Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.422 views

Onderwerpen

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die lactaatdrempel is bij mij ook pas na meer dan een jaar (!) een keer automatisch wat gaan roepen. Toen ineens 3 of 4 keer achter elkaar (zeg in 3-5 weken tijd) en sinds 11 september heb ik ‘m niet meer gezien/gehoord.

Waarde die eruit komt heb ik ook m’n twijfels bij overigens (162bpm en 3:53/km) - vind ze beiden aan de lage kant.

Vraag is ook wat je ermee zou willen, behalve een extra statistiekje. :) Qua testprotocol klinkt het alsof je deze het beste op de baan kunt doen, of in elk geval een goed verlicht rondje zonder obstakels. En meer ontspannen lopen. Tenen die opzij schieten klinkt als veel te veel forceren.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MrAcid schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:29:
Die lactaatdrempel is bij mij ook pas na meer dan een jaar (!) een keer automatisch wat gaan roepen. Toen ineens 3 of 4 keer achter elkaar (zeg in 3-5 weken tijd) en sinds 11 september heb ik ‘m niet meer gezien/gehoord.
Garmin heeft het er ook overal over dat je voor lactaat berekeningen met hartslagband moet lopen, alleen bij dit automatische test staat daar niets over. Ik vermoed dat het wel een vereiste is dus dan ga ik hem niet snel krijgen. :+
Waarde die eruit komt heb ik ook m’n twijfels bij overigens (162bpm en 3:53/km) - vind ze beiden aan de lage kant.

Vraag is ook wat je ermee zou willen, behalve een extra statistiekje. :)
Precies dat. Naast mijn tergend langzame duurlopen wil ik incidenteel ook iets anders doen, bijvoorbeeld interval. Zo'n testje als dit past daar prima tussen.
Plus als je het enkele keren per jaar doet zie je misschien nog wat wijzigen. En anders maar niet. :P
Qua testprotocol klinkt het alsof je deze het beste op de baan kunt doen, of in elk geval een goed verlicht rondje zonder obstakels. En meer ontspannen lopen. Tenen die opzij schieten klinkt als veel te veel forceren.
Nou ja, dat is bij mij vrij snel. Tijdens een wedstrijd heb ik ontdekt dat een grote teen ook prima zijwaarts kan scharnieren als je maar hard genoeg tegen iemand aan loopt. Sindsdien heeft hij die mogelijkheid permanent en heeft bij flink afzetten of springen een 'giving way' effect. Vaak wel een teken dat iets meer controle niet verkeerd zou zijn. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:21:
[...]

Jij bedoelt die automatische berekening? Die heeft bij mij nog nooit iets gezegd (ja wel aangezet :+). Daarom ben ik dit maar gaan doen, in de hoop dat het wat triggert.
Ja inderdaad. Ik heb nog nooit de test gedaan in een half jaar tijd omdat ik iedere week of 2/3 automatisch de waarde krijg. Vreemd dat jij dat niet hebt.

• Gonadan

Gonadan

@Aghanim mijn vermoeden is onderhand dat het komt omdat ik met OHR loop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Aghanim
  • Niet online
Dat zou het verschil kunnen zijn ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:29 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Dagje vrij. Kids naar school gebracht, thuis omgekleed en me daarna door de bus ergens laten droppen. Door bos en over de heide mijn weg weer terug gezocht. Gewoon zo min mogelijk verhard. Na 2 uur en 19km, moe maar voldaan weer thuis. Heerlijk rustig aan gedaan, geen haast, gewoon genieten van het buiten zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Aghanim schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:59:

[...]

Bij mij totdat ik mijn grote teen kan zien wanneer ik mijn schoen uit trek :+
Zo snel al! Bij mij gaan kousen pas weg als mijn vrouw het niet meer kan aanzien :+

En ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik al sportsokken heb weggegooid in de voorbij 5 jaar. Misschien toch eens doen (ik heb er ook een heel pak, dus zo snel slijten die nu ook weer niet).

Verder: verdorie, die 5 graden minder voel je wel deze week. Vooral op de fiets, maar vandaag de eerste km toch ook gevloekt. Gelukkig had ik het snel warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 16:26
Gisteravond omdat alles in de was zat, vertrokken in korte broek. Eigenlijk totaal geen last gehad, veel belangrijker vind ik handschoenen en hoofdbescherming (ik gebruik een buff rond mijn oren, heb je meteen ook zweetband).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 07:04
minimaLL schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:02:
Gisteravond omdat alles in de was zat, vertrokken in korte broek. Eigenlijk totaal geen last gehad, veel belangrijker vind ik handschoenen en hoofdbescherming (ik gebruik een buff rond mijn oren, heb je meteen ook zweetband).
Ik heb juist een hekel aan handschoenen en dingen op/om mijn hoofd :+

Vanochtend met gezelschap van 4 anderen een mooie 21.6km gelopen. Wat was dat lang geleden voor mij. Heerlijk gelopen @ 5.40/km gemiddeld en gewoon weer kakelvers thuiskomen :)

Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/LqL7j4gtFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Donderdag dus een keer op mijn oude schoenen gelopen voor de afwisseling. Nu een blaar ter grootte van 2 euro munten onder mijn voet die goed pijn doet. Balen want nu ga ik mijn doel om 1000km te lopen sinds maart niet halen. Enige voordeel is dat ik al wat weken kampte met kleine pijntjes maar nog even niet rustiger aan wilde doen voor een week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:29 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Lekker in de sneeuw gelopen vanmorgen! :) Enige mensen op de weg waren andere hardlopers, mensen met honden en spelende kinderen. Geweldig.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 09:11
Poekie schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:27:
Lekker in de sneeuw gelopen vanmorgen! :) Enige mensen op de weg waren andere hardlopers, mensen met honden en spelende kinderen. Geweldig.
Zo is hardlopen toch op zijn mooist O+

Vanmorgen vroeg, nog voor zonsopgang de Amsterdamse Waterleiding Duinen ingetrokken.
Enigste sporen die in de sneeuw zichtbaar waren waren die van de damherten (je struikelt er bijna over in dat gebied). Helaas niet veel tijd voor een groter rondje maar toch lekker ruim 12 km kunnen genieten van de besneeuwde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:00
Ik heb nog nooit in de sneeuw hardgelopen. Maar is dat niet erg glad? Of moet je paslengte en snelheid gewoon dusdanig veel aanpassen?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Michaelg schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:35:
Ik heb nog nooit in de sneeuw hardgelopen. Maar is dat niet erg glad? Of moet je paslengte en snelheid gewoon dusdanig veel aanpassen?
Nee verse sneeuw is niet glad. Ik loop wel automatisch een stuk langzamer en voorzichtiger.
Ik liep trouwens grote delen nog buiten de paden. Onder de sneeuw was de grond niet bevroren dus dat ging prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Roadman op 16-12-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Michaelg, wat @Roadman zegt, verse sneeuw, en zeker nu de ondergrond niet bevroren is, gaat prima. Ook is er prima gestrooid op fietspaden dus kan je altijd daar gaan lopen. Pas als er een wat dikkere, aangestampte laag ligt of het ijzelt is het vervelend, maar dan zouden goede trailschoenen misschien wel moeten helpen, of van die krabbetjes misschien. Ik probeer dan altijd gewoon op gestrooide plekken te blijven.
Verder, ik zie dat ik een iets hogere cadans en lagere grondcontacttijd had dan normaal bij dit tempo dus ik heb wel onbewust iets anders gelopen. Geen idee hoe dan eigenlijk, paslengte is nauwelijks anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:56
Ging hier ook prima in de sneeuw. Als je maar voor de grote massa (en de dooi) op pad gaat.

Anders loop je in die vieze prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat heb ik straks dus. Vanochtend lekker met de kleine in de sneeuw gespeeld maar dat houdt wel in dat ik straks prut heb. :F

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
pjlgt schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:42:
Dagje vrij. Kids naar school gebracht, thuis omgekleed en me daarna door de bus ergens laten droppen.
Ik neem aan dat het geen blinde dropping was en je wel wist waar je was (nou is met de bus een blinde dropping sowieso wat lastig haha)? :) Of was dat een extra spelelement: find your way back (vooral leuk op vakantie :D

verder: (y)

[ Voor 7% gewijzigd door P.O. Box op 16-12-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Poekie schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:27:
Een keer gedaan, kleine twee jaar geleden, allemaal mooie witte parken in Utrecht, en dat sonore gedempte geluid van je voeten die de eerste afdrukken in de sneeuw maken, was prachtig.
Maar na 8km begon mijn linkerknie pijn te doen en dat was gelijk mijn eerste blessure, 6 weken niet kunnen lopen. Een jaar later, onder andere omstandigheden (ijzel ontstond toen tijdens het lopen), is dat nog eens gebeurd.

Dus vanochtend met gezonde tegenzin de fiets gepakt en me 3 uur uitgesloofd in een fitness centrum.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lekker met m'n kop in de mist door het natuurgebied, op m'n gemakje achteneenhalve kilometer hobbelen. Een eenzame fietser en wat verdwaalde hardlopers, heerlijk rustig en stil.
Wat kan hardlopen dan toch ontspannend zijn. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 16:17

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Vandaag 5e geworden op de 6km van de Mescherbergloop.

Heerlijk om de renners zonder trailschoenen om je heen te zien glibberen :D
Uiteindelijk 1:47min sneller dan vorig jaar en niet het gevoel dat ik diep ben gegaan met het oog op de Sylversterloop 31 Dec waar ik mijn PR wil gaan verbeteren kan ik denk ik tevreden zijn over vandaag.

https://www.strava.com/activities/2020419657

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hier ook heerlijk in de sneeuw gelopen vandaag. Onderweg een paar verdwaalde hardlopers, mountainbikers en wandelaars met een hond gezien, voor de rest.. heerlijk rustig en stil :).
Enkele jaren gelden had ik echt een ontzettende hekel aan deze kou, maar sinds er goed is geinvesteerd in serieus thermo-spul, is de koud goed te hebben. Let wel, ik zeg niet dat ik het fijn vindt om in de kou te lopen, maar kan er beter mee omgaan, dat is iets anders :P.

Maar goed, een heerlijk rondje van ruim 17 kilometer, ben in totaal 5 hardlopers tegen gekomen, voor de rest een serene rust! Omdat ik geen trailschoenen heb waren de bospaden vandaag off-limits, maar de fietspaden en onverharde wandelpaden waren nog allemaal goed te doen :)
En wat is zo'n warme doucbe dan heerlijk of niet d:)b

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

BugBoy schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:04:
Ik moet zeggen dat ik een flinke hardloop-dip zit. Ik loop al bijna 8 jaar minimaal 2x per week en liep ongeveer 12km/u gemiddeld (op halve marathon). Sinds april een blessure gehad, waarbij de heup helemaal stijf werd. Daarna een tijdje rust genomen en bijna 2.5 maand niet gelopen.

Sinds augustus ben ik weer opgestart, maar ik heb nu ineens flink last van mijn knieën. Aangezien slecht kraakbeen in de familie zit heb ik foto's laten maken, maar er zit genoeg ruimte tussen de botten. Kraakbeen is dus niet weg, maar de klachten die ik heb lijken daar wel aan gerelateerd te zijn.

Na het lopen altijd een wat stijve knie en na een paar uur ook een beetje zeurende pijn. Het gaat gaat gewoon niet over. Fysio geeft aan dat ik wat moet doen aan mijn looptechniek. Dat zal vast beter kunnen, maar ik heb hele marathons gelopen met deze techniek en nooit een centje pijn.

Zelf geloof ik meer dat ik te weinig kracht heb in de benen. Behalve het hardlopen zit ik de hele dag, dus ik zat te denken of het niet beter zou zijn om mijn beenspieren verder te trainen met krachttraining. Wat doen jullie verder naast het lopen?
Wat vind je belangrijker, kunnen lopen of kunnen lopen zoals je al jaren gewend bent?
Je weet dat je potentie hebt om kraakbeenproblemen te ontwikkelen, hebt last van je knieën en je fysio geeft aan dat je looptechniek veranderen verbetering kan geven. Ik zou het wel weten :Y

Resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Ik moet zeggen dat ik een flinke hardloop-dip zit. Ik loop al bijna 8 jaar minimaal 2x per week en liep ongeveer 12km/u gemiddeld (op halve marathon). Sinds april een blessure gehad, waarbij de heup helemaal stijf werd. Daarna een tijdje rust genomen en bijna 2.5 maand niet gelopen.

Sinds augustus ben ik weer opgestart, maar ik heb nu ineens flink last van mijn knieën. Aangezien slecht kraakbeen in de familie zit heb ik foto's laten maken, maar er zit genoeg ruimte tussen de botten. Kraakbeen is dus niet weg, maar de klachten die ik heb lijken daar wel aan gerelateerd te zijn.

Na het lopen altijd een wat stijve knie en na een paar uur ook een beetje zeurende pijn. Het gaat gaat gewoon niet over. Fysio geeft aan dat ik wat moet doen aan mijn looptechniek. Dat zal vast beter kunnen, maar ik heb hele marathons gelopen met deze techniek en nooit een centje pijn.

Zelf geloof ik meer dat ik te weinig kracht heb in de benen. Behalve het hardlopen zit ik de hele dag, dus ik zat te denken of het niet beter zou zijn om mijn beenspieren verder te trainen met krachttraining. Wat doen jullie verder naast het lopen?
Het klinkt of je knieprobleem te maken heeft met je stijve heup. Denkt je fysio dat ook? Als je geen vertrouwen hebt in het oordeel van deze fysio dan zou je ook een tweede fysio kunnen raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@zoefies helemaal overheen gelezen :Y scherp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:35

Ik heb vorig jaar last gehad van mijn knie (nu weer) en toen bij de fysio veel kracht oefeningen gedaan zoals legpress, squats (ook met 1 been) en lunges.
Dit heeft toen veel geholpen maar door een andere blessure eigenlijk alle kracht weer verloren met als resultaat opnieuw een pijnlijke knie.
Onderschat het nut van krachttraining niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Nu het jaar langzaam op zijn einde loopt hierbij een voorlopig jaaroverzicht :

Gelopen kilometers: 1918.59 km
Gemiddeld per maand is dat: 159.88 km
Aantal activiteiten: 200
Waarvan wedstrijden: 15
PR's gezet/aangescherpt: 9 (1000m, 1500m, 3000m, 10k, 15k, 10EM, 15k,2xHM)
Gemiddelde racesnelheid: 4.02
Gemiddelde pasfrequentie: 191
Vo2 max gemiddeld: 54.2

Al met al een heel mooi sportjaar waarbij aan een goede fundering voor de toekomst is gebouwd, nu is het zaak om dit door te pakken :)

Todo, met nog 82km verwijdert van de 2000km, zaak om deze toch nog even aan te tikken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 17-12-2018 13:01 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
tlpeter schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:54:
Ik heb vorig jaar last gehad van mijn knie (nu weer) en toen bij de fysio veel kracht oefeningen gedaan zoals legpress, squats (ook met 1 been) en lunges. Dit heeft toen veel geholpen maar door een andere blessure eigenlijk alle kracht weer verloren met als resultaat opnieuw een pijnlijke knie. Onderschat het nut van krachttraining niet.
Dat is ook mijn vermoeden. Ik heb een kantoorbaan en op het hardlopen na worden mijn spieren verder niet belast. Het grootste probleem met mijn looptechniek is te lange passen. Het ritme moet omhoog en de pasafstand omlaag. Dat probeer ik ook wel, maar het klinkt makkelijker dan het is. Desondanks blijven de knieklachten aanhouden.

Krachttraining bleek jaren geleden ook de oplossing tegen wat pijntjes, maar dat is er langzaam weer een beetje uitgegaan. Ik vind het lastig om thuis krachttraining te doen, maar ik weet dat ik het wel moet gaan doen als ik wil blijven lopen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
zoefies schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:37:
Het klinkt of je knieprobleem te maken heeft met je stijve heup. Denkt je fysio dat ook? Als je geen vertrouwen hebt in het oordeel van deze fysio dan zou je ook een tweede fysio kunnen raadplegen.
Die stijve heup is gelukkig helemaal verleden tijd. Na een flinke inspanning (halve marathon) met erg warm weer kreeg ik last van een stijve heup. Daar ben ik "doorheen" gelopen, maar dat voelde een dag later niet echt lekker. Toen een weekje rust en toen weer problemen met de heup. Toen maar wat meer rust (paar maanden relatief weinig gelopen) en toen waren de heupklachten helemaal weg. Maar daarna begonnen de knieklachten. Ik vermoed dat mijn kracht in die maanden ook is afgenomen en dat ik het nu moet bezuren. Ik loop niet echt anders dan voorheen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zijn er meer mensen bij wie de Strava jaartotalen niet overeenkomen met de Elevate (Stravistix)/Smashrun/Garmin Connect totalen...? Ik mis voor zowel het hardlopen als het fietsen km's op Strava die wel op de andere sites/apps staan. Voor zwemmen scheelt het ook een paar km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
MrAcid schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:38:
Zijn er meer mensen bij wie de Strava jaartotalen niet overeenkomen met de Elevate (Stravistix)/Smashrun/Garmin Connect totalen...? Ik mis voor zowel het hardlopen als het fietsen km's op Strava die wel op de andere sites/apps staan. Voor zwemmen scheelt het ook een paar km.
Jep, bij mij zit er een verschil van ~9km tussen mijn Garmin Connect en Strava YTD cijfers zie ik.

EDIT Garmin geeft bij mij meer km's.

[ Voor 3% gewijzigd door Gaargod op 17-12-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vanaf wanneer lopen jullie weer als je een blaar hebt? Als de blaar compleet weg is of zodra deze geen pijn meer doet? In mijn geval komt deze door oude schoenen die ik voor de afwisseling een keer aan had getrokken. Met mijn normale schoenen loop ik probleemloos. Ik wil voorkomen dat ik de blaar erger maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Garmin: 1084 :)
Smashrun: 1084 :)
Strava: 1079 :(

Mijn ervaring is dat Strava hier en daar wel wat metertjes wegsnoept.
Vooral met mijn TomTom klokje had ik er last van. Dan moest ik voor 5 kilometer op Strava toch wel zeker doorlopen tot 5.1 op mijn horloge, anders kreeg ik mooi een 4.9 van Strava.
Aghanim schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:55:
Vanaf wanneer lopen jullie weer als je een blaar hebt? Als de blaar compleet weg is of zodra deze geen pijn meer doet? In mijn geval komt deze door oude schoenen die ik voor de afwisseling een keer aan had getrokken. Met mijn normale schoenen loop ik probleemloos. Ik wil voorkomen dat ik de blaar erger maak.
Nog nooit een blaar gehad van hardlopen, gelukkig.

[ Voor 25% gewijzigd door InZane op 17-12-2018 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
tlpeter schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:54:
[...]

Ik heb vorig jaar last gehad van mijn knie (nu weer) en toen bij de fysio veel kracht oefeningen gedaan zoals legpress, squats (ook met 1 been) en lunges.
Dit heeft toen veel geholpen maar door een andere blessure eigenlijk alle kracht weer verloren met als resultaat opnieuw een pijnlijke knie.
Onderschat het nut van krachttraining niet.
Yup, helemaal mee eens...

Lastige is dat men (lees 'ik') krachttraining niet leuk vindt en lopen wel, dus het lopen doe je met plezier en krachttraining is meer een moetje en daarmee heel makkelijk weer uit je systeem te laten glippen... Net als rekken en weet ik het wat nog meer.

Maar uiteindeijk loop je tegen de grenzen van je lichaam aan, danwel door belasting/uitbouwen kilometers danwel door leeftijd en bovenstaande zaken helpen je dat punt enorm uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
InZane schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:07:
[...]

Garmin: 1084 :)
Smashrun: 1084 :)
Strava: 1079 :(

Mijn ervaring is dat Strava hier en daar wel wat metertjes wegsnoept.
Vooral met mijn TomTom klokje had ik er last van. Dan moest ik voor 5 kilometer op Strava toch wel zeker doorlopen tot 5.1 op mijn horloge, anders kreeg ik mooi een 4.9 van Strava.

[...]

Nog nooit een blaar gehad van hardlopen, gelukkig.
Bij mij scheelt het bijna 100km dus denk toch dat ik op Strava meer “opgeschoond” heb dan op de rest omdat Strava mijn primaire registratie is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:53
Als het geen pijn meer doet en de losse huid is er af, dan lijkt het mij voldoende hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zodra een blaar geen pijn meer doet en ik merk dat hij niet wordt belast ga ik weer gewoon lopen. Dus eigenlijk is het antwoord op je vraag; zodra jij er geen last meer van hebt :P. :)

tips voor New York

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 18:46

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zaterdag heb ik mijn laatste marathon van dit jaar gelopen: de Besthemerbergtrail 43K bij Ommen. Hij was koud en ver. Zeker toen m'n gevoel telkens een paar kilometer verder was dan dat m'n horloge aangaf :P De eerste helft ging best goed. Ik was weer 8 minuten later gestart, dus ik kon weer lekker gaan inhalen. Ongemerkt liep ik tempo's van 4:30 - 4:45, dus ik lag op koers om iets van 3:20 te gaan lopen. Kort na de afsplitsing van de 21km werd ik zelf nog een keer ingehaald door een loper die net iets sneller ging. Hij liep alleen niet echt meer van me weg, dus ik kon bijna 10 kilometer zo rond de 10-30 meter achter hem lopen. Rond de 25 kilometer liep ik achter hem, maar toen hij vervolgens bij een verzorgingspost op 28km doorliep was hij weer uit beeld. Ik had ervoor gekozen om niets windvasts aan te doen maar een combi van een thermoshirt en lange mouwen shirt. Ik weet niet precies of dat te koud was, of dat 0 graden gewoon net niet lekker voor me is, maar langzaamaan verdween de energie uit m'n lichaam. Het was geen klap zoals ik ook wel heb meegemaakt, maar gewoon een gevoel van leeg zijn. En dat terwijl het lichaam verder eigenlijk prima ging: geen pijntjes of andere ongemakken. Ik ben de afgelopen maand een paar kilo afgevallen (doel is om m'n vetpercentage onder de 10% te krijgen), dus misschien had dat er iets mee te maken, alhoewel ik de dagen van tevoren zeker niet zuinig ben geweest met de koolhydraten.

De laatste 12 kilometers werden dus echt aftellen en doorbijten. Het lukte me ook niet om voldoende energie naar binnen te krijgen, ik had gel en sportdrank nog bij me, maar ik had op een bepaald moment zelfs kokhalsneigingen. Achteraf bekeken liep ik die op de betere stukken nog rond de 5:00-5:10/km, maar het voelde langzamer. De zandvlaktes die in dat laatste stuk zaten hakten er wel goed in. Ik was nog een tweetal personen voorbij gegaan rond kilometer 33, maar die kwamen mij weer vrolijk voorbij rond kilometer 39. De persoon die mij eerder had ingehaald (bleek achteraf een Italiaan oid.) was helemaal stilgevallen en kwam uiteindelijk 10 minuten na mij over de finish. Zelf kwam ik dat na 3:35, waarmee ik achteraf gezien met 3 minuten verschil de tijdsnelste van de dag was.

Beetje gemengd gevoel dus: enerzijds wel weer een marathon gelopen en 3:35 is ook weer geen hele rotte tijd. Anderzijds was het wel afzien op een manier die alweer een tijdje geleden was. Maar goed, 12 januari weer tijd voor een herkansing bij de 45 kilometer Drents-Friese-Wold trail van Run-Forest-Run.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, nadat ik down under op 6/12 een eerste 15’ na de uitgebreide kramp in mijn kuit gelopen had (27 graden), vandaag wederom 15’ gedaan zonder issues. Nu weer rustig verder uitbouwen dus.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als ik zin heb en het gevoel heb dat het niet (heel veel) erger wordt. Alleen weet ik niet of ik de juiste raadgever ben aangezien ik wel vaker met rode sokken ben thuisgekomen. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57
Die paar keer dat ik een blaar had , heb ik hem doorgeprikt en daarna met blaarpleister erop gelopen. Dit ging bij mij prima. Het helpt wel om wat vaseline of talkpoeder op de blaar zelf te doen zodat je de blaarpleister na het sporten er ook weer goed af kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Kleine blaartjes loop ik gewoon op door. Grote blaren heb ik ooit geleerd dat je die via een niet kapot gedeelte huid, onder de rand door, moet aanprikken zodat je het vocht er uit kan duwen maar de blaarhuid niet los kan komen en je dus de bescherming er nog van hebt. Dan is de kans op besmetting het kleinst en je voelt er naderhand het minst van. Twee keer moeten doen en ging beide keren prima. Kon er meteen weer op lopen en geen littekens naderhand. Oh en naald, handen en huid en alles verder nog desinfecteren uiteraard!
Ik ben geen dokter dus eigen risico.

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 17-12-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Statistieken vernieuwen gedaan? Op je profielpagina, rechts onder het gedeelte met de jaarcijfers. Dat moet ik een paar keer per jaar doen omdat het opeens 10k uit de pas loopt met Garmin en lokale data.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Als meer niet dan wel loper heb ik mij vorige week weer eens op een loopband gehesen. Viel mij op dat op de band lopen (standaard 1%) moeizamer gaat dan buiten.

Maar veel "erger" vond ik de constatering dat ik toch wel heel langzaam moet lopen om mijn hartslag laag te houden. Heb niet getest wat een goede snelheid zou zijn, maar met 8.0-8.3 km/u kroop mijn hartslag toch wel richting 175bpm.

Doe niet aan goede voornemens, maar ik moet komend jaar echt meer gaan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@m-vw voor een ongeoefende loper klinkt dat niet uitzonderlijk, maar geef inderdaad wel aan dat komend jaar wat meer bewegen geen slecht idee is. :P

Loopbanden ben ik ook geen fan van, het is toch anders en voelt onnatuurlijk. Ze kunnen wel ideaal zijn voor interval heuveltraining. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

@Gonadan Voor mij is een band goed om één tempo aan te houden. Ik krijg het buiten niet voor elkaar om een lager tempo te lopen. Uiteindelijk loop ik dan iedere training een race met een hoge hartslag, met als gevolg dat er geen verbetering optreed.

Ben overigens niet helemaal ongeoefend, het is gewoon dat er door mijn werk (slecht excuus) veel gaten vallen. Ben vaak gewoon blij om in de bank te ploffen terwijl ik aan de andere kant dondersgoed weet dat als ik dan toch zou gaan lopen ik mij beter zou voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
m-vw schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:55:
@Gonadan Voor mij is een band goed om één tempo aan te houden. Ik krijg het buiten niet voor elkaar om een lager tempo te lopen. Uiteindelijk loop ik dan iedere training een race met een hoge hartslag, met als gevolg dat er geen verbetering optreed.

Ben overigens niet helemaal ongeoefend, het is gewoon dat er door mijn werk (slecht excuus) veel gaten vallen. Ben vaak gewoon blij om in de bank te ploffen terwijl ik aan de andere kant dondersgoed weet dat als ik dan toch zou gaan lopen ik mij beter zou voelen.
Hartslag is voor een ieder persoonllijk, maar 175 lijkt mij wel vrij hoog voor het tempo wat je aangeeft in je andere post.

Zou je niet beter met een 'couch to 5k' schema kunnen beginnen en dat dan gewoon lekker buiten doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kenneth schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:19:
[...]

Statistieken vernieuwen gedaan? Op je profielpagina, rechts onder het gedeelte met de jaarcijfers. Dat moet ik een paar keer per jaar doen omdat het opeens 10k uit de pas loopt met Garmin en lokale data.
_/-\o_

100+km cadeau gekregen! Naja, ik had ze al wel gelopen natuurlijk. :+

Before:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6PDkpwv/IMG-0405.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vH9Dzvp/IMG-0406.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@m-vw ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, je moet iets doen wat jou in beweging krijgt. Ik ben er zelf alleen geen fan van. ;)

HR 175 klinkt alsof je nogal diep moet gaan, bij een niet echt hoog tempo. Als je conditie (wellicht ben je nogal zwaar?) zacht gezegd niet al te best is dan kan dat best, maar dat zou je dan ook niet lang vol kunnen houden lijkt mij.
Hoe lang loop jij op die 175 want als het echt lang is dan twijfel ik aan de meetwaarde. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 17:41
Ik heb mijn 10 miles en halve marathons met hartslagen van 186-188 gem. gelopen. En dat dan 1,5-2 uur lang. Bij de coopertest tik ik 204 aan de laatste minuten.
In rust is mijn hartslag gewoon 60-70. En in mijn slaap zakt ie naar 50-60.

Voor mij is eigenlijk alles onder de 180 niet diep gaan. Al kan ik natuurlijk niet voor @m-vw spreken.

Die hartslagen zijn in 2,5 jaar niet veranderd. Mijn tempo daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

InZane schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:20:
[...]

Hartslag is voor een ieder persoonllijk, maar 175 lijkt mij wel vrij hoog voor het tempo wat je aangeeft in je andere post.

Zou je niet beter met een 'couch to 5k' schema kunnen beginnen en dat dan gewoon lekker buiten doen?
Ben dat stadium al lang voorbij. Heb al een paar keer de 10 miles gelopen in Antwerpen (1:36u beste tijd.)
Gonadan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:25:
@m-vw ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, je moet iets doen wat jou in beweging krijgt. Ik ben er zelf alleen geen fan van. ;)

HR 175 klinkt alsof je nogal diep moet gaan, bij een niet echt hoog tempo. Als je conditie (wellicht ben je nogal zwaar?) zacht gezegd niet al te best is dan kan dat best, maar dat zou je dan ook niet lang vol kunnen houden lijkt mij.
Hoe lang loop jij op die 175 want als het echt lang is dan twijfel ik aan de meetwaarde. :P
Weeg al jaren te veel, maar wel hetzelfde. Linkje naar laatste training:Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

m-vw schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:54:
Weeg al jaren te veel, maar wel hetzelfde. Linkje naar laatste training:Strava
Dan snap ik het niet zo goed. Een uur op 175 met een relatief laag tempo klinkt mij gek in de oren, maar ik ben ook geen expert.
Als je goed getraind bent en je hebt een hoge drempel dan zou een uur op 175 best kunnen, maar dan snap ik het lage tempo niet zo goed. Al is het natuurlijk allemaal wel heel persoonlijk, zoals @InZane al zei. Hoe oud ben je eigenlijk?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Gonadan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:10:
[...]

Dan snap ik het niet zo goed. Een uur op 175 met een relatief laag tempo klinkt mij gek in de oren, maar ik ben ook geen expert.
Als je goed getraind bent en je hebt een hoge drempel dan zou een uur op 175 best kunnen, maar dan snap ik het lage tempo niet zo goed. Al is het natuurlijk allemaal wel heel persoonlijk, zoals @InZane al zei. Hoe oud ben je eigenlijk?
Ben 38.

Snap het zelf wel hoor. Te weinig en te onregelmatig trainen. Enkele weken voor de 10 Miles, die ik echt wil lopen, gooi ik de frequentie weer omhoog en dan loop ik gewoon een trainingsronde van 17km.

Maar het is eigenlijk altijd op één, voor trainingen te hoog, tempo. Laatste 10km buiten was helaas zonder hartslagmeter.

Samenvatting: Discipline....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan schelen we zeer weinig. Zit een beetje in dezelfde situatie. Te zwaar en te onregelmatig dus niet vooruit te fikken en snel te hard willen.
Ergens heb ik nog een beetje discipline gevonden dus het gaat wel beter, maar als ik dan zie dat jij zo even die 10 in 6:12 loopt ben ik wel jaloers. Ik wil hem over twee maanden onder de 6:00 lopen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Paar dingetjes:
- je gemiddelde hartslag op die loopband is voor zover ik zie op Strava 153 (ok inclusief dat stukje wandelen), dat is best wel iets anders dan 175. Als jij zonder fatsoenlijk te trainen anderhalf uur 180+ kan lopen, dan kan die waarde best gewoon kloppen.
- Loopbanden vind ik een slechte referentie, de zeldzame keer dat ik nog op heb gestaan gaven mij totaal geen natuurlijk gevoel aan.
- dat je een 10EM hebt gerend, wil nog niet zeggen dat je de C2-5K al voorbij bent. Geen idee of je alles logt in Strava, maar 1 training per maand, is geen training. Ik zou je geen "zwaarder" trainingsprogramma durven aanraden dan C2-5K, maar dan wel structureel trainen. Zeker als je aangeeft dat je overgewicht hebt, lijkt mij dat een perfecte aanrader. (Geen idee of je nog andere sporten doet)

Nu, uit je reactie leid ik een beetje af dat je dat gewoon niet leuk vindt. Dus ik zou toch vooral zoeken hoe je er plezier in kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
nokie schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:50:
Ik zou je geen "zwaarder" trainingsprogramma durven aanraden dan C2-5K, maar dan wel structureel trainen. Zeker als je aangeeft dat je overgewicht hebt, lijkt mij dat een perfecte aanrader. (Geen idee of je nog andere sporten doet)
Zou ik ook zeggen ja. Maar dan idd wel structureel 3 keer per week trainen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Structuur en discipline. Dat zijn de twee belangrijkste woorden. Dat weet ik al jaren.

Waar ik andere jaren zeker in de winter compleet niets meer deed ga ik nu proberen om toch bezig te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gister kriebelde het weer lekker, dus na een rare week met zieken in huis, debiele nachten (want de kleinste wilde écht niet op bed slapen met z'n snot) hups, de spullen mee en tijd om eens wat snelheidsprikkels op te doen!

Onder het mom van "minder structuur, meer zorgeloos lopen" had ik geen specifieke workout bedacht, maar gewoon een stuk warm lopen en dan eens een tijdje lekker op snelheid lopen. Geen halfzacht gebeuren maar lekker flink doortikken.
Dat bleek neer te komen op een 800m @ 4:30 min/km. Pjoe! Maar weer even rustig aan om weer wat bij te komen. Ook wat geprobeerd te rekken aangezien mijn kuit het er niet makkelijk mee bleek te hebben en daarna weer rustig doorhobbelen, omkeren en terug.
Op de terugweg toch weer de kriebel, dus nog een keertje aanzetten. Ongeveer even lang en hetzelfde tempo gedaan als de heenweg. Ik dacht nog heel even aan het voltooien van het segment waar ik op dat moment rende, maar nee, niet forceren, dit was lekker genoeg.

En nu lekker spierpijn :P maar regelmatig proberen wat te rekken en los te maken weer.

Oh, in ander nieuws: eindelijk een schoen gevonden voor mijn vrouw waar haar hallux vargus enigzins normaal in valt :Y Een paar Altra Escalante besteld rond Black Friday, daar zat ik al een tijdje op te azen. Na lang wachten heeft ze die eindelijk binnen en in het weekend meteen kunnen proberen. Erg blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

MrAcid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:22:
[...]

_/-\o_

100+km cadeau gekregen! Naja, ik had ze al wel gelopen natuurlijk. :+

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]
Je omvang is dus 16.2km gemiddeld per training, dat is een mooie omvang _/-\o_.

Om me even in de hartslag discussie te mengen, hartslag is echt ontzettend persoonlijk en afhankelijk van zoveel factoren; gewicht, temperatuur, intensiteit, inspanningsduur, hoogtemeters, wind et cetera.
Over het jaar 2018 gezien heb ik een gemiddelde hartslag van 153 op een gemiddeld tempo van 5.09/km. Iemand anders kan met enkel deze 2 getallen helemaal niks :P.
Maar als ik mijn max erbij geef,196, dan is het tastbaar en kun je er iets mee :). Dan kun je berekenen in welke zone ik meestal train, welke intensiteit etc etc.

Wat ik met deze post wil bereiken of aangeven, geen idee eigenlijk... Ben een 15 minuten aan het typen en getallen uit Garmin Connect aan het trekken maar ben eigenlijk vergeten waar ik naartoe wilde :D _O-

Ben toe aan kerstvakantie o<:)

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 18-12-2018 12:22 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

@Calitomnication : Ik schreef mijn eerste bericht eigenlijk enkel om.... Tja waarom eigenlijk? Wellicht om mijn eigen verbazing te uiten. Ik wist natuurlijk wel dat ik zeker geen 10km/u zou kunnen lopen met een hartslag onder de 150bpm, maar dat zelfs bij 8km/u mijn hartslag zo snel op zou lopen had ik niet verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:20
Ook maar vast de samenvatting voor dit jaar dan, in de komende weken staat er toch niet veel spannends meer te gebeuren. Ik begon het jaar zoals ik de afgelopen paar jaar een beetje aan het lopen was. Als het zo uitkwam een rondje, soms een keer 2 in een week, soms een keer 3 weken niet. Ergens rond mei besloten dat het wel weer tijd was om wat fitter te worden en wat kilo's kwijt te raken. Dat begon met gewoon weer wat opbouwen naar structureel 2 a 3 keer per week hardlopen. En toen er goed gewicht af was kreeg ik wel weer zin om echt op te bouwen naar de lange duurlopen, en dan ook serieus over prestaties na te denken enzo. Dus de laatste maanden van het jaar heb ik me vooral gericht op het verhogen van de wekelijkse kilometers.

De prestaties van 2018
- Totaal 940km gelopen (waarvan 750 na 1 juli en 500 na 1okt).
- Gewicht van 92kg naar 82kg
- (7 jaar oude) PR's op de km, mijl, 5km en 10km gebroken (maar net niet op de halve marathon, grr).

En de ambities voor 2018, de lat moet vooral niet te laag liggen :)
- 2500 trainingskilometers
- Deze winter een 10km onder de 40:00
- In het voorjaar een halve marathon onder de 1u28
- In het najaar een marathon onder de 3u00
- tijdreizen uitvinden O-)

Verder overweeg ik nog om bij de lokale atheletiekvereniging te gaan (kijken). Ik ben op zich meer een einzelganger als het op hardlopen aankomt, ik vind het heerlijk om nergens aan vast te zitten en gewoon te gaan als het mij uitkomt. Maar ik vermoed dat er op een vereniging wel wat te halen is qua verbetering van techniek en loopefficientie. Zijn er hier lopers die daar ervaring mee hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door T-MOB op 18-12-2018 13:16 . Reden: iets met de jaartallen... ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@T-MOB Psst, ambities voor 2019. :+

Zelf doe ik nog een poging om dit jaar de 2K te gaan halen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Gonadan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:25:
Dit soort algemene dingen zijn onmogelijk over iemands specifieke hartslag te zeggen. Stel dat bijvoorbeeld zijn max. hartslag op 210 ligt en zijn omslagpunt op 190, dan hoeft een uur op 175 helemaal niet gek te zijn.

Dit soort uitspraken, wanneer max. hartslag en omslagpunt niet bekend zijn, voegen weinig toe.

Op hartslag lopen heeft dan ook alleen maar zin wanneer beide waarden bekend zijn. Zelf kies ik er dan ook voor om op tempo en gevoel te lopen, waarbij mijn hartslag wel gemonitord wordt, vooral om mijn gevoel te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@lateef ook als bekend is dat het tempo erg laag is? Ik snap dat je terughoudend wilt zijn met conclusies, maar dat het onmogelijk is iets te roepen ben ik niet zo met je eens. Gelukkig waren er nog wel meer posts over het onderwerp dan alleen deze. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Gonadan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:36:
@lateef ook als bekend is dat het tempo erg laag is? Ik snap dat je terughoudend wilt zijn met conclusies, maar dat het onmogelijk is iets te roepen ben ik niet zo met je eens. Gelukkig waren er nog wel meer posts over het onderwerp dan alleen deze. ;)
ja, dit onderwerp komt regelmatig naar boven en dan worden regelmatig dit soort algemeenheden op specifieke situaties geprojecteerd. Zegt allemaal niet zo veel.

Enige wat we hier kunnen zeggen is - wat @m-vw zelf ook lijkt te bevestigen - dat hij niet zo getraind is (in elk geval onregelmatig). Ik denk wel dat we kunnen stellen dat er met zijn doorzettingsvermogen niet veel mis is, maar zijn conditie kan wel beter. Wanneer zijn conditie beter wordt, zal vanzelf zijn tempo hoger te komen liggen of zijn hartslag bij hetzelfde tempo lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:06:

Oh, in ander nieuws: eindelijk een schoen gevonden voor mijn vrouw waar haar hallux vargus enigzins normaal in valt :Y Een paar Altra Escalante besteld rond Black Friday, daar zat ik al een tijdje op te azen. Na lang wachten heeft ze die eindelijk binnen en in het weekend meteen kunnen proberen. Erg blij mee!
Ik vind hallux vargus best vies klinken, maar Escalantes zijn fijne schoenen :P Ik zag dat er zaterdag nog iemand de trailmarathon op had gelopen, daar waren het droog genoege omstandigheden voor. Ik ben al aan het kijken of er Escalante racers ergens voor een leuke prijs te vinden zijn, dat moet toch een ideale marathonschoenen zijn voor mij.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

lateef schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:50:
ja, dit onderwerp komt regelmatig naar boven en dan worden regelmatig dit soort algemeenheden op specifieke situaties geprojecteerd. Zegt allemaal niet zo veel.

Enige wat we hier kunnen zeggen is - wat @m-vw zelf ook lijkt te bevestigen - dat hij niet zo getraind is (in elk geval onregelmatig). Ik denk wel dat we kunnen stellen dat er met zijn doorzettingsvermogen niet veel mis is, maar zijn conditie kan wel beter. Wanneer zijn conditie beter wordt, zal vanzelf zijn tempo hoger te komen liggen of zijn hartslag bij hetzelfde tempo lager.
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij zeg je hier exact dezelfde algemeenheden alleen wat vager. :?
Maar goed, ik zal er wel niets meer zeggen dan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:45

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Bij mij loopt het voor geen meter. Ruim 2 weken geleden een buikgriepje opgelopen en alhoewel ik daar na een paar dagen alweer van genezen was (inmiddels bijna 2 weken weer fit) lijkt het funest te zijn geweest voor mn conditie. Ik heb sindsdien met moeite 3 loopjes van 5km gedaan waarbij mn hartslag al na 500meter richting de 150 schoot. In oktober nog was het pas na 9km dat mijn hartslag bij dit tempo op liep naar de 150. Gemiddelde hartslag van de 3 loopjes over 5km is 156 terwijl dit voorheen rond de 135-140 uitkwam. Herkennen jullie dit of had het lopen ruim twee weken later weer min of meer als vanouds moeten gaan? Wat wellicht een indicatie is dat ik iets anders onder de leden heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:11
Eerste week van Evy's schema doorlopen.
Ik moet zeggen, ik ben niet echt een groot voorstander van interval lopen, steeds letten op de seintjes van je telefoon om harder of zachter te lopen is een beetje vervelend, maar ik begrijp heel goed dat het niet echt anders kan.

Ik kijk echt uit naar het moment waar ik gewoon 30 minuten achter elkaar kan lopen.
Conditioneel gaat het allemaal wel prima. De eerste 10 minuten zijn veel zwaarder dan de laatste 10.
Maar goed, gewoon stug doorgaan en halverwege februari 5km in 30 minuten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:01:
Ook maar vast de samenvatting voor dit jaar dan, in de komende weken staat er toch niet veel spannends meer te gebeuren. Ik begon het jaar zoals ik de afgelopen paar jaar een beetje aan het lopen was. Als het zo uitkwam een rondje, soms een keer 2 in een week, soms een keer 3 weken niet. Ergens rond mei besloten dat het wel weer tijd was om wat fitter te worden en wat kilo's kwijt te raken. Dat begon met gewoon weer wat opbouwen naar structureel 2 a 3 keer per week hardlopen. En toen er goed gewicht af was kreeg ik wel weer zin om echt op te bouwen naar de lange duurlopen, en dan ook serieus over prestaties na te denken enzo. Dus de laatste maanden van het jaar heb ik me vooral gericht op het verhogen van de wekelijkse kilometers.

De prestaties van 2018
- Totaal 940km gelopen (waarvan 750 na 1 juli en 500 na 1okt).
- Gewicht van 92kg naar 82kg
- (7 jaar oude) PR's op de km, mijl, 5km en 10km gebroken (maar net niet op de halve marathon, grr).

En de ambities voor 2018, de lat moet vooral niet te laag liggen :)
- 2500 trainingskilometers
- Deze winter een 10km onder de 40:00
- In het voorjaar een halve marathon onder de 1u28
- In het najaar een marathon onder de 3u00
- tijdreizen uitvinden O-)

Verder overweeg ik nog om bij de lokale atheletiekvereniging te gaan (kijken). Ik ben op zich meer een einzelganger als het op hardlopen aankomt, ik vind het heerlijk om nergens aan vast te zitten en gewoon te gaan als het mij uitkomt. Maar ik vermoed dat er op een vereniging wel wat te halen is qua verbetering van techniek en loopefficientie. Zijn er hier lopers die daar ervaring mee hebben?
Van 950km naar 2500km is te ambitieus denk ik. Je loopt nu 500km in 3 maanden (sinds 1 oktober) en zou dan naar 625km moeten, dat is nog best een stap (25%). Niet alleen qua afstand per loop/week/maand/kwartaal, maar vooral ook qua consistentie over het hele jaar.

Prove me wrong! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bijna 50 km per week, exclusief wedstrijden. Kolere, dat is nogal een ambitie. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pathogen schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:37:
<knip>
Plannen voor 2018 dan maar:

1. Belastbaarheid vergroten door vaker te lopen. 2/3x per week gaat 3/4x worden.
2. Techniek voorop blijven houden om blessures te voorkomen.
3. Het 900km-doel dat ik voor dit jaar had gesteld mag een jaartje doorgeschoven worden. Gezien ik dit jaar 120km aan wedstrijden heb gedaan en komend jaar 0 heb gepland wordt dat nog hard aanpoten.
4. Ik ga toch eens een degelijk 5km rondje uitzoeken om een (officieus) PR-aanscherping te doen.
5. Tegen het eind van het jaar wil ik dat mijn basis goed genoeg voelt om in 2019 een marathon te lopen.
Eens even kijken wat er van die plannen gekomen is:
1. Ondanks dat ik een tijdje 4x heb gelopen zit ik nu op een gemiddelde van 2.8x per week. De 4x-per-week tijd was wel echt een tijd waar ik als een idioot vooruit ging voor mijn gevoel. Het is niet voor niets dat ik tijdens een training mijn HM-PR dik heb aangescherpt! Dat dit niet verstandig was is een tweede :P
Dus, 4x per week lopen? Het kán, maar het luistert wel een stukje nauwer hoeveel ik mezelf belast in een training.

2. Techniek is mijn kindje geweest dit jaar, tot overmatig focussen aan toe. Ik denk ook wel dat ik technisch gezien genoeg heb gedaan aan blessurepreventie, alleen qua intensiteit... ander verhaal.

3. Het was al redelijk snel duidelijk dat de 900 ruim zou sneuvelen :Y Ondanks wat ongeplande pauzes ga ik zelfs ruim boven de 1000km komen! 1020+ en counting... Hard aanpoten my ass, discipline, regelmaat en (vaker) een duurloop erbij en ik zit er zo, blijkbaar.

4. Officieus van 23:27 naar 22:10 gegaan met Team GoT @ Rotterdam Ekiden! Was leuk! En ook nu weet ik dat er nog wel wat verbetering inzit, dus wie weet.

5. Die marathon... Toch wel dé teleurstelling wat mij betreft. Tuurlijk, ik weet precies waar het fout is gegaan (dat heb ik tot in den treure geanalyseerd vanuit ontelbare invalshoeken), maar het heeft me in een mineur gebracht waar ik tot vandaag aan toe maar moeilijk uitkom.
(Tijdens de meest intensieve trainingsweken heb ik mezelf een blessure gelopen)
Op dit specifieke moment voel ik me niet alsof ik binnenkort marathonklaar zou kunnen zijn. Het vertrouwen is er even uit, maar ik weet ook wel dat als ik eenmaal weer afstand zou gaan opbouwen dat vertrouwen binnen de kortste keren weer terug is :Y

Verder heeft 2018 me een hoop gebracht:
- Marathontraining is gaaf en verschrikkelijk tegelijk. Welke idioot gaat nou nog om 9u 's avonds de deur uit om 2 uur lang te gaan hobbelen?
- Van meer naar minder demping en nu ook weer een klein uitstapje terug, ik weet wéér een stukje beter waar ik lekker in loop (rode draad: flexibel, flexibel en nog eens flexibel!)
- Ik heb zowel vrouw als dochter kunnen motiveren/helpen om vaker iets met hardlopen te doen :)
- Ik ben (enigzins) bekomen van het tot mierenneukerig niveau toe alles te plannen en data te analyseren. Steek die behoefte op dit moment in een F1 management spelletje :P
- Ik ben tot de realisatie gekomen dat veel van mijn trainingsarbeid op "halfzacht" tempo draaide en wil dat nu met de natte vinger op 1x snel trainen en 2-3x echt rustig trainen per week brengen.

Dus, 2019.

1. Frequentie: Gemiddeld minimaal 3x per week lopen. Klein stapje omhoog vanaf 2.8, moet te doen zijn.
2. Focus: Méér leren op gevoel te lopen ipv op cijfertjes. Ik zou beter willen worden in het herkennen van mijn omslagpunten (VT, Ventilatory Treshold / LT, Lactate Treshold) en in essentie zonder data willen kunnen trainen.
3. Kilometers: Ik ben wel tevreden nu de 1000-grens gesneuveld is, maar ik wil inzetten op méér dan mijn 2018-totaal.
4. Records: Ik weet nog niet wát eraan gaat, maar doel is minimaal 1 PR te verbreken. Te kiezen uit:
- 22:10@5km
- 48:32@10km
- 1:23:25@10EM
- 1:53:17@HM
EDIT: ik heb nog wat unfinished business met die 10km-tijd, die is zelf geklokt en de brutotijd was boven mijn vorige PR. Most likely candidate dus.
5. De uitdaging: Die marathon. De mineur in me zegt dat ik het maar moet laten voor wat het is. Maar met die instelling gaat het erg moeilijk worden om eenieder welke vorm van verbetering te bewerkstelligen komend jaar.
Ik geef mezelf tot eind van het jaar (~2 weken) om een evenement te zoeken en er weer even wat psych voor op te bouwen. Hij gaat er komen in 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:20
MrAcid schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:37:
[...]

Van 950km naar 2500km is te ambitieus denk ik. Je loopt nu 500km in 3 maanden (sinds 1 oktober) en zou dan naar 625km moeten, dat is nog best een stap (25%). Niet alleen qua afstand per loop/week/maand/kwartaal, maar vooral ook qua consistentie over het hele jaar.

Prove me wrong! :+
December is nog niet om, he. Die 2500km is gebaseerd op 50km per week. Dat is waar ik naar opgebouwd heb en wat ik dus "alleen maar" hoef vol te houden. Voornaamste is om blessurevrij te blijven, als dat lukt komt het wel goed.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pff, hardloopkalender.nl is wel een beetje aan het afzwakken hoor. Zie niet eens de Rotterdam Marathon staan. Of Eindhoven, of Amsterdam.

Weet iemand een beter/vollediger overzicht te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Pathogen schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:09:
Pff, hardloopkalender.nl is wel een beetje aan het afzwakken hoor. Zie niet eens de Rotterdam Marathon staan. Of Eindhoven, of Amsterdam.

Toevallig vandaag de kalender op hardlopen.nl gebruikt, die vult het aardig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Pathogen schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:09:

Volgens mij is deze wel aardig compleet: https://www.phein.nl/loopagenda/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Héél volledig :D Alleen dan weer te weinig vooruit lopend om een minimum van 16 weken trainen te kunnen pakken.

Momenteel zit ik even heel hard te dubben of ik niet tóch voor Rotterdam ga. Ja, het is groot en massaal en ik moet dan echt nú nú nú beginnen, maar het is verrekt handig dichtbij, geen reisstress, ik ken praktisch elke kilometer parcours wel een beetje...

En een doel waar ik nú aan moet beginnen is wel echt de best getimede motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:14
Pathogen schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:13:
Héél volledig :D Alleen dan weer te weinig vooruit lopend om een minimum van 16 weken trainen te kunnen pakken.

Momenteel zit ik even heel hard te dubben of ik niet tóch voor Rotterdam ga. Ja, het is groot en massaal en ik moet dan echt nú nú nú beginnen, maar het is verrekt handig dichtbij, geen reisstress, ik ken praktisch elke kilometer parcours wel een beetje...

En een doel waar ik nú aan moet beginnen is wel echt de best getimede motivatie.
Als je probleemloos een HM loopt dan kun je prima vanaf begin januari een marathonschema aanhouden. Dus echt nu nu nu hoeft niet, gewoon lekker genieten van de feestdagen en dan 12 weken van tevoren beginnen is prima.

PS: Alles wat je later loopt dan Rotterdam betekent in praktijk al snel dat je in de warmte je marathon gaat lopen (tenzij je hele noordelijke regionen opzoekt), want na 1/2 april gaat het hard met de temperatuur. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar just my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
E
Gonadan schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:06:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij zeg je hier exact dezelfde algemeenheden alleen wat vager. :?
Maar goed, ik zal er wel niets meer zeggen dan.
Of het meer of minder vaag is, weet ik niet. Maar ik neem in elk geval de gemeten waarden niet in twijfel, omdat die waardes zonder context niets zeggen. Dat was een beetje mijn punt. Verder lijkt zijn tempo inderdaad niet bepaald hoog, maar ook dat is relatief, dus blijf je ook daar bij algemeenheden.

Dat je hartslag verlaagd bij gelijk tempo of je tempo verhoogd bij gelijke hartslag als je conditie verbetert, is wellicht vaag, maar wel correct. Wanneer je hartslag een bepaalde waarde heeft - zonder verder enige context - je diep gegaan moet zijn, is dat niet.

Een vriend van me krijgt zijn hartslag nooit boven de 150, maar loopt en fietst harder dan ik. Hij gaat echter met een hartslag van 145 aanmerkelijk dieper dan ik bij eenzelfde hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:19:
[...]

Als je probleemloos een HM loopt dan kun je prima vanaf begin januari een marathonschema aanhouden. Dus echt nu nu nu hoeft niet, gewoon lekker genieten van de feestdagen en dan 12 weken van tevoren beginnen is prima.
Twee vingers in de neus zal ik het niet noemen, maar met minimale regelmaat in de benen doe ik sowieso finishen.
PS: Alles wat je later loopt dan Rotterdam betekent in praktijk al snel dat je in de warmte je marathon gaat lopen (tenzij je hele noordelijke regionen opzoekt), want na 1/2 april gaat het hard met de temperatuur. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar just my 2 cents...
Dat is een interessant aspect ja, waar ik me nu vooral mee bezighoud is dat het dan al richting oktober is als er weer leuke evenementen op de kalender staan. Dat betekent nog 10 maanden.
Mentaal is dat een flinke vooruitschuiftijd, maar aan de andere kant is het in de zomeravonden wel héérlijk duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@lateef mja, voor mij was het niet meer dan een open vraag. Strak 175 voor langere tijd, met een zeer laag tempo vind ik gewoon gek klinken. Ver buiten de variaties die ik verder gelezen/meegemaakt heb. Vandaar dat ik dan mijzelf openlijk de vraag stel of het wel klopt (wat uiteindelijk inderdaad niet zo was).
Wellicht zie jij meer zwaarte in die bewering dat meetgevens foutief waren dan dat ik als bedoeling had bij de opmerking. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Ik wil volgend jaar het hardlopen wat serieuzer op gaan pakken. Afgelopen jaar heb ik me over laten halen om de 7H te lopen in Nijmegen maar heb me er niet toe kunnen zetten om er voor te trainen. Door andere sporten was m'n conditie wel okay (uiteindelijk gefinished op 1:12:47) maar ik had het gevoel nog wel wat sneller te kunnen, hoewel m'n HR volgens m'n polar (cheststrap) de hele weg in de 175-180 range gezeten heeft. Wat ik wel merkte dat ik de dagen na de 7H echt idioot veel spierpijn had.

Is het verstandig om het lopen eerst op te pakken met wat kortere rondjes (5k) of is meer altijd beter? Qua aantal keren trainen kan ik ivm andere sporten waarschijnlijk alleen in het weekend lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
Royenroy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:47:
Ik wil volgend jaar het hardlopen wat serieuzer op gaan pakken. Afgelopen jaar heb ik me over laten halen om de 7H te lopen in Nijmegen maar heb me er niet toe kunnen zetten om er voor te trainen. Door andere sporten was m'n conditie wel okay (uiteindelijk gefinished op 1:12:47) maar ik had het gevoel nog wel wat sneller te kunnen, hoewel m'n HR volgens m'n polar (cheststrap) de hele weg in de 175-180 range gezeten heeft. Wat ik wel merkte dat ik de dagen na de 7H echt idioot veel spierpijn had.

Is het verstandig om het lopen eerst op te pakken met wat kortere rondjes (5k) of is meer altijd beter? Qua aantal keren trainen kan ik ivm andere sporten waarschijnlijk alleen in het weekend lopen.
Als je blessurevrij wil blijven kun je zelfs beter beginnen met nog kleinere rondjes... weet niet welke andere sporten je doet/deed maar hardlopen zul je conditioneel wel kunnen alleen zijn je pezen en spieren deze belasting niet gewend dus die zul je daarop moeten trainen.

Dat je idioot veel spierpijn had is dus ook niet gek aangezien je spieren puur wilden zeggen "ben je helemaal gek geworden! Dit zijn we niet gewend!" ;)

Serieus, de grote valkuil met hardlopen is dat je conditioneel altijd veel sneller meer kan dan je lichaam fysiek kan handlen, let daar dus goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
m0ridin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:07:
[...]
Als je blessurevrij wil blijven kun je zelfs beter beginnen met nog kleinere rondjes... weet niet welke andere sporten je doet/deed maar hardlopen zul je conditioneel wel kunnen alleen zijn je pezen en spieren deze belasting niet gewend dus die zul je daarop moeten trainen.
Primair roeien en om dat aan te vullen (zeker in de winter) ook wat spinnen. Maar als ik rondjes van 3km maak dan ben ik binnen een kwartier weer thuis, dat lijkt me wel heel erg rustig qua opbouw haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Rotterdam was dit jaar ook al aan de warmte kant... Is de marathon op Spitsbergen niks? Is geloof ik in juni en inclusief beveiliging tegen ijsberen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Royenroy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:12:
[...]

Primair roeien en om dat aan te vullen (zeker in de winter) ook wat spinnen. Maar als ik rondjes van 3km maak dan ben ik binnen een kwartier weer thuis, dat lijkt me wel heel erg rustig qua opbouw haha.
Dat zeg je alleen maar omdat je geen flauw benul hebt van hoe zwaar hardlopen voor je lichaam is :) de meeste mensen, ook (juist?) degenen met een goede conditie, doen een opbouw waar ze de eerste weken zelden of niet langer dan drie minuten achter elkaar lopen voordat er een minuut wandelpauze is.

Kijk, misschien heb je een ijzersterk lijf en bouw je te rustig op. Het nadeel daarvan is dat het een paar weken langer duurt dan je aan zou kunnen. Maar als het tegenzit (en in dit topic komen dat soort beginners heel vaak voor) dan zit je zo met een blessure die je maanden aan herstel kan kosten.

Voorzichtig aan en veel plezier :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 19:18
Royenroy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:12:
[...]
als ik rondjes van 3km maak dan ben ik binnen een kwartier weer thuis, dat lijkt me wel heel erg rustig qua opbouw haha.
Heel rustig, maar wel degelijk het beste. Zoals kenneth al schreef zit dit topic vol met tweakers die vol enthousiasme begonnen, en veel en hard liepen, want 'het gaat zo lekker'. Na een paar weken meldden ze dat ze een blessure hadden opgelopen. Lees het topic maar na als je de tijd hebt.

Je moet leren van andermans fouten, waarom zou je die fouten eerst zelf maken? De prijs is te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

@Gonadan en @lateef : Hier de 10 miles van vorig jaar. Met hartslagmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Vanaf wanneer lopen jullie weer als je een blaar hebt?
Als de blaar geen pijn meer doet. Als een blaar kapot is, dan knip ik het vel weg en plak er een blaarpleister over (die van Compeed zijn de beste). De marathon van Amsterdam heb ik met zo'n pleister gelopen, geen centje pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Pathogen schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:52:

- Marathontraining is gaaf en verschrikkelijk tegelijk. Welke idioot gaat nou nog om 9u 's avonds de deur uit om 2 uur lang te gaan hobbelen?
Ja, dat is het! 8)
Wat marathon betreft zou je misschien het heilige moeten uit je hoofd moeten zetten, maar dat is moeilijk.
Begin vorig jaar had ik last van mijn kuiten. Als gevolg daarvan moest ik mijn loopjes heel voorzichtig uitbreiden, met 2 lopen per week, elke week halve kilometer erbij per loop,. Vervolgens 1 kilometer per loop erbij, tot ik aan de 20 kwam. Toen dacht ik van: 'laat ik eens 25 km lopen, als dat goed gaat schrijf ik me in voor Amsterdam'.
Die loop van 25km ging heel goed en de rest is geschiedenis. Die last van mijn kuiten was misschien wel een zegen.

Zelf zit ik ook weer over een marathon na te denken, ook al dacht ik dat ik het nooit meer zou doen. :/
Maar dan wel onder de 3:30, dus ik wilde voor de zekerheid eerst een halve van 1:35-1:37 gelopen hebben. Afgelopen oktober heb ik bij zomerse temperaturen een halve in 1:40 gelopen. Dat ging met gemak, dus ik ben niet voluit gegaan. Maar een maand later was het rotweer en nu vind ik het wat te koud geworden om zo hard te lopen.
Dus ik zit in dubio. Is die sub 3:30 haalbaar? Ik denk van wel, maar voel me wat minder zeker dan ik wil. Volgens mijn Forerunner 935 moet het zelfs onder de 3 uur kunnen (Vo2max van 58). Na de marathon van Amsterdam ben ik afgevallen van 75 naar 72 kilo bij een lengte van 1m86. Voor de volgende marathon, die dan ook Rotterdam zou moeten zijn, wil ik nog afvallen naar 70 kilo.

Ik ben er ook nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:14
Roadman schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:46:
Rotterdam was dit jaar ook al aan de warmte kant... Is de marathon op Spitsbergen niks? Is geloof ik in juni en inclusief beveiliging tegen ijsberen. :D
Die marathon op Spitsbergen is 2x een rondje van 21,1km. Super saai dus 8)7 .. Nee, hoor, natuurlijk fantastisch maar door de vrij hoge entree (10K) hoef ik er gelukkig niet eens over na te denken, scheelt weer moeite ;)

Wat wel als serieuze optie op mijn lijstje staat is een iets minder elitaire maar volgens mij ook erg mooie ervaring: De Baikal Ice Marathon, een marathon over een bevroren meer in Rusland. Qua kosten e.d. allemaal goed te doen maar qua soort run natuurlijk een vrij bizarre ervaring: http://www.baikal-marathon.org/

1x per 2 jaar, dus 2019 eerstvolgende editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Valorian schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:26:
[...]

Die marathon op Spitsbergen is 2x een rondje van 21,1km. Super saai dus 8)7 .. Nee, hoor, natuurlijk fantastisch maar door de vrij hoge entree (10K) hoef ik er gelukkig niet eens over na te denken, scheelt weer moeite ;)

Wat wel als serieuze optie op mijn lijstje staat is een iets minder elitaire maar volgens mij ook erg mooie ervaring: De Baikal Ice Marathon, een marathon over een bevroren meer in Rusland. Qua kosten e.d. allemaal goed te doen maar qua soort run natuurlijk een vrij bizarre ervaring: http://www.baikal-marathon.org/

1x per 2 jaar, dus 2019 eerstvolgende editie.
Nice!

Trouwens mee eens hoor, ik vind twee keer een rondje van 21,1 KM om een marathon te lopen ook een behoorlijke no-go. Ik hou sowieso niet zo van rondjes lopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
m-vw schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:21:
@Gonadan en @lateef : Hier de 10 miles van vorig jaar. Met hartslagmeter.
Tja, één zo'n rondje zegt niet zo veel. Buiten dat je redelijk vlak hebt gelopen en je dus waarschijnlijk niet hebt opgeblazen, ondanks dat je hartslag relatief hoog is. Maar die relatief hoge hartslag zegt helemaal niets over jouw specifieke situatie wanneer jouw omslagpunt en/of maximale hartslag niet bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 17:22

Tazzios

..

lateef schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:17:
[...]

Tja, één zo'n rondje zegt niet zo veel. Buiten dat je redelijk vlak hebt gelopen en je dus waarschijnlijk niet hebt opgeblazen, ondanks dat je hartslag relatief hoog is. Maar die relatief hoge hartslag zegt helemaal niets over jouw specifieke situatie wanneer jouw omslagpunt en/of maximale hartslag niet bekend zijn.
Het omslagpunt van @m-vw ligt rond de 175. Een gemiddelde hartslag op de 15k of 10mile is namelijk een prima uitgangspunt daarvoor.

Het is geen vreemde hartslag voor een wedstrijd maar indien bij langzame tempos de hartslag ook zo hoog is moeten er wat meer langzame duurlopen aan het trainingsprogramma worden toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Tazzios schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:20:
[...]
....moeten er wat meer langzame duurlopen aan het trainingsprogramma worden toegevoegd.
Dat is precies wat ik ga doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 19:30

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:52:
[...] Marathontraining is gaaf en verschrikkelijk tegelijk. Welke idioot gaat nou nog om 9u 's avonds de deur uit om 2 uur lang te gaan hobbelen?
Nou is de marathon voor mij nog niet een doel wat ik voor ogen heb in 2019 maar die duurtrainingen lijken mij van die tijdslurpende ondernemingen waarbij ik voor mijzelf afvraag hoe ik dit kan plannen met het (gezins)leven. Nu zijn de eerste al weer begonnen aldus Strava maar vervolgens zie ik van die 30KM duurlopen voorbij komen waarbij mijn eerste gedachte "dan ben je minimaal 3 uur verder" is...

Of je moet aan sportrusten gaan doen...woeps, did i just say that :+ @Rudedadude

In ieder geval heb ik zelf het komend jaar genoeg doelen voor ogen waaronder iets met een 10KM (<50min) en een HM (<2uur) maar dat zal een kwestie van tijd zijn (en discipline)

Ow ja, en afvallen naar een wat gunstiger lichaamsgewicht (ik weeg nu 89kg en doe aan compensatievreten :+ :/ )
2. Focus: Méér leren op gevoel te lopen ipv op cijfertjes
Nou, geef die F5+ dan maar aan mij :P

Wat totaal anders, ik heb mijn collega zover gekregen dat hij is gaan hardlopen. 8) Het is een fietser/MTBér maar door een val + open dubbele botbreuk onderarm kan hij even niet meer goed op de fiets zitten. Gisteren heeft hij zijn eerste Evy-les achter de rug. Ik kan hem niet vaak genoeg zeggen om het ruuuustaaaagh aan te doen, doe desnoods les/week1 twee keer. Ik hoop dat hij luistert :+

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 19-12-2018 07:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 14:26
vhal schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:51:
[...]

Ow ja, en afvallen naar een wat gunstiger lichaamsgewicht (ik weeg nu 89kg en doe aan compensatievreten :+ :/ )
[...]
Ga dan hardlopen net voordat je je avondeten naar binnen werkt. Helpt voor mij echt dikke prima

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben er wel aardig van overtuigd op dit moment. Rotterdam wordt het doel, dus meteen weer goed in het zadel (in de schoenen?) vanaf nu.
Mocht het stuklopen, dan kan ik nog voor een najaarsmarathon gaan. Eindhoven bijvoorbeeld, of Spijkenisse in december.

Wat heeft me overgehaald? Anderhalf jaar geleden is de beste vriendin van mijn vrouw overleden aan kanker. Je weet verdomme nooit wat er over een jaar gebeurt :( dus als ik nu de kans heb, fit genoeg ben om ervoor te trainen, dan kan ik het beter nú doen als ik ooit nog die marathon wil lopen :Y

* Pathogen neemt er wel een annuleringsverzekering bij dit keer
vhal schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:51:
[...]

Nou is de marathon voor mij nog niet een doel wat ik voor ogen heb in 2019 maar die duurtrainingen lijken mij van die tijdslurpende ondernemingen waarbij ik voor mijzelf afvraag hoe ik dit kan plannen met het (gezins)leven. Nu zijn de eerste al weer begonnen aldus Strava maar vervolgens zie ik van die 30KM duurlopen voorbij komen waarbij mijn eerste gedachte "dan ben je minimaal 3 uur verder" is...

Of je moet aan sportrusten gaan doen...woeps, did i just say that :+ @Rudedadude
Tsja, mijn beste (en enige) tijd is zaterdagavond. En die 3-uurslopen doe je misschien 2x, dat kan het gezin wel een keertje opvangen. Het gros van mijn lange lopen waren rond de 2 uur.
In ieder geval heb ik zelf het komend jaar genoeg doelen voor ogen waaronder iets met een 10KM (<50min) en een HM (<2uur) maar dat zal een kwestie van tijd zijn (en discipline)

[...]

Nou, geef die F5+ dan maar aan mij :P
Dan moet ie eerst eens binnenkomen! :X
Wat totaal anders, ik heb mijn collega zover gekregen dat hij is gaan hardlopen. 8) Het is een fietser/MTBér maar door een val + open dubbele botbreuk onderarm kan hij even niet meer goed op de fiets zitten. Gisteren heeft hij zijn eerste Evy-les achter de rug. Ik kan hem niet vaak genoeg zeggen om het ruuuustaaaagh aan te doen, doe desnoods les/week1 twee keer. Ik hoop dat hij luistert :+
Pagina: 1 ... 20 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2