Pathogen schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:37:
<knip>
Plannen voor 2018 dan maar:
1. Belastbaarheid vergroten door vaker te lopen. 2/3x per week gaat 3/4x worden.
2. Techniek voorop blijven houden om blessures te voorkomen.
3. Het 900km-doel dat ik voor dit jaar had gesteld mag een jaartje doorgeschoven worden. Gezien ik dit jaar 120km aan wedstrijden heb gedaan en komend jaar 0 heb gepland wordt dat nog hard aanpoten.
4. Ik ga toch eens een degelijk 5km rondje uitzoeken om een (officieus) PR-aanscherping te doen.
5. Tegen het eind van het jaar wil ik dat mijn basis goed genoeg voelt om in 2019 een marathon te lopen.
Eens even kijken wat er van die plannen gekomen is:
1. Ondanks dat ik een tijdje 4x heb gelopen zit ik nu op een gemiddelde van 2.8x per week. De 4x-per-week tijd was wel echt een tijd waar ik als een idioot vooruit ging voor mijn gevoel. Het is niet voor niets dat ik tijdens een training mijn HM-PR dik heb aangescherpt! Dat dit niet verstandig was is een tweede

Dus, 4x per week lopen? Het kán, maar het luistert wel een stukje nauwer hoeveel ik mezelf belast in een training.
2. Techniek is mijn kindje geweest dit jaar, tot overmatig focussen aan toe. Ik denk ook wel dat ik
technisch gezien genoeg heb gedaan aan blessurepreventie, alleen qua intensiteit... ander verhaal.
3. Het was al redelijk snel duidelijk dat de 900 ruim zou sneuvelen

Ondanks wat ongeplande pauzes ga ik zelfs ruim boven de 1000km komen! 1020+ en counting... Hard aanpoten my ass, discipline, regelmaat en (vaker) een duurloop erbij en ik zit er zo, blijkbaar.
4. Officieus van 23:27 naar 22:10 gegaan met Team GoT @ Rotterdam Ekiden! Was leuk! En ook nu weet ik dat er nog wel wat verbetering inzit, dus wie weet.
5. Die marathon... Toch wel dé teleurstelling wat mij betreft. Tuurlijk, ik weet precies waar het fout is gegaan (dat heb ik tot in den treure geanalyseerd vanuit ontelbare invalshoeken), maar het heeft me in een mineur gebracht waar ik tot vandaag aan toe maar moeilijk uitkom.
(Tijdens de meest intensieve trainingsweken heb ik mezelf een blessure gelopen)
Op dit specifieke moment voel ik me niet alsof ik binnenkort marathonklaar zou kunnen zijn. Het vertrouwen is er even uit, maar ik weet ook wel dat als ik eenmaal weer afstand zou gaan opbouwen dat vertrouwen binnen de kortste keren weer terug is
Verder heeft 2018 me een hoop gebracht:
- Marathontraining is gaaf en verschrikkelijk tegelijk. Welke idioot gaat nou nog om 9u 's avonds de deur uit om 2 uur lang te gaan hobbelen?
- Van meer naar minder demping en nu ook weer een klein uitstapje terug, ik weet wéér een stukje beter waar ik lekker in loop (rode draad: flexibel, flexibel en nog eens flexibel!)
- Ik heb zowel vrouw als dochter kunnen motiveren/helpen om vaker iets met hardlopen te doen

- Ik ben (enigzins) bekomen van het tot mierenneukerig niveau toe alles te plannen en data te analyseren. Steek die behoefte op dit moment in een F1 management spelletje

- Ik ben tot de realisatie gekomen dat veel van mijn trainingsarbeid op "halfzacht" tempo draaide en wil dat nu met de natte vinger op 1x snel trainen en 2-3x echt rustig trainen per week brengen.
Dus, 2019.
1. Frequentie: Gemiddeld
minimaal 3x per week lopen. Klein stapje omhoog vanaf 2.8, moet te doen zijn.
2. Focus: Méér leren op gevoel te lopen ipv op cijfertjes. Ik zou beter willen worden in het herkennen van mijn omslagpunten (VT, Ventilatory Treshold / LT, Lactate Treshold) en in essentie zonder data willen kunnen trainen.
3. Kilometers: Ik ben wel tevreden nu de 1000-grens gesneuveld is, maar ik wil inzetten op méér dan mijn 2018-totaal.
4. Records: Ik weet nog niet wát eraan gaat, maar doel is minimaal 1 PR te verbreken. Te kiezen uit:
- 22:10@5km
- 48:32@10km
- 1:23:25@10EM
- 1:53:17@HM
EDIT: ik heb nog wat
unfinished business met die 10km-tijd, die is zelf geklokt en de brutotijd was boven mijn vorige PR. Most likely candidate dus.
5. De uitdaging: Die marathon. De mineur in me zegt dat ik het maar moet laten voor wat het is. Maar met die instelling gaat het erg moeilijk worden om eenieder welke vorm van verbetering te bewerkstelligen komend jaar.
Ik geef mezelf tot eind van het jaar (~2 weken) om een evenement te zoeken en er weer even wat psych voor op te bouwen. Hij gaat er komen in 2019.