Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.505 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 13:08

racoon

mooowwww

gister heerlijk gelopen 7.03 km in 38:41, nu verder trainen richting mijn hm volgende maand

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren tijdens het lopen (16km) trouwens ontzettend last van achillespees. Op de voorvoet lopen was eigenlijk bijna niet te doen, dan kwam er te veel spanning op dit pees te staan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de ronde enigszins ongemakkelijk en niet heel prettig was. Voorvoet landing was onmogelijk, afwikkelen ging bijna niet, te veel spanning. Dit zorgde ervoor dat mijn rechtervoet ergens halverwege middenvoet/hak op de grond plofte, wat weer voor een klein pijnscheutje zorgde (a 190x per minuut). Heb het er onderweg nog met de trainer over gehad, hij gaf aan dat het te maken zou kunnen hebben met te veel spanning op de kuitspieren, wat weer doorwerking heeft naar de pees.
Direct bij thuiskomst met de foamroller in de weer geweest en moet zeggen dat het nu al iets beter voelt. Vanavond nog eens een sessie en dan hopen dat het eruit is gewerkt, morgen even testen :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:36
Pas er alsjeblieft mee op @Calitomnication. Ik had ook zoiets en heb er, stronteigenwijs als ik ben, vanaf eind Feb dit jaar bijna een maand gewoon mee doorgelopen, dacht dat het wel over zou waaien. Kon daarna een paar weken stil langs de kant. Ben nu nog aan het opbouwen naar oude niveau, fysio programma komt langzaam tot 'n einde.

Hoop voor jou dat het niets is en dat je morgen weer fijn kunt lopen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, vanochtend mijn eerste Sport Medisch Onderzoek gehad.

Op sommige vlakken geen nieuws
- er mag wel 3kg af als ik op langere afstanden beter wil lopen
- goede conditie

Op andere vlakken verrast
- VO2 max komt overeen met horloge
- Hartslag waar ik zelf voor kies als max. waarde om onder te blijven bij lange afstanden is 5 slagen lager dan gemeten drempelwaarde

Bij de inspanningstest merkte ik bij 17 km/uur dat mijn voetcoördinatie ruk werd. Tweemaal vlak achterelkaar haakte ik mezelf bijna dus vond ik het goed. Ik ga morgen namelijk nog een 33km trail lopen in Lommel (puur als training). Die wil ik niet missen. Maar op de grafiek was al zichtbaar dat mijn hartslag al redelijk naar de max ging met 182 gemeten waarde.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Als het dan toch over accessoires gaat: iemand tips voor een zonnebril op sterkte die comfortabel zit tijdens het hardlopen en daarnaast enigszins betaalbaar is?
Als ik bijvoorbeeld https://www.mijnsportbril...ardloop-sportbrillen.html bekijk dan vind ik de prijzen die ik daar zie al aan de hoge kant... en dan komt er nog zo €250 bij voor glazen op sterkte. Ik ga toch echt geen €500 aftikken voor een bril die ik ~4 uur per week draag! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
Gewoon meer hardloopuren maken 8)

Maar brillen zijn gewoon duur. Het is een forse investering, maar zo'n bril gaat wel langer mee dan 4 paar schoenen. Als je sterkte constant is zou je het imho best kunnen overwegen. Een oplossing voor de helft van het geld die oncomfortabel zit is meer zonde geld.

Een goedkoper alternatief is wellicht daglenzen met een standaardbril.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:37

Secsytime

Automagisch

Jory schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:44:
Als het dan toch over accessoires gaat: iemand tips voor een zonnebril op sterkte die comfortabel zit tijdens het hardlopen en daarnaast enigszins betaalbaar is?
Als ik bijvoorbeeld https://www.mijnsportbril...ardloop-sportbrillen.html bekijk dan vind ik de prijzen die ik daar zie al aan de hoge kant... en dan komt er nog zo €250 bij voor glazen op sterkte. Ik ga toch echt geen €500 aftikken voor een bril die ik ~4 uur per week draag! 8)7
Misschien een casual bril kiezen die je óók voor het hardlopen kunt gebruiken? Of een bril met een niet te sportief uiterlijk die je ook casual kunt gebruiken? :+

Bijv. een Oakley Flak ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://www.oakleysunglassesuk.ru/images/hel2/11441-oakley-flak-jacket-on-face.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11
Ik loop als het niet zonnig is ook met mijn gewone bril op. Die valt echt niet zomaar af, dus een speciale sportbril lijkt me niet nodig. Met echt zonnig weer pak ik mijn reguliere zonnebril.

En dan heb ik dus zo'n te dure sportbril op sterkte voor op de racefiets.... Het is nog niet eens in me opgekomen om die op te zetten tijdens het hardlopen.

Kortom: koop een gewone zonnebril op sterkte (als je die niet al hebt) en ga daar gewoon mee lopen. Houd dat geld lekker in je zak.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Calitomnication schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Wellicht zit hier iets tussen? Ook te krijgen bij Run2Day, Futurum etc. Hier de "SILVERBACK SQUAT MOBILITY" al in the pocket :P
Hmm, ik ben redelijk verslingerd aan m'n Julbo met in zonlicht verkleurende glazen. Ik heb m'n vakantiegeld net uitgegeven aan zonnepanelen, dus ik denk dat het tot mijn verjaardag duurt voor ik er een koop (tenzij ik een aanbieding tegenkom O-) )

Ik neem naar de Ekiden wel m'n trilbal mee (waarvan m'n kinderen eerst zeiden: ga je dat ding meenemen met het hardlopen, het is toch een trail-bal). Kost wat centjes, maar dan heb je geen pijn meer :P

Dus ja, ik ga dit weekend ons team inschrijven :) @Bartske @Calitomnication @Pathogen @kenneth @Trenchdog

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Vorig jaar heb ik een uitgebreid medisch sportonderzoek laten doen, hierbij zat op de fiets een max inspanningstest, waar ook een max hartslag en vo2max.

Nu ruim half jaartje later zou ik een max test op loopband willen doen, maar krijg niet veel plekken gevonden waar ze met loopband testen (ECG zou wat mij betreft na een half jaar ook niet nodig zijn). Ik heb ook wat gelezen over lactaattest (bloedruppeltje) tijdens de inspanningstest om nog een beter inzicht te krijgen wanneer verzuring gaat optreden, maar ik vind deze alleen in Belgie. Wordt dit in nederland niet gedaan of is het gewoon geen zinnige test?

Ik woon in midden brabant trouwens :-)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Keiichi schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:15:
Vorig jaar heb ik een uitgebreid medisch sportonderzoek laten doen, hierbij zat op de fiets een max inspanningstest, waar ook een max hartslag en vo2max.

Nu ruim half jaartje later zou ik een max test op loopband willen doen, maar krijg niet veel plekken gevonden waar ze met loopband testen (ECG zou wat mij betreft na een half jaar ook niet nodig zijn). Ik heb ook wat gelezen over lactaattest (bloedruppeltje) tijdens de inspanningstest om nog een beter inzicht te krijgen wanneer verzuring gaat optreden, maar ik vind deze alleen in Belgie. Wordt dit in nederland niet gedaan of is het gewoon geen zinnige test?

Ik hoor vele zeer positieve verhalen over tests bij Laurens vanuit de trailwereld. Test op een loopband en hier zit ook een lactaattest bij in. Én een aardige gozer :P
https://www.sportfocus040.nl/focus-op/inspanningstest/

Ze zijn er dus wel degelijk, misschien heb je er iets aan.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 13:08

racoon

mooowwww

Keiichi schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:15:

Ik heb hem op papendal op de loopband gedaan

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 10:44
Vandaag de 10km gelopen op de lokale “steentjesjogging” in Laarne. De conditie/vo2max (runalyze) evolueert goed en vooraf dacht ik mijn pr op de 10km wel scherper te kunnen stellen (42:54). Voor de start bleek het parcours te bestaan uit 4 rondjes van 2,5km waarvan 3/4de op een natte Finse piste met telkens 4 bochten van 360°, dus het pr had ik maar uit mijn gedachten gezet. Uiteindelijk ben ik 2de geworden met 42:52 op 9,9km dus ik ben wel tevreden 8) . De sub 42 is dan voor een volgende keer.
Strava https://www.strava.com/activities/2396372741/overview

Woensdag gaan we een week naar New York, en de loopschoenen gaan mee. Alvast bedankt aan @Calitomnication voor de handige site!

Ivm de zonnebrillen op sterkte voor het lopen. Ik heb mijn ogen laten laseren en nu draag ik geen bril meer. Zeker in combinatie met sporten maakt het wel veel verschil. Er zijn risico’s aan verbonden, maar wel te overwegen ivm gemak en ook als je ook de brillen/lenzen meerekent die je uitspaart.

Als tussendoortje op 11/6 ook nog een conditietest op de loopband gepland bij Energylab Gent (halve prijs via nnrunningclub). Incl. Vo2max en bodyscan. Ik ben alvast benieuwd. :)

Daarna opbouwen naar de Trail d’Orval op 22/6 met 38km - 1150M+. Mijn allereerste trail in (La Bouillonnante - 28km - 1450m+) smaakte alvast naar meer... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tazzie79 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:02:
Vandaag de 10km gelopen op de lokale “steentjesjogging” in Laarne. De conditie/vo2max (runalyze) evolueert goed en vooraf dacht ik mijn pr op de 10km wel scherper te kunnen stellen (42:54). Voor de start bleek het parcours te bestaan uit 4 rondjes van 2,5km waarvan 3/4de op een natte Finse piste met telkens 4 bochten van 360°, dus het pr had ik maar uit mijn gedachten gezet. Uiteindelijk ben ik 2de geworden met 42:52 op 9,9km dus ik ben wel tevreden 8) . De sub 42 is dan voor een volgende keer.
Strava [url]https://https://www.strava.com/activities/2396372741/overview[/url]

Woensdag gaan we een week naar New York, en de loopschoenen gaan mee. Alvast bedankt aan @Calitomnication voor de handige site!

Ivm de zonnebrillen op sterkte voor het lopen. Ik heb mijn ogen laten laseren en nu draag ik geen bril meer. Zeker in combinatie met sporten maakt het wel veel verschil. Er zijn risico’s aan verbonden, maar wel te overwegen ivm gemak en ook als je ook de brillen/lenzen meerekent die je uitspaart.

Als tussendoortje op 11/6 ook nog een conditietest op de loopband gepland bij Energylab Gent (halve prijs via nnrunningclub). Incl. Vo2max en bodyscan. Ik ben alvast benieuwd. :)

Daarna opbouwen naar de Trail d’Orval op 22/6 met 38km - 1150M+. Mijn allereerste trail in (La Bouillonnante - 28km - 1450m+) smaakte alvast naar meer... ;)
Wauw, hardlopen in Central Park is een gevoel apart. Ontzettend veel plezier en genieten.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:54
dotacom schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:01:
[...]

Bij coolblue kan je toch probleemloos retouren? Momenteel nog aan het twijfelen tussen aftershokz trekz of Plantronics backbeat fit. Van beide lees ik heel goeie reviews.
Ik heb al een aantal verschillende oortjes gehad de afgelopen jaren maar ik heb nu de Aftershokz titanium en dit zijn echt de prettigste oortjes die ik heb gehad voor het sporten.
Geluid mss iets minder maar draagcomfort is perfect en dan nog het aspect veiligheid.
Aanrader!!

Hier mijn review:
productreview: Aftershokz Trekz Titanium (Grijs, Zwart) review door TR1969

[ Voor 14% gewijzigd door TR1969 op 26-05-2019 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dotacom schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:01:
[...]

Bij coolblue kan je toch probleemloos retouren? Momenteel nog aan het twijfelen tussen aftershokz trekz of Plantronics backbeat fit. Van beide lees ik heel goeie reviews.
Er zijn meerdere BackBeat Fit headsets uitgebracht, welke heb je op het oog?

March of the Eagles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59
Gisteren de stuwwalloop 10km in Oosterbeek gelopen. Een erg gezellige loop met mooie route en pittige beklimming in de vorm van de Italiaanse weg: Klinkerpaadje die de stuwwal opslingert over lengte van 800 meter. Gek genoeg heb ik er 4 PR's gelopen, de PR's op korte afstanden worden veroorzaakt door de lange afdaling waar de loop mee begint. Mijn PR op de 10km heeft me wel verbaasd. Na 4 jaar niet gelopen te hebben ben ik januari weer begonnen en op m'n 42e deze PR te lopen ben ik wel blij mee :)

https://www.strava.com/activities/2396717076

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag de Royal Ten gelopen. 2 jaar geleden ook gedaan, toen niet heel tevreden over de tijd (43 min), dit keer ivm omstandigheden een hele slechte voorbereiding gehad, dus doel was om hem relaxed uit te lopen met hartslag rond de 175. (normaal is dat 180-183 bij 10km races).
Uiteindelijk net niet onder de 40min gelopen, nog wel een leuke eindsprint gedaan maar dat was toen al te laat :P.
Dus zeker geen pr, maar dik tevreden over de tijd :).

Is wel de laatste keer, ik was even vergeten dat ik me de vorige keer zo ergerde aan de business lopers die een startvak eerder staan.. Op zich niet aan de lopers, maar wel de organisatie die het zo aan pakt. Dus een snelle tijd is hier vrij lastig tenzij wedstrijd licentie of je als business team mee doet .

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 26-05-2019 17:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:28

Galois

1811 - 1832

Na 4 dagen wat ziek te zijn geweest (verkouden, zere keel, hoofdpijn, geen koorts) vandaag voor het eerst weer hardgelopen.

Voel mij wel weer prima, dacht ik. Ik heb een rondje gedaan van 7 km op een rustig tempo van 5:00/km. Mijn hartslag bij dit tempo is normaal 135. En vandaag maar liefst 20 slagen hoger: 155!

Wow, schrik daar wel van. Het voelde wel zwaarder dan normaal, maar mijn neus is nog wel een beetje dicht, dus dacht dat het de reden wel zou zijn.

Maar dat het zoveel uitmaakt als je herstellende bent, verbaast mij erg...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Ziekte hakt er inderdaad echt wel in! Een tweetal weken geleden ben ik ook geveld geweest: koorts, spierpijn, last van maag en darmen... Pas sinds woensdag voel ik me terug 100% maar mijn duurloop vandaag vertelde ook iets anders: 10 slagen hoger dan normaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Vandaag voor het eerst aan een wedstrijd/trimloop meegedaany(vestingloop). Minder getraind dan ik wilde (in totaal maar 100km in 3 maanden, meer focus op fietsen gehad), maar de 10k in 44:51 gelopen. Erg blij mee, 45 was mijn streven, maar alles onder de 50 was mooi.

Wel flink diep gegaan, gemiddelde hartslag stuk hoger dan bij lange intervallen bijvoorbeeld. Nog een eindsprint ingezet om onder de 45 te komen. Volgens mijn horloge helaas wel 130 meter te weinig gelopen..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

vandermark schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:37:
Gisteren de stuwwalloop 10km in Oosterbeek gelopen. Een erg gezellige loop met mooie route en pittige beklimming in de vorm van de Italiaanse weg: Klinkerpaadje die de stuwwal opslingert over lengte van 800 meter. Gek genoeg heb ik er 4 PR's gelopen, de PR's op korte afstanden worden veroorzaakt door de lange afdaling waar de loop mee begint. Mijn PR op de 10km heeft me wel verbaasd. Na 4 jaar niet gelopen te hebben ben ik januari weer begonnen en op m'n 42e deze PR te lopen ben ik wel blij mee :)

https://www.strava.com/activities/2396717076
Ah, jij hebt de avondetappe gedaan. Toen zat ik nog lekker in het gras met m'n gezin na te genieten van wat alweer de 6e of 7e deelname aan de stuwwaltrail was dit jaar. Er is geen wedstrijd die ik vaker heb gelopen inmiddels. Dit jaar was de succesvolste, want ik liep 1:36 over de ruim 20km en kwam uiteindelijk een half minuutje te kort voor het podium en werd dus vierde. Daarbij moet gezegd worden dat er een stuk of 5 lopers voor mij van het padje af geraakten (ik sprak achteraf iemand die 27km had gelopen), maar he, dat was niet mijn schuld ;) Ik had me de hele week voorgenomen om het nu eens verstandig aan te pakken en niet meteen met de voorste mee te rennen. Toen ik bij de start alsnog volledig vooraan zij aan zij met Zac Freudenburg stond (oa wereldrecordhouder marathon lopen met een kinderbuggy in 2:32 en in de trailwereld geen onbekende) was de verleiding groot, maar heb ik toch een beschaafd tempo gepakt. Dat betekende dat er een redelijke groep voorbij kwam. Na het eerste dalen en steigen kom je na 5km bij de echte stuwwallen en dan begint de pret. Afdalen van 55 meter naar 20 meter en weer terug omhoog. En dat een stuk of 8 keer gedurende 6 kilometer. Vanaf dat moment merkte ik al dat ik net wat soepeler boven kwam dan een aantal lopers voor me en dus ook weer soepeler naar beneden ging. Ik haalde een stuk of 8 lopers in en zat een stukje achter iemand met een rood shirt. Ondanks pogingen om op best technisch afdalingen (alles wordt vanzelf technisch als je maar snel genoeg loopt) en steigen en het vlakke stuk over de uiterwaarden dichterbij te komen hielpen niet. Na de uiterwaarden ga je weer het bos in, meteen een volledige stuwwal op en liep ik tussen de 11km trail lopers. Dat hield soms een beetje op (er zijn wat stukken met trappen waar je niet echt kan passeren, maar hard naar beneden denderen op de plekken waar dat kon voelde goed. Ik merkte voor verandering eens dat ik m'n krachten goed verdeeld had en kon dus volle kracht door blijven gaan en overschakelen naar 'eindfase' ademhaling (elke stap in- of uitademen). De persoon met het rode shirt haalde ik niet meer bij, maar met een tempo op het vlak van rond de 4:00/km en naar beneden sneller was er ook niemand die mij meer kon bijhalen. Eigenlijk kwam ik daarmee best fris over de finish.

Pas bij de prijsuitreiking bleek dat de persoon voor me derde was geworden (Zac was uiteraard eerste met een voorsprong van 6 minuten op de nummer twee en 12 minuten sneller dan mijn tijd) en zag ik op het startveld ook weer wat lopers terug die me kort na de start voorbij waren gegaan en die ik idd niet meer terug had gezien. Hoe dan ook, m'n tijd was 8 minuten sneller dan vorig jaar (alhoewel het toen errug warm was), dus ik heb mezelf verbeterd. En zo waren het 3 leuke weken achter elkaar met een 3e, vorige week een 2e en nu weer een 4e plek. Volgend jaar weer. :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:30
Rudedadude schreef op maandag 27 mei 2019 @ 00:16:
[...]

Ah, jij hebt de avondetappe gedaan. Toen zat ik nog lekker in het gras met m'n gezin na te genieten van wat alweer de 6e of 7e deelname aan de stuwwaltrail was dit jaar. Er is geen wedstrijd die ik vaker heb gelopen inmiddels. Dit jaar was de succesvolste, want ik liep 1:36 over de ruim 20km en kwam uiteindelijk een half minuutje te kort voor het podium en werd dus vierde. Daarbij moet gezegd worden dat er een stuk of 5 lopers voor mij van het padje af geraakten (ik sprak achteraf iemand die 27km had gelopen), maar he, dat was niet mijn schuld ;) Ik had me de hele week voorgenomen om het nu eens verstandig aan te pakken en niet meteen met de voorste mee te rennen. Toen ik bij de start alsnog volledig vooraan zij aan zij met Zac Freudenburg stond (oa wereldrecordhouder marathon lopen met een kinderbuggy in 2:32 en in de trailwereld geen onbekende) was de verleiding groot, maar heb ik toch een beschaafd tempo gepakt. Dat betekende dat er een redelijke groep voorbij kwam. Na het eerste dalen en steigen kom je na 5km bij de echte stuwwallen en dan begint de pret. Afdalen van 55 meter naar 20 meter en weer terug omhoog. En dat een stuk of 8 keer gedurende 6 kilometer. Vanaf dat moment merkte ik al dat ik net wat soepeler boven kwam dan een aantal lopers voor me en dus ook weer soepeler naar beneden ging. Ik haalde een stuk of 8 lopers in en zat een stukje achter iemand met een rood shirt. Ondanks pogingen om op best technisch afdalingen (alles wordt vanzelf technisch als je maar snel genoeg loopt) en steigen en het vlakke stuk over de uiterwaarden dichterbij te komen hielpen niet. Na de uiterwaarden ga je weer het bos in, meteen een volledige stuwwal op en liep ik tussen de 11km trail lopers. Dat hield soms een beetje op (er zijn wat stukken met trappen waar je niet echt kan passeren, maar hard naar beneden denderen op de plekken waar dat kon voelde goed. Ik merkte voor verandering eens dat ik m'n krachten goed verdeeld had en kon dus volle kracht door blijven gaan en overschakelen naar 'eindfase' ademhaling (elke stap in- of uitademen). De persoon met het rode shirt haalde ik niet meer bij, maar met een tempo op het vlak van rond de 4:00/km en naar beneden sneller was er ook niemand die mij meer kon bijhalen. Eigenlijk kwam ik daarmee best fris over de finish.

Pas bij de prijsuitreiking bleek dat de persoon voor me derde was geworden (Zac was uiteraard eerste met een voorsprong van 6 minuten op de nummer twee en 12 minuten sneller dan mijn tijd) en zag ik op het startveld ook weer wat lopers terug die me kort na de start voorbij waren gegaan en die ik idd niet meer terug had gezien. Hoe dan ook, m'n tijd was 8 minuten sneller dan vorig jaar (alhoewel het toen errug warm was), dus ik heb mezelf verbeterd. En zo waren het 3 leuke weken achter elkaar met een 3e, vorige week een 2e en nu weer een 4e plek. Volgend jaar weer. :)
Knap werk, Rudy!

Zelf gisteren iets gedaan wat niet hardloopgerelateerd is.. O-) ...dus eigenlijk een beetje offtopic.. :X

Maak natuurlijk regelmatig gebruik van de Elliptigo naast mijn hardlopen, maar gisteren ben ik met de mannenclub het bos van Garderen aan het onveilig maken geweest op de nieuwe MSUB. Dit is ook een stand up bike, maar dan bedoeld voor offroad. Man, wat heb ik een lol gehad met het ding in het bos. In een uurtje 20 kilometer gemaakt, maar wat is dat killing voor de bovenbenen... :9

Ff een impressie;

Let niet op de die mafkees voorop.. O-)

Door het Solse gat

Heb de hele tijd een grijns op mijn gezicht gehad tijdens de rit...zeker voor herhaling vatbaar... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 18:59
[...]

Gaaf hoor! Super prestatie. Volgend jaar wil ik de 11km trail gaan doen, is een erg gezellige en leuke loop (mijn 2e keer, 2014 heb ik ook de 10km loop gedaan).

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokker
  • Laatst online: 20:05

Wokker

De avond wokkel

Gisteren voor het eerst een halve marathon afstand gelopen (geen officiele wedstrijd). Heerlijk ontspannen gelopen en zelf binnen de 2 uur gefinished.

Wat ik alleen niet snap van strava is dat hij de activiteit niet herkend als halve marathon activiteit. https://www.strava.com/activities/2398022292. Kan iemand dat verklaren?

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 10:44
Calitomnication schreef op zondag 26 mei 2019 @ 00:11:
[...]

Wauw, hardlopen in Central Park is een gevoel apart. Ontzettend veel plezier en genieten.
Bedankt!
Volgende week zaterdag hebben we alvast de gratis "NYRR Central Park Running History Tour" geboekt.

Ons hotel ligt vlak aan de Manhattan bridge, dus ik plan die ook 's ochtends vroeg eens over te lopen en dan terug te keren via Brooklyn bridge. Aan goede voornemens alvast geen gebrek. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:47

m-vw

Dus?

Wokker schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:01:
Gisteren voor het eerst een halve marathon afstand gelopen (geen officiele wedstrijd). Heerlijk ontspannen gelopen en zelf binnen de uur gefinished.

Wat ik alleen niet snap van strava is dat hij de activiteit niet herkend als halve marathon activiteit. https://www.strava.com/activities/2398022292. Kan iemand dat verklaren?
Wellicht omdat je al een keer een snellere gelopen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Gisteren voor het eerst een halve marathon afstand gelopen (geen officiele wedstrijd). Heerlijk ontspannen gelopen en zelf binnen de uur gefinished.

Binnen het uur? Dan ben je aardig op weg naar een WR ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

mrwolf schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Binnen het uur? Dan ben je aardig op weg naar een WR ;)
Haha binnen de 2 uur :)

Strava geeft de volgende uitleg -> https://support.strava.co...-Best-Efforts-for-Running eerste pogingen worden niet getoond. Dat wordt binnen kort nog eens deze afstand lopen :)

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:15
Dan ben je de eerste Nederlander >:) :9
Maar Strava geeft nooit een PR weer als je voor het eerst een nieuwe afstand loopt, de tijd staat wel netjes bij je profiel als je hem daar bekijkt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Wokker schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:46:
[...]

Haha binnen de 2 uur :)

Strava geeft de volgende uitleg -> https://support.strava.co...-Best-Efforts-for-Running eerste pogingen worden niet getoond. Dat wordt binnen kort nog eens deze afstand lopen :)
Volgens mij staat er al een snellere tijd bij je best estimates.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Na wederom enige tijd afwezigheid (niet opzettelijk, gewoon veel te druk met werk, veel in buitenland, tuin verbouwen, etc.) toch een kleine update van mijn zijde. De uitgebreidere "hoe-gaat-het-nu-met" komt nog. Vanochtend de MRI gehad van mijn rug, wat uiteindelijk het echte probleem lijkt te zijn (de rest van de medische details zal ik jullie besparen, veel geschipper). Het goede nieuws is dat ik mijzelf met veel losmaken en corrigeren in een pijnvrije situatie kan krijgen. Het blijft pleisters plakken, maar met die pleisters kan ik wel geheel pijn- en irritatievrij rennen. Iets wat volgens sommige medici niet mogelijk zou kunnen zijn. Tot zover stiekem toch een tipje van de sluier uit "hoe-gaat-het-nu-met" :p

Wat ik veel mooier vind om te delen is dat, gezien ik de laatste maanden redelijk heb lopen aanklooien, ik mijn fitheid niet verloren ben. De vorm is wel kwijt, maar de fitheid is misschien wel beter dan ooit. Afgelopen zaterdag heb ik uit een soort van recalcitrantie mijn eerste marathontempotest (mooi scrabblewoord) gedaan, waarbij ik weigerde enig vormverlies te accepteren. Na wekenlang aanklooien met 30-40km/week word ik zeker wel slechter, maar dit weigerde ik te accepteren. De afgelopen 3 week had ik, nadat ik 'ontdekte' hoe ik mijzelf kon fiksen, immer wel gewoon 80, 88 en 100km kunnen draaien. Daarmee zou ik sowieso weer op mijn niveau van februari moeten zijn, aldus mijn recalcitrante zelf :9

De training is 1k-2k-3k-4k-3k-2k-1k op beoogd marathontempo met pauze 400m doorjog (in 2min). Waarbij het vooral om de 2k en 3k blokken gaat. Als HS/tempo van de eerste 2k gelijk is aan de 2e 2k betekent dat, dat je onder vermoeidheid dus nog hetzelfde presteert. Je hebt immers 10k tempo in de benen. Hetzelfde geldt voor de 3k, waar de vermoeidheid van de 4k ertussen er niet toe mag leiden dat HS/tempo stijgt in de tweede 3k.

Tot zover de theorie.

Omdat ik stiekem wel een beetje bang was dat ik te hoog van de toren zou blazen stelde ik de training uit en uit en uit en uit, je kent het, maar uiteindelijk toch gestart. In mijn eentje op de atletiekbaan onmeuning veel rondjes rennen. Beoogd marathontempo 3.22/km (die 3.19 voor 2.19 is op wedstrijddag met racekleding op racegewicht in een groep is dan reëel). Dit draaide, als verwacht, de eerste 1k en 2k zeer makkelijk, waardoor ik hoop kreeg voor de rest van de training. Al zit er dan slechts 3 van de 16 tempokilometers op, maar zo makkelijk als dit draaide, dat had ik niet verwacht. Dan komt het deel waar het om gaat, het is een tempotest, waarbij de eerste blokken kunnen worden vergeleken met de latere blokken. 3k tempo, niet sjoemelen, dus geen harde start om secondes te smokkelen. Niet te aangspannen waardoor HS kan afwijken. Gewoon lekker relaxt doorrennen, voornamelijk op gevoel, met af en toe tussentijden checken te controle. De 3k draaide net zo makkelijk en tijdens de 4k kreeg ik echt even het gevoel dat ik een marathon kon lopen op dit tempo. Het afbouwen daarna bleef zo draaien en ik moest er eerder op letten dat ik niet stiekem versnelde dan vertraagde. Poiiiiii wat was dit een fijne training. :*) :*)

Onderstaand de resultaten en bijgaand de link:

https://runalyze.com/shared/54r3g

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fXEZs4WXrTqzUhThCg1A0XuR/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PYCcfu4sDr6N5gKpJlRSKbT3/full.png

Ik heb wel eens opstekers gehad, maar dit... Dit is hoe je het wil zien. Compleet identieke blokken. Geen enkel verval. Tred exact gelijk (dus ook geen verkorte pas door vermoeidheid). En dat terwijl ik dacht dat ik hoog van de toren blies. Nu is dit nog lang geen marathon, dit is slechts 16k, incl. 6x2' doorjog pauze. Maar het feit dat ik zelfs onder zoveel vermoeidheid geen verval heb, betekent dat ik slechts het tempo hoef uit te bouwen tot 42k. En ik heb nog tot eind september. O-)

Nu nog hopen een duidelijke uitslag van de MRI met een quick-fix als oplossing, dan ben ik echt weer een happy runner :*)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Zo, gistermiddag weer teruggekomen uit België waar we proef-gekampeerd hebben voor onze zomervakantie (trailwedstrijd+week). Nu weten we weer beter hoe de tent werkt en wat we missen. En natuurlijk de Kattenbostrail gelopen, daarvoor kwamen we eigenlijk.

De mrs. en ik liepen de 33km. Na de start liepen we al redelijk achterin, met ongeveer 30 aan de start op deze afstand kan dat gebeuren natuurlijk. (Alle afstanden starten op hun eigen tijdstip). En ze maakte ook nog een buiteling in de eerste paar kilometer. Mijn plan om ergens na de eerste kilometers op eigen tempo verder te gaan werd vervangen om haar te vergezellen want ze kon daarna wel een loopmaatje gebruiken.

Ergens halverwege ook nog wat lopers teruggefloten die een bordje gemist hadden. Ook heb ik nog even gekletst met iemand die op blote voeten gestart was. Inmiddels had hij zijn sandaaltjes weer aan want na 13km had hij toch wel last. Ik vond het overigens knap want de hoeveelheid dennenappels daar op de grond... :+

Uiteindelijk in 04.02uur gefinisht en een gekke hoge hartslag tijdens de trail gekregen, ik weet nog niet of dit nu klopt of dat er iets speelde aan mijn pols...
Strava or it didn't happen
[...]
...Toen ik bij de start alsnog volledig vooraan zij aan zij met Zac Freudenburg stond (oa wereldrecordhouder marathon lopen met een kinderbuggy in 2:32 en in de trailwereld geen onbekende)...
Geinig. Ik weet dat hij snel is want hij heeft in 2012 bij onze Warnsborncross meegedaan aan de 16.5km en het parkoersrecord gepakt. Toen was ik helemaal niet met trails bezig en vond het apart dat er een buitenlander aan onze kleine "cross" meedeed.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
Afgelopen zondag mijn eerste officiele halve marathon gelopen.

Uiteraard had ik deze al meerder keren in een training (duurloop) gelopen en was ik ook overtuigd dat ik het in ieder geval wel zou halen. Eerder dit jaar had ik als doelstelling dit binnen de 2 uur te behalen, maar tijdens een duurloop was dit streven al behaald (veel te snelle duurloop overigens).
Dus mijn doelstelling naar < 1.55 uur naar beneden gesteld met in mijn achterhoofd dat < 1.50 uur mogelijk zou kunnen zijn.

Dus, terug naar zondagavond (18:00 starttijd). De gehele dag mooi hardloopweer, als in bewolkt, weinig wind en temperatuur van 16 graden,
Ik was positief gespannen, ik had er zin in en veel bekenden liepen mee. Mijn kinderen en vrouw stonden aan de kant aan te moedigen (nadat eerst mijn 6 jarige dochter de 1 km heeft gelopen, maar ik dwaal af).
Het startshot gaat, en ik loop op een 4.50 tempo weg.

De eerste 10 km langzaam het tempo naar 5.00 terug laten lopen en de 10 km met een 49.50 gelopen.
Echter bij de 12 km kreeg ik toch wel behoorlijke dorst, en allemachtig, de zon kwam door en de temeratuur liep op en wat was het warm. Tempo was inmiddels afgezakt naar 5.30, prima snelheid om de rest mee te lopen. Er waren genoeg drinkposten, dus bij 14 km een beker gepakt en even gewandeld om al het vocht naar binnen te werken.
Tja, nog 'maar' 7 km. Km 16 en 17 heb ik nog op een 5.25 tempo kunnen houden, maar toen was de koek op. Mijn hartslag was nog prima 160, echter mijn benen voelden als lood. De laatste 4 km met een gemiddelde van 6.20 gelopen.

Schade/Resultaat:
Halve marathon: 1.53.40 (geen PR)
10 mile: 1.23.30 (PR)
10 km: 49.50 (PR)
Spierpijn

Conclusie:
Gematigd tevreden, doelstellingen behaald, maar de laatste km's geven een wrange nasmaak.
Geeft voor mij aan dat ik in ieder geval geen warmteloper ben, maar dat ik nog wel wat beter kan en 1.50 een realistisch doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Het fenomeen Zac Freudenburg heeft ook een eigen cross in Groningen, gehouden in het stadspark.
Hij probeert er altijd bij te zijn, dus mocht iemand een keer tegen hem willen racen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-10 22:21

aap

m-vw schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Volgens mij staat er al een snellere tijd bij je best estimates.
Volgens mij is dat wel degelijk de tijd van deze run, maar dan over het snelste stuk van 21.1 km binnen deze run. De run was 21.64, dus daar mag nog wat tijd af voor de overtollige 540 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 21:28
Was zelf niet enorm actief geweest, wel gewoon gelopen maar niet echt enorm gelet op hoe en wat. Gisteren 15km gelopen in Utrecht tijdens de Loop van Leidsche Rijn. Hele tijd bij de 1u15min pacer gelopen en kon hem ook fatsoenlijk uitlopen. Was ik erg tevreden mee, gefinisht in 1.14.19 (sprintje aan de finish :))

Wat ik me wel afvroeg, mijn hartslag gemiddeld is 174 met een uitschieter tijdens de sprint naar 194. Is dat nou heel erg hoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Als je 84 jaar bent wel. ;)
Je zou 220-leeftijd als richtlijn kunnen aanhouden.
Zelf is er bij mij vrijdag 184 als max gemeten, gezien mijn leeftijd vind ik dat een prima hartslag. :+

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-10 09:09
Als je de 60 gepasseerd bent wel, ja @KaiseRRuby

hihi, je was me net voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Frenz64 op 27-05-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Xaverius schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:45:
Als je 84 jaar bent wel. ;)
Je zou 220-leeftijd als richtlijn kunnen aanhouden.
Zelf is er bij mij vrijdag 184 als max gemeten, gezien mijn leeftijd vind ik dat een prima hartslag. :+
Als je uit wil gaan van je leeftijd zou ik aanhouden: 207 - (0.7 x leeftijd) = maxHR

Dat zou een exactere inschatting moeten geven dan 220-leeftijd. In een anderzoek kwam dezelfde formule naar boven maar dan met 208 ipv 207.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Geen idee welke accurater is, deze gebruikte de sportarts afgelopen vrijdag in zijn uitleg. Maar als het om een schatting gaat... 😉

Het scheelt bij mij een halve hartslag. 😄

[ Voor 15% gewijzigd door Xaverius op 27-05-2019 12:53 ]

Stop de verwelking!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Xaverius schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:52:
Geen idee welke accurater is, deze gebruikte de sportarts afgelopen vrijdag in zijn uitleg. Maar als het om een schatting gaat... 😉

Het scheelt bij mij een halve hartslag. 😄
Freeaqingme schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Als je uit wil gaan van je leeftijd zou ik aanhouden: 207 - (0.7 x leeftijd) = maxHR

Dat zou een exactere inschatting moeten geven dan 220-leeftijd. In een anderzoek kwam dezelfde formule naar boven maar dan met 208 ipv 207.
Brrrrrrrr... Die enge formule weer. Gelijk vergeten, heb je nooit gehoord, bestaat niet, is pure onzin! (dat een sportarts hierin meegaat vind ik nog enger)

Zie mijn eerdere post erover:

kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"
kramerty88 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:46:
[...]

Maak die vinger rap even droog. Die 220 mythe zit ver in mijn allergiezone (no offense ;) ). De variatie is zó ontzettend groot dat heel veel mensen verkeerd (veel te hard/zacht) trainen als ze daarop afgaan. Ook als basis is het geen goed plan. De enige manier is testen. Dat hoeft niet meteen in een lab. Pak een wedstrijdje waarin je echt hard ging, dan heb je al een idee van je hogere zones. Het is waarschijnlijk niet je max, maar geeft al wel een indicatie.

Hieronder onderzoekje naar de 220 regel, zie de spreiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VXllZmnzKo9nejfYYy6BC23s/full.png

https://www.researchgate....to_85-Year-Old_Population

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
KaiseRRuby schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:40:
Was zelf niet enorm actief geweest, wel gewoon gelopen maar niet echt enorm gelet op hoe en wat. Gisteren 15km gelopen in Utrecht tijdens de Loop van Leidsche Rijn. Hele tijd bij de 1u15min pacer gelopen en kon hem ook fatsoenlijk uitlopen. Was ik erg tevreden mee, gefinisht in 1.14.19 (sprintje aan de finish :))

Wat ik me wel afvroeg, mijn hartslag gemiddeld is 174 met een uitschieter tijdens de sprint naar 194. Is dat nou heel erg hoog?
Dit issue is hier regelmatig voorbijgekomen, conclusie:
1. Max hartslagen, omslagpunten etc zijn heel persoonlijk, als je het zeker wilt weten moet je je laten testen bij een SMA
2. Genoemde formules zijn slechts globale indicaties. Individueel kan je er zo +/- 10% naast zitten.

Ik ben zelf 45 en heb vorige week een 5K wedstrijdje gelopen met een gemiddelde hartslag van 188 en een max van 196. Voor mij is dit normaal en vrijwel exact gelijk aan de gemeten waardes bij een SMA. Maar goed dat is dus heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 21:28
Juist, dank allemaal. Ik ben 29 overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag was de 6km-grens aan de beurt. Rustig aan, duurlooptempootje à 6+min/km.
Ging goed, maar ook niet. Het blijft nauw luisteren en snel niet goed voelen als ik niet precies goed loop.

Stukje zelfanalyse:
Ook met mijn onderlichaam ontspannen kan ik te ver gaan. Compleet ontspannen lopen en mijn voeten neerzetten op de manier die geen last geeft is maar kort vol te houden.
De uitdaging is dan weer om het midden te vinden tussen geheel ontspannen en volledig bewust aansturen, en tussen ontspannen voeten en tenenklauwen (dat ging wel goed eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb nog nooit een trailrun gedaan in wedstrijdverband. Wel heel veel in trainingen. Maar dus nooit op mijn max gelopen zeg maar.

Als ik een 10k, 15k, 21,1k oid wegwedstrijd doe, dan kan ik op halve minuut nauwkeurigheid voorspellen wat mijn eindtijd zal worden. Deze klopt dan ook altijd (mits ik niet iets raars tegenkom als blessures, weersinvloeden, of andere vervelende secundaire factoren).

Maar op een trailrun heb ik dus geen idee... Ik ga volgende maand meedoen met een run-bike (Sixty60). Deze begint met een trailrun van 20k met 300 hoogtemeters gevolgd door 40k mtb'en. Het mtb'en kan ik op deze route met 21 km/h (zonder van tevoren 20k hard te hebben gelopen).

Hier zijn genoeg mensen met ervaring op trailruns. Kan iemand mij een indicatie geven hoeveel langzamer zo'n trailparcours van 20k met 300 hm zal zijn? Mijn 10k-tijd is 37.30 en mijn 15k-tijd 57.30 op de weg.

Uiteraard zal ik ook rekening mee moeten houden dat ik ook nog wat over moet hebben om ook nog 2 uur te kunnen fietsen...

Maar is een tempo van 4:30/km realistisch? Of moet ik mij eerder richten op 4:45?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tazzie79 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Bedankt!
Volgende week zaterdag hebben we alvast de gratis "NYRR Central Park Running History Tour" geboekt.

Ons hotel ligt vlak aan de Manhattan bridge, dus ik plan die ook 's ochtends vroeg eens over te lopen en dan terug te keren via Brooklyn bridge. Aan goede voornemens alvast geen gebrek. 😉
Klinkt goed! Ook een mooie route (en gezien de locatie waar je zit vrij eenvoudig te doen.
Vanuit je hotel loop je via South Street richting Battery Park, je gaan dan onder de Brooklyn Bridge, voorbij alle helicopter platformen richting Statue of Liberty (Battery Park). Hier loop je direct langs de Hudson weer terug richting Noord Manhattan, met uitzicht op de Freedom Tower en even later Empire State Buidling. Dit fietspad trekt zich overigens wel door tot bijna eind Manhattan, dus ga hem niet helemaal af proberen te lopen :P.

Vanaf de voet van de Manhattan Bridge, via Battery Park en dan schiet je na verloop van tijd Canal Street in en zo kom je weer terug bij je hotel is ongeveer 8.5km :). (let wel, hardlopen Downtown Manhattan is vooral veel stoplicht wachten, of noem het interval :P Maar dit geldt overigens alleen voor het stuk Canal Street)

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 27-05-2019 16:01 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:29:
Ik heb nog nooit een trailrun gedaan in wedstrijdverband. Wel heel veel in trainingen. Maar dus nooit op mijn max gelopen zeg maar.

Als ik een 10k, 15k, 21,1k oid wegwedstrijd doe, dan kan ik op halve minuut nauwkeurigheid voorspellen wat mijn eindtijd zal worden. Deze klopt dan ook altijd (mits ik niet iets raars tegenkom als blessures, weersinvloeden, of andere vervelende secundaire factoren).

Maar op een trailrun heb ik dus geen idee... Ik ga volgende maand meedoen met een run-bike (Sixty60). Deze begint met een trailrun van 20k met 300 hoogtemeters gevolgd door 40k mtb'en. Het mtb'en kan ik op deze route met 21 km/h (zonder van tevoren 20k hard te hebben gelopen).

Hier zijn genoeg mensen met ervaring op trailruns. Kan iemand mij een indicatie geven hoeveel langzamer zo'n trailparcours van 20k met 300 hm zal zijn? Mijn 10k-tijd is 37.30 en mijn 15k-tijd 57.30 op de weg.

Uiteraard zal ik ook rekening mee moeten houden dat ik ook nog wat over moet hebben om ook nog 2 uur te kunnen fietsen...

Maar is een tempo van 4:30/km realistisch? Of moet ik mij eerder richten op 4:45?
Leuk! Mijn achtertuin en ik heb een paar jaar terug het trailparcours ingetekend :+ (geen idee of ie dit jaar aangepast is trouwens; ik ben op vakantie...).
In principe vind ik het geen moeilijke ronde en vrij snel. Er zijn enkele stukjes waar ervaring wel zwaar telt. Dus de vraag is vooral hoe handig je bent op het onverhard en hoe goed je de klimmen verteert?

Met jouw tijden zou ik gemiddeld 4:30 niet heel vreemd vinden. Maar als je als een krant naar beneden loopt of je kuiten blokkeren na een uurtje heuvelop en -af, dan verandert dat allicht wat ;)
Zorg in ieder geval dat je je niet over de kop loopt bij het begin, het venijn zit in de staart... Het fietsen loopt bij de meeste mensen wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Omdat het hier regelmatig over schoenen gaat wil ik jullie er even op wijzen dat ze bij de zalando lounge weer een nieuwe verzameling in de aanbieding hebben. Ga zelf denk ik de Saucony Freedom Iso 2 kopen voor 85 euro. Alhoewel ik net de nieuwe Ride's heb waar ik pas 3 keer op gelopen heb.

[ Voor 15% gewijzigd door The_Ghost16 op 28-05-2019 08:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

vhal schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:11:

Maaruh, wie o wie van de heren hardloperts scheert dan wél zijn benen of is dat alleen maar zodat je soleus, gastronemicus, vastus medialus/lateralus en rectus femoris "beter uit" komen :+ >:)
Ik beken! O-)

Mijn voornaamste reden is dat die kleine haartjes toch verdomd veel isoleren en warmte mijn grootste vijand is. Scheer je benen eens en voel hoe verkoelend het aanvoelt.
Maar stiekem vind ik het er ook gewoon beter (netter/verzorgder) uitzien :P. Al vindt mijn vriendin dat ik met geschoren benen op wedstrijdgewicht een lopende anatomie-les ben 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

kramerty88 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:22:
[...]

Ik beken! O-)

Mijn voornaamste reden is dat die kleine haartjes toch verdomd veel isoleren en warmte mijn grootste vijand is. Scheer je benen eens en voel hoe verkoelend het aanvoelt.
Maar stiekem vind ik het er ook gewoon beter (netter/verzorgder) uitzien :P. Al vindt mijn vriendin dat ik met geschoren benen op wedstrijdgewicht een lopende anatomie-les ben 8)7
Niks mis met vriendinnen die jouw lichaam als anatomie-les zien toch? :P Ja, tenzij je vrouw wat anders vindt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Volgens mij zit je met je gok van tussen de 4:30 en 4:45 best ok. Dat is het leuke van een trailrun, je weet het nooit echt van tevoren. Hoogtemeters en het 'niet in je ritme kunnen komen' door al die bochtjes, hobbelige ondergrond en klimmetjes zijn vaak valkuilen waar een 'reguliere hardloper' tegenaan kan lopen bij trails (en waar ik in het verleden veel tegenaan gelopen ben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 19:52
Update van mijn herstel: Hardlopen gaat nog steeds niet echt na mijn kniefractuur vorig jaar. Knie en spieren zijn redelijk hersteld, mis nog wel een aantal graden extensie en flexie maar dat zal waarschijnlijk zo blijven.

Maar nu heb ik al maanden last van m'n voet aan dezelfde kant. Twee verschillende chirurgen zeggen dat er niets aan de hand is en dat ik gewoon weer moet gaan lopen, gaat vanzelf over. Maar na 20 a 30 minuten hardlopen, kan ik - eenmaal koud - bijna niet meer op m'n voet staan.

Podoloog ziet wel een afwijking en heeft zooltjes aangemeten. Maar nog weinig effect...

Fysio kan de klachten niet plaatsen.

Volgende week een afspraak bij een sportarts. Hopelijk komt daar wat uit.

Overigens, opmerkelijk hoe het brein werkt. Ik heb de eerste 25 jaar van mijn leven niet hardgelopen. Daarna ongeveer 200km per jaar gelopen en eigenlijk pas vorig jaar een half jaar serieus begonnen. Desondanks, is het een enorme frustratie dat ik nu niet kan hardlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 20:39
@FreeShooter dit is heel herkenbaar. Maar het kost gewoon heel veel tijd, een blessure. Waarschijnlijk heeft je voet nu het probleem dat door je knieblessure je de voet iets anders gebruikt en daardoor deze niet gewend is om die krachten aan te kunnen

offtopic:
maar goed dat zegt iemand die zijn voeten in zijn hele leven nog niet gebruikt heeft waar ze voor bedoeld zijn 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 28-05-2019 12:10 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Even gezocht op de route, er lijkt wel een leuke uitdaging in te zitten. Maar getallen zeggen mij nooit zoveel. :+
https://www.strava.com/activities/1642428852

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rudedadude schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:19:
[...]

Volgens mij zit je met je gok van tussen de 4:30 en 4:45 best ok. Dat is het leuke van een trailrun, je weet het nooit echt van tevoren. Hoogtemeters en het 'niet in je ritme kunnen komen' door al die bochtjes, hobbelige ondergrond en klimmetjes zijn vaak valkuilen waar een 'reguliere hardloper' tegenaan kan lopen bij trails (en waar ik in het verleden veel tegenaan gelopen ben).
Klopt, bovendien zijn de hoogtemeters die ik in mijn eigen regio doe, veel minder dan die 300 van deze tocht. Geen idee hoe ik ze verteer... En 20k is ook geen afstand van 'even doorbijten', het is wel nodig dat je in een ritme komt. We gaan het ervaren. Even goed nadenken waar ik op weg wil gaan... De fout die ik altijd maak, altijd... is dat ik in het begin zo enthousiast ben en het gevoel heb dat ik de hele wereld aankan! :D
Xaverius schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:26:
[...]

Even gezocht op de route, er lijkt wel een leuke uitdaging in te zitten. Maar getallen zeggen mij nooit zoveel. :+
https://www.strava.com/activities/1642428852
Tnx voor deze tip! Heb inmiddels meer gevonden. Wel leuk om even doorheen te bladeren en op die manier een inschatting te maken wat ik zou kunnen in vergelijking met 'vergelijkbare' lopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Leuke quote uit een interview met Leonie Ton (winnares elfstedentocht 2018 en 2e bij de afgelopen 120km op Texel) op de site van Omroep Zeeland:

"Ze zeggen wel eens dat de moeilijkste afstand zeventien centimeter lang is. De afstand die zit tussen beide oren." :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:40
Galois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:08:
[...]

Klopt, bovendien zijn de hoogtemeters die ik in mijn eigen regio doe, veel minder dan die 300 van deze tocht. Geen idee hoe ik ze verteer... En 20k is ook geen afstand van 'even doorbijten', het is wel nodig dat je in een ritme komt. We gaan het ervaren. Even goed nadenken waar ik op weg wil gaan... De fout die ik altijd maak, altijd... is dat ik in het begin zo enthousiast ben en het gevoel heb dat ik de hele wereld aankan! :D

[...]

Tnx voor deze tip! Heb inmiddels meer gevonden. Wel leuk om even doorheen te bladeren en op die manier een inschatting te maken wat ik zou kunnen in vergelijking met 'vergelijkbare' lopers.
Nog één tip: probeer bij steile hellingen niet persé je vaart hoog te houden. Je loopt dan de kans dat je na de eerste 3 hellingen al helemaal stuk gaat en dat dat zorgt dat de vaart die je op vlak + naar beneden nog kan maken drastisch vermindert. Dan kan je soms beter iets rustiger omhoog (of zelfs wandelen, bij hele steile stukken) zodat je op vlak en downhill nog kan knallen, per saldo sneller bent en minder 'op' gaat. Verder is naar beneden altijd een beetje lef hebben: hoe meer je jezelf 'durft' te laten vallen hoe minder schokken op je knieen en minder belasting op bovenbenen. Is net als met skieën: jezelf afremmen is zwaarder dan gewoon gaan ;) .. Maar wel natuulijk met enige voorzichtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Nog één tip: probeer bij steile hellingen niet persé je vaart hoog te houden. Je loopt dan de kans dat je na de eerste 3 hellingen al helemaal stuk gaat en dat dat zorgt dat de vaart die je op vlak + naar beneden nog kan maken drastisch vermindert. Dan kan je soms beter iets rustiger omhoog (of zelfs wandelen, bij hele steile stukken) zodat je op vlak en downhill nog kan knallen, per saldo sneller bent en minder 'op' gaat. Verder is naar beneden altijd een beetje lef hebben: hoe meer je jezelf 'durft' te laten vallen hoe minder schokken op je knieen en minder belasting op bovenbenen. Is net als met skieën: jezelf afremmen is zwaarder dan gewoon gaan ;) .. Maar wel natuulijk met enige voorzichtigheid.
Dit zie je bij de Zeven Heuvelen altijd mooi gebeuren. Lopers willen om de een of andere reden persé geen tempo verliezen en gaan volle pin de heuvel naar boven. Eenmaal boven komen ze erachter dat ze toch te hard zijn gegaan en lopen in een iets langzamer tempo (herstel) naar beneden. Als je het tempo heuvelop 10 seconden/km terug laat zakken, dat maakt al een wereld van verschil en dat maak je bergaf meer dan goed :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
Vanavond had ik op het oog om voor een PR te gaan op de 10km tijdens de Alkmaar City Run by Night. Mijn geschatte PR heb ik in april al verbeterd met een tijd onder de 45 minuten dus mijn idee was om dat vanavond weer te lopen.

Echter heb ik sinds afgelopen zondag last van mijn onderrug en weet dus niet hoe dit opspeelt tijdens het hardlopen. Dit is ontstaan bij het tennissen met harde wind en op kunstgras. Hierdoor veel moeten manoeuvreren om de bal te kunnen raken.

Ook is sinds zaterdag mijn Apple Watch kapot. Heb een series 2 waarvan de batterij is opgezet. Dit schijnt een bekend probleem te zijn en is als het goed is verlengde garantie voor. Alleen kan ik vrijdag pas naar een Apple winkel om te kijken wat ze er mee kunnen doen. Ik zal het dus moeten doen met de tijd weergave onderweg en volledig op gevoel.

Ik hoop dat een tijd onder de 45 minuten gaat lukken en anders zal het waarschijnlijk tijdens de singelloop in Utrecht (in oktober pas) moeten gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:23:
[...]

Dit zie je bij de Zeven Heuvelen altijd mooi gebeuren. Lopers willen om de een of andere reden persé geen tempo verliezen en gaan volle pin de heuvel naar boven. Eenmaal boven komen ze erachter dat ze toch te hard zijn gegaan en lopen in een iets langzamer tempo (herstel) naar beneden. Als je het tempo heuvelop 10 seconden/km terug laat zakken, dat maakt al een wereld van verschil en dat maak je bergaf meer dan goed :)
Haha precies. En dan is Zevenheuvelen nog goed asfalt. Bij onverhard ga je op de steile hellingen na elke pas omhoog ook weer een stukje naar beneden door het wegzakken ;) .. Zevenheuvelen heb ik inmiddels 4x gedaan, dan weet je op den duur precies waar je hoe hard kan en hoe lang een helling nog duurt. Erg fijn. Gewoon zorgen dat je rond km 11.0 (de laatste echte helling) nog ongeveer op je doeltijd zit dan kan je op de laatste 4km downhill nog minuten winnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Het herstel van mijn achillespeesontsteking lijkt goed te gaan. Gisteravond 4x1000m, 400m rust ~3:55 en geen last :D

Vandaag flippers binnengehaald voor een te organiseren flipperestafette. Ben erg benieuwd of mensen daar op kunnen lopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 15:49
The_Ghost16 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:32:
Vanavond had ik op het oog om voor een PR te gaan op de 10km tijdens de Alkmaar City Run by Night. Mijn geschatte PR heb ik in april al verbeterd met een tijd onder de 45 minuten dus mijn idee was om dat vanavond weer te lopen.

Echter heb ik sinds afgelopen zondag last van mijn onderrug en weet dus niet hoe dit opspeelt tijdens het hardlopen. Dit is ontstaan bij het tennissen met harde wind en op kunstgras. Hierdoor veel moeten manoeuvreren om de bal te kunnen raken.

Ook is sinds zaterdag mijn Apple Watch kapot. Heb een series 2 waarvan de batterij is opgezet. Dit schijnt een bekend probleem te zijn en is als het goed is verlengde garantie voor. Alleen kan ik vrijdag pas naar een Apple winkel om te kijken wat ze er mee kunnen doen. Ik zal het dus moeten doen met de tijd weergave onderweg en volledig op gevoel.

Ik hoop dat een tijd onder de 45 minuten gaat lukken en anders zal het waarschijnlijk tijdens de singelloop in Utrecht (in oktober pas) moeten gaan gebeuren.
Dubbel balen man, moet ik je vanavond anders achter de broek aan zitten om onder de 45 minuten te duiken? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Bij de 7Heuvelen dender ik altijd vrij hard naar beneden, en met dezelfde vaart loop ik tegen de volgende heuvel op. Er zijn enkele heuvels die op deze manier echt heel prima te doen zijn. Kost dan bijna geen kracht om hard naar boven te rennen.
Of het de beste manier is? Geen idee, maar voor mij geeft het energie en die heb ik altijd hard nodig bij een 15 km of 10EM :P (loop hem op 10km tempo).

Ik wil ook weer ns een PR lopen, dat is te lang geleden :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2019 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Bij de 7Heuvelen dender ik altijd vrij hard naar beneden, en met dezelfde vaart loop ik tegen de volgende heuvel op. Er zijn enkele heuvels die op deze manier echt heel prima te doen zijn. Kost dan bijna geen kracht om hard naar boven te rennen.
Of het de beste manier is? Geen idee, maar voor mij geeft het energie en die heb ik altijd hard nodig bij een 15 km of 10EM :P (loop hem op 10km tempo).
Een 15km op 10km tempo lopen? Dat betekent dat je 10km gewoon sneller kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Een 15km op 10km tempo lopen? Dat betekent dat je 10km gewoon sneller kan ;)
Mijn PR op de 10km is 39:30 en op de 15km is 59:30. Dus dat kan wel kloppen ja ;).

Ik loop marathons overigens ook op halve marathon tempo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sport_Life schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Ik wil ook weer ns een PR lopen, dat is te lang geleden :).
Dat is ook wel weer waar, maar dan behoor jij tot de categorie getrainde lopers ;). Ik kan me mijn 7Heuvelen niet meer zo goed voor de geest halen eigenlijk. Had iets van 1.02 geloof ik. Weet wel dat ik te gematigd heb gelopen en op de 12km nog in afwachting was van een "smerige heuvel", aldus iemand van onze club. Op de 13 kwam ik er echter achter dat de weg naar beneden al ruim was ingezet en heb het tempo flink omhoog gezet, maar toch net iets te veel tijd verloren.

Steilheid van de heuvels vielen me overigens goed mee, had erger verwacht :)

tips voor New York

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 09:55

ye-roon

knaak

In de catagorie "ik heb wat nieuws en wil het delen" (ja ik weet dat daar ook topic van is), maar ik heb gister 5km gelopen in 33.30, waarvan ik 3min op wandel tempo gedaan heb omdat m'n hartslag wat te hoog was. Maar wel mooie PB. Thats all :)

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:48:
[...]
Weet wel dat ik te gematigd heb gelopen en op de 12km nog in afwachting was van een "smerige heuvel", aldus iemand van onze club.
Postweg, na 10k. Voor de volgende editie :)
Steilheid van de heuvels vielen me overigens goed mee, had erger verwacht :)
Niet patsen, Limburger :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Roadman schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:14:
[...]

Dubbel balen man, moet ik je vanavond anders achter de broek aan zitten om onder de 45 minuten te duiken? })
Ga maar voor me lopen in plaats van achter me aan rennen als de duivel :P Dan komt het vast wel goed :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

[...]

Bij de 7H kun je daarnaast ook perfect zien uit welke regio mensen komen. Ik als boer uit het noorden, waar het steilste viaduct afgerond nog steeds 0% is, kan totaal niet dalen. Met elke stap de noodrem erop, moest ik mijn meerdere erkennen in bijv. Susan Krumins. Het contrast kon niet groter zijn. Elk heuveltje miste zij het vermogen om omhoog te komen en liep ik bij haar weg, maar elke afdaling kwam ze langszeilen alsof ze rolschaatsen aanhad. Dan kun je toch wel zien dat zij opgegroeid is in de Arnhemse bossen... :9 _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11
De Zevenheuvelen zijn zo ongeveer mijn standaard trainingslocatie (van Heumensoord en Dekkerswald tot Groesbeek), maar ook ik moet mijn meerdere erkennen in Susan Krumins.

Alleen loopt ze in mijn geval zowel bergop als bergaf bij me weg ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kramerty88 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:14:
[...]

Bij de 7H kun je daarnaast ook perfect zien uit welke regio mensen komen. Ik als boer uit het noorden, waar het steilste viaduct afgerond nog steeds 0% is, kan totaal niet dalen. Met elke stap de noodrem erop, moest ik mijn meerdere erkennen in bijv. Susan Krumins. Het contrast kon niet groter zijn. Elk heuveltje miste zij het vermogen om omhoog te komen en liep ik bij haar weg, maar elke afdaling kwam ze langszeilen alsof ze rolschaatsen aanhad. Dan kun je toch wel zien dat zij opgegroeid is in de Arnhemse bossen... :9 _/-\o_
Alleen komt ze oorspronkelijk uit Nijmegen ;). En heeft ze haar trainingen voornamelijk afgewerkt in Heumensoord ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Zwerver schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 07:31:
[...]

Alleen komt ze oorspronkelijk uit Nijmegen ;). En heeft ze haar trainingen voornamelijk afgewerkt in Heumensoord ;)
Haha, tot zover mijn topografische kennis van de zuid-Veluwse bossen :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roadman
Na een avondje kris kros door Alkmaar racen toch weer een nieuw PB mogen noteren op de 10 KM. Verbetering met 3 seconden. Eigenlijk was het niet de bedoeling zo hard te gaan, maarja... als het lekker loopt loopt het lekker.

Al ging het de eerste drie kilometer wel wat pijnlijk met een zere lies maar dat ging vanzelf wel weer weg. Pijnlijk was ook de chaos bij de startvakken. Slecht geregeld door Le Champion (nota bene). Veel te weinig ruimte. Mensen massa's die door elkaar liepen en je staat zo +5 minuten gewoon stil/vast. Uiteindelijk maar ergens het hek over geklommen en in een ander startvak gestart.

Het parcours, veel draaien en keren, op sommige plaatsen best smal en voornamelijk klinkers. Eigenlijk totaal niet gunstig voor een snelle tijd. Maar vond het eigenlijk wel een gaaf race gevoel hebben al dat gedraai en gekeer. Misschien kwam dat ook wel omdat ik alleen maar bezig was met mensen inhalen.

Uiteindelijk in 42:27 de finish over (die sub 42 komt steeds dichterbij >:) )
Zondag de halve marathon in Hoorn lopen. Maar eens zien of de benen dan zin hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Gisteren eerste keer Alkmaar city run gedaan (10KM). Had gelukkig een plek in het vak direct achter de business run. Dat scheelde erg in de drukte en kon goed mijn eigen tempo lopen. Als nog veel mensen in gehaald. En mijn pr van 2 maanden geleden met ruim 2 minuten verbeterd :). En daarmee voor het eerst onder de 50 min grens met 49.20.

Zowiezo productieve week gehad, vorige week PR op de 5 km gelopen. En zondag mijn eerste 21,1 km gelopen als training.

Het oneindige X 0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vrouwlief heeft gisteren run 3 van de 9 voltooid: de Golden Ten in Delft. Mijn prestatie van het managen van 2 kleine kinderen in een drukke binnenstad vond ik ook wel stoer :P
Meer dan 10 minuten duurde het voordat de laatste over de startstreep was trouwens, dat merk je toch een stuk minder als je zélf in het startvak staat :Y

Vanochtend dankzij diezelfde lieve vrouw slechts bijna mijn fysioafspraak vergeten ipv helemaal. Het gedeelte dat ze vorige keer had losgewerkt (ribben, schouders) was blijkbaar ook daadwerkelijk losser gebleven en mijn benen hadden ook een aardig gelijke bewegingsvrijheid itt eerdere afspraken. Blijkbaar dus een goede stap gemaakt op dat gebied.
Ik kan steeds duidelijker de plek aanwijzen waar het probleem zich manifesteert (als het dat doet) en dat bleek uit de behandeling die ze vervolgens losliet in de regio buitenste knieband en bovenste stuk kuitbeen.

Ook was het blijkbaar logisch dat mijn knie-oefeningen als te zwaar beleefde. De oefening die ik deed (met 1 been een box opstappen) was nog wel een niveautje of 2 te ver wat betreft de stabiliteit die ik blijkbaar nog mis.
Heb nu een setje basisoefeningen meegekregen:
- zitten met benen languit, opgerolde handdoek onder knie, onderbeen optillen door tenen naar me toe te strekken, heel even vasthouden en dan weer terug (15x rechts, 15x links, 15x rechts)
- tandenpoetsen op 1 been
- stabiliteitssprongetjes: spring naar 1 been (voor, achter, links, rechts, mag afwisselen) en ga pas weer terug als je stabiel staat, ook 15x per been.
Dit maar eens een tijdje volhouden en zien of een verbetering in stabiliteit me verder gaat helpen. Ik heb er goede hoop in.

Ook lunges vond ze eigenlijk nog een stapje te ver btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Waarschijnlijk gaat de Marathon in Hoorn zondag niet door ivm de verwachte warmte. Hopelijk halen ze dan de halve naar voren op het tijdstip waar eigenlijk de hele (09:30) zou starten. En de 5 en de 10 dan op het tijdstip van de halve...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
Roadman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:38:
Waarschijnlijk gaat de Marathon in Hoorn zondag niet door ivm de verwachte warmte. Hopelijk halen ze dan de halve naar voren op het tijdstip waar eigenlijk de hele (09:30) zou starten. En de 5 en de 10 dan op het tijdstip van de halve...
Is iets genuanceerder, morgenochtend wordt daar een besluit over genomen.

https://www.hoornmarathon.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
TR1969 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:46:
[...]

Is iets genuanceerder, morgenochtend wordt daar een besluit over genomen.

https://www.hoornmarathon.nl/
Vandaar het woordje waarschijnlijk waar ik mee begon. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
Roadman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:50:
[...]

Vandaar het woordje waarschijnlijk waar ik mee begon. ;)
We bedoelen hetzelfde maar waarschijnlijk heeft een mate van zekerheid in zich. O-)

Misschien gaat het niet door, wellicht ook wel (maar ik hoop voor iedereen die meeloopt dat het doorgaat).
Als het maar op een verantwoorde manier kan.
Vorig jaar was ook al een warme editie en dit is nog een paar graden warmer.

Deze keer sla ik over en ga ik 25 km noordelijker lekker op tijd in het bos lopen. 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Gaan we ondertussen niet een beetje te ver met het afgelasten van evenementen?
Het is nou niet dat het:
1. onverwacht warm is (het wordt al een week aangekondigd, dus alle tijd om je op voor te bereiden als loper en organisatie...);
2. ongewoon is voor de tijd van het jaar;
3. het héél erg bijzonder belachelijk warm is;
4. bij een marathon er geen ongetrainde huisvrouwen lopers aan de start staan, dus deze kunnen hopelijk zelf ook wel iets inschatten.

En ja, ik snap dat de organisatie verantwoordelijkheid draagt voor een veilig en verantwoord evenement, maar we slaan zo onderhand wel een beetje door. Ik merk dat ik nogal iets meer ben van eigen verantwoordelijkheid. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Roozzz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:58:
Het is nou niet dat het:
1. onverwacht warm is (het wordt al een week aangekondigd, dus alle tijd om je op voor te bereiden als loper en organisatie...);
4. bij een marathon er geen ongetrainde huisvrouwen lopers aan de start staan, dus deze kunnen hopelijk zelf ook wel iets inschatten.

En ja, ik snap dat de organisatie verantwoordelijkheid draagt voor een veilig en verantwoord evenement, maar we slaan zo onderhand wel een beetje door. Ik merk dat ik nogal iets meer ben van eigen verantwoordelijkheid. |:(
ik heb toch liever dat men met 30+ dat soort maatregelen neemt dan dat je dit soort taferelen krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/3a7d9615a5ccce720b6f37393c4e8a17

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Webgnome schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:02:
[...]

ik heb toch liever dat men met 30+ dat soort maatregelen neemt dan dat je dit soort taferelen krijgt:

[Afbeelding]
Mooi het extreme geval geïllustreerd. :+

Tja, in mijn ultratrailwereld kan het qua temperatuur, afstand, omstandigheden nog een heel stuk gekker. Maar daar komen dit soort zaken niet zo vaak voor. Iets met zelfredzaamheid en zelf verantwoordelijkheid nemen. Ik mis dat bij een hoop van dit soort weg evenementen :>
Wat mij betreft mag/moet je als organisatie communiceren over omstandigheden en actief waarschuwen, maar de keuze ligt bij de loper. Behalve als de omstandigheden plotsklaps veranderen of acuut levensgevaarlijk zijn (zwaar onweer in de bergen bijvoorbeeld...). Ik bedoel je hebt hier mogen verwachten en lang en breed kunnen zien aankomen dat het eens in de zoveel jaar best wel warm kan zijn :P

Als we op deze manier doorgaan in Nederland (ieder incident uitvergroten en steeds voorzichtiger worden), dan hebben we over 5 jaar überhaupt geen evenementen meer in de periode tussen maart en oktober. En over 10 jaar alleen nog maar in maart; in de winter kan het zomaar vriezen en glad zijn :+

/einde waar-gaat-het-heen-met-de-samenleving rant

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 31-05-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:11
Het is nou niet dat het:

M'n pa zit bij het rode kruis en staat ook bij hardloopevenementen. Het aantal gevallen van hitteberoerte neemt heel erg toe bij temperaturen boven de 20 graden. Ik kan me dus zo voorstellen dat ze niet genoeg EHBO mensen hebben om het aantal hitteberoertes te behandelen.

Daarnaast zeg je dat er geen ongetrainde mensen aan de start staan, dat is misschien zo, maar de overgrote meerderheid zal niet een hitteberoerte bij zichzelf kunnen herkennen en zal het daarom weer van de mensen bij de EHBO afhangen.

Ook was er natuurlijk de Zembla uitzending begin van dit jaar over de DtD loop, hierdoor zullen organisatoren ook sneller geneigd zijn meer maatregelen te nemen of af te lasten.

Genoeg redenen? :+

offtopic:
en een ultra vind ik wel echt een ander geval, daar wordt zelfredzaamheid veel meer gepromoot en van je verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 31-05-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is nou niet dat het:

Op een warme loop kun je je niet voorbereiden als organisatie. Dan moeten alle vrijwilligers (m.n. op de medische posten) veel zwaarder worden opgeleid en bovendien alle faciliteiten worden geupgrade (ijsbaden e.d.). Dan zou het tarief ruim verdubbelen en zou de helft van de lopers niet mee doen.

Ieders verantwoordelijkheid, eens: maar uiteindelijk voelt de organisatie zich verantwoordelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Het is nou niet dat het:

Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Die eigen verantwoordelijkheid is natuurlijk heel erg leuk totdat er daadwerkelijk iets gebeurt. Dan is de organisatie ineens wel verantwoordelijk. Daar gaat het om.

Dat er geen ongetrainde mensen aan de start staan? Misschien niet ongetrainde maar wel mensen die onbekend zijn met het fenomeen. Hardlopen is nou eenmaal in Nederland een sport die door eenlingen vaak beoefend word. En als je in je eentje trained heb je nou niet altijd alles scherp op de radar.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 19:52
Zouden alle zomer-marathons niet beter met dynamische starttijden werken? Om 9u30 starten is wel erg laat met hogere temperaturen.

Tegelijkertijd, ga eens naar het zuiden van Frankrijk in de zomer. Je herkent de Nederlanders (en andere noordelijke landen) direct door de onwetendheid over de effecten van de zon en warmte: geen parasol, moeders aan het 'bakken', kinderen volop in de zon, zonder hoedje of shirt, om 2 uur in de middag etc... Als diezelfde mensen dan een marathon een gaan lopen, kan ik me voorstellen dat er wel wat uitvallen met een hitteberoerte.

Maar aflasten lijkt me wel erg overdreven, het wordt 'maar' 27 graden in Hoorn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
Van de website Hoorn Marathon:

De organisatie van de Hoorn Marathon heeft besloten het evenement door te laten gaan. Er worden extra water- en hulpposten langs het parcours geplaatst. De weersomstandigheden tijdens de Hoorn Marathon 2019 zullen warm zijn.

Wij geven u de volgende adviezen:
1. Pas uw looptempo aan
2. Drink voldoende voor de start
3. Drink voldoende bij iedere waterpost langs het parcours
4. Draag luchtige lichte loopkleding
5. Draag een lichte pet
6. Smeer u goed in met zonnebrandcrème
7. Minder goed getrainde lopers adviseren wij niet aan het evenement deel te nemen

Op basis van de actuele weersituatie kan de organisatie tijdens het evenement besluiten het programma aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kan je lopen met warm weer trainen?
Dus dat je lichaam eraan went?

Want wil eigenlijk op het einde van de middag een km of 10 gaan lopen maar dan een stuk langzamer dan normaal en neem ook drinken mee.

Maar is dat verstandig en schiet ik er iets mee op?(qua trainen dan?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ja, kun je trainen. Ja, dat kan prima (is gewoon ‘verstandig’ met de maatregelen die je neemt) en ja, daar schiet je wat mee op.

Laten we niet doen of er nergens anders ter wereld getraind en geracet wordt bij 25+ of 30+. Laten we ook niet een organisator van een evenement tot in het oneindige verantwoordelijk maken voor de gezondheid van de deelnemers.

Als je dat wilt: lekker naar de US verhuizen, meedoen onder onverantwoorde omstandigheden en dan de organisatie aanklagen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-10 09:09
Jihaa!! Zonder pijn gelopen, hamstring genezen. 11 km, rustig begonnen, maar uiteindelijk toch een tempo van 5:26 gelopen. Lekker warme spieren hielp ook vast, voelde geen moment geforceerd of datik meende wat te voelen. Ahh, zalig, weer gewoon kunnen lopen.

Nu nog weer een horloge, met je telefoon is drie keer niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
MrAcid schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:31:
Ja, kun je trainen. Ja, dat kan prima (is gewoon ‘verstandig’ met de maatregelen die je neemt) en ja, daar schiet je wat mee op.
Ging idd gewoon prima met dit weer 8)

12 km gelopen net binnen het uurtje (afgelopen woensdag ter vergelijking dezelfde afstand gelopen maar dan 7 minuten sneller)
Hartslag was wel hoger dan normaal maar dit was geen probleem volgens dit artikel:
Bij warm weer liggen de individuele hartslagzones hoger dan normaal. Dit effect is behalve temperatuurafhankelijk, ook afhankelijk van de luchtvochtigheid. Hoe hoger de luchtvochtigheid, des te groter het verhogende effect op de hartslag. Door de hogere lichaamstemperatuur gaan de bloedvaten in armen en benen meer openstaan. Hierdoor verplaatst een deel van het totale bloedvolume zich naar de ledematen. Dit geeft een verminderde vulling van het hart, waardoor vervolgens per hartslag ook minder bloed wordt rondgepompt. Om dit te compenseren stijgt de hartfrequentie zodat de hoeveelheid bloed die rondgepompt wordt, gelijk blijft.

Bovendien treedt bij warm weer sneller uitdroging op doordat veel vocht wordt verloren door een toegenomen zweetproductie. Hierdoor daalt het bloedvolume waardoor de hartslag ook stijgt.

Het effect van de warmte op de hartslag is niet bij iedereen even sterk. Sommige lopers zullen nauwelijks verschil opmerken, terwijl bij anderen sprake is van een 10-15 slagen hogere hartslagzone. Bij koud weer bestaat er een tegenovergesteld effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
Marathon Hoorn afgelast

In verband met de extreme weersverwachting van aanstaande zondag heeft de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord samen met het Rode Kruis het advies gegeven om de Schutz Marathon Hoorn en andere looponderdelen op zondag 2 juni 2019 af te gelasten.

Reden voor dit advies is de verhoogde kans op warmteletsels bij deelnemers, vrijwilligers en bezoekers van het evenement.

Als organisatie van dit evenement hebben we dit advies overgenomen. Hoe graag we ook dit evenement hadden willen laten doorgaan, de gezondheid van iedereen staat bovenaan.

Organisatie Marathon Hoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Beetje erg zuur voor de lui die zich n.a.v. de berichtgeving vanmorgen alsnog hadden ingeschreven :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
ach beetje zelf nadenken en je had dit ook wel op je klompen kunnen aanvoelen toch?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Webgnome schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:13:
ach beetje zelf nadenken en je had dit ook wel op je klompen kunnen aanvoelen toch?
Niet als een paar uur daarvoor, door de organisatie, doodleuk nog een bericht werd geplaatst dat het door zou gaan.

Dat ze het aflassen vind ik meer dan terecht hoor, daar niet van. Maar dit is wel erg knullig gecommuniceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Net mijn eerste rondje met mijn nieuwe FR245M+HRM-RUN gelopen. Geeft een heleboel data, daar duik ik nog wel eens in.

Ik had mijzelf voorgenomen om gezien het weer een stuk langzamer te gaan lopen, helaas versnel ik na iedere tempocorrectie steeds weer. Resultaat was dus ook dat ik mijn ronde in heb moeten korten.

Ik moet dus echt eens in de alarmmogelijkheden duiken om op tempo te leren lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door m-vw op 02-06-2019 14:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MrAcid schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:31:

Als je dat wilt: lekker naar de US verhuizen, meedoen onder onverantwoorde omstandigheden en dan de organisatie aanklagen.
Gaat niet lukken want daar snappen ze wel dat je op warme dagen niet om 14.00 moet starten :P Ik zie veel wedstrijdverslagen langskomen op Reddit en om 7.00 starten is de normaalste zaak van de wereld.

Ik ben het met je eens trouwens maar ik hoop wel dat ze eens met zinnigere starttijden komen voor wedstrijden in de warme maanden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2