Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hardlopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-11 12:13
nogeeninlog schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Heb je het met de winkel overlegd? Misschien kun je ze terugbrengen. Anders zou je andere sokken kunnen proberen.

[...]

En wat doe je dan als de schoenen niet bevallen? Gaan ze dan nog steeds de roulatie in?
In theorie gaan ze dan terug.

In de praktijk komt het neer op de schoenen amper aan doen en na 200km al afschrijven of weggeven. Maar dat komt omdat dit me eigenlijk alleen gebeurt bij schoenen die ik online heb besteld, of met hoge kortingen oid, waarvan het retourneren sowieso meer voeten in de aarde heeft.

Waarom ben ik er dan zo stellig in?

Mijn eerste paar hardloopschoenen kocht ik met de beleving "ze passen goed, dat ene wrijvinkje bij mijn kleine teen wordt vast wel minder". Werd nooit minder, die teen is sindsdien altijd gevoeliger gebleven.

Tweede paar schoenen zat véél beter.

Derde paar schoenen had een miniem wrijvingspuntje aan de binnenkant van mijn voetboog. Tot een uur achter elkaar lopen ging dat gewoon goed, maar zodra ik er één keer blaren mee had gelopen bleef het permanent irriteren, totdat ik gewoon stopte met die schoenen.

Zelfs een paar schoenen dat een hele tijd eigenlijk best lekker liep blijken me nu een puntje van irritatie te geven (voetboog weer, ik háát elke vorm van voetboogondersteuning ondertussen), al kan dat zijn doordat de demping ingeklonken is en dus die voetboogondersteuning prominenter voelbaar wordt.

Voor mij werkt het behoorlijk demotiverend als de schoenen niet lekker meewerken. YMMV

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 02:12

T-MOB

Echte chocomel eerst!

glennvho schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:32:
Mijn trouwe Brooks Ghost 8 loopschoenen zijn kapot gegaan, aan de zijkant zit er een scheur ter hoogte van de zool.

Nu was ik aan het kijken om terug Brooks Ghost schoenen te kopen maar ik kan ze zo snel niet vinden in België en Nederland in mijn maat 43.
Ik heb zelf een paar Brooks Ghost 4 en Ghost 9 versleten. Die heb ik netjes in de winkel laten aanmeten. Dit najaar online een paar Ghost 11 aangeschaft. En die bevallen prima.

Overigens is via amazon.de nog wel een paar Ghost 8 in maat 43 te krijgen (alleen niet goedkoop, zeker voor een oud model).

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:29
T-MOB schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Ik heb zelf een paar Brooks Ghost 4 en Ghost 9 versleten. Die heb ik netjes in de winkel laten aanmeten. Dit najaar online een paar Ghost 11 aangeschaft. En die bevallen prima.

Overigens is via amazon.de nog wel een paar Ghost 8 in maat 43 te krijgen (alleen niet goedkoop, zeker voor een oud model).
Bedankt, ik heb uiteindelijk een paar ghost 11 gevonden in mijn maat op een sportshop.com voor € 125.95

• mrwolf
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met clinics bij Prorun, https://www.prorun.nl/loopclinic/? Klinkt interessant, maar ben wel benieuwd naar reviews.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:49

vhal

ಠ_ಠ

vhal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:01:
Best wel lullig begin van het nieuwe jaar. Ik til een doosje wat ongelukkig op en het schiet opeens in mijn onderrug :/ Resultaat is dat nu 3 dagen rondloop met een pijnlijke rug. Vorig jaar had ik dit ook opeens nadat ik een zandbak van de kinderen verplaatste :P
Vandaag lijkt het wat beter te zijn maar ik stel het hardlopen even uit tot morgen (denk ik...)
Nou ja, 100m was zojuist genoeg om weer naar huis te keren om wat oefeningen te doen op de yogamat van mijn vrouw :+

Lekker begin van het jaar... :/

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

• T-MOB
  • Laatst online: 02:12

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Bekijk het van de postieve kant. De eerste 100m zijn altijd de moeilijkste. Die heb je er voor dit jaar vast op zitten :+

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21:14
Zou gewoon de nieuwste Ghosts halen. Volgens mij de enige schoen voor de neutrale loper met wat bredere voet/hogere wreef.

Sethro wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:04 (8%)

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:08
mrwolf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:42:
Heeft iemand ervaring met clinics bij Prorun, https://www.prorun.nl/loopclinic/? Klinkt interessant, maar ben wel benieuwd naar reviews.
In 1 ochtend je techniek verbeteren is zeer lastig omdat je een nieuwe gewoonte moet gaan aanleren waar je spieren zich ook op moeten aanpassen en voordat geld kun je ook een halfjaar bij een vereniging gaan lopen onder begeleiding van een trainer.*

*maar dat de is misschien wel heel zwart/wit bekeken

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

T-MOB schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:51:
Bekijk het van de postieve kant. De eerste 100m zijn altijd de moeilijkste. Die heb je er voor dit jaar vast op zitten :+
Nou ja, dat zijn er dan 15100m voor dit jaar :P Maar vervelend is het wel als je graag wil lopen

• mrwolf
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 06:59:
[...]

In 1 ochtend je techniek verbeteren is zeer lastig omdat je een nieuwe gewoonte moet gaan aanleren waar je spieren zich ook op moeten aanpassen en voordat geld kun je ook een halfjaar bij een vereniging gaan lopen onder begeleiding van een trainer.*

*maar dat de is misschien wel heel zwart/wit bekeken
Ik verwacht ook geen wonderen, maar misschien juist wel handige tips, vandaar ook de vraag naar ervaringen. Ik loop nu bij de plaatselijke AV, maar dat is wat minder gericht op techniek. Voornamelijk intervallen en wat standaard loopscholingsoefeningen, maar misschien verwacht ik daar teveel van ;)

• Tazzios
  • Laatst online: 20:08
@mrwolf
Je zit dus al wel bij een vereniging. Kwaliteit verschilt natuurlijk wel per AV en trainer.
Je kan misschien bij je trainer aangeven dat je graag meer tips en oefeningen wil voor je techniek. Soms is een trainer alleen recreatieve mensen gewend (samen trainen voor de gezelligheid) en stuurt hij heel de groep uit gewoonte ook zo aan.

• Joba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-11 17:53
Mezelf hier ook maar even melden, ik lees al een tijdje mee.

Komende zondag loop ik HM Egmond. 5 jaar geleden ook gelopen, en in 2015 HM Utrecht, en na een paar jaar minder tot niet lopen nu er dus (hopelijk) weer klaar voor! Ben vanaf september aan het opbouwen, na het fietsseizoen, en loop inmiddels al weer 7 weken zo'n 35 km per week. 5 of 6 keer ook 15+ gelopen, waaronder vorige week 16 km op het strand vanaf Zandvoort, met heen 5bft pal tegen.

Voor mij is egmond echt een sentimental-journey: als kind woonde ik op de boulevard in egmond en startte en finishte de halve marathon echt letterlijk voor onze woonkamer. Ik vond het machtig mooi om die stoere kerels en dames over de streep te zien komen. Daarna zijn we rond mijn 15e verhuisd en is egmond dus nostalgie geworden.

Er wordt veel wind verwacht (windkracht 6 a 7, maar wel zijwind) en het is een pittig parcours dus een PR gaat het niet worden. Ik mik op de tijd van vorige keer (1.50.05). Ik denk dat mijn tactiek zal zijn om de eerste 10 km de pacers aan te houden (richttijd 1u50) en dan te kijken of ik kan versnellen. Dan heb ik het zwaarste deel van het parcours gehad (strand plus onverhard en geaccidenteerd deel van duin). Vinden jullie dat een slimme tactiek?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-11 09:07

Xaverius

Ultraloper 😎

Met de komende 42k en 60k, beide op waddeneilanden, bedenk ik me dat ik misschien wel een regenjas nodig kan hebben. Het kan natuurlijk op een eiland aardig spoken en verder dan een thermoshirtje gaat mijn andersoortige kleding nu nog niet. Heeft iemand ervaring met hardloopregenjassen? Goedkoop, duur?

Gisteren overigens tijdens de training genoeg prikkels gehad. Na het inlopen deed ik wat oefeningen en voegde wat lunges toe. Bij letterlijk de laatste keer laag had ik ineens een hondensnuit van achteren ongeveer in mijn oksel. Die was met zijn baasje achterop komen wandelen en de eigenaar vond het blijkbaar niet nodig om de hond dit niet te laten doen. Ik schrok in ieder geval aardig. Vriendelijk als ik ben heb ik er wat van gezegd maar die *voeg iets onaardigs in* liep gewoon door. Ik liep hem later nog voorbij en gaf nogmaals aan dat hij best wel die hond bij zich kon houden. Die hond die overigens op dat moment op de brug op het fietspad lekker los het hele fietspad over bleef vliegen. Lekker met brommers, ebikes etc.

Later nog een scooter die me weinig ruimte gaf en als laatste op een 4 stoeptegel breed pad twee fietsers die niet meer omhoog op de Hommelseweg konden fietsen en zo wandelend met de fiets aan de hand vlak voor me (ik ging op tempo omlaag) naast elkaar het pad op wandelden en ik zo maar onvriendelijk toeschreeuwde dat ik wel iets ruimte wilde hebben. :o

Het ging al zolang goed, het moest natuurlijk een keer gebeuren. 8)

Volgende langere trails: Texeltrail 42km - Vuurtorentrail 60km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!

• Ruurd31
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19:05
Xaverius schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:00:
Met de komende 42k en 60k, beide op waddeneilanden, bedenk ik me dat ik misschien wel een regenjas nodig kan hebben. Het kan natuurlijk op een eiland aardig spoken en verder dan een thermoshirtje gaat mijn andersoortige kleding nu nog niet. Heeft iemand ervaring met hardloopregenjassen? Goedkoop, duur?
Ik heb een paar weken geleden bij een toevallig bezoek aan de Asics Outlet in Maasmechelen De Asics Accelerate Jacket gekocht. Die is zowel wind als waterdicht en bevalt me heel erg goed. Zeker met regenachtige dagen doe ik hem aan. Gisteren ook en vind het zelfs warm met een t-shirtje eronder. Hij is ook goed waterdicht, de druppels blijven erop liggen. Ik vond het zelf niet heel duur, €50 euro moest ik ervoor neer leggen en heb een leuk jack voor de hopelijk komende paar jaren. Tevens is die ook verstelbaar naar wens. Het is een vrij strak model voor mij, maar ik ben ook 93kg en breed gebouwd.

Ter illustratie: https://www.asics.com/nl/...jacket/p/141248-0904.html?

Ruurd31 wijzigde deze reactie 09-01-2019 16:17 (5%)

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dinsdag direct ingeschreven voor de Antwerp 10 miles. Denk dat ik gebruik ga maken van de mogelijkheid om een schema aan te vragen, want normaal is structuur in mijn trainingen ver te zoeken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
Joba schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:20:

Er wordt veel wind verwacht (windkracht 6 a 7, maar wel zijwind) en het is een pittig parcours dus een PR gaat het niet worden. Ik mik op de tijd van vorige keer (1.50.05). Ik denk dat mijn tactiek zal zijn om de eerste 10 km de pacers aan te houden (richttijd 1u50) en dan te kijken of ik kan versnellen. Dan heb ik het zwaarste deel van het parcours gehad (strand plus onverhard en geaccidenteerd deel van duin). Vinden jullie dat een slimme tactiek?
Ik zou komende zondag op het strand wat behouden en in een groep blijven lopen. Dus bij een pacer hangen is dan wel slim. En daarna wanneer je weer eenmaal op verhard pad komt gaan versnellen.

• Xanthian
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-11 13:51
Nu al ruim 4 weken bezig met Evy's schema en het gaat erg lekker. Rond oud&nieuw even een paar extra dagen rust genomen wat veel stijfheid uit benen heeft genezen, ik loop nu meteen al een stuk beter.

Nog een paar weken voor dat we op de 5km zitten en dan nog een paar weken voor de 5km onder de 30 minuten.

Is het daarna verstandig het schema voor 10km te volgen?

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18:33
Xanthian schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:08:
Nu al ruim 4 weken bezig met Evy's schema en het gaat erg lekker. Rond oud&nieuw even een paar extra dagen rust genomen wat veel stijfheid uit benen heeft genezen, ik loop nu meteen al een stuk beter.

Nog een paar weken voor dat we op de 5km zitten en dan nog een paar weken voor de 5km onder de 30 minuten.

Is het daarna verstandig het schema voor 10km te volgen?
In principe zijn die schema's geschikt om naadloos na elkaar te doen.

Het ligt er wel aan, hoe het je afgaat als je het 5 km schema hebt voltooid: als het met pijn en moeite lukt zou ik eerst een paar weken bij 5 kilometer houden.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:11
Hebben jullie nog tips na een maandje niet lopen?

Afgelopen maand niks kunnen doen door drukte op het werk en zware griep.

Zat op zo'n 6-7 km voordat ik maandje niks gedaan heb. Wil weer rustig beginnen.

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik begin vaak met 5 minuten warm lopen, 6*2 minuten op redelijk rustig tempo en dan 5 minuten uitlopen.
Gaat dat heel makkelijk dan 6*4 5*5 etc etc

• Pathogen
Pff, ik vind aan de ene kant dat ik niet zo moet zeiken, maar aan de andere kant moet ik het gewoon even kwijt.

Die f*cking knie! Hoe is het niet voldoende om anderhalve week praktisch volledige rust te nemen? Argh!

Ik moet echt weer contact opnemen met de fysio. Háát het om dat "toe te moeten geven" maar ik kan ongeveer 2k rennen zonder pijn en het is pijn-pijn, niet een zeurtje waar je omheen kunt negeren. Het wordt ook duidelijk erger als ik er doorheen probeer te lopen.
Mijn vermoeden is dat ik nu toch echt een peesprobleem heb gemaakt en dat dus echte rust het beste is. Alternatief trainen wordt dus ook meer een realiteit.
Ik ga mijn (oud hybride brik van een) fiets maar eens op mijn werk stallen en in de pauzes fietsen ipv hardlopen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@Pathogen anderhalve week voor serieuze klachten is ook niet zo heel lang hoor, dan is zes weken helemaal geen gekke gedachte. Succes. :)
Highfive95 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:40:

Zat op zo'n 6-7 km voordat ik maandje niks gedaan heb. Wil weer rustig beginnen.
Gewoon gaan lopen. Geen doel stellen qua afstand of snelheid, gewoon lekker lopen en kijken wat je lichaam er van vindt. Je voelt vanzelf of je te hard gaat of niet en het zal wel even stroef zijn. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Onze plaatselijke AV biedt de mogelijkheid om 3 maanden lid te worden voor 50 euro. Daarvoor krijg je 2x per week baantraining. Voor mij een interessante optie omdat ik vrij zeker weet dat ik qua techniek nog veel kan leren.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Highfive95
Gonadan schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:31:
Gewoon gaan lopen. Geen doel stellen qua afstand of snelheid, gewoon lekker lopen en kijken wat je lichaam er van vindt. Je voelt vanzelf of je te hard gaat of niet en het zal wel even stroef zijn. :P
Intentie was om dit weekend weer eens gaan te beginnen. Echter vandaag is verkoudheid weer terug. :(

Ging stuk beter afgelopen dagen. Als ik nu moet gaan lopen dan ben ik na 50 meter al bekaf. ;(

Wil weer aan de slag maar zo gaat dat niet lukken. Hoop dat weekend beter gaat. Dan maar eens weer rustig beginnen.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Begin maart ga ik (weer) een weekendje in Rome en nu lijkt het me geweldig om daar te gaan hardlopen (rondje colloseum, over het circus maximus, langs de Tiber, etc :P ). Natuurlijk ga ik beetje vroeg, zodat het rustig is. Gelukkig is maart geen hoogseizoen.

Heeft iemand er ervaring mee en misschien een leuke route (met zo min mogelijk stoplichten, etc. 5K á 10K)?

'); DROP TABLE users;--

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:25

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ligt aan je niveau voordat je bent gestopt :). Was je een door en door hardloper, dan gewoon gaan maar er rekening mee houden dat je eerder moe gaat worden, dus stel je tempo bij en verwacht niet te veel.
Had je (veel) last van blessures, dan heel rustig aan beginnen. Liever 1km minder of 30s/km langzamer, dan dat je vol gas gaat, blessure oploopt en eruit ligt!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Highfive95 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:49:
Intentie was om dit weekend weer eens gaan te beginnen. Echter vandaag is verkoudheid weer terug. :(

Ging stuk beter afgelopen dagen. Als ik nu moet gaan lopen dan ben ik na 50 meter al bekaf. ;(

Wil weer aan de slag maar zo gaat dat niet lukken. Hoop dat weekend beter gaat. Dan maar eens weer rustig beginnen.
Nou en? Beetje verkoudheid kan je toch prima doorheen lopen? Gewoon niet te hard en waarschijnlijk ga je je zelfs beter voelen. Anders komt je lichaam in zo'n slappezakkenmodus en dan wordt het steeds lastiger om op gang te komen. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Curva
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:38
Pathogen schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:11:
Pff, ik vind aan de ene kant dat ik niet zo moet zeiken, maar aan de andere kant moet ik het gewoon even kwijt.

Die f*cking knie! Hoe is het niet voldoende om anderhalve week praktisch volledige rust te nemen? Argh!

Ik moet echt weer contact opnemen met de fysio. Háát het om dat "toe te moeten geven" maar ik kan ongeveer 2k rennen zonder pijn en het is pijn-pijn, niet een zeurtje waar je omheen kunt negeren. Het wordt ook duidelijk erger als ik er doorheen probeer te lopen.
Mijn vermoeden is dat ik nu toch echt een peesprobleem heb gemaakt en dat dus echte rust het beste is. Alternatief trainen wordt dus ook meer een realiteit.
Ik ga mijn (oud hybride brik van een) fiets maar eens op mijn werk stallen en in de pauzes fietsen ipv hardlopen.
Ik heb al 15 maanden last van mijn achillespees en heb meerdere malen weken rust gehouden, een shitload aan verschillende opdrachten gedaan, maar helaas nog steeds niet volledig hersteld.
Als ik 1 ding geleerd heb, is het wel wat eerder aan de bel trekken en professionele hulp zoeken (ipv op eigen initiatief rust houden).

PSN: Curvaa_

• Highfive95
@Calitomnication Loop pas een half jaar dus verre van doorgewinterde hardloper ;)
Gelukkig nog geen blessures gehad, begin wel wat pijntjes door te snel willen. Begin gewoon rustig.

@Gonadan
Normaal ben ik zelden ziek, maar nu ruim een week geveld door griep. Bijna hele week in bed gelegen dus laten we maar langzaam aan gaan beginnen :P

Kriebelt weer om te beginnen. Dus slappezakkenmodes is nog niet ingetreden.... (dat was de afgelopen 15 jaar :+ )

• Roadman
Nog meer rennende Tweakers die zondag in Egmond even gaan uitwaaien? :9
Ik loop de halve dit jaar voor de derde keer. Net even afgesloten met een rustige 6 * 400 meter interval. Straks en morgen nog even foamrollen want ik voel ik een pijnlijke bilspier. :X

Iemand overigens bekend met parkeren in Heiloo de Baarlo en vanaf daar de pendelbus pakken? Is dat een beetje te doen qua drukte?

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-11 16:28

Hangt ook een beetje af van je ervaring vóór je maand rust. Was je al een tijd op dat niveau of zat je in de opbouw naar meer? Meerdere keren per week lopen? Als je goed getraind was ervoor, ben je vrij snel weer terug op het oude niveau en zou ik idd gewoon op gevoel het weer oppakken.

[edit] reageerde voor dat ik je eigen reactie zag, maar qua inhoud maakt het niet veel uit. Let wel ff op of je verhoging/koorts krijgt na het lopen, dan is de ziekte nog niet uit je systeem en moet je nog wachten met inspanningen

Frenz64 wijzigde deze reactie 12-01-2019 09:46 (15%)

• XeNeRgY
Vandaag een paar Nike Flex RN 2017 binnen gekregen. Was in de aanbieding en ik zocht schoenen die ook een beetje als sneaker gedragen kunnen worden dus besteld.

Nu merk ik dat ze niet echt lekker zitten bij gewoon wandelen al. Het zooltje van Nike Running irriteert aan de binnenkant van mijn voet. Net alsof het te hoog staat of ik toch een beetje overproneer (wat bijzonder is omdat dit niet uit verschillende scans bij Runnersworld en Intersport is gebleken).

Ik koop altijd op Nike (Pegasus en Lunarglide) zonder problemen, al kreeg ik op de Lunarglide 8 na 900km blaren op precies deze plek. De Flex is volgens mij wel een iets meer barefoot ervaring.

Als ik het zooltje er uit haal heb ik nergens last van. Kan ik overwegen een ander of kleiner zooltje te plaatsen of zouden jullie het risico niet lopen en een schoen zoeken die meteen perfect zit?

XeNeRgY wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:27 (3%)

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Calitomnication schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Maar goed, terug naar renspullen. Zojuist een Nathan Flipbelt clone op de kop weten te tikken. Mijn laatste verdwaal-/te ver loop-avontuur in de duinen heeft me toch maar doen besluiten om in sommige gevallen een telefoon mee te nemen. De echte Flipbelt hadden ze niet op voorraad, dus maar voor deze gekozen. Principe is hetzelfde (hoop ik). En zolang het ding doet wat ie moet doen, telefoon en gel niet laten vallen, ben ik tevreden. Ga hem maar eens meteen aan een test onderwerpen!
Update, de band is vandaag terug naar de winkel gegaan. Afgelopen zaterdag een testrun gemaakt, maar na een paar stappen was het al duidelijk dat zo'n band voor mij niet gaat werken. Hij zat op mijn heupen, na 10 meter zat hij iets hoger op mijn heupen en na 20 meter danste de band rond mijn middel. Om deze op zijn plek te houden moest ik hem echt op het dikste gedeelte van mijn heupen duwen en dan geen gekke bewegingen of het tempo verhogen. Anyway, hij is retour, jammer maar helaas, misschien dat de Flpbelt xs versie wel blijft zitten :)

tips voor New York

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
XeNeRgY schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:04:
Vandaag een paar Nike Flex RN 2017 binnen gekregen. Was in de aanbieding en ik zocht schoenen die ook een beetje als sneaker gedragen kunnen worden dus besteld.

Nu merk ik dat ze niet echt lekker zitten bij gewoon wandelen al. Het zooltje van Nike Running irriteert aan de binnenkant van mijn voet. Net alsof het te hoog staat of ik toch een beetje overproneer (wat bijzonder is omdat dit niet uit verschillende scans bij Runnersworld en Intersport is gebleken).

Ik koop altijd op Nike (Pegasus en Lunarglide) zonder problemen, al kreeg ik op de Lunarglide 8 na 900km blaren op precies deze plek. De Flex is volgens mij wel een iets meer barefoot ervaring.

Als ik het zooltje er uit haal heb ik nergens last van. Kan ik overwegen een ander of kleiner zooltje te plaatsen of zouden jullie het risico niet lopen en een schoen zoeken die meteen perfect zit?
Dat laatste inderdaad.

Twitter | Strava

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

anandus schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:00:
Begin maart ga ik (weer) een weekendje in Rome en nu lijkt het me geweldig om daar te gaan hardlopen (rondje colloseum, over het circus maximus, langs de Tiber, etc :P ). Natuurlijk ga ik beetje vroeg, zodat het rustig is. Gelukkig is maart geen hoogseizoen.

Heeft iemand er ervaring mee en misschien een leuke route (met zo min mogelijk stoplichten, etc. 5K á 10K)?
Toen ik in Rome was viel het me qua hardloopmogelijkheden niet echt mee, zeker niet dwars door de stad. Stoepen zijn schots en scheef en vaak smal. De kades van de Tiber zouden kunnen, als ze niet nog onder water staan. Ik heb toen gelopen in park villa Borghese, dat is autovrij en leuk om doorheen te kriskrassen.

Ik ben inmiddels nog een wat fantiekere loper dan toen, wellicht zou ik nu wel gewoon de stad doorkruisen dwars door alles heen.

Ik heb vandaag de RunForestRun Drents-Friese Wold trail weer gelopen, de eerste marathon van dit jaar. gpx was 44,8 km, mijn horloge kwam uit op korter, maar heeft denk ik redelijk wat afgesneden, als ik de totale afstanden van anderen zie (soms meer dan 0,5km meer terwijl ik toch echt hetzelfde gelopen heb). Sinds ik 2 januari ben gaan schaatsen met het gezin ben ik de trotse eigenaar van een wond net onder m'n enkel (doorschaatsen met een blaar...) en elke keer als ik hardloop haalde ik de plek en de korst weer open. Dat leverde wat stress op voor vandaag, want 45km met pijn lopen zag ik niet zitten. De oplossing bleek om 2 nerf pijltjes bij m'n sok erin de stoppen naast de wond, om zo te voorkomen dat de zijkant van de schoen druk uitoefent op de wond. Dat werkte voor 5km, dus dat moest ook maar werken voor 45km.

Weer keurig 9 minuten na startschot gestart voor de inhaalrace. Miezer en regen werd keurig afgewisseld, dus met een windjack aan. Na 9 kilometer was er precies nog een mooie grote plas om doorheen te banjeren, dus ik had weer eens natte voeten bij een trail. In de eerste 20km haalde ik al 90÷ van het deelnemersveld in en daarna liep ik lange stukken alleen door het bos in een lekker tempo tussen 4:30 en 5:00/km. Ik kan daar echt van genieten. Al had ik 45km alleen gelopen, ik heb daar geen probleem mee. Na de 25km haalde ik nog 2 keer een loper in, waardoor ik, zo hoorde ik, inmiddels vierde loper was. Plotseling liep na zo'n 35km een loper achter me. het bleek de snelste dame te zijn. Samen met haar had ik vorig jaar ook een tijd gelopen en waren we toen samen verkeerd gelopen met 2 extra kilometers tot gevolg. Nu begon ik het rond de 35km zwaar te krijgen. Het omschakelpunt was al na de 25km geweest, maar ik begon m'n bovenbeenspieren te voelen. Na 37km was er heel plotseling een glibberig punt en binnen 2 seconden na elkaar gingen we allebei onderuit en glibberden daarna nog wat door. Daarna kwam de oversteek van een stuifzandvlakte, maar dat stelde door alle regen niet zoveel voor. Wel moest ik m'n best doen om nu nog in het spoor van de dame te blijven (ze loopt normaal gesproken geen wedstrijden korter dan 50km) en tot aan de finish bungelde ik wat aan het elastiek. Kort van de finish waren er nog wat leuke klimmetjes en op de macht kwam ik die sneller omhoog, waardoor we alsnog binnen een paar meter van elkaar finishten.

Ik heb onderweg nog even gekeken en de marathonafstand ging op mijn horloge ging net niet binnen de 3:30 en m'n totaaltijd was 3:41. Behoorlijk tevreden mee en gemiddeld sneller dan in december in Ommen. Het einde was nu ook zwaar, maar nu bleef ik voldoende energie houden om te blijven pushen. Nu weer een weekje rustig aan doen en kijken of ik nog wat tempowerk kan trainen voor 9 februari de volgende trailmarathon weer voor de deur staat :)

Foto van Martin Knegt op een leuk stukje:

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Roadman
Ik zal wel nooit vriendjes worden met Egmond...
Voor mijn gevoel totaal niet lekker gelopen. Terwijl het strand vandaag en de wind me 100% meevielen. Maar de vorige 2 edities, toen ik hem liep, liep ik voor mij gevoel ook niet zo lekker.

Egmond is eigenlijk veel te druk, of de paden zijn te smal, het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Grotendeels alleen maar bezig geweest met mensen in halen waardoor ik niet lekker in een ritme kwam. Misschien toch maar eens serieus te overwegen ergens een wedstrijdlicentie weg te halen.

Al met al wel maar ongeveer 3 minuten boven mijn PR op de halve gelopen. (Egmond is geen PR materiaal)
Er ten opzichte van vorig jaar ongeveer 13 minuten sneller. En belangrijkste, toch weer gelopen. :)

Op naar het volgende, Groet uit Schoorl run met nog een uitstapje de week ervoor bij de Twiske Molenloop. Maar eens een officiële 5 KM lopen. Die ontbreekt nog om mijn palmares.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Rudedadude schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:09:
[...]
Sinds ik 2 januari ben gaan schaatsen met het gezin ben ik de trotse eigenaar van een wond net onder m'n enkel (doorschaatsen met een blaar...) en elke keer als ik hardloop haalde ik de plek en de korst weer open. Dat leverde wat stress op voor vandaag, want 45km met pijn lopen zag ik niet zitten. De oplossing bleek om 2 nerf pijltjes bij m'n sok erin de stoppen naast de wond, om zo te voorkomen dat de zijkant van de schoen druk uitoefent op de wond. Dat werkte voor 5km, dus dat moest ook maar werken voor 45km.
....
Whoaaaa... 45 km met 2 Nerf pijltjes in je sok? 8)7 Is dat blijven zitten? Haha, heb je zeker geen foto's van ?? :P Ik zie kansen voor uitbereding van het assorti in de lokale de sport winkels :+

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@XeNeRgY ik ben niet vies van gewoon wennen aan een beetje wrijving, maar als je het bij gewoon wandelen al voelt zou ik er nooit aan beginnen.

@Roadman toch was Egmond vandaag geen makkelijke editie als ik een vriend mag geloven. Die kwam niet echt bij een PR en kwam 'maar' tot 1:29.
Groet uit Schoorl ga ik ook lopen, voor het eerst dus ben benieuwd. M'n wedstrijdtempo zit er nog niet echt in. :+

@Rudedadude is lopen met zeiknatte voeten sowieso niet vreselijk irritant? Gezien de foto ontkom je er niet aan, maar het idee trekt mij niet echt. :P

Gonadan wijzigde deze reactie 13-01-2019 20:03 (16%)

• Rudedadude

Rudedadude

KnOeFz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:21:
[...]

Whoaaaa... 45 km met 2 Nerf pijltjes in je sok? 8)7 Is dat blijven zitten? Haha, heb je zeker geen foto's van ?? :P Ik zie kansen voor uitbereding van het assorti in de lokale de sport winkels :+
1 Pijltje was na een kilometer of 10 ergens omhoog gekropen, de ander is keurig blijven zitten en heeft het goed gedaan.

@Gonadan Die natte voeten zijn 100 meter koud, gevoelsmatig 1 kilometer nat en daarna merk je er niks meer van. Levert echt geen enkel probleem op. Voor de zekerheid smeer ik m'n voeten voorafgaand aan natte trails altijd licht in met vaseline (moet ik toch al regelmatig doen tegen kloven e.d.), dus dat houdt het water ook nog wat op afstand.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• MrAcid
  • Niet online
@Rudedadude waarom start je 9 minuten later? Volgens mij had je hem anders dik kunnen winnen? :?

En: nog tips voor een leuke trail als voorbereiding op Salland? En dan een beetje te berijden vanuit Utrecht... :)

MrAcid wijzigde deze reactie 14-01-2019 09:03 (37%)

Twitter | Strava

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:52:
@Rudedadude waarom start je 9 minuten later? Volgens mij had je hem anders dik kunnen winnen? :?
Omdat alleen de netto tijd wordt gemeten tussen start en finish, dus ik heb simpelweg de tweede tijd gelopen dit keer. Ik vind het leuk om mensen in te halen, kies automatisch een tempo wat bij mij past en kan zo rustig aan doen in de laatste voorbereidingen (of praktisch gezien, ik kom pas een kwartier voor tijd aangereden en kan in 1 keer rustig doorwerken naar de start, zonder dat ik hoef te wachten of andersom te stressen of ik het wel haal of niet en of ik wel een goed plekje heb bij de start).

Net even gekeken: degene die 2 minuten voor mij eindigde is een (echte) ultraloper met een pr van 8:07 op de 100km en hij liep 2 jaar terug 6:28 op de Salland Trail 75km :)

Geef me even om over tips na te denken :) De Gelre Jutbergtrail medio februari is wellicht een aardige test, al is die 'maar' 30km. Hij heeft namelijk wel een vergelijkbaar hoogteprofiel.

Rudedadude wijzigde deze reactie 14-01-2019 09:17 (9%)

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-11 13:52
En we beginnen het jaar maar gelijk met een blessure ;(
Vorige week woensdagavond tijdens het intervallen voelde ik al een pijntje bij m'n hamstrings opkomen. De laatste serie nog wel afgemaakt maar voelde toen al niet prettig meer (stom, stom, stom). Toen maar naar huis gewandeld/gestrompeld.
Het gaat inmiddels wel wat beter, maar hardlopen zit er nog niet in. Lekker handig, zo 3 weken voor de Midwinter marathon. Kan m'n PR poging wel laten gaan denk ik :(
Helaas heeft de (sport)fysio van de week pas tijd. Ben benieuwd wat ie er van gaat zeggen. We duimen..

• tlpeter
@InZane was het kramp of een stekende pijn?
Ik heb ervaring met beide en de stekende pijn was bij mij een scheur en dan zou ik niet alleen een PR vergeten maar de hele marathon.
Bij kramp is het verhaal anders maar dan nog zou ik niet lopen.

• InZane
tlpeter schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:47:
@InZane was het kramp of een stekende pijn?
Ik heb ervaring met beide en de stekende pijn was bij mij een scheur en dan zou ik niet alleen een PR vergeten maar de hele marathon.
Bij kramp is het verhaal anders maar dan nog zou ik niet lopen.
Gelukkig geen stekende pijn. Het leek echt op verkramping. Kan er verder ook niks aan zien van de buitenkant gelukkig.

Afgelopen weekend wel wat gewandeld en dat ging wel oké. Gisteravond ook even op een fiets gesprongen bij de sportschool en dat ging eigenlijk wel heel lekker. Daarna heel voorzichtig een paar minuten op een loopband gedribbeld/gejogd. Ging redelijk, maar niet helemaal pijnvrij.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Zaterdag mijn eerst event van het jaar, Light the Night, 10K in het Vondelpark met veel lichtjes. Ben benieuwd.

Ben vooral benieuwd omdat ik helemaal out of shape ben en de laatste tijd niet meer dan 5K heb gedaan (laatste 10K was op 17 november) :P

Edit:
Dinsdagochtend ga ik nog eenmaal hardlopen (laatste keer was 5K afgelopen vijdag).
Wat is wijsheid? Even kijken of ik 10K kan doen? 'Gewoon' 5K doen? Of iets ertussenin?

anandus wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:05 (22%)

'); DROP TABLE users;--

• Roadman
Gonadan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:20:
@Roadman toch was Egmond vandaag geen makkelijke editie als ik een vriend mag geloven. Die kwam niet echt bij een PR en kwam 'maar' tot 1:29.
Groet uit Schoorl ga ik ook lopen, voor het eerst dus ben benieuwd. M'n wedstrijdtempo zit er nog niet echt in. :+
Volgens mij kent Egmond nooit een makkelijke editie.
Dat is denk ik ook de charme van Egmond :)

@InZane ondertussen foamrollen geen optie om de boel los te krijgen?

Roadman wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:03 (7%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Rudedadude schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:14:
Ik vind het leuk om mensen in te halen
Lekker veel hazen? :P

• InZane
Roadman schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:01:
@InZane ondertussen foamrollen geen optie om de boel los te krijgen?
Is best een idee ja. Zal straks eens langs de Decathlon gaan om zo'n ding te halen. want die had ik dus nog niet :$

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10-11 18:36

SuperPoekie

Super Furry Animal

InZane schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:31:
[...]

Is best een idee ja. Zal straks eens langs de Decathlon gaan om zo'n ding te halen. want die had ik dus nog niet :$
Als het wellicht een scheurtje is maak je dat alleen erger met foamrollen...

Smashrun | Strava | Citystrides

• MrAcid
  • Niet online
anandus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:58:
Zaterdag mijn eerst event van het jaar, Light the Night, 10K in het Vondelpark met veel lichtjes. Ben benieuwd.

Ben vooral benieuwd omdat ik helemaal out of shape ben en de laatste tijd niet meer dan 5K heb gedaan (laatste 10K was op 17 november) :P

Edit:
Dinsdagochtend ga ik nog eenmaal hardlopen (laatste keer was 5K afgelopen vijdag).
Wat is wijsheid? Even kijken of ik 10K kan doen? 'Gewoon' 5K doen? Of iets ertussenin?
Als je doel voor zaterdag is om het 'te halen' dan zou ik niet die uitdaging al wegnemen op dinsdagochtend. :) Lekker rustig 5-7k lopen dus.

Twitter | Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Gonadan Lopen met natte voeten is vreselijk irritant. Gisteren verjaardag van mijn schoonmoeder, gezien de afstand is dat mooi te combineren met een DL. Dus, mijn vriendin met de auto en ik te voet erachteraan. DL van 19km, gesplitst in 15' 75/80% en 5' HM tempo (oftewel 100%).

Toen ik wegliep regende het een heel klein beetje, maar niet noemenswaardig. Na een KM of was ik redelijk nat, niet doorweekt, maar het was gelukkig gestopt met regenen. Bijna bij mijn schoonmoeder aangekomen miste ik nog 3.5 km op de teller, dus ik besloot om een landweg te nemen en zo nog een extra lus te maken. Alles prima en er lagen wel wat oppervlakkige waterplassen, maar goed doorheen te lopen en een beetje opspattend water, daar kan ik nog wel tegen. Totdat ik die ene plas water tegenkwam, veel dieper dan de rest en ik ging er met allebei de voeten enkeldiep in :(. KOUD!!!!!
Gelukkig was ik bijna binnen! Maar het ergste was nog dat het zachte tikkende geluid van mijn pas, was verandert in een *flatsj *flatsj *flatsj :P.. zooooo'n vervelend geluid :D

tips voor New York

• tlpeter
@Calitomnication daar heb ik deze voor, lopen meteen weer leeg :9

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-11 15:58
tlpeter schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:30:

[Afbeelding]
Gisteren de doorweekte Veluwezoom gedaan, met de broertjes van deze schoenen, de TerraClaws. Inderdaad in een plas en je bent doorweekt en drie stappen verder is het meeste water er al weer uit.
Dit model wordt nu niet meer gevoerd door Inov-8 (vervangen door de TrailTalon 290), maar van de week kon ik bij Trailrunshop nog een setje op de kop tikken.

En anders eens kijken naar Montrail/Columbia's veelzeggende 'Drainmakers' :9

TheOmen wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:17 (5%)
Reden: toevoeging

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• MrAcid
  • Niet online
Wat is een goeie trailschoen voor een lichte, relatief snelle, loper? Ondergrond voornamelijk bos/zand/modder en ook altijd wel wat verhard.

Op de weg loop ik nu 1,5 jaar op Nike Epic React en dat is een prima schoen voor mij. Zoek dus 'zoiets' (licht, soepel/zacht, heelstrike) maar dan waar ik wél wat grip mee heb.

Twitter | Strava

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:57

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:32:
Wat is een goeie trailschoen voor een lichte, relatief snelle, loper? Ondergrond voornamelijk bos/zand/modder en ook altijd wel wat verhard.

Op de weg loop ik nu 1,5 jaar op Nike Epic React en dat is een prima schoen voor mij. Zoek dus 'zoiets' (licht, soepel/zacht, heelstrike) maar dan waar ik wél wat grip mee heb.
De Nike trailschoenen schijnen best prima te zijn! Dus als je happy bent met Nike zou ik zeker even daarnaar kijken.

Een populaire schoen bij de snellere jongens is de S-Lab Sense (evt Soft Ground indien blub). Maar zacht en heelstrike matcht daar niet heel lekker mee...
Heb je nog voorkeur voor heeldrop? Zelf ben ik aardig fan van Altra voor in NL :) Wel zero drop, maar zeker soepel/zacht en redelijk licht.

• MrAcid
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:45:
[...]

De Nike trailschoenen schijnen best prima te zijn! Dus als je happy bent met Nike zou ik zeker even daarnaar kijken.

Een populaire schoen bij de snellere jongens is de S-Lab Sense (evt Soft Ground indien blub). Maar zacht en heelstrike matcht daar niet heel lekker mee...
Heb je nog voorkeur voor heeldrop? Zelf ben ik aardig fan van Altra voor in NL :) Wel zero drop, maar zeker soepel/zacht en redelijk licht.
Ok, dank - ga ik naar kijken.

Heeldrop op mijn laatste schoenen is allemaal rond de 10mm - en dat daar loop ik lekker op. (Nike Pegasus 34 en sindsdien 2 paar Epic React Flyknit). Heb ook een paar Nike Zoom Elite 9, met 8mm drop maar dat vind ik niet een super lekkere schoen en al helemaal niet voor lange afstanden (vooral door de stijve/harde zool).

Twitter | Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

tlpeter schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:30:

[Afbeelding]
Jah, maar dan heb ik daar maar 3km plezier van, en die andere 16km zijn dan een levende hel :p. Ben een 100% asfaltloper. In de Salomon Outlet store in Roernond heb ik wel eens naae trailschoenen gekeken, maar nog nooit behoefte gehad om een paar aan te schaffen. Heb ook geen idee wat een trailschoen “goed” maakt of waar op te letten. :)

tips voor New York

• Joba
Roadman schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:11:
Ik zal wel nooit vriendjes worden met Egmond...
Voor mijn gevoel totaal niet lekker gelopen. Terwijl het strand vandaag en de wind me 100% meevielen. Maar de vorige 2 edities, toen ik hem liep, liep ik voor mij gevoel ook niet zo lekker.

Egmond is eigenlijk veel te druk, of de paden zijn te smal, het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Grotendeels alleen maar bezig geweest met mensen in halen waardoor ik niet lekker in een ritme kwam. Misschien toch maar eens serieus te overwegen ergens een wedstrijdlicentie weg te halen.

...
Zo heb ik het gisteren ook ervaren. Net niet de souplesse om makkelijk in te halen en als je dan even lekker loopt weer een bak wind in je bakkes of een scherpe bocht op gladde ondergrond. Je bent de hele tijd aan het versnellen om in te halen, vertragen om anderen langs te laten gaan en aan het zigzaggen om alles te ontwijken. Veel lopers gisteren met een wat lager tempo die veel te ver aan de linker kant zaten :( . Geen moment lekker in mijn tempo gezeten, behalve dan op het strand.

Tot 15 km zat ik goed maar met hangen en wurgen op mijn schema, daarna ingestort en ruim 2 minuten verloren ten opzichte van mijn tijd 5 jaar geleden. Ik troost me ermee dat de snelste in de wedstrijd (Ayele Abshero) er ook 2 minuten langer over deed dan zijn (toen ook winnende) tijd in 2014. Blijkbaar waren de omstandigheden stiekum best zwaar. De duinpaden lagen er in de eerste kilometers ook niet mooi bij, kapot gelopen en glad.

Ik heb al afgesproken dat ik volgend jaar dan wel een persoonlijk parcours record ga lopen. En gisteravond me ingeschreven voor de halve marathon bij de driebergenloop, hopelijk dan een PR.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Vanmiddag wat foto's en filmpjes van Egmond gezien, maar dat was inderdaad wel erg druk zeg. Net na de start verwacht je wel één grote sliert maar het leek hier alsof dat continu zo door ging. Was het echt zo erg?

• Joba
Ja, het was erg vol. Voor mijn gevoel kwam er pas na 17 kilometer wat meer ruimte.

Op zich kan het zo wel, als iedereen iets meer hetzelfde tempo loopt, en goed rechts blijven als het tempo wat lager ligt. Probleem zit hem er denk ik vooral in dat velen hun richttijd wat sneller zetten dan realistisch om niet in te hoeven halen. Daarnaast de businessloop, waar ook wat tragere lopers bij zitten maar die wel voor de recreanten starten.

• Valorian
  • Laatst online: 00:17
Gonadan schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:51:
Vanmiddag wat foto's en filmpjes van Egmond gezien, maar dat was inderdaad wel erg druk zeg. Net na de start verwacht je wel één grote sliert maar het leek hier alsof dat continu zo door ging. Was het echt zo erg?
De eerste 7 km totaal geen last van drukte (want genoeg ruimte op het strand) .. Daarna soms wel, was inderdaad goed druk. Ik liep hem als trainingsloopje op (relatief) laag tempo, dus stoorde me er niet zo aan. Maar kan mij voorstellen dat als je als wedstrijdloper loopt en je net wat te ver naar achteren start je je wel eens zou kunnen ergeren aan de hoeveelheid lopers ja. Verder een klassiek gevalletje massa evenement, waardoor ook het aantal slecht voorbereide lopers groot is, evenals het aantal lopers wat hun starttijd verkeerd inschat. Zo zag je al mensen wandelen in de eerst km's. Zelfs de 1:50 pacer stopte er spontaan mee na 3km, maar dat zal ie wellicht een goede reden voor gehad hebben.

Verder mooi parcours. Vond het niet erg zwaar overigens, strand was goed hard en qua heuvels had ik mij voorbereid op meer hoogtemeters in de duinen.

Mijn samenvatting van dit event zou zijn: een heel mooi parcours wat je éigenlijk gewoon lekker in je eentje moet lopen een weekje eerder of later. Tenzij je graag juist met half NL loopt, en dan moet je niet zeuren over de drukte :) .. Verder een wedstrijd met vooral hele goede marketing waardoor half NL er warm voor loopt, omdat het "de zwaarste halve marathon van NL is" .. Mooie payoff van mensen die nog nooit in de bossen bij Limburg of Nijmegen hebben gelopen denk ik.

Verder niets negatiefs overigens hoor, was allemaal goed georganiseerd, vlotte verwerking vna alle mensen bij pendelbussen en kleding, gratis NN-mutsje en voor iedereen een poncho achteraf om de 1km naar de kleding te overbruggen zonder te veel af te koelen.

• Toppertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:58
Eigenlijk ben ik opzoek naar een mooi programma/schema/hulpmiddel om (misschien wel voor het eerst) wat structuur in mijn trainingen te krijgen, eerst deed ik eigenlijk maar wat. Nu wil ik eigenlijk na afgelopen jaar getraind te hebben voor een marathon (rotterdam, 4:05:58) en een halve (ameland 1:44:54) een keer mijn PR op de 5 en 10km (flink) aanscherpen dit jaar.

Het liefst een schema die ik in mijn Garmin kan zetten zodat ik me er ook aan houd, ik mag graag (te) hard lopen en altijd lekker bezweet en dus voor mijn idee voldaan thuiskomen, altijd rond de 5min/km en met interval (200 tot 400m) naar de 4:30min/km

Volgens de Garmin Raceprognose moet ik op dit moment al bijna sneller kunnen lopen dan het licht naar mijn idee: 5k in 19:11, 10k in 39:48, halve in 1:28:04, hele in 3:03:41 :?
Vooral die eerste 2 zijn mooie doelen voor dit jaar dacht ik zo.

In Garmin connect vond ik al wat trainingsplannen maar die vond ik niet heel erg overzichtelijk en redelijk onduidelijk zonder concreet doel, ook heb ik wel gehoord van Trainingpeaks, waar ik nu ook een proefabbo op heb, maar die kan blijkbaar alleen een trainingsplan voor 9 maand maken(?) dus mochten er meer suggesties of tips zijn hoor ik die graag.

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-11 15:36
Toppertje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:37:
Eigenlijk ben ik opzoek naar een mooi programma/schema/hulpmiddel om (misschien wel voor het eerst) wat structuur in mijn trainingen te krijgen, eerst deed ik eigenlijk maar wat. Nu wil ik eigenlijk na afgelopen jaar getraind te hebben voor een marathon (rotterdam, 4:05:58) en een halve (ameland 1:44:54) een keer mijn PR op de 5 en 10km (flink) aanscherpen dit jaar.

Het liefst een schema die ik in mijn Garmin kan zetten zodat ik me er ook aan houd, ik mag graag (te) hard lopen en altijd lekker bezweet en dus voor mijn idee voldaan thuiskomen, altijd rond de 5min/km en met interval (200 tot 400m) naar de 4:30min/km

Volgens de Garmin Raceprognose moet ik op dit moment al bijna sneller kunnen lopen dan het licht naar mijn idee: 5k in 19:11, 10k in 39:48, halve in 1:28:04, hele in 3:03:41 :?
Vooral die eerste 2 zijn mooie doelen voor dit jaar dacht ik zo.

In Garmin connect vond ik al wat trainingsplannen maar die vond ik niet heel erg overzichtelijk en redelijk onduidelijk zonder concreet doel, ook heb ik wel gehoord van Trainingpeaks, waar ik nu ook een proefabbo op heb, maar die kan blijkbaar alleen een trainingsplan voor 9 maand maken(?) dus mochten er meer suggesties of tips zijn hoor ik die graag.
Ik loop op het moment op een halve marathon schema die eindigt in maart. Sommige trainingen kom ik totaal kapot terug maar het internet zegt dat het klopt. Ik doe geen korte intervallen meer (wat ik jammer vind), maar volgens het internet schijnen die in de long run jou wel sneller te maken. En je bent 3/4 van de tijd aan het rennen in zone 2 wat sowieso vreemd aanvoelt. Maar als ik uiteindelijk m'n doel haal om 20 van Alphen binnen 1.30 uur te rennen dan denk ik dat ergens dat schema er toch wel aan bij gedragen heeft.

Misschien gewoon een keer proberen anders? Neem aan dat die mensen bij Garmin hier wel goed over nagedacht hebben en dat t niet zomaar iets is wat ze voorstellen.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
Train as One proberen?

• Miki
  • Laatst online: 23:24
Martiveen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:04:
[...]

Ik loop op het moment op een halve marathon schema die eindigt in maart. Sommige trainingen kom ik totaal kapot terug maar het internet zegt dat het klopt. Ik doe geen korte intervallen meer (wat ik jammer vind), maar volgens het internet schijnen die in de long run jou wel sneller te maken. En je bent 3/4 van de tijd aan het rennen in zone 2 wat sowieso vreemd aanvoelt. Maar als ik uiteindelijk m'n doel haal om 20 van Alphen binnen 1.30 uur te rennen dan denk ik dat ergens dat schema er toch wel aan bij gedragen heeft.

Misschien gewoon een keer proberen anders? Neem aan dat die mensen bij Garmin hier wel goed over nagedacht hebben en dat t niet zomaar iets is wat ze voorstellen.
Kan me niet voorstellen dat je later in het programma geen interval trainingen zult krijgen. Die zijn namelijk essentieel om je te laten wennen aan een nieuwe snelheid.
Het lopen in fase 2 is trouwens niet zo heel gek, zeker in het begin van een programma. Dat wordt namelijk als opbouwfase gezien. Verder in het programma zul je nog steeds veel in zone 2 blijven lopen en zie je terug in heel veel verschillende trainingsmethoden. Het idee er achter is, is dat je lichaam wend om op een lage hartslag te lopen. Met de tijd zul je merken dat je steeds iets sneller kunt lopen in dezelfde hartslag zone 2. Het voordeel hiervan is dat je het veel langer vol kunt houden dan dat je hoog in zone 3 of 4 zit. Je gaat dus efficiënter lopen.

Go slower to go faster, lees je hier en daar nog wel eens :)

PVOutput

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Blijkbaar hebben ze dit jaar in onze gemeente Lansingerland een nieuw hardloopevenement (Lansingerland Run). Het aparte is dat deze ook een 30KM afstand kent naast de HM, 6 mijl en 4 KM. Volgens mij zijn er niet zo heel veel 30KM runs in het voorseizoen in de regio Rotterdam. Ik ken eigenlijk alleen Groet uit Schoorl maar dat ligt niet bepaald in de buurt.

Dus als iemand een 30KM'er zoekt ter voorbereiding van een marathon, op zondag 24 februari is deze loop.

vhal wijzigde deze reactie 15-01-2019 08:13 (5%)

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:32:

Trailschoenen en een zachte zool is al een uitdaging, omdat ze vaak wat harder zijn voor de stabiliteit en omdat de ondergrond meestal al wat zachter is. Je zou wellicht ook moeten nadenken of je voet na 80km er nog lekker in zit. Ik heb schoenen die ik tot een marathon kan dragen, maar daarna toch echt te smal zijn voorin omdat m'n tenen dan klem zitten. Maar voor iets met aardig wat demping en niet te zwaar en 5mm drop zou je ook naar de Hoka Challenger atr 5 kunnen kijken. Niet heel agressief in de grip, maar dat is over het algemeen ook niet nodig.

Je zou volgende maand trouwens ook met mij kunnen carpoolen naar de runforestrun Dwingelerveld 43k in Drenthe.

Rudedadude wijzigde deze reactie 15-01-2019 09:27 (3%)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Miki schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:00:
[...]

Kan me niet voorstellen dat je later in het programma geen interval trainingen zult krijgen. Die zijn namelijk essentieel om je te laten wennen aan een nieuwe snelheid.
@Martiveen heeft het over korte intervallen, dat kan best kloppen. Ik doe nu voor het eerst een HM-schema en de kortste (en enige) intervaltraining is 1000m. De rest allemaal tempoblokken van 2-5km en wisselduurlopen.

Op zich logisch, intervallen zitten vaak net boven/onder je beoogd wedstrijdtempo en om herhalingen van 200-400m rond HM-tempo te doen lijkt me weinig nut hebben.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:26:
[...]

Trailschoenen en een zachte zool is al een uitdaging, omdat ze vaak wat harder zijn voor de stabiliteit en omdat de ondergrond meestal al wat zachter is. Je zou wellicht ook moeten nadenken of je voet na 80km er nog lekker in zit. Ik heb schoenen die ik tot een marathon kan dragen, maar daarna toch echt te smal zijn voorin omdat m'n tenen dan klem zitten. Maar voor iets met aardig wat demping en niet te zwaar en 5mm drop zou je ook naar de Hoka Challenger atr 5 kunnen kijken. Niet heel agressief in de grip, maar dat is over het algemeen ook niet nodig.
Die Hoka's klinken wel goed, de ATR4 is nu wat goedkoper te krijgen overal - specifieke reden waarom je de 5 aanraadt?
Je zou volgende maand trouwens ook met mij kunnen carpoolen naar de runforestrun Dwingelerveld 43k in Drenthe.
Hou ik in m'n achterhoofd, dank voor het aanbod! Gaat me overigens meer om de afstand/tijd dan om auto/kosten/vervoer. ;)

Twitter | Strava

• Miki
  • Laatst online: 23:24
kenneth schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:41:
[...]
@Martiveen heeft het over korte intervallen, dat kan best kloppen. Ik doe nu voor het eerst een HM-schema en de kortste (en enige) intervaltraining is 1000m. De rest allemaal tempoblokken van 2-5km en wisselduurlopen.

Op zich logisch, intervallen zitten vaak net boven/onder je beoogd wedstrijdtempo en om herhalingen van 200-400m rond HM-tempo te doen lijkt me weinig nut hebben.
Goede aanvulling, ik had dit over het hoofd gezien. Ik zat in mijn gedachte te denken aan grotere blokken en niet de specifieke 200-400m blokken.

PVOutput

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Die Hoka's klinken wel goed, de ATR4 is nu wat goedkoper te krijgen overal - specifieke reden waarom je de 5 aanraadt?

[...]

Hou ik in m'n achterhoofd, dank voor het aanbod! Gaat me overigens meer om de afstand/tijd dan om auto/kosten/vervoer. ;)
Ik had al zo'n vermoeden dat het ook daarmee te maken zou kunnen hebben :)

Ik ben grotendeels afgegaan op de review op roadtrailrun.com, mijn favoriete schoenen review site op dit moment. Maar idd, beter dan 112 euro zie ik hem niet.

• MrAcid
  • Niet online
Dank @Rudedadude!

Iemand ervaring met hardlopen over de Veluwe? Ik wil zaterdag een lange 'A-naar-B' duurloop doen en zit te kijken om de Veluwe te doorkruisen. Dan moet ik een toegangskaart á €10 kopen lijkt het?

Toevoeging: echt het Nationaal Park, ingang Schaarsbergen naar Hoenderloo.

MrAcid wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:08 (15%)

Twitter | Strava

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-11 15:58
MrAcid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:51:
Dank @Rudedadude!

Iemand ervaring met hardlopen over de Veluwe? Ik wil zaterdag een lange 'A-naar-B' duurloop doen en zit te kijken om de Veluwe te doorkruisen. Dan moet ik een toegangskaart á €10 kopen lijkt het?
De Hoge Veluwe (het Nationaal Park) bedoel je, neem ik aan? Daar moet je inderdaad bijna 10 euro voor betalen.
Ik zou, denk ik Hoenderloo (Houtkampweg) - Schaarsbergen (Koningsweg) doen. Otterlo - Schaarsbergen is ook een optie.

Heb er zelf nog niet gelopen, 10 euro betalen terwijl er genoeg leuke dingen te doen zijn om het park heen, maar ik ben benieuwd naar je ervaring.

Enne, niet vals spelen met een witte fiets he :P

aha, zie net je toevoeging :)

TheOmen wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:10 (2%)
Reden: Post-edit

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:51:
Dank @Rudedadude!

Je bedoelt Park de Hoge Veluwe? Daar zul je idd voor moeten betalen. Ik heb nog van vorig jaar een 60km gpx parkoers van de gpx run die ze vorig jaar juni in het park gehouden hebben. Maar dat is dus een ronde. Dan kun je wellicht beter iets aan de kant van nationaal park veluwezoom lopen met bijvoorbeeld start of eindpunt in Dieren (is ook zo'n NS a naar b trail). Die heeft @Xaverius laatst gelopen. Otterlo - Schaarsbergen is door het park maar iets van 15 kilometer (zelfde geldt ongeveer voor Hoenderloo - Schaarsbergen), alhoewel je ook een leuke lus kunt maken natuurlijk. Ik had vorig jaar een jaarkaart voor het Park en ik ken dus redelijk de paden daar, dit jaar sla ik denk ik over.

Rudedadude wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:13 (17%)

• MrAcid
  • Niet online
Dank voor de snelle info beiden! Dat is inderdaad een beetje onzinnig dan. Ik wil eindigen bij de Veluwse Bron (dat heb ik dan wel verdiend) en het mag 50-55km zijn. ;)

Ik had nu dit bedacht:

Uitgangspunten:
  • Start met de trein goed (liefst direct) bereikbaar vanaf Utrecht CS (bijv. Amersfoort, Ede, Arnhem)
  • Zo veel mogelijk onverhard
  • Zo min mogelijk lange, rechte, winderiger wegen tussen weilanden en/of over provinciale wegen
  • Zo veel mogelijk bos en heide
  • Hoogtemeters zijn welkom!
Als jullie nou wat moois 'inklikken' van achter je beeldscherm, dan zal ik het lopen wel doen. :+

MrAcid wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:33 (43%)

Twitter | Strava

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper 😎

@Rudedadude @MrAcid Had ik heel wat getikt over Dieren - Arnhem, is er een nieuwe post waarmee mijn bericht nvt wordt. :+
Ik ben niet erg bekend met het park eerlijk gezegd, ik heb geen jaarkaart dus loop liever buiten het park. Wel daar de 30k trail gelopen. Volgens mij liggen de echte hoogtemeters meer bij de Posbank dat op dat stukje veluwe maar ik kan mij vergissen.

Stop de verwelking!

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:23:
Dank voor de snelle info beiden! Dat is inderdaad een beetje onzinnig dan. Ik wil eindigen bij de Veluwse Bron (dat heb ik dan wel verdiend) en het mag 50-55km zijn. ;)

Ik had nu dit bedacht:
[Afbeelding]

Uitgangspunten:
  • Start met de trein goed (liefst direct) bereikbaar vanaf Utrecht CS (bijv. Amersfoort, Ede, Arnhem)
  • Zo veel mogelijk onverhard
  • Zo min mogelijk lange, rechte, winderiger wegen tussen weilanden
  • Zo veel mogelijk bos en heide
  • Hoogtemeters zijn welkom!
Als jullie nou wat moois 'inklikken' van achter je beeldscherm, dan zal ik het lopen wel doen. :+
Je zou even naar dat eerste stuk vanuit Arnhem richting Dieren moeten bekijken voor de manier om Arnhem uit te komen. Dan een stukje rechts van de A50 lopen tot aan Woeste hoeve om daar weer over/onder de snelweg te gaan. Dan rechts langs Hoenderloo tot aan Hoog Buurlo en dan weer terug op de route die je al had. Ik weet namelijk niet of je vanuit Arnhem via een leuke route in het Deelerwoud kunt komen aan de linkerkant van de A50.

Doorsteek door het Park kan natuurlijk ook en is ook wel leuk. Je hebt net na Hoenderloo rekening gehouden met het militaire oefenterrein?

Rudedadude wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:42 (5%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Miki schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:00:
Is dat zo dan, want ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik niet meer weet wat ik moet geloven. De een zegt dat je toch echt regelmatig een intervaltraining moet doen om sneller te worden, de ander zegt veel duurlopen met af en toe een wat snellere duurloop. En dan heb je ook nog methoden die zeggen dat je nooit moe moet worden maar gewoon relaxed lopen.

Is daar überhaupt consensus over? :?
Go slower to go faster, lees je hier en daar nog wel eens :)
Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik zoek nu zelf minder de limiet op en loop gewoon m'n rondjes. Soms was het wel heel makkelijk, dan ga ik een andere keer wat harder, maar ik kom niet meer gesloopt thuis en lijk toch zonder klachten sneller te worden.
Uiteraard gaat het allemaal nog lang niet snel genoeg, maar dat schijnt erbij te horen. :+

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Is dat zo dan, want ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik niet meer weet wat ik moet geloven. De een zegt dat je toch echt regelmatig een intervaltraining moet doen om sneller te worden, de ander zegt veel duurlopen met af en toe een wat snellere duurloop. En dan heb je ook nog methoden die zeggen dat je nooit moe moet worden maar gewoon relaxed lopen.

[...]

Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik zoek nu zelf minder de limiet op en loop gewoon m'n rondjes. Soms was het wel heel makkelijk, dan ga ik een andere keer wat harder, maar ik kom niet meer gesloopt thuis en lijk toch zonder klachten sneller te worden.
Uiteraard gaat het allemaal nog lang niet snel genoeg, maar dat schijnt erbij te horen. :+
De waarheid ligt in het midden, as always :P. Wij trainen nu voor een HM en de weekverdeling ziet er in grote lijnen zo uit:
Dinsdag : Baantraining = korte interval, hoge intensiteit, kort herstel & veel herhaling 9 ~ 12 km
Donderdag : Wegtraining : Meestal in variant heuvels of langere interval 12 ~ 16 km
Zaterdag : Langere interval, korte duur 9 ~ 12 km
Zondag : Lange duurloop, omvang 16 ~ 21 km

Disclaimer, dit is ons schema, er zijn meerdere wegen naar Rome (of een HM in dit geval).

tips voor New York

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Je zou even naar dat eerste stuk vanuit Arnhem richting Dieren moeten bekijken voor de manier om Arnhem uit te komen. Dan een stukje rechts van de A50 lopen tot aan Woeste hoeve om daar weer over/onder de snelweg te gaan. Dan rechts langs Hoenderloo tot aan Hoog Buurlo en dan weer terug op de route die je al had. Ik weet namelijk niet of je vanuit Arnhem via een leuke route in het Deelerwoud kunt komen aan de linkerkant van de A50.

Doorsteek door het Park kan natuurlijk ook en is ook wel leuk. Je hebt net na Hoenderloo rekening gehouden met het militaire oefenterrein?
Dank voor de hints, ik denk dat ik 'm heb. Route nagelopen met de 'heatmaps' en er wordt overal gelopen dus eventuele afgesloten terreinen heb ik hopelijk vermeden. :+

Route: https://www.strava.com/routes/16793834

Twitter | Strava

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Calitomnication Je vergeet de "hold my beer" methode voor diegene welke nog nooit een meter hebben hardgelopen :P

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper 😎

Rudedadude schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:38:
[...]

En niet alles is openbaar, ooit een stuk in de buurt van Deelerwoud een route op Google uitgezet. Lekker met ons drieën gelopen, kregen we commentaar van een wandelaar. Wat blijkt, achter ons stond een bordje "Verboden toegang" maar wij hebben zelf nooit op de heenweg een bordje gezien. :-p

Ik heb even vlot gekeken voor een route vanuit Dieren maar dan kom je volgens mij wel wat hoger in kilometers uit dan die 55km.
Dit is de route van MST: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1986525

Ik denk dat je dan vanaf de Imbosberg (11km) een eigen route moet maken.

Xaverius wijzigde deze reactie 15-01-2019 12:24 (3%)

Stop de verwelking!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:44:
[...]

De consensus is dat veel en consistent lopen sneller maakt. Waarbij "veel" natuurlijk relatief is want 90km/week is voor Eliud Kipchoge een herstelweekje terwijl ik zondag na 90km uitgeteld op de bank lag. En wie gewend is aan 50km kan 90km maar beter helemaal niet proberen. Laten we zeggen: veel is een paar kilometer per week meer dan wat comfortabel voelt :)
En consistent betekent dat maandenlang 4x/week ongeveer dezelfde omvang veel en veel beter is dan een cyclus van topweek gevolgd door een week gebrek aan discipline.

Daarna wordt de consensus al wat minder sterk maar:
• Veel lopen is makkelijker als je rustig loopt. in een week 4 dagen 10km sjokken is makkelijker dan 4 dagen 10km volle bak (los van de grote kans dat je woensdag al geblesseerd bent heb je waarschijnlijk geen energie meer om van de bank te komen)
• ... maar alleen rustig lopen maakt stroperig en inefficient op beoogd wedstrijdtempo. En is saai.
• Intervaltraining maakt op zichzelf niet sneller, het bouwt voort op duurvermogen dat er wel eerst moet zijn.
• Sneller lopen hoeft niet alleen met intervaltraining: korte versnellingen (bijv. na elke kilometer een minuut aanzetten), heuvelsprints, strides, tempoblokken, tempoloop, progressieve duurloop, meedoen aan een trimloop, het kan allemaal.

Als je daar dan nog persoonlijke voorkeuren (wel of niet graag hard trainen) of beperkingen (veel of weinig tijd, belastbaarheid) bij optelt kom je op een keur van trainingsfilosofien die uiteindelijk allemaal min of meer werken. Mits je, en daar is de cirkel weer rond, veel en consistent loopt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@kenneth topverhaal, daar kan ik wel wat mee. Als ik het mag samenvatten is het allerbelangrijkst gewoon om een basis van regelmaat te hebben. Als je daar dan volledig aan gewend bent kan je voor extra stimulans zorgen door afwijkende trainingsvormen te introduceren, zolang die maar niet ten koste van de basis gaan. Correct?

Dat sluit wel aan bij de ervaringen die ik heb opgedaan na het opvolgen van eerdere adviezen. Ik ben wat rustiger aan gaan doen, waardoor ik nu zonder tegenzin twee à drie keer per week loop en toch sneller ben geworden.
Het lopen op een te hoog tempo terwijl mijn lichaam daar nog niet klaar voor was zorgde ervoor dat het in sommige fasen gewoon echt niet lekker lopen was en ik er meer tegenop ging zien. Nu merk ik dat mijn lichaam sowieso al moet wennen aan langdurig lopen en dat nu het wat sterker wordt het ook veel makkelijker is om een stukje aan te zetten.
Ik ben dan ook van plan dat gewoon voort te zetten en hooguit op bepaalde segmenten een hoger tempo te pakken om daar wel even aan te wennen. Maar daar blijf ik wel terughoudend in omdat ik de basis eigenlijk nog wel wat langer moet volhouden voordat ik kan zeggen dat mijn lichaam het écht gewend is.

Moet inderdaad zeggen dat het opvallend is hoe snel je lichaam het ontwent, in mijn ervaring is vier dagen tussen twee lopen eigenlijk al te veel. Ik probeer nu dan ook maximaal twee à drie aan te houden, afhankelijk van de weekplanning.

@Calitomnication die definities is ook nog wel waar ik soms niet helemaal in mee kom.
Want je hebt lange duurloop, korte duurloop, tempoloog, lang interval, kort interval, intensief/extensief, gaat-tot-je-kotst, etc.

Is wellicht ook weer heel persoonlijk, want laatst had iemand het over even een kort stukje van 7+. Dan denk ik, voor mij is een kort stukje toch hooguit vijf. :D

• Rudedadude

Rudedadude

MrAcid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:21:
[...]

Dank voor de hints, ik denk dat ik 'm heb. Route nagelopen met de 'heatmaps' en er wordt overal gelopen dus eventuele afgesloten terreinen heb ik hopelijk vermeden. :+

Route: https://www.strava.com/routes/16793834

[Afbeelding]
Waar kan je tekenen voor de estimated moving time van je screenshot? :+

• Toppertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:58
kenneth schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:26:
[...]
De consensus is dat veel en consistent lopen sneller maakt. Waarbij "veel" natuurlijk relatief is want 90km/week is voor Eliud Kipchoge een herstelweekje terwijl ik zondag na 90km uitgeteld op de bank lag. En wie gewend is aan 50km kan 90km maar beter helemaal niet proberen. Laten we zeggen: veel is een paar kilometer per week meer dan wat comfortabel voelt :)
En consistent betekent dat maandenlang 4x/week ongeveer dezelfde omvang veel en veel beter is dan een cyclus van topweek gevolgd door een week gebrek aan discipline.

Daarna wordt de consensus al wat minder sterk maar:
• Veel lopen is makkelijker als je rustig loopt. in een week 4 dagen 10km sjokken is makkelijker dan 4 dagen 10km volle bak (los van de grote kans dat je woensdag al geblesseerd bent heb je waarschijnlijk geen energie meer om van de bank te komen)
• ... maar alleen rustig lopen maakt stroperig en inefficient op beoogd wedstrijdtempo. En is saai.
• Intervaltraining maakt op zichzelf niet sneller, het bouwt voort op duurvermogen dat er wel eerst moet zijn.
• Sneller lopen hoeft niet alleen met intervaltraining: korte versnellingen (bijv. na elke kilometer een minuut aanzetten), heuvelsprints, strides, tempoblokken, tempoloop, progressieve duurloop, meedoen aan een trimloop, het kan allemaal.

Als je daar dan nog persoonlijke voorkeuren (wel of niet graag hard trainen) of beperkingen (veel of weinig tijd, belastbaarheid) bij optelt kom je op een keur van trainingsfilosofien die uiteindelijk allemaal min of meer werken. Mits je, en daar is de cirkel weer rond, veel en consistent loopt.
Goeie uitleg wel! d:)b is hier ook een programma/site/andere tip voor zodat dit gezamenlijk met persoonlijke voorkeuren in een mooi schema te gieten is? Iets wat dit redelijk benaderd is natuurlijk ook prima.

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Waar kan je tekenen voor de estimated moving time van je screenshot? :+
Ja, daar wil ik zelf ook graag een kwartiertje bij. :+

Twitter | Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:10:
@kenneth topverhaal, daar kan ik wel wat mee. Als ik het mag samenvatten is het allerbelangrijkst gewoon om een basis van regelmaat te hebben. Als je daar dan volledig aan gewend bent kan je voor extra stimulans zorgen door afwijkende trainingsvormen te introduceren, zolang die maar niet ten koste van de basis gaan. Correct?
Precies! Er komt een punt dat de details wel heel belangrijk gaan worden maar dat is pas als je 10k-tijd heel dicht richting de 30' komt. Ik maak me in ieder geval geen illusies :+
Toppertje schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:31:
Goeie uitleg wel! d:)b is hier ook een programma/site/andere tip voor zodat dit gezamenlijk met persoonlijke voorkeuren in een mooi schema te gieten is? Iets wat dit redelijk benaderd is natuurlijk ook prima.
Er zijn wel aardig wat sites daarvoor, er wordt hier nog wel eens Train As One(?) genoemd, zelf ben ik er niet zo thuis in. Ik ben meer van het ouderwetse boeken lezen (Daniels' Running Formula, Science of Running, Duurloopmisverstand, Lydiard Training System, enzovoort). Maar dat kost tijd :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
kenneth schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:07:
Precies! Er komt een punt dat de details wel heel belangrijk gaan worden maar dat is pas als je 10k-tijd heel dicht richting de 30' komt. Ik maak me in ieder geval geen illusies :+
Oh, maar dan hoef ik mij überhaupt nooit zorgen te gaan maken over details. :+

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 02:09
Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:10:
Ja, zoals eigenlijk wel gebruikelijk een prima stuk van @kenneth. Buiten die regelmaat zou ik er ook nog op willen wijzen dat die regelmaat ook wel een bepaald minimale frequentie zou moeten hebben om vorderingen te maken. Twee keer in de maand is natuurlijk ook regelmaat, twee keer in de week ook, maar wanneer je vorderingen wilt maken, is er ook wel consensus over dat je toch wel minimaal drie keer in de week moet trainen.

Zoals @kenneth overigens ook al aangeeft, is volume de belangrijkste of in elk geval de eerste factor om sneller te worden en dat zal voor de meeste van ons gewone stervelingen in dit topic al lastig zat zijn. Je moet er tijd voor hebben/vrij maken, je moet er de motivatie voor hebben/maken en het moet in balans zijn met je belastbaarheid. De laatste is natuurlijk ook geen onbelangrijk punt. Je kunt wel de motivatie en tijd hebben voor 100km in de week, maar dat is natuurlijk niet iets wat je even naar opbouwt.

Binnen die beperkte tijd, motivatie en belastbaarheid is gevarieerd trainen - voor mij in elk geval - vooral nuttig omdat het gevarieerd is. Rondjes in één tempo lopen ging mij redelijk snel vervelen. Ik ben daarom - op aanraden van @kenneth - met de 'souplessemethode' begonnen. Maar met methode x, y of z had ik waarschijnlijk vergelijkbare vorderingen gemaakt. De grootste winst die ik met die methode heb geboekt, is regelmaat en een beetje meer omvang.

Voor mijzelf geldt eigenlijk dat motivatie en tijd vrij willen maken wel mijn grootste drempels zijn om sneller te worden. In de eerste anderhalf jaar dat ik hard liep, heb ik redelijk veel vorderingen gemaakt, maar na het doorbreken van de 10k <40 grens is dat vrij snel iets boven de 38 minuten blijven steken en ben ik daar nooit onder gedoken. Dat tempo had ik relatief snel en eenvoudig bereikt en intrinsieke motivatie om meer te trainen ontbeerde me. Je - ik in elk geval - zit dan redelijk snel wel op je 'top', om sneller te worden, had ik voornamelijk mijn omvang moeten vergroten, harder trainen met een vergelijkbare omvang had me waarschijnlijk zeker niet sneller gemaakt, waarschijnlijk eerder meer blessuregevoelig. Dat ik naast het hardlopen ook nog ben gaan fietsen, heeft ook niet bijgedragen aan sneller worden. Het fietsen is bij mij uiteindelijk ten koste gegaan van loopspecifieke training, wat - mede met het vorderen van de jaren - ook ten koste is gegaan van mijn snelheid. Een lage 38 op de 10km haal ik nu niet meer. Vind ik dat erg? Nee, ik ben niet ontevreden over mijn tempo en ik haal lol uit zowel het lopen en het fietsen. Dat is naar mijn idee uiteindelijk toch het belangrijkste voor de recreanten onder ons.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@lateef minimaal drie keer is een standaardgetal in de sport inderdaad, maar dat hangt ook erg van je doelen af. Zelf haal ik nu 2,5 keer per week en ga daar vooralsnog op vooruit, wellicht zal ik dan wat eerder stagneren dan in theorie mogelijk maar dat zien we dan wel. Het blijft inderdaad gewoon recreatief.

De reden dat ik snelheid omhoog wil is omdat ik nu vind dat ik nog niet aan het hardlopen ben maar meer aan het joggen. Het is mijn onbeargumenteerde doel dat ik de 12 km/u grens wil passeren voor lekkere rondjes, maar wanneer dat gebeurt en hoe maakt me weinig uit. Ik heb dus ook weer niet een doel dat ik altijd maar vooruit wil blijven gaan qua tempo.

Je opmerking over methodes triggert mij wel inderdaad, want wat jij stelt is ook mijn ervaring. Ik heb veel gedaan met voedingspatronen, krachttraining en afvallen, maar daar was mijn conclusie uiteindelijk dat de specifieke methode relatief weinig van invloed is. Het feit dat je bewust, gestructureerd en gemotiveerd met 'een methode' bezig bent is verreweg het belangrijkst.
Wat ik ook geleerd heb is dat je iets altijd even een periode moet proberen alvorens conclusies te trekken, dus dat ga ik nu ook nog even doen. Kom vanzelf weer terug met nieuwe ervaringen en vragen denk ik. :P

• Pathogen
Calitomnication schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:08:
[...]

De waarheid ligt in het midden, as always :P
Als het Hardlopen-topic mij íets geleerd heeft, dan is dit het wel. De waarheid der waarheden, de nuance der nuances, de heilige graal in een wereld waar geen heilige graal bestaat.
en zoals bij elke waarheid zal ook deze wel eens voor iemand niet van toepassing zijn

En ja, dat geldt voor de hoka's-of-barefoot-discussie, de hoeveel-kleding-doe-je-aan-discussie, de ultra-lange-duurloop-of-sportrusten-discussie, intervallen-of-duurlopen en zo mis ik er waarschijnlijk nog talloze.

Alles, maar dan ook alles, moet in de juiste context gezien worden. Een beginner gaat echt niet beter worden van een snoeiharde snelheidssessie of een superlange duurloop, die gaat daar geblesseerd van raken.
Een semi-pro ga je net zo goed niet meer met droge ogen vertellen dat ie maar eens zijn wekelijkse kilometers moet gaan verdubbelen, en dan misschien eens een run-walk-run moet overwegen als het te moeilijk is.
Lopen op je gevoel brengt je ook maar tot een bepaald punt. Alle mogelijke data opslaan en analyseren kent ook zijn grenzen.

Voor iemand die best de neiging kan krijgen om oogkleppen op te doen en veel eerder de diepte in zal duiken dan de breedte in kijken is dit best een belangrijk besef. :Y

Ik ben me er ondertussen mentaal op aan het voorbereiden dat ik ergens in de komende maand mijn Rotterdam-inschrijving ga annuleren. De kans dat ik 7 april 42,2km zonder pijn kan lopen acht ik bijzonder klein. Financieel gezien heb ik gelukkig dit keer het verstand gehad een annuleringsverzekering te nemen. :P

Het meest irritante aan deze blessure is nog wel dat ik er praktisch niks van voel, tot ik ga hardlopen. Dus vol enthousiasme omkleden, eindelijk weer naar buiten, het begin gaat zelfs best lekker en dan na 2,5-3km is het tóch wéér klaar. Ik ben er echt strontchagrijnig van en heb al meerdere keren bedacht dat het hardlopen me dan maar gewoon gestolen kan worden (en dat is natuurlijk niet zo).

Ondertussen heb ik in het kader van zelfhulp iig wat spierknopen geprobeerd te tackelen die in theorie van invloed zouden moeten zijn. Donderdag nog één keer zelf ervaren of dat verschil maakt en anders ga ik toch echt bellen.

• tlpeter
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:30:
[...]

Het meest irritante aan deze blessure is nog wel dat ik er praktisch niks van voel, tot ik ga hardlopen. Dus vol enthousiasme omkleden, eindelijk weer naar buiten, het begin gaat zelfs best lekker en dan na 2,5-3km is het tóch wéér klaar. Ik ben er echt strontchagrijnig van en heb al meerdere keren bedacht dat het hardlopen me dan maar gewoon gestolen kan worden (en dat is natuurlijk niet zo).

Ondertussen heb ik in het kader van zelfhulp iig wat spierknopen geprobeerd te tackelen die in theorie van invloed zouden moeten zijn. Donderdag nog één keer zelf ervaren of dat verschil maakt en anders ga ik toch echt bellen.
Het ging om de kuit toch?
Niet om het demotiverend te maken maar ik heb al een jaar een klein plekje in mijn kuit die pijn blijft doen.
Het is een tijdje weggeweest na heftige fysio behandelingen (kracht en stabiliteit)

• Pathogen
tlpeter schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:32:
[...]

Het ging om de kuit toch?
Niet om het demotiverend te maken maar ik heb al een jaar een klein plekje in mijn kuit die pijn blijft doen.
Het is een tijdje weggeweest na heftige fysio behandelingen (kracht en stabiliteit)
Kuit is gelukkig compleet hersteld. Ik heb na slechts één duurloop op Freedom ISO's een pijntje aan mijn knie van het andere been, bij de pees/spier die mijn onderbeen helpt optillen (buitenkant knie, richting achterzijde).

Dus ja, teleurstelling dat de schoenen niet zijn wat ik ervan had gehoopt, maar vooral nu dat ik niet eens verder kom dan warmlopen.

• tlpeter
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:37:
[...]

Kuit is gelukkig compleet hersteld. Ik heb na slechts één duurloop op Freedom ISO's een pijntje aan mijn knie van het andere been, bij de pees/spier die mijn onderbeen helpt optillen (buitenkant knie, richting achterzijde).

Dus ja, teleurstelling dat de schoenen niet zijn wat ik ervan had gehoopt, maar vooral nu dat ik niet eens verder kom dan warmlopen.
Aaah, die heb ik ook :9
Ik ben in een traject gestapt om mijn hele houding te analyseren (cesar) en daarnaast herstel werk door de fysio.
Ik heb ooit een setje ISO's (weet effe niet meer welke) gekocht en daar kreeg ik last van in mijn achillespees.
Maar misschien ligt het niet aan de schoenen.

• Pathogen
Ik verdenk de schoenen ervan me een stukje instabiliteit te geven waar ik nooit mee heb hoeven dealen :Y loop verder meestal op véél minder demping en minder hoge schoenen en hoe minimalistischer hoe langer ik het momenteel volhoud voordat de klachten beginnen :P

Ben wel diehard aan het traplopen de laatste tijd :Y dat moet ook wel iets toevoegen. Ik werk op de 10e, dus dat is minimaal elke dag één keer de hele rit omhoog.

Pathogen wijzigde deze reactie 15-01-2019 15:56 (24%)

• InZane
Ik ben aan het duimen dat ik hopelijk de 10 mijl met de Midwinter nog kan lopen. Inmiddels loop ik alweer normaal de trap af en wandelen gaat ook redelijk goed. Maar zolang als ik nog pijn voel, ga ik nog maar niet aan hardlopen denken.
De Midwinter testrun van aanstaande zondag wordt 'm iig niet :(

Afijn, vanavond sportschooltje maar weer en donderdagochtend fysio..

• Roadman
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:55:

Ben wel diehard aan het traplopen de laatste tijd :Y dat moet ook wel iets toevoegen. Ik werk op de 10e, dus dat is minimaal elke dag één keer de hele rit omhoog.
Is dat dan wel zo slim met pijn aan de knie :?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:55:
Extra belasting met name. Dat kan zowel verbeterend als verergerend werken. Wat houdt je tegen om in ieder geval gewoon één keer naar een fysio te gaan? :?

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 02:09
Gonadan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:25:
@lateef minimaal drie keer is een standaardgetal in de sport inderdaad, maar dat hangt ook erg van je doelen af. Zelf haal ik nu 2,5 keer per week en ga daar vooralsnog op vooruit, wellicht zal ik dan wat eerder stagneren dan in theorie mogelijk maar dat zien we dan wel. Het blijft inderdaad gewoon recreatief.
Het is inderdaad een standaard richtgetal, maar natuurlijk niet helemaal uit de lucht gegrepen. Overigens in de periode dat ik de meeste vorderingen maakte, haalde ik de drie keer in de week ook niet altijd en kwam ik ook op ongeveer 2,5 keer in de week en ondanks dat maakte ik toch nog vorderingen. Waarschijnlijk zal jij voorlopig ook nog wel vorderingen blijven maken met die frequentie.
De reden dat ik snelheid omhoog wil is omdat ik nu vind dat ik nog niet aan het hardlopen ben maar meer aan het joggen. Het is mijn onbeargumenteerde doel dat ik de 12 km/u grens wil passeren voor lekkere rondjes, maar wanneer dat gebeurt en hoe maakt me weinig uit. Ik heb dus ook weer niet een doel dat ik altijd maar vooruit wil blijven gaan qua tempo.
Naar ik verwacht zal volume en eventueel frequentie opbouwen het meeste effect hebben. En dat zal waarschijnlijk met de minste problemen gebeuren wanneer je dat gedoseerd en met beperkte inspanning doet (dus niet iedere training in het rood). Volgens mij hik je nu nog redelijk tegen de tien kilometer aan, wanneer je deze afstand een langere periode redelijk probleemloos loopt, zal waarschijnlijk het tempo vanzelf omhoog gaan. Variatie door intervallen of andere trainingsvormen zal zeker geen kwaad kunnen, maar lijkt me op dit punt nog geen noodzaak.

Waar intervallen naar mijn idee wel vooral goed voor zijn, is dat je ook in je trainingen op wedstrijdtempo loopt en dus ook dit tempo leert kennen, zonder dat je daar constant voor in het rood hoeft te gaan. Ik ben van mening dat je alleen tijdens wedstrijden je constant het maximum (in verhouding tot de afstand die je moet lopen) moet zoeken.
Je opmerking over methodes triggert mij wel inderdaad, want wat jij stelt is ook mijn ervaring. Ik heb veel gedaan met voedingspatronen, krachttraining en afvallen, maar daar was mijn conclusie uiteindelijk dat de specifieke methode relatief weinig van invloed is. Het feit dat je bewust, gestructureerd en gemotiveerd met 'een methode' bezig bent is verreweg het belangrijkst.
Wat ik ook geleerd heb is dat je iets altijd even een periode moet proberen alvorens conclusies te trekken, dus dat ga ik nu ook nog even doen. Kom vanzelf weer terug met nieuwe ervaringen en vragen denk ik. :P
Ik denk, zonder feitelijk onderbouwing, inderdaad dat de invloed van een specifiek methode maar zeer relatief is, in elk geval op de wijze waarop recreanten - zoals vrijwel iedereen onder ons - trainen. Wanneer je bijvoorbeeld (ruim) onder de 35 minuten op de 10 kilometer duikt, zal een specifieke methode naar ik vermoed wel meer invloed hebben. Tot die tijd is kilometers maken en fit blijven naar mijn idee het belangrijkste en een methode kan daarin inderdaad voor zorgen dat je bewust, gestructureerd en gemotiveerd blijft lopen.

De 'souplessemethode' is daarin voor recreanten naar mijn idee wel een hele geschikte. Al is het alleen al omdat het naar mijn idee niet de zwaarste methode is, maar naar mijn idee wel redelijk veel variatie biedt.
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:30:
[...]
Ik zou er in jouw geval toch voor kiezen om eerst echt te bellen en een professional er naar te laten kijken. Na 2,5~3 kilometer niet meer verder kunnen, vind ik wel heel snel. Tegen spierpijn kan rollen adequaat zijn, maar indien er daadwerkelijk schade is, doet rollen alleen maar meer kwaad.

Daarnaast is rollen vaak symptoombestrijding, maar dat een knoop zich ergens manifesteert, betekent zeker niet dat daar de oorzaak ligt. Wanneer ik naar mijzelf kijk - en daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dat ook bij jou het geval is - dan lag de oorzaak van vrijwel al mijn pijnpuntjes en spierknopen in mijn benen bij stijfheid in mijn onderrug. Wanneer ik alleen iets aan die pijnpuntjes en spierknopen had gedaan, had dat de oorzaak nooit weggehaald. Ik zou er toch echt eens goed een professional naar laten kijken.

Daarnaast heb je volgens mij de afgelopen periode een hoop geëxperimenteerd met onder andere looptechnieken en schoeisel en - naast dat het naar mijn idee zeker geen kwaad kan om een keer een goede professional naar je gestel te laten kijken - aanhakend op het verhaal van @kenneth denk ik dat het ook zeker geen kwaad kan om maandenlang consistent te trainen, zonder te verzanden in schoeisel of alternatieve looptechnieken of trainingsvormen.
Pagina: 1 ... 23 ... 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True