Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 100 Laatste
Acties:
  • 473.659 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
influenza schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:03:
Ik heb exact dat, maar dan ook met band! Ben ik gelukkig niet de enige. Voorbeeldje: in december had ik volgens Garmin 67 wat volgens Garmin 32.20 is. Ik loop 31.55 en mijn VO2max daalt. Let wel, dit is mét band en reële HS waarden (geen spikes of iets). Toen brak mijn klomp definitief :p
[/quote]
VO2 daalt ook (in meting) na inspanning. Je hoort het na een paar dagen rust te meten om een volledige meting te hebben.

Causaliteit: race -> hogere rusthartslag de volgende dagen (of: minder herstel bij wissel inspanning -> rust) -> lagere VO2 meting.

Mijn aanname zou zijn dat race tijden en VO2 compleet losstaande modellen zijn.
En er is een zeer grote kans dat één van de model-aannames gewoon niet opgaat. Residuën die normaal verdeeld zijn gaat waarschijnlijk niet op en dan kan je sec niets zeggen over de betrouwbaarheid van de model-uitkomst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
Veel mensen trainen veel te hard en denken dat je van langzaam lopen alleen maar langzamer wordt. Een flinke basis van langzame kilometers is prima. Als je basis goed genoeg is kun je verder uitbouwen en ook wat snelheid erbij pakken als je dat wilt. En dan moet je niet gelijk denken aan enorm intensieve intervallen, maar lekkere extensieve intervallen zijn in mijn optiek dan veel geschikter. En je zult inderdaad zien dat je echt wel sneller wordt of dat je hetzelfde tempo met veel meer gemak kunt lopen.
bert74 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:50:
Ik heb afgelopen week voor het eerst 21km in 1 week gelopen, totaal 3 loopjes waarvan het langste loopje afgelopen zondag 7,6 km.

Het bevalt me enorm goed door ze gewoon rustig in Z2 te lopen. Nauwelijks spierpijn/stijfheid de volgende dag. Ik stel gewoon een alarm in op mijn Garmin, als mijn hartslag te hoog wordt, houd ik gewoon een beetje in.

Het loopje van afgelopen zondag was met 7,6km, 600m ~10% verder dan mijn vorige afstanden van 7km. En verdomd, de dag er op net iets meer stijfheid dan normaal. Ergo ik ga me gewoon houden aan de 10% regel per week/loop er bij.

Gisteren weer een stukje gelopen. Ondanks dat ik geen snelheidstrainingen doe, ga ik met dezelfde hartslag gewoon gestaag vanzelf harder lopen https://www.strava.com/activities/2517408735/matched-runs.

Doel is uitbouwen naar 25km in de week, 3 keer in de week, met 1 duurloop van 10km. Pas daarna meer snelheid er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Blijft het natuurlijk wel wat apart dat Garmin een langzamere racevoorspelling doet dan daadwerkelijk gelopen/gemeten tijden.
ANdrode schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:54:
[...]

VO2 daalt ook (in meting) na inspanning. Je hoort het na een paar dagen rust te meten om een volledige meting te hebben.

Causaliteit: race -> hogere rusthartslag de volgende dagen (of: minder herstel bij wissel inspanning -> rust) -> lagere VO2 meting.

Mijn aanname zou zijn dat race tijden en VO2 compleet losstaande modellen zijn.
En er is een zeer grote kans dat één van de model-aannames gewoon niet opgaat. Residuën die normaal verdeeld zijn gaat waarschijnlijk niet op en dan kan je sec niets zeggen over de betrouwbaarheid van de model-uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:49
influenza schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:41:
Dat is wel een 10 km tijd ja ;). Denk niet dat het een kwestie is van big data overigens (daarvoor is hartslag veel te individueel) maar een formule, waarvan 1 van de variabelen kennelijk niet goed wordt meegenomen. In mijn geval lijkt me dat hartslag die gewoon niet klopt via de polsmeting. Met band zou het echter wel veel nauwkeuriger moeten zijn. Het lijkt wel zo te zijn dat de VO2max berekeing voor wat minder getrainde lopers veel optimistischer waardes laat zien (veel te optimistisch) dan bij wat meer getrainde lopers. Althans dat beeld zie ik bij al mijn vrienden terug :P

[...]
Mooie tijden hoor! Ben het niet eens dat een HS individueel is, zolang je maar niet kijkt naar de ruwe waardes. %maxhs is een redelijk goede graadmeter en tussen individuen goed te vergelijken. Dat moet je wel goed ingesteld hebben in Garmin connect natuurlijk.

En dat je vo2 max daalt na een keer voluit gegaan te zijn kan natuurlijk, dan had het programma het te optimistisch ingeschat en corrigeert het na de 'volledige' inspanning. Of dat correct is bevalt natuurlijk te betwijfelen. Wat betreft de racetijden is natuurlijk raar, daar heb ik geen verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
influenza schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:59:
Blijft het natuurlijk wel wat apart dat Garmin een langzamere racevoorspelling doet dan daadwerkelijk gelopen/gemeten tijden.
Het is duidelijk fout dat de racevoorspelling trager is dan een race.

Vanuit model/machine learning perspectief snap ik volledig dat een model "erg onwaarschijnlijke" resultaten niet als voorspelling geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:55:
De hardloopband rent wel aanzienlijk makkelijker dan buiten in de 'wildernis'. Je kunt natuurlijk wel een hoek instellen, maar het blijft een ander gevoel.
En geen best gevoel. Ik vind echt hardlopen vele malen lekkerder lopen dan een loopband. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

xray79 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:20:
[...]

Is dat niet heel ver weg voor de garmin Coach plan? Ik dacht dat 25 weken vooruit maximaal was? Ik doe die met de keuze uit 3 trainers voor de HM van Eindhoven en zit nu in week 10. Kan zijn dat ik de nieuwere doe ligt denk ik aan je horloge welke opties je hebt. Ik heb de F5s+. Heb 4x in de week en streeftijd van 1.42 opgegeven. Daar houdt die dan rekening mee.
Begin was veel langzame loopjes. En zo nu en dan een benchmark of tijdtraining. Voordeel is dat het schema zich aanpast als je een training over slaat.
Nu sowieso 1x interval rond de 4.15-4.30 blokken van 7 a 8 keer voor een minuut of 3, een rustige training zonder tempo en een langere 20van het weekend en een kortere duurloop op 5.45-6.00. gemiddelde is 40-50km per week. Begin was wat minder in omvang. Nadeel vind ik dat het geen rekening leek te houden met de gelopen loopjes in Garmin. En dat er geen tempo aanpassingen zijn als je in een heuvelachtig gebied loopt. Train as one doet dat wel heb ik me laten vertellen. Maar ben erg tevreden en de coach ook in de App ;)
Ja hij heeft hem voor mij op november gezet. Ik ben herstellende van een burnout en ook niet de lichtste dus ik wil wat slack hebben. Als ik dat niveau in november heb is het vasthouden en blijven lopen tot maart. Loopt alles wat uit (pun intended) dan is het ook niet zo erg.

Ik merk alleen dat ik minder zin heb in die korte loopjes en in plaats van de cadanstraining die voor vandaag gepland staat zo gewoon even 10+ wil lopen. Merk dat ik die endorfinen mis en het gevoel "echt" gesport te hebben.

Ik loop ook in heuvelachtig gebied, dat zie ik maar als extra'tje. Ik skip ondertussen wel de paadjes met mul zand, die houd je dan even maar daarna ben je gewoon stuk.

Dank voor het advies :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Bartske schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:28:
[...]

Is dat op de 10KM? Voor mij is de VO2 berekening ook een groot geheim, maar ik gok dat ze flink gebruik maken van de enorme hoeveelheid data die ze van alle mensen hebben. Als je dat op de 10K loopt denk ik dat je een flinke outlier bent in de data en dat de berekening ook wel eens flink onnauwkeurig kan worden.
Dat is op de 10k inderdaad. En ik vrees ook dat de berekeningen vooral geënt zijn op de massa en ik daar niet bij hoor #ikhoorerooknooitbij ;(

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:25
kramerty88 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:57:
[...]

Dat is op de 10k inderdaad. En ik vrees ook dat de berekeningen vooral geënt zijn op de massa en ik daar niet bij hoor #ikhoorerooknooitbij ;(
Ik zou er ook graag niet bij horen als ik jouw snelheid heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
@Boudewijn even door bijten in het begin was de training best saai maar wordt beter. Ze bouwen gewoon rustig op gok onder het motto better safe than sorry. Zou die korte training wel doen die gebruiken ze als benchmark. Desnoods loop of fiets je erna nog een rondje in een aparte activiteit of even sportschool in voor de afwisseling? Succes met trainen komt goed! Welke coach heb jij gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

xray79 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:01:
@Boudewijn even door bijten in het begin was de training best saai maar wordt beter. Ze bouwen gewoon rustig op gok onder het motto better safe than sorry. Zou die korte training wel doen die gebruiken ze als benchmark. Desnoods loop of fiets je erna nog een rondje in een aparte activiteit of even sportschool in voor de afwisseling? Succes met trainen komt goed! Welke coach heb jij gekozen?
Ik heb die benchmark ook gedaan ja en ga morgen die cadanstraining doen. Ik heb Jeff gekozen, maar dat is geen bewuste keuze geweest. Ik ga sowieso geen trainingen skippen ofzo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

*waarschuwing vooraf; niet voor kleine oortjes*

Ok, ik moet wat frustratie kwijt en mijn vriendin is niet in de buurt, dus jullie mogen mijn luisterend (lezend) oor zijn. :p

Ik háát toeristen! Ja, ik weet het ik ben er zelf ook een. Maar wat ik bedoel te zeggen is; sinds wanneer geeft het dragen van slippers en een badhanddoek of het omhangen van een camera je het alleenrecht op het metersbrede asfalt/schelpenpad wat breed genoeg is voor 7/8 personen?!

Ik heb er in het algemeen met lopen niet veel last van. Ik ben een vrij sociale loper (al zeg ik het zelf), houd rekening met andere weggebruikers en ik snap dat wanneer ik tempo’s loop van 20-21pu dat mensen daar niet op berekend zijn dus ik meer zal moeten anticiperen dan dat ik van hen kan of mag verwachten.

Maar toeristen..?! Man o man. Anderhalve week heb ik nu al ruzie met zo’n beetje alles wat een camera, strandtas en parasol draagt. 4-5 man breed lopen ze over een schelpenpad, geen millimeter beiderzijds overlatend voor enig andere loper en zélfs als je roept én ze je aankijken, gaan ze niet aan de kant! Het heeft deze vakantie tot een viertal halve rugbytackles geleid (dan ben ook ik even niet sociaal meer). Waarvan net in mijn loopje het twee keer raak was. De laatste overigens volledig expres, omdat een groep 40’ers met 8-man breed!!! een 4 meter brede weg volledig blokkeerde en ze mij allemaal van voren zagen aankomen, geen enkele intentie hadden om ook maar ergens ruimte te maken, terwijl ik ook nog duidelijk riep. Dus dan loop ik ook gewoon strak door met een fikse schouderduw als gevolg.

De verwachting die je dan hebt komt uiteraard uit: ik word nagejoeld dat ik een mongool ben en uit mijn doppen moet kijken (het bleken Duitsers)...

Blij als ik straks weer lekker thuis relaxt rondjes kan rennen met mensen die wel sociaals zijn!

Ik loop vaak ik het buitenland, vrijwel nooit problemen. Ik heb dan ook niks tegen buitenlanders, enkel tegen toeristen! ;)

Zo, dat is eruit, frustratie weg, kan ik weer relaxen aan het water O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:06
De Apple watch VO2max inschatting laat geen gekke waardes zien (hoewel als ik de racetijden zie die erbij horen....)
Maar er zit hier een stijgende lijn en en dat merk ik ook :) (hartslag blijft steeds lager met hetzelfde tempo) en laatst gelopen nadat ik 2 dagen ziek was en toen was ie een beetje gezakt, maar een loop daarna was ie weer als ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/suN7gx1.png

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kramerty88 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:18:

Ok, ik moet wat frustratie kwijt en mijn vriendin is niet in de buurt, dus jullie mogen mijn luisterend (lezend) oor zijn. :p

Ik háát toeristen! Ja, ik weet het ik ben er zelf ook een. Maar wat ik bedoel te zeggen is; sinds wanneer geeft het dragen van slippers en een badhanddoek of het omhangen van een camera je het alleenrecht op het metersbrede asfalt/schelpenpad wat breed genoeg is voor 7/8 personen?!

Ik heb er in het algemeen met lopen niet veel last van. Ik ben een vrij sociale loper (al zeg ik het zelf), houd rekening met andere weggebruikers en ik snap dat wanneer ik tempo’s loop van 20-21pu dat mensen daar niet op berekend zijn dus ik meer zal moeten anticiperen dan dat ik van hen kan of mag verwachten.

Maar toeristen..?! Man o man. Anderhalve week heb ik nu al ruzie met zo’n beetje alles wat een camera, strandtas en parasol draagt. 4-5 man breed lopen ze over een schelpenpad, geen millimeter beiderzijds overlatend voor enig andere loper en zélfs als je roept én ze je aankijken, gaan ze niet aan de kant! Het heeft deze vakantie tot een viertal halve rugbytackles geleid (dan ben ook ik even niet sociaal meer). Waarvan net in mijn loopje het twee keer raak was. De laatste overigens volledig expres, omdat een groep 40’ers met 8-man breed!!! een 4 meter brede weg volledig blokkeerde en ze mij allemaal van voren zagen aankomen, geen enkele intentie hadden om ook maar ergens ruimte te maken, terwijl ik ook nog duidelijk riep. Dus dan loop ik ook gewoon strak door met een fikse schouderduw als gevolg.

De verwachting die je dan hebt komt uiteraard uit: ik word nagejoeld dat ik een mongool ben en uit mijn doppen moet kijken (het bleken Duitsers)...

Blij als ik straks weer lekker thuis relaxt rondjes kan rennen met mensen die wel sociaals zijn!

Ik loop vaak ik het buitenland, vrijwel nooit problemen. Ik heb dan ook niks tegen buitenlanders, enkel tegen toeristen! ;)

Ah, dat is dus de verklaring voor je Strava-rant, was me al aan het afvragen wat er aan de hand was ;).
Mja, toeristen hebben over het algemeen niet de meest sociale gaven en gaan meer op vakantie met het idee "ik betaal, dus ik bepaal". Kan vrij frustrerend zijn ja :).
Daarbij komt het denk ik ook door het feit dat je een snellere loper bent en mensen (wandelaars) zijn daar over het algemeen niet op berekent. Merk dat hier ook als met wandelaars en fietsers, die weten gewoon niet hoe ze met snellere lopers moeten omgaan. :).

Is frustrerend, maar kijk maar uit dat je geen ruzie krijgt of beter nog, dat iemand je met een parasol achterna komt. dan ben je nog verder van huis :)
(hoewel ik persoonlijk exact dezelfde strategie als jij zou gebruiken en je snelheid als extra schrikeffect gebruiken)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Calitomnication schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Ah, dat is dus de verklaring voor je Strava-rant, was me al aan het afvragen wat er aan de hand was ;).
Mja, toeristen hebben over het algemeen niet de meest sociale gaven en gaan meer op vakantie met het idee "ik betaal, dus ik bepaal". Kan vrij frustrerend zijn ja :).
Daarbij komt het denk ik ook door het feit dat je een snellere loper bent en mensen (wandelaars) zijn daar over het algemeen niet op berekent. Merk dat hier ook als met wandelaars en fietsers, die weten gewoon niet hoe ze met snellere lopers moeten omgaan. :).

Is frustrerend, maar kijk maar uit dat je geen ruzie krijgt of beter nog, dat iemand je met een parasol achterna komt. dan ben je nog verder van huis :)
(hoewel ik persoonlijk exact dezelfde strategie als jij zou gebruiken en je snelheid als extra schrikeffect gebruiken)
Dat laatste is ook precies wat ik doe ;). Zelfs als mensen asociaal zijn heb ik liever geen gedoe. Een kameraad van me is afgelopen jaar nog achterna gezeten door een automobilist omdat hij zijn middelvinger opstak (nadat de automobilist hem afsneed). Liever een keer extra slikken en het thuis kwijtschelden dan fysiek gedoe.

Maar het schrikeffect van dicht bij mensen snellen, het liefst nog een klein beetje hoeken zodat je echt een duidelijk signaal afgeeft, dat is inderdaad wel grappig en relatief onschuldig.

Wandelaars houd ik overigens wel rekening mee. Die vallen niet onder de toeristen die ik hierboven beschreef. Wandelaars houden vaak nog wel rekening met het feit dat er meerdere weggebruikers zijn. Nee, de aso’s zijn echt alleen de badgasten die, zoals je mooi verwoordt “bepalen omdat ze betalen”. :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ben de eerste om toe te geven dat metrics leuk zijn maar VO2max is .... maar een getal. Het correleert sowieso niet heel sterk met prestatie, het is slechts met heel veel voorbehoud te gebruiken als trainingsinstrument.
Another study by Jones, this one on the current women’s marathon world record holder, found that while VO2max varied some based on the time of testing, it was essentially stable at 70 mL • kg–1 • min–1 from 1992 to 2003 (Jones, 2006). The fact that Radcliffe’s Vo2max was essentially stable despite her training volume and intensity increasing substantially is intriguing. Her training increased from a modest 25-30 miles per week (and her VO2max was already 72 at the time) to 120-160 miles per week. The fact that VO2max did not change despite this massive increase in volume and intensity points to the short time course of changes in VO2max.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
(jarig!)
Calitomnication schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:51:
Mwoah, zijn snelheid enigszins kennende zal dat risico wel meevallen ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben vandaag eens op hartslag gaan lopen, dat werkt best goed. Merkte dat ik aan het eind nog even goed wat over had... en ik net rond het 10km punt een sprint heb gedaan (60:45 is nu mijn 10km-record).

Wat wel grappig is is dat mijn snelheid veel meer is gaan fluctueren doordat ik 150-155bpm probeer vast te houden.Zie hier bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bVukbbpeapcNXdUT6HyCfXag/medium.png

Gezien ik vaak mijn hartslag te hoog zag zitten (tempo hoog, danwel heuvelop) ben ik op die punten wat af gaan remmen en dan zie je het tempo weer dalen. Dit zal in de loop der tijd wel afnemen neem ik aan; ik merk dat ik nu al telkens wat seconden van die 10km afsnoep terwijl het niet het makkelijkste parcours is (ik loop een rondje vanaf den haag door de duinen naar kijkduin, terug naar duindorp, het havenhoofd op en af en dan ergens tussen kijkduin en scheveningen stop ik weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Voor de heren die voornamelijk trails lopen ( @Roozzz @TheOmen @Xaverius ), binnenkort zit ik twee weken op de Veluwe en ik vroeg mij af of het strikt noodzakelijk is om eens naar ander schoeisel te kijken ter vervanging van mijn wegschoenen (ik loop op Saucony Omni en Guide). Ik zie door de bomen het bos niet meer qua trailschoenen, het lijkt mij dat een schoen met iets meer profiel wat handiger is voor in het bos dan mijn genoemde schoenen maar ja, wat kies je uiteindelijk?. Of moet ik niet zeuren en gewoon op die wegschoenen gaan lopen? Echt heel veel centen wil ik er namelijk niet aan uitgeven :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19

Roozzz

Plus ultra

@vhal nee, lekker gaan lopen op je wegschoenen. Trailschoenen hebben voordelen in situaties waar de ondergrond lastiger is (modder, rotsen, scheef). Maar zonder kan je nu op de Veluwe probleemloos lopen. Het heeft wel wat voordelen maar zeker voor een incidenteel rondje in NL zou ik niet de moeite nemen om nieuwe schoenen te kopen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 22:03

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

(jarig!)
De enige ondergrond waar ik daar andere schoenen zou aanraden is op zandvlaktes om meer grip te hebben. Voor de rest, de meeste paden zijn gewoon goed begaanbaar. Ja, ik denk dat trailschoenen wel meer bieden dan wegschoenen maar aan de andere kant... Al de lopers van "mijn" loopgroep lopen al jaren in de zomerperiode op de Veluwe met wegschoenen.

Vraag is eigenlijk, hoe vaak denk je na die twee weken ook op uitdagend terrein te gaan hardlopen? Voor twee weken zou ik het geld lekker besparen en gewoon genieten van de Veluwe/ O+

[ Voor 8% gewijzigd door Xaverius op 10-07-2019 22:20 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 17:18
@vhal Strikt is een groot woord. En de meer ervaren heren boven mij hebben al aangegeven dat het prima zonder kan is.
Ik persoonlijk vind de extra grip van de noppen (TerraClaws in mijn geval) wel prettig
- in de modder
- bij heel bochtige stukken, bijvoorbeeld op de lokale MTB-routes
- bergje op in zand, berg af in alle omstandigheden
Daarnaast neem ik ze ook altijd mee op vakantie, de bergen in.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

@vhal he, dat is mijn achtertuin :( ;) Met de huidige droogte is er geen reden voor meer grip en als je niet op pur sang wegschoenen loopt (a la dunne racing flats) waarbij elk denne-appel, eikel en takje voelt als een lego-blokje onder een blote voet (zie een scene uit the lego movie deeltje 2) dan zijn normale hardloopschoenen prima. Zelfs op zand kom je verder met vlakke schoenen en een beetje looptechniek, dan met agressieve noppen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikhui
  • Laatst online: 12-06 09:22
Vraagje voor alle hartslaglopers hier:
Lukt het jullie goed om te lopen in zone 2 (vetverbranding). In mijn (eerste) marathon schema zitten veel duurlopen en herstel loopjes in zone 2 maar dat lukt me eigenlijk niet. Bij een heel rustige jog (plusminus 7:00 p/km) klimt mijn hartslag al vrij snel naar zone 3. Mijn beoogde marathon tempo is 5:00 p/km.

Ik loop met een garmin vivoactive 3, begreep vanuit de diverse reviews dat die hartslag sensor redelijk betrouwbaar is, i.i.g. beter dan de meeste horloge sensors. Lopen met een borstband lijkt me helemaal niet comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

erikhui schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:12:
Ik loop met een garmin vivoactive 3, begreep vanuit de diverse reviews dat die hartslag sensor redelijk betrouwbaar is, i.i.g. beter dan de meeste horloge sensors. Lopen met een borstband lijkt me helemaal niet comfortabel.
Ik heb dezelfde garmin, kijk even naar mijn ervaringen vorige page ;). Met name over hartslagzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48
Lukt het jullie goed om te lopen in zone 2 (vetverbranding). In mijn (eerste) marathon schema zitten veel duurlopen en herstel loopjes in zone 2 maar dat lukt me eigenlijk niet. Bij een heel rustige jog (plusminus 7:00 p/km) klimt mijn hartslag al vrij snel naar zone 3. Mijn beoogde marathon tempo is 5:00 p/km.
Ja dat lukt me tegenwoordig wel. De zones zijn dan wat Garmin zelf berekent op basis van gemeten lactate treshold. Want dat is wel een dingetje: er zijn meer manieren om ze te berekenen dan dat er zones zijn.
Een paar jaar terug vond ik het lastiger om ze in lage zones te lopen. Als je onder een bepaald tempo komt dan wordt het meer sjokken dan joggen voor je gevoel. Als je bij 7:00/km laag in zone 3 zit zou ik dat tempo voorlopig lekker aanhouden. Als het goed is daalt je hartslag nog wel naarmate je fitter wordt. Zodra je die 7:00 in zone2 loopt kun je dan het tempo wat opvoeren.
Voor gewone duurlopen is de optische meter voor de meeste mensen prima. Maa ik vind een band zelf totaal niet storend. Het enige is dat je er aan moet denken om hem om te doen :D Voordeel van een HRM-run bij je horloge is dat je naast hartslag nog wat extra sensoren hebt die je wat vertellen over je looptechniek. Maar goed, je kunt spulletjes kopen wat je wil, uiteindelijk is kilometers maken de beste manier om echt beter te worden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die extra sensoren heb je niet bij een vivoactive3. Dat is wel goed om even te melden, dan doet een HRM-run alleen de hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

(jarig!)
Strava gaat Relive blokkeren:
Veel van ons bij Strava hebben al enkele jaren met plezier gebruikgemaakt van Relive, maar vanwege recente updates van Relive, hebben we helaas besloten deze integratie te beëindigen. De huidige versie van Relive schendt meerdere van onze voorwaarden voor API-partners. Deze voorwaarden dienen om persoonlijke gegevens te beveiligen, om ervoor te zorgen dat we gelijke verwachtingen hebben van al onze partners, en om te beschermen wat Strava zo uniek maakt.

We hebben er veel moeite in gestoken om te proberen dit samen met Relive op te lossen, maar uiteindelijk bleek het bedrijf niet bereid de wijzigingen door te voeren die nodig waren om zich aan de overeenkomst te kunnen houden. Daarom worden je activiteiten binnen Strava vanaf vandaag niet meer naar Relive verzonden.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Hoe zijn je hartslagzones bepaald? Hoe staan je zones ingesteld op je Garmin? Hoeveel loopervaring (jaren en kilometers) heb je? Welke andere sportervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 18:38
Xaverius schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:10:

[...]
daar zag ik ook een mail van voorbij komen. Kan mijn voorstellen dat het wel jammer is voor sommigen. Zelf gebruikte ik het amper (laatste keer is volgens mij tijdens de marathon geweest). De vraag die meteen bij mij opkomt met dit nieuws is. Wat deden ze (relive) wat ze niet mochten ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

(jarig!)
Op Facebook zie ik opmerkingen daar het met hun nieuwe Friends feature te maken zou kunnen hebben. Op Twitter is het nog stil.
https://m.facebook.com/pg...ef=page_internal&mt_nav=0

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:09

Galois

1811 - 1832

Hmmm... mijn peesplaatblessure blijft zeuren.

Twee jaar geleden begon ik er last van te krijgen (liep toen 250 km/maand, 2 jaar lang) en moest noodgedwongen minder hardlopen. Zelfs een tijdje helemaal gestopt. Als alternatief meer gaan fietsen en dit jaar zelfs zwemmen en een triatlon (1/4) gedaan.

Na vele behandelingen bij de fysio besloot de fysio aan het werk te gaan met wat loopscholing om meer op mijn voorvoet te landen en mijn knie-inzet te verbeteren.

Verrassend werkte dat erg goed en in een paar maanden had ik veel minder last van mijn blessure met zelfs soms helemaal niet. Wel houd ik het op 2x per week hardlopen, want ik merk als ik meer doe, dat de blessure weer wat begint op te spelen.

Maar de afgelopen maanden ging het erg goed dat ik wat meer km ben gaan maken (heel rustig opgebouwd) en soms zelfs 3x per week lopen. En ja hoor... gelijk een reactie en ik voel dat mijn peesplaat dat niet waardeert... :(

Ik neem geen risico's dus ik ga maar weer wat meer fietsen en zwemmen: 2x fietsen, 2x zwemmen en 2x hardlopen, al zou ik liever wat meer hardlopen en minder fietsen/zwemmen. Zeker straks in het najaar. Hopelijk gaat het dan wat beter en gaat de pijn 100% weg (heb nu zo'n 5% blessure 'over').

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Xaverius schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:10:

[...]
Ja, eerst gooien ze Tapiriik er virtueel uit door te treuzelen met de ondersteuning om de boel weer draaiende te krijgen, nu onder vage redenen knikkeren ze Relive eruit......whats' next? Stravistix?
Het is een leuk (social) systeem, maar ze maken het er niet mooier op door alle extensies te blocken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Roozzz @Xaverius @TheOmen en @Rudedadude , dank voor jullie post, dan laat ik die trailschoenen maar even voor wat het is, ik ben verder niet echt van plan om naast die 2 weken andere trails te lopen. Het enige waar ik geen invloed op heb, is het weer. Dan zullen die standaard bospaden wellicht wel veranderen in modderpoelen. Maar dan zullen er vast wel andere asfaltfietspaden zijn waar je wel normaal op kan lopen.

Al heeft de Decathlon wel een goedkoop alternatief...

edit: blijkbaar had ik nog wat in mijn schoenenkast liggen 8)7 :X

Afbeeldingslocatie: https://cdn.totalsports.nl/media/catalog/product/cache/stores/image/540x480/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/n/inov-8-roclite-280-men-zo-5054167427_7499320.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 11-07-2019 09:52 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

kramerty88 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:18:

Zeer herkenbaar, maar dan de fiets variant. Woon zelf in het Zeeuwse en hier worden de fietspaden 's zomers vaak bevolkt door duitsers en belgen. Fietsen in een tempo dat ze net niet omvallen en als je dan netjes belt om er langs te knnen schrikken ze wakker uit hun coma om vervolgens bijna de berm in te rijden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

vhal schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:40:
@Roozzz @Xaverius @TheOmen en @Rudedadude , dank voor jullie post, dan laat ik die trailschoenen maar even voor wat het is, ik ben verder niet echt van plan om naast die 2 weken andere trails te lopen. Het enige waar ik geen invloed op heb, is het weer. Dan zullen die standaard bospaden wellicht wel veranderen in modderpoelen. Maar dan zullen er vast wel andere asfaltfietspaden zijn waar je wel normaal op kan lopen.
Als de bospaden gaan veranderen in modderpoelen hebben we een moeson deze zomer. Het watertekort op de veluwe is echt heel groot.

Ik ben trouwens iemand die in het bos vaak wandelaars en hondenuitlaters de stuipen op het lijf jaagt wanneer ik achterop kom. En meestal hobbel ik dan ook stukjes buiten het pad omdat de paadjes niet breed zijn en er wel breeduit gelopen wordt. Maar he, dat zijn dan de enige stukjes dat ik echt wat aan mijn trailschoenen heb :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Als ik nou een ondergrond moet noemen waar trailschoenen echt 0,0 toegevoegde waarde hebben (buiten alle verharde paden uiteraard :P ) is het wel in het zand ;). Zand is al heel stroef en daar heb je dus al grip genoeg. Met trailschoenen met heel veel profiel graaf je jezelf alleen maar in. Ik loop op het strand weleens met trailschoenen met heel weinig profiel. Maar het enige wat ik in het zand echt interessant vind is dat het bovenwerk goed gesloten is, zodat er niet kilo's zand in mijn schoenen komen.

De meeste bospaden zijn in Nederland prima te belopen op normale schoenen als het droog is. Toch loop ik vaak op trailschoenen aangezien ik met name trailschoenen heb met een lage heeldrop (4 mm over het algemeen). Dat geeft me een veel beter grondgevoel en voorkomt dat ik mijn enkels breek over uitstekende boomwortels en ander oneffenheden.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik met name onverhard loop met mijn aangelijnde hond en dan een tempo loop tussen de 3:10 en 3:25 per km en niet veel tijd heb om te kijken waar ik mijn voeten neerzet.
Xaverius schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:17:
De enige ondergrond waar ik daar andere schoenen zou aanraden is op zandvlaktes om meer grip te hebben. Voor de rest, de meeste paden zijn gewoon goed begaanbaar. Ja, ik denk dat trailschoenen wel meer bieden dan wegschoenen maar aan de andere kant... Al de lopers van "mijn" loopgroep lopen al jaren in de zomerperiode op de Veluwe met wegschoenen.

Vraag is eigenlijk, hoe vaak denk je na die twee weken ook op uitdagend terrein te gaan hardlopen? Voor twee weken zou ik het geld lekker besparen en gewoon genieten van de Veluwe/ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

@vhal wat voor maat had je ook alweer? Ik heb hier nog steeds een paar ongebruikte Saucony Peregrine 8 liggen in EU43/US9.5/UK8.5/CM27.5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

(jarig!)
@influenza Typisch, ik heb een relatief licht profiel en heb wel het gevoel in zand wat makkelijker vooruit te komen. Maar misschien is zoiets ook afhankelijk aan manier van lopen.

Hier is overigens een verklaring van Relive: https://www.relive.cc/strava

En een schaamteloze crosspost van een vraag van mij in het sporthorlogetopic:
Xaverius schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:36:
Ik had ooit een FR305 met hartslagmeterband maar heb die redelijk vlot opzij geschoven omdat deze band mij een mooie rode irritatievlek opleverde.

Inmiddels ben ik druk bezig met een schema op hartslag te trainen met mijn FR935 en de training gisteren begon redelijk ruk qua hartslag want er klopte ( :+ ) niks van. Hij begon van 140 te stijgen naar 170 terwijl ik op ongeveer Z0/Z1 liep en ik zelf een goed gevoel had. Na twee kilometer vloog hij ineens omlaag naar ongeveer 120 wat beter klopte.

Dus jeukt ( :+ ) het toch een beetje om te kijken of die HRM RUN band wat is. Zijn er hier mensen aanwezig die met die oude band ook irritaties/rode vlek kregen en inmiddels op een nieuwere band hier geen last van hebben? Even 70-90 euro uitgeven aan iets wat ik misschien nooit ga gebruiken gaat me ook weer net wat te ver namelijk.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Kan uitmaken natuurlijk. Ik ben een midden/voorvoetlander. Wellicht anders bij haklanding.
Xaverius schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:24:
@influenza Typisch, ik heb een relatief licht profiel en heb wel het gevoel in zand wat makkelijker vooruit te komen. Maar misschien is zoiets ook afhankelijk aan manier van lopen.

Hier is overigens een verklaring van Relive: https://www.relive.cc/strava

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

(jarig!)
Ik ben ze alle drie afhankelijk van ondergrond en helling. 😅
Al neig ik de laatste tijd weer wat meer richting hak, terwijl ik dacht redelijk een middenlander te zijn.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Haha, ja uiteraard is het steil heuvelaf wat lastig om een voorvoetlanding te produceren :P
Xaverius schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:56:
Ik ben ze alle drie afhankelijk van ondergrond en helling. 😅
Al neig ik de laatste tijd weer wat meer richting hak, terwijl ik dacht redelijk een middenlander te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@kramerty88 waar loop jij dan dat je zoveel toeristen met parasol en handdoek tegenkomt? :?

Edit:
Oh wacht, dat Bohinj meer? Loop je dan niet ook toevallig een stuk langs een flink toeristisch strand? :P

[ Voor 38% gewijzigd door Gonadan op 11-07-2019 13:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik loop een stuk langzamer maar heb er hier in de duinen betrekkelijk weinig last van. Genoeg brede paden en mensen kijken redelijk goed uit.

Ik ga alleen op een zonnige zaterdag begin augustus niet om 16u over de boulevard in Scheveningen rennen.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 11-07-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 13-06 23:11
Ik was net heerlijk op lage hartslag (dus heel laag tempo) aan het lopen toen ik werd ingehaald door 2 toeristen op fietsen. Toen ik een eind later besloot een paar intervallen ertussendoor te doen haalde ik doodleuk diezelfde toeristen weer in. En zij mij weer in mijn rust en toen ik hen weer. Etc. Mensen gingen netjes aan de kant, maar keken wel wat verbaast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:01:
@vhal wat voor maat had je ook alweer? Ik heb hier nog steeds een paar ongebruikte Saucony Peregrine 8 liggen in EU43/US9.5/UK8.5/CM27.5 :P
helaas, ik draag mt45 hardloopschoenen , anders was ik wel geïnteresseerd. Eigenlijk had ik toentertijd ook mee moeten doen met die 'gratis' trailschoenen bij aanschaf van normale schoenen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikhui
  • Laatst online: 12-06 09:22
MrAcid schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:26:
[...]

Hoe zijn je hartslagzones bepaald? Hoe staan je zones ingesteld op je Garmin? Hoeveel loopervaring (jaren en kilometers) heb je? Welke andere sportervaring?
Hartslagzones in Garmin & Strava obv max hartslag van 180 bpm (min of meer gegokt, nog niet echt goed laten meten), Garmin zegt vervolgens simpelweg zone 1:50-60% van max, zone 2:60-70%, zone 3:70-80% dus in mijn geval al vanaf 126 bpm etc. Strava lijkt een iets genuanceerdere verdeling te maken,

Ik loop nu ongeveer 4 jaar. Sinds twee jaar 3 a 4 x per week met weektotalen tussen de 25 en 60km. Afgezien van wat recreatief basketbal & squash geen andere sporten.

https://www.strava.com/athletes/erik_huiberts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:46:
@kramerty88 waar loop jij dan dat je zoveel toeristen met parasol en handdoek tegenkomt? :?

Edit:
Oh wacht, dat Bohinj meer? Loop je dan niet ook toevallig een stuk langs een flink toeristisch strand? :P
Bled. Bohinj was juist fantastisch (op een klein stukje boulderen na). Met het loopje van vandaag kan ik exact omschrijven wat ik bedoel met ‘mensen’ en ‘toeristen’.

Twee meren, 20km van elkaar; dag en nacht verschil. Bled is massatoerisme (is heel bekend, worden pakketreizen naar geboekt, dat soort ongein). Bohinj is veel kleinschaliger, voornamelijk wandelaars, campinggasten (de wat alternatieve, niet massacampings) en voornamelijk de rustzoekers.

Bled is de cultuur van de (zoals @Calitomnication mooi zei) “ik betaal dus ik bepaal” toerist. De aso die denkt dat dit stukje wereld echt alleen maar van hem/haar is. Alles zal vandaag dus moeten wijken, want ik ben op vakantie.

Bohinj is de cultuur van even tot rust komen. Minder mensen, maar vooral een hele andere instelling. Dit zijn de sociale medemensen die niet alleen netjes aan de kant gaan, hun groep waarschuwen dat er iemand aankomt, maar ook gewoon leuk en netjes groeten, een knikje geven of zelfs een duimpje opsteken als je voorbij komt.

En dat is precies waarom ik zei “haat aan toeristen!:P

Overigens even een zijsprong: Wat is Slovenië een fantastisch mooi land! Echt een aanrader. Nog redelijk onontdekt (op Bled na). Goedkoop, rustig, maar bovenal prachtig!
Xaverius schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:24:

...

[...]
Mijn ervaring; ik had hetzelfde met de oude Garmin banden, met de HRM run v4 nog geen enkele keer in 2,5jaar tijd. Dus absoluut een aanrader.

[ Voor 69% gewijzigd door kramerty88 op 11-07-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

(jarig!)
Bedankt @kramerty88 , daar kan ik iets mee. Maar ik twijfel nog best omdat het een aardig duur ding is (vind ik dan). Overigens, ik heb alleen Ljubjana gezien (HM gelopen) maar vond de het centrum en de omgeving prachtig! De wijken buiten het centrum wat vervallen, daar zie je dat er niet veel geld is. (Broer van vriendin die daar de marathon liep woont in Ljubjana, zijn we even op bezoek geweest. Zij is Macedonisch)

Maar Slovenië staat nog wel op een lijstje om naar terug te keren om te wandelen/trailen.

Mijn 20'Z1, 20'Z2, 10'Z1, 7'Z3, 10'Z1 training vanavond ging heerlijk! Z1 vaak iets te rustig omdat ik dan wel met de mrs. loop maar de overige heb ik redelijk op mijn eigen tempo gelopen.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Naar aanleiding van de resultaten van de inspanningstest van vorige week mijn schema helemaal omgegooid en vandaag stond er een piramide op D2 op het programma.

Ten eerste. Heb moeite om in d2 de blijven. Of mijn nieuwe Garmin hm is niet goed of de inspanningstest is niet goed maar ik blijf in D3. De piramide was 2km 2,5 3 3,5 4 en weer terug. Toch zwaarder dan verwacht dus heb hem niet meer afgemaakt maar alleen het eerste deel (2 naar 4) gedaan.

Voelt toch wel lekker. Maar twijfel dus nog over de accuraatheid van de zones...

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Webgnome schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:27:
Naar aanleiding van de resultaten van de inspanningstest van vorige week mijn schema helemaal omgegooid en vandaag stond er een piramide op D2 op het programma.

Ten eerste. Heb moeite om in d2 de blijven. Of mijn nieuwe Garmin hm is niet goed of de inspanningstest is niet goed maar ik blijf in D3. De piramide was 2km 2,5 3 3,5 4 en weer terug. Toch zwaarder dan verwacht dus heb hem niet meer afgemaakt maar alleen het eerste deel (2 naar 4) gedaan.

Voelt toch wel lekker. Maar twijfel dus nog over de accuraatheid van de zones...
Of "jij" bent niet "goed" ;)
Probeer het en aantal keer. Het zal vanzelf beter gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

(jarig!)
Ik vond het gisteravond iets benauwend warm wat bij mij resulteert in een hogere hartslag. Je kan altijd even de komende trainingen aankijken of de Garmin HM een afwijking blijft geven met wat je zou verwachten vanuit de inspanningstest.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Zal het inderdaad even aankijken. Dinsdag had ik namelijk een kort 'wandel' rondje met vrouwlief. ( die doet mee aan de diabetes challenge). Toen was de hartslag gewoon normaal met dezelfde hartslagband.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Ter illustratie hoeveel het bij mij scheelt tussen polsmeting en hartslagband.
Vorige week baantraining zonder band. (Training qua intensiteit vergelijkbaar.)
400m tijd 1:16,2 Gemiddelde hartslag 128, max hartslag 142 (deze max van 142 was lager dan de max tijdens het inlopen! :) )
Gisteren met band:
400m tijd 1:17,9 Gemiddelde hartslag 158, max hartslag 175.

Gemiddelde zegt natuurlijk niet super veel over zo'n korte afstand, maar deze zijn op redelijk vlot tempo gelopen waarbij mijn hartslag wel flink stijgt. Met polsmeting zie ik eigenlijk dat hoe sneller ik loop hoe lager mijn hartslag blijft, meestal lager dan bij rustig inlopen op constant tempo, waarbij de gemeten waarde nog steeds aan de lage kant is, maar wel beter in de buurt komt bij de werkelijkheid.

Ik zie dat mijn horloge ook een lactaatdrempel heeft geproduceerd van 4:49 bij een hartslag van 175. Dat lijkt me ook wat aan de conservatieve kant als ik 15 km ruim onder het uur loop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Langzaam lopen is echt een kwestie van een lange adem hebben ;). Zeker als je gewendbent om met name in zone 3 te lopen, zoals zoveel mensen. Dan voelt "langzaam" lopen in D1 of D2 ook daadwerkelijk aan als heel langzaam. Toch zul je er echt baat bij hebben op de lange termijn. Je moet alleen wel opletten dat het niet ten koste gaat van je looptechniek, als je gaat lopen "sloffen" heb je er ook niet veel aan. Om het een niet al te grote sleur te laten worden en ook je loopdynamiek op orde te houden kun je er ook voor kiezen om een wisselduurloop te doen. Dan loop je nog steeds je langzame kilometers (begin in D2 als D1 echt nog niet lukt) en aan het einde van elke km doe je een ontspannen versnelling van een meter of 100 (niet al te gek, doorversnellen naar hoog D3 of zo).
Webgnome schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:27:

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik durf de vlag nog net niet uit te hangen, maar het hardlopen begint weer ergens op te lijken *O*

Na mijn ongeluk was ik tijden niet in staat om überhaupt te sporten en toen dat eenmaal weer een beetje kon was het al snel te veel gevraagd. Ook lag er een duidelijke relatie met vermoeidheid van bijvoorbeeld werk, dus een beetje regelmaat was ver te zoeken. Om nog maar niet te beginnen wat een jaartje niet sporten doet qua conditie...

Inmiddels lijk ik weer een stapje gezet te hebben. Deze maand loop ik tot nu toe structureel om de dag. En dat gaat goed! Ook op drukkere dagen kan ik zonder last een rondje lopen. :)
Ver is het nog niet (30-45 min), hard gaat het ook niet. Maar qua gevoel en conditie gaat het een heel stuk beter. Waar ik eerder dit jaar ergens in Z4 zat met 6min/km, liep ik gisteren fluitend 5:30 in iets van Z2 (geen band om, maar ik kon blijven ademen door mijn neus :P ). Zie daar het verschil van een beetje regelmaat.

Nu vooral vol zien te houden en niet te veel te vragen.
* Roozzz is happy oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
influenza schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:38:
Langzaam lopen is echt een kwestie van een lange adem hebben ;). Zeker als je gewendbent om met name in zone 3 te lopen, zoals zoveel mensen. Dan voelt "langzaam" lopen in D1 of D2 ook daadwerkelijk aan als heel langzaam. Toch zul je er echt baat bij hebben op de lange termijn. Je moet alleen wel opletten dat het niet ten koste gaat van je looptechniek, als je gaat lopen "sloffen" heb je er ook niet veel aan. Om het een niet al te grote sleur te laten worden en ook je loopdynamiek op orde te houden kun je er ook voor kiezen om een wisselduurloop te doen. Dan loop je nog steeds je langzame kilometers (begin in D2 als D1 echt nog niet lukt) en aan het einde van elke km doe je een ontspannen versnelling van een meter of 100 (niet al te gek, doorversnellen naar hoog D3 of zo).

[...]
heb gisteren dan ook stiekem aan mijn techniek gewerkt tijdens de training. Als je dan toch langzaam loopt dan ook maar nuttig. Want zoals je zegt het zal op de lange termijn baat hebben maar het voelt niet zo ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
Webgnome schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:06:
[...]

heb gisteren dan ook stiekem aan mijn techniek gewerkt tijdens de training. Als je dan toch langzaam loopt dan ook maar nuttig. Want zoals je zegt het zal op de lange termijn baat hebben maar het voelt niet zo ;)
Je moet @influenza dan wel een hint geven dat je een wheeler bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Hahaha. Sorry! :). Fysiologisch zal het wel het zelfde werken, maar dat stuk over looptechniek moet je dan maar vergeten :X
tlpeter schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Je moet @influenza dan wel een hint geven dat je een wheeler bent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
influenza schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:44:
Hahaha. Sorry! :). Fysiologisch zal het wel het zelfde werken, maar dat stuk over looptechniek moet je dan maar vergeten :X

[...]
vandaar ook streep door loop.. Uiteindelijk dient elke sporter aan zijn techniek te werken toch.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:57

aap

kramerty88 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:17:
[...]

Overigens even een zijsprong: Wat is Slovenië een fantastisch mooi land! Echt een aanrader. Nog redelijk onontdekt (op Bled na). Goedkoop, rustig, maar bovenal prachtig!
Grappig, k ben nu ook as we speak in Slovenië! Nu in Bovec, maar over een dikke week zijn we in Bohinj.

We zijn hier op vakantie, maar ik probeer mijn looptraininkjes hier wel af te handelen. Ik vind het tot nu toe lastig om parcoursen te vinden die nog enigszins vlak zijn en waar je niet door auto's van de sokken gereden wordt. Gisteren heb ik een rondje om een vliegveldje (van gras, voor parachutespringen) gelopen. Ik dacht: dat loopt wel los hier, maar er steeg toch net een vliegtuigje op toen ik langs de kop van de startbaan overstak.

Ik heb niet het idee dat hardlopen hier een heel grote sport is... Wel een schitterend land inderdaad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

aap schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:48:
[...]

Grappig, k ben nu ook as we speak in Slovenië! Nu in Bovec, maar over een dikke week zijn we in Bohinj.

We zijn hier op vakantie, maar ik probeer mijn looptraininkjes hier wel af te handelen. Ik vind het tot nu toe lastig om parcoursen te vinden die nog enigszins vlak zijn en waar je niet door auto's van de sokken gereden wordt. Gisteren heb ik een rondje om een vliegveldje (van gras, voor parachutespringen) gelopen. Ik dacht: dat loopt wel los hier, maar er steeg toch net een vliegtuigje op toen ik langs de kop van de startbaan overstak.

Ik heb niet het idee dat hardlopen hier een heel grote sport is... Wel een schitterend land inderdaad.
Wacht maar tot je in Bohinj en Bled komt (of Ljubljana). Daar heb je genoeg hardlopers en hardlooproutes (wandelroutes/fietsroutes). Ik kreeg wel het idee dat het de buitenlanders zijn die sportief doen, maar de Slovenen zijn wel heel sociaal. Rijden rustig achter wielrenners/mountaibikers zonder agressief inhalen, kijken uit, doen voorzichtig, etc.

Vlakke meters... tsja, het is geen Nederland :9

Edit:

En weer naar volle tevredenheid een 30-plusser in the pocket! Als de kilometers zo makkelijk wegdraaien als dit... Wat is lopen dan toch heerlijk :*) . De eerste meters doe ik altijd rustig, maar vandaag nog even extra (gisteren teruggevlogen en ik houd altijd vocht vast, vooral in mijn kuiten, na vliegen). Maar na een kilometertje of 3 begon het te draaien en zat ik in een steady tempo.

Het doel van de training; een wisselduurloop zone 1 - zone 2. Niet zozeer vanwege trainingseffect, alles moet aeroob blijven en heel makkelijk gaan, maar meer vanwege de actieve loophouding. Op een hoger tempo loop je actiever, minder ingezakt, meer voorwaarts, meer arm- en knie-inzet, etc. Omdat ik nu vrij weinig tempotrainingen doe en veel duur moet ik zien te voorkomen dat mijn techniek eronder gaat lijden. Vandaar dus de blokken.

Wat mooi is om te zien en waar ik zelf misschien wel het meest tevreden over ben, is dat ik zelfs na 30k geen verval heb. HS/tempo blijft gelijk, paslengte verkort niet en volgens de coach ook mijn actieve houding verslapte niet! Dat geeft een heel fijn gevoel! Niet moe zijn na 2u20 rennen O-)

Onder de data met linkje naar Runalyze en Strava ;) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q7cwP23bmrTgi0z6QXxmFcyR/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bovw3Ay1ytZZYfpsEIsJAXVp/full.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door kramerty88 op 13-07-2019 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Achterna gezeten door een gans. Keer wat anders dan een iets te enthousiaste hond. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
kramerty88 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:07:
[...]

Wacht maar tot je in Bohinj en Bled komt (of Ljubljana). Daar heb je genoeg hardlopers en hardlooproutes (wandelroutes/fietsroutes). Ik kreeg wel het idee dat het de buitenlanders zijn die sportief doen, maar de Slovenen zijn wel heel sociaal. Rijden rustig achter wielrenners/mountaibikers zonder agressief inhalen, kijken uit, doen voorzichtig, etc.

Vlakke meters... tsja, het is geen Nederland :9

Edit:

En weer naar volle tevredenheid een 30-plusser in the pocket! Als de kilometers zo makkelijk wegdraaien als dit... Wat is lopen dan toch heerlijk :*) . De eerste meters doe ik altijd rustig, maar vandaag nog even extra (gisteren teruggevlogen en ik houd altijd vocht vast, vooral in mijn kuiten, na vliegen). Maar na een kilometertje of 3 begon het te draaien en zat ik in een steady tempo.

Het doel van de training; een wisselduurloop zone 1 - zone 2. Niet zozeer vanwege trainingseffect, alles moet aeroob blijven en heel makkelijk gaan, maar meer vanwege de actieve loophouding. Op een hoger tempo loop je actiever, minder ingezakt, meer voorwaarts, meer arm- en knie-inzet, etc. Omdat ik nu vrij weinig tempotrainingen doe en veel duur moet ik zien te voorkomen dat mijn techniek eronder gaat lijden. Vandaar dus de blokken.

Wat mooi is om te zien en waar ik zelf misschien wel het meest tevreden over ben, is dat ik zelfs na 30k geen verval heb. HS/tempo blijft gelijk, paslengte verkort niet en volgens de coach ook mijn actieve houding verslapte niet! Dat geeft een heel fijn gevoel! Niet moe zijn na 2u20 rennen O-)

Onder de data met linkje naar Runalyze en Strava ;) :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu nog 1 minuut en 8 kilometer sneller en het doel is binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

tlpeter schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:14:
[...]

Nu nog 1 minuut en 8 kilometer sneller en het doel is binnen.
Exact wat ik dacht toen ik thuis was _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pfff wat een tempo... moet er niet aan denken :D.

Ik ga zo mijn 3e garmin coach run doen, die gast focust enorm op pasfrequentie. Merk dat je qua afstand niet gek veel aflegt maar doordat het intervalletjes zijn eigenlijk best wel pittig is. Ben dat totaal niet gewend tov een continue belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:36
pjlgt schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:09:
Achterna gezeten door een gans. Keer wat anders dan een iets te enthousiaste hond. :D
Jij woont toch (in de buurt van) Assen?
Anderhalve week geleden net buiten Assen door een roofvogel op mijn hoofd gepikt, dat was ook wel een geheel nieuwe ervaring. Eerst vloog hij vlak over mij heen, dat was nog wel indrukwekkend, een paar honderd meter verder kwam ie weer over om ditmaal op mijn hoofd te pikken. Je schrikt je echt wild.
Gisteravond weer langs het zelfde stuk gekomen, deed ie twee keer een ‘fly-by’. Het is natuurlijk ook niet netjes om door zijn huiskamer te rennen... Ik loop de volgende keer maar een blokje om :+

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik had hier in het park ook een Nijlgans achter me aan. Kwam te dicht bij zijn pullen die op het pad zaten. Als hij me had aangevallen had ik overwogen hem mee te nemen en te transformeren in ganzenborst ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:44
Motiverend hoor @kramerty88 blokken D1/D2 hartslag lekker laag, 35 km, geen verval en dan zie ik het tempo......4 minuut fokking 7 sec per km.

Heb jij enig idee hoezeer je rest hier degradeert tot prutsers? Als interval doe en 400 mtr voluit ga en achteraf zie dat ik in de buurt van dat tempo zit dan ben ik blij.

En dan ook nog een beetje de vriendelijkheid zelve uithangen, iedereen goed advies geven.

Ik ga maar weer zwemmen :|

Goed bezig, man, ik hoop voor je dat Berlijn niet te vroeg komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:22

Secsytime

Automagisch

pjlgt schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:09:
Dat had ik laatst ook in het stadspark (Groningen), sindsdien vermijd ik de vijver maar..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Frenz64 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:24:
Motiverend hoor @kramerty88 blokken D1/D2 hartslag lekker laag, 35 km, geen verval en dan zie ik het tempo......4 minuut fokking 7 sec per km.

Heb jij enig idee hoezeer je rest hier degradeert tot prutsers? Als interval doe en 400 mtr voluit ga en achteraf zie dat ik in de buurt van dat tempo zit dan ben ik blij.

En dan ook nog een beetje de vriendelijkheid zelve uithangen, iedereen goed advies geven.

Ik ga maar weer zwemmen :|

Goed bezig, man, ik hoop voor je dat Berlijn niet te vroeg komt.
Hahahaha! Dank! ;) Ik hoop het ook dat Berlijn op tijd is en niet te vroeg. Ik ben nog niet waar ik zijn moet (wil...), maar het draait weer en de chiropractor lijkt haar vak te verstaan! Dus alle tempo’s en trainingen daargelaten, heb ik eindelijk weer echt lol in het rennen. (Geheel gefikst ben ik nog niet. Ik moet vrij veel oefeningen doen, maar daarmee krijg ik mij wel elke keer pijnvrij!)

Uiteraard iedereen zijn eigen tempo en doelen. (ik lees je toon in je post goed hoor ;)). Sterker nog, ik roep ook altijd dat ik eigenlijk meer respect heb voor iemand die 4,5 uur over een marathon doet dan iemand die na 2,5u finisht. Ik ben na 2u wel kapot. Als je dan nog niet op de helft bent.... _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

kramerty88 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:42:
[...]

Uiteraard iedereen zijn eigen tempo en doelen. (ik lees je toon in je post goed hoor ;)). Sterker nog, ik roep ook altijd dat ik eigenlijk meer respect heb voor iemand die 4,5 uur over een marathon doet dan iemand die na 2,5u finisht. Ik ben na 2u wel kapot. Als je dan nog niet op de helft bent.... _/-\o_ _/-\o_
Ik deed laatst een hele pittige interval van 10x 600m (pace <3min/km wat voor mij super snel is) en kreeg ineens respect voor de korte afstanden ;).

Morgen 10km race, ben benieuwd waar ik sta. Ben nu ook bezig met voeding, wordt onderhand net zo belangrijk als rust en slaap (daarover gesproken, kinderen slapen nu eindelijk dus ik ga ook... :+)

Edit : uiteindelijk in 39:12 gefinisht, erg jammer van die 13 seconden maarja niets aan te doen volgende keer wat beter opletten.
Zag dat lopers met ongeveer dezelfde trainingsbelasting (ca 750km vanaf januari) rond de 37/38 min lopen, dus er valt nog wat te verbeteren (of ik heb geen aanleg dat kan ook)

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2019 17:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114645

Dit is een crosspost en tevens reclame voor een V&A advertentie.

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Sport_Life schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:34:
[...]

Ik deed laatst een hele pittige interval van 10x 600m (pace <3min/km wat voor mij super snel is) en kreeg ineens respect voor de korte afstanden ;).

Morgen 10km race, ben benieuwd waar ik sta. Ben nu ook bezig met voeding, wordt onderhand net zo belangrijk als rust en slaap (daarover gesproken, kinderen slapen nu eindelijk dus ik ga ook... :+)

Edit : uiteindelijk in 39:12 gefinisht, erg jammer van die 13 seconden maarja niets aan te doen volgende keer wat beter opletten.
Zag dat lopers met ongeveer dezelfde trainingsbelasting (ca 750km vanaf januari) rond de 37/38 min lopen, dus er valt nog wat te verbeteren (of ik heb geen aanleg dat kan ook)
Ik heb met spanning gewacht op de uitslag. Ik lees goed dat je de 600’jes in 1.48 deed toch? 3min/km? Je vermelde geen pauzes, maar als dat een standaard 60”-70” pauzes zijn, zijn dat trainingen waar ook ik flink op kapot ga (soms nauwelijks voltooi). Dus ik maak een verkeerde aanname, of je hebt meer talent dan je denkt en kan veel harder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

kramerty88 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:57:
[...]

Ik heb met spanning gewacht op de uitslag. Ik lees goed dat je de 600’jes in 1.48 deed toch? 3min/km? Je vermelde geen pauzes, maar als dat een standaard 60”-70” pauzes zijn, zijn dat trainingen waar ook ik flink op kapot ga (soms nauwelijks voltooi). Dus ik maak een verkeerde aanname, of je hebt meer talent dan je denkt en kan veel harder ;)
Haha ik bedoel te zeggen dat mijn "topsnelheid" bij de intervallen rond de 3 min pace lag, ik deed gemiddeld zo'n 3.30. En pauzes waren ook langer.
Daarop baseerde ik de intensiteit en de pijn welke een korte afstand met zich meebrengt :).

De trainingen die ik van jou voorbij zie komen liggen ver boven mijn kunnen. 38min is wel haalbaar, ik denk dit jaar nog als alles goed op z'n plek valt.

Trouwens vandaag deed ik de laatste km in 3:37 :o

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2019 19:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 13:16

ye-roon

knaak

Gisteren mijn eerste wedstrijd gelopen. 5 km op het evenement "10vanNoordwijk". Het bleek uiteindelijk iets meer dan 5km te zijn, mijn garmin vond het 5.22, als ik de social media posts een beetje volg dan was het zo tussen de 5.20 en 5.28 voor de meeste deelnemers.

Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat een super dik PR heb gelopen. De 5K ging in 30:36, waar m'n vorige PR(van afgelopen dinsdag als voorbereiding op gister) stond op 33:12. Totaal 31:52 gedaan over de 5.22km. Maar een 5K lopen met gemiddelde pace van 6.06 dat had ik echt nooit gedacht. Zeker gezien het m'n eerste wedstrijd was en ik nog wat voorzichtig gestart ben en ik achteraf nog wel wat over had(ik heb ook totaal geen spierpijn vandaag, waar dat normaal wel is).

Het belangrijkste is dat dit naar meer smaakt en ik hierdoor ook weet dat langere afstanden lopen voor mij zeker tot de mogelijkheden behoord. Alleen even uitvogelen hoe ik in m'n schema van bootcamps ook m'n afstand bij het hardlopen kan verlengen. Al komt dat wel goed denk ik :D

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:06
Aangezien ik een paar weken niet te gek heb gedaan met hardlopen vond ik het gisteren weer is tijd om mijzelf uit te dagen.

Dus is voorgenomen om 20km te lopen binnen 1.5 uur aangezien ik op dit tempo (4:30) redelijk makkelijk loop met afstanden rond de 10km.

De laatste kilometers waren zwaar maar het is gelukt :*)

Beste geschatte prestatie voor Halve marathon (1:35:01)
Beste geschatte prestatie voor 20 km. (1:29:39)
Beste geschatte prestatie voor 10 mijl (1:12:01)
Beste geschatte prestatie voor 15 km. (1:07:05)

Strava

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:28:
[...]
Trouwens vandaag deed ik de laatste km in 3:37 :o
Een six-minute-mile als laatst mijl. Terwijl dat voor sommige heren/dames een soort van benchmark is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Die horloges van Garmin proberen je altijd een soort trainingsstatus te geven. In mindere perioden kan die behoorlijk confronterend zijn, maar feitelijk weet je dat stiekem dan ook wel.
Toch ben ik wel benieuwd hoe dit er uit ziet als je langere tijd goed bezig bent. Als ik het goed begrijp noemt hij je productief als je vooruit gaat en heeft hij het over aanhouden (maintain?) als je gewoon op niveau blijft.
Hoe zit het dan met de fanatiekere hier zoals @kramerty88 maar nog wel meer? Hoe is zo'n status als je aan je top zit en gewoon continu op een hoog niveau zit?
Ben ik wel benieuwd naar en moet het dan wel vragen want zelf ga ik dat voorlopig niet simuleren. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik had al weer een tijdje last van mijn linkerenkel/kuit, met name de dagen nadat ik had gelopen, het leek een beetje alsof er een continue spanning op stond wat vervolgens uitstraalde naar mijn kuiten. Uiteindelijk was ik het zat en heb ik even de fysio/manueel therapeut op het werk gebeld of hij ‘ff kon kijken’. Hij heeft het e.e.a. bekeken en op het moment dat hij zegt ‘ga maar even liggen, dit kan wellicht even pijnlijk zijn’ dan weet ik al genoeg :+ Gek genoeg ervaar ik het toch als prettig want op het moment dat hij aan het duwen en trekken is, voel je de spanning letterlijk verdwijnen. Zo had ik gisteren een rondje gelopen van 9,5 KM (dat mocht gewoon) en vandaag merk ik gewoon niks qua reactie.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
vhal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:16:
Ik had al weer een tijdje last van mijn linkerenkel/kuit, met name de dagen nadat ik had gelopen, het leek een beetje alsof er een continue spanning op stond wat vervolgens uitstraalde naar mijn kuiten. Uiteindelijk was ik het zat en heb ik even de fysio/manueel therapeut op het werk gebeld of hij ‘ff kon kijken’. Hij heeft het e.e.a. bekeken en op het moment dat hij zegt ‘ga maar even liggen, dit kan wellicht even pijnlijk zijn’ dan weet ik al genoeg :+ Gek genoeg ervaar ik het toch als prettig want op het moment dat hij aan het duwen en trekken is, voel je de spanning letterlijk verdwijnen. Zo had ik gisteren een rondje gelopen van 9,5 KM (dat mocht gewoon) en vandaag merk ik gewoon niks qua reactie.
Van strava begrijp ik dat het uit je enkel komt?
Ik heb zelf vrij snel last van mijn linker kuit. Dat allemaal sinds ik een keer goed doe mijn linker enkel ben gegaan.
Ik ben dus benieuwd wat hij gedaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

tlpeter schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:31:
[...]

Van strava begrijp ik dat het uit je enkel komt?
Ik heb zelf vrij snel last van mijn linker kuit. Dat allemaal sinds ik een keer goed doe mijn linker enkel ben gegaan.
Ik ben dus benieuwd wat hij gedaan heeft.
Ik ben geen deskundige dus vergeef mij als ik het niet helemaal kan beschrijven. Het kwam er op neer dat het sprongbeen niet voldoende kon roteren, er was ook een verminderde dorsaalflexie zichtbaar als je je voet richting je schenen beweegt. Waarschijnlijk komt dit door bindweefsel wat verkleeft raakt aan het sprongbeen. Normaliter zou je voet onder een hoek van 90 graden moeten staan als je je been op een vlakke ondergrond legt, bij mij stond die enkel meer richting plantairflexie (dus van het scheenbeen af). Met wat duw en trekwerk is dit weer goed gezet, de verklevingen zijn weggemasseerd en vervolgens is mijn enkel ingetapet ter ondersteuning. Die tape kan er morgen weer vanaf.

Uiteindelijk ging ik allemaal compenseren met o.a. een haklanding waardoor het allemaal erger werd.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
De dag die je (stiekum) wist dat zou komen...
Zwift will discontinue support and development of the Milestone app as of August 31, 2019. The app will continue to function as it does currently, but we will no longer dedicate resources to further development. Someday, it will no longer function as it does today. You'll still be able to sync runs beyond this date but given the ever-evolving technology landscape, we can't possibly say how long that's going to last. To be clear, this is the same inevitability whether you're syncing a MilestonePod or Zwift RunPod to the Milestone app.
Ze gaan de Pod alleen nog maar gebruiken icm. hun Zwift-platform, dus op de loopband heb je er nog wat aan, maar alle mooie metrics die je in de buitenlucht kon meten worden met garantie tot de deur nog ondersteund via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:59:
Die horloges van Garmin proberen je altijd een soort trainingsstatus te geven. In mindere perioden kan die behoorlijk confronterend zijn, maar feitelijk weet je dat stiekem dan ook wel.
Toch ben ik wel benieuwd hoe dit er uit ziet als je langere tijd goed bezig bent. Als ik het goed begrijp noemt hij je productief als je vooruit gaat en heeft hij het over aanhouden (maintain?) als je gewoon op niveau blijft.
Hoe zit het dan met de fanatiekere hier zoals @kramerty88 maar nog wel meer? Hoe is zo'n status als je aan je top zit en gewoon continu op een hoog niveau zit?
Ben ik wel benieuwd naar en moet het dan wel vragen want zelf ga ik dat voorlopig niet simuleren. :+
Voor zover ik heb gezien geeft de FR per training een nieuwe berekening. Het is ook zeer afhankelijk van de activiteit welke status het horloge teruggeeft. De afgelopen periode veel variaties gehad, van productief (meeste gevallen), naar aanhouden (na een duurloop) tot niet productief (na een lange duurloop). Eerste keer dat er niet productief stond (na een duurloop van 20km) had ik zoiets van; "wtf, hoe kan dit niet productief zijn", maar je Vo2 max zakt tijdens zo'n activiteit, daar is deze waarde (mede) op gebaseerd.
Volgens mij is het meer zaak om niet de status over productief (overreaching) te krijgen en op het moment dat je kunt pieken geeft het horloge hier weer een andere status voor aan :).

Het is dus niet zo dat het horloge in een keer "thumbs up, je ben al 3 weken goed bezig Calitomnication" in het scherm laat zien :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

TheOmen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:05:

[...]

Ze gaan de Pod alleen nog maar gebruiken icm. hun Zwift-platform, dus op de loopband heb je er nog wat aan, maar alle mooie metrics die je in de buitenlucht kon meten worden met garantie tot de deur nog ondersteund via de app.
Ja, héél jammer, Milestone is nu dus echt de nek om gedraaid. Die pod stond heel lang bovenaan mijn lijstje voor als ik geld uit wilde geven aan een extra gadget, maar dat is nu dus echt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:25:
[...]

Voor zover ik heb gezien geeft de FR per training een nieuwe berekening. Het is ook zeer afhankelijk van de activiteit welke status het horloge teruggeeft. De afgelopen periode veel variaties gehad, van productief (meeste gevallen), naar aanhouden (na een duurloop) tot niet productief (na een lange duurloop). Eerste keer dat er niet productief stond (na een duurloop van 20km) had ik zoiets van; "wtf, hoe kan dit niet productief zijn", maar je Vo2 max zakt tijdens zo'n activiteit, daar is deze waarde (mede) op gebaseerd.
Volgens mij is het meer zaak om niet de status over productief (overreaching) te krijgen en op het moment dat je kunt pieken geeft het horloge hier weer een andere status voor aan :).

Het is dus niet zo dat het horloge in een keer "thumbs up, je ben al 3 weken goed bezig Calitomnication" in het scherm laat zien :P
Als dit de realiteit is, dan heb je er toch als indicator helemaal niets aan? :?
Idealiter wil je toch juist dat hij de laatste training in een groter plaatje plaatst, zodat je overall kan zien of je de goede kant op gaat? Ik zou juist de trend verwachten (zoals bijvoorbeeld Polar wel lijkt te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Pathogen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:53:
[...]

Ja, héél jammer, Milestone is nu dus echt de nek om gedraaid. Die pod stond heel lang bovenaan mijn lijstje voor als ik geld uit wilde geven aan een extra gadget, maar dat is nu dus echt over.
Je kunt je geld beter spenderen aan een goede hartslagband. Ik heb twee pods gehad, syncen was drama en ik nog een aparte app nodig.
Nu heb ik alles in garmin connect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:44
vhal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:00:
[...]

Ik ben geen deskundige dus vergeef mij als ik het niet helemaal kan beschrijven. Het kwam er op neer dat het sprongbeen niet voldoende kon roteren, er was ook een verminderde dorsaalflexie zichtbaar als je je voet richting je schenen beweegt. Waarschijnlijk komt dit door bindweefsel wat verkleeft raakt aan het sprongbeen. Normaliter zou je voet onder een hoek van 90 graden moeten staan als je je been op een vlakke ondergrond legt, bij mij stond die enkel meer richting plantairflexie (dus van het scheenbeen af). Met wat duw en trekwerk is dit weer goed gezet, de verklevingen zijn weggemasseerd en vervolgens is mijn enkel ingetapet ter ondersteuning. Die tape kan er morgen weer vanaf.

Uiteindelijk ging ik allemaal compenseren met o.a. een haklanding waardoor het allemaal erger werd.
Hihi, ik ben geen deskundige en dan volgen er minstens 2 termen die ik zou moeten goegelen om er chocola van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

TheOmen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:05:

[...]

Heb letterlijk twee weken geleden een pod gekocht. :(

Maakt dat verder iets uit? Als het nu werkt dan werkt het toch? Ik heb geen Zwift platform nodig om mijn verhouding hak/voorvoetlanding te zien.
tlpeter schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:14:

Je kunt je geld beter spenderen aan een goede hartslagband. Ik heb twee pods gehad, syncen was drama en ik nog een aparte app nodig.
Nu heb ik alles in garmin connect.
Ik heb een HRM-RUN, maar op de loopband maakt Garmin er echt een potje van. Max snelheden tot dik 16km/h! I wish! :) Ik moet het nog uitproberen, maar ik hoop dat mijn pod meer in de buurt van de werkelijkheid zit.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
m-vw schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:25:
[...]
Heb letterlijk twee weken geleden een pod gekocht. :(

Maakt dat verder iets uit? Als het nu werkt dan werkt het toch? Ik heb geen Zwift platform nodig om mijn verhouding hak/voorvoetlanding te zien.
[...]
Da's wel zuur, ja.
ik verwacht ook dat de app en pod nog even door zullen leven. Maar bugs zullen niet worden opgelost. Jammer, want de tech.support van Milestone was echt fenomenaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Frenz64 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:21:
[...]

Hihi, ik ben geen deskundige en dan volgen er minstens 2 termen die ik zou moeten goegelen om er chocola van te maken.
Hehe, noem het beroepsdeformatie al was de rest qua terminologie redelijk abracadabra :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:10:
[...]

Als dit de realiteit is, dan heb je er toch als indicator helemaal niets aan? :?
Idealiter wil je toch juist dat hij de laatste training in een groter plaatje plaatst, zodat je overall kan zien of je de goede kant op gaat? Ik zou juist de trend verwachten (zoals bijvoorbeeld Polar wel lijkt te doen).
Zou je wel verwachten idd, voor zover ik het zie is dit de realiteit. Op Garmin Connect heb je wel een gedetailleerder overzicht/dashboard van de training status over de afgelopen periode, hier kun je wel een trend op baseren. Bij omschrijving van training status staat
Training status is a description of the current state of your training. You can use it to plan future training and improve your fitness.
Als extra omschrijving staat er dan onder
Keep up the good work! Your training load is moving your fitness in the right direction. Be sure to plan recovery periods into your training to maintain your fitness level.
Het lijkt er dus op dat de status die het horloge direct na een activiteit teruggeeft inderdaad puur op die activiteit is gebaseerd. Als er hier iemand een andere ervaring heeft hoor ik het graag :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Calitomnication schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Zou je wel verwachten idd, voor zover ik het zie is dit de realiteit. Op Garmin Connect heb je wel een gedetailleerder overzicht/dashboard van de training status over de afgelopen periode, hier kun je wel een trend op baseren. Bij omschrijving van training status staat
call me stupid maar waar staat dat overzicht? Of bedoel je hier de diverse rapporten die je kunt inzien?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 18:48
[...]
Het lijkt er dus op dat de status die het horloge direct na een activiteit teruggeeft inderdaad puur op die activiteit is gebaseerd. Als er hier iemand een andere ervaring heeft hoor ik het graag :)
Hij kijkt wel naar een langere periode hoor. Het wordt berekend aan de hand van een combinatie van training load en (verandering) van vo2-max. Garmin heeft zelf uiteraard ook uitleg over de verschillende statussen. Ik trek me er zelf overigens niet zo gek veel van aan. Wanneer en hoe hard ik wil trainen pas ik vooral aan op gevoel en wat er in de weekplanning mogelijk is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Webgnome schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:53:
[...]

call me stupid maar waar staat dat overzicht? Of bedoel je hier de diverse rapporten die je kunt inzien?
Heb het inderdaad over de reports, de training status is hier iets uitgebreider dan wat het horloge geeft.
@T-MOB I stand corrected :). Bekijk zelf de training status na iedere activiteit en gezien het feit dat deze toch wel redelijk vaak fluctueerde (en gezien de begeleidende tekst in Garmin Connect (die ik vandaag pas voor het eerst heb gelezen :P )) ging ik er vanuit dat de training status per activiteit opnieuw werd bekeken. Heb ik het zelf misschien verkeerd begrepen ;).
Mogelijk kan @Pathogen hierop inhaken, hij is onze Garmin Forerunner expert (of de discussie naar het Sporthorloge met GPS topic verplaatsen, aangezien de experts over dit onderwerp over het algemeen daar rondhangen).

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Calitomnication schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Heb het inderdaad over de reports, de training status is hier iets uitgebreider dan wat het horloge geeft.
@T-MOB I stand corrected :). Bekijk zelf de training status na iedere activiteit en gezien het feit dat deze toch wel redelijk vaak fluctueerde (en gezien de begeleidende tekst in Garmin Connect (die ik vandaag pas voor het eerst heb gelezen :P )) ging ik er vanuit dat de training status per activiteit opnieuw werd bekeken. Heb ik het zelf misschien verkeerd begrepen ;).
Mogelijk kan @Pathogen hierop inhaken, hij is onze Garmin Forerunner expert (of de discussie naar het Sporthorloge met GPS topic verplaatsen, aangezien de experts over dit onderwerp over het algemeen daar rondhangen).
welk rapport gebruik je precies?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:42:
[...]

welk rapport gebruik je precies?
Reports > All Activities > Training Status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Dat rapport heb ik niet... Misschien heb ik dan geen compatibel device..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:11
Webgnome schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:59:
Dat rapport heb ik niet... Misschien heb ik dan geen compatibel device..
Ik zie 'm wel staan onder kopje 'Hardlopen', maar ik krijg alleen de volgende melding als ik er op klik:
Als u een trainingsstatus wilt ontvangen, gebruikt u uw Garmin toestel om uw hardloopsessies of ritten met VO₂ max. gegevens gedurende één of twee weken bij te houden
Ik heb een FR235, maar die zal wel niet compatible zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Calitomnication schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:25:

Dat is ook mijn ervaring en ik probeer een beetje te achterhalen of ik een correlatie kan vinden tussen de activiteit en de status. Meestal komt het aardig in de buurt hoor, maar was wel benieuwd hoe dat op langere en structurele termijn werkt.

Te intensief kreeg ik vorige week voor m'n kiezen. Het was een loop die voor mij op zich niet bijzonder was, maar gezien de weken ervoor wel een flinke stijging van intensiteit. Dus in het licht van de vaak geroepen 10% per week had hij wel gelijk, ik voelde het dan ook wel een aantal dagen. :P
Het is ook gebaseerd op het optimale belastingsniveau wat hij als bandbreedte aan geeft. Die wordt wel over langere tijd beïnvloed dus het is wel iets complexer dan alleen maar een status van je laatste training.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 54 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2