics sokken, deze kreeg ik altijd bij een nieuw paar schoenen dus heb geen flauw idee van wat het precies voor type is. (De hardloopwinkel waar ik altijd heen ging is helaas gestopt)

Mijn liefde voor dit type sok maakt dat ik ze ook veel (eigenlijk alleen maar) draag. Hierdoor zijn al mijn paren inmiddels versleten (gaten bij de dikke teen). Tijd voor nieuwe sokken dus, herkent iemand deze sokken op basis van mijn beschrijving of kennen jullie een alternatief?
Ik zweer bij de “luxe” Decathlon Kalenji hardloopsokken maar goed ik loop soms als een reclamezuil van Decathlon rond dus heel objectief ben ik nu ook weer niet :P

• aap
  • Laatst online: 23-12 14:00

aap

Miki schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:00:
[...]

Ik zweer bij de “luxe” Decathlon Kalenji hardloopsokken maar goed ik loop soms als een reclamezuil van Decathlon rond dus heel objectief ben ik nu ook weer niet :P
Ik heb twee paar luxe Decathlon sokken en nog een aantal "gewone" Decathlon sokken. Als ik eerlijk ben merk ik geen enkel verschil, maar alleen het idee dat ik de luxe sokken aan heb al, maakt mijn dag al beter 8)7

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:13
Ik loop, naast het voetballen, recreatief hard.
Waar ik mij een beetje aan stoor is het feit dat voor mijn gevoel de hartslagzones niet goed staan. Ik heb een vrij lage rusthartslag (als ik deze vergelijk met mijn naaste omgeving). Mijn rusthartslag is 46 BPM over de laatste 12 maanden.
Daarom heb ik de reacties van @KevinK92 en @Pinguu met veel belangstelling gelezen.

Mijn PR op de 10KM (okt. vorig jaar) heb ik gelopen met een gemiddelde hartslag van 147 BPM.
Mijn laatste 10KM wedstrijd (eind juni) heb ik gelopen met een gemiddelde hartslag van 153 BPM. Deze wedstrijd heb ik 95% in Z4 gelopen en 0% in Z5.

Via RunInfo kom ik uit op:
Herstel training 60% - 75% / 92 - 115
Extensieve duurtraining 75% - 85% / 115 - 130
Intensieve duurtraining 85% - 95% / 130 - 145
Extensieve interval 95% - 100% / 145 - 153
Intensieve interval 100% / 153 - MAX

Huidige zones Garmin:
Z1 95 - 112
Z2 113 - 131
Z3 132 - 150
Z4 151 - 169
Z5 170 - MAX

Vanaf Z3 en met name Z4 begint het scheef te lopen.
Iemand advies hierin?

• Tazzios
  • Laatst online: 25-12 11:42

Tazzios

..

@Roodey zou trainings intensiteit en zones* dan over een moeten komen?

*waarbij er ook nog meerdere varianten zijn.

Edit: Je bent appels en peren aan het vergelijken. De eerst loopt tot je anarobedrempel en de ander tot je max hartslag.

[ Voor 54% gewijzigd door Tazzios op 14-08-2019 06:48 ]

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Weet je naast je rusthartslag ook je maximale hr? Met deze 2 parameters kan je garmin eenvoudig bijsturen.
Verder wat @Tazzios zegt.

• Webgnome
@Roodey is een sport medische test niks voor jou om eens te kijken waar je echt zit? Wat ik mij ook afvraag gebruik je misschien medicijn die een lage hartslag kunnen verklaren?

Strava | AP | IP | AW

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:03:
@Roodey is een sport medische test niks voor jou om eens te kijken waar je echt zit? Wat ik mij ook afvraag gebruik je misschien medicijn die een lage hartslag kunnen verklaren?
Het zit nog wel in het gebied dat reëel is puur met goede conditie. Moet wel zeggen dat ik om daarbij in de buurt te komen wel weer regelmatig (lees: > 4 keer per week) moest sporten.
offtopic:
Laagste bij mijzelf gemeten (zonder medicatie): 39 gemiddeld over een minuut met Polar band. Ochtend van de dag na een rustdag in weken met 6 trainingen per week vooral in Z2.

Is binnen de populatie van jonge duursporters (roeien/fietsen/schaatsen/...) niet heel extreem

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19
DukeBox schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:38:
tldr; ik kijk er erg tegenop om weer te beginnen (bij 0), en nog belangrijker ook door te blijven gaan na het behalen van een doel. Iemand tips ?
Nou het is eindelijk gelukt.. heb het weer te pakken. Zowel de zin om weer te lopen als ook spierpijn ;)

Ben misschien iets te fanatiek begonnen (3x per week) maar qua conditie viel het mij gelukkig heel erg mee kon de eerste keer al best een stuk doorlopen, veel meer dan wat ik mij als doel had gesteld.

Wat ook zeker heeft geholpen is dat ik afgelopen maanden netjes iedere (droge) dag op de fiets naar het werk, ben gegaan en ook een beetje heb opgelet (lees afgebouwd) met eten.
Met de extra trigger dat ik mij heb ingeschreven voor de dam tot dam by night loop en door in dit topic te blijven lurken..

Tnx :)

• Roodey
@Tazzios Ik ben leek op dit gebied. Ik dacht dat er maar 1 waarheid was qua zones.
@Roozzz Mijn maximale HR vanuit Garmin is gemiddeld 165 BPM tijdens hardlopen over de laatste 12 maanden.
@Webgnome Ik gebruik geen medicijnen. Mijn vader heeft hetzelfde. Zo'n test lijkt me wel interessant, maar om €200 te betalen voor mijn recreatieve lopers wil ik op dit moment niet. Als ik stop met voetballen is het wellicht een optie.

• KevinK92
Miki schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:00:
[...]

Ik vind dat Decathlon voor de prijzen die ze rekenen belachelijk goed spul hebben. Ik loop altijd in de broekjes van een tientje en heb deze zomer een shirtje voor 20 euro aangeschaft. Over de goedkope sokken ben ik nog niet echt te spreken, maar de 'luxe' variant heb ik nog niet geprobeerd.
Cranzai schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:25:

Ik ken het probleem. Het allerliefst loop ik op Falke-sokken; kost wat maar dan heb je ook wat. Ik heb nu een paar hoge en een paar lage sokken die ik in de zomer- en wintermaanden afwissel. Recentelijk dus een set van 3 bij Decathlon aangeschaft voor een euro of 6 maar die bevallen niet echt.

• Tazzios
  • Laatst online: 25-12 11:42

Tazzios

..

Roodey schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:29:
@Tazzios Ik ben leek op dit gebied. Ik dacht dat er maar 1 waarheid was qua zones.
@Roozzz Mijn maximale HR vanuit Garmin is gemiddeld 165 BPM tijdens hardlopen over de laatste 12 maanden.
@Webgnome Ik gebruik geen medicijnen. Mijn vader heeft hetzelfde. Zo'n test lijkt me wel interessant, maar om €200 te betalen voor mijn recreatieve lopers wil ik op dit moment niet. Als ik stop met voetballen is het wellicht een optie.
Nee er is geen 1 waarheid je gebruikt de methode die door het trainingsschema gehanteerd wordt. Meestal maxHR gezien dit makkelijk te meten valt door iedereen. Indien je wat meer getraind bent wordt trainen op AD zones interessanter omdat dit wat specifieker is.

165 is NIET je max,gezien je aangeeft dat dit gemiddeld is van meerdere loopjes (waar ook langzame tussen zitten?). Je Garmin geeft ook al 170 aan voor begin zone 5. Met maxHR wordt je absolute max bedoelt. Dus pak gewoon je hoogste hartslag of ga even een paar keer helling op rennen om hem te meten.
Het best gebruik je een hartslagband gezien de polsmeeting meestal wat achterloopt en afvlakt.

• Roodey
Tazzios schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Nee er is geen 1 waarheid je gebruikt de methode die door het trainingsschema gehanteerd wordt. Meestal maxHR gezien dit makkelijk te meten valt door iedereen. Indien je wat meer getraind bent wordt trainen op AD zones interessanter omdat dit wat specifieker is.

165 is NIET je max,gezien je aangeeft dat dit gemiddeld is van meerdere loopjes (waar ook langzame tussen zitten?). Je Garmin geeft ook al 170 aan voor begin zone 5. Met maxHR wordt je absolute max bedoelt. Dus pak gewoon je hoogste hartslag of ga even een paar keer helling op rennen om hem te meten.
Het best gebruik je een hartslagband gezien de polsmeeting meestal wat achterloopt en afvlakt.
In die 165 zitten ook langzamere loopjes. Ik heb in de Garmin (web) omgeving gekeken en hoogste wat ik zie is 176 BPM.
Ik zal binnenkort eens een helling in de buurt op gaan sprinten. Zal eerst 5 minuten intensief gaan lopen zoals voorgeschreven wordt. Thx voor je replies.

• Pinguu
Je maximale hartslag gebruiken als basis van je hartslagzones is prima, maar dan moet je wel zeker zijn dat die waarde echt wel je maximale hartslag is. Meestal mag je bij wat je op training maximaal kan bereiken nog wel enkele slagen optellen.

Zo had ik in een ver wielerverleden (15 jaar terug ondertussen) volgens een inspanningstest 195 maximale hartslag. In wedstrijden bij de eindsprint ging ik meestal over de 200...

• T-MOB
  • Laatst online: 19:30
Roodey schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:29:
In een aanvullende zorgverzekering is er vaak dekking voor een sportkeuring. Dat is de moeite van het uitzoeken wel waard. Maar als je gewoon je rondjes wil lopen zijn zones ook weer niet zo heel boeiend. Je hebt ze eigenlijk alleen nodig als je ze gericht wil gebruiken in een trainingsprogramma.

Regeren is vooruitschuiven

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-12 16:23
Wat me opvalt aan de website in je link, is dat er andere percentages voor de hartslagzones aan de hand van de lactaatdrempel gebruikt worden, dan dat Garmin hanteert.

Op de website staat:
Trainingszone aan de hand van Omslagpunt of Anaerobe Drempel (HfAD)

Z0: Hersteltraining. 50 tot 65% van HfAD.
Z1: Duurtraining. 65 tot 80% van HfAD.
Z2: Tempoduurtraining. 80 tot 95% van HfAD.
Z3: Extensieve intervaltraining. 95 tot 100% van HfAD.
Z4: Intensieve intervaltraining. 100 tot 105% van HfAD.
Z5: Maximaal gebied. 105% tot HfMax
Terwijl op mijn horloge (Garmin Forerunner 645M) de volgende percentages worden gebruikt:

Z0 < 65%
Z1 65% - 80%
Z2 80% - 89%
Z3 89% - 95%
Z4 95% - 100%
Z5 > 100%

De Z2 zone van Science In Training is mijn Z2 en Z3 zone samen. En als ik volgens mijn horloge in Z4 zit, zit ik volgens Science In Training in Z3. En dat terwijl er dezelfde methode (lactaatdrempel) gebruikt wordt om de zones te bepalen.

Zelf als je je hartslagzones aan de hand van je anaerobe drempel bepaalt, is het daarom nog steeds lastig om aan de hand van een hartslagzone aan te geven hoe je traint. Volgens mij zijn die zones alleen nuttig voor jezelf, maar niet om betrouwbaar te kunnen vergelijken met anderen.

• Gonadan

Gonadan

Dat is op zich niet heel gek aangezien er niet echt een hard omslagpunt is bij je AD. Z4 zit dan een beetje rondom je drempel, de grenzen gaan dan niet op een paar procenten komen.
Het is niet dat je van een paar slagen per minuut extra ineens een totaal ander trainingseffect hebt. Het blijven natuurlijk schattingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• slow whoop
Gonadan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:28:
Dat is op zich niet heel gek aangezien er niet echt een hard omslagpunt is bij je AD. Z4 zit dan een beetje rondom je drempel, de grenzen gaan dan niet op een paar procenten komen.
Het is niet dat je van een paar slagen per minuut extra ineens een totaal ander trainingseffect hebt. Het blijven natuurlijk schattingen.
Het maakt waarschijnlijk allemaal ook niet zo veel uit, nee. Het is meer mijn persoonlijke frustratie dat er zo veel verschillende manieren zijn om hartslagzones te bepalen, hetgeen de discussie erover zo kan vertroebelen.

• Gonadan

Gonadan

slow whoop schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:22:
Het maakt waarschijnlijk allemaal ook niet zo veel uit, nee. Het is meer mijn persoonlijke frustratie dat er zo veel verschillende manieren zijn om hartslagzones te bepalen, hetgeen de discussie erover zo kan vertroebelen.
Dat is juist ook de valkuil van alle 'regels' en technologische snufjes. Mensen gaan daar blind op varen en hele discussies over houden terwijl het belangrijkste nog altijd je eigen lichaam is. Veel van die fabrikanten hanteren een foutmarge die groter is dan de verschillen tussen zones en berekeningen. :P

Belangrijker is hoe voelt je lichaam, hoe is je ademhaling, ga je vooruit of achteruit als je een paar weken consequent iets probeert, krijg je ergens klachten van etc.
Dat is de basis, de rest zijn hulpmiddelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• slow whoop
Gonadan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:27:
[...]

Dat is juist ook de valkuil van alle 'regels' en technologische snufjes. Mensen gaan daar blind op varen en hele discussies over houden terwijl het belangrijkste nog altijd je eigen lichaam is. Veel van die fabrikanten hanteren een foutmarge die groter is dan de verschillen tussen zones en berekeningen. :P

Belangrijker is hoe voelt je lichaam, hoe is je ademhaling, ga je vooruit of achteruit als je een paar weken consequent iets probeert, krijg je ergens klachten van etc.
Dat is de basis, de rest zijn hulpmiddelen.
Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar de hartslagzones zijn niet alleen hulpmiddelen, maar ook communicatie middelen. In dit topic wordt er regelmatig gerefereerd naar een bepaalde hartslagzone. En daarom had ik het wel handig gevonden als er eenduidige afspraken gemaakt zouden zijn over de definitie van hartslagzones voor elke methode (max HR, Zoladz, lactaatdrempel, etc). Nu zijn er zelfs grote verschillen binnen dezelfde methode. Dat is op zich niet heel erg, maar als je bijvoorbeeld van een ervaren hardloper wilt weten hoe die traint heb je er dus niet veel als als die zegt in welke zone hij traint.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37

m-vw

Dus?

slow whoop schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:55:
[...]

Dat is op zich niet heel erg, maar als je bijvoorbeeld van een ervaren hardloper wilt weten hoe die traint heb je er dus niet veel als als die zegt in welke zone hij traint.
Denk dat je het beste kan spreken over percentages van maxHS. Omslagpunt en lactaat is al veel moeilijker.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:52

Secsytime

Automagisch

[...]

Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar de hartslagzones zijn niet alleen hulpmiddelen, maar ook communicatie middelen. In dit topic wordt er regelmatig gerefereerd naar een bepaalde hartslagzone. En daarom had ik het wel handig gevonden als er eenduidige afspraken gemaakt zouden zijn over de definitie van hartslagzones voor elke methode (max HR, Zoladz, lactaatdrempel, etc). Nu zijn er zelfs grote verschillen binnen dezelfde methode. Dat is op zich niet heel erg, maar als je bijvoorbeeld van een ervaren hardloper wilt weten hoe die traint heb je er dus niet veel als als die zegt in welke zone hij traint.
Ik houd gewoon Strava aan:
Z1 Recovery
Z2 Duurloop
Z3 Tempo
Z4 Drempel
Z5 Anaeroob

Deze hartslag zones zouden redelijk overeen moeten komen met de tempo's die in Strava zijn ingedeeld obv je racetijden. Als deze uit balans zijn, dan kunnen er dus afwijkende omstandigheden zijn (warmte, vermoeidheid, etc.) of je racetijd klopt niet meer en je conditie is verbeterd.

Ik hou deze zones aan omdat ik via Strava Summit een plan volg voor de marathon waar ook constant naar deze zones en tempo's wordt gerefereerd.

• route99

route99

Wat Strava aanhoudt lijkt me prima.
Uiteindelijk gaat het toch erom hoe je er mee om gaat.
Zoladz is er voornamelijk voor om je ijklijn tussen snelheid en HF te meten. Zoladz claimt geen echte zones.
Ze geven alleen een hulpmiddel om HF-max min 10 t/m min 50 slagen om die lijn te maken.

Of je doet vervolgens een professionele meting op bij Papendal om de drempel te bepalen, maar als je een prima 10 km kunt lopen zit je binnen ca 5% van je drempel af. Vaak is dat meer dan nauwkeurig genoeg.
Dus je weet de 10 km tijd EN snelheid.... dus ongeveer de drempel en dan kijk je in de Zoladz grafiek wel hartslag daar bij hoort.. en vanuit dat punt weet je dan ongeveer de zones naar beneden en eentje nog naar boven. Dan weet je dus bij welke hartslag je de zones ongeveer.. moet lopen.

Het is veel belangrijker afh van je doel, om alle zones te trainen dus ook Z1 en Z2 dan heeeeeel exact alles te kennen en vervolgens niet goed te beseffen wat je daar nu mee kunt.
Het lichaam heeft vooral veel behoefte aan nieuwe prikkels dus vooral veel variatie in training en juist als je dat doet en dan goed de lagere zones meeneemt is kan op overtraining minimaal.
Ik heb altijd de wedstrijden gebruikt om echt diep te gaan, doe je dat teveel op de trainingen sta je vaak niet fit genoeg aan de start bij wedstrijden en dat geldt zeker als je hardloopt naast ook nog gezin en werk etc, wat ik ook had tijdens mijn top periode bij de masters.

• Tinusvolkel
Hier kreeg ik gisteren (tijdens een intervaltraining) de volgende melding van Strava over de zones.

Maar kan ik hieruit concluderen dat ik mijn 10km tijd is moet gaan verbeteren :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7VfQ9Nv.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-08-2019 11:37 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En precies om deze paginalange discussie vind ik de methode van o.a. Canova en Magness veel handiger: spreken in termen van wedstrijdtempo. Dus "10k-tempo", "iets vlotter dan 5k-tempo", "iets rustiger dan 1500m-tempo". Misschien niet zo nauwkeurig maar iedereen kan zich een voorstelling maken bij de intensiteit.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• route99

route99

Idd.. het gevoel en het anker van dat soort zaken zijn belangrijk.
Maar dan wel ook consequent doorzetten naar zone 1 en 2...
Imho is het ook niet zo nodig om zo nauwkeurig te werken. Als je hier aan houdt, je loopt best regelmatig een wedstrijd van kort tot langer afh van je wensen bijvoorbeeld van 1500/3000m tot ca halve M en je doet dat doelgericht dan heb je een prima basis om verder te komen.
Meestal kun je als je dat allemaal al doet alleen mar beter worden door meer km's te maken en niet door harder te trainen ivm het sterk verhoogd risico op blessures.
Gebruik de tips van zones dan wel methode van o.a. Canova en Magness als middel en niet als doel op zich... EN... geniet... anders houd je het niet lang vol...

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:37:
Hier kreeg ik gisteren (tijdens een intervaltraining) de volgende melding van Strava over de zones.

Maar kan ik hieruit concluderen dat ik mijn 10km tijd is moet gaan verbeteren :9

[Afbeelding]
Het gaat hier om de hartslagzones in vergelijking met je tempozones, deze schijnen dus niet meer aan te sluiten..

Edit: Dit kan logisch zijn, zoals ik al aangaf.. door bijv. warmte, vermoeidheid of in jouw geval intervaltraining.

[ Voor 11% gewijzigd door Secsytime op 16-08-2019 12:39 ]

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:38:
[...]

Het gaat hier om de hartslagzones in vergelijking met je tempozones, deze schijnen dus niet meer aan te sluiten..

Edit: Dit kan logisch zijn, zoals ik al aangaf.. door bijv. warmte, vermoeidheid of in jouw geval intervaltraining.
Idd, als ik kijk naar de hartslag zones dan verschillen ze nogal veel.
Maar heb nooit een officiële max hartslag test gedaan, dus waarschijnlijk ligt die toch een stukje lager dan 190 wat ik heb ingesteld, hoewel ik daar in het begin met hardlopen wel vaak dicht tegen aan kwam.

Achja zoals hierboven al staat is genieten het belangrijkst, die zones boeien mij niet heel veel.
Kijk ook meer naar of ik buitenadem raak en nog kan praten enzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o5120Wm.jpg

• Gonadan

Gonadan

Zo precies zijn ze gewoon niet, je hebt geen keiharde overgang van iets als Z2 naar Z3. Het is niet meer dan een gebied wat ongeveer een bepaald intensiteitsniveau heeft, maar in de praktijk zullen de zones gewoon wat overlap hebben. Waar je dan de grens bepaalt kan zelfs per training verschillen afhankelijk van je gesteldheid.
Een ervaren hardloper zal waarschijnlijk ook heel goed kunnen uitleggen hoe hard hij loopt zonder met getallen te komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Iemand nog gelopen lately? Boeiende discussie hierboven, net zoals op tijd afslaan als je op een dijk loopt. Het voorkomt dat je 26 km loopt ipv de geplande 16. Maar wel steady in marathon tempo, wederom met negatieve split. In welke zone? De goede :+

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb besloten even rustig aan te doen, kan het aantal calorieën niet meer bijbenen met eten. Regelmatig hongerklop zelfs al eet ik 6 boterhammen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:17
Frenz64 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:15:
Iemand nog gelopen lately? Boeiende discussie hierboven, net zoals op tijd afslaan als je op een dijk loopt. Het voorkomt dat je 26 km loopt ipv de geplande 16. Maar wel steady in marathon tempo, wederom met negatieve split. In welke zone? De goede :+
Nee, al vier weken niet.
Mijn linkerknie protesteert heftig.
Ik was met een nieuwe basis begonnen door met een 0 tot 5 km start groep mee te doen.
Het ging allemaal zo lekker dat ik weer in de valkuil ben gevallen.
Volgens de fysio is het niet de meniscus en ook niet de knie of kruisbanden.
To be continued.

• Miki
Sport_Life schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:42:
Ik heb besloten even rustig aan te doen, kan het aantal calorieën niet meer bijbenen met eten. Regelmatig hongerklop zelfs al eet ik 6 boterhammen.
Je kunt ook naar alternatieven kijken zoals skyr , kwark of eventueel een portie havermout als dagstarter, bananen en appels.
Ik heb er zelf ook veel last van en probeer naar dit soort middelen te grijpen om al het trainingswerk niet meteen te vergooien met allerlei “slechte” koolhydraten. Je hebt er uiteraard wel wat van nodig maar 6 boterhammen is niet de bedoeling.

• Rudedadude

Rudedadude

Klinkt bekend, al kan ik dat niet in boterhammen uitdrukken. Ik ga soms al na 5km tijdens een loopje door 'een muur'. Duurt een paar kilometer, daarna zit m'n ademhaling in een hoger tempo en ben ik er doorheen. Toevallig heb ik er ook wat over gelezen de afgelopen dagen (waarbij er sowieso een hoop artikelen op deze site staan die wat dieper lijken te gaan dan wat RW gemiddeld heeft)
https://www.podiumrunner....low-fuel-long-runs_177927

• Tinusvolkel
Als ik langere afstanden loop neem ik gewoon eten (peperkoek en krentenbollen) mee, en nog gelletjes als back-up. Maar heb eigenlijk nooit echt honger tijdens lopen maar eet omdat ik het verstandig vind.
Dus gelukkig ook nog geen hongerklop gehad.

Verder ben ik nu weken aan het maken van 50km+ :) als voorbereiding voor de Marathon van Eindhoven. Dus lekker afwisselend een lange langzame duurloop, tempoloop, interval en duurloop op marathon tempo. En tot nu toe gelukkig geen pijntjes :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
Hmm, ik heb dat andersom. Ben op vakantie in de UK en dat betekent veel spek, eieren, fish&chips, dat soort werk. En vakantie, dus net een biertje meer dan anders.

Kortom, ik kan het aantal calorieën ook niet meer bijbenen. :)

Morgenochtend toch maar even een stukje rennen hier op Skye.

Punctuality is the politeness of kings

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Tinusvolkel schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:15:
.......En tot nu toe gelukkig geen pijntjes :)
Goed dat je het zegt, frappant hoe snel je dat voor 'normaal' aanneemt. Het zal zijn dat ik veel gevarieerder train, goed op gewicht ben (6 boterhammen lach ik om, da's minimaal). Los van twee, drie weken rustig aan doen door een hamstring pijntje ben ik dit jaar pijn- en pijntjesvrij. Heerlijk, om me hetzelfde gevoel van fitheid te herinneren moet ik heel ver terug, vorige millennium :+

Sowieso ff omdenken dat ik tegenwoordig eerder moet bedenken 'eet ik wel genoeg?'

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Gewoon nog steady 60-75k per week, richting de komende marathons (:

• Gonadan

Gonadan

Ja eergisteren een record gedieseld. Volgens de WZWWHSS-methodiek gewoon lekker gaan lopen en op 14 km uit gekomen, toch een paar kilometer meer dan ik ooit gedaan heb.
Kon je ook wel zien want aan het eind ging ik toch over naar de verkeerde zone. :+
In m'n spieren voel ik het wel aardig maar verder nergens last van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 09:23
Ik neem in principe water mee als ik langer dan anderhalf uur ga lopen.
En stel ik ga ook intensiever dan zone 2 ga rennen dan neem ik gelletjes mee. Mits het langer dan een uur is.
Verder is mijn training vooral gericht om op vetverbranding te rennen. Ging in t begin ook wat moeizamer. Maar merkte vanzelf dat het makkelijker ging.

---

Vandaag tweede training met een marathon blok. Ging een stuk makkelijker dan de vorige keer. Tip van @MrAcid opgevolgd en het eerste stuk rustiger aan gedaan. Ook prettig dat deze keer bij het derde blok met rustige snelheid mij hartslag ook daadwerkelijk zakte naar zone 2.
Volgende week nog een keer zo'n blok maar ben iig al heel blij hoe het vandaag ging :)
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2629596071

[ Voor 81% gewijzigd door Martiveen op 18-08-2019 15:45 . Reden: Was nog steeds de laatste reactie ;) ]

Pagina: 1 ... 60 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2