Gisteren de eerste halve marathon van het jaar; de Venloop. Doel was 1.30 lopen en daar was de strategie ook op ingericht. De eerste 1-7km op 4.20, 7-14 op 4.10 en 14-21.95 op alles wat er nog in de tank zat.
we stonden eigenlijk direct vooraan in het startvak waardoor we geen last hadden van de meute en ongeveer 30s na het officiele startschot waren we van start.
De eerste kilometer zat direct goed op schema; 4.20. Tot ik een getik voelde aan mijn rechterschoen. Na 1km in de race zat mijn veter al los

. Maar voor de mensen die de Venloop al eens gelopen hebben, op de Parade in Venlo (het druktste punt van de Venloop, schat 6 a 7 meter breed met dranghekken en 4 a 5 rijen dik publiek en muziek, kun je nergens even je veters strikken! Heb dus dik 1.5 kilometer met een losse veter op 4.20/4.15 gelopen. Direct nadat de drukte voorbij was aan de kant, veter in recordtempo strikken en door.
Met een lichte versnelling had ik mijn loopmaat na ongeveer 1 a 2 kilometer weer bijgehaald. Op het 5km punt lagen we 10s voor op schema, mijn strik-incident bleef dus zonder al te grote gevolgen. Na 6 kilometer in de race; wederom een getik aan mijn rechtervoet, inderdaad... zelfde veter, weer los!!!

. Gelukkig was het parcours hier vrij breed en kon direct uitstappen en mijn voet op een muurtje zetten en wederom de veters strikken!
Weer een lichte versnelling en inmiddels heb ik sommige personen al 3 a 4 keer ingehaald

. Op de 10km draaide het parcours waardoor we weer naar het noorden liepen en hier kreeg je, gedurende 3km, de wind vol van voren. Open weg, over de dijk langs de maas. Was afzien en veel lopers vielen hier terug op uit. Doordat mijn begintempo 5s onder mijn wedstrijdtempo lag had ik nog genoeg reserve om door de wind te lopen zonder me stuk te lopen. Maar de versnelling naar 4.10 zet er eigenlijk niet consequent in, daarvoor stond gewoon te veel wind en doordat de meeste lopers terugvielen ook niemand die me uit de wind kon houden.
Op de 14km weer een stuk met de wind mee, waardoor het tempo weer naar 4.10 kon worden opgeschroefd, echter van korte duur, na deze km draaide het parcours weer en mochten we met de wind van voor ook nog een lichte helling beklimmen. Wederom een uitvalmoment voor veel lopers, maar zelf zat ik nog goed in de wedstrijd.
Vanaf km 17 (mijn breekpunt op andere edities van de Venloop) had ik nog genoeg energie over om 4,15 aan te houden, soms een lichte versnelling naar 4.00. Maar wederom veel wind en een ontzettend breed stuk van het parcours, met weinig lopers om je heen geeft de illusie dat je niet heel erg hard vooruit komt.
De laatste km een lichte versnelling ingezet en met 1.30.41 over de eindstreep, een verbetering ten opzichte van de Venloop 2018 (1.35.51) en Eindhoven 2018 (1.33.30) wat een sneller parcours in dan de Venloop. 5 minuten in een HM eraf lopen, best trots
Al met al een zeer geslaagde editie van de Venloop, al baal ik van het veter incident! Ergens heb ik toch het gevoel dat, als dit niet was gebeurd, een sub 1.30 niet ondenkbaar was geweest. Maar goed, dat is dan voor een volgende keer!!
Ow ja, de veters strik ik overigens met een ouderwetse dubbele knoop, flink strak, dus geen idee hoe dit kan, Heb deze schoenen al een tijdje en loop hier al mijn wedstrijden op, maar dit is me zo nog nooit overkomen.