2019 zit er zo goed als op! Voor mij was het een topjaar qua hardlopen, maar ook een jaar welke vooral in het teken stond van terugkomen vanuit een hardnekkige najaar-2018 blessure en weer doseren/opbouwen. En van veel leuke wedstrijdjes en trails, soms op max en soms ook gewoon voor de fun of als haas.
Daarbij continu de afweging makende hoeveel ik aan durf vs wat verstandig is. Dat zie je ook wel terug in mijn maand km's die eigenlijk pas vanaf de zomer weer naar mijn gewenste niveau zijn gegaan:
- Jan: 5 km
(was het einde van twee maanden vrijwel volledige rust)
- Feb: 72 km
- Mrt: 52 km
- Apr: 100 km
(incl. 10km zomeravondcup, 10km vrijstad vianen loop)
- Mei: 80 km
(incl. 2x 10km zomeravondcup, 15km vestingloop, 15km leidscherijnloop)
- Juni: 60 km
- Juli: 50 km
- Aug: 105 km
(incl. 23km stroese heidetrail)
- Sep: 152 km
(incl. 5km Werkhoven, 35km Wisenttrail)
- Okt: 160 km
(incl. Devilstrail 16km, Devilstrail 22km, Devilstrail 33km en 4km estafette-marathon)
- Nov: 153 km
(incl. 15km zevenheuvelenloop en 11,6km Bergrace by night)
- Dec: 100 km
(incl. 1/2 marathon Linschoten en 1x Silverstercross)
In totaal 16 wedstrijden gelopen, waarvan 4x als haas (2x vanuit vereniging, 2x privé). En 5 trails. Een PR op de 5KM naar 19:30 weten te krijgen en de PR op de 15KM naar 1:04:06.
Meeste plezier: de trails in de herst, met name Doorn omdat dat door de korte afstand een trail was waarbij ik écht nog op vol vermogen kon knallen. Uiteindelijk 20e van de 235 mannen geworden, erg blij mee!
(al liepen de echte goede trailers natuurlijk langere afstanden, maar toch
)
Mooiste omgeving Devil's trail Nijmegen. Wat een fantastisch landschap, enorme heuvels en i.c.m. herfstkleuren en bladerdek op de grond een erg indrukwekkende setting zo door het bos.
Meest trots op prestatie Nieuwe PR op de 15km -> 1:04:06
Bijzonderste ervaring Een vriendin hazen op de 21,1km die haar tweede 1/2 marathon ooit liep en een PR wilde lopen, op een zeer winderig en open parcours. Eerste 75% van zo'n wedstrijd is niet veel aan, want als haas loop je onder je niveau en je wil ook geen gesprek gaan voeren met je loper want die loopt juist op wedstrijdniveau. Maar de laatste kilometers wind tegen kan je iemand nét even er doorheen sleuren. Dan zien hoe iemand echt diep gaat maar toch doorzet, en vervolgens de emotionele ontlading na finish van iemand meemaken die haar PR van 1:51 naar 1:46 brengt.
Verder was dit natuurlijk het jaar van de behoorlijke warme lente en zomer. Nog nooit zoveel in de hitte gelopen als dit jaar, ook leerzaam, al moet je er altijd wel een beetje mee oppassen.
Doelen voor 2019: een snelle marathon (april), blessurevrij blijven, en vooral veel wedstrijden lopen met leuke mensen.
Op dit moment beetje overbelast (what else is new) dus deze maand weer rustig aan gedaan. En dan vanaf januari start marathonschema...

Xanthian schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:28:
Nu ruim twee weken Evy's schema en hoewel ik niet echt spierpijn niet heb zijn de benen nog wel wat stijf wat je vooral merkt bij traplopen. Ook blijft het zo dat de eerste kilometer vrij stroef gaat wat wel jammer is want ik wil gewoon soepel kunnen lopen.
De eerste kilometer blijft voor velen altijd een beetje stroefjes, vooral als je een kantoorbaan hebt, en grootste deel van dag in auto / bureaustoel of op de bank zit. Ook als je gevorderd loper bent ontkom je daar niet aan. Een oplossing is om óf een goede warming up te doen óf die eerste kilometer heel rustig te lopen (dan is dat in feite je verkapte warming up). Hoe hoger straks je tempo's worden hoe belangrijker die opwarming om gewoon lekker en soepel te kunnen lopen.
Wat voor mij verder ook wel helpt is om voorafgaand aan training een stukje te wandelen of fietsen, zodat je spieren al een beetje los komen. Koud opstaan vanaf de bank en gaan lopen ben ik ook altijd erg stijf. Maar goed, ben ook geen twintiger meer
[
Voor 18% gewijzigd door
Valorian op 27-12-2018 12:49
]