Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.799 views

Onderwerpen

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:22
Rudedadude schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:20:
Ik heb vanochtend weer ergens tussen de 25 en 30 km afgetikt, icm met 1000 hoogtemeters (Auvergne). Wij hadden gisteravond het genoegen van een hoop onweer dus de temperatuur was aardig gezakt en vanochtend in de bossen was het nog lekker koel. Bovenop de toppen was het warmer, maar waaide het nog goed, dus ik heb het eigenlijk niet warm gehad (itt tot nu). Het heeft wel weer 3 keer lopen gekost voor ik een beetje ritme bergop kreeg. In eerste instantie probeer ik dat veel te snel, waardoor je snel daarna moet wandelen. Vandaag lukte het me beter een steady pace te vinden die niet snel was, maar wel goed genoeg om hele stukken omhoog vol te houden. Alleen de stukken met veel losliggend gruis en puin of met veel verschillen in steilheid blijven lastig. In 3 keer lopen nu zo'n 3000HM gehad, dus de voorbereidingen voor de trail des Fantomes gaan de goede kant op. Ik ben elke keer ook 2,5 - 3 uur onderweg geweest, dus het duurvermogen wordt ook meteen goed op de proef gesteld. Ik stond vandaag alleen opeens aan de voet van een verticale muur omhoog met sporten en uitsteeksels en bevestigingspunten voor touwen. Dat had ik niet helemaal afgeleid uit mijn Osmand routeplanner. Toch maar teruggekeerd en een beloopbare route gekozen :)
Hoe doe jij dat met Osmand? Voor mijn vakantie in de Provence maak ik met afstandmeten.nl een route waarbij ik de Strava heatmap gebruik om routes te vinden die niet op de kaart staan. Met afstandmeten kan ik hoogteprofiel zien. Daarna exporteren naar GPX en deze in Osmand importeren.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
Ik heb net voor het eerst deze week ook maar weer eens de (stoute) schoenen aangetrokken. De hele week niets doen word ik erg onrustig van en toen ik de honden ging uitlaten stond er een lekker fris windje. Was toch nog best warmpjes al met al met lopen... 10 km gelopen in Z1. Gemiddelde hartslag van 156, gemiddeld tempo van 5:36. Dat is toch al snel 25 seconden per kilometer langzamer dan met "normale" temperaturen.
Als klap op de vuurpijl nog beloond met een VO2MAX die van 54 naar 52 is gegaan :P

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-12 10:36
Vannacht wederom slecht geslapen door de muggen. Om 5:40 maar de hardloopschoenen aangetrokken 8)7 Ik ben absoluut geen ochtendmens, al helemaal niet qua hardlopen, maar dit was toch wel even lekker hoor 8)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-12 21:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

vandermark schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Hoe doe jij dat met Osmand? Voor mijn vakantie in de Provence maak ik met afstandmeten.nl een route waarbij ik de Strava heatmap gebruik om routes te vinden die niet op de kaart staan. Met afstandmeten kan ik hoogteprofiel zien. Daarna exporteren naar GPX en deze in Osmand importeren.
Ik maak meestal een paar uur of de avond van tevoren een route op Osmand op mijn mobiel. Ik check niet of ze veel gebruikt worden, dus ook deze vakantie heb ik al een paar keer onder prikkeldraad of schrikdraad door gekropen, of op een paadje gelopen wat inmiddels in onbruik is. Maar omdat ik vrijwel volledig onverhard loop is die kans aanwezig. Ik kijk via de app geoflyer en voorgaande jaren via google maps hoe het hoogteprofiel zo ongeveer is. Vanuit Osmand maak ik de gpx en die zet ik via dwmap in mijn garmin 230. Onderweg heb ik wel een telefoon bij me voor het geval dat. Soms is het prikkeldraad namelijk 5 lagen dik :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• vandermark
  • Laatst online: 09:22
Rudedadude schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Ik maak meestal een paar uur of de avond van tevoren een route op Osmand op mijn mobiel. Ik check niet of ze veel gebruikt worden, dus ook deze vakantie heb ik al een paar keer onder prikkeldraad of schrikdraad door gekropen, of op een paadje gelopen wat inmiddels in onbruik is. Maar omdat ik vrijwel volledig onverhard loop is die kans aanwezig. Ik kijk via de app geoflyer en voorgaande jaren via google maps hoe het hoogteprofiel zo ongeveer is. Vanuit Osmand maak ik de gpx en die zet ik via dwmap in mijn garmin 230. Onderweg heb ik wel een telefoon bij me voor het geval dat. Soms is het prikkeldraad namelijk 5 lagen dik :)
Ik wist niet dat dat ook kon op mijn FR235! Ga dat ook proberen met dwmap. Baal altijd als ik te vaak de telefoon moet pakken...

Edit: werkt goed zeg! Rondje die ik nog niet heb gelopen erin gezet en het navigeren met verschillende zoomniveaus werkt goed 👍🏻

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 28-07-2019 08:04 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Stevig ontbijt naar binnen gewerkt, eerst even een duik ín de de Loosdrechtse Plassen, daarna erom heen. Dik 30 km, heb 't al vaak gefietst uiteraard, een keer geskeelerd (skeelert er hier eigenlijk iemand?), maar nu voor het eerst en pied.

Wil beginnen met beoogd marathon tempo, maar aanpassen aan hoe het vandaag voelt en dan eventueel naar duurlooptempo (voor de goede orde: langzaam dus). Beetje tricky zo'n rondje, want afsnijden is er niet bij natuurlijk, tenzij ik er een extreme biathlon van wil maken :+

• Frenz64
https://www.strava.com/activities/2569774257

Akelig dicht bij m'n voornemen uitgekomen, mss de eerste 20 km iets te hard gegaan. Moe, maar voldaan,

Ook zonder pijntjes, nice. Het enige minpunt was een automobilist die van een uitrit kwam en mij niet zag, waardoor ik genoodzaakt hen verbaal te herinneren aan mijn aanwezigheid. Toen hij vervolgens heel zeikerig en ongemeend sorry zei, heb ik hem verrot gescholden :X M'n hartslag piekte zag ik daarna, hihi.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12
https://strava.app.link/LePHLacXGY

Het was weer eens tijd voor de maandelijkse toch met mijn vader. Als je het hoge Arnhem gewent bent dan is het Noord Limburgse land een peulenschil. En dat was het dan ook.

28,5 km weg getikt. De gemiddelde snelheid zat op 18,5 maar dat geloof ik niet. Heb toch hele stukken +20 gereden. Ach ja.. het was leuk en niet al te warm daar gaat het om.

Binnenkort moet ik weer verplicht rustig doen.. kreeg van de week te horen dat mijn rechterschouder een ontstoken slijmbeurs heeft.. meh. Dat wist ik al wel wat langer aangezien ik daar vorig jaar augustus al last van had maar ik dacht na zoveel rust na de marathon ( 4 maanden) moet dat toch aardig opgelost zijn.. niet dus.
Frenz64 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:13:
https://www.strava.com/activities/2569774257
...

Toen hij vervolgens heel zeikerig en ongemeend sorry zei, heb ik hem verrot gescholden :X M'n hartslag piekte zag ik daarna, hihi.
Tip: volgende keer diep adem halen en door dan hebben beide partijen nog een leuke zondag ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Webgnome op 29-07-2019 08:46 ]

Strava | AP | IP | AW

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-12 22:52

Secsytime

Automagisch

Webgnome schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:15:
https://strava.app.link/LePHLacXGY

Het was weer eens tijd met de maandelijkse toch met mijn vader. Als je het hoge Arnhem gewent bent dan is het Noord Limburgse land een peulenschil. En dat was het dan ook.

28,5 km weg getikt. De gemiddelde snelheid zat op 18,5 maar dat geloof ik niet. Heb toch hele stukken +20 gereden. Ach ja.. het was leuk en niet al te warm daar gaat het om.

Binnenkort moet ik weer verplicht rustig doen.. kreeg van de week te horen dat mijn rechterschouder eens ontstoken slijmbeurs heeft.. meh .

[...]

Tip: volgende keer diep adem halen en door dan hebben beide partijen nog een leuke zondag ;)
Verkeerde topic?

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:03
Een begrijpelijke opmerking, maar als zogenaamde wheeler hoort hij hier gewoon thuis in dit topic :)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Binnenkort moet ik weer verplicht rustig doen.. kreeg van de week te horen dat mijn rechterschouder eens ontstoken slijmbeurs heeft.. meh .
Heb een tijd geleden jouw schema's een klein beetje hier gezien, leek me erg strak, maar ik ken jou totaal niet dus dan heeft info geven vaak weinig tot geen zin, je zou voldoende mensen om je heen moeten hebben die je mee helpen.
Nu toch heel kort een heel bekend gezegde zonder verder op de inhoud in te gaan
"Rust is de beste training...."
Mss om te onthouden als je weer met je schema's aan de gang gaat?
Veel wijsheid gewenst.:

• Webgnome
@route99 Klopt. Helemaal gelijk in. Dit is echter nog een oude blessure waar ik te lang mee heb rondgelopen. Eind vorig jaar na de marathon heel veel rust genomen (4 maanden) dus dacht dat het wel genoeg was. Langzaam weer de draad op proberen te pakken en zit vooral veel met duurtrainingen / z2 trainingen op dit moment. Maar blijkbaar heeft die 4 maanden rust toch niet goed genoeg gewerkt. Het probleem vind ik een beetje de dosering. Ik train nu wee 4x in de week en op zich gaat dat gewoon lekker en heb ook niet heel veel extra last van de schouder maar het zit er nog wel. Dus ga je dan verplicht minder trainen? Of ga je dan minder volume draaien? Maar dan kom je weer op het punt dat ik het gevoel heb dat het geen zin heeft om naar buiten te gaan.

Wat betreft mijn schema's. Door de jaren heen heb ik wel het een en ander geleerd over wat je wel en niet moet mixen. Echter afgelopen juni een clinic gehad op papendal waarbij ik aan een van de toppers van Nederland de wereld het een en ander heb kunnen navragen over schema's maken en vooral waarop te letten. En dan is een van de dingen 'regelmaat'.

@Secsytime eensch. Eigenlijk het verkeerde topic. Maar zoals ook al aangegeven. Doe ik aan Wheelen. Dat is het hardloop equivalent voor in een rolstoel. Ik kan natuurlijk wel een eigen topic gaan aanmaken maar dat lijkt mij een beetje nutteloos. Ondanks dat het qua belasting lijkt op fietsen heeft het toch ook raakvlakken met hardlopen. Immers trainingen blijven vergelijkbaar (ok ok.. de afstanden/snelheden zijn hoger/groter). Dus vandaar.

[ Voor 69% gewijzigd door Webgnome op 28-07-2019 17:54 ]

Strava | AP | IP | AW

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Webgnome schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:08:
@route99 Klopt. Helemaal gelijk in. Dit is echter nog een oude blessure waar ik te lang mee heb rondgelopen. Eind vorig jaar na de marathon heel veel rust genomen (4 maanden) dus dacht dat het wel genoeg was. Langzaam weer de draad op proberen te pakken en zit vooral veel met duurtrainingen / z2 trainingen op dit moment. Maar blijkbaar heeft die 4 maanden rust toch niet goed genoeg gewerkt. Het probleem vind ik een beetje de dosering. Ik train nu wee 4x in de week en op zich gaat dat gewoon lekker en heb ook niet heel veel extra last van de schouder maar het zit er nog wel. Dus ga je dan verplicht minder trainen? Of ga je dan minder volume draaien? Maar dan kom je weer op het punt dat ik het gevoel heb dat het geen zin heeft om naar buiten te gaan.

@Secsytime eensch. Eigenlijk het verkeerde topic. Maar zoals ook al aangegeven. Doe ik aan Wheelen. Dat is het hardloop equivalent voor in een rolstoel. Ik kan natuurlijk wel een eigen topic gaan aanmaken maar dat lijkt mij een beetje nutteloos. Ondanks dat het qua belasting lijkt op fietsen heeft het toch ook raakvlakken met hardlopen. Immers trainingen blijven vergelijkbaar (ok ok.. de afstanden/snelheden zijn hoger/groter). Dus vandaar.
Ah ok, dat verklaart een hoop! Bedankt voor de context. Zie dat je de Berlin marathon ook hebt gedaan, is dat een apart onderdeel? Lijkt me bijzonder zwaar als wheeler :o

Edit: A.d.h.v. Je strava dacht ik dat je gefietst had vandaar.

• Webgnome
Secsytime schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:54:
[...]

Ah ok, dat verklaart een hoop! Bedankt voor de context. Zie dat je de Berlin marathon ook hebt gedaan, is dat een apart onderdeel? Lijkt me bijzonder zwaar als wheeler :o

Edit: A.d.h.v. Je strava dacht ik dat je gefietst had vandaar.
Ja klopt. Strava is een beetje lastig. Als ik daar hardlopen aangeef dan ben ik te snel maar als fietser stel je dan weer niet zoveel voor. Ik kan wel wheelchair aangeven maar dan moet ik alle workouts die in strava staan gaan om zetten. Daar heb ik A) geen zin in en B ) snapt samengezond er dan weer geen ... van. Dus vandaar fietsen.

Wat betreft de marathon:

daar kan ik natuurlijk niet over oordelen aangezien ik maar een deel van de vergelijking ken. Laat ik het zo zeggen. Het ging makkelijker dan verwacht. Het is nog steeds aanpoten natuurlijk en qua snelheid ben ik niks vergeleken bij de top (die doen een marathon < 1h:35m) maar het ging dus lekker. Wat inspanning is het dan weer te vergelijken met de fiets denk ik. Want als je eenmaal rolt dan is het alleen kwestie van de snelheid erin houden.
Webgnome schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:15:
[...]

En gelukt?

Mijn race:

Het was een goede race. Streeftijd van 2:20 ruim gehaald met 2:15:46. Het is echt een mooie race. De mensen langs de kant, bandjes, fanfares. (heb wel 10 keer Rosamunde gehoord) het is echt geweldig!

Alles in mij zegt nou: volgend jaar weer? Jajajaja. Waarschijnlijk gaan we dat doen ook.

En vanaf nu kan ik op de vraag " waar was jij toen kipchoge het marathon record verpulverde?" Antwoorden met " gewoon erbij " :)

[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 28-07-2019 18:29 ]

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
....Tip: volgende keer diep adem halen en door dan hebben beide partijen nog een leuke zondag ;)
Je hebt helemaal gelijk, maar zelf niet opletten en dan op die manier reageren, dan verdien je geen leuke zondag. Nog steeds rechtvaardigt dat mijn toegewenste geslachtsdaad niet, inclusief Engelse middelvinger O-) , maar ik schrok nogal en het luchtte wel heerlijk op. Ik snap gewoon niet dat je bijna een kwetsbare voetganger/hardloper schept (het scheelde namelijk best wel weinig) in je koekblik en dan zo arrogant en hufterig kan reageren, zonder enig blijk van enig echt schuldbesef.

• ThatsHollywood
  • Niet online
Frenz64 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar zelf niet opletten en dan op die manier reageren, dan verdien je geen leuke zondag. Nog steeds rechtvaardigt dat mijn toegewenste geslachtsdaad niet, inclusief Engelse middelvinger O-) , maar ik schrok nogal en het luchtte wel heerlijk op. Ik snap gewoon niet dat je bijna een kwetsbare voetganger/hardloper schept (het scheelde namelijk best wel weinig) in je koekblik en dan zo arrogant en hufterig kan reageren, zonder enig blijk van enig echt schuldbesef.
Eens, kan gebeuren dat iemand een keer niet uitkijkt... een oprechte "sorry man, niet gezien, alles ok?" doet dan wonderen.... Ik heb het bijna altijd bij de VOP's die ik neem... Mensen die gewoon met 50+ aankomen rijden in 30 km zone, en je gewoon kwaad kijkend en scheldend bijna overhoop rijden... tja...

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-12 23:55

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Zo voor mij een nieuwe uitdaging, na advies van mensen in het Sporthorloge topic een Polar Vantage V gekocht. (moet hem alleen nog uitvogelen hoe het allemaal werkt hahaha)

En begonnen aan de 100-dagen Sportrusten marathon schema, ik heb wel voor €67,- het online schema gekocht. Dat lijkt me makkelijker dan het zelf in elkaar vogelen. Op 3 november ga ik de marathon van Porto lopen.

Ik ben benieuwd, eerste trainingen even wennen om op hartslag te lopen!
Heb ik ieder geval mijn hardloop motivatie weer terug, dat was in het begin nog wel anders helaas! (Meer crossfit dan hardlopen), nu is het 3x in de week lopen 1x in de week vogels kijken/crossfitten :).

Zijn er nog andere lopers die Porto hebben gelopen en nog tips voor me hebben?

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12 13:18

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik heb ooit in mijn zomervakantie in Porto hardgelopen, het was er heet. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius op 29-07-2019 12:32 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36
Xaverius schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:32:
Mja dat gebeurt hier ook weleens :+

Gewoon tandje rustiger aan en veel drinken.

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 11:10

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Xaverius schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:32:
Jouw zomervakantie was vast niet op 3 november :P

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Xaverius

Xaverius

Nee, begin juni geloof ik met temperaturen van begin dertig. Na die vakantie heb ik maanden geen port meer gedronken. :+
Als ik zo de route zie @Aight! , dan is het redelijk vlak. Alleen het stukje achter de brug ken ik niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Xaverius op 29-07-2019 13:11 ]

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
Ik had dit verhaal gelezen: www.sport.be/running/nl/n...le.html?Article_ID=785129 dus ik ben niet zeker hoe vlak Porto nu echt wel is. Maar daarom niet minder leuk...

Na al jullie reacties over mijn loopvolume ben ik toch ook maar aan een schema begonnen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet (en een beetje structuur is net zo leuk). Ik schrijf me nog nergens voor in omdat ik niet weet wat het najaar gaat brengen qua werk- en thuisdruk. Maar wie weet sta ik wel aan de start in Eindhoven of Brugge, of nog een andere. Er zijn er nog genoeg voor ik 40 wordt (en daarna ongetwijfeld nog veel meer :) ).

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 01:33
vandermark schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:49:
[...]

In Strava kun je toch ook de hoogteprofielen zien? Dat heeft het juist zo bruikbaar gemaakt voor mij. Je moet de overlay wel openklikken, maar dan heb je goed inzicht. Zou nog mooier zijn als ze ook kleurcodering gebruiken voor hoe steil het is.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-12 15:39
Als ik dit zie:

https://www.porto-marathon.com/img/altimetrie.pdf

Begin je met een stevige klim en eindig je ermee (dat is nasty :P) maar over het algemeen redelijk vlak...

@Aight!

Verder geen tips, hoeveel marathons heb je gelopen en wat is je evt streeftijd? Of is het vooral uitlopen (icm sportrusten logischer).

Als het laatste (en uberhaupt), enjoy! En de algemene tip... ga niet te hard van start ;) (Do as I say, not as I do).

Ook al lijkt het de eerste helft allemaal soepel te gaan, hou het goed in de gaten want de 2e helft begint het pas echt.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 09:23
Gisteren eerste gerichte marathon training gedaan.
Blok van 45 minuten rustig
Blok van 45 minuten in marathontempo
En afsluitend met een blok weer rustig.

Maar wat viel dat laatste blok tegen zeg. Nu mijn vraag is: Zal dat laatste blok altijd pijn gaan doen. Of is dit meer mijn lichaam laten wennen aan de intensiteit van een marathon?
Strava linkje voor diegene die geïnteresseerd is: https://www.strava.com/activities/2573173349

• influenza
Martiveen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:20:

Maar wat viel dat laatste blok tegen zeg. Nu mijn vraag is: Zal dat laatste blok altijd pijn gaan doen. Of is dit meer mijn lichaam laten wennen aan de intensiteit van een marathon?
Strava linkje voor diegene die geïnteresseerd is: https://www.strava.com/activities/2573173349
Wat is precies je doel? Als ik kijk naar je uitslagen op uitslagen.nl (ja dat zijn er heel weinig, als je het al bent ;) ) dan is dit wel een heel erg ambitieus trainingstempo. Noem me lui, maar ik ben meer voorstander van wat relaxter trainen :X .

Als ik gemakshalve even uitga van een halve marathon in 1:30 zou een eindtijd van 3:10 al heel erg mooi zijn (langzamer waarschijnlijker). Dat blokje op marathontempo gaat dan al een stuk harder dan een optimistisch marathontempo van 4:30/km.

Indicatie dat het wellicht wat te hard ging is ook wel dat je aangeeft dat het laatste blok pijn deed. Ik zou dat lekker vermijden tijdens je lange duurlopen, het tempo flink omlaag bijstellen en tijdens kortere trainingen specifiek aan tempo werken.

• m0ridin
Martiveen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:20:

Hoe bedoel je eerste gerichte marathon training, zie namelijk dat je aardig wat km's maakt in de maand over het algemeen maar dat waren dan meestal gewoon 'rustigere' loopjes oid?

Hoe dan ook, als je zomaar ineens de opstap maakt van ~20 naar 30, dan zal je dat vaak voelen idd... Als je dat ook nog combineert met een stevig tempo voor een groot deel (en je doet dit tempo ook niet regelmatig of hebt niet opgebowd), dan ga je dat voelen ja.

Weet niet welke marathon je in gedachten hebt. welke richttijd (rond de 3u als ik je 45-min marathon tepo van deze sessie zo'n beetje zie?) en of je een schema volgt/wil volgen? Lijkt me namelijk geen gek plan, aardige kans dat je je anders blessures aan gaat lopen.

En idd, 3u is redelijk ambitieus zullen we maar zeggen ;) Geen idee wat mogelijk is voor je, maar gebaseerd op je andere tijden in stava idd nogal eh... optimistisch...

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 30-07-2019 13:45 ]

• Martiveen
influenza schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:37:
[...]

Wat is precies je doel? Als ik kijk naar je uitslagen op uitslagen.nl (ja dat zijn er heel weinig, als je het al bent ;) ) dan is dit wel een heel erg ambitieus trainingstempo. Noem me lui, maar ik ben meer voorstander van wat relaxter trainen :X .

Als ik gemakshalve even uitga van een halve marathon in 1:30 zou een eindtijd van 3:10 al heel erg mooi zijn (langzamer waarschijnlijker). Dat blokje op marathontempo gaat dan al een stuk harder dan een optimistisch marathontempo van 4:30/km.

Indicatie dat het wellicht wat te hard ging is ook wel dat je aangeeft dat het laatste blok pijn deed. Ik zou dat lekker vermijden tijdens je lange duurlopen, het tempo flink omlaag bijstellen en tijdens kortere trainingen specifiek aan tempo werken.
Ben inderdaad nog niet zo lang aan het rennen dus uitslagen.nl is voor mij nog niet zo gevuld. Verder qua tijd doel had ik 3 uur in m'n hoofd. Maar na gisteren denk ik wel dat dat iets te optimistisch is. Wel denk ik dat 3:15 zeker haalbaar moet zijn.
Denk inderdaad ook wel dat het iets teveel pijn deed. Neem aan dat TrainAsOne binnenkort weer zo'n vergelijkbare training erop zet en dan probeer ik het tempo deel mijzelf iets meer in te houden. En hopen dat het dan wat beter gaat.
m0ridin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:43:
[...]
Hoe bedoel je eerste gerichte marathon training, zie namelijk dat je aardig wat km's maakt in de maand over het algemeen maar dat waren dan meestal gewoon 'rustigere' loopjes oid?

Hoe dan ook, als je zomaar ineens de opstap maakt van ~20 naar 30, dan zal je dat vaak voelen idd... Als je dat ook nog combineert met een stevig tempo voor een groot deel (en je doet dit tempo ook niet regelmatig of hebt niet opgebowd), dan ga je dat voelen ja.

Weet niet welke marathon je in gedachten hebt. welke richttijd (rond de 3u als ik je 45-min marathon tepo van deze sessie zo'n beetje zie?) en of je een schema volgt/wil volgen? Lijkt me namelijk geen gek plan, aardige kans dat je je anders blessures aan gaat lopen.

En idd, 3u is redelijk ambitieus zullen we maar zeggen ;) Geen idee wat mogelijk is voor je, maar gebaseerd op je andere tijden in stava idd nogal eh... optimistisch...
Gerichte marathon training bedoel ik voornamelijk met blokken in de buurt van marathon tempo. Tot nu toe waren al mijn 20+ loopjes op het gemakje. Dit was letterlijk de eerste keer dat ik het tempo op heb geschroefd na 10km.
Reden dat ik het nogal onregelmatig liep was ook omdat ik het tempo nog niet zo gewend ben om vast te houden. Tot nu toe alleen maar of drempel gerend of rustig gerend. Daar tussenin zit nog niet zo in mijn systeem.

• influenza
Martiveen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Ben inderdaad nog niet zo lang aan het rennen dus uitslagen.nl is voor mij nog niet zo gevuld. Verder qua tijd doel had ik 3 uur in m'n hoofd. Maar na gisteren denk ik wel dat dat iets te optimistisch is. Wel denk ik dat 3:15 zeker haalbaar moet zijn.
Denk inderdaad ook wel dat het iets teveel pijn deed. Neem aan dat TrainAsOne binnenkort weer zo'n vergelijkbare training erop zet en dan probeer ik het tempo deel mijzelf iets meer in te houden. En hopen dat het dan wat beter gaat.

[...]

Gerichte marathon training bedoel ik voornamelijk met blokken in de buurt van marathon tempo. Tot nu toe waren al mijn 20+ loopjes op het gemakje. Dit was letterlijk de eerste keer dat ik het tempo op heb geschroefd na 10km.
Reden dat ik het nogal onregelmatig liep was ook omdat ik het tempo nog niet zo gewend ben om vast te houden. Tot nu toe alleen maar of drempel gerend of rustig gerend. Daar tussenin zit nog niet zo in mijn systeem.
Als je nog niet zo lang bezig bent vraag ik me af waarom je zo snel een marathon zou willen lopen? Heb je een achtergrond in een andere sport wellicht? Zelf zou ik dan eerder kiezen om eerst een aantal halve marathons te lopen of andere kortere afstanden. En zo je lichaam te laten wennen aan de inspanning op hoger tempo.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal niet mogelijk is, maar de kans op overbelasting ligt wel op de loer vrees ik, zeker als je zo te keer gaat. Niets mis met langzame duurlopen en als je tempoblokjes wilt doen tijdens zo'n loop zou ik ze van kleinere omvang nemen in afstand/tijd. Dus bijvoorbeeld 5x2000 meter of 2x 5km oid. Waarbij je en niet te hard gaat en na elk blok voldoende herstel neemt tot aan het volgende blok.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poe, vanmiddag 12x200 gelopen. Doeltempo was rond de 4:00 min/km (48s per 200m) maar ik zat voornamelijk rond de 52-53s (4:25)
Geen probleem hoor, maar het zegt me wel genoeg over hoe ik ervoor sta.

Bij nummer 10 van de 12 voelde ik ook echt wel dat de energie op was (voor de lunch, snel banaantje vooraf) dus de laatste twee heb ik er nog een beetje uitgeperst :Y en daarna maar een flink stuk gewandeld.

• m0ridin
Martiveen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Hoe lang is nog niet zo lang?

Want je loopt wel 80-90km in de week nu?

Ik ken je achtergrond natuurlijk niet, maar kijk uit want hoewel het conditioneel allemaal best prima kan gaan loop je volgens mij een aardigi risico op blessures op deze manier... Want van nog niet zo lang lopen naar bijna 100k in de week is vrij extreem, als je dan ook nog tempos erin gaat gooien wordt het helemaal feest.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zie op Strava sinds begin dit jaar maanden van 200+km, dmv bijna elke dag lopen.

Aan de ene kant denk ik ook "voorzichtig! overbelasting!", maar aan de andere kant gaat het nu zo'n 7 maanden wel goed, inclusief PR's die al ruim onder mijn tijden zitten.
Ik denk dat er zéker een stuk aanleg meespeelt hier en een flinke tik jeugdigheid (zo op het oog).

Desalniettemin, ongeacht of je nou goed getraind bent of tegen randje overbelasting zit, als je zó vaak wil kunnen blijven lopen, dan moet je elk signaal bloedserieus nemen :Y

Pijntjes, overmatig veel stijfheid, benen die niet op gang willen komen...

• MrAcid
  • Niet online
Hij loopt dit jaar al 2100km, dus er is zeker wel een basis. :) Verder ook gewoon nette tijden op de 10k en halve marathon.

Stap naar marathon in 3 uur is nog (te) groot, maar 3:15 moet kunnen dit najaar!

Qua specifieke vraag over je training @Martiveen:
Dat soort (45/45/45min) met een tempoblok zijn typisch dingen waar je erg aan moet wennen. Kwestie van nog een paar keer doen. Zou je tempo's ook iets aanpassen.

Blok 1: 5:00-5:10/km
Blok 2 (tempo): 4:25-4:35/km
Blok 3: 4:50-5:00/km

• InZane
Pathogen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:01:
Poe, vanmiddag 12x200 gelopen. Doeltempo was rond de 4:00 min/km (48s per 200m) maar ik zat voornamelijk rond de 52-53s (4:25)
Geen probleem hoor, maar het zegt me wel genoeg over hoe ik ervoor sta.

Bij nummer 10 van de 12 voelde ik ook echt wel dat de energie op was (voor de lunch, snel banaantje vooraf) dus de laatste twee heb ik er nog een beetje uitgeperst :Y en daarna maar een flink stuk gewandeld.
Komt vanzelf weer :)

Moet zeggen dat ik dit soort intervallen eigenlijk altijd zonder ontbijt doe en vaak lopen we nog een paar km extra uit ook :X
Na die tijd neem ik dan vaak wel een shake, water en koffie (cafeïne junk). Daarna douchen en lunch.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-12 23:55

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

m0ridin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:23:
Als ik dit zie:

https://www.porto-marathon.com/img/altimetrie.pdf

Begin je met een stevige klim en eindig je ermee (dat is nasty :P) maar over het algemeen redelijk vlak...

@Aight!

Verder geen tips, hoeveel marathons heb je gelopen en wat is je evt streeftijd? Of is het vooral uitlopen (icm sportrusten logischer).

Als het laatste (en uberhaupt), enjoy! En de algemene tip... ga niet te hard van start ;) (Do as I say, not as I do).

Ook al lijkt het de eerste helft allemaal soepel te gaan, hou het goed in de gaten want de 2e helft begint het pas echt.
Porto wordt mijn 3e! Ik heb 2x Rotterdam gedaan, eerste keer was ik helemaal bezig om onder de 4 uur te komen (eindtijd 3:59:52) en 2e keer Rotterdam iets beter gelopen met 3:57.xx. Het zou mooi zijn als ik onder de 4 uur blijf, is het niet zo, dan niet. Belangrijkste is blessure vrij en met plezier lopen :)

In 2020 waarschijnlijk weer Rotterdam, dan bestaan ze 40 jaar :). Maar eerst eens kijken hoe sportrusten me bevalt!

• InZane
Hebben trouwens meer mensen last dat Runkeeper er de laatste tijd een potje van maakt? Ik synchroniseer mijn Garmin activiteiten met Runkeeper, maar ik zie daar de grootste onzin verschijnen. Synchroniseren naar Strava en Smashrun gaat wel goed.

Voorbeeldje van afgelopen zondag op Garmin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AGW04nQ1lYX2d2UyYDP5LasW/full.png

Wat ik vervolgens op Runkeeper zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eNJSRWUB9mG2gbaZi1WBEKo6/full.png

Het leuke is dat Runkeeper het over gemiddeld 3.22 /km heeft (I wish!), maar dat dat veel sneller is dan de splits die eronder worden weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iuWRnzVb95Aj7JoHQv26XQJK/full.png

Wat dan weer weer niet klopt is dat de splits maar t/m 7 km lopen, terwijl ik 10 heb gelopen en de 7km split is veel te snel.

• influenza
InZane schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:31:
Hebben trouwens meer mensen last dat Runkeeper er de laatste tijd een potje van maakt? Ik synchroniseer mijn Garmin activiteiten met Runkeeper, maar ik zie daar de grootste onzin verschijnen. Synchroniseren naar Strava en Smashrun gaat wel goed.

Voorbeeldje van afgelopen zondag op Garmin:

[Afbeelding]

Wat ik vervolgens op Runkeeper zie:

[Afbeelding]

Het leuke is dat Runkeeper het over gemiddeld 3.22 /km heeft (I wish!), maar dat dat veel sneller is dan de splits die eronder worden weergeven:

[Afbeelding]

Wat dan weer weer niet klopt is dat de splits maar t/m 7 km lopen, terwijl ik 10 heb gelopen en de 7km split is veel te snel.
Heb er zelf geen last van, maar ik zie dat je heel vaak je horloge gepauzeerd hebt. Wellicht dat Runkeeper daar een beetje moeite mee heeft ;)

• InZane
influenza schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Heb er zelf geen last van, maar ik zie dat je heel vaak je horloge gepauzeerd hebt. Wellicht dat Runkeeper daar een beetje moeite mee heeft ;)
Ja dat pauzeren is vaak vanwege wachten op anderen enzo (groepstraining), maar dat doe ik eigenlijk altijd al zo. Eerder was dat geen probleem, maar sinds kort gaat het echt volledig mis.

Edit: We hebben dat rondje trouwens 2 keer gelopen, dus vandaar dat het extra veel pauzes lijken trouwens. Dat kun je niet gelijk uit het plaatje afleiden.

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 30-07-2019 16:40 ]

• influenza
InZane schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Ja dat pauzeren is vaak vanwege wachten op anderen enzo (groepstraining), maar dat doe ik eigenlijk altijd al zo. Eerder was dat geen probleem, maar sinds kort gaat het echt volledig mis.
Net even mijn laatste gesyncte activiteit bekeken en die is op Garmin identiek aan die van runkeeper.

• Martiveen
m0ridin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:20:
[...]

Hoe lang is nog niet zo lang?

Want je loopt wel 80-90km in de week nu?

Ik ken je achtergrond natuurlijk niet, maar kijk uit want hoewel het conditioneel allemaal best prima kan gaan loop je volgens mij een aardigi risico op blessures op deze manier... Want van nog niet zo lang lopen naar bijna 100k in de week is vrij extreem, als je dan ook nog tempos erin gaat gooien wordt het helemaal feest.
Vorig jaar juni. Was in april begonnen met 100+ weken maar daarbij gemerkt dat dat nog teveel is voor mij. Dus probeer het nog 80-90 te houden.
Pathogen schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:43:
Ik zie op Strava sinds begin dit jaar maanden van 200+km, dmv bijna elke dag lopen.

Aan de ene kant denk ik ook "voorzichtig! overbelasting!", maar aan de andere kant gaat het nu zo'n 7 maanden wel goed, inclusief PR's die al ruim onder mijn tijden zitten.
Ik denk dat er zéker een stuk aanleg meespeelt hier en een flinke tik jeugdigheid (zo op het oog).

Desalniettemin, ongeacht of je nou goed getraind bent of tegen randje overbelasting zit, als je zó vaak wil kunnen blijven lopen, dan moet je elk signaal bloedserieus nemen :Y

Pijntjes, overmatig veel stijfheid, benen die niet op gang willen komen...
Jeugdigheid is 29 jaren jong sinds vorige week.
Merkte idd aan m'n lichaam gisteren dat het zwaar was. Dus vandaar dat ik het forum erbij haal
MrAcid schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:45:
Hij loopt dit jaar al 2100km, dus er is zeker wel een basis. :) Verder ook gewoon nette tijden op de 10k en halve marathon.

Stap naar marathon in 3 uur is nog (te) groot, maar 3:15 moet kunnen dit najaar!

Qua specifieke vraag over je training @Martiveen:
Dat soort (45/45/45min) met een tempoblok zijn typisch dingen waar je erg aan moet wennen. Kwestie van nog een paar keer doen. Zou je tempo's ook iets aanpassen.

Blok 1: 5:00-5:10/km
Blok 2 (tempo): 4:25-4:35/km
Blok 3: 4:50-5:00/km
Dan gooi ik het op wennen. En dan zal ik de volgende keer jouw voorgestelde tempo aan te houden.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vroeger zei ik tegen m'n trainer dat ik alles wilde doen wat nodig is om mijn doelen te halen. Tegenwoordig ben ik wat selectiever en geef ik aan dat ik niet op 400m- en 800m-intervallen zit te wachten. De vreselijkste combinatie van lengte van de tempostukken en de bijbehorende snelheid. Ik doe ze, maar niet van harte.

Vorige week kreeg ik 12x300m in 1' (3'20/km) voor de kiezen, dat ging wel. Vandaag mocht ik 8x600m in 2' doen. Waar ik dus vroeger 400m op datzelfde tempo al vreselijk vond mag ik dus nu meer omvang op dat tempo draaien (4,8km vs 4km) en ook nog eens langere stukken met dus minder pauze. Maarrrr! Mentaal sterk, mezelf geen seconde medelijden gegund en de intervallen behoorlijk vlak ingekopt.

Wakkert wel weer de hoop aan dat ik als kersverse veertiger toch eens onder 17'30 ga duiken op de 5k.

[ Voor 3% gewijzigd door kenneth op 30-07-2019 18:53 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• InZane
kenneth schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:52:
Wakkert wel weer de hoop aan dat ik als kersverse veertiger toch eens onder 17'30 ga duiken op de 5k.
Iemand uit ons hardloopclubje heeft laatst 5km in 16.56 gelopen op de baan en volgens mij gaat ie al richting 45. Kan dus nog best ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aight! schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:10:
[...]

In 2020 waarschijnlijk weer Rotterdam, dan bestaan ze 40 jaar :). Maar eerst eens kijken hoe sportrusten me bevalt!
Leuk, zijn inmiddels best wat mensen hier die Rotterdam gaan doen :).
Buitenlandse wedstrijd is ook leuk, heb vorig jaar halve in Lissabon gedaan, mooi parcours over die rode brug en langs de Taag.

Porto ben ik nu al te vaak geweest, heb elk port huisje al bezocht :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

InZane schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:32:
[...]

Iemand uit ons hardloopclubje heeft laatst 5km in 16.56 gelopen op de baan en volgens mij gaat ie al richting 45. Kan dus nog best ;)
Dat er mensen ouder én sneller zijn dan ik weet ik. Vaak genoeg in het stof gebeten :P Knap hoor! Zie mezelf geen sub-17 lopen. Maar ik dacht ook ooit dat ik nooit sub-18 zou lopen en dat heb ik toch al een handvol keren gedaan ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Xaverius

Xaverius

Vanavond stond er het volgende op het programma:
30' Z1 - 30* (30" 💨 - 30" 🐌)

De eerste Z1 heb ik samen met de Mrs naar een geocache gelopen. Daarna wilde ik via een andere route dan haar. Ze dacht dat ik nooit binnen het uur terug zou kunnen komen. Blijkbaar ziet ze het snelheidsverschil niet in relatie met de totale afstand. Ik moest nog anderhalf rondje bij ons voor (hoefijzer) doen om de training af te kunnen krijgen. 😅

Mijn VO2 is vanavond maar 48 gestegen met de opmerking dat mijn fitnessleeftijd vergelijkbaar is met die van een uitmuntende 20-jarige. 😅
Right.

Stop de verwelking!

• Frenz64
Vanavond wss een van de laatste keren m'n vertrouwde rondje door de polder gedaan, ik ga voorlopig ergens anders wonen, dit jaar staat bij mij in het kader van de bakens verzetten. Qua fysiek ben ik daar ruim in geslaagd, nu is er een einde gekomen aan 21 jaar relatie.
Spontaan een soort van interval verzonnen waarbij de laatste tot het gaatje ging. Lopen is dus ook therapeutisch, althans voor mij iig wel.

• influenza
Vandaag de pauze op mijn werk iets opgerekt om een lekker stukje te kunnen lopen. 10.4 km in 50 minuten met daarin 4x1km op niet al te hoog tempo: 4:19 / 4:07 / 4:00 / 3:58. Garmin vond het allemaal weer slecht dus mijn VO2MAX weer een puntje omlaag en mijn omslagpunt ook omlaag naar 4:49/km... (wat zou betekenen dat ik de hele training qua gemiddeld tempo op mijn omslagpunt zat). Ja ik weet het, geen waarde aan verbinden, maar het blijft irritant dat het zo ver van de waarheid afzit. Dus of ik nou zo abnormaal ben (qua hartslagbereik wel vrees ik) of dat Garmin er nou zo'n zooitje van maakt :P.

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 16:25
Vandaag voor de tweede keer in m'n leven de Mont Ventoux beklommen. Niet helemaal, maar 8,5km onder de top gestart. Na 1:03 uur boven gekomen en na een half uur pauze in 50 minuten 8,25 kilometer naar beneden gelopen. Al met al een geweldige ervaring!

Ondanks dat ik een uur flink heb aan moeten poten vindt m'n Forerunner 235 wel dat ik in m'n vakantie 5 VO2Max punten naar beneden ben gegaan (van 50 naar 45). Weten jullie waar dat door komt? In Nederland liep ik 2x interval per week en 1x LDL, hier is het maar een beetje aankloten en leuke routes door de natuur uitzoeken. Misschien dat daar een oorzaak te vinden valt?

• MrAcid
  • Niet online
KevinK92 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:34:
Vandaag voor de tweede keer in m'n leven de Mont Ventoux beklommen. Niet helemaal, maar 8,5km onder de top gestart. Na 1:03 uur boven gekomen en na een half uur pauze in 50 minuten 8,25 kilometer naar beneden gelopen. Al met al een geweldige ervaring!

Ondanks dat ik een uur flink heb aan moeten poten vindt m'n Forerunner 235 wel dat ik in m'n vakantie 5 VO2Max punten naar beneden ben gegaan (van 50 naar 45). Weten jullie waar dat door komt? In Nederland liep ik 2x interval per week en 1x LDL, hier is het maar een beetje aankloten en leuke routes door de natuur uitzoeken. Misschien dat daar een oorzaak te vinden valt?
VO2max wordt hoofdzakelijk bepaald door tempo en hartslag.

Op vakantie is waarschijnlijk je tempo lager, vanwege 'bergjes' (:+) en temperatuur, terwijl je hartslag hoger is. Daarom denkt hij dat je minder fit wordt, maar dat vertekent dus doordat hoogteverschil en temperatuur niet/matig worden meegenomen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je VO2max is niet omlaag gegaan, een of ander stom getalletje dat Garmin met behulp van de vrienden van Firstbeat uitrekent is omlaag gegaan.

Dit is op afstand de slechtste feature die Garmin ooit heeft toegevoegd. Iedereen blindstaren op een weinig zeggend getal dat ook nog eens met een berg heuristieken wordt bepaald.

• influenza
O
kenneth schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:12:
Je VO2max is niet omlaag gegaan, een of ander stom getalletje dat Garmin met behulp van de vrienden van Firstbeat uitrekent is omlaag gegaan.

Dit is op afstand de slechtste feature die Garmin ooit heeft toegevoegd. Iedereen blindstaren op een weinig zeggend getal dat ook nog eens met een berg heuristieken wordt bepaald.
Weet ik wel 😉. Wat me alleen verbaast is dat bij een hoop bekenden en minder bekende de VO2MAX veel hoger is dan in werkelijkheid en bij mij belachelijk laag 😜

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:27
Mijn vo2max was vandaag ook gezakt nadat ik gisteren een halve liter bloed gedoneerd had. Ik mocht gewoon 12 uur na het doneren gaan sporten, maar ik ben na 8km (pakweg op 2/3 ) toch wat rustiger gaan lopen omdat mijn hartslag een stuk hoger lag dan normaal.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12 19:34

Prx

Dus ik hoef me niets aan te trekken van die 39 die daar staat? :P Als ik de cijfers hier zie, hoe gecalculeerd dan ook, voelt het toch altijd een beetje meh. :<

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
KevinK92 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:34:
Wellicht omdat je tijdens de vakantie onmeunig veel gevroren hebt? Naast de genoemde factoren is gewicht namelijk ook een zeer belangrijke. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55

Dit dus.
Jammer dat dit onderwerp nu ook zo om de 5 pagina's terug lijkt te komen...

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 16:25
Gonadan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:55:
[...]

Wellicht omdat je tijdens de vakantie onmeunig veel gevroren hebt? Naast de genoemde factoren is gewicht namelijk ook een zeer belangrijke. :P
Ik neem aan dat je gevroten bedoelt? ;) Dat heb ik ook wel aardig gedaan, al is zuipen nog erger (voor mijn doen dan O-)). Maar hoe weet Garmin dat? Want ik neem geen weegschaal mee op vakantie, dat doe ik thuis wel weer :')

• Gonadan

Gonadan

KevinK92 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:04:
Ik neem aan dat je gevroten bedoelt? ;)
Yup, autocorrectie. }:|
Dat heb ik ook wel aardig gedaan, al is zuipen nog erger (voor mijn doen dan O-)). Maar hoe weet Garmin dat? Want ik neem geen weegschaal mee op vakantie, dat doe ik thuis wel weer :')
Dat weet hij dan inderdaad nog niet, wordt helemaal lachen als hij daar ook nog achter komt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Prx schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:40:
[...]

Dus ik hoef me niets aan te trekken van die 39 die daar staat? :P Als ik de cijfers hier zie, hoe gecalculeerd dan ook, voelt het toch altijd een beetje meh. :<
Keihard negeren. Afgelopen week heb ik mijn 945 in gebruik genomen, na één wandeling met de hond in het bos heeft ie mijn vo2max bepaald en 5k tijd voorspeld. Dit was het allereerste en enige datapunt, pak hem beet een half uur nadat ik hem uitgepakt had... Nu ben ik uiteraard heel blij met een "voortreffelijk", en zijn de tijden helemaal niet zo heel gek (voordat ik zeg maar een jaar uit de running was...) maar toch twijfel ik over hoe correct dit is :P
Dus vooral niet al te serieus nemen :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

Je hoeft je sowieso niks aan te trekken van welk cijfertje dan ook :P

Maar, VO2Max op een sporthorloge is inderdaad gewoon een cijfertje dat afgeleid wordt uit vele factoren in de hoop iets te produceren dat op een échte, gemeten VO2Max lijkt.

Mocht je je toch zorgen maken om je 39, misschien zit er iets in die factoren niet goed ingesteld?
Denk aan:
- je hartslagzones, met name max HR
- je gewicht en lengte

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:01
[...]

Liep op een bepaald moment 65km per week en Garmin vond het ook nodig mij te downgraden van 43 naar 39. Heb maar besloten het te negeren. Werkte het best :P

"Better ask questions before you shoot"

• kramerty88

kramerty88

kramerty88 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:58:
[...]

Test bestond uit 5x2000m op MT, maar vanwege de warmte iets bijgesteld naar beneden. Dus beoogd tempo 3.25/km ofwel 6.50 op de 2000. Nu liep ik meer op gevoel dat continu bijstellen, wat iets harder bleek, al dan niet heel schokkend.

Linkje naar de training incl alle data:
https://www.strava.com/activities/2492103725
https://runalyze.com/shared/5hpig

6:46,2 (HSgem 164 HSmax 172) - 6.2mmol
6:42,9 (HSgem 170 HSmax 175) - 8.0mmol
6:47,7 (HSgem 169 HSmax 174) - 6.4mmol
6:47,4 (HSgem 171 HSmax 177) - 6.9mmol
6:48,0 (HSgem 172 HSmax 177) - 9.3mmol

Zoals hieruit te zien is heb ik wel een redelijk stabiele 'steady-state' op ~6,5mmol bij 3.24/km. Volgens de literatuur is dat ver boven de aangenomen 4mmol grens. Het probleem daarbij is echter weer dat die grens gebaseerd is op een grote groep testpersonen, dus een standaarddeviatie bevat. Nu lijkt 6,5mmol echter wel te hoog voor een marathon, maar we hebben nog 13 week, dus er kan nog veel.

Wat ik wel grappig vind om te zien is dat de 2e serie meteen een spike bevat naar 8.0. Dat kwam (denk ik) mede doordat ik daar een bidon aanpakte om te drinken (ook dat moet ik beter trainen), half verslikte, daardoor adem tekort had, maar uiteraard wel op tempo bleef doorlopen. Dat gaat dus meteen goed anaeroob... :9

In de 4e begon ik last te krijgen van de warmte. Teveel zweten en de warmte niet kwijt kunnen. De 5e liep ik nog wel soepel, maar daar merkte ik echt dat mijn lichaam protesteerd vanwege de warmte. Ik on geen vermogen meer draaien. Logge benen. Qua effort nog niet eens zwaar, maar gewoon loom. Volgende keer hopelijk met iets betere temperaturen. Hoewel dit dus een goede baseline is, is het niet representatief voor een marathon. Ik loop een marathon namelijk niet (uit) bij 29 graden en felle zon... }:|
Om mijzelf te quoten, nee grapje, om te vergelijken met de vorige MT test; we zijn 4 week verder en toch eens kijken of de trainingen nu echt aanslaan of niet. Voor gisteravond dus hetzelfde op het schema: 5x2000 op MT dusbeoogd tempo 3.25/km ofwel 6.50 op de 2000. Benen waren niet fris, linker kuit begint vervelend te doen (zal ik goed aankijken komende dagen). Een litteken van de operatie is gaan verkleven met mijn scheenbeen en dit speelt eens in de zoveel tijd op. De huid trekt aan het bot, niks aan te doen, maar wel irritant.

Linkje naar de training incl alle data:
https://www.strava.com/activities/2579146906
https://runalyze.com/shared/5t8cd

En in onderstaande tabel dan ook maar gelijk het vergelijk met de vorige test. Tijden (per 2000), HS en lactaat.

31-7-201930-6-2019

6:51,1 (HSgem 162 HSmax 171) - 5.8mmol
6:50,1 (HSgem 164 HSmax 171) - 5.8mmol
6:45,8 (HSgem 165 HSmax 171) - 5.5mmol
6:49,9 (HSgem 164 HSmax 172) - 5.2mmol
6:46,4 (HSgem 165 HSmax 170) - 5.8mmol

6:46,2 (HSgem 164 HSmax 172) - 6.2mmol
6:42,9 (HSgem 170 HSmax 175) - 8.0mmol
6:47,7 (HSgem 169 HSmax 174) - 6.4mmol
6:47,4 (HSgem 171 HSmax 177) - 6.9mmol
6:48,0 (HSgem 172 HSmax 177) - 9.3mmol

Ondanks dus hinder met lopen behoorlijke progressie met 4 week geleden. Nu was het ook een stuk frisser, dus exact kan ik niet zeggen hoeveel ik beter ben geworden, maar 1mmol bij gelijk tempo... Dat is niet alleen maar temperatuur. En nog veel belangrijker, het is nu vlak, dus geen toenemende verzuring. :+

P.S. overigens leuk om te zien dat mijn aerobe systeem echt even nodig heeft om aan te slaan. Lactaat dat daalt na 6k tempo (en nog meer na 8k) terwijl tempo ook nog iets omhoog gaat. Een echte diesel O-)

[ Voor 9% gewijzigd door kramerty88 op 01-08-2019 13:55 ]

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12 20:10

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Wauw, gaaf om te zien dat je in 4 weken zoveel vooruitgang kunt boeken! Ik vind vooral je lactaat waarden heel erg interessant. Met name idd dat er een daling te zien is terwijl op hetzelfde gelopen tempo doortrekt.

Als survivalatleet heb ik een vraag:
M'n klimtrainingen zijn eigenlijk structureel een intervaltraining met de afwisseling tussen:
-hindernissen op duur(lange combinaties, rustig klimmen)
-hindernissen op korte explosieve (arm)kracht (korte touwtjes / enteren)
-rondes lopen op (wedstrijd)tempo (4:30 / 4:50)

Nu wil ik over het dik gedrukte graag wat vragen i.r.t. het afbreken van lactaat.
Tijdens de korte explosieve hindernissen knalt de verzuring er soms letterlijk plotseling in. Toch wil ik dan daarna weer een tempo lopen , maar op een snelheid waarop ik wel kan herstellen en dus de verzuring 'kwijt' kan raken. Hoe kan ik dit gewenste tempo vinden?

Ik weet m'n lactaatdrempel tijdens hardlopen ; dat is 4:25 en 186 BPM kan ik ervan uitgaan dat als ik op dit tempo loop (of heel iets eronder) dat ik ook herstel? Of is dit te gemakkelijk gedacht?

[ Voor 4% gewijzigd door dreameater op 02-08-2019 10:26 . Reden: kleine edit ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• influenza
Gisteren kregen we tijdens de baantraining van de trainer tijdens het inlopen de opdracht mee om na te denken wat een realistisch tempo zou zijn om 10x200M op tempo te lopen. Lastig :). Uiteindleijk ben ik maar gegaan voor 35s per 200 meter en dat kon zowaar op goedkeuring rekenen.

Echter gingen we eerst 20 minuten lang in drietallen afgewisseld 200 meters lopen in een tempo 5 seconden langzamer dan het beoogde tempo doel 40 seconden dus voor mij. Op zich een redelijk relaxed tempo, met zo'n 1:30 pauze elke keer.

Na deze voor het gevoel oneindig lange serie met 200-tjes was het dan eindelijk tijd om de echte tempo's te lopen. dat werden er uiteindelijk maar 5 in 32/31/32/35/35 seconden. De eerst drie iets te enthousiast gelopen waardoor de laatste twee redelijk moeizaam gingen. Wel een lekkere tempo training.

• influenza
dreameater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:25:
Wauw, gaaf om te zien dat je in 4 weken zoveel vooruitgang kunt boeken! Ik vind vooral je lactaat waarden heel erg interessant. Met name idd dat er een daling te zien is terwijl op hetzelfde gelopen tempo doortrekt.

M'n klimtrainingen zijn eigenlijk structureel een intervaltraining met de afwisseling tussen:

Nu wil ik over het dik gedrukte graag wat vragen i.r.t. het afbreken van lactaat.
Tijdens de korte explosieve hindernissen knalt de verzuring er soms letterlijk plotseling in. Toch wil ik dan daarna weer een tempo lopen , maar op een snelheid waarop ik wel kan herstellen en dus de verzuring 'kwijt' kan raken. Hoe kan ik dit gewenste tempo vinden?

Ik weet m'n lactaatdrempel tijdens hardlopen ; dat is 4:25 en 186 BPM kan ik ervan uitgaan dat als ik op dit tempo loop (of heel iets eronder) dat ik ook herstel? Of is dit te gemakkelijk gedacht?
Ik heb niet direct antwoord op je vraag (hoewel die lactaatdrempel een veel te optimistisch tempo is vermoed ik). Ik doe weleens obstacle runs met een vriend, die heel veel survival heeft gedaan. Doen we samen een hadloopwedstrijdje loop ik hem helemaal zoek. Doen we samen een obstacle run moet ik alle zeilen bijzetten om hem tussen de hindernissen bij te houden (na een paar hindernissen). Kennelijk kost het klimmen e.d. hem of minder moeite en/of hij herstelt er sneller van.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
Het punt is dat je beide moet trainen.
Voor mij is het lopen het grootste probleem, maar om een beetje snel te eindigen is het lopen enorm belangrijk.
Ik heb snelle tijden allang opgegeven en vind het hindernis gedeelte veel leuker.
De truuk is om vooral te trainen op snel lopen en rustig hindernissen nemen of juist andersom.
De combi snel/snel lijkt mij lastig te trainen.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

influenza schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:23:
[...]
Kennelijk kost het klimmen e.d. hem of minder moeite en/of hij herstelt er sneller van.
Dit is natuurlijk precies wat ik wil bereiken. Efficiënt klimmen gaat vooral in de langere hindernissen heel goed. Echter ben ik dus voor mezelf opzoek naar de sweetspot van 'snel weglopen' na een hindernis (en de concurrentie) en toch voldoende kunnen herstellen. Het herstellen na zo'n hindernis op het gebied van ademhaling gaat prima, dit kan ik zelf ook wel aanvoelen. Echter moeten m'n onderarmen ook kunnen herstellen op dit tempo.. en juist die bevestiging probeer op een bepaalde manier te zoeken.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

dreameater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Dit is natuurlijk precies wat ik wil bereiken. Efficiënt klimmen gaat vooral in de langere hindernissen heel goed. Echter ben ik dus voor mezelf opzoek naar de sweetspot van 'snel weglopen' na een hindernis (en de concurrentie) en toch voldoende kunnen herstellen. Het herstellen na zo'n hindernis op het gebied van ademhaling gaat prima, dit kan ik zelf ook wel aanvoelen. Echter moeten m'n onderarmen ook kunnen herstellen op dit tempo.. en juist die bevestiging probeer op een bepaalde manier te zoeken.
In hoeverre is dit niet gewoon een kwestie van trainen? Zo te lezen gaan je armen volledig de verzuring in tijdens de hindernis(sen), terwijl je benen nog fris zijn. Ik kan mij voorstellen dat als vervolgens de zuurstofvraag groot is bij je benen als je wegrent, jouw armen nog steeds te weinig beschikbaar hebben om echt te herstellen. Of dan de oplossing is om zachter te lopen zodat je armen bij kunnen komen vraag ik me af. Dat zal allicht werken maar in een wedstrijdsituatie niet heel wenselijk.
Het omslagpunt wat je aanhaalde is niet heel bruikbaar denk ik, want volgens mij moet je daar behoorlijk onder zitten om een overschot weg te kunnen werken... Probeer maar eens jezelf volledig in de verzuring te lopen en dan 5-10% langzamer door te lopen, dat zal tegenvallen ;) Dus je zal aanzienlijk langzamer moeten lopen.

Persoonlijk denk ik dat je vooral winst kan boeken door technisch beter de hindernissen te nemen en het bovenlichaam meer/beter te trainen op de gevraagde (explosieve) inspanning. Kortom oefenen, oefenen en oefenen. Op korte termijn niet direct resultaat, maar wel de oplossing. Kennelijk kan je nu verhoudingsgewijs veel beter lopen dan klimmen :>

• kramerty88

kramerty88

dreameater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:25:

Het is moeilijk in te schatten welk tempo je kunt lopen als je niet precies weet hoeveel zuur je pakt met een hindernis en kwijtraakt tijdens bepaalde tempo’s, maar dit kunt je wel testen in trainingen. Met specifieke looptrainingen test je in principe ook je wedstrijdtempo, dus ik zou zeggen probeer eens een soortgelijke training te maken voor een survival wedstrijd. Omdat je veel met je armen doet (en verzuring in je armen misschien wel heel anders verwerkt wordt, sneller/trager) kun je dat in een training opnemen.

Dus iets als 4-5x 2000m op wedstrijdtempo met tussendoor 25 push-ups en 10 pull-ups (geen idee of dit reëel is voor je ;) ).

Inschatten of je tempo threshold +20s/km voldoende is, kan ik niet echt beoordelen. Ik ben ook niet heel bekend met survival runs en de intensiteit die het vergt, vooral de hindernissen. Misschien moet je wel bijna fris zijn voor een hindernis en heb je 1k om te herstellen. Dan is 20s/km niet heel veel

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Dank voor je reactie. Het simuleren van een wedstrijd doe ik inderdaad wel regelmatig met het liefst twee trainingsmaten. Zo lopen we op relatief hoog tempo onze rondes met daartussen een hindernisserie waar we per persoon elke keer één hindernis kiezen. Zo houden we de variatie erin en adresseren we direct het volgende lastige punt .. De volgorde van de hindernissen kan in een wedstrijd elke keer compleet anders zijn.
Waar sommige runs je eerst lekker warm laten draaien door een loopstuk met wat enkele swingovers, pakt de andere organisatie de eerste 2km helemaal vol met lange combinatiehindernissen.

De trainingsopzet die jij dus beschrijft, dus het doen van relatief statische krachtoefeningen als push en pull ups gaan dan niet optimaal werken.

Wat ik ga doen is binnenkort een dergelijke simulatie training plannen en deze lopen met HR meter om toch per hindernis ook inzichtelijk te krijgen wat m'n HR is als ik eruit kom. Dit noteren en dit periodiek monitoren.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• kramerty88

kramerty88

Bij anaerobe inspanning is HR niet een hele goede leidraad. Je hart heeft geen tijd om ‘op niveau’ te komen qua slagen. Dus ik denk dat je daar weinig aan hebt.

Doe maar eens een hartslagmeters om met krachttraining. Zelf haal ik z1 niet eens bij 10RM full squats terwijl ik daarna nog 3 min aan het hijgen ben ;).

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37

m-vw

Dus?

Voor mijn vakantie bedacht dat ik wel eens een halve marathon afstand kon gaan lopen tijdens mijn verlof.

Nu twee weken later was het er nog niet van gekomen en maandag zit het verlof er op. Dus vandaag moest ik er aan geloven...

Eigenlijk gestart op 7:30/km maar liep al snel lekker in een ritme van ongeveer 7/km.

Tegen mijn eigen verwachting in heb ik dit lang vol kunnen en houden zelfs de laatste kilometers nog kunnen versnellen om onder 2:25u. uit te komen. Garmin

• Rudedadude

Rudedadude

Mijn vakantie in de Auvergne zit er zo ongeveer weer op. 2 weken lang zonder hartslagmeter gelopen en ergens tussen de 160 en 170 kilometer als totaalafstand, met een gemiddeld tempo van tussen de 7:00 en 8:00/km. Los van gisteren, toen ik even gewoon het asfalt pakte en gemiddeld op 4:38/km kwam (met alsnog 200 hoogtemeters) In de rest van de vakantie heb ik er bijna 7000 gepakt tijdens het hardlopen, wat dus meteen het tempo verklaart in mijn geval. Achteraf was ik her en der wel benieuwd, wat een lange klim nou met je hartslag doet. Het was wel leuk, om gedurende 10km gewoon even 1000 meter vrijwel alleen maar heuvelop te lopen. Ik heb ook 5 keer in tijd langer gelopen dan dat ik normaal over een marathon doe. Gek genoeg vliegt die tijd voorbij door de omgeving, de paden en het navigeren en was ik meestal na een dag wel weer hersteld (de dagen dat ik niet hardliep betekenen overigens altijd wandelingen van een aantal uur met ook de nodige hoogtemeters, dus een actief herstel).

Gaat volgend weekend vast goedkomen, die trail des fantomes 50K. En eind deze maand nog een keer de Hondsrug trail 43K van RunForestRun

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Frenz64
Eerste km's gemaakt in m'n nieuwe omgeving. Oriëntatie is nog dramatisch, ondanks telefoon met kaartje mee 16 km gelopen i.p.v. de geplande 11, hahaha. Wel leuk om nieuwe routes te gaan 'ontdekken'.Ging nu al een stukje over de Lekdijk, heel fraai

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
dreameater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:19:
Dank voor je reactie. Het simuleren van een wedstrijd doe ik inderdaad wel regelmatig met het liefst twee trainingsmaten. Zo lopen we op relatief hoog tempo onze rondes met daartussen een hindernisserie waar we per persoon elke keer één hindernis kiezen. Zo houden we de variatie erin en adresseren we direct het volgende lastige punt .. De volgorde van de hindernissen kan in een wedstrijd elke keer compleet anders zijn.
Waar sommige runs je eerst lekker warm laten draaien door een loopstuk met wat enkele swingovers, pakt de andere organisatie de eerste 2km helemaal vol met lange combinatiehindernissen.

De trainingsopzet die jij dus beschrijft, dus het doen van relatief statische krachtoefeningen als push en pull ups gaan dan niet optimaal werken.

Wat ik ga doen is binnenkort een dergelijke simulatie training plannen en deze lopen met HR meter om toch per hindernis ook inzichtelijk te krijgen wat m'n HR is als ik eruit kom. Dit noteren en dit periodiek monitoren.
Ik heb er wel een paar met hartslag maar via OHR en mijn looptempo is niet te vergelijken.
Laat maar weten of je ze wil zien.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rudedadude schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:24:
Mijn vakantie in de Auvergne zit er zo ongeveer weer op. 2 weken lang zonder hartslagmeter gelopen en ergens tussen de 160 en 170 kilometer als totaalafstand, met een gemiddeld tempo van tussen de 7:00 en 8:00/km. Los van gisteren, toen ik even gewoon het asfalt pakte en gemiddeld op 4:38/km kwam (met alsnog 200 hoogtemeters) In de rest van de vakantie heb ik er bijna 7000 gepakt tijdens het hardlopen, wat dus meteen het tempo verklaart in mijn geval. Achteraf was ik her en der wel benieuwd, wat een lange klim nou met je hartslag doet. Het was wel leuk, om gedurende 10km gewoon even 1000 meter vrijwel alleen maar heuvelop te lopen. Ik heb ook 5 keer in tijd langer gelopen dan dat ik normaal over een marathon doe. Gek genoeg vliegt die tijd voorbij door de omgeving, de paden en het navigeren en was ik meestal na een dag wel weer hersteld (de dagen dat ik niet hardliep betekenen overigens altijd wandelingen van een aantal uur met ook de nodige hoogtemeters, dus een actief herstel).

Gaat volgend weekend vast goedkomen, die trail des fantomes 50K. En eind deze maand nog een keer de Hondsrug trail 43K van RunForestRun
Als het minimum wordt gehaald voor de 43k? Afhankelijk van het weer, meld ik me op de dag zelf aan voor de 43k.

• Rudedadude

Rudedadude

Secsytime schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Als het minimum wordt gehaald voor de 43k? Afhankelijk van het weer, meld ik me op de dag zelf aan voor de 43k.
Ik heb er actief aan bijgedragen dat de 43k doorgaat, voor zover 1 inschrijving het verschil maakt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 03-08-2019 08:53 ]

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@Rudedadude wordt het niet eens tijd voor een leuk trailtje in de bergen? :P

• InZane
influenza schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Vandaag dik 15km gelopen en m'n horloge maar 2 keer gestopt. Zelfs dat gaat niet goed op Runkeeper. Geloof dat ik maar stop met die app.

• FreeShooter
  • Laatst online: 12:24
Vanochtend vroeg vertrokken met het idee om na bijna een jaar eindelijk weer eens een 10KM duurloop te doen. Helaas al direct wat last van m'n scheenbeen/kuit door het verhoogde volume de laatste afgelopen weken.

Dus plan omgegooid: voor het eerst weer eens een interval training gedaan. Met de post van @influenza in m'n achterhoofd, besloot ik ook om 10x200m intervallen te doen. Tijdens het warmlopen wat hoofdrekenen en had mijn zinnen gezet op 45'/400m (3:45'/km) zonder enig idee van de haalbaarheid. De afgelopen tijden heb ik alleen maar langezame duurloopjes gedaan om de belastbaarheid op te bouwen.

Uiteindelijk de intervallen gemiddeld in 41s gelopen en de laatste zelfs in 37s (3:05'/km). :*)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:27
Gisteren voor het eerst de 5km onder de 20 minuten gelopen *O*
19:56 om precies te zijn :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• MrAcid
  • Niet online
FreeShooter schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:04:
Vanochtend vroeg vertrokken met het idee om na bijna een jaar eindelijk weer eens een 10KM duurloop te doen. Helaas al direct wat last van m'n scheenbeen/kuit door het verhoogde volume de laatste afgelopen weken.

Dus plan omgegooid: voor het eerst weer eens een interval training gedaan. Met de post van @influenza in m'n achterhoofd, besloot ik ook om 10x200m intervallen te doen. Tijdens het warmlopen wat hoofdrekenen en had mijn zinnen gezet op 45'/400m (3:45'/km) zonder enig idee van de haalbaarheid. De afgelopen tijden heb ik alleen maar langezame duurloopjes gedaan om de belastbaarheid op te bouwen.

Uiteindelijk de intervallen gemiddeld in 41s gelopen en de laatste zelfs in 37s (3:05'/km). :*)
Dus je gaat weg voor een rustige duurloop, voelt pijntjes en besluit dan maar harde intervallen te gaan doen...? :?

• Webgnome
Dat is ook meteen mijn reactie. Als je last hebt van iets moet je toch juist niet het nog extra gaan belasten? Leuk natuurlijk die tussentijden maar met het eerste gegeven in het achterhoofd ' een beetje dom ' lijkt mij. Dan train je dus gewoon door je pijn heen en dat moet je volgens mij niet doen.
----

Heb na een week rust genomen te hebben in verband met mijn schouder, weer een fartlek training gedaan. Uiteindelijk de nodige PR's kunnen verbreken waaronder op een mooi stukje betonpad van precies een kilometer een maximum snelheid van 25 km/u een een gemiddelde van 22 kunnen neerzetten (let op: wheeler...). Dat is mij al in geen tijden meer gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 05-08-2019 10:26 ]

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
same here, zal wel aan mij liggen dacht ik nog.

tweede keer gelopen hier, als echte dare devil zonder telefoon. Hoefde maar drie keer de weg te vragen |:( en liep nu maar 3 ipv 5 km om 8)7

Ach boeie, het was lekker weer en paar km ff flink op tempo gelopen, ik voelde wat pijntjes namelijk 8) .

• Webgnome
Frenz64 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:22:
same here, zal wel aan mij liggen dacht ik nog.

tweede keer gelopen hier, als echte dare devil zonder telefoon. Hoefde maar drie keer de weg te vragen |:( en liep nu maar 3 ipv 5 km om 8)7

Ach boeie, het was lekker weer en paar km ff flink op tempo gelopen, ik voelde wat pijntjes namelijk 8) .
dat maakt het toch ook leuk om zo de omgeving te verkennen. Doe dat ook wel eens en dan verbaas ik mij er altijd over hoe je hersens je soms in de maling kunnen nemen. Op plekken waar je nog nooit bent geweest toch het gevoel hebben dat het je bekend voor komt etc.

Strava | AP | IP | AW

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:02:
@Rudedadude wordt het niet eens tijd voor een leuk trailtje in de bergen? :P
Ik voel die aandrang nog niet zo. Het is voor mij net als een buitenlandse marathon lopen: dat trekt me ook nog niet. Heel misschien als ik in Nederland nog wat langere afstanden ga lopen (ik heb de deur nog op een heel klein kiertje staan voor de Indian summer 87k ipv de 50k), maar tot die tijd vind ik het te veel gedoe en gereis in verhouding voor een te klein stukkie rennen. Dat ik het nu zo ongeveer jaarlijks combineer met de zomervakantie vind ik ideaal en dan valt het ook nog te doen met het gezin.

Ik was zojuist naar iets anders op zoek op internet, kom ik bij toeval een laatste paar hardloopschoenen voor een hele lage prijs tegen en ja hoor, die worden later deze week bezorgd... :X Mompelt iets over impulsbeheersing

[ Voor 14% gewijzigd door Rudedadude op 04-08-2019 14:21 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:37

m-vw

Dus?

Over schoenen gesproken. Hoe onderhouden jullie je loopschoenen?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik neem bij buitenlandse (halve) marathons mijn vrouw mee een weekendjd weg. Is er toevallig dat weekend een hardloop wedstrijd, goh O-) ;).

Vandaag duurloop gedaan van 20km heerlijk! :)
m-vw schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:24:
Ik loop nooit 2 dagen achter elkaar op dezelfde schoenen, wissel altijd af. Heb nu iets van 5 paar waarvan 3 heel goed zitten en een paar iets minder.

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2019 14:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-12 21:31
Hier maar weer eens een update van mijn kant.
Recent een nieuwe sporttest gedaan, dit maal een "Humon Hex threshold test .
Mijn zone 2 en 3 lagen hier bijna 10 tot 15 slagen hoger dan mijn test in het begin van dit jaar.
Dit was een continu test, waarbij er bij mijn vorige test om de 6 minuten een bloed druppel werd afgenomen om de lactaat waarde te bepalen.

Wat voor mij vooral opvallend was , wat dat ik vanaf 13 KM/u vooral last kreeg van mijn buikspieren.
Dit werd bij 15 zo heftig dat ik voor mijn gevoel lichamelijk niet meer door kon lopen, waar ik qua uithouding en benen nog wel door had gekund.

Tijdens een wedstrijd van 7,2 KM afgelopen week kreeg ik ook bij een hoog tempo (voor mijn doen), 4.50 min/km , last van mijn buikspieren.
Ik wist dat ik aan mijn core moest gaan werken, maar dit is wel een heel duidelijk signaal.

Als laatste nog een vraag. Ik loop na mijn loop training met een hogere cadans dan voorheen. Wat wel erg opvallend is, is dat het lijkt alsof ik zo "licht " loop dat hij mijn cadans niet goed gemeten wordt door mijn FR 245. Als voorbeeld heb ik mijn laatste run publiek gezet :
voorbeeld

• Gonadan

Gonadan

Sport_Life schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:25:
Ik loop nooit 2 dagen achter elkaar
Zo onderhoud ik ze. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

_O-
Zo ontstaat fake news :D

• Rudedadude

Rudedadude

m-vw schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:24:
Modderige (trail)schoenen maak ik schoon met een borstel en water, stof soms met microvezeldoek, ik probeer ik ze uit direct zonlicht te houden en in geval van vocht netjes te laten drogen en heb ik 20 paar om mee te roteren (deze vakantie had ik 'maar' 3 paar bij me). En ohja, zelfs inlegzolen roteer ik :P

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:03
Ik had de wens om een extra paar lichte schoentjes aan de roulatie toe te voegen voor de intervaltrainingen, naast een paar New Balance 1500. Vanmiddag even langs de lokale winkel gelopen. Het resultaat, een paar blauwe stappers:

Adidas Adizero Adios

Adios! :9

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Vraagje, hoe hebben jullie je eerste set hardloopschoenen gekocht? Dus toen je besloot dat je wil beginnen met hardlopen. Gewoon met cheap-ass schoenen begonnen of gestart met loopanalyse en dure schoenen?

Vanaf September nieuwe baan en dan kan ik niet meer fietsen naar het werk, en om te voorkomen dat ik lui en dik wordt wil ik hardlopen gaan proberen. :) The Couch to 5k is volgens mij een prima start.

Nu kan ik, omdat het in het begin toch niet super intensief gaat zijn goedkope hardloopschoenen van rond de 60/70 euro kopen, of ga ik gelijk een berg geld over de balk smijten? :+ Hoe hebben jullie dat ooit in het begin gedaan?

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• mrwolf
  • Niet online
WernerL schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:04:
Vraagje, hoe hebben jullie je eerste set hardloopschoenen gekocht? Dus toen je besloot dat je wil beginnen met hardlopen. Gewoon met cheap-ass schoenen begonnen of gestart met loopanalyse en dure schoenen?

Vanaf September nieuwe baan en dan kan ik niet meer fietsen naar het werk, en om te voorkomen dat ik lui en dik wordt wil ik hardlopen gaan proberen. :) The Couch to 5k is volgens mij een prima start.

Nu kan ik, omdat het in het begin toch niet super intensief gaat zijn goedkope hardloopschoenen van rond de 60/70 euro kopen, of ga ik gelijk een berg geld over de balk smijten? :+ Hoe hebben jullie dat ooit in het begin gedaan?
Ik ben begonnen met Decathlon goedkope schoenen. Na het voltooien van mijn C25K-programma mezelf beloond met duurdere schoenen.

• Frenz64
zondag, schoenendag

Ik zou juist zeggen, (nieuwe baan, dik salaris :+ ) dat schoenen n den beginne belangrijker zijn. Je bent omgetraind qua lopen, de pezen en gewrichten zijn de inspanning nog niet gewend. Beter dat je dan goed dempende schoenen hebt, die bij je voeten passen. Op een simpele loopband zien ze ook gelijk of je proneert (soort van scheef lopen) en kunnen ze dat corrigeren met een schoen.

Aan de andere kant is het ook geen halszaak, zeker als je niet weet of hardlopen wel je ding is, dan is ruim over de €100 redelijk duur voor twee, drie pogingen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WernerL schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:04:

De meeste fabrikanten hebben net de modellen van dit jaar uitgebracht, dus die van vorig jaar zijn vaak wel voor een mooie prijs te vinden.

Van Nike zou ik adviseren: Pegasus 35, Vomero 14 of een Zoom Fly Flyknit. Waarbij de Vomero en de Zoom Fly de meeste demping hebben.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Thanks voor de reacties. Ik denk dat ik komende week gewoon even een hardloopwinkel inloop en wat ga passen en zien of er iets redelijk betaalbaars te vinden is. Dan eerst maar eens c25k zien af te ronden voordat ik grof geld ga uitgeven. Het lijkt mij dat alles wat officieel hardloopschoen is (en dus demping heeft) genoeg is voor een beginners-schema. Die beginners-schemas zijn immers bedoeld om je lichaam langzaam te laten wennen aan deze vorm van bewegen voordat je echt hardcore gaat hardlopen. Mijn gevoel zegt dat hele dure schoenen in deze fase gewoon nog overkill zijn.

Modellen van vorig jaar kopen is ook een goede tip. Ik zag op tijdens mijn zoektocht op webshops hier en daar schoenen met flinke korting staan.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Martiveen
Tinusvolkel schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:37:
Gisteren voor het eerst de 5km onder de 20 minuten gelopen *O*
19:56 om precies te zijn :)
Gefeliciteerd! Gezien het aflopende schema zit er nog meer in het vat :D nog een keer plannen om het in wedstrijd vorm te proberen?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WernerL schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:49:
Thanks voor de reacties. Ik denk dat ik komende week gewoon even een hardloopwinkel inloop en wat ga passen en zien of er iets redelijk betaalbaars te vinden is. Dan eerst maar eens c25k zien af te ronden voordat ik grof geld ga uitgeven. Het lijkt mij dat alles wat officieel hardloopschoen is (en dus demping heeft) genoeg is voor een beginners-schema. Die beginners-schemas zijn immers bedoeld om je lichaam langzaam te laten wennen aan deze vorm van bewegen voordat je echt hardcore gaat hardlopen. Mijn gevoel zegt dat hele dure schoenen in deze fase gewoon nog overkill zijn.

Modellen van vorig jaar kopen is ook een goede tip. Ik zag op tijdens mijn zoektocht op webshops hier en daar schoenen met flinke korting staan.
Het hangt er vanaf hoe zo een leuke ervaring je wilt hebben.. je kunt hardlopen op bergschoenen of zaalvoetbalschoenen, dat klopt.. maar het zal niet zo prettig lopen als schoenen die ervoor bedoeld zijn.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-12 12:09
WernerL schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:49:

Ik zou zeker niet zomaar modellen op internet kopen, maar even rustig in een winkel gaan passen en aan de hand daarvan iets kopen. Let vooral erop dat ze een goede pasvorm hebben. De tip van de decathlon lijkt me ook een goede. Zelf ben ik op redelijk goedkope asics gestart (waren 50 euro ofzo) en daar m'n eerste 400km op gelopen en ze zagen er nog als nieuw uit! (toen was ik nog een mooiweerloper :P)
Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2