Ik ben benieuwd hoe/ waarmee je je lactaat meet tijdens het lopen. En ik zie op je runalyze-pagina ook Heart rate variability waarden tijdens het lopen. Waarmee meet je die?kramerty88 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:58:
[...]
Linkje naar de training incl alle data:
https://www.strava.com/activities/2492103725
https://runalyze.com/shared/5hpig
6:46,2 (HSgem 164 HSmax 172) - 6.2mmol
6:42,9 (HSgem 170 HSmax 175) - 8.0mmol
6:47,7 (HSgem 169 HSmax 174) - 6.4mmol
6:47,4 (HSgem 171 HSmax 177) - 6.9mmol
6:48,0 (HSgem 172 HSmax 177) - 9.3mmol
Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al he.. 60min in Z4 lopen houdt in dat je een uur lang rond je omslagpunt (overgang aerobe naar anaerobe verbranding, aka "verzuringsdrempel") hebt gelopen. Dat is alleen weggelegd voor echt goed getrainde lopers die dit energiesysteem goed getraind hebben, de techniek hebben om dit vol te houden EN de mentale hardheid kunnen opbrengen om zo af te zien.Boudewijn schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:34:
... Hij geeft daarna wel aan dat ik van de 78 minuten ik er 60 in zone4 heb gelopen...
Hoe betrouwbaar is de zone-indeling van zo'n garmin eigenlijk?
Naw. is jouw maximale hartslag veel hoger, waardoor jouw zones anders ingedeeld zouden moeten worden. Het is waarschijnlijk dat je 60minuten van de 78 in zone 2 of 3 gelopen hebt... Een maximaaltest doen dus!
https://www.strava.com/athletes/10490675
Check duidelijk, dan maar zo'n test doen. Ik wacht wel even tot het wat minder warm is. Dank voor het advies.kramerty88 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:00:
[...]
Op internet kijken is niet een betere manier om je zones betrouwbaarder te makenJe gaat ook niet op internet zoeken hoeveel kilo jij kan tillen, of hoe hoog jij kan springen? Als je een betrouwbaardere zone indeling hebt (ik zou aandelen moeten kopen in SMA's) is testen de enige optie. Zonder te testen zul je nooit meer dan een redelijke gok hebben. Die kan, maar hoeft zeker niet, redelijk in de buurt zitten. Dus Garmin kan het heel goed hebben ingeschat, maar kan er ook volledig naar zitten.
Het is een beetje als darten met een blinddoek voor. Totdat je de blinddoek weghaald weet je nooit hoeveer je van de triple-20 af zit. Misschien zit hij er wel in, misschien...
estorino schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:30:
[...]
Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al he.. 60min in Z4 lopen houdt in dat je een uur lang rond je omslagpunt (overgang aerobe naar anaerobe verbranding, aka "verzuringsdrempel") hebt gelopen. Dat is alleen weggelegd voor echt goed getrainde lopers die dit energiesysteem goed getraind hebben, de techniek hebben om dit vol te houden EN de mentale hardheid kunnen opbrengen om zo af te zien.
offtopic:
Volgens meerdere methoden op/boven omslagpunt toch?
Zal het nog even benadrukken: langer dan 10 minuten Z5 of 25 minuten Z4 vraagt echt best wat mentale hardheid.
@Boudewijn wat is de maximumhartslag die je tijdens een training hebt gezien? Mogelijk kom je met de Karvonen methode op zones die tot je een test bij een SMA hebt gedaan (als je die overweegt) goed werken.
Protocol om maximumhartslag kan je het beste opzoeken als je hem precies wilt testen. In de praktijk zit je na een duurloop, daarna een langere versnelling, en daarna een sub-max sprint (niet zodat je direct verzuurt) ook ongeveer op jouw maximum hartslag. Die kan zo 10-15 slagen van de 220-leeftijd formule af zitten.
@ANdrode
Ja ik ga van de week deze even doen:
https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/
Inderdaad, ik ben tot 166 gekomen qua max hartslag. Dat is een stuk lager dan wat je zou verwachten van iemand van 32.
Ja ik ga van de week deze even doen:
https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/
Inderdaad, ik ben tot 166 gekomen qua max hartslag. Dat is een stuk lager dan wat je zou verwachten van iemand van 32.
Net het introfilmpje gezien van INEOS 1:59.
Er lijkt een haarspeldbocht in het parcours te zitten. Lijkt mij niet echt handig, maarja ik heb er geen verstand van.
Nevermind. Op een ander plaatje is duidelijk te zien dat dit niet het geval is.
Er lijkt een haarspeldbocht in het parcours te zitten. Lijkt mij niet echt handig, maarja ik heb er geen verstand van.
Nevermind. Op een ander plaatje is duidelijk te zien dat dit niet het geval is.
[ Voor 12% gewijzigd door m-vw op 01-07-2019 12:06 ]
Dat is inderdaad relatief laag!Boudewijn schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:52:
Terwijl maximum hartslag voor zover ik weet niet afhankelijk is van fitheid. Fitheid komt vooral terug in herstel en in de prestatie bij maximum hartslag/kantelpunt. Je kan natuurlijk al wel moe worden (spieren) voordat je verzuurt/maximum hartslag haalt. Nu je regelmatig hardloopt zal zo'n test in ieder geval een indicatie geven
Ik vraag me al enige tijd af wat de echte waarde is van hartslag meten bij hardlopen, vooral door alle externe factoren (warmte, stress, vermoeidheid etc).
Laatst liep ik een 6k wedstrijd waarbij ik 25 minuten in zone 5 heb gelopen.
Afgelopen weekend een training waarbij 18 min zone 4 en 18 min in zone 5 (het was warm).
Ik loop overigens (nog) met een hartslagband en heb ongeveer 4 jaar loopervaring.
Is je gevoel/ademhaling/praten en niet even goede graadmeter?
Laatst liep ik een 6k wedstrijd waarbij ik 25 minuten in zone 5 heb gelopen.
Afgelopen weekend een training waarbij 18 min zone 4 en 18 min in zone 5 (het was warm).
Ik loop overigens (nog) met een hartslagband en heb ongeveer 4 jaar loopervaring.
Is je gevoel/ademhaling/praten en niet even goede graadmeter?
Zo, weer present na 2 weken vakantie. De eerste week was een trailweek in de Ecrins.
Donderdag aangekomen, na een uurtje melden bij ons trailgroepje om een verkenningstocht te doen. Lekker warm weer en vreselijk lopen hijgen. Ineens op 1400 hoogtemeter gaan hardlopen merk je blijkbaar wel iets van.
De dag daarna met verkenningsloop 2 idem dito.
Zaterdag was onze racedag; de 23km Grand Trail des Ecrins. Aangezien ik na de race nog een weekje zou trailen daar deed ik het rustig aan. Starten met Mrs maar die stuurde me op 2km weg want ze ging wandelend omhoog en ik rustig hardlopend. Van 6-10km was het wel zigzaggend wandelend stijgen, vreselijk! Hartslag in de 160, hijgend en erg warm. Ik kreeg daar gewoon een slecht hardloopgevoel van. Maar bovenaan was het wel weer een prachtig uitzicht. Tot 20km liep je ongeveer de zelfde hoogte en daarna was het omlaag gas geben! Jammer dat er wat mensen voor me zaten dus regelmatig weer rustig, wachten tot je kon inhalen (ze gingen zelf al in bochtjes opzij) en weer door. Uiteindelijk is er iets misgegaan met mijn ademhaling (en ik was moe) want die bleef erg hoog zitten, redelijk oppervlakkig. Dus de laatste kilometer ging vlak ook nog wel soms wandelend. Na de finish was het warme cola (yuk) en toen de Mrs binnen was zijn we ons eten en drinken gaan halen.
Geweldig verzorgd! Een groot bord met koude kipfilet, bloemkool, petit pain, brie, frans zoet broodje, zure salade en quinoamix. Ik kreeg het niet op! Dat koude biertje overigens wel.
De dagen daarna was dus een trailweek. vanuit een chalet met 14 man elke dag een berg op. Soms iets van 800D+, maar ook wel 1700D+. Het was zoveel genieten van de uitzichten, door sneeuw gaan en afdalen! Ik heb wel 4 & 3 (links-rechts) keer een zwikkende enkel gehad. Gelukkig waren er nog genoeg stroompjes met net gesmolten sneeuw waar ik in kon gaan afkoelen, en koud was het! Ik vond het heerlijk zo'n week maar mijn lichaam was echt op na 7 dagen op die manier hardlopen/trailen.
De tweede week was kamperen in de Vogezen, slechts eenmaal de hardloopschoenen aangedaan voor een 12km loop. Daarna was het me te warm en moesten we weer naar huis. En nu is mijn MyFirst50 begonnen, begeleid trainen naar de Indian Summer Trail 50k. Eens zien wat ik uit die begeleiding kan halen.
@Chocovla Zonder intervaltrainingen zal je VO2 eerder lager worden dan hoger. Er zijn vast anderen die de precieze grondslag kunnen uitleggen. Ik moet ook weer aan de bak want ik ben in twee weken van 46 naar 44 gegaan. Mjin horloge melde me voro het eerst "Te intensief".
Donderdag aangekomen, na een uurtje melden bij ons trailgroepje om een verkenningstocht te doen. Lekker warm weer en vreselijk lopen hijgen. Ineens op 1400 hoogtemeter gaan hardlopen merk je blijkbaar wel iets van.
Zaterdag was onze racedag; de 23km Grand Trail des Ecrins. Aangezien ik na de race nog een weekje zou trailen daar deed ik het rustig aan. Starten met Mrs maar die stuurde me op 2km weg want ze ging wandelend omhoog en ik rustig hardlopend. Van 6-10km was het wel zigzaggend wandelend stijgen, vreselijk! Hartslag in de 160, hijgend en erg warm. Ik kreeg daar gewoon een slecht hardloopgevoel van. Maar bovenaan was het wel weer een prachtig uitzicht. Tot 20km liep je ongeveer de zelfde hoogte en daarna was het omlaag gas geben! Jammer dat er wat mensen voor me zaten dus regelmatig weer rustig, wachten tot je kon inhalen (ze gingen zelf al in bochtjes opzij) en weer door. Uiteindelijk is er iets misgegaan met mijn ademhaling (en ik was moe) want die bleef erg hoog zitten, redelijk oppervlakkig. Dus de laatste kilometer ging vlak ook nog wel soms wandelend. Na de finish was het warme cola (yuk) en toen de Mrs binnen was zijn we ons eten en drinken gaan halen.
Geweldig verzorgd! Een groot bord met koude kipfilet, bloemkool, petit pain, brie, frans zoet broodje, zure salade en quinoamix. Ik kreeg het niet op! Dat koude biertje overigens wel.
De dagen daarna was dus een trailweek. vanuit een chalet met 14 man elke dag een berg op. Soms iets van 800D+, maar ook wel 1700D+. Het was zoveel genieten van de uitzichten, door sneeuw gaan en afdalen! Ik heb wel 4 & 3 (links-rechts) keer een zwikkende enkel gehad. Gelukkig waren er nog genoeg stroompjes met net gesmolten sneeuw waar ik in kon gaan afkoelen, en koud was het! Ik vond het heerlijk zo'n week maar mijn lichaam was echt op na 7 dagen op die manier hardlopen/trailen.
De tweede week was kamperen in de Vogezen, slechts eenmaal de hardloopschoenen aangedaan voor een 12km loop. Daarna was het me te warm en moesten we weer naar huis. En nu is mijn MyFirst50 begonnen, begeleid trainen naar de Indian Summer Trail 50k. Eens zien wat ik uit die begeleiding kan halen.
@Chocovla Zonder intervaltrainingen zal je VO2 eerder lager worden dan hoger. Er zijn vast anderen die de precieze grondslag kunnen uitleggen. Ik moet ook weer aan de bak want ik ben in twee weken van 46 naar 44 gegaan. Mjin horloge melde me voro het eerst "Te intensief".

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Vermoeden heb ik an sich ook. Base building is met het Pfitzinger schema veel kilometers met wat 100M strides, om de twee weken tempo lopen en dat is het wel. Mijn 10K Strava schemas hiervoor hadden wat dat betreft meer interval/tempo werk.Xaverius schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:24:
Het nieuwe schema voor de 10 mijl is daarentegen al een stuk straffer. Nog steeds dezelfde gedachtengang, alleen nu veel langere tempo runs en meer interval werk met strides en zogenaamde "hill" climbs. Besloten de laatste maar op lactaat snelheid te doen aangezien het aantal heuvels in Groningen euh praktisch gezien bijna 0 is
"Better ask questions before you shoot"
Mensen hier toevallig ervaring met de garmin schemas? Ik ben aan het kijken naar een marathon trainingschema (20 oktober, amsterdam... wil ik onder de 3u zien te lopen) en op de een of andere manier ziet het garmin connect schema er wel aardig uit. Best pittig, maar dat is niet erg en uieindelijk brak het gebrek aan km's me de vorige keer waarschijnlijk ook op. (Max week kwam toen op de 60 oid).
Garmin schema komt neer op zo'n 4 tot 5 keer per week lopen, mix van zones met intervallen, tempo lopen en duurlopen. Er wordt niet gerekend in afstanden, meer in duren (zoveel minuten in Z2, Z3, Z4).
Ook fijn dat het gesynct wordt met mijn horloge waardoor ik die dag gewoon het schema/de training kan aanklikken op mijn horloge om uit te voeren.
Mensen evt nog met andere tips qua goede schemas? 4 a 5x per week is wel mijn max... Halve marathon zit er redelijk in en gisteren een 20k duurloop gedaan, dus het is niet helemaal vanaf scratch.
Garmin schema komt neer op zo'n 4 tot 5 keer per week lopen, mix van zones met intervallen, tempo lopen en duurlopen. Er wordt niet gerekend in afstanden, meer in duren (zoveel minuten in Z2, Z3, Z4).
Ook fijn dat het gesynct wordt met mijn horloge waardoor ik die dag gewoon het schema/de training kan aanklikken op mijn horloge om uit te voeren.
Mensen evt nog met andere tips qua goede schemas? 4 a 5x per week is wel mijn max... Halve marathon zit er redelijk in en gisteren een 20k duurloop gedaan, dus het is niet helemaal vanaf scratch.
De HRV komt 'gewoon' vanaf mijn Garmin. De 630 moest ik daarvoor een *.fit file van Garmin erop zetten, de 935 heeft standaard die functionaliteit ingebouwd. Werkt overigens alleen met de HRM Run band (niet de standaard hs band van Garmin).elastiek schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:21:
[...]
Ik ben benieuwd hoe/ waarmee je je lactaat meet tijdens het lopen. En ik zie op je runalyze-pagina ook Heart rate variability waarden tijdens het lopen. Waarmee meet je die?
Lactaat meten we met de lactate scout (http://www.lactate.com/lactatescout.html), gelijk na het rennen. Dus aan de finish staat de trainer coach te wachten met een priknaald en de lactate scout. Dus naaldje in de vinger prikken, druppeltje wegvegen, volgende druppeltje in de scout en mmol aflezen. En weer door
Ervaring met de schema's; nee, maar ik heb ze wel eens bekeken. In principe vrij nette schema's. Niet heel veel kritiek op. Nu is een marathonschema dat niet individueel is gebaseerd op de sterktes en zwaktes van de atleet ook in het algemeen hetzelfde, zei het met een kleine twist hier en daar. En voor een marathon maakt dat ook niet heel veel uit.m0ridin schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:09:
Mensen hier toevallig ervaring met de garmin schemas? Ik ben aan het kijken naar een marathon trainingschema (20 oktober, amsterdam... wil ik onder de 3u zien te lopen) en op de een of andere manier ziet het garmin connect schema er wel aardig uit. Best pittig, maar dat is niet erg en uieindelijk brak het gebrek aan km's me de vorige keer waarschijnlijk ook op. (Max week kwam toen op de 60 oid).
Grofweg heb je voor een goede marathon 3 type trainingen die cruciaal zijn: Duur, drempel en marathonspecifiek.
Meest belangrijke is duur. Hoe meer kilometers hoe beter. Daarbij maakt tempo niet veel uit, anders dan dat het rústig is!
Tweede is de drempeltraining. Hoe hoger je je anaerobe drempel krijgt, hoe beter je lichaam wordt in het verwerken van zuur, dus hoe minder zuur je maakt tijdens je marathon, dus hoe minder schade je krijgt aan het lichaam, dus hoe makkelijker je doorloopt.
Derde is marathonspecifiek. Dat houdt in gewenning aan marathontempo. Uiteindelijk wordt dit je wedstrijdtempo wat je (bijna) 3 uur vol moet houden, dus zal je je lichaam eraan moeten laten wennen. Efficient worden in energiesystemen, efficient in lopen, mentale gewenning, etc.
Een standaardweek uit vrijwel elk schema bestaat dat ook uit veel duurlopen, van 45min (dat is toch echt wel het minimum) tot 2,5u, intervallen op en onder drempel (als duizendjes net boven drempel en lange minuten in de zones onder de drempel) en marathonspecifieke blokken (wat overigens ook vaak lange minuten onder drempel zijn). Af en toe wordt er nog wat snelheidswerk in de weken gestopt. Dat is meer als krachttraining om te voorkomen dat je te lui wordt en voor recrutering van spiervezels (en ook als variatie).
Lang verhaal kort: elk schema dat je vanaf internet plukt zal ongeveer dit omvatten. Dus kies vooral een die je leuk lijkt en waaraan je je goed kan commiteren. Wil je het specifieker op jou gericht? Dan zal iemand jouw trainingen moeten specificeren en analyseren om te kijken waar jouw talenten liggen; een trainer. Dat ga je niet vinden in een online schema
Overigens vind ik een 3-uurs grens een prachtdoel, een niet te lage lat. Waarom wil je dat alleen doen en niet met trainingsmaten bij een vereniging? En uit pure interesse; wat zijn je PR's op de halve en 10 (inschatten of 3u reëel is)
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Hooikoorts zou kunnen maar lijkt er niet op.Chocovla schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:24:
[...]
Misschien luchtvochtigheid? Hooikoorts zou ook een optie zijn. Had deze week tijdens mijn rondje door de stad notabene flink last van volgens mij de lindes die in bloei zijn.
Eerder smog.
@kramerty88
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Ik denk idd dat ik met dit garmin connect schema aan de slag ga, ziet er gevarieerd en uitgebreid genoeg uit. Sluit perfect aan op mijn marathon (startend vandaag eindigt hij precies met mijn marathon op 20 oktober) en qua gemak ook ideaal...
Waarom geen loopvereniging, ik weet het niet... ik ben nogal een einzelganger en vind het ook juist heerlijk alleen te lopen, alleen met mijn gedachten. Het is voor mij ook een nadenk- en reflectie bezigheid.
Daarnaast wordt het voor mij al snel minder leuk wanneer dingen meer vastliggen en een ingepland zijn. Het flexibele van gaan wanneer het mij uitkomt en wanneer ik wil vind ik het fijne van hardlopen. Overigens loopt een goede maat van me ook veel dus daar spreek ik ook regelmatig mee af.
Wat betreft de PRs:
10K: 36:23 maar die is van vorig jaar oktober, ben wel iets ingekakt en moet dus weer even aan de bak. Denk dat ik nu op de 38:00 zit ongeveer maar ben nu nog 2-3kg te zwaar eigenlijk (wil weer naar de 64-65kg toe, zit nu op 67)
HM: 1:22:51, van april. In mei nog een gelopen in 1:25, maar daar ging eigenlijk alles mis (mezelf opgeblazen in het begin) en uitendelijk ook niet meer vol gegaan.
M: 3:02:58 (november 2017, mijn eerste en enige marathon tot nu toe)
Wat betreft sub 3, los van de mijlpaal die een sub3 natuurlijk is heb ik daar ook nog persoonlijke redenen voor waardoor het me heel wat waard zou zijn dit te halen.
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Ik denk idd dat ik met dit garmin connect schema aan de slag ga, ziet er gevarieerd en uitgebreid genoeg uit. Sluit perfect aan op mijn marathon (startend vandaag eindigt hij precies met mijn marathon op 20 oktober) en qua gemak ook ideaal...
Waarom geen loopvereniging, ik weet het niet... ik ben nogal een einzelganger en vind het ook juist heerlijk alleen te lopen, alleen met mijn gedachten. Het is voor mij ook een nadenk- en reflectie bezigheid.
Daarnaast wordt het voor mij al snel minder leuk wanneer dingen meer vastliggen en een ingepland zijn. Het flexibele van gaan wanneer het mij uitkomt en wanneer ik wil vind ik het fijne van hardlopen. Overigens loopt een goede maat van me ook veel dus daar spreek ik ook regelmatig mee af.
Wat betreft de PRs:
10K: 36:23 maar die is van vorig jaar oktober, ben wel iets ingekakt en moet dus weer even aan de bak. Denk dat ik nu op de 38:00 zit ongeveer maar ben nu nog 2-3kg te zwaar eigenlijk (wil weer naar de 64-65kg toe, zit nu op 67)
HM: 1:22:51, van april. In mei nog een gelopen in 1:25, maar daar ging eigenlijk alles mis (mezelf opgeblazen in het begin) en uitendelijk ook niet meer vol gegaan.
M: 3:02:58 (november 2017, mijn eerste en enige marathon tot nu toe)
Wat betreft sub 3, los van de mijlpaal die een sub3 natuurlijk is heb ik daar ook nog persoonlijke redenen voor waardoor het me heel wat waard zou zijn dit te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 01-07-2019 14:17 ]
Thnx! Ik zal me eens verdiepen in wat ik zou kunnen leren van HRV tijdens inspanning (HRV meet ik nu alleen 's ochtends als ik wakker word).kramerty88 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:57:
[...]
De HRV komt 'gewoon' vanaf mijn Garmin. De 630 moest ik daarvoor een *.fit file van Garmin erop zetten, de 935 heeft standaard die functionaliteit ingebouwd. Werkt overigens alleen met de HRM Run band (niet de standaard hs band van Garmin).
Lactaat meten we met de lactate scout (http://www.lactate.com/lactatescout.html), gelijk na het rennen. Dus aan de finish staat de trainer coach te wachten met een priknaald en de lactate scout. Dus naaldje in de vinger prikken, druppeltje wegvegen, volgende druppeltje in de scout en mmol aflezen. En weer door
Die Lactate Scout ziet er gaaf uit, maar zelfs met een BHAG van 2:45 op de marathon denk ik dat er eerst nog eenvoudigere (en goedkopere) manieren zijn om in de buurt van dat doel te komen.
[ Voor 0% gewijzigd door elastiek op 02-07-2019 08:45 . Reden: Spelfout ]
@m0ridin Graag gedaan en ik snap je beweegredenen voor solo lopen (heb ik zelf vaak ook). Gezien je PR's is het zeker geen onrealistisch doel. Wat me opvalt in je PR's is een steile(re) lijn in PR's naarmate de afstand lange wordt. Vaak is dat een gebrek aan duur, wat ook weer past bij 'slechts' 60k/week. Ik denk als je dat weet uit te bouwen dat het al heel reëel wordt. Met een 36'er zou je een 1.20 en 2.50 verwachten. Met 1.22 ook al een 2.55-56. Dus succes met de km's ben benieuwd of je het gaat halen!
@elastiek Ook graag gedaan. Als je overigens iets weet van HRV tijdens activiteit, dan houd ik me aanbevolen voor een les. Ik heb er veel naar gezocht, maar nog weinig over kunnen vinden over wat het zegt. De rust HRV is inderdaad wel goed gedocumenteerd en onderzocht, maar over HRV tijdens activiteit kan ik weinig vinden (wat echt iets zegt). Dus voorlopig is het een mooi grafiekje van een inverse HS curve ter decoratie
@elastiek Ook graag gedaan. Als je overigens iets weet van HRV tijdens activiteit, dan houd ik me aanbevolen voor een les. Ik heb er veel naar gezocht, maar nog weinig over kunnen vinden over wat het zegt. De rust HRV is inderdaad wel goed gedocumenteerd en onderzocht, maar over HRV tijdens activiteit kan ik weinig vinden (wat echt iets zegt). Dus voorlopig is het een mooi grafiekje van een inverse HS curve ter decoratie
Thankskramerty88 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:33:
@m0ridin Graag gedaan en ik snap je beweegredenen voor solo lopen (heb ik zelf vaak ook). Gezien je PR's is het zeker geen onrealistisch doel. Wat me opvalt in je PR's is een steile(re) lijn in PR's naarmate de afstand lange wordt. Vaak is dat een gebrek aan duur, wat ook weer past bij 'slechts' 60k/week. Ik denk als je dat weet uit te bouwen dat het al heel reëel wordt. Met een 36'er zou je een 1.20 en 2.50 verwachten. Met 1.22 ook al een 2.55-56. Dus succes met de km's ben benieuwd of je het gaat halen!
Denk zelf ook dat kilometers maken het grootste antwoord is, en dan vooral het relatieve gebrek eraan.
Die 36:23 op de 10k was wel een beetje toen ik in topvorm was en helaas ben ik een maand erna gebleseerd geraakt met 2 maanden uit de running als gevolg, de 1:22:51 op de halve zijn van april ervoor en april erna. Waarbij die van erna eigenlijk een meevaller was omdat ik zeker nog niet het gevoel had weer heel lekker bezig te zijn qua kilometers en tempo.
De 3:03 op de hele was ook geen ideale voorbereiding, ook in de weken ervoor eigenlijk last gehad van spierknopen waardoor lopen verminderde en met dry needling en andere behandelingen nog net op tiijd 'klaar' voor de hele, Waarbij ik tot de 35km ongeveer prima op schema lag voor een 2:55 maar ja, die man met zijn hamer.
Hoe dan ook, ik ga er weer voor... vooral zorgen dat ik mezelf niet overbelast dus ook echt langzame kilometers lopen, goed rekken/strekken en ook core stability oefeningen en dergelijke niet vergeten. We gaan het merken allemaal
Ook meteen weer een motivatie om de koeken, chips en biertjes wat vaker te laten staan want ook die zijn een hobby vna me
Gisteren echt heerlijk hardgelopen rond 21 uur, heerlijk weer met het avondzonnetje! Langste route tot nu toe was zo'n 3.8km achter elkaar, maar gisteren mezelf verbaasd door 5.75km te lopen in 32:50. Ik heb me gelijk opgegeven om voor de eerste keer mee te doen aan een ronde hier in de buurt, 5km a.s. vrijdag! Mijn vrouw doet mee met de 10km en vrienden doen ook de 5km, maar ik had niet verwacht al de 5km te kunnen. Mooi doel om onder de 30 te komen.
Ik ben eind april begonnen na 12 jaar sport volledig te negeren (ik ben nu 29, dus nog jong zat), dus ben erg blij en tevreden waar ik sta. Blessures nemen inmiddels ook af, dus al met al gaat het steeds beter.
Ik ben eind april begonnen na 12 jaar sport volledig te negeren (ik ben nu 29, dus nog jong zat), dus ben erg blij en tevreden waar ik sta. Blessures nemen inmiddels ook af, dus al met al gaat het steeds beter.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
@Tinusvolkel lekker! Maar zorg je er wel voor dat je niet elke week een nieuw PR loopt? Hoe verleidelijk het ook is, zo vaak die druk erop zetten is een behoorlijke aanslag op je lichaam.
Je lijkt me aan de hand van je verhaal bij uitstek een persoon bij wie de conditie véle malen sneller vooruit gaat dan de spieren, pezen en botten en dat is een groooooote valkuil voor blessures.
Je lijkt me aan de hand van je verhaal bij uitstek een persoon bij wie de conditie véle malen sneller vooruit gaat dan de spieren, pezen en botten en dat is een groooooote valkuil voor blessures.
Goedemorgen!
Heb je nog zin om zaterdag mee te lopen in team Gathering of Tweakers bij de Rotterdam Ekiden? Door omstandigheden hebben we een paar afmeldingen gehad. Het concept is om met 6 man/vrouw in totaal een marathon te lopen in estafettevorm met afstanden van 5 of 10km. Op het moment is er zowel nog plaats voor wanneer je een 5 of wanneer je een 10 zou willen lopen. Locatie is bij de Kralingse plas Rotterdam, starttijd van het team is 12:00. Snelheid die je loopt is niet van belang!
Heb je nog zin om zaterdag mee te lopen in team Gathering of Tweakers bij de Rotterdam Ekiden? Door omstandigheden hebben we een paar afmeldingen gehad. Het concept is om met 6 man/vrouw in totaal een marathon te lopen in estafettevorm met afstanden van 5 of 10km. Op het moment is er zowel nog plaats voor wanneer je een 5 of wanneer je een 10 zou willen lopen. Locatie is bij de Kralingse plas Rotterdam, starttijd van het team is 12:00. Snelheid die je loopt is niet van belang!
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik ben ook wel blij met de dalende temperaturen. Gisteravond om half negen de deur uitgegaan voor een rondje van ruim 11 km. Het viel me meteen op dat het allemaal net wat makkelijker gaat dan wanneer het warmer is.
Voor het einde van het jaar wil ik zeker de halve marathon-afstand weer aankunnen, en ik heb ergens in mijn hoofd om in 2020 nog eens een poging te wagen op de marathon. Wordt nog wel hard werken en een stuk beter voor mezelf zorgen (meer slaap, en 10-12 kilo eraf), maar we gaan er voor.
Voor het einde van het jaar wil ik zeker de halve marathon-afstand weer aankunnen, en ik heb ergens in mijn hoofd om in 2020 nog eens een poging te wagen op de marathon. Wordt nog wel hard werken en een stuk beter voor mezelf zorgen (meer slaap, en 10-12 kilo eraf), maar we gaan er voor.
@Rudedadude ah ik heb me net ingeschreven in de buurt en Rotterdam is wat uit de richting, succes zaterdag!
@sebasd mooi doel zeg! Marathon lijkt me ook mooi om een keer te doen, maar rustig naar toe werken!
@sebasd mooi doel zeg! Marathon lijkt me ook mooi om een keer te doen, maar rustig naar toe werken!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
BedanktPathogen schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:41:
@Tinusvolkel lekker! Maar zorg je er wel voor dat je niet elke week een nieuw PR loopt? Hoe verleidelijk het ook is, zo vaak die druk erop zetten is een behoorlijke aanslag op je lichaam.
Laatst de 2 halve marathons achter elkaar ook goed doorgekomen.
Aargh, ik heb gewoon geen tijd. Ik moet uiterlijk 16:00 uur in Chaam zijn, mijn zoon loopt dat de halve marathon. Die wordt zijn eerste wedstrijd op de halve.Rudedadude schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:43:
Goedemorgen!
Zat al met een schuin oog mee te lezen, net gecheckt met de 'wedstrijdleiding': ik kan en wil wel 10 km doenRudedadude schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:43:
Goedemorgen!
Kijk maar uit, dat merk je meestal namelijk pas als het te laat is... (Been there, done that... en met mij velen anderen).Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:54:
[...]
BedanktEchter heb ik zelf het idee dat de conditie nog de beperkende factor is. want benen voelen eigenlijk nooit vermoeit aan aan heb zelden spierpijn.
Onderschat het niet maar ja, uiteindelijk is het een valstrik die we allemaal wel mee hebben gemaakt.
En om nog even aan te vullen @Tinusvolkel : spieren zijn het probleem ook niet zozeer, pezen, banden en gewrichten wel en als je daar last van krijgt is het i.p. te laat
Sluit me volledig bij de rest van de adviezen aan, rustig opbouwen! Niet forceren! Genoeg mensen raken geblesseerd wanneer de intensiteit drastisch omhoog gaat en in dit draadje zijn er zelf legio voorbeelden van te vindenTinusvolkel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:54:
[...]
BedanktEchter heb ik zelf het idee dat de conditie nog de beperkende factor is. want benen voelen eigenlijk nooit vermoeit aan aan heb zelden spierpijn.
Beter 1x te weinig of langzaam lopen dan dat je constant tegen je max loopt te drukken
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Een volle agenda, die ekiden lukt niet.
En mijn eerste week van mijn 50k schema is nu ook begonnen. 🤓
En mijn eerste week van mijn 50k schema is nu ook begonnen. 🤓
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Bedankt allemaal voor de adviezenCalitomnication schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:04:
[...]
Sluit me volledig bij de rest van de adviezen aan, rustig opbouwen! Niet forceren! Genoeg mensen raken geblesseerd wanneer de intensiteit drastisch omhoog gaat en in dit draadje zijn er zelf legio voorbeelden van te vinden.
Beter 1x te weinig of langzaam lopen dan dat je constant tegen je max loopt te drukken.
En de loop van vanmorgen was in mijn duurloop hartslagzone dus had niet echt heel gek gedaan.
Maar heb nog geen pijntjes gevoeld in mijn gewrichten en pezen, (alleen als dat wel zo was dan ben je al te laat....) dus zal goed uitkijken dat ik niet overbelast.
Ook plan ik mijn langzame lange duurlopen ook altijd om de week om weer goed uitgerust te zijn.
Zo, laatste duurtraining voor zaterdag zit erop: 20 km met een gem. hartslag van 121 en het tempo eindelijk eens goed laag gehouden 5:57/km. Lekker loopweer vanavond.
Wil donderdag nog een laatste training doen, wat is wijsheid om zaterdag de 10 km een beetje voluit te kunnen? Alleen een beetje loslopen of ook een tempootje doen?
Wil donderdag nog een laatste training doen, wat is wijsheid om zaterdag de 10 km een beetje voluit te kunnen? Alleen een beetje loslopen of ook een tempootje doen?
[ Voor 33% gewijzigd door Frenz64 op 02-07-2019 21:12 ]
Met nog 12 week te gaan begint de klok nu toch echt te tikken. Ook vanavond een vrij standaard training (8x1200 p200) die erop wijst dat ik niet in vorm ben en de te hopen vorm vér van realistisch is. Dus 2.19 wordt steeds onrealistischer, maarrrrrrrrr
ik ben heel koppig. Ik weet dat ik in januari/februari in 6-8 week een zeer zieke jump heb gemaakt in fitheid en vorm, die ik daarna door alle ellende kwijt ben geraakt, maar de hoop ik dat die sprong kan herhalen leeft. Dat is ook de reden dat ik nog steeds (zei het minimaal) geloof in de 2.19 tijd.
Waarom een vormcrisis? Nou zoals gezegd een standaard training, in redelijk goede omstandigheden (beetje wind, maar relatief koel tov de afgelopen weken) en toch een sterk klimmend verzuring. Dit ondanks mijn gevoel dat het heel makkelijk draaide. Dat is op een gekke manier zowel irritant als fijn. Het kan betekenen dat ik voor mijn gevoel dus super easy kan trainen om de meest effectieve drempel te halen. Maar het is ook wel lekker om wat harder te lopen (klinkt vast bekend voor velen
). Als je weet dat je 10x1000 in 3.10 makkelijk wegzet voelt een training als 10x1000 in 3.20 als een straf...
Goed, eerst even de data van vadaag:
Zoals gezegd 8x1200m T4.00/1200 of 3.20/km met pauze 200m in 60" doorjog
In januari/februari hebben we geen lactaat gemeten bij mij, maar ik draaide daar wel veel trainingen voor mijn gevoel ver onder mijn niveau. Dit vanwege toen nog belastbaarheidsopbouw. Wat dus zou kunnen, gezien mijn gevoel nu bij deze lactaatwaarden, is dat ik toen dus spot-on aan het trainen was, ondanks dat ik dacht dat ik de tempo's veel te makkelijk liep. Even een kanttekening; ik houd NIET van afzien. Harde verzurende training of trainingen waar je aeroob kapot van gaat noem ik steevast 'horrortrainingen'. Maar het kan dus zeker zo zijn dat ik dus toch veel meer afzie zonder dat ik het doorheb.
Nu is dit laatste een soort openbaring van de afgelopen dagen. Dus nu kijken hoe het uitpakt. De tempo's werden al omlaag gezet omdat ik vanuit de 10 naar de marathon ga. Dus minder snelheid nodig is. De duizendjes in 3.10 werden al 3.20-3.15, maar ik zet nu zelf eerder op 3.20 dan 3.15 gezien het bovenstaande. Kijken hoe dat uitpakt.
Zo zie je maar weer, te hard trainen is ook niet goed. Wijze tip voor velen. En ook ik maak me er blijkbaar nog steeds, ondanks mijn en de coaches' wijsheid, nog steeds schuldig aan...
https://www.strava.com/activities/2498640196/overview
https://runalyze.com/shared/5inuy

Waarom een vormcrisis? Nou zoals gezegd een standaard training, in redelijk goede omstandigheden (beetje wind, maar relatief koel tov de afgelopen weken) en toch een sterk klimmend verzuring. Dit ondanks mijn gevoel dat het heel makkelijk draaide. Dat is op een gekke manier zowel irritant als fijn. Het kan betekenen dat ik voor mijn gevoel dus super easy kan trainen om de meest effectieve drempel te halen. Maar het is ook wel lekker om wat harder te lopen (klinkt vast bekend voor velen
Goed, eerst even de data van vadaag:
Zoals gezegd 8x1200m T4.00/1200 of 3.20/km met pauze 200m in 60" doorjog
3:58,7 (HSgem 158 HSmax 168) p60,3 |
3:58,7 (HSgem 167 HSmax 172) p57,5 |
4:00,3 (HSgem 169 HSmax 173) p59,6 - 5.8mmol |
3:59,4 (HSgem 167 HSmax 173) p62,0 |
4:00,1 (HSgem 169 HSmax 174) p59,8 |
4:01,2 (HSgem 169 HSmax 174) p58,1 - 6.8mmol |
3:58,7 (HSgem 168 HSmax 174) p60,6 |
4:40,2 (HSgem 170 HSmax 174) - 9.8mmol |
In januari/februari hebben we geen lactaat gemeten bij mij, maar ik draaide daar wel veel trainingen voor mijn gevoel ver onder mijn niveau. Dit vanwege toen nog belastbaarheidsopbouw. Wat dus zou kunnen, gezien mijn gevoel nu bij deze lactaatwaarden, is dat ik toen dus spot-on aan het trainen was, ondanks dat ik dacht dat ik de tempo's veel te makkelijk liep. Even een kanttekening; ik houd NIET van afzien. Harde verzurende training of trainingen waar je aeroob kapot van gaat noem ik steevast 'horrortrainingen'. Maar het kan dus zeker zo zijn dat ik dus toch veel meer afzie zonder dat ik het doorheb.
Nu is dit laatste een soort openbaring van de afgelopen dagen. Dus nu kijken hoe het uitpakt. De tempo's werden al omlaag gezet omdat ik vanuit de 10 naar de marathon ga. Dus minder snelheid nodig is. De duizendjes in 3.10 werden al 3.20-3.15, maar ik zet nu zelf eerder op 3.20 dan 3.15 gezien het bovenstaande. Kijken hoe dat uitpakt.
Zo zie je maar weer, te hard trainen is ook niet goed. Wijze tip voor velen. En ook ik maak me er blijkbaar nog steeds, ondanks mijn en de coaches' wijsheid, nog steeds schuldig aan...

https://www.strava.com/activities/2498640196/overview
https://runalyze.com/shared/5inuy
Je noemde iirc dat je wat betreft lactaat een stuk hoger zat dan normaal als drempel gezien wordt. Zou het mogelijk zijn dat je hoewel je voor jouw gevoel niet aan het afzien bent toch in overreaching/tegen overtraining aan het belasten bent in plaats van daaronder?kramerty88 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:33:
Waarom? Occam's razor..
Precies dat. Dat ik hoger zit dan het doel van de training, ondanks dat het makkelijk voelt. Dus dat mijn gevoel niet geheel matcht met de realiteit.ANdrode schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:44:
[...]
Je noemde iirc dat je wat betreft lactaat een stuk hoger zat dan normaal als drempel gezien wordt. Zou het mogelijk zijn dat je hoewel je voor jouw gevoel niet aan het afzien bent toch in overreaching/tegen overtraining aan het belasten bent in plaats van daaronder?
Waarom? Occam's razor..
Detail: overreaching/overtraining is wel want anders
Sinds een kleine week heb ik helaas wat last van mijn linker enkel ter hoogte van de achillespees. Het is beetje een trekkend gevoel ook, alsof er ergens wat vast zit. Ik denk dat ik binnenkort even langs de fysiotherapeut ga om het eea te bekijken. Met lagere tempo's heb ik er weinig last van in ieder geval.
Gisteren weer een interval gedaan (2x 1000/800/600).
Eigenlijk wilde ik rond de 5:20/km gaan lopen, maar bij de eerste versnelling liep ik al snel onder 5:00/km. Toen maar bedacht dat ik dit gewoon vast moest kunnen houden.
Bij de laatste 600m nog even alles gegeven om te kijken wat mijn max hs zou zijn (183).
Al bij al niet ontevreden met het resultaat. Garmin geeft de segmenten beter weer.
Eigenlijk wilde ik rond de 5:20/km gaan lopen, maar bij de eerste versnelling liep ik al snel onder 5:00/km. Toen maar bedacht dat ik dit gewoon vast moest kunnen houden.
Bij de laatste 600m nog even alles gegeven om te kijken wat mijn max hs zou zijn (183).
Al bij al niet ontevreden met het resultaat. Garmin geeft de segmenten beter weer.
[ Voor 11% gewijzigd door m-vw op 03-07-2019 10:50 . Reden: Link naar Garmin toegevoegd. ]
Je traint tolerantie voor lactaat maar je haalt het gewenste trainingseffect (vermogen op drempel) niet. Dat voelt wel als te zwaar trainen.kramerty88 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:24:
[...]
Detail: overreaching/overtraining is wel want anders, dat is wanneer de belasting en/of intensiteit niet meer in balans zijn met herstel. Dat is anders dan (te) hard/hoog trainen. Met te hard trainen train je andere zones dan wat vooraf het doel van de training is. In mijn/ons geval is het trainen van de lactaatzones niet heel belangrijk, drempel wel. Dus is het belangrijk dat je de drempeltraining niet te hard loopt.
Overreaching/vooral overtraining zou ik definieren aan de hand van verandering van maximumhartslag (en eventueel variabiliteit, maar daar heb ik geen ervaring mee). Er zit inderdaad een heel groot gebied (wat betreft intensiviteit) tussen duurvermogen opbouwen en die kant op gaan, goed dat je daar nog niet in denkt te zitten, dat zou alles overhoop gooien.
Hmm, ik krijg het idee dat je mijn posts niet heel goed leestANdrode schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:27:
[...]
Je traint tolerantie voor lactaat maar je haalt het gewenste trainingseffect (vermogen op drempel) niet. Dat voelt wel als te zwaar trainen.
Overreaching/vooral overtraining zou ik definieren aan de hand van verandering van maximumhartslag (en eventueel variabiliteit, maar daar heb ik geen ervaring mee). Er zit inderdaad een heel groot gebied (wat betreft intensiviteit) tussen duurvermogen opbouwen en die kant op gaan, goed dat je daar nog niet in denkt te zitten, dat zou alles overhoop gooien.
Op het overreaching/overtraining deel; de definitie is simpelweg een disbalans tussen trainingsbelasting en herstel. Verandering van max HS en/of HRV hebben daar niet veel mee uit te staan, anders dan dat het markers kunnen zijn. Je overreacht wanneer je niet op tijd bent hersteld van een vorige training wanneer je aan een volgende begint. Dat komt niet door de training, maar door het herstel. Van elke training kun je herstellen, alleen van zware duurt het langer. Dat herstel kan eventueel belemmert worden door bijv. door stress op werk, weinig slaap, slecht eten, ziekte, etc. Zwaar trainen kan dus zeker goed, mits je maar goed en genoeg herstel hebt. Nogmaals, de intensiteit van de training heeft weinig uit te staan met overreaching, maar door een zware training vraag je wel veel van je lichaam en vereis je meer en beter herstel. De kans dat je overreacht na zware trainingen is dus wel veel groter, doordat de kans dat je niet op tijd hersteld bent veel groter is. Overtraindheid is wanneer je consequent door blijft trainen zonder goed te herstellen. Overreaching wordt dan ook veel als voorloper van overtraining gezien. Overigens heb je ook nog iets als functioneel overreachen (denk aan trainingskampen), maar die uitdieping zal ik achterwege laten
Terug naar de kern van het verhaal, het klopt waarschijnlijk (ik heb helaas geen lactaat geprikt in de winter) dat ik de afgelopen maanden dus zwaarder heb getraind dan nodig en daarmee een ander doel heb getraind dan dat ik en het schema dachten. Nu dus de proef op de som nemen en de komende weken rustiger trainen (en vaker prikken om een beter inzicht te krijgen) en vergelijken met hoe snel ik deze keer in vorm kom.
Maar waar ik naar op zoek was: Trek ik dan de goede conclusie als dit veel (positiefs) zegt over jouw belastbaarheid/herstel op dit moment?kramerty88 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:48:
[...]
Terug naar de kern van het verhaal, het klopt waarschijnlijk (ik heb helaas geen lactaat geprikt in de winter) dat ik de afgelopen maanden dus zwaarder heb getraind dan nodig en daarmee een ander doel heb getraind dan dat ik en het schema dachten. Nu dus de proef op de som nemen en de komende weken rustiger trainen (en vaker prikken om een beter inzicht te krijgen) en vergelijken met hoe snel ik deze keer in vorm kom.
Een rustige, niet al te lang (30 minuten of zo) loop met richting het einde een paar korte (minuutje) versnellingen naar wedstrijd tempo is prima. Dat zorgt ervoor dat je lichaam niet al moe aan de wedstrijd begint, maar nog wel "gewend is" aan het tempo dat je wil lopen. Bron: gelezen op internet, waarschijnlijk hier.Frenz64 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:10:
Zo, laatste duurtraining voor zaterdag zit erop: 20 km met een gem. hartslag van 121 en het tempo eindelijk eens goed laag gehouden 5:57/km. Lekker loopweer vanavond.
Mooi, zoiets had ik ook in gedachten eigenlijk
Ik weet ook weer wat die andere reden was dat ik vrijwel nooit wedstrijden loop, ik loop mezelf vooraf veel te veel op te fokken, hahaha
Die andere is dat ik voor wedstrijden nog een tweede strategie heb naast WZWWHSS, namelijk ODTHIOWV (ik word voorbijgelopen en denk: Oh, Dit Tempo Hou Ik Ook Wel Vol)
Ik weet ook weer wat die andere reden was dat ik vrijwel nooit wedstrijden loop, ik loop mezelf vooraf veel te veel op te fokken, hahaha
Die andere is dat ik voor wedstrijden nog een tweede strategie heb naast WZWWHSS, namelijk ODTHIOWV (ik word voorbijgelopen en denk: Oh, Dit Tempo Hou Ik Ook Wel Vol)
Hardlopen is vooral de kunst van bij jezelf blijven en je juist niet laten fokken. Afgelopen weekend een halve triatlon gedaan en je ziet vooral jonge gasten zich opmeten aan andere. Na 2 rondes van 5km hadden ze kramp of liepen ze.
Helemaal waar, maar ik ken mezelf inmiddels vrij aardig. Het maakt eigenlijk niet uit waar of hoe hard ik loop, als ik iemand voor me zie, schat ik altijd in hoe snel hij/zij loopt en hoe lang het duurt voor ik er bij ben. Tijdens een wedstrijd is dat een regelrechte kwelling voor een gemiddeld loper als ik. Dat is dan de kunst van jezelf niet in die situatie plaatsen.
Mijn enige gelopen marathon was niet voor niets een solo actie
Waarom dan nu toch? Tja, PR-zucht, aangestoken door al die ambitie hiero (in de positieve zin dan, hè)
Waarom dan nu toch? Tja, PR-zucht, aangestoken door al die ambitie hiero (in de positieve zin dan, hè)
Aah kijk, die vraagstelling haalde ik niet uit je verhaal. In principe zegt het iets over mijn fitheid, maar helaas in negatieve zin. Ik ben minder fit dan ik dacht. Ik dacht namelijk dat 3.20/km al wel redelijk richting mijn drempel ging dus dat ik niet veel hoefde te doen om er mijn marathontempo van te maken. Dit valt dus enigszins tegen. Maar ik heb nog hoop, ik weet dat ik vrij snel beter wordt dus daar ga ik nu ook vanuitANdrode schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:04:
[...]
Maar waar ik naar op zoek was: Trek ik dan de goede conclusie als dit veel (positiefs) zegt over jouw belastbaarheid/herstel op dit moment?
Misschien is dit gebrek aan ervaring? Over het algemeen loop ik wedstrijden vrij vlak. Zonder te willen opscheppen, maar ik wist toen ik een pace van 4.13 rond de 1.07 ging eindigen op de 10EM paar weekjes geleden. Kan er zo'n flashy chick of knaap mij voorbij rennen in de eerste kilometers, maar meestal pak je die later in de race.Frenz64 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:00:
Helemaal waar, maar ik ken mezelf inmiddels vrij aardig. Het maakt eigenlijk niet uit waar of hoe hard ik loop, als ik iemand voor me zie, schat ik altijd in hoe snel hij/zij loopt en hoe lang het duurt voor ik er bij ben. Tijdens een wedstrijd is dat een regelrechte kwelling voor een gemiddeld loper als ik. Dat is dan de kunst van jezelf niet in die situatie plaatsen.
Ik doe zo'n laatste keer voor een wedstrijd volledig op gevoel: voelt alles goed, dan doe ik nog wat korte tempo's en anders hou ik het heel rustig en ben ik daarna meestal druk in de weer met foamrollen e.d. om alles soepel te krijgen.Frenz64 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:10:
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Bij wedstrijden (vooral halve marathons) is het inderdaad altijd heel mooi om te zien dat het deelnemersveld zich in 2 richtingen beweegt. Bij de start schiet iedereen uit de startblokken, na een kilometer of 2 kom je de eerste afvallers al tegen, vanaf de 5 zie je een kantelpunt,
De strategie die voor mij het beste werkt, van te voren een plan maken en me daar ook aan houden! Dat plan schrijf ik vervolgens op een kleine post-it die ik in mijn zak heb zodat ik de doorkomst tijden, gel punt en tempowissel niet vergeet (maar eigenlijk meer een bevestiging dat ik op schema lig).
Het is heel vreemd, maar heb ik van tevoren geen plan of post-it niet in mijn zak, dan gaat het tempo als een golfbeweging op en neer.
Deze strategie is (voor mij) tweeledig en als volgt. de eerste 7 km loop ik 10" onder mijn beoogde wedstrijdtempo.
- 5 km: eerste meetpunt
De lopers die te snel starten worden hier meestal geconfronteerd met een klok, merken dat ze te hard gaan en vallen terug. Vanaf dit punt merk je ook dat het deelnemersveld langzaam "tot stilstand" komt en dat je weer mensen begint in te halen.
- 7 km: tempowissel (10"/km sneller)
Veel lopers die te snel zijn gestart beginnen het al zwaar te krijgen, om dat je altijd 10" onder je tempo hebt gelopen ben je niet moe en kun je eenvoudig schakelen. Het tempo met de overige deelnemers is in 1x een heel stuk groter waarmee je nog meer mensen voorbij gaat (is positieve boost) en je zult merken dat je eventuele lopers die bij je hebben aangehaakt omdat je een vrij stabiel tempo loopt, ver achter je laat
- 12 km: gel innemen
Niet zo heel spannend, maar je moet iets hebben om de post-it te vullen
- 14 km: tempowissel (10"/km sneller)
Wederom 10"/km sneller, waarmee je onder je wedstrijdtempo duikt. Omdat je tot dit punt vrij goed hebt kunnen lopen (zonder in de rode zone te duiken) kun je makkelijk schakelen. Op dit punt zul je ook merken dat je zelden tot nooit meer in wordt gehaald en jij de loper bent die fris vooruit loopt.
- 15 km: meetpunt
Even kijken of je nog op schema zit, maar meer een bevestiging dat je het goede tempo hebt
- 20 km; meetpunt
Wederom een bevestigingsmoment en overwegen of een versnelling in of van de laatste kilometer nog mogelijk is. Zo ja, tempo langzaam opvoeren, voelen je benen zwaar, gewoon doorlopen, je hebt je netjes aan je plan gehouden, loopt op een paar seconden sneller of langzamer je beoogde tijd, goed gedaan
.
Zoals aangegeven, dit plan werkt voor mij het beste! Heb deze nu 2 HM's en tijdens de 7-Heuvelen uitgevoerd, alle 3 de wedstrijden een dik PR zonder vermoeidheidsverschijnselen en sterker nog, omdat je met een plan loopt laat je je dus totaal niet meeslepen door de lopers om je heen
De strategie die voor mij het beste werkt, van te voren een plan maken en me daar ook aan houden! Dat plan schrijf ik vervolgens op een kleine post-it die ik in mijn zak heb zodat ik de doorkomst tijden, gel punt en tempowissel niet vergeet (maar eigenlijk meer een bevestiging dat ik op schema lig).
Het is heel vreemd, maar heb ik van tevoren geen plan of post-it niet in mijn zak, dan gaat het tempo als een golfbeweging op en neer.
Deze strategie is (voor mij) tweeledig en als volgt. de eerste 7 km loop ik 10" onder mijn beoogde wedstrijdtempo.
De lopers die te snel starten worden hier meestal geconfronteerd met een klok, merken dat ze te hard gaan en vallen terug. Vanaf dit punt merk je ook dat het deelnemersveld langzaam "tot stilstand" komt en dat je weer mensen begint in te halen.
Veel lopers die te snel zijn gestart beginnen het al zwaar te krijgen, om dat je altijd 10" onder je tempo hebt gelopen ben je niet moe en kun je eenvoudig schakelen. Het tempo met de overige deelnemers is in 1x een heel stuk groter waarmee je nog meer mensen voorbij gaat (is positieve boost) en je zult merken dat je eventuele lopers die bij je hebben aangehaakt omdat je een vrij stabiel tempo loopt, ver achter je laat
Wederom 10"/km sneller, waarmee je onder je wedstrijdtempo duikt. Omdat je tot dit punt vrij goed hebt kunnen lopen (zonder in de rode zone te duiken) kun je makkelijk schakelen. Op dit punt zul je ook merken dat je zelden tot nooit meer in wordt gehaald en jij de loper bent die fris vooruit loopt.
Even kijken of je nog op schema zit, maar meer een bevestiging dat je het goede tempo hebt
- 20 km; meetpunt
Wederom een bevestigingsmoment en overwegen of een versnelling in of van de laatste kilometer nog mogelijk is. Zo ja, tempo langzaam opvoeren, voelen je benen zwaar, gewoon doorlopen, je hebt je netjes aan je plan gehouden, loopt op een paar seconden sneller of langzamer je beoogde tijd, goed gedaan
Zoals aangegeven, dit plan werkt voor mij het beste! Heb deze nu 2 HM's en tijdens de 7-Heuvelen uitgevoerd, alle 3 de wedstrijden een dik PR zonder vermoeidheidsverschijnselen en sterker nog, omdat je met een plan loopt laat je je dus totaal niet meeslepen door de lopers om je heen
tips voor New York
@Rudedadude happy cake day!
Afgelopen maandag na een weekje andere dingen (en heet k*tweer) eens lekker doorgekacheld met een serietje 400/400 intervals. Zo lekker om het gevoel te krijgen dat de snelheid er nog wel inzit, ook al is het echt wel een tikje minder makkelijk dan het was met 4x per week trainen en 2-3x zoveel kilometers maken.
Afgelopen maandag na een weekje andere dingen (en heet k*tweer) eens lekker doorgekacheld met een serietje 400/400 intervals. Zo lekker om het gevoel te krijgen dat de snelheid er nog wel inzit, ook al is het echt wel een tikje minder makkelijk dan het was met 4x per week trainen en 2-3x zoveel kilometers maken.
De post'it heb ik vervangen door mijn horloge. Post'its of krabbels op je hand werken niet goed als je het water uitkomt ;-).Calitomnication schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:33:
Bij wedstrijden (vooral halve marathons) is het inderdaad altijd heel mooi om te zien dat het deelnemersveld zich in 2 richtingen beweegt. Bij de start schiet iedereen uit de startblokken, na een kilometer of 2 kom je de eerste afvallers al tegen, vanaf de 5 zie je een kantelpunt,
- 20 km; meetpunt
Wederom een bevestigingsmoment en overwegen of een versnelling in of van de laatste kilometer nog mogelijk is. Zo ja, tempo langzaam opvoeren, voelen je benen zwaar, gewoon doorlopen, je hebt je netjes aan je plan gehouden, loopt op een paar seconden sneller of langzamer je beoogde tijd, goed gedaan.
Ik hou het trouwens redelijk basaal, maar de Garmin 735xt kan je alarmering op in programmeren. De volgende standaard alarmeringen/notificaties heb ik aan staan:
* Max/minimaal snelheid (ik ren graag vlak)
* op KM 10, alarmering: gel intake
* op km 5, 10,15 en 18 bij de halve een alarmering van gemiddelde snelheid
Tenzij er serieus iets goed of slecht ga hou ik mij aan de afgesproken snelheid + voedsel intake. Water is natuurlijk afhankelijk van de verzorgingsposten. Hierop is de uitzondering de selfsupported trailruns.
Hoelang duurt het voordat een gel is opgenomen door het lichaam?
Ben je dan niet allang over de finish als je hem halverwege een HM inneemt voordat je er profijt van hebt?
Zelf neem ik geen gelletjes bij afstanden tot en met de HM.
Ben je dan niet allang over de finish als je hem halverwege een HM inneemt voordat je er profijt van hebt?
Zelf neem ik geen gelletjes bij afstanden tot en met de HM.
Dat is inderdaad een valide punt.
Ik ren ongeveer 1.33 (gemiddeld) op een wedstrijd HM. Een gel wordt rond de 20 minuten opgenomen. Stel ik ben bij 10km op 0.43. Dan is de tijd 01.10 +/- dat de gel actief inwerking gaat. Het is juist mijn ervaring dat de laatste 3 tot 5 km pas de wedstrijd echt begint. Juist dan wil je niet tegen de hamer lopen.
Ik ren ongeveer 1.33 (gemiddeld) op een wedstrijd HM. Een gel wordt rond de 20 minuten opgenomen. Stel ik ben bij 10km op 0.43. Dan is de tijd 01.10 +/- dat de gel actief inwerking gaat. Het is juist mijn ervaring dat de laatste 3 tot 5 km pas de wedstrijd echt begint. Juist dan wil je niet tegen de hamer lopen.
[ Voor 0% gewijzigd door maikelonline op 04-07-2019 10:17 . Reden: IM hoort HM te zijn ]
Exact die vraag stelde ik een tijd geleden aan de deskundige van inspanningstest die ik heb gedaan.Roadman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:12:
Hoelang duurt het voordat een gel is opgenomen door het lichaam?
Zijn antwoord? Vrijwel direct.
Hmm, dat is heel wat anders dan wat @maikelonline net schrijft....... wat is waarheid?
[ Voor 12% gewijzigd door TheOmen op 04-07-2019 10:18 ]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
https://www.runandbecome....ce/how-to-use-energy-gelsTheOmen schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:17:
[...]
Exact die vraag stelde ik een tijd geleden aan de deskundige van inspanningstest die ik heb gedaan.
Zijn antwoord? Vrijwel direct.
Hmm, dat is heel wat anders dan wat @maikelonline net schrijft....... wat is waarheid?
Al gaan verschillende verhalen de ronde. Crux is om niet op het randje te zitten.
Hoe stelt iedereen eigenlijk zijn wedstrijd snelheid vast? Zo doe ik mijn lange/easy runs in een rustige tempo, doe ik mijn tempo runs richting lactaat en probeer ik bij mijn strides richting de 95% te gaan. Zou mijn wedstrijd tempo ergens halverwege tempo run/easy run zijn?
Heb in het verleden vooral het WZWWHSS methode gebruikt wat nou niet echt super werkte
Heb in het verleden vooral het WZWWHSS methode gebruikt wat nou niet echt super werkte
[ Voor 14% gewijzigd door Chocovla op 04-07-2019 10:20 ]
"Better ask questions before you shoot"
Nee klopt, water, post-it en inkt zijn niet de beste vriendjes 
Heb ooit 1x op mijn horloge, de toenmalige Garmin FR610, de virtual runningpartner ingesteld. Never, nooit meer! Voor de mensen die niet weten hoe het principe werkt, je programmeert je beoogde eindtijd in, je horloge haalt daar de gemiddelde tijd/km uit en laat op je display 2 poppetjes (naja, inktvlekken
) zien. 1 ben jij, 1 is je virtuale racer. Lig je voor op schema, dan rent jouw poppetje voorop en bij ieder km punt krijg je een positief geluid om je te motiveren.
Lig je achter op schema, dan rent jouw poppetje achteraan en krijg je op ieder km punt een soort van aflopend geluid te horen, weet niet wat de heren en dames bij Garmin dachten, maar motiverend werkt het niet. Gevolg was dus dat ik vanaf km 11 (ja, jong en onervaren te snel gestart enzo) bij het passeren van ieder km punt eraan werd herinnert dat ik royaal achter lag op schema.
Sinds die tijd, stel niks meer in op m'n horloge en werk alleen maar met papier. Lukt het niet, laat je die post-it in je zak of je gooit 'm weg
Heb ooit 1x op mijn horloge, de toenmalige Garmin FR610, de virtual runningpartner ingesteld. Never, nooit meer! Voor de mensen die niet weten hoe het principe werkt, je programmeert je beoogde eindtijd in, je horloge haalt daar de gemiddelde tijd/km uit en laat op je display 2 poppetjes (naja, inktvlekken
Lig je achter op schema, dan rent jouw poppetje achteraan en krijg je op ieder km punt een soort van aflopend geluid te horen, weet niet wat de heren en dames bij Garmin dachten, maar motiverend werkt het niet. Gevolg was dus dat ik vanaf km 11 (ja, jong en onervaren te snel gestart enzo) bij het passeren van ieder km punt eraan werd herinnert dat ik royaal achter lag op schema.
Sinds die tijd, stel niks meer in op m'n horloge en werk alleen maar met papier. Lukt het niet, laat je die post-it in je zak of je gooit 'm weg
tips voor New York
De alarm tijdens activity is serieus iets anders dan je virtual partner.
Ik stel meestal een doel van wat ik wil lopen (gebaseerd op andere loopjes, meestal een 10k, op dat moment) en baseer mijn wedstrijdtempo daar op... Daarnaast loop ik zo vlak mogelijk (meestal probeer ik een tempo IETS onder het benodigde wedstrijdtempo te lopen om een beetje een buffer te hebben).Chocovla schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:20:
Hoe stelt iedereen eigenlijk zijn wedstrijd snelheid vast? Zo doe ik mijn lange/easy runs in een rustige tempo, doe ik mijn tempo runs richting lactaat en probeer ik bij mijn strides richting de 95% te gaan. Zou mijn wedstrijd tempo ergens halverwege tempo run/easy run zijn?
Dankzij realistische doelen werkt dat vaak wel ok, bij een onrealistisch doel (mijn laatste HM) ging het dan ook helemaal mis :
Vaak kun je tijdens een wedstrijdje meer dan je normaal zou kunnen, dus ook al is een doel ambitieus, dan is hetr nog niet onrealistisch.
Is het bij een hele marathon slim om een marge op te bouwen? Dus proberen zo lang mogelijk 10 seconden onder je doel tempo te lopen zodat je bijvoorbeeld de laatste 10KM wat langzamer kan lopen, of wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Marathon loop ik zo vlak mogelijk. Hoe langzamer je loopt des te meer je op vet blijft lopen. Die 10 seconden winst per kilometer betaal je terug doordat je eerder de man met de hamer tegen komt.
toevoeging:
Bij de halve marathon en korter heb je dit probleem niet omdat je dat volledig op koolhydraten kan doen.
uitzonderingen hier op kunnen zijn; langer dan 2-2.5 uur lopen over de HM of Marathon onder de 2:45. afhankelijk van conditie.
toevoeging:
Bij de halve marathon en korter heb je dit probleem niet omdat je dat volledig op koolhydraten kan doen.
uitzonderingen hier op kunnen zijn; langer dan 2-2.5 uur lopen over de HM of Marathon onder de 2:45. afhankelijk van conditie.
[ Voor 40% gewijzigd door Tazzios op 04-07-2019 11:50 ]
10 sec is wel erg veel, als je dat kan had je beter je doel bij kunnen stellenTinusvolkel schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:18:
Is het bij een hele marathon slim om een marge op te bouwen? Dus proberen zo lang mogelijk 10 seconden onder je doel tempo te lopen zodat je bijvoorbeeld de laatste 10KM wat langzamer kan lopen, of wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Op een marathon zou ik eerder aan 2 sec denken... Dat is al bijna anderhalve minuut op een marathon en kun je de laatste 7km 12 sec inkakken qua tempo
10s/km lijkt mij dan best veel. Na 30km heb je dan 5 hele minuten aan voorsprong op je schema en dan heb je de laatste 12km de ruimte om 25(!) seconden per kilometer toe te geven.Tinusvolkel schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:18:
Als je je al fijn voelt bij deze tactiek zou ik persoonlijk de buffer eerder halveren of nog minder. Structureel 3s/km onder schema lopen geeft je ook al anderhalve minuut op de laatste 12 of een 7,5s/km.
Kwestie van ervaring en durven vol uit te gaan op de 1km, 5km, 10km,15km en 21km. Daarnaast doe ik ook regelmatig training op de baan. Ik weet dus bijvoorbeeld dat ik drie rondjes op de 3.40 kan volhouden van 400 meter voordat verval in komt zetten.Chocovla schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:20:
10 seconden is idd misschien wat veel 
Maar ben wat bang voor de man met de hamer.
Maar voor een tijd van 3.5 uur moet ik net iets sneller dan 5:00 lopen, dus bij 4:55 bouw ik mooi wat marge op en zit dan nog ruim in mijn duurloop hartslag zone (daar blijf ik nu nog in bij 12km met 4:30) en heb nog 3 maanden om te trainen.
Maar ben wat bang voor de man met de hamer.

Maar voor een tijd van 3.5 uur moet ik net iets sneller dan 5:00 lopen, dus bij 4:55 bouw ik mooi wat marge op en zit dan nog ruim in mijn duurloop hartslag zone (daar blijf ik nu nog in bij 12km met 4:30) en heb nog 3 maanden om te trainen.
Ik heb nog nooit een marathon gelopen maar wel al minstens 42195 keer gelezen dat een buffer opbouwen keihard tegen je gaat werken en dat de snelste marathons van goed getrainde lopers vrijwel altijd negatieve splits zijn.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik weet niet of dit generaliseert: Bij de goed getrainde lopers is er waarschijnlijk meer wedstrijdervaring en mentale hardheid.kenneth schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:27:
Ik heb nog nooit een marathon gelopen maar wel al minstens 42195 keer gelezen dat een buffer opbouwen keihard tegen je gaat werken en dat de snelste marathons van goed getrainde lopers vrijwel altijd negatieve splits zijn.
Het gaat eigenlijk niet om het meest efficiente schema, maar om het meest efficiente schema dat je ook kan uitvoeren.
Nee, marge opbouwen zeker niet. Een plan maken en je daaraan houden. Wat echter ook niet te adviseren is, is negatief compenseren in tempo om ‘vlak’ te blijven lopen. Daarmee bedoel ik; als je een kilometer te hard loopt, ga dan niet een kilometer te langzaam lopen om zo gemiddeld weer goed uit te komen. Maar pak na de te harde km gewoon het geplande tempo. Tempowisselingen kosten veel kracht, dus de kunst zit hem in het juiste tempo te lopen.Tinusvolkel schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:18:
In principe komt deze techniek neer op secondes sprokkelen, dus een minimale marge bouw je ermee op (dat helpt mentaal ook altijd wel). Maar zorg dat je je niet gek laat maken door secondes proberen te ‘sparen’. Elke seconde die je te hard loopt, waardoor je kapot gaat krijg je 3-4x zo hard terug en verlies je dus op het eind.
Kom je fris over de finish? Mooi, kun je de volgende keer harder. Weet je dat ook weer
Ik zou deze als vlak bestempelen. De beste races worden vlak gelopen met vaak een harde slot kilometer (of 2), waardoor de tweede helft vaak net iets (denk in max 30sec) harder wordt gelopen. Om dat negatieve splits te noemen vind ik het vertekenen van de werkelijkheid. De eerste 40km wordt in het algemeen spiegelvlak gelopen. Een te negatieve split betekent namelijk simpelweg dat je iets hebt laten liggen in het begin. Te langzaam starten kan ook zeker, maar voor de meesten onder ons is dat nog altijd wel een betere optie dan te hardkenneth schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:27:
[ Voor 26% gewijzigd door kramerty88 op 04-07-2019 13:10 ]
Volgens deze sites kom ik een kwartier sneller uit dan dat ik van plan ben. Dus i.p.v. 3u30, 3u15. Maar dat lijkt mij toch nogal hoog gegrepen.m-vw schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:37:
Er zijn ook diverse formules die je een handvat kunnen geven:
Riegel
Cameron Maar deze site heeft ook Riegel en WR tempo als mogelijkheid.
Horwill
Verder ga ik mij nog is beter verdiepen in een strategie want hier zijn de meningen nog over verdeeld.
Globaal lees ik hier overal dezelfde mening hoor
niet teveel wisselen in je snelheid 
Vandaag lekker een stuk rustiger gelopen, en even weer een loopje op gelijkmatig tempo. Moest wel even inkomen nadat ik gisteren 3 m3 aan tuingrond heb verplaatst (vanuit bigbags met een kruiwagen naar de tuin) maar eigenlijk ging het lekker.
Ik ben tegenwoordig iets meer tijd en aandacht aan het besteden aan uitlopen, ontspannen en mijn lichaam en hoofd weer terug in rustige staat brengen. Ben benieuwd of dat een effect heeft op de stijfheid die ik toch wel regelmatig had, en mijn algemene stressniveau.

Vandaag lekker een stuk rustiger gelopen, en even weer een loopje op gelijkmatig tempo. Moest wel even inkomen nadat ik gisteren 3 m3 aan tuingrond heb verplaatst (vanuit bigbags met een kruiwagen naar de tuin) maar eigenlijk ging het lekker.
Ik ben tegenwoordig iets meer tijd en aandacht aan het besteden aan uitlopen, ontspannen en mijn lichaam en hoofd weer terug in rustige staat brengen. Ben benieuwd of dat een effect heeft op de stijfheid die ik toch wel regelmatig had, en mijn algemene stressniveau.
Je kunt je verdiepen wat je wilt, als je met je eerste marathon bezig bent, blijft het toch inschatten en gokken. Je weet namelijk niet uit ervaring welk tempo te hoog of te laag is. Het mooie is dat je tussen 30 en 40 km er vanzelf achterkomtTinusvolkel schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:04:
[...]
Volgens deze sites kom ik een kwartier sneller uit dan dat ik van plan ben. Dus i.p.v. 3u30, 3u15. Maar dat lijkt mij toch nogal hoog gegrepen.
Verder ga ik mij nog is beter verdiepen in een strategie want hier zijn de meningen nog over verdeeld.
Ik train nu langere stukken op 5:30 en noem dat beoogd marathontempo. Waarom? Omdat het a) leidt tot sub 4 uur en b) ik het gevoelsmatig makkelijk loop (tot nu toe 25+ km) Maar als ik puur kijk naar de progressie de laatste maanden, dan zou ik meer richting 5:25 of 5:20/km moeten gaan trainen. Gelukkig loop ik pas op z'n vroegst in de herfst en ga nog een keer 30+ km op tempo lopen.
Dus stel je doel realistisch en pas daar het tempo op aan, just my 2 cents
Donderdag vrije dag, dus me door de bus ergens laten droppen en weer huiswaarts. Op het moment dat ik na 17 km mijn woonplaats weer in kom rennen, met dus nog zo'n 5 km voor de boeg, pats kramp. Daarna ook geen stap meer kunnen rennen helaas. Dus laatste 5 km gewandeld.
Had wel drinken mee, maar dat was gewoon water. Daar heeft mijn lijf met deze temperaturen dus niet voldoende aan blijkt wel weer.
Had wel drinken mee, maar dat was gewoon water. Daar heeft mijn lijf met deze temperaturen dus niet voldoende aan blijkt wel weer.
kramerty88 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:00:
[...]
Op internet kijken is niet een betere manier om je zones betrouwbaarder te makenJe gaat ook niet op internet zoeken hoeveel kilo jij kan tillen, of hoe hoog jij kan springen? Als je een betrouwbaardere zone indeling hebt (ik zou aandelen moeten kopen in SMA's) is testen de enige optie. Zonder te testen zul je nooit meer dan een redelijke gok hebben. Die kan, maar hoeft zeker niet, redelijk in de buurt zitten. Dus Garmin kan het heel goed hebben ingeschat, maar kan er ook volledig naar zitten.
Calitomnication schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:43:
Hmm. de standaard waarde van Garmin komt bij mij totaal niet overeen, de max hartslag had hij 12 slagen lager ingeschat. (wat niet wil zeggen dat dit voor jou ook het geval is). Je zou eens een maximaal test kunnen doen om je max hartslag te bepalen.
Daarnaast hebben de hogere temperaturen ook invloed op je algemene prestatie en zul je bij een zelfde inspanning een hogere hartslag kunnen hebben.
estorino schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:30:
[...]
Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al he.. 60min in Z4 lopen houdt in dat je een uur lang rond je omslagpunt (overgang aerobe naar anaerobe verbranding, aka "verzuringsdrempel") hebt gelopen. Dat is alleen weggelegd voor echt goed getrainde lopers die dit energiesysteem goed getraind hebben, de techniek hebben om dit vol te houden EN de mentale hardheid kunnen opbrengen om zo af te zien.
Naw. is jouw maximale hartslag veel hoger, waardoor jouw zones anders ingedeeld zouden moeten worden. Het is waarschijnlijk dat je 60minuten van de 78 in zone 2 of 3 gelopen hebt... Een maximaaltest doen dus!
Dank alle 4 voor jullie ongezouten meningenANdrode schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:48:
[...]
offtopic:
Zal het nog even benadrukken: langer dan 10 minuten Z5 of 25 minuten Z4 vraagt echt best wat mentale hardheid.
@Boudewijn wat is de maximumhartslag die je tijdens een training hebt gezien? Mogelijk kom je met de Karvonen methode op zones die tot je een test bij een SMA hebt gedaan (als je die overweegt) goed werken.
Protocol om maximumhartslag kan je het beste opzoeken als je hem precies wilt testen. In de praktijk zit je na een duurloop, daarna een langere versnelling, en daarna een sub-max sprint (niet zodat je direct verzuurt) ook ongeveer op jouw maximum hartslag. Die kan zo 10-15 slagen van de 220-leeftijd formule af zitten.
Daarom heb ik net de maximaaltest gedaan die aangeraden werd:
Het was redelijk warm, maar ik ben tot een max hartslag van 175 gekomen. Ben met 6:00 in gaan lopen, daarna versneld voor 400m tot hartslag 160 en daarna gewoon compleet maximaal gegaan. Dat was 175 slagen per minuut.Een andere methode gaat zo: loop 1500 meter in een stevig tempo, versnel vervolgens in de volgende 400 meter en ga uiteindelijk 400 meter zo hard als je kunt. Het hoogste cijfer op je hartslagmeter is een vrij nauwkeurige weergave van je maximale hartfrequentie.
Punt is wel gewoon dat ik dan of die test niet goed doe, of de meting niet klopt. Ik houd tijdens de 12km een hartslag rond de 160 vol met een gemiddelde van 154.
Dit lijkt dus niet te kloppen, ga ik niet voluit genoeg? Voor mijn gevoel zat er qua adem weinig extra's meer in net, maar het was wel relatief (!) warm buiten (graadje of 22).
Ik blijf het ook lastig te vinden.
Vandaag een rustige 10 km gedaan a 6 min/km waarbij ik bij ongeveer 16 a 20 stappen in en uit adem en makkelijk in volzinnen kan praten. 5km PR is 21.33 van 4 maanden geleden.
Toch liep ik een redelijk groot deel in zone 4.
Zones op basis van lactaatdrempel bepaald door garmin. Drempel zou 173 zijn en mijn max tot heden 194, gelopen in een 6 km wedstrijd met eindsprint.
Zouden de zones zo onjuist zijn? Of was het combi van mindere slaap, warmte, cafeïne (2 koffie voor het lopen) die mijn hartslag een stuk hoger brengen.
Telkens komt mijn gevoel (ademhaling/praattest) niet overeen met mijn hartslag/zones.
Vandaag een rustige 10 km gedaan a 6 min/km waarbij ik bij ongeveer 16 a 20 stappen in en uit adem en makkelijk in volzinnen kan praten. 5km PR is 21.33 van 4 maanden geleden.
Toch liep ik een redelijk groot deel in zone 4.
Zones op basis van lactaatdrempel bepaald door garmin. Drempel zou 173 zijn en mijn max tot heden 194, gelopen in een 6 km wedstrijd met eindsprint.
Zouden de zones zo onjuist zijn? Of was het combi van mindere slaap, warmte, cafeïne (2 koffie voor het lopen) die mijn hartslag een stuk hoger brengen.
Telkens komt mijn gevoel (ademhaling/praattest) niet overeen met mijn hartslag/zones.
https://dump.3x3.work/perma/Iethuvahf0sohveifeir/laps.png
Dit is naar mijn mening een redelijk vlak en wenselijk resultaat. Met deze HM kon ik exact calculeren hoe laat ik aankwam.
Dit is naar mijn mening een redelijk vlak en wenselijk resultaat. Met deze HM kon ik exact calculeren hoe laat ik aankwam.
[ Voor 3% gewijzigd door maikelonline op 04-07-2019 18:39 . Reden: inline plaatje werkte niet ]
Hoe heb je de hartslag gemeten?Boudewijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:54:
[...]
[...]
[...]
[...]
Dank alle 4 voor jullie ongezouten meningen. Ik vond het ook al raar.
Daarom heb ik net de maximaaltest gedaan die aangeraden werd:
[...]
Het was redelijk warm, maar ik ben tot een max hartslag van 175 gekomen. Ben met 6:00 in gaan lopen, daarna versneld voor 400m tot hartslag 160 en daarna gewoon compleet maximaal gegaan. Dat was 175 slagen per minuut.
Punt is wel gewoon dat ik dan of die test niet goed doe, of de meting niet klopt. Ik houd tijdens de 12km een hartslag rond de 160 vol met een gemiddelde van 154.
Dit lijkt dus niet te kloppen, ga ik niet voluit genoeg? Voor mijn gevoel zat er qua adem weinig extra's meer in net, maar het was wel relatief (!) warm buiten (graadje of 22).
Optisch dus? Of kan je daar ook een band aan koppelen?
If you can see, look. If you can look, observe
Dat kan maar het is inderdaad optisch gebeurd.Roozzz schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:04:
[...]
Optisch dus? Of kan je daar ook een band aan koppelen?
Waarom zou die hs niet kunnen kloppen?Boudewijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:54:
Ik heb ergens in maart een test gedaan (op de fiets) daar kwam een maximale hartslag uit van 181 met een omslagpunt bij 179. Dinsdag aan het eind van de intervaltraining extra gas gegeven en mijn max hs was 183 (HRM-Run).
Nou ja als je ervanuit gaat dat ik niet in zone4 zo lang kan lopen zit zone3 rond de 160. Zone4+zone5 is dan maar 15 hartslagen/minuut, samen?
Lijkt me redelijk uit balans, maar begrijp ik goed dat dat gewoon kan?
Dat heeft dus geen zin op zo'n korte afstand.Boudewijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:26:
[...]
Dat kan maar het is inderdaad optisch gebeurd.
De optische hartslag meting is te traag hiervoor.
Dat wel echter niet zeggen dat het niet klopt!
Wel je een goede meting dan kun je het beste en SMA doen.
Dan zou ik eerst maar eens een meting doen met een meer betrouwbare HSM, borstband ligt voor de hand, uh borst dus.Boudewijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:26:
[...]
Dat kan maar het is inderdaad optisch gebeurd.
Zeker bij extremere inspanning wil een polsmeting nogal eens onbetrouwbaar zijn en ik zou niet afgaan op deze meting.
Had een Rhythm+ gescoord, maar die ben ik al weer kwijt (als in: kan 'm niet vinden), nieuwe ronde, nieuwe kansen: kom d'r maar in Polar H7. Die werkte prima bij de lichte training met drie tempootjes erin op het eind.
Had laatst een Garmin FR 235 met borstband en een Garmin FR 225 met optische meting gelijktijdig om tijdens interval training. Scheelde niet eens zo heel veel slagen. Optisch was wel wat trager ten op zichtte van de borstband als in hartslag zakte minder snel maar zo dramatisch als sommige hier doen voorkomen was het nou ook weer niet.
Het kan. Voorbeeldje:Boudewijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:45:
Nou ja als je ervanuit gaat dat ik niet in zone4 zo lang kan lopen zit zone3 rond de 160. Zone4+zone5 is dan maar 15 hartslagen/minuut, samen?

Er zijn zoals je ziet meer mensen die een drempel dicht bij hun max hebben, dus z4 en z5 vrij klein zijn. Kan komen doordat je drempel hoog ligt, kan zijn je dat simpelweg niet kunt afzien (niks ergs, is ook een talent an sich).
Je max HS zegt verder ook niks. Hoog of laag is niet beter of slechter. Je drempel heb je veel meer aan, daar kun je gericht mee trainen, max niet. Waarom dan zoveel tabellen en formules die uitgaan van max HS? Omdat het de beste benadering geeft voor iemand die zijn drempels niet kent, maar het blijft een ‘beste benadering’.
Als jij een uur lang op 160 kunt lopen, is 160 in ieder geval minimaal je drempel, ongeacht wat elke formule zegt.
Edit: daarom heeft Garmin ook een optie om zones te berekenen adv je drempel i.p.v. max overigens.
Kleine kanttekening; over je optische meten, dat is zeker met korte felle intervallen en tempo’s een heel slechte manier om te meten. Optisch werkt gewoon niet betrouwbaar genoeg.
[ Voor 5% gewijzigd door kramerty88 op 04-07-2019 21:36 ]
Bij een optische hartslagmeter wil de meter soms de pasfrequentie meten in plaats van de hartslag. Die kunnen in hetzelfde gebied liggen. Als mijn hartslag << pasfrequentie dan pakt mijn horloge vaak de pasfrequentie in plaats van de hartslag. Ik weet via ademhaling weet ik ook op welke hartslag ik ongeveer zit, maar daar heb je bij zo'n test niets aanBoudewijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:54:
[...]
Het was redelijk warm, maar ik ben tot een max hartslag van 175 gekomen. Ben met 6:00 in gaan lopen, daarna versneld voor 400m tot hartslag 160 en daarna gewoon compleet maximaal gegaan. Dat was 175 slagen per minuut.
Ik heb zelf een Polar H7 die goed werkt als borstband. Die Garmin HRM run (met variabiliteit meting) ziet er ook goed uit.
Ik weet helaas niet hoe je dit kan uitsluiten buiten het klassieke timen & tellen.
offtopic:
Er lijkt bij mij een Kalman-achtig filter te worden toegepast waardoor hij snelle veranderingen weigert te pakken. Ik moet soms helemaal naar nul (einde interval) voordat hij weer hartslag pakt ipv 'hoe vaak het horloge wat schuift' per minuut
Er lijkt bij mij een Kalman-achtig filter te worden toegepast waardoor hij snelle veranderingen weigert te pakken. Ik moet soms helemaal naar nul (einde interval) voordat hij weer hartslag pakt ipv 'hoe vaak het horloge wat schuift' per minuut
Daar heb ik toch andere ervaringen meeRoadman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:07:
Had laatst een Garmin FR 235 met borstband en een Garmin FR 225 met optische meting gelijktijdig om tijdens interval training. Scheelde niet eens zo heel veel slagen. Optisch was wel wat trager ten op zichtte van de borstband als in hartslag zakte minder snel maar zo dramatisch als sommige hier doen voorkomen was het nou ook weer niet.
Zoladz met pols :

Zoladz met borst :

Polsmeting is imo prima als dagdagelijks activity tracker of tijdens een lange duurloop, maar niet primair voor hardlopen. Sensor moet dan echt strak op je pols zitten en factoren als temperatuur, vocht, zweet, schokken, beweging van sensor kunnen de resultaten beïnvloeden.
tips voor New York
Ik loop af en toe met apple watch en polar m400 om maar zie geen verschillen in hartslag. De max hartslag en de gemiddelde hartslag voor de loopjes zijn in ieder geval praktisch hetzelfde. GPS data van apple watch wijkt wel wat af van m400 maar de polar is zo enorm traag met gps lock dat ik toch de apple watch prefereer.
Mss omdat het allebei optische metingen aan de pols zijn, @JunkieLimbo ?
We hebben hier over de (on)betrouwbaarheid van OHR via de pols.
We hebben hier over de (on)betrouwbaarheid van OHR via de pols.
Ach, ik heb zowel goede als minder goede ervaringen met OHR... ook qua tempo/intverallen.
Heb intervallen gehad waar het perfect getracked werd met de OHR, en intervallen waar het compleet mis ging. Same met tempo loopjes, wedstrijdjes en LDL.
Bij LDL gaat het 9 vd 10 keer wel prima btw, bij tempos 8 vd 10 en bij intervallen misschien 6 a 7.
Als je echt gericht op hartslag wil trainen en het moet precies zijn, dan zou ik de OHR niet vertrouwen. Voor de meeste gevallen waarbij het iets minder belangrijk is, en vooral bij de LDL, is het prima (gemak en comfort is dan voor mij ook vaak belangrijker dan precisie van HRM).
Nu ik echt meer op zones train zal ik voor de itnervallen ed wel de band gebruiken, maar voor de LDL en vaste tempos is de OHR wat mij betreft prima.
Moet gezegd worden dat de OHR voor de een ook perfect kan werken terwijl het voor de ander ultieme bagger is, huidskleur, beharing, tatoeages, temperatuur, etc... heeft allemaal effect.
Heb intervallen gehad waar het perfect getracked werd met de OHR, en intervallen waar het compleet mis ging. Same met tempo loopjes, wedstrijdjes en LDL.
Bij LDL gaat het 9 vd 10 keer wel prima btw, bij tempos 8 vd 10 en bij intervallen misschien 6 a 7.
Als je echt gericht op hartslag wil trainen en het moet precies zijn, dan zou ik de OHR niet vertrouwen. Voor de meeste gevallen waarbij het iets minder belangrijk is, en vooral bij de LDL, is het prima (gemak en comfort is dan voor mij ook vaak belangrijker dan precisie van HRM).
Nu ik echt meer op zones train zal ik voor de itnervallen ed wel de band gebruiken, maar voor de LDL en vaste tempos is de OHR wat mij betreft prima.
Moet gezegd worden dat de OHR voor de een ook perfect kan werken terwijl het voor de ander ultieme bagger is, huidskleur, beharing, tatoeages, temperatuur, etc... heeft allemaal effect.
Exact wat @m0ridin zegt: helaas werkt OHR op de pols niet altijd even goed. Er zijn tal van factoren die de meting lijken/kunnen beïnvloeden. Vandaar vind ik het heel moeilijk om er op te vertrouwen. Zeker bij hogere inspanningsniveaus. Maar voor het zelfde geld werkt het voor een ander helemaal top.
If you can see, look. If you can look, observe
Een bekende valsspeler die afgelopen maanden is ontmaskerd heeft zelfmoord gepleegd:
https://abc7.com/sports/7...unner-found-dead/5379340/
Achtergrond:
https://www.marathoninves...squalification-looms.html
Achtergrond:
Oh wauw!maikelonline schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:50:
Een bekende valsspeler die afgelopen maanden is ontmaskerd heeft zelfmoord gepleegd:
Achtergrond:
Ja, ik zag het vanochtend in mijn Google news ook voorbij komen. Blijven volhouden dat hij echt niet vals heeft gespeeld en ineens zelfmoord. Trieste situatie.
Maar het is in de USA de laatste twee dagen volgens mij wel redelijk in het (hardloop)nieuws geweest
Maar het is in de USA de laatste twee dagen volgens mij wel redelijk in het (hardloop)nieuws geweest
Stop de verwelking!
Maar waar zie je dat hij zelfmoord heeft gepleegd? Zie alleen dat hij is gevonden en niet is verdronken (maar kan ook een hartaanval, ongeluk, etc zijn).maikelonline schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:50:
Achtergrond:
Zelfmoord zie ik inderdaad niet. De enige uitspraak die gedaan wordt is dat verdrinking niet de doodsoorzaak lijkt te zijn.
Ik las dit:
Misschien een snelle conclusie maar zo las ik het. Hij was gevonden in "shallow water".The cause of death is not suspected to be from drowning, officials said
[ Voor 11% gewijzigd door Xaverius op 05-07-2019 13:51 ]
Stop de verwelking!
Mijn excuus, helemaal gelijk. Op verschillende fora gaan ze er vanuit dat het suicide is. Dat heb ik 1 op 1 over genomen...
Wat is nou de beste manier om trainingszones in te stellen? Mijn garmin geeft me de opties, op basis van max, reserve en lactaat...
Ik neig naar lactaat, maar heb het idee dat mn zones dan wat te hoog komen liggen... The again, als dat nou eenmaal klopt.
Misschien morgen maar weer eens de test doen, is nu gebaseerd op andere intervallen volgens mij.
Ik neig naar lactaat, maar heb het idee dat mn zones dan wat te hoog komen liggen... The again, als dat nou eenmaal klopt.
Misschien morgen maar weer eens de test doen, is nu gebaseerd op andere intervallen volgens mij.
[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 05-07-2019 16:28 ]
Lactaat zou ik aanbevelen, daarvoor heb je wel een borstband nodig en een horloge die die specifieke test kan uitvoeren. Uit mijn hoofd zijn dat de Garmin 645 en Fenix 5 series die dat kunnen.m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:27:
Wat is nou de beste manier om trainingszones in te stellen? Mijn garmin geeft me de opties, op basis van max, reserve en lactaat...
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 05-07-2019 16:44 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2