Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste
Acties:
  • 476.856 views

Onderwerpen

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:55
Nou ja, de laatste training is in zoverre dominant dat aan de hand van die training wordt bepaald of je vo2-max omhoog of omlaag gaat. Gaat hij omlaag bij hoge/verhoogde trainingsbelasting dan zul je unproductive krijgen. Gaat hij omlaag bij lage(re) trainingsbelasting dan krijg je detraining. Het preciese algotime kom van firstbeat, die schrijven er zelf ook wel dingetjes over.

Regeren is vooruitschuiven

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07
T-MOB schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:50:
Nou ja, de laatste training is in zoverre dominant dat aan de hand van die training wordt bepaald of je vo2-max omhoog of omlaag gaat. Gaat hij omlaag bij hoge/verhoogde trainingsbelasting dan zul je unproductive krijgen. Gaat hij omlaag bij lage(re) trainingsbelasting dan krijg je detraining. Het preciese algotime kom van firstbeat, die schrijven er zelf ook wel dingetjes over.
Je moe tje er niet teveel door laten beinvloeden. Ga ik toch trainen met een flinke verkoudheid, krijg je als resultaat unproductive... Mijn eerste reactie: kan ik toch net zo goed niet gaan trainen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 16:32

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pfoe. Ik zit echt totáál niet lekker in mijn vel, mentaal iig. Vanmiddag maar geprobeerd dat een beetje te verwerken door wat langer te gaan lopen dan normaal.
Lang geleden dat ik een uurtje heb gelopen, en ook lang geleden dat ik uberhaupt double digits aan kilometers heb gedaan.
Het lopen zelf ging prima. Weer was ook heerlijk :Y en achteraf had ik dan toch wel het gevoel dat ik goed bezig ben geweest.
En dan kijk je eens terug... WTF, hoe heb ik in godsnaam 163 kilometer gelopen afgelopen augustus!? En waarom dacht ik dat ik dat wel voor elkaar kon krijgen zonder wat stuk te maken? Bijzonder.

Die 100+ km gaat me wel weer lukken op termijn, maar of ik die 160+ ooit moet willen verbreken? Dan heb ik toch echt een hele flinke basis nodig.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik had een prachtige FR645M en die hield er een goede week geleden mee op. Ging níet meer aan, driehoekje des doods. Inmiddels via Garmin Support een gloednieuwe terug. Hopelijk blijft deze wél werken.

En met dat horloge meteen begonnen aan een Garmin Coach schema. Kijken hoe dat bevalt, het is best relaxed om gewoon alles op je horloge te krijgen. En dan naderhand de vraag te krijgen hoe t ging en dan zegt je horloge ook nog 'Good job' whooo! Instant grafitication.

Inmiddels zit ik al weer op dag 562 van de streak. Gisteravond een behoorlijk korte benchmark run gedaan (die zijn bij TaO véél langer, inlopen, 6 min of 2 mijl assessment, uitlopen, meestal ben je daar wel een half uurtje zoet! Maar ach, 2 min warmup, 5 min voluit, 2 min cooldown is blijkbaar genoeg :P) en nu een plan van Coach McMillan.

@Pathogen met net zoveel junkmiles als ik kom je makkelijk aan de 160+km/maand :P Niet dat het heel nuttig is uit trainingsoogpunt, maar voor mij is het juist om elke dag éven dat moment rust in je hoofd te pakken. Voor mij is mentaal welzijn > sportieve prestatie. Even kwartiertje/half uurtje minuutjes hoofd leeglopen. Het werkt mentaal prima en (even afkloppen) (nog steeds) geen blessures (omdat het rustige kms zijn denk ik en mijn 'rustdagen' maar 3-5km zijn). Goed naar je lichaam luisteren. Dat is sowieso wel goed als het mentaal wat minder gaat, vaak gaat het stiekem lichamelijk dan ook wel minder maar merk je dat niet zo.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poekie schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:49:
Ik had een prachtige FR645M en die hield er een goede week geleden mee op. Ging níet meer aan, driehoekje des doods. Inmiddels via Garmin Support een gloednieuwe terug. Hopelijk blijft deze wél werken.

En met dat horloge meteen begonnen aan een Garmin Coach schema. Kijken hoe dat bevalt, het is best relaxed om gewoon alles op je horloge te krijgen. En dan naderhand de vraag te krijgen hoe t ging en dan zegt je horloge ook nog 'Good job' whooo! Instant grafitication.

Inmiddels zit ik al weer op dag 562 van de streak. Gisteravond een behoorlijk korte benchmark run gedaan (die zijn bij TaO véél langer, inlopen, 6 min of 2 mijl assessment, uitlopen, meestal ben je daar wel een half uurtje zoet! Maar ach, 2 min warmup, 5 min voluit, 2 min cooldown is blijkbaar genoeg :P) en nu een plan van Coach McMillan.

@Pathogen met net zoveel junkmiles als ik kom je makkelijk aan de 160+km/maand :P Niet dat het heel nuttig is uit trainingsoogpunt, maar voor mij is het juist om elke dag éven dat moment rust in je hoofd te pakken. Voor mij is mentaal welzijn > sportieve prestatie. Even kwartiertje/half uurtje minuutjes hoofd leeglopen. Het werkt mentaal prima en (even afkloppen) (nog steeds) geen blessures (omdat het rustige kms zijn denk ik en mijn 'rustdagen' maar 3-5km zijn). Goed naar je lichaam luisteren. Dat is sowieso wel goed als het mentaal wat minder gaat, vaak gaat het stiekem lichamelijk dan ook wel minder maar merk je dat niet zo.
Ik zie je streak nog regelmatig voorbijkomen ja :Y ik doe niet zoveel meer aan kudos en andere social media dinges dus erg veel heb ik er niet op gereageerd :) maar super dat je dat nog steeds elke dag voor elkaar krijgt!
Overigens vind in junk miles echt een rukterm :P elke kilometer is er één en draagt gewoon bij aan je training, tenzij je jezelf de vernieling in loopt.
Elke dag hardlopen is waarschijnlijk niet echt mijn ding. Ik heb al snel de neiging dan toch teveel te doen en dan loop je al snel met houten benen de boel te overbelasten. Dat was iig mijn ervaring een paar jaar terug.

Volgens Garmin ben ik de laatste tijd weer iets productiever, maar ik ben zelf vooral bezig met variatie in snelheid (en vandaag dan in afstand) om het meest te halen uit de 2x per week die ik momenteel voor elkaar krijg. Mijn globale trainingsdoel voor 2019 is dan ook om mezelf aan het eind van het jaar weer klaar te voelen voor een marathontraining. En wat we daar dan mee gaan doen? Dat zien we dan wel weer.
Enigzins concreet betekent dit voor mij dat ik een 2u duurloop wil kunnen doen zonder al te veel problemen.

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 11:10

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Ik zal vanavond/morgen een iets uitgebreidere post erover geven @Gonadan inclusief de rapporten van afgelopen tijd.

Korte aanvulling op de comments hierboven. Garmin berekent inderdaad per training een VO2max en een hersteltijd adv de duur en intensiteit. De stijging/daling van vo2max icm de load van de afgelopen 28 en 7 dagen bepaalt wat er er met de trainingsstatus gebeurt.

De load is het gemiddelde van de afgelopen 28 dagen. De trainingstatus is de korte load van 7 dagen. Is die hoger dan de 28 dagen load (plus minus een bereik), dan ben je optimaal/te zwaar/te licht aan het trainen. Dat icm de stijging dan wel daling van VO2max van de afgelopen training (dus niet een langer bereik) bepaalt de status van die Garmin pagina.

Stel je hebt een lage load deze week, lekker rusten zeg maar en je doet een toptraining. Dan is je status peaking (load laag, vorm omhoog). Doe je een slechte en je bent meteen aan het detrainen. De status wisselt dus per dag en training.
Voor hoge load en goede idem. Hoog + slechte traininng = overreaching. Hoog + goede = productive. Etc.

Ik zal zoals gezegd een lange termijn trend posten van hoe dat eruit kan zien. Hoe wisselvallig (spoiler) en weinig je eraan hebt. Alleen de load is wel interessant. Die houdt op zich wel netjes bij hoeveel en zwaar je over lange termijn traint. De vo2max per training is gewoon pure onzin. Het hangt sterk samen met HS / pace en HS is heel sterk afhankelijk van veel factoren. Een warme dag en je bent aan het overreachen, een koude en je peakt.

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Webgnome
  • Laatst online: 12:34
@kramerty88 heb je nog speciale hardware nodig om dit te laten werken? Ik heb op dit moment alleen een Edge 520 icm een dual hartslagband. (en omdat ik op wielen sta een speedsensor 1)

[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 16-07-2019 17:27 ]

Strava | AP | IP | AW

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Lopen hier meer mensen met een Apple watch of heeft iedereen een Garmin / polar?

Want over een paar maanden kan je met watch os6 en ios13 ook je (vergelijkbare?) trends volgen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• T-MOB
Webgnome schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:27:
@kramerty88 heb je nog speciale hardware nodig om dit te laten werken? Ik heb op dit moment alleen een Edge 520 icm een dual hartslagband. (en omdat ik op wielen sta een speedsensor 1)
Je hebt een device nodig waar firstbeat-technologie in zit. Hier staat een lijst: https://www.firstbeat.com/en/consumer-products/products/

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19
Vorige week mijn “weekrecord” verbroken (68km) dus ik begin stilaan klaar te zijn om eens aan een marathonschema te beginnen (heb mijn plan om er eentje in het najaar te lopen wat opgeborgen, werk wordt zwaar, mijn vrouw gaat terug fulltime werken, ik denk niet dat dit er nog bijkan).

Een groot stuk daarvan was de La Chouffe trail op zondag: officieel 29km en 1130hm, Garmin zou het net iets minder inschatten maar goed. Wedstrijdverslagje dus...

Onder bewolkte hemel en hier en daar een regendruppel veel te vroeg (mijn vrouw ging de 10km lopen en die startte al om 10u + 2 uur autorit en wat stress-marge) opgestaan en met de auto richting Houffalize.

Een beetje stress, hoewel ik fris was na 2 weken vakantie en rustige duurloopjes over Duitse heuveltjes, maar ik wou geen herhaling van de trail d’Orval 3 weken geleden (protesterende maag). Gelukkig was het een pak minder warm. Het plan was hartslag niet boven Z3 te laten komen (wat meestal wel gebeurd tijdens het klimmen) en geen gellekes te gebruiken (alleen appelsap en water).

Mijn vrouw liep een nette 1u15 en hoewel ze zich telkens zot verklaart voor ze begint, is ze ondertussen ook voor de fantomes ingeschreven :)

Om 12u was het mijn beurt. Ik had haar al duidelijk gemaakt dat ik no-way voor 15u zou binnen zijn, kwestie van mezelf geen druk op te leggen.

Veel valt er over het lopen zelf niet te vertellen. De omgeving is supermooi, klimmetjes en afdalingen zijn soms pittig maar niet al te technisch. Zeker een aanrader voor iedereen die de smaak te pakken heeft.

Ik had constant een blik op mijn hartslag en was echt zeer strikt met het wandelen (op het belachelijke af, soms letterlijk 5m voor het einde van een klim toch nog beginnen wandelen, één keer had ik het te laat gezien). Maar het ging goed en het doseren zorgde er voor dat ik van plaats 78 naar plaats 50 opschoof (zo bleek achteraf).

Na 2 uur was het vet wat van de soep (ik had alles bij elkaar 250ml verdund appelsap gedronken, voor de rest niets dus zo vreemd was het misschien niet), en op basis van mijn gemiddelde tot dan leek het erop dat ik ergens 3u15 zou eindigen.

Tot mijn verbazing bleek ik echter veel vroeger aan de finish te zijn dan gedacht. Garmin schatte uiteindelijk 28km in, maar ik finishte ook in net iets minder dan 3 uur! Was dat eventjes onverwacht...

Helaas, mijn maag bleek alweer niet tevreden, en een dik half uur na aankomst lag de volledige maaginhoud (lees vocht, iets anders was er niet ingegaan) weer ongebruikt op de straatstenen. Ik snap er niets van, als zelfs dit niet meer binnengaat...

Maar ik heb wel heerlijk gelopen 😁

Strava-linkje: https://www.strava.com/activities/2531930786

Next stop: Fantomes!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:35:
Lopen hier meer mensen met een Apple watch of heeft iedereen een Garmin / polar?

Want over een paar maanden kan je met watch os6 en ios13 ook je (vergelijkbare?) trends volgen :)
Nee hoor, tevereden Amazfit Stratos gebruiker hier en binnenkort wss de nieuwe Amazfit GTR, ziet er goed uit.

On topic, ook een prima interval gedaan vanavond, snelle 400's gingen zelfs soms onder de 4:00 /km, eat ur heart out @kramerty88 8) . Hoe dan ook, ik word nog steeds sneller en de ausdauer blijft uiteraard ook stijgen met elke trainingskilometer, zit nu vaker boven de 45 km/week dan eronder.

Wat ik wel merkte is dat ik soort van controle verlies gedurende de snelle 400 mtrs, het kost serieus moeite technisch netjes te lopen (alsof een idee heb hoe dat eruit zou zien), tegen het einde 'zwabberen' m'n benen ahw. Vaker hard trainen, dan wordt het beter?

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Jup, voor mij ook! Ik heb me weer ingeschreven voor de 50km. Kijken of dat sneller kan dan de 6,5 uur van vorig jaar :) Ik heb alleen de afgelopen periode vrij weinig duurlopen gedaan, maar goed, zo snel zal ik dat niet verleerd zijn.

Ik heb afgelopen zaterdag nog een leuke 10km gedaan bij Voorthuizen loopt! Met een tijd van 36:40 werd ik daar 12e :P Er is daar ook een bedrijvenloop en omdat Volare sports (bureau met hardlopers onder contract) in Voorthuizen gevestigd is doen er altijd een heel aantal rappe mannen mee. Bedoeling was dat ik een teamgenoot mee zou loodsen naar een tijd onder de 37, maar dat trok hij net niet. Daardoor na 3km op eigen tempo gaan lopen en in een niemandsland beland. Omdat het rondjes van 2,5km waren begon ik na net iets meer dan 5km alweer mensen in te halen. Met een wat bochtig einde zat een echte eindsprint er niet meer in, maar een tijd van 10 seconden boven m'n PR en zonder helemaal tot het gaatje te zijn gegaan was prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RCIB1AJ4fKlyoW8Wf5jbhcOT/full.jpg
Nu ook met blauwe zonnebril.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Frenz64
Die twee snelle 5 km's op de Ekiden betalen zich toch wel uit @Rudedadude

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Frenz64 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:27:
Die twee snelle 5 km's op de Ekiden betalen zich toch wel uit @Rudedadude
Ja, die waren een erg goede prikkel, want de tijd die ik nu op de 10 liep waren precies die 2 5km tijden bij elkaar opgeteld. Alleen dan dus zonder 1,5 uur, sportdrank en stroopwafels tussendoor :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sinds ik mijn trainingen ben gaan uitbreiden naar structureel ca 150-200 km per maand heb ik zo'n beetje de hele dag trek. Ik ontbijt in de ochtend goed, maar tegen 11u begint de trek al, dan rond 12u 6 boterhammen en om 16u begint de trek alweer. Meestal eet ik dan nog een banaantje oid. Om 17.30 moet ik dan echt weer eten anders word ik chagrijnig en hoofdpijn.

Hoe doen jullie dit?
Ben zelf nu begonnen met zelf gemaakte crackers van diverse zaden en meel als tussendoortje.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kramerty88

kramerty88

Frenz64 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:17:
[...]

Nee hoor, tevereden Amazfit Stratos gebruiker hier en binnenkort wss de nieuwe Amazfit GTR, ziet er goed uit.

On topic, ook een prima interval gedaan vanavond, snelle 400's gingen zelfs soms onder de 4:00 /km, eat ur heart out @kramerty88 8) . Hoe dan ook, ik word nog steeds sneller en de ausdauer blijft uiteraard ook stijgen met elke trainingskilometer, zit nu vaker boven de 45 km/week dan eronder.

Wat ik wel merkte is dat ik soort van controle verlies gedurende de snelle 400 mtrs, het kost serieus moeite technisch netjes te lopen (alsof een idee heb hoe dat eruit zou zien), tegen het einde 'zwabberen' m'n benen ahw. Vaker hard trainen, dan wordt het beter?
Hehe, je bent niet de enige waarbij het tempo omhoog gaat O-) : https://www.strava.com/activities/2537710467
Challenge aangaan? ;)

Wat je beschrijft met zwabberen is inderdaad een bekend genomen van verzuring! Dus lekker bezig. Onder zware verzuring word je coördinatie een heel stuk slechter. Het kan net zo erg zijn als goed dronken rennen. En precies zoals je denkt, dat is heel goed trainbaar, door vaker in de verzuring te trainen. Zowel je capaciteit als coördinatie train je vrij snel overigens. Meestal heb ik maar 1 of 2 trainingen nodig om weer controle te hebben.

Klein biecht: mijn eerste verzurende training van 2x6x400 dit jaar brak ik af, omdat ik in een rondje mijzelf 4 keer schopte (op de hakken trappen) doordat ik zo zwabberde :$

• Webgnome
Sport_Life schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:53:
Sinds ik mijn trainingen ben gaan uitbreiden naar structureel ca 150-200 km per maand heb ik zo'n beetje de hele dag trek. Ik ontbijt in de ochtend goed, maar tegen 11u begint de trek al, dan rond 12u 6 boterhammen en om 16u begint de trek alweer. Meestal eet ik dan nog een banaantje oid. Om 17.30 moet ik dan echt weer eten anders word ik chagrijnig en hoofdpijn.

Hoe doen jullie dit?
Ben zelf nu begonnen met zelf gemaakte crackers van diverse zaden en meel als tussendoortje.
Bekend probleem. Mijn oplossing hiervoor is eigenlijk constant aan de groente/fruit. Dus dan weer een appeltje. dan weer een handje blauwe bessen of tomaatjes. Het hele assortiment van de snoepgroente komt wel langs.

Strava | AP | IP | AW

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

Hoe doen jullie dit?
Hier hetzelfde :X Probeer het op te vangen met meer fruit en probeer iig na het lopen zo snel mogelijk iets van kwark te eten wat vrij goed vult.

Aan de andere kant volgens mijn bmi zou ik nog wel wat kilo’s minder mogen meedragen. Dus wat gewichtsverlies zou nou ook weer geen ramp zijn. Ook weer beter voor mijn lopen }:O

"Better ask questions before you shoot"

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:31:
[...]

Ja, die waren een erg goede prikkel, want de tijd die ik nu op de 10 liep waren precies die 2 5km tijden bij elkaar opgeteld. Alleen dan dus zonder 1,5 uur, sportdrank en stroopwafels tussendoor :P
Oh, dus die heb je helemaal niet nodig joh :Y :P

• Frenz64
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 06:49:
[...]
.......Challenge aangaan? ;).....
Deal! tenminste als we 'most improved' doen vanaf januari

Aha, dus die hardheid en balans op tempo verbetert door vaker intervallen te trainen of zijn er nog andere manieren?

@Sport_Life , herkenbaar van dat eten, ik zit nu ook op die maandtotalen en m'n gewicht is stabiel, persoonlijk geniet ik er nog van dat eten nu staat voor energie in m'n systeem krijgen en niet continue opletten is dat er niet teveel calorieën binnenkomen. Ik werk 8 bruine boterhammen weg, maar dan wel van de zwaar volkoren soort of zelfgebakken. Om trek tussendoor te stillen gebruikt ik fruit, dagelijks (meestal 's middags zodat ik het red richting avondeten) liefst een appel/kiwi/banaan/rode grapefruit.

En wat ik van dat UA appje overgehouden heb is een niet snacken 's avonds, hooguit tomaatjes oid.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
kramerty88 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:15:
De vo2max per training is gewoon pure onzin. Het hangt sterk samen met HS / pace en HS is heel sterk afhankelijk van veel factoren. Een warme dag en je bent aan het overreachen, een koude en je peakt.
Die conclusie had ik wel getrokken inderdaad. Laatst wilde ik lekker naar huis lopen van werk, was het pontje ineens weg. Dat werd dus omlopen door een veel te warme binnenstad met een hoop verkeer in plaats van een mooi groen dijkje in de wind. Dan heb ik het een stuk zwaarder voor dezelfde afstand en tempo dus keldert m'n VO2max. Net als wanneer ik nog lamme benen heb van krachttraining of andere sport of als je stukken offroad pakt.

Voor VO2max zou je een soort voortschrijdend gemiddelde willen hebben. Dat zegt volgens mij iets meer, maar met dit aantal data punten kan ik dat ook wel in m'n hoofd. :P
Bartske schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:18:
Je moe tje er niet teveel door laten beinvloeden. Ga ik toch trainen met een flinke verkoudheid, krijg je als resultaat unproductive... Mijn eerste reactie: kan ik toch net zo goed niet gaan trainen.
Conditioneel kan dat dan ook best zo zijn, hangt een beetje af van of het puur snotterig is of ook wat gammel.
Waar hij geen rekening mee houdt is echter dat ik snel roestig wordt als ik niet regelmatig loop, dus alleen daarvoor is het al productief om regelmatig in beweging te blijven. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 17-07-2019 08:55 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:53

Hoe doen jullie dit?
Dat heb ik al met 20km in de week :P

Gewoon meer eten en dan trage koolhydraten nemen.

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 09:51
@nokie Het is maar net wat je nastreeft natuurlijk, maar met 68 kilometer in de week kun je prima een marathon lopen vind ik zelf. Zeker als je gevarieerd traint met voldoende kwaliteitskilometers kun je daar echt wel een leuke tijd mee lopen (als dat je streven is) en uitlopen is al helemaal geen probleem.
nokie schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:35:
Vorige week mijn “weekrecord” verbroken (68km) dus ik begin stilaan klaar te zijn om eens aan een marathonschema te beginnen (heb mijn plan om er eentje in het najaar te lopen wat opgeborgen, werk wordt zwaar, mijn vrouw gaat terug fulltime werken, ik denk niet dat dit er nog bijkan).

• influenza
@Frenz64 Ik ben meer een aanhanger van: te hard trainen word je niet beter van ;). Zou het dus eerder zoeken in ze wat rustiger aan doen en ze wel netjes kunnen lopen. Je hebt het over 4:00/km. Dus dat zijn 400 meter tijden van rond de 1:36? Dat zou je zo rond de 40-41 minuten op 10 KM moeten lopen(?). Zo ja dan is het op zich een prima trainingstempo, zo niet dan train je echt wel wat snel. (even van uitgaande van een 10-12 400 meter herhalingen met voldoende rustpauze).
[b]Frenz64 in "Hardlopen - Deel 8"

• influenza
@kramerty88 Maar hoe verhouden jouw 400 meter tijden zich bijvoorbeeld tot je 10 km tijd? Ik denk dat je van een iets ander niveau bent om echt maatgevend te zijn ;). Ik zie het nut er niet zo van in voor een gemiddelde recreatieve loper om zo verzuringsloopjes te gaan trainen. Denk dat je eerder meer afbreekt dan je opbouwt, nog afgezien van kans op blessures. Ik zie er zelf meer heil in om dat soort intervallen op souplesse te lopen.
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 06:49:
[...]

Hehe, je bent niet de enige waarbij het tempo omhoog gaat O-) : https://www.strava.com/activities/2537710467
Challenge aangaan? ;)

Wat je beschrijft met zwabberen is inderdaad een bekend genomen van verzuring! Dus lekker bezig. Onder zware verzuring word je coördinatie een heel stuk slechter. Het kan net zo erg zijn als goed dronken rennen. En precies zoals je denkt, dat is heel goed trainbaar, door vaker in de verzuring te trainen. Zowel je capaciteit als coördinatie train je vrij snel overigens. Meestal heb ik maar 1 of 2 trainingen nodig om weer controle te hebben.

Klein biecht: mijn eerste verzurende training van 2x6x400 dit jaar brak ik af, omdat ik in een rondje mijzelf 4 keer schopte (op de hakken trappen) doordat ik zo zwabberde :$

• Webgnome
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:52:
@kramerty88 Maar hoe verhouden jouw 400 meter tijden zich bijvoorbeeld tot je 10 km tijd? Ik denk dat je van een iets ander niveau bent om echt maatgevend te zijn ;). Ik zie het nut er niet zo van in voor een gemiddelde recreatieve loper om zo verzuringsloopjes te gaan trainen. Denk dat je eerder meer afbreekt dan je opbouwt, nog afgezien van kans op blessures. Ik zie er zelf meer heil in om dat soort intervallen op souplesse te lopen.

[...]
Dat heeft toch alles met je doel te maken?

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:44:
@Frenz64 Ik ben meer een aanhanger van: te hard trainen word je niet beter van ;). Zou het dus eerder zoeken in ze wat rustiger aan doen en ze wel netjes kunnen lopen. Je hebt het over 4:00/km. Dus dat zijn 400 meter tijden van rond de 1:36? Dat zou je zo rond de 40-41 minuten op 10 KM moeten lopen(?). Zo ja dan is het op zich een prima trainingstempo, zo niet dan train je echt wel wat snel. (even van uitgaande van een 10-12 400 meter herhalingen met voldoende rustpauze).

[...]
Neuh, ik zit nog op 45 minuten op de 10 km, PR is 43 hoog, maar van 2012. "Probleem" is dat ik dermate verbeter als gevolg van gewichtsverlies en trainingsintensiteit die veel hoger ligt dan in de afgelopen 5 jaar, dat ik niet meer weet waar de grens van verantwoord tempo ligt en opnieuw moet uitvinden wat wel en niet gaat. Ik had simpelweg niet verwacht dat ik als mid vijftiger nog zo'n progressie zou boeken en PR's toch nog mogelijk zijn. Ander voorbeeld: liep vorige week spontaan een tranings-HM heel makkelijk in 1:48:40 en had eerder als doel 1:45 gesteld in een wedstrijd (1 september), da's nogal niet ambitieus.

Maar allesoverheersende regel is: heel blijven!

• influenza
Moet zo'n doel wel reëel zijn natuurlijk ;) Ik kan wel als doel stellen om een 10 km te lopen in 32 minuten en daarbij behorende tempo's te trainen op 400 meter maar dat is niet erg realistisch ;).
Webgnome schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:17:
[...]

Dat heeft toch alles met je doel te maken?

• Webgnome
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:30:
Moet zo'n doel wel reëel zijn natuurlijk ;) Ik kan wel als doel stellen om een 10 km te lopen in 32 minuten en daarbij behorende tempo's te trainen op 400 meter maar dat is niet erg realistisch ;).

[...]
Of dat het realistisch is, is maar een manier te achterhalen. Door die training gewoon een paar keer te doen om te zien of het iets doet. Zie het verhaal hierboven. Er zijn veel factoren die bepalen of je aan je max/top zit

Strava | AP | IP | AW

• influenza
@Frenz64 Ik vind een wedstrijd 10 km wel een goede benchmark. Op basis van die tijd kun je dan wel bepalen wat voor intervaltijden verantwoord zijn. Het is ook best lastig hoor. Ik loop zelf rond de 38 minuten op 10 km, maar heb van nature best wel veel snelheid. daardoor loop ik dus kortere intervallen makkelijk (veel te) hard. Op een training kan ik die qua snelheid makkelijk op het tempo lopen (of sneller) van mensen die een stuk harder lopen op 10 km. Echter kom ik wel in de knel met het herstel. Om zo snel te kunnen lopen en het aantal herhalingen vol te houden zonder (al te veel) verval heb ik echt wel de rustpauze nodig tussen de intervallen. En op die momenten zie ik snellere lopers dus wel aan de horizon verdwijnen ;). Daarnaast merk ik wel dat ik beter relatief rustig kan trainen, dus iets lagere intensiteit. Met trainen betekent dit dat er regelmatig lopers een stuk sneller hun intervallen afraffelen dan ik, terwijl die minuten achter me eindigen met wedstrijden en/of regelmatig geblesseerd zijn. Blessures heb ik gelukkig nooit.

Zelf ben ik midden 40 :P en verbeteren kan inderdaad nog prima. Gewichtsverlies (indien mogelijk) is zeker een snelle manier om progressie te maken.
Frenz64 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Neuh, ik zit nog op 45 minuten op de 10 km, PR is 43 hoog, maar van 2012. "Probleem" is dat ik dermate verbeter als gevolg van gewichtsverlies en trainingsintensiteit die veel hoger ligt dan in de afgelopen 5 jaar, dat ik niet meer weet waar de grens van verantwoord tempo ligt en opnieuw moet uitvinden wat wel en niet gaat. Ik had simpelweg niet verwacht dat ik als mid vijftiger nog zo'n progressie zou boeken en PR's toch nog mogelijk zijn. Ander voorbeeld: liep vorige week spontaan een tranings-HM heel makkelijk in 1:48:40 en had eerder als doel 1:45 gesteld in een wedstrijd (1 september), da's nogal niet ambitieus.

• influenza
Of het realistisch is merk je wel met een wedstrijd ;). Ik kan een 10 km wedstrijd starten op het tempo van 32 minuten, maar dan is het na 1.5 km wel klaar :P. Je moet je training echt afstemmen op je huidige niveau en naarmate je progressie maakt zal je trainingstempo ook wat toenemen. Je wordt niet sneller door op een absoluut onrealistisch tempo te gaan trainen wat je nooit zult lopen op een wedstrijd.
Webgnome schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:34:
[...]

Of dat het realistisch is, is maar een manier te achterhalen. Door die training gewoon een paar keer te doen om te zien of het iets doet. Zie het verhaal hierboven. Er zijn veel factoren die bepalen of je aan je max/top zit

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kramerty88 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:15:
De vo2max per training is gewoon pure onzin. Het hangt sterk samen met HS / pace en HS is heel sterk afhankelijk van veel factoren. Een warme dag en je bent aan het overreachen, een koude en je peakt.
Mijn vo2max is redelijk stabiel binnen een kort tijdsbestek (60/61 momenteel) en over de afgelopen jaren terug gekeken zit er een stijgende lijn in welke zich verhoudt tot het aantal kms en mijn pr's op de diverse afstanden. Al mijn prs zijn in 2019 gelopen (18:15/39:12/1:27:27 ) en mijn vo2max is nooit zo hoog geweest.

Verder hecht ik weinig waarde aan het getal zelf, volgens garmin zou ik de marathon in 2:33 lopen, hoe mijn marathon dit jaar is gegaan weet iedereen inmiddels wel :+.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Webgnome
Op basis van die tijd kun je dan wel bepalen wat voor intervaltijden verantwoord zijn.
Dat zijn altijd lastige dingen. Heb je een voorbeeld hoe je dat zou moeten doen ?

Strava | AP | IP | AW

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:39

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Lijkt mij geen vreemd tempo om te lopen met dit soort 10km tijden. Ik zie je op deze manier wel richting een 40'er lopen (y)
Souplesse, waar @influenza naar verwijst kiest volgens mij het 10km tempo voor 400m intervallen. Veel andere intervalvormen mikken meer op 5km tempo of zelfs nog wat harder. Af en toe stevig gas geven is in mijn optiek geen probleem, je moet ze alleen niet altijd volle bak lopen. :+

If you can see, look. If you can look, observe

• influenza
@Webgnome Ik zal niet weer dezelfde fout maken. Van Wheelen weet ik niks natuurlijk ;). Qua intervallen ben ik erg gecharmeerd van de "souplesse methode" (Verheul / Klaas Lok). Bij deze methode worden op basis van een recente wedstrijdprestatie richttijden gegeven voor intervallen. Deze intervallen zijn juist niet knalhard maar allemaal op souplesse (dus niet enorm de verzuring in).

Interessant boek om te lezen (al moet je wel door het irritant "ik weet alles beter"toontje heenprikken ;) ). In hoeverre je zoiets kunt doortrekken naar jouw situatie weet ik niet. Wheelen lijkt me sowieso fysiek enorm zwaar en beter vergelijkbaar met bijvoorbeeld roeien (wat ik overigens wel heel goed vindt aansluiten met lopen).
Webgnome schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Dat zijn altijd lastige dingen. Heb je een voorbeeld hoe je dat zou moeten doen ?

• influenza
Klopt, alleen gaat de souplesse methode er wel vanuit dat je elke week een 5km knalhard loopt en de intervallen "rustig" aan doet.
Roozzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Lijkt mij geen vreemd tempo om te lopen met dit soort 10km tijden. Ik zie je op deze manier wel richting een 40'er lopen (y)
Souplesse, waar @influenza naar verwijst kiest volgens mij het 10km tempo voor 400m intervallen. Veel andere intervalvormen mikken meer op 5km tempo of zelfs nog wat harder. Af en toe stevig gas geven is in mijn optiek geen probleem, je moet ze alleen niet altijd volle bak lopen. :+

• Webgnome
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:57:
@Webgnome Ik zal niet weer dezelfde fout maken. Van Wheelen weet ik niks natuurlijk ;). Qua intervallen ben ik erg gecharmeerd van de "souplesse methode" (Verheul / Klaas Lok). Bij deze methode worden op basis van een recente wedstrijdprestatie richttijden gegeven voor intervallen. Deze intervallen zijn juist niet knalhard maar allemaal op souplesse (dus niet enorm de verzuring in).

Interessant boek om te lezen (al moet je wel door het irritant "ik weet alles beter"toontje heenprikken ;) ). In hoeverre je zoiets kunt doortrekken naar jouw situatie weet ik niet. Wheelen lijkt me sowieso fysiek enorm zwaar en beter vergelijkbaar met bijvoorbeeld roeien (wat ik overigens wel heel goed vindt aansluiten met lopen).

[...]
Wheelen heeft denk ik meer raakvlakken met fietsen en roeien. Maar uiteindelijk is de basis of het nou fietsen, hardlopen of roeien is niet heel anders. Het gaat om het proces dat je in je lichaam in werking moet zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 17-07-2019 12:03 ]

Strava | AP | IP | AW

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-12 20:16
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:59:
Klopt, alleen gaat de souplesse methode er wel vanuit dat je elke week een 5km knalhard loopt

[...]
:?
Zie vaak genoeg als een voorbeeldschema in het boek staan, wedstrijd afstand x, niet voluit.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:59:
Klopt, alleen gaat de souplesse methode er wel vanuit dat je elke week een 5km knalhard loopt en de intervallen "rustig" aan doet.

[...]
Dat dus, af en toe stevig gas geven :)
Wekelijks lijkt mij vrij heftig qua impact trouwens, maar nu loop ik niet heel veel wedstrijdjes volle bak. Dus misschien wen je daaraan :P

• influenza
Ja doe ik ook niet hoor. Ben sowieso een wat lui qua trainen, wellicht dat het me daarom aanspreekt.
Roozzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Dat dus, af en toe stevig gas geven :)
Wekelijks lijkt mij vrij heftig qua impact trouwens, maar nu loop ik niet heel veel wedstrijdjes volle bak. Dus misschien wen je daaraan :P

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:02
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:44:

[...]
Moet zeggen dat mijn intervallen eigenlijk ook altijd op 24s/100m loop met m'n loopclubje. Dat is niet op de baan trouwens, maar gewoon op asfalt. We hebben een rondje van bijna 3km in de buurt die we hebben voorzien van 100m strepen :+ Meestal kom ik met in- en uitlopen op een kilometertje of 12 a 13 totaal.
Wedstrijden loop ik eigenlijk zelden te weinig, maar ik ben al tevreden als ik 10km loop onder 50 minuten.
Had afgelopen februari weer de 10 mijl met de Midwinter Marathon willen lopen, maar toen zat ik met een hamstring blessure (iets met zaterdag 24km lopen en op maandag een pittige trail..)

Eigenlijk train ik dus te hard voor wat ik kan?

• Frenz64
Boven de quote reageren is zooo 2020 :+

Een 40'er, that would be nice. Laat ik maar 's beginnen met de pr's scherper stellen, eerst eentje op de HM 1 september, dan in de aanloop naar de marathon 17 november mss de 10 km ergens. Om vervolgens te kijken hoeveel ik onder de 4 uur ga duiken #hoogmoedkomtvoordeval :X
Roozzz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:52:
[...]

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:14:
[...]

Moet zeggen dat mijn intervallen eigenlijk ook altijd op 4.00/100m loop met m'n loopclubje. Dat is niet op de baan trouwens, maar gewoon op asfalt. We hebben een rondje van bijna 3km in de buurt die we hebben voorzien van 100m strepen :+ Meestal kom ik met in- en uitlopen op een kilometertje of 12 a 13 totaal.
Wedstrijden loop ik eigenlijk zelden te weinig, maar ik ben al tevreden als ik 10km loop onder 50 minuten.
Had afgelopen februari weer de 10 mijl met de Midwinter Marathon willen lopen, maar toen zat ik met een hamstring blessure (iets met zaterdag 24km lopen en op maandag een pittige trail..)

Eigenlijk train ik dus te hard voor wat ik kan?
4:00/100m, dat is 40 minuut de kilometer :+, er zijn mensen die lopen sneller de 4-daagse ;), ligt eraan hoe je het bekijkt. Of je traint te snel voor wat je kan, of je loop met wedstrijden niet wat je kunt ;).
4.00/1000m meter, in interval moet dat te doen zijn, afhankelijk van de intensiteit van het programma natuurlijk :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• influenza
Calitomnication schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:18:
[...]

4:00/100m, dat is 40 minuut de kilometer :+, er zijn mensen die lopen sneller de 4-daagse ;), ligt eraan hoe je het bekijkt. Of je traint te snel voor wat je kan, of je loop met wedstrijden niet wat je kunt ;).
4.00/1000m meter, in interval moet dat te doen zijn, afhankelijk van de intensiteit van het programma natuurlijk :)
Als je kilometers kunt trainen in 4:00 dan lijkt me die 50 minuten op 10 km aan de langzame kant ;). Ter indicatie: ik train kilometers meestal rond de 3:50 (5-6 herhalingen) wat zo'n beetje overeenkomt met mijn 10 km tempo. Dan heb ik het wel over km's op de weg.

Op de baan gaat het meestal iets vlotter omdat ik me dan maar braaf aan de tijden houd die de trainer opgeeft (hoewel ik die meestal wat aan de snelle kant vind voor het mooie).

[ Voor 49% gewijzigd door influenza op 17-07-2019 15:04 ]

• InZane
Calitomnication schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:18:
[...]

Sorry, 24s/100m..

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@inquestos, klopt, had ik al door ;), flauwe grap op het vergeten van 1 nul :+

Maar om even op het verhaal van @influenza in te haken, je stelt zelf dat je te hard traint voor wat je kan, zelf denk ik meer dat je in wedstrijden te langzaam loopt voor wat je kunt. Als je op de baan & in interval 4.00/km kunt antikken, dan moet je in een wedstrijd met gemak een sub 45' kunnen lopen.

Train je met regelmaat ook op omvang, of zijn je trainingen meer op snelheid gebaseerd? Mijn aannam op basis van je training en zelf geschatte tijd is dat je trainingen nu vooral op snelheid zijn gebaseerd. In een wedstrijd ga je waarschijnlijk (te) hard van start en vanaf km 6/7 begint je tempo in te zakken, zak je terug naar een 5.xx/km tempo (waarmee je al je werk van de eerste km's ongedaan maakt) en steeds meer richting de 50' gaat.

Loop je 3x per week, 1x snelheid (interval), 1x 13 a 14km op 4.55/km & in het weekend een langere duur 15+ op 5.15/km. (bijvoorbeeld). Je traint snelheid en omvang (meer omvang dan je eigenlijk nodig hebt). Over een paar weken kun je het snelle tempo over langere periode vasthouden en loop je met gemak een sub '45, sterker nog, je gaat eerder richting de '40. :)

tips voor New York

• kramerty88

kramerty88

influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:52:

[...]
Dit zijn de interessante vragen. Kan ik altijd uitgebreid over praten. Simpel antwoord is; afhankelijk van het doel en de persoon. Maar daar heb je weinig aan. Dus ik zal het toelichten.

Om te kunnen lopen heb je allerlei systemen nodig, die op andere manieren getraind worden. Naast de systemen heb je ook nog de vezeltypes, elasticiteit, souplesse, techniek, etc. wat een onderdeel vormt van training. Om het simpel te houden (maar ik probeer aan te geven dat dat dus eigenlijk niet kan :P) hebben wij als duuratleten een aeroob en een anaeroob systeem wat je beide wil trainen. Qua vezels heb je Type I en Type IIa en Type IIb spiervezels, waarvan voor ons vooral de eeste (trage vezels) belangrijk zijn. Je kunt de spiervezeltypes nog iets 'interchangen' maar dat lijkt alleen binnen de subtypes te kunnen. Dus de echte fast twitch IIb zou je door training kunnen omzetten in IIa. Hier ga ik verer niet op in, dat wrdt heel biomechanisch. Als laatste in mijn 'simpele' model haal ik lactaat erbij, waarmee ik mitochondriën en myglobine later aanhaal. Zo, een leuke inleiding voor een antwoord op 'hoe hard loop je je 400's' 8)

Om te bepalen hoe hard je je 400's en 1000's en alle andere tempo's wil lopen is het belangrijk dat je een doel stelt en daarbij afvraagt waarin je goed wil worden. Voor ons duuratleten betekent dat vrijwel voor een ieder hetzelfde. Aeroob heel sterk, anaeroob minder focus, máár zeker wel getraind. Hoe wordt er dan getraind nou grofweg met 4 trainingen: duur, instensieve duur, drempel, snelheid. In eigenlijk elk schema van elke trainer vind je met enige variatie van de duur en afstand deze kern terug. Waarom deze trainingen en (ik blijf nog ff vaag over de tmpo's) hoe hard? En belangrijker waarom zo hard en niet anders?

Duur: LAAAAANGZAAAAAM! Dat is de kern van duur. Iedereen roept het, maar vrijwel niemand kan je écht goed uitleggen waarom je nou langzaam moet lopen. "Omdat je er beter van wordt". Ja, maar waarom? Nou, lactaat is het enige echt juiste antwoord. Lactaat zou je hier misschien niet verwachten en dat klopt. Op zulke langzame tempo's heb je nauwelijks lactaat. Niet veel meer dan je normale basisniveau (je maakt elke seconde lactaat aan). Lactaat is namelijk niet een afvalproduct, maar is een belangrijke vorm van brandstof in het lichaam. Lactaat wordt voornamelijk aangemaakt door snelle (Type II) vezels. De langzame, (Type I) vezels kunnen het lactaat vervolgens weer via de citroenzuurcyclus omzetten in ATP en dus brandstof. De reden dat je de duurlopen dus rustig! moet doen, is dat je je langzame spiervezels wil trainen. Niet je snelle. Hoe beter je langzame vezels getraind zijn, hoe beter je lactaat weer kunt gebruiken als brandstof en dus niet verzuurd. Je mag nog zo snel zijn (sprinters), maar als je lactaat niet kunt omzetten ga je snel kapot. Als je langzame vezels heel getraind zijn heb je dus heel veel mitochondrieën die lactaat weer hergebruiken. Dus kun je veel meer lactaat aanmaken met snelle vezels (het wordt immers hergebruikt), dus veel harder lopen. Dat is de reden dat je duurlopen rustig MOETEN!! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen :9 . Je kunt wel steeds hard lopen, maar dan train je andere vezels en train je juist verzuring (en capaciteit, waardoor het lijkt dat je meer kunt, maar dat is slechts tijdelijk). Zie het als een gloftas. Je hebt meerder clubs, gebruik ze dan ook allemaal. Je gaat ook niet met een driver putten...

Intensieve duur en drempel: Deze pak ik even samen, omdat je met beide ongeveer hetzelfde traint, maar op een andere manier. Intensieve duur zijn lange aerobe blokken, denk aan 3x10'of 4x8', etc. Drempeltrainingen staan bekend als duizendjes en zijn medium qua lengte en duur (3-5'), dus 800-1600m afhankelijk van de tempo's. Met deze trainingsvorm wil je de drempel zo efficient mogelijk trainen en train je vooral het aerobe systeem (vo2max, zuurstofopname, bloedplasma, etc.). De instensieve duur is lange en net onder de drempel. Dus is meer met de theorie de drempel te duwen. De duizendjes zijn vaak net boven de drempel en staan bekend als drempel trekken. Door de pauzes pak je genoeg herstel dan je niet verzuurt, maar wel boven de drempel blijft hangen.

Snelheid: Hiermee train je vooral je kracht en snelheid, dus type II vezels. Het is leuk dat je nu heel rustig loopt en heel goed zuur kan verwerken, maar het is niet onbelangrijk dat je het ook kan aanmaken ;). Dit zijn de korte intervallen van 200-400m op hoger tempo. Let wel, dit is nog steeds geen sprinten of echt verzuren, we zijn duuratleten. Ook hier maak je dus alsnog wat kilometers. Waar een 400-800m loper echt verzuring zal moeten trainen en 3x4x400 helemaal kapot wil gaan, blijven wij op een relatief 'comfortabel' hard tempo rennen. Maar zeker wel hard.

Lang antwoord kort. Onderstaand ongeveer miijn week incl tempo's wanneer ik voor een 10k train en wanneer ik op een marathon richt:

Standaardweek zonder specifieke trainingen 10k:
Duur: 60-80km verdeeld over duurlopen van 45/60/90' op 4.25-4.05/km, afhankelijk van frisheid/fitheid (hartslag 140-145, onderkant zone 1)
Instensieve duur: 10-12km (3x12', 4x10', etc.) op 3.35-3.25/km (hartslag 165-168, hoog zone 3)
Drempel: 8-10x1000 T3.15-3.10/km p200 60-65" (hartslag 174-178, hoog z4)
Snelheid: 15x400 72-70/400m p100 in 35" of 20x300 52-51/300m p100 in 35" of 20-25x 200 33-32/200m p100 in 35"
Totaal aantal km: 90-100

Standaardweek zonder specifieke trainingen marathon:
Duur: 80-110km verdeeld over duurlopen van 60/90-150' op 4.25-4.05/km, afhankelijk van frisheid/fitheid (hartslag 140-145, onderkant zone 1)
Instensieve duur: 15-25km (6/5/4km, 7/6/5/4km, 5x5km, etc.) op 3.45-3.30/km (hartslag 155-164, hoog zone 2, laag zone 3)
Drempel: 12x1000 T3.20-3.15/km p200 55-60" (hartslag 169-171, drempel)
Snelheid: 10x400 74/400m p100 in 35" of 10x300 54/300m p100 in 35"
Totaal aantal km: 110-130

Zoals je ziet zijn mijn weken (met gelijk fitheid) anders wanneer ik voor een andere afstand train en dan heb ik het over 10k en marathon, 5k laat ik nog onbenoemd. Dat zit nog veel meer verzuring en snelheid in. Een duidelijk antwoord is er dus niet. Maar conclusie is vooral: train gepolariseerd. Gebruik de alle clubs uit de golftas. ;)

• tlpeter
@kramerty88 het is dat ik vakantie heb een uitgerust ben anders was ik al afgehaald na een paar zinnen :P
Ik ben al blij als ik een paar maanden blessure vrij ben.

• kramerty88

kramerty88

Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:59:
Die horloges van Garmin proberen je altijd een soort trainingsstatus te geven. In mindere perioden kan die behoorlijk confronterend zijn, maar feitelijk weet je dat stiekem dan ook wel.
Toch ben ik wel benieuwd hoe dit er uit ziet als je langere tijd goed bezig bent. Als ik het goed begrijp noemt hij je productief als je vooruit gaat en heeft hij het over aanhouden (maintain?) als je gewoon op niveau blijft.
Hoe zit het dan met de fanatiekere hier zoals @kramerty88 maar nog wel meer? Hoe is zo'n status als je aan je top zit en gewoon continu op een hoog niveau zit?
Ben ik wel benieuwd naar en moet het dan wel vragen want zelf ga ik dat voorlopig niet simuleren. :+
#spamalert O-)

Hierbij alle data sinds ik de 935 heb (oktober afgelopen jaar). Zoals je ziet, all over the place. Zelfs de periode dat ik echt pijnvrij was en effectief trainde (tot maart dit jaar) en mijn v02max een zieke onwaarschijnlijk klim maakte van 62 tot 74, had ik allerlei vage meldingen. Van detraining en losing fitness (terwijl ik hard trainde) in weken dat ik me top voelde en goed was tot overreaching in rustweken (omdat HS net wat hoger was en de load de week ervoor achterbleef).

Effectief dus? Nee. Zijn die melding frustrerend. Ja, zelfs ik kan het niet altijd naast me neerleggen. Als je 10x positief nieuws ontvangt, ook al weet je dat het onzin is, voelt de 11e keer slecht nieuws alsnog k*t. :p

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bYta0PbFIiWGfBRA2ZBV1CWE/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pRF2WRuQtZTkPgTTEfEIrPO2/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Joeb53elOTlE3KIeTjRYE7wJ/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w1mxlZ8ED71awwU92yCGBCIl/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B7ARqsMWebjIuFbGwF4J50Vn/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IpdFxKMTFQtLgAZrIvxCUQye/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FvYaoSHH5w03QppQeZndy0oI/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GNrk0LBwSA7IqTXib2kjToWs/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JbDGt8o9bCkA0gYVSZpubE7o/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/duIF5hcwnwcdVmknIVzVflmR/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MNgP3Pw3FD7I7vhhRJQiIL88/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OEEg2mgTtCfBulvat3kbMwTK/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YrY6AgBiN039KaTR2zpOo4cE/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wt2RVnc0uNqwaNerPmvESzTi/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/th0h70fFZQXm7UlvwUwQ5TM7/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lBEiWg8HU4q4z1ztRYgBAiBA/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SNQgILFOEG01GeMfH2EXrdIC/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L05ApbRVUd6qzuviVxQrHP1P/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W458Le5eaQZEbdkK7DjWCySO/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/66MmeZ3Vp4kvGUBxB1kBJXHW/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rCOP0qH28BGzdJ4WUb3h54Yc/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5b6TExNTNQTi6HNWNDIW66uZ/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zGb92z6lgSpclmY5LtbA1dNW/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oO6MpNFBA6lghiQkf9lRXWrA/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ixqcQ64DwEP9TZfdYg9KN8ed/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1oHEGjHerrF9ZiCaF8D4XmME/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qH6qMADwHoREf7Coj8ZFGrVU/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4QKIbPR78waF0MEiWmcAHaIb/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ekB7cl11bjnr11g2GsCJMNFA/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RSBeN54teMQ6NyvmWmEMrVKU/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ulZRsbDgdBXADVgFvW22MjlE/thumb.png
influenza schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:38:
@nokie Het is maar net wat je nastreeft natuurlijk, maar met 68 kilometer in de week kun je prima een marathon lopen vind ik zelf. Zeker als je gevarieerd traint met voldoende kwaliteitskilometers kun je daar echt wel een leuke tijd mee lopen (als dat je streven is) en uitlopen is al helemaal geen probleem.

[...]
Sterker nog, met 68 kilometer per week liep ik 2.34.09 in Rotterdam. Exact de 68 km/week die jij noemt _O- (876 trailing 90 dagen kilometers op marathondag)

[ Voor 3% gewijzigd door kramerty88 op 17-07-2019 19:52 ]

• Webgnome
als ik zou kunnen had ik je wel 100 thumbs up gegeven _/-\o_

Strava | AP | IP | AW

• InZane
Calitomnication schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:21:
@inquestos, klopt, had ik al door ;), flauwe grap op het vergeten van 1 nul :+

Maar om even op het verhaal van @influenza in te haken, je stelt zelf dat je te hard traint voor wat je kan, zelf denk ik meer dat je in wedstrijden te langzaam loopt voor wat je kunt. Als je op de baan & in interval 4.00/km kunt antikken, dan moet je in een wedstrijd met gemak een sub 45' kunnen lopen.

Train je met regelmaat ook op omvang, of zijn je trainingen meer op snelheid gebaseerd? Mijn aannam op basis van je training en zelf geschatte tijd is dat je trainingen nu vooral op snelheid zijn gebaseerd. In een wedstrijd ga je waarschijnlijk (te) hard van start en vanaf km 6/7 begint je tempo in te zakken, zak je terug naar een 5.xx/km tempo (waarmee je al je werk van de eerste km's ongedaan maakt) en steeds meer richting de 50' gaat.

Loop je 3x per week, 1x snelheid (interval), 1x 13 a 14km op 4.55/km & in het weekend een langere duur 15+ op 5.15/km. (bijvoorbeeld). Je traint snelheid en omvang (meer omvang dan je eigenlijk nodig hebt). Over een paar weken kun je het snelle tempo over langere periode vasthouden en loop je met gemak een sub '45, sterker nog, je gaat eerder richting de '40. :)
Ik train inderdaad meer op snelheid dan op omvang. Loop 2 keer per week interval (woensdag wat korter, zondagochtend wat langer) in groepsverband en de trainer bepaalt het programma. 500 a 600m is over het algemeen de max, heel enkel een keer 800 of 1000m ofzo. Tussendoor loop ik zelf nog 1 of 2 keer 5 a 10km. Heel af en toe doe ik eens een duurloopje. Toevallig wil ik zaterdagochtend weer eens 20km+ lopen. Het tempo zal dan ergens tussen de 5.30 en 6.00 liggen.

10km zou ik idd wel onder 45min moeten kunnen, maar dat loop ik eigenlijk nooit in wedstrijdverband. Volgens m'n Garmin zou ik het in 42 minuten moeten kunnen. Optimistisch ding :+

• Frenz64
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:34:
[...]

Dit zijn de interessante vragen. Kan ik altijd uitgebreid over praten....
Joh, egwa?

Gelukkig weet ik nu wel hoe ik m'n trainingen aan moet passen 8)7

Nee, da's flauw, langzaam is mijn les die ik eruit leer. Moeilijke les, want ik vind in lage zones lopen eigenlijk zwaarder dan op tempo lopen. Interval hou ik erin en hoop langzaam de sub 4:00 / km steady te kunnen lopen en zo serieus onder de 45 minuten te duiken op de 10 km. Aan motivatie en ambitie iig geen gebrek (waarvoor nogmaals eenieder hier dank, dit forum stimuleert).

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik moest vandaag een uurtje fartleg fartlek doen dus ik ben in park Sonsbeek heuvelop gaan versnellen. Pittig in de warmte van tijd avondeten.

Op het einde in de steile tuin nog de trappen meegepakt, zie ik halverwege het afzetlint vanwege de eikenprocessierups naast het pad. Ik kreeg er jeuk van. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:07:
[...]

[...]

Sterker nog, met 68 kilometer per week liep ik 2.34.09 in Rotterdam. Exact de 68 km/week die jij noemt _O- (876 trailing 90 dagen kilometers op marathondag)
@influenza Het is niet dat ik per sé twijfel of ik een marathon kan lopen, ik wil er wel goed voor trainen als ik er eentje doe en zien welke tijd ik kan halen. En dat lukt me momenteel niet (zit nu bijvoorbeeld een audit te doen in Italië, ben deze avond wel even gaan lopen maar dat betekent wel dat ik nu nog op mijn laptop aan het tokkelen ben).

@kramerty88 Een eerste "recordweek" van 68km/week is nog niet hetzelfde als gemiddeld 68km/week gedurende 3 maanden, ik moet hiervan bekomen :) Maar ik denk ook wel dat ik er klaar voor zal zijn als ik elke week dit volume kan draaien.

En die 2:34, daar probeer ik zelfs niet van te dromen (dat is mijn 5k PR tempo, maar dan 8,5 keer zo lang ;w ). Onder de 3:30 zou al mooi zijn om te beginnen :)

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Xaverius schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:00:
Ik moest vandaag een uurtje fartleg doen dus ik ben in park Sonsbeek heuvelop gaan versnellen. Pittig in de warmte van tijd avondeten.
En toch is het fartlek :9

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Dat werd mij gisteravond laat thuis ook influistert... :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:52:
[...]

Joh, egwa?

Nee, da's flauw, langzaam is mijn les die ik eruit leer. Moeilijke les, want ik vind in lage zones lopen eigenlijk zwaarder dan op tempo lopen. Interval hou ik erin en hoop langzaam de sub 4:00 / km steady te kunnen lopen en zo serieus onder de 45 minuten te duiken op de 10 km. Aan motivatie en ambitie iig geen gebrek (waarvoor nogmaals eenieder hier dank, dit forum stimuleert).
Vergeet niet: je duurlopen moeten langzaam, maar variatie is king!

Met alléén langzaam lopen kom je er ook niet. Sterker nog, alles langzaam afwerken kan net zo goed tot overbelasting en blessures leiden als wanneer je te vaak te snel traint :Y
Want als je langzaam gaat lijkt het allemaal véél makkelijker en is het verleidelijk om de kilometers op te schroeven voorbij de verstandige limiet. Het gaat immers prima, toch?
... ja, je spieren hebben nergens last van, en je aerobe systeem waarschijnlijk ook niet. Maar je botten, pezen, stabiliserende spiergroepen, díe wel. Dat merk je vaak pas als ze gaan protesteren, en dan zit je al met een blessure. #ervaringsdeskundige

• tlpeter
@kramerty88 heb je ook toevallig nog spierversterkende tips voor boven en onderbeen? :P
De bekende lunges en squats ken ik.core stability is mij ook bekend.
Ik heb pas nog een elastiek gekocht om de binnenkant bovenbeen te versterken.
Voor de buitenkant heb ik er ook nog wel eentje liggen om zijwaartse stappen te doen met elastiek.

Gisteren de twaalf weken 0-5km afgerond met een 5km loopje aan één stuk.
Uiteraard ging ik te hard, maar toch redelijk rustig aan begonnen. Man wat was het warm en benauwd.
Ik heb het vol kunnen houden en er nog een sprint uit kunnen trekken op de laatste paar honderd meter.

Mijn knie hield het prima uit, is gevoelig, maar doet geen pijn (fysio hamert hier op, geen pijn!!!)
Binnenkort, maar weer eens wat rust inlassen en zien wat mijn knie dan doet. Gaat het niet over dan adviseert mijn fysio een MRI om te kijken waar het probleem nou zit.

• influenza
Frenz64 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:52:
[...]

Joh, egwa?

@Frenz64 dat is heel herkenbaar hoor, ken bijna niemand (inclusief mezelf), die dat niet moeilijk vindt of vond. Toch is het wel belangrijk om die basis van langzame kilometers te hebben. Maar zoals je kunt lezen in het korte berichtje van @kramerty88 ;) is variatie net zo belangrijk. Alleen is de verleiding dan groot als je weinig tijd hebt om toch maar die snellere trainingen te doen en dus nogal eenzijdig te trainen.

• Frenz64
Check @Pathogen , variatie (icm rustig uitbouwen) is sowieso de reden dat ik vermoed dat ik ondanks de fors gestegen trainingskilometers nog steeds blessurevrij loop [klopt af]. Iets genuanceerder geformuleerd, als ik de duurlooptraining doe, ca. 1 keer per week, dan moet ik me vaak inhouden niet naar marathontempo te versnellen of intervallige intermezzo's in te bouwen (als ik bijv. een ander loper 'tegenkom'). Onze heel hardlopende encyclopedie heeft me de achtergrond verschaft om langzaam te blijven gaan, heb nogal last van eigenwijsheid en dat is niet echt verstandig in dezen.

Idd @influenza , met de kanttekening dat ik tegenwoordig tijd maak voor de trainingen. Heel flauw, maar een kwestie van het verschuiven van prioriteiten (inmiddels ook nog twee zwemtrainingen/week toegevoegd).

[ Voor 14% gewijzigd door Frenz64 op 18-07-2019 09:26 ]

• influenza
nokie schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:24:
[...]

@influenza Het is niet dat ik per sé twijfel of ik een marathon kan lopen, ik wil er wel goed voor trainen als ik er eentje doe en zien welke tijd ik kan halen. En dat lukt me momenteel niet (zit nu bijvoorbeeld een audit te doen in Italië, ben deze avond wel even gaan lopen maar dat betekent wel dat ik nu nog op mijn laptop aan het tokkelen ben).
@nokie Heel herkenbaar. Met een twee kinderen met hobby's, fulltime baan en een vrouw die de laatste tijd wat kwakkelt met haar gezondheid en verbouwing in en om het huis kom ik helaas ook niet echt toe aan wat ik zou willen. Nu train ik al niet overdreven veel (30-40 km per week), maar de laatste weken zijn weken van minder dan 20 kilometer eerder regel dan uitzondering. Met als dieptepunt een week van 7.5 km, wat neerkwam op een 5 kilometer wedstrijdje met minimaal in- en uitlopen.

Stiekem heb ik nog wel steeds de ambitie om een marathon onder de 3 uur te lopen, maar nu de 50 langzaam aan dichterbij komt moet ik daarmee gaan opschieten :P. Qua snelheid zou het geen enkel probleem moeten zijn, maar om die 30-40 km per week op te schroeven naar 60-70 die ik dan wel nodig heb is momenteel te lastig.

• influenza
Frenz64 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:21:

Idd @influenza , met de kanttekening dat ik tegenwoordig tijd maak voor de trainingen. Heel flauw, maar een kwestie van verschuiven prioriteiten (inmiddels ook nog twee zwemtrainingen/week toegevoegd).
@Frenz64 klopt helemaal. En daar ben ik ook heel erg goed in hoor normaal gesproken. Meestal ben ik klaar met trainen en weer thuis in het weekend als de rest van de familie net uit bed komt. Doordeweeks is het wel wat lastiger, maar meestal ook wel te doen. Echter de laatste tijd was het zo druk dat het soms toch verstandiger was die paar extra uurtjes slaap te [pakken in het weekend, waardoor die trainingen in de verdrukking kwamen. Maar het ziet er gelukkig allemaal weer beter uit, dus komt goed. Volgend piekmoment is 20 oktober dus kan nu nog 3 maanden er hard tegenaan ;)

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ja zeg, hou eens even op met al die "noodzaak tot variatie" discussies. Voorlopig durf ik een intervaltraining oid nog niet echt aan met mijn nek; dus ik vertel mezelf al een tijdje dat gewoon relaxed lopen prima is. Is het ook voor nu, maar toch... Dat wordt steeds lastiger vol te houden als jullie zo door gaan :+

Misschien toch maar eens wat 400-jes lopen binnenkort...

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 18-07-2019 09:32 ]

• tlpeter
Roozzz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:31:
Ja zeg, hou eens even op met al die "noodzaak tot variatie" discussies. Voorlopig durf ik een intervaltraining oid nog niet echt aan met mijn nek; dus ik vertel mezelf al een tijdje dat gewoon relaxed lopen prima is. Is het ook voor nu, maar toch... Dat wordt steeds lastiger vol te houden als jullie zo door gaan :+

Hier nog eentje hoor, ik ben al blij met 20km in een week.
Meestal een 10km in een week zonder pijn op te lopen.

• influenza
Roozzz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:31:

Volgens mij spitst dat er zich met name op toe als je op den duur sneller wilt worden. En dat moet lichamelijk wel kunnen natuurlijk. Dus helemaal niets mis mee om lekker rustig te lopen en op te bouwen ;).

Kunnen we misschien ook gelijk de noodzaak om een en ander aan (lichte) krachttraining te doen in de discussie gooien en dan met name je core stability :P. Wellicht dat je daar wel baat bij hebt met je nekklachten.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Roozzz kom ik wel met het adagium: lopen is beter dan niet lopen maar je hoeft niet per sé volle bak te knallen he? Een tempoloop is ook een idee :)

@influenza ik ben een steeds steviger mening aan het vormen dat variatie belangrijk is op alle niveaus. Het trainen van zoveel mogelijk relevante systemen (zoals @kramerty88 ze mooi heeft omschreven) zorgt ervoor dat je in de breedte beter wordt en de werking van het ene systeem is afhankelijk van de werking van het andere.

Een ander aspect is dat training in de breedte een betere bescherming tegen overbelasting kan geven die training in de diepte kan veroorzaken. Dit doordat je (a) niet een oneindig aantal kilometers kan draaien als je ze óók op een pittig tempo loopt en (b) je niet zo snel teveel spierbelasting creëert als je ernaast ook langzame kilometers draait.

Ik denk ook dat bewust de variatie opzoeken kan zorgen voor een beter tempogevoel en dat het problemen in je techniek snel aan het licht kan brengen.

Niet voor niks wordt monotony meegenomen als negatieve factor in formules voor de berekening van je training strain.

Ohja, over core stability had ik ook nog wat te blaten :P

Als je een kantoorbaan hebt, zoals ik, en dus veel, vaak en lang op je stoel zit, dan loop je een behoorlijk risico op verslapte rompspieren. Core stability oefeningen kunnen daar redelijk snel verandering in brengen, maar als je een tijdje hebt geoefend en dan weer stopt, blijft het probleem natuurlijk niet magisch opgelost.

Ik ben over het algemeen niet goed in het lange tijd volhouden van zulke oefeningen, dus ik heb mijn onderhoud op andere plekken gezocht.
Tips voor kantoorwerkers:
1) zet de rugleuning van je bureaustoel los. Het vereist wat gewenning, maar met een losse leuning ben ik véél vaker bezig met het aannemen van een goede zithouding en maak ik gebruik van mijn romp om mezelf rechtop te houden.
2) verander regelmatig hoe je zit. Houdt verband met nummer 1. Ik verzet onbewust mijn voeten de hele dag door, wat icm de losse rugleuning ervoor zorgt dat ik niet continu hetzelfde stukje romp gebruik om stabiel te blijven.
3) vergeet niet verder ook te bewegen. Haal zelf je koffie, neem de WC die wat verder weg is, ga lopen in je pauze. Mijn thuiswerkdagen zijn de slechtste dagen, ik kom aan véél minder stappen en alles is heel dichtbij.

[ Voor 35% gewijzigd door Pathogen op 18-07-2019 10:06 ]

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@Pathogen & @influenza Mij uiteraard bekend. Ik kan me helemaal vinden in dat motto. Ik ben allang blij weer lekker in beweging te zijn, maar soms kriebelt het toch ;)
Vorige week liep ik even richting de 3:00 min/km de heuvel af. Het is toch wel een erg fijn gevoel om de benen gewoon even "los te laten". Ik mis dat misschien wel meer dan ik durf toe te geven.

Core oefeningen zitten al maanden in mijn routine. Helaas is mijn core vele malen beter dan mijn nek (die daarmee wel geprikkeld wordt en langzaam beter), dus echt veel voldoening geeft dat ook niet.

@Pathogen Nog een gouden tip: regel een bureau waarachter je staan en zitten kan afwisselen. Maakte voor mij een wereld van verschil.
En wil je volledig hippie: gebruik zo'n grote fitnessbal om op te zitten (1e dag spierpijn gegarandeerd :+ ); of een fietsstoel. Hiermee ben je meer in beweging en heb je minder steun, dus moet je harder werken. Beetje zelfde gedachte als je leuning losser zetten, maar dan zonder escape :>

[ Voor 27% gewijzigd door Roozzz op 18-07-2019 11:15 ]

• influenza
Roozzz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:11:
@Pathogen & @influenza Mij uiteraard bekend. Ik kan me helemaal vinden in dat motto. Ik ben allang blij weer lekker in beweging te zijn, maar soms kriebelt het toch ;)
Vorige week liep ik even richting de 3:00 min/km de heuvel af. Het is toch wel een erg fijn gevoel om de benen gewoon even "los te laten". Ik mis dat misschien wel meer dan ik durf toe te geven.

Core oefeningen zitten al maanden in mijn routine. Helaas is mijn core vele malen beter dan mijn nek (die daarmee wel geprikkeld wordt en langzaam beter), dus echt veel voldoening geeft dat ook niet.

@Pathogen Nog een gouden tip: regel een bureau waarachter je staan en zitten kan afwisselen. Maakte voor mij een wereld van verschil.
En wil je volledig hippie: gebruik zo'n grote fitnessbal om op te zitten (1e dag spierpijn gegarandeerd :+ ); of een fietsstoel. Hiermee ben je meer in beweging en heb je minder steun, dus moet je harder werken. Beetje zelfde gedachte als je leuning losser zetten, maar dan zonder escape :>
Ik heb nog weleens wat lage rugklachten. Op advies van een vriendin (en in overleg met manueel therapeut) een back stretcher gekocht en moet eerlijk zeggen dat dat ding echt goed werkt.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:11:
Zo'n fitnessbal is echt niet vol te houden als je core niet op orde is. Ik zou beginnen met een uur per dag :)

• tlpeter
@Pathogen @Roozzz Ik heb een goede stoel waarvan ik de leuning los moet gaan zetten na mijn vakantie en ik heb een bureau wat omhoog kan en doe ik af en toe (wel te weinig)
Weer een mooie reminder van jullie d:)b

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

ANdrode schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Zo'n fitnessbal is echt niet vol te houden als je core niet op orde is. Ik zou beginnen met een uur per dag :)
Sssst >:)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
tlpeter schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:03:
@Pathogen @Roozzz Ik heb een goede stoel waarvan ik de leuning los moet gaan zetten na mijn vakantie en ik heb een bureau wat omhoog kan en doe ik af en toe (wel te weinig)
Weer een mooie reminder van jullie d:)b
Fitnessbal kopen kan geen kwaad en is goede training als je het blijft doen. Je moet geforceerd actief zitten. Onderuit zakken terwijl je actief zit kán maar is vermoeiender dan rechtop actief zitten.

Ergonoom die op kantoor langs kwam was erg enthousiast toen ze mij zo'n bal echt zag gebruiken. Wanneer rug- of houdingsproblemen ontstaan is het te laat om nog er mee te beginnen, je moet dan eerst echt trainen voordat je hiermee kan beginnen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25

Tazzios

..

Rustige met de like knop mensen lange posts zijn niet altijd meer waar :+
kramerty88 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:34:
[...]
Om te bepalen hoe hard je je 400's en 1000's en alle andere tempo's wil lopen is het belangrijk dat je een doel stelt en daarbij afvraagt waarin je goed wil worden. Voor ons duuratleten betekent dat vrijwel voor een ieder hetzelfde. Aeroob heel sterk, anaeroob minder focus, máár zeker wel getraind. Hoe wordt er dan getraind nou grofweg met 4 trainingen: duur, instensieve duur, drempel, snelheid. In eigenlijk elk schema van elke trainer vind je met enige variatie van de duur en afstand deze kern terug. Waarom deze trainingen en (ik blijf nog ff vaag over de tmpo's) hoe hard? En belangrijker waarom zo hard en niet anders?
..
Duur: LAAAAANGZAAAAAM! Dat is de kern van duur. Iedereen roept het, maar vrijwel niemand kan je écht goed uitleggen waarom je nou langzaam moet lopen. "Omdat je er beter van wordt". Ja, maar waarom? Nou, lactaat is het enige echt juiste antwoord. Lactaat zou je hier misschien niet verwachten en dat klopt. Op zulke langzame tempo's heb je nauwelijks lactaat. Niet veel meer dan je normale basisniveau (je maakt elke seconde lactaat aan). Lactaat is namelijk niet een afvalproduct, maar is een belangrijke vorm van brandstof in het lichaam. Lactaat wordt voornamelijk aangemaakt door snelle (Type II) vezels. De langzame, (Type I) vezels kunnen het lactaat vervolgens weer via de citroenzuurcyclus omzetten in ATP en dus brandstof. De reden dat je de duurlopen dus rustig! moet doen, is dat je je langzame spiervezels wil trainen. Niet je snelle. Hoe beter je langzame vezels getraind zijn, hoe beter je lactaat weer kunt gebruiken als brandstof en dus niet verzuurd. Je mag nog zo snel zijn (sprinters), maar als je lactaat niet kunt omzetten ga je snel kapot. Als je langzame vezels heel getraind zijn heb je dus heel veel mitochondrieën die lactaat weer hergebruiken. Dus kun je veel meer lactaat aanmaken met snelle vezels (het wordt immers hergebruikt), dus veel harder lopen. Dat is de reden dat je duurlopen rustig MOETEN!! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen :9 . Je kunt wel steeds hard lopen, maar dan train je andere vezels en train je juist verzuring (en capaciteit, waardoor het lijkt dat je meer kunt, maar dat is slechts tijdelijk). Zie het als een gloftas. Je hebt meerder clubs, gebruik ze dan ook allemaal. Je gaat ook niet met een driver putten...
Lactaat is het eindproduct van een de citroencyclusanaerobe glycolyse met te weinig zuurstof,anaerobe verbranding dus. Iets wat je niet wil en niet voor elkaar krijgt tijdens een duurloop.

Ja je mitochondriën nemen toe evenals,.. nou ja lees hieronder een vaker geposte link... WAARDOOR je lactaat inderdaad beter kunt verwerken en dus minder snel verzuurt.

https://www.ideafit.com/fitness-library/chasing-pheidippides-the-science-of-endurance
"... including a greater storage of fuel (glycogen) in the muscles; an increase in intramuscular fat use; an increase in the number of red blood cells and hemoglobin, which improves blood vessels’ oxygen-carrying capability; a greater capillary network for a more rapid diffusion of oxygen into the muscles; and, through the complex activation of gene expression, an increase in mitochondrial density and the number of aerobic enzymes, which results in greater aerobic metabolic capacity."
Intensieve duur en drempel: Deze pak ik even samen, omdat je met beide ongeveer hetzelfde traint, maar op een andere manier. Intensieve duur zijn lange aerobe blokken, denk aan 3x10'of 4x8', etc. Drempeltrainingen staan bekend als duizendjes en zijn medium qua lengte en duur (3-5'), dus 800-1600m afhankelijk van de tempo's. Met deze trainingsvorm wil je de drempel zo efficient mogelijk trainen en train je vooral het aerobe systeem (vo2max, zuurstofopname, bloedplasma, etc.). De instensieve duur is lange en net onder de drempel. Dus is meer met de theorie de drempel te duwen. De duizendjes zijn vaak net boven de drempel en staan bekend als drempel trekken. Door de pauzes pak je genoeg herstel dan je niet verzuurt, maar wel boven de drempel blijft hangen.

Snelheid: Hiermee train je vooral je kracht en snelheid, dus type II vezels. Het is leuk dat je nu heel rustig loopt en heel goed zuur kan verwerken, maar het is niet onbelangrijk dat je het ook kan aanmaken ;). Dit zijn de korte intervallen van 200-400m op hoger tempo. Let wel, dit is nog steeds geen sprinten of echt verzuren, we zijn duuratleten. Ook hier maak je dus alsnog wat kilometers. Waar een 400-800m loper echt verzuring zal moeten trainen en 3x4x400 helemaal kapot wil gaan, blijven wij op een relatief 'comfortabel' hard tempo rennen. Maar zeker wel hard.
...
Het zou helemaal geen probleem zijn indien je geen lactaat aanmaakt, maar dat betekent helaas dat je niet hard genoeg rent. :P

Edit: @Bartske zijn opmerking even verwerkt ;)
Lactaat kan via de citroencyclus geconverteerd worden naar glucose, helaas is daar zuurstof voor nodig welke we al te kort hadden. :P (bron)

• Bartske
  • Laatst online: 09:07
Tazzios schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:15:
Rsutige met de like knop mensen lange posts zijn niet altijd meer waar :+

[...]

Lactaat is het eindproduct van een de citroencyclus met te weinig zuurstof,anaerobe verbranding dus. Iets wat je niet wil en niet voor elkaar krijgt tijdens een duurloop.

Ja je mitochondriën nemen toe evenals,.. nou ja lees hieronder een vaker geposte link... WAARDOOR je lactaat inderdaad beter kunt verwerken en dus minder snel verzuurt.

https://www.ideafit.com/fitness-library/chasing-pheidippides-the-science-of-endurance
"... including a greater storage of fuel (glycogen) in the muscles; an increase in intramuscular fat use; an increase in the number of red blood cells and hemoglobin, which improves blood vessels’ oxygen-carrying capability; a greater capillary network for a more rapid diffusion of oxygen into the muscles; and, through the complex activation of gene expression, an increase in mitochondrial density and the number of aerobic enzymes, which results in greater aerobic metabolic capacity."

[...]

Het zou helemaal geen probleem zijn indien je geen lactaat aanmaakt, maar dat betekent helaas dat je niet hard genoeg rent. :P
Om het verhaal nog helemaal kloppend te maken, lactaat is geen product van de kreb's/citroenzuurcyclus maar van anaerobe glycolyse ;)

https://www.wikiwand.com/en/Anaerobic_glycolysis

• nogeeninlog
  • Laatst online: 26-12 19:52
nokie schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:35:
Toen ik mij voorbereidde op mijn marathon was mijn langste week 53 kilometer. Die marathon heb ik op mijn gemak, inclusief drinkpauzes, plaspauzes en twee gesprekken, gelopen in 4u6. En ik was niet moe toen ik bij de finish kwam.
68 kilometer is volgens mij echt al voldoende.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:33

vhal

ಠ_ಠ

Op zich een grappig concept voor de medaille hoarders :P

https://www.seawheeze.com...irtual-half-marathon.html

Betaal 28$, login met je strava account, loop een HM en ontvang 6 a 10 wkn later een echte ‘exclusive SeaWheeze Virtual Half Marathon finisher’ medaille :+

Strava

• Frenz64
Al met al veel achtergrond, tot en met biochemische processen aan toe en veel nuancering, uitermate boeiend, ook de longreads. Daarnaast ook fascinerend hoe anderen het beleven.

The blatant obvious is natuurlijk variatie, niet alleen in training, ook in bewegingssoorten incl. werk, voeding, vrouwen oh nee, die niet 8)

Ik besteed het meeste tijd aan lopen zowel in frequentie als in duur, maar zonder zwemmen, fietsen en windsurfen zou ik dat niet volhouden.

• Webgnome
vhal schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:55:
Op zich een grappig concept voor de medaille hoarders :P

https://www.seawheeze.com...irtual-half-marathon.html

Betaal 28$, login met je strava account, loop een HM en ontvang 6 a 10 wkn later een echte ‘exclusive SeaWheeze Virtual Half Marathon finisher’ medaille :+
Dit is echt wel een grappig concept. Het lijkt op wat je met de wings for life doet eigenlijk maar dan zonder het goede doel

Strava | AP | IP | AW

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:33
Webgnome schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:03:
[...]

Dit is echt wel een grappig concept. Het lijkt op wat je met de wings for life doet eigenlijk maar dan zonder het goede doel
Laatste regel op de website:
And $1 from each registration will be donated to Back on my Feet, our Here to be Partner.
;)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• influenza
Gisteren een "verschrikkelijke" training op de vereniging :) (althans dat vonden de meesten, ik vind het wel lekker). Allerlei oefeningen met een zware medicinbal gecombineerd met allerlei korte loopafstanden (100-200-300 meter) en als uitsmijter een 1200 meter. Heb er vandaag in ieder geval nog plezier van :P

• Webgnome
Gecombineerde kracht / run training. Dat vind ik persoonlijk ook de leukste ( doe het te weinig ). Beetje afwisseling kan nooit kwaad

Strava | AP | IP | AW

• tlpeter
influenza schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:05:
Gisteren een "verschrikkelijke" training op de vereniging :) (althans dat vonden de meesten, ik vind het wel lekker). Allerlei oefeningen met een zware medicinbal gecombineerd met allerlei korte loopafstanden (100-200-300 meter) en als uitsmijter een 1200 meter. Heb er vandaag in ieder geval nog plezier van :P
Lekker is dat :P
Dat vind ik zo leuk aan survivalrun. De afwisseling tussen lopen en klimmen.
Niet alleen train je de benen maar ook veel core en armen.

• influenza
tlpeter schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:12:
[...]

Lekker is dat :P
Dat vind ik zo leuk aan survivalrun. De afwisseling tussen lopen en klimmen.
Niet alleen train je de benen maar ook veel core en armen.
Vind ik ook wel leuk, maar ben er maar mee gestopt. Ik zal wel te lomp zijn, maar trek altijd mijn liezen uit elkaar met al dat klauteren.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:31:
[...]

Ik train inderdaad meer op snelheid dan op omvang. Loop 2 keer per week interval (woensdag wat korter, zondagochtend wat langer) in groepsverband en de trainer bepaalt het programma. 500 a 600m is over het algemeen de max, heel enkel een keer 800 of 1000m ofzo. Tussendoor loop ik zelf nog 1 of 2 keer 5 a 10km. Heel af en toe doe ik eens een duurloopje. Toevallig wil ik zaterdagochtend weer eens 20km+ lopen. Het tempo zal dan ergens tussen de 5.30 en 6.00 liggen.

10km zou ik idd wel onder 45min moeten kunnen, maar dat loop ik eigenlijk nooit in wedstrijdverband. Volgens m'n Garmin zou ik het in 42 minuten moeten kunnen. Optimistisch ding :+
Jouw manier van trainen is nagenoeg gelijk aan die van mij in mijn beginjaren. Tempowerk was leuk om te doen, maar de duur bestede ik totaal geen aandacht aan. Dit zorgde eigenlijk voor een zelfde situatie. Je hebt veel snelheid in kort werk, maar in de lange duurloop of wedstrijden zak je terug en blijf je hangen rond de 5.00/km. Of je start op 4.20/km (omdat je weet dat je het kunt, maar zakt terug naar 5.30/km).

Wil je het tempo wat je op kort werk hebt ook op de langere duur kunnen volhouden, dan zul je ook meer omvang in je trainingen moeten pakken. Bijvoorbeeld iedere zaterdag (of zondag als dat beter uitkomt) structureel een duurloop van 15+ km, gewoon op hetzelfde tempo wat je nu doet, gemakkelijk lopen. Zo zul je zien (kan ik je uit eigen ervaring vertellen) dat je na verloop van tijd in de duurloop het gevoel hebt dat je wel sneller kunt. Loop je met een horloge met HR dan is de hartslag hier een mooie indicatie van. Door de lage (langzame) zones te trainen ontwikkel je ook automatisch je hogere zones. Zeker in combinatie met de intervaltrainingen die je nu al door de week doet, zul je ontzettend snel zien dat het beter gaat.

tips voor New York

• kramerty88

kramerty88

Tazzios schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:15:

[...]

Lactaat is het eindproduct van een de citroencyclusanaerobe glycolyse met te weinig zuurstof,anaerobe verbranding dus. Iets wat je niet wil en niet voor elkaar krijgt tijdens een duurloop.

[...]

Edit: @Bartske zijn opmerking even verwerkt ;)
Lactaat kan via de citroencyclus geconverteerd worden naar glucose, helaas is daar zuurstof voor nodig welke we al te kort hadden. :P (bron)
Paar misconcepties. Anaerobe verbranding heb je altijd. Ook tijdens duurloop. Sterker nog, als je wandelt of zelfs gewoon als je staat heb je een deel anaerobe verbranding. Nogmaals, dit is niet erg. Je lichaam gebruikt lactaat namelijk gewoon als brandstof. Sommige hersenfuncties werken zelfs enkel en alleen op lactaat (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315230/). Daarom heb je altijd een bepaalde lactaatspiegel, wat aangemaakt wordt door anaerobe verbranding.

Het mitochondriën verhaal is inderdaad wat ik zeg, hoe meer je aanmaakt, hoe beter je lactaat verwerkt. Maar, waar ik op doel is dat je je duurloop rustig moet doen, omdat je de mitochondriën in je langzame Type I vezels wil trainen. Deze zijn namelijk in staat om lactaat te verwerken. De mitochondrien in je Type II vezels niet (nauwelijks/verwaarloosbaar). Dit is meteen de reden waarom je van langzaam lopen dus sneller wordt. Je kunt lactaat beter verwerken, dus kun je harder lopen, want je kan meer lactaat aanmaken met je veel sterkere en snellere type II vezels. Uiteraard speelt de getraindheid van de Type I vezels ook een rol. Als die sterker worden loop je ook harder. Ik schets veel zwart/wit, maar natuurlijk is het niet zwart/wit, maar vooral grijs. Ik probeer het alleen zo duidelijk te maken.

Je laatste punt valt wat samen met mijn eerdere uitleg. Lactaat maak je altijd aan, maar het is afhankelijk van de getraindheid wanneer je spiegel toeneemt. Dit kun je dus (inderdaad met zuurstof, waar je weldegelijk nog genoeg van hebt) weer omzetten in brandstof. Pas als je boven je maximale zuurstofopname zit (VO2max) lukt dat niet meer (zie de PPS hieronder voor een voorbeeld). Echter, dit is niet je drempel. Lactische ophoping vind al plaats vér ónder je VO2max. Dit heeft weer te maken met de efficientie van het zuurstoftransport, -opname en nog weer andere dingen (wordt wederom heel biomechanisch, maar mits nodig wil ik ook dat wel toelichten). Daarnaast is er vaak verwarring tussen het 'aanmaken' en 'ophopen' van lactaat. Even een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gWQBmx3YC8csDlRNUXIiTrGa/full.jpg

Bij alle snelheden, dus ook 7pu en 8pu wandel/jog zie je een behoorlijke lactaatspiegel bij deze loper. In de oranje curve zie je ook bij 7 een hoge lactaat. Dat is omdat hij opgestaan is, is gaan wandelen en toen meteen prikte. Deze paar acties zijn vrijwel geheel anaeroob omdat het aerobe systeem geen kans heeft gehad om op te starten. Hartslag was nog in rust, ademhaling nog in rust, etc. en dan is de beperkte hoeveelheid zuurstof in het bloed niet voldoende om alles aeroob te laten verbranden. Gelukkig is het lichaam heel goed in staat om dit snel weer te hergebruiken en dus op 8,5pu is de lactaatspiegel laag. Daarna zie je een langzame toename van het lactaat bij een behoorlijke toename van de snelheid. Het lichaam gaat dus steeds meer lactaat aanmaken, maar is nog steeds heel goed in staat om het af te breken. Dus de spiegel neemt nauwelijks toe, maar wel iets. Dan, op 16/17pu is er ineens een steile toename van lactaat. Dat is het gebied (threshold) dat het lichaam niet meer in staat is om alle aangemaakte lactaat af te breken. Het bekende omslagpunt (hoewel het geen punt is, maar meer een gebied).

Om nog wat waarden te gebruiken; 4mmol lactaat wordt vaak gezien als het omslagpunt. Dit is overigens een gemiddelde uit een steekproef en is net als HS per persoon verschillend, maar de verschillen lijken hierin veel kleiner dan de standaarddeviatie bij max HS, of drempel HS.
De drempl voor een marathon wordt vaak gezet op 3mmol, ruim onder je drempel, maar dus zeker wel een groot deel anaeroob.
Normaalwaarden zijn er minder, maar een getraind atleet zit vaak op een rustniveau van 0.6-1,1mmol een minder getraind persoon op 2-2,5mmol let wel: in rust. Dit is mede omdat een niet-getraind persoon dus veel minder lactaat hergebruikt, maar het wel degelijk kan aanmaken.
Alles boven de 4mmol is lactisch en ligt volledig aan de persoon. Voor de supertop is er nog een soort steady-state te creëren op 8mmol door harde training op hoge drempel (Renato Canova heeft hier een uitgebreid stuk over geschreven en mede ontwikkeld). Dit geldt echter vrijwel alleen voor de absolute wereldtop.
Hoe hoog je kan komen ligt aan je lactische capaciteit. Een 400/800/1500 lopen kan soms wel tot 25mmol komen.

P.S. Ik lees nu net pas het stukje
Wat klopt er niet volgens jou? :S

P.P.S. Ik zal alvast een voorbeeld geven van mijn eigen test over anerobe drempel en zuurstopname. Het punt dat ik verzuur (VCO2 groter is dan VO2) is nog lang niet het punt dat ik aan mijn VO2max zit. Het is echter wel het punt dat ik verzuur omdat er niet genoeg zuurstof bij de spieren kan komen om alles nog aeroob te verbranden. Dus ik verzuur vér voordat ik aan mijn vo2max zit:

Oranje pijl = omslagpunt/drempel
Groene pijl is de VO2 op dat punt, zoals je ziet neemt die nog flink toe boven de drempel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lsGPJ7LGa9j60sJnrXRg5GBX/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door kramerty88 op 19-07-2019 11:17 ]

• T-MOB
kramerty88 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:45:
[...]
Het mitochondriën verhaal is inderdaad wat ik zeg, hoe meer je aanmaakt, hoe beter je lactaat verwerkt. Maar, waar ik op doel is dat je je duurloop rustig moet doen, omdat je de mitochondriën in je langzame Type I vezels wil trainen. Deze zijn namelijk in staat om lactaat te verwerken. De mitochondrien in je Type II vezels niet (nauwelijks/verwaarloosbaar). Dit is meteen de reden waarom je van langzaam lopen dus sneller wordt. Je kunt lactaat beter verwerken, dus kun je harder lopen, want je kan meer lactaat aanmaken met je veel sterkere en snellere type II vezels. Uiteraard speelt de getraindheid van de Type I vezels ook een rol. Als die sterker worden loop je ook harder. Ik schets veel zwart/wit, maar natuurlijk is het niet zwart/wit, maar vooral grijs. Ik probeer het alleen zo duidelijk te maken.
In je vorige post lijk je te suggereren dat lactaat een belangrijke brandstof is voor type-1 vezels. Volgens mij is dat waar Tazzios over valt. Want alhoewel ze inderdaad lactaat kunnen verwerken en gebruiken als energie zijn vet en koolhydaten de belangrijkste energiebronnen voor deze vezels. Zonder lactaat functioneren ze prima.

Dat je beter wordt van trainen in lage zones komt ook niet alleen door een betere lactaatverwerking. Wat ook een rol speelt is dat de type-I-vezels (ook) vet als brandstof gebruiken. Hoe meer energie je uit vet kunt halen, hoe meer (energie uit) glycogeen er overblijft voor extra prestaties.

Over trainen in lage zones gesproken. Ik ben erg in mijn nopjes met het duurloopje van 17.5km in zone 2 van gisteravond. Met een gemiddelde van 4:52/km is daar echt een enorme vooruitgang zichtbaar. Een half jaar terug moest ik soms 30-40 seconden per kilometer trager om de harstlag laag genoeg te houden. Fijne bijkomstigheid van meer snelheid is dat het minder voelt als sjokken, daarmee is het ook minder vervelend om lage zones te trainen. Het zou mooi zijn als die feedbackloop ervoor zorgt dat er over een paar maanden nog wat seconden van het tempo afgaan.

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:10:
[...]

Jouw manier van trainen is nagenoeg gelijk aan die van mij in mijn beginjaren. Tempowerk was leuk om te doen, maar de duur bestede ik totaal geen aandacht aan. Dit zorgde eigenlijk voor een zelfde situatie. Je hebt veel snelheid in kort werk, maar in de lange duurloop of wedstrijden zak je terug en blijf je hangen rond de 5.00/km. Of je start op 4.20/km (omdat je weet dat je het kunt, maar zakt terug naar 5.30/km).

Wil je het tempo wat je op kort werk hebt ook op de langere duur kunnen volhouden, dan zul je ook meer omvang in je trainingen moeten pakken. Bijvoorbeeld iedere zaterdag (of zondag als dat beter uitkomt) structureel een duurloop van 15+ km, gewoon op hetzelfde tempo wat je nu doet, gemakkelijk lopen. Zo zul je zien (kan ik je uit eigen ervaring vertellen) dat je na verloop van tijd in de duurloop het gevoel hebt dat je wel sneller kunt. Loop je met een horloge met HR dan is de hartslag hier een mooie indicatie van. Door de lage (langzame) zones te trainen ontwikkel je ook automatisch je hogere zones. Zeker in combinatie met de intervaltrainingen die je nu al door de week doet, zul je ontzettend snel zien dat het beter gaat.
Ik moet inderdaad meer lange afstanden lopen, heb je helemaal gelijk in. M'n trainer zit me daarnaast ook al aan te sporen dat ik meer wedstrijden moet lopen.
Reden dat ik niet vaker duurlopen loop is dat het veel tijd kost (duh) en ik dat daarom op doordeweekse avonden niet zo zie zitten na werktijd. Dan kom ik al snel uit op het weekend, maar dan is zondagochtend altijd mijn vaste intervalochtend met het clubje. Daar kijk ik altijd wel naar uit. Naast dat het gewoon lekker is, is het ook altijd wel gezellig :) Als ik op zaterdag, bij voorkeur in de ochtend, een duurloop doe, dan durf ik zondag niet zo goed te gaan intervallen. Ben dit jaar al eerder geblesseerd geraakt door overbelasting (hamstring) ;(

Morgenochtend wil ik dus aan m'n HM challenge voor juli voldoen, maar ik denk dat ik zondag de intervaltraining dan maar skip.. helaas.

• kramerty88

kramerty88

T-MOB schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:44:
[...]

In je vorige post lijk je te suggereren dat lactaat een belangrijke brandstof is voor type-1 vezels. Volgens mij is dat waar Tazzios over valt. Want alhoewel ze inderdaad lactaat kunnen verwerken en gebruiken als energie zijn vet en koolhydaten de belangrijkste energiebronnen voor deze vezels. Zonder lactaat functioneren ze prima.

Dat je beter wordt van trainen in lage zones komt ook niet alleen door een betere lactaatverwerking. Wat ook een rol speelt is dat de type-I-vezels (ook) vet als brandstof gebruiken. Hoe meer energie je uit vet kunt halen, hoe meer (energie uit) glycogeen er overblijft voor extra prestaties.

Over trainen in lage zones gesproken. Ik ben erg in mijn nopjes met het duurloopje van 17.5km in zone 2 van gisteravond. Met een gemiddelde van 4:52/km is daar echt een enorme vooruitgang zichtbaar. Een half jaar terug moest ik soms 30-40 seconden per kilometer trager om de harstlag laag genoeg te houden. Fijne bijkomstigheid van meer snelheid is dat het minder voelt als sjokken, daarmee is het ook minder vervelend om lage zones te trainen. Het zou mooi zijn als die feedbackloop ervoor zorgt dat er over een paar maanden nog wat seconden van het tempo afgaan.
Ah ok, zo was het niet mijn intentie. Dus als dat zo geïnterpereteerd wordt, niet de bedoeling. Het ging mij om de bedoeling dat dit de enige vezels zijn die kunnen voorkomen dat lactaat ophoopt. Dus wanneer deze ongetraind blijven (wat gebeurt als je alleen 'hard' traint) zul je eerder verzuren en dus netto langzamer lopen.

Je andere deel klopt, ik overdrijf hierin iets door het zwart/wit te maken. Maar er zijn nog veel meer processen die getraind worden op lage snelheid zoals je aangeeft. Je drempel lijkt hierin wel de meest belangrijke, als in, geeft het snelst het meeste toename in snelheid.

Over je lage zone; ik ben benieuwd. Ik denk dat het nog wel snel kan/zal toenemen, maar schrik niet als je plateaut. Dat laatste kan mij nog wel eens frustreren. Mijn duurlooptempo wordt niet altijd beter, soms zelf slechter, terwijl ik fitter wordt. Mijn duurloop is het afgelopen jaar met uitzondering van februari compleet niet verandert, terwijl mijn fitheid behoorlijk op en neer is gegaan. Dus mocht het niet klimmen, niks van aantrekken en lekker doorrennen ;)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Ik moet inderdaad meer lange afstanden lopen, heb je helemaal gelijk in. M'n trainer zit me daarnaast ook al aan te sporen dat ik meer wedstrijden moet lopen.
Reden dat ik niet vaker duurlopen loop is dat het veel tijd kost (duh) en ik dat daarom op doordeweekse avonden niet zo zie zitten na werktijd. Dan kom ik al snel uit op het weekend, maar dan is zondagochtend altijd mijn vaste intervalochtend met het clubje. Daar kijk ik altijd wel naar uit. Naast dat het gewoon lekker is, is het ook altijd wel gezellig :) Als ik op zaterdag, bij voorkeur in de ochtend, een duurloop doe, dan durf ik zondag niet zo goed te gaan intervallen. Ben dit jaar al eerder geblesseerd geraakt door overbelasting (hamstring) ;(

Morgenochtend wil ik dus aan m'n HM challenge voor juli voldoen, maar ik denk dat ik zondag de intervaltraining dan maar skip.. helaas.
Als je zaterdag een langzame duur doet, dan moet een interval zondag geen probleem zijn. Sleutelwoord voor zaterdag is dan wel langzaam. Ga je op zaterdag te hard (> 5.20/km) dan zul je voor zondag nog niet voldoende hersteld zijn en komt overbelasting al snel om de hoek kijken. Maar een rustige duur van zeg 5.45/km op zaterdagochtend, dan zul je zondag echt wel weer voldoende hersteld zijn. En als je niet durft, probeer je zaterdag 12km ipv 15km en dan tijdens de interval goed op eventuele vermoeidheidsverschijnselen in je kuiten letten. Voelen ze zondag goed, dan kun je volgende week 13km als duur doen. Zo bouw je ook langzaam je belastbaarheid uit. En als alles goed aanvoelt loop je over 3 weken 15 op zaterdag en hoef je de interval op zondag niet op te geven.

Ter indicatie, zelf ziet mijn trainingsweek er zo uit, afstanden zijn incl. in- & uitlopen
- Dinsdag; baanwerk, snel & intensief, relatief korte omvang (10-12km)
- Donderdag: interval/heuvel/duur, relatief, redelijk intensief & iets langere afstand (13-16km,
- Zaterdag: interval: snel, intensief en relatief korte omvang (10-14km)
- Zondag; duurloop; rustig, relaxt en lange afstand (18-24km)

Dus 2x per week trainen is niet onmogelijk, als je goed oplet en ervoor zorgt dat je, zoals je zelf al aangeeft, niet de overbelasting inloopt. Vandaar misschien verstandig om het langzaam op te bouwen :)

tips voor New York

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vroeger kon je vanuit Strava de gpx bestanden downloaden uit een willekeurige route of segment, schijnbaar is dit nu ondergebracht in de betaalde Summit variant maar ik kan niet zien welk pakket dit is. Er was ook een plugin beschikbaar voor Chrome maar die werkt niet meer.

Nu wil ik een een gpx bestandje hebben van een bepaalde route ( https://www.strava.com/segments/11037619 ) die ik op mijn FR235 wil zetten zodat ik niet iedere keer op zoek moet naar paaltjes die deze route markeren. Is er iemand met Summit die dit voor mij eenmalig wil regelen? :)

Strava

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-12 23:05
vhal schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:03:

Nu wil ik een een gpx bestandje hebben van een bepaalde route ( https://www.strava.com/segments/11037619 ) die ik op mijn FR235 wil zetten zodat ik niet iedere keer op zoek moet naar paaltjes die deze route markeren. Is er iemand met Summit die dit voor mij eenmalig wil regelen? :)
Weet je zeker dat dit met abbo's te maken heeft? Volgens mij heeft het met privacy settings te maken dat alleen followers oid die gpx dingen kunnen downloaden. Ik heb summit, maar zie ook nergens bij dit segment een gpx-download knopje staan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Freeaqingme schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Weet je zeker dat dit met abbo's te maken heeft? Volgens mij heeft het met privacy settings te maken dat alleen followers oid die gpx dingen kunnen downloaden. Ik heb summit, maar zie ook nergens bij dit segment een gpx-download knopje staan.
Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben, geen idee eigenlijk. Bij deze staat de knop er wel https://www.strava.com/activities/1930271279/overview

In het ergste geval teken ik hem wel uit op afstandmeten of neem ik toch maar een summit abo :P

Strava

• influenza
InZane schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Als je een echt langzame duurloop doet dan moet je eigenlijk na afloop het gevoel hebben dat je "niets"hebt gedaan en dus weinig vermoeidheid voelen. Dan kun je op de zondag erna normaal gesproken makkelijk een training doen. Als tempo houd ik zelf altijd mijn marathontempo + ongeveer 45-60 seconden per minuut aan (5:00-5:15/km). Als je het relateert aan een kortere afstand dus nog meer verschil (10 kilometer + 1:30 ongeveer).
Als je het nou echt ontzettend saai vindt kun je er ook een wisselduurloop van maken. Na elke kilometer een meter of 100 a 150 heel rustig doorversnellen naar max 10 kilometer tempo en dan weer terugzakken naar dat langzame duurlooptempo.

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:19
Lees met veel interesse de 'discussie' (het is meer een diepgaand gesprek) over lange duurlopen. Zou dat zelf ook aan mijn trainingsschema moeten toevoegen, maar twijfel over welk tempo/hartslag ik dan aan moet houden.

Meest recente wedstrijdresultaat is een halve marathon in 1:45:30 met een gemiddelde hartslag van 158 (max 171). 800 meters loop ik in 3:45 met een hartslag van ±160. Mijn laatste 10km (training) ging in 48:22 (4:50 p/km) en een hartslag van 158. Gisteren een pittige training met 500jes gedaan, waarbij mijn hartslag schommelde tussen de 160-170. Omslagpunt (heb ik eerder eens getest) moet zo rond de 167 liggen, wat overeenkomt met mijn gevoel van gisteren.

Train voor de Dam-tot-Damloop en zou het leuk vinden nu eens een wedstrijd >10km te lopen onder de 5:00 p/km. Training bevat nu veel variatie, uitgezonderd de lange duurtraining (train volgens de Sportrusten-methode). Ben wel benieuwd wat de toevoeging van zo'n langere training me kan brengen.

Hebben jullie advies over snelheid/hartslag bij zo'n training?

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Gisteren voor het eerst sinds half april weer een keer de 20km aangetikt (sindsdien wel een paar keer 15km). Lekker rustig aan gedaan, 6:27/km gemiddeld.
Doordat mijn horloge leeg was en de laadkabel kwijt ( :+ ) moest het vooral op gevoel (met Runkeeper voor de registratie). Dat was even wennen, maar voor een duurloop op zich niet onprettig. De komende tijd maar eens vaker proberen om te negeren wat ik op m'n horloge kan zien. De horloge gaat wel gewoon weer om (als het goed is, is er vandaag een nieuwe kabel bezorgd), want ik mis nu wel wat statistieken. B)

@mefjoew mijn 10km tijd is ongeveer hetzelfde, hartslag daarbij was 170. Ik loop mijn duurlopen meestal rond de 6:10~6:30/km, bij dat tempo blijft mijn hartslag rond de 130. Dan heb ik aan het einde het gevoel dat ik, zoals influenza omschrijft, niets gedaan heb.

• InZane
Bedankt voor de tips @Calitomnication en @influenza. Ik ga proberen om de langzame duurlopen op de zaterdagen ook echt langzaam te maken met evt. wat versnellingen tussendoor. Dan zou ik zondagochtend genoeg hersteld moeten zijn voor de interval :)

Blijft staan dat ik morgen een route van een kilometertje of 22 uit heb gestippeld, want dat heb ik nou eenmaal afgesproken met mezelf en daar heb ik ook echt zin in. De zondagochtend interval skip ik dan. Die kan ik dan beter maandagavond doen in m'n uppie.

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 19-07-2019 16:57 ]

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:16
Zeker een jaar niet gesport en van de week voor het eerst weer bewogen, haha.

Rondje van 3km kunnen maken, ik weet het, niet veel. Minuut of 19 over gedaan. Vond het niet gek voor de eerste keer. Dit weekend even zelfde rondje weer pakken :)

• InZane
Heb er uiteindelijk 22.5 km van gemaakt. Zaten wel een paar mooie kuitenkillers in, maar dat wist ik van tevoren :)

Op 15km een gelletje genomen, maar dat leverde helaas wel wat maagzuurklachten op.

Strava or it didn't happen:
https://strava.app.link/AeWUfCPztY

• influenza
Ik heb vanmorgen een alternatieve tempotraining gedaan omdat mijn honden ook dringend moesten bewegen 😬. 3 rondjes van ongeveer 3.1 km.

Eerste rondje warming up met mijn ooudste hond van 12 die niet zoveel haast meer heeft. Gem 4:52/km.
Tweede rondje met hond van een vriend die het niet zo’n leuk rondje vindt maar toch wel wilde doorlopen. Gem 3:48/km.
Laatste rondje met mijn jongste hond (6 jaar), die altijd haast heeft. Gem 3:17/km.

https://strava.app.link/FjcnWctYuY

Voor alle duidelijkheid: honden mogen/moeten zo hard trekken als ze kunnen 😉

• InZane
influenza schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:06:
Ik heb vanmorgen een alternatieve tempotraining gedaan omdat mijn honden ook dringend moesten bewegen 😬. 3 rondjes van ongeveer 3.1 km.

Eerste rondje warming up met mijn ooudste hond van 12 die niet zoveel haast meer heeft. Gem 4:52/km.
Tweede rondje met hond van een vriend die het niet zo’n leuk rondje vindt maar toch wel wilde doorlopen. Gem 3:48/km.
Laatste rondje met mijn jongste hond (6 jaar), die altijd haast heeft. Gem 3:17/km.

https://strava.app.link/FjcnWctYuY

Voor alle duidelijkheid: honden mogen/moeten zo hard trekken als ze kunnen 😉
Leuk! Kan niet wachten tot ik kan lopen met mn hond. Hebben een border collie van 4 maanden oud, dus nog een beetje te jong voor serieus hardlopen.
Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2