Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hardlopen - Deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
vhal schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:51:
In ieder geval heb ik zelf het komend jaar genoeg doelen voor ogen waaronder iets met een 10KM (<50min) en een HM (<2uur) maar dat zal een kwestie van tijd zijn (en discipline)

Ow ja, en afvallen naar een wat gunstiger lichaamsgewicht (ik weeg nu 89kg en doe aan compensatievreten :+ :/ )
Ah, die 2 dingen staan bij mij ook op het programma. Mijn snelste 10 km tijd heb ik volgens Strava gelopen in 51:22 en dat was tijdens de 10em van de Midwinter marathon :X
Mijn Garmin zegt dat het in 45:03 zou moeten kunnen. Misschien toch maar eens een 10km wedstrijd plannen.

Nadat ik afgelopen weekend zonder enige pijn en moeite bijna 22km in 2 uur heb gelopen moet ik ook maar eens een HM wedstrijd gaan lopen denk ik. Garmin roept dat het binnen 1:40 kan.

En wat gewicht betreft: Ik slinger tussen de 75 en 76kg, maar wil eigenlijk meer richting 73kg.
Maar dat eten he :+ Ben verder geen snoeper, maar ik hou wel van lekker eten en een speciaalbiertje of whisky is soms ook wel lekker. Daar maar eens beter op gaan letten.

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:45
@Pathogen Goed zo! Kunnen we 7 april 2019 fijn samen oplopen.
Ik heb dit jaar geprobeerd tussen september en november in een 10-weken schema mijn HM-afstand uit te breiden naar een hele M, maar ben toen wat te hard van stapel gelopen door soms 4x/wk te lopen. Dus mijn voornemen voor de komende periode: niet meer dan 3x/week trainen, wel samen met het loopgroepje de afstanden uitbouwen. En op een rustig tempo lopen. Alles onder het motto: je eerste marathon loop je om te genieten, een PR loop je toch wel.

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:50
vhal schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:51:
[...]
...
Nou is de marathon voor mij nog niet een doel wat ik voor ogen heb in 2019 maar die duurtrainingen lijken mij van die tijdslurpende ondernemingen waarbij ik voor mijzelf afvraag hoe ik dit kan plannen met het (gezins)leven. Nu zijn de eerste al weer begonnen aldus Strava maar vervolgens zie ik van die 30KM duurlopen voorbij komen waarbij mijn eerste gedachte "dan ben je minimaal 3 uur verder" is...

Of je moet aan sportrusten gaan doen...woeps, did i just say that :+ @Rudedadude
..
Beide schema vind ik persoonlijk (en volgend kwartaal als gediplomeerd trainer) niet goed .
Schema`s met 30-35K worden veel gebruikt voor/door een te brede groep mensen. groep A heeft voor een 30K 3:00:00 nodig en groep B 2:20:00. De gelopen afstand is misschien hetzelfde maar de spierschade en hersteltijd is dat zeker niet. Groep A denkt heel vaak dat pijntjes tijdens de voorbereiding er bij horen en blijven lekker doorlopen.
Sportrusten, wordt gevolgd door mensen die het eerder genoemd schema gevolgd hebben voor een marathon maar dat (terecht) te veel/ te zwaar vonden of pijntjes hadden. Schema is ook gebaseerd op kilometers i.p.v. op tijd waardoor verbetering bij de wat snellere lopers uitblijft gezien die te kort lopen. groter risico op te snel lopen door korte afstand.

Mijn voorkeursschema:
gebaseerd op tijd, zodat de belasting ook bij verschillende niveau`s minder verschilt. (scheelt ook veel werk met schema`s per persoon maken :+ )
2 dagen duurloop, net als bij sportrusten 2 dagen achter elkaar een duurloop om vermoeidheid op te bouwen.
Max 2 uur, de duurlopen zijn primair bedoelt om je energie systeem te trainen (bloedvaatjes aanmaken) niet om je spierweefsel te beschadigen. indien je de dag er voor 1,5 uur hebt gelopen ga je dat alsnog wel voelen maar hebben je spieren wel weer even rust gehad.

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:41
Royenroy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:12:
[...]

Primair roeien en om dat aan te vullen (zeker in de winter) ook wat spinnen. Maar als ik rondjes van 3km maak dan ben ik binnen een kwartier weer thuis, dat lijkt me wel heel erg rustig qua opbouw haha.
Tja, dat kan wel zijn maar dat is wel de manier om je lichaam er op voor te bereiden... Met roeien en spinnen ben je de klappen van het hardlopen niet gewend en hoewel je het misschien best even vol kan houden om veel meer km's te maken zul je uiteindelijk de prijs gaan betalen, net als velen voor jou.

Of je bent de uitzondering die de regel bevestigt natuurlijk, je weet het nooit, maar verstandig is het niet.

@Tazzios

Zijn die 30-35k lopen niet vooral om de duur van een marathon te benaderen en je daar op voor te bereiden? Als ik naar mezelf keek liep ik mijn langste LDL tijdens mijn voorbereiding (de ~35k) in eenzelfde tijd als mijn uiteindelijke marathon...

Verder zal het ook net zijn wat je doel is lijkt me, puur uitlopen? Wellicht dat zo'n sportrusten methode dan prima werkt, wil je echt voor een tijd gaan dan eerder daadwerkelijke kilometers maken...

Moet overigens zeggen dat ik persoonlijk totaal geen vertrouwen zou hebben in een redelijke marathon als ik maar tot een hele beperkte afstand heb getraind maar dat is uiteraard persoonlijk.

m0ridin wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:17 (36%)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:42
Vandaag weer voor het eerst gelopen na 6 dagen rust vanwege een enorme blaar. Ging op zich prima met een blarenpleister erbij. Na een aantal kilometer begon de blaar wel wat te jeuken en omdat ik ook niet helemaal fit ben besloten om na 12km te stoppen om in elk geval niks te overbelasten. Vrijdag weer lopen, hopelijk dan zonder pleister en zondag mijn eerste bos-cross :D

Lopen jullie die overigens op je gewone hardloopschoenen of zijn die, zeker met wat drassig weer, daarna gruwelijk verpest en kun je er niks meer mee?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:13
Heb er vandaag maar een kerstboom loop van gemaakt. 200-400-600-800-1000-800-600-400-200.
Ook de knoop doorgehakt geen Linschotenloop te doen, die 5 seconden (+ wat nog meer mogelijk is) volgen wel ergens in februari/maart op de halve marathon. 10 maart schijn wel een leuk loop te zijn in Den Haag... Eerst maar focus op de halve van Egmond en de rest van de plannen voor 2019 verzinnen.
XeNeRgY schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:46:
Vandaag weer voor het eerst gelopen na 6 dagen rust vanwege een enorme blaar. Ging op zich prima met een blarenpleister erbij. Na een aantal kilometer begon de blaar wel wat te jeuken en omdat ik ook niet helemaal fit ben besloten om na 12km te stoppen om in elk geval niks te overbelasten. Vrijdag weer lopen, hopelijk dan zonder pleister en zondag mijn eerste bos-cross :D

Lopen jullie die overigens op je gewone hardloopschoenen of zijn die, zeker met wat drassig weer, daarna gruwelijk verpest en kun je er niks meer mee?
Voor blubber racen gebruik ik mijn oudste schoenen die ik nog in de roulatie heb zitten. Anders zou ik er alleen maar verdrietig van worden als ze zo vies worden. Maar als je echt vaker aan zulke crossen mee wilt doen kun je er beter speciale schoenen voor halen.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:23
m0ridin schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:15:
[...]

Tja, dat kan wel zijn maar dat is wel de manier om je lichaam er op voor te bereiden... Met roeien en spinnen ben je de klappen van het hardlopen niet gewend en hoewel je het misschien best even vol kan houden om veel meer km's te maken zul je uiteindelijk de prijs gaan betalen, net als velen voor jou.

Of je bent de uitzondering die de regel bevestigt natuurlijk, je weet het nooit, maar verstandig is het niet.

@Tazzios

Zijn die 30-35k lopen niet vooral om de duur van een marathon te benaderen en je daar op voor te bereiden? Als ik naar mezelf keek liep ik mijn langste LDL tijdens mijn voorbereiding (de ~35k) in eenzelfde tijd als mijn uiteindelijke marathon...

Verder zal het ook net zijn wat je doel is lijkt me, puur uitlopen? Wellicht dat zo'n sportrusten methode dan prima werkt, wil je echt voor een tijd gaan dan eerder daadwerkelijke kilometers maken...

Moet overigens zeggen dat ik persoonlijk totaal geen vertrouwen zou hebben in een redelijke marathon als ik maar tot een hele beperkte afstand heb getraind maar dat is uiteraard persoonlijk.
Mja, met je allerlangste duurlopen voor de marathon probeer je natuurlijk een marathonsimulatie te doen. Maar als je je marathon in 4 uur loopt zul je met 35 km op duurlooptempo ook wel op 4u uitkomen en een training van 4 hele uren lijkt me echt veel te veel. Daar moet je behoorlijk lang van herstellen.

Ik ga (net als vorige keer) de duurlopen weer op tijd lopen. De langste lopen 3 uur, dat lijkt me ruim voldoende voorbereiding op een 4u marathon. Zal er de weken vooraf wel achter komen hoe lang mijn rondje dan ongeveer moet gaan worden :Y

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• m0ridin
Pathogen schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:43:
[...]

Mja, met je allerlangste duurlopen voor de marathon probeer je natuurlijk een marathonsimulatie te doen. Maar als je je marathon in 4 uur loopt zul je met 35 km op duurlooptempo ook wel op 4u uitkomen en een training van 4 hele uren lijkt me echt veel te veel. Daar moet je behoorlijk lang van herstellen.

Ik ga (net als vorige keer) de duurlopen weer op tijd lopen. De langste lopen 3 uur, dat lijkt me ruim voldoende voorbereiding op een 4u marathon. Zal er de weken vooraf wel achter komen hoe lang mijn rondje dan ongeveer moet gaan worden :Y
Zal misschien per persoon ook verschillen, en het is ook niet dat je HEEL vaak die 35 aantikt... Ik heb 1x 32 en 1x 35km gelopen volgens mij. Daarna was het afbouwen dus uberhaupt rustig aan doen.

En je loopt als het goed is ook op een rustig tempo, dus in die zin is die 4 uur alsnog een minder grote aanslag.

Anyway, geen idee wat de juiste manier is... dat is degene die voor jou werkt en te doen is :)

• Pathogen
Nee, te vaak lijkt me ook niet goed idd :) ik heb in principe nu 2x een 3u op het programma staan, of igg dus een allerlangste duurloop :P

Mijn programma is redelijk flexibel hoor. Tenminste, qua duur. Tempo binnen de perken houden is prio numero uno :Y en misschien vind ik het wel ontzettend leuk om er toch méér dan 3u van te maken.

Er is idd niet één heilige manier :Y ben ik ook steeds meer van overtuigd.

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:19

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Eigenlijk wel, heb alleen maar gewone hardloopschoenen eigenlijk. Heb wel verschillende soorten en met drassig weer kies ik voor de schoen met het meeste profiel (en die ook het meeste is afgelopen). Echte drassige gebieden probeer ik overigens zo veel mogelijk te vermijden, gewoon.. omdat ik hier een gruwelijke hekel aan heb. Daarnaast zijn deze gebieden icm met een ontzettend zwakke enkel niet heel verstandig.
En dan hoor je altijd mensen die zeggen "jaaaa, maar het is juist goed voor de enkelbanden, daar worden ze sterk van". Zou best kunnen, maar ik kan mijn enkel omslaan als ik verkeerd op een drempel van 1cm hoog stap, dus geloof mij maar, is geen verstandig idee :P.

Garmin Forerunner 235 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York | FRIET

• Pathogen
Dus. Onder het mom van discipline, en "voor alles is een eerste keer"...
Het begon gisteren, iets na 6 uur. Op een chaotische, donkere ochtend pakt een slechts met een flinke dosis humor wakker te noemen Pathogen zijn sporttas in. Een gedachte schiet in zijn hoofd, normaliter al een reden voor extra voorzichtigheid op een dergelijk tijdstip: "Er ligt nog een hele outfit in mijn ladenblok. Broek is niet nodig."
Deze gedachte, en de mogelijke gevolgen ervan, zullen de daarop volgende 30 uur compleet uit zijn hoofd verdwijnen.

Fade out, fade in. Het is donderdag 20 december, pakweg 12:10. Een kleine bedrijfskleedkamer is het toneel voor het vervolg.
"Geen broek?", denkt hij heel kort, snel gevolgd door een flashback van 30 uur geleden. "Crap."
De optie om niet te gaan lopen is geen optie. Snel kijkt hij om zich heen of er een verlaten, achtergelaten broekje in de kleedkamer rondslingert, maar uiteraard is dat in een dergelijk scenario nooit het geval. Hij beoordeelt de rest van zijn kleding en besluit ervoor te gaan.
Het zwarte ondershirt wordt in een onderbroek gestopt die, gelukkig, ook zwart gekleurd is. Om de aandacht af te leiden en zichzelf wat te beschermen tegen vreemde blikken worden naast handschoenen ook een pet en een zonnebril opgedaan. Het is donkergrijs buiten en het regent lichtjes.
"Dit kan vast wel doorgaan voor het kortste hardloopbroekje ooit." denkt hij, met een lichte vleug van optimistisme, en stapt de deur uit.
Lopen ging nog best lekker eigenlijk :P Ik heb wel een paar onbestemde toetertjes gehoord waarvan ik de kans hoog acht dat ze voor mijn kleding bedoeld waren en wat blikken die het midden hielden tussen WTF en respect (want het was best flutweer).

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15-03 15:26

SuperPoekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:49:
Dus. Onder het mom van discipline, en "voor alles is een eerste keer"...

[...]

Lopen ging nog best lekker eigenlijk :P Ik heb wel een paar onbestemde toetertjes gehoord waarvan ik de kans hoog acht dat ze voor mijn kleding bedoeld waren en wat blikken die het midden hielden tussen WTF en respect (want het was best flutweer).
Aaaaah, worst nightmare :o :o _O- Wel respect dat je tóch bent gegaan!! _/-\o_
Eén keer gehad toen ik in Leiden de 10 ging lopen en daar er achter kwam dat ik niet een shirt en een broek van de waslijn had geplukt, maar twee shirts. Gelukkig is er bij een race meestal wel een kledingwinkel die het eea verkoopt. Een race in je onderbroek is toch..... :X minder handig.

Ik ga pas een jaarlijstje maken op 31 december - ik wil t niet jinxen. Sowieso zondag nog een wedstrijd! :*)
InZane schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:54:
[...]

Ah, die 2 dingen staan bij mij ook op het programma. Mijn snelste 10 km tijd heb ik volgens Strava gelopen in 51:22 en dat was tijdens de 10em van de Midwinter marathon :X
Mijn Garmin zegt dat het in 45:03 zou moeten kunnen. Misschien toch maar eens een 10km wedstrijd plannen.
Mijn snelste 10km ooit was 51:00 - sindsdien nog een keer 51:02 gelopen maar mijn Garmin vindt nu nog dat ik dat in 45:03 kan....Een halve in 1:39 terwijl ik heel blij ben met 1:55... Die race predictor van Garmin is .... eeh... 7(8)7

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ja ik heb altijd het gevoel dat Garmin verwacht dat je kotsend over de meet duikt. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

fixed that for ya :P ;)

In het kader van de nutteloze statistieken. Ik ben vandaag door de 3000km barrière gebroken. nog 110 km om boven de 60km / week gemiddeld uit te komen.

Rudedadude wijzigde deze reactie 20-12-2018 20:49 (30%)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• artharpe
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:45:
[...]

Zal misschien per persoon ook verschillen, en het is ook niet dat je HEEL vaak die 35 aantikt... Ik heb 1x 32 en 1x 35km gelopen volgens mij. Daarna was het afbouwen dus uberhaupt rustig aan doen.

En je loopt als het goed is ook op een rustig tempo, dus in die zin is die 4 uur alsnog een minder grote aanslag.

Anyway, geen idee wat de juiste manier is... dat is degene die voor jou werkt en te doen is :)
Klopt helemaal. Voor mijn eerste marathon kwam ik in de langste duurloop in Z1 van drie uur niet verder dan 27km. Marathon ging zonder problemen, geen man met de hamer, en onder de 4uur.

• Pathogen
artharpe schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:45:
[...]

Klopt helemaal. Voor mijn eerste marathon kwam ik in de langste duurloop in Z1 van drie uur niet verder dan 27km. Marathon ging zonder problemen, geen man met de hamer, en onder de 4uur.
Klinkt vergelijkbaar met mijn huidige situatie.. Mag ik vragen wat voor weekomvang je ongeveer draaide?

Mijn grootste twijfel over het voldoen van mijn schema zit niet in mijn duurloop, maar in de rest van de week :)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

SuperPoekie schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:37:
[...]

Aaaaah, worst nightmare :o :o _O- Wel respect dat je tóch bent gegaan!! _/-\o_
Eén keer gehad toen ik in Leiden de 10 ging lopen en daar er achter kwam dat ik niet een shirt en een broek van de waslijn had geplukt, maar twee shirts. Gelukkig is er bij een race meestal wel een kledingwinkel die het eea verkoopt. Een race in je onderbroek is toch..... :X minder handig.

Ik ga pas een jaarlijstje maken op 31 december - ik wil t niet jinxen. Sowieso zondag nog een wedstrijd! :*)
[...]

Mijn snelste 10km ooit was 51:00 - sindsdien nog een keer 51:02 gelopen maar mijn Garmin vindt nu nog dat ik dat in 45:03 kan....Een halve in 1:39 terwijl ik heel blij ben met 1:55... Die race predictor van Garmin is .... eeh... 7(8)7
Weet niet of het ermee te maken heeft dat mijn FR nu dik 2,5 jaar gegevens en data aan het verzamelen/analyseren is, maar mijn race predictor is redelijk accuraat, hij staat nu zelfs lager dan weet ik op de 5 & 10 gelopen heb. De HM staat ook iets lager dan mijn streeftijd.
Moet hier wel in alle eerlijkheid bij vermelden dat, toen de FR net begon met het verzamelen van gegevens, de tijden die ik kreeg ook totaal niet realistisch waren; 1.17.30 op een halve 8)7.

Wat wel "handig" is aan Garmin is dat ik in de gaten kan houden of ik ziek begin te worden, dit merk ik meestal in de hartslag, die is dan hoger dan normaal. Ongeveer 2 weken later begint mijn Vo2 te dalen, dat stadium heb ik nu bereikt. Begin van de maand stond hij nog op 55, nu staat ie op 52. Hopen dat het een storm in een glas water is en dat het allemaal wel meevalt. Merk nu wel tijdens het ademhalen dat er minder zuurstof de longen ingaat, dus het lijkt te kloppen :'(.

• artharpe
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:56:
[...]

Klinkt vergelijkbaar met mijn huidige situatie.. Mag ik vragen wat voor weekomvang je ongeveer draaide?

Mijn grootste twijfel over het voldoen van mijn schema zit niet in mijn duurloop, maar in de rest van de week :)
Ik heb het opgezocht, week 0 is de week van de marathon (was op zondag, paar korte runs gemaakt)
Week 0: 14km verdeeld over drie activeiten ma, wo en za. Zondag de wedstrijd. De weken hadden drie loopjes.
Week -1: 27,2 km totaal
Week -2: 39,8 km totaal
Week -3: 53,3 km totaal
Week -4: 48,2 km totaal
Week -5: 55,2 km totaal
Week -6: 40,6 km totaal
etc. ;)

NB. De marathon was vier jaar nadat ik structureel begonnen was met hardlopen. In die vier jaar altijd wel drie keer per week gelopen.

artharpe wijzigde deze reactie 21-12-2018 12:39 (8%)
Reden: toevoeging

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

...

Ik pak m'n trail schoenen (Asics Gecko).... geven net wat meer grip.
Viezigheid boeit me niets :P
Kwam vandaag zo thuis

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• artharpe
  • Niet online

Ik loop geen cross, maar ga wel eens het bos of het veld in. Geef dan wel de voorkeur aan schoenen met aangepast profiel, scheelt een slok op een borrel.

• XeNeRgY
Ik heb alleen normale schoenen. Twijfel wel een beetje aangezien het nogal regenachtig is. Zou balen zijn als ik een blessure oploop door de gladheid en modder.

Andere vraag: ik heb nu een keer of 3 schoenen gekocht bij Runnersworld inclusief een loop analyse. Daar komt iedere keer uit dat ik een neutrale schoen nodig heb. Is het nu nog zinvol om toch een analyse te doen voordat ik een schoen koop of kan ik nu ook prima een neutrale schoen online kopen? Ik weet niet of die analyse meer doet dan alleen kijken naar de pronatie en of dit in een jaar tijd heel erg verandert? In dit geval wil ik mijn Pegasus 33 upgraden naar Pegasus 35.

XeNeRgY wijzigde deze reactie 22-12-2018 09:41 (60%)

• SuperPoekie

SuperPoekie

Super Furry Animal

XeNeRgY schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:05:
Ik heb alleen normale schoenen. Twijfel wel een beetje aangezien het nogal regenachtig is. Zou balen zijn als ik een blessure oploop door de gladheid en modder.

Andere vraag: ik heb nu een keer of 3 schoenen gekocht bij Runnersworld inclusief een loop analyse. Daar komt iedere keer uit dat ik een neutrale schoen nodig heb. Is het nu nog zinvol om toch een analyse te doen voordat ik een schoen koop of kan ik nu ook prima een neutrale schoen online kopen? Ik weet niet of die analyse meer doet dan alleen kijken naar de pronatie en of dit in een jaar tijd heel erg verandert? In dit geval wil ik mijn Pegasus 33 upgraden naar Pegasus 35.
Als je toch al 90% zeker bent van welke schoen je wilt en je altijd al neutraal loopt zou ik dat gewoon doen. Wel even goed opletten of je m nog mag retouren als hij toch niet bevalt (schoenen kunnen opeens anders worden van de ene naar de andere generatie).

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:52

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Vanochtend met vrouwlief van station Wolfheze naar Arnhem CS gelopen, ongeveer 19 kilometer. Tempo: laag.

Ik ken eigenlijk vrijwel elk stukje van de route aangezien ik door de jaren heen wel op redelijk wat plekjes in de regio gelopen heb, al heb ik deze route an sich nog nooit hardlopend afgelegd. Het was een mooie route, ander soort bos dan wat ik meestal zie dus dat is altijd prettig. Het tempo lag laag, vrouwlief heeft een tempocrisis op de duurloop. Hopelijk komt ze daar snel overheen want ik heb het gevoel dat dit tempo bij mij wel wat pijntjes brengt.

Morgen is het plan 20 km maar alles boven de 15 is meegenomen. Zoals gezegd, ik voel mijn benen een beetje dus we ik zie het tijdens het lopen wel wat het gaat worden. Vooralsnog lig ik op koers om bij mijn laatste geplande "training" (trailwedstrijd) de 2000km in een jaar voor het eerst te beslechten.

Die trailwedstrijd is de Brabantse Kluis Winter Trail, zijn er meerdere tweakers die daar gaan lopen? Wij hebben ons voor de 30km ingeschreven, nu nog even uitlopen. :+

Volgende trails: Grand trail des Ecrins, Viking Steam Trail 42 km, Airborn Freedomtrail 44 km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite & https://connect.garmin.com/modern/profile/hvdmeer_nl

• SuperPoekie

SuperPoekie

Super Furry Animal

Vanmorgen mijn laatste race van dit jaar gelopen, de Winterloop van de Bornse hardloopwinkel. Was ietwat chaotisch, wel chiptiming maar geen matten aan de start bijvoorbeeld, bij de finish stond het water zo'n 2m na de start en het fruit e.d. kwam ik pas tegen toen ik me al weer had omgekleed...
Maar het lopen zelf ging lekker, had misschien iets meer moeten versnellen want kon er nog een flinke eindspurt uitpersen (ok, ik werd 100m voor de finish ingehaald, vervolgens dachten die mensen dat ze klaar waren omdat er 50m voor de finish ook matten lagen en heb ik ze nog even terug ingehaald :*) want hahahahahahaha)

Bruto 53:03, netto dus niet aanwezig maar zelf 52:35 gemeten dus dat zal wel ongeveer kloppen want ik stond vrij achteraan en de 10 en HM startten tegelijk. Iets langzamer dan de diepe hel.... Maar ook flink verkouden geweest afgelopen tijd én bezig met de marcothon wat toch wel wat veel gevraagd is soms O-) als je eigenlijk voor een wedstrijd zou trainen.

PSA: er zijn weer new balance schoenen bij zalando lounge, maar er staan geen typenummers bij.... :F Maar goed, voor de liefhebbers

SuperPoekie wijzigde deze reactie 23-12-2018 16:03 (6%)
Reden: NB schoenen aanbieding

• nokie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-03 22:21
Zo, mijn hardloopjaar nu toch wel afgesloten. Er komen nog wel wat kilometertjes bij (hopelijk), maar vandaag met een tempoloopje bewezen dat dit een topjaar is geweest. Op mijn eentje op de piste 25 toertjes afgerond in 38'21", zo maar eventjes 1'39" harder dan mijn laatste 10k wedstrijd (vorig jaar). Na de 18'55" een maand geleden (ook een PR) op de 5km bij deze toch wel een topjaar. Klaas Lok en de tips van @route99 doen hun werk!

Het jaar stond in het teken van de Silvretta3000 in Oostenrijk, waar ik ongelooflijk van genoten heb. In het voorjaar trouwens nog een paar mooie trails gerend (oa. Houffatrail Hivernal, NorthCTrail, Crêtes de Spa en de Koning Van Spanje). Met nog een week te gaan, ga ik de 2200km dit jaar net niet aantikken (vorig jaar 2227km), maar in totaal heb ik met fietsen, krachttraining en yoga nu al bijna 80 uur meer gelogd in Strava dan vorig jaar. Supertevreden dus.

Wat niet gelukt is, is gewicht verliezen (ik weeg zelfs een half kilootje meer), maar met 5cm buikomtrek minder, is de verhouding vet/spieren serieus gewijzigd. De "schuld" van een beetje teveel krachttraining (al kon ik dat wel gebruiken).

Volgend jaar is het op de Antwerp 10 Miles hopelijk wat minder heet, want daar wil ik moet mijn huidige tempo's nog eens knallen. En in het najaar komt de eerste marathon. Du Médoc (op uitnodiging/voor de fun) en dan Eindhoven of Amsterdam of zo om toch eens te kijken wat ik kan. Volgens Garmin moet ik nu zelfs 2u40 aankunnen, maar onder de 3u15 lijkt me op dit moment al meer dan leuk genoeg.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:19
Mag je trots op zijn! 8) Succes verder.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

artharpe schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:43:
[...]

Ik loop geen cross, maar ga wel eens het bos of het veld in. Geef dan wel de voorkeur aan schoenen met aangepast profiel, scheelt een slok op een borrel.
Gisteren ben ik hier het bos in gegaan en dit was met gewone schoenen met weg-profiel bijna niet meer te doen. Op een gegeven moment moest ik een steile helling naar beneden, maar dit ging bijna vanzelf. Sterker nog, het ging vanzelf. Schat dat de heuvel een meter of 15 hoog was, met een hellingspercentage van ongeveer 23%. Het enige wat ik kon doen was achterover leunen en proberen zo smooth mogelijk naar beneden te glijden, stoppen was geen optie :P. Daarnaast ontzettend veel plassen, modderpartijen en glibberen en glijden, ben opgehouden met tellen hoe vaak ik bijna op mijn b*k ben gegaan.

Conclusie; in de zomer kom je met afgetrapte wegschoenen nog goed weg in het bos, in de winter kun je het eigenlijk wel shaken!

• route99
Met 23% helling mag je wel speciale trail schoenen aan. Bij een cross trek ik cross schoenen met spikes aan... bij zulk een parcours.
Vaak zit het probleem erin dat de rest van het terrein een stuk beter is (zeker bij harde paden) en dan zijn spikes juist niet handig.

Een bos waarin je loopt.... daar heb je wel iets kennis over de omstandigheden nodig om te juiste schoen te kiezen. Meestal kies ik in bos met niet te steile stukken gewoon voor de wat oudere schoen vertrouwend op mijn techniek om daar mee om te kunnen gaan. Het helpt uiteraard als je wat meer ervaren bent.
Een echt nieuwe schoen bewaar ik liever voor baan- & wegtrainingen.

• XeNeRgY
Vandaag mijn eerste cross gelopen en daarmee de 2e hardloopwedstrijd ooit :9

Vond het erg leuk om te doen omdat het terrein een stuk uitdagender is dan over de weg lopen. Ook een stuk zwaarder met heuvels en duinzand waar doorheen geploeterd moest worden. Tijden zijn dan ook totaal niet vergelijkbaar met wat ik op de weg loop.

Wat me wel opvalt is dat ik, net als bij de 1e wedstrijd, een veel hogere hartslag heb. Al vanaf de start ligt die zo'n 20 slagen hoger. Vermoedelijk komt dit door de zenuwen die er, geen reden waarom, toch weer een beetje waren. Betekent dat ik vrijwel continu in Z5 heb gelopen. Door het zware terrein was het ook lastig dit echt naar beneden te krijgen.

Ik lees hier veel mensen die bij wedstrijden door de adrenaline nog net wat sneller lopen dan normaal. Bij mij is het, door die hogere hartslag, nu 2x juist andersom geweest.

• Pathogen
@XeNeRgY toch (nog) rustiger beginnen dan! Maar wel erg leuk om het te beleven.

Hier na (nou ja al tijdens) een long run zaterdag meteen last van mijn knie rechts, buitenkant. Leuk joh, je nieuwe schoenen uitproberen :(... Nog maar even nadenken wat ik met die schoenen wil doen nu. In ieder geval NIET op de gok inzetten voor long runs in de komende vier maanden en mijn marathon om zeep helpen met een voorkombare knieblessure.

Vandaag aardig om de pijn heen kunnen lopen (met andere schoenen), maar dat vereiste wel héél actief werk aan de loopvorm. Gelukkig heb ik als doel daar pas vólgend jaar minder op te focussen :+

• NoReseth
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:05
Een aantal jaren terug ben ik begonnen met lopen en ben toen gestart met evy. Nadat ik toen vond dat het opbouwen te langzaam ging heb ik toen na 2 weken trouw de lessen te volgen in 1x de 5 km gelopen.
Niet veel daarna ben ik gestopt wegens het gebrek aan motivatie.

Nu heb ik begin december de schoenen maar weer eens aangetrokken en heb ik samen met vrienden het doel gesteld om in mei 2019 de halve marathon te gaan lopen.
De afgelopen weken heb ik 2x in de week gelopen met elke keer 2 a 3 dagen rust er tussen.
De eerste drie trainingen heb ik 5 gelopen en omdat dat zo goed ging ben ik daarna op de 10 uitgekomen.
Afgelopen week heb ik door de weeks 5, en in het weekend opnieuw 10 gelopen.

Zelf ben ik erg tevreden met de vooruitgang alleen vind ik het erg lastig hoe ik het nu verder moet gaan aanpakken. Tijdens mijn lopen ligt mijn hartslag nog aan de hoge kant (tussen de 170 - 180 gemiddeld),
De eerste keer dat ik 10km liep was mijn hartslag 180 gemiddeld, maar heb ik voor mijn gevoel echt heerlijk gelopen.
Afgelopen weekend heb ik geprobeerd op een rustiger tempo te lopen en kwam ik op 172 gemiddeld uit.

Ik ben op zoek gegaan naar schema's voor een HM , en lees daar dat je een duurloop moet lopen op ongeveer 35 - 45 slagen onder je max. Ik heb het gevoel dat ik dan moet gaan wandelen omdat mijn hartslag anders veel te hoog ligt.

Heeft iemand tips ? Alvast bedankt !

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Holy crap. Ik zit even lekker in het oosten van het land dus vanmiddag Garmin maar eens een rondje laten verzinnen op basis van wat anderen al gelopen hebben. Veluwezoom ligt vlakbij dus kom maar op.
Nu weet ik niet wat de definitie van een pad is voor andere hardlopers, maar het was wel duidelijk dat de boswachters het al jaren geleden niet meer als pad wilden zien. :D
Verder wel mooie stukken door het bos en over de heide, alleen vind ik die hele smalle paadjes door de hei niet lekker. Net als ik mij bedenk wat een goede enkel training het was klap ik er vol gas doorheen. :F

Verder gewoon tof dat moeder zwijn met een tros koters het pad over stak en dat een hert (of misschien eerder ree) voor je uit het bos in hupst. Ik houd wel van die onbekende stukjes. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:21
NoReseth schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:33:
Heeft iemand tips ? Alvast bedankt !
Eerst vragen.
Hoe oud ben je? Hoe groot? hoe zwaar?
Hoe lang doe je over die 10 en 5 KM
doe je aan andere sporten?

• nogeeninlog
Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:27:
Net als ik mij bedenk wat een goede enkel training het was klap ik er vol gas doorheen. :F
Dat is balen. Ik hoop dat je er niet te veel last van krijgt.
een week geleden ging ik lichtjes door mijn enkel. Het leek niets te betekenen te hebben, ik merkte alleen een schrikreflex en kon zonder problemen doorlopen.
Een paar dagen later intervaltraining gedaan. Daarna wel last van mijn achillespees, maar ik dacht dat dat door te korte kuiten kwam. Dus afgelopen weekend gewoon een duurloop gedaan. Een dag later was die achillespees drie keer zo dik. :(
Dus ik denk dat ik het voor dit jaar maar voor gezien houd. De 1200 KM haal ik nu toch niet meer.

een goed moment om terug te blikken.
Totaal gelopen: 1155 KM, dat is meer dan 100 KM meer dan 2016 en 2017.
PR HM verbeterd van 1:48 naar 1:40
40plus PR 10KM verbeterd van 43:44 naar 42:51 en uiteindelijk 41:13

Zonder dat probleem met mijn enkel had ik het een heel goed jaar gevonden. Hopelijk is het in 2019 over.

• NoReseth
nogeeninlog schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:42:
[...]

Eerst vragen.
Hoe oud ben je? Hoe groot? hoe zwaar?
Hoe lang doe je over die 10 en 5 KM
doe je aan andere sporten?
34, 168 en uhhm 64 kg
Ik heb voordat ik begon vier jaar niet gesport. Daarvoor heb ik aan zaalvoetbal en handbal gedaan.

Eerste keer 10 km heb ik gelopen in 1h00.
De eerste keer 5 km liep ik net boven de 30 min,
Snelste 5 km op dit moment is 28,22

Afgelopen zondag was mijn tweede 10 km en die heb ik bewust rustiger gelopen en kwam ik op 1:3:44

Vanmorgen een 5 km ook rustiger gelopen in 34:12
Waarbij ik de laatste km echt geprobeerd heb om mijn tempo zo aan te passen dat mijn hartslag zou dalen.
Ik liep toen ongeveer 7,5 a 8km/min en de hartslag zat rond de 158/ 160. Voor mijn gevoel kom ik beter wandelen zo langzaam ging het voor mijn gevoel.

Ik merk wel dat mijn algemene conditie niet best is, bij de minste inspanning schiet mijn hartslag omhoog.
Vandaag bijv een trap naar de dijk op rustig tempo omhoog gelopen en mijn hartslag zat direct op 180.
Daarna merkte ik wel dat deze vrij snel zakte toen ik verder ging hardlopen.

Ik denk er dan ook sterk over om naast de drie hardloop dagen in de week iets van fitness te gaan doen. Maar wat en welke soort training vind ik nog erg lastig.

• nogeeninlog
NoReseth schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:07:
[...]

Ik liep toen ongeveer 7,5 a 8km/min en de hartslag zat rond de 158/ 160.
Dan denk ik dat je hiermee voorlopig je tempo hebt gevonden. Overigens vind ik 3x per week, totaal 20KM best veel voor iemand die amper getraind is.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Op mijn 10 km. rondje vanochtend door de Korte Duinen in Soest kwam ik deze tegen. Ben even doodstil blijven staan om een foto te maken.

ZonPHP PVOutput

• NoReseth
nogeeninlog schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:25:
[...]

Dan denk ik dat je hiermee voorlopig je tempo hebt gevonden. Overigens vind ik 3x per week, totaal 20KM best veel voor iemand die amper getraind is.
Donderdag maar eens een rondje van 5km proberen op dit tempo :+

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23-03 22:33
route99 schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:36:
... Bij een cross trek ik cross schoenen met spikes aan... bij zulk een parcours.
Vaak zit het probleem erin dat de rest van het terrein een stuk beter is (zeker bij harde paden) en dan zijn spikes juist niet handig.
Harde paden is nog ok. Verharde weg is taboe in een crossparcours, toch vroeger enkele malen meegemaakt.
Bij lager tempo is een trailschoen een optie, bij hoger tempo (bijv. 18km/u) zijn spikes gewoon nodig. Anders lig je meer dan je loopt. Ik gebruikte vroeger dezelfde schoen voor baan en cross. Spikelengte van 6 tot 18mm afhankelijk van het parcours.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 25-12-2018 15:04 (9%)

gezocht: Panasonic GM5

• route99
Met 18 mm mag je wel uitkijken met mede crossers... op de baan mag je daarom maar tot 6 mm bij de loopnummers. Kon niet zo snel vinden of er voor cross zo een limiet is, wrs niet dus (zover ik de reglementen diagonaal "gelezen" heb).

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:07
En boomwortels/stronken, heb in een heel erg grijs verleden als junior wel eens een cross gelopen in het bos, op spikes idd, maar ik kan me levendig herinneren dat zelfs de kleine spikes (geen idee meer hoeveel mm dat was) vervelend waren als je op boomwortels stapte. Bijna 2 cm waren ze zeker niet

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:08:
En boomwortels/stronken, heb in een heel erg grijs verleden als junior wel eens een cross gelopen in het bos, op spikes idd, maar ik kan me levendig herinneren dat zelfs de kleine spikes (geen idee meer hoeveel mm dat was) vervelend waren als je op boomwortels stapte. Bijna 2 cm waren ze zeker niet
Is dat misschien de reden dat de lokale crossjes hier het nodig vinden om ieder worteltje, stronkje en andere mini-obstakeltjes in de buurt van het parcours te voorzien van fluogele verf? :+
Gelukkig ook met permanente verf, bijna een jaar later kan je de route nog probleemloos volgen... :X 8)7

Ik pak meestal gewoon mijn "snelle" trailschoenen voor crossjes, dat levert zat grip op.

• route99
Of gewoon puur er over struikelen.... nog niet eens de spikes (wat op zich wel kan kloppen) ... ?

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-03 21:14
Ik ben aan het trainen voor de marathon in Rotterdam. Gewoon omdat ik het een keer wil doen :) Halve ging prima.
Ik heb een schema gemaakt op basis van tempo, gevonden bij een hardloopschool. D1/D2/D3 etc. Ik train 3x per week en nog 1 extra vrije loop. Elke training heeft een ander tempo, wissel of continu tempo. Ook interval training.
Wat mij opvalt is dat de meeste trainingen en lange duurlopen in hartslag zone 4 zitten en aan het einde in 5.

Als ik op internet zoek naar schemas om te trainen dan vind ik ook traingen gericht op hartslag zones. Ik heb wel eens geprobeerd om in zone 2 of 3 te lopen maar dan kom ik nagenoeg niet voorruit. (mijn hartslag zones zijn bepaald door sportarts tijdens tests).

Door de vele informatie op internet begin ik te twijfelen. Is een bepaalde vorm van trainen beter? Hartslag zones of tempo.

Is het normaal dat mijn meeste trainingen in zone 4 zitten?

Ik voel me verder goed, af en toe wat moe. Ik ben al aardig onderweg, loop tussen 30 en 50km per week nu wat ik aan het opbouwen ben naar 40-60 per week met als langste loop op zaterdag (afgelopen zaterdag 21)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vanputten80 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:29:
Ik ben aan het trainen voor de marathon in Rotterdam. Gewoon omdat ik het een keer wil doen :) Halve ging prima.
Ik heb een schema gemaakt op basis van tempo, gevonden bij een hardloopschool. D1/D2/D3 etc. Ik train 3x per week en nog 1 extra vrije loop. Elke training heeft een ander tempo, wissel of continu tempo. Ook interval training.
Wat mij opvalt is dat de meeste trainingen en lange duurlopen in hartslag zone 4 zitten en aan het einde in 5.

Als ik op internet zoek naar schemas om te trainen dan vind ik ook traingen gericht op hartslag zones. Ik heb wel eens geprobeerd om in zone 2 of 3 te lopen maar dan kom ik nagenoeg niet voorruit. (mijn hartslag zones zijn bepaald door sportarts tijdens tests).

Door de vele informatie op internet begin ik te twijfelen. Is een bepaalde vorm van trainen beter? Hartslag zones of tempo.

Ik voel me verder goed, af en toe wat moe. Ik ben al aardig onderweg, loop tussen 30 en 50km per week nu wat ik aan het opbouwen ben naar 40-60 per week met als langste loop op zaterdag (afgelopen zaterdag 21)
Hmm, zelf geen ervaring met specifiek trainen voor een marathon, echter lijkt het constant lopen in zone 4 (& 5) me wel een beetje veel. Als ik kijk naar mijn eigen schema, dan werken wij de lange duurlopen (16+) allemaal tussen de 75 & 85% (in zones is dat zone 1 en 2). 5 komen we met trainen eigenlijk niet aan, tenzij we een hele intensieve training hebben, denk aan fartlek, zoladz-test of 400 meter volle bak over de baan. Het lijkt mij persoonlijk niet slim om altijd in het rood te trainen, je lichaam heeft ook herstel nodig.

Er zijn wel meerdere schema's in omloop en ieder houdt er een eigen methodiek op na. De schema's die wij gebruiken is vrij simpel gezegd:
- Lange duur = langzaam
- Middel duur = langzaam tot snel
- korte duur (baan) = snel tot intensief
Uiteraard gelden hier ook weer uitzonderingen op de regel en werken we soms een climax duurloop af, waarbij we de totaal te lopen afstand in 3 segmenten hakken. Ieder segment gaat het tempo 1 tandje (vuistregel voor ons is 15"/km) omhoog. Dus je begint op 5.05/km, daarna 4.50/km & sluit af op 4.35/km.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
vanputten80 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:29:

De definitie van zones loopt nogal uiteen afhankelijk van wat/waar je leest. Belangrijk om dat eerst te begrijpen voordat hier verder wat over te zeggen is.

Wat zien jouw zones eruit, en wat is je max. gemeten hartslag uit die sporttest?

Twitter | Strava

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-03 21:14
MrAcid schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:37:
[...]

De definitie van zones loopt nogal uiteen afhankelijk van wat/waar je leest. Belangrijk om dat eerst te begrijpen voordat hier verder wat over te zeggen is.

Wat zien jouw zones eruit, en wat is je max. gemeten hartslag uit die sporttest?
Herstel 118-137
D1=137-150
D2=150-162
D3=162-175
Weerstand=175-188

Nu ik dit op schrijf lijkt er iets niet goed te staan in Garmin, mijn gemiddelde hartslag bij de meeste lopen is rond de 155.dat ga ik even bekijken

• Valorian
  • Laatst online: 17:39
vanputten80 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:42:
[...]

Herstel 118-137
D1=137-150
D2=150-162
D3=162-175
Weerstand=175-188

Nu ik dit op schrijf lijkt er iets niet goed te staan in Garmin, mijn gemiddelde hartslag bij de meeste lopen is rond de 155.dat ga ik even bekijken
Wat is je gemeten max hartslag? Dat is een must om te weten om je zones accuraat te bepalen. En dan bedoel ik gemeten d.m.v. een praktijktest gericht op bepalen van max-HR (dus niet max wat je bereikt hebt tijdens een training of wedstrijd, en al helemaal niet max op basis van wat een horloge voorspelt op basis van data). Als je die weet kan je vanuit daar terugrekenen en je zones goed vaststellen.

Edit: ik lees nu pas dat je zones bepaalt zijn door sportarts tijdens medische test, dus dat zal wel goed zitten ;) .. Maar ben wel net als @MrAcid benieuwd welke max jouw sportarts heeft vastgesteld

Valorian wijzigde deze reactie 26-12-2018 15:17 (11%)

• Wmm
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:23
NoReseth schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:42:
[...]

Donderdag maar eens een rondje van 5km proberen op dit tempo :+
Als ik jou was zou ik voorzichtig gaan doen met de afstanden die je loopt. Je hebt 4 jaar niet gesport en loopt eigenlijk vanuit het niets 5/10km binnen een paar weken met een hele hoge hartslag op een best wel laag tempo. Ik ken je geschiedenis natuurlijk niet, maar zo zoek je doorgaans blessures wel op. Je spieren/pezen/botten zijn de belasting mogelijk nog helemaal niet gewend.

DHTML Tetris

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
vanputten80 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:42:
[...]

Herstel 118-137
D1=137-150
D2=150-162
D3=162-175
Weerstand=175-188

Zou ik dan even nakijken inderdaad. Garmin houdt standaard 5 zones aan, die grofweg overeen zullen komen met de 5 zones die jij hierboven noemt. Lijkt nu dus alsof je vooral (gemiddeld) in Z3 loopt en niet in Z4/Z5 wat logischer is voor de trainingen die je beschrijft (maar nog wel aan de hoge kant).

Twitter | Strava

• Xanthian
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:22
Nu ruim twee weken Evy's schema en hoewel ik niet echt spierpijn niet heb zijn de benen nog wel wat stijf wat je vooral merkt bij traplopen. Ook blijft het zo dat de eerste kilometer vrij stroef gaat wat wel jammer is want ik wil gewoon soepel kunnen lopen.

Nu ook buiten het hardlopen om mijn voet een beetje geblesseerd. Geen idee wat het is maar het wordt wel langzaam minder. Ik vraag me af of ik een paar dagen pauze moet gaan nemen of toch juist doorgaan. Ik heb al één keer gelopen met de geblesseerde voet maar an sich had ik daar niet veel last van.

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-03 15:55
Xanthian schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:28:
Nu ruim twee weken Evy's schema en hoewel ik niet echt spierpijn niet heb zijn de benen nog wel wat stijf wat je vooral merkt bij traplopen. Ook blijft het zo dat de eerste kilometer vrij stroef gaat wat wel jammer is want ik wil gewoon soepel kunnen lopen.

Nu ook buiten het hardlopen om mijn voet een beetje geblesseerd. Geen idee wat het is maar het wordt wel langzaam minder. Ik vraag me af of ik een paar dagen pauze moet gaan nemen of toch juist doorgaan. Ik heb al één keer gelopen met de geblesseerde voet maar an sich had ik daar niet veel last van.
Mijn spieren voelen aan het begin ook wel een beetje stroef. Maar dit moet wel binnen een km weg zijn als je spieren wat meer zijn opgewarmt. Maar sowieso je MOET rustig beginnen anders haal je het einde van je Evy schema niet ;) En je hoeft blijkbaar niet kapot terug te komen van elke training die je gedaan hebt.

• Xanthian
Martiveen schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:48:
[...]

Mijn spieren voelen aan het begin ook wel een beetje stroef. Maar dit moet wel binnen een km weg zijn als je spieren wat meer zijn opgewarmt. Maar sowieso je MOET rustig beginnen anders haal je het einde van je Evy schema niet ;) En je hoeft blijkbaar niet kapot terug te komen van elke training die je gedaan hebt.
Ik kom gelukkig ook niet kapot terug, ik heb altijd nog wel het gevoel alsof ik nog een interval kan lopen.
Binnenkort moet ik 1x 4 minuten en 1x 5 min achter elkaar lopen, ben benieuwd hoe dat gaat. Als dat lekker gaat dan heb ik een heel goed gevoel voor de rest van de schema.

Overigens heb ik ook het idee dat ik steeds sneller herstel van een training.

• Valorian
2019 zit er zo goed als op! Voor mij was het een topjaar qua hardlopen, maar ook een jaar welke vooral in het teken stond van terugkomen vanuit een hardnekkige najaar-2018 blessure en weer doseren/opbouwen. En van veel leuke wedstrijdjes en trails, soms op max en soms ook gewoon voor de fun of als haas.

Daarbij continu de afweging makende hoeveel ik aan durf vs wat verstandig is. Dat zie je ook wel terug in mijn maand km's die eigenlijk pas vanaf de zomer weer naar mijn gewenste niveau zijn gegaan:
- Jan: 5 km (was het einde van twee maanden vrijwel volledige rust)
- Feb: 72 km
- Mrt: 52 km
- Apr: 100 km (incl. 10km zomeravondcup, 10km vrijstad vianen loop)
- Mei: 80 km (incl. 2x 10km zomeravondcup, 15km vestingloop, 15km leidscherijnloop)
- Juni: 60 km
- Juli: 50 km
- Aug: 105 km (incl. 23km stroese heidetrail)
- Sep: 152 km (incl. 5km Werkhoven, 35km Wisenttrail)
- Okt: 160 km (incl. Devilstrail 16km, Devilstrail 22km, Devilstrail 33km en 4km estafette-marathon)
- Nov: 153 km (incl. 15km zevenheuvelenloop en 11,6km Bergrace by night)
- Dec: 100 km (incl. 1/2 marathon Linschoten en 1x Silverstercross)

In totaal 16 wedstrijden gelopen, waarvan 4x als haas (2x vanuit vereniging, 2x privé). En 5 trails. Een PR op de 5KM naar 19:30 weten te krijgen en de PR op de 15KM naar 1:04:06.

Meeste plezier: de trails in de herst, met name Doorn omdat dat door de korte afstand een trail was waarbij ik écht nog op vol vermogen kon knallen. Uiteindelijk 20e van de 235 mannen geworden, erg blij mee! (al liepen de echte goede trailers natuurlijk langere afstanden, maar toch ;) )

Mooiste omgeving Devil's trail Nijmegen. Wat een fantastisch landschap, enorme heuvels en i.c.m. herfstkleuren en bladerdek op de grond een erg indrukwekkende setting zo door het bos.

Meest trots op prestatie Nieuwe PR op de 15km -> 1:04:06

Bijzonderste ervaring Een vriendin hazen op de 21,1km die haar tweede 1/2 marathon ooit liep en een PR wilde lopen, op een zeer winderig en open parcours. Eerste 75% van zo'n wedstrijd is niet veel aan, want als haas loop je onder je niveau en je wil ook geen gesprek gaan voeren met je loper want die loopt juist op wedstrijdniveau. Maar de laatste kilometers wind tegen kan je iemand nét even er doorheen sleuren. Dan zien hoe iemand echt diep gaat maar toch doorzet, en vervolgens de emotionele ontlading na finish van iemand meemaken die haar PR van 1:51 naar 1:46 brengt.

Verder was dit natuurlijk het jaar van de behoorlijke warme lente en zomer. Nog nooit zoveel in de hitte gelopen als dit jaar, ook leerzaam, al moet je er altijd wel een beetje mee oppassen.

Doelen voor 2019: een snelle marathon (april), blessurevrij blijven, en vooral veel wedstrijden lopen met leuke mensen.

Op dit moment beetje overbelast (what else is new) dus deze maand weer rustig aan gedaan. En dan vanaf januari start marathonschema... 8)7
Xanthian schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:28:
De eerste kilometer blijft voor velen altijd een beetje stroefjes, vooral als je een kantoorbaan hebt, en grootste deel van dag in auto / bureaustoel of op de bank zit. Ook als je gevorderd loper bent ontkom je daar niet aan. Een oplossing is om óf een goede warming up te doen óf die eerste kilometer heel rustig te lopen (dan is dat in feite je verkapte warming up). Hoe hoger straks je tempo's worden hoe belangrijker die opwarming om gewoon lekker en soepel te kunnen lopen.

Wat voor mij verder ook wel helpt is om voorafgaand aan training een stukje te wandelen of fietsen, zodat je spieren al een beetje los komen. Koud opstaan vanaf de bank en gaan lopen ben ik ook altijd erg stijf. Maar goed, ben ook geen twintiger meer ;)

Valorian wijzigde deze reactie 27-12-2018 12:49 (18%)

• Valorian
...

Valorian wijzigde deze reactie 27-12-2018 12:49 (99%)

• Xanthian
Valorian schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:55:

De eerste kilometer blijft voor velen altijd een beetje stroefjes, vooral als je een kantoorbaan hebt, en grootste deel van dag in auto / bureaustoel of op de bank zit. Ook als je gevorderd loper bent ontkom je daar niet aan. Een oplossing is om óf een goede warming up te doen óf die eerste kilometer heel rustig te lopen (dan is dat in feite je verkapte warming up). Hoe hoger straks je tempo's worden hoe belangrijker die opwarming om gewoon lekker en soepel te kunnen lopen.

Wat voor mij verder ook wel helpt is om voorafgaand aan training een stukje te wandelen of fietsen, zodat je spieren al een beetje los komen. Koud opstaan vanaf de bank en gaan lopen ben ik ook altijd erg stijf. Maar goed, ben ook geen twintiger meer ;)
Dat is wel geruststellend om te horen dat het redelijk normaal is. Ik heb inderdaad een kantoorbaan maar ik fiets wel naar mijn werk (5km), echter als ik thuis kom rust ik altijd 5 minuten uit + omkleden voordat ik begin.

Ik ga ook eens kijken wat mijn tempo is tijdens het hardlopen, ik heb het idee dat Runkeeper niet optimaal registreert met intervals. Volgens de app loop ik rond de 7:00 en wandel ik rond 8:30, wat volgens mij niet klopt.

• InZane
Xanthian schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:11:
[...]

Dat is wel geruststellend om te horen dat het redelijk normaal is. Ik heb inderdaad een kantoorbaan maar ik fiets wel naar mijn werk (5km), echter als ik thuis kom rust ik altijd 5 minuten uit + omkleden voordat ik begin.

Ik ga ook eens kijken wat mijn tempo is tijdens het hardlopen, ik heb het idee dat Runkeeper niet optimaal registreert met intervals. Volgens de app loop ik rond de 7:00 en wandel ik rond 8:30, wat volgens mij niet klopt.
Runkeeper zou ik lekker laten liggen. Wat een drama app is dat toch.

Net m'n aantal km's voor december op 145 gezet en ik verwacht er nog wel 30 bij te lopen. Ik sluit het jaar iig prima af :)

• Pathogen
Meh. Zaterdag dus pijn in mijn knie gekregen, nu blijkbaar nog steeds last van met hardlopen. Straks moet ik nog krachtoefeningen gaan doe :X

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Zo, vanavond weer met Mrs Xaverius gaan hardlopen. Voor haar rondje op iets tempo, oliebol in het centrum eten (eentje delen) en weer door naar huis. Geen hele oliebol voor elk van ons aangezien we geen zin hebben in effecten daarvan tijdens het hardlopen.

Nu alleen nog maar die 30k zaterdag en dat is het waarschijnlijk voor 2018.

Volgende trails: Grand trail des Ecrins, Viking Steam Trail 42 km, Airborn Freedomtrail 44 km
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite & https://connect.garmin.com/modern/profile/hvdmeer_nl

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:56
Xaverius schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:25:
Zo, vanavond weer met Mrs Xaverius gaan hardlopen....
Het lijkt me ook erg leuk om af en toe samen hard te lopen. Helaas verafschuwt mijn vrouw elke vorm van serieuze lichamelijke inspanning, dus dat gaat hier niet gebeuren. Gelukkig vinden onze twee honden het wel altijd leuk om mee te gaan.

• zoefies
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:10
Hier de jaarbalans van een beginneling. Dit jaar bijna 500 km gelopen sinds maart. Momenteel zit ik op 50 km per maand en dat wil komend jaar iedere maand minstens aantikken, plus langzaam uitbreiden.

Belangrijkste doel voor komend is gestaag opbouwen en proberen blessurevrij te blijven. Verder wil ik mijn PR op de 5 km aanscherpen van 25:40 naar zeker onder de 25 min en wellicht ook beneden de 24 min. Daarnaast wil ik voor het eerst een zwemloop doen, van 500/5. En wellicht eens een 10 km wedstrijd, ook voor het eerst.

• Pathogen
Klinkt goed @zoefies! Tip van een iets langer lopende beginneling: blijf vooral regelmatig lopen! Zoals je zelf al zegt minimaal 50k per maand te willen doen, je maakt vooruitgang met grote sprongen als je maar gewoon niet stil blijft staan :Y
50km per maand, élke maand, heeft meer effect dan driekwart van het jaar 75km per maand lopen :Y

• Xanthian
Ik krijg af en toe een beetje stekende pijn in mijn zij, net onder de ribben tijdens het lopen, vaak aan het einde. Zodra ik ga wandelen is het bijna direct weg. Ik vermoed dat het mijn conditie te maken heeft want het voelt wel enigzins herkenbaar bij zeer grote en intensieve inspanning.

Iemand enig idee wat je er aan kan doen?

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

dennisfr schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:23:
[...]

Het lijkt me ook erg leuk om af en toe samen hard te lopen. Helaas verafschuwt mijn vrouw elke vorm van serieuze lichamelijke inspanning, dus dat gaat hier niet gebeuren. Gelukkig vinden onze twee honden het wel altijd leuk om mee te gaan.
Daar is natuurlijk een eenvoudige oplossing voor... :+

Iets serieuzer, voor mij zou het een deal breaker zijn als mijn vriendin totaal niets met sport zou hebben. Dat beslaat toch een aanzienlijk deel van mijn vrije tijd en samen is wel zo leuk :)

• Pathogen
Zo, als alternatieve training even naar de tiende gelopen met de trap. Dan leer je wel doseren!

• dennisfr
Roozzz schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:57:
[...]

Iets serieuzer, voor mij zou het een deal breaker zijn als mijn vriendin totaal niets met sport zou hebben. Dat beslaat toch een aanzienlijk deel van mijn vrije tijd en samen is wel zo leuk :)
Echt? Zo belangrijk vind ik het zeker niet: met een drukke baan en een een druk gezin (3 kinderen en eerder genoemde honden) vind ik het vaak ook wel even lekker om in mijn eentje te lopen. Beetje de gedachten ordenen.

• Pathogen
Ik vind het heerlijk om zelf te lopen, maar ik vind het ook wel erg leuk dat mijn vrouw dezelfde dingen leuk vindt, inclusief hardlopen :Y
Zo heel af en toe doen we eens iets samen - gezien haar vorderingen dit jaar komt dat misschien wel vaker voor in de toekomst :)

• InZane
[...]
Ik vind het juist heerlijk om alleen of met andere mede-idioten te lopen :P Niks ten nadele van mijn vrouw, maar ik vind echt dat je ook je eigen ding moet kunnen doen.

Goed, morgen een rondje kroondomein van ong. 23km op het programma samen met nog enkele anderen. Heb er zin in, maar toch ook wel weer spannend zo'n afstand.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:36

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

[...]

En er is een verschil tussen "totaal niets mee hebben" en andere hobby's erop nahouden ;). Ik vind het wel leuk dat mijn vrouw sport en af en toe hardloopt, maar verder loop ik liever alleen of met anderen die een gelijk tempo hebben.
Sowieso met een kleine fijn dat er iemand thuis is savonds als ik loop O-)

Vandaag weer lekker kort rondje gelopen. Helaas wegens omstandigheden afgelopen weken nauwelijks gelopen, erg jammer want ik was goed op weg voor de marathon training. Nu eerst weer de basis opbouwen en over een paar weken de afstanden vergroten.
Marathon in 3uur gaat nu wel steeds uitdagender worden. De snelheid zit er nog wel in, maar uithoudingsvermogen op hm tempo gaat wel wat achteruit. Ben ook niet echt een winter loper, dus mogelijk wordt de Rotterdam marathon een generale en de Amsterdam marathon voor het "eggie". (begrijp me niet verkeerd : uitlopen is ook heel gaaf en uitdagend genoeg, maar ik wil ooit onder de 3 uur :P)

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-12-2018 23:25 (31%)

Good employees follow processes. Great employees tweak processes.

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:18
Xanthian schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:56:
Ik krijg af en toe een beetje stekende pijn in mijn zij, net onder de ribben tijdens het lopen, vaak aan het einde. Zodra ik ga wandelen is het bijna direct weg. Ik vermoed dat het mijn conditie te maken heeft want het voelt wel enigzins herkenbaar bij zeer grote en intensieve inspanning.

De spieren in die regio raken waarschijnlijk overbelast. Oefeningen om je core-stabiliteit te verbeteren zijn daarvoor aan te raden. Verder kan het waarschijnlijk ook geen kwaad om je looptechniek te verbeteren, hiervoor zou je loopscholing in je routine op kunnen nemen.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

dennisfr schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:23:
[...]

dat vind ik leuk om te lezen.
mijn hond is ook mijn trouwste loopmaatje. Heeft altijd zin, weer of geen weer.... welk tijdstip dan ook. Die gaat altijd mee. Wedstrijden uitgezonderd.
Ik kom verder niet zo heel veel hardlopers met hond tegen.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• dennisfr
Xanthian schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:56:

Dit?
https://www.gezondheidsnet.nl/hardlopen/steek-in-je-zij

Ik had er toen ik jong was ook vaak last van. Nu eigenlijk nooit meer.
KnOeFz schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:25:
[...]
mijn hond is ook mijn trouwste loopmaatje. Heeft altijd zin, weer of geen weer.... welk tijdstip dan ook. Die gaat altijd mee. Wedstrijden uitgezonderd.
Ik kom ook maar zelden andere lopers met hond tegen. Het duurt ook wel even, om er aan te wennen vind ik: zowel voor hond als baas.

dennisfr wijzigde deze reactie 29-12-2018 09:47 (29%)

• InZane
dennisfr schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:40:
[...]

Dit?

Heb het ook toen ik net begonnen was met lopen weleens gehad. Heb er nu eigenlijk nooit meer last van, gelukkig.

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

dennisfr schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:36:
[...]
Echt? Zo belangrijk vind ik het zeker niet: met een drukke baan en een een druk gezin (3 kinderen en eerder genoemde honden) vind ik het vaak ook wel even lekker om in mijn eentje te lopen. Beetje de gedachten ordenen.
InZane schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:05:
[...]
Ik vind het juist heerlijk om alleen of met andere mede-idioten te lopen :P Niks ten nadele van mijn vrouw, maar ik vind echt dat je ook je eigen ding moet kunnen doen.
Sport_Life schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:17:
[...]
En er is een verschil tussen "totaal niets mee hebben" en andere hobby's erop nahouden ;). Ik vind het wel leuk dat mijn vrouw sport en af en toe hardloopt, maar verder loop ik liever alleen of met anderen die een gelijk tempo hebben.
Ho ho, begrijp me niet verkeerd. Ik hoef absoluut niet ieder rondje samen te lopen of wat dan ook. Maar ik triggerde op het "verafschuwt iedere vorm van lichamelijk inspanning". Dat is iets dat voor mij echt een probleem kan zijn. Maar zeker moet je vooral lekker je eigen ding doen. Mijn vriendin is bijvoorbeeld vrij enthousiast met triathlon dingen en daar heb ik dus helemaal niets mee... Zwemmen brrr :P Prima om te supporteren enzo, maar zelf doen liever niet. Anderzijds vind ik het wel weer erg gezellig om af en toe samen een stukje te lopen.

Maar ik vind het wel erg fijn dat we ongeveer hetzelfde gedachtegoed erop na houden qua lichamelijke inspanning. Zowel qua begrip voor ieders trainingen en het deelnemen aan wedstrijden. Of bij zoiets simpels als waar gaan we heen op vakantie. Ik zie ons al 3 weken aan het strand liggen :X Ik krijg na 2 dagen stilzitten al de kriebels :+
Jaren terug een tijdje gedatet met iemand die minder met sport heeft en dan gaat het na een tijdje toch wringen. Dus ja, dit is echt een potentiële dealbreker voor mij. Inmiddels wonen we al 10 jaar samen, dus wij zitten wel aardig op een lijn in deze :)

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-03 20:39
KnOeFz schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:25:
[...]
Mijn hond wil ook heel graag m'n loopmaatje zijn, maar die is daar iets te enthousiast voor... (voor de voeten lopen, springen, ver vooruit willen rennen) en daarbij ook nog een whippet met schijnbaar onbeperkte energie.

Ik neem haar wel af en toe mee naar een losloopgebied waar ik ook kan rennen, vind ze heel tof :Y

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Zo, vandaag de Brabantse Kluis trail gelopen, 30km. Een prima parkoers, veel single tracks, klein beetje asfalt. Alleen bij de 22km voelde ik ineens een flink pijntje in mijn linker hamstring. Doorlopen ging wel maar de kleine heuveltjes merkte ik wel.

Na de finish ook last van stijve kuiten en de linker hamstring voelde niet lekker. Nu gaat het lopen in huis prima, morgen maar even kijken hoe het allemaal aanvoelt. En dan hier mijn statistieken van de laatste jaren.

Jaar Afstand (km) Hoogte (meter) Aantal trainingen Totaal tijd (uren)
2011 1032 4833 76 103.43
2012 1479 3323 112 141.46
2013 1233 4617 113 117.03
2014 1214 4722 100 115.13
2015 1227 4820 103 119.11
2016 1322 3746 110 129.32
2017 1751 10399 140 178.53
2018 2009 18540 140 216.15

Dit jaar in evenveel training "iets" meer hoogtemeters en ook redelijk wat meer tijd en afstand gelopen. Volgend jaar? Nog geen doel voor totalen maar gewoon lekker door blijven gaan. :)

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Wait wut? Van de 365 dagen in een jaar loop jij er 216? Dus 216x24 uur?
Dan snap ik Ultraloper en patser wel!

• artharpe
  • Niet online
Vanwege een griepje geen loopjes meer dit jaar. Daarom jaartotaal al wel kunnen bepalen:

2018: 1666
2017: 1586
2016: 1551
2015: 1534
2014: 1479
2013: 1558
2012: 1337

Steady up. Komend jaar de 1700k grens door hoop ik.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wij sluiten het jaar af in Noordwijkerhout en met een geweldig mooi duingebied op slechts 1.5 km van het vakantiepark, tja.. hoe kun je dat nu weigeren? Dus, gisteren de schoenen aan en op naar de duinen. Herlijk wat hoogtemeters pakken en na 15 minuten niet meer weten waar je zit, heerlijk toch :+. Maar, eind goed al goed, heb een uitgang gevonden en stond in 1x pal aan zee. Met de wind vol in het gezicht nog wat snelheidswerk proberen te doen, maar het waait hier aan de kust toch iets harder dan ik ben gewend :P.

Vandaag of morgen staat er een duurloop van 20k op het programma, misschien dat ik een loop richting Zandvoort erin gooi.

Zijn er hier ook mensen die bekent zijn in de regio Hillegom? Ik zag op Google Maps dat hier een atletiekbaan ligt en het lijkt erop dat hij vrij toegankelijk is. Kan iemand dit bevestigen (of ontkrachten)?.

• Miki
  • Laatst online: 21:50
Gisteren nieuwe hoefijzers aangemeten bij een bekende hardlooptoko. Mijn inmiddels oude Saucony ride 10 begon behoorlijk wat slijtage te vertonen aan de binnenkant van mijn hak, zat al helemaal door stof heen. Ook aan de zijkanten begon hier en daar extra ventilatie gaten te ontstaan :P

Tot mijn stomme verbazing ben ik terug gekomen met een paar Adidas Solar glides. Bij het proef lopen had ik ook de opvolger van de Ride 10 de iso geprobeerd en de bekende Brooks Ghost versie 11 tegenwoordig. De Saucony's zaten als een pantoffel dwz erg comfortabel maar iets meer feeling met de ondergrond miste ik persoonlijk. De Brooks Ghost hadden voor me gevoel een te hoge voetboog ondersteuning waardoor ik het gevoel had dat mijn voet teveel naar buiten werd gedrukt. Dus ja Adidas bleef over en dat was meteen instant love. Deze had ik persoonlijk niet zien aankomen. Ik heb het niet zo met "fashion" merken maar hier ben ik aardig van onder de indruk. Erg benieuwd wat deze schoen me komend jaar gaat brengen.

• Xanthian
dennisfr schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:40:
[...]

Dit?

Ja, daar lijkt het wel op. Als ik beter op mijn ademhaling let is overigens prima te doen.
lateef schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:11:
[...]

De spieren in die regio raken waarschijnlijk overbelast. Oefeningen om je core-stabiliteit te verbeteren zijn daarvoor aan te raden. Verder kan het waarschijnlijk ook geen kwaad om je looptechniek te verbeteren, hiervoor zou je loopscholing in je routine op kunnen nemen.
Die core-oefeningen ga ik nu ook mee beginnen, de eerste weken niet gedaan.

In ieder geval bedankt voor het advies.

• Tweakarim
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 07:32

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Mensen even een vraag want ik maak me lichte zorgen.
Sinds december heb ik bij het hardlopen een significant hogere hartslag. Al na 500 meter loopt mn hartslag op naar de 150. Normaal is dit pas na minimaal 5km en bij sommige sessies pas na 9km. Ook gemiddeld over de hele sessie ligt de hartslag over bv 5km minimaal 15 slagen hoger dan voorheen. De inspanning voelt ook fors zwaarder. Vanmorgen begon ik zo langzaam mogelijk en na een kilometer had ik alweer een hartslag van 155, zweet stond op mn voorhoofd en ik liep praktisch te hijgen.
Kan dit duiden op een onderliggend probleem en is dit reden genoeg om aan te loppen bij de huisarts?

• Roadman
Ziezo met vandaag erbij het hardloopjaar 2018 voor mijzelf afgesloten. Liep wel bagger vandaag, maar gelukkig is dat niet illustratief voor mijn hardloopjaar. Het was voor mij persoonlijk een topjaar!

Vorig jaar rond deze tijd zei ik voor 2018 als doel te hebben 2018 :+ kilometers te willen lopen. Dit werden er uiteindelijk 2.668,3 kilometers. Elke maand, behalve de 2 maanden waarin in een marathon liep (april en oktober) 200+ kilometers. Verder alle PR's aan flarden gelopen.
  • Marathon, eerst in april in Rotterdam 4:08:01 (was 4:18:30 Berlijn 2017) uiteindelijk kwam oktober Amsterdam in 3:39:19
  • Halve marathon, in juni in Hoorn 1:44:55, in december tijdens de Twiske Molenloop 1:40:05 (die 5 seconden doen nog steeds auw.. :+ )
  • 10 EM Damloop, de loop waarmee het hardlopen voor mij allemaal begon omdat ik deze wel eens een keertje zou willen lopen. Inmiddels 6 jaar geleden. Toen nog ergens dik boven de 1:40. Nu: 1:11:30
  • 10 KM tijdens Alkmaar city run by Night. Ongunstig parcours met veel bochten en in het donker (het heet niets voor niets by Night...) 46:04. Uiteindelijk al ruimschoots verbroken tijdens de Damloop bijvoorbeeld maar nog niet officieel.
En zo bedenk ik mij dat ik eigenlijk nog nooit een officiële 5 kilometer heb gelopen. Mooi doel voor 2019 dus.

Doelen voor 2019:

Officiële 5 km :+
10 kilometer sub 41:00
10 EM sub 1:10:00
Halve marathon sub 1:35:00
Marathon sub 3:30:00

Verder in 2019 volledig over op de souplesse methode. Meer foamrollen en krachttraining toevoegen. Daarnaast doorgaan met het lozen van de overtollige kilogrammen aan belast.

Fijne jaarwisseling allemaal en een succesvol hardlopend 2019!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tweakarim schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
Kan dit duiden op een onderliggend probleem en is dit reden genoeg om aan te loppen bij de huisarts?
Ja. Kan zomaar iets oninteressants zijn (subklinische griep, oververmoeidheid, etc) maar goed is het niet. Gewoon even langsgaan.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

mrwolf schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:49:
Wait wut? Van de 365 dagen in een jaar loop jij er 216? Dus 216x24 uur?
Dan snap ik Ultraloper en patser wel!
Foutje bij het code tikken :+
216 uur met 140 activiteiten, klinkt wel winning in mijn oren qua tijd want ik loop eigenlijk nooit minder dan een uur. Heb wel een keer 6 uur gelopen en verschillende keren 3 uur. Maar het zal kloppen.

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-03 15:55
Martiveen schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:20:
Ah we maken lijstjes. In juli hardlopen weer opgepakt nadat ik alsmaar chagrijnig was en moe.
Eerste keer dat het mij gelukt is zonder geblesseerd te raken na een paar weken:

Hier het lijstje
2018 550 km (tot nu)
2017 23 km
2016 69 km
2015 114 km
2014 32 km
We sluiten 2018 af met 712km :)
Volgend jaar als doel aanhouden om de 2500 aan te tikken. Met deze weektotalen moet dat zeker te doen zijn!

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:45
Vandaag de 1.000 km grens doorbroken.
Hoogtepunt dit jaar: HM in 1:42:00. En heel veel mooie en gezellige trainingsloopjes.
Dieptepunt: 3x blessurepijntjes, waardoor de 1e marathon er niet in zat.
Maar volgend jaar...

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:36

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ik kom op ~1200 km dit jaar. Veel mooie trainingen, paar leuke wedstrijden, waaronder een lokale loop waarbij ik met mijn vader tegelijk over de finish kwam in 60 minuten (hij 10km, ik 15km).
Volgend jaar hopelijk richting 1500/2000 km en de eerste marathon!

Good employees follow processes. Great employees tweak processes.

• Valorian
Xaverius schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:12:

2018
2009km
hoogte 18540

Dit jaar in evenveel training "iets" meer hoogtemeters en ook redelijk wat meer tijd en afstand gelopen. Volgend jaar? Nog geen doel voor totalen maar gewoon lekker door blijven gaan. :)
Woon je in een heuvellandschap? Mooi aantal hoogtemeters, komt toch neer op zo'n 1.500 hm per maand, respect!
Martiveen schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:00:
[...]

We sluiten 2018 af met 712km :)
Volgend jaar als doel aanhouden om de 2500 aan te tikken. Met deze weektotalen moet dat zeker te doen zijn!
Klinkt als een mooi ambitieus oel. Maar ben je niet bang dat je iets te snel opschaalt nu? Je hebt dus in 2018 met 700km meer hardgelopen dan in de vijf jaar ervoor bij elkaar, en wilt nu naar 2.500km in 2019? Lijkt mij – met alle respect – eerlijk gezegd wel een beetje vragen om overbelasting... Maar als je nu die 50km/week haalt en het voelt goed, dan in ieder geval respect dat je zo snel progressie hebt kunnen maken.

Valorian wijzigde deze reactie 30-12-2018 14:41 (34%)

• P107
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17-03 20:36
Vandaag heb ik nog een 10 km wedstrijd gerend.

De vorige (paar maanden terug) werd ik gehaast door mijn vriendin. Toen kwam ik uit op een PR van 45.20 (vorige was iets van ruim 48 min.
Nu alleen, maar wel kon ik de laatste 5 km met iemand anders samen rennen. Uiteindelijk na 44.30 min was ik binnen. PR mooi aangescherpt.

Over 2 weken doe ik mee aan de kwart marathon van Egmond. ben benieuwd hoe het daar gaat. Stuk strand (hoog water, moet dus tegen de duinen aan lopen) en flink wat heuvels. De tijd ga ik dus zeker niet verbeteren. Ben wel benieuwd naar de ervaring.

• Roadman
P107 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:41:
Vandaag heb ik nog een 10 km wedstrijd gerend.

Stuk strand (hoog water, moet dus tegen de duinen aan lopen) en flink wat heuvels. De tijd ga ik dus zeker niet verbeteren. Ben wel benieuwd naar de ervaring.
Op 13 januari is het om 08:06 al hoogwater dus dat zal wel meevallen met het hoge water.

• Xaverius

Xaverius

Ultraloper (#patser)

Valorian schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:38:
[...]
Woon je in een heuvellandschap? Mooi aantal hoogtemeters, komt toch neer op zo'n 1.500 hm per maand, respect!
Thanks! In Arnhem dus niet geheel vlak. Maar de 1400 bij de Fantomes en 1100 in China helpen natuurlijk ook wel iets mee.

• Tazzie79
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
Lijstjes!

Doelen voor 2018 waren de volgende:

- blessurevrij lopen
>> Geen noemenswaardige blessures gehad
- > 30km/week en > 1500km
>> 44km/week en 2295km (het gevolg van de training voor 2 marathons 8))
- 5K < 21:00
>> 20:01
- 10K < 44:00
>> 42:54
- HM < 1:42:00
>> geen halve gelopen - bij de marathon van Gent wel doorgekomen op 1:34:36 bij 20km
- eerste marathon (Antwerpen) < 4:00:00
>> Antwerpen op 3:38 en Gent op 3:29:57

Jaaroverzicht:
Year Distance Runs Elevation Time
2018 2,295 km▲ 234 Runs▲ 13,694 m▲ 8d 23h 23m▲
2017 1,134 km▲ 138 Runs▲ 6,702 m▲ 4d 19h 36m▲
2016 627 km▲ 99 Runs▲ 1,964 m▲ 3d 3h 9m▲
2015 212 km▼ 27 Runs▼ 280 m▼ 0d 20h 37m▼
2014 670 km▲ 102 Runs▲ 1,386 m▲ 2d 14h 8m▲

Dus een stuk verder gelopen dan gepland, maar al bij al er vlot doorgekomen. Vorige week een weekje in de Ardennen gezeten en het traillopen smaakt wel naar meer... ;-)

Nieuwe voornemens:
- terug blessurevrij
- >2000km
- 5k < 20m
- 10k <42m
- 21k < 1h38m
- genieten!

voorlopig geen marathon gepland voor 2019, we zien wel.. :-)
Tweakarim schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:53:
Mensen even een vraag want ik maak me lichte zorgen.
Sinds december heb ik bij het hardlopen een significant hogere hartslag. Al na 500 meter loopt mn hartslag op naar de 150. Normaal is dit pas na minimaal 5km en bij sommige sessies pas na 9km. Ook gemiddeld over de hele sessie ligt de hartslag over bv 5km minimaal 15 slagen hoger dan voorheen. De inspanning voelt ook fors zwaarder. Vanmorgen begon ik zo langzaam mogelijk en na een kilometer had ik alweer een hartslag van 155, zweet stond op mn voorhoofd en ik liep praktisch te hijgen.
Ik heb de afgelopen maand ook last van een flink hogere hartslag en ik kan nu ook met moeite mijn normaal trainingstempo aanhouden. Ik heb mijn bloed laten controleren en ze hebben enkel een ijzertekort gevonden, dus nu ben ik bezig met een ijzerkuur en hopelijk is het daarmee binnen enkele weken opgelost. Voor mij was het alvast voldoende reden om het te laten controleren.

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

En weer een jaartje aan de tabel toegevoegd :)
Ik heb alvast de 23km trail van morgenochtend er maar in verwerkt :)

Wat 201820172016201520142013
10k 37:2437:3537:4238:41 41:26 42:47
5k 18:45 (4 dagen na een 50km in de Ardennen)niet gelopen18:2217:58 19:35 20:16
15k Niet gelopenNiet gelopen58:4758:10 --------
HM 1:24:541:26:52Niet gelopen 1:26:53 1:34:27 1:43:07
M 3:01:373:10:483:22 nogiets 3:50:50 ---- ----------
Totaal km 3120+/- 2700+/- 2700+2100 1522 1521
Gemiddelde pace van al mijn loopjes 5:005:044:59 4:52/km 5:05/km 5:17
Gemiddelde afstand per loop14,3km15,2km14,5km 12,6km 10.6km 9,2km
gewicht71-7374-7272 74->71 80->74 85->80

Verder 20.500 hoogtemeters en 256 uur gelopen zo ongeveer. Mijn weekgemiddelde ook precies op de 60km gekregen. Afgezien van de Salland trail waarbij ik geen 75 maar 50km heb gelopen is eigenlijk alles best aardig gegaan dit jaar. Marathontijd nu net boven de 3 uur, HM weer wat sneller en ook van de 10K nog wat afgesnoept. Afgezien van wat zeurende pijntjes her en der die soms een paar weken bleven hangen, maar toch ook weer weggingen nergens last van gehad. Als ik me niet vergis heb ik dit jaar maar 5 paar hardloopschoenen gekocht, dus dat viel ook nog wel mee voor mijn doen.

Volgend jaar dan toch maar die marathon onder de 3 uur :) Ik heb vanavond weer een seriously easy going rondje gelopen en dan vraag ik me af waarom ik niet meer gepolariseerd train: meer echt rustig, maar ook meer echt tempo werk. En als het me lukt om echt stelselmatig nog met een paar kilo minder te lopen zou ik op diverse afstanden weer wat pr's kunnen halen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Miki
  • Laatst online: 21:50
Gebruikt er hier iemand de Strava summit trainingspack? Ik ben benieuwd of de hardloopschema's van enig niveau zijn. Zag wel dat McMillan er bij betrokken is maar hoe eea met elkaar verweven is, is me niet duidelijk.

Edit: ik heb behoefte aan iets meer structuur in mijn trainingen en dus niet zo zeer op zoek naar schema’s voor beginners. Ik mix nu de 80/20 regel met McMillan trainingen (easy-, steady-, long- en tempo runs). Ik loop nu een hoge 46min op de 10K en wil onder de 45min raken. Zodoende op zoek naar wat meer discipline en structuur in het trainen.

Miki wijzigde deze reactie 31-12-2018 09:37 (45%)

• nogeeninlog
Rudedadude schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:11:
Als ik me niet vergis heb ik dit jaar maar 5 paar hardloopschoenen gekocht, dus dat viel ook nog wel mee voor mijn doen.
Dat komt neer op iets meer dan 600KM per paar. Dank je al je schoenen af na die afstand of zijn er schoenen ie je langer/korter gebruikt?

en hoe lang en hoe oud ben je? Ik heb hetzelfde gewicht, maar loop wel iets minder hard.

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23-03 11:34

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Helaas hier niet zo heel actief geweest het afgelopen jaar. Sorry, ik ga in 2019 mijn leven beteren! Door de warmte dit jaar in de zomer helaas veel te weinig gelopen. Maar toch heb ik met gisteren mijn laatste loopje toch nog 439 kilometer bij elkaar gesprokkeld.

Voor 2019 heb ik me voorgenomen om weer op te bouwen naar 10kilometer aan een stuk. Ben van de week weer opnieuw begonnen. Ach, het gaat weer lekker zullen we maar zeggen. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• vhal
  • Registratie: juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

1000KM doel behaald, dat was het voornaamste dit jaar tezamen met blessurevrij lopen
Aankomend jaar maar eens bekijken wat we gaan doen :)

Complete set Canon 6D plus lenzen kopen? - ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Jory
  • Laatst online: 19:37
Afgelopen zaterdag voor het eerst (meer dan) HM afstand gelopen. :*)
23km in 2:15:20; HM in 2:02:02 (aldus Garmin Connect - daarvoor zijn denk ik km 2 t/m 22 gepakt, want 1 en 23 waren wel echt inlopen en uitlopen).
Eigenlijk ging ik iets te snel (ik wilde gemiddeld 6:00/km, is 5:53/km geworden), maar goed.
PR staat in ieder geval, volgend jaar tijdens een evenement maar eens zien hoe snel ik de HM echt kan.

Daarmee kom ik dit jaar op 770KM die geregistreerd zijn. Daarnaast nog 30 tot 50 KM aan het begin van het jaar die niet geregistreerd zijn vanwege nog geen horloge + brakke GPS op m'n telefoon ("na een minuut of 5 nog geen locatie? ok, dan gaat runkeeper niet aan" ging het toen regelmatig).

Naast deze "PR" op de HM, dit jaar ook een nieuwe PR op zowel de 10km (47:30) als de 5km (22:22). Volgend jaar gaat alles nog wel een tikkeltje aangescherpt worden.

• aap
  • Laatst online: 21-03 23:12
Ik ben dit jaar precies op 1 juli begonnen met hardlopen, dus ik heb exact een half jaar gelopen nu. Eigenlijk vijf maanden, want ik heb een maand niet gelopen vanwege een knieblessure (wsl. vanwege te snel training op te bouwen...).

Mijn prestaties in 2018:
  • In totaal 689 km gelopen
  • gemiddeld 11 km per sessie
  • gemiddeld 26,5 km per week
  • gemiddeld tempo: 4:59 / km
  • 5 km pr: 20:56 (officieus)
  • 10 km pr: 44:02 (officieus)
  • Ik heb één wedstrijd gelopen: HM van Eindhoven in 1:44:55
  • Ook tweemaal in trainingen een HM gelopen, met als beste tijd 1:43:15
  • Tenminste 6 kg verloren sinds beginnen met trainen. Helaas gaan de kilo's het eerst weg op de plekken waar het het minste hoeft van mij: wel van de armen en de schouders, maar minder snel van de buik en heupen :-(
Target voor 2019: doorgaan met trainen en een HM onder de 1:40:00 lopen.
Pagina: 1 ... 21 ... 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True