Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.794 views

Onderwerpen

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-12 14:00

aap

WernerL schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:04:
Vraagje, hoe hebben jullie je eerste set hardloopschoenen gekocht? Dus toen je besloot dat je wil beginnen met hardlopen.
Ik ben destijds expres naar de Perry Sport gegaan met het idee dat wat ze daar verkopen goed genoeg moet zijn voor beginners en dat wat ze me in een "echte" hardloopwinkel zouden "aansmeren" overkill zou zijn. (En OK, ik dacht misschien ook een beetje dat ik als beginner in zo'n winkel voor schut zou staan.)

Als ik mijn leven over zou mogen doen, zou ik meteen naar de hardloopwinkel gaan. Ze kijken toch echt wel een stukje verder dan de Perry over wat [i]jij]/i] nodig hebt en ik ga er vanuit dat ze juist de beginnende loper met voldoende respect behandelen; die kan immers een klant voor het leven worden.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36
Secsytime schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:19:
[...]

Van Nike zou ik adviseren: Pegasus 35, Vomero 14 of een Zoom Fly Flyknit. Waarbij de Vomero en de Zoom Fly de meeste demping hebben.
Moet je wel Nike voeten hebben. Ik kan er zelf niet op lopen namelijk. Veel te krap voorin.

Ik onderhoud mijn schoenen niet verder. Ik klop ze hooguit een keer uit als er echt veel meuk onder de zolen zit.

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 04-08-2019 22:29 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
InZane schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Moet je wel Nike voeten hebben. Ik kan er zelf niet op lopen namelijk. Veel te krap voorin.

Ik onderhoud mijn schoenen niet verder. Ik klop ze hooguit een keer uit als er echt veel meuk onder de zolen zit.
Kan het fenomeen "nike-voeten" zeker beamen. Prima schoenen voor leuke prijsjes mits je voet er in past. Heb zelf een paar pegasus 35 gehad maar één voorvoet (heb verschillende breedtes voeten, wss door mijn baanatletiek) lag op de rand van de zool. Nu aan de New Balance, toch wel mijn favoriete merk eigenlijk.

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Cranzai schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:11:
[...]

Kan het fenomeen "nike-voeten" zeker beamen. Prima schoenen voor leuke prijsjes mits je voet er in past. Heb zelf een paar pegasus 35 gehad maar één voorvoet (heb verschillende breedtes voeten, wss door mijn baanatletiek) lag op de rand van de zool. Nu aan de New Balance, toch wel mijn favoriete merk eigenlijk.
Ik ben geen fan van de Pegasus 35, die 2 paar die ik heb zijn tegenwoordig voor dagelijks gebruik. Maar er zijn wel degelijk 2 breedtes voor beschikbaar. Dat je het weet :)

Imperfectionist.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Ra5a schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:18:
[...]

Ik ben geen fan van de Pegasus 35, die 2 paar die ik heb zijn tegenwoordig voor dagelijks gebruik. Maar er zijn wel degelijk 2 breedtes voor beschikbaar. Dat je het weet :)
Het breedte probleem was één ding (kwam ook later pas als ik het me goed herinner). Andere probleem was dat ik hem in de hak losjes vond.

Uiteindelijk maar 300km op gemaakt, gerapporteerd bij nike en op garantie terug kunnen sturen (met moddervlekken) 8)7
Op zich dus wel goede service :+

[ Voor 15% gewijzigd door Cranzai op 04-08-2019 23:32 ]

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Cranzai schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:31:
[...]

Het breedte probleem was één ding (kwam ook later pas als ik het me goed herinner). Andere probleem was dat ik hem in de hak losjes vond.

Uiteindelijk maar 300km op gemaakt, gerapporteerd bij nike en op garantie terug kunnen sturen (met moddervlekken) 8)7
Op zich dus wel goede service :+
Hak is idd losjes, en dat terwijl ik visueel het idee kreeg dat juist de hak erin zou moeten klikken. Voor mij ook een van de voornaamste reden om ze te promoveren :)

Nike service is top! Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het zo heeft ervaren! (Om andere redenen. Geen cs contact gehad ivm pegasus 35's.)

Imperfectionist.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vraagje, hoe hebben jullie je eerste set hardloopschoenen gekocht? Dus toen je besloot dat je wil beginnen met hardlopen. Gewoon met cheap-ass schoenen begonnen of gestart met loopanalyse en dure schoenen?
Ik was begonnen met schoenen van Decathlon. Ze zaten gewoon lekker en zijn niet zo duur als een Nike schoen.

March of the Eagles

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
Martiveen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:51:
[...]

Gefeliciteerd! Gezien het aflopende schema zit er nog meer in het vat :D nog een keer plannen om het in wedstrijd vorm te proberen?
Dank je :) (en de rest ook voor de (y) (y) ), maar het enige wat nu op de planning staat is de marathon van Eindhoven. Maar wil eigenlijk nog wel een keer een wedstrijdje ervoor doen.

PS wat denk je dan dan mogelijk is als je mijn laatste runs bekijkt? ging hierop namelijk al lekker kapot :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-12 10:13
MrAcid schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

Dus je gaat weg voor een rustige duurloop, voelt pijntjes en besluit dan maar harde intervallen te gaan doen...? :?
Ik heb het gevoel dat mijn pijntjes voornamelijk voortkomen uit een verhoogd volume/frequentie en niet uit de intensiteit. Dus in plaats van ze 10km lang te belasten (zo'n 5000 stappen voor mij) dacht ik dat het beter zou zijn om ze deel minder te belasten met maar 2km interval.

Werkt dat zo niet? (Oprechte vraag)

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Afgelopen zaterdag, midden in mijn marathonvoorbereiding, voor het eerst een 10 km-wedstrijd gelopen. Het vooropgestelde doel was onder de 45 minuten te blijven. Best realistisch, maar stiekem hoop hoop je altijd op beter. Dus toch maar beslist om sneller te vertrekken en zien waar het schip zou stranden. Na 2 kilometer had ik al door dat het geen toptijd zou zijn dus een klein beetje gas teruggenomen tot bij kilometer 6 mijn snelheid helemaal inzakte. Het was dus nog zuiver op karakter de finish halen. Mijn eindtijd was 45:12, dus net niet het doel gehaald maar al bij al wel tevreden. Zeker gezien de zware fietsdagen van begin vorige week in de Belgische Ardennen met 15kg bagage en een fietskar + baby waarvan ik pas zaterdagochtend min of meer hersteld was.

Volgend doel is een vlakke en snellere 10 km-wedstrijd binnen 5 weken en dan de laatste rechte lijn in naar Berlijn.

Strava: https://strava.app.link/ULSh4Q2JTY

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afgelopen weekend met vrouwlief lekker mogen chillen in Sanadome. Maar ja, ik wil wel weer eens een loopje in het weekend aan mijn agenda toe gaan voegen!
Gelukkig vonden we dat allebei wel een goed idee, dus ik heb zowaar voor het eerst, op een looptest na, op een loopband gestaan :P
Ik hoor mezelf al cynisch over de dreadmill praten, maar zo'n ondergrond met constante snelheid biedt blijkbaar ook mogelijkheden :Y
Zo is het bijvoorbeeld ineens héél tastbaar dat ik met dezelfde inspanning sneller ga wanneer ik beter mijn bovenlichaam recht houd: ik schoot ineens een stuk naar voren :P
Verder, ja, interessant lopen is anders, maar vooral het gebrek aan windje is pittig zeg!

• Roadman
  • Laatst online: 24-12 13:55
FreeShooter schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:37:
[...]

Ik heb het gevoel dat mijn pijntjes voornamelijk voortkomen uit een verhoogd volume/frequentie en niet uit de intensiteit. Dus in plaats van ze 10km lang te belasten (zo'n 5000 stappen voor mij) dacht ik dat het beter zou zijn om ze deel minder te belasten met maar 2km interval.

Interval training draagt toch net zo goed bij aan volume. Bovendien, sneller lopen = meer belasting.

Zet jij trouwens stappen van 2 meter? (10.000 meter/5000 stappen). Wat is je pasfrequentie wanneer je zeg maar een 10 km voluit zou lopen?

• InZane
Roadman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:24:
[...]
Zet jij trouwens stappen van 2 meter? (10.000 meter/5000 stappen). Wat is je pasfrequentie wanneer je zeg maar een 10 km voluit zou lopen?
Oef dat zijn wel erg grote stappen. Mijn stappen zitten rond 1 meter.

Als dat echt zo is, zou ik zeker eens proberen om kleinere stappen met een hogere frequentie te nemen.
Vraagje, hoe hebben jullie je eerste set hardloopschoenen gekocht? Dus toen je besloot dat je wil beginnen met hardlopen. Gewoon met cheap-ass schoenen begonnen of gestart met loopanalyse en dure schoenen?
Ik ben begonnen op goedkope, oude Nikes en ook gelijk maar zonder enige vorm van schema. Dat heb ik moeten bekopen met shin splints.
Toen ben ik maar eens een Run2Day gaan bezoeken en daar een analyse laten doen. Toen ik weer goed was hersteld, ben ik gestart met het 0-5km schema van Evy Gruyaert.

Zaterdagochtend trouwens een goeie, rustige 15km gelopen en gisterochtend wezen intervallen en totaal 12.5km gelopen. Ging prima en m'n benen voelen hartstikke goed. Nog bedankt voor alle tips hier van oa @influenza en @Calitomnication :)

[ Voor 50% gewijzigd door InZane op 05-08-2019 08:47 ]

• Roadman
InZane schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:39:
[...]

Oef dat zijn wel erg grote stappen. Mijn stappen zitten rond 1 meter.

Als dat echt zo is, zou ik zeker eens proberen om kleinere stappen met een hogere frequentie te nemen.
Hoop ook (voor hem :+ ) dat het de stappen van 1 kant zijn. Dus dat hij zo rond de 10.000 stappen zet op 10.000 meter :)

• Pinguu
Uiteindelijke zijn pijntjes nooit goed, of ze nu komen door kilometers uit te breiden of intensiteit te verhogen. Meestal hebben die pijntjes een oorzaak en is het een kwestie goed naar je lichaam te luisteren en onmiddellijk een stapje terug te nemen. Liever een training in te korten of 1-2 dagen uit te stellen dan negeren en voor langere tijd in de lappenmand te liggen.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

[...]

Ik denk meer dat het voorkomt uit een verkeerde beweging en belasting. Zeker als je toch wel een "getrainde" sporter bent. Eigenlijk zou je maar één doel moeten hebben; zorgen dat je dat niet meer voelt. Om het even simpel te zeggen; laat al je doelen vallen behalve het doel om geen pijntjes meer te hebben.

Ik had het zelf ook gehad toen ik een wat langere periode niet meer had gelopen. Wat ik toen had gedaan was een langere warmup thuis - 10-20 min rustig fietsen. Daarna zeker nog 10-15 min warming up oefeningen en vervolgens ging ik pas rennen. Op het moment dat ik het voelde opkomen stopte ik direct. Vervolgens ging ik rekken en strekken (heel voorzichtig) met name gericht op mijn kuit en scheen. Daarna even "los lopen" en nog rustiger verder rennen tot het weer op kwam en vervolgens weer stoppen & repeat.

Kern was om dus niets te forceren, zeker niet hard te lopen na het (again; heel voorzichtig) te rekken/strekken. Zeker geen tijden bij houden of proberen snel te zijn. Het was een investering in mijn lichaam. Die periode liep ik ook echt niet meer dan 5km en bekeek ik goed hoe snel het opkwam en hoevaak om mijn spieren niet te over stressen.

Na ongeveer 1.5 week (3-4 p/w hardlopen) voelde het allemaal veel stabieler en had ik nooit meer last gehad.

Anyhow, dat was mijn "oplossing".

[ Voor 3% gewijzigd door Douweegbertje op 05-08-2019 08:57 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Douweegbertje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Ik denk meer dat het voorkomt uit een verkeerde beweging en belasting. Zeker als je toch wel een "getrainde" sporter bent. Eigenlijk zou je maar één doel moeten hebben; zorgen dat je dat niet meer voelt. Om het even simpel te zeggen; laat al je doelen vallen behalve het doel om geen pijntjes meer te hebben.

Ik had het zelf ook gehad toen ik een wat langere periode niet meer had gelopen. Wat ik toen had gedaan was een langere warmup thuis - 10-20 min rustig fietsen. Daarna zeker nog 10-15 min warming up oefeningen en vervolgens ging ik pas rennen. Op het moment dat ik het voelde opkomen stopte ik direct. Vervolgens ging ik rekken en strekken (heel voorzichtig) met name gericht op mijn kuit en scheen. Daarna even "los lopen" en nog rustiger verder rennen tot het weer op kwam en vervolgens weer stoppen & repeat.

Kern was om dus niets te forceren, zeker niet hard te lopen na het (again; heel voorzichtig) te rekken/strekken. Zeker geen tijden bij houden of proberen snel te zijn. Het was een investering in mijn lichaam. Die periode liep ik ook echt niet meer dan 5km en bekeek ik goed hoe snel het opkwam en hoevaak om mijn spieren niet te over stressen.

Na ongeveer 1.5 week (3-4 p/w hardlopen) voelde het allemaal veel stabieler en had ik nooit meer last gehad.

Anyhow, dat was mijn "oplossing".
Lastig om dit zo 'hard' te stellen. Er zijn zat pijntjes/blessures waar ik mee door train. Het is een kwestie van zelf aanvoelen en inschatten. Mijn stelregel: als het niet erger wordt tijdens of ná het trainen dan kun je door. De oorzaak van de pijn pak ik dan aan met extra oefeningen/yoga/kracht.

Over het algemeen is een méér intensieve training dan je oorspronkelijk bedoeld had echter níet handig (@FreeShooter). Intervallen op hoge snelheid zijn een heel stuk meer belastend dan een duurloop op laag tempo. Vandaar mijn verbaasde reactie. Ik denk ook niet dat je maar 2000m loopt als je de intervallen gaat doen die je beschrijf - je hebt namelijk ook je rustpauzes en in- en uitlopen (als het goed is, anders is het helemaal stom :+).

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12 13:18

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Het nu lopen op een schema van MyFirst50 zorgt er voor dat ik vaker versnellingen/intervallen doe. Vooral versnellingen van 10 seconden zitten er in en daar moest ik wel wat aan wennen aangezien ik meer 500 tot 2000 meter versnellingen gewend was. Maar ik merk wel vooruitgang. :)

Deze zondag hebben de mrs en ik voor de tweede keer de Utrechtse Heuvelrug Trail gelopen. De vorige keer was in februari en toen was het toch leuker om te lopen, wat een mountainbikers kwam ik onderweg tegen zeg! Nemen die allemaal een winterstop? #watjes :+

Beetje pech had ik wel want mijn Decathlon waterzak van een liter druppelde na 7km over mijn rug en kuiten leeg. Deze is denk ik nog geen 10x gebruikt dus als ik tijd over heb ga ik vanavond even naar de winkel. Het geluk was dat de mrs drie flasks mee had dus ik kon er eentje bij krijgen en bij het huisje van Natuurmonumenten (als je vaker trailt in hun gebied gewoon eens doneren ;) ) konden we ons water bijvullen om zo toch zonder echt vochttekort te finishen bij station Driebergen-Zeist.
Rudedadude schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:17:
[...]
Ik voel die aandrang nog niet zo. Het is voor mij net als een buitenlandse marathon lopen: dat trekt me ook nog niet. Heel misschien als ik in Nederland nog wat langere afstanden ga lopen (ik heb de deur nog op een heel klein kiertje staan voor de Indian summer 87k ipv de 50k), maar tot die tijd vind ik het te veel gedoe en gereis in verhouding voor een te klein stukkie rennen. Dat ik het nu zo ongeveer jaarlijks combineer met de zomervakantie vind ik ideaal en dan valt het ook nog te doen met het gezin.
Ik ben al ingeschreven voor de 50k :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-12 10:13
Het zijn inderdaad 5000 stappen met één been (gezien ik maar aan 1 kant pijntjes heb). Bedankt voor het advies allen.

Ik heb er gelukkig niets aan over gehouden. Vandaag wat foamrollen en dan morgen nog eens een rustig loopje wagen.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

MrAcid schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Lastig om dit zo 'hard' te stellen. Er zijn zat pijntjes/blessures waar ik mee door train. Het is een kwestie van zelf aanvoelen en inschatten. Mijn stelregel: als het niet erger wordt tijdens of ná het trainen dan kun je door. De oorzaak van de pijn pak ik dan aan met extra oefeningen/yoga/kracht.

Over het algemeen is een méér intensieve training dan je oorspronkelijk bedoeld had echter níet handig (@FreeShooter). Intervallen op hoge snelheid zijn een heel stuk meer belastend dan een duurloop op laag tempo. Vandaar mijn verbaasde reactie. Ik denk ook niet dat je maar 2000m loopt als je de intervallen gaat doen die je beschrijf - je hebt namelijk ook je rustpauzes en in- en uitlopen (als het goed is, anders is het helemaal stom :+).
Je hebt sowieso gelijk m.b.t. mijn misschien te harde stelling :)
Echter is iedereen vaak zo fanatiek, terwijl pijntjes juist een serieuze waarschuwing van je lichaam is. Soms is de moeilijkste keuze (even stoppen) wel de juiste, om misschien dan later harder te kunnen.

Ik had zelf een harde uitputtende training gedaan en de volgende dag was ik nog niet hersteld. Echter had ik een soort casual vriendengroep sport uitje. Ik voelde mij nog niet fit/hersteld maar ging het rustig aan doen. Eindresultaat was dat ik mijn hamstring had gescheurd. Vet lullig. Niet om nu aan te geven dat het altijd zo "ernstig" hoeft te zijn, maar je lichaam vertelt je niet voor niets dingen :)

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:13:
Afgelopen zaterdag, midden in mijn marathonvoorbereiding, voor het eerst een 10 km-wedstrijd gelopen. Het vooropgestelde doel was onder de 45 minuten te blijven. Best realistisch, maar stiekem hoop hoop je altijd op beter. Dus toch maar beslist om sneller te vertrekken en zien waar het schip zou stranden. Na 2 kilometer had ik al door dat het geen toptijd zou zijn dus een klein beetje gas teruggenomen tot bij kilometer 6 mijn snelheid helemaal inzakte. Het was dus nog zuiver op karakter de finish halen. Mijn eindtijd was 45:12, dus net niet het doel gehaald maar al bij al wel tevreden. Zeker gezien de zware fietsdagen van begin vorige week in de Belgische Ardennen met 15kg bagage en een fietskar + baby waarvan ik pas zaterdagochtend min of meer hersteld was.

Volgend doel is een vlakke en snellere 10 km-wedstrijd binnen 5 weken en dan de laatste rechte lijn in naar Berlijn.

Strava: https://strava.app.link/ULSh4Q2JTY
Km 7,8 en 9 zijn wel een heel stuk trager dan dan de kilometers ervoor. Dus ik zou dan denken dat je wat te weinig inhoud hebt/te weinig tempo hardheid. Maar kilometer 10 loop je dan ineens weer een stuk harder. Vast op karakter ;). Zou het de volgende keer toch wat anders aanpakken als ik jou was, iets rustiger beginnen en dan proberen te versnellen. geeft ook vaak een veel voldaner gevoel als je het tweede deel nog lekker kunt doortrekken. Zelf loop ik een 10 kilometer liefst zo vlak mogelijk. Eerste kilometer gaat meestal wel iets aan de vlotte kant, maar daarna een lekker constant ritme en tempo.

• Pinguu
@influenza, ik denk dat ik inderdaad wat tempohardheid mis + nog wat vermoeidheid van het fietsen de dagen ervoor. Wat is eigenlijk het beste om die tempohardheid te trainen? Tempoduurloop van bv. 15km of langere intervallen (bv. 6x2000 of 4x3000m), rekening houdend dat het in een marathonschema moet passen?

Wat ook in mijn nadeel speelt is gewicht. Ik neem minstens 10kg teveel mee, dus daar kan ik nog veel seconden sprokkelen denk ik.

• influenza
Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:11:
@influenza, ik denk dat ik inderdaad wat tempohardheid mis + nog wat vermoeidheid van het fietsen de dagen ervoor. Wat is eigenlijk het beste om die tempohardheid te trainen? Tempoduurloop van bv. 15km of langere intervallen (bv. 6x2000 of 4x3000m), rekening houdend dat het in een marathonschema moet passen?

Wat ook in mijn nadeel speelt is gewicht. Ik neem minstens 10kg teveel mee, dus daar kan ik nog veel seconden sprokkelen denk ik.
laten we met het laatste beginnen: als er een speciale prijsuitreiking zou zijn waarbij rekening werd gehouden met gewicht zou ik vaak op het podium staan ;). Met mijn 83 kilo ben ik niet bepaald de lichtste loper, maar ook zeker niet de traagste. Uiteraard helpt het mee als je minder gewicht hoeft mee te sleuren, maar hoeft niet perse een excuus te zijn om niet flink door te lopen :P

Je hoeft zeker niet zulke lange intervallen te lopen om tempohardheid te trainen hoor, dat kan ook prima met 1000-tjes en 400 meters (uiteraard niet dat je 1x400 meter loopt en dan een kwartier gaat staan uithijgen ;) ). Maar als je het wilt inpassen in je marathonschema zijn 1000-tjes daar prima voor geschikt. Je kunt dan bijvoorbeeld 6x1000M doen met 800 meter actieve rust (tempo 4:35-4:45 ongeveer). Met in- en uitlopen kun je dan best een training maken van een flinke omvang. 3x2000M kan uiteraard ook (met 1000 rust), op een wat lager tempo dan (4:45-4:55/km ongeveer).

Uiteindelijk gaat het om een goede mix/balans te vinden tussen diverse trainingsvormen. Alleen langzame duurlopen zul je iig niet heel veel tempohardheid van krijgen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door influenza op 05-08-2019 14:25 ]

• Pinguu
Bedankt, we gaan eens een paar weken experimenteren door wat intervaltrainingen toe te voegen. In feite ben ik een luie loper. Ik ben nu terug anderhalf jaar structureel aan het lopen en kan de intervaltrainingen op 1 hand tellen. Tijd om daar verandering in te brengen... :P

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54
@Pinguu hoeveel train je nu in de week?

Strava | AP | IP | AW

• influenza
Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:30:
Bedankt, we gaan eens een paar weken experimenteren door wat intervaltrainingen toe te voegen. In feite ben ik een luie loper. Ik ben nu terug anderhalf jaar structureel aan het lopen en kan de intervaltrainingen op 1 hand tellen. Tijd om daar verandering in te brengen... :P
De door mij genoemde intervallen zijn uitermate geschikt voor "luie" lopers ;). Ze zijn zoals je ziet ook niet knetterhard of zo.

• Pinguu
Sinds eind juni, in het kader van de marathon, probeer 4x per week te lopen met weektotalen van 40-50km. In augustus-september zou ik dat verder willen uitbouwen naar 60-70km. Al voel ik wel dat momenteel 4 trainingen per week nog wel het maximum is dat mijn lichaam aan kan.

• influenza
Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:39:
Sinds eind juni, in het kader van de marathon, probeer 4x per week te lopen met weektotalen van 40-50km. In augustus-september zou ik dat verder willen uitbouwen naar 60-70km. Al voel ik wel dat momenteel 4 trainingen per week nog wel het maximum is dat mijn lichaam aan kan.
De marathon is toch in april, dat weet iedereen ;). Maar je mikt op een najaarsmarathon gok ik. Amsterdam/Eindhoven?

• Webgnome
@Pinguu probeer in die 4x dat je het doet minimaal 1 tempo training te plannen. En dan niet de lange intervallen (+1km ) maar juist de korte explosieve. In mijn trainingschema voor de marathon ( niet helemaal vergelijkbaar want wheeler maar toch) was het eigenlijk

1: LSD (long slow distance)
2: techniek (meestal soort fartlek)
3: snelheid ( intensieve interval, pyramide interval )
4: kracht ( heuveltjes)

Strava | AP | IP | AW

• Pinguu
Haha, je bedoelt waarschijnlijk die van Rotterdam? ;) Die is voor april 2020 als ik Berlijn 2019 overleef... >:) Het is mijn eerste en die trainingen in het donker die nodig zijn voor een voorjaarsmarathon zag ik nog niet echt zitten.

@Webgnome, bedankt voor de tips. Heuvels vind ik hier wel dus misschien dat ik dan best tijdens de fartlek die heuvels doe. Dan kom ik met de intervallen van @influenza uit op: 1x LSD, 1x interval, 1x tempo en 1x fartlek die we dan afhankelijk van het gevoel van de dag zwaarder of lichter kunnen maken.

• influenza
Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:06:
Haha, je bedoelt waarschijnlijk die van Rotterdam? ;) Die is voor april 2020 als ik Berlijn 2019 overleef... >:) Het is mijn eerste en die trainingen in het donker die nodig zijn voor een voorjaarsmarathon zag ik nog niet echt zitten.

@Webgnome, bedankt voor de tips. Heuvels vind ik hier wel dus misschien dat ik dan best tijdens de fartlek die heuvels doe. Dan kom ik met de intervallen van @influenza uit op: 1x LSD, 1x interval, 1x tempo en 1x fartlek die we dan afhankelijk van het gevoel van de dag zwaarder of lichter kunnen maken.
Een najaarsmarathon is training technisch ook veel makkelijker te doen. Trainen in de kou en het donker vind ik ook niets en dan zul je net zien dat de marathon precies op die eerste mooie warme april dag is....

Overigens: als je nu al voelt dat 4x een zware belasting is voer dan niet al te rigoureuze wijzigingen door in je trainingsschema, maar doe dit geleidelijk..... Het wordt er alleen maar zwaarder op zo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door influenza op 05-08-2019 15:17 ]

• Pinguu
Vier keer per week kan ik aan. Het probleem is dat die vijfde keer nog echt net teveel is waardoor ik de vermoeidheid meeneem naar de volgende training en dus uiteindelijk nooit meer echt volledig herstel.

We geven het een paar weken de tijd en zien wel wat er nog moet bijgestuurd worden.

• influenza
Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:31:
Vier keer per week kan ik aan. Het probleem is dat die vijfde keer nog echt net teveel is waardoor ik de vermoeidheid meeneem naar de volgende training en dus uiteindelijk nooit meer echt volledig herstel.

We geven het een paar weken de tijd en zien wel wat er nog moet bijgestuurd worden.
Met 4x per week trainen kun je ook prima een marathon lopen hoor ;)

• Pinguu
Daarvan ben ik overtuigd! :) Daarom dat ik het voorlopig bij 4x per week houd, maar de drang om altijd maar sneller te worden is soms moeilijk te weerstaan...

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pinguu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:43:
Daarvan ben ik overtuigd! :) Daarom dat ik het voorlopig bij 4x per week houd, maar de drang om altijd maar sneller te worden is soms moeilijk te weerstaan...
5x per week trainen is geen garantie voor snelheid, je loopt eerder een groter risico op overbelasting. In principe moet je met de 4 trainingen die je nu doet genoeg snelheid en duurvermogen kunnen opbouwen. Meer is fijn (want het voelt zo lekker) maar je lichaam heeft ook rust en voldoende tijd om te herstellen nodig. En ik snap je punt dat 5x per week zo lekker is, maar toevallig ben ik afgelopen week ook door mijn trainer teruggefloten. Had ook zelf een rustige duurloop van 14km op de maandag in het schema van al 4 trainingen per week opgenomen, waarmee ik dus ook 5 loopjes per week zou hebben. Echter, dit was geen goed idee òf heel rustig opbouwen, dwz.. met 5km beginnen en langzaam km's toevoegen. :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:52

Secsytime

Automagisch

Hangt er ook vanaf wat je doel is..

Ik ben zelf ook aan het trainen voor een marathon, maar dit is puur voor een plezierige ervaring tijdens de marathon. Of ik hem nou in 3:15 of 3:00 loop, dat maakt me niet bijzonder veel uit, dat is voor een volgende marathon.

• influenza
Secsytime schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:09:
Hangt er ook vanaf wat je doel is..

Ik ben zelf ook aan het trainen voor een marathon, maar dit is puur voor een plezierige ervaring tijdens de marathon. Of ik hem nou in 3:15 of 3:00 loop, dat maakt me niet bijzonder veel uit, dat is voor een volgende marathon.
Hangt er ook vanaf hoeveel tijd je hebt :P

Ik denk dat zolang je het hebt over recreatief niveau en of je er nou 3 uur over doet of 4 uur of langer hebben we het toch wel over recreatief niveau, kun je dat prima af met 4x trainen volgens mij. Uiteraard heeft een beoogd einddoel van 3 uur dan een andere intensiteit en omvang dan nodig voor een tijd van 4 uur, maar allemaal wel te doen in 4 trainingen.

Een vriendin van mij (zelf PR van 2:40 op de marathon) noemt alles langzamer dan 2:45 bij de mannen "trimmers", dat vind ik dan ook weer wat overdreven ;)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

influenza schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Hangt er ook vanaf hoeveel tijd je hebt :P

Ik denk dat zolang je het hebt over recreatief niveau en of je er nou 3 uur over doet of 4 uur of langer hebben we het toch wel over recreatief niveau, kun je dat prima af met 4x trainen volgens mij. Uiteraard heeft een beoogd einddoel van 3 uur dan een andere intensiteit en omvang dan nodig voor een tijd van 4 uur, maar allemaal wel te doen in 4 trainingen.

Een vriendin van mij (zelf PR van 2:40 op de marathon) noemt alles langzamer dan 2:45 bij de mannen "trimmers", dat vind ik dan ook weer wat overdreven ;)
Precies, of je nou 400e of 800e wordt.. wat maakt het dan nog uit :+

Vind een houding zoals die vriendin van je heeft maar raar, het blijft een enorme prestatie, ongeacht de snelheid (muv snelwandelaars!!) :X

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
[...]

Nog een duit in het zakje dan, autovoorbeeld, werkt altijd.

Je rijdt op de snelweg, het olielampje gaat (alweer) branden, naar huis op hetzelfde tempo of met 230 egwel naar het dichtstbijzijnde pompstation?

• influenza
Secsytime schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Precies, of je nou 400e of 800e wordt.. wat maakt het dan nog uit :+

Vind een houding zoals die vriendin van je heeft maar raar, het blijft een enorme prestatie, ongeacht de snelheid (muv snelwandelaars!!) :X
Dat is ook wel met een grote knipoog natuurlijk 😉. Als topsporter (10 km pr bij de beste 20 tijden ooit gelopen door een Nederlandse vrouw, inclusief import uit Etiopie en Kenia) heb je waarschijnlijk wel een iets ander perspectief dan als recreatieve loper.

• Raindeer
  • Laatst online: 22-12 01:33
influenza schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:46:
[...]

Dat is ook wel met een grote knipoog natuurlijk 😉. Als topsporter (10 km pr bij de beste 20 tijden ooit gelopen door een Nederlandse vrouw, inclusief import uit Etiopie en Kenia) heb je waarschijnlijk wel een iets ander perspectief dan als recreatieve loper.
hmmpffff onder de 35. 8)7 _/-\o_ .. Ik oefen nu voor mijn eerste 10KM (waarschijnlijk bij de Almere 30) Het doel voor mij is om dat onder de 1 uur te doen. Dat lijkt haalbaar.

Ik was erg blij vanochtend bij een 2x20min interval training, dat ik met een hartslag van 165 een PR op de KM liep van 5:03 en een PR op de 2M van 17:04 etc. Ik kan mijn arme hart nog wel iets verder pushen, maar uiteindelijk moet er (nu nog) meer dan 100 kilo van 43 jaar oud verdeeld over 1.98m in beweging gezet worden. Dat mag er dan vanuit haar perspectief als trimmen uit zien, mijn fysieke gesteldheid vindt dat toch al heel wat.

Nu ben ik ook nog maar 4 maanden opnieuw bezig, dus ik ben maar een beginneling, maar de 5K onder de 25min lopen zit er echt niet in.

• influenza
Raindeer schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:33:
[...]

hmmpffff onder de 35. 8)7 _/-\o_ .. Ik oefen nu voor mijn eerste 10KM (waarschijnlijk bij de Almere 30) Het doel voor mij is om dat onder de 1 uur te doen. Dat lijkt haalbaar.

Ik was erg blij vanochtend bij een 2x20min interval training, dat ik met een hartslag van 165 een PR op de KM liep van 5:03 en een PR op de 2M van 17:04 etc. Ik kan mijn arme hart nog wel iets verder pushen, maar uiteindelijk moet er (nu nog) meer dan 100 kilo van 43 jaar oud verdeeld over 1.98m in beweging gezet worden. Dat mag er dan vanuit haar perspectief als trimmen uit zien, mijn fysieke gesteldheid vindt dat toch al heel wat.

Nu ben ik ook nog maar 4 maanden opnieuw bezig, dus ik ben maar een beginneling, maar de 5K onder de 25min lopen zit er echt niet in.
Waarom zou dat er niet inzitten? Zeker als je net begint kun je relatief makkelijk progressie maken. En zolang je het rustig opbouwt en uitbouwt lijkt me een tijd van 25 minuten echt niet een enorm obstakel hoor ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 17:40
En houd in je achterhoofd dat je je als recreant helemaal niet hoeft te spiegelen aan topsporters. Vooral niet als ze zulke arrogante uitspraken doen als die vriendin van influenza :)

Of je de 10 km nou loopt in 35, 45 of 60 minuten. Je loopt voor je eigen doelen en voor je eigen plezier.

Punctuality is the politeness of kings

• Webgnome
dreamscape schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:45:
En houd in je achterhoofd dat je je als recreant helemaal niet hoeft te spiegelen aan topsporters. Vooral niet als ze zulke arrogante uitspraken doen als die vriendin van influenza :)

Of je de 10 km nou loopt in 35, 45 of 60 minuten. Je loopt voor je eigen doelen en voor je eigen plezier.
dat klopt. Maar dat is niet een reden om nooit te proberen je lat iets hoger te leggen toch?

Strava | AP | IP | AW

• influenza
dreamscape schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:45:

Ik wist wel dat ik het niet had moeten zeggen :P. Overigens is het wel zo dat dit een jaar of 25 geleden was en ik denk dat er een hoop is veranderd in die jaren. In die tijd liepen mensen vooral "hard", terwijl het tegenwoordig veel meer een vorm van lifestyle en sociaal gebeuren is. Dat zie je ook wel aan de massaliteit van bepaalde evenementen tegenwoordig (inschrijvingen die om middernacht geopend worden en zo). Helemaal niets mis mee en ik heb er ook regelmatig aan deelgenomen. Hoewel ik eerlijk gezegd nu alleen nog maar kleine evenementen opzoek in de directe omgeving. Enerzijds omdat ik de inschrijfkosten soms echt wel schrikbarend hoog vind en anderzijds omdat ik het een stuk relaxter vind om gewoon lekker tempo te kunnen lopen zonder een enorme massa om me heen.

• dreamscape
Webgnome schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:54:
[...]
dat klopt. Maar dat is niet een reden om nooit te proberen je lat iets hoger te leggen toch?
Voor jou en voor mij is het een goed idee om steeds de lat iets hoger te leggen. Bij mijn atletiekvereniging lopen ook heel wat lui rond waarbij de lat langzaam aan het dalen is. Denk aan 65-plussers die hun snelheden van 20 jaar geleden niet meer halen of een enkele kerel van 80 die zich maar niet kan neerleggen bij het feit dat 10 km/u nu zijn max is :X. Die gast probeert bij intervaltrainingen wel eens om mij bij te houden, waarbij ik steevast roep 'Carel, doe gewoon rustig aan... als ik nog moet lopen wat jij al allemaal gelopen hebt, dan ben ik voor mijn 80e nog lang niet klaar'.

Mensen motiveren om sneller te worden of langer te lopen, dat is een prima plan. Maar er zijn genoeg mensen die op het punt zijn aanbeland dat het niet sneller of verder meer hoeft, of kan.

Prestatiedrang voor jezelf is uitstekend (totdat je blessures loopt, maar dat is een andere discussie), maar let op in hoeverre je zoiets van een ander verwacht.
influenza schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:58:
Ik wist wel dat ik het niet had moeten zeggen :P. Overigens is het wel zo dat dit een jaar of 25 geleden was en ik denk dat er een hoop is veranderd in die jaren. (...)
Dat relativeert enigszins. Ik zou het tegenwoordig nogal ongepast vinden als een topsporter zo'n uitspraak doet. Zeker bij een voor veel mensen zo toegankelijke sport als hardlopen.

Maar goed, ik heb eerder al genoeg gezegd over de benaderingswijze van hardlopers door andere lopers, dus dat wordt in mijn geval een beetje een herhaling van zetten :)

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 06-08-2019 13:23 ]

• Frenz64
[...]
....kan mijn arme hart nog wel iets verder pushen, maar uiteindelijk moet er (nu nog) meer dan 100 kilo van 43 jaar oud verdeeld over 1.98m in beweging gezet worden. ....
hey, ghost from the past!, 103 kg & 2 mtr toen, 2 mtr ben ik nog, maar 84 kg nu en loop de 10 in 45 min (ben 54). Er is hoop dus. Doe het vooral rustiger dan ik, luister goed naar je lichaam, zeker als het moment komt dat de progressie snel gaat, wat dat gaat komen. En bedenk (als je tenminste afvallen wil) van hardlopen val je niet af, van je voedingspatroon structureel wijzigen wel.

• influenza
Frenz64 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

hey, ghost from the past!, 103 kg & 2 mtr toen, 2 mtr ben ik nog, maar 84 kg nu en loop de 10 in 45 min (ben 54). Er is hoop dus. Doe het vooral rustiger dan ik, luister goed naar je lichaam, zeker als het moment komt dat de progressie snel gaat, wat dat gaat komen. En bedenk (als je tenminste afvallen wil) van hardlopen val je niet af, van je voedingspatroon structureel wijzigen wel.
ok, ik ben iets lichter 83-84 kilo en iets jonger (45 ipv 54) en ook een stuk kleiner dan 2 meter overigens :P. Maar ik loop ruim onder de 40 minuten, dus @Frenz64 sub 45 kan zeker nog hoor ;)

• Raindeer
  • Laatst online: 22-12 01:33
[...]

Ja, dat ben ik helemaal met je eens. En voor mannen is het nog niet eens zo heel moeilijk. Eet meer eerlijk en echt voedsel, minder suiker, chips en alcohol. Na het avondeten niet nog eens eten. Neem fruit mee naar het werk om de snoeppot te ontwijken. Geloof niet in magische diëten, doe rustig aan. Het hoeft niet met een kilo per week. etc. Weeg regelmatig, zodat je voortgang volgt. Beweeg, wandel, fiets etc. Oh en laat voedsel niet je steun zijn als het allemaal eens klote gaat in je leven.

En dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan ;-) Dus elke dag weer en opnieuw.

Mgoed, dan nog ga ik niet de 10K in 45 minuten lopen. Mijn bewegingen worden als enigzins ongecoördineerd en houterig beschreven. Trainers en coaches in voetbal, tennis en volleybal hebben zich daar altijd over verbaasd. Dat is iets waar ik mee heb leren leven. Dat is ook de reden dat ik jarenlang geen bal aan hardlopen gevonden heb. Er is geen lol aan als je ver uit laatst bent bij een rondje campus :-) Mgoed, een paar jaar geleden is het kwartje toch enigzins gevallen en nu met hulp van een collega en mijn vrouw pak ik het redelijk serieus weer op.

• Frenz64
influenza schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:19:
[...]

ok, ik ben iets lichter 83-84 kilo en iets jonger (45 ipv 54) en ook een stuk kleiner dan 2 meter overigens :P. Maar ik loop ruim onder de 40 minuten, dus @Frenz64 sub 45 kan zeker nog hoor ;)
working on it, pr ligt al sub 45 (43:50) maar die staat al een tijdje. Pure snelheid is lastig terug te winnen, ik interval nu serieus en dat werkt wel, merk ik. Na die Ekiden loop staat er voorlopig geen 10k op het programma, dus eerst maar HM scherper zetten 1 september (1:43:02) mits temperatuur het toelaat. Liep gisteren vrij makkelijk 11,5 km met 4:57/km, onder wedstrijdcondities moet 4:52/km niet echt een probleem zijn lijkt me.

En nog steeds: heel blijven blijft prio 1

• influenza
Frenz64 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

working on it, pr ligt al sub 45 (43:50) maar die staat al een tijdje. Pure snelheid is lastig terug te winnen, ik interval nu serieus en dat werkt wel, merk ik. Na die Ekiden loop staat er voorlopig geen 10k op het programma, dus eerst maar HM scherper zetten 1 september (1:43:02) mits temperatuur het toelaat. Liep gisteren vrij makkelijk 11,5 km met 4:57/km, onder wedstrijdcondities moet 4:52/km niet echt een probleem zijn lijkt me.

En nog steeds: heel blijven blijft prio 1
Het Ekiden parkoers leent zich ook niet echt voor een snelle tijd eerlijk gezegd. Al die bochtjes in het begin, wat vals plat en zo'n keerpunt waar je helemaal stil valt. Daarnaast vind ik twee rondjes niet erg stimulerend ;). Ik moest best moeite doen om daar 28 minuten te lopen op die 7.2 km, terwijl dat echt geen moeite zou kosten normaal. Oh ja, was ook best warm nog.

• Frenz64
Olympische gedachte was bij Ekiden ook de primaire driver, @influenza. Je hebt gelijk qua parcours.

Bovendien ben ik niet heel erg gebrand op die tijd, de enige verbetering die me echt interesseert is een fatsoenlijke marathon tijd

• influenza
Frenz64 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:57:
Olympische gedachte was bij Ekiden ook de primaire driver, @influenza. Je hebt gelijk qua parcours.

Bovendien ben ik niet heel erg gebrand op die tijd, de enige verbetering die me echt interesseert is een fatsoenlijke marathon tijd
Ja dat zou ik ook graag nog eens doen met een fatsoenlijke tijd. Mijn marathontijd blijft wat achter bij de rest.... Doe het ook niet vaak, want als je het goed wilt doen kost het wel een hoop tijd.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37

m-vw

Dus?

Op zoek naar de uitslagen van de '15 van Wolphaartsdijk' van vorig jaar om te zien of ik mij zou inschrijven voor dit jaar kwam ik dit tegen.

Tekst van iemand uit de zeeuwse atletiekwereld over het stellen van limieten bij kleinere wedstrijden.

Snap de strekking wel, echter wil de goed bedoelende trimmer (Gok voor mijzelf op een tijd van rond 1:25) ook gewoon een tijd.

• Roadman
m-vw schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:20:
Op zoek naar de uitslagen van de '15 van Wolphaartsdijk' van vorig jaar om te zien of ik mij zou inschrijven voor dit jaar kwam ik dit tegen.

Tekst van iemand uit de zeeuwse atletiekwereld over het stellen van limieten bij kleinere wedstrijden.

Snap de strekking wel, echter wil de goed bedoelende trimmer (Gok voor mijzelf op een tijd van rond 1:25) ook gewoon een tijd.
Snap de strekking niet zo.

De meeste wedstrijden, ook de kleinere, hanteren gewoon een limiet. Schijnbaar staat die naar de zin van de schrijver niet strak genoeg? Kijkt teveel met weemoed terug naar de jaren 80 en 90 maar vergeet wellicht dat de sport veel verder geprofessionaliseerd is sinds die tijd en dat dit mede door de vele recreanten komt. Zonder een brede basis geen goede top.

• influenza
m-vw schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:20:

Deze meneer kom ik wel vaker tegen met allerlei kritische opmerkingen op verschillende fora. 1:25 is in mijn beleving nog gewoon hardlopen hoor. Het is natuurlijk allemaal erg gevaarlijk om een lijn te trekken maar bij bepaalde (gemiddelde) snelheden kom je wel in de snelwandelcategorie en dat kan organisatorisch wel een probleem zijn.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23

Roozzz

Plus ultra

Ach lekker laten praten. Een duidelijk "vroeger was alles beter"-sentiment.
Hij vergeet even dat de tijden veranderd zijn, waar er vroeger slechts drie man en een paardenkop meedeed aan die loopwedstrijdjes en dat als het podium binnen was de boel afgebroken werd. De realiteit dat hardlopen inmiddels een mainstream breedtesport is geworden en dat de aard van evenementen daardoor veranderd is wilt ie graag negeren. Ik wil ook wel eens wat negeren ;)
Vooral geen energie aan besteden.

Dat er ergens een grens getrokken moet worden staat buiten kijf. Maar of een deelnemer nu een sub 30 of 5 kwartier over 10km loopt, doet toch eigenlijk niet ter zake? Die extra driekwartier zal organisatorisch niet snel een probleem zijn. Terwijl een doorsnee evenementje echt niet meer kan bestaan als je alleen op de "elitelopers" focust.

Bij het traillopen hanteren we ook vaak een limiet, dit volgt vooral uit organisatorische randzaken. Bijvoorbeeld verkeersregelaars en ehbo'ers zijn maar een x-aantal uur beschikbaar. En zeker als je het over wat langere afstanden hebt, dan wordt het verschil tussen de eerste en laatste zo maar een paar uur bij de finish...

If you can see, look. If you can look, observe

• Webgnome
influenza schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Deze meneer kom ik wel vaker tegen met allerlei kritische opmerkingen op verschillende fora. 1:25 is in mijn beleving nog gewoon hardlopen hoor. Het is natuurlijk allemaal erg gevaarlijk om een lijn te trekken maar bij bepaalde (gemiddelde) snelheden kom je wel in de snelwandelcategorie en dat kan organisatorisch wel een probleem zijn.
1:25 op een afstand van? 10km? 5km? halve marathon? Niet om het een of ander maar 1:25 op een afstand van 10km vind ik geen hardlopen meer. Maar dat is natuurlijk ook wel weer afhankelijk van de leeftijd van de deelnemer. Dat is < 10km/u.

Strava | AP | IP | AW

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Webgnome schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

1:25 op een afstand van? 10km? 5km? halve marathon? Niet om het een of ander maar 1:25 op een afstand van 10km vind ik geen hardlopen meer. Maar dat is natuurlijk ook wel weer afhankelijk van de leeftijd van de deelnemer. Dat is < 10km/u.
Gezien het de 15 van xxx is, vermoed ik 15km :P

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12 09:35
Ik blijf toch moeite hebben met de warmere zomerdagen. Nu het zo'n 20 graden en redelijk bewolkt is het goed te doen, maar met meer zon en hogere temperaturen moet ik mijn snelheid tot iets beneden 10 km/h bijstellen.

Ik loop eigenlijk nog liever in de regen dan op een warme dag. Ergens hoop ik dat ik volgende jaar beter tegen de hitte kan dan nu het geval is. Ook tijdens de hitte golf heb ik maar de helft gelopen van wat eigenlijk de bedoeling is.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37

m-vw

Dus?

Webgnome schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

15km inderdaad.

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-12 10:38

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

[...]

[...]

Hehe, ik doe er nog een schepje bovenop als het mag :P

107 kg atm @ 1,86; de eerste 10 zijn er inmiddels (weer) af, maar ik ben voorlopig nog niet klaar :)

ben inmiddels (na wat blessures en ander ongemak) weer een paar maandjes aan het lopen en het gaat kalmpjes aan beter qua trainingsomvang & tempo. Gister voor het eerst weer het gevoel gehad dat ik echt lekker aan het lopen was. https://www.strava.com/activities/2596604803 (was het derde loopje die avond; eerst m'n dochters 'uitgelaten' :P

84 klinkt als een mooi streven; oh w8, dat is ook mijn streven, maar eerst maar eens zorgen dat ik onder de 100 kom :)

voorlopig staat de trainingsintensiteit op 20km/week, dus dat rustig uitbouwen en dan kom ik er wel ;)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Ik snap de kritiek, zeker in de context van het verhaal, heel goed. Hij begint het verhaal duidelijk met een inleiding over te weinig vrijwilligers. Om dit op te lossen kijkt hij verder dan meer vrijwilligers regelen. Op zich niks mis mee.

Daarnaast heeft hij het over mensen die perse de 15km, in dit geval, willen lopen maar hier niet goed genoeg voor getraind zijn. Daardoor gaan ze vaker wandelen en ontstaat er dus 'vertraging'. Deze deelnemers kunnen beter een kortere afstand lopen waardoor ze het wel hardlopend redden.

Volgens mij gaat het bij het genoemd evenement ook nog eens om een parcours van 3km wat 5 keer afgelegd wordt. Hier kun je dus in principe makkelijk ook kortere afstanden afleggen.

Daarnaast is het natuurlijk altijd lastig om met tijdslimieten te werken. Want zelf ben ik met 8km/h nog aan het snelwandelen, ben 1.94m met lange benen. Terwijl een vrouw met korte benen dan al aardig hard moet rennen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

The_Ghost16 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:57:
Ik snap de kritiek, zeker in de context van het verhaal, heel goed. Hij begint het verhaal duidelijk met een inleiding over te weinig vrijwilligers. Om dit op te lossen kijkt hij verder dan meer vrijwilligers regelen. Op zich niks mis mee.

Daarnaast heeft hij het over mensen die perse de 15km, in dit geval, willen lopen maar hier niet goed genoeg voor getraind zijn. Daardoor gaan ze vaker wandelen en ontstaat er dus 'vertraging'. Deze deelnemers kunnen beter een kortere afstand lopen waardoor ze het wel hardlopend redden.

Volgens mij gaat het bij het genoemd evenement ook nog eens om een parcours van 3km wat 5 keer afgelegd wordt. Hier kun je dus in principe makkelijk ook kortere afstanden afleggen.

Daarnaast is het natuurlijk altijd lastig om met tijdslimieten te werken. Want zelf ben ik met 8km/h nog aan het snelwandelen, ben 1.94m met lange benen. Terwijl een vrouw met korte benen dan al aardig hard moet rennen.
Met de 4 mijl van Groningen zie je ook al mensen lopen na een meter of 500.. voor mij een reden om niet meer mee te doen, te veel gezigzag.

• influenza
Secsytime schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:21:
[...]

Met de 4 mijl van Groningen zie je ook al mensen lopen na een meter of 500.. voor mij een reden om niet meer mee te doen, te veel gezigzag.
Een aantal jaar geleden deed ik mee aan een grootschalige loop hier. Was best wel koud en slecht weer en er zaten nog heel veel lopers binnen in de hal waar je je kon omkleden. Minuut of 10 voor de start ging iedereen naar buiten alleen waren dat kennelijk hoofdzakelijk lopers die in een startvak vooraan mochten starten en ik moest helemaal achteraan aansluiten :9 Dat werd ook het betere slalomwerk ;). Tegenwoordig mag ik ook vooraan starten, wat wel lekker is. Maar over het algemeen mijd ik grote evenementen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

influenza schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Een aantal jaar geleden deed ik mee aan een grootschalige loop hier. Was best wel koud en slecht weer en er zaten nog heel veel lopers binnen in de hal waar je je kon omkleden. Minuut of 10 voor de start ging iedereen naar buiten alleen waren dat kennelijk hoofdzakelijk lopers die in een startvak vooraan mochten starten en ik moest helemaal achteraan aansluiten :9 Dat werd ook het betere slalomwerk ;). Tegenwoordig mag ik ook vooraan starten, wat wel lekker is. Maar over het algemeen mijd ik grote evenementen.
Snap niet dat indelen op verwachte eindtijd niet de standaard is.. Zou een hoop schelen. En als mensen zich dan te hoog indelen, krijgen ze zelf de psychologische klap, dat ze steeds worden ingehaald. :+

• influenza
Secsytime schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Snap niet dat indelen op verwachte eindtijd niet de standaard is.. Zou een hoop schelen. En als mensen zich dan te hoog indelen, krijgen ze zelf de psychologische klap, dat ze steeds worden ingehaald. :+
Dat werkt niet joh. Bij de zevenheuvelenloop stond ik een beetje te praten met mensen en die hadden allemaal steevast 10-15 minuten sneller opgegeven dan ze konden lopen, want dan startte je tenminste een beetje vooraan.

Bij de Bruggenloop in Rotterdam mag je in het voorste vak als je kunt aantonen dat je sneller loopt dan 1:05 geloof ik. Ook niet waterdicht, maar zorgt wel voor een relatief klein startvak waar je gelijk lekker kunt gaan lopen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:35:
Ach lekker laten praten. Een duidelijk "vroeger was alles beter"-sentiment.
Hij vergeet even dat de tijden veranderd zijn, waar er vroeger slechts drie man en een paardenkop meedeed aan die loopwedstrijdjes en dat als het podium binnen was de boel afgebroken werd. De realiteit dat hardlopen inmiddels een mainstream breedtesport is geworden en dat de aard van evenementen daardoor veranderd is wilt ie graag negeren. Ik wil ook wel eens wat negeren ;)
Vooral geen energie aan besteden.

Dat er ergens een grens getrokken moet worden staat buiten kijf. Maar of een deelnemer nu een sub 30 of 5 kwartier over 10km loopt, doet toch eigenlijk niet ter zake? Die extra driekwartier zal organisatorisch niet snel een probleem zijn. Terwijl een doorsnee evenementje echt niet meer kan bestaan als je alleen op de "elitelopers" focust.

Bij het traillopen hanteren we ook vaak een limiet, dit volgt vooral uit organisatorische randzaken. Bijvoorbeeld verkeersregelaars en ehbo'ers zijn maar een x-aantal uur beschikbaar. En zeker als je het over wat langere afstanden hebt, dan wordt het verschil tussen de eerste en laatste zo maar een paar uur bij de finish...
Maar de achtergrond van zijn betoog komt nu volgens mij ook voort uit de 'randzaken'. Juist ook met (langere) trails speelt nog wel eens het 'probleem' dat meedoen belangrijker is dan finishen, maar dat dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld als parkoerswacht, verzorgingsposter of verkeersregelaar een paar uur niets staat te doen voor bijvoorbeeld die ene deelnemer die 8:00/km loopt (maar dat wel heeeel lang kan volhouden :P ). Dat is juist bij de kleinschaligheid van trails best lastig om te bemensen, zeker als het weer niet optimaal is.

Het kan mij overigens vrij weinig schelen hoe lang iemand ergens over doet. Alhoewel ik wel zou willen pleiten voor een inspanningsverplichting ipv een resultaatverplichting (loop jezelf het snot voor ogen, of dat nou 3:00/km of 8:00/km is :P ) Maar wanneer evenementen het juist vanwege de randzaken het lastig krijgen omdat ze te lang duren (vinden vrijwilligers, parkoerstechnisch) en het is ws. een betere oplossing dan afgelasten.

Overigens heb ik tot op heden nog geen track-record met het helpen bij hardloop of trailevenementen (itt tot jou :) ). Dat is een 'schuld' die ik in de toekomst nog wil gaan inhalen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• influenza
Rudedadude schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:41:
[...]

Maar de achtergrond van zijn betoog komt nu volgens mij ook voort uit de 'randzaken'. Juist ook met (langere) trails speelt nog wel eens het 'probleem' dat meedoen belangrijker is dan finishen, maar dat dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld als parkoerswacht, verzorgingsposter of verkeersregelaar een paar uur niets staat te doen voor bijvoorbeeld die ene deelnemer die 8:00/km loopt (maar dat wel heeeel lang kan volhouden :P ). Dat is juist bij de kleinschaligheid van trails best lastig om te bemensen, zeker als het weer niet optimaal is.

Het kan mij overigens vrij weinig schelen hoe lang iemand ergens over doet. Alhoewel ik wel zou willen pleiten voor een inspanningsverplichting ipv een resultaatverplichting (loop jezelf het snot voor ogen, of dat nou 3:00/km of 8:00/km is :P ) Maar wanneer evenementen het juist vanwege de randzaken het lastig krijgen omdat ze te lang duren (vinden vrijwilligers, parkoerstechnisch) en het is ws. een betere oplossing dan afgelasten.

Overigens heb ik tot op heden nog geen track-record met het helpen bij hardloop of trailevenementen (itt tot jou :) ). Dat is een 'schuld' die ik in de toekomst nog wil gaan inhalen.
Deze meneer vond het zo te lezen niet zo leuk om achter de laatste loper aan te fietsen, maar voor de snelste loper fietsen is ook niet altijd een pretje ;) Zeker niet als ze onderweg lopen te zeuren dat je of te dichtbij fietst of juist weer te ver naar voren. Vind het knap dat je daar nog energie voor hebt bij een tempo van rond de 3:00/km.....

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]
Mocht je eens willen helpen bij een van de MST trails, geef maar ff een signaaltje. We vinden wel een passend klusje :>
Wij hebben gelukkig "de luxe" om eigenlijk altijd genoeg vrijwilligers te hebben, maar een paar extra handjes is natuurlijk altijd meer dan welkom. Typisch is het ook nog best gezellig, hence onze luxepositie ;)

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Precies, ik vind dat altijd lastig oordelen, mischien doet die langzame persoon wel zo langzaam omdat hij net van een blesure afkomt, wie weet.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12 13:18

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Bijna vergeten dat ik me ook nog zou opgeven als vrijwilliger bij een trail, vorig jaar leuk om mee te maken om aan de andere kant van de verzorging te staan. Maar ik begrijp dat ik @Rudedadude als vrijwilliger bij de Freedomtrail ga tegenkomen? ;)

Over die limieten. Zelf ben ik ooit jaren geleden bij de Damloop tot de conclusie gekomen dat dat soort evenementen niks voor mij zijn met die wandelende "hardlopers" na 1km. Ik heb dus eigenlijk daarna alleen de 7heuvelen nog vol weten te houden aangezien ik in Arnhem woon en het een gezellig uitje aan de andere kant van de Waal was. Verder liep ik alleen in het buitenland bij grote evenementen, vond ik trouwens ook gezelliger. (vooral in Spanje).

Zelf hanteren wij bij de Warnsborncross ook een cutoff, dit omdat onze vrijwilligers anders wel heel lang in het bos en finishgebied staan te wachten op de laatste deelnemers. Ooit ingesteld nadat iemand echt drie kwartier na de een-na-laatste loper voor hem over de finish kwam op 16.5km.

Overigens liep mijn vrouw een minuut voor het sluiten op Ameland over de finishstreep bij de 64km. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Xaverius op 07-08-2019 15:06 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• InZane
Xanthian schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:40:
Ik blijf toch moeite hebben met de warmere zomerdagen. Nu het zo'n 20 graden en redelijk bewolkt is het goed te doen, maar met meer zon en hogere temperaturen moet ik mijn snelheid tot iets beneden 10 km/h bijstellen.

Ik loop eigenlijk nog liever in de regen dan op een warme dag. Ergens hoop ik dat ik volgende jaar beter tegen de hitte kan dan nu het geval is. Ook tijdens de hitte golf heb ik maar de helft gelopen van wat eigenlijk de bedoeling is.
Gewoon blijven doen :)

Ik vond temperaturen van 20+ graden echt he-le-maal niks toen ik nog niet zolang liep. Het liefst had ik een ijskoude, heldere winterdag (vind ik nog steeds lekker).
Nu ik wat langer loop, merk ik dat ik er beter mee om kan gaan. Ik zweet me nog wel een ongeluk, maar verder doet het me niet zoveel meer. Wel extra veel drinken natuurlijk en/of drinken meenemen voor onderweg.

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-12 13:18
Ik heb een BMI van 30 en ben net terug van een knieblessure die >5 jaar duurde. Om af te vallen was ik begonnen aan hardlopen. Toen ik op werk trots vertelde dat ik mijn eerste 5km had gelopen in 36 minuten kreeg ik enkel en alleen reacties als deze. "dat kan toch iedereen, dat mag je geen hardlopen noemen". Toen ik een maand later 6km in 36:30 had gelopen kreeg ik exact dezelfde reacties...

Goed om te weten dat ik blijkbaar nog nooit aan hardlopen heb gedaan. ;w

[ Voor 198% gewijzigd door thefal op 07-08-2019 15:25 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
influenza schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:39:
Dat werkt niet joh. Bij de zevenheuvelenloop stond ik een beetje te praten met mensen en die hadden allemaal steevast 10-15 minuten sneller opgegeven dan ze konden lopen, want dan startte je tenminste een beetje vooraan.
Dat doen ze toch overal? Vet irritant. En omdat ik dan principieel weiger om te liegen mag je door de berm om al die keuvelende huisvrouwen heen slingeren. }:|

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dreamscape
thefal schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:17:
Tsja, ik heb de afgelopen dagen al een paar keer subtiel geprobeerd om @Webgnome duidelijk te maken dat je heel voorzichtig moet zijn met dat soort uitspraken, maar dat lijkt niet helemaal aan te komen.

Bensimpel

Positieve meneer

Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:21:
[...]

Dat doen ze toch overal? Vet irritant. En omdat ik dan principieel weiger om te liegen mag je door de berm om al die keuvelende huisvrouwen heen slingeren. }:|
Bij de zevenheuvelen heb ik vorig jaar als vrijwilliger gewerkt, ingang van de vakken bewaken (vak geel), sommige lopers hebben totaal geen fatsoen en weten dondersgoed dat ze er niet inmogen, negeren je gewoon keihard en verdwijnen dan gewoon in de groep mensen. Meesten luisteren wel netjes :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• The_Ghost16
thefal schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:17:
Ik heb een BMI van 30 en ben net terug van een knieblessure die >5 jaar duurde. Om af te vallen was ik begonnen aan hardlopen. Toen ik op werk trots vertelde dat ik mijn eerste 5km had gelopen in 36 minuten kreeg ik enkel en alleen reacties als deze. "dat kan toch iedereen, dat mag je geen hardlopen noemen". Toen ik een maand later 6km in 36:30 had gelopen kreeg ik exact dezelfde reacties...

Volgens mij loop je met 36 minuten over 5km een 1:12 over de 10km. Dit is natuurlijk niet de 1:25 waar @Webgnome het over heeft.

Daarna praat hij over <10 km/h. Maar dat vind ik wel erg simplistisch. 1:25 op 10km is 7 km/h ongeveer. Dit vind ik, eerlijk gezegd, ook geen hardlopen meer.

En of iets wel of niet hardlopen genoemd kan worden maakt toch niks uit. Het gaat erom of je zelf trots en blij bent met wat je presteert. Voor mij is 5km in 36 minuten, zoals eerder gezegd, ook niet hardlopen maar meer snelwandelen. Dus ja voor iedereen is de definitie anders maar maakt de prestatie niet minder knap.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
Ging over 15 km dus 10.6 km/h

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:17
Tja, sommige mensen lopen een uur over de tien kilometer op een max hartslag en sommige doen dit in dertig minuten. Ik vraag me dan af wie er dan een grotere prestatie heeft geleverd.

• The_Ghost16
Het artikel waar naar gelinkt wordt gaat inderdaad over 15km. Maar Webgnome had het in zijn berichtje over 10km en daar werd op gereageerd.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het kan voor sommigen inderdaad al een prestatie om überhaupt de 10km te redden. Ik denk dat het daarom ook goed is om vooral een ander niet te bekritiseren op wat goed en slecht is, maar iedereen in zijn of haar waarde te laten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Frenz64
Hmm, deze discussie komt wel vaker voorbij.

Lastig, er is wel een punt dat je kan stellen dat het geen hardlopen meer is, wandelen is daarbij de dooddoener natuurlijk. Inspanningsverplichting? Niet te meten, puur subjectief.

Laat ik een vergelijk maken met vroeger op school. Ik basketbalde bij een club en vond het vreselijk als de gymleraar zei dat we gingen basketballen. Waarom? Niemand kon basketballen, ze stuiterden wel met de bal en gooiden in de richting van de ring, althans poogden dat, maar was dat basketbal? Nee, verre van. Het was gevaarlijk, lomp en een zooitje.

Ergo, er is een punt dat je het niet meer over hardlopen hebt, maar joggen, of bewegen, whatever. Dat zegt niks over het respect dat je verdient als je overgewicht hebt of ander beperkingen en je rete je best doet. Maar het is niet de sport waarbij je een serieus tempo (10km/h plus?) ontwikkelt over 5km en meer., hardlopen dus.

In Amerika krijgen kleuters geen onvoldoende, want dat geeft ze mss een minderwaardigheidscomplex. Dus de voldoende is niets waard en hoe denk dat iemand zich voelt als hij erachter komt dat die waardering helemaal niks is? Stel een doel en ga trainen, je weet voor jezelf echt wel wanneer je hardloopt.

• Webgnome
@dreamscape ik zeg ook niet dat het geen prestatie is voor de mensen. Ik kan alleen wel begrijpen dat wanneer een organisatie daar op een gegeven grenzen aan gaat stellen. Het gaat er dan niet zozeer om dat die mensen 'langzaam' zijn maar het gaat om dat het voor een organisatie een bepaalde extra werk oplegt. En het is de vraag of dat de organisatie dat wil opbrengen.

Het is voor iedereen een prestatie ongeacht wat je doet. Of je nou 5 kilometer in een uur loopt of in 10 minuten (bij wijze van). Daar zeg ik ook niks over en ik juich het alleen maar toe als mensen het gewoon doen. Neemt niet weg dat ik vanaf bepaalde snelheden het geen hardlopen vind. Het is nog steeds voor de persoon(en) in kwestie een prestatie waar men trots op mag zijn.

wat @Frenz64 zegt dus eigenlijk..

Strava | AP | IP | AW

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-12 13:18
Het is bij mij meer een geval dat ik het niet red om een half uur aan 1 stuk te rennen.Ik rende beide keren redelijk met de groep mee maar moest het op een gegeven moment tijdelijk opgeven, tot ik weer de energie had om verder te gaan. Ik heb programma's als Start To Run en Couch to 5K geprobeerd en in beide gevallen het programma "afgemaakt" zonder dat ik die 5km in 1 keer haal. Hierdoor durf ik ook niet mee te doen bij bv een atletiekvereniging, gezien ik bang ben dat ik de hele groep zou vertrsgen door niet meer verder te kunnen.

Iemand tips? (behalve afvallen)

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:50:
Hmm, deze discussie komt wel vaker voorbij.

Lastig, er is wel een punt dat je kan stellen dat het geen hardlopen meer is, wandelen is daarbij de dooddoener natuurlijk. Inspanningsverplichting? Niet te meten, puur subjectief.

Laat ik een vergelijk maken met vroeger op school. Ik basketbalde bij een club en vond het vreselijk als de gymleraar zei dat we gingen basketballen. Waarom? Niemand kon basketballen, ze stuiterden wel met de bal en gooiden in de richting van de ring, althans poogden dat, maar was dat basketbal? Nee, verre van. Het was gevaarlijk, lomp en een zooitje.

Ergo, er is een punt dat je het niet meer over hardlopen hebt, maar joggen, of bewegen, whatever. Dat zegt niks over het respect dat je verdient als je overgewicht hebt of ander beperkingen en je rete je best doet. Maar het is niet de sport waarbij je een serieus tempo (10km/h plus?) ontwikkelt over 5km en meer., hardlopen dus.

In Amerika krijgen kleuters geen onvoldoende, want dat geeft ze mss een minderwaardigheidscomplex. Dus de voldoende is niets waard en hoe denk dat iemand zich voelt als hij erachter komt dat die waardering helemaal niks is? Stel een doel en ga trainen, je weet voor jezelf echt wel wanneer je hardloopt.
Dit soort redenaties gaan heel erg vanuit je eigen perspectief en zijn erg gevaarlijk om als regels neer te gaan zetten.

Zelf wil ik graag de 10 binnen het uur lopen, want dat vind ik voor mijzelf de ondergrens waar ik het echt als hardlopen ga voelen. Sterker nog, ik vind mijn loop eigenlijk mooier bij 12 km/u maar dat red ik gewoon nog niet lang.
Daar doe ik dan al best een tijdje redelijk mijn best voor en als je dan leest dat je wat ik nu haal niet meer serieus hardlopen wilt noemen dan kan ik dat onmogelijk als respectvol beschouwen. :)
Vanuit het perspectief van @kramerty88 zal die 12 die ik graag wil halen retetraag zijn, en eigenlijk de meesten hier niet serieus vooruit te fikken :P

In feite kan je spreken van hardlopen als je een zweeffase hebt, snelwandelen heeft dat niet en is gewoon een ander soort loop. Termen als joggen, trimmen, etc. zijn dan meestal ook alleen maar bedoeld om een tempo te kunnen scheiden van wat men wel graag als 'echt' tempo wil beschouwen. Prima voor jezelf, laat anderen lekker hun eigen definitie bepalen.

Terug naar de oorsprong van dit onderwerp, ik vind het bij wedstrijden wel degelijk logisch om een limiet aan tijdsduur te stellen. Dat is organisatorisch gewoon handig en je hebt het wel over een wedstrijd, niet over een trainingsloop.
Sterker nog, ik kijk vaak naar de uitslagen van het deelnemersveld van het jaar ervoor om te zien of ik wel een beetje mee kan. Bij sommige evenementen zou ik gewoon als bezemwagen na komen strompelen en dat wil ik mijzelf en de organisatie niet aandoen. :+

Zolang je volgens de regels speelt is het gewoon basketbal, ook al is het abominabel slecht. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

De grote "westrijden" zijn zo commercieel dat het de organisatie geen donder uitmaakt of iemand 12kmh of 5kmh loopt, als het entree geld a 30 euro maar wordt betaald.
:)

Op z'n tijd vind ik daarom de kleinere loopjes net zo leuk.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2019 18:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Webgnome
thefal schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:45:
Het is bij mij meer een geval dat ik het niet red om een half uur aan 1 stuk te rennen.Ik rende beide keren redelijk met de groep mee maar moest het op een gegeven moment tijdelijk opgeven, tot ik weer de energie had om verder te gaan. Ik heb programma's als Start To Run en Couch to 5K geprobeerd en in beide gevallen het programma "afgemaakt" zonder dat ik die 5km in 1 keer haal. Hierdoor durf ik ook niet mee te doen bij bv een atletiekvereniging, gezien ik bang ben dat ik de hele groep zou vertrsgen door niet meer verder te kunnen.

tip? meld je gewoon aan bij een atletiekvereniging. Je bent echt niet de enige die dit 'probleem' heeft. En als je een groep hebt die daar geen begrip voor op kan brengen dan is dat eerder een probleem van die groep dan van jou . Toch?

Zo weet ik dat de trainer van de beginnersgroep in Nijkerk juist haar groep daarop probeert aan te spreken als de voorhoede zwaar voorop loopt en vervolgens klaagt dat de achterhoede zo lang op zich laat wachten. Dus nee dat je zelf geen half uur aan een stuk kunt hardlopen is geen probleem voor een fatsoenlijke vereniging.

Strava | AP | IP | AW

• Roadman
Ja, zelfs 3:

Regelmaat, regelmaat, regelmaat.

Wanneer je je voeding op orde hebt (belangrijkste bij afvallen) en je blijf consequent hardlopen komt het vanzelf goed. Niks aantrekken van wat anderen zeggen, vinden of doen. Je doet het voor jezelf.

• influenza
thefal schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:45:

Je kunt prima bij een atletiekvereniging gaan kijken. juist doen zelfs zou ik zeggen. Als het goed is lopen daar gediplomeerde trainers rond die je goed kunnen begeleiden. En ze hebben daar groepen van elk niveau dus je hoeft heus niet bang te zijn dat je de enige bent die af en toe een wandelpauze nodig heeft ;)

• Frenz64
Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:57:
[...]

Dit soort redenaties gaan heel erg vanuit je eigen perspectief en zijn erg gevaarlijk om als regels neer te gaan zetten.
Het is geenszins bedoeld om regelgeving te entameren :+ , idd heel erg mijn perspectief.
Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:57:
[...]

Zolang je volgens de regels speelt is het gewoon basketbal, ook al is het abominabel slecht. ;)
Daar zijn we echt oneens. Regels maken geen sport, regels voorkomen dat de sport uit de hand loopt. Sportiviteit is niet te vangen in regels. Technisch heb je gelijk, maar dat is feitelijk precies wat ik bedoel. Hardlopen is je niet met x km/h voortbewegen, het is een sport, geen bezigheid

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 en dat is precies wat ik bedoel. Een sport wordt niet per se competitief beoefend en heeft geen ondergrens om sport genoemd te mogen worden. Iedereen heeft voor zichzelf natuurlijk wel zo'n grens, maar dat luidkeels tegenover anderen die daarbuiten vallen verkondigen is niet zo respectvol.

Zie ook het damesvoetbal wat volgens sommigen geen voetbal genoemd mag worden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:50:

Kleuters hebben sowieso nog geen zak aan een cijfer :Y het niet-geven van een onvoldoende is een halfzachte "oplossing" voor het probleem dat "Obsessief beoordelen" heet. Alles moet maar cijfertjes krijgen, want dan kunnen we tenminste als school bewijzen dat we het goed doen.

Trek dit eens door naar hardlopen: een recreatieve loper kan ook prima lopen voor de gezonde beweging, zónder een cijfertje in de vorm van timing of snelheid. Dan doe je écht nog steeds aan hardlopen, net als de schoolklas die aan basketbal doet. Het niveau is alleen ver verwijderd van een loper of basketballer met wat specifieke training onder de riem.
Daar kun je wel verdrietig om worden (en dat snap ik echt wel hoor, ik herken dit bijvoorbeeld met camping-pingpongers die denken dat ze heel wat kunnen maar het veruit afleggen tegen ondergetekende die in de allerlaagste twee klassen heeft gespeeld bij de senioren), maar zonder die zeer laagdrempelige introductie zouden deze sporten waarschijnlijk een schrijnend gebrek aan verenigingsleden hebben.

Misschien is een betere oplossing het oordelen in zijn algemeen wat te verminderen. Juist in dit topic, en in de kleinere hardloopwedstrijden die ik meegemaakt heb, wordt er behoorlijk wat waardering gedeeld tussen de eersten en laatsten in het veld. Het "probleem" speelt zich vooral af bij degenen die daar ergens tussen zitten :P
Waarom? Ik denk dat de toppers hun energie slimmer besteden door gewoon met trainen bezig te zijn :Y en de back of the pack maakt zich niet zo druk om degenen die ze toch niet in gaan halen.

Dus maak je niet zo druk om trimmers, joggers, atleten, wedstrijdvreters, ultralopers, sprinters, mooiweerlopers of elk ander mogelijk type hardloper; we hebben allemaal dezelfde rare tic om het op een rennen te zetten zonder dat we in gevaar zijn :P

• The_Ghost16
Ik denk dat het 'probleem' zit in het feit dat mensen zich tijdens evenementen irriteren aan een bepaald soort loper. De echt snelle lopers starten in het wedstrijdvak vooraan dus hebben hier helemaal geen last van. De langzame lopers met zelfkennis lopen of helemaal achteraan of niet. Alles wat hier tussenin zit loopt elkaar eigenlijk maar in de weg.

Zoals al eerder genoemd is geven veel langzame lopers een te snelle eindtijd op. Dit heeft volgens mij 2 oorzaken.
1. Door een snellere tijd op te geven start je meer vooraan. Wat indirect betekent dat je meer tijd hebt om er over te doen. Zonder dat je helemaal achteraan loopt. Vooral goed voor mensen die twijfelen hoe lang ze er over gaan doen of die het mentaal niet aan kunnen om achteraan te lopen.
2. Overschatting. Je denkt van jezelf dat je sneller bent dan dat je eigenlijk bent. Of je start wel op de beoogde eindtijd maar kunt dit niet volhouden.

Het gevolg hiervan is dat er een grote middengroep ontstaat waar alle tempo's door elkaar heen lopen. En omdat veel mensen geen rekening houden met anderen op het parcours, niet rechts lopen (gebeurd ook niet in het verkeer met auto's dus natuurlijk menselijk gedrag) of met meer dan 2 naast elkaar lopen en lekker ouwehoeren, komt het regelmatig tot frustraties. Zelf geregeld gehad op bochtige parcoursen dat mensen altijd de binnenbocht nemen ongeacht hoe snel ze zijn. Hierdoor al de nodige frustraties gehad.

Ik denk dat met name grote evenementen niet moeten werken met een verwachte eindtijd maar met een aantoonbare eindtijd. Anders wordt je gewoon standaard achteraan geplaatst. Want om bij een willekeurig evenement bijvoorbeeld een pace te halen van 5:00 min/km moet je redelijk goed getraind zijn. Maar toch geven veel mensen dit volgens mij op als verwachte snelheid ondanks dat het helemaal niet realistisch is.

Bij de kleinere lokale loopjes lopen vaak de mensen met wat meer ervaring die dus ook beter hun positie in het deelnemersveld kennen. En hier ook op acteren.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat dit gebeurt is wel een gegeven tegenwoordig(of altijd al? geen idee).
Je er druk om maken kost energie en focus, die je juist zo goed kunt gebruiken in een wedstrijd.

Jezelf realistisch indelen, rekening houden met slalommen en verder vooral op je eigen wedstrijd focussen is het beste dat je kunt doen.

Eigenlijk is het niet heel anders dan rijden in de spits :P Zorg ervoor dat je zelf geen rare dingen doet, wie weet volgt iemand jouw goede voorbeeld ook nog eens :Y Je kunt wel links gaan plakken, bumperkleven of je stuur opvreten van irritatie, maar daar maak je de rit niet leuker of veiliger mee.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-12 12:09
The_Ghost16 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:39:
Ik denk dat het 'probleem' zit in het feit dat mensen zich tijdens evenementen irriteren aan een bepaald soort loper. De echt snelle lopers starten in het wedstrijdvak vooraan dus hebben hier helemaal geen last van. De langzame lopers met zelfkennis lopen of helemaal achteraan of niet. Alles wat hier tussenin zit loopt elkaar eigenlijk maar in de weg.

Zoals al eerder genoemd is geven veel langzame lopers een te snelle eindtijd op. Dit heeft volgens mij 2 oorzaken.
1. Door een snellere tijd op te geven start je meer vooraan. Wat indirect betekent dat je meer tijd hebt om er over te doen. Zonder dat je helemaal achteraan loopt. Vooral goed voor mensen die twijfelen hoe lang ze er over gaan doen of die het mentaal niet aan kunnen om achteraan te lopen.
2. Overschatting. Je denkt van jezelf dat je sneller bent dan dat je eigenlijk bent. Of je start wel op de beoogde eindtijd maar kunt dit niet volhouden.

Het gevolg hiervan is dat er een grote middengroep ontstaat waar alle tempo's door elkaar heen lopen. En omdat veel mensen geen rekening houden met anderen op het parcours, niet rechts lopen (gebeurd ook niet in het verkeer met auto's dus natuurlijk menselijk gedrag) of met meer dan 2 naast elkaar lopen en lekker ouwehoeren, komt het regelmatig tot frustraties. Zelf geregeld gehad op bochtige parcoursen dat mensen altijd de binnenbocht nemen ongeacht hoe snel ze zijn. Hierdoor al de nodige frustraties gehad.

Ik denk dat met name grote evenementen niet moeten werken met een verwachte eindtijd maar met een aantoonbare eindtijd. Anders wordt je gewoon standaard achteraan geplaatst. Want om bij een willekeurig evenement bijvoorbeeld een pace te halen van 5:00 min/km moet je redelijk goed getraind zijn. Maar toch geven veel mensen dit volgens mij op als verwachte snelheid ondanks dat het helemaal niet realistisch is.

Bij de kleinere lokale loopjes lopen vaak de mensen met wat meer ervaring die dus ook beter hun positie in het deelnemersveld kennen. En hier ook op acteren.
Ik denk dat dat nog geneens het probleem is, maar dat er bij veel wedstrijden een businessvak tussen het wedstrijd en het recreatieve vak zit. Wie dat ooit heeft verzonnen... Misschien dat in zo'n 'snel' recreatief vak 10-20% verkeerd staat, maar als er zo'n businessloop tussen zit waarvan de helft misschien 2 keer getrained heeft van te voren.. Daar kan ik me wel aan ergeren. Bij die andere mensen is het 1-2km slalommen en dan loop je meestal wel redelijk vrij.

Ohja ook leuk, bij een 10Km loop op een gegeven moment de laatste deelnemers van de 5km in gaan halen. Meeste lopen netjes rechts, maar er zijn er altijd een paar die dan met z'n 4en breed over het fietspad gaan lopen...

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 08-08-2019 12:00 ]

• influenza
Bartske schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat dat nog geneens het probleem is, maar dat er bij veel wedstrijden een businessvak tussen het wedstrijd en het recreatieve vak zit. Wie dat ooit heeft verzonnen... Misschien dat in zo'n 'snel' recreatief vak 10-20% verkeerd staat, maar als er zo'n businessloop tussen zit waarvan de helft misschien 2 keer getrained heeft van te voren.. Daar kan ik me wel aan ergeren. Bij die andere mensen is het 1-2km slalommen en dan loop je meestal wel redelijk vrij.

Ohja ook leuk, bij een 10Km loop op een gegeven moment de laatste deelnemers van de 5km in gaan halen. Meeste lopen netjes rechts, maar er zijn er altijd een paar die dan met z'n 4en breed over het fietspad gaan lopen...
Je doelt op wedstrijden van Le Champion? ;) Bij de Dam tot damloop een keer achter een vak met een paar duizend politie agenten gestaan. Waren makkelijk te herkennen aan de mooie outfit van de zaak :P.

Maar dat kan lastig zijn inderdaad. Gezien de flinke bedragen die die teams moeten neerleggen om mee te mogen doen, snap ik wel dat ze een mooi plekje krijgen ;)

• The_Ghost16
Toch vind ik het bij de damloop niet eens heel erg (de laatste keer dat ik mee deed in ieder geval). Want het eerste recreanten vak start een half uur na het laatste bedrijven vak. Dus op zich lopen die dan al wat verderop en wat meer verspreid. Bij de Alkmaar City Run (ook Le Champion) is het veel erger omdat er direct na elkaar wordt gestart en er heel veel bochten zijn.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

influenza schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:23:
[...]

Je doelt op wedstrijden van Le Champion? ;) Bij de Dam tot damloop een keer achter een vak met een paar duizend politie agenten gestaan. Waren makkelijk te herkennen aan de mooie outfit van de zaak :P.

Maar dat kan lastig zijn inderdaad. Gezien de flinke bedragen die die teams moeten neerleggen om mee te mogen doen, snap ik wel dat ze een mooi plekje krijgen ;)
In mijn hoofd noem ik dat dan ook Le Hoo Se Hurr ipv Le Champion
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/34/f6/86/34f68661e866c9ad98998803f38c6865.jpg

• mrwolf
  • Niet online
influenza schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:23:
[...]

En dat is dan weer simpel op te lossen door als Le Champion-lid te starten. Dan start je na de wedstrijdlopers, en vóór de bedrijven. Als 'gewone' deelnemer start je inderdaad als allerlaatste na alle bedrijven, lijkt me verschrikkelijk! Vorig jaar voor het eerst een ticket overgenomen uit de eerste (Le Champion) startvakken, en nergens last van gehad.

Is de uitspraak van Le Champion trouwens Frans of Engels, of gewoon op z'n plat Hollands? Ik vind het maar een lastige naam...
Pagina: 1 ... 59 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2