Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.110 views

Onderwerpen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een 10km gehad ter voorbereiding op de HM van Eindhoven. Even sfeer proeven en routine oefenen en dat bleek wel nodig te zijn ook :P. De loop was een kleinschalig evenement, niet heel veel deelnemers, weinig publiek en weinig poespas. Het parcous (uitgezet ism Sander Schutgens) is verder prima. Een combinatie van verhard en onverhard, mooie lange rechte stukken en weinig bochten. Voorafgaan aan deze wedsstrijd hebben we als warming up 5km ingelopen (om toch nog wat km's te maken).

Het strijdplan was simpel. De eerste 5 loop ik op HM tempo, daarna versnellen tot 4.10/4.15. Eindtijd had ik niet echt in gedachten, maar volgens mijn plan zou ik rond de 42/43 minuten uitkomen. Na het startschot de startfluit gingen we er meteen als hazen vandoor. Voor mijn gevoel liep ik lekker op tempo. volgens mijn horloge zat ik op 3.50. Had ik kunnen doortrekken, maar dat was niet het doel van deze wedstrijd. Dus, mooi terug laten zakken naar 4.25. Al snel had een aantal lopers een gropeje gevormd waarvan ik de koploper was. Tot de 2km ging alles goed, maar toen hoorde ik een 'tik' in mijn linkerschoen. Vlak voor de wedstrijd besloten om de schoen iets losser te strikken maar was vergeten om er een dubbele knoop in te leggen. Dus na 2km moest ik al aan de kant om mijn veters te strikken.
* Calitomnication maakt een notitie om in Eindhoven de veters te dubbelcheken.

Na het strikken van de veters weer verder, veel tijd had ik niet verloren en na ongeveer 1 kilomter sloot ik weer aan bij het groepje. Bij de doorkomst van de 5 zat ik perfect op schema en heb ik de versnelling naar 4.15 ingezet. De mannen uit het gevormde groepje konden niet mee en al snel liep ik helemaal alleen. Wat soms vrij vervelend was, dit was de eerste keer dat ik dit parcours liep en soms was het niet helemaal duidelijk waar je heen moest. Voor me liep niemand die ik achterna kon, dus moest goed opletten.

Op de 7 km kwam ik weer in de buurt van andere lopers en begon ik er weer meer in te halen! Zo kwam ik op de 8 km nog een jongen tegen waar ik vroeger mee gelopen heb. Hij zat er een beetje doorheen en had een inkakker. met een beetje motiverende woorden heb ik hem meegekregen op mijn 4.15 tempo. Met nog ongeveer 800 meter te gaan zat er een scherpe bocht in de weg en de loper voor ons ging naar rechts, wij er blind achteraan. BLijkt nu dat hij 1 bocht te vroeg had genomen en van het parcours liep. Ik kwma hier na ongeveer 4 meter al achter, dus meteeen omgedraaid, kleine sprint ingezet en verder!
* Calitomnication maakt een notitie om niet blind iemand achterna te lopen

Richting de finisch liep ik helemaal alleen, niemand voor me en niemand achter me. De klok ging richting de 42 en zin om een eindsprint in te zetten had ik niet echt :). Met 42.23 over de eindstreep, een mooie middenweg :). Lekker gelopen, nog heel veel energie over. Goede training en 2 wijze lessen geleerd (waarvan ik liever heb dat ze me nu overkomen dan in Eindhoven).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:52
Pathogen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:43:
Geen geweldig weekend gehad. Aan de ene kant had ik me er al op ingesteld, aan de andere kant ben ik echt wel teleurgesteld, maar van de 10km 'long' run heb ik er misschien 2 lekker gelopen. Ook voortijdig gestopt, uiteraard op nog ruim 2,5km van huis :P Dus ik heb veel kunnen uitwandelen.

Eindhoven zit er dus sowieso niet in en ik heb ook maar besloten me niet vast te leggen op iets anders totdat ik weer probleemloos een duurloop van 1,5 uur kan afleggen.

Morgenavond weer fysio.
Goede en verstandige keus, ondanks dat het natuurlijk niet leuk is!

PSN: Curvaa_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nee, leuk is anders, maar het echte balen ervan heb ik gister al gedaan. Nu weer focus op herstel en de rest van mijn leven :P
Ticket staat overigens op MP als iemand interesse heeft. Inclusief shirt en medaille met gravering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Binnenkort halve marathon Eindhoven en Amsterdam lopen als pacer voor de 2:10 uurs groep, ben benieuwd hoe mij dat afgaat.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

racoon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:29:
Binnenkort halve marathon Eindhoven en Amsterdam lopen als pacer voor de 2:10 uurs groep, ben benieuwd hoe mij dat afgaat.
Lijkt mij ook wel een keer leuk om te doen, hoe ben je dat geworden? En dit is je eerste keer begrijp ik?

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Calitomnication schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Lijkt mij ook wel een keer leuk om te doen, hoe ben je dat geworden? En dit is je eerste keer begrijp ik?
Ik heb contact opgenomen,kreeg het verzoek min hardloop cv toe te sturen en later kon ik mij inschrijven voor een tijd die ik wilde gaan pacen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leuk! Pacers zijn fijn, dus tof dat je dat doet :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Wat een goed boek is dat 80/20-running van Matt Fitzgerald! Heel leerzaam en boeiend! Bedankt @kenneth !

[ Voor 13% gewijzigd door zoefies op 01-10-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand hier ervaring met geïrriteerde pezen bovenop de wreef?

Vorige week vrijdag mijn werkschoenen de hele dag aangehad op het werk, dat zijn van die instappers, door mijn hoge wreef (en klompknobbel) zitten ze best wel strak. Einde van de dag kon ik ze niet meer aan de wreef lijden en was er een zwelling bovenop mijn wreef ontstaan.
Het hele weekend bleef deze maar groeien, zondag was de hele bovenkant van mijn voet rood, warm en dik.
Maandagochtend mee naar de huisarts geweest. Deze heeft er wat vocht uit gehaald. Dit was gewoon helder, dus volgens hem geen ontsteking, maar gewoon geïrriteerde pezen. Met andere werkschoenen moest het wel over gaan. Verder heeft hij niet gezegd of ik specifiek wat moest doen of laten.
Ik heb afgelopen woensdag nog wel een rondje hardgelopen, dat ging eigenlijk wel zonder pijn, maar vraag me toch af of het wel verstandig is.
Nu zijn we ruim een week verder en de zwelling zakt wel verder af, maar is nog niet weg. Afgelopen weekend heb ik rustig aan gedaan.

Iemand tips? Zou de fysiotherapeut er nog wat aan kunnen doen? Ik heb er niet veel pijn aan, het is vooral irritant.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Te kort aan voedingsstoffen? Een soort "kramp"?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
De 5 van Bavel. 23:12. Yeah! 57 seconden van mijn PR af, en geen pijntjes!

edit: overigens, en daar heb ik met wedstrijdjes wel vaker last van, heeft mijn Garmin de loop niet als volledige 5km geregistreerd. Ik kom een meter of 70 te kort. Gevalletje binnenbochten of niet 100% nauwkeurige GPS denk ik, want het is wel een exacte 5km wedstrijd.

[ Voor 64% gewijzigd door gysman11 op 02-10-2018 10:03 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 21:55
Gisteren heb ik meegedaan aan de halve marathon van Texel. Dit was tevens een van mijn hardloopgoals voor 2018: meedoen aan een halve marathon! Die kan ik dus afstrepen. Ik vertrok met een streeftijd van 1u40, losjes gebaseerd op een training die ik in April dit jaar had gelopen van een ruime 19km met een pace van 4:42. De werkelijkheid kwam dicht in de buurt, maar ik greep er net naast! Verslag hieronder;

Deze marathon heeft een unieke start, je start direct vanuit de pont die van Den Helder naar Texel vaart en dat gaf het geheel al direct een speciaal tintje. De boot vertrok om 12u, ik was een klein uurtje van te voren aanwezig, laatste broodje (vijgenjam!) naar binnen gewerkt, kleding aangedaan, beetje ingelopen, gerekt, en tas gedropt, die na het event in Den Burg op Texel weer op te pikken was, keurig geregeld! Het 'feest' begon vervolgens al direct op de boot, met een hoempa-pa band erbij. Lekker galmend in het ruim waar normaal gesproken de auto's staan, maar nu dus niets dan lopers! Er was ook voldoende ruimte om nog warm te lopen, langs de zijkanten.

Een goede 20 minuten later was het dan zover, de klep naar beneden, de kapitein laat de scheepshoorn klinken en gaan! Behoorlijk gedrang bij de start, soort 'trechtervorm' waar iedereen toch doorheen moet. Ik had er niet zo zeer bij stil gestaan om meer naar voren te gaan staan en zat er middenin, en kwam daardoor nog wandelend over de start. Na een tiental meters kon het hardlopen dan toch beginnen en waaierde het veld snel uit over de brede weg na de pont, om vervolgens na zo'n 500 meter met een krappe bocht naar links af te buigen waardoor het veld daar alweer aardig opstroopte. Ik ben de eerste 4 kilometers alleen maar zig-zaggend door het veld gegaan, proberende mijn goalpace te houden maar dit ging erg lastig en kostte best wat moeite. Na zo'n 5km splitste het parcours tussen 10km en HM, werd het rustiger op de weg en kon ik m'n eigen ding gaan doen, en heb ik een redelijk constante pace weten aan te houden tussen de 4:45 en 4:50. Voelde goed, en ben daar lekker op doorgelopen. Het 10km meetpunt kwam ik door op 0:49:53 en wist dus dat ik net aan op schema lag!

Na zo'n 12km draaiden we het strand op, dit bleek er echt perfect bij te liggen. De opgang was kort, het strand was klein, en het zand was goed hard. Hier nauwelijks snelheid verloren, terwijl dit van te voren toch wel een klein zorgenpuntje was. De strandafgang was een ander verhaal, was echt ontzetten mul los zand en hier veel tijd verloren en hartslag schoot ook de lucht in. Het onverharde pad na de afgang heb ik het tempo iets laten zakken, maar herstelde gelukkig snel en kon weer goed terug naar de 4:40 - 4:50. Het laatste deel was weer verhard, kon goed pace houden en wist nog wat mensen te passeren. Vooral vanaf zo'n 17 / 18km best wat mensen die het niet meer aankonden en moesten gaan inhouden, kruit te vroeg verschoten! Ik merkte dat ik het na zo'n 19km iets zwaarder begon te krijgen, maar mede door de aanmoedigingen van publiek langs de kant toch best fijn blijven lopen. De finish was in Den Burg, daar nog een laatste eindsprint eruit geperst (laatste km de snelste: 4:37) en over de streep in 1:42:49!

In de uitslagen sta ik met een netto eindtijd van 1:41:18 op een 46e plek van de 105 deelnemers in de categorie mannen tot 35 jaar (182 overall), en ben er zeer tevreden mee. Weliswaar iets langzamer dan gehoopt, maar het verschil van zo ongeveer een minuut is redelijk te verklaren o.a. door mijn vertraging bij de start en kleine 'inkakker' bij de strandafgang. Al met al heb ik vooral heel erg genoten van de loop, mede door het prachtige (loop)weer en het enthousiaste publiek. Al was het maar vanwege die bootstart: een aanrader om eens mee te doen aan deze loop, maar je moet wel supersnel aanwezig zijn bij de inschrijving!

Tot slot een "Strava or it did not happen": https://www.strava.com/activities/1875403209/
Helaas kwam mijn Garmin maar tot 21km, dus net geen HM aldaar :X Die is dan voor de volgende! Want dat die er komt moge duidelijk zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:58
Leuk verslag, je plezier straalt er vanaf en helemaal niet slecht voor een eerste HM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gaargod schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:18:
Gisteren heb ik meegedaan aan de halve marathon van Texel. Dit was tevens een van mijn hardloopgoals voor 2018: meedoen aan een halve marathon! Die kan ik dus afstrepen. Ik vertrok met een streeftijd van 1u40, losjes gebaseerd op een training die ik in April dit jaar had gelopen van een ruime 19km met een pace van 4:42. De werkelijkheid kwam dicht in de buurt, maar ik greep er net naast! Verslag hieronder;

Deze marathon heeft een unieke start, je start direct vanuit de pont die van Den Helder naar Texel vaart en dat gaf het geheel al direct een speciaal tintje. De boot vertrok om 12u, ik was een klein uurtje van te voren aanwezig, laatste broodje (vijgenjam!) naar binnen gewerkt, kleding aangedaan, beetje ingelopen, gerekt, en tas gedropt, die na het event in Den Burg op Texel weer op te pikken was, keurig geregeld! Het 'feest' begon vervolgens al direct op de boot, met een hoempa-pa band erbij. Lekker galmend in het ruim waar normaal gesproken de auto's staan, maar nu dus niets dan lopers! Er was ook voldoende ruimte om nog warm te lopen, langs de zijkanten.

Een goede 20 minuten later was het dan zover, de klep naar beneden, de kapitein laat de scheepshoorn klinken en gaan! Behoorlijk gedrang bij de start, soort 'trechtervorm' waar iedereen toch doorheen moet. Ik had er niet zo zeer bij stil gestaan om meer naar voren te gaan staan en zat er middenin, en kwam daardoor nog wandelend over de start. Na een tiental meters kon het hardlopen dan toch beginnen en waaierde het veld snel uit over de brede weg na de pont, om vervolgens na zo'n 500 meter met een krappe bocht naar links af te buigen waardoor het veld daar alweer aardig opstroopte. Ik ben de eerste 4 kilometers alleen maar zig-zaggend door het veld gegaan, proberende mijn goalpace te houden maar dit ging erg lastig en kostte best wat moeite. Na zo'n 5km splitste het parcours tussen 10km en HM, werd het rustiger op de weg en kon ik m'n eigen ding gaan doen, en heb ik een redelijk constante pace weten aan te houden tussen de 4:45 en 4:50. Voelde goed, en ben daar lekker op doorgelopen. Het 10km meetpunt kwam ik door op 0:49:53 en wist dus dat ik net aan op schema lag!

Na zo'n 12km draaiden we het strand op, dit bleek er echt perfect bij te liggen. De opgang was kort, het strand was klein, en het zand was goed hard. Hier nauwelijks snelheid verloren, terwijl dit van te voren toch wel een klein zorgenpuntje was. De strandafgang was een ander verhaal, was echt ontzetten mul los zand en hier veel tijd verloren en hartslag schoot ook de lucht in. Het onverharde pad na de afgang heb ik het tempo iets laten zakken, maar herstelde gelukkig snel en kon weer goed terug naar de 4:40 - 4:50. Het laatste deel was weer verhard, kon goed pace houden en wist nog wat mensen te passeren. Vooral vanaf zo'n 17 / 18km best wat mensen die het niet meer aankonden en moesten gaan inhouden, kruit te vroeg verschoten! Ik merkte dat ik het na zo'n 19km iets zwaarder begon te krijgen, maar mede door de aanmoedigingen van publiek langs de kant toch best fijn blijven lopen. De finish was in Den Burg, daar nog een laatste eindsprint eruit geperst (laatste km de snelste: 4:37) en over de streep in 1:42:49!

In de uitslagen sta ik met een netto eindtijd van 1:41:18 op een 46e plek van de 105 deelnemers in de categorie mannen tot 35 jaar (182 overall), en ben er zeer tevreden mee. Weliswaar iets langzamer dan gehoopt, maar het verschil van zo ongeveer een minuut is redelijk te verklaren o.a. door mijn vertraging bij de start en kleine 'inkakker' bij de strandafgang. Al met al heb ik vooral heel erg genoten van de loop, mede door het prachtige (loop)weer en het enthousiaste publiek. Al was het maar vanwege die bootstart: een aanrader om eens mee te doen aan deze loop, maar je moet wel supersnel aanwezig zijn bij de inschrijving!

Tot slot een "Strava or it did not happen": https://www.strava.com/activities/1875403209/
Helaas kwam mijn Garmin maar tot 21km, dus net geen HM aldaar :X Die is dan voor de volgende! Want dat die er komt moge duidelijk zijn :*)
Leuk verslag! En dat van je Garmin, die dingen kunnen nu eenmaal afwijken :). Even met de organisatie contact opnemen en checken of het een officieel gemeten parcous is. Als ze zeggen "ja", gewoon je afstand aanpassen in Garmin Connect.
* Calitomnication heeft nog geen enkele wedstrijd gehad waar de afstand op de Garmin 100% correct was :)

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08
...
Het 10km meetpunt kwam ik door op 0:49:53 en wist dus dat ik net aan op schema lag!
...
Volgens mij lig je dan helemaal niet op schema als je 21.1 km wilt lopen in 1:40. Met de gemiddelde pace die je dan hebt (4:59 min/km of 12.03 km/h) kom je uit op 1:45:14. Wel knap hoe je in het tweede deel daar nog wat minuten vanaf hebt weten te lopen. Mooie tijd. Knap gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 21:55
Dank @slow whoop, ik heb me dus helemaal blind zitten staren op een afstand van 20km :+ Scherp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58
Gaargod schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:14:
Dank @slow whoop, ik heb me dus helemaal blind zitten staren op een afstand van 20km :+ Scherp!
:) Doet mij denken aan de mensen die een marathon-pace berekenen en vergeten de 195 meter daarin mee te nemen. Toch zuur als je dan nét nog een minuutje extra nodig hebt na die 3 of 4 uur...

Verder: strak gelopen, zeker voor een eerste HM. En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je je anekdote verpakt. Volgende keer als je iemand spreekt over deze HM geef je gewoon aan dat je na 10km niet 5min achter liep op schema, maar gewoon dat je vanaf start besloten had om een behoorlijke negative split te lopen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gisteren heb ik meegedaan aan de halve marathon van Texel.
*knip*
Leuk verslag Gaargod! En erg netjes dat je het tweede deel sneller hebt gelopen, zeker gezien in het 2e gedeelte een dikke km over het strand gaat en dat gemene duinklimmetje bevat. Ik ben je slechts enkele minuten voorgebleven, 1h37 op een vlak schema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Begin dit jaar het hardlopen weer opgepakt, eerst op de loop band en daarna buiten. Buiten heb ik alleen maar met compressie sokken gelopen omdat ik in het verleden snel last van mijn onderbeen en schenen kreeg. Loop nu gemiddeld 2x per week ongeveer 1x 6km en 1x 8-10km en nergens last van gehad

Helaas was ik afgelopen zaterdag te lomp en heb ik mijn rechter sok kapot getrokken bij het aantrekken. Flink balen, alleen al omdat het sokken van 25 euro zijn. Uiteindelijk toch besloten te gaan lopen met normale sportsokken en een ronde van 6km, ging op zich goed maar liep wel anders. Gisteren 9km gelopen, nog steeds op normale sport sokken omdat de nieuwe sokken nog niet binnen zijn. Echter heb ik nu dus weer last van mijn schenen :(

Morgen komen mijn nieuwe sokken binnen, is het slim om vrijdag weer te lopen of eerst even een weekje rust te nemen? En werken de sokken echt zo goed of heb ik gewoon pech gehad?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@GrooV ligt eraan of je vrijdag nog last hebt. Doorlopen met last is niet zo verstandig.

On that note, gisteravond weer lekker onder handen genomen bij de sportfysio. Wederom duidelijk geworden dat met de scholspier en de grote kuitspier niks mis is, het is echt die spier/spiergroep aan de zijkant buiten (peroneus, als ik het goed heb).
Desondanks erg fijn dat ze vorige keer de knopen ook uit de andere spieren heeft geknepen :Y alles voelde daarna een stuk soepeler en losser. Ik had alleen zelfs bij wandelen last van "de plek".

Ook even naar mijn schoenen gekeken, die had ik expres meegenomen. Blijkbaar supineer ik wel iets, wat van nature dus wel extra spanning op de spieren in kwestie geeft. Op zich geen probleem, maar in combinatie met de extra arbeid die ik heb verricht dus wel.

Dit keer nog eens goed specifiek de peroneus aangepakt, maar ook van alles losgemaakt van teen tot rug. Lekker kraken en ploppen :P Dubbelgevouwen worden op een behandelbank en vervolgens een bodycheck krijgen blijft een rare gewaarwording.

Maar goed, erg blij met deze fysio. Ik snap wel waarom mijn vrouw er ook zo tevreden over is geweest bij haar rugklachten.
Nu nog vooruitgang! Rust nemen gaat wel lukken deze week iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

GrooV schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:54:
Begin dit jaar het hardlopen weer opgepakt, eerst op de loop band en daarna buiten. Buiten heb ik alleen maar met compressie sokken gelopen omdat ik in het verleden snel last van mijn onderbeen en schenen kreeg. Loop nu gemiddeld 2x per week ongeveer 1x 6km en 1x 8-10km en nergens last van gehad

Helaas was ik afgelopen zaterdag te lomp en heb ik mijn rechter sok kapot getrokken bij het aantrekken. Flink balen, alleen al omdat het sokken van 25 euro zijn. Uiteindelijk toch besloten te gaan lopen met normale sportsokken en een ronde van 6km, ging op zich goed maar liep wel anders. Gisteren 9km gelopen, nog steeds op normale sport sokken omdat de nieuwe sokken nog niet binnen zijn. Echter heb ik nu dus weer last van mijn schenen :(

Morgen komen mijn nieuwe sokken binnen, is het slim om vrijdag weer te lopen of eerst even een weekje rust te nemen? En werken de sokken echt zo goed of heb ik gewoon pech gehad?
Het voordeel van sportsokken is dat ze vrijwel naadloos zijn, dus geen vervelende blaren op je tenen. Om eerlijk te zijn maakt het mij niet echt uit op welke sportsokken ik loop. Heb sokken van Falke en Nike en dan in allerlei soorten, lang, kort, dik, dun, zwart, wit. Maar merk geen onderlinge verschillen qua loopcomfort.

Wat betreft je schenen. Als je nu last hebt, even lekker een weekje rust nemen en daarna weer rustig opbouwen. Het heeft geen zin om nu door te drukken met als mogelijk gevolg dat je gaat forceren en het alleen maar erger maakt :).

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Gisteren van plan om een generale te lopen voor de 10km van Eindhoven volgende week zaterdag, waar ik op recordjacht wil. Op pad gegaan om een 10k te lopen binnen het uur (PR is 59:18) maar dat was ook mijn enige 10k ooit zonder trappen en gebouwen.

Helaas na 9km en 52:29 de strijd gestaakt omdat ik wat last van mijn scheenbeen kreeg en geen risico wilde nemen. Maar goed, met nog een kilometer die ik makkelijk onder de 6:00 had gelopen is mijn PR volgende week zeker binnen bereik.

Vertrekken op 5:45 en dat zo lang als mogelijk volhouden. Super veel zin in, ik vind het een mooie afstand. Deze week nog twee keer een korte afstand op rustig tempo en dan ben ik klaar om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Zojuist een DHL pakketje aangenomen met mijn nieuwe trailschoenen. Na vorige maand (voor baan/asfalt) de Saucony Kinvara 9's te hebben aangeschaft (eerste 150km zitten erop, erg fijne schoenen) nu uit de zelfde kleur-serie ook de Saucony Peregrine 8's gekocht.

Ben erg benieuwd. Vooralsnog gebruikte ik voor trails mijn North Face Ultra MT's maar die zijn eigenlijk overkill voor in NL (want zeer stijf, met rock-plate) en ik merk dat dat mij bij lange stukken toch wel een beetje opbreekt. Wat ook niet mee helpt is dat wel een beetje aan gort gelopen zijn (niet eens bizar veel km's, maar rots, stof en modder komt levensduur niet ten goede. Heb er ook veel op gewandeld. Mijn laatste trail (35km) geheel op de Kinvara's gelopen en dat voelde een stuk beter. Ook al heb je dan niet echt grip.

Met deze Peregrine een net even iets soepelere trailschoen dan the North Faces. Wel bijna 300 gram per stuk (en dus bijna 1,5 keer zo zwaar als mijn normale hardloopschoenen). Zondag Devil's trail doorn gepland. Zou bijna hopen dat het k-weer wordt om deze schoenen eens goed te kunnen testen ;) .. Verder qua pasvorm perfect (gelukkig is Saucony daar redelijk stabiel in, waardoor ik ze blind durf te kopen online) en met dezelfde drop (4mm). Al zal dat laatste bij trailers wat minder relevant zijn dan op asfalt.

Afbeeldingslocatie: https://c.76.my/Malaysia/saucony-peregrine-8-mens-trail-running-shoes-black-usdstore-1805-18-F988038_1.jpg
De Peregrine 8

Afbeeldingslocatie: https://www.bfgcdn.com/1500_1500_90/023-0274/saucony-kinvara-9-runningschoenen-detail-3.jpg
De Kinvara 9

Eigenlijk zou ik ook nog eens racers (bijv de Type A serie van dit zelfde merk) willen testen, maar dat wordt qua kosten nu wat gortig. En ik ben bang dat het minimale van dat soort schoenen toch wat blessures kan opwekken als ik niet oppas. Voor nu wel even genoeg uitgegeven (zeker omdat er ook nog nieuwe klimschoentjes aankomen, nog zo'n hobby... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zomaar als impuls ingeschreven voor de 10 van Schoorl. Nu nog zorgen dat ik m'n vadsige bast genoeg in beweging zet voor een acceptabele tijd. Op dit moment kan het namelijk wel wat fitter allemaal, gelukkig heb ik nog even. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:20
@Valorian vraagje, vallen alle saucony maten hetzelfde? Wil graag nieuwe modellen bestellen en dan weet ik of ik verschilllende maten moet bestellen ;)

edit: na je verhaal goed te hebben gelezen denk ik het wel 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Bartske op 03-10-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 12:25
Bartske schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:50:
@Valorian vraagje, vallen alle saucony maten hetzelfde? Wil graag nieuwe modellen bestellen en dan weet ik of ik verschilllende maten moet bestellen ;)

Mijn ervaring is van niet.
Binnen de modellen wel, maar ander model niet.
Zo heb ik verschillende versies van de Omni in dezelfde maat die prima zitten.
Toen dacht ik de Guide ook in dezelfde maat te bestellen maar die zat te ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Bartske schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:50:

Voor mij vielen de Ride (7, 8 ) en de Kinvara (5, 7, 9) wel ongeveer hetzelfde. En de Peregrine ( 8 ) ook maar die is zoveel robuuster dat het niet zo makkelijk te vergelijken is. Met andere saucony's geen ervaring. Eén kleine kanttekening: de Kinvara 9 lijkt bij mijn linkervoet nét iets krapper te vallen, maar omdat dat bij één voet is denk ik dat dat meer aan mijn voeten ligt dan aan de schoen... Misschien moet ik ook weer een beetje wennen van de 8mm drop naar 4mm drop (heb tussen de kinvara 7 en de 9 een jaar op ride's gelopen). Verder zijn de modellen natuurlijk wel echt verschillend, dus ik denk dat het ook een beetje afhangt van hoe ruim/krap je schoenen nu zitten. Zit je "exact in het midden" qua pasvorm, heb je zeg maar de ideale saucony-voet, dan kan je waarschijnlijk wat meer opvangen bij een ander model. Zit een schoen 'net' ruim genoeg dan is een net iets ander model misschien net te krap. De maat van het binnenzooltje is van al mijn saucony's wel identiek.

[ Voor 28% gewijzigd door Valorian op 03-10-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:57:
[...]

Voor mij vielen de Ride (7, 8 ) en de Kinvara (5, 7, 9) wel ongeveer hetzelfde. En de Peregrine ( 8 ) ook maar die is zoveel robuuster dat het niet zo makkelijk te vergelijken is. Met andere saucony's geen ervaring. Eén kleine kanttekening: de Kinvara 9 lijkt bij mijn linkervoet nét iets krapper te vallen, maar omdat dat bij één voet is denk ik dat dat meer aan mijn voeten ligt dan aan de schoen... Misschien moet ik ook weer een beetje wennen van de 8mm drop naar 4mm drop (heb tussen de kinvara 7 en de 9 een jaar op ride's gelopen). Verder zijn de modellen natuurlijk wel echt verschillend, dus ik denk dat het ook een beetje afhangt van hoe ruim/krap je schoenen nu zitten. Zit je "exact in het midden" qua pasvorm, heb je zeg maar de ideale saucony-voet, dan kan je waarschijnlijk wat meer opvangen bij een ander model. Zit een schoen 'net' ruim genoeg dan is een net iets ander model misschien net te krap. De maat van het binnenzooltje is van al mijn saucony's wel identiek.
Ik heb de Ride 10 nu al enige tijd, dus als vervanger heb ik weer dezelfde gekocht. Ook nog eens dezelfde kleur (dat is minder handig, nu moet ik ze labelen). Vroeg me af wat het verschil is met de Kinvara? Ik zoek eigenlijk nog een schoen voor erbij/afwisseling.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
Sport_Life schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Ik heb de Ride 10 nu al enige tijd, dus als vervanger heb ik weer dezelfde gekocht. Ook nog eens dezelfde kleur (dat is minder handig, nu moet ik ze labelen). Vroeg me af wat het verschil is met de Kinvara? Ik zoek eigenlijk nog een schoen voor erbij/afwisseling.
Hier heb je een handig matrixje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e18PeVv7wz32Xz3fsme0FwqT/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Die matrix van @Roadman is wel fraai! Nice.

Om de verschillen tussen de Ride en Kinvara uit te leggen is het goed om eerst wat basiskennis van het soort modellen te geven. Ik ben maar een leek, maar toch even een poging (en er is genoeg kennis hier om mij te corrigeren / aan te vullen waar nodig).

Voor hardlopen kan je allerlei schoenen kopen. Verreweg het grootste deel van de amateur-lopers loopt zijn kilometers op asfalt (of in ieder geval een verharde ondergrond). Veel mensen kiezen daarom schoenen met een beetje demping (om de belasting op het lichaam te verkleinen) en vaak ook een vrij algemene 'drop'. Dat laatste is het verschil in mm's zool tussen voor en achter. Dus 8mm drop betekent bijvoorbeeld een zool die aan voorkant 20mm dik is en aan achterkant 28mm dik. De schoen staat daarmee een beetje schuin.

De Ride is voor zover ik weet zo'n typische 'allround hardloopschoen'. De schoen is vrij stevig, heeft 8mm drop en genoeg demping. De schoen wordt vaak aangeduid als "trainingsschoen", omdat je er probleemloos heel veel kilometers op zou moeten kunnen maken. Verder is deze schoen 'neutraal', er zit dus geen correctie in voor mensen die naar binnen of buiten lopen. Nu klinkt "trainingsschoen" een beetje denigrerend, maar in praktijk zijn er natuurlijk ook zat mensen die al hun wedstrijden op de Ride lopen.

Wil je echter een iets lichtere schoen dan zou je kunnen kijken naar de Kinvara. Die weeg echt een stuk minder. Over hoeveel dat nou echt uitmaakt zijn de meningen verdeeld, maar feit is dat professionele atleten veelal op lichtere , iets minimalere schoenen lopen. De Kinvara is een vrij bekend/beroemd model van Saucony waar ook veel profs hun races op liepen. De schoen wordt dan ook iets meer als wedstrijdschoen beschouwd, al is het zeker geen 'flat racer'. Omdat de schoen lichter is uitgevoerd en iets minder 'drop' heeft wordt je ook iets meer geforceerd naar een voorvoetlanding. Bij een echte minimalistische race schoen is dat effect nog veel sterker, want die hebben veel minder demping waardoor een haklanding simpelweg 'pijnlijk' kan worden. Het wordt dan ook afgeraden om in een keer van veel demping en drop naar heel weinig over te stappen. Dan dwing je jezelf te snel in een andere looptechniek met blessures als gevolg.

Voor mij was de Kinvara destijds na de Ride gewoon een testje, en die beviel erg goed. De overstap vanaf de Ride vond ik niet heel moeilijk, ben vrijwel meteen alleen nog maar op de Kinvara's gaan lopen.

Als je nu altijd op de Ride loopt zou je best eens de Kinvara's kunnen proberen. Misschien geven ze je net die extra boost en/of helpen ze je om een nog betere looptechniek aan te leren. Verwacht geen wonderen, want je moet het nog altijd zelf doen, en het is misschien ook wel een beetje subjectief, maar voor mij is dit vooralsnog de perfecte schoen. Gezegd moet wel worden dat ik weinig andere merken getest heb ;) .. Als je het verschil als niet altijd even prettig ervaart (bijv. meer last bij lange stukken) kan je ze ook afwisselen, of alleen kortere stukken erop lopen. Veel gevorderde atleten, die veel 5 en 10k's doen lopen al hun trainingen met meer demping en wedstrijden of baan-intervallen op race-schoentjes. Zo belast je je lichaam niet onnodig door genoeg demping te houden op de duurlopen e.d. maar heb je als het moet je snelle schoenen. Maar de Kinvara's staan er bij de liefhebber juist om bekend dat je ze eigenlijk altijd wel kan dragen, het zou de mooie hybride tussen licht/snel en genoeg demping moeten zijn.

In praktijk komt het er op neer dat elk merk schoenen heeft die meer als 'trainer' bedoeld zijn en schoenen die meer als 'wedstrijdschoen' worden verkocht. De Kinvara gaat iets meer naar het laatste, de Ride iets meer naar het eerste. Qua gewicht scheelt het denk ik zo'n 75 gram per schoen, dus zo'n 225 vs 300 gram ofzo. Je ziet dit ook mooi terug in de matrix van @Roadman : de Kinvara staat helemaal linksonder: veel flexibiliteit (dus kort grondcontact, reactief) en weinig demping. De Ride staat iets hoger (meer demping). Helemaal rechts vind je de trail-schoenen (zeer stijf, weinig flexibel).

Mocht je écht voor minimal gaan dan kan je ook nog de Type A (niet in de matrix) kopen, die weegt nog maar zo'n 160 gram en dat is voor zover bij mij bekend de echte wedstrijdschoen van Saucony.

Dit is even allemaal kort door de bocht, maar geeft je misschien wel een idee bij de verschillen. Als je zoekt op Kinvara reviews en Ride reviews kom je ook wel hele goede uitgebreide verhalen tegen die er wat dieper op in gaan en het bovenstaande nog wat beter onder woorden kunnen brengen.

PS: In de matrix van roadmen zie je ook mooi terug dat mijn nieuw Peregrine's echt de minste demping hebben van het hele Saucony assortiment. Freaky. Maar ook wel weer logisch, want ze zijn echt bedoeld voor op zand-ondergrond, en in dat geval zit de demping in de ondergrond en heb je die dus niet nodig in je schoen. Dat zou zelfs averechts werken want meer demping betekent minder 'gevoel' bij je landing, iets wat je juist wél wil omdat je op technisch terrein loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 03-10-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

Die matrix van @Roadman is wel fraai! Nice.

Om de verschillen tussen de Ride en Kinvara uit te leggen is het goed om eerst wat basiskennis van het soort modellen te geven. Ik ben maar een leek, maar toch even een poging (en er is genoeg kennis hier om mij te corrigeren / aan te vullen waar nodig).

Voor hardlopen kan je allerlei schoenen kopen. Verreweg het grootste deel van de amateur-lopers loopt zijn kilometers op asfalt (of in ieder geval een verharde ondergrond). Veel mensen kiezen daarom schoenen met een beetje demping (om de belasting op het lichaam te verkleinen) en vaak ook een vrij algemene 'drop'. Dat laatste is het verschil in mm's zool tussen voor en achter. Dus 8mm drop betekent bijvoorbeeld een zool die aan voorkant 20mm dik is en aan achterkant 28mm dik. De schoen staat daarmee een beetje schuin.

De Ride is voor zover ik weet zo'n typische 'allround hardloopschoen'. De schoen is vrij stevig, heeft 8mm drop en genoeg demping. De schoen wordt vaak aangeduid als "trainingsschoen", omdat je er probleemloos heel veel kilometers op zou moeten kunnen maken. Verder is deze schoen 'neutraal', er zit dus geen correctie in voor mensen die naar binnen of buiten lopen. Nu klinkt "trainingsschoen" een beetje denigrerend, maar in praktijk zijn er natuurlijk ook zat mensen die al hun wedstrijden op de Ride lopen.

Wil je echter een iets lichtere schoen dan zou je kunnen kijken naar de Kinvara. Die weeg echt een stuk minder. Over hoeveel dat nou echt uitmaakt zijn de meningen verdeeld, maar feit is dat professionele atleten veelal op lichtere , iets minimalere schoenen lopen. De Kinvara is een vrij bekend/beroemd model van Saucony waar ook veel profs hun races op liepen. De schoen wordt dan ook iets meer als wedstrijdschoen beschouwd, al is het zeker geen 'flat racer'. Omdat de schoen lichter is uitgevoerd en iets minder 'drop' heeft wordt je ook iets meer geforceerd naar een voorvoetlanding. Bij een echte minimalistische race schoen is dat effect nog veel sterker, want die hebben veel minder demping waardoor een haklanding simpelweg 'pijnlijk' kan worden. Het wordt dan ook afgeraden om in een keer van veel demping en drop naar heel weinig over te stappen. Dan dwing je jezelf te snel in een andere looptechniek met blessures als gevolg.

Voor mij was de Kinvara destijds na de Ride gewoon een testje, en die beviel erg goed. De overstap vanaf de Ride vond ik niet heel moeilijk, ben vrijwel meteen alleen nog maar op de Kinvara's gaan lopen.

Als je nu altijd op de Ride loopt zou je best eens de Kinvara's kunnen proberen. Misschien geven ze je net die extra boost en/of helpen ze je om een nog betere looptechniek aan te leren. Verwacht geen wonderen, want je moet het nog altijd zelf doen, en het is misschien ook wel een beetje subjectief, maar voor mij is dit vooralsnog de perfecte schoen. Gezegd moet wel worden dat ik weinig andere merken getest heb ;) .. Als je het verschil als niet altijd even prettig ervaart (bijv. meer last bij lange stukken) kan je ze ook afwisselen, of alleen kortere stukken erop lopen. Veel gevorderde atleten, die veel 5 en 10k's doen lopen al hun trainingen met meer demping en wedstrijden of baan-intervallen op race-schoentjes. Zo belast je je lichaam niet onnodig door genoeg demping te houden op de duurlopen e.d. maar heb je als het moet je snelle schoenen. Maar de Kinvara's staan er bij de liefhebber juist om bekend dat je ze eigenlijk altijd wel kan dragen, het zou de mooie hybride tussen licht/snel en genoeg demping moeten zijn.

In praktijk komt het er op neer dat elk merk schoenen heeft die meer als 'trainer' bedoeld zijn en schoenen die meer als 'wedstrijdschoen' worden verkocht. De Kinvara gaat iets meer naar het laatste, de Ride iets meer naar het eerste. Qua gewicht scheelt het denk ik zo'n 75 gram per schoen, dus zo'n 225 vs 300 gram ofzo. Je ziet dit ook mooi terug in de matrix van @Roadman : de Kinvara staat helemaal linksonder: veel flexibiliteit (dus kort grondcontact, reactief) en weinig demping. De Ride staat iets hoger (meer demping). Helemaal rechts vind je de trail-schoenen (zeer stijf, weinig flexibel).

Mocht je écht voor minimal gaan dan kan je ook nog de Type A (niet in de matrix) kopen, die weegt nog maar zo'n 160 gram, heeft 0mm drop en dat is voor zover bij mij bekend de echte wedstrijdschoen van Saucony.

Dit is even allemaal kort door de bocht, maar geeft je misschien wel een idee bij de verschillen. Als je zoekt op Kinvara reviews en Ride reviews kom je ook wel hele goede uitgebreide verhalen tegen die er wat dieper op in gaan en het bovenstaande nog wat beter onder woorden kunnen brengen.

PS: In de matrix van roadmen zie je ook mooi terug dat mijn nieuw Peregrine's echt de minste demping hebben van het hele Saucony assortiment. Freaky. Maar ook wel weer logisch, want ze zijn echt bedoeld voor op zand-ondergrond, en in dat geval zit de demping in de ondergrond en heb je die dus niet nodig in je schoen. Dat zou zelfs averechts werken want meer demping betekent minder 'gevoel' bij je landing, iets wat je juist wél wil omdat je op technisch terrein loopt.
Duidelijk :). De Ride's bevallen mij qua pasvorm echt heel goed, voor 10km wedstrijden heb ik Nike Lunartempo 2, maar daar train ik amper op. Ik loop nu HM's (en straks een marathon) op de Ride 10, maar de Kinvara ziet er wel goed uit voor de HM als ik het zo lees, beetje tussen de Lunartempo en Ride in.

Trouwens mijn grootste flop is de Asics Nimbus 19, wat een #*&$ schoen. Na een HM in de regen 2 weken niet kunnen lopen ivm een blaar (ik kon geen schoen meer aantrekken, enorm vervelend) en daarna regelmatig bij trainingsrondjes een zere voorvoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:16:
[...]
Duidelijk :). De Ride's bevallen mij qua pasvorm echt heel goed, voor 10km wedstrijden heb ik Nike Lunartempo 2, maar daar train ik amper op. Ik loop nu HM's (en straks een marathon) op de Ride 10, maar de Kinvara ziet er wel goed uit voor de HM als ik het zo lees, beetje tussen de Lunartempo en Ride in.
Ah, ja. Goed om te weten welke Nike's een beetje de pasvorm hebben van de Ride's, mocht ik nog eens een uitstapje willen maken naar een ander team :) .. Ik liep mijn marathon trouwens ook op Ride's, had toen pas nét de Kinvara's en durfde 42km toch nog niet aan op net nieuwe schoenen. Weet overigens nog niet of ik mijn marathon in het voorjaar (Wenen) daar nu wel op ga lopen, ik merk dat hoe langer de afstand hoe meer stabiliteit en demping prettig is. Een HM is voor mij zeker nog steeds fijner op de lichte schoenen, maar dan loop ik ook echt een stuk harder. BIj langere afstand weet ik het nog niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Bedankt voor alle antwoorden :). Ik loop nu zelf ook op de Rides 10 (eerst gelopen op de 9) en die zitten echt als gegoten. Nu ga ik binnenkort een paar maanden naar australie en nieuw zeeland en wil ik daar graag (berg)trails gaan lopen (en dan bedoel ik wandelen, oa deze) en ook 'gewoon' een beetje hardlopen. Nu dacht ik daarvoor trailschoenen mee te nemen ipv bergschoenen. Goed idee denken jullie? Dan ga ik eerst de Saucony trailcollectie eens proberen of dat wat voor me is.

En dan ook maar eens gaan kijken naar die Kinvara's als wedstrijdschoen, al denk ik dat er bij mij qua tijden meer te halen valt met meer trainen en minder pizza eten :+

[ Voor 13% gewijzigd door Bartske op 04-10-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:58

Roozzz

Plus ultra

Bartske schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:08:
[...]
Nu ga ik binnenkort een paar maanden naar australie en nieuw zeeland en wil ik daar graag (berg)trails gaan lopen (en dan bedoel ik wandelen, oa deze) en ook 'gewoon' een beetje hardlopen. Nu dacht ik daarvoor trailschoenen mee te nemen ipv bergschoenen. Goed idee denken jullie? Dan ga ik eerst de Saucony trailcollectie eens proberen of dat wat voor me is.
Welke afstanden ga je lopen en met hoeveel bepakking? Voor dagtochten en dergelijke pak ik standaard trailschoenen. Alleen in gevallen waar je meerdere dagen onderweg bent met zware bepakking (>15 kg) zou ik kiezen voor bergschoenen. Dan is extra steun wel prettig.

* Roozzz gebruikt zijn bergschoenen nog maar zelden.

Hoe dan ook, mooie trip!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Roozzz schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

Welke afstanden ga je lopen en met hoeveel bepakking? Voor dagtochten en dergelijke pak ik standaard trailschoenen. Alleen in gevallen waar je meerdere dagen onderweg bent met zware bepakking (>15 kg) zou ik kiezen voor bergschoenen. Dan is extra steun wel prettig.

Hoe dan ook, mooie trip!
Het worden meestal dagtochten met lichte bepakking, maar 1x een 4 dagen trail (60K totaal) met waarschijnlijk 10-15kg bepakking. De afstanden zijn niet supergroot en die trail is goed begaanbaar gemaakt, dus ik denk dat ik gewoon voor de trailschoenen ga. Dat scheelt gewoon zoveel bepakking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Bartske schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:04:
[...]

Het worden meestal dagtochten met lichte bepakking, maar 1x een 4 dagen trail (60K totaal) met waarschijnlijk 10-15kg bepakking. De afstanden zijn niet supergroot en die trail is goed begaanbaar gemaakt, dus ik denk dat ik gewoon voor de trailschoenen ga. Dat scheelt gewoon zoveel bepakking...
Daar zou ik ook voor kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 08:09
Bartske schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:04:
[...]

Mmm, ik ben jaloers... ☺️

De Milford Track is anders ook een mooie trail daar. 😉 Bij ons was het wel bijna continu aan het regenen, en moesten we regelmatig wandelen door overstroomde gebieden met het water tot 1 meter hoog. Qua ondersteuning en stabiliteit zou ik wel opteren voor wandelschoenen, en we hadden ook teva's mee om eens af te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Roozzz schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

Hoe dan ook, mooie trip!
Eens met @Roozzz ! Je ziet sowieso een enorme opmars van lichte en lage wandelschoenen in de bergen. De B of zelfs B/C bergschoenen zijn echt overkill. Vroeger zag je alleen maar mensen in Fjallraven broeken en hoge bergschoenen, nu lopen mensen in leggings en trail/approachschoenen :)

Alleen met zware bepakking is het inderdaad fijn om iets meer steun te hebben omdat je dan het risico op door je enkels gaan enzo verkleind. Verder is mijn ervaring dat je na een dag op trailschoenen door de bergen wandelen ook gewoon echt minder last van je voeten en benen krijgt dan op die zware hoge schoenen. En je traint er je enkels ook beter mee dus wordt er alleen maar sterker van ;)

Alleen bij wandelingen op de gletschjer loop ik nog op D-schoenen, ivm stijgijzers, sneeuwdichtheid en zware tas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Roadman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:09:
[...]
Mijn ervaring is van niet.
Binnen de modellen wel, maar ander model niet.
Zo heb ik verschillende versies van de Omni in dezelfde maat die prima zitten.
Toen dacht ik de Guide ook in dezelfde maat te bestellen maar die zat te ruim.
Ik heb mt45 voor de Omni (15 en 16), onlangs heb ik de Guide ISO besteld in mt45 en deze zitten eigenlijk hetzelfde naar mijn gevoel. Ik heb niet het idee dat ik naar voren schuif, de “toebox” is wel wat ruimer maar dat vond ik eerlijk gezegd wel prettiger.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:19:
[...]

Hier heb je een handig matrixje

[Afbeelding]
Bestaat die ook voor schoenen van een jaar of acht oud? Dan kan ik opzoeken wat voor iets ik nu heb. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Oei, dan krijg je hier vast een lesje over verminderde demping enzo, qua achteruitgang dan.

Ik loop al een tijdje op Hoka One One's en sinds kort op de Biondi 5. Wereldschoen, nog nooit zo'n goede demping gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:32:
Oei, dan krijg je hier vast een lesje over verminderde demping enzo, qua achteruitgang dan.
Mijn schoenen zijn dermate lomp, dempend en corrigerend dat weinig ervaren lopers hier daar überhaupt blij van zouden worden.
Maar ik vind het inderdaad wel eens tijd voor nieuwe, ook al heb ik nergens last van. Behalve mezelf. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
don't we all :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian

En dan ook maar eens gaan kijken naar die Kinvara's als wedstrijdschoen, al denk ik dat er bij mij qua tijden meer te halen valt met meer trainen en minder pizza eten :+
Op Solereview vind je ook veel informatie en ook nuttige schema's zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.solereview.com/wp-content/uploads/2016/10/Saucony_Ride_9_rotation.jpg

@Sport_Life voor jou wellicht ook interessante materie.

Er staan ook veel vergelijkingen, dus als je je model zoekt zie je welke andere modellen (van andere merken) soortgelijk zijn. Leuke site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Kinvara's zijn leuke schoenen, ken genoeg lopers (al 3 bij mij uit de loopgroep) die deze als wedstrijdschoen hebben. Zelf heb ik ooit een keer een clinic mogen bijwonen en op de Kinvara gelopen. Was niet zo onder de indruk van de schoen, kwam er niet zo lekker op weg. Te veel demping, zelf ben ik meer van de schoenen met een harde afzet :).
Ow ja, pizza laten staan zal er zeker aan bijdragen :+ (maar pizza is zo lekker :9~ :X )

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:52

sebasd

loopt op espresso

Volgens mij ben ik officieel om: 's ochtends vroeg hardlopen is echt heerlijk. Zeker met deze temperaturen en nu het nog donker is... Vanochtend bijna 11 km gelopen.

En met werk en kleine kinderen ook een van de weinige momenten in de week die even helemaal voor jezelf zijn. Hier kan ik wel aan wennen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:18

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Calitomnication schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:13:
[...]

Kinvara's zijn leuke schoenen, ken genoeg lopers (al 3 bij mij uit de loopgroep) die deze als wedstrijdschoen hebben. Zelf heb ik ooit een keer een clinic mogen bijwonen en op de Kinvara gelopen. Was niet zo onder de indruk van de schoen, kwam er niet zo lekker op weg. Te veel demping, zelf ben ik meer van de schoenen met een harde afzet :).
Ow ja, pizza laten staan zal er zeker aan bijdragen :+ (maar pizza is zo lekker :9~ :X )
Ik al meerdere jaren interesse getoond in de Kinvara's echter schijnen ze qua modellen 6/7/8 elke keer weer anders te zijn. Met name qua steun. Qua demping vind ik juist het een vrij harde/minimalistische wedstrijdschoen is... maar misschien is mijn referentiekader anders (geen bare foot/ Vibrams :P )

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Gonadan schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:08:
[...]

Bestaat die ook voor schoenen van een jaar of acht oud? Dan kan ik opzoeken wat voor iets ik nu heb. :+
Ik zou na 8 jaar sowieso gewoon eens hardloopschoenen aan laten meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:43:
Ik zou na 8 jaar sowieso gewoon eens hardloopschoenen aan laten meten :)
Hier in de stad is zo'n gespecialiseerde winkel (all4running geloof ik?) met zo'n baan met meetapparatuur. Daar wilde ik maar eens een afspraak maken.
Want ook al heb ik nu nergens last van, toch kan het ineens lekkerder lopen of herstel schelen als je schoenen verbeteren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
Gonadan schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Hier in de stad is zo'n gespecialiseerde winkel (all4running geloof ik?) met zo'n baan met meetapparatuur. Daar wilde ik maar eens een afspraak maken.
Want ook al heb ik nu nergens last van, toch kan het ineens lekkerder lopen of herstel schelen als je schoenen verbeteren.
Je zou zomaar ineens een stuk sneller kunnen gaan (zonder gein dit trouwens, helemaal als je na 8 jaar nieuwe schoenen koopt... Qua ontwikkelingen maar ook omdat je huidige schoenen gewoon op zullen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

dreameater schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Ik al meerdere jaren interesse getoond in de Kinvara's echter schijnen ze qua modellen 6/7/8 elke keer weer anders te zijn. Met name qua steun. Qua demping vind ik juist het een vrij harde/minimalistische wedstrijdschoen is... maar misschien is mijn referentiekader anders (geen bare foot/ Vibrams :P )
Ligt inderdaad aan het vergelijkingsmateriaal. Mijn laatste wedstrijdschoenen waren de New Balance VaZee 2090 en de Nike Zoom Fly. Allebei schoenen die een voorvoetlanding stimuleren en je toch wel vrij hard laten landen. Zet je daar de Kinvara tegenover dat lijkt het net alsof je op wolken loopt (althans, mijn persoonlijke ervaring :+).
Wat mij overigens nog altijd blijft verbazezn is het feit dat modellen (Kinvara 6 & 7) onderling zoveel verschil hebben qua maat. De enige fabrikant die dit een beetje op orde heeft is Nike, daar kan ik gewoon iedere willekeurige schoen in maat 9 (online) bestellen, past altijd. Voor alle overige merken moet ik altijd naar de hardloopzaak want het is geen garantie dat een maat 9 ook echt een maat 9 is.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Aangezien de lange duurlopen er weer aankomen richting de Rotterdam marathon heb ik met €20,-korting nieuwe schoenen besteld.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/d2G38e/IMG_1429.jpg

Loop nu op de hoka bondi 5 2e paar en ga over op de bondi 6, loop inmiddels al 4 jaar op hoka schoenen en bevallen mij super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:41:
[...]

Ligt inderdaad aan het vergelijkingsmateriaal. Mijn laatste wedstrijdschoenen waren de New Balance VaZee 2090 en de Nike Zoom Fly. Allebei schoenen die een voorvoetlanding stimuleren en je toch wel vrij hard laten landen. Zet je daar de Kinvara tegenover dat lijkt het net alsof je op wolken loopt (althans, mijn persoonlijke ervaring :+).
Wat mij overigens nog altijd blijft verbazezn is het feit dat modellen (Kinvara 6 & 7) onderling zoveel verschil hebben qua maat. De enige fabrikant die dit een beetje op orde heeft is Nike, daar kan ik gewoon iedere willekeurige schoen in maat 9 (online) bestellen, past altijd. Voor alle overige merken moet ik altijd naar de hardloopzaak want het is geen garantie dat een maat 9 ook echt een maat 9 is.
Ik zie niet de meerwaarde van naar een hardloopzaak gaan als je al weet welk model schoenen je wilt. Zelfs bij maat-verschil zal er nooit meer dan een halve maat afwijken, dus in ergste geval stuur je dan een paar terug en koop je een maatje groter/kleiner. Kost je een paar dagen en scheelt zelfs na verzendkosten retour meestal nog behoorlijk, en je hebt vaak meer keuze qua kleur dan in de winkel.. Maar goed, my two cents ;) Wel fijn dat je de lokale retail ondersteunt, want hoewel ik met online aankopen zelf bijdraag aan de teloorgang daarvan vind ik het toch wel fijn dát er nog winkels zijn waar je even iets kan passen :) ..

Zelf overigens geen noemenswaardig maatverschil ervaren tussen Kinvara 5, 7 en 9. De binnenzooltjes zijn exact identiek maar er kan natuurlijk wel verschil zitten is in de steun en curve van de upper, waardoor ze toch krapper of ruimer kunnen vallen.
racoon schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:47:
Aangezien de lange duurlopen er weer aankomen richting de Rotterdam marathon heb ik met €20,- nieuwe schoenen besteld.

[Afbeelding]

Loop nu op de hoka bondi 5 2e paar en ga over op de bondi 6, loop inmiddels al 4 jaar op hoka schoenen en bevallen mij super goed.
Wat bedoel je met "met €20 euro". 20 euro korting? Of letterlijk schoenen kunnen vinden van 2 tientjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Valorian schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:58:
[...]

Ik zie niet de meerwaarde van naar een hardloopzaak gaan als je al weet welk model schoenen je wilt. Zelfs bij maat-verschil zal er nooit meer dan een halve maat afwijken, dus in ergste geval stuur je dan een paar terug en koop je een maatje groter/kleiner. Kost je een paar dagen en scheelt zelfs na verzendkosten retour meestal nog behoorlijk. Maar goed, my two cents ;) Wel fijn dat je de lokale retail ondersteunt, want hoewel ik met online aankopen zelf bijdraag aan de teloorgang daarvan vind ik het toch wel fijn dát er nog winkels zijn waar je even iets kan passen :)

Zelf overigens geen noemenswaardig maatverschil ervaren tussen Kinvara 5, 7 en 9. De binnenzooltjes zijn exact identiek maar er kan natuurlijk wel verschil zitten is in de steun en curve van de upper, waardoor ze toch krapper of ruimer kunnen vallen.

[...]

Wat bedoel je met "met €20 euro". 20 euro korting? Of letterlijk schoenen kunnen vinden van 2 tientjes?
€20,- korting, heb het bericht even aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 16:15

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Lekker loopweertje vanmorgen, niet al te warm terwijl het zonnetje lekker scheen. Wel zoveel mogelijk de schaduw opgezocht. Vandaag mn grootste afstand tot nu toe gelopen, 15km in met iets meer dan 1uur 30min. Niet bijzonder snel dus. Was benieuwd hoeveel vocht mn lichaam verbruikt op zo'n afatand. Voor het loopje op weegschaal exact 89 kg en eenmaal thuis 87,3kg, toch een aanzienlijk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

m0ridin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:25:
Je zou zomaar ineens een stuk sneller kunnen gaan (zonder gein dit trouwens, helemaal als je na 8 jaar nieuwe schoenen koopt... Qua ontwikkelingen maar ook omdat je huidige schoenen gewoon op zullen zijn).
Dat zou niet verkeerd zijn, want mijn tempo bevalt me op dit moment allerminst. :+

Daarnaast zal ik ook gewoon weer wat kilootjes moeten gaan verliezen, want sinds de tijd dat ik écht fit was en veel liep (vijf jaar geleden) is er bijna 20 kg bij gekomen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:58:
[...]

Ik zie niet de meerwaarde van naar een hardloopzaak gaan als je al weet welk model schoenen je wilt. Zelfs bij maat-verschil zal er nooit meer dan een halve maat afwijken, dus in ergste geval stuur je dan een paar terug en koop je een maatje groter/kleiner. Kost je een paar dagen en scheelt zelfs na verzendkosten retour meestal nog behoorlijk, en je hebt vaak meer keuze qua kleur dan in de winkel.. Maar goed, my two cents ;) Wel fijn dat je de lokale retail ondersteunt, want hoewel ik met online aankopen zelf bijdraag aan de teloorgang daarvan vind ik het toch wel fijn dát er nog winkels zijn waar je even iets kan passen :) ..

Vanuit de hardloopvereniging krijgen wij een x% korting bij de Run2Day (volgens mij omdat het Atletiekunie is ofoz, landelijk afspraak). Dat scheelt al een flink bedrag. Daarnaast is het een stukje geven en nemen tussen Run2Day als zaak (in dit geval Venlo) en ik als klant.

Omdat ik hier al jaren kom en regelmatig mijn schoenen koop krijg je ook regelmatig een flinke korting (niet altijd). Daarnaast hebben ze me regelmatig aan andere schoenen geholpel, organiseren ze clinics en thema-avonden. Natuurlijk kan ik als consument ook het volgende doen:
1. Ga naar Run2Day en laat me een schoen aanmeten (dus maak gebruik (of misbruik) van hun kennis).
2. Vervolgens "ga ik er even over nadenken".
3. Stap in de auto, rij 17 km naar het zuiden.
4. Stap uit bij het Designer Outlet in Roermond, loop de Nike, New Balance, Asics, Saucony, Adidas, Puma, Reebok of Sketshcers binnen en koop de schoen voor een euro of 40/50 minder. Zou kunnen, maar zelf ben ik hier niet zo van :).

Ik geloof nog in het stukje geven en nemen. Als klant betaal ik soms iets meer, als klant krijg ik soms ook iets meer en onder de streep is iedereen gelukkig :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Gonadan schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Die hebben een 20 meter baan inderdaad. Ben er nooit geweest, maar heb er online veel gekocht. Prettige winkel, goede service in mijn ervaring. En als hun winkel ook hun magazijn is dan zit je goed, want ze hebben echt bizar veel kleuren/maten/soorten op voorraad.

Wat ik lastig vind met die indoor-meet-baantjes is dat je in praktijk nooit écht loopt zoals je op dat baantje loopt. Daarvoor is het gewoon te kort en ben je teveel bezig met proberen netjes te lopen. Maar het is natuurlijk al veel beter dan niets. Ik wil nog eens met een paar atletiekgenootjes slow-motion opnames maken van tijdens een normale intervaltraining, om meer zicht te krijgen op hoe ik nu precies loop en landt.

@Calitomnication Goed verhaal, van R2day. Nu ik er over nadenk, ik krijg daar geloof ik ook korting ja vanuit de AV. Op zich ook wel prima winkel, alleen jammer dat de vestiging in Utrecht wel erg klein is.

PS: De meest schoftigere vorm van retailers om zeep helpen gaat nog verder dan jouw genoemde "ik denk er nog even over na"-actie: mensen die een schoen kopen in een winkel omdat ze hem meteen willen hebben, vervolgens een aanbieding scoren in een online outlet met een week levertijd, en dan de aanbiedingsschoen retour brengen naar de fysieke winkel... Heb zelf nog nooit gehoord dat iemand dit gedaan heeft, maar schijnt wel steeds vaker voor te komen #hearsay :'(

[ Voor 23% gewijzigd door Valorian op 05-10-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Calitomnication schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:42:
[...]

Vanuit de hardloopvereniging krijgen wij een x% korting bij de Run2Day (volgens mij omdat het Atletiekunie is ofoz, landelijk afspraak). Dat scheelt al een flink bedrag. Daarnaast is het een stukje geven en nemen tussen Run2Day als zaak (in dit geval Venlo) en ik als klant.

Omdat ik hier al jaren kom en regelmatig mijn schoenen koop krijg je ook regelmatig een flinke korting (niet altijd). Daarnaast hebben ze me regelmatig aan andere schoenen geholpel, organiseren ze clinics en thema-avonden. Natuurlijk kan ik als consument ook het volgende doen:
1. Ga naar Run2Day en laat me een schoen aanmeten (dus maak gebruik (of misbruik) van hun kennis).
2. Vervolgens "ga ik er even over nadenken".
3. Stap in de auto, rij 17 km naar het zuiden.
4. Stap uit bij het Designer Outlet in Roermond, loop de Nike, New Balance, Asics, Saucony, Adidas, Puma, Reebok of Sketshcers binnen en koop de schoen voor een euro of 40/50 minder. Zou kunnen, maar zelf ben ik hier niet zo van :).

Ik geloof nog in het stukje geven en nemen. Als klant betaal ik soms iets meer, als klant krijg ik soms ook iets meer en onder de streep is iedereen gelukkig :)
Sinds een hardloop winkel mij ooit te grote schoenen heeft geadviseerd kom ik er nog zelden. Voor een 10km trainingsrondje zaten ze wel prima, maar een halve marathon vol gas was niet te doen. Gaat mij nieteens zo zeer om de prijs, alswel het gemak waarmee je online een schoen uitkiest obv reviews en tests. Zoals dit topic weer bewijst met de Kinvara vs Ride. Voor het prijsverschil tussen offline en online kan ik eens in de 5 paar een miskoop accepteren. Alhoewel dat zelden voorkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Valorian schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:45:
Die hebben een 20 meter baan inderdaad. Ben er nooit geweest, maar heb er online veel gekocht. Prettige winkel, goede service in mijn ervaring. En als hun winkel ook hun magazijn is dan zit je goed, want ze hebben echt bizar veel kleuren/maten/soorten op voorraad.
Volgens mij niet, maar ze hebben wel heel erg veel op voorraad in de winkel. Zowel qua maten als modellen.
Wat ik lastig vind met die indoor-meet-baantjes is dat je in praktijk nooit écht loopt zoals je op dat baantje loopt. Daarvoor is het gewoon te kort en ben je teveel bezig met proberen netjes te lopen. Maar het is natuurlijk al veel beter dan niets. Ik wil nog eens met een paar atletiekgenootjes slow-motion opnames maken van tijdens een normale intervaltraining, om meer zicht te krijgen op hoe ik nu precies loop en landt.
Mijn huidige schoenen heb ik aangeschaft op basis van een meting op de loopband. Ook daar loop je mijns inziens alles behalve natuurlijk, maar het gaf wel een goede indicatie.
Ik wil echter ook niet te snel heen om een verkeerde keuze te voorkomen. Op dit moment heb ik namelijk schoenen met sterke anti-pronatiecorrectiel. Dat is op zich niet verkeerd, maar op mijn gewone schoenen heb ik dat niet nodig.
Als ik met slechte conditie, slappe enkels en flink gewicht op zo'n loopband sta dan ga ik gegarandeerd weer flink overproneren. Zorg ik echter dat mijn conditie eerst wat beter is en mijn enkels sterker dan is het misschien een stuk minder. Mijn enkels zijn namelijk nu al een stuk sterker dan een paar maanden geleden.
Ik vind het namelijk prima om wat correctie in m'n schoenen te hebben, zeker als ik daardoor gewoon prettig loop. Maar het moet ook weer niet overdreven zijn en eigenlijk meer dan ik nodig zou hebben als ik wat fitter ben.
Valorian schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:45:
PS: De meest schoftigere vorm van retailers om zeep helpen gaat nog verder dan jouw genoemde "ik denk er nog even over na"-actie: mensen die een schoen kopen in een winkel omdat ze hem meteen willen hebben, vervolgens een aanbieding scoren in een online outlet met een week levertijd, en dan de aanbiedingsschoen retour brengen naar de fysieke winkel... Heb zelf nog nooit gehoord dat iemand dit gedaan heeft, maar schijnt wel steeds vaker voor te komen #hearsay :'(
Klopt, is in het topic over de ondergang van fysieke winkels ook al naar voren gekomen. Het echter gewoon diefstal of op z'n minst verduistering.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 05-10-2018 11:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Valorian
Persoonlijk vindt ik dit vrij schofterig ja. Zo ken ik een gast die stond heel trots te vertellen dat hij een nieuwe camera had aangeschaft, op internet en maar liefst 200 euro goedkoper dan in de lokale fotozaak. Op de vraag hoe hij tot het besluit was gekomen om die camera te kopen zei hij;
"ow, ik heb een afspraak gemaakt bij de lokale fotozaak, daar hebben ze met de hele camera laten zien, alle opties doorgenome, mocht 'm even mee naar buiten nemen om te proefschieten, andere lens erop, filtertje ervoor, instellingen doorgenomen. Is daar iets van 1,5 tot 2 uur binnengeweest. Daarna heeft ie 'm online gekocht. Ik kan hier niet zo goed tegen.

Wil je een camera "voelen". loop dan bij de MediaMarkt naar binnen. Hier lggen modellen die al helemaal om zeep zijn geholpen door vele (onkundige) handen en het personeel adviseert op basis van commissie ipv kennis. Vandaag is Canon heel goed, volgende week adviseren ze Nikon.

@Sport_Life
En natuurlijk koop ik niet al mijn schoenen of accessoires bij dezelfde zaak, dat weten zij ook, sterker nog, ze spreken het uit en verwachten het zelfs niet van mij. Maar dat is niet het punt in dit geval. Als jij op basis van eigen onderzoek/kennis iets online koopt (schoenen of whatever), prima toch. Maar zodra je advies in gaat winnen van een specialist, die investeert hier veel tijd en energie in omdat hij de sale wil sluiten en je gaat het vervolgens online kopen, tja...

Mijn FR235 komt ook van de MediaMarkt, scheelde iets van 100 euro. Kennis heb ik verkregen door het lezen van Reviews (DCrainmaker), kijken van YouTube filmpjes et cetera. Is toch prima zo :).

Maar terug naar het lopen, gisteren tempo trainig op 90% gehad in voorbereiding tot HM Eindhoven. Tempo zat er goed in, kon het heerlijk vasthouden, ademhaling en pasfrequentie perfect onder controle.
Even afkloppen, maar hoop dat ik de vorm van gisteren kan vasthouden tot volgende week zondag :). Maar je zult zien dat de wedstrijdspanning dan in de kniejtes gaat zitten waardoor ik als een pasgeboren veulen over de eindstreep strompel :P.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Ik heb vanochtend nog effe een beetje tempowerk gedaan.
Ik merkte dat ik bij duurloop tempo al steken in mijn zij krijg.
Nu ook weer maar dit waren maar blokjes van twee minuten. Op het einde had ik nog wel twee blokjes aangekund dus dat is goed met zondag nog een 5km singelloop Breda.
Ik moet echt de basis weer een beetje op orde krijgen en wat meer tempo hardheid creëren.
Zondag ga ik het ook niet te gek maken. Donderdag nog een survivalrun training en dan zaterdag de Beach obstacle run Texel van 12km lopen.
Dit is echt een pittig parcours met veel strand en duinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 12:15

WouterG

Dit is geen ondertitel

Morgen ga ik mijn eerste marathon lopen maar ik twijfel nog behoorlijk over wat punten. Belangrijkste is om hem uit te lopen, maar hoe snel ik moet starten, ik heb nog geen idee. Snelste halve marathon was net onder de twee uur. Mijn lange langzame duurlopen (20-30km) zitten rond de 6min/km. Ik denk dat ik met dat tempo maar van start ga en kijk waar het schip strand. Het gaat om de kustmarathon dus het wordt sowieso een tijd die een volgende marathon wel te verbeteren is.
Daarnaast nog nooit last gehad van pijntjes maar nu sinds twee weken af en toe last van de knie. Niet bij het lopen maar wel bij het autorijden en trappen af lopen. Duimen dat die goed blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
WouterG schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:57:
Morgen ga ik mijn eerste marathon lopen maar ik twijfel nog behoorlijk over wat punten. Belangrijkste is om hem uit te lopen, maar hoe snel ik moet starten, ik heb nog geen idee. Snelste halve marathon was net onder de twee uur. Mijn lange langzame duurlopen (20-30km) zitten rond de 6min/km. Ik denk dat ik met dat tempo maar van start ga en kijk waar het schip strand. Het gaat om de kustmarathon dus het wordt sowieso een tijd die een volgende marathon wel te verbeteren is.
Daarnaast nog nooit last gehad van pijntjes maar nu sinds twee weken af en toe last van de knie. Niet bij het lopen maar wel bij het autorijden en trappen af lopen. Duimen dat die goed blijft...
Heb je evt een hartslagmeter? Kun je dat misschien als basis gebruiken... Sowieso lastig inschatten bij een kustmarathon natuurlijk. Denk dat je dan, op basis van je HM, al snel richting de 4:30 moet gaan denken?

Pijntjes voor je eerste marathon zijn blijkbaar een veel voorkomend iets (als in, je voelt opeens van alles en nog wat ;) ) maar natuurlijk heb je gewoon ook intensieve arbeid geleverd om hier te komen dus kan ook zeker zijn dat je lichaam echt een beetje op zn limiet zit.

Succes in ieder geval, ook met je knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ga zondag de Devil's trail Doorn lopen, een kleine 17km. Ook zo'n lastige om in te schatten qua pace. Dacht in eerste instantie aan proberen de 5:00/km aan te houden, dan kom ik op 1:25. Maar als ik dan in de resultaten van vorig jaar kijk zie ik dat een tijd < 1 uur 25 min weggelegd is voor zo'n beetje de top 10%, dus dat lijkt mij toch wel weer wat gortig 8)7 Zo'n ervaren trailrunner ben ik ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Hehe, nou is ruim 5 minuten best een verschil op een 17km natuurlijk (18 sec de km) ;)

Maar wat is je HM tijd bijv? If any?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 20:51
Valorian schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:49:
Ik ga zondag de Devil's trail Doorn lopen, een kleine 17km. Ook zo'n lastige om in te schatten qua pace. Dacht in eerste instantie aan proberen de 5:00/km aan te houden, dan kom ik op 1:25. Maar als ik dan in de resultaten van vorig jaar kijk zie ik dat een tijd < 1 uur 20 min weggelegd is voor zo'n beetje de top 10%, dus dat lijkt mij toch wel weer wat gortig 8)7 Zo'n ervaren trailrunner ben ik ook weer niet.
Voor zover ik weet, ren jij zo’n beetje dezelfde tempo’s als mij. Vorig jaar liep ik de Averbode Nature Trail (28km, 400HM, vooral zand en van die zaken, lijkt me een beetje gelijkaardig parcours aan de Devil’s Trail) aan gemiddeld 4:55/km. Eindigde toen ook redelijk van voor. Die 5:00/km lijkt me helemaal niet zo gek...

Gewoon ontspannen vertrekken, je voelt zelf wel hoe het gaat. Geen idee waar je nu staat met je trainingen, maar ik zie geen probleem eigenlijk bij dat tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40
Devil’s Trail Doorn is een makkelijke/snelle trail, afgezien van de eerste klautersessie bij de start waar je je niet gelijk moet opblazen. Doorn is aardig te omschreven als een onverharde wegwedstrijd :)

Dit is mijn inschatting op basis van de laatste paar jaar, zowel de 18k (mijn eerste trail ooit!), als de 35k.

Bedenk mij nu dat er na een paar km nog een pittig klimmetje is, maar “what goes up, must come down” :+

[ Voor 15% gewijzigd door Trenchdog op 05-10-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

WouterG schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:57:
3 jaar terug was de kustmarathon ook mijn eerste marathon, morgen loop ik hem voor de 4e keer. Eerste jaar liep ik 3:50, vorig jaar 3:22. Belangrijk is dat je overhoudt voor het eind, want het laatste stuk met glooiende duinpaden en trappen is echt niet mis. Eigenlijk 'begint' het dus na 29 kilometer als je van het strand af komt :) . Valkuil is dus om te snel te starten, omdat het stuk over de oosterscheldekering en het strand gewoon vlak is (en meestal is er wel een harde strook ergens) De eerste 2 jaar stond ik vervolgens geparkeerd bij de strandafgang en dan is het nog een eind.
Ik ben wel benieuwd hoe het morgen gaat. Helaas afgelopen week last gehad van een lichte griep-achtig iets. Ik ben er nu overheen, maar geen idee of het iets met de reserves heeft gedaan. Ik heb er wel weer zin in, het is een leuke wedstrijd.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

m0ridin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

Heb je evt een hartslagmeter? Kun je dat misschien als basis gebruiken... Sowieso lastig inschatten bij een kustmarathon natuurlijk. Denk dat je dan, op basis van je HM, al snel richting de 4:30 moet gaan denken?

Pijntjes voor je eerste marathon zijn blijkbaar een veel voorkomend iets (als in, je voelt opeens van alles en nog wat ;) ) maar natuurlijk heb je gewoon ook intensieve arbeid geleverd om hier te komen dus kan ook zeker zijn dat je lichaam echt een beetje op zn limiet zit.

Succes in ieder geval, ook met je knie.
Bedankt! Een hartslagmeter heb ik wel maar heb er nog te weinig gebruik van gemaakt om wat met de gegevens te doen. Comfortabel lopend met 6min/km zit ik rond de 160 dus dat ga ik aanhouden, eventueel kan ik altijd nog versnellen de laatste 10km >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
m0ridin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:28:
Hehe, nou is ruim 5 minuten best een verschil op een 17km natuurlijk (18 sec de km) ;)

Maar wat is je HM tijd bijv? If any?
Ah, was typo, bedoelde 1:25 ;) ..

Mijn HM PR is 1:33 (op asfalt). Ben nu net iets minder fit dan toen. Laatste trail die ik liep was 35km in 3:20 uur, maar dat was de eerste 21km+ wedstrijd sinds 1 jaar, dus toen hield ik het bewust een beetje bescheiden. Op de 16km wil ik wel gaan knallen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Vanmorgen heerlijk 15,68 km in 90 minuten gelopen.

https://connect.garmin.com/modern/activity/3068210698

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver heeft zijn vingers al het hele weekend gekruist zitten

Als de fysio het er morgen mee eens is mag ik weer wat gaan lopen. Maar dan moet zowel de kuit sterker zijn -meetbaar-, de enkel soepeler -meetbaar- en de bilspieren sterker zijn -niet meetbaar-. Dus wel een aantal factoren waar het vanaf hangt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Nou, de verkoudheid begint toe te slaan. De hele week al buikkrampen maar nu ook een beginnende keelpijn.
Als dit vannacht/morgen erger wordt dan geen Singelloop in Breda voor mij. Jammer want ik heb er zin in. Dit moet mijn vierde keer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aan je Garmin Connect te zien stonden er veel bomen op de route, je Pace maakt om de x-meter een flinke smak naar 0 :).
Ik heb vanmorgen ook gelopen en heb me echt lopen verbazen om de kledingkeuze van sommige lopers. Ik kwam er al verschillende tegen die volledig in het lang waren, een zelfs een jasje met daaronder een t-shirt, lange broek en pet op; volledig in het zwart. Pfff. met mijn korte broek en shirtje had ik het al warm, liep al te balen dat ik geen singlet aan had gedaan ;).

Vandaag overigens ook een Maurten gelletje voor volgende week onderweg opgehaald. Loop normaal met gels van Born, maar die zijn kei zoet en plakken als een malle. Kom de laatste tijd veel artikelen over Maurten tegen, laat ik het eens proberen :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Calitomnication schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:27:
[...]

Aan je Garmin Connect te zien stonden er veel bomen op de route, je Pace maakt om de x-meter een flinke smak naar 0 :).
Ik heb vanmorgen ook gelopen en heb me echt lopen verbazen om de kledingkeuze van sommige lopers. Ik kwam er al verschillende tegen die volledig in het lang waren, een zelfs een jasje met daaronder een t-shirt, lange broek en pet op; volledig in het zwart. Pfff. met mijn korte broek en shirtje had ik het al warm, liep al te balen dat ik geen singlet aan had gedaan ;).

Vandaag overigens ook een Maurten gelletje voor volgende week onderweg opgehaald. Loop normaal met gels van Born, maar die zijn kei zoet en plakken als een malle. Kom de laatste tijd veel artikelen over Maurten tegen, laat ik het eens proberen :)
Ik snap het wel hoor, met die lagen. Zelf loop ik vanaf <15 graden ook met minimaal een tight. Als het regent komt daar dan snel een jasje bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G7eJaYpWIOlm6Dpb3FVVP6LD/full.png

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 08:09
Vandaag heb ik mijn langste run gedaan in de voorbereiding van de marathon van Gent (28/10). Ik heb vanmorgen de 1ste trein genomen van Gentbrugge naar Oudenaarde, en dan ben ik via de Schelde terug gelopen (36,5km @ 5:42/km). Ik had wel wat zware benen van het kort interval op donderdag, maar toch genoten van het super loopweer!

https://www.strava.com/activities/1887137551

Al bij al is de voorbereiding van de marathon tot nu goed verlopen, nu langzaam beginnen afbouwen en komend weekend nog de fast finish long run inplannen (10k traag - 10k marathontempo en 2-3k 10k-tempo).

En dan hopen dat de training volstaat om onder de 3u20 te geraken (de 1ste was in Antwerpen op 3u38 - toen het ook veel te warm was) ... ☺️

Voor mijn lange runs ben ik nu wel terug geschakeld naar de Topo Athletic Flilyte (2de paar 😀), in plaats van de Saucony Kinvara 9. Bij de langere runs kreeg ik het gevoel dat ik niet zo vlot liep (zowel qua snelheid als hartslag). Ik reserveer die dan maar voor de kortere runs...

Ps: ik liep in korte broek en na 5km toch maar de longsleeve uitgedaan 😎

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzie79 op 06-10-2018 19:18 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

De kustmarathon vandaag is best wel goed verlopen. Ik heb ten opzichte van vorig jaar weer 5 minuten van mijn tijd afgehaald en ben uitgekomen op 3:17. Nu was het weer minder barbaars dan vorig jaar (toen regen en stevige (tegen)wind), maar met de hoge temperaturen van vandaag was het de uitdaging om voldoende bij te tanken onderweg. En het was vloed. Ik kan me niet herinneren dat het strand er eerder zo beroerd bij lag.

Ik stond wat te ver naar achteren in het voorste startvak, waardoor het redelijk dringen was de eerste kilometer. Maar al snel tekende zich een aardige groep af met een tempo van rond of iets onder de 4:30. Dat was leuk om in te lopen, er zaten wat ervaren mensen in, het tempo werd strak gehouden, dus dat was fijn. Het fijne van de eerste helft van een marathon is dat je dan op een best wel ok tempo loopt, waarbij je niet kapot gaat en gewoon van het geheel kunt genieten. Drankposten blijven een dingetje. Ik wilde per drankpost 2 bekertjes drinken, maar doe dat lopend, dus om de 5 kilometer was het even weer een sprintje trekken om weer mijn plek in de groep te pakken. Een aantal personen van de groep werden simpelweg bevoorraad vanaf de kant of mountainbike, dat is dan wel een stukkie simpeler. De groep van 20-30 man (en 3 dames) bleef redelijk bij elkaar tot aan het strand. Het tempo werd zelfs nog op commando iets verlaagd, om krachten over te houden voor strand en alle duinpaden erna. Ik liep als vijfde het strand op, maar daar brak het naar mijn idee meteen. Of anders gezegd: tijdens de oversteek door het mulle zand richting vloedlijn lag ik opeens tweede in de groep en 5-10 meter voor mij liep een loper die al een gat had geslagen met de groep. Ik ging een voor mij prettig tempo lopen langs de vloedlijn (waarbij je soms minder dan 0,5 breedste meter begaanbaar gebied had), maar liep daarmee uit de groep weg. Mijn voorganger liep van mij weg en zo liep ik na 21km in m'n eentje.

Een andere groep die eerst voor ons had gelopen was ook uit elkaar gevallen. Tijdens de 9 kilometer op het strand haalde ik er al een stuk af wat in die waren stilgevallen. Mijn tempo lag daarbij rond de 5min/km. Het strand was en bleef driewerf k*t, met zanderige stukken, stukken waar je scheef moest lopen om op het begaanbare stuk te blijven, hobbels, golven en al dat soort grappen. Ik was blij om na 29km weer de duinen in te lopen, al was dat ook behoorlijk glooiend. Vanaf dat moment zat ik al redelijk in survival modus. Ik had gelukkig geen klap gehad, maar m'n ademhaling is dan al versneld en alles voelt niet meer zo lekker soepel aan. Ik kon wel door blijven gaan met lopers oprapen, volgens mij elke kilometer wel een paar. Bij Westkapelle stonden mijn vrouw en zoon nog langs de kant voor de morele ondersteuning. Daar waren de paden tijdelijk weer vlak en geasfalteerd en liep ik weer rond de 4:30/km. De laatste duinenrijen (en trappen omhoog en omlaag) waren slopend (maar wel allemaal op tempo te nemen), en op mijn tandvlees liep ik uiteindelijk het strand bij Zoutelande op en een kilometer later weer af. Zelfs op het laatste stuk pakte ik nog 3 lopers en met een 3:30/km eindsprint kwam ik over de finish als 57ste.

Nu ik inmiddels al weer een aantal keer zonder veel problemen een marathon(+) afstand heb volbracht, heb ik het idee dat ik het kunstje wel redelijk doorheb. Maar goed, dat dacht ik vorig jaar ook, en toen moest ik de eerstvolgende trail erna een paar kilometer wandelen met een hongerklop. We zullen zien hoe dat dit jaar gaat uitpakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kx3vq4AXvh277vg7o9DcFlIq/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 07-10-2018 08:29 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Calitomnication schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:27:
[...]

Stonden inderdaad aardig veel bomen

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Nou, ik heb de kustmarathon ook overleefd. Het was geweldig om mee te maken, super veel aanmoedigend publiek en goed verzorgt.
Eerste 20km in twee uur afgelegd en dat liep prima. Het strand viel me daarna echt tegen. Ik heb wel geoefend op het strand maar niet zoals het er gisteren bij lag. Met z'n allen achter elkaar over een smal stukje wat nog enigszins beloopbaar was.
Vanaf het strand de duinen in was het wel op. Heb redelijk vaak de stijgende stukken moeten wandelen, het laatste stuk tussen de paaltjes door zelfs niet alles meer kunnen hardlopen. Eindtijd was 04:46:42, die moet volgend jaar wel te kloppen zijn. Ik weet nu in ieder geval waar ik aan kan werken.
Waarschijnlijk ook te weinig gedroken, ik had de tweede helft continu dorst, ondanks de twee bekertjes water/sportdrank/cola per verzorgingspost vanaf de 20km. Maar goed, als ik me vandaag in kon schrijven voor volgend jaar dan zou ik het doen.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterG op 07-10-2018 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Die kustmarathon lijkt mij wel episch om gedaan te hebben. Gefeliciteerd met jullie topprestaties!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb vandaag de Lucifer trail (van de Devils Trails) bij Doorn gelopen. Het was mijn eerste trail wedstrijd, en ik kende het parcours niet, dus ik ben zonder duidelijk plan vertrokken. Vanuit de start gelijk een pittig zandheuveltje omhoog, welke gelijk voor de nodige schifting zorgde.

Op een wegwestrijd heb ik vooral altijd wel een streefpace in mijn hoofd, maar omdat ik nog geen trails heb gelopen waren de eerste paar km even zoeken naar een aangenaam tempo. Uiteindelijk aangehaakt in een groepje. Op het vlakke waren zij net iets sneller, maar het viel mij op dat ik alle klimmetjes makkelijker/sneller omhoog liep dan de meeste. Uiteindelijk een heel mooi parcours gelopen, met prachtige bospaadjes (single track), stukken mul zand over de hei en enkele leuke klimmetjes. Eindtijd van 1h17m voor 16,3 kilometer, zeer tevreden mee :-)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Valorian
Trenchdog schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:05:
Devil’s Trail Doorn is een makkelijke/snelle trail, afgezien van de eerste klautersessie bij de start waar je je niet gelijk moet opblazen. Doorn is aardig te omschreven als een onverharde wegwedstrijd :)

Dit is mijn inschatting op basis van de laatste paar jaar, zowel de 18k (mijn eerste trail ooit!), als de 35k.

Bedenk mij nu dat er na een paar km nog een pittig klimmetje is, maar “what goes up, must come down” :+
nokie schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Voor zover ik weet, ren jij zo’n beetje dezelfde tempo’s als mij. Vorig jaar liep ik de Averbode Nature Trail (28km, 400HM, vooral zand en van die zaken, lijkt me een beetje gelijkaardig parcours aan de Devil’s Trail) aan gemiddeld 4:55/km. Eindigde toen ook redelijk van voor. Die 5:00/km lijkt me helemaal niet zo gek...

Gewoon ontspannen vertrekken, je voelt zelf wel hoe het gaat. Geen idee waar je nu staat met je trainingen, maar ik zie geen probleem eigenlijk bij dat tempo.
Dank voor jullie aanmoedigingen hier, heeft me geïnspireerd om toch nog nét even wat harder weg te gaan dan ik voorheen van plan was. Ik wilde graag onder de 1:20 finishen. Dat zou bij 16km prima gaan op 5:00/km, maar ik wist al dat het parcours een kleine 16,7km zou zijn, dus streven was toch echt om die laatste 700m ook binnen die 1:20 te houden...

Voor de start even kort warmgelopen, zeker met zo'n zandberg als start is dat toch wel fijn. Kon vervolgens soepel omhoog in een steady-korte-pasjes-maar-niet-jezelf-opblazen modus. Bovenaan een beetje krap bij de hekjes maar daarna snel de vrije ruimte gevonden in het deelnemersveld. De eerstvolgende écht zware helling was een fikse heuvel omhoog naar een soort van kapelletje/huisje. Daar stond flink wat man aan te moedigen, en er waren duidelijk niet veel die rennend volhielden tot bovenaan. Ook daar gelukkig vast weten te houden, al wel moeizaam, en zonder wandelen boven gekomen.

Mijn gemiddelde pace lag bij de eerste verzorgingspost denk ik rond de 4:45. Niet veel later kwam ik echt goed in de race en merkte ik dat het mij makkelijker af begon te gaan. De 4:45 veranderde van een 'zwaar lopen' pace naar een goede tred die ik nog wel even vol zou kunnen houden. Bij vlagen ging het goed hard naar beneden en mijn gemiddelde slingerde een beetje van 4:37 - 4:45, afhankelijk van de up's en downs in het parcours.

Tot een km of 12 had ik wel sterk mijn twijfels of ik deze snelheid kon vasthouden, maar na het passeren van de laatste fourage-post (12,5km) wist ik zeker dat het ging lukken én dat ik daarmee ruimschoots aan mijn doel zou voldoen. Op mijn lauweren rusten was er echter nog niet bij, want er liepen nog behoorlijk wat 16km-lopers om mij heen (tussen de vele lopers van andere afstanden die er nu ook bijgekomen waren, via een zijweggetje). Daar wilde ik er toch nog even zoveel mogelijk van kloppen (ook al weet je natuurlijk niet of ze voor of achter je gestart zijn). Het was nog een tijdjes stuivertje wissel met wat lopers maar in de laatste km volgens mij een hoop achter mij gelaten. En dat klassieker zandhelling naar beneden finish op vol vermogen (d.w.z., zo hard als kan zonder te vallen) naar beneden geknald. Heerlijk!

Tijd: +/- 1:16:35. Erg blij mee! Ben ook heel benieuwd waar ik sta in het deelnemersveld, maar de uitslagen staan nog niet online :X Uiteindelijk 21e geworden van de 231 mannen, met 9 deelnemers die binnen 60sec achter mij zijn gefinished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

HS blijft wel een mooi iets, de laatste tijd viel het mij op dat rond een pace van ~5:40/km mijn HS rond de 146-150 blijft hangen, in 2013 was dit nog behoorlijk anders :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KbqKGYBquazN96r7eHu2EJ9Z/full.png

Voetnoot is wel dat ik wel een paar jaar niet gelopen heb in die tussentijd, daarnaast ben ik 5 jaar ouder geworden maar hoe dan ook is het wel grappig om te zien :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zwerver schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:02:
[...]

Ik snap het wel hoor, met die lagen. Zelf loop ik vanaf <15 graden ook met minimaal een tight. Als het regent komt daar dan snel een jasje bij.

[Afbeelding]
Dan begrijp ik het ook, alleen was het hier zaterdag 15+, met een gevoeltemperatuur van 20 / 25 graden in de zon. Had alleen een korte broek + tshirt aan en liep al te zweten.

En trust me, als er iemand het snel koud heeft, dan ben ik het wel. Dus op het moment dat mijn outfit "kouder' is dan die van bepaalde andere lopers. dan klopt er ergens iets niet :P.

/calitomnication heeft z'n thermo-spul voor de winter alvast op standby liggen :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Calitomnication schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:31:
[...]

Dan begrijp ik het ook, alleen was het hier zaterdag 15+, met een gevoeltemperatuur van 20 / 25 graden in de zon. Had alleen een korte broek + tshirt aan en liep al te zweten.

En trust me, als er iemand het snel koud heeft, dan ben ik het wel. Dus op het moment dat mijn outfit "kouder' is dan die van bepaalde andere lopers. dan klopt er ergens iets niet :P.

/calitomnication heeft z'n thermo-spul voor de winter alvast op standby liggen :)
Grappig is dat: ik heb het vaak (te) warm tijdens het hardlopen. Vanochtend bij 1.8 graden liep ik in korte broek en t-shirt buiten. (Wel een thermohemd eronder trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij de marathon in Cardiff zijn overleden na de race. Dan moeten ze toch iets onder de leden gehad hebben of niet? Het lijkt mij namelijk dat je conditioneel gezien wel in orde bent wil je aan marathons gaan beginnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:19

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Er werd daar een halve marathon gelopen, geen hele. Triest, opmerkelijk dat er twee na de finish een hartstilstand kregen. Botte pech in mijn ogen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:37:
Bij de marathon in Cardiff zijn overleden na de race. Dan moeten ze toch iets onder de leden gehad hebben of niet? Het lijkt mij namelijk dat je conditioneel gezien wel in orde bent wil je aan marathons gaan beginnen.
Het kan altijd een risico zijn, ws. weten de mensen niet eens of men last heeft van hartfalen en dan hoeft conditie niet eens een trigger te zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Typisch komen dit soort gevallen vooral voor bij grote evenementen (zoals Cardiff), om de een of andere reden trekken deze toch vaak veel mensen die misschien niet helemaal optimaal voorbereid zijn en vervolgens door blijven knallen. Tijdens het lopen gaat dat meestal goed (evt ongelukken tijdens zijn vaak hartafwijkingen/falen), maar zodra er gefinisht is loopt deze groep een risico. Ik weet niet meer wat er exact gebeurt maar de achterliggende oorzaak is vrijwel altijd té hard in combinatie met niet voldoende getraind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08
Verschrikkelijk wat er in Cardiff gebeurd is. Zou het te maken kunnen hebben met een te hoge lichaamstemperatuur? Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand daar aan overlijdt tijdens of vlak na een hardloopwedstrijd.

Er is een "pil" ontwikkeld die je kunt slikken om gedurende de race je lichaamstemperatuur te meten. Zo kun je monitoren wat je temperatuur is, en stoppen of rustiger aan doen als die te hoog wordt. Bij de laatste Dam tot Damloop waren er ook een aantal studenten die bij wijze van proef zo'n pil geslikt hebben.

Zie ook het artikel: "De hardloper heeft het bloedheet, maar merkt daar zelf niets van".

[ Voor 21% gewijzigd door slow whoop op 08-10-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:48:
Het kan altijd een risico zijn, ws. weten de mensen niet eens of men last heeft van hartfalen en dan hoeft conditie niet eens een trigger te zijn.
Qua conditie doelde ik ook meer op het feit dat het waarschijnlijk geen mensen zijn in de risicogroep voor hart- en vaatziekten. Die zie je niet snel een dergelijke loop doen (toch?).
Als je zo jong aan hartfalen overlijdt dan denk ik inderdaad eerder aan een verborgen afwijking waar je nooit last van gehad hebt, maar die nu net voor een probleem zorgt.
Wellicht in combinatie met over de grens gaan zoals hierboven gesuggereerd, maar dergelijke details kan ik nooit terug vinden bij dit soort berichten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:19

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren heb ik (en mijn vrouw ook) geholpen bij de Hoge Veluwe Trail, eens wat teruggeven. We bezetten daar met ons 3-en een verzorgingspost op de 28km trail. Leuk was het om eens aan de andere kant van de tafel te staan. De tafel opbouwen, drank mixen, schenken.

En dan ineens is de grote middenmeute aangekomen, vliegt de sportdrank er doorheen en was ik eigenlijk minuten lang alleen maar sportdrank aan het maken. :+

Het was een leuk ervaring, we hadden een gezellige VP en een mooie dag. Wellicht als ik zelf weer niet loop eens ergens vrijwilligen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
tlpeter schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:26:
Nou, de verkoudheid begint toe te slaan. De hele week al buikkrampen maar nu ook een beginnende keelpijn.
Als dit vannacht/morgen erger wordt dan geen Singelloop in Breda voor mij. Jammer want ik heb er zin in. Dit moet mijn vierde keer worden.
Nou ik ben lekker thuis gebleven. Stront verkouden film gekeken op de bank.
Jammer maar helaas, volgend jaar een nieuwe kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18
Gonadan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:34:
[...]
Qua conditie doelde ik ook meer op het feit dat het waarschijnlijk geen mensen zijn in de risicogroep voor hart- en vaatziekten. Die zie je niet snel een dergelijke loop doen (toch?).
Als je zo jong aan hartfalen overlijdt dan denk ik inderdaad eerder aan een verborgen afwijking waar je nooit last van gehad hebt, maar die nu net voor een probleem zorgt.
Wellicht in combinatie met over de grens gaan zoals hierboven gesuggereerd, maar dergelijke details kan ik nooit terug vinden bij dit soort berichten.
Volgens dit artikeltje kan het wel degelijk ook aan hart- en vaatziekten liggen. Ze zeggen daar dat het bij relatief jonge sporters meestal het gevolg is van een (aangeboren) hartafwijking. Bij oudere sporters kan totaal hartfalen het eerste (!) symptoom zijn van een verstopping van de kransslagader. Daar ben je dan mooi klaar mee... letterlijk.

De meeste aanvullende zorgverzekeringen vergoeden trouwens sportmedische keuringen tot 200 of 250 euro per jaar. Daarvoor kun je een keuring inclusief ECG laten doen. Mocht je een marathon overwegen dan kan het de moeite waard zijn om er een te doen, dan weet je in elk geval of er hartritmestoornissen zijn.
Verder kunnen ze in zo'n onderzoek ook hartslagzones. Maar dat viel me een beetje tegen qua praktische bruikbaarheid. Tussen fietsen (op een hometrainer) en hardlopen zit voor een getrainde hardloper nog wel verschil. Volgens de arts kun je er 5 tot 10 slagen bij optellen "in je eigen sport". Maar met een (in mijn geval) gemeten bandbreedte van iets van 6 slagen voor Z4 weet je dan nog net niets.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

T-MOB schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:59:
[...]
Verder kunnen ze in zo'n onderzoek ook hartslagzones. Maar dat viel me een beetje tegen qua praktische bruikbaarheid. Tussen fietsen (op een hometrainer) en hardlopen zit voor een getrainde hardloper nog wel verschil. Volgens de arts kun je er 5 tot 10 slagen bij optellen "in je eigen sport". Maar met een (in mijn geval) gemeten bandbreedte van iets van 6 slagen voor Z4 weet je dan nog net niets.
Voor een volgende keer: er zijn ook sportmedische keuringen waarbij je de test uitvoert op een loopband. Exact om dit probleem te ondervangen.
De fiets is vaak de standaardoptie voor inspanningstesten, maar met wat zoekwerk kan je vaak ook een loopband in de omgeving vinden. Wat mij betreft de moeite waard om even door te vragen/zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
T-MOB schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

Volgens dit artikeltje kan het wel degelijk ook aan hart- en vaatziekten liggen. Ze zeggen daar dat het bij relatief jonge sporters meestal het gevolg is van een (aangeboren) hartafwijking. Bij oudere sporters kan totaal hartfalen het eerste (!) symptoom zijn van een verstopping van de kransslagader. Daar ben je dan mooi klaar mee... letterlijk.

De meeste aanvullende zorgverzekeringen vergoeden trouwens sportmedische keuringen tot 200 of 250 euro per jaar. Daarvoor kun je een keuring inclusief ECG laten doen. Mocht je een marathon overwegen dan kan het de moeite waard zijn om er een te doen, dan weet je in elk geval of er hartritmestoornissen zijn.
Klopt. Bij sport is er áltijd een risico. Door regelmatig te testen (liefst uitgebreid, dmv zo'n ECG als je al noemt) kun je van tevoren meer zicht krijgen op die risico's, maar helemaal uit te sluiten is het nooit. Dat zie je ook bij professionele atleten, voetballers, etc. Die krijgen heel veel checks maar ook daar valt er af en toe en hart stil... Een collega van mij is bij een trainingsrondje hardlopen eens out gegaan en kwam er toen – na de medische molen in te gaan voor checks – achter dat 'ie een hartafwijking had. Dat had echt heel slecht kunnen aflopen.

Verder neemt het risico met leeftijd toe. Vanaf 30+ en zeker 35-40+ wordt het aangeraden om toch wel periodieke 'keuringen' te doen.

Zelf overigens geen ervaringen met testen. Misschien komend jaar voorafgaand aan marathon en misschien wat bergtrails maar eens een uitgebreide test. Ben ook gewoon wel nieuwschierig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Het kan overal gebeuren, zie ook dit artikel van de Venloop, maart 2018.
Het kan overal aan liggen, warmte, slechte voorbereiding, te weinig voeding, niet goed gedronken, te hard gegaan, alle signalen gemist of misschien hadden de deelnemers al "iets".

2 jaar geleden bij de halve marathon van Eindhoven is iemand uit onze loopgroep op de 19km (!!) achter de EHBO stand bij het beursgebouw in elkaar gezakt. Getrainde loper, goede voorbereiding en briefing gehad van onze looptrainer.
Hij had de fout gemaakt door de temperatuur te onderschatten (het leek fris, maar er stond toch wel een lekker zonnetje). Onderweg heeft hij op de drankpunten alleen maar water ipv sportdrank gepakt. Icm de warmte te weinig zouten binnengekregen. Op de 19km (bij het beursgebouw) was hij op en dacht "ik stap hier uit, ga binnen zitten". Is over het hek gestapt en richting beursgebouw gelopen, daar is hij achter de EHBO stand in elkaar gezakt, ze zagen hem puur toevallig liggen. Direct op een brancard naar binnengebracht en via infuus 2(!!) zakjes zoutoplossing toe moeten dienen.

Hij heeft er zo'n klap van gehad dat hij per direct is gestopt met lopen :).

Sinds 2013 neem ik deel aan halve marathons en ieder jaar maak je mee dat er mensen worden gereanimeerd, het blijft een afschuwelijk gezicht. Des te warmer, des te meer het voor lijkt te komen. Een (halve) marathon is gewoon een aanslag op het lichaam :)

[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 08-10-2018 13:25 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ik loop de lange duurlopen vaak met een kleine racevest met waterzak,ik doe daar altijd water in, iemand tips om wat anders te drinken in te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Sportdrank, het is er niet voor niks.
Het is niet alleen marketing maar het doet daadwerkelijk iets :)
Dit is geen sneer naar jou @racoon trouwens.
Pagina: 1 ... 6 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2