Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.434 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
lateef schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:31:
Naar ik verwacht zal volume en eventueel frequentie opbouwen het meeste effect hebben.
Naast afvallen, want ik ben feitelijk gewoon te zwaar. ;)

Heb ooit ergens iets gelezen dat elke kg ook zoveel seconden per kilometer was of zo. :P
En dat zal waarschijnlijk met de minste problemen gebeuren wanneer je dat gedoseerd en met beperkte inspanning doet (dus niet iedere training in het rood). Volgens mij hik je nu nog redelijk tegen de tien kilometer aan, wanneer je deze afstand een langere periode redelijk probleemloos loopt, zal waarschijnlijk het tempo vanzelf omhoog gaan. Variatie door intervallen of andere trainingsvormen zal zeker geen kwaad kunnen, maar lijkt me op dit punt nog geen noodzaak.
Nee de tien loop ik zonder problemen, ik zit zelfs te denken om van het weekend wat verder te gaan, gewoon voor de lol. Alleen is dat gewoon niet op een hoog tempo. Ik ben het wel met je eens dat ik hem gewoon nog vaker moet doen en dan gaat het vanzelf omhoog.
Waar intervallen naar mijn idee wel vooral goed voor zijn, is dat je ook in je trainingen op wedstrijdtempo loopt en dus ook dit tempo leert kennen, zonder dat je daar constant voor in het rood hoeft te gaan. Ik ben van mening dat je alleen tijdens wedstrijden je constant het maximum (in verhouding tot de afstand die je moet lopen) moet zoeken.
Ja dat was ook mijn insteek. Af en toe een stukje op hoger tempo zodat ik weet hoe het voelt en mijn lichaam ook. Maar dan niet zoveel dat ik meteen weer op m'n tandvlees moet.
Ik blijf de huidige methode sowieso nog een paar weken doen voordat ik weer ga evalueren en eventueel een aanpassing overwegen. Feitelijk wat ik anderen in op andere vlakken ook vaak adviseer. Probeer iets voor een significante tijd, evalueer, pas iets aan en probeer weer een tijd. Tenzij je echt klachten krijgt natuurlijk.
Je moet uiteindelijk toch vinden wat voor jezelf het beste werkt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

Cadans, staplengte, grondcontacttijd, snelheid, enz, staan op de één of andere manier met elkaar in contact.

Is het mogelijk om bij gelijkblijvend cadans en snelheid, de grondcontacttijd te verkleinen? En zo ja, hoe?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 16:33
Op je tenen lopen ;)

@Gonadan Ik heb ooit gesteld dat bij mij het % afvallen omgekeerd evenredig was aan de procentuele tempo stijging

En verder moeten jullie niet zoveel lullen, maar gaan lopen :+ (ik iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 12:16
Ik zou zeggen geruisloos lopen. Maar geen idee of daarmee je snelheid en/of cadans gelijk blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 zit nu uit te druppen van een rondje tien, wanneer ga jij? :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:11
Ik drup mee :p stap net binnen van ook een rondje 10.

Wilde eigenlijk wat tempoblokken van 2 km doen maar ging zo lekker dat ik in een streep ben doorgelopen op aardig tempo. Loop ik nog onbedoelde officieuze PR's ook... Op de 10k, 5k, 2EM en 1EM. Kostte niet eens zoveel moeite... Tijd om volgende wedstrijd eens echt diep te gaan :)
Denk Twiskemolenloop eerste weekend van Februari.

Er is lekker actief gepost in dit topic vandaag, fijn leesvoer voor tijdens het bijkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Yesterday I said tomorow :X

zondag wel 16 km gedaan op m'n surfplank

Ik ben weer 100% aan het fietsen woon/werk en lopen in het donker is absoluut niet mijn ding, ff kijken, had ik nog meer slappe excuses? Oh ja, morgen evaluatie in het ziekenhuis, daarna zijn de smoezen echt op. Ben qua gewicht weer de goede kant op aan het gaan (sinds 1 januari 1,5 kilo, de weegschaal gaf sinds dat gedoe toch ineens weer 95 aan :-( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 was ook op de fiets naar werk en was hier ook donker. Had ook altijd aversie tegen in het donker lopen maar ben er even voor gaan zitten om geschikte routes te bedenken en sindsdien die ik het gewoon.

offtopic:
95 klinkt als een mooi doel. Zou ik volgens jouw redenatie toch zo'n 14% sneller van moeten worden. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
Oké oke', bij groen licht morgen ga ik plannen, vrijdags kan ik sowieso overdag, zondag en logischerwijs de dinsdagavond ofzo (of overwegen of ik het 's morgens kan opbrengen, ben een betere ochtendloper dan na-het-etenloper), want we moeten natuurlijk 3 keer per week.

Jullie zijn echt erg

motiverend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:15:
[...]

Heb ooit ergens iets gelezen dat elke kg ook zoveel seconden per kilometer was of zo. :P

[...]

Nee de tien loop ik zonder problemen, ik zit zelfs te denken om van het weekend wat verder te gaan, gewoon voor de lol. Alleen is dat gewoon niet op een hoog tempo. Ik ben het wel met je eens dat ik hem gewoon nog vaker moet doen en dan gaat het vanzelf omhoog.

[...]

Ja dat was ook mijn insteek. Af en toe een stukje op hoger tempo zodat ik weet hoe het voelt en mijn lichaam ook. Maar dan niet zoveel dat ik meteen weer op m'n tandvlees moet.
Ik blijf de huidige methode sowieso nog een paar weken doen voordat ik weer ga evalueren en eventueel een aanpassing overwegen. Feitelijk wat ik anderen in op andere vlakken ook vaak adviseer. Probeer iets voor een significante tijd, evalueer, pas iets aan en probeer weer een tijd. Tenzij je echt klachten krijgt natuurlijk.
Er is inderdaad een site die uitrekent hoeveel je sneller gaat worden tov gewichtsverlies. Stel je overigens niet te blind op de getallen, in mijn geval zou ik er, als ik 1Kg minder zou wegen, 1.30' aflopen op de HM. Dat lijkt me best wel veel eigenlijk :+. Maarrrr, wel een mooie stok achter de deur en motiverende factor :).

Goed dat je bent begonnen met hardlopen en mijn excuses voor de gebruikte termen! In de tijd dat ik nog een broekie was begreep ik er ook geen jota van, maar nu gaat het eigenlijk vanzelf! Ik heb even voor je gezocht en kwam bij onze vrienden van Nike uit, op deze site geven ze uitleg over de meest gangbare termen (die in dit topic ook regelmatig voorbij komen).

Nike running lingo
Pace vs weight calculator

Aaah, ik zie nu dat op deze site ook schema's voor de volgende onderdelen staan, wellicht
-Ready set Go best wel grappig
- 5 km
- 10 km
- 15 km
- Halve marathon
- Marathon
- Snelste mijl

[ Voor 7% gewijzigd door Calitomnication op 16-01-2019 08:09 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:52:
[...]

Is dat dan wel zo slim met pijn aan de knie :?
Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:07:
[...]

Extra belasting met name. Dat kan zowel verbeterend als verergerend werken. Wat houdt je tegen om in ieder geval gewoon één keer naar een fysio te gaan? :?
De traploopbeweging merk ik niks van qua belasting en doe ik juist als soort van 1-legged squat variant om stabiliteit te trainen.
De fysio, wat me tegen houdt is een veel te volle agenda eigenlijk... Zonde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27

Tazzios

..

Galois schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:05:
Cadans, staplengte, grondcontacttijd, snelheid, enz, staan op de één of andere manier met elkaar in contact.

Is het mogelijk om bij gelijkblijvend cadans en snelheid, de grondcontacttijd te verkleinen? En zo ja, hoe?
Looptechniek:
Door een langere zweeffase.

Is het slim om je op grondcontacttijd te richten:
Nee het is een gevolg van aan de lopers de instructies meegeven 'hou korter grondcontact' werkt niet, zeker niet als je daarbij aangeeft dat de cadans ook nog hetzelfde moet blijven

Oefeningen:
Reflex verbeteren; skipping*, Kaatst oefeningen, Bedenken dat je op hete kolen loopt.
Kracht; sprongen, lunges ed.

Is het voor JOU nuttig:
Geen idee gezien je geen informatie verschaft over je huidige cadans,snelheid of de grondcontacttijd. :+

* Bij de skipping is het belangrijk je stand been snel op te trekken, het andere been gaat altijd automatisch snel omlaag door de zogehete 'struikel reflex'. ja, ik heb weer een cursus dag gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[...]

Drie seconden per kilometer wordt gezegd inderdaad. Ik denk dat dat op zekere hoogte ook wel klopt, zeker wanneer je te zwaar bent. Op een gegeven moment denk ik, mede afhankelijk van je loopstijl, dat je ook te licht kunt worden, waardoor je ook spiermassa verliest. Maar volgens mij is daar bij jou nog geen sprake van ;)
[...]
Nee de tien loop ik zonder problemen, ik zit zelfs te denken om van het weekend wat verder te gaan, gewoon voor de lol. Alleen is dat gewoon niet op een hoog tempo.
Nou ja, tien kilometer hardlopen dan :+ ;) Onder hardlopers in het algemeen heb ik weleens het idee dat het niet zo done is om tempo ter discussie te stellen, maar ik ben toch wel van mening dat iemand die consistent traint tien kilometer wel in 50 minuten zou moeten kunnen lopen. Wellicht niet direct, maar na een bepaald periode toch zeker wel.
[...]
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:29
Ik wil rond maart een lang weekend ergens naar toe om hard te lopen, liefst op een wat warme bestemming (>20 graden). Iemand goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tazzios schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:17:
[...]

Is het voor JOU nuttig:
Geen idee gezien je geen informatie verschaft over je huidige cadans,snelheid of de grondcontacttijd. :+

* Bij de skipping is het belangrijk je stand been snel op te trekken, het andere been gaat altijd automatisch snel omlaag door de zogehete 'struikel reflex'. ja, ik heb weer een cursus dag gehad ;)
Het is niet zo zeer voor mij. Ik vroeg het mij (theoretisch) namelijk af gezien het veelgegeven advies: 'kortere grondcontacttijd'. Deze is eenvoudiger voor elkaar te krijgen door met een hogere cadans te lopen, maar als die gelijk moet blijven en ook de snelheid (dus de paslengte), dan leek mij dat een stuk lastiger voor elkaar te krijgen...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 10-10 12:16
acidd91 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:11:
Ik wil rond maart een lang weekend ergens naar toe om hard te lopen, liefst op een wat warme bestemming (>20 graden). Iemand goede tips?
Marathon in Barcelona en dan hopen dat het + 20 graden is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Calitomnication schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:03:
Er is inderdaad een site die uitrekent hoeveel je sneller gaat worden tov gewichtsverlies. Stel je overigens niet te blind op de getallen, in mijn geval zou ik er, als ik 1Kg minder zou wegen, 1.30' aflopen op de HM. Dat lijkt me best wel veel eigenlijk :+. Maarrrr, wel een mooie stok achter de deur en motiverende factor :).
Het gaat wel om niet-functioneel gewicht, ofwel spek. Iemand die al afgetraind is kan niet zomaar één of meerdere kilogrammen kwijt raken zonder ook functioneel gewicht kwijt te raken. Daarom gaan dergelijke rekenmethoden ook niet altijd op voor iemand die al een laag vetpercentage heeft.

Het is ook de reden dat ik niet keihard moet gaan afvallen, want dan verlies ik ook spiermassa en dat werkt averechts. Ik heb een stevig vetpercentage, maar een deel van het gewicht komt ook gewoon door krachttraining. Gewoon rustig lekker blijven sporten en goed eten, dan word ik vanzelf droger en sneller.
Dat is inderdaad wel een mooie stok achter de deur, al is een spiegel dat ook wel hoor. :+
Goed dat je bent begonnen met hardlopen en mijn excuses voor de gebruikte termen! In de tijd dat ik nog een broekie was begreep ik er ook geen jota van, maar nu gaat het eigenlijk vanzelf! Ik heb even voor je gezocht en kwam bij onze vrienden van Nike uit, op deze site geven ze uitleg over de meest gangbare termen (die in dit topic ook regelmatig voorbij komen).

Nike running lingo
Nou ja begonnen, meer opnieuw begonnen. Vijf jaar geleden liep ik die tien wel gewoon onder het uur, maar door blessures en privégeneuzel (en gebrek aan ruggengraat) is veel sport in het slob geraakt en dat heeft met +20kg en een gebrek aan conditie gekost. :X
Pace vs weight calculator

Aaah, ik zie nu dat op deze site ook schema's voor de volgende onderdelen staan, wellicht
-Ready set Go best wel grappig
- 5 km
- 10 km
- 15 km
- Halve marathon
- Marathon
- Snelste mijl
Geinige PDF, die ga ik eens lezen.

Verder geen excuses voor die termen hoor, het is gewoon meer dat het veel afwijkt en vaak niet iedereen hetzelfde beeld heeft. Termen als duurloop, herstel, fartlek zijn basistermen en voor iedereen wel duidelijk.
Dan gaat het echter verder en verschilt het nogal per persoon (of site). Zo heb je dan bijvoorbeeld duurlopen in snel/langzaam, in 1/2/3, in laag/middel/hoog, in kort/lang, etc.
En dan heb ik het alleen nog maar over duurloop, maar iedereen zal een eigen beeld hebben bij dergelijke termen. Daarom vind ik het nog wel eens lastig te doorgronden wat iemand echt bedoelt als hij dergelijke termen gebruikt. :)
lateef schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:28:
Drie seconden per kilometer wordt gezegd inderdaad. Ik denk dat dat op zekere hoogte ook wel klopt, zeker wanneer je te zwaar bent. Op een gegeven moment denk ik, mede afhankelijk van je loopstijl, dat je ook te licht kunt worden, waardoor je ook spiermassa verliest. Maar volgens mij is daar bij jou nog geen sprake van ;)
}:|
Nou ja, tien kilometer hardlopen dan :+ ;) Onder hardlopers in het algemeen heb ik weleens het idee dat het niet zo done is om tempo ter discussie te stellen, maar ik ben toch wel van mening dat iemand die consistent traint tien kilometer wel in 50 minuten zou moeten kunnen lopen. Wellicht niet direct, maar na een bepaald periode toch zeker wel.
Nee ik ben het wel eens met het idee dat je mensen niet moet veroordelen op hun tempo, dat is gewoon iets persoonlijks. Maar ik vind zelf wel dat ik als ik mijzelf een fitte, gezonde en getrainde man wil noemen ik gewoon de tien onder een uur moet kunnen lopen. Dat is geen oordeel over anderen, maar gewoon iets wat ik van mijzelf eis. Die 5:00 grens wil ik dan ook gaan halen, op termijn. Ik weet dat mijn lichaam dat moet kunnen, het enige wat dat in de weg zou kunnen staan is mijn eigen discipline. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 16-01-2019 11:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
acidd91 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:11:
Kijk hier eens; https://www.mudsweattrail...start=01%2F03%2F2019&end=

Ik hoop dat het filter meekomt in de link, had 'm ingesteld vanaf 01-03-2019.

Staan o.a. bestemmingen op in Spanje, Portugal, Italie & Kroatie 8)

De Loopwijzer club uit Amsterdam waar ik lid van ben heeft ook een aanbod aan hardloopvakanties, echter niet in de periode die jij vraagt. Maar mogelijk voor een ander keer!
http://loopwijzer.nl/trailrun-trainingskampen/

Disclaimeredit
Ik bied GEEN temperatuurgarantie :+

Overigens schoot me ook nog de marathon van Ibiza te binnen, daar hoorde ik laatst een jongedame over praten in een hardloopzaak. Die is begin April! Ze beiden ook een 12km en 42km relay optie.

[ Voor 15% gewijzigd door Gaargod op 16-01-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Even totaal wat anders, kunnen jullie mij helpen een paar merken te positioneren? Ik ben op zoek naar een jasje voor bij het lopen maar kom nu veel tegen wat ik niet eerder heb gekocht of gedragen.

Merken als Nike, Adidas, Asics, etc. kent iedereen wel. Meestal gewoon goed spul, gemiddeld geprijsd in mijn ogen.
Craft vind lastiger te positioneren, soms zit het onder bovenstaande, soms erboven. Wellicht gewoon dezelfde categorie?
Odlo kom ik ook vaker tegen, lijkt iets hoger gepositioneerd te zijn gezien de prijs. Of dat ook in kwaliteit/comfort terug komt kan ik niet beoordelen.
Gore ken ik van de outdoorspullen. Teringduur maar vaak wel echt goed spul, kan al snel overkill zijn voor een hobbyist.
En dan heb je nog een rijtje wat ik gewoon echt niet ken: Newline, Rogelli, Ronhill, New Balans, Under Armour, Mizuno, en vast nog wel een aantal maar dan blijf ik aan de gang.

Heeft het dan nog zin om naar materialen te kijken? Het is uiteraard allemaal plastic maar kan je aan het materiaal zien of je er blij van wordt?
Zo zie ik nu 100% polyamide, maar het plaatje ziet er uit als een komo zak. Dat moet ik dus niet hebben.
Een andere heeft 100% polyester en ziet er wat comfortabeler uit. M'n huidige jasje is dat ook maar dat is gewoon een heel dun en slap stofje, dus het materiaal zegt uiteraard lang niet alles.
Zodra ik er elastaan in zie zal het wel enigszins stretch zijn, dat is bij mij niet altijd even flatteus. :+
Het lijkt erop dat alle betere jasjes gewoon polyester zijn, klopt dat?

Misschien denk je nu wel: "Zeik niet, koop gewoon een jasje.". Dat snap ik dan, maar ik ben een tweaker dus ga lekker digitaal zitten uitzoeken. :+
Ben al langs fysieke winkels geweest maar de keuze is tegenwoordig wel heel erg beperkt in wat ze hebben hangen.

Edit:
Wat is jullie ervaring qua zakken? Ik heb nu een borstzak en zijzakken, maar heb eigenlijk alleen maar m'n borstzak wel eens gebruikt om m'n telefoon mee te nemen.
Bij de zijzakken heb ik snel het gevoel dat de inhoud gaat 'meehossen', dus mijn voorkeur ligt eigenlijk bij een borstzakje in die zin.

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 16-01-2019 11:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Zijn er nog mensen die de Abdijcross gaan doen dit weekend?
Had me ingeschreven voor de lange cross (10,5km), maar op advies van een vd trainers toch omgeschreven naar de recreanten loop van 5,2km.

Gezien ik anders tegen renners als Michel Butter kom te lopen zou het nogal een eenzaam loopje kunnen worden :+

[specs]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gonadan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:54:
Even totaal wat anders, kunnen jullie mij helpen een paar merken te positioneren? Ik ben op zoek naar een jasje voor bij het lopen maar kom nu veel tegen wat ik niet eerder heb gekocht of gedragen.
Vergeet Kalenji (van Decathlon) niet te overwegen. Dan vind je ...
Merken als Nike, Adidas, Asics, etc.
... opeens niet meer ...
gemiddeld geprijsd
:)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kenneth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:05:
[...]

[...]
... opeens niet meer ...
[...]
Jawel, want Decathlon beschouw ik gewoon als goedkoop. ;)
Als je ziet dat jasjes van twee tientjes tot een paar honderd lopen dan is zestig gewoon gemiddeld hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Merken als Nike, Adidas, Asics, etc. kent iedereen wel. Meestal gewoon goed spul, gemiddeld geprijsd in mijn ogen.
Craft vind lastiger te positioneren, soms zit het onder bovenstaande, soms erboven. Wellicht gewoon dezelfde categorie?
Odlo kom ik ook vaker tegen, lijkt iets hoger gepositioneerd te zijn gezien de prijs. Of dat ook in kwaliteit/comfort terug komt kan ik niet beoordelen.
Gore ken ik van de outdoorspullen. Teringduur maar vaak wel echt goed spul, kan al snel overkill zijn voor een hobbyist.
En dan heb je nog een rijtje wat ik gewoon echt niet ken: Newline, Rogelli, Ronhill, New Balans, Under Armour, Mizuno, en vast nog wel een aantal maar dan blijf ik aan de gang.

Heeft het dan nog zin om naar materialen te kijken? Het is uiteraard allemaal plastic maar kan je aan het materiaal zien of je er blij van wordt?
Zo zie ik nu 100% polyamide, maar het plaatje ziet er uit als een komo zak. Dat moet ik dus niet hebben.
Een andere heeft 100% polyester en ziet er wat comfortabeler uit. M'n huidige jasje is dat ook maar dat is gewoon een heel dun en slap stofje, dus het materiaal zegt uiteraard lang niet alles.
Zodra ik er elastaan in zie zal het wel enigszins stretch zijn, dat is bij mij niet altijd even flatteus. :+

Misschien denk je nu wel: "Zeik niet, koop gewoon een jasje.". Dat snap ik dan, maar ik ben een tweaker dus ga lekker digitaal zitten uitzoeken. :+
Ben al langs fysieke winkels geweest maar de keuze is tegenwoordig wel heel erg beperkt in wat ze hebben hangen.

Edit:
Wat is jullie ervaring qua zakken? Ik heb nu een borstzak en zijzakken, maar heb eigenlijk alleen maar m'n borstzak wel eens gebruikt om m'n telefoon mee te nemen.
Bij de zijzakken heb ik snel het gevoel dat de inhoud gaat 'meehossen', dus mijn voorkeur ligt eigenlijk bij een borstzakje in die zin.
Om heel eerlijk te zijn, ik heb 2 jasjes. 1 jasje van Saucony (kwaliteit voor de winter) en 1 Asics, windjack maar doe deze (bijna) nooit meer aan! Niet omdat het slechte kwaliteit is, maar gewoon omdat deze veel te warm zijn :). Tot -5 graden kom ik prima weg met een lange thermo (Falke) met daarover een longsleeve. Dus, een jasje zie ik zelf niet als toegevoegde waarde aan de kast van een hardloper. Die van mij komen eigenlijk alleen buiten als ik naar een evenement of training ga, meer een veredelt trainingsjack zeg maar :).

Odlo > prima merk, goede kwaliteit
Saucony > prima merk. prima merk, goede kwaliteit
Nike > Mijn persoonlijke GoTo merk. Loop het liefste met spullen of op schoenen van Nike :).
New Balance > Zijn bezig zich te positioneren in de markt, shirt + schoenen zijn van goede kwaliteit.
Asics > prima merk.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:04
kenneth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:05:
[...]

[...]
... opeens niet meer ...
[...]
Dat dus.
Wanneer draag je nou dat jasje? Ik op het moment amper.
Of je wordt zeiknat van de regen of een beetje van het zweten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik loop en draag alleen Nike. Waarom? Omdat het me nog niet teleurgesteld heeft en ik het (over het algemeen) de mooiste kleding en schoenen vind hebben. Ik ben niet snel, dus dan maar mooi er uit zien onderweg :) Ik vind het wel een prijzig merk, heb een tweetal jassen/vesten voor hardlopen die beide rond de 100 euro kosten.

Daarom onlangs bij de Primark voor 16 euro een hardloop jack meegenomen. Zag er prima uit en was goedkoop. Ik stopte mijn telefoon in de linkerzak en wilde de rits dichtmaken. Pats! Rits kapot. Dan maar in de rechterzak. Pats! Rits kapot. Resultaat: 0km gelopen en al 2 kapotte ritsen. Nu kan dit toeval of pech zijn (nee ik was niet heel lomp) maar voor mij wel een voorbeeld van goedkoop is duurkoop.

Bij mijn eerste Nike jack, nu 3 jaar oud en een keer of 100 de rits gebruikt, is geen spoor van slijtage te zien. Wordt 2 keer per week gewassen.

Voor mijn MTB en racefiets draag ik ook Kalenji en dat is over het algemeen prima spul. Daar combineer ik wel wat premium en Kalenji.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 16-01-2019 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:49

vhal

ಠ_ಠ

Ik koop tegenwoordig gewoon spul bij Decathlon want op een gegeven moment meurt die oude sportkleding van elk merk wel en wil je er niet meer in lopen ondanks dat je het gewassen hebt met HG, azijn, biotex, etc :+ Na een jaartje gaat het de recycle-zak in :P

Maar Decathlon heeft soms gewoon handige dingen die ik bij de echte merken gewoon bijna niet tegenkom of tegen een bezopen prijs. Neem nou die softflasks, waarom zijn die Salomon/Raidlight flasks zo duur terwijl een Decathlon variant een tientje goedkoper is.

Overigens moet ik @MrAcid nog bedanken voor de bodywarmertip d:)b

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn eerste HM gelopen op D2 tempo met 5:35/km. Nu wil ik graag een scherpe tijd neerzetten die redelijk aansluit bij mijn PR's op andere afstanden. Dit zijn:
- 5km = 4:37/km
- 10km = 4:43/km
- 15km = 4:53/km
- 10EM = 4:55/km

Mijn doel is in elk geval 5:00/km. Op een goede dag verwacht ik dat dit moet lukken, de 10EM PR zat ik gemiddeld nog 5 slagen onder mijn drempel en ik kan probleemloos een lange tijd in Z5 lopen als het moet. Nu kan ik me voornemen om iedere week een poging te doen om mijn doel te behalen maar tot heden merk ik dat het dan toch wat op toeval berust of het lukt. Vanaf een kilometer of 14 wordt dit tempo handhaven echt pittig. Mijn hartslag klimt en mijn benen voelen zwaar en vermoeid.

Omdat ik ook een beetje structuur mis ben ik dus op zoek naar hoe ik het beste kan trainen om mijn doel over een aantal weken te halen zonder al te veel toeval. Momenteel loop ik 3,5x per week en wissel ik af met langzame duurloop (20km) - interval (intensief of extensief) - D2 of D3 loop. Is dit ook de manier om gewoon mee door te gaan? De afstand lopen is dus geen probleem, tempo lopen ook niet maar de combi afstand + tempo wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Calitomnication ik draag nu bij elke loop een jasje. Het is echter wel een dun jasje en daaronder zit ook alleen maar een sportshirt. Het verschil tussen een shirt met lange mouwen of een jasje is bij hardloopkleding minimaal, vaak zitten die eerste gewoon wat strakker. Bij een jasje heb je dan nog keuze voor wind- of waterdicht of zelfs gevoerd, maar dat laatste maakt inderdaad wel snel warm denk ik.

Zelf woon ik aan de kust dus heb vaak te maken met stevige wind en loop ook gewoon als het regent. Daarom denk ik nu wel iets aan wat winddicht en waterafstotend (niet waterdicht) is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Just my 2 cents, @Gonadan

Heb al eerder me wat kritisch uitgelaten over de meerwaarde van de mix prachtige technische en marketing verhalen die ze op zo'n labeltje van een shirtje weten te printen, veelal over het perfecte vermogen om je zweet te transporteren en tegelijkertijd toch nog waterdicht te zijn, terwijl de stof geen vocht vasthoudt. Mij bekruipt het gevoel vaak dat als de ontwikkelaars van deze loopspullen zich op andere terreinen ontwikkeld hadden, dat global warming en de honger in de wereld allang uitgebannen waren, maar ik dwaal af.

Een pot nat idd, A-merken met dito prijs, Craft en Odlo richten zich specifiek op duursporten m.i. Ik heb zelf een Craft winterjasje, voldoet erg goed, winddicht en zweet niet erg
Ken ik niet
Rogelli ken ik, onbekender fietsmerk, heb ik een zeer comfortabel overjack (voor over m'n fietsshirt als het kouder is) van. Under Armour wil Nike concurrentie aandoen, zelfde strategie, zoveel mogelijk topsporters/team in hun spullen hijsen en de jeugd/meute koopt dan wel (á la Beats), ze hebben opvallend veel premier league contracten gekocht bijvoorbeeld. New Balance & Mizuno zijn Asics-achtigen, maar minder bekend en dus iets goedkoper, ik heb voor ik op Hoka's loop , verschillende Mizuno's versleten op advies van Run2day (goed voor de zwaardere loper, zeiden ze, no offence ;) )

Dit is dus niet digitaal te doen, passen en voelen is het devies. Ik koop random als ik wat tegen kom, overal en nergens, maar vooral voor weinagh. Of je hanteert de vrouwlief methode: bestellen en weer terugsturen :+
Edit:
De belangrijkste reden om een sporthorloge te willen was omdat ik niks aan m'n lijf wilde en al zeker niets in zijzakken, een armband voor m'n telefoon vond ik al ruk. Ook heb ik wel een sleutels in zo'n schuin borstzakje gehad, ook onplezierig. Een enkele sleutel van de bos gehaald en achter in zo'n zakje van je lange broek, dat gaat nog net. Maar goed, als ik dit zo typ denk ik, jeetje, je bent best een zeikerd, Frenz, haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-10 09:06
Oef, ik ben dan echt een budgetloper.
Voor dingen als standaard shirts, tights, thermospul, voldoet Kalenji van Decathlon voor mij eigenlijk helemaal goed. Handschoenen, muts, pet, sokken... tjonge ik kan nog wel even doorgaan. Allemaal Kalenji.
Dus voor recreatief gebruik kan ik het zelf iedereen eigenlijk wel aanbevelen.

Heb ook een regenjasje van Kalenji; maar dat is eigenlijk meer een wind-jasje. Het isoleert wat en houdt de koude wind aardig tegen, maar in een dikke bui, gaat het er ook vrij hard doorheen. Dus daar 'doet het minder wat het belooft'.
Nou vind ik zelf regen eigenlijk helemaal niet zo erg, dus met een standaard loopje (vandaag 3 kwartier op de planning) ga ik me daar niet druk om maken en zie ik wel hoe nat ik weer thuiskom. Als ik nog een LDL van 2,5 uur zou moeten doen, zou ik wel serieuzer naar een (duurder) regenjasje gaan kijken, denk ik

Niet-kalenji zijn mijn schoenen (Saucony en Mizuno), mijn flipbelt (die ik bijna nooit draag, maar gelijk onmisbaar is, als ik een telefoon, portemonnee, of sleutels mee moet), mijn drinkflesjes en de verlichting. Daarnaast draag ik tijdens elk loopje een shirt van een bepaalde wedstrijd. (Bij kou over een ander shirt / thermoshirt heen). Ik vind het erg leuk om dat steeds af te wisselen. En te showen ook natuurlijk :+

edit: crap, m'n garmin sporthorloge vergeten. Ook een rib uit mn lijf :D

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:56:
Of je hanteert de vrouwlief methode: bestellen en weer terugsturen :+
Die ben ik aan het overwegen inderdaad. Gewoon een paar kanshebbers bestellen, thuis passen en de rest gaat retour. Die methode sta ik principieel gezien dan wel niet helemaal achter, maar de winkels lijken er onderhand zelf op aan te sturen.
De belangrijkste reden om een sporthorloge te willen was omdat ik niks aan m'n lijf wilde en al zeker niets in zijzakken, een armband voor m'n telefoon vond ik al ruk. Ook heb ik wel een sleutels in zo'n schuin borstzakje gehad, ook onplezierig. Een enkele sleutel van de bos gehaald en achter in zo'n zakje van je lange broek, dat gaat nog net.
Eens, dat is ook de hoofdreden dat ik zo'n horloge gebruik. De huissleutel is bij mij altijd een losse reservesleutel die in zo'n vakje in m'n legging past. In de zomer hangt die dan aan het touwtje van m'n broekje, die rijg ik gewoon door het gaatje voor het vastknopen.

Afgelopen kerstperiode liep ik echter een onbekende route door afgelegen gebied, dan heb ik graag wel m'n telefoon mee voor als er iets gebeurt. Ook heb ik binnenkort een georganiseerde loop en moet dan toch ergens m'n fietssleutel en telefoon kwijt bijvoorbeeld. :P
Tenzij ik nog fans weet te regelen die m'n spullen even kunnen bewaren. :')
Maar goed, als ik dit zo typ denk ik, jeetje, je bent best een zeikerd, Frenz, haha
:D
vhal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:48:
Ik koop tegenwoordig gewoon spul bij Decathlon want op een gegeven moment meurt die oude sportkleding van elk merk wel en wil je er niet meer in lopen ondanks dat je het gewassen hebt met HG, azijn, biotex, etc :+ Na een jaartje gaat het de recycle-zak in :P
Dus de azijn heeft ook niet geholpen? Dan heb jij toch een bijzonder soort zweet denk ik. :D
Maar Decathlon heeft soms gewoon handige dingen die ik bij de echte merken gewoon bijna niet tegenkom of tegen een bezopen prijs. Neem nou die softflasks, waarom zijn die Salomon/Raidlight flasks zo duur terwijl een Decathlon variant een tientje goedkoper is.
Aan de plaatjes kan ik al zien waarom die andere meer kosten. Of je dat de meerprijs waard vindt is heel persoonlijk natuurlijk. Ik vind het sowieso geen bedragen om nou echt moeilijk over te gaan doen. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 16-01-2019 13:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Gonadan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:11:
.... In de zomer hangt die dan aan het touwtje van m'n broekje, die rijg ik gewoon door het gaatje voor het vastknopen.......
Whahaha, ook gedaan, bloedirritant, loopt daar een partij te stuiteren tegen je onderbuik, worrik gek van

Nee, gelukkig is er bij mij in 99 van de 100 keer dat ik ga lopen iemand thuis en dat voelt heerlijk vrij. Ik heb een tijdje met m'n telefoon in de hand gelopen, de Suunto t3 die ik had was stuk en nog geen vervanger. Toen liep ik met een Runkeeper app dacht ik. Ben je lekker kapot aan het gaan, belt er iemand je, aarrgghhh.

Ik ben uiteraard ook iemand van de gadgets en data (heb nog excelletjes uit begin 2000 ofzo), maar eigenlijk zou mijn doel moeten zijn om puur op gevoel te gaan lopen en je lijf zo goed kennen dat je langer/korter en sneller/langzamer loopt.

Ken je de schrijver Haruki Murikami? Heeft een mooi boek over hardlopen geschreven: https://g.co/kgs/TuJTfC (heb ik nog wel ergens een epubje van rondslingeren, dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb twee jasjes: één van Gore en één van Nike (al jaren). Gebruik ze eigenlijk nooit, vind het lopen in shirts met lange mouwen veel prettiger... Mouwloos ondershirt eronder en klaar... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dus de azijn heeft ook niet geholpen? Dan heb jij toch een bijzonder soort zweet denk ik. :D
Nee, ik ruik nu naar salade, toch de verkeerde azijn gekozen :+

Maar zonder gekheid, ik ben vrij laks om na afloop mijn kleding af te spoelen met water en het wil wel eens voorkomen dat het een dag of 2 'ergens' ligt te meuren in of naast de wasmand (tot groot ergernis van mijn wederhelft want voor gewassen sportkleding zorg je zelf maar voor). Bijzonder veel zweten doe ik overigens niet maar het is dan ook niet weer die typische ammoniaklucht die je wel eens ruikt bij anderen tijdens wedstrijden (of ik ben het toch zelf die meurt :P )
[...]
Aan de plaatjes kan ik al zien waarom die andere meer kosten. Of je dat de meerprijs waard vindt is heel persoonlijk natuurlijk. Ik vind het sowieso geen bedragen om nou echt moeilijk over te gaan doen. :P
Die duurdere zijn natuurlijk gesmeden in het maanlicht door elfjes maar afgezien van dat is en blijft het plastic. :P Ik heb dan zo'n dure Salomon (ok, cheap via amazon.de) maar die lekt ook als ik hem in mijn Flipbelt mik :P

[ Voor 27% gewijzigd door vhal op 16-01-2019 14:15 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik spoel nooit iets af. Ik hang aan een haakje naast mijn speciale sportwasmand mijn sportkleren op, zodat ze dus drogen. Dan doe ik ze in de wasmand en als deze vol is, draai ik een sportwasje. Weinig last van stinkende kleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Galois schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:14:
Ik spoel nooit iets af. Ik hang aan een haakje naast mijn speciale sportwasmand mijn sportkleren op, zodat ze dus drogen. Dan doe ik ze in de wasmand en als deze vol is, draai ik een sportwasje. Weinig last van stinkende kleren...
Nu ik zo zit te denken over deze casus, wellicht heeft de factor wasverzachter nog een stinkende invloed...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Nu ik zo zit te denken over deze casus, wellicht heeft de factor wasverzachter nog een stinkende invloed...
Zeker weten; wasverzachter werkt averechts op sportkleding! Net uit de was denk je, 'lekker fris', 5 minuten na het aantrekken stink je naar oud zweet. Hier gaat de laatste tijd een plons azijn bij een klein beetje wasmiddel en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Hier gebruiken we altijd wasverzachter. Ik vind het bijzonder knap dat mijn vriendin/de wasmachine mijn hardloopkleren fris krijgt maar ze stinken na het wassen nooit, misschien ligt het daar aan. Ze staat wel regelmatig te kokhalzen van mijn zweetgeur als ik net thuis kom van een rondje. Blijkbaar inderdaad ammoniak achtig maar zelf ruik ik niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10

Roozzz

Plus ultra

Dit (y) Nooit issues hier.

Hangt het toevallig niet (ook) af van de hoeveelheid zweet en aanwezige bacteriën oid?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
vhal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:11:
[...]
Bijzonder veel zweten doe ik overigens niet maar het is dan ook niet weer die typische ammoniaklucht die je wel eens ruikt bij anderen tijdens wedstrijden (of ik ben het toch zelf die meurt :P )
[...]
Als je ammoniak ruikt dan is iemand zijn spieren aan het verbranden...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:43
Taigu schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:48:
[...]
Huh die is nieuw voor mij. Ammoniak zit toch sowieso in je zweet? Ongeacht de sportintensiviteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Taigu schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Of een overdaad aan eiwitten uit de voeding. Ligt allemaal iets genuanceerder maar kan zo oorspronkelijk geen bron vinden.

En het kan ook nog komen door nierproblemen, diabetes en weet ik het maar laat ik maar niemand zomaar schrik aanjagen :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
kenneth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:06:
[...]

Of een overdaad aan eiwitten uit de voeding. Ligt allemaal iets genuanceerder maar kan zo oorspronkelijk geen bron vinden.

En het kan ook nog komen door nierproblemen, diabetes en weet ik het maar laat ik maar niemand zomaar schrik aanjagen :+
Nou lekker dan ;) Zodra mijn prestaties omlaag gaan dan ga ik toch maar eens naar de dokter denk ik haha.
Heb bij mezelf niet het gevoel dat ik spieren aan het verbranden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En nierproblemen komen mogelijk weer door een overdaad aan eiwitten inderdaad. :+

Ammoniakgeur komt van het afbreken van eiwit en heeft met je stikstofbalans te maken. Het hoeft niet per se spieren verbranden te zijn, het kan net zo goed gewoon eiwitten uit je voeding zijn.
Het kan komen omdat je te weinig koolhydraten binnen hebt en toch vol gas gaat, of omdat je al je glycogeen al verspeeld hebt en je lichaam op zoek moet naar brandstof. Is de intensiteit dan te hoog om het met vet op te lossen en zijn koolhydraten onvoldoende voorhanden dan wordt eiwit aangesproken.
Sport je vaak 's ochtends zonder eten? Het kan al helpen door gewoon iets naar binnen te werken voordat je een rondje gaat rennen.

@vhal welke temperatuur was je? En inderdaad die wasverwachter de deur uit, zinloze chemische meuk is dat. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 16-01-2019 15:57 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 09:34
Aghanim schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Nou lekker dan ;) Zodra mijn prestaties omlaag gaan dan ga ik toch maar eens naar de dokter denk ik haha.
Heb bij mezelf niet het gevoel dat ik spieren aan het verbranden overigens.
Tja, je kunt maar zo wat hebben in zo'n geval.

Iemand van onze loopgroep kon het tempo van de intervallen van ons groepje de laatste tijd niet echt bijhouden vanwege tekort aan lucht. Laatste keer heeft ie zich zelfs terug laten zakken naar een langzamer groepje.
Niks voor hem, want het is iemand die al vrij lang loopt en behoorlijk stabiel presteert.

Nu is ie afgelopen week maar eens naar de huisarts gegaan enzo, blijkt dat ie een longembolie heeft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 13:58
Gonadan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:57:
En nierproblemen komen mogelijk weer door een overdaad aan eiwitten inderdaad. :+
Als er geen overdaad aan eiwitten uit de voeding aanwezig is (en voor zover je deze niet gewoon uitplast), dan worden andere eiwitten (aminozuren), uit de spieren gebruikt. Simplistische samenvatting van oa dit artikel.

Wat meer ontopic, ik ben mijn trainingsduur aan het uitbreiden naar loopjes >1h30. Vanaf welke duur van een rustige duurloop nemen jullie drinken mee?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Taigu schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:50:
[...]
Wat meer ontopic, ik ben mijn trainingsduur aan het uitbreiden naar loopjes >1h30. Vanaf welke duur van een rustige duurloop nemen jullie drinken mee?
Ligt aan het weer ook. Met de huidige weersomstandigheden loop ik prima 2 uur zonder iets van drinken mee.

Nou ja, als m'n blessure weer over is ;(

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 16-01-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als er geen overdaad aan eiwitten uit de voeding aanwezig is (en voor zover je deze niet gewoon uitplast), dan worden andere eiwitten (aminozuren), uit de spieren gebruikt. Simplistische samenvatting van oa dit artikel.
Zoals je in de rest van m'n post kunt lezen heb ik geen uitleg nodig. Het is eerder die oneliner over spierverbranding die wel wat nuancering kan gebruiken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Exact dezelfde strategie hier! Sportkleren laat ik eerst drogen, daarna gaan alle loopspullen op het sportprogramma in de machine. Pas wel een keer gehad dat een thermo redelijk begon te ruiken, toch iets te lang laten liggen, maar dat is eenvoudig opgelost door de was ipv 30 een keer op 40 te draaien.

Nog een tip; ben voorzichtig met wasmiddel. Paar weken geleden begon het tijdens een duurloop ontzettend te regenen en dan niet een paar druppels, maar een hoosbui van het kaliber natte onderbroek :+. Gevolg, mijn broek en shirt begonnen spontaan te schuimen, waarschijnlijk toch iets te veel wasmiddel gebruikt :D

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Calitomnication schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:10:
[...]
Nog een tip; ben voorzichtig met wasmiddel. Paar weken geleden begon het tijdens een duurloop ontzettend te regenen en dan niet een paar druppels, maar een hoosbui van het kaliber natte onderbroek :+. Gevolg, mijn broek en shirt begonnen spontaan te schuimen, waarschijnlijk toch iets te veel wasmiddel gebruikt :D
Instant clean optie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Frenz64 en hoe ging het vandaag? Kon je al gaan plannen? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik spoel mijn sportbh onder de douche uit maar die kan ik daardoor vaker dan 1x aan - met 3 bh's kan ik dan een week zonder wasje :D verder drogen m'n kleren net als bij @Calitomnication en @Galois eerst voor ik ze in de wasmand gooi en als ze in de machine gaan doe ik voor ik wasmiddel er bij gooi eerst een spoelronde zonder centrifugeren. En inderdaad geen wasverzachter en weinig wasmiddel.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Gonadan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:19:
@Frenz64 en hoe ging het vandaag? Kon je al gaan plannen? :)
Goed nieuws idd, ik hoef pas over 5 jaar weer darmonderzoek (preventief). Aangezien ik dit resultaat wel verwachtte (had al uitslagen van verschillende onderzoeken gehad) was ik serieus al bezig met plannen.

Vrijdag wordt het koud, boeit niet, ga zoals gewoonlijk eerst een frisse duik nemen, dan nog een afspraak en de loopschoenen gaan aan. Zondag ook geen probleem, de eerste test komt dinsdagavond. lopen in het donker. De laatste keer liep in dik 8km vrij makkelijk, zonder spierpijn ook, dus ik wil beginnen met 7, zondag 10 en tussen de 5 en 10 dinsdag, afhankelijk hoe ik me voel. en dat dan eerst qua km''s uitbouwen naar 30-ish in de week. Kijken hoe gewicht en tempo zich ontwikkelen, voorlopig doel is 15km in een tempo van 5:25 te lopen (11 km/h vind ik een fijn tempo). Dan moet er nog ruim 4kg af, eigenlijk 6, maar laat ik nou niet gelijk overambitieus worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

MindWarp schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:07:
Oef, ik ben dan echt een budgetloper.
Voor dingen als standaard shirts, tights, thermospul, voldoet Kalenji van Decathlon voor mij eigenlijk helemaal goed. Handschoenen, muts, pet, sokken... tjonge ik kan nog wel even doorgaan. Allemaal Kalenji.
Dus voor recreatief gebruik kan ik het zelf iedereen eigenlijk wel aanbevelen.

Heb ook een regenjasje van Kalenji; maar dat is eigenlijk meer een wind-jasje. Het isoleert wat en houdt de koude wind aardig tegen, maar in een dikke bui, gaat het er ook vrij hard doorheen. Dus daar 'doet het minder wat het belooft'.
Nou vind ik zelf regen eigenlijk helemaal niet zo erg, dus met een standaard loopje (vandaag 3 kwartier op de planning) ga ik me daar niet druk om maken en zie ik wel hoe nat ik weer thuiskom. Als ik nog een LDL van 2,5 uur zou moeten doen, zou ik wel serieuzer naar een (duurder) regenjasje gaan kijken, denk ik

Niet-kalenji zijn mijn schoenen (Saucony en Mizuno), mijn flipbelt (die ik bijna nooit draag, maar gelijk onmisbaar is, als ik een telefoon, portemonnee, of sleutels mee moet), mijn drinkflesjes en de verlichting. Daarnaast draag ik tijdens elk loopje een shirt van een bepaalde wedstrijd. (Bij kou over een ander shirt / thermoshirt heen). Ik vind het erg leuk om dat steeds af te wisselen. En te showen ook natuurlijk :+

edit: crap, m'n garmin sporthorloge vergeten. Ook een rib uit mn lijf :D
Vroeger ;) toen ik nog studeerde kocht ik ook altijd "goedkoop" merkloos spul. Destijds was de Decathlon nog niet in NL, dus vooral van perry sport eigen merk en aanbiedingen van de outdoorzaak waar ik werkte (aanbieding + personeelskorting! ). Kreeg ook weleens spullen mee waaronder kleding .
Mijn sportkleding was ook altijd een mix van allerlei kleuren en merken door elkaar.

Tegenwoordig kijk ik iets meer naar kleurencombinaties (geen rode broek bij oranje shirt ed) en ben ook wat meer merkgebonden, koop meestal van Nike of Asics kleding. Schoenen ben ik nog veel kieskeuriger, daar heb ik inmiddels specifieke types gevonden die ik steeds koop :). Heb geen tijd (en zin) om echt koopjes te jagen dus ik koop wat ik goed vind zitten.

Hoewel ik tegenwoordig veel meer uitgeef aan sportkleding merk ik niet dat de kwaliteit veel beter is, vind het alleen leuker om er aandacht aan te besteden. Plezier met het sporten/lopen is ook hetzelfde als voorheen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2019 08:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:09
(jarig!)
Even totaal wat anders, kunnen jullie mij helpen een paar merken te positioneren? Ik.
Ik heb een broek van Under Armour en meerdere shirts. Het is absoluut mijn favoriete merk. Goede stoffen die mooi en comfortabel blijven en netjes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
nogeeninlog schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:32:
[...]

Ik heb een broek van Under Armour en meerdere shirts. Het is absoluut mijn favoriete merk. Goede stoffen die mooi en comfortabel blijven en netjes gemaakt.
Ik kan dit beamen met een aantal shirts.
Echt heerlijk spul en droogt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ik heb diverse merken aan kleding liggen. Voorkeur gaat uit naar Asics, Under Armour of Nike. Maar af en toe haal ik ook wel eens wat van Adidas, Reebok, New Balance. Meestal als er korting op zit.

Toen ik ruim 2 jaar geleden begon heb ik wat dingetjes bij de Lidl gehaald. Daarvan merk ik echter dat er bij 1 tight al vrij snel een naad los kwam. Niet dat me dit niet ook al eens bij de merken is overkomen. Spul van de Lidl is betaalbaar en goed, maar nu tegenwoordig grijp ik toch naar de merken.

Schoenen maak ik sowieso niet meer de fout om voor budget te gaan. Dat vergalde de lol na 2 maand rennen al wel. :) Dus daar heb ik 2 paar Asics in de roulatie. GT-2000 en Kayano's.

Verder hang ik het spul aan mijn droogrek als ik thuis kom zodat het droog kan worden. Vaak gaat het dan nog wel een keer mee.Vervolgens in de wasmachine op de outdoor stand met wasmiddel van de Lidl dat speciaal voor sportkleding en outdoorkleding is gemaakt. Werkt perfect, ruikt fris en blijft na het wassen en tijdens het gebruik toch vrij lang als net gewassen ruiken.

Wasverzachter schijn je sowieso niet bij sportkleding te moeten gebruiken omdat de vezels dan (kort door de bocht) dicht slibben.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Pff, vanochtend lekker m'n hamstrings laten mishandelen bij de fysio. Moet het hardlopen buiten nog maar even uit m'n hoofd laten en intervallen al helemaal.
Vanavond dus maar weer wat cardio en kracht dingetjes doen bij de sportschool. Verder overdag regelmatig rekken.
Volgende week in ieder geval nog 2 afspraken staan omdat de Midwinter marathon er ook aan komt. Ze denkt in ieder geval dat het wel haalbaar kan zijn. Een PR moet ik maar even niet aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
[...]

Ik denk dat de ammoniakgeur het bij mij een combinatie is van op (redelijk) lege maag hardlopen, hoge intensiteit (interval of D3) en een vetpercentage van 14% waardoor er denk ik niet al te veel vet te verbranden is. Ik denk dat ik ook te weinig vooraf drink, meestal 1 koffie en 1 glas water. Maar anders moet ik onderweg een boom opzoeken :+

Als antwoord op jouw vraag: ik neem nooit drinken mee. Loop maximaal 2 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik krijg die ammoniakgeur als ik te weinig water gedronken heb, en soms bij te weinig voedsel. Maar vooral vochttekort voor zover ik me kan herinneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:10

Roozzz

Plus ultra

Aghanim schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat de ammoniakgeur het bij mij een combinatie is van op (redelijk) lege maag hardlopen, hoge intensiteit (interval of D3) en een vetpercentage van 14% waardoor er denk ik niet al te veel vet te verbranden is. Ik denk dat ik ook te weinig vooraf drink, meestal 1 koffie en 1 glas water. Maar anders moet ik onderweg een boom opzoeken :+

Als antwoord op jouw vraag: ik neem nooit drinken mee. Loop maximaal 2 uur.
Die reden kan de prullenbak in... Ik heb hier in een eerder topic ooit eens uitgerekend hoe groot mijn "vetvoorraad" is. Zelfs voor iemand zoals ik die rond de 10% zit met 60kg, heb je al een voorraad voor vele dagen continu bewegen. Het lijkt mij erg sterk dat je die grenzen weet te bereiken :+

Waar het wel precies door komt is mij dan weer niet bekend.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:11
Ik heb nu een rondje gevonden wat bijna precies 5KM is, scheelt vaak net 50m. Nog 5 weken en dat moet dat rondje in 30 minuten wel te doen zijn. De momenten dat ik hardloop zit het tempo op 5:30 - 5:40 wat lekker aanvoelt, nu alleen ervoor zorgen dat ik dit 30 minuten volhoud.

Eigenlijk probeer ik om de dag te lopen maar na twee weken heb ik toch wel last van vermoeidheid. Één extra rustdag en het is weg. Dus voorlopig ga ik toch 1x per week twee rustdagen pakken.

Wat zijn trouwens de etiquette wat betreft het hardlopen op fietspaden? Het liefst loop ik op fietspaden want asfalt > stoep en natuurlijk geen lastige hondenuitlaters die de hele stoep in beslag nemen. Maar ik kan mij voorstellen dat fietsers weer een hekel hebben aan hardlopers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Xanthian schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:04:
Wat zijn trouwens de etiquette wat betreft het hardlopen op fietspaden? Het liefst loop ik op fietspaden want asfalt > stoep en natuurlijk geen lastige hondenuitlaters die de hele stoep in beslag nemen. Maar ik kan mij voorstellen dat fietsers weer een hekel hebben aan hardlopers.
De etiquette is dat je het altijd verkeerd doet dus handel naar eigen inzicht. Ik pak alleen het fietspad als dat leeg is of er geen voetpad is.

Maar. De regels zijn:

Voetgangers (dus ook hardlopers) lopen op het voetpad. Is dat er niet, dan mag je op het fietspad aan "de uiterste zijde van de rijbaan" lopen. Naar eigen inzicht of helemaal links (en kritiek krijgen van tegemoetkomende fietsers) of helemaal rechts (en kritiek krijgen van achteropkomende fietsers) dus.
Bij gebrek aan fietspad geldt hetzelfde voor de autoweg tenzij het expliciet verboden is voor voetgangers (verkeersbord, autoweg, rijksweg).
Op een erf mag je overal lopen want verkeer is daar te gast ("verblijfsfunctie heeft prioriteit boven verkeersfunctie") al snapt half Nederland en vooral mijn buurman die elke ochtend in z'n midlifecrisissportautootje wegzoeft dat niet.

Atletiekunie adviseert lopers op het fietspad rechts te lopen om het snelheidsverschil te beperken en op autowegen links om het verkeer te zien aankomen.

De ultieme regel: ga ervan uit dat je niet gezien wordt door het overige verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
En als je een wielrenner ziet kun je het beste in de struiken wachten zodat je niet van je sokken gereden wordt :P

(ik ben zelf ook een wielrenner :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 17-01-2019 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Aghanim schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:38:
En als je een wielrenner ziet kun je het beste in de struiken wachten zodat je niet van je sokken gereden wordt :P

Gelukkig zitten al die wielrennertjes in deze tijd van het jaar weer lekker binnen op hun Tacx :+

Ja mijn motor staat ook binnen. Iets met mooi weer rijder.

[ Voor 9% gewijzigd door InZane op 17-01-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
InZane schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:45:
[...]

Gelukkig zitten al die wielrennertjes in deze tijd van het jaar weer lekker binnen op hun Tacx :+

Ja mijn motor staat ook binnen. Iets met mooi weer rijder.
Of op de MTB, maar ook ik ben een mooi weer rijder. Geen zin om mijn fiets te poetsen. Overigens, en dat is iets meer on-topic, krijg ik het niet voor elkaar om fietsen en hardlopen goed te combineren. Afgelopen jaar een aantal maanden geprobeerd maar het leek qua voortgang eerder averechts te werken dan dat het elkaar ondersteunt. Dat je andere spieren gebruikt lijkt me logisch maar conditioneel kreeg ik het ook niet lekker gecombineerd. De trainingsimpact (TRIMP, TSS, Stress score of andere benaming) is bij fietsen bij mij bijna altijd 2x zo hoog als hardlopen. Ik fiets ook 2x zo lang maar de intensiteit is met hardlopen weer hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Na af en toe wat lurken in dit topic dan nu mijn eerste vraagstuk;

Beetje achtergrond info over mijzelf (m19) als loper, vanaf jongs af aan (~7jr) aan atletiek/looponderdelen gedaan. Voorgaande 2 jaar alles op een wat lager pitje vanwege examens en eerste jaar uni.
Nu bij de studenten vereniging weer volgas aan het trainen bij een MiLa groep. (3 à 4x per week, 1x technisch, 2x interval, 1x duur). Mijn trainingsdoel is om de zelfuitgeroepen "magische" grens van 20:00 te doorbreken op de 5km (zit er nu verschikkelijk dicht tegen aan ~20:15). Aangezien het nu niet echt 5km seizoen is ben ik aan t crossen.

Wedstrijdritme moet ik nog een beetje opbouwen maar afgelopen tijd 2 crosjes gedraaid, beide gewoon op een oud paar schoenen. De ene wilde wel maar de andere, poeh dat was nog maar net mogelijk.
Clubgenoten liepen allemaal op spikes en ik begrijp ze inmiddels maar al te goed.

Vandaar, en omdat ik wss ook wat kortere afstanden op de baan wil gaan lopen (800m, 3000m) dacht ik er aan weer spikes aan te schaffen. In eerste instantie dacht ik aan een allround spike, echter na een beetje rond te kijken zag ik dat er dus ook de volgende categoriën zijn: "distance-spike"/MiLa-spike en crosspikes. Daar begint het dillema, an sich zijn de wedstrijden op een baan ook prima te lopen op mijn normale schoenen (nike pegasus 35 op moment van schrijven, miss dat ik nog een ander paar aansleep), dan zou ik kunnen kiezen voor een volledige crosspike. Anderzijds gebruik ik de spikes dan natuurlijk minder.

De aankoop van (cross)spikes gaat er vooral om dat ik met crossjes niet uit de voeten kom, heb ook aan trailschoenen gedacht maar daarvan zie ik het verschil wat minder t.o.v. wegschoenen als met spikes.

Omdat ik er zelf niet meer uitkom dacht ik, laten we het eens op tweakers in de groep gooien!
Waar lopen jullie je crossjes op? Wat zijn jullie ervaringen met spikes?
(Hoe zat het nog maar met de maten van spikes?, hardloop schoenen zijn vaak een half maatje groter dan reguliere schoenen.)

(Qua merken zag ik bijvoorbeeld dat nike distance spikes voor ~€70,- heeft, decathlon zit echter een stuk lager in prijs maar misschien ook in kwaliteit?)

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

edit 1:
Nog even wat info over mijn type landing, meestal zit ik op een middenvoet/hak-landing.
Spikes hebben natuurlijk minder demping in de hak dus mogelijk dat ze voor het langere werk ook weer geen goed idee zijn (loop vaak crossjes van 7-10km).

Mijn gewicht en lichte loopstijl maken echter wel dat ik niet zoveel demping nodig heb en natuurlijk geven de ondergrond op de cross en de baan ook demping mee.

edit 2:
Oh ja.

Stel dat ik kies voor crossspikes, is het dan aan te raden deze zonder spikes te gebruiken op deels verharde parcours of is dat een dom idee? Crossspikes hebben vaak wel extra profiel onder de voorvoet....

[ Voor 12% gewijzigd door Cranzai op 17-01-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 11:25
iemand ervaring hier met de kleding van de decathlon ?

ik heb veel Nike en Odlo, maar voor die 4x per jaar dat ik door de regen loop wil ik een jasje kopen van Kalenji (?); deze kost slechts 30EU. Nu zal dit vast niet gelijk zijn aan Odlo maar voldoet het verder wel?

Of is dit er 1 in het kader 'goedkoop is duurl..koop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Lennartc schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:25:

ik heb veel Nike en Odlo, maar voor die 4x per jaar dat ik door de regen loop wil ik een jasje kopen van Kalenji (?); deze kost slechts 30EU. Nu zal dit vast niet gelijk zijn aan Odlo maar voldoet het verder wel?

Ik heb de kast vol liggen met Kalenji spulletjes. Bevalt mij prima hoor. Pasvorm is prima en er is tot nu toe nog niks kapot gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

Hier persoonlijk ook fan van Kalenji... Bijna al mijn kleding is ervan, behalve mijn schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik vind Kalenji echt geweldig.
Fijn materiaal en niet duur :)
Vooral de onderbroeken vind ik super en die draag ik regelmatig ook in plaats van mijn gewone ondergoed, gewoon omdat het zo lekker zit :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:38

Ik heb deze zomer met een Kalenji trailjasje een trail in de Alpen gedaan (temperatuur op 3000m was vriespunt) en ging perfect. Beter dan dat heb je echt niet nodig, zeker niet voor 4x per jaar.
Spikes is bij mij lang geleden, en ik loop geen crossen. Maar toch een poging:
- je hebt geen spikes nodig om <20' te lopen :) (maar die 15" krijg je er daar misschien wel mee af)
- baanwedstrijden zou ik dan wel weer op (distance) spikes doen. Waarschijnlijk omdat ik nooit anders geweten heb (en vind dat het eigenlijk zo hoort :) ).
- ik zou nooit op verhard lopen met spikes (de schoenen), ook niet zonder spikes (de pinnen). Dat loopt gewoon niet lekker volgens mij.
- goeie trailschoenen geven best wel grip. Dit weekend nog een trailwedstrijd gelopen, en wat ik daar allemaal heb gezien qua uitschuivers, terwijl ik nergens in de problemen kwam...

Persoonlijk zou ik kiezen voor een distance spike voor op de baan. Crossen zou ik doen op trailschoenen, of bij redelijk weer + geen onverhard stuk zou je ook je distance spikes kunnen overwegen, in mijn tijd althans kon je de pinnen vervangen door langere exemplaren.

Qua merken of prijs of maat kan ik je geen advies geven, dat is te lang geleden en volgens mij heel persoonlijk. De belangrijkste factor lijkt mij de breedte van de voet vs schoen, voor de rest is er volgens mij niet zoveel verschil.

Als laatste nieuws van mezelf: ik lig in de lappenmand. Na mijn super-10k voor kerst had ik wat in mijn kuit gevoeld. Beetje gerust, dacht dat het wel goed kwam. Vorige week terug wat gerend (dat ging, zij het niet van harte). Zondag toch deelgenomen (op het gemak) aan de Trail De Schorre (bijna in mijn achtertuin) als rustig duurloopje.

Geen gekke dingen gedaan, wel één keer een verkeerde beweging waarbij ik de kuit wel voelde maar dacht "ok". Na aankomst in de kleedkamer schoenen en broek gewisseld, misschien 2 minuten stilgezeten, maar rechtstaan ging niet meer. Kuit volledig verkrampt, geen beweging in te krijgen.

En het is erg genoeg dat ik het 4 dagen later nog steeds voel. Ik ga een paar weken rusten nu, dan rustig terug opbouwen...

Trail was trouwens heel mooi parcours. Zo dichtbij en toch nog wel wat onbekende stukken leren kennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27

Tazzios

..

ik wilde ook op je reageren maar @nokie heeft alles al gezegd wat ik ook zou zeggen.

Uitgezonderd "Als laatste nieuws van mezelf: ik lig in de lappenmand" en verder ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 17-01-2019 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:38:

Qft. Dinsdag moest ik achter een kliko duiken in een tros wielrenners met bouwlamp op poremhoogte te ontwijken. :X

Goede tips van @kenneth. Aanvullend wordt vaak geadviseerd om ook bij auto verkeer rechts te lopen, binnen de bebouwde kom althans. Een auto die achter je aan kan blijven rijden bij een tegenligger is geneigd dat te doen, en auto die je tegemoet komt moet echt stoppen en dan loop je eerder klem.

Overdag loop ik dan ook gewoon rechts, maar in het donker aan de kant van de meeste verlichting. Of de kant waar ik het makkelijkst kan uitwijken.

Overigens loop ik tegenwoordig weer vaker op de stoep. Met dit weer is die uitgestorven en nu mijn fysieke gesteldheid beter wordt is een beetje oneffen tegelwerk niet meteen meer een probleem. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 16:12

aap

kenneth schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:32:
Voetgangers (dus ook hardlopers) lopen op het voetpad. Is dat er niet, dan mag je op het fietspad aan "de uiterste zijde van de rijbaan" lopen. Naar eigen inzicht of helemaal links (en kritiek krijgen van tegemoetkomende fietsers) of helemaal rechts (en kritiek krijgen van achteropkomende fietsers) dus.
Twee dingen die ik me nog steeds afvraag over lopen op fietspaden:

1. als er vrijliggende fietspaden aan beide kanten van de weg zijn, op welke loop je dan? Dan ook toch rechts, met het verkeer mee? (Trouwens: in mijn omgeving rijden de fietsers ook in 50% van de gevallen aan de verkeerde kant...)

2. als fietsers je niet zien, omdat ze op hun telefoontje zitten te loeren, mag je dan schelden of trappen? O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:02
Gonadan schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:05:
[...]
Goede tips van @kenneth. Aanvullend wordt vaak geadviseerd om ook bij auto verkeer rechts te lopen, binnen de bebouwde kom althans. Een auto die achter je aan kan blijven rijden bij een tegenligger is geneigd dat te doen, en auto die je tegemoet komt moet echt stoppen en dan loop je eerder klem.
Ik loop altijd links van de weg. De reden hiervan is dat ik een tegenligger aan zie komen. En dus kan uitwijken als hij/zij niet op zit te letten.

Als je aan de rechterkant loopt weet je niet wat eraan komt. Zeker als je muziek op hebt hoor je dat ook niet. Dan is het al te laat om uit te wijken. Zou dus niet weten waarom rechts veiliger is?

Op het fietspad loop ik ook altijd tegen de richting in. Die lulhannes die aan het appen is kun je dan nog ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

aap schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Twee dingen die ik me nog steeds afvraag over lopen op fietspaden:

1. als er vrijliggende fietspaden aan beide kanten van de weg zijn, op welke loop je dan? Dan ook toch rechts, met het verkeer mee? (Trouwens: in mijn omgeving rijden de fietsers ook in 50% van de gevallen aan de verkeerde kant...)

2. als fietsers je niet zien, omdat ze op hun telefoontje zitten te loeren, mag je dan schelden of trappen? O-)
1/ Afhankelijk van welke kant ik op moet.
2/ is verplicht zelfs.

Ik loop in het buitengebied (wegen waar je formeel maar 60 mag, maar in de praktijk...) altijd rechts met een groen led licht om m'n linkerarm. De reden dat ik vaak ook jasjes draag waarop ruimschoots reflectie aanwezig is. Qua kleding draag ik alle merken door elkaar heen, maar meestal wel merken. Jasjes heb ik in alle diktes en draag ik in de winter vrijwel standaard vanwege de winddichtheid ervan. Ik let over het algemeen op de aanwezigheid van zakken met rits en een aanrijgkoord onderaan om ze aan te laten sluiten.

Ik heb ook altijd begrepen dat wasverzachter en sportkleding een no-go is. En ben ik dan de enige die kleding vaker dan 1 keer draagt? Ik hang het ook altijd uit en op basis van reuk bepaal ik de volgende keer wat nog draagbaar is. In de zomer is dat alsnog vaak maar 1 keer, in de winter duurt het meestal langer.

[ Voor 12% gewijzigd door Rudedadude op 17-01-2019 20:28 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Rudedadude dat doe ik ook, maar op basis van reuk gaat 100% toch direct de was in. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Als mijn kleding de reuktest doorstaat draag ik het rustig 2 keer. Dat is toch wel de max leert de ervaring :) Hang m'n kleding ook altijd na het lopen naast de wasmand aan een hanger om te drogen.
Zeker als ik een ondershirt draag, dan kan het 'buitenshirt' makkelijk nog een keer mee.
idd gaat dat 's winters wel vaker op dan 's zomers.

Zelf trouwens een groot Kalenji fan wat kleding betreft. Heb er tights, lange (over)broeken, korte broeken, shirts met lange en shirts met korte mouwen van en ook 1 thermoshirt. Slechts een miskoop, een te strak 'compressieshirt' die na 1x wassen voor geen meter meer zit. Verder nog wat thermoshirts van Craft & Falke. Sokken heb ik wel weer in wat meer smaken, Kalenji, Rogelli, Falke, nog wat merken waarvan ik de naam ben vergeten...

Qua schoenen, op het moment 2 paar Saucony en 1 paar New Balance.

En verder nog een mooie verzameling shirtjes van hardloopclubs / wedstrijden zoals de HM van Texel en Egmond :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Highfive95 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Ik loop altijd links van de weg. De reden hiervan is dat ik een tegenligger aan zie komen. En dus kan uitwijken als hij/zij niet op zit te letten.

Als je aan de rechterkant loopt weet je niet wat eraan komt. Zeker als je muziek op hebt hoor je dat ook niet. Dan is het al te laat om uit te wijken. Zou dus niet weten waarom rechts veiliger is?

Op het fietspad loop ik ook altijd tegen de richting in. Die lulhannes die aan het appen is kun je dan nog ontwijken.
Ik ook, als je rechts loopt moet je vertrouwen op het oplettend vermogen van je achteropkomend verkeer, daar heb ik zelf geen invloed op en dat voelt niet echt relaxed. Ik loop zonder muziek en hoor altijd het verkeer komen, maar toch. Lang geleden behoorlijk geschrokken toen een kennis van mij vertelde dat z'n broer van achteren fataal aangereden is door auto die niet oplette (en ook gedronken had bleek later. Dat verhaal spookt nog wel eens door m'n hoofd als ik toch nog wel eens rechts loop en een auto hoor aankomen. Nee, liever aan kant springen als je wilerenners/auto ziet aankomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:16
ik loop altijd rechts. Als een fietser/auto achter mij komt die mij zou willen inhalen, maar wat niet lukt ivm een tegenligger, dan kan die persoon rustig doorrijdend achter mij blijven. Als ik links loop en ik krijg zo’n situatie, dan moeten de tegenligger en jij allebei stoppen om een botsing te voorkomen, of je moet als renner de berm in (en dat wil ik niet/lukt soms ook niet).
Soms neem ik “extra veel plaats” (40cm extra naar links) in op de weg om te voorkomen dat mensen in net niet situaties je toch gaan inhalen. Eigenlijk wat je in les 1 van een motorrijles leert

[ Voor 20% gewijzigd door koendio op 17-01-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]
Zou dus niet weten waarom rechts veiliger is?
Bij onoverzichtelijke bochten naar links (tunnels bijvoorbeeld). En wanneer er heel veel fietsers aankomen maar niets achterop steek ik ook even over. Verder altijd links ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
nokie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:44:
[...]

Ik heb deze zomer met een Kalenji trailjasje een trail in de Alpen gedaan (temperatuur op 3000m was vriespunt) en ging perfect. Beter dan dat heb je echt niet nodig, zeker niet voor 4x per jaar.

[...]

Spikes is bij mij lang geleden, en ik loop geen crossen. Maar toch een poging:
- je hebt geen spikes nodig om <20' te lopen :) (maar die 15" krijg je er daar misschien wel mee af)
- baanwedstrijden zou ik dan wel weer op (distance) spikes doen. Waarschijnlijk omdat ik nooit anders geweten heb (en vind dat het eigenlijk zo hoort :) ).
- ik zou nooit op verhard lopen met spikes (de schoenen), ook niet zonder spikes (de pinnen). Dat loopt gewoon niet lekker volgens mij.
- goeie trailschoenen geven best wel grip. Dit weekend nog een trailwedstrijd gelopen, en wat ik daar allemaal heb gezien qua uitschuivers, terwijl ik nergens in de problemen kwam...

Persoonlijk zou ik kiezen voor een distance spike voor op de baan. Crossen zou ik doen op trailschoenen, of bij redelijk weer + geen onverhard stuk zou je ook je distance spikes kunnen overwegen, in mijn tijd althans kon je de pinnen vervangen door langere exemplaren.

Qua merken of prijs of maat kan ik je geen advies geven, dat is te lang geleden en volgens mij heel persoonlijk. De belangrijkste factor lijkt mij de breedte van de voet vs schoen, voor de rest is er volgens mij niet zoveel verschil.

Als laatste nieuws van mezelf: ik lig in de lappenmand. Na mijn super-10k voor kerst had ik wat in mijn kuit gevoeld. Beetje gerust, dacht dat het wel goed kwam. Vorige week terug wat gerend (dat ging, zij het niet van harte). Zondag toch deelgenomen (op het gemak) aan de Trail De Schorre (bijna in mijn achtertuin) als rustig duurloopje.

Geen gekke dingen gedaan, wel één keer een verkeerde beweging waarbij ik de kuit wel voelde maar dacht "ok". Na aankomst in de kleedkamer schoenen en broek gewisseld, misschien 2 minuten stilgezeten, maar rechtstaan ging niet meer. Kuit volledig verkrampt, geen beweging in te krijgen.

En het is erg genoeg dat ik het 4 dagen later nog steeds voel. Ik ga een paar weken rusten nu, dan rustig terug opbouwen...

Trail was trouwens heel mooi parcours. Zo dichtbij en toch nog wel wat onbekende stukken leren kennen!
Bedankt voor je reactie!

Vanavond op de training ook eens wat rond gevraagd, de jongens gaven aan hun crossjes ook gewoon op een distance spike te lopen. Een schoen is immers wel weer schoon/droog te krijgen (ga wel voor een donkerder gekleurd model denk ik ;) ). Verder omdat ik het paar schoenen/spikes dat ik aanschaf toch graag goed gebruik denk ik dat het een distance spike wordt met twee setjes puntjes (setje 6mm voor de baan en 12/15 voor de crossjes).

Mocht het allemaal een beetje vaart hebben met de aanschaf van spikes, dan de 26e maar ns naar A'dam voor het NSK Cross (9km :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:00
anandus schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:05:
[...]

Ik vind Kalenji echt geweldig.
Fijn materiaal en niet duur :)
Vooral de onderbroeken vind ik super en die draag ik regelmatig ook in plaats van mijn gewone ondergoed, gewoon omdat het zo lekker zit :P
Ik gebruik nu sinds een aantal weken deze: https://goo.gl/CCdM2N en de versie met korte mouwen ook maar direct gekocht. Echt een heerlijk shirt. Kruipt niet omhoog, is zacht tegen je huid (geen last van schraalheid rond tepels ed), en vocht blijft niet op je lijf zitten waardoor je het niet zo koud krijgt :).

Vooral als je dan ook nog eens de prijzen van die shirts ziet. Ik vind het dikke prima.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Binnen de bebouwde kom; rechts
Buiten de bebouwde kom; links.

Mijn mening is dat je je als loper altijd defensief moet opstellen in het verkeer en niet verwachten dat andere verkeersdeelnemers rekening met je (gaan) houden. Binnen de bebouwde kom heb je veel uitritten, kruispunten etc. Wat doe je als je zelf in de auto zit en je nadert een kruispunt? Je scant naar rechts, kijkt naar links voor opkomend verkeer en stuurt de bocht in. Als jij daar als hardloper links loopt, heb je grote kans over het hoofd te worden gezien :).

Daarnaast, als je muziek op hebt en je hoort het overige verkeer niet meer, weet niet of dat helemaal verstandig is ;)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Cranzai schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:28:
[...]

Mocht het allemaal een beetje vaart hebben met de aanschaf van spikes, dan de 26e maar ns naar A'dam voor het NSK Cross (9km :D).
Ik heb vorig jaar deze cross (als recreant gelopen) en dit is een hele leuke maar pittige cross.
Als recreant hoefde ik maar 2 keer per ronde de heuvel op, als wedstrijdloper is dat 4 keer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

koendio schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:24:
ik loop altijd rechts........
Soms neem ik “extra veel plaats” (40cm extra naar links) in op de weg om te voorkomen dat mensen in net niet situaties je toch gaan inhalen. Eigenlijk wat je in les 1 van een motorrijles leert
Als loper ben je tov de rest van het verkeer zo slow.... dat je links echt makkelijk wijken kunt. Dat auto's je bij links afslaan dan over het hoofd kunnen zien... ok... maar er bestaat geen recht op voorrang, je MOET altijd zelf ook kijken of het kan. De vorige regel in combinatie met dat je links alles aan ziet komen, is volgens mij waarom links lopen veel veiliger is...

De motor: totaal onvergelijkbaar... ook wel een kwetsbare verkeersdeelnemer, maar met een heel klein dotje gas ben zo snel weg, dat lukt geen enkel ander voertuig....
De truc om ca 40 cm meer links te gaan rijden pas ik ook op de fiets toe in steden met te smalle straatjes met links en rechts geparkeerde auto's... Ik fiets vlot door dus ze blijven er maar even achter tot er meer ruimte is....
Heb geen zin om tegen een van die rijen autos aangekleefd te worden... De meeste automobilisten snappen dat, zelden een toeteraar achter me gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@aap Als een fietser me niet ziet doe ik ook wel eens gewoon keihard "BOE!", das leuk joh! :D

Qua plek op fietspad: als het nog donker is, ga alsjeblieft aan de kant lopen waar lantaarnpalen staan! :Y Ik rijd elke dag met de scooter over een lang stuk langs een park en de grootste hartverzakkingen zijn als:
A) iemand compleet in zwart gekleed aan de donkere kant loopt en ík diegene heel laat zie
B) iemand compleet in zwart gekleed aan de donkere kant loopt en iemand anders diegene heel laat ziet en dus ineens raar gaat slingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat je met zichtbare kleding moet lopen is imho een "must", maar staat ook niet in de wet....
Dat staat imho compleet los van de L - R discussie. Bij beiden moet je goed zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

koendio schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:24:
ik loop altijd rechts........
Als loper ben je tov de rest van het verkeer zo slow.... dat je links echt makkelijk wijken kunt. Dat auto's je bij links afslaan dan over het hoofd kunnen zien... ok... maar er bestaat geen recht op voorrang, je MOET altijd zelf ook kijken of het kan. De vorige regel in combinatie met dat je links alles aan ziet komen, is volgens mij waarom links lopen veel veiliger is...

De motor: totaal onvergelijkbaar... ook wel een kwetsbare verkeersdeelnemer, maar met een heel klein dotje gas ben zo snel weg, dat lukt geen enkel ander voertuig....
De truc om ca 40 cm meer links te gaan rijden pas ik ook op de fiets toe in steden met te smalle straatjes met links en rechts geparkeerde auto's... Ik fiets vlot door dus ze blijven er maar even achter tot er meer ruimte is....
Heb geen zin om tegen een van die rijen autos aangekleefd te worden... De meeste automobilisten snappen dat, zelden een toeteraar achter me gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:16
route99 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:33:
[...]
Als loper ben je tov de rest van het verkeer zo slow...
Niet eens,
Tijdens het lopen (13-14km/uur) haal ik soms fietsers (kinderen/studenten/ af en toe bejaarden zonder e-bike) in. Het looptempo vind ik dan ook beter passend bij een fietser dan bij een voetganger
Aangezien deze ook rechts rijden, vind ik rechts beter passen om zo de flow in het geheel te houden. Ik loop vaak op fietspaden (tegenwoordig meer in het bos) met links een sloot. Als ik daar soms zie wat voor best gevaarlijke situaties ontstaan door linksrenners en tegenliggers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij vooral opvalt is hoeveel mensen er zonder licht of zelfs maar reflectie lopen. Ik wil nog wel de deur uit in fluoriserend shirtje (en verder niks) als het donker is, maar dan loop ik alleen over verlichte fietspaden.

Af en toe rijd ik over 60 km/h wegen waar mensen lopen zonder enige zichtbaarheid. |:(

En ik maar het braafste jongetje uit de klas uithangen in mijn reflectievest :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

koendio schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:07:
[...]Niet eens, Tijdens het lopen (13-14km/uur) haal ik soms fietsers (kinderen/studenten/ af en toe bejaarden zonder e-bike) in. Het looptempo vind ik dan ook beter passend bij een fietser dan bij een voetganger
Aangezien deze ook rechts rijden, vind ik rechts beter passen om zo de flow in het geheel te houden. Ik loop vaak op fietspaden (tegenwoordig meer in het bos) met links een sloot. Als ik daar soms zie wat voor best gevaarlijke situaties ontstaan door linksrenners en tegenliggers...
Ik liep zelfs nog harder... maar het blijft slow.... het vergelijk met een voetganger heb ik niet genoemd, we zijn geen voetgangers...
De bandbreedte van de snelheden van de fietsers is ook heel groot geworden, dus met al die e-bikes zijn we echt tussen de voetgangers en de fietsers ingekomen qua snelheid, ik noem het slow daarom.

Dat er dit ontstaat " gevaarlijke situaties ontstaan door linksrenners en tegenliggers" zegt meer over de onkunde van een van de 2 deelnemers dan over de overige voordelen van het links lopen.
Ik ben zelden in dit soort situaties geraakt, ook toen ik nog zo hard liep (denk aan 15-17 km/uur trainingssnelheid). simpel omdat ik altijd pro-actief ben en de kans dat het me overkomt daardoor zeer minimaal is.

En dan spring ik bij die zeldzame keer dat er er iets mocht.... gebeuren... liever opzij omdat ik het aan zie komen, maar dan last minute, dan dat mij iemand van achteren aanrijdt... :(
Ik heb lopend nog steeds geen achtercamera....
Tis maar maar waar je voor kiest, maar mijn strategie werkt super en in ca 23 jaar nog niet eens in de buurt geweest van een ongeval....

Kortom: het is allemaal niet zo eendimensionaal....

Verder is het blijkbaar een persoonlijke keuze, wat goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Om even lekker wakker te worden op de vrijdagochtend ;)

Zojuist een rondje D1 gelopen en daarna mijn zweetgeur eens vergeleken met een fles ammonia. Dat is toch wel een andere geur. Ammonia ruikt echt naar kattenpis en aangezien we 2 katten hebben kan ik die geur prima plaatsen. Zo ruik ik na het hardlopen gelukkig toch echt niet. Mijn zweet ruikt verre van fris maar dan eerder naar uien dan ammoniak. Zijn het dan echt 2 aparte geuren of is een ui-achtige geur in de sportwereld eveneens het verbranden van eiwitten en gelijk aan ammoniak?

Sorry voor de gekke vraag maar anders ga ik namelijk wel even naar de huisarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
Aghanim schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:03:

Zojuist een rondje D1 gelopen en daarna mijn zweetgeur eens vergeleken met een fles ammonia. Dat is toch wel een andere geur. Ammonia ruikt echt naar kattenpis en aangezien we 2 katten hebben kan ik die geur prima plaatsen. Zo ruik ik na het hardlopen gelukkig toch echt niet. Mijn zweet ruikt verre van fris maar dan eerder naar uien dan ammoniak. Zijn het dan echt 2 aparte geuren of is een ui-achtige geur in de sportwereld eveneens het verbranden van eiwitten en gelijk aan ammoniak?

Disclaimer: ik ben geen arts ;)

Een uiengeur komt door bacterien in je oksel en dat ga je ruiken tijdens het zweten. Kan verder geen kwaad. Welke geur je produceert hangt af van welk type bacterien je veel op je huid hebt en het schijnt dat mannenzweet en vrouwenzweet een andere samenstelling hebben waardoor dezelfde bacterie soms toch een andere geur kan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tegenliggers :?
Fietsers :?
Trottoir :?
Auto's :?

Als ik de verhalen zo lees ben ik toch weer blij dat ik een klein dorpje in de dunst bevolkte gemeente van het land woon. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik begrijp dat de links/rechts-discussie een bingo-onderwerp is in het hardlooptopic? :D
Ik zeg niet dat rechts per definitie veiliger is, het hangt van de situatie af. Ook links is niet per definitie veiliger.

Neem je als voorbeeld een smallere polderweg met weinig verkeer waar auto's nogal hard rijden dan snap ik heel goed dat je links wilt lopen, dat geeft je iets meer zekerheid dat je zelf nog kunt ingrijpen mocht je over het hoofd gezien worden. Al snap ik niet waarom dat lopend zoveel enger zou moeten zijn dan op de fiets, maar dat terzijde.

Heb je het echter over een straat waar meer gemengd verkeer is en de snelheden meer op elkaar aangepast dan kan je beter rechts gaan lopen. Ga je dan als enige tegen de stroom in dan frustreer je in feite gewoon de verkeersstroom en wordt het er juist minder veilig van.
Hetzelfde geldt voor een wat drukker fietspad, ga daar gewoon met het verkeer mee. Dan kunnen fietsers die harder willen gewoon inhouden en achter je blijven als er tegenliggers komen, anders loop je de boel klem.

Het is zoals sommigen al aanstippen niet zwart/wit, er is geen keuze die altijd de beste is en het hangt er ook gewoon van af waar je gaat lopen. Daarbij is het wel zo netjes om enigszins rekening te houden met de behoeften van andere weggebruikers, dus soms kies je iets wat misschien voor je zelf iets minder prettig is maar voor de rest van het verkeer wel veel beter.
Zo las ik laatst een klacht van iemand dat andere voetgangers in de weg liepen op de stoep. Tja, het is ook weer niet dat iedereen maar ruim baan moet maken voor jouw segment-PR's. :P

Zelf kies ik daarom zoveel mogelijk voor wegen met minder verkeer, zodat ik mij minder druk hoeft te maken over zo veilig mogelijk lopen of anderen weinig hinderen. Muziek gebruik ik dan ook alleen maar in voetgangersgebied of ruimere wegen waar alleen fietsers komen, volledig afgesloten voor geluid lopen waar ook auto's komen vind ik volstrekt onverantwoord. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, links/rechts is misschien wel het enige onderwerp waarbij de beste oplossing niet in het midden ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:03:

Dat moet je gewoon minder gyros kanen. :D

Maar serieuzer, dat is normaal. Zweet kan door de bacteriën naar verschillende dingen gaan ruiken. Dat wordt dus een kwestie van de okseltjes goed schoon maken, shirts goed wassen en eventueel okseltjes harsen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat de aanwezigheid van okselhaar zorgt voor stinkende oksels is ook zo'n hardnekkig fabeltje. Hetzelfde geldt voor beharing op andere plekken overigens.
Als er al een effect is, zorgt de aanwezigheid van haar ervoor dat je geen huid-op-huid-plak effect krijgt, waardoor er lucht bij je oksels kan komen ipv dat het een ingepakte broeibende wordt :Y en meer lucht = minder zweetproductie nodig.

Als je de boel verder niet regelmatig wast, ja dan gaat alles stinken.
Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2