Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:25:
@
lateef minimaal drie keer is een standaardgetal in de sport inderdaad, maar dat hangt ook erg van je doelen af. Zelf haal ik nu 2,5 keer per week en ga daar vooralsnog op vooruit, wellicht zal ik dan wat eerder stagneren dan in theorie mogelijk maar dat zien we dan wel. Het blijft inderdaad gewoon recreatief.
Het is inderdaad een standaard richtgetal, maar natuurlijk niet helemaal uit de lucht gegrepen. Overigens in de periode dat ik de meeste vorderingen maakte, haalde ik de drie keer in de week ook niet altijd en kwam ik ook op ongeveer 2,5 keer in de week en ondanks dat maakte ik toch nog vorderingen. Waarschijnlijk zal jij voorlopig ook nog wel vorderingen blijven maken met die frequentie.
De reden dat ik snelheid omhoog wil is omdat ik nu vind dat ik nog niet aan het hardlopen ben maar meer aan het joggen. Het is mijn onbeargumenteerde doel dat ik de 12 km/u grens wil passeren voor lekkere rondjes, maar wanneer dat gebeurt en hoe maakt me weinig uit. Ik heb dus ook weer niet een doel dat ik altijd maar vooruit wil blijven gaan qua tempo.
Naar ik verwacht zal volume en eventueel frequentie opbouwen het meeste effect hebben. En dat zal waarschijnlijk met de minste problemen gebeuren wanneer je dat gedoseerd en met beperkte inspanning doet (dus niet iedere training in het rood). Volgens mij hik je nu nog redelijk tegen de tien kilometer aan, wanneer je deze afstand een langere periode redelijk probleemloos loopt, zal waarschijnlijk het tempo vanzelf omhoog gaan. Variatie door intervallen of andere trainingsvormen zal zeker geen kwaad kunnen, maar lijkt me op dit punt nog geen noodzaak.
Waar intervallen naar mijn idee wel vooral goed voor zijn, is dat je ook in je trainingen op wedstrijdtempo loopt en dus ook dit tempo leert kennen, zonder dat je daar constant voor in het rood hoeft te gaan. Ik ben van mening dat je alleen tijdens wedstrijden je constant het maximum (in verhouding tot de afstand die je moet lopen) moet zoeken.
Je opmerking over methodes triggert mij wel inderdaad, want wat jij stelt is ook mijn ervaring. Ik heb veel gedaan met voedingspatronen, krachttraining en afvallen, maar daar was mijn conclusie uiteindelijk dat de specifieke methode relatief weinig van invloed is. Het feit dat je bewust, gestructureerd en gemotiveerd met 'een methode' bezig bent is verreweg het belangrijkst.
Wat ik ook geleerd heb is dat je iets altijd even een periode moet proberen alvorens conclusies te trekken, dus dat ga ik nu ook nog even doen. Kom vanzelf weer terug met nieuwe ervaringen en vragen denk ik.

Ik denk, zonder feitelijk onderbouwing, inderdaad dat de invloed van een specifiek methode maar zeer relatief is, in elk geval op de wijze waarop recreanten - zoals vrijwel iedereen onder ons - trainen. Wanneer je bijvoorbeeld (ruim) onder de 35 minuten op de 10 kilometer duikt, zal een specifieke methode naar ik vermoed wel meer invloed hebben. Tot die tijd is kilometers maken en fit blijven naar mijn idee het belangrijkste en een methode kan daarin inderdaad voor zorgen dat je bewust, gestructureerd en gemotiveerd blijft lopen.
De 'souplessemethode' is daarin voor recreanten naar mijn idee wel een hele geschikte. Al is het alleen al omdat het naar mijn idee niet de zwaarste methode is, maar naar mijn idee wel redelijk veel variatie biedt.
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:30:
[...]
Ondertussen heb ik in het kader van zelfhulp iig wat spierknopen geprobeerd te tackelen die in theorie van invloed zouden moeten zijn. Donderdag nog één keer zelf ervaren of dat verschil maakt en anders ga ik toch echt bellen.
Ik zou er in jouw geval toch voor kiezen om eerst echt te bellen en een professional er naar te laten kijken. Na 2,5~3 kilometer niet meer verder kunnen, vind ik wel heel snel. Tegen spierpijn kan rollen adequaat zijn, maar indien er daadwerkelijk schade is, doet rollen alleen maar meer kwaad.
Daarnaast is rollen vaak symptoombestrijding, maar dat een knoop zich ergens manifesteert, betekent zeker niet dat daar de oorzaak ligt. Wanneer ik naar mijzelf kijk - en daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dat ook bij jou het geval is - dan lag de oorzaak van vrijwel al mijn pijnpuntjes en spierknopen in mijn benen bij stijfheid in mijn onderrug. Wanneer ik alleen iets aan die pijnpuntjes en spierknopen had gedaan, had dat de oorzaak nooit weggehaald. Ik zou er toch echt eens goed een professional naar laten kijken.
Daarnaast heb je volgens mij de afgelopen periode een hoop geëxperimenteerd met onder andere looptechnieken en schoeisel en - naast dat het naar mijn idee zeker geen kwaad kan om een keer een goede professional naar je gestel te laten kijken - aanhakend op het verhaal van @
kenneth denk ik dat het ook zeker geen kwaad kan om maandenlang consistent te trainen, zonder te verzanden in schoeisel of alternatieve looptechnieken of trainingsvormen.