Naast afvallen, want ik ben feitelijk gewoon te zwaar.lateef schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:31:
Naar ik verwacht zal volume en eventueel frequentie opbouwen het meeste effect hebben.
Heb ooit ergens iets gelezen dat elke kg ook zoveel seconden per kilometer was of zo.
Nee de tien loop ik zonder problemen, ik zit zelfs te denken om van het weekend wat verder te gaan, gewoon voor de lol. Alleen is dat gewoon niet op een hoog tempo. Ik ben het wel met je eens dat ik hem gewoon nog vaker moet doen en dan gaat het vanzelf omhoog.En dat zal waarschijnlijk met de minste problemen gebeuren wanneer je dat gedoseerd en met beperkte inspanning doet (dus niet iedere training in het rood). Volgens mij hik je nu nog redelijk tegen de tien kilometer aan, wanneer je deze afstand een langere periode redelijk probleemloos loopt, zal waarschijnlijk het tempo vanzelf omhoog gaan. Variatie door intervallen of andere trainingsvormen zal zeker geen kwaad kunnen, maar lijkt me op dit punt nog geen noodzaak.
Ja dat was ook mijn insteek. Af en toe een stukje op hoger tempo zodat ik weet hoe het voelt en mijn lichaam ook. Maar dan niet zoveel dat ik meteen weer op m'n tandvlees moet.Waar intervallen naar mijn idee wel vooral goed voor zijn, is dat je ook in je trainingen op wedstrijdtempo loopt en dus ook dit tempo leert kennen, zonder dat je daar constant voor in het rood hoeft te gaan. Ik ben van mening dat je alleen tijdens wedstrijden je constant het maximum (in verhouding tot de afstand die je moet lopen) moet zoeken.
Ik blijf de huidige methode sowieso nog een paar weken doen voordat ik weer ga evalueren en eventueel een aanpassing overwegen. Feitelijk wat ik anderen in op andere vlakken ook vaak adviseer. Probeer iets voor een significante tijd, evalueer, pas iets aan en probeer weer een tijd. Tenzij je echt klachten krijgt natuurlijk.
Je moet uiteindelijk toch vinden wat voor jezelf het beste werkt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8