Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.833 views

Onderwerpen

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
InZane schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:17:
[...]

Leuk! Kan niet wachten tot ik kan lopen met mn hond. Hebben een border collie van 4 maanden oud, dus nog een beetje te jong voor serieus hardlopen.
Ja dat is wat jong idd. Vanaf een maand of 8 kun je wel kleine stukjes doen.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
mefjoew schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:33:
Lees met veel interesse de 'discussie' (het is meer een diepgaand gesprek) over lange duurlopen. Zou dat zelf ook aan mijn trainingsschema moeten toevoegen, maar twijfel over welk tempo/hartslag ik dan aan moet houden.

Meest recente wedstrijdresultaat is een halve marathon in 1:45:30 met een gemiddelde hartslag van 158 (max 171). 800 meters loop ik in 3:45 met een hartslag van ±160. Mijn laatste 10km (training) ging in 48:22 (4:50 p/km) en een hartslag van 158. Gisteren een pittige training met 500jes gedaan, waarbij mijn hartslag schommelde tussen de 160-170. Omslagpunt (heb ik eerder eens getest) moet zo rond de 167 liggen, wat overeenkomt met mijn gevoel van gisteren.

Train voor de Dam-tot-Damloop en zou het leuk vinden nu eens een wedstrijd >10km te lopen onder de 5:00 p/km. Training bevat nu veel variatie, uitgezonderd de lange duurtraining (train volgens de Sportrusten-methode). Ben wel benieuwd wat de toevoeging van zo'n langere training me kan brengen.

Hebben jullie advies over snelheid/hartslag bij zo'n training?
Ik heb in 2016 een marathon gelopen met de sportrusten methode, primair omdat ik bang was dat mijn lijf de lange duurtrainingen niet aan zou kunnen. Het probleem van die methode is dat hij weinig ruimte overlaat voor variatie, dan is het namelijk de SR-methode niet meer :+ . Ik zou de vraag daar op het forum stellen, maar ik vermoed het antwoord al (gaat niet werken).

Nu heb ik meer tijd/prioriteit en train ik 'traditioneel'. Dan kun je veel beter je lijf volgen en variëren op de variatie, als je snapt wat ik bedoel. Iets meer tempo toevoegen of iets meer duurloop, meer of minder interval. Het biedt veel meer vrijheid dan het strikte SR-schema.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-12 21:15

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:54:
Heb er uiteindelijk 22.5 km van gemaakt. Zaten wel een paar mooie kuitenkillers in, maar dat wist ik van tevoren :)

Op 15km een gelletje genomen, maar dat leverde helaas wel wat maagzuurklachten op.

Strava or it didn't happen:
https://strava.app.link/AeWUfCPztY
Langzame duurloop is wel een beetje dubbelop! :p

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 11:10

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

influenza schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:06:
Ik heb vanmorgen een alternatieve tempotraining gedaan omdat mijn honden ook dringend moesten bewegen 😬. 3 rondjes van ongeveer 3.1 km.

Eerste rondje warming up met mijn ooudste hond van 12 die niet zoveel haast meer heeft. Gem 4:52/km.
Tweede rondje met hond van een vriend die het niet zo’n leuk rondje vindt maar toch wel wilde doorlopen. Gem 3:48/km.
Laatste rondje met mijn jongste hond (6 jaar), die altijd haast heeft. Gem 3:17/km.

https://strava.app.link/FjcnWctYuY

Voor alle duidelijkheid: honden mogen/moeten zo hard trekken als ze kunnen 😉
Petje af! Flink tempo in de slotronde. Wat ik me afvraag, loop je dan even hard als de hond, of neemt die jou dan nog steeds op sleeptouw (ik ga er even vanuit dat deze honden nog veel harder kunnen dan wij mensen)? En hoe is dat voor jou? 3.17/km’s is flink doorrennen, als je dan ook nog een hond aan de lijn hebt... 8)7

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• influenza
kramerty88 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:09:
[...]

Petje af! Flink tempo in de slotronde. Wat ik me afvraag, loop je dan even hard als de hond, of neemt die jou dan nog steeds op sleeptouw (ik ga er even vanuit dat deze honden nog veel harder kunnen dan wij mensen)? En hoe is dat voor jou? 3.17/km’s is flink doorrennen, als je dan ook nog een hond aan de lijn hebt... 8)7
Nee de hond trekt anders loop ik wel iets langzamer 😜. Daar train ik de honden specifiek voor. Die kunnen natuurlijk veel en veel sneller. Die kunnen 5 km makkelijk tussen 9 en 10 minuten lopen. De allersnelste lopers met hond lopen onder de 13 minuten (onverhard). Maar dat zijn mannen die sowieso onder de 15 minuten lopen.

Overigens hebben honden het veel sneller warm en was het dus eigenlijk wel aan de te warme kant vanmorgen. Vandaar een paar korte rondjes.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:58
Secsytime schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:08:
[...]

Hier vanmorgen ook een langzame duurloop gedaan van 33km en voor het eerst boven de 60km in de week gelopen :)
Het tempo laag houden blijft lastig...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Frenz64
Ik mocht vanochtend ff los en heb een uurloop op tempo gedaan. De inspanning op zee gisteren (2 uur + in de golven gespeeld) hakte er na de helft wel in en moest het tempo van onder de 4:45/km loslaten. Uiteindelijk 12,27 km gedaan en heerlijk kapot gegaan. Het werd iets meer WZWWHSS dan de bedoeling was.

Als beloning ging de VO2max een punt naar beneden 8)7

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-12 19:52
Sinds afgelopen december heb ik al last van blessures.
Afgelopen herfst liep ik de sterren van de hemel; een 10K in 41:13, een HM met gemak in 1:40. Een paar maanden daarvoor had ik een paar New Balance 890V6 aangeschaft en dat beviel uitstekend.

Omdat word aangereden om op meer dan 1 paar te lopen, heb ik ook een paar Asics Dynaflyte 3 aangeschaft, met een paar Mysole inlegzooltjes. Dat leek heerlijk te lopen, maar na een paar weken kreeg ik pijn aan mijn voeten, vooral rechts. Toen in overleg met een fysiotherapeut de Mysole zooltjes vervangen door de standaard zooltjes. Dat leek iets te helpen, maar de pijn ging niet helemaal weg.
In december kreeg ik ook last van mijn linkerkuit. Door spanning onderaan die kuit werd de achillespees steeds dik. Soms leek het beter te gaan, dan kwam het toch steeds weer terug.
Uiteraard heb ik een therapeut bezorgd, en ook een sportarts. Zonder resultaat. Daarom ben ik meer gaan zwemmen, fietsen is geen optie, vanwege een kapotte knie (patellofemoraal syndroom).

En ik kreeg weer last van mijn linkerlies. Daar had ik eerder een half jaar last van gehad.Dus terug naar de therapheut die mij met succes voor die lies had behandeld. Hij zag dat mijn linkerbekken scheef stond. Daardoor had ik last van mijn lies en vermoedelijk ook van mijn kuit, omdat mijn hele been scheef stond, mijn voet wees naar buiten.
Hij zette mijn heup recht en ik kreeg weer hoop. Een testloopje ging best goed, maar toen ik de volgende dag ging zwemmen, kreeg ik weer last van mijn lies.

Dus nu heb ik al een paar weken niet gelopen en daar baal ik van. Ik denk dat, als ik vorig jaar niet op die Asics was gaan lopen, ik deze lente een 10KM onder de 40 had gelopen. Of dat nog een keer gaat lukken? Inmiddels ben ik 50, dus ik heb niet veel tijd meer.

Over twee weken ga ik weer naar de therapeut, laten we hopen dat dat resultaat heeft.

• kramerty88

kramerty88

nogeeninlog schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:25:
Sinds afgelopen december heb ik al last van blessures.
Afgelopen herfst liep ik de sterren van de hemel; een 10K in 41:13, een HM met gemak in 1:40. Een paar maanden daarvoor had ik een paar New Balance 890V6 aangeschaft en dat beviel uitstekend.

Omdat word aangereden om op meer dan 1 paar te lopen, heb ik ook een paar Asics Dynaflyte 3 aangeschaft, met een paar Mysole inlegzooltjes. Dat leek heerlijk te lopen, maar na een paar weken kreeg ik pijn aan mijn voeten, vooral rechts. Toen in overleg met een fysiotherapeut de Mysole zooltjes vervangen door de standaard zooltjes. Dat leek iets te helpen, maar de pijn ging niet helemaal weg.
In december kreeg ik ook last van mijn linkerkuit. Door spanning onderaan die kuit werd de achillespees steeds dik. Soms leek het beter te gaan, dan kwam het toch steeds weer terug.
Uiteraard heb ik een therapeut bezorgd, en ook een sportarts. Zonder resultaat. Daarom ben ik meer gaan zwemmen, fietsen is geen optie, vanwege een kapotte knie (patellofemoraal syndroom).

En ik kreeg weer last van mijn linkerlies. Daar had ik eerder een half jaar last van gehad.Dus terug naar de therapheut die mij met succes voor die lies had behandeld. Hij zag dat mijn linkerbekken scheef stond. Daardoor had ik last van mijn lies en vermoedelijk ook van mijn kuit, omdat mijn hele been scheef stond, mijn voet wees naar buiten.
Hij zette mijn heup recht en ik kreeg weer hoop. Een testloopje ging best goed, maar toen ik de volgende dag ging zwemmen, kreeg ik weer last van mijn lies.

Dus nu heb ik al een paar weken niet gelopen en daar baal ik van. Ik denk dat, als ik vorig jaar niet op die Asics was gaan lopen, ik deze lente een 10KM onder de 40 had gelopen. Of dat nog een keer gaat lukken? Inmiddels ben ik 50, dus ik heb niet veel tijd meer.

Over twee weken ga ik weer naar de therapeut, laten we hopen dat dat resultaat heeft.
Ik vermijd medisch advies liever, omdat ik dat overlaat aan de medici, maar hier wil ik je toch eens een advies geven om naar je rug te laten kijken. Het verhaal van je is namelijk mijn blessurebeeld van de afgelopen 2,5 jaar.

In mijn geval is het dus een spondylolisthesis waardoor het membraan, merg en een zenuw bekneld raken. Dat leidde tot scheefstand in de heup/bekken (rechts), kuitklachten (gastronemicus en binnenkant scheen links), knieklachten (rechts). Knieklachten kwamen uit hoge spierspanning, waar weer veroorzaakt wordt door druk op de zenuw. De druk op het membraan zorgt voor een soort ‘stress’, die spanning zorgt voor de verhoogde spierspanning, waardoor massages en dryneedling niet hielpen om de spanning in bovenbeen af te laten nemen, dus de knieklachten aanbleven. Daarnaast vele liesklachten (rechts), voornamelijk met naar binnen draaien (adductoren). Bovenbeen (femoris, rechts). Zo kan ik nog even doorgaan, maar zoals je ziet is er bij mij dus uiteindelijk een enkele oorzaak voor heel veel verschillende klachten op andere locaties. Het duurde bij mij echter 2,5 jaar voordat dat gevonden werd. Die ellende wil ik besparen onder de noemer “baat het niet, schaadt het ook niet”. Een CT/MRI is zo gemaakt ;)

• Frenz64
Ik wil verre van belerend zijn, maar als ik de waslijst aan serieuze blessures lees en je je dan op het eind druk maakt of je of wel onder de 40 minuten kan lopen, dan snap ik je prioriteiten niet @nogeeninlog .

Ik ben bijna 55 en sta op het punt minimaal 7 jaar oude pr's aan te vallen, voornamelijk omdat ik pijnvrij en zonder blessures loop, blijkbaar verantwoord, mss met mazzel. Ik weet alleen dat heel blijven al sinds ik een een wake up call kreeg qua gezondheid (eind 2018, niet lopen gerelateerd overigens), maar ook met een verleden van overbelasting en stuiterend van de ene in de andere blessure

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55
[...]

Duurloop zegt niks over het tempo, wel alles over de duur. :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
[...]

Zoals al is aangegeven. Een duurloop is niet per definitie langzaam. Je kunt best een duurloop in Z3 / Z4 lopen als je zou willen. Duurloop zegt dus alles over de afstand en de opzet er van. Je loopt aan een stuk door en je hebt geen pauze.

Strava | AP | IP | AW

• influenza
nogeeninlog schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:25:

Als je naar de uitslagen kijkt van masters 50, 60, 70 + zul je zien dat je nog tijd zat hebt hoor ;)

Neem aan dat je bedoelt dat je langzamer wordt als je ouder wordt. Uiteraard is dat ook wel zo, maar hoeveel hangt toch wel af van hoe je traint (en wellicht hoe snel je vroeger was :P). Ik ben de laatste 25 jaar ongeveer 2 minuten langzamer geworden op 5 km. Valt me wel mee eerlijk gezegd.

Bij lopers die pas op latere leeftijd zijn begonnen met lopen zie je vaak nog een enorme progressie na hun 40e/50e dus houdt moed ;)

[ Voor 27% gewijzigd door influenza op 22-07-2019 09:19 ]

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een duurloop icm tempoloop gedaan, maar het viel toch wel een beetje tegen. Denk ook dat de combinatie van warmte + gekozen route ervoor hebben gezorgd dat het (extra) zwaar aanvoelde. De eerste 5km gingen op lekker DL tempo van 5.35 ongeveer. Daarna was het de bedoeling om van 5 t/m 20 op HM tempo te lopen, de laatste 4 weer rond het 5.35 tempo. (mooi moment om meteen aan te geven dat een duurloop niet perse langzaam hoef te zijn ;))

Qua tempo over het algemeen over de hele netjes gelopen, bleef schommelen tussen 4.05 en 4.25. Dit laatste kwam vooral door een vrij lange heuvel (850m in totaal) op het 14km punt. Op de open vlakken stond toch vrij veel wind, wat het icm de drukkende warmte wel vrij zwaar maakte. Het laatste stuk, fietspad door het bos, nog een leuk compliment van een vrouw op een elektrische fiets gekregen. Schijnbaar hebben die een tijdje achter me gezeten om de snelheid te meten. In het voorbij rijden kreeg ik n compliment over de snelheid naar m'n hoofd geslingerd. Altijd leuk natuurlijk ;).

Vanaf km 20 mocht het tempo weer terug naar 5.35, dit voelde wel heerlijk, maar had last van zware benen.

Ben het ook een beetje zelf schuld, aangezien ik niks van voeding of drinken mee had voor onderweg ;). Ook had ik vrij veel last van mijn schouderspieren, weet niet of dit door de vermoeidheid, uitdroging komt of dat ik te verkrampt heb gelopen. Vanaf km 15 ongeveer heel veel moeite (en pijn) om mijn schouders recht te houden, waardoor het allemaal begon in te zakken. Misschien toch maar weer eens de dagelijkse core stability oefeningen terug invoeren :P.

Achteraf gezien valt het qua tempoverval nog allemaal mee, maar tijdens de activiteit had ik soms echt het idee dat het verschil in tempo veel groter was. Lang leve Garmin Connect :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tinusvolkel
Tip voor als je veel mee wil nemen :): Heb hem ook gekocht op aanraden van mede tweaker @MrAcid :)

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1598426/k$d512fcd1f753eaef06b414b63e208367/sq/Baggy+trailshort+Comfort+heren+zwart.webp?f=1000x1000

Gisteren tijdens mijn loop van 33km het volgende meegenomen:
- 2 mini krentenbollen
- 2 snelle jelle (nog 1 over)
- 2 gelletjes (ook niet nodig gehad)
- 2 x 250ml sportdrank (halverwege nog 1 gevuld met water maar ook niet nodig gehad)
- edit: Telefoon past er ook nog in :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roadman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:55:
[...]

Duurloop zegt niks over het tempo, wel alles over de duur. :)
Waarbij 30' al een (zij het minimaal) positief effect optreedt voor het duurvermogen.

Kortom, 30' of 150', Z1 of Z4, het zijn allemaal duurlopen :p

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Frenz64
Tinusvolkel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:29:
Tip voor als je veel mee wil nemen :): Heb hem ook gekocht op aanraden van mede tweaker @MrAcid :)

[Afbeelding]

- 2 mini krentenbollen
- 2 x 250ml sportdrank (halverwege nog 1 gevuld met water maar ook niet nodig gehad)
Heb ik er inmiddels ook twee van, zitten ook nog een heerlijk door het brede elastiek, topbroekie! Neem tegenwoordig ook max twee van die 250ml flaconnetjes mee bij langere duurlopen (langzaam en/of snel 8) )

• influenza
Frenz64 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:38:
[...]

Heb ik er inmiddels ook twee van, zitten ook nog een heerlijk door het brede elastiek, topbroekie! Neem tegenwoordig ook max twee van die 250ml flaconnetjes mee bij langere duurlopen (langzaam en/of snel 8) )
Liefst neem ik niets mee, maar als ik van het werk naar huis loop en toch wat spulletjes mee moet nemen heb ik een (trail)rugzakje/vest van de decathlon. Ook een prima ding waar je eigenlijk niets van merkt als je hem draagt. Hiervoor had ik er eentje van Salomon die 5x zo duur was, maar gezien mijn geringe gebruik is deze prijstechnisch een stuk interessanter.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tinusvolkel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:29:

[Afbeelding]

- 2 mini krentenbollen
Ik neem altijd zo min mogelijk mee bij een duurloop (ca 30km).

Wat ik meeneem:
- pinpas
- OV kaart
- 70ct voor de wc :+
- horloge
- telefoon (vind mijn vrouw prettig bij lange duurlopen)

Met de pinpas koop ik dan bij een supermarkt onderweg wat drinken + wat repen.

Ik heb mijn zinnen gezet op de marathon Rotterdam 2020 en dan is een nieuw onderdeel van mijn trainingen het meenemen en uitproberen van repen, dus dat gaat straks veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2019 09:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Frenz64
[mental note] bestel nou eindelijk is zo'n el cheapo credit card prepaid telefoontje voor lange duurlopen

@influenza Schudt dat niet op je rug? Daar heb ik een bloedhekel aan namelijk

[ Voor 28% gewijzigd door Frenz64 op 22-07-2019 09:47 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Frenz64 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:46:
[mental note] bestel nou eindelijk is zo'n el cheapo credit card prepaid telefoontje voor lange duurlopen
Dat is op zich een goede tip :) maar ik gebruik de telefoon ook regelmatig om de weg te vinden (ik loop 30kms vaak naar voor mij onbekend terrein) of de supermarkt. Zeker met 30 graden moet ik meteen drinken anders ga ik van m'n stokkie (been there ... :(). Ook leuk: met de Garmin app kan mijn vrouw precies zien waar ik ben.

Maar voor (lange) wedstrijden is het wel een goede tip, ga ik eens naar kijken :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2019 09:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Tinusvolkel

iPhone 8 past precies in het vakje achter een drinkfles :)
Echter moet ik dan wel bewust kiezen voor de GPS van mijn apple watch want die werkt dan niet meer goed op de iphone.

• influenza

Nee helemaal niet en je telefoon past er makkelijk in. Althans mijn Iphone 7+ gaat met gemak in de schouderband. Ik heb echt een hekel aan alles wat aan mijn armen zit of om mijn heupen. Dat rugzakje merk je echt niets van en schuurt ook niet (wel de juiste maat nemen uiteraard).

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Webgnome schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:32:
[...]

Zoals al is aangegeven. Een duurloop is niet per definitie langzaam. Je kunt best een duurloop in Z3 / Z4 lopen als je zou willen. Duurloop zegt dus alles over de afstand en de opzet er van. Je loopt aan een stuk door en je hebt geen pauze.
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, dan is namelijk elke tempo-, drempel- en intervalloop die ik doe ook een duurloop ;)

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
ik heb een oude Samsung Galaxy S3 voorzien van een waterproof* hoesje en een prepaid kaartje van een paar euro.
Ideaal om onderweg foto's te maken en in noodgeval kan ik bellen/smsen.

* AliExpress cover die niet zo waterproof was dat ie het zwembad overleven zal, maar een buitje lukt prima.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Tinusvolkel
Het heilige Wikipedia zegt het volgende :)
Een duurloop of langeafstandsloop is een vorm van hardlopen voor langere duur over afstanden waarbij uithoudingsvermogen belangrijker is dan snelheid en waarbij vooral gebruik wordt gemaakt van aerobe stofwisseling.[1]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Secsytime schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:53:
[...]

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, dan is namelijk elke tempo-, drempel- en intervalloop die ik doe ook een duurloop ;)
Tempo- en drempellopen zijn inderdaad heel specifieke vormen van duurlopen en met interval heb je juist wel pauzes :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Webgnome
maar een interval dan toch per definitie niet een duurloop?

Strava | AP | IP | AW

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-12 21:31
Webgnome schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:15:
Vind ik ook. Al hebben mijn intervallen trouwens regelmatig wel 'actieve rust', dus dribbelen/joggen, als herstel.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:15:
Gisteren een duurloop icm tempoloop gedaan, maar het viel toch wel een beetje tegen. Denk ook dat de combinatie van warmte + gekozen route ervoor hebben gezorgd dat het (extra) zwaar aanvoelde. De eerste 5km gingen op lekker DL tempo van 5.35 ongeveer. Daarna was het de bedoeling om van 5 t/m 20 op HM tempo te lopen, de laatste 4 weer rond het 5.35 tempo. (mooi moment om meteen aan te geven dat een duurloop niet perse langzaam hoef te zijn ;))

Qua tempo over het algemeen over de hele netjes gelopen, bleef schommelen tussen 4.05 en 4.25. Dit laatste kwam vooral door een vrij lange heuvel (850m in totaal) op het 14km punt. Op de open vlakken stond toch vrij veel wind, wat het icm de drukkende warmte wel vrij zwaar maakte. Het laatste stuk, fietspad door het bos, nog een leuk compliment van een vrouw op een elektrische fiets gekregen. Schijnbaar hebben die een tijdje achter me gezeten om de snelheid te meten. In het voorbij rijden kreeg ik n compliment over de snelheid naar m'n hoofd geslingerd. Altijd leuk natuurlijk ;).

Vanaf km 20 mocht het tempo weer terug naar 5.35, dit voelde wel heerlijk, maar had last van zware benen.

Ben het ook een beetje zelf schuld, aangezien ik niks van voeding of drinken mee had voor onderweg ;). Ook had ik vrij veel last van mijn schouderspieren, weet niet of dit door de vermoeidheid, uitdroging komt of dat ik te verkrampt heb gelopen. Vanaf km 15 ongeveer heel veel moeite (en pijn) om mijn schouders recht te houden, waardoor het allemaal begon in te zakken. Misschien toch maar weer eens de dagelijkse core stability oefeningen terug invoeren :P.

Achteraf gezien valt het qua tempoverval nog allemaal mee, maar tijdens de activiteit had ik soms echt het idee dat het verschil in tempo veel groter was. Lang leve Garmin Connect :P
Pittige training wel, mooi dat hij goed ging! Waar ben je naartoe aan het werken?

Hou zelf overigens niet zo van het traag eindigen (in elk geval niet zo lang als jij nu doet). Ik neem (zal vooral mentaal zijn) de snelheid graag 'mee' (naar de volgende trainingen) ipv de loomheid.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:47:
[...]

Pittige training wel, mooi dat hij goed ging! Waar ben je naartoe aan het werken?

Hou zelf overigens niet zo van het traag eindigen (in elk geval niet zo lang als jij nu doet). Ik neem (zal vooral mentaal zijn) de snelheid graag 'mee' (naar de volgende trainingen) ipv de loomheid.
Onze trainingen beginnen & eindigen eigenlijk altijd met uit/duurloop. In het begin was dat inderdaad wel even wennen, maar nu is dat eigenlijk wel fijn. Op dit moment train ik voor de HM van Eindhoven in October. Misschien dat ik tussendoor nog een paar wedstrijden meepak, Tilburg Ten Miles oid, maar dat is nog niet zeker. Wel goed om daar even de vorm te checken lijkt me. Doel van Eindhoven is PR op de HM (1.30.24) aan te vallen en eindelijk eens een sub 1.30 lopen :)

tips voor New York

• influenza
Calitomnication schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Onze trainingen beginnen & eindigen eigenlijk altijd met uit/duurloop. In het begin was dat inderdaad wel even wennen, maar nu is dat eigenlijk wel fijn. Op dit moment train ik voor de HM van Eindhoven in October. Misschien dat ik tussendoor nog een paar wedstrijden meepak, Tilburg Ten Miles oid, maar dat is nog niet zeker. Wel goed om daar even de vorm te checken lijkt me. Doel van Eindhoven is PR op de HM (1.30.24) aan te vallen en eindelijk eens een sub 1.30 lopen :)
Als ik goed lees heb je 15 km lang een tempo gelopen tussen de 4:05 en 4:25? Als je dat op een training kunt dan is die 1:30 toch een eitje? ;) Ik vind het een behoorlijk pittig tempo hoor, denk niet dat ik het zou kunnen als training... (zal wel mentaal dingetje zijn). Als ik een tempo duurloop doe betekent dit voor mij een tempo rond de 4:30 (met een halve marathontijd rond de 1:25/1:26).

Kan me wel goed voorstellen dat het als een behoorlijk pittige training voelde!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Dat loop je nu toch al nagenoeg...?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@influenza @MrAcid. Op basis van mijn huidige trainingen zal dat conditioneel gezien inderdaad geen probleem moeten zijn. Het is puur het mentale stuk dat ik aan het trainen ben :).Maar zoals het er nu uitziet ga ik Eindhoven voor een 1.27.xx, en dan op basis van de 3 stappen negatieve split :).

tips voor New York

• influenza
Calitomnication schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:25:
@influenza @MrAcid. Op basis van mijn huidige trainingen zal dat conditioneel gezien inderdaad geen probleem moeten zijn. Het is puur het mentale stuk dat ik aan het trainen ben :).Maar zoals het er nu uitziet ga ik Eindhoven voor een 1.27.xx, en dan op basis van de 3 stappen negatieve split :).
Lekker! Het is ook vaak een mentaal dingetje. Je moet het een keer doen om te weten dat je het kunt. Ik ging volgens mij ooit van 1:35 naar 1:28 op de halve marathon.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Altijd mooi als je vooruitgang boekt tijdens een wedstrijd :D. Overigens, dit is mijn weg naar de sub 1.30.
2013 : 2.00.17
2014 : 1.56.59
2015 : 1.50.06
2016 : 1.43.58
2016 : 1.38.30
2017 : 1.43.48 (blessure)
2018 : 1.35.42
2018 : 1.33.50
2019 : 1.30.42

Hard voor gewerkt, veel techniek maar vooral mentaal ontzettend moeten groeien. Loop nu in training harder dan mijn 2016 eindtijd ;)
Probeer ook op te letten dat het trainen niet te hard en te makkelijk gaat. Straks loop je de blessure in of sta ik in Eindhoven in het startvak en zijn de benen nog te vermoeid. Dus, vandaar dat in mijn verwachtingen iets probeer af te zwakken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Calitomnication op 22-07-2019 11:56 ]

tips voor New York

• Roadman
Waarop loop je er maar 1 per jaar @Calitomnication ?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Goeie vraag @Roadman. Loop ongeveer 2 halve marathons per jaar (Venloop & Eindhoven). Tussendoor wil ik nog wel eens een 5 of 10 lopen. Soms de Tilburg 10 Miles of 7-heuvelen.

Wij trainen als groep eigenlijk specifiek voor de Venloop & Eindhoven, dus de trainingen / schema's zijn dusdanig opgezet dat wij op die momenten pieken. De rest is leuk om eens te doen, maar meer vorm meten en wedstrijdgevoel behouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 22-07-2019 12:25 ]

tips voor New York

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dat is niet per definitie zo. Als ik interval doe, wandel ik nooit.. ik verlaag mijn tempo wel.

En afhankelijk van wat ik met de intervallen wil bereiken.. als ik mijn tempo wil verhogen dan zorg ik dat het tempo tussen de intervallen ook steeds hoger wordt, zodat het interval tempo een tempo wordt dat je constanter vast kunt houden.

• kramerty88

kramerty88

Puur de definitie; nee

Een interval kan een duurloop zijn, bijvoorbeeld een wisselduurloop (waarin je in meerder zones continu aan het lopen bent). Maar het hoeft niet. Een lekker verzurende interval als 3x4x400m met minuten stilstaan pauzes zou ik zeker niet als duurloop kwalificeren (of ook 10x1000 met stilstaan als je 3x4x400 tekort vindt ;) ).

Zelf gebruik ik de term duurloop voor wanneer iets 'continu' is, dus zonder stilstaande of wandel onderbrekingen. Dus wisselduurlopen, tempoduurlopen, climaxduurlopen, 'gewone' duurlopen, lange duurlopen. Maar of dit echt volgens de taaltechnische definitie is, dat durf ik niet te zeggen :P

• Frenz64
Ik weet niet wat jullie allemaal met duurlopen hebben, ik loop best goedkoop vind ik, spulletjes van Decathlon enzo, geen contributie

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-12 15:08
volgens ensie.nl

duurloop - Zelfstandignaamwoord
1. een loop over een grote afstand als training om het uithoudingsvermogen te verbeteren

Ik denk dat je alles boven de 5K wel als een lange afstand mag kwalificeren en tenzij je alleen maar sprint en stilstaat ook het uithoudingsvermogen traint. Dus in principe is alles een duurloop 8)

Verwijderd

Frenz64 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:49:
Ik weet niet wat jullie allemaal met duurlopen hebben, ik loop best goedkoop vind ik, spulletjes van Decathlon enzo, geen contributie
Hardlopen, duurlopen hoeft inderdaad niet duur te zijn. Ik gebruik inderdaad ook gewoon kleding en accessoires van Decathlon. Goede hardloopschoenen vind ik wel verschil maken en daarom besteed ik hier doorgaans meer tijd en geld aan.

Je wilt tenslotte blessures voorkomen en zeker wanneer je wat ouder bent en vaker hardloopt liggen blessures op de loer.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Hardlopen, duurlopen hoeft inderdaad niet duur te zijn. Ik gebruik inderdaad ook gewoon kleding en accessoires van Decathlon. Goede hardloopschoenen vind ik wel verschil maken en daarom besteed ik hier doorgaans meer tijd en geld aan.

Je wilt tenslotte blessures voorkomen en zeker wanneer je wat ouder bent en vaker hardloopt liggen blessures op de loer.
Je reageert wel heel serieus op een mooie woordspeling van @Frenz64 ;) :+

tips voor New York

• InZane
Frenz64 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:49:
Daar ligt mijn kast ook vol mee! Alleen schoenen heb ik altijd van Asics :)

• Webgnome
Kleding koop ik meestal ook bij de Decathlon of Lidl als die weer eens een aanbieding hebben. Maar sensoren en dergelijke altijd Garmin.

Strava | AP | IP | AW

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:47

m-vw

Dus?

Om even voort te borduren op @Verwijderd . Vrijdag nieuwe schoenen gekocht bij Runners Lab in Gent.

Mijn huidige paar (NB 860v6) gaan al bijna 900km mee dus vond ik het tijd voor iets nieuws.

Wat info:
Ik loop zo goed als altijd op asfalt en ben een 100% haklander. Probeer inmiddels af en toe wel meer op mijn voorvoet te landen, maar voorlopig zal het niet veel veranderen.
Verder is mijn linkervoet 6mm groter dan mijn rechter waardoor het altijd schipperen is qua maten.

Eerste schoen die ik kreeg was de NB Vongo 4. Ziet er super uit, maar zat voor geen meter. Sloot zeer goed aan rond mijn voet, enkel had ik het gevoel dat mijn voet links en rechts buiten de zool viel. Hier heb ik dus snel afscheid van genomen.

Van de Asics GT-4000 en de NB 860v9heb ik de gewone leest gepast maar ook de bredere (2E). Bij deze laatste was mijn rechter voet aan het zwemmen dus dat was echt een no go. Verder zaten de normale schoenen wel oke, Bij het proeflopen niet direct een uitgesproken favoriet.

Vierde paar was de Mizuno Wave Horizon 3. Merk klonk vaag bekend, maar ik had er geen ervaring mee. Bij het aantrekken zaten ze direct lekker en ook het proeflopen beviel goed.

Omdat de drukmeting van de NB bijna gelijk was aan die van de Mizuno heb ik voor de zekerheid nog een keer de NB aangetrokken, maar het zijn toch de Mizuno geworden.

Nu heb ik echter nog 1 vraag: Heeft iemand nog een clip van een Zwiftpod over? Heb nog niet gevonden of en waar je die los zou kunnen kopen. Wel een soort zakjes gevonden die je op je schoenen kan plaatsen maar ik heb liever een clip.
Webgnome schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:23:
Kleding koop ik meestal ook bij de Decathlon of Lidl als die weer eens een aanbieding hebben. Maar sensoren en dergelijke altijd Garmin.
Hoelang gaan een stoel/wielen eigenlijk mee?

[ Voor 8% gewijzigd door m-vw op 17-02-2020 13:08 ]

• Webgnome
m-vw schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:49:
[...]

Hoelang gaan een stoel/wielen eigenlijk mee?
denk dat dat niet heel verschillend is met een wielrenfiets. Banden slijten vooral het hartste en de coating waarmee je voorduwt die moet je toch wel elk jaar vervangen. Mijn stoel die ik nu heb is nog maar 2 jaar (als ik het goed heb) dus die kan nog wel even mee :)

Strava | AP | IP | AW

• kramerty88

kramerty88

Ook wel een leuk onderwerpje: Show your Gear

Kleding: Craft - 3 longsleeves, 5 shirts, 4 racehemden, 3 winter tights, 3 zomer tights, 3 korte tights, 3 vlinderbroekjes, 3 onderbroeken, 2 onder shirts (thermo)
Sokken: 12 paar Adidas alphaskin, 4 paar Rapha (fietssokken, maar lopen heerlijk)
Schoenen: Adidas Adizero Adios 3! Adidas Adizero Adios 4 (2x), Adidas Adizero Boston 7, Adidas Adizero Takumi Sen 5, Nike Pegasus 33, Nike Vaporfly 4%, Newbalance MD5000 (Spike)
Gear: Garmin Forerunner 935, Garmin HRM-Run v4
Apps: Strava, Runalyze, Garmin Connect

Sporadisch gebruik: telefoon + Bose Soundsport Wireless (<10% van mijn loopjes)

Dit is al mijn actieve gear. Zoals je ziet loop ik in Adidas + Craft, al is dat laatste door enige verplichting ;) (hoewel ik Craft oprecht heerlijk vind zitten, dus na mijn carrière blijf ik hier wel bij), schoenen heb ik wel vrije keuze in. De Adios 3 is by far! mijn favoriete schoen. Mijn voet heeft daarvoor model gestaan lijkt het. Naadloos omsluit de upper zich om mijn gehele voet. Hielkap perfect, arch support perfect, voorvoet perfect. Helaas heeft Adidas de voorvoet bij de Adios 4 verbreed en dus schuif ik licht als ik krachtig afzet of bochten loop.

[ Voor 3% gewijzigd door kramerty88 op 23-07-2019 08:19 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:15:
Ook wel een leuk onderwerpje: Show your Gear
Oh dear, daar gaat mijn dag :)

Kleding: Korte tights van Adidas, Asics, Decathlon, Nike. Lange tights van Asics, Nike, Reebok. 1 wintertight, Asics. Shirts van Decathlon, Asics en div. evenementenshirts, jasje Salomon, ondershirts Odlo, Futurum, Decathlon
Sokken: Decathlon
Schoenen: Saucony Triumph IV White Noise, Inov-8 TerraClaw 250
Gear: A'rival Spoq horloge, Milestone Pod
Apps: Strava, SportTracks, TrainAsOne
Sporadisch gebruik: rugzak RaidLight Olmo 5, Heuptas Columbia, Samsung telefoon, Rockbros fotochroom zonnebril

Meeste merkkleding via diverse outlets op de kop getikt.

Als er één punt is wat me opvalt: Asics heeft moeite om duurzame aantrekkoortjes te maken voor hun lange tights. Op één of andere manier zijn ze bij dat merk allemaal kapot gegaan.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:00

Roozzz

Plus ultra

Ohoh, dit kan wel eens confronterend worden...

Kleding: 2 longsleeves Salomon. Tiental(len?) shirts: Salomon, Raidlight, Asics, evenementen (ik bewaar alleen de specials). 2 tights: Nike, Salomon, 3 korte broeken: Salomon. 3 ondershirts kort: Nike. 2 ondershirts lang: Craft.
Sokken: 8x Injinji, 2x Falke, 4 paar Rapha (om te fietsen... :+ )
Schoenen zijn pas opgeruimd :P : On Cloudflow, 2x Salomon Slab Sense 6 SG, Salomon Slab Sense 6, Asics Fujilyte. Altra Superior (?)
Gear: Suunto Ambit 2 -> tot de 945 weer leverbaar is...
Apps: Strava

Overig: Salomon Advanced Skin 5, Salomon Advanced Skin 12, Black Diamond Distance Carbon Z Poles

Merkvoorkeur moge duidelijk zijn O-) Voornaamste reden is pasvorm. Als Frans merk snappen ze kleine mannetjes wat beter: zit gewoon als een huis. Daarnaast nogal wat krijgertjes via sponsoring.

If you can see, look. If you can look, observe

Verwijderd

Kleding: Goedkoop sportbroekje van Decathlon. In de winter een lange versie hiervan. Diverse t-shirts verkregen via meerdere runs. Meestal een goedkoop sport t-shirt. In de winter een geventileerd specialistisch renvest van de Decathlon.
Sokken: Compressie Sokken van Stance en Reebok.
Schoenen: New Balance 690 (inmiddels alweer zo'n 800 KM mee gelopen dus tijd voor nieuwe.
Gear: Geen gear alleen iPhone voor ren registratie.
Apps: Runkeeper, en soms Spotify voor muziek. ;-)

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Kleding: Korte tights, lange tights, t-shirts en wind jacks van allerlei verschillende merken (Reebok, Falke, New Balance, Puma, Decathlon)
Sokken: Decathlon
Schoenen: Saucony Ride Iso (bijna 100km nu), Salomon X Trail schoenen
Gear: Apple Watch, heel soms AirPods voor muziek
Apps: Workout app van Apple, HealthFit (voor synchronisatie naar: Strava, TrainAsOne, Smashrun), Intervals Pro

[ Voor 3% gewijzigd door The_Ghost16 op 23-07-2019 09:21 ]

• influenza
kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:15:
De Adios 3 is by far! mijn favoriete schoen. Mijn voet heeft daarvoor model gestaan lijkt het. Naadloos omsluit de upper zich om mijn gehele voet. Hielkap perfect, arch support perfect, voorvoet perfect. Helaas heeft Adidas de voorvoet bij de Adios 4 verbreed en dus schuif ik licht als ik krachtig afzet of bochten loop.
Ik loop ook graag op de Adios 3, echt een heerlijke schoen :)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Kleding: Icebreaker Singlet, Icebreaker Short Sleeve, Icebreaker Long Sleeve, 2x Blauw en Oranje Patagonia Trail Shorts & Ronhill Split Short
Sokken: 2x Icebreaker Ultra Light & Smartwool Elite Run
Ondergoed: Ortovox Competition Light & Runderwear Boxers
Schoenen: Nike Zoom Fly 3, Nike Pegasus Turbo Gyakusou & Nike Pegasus 35
Gear: Apple Watch 3
Apps: Strava

Over het algemeen loop ik het liefst in Merino wol, kost wat, maar dan heb je ook wat :P :+

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

Beetje late reactie door mij vanwege weekendje weg
T-MOB schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:44:
[...]
In je vorige post lijk je te suggereren dat lactaat een belangrijke brandstof is voor type-1 vezels. Volgens mij is dat waar Tazzios over valt. Want alhoewel ze inderdaad lactaat kunnen verwerken en gebruiken als energie zijn vet en koolhydaten de belangrijkste energiebronnen voor deze vezels. Zonder lactaat functioneren ze prima.

Dat je beter wordt van trainen in lage zones komt ook niet alleen door een betere lactaatverwerking. Wat ook een rol speelt is dat de type-I-vezels (ook) vet als brandstof gebruiken. Hoe meer energie je uit vet kunt halen, hoe meer (energie uit) glycogeen er overblijft voor extra prestaties.
kramerty88 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:02:
Ah ok, zo was het niet mijn intentie. Dus als dat zo geïnterpereteerd wordt, niet de bedoeling. Het ging mij om de bedoeling dat dit de enige vezels zijn die kunnen voorkomen dat lactaat ophoopt. Dus wanneer deze ongetraind blijven (wat gebeurt als je alleen 'hard' traint) zul je eerder verzuren en dus netto langzamer lopen.
Je andere deel klopt, ik overdrijf hierin iets door het zwart/wit te maken. Maar er zijn nog veel meer processen die getraind worden op lage snelheid zoals je aangeeft. Je drempel lijkt hierin wel de meest belangrijke, als in, geeft het snelst het meeste toename in snelheid.
Wat @t-mob zegt inderdaad. Je suggereerde naar mijn idee dat lactaat belangrijk is om aan te maken.

Om even selectief te qoute:
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:34:
-“Lactaat is namelijk niet een afvalproduct, maar is een belangrijke vorm van brandstof in het lichaam.”
-“maar het is niet onbelangrijk dat je het ook kan aanmaken”

kramerty88 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:45:
-“Je lichaam gebruikt lactaat namelijk gewoon als brandstof.”
-“Je kunt lactaat beter verwerken, dus kun je harder lopen, want je kan meer lactaat aanmaken met je veel sterkere en snellere type II vezels.”

Verbranding in de mitochondriën met voldoende zuurstof levert 36ATP op. Verbranding met onvoldoende zuurstof levert maar 2 ATP op EN melkzuur wat bij aanraking met bloed wordt omgezet naar lactaat en een H+-ion. (de H-ionnen zorgen voor het verzuurde gevoel van de spieren en niet het lactaat).
Lactaat is een buffer geen brandstof. Het lactaat kan voor 60% weer worden omgezet naar glucose in de lever en voor 40% in spieren waar voldoende zuurstof is, dit kunnen ook je armspieren zijn dus niet alleen je type1 beenspiervezels.
Zuurstof tekort voorkomen is een kortere route, te trainen door duurloopjes.

In hoeverre type2 gebruikt wordt bij 5km en langer weet ik niet en kon ik nergens vinden. Maar indien dat enig sinds lijk op de afstand, Aëroob of Anaëroob tabellen die hier en daar te vinden zijn is dat op 5km 20% en op een marathon 1%. Dat type1 het lactaat van type2 op moet ruimen lijkt mij daarom meer relevant voor baan dan weg atleten.

• Frenz64
Oh my god, wat heb ik nou weer losgemaakt :X

Nou vooruit dan:

Kleding: 2 x singlet decathlon, craft, nobrand & een enkel wedstrijdshirt korte mouwen, 2x lidl longsleeve, 2 x trailshorts Decatlon, favo korte broek decathlon en een nike short, 3 paar leggings van verschillende dikte (ook voor het fietsen), twee diktes regen/winterjasjes (ook weer 1 craft).
Sokken: Nike dri fit 3x, ander paar Nike sokken van de outlet, nieuw (1 keer gedragen), decathlon sokken
Schoenen: Hoka One One Bondi 6 alweer bijna 400km en gaan geen 200 meer mee denk ik, meest probleemloze superdemper ooit, lijkt gemaakt voor mijn voeten.
Gear: Huami Amazfit Stratos, Polar H7
Apps: Amazfit app, Strava
Ben een enorme muziekliefhebber, draai altijd en overal muziek, behalve.....bij het hardlopen, heb wel zeer fijne TWS dopjes (€23 bij Aliexpress uiteraard, cheapskate als ik ben) voor bij het fietsen, ww en racefiets

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Show your gear

Kleding: 3 korte broeken knie (Nike), 2 korte broeken dijbeen (Nike), 4 singlets (Nike), 2 mouwloze shirts (geen singlet, wel Nike), 6 shirts korte mouw (Nike & NB), 4 longsleeves (Nike & NB), 5 thermoshirts (Falke), windjack (Asics), winterjack (Saucony), muts (Saucony), buff (Decathlon), handschoenen dun (Nike), handschoenen dik (Nike), losse sleeves (Nike), evenementen shirts (geen idee hoeveel), 2 singlets die ik nooit draag, 4 lange broeken (Nike & Reebok)
Sokken: Veel, weet niet precieze aantal; Sokken van Falke. Kort en enkel, lange sokken (Falke) voor de winter)
Schoenen: Nike Pegasus 35, NIke Zoom Fly, Nike Zoom Flyknit 2, New Balance Fuel Cell, Mizuno Wave Shadow (loop hier bijna nooit op, niet fijn)
Gear: Garmin Forerunner 245, Garmin HRM-Run v4, Goodr zonnebril
Apps: Strava, Garmin Connect

Sporadisch gebruik: Trail vest (Salomon).

disclaimer waarschijnlijk ben ik een aantal dingen vergeten :P

Veel spul van Nike, laat het bashen maar beginnen :+

tips voor New York

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12 13:38
Vanochtend interval training gedaan: 4 x 2km @ 4:15~4:20, 1km rust (5:15~5:30). De eerste 8,5 km had ik het niet in de gaten :+ maar hiermee is mijn 10km pr eraan gegaan. 47:30 -> 46:00 (nee, beide niet afgerond, dat zijn volgens Garmin Connect de tijden). Ik ben erg blij met deze vooruitgang maar nu ook wel benieuwd wat ik bij een 10km wedstrijd zou kunnen halen (maar die staan er voorlopig geen op de planning).

Over kleding wil ik maar 1 ding kwijt: vanochtend zat de laatste paar km 1 van m'n sokken een beetje dubbel, dus nu een blaar. :|

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Show your gear

Kleding: Ja. Lidl/Decathlon shirts en broeken aangevuld met evenementenshirts (en zelfs een evenementenbroekje)
Sokken: De simpelste Kalenji's blijven het lekkerst zitten. Soms Injinji afhankelijk van schoeisel, zin en hoeveel we achterlopen met de was.
Schoenen: Meestal wel. Mijn huidige roulatie bestaat eigenlijk nog maar uit 2 paar: Merrell Vapor Glove 3's en Topo Athletic Tributes.
Als er vervanging nodig gaat zijn zou ik weer de Vapor Glove 3 kopen, en de ST-2 als die nog ergens te vinden is. Ik voel me goed in deze schoenen :Y
Sporadisch loop ik nog wel eens op mijn Vibrams (KSO EVO), maar het hele teenschoengebeuren staat me een beetje tegen. Was een leuk experiment, maar ik heb liever de Merrells die óók lekker minimalistisch zijn, maar dan zonder de teendingen.
Gear: Fenix 5+, praktisch 24/7 om de pols. Zou hem zelf nóóit gekocht hebben, want veel te veel geld, maar zo gratis in het schootje geworpen kan ik er prima van genieten :P
Apps: Onderweg niks. Eenmaal terug Garmin Connect (want Fenix), Strava (hoewel ik daar steeds minder het nut van inzie), Smashrun (want datavisualisatie is leuk!) en Runalyze (omdat daar een hoop data op een overzichtelijke manier in te zien is)
Sporadisch gebruik: Drinkgordel Lidl/trailvest Decathlon

Ik overweeg die trailshorts nog die hier pas voorbij kwamen, lijkt me superhandig voor een flinke duurloop ipv een gordel of vest. Maar 30 euro voor een broekje, dat geef ik het liefst niet eens uit aan een normale broek, laat staan hardloopkleren. (Ja, ik ben een vrek.)

EDIT: hey, er is een Topo ST-3!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

BH: anita deltapad en anita extreme control. De deltapad is GEWELDIG. laat zweet fijn door, geen zweetpukkeltjes meer! Whoooo! En niet zo warm - met dit weer ook fijn :P En water laten ze niet goed door, ook fijn als het regent zodat je tepels niet meteen kooouuuud worden en gaan schuren.
Tops: decathlon, raceshirts (o.a. een van mijn werkgever elk jaar :P), odlo, lornah, dun windjackje en trailvestje van de decathlon want dat vouwt zo fijn weg, extra armstukken (decathlon, nike, aliexpress), nike jasje voor als het echt koud is.
Bottoms: craft greatest onderbroekjes, shorts van NB, odlo, decathlon, skorts van odlo, decathlon, leggings van decathlon, asics en nike
Sokken: herzog enkelsokken, falke ru4cushion, cep/stox/herzog tubes. Tubes vooral om kuiten te ontzien maar nu t zo warm is doe ik ze alleen aan bij snelheidswerk.
Schoenen: On cloudflyer, Topo athletic flylite 2, asics nimbus 21 - de cloudflyers lopen fijn maar zijn hel als er een steentje in zit.. Topo's lopen heerlijk, asics ook.
Sporadisch: zonneklep, hydration vest via aliexpress, drinkrugzak decathlon, handschoentjes decathlon, kalenji runlight, aliexpress hoofdlamp, reflectiebretels.
Tech: FR645M - wilde eigenlijk de niet-M maar deze was bij ING goedkoper icm runpod. Heb ook nog een HRM-RUN eerste versie (die bij de 620 zat) en twee zwiftpods (gewonnen via strava) maar die laatste ben ik nog niet helemaal tevreden over. App vind ik vrij mager, BT naar horloge doet t niet echt lekker, dus meh.
Spul om te smeren: Bodyglide tegen schuur- en irritatieplekken, zonnebrand Ambre Solaire UV Sport factor 30 uit een spuitbus - trekt snel in, is niet plakkerig, laat redelijk zweet door én is ook aan het begin van het jaar op wintersport te gebruiken want een spuitbus is niet onhandig op hoogte :D

[ Voor 9% gewijzigd door Poekie op 23-07-2019 14:18 . Reden: Tech helemaal vergeten 8)7 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• influenza
Eigenlijk is het best wel confronterend om te beseffen hoeveel loopspullen ik heb verzameld in de loop der jaren en nooit de moeite heb genomen om er ook weer afstand van te doen. Dit resulteert dus in een kast vol met ontelbaar veel shirts,thermo's, shorts, lange tights in allerlei kleuren en van verschillende merken. Denk dat ik maar eens een flinke opschoning ga doen binnenkort.

Wegschoenen (ik wissel graag door): Adidas Adizero Adios 3, Adidas Boston Boost 7, Adidas Adizero tempo 9
Trailschoenen: Salomon S-lab fellcross, Salomon S-lab Sense Ultra, Innov8 X-Talon 212

Horloge: Garmin Fenix 5X

Sokken: allerlei merken maar bij trailen waarbij veel klim en daalwerk zit draag ik graag antiblaar sokken van wrightsock

Apps: Garmin Connect & Strava

[ Voor 8% gewijzigd door influenza op 23-07-2019 13:09 ]

• Webgnome
iemand al naar buiten geweest vandaag? Is het aan te raden om deze week maar even een geforceerde rustweek in te plannen of is dat overdrijven?

Strava | AP | IP | AW

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:11
Ik ben bang dat ik er een tijdje uit lig.
Vanavond een afspraak bij de fysio i.v.m. met mijn linkerknie.
Die geeft al een tijdje problemen en ondanks dat het een tijdje echt beter ging een enorme terugval gehad.
Best case scenario zijn pezen, middle case scenario kniebanden, maar ik vermoed toch echt meniscus.
Ik ben bang dat alleen een MRI uitkomst gaat geven.
Webgnome schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:31:
iemand al naar buiten geweest vandaag? Is het aan te raden om deze week maar even een geforceerde rustweek in te plannen of is dat overdrijven?
Het is erg warm.
Die pauze neem ik hoe dan ook, zie hierboven :(

[ Voor 30% gewijzigd door tlpeter op 23-07-2019 13:32 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Als het warm is kun je beter vroeg gaan lopen, ik heb vanochtend een 14k met hill repeats gedaan. Maar ik stond om iets voor 6 buiten :p

Overigens loop ik altijd zo vroeg, dus hoef ik mijn schema niet aan te passen :+

• kramerty88

kramerty88

Tazzios schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:38:
Beetje late reactie door mij vanwege weekendje weg

Wat @t-mob zegt inderdaad. Je suggereerde naar mijn idee dat lactaat belangrijk is om aan te maken.

Om even selectief te qoute:
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:34:
-“Lactaat is namelijk niet een afvalproduct, maar is een belangrijke vorm van brandstof in het lichaam.”
-“maar het is niet onbelangrijk dat je het ook kan aanmaken”

kramerty88 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:45:
-“Je lichaam gebruikt lactaat namelijk gewoon als brandstof.”
-“Je kunt lactaat beter verwerken, dus kun je harder lopen, want je kan meer lactaat aanmaken met je veel sterkere en snellere type II vezels.”
Dat is wel heel selectief quoten, zo haal je de zinsnede uit het verband.
"Snelheid: Hiermee train je vooral je kracht en snelheid, dus type II vezels. Het is leuk dat je nu heel rustig loopt en heel goed zuur kan verwerken, maar het is niet onbelangrijk dat je het ook kan aanmaken ;). Dit zijn de korte intervallen van 200-400m op hoger tempo."
- Hiet zeg ik mijns inziens duidelijk dat het voor snelheid niet onbelangrijk is om lactaat aan te maken. ("Het is leuk dat je het kunt verwerken, maar...")

Het tweede deel probeer ik aan te geven dat lactaatophoping pas later gebeurt, doordat je lactaatspiegel lager blijft terwijl je al meer lactaat aanmaakt. Nogmaals, je maakt ook in rust al lactaat aan. Als je heel slecht bent in het hergebruiken ervan, verzuur je dus eerder (bij een lagere snelheid) dan wanneer je goed bent in hergebruiken.

Ik had misschien beter niet alleen "lactaat" kunnen aanstippen als belangrijk, maar juist "de kunde om lactaat te hergebruiken".

Voorbeeld, twee identieke lopers qua vermogen en output waarvan een heel goed is in hergebruik van lactaat en de ander niet zullen vér uiteenlopende PR's hebben. De een verzuurt namelijk op een veel hogere snelheid pas, omdat ophoping pas later plaatsvindt.
Verbranding in de mitochondriën met voldoende zuurstof levert 36ATP op. Verbranding met onvoldoende zuurstof levert maar 2 ATP op EN melkzuur wat bij aanraking met bloed wordt omgezet naar lactaat en een H+-ion. (de H-ionnen zorgen voor het verzuurde gevoel van de spieren en niet het lactaat).
Lactaat is een buffer geen brandstof. Het lactaat kan voor 60% weer worden omgezet naar glucose in de lever en voor 40% in spieren waar voldoende zuurstof is, dit kunnen ook je armspieren zijn dus niet alleen je type1 beenspiervezels.
Zuurstof tekort voorkomen is een kortere route, te trainen door duurloopjes.

In hoeverre type2 gebruikt wordt bij 5km en langer weet ik niet en kon ik nergens vinden. Maar indien dat enig sinds lijk op de afstand, Aëroob of Anaëroob tabellen die hier en daar te vinden zijn is dat op 5km 20% en op een marathon 1%. Dat type1 het lactaat van type2 op moet ruimen lijkt mij daarom meer relevant voor baan dan weg atleten.
Het ATP verhaal klopt ook wat je zegt, alleen vergeet je dat by recycling van lactaat óók weer ATP vrijkomt. Dit is namelijk gewoon een oxidatieve verbranding. Daarbij wordt overigens ook het H+ ion hergebruikt. Zie voor een duidelijke uitleg van de cycli: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3345575/
Lactaat is een buffer geen brandstof
Dit is dus mede waarom ik de post in eerste instantie schreef. Dat is het juist wél. ;)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1664920/
For much of the 20th century, lactate was largely considered a dead-end waste product of glycolysis due to hypoxia, the primary cause of the O2 debt following exercise, a major cause of muscle fatigue, and a key factor in acidosis-induced tissue damage. The bulk of the evidence suggests that lactate is an important intermediary in numerous metabolic processes, a particularly mobile fuel for aerobic metabolism, ...

http://phys.org/pdf64680736.pdf
"The heart even prefers lactate as a fuel, Brooks found."

https://www.germanjournal...-an-end-product-and-fuel/
PROLONGED ENDURANCE EXERCISE
Energy metabolism is entirely aerobic
In response to prolonged endurance exercise, plasma [LA] is much lower than in response to short duration high intensity exercise. As explained below, this does not indicate that LA is not produced, but that the rate of plasma LA disappearance closely matches its rate of appearance.
The « LA threshold » (LT) defined in this particular study as the %VO2max when plasma [LA] was 1 mmol/L above the basal value, was observed at 65.8%VO2max in subjects with the lowest endurance capability vs 81.5%VO2max in subjects with the highest endurance capability.
- Zie hier ook de twee lopers, een goed getrainde instaat zijnde lactaat te hergebruiken en een die dat niet kan. De een verzuurt dus als op 65% de ander op 81% van zijn vo2max.

Tot slot:
https://www.medgadget.com/2006/04/lactic_acid_an.html
"In 1999, for example, he showed that endurance training reduces blood levels of lactate, even while cells continue to produce the same amount of lactate." - Hier ging het in mijn initiële post om ;)

Uiteindelijk is je wedstrijdsnelheid sterk afhankelijk van je lactaat threshold en zoals in de 3e link goed beschreven wordt. Dit hangt houdt heel sterk verband met hoe goed je lactaat kunt opruimen/hergebruiken.

Ik hoop het hiermee verduidelijkt te hebben waarom je dus je duurloop rústig moet doen :+

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

disclaimer ; niet iedereen zal het met me eens zijn

In principe kun je met deze temperaturen gewoon trainen, er zijn immers landen waar het nog warmer is dan hier, en daar lopen de mensen ook gewoon hard ;). Het verschil is echter dat deze mensen (en dan met name het lichaam) aan deze omstandigheden is gewend.
Dus; train jij normaal alleen vroeg in de morgen of laat in de avond, dan is het nu wellicht onverstandig om midden op de dag naar buiten te gaan. Train je vaker in de zon/midden op de dag, dan is je lichaam ws. meer gewend aan de omstandigheden en kun je gewoon trainen.

Let wel dat je op gedurende de dag als tijdens de activiteit genoeg drinkt, je vochthuishouding krijgt een enorme zeperd te verwerken en pas, indien nodig, de intensiteit van de training aan.

Gisteren ben ik om 14.30 gewoon 13km gaan hardlopen, maar ik weet van mezelf dat mijn lichaam is gewend aan de omstandigheden.

Lang verhaal kort; ja, het kan, maar pas de intensiteit aan en zorg voor voldoende drinken :)

tips voor New York

• kramerty88

kramerty88

Calitomnication schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:40:
[...]

disclaimer ; niet iedereen zal het met me eens zijn

In principe kun je met deze temperaturen gewoon trainen, er zijn immers landen waar het nog warmer is dan hier, en daar lopen de mensen ook gewoon hard ;). Het verschil is echter dat deze mensen (en dan met name het lichaam) aan deze omstandigheden is gewend.
Dus; train jij normaal alleen vroeg in de morgen of laat in de avond, dan is het nu wellicht onverstandig om midden op de dag naar buiten te gaan. Train je vaker in de zon/midden op de dag, dan is je lichaam ws. meer gewend aan de omstandigheden en kun je gewoon trainen.

Let wel dat je op gedurende de dag als tijdens de activiteit genoeg drinkt, je vochthuishouding krijgt een enorme zeperd te verwerken en pas, indien nodig, de intensiteit van de training aan.

Gisteren ben ik om 14.30 gewoon 13km gaan hardlopen, maar ik weet van mezelf dat mijn lichaam is gewend aan de omstandigheden.

Lang verhaal kort; ja, het kan, maar pas de intensiteit aan en zorg voor voldoende drinken :)
Kleine kanttekening over de Afrikanen (daar doel je op gok ik :9). Er is een reden waarom die om 6 uur 'sochtends gaan lopen en zware trainingen vrijwel nooit na 8u 'sochtends beginnen :p.

Mee eens. Je kunt gewoon lopen met deze temperatuur. Zelf heb ik ook nog een redelijk pittige training voor de boeg (totaal 30km incl 6k tempo), maar zorg hierbij dat je heel goed op je gevoel let, veel drinkt en desnoods tempo aanpast. Het kan heel goed zijn dat je zone nu belachelijk langzaam is. Dus waar ik normaal 4.10/km in duur loop, kan dat vanavond best 5.00/km zijn en dat maakt helemaal niet uit.

In alle gevallen, als het te zwaar voelt -> Dan is het ook te zwaar! Je gevoel is altijd leidend.

Mocht je twijfelen, een rustweek is nog nooit iemand slechter van geworden ;).

Edit:

Wat ik overigens vaak doe bij dit soort temperaturen en pittige trainingen is wegen. Vooraf (zonder kleren) op de weegschaal en gelijk na de training weer. Dan heb je ook een idee van het aantal liter dat je gezweet hebt en dus aangevuld moet krijgen. In mijn geval (een van mijn grootste talenten is zweten.... :F ) kan dat oplopen tot 2,5-3L per uur. Afgelopen zaterdag was dat nog 4,4L in 2u bij een 'schappelijke' 24 graden.
Daarbij wordt het aangeraden om je vocht binnen 2u na de training weer aangevuld te hebben, dus dan weet je hoeveel je moet drinken. 3 colaflessen vol...

Schrik niet als je dat soort getallen ziet vanavond, met 30+ graden is 3L per uur goed mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door kramerty88 op 23-07-2019 13:56 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

weer even een selectieve qoute :+
kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Ik had misschien beter niet alleen "lactaat" kunnen aanstippen als belangrijk, maar juist "de kunde om lactaat te hergebruiken".
Dat had een aardig nuance verschil geweest.
Uit een korte blik op je links begrijp ik wel dat lactaat belangrijker is dan dat ik dacht.
thuis even verder lezen! :)
Ik hoop het hiermee verduidelijkt te hebben waarom je dus je duurloop rústig moet doen :+
En anders kunnen we het ook gewoon doen omdat het leuk is,... toch?. :P

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Jeej, lekker acclimatiseren aan 30+ voor de 3 dagen dat het duurt :P Schijthekel aan die eerste training in de hitte, 6:00min/km lopen en het gevoel hebben dat je echt niet harder kunt.

Maar goed weet je, ik doe liever dit dan een training missen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12 21:54
Calitomnication schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:40:
Dat dus. Bij onze atletiekvereniging zijn altijd intervaltrainingen op dinsdag-, woensdag- en donderdagavond. Net even gebeld met een collega-trainer en onze consensus is dat de training vooralsnog gewoon doorgaat. We zeggen namelijk altijd tegen leden 'De training gaat altijd door, tenzij het echt gevaarlijk is'. Dan moeten we hem niet te vaak afgelasten natuurlijk...

Dus extra water mee en iets rustiger aan. Dat laatste is bij interval wel eens lastig.

En op donderdagavond combineren we interval met bootcamp. Dat wordt overmorgen met de verwachte temperaturen echt een feest :)

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 23-07-2019 14:08 ]

Punctuality is the politeness of kings

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12 21:47
Ach, gewoon met verstand doen toch?

Voor mij stond vandaag een interval op het programma en ja, dat is minder handig in de volle hitte dus zowaar om 7:15 vanochtend voor mn werk op pad gegaan (en ik ben GEEN ochtendmens!).

Morgen moet/mag ik een half uurtje herstel op relaxed tempo en wie weet doe ik dat gewoon overdag (hoewel 35 graden wel erg veel van het goede is). Maar dat zou nog prima overdag kunnen.

Maar mijn LDL doe ik ook regelmatig gewoon in de volle zon en idd, gewoon wat water mee en goed op je lichaam letten. Geen gekke dingen doen (een interval die ik eerder had gedaan bij 30+ graden was gewoon niet handig).

Aan de andere kant is dat voor iedereen persoonlijk, ik kan zelf prima omgaan met de warmte (het zweten herken ik wel, maar het is niet dat ik er niks meer in kan) maar voor anderen is het gewoon echt weer niet verstandig.

• kramerty88

kramerty88

Tazzios schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:03:
weer even een selectieve qoute :+

[...]

En anders kunnen we het ook gewoon doen omdat het leuk is,... toch?. :P
Lijkt mij ook geen slecht compromis ;)
dreamscape schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:07:
[...]

Dus extra water mee en iets rustiger aan. Dat laatste is bij interval wel eens lastig.
Als trainer heb je daar wel invloed op toch? Zeg je gewoon dat het vandaag niet op 10k tempo, maar HM tempo gaat i.v.m. "trainingseffect" (niet vanwege de warmte :p). Ik gooi bij temperaturen boven de 27 graden standaard 5s/km er bijop, dus duizendjes in 3.10 gaan dan in 3.15. Boven de 30? dan begin ik meestal in 3.30-3.25 en voel ik wat een goed tempo is. Vaak gaat dat al zwaar namelijk en dan houd ik het daarbij.

Uiteindelijk wil je wel de intentie van de training halen, je hebt er weinig aan om lekker anaeroob te rennen omdat al het bloed in je huid zit om af te koelen :9

[ Voor 80% gewijzigd door kramerty88 op 23-07-2019 14:21 ]

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Hardlopen met deze hitte kan wat mij betreft ook prima. Ik tennis ook nog naast het hardlopen en dat is af en toe ook net een hele fanatieke interval training. Dat ze laatst hardloop evenementen hadden afgelast (iig de marathon van Hoorn) vanwege de hitte stond ik gewoon lekker een wedstrijd te tennissen. Ja je zweet je kapot maar onmogelijk is het niet.

Maar als je de mogelijkheid hebt dan kun je natuurlijk altijd een koeler moment op de dag kiezen. Zo is het in de ochtend de komende dagen net iets boven de 20 graden. Ook nog wel warm voor Nederland maar iets minder extreem dan 35+ graden.

Zelf ben ik van plan om woensdag en donderdagochtend te gaan. Ook omdat ik vrijdag, zaterdag en zondag een wedstrijd moet tennissen.

• Tinusvolkel
kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:51:
[...]
Edit:

Wat ik overigens vaak doe bij dit soort temperaturen en pittige trainingen is wegen. Vooraf (zonder kleren) op de weegschaal en gelijk na de training weer. Dan heb je ook een idee van het aantal liter dat je gezweet hebt en dus aangevuld moet krijgen. In mijn geval (een van mijn grootste talenten is zweten.... :F ) kan dat oplopen tot 2,5-3L per uur. Afgelopen zaterdag was dat nog 4,4L in 2u bij een 'schappelijke' 24 graden.
Daarbij wordt het aangeraden om je vocht binnen 2u na de training weer aangevuld te hebben, dus dan weet je hoeveel je moet drinken. 3 colaflessen vol...

Schrik niet als je dat soort getallen ziet vanavond, met 30+ graden is 3L per uur goed mogelijk.
route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:38:
Inderdaad "presteren" speelt hier wel een belangrijke rol. Dus "redelijke mate bij drinken" om op gewicht te blijven helpt, teveel vochtverlies gaat je nekken. Normaal gesproken zou het dorstgevoel het signaal moeten zijn om te gaan drinken, maar bij flinke inspanningen kun je het wellicht beter planmatiger doen.
Tabellen die je vaker tegen komt spreken wel boekdelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mFK4y6z/vocht.jpg
Toen ik jou post las dacht ik aan dit plaatje, maar bij een lichaamsgewicht van meer dan 73 kg overleef je het wel >:)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12 21:54
kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:13:
Als trainer heb je daar wel invloed op toch? Zeg je gewoon dat het vandaag niet op 10k tempo, maar HM tempo gaat i.v.m. "trainingseffect" (niet vanwege de warmte :p). Ik gooi bij temperaturen boven de 27 graden standaard 5s/km er bijop, dus duizendjes in 3.10 gaan dan in 3.15. Boven de 30? dan begin ik meestal in 3.30-3.25 en voel ik wat een goed tempo is. Vaak gaat dat al zwaar namelijk en dan houd ik het daarbij.

Uiteindelijk wil je wel het juiste trainen, je hebt er weinig aan om lekker anaeroob te rennen omdat al het bloed in je huid zit om af te koelen :9
Zeker heb je daar invloed op. Met dit soort weer en vakantieperiode wordt het sowieso een soort fartlek in het bos. Ter plekke gewoon bekijken waar het qua schaduw de lekkere stukken zijn en dan gewoon blokjes rond of op een kruispunt in vier richtingen op en neer rennen of zoiets. We zitten niet bepaald op jouw tempo en niveau :)

Bijkomend issue is dat er twee trainers uitvallen vanavond (waaronder ikzelf, ik heb een etentje), dus worden nu drie 'tempogroepen' bij elkaar gegooid. Vanwege vakantieperiode kan dat best, want ik had afgelopen dinsdag de drie groepen. Dan is het dus zaak om ter plekke iets te improviseren waarbij de snelste een ronde rent in 4:00 min/km en de langzaamste nog met moeite de 6:00 aantikt. Het snelle volk krijgt dan bij de 'blokjes rond' gewoon een extra rondje en tussendoor minder herstel.

Voor de echt serieuze loper dus een teleurstelling: er ligt niet altijd een vastomlijnd plan klaar voor onze intervaltrainingen. Maar goed, er zijn genoeg recreanten die solo vanuit huis lopen en die helemaal niet aal intervaltraining doen. Laat staan loopscholing :)

Punctuality is the politeness of kings

• kramerty88

kramerty88

Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:22:
[...]

[...]

Toen ik jou post las dacht ik aan dit plaatje, maar bij een lichaamsgewicht van meer dan 73 kg overleef je het wel >:)
Het is wel een van de redenen dat ik het altijd vrij zwaar heb aan het eind van 'easy' trainingen in de zomer. Het is ook de reden waarom ik in Berlijn bij 29km het gas er vanaf moest halen (was toen 24 graden) omdat ik het te vroeg te zwaar kreeg, maar nog niet kapot was.

Uiteindelijk ken ik mijn grenzen redelijk, ik ben het gewend so-to-speak. Mede daarom houd ik het ook zo strak bij. ;)
dreamscape schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:25:
[...]

Zeker heb je daar invloed op. Met dit soort weer en vakantieperiode wordt het sowieso een soort fartlek in het bos. Ter plekke gewoon bekijken waar het qua schaduw de lekkere stukken zijn en dan gewoon blokjes rond of op een kruispunt in vier richtingen op en neer rennen of zoiets. We zitten niet bepaald op jouw tempo en niveau :)

Bijkomend issue is dat er twee trainers uitvallen vanavond (waaronder ikzelf, ik heb een etentje), dus worden nu drie 'tempogroepen' bij elkaar gegooid. Vanwege vakantieperiode kan dat best, want ik had afgelopen dinsdag de drie groepen. Dan is het dus zaak om ter plekke iets te improviseren waarbij de snelste een ronde rent in 4:00 min/km en de langzaamste nog met moeite de 6:00 aantikt. Het snelle volk krijgt dan bij de 'blokjes rond' gewoon een extra rondje en tussendoor minder herstel.

Voor de echt serieuze loper dus een teleurstelling: er ligt niet altijd een vastomlijnd plan klaar voor onze intervaltrainingen. Maar goed, er zijn genoeg recreanten die solo vanuit huis lopen en die helemaal niet aal intervaltraining doen. Laat staan loopscholing :)
Haha, goed uitgemikt. Vakantie-luxeproblemen i.c.m. extra hitte. Dat zit lekker mee :+

Tip voor de groepen, wat wij nog wel eens doen om mensen 'samen' te laten lopen. Laat de snelste groep 125m terug lopen op het rondje van 1km. Mogen zij namelijk 1250m lopen. Als zij 4.00 halen heb je zo de 4.00 en 5.00 groep alweer bij elkaar. Daarbij kunnen zij dan weer "jagen" op de 5.00 groep, wat vaak wel leuke motivatie is.

[ Voor 55% gewijzigd door kramerty88 op 23-07-2019 14:34 ]

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12 22:42

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik zou vandaag of morgen een 80' fartleK moeten doen, maar ik zit in een tropenrooster. 0445 wekker, 0600 uur beginnen en 1445 op weg naar huis. 's Ochtends is dan wel heel erg vroeg en 's avonds in acceptabel temperatuur is dan weer te laat. Ik sla één of twee trainingen over en ga ergens in een hoekje smelten.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Webgnome
Bedankt voor de adviezen. Denk dat ik vanavond rond 20:00 even ga proberen te overleven ;)

Strava | AP | IP | AW

• influenza
Ik heb de laatste 2 jaar mijn beste 5 km tijden gelopen bij temperaturen van 30+ graden. Dus kan er best goed tegen kennelijk ;). Toch vermijd ik het zoveel mogelijk om in de hitte te lopen. Dus ga ik in de vroege morgen en een keertje overslaan kan ook wel.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dank @Tazzios en @kramerty88 voor de interessante discussie! Ik heb behoorlijk veel over celademhaling gelezen maar los van het (inmiddels algemeen bekende) "lactaat is geen afvalstof" begrijp ik er toch nooit heel veel van. Iets met glycolyse, gluconeogenese, hydrolyse, lactaat, pyruvaat, en uiteindelijk een lading ATP. Ik had beter moeten opletten bij scheikunde.

kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:40:
Uiteindelijk is je wedstrijdsnelheid sterk afhankelijk van je lactaat threshold en zoals in de 3e link goed beschreven wordt. Dit hangt houdt heel sterk verband met hoe goed je lactaat kunt opruimen/hergebruiken.
Van wat ik begrijp is het zelfs de sterkste predictor van wedstrijdprestatie maar om de een of andere reden gaat de hele wereld, de nadelen van het concept negerend, helemaal los op VO2max. Waarschijnlijk omdat Garmin elke keer een leuk cijfertje in beeld toont en lactaat geprikt moet worden en dat is toch een stuk meer gedoe.

Wat betreft gear: Zoveel mogelijk goedkope kleding van Decathlon. Alleen tights passen nooit dus die heb ik (dankzij een grote stapel cadeaubonnen) van Asics. Verder prima zittende singlet en longsleeves van Odlo. Wedstrijdshirts zijn van Nike want de coach is een groot fan (lichtelijk verbaasd dat zijn zoon geen Eugene heet).

Ik loop al ruim 5000km op de Topo ST-2 (en er liggen nog twee paar in de kast) en ga maar gauw de ST-3 eens bekijken. Fijn dat er een opvolger is, in ieder geval. Misschien voor de variatie ook afwisselen met andere schoenen. Zolang ze maar zero drop zijn want ik kreeg continu problemen met hogere drop (zelfs 3mm).

Tot slot een FR230 om de pols en alles gaat automatisch naar Garmin Connect, Strava en Smashrun.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

The_Ghost16 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:22:
Hardlopen met deze hitte kan wat mij betreft ook prima. Ik tennis ook nog naast het hardlopen en dat is af en toe ook net een hele fanatieke interval training. Dat ze laatst hardloop evenementen hadden afgelast (iig de marathon van Hoorn) vanwege de hitte stond ik gewoon lekker een wedstrijd te tennissen. Ja je zweet je kapot maar onmogelijk is het niet.

Maar als je de mogelijkheid hebt dan kun je natuurlijk altijd een koeler moment op de dag kiezen. Zo is het in de ochtend de komende dagen net iets boven de 20 graden. Ook nog wel warm voor Nederland maar iets minder extreem dan 35+ graden.

Zelf ben ik van plan om woensdag en donderdagochtend te gaan. Ook omdat ik vrijdag, zaterdag en zondag een wedstrijd moet tennissen.
Mja, het afgelasten van evenementen snap ik wel. Overprestatie door groepsdruk, gebrek aan overzicht door de hoeveelheid mensen, vrijwilligers die het ook stikheet hebben, geen zicht op de voorgeschiedenis van de deelnemers en de impliciete hoge intensiteit door het wedstrijdelement maakt het allemaal toch een stuk gevaarlijker voor zowel deelnemers als organisatie.

Een training met een groep kan inderdaad gewoon aangepast worden. Lijkt me zelfs veiliger dan de boel afgelasten, waarbij er altijd wel een paar zijn die dan op eigen houtje even keiharde intervalletjes gaan proberen te draaien.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dat hardloopevenementen bij deze temperaturen worden afgelast is volledig terecht. Je moet de mensen wel tegen zichzelf in bescherming nemen. Zeg nou eerlijk, hoeveel mensen verschijnen nu compleet overdressed aan de start? En dan heb ik het niet over de fanatieke atleten in de eerste startvakken, maar de lopers in de achterste vakken. Soms lijkt het wel dat de mensen steeds meer kledingstukken aantrekken naarmate het tempo omlaag gaat.

Dus temperature van 30+ en ongetrainde/niet goed getrainde atleten, dat is vragen om problemen. Op een tennisbaan is het wel makkelijk om even te stoppen, drinkpauze in te lassen en af te koelen in de schaduw, maar als je met 30+ midden over een vergeten dijk loopt, weinig mensen die daar uitstappen ;)

tips voor New York

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:40:
Dank @Tazzios en @kramerty88 voor de interessante discussie! Ik heb behoorlijk veel over celademhaling gelezen maar los van het (inmiddels algemeen bekende) "lactaat is geen afvalstof" begrijp ik er toch nooit heel veel van. Iets met glycolyse, gluconeogenese, hydrolyse, lactaat, pyruvaat, en uiteindelijk een lading ATP. Ik had beter moeten opletten bij scheikunde.

[...]

Van wat ik begrijp is het zelfs de sterkste predictor van wedstrijdprestatie maar om de een of andere reden gaat de hele wereld, de nadelen van het concept negerend, helemaal los op VO2max. Waarschijnlijk omdat Garmin elke keer een leuk cijfertje in beeld toont en lactaat geprikt moet worden en dat is toch een stuk meer gedoe.

Wat betreft gear: Zoveel mogelijk goedkope kleding van Decathlon. Alleen tights passen nooit dus die heb ik (dankzij een grote stapel cadeaubonnen) van Asics. Verder prima zittende singlet en longsleeves van Odlo. Wedstrijdshirts zijn van Nike want de coach is een groot fan (lichtelijk verbaasd dat zijn zoon geen Eugene heet).

Ik loop al ruim 5000km op de Topo ST-2 (en er liggen nog twee paar in de kast) en ga maar gauw de ST-3 eens bekijken. Fijn dat er een opvolger is, in ieder geval. Misschien voor de variatie ook afwisselen met andere schoenen. Zolang ze maar zero drop zijn want ik kreeg continu problemen met hogere drop (zelfs 3mm).

Tot slot een FR230 om de pols en alles gaat automatisch naar Garmin Connect, Strava en Smashrun.
De terminlogie schud je anders flink uit de mouw ;)

Vo2max is inderdaad wel een 'dingetje' tegenwoordig. Misschien inderdaad omdat lactaat moeilijker te meten is (of intrusiever door prikken). Al vraag ik me af hoe lang nog. Sinds de Forerunner x30 / x35 series heeft Garmin ook de lactaatdrempel als getalletje. Dus misschien dat het met een paar jaar wel een veel belangrijker getalletje wordt... (even los van hoe accuraat deze is, ik heb me daarin nog niet verdiept)
Pathogen schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Mja, het afgelasten van evenementen snap ik wel.

...
Danku! Af en toe ben ik een taalnazi en ik kan me mateloos ergeren aan (of het irriteert me) dat mensen iets 'aflasten'. _/-\o_ #geheelterzijde

• influenza
kramerty88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:35:
[...]

De terminlogie schud je anders flink uit de mouw ;)

Vo2max is inderdaad wel een 'dingetje' tegenwoordig. Misschien inderdaad omdat lactaat moeilijker te meten is (of intrusiever door prikken). Al vraag ik me af hoe lang nog. Sinds de Forerunner x30 / x35 series heeft Garmin ook de lactaatdrempel als getalletje. Dus misschien dat het met een paar jaar wel een veel belangrijker getalletje wordt... (even los van hoe accuraat deze is, ik heb me daarin nog niet verdiept)

[...]

Danku! Af en toe ben ik een taalnazi en ik kan me mateloos ergeren aan (of het irriteert me) dat mensen iets 'aflasten'. _/-\o_ #geheelterzijde
Volgens mijn Garmin in mijn lactaatdrempel momenteel 4:46 bij een hartslag van 175 (bij dat tempo ligt mijn hartslag rond de 165). Werkelijk geen idee waar die vandaan komt. Zelf zou ik zeggen dat die drempel rond de 4:00/km ligt bij een hartslag van 184 oid.

Heb nu een kleine twee weken mijn hartslagband gelopen trouwens en ben beloond met een stijging van 2 punten in VO2MAX. Nog steeds te laag, maar het gaat de goede kant op Garmin ;)

• maikelonline
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Calitomnication schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:05:
Dat hardloopevenementen bij deze temperaturen worden afgelast is volledig terecht. Je moet de mensen wel tegen zichzelf in bescherming nemen. Zeg nou eerlijk, hoeveel mensen verschijnen nu compleet overdressed aan de start? En dan heb ik het niet over de fanatieke atleten in de eerste startvakken, maar de lopers in de achterste vakken. Soms lijkt het wel dat de mensen steeds meer kledingstukken aantrekken naarmate het tempo omlaag gaat.

Dus temperature van 30+ en ongetrainde/niet goed getrainde atleten, dat is vragen om problemen. Op een tennisbaan is het wel makkelijk om even te stoppen, drinkpauze in te lassen en af te koelen in de schaduw, maar als je met 30+ midden over een vergeten dijk loopt, weinig mensen die daar uitstappen ;)
Ik hoor wederom argumenten om toelatingscriteria af te dwingen.

• Roadman
maikelonline schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Dan zou je een hele rits aan hardloopevenementen kunnen gaan schrappen ben ik bang. Of de hoofdprijs gaan betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 23-07-2019 17:23 ]

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
influenza schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:40:
[...]

Volgens mijn Garmin in mijn lactaatdrempel momenteel 4:46 bij een hartslag van 175 (bij dat tempo ligt mijn hartslag rond de 165). Werkelijk geen idee waar die vandaan komt. Zelf zou ik zeggen dat die drempel rond de 4:00/km ligt bij een hartslag van 184 oid.

Heb nu een kleine twee weken mijn hartslagband gelopen trouwens en ben beloond met een stijging van 2 punten in VO2MAX. Nog steeds te laag, maar het gaat de goede kant op Garmin ;)
Hier vandaag exact hetzelfde meegemaakt, ik liep 30 minuten lang 3:56 met een hartslag van 177
Garmin zegt doodleuk 4:09 bij 172

• maikelonline
Roadman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:22:
[...]

Dan zou je een hele rits aan hardloopevenementen kunnen gaan schrappen ben ik bang. Of de hoofdprijs gaan betalen.
Tja, ik weet niet of dat schrappen zo erg is. Mensen tikken nu een volle of halve marathon af als bucketlist ding en vervolgens krijgt de sport een slechte naam. Waves worden gelukkig al gemeengoed. Om in het wedstrijd vak te staan moet je of een licentie hebben of bewezen hebben om in een bepaald vak te starten.

Het lijkt mij ook helemaal niet verkeerd dat je kan aantonen dat je voor je een halve/hele bijvoorbeeld een paar keer een andere kortere afstand hebt gedaan. Vroeger was de hardloop scene stukken kleiner en was het niveau beduidend hoger.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

maikelonline schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Dat zou de doodsteek voor heel veel evenementen zijn! En dan nog, ook met toelatingscriteria loop je gevaar. Paar jaar geleden is een jongen van onze club in elkaar gestort tijdens de halve van Eindhoven. Betaalde mooi contributie, lid van atletiek unie, goede kleding, goede voorbereiding alleen tijdens de wedstrijd alleen water ipv sportdrank genomen. Op km 19 (net achter het Philips Stadion, bij de MediaMarkt, ging het licht bijna uit. Hi is uitgestapt en achter een EHBO post in elkaar gezakt. Er waren 2 zakjes met zoutoplossing nodig om hem er weer bovenop te krijgen.

Mensen weten gewoon niet wat ze aan moeten doen. Zo heb ik afgelopen editie van de Venloop, laatste weekend van Maart, 15 minuten op een jongen in moeten praten om hem ervan te overtuigen dat een lang thermoshirt bij een buitentemperatuur van 15 graden toch echt overbodig en vragen om problemen is. Een teamgenoot kreeg de discussie mee en hielp mee met overtuigen.

En een toelatingstest zou ergens idd goed zijn, maar dat lost het probleem niet op. Hier in de regio (Venlo) zijn veel evenementen, zowel in Nederland & Duitsland en het publiek van bijvoorbeeld de Venloop is bijna 40% Duitser. Moet je die buitensluiten?

Hardlopen is heel toegankelijk, mede door apps als Strava, Evy etc zijn veel mensen begonnen met lopen, wat ansicht best goed is. Enige nadeel is dat je niet kunt stoppen voor de eindstreep of zoals bij een veldsport dat je lekker op de bank gaat zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 23-07-2019 17:58 ]

tips voor New York

• Webgnome
Het is denk ik een probleem van de sport in zijn algemeenheid. Omdat het een laagdrempelige sport is is het heel lastig om mensen te bereiken. Je trekt bij wijze je schoenen aan en je gaat hardlopen. Hoe moeilijk kan het zijn? DAarnaast is informatie voorziening ook om te huilen. Als je op internet zoekt naar hardlopen dan is het heel makkelijk om schema's te vinden, de theorie etc maar de gevaren en wanneer je welke kleding aan moet doen en dat soort zaken is, als er niet specifiek op zoekt, bijna niet te vinden.

Als mensen zich al aansluiten bij verenigingen dan zijn dat denk ik vooral van die loopgroepjes waar goedbedoelde vrijwilligers mee lopen en uit eigen ervaring dingen doen. Maar ook daar zijn dit soort zaken niet altijd aan de orde.

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
Ik vind het altijd wel lekker, ik ben een hele slechte zweter, mijn poriën zijn nogal gesloten types. Bij dit weer heb ik ook eindelijk eens een keer een zeiknat shirt. Los daarvan, voor de spieren voelt het goed.

Vanavond lekker lactaten

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Prikker mee? :P

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:22:
Ik denk dat die > 6% en mogelijke consequenties ook erg persoonlijk zijn.
Mensen met die 73 kg maar met een super slechte algemene conditie krijgen het heel veel zwaarder dan mensen met een boven gemiddelde conditie.
Het gewicht alleen lijkt me niet leidend, maar dat geldt ook voor andere parameters, stel je bent hart- of COPD- patient.. dan is dat ook weer anders. Iig lijkt me dat niet gunstig om bij erg warm weer erg veel vocht te verliezen.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 23-07-2019 19:01 ]

Bensimpel

Positieve meneer

maikelonline schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Tja, ik weet niet of dat schrappen zo erg is. Mensen tikken nu een volle of halve marathon af als bucketlist ding en vervolgens krijgt de sport een slechte naam. Waves worden gelukkig al gemeengoed. Om in het wedstrijd vak te staan moet je of een licentie hebben of bewezen hebben om in een bepaald vak te starten.

Het lijkt mij ook helemaal niet verkeerd dat je kan aantonen dat je voor je een halve/hele bijvoorbeeld een paar keer een andere kortere afstand hebt gedaan. Vroeger was de hardloop scene stukken kleiner en was het niveau beduidend hoger.
Voor de echte marathons is starten gelukkig al een stuk lastiger gemaakt, ik vind best dat bijvoorbeeld de Marathon van Rotterdam ofzo een beetje mag kijken naar de Boston Marathon. Maak het wat lastiger voor de bucketlist mensen inderdaad. Gaat de waarde van de Marathon weer omhoog.

Ik wil zeker een Marathon lopen. Maar dan wil ik ook gewoon een goede tijd lopen. Ik weet als ik nu een marathon zou doen dat ik de 5 of zelfs 6 uur wel aantik. Voor sommige mensen is dat inderdaad al een prestatie opzich (bijvoorbeeld mensen die met een half hart lopen).

Maar voor de normale gezonde mens wees gewoon eerlijk naar jezelf en train ervoor. 6 Weken trainen is geen training, vooral als je nooit een Marathon hebt gedaan omdat mensen nou zo nodig even dat willen afvinken. |:(

Afgelopen zaterdag een fun run gedaan, Tilburgse Kermis run, leuke run, maar je ziet daar duidelijk dat het niveau echt lager is. Mensen leer nou eens verdommekes om een rechts te lopen als je langzamer bent.. Constant gehad dat ik niet kon inhalen omdat langzame mensen zonodig helemaal links blijven plakken.

😆 - Denk ook eens om ;)

• InZane
Frenz64 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:09:
Ik vind het altijd wel lekker, ik ben een hele slechte zweter, mijn poriën zijn nogal gesloten types. Bij dit weer heb ik ook eindelijk eens een keer een zeiknat shirt. Los daarvan, voor de spieren voelt het goed.

Vanavond lekker lactaten
Ik zweet juist altijd als een malle. Heb met dit soort weer weleens last van zweetblaasjes gehad. Dit jaar nog niet gelukkig.

Wij gaan morgenavond een uurtje later intervallen. Het wordt een heel simpel rondje van 15 x 100 met 100m rust (dribbel).

• Tinusvolkel
Bensimpel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:35:
[...]

Voor de echte marathons is starten gelukkig al een stuk lastiger gemaakt, ik vind best dat bijvoorbeeld de Marathon van Rotterdam ofzo een beetje mag kijken naar de Boston Marathon. Maak het wat lastiger voor de bucketlist mensen inderdaad. Gaat de waarde van de Marathon weer omhoog.

Ik wil zeker een Marathon lopen. Maar dan wil ik ook gewoon een goede tijd lopen. Ik weet als ik nu een marathon zou doen dat ik de 5 of zelfs 6 uur wel aantik. Voor sommige mensen is dat inderdaad al een prestatie opzich (bijvoorbeeld mensen die met een half hart lopen).

Maar voor de normale gezonde mens wees gewoon eerlijk naar jezelf en train ervoor. 6 Weken trainen is geen training, vooral als je nooit een Marathon hebt gedaan omdat mensen nou zo nodig even dat willen afvinken. |:(

Afgelopen zaterdag een fun run gedaan, Tilburgse Kermis run, leuke run, maar je ziet daar duidelijk dat het niveau echt lager is. Mensen leer nou eens verdommekes om een rechts te lopen als je langzamer bent.. Constant gehad dat ik niet kon inhalen omdat langzame mensen zonodig helemaal links blijven plakken.
Hoe hebben ze het dan lastiger gemaakt? Door een tijdslimiet?

Ben van plan om in oktober mijn 1ste marathon te lopen, maar hoop dat ik aan de eisen voldoe :)

Edit: na wat gegoogle kwam ik het volgende tegen, maar ik zie mij voorlopig dan ook nog geen marathons lopen die in die link staan...
https://www.runnersworld....en-startbewijs-marathons/

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 23-07-2019 21:32 ]

• maikelonline
Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:23:
[...]

Hoe hebben ze het dan lastiger gemaakt? Door een tijdslimiet?

Ben van plan om in oktober mijn 1ste marathon te lopen, maar hoop dat ik aan de eisen voldoe :)
Jep. Als je bijv. de Boston Marathon wil doen heb je met keiharde limieten te maken. Overigens is het allemaal niet zo moeilijk hoor. Je kan gewoon refereren naar je behaalde uitslagen, zoals:

https://berlinerhm.r.mika...5d=20000&search_event=HML

Dat moet je ook verplicht aangeven bij alle grote halve om in een wedstrijd vak of snel vak te komen. In Triatlon kan je je tijden vast leggen met een persoonsgebonden champion chip. Overigens is er al lang en breed een punten systeem voor ultra marathons.

• Tinusvolkel
maikelonline schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:34:
[...]

Jep. Als je bijv. de Boston Marathon wil doen heb je met keiharde limieten te maken. Overigens is het allemaal niet zo moeilijk hoor. Je kan gewoon refereren naar je behaalde uitslagen, zoals:

https://berlinerhm.r.mika...5d=20000&search_event=HML

Dat moet je ook verplicht aangeven bij alle grote halve om in een wedstrijd vak of snel vak te komen. In Triatlon kan je je tijden vast leggen met een persoonsgebonden champion chip. Overigens is er al lang en breed een punten systeem voor ultra marathons.
Bedankt voor de info :) maar het moeilijkste is om aan de tijd te voldoen (onder de 3 uur voor mij als 31 jarige) als ik dit bijna kan (als dit überhaupt ooit gaat lukken) dan ga ik is kijken hoe ik het kan bewijzen :p

• kramerty88

kramerty88

route99 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:00:
[...]
Ik denk dat die > 6% en mogelijke consequenties ook erg persoonlijk zijn.
Mensen met die 73 kg maar met een super slechte algemene conditie krijgen het heel veel zwaarder dan mensen met een boven gemiddelde conditie.
Het gewicht alleen lijkt me niet leidend, maar dat geldt ook voor andere parameters, stel je bent hart- of COPD- patient.. dan is dat ook weer anders. Iig lijkt me dat niet gunstig om bij erg warm weer erg veel vocht te verliezen.
Dat denk ik ook. Nagenoeg alle getallen zijn gebaseerd op gemiddelde en hebben dus aan beide zijden nog een hoop mensen. Daarbij denk ik dat ze dit soort getallen vaak ook nog wel aan de veilig kant houden onder de noemer “better safe than sorry”.
overigens ben ik maar 68kg :X

Maar zoals gezegd, je kunt ook met dit weer nog wel gewoon trainen. Training aangepast, tempo’s iets verlaagd, toch bleek de laatste 1200 de hitte wel te winnen. Als ik mijn warmte niet kwijt kan, dan houdt het gewoon op. Om niet te pushen (training moet aeroob blijven) ging het tempo dus alsnog drastisch omlaag. Met het uitlopen draaide het op zich wel weer ok.
Rondje zo ingedeeld dat ik met bidon aan kwam lopen op de baan, drinken en dan ons standaard inlooprondje kon lopen (iets meer dan 3km) om zo elk keartier een bidon te kunnen pakken. Efficiënt drinken trainen voor de marathon. Ook dat is uiteindelijk belangrijk, dus mooi mee kunnen pakken.

Uiteindelijk werd dit het dus (toch weer een 30+ in the pocket :+ ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9iZVEAbRjb5xXU0Lq5GYXTxv/thumb.jpg

Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2