Die horloges zijn allemaal bij benadering. Ik heb een vo2max + wingate test gedaan.m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:27:
Wat is nou de beste manier om trainingszones in te stellen? Mijn garmin geeft me de opties, op basis van max, reserve en lactaat...
Ik neig naar lactaat, maar heb het idee dat mn zones dan wat te hoog komen liggen... The again, als dat nou eenmaal klopt.
Misschien morgen maar weer eens de test doen, is nu gebaseerd op andere intervallen volgens mij.
M400 is niet optisch maar met borstband uiteraard. Maar fijn dat je het nog even uitlegt.Frenz64 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:03:
Mss omdat het allebei optische metingen aan de pols zijn, @JunkieLimbo ?
We hebben hier over de (on)betrouwbaarheid van OHR via de pols.
Sorry @JunkieLimbo er is/was ook een M400 zonder HR, wist ik niet. Heb zelf een M600 gehad, die was er niet zonder HR, domme aanname.
Is dat alles?Calitomnication schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:52:
[...]
Daar heb ik toch andere ervaringen mee. Heb ooit een keer een Zoladz test op basis van optisch proberen te doen, maar had totaal geen nut. Hartslag & tempo gingen letterlijk alle kanten op.
Zoladz met pols : [Afbeelding: pols]
Zoladz met borst : [Afbeelding: borst]
Polsmeting is imo prima als dagdagelijks activity tracker of tijdens een lange duurloop, maar niet primair voor hardlopen. Sensor moet dan echt strak op je pols zitten en factoren als temperatuur, vocht, zweet, schokken, beweging van sensor kunnen de resultaten beïnvloeden.
Hier een traininkje 10x800 toen mijn band op was:

Versus een normale training:

Hij lijkt het nog wel bij het rechte eind te hebben met inlopen en misschien? met uitlopen. Maar daartussen...
[ Voor 4% gewijzigd door kramerty88 op 05-07-2019 20:45 ]
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Zo, de 5km zit erop in ons lokale dorpje! Ietwat teleurgesteld bij de finish omdat ik hem in 30:15 had gelopen. Wel heel lekker gelopen maar in het begin opgehouden in een smal pad, juist dan heel vervelend omdat je dan niet echt in je tempo komt. Heb uiteindelijk goed mijn eigen tempo kunnen lopen, zo'n 5:45. De snelle rekenaar ziet al dat ik de 5km dus toch wel onder de 30 minuten heb gelopen als ik het doorreken, dus uiteindelijk erg tevreden. Vrouwlief had dezelfde teleurstelling op de 10km (net niet onder het uur), maar ook daar was de afstand net wat langer waardoor ze toch binnen een uur de 10km had gelopen!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Tnx. Heb een 945 met hrm-run borstband dus dat zit wel goed... Ga vandaag sowieso een lactaat test doen en dan kijk ik wel of ik die als basis ga nemenMiki schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:37:
[...]
Lactaat zou ik aanbevelen, daarvoor heb je wel een borstband nodig en een horloge die die specifieke test kan uitvoeren. Uit mijn hoofd zijn dat de Garmin 645 en Fenix 5 series die dat kunnen.
Ja dat moet zeker gaan lukken, mooie combim0ridin schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:57:
[...]
Tnx. Heb een 945 met hrm-run borstband dus dat zit wel goed... Ga vandaag sowieso een lactaat test doen en dan kijk ik wel of ik die als basis ga nemen
Mijn persoonlijke ervaring met mijn Fr 645 is dat de lactaat test behoorlijk accuraat is tov een bloedtest bij een smc instelling. Bij mij zat een verschil van 3 hartslagen in wat nagenoeg verwaarloosbaar is omdat je altijd in zones loopt. Ook de VO2max score lag in de buurt, verschil van 2. De methode die Polar hanteert (1min liggen) gaf wel een enorme afwijking, +7 op de VO2max waarde.
Ps de training schema's van uit Garmin coach zijn ook aan te raden tenzij je al goede begeleiding hebt. Ik merk dat mijn trainingsstatus nu in de range productief blijft, al ruim 6 weken. Toen ik zelf schema’s in elkaar aan het knutselen was had ik vaak te zware workouts aangemaakt waardoor ik niet effectief aan het trainen was en oververmoeid raakte.
Just my 2 cents; 3 HS vind ik persoonlijk wel veelMiki schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:37:
[...]
...
Bij mij zat een verschil van 3 hartslagen in wat nagenoeg verwaarloosbaar is omdat je altijd in zones loopt.
...
Ook de VO2max score lag in de buurt, verschil van 2. De methode die Polar hanteert (1min liggen) gaf wel een enorme afwijking, +7 op de VO2max waarde.
...
De VO2max van garmin kan ik wel een boek over schrijven. Hier ook wel een paar posts over gemaakt. Hij schommelt extreem veel bij mij en komt niet in de buurt van wat ik in het lab heb gehaald. Een gemeten VO2max van 76 (bij 69kg gewicht) heb ik ooit een keer 74 gehaald op Garmin, afgelopen maart (ten tijde van de labtest had ik 68 overigens). Een maand later zat ik alweer op 65... op dit moment 67. Met fietsen schommelt hij ook van 69 naar 72 en weer terug in een maand. Terwijl mijn loop VO2max steady daalt klimt mijn fiets VO2max. Gekoppeld aan fitheid? Totaal niet. Toen ik mijn PR op de 10 liep (31.39) had ik een lagere VO2max dan toen ik mijn PR op 34.20 zette. 3 minuten sneller terwijl mijn VO2max fijn daalde.
Ik heb veel gezocht, maar nergens echt kunnen achterhalen hoe zet het berekenen. Het zal iets met tempo/HS (of zelfs HRV gezien) zijn, maar wat...
Het is voor mij iig een vrij nutteloos getal, ik kan er echt niks mee
[ Voor 6% gewijzigd door kramerty88 op 06-07-2019 16:06 ]
Het kan ook aan fitheid liggen.kramerty88 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:45:
[...]
Terwijl mijn loop VO2max steady daalt klimt mijn fiets VO2max. Gekoppeld aan fitheid? Totaal niet. Toen ik mijn PR op de 10 liep (31.39) had ik een lagere VO2max dan toen ik mijn PR op 34.20 zette. 3 minuten sneller terwijl mijn VO2max fijn daalde.
Ik heb veel gezocht, maar nergens echt kunnen achterhalen hoe zet het berekenen. Het zal iets met tempo/HS (of zelfs HRV gezien) zijn, maar wat...
En ik ga er vanuit dat je het berekent over vetvrije massa als gewicht ook nog varieert, moet je wel dat gaan meten dmv klemmen
Ik heb een periode VO2(sub)max testen gehad waarbij we een bepaald vermogen moesten fietsen. VO2(sub)max werd daarna bepaald door het herstel in hartslag over x tijd terwijl je na een lager vermogen wisselt. Is leuk, is indicatief, en dit was voor de sporthorloges met logging
Ik verwacht dat dit ongeveer is wat de horloge's doen: over HRV vond ik te weinig informatie waardoor ik niet verwacht dat ze het verwerken en je wilt een systeem dat implementeerbaar en robuust is.
Wat is er zwak aan deze test?
- Herstel-hartslag is afhankelijk van trainingsbelasting in afgelopen periode
- Belaste-hartslag is afhankelijk van recente trainingsbelasting - restant van verzuring is iets hogere hartslag
- Vermogen dat je kiest als belasting heeft zeer veel invloed op hartslag. Tot Z3 is (bij mij) stijging hf/geleverde vermogen ongunstig. Daardoor is herstel tov geleverde vermogen ook ongunstig. 2-3 hartslagen herstel scheelt enorm in VO2(sub)max score
offtopic:
Ik denk dat HRV nog gevoeliger is voor vermoeidheid. Maar dat HRV wel een duidelijke indicator is voor in rust zijn
Ik denk dat HRV nog gevoeliger is voor vermoeidheid. Maar dat HRV wel een duidelijke indicator is voor in rust zijn
[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 06-07-2019 16:46 ]
Mja jij bent dan ook wel een raar dier, een soort mutant, wellicht gebeten door een Jamaicaanse bliksemspin ofzo. Wat jij aan data weet te produceren kan ik alleen maar van dromen en vele met mij denk ik zokramerty88 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:45:
[...]
Just my 2 cents; 3 HS vind ik persoonlijk wel veel, het is bij mij het verschil tussen marathon HS en halve marathon HS. In tempo uitgedrukt is dat 10s/km bijna. Maar misschien ben ik wel veeleisend. Ik wil accuraatheid en geen benadering
![]()
De VO2max van garmin kan ik wel een boek over schrijven. Hier ook wel een paar posts over gemaakt. Hij schommelt extreem veel bij mij en komt niet in de buurt van wat ik in het lab heb gehaald. Een gemeten VO2max van 76 (bij 69kg gewicht) heb ik ooit een keer 74 gehaald op Garmin, afgelopen maart (ten tijde van de labtest had ik 68 overigens). Een maand later zat ik alweer op 65... op dit moment 67. Met fietsen schommelt hij ook van 69 naar 72 en weer terug in een maand. Terwijl mijn loop VO2max steady daalt klimt mijn fiets VO2max. Gekoppeld aan fitheid? Totaal niet. Toen ik mijn PR op de 10 liep (31.39) had ik een lagere VO2max dan toen ik mijn PR op 34.20 zette. 3 minuten sneller terwijl mijn VO2max fijn daalde.
Bij mij schommelt mijn VO2max amper, ja met erg warm weer wil ik nog wel eens een hele punt zakken maar dat is ook alles. Daarbij is het voor mij tot op heden een goede graadmeter geweest voor mijn fitheid.
Volgens mij berekend Garmin aan de hand van proprietaire software van Firstbeat de VO2max waarde. Kans is wel groot dat als je de rekenformule die Runanalyze hanteert in de buurt moet kunnen komen. De gehanteerde formules in runanalyze zijn met papers onderbouwd en dus “betrouwbaar”.
Anyway ik vermoed wel dat als je er absoluut naar gaat kijken wel gelijk hebt maar ik acht het voor ons gewone stervelingen afdoende accuraat
Even ter indicatie als je drempel op 171 ligt gemeten in het lab en Garmin rekent op basis van formules uit dat je drempel op 173 ligt en vervolgens naar rato de zones indeelt. Dan is het uiteindelijk effect minimaal. Je traint in een range en nooit precies op de overgangswaarden.
[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 06-07-2019 16:44 ]
Bam! Het Gathering of Tweakers team heeft vandaag haar tijd van vorig jaar verpletterd bij de Rotterdam Ekiden. Het team van @Bartske @Trenchdog @Frenz64 @Gaargod en mijzelf liep 2:55:06, terwijl we vorig jaar 2:55:07 liepen. Er waren ook sightings van @Infinchible en @Tazzios , maar die hadden helaas besloten om hun talenten elders in te zetten. Het was weer een geslaagde dag, ondanks het ontbreken van niet geslaagde wissels
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Het ligt er maar aan waarvoor je het wil gebruiken. Als het je gaat om het vaststellen van betere hartslagzones voor een amateurhardloper doen die 3 HS er nauwelijks toe. Je hartslag is toch ook afhankelijk van fitheid, temperatuur, etc. Het ligt er ook maar aan hoe veeleisend je bent en wat je niveau is. Als ik mijn 800m-intervallen loop vind ik het al heel vlak als ik er 10 tussen 2'57 en 3'03 weet te lopen. Jij stelt daar hoogstwaarschijnlijk andere eisen aan.kramerty88 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:45:
[...]
Just my 2 cents; 3 HS vind ik persoonlijk wel veel, het is bij mij het verschil tussen marathon HS en halve marathon HS. In tempo uitgedrukt is dat 10s/km bijna. Maar misschien ben ik wel veeleisend. Ik wil accuraatheid en geen benadering
Garmin gebruikt algoritmes van Firstbeat voor de VO2-max berekening. De preciese berekening zal wel een bedrijfsgeheimpje zijn.Ik heb veel gezocht, maar nergens echt kunnen achterhalen hoe zet het berekenen. Het zal iets met tempo/HS (of zelfs HRV gezien) zijn, maar wat...
Wow, als jullie zo doorgaan breken jullie in 5326 de 2 uurRudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:38:
Bam! Het Gathering of Tweakers team heeft vandaag haar tijd van vorig jaar verpletterd bij de Rotterdam Ekiden. Het team van @Bartske @Trenchdog @Frenz64 @Gaargod en mijzelf liep 2:55:06, terwijl we vorig jaar 2:55:07 liepen. Er waren ook sightings van @Infinchible en @Tazzios , maar die hadden helaas besloten om hun talenten elders in te zetten. Het was weer een geslaagde dag, ondanks het ontbreken van niet geslaagde wissels
[ Voor 20% gewijzigd door T-MOB op 06-07-2019 20:30 ]
Regeren is vooruitschuiven
Hardlopen is van alle tijden, tweakers wie weet ookT-MOB schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:28:
[...]
Wow, als jullie zo doorgaan breken jullie in 5326 de 2 uur
Dit schreef ik op Strava:Rudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:38:
Geweldig hoe je zo nerveus kan zijn over een wedstrijdje van niks. Het gelegenheids-estafette team van Tweakers zocht nog een loper. Waarom ook niet dacht, leuke loop, kom ik ook 's wat van die mannen in het echie tegen. Dus op naar het Kralingse Bos. De eerste km ging uiteraard veel te hard, maar ik kreeg het ritme te pakken en bleef aardig in de buurt van de 4:30/km. Doorkomst 5 km 22:09. Begin tweede ronde was zwaar, uit de adrenaline van de toejuichingen op de baan en bochtig vals plat omhoog. Ik was m'n ademhaling kwijt en dacht dat ik veel te hard was gegaan. Gelukkig herpakte ik me en de tweede ronde kende een acceptabel verval van een dikke minuut, 2de 5 km 23:16. Prima resultaat, wilde een 45'er lopen en da's gelukt. Leuke wedstrijd, leuke teamgenoten.
Rudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:38:
Zelf inderdaad met een ander team meegelopen (Fok!-team
Tjemig, wat een geweldige verbetering! Respect!Rudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:38:
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Maar liefst 0,0095% sneller! Ofwel 0,0019% per loperXaverius schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:02:
[...]
Tjemig, wat een geweldige verbetering! Respect!
[ Voor 5% gewijzigd door Frenz64 op 07-07-2019 09:20 ]
Ik heb net de urban trial den haag gelopen. Was leuk rondje van 10km, met fors wat (17 locaties). Sommige erg tof (bijenkorf, paard, de vereeniging) andere een beetje simpeler (CS, boterwaag).
Ondanks enorme drukte op de vaak smalle trappen in de binnenlocaties netjes in 70m de 10km gelopen, zonder wachten was dat dus wel onder het uur geweest. Jammer alleen van de groepen selfie-fans die overal stilstaan of met zijn vieren breed naast elkaar lopen.
Ik had eigenlijk om die reden de eerste wave willen starten (was ik op ingedeeld) maar om diverse redenen wat later gestart. Is jullie ervaring ook dat de latere groepen wat minder serieus/snel zijn?
Ik was vooral aan het inhalen en had op 1/3 een toffe boost. Ik liep langs iemand met runkeeper vol op de speaker... die 30 mins bezig was. Mijn gps horloge gaf 22m aan. Lekkahhhh
Ondanks enorme drukte op de vaak smalle trappen in de binnenlocaties netjes in 70m de 10km gelopen, zonder wachten was dat dus wel onder het uur geweest. Jammer alleen van de groepen selfie-fans die overal stilstaan of met zijn vieren breed naast elkaar lopen.
Ik had eigenlijk om die reden de eerste wave willen starten (was ik op ingedeeld) maar om diverse redenen wat later gestart. Is jullie ervaring ook dat de latere groepen wat minder serieus/snel zijn?
Ik was vooral aan het inhalen en had op 1/3 een toffe boost. Ik liep langs iemand met runkeeper vol op de speaker... die 30 mins bezig was. Mijn gps horloge gaf 22m aan. Lekkahhhh
Je vergeet het feit dat veel urban trails, zo ook deze aldus de website, géén wedstrijd zijn.Boudewijn schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:52:
Ik heb net de urban trial den haag gelopen. Was leuk rondje van 10km, met fors wat (17 locaties). Sommige erg tof (bijenkorf, paard, de vereeniging) andere een beetje simpeler (CS, boterwaag).
Ja goed punt maar een beetje aan de kant gaan als je besluit te wandelen is toch niet zoveel gevraagd?Drawer schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:59:
[...]
Je vergeet het feit dat veel urban trails, zo ook deze aldus de website, géén wedstrijd zijn.
Na mijn eerste en enige urban (in 2016) wist ik, dit is voor mij geen hardlopen maar een gezelligheidsloopje. En zover ik weet wordt geen enkele als wedstrijd gebracht.
Wil jij door kunnen hardlopen, kies dan een hardloopwedstrijd ipv een urban.
Wil jij door kunnen hardlopen, kies dan een hardloopwedstrijd ipv een urban.
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Krijg de smaak te pakken, 1 september HM van Nieuwkoop staat al op de kalender, nu is daar wss 17 november bijgekomen: De Ronde Venen Marathon, verre van ideale marathon qua parcours (vanwege stukken onverhard), maar m'n loopmaatje vraagt of ik meega.
Mooi tijd om goed voorbereid te starten en door afgelopen zaterdag genoeg vertrouwen dat het met het tempo wel goed zit, nu nog inhoud erbij.
Mooi tijd om goed voorbereid te starten en door afgelopen zaterdag genoeg vertrouwen dat het met het tempo wel goed zit, nu nog inhoud erbij.
Nee, dit is niet alleskramerty88 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:44:
[...]
Is dat alles?![]()
![]()
Hier een traininkje 10x800 toen mijn band op was:
<url snip>
Versus een normale training:
<url snip>
Hij lijkt het nog wel bij het rechte eind te hebben met inlopen en misschien? met uitlopen. Maar daartussen...
Ook de eerste resultaten van de Zoladz zie je dat de afstand totaal niet gelijk met het te lopen tempo omhoog gaat.
@onze Ekiden jongens, van harte met dit verpletterende resultaat!
[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 09-07-2019 07:40 ]
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Lekker bezig frenzie. Ga je toch best rap van 'geen zin' naar een marathon.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zit vanaf februari in een aardige flow idd, de variatie in training t.o.v. 'vroeger' (heel blijven) en die 10 kg die ik kwijt ben zorgen ervoor dat er ook zoiets is als een opwaartse spiraal.
Spelen ook nog wel wat privé dingen mee die de motivatie hoog houden.
Spelen ook nog wel wat privé dingen mee die de motivatie hoog houden.
Zo, gisteravond even voor twee trails ingeschreven. De 19km schuitwater over een week en de 50km indian summer trail in oktober waarvoor ik met een schema werk.
Vanavond een pittige interval maar ik pak mijn Z4 wel wat lager dan afgelopen interval want daar heb ik dagen last van gehad met het hardlopen. 🙄
Vanavond een pittige interval maar ik pak mijn Z4 wel wat lager dan afgelopen interval want daar heb ik dagen last van gehad met het hardlopen. 🙄
Stop de verwelking!
Hmmm, kan ik zonder problemen 2 weken voor mijn marathon nog een 10k wedstrijdje lopen?
20 oktober heb ik de marathon van amsterdam, maar 6 oktober is de singelloop in Utrecht. Wat ik altijd een hele leuke loop vind, en op fietsafstand, en ik ben fan van de 10k
Zit net op het randje voor mijn gevoel, een week eerder had ik zonder twijfel meegedaan en een week later zonder twijfel laten schieten. Of is dit echt af te raden...
Sowieso, als het tegen die tijd niet goed voelt laat ik hem alsnog schieten natuurlijk
20 oktober heb ik de marathon van amsterdam, maar 6 oktober is de singelloop in Utrecht. Wat ik altijd een hele leuke loop vind, en op fietsafstand, en ik ben fan van de 10k
Zit net op het randje voor mijn gevoel, een week eerder had ik zonder twijfel meegedaan en een week later zonder twijfel laten schieten. Of is dit echt af te raden...
Sowieso, als het tegen die tijd niet goed voelt laat ik hem alsnog schieten natuurlijk
Bij mijn Garmin Fenix 5X klopt er ook helemaal niets van de gerapporteerde VO2MAX waarde en daaraan gekoppelde voorspellingen op diverse afstanden van tijden die ik zou kunnen lopen. Dit wordt dan veroorzaakt doordat de polsmeting echt totaal niet nauwkeurig is bij mij. Als ik een rustig gelijkmatig tempo loop gaat het nog wel, maar bij een wedstrijd zit de hartslagmeting er al snel 30-40 slagen naast (gemiddeld). Dat leidt wel tot vreemde situaties, afgelopen zaterdag rapporteerde mijn horloge dat ik 19:59 zou moeten kunnen lopen op 5 KM (dat is een flinke onderschatting
). Vervolgens loop ik een wedstrijd in een hoger tempo dan die 19:59 en na afloop is mijn VO2MAX gedaald en dus ook mijn voorspelde 5KM tijd teruggeschroefd naar 20:24.....Kennelijk vindt de software het niet vreemd dat je 18:30 oid loopt om vervolgens een waarde van boven de 20 minuten als streeftijd te rapporteren 
Als ik een tijdje met hartslagband loop vliegt mijn VO2MAX overigens wel weer omhoog, maar ik heb daar meestal geen zin in.
Als ik een tijdje met hartslagband loop vliegt mijn VO2MAX overigens wel weer omhoog, maar ik heb daar meestal geen zin in.
kramerty88 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:45:
[...]
![]()
Ik heb de smaak ook te pakken en heb me ingeschreven voor de BUFF Duinentrail Schoorl, 17km op 27 Oktober en de Graef Castricum Trail, 23km op 17 November.
Inmiddels ook weer bijgekomen van de Ekiden, was supertof om eens wat mede Tweakers te ontmoeten en zo samen te lopen. Het was tevens mijn eerste wedstrijd na mijn achillespees blessure waar ik mid-Maart / April / Mei mee zat. Goede graadmeter voor de huidige stand van zaken dus, en uiteindelijk mijn 10km gedaan in een 43:14 waar ik zeer tevreden mee ben. Oftewel terug op niveau van Maart dit jaar toen ik mijn PR van 43:09 liep tijdens de Twiskemolenloop
nu weer lekker verder bouwen.
Als beloning komt er (hopelijk aankomend weekend) een nieuw setje schoenen aan
Heb m'n zinnen gezet op de Saucony Liberty ISO 2, eens even kijken hoe die voelen.
Inmiddels ook weer bijgekomen van de Ekiden, was supertof om eens wat mede Tweakers te ontmoeten en zo samen te lopen. Het was tevens mijn eerste wedstrijd na mijn achillespees blessure waar ik mid-Maart / April / Mei mee zat. Goede graadmeter voor de huidige stand van zaken dus, en uiteindelijk mijn 10km gedaan in een 43:14 waar ik zeer tevreden mee ben. Oftewel terug op niveau van Maart dit jaar toen ik mijn PR van 43:09 liep tijdens de Twiskemolenloop
Als beloning komt er (hopelijk aankomend weekend) een nieuw setje schoenen aan
Heb m'n zinnen gezet op de Saucony Liberty ISO 2, eens even kijken hoe die voelen.
@influenza bij mij zit de F5X+ qua hartslagregistratie prima, maar ook dan zijn de geschatte tijden nogal ambitieus hoor. Als ik zou lopen wat hij zegt dat ik kan mag je een ambulance klaar zetten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik ben van plan om mijn conditie op peil te houden en flink afvallen. Ik ga deze topic in de gaten houden
Lucky Goldstar
Bij mij zijn de tijden dus totaal niet ambitieus
. Ik loop veel sneller dan wat mijn horloge denk dat ik kan lopen 
Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:52:
@influenza bij mij zit de F5X+ qua hartslagregistratie prima, maar ook dan zijn de geschatte tijden nogal ambitieus hoor. Als ik zou lopen wat hij zegt dat ik kan mag je een ambulance klaar zetten.
Snap ik, maar ernaast is ernaast. Ik wil even aangeven dat een goede registratie niet betekent dat je een goede schatting krijgt.influenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:53:
Bij mij zijn de tijden dus totaal niet ambitieus. Ik loop veel sneller dan wat mijn horloge denk dat ik kan lopen
Overigens zou ik eens proberen om hem wat strakker te doen, dat wil nog wel eens helpen.
[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 09-07-2019 09:55 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb alles geprobeerd: strakker, losser, haar weggeschoren, hoger op mijn pols, lager op mijn pols. Ik heb het maar opgegeven
. Overigens heb ik diverse vrienden met exact dezelfde ervaring. Ter illustratie: zaterdag liep ik met een gemiddelde hartslag van 147. Met band gaat dat richting de 190. Gemeten max hartslag 159, met band kom ik regelmatig ruim boven de 200. Nu train ik eigenlijk niet echt op hartslag, maar meer op tempo zones dus maak me er niet zo druk om, maar voor zo'n duur horloge toch wel een lichte deceptie.
Het vreemde is wel dat mijn gemeten hartslag dus veel te laag is voor het gelopen tempo en dan zou ik eerder verwachten dat daardoor mijn VO2MAX sky high zou zijn.
Het vreemde is wel dat mijn gemeten hartslag dus veel te laag is voor het gelopen tempo en dan zou ik eerder verwachten dat daardoor mijn VO2MAX sky high zou zijn.
Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:55:
[...]
Snap ik, maar ernaast is ernaast. Ik wil even aangeven dat een goede registratie niet betekent dat je een goede schatting krijgt.
Overigens zou ik eens proberen om hem wat strakker te doen, dat wil nog wel eens helpen.
[ Voor 8% gewijzigd door influenza op 09-07-2019 10:02 ]
Ach, die VO2MAX neem ik altijd met een heule grote korrel zout.influenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:45:
Bij mijn Garmin Fenix 5X klopt er ook helemaal niets van de gerapporteerde VO2MAX waarde en daaraan gekoppelde voorspellingen op diverse afstanden van tijden die ik zou kunnen lopen. Dit wordt dan veroorzaakt doordat de polsmeting echt totaal niet nauwkeurig is bij mij. Als ik een rustig gelijkmatig tempo loop gaat het nog wel, maar bij een wedstrijd zit de hartslagmeting er al snel 30-40 slagen naast (gemiddeld). Dat leidt wel tot vreemde situaties, afgelopen zaterdag rapporteerde mijn horloge dat ik 19:59 zou moeten kunnen lopen op 5 KM (dat is een flinke onderschatting). Vervolgens loop ik een wedstrijd in een hoger tempo dan die 19:59 en na afloop is mijn VO2MAX gedaald en dus ook mijn voorspelde 5KM tijd teruggeschroefd naar 20:24.....Kennelijk vindt de software het niet vreemd dat je 18:30 oid loopt om vervolgens een waarde van boven de 20 minuten als streeftijd te rapporteren
[...]
Laatst ben ik toevallig een keer op het strand en over duinen wezen lopen wat ik normaal gesproken nooit doe. Ook was het die dag nog eens behoorlijk warm. Ik had het dus best wel zwaar voor een loopje van maar 5km. Dat resulteerde na afloop gelijk in 2 punten aftrek van m'n VO2MAX.. yeah right.
Volgens mij wordt je VO2MAX niet opnieuw berekend als je het profiel bosloop hanteert, dus die dan de volgende keer selecteren 
https://support.garmin.com/en-IN/?faq=ULj1XBUa9C5zxtPzhVcgkA
InZane schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Ach, die VO2MAX neem ik altijd met een heule grote korrel zout.
Laatst ben ik toevallig een keer op het strand en over duinen wezen lopen wat ik normaal gesproken nooit doe. Ook was het die dag nog eens behoorlijk warm. Ik had het dus best wel zwaar voor een loopje van maar 5km. Dat resulteerde na afloop gelijk in 2 punten aftrek van m'n VO2MAX.. yeah right.
[ Voor 4% gewijzigd door influenza op 09-07-2019 10:18 ]
@Rudedadude Leuk! Ik was er zaterdag ook, maar er is me geen tweakers team opgevallen
. Zijn het elk jaar dezelfde lopers, of hoe komt het team tot stand? Jullie finishten denk ik net toen ik aan de laatste 7.2 km mocht beginnen om de schade nog enigszins te beperken 
Rudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:38:
Dat is wel bijzonder inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik 190 gemiddeld wel heel erg hoog vind, weet je zeker dat die wel klopt?influenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:01:
Ik heb alles geprobeerd: strakker, losser, haar weggeschoren, hoger op mijn pols, lager op mijn pols. Ik heb het maar opgegeven. Overigens heb ik diverse vrienden met exact dezelfde ervaring. Ter illustratie: zaterdag liep ik met een gemiddelde hartslag van 147. Met band gaat dat richting de 190. Gemeten max hartslag 159, met band kom ik regelmatig ruim boven de 200. Nu train ik eigenlijk niet echt op hartslag, maar meer op tempo zones dus maak me er niet zo druk om, maar voor zo'n duur horloge toch wel een lichte deceptie.
Wat is je cadans eigenlijk?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja die klopt wel, ik heb een vrij hoge max hartslag, altijd al gehad. En een heel lage rusthartslag, dus lekker breed bereik
.
Cadans verschilt uiteraard wel wat met het tempo wat ik loop. Bij een tempo tussen de 3:40 en 3:50 zit ik op 180-182 bij een tempo rond de 5:00 eerder 175-178. Hoger tempo vertaalt zich dus niet direct in een veel hogere cadans, maar wel in een langere paslengte.
Cadans verschilt uiteraard wel wat met het tempo wat ik loop. Bij een tempo tussen de 3:40 en 3:50 zit ik op 180-182 bij een tempo rond de 5:00 eerder 175-178. Hoger tempo vertaalt zich dus niet direct in een veel hogere cadans, maar wel in een langere paslengte.
Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:55:
[...]
Dat is wel bijzonder inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik 190 gemiddeld wel heel erg hoog vind, weet je zeker dat die wel klopt?
Wat is je cadans eigenlijk?
[ Voor 8% gewijzigd door influenza op 09-07-2019 11:09 ]
Als je regelematig "ruim boven de 200" komt is gemiddeld 190 toch niet zo gek.
De berekende VO2-max wordt bepaald op basis van hartslag en max-hartslag (in relatie tot tempo). Als je hartslagmeting niet goed lukt is het sowieso onzin wat er uitkomt. Ik zie zelf wel een redelijk consistent beeld (met band). Geen idee of de waarde echt klopt, bij de inspanningstest op een hometrainer scoorde ik een procent of 12 lager, maar ja, dat is op de fiets. Waar ik het vooral voor gebruik is vergelijk met mijn eigen waarden: als hij stijgt wordt ik fitter en als hij daalt minder fit.
De berekende VO2-max wordt bepaald op basis van hartslag en max-hartslag (in relatie tot tempo). Als je hartslagmeting niet goed lukt is het sowieso onzin wat er uitkomt. Ik zie zelf wel een redelijk consistent beeld (met band). Geen idee of de waarde echt klopt, bij de inspanningstest op een hometrainer scoorde ik een procent of 12 lager, maar ja, dat is op de fiets. Waar ik het vooral voor gebruik is vergelijk met mijn eigen waarden: als hij stijgt wordt ik fitter en als hij daalt minder fit.
Regeren is vooruitschuiven
Ja op de fiets is je hartslag een stuk lager. Ik ben vorig jaar voor een test geweest bij een SMC. Ondanks dat me verzekerd was dat ik de test op een loopband kon doen, moest het op het laatste moment op de fiets. Daar was ik niet bepaald blij mee, maar er werd me verzekerd dat de resultaten echt wel representatief zouden zijn voor hardlopen. Bleek dat er op basis van mijn fietstest uitkwam dat mits ik goed getraind was 10 km zou moeten kunnen lopen in 50 minuten. Op dat moment liep ik hoog in de 37 minuten op 10 km.... Wilden ze in eerste instantie niet geloven, totdat ik maar wat bewijs aanleverde
Test werd afgebroken bij een bovengrens hartslag waarvan ik al aangaf dat die totaal niet overeenkwam met mijn maximale hartslag. daarnaast fiets ik zelden, dus daar zou ik sowieso al relatief slecht op scoren tov hardlopen....
Test werd afgebroken bij een bovengrens hartslag waarvan ik al aangaf dat die totaal niet overeenkwam met mijn maximale hartslag. daarnaast fiets ik zelden, dus daar zou ik sowieso al relatief slecht op scoren tov hardlopen....
T-MOB schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:06:
Als je regelematig "ruim boven de 200" komt is gemiddeld 190 toch niet zo gek.
[ Voor 8% gewijzigd door influenza op 09-07-2019 11:16 ]
Vrij hoog noem je dat, volgens mij ben ik dood als ik dat zou halen.influenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:06:
Ja die klopt wel, ik heb een vrij hoge max hartslag, altijd al gehad. En een heel lage rusthartslag, dus lekker breed bereik.
Heeft in ieder geval niets met cadans lock te maken dus.Cadans verschilt uiteraard wel wat met het tempo wat ik loop. Bij een tempo tussen de 3:40 en 3:50 zit ik op 180-182 bij een tempo rond de 5:00 eerder 175-178. Hoger tempo vertaalt zich dus niet direct in een veel hogere cadans, maar wel in een langere paslengte.
[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 09-07-2019 11:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb de 190 weleens gehaald, maar dan ga ik inderdaad half doodGonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Vrij hoog noem je dat, volgens mij ben ik dood als ik dat zou halen.
Oh wist ik niet! Bedankt voor de tip!influenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:14:
Volgens mij wordt je VO2MAX niet opnieuw berekend als je het profiel bosloop hanteert, dus die dan de volgende keer selecteren
[...]
[ Voor 40% gewijzigd door InZane op 09-07-2019 11:50 ]
Hartslag is puur persoonlijk en zegt dus zonder context heel weinig. Er zijn natuurlijk zat lopers die met een veel lagere hartslag veel sneller kunnen lopen dan ik. deze waardes horen bij mij, ik weet verder niet beter.
Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Vrij hoog noem je dat, volgens mij ben ik dood als ik dat zou halen.
[...]
Heeft in ieder geval niets met cadans lock te maken dus.
Het is persoonlijk, maar boven de 200 is wel gewoon hoog. Jouw gemiddelde is ongeveer mijn max geloof ik, als ik dat überhaupt nog haal tegenwoordig.
Zit verder ook geen oordeel aan hoor, gewoon verbazing.
Zit verder ook geen oordeel aan hoor, gewoon verbazing.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mooie illustratie waarom je als hardloper echt geen genoegen moet nemen met een fietstest.influenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:14:
Ja op de fiets is je hartslag een stuk lager. Ik ben vorig jaar voor een test geweest bij een SMC. Ondanks dat me verzekerd was dat ik de test op een loopband kon doen, moest het op het laatste moment op de fiets. Daar was ik niet bepaald blij mee, maar er werd me verzekerd dat de resultaten echt wel representatief zouden zijn voor hardlopen. Bleek dat er op basis van mijn fietstest uitkwam dat mits ik goed getraind was 10 km zou moeten kunnen lopen in 50 minuten. Op dat moment liep ik hoog in de 37 minuten op 10 km.... Wilden ze in eerste instantie niet geloven, totdat ik maar wat bewijs aanleverde![]()
[...]
Dus je hebt een nieuwe test gedaan?
If you can see, look. If you can look, observe
Mocht idd gratis een tweede test doen, maar is er nog niet van gekomen.
Roozzz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:11:
[...]
Mooie illustratie waarom je als hardloper echt geen genoegen moet nemen met een fietstest.![]()
Dus je hebt een nieuwe test gedaan?
Ik liep 3 weken voor mijn marathon nog een pr op de halve marathon (1u 28), had daar tijdens de marathon absoluut geen last van. (wel van verkeerd eetpatroon).m0ridin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:29:
Hmmm, kan ik zonder problemen 2 weken voor mijn marathon nog een 10k wedstrijdje lopen?
10km 2 weken ervoor zou ik wel aandurven mits je snel herstelt.
Ik twijfel zelf nog aan de marathon van Amsterdam, wil graag nog een keer onder de 3u proberen en ben (nog steeds) goed getraind, maar datzelfde weekend is een lokale loop en die is ook altijd erg gezellig.. Plus ik vind de herstel periode na een marathon niet leuk. Ben niet zo goed in langzame herstellopen
Wel lekker gelopen vandaag, bijna 30km hoofdzakelijk op 4:30
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-07-2019 13:22 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vorige week eindelijk de inspanningstest gedaan. En om een lang verhaal kort te maken. Echt alles dat slecht kan zijn ws het ook. Te zwaar, V02/kg te hoog etc etc. M.a.w. veel werk aan de winkel. Pluspuntje: ik weet nu wel wat mijn exacte hartslagzones en mijn anaerobe omslaggebied zijn..
Kun je me hazen (of andersomSport_Life schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:16:
[...]
Ik liep 3 weken voor mijn marathon nog een pr op de halve marathon (1u 28), had daar tijdens de marathon absoluut geen last van. (wel van verkeerd eetpatroon).
10km 2 weken ervoor zou ik wel aandurven mits je snel herstelt.
Ik twijfel zelf nog aan de marathon van Amsterdam, wil graag nog een keer onder de 3u proberen en ben (nog steeds) goed getraind, maar datzelfde weekend is een lokale loop en die is ook altijd erg gezellig.. Plus ik vind de herstel periode na een marathon niet leuk. Ben niet zo goed in langzame herstellopen
Wel lekker gelopen vandaag, bijna 30km hoofdzakelijk op 4:30
Maar denk dat ik me gewoon maar inschrijf en tegen die tijd inschatten of ik er voor ga of niet. 10k moet relatief vlot weer herstellen, kan me van de vorige herinneren (was ook tijdens een marathon training) dat ik die 10k mijn PR liep en later die middag nog een LDL heb gelopen...
Dat pluspuntje is ook de grootste winst toch? De rest (te zwaar bijvoorbeeld) zou je vast al vermoeden/geweten hebben?Webgnome schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:32:
Vorige week eindelijk de inspanningstest gedaan. En om een lang verhaal kort te maken. Echt alles dat slecht kan zijn ws het ook. Te zwaar, V02/kg te hoog etc etc. M.a.w. veel werk aan de winkel. Pluspuntje: ik weet nu wel wat mijn exacte hartslagzones en mijn anaerobe omslaggebied zijn..
Vanaf nu de weg omhoog
[ Voor 20% gewijzigd door m0ridin op 09-07-2019 13:46 ]
Kunnen elkaar wel goed supporten hierm0ridin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:41:
[...]
Kun je me hazen (of andersom)... Wil daar namelijk ook onder de 3u gaan lopen.
Maar denk dat ik me gewoon maar inschrijf en tegen die tijd inschatten of ik er voor ga of niet. 10k moet relatief vlot weer herstellen, kan me van de vorige herinneren (was ook tijdens een marathon training) dat ik die 10k mijn PR liep en later die middag nog een LDL heb gelopen...
Overigens ga ik ook de singelloop doen, vorig jaar helaas achteraan gestart met een loop maatje, dit keer ga ik in m'n eigen vak.
Maar eerst volgende week in Noordwijk, nog meer gegadigden?
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-07-2019 13:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Dat is natuurlijk wel waar maar als je het zwart op wit hebt dan doet dat toch altijd een beetje extra pijnm0ridin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:41:
[...]
Dat pluspuntje is ook de grootste winst toch? De rest (te zwaar bijvoorbeeld) zou je vast al vermoeden/geweten hebben?
[ Voor 34% gewijzigd door Webgnome op 09-07-2019 13:59 ]
@Webgnome Puur uit nieuwsgierigheid, hoe wordt bij jou een inspanningstest afgenomen?
Mooie machine! Die stond vast in een andere kamer dan waar ik op de loopband liep want die zou me toch wel opgevallen zijn.
Succes met je nieuwe schema. 🤘
Succes met je nieuwe schema. 🤘
Stop de verwelking!
ik heb gisteren de garmin coach aangezet met het plan om in maart een HM te gaan lopen met de CPC-loop.
Wat vinden jullie van die coaches?
Ik heb netjes ingevoerd dat ik 30-35km per week loop en meestal 3x in de week train. Gisteren een benchmarktest gedaan over 1km en later deze week wat cadansoefeningen enzo. Lijkt me prima zinvol eigenlijk maar ik mis de duurloopjes op dit moment in het schema (ik ben ook aan het afvallen en dat is een makkelijke manier om snel calorieen te dumpen).
Heb trouwens door dit topic de HRM-run ook maar gekocht
.
Ik heb netjes ingevoerd dat ik 30-35km per week loop en meestal 3x in de week train. Gisteren een benchmarktest gedaan over 1km en later deze week wat cadansoefeningen enzo. Lijkt me prima zinvol eigenlijk maar ik mis de duurloopjes op dit moment in het schema (ik ben ook aan het afvallen en dat is een makkelijke manier om snel calorieen te dumpen).
Heb trouwens door dit topic de HRM-run ook maar gekocht
2 weken voor een marathon een 10 K wedstrijd kan prima! Zolang hoef je daarvan niet te herstellen.m0ridin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:29:
Dat gaat een stuk betere meting geven tijdens de inspanningstest dan de OHRBoudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:36:
Heb trouwens door dit topic de HRM-run ook maar gekocht.
offtopic:
Door de opmerkingen over schema's moet ik misschien maar upgraden naar een Garmin
Door de opmerkingen over schema's moet ik misschien maar upgraden naar een Garmin
Geen ervaring met de coaches, wel sinds kort met een garmin marathon programma begonnen... ben heel benieuwd.Boudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:36:
ik heb gisteren de garmin coach aangezet met het plan om in maart een HM te gaan lopen met de CPC-loop.
En prima aankoop die HRM-run
Lijkt me echt prima kunnen hoor. Zou er zelf eerlijk gezegd de voorkeur aan geven boven een (langere) duurloop. Daarna lekker twee weken rustig aan en knallen naar die sub3!
m0ridin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:41:
[...]
Kun je me hazen (of andersom)... Wil daar namelijk ook onder de 3u gaan lopen.
[...]
Dat pluspuntje is ook de grootste winst toch? De rest (te zwaar bijvoorbeeld) zou je vast al vermoeden/geweten hebben?
Vanaf nu de weg omhoog
Hmmm.. Die heb ik ook even met potlood opgeschreven. Mooi gebied daar, wil toch tegen het einde van het jaar weer ongeveer die afstand aankunnen..Gaargod schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:49:
Graef Castricum Trail, 23km op 17 November.
Same here.Boudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:36:
...
Levert je een boel statistieken en grafieken op en je zal een snellere hs response zien tijdens intervaltrainingen.
Heb zelf sinds vorige week nog een gadget: Een Zwift pod.
Nadat door de pod werd bevestigd wat ik al wist, nl dat ik loop met 100% hiellanding vandaag af en toe voorvoetlanding geprobeerd. Voelt vreemd, maar ik probeer het de volgende keer gewoon weer een paar keer.
[ Voor 30% gewijzigd door m-vw op 09-07-2019 20:49 ]
Is dat niet heel ver weg voor de garmin Coach plan? Ik dacht dat 25 weken vooruit maximaal was? Ik doe die met de keuze uit 3 trainers voor de HM van Eindhoven en zit nu in week 10. Kan zijn dat ik de nieuwere doe ligt denk ik aan je horloge welke opties je hebt. Ik heb de F5s+. Heb 4x in de week en streeftijd van 1.42 opgegeven. Daar houdt die dan rekening mee.Boudewijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:36:
Begin was veel langzame loopjes. En zo nu en dan een benchmark of tijdtraining. Voordeel is dat het schema zich aanpast als je een training over slaat.
Nu sowieso 1x interval rond de 4.15-4.30 blokken van 7 a 8 keer voor een minuut of 3, een rustige training zonder tempo en een langere 20van het weekend en een kortere duurloop op 5.45-6.00. gemiddelde is 40-50km per week. Begin was wat minder in omvang. Nadeel vind ik dat het geen rekening leek te houden met de gelopen loopjes in Garmin. En dat er geen tempo aanpassingen zijn als je in een heuvelachtig gebied loopt. Train as one doet dat wel heb ik me laten vertellen. Maar ben erg tevreden en de coach ook in de App
Dit jaar voor de tweede keer en met in 2 jaar tijd tot nu toe 8 verschillende lopers die hier allemaal actief zijn. Meestal begin ik ergens in april met ronselen in dit topicinfluenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:22:
@Rudedadude Leuk! Ik was er zaterdag ook, maar er is me geen tweakers team opgevallen. Zijn het elk jaar dezelfde lopers, of hoe komt het team tot stand? Jullie finishten denk ik net toen ik aan de laatste 7.2 km mocht beginnen om de schade nog enigszins te beperken
[...]
Ik heb zelf dit jaar voor de zesde keer meegedaan want ik vind het een leuk concept en omdat Rotterdam
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Was ooit een hardloper, liep een keer een route van Heillo richting Alkmaar. 13KM afstand was toen een mijlpaal, maar voelde niet als iets waar ik nog jaren mee door wil gaan. De hete temperaturen zijn de grootste nachtmerrie van elke loper. Een zomerdag van 25+ graden liep echt belabberd. Heb ooit eens een heupblessure gekregen door het lopen. Ben nu over gegaan op krachttraining en touwtje springen met soms andere cardio. Touwtje springen is een goede manier om springschenen te krijgen en je hartslag te verhogen. Wat voor profijt heb je aan het hardlopen van 15+ KM als ik de mensen hier mag vragen? Je hart word op den duur groter in omvang en je verbrand enorm veel calorieën. Ik lees hier dat sommigen tegen een hartslag van 190 aanhikken met lopen. Hier gaan er bij mij alarmbellen van rinkelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 22:01 ]
Serieus? Hardlopen is leuk.
Who cares wat voor profijt ik ervan heb. plenty voordelen trouwens, maar daar doe ik het niet voor.
Mijn alarmbellen gaan ook rinkelen van jouw post
Who cares wat voor profijt ik ervan heb. plenty voordelen trouwens, maar daar doe ik het niet voor.
Mijn alarmbellen gaan ook rinkelen van jouw post
Verwijderd
Haha, ik wist dat ik voor mijn post gelynched zou worden.Roozzz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:04:
Serieus? Hardlopen is leuk.
Mijn alarmbellen gaan ook rinkelen van jouw post![]()
Hardlopen is inderdaad best leuk ja.
Constructieve reactie, bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 22:11 ]
@Verwijderd je moet een sport primair kiezen omdat je het leuk vindt, dat zegt feitelijk al genoeg. Men loopt 15+ omdat het leuk/lekker is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat wil je horen dan? Ik loop niet om af te vallen, of een betere conditie te krijgen, of om wedstrijden te winnen, of om mijn hoofd leeg te maken, of om te voet in staat te zijn om grote afstanden snel af te leggen, et cetera. Ik loop omdat ik het leuk vind, de rest is bijzaak.
De reden om te beginnen zal allicht voor anderen anders liggen, maar in de basis zal je het toch op zijn minst een beetje leuk moeten vinden om het vol te houden.
Uit jouw initiële post proefde ik al het nodige onbegrip, dus ik ga je vast niet overtuigen
Waarom ben jij dan ooit gaan lopen en weer gestopt? En wat hoop je op te halen met deze post?
De reden om te beginnen zal allicht voor anderen anders liggen, maar in de basis zal je het toch op zijn minst een beetje leuk moeten vinden om het vol te houden.
Uit jouw initiële post proefde ik al het nodige onbegrip, dus ik ga je vast niet overtuigen
Waarom ben jij dan ooit gaan lopen en weer gestopt? En wat hoop je op te halen met deze post?
Dan zou ook eens naar je eigen taalgebruik moeten kijken.Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:06:
[...]
Haha, ik wist dat ik voor mijn post gelynched zou worden.
Moeten wij je uitleggen wat het voordeel is van hardlopen in het algemeen en 15+ km's?
Je kunt natuurlijk ook een filatelie forum opzoeken en naar de zin van het postzegelen vragen.
Goegel is je vriend, daar zijn ongeveer een ziljoen pagina's over de voor- en nadelen (jaja, die zijn er ook) van hardlopen. succes!
On topic, de positieve verhalen blijven nog steeds komen trouwens. Vanavond begonnen te lopen met het idee 15+ km te gaan doen op tempo. De tweede km ging in 5:11 (bij een hartslag van 131 @Verwijderd ) dus ik bedacht maar eens te kijken hoelang dat makkelijk zou gaan. Tot km 13 iig en had toen inmiddels allang besloten een HM te doen. Eindtijd onder 1:49 met een negatieve split. Het was zo'n avond dat ik me erg sterk voelde een probleemloos de laatste 1,1 km nog kon versnellen. Die 1:45 doelstelling voor 1 september moet ik maar 's wat bijstellen naar PR niveau (1:43:02)
Verwijderd
En ik vermoed dat sommigen ook hun grens willen verleggen qua afstand als een vorm van competitie.Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:11:
@Verwijderd je moet een sport primair kiezen omdat je het leuk vindt, dat zegt feitelijk al genoeg. Men loopt 15+ omdat het leuk/lekker is.
Was gewoon benieuwd, zie het a.u.b. niet als trollpost.
Verwijderd
Waarom zo aanvallend? Ik stelde een vraag uit interesse. Behandelen jullie alle nieuwkomers zo?Frenz64 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:14:
[...]
Dan zou ook eens naar je eigen taalgebruik moeten kijken.
Moeten wij je uitleggen wat het voordeel is van hardlopen in het algemeen en 15+ km's?
Je kunt natuurlijk ook een filatelie forum opzoeken en naar de zin van het postzegelen vragen.
Goegel is je vriend, daar zijn ongeveer een ziljoen pagina's over de voor- en nadelen (jaja, die zijn er ook) van hardlopen. succes!
On topic, de positieve verhalen blijven nog steeds komen trouwens. Vanavond begonnen te lopen met het idee 15+ km te gaan doen op tempo. De tweede km ging in 5:11 (bij een hartslag van 131 @Verwijderd ) dus ik bedacht maar eens te kijken hoelang dat makkelijk zou gaan. Tot km 13 iig en had toen inmiddels allang besloten een HM te doen. Eindtijd onder 1:49 met een negatieve split. Het was zo'n avond dat ik me erg sterk voelde een probleemloos de laatste 1,1 km nog kon versnellen. Die 1:45 doelstelling voor 1 september moet ik maar 's wat bijstellen naar PR niveau (1:43:02)
@Verwijderd voor de fun, voor het gevoel, voor de fitheid, voor de gezelligheid, voor de prestatie, voor het geluksgevoel achteraf, voor het voldane gevoel... Ik kan zo nog wel doorgaan, maar het belangrijkst is vooral wat jíj eruit haalt.
Toegegeven, het duurde even voordat ik het waardeerde, het lopen an sich. Ik startte vanwege groepsdruk met vrienden, maar ben het snel gaan waarderen. Uiteindelijk is niks lekkerder dan met verstand op nul een beetje te joggen en te genieten van de omgeving en dan kan 30km nog steeds weinig zijn.
Ik typ dit vanaf een vakantiebedje in de 4e stad waar ik ben deze vakantie. Alle vier compleet verkend met duurlopen en trainingen van 14-25km. Ga maar na wat je ziet als je 25km door en om een stad loopt. Dat doen velen per auto omdat het fietsend al veel is. Dus ga maar na wat een hardloper wél ziet en een gewone toerist niet
En zo kan ik het hardlopen nog wel meer verkopen
Toegegeven, het duurde even voordat ik het waardeerde, het lopen an sich. Ik startte vanwege groepsdruk met vrienden, maar ben het snel gaan waarderen. Uiteindelijk is niks lekkerder dan met verstand op nul een beetje te joggen en te genieten van de omgeving en dan kan 30km nog steeds weinig zijn.
Ik typ dit vanaf een vakantiebedje in de 4e stad waar ik ben deze vakantie. Alle vier compleet verkend met duurlopen en trainingen van 14-25km. Ga maar na wat je ziet als je 25km door en om een stad loopt. Dat doen velen per auto omdat het fietsend al veel is. Dus ga maar na wat een hardloper wél ziet en een gewone toerist niet
Dus je weet dat je post gelynchd word en je vind mijn reactie aanvallend? Waar val ik je aan dan? Bij mij gaan er geen alarmbellen af.Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:06:
[...]
Haha, ik wist dat ik voor mijn post gelynched zou worden.
Hardlopen is inderdaad best leuk ja.
Net terug van een 10* Z3/Z4/Z4 interval met ruim 16km uiteindelijk op de teller. Lekker!
Nu douchen en naar bed.
Nu douchen en naar bed.
[ Voor 12% gewijzigd door Xaverius op 09-07-2019 22:23 ]
Stop de verwelking!
Verwijderd
Omdat ik zelf op een gegeven moment ben gaan afhaken was ik benieuwd wat hardlopers drijft om er mee door te gaan. Misschien ga ik het weer oppakken naast mijn andere sport. 15+ kilometer lopen blijft natuurlijk een fysieke prestatie waarbij je hart behoorlijk onder spanning komt te staan. Als iemand die focus legt op bredere groep spieren vind ik het interessant om te horen waarom mensen er voor kiezen om de focus te leggen op de spiergroepen die belast worden bij het rennen/lopen.kramerty88 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:17:
@Verwijderd voor de fun, voor het gevoel, voor de fitheid, voor de gezelligheid, voor de prestatie, voor het geluksgevoel achteraf, voor het voldane gevoel... Ik kan zo nog wel doorgaan, maar het belangrijkst is vooral wat jíj eruit haalt.
De locaties checken en er doorheen lopen vond ik ook een van de grote pluspunten van het hardlopen, je kunt tenslotte gebieden bereiken die je anders niet zou kunnen bereiken. Nou liep ik wel telkens een gebruikelijke route door een bos in de buurt, maar je zou je horizon kunnen verbreden en verder kunnen gaan.
Het werd voor mij gedaan, dus over totaal gewicht, niet over vetvrij. Al moet ik wel zeggen dat ik toen niet heel veel bonus kilo’s had. 2-4 max als ik het zo inschatANdrode schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:29:
[...]
Het kan ook aan fitheid liggen.
En ik ga er vanuit dat je het berekent over vetvrije massa als gewicht ook nog varieert, moet je wel dat gaan meten dmv klemmen
...
Ik heb exact dat, maar dan ook met band! Ben ik gelukkig niet de enige. Voorbeeldje: in december had ik volgens Garmin 67 wat volgens Garmin 32.20 is. Ik loop 31.55 en mijn VO2max daalt. Let wel, dit is mét band en reële HS waarden (geen spikes of iets). Toen brak mijn klomp definitiefinfluenza schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:45:
...
Dat leidt wel tot vreemde situaties, afgelopen zaterdag rapporteerde mijn horloge dat ik 19:59 zou moeten kunnen lopen op 5 KM (dat is een flinke onderschatting). Vervolgens loop ik een wedstrijd in een hoger tempo dan die 19:59 en na afloop is mijn VO2MAX gedaald en dus ook mijn voorspelde 5KM tijd teruggeschroefd naar 20:24.....Kennelijk vindt de software het niet vreemd dat je 18:30 oid loopt om vervolgens een waarde van boven de 20 minuten als streeftijd te rapporteren
[...]
Ik ga het hardlopen weer wat oppakken. 
Ik heb helaas overgewicht en vind hardlopen vrij lastig. Ik krijg snel last van mijn schenen (een soort verzuring: shin splints).
Ik loop op de hardloopband zo rond de 7.5 - 8 km/u. Dit wil ik gaan verdelen door 3 min hardlopen en 1 min snelwandelen. Klinkt dat goed qua minutenverhouding?
Ik heb helaas overgewicht en vind hardlopen vrij lastig. Ik krijg snel last van mijn schenen (een soort verzuring: shin splints).
Ik loop op de hardloopband zo rond de 7.5 - 8 km/u. Dit wil ik gaan verdelen door 3 min hardlopen en 1 min snelwandelen. Klinkt dat goed qua minutenverhouding?
[ Voor 9% gewijzigd door Ps3gamer91 op 09-07-2019 22:38 ]
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Ik splits de reactie even. Het eerste is wel goed om te benoemen dat het echt geen gevaarlijke stress oplevert. Ik proef wat angst in je verhaal (of bezorgdheid). Maar een lange fysieke inspanning is zeker geen gevaarlijke. Een submaximale helemaal niet. Daar is ons lichaam gelukkig zelfs voor gemaakt. Dus een duurloop van een uurtje of 2-3 (mits je fysiek het aankan qua belastbaarheid) zal je lichaam geen kwaad doen. 2-3u op topniveau presteren is een ander verhaal, daar maak ik mijzelf wel schuldig aan, maar ik ga er niet vanuit dat je dat van plan was om wekelijks te doen.Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:26:
[...]
...
15+ kilometer lopen blijft natuurlijk een fysieke prestatie waarbij je hart behoorlijk onder spanning komt te staan. Als iemand die focus legt op bredere groep spieren vind ik het interessant om te horen waarom mensen er voor kiezen om de focus te leggen op de spiergroepen die belast worden bij het rennen/lopen.
De locaties checken en er doorheen lopen vond ik ook een van de grote pluspunten van het hardlopen, je kunt tenslotte gebieden bereiken die je anders niet zou kunnen bereiken. Nou liep ik wel telkens een gebruikelijke route door een bos in de buurt, maar je zou je horizon kunnen verbreden en verder kunnen gaan.
Routes maken en plannen kan al een leuk deel zijn van het hardlopen. Bedenken wáár je langs gaat is al een deel van de beleving. Zelf heb ik een periode voor mijzelf bedacht dat ik juist geen enkele route twee keer mocht lopen (wel dezelfde wegen, maar nooit een route die ik al een had gehad). Of juist gewoon rennen en impulsief linksaf dan wel rechtsaf gaan. Of spelletjes waarbij je het aantal tegenliggers telt en bij oneven links en even rechts gaat... Talloze mogelijkheden om op plekken te komen waar je anders nooit komt. Dat terwijl je goed bezig bent. Dat is denk ik het mooie van hardlopen.
Verwijderd
Er zitten geen zorgen omtrent hardlopen in mij. Ik liep tenslotte zelf, op 'laag' niveau, maar ik liep regelmatig ~8km. De quote: 'hardlopers zijn doodlopers' kennen we inmiddels wel.kramerty88 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:40:
[...]
Ik splits de reactie even. Het eerste is wel goed om te benoemen dat het echt geen gevaarlijke stress oplevert. Ik proef wat angst in je verhaal (of bezorgdheid). Maar een lange fysieke inspanning is zeker geen gevaarlijke. Een submaximale helemaal niet. Daar is ons lichaam gelukkig zelfs voor gemaakt. Dus een duurloop van een uurtje of 2-3 (mits je fysiek het aankan qua belastbaarheid) zal je lichaam geen kwaad doen. 2-3u op topniveau presteren is een ander verhaal, daar maak ik mijzelf wel schuldig aan, maar ik ga er niet vanuit dat je dat van plan was om wekelijks te doen.
Routes maken en plannen kan al een leuk deel zijn van het hardlopen. Bedenken wáár je langs gaat is al een deel van de beleving. Zelf heb ik een periode voor mijzelf bedacht dat ik juist geen enkele route twee keer mocht lopen (wel dezelfde wegen, maar nooit een route die ik al een had gehad). Of juist gewoon rennen en impulsief linksaf dan wel rechtsaf gaan. Of spelletjes waarbij je het aantal tegenliggers telt en bij oneven links en even rechts gaat... Talloze mogelijkheden om op plekken te komen waar je anders nooit komt. Dat terwijl je goed bezig bent. Dat is denk ik het mooie van hardlopen.
Ik liep zelf een uur tot anderhalf uur max, als ik nu in de Gym ben train ik gemiddeld 1,5 tot twee uur, nu is dit een ander soort belasting, maar mijn hartslag gaat hier ook aanzienlijk door omhoog. Het advies dat jullie hier geven om een hartslagmeter te nemen kan ik dan ook alleen maar waarderen, ik wou dat ik er een gebruikte toen ik liep. 'om binnen die 80% van je maximale hartslag te blijven'. <-- hoef ik je niet te vertellen. Ik realiseer me dat ik een hartslagmeter moet aanschaffen voor sport, niet eens zo gek. Ik heb een paar keer gehad met trainen dat ik bijna knock out ging, omdat ik te intensief aan het werk was. Het gevaar zit hem in alle soorten sport, als je niet oplet.Gewichten smijten kan ook gevaarlijk zijn als je je huiswerk niet doet.
Verwijderd
De hardloopband rent wel aanzienlijk makkelijker dan buiten in de 'wildernis'. Je kunt natuurlijk wel een hoek instellen, maar het blijft een ander gevoel.Ps3gamer91 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:37:
Verwijderd
Ik weet dat ik als ex hardloopgroentje en sportschoolaap op een techforum als een wilde Rattata verschijn en daar vragen ga lopen stellen over wat menig hardloper drijft. Dit kan bij prikkelbare reaguurders een lading azijn naar mijn kant toetrekken, wat niet de intentie is. Ik snap dat het soms moeilijk is om uit te leggen wat iemand drijft om te doen wat ze doen, vandaar dat ik dat vroeg. Ik ben zelf ook iemand die hard liep, net als jij nu doet.Frenz64 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:21:
[...]
Dus je weet dat je post gelynchd word en je vind mijn reactie aanvallend? Waar val ik je aan dan? Bij mij gaan er geen alarmbellen af.
Geen probleem @Verwijderd , er lag net ff teveel waarde-oordeel in je openingspost, dat triggerde bij een aantal, waaronder ik, een reactie. Ikzelf kan er niet zo goed tegen als je me verwijt aanvallend te zijn, terwijl ik dat juist helemaal niet zo bedoel.
Anyway, het gevoel (zoals ik vanavond had) dat je effortless km na km aaneenrijgt, je lichaam als een machine, een capabele machine. Het gevoel achteraf, de voldoening na elk loopje of heftige inspanning. De blik op je horloge die aangeeft dat je je arbeid weer verricht heb. De lentegeuren tijdens het lopen, de zomer die nu aan je voorbijtrekt tijdens het lopen. De overwinning op jezelf in de herfst en de winter, dat je ondanks de kou en/of de regen toch gegaan bent en dat het altijd meevalt. Soms, niet te vaak, dan ga je stuk: het genot van het afzien, jezelf pushen, doorgaan terwijl alles in je wil stoppen, de finish halen, he-le-maal kapot. Dat als je regelmatig traint, je merkt dat je lijf wil bewegen, naar buiten, uit die stoel.
Zoiets?
Anyway, het gevoel (zoals ik vanavond had) dat je effortless km na km aaneenrijgt, je lichaam als een machine, een capabele machine. Het gevoel achteraf, de voldoening na elk loopje of heftige inspanning. De blik op je horloge die aangeeft dat je je arbeid weer verricht heb. De lentegeuren tijdens het lopen, de zomer die nu aan je voorbijtrekt tijdens het lopen. De overwinning op jezelf in de herfst en de winter, dat je ondanks de kou en/of de regen toch gegaan bent en dat het altijd meevalt. Soms, niet te vaak, dan ga je stuk: het genot van het afzien, jezelf pushen, doorgaan terwijl alles in je wil stoppen, de finish halen, he-le-maal kapot. Dat als je regelmatig traint, je merkt dat je lijf wil bewegen, naar buiten, uit die stoel.
Zoiets?
Heerlijk toch lekker buiten bezig zijn
. Of je nou 5, 10, of 30km loopt, de marathon in 3u30 (
) of 2u19, het plezier staat wat mij voorop!
. Op vakanties/stedentrips vind ik het een fantastische manier om de omgeving te leren kennen, zeker nu ik moeiteloos lange afstanden loop.
Ik begrijp dan weer niet waarom mensen 2x per week op een fiets gaan zitten in de sportschool.... Krachthonk idem, bootcamp trainingen zijn wat mij betreft prima als vervanger van zo'n zweethok met beslagen ramen
. En is nog gezelliger ook.
Ik begrijp dan weer niet waarom mensen 2x per week op een fiets gaan zitten in de sportschool.... Krachthonk idem, bootcamp trainingen zijn wat mij betreft prima als vervanger van zo'n zweethok met beslagen ramen
[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2019 00:02 ]
Eerder ronselen, voor de tweede keer was ik er nietRudedadude schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:54:
[...]
Dit jaar voor de tweede keer en met in 2 jaar tijd tot nu toe 8 verschillende lopers die hier allemaal actief zijn. Meestal begin ik ergens in april met ronselen in dit topicEn we hebben nu 2 jaar achter elkaar gezegd dat we komend jaar vast voldoende lopers hebben voor 2 teams, dus in 2020 gaat dat gebeuren
![]()
Ik heb zelf dit jaar voor de zesde keer meegedaan want ik vind het een leuk concept en omdat Rotterdam
Eén van de drijfveren is om even niet bezig te zijn met de dagelijkse sleur van werk, verplichtingen en onze 2 kinderenVerwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:00:
[...]
Ik weet dat ik als ex hardloopgroentje en sportschoolaap op een techforum als een wilde Rattata verschijn en daar vragen ga lopen stellen over wat menig hardloper drijft. Dit kan bij prikkelbare reaguurders een lading azijn naar mijn kant toetrekken, wat niet de intentie is. Ik snap dat het soms moeilijk is om uit te leggen wat iemand drijft om te doen wat ze doen, vandaar dat ik dat vroeg. Ik ben zelf ook iemand die hard liep, net als jij nu doet.
Gisteravond in beheer van ons team een 5K op de baan gedaan. De laatste 5K (19:28) was alweer van 1.5 jaar geleden. Normaal zou ik mijn 5K op de tijd van een 10K baseren, maar mijn laatste serieuze 10 was tijdens de Ekiden van vorig jaar, daar toen 40:12 neergezet, maar gezien mijn huidige vorm niet echt representatief.
Op basis van trainingen over de afgelopen periode besloten dat 22"/100m (3.40/km) een mooi tempo zou zijn om op te starten en dat het ook goed mogelijk moet zijn om dit tempo over 5K vast te houden.
De eerste 2 ronden liepen we nog met 2 man, maar daarna brak mijn medeloper, ging in tempo omlaag waardoor aan mij de taak was om de resterende 4200 meter alleen op tempo zien te houden. Vrij lastig aangezien er een best wel ee harde wind stond.
Tot 15' in de activiteit ging het eigenlijk allemaal goed, daarna begon ik last te krijgen van de wind, begon me af te vragen hoeveel rondjes er nog gelopen moesten worden en zakte het tempo iets terug (3.47). De laatste ronde ging in 3.50', tot de 80 meter voor de eindstreep, daarna werd de signature sprint van 2.12 weer ingezet.
Eindtijd 18.23, 1.01 van oude PR afgelopen. Tevreden, ja. Met een beetje meer tempohardheid en durf is een sub-18 wel mogelijk
.
Stats for nerds:
Afstand : 5000m
Tijd : 18.23
Tijd/km : 3.41
Pasfrequentie : 193
En nu ik sinds kort (eindelijk dan toch) op Strava zit : Strava or it didn't happen
Op basis van trainingen over de afgelopen periode besloten dat 22"/100m (3.40/km) een mooi tempo zou zijn om op te starten en dat het ook goed mogelijk moet zijn om dit tempo over 5K vast te houden.
De eerste 2 ronden liepen we nog met 2 man, maar daarna brak mijn medeloper, ging in tempo omlaag waardoor aan mij de taak was om de resterende 4200 meter alleen op tempo zien te houden. Vrij lastig aangezien er een best wel ee harde wind stond.
Tot 15' in de activiteit ging het eigenlijk allemaal goed, daarna begon ik last te krijgen van de wind, begon me af te vragen hoeveel rondjes er nog gelopen moesten worden en zakte het tempo iets terug (3.47). De laatste ronde ging in 3.50', tot de 80 meter voor de eindstreep, daarna werd de signature sprint van 2.12 weer ingezet.
Eindtijd 18.23, 1.01 van oude PR afgelopen. Tevreden, ja. Met een beetje meer tempohardheid en durf is een sub-18 wel mogelijk
Stats for nerds:
Tijd/km : 3.41
En nu ik sinds kort (eindelijk dan toch) op Strava zit : Strava or it didn't happen
[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 10-07-2019 13:33 . Reden: toetsenbord mist aanslagen :( ]
tips voor New York
@Calitomnication In geen 1823 jaar dat ik zo'n tijd zal lopen ben ik bang.
@Calitomnication dat is knap, met 4.41 onder de 20 min uitkomenCalitomnication schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:04:
Stats for nerds:
Tijd/km : 4.41
Ik zat ook al te kijken met mijn halfwakkerhoofdRobinE schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:22:
[...]
@Calitomnication dat is knap, met 4.41 onder de 20 min uitkomen
@RobinE @Pathogen
Kun je zien hoe vaak ik een wedstrijd op 3.xx loop, die 4.xx zit gewoon ingebakken
* Calitomnication staat op en gaat nog een bak koffie halen om wakker te worden
Kun je zien hoe vaak ik een wedstrijd op 3.xx loop, die 4.xx zit gewoon ingebakken
* Calitomnication staat op en gaat nog een bak koffie halen om wakker te worden
tips voor New York
@Verwijderd
Voor mij klikt hardlopen gewoon, ik vind het leuk en lekker om te doen en daardoor kan ik het volhouden. Ooit mee begonnen om fitter te worden en wat af te vallen (na eerder altijd getennist en gezaalvoetbald te hebben) en door blijven gaan omdat ik het uiterindelijk heerlijk vind om te doen. Fietsen en zwemmen heb ik bijvoorbeeld helemaal niks mee, of in de sportschool zitten.
Bijkomend voordeel is je fitter voelen en zijn, ik heb een zittend beroep dus is het lekker om te bewegen, het is een uitlaatklep (je gedachten kunnen de loop gaan maar je kan ook heerlijk 'in het moment zijn' en nergens aan denken). Je kan je eigen doelen stellen en jezelf op die manier steeds verbeteren, het kan altijd, overal en wanneer je maar wil. Je trekt je schoenen aan en gaat de deur uit... Etc.
En tja, zoals met alles kun je het zo gek maken als je wil... je kan prima 2x per week 5km hobbelen op een relaxed tempo of 150km per week afwerken en elke paar weken vlammen op een wedstrijd. Het is net zo gezond of ongezond als welke andere sport dan ook, compleet afhankelijk hoe verantwoord je er zelf mee bezig bent.
Ik snap ook helemaal dat anderen de lol er totaal niet van inzien, smaken verschillen.
Voor mij klikt hardlopen gewoon, ik vind het leuk en lekker om te doen en daardoor kan ik het volhouden. Ooit mee begonnen om fitter te worden en wat af te vallen (na eerder altijd getennist en gezaalvoetbald te hebben) en door blijven gaan omdat ik het uiterindelijk heerlijk vind om te doen. Fietsen en zwemmen heb ik bijvoorbeeld helemaal niks mee, of in de sportschool zitten.
Bijkomend voordeel is je fitter voelen en zijn, ik heb een zittend beroep dus is het lekker om te bewegen, het is een uitlaatklep (je gedachten kunnen de loop gaan maar je kan ook heerlijk 'in het moment zijn' en nergens aan denken). Je kan je eigen doelen stellen en jezelf op die manier steeds verbeteren, het kan altijd, overal en wanneer je maar wil. Je trekt je schoenen aan en gaat de deur uit... Etc.
En tja, zoals met alles kun je het zo gek maken als je wil... je kan prima 2x per week 5km hobbelen op een relaxed tempo of 150km per week afwerken en elke paar weken vlammen op een wedstrijd. Het is net zo gezond of ongezond als welke andere sport dan ook, compleet afhankelijk hoe verantwoord je er zelf mee bezig bent.
Ik snap ook helemaal dat anderen de lol er totaal niet van inzien, smaken verschillen.
Ja heel vreemd. Wel lekkere tijd trouwens! 
[...]
Ik heb exact dat, maar dan ook met band! Ben ik gelukkig niet de enige. Voorbeeldje: in december had ik volgens Garmin 67 wat volgens Garmin 32.20 is. Ik loop 31.55 en mijn VO2max daalt. Let wel, dit is mét band en reële HS waarden (geen spikes of iets). Toen brak mijn klomp definitief
[/quote]
[...]
Ik heb exact dat, maar dan ook met band! Ben ik gelukkig niet de enige. Voorbeeldje: in december had ik volgens Garmin 67 wat volgens Garmin 32.20 is. Ik loop 31.55 en mijn VO2max daalt. Let wel, dit is mét band en reële HS waarden (geen spikes of iets). Toen brak mijn klomp definitief
[/quote]
Is dat op de 10KM? Voor mij is de VO2 berekening ook een groot geheim, maar ik gok dat ze flink gebruik maken van de enorme hoeveelheid data die ze van alle mensen hebben. Als je dat op de 10K loopt denk ik dat je een flinke outlier bent in de data en dat de berekening ook wel eens flink onnauwkeurig kan worden.influenza schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:03:
Ja heel vreemd. Wel lekkere tijd trouwens!
[...]
[/quote]
Ik heb een heel rapport van een medisch sportcentrum t.b.v. Vo2max. Explosieve kracht versus duurvermogen. Daar staan al die berekeningen in. Dit door middel van een Wingate test en loopband. Als je dat wil weten kan ik een versie sturen, moet ik wel even mijn persoonsgegevens strippen...
Het maakt eigenlijk niet veel uit hoe je het verdeeld. Maar dit klinkt op zich goed. Ik ben sinds maart weer lekker bezig met mezelf fit krijgen en de top tips die ik kreeg/verzameld heb, zijn:Ps3gamer91 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:37:
- afvallen is niet hardlopen, maar op je eten letten
- stil staan mag tijdens het hardlopen
- loop rustig... 130-140bpm is hard genoeg
- loop 's ochtends voor je werk. Dat is zo'n beetje het enige moment dat niemand vol kan plannen (dit heeft voor mij heel goed gewerkt)
- het hoeft geen 5K per run te zijn. Geef jezelf bijvoorbeeld in het begin 20 minuten
- Loop hetzelfde rondje, op de een of andere manier loop ik een onbekend rondje de eerste keer altijd slechter
- gebruik een loop app... het werkt motiverend om verbeteringen te registreren.
Dat is wel een 10 km tijd ja
. Denk niet dat het een kwestie is van big data overigens (daarvoor is hartslag veel te individueel) maar een formule, waarvan 1 van de variabelen kennelijk niet goed wordt meegenomen. In mijn geval lijkt me dat hartslag die gewoon niet klopt via de polsmeting. Met band zou het echter wel veel nauwkeuriger moeten zijn. Het lijkt wel zo te zijn dat de VO2max berekeing voor wat minder getrainde lopers veel optimistischer waardes laat zien (veel te optimistisch) dan bij wat meer getrainde lopers. Althans dat beeld zie ik bij al mijn vrienden terug 
Bartske schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:28:
[...]
Is dat op de 10KM? Voor mij is de VO2 berekening ook een groot geheim, maar ik gok dat ze flink gebruik maken van de enorme hoeveelheid data die ze van alle mensen hebben. Als je dat op de 10K loopt denk ik dat je een flinke outlier bent in de data en dat de berekening ook wel eens flink onnauwkeurig kan worden.
[ Voor 12% gewijzigd door influenza op 10-07-2019 11:42 ]
Ik heb afgelopen week voor het eerst 21km in 1 week gelopen, totaal 3 loopjes waarvan het langste loopje afgelopen zondag 7,6 km.
Het bevalt me enorm goed door ze gewoon rustig in Z2 te lopen. Nauwelijks spierpijn/stijfheid de volgende dag. Ik stel gewoon een alarm in op mijn Garmin, als mijn hartslag te hoog wordt, houd ik gewoon een beetje in.
Het loopje van afgelopen zondag was met 7,6km, 600m ~10% verder dan mijn vorige afstanden van 7km. En verdomd, de dag er op net iets meer stijfheid dan normaal. Ergo ik ga me gewoon houden aan de 10% regel per week/loop er bij.
Gisteren weer een stukje gelopen. Ondanks dat ik geen snelheidstrainingen doe, ga ik met dezelfde hartslag gewoon gestaag vanzelf harder lopen https://www.strava.com/activities/2517408735/matched-runs.
Doel is uitbouwen naar 25km in de week, 3 keer in de week, met 1 duurloop van 10km. Pas daarna meer snelheid er in.
Het bevalt me enorm goed door ze gewoon rustig in Z2 te lopen. Nauwelijks spierpijn/stijfheid de volgende dag. Ik stel gewoon een alarm in op mijn Garmin, als mijn hartslag te hoog wordt, houd ik gewoon een beetje in.
Het loopje van afgelopen zondag was met 7,6km, 600m ~10% verder dan mijn vorige afstanden van 7km. En verdomd, de dag er op net iets meer stijfheid dan normaal. Ergo ik ga me gewoon houden aan de 10% regel per week/loop er bij.
Gisteren weer een stukje gelopen. Ondanks dat ik geen snelheidstrainingen doe, ga ik met dezelfde hartslag gewoon gestaag vanzelf harder lopen https://www.strava.com/activities/2517408735/matched-runs.
Doel is uitbouwen naar 25km in de week, 3 keer in de week, met 1 duurloop van 10km. Pas daarna meer snelheid er in.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2