Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.108 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:20
Valorian schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:54:
[...]

Interessant concept. Ik ben er van overtuigd dat het werkt mits je je eraan houdt. Dat geldt namelijk voor 9 v/d 10 dieten. Alleen die discipline om niet af te wijken is zo lastig he ;) .. Wel vraag ik mij af hoe gezond het is om pas om 12.00 uur te starten met dieten i.c.m. sporten. Als je na 20.00'en nog een inspanning doet dan is het uitzitten tot de volgende middag wel een lange stretch zonder voedsel. Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, je wil niet ineens flauwvallen op je werk omdat je de avond ervoor een duurloopje gedaan hebt. Maar goed, ik neem aan dat het geen bevlieging is en in de voorschriften van dat dieet ook wel wat kanttekeningen staan. Succes in ieder geval!
imho werken alleen de dieten die je altijd vol kunt houden en dus niet tijdelijk zijn. Of dat met deze is en je dat wilt is maar zeer de vraag, ontbijt is toch een belangrijke maaltijd. Kun je niet gewoon altijd na 20:00 niks meer eten en minder tussendoortjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51
Bartske schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:57:
[...]

imho werken alleen de dieten die je altijd vol kunt houden en dus niet tijdelijk zijn. Of dat met deze is en je dat wilt is maar zeer de vraag, ontbijt is toch een belangrijke maaltijd. Kun je niet gewoon altijd na 20:00 niks meer eten en minder tussendoortjes?
Tsja, dat lijkt mij ook gezonder. Eerlijk gezegd ben ik zelf nog het meest voorstanden van de common sense dieet: zorgen dat je calorie-inname per dag lager is dan het calorie-verbruik. Hoe laat die caloriën precies geconsumeerd worden boeit mij dan niet zoveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik schreef eerder al dat ik een marathon onder de 3 uur wil lopen. Ik geloof dat mijn doel toen eind 2018 was, helaas gaat dat niet lukken.

Inmiddels loop ik al enige tijd blessurevrij en vind ik het tijd worden om de afstanden wat te vergroten, om zo mijn doel toch te behalen :P.

PR's nu:
HM: 1u29min30sec
16,1km: 1u6min
15km: 1u2min
10km: 39min

Streven is de marathon van Rotterdam in voorjaar 2019 :)

Ah gevonden:
Sport_Life schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:49:

Ik heb mijn doel gezet op NYC 2017, in 3 uur. Dat is mijn huidige 10km tijd 4 x volhouden. Met gerichte training hoop ik daaraan te voldoen. En anders heb ik iig mijn doel niet te laag gezet ;). Komende weken eerst zorgen dat alle blessures en lichte pijntjes weg zijn, en dan start ik voorzichtig met opbouwen. Overigens zit ik niet stil ondertussen: gisteren gezwommen, morgen racefietsen, woensdag bootcamp en donderdag fitness. En elke dag op de fiets naar het werk :+.
NYC wordt dus iets dichterbij ;).
Eind 2017 wordt dus 1,5 jaar later

Maar die marathon onder de 3 uur blijft staan :P

[ Voor 85% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2018 21:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Valorian schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:54:
[...]

Interessant concept. Ik ben er van overtuigd dat het werkt mits je je eraan houdt. Dat geldt namelijk voor 9 v/d 10 dieten. Alleen die discipline om niet af te wijken is zo lastig he ;) ..
Waar ikzelf wel een beetje twijfels bij heb is het idee om een 'tijdelijke' aanpassing van je eet-gewoontes te gaan doen in de verwachting dat dat op den duur iets 'blijvends' brengt.

Juist als je an sich verder goed beweegt en veel calorieen verbruikt, maar nog steeds en beetje te zwaar bent (of je je voelt) en puur gewicht wil afnemen is het volgens mij vooral belangrijk om je vaste en bestaande eetgewoontes kritisch te bekijken (en deze ook te analyseren) en mogelijk juist een blijvende aanpassing te doen die dan ook een blijvend effect zal hebben.
Het kan er bv aan liggen dat als je eet, je gelijk een grote hoeveelheid tot je neemt... iets dat je mogelijk verergert door heel specifiek de tijden dat je eet te verminderen (en dan dus des te meer zou kunnen gaan eten).

of juist bv wat je precies eet, de samenstelling van je dieet en bv ook andere zaken (ook wat je precies drinkt)... Soms kan het helpen bewust meer vezels of iig voedsel dat ook zwaarder te verwerken is te eten, en je spijsvertering an sich ook meer belast.

Ikzelf zou eerder een blijvende verandering van je dieet aanraden tov. een 'tijdelijke' dieet, zeker als die op eerder onnatuurlijke eet-gewoontes inzet.

Verder,
gisteren heb ik de Gerolsteiner Eifelsteiglauf gelopen... een 12km natuur-loop... bijna een trail, iets van 90% onverharde wegen en een behoorlijk hoogteverschil (wel meeste dalen, maar alsnog 220 meter ook omhoog gegaan).
Ik ben an sich enkel stratenlopen gewend en dit was wel wat anders, en dat heb ik gemerkt.

Ik merkte tegen het einde dat het ok een veel 'technischer' lopen is, waarbij je goed moet letten op de lengte van je passen.
Over mn tijd ben ik niet helemaal top tevreden, maar naar omstandigheden en als eerste natuurloop was het zeker een positieve ervaring

https://www.strava.com/activities/1860336039

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:03:
Ik schreef eerder al dat ik een marathon onder de 3 uur wil lopen. Ik geloof dat mijn doel toen eind 2018 was, helaas gaat dat niet lukken.

Inmiddels loop ik al enige tijd blessurevrij en vind ik het tijd worden om de afstanden wat te vergroten, om zo mijn doel toch te behalen :P.

PR's nu:
15: 1u6min

Nette PR's. Volgens de vele calculators online zou een PR van 39 op de 10KM toch al wel akelig dicht in de buurt van de <3:00 uur moeten komen. Maar theorie en praktijk zijn natuurlijk nog wel even verschillend. Wil je je eerste marathon <3:00 uur of is het iets waar je naartoe wilt werken via marathons?

PS: Je PR op je 15KM is gezien jouw PR's waarschijnlijk een stuk sneller als je de doorlooptijd bij kilometer 15 van je snelste halve marathon pakt (1:03-104?) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:19:
[...]

Nette PR's. Volgens de vele calculators online zou een PR van 39 op de 10KM toch al wel akelig dicht in de buurt van de <3:00 uur moeten komen. Maar theorie en praktijk zijn natuurlijk nog wel even verschillend. Wil je je eerste marathon <3:00 uur of is het iets waar je naartoe wilt werken via marathons?

PS: Je PR op je 15KM is gezien jouw PR's waarschijnlijk een stuk sneller als je de doorlooptijd bij kilometer 15 van je snelste halve marathon pakt (1:03-104?) :)
De 15km was een foutje, dit was 16,1 km afgelopen weekend. PR op de 15km is 1:01:41

Ik wil mijn eerste marathon <3uur lopen. Enerzijds omdat ik er inderdaad vrij dichtbij ben momenteel, en daarnaast omdat ik resultaat wil zien na alle effort die erin gaat zitten (qua eet- en drinkpatroon, leuke en minder leuke trainingen etc).
Een marathon uitlopen is niet echt een uitdaging , dat zou nu best mogelijk zijn met veel risico op blessures. Maar een goede tijd zonder noemenswaardige blessures is wel uitdagend :).
En natuurlijk een vermelding in Runnersworld 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 24-09-2018 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:30

Roozzz

Plus ultra

Ben ik in Tweakers Weight Loss Challenge part 16 terecht gekomen? :+

Maar @Tweakarim prima natuurlijk dat je een paar kilo kwijt wilt, maar is het niet eenvoudiger om gewoon meer te trainen (en dan dus niet extra te eten) dan om een specifiek dieet te gaan volgen? Lijkt mij een win-win: beter getraind en lichter, dus 2x sneller :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
Dat na 20.00 niet meer eten snap ik nog wel, maar dan pas de volgende dag na 12.00 weer eten? :/
Ik zou het niet eens trekken geloof ik.

Sowieso geloof ik niet in dit soort diëten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:58
Om ook een duit in het dieetzakje te doen:

Begin april gaf de weegschaal 98,9 kg aan. Mijn oplossing was het biertje (in de praktijk waren het er wat meer) te laten staan (en daarmee automagisch de begeleidende snacks).

Resultaat: vorige week 90,9 kg, regelmatig (lees in een gestaag tempo) kwijtgeraakt en de bonus gekregen dat ik me veel beter voel zonder alcohol.

Aangezien het geen principekwestie was, heb ik twee keer 'gezondigd': een bruiloft en m'n (korte) vakantie. Ik ga door tot ik 88 kg weeg, bij 2 meter mijn ideale gewicht (daaronder gaat vrouwlief protesteren). Maar of ik weer ga drinken zoals voorheen vraag ik me af.
Ook ik geloof niet in diëten, Calorieën erin vs calorieën verbrand, meer is het niet. Dus of meer bewegen of je eetpatroon structureel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Frenz64 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:35:
Om ook een duit in het dieetzakje te doen:

Begin april gaf de weegschaal 89,9 kg aan. Mijn oplossing was het biertje (in de praktijk waren het er wat meer) te laten staan (en daarmee automagisch de begeleidende snacks).

Resultaat: vorige week 90,9 kg, regelmatig (lees in een gestaag tempo) kwijtgeraakt en de bonus gekregen dat ik me veel beter voel zonder alcohol.

Aangezien het geen principekwestie was, heb ik twee keer 'gezondigd': een bruiloft en m'n (korte) vakantie. Ik ga door tot ik 88 kg weeg, bij 2 meter mijn ideale gewicht (daaronder gaat vrouwlief protesteren). Maar of ik weer ga drinken zoals voorheen vraag ik me af.
Ook ik geloof niet in diëten, Calorieën erin vs calorieën verbrand, meer is het niet. Dus of meer bewegen of je eetpatroon structureel aanpassen.
Of ik snap het niet, of je hebt een tikfout gemaakt en komt van 99,9kg af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Oeps, idd 98,9, twee relevante cijfertjes verwisseld, ik edit 'm wel recht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:22:
[...]
De 15km was een foutje, dit was 16,1 km afgelopen weekend. PR op de 15km is 1:01:41

Ik wil mijn eerste marathon <3uur lopen. Enerzijds omdat ik er inderdaad vrij dichtbij ben momenteel, en daarnaast omdat ik resultaat wil zien na alle effort die erin gaat zitten (qua eet- en drinkpatroon, leuke en minder leuke trainingen etc).
Een marathon uitlopen is niet echt een uitdaging , dat zou nu best mogelijk zijn met veel risico op blessures. Maar een goede tijd zonder noemenswaardige blessures is wel uitdagend :).
En natuurlijk een vermelding in Runnersworld 8)
En een kwalificatie-garantie voor Boston :) (kwalificatie-tijd voor mannen van 35-39 jaar staat op 3 uur 10 minuten. Vanaf 40 gaat 'ie naar 3:15. En door populariteit moet je geloof ik zo'n 5 minuten ónder de kwalificatietijd zitten om ook echt een ticket te kunnen bemachtigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:59

vhal

ಠ_ಠ

Valorian schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:03:
[...]

En een kwalificatie-garantie voor Boston :) (kwalificatie-tijd voor mannen van 35-39 jaar staat op 3 uur 10 minuten. Vanaf 40 gaat 'ie naar 3:15. En door populariteit moet je geloof ik zo'n 5 minuten ónder de kwalificatietijd zitten om ook echt een ticket te kunnen bemachtigen).
Wat is eigenlijk de reden dat ze een vrij pittige limiet stellen? Willen ze het niet te massaal maken of is het een prestigedingetje?

Vroegah! was het nog gewoon 4h :P
https://www.baa.org/races.../history-qualifying-times

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Valorian schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:03:
[...]

Oh, ik ben al gekwalificeerd voor Boston, ik dacht dat ik daarvoor onder de 3:00 moest lopen. Mocht ik me ooit aan buitenlandse marathons willen wagen... (Boston heeft op mij meer aantrekkingskracht dan bijv. New York)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Zo, ik heb ingeschreven voor de 10k de avond voor de Eindhoven Marathon. Wordt mijn eerste 'wedstrijd' met tijdsregistratie en dus het moment om een PR op die afstand te lopen. Zal niet heel lastig worden, want wordt pas mijn 4e 10k ooit, waarvan er twee Urban Trails waren.

En dan is het volgende event het NK ambtenaren veldloop, of ik daar de 9 of de 12 ga lopen weet ik nog niet, dat ligt er een beetje aan of mijn nieuwe ritme van hardlopen er voor gaat zorgen dat ik vaker een 10k zonder klachten kan lopen.

Hoe dan ook, ik krijg de smaak steeds meer te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:08
Dieten werken meestal toch wel? Puur omdat je je dan ergens aan houdt en het daardoor makkelijker volhouden is om minder te eten... Nadeel is dat 99 vd 100x de mensen die daarna stoppen met het dieet weer hun oude patroon oppakken en dan gewoon weer aankomen. Het is dus meer een kwestie van je leef- en eetpatroon veranderen, anders is het maar een tijdeijke oplossing meestal.

@Sport_Life Mooi doel, staat hier ook nog steeds... Maar van wanneer zijn die PR's en wat is je huidige marathon tijd? Reden voor die vraag is dat ik hetzelfde doel had vorig jaar, mij PR's waren toen 37:27 op de 10k en 1:23:51 op de HM maar ondanks degelijke (maar niet ideale) voorbereiding was die sub 3u toch te hoog gegrepen... kwam op 3:02:59 uit.

Achteraf vooral een kwestie van gebrek aan km's zo leek het, mijn max weken lagen rond de 65-70 dus niet de 100+ die je ook wel eens hoort.

Dus calculatoren zeggen lang niet alles en zijn vooral met berekeningen naar een marathon tijd vaak wat optimistisch ;)

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 25-09-2018 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:58
Frenz64 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:35:
...

Niet helemaal. Als je je calorieën voornamelijk uit koolhydraten haalt zal, zodra de voorraad calorieën uit je eten op is, je lichaam sneller in de spaarstand gaan, waardoor je verbruik en dus je vetverbranding lager is. Door de insuline die nog in je lichaam zit voor het verbranden van die koolhydraten krijg je echter wel een hongergevoel, wat het diëten een stuk lastiger maakt.

De oplossing hiervoor is het grootste deel van je calorieën uit vetten en eiwitten halen ipv koolhydraten. Daardoor maakt je lichaam minder insuline aan en heb je dus niet drie uur na een maaltijd weer honger én is je lichaam al gewent aan het verbranden van vetten uit het eten, dus zal het ook sneller lichaamsvet gaan verbranden.

Ik heb de aanpassing gedaan door bijna geen brood meer te eten. 's Ochtends volle yoghurt met noten en wat fruit ipv 2 boterhammen, 's middags 1 boterham + een salade ivp 4 boterhammen en 's avonds gewoon aardappel vlees en groente (of pasta/rijst etc) blijven eten. Dat icm 30km per week hardlopen wat ik al deed zorgde ervoor dat ik 3 kilo per maand af viel zonder honger. En dan dronk ik in het weekend gewoon nog een paar biertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Thy... tsja het dieetverhaal gaat richting offtopic, maar ik vind het ook interessant. Momenteel leef ik op brood, sowieso 10 op een dag, en kan ik me amper voorstellen dat ik het "vol zou houden" op yoghurt, salade en fruit.
Bijkomend probleem is dat ik persoonlijk niet zo'n fan ben van zuivel (niet een discussie voor hier) dus wat blijft er dan nog over?
Ik eet weliswaar alleen volkoren, maar toch, het heeft wel een sterker schommelende suikerspiegel tot gevolg. Daar moet iets mee te doen zijn, maar de stap zetten is toch wel een behoorlijke drempel.

(En het waarom is hier niet afvallen, maar omdat ik last heb van die schommelingen.)

Wel interessant: als je minder brood en dus koolhydraten eet, wat vind je dan van gelletjes bij lange lopen? Gebruik je dan iets anders? Of is het een "probleem" dat er bij hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik doe een beetje halfbakken IF. 16/8 - 18/6 of soms 20/4 en in het weekend vaak niet.

Had 3 dagen wat last van echte honger en zeer hoofd, maar nu mijn lichaam veel beter omgaat met de brandstoffen die erin gaan en ik na een uur of 12 echt vet ga verbranden ik veel scherpen en alert ben en merk dat mijn lichaam meer tijd heeft om andere zaken "op te lossen" ipv bezig te zijn met verbranden.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Laatst online: 22:58
Pathogen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:57:
@Thy... tsja het dieetverhaal gaat richting offtopic, maar ik vind het ook interessant. Momenteel leef ik op brood, sowieso 10 op een dag, en kan ik me amper voorstellen dat ik het "vol zou houden" op yoghurt, salade en fruit.
Bijkomend probleem is dat ik persoonlijk niet zo'n fan ben van zuivel (niet een discussie voor hier) dus wat blijft er dan nog over?
Ik eet weliswaar alleen volkoren, maar toch, het heeft wel een sterker schommelende suikerspiegel tot gevolg. Daar moet iets mee te doen zijn, maar de stap zetten is toch wel een behoorlijke drempel.

(En het waarom is hier niet afvallen, maar omdat ik last heb van die schommelingen.)

Wel interessant: als je minder brood en dus koolhydraten eet, wat vind je dan van gelletjes bij lange lopen? Gebruik je dan iets anders? Of is het een "probleem" dat er bij hoort?
Ik heb mijn eetpatroon ook in eerste instantie veranderd omdat ik last had van de schommelingen; paar uur na het eten chagrijnig (hangry). Dat is niet volledig weg, maar wel een stuk minnder. Het afvallen was een mooie bijkomstigheid (hoefde ook niet teveel, ben van 78kg naar 72kg gegaan bij 188cm).

Om het nog een beetje ontopic te houden, een gelletje bij lange lopen hoort er zeker nog bij. Je kan namelijk niet op puur vet lopen, je hebt altijd suikers nodig om die vetten te verbranden (in tegenstelling tot o.a. Husky's). Helemaal geen suikers en je gaat je spieren afbreken, wat je ook niet wil (hoewel je er wel van afvalt ;))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Om iedereen te motiveren om wat af te vallen hebben we sinds jaar en dag een leuke topic-reeks lopen, het actuele deel kun je hier vinden: Tweakers Weight Loss Challenge part 16. Zullen we het in dit topic gewoon weer over hardlopen hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 25-09-2018 13:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:03:

PR's nu:
16,1km: 1u6min
15km: 1u2min

Ah gevonden:

[...]

NYC wordt dus iets dichterbij ;).
Eind 2017 wordt dus 1,5 jaar later

Maar die marathon onder de 3 uur blijft staan :P
Even wat realisme (sorry): een marathon onder de 3uur is véél te ambitieus op basis van die PR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Ik moet mij helaas aansluiten bij de woorden van @MrAcid , ik denk dat je eerste marathon wel eens een teleurstelling kan worden met zo'n doel. 2x je actuele halve marathon niveau + 15minuten is realistischer en zelfs dan moet je marathonvoorbereiding zeer gedegen geweest zijn om je tempo ook na 32km te blijven vasthouden.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
estorino schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:38:
Ik moet mij helaas aansluiten bij de woorden van @MrAcid , ik denk dat je eerste marathon wel eens een teleurstelling kan worden met zo'n doel. 2x je actuele halve marathon niveau + 15minuten is realistischer en zelfs dan moet je marathonvoorbereiding zeer gedegen geweest zijn om je tempo ook na 32km te blijven vasthouden.
Komt idd akelig dichtbij... Mijn PR op de halve was (blijkbaar) 1:23:21. x2 +15m = 3:01:42 en ik liep 3:02:58...

Maar alles valt en staat met een hele degelijke voorbereiding, die van mij was net aan degelijk maar tegelijk minimaal (voor mij wel het maximaal haalbare) gezien de doelstelling. En dan nog, een marathon heb je gewoon niet in de hand... te afhankelijk en gevoelig van omstandigheden en randzaken voor garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 09:20
m0ridin schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:44:
[...]

Komt idd akelig dichtbij... Mijn PR op de halve was (blijkbaar) 1:23:21. x2 +15m = 3:01:42 en ik liep 3:02:58...

Maar alles valt en staat met een hele degelijke voorbereiding, die van mij was net aan degelijk maar tegelijk minimaal (voor mij wel het maximaal haalbare) gezien de doelstelling. En dan nog, een marathon heb je gewoon niet in de hand... te afhankelijk en gevoelig van omstandigheden en randzaken voor garanties.
die van mij bijna, 1:48 x2 +15 min = 3:51 en mijn tijd was 4:15 :+, maar ik denk dat die formule meer voor mensen geldt die wat meer ervaring hadden op langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Chocovla schreef op zondag 9 september 2018 @ 09:29:
...Kwakkel al weken met een pijnlijke achillespees dus erg verstandig was het niet om te lopen, zeker niet na een flink pijnlijke 5K eerder in de week.
....
Zat net een poging te doen ~3 weken aan achterstallig leeswerk in te halen tot ik mijn naam zag. Kwakkel heeft al weken niet gelopen (inmiddel al bijna 3 maand); dus met mn benen gaat het goed. :P Het klussen vorderd echter TRAAG, dus het lopen zal voorlopig nog wel even on hold staan, maar het begint wel weer te knagen.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18
MrAcid schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:45:
[...]
Even wat realisme (sorry): een marathon onder de 3uur is véél te ambitieus op basis van die PR's.
Dat valt toch wel mee? In het lijstje van McMillan staat een 10K van 39 minuten in het lijstje met een marathon van 3:02:59. Met nog genoeg trainingstijd te gaan lijkt me die 3 uur niet compleet onhaalbaar.

Als je het hebt over véél te ambitieus dan denk ik meer aan mijn eigen situatie. In 2012 voor het eerst (en laatst) een marathon gelopen (3:24) en daarna het hardlopen wat laten versloffen. Huis gekocht, kind gekregen, dat soort zaken. Ik liep nog wel, soms periodes 3x per week, maar ook wel periodes 1x per 3 weken. Sinds dit voorjaar ben ik het wat serieuzer aan gaan pakken, eerst om 10 kilo kwijt te raken om een beetje knap in het pak te steken op de bruiloft van een kameraad. Nu dat is gelukt merk ik dat ik het erg prettig vind om weer fitter te zijn. Nu wordt er dus weer redelijk serieus 4x per week getraind. Het doel is om op termijn toch een flink stuk van mijn marathontijd af te lopen, waarbij eigenlijk de 3-uurgrens wel de ambitie is.

Maar misschien is het ook wel een verschil in perspectief. Zo'n streeftijd een lange periode voor de daadwerkelijke wedstrijd zie ik meer als een stip op de horizon waar je naar toe werkt in je trainingen. Het is iig iets anders dan een streeftijd voor een wedstrijd die over een week of 2 is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

McMillan is behoorlijk optimistisch met marathontijden. Dat kan wellicht komen omdat het in Amerika veel gebruikelijker is voor marathonlopers om 60-70 mijl per week weg te tikken dan in Europa.

En die drie uur is inderdaad best haalbaar. Maar in Rotterdam al? Ik vrees van niet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Goed. OK. Fysio-knijpsessie gehad gister en daar werden knopen aangepakt waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Au met een hoofdletter G. Maar goed, het is dat of sowieso geen marathon lopen en stiekem is het best goed voor je natuurlijk :P

Afijn, linkerbeen is nu soepeler dan het rechter, ook al was ie gister nog behoorlijk beurs. Tijd om het weer eens te proberen dus!
Inlopen ging uiteraard sneller dan ik zou willen, standaard als ik een tijdje niet gelopen heb. Tempogevoel is ook echt belabberd op dit moment :P maar goed, daar heb ik een horloge voor.

Dè plek heb ik maar heel eventjes gevoeld. Mijn linkervoet landt weer normaal. Kuit had nog wel een paar zeurtjes hier en daar. Maar bij elkaar is dit een flink stuk beter dan vorige week.

Devies van de fysio: rekken, rollen, deze week op rustig tempo verder lopen zolang het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 12-09 21:37
Sport_Life schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:22:
[...]

Een marathon uitlopen is niet echt een uitdaging , dat zou nu best mogelijk zijn met veel risico op blessures.
Ik vind dat je jezelf hier tegenspreekt. En een marathon uitlopen zonder blessures is hoe dan ook een uitdaging wanneer je het voor de eerste keer doet. De laatste 10 KM zijn 'terra incognita'.
Nu is Rotterdam 2019 nog een half jaar verder, wat dat betreft is het zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:16
Hoeveel kilometers zou ik moeten doen om een HM te kunnen lopen? Er is in mijn woonplaats een HM over 12 weken en het lijkt me tof om daar aan mee te doen.

Ik heb dit jaar zo'n 350 kilometer gemaakt en de afgelopen jaren enkele loopjes gedaan (50km per jaar). In de komende 12 weken denk ik nog zo'n 300km te kunnen doen. Is dat genoeg om een HM te lopen zonder blessure? Ik weeg 66kg bij 1.83m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ja joh, gewoon doen.

Wat voor een antwoorden verwacht je op zulke globale statements?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
FreeShooter schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:03:
Hoeveel kilometers zou ik moeten doen om een HM te kunnen lopen? Er is in mijn woonplaats een HM over 12 weken en het lijkt me tof om daar aan mee te doen.

Ik heb dit jaar zo'n 350 kilometer gemaakt en de afgelopen jaren enkele loopjes gedaan (50km per jaar). In de komende 12 weken denk ik nog zo'n 300km te kunnen doen. Is dat genoeg om een HM te lopen zonder blessure? Ik weeg 66kg bij 1.83m.
Niet een eenduidig 'ja', maar even in een paar antwoorden/adviezen. Ben geen expert, maar misschien kan je er iets mee...

1. Als je nu op regelmatige basis loopt (minimaal 1x per week), zonder problemen, pijn of (beginnende) blessures 10km aantikt in een trainingsloop en ook al wedstrijden gelopen hebt van die afstand, dan zou 12 weken volgens mij genoeg moeten zijn om het uit te bouwen naar een halve marathon afstand. Je loopt dan een keer per week een duurloop die opbouwt van je huidige +/- 10 km naar zo'n 18 a 19 km max in rond week 10 (de laatste km's hoef je nog niet gelopen te hebben in training). Op die manier vergroot je je volume van je langste 'loop' in de week niet te snel. Het is namelijk niet goed om bijv. in een keer van 10 naar 12 naar 15 te gaan in een paar weken tijd, dat is vragen om problemen. Naast die duurloop doe je nog wat intervalwerk of wisseltempo loopjes. Ik zou beginnen met 2x per week (1x duur, 1x iets met wat meer tempowissels) en toe bouwen naar 3x per week in de tweede helft van je 12-weekse set.

2. Denk nog even heel goed en realistisch na over hoeveel je de komende 12 weken wilt gaan lopen. 300km in 12 weken komt neer op 100km per maand. Dat is helemaal niet gek, maar als je nu gemiddeld 38km per maand hebt gelopen is dat wel bijna een verdrievoudiging van je gemiddelde. Het zou natuurlijk zonde zijn als je straks én enorm veel tijd en energie in lopen hebt gestopt om dan alsnog uit te vallen, niet vanwege een te slechte conditie maar vanwege overbelasting. Ik denk dat je door op te bouwen van die kleine 40km die je nu loopt naar bijvoorbeeld 60 in oktober, 75 in november en 90 in december je uiteindelijk misschien nog wel een betere basis hebt dan wannneer je nu ineens naar 3x per week en 100km / maand gaat. Maar nogmaals, ben geen expert dus probeer je vooral ook elders in te lezen / laten inspireren.

3. Verder: gewoon die HM inplannen en een schema zoeken / maken / laten maken wat erbij past en uitgaat van jouw huidige basis. Zeker in het begin is hardlopen gewoon supergaaf omdat je snel progressie maakt (als je gedoseerd opbouwt) en allerlei 'firsts' ervaart. Je eerste 10miijl. Je eerst HM. Je eerste 10km < 50 min. Etc. Zo'n schema helpt je overigens ook met doseren, en met inplannen wanneer je je langste loop hebt, etc.

Succes!

PS: Mocht je in een (grote) stad wonen: overweeg dan ook eens aan te sluiten bij clinics, loopgroepjes, etc. Daar vind je vaak ook coaches/trainers die je kunnen helpen met een schema en het geeft je wat diversiteit in training (voor zover je die nu misschien nog mist), denk dat aan intervallen, loopscholing, etc.

EDIT: Nog iets genuanceerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 25-09-2018 20:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

FreeShooter schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:03:

Iets van 21 km :+

Afgezien van je kilometertotalen is het veel interessanter te weten hoever je dan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:16
Valorian schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:24:
[...]

Niet een eenduidig 'ja', maar even in een paar antwoorden/adviezen. Ben geen expert, maar misschien kan je er iets mee...

1. Als je nu op regelmatige basis loopt (minimaal 1x per week), zonder problemen, pijn of (beginnende) blessures 10km aantikt in een trainingsloop en ook al wedstrijden gelopen hebt van die afstand, dan zou 12 weken volgens mij genoeg moeten zijn om het uit te bouwen naar een halve marathon afstand. Denk dan aan een langste duurloop t.z.t. van +/- 18 a 19 km, de laatste km's hoef je nog niet gelopen te hebben in training. Op die manier vergroot je je volume van je langste 'loop' in de week niet te snel. Het is namelijk niet goed om bijv. in een keer van 10 naar 12 naar 15 te gaan in een paar weken tijd, dat is vragen om problemen.

2. Denk nog even heel goed en realistisch na over hoeveel je de komende 12 weken wilt gaan lopen. 300km in 12 weken komt neer op 100km per maand. Dat is helemaal niet gek, maar als je nu gemiddeld 38km per maand hebt gelopen is dat wel bijna een verdrievoudiging van je gemiddelde. Het zou natuurlijk zonde zijn als je straks én enorm veel tijd en energie in lopen hebt gestopt om dan alsnog uit te vallen, niet vanwege een te slechte conditie maar vanwege overbelasting. Ik denk dat je door op te bouwen van die kleine 40km die je nu loopt naar bijvoorbeeld 60 in oktober, 75 in november en 90 in december je uiteindelijk misschien nog wel een betere basis hebt dan wannneer je nu ineens naar 3x per week en 100km / maand gaat. Maar nogmaals, ben geen expert dus probeer je vooral ook elders in te lezen / laten inspireren.

3. Verder: gewoon die HM inplannen en een schema zoeken / maken / laten maken wat erbij past en uitgaat van jouw huidige basis. Zeker in het begin is hardlopen gewoon supergaaf omdat je snel progressie maakt (als je gedoseerd opbouwt) en allerlei 'firsts' ervaart. Je eerste 10miijl. Je eerst HM. Je eerste 10km < 50 min. Etc. Zo'n schema helpt je overigens ook met doseren, en met inplannen wanneer je je langste loop hebt, etc.

Succes!

PS: Mocht je in een (grote) stad wonen: overweeg dan ook eens aan te sluiten bij clinics, loopgroepjes, etc. Daar vind je vaak ook coaches/trainers die je kunnen helpen met een schema en het geeft je wat diversiteit in training (voor zover je die nu misschien nog mist), denk dat aan intervallen, loopscholing, etc.
Roozzz schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:24:
[...]

Iets van 21 km :+

Afgezien van je kilometertotalen is het veel interessanter te weten hoever je dan loopt.
Bedankt! Ik heb nu pas een aantal keer 10km gelopen en afgelopen zondag in 48 minuten. Doordat het zondag zo lekker ging, kijk ik nu naar een HM :) Ik dacht elke week er een kilometer aan te plakken om dan rond de 18-19km uit te komen in een training. Naast rustigere/kortere loopjes en af en toe wat interval.

Ik ga eens kijken naar een loopclinic, maar ik heb het idee dat er hier (Straatsburg) niet echt veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:40
Op dit anonieme forum wil ik mijn onsmakelijke probleem voorleggen. Ik loop al enkele maanden (naast interval en herstelloopjes) wekelijks een HM, de komende weken ga ik dit verder uitbouwen tot een hele M. Nu heb ik af en toe last van een blaar op mijn tenen en af en toe last van mijn kleine tenen. Gevolg: die blaar wordt een bloedblaar onder een teennagel die snel zwart wordt. De kleine teennagels worden ook donkerblauw en vervormen tot dikke eeltnagels. Mijn schoenen hebben genoeg ruimte, sokken zijn ook prima. Is dit nu iets wat ik moet accepteren als logisch gevolg van 50 tot 60 km per week lopen of hebben jullie tips om het te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Waar heb je de schoenen vandaan, zelf wat uitgezocht of in een winkel? Genoeg ruimte is niet de enige factor natuurlijk en wat bedoel je met 'sokken zijn ok'... hoe weet je dat?

Zou me laten adviseren in een winkel, 50-60km in de week is nou ook weer niet zo bizar dat je daar per definitie blaren van zou moeten krijgen... Niet dat ik het red overigens, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

FreeShooter schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:40:
[...]

[...]

Bedankt! Ik heb nu pas een aantal keer 10km gelopen en afgelopen zondag in 48 minuten. Doordat het zondag zo lekker ging, kijk ik nu naar een HM :) Ik dacht elke week er een kilometer aan te plakken om dan rond de 18-19km uit te komen in een training. Naast rustigere/kortere loopjes en af en toe wat interval.

Ik ga eens kijken naar een loopclinic, maar ik heb het idee dat er hier (Straatsburg) niet echt veel zijn.
Lees de post van @Valorian nog even een paar keer goed door en zoek een opbouwschema. Gewoon doen als je ervoor wilt gaan! In het ergste geval is de belasting te groot maar dat merk je vanzelf. Ga dan niet koste wat kost door...

@Highland laat ik je allereerst geruststellen: Dit hoeft niet op te treden bij hogere kilometrages. Mogelijk klauw je tijdens het lopen een beetje met je tenen, dit is een vrij typische oorzaak als je te krappe sokken en schoenen hebt uitgesloten. Probeer hier op te letten en dit meer ontspannen te houden. Idealiter wil je deze omhoog aangespannen hebben geloof ik (niet zo relevant voor trail, maar een van de snelle mannen hier weet dit vast exact?).

Daarnaast ben ik groot fan van injinji sokken, doordat iedere teen een eigen vakje heeft worden deze minder bij elkaar geknepen. Voor mij een life changer mbt blaren en in de trailwereld inmiddels erg populair. Kan de moeite waard zijn om eens te proberen.

Lastige bij dit verhaal is dat je relatieve rust nodig hebt om eea helemaal te laten genezen. Anders blijft dit een zwakke plek en komt het keer op keer terug.

Zoals @m0ridin al aangeeft kan dit ook bij diverse combinaties van schoenen en sokken optreden, dus daar kan je ook nog experimenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 25-09-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrAcid schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:45:
[...]

Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het ambitieus is. Maar het lijkt mij een leuk doel en het motiveert mij wel om ervoor te trainen. Verder ben ik van mening dat het ook een deel mentaal is, dat zal de grootste uitdaging worden denk ik. Meestal kom ik op 3/4e van de wedstrijd op een dood punt, zowel in 10, 15 als 21,1 km.
m0ridin schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:43:

@Sport_Life Mooi doel, staat hier ook nog steeds... Maar van wanneer zijn die PR's en wat is je huidige marathon tijd? Reden voor die vraag is dat ik hetzelfde doel had vorig jaar, mij PR's waren toen 37:27 op de 10k en 1:23:51 op de HM maar ondanks degelijke (maar niet ideale) voorbereiding was die sub 3u toch te hoog gegrepen... kwam op 3:02:59 uit.

Achteraf vooral een kwestie van gebrek aan km's zo leek het, mijn max weken lagen rond de 65-70 dus niet de 100+ die je ook wel eens hoort.

Dus calculatoren zeggen lang niet alles en zijn vooral met berekeningen naar een marathon tijd vaak wat optimistisch ;)
PR's zijn recent, 16,1 en 15km van afgelopen weekend ;). Jouw tijden zijn voor mij nog wel (te) hoog gegrepen, 38.30 op de 10 zou er wel inzitten, maar sneller niet.
T-MOB schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:11:
[...]

Maar misschien is het ook wel een verschil in perspectief. Zo'n streeftijd een lange periode voor de daadwerkelijke wedstrijd zie ik meer als een stip op de horizon waar je naar toe werkt in je trainingen. Het is iig iets anders dan een streeftijd voor een wedstrijd die over een week of 2 is.
Precies, ik wil een doel stellen voor mezelf om me de winter door te motiveren en dan het liefst een beetje hoog gegrepen.

Overigens zal ik tevreden zijn met uitlopen, maar een snelle tijd zou een leuke bonus zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2018 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Highland schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:35:
Op dit anonieme forum wil ik mijn onsmakelijke probleem voorleggen. Ik loop al enkele maanden (naast interval en herstelloopjes) wekelijks een HM, de komende weken ga ik dit verder uitbouwen tot een hele M. Nu heb ik af en toe last van een blaar op mijn tenen en af en toe last van mijn kleine tenen. Gevolg: die blaar wordt een bloedblaar onder een teennagel die snel zwart wordt. De kleine teennagels worden ook donkerblauw en vervormen tot dikke eeltnagels. Mijn schoenen hebben genoeg ruimte, sokken zijn ook prima. Is dit nu iets wat ik moet accepteren als logisch gevolg van 50 tot 60 km per week lopen of hebben jullie tips om het te voorkomen?
Voor een deel hoort het erbij maar een bezoekje aan de podotherapeut om te kijken of je met een tenen orthese de kracht verdeling van je tenen wat kan reguleren (en daarmee de blaren fors kan verminderen of doen laten verdwijnen), is wel een goed idee als van plan bent zoveel te blijven lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik heb vorig jaar in Amsterdam net onder de 3 uur gelopen (3de marathon).
Ik trainde zo’n 50 km per week met soms 60 km. Meer lukte niet. Wel qua motivatie, maar helaas niet qua hersteltijd.

Mijn 10k tijd was iets boven de 38 en mijn 15k tijd net onder het uur. HM was wat ouder en 1:27.

In het jaar dat ik deze maandelijkse 200 km liep, alles voor de marathon, liep ik ‘per ongeluk’ 37:20 op de 10k en 57’ op de 15k.

Kortom: Rotterdam is misschien wat vroeg, maar bij een gedegen voorbereiden zeker niet onhaalbaar...

Overigens nu al meer dan een jaar (sub3 marathon idd met deze blessure gelopen) een peesplaatblessure. Sta dus redelijk stil. Baal er ontzettend van! Kan alleen 5 kms lopen met 5:30/km :(

[ Voor 14% gewijzigd door Galois op 25-09-2018 22:36 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Sport_Life schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het ambitieus is. Maar het lijkt mij een leuk doel en het motiveert mij wel om ervoor te trainen. Verder ben ik van mening dat het ook een deel mentaal is, dat zal de grootste uitdaging worden denk ik. Meestal kom ik op 3/4e van de wedstrijd op een dood punt, zowel in 10, 15 als 21,1 km.
Ambitieus is het zeker, maar het hangt ook sterk af hoe je dergelijk lange afstanden verteert. Mij is zo'n marathon niet op het lijf geschreven. Ik blijf steken op 2u55min wat volgens de rekentooltjes een stuk sneller zou moeten kunnen gezien mijn pr's op de 10km (34:20) en halve marathon (1u15). In mijn loopgroep zijn er echter ook een aantal die de 10km rond de 39 min lopen, maar de marathon steevast onder de 3 uur lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
m0ridin schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:49:
Waar heb je de schoenen vandaan, zelf wat uitgezocht of in een winkel? Genoeg ruimte is niet de enige factor natuurlijk en wat bedoel je met 'sokken zijn ok'... hoe weet je dat?
Schoenen met advies uitgezocht, sokken zijn naadloze Hardloopsokken. De schoenen zijn ook al weer enkele maanden oud dus ingelopen.

Het klauwen van de tenen zou het wel kunnen zijn. Daar ga ik eens op letten. En anders een bezoekje aan een podotherapeut, dat kan met mijn soepele voeten sowieso geen kwaad.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Highland heb je niet het gevoel dat je met je tenen voor tegen de punt zit? Met mijn eerste schoenen had ik dit probleem ook, sindsdien neem ik altijd een half maatje ruimer en nooit meer last van gehad :). Misschien eens teruggaan naar de zaak waar je ze gekocht hebt en controleren of ze nog wel bij je passen. Kan natuurlijk ook dat je op verkeerd schoeisel loopt :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• m0ridin
Highland schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:31:
[...]

Schoenen met advies uitgezocht, sokken zijn naadloze Hardloopsokken. De schoenen zijn ook al weer enkele maanden oud dus ingelopen.

Het klauwen van de tenen zou het wel kunnen zijn. Daar ga ik eens op letten. En anders een bezoekje aan een podotherapeut, dat kan met mijn soepele voeten sowieso geen kwaad.
Ah ok, wel verschillende sokken geprobeerd? Materiaal kan ook gevoelig liggen... En qua schoenen, teveel ruimte kan ook weer een probleem zijn... Loop je altijd op 1 paar? Het is sowieso aan te raden wat af te wisselen qua schoenen dus wellicht om die reden al de moeite waard om een extra paar te kopen. Kun je meteen zien of dat helpt.

@Sport_Life

Hmmm, met die recente PR's wordt een sub 3u marathon wel een eeeeh... uitdaging zullen we maar zeggen. En niet om heel lullig te doen, maar je zei 'ik zit er al dicht bij', bedoel je dat op basis van die 1:29 HM? Want zo werkt dat dus niet helaas... Zoals ik zei, met een PR van 1:23:21 kreeg ik al reacties als 'gaat lastig worden' (en dat bleek juist, ook al had het er in kunnen zitten als alles iets anders was gelopen).

Maar hey, er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon beter zijn in de langere afstanden en ook met ' mindere' PR's op 10-HM afstanden onder de 3u lopen. Veeeeeel veeeeeel kilometers maken en goed aan je tempo werken.

Maar kijk uit dat je jezelf niet vernieling in loopt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door m0ridin op 26-09-2018 08:47 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Highland schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:35:
Wat is het nut/doel van elke week een marathon lopen overtraind raken? :? Doe dan 2 duurloopjes.

Mogelijk slof je iets bij neerzetten en schuif je bij elke stap even iets naar voren in je schoen? Oplossing is, naast niet sloffen, veters onder aan voldoende strak doen zodat je minder kan schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Nee, niet elke week een marathon, maar een (1) marathon lopen. Het moet wel leuk blijven. ;)
Mijn huidige schoenmaat lijkt wel goed te zijn: genoeg ruimte, ook na een duurloop met warme voeten. Bij mijn oude schoenen had ik juist te veel ruimte, toen had ik er meer last van. Ik denk dat ik het moet zoeken in het klauwen. Weer een detail er bij om tijdens het lopen op te letten. Voordeel: je hebt wat te doen onderweg.

• Rudedadude

Rudedadude

Highland schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:24:
Nee, niet elke week een marathon, maar een (1) marathon lopen. Het moet wel leuk blijven. ;)
Mijn huidige schoenmaat lijkt wel goed te zijn: genoeg ruimte, ook na een duurloop met warme voeten. Bij mijn oude schoenen had ik juist te veel ruimte, toen had ik er meer last van. Ik denk dat ik het moet zoeken in het klauwen. Weer een detail er bij om tijdens het lopen op te letten. Voordeel: je hebt wat te doen onderweg.
Maar wat @Tazzios zegt: als je tijdens het lopen schuift in je schoenen dan heb je niks aan die ruimte want dan ga je juist botsen. Heb ik soms last van tijdens trails met name tijdens het dalen. Problemen met een kleine teen ligt meestal aan de breedte van je schoenen ( of het gebrek eraan). Maar proberen om anders te veteren om verschuivingen tegen te gaan zou ik zeker proberen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Tazzios

Tazzios

..

@Highland Gelukkig. Denk ook aan variatie en rustigere weken i.p.v. elke week hetzelfde te doen. Zoals je het nu omschrijft lijk het of je elke week hetzelfde wilt gaan doen.

@Rudedadude Dat is precies hoe ik het ook heb gemerkt, niet handig een 33K trail op nike free`s. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
Doe ik, ik wissel rustige duurloopjes af met interval en long slow distances. De komende week ga ik al zaagtandend de afstanden van de LSD's vergroten (ene week langere afstand, de volgende week niet langer dan 2 uur). Ik merk dat ik bij de uitbouw moet letten op mijn belastbaarheid. Met behulp van af en toe sportmassage hou ik de piepjes en kraakjes binnen de perken. Maar helemaal klachtenvrij kom ik er ook niet doorheen. Niet heel gek, omdat ik ook meer vraag van mijn lijf en je lijf bij bijna 50 minder aan schijnt te kunnen dan bij 20 jaar. Al ontken ik dat laatste natuurlijk.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Highland schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:31:
[...]

Ik heb het ook gehad, het is nu zo goed als weg omdat ik 6weken amper gelopen had.

Bij mij komt het zeer waarschijnlijk door het "klauwen" van mijn tenen.
Schoenen zijn prima, maar ik vermoed dat ik dat ga doen als ik moe word (dus voornamelijk op de langere afstanden)

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Klauwen deed ik vroeger ook snel, schrap zetten voor de landing. Werkt ook goed om snel last van shinsplits te krijgen :P

Net runnetje 2 na mijn fysiobehandeling gehad. Als ik goed rustig inloop en vooral netjes blijf lopen, dan heb ik praktisch geen last. Maar veel slack zit daar niet in, een heuveltje, afdaling, iets te snel, iets teveel op de hak landen en ik voel meteen dat mijn kuit dat niet leuk vindt.

Dit weekend dan maar (weer) de proef op de som met een duurloop. Ik ben heel benieuwd en heel onzeker. Nog 2,5 week tot de marathon...

• m0ridin
@Pathogen Wat is het probleem met je kuit? Bij mij leken van die compressiekousen/sleeves goed te werken (in mijn geval krampen en knopen)....

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@m0ridin dat idee had ik ook :P maar ik denk juist mede doordat ik die heb aangedaan een paar weken geleden mezelf heb overbelast, omdat ik gewoon minder voelde wat de impact was.

TL;DR: volume + long runs verhoogd, week te snel, week erg lang, week te snel, icm een poging tot meer afzet = teveel van het goede.

Ik weet zeker niet dat er iets is gescheurd, ik denk nu ook niet meer dat het een probleem in de pees is (die plek voelt elke dag weer beter ondanks lopen), maar er zijn een hoop plekken die meer te verduren hebben gekregen omdat ik (bewust en onbewust) anders ben gaan lopen.

• m0ridin
Ah, herkenbaar (hier tempoverhoginig, andere manier van lopen en wat meer kilometers).

Lastige is ook dat alles met elkaar in verbinding staat, begint met last van je kuiten, is dat over komt het volgende (hier de achillespees) aan de beurt. Allemaal heel logisch en verklaarbaar maar niet minder frustrerend...

Succes ermee!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Pathogen ws niet iets wat je wil horen maar persoonlijk zou ik die marathon even vooruitschuiven naar die van Spijkenisse :/ Beter het zekere voor het onzekere zou ik denken.

In het kader van schoenen, het werd tijd om een derde paar aan te schaffen en ik zag onderstaande schoenen die 'opeens' goedkoop (€84,-) waren voor NL'se webshopbegrippen. Ik snap niet zo goed waarom eigenlijk... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Faa5G4ua3xSNB8ibBIyK3vDT/medium.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 27-09-2018 15:24 ]

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@vhal ik houd de opties open :Y In Pijnacker heb ik teveel risico genomen door te starten op de HM, maar op dit moment voel ik me duidelijk beter dan toen.
Eerst maar een lange duurloop proberen, daarna ga ik echt plannen trekken. Als die niet gaat 2 weken voor dato dan kan ik het sowieso vergeten. Als het een beetje gaat wordt het een moeilijke beslissing, als het goed gaat dan gaan we er gewoon voor.

In principe is het doel nog steeds om een marathon uit te lopen vóór mijn verjaardag (want nu nog MSEN, dan M35, lijkt me leuk om in deze categorie een tijd te hebben gelopen.) en of dat Eindhoven of Spijkenisse is zou theoretisch ondergeschikt moeten zijn :P

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Pathogen klinkt als een weloverwogen traject, succes in ieder geval :) Msen heb ik allang achter mij gelaten, ik zit al behoorlijk belegen in de M35 :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Gisteren op de baan 10x1000 gelopen op 4:00/km met 200m rust tussendoor. Behoorlijk zware training (4:00/km is in mijn geval nét iets langzamer dan 5km-tempo, maar nog steeds fors sneller dan mijn huidige 10km-tempo)maar wel gelukt zonder verval naar het einde toe. Erg fijn! Had overigens ook een mooie haas (we liepen met zijn tweeën, om en om op kop), die liep zonder horloge al zijn 1km-blokken binnen 2 sec van de doeltijd.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@vhal en bedankt. Ik kon me nog net inhouden om een nieuw paar schoenen aan te schaffen :P

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 12:25
Pathogen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:52:
Klauwen deed ik vroeger ook snel, schrap zetten voor de landing. Werkt ook goed om snel last van shinsplits te krijgen :P

Net runnetje 2 na mijn fysiobehandeling gehad. Als ik goed rustig inloop en vooral netjes blijf lopen, dan heb ik praktisch geen last. Maar veel slack zit daar niet in, een heuveltje, afdaling, iets te snel, iets teveel op de hak landen en ik voel meteen dat mijn kuit dat niet leuk vindt.

Dit weekend dan maar (weer) de proef op de som met een duurloop. Ik ben heel benieuwd en heel onzeker. Nog 2,5 week tot de marathon...
Waarom neem je niet gewoon nog wat langer rust?
In die 2,5 week ga je qua trainings toch niks winnen voor de marathon maar door geen rust te nemen kun je wel meer stuk maken dan je nu lief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40
Valorian schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:54:
Gisteren op de baan 10x1000 gelopen op 4:00/km met 200m rust tussendoor. Behoorlijk zware training (4:00/km is in mijn geval nét iets langzamer dan 5km-tempo, maar nog steeds fors sneller dan mijn huidige 10km-tempo)maar wel gelukt zonder verval naar het einde toe. Erg fijn! Had overigens ook een mooie haas (we liepen met zijn tweeën, om en om op kop), die liep zonder horloge al zijn 1km-blokken binnen 2 sec van de doeltijd.
Ha, dat zijn lekkere trainingen, zeker achteraf gezien ;) Vanavond heb ik iets soortgelijks op de weg, 10x800 r200m. Heerlijk weer voor nu.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:16:
[...]

Waarom neem je niet gewoon nog wat langer rust?
In die 2,5 week ga je qua trainings toch niks winnen voor de marathon maar door geen rust te nemen kun je wel meer stuk maken dan je nu lief is.
Écht rust nemen betekent vooraf geen flauw idee hebben of ik het uberhaupt ga halen. Zó onzeker wil ik niet aan de start staan.

Ik ga natuurlijk niet nu nog 2,5 week keihard beuken, maar een taper is ook weer niet stilstaan. Als ik nu niet 2 uur kan lopen zonder problemen kan ik straks niet verwachten 4 uur te lopen zonder problemen en stuk gaan tijdens het evenement is niet mijn bedoeling (dan liever in december een herkansing).

Overigens loop ik deze week sowieso 3x ipv de 4x die ik eerst deed.

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 27-09-2018 17:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Moet je niet gewoon eerlijk zijn en Eindhoven uit je hoofd zetten? Lekker SPARK gaan doen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:52:

Ai, klinkt naar. Mijn ervaring is dat bij langer lopen de vermoeidheid toeslaat en je dan vanzelf ook minder netjes gaat lopen. Schouders gaan dan hangen, arm-inzet wordt verwaarloosd, lichte spanning op core valt weg en je gaat minder rechtop lopen. En voor je het weet ga je ook nog anders afwikkelen. Dan gaan de puntjes die je al noemt toch spelen, ook al is je uitgangspunt 'netjes blijven lopen'. Beslissingen kan niemand anders voor jou maken, maar mocht je alsnog gaan lopen dan kan ik je alleen nog adviseren om vaste momenten te kiezen (bijv. elke 5km) waarop je voor jezelf de vraag stelt 'loop ik nog netjes?' en probeert bij te sturen waar mogelijk.

Marathon Eindhoven ken ik overigens niet. Spijkenisse wel, heb daar de 1/2 marathon gelopen. Mooie (maar wel vrij desolate) plek om te lopen. Ook een vrij competatief deelnemersveld, echt zo'n vanuit een Atletiekvereniging georganiseerd event. Ik geloof dat daar 1/3 van de deelnemers tot nu toe onder de 3:30 heeft gelopen.

@Trenchdog Die lange snelle intervallen zijn gaaf ja. Grappig ook in hoeverre dat toch ook steeds weer een mental game is: ga je van tevoren weg met het idee er 10 te lopen dan gaat dat uiteindelijk vrijwel altijd toch wel weer lukken. Ga je weg op 8 met hetzelfde tempo en vraagt iemand je na de 8e of je er nog twee uit kan persen dan lijkt dat gekkenwerk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:52
Pathogen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:06:
[...]

Écht rust nemen betekent vooraf geen flauw idee hebben of ik het uberhaupt ga halen. Zó onzeker wil ik niet aan de start staan.

Ik ga natuurlijk niet nu nog 2,5 week keihard beuken, maar een taper is ook weer niet stilstaan. Als ik nu niet 2 uur kan lopen zonder problemen kan ik straks niet verwachten 4 uur te lopen zonder problemen en stuk gaan tijdens het evenement is niet mijn bedoeling (dan liever in december een herkansing).

Overigens loop ik deze week sowieso 3x ipv de 4x die ik eerst deed.
Ik kan je nu al vertellen dat je na de marathon van Eindhoven meer last gaat krijgen, dan dat je de afgelopen tijd al had. Zeker als je in december ook nog een marathon gepland heb, zou ik daarvoor gaan!

Ik loop al een jaar met pijn in de achillespees en dit is ook gekomen door belasting vs. belastbaarheid. Zoals je zelf aangeeft, is dat bij jou ook het geval. Ook al wil je zo graag, je zal toch echt goed naar je lichaam moeten luisteren.
Ik had mij ook ingeschreven voor Eindhoven, wel voor de halve. M'n startbewijs heb ik 1,5 maanden geleden al aan mijn zwager gegeven, aangezien ik wist dat ik het niet ging halen...

PSN: Curvaa_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@kenneth @Valorian @Curva
Bedankt voor het advies en bezorgdheid.

Ik werd me zelf ook al bewust van het feit dat netjes lopen er waarschijnlijk niet een hele marathon inzit :Y Op dit moment voelt de boel wel zodanig veel beter, na "alleen" wat spierknopen aan te hebben gepakt, dat ik de kansen ruik om het toch te doen :P
Maar ik zal na morgenavond heel eerlijk met mezelf moeten zijn. Na een duurloop last = geen marathon over 2 weken. Simpel zat.

Spijkenisse is nog 11 weken weg, dat is een mooie periode om opnieuw/beter op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Pathogen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:32:
@kenneth @Valorian @Curva
Bedankt voor het advies en bezorgdheid.

Ik werd me zelf ook al bewust van het feit dat netjes lopen er waarschijnlijk niet een hele marathon inzit :Y Op dit moment voelt de boel wel zodanig veel beter, na "alleen" wat spierknopen aan te hebben gepakt, dat ik de kansen ruik om het toch te doen :P
Maar ik zal na morgenavond heel eerlijk met mezelf moeten zijn. Na een duurloop last = geen marathon over 2 weken. Simpel zat.

Spijkenisse is nog 11 weken weg, dat is een mooie periode om opnieuw/beter op te bouwen.
Ik heb al vanaf Maart last van mijn kuit. Ik ben lekker blijven doorlopen in het begin en de pijn was uiteindelijk bij normaal lopen al ondragelijk.
Nog heb ik last maar gecontroleerd. Wanneer ik meer loop merk ik dat ik er iets meer last van krijg.
Ik loop nu bewust minder lang achter elkaar met trainingen maar pik zo af en toe een wedstrijdje mee (5km)
Dit kan ik nu zonder dat het erger wordt al voel ik het lichtjes.

Nu een marathon lopen kan zomaar betekenen dat je er minstens een half jaar zoet mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Roozzz schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:14:

Op dit moment ben ik vooral heel blij dat ik weer kán lopen :)
Maar inderdaad, het voelt ergens wel vreemd om zo onzettend voorzichtig op te bouwen, als je bij wezen van spreken voorheen je hand niet omdraaide voor een marathon. Stiekem ben ik alweer op zoek naar een mooie 100+ bergtrail voor komende zomer :D
Fijn dat je weer kunt gaan opbouwen, hoop dat je de juiste balans weet te vinden tussen jezelf pushen en binnen de 'safe zone' blijven.

Wat betreft bergtrails: krijg er ook weer zin in. Dit jaar mijzelf in bescherming genomen op dat punt maar als ik kan blijven opbouwen dan wil ik volgend jaar weer iets gaafs ondernemen. Het Matterhorn Ultraks parcours (49K) staat hoog op de wishlist.

Deze week het (foto)boek "Beyond Running" van Ian Corless gekregen, geeft ook wel veel inspiratie. _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 12-09 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nou ik heb weer iets om voor te trainen, heb met net ingeschreven voor de 10km CPC Den Haag :P Dat is pas in 2019 maar om van mijn standaard 5km met een vinger in me neus weer 10km onder het uur te maken he ik toch wel een paar maandjes nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmorgen de fun run bij de lokale schoenenwinkel gelopen - ze bieden je dan de mogelijkheid om 5, 9 en/of 7km te lopen op een ander type schoen (dit keer On) of met een ander sporthorloge (Polar M340). Eigenlijk had ik zowel aan de andere schoenen (heb al Ons) als aan het sporthorloge weinig behoefte, maar vond t wel relaxed een keer in zo'n groepje te lopen, kletsend, mooi weer, mooie routes. Dus na de 9 toch ook de 7 nog meegelopen. En volgende week de halve in Oldenzaal, dus dat gaat hopelijk net zo relaxed af.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:06

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Poekie schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:40:
En volgende week de halve in Oldenzaal, dus dat gaat hopelijk net zo relaxed af.
Loop je de huttenkloas? Zeer mooie halve marathon =) paar keer zelf gelopen, top omgeving. (wel zwaar ;) )

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

dreameater schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:55:
[...]

Loop je de huttenkloas? Zeer mooie halve marathon =) paar keer zelf gelopen, top omgeving. (wel zwaar ;) )
Ja, die hebben 'vanwege de herkenbaarheid buiten de regio' zichzelf hernoemd naar Halve van Oldenzaal.
Ik ga m gewoon lopen met doel finishen. Geen tijdsdoel. Genieten van de omgeving, hopelijk dit weer er bij. Niet te heftig proberen onder een bepaalde tijd te finishen, gewoon lol hebben. :)

• Tigertje
Poekie schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:40:
. En volgende week de halve in Oldenzaal, dus dat gaat hopelijk net zo relaxed af.
Die zet ik op mijn verlanglijstje voor volgende jaar (al in geschreven voor Singelloop in Utrecht komende zondag). Is die HM altijd begin oktober?

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Tips gevraagd over de interpretatie van mijn hartslag tijdens de training, zie deze afbeelding:
https://afbeeldinguploaden.nl/image/MbPST0MF

Van 23-33 min heb ik een loopje van 10 min gedaan met als doel om op gevoel op de aerobe drempel te Later in de training (van 1:06 - 1:23) was er een intervaltraining, die een stuk intensiever zou moeten zijn.

Het valt me op dat mijn hartslag in dat loopje van 10 minuten opeens omhoog schiet, en ook dat de hartslag tijdens de intervaltraining (4' - 1' - 4' - 1' - 4' ) helemaal niet zo hoog wordt (mijn HRmax is 195).

Laten we er even vanuit gaan dat de hartslagmeting (Vivoactive 3) klopt. Waarom wordt mijn hartslag haast niet hoog, behalve bij dat 10 minuten loopje in het begin? En waarom schiet de hartslag dan opeens wel omhoog, zou dat een gebrek aan duurvermogen kunnen zijn?

Het valt me wel vaker op dat mijn hartslag bij langzame of bij snelle loopjes nauwelijks verschilt. Zelfs in een 5k-wedstrijd laatst was mijn gemiddelde hartslag 150 en mijn maximum 163, terwijl ik niet het gevoel had nog veel sneller te kunnen lopen dan dit. en met een tempo van 5:06 min/km. En bij een ander duurloopje, twee weken later, liep ik zo langzaam mogelijk (7:30 min/km), en daarbij had ik een gemiddelde hartslag van 146 en een max van 160.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen! Ik loop inmiddels een jaar wat serieuzer hard (3 loopjes/trainingen per week), en zou mezelf nog wel een beginner noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door zoefies op 29-09-2018 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tigertje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:07:
[...]

Die zet ik op mijn verlanglijstje voor volgende jaar (al in geschreven voor Singelloop in Utrecht komende zondag). Is die HM altijd begin oktober?
Ik dacht zelfs altijd 1e zondag van oktober, maar dat kan ik niet terugvinden op hun site. Maar dus inderdaad begin oktober.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

zoefies schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:22:
Laten we er even vanuit gaan dat de hartslagmeting (Vivoactive 3) klopt. Waarom wordt mijn hartslag haast niet hoog, behalve bij dat 10 minuten loopje in het begin? En waarom schiet de hartslag dan opeens wel omhoog, zou dat een gebrek aan duurvermogen kunnen zijn?
Laten we er vanuit gaan dat optische hartslagmeting (zoals op jouw Vivoactive) niet klopt. Sorry. Met name bij hogere frequenties en inspanningsniveaus zijn die dingen simpelweg niet betrouwbaar. Je andere voorbeelden onderstrepen dit. Ik vind die tredes tijdens het opwarmen ook uiterst frapant, eerst level je uit rond de 150 vervolgens schiet je door tot ~180. Dat zou wel eens een cadence lock kunnen zijn. Daarna is ie all over the place ongeacht je tempo.

In hoeverre komen de gemeten waarden overeen met je gevoel? Als jij zegt intervaltraining dan zou ik verwachten dat je daar ook hogere waarden zou realiseren; meestal merk je dat wel :+

Valorian schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:24:
[...]

Fijn dat je weer kunt gaan opbouwen, hoop dat je de juiste balans weet te vinden tussen jezelf pushen en binnen de 'safe zone' blijven.

Wat betreft bergtrails: krijg er ook weer zin in. Dit jaar mijzelf in bescherming genomen op dat punt maar als ik kan blijven opbouwen dan wil ik volgend jaar weer iets gaafs ondernemen. Het Matterhorn Ultraks parcours (49K) staat hoog op de wishlist.

Deze week het (foto)boek "Beyond Running" van Ian Corless gekregen, geeft ook wel veel inspiratie. _/-\o_
Thanks! Voorlopig houden we het maar op uitermate veilig.

Ultraks staat hier ook nog hoog op het verlanglijstje, alleen de timing valt net een beetje lastig. Maar misschien komend jaar :) Boek is zeker een mooie inspiratiebron. Alleen niet heel erg praktisch voor de lengte van mijn bucketlist ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
zoefies schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:22:

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen! Ik loop inmiddels een jaar wat serieuzer hard (3 loopjes/trainingen per week), en zou mezelf nog wel een beginner noemen.
Ik zou inderdaad eens testen met een hartslagband, want deze resultaten lijken wel erg ver af te wijken van wat normaal is. Zeker als je langzaamste run en een 5K wedstrijd op zo ongeveer je max vrijwel identieke waardes geven kan dat volgens mij niet kloppen. Sowieso lijkt het heel onwaarschijnlijk dat je bij een 5K wedstrijd die je ook echt richting je max loopt op zo'n 75% van je HRmax blijft hangen.

Mijn ervaring met optische HR vanuit horloges is dat het meestal redelijk goed werkt maar bij intervallen e.d. nog wel eens problemen geeft en minder accuraat wordt. Verder is "redelijk goed" voor de massa vaak al voldoende, en van een horloge uit de prijsklasse VA3 mag je verwachten dat dit dan ook in de basis wel werkt. Als er echt iets niet goed is aan je horloge zou ik ook niet schromen hem om te ruilen / een beroep te doen op garantie.

Je kan ook eens wat intervallen proberen met lange blokken, bijvoorbeeld 1 minuut 6:30/km, 4 min 5:00/km, en dan bijv 4 van die setjes. En dan kijken wat je HR-meter doet. Dat zou door het grote snelheidsverschil en de lange stukken mooie duidelijke 'kantelen' moeten veroorzaken.

Ter illustratie: zo ziet bijvoorbeeld mijn 10x1000 interval eruit: (klik voor vergroting)
10x1000-

Edit: nu ik er nog eens naar kijk zie ik dat het bij mij ook verre van 'duidelijke kantelen' zijn haha. De 'pace' is mooi strak, maar qua hartslagmeting is het bij mij ook niet zo consistent kennelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 29-09-2018 20:19 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hoppa!
Weekje rust genomen en vandaag een rustige 5km gepland, maar ik begon aardig snel en het liep heerlijk (koud, geweldig).

Dus maar wat tempo blijven lopen en na 3km had ik door dat er wat mogelijk was.

Oude PR op de 5km: 27:39 en vandaag 26:49 gelopen.

Is misschien voor sommige hier een 10km tijd, maar ik ben er trots op. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

26'49 is vijf seconden langzamer dan het wereldrecord op de 10km :p

Wees trots op je eigen prestaties, niet vergelijken met anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
kenneth schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:50:
26'49 is vijf seconden langzamer dan het wereldrecord op de 10km :p

Wees trots op je eigen prestaties, niet vergelijken met anderen!
Zeker. Ik ben op mijn 38e begonnen met hardlopen en ben nu 39. Ik vind het al super dat ik steeds harder ga en mijn afstanden steeds makkelijker loop.

Uiteindelijk hoop ik de 5km in 25 minuten te lopen en een keer een halve marathon te voltooien binnen de 2 uur.

Voor de echte aftakeling over een paar jaar inzet, moet dat nog wel lukken. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tigertje
Hoppa! schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:12:
[...]

Over een paar jaar? Ik tik over 4 weken de 51 aan, loop nu twee jaar en mijn 5KM gaat gemiddeld in 23 minuten en de HM in 1 uur en 40 minuten. Je hebt nog wel wat speling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Hoppa! schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:12:
[...]
Ach, we hebben er eentje van 66 of 67 in ons loopgroepje die nog steeds 5km onder de 20 min. loopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kanjer... 8)

Wedstrijden zijn voor mij nog een wens... eerst maar eens minimaal een uur trainen en weer (harde) tempo's kunnen lopen..
Dat 1e zit ik tegenaan, maar het herstelschema staat alleen niet verzurende Dl2/DL3 tempo's toe, dus de 2e kan nog niet..
In DL tempo weer 5 km in 25 min is iig nu geen probleem meer.. zonder pijntjes of zo...en das een fijn punt
Onder de 20 min 5 km? Dat wordt lastig, zat er voor mijn blessure nog wel onder, maar na dit gedonder ????
Wel het belangrijkst blijft dan toch dat wat je dan wel doet met plezier doet...
Ben iig nog wel ff onder de pannen voor een echte wedstrijd...

[ Voor 110% gewijzigd door route99 op 30-09-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ik heb afgelopen vrijdag aan mezelf toegegeven dat ik last heb van Shin splint. Een verdikking tegen mijn scheen aan. Na een paar dagen koelen en rust niet meer een zeurende pijn. Wanneer ik de spier masseer nog wel gevoelig. Dus mijn marathon schema kan in het archief 😢
Ik ga een paar weken rustig aan doen, een podoloog opzoeken (vanwege het klauwen) en het over een paar weken weer opnieuw proberen op te bouwen. En dadelijk een rondje fietsen in plaats van lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heel vervelend.
Heb het heel kort gehad 23j geleden, net bezig met hardlopen (ca 1 j) .. 1e M, meteen gas terug, gelukkig herkende ik het meteen.
Je mag absoluut niet de pijngrens over, wel met zulke steken was dat niet zo moeilijk.... dat was mijn geluk....

Sterkte! Beterschap.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 30-09-2018 10:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 12:25
Ziezo weer 34 km in de beentjes. Wat een heerlijk weer dit om in te lopen O+ Vanmorgen om 07:30 de deur uit, was best fris, arm sleeves om en die zijn ook niet af geweest maar dit is wat mij betreft ideaal weer om te lopen.

Merkte onderweg dat er best wel wat vermoeidheid in de benen zit. Gelukkig was dit ook de laatste lange duurloop voor Amsterdam over drie weken. Dus nu onderhouden en rusten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Wat een heerlijk loopweer! Vanochtend een mooie 15km training door het bos bij de Bilt. Lekker heuveltjes pakken en genieten van mooi weer en omgeving.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het weer was inderdaad heerlijk! M'n training niet bepaald :P Voel me al een paar dagen niet 100% en om dan 24km te lopen met daarin zes keer een kilometer in 3'35-3'45 (ongeveer 10k- tot 15k-tempo) ... pffff! Blij dat ik hem heb afgemaakt maar het ging niet van harte. De zesde was de snelste met 3'34 en dat was de 19e kilometer van de training ... pffff!

Met deze training mooi op 300km gekomen voor september en dat maakt ruim 1000km in het derde kwartaal.

Nu nog daadwerkelijk sneller racen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Roozzz schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:48:
[...]

Laten we er vanuit gaan dat optische hartslagmeting (zoals op jouw Vivoactive) niet klopt.

[...]

In hoeverre komen de gemeten waarden overeen met je gevoel? Als jij zegt intervaltraining dan zou ik verwachten dat je daar ook hogere waarden zou realiseren; meestal merk je dat wel :+

Valorian schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:16:
[...]

Ik zou inderdaad eens testen met een hartslagband, want deze resultaten lijken wel erg ver af te wijken van wat normaal is. Zeker als je langzaamste run en een 5K wedstrijd op zo ongeveer je max vrijwel identieke waardes geven kan dat volgens mij niet kloppen. Sowieso lijkt het heel onwaarschijnlijk dat je bij een 5K wedstrijd die je ook echt richting je max loopt op zo'n 75% van je HRmax blijft hangen.
Ik vrees dat jullie gelijk hebben dat de meting niet betrouwbaar kan zijn en ik heb een hartslagsensor besteld. Over een paar dagen zal ik hem testen tijdens de training en dan zal ik laten weten of het verschil groot is, ben benieuwd!

Voor de rest, deze maand heb ik 94 km gelopen, een nieuw record voor deze beginner. Over 2 weken doe ik mee aan een 5k-wedstrijd en dan wil ik proberen om een tijd onder de 25 min te lopen. Tot nu toe had ik 25:42 staan, ben benieuwd of al dit trainen zijn vruchten af gaat werpen! :-)

[ Voor 10% gewijzigd door zoefies op 30-09-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
kenneth schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:41:
Met deze training mooi op 300km gekomen voor september en dat maakt ruim 1000km in het derde kwartaal.

Uitslover! :+ Kom ik aan met m'n 115km in september.

Het was inderdaad heerlijk loopweer. Vanochtend 3 x 100,200,300,400m interval gedaan en totaal 12.5km gelopen :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 20:51
Pfff. Vandaag op dwars door Mechelen de 5km gelopen. Normaal loop ik daarmee 10, maar wil eerst onder de 19’ op de 5km. Snelheid boven afstand op dit moment (conditie is er ook niet om 10km voluit te gaan).

Parcours is ervoor gekend altijd te lang te zijn (bordjes van de 5km staan een eind voor die van de 10km terwijl het traject hetzelfde is). Dit jaar echter parcourswijziging, dus wie weet.

Start beetje turbulent, iemand van de eerste rij viel 2 keer. Geen last van gehad, hopelijk hij ook niet teveel. Ik stond op de eerste rij na de “elitelopers” maar ging er daar al direct een heel pak voorbij.

Het eerste gedeelte van de run bleek nu een soort veldloop over gras. Ik was van plan voluit te gaan, dus stevig gestart om een goeie positie te hebben en dan tempo gezocht.

Uit het veld lag ik pakweg 20e positie. Wat me wel tegenzat was dat ik de reactiviteit waar ik de laatste weken echt op had getraind maar niet in de kuiten kreeg. Het ging heel stroef en hoewel de 1e km in 3:30 ging, zag ik ook dat mijn hartslag bedroevend laag bleef.

Ah ja, dan maar “oude stijl” verder harken. Nog een paar man opgeslokt en zelf ook door 2-3 man uit mijn zog voorbijgelopen. In de kruidtuin nog een paar onnozele bochten moeten maken die het tempo eruit haalden en de wind wou ook niet meewerken (u voelt het, ik bouw excuses op).

Lang verhaal kort: gefinished in 19:38 (iemand zei 16e man, op iets van 1200 deelnemers), mijn horloge gaf 19:07 aan na 5km wat een PR is. Balen dat het niet <19’ was, ik snap niet waar het fout ging. Met een HR die lager is gebleven dan het eerste uur gemiddeld van mijn 30km trail 2 maanden geleden, lijkt het alsof ik niet eens moeite heb gedaan. Maar het ging echt niet harder.

Strava-linkje: https://www.strava.com/activities/1875416716

Ah ja, weten we waarvoor we blijven trainen... Garmin is nochtans enthousiast, laat me na deze run weten dat ik een 5k in 17:43 moet kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door nokie op 30-09-2018 18:19 . Reden: Officiële tijd 1s langer dan ik dacht, was 16e man maar 17e in totaal en er waren 1200 deelnemers, niet 1000 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Meer km's als je het fysiek aankunt is wel beter, maar bekijk ook eens of er voldoende variatie in zit.... Toen ik op mijn ca 49-ste mijn 35-igers liep waren mijn jaar km 3000, dus 750km/kwartaal das flink wat minder dan jij met jouw 1000...maar wat denk je te gaan lopen dan op jouw afstanden en wat loop je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Een week na de Dam tot Dam, met daarna maar 1 rondje van 6km rustig training, toch last gekregen van de binnenkant van mijn schenen. Nu is de maat wel vol; ik ga op zoek naar een goede sportfysiotherapeut.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:23
Vandaag mijn eerste wedstrijd gelopen. Was de Posbankloop in Velp. Had nog nooit een wedstrijd bij senioren gelopen dus wist niet wat ik kon verwachten.

Het was druk bij de start maar kon al vrij snel in het ritme komen. Eerste 3 km is licht stijgend omhoog. Na 3 km komt de muur van aalbers. Geen idee hoe steil dat ding is. Maar 500 meter flink bergop. Lukte ook niet om volledig te blijven lopen bergop. Had ook last van steken in de zij. Dus ongeveer 100 meter gewandeld.

Daarna bergaf en dat loopt wel lekker als je even stuk gaat. Nu loop ik normaal rond de 5,30 min/km maar bergaf ging als een speer. Voor mijn doen dan. ;)

Laatste 2 km ging erg lekker en liep 4,26 min/km en 4,21 min/km.

Afstand van de loop zou 6 km zijn. Maar op mijn horloge was het 6.17 km. Uiteindelijk gefinisht in iets meer dan 32 minuten. :9

Was erg leuk om te doen. Ook wel leuk om je een keer helemaal leeg te lopen. Al met al een geslaagde dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik heb me aan het eind van de maand nog even boos gemaakt en gisteren 18,5 en vandaag 23,5 kilometer gelopen. Hierdoor ben ik nog net boven de 250km deze maand uitgekomen. Leuke bijkomstigheid dat ik vandaag ook voor het eerst ooit boven de 3000km in een jaar zit.

Volgende week weer de kustmarathon en later in de maand de Gaasterlandtrail 37k, dus in oktober ga ik wel aan m'n kilometers komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

route99 schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:55:
[...]
Meer km's als je het fysiek aankunt is wel beter, maar bekijk ook eens of er voldoende variatie in zit.... Toen ik op mijn ca 49-ste mijn 35-igers liep waren mijn jaar km 3000, dus 750km/kwartaal das flink wat minder dan jij met jouw 1000...maar wat denk je te gaan lopen dan op jouw afstanden en wat loop je nu?
Op zich gaat het fysiek prima (ik had eigenlijk meer tegenslag verwacht). In de zomer liep ik 85/wk waardoor nu 75/wk heel normaal aanvoelt. De trainingen zelf zijn uitdagend maar na de volgende zware training ben ik weer helemaal fris. Rustpols zit goed (iets hoger na zware dag maar verder regelmatig <50, dat was een jaar geleden nog een uitzondering).

Qua variatie vertrouw ik m'n trainer wel. Veel rustige kilometers, kwaliteitswerk zit net boven en onder wedstrijdtempo. Ik liep na drie weken wedstrijdvoorbereiding 61' op de 10 mijl (daar herstelde ik van als een zware training ipv een wedstrijd) en ik hoop over vijf weken onder het uur te duiken. Ik loop tussendoor nog een 10k voor wat snelheid (net onder pr van 35'51 zou heel mooi zijn).

Ik heb er op zich wel vertrouwen in, het is alleen zo lastig om geduldig te blijven. En als dan de r in de maand zit (gelukkig ben ik steevast minder en minder heftig ziek dan de rest van het gezin) word ik er al helemaal niet vrolijk van :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Goed bezig...
Het herstel is de aller belangrijkste training ;) ... (incl slapen...)
Wat je zo schrijft als training opzet klinkt goed.
Wel: in de winter zou ik meer net onder of op de drempel trainen icm het gevarieerde aanbod van het volume. Dan kom je met een enorme basis uit de winter en met een aantal opbouwende (!) snelheidstrainingen ben je in no time zo gretig als maar kan op de 3-10 km afstanden, 15 km en langer loop je toch rond of onder de drempel...
En.. in de zomer veel kortere snelle westrijden 3 en 5 km lopen voor de snelheid en in voor en na seizoen de 10 km. daarom heen de 15 km/10 EM en 1/5 M e.d. .
Zo kwam ik vaak aan 15-22 wedstrijden p/j. Immers 3 en 5 km kun je vaak lopen, herstel << 1 week, en gebruik die wedstrijden ook als training. Pik er een beperkt aantal uit om op te pieken, je kunt nl niet teveel wedstrijden gaan pieken.

Tav de rustpols nog; als die trend zich doorzet, kom je mss nog lager?
Ik zat destijd op 34-36 slagen/minuut. En dat vergroot je dynamsiche bereik waarin je met de snelheden kunt spelen toch siginifant, simpel... je hebt meer ruimte per zone....

Succes! Ben benieuwd, ook naar jouw progressie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
Aanstaande woensdag voor het eerst een 5km loopje op de baan. Het moest een keer gebeuren. Spannend wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen geweldig weekend gehad. Aan de ene kant had ik me er al op ingesteld, aan de andere kant ben ik echt wel teleurgesteld, maar van de 10km 'long' run heb ik er misschien 2 lekker gelopen. Ook voortijdig gestopt, uiteraard op nog ruim 2,5km van huis :P Dus ik heb veel kunnen uitwandelen.

Eindhoven zit er dus sowieso niet in en ik heb ook maar besloten me niet vast te leggen op iets anders totdat ik weer probleemloos een duurloop van 1,5 uur kan afleggen.

Morgenavond weer fysio.
Pagina: 1 ... 5 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2