Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Jij ook @Pathogen, hopen dat je er in Eindhoven bij kunt zijn. Kunnen we weer even handjes schudden, als je nog weet hoe ik eruit zie
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Je weet dat me dat niet gaat lukkenCalitomnication schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:43:
Sterkte @Zwerver
Jij ook @Pathogen, hopen dat je er in Eindhoven bij kunt zijn. Kunnen we weer even handjes schudden, als je nog weet hoe ik eruit zie
Tja, zo kan ik het ook. Gewoon je zones aanpassen zodat je lopen erin passen...Calitomnication schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:15:
[...]
Ligt er maar net aan hoe de HR-zones op je horloge zijn ingesteld. Gebruik je nog steeds de defaults die door Garmin worden gegeven, dan kan ik dat goed begrijpen, stel je de waarden handmatig in klopt het beter met je training.
Nu weet ik dat dat niet zo is zoals jij je zones hebt bepaald, maar de zones die je gebruikt zijn niet bedoeld als fysiologische zones en kunnen daar niet zonder meer voor gebruikt worden. De Zoladz-test is - zoals het woord al zegt - een test. Met die test kan je je getraindheid testen. Voor trainingen op hartslagzones is een sportmedische onderzoek zoals @tlpeter die heeft gedaan veel beter geschikt.
Dat het in die zones lastig is om een rustige duurloop in zone 1 of 2 te doen, begrijp ik wel. Maar ook dat is trainbaar en heeft zeker zo zijn voordelen. Als je zone 1 al heel snel bereikt, zou je er voor kunnen kiezen om in elk geval in zone 2 te blijven, maar uiteindelijk zou het ook mogelijk moeten zijn om een (hele rustige) training in zone 1 te lopen.
Wanneer je daadwerkelijk schade hebt aan je spieren is foamrollen alleen maar slecht. Zoals al meerderen hebben aangegeven zou ik een bezoek aan een (goede) fysiotherapeut brengen!Pathogen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:05:
Foamrolling maakt wel wat los, maar ik vraag me af of het (genoeg) helpt.
Een ander optie is te gaan wielrennen, totaal anders dan hardlopen uiteraard. Maar ik kon er iig wel m'n (sport)ei (lees: bewegingsdrang) in kwijt. Het is veel minder belastend voor je spieren. Zelfs na ritten van 125km+ en 5 uur in het zadel nog geen spierpijn. Ik ben ervan overtuigd dat mijn kuiten en achillespezen sterker zijn geworden. Nu loop ik weer pijnvrij en blijf er een beetje bij fietsen.P.O. Box schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:33:
Mijn valkuil (en ik denk bij veel mensen) zit/zat er in dat je conditie veel sneller beter wordt dan je lichaam aan kan. Neem daarnaast dat als je echt de afwisseling en lange duurlopen aanhoudt zoals hierboven beschreven, dat nog sneller gaat en je ontzettend veel vooruitgang bemerkt en dat werkt echt superverslavend (het is ook zo goed meetbaar allemaal). Ik heb me redelijk goed aan een schema gehouden en daarna een 2e schema maar toch raakte ik overbelast en dat negeerde ik omdat het allemaal zo leuk ging qua vooruitgang. Dat heeft er nu voor gezorgd dat ik al 1,5 jaar niet meer fatsoenlijk heb kunnen lopen en nu zelfs pijn krijg als ik 200 meter aan moet zetten voor de trein (en om het in perspectief te zetten: nu 2 jaar geleden ben ik begonnen met lopen na jaren niets doen). Wees dus gewaarschuwd.
moraal van dit verhaal:
- conditie gaat sneller dan lichaam aan kan
- langzame duurlopen/afwisseling zorgt voor verslavende vooruitgang
het is ook frustrerend nasty. In het dagelijks leven heb ik er niet veel last van omdat ik niet vaak ren voor de treinValorian schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:24:
[...]
Wow, dat klinkt wel nasty. Dus in 6 maanden van niet lopen naar een blessure en nu al 18 maanden 'eruit' en op de rand van 'ook last hebben in het dagelijks leven' (dus niet meer alleen bij hardlopen)? Zit je nog in een fysio- of medisch traject op dit moment of heb je de situatie zoals 'ie nu is 'geaccepteerd' voor wat het is en laat je de klachten langzaam slijten?
Probleem is dat ik fietsen/wielrennen niet veel aan vind. ik kan me daar moeilijk voor motiveren.Frenz64 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:33:
[...]
Een ander optie is te gaan wielrennen, totaal anders dan hardlopen uiteraard. Maar ik kon er iig wel m'n (sport)ei (lees: bewegingsdrang) in kwijt. Het is veel minder belastend voor je spieren. Zelfs na ritten van 125km+ en 5 uur in het zadel nog geen spierpijn. Ik ben ervan overtuigd dat mijn kuiten en achillespezen sterker zijn geworden. Nu loop ik weer pijnvrij en blijf er een beetje bij fietsen.
[ Voor 23% gewijzigd door P.O. Box op 13-09-2018 21:42 ]
Maar sterkte iig met je traject (en als opsteker: na een lange blessureperiode heb ik uiteindelijk (exact) twee jaar geleden een marathon gelopen
De Zoladz is gewoon een van de vele trainingsmethoden die er is. BInnen onze loopgroep heeft de trainer ervoor gekozen om te trainen volgens deze methode. De Zoladz Test is inderdaad een test, maar de Zoladz methode is een methodelateef schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:29:
[...]
Tja, zo kan ik het ook. Gewoon je zones aanpassen zodat je lopen erin passen...![]()
Nu weet ik dat dat niet zo is zoals jij je zones hebt bepaald, maar de zones die je gebruikt zijn niet bedoeld als fysiologische zones en kunnen daar niet zonder meer voor gebruikt worden. De Zoladz-test is - zoals het woord al zegt - een test. Met die test kan je je getraindheid testen. Voor trainingen op hartslagzones is een sportmedische onderzoek zoals @tlpeter die heeft gedaan veel beter geschikt.
Dat het in die zones lastig is om een rustige duurloop in zone 1 of 2 te doen, begrijp ik wel. Maar ook dat is trainbaar en heeft zeker zo zijn voordelen. Als je zone 1 al heel snel bereikt, zou je er voor kunnen kiezen om in elk geval in zone 2 te blijven, maar uiteindelijk zou het ook mogelijk moeten zijn om een (hele rustige) training in zone 1 te lopen.
[...]
Wanneer je daadwerkelijk schade hebt aan je spieren is foamrollen alleen maar slecht. Zoals al meerderen hebben aangegeven zou ik een bezoek aan een (goede) fysiotherapeut brengen!
tips voor New York
Update (ja, ik kwak het gewoon hier neer, heb ik iig een soort logboekje):Pathogen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:05:
Het is zo'n stomme blessurekrijg het er net weer gewoon uitgestretched. Snap er echt geen zak van.
Komt vast over een uurtje weer terug. Gewoon de fysio inschakelen dus.
Na dit stretchmomentje wat gewandeld in de lunch. Was niet altijd even fijn, maar nadat ik weer op mijn stoel zat begon het allemaal wel weer verder weg te trekken.
De wat scherpere pijn op de eerder genoemde plek (zijkant kuit net onder knie) is weggetrokken en weggebleven
Gisteravond thuis héél bewust niks op mijn hurken gedaan of andere van dat soort triggerende zaken. Goed geslapen op de een of andere manier, wel chagrijnig wakker geworden.
Vanochtend misschien 50% last ten opzichte van gisterochtend. Ik voel nu vooral spierpijntjes op allerlei andere plekken (compensatie zeker) zoals mijn bilspier, andere plek in de kuit, om mijn hele enkel heen, andere been ook.
Dus het plan voor nu: vandaag ook een wandelingetje, dit weekend NIET hardlopen, maar proberen elke dag 1-2 keer een half uurtje te wandelen. Als het dan niet verder verbetert richting maandag ga ik een fysio inschakelen.
Voor mijn kuiten moest ik boxjumps doen maar ook squads e.d.
Op dit moment moet ik er vooral even niks explosiefs mee doentlpeter schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:09:
Doe anders eens spierversterkende oefeningen voor het hele been zoals squads en lunges.
Voor mijn kuiten moest ik boxjumps doen maar ook squads e.d.
Ik las dat het peroneus-stelsel veel activiteit heeft in het proneren van de voet, dus de zijwaartse rolbewegingen. Ik denk ook dat de overbelasting is ontstaan door het "strakker veren" en meer zweefmoment proberen te introduceren. Daarvóór was er met die regio niks aan de hand.
Vermoedelijk heb ik daarbij teveel (of te snel te veel iig) geprobeerd mijn voet stijf te houden,
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen: door jezelf plotseling in een andere loopstijl te dwingen, belast je sommige spieren natuurlijk ook meer/anders. Als je dan de normale hoeveelheid trainingsarbeid blijft verzetten, ligt overbelasting snel op de loer.Pathogen schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:21:
[...]
Ik las dat het peroneus-stelsel veel activiteit heeft in het proneren van de voet, dus de zijwaartse rolbewegingen. Ik denk ook dat de overbelasting is ontstaan door het "strakker veren" en meer zweefmoment proberen te introduceren. Daarvóór was er met die regio niks aan de hand.
Vermoedelijk heb ik daarbij teveel (of te snel te veel iig) geprobeerd mijn voet stijf te houden,
Ik zou nu juist geen squads e.d. doen, maar rust nemen tot de klachten voorbij zijn en dan heel voorzichtig weer beginnen op te bouwen.
Weet het zelf aardig zeker ja. Mijn "normale" trainingsarbeid ligt al hoger dan voorheen dus een grens is zo overtreden.dennisfr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:47:
[...]
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen: door jezelf plotseling in een andere loopstijl te dwingen, belast je sommige spieren natuurlijk ook meer/anders. Als je dan de normale hoeveelheid trainingsarbeid blijft verzetten, ligt overbelasting snel op de loer.
Ik zou nu juist geen squads e.d. doen, maar rust nemen tot de klachten voorbij zijn en dan heel voorzichtig weer beginnen op te bouwen.
Rust, regelmatig rekken/ontspannen en bewegen.
Sterkte. Niks is meer frustrerend dan heel graag willen maar niet kunnenPathogen schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:49:
[...]
Weet het zelf aardig zeker ja. Mijn "normale" trainingsarbeid ligt al hoger dan voorheen dus een grens is zo overtreden.
Rust, regelmatig rekken/ontspannen en bewegen.
@kenneth Heel erg bedankt voor je feedback, ik heb het boekje in de bestelling staan. Ik weet er zelf niet genoeg vanaf om te zeggen of ik het eens met je ben of niet
En in dat geval, zal ik maar varen op de ervaringen, tips etc van andere mensen en kijken hoe ik mijn schema aan kan passen en passend krijg in mijn thuisplanning (school, werk, zwemles kind 1, zwemles kind 2, sport vrouw, etc, etc, etc)
Ik hoop nog ergens een 4e loop in te kunnen plannen, misschien dan maar 2 keer in het weekend lopen en dinsdag en donderdag.
Succes! En nooit vergeten: plezier hebben en heel blijven. De enige twee dingen die tellenJMaster schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:13:
Ik hoop nog ergens een 4e loop in te kunnen plannen, misschien dan maar 2 keer in het weekend lopen en dinsdag en donderdag.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Enige waar ik tegenaan loop is dat naarmate je duurlopen langer worden, je vroeger moet opstaan. Daar zat uiteindelijk wel een grens
Vanmorgen wel een interessant aflevering over voeiding tijdens een activiteit en ik vroeg mij af of jullie hier voornamelijk lopen op gelletjes die je zo uit het schap trekt, of dat er ook gebruik wordt gemaakt van eigen brouwsels.
Sinds een paar weken ben ik aan het experimenteren met gerechten uit de boeken van Scott Jurek, Dafne Schippers en Runners World en moet zeggen dat ik dit tijdens de trainingen & wedstrijden wel merk (Tilburg 10EM niet meegerekend dan
tips voor New York
Ja! Erg vermakelijke podcast, Iedere uitzending heeft wel wat goeie tips en adviezen.Calitomnication schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:05:
Iemand hier bekent met de Podcast van Looppraat? Nu een paar aflevering van gehad en moet bekennen dat het best lekker wegluisterd.
Andere tips: Talk Ultra van Ian Corless (Engels) en de Trail Currents podcast van Jamil Coury. Deze zijn wel meer trail-georiënteerd dan LoopPraat.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Daarnaast kan het puur toeval zijn maar na 3 maanden een V02max van 48 te hebben gehad kreeg ik vorige week eindelijk de 49 te zien en vandaag de 50. Ik gooi het maar op een combinatie van toeval en progressie, mogelijk door dit schema.
Moet alleen wel goed de belastbaarheid in de gaten houden, schema kan wat sneller tot blessures leiden.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Mijn broer en ikzelf waren van plan om eind deze maand of volgende maand een eerste marathon te lopen,
vooraleer mijn vrouw ging bevallen van ons tweede
Heb deze zomer in mijn verlof goed doorgetraind, zelfs negen dagen op rij gelopen, trainingsweken van bijna 100km. Alles goed, nergens last van, Vo2max naar 56 zelfs
Goed, daarachter ging ik terug de trainingsintensiviteit en mijn afstanden verhogen. Dacht ik
Maar kreeg last van knieën, heup, achillespees (Bijna nooit een blessure gehad, enkel beginnende shin splints over een jaar of 2) . Voelde me constant moe, kon moeilijk slapen.
Niets abnormaal te vinden in mijn bloed.
Osteopaat zag ook niet direct iets mis. Enkel Gluteus Medius die wat vastzat.
Dus dan denk jezelf en ook anderen, zware overtraining of overbelasting.
Zie je in de vorige reacties ook terugkomen.
Alles teruggeschroefd maar beterde niet, Vo2max deze week naar 49 in minder dan 3 weken

Tot ik na te gaan werken, gisterenavond bijna 39 graden koorts had. Terug bloed laten trekken.
En de uitslag vanmorgen, één of andere zware bacteriële bloedinfectie of ontsteking maar precies wat of waar weten ze niet
Dus zit ik een week aan de zware antibiotica.
Nog mensen die dit al gehad of gehoord hebben? Me no likey, daaaag marathon

Anyhow, besloot er maar eens voor te gaan en om mijzelf een goede kans te geven heb ik dit keer eindelijk eens naar de adviezen geluisterd en gewoon ruim 2km ingelopen, aangevuld met loopscholing/oefeningen (skips, hakken-billen, kruispasjes, zijwaartse passen, armzwaaien, etc.). 20 minuten later aan de start en gaan.
Eerste kilometer meteen ruim onder de 4:00 gezet, daarna iets teruggezakt en een beetje rond die 15km/uur blijven hangen, soms net erboven, dan weer net eronder. Gemiddelde bleef mooi onder de gewenste 4:00/km (mede door de kleine buffer die ik in de eerst km had opgebouwd). Vond het wel lastig om in km 3-4 niet in te zakken, dan moet ik echt scherp blijven en focussen. Een haas lijkt mij nog best fijn bij zo'n race... Bij ingaan van km 5 wist ik al dat ik genoeg marge had om onder de 20 te komen en het vol zou gaan houden. Onder de 19 was in ieder geval geen optie, de eindsprint die er soms bij een 10km nog in zit had ik nu absoluut niet in mij. Wel tempo weten te consolideren en uiteindelijk rond de 19:3019:20 over de finish. Erg blij!
Overigens merk ik wel dat bij zo'n 5km voor mij de bottleneck zit in tempohardheid, het vasthouden van de gewenste snelheid. Ik wil dit eigenlijk wel vaker gaan doen, denk dat meer ervaring met snelle 5k's mij ook gaat helpen bij de 10k's (een afstand waar ik meer ervaring mee heb). Verder zou die 19:30 een goede eerste stap moeten zijn naar de 10K<40min die al 2 jaar op mijn bucketlist staat.. Wie weet!
EDIT: Nettotijd is 19:20, 12e van +/- 100 lopers. Voor mij liep de snelste vrouw, ergens hoog in de 18. Als ik haar nog een keer zie vraag ik of ze me wilt hazen
@illus!0n Balen zeg. Heb geen ervaring met dit soort (ogenschijnlijke) overtraining, maar klinkt niet fijn. Hoop dat het snel beter gaat.
NB: Succes aan iedereen die morgen in Berlijn aan het werk gaat (volgens mij vanuit dit forum alleen @Webgnome maar wie weet nog meer)!
[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 15-09-2018 21:30 ]
Morgen probeer ik Webgnome te spotten en de toplopers voordat ik mijn vrouw probeer te spotten. Ik ga rond de 10-21-31 in ieder geval staan voor bevoorrading en daarna misschien nog rond de 40-41. Vijf jaar geleden stond ik op 7 of 8 plekken, daar was haast niet tegenaan te fietsen (zonder versnellingen).
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Grappig dat je dat zo zegt, ik ben me net aan het bedenken dat ik daar nog nooit last van heb gehadPoekie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:37:
Ugh, first world problem: net wasje aangezet met hardloopspullen, zitten alle drie m'n sportbh's er in. Nou moet ik wachten tot ze enigszins droog zijn voor ik weer kan lopen...
tips voor New York
Benieuwd of het WR eraan gaat vandaan!
Edit:
Na 30 KM 40 seconden onder het WR
[ Voor 17% gewijzigd door Roadman op 16-09-2018 10:44 ]
Bizar! Gaaf dat er toch steeds weer iemand komt die er een stukje vanaf weet te lopen.
1e dame heeft zojuist parcourrecord gezet voor de vrouwen, met 2:18:10.
Mooi jaar voor Berlijn!
Goed, nog "maar" 1m41 van de mytische grens van de 2 uur... Benieuwd of dat haalbaar zal blijken, dat is toch nog een hele sprong
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
In perfecte omstandigheden gaat dat zeker een keer gehaald worden. Kipchoge kwam al tot 2:00:25 in het georganiseerde feestje van Nike.Jebus4life schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:43:
Dat tempo man, dat is toch niet meer menselijk...
Goed, nog "maar" 1m41 van de mytische grens van de 2 uur... Benieuwd of dat haalbaar zal blijken, dat is toch nog een hele sprong
Het zou me niks verbazen als hij daar het vertrouwen getankt heeft om nu zo'n hap van het WR af te lopen in een reguliere wedstrijd. Baas!
If you can see, look. If you can look, observe
Een stukje...een volle minuutValorian schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:39:
[...]
Bizar! Gaaf dat er toch steeds weer iemand komt die er een stukje vanaf weet te lopen.

En gelukt?Xaverius schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:00:
Vanochtend in Berlijn even ingelopen met mijn vrouw, kwamen nog bij een natuurbad uit. Vies water maar er zwom wel iemand. Heerlijk even mijn eerste 5k gelopen zo na de 44k van vorig weekend.
Morgen probeer ik Webgnome te spotten en de toplopers voordat ik mijn vrouw probeer te spotten. Ik ga rond de 10-21-31 in ieder geval staan voor bevoorrading en daarna misschien nog rond de 40-41. Vijf jaar geleden stond ik op 7 of 8 plekken, daar was haast niet tegenaan te fietsen (zonder versnellingen).
Mijn race:
Het was een goede race. Streeftijd van 2:20 ruim gehaald met 2:15:46. Het is echt een mooie race. De mensen langs de kant, bandjes, fanfares. (heb wel 10 keer Rosamunde gehoord) het is echt geweldig!
Alles in mij zegt nou: volgend jaar weer? Jajajaja. Waarschijnlijk gaan we dat doen ook.
En vanaf nu kan ik op de vraag " waar was jij toen kipchoge het marathon record verpulverde?" Antwoorden met " gewoon erbij "
Mooi dat je zo'n lekkere race had!
Ik heb zo'n 30-35 km langs het parkoers gefietst. Ben wel een beetje moe geworden, ook door die zon. Maar geweldig om die snelle lopers voorbij zien gaan en later de tussentijden in de app volgen.
Het werd door toeschouwers ook gemeld aan de deelnemers door te schreeuwen of door een kartonnen bord dat het WR was verbroken, humor.
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Natuurlijk ook andere dingen opgezocht als cadans (de mijne is met 150 veul te traag) en dit moest natuurlijk ook verhoogd worden naar minimaal 165.
Mijn hartslag wilde ik tijdens een langzame duurloop natuurlijk ook laag hebben om in zone 1 of 2 te trainen.
Dus het doel was zaterdag:
1. Langere afstand
2. Langzamer lopen
3. cadans omhoog
4. hartslag laag houden.
Al met al, genoeg te doen onderweg!
Teveel te doen onderweg kwam achter. Een epische faal van mij om dit allemaal tegelijk te willen doen, naast het ontspannen loopje.
Een korte omschrijving:
Langzaam lopen.... oei, cadans omhoog... 10 minuten later, hartslag te hoog? Ah te snel gelopen (cadans wel hoger, maar dan moet ik kleinere passen nemen)... snelheid omlaag, hartslag omlaag, denk aan je kleine passen....oh, hier rechts, grotere ronde.... Hey Henk! hoe istie? blah blah...... oh, te snel, cadans te laag, snel langzamer lopen, cadans omhoog!.... etcetcetc.
Dus wel 14 km gelopen, 5:40 min/km (6:00 gepland), cadans gemiddeld omhoog naar >160, 70% in zone 3 getraind.
Tja, niet geheel ontevreden, maar misschien is focussen op 1 of 2 dingen per loop wel praktischer en meer ontspannen. Nu ja, al doende leert men.
Nou ja, niks aan te doen
Het is gewoon ontzettend lastig om je cadans in 1x helemaal om te gooien. Probeer het eens in blokken. Dus, je gaat lopen, maar start gewoon met je normale (te lage) cadans. Na 1 of 2 kilometer inlopen probeer je 1km met een hogere cadans. Hierna weer 1km "normaal" en dit blijf je zo afwisselen. Na verloop van tijd heb je de nieuwe cadans te pakken en blijft deze hangen.JMaster schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:44:
En dus... afgelopen zaterdag dan een langzaame duurloop in gedachten op aanraden van enkele toppers hier. Op internet (boekje is onderweg) gezocht naar de 80-20 methodiek en besloten dat ik dat eens moest gaan proberen.
Natuurlijk ook andere dingen opgezocht als cadans (de mijne is met 150 veul te traag) en dit moest natuurlijk ook verhoogd worden naar minimaal 165.
Mijn hartslag wilde ik tijdens een langzame duurloop natuurlijk ook laag hebben om in zone 1 of 2 te trainen.
1. Langere afstand
2. Langzamer lopen
3. cadans omhoog
4. hartslag laag houden.
Teveel te doen onderweg kwam achter. Een epische faal van mij om dit allemaal tegelijk te willen doen, naast het ontspannen loopje.
Een korte omschrijving:
Langzaam lopen.... oei, cadans omhoog... 10 minuten later, hartslag te hoog? Ah te snel gelopen (cadans wel hoger, maar dan moet ik kleinere passen nemen)... snelheid omlaag, hartslag omlaag, denk aan je kleine passen....oh, hier rechts, grotere ronde.... Hey Henk! hoe istie? blah blah...... oh, te snel, cadans te laag, snel langzamer lopen, cadans omhoog!.... etcetcetc.
Dus wel 14 km gelopen, 5:40 min/km (6:00 gepland), cadans gemiddeld omhoog naar >160, 70% in zone 3 getraind.
Tja, niet geheel ontevreden, maar misschien is focussen op 1 of 2 dingen per loop wel praktischer en meer ontspannen. Nu ja, al doende leert men.
Een hogere cadans is vaak niet alleen maar een kwestie van "gewoon meer passen maken". In de meeste gevallen moet je hele loophouding om. Je gaat meer landen op de voorvoet, waardoor andere spieren worden belast,. je hele loophoudig past zich hierop aan.
Succes
tips voor New York
Of wat gebruiken jullie zelf? Hoofdlamp, armbanden....
Garmin FR245M + HRM-RUN
Zie die dingen tijdens het verlichting seizoen regelmatig langs het fietspad liggen (zonder loper eraan).m-vw schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:47:
Zie dat er afgelopen week een aantal keer geschreven is over verlichting. Hebben mensen ervaring met zaken zoals dit?
Dat is eerlijk gezegd ook het eerste waar ik aan dacht. Denk nu meer richting borst/rugverlichting.Roadman schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:50:
[...]
Zie die dingen tijdens het verlichting seizoen regelmatig langs het fietspad liggen (zonder loper eraan).
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ik gebruik zelf 1 of 2 armbanden met rode (knipper)verlichting, en daarnaast heeft vrijwel al mijn kleding reflecterende strips. Moet hier wel bij zeggen dat ik loop langs (fiets)paden met verlichting, anders zou ik wel meer verlichting dragen.m-vw schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:47:
Leuk om te lezen dat jij ook iets doet met de tips hier. Ik heb het boekje over 80/20 ook besteld :-)JMaster schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:44:
En dus... afgelopen zaterdag dan een langzaame duurloop in gedachten op aanraden van enkele toppers hier. Op internet (boekje is onderweg) gezocht naar de 80-20 methodiek en besloten dat ik dat eens moest gaan proberen.
1. Langere afstand
2. Langzamer lopen
3. cadans omhoog
4. hartslag laag houden.
Een korte omschrijving:
Wat betreft de langzame duurloop in zone 1 of 2, ik heb er navraag over gedaan en volgens mijn trainer is lopen in zone 1 vooral iets voor mensen die zeer goed getraind zijn en is het helemaal niet erg als je in zone 3 loopt wanneer je nog niet zo ver bent.
Dat inderdaad. Op mijn eerste paar schoenen (Kalenji's) bleven ze prima zitten, daarna op mijn Adidas was ik ze binnen 200 meter kwijt. Zal iets te maken hebben met het materiaal van de zijkant denk ik, maar ik was er snel klaar mee.Roadman schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:50:
[...]
Zie die dingen tijdens het verlichting seizoen regelmatig langs het fietspad liggen (zonder loper eraan).
Ik loop vooral in de onverlichte polder en werd gisteren eerlijk gezegd overvallen door de duisternis. Het Werd toch iets sneller donker dan verwacht.Gaargod schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:58:
[...]
Ik gebruik zelf 1 of 2 armbanden met rode (knipper)verlichting, en daarnaast heeft vrijwel al mijn kleding reflecterende strips. Moet hier wel bij zeggen dat ik loop langs (fiets)paden met verlichting, anders zou ik wel meer verlichting dragen.
[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 17-09-2018 10:27 . Reden: Typo ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ja, dat met die hartslagzones snap ik wel, ik wil ook gewoon lekker kunnen lopen, zone 1 is wandeltempo voor mij. Zone 2 lukt wel een beetje in het begin, maar dat kan ik niet volhouden. Dus zone 3 it is. Misschien een sprintje voor de laatste 200 meter (al is het alleen maar het gevoel dat ik dan doodop ben na de training).
Ik ben van nature geen hardloper, voor mij geldt nog steeds: "Als je niet kapot bent na een training, heb je je best niet gedaan". (onzin natuurlijk, voor elke sport anders)
Voor duurtrainingen geldt dit dus absoluut niet!JMaster schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:13:
Ik ben van nature geen hardloper, voor mij geldt nog steeds: "Als je niet kapot bent na een training, heb je je best niet gedaan". (onzin natuurlijk, voor elke sport anders)
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Is dit niks voor je? Of deze?m-vw schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:12:
[...]
Ik loop vooral in de onverlichte polder en werd gisteren eerlijk gezegd overvallen door de duisternis. Het Werd toch iets sneller donker dan verwacht.
Van deze bestaan ook goedkopere varianten op Aliexpress
Ik snap zijn opmerking, maar wees je er wel bewust van dat dit alleen geldt in bepaalde situaties...zoefies schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:59:
[...]
Leuk om te lezen dat jij ook iets doet met de tips hier. Ik heb het boekje over 80/20 ook besteld :-)
Wat betreft de langzame duurloop in zone 1 of 2, ik heb er navraag over gedaan en volgens mijn trainer is lopen in zone 1 vooral iets voor mensen die zeer goed getraind zijn en is het helemaal niet erg als je in zone 3 loopt wanneer je nog niet zo ver bent.
De grap is namelijk dat je dan ook nooit "zo ver" gaat zijn als je altijd maar in die hogere zones blijft trainen. Met andere woorden je beperkt je zelf in je hardloopontwikkeling.
Ik begrijp dat dit voor meer beginnende lopers vaak niet haalbaar is, maar op een x-moment (10k kunnen lopen?) moet je wat mij betreft absoluut meer in de lage zones gaan lopen. Je wilt laag-hoog zo ver mogelijk uit elkaar trekken en zo min mogelijk in het grijze midden trainen. Wil je ooit echt stappen in het lopen (sneller, verder) maken dan zal je de basis goed op orde moeten brengen. Dit doe je door het lopen in lage zones.
Kortom, opmerking is niet verkeerd maar context is belangrijk.
Volgens mij heb je hem scherp, maar voor hardlopen geldt dit dus absoluut niet.JMaster schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:13:
If you can see, look. If you can look, observe
zet die mindset maar heel snel om naar "als je kapot bent na een duurloop, heb je te hard getraind". Na een duurloop moet je eigenlijk het gevoel hebben dat je dit nog makkelijk een paar kilometer had kunnen volhouden. Na een intensieve training (tempoloop oid) is het vrij normaal dat je iets vermoeider bent, maar na uiterlijk 10/15 minuten moet je hier toch weer overheen zijn en in staat zijn om nog een paar kilomter uit te lopen.JMaster schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:13:
@zoefies Dankje.
Snap die mindset wel, had ik in het begin ook. Toen ik van voetbal naar hardlopen overstapte leefde ik in de veronderstelling dat je altijd op tempo moest trainen. In een half jaar tijd heb ik me van 1km omvang naar een halve marathon getraind. Mijn trainingsschema bestond uit slechts 1 tempo (5/00/km) en doel was om per training 500 meter te lopen dan de vorige training. De HM heb ik uiteindelijk uitgelopen (vraag niet hoe), maar qua training is dit gewoon kapotmakerij.
tips voor New York
maar kan aan mij liggen
[ Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 17-09-2018 10:55 ]

Strava: https://www.strava.com/activities/1842727378/overview
Overigens moet je voor bovenstaand verloop dusdanig veel op je horloge kijken dat je (1) toch wel érg veel met je pace bezig bent (joh!
[ Voor 22% gewijzigd door MrAcid op 17-09-2018 12:58 ]
Mijn startnummer voor de HM van Eindhoven heb ik al overgedragen aan m'n zwager. Ik had hem erg graag zelf gelopen, maar ik denk niet dat het erg verstandig is. Het werd ook afgeraden door de fysio.
PSN: Curvaa_

Tijdje niet gelopen en merk dat echt wel. Tijd om weer te gaan lopen..
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Misschien even dit filmpje bekijken uit The 70's show:
[ Voor 3% gewijzigd door noodel1988 op 17-09-2018 15:04 ]
Even vooruitlopend op mijn deelname aan de HM van Texel over 2 weken, zijn er meer GoTers die meedoen? Zijn er ervaringsdeskundigen? Tips / tricks / hints voor het parcours?
Zoiets zie ik ook bij Bol.com. Twijfel echter over de enkele schouderband. Zag er ook met twee schouderbanden. Denk dat ik beide eens laat komen.Roadman schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:45:
[...]
Is dit niks voor je? Of deze?
Van deze bestaan ook goedkopere varianten op Aliexpress
Garmin FR245M + HRM-RUN
Zolang je geen gekke dingen doet blijft die enkele band prima zitten. #hebhumzellufookm-vw schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:17:
[...]
Zoiets zie ik ook bij Bol.com. Twijfel echter over de enkele schouderband. Zag er ook met twee schouderbanden. Denk dat ik beide eens laat komen.
thijsco19 schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:59:
Wie geeft mij een schop onder mijn hol?![]()
Tijdje niet gelopen en merk dat echt wel. Tijd om weer te gaan lopen..

Maar even zonder gein, het is heerlijk loopweer. Trek meteen je schoenen aan en ga de wei in
tips voor New York
Ik loop de 10km met start vanaf de boot. Voor mij de eerste keer dus helaas geen tips voor je wat betreft het parcours. Als je een redelijke tijd wilt lopen en niet veel mensen wilt inhalen dan moet je zorgen dat je redelijk vooraan op de boot staat. Op de nieuwe website hebben ze een drone beeld van de start. Maar dat ziet er erg druk uit.Gaargod schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:03:
@thijsco19 je hoeft maar een blik naar buiten te werpen om jezelf die schop onder je hol te geven. Vooruit met de geit, schoenen aan en naar buiten. Genieten van de nazomerdagen nu je nog lekker in korte broek kunt hardlopen!
Even vooruitlopend op mijn deelname aan de HM van Texel over 2 weken, zijn er meer GoTers die meedoen? Zijn er ervaringsdeskundigen? Tips / tricks / hints voor het parcours?
Diezelfde clip staat deze week in de Kruidvat folder voor 2,-m-vw schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:47:
Zie dat er afgelopen week een aantal keer geschreven is over verlichting. Hebben mensen ervaring met zaken zoals dit?
Met die clips op mijn schoenen heb ik al meermaals positieve reacties op gehad van fietsers dat de zichtbaarheid heel goed is. (@m-vw)Fanatic_FS schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:46:
[...]
Diezelfde clip staat deze week in de Kruidvat folder voor 2,-
Had nog wat Airmiles in te leveren voor een bepaalde datum dus heb ik er één besteld. Die met twee banden valt blijkbaar nogal klein dus daar heb ik vanaf gezien.vhal schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:30:
[...]
Zolang je geen gekke dingen doet blijft die enkele band prima zitten. #hebhumzellufook
Garmin FR245M + HRM-RUN
Persoonlijk heb ik het liever wat koeler. Ben net terug van rondje hardlopen en zweet loopt langs mn bilnaad naar beneden.Calitomnication schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:35:
Maar even zonder gein, het is heerlijk loopweer. Trek meteen je schoenen aan en ga de wei in

Heb al een tijdje niet meer van mij laten horen. Ben nu ongeveer een weekje of 12 bezig met hardlopen. Na 15 jaar niks aan sport te hebben gedaan.
In het begin afzien , maar gaat gelukkig steeds beter. Vandaag rondje van 6.3 km in 33 minuten ongeveer. Laatste stukje wel rustig uitgelopen.
De 5 km gaat nu in ongeveer 26:30 min als ik gewoon lekker loop. Hartslag zo rond de 145. Merk dat ik wel steeds sneller ga lopen. Week of 4 geleden liep ik zo rond de 29 min. de 5 km.
Ben een beetje in dilemma of ik nu richting de 10 km moet gaan opbouwen of de 5 km nog wat sneller gaan lopen. Op de 5 km is nog wel wat snelheid te behalen.
Wat zouden jullie doen?
Ik was er al op tijd, aangezien mijn 2 oudsten meededen met de kidsrun.
Nadat ik hier gekeken had met z'n allen naar de start van de 4 mijl gelopen. Daar ruim de tijd gehad om me voor te bereiden en mijn collega's op te zoeken (we liepen met de business run mee).
Om 13:50 ging het startvak open, ik ben er toen direct voorin gaan staan zodat ik tegelijk met de wedstrijdlopers kon starten. (Het eerste jaar dat ik meedeed stond ik veel verder achter in het vak en kwam ik klem te zitten tussen alle meelopende Bep en Annie's die zo nodig 3 breed kletsend mee moeten lopen)
Om 14:15 was de start, eerste kilometer ging wel goed, dit keer ook niet veel te snel gestart het eerste stuk.
Daarna ging het toch niet zo makkelijk als ik gehoopt had. Het was warm en er stond aardig wat wind.
Ik kon goed voelen dat ik qua voorbereiding toch net iets minder had gedaan als vorig jaar. Na een 3 kilometer had ik al in de gaten dat het niet zo hard ging als ik wilde en het lukte me ook niet om het tempo te verhogen.
Uiteindelijke eindtijd 25:06, was ik toch wel een beetje teleurgesteld over. Mijn streven was om sneller te lopen dan vorig jaar (24:53).
Maar gezien het weer en mijn voorbereiding moet ik hier eigenlijk wel tevreden mee zijn.
Deelnemersveld was wel sterker dan vorig jaar. Toen was ik 12e, nu 26e.
Volgend jaar is de Cityrun op 19 mei. Komt me qua trainen iets beter uit. Heb ik geen 3 weken zomervakantie er in zitten waarbij ik niet loop en alleen maar bier drink.
Nu moet ik alleen nog bedenken wat mijn volgende doel wordt, ben er nog niet over uit, eind oktober misschien nog een halve marathon. Of ik ga gewoon weer dik worden.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Wanneer je richting de 10 km gaat opbouwen krijg je de snelheid op de 5 km er gratis bij.Highfive95 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:26:
[...]
Ben een beetje in dilemma of ik nu richting de 10 km moet gaan opbouwen of de 5 km nog wat sneller gaan lopen. Op de 5 km is nog wel wat snelheid te behalen.
Wat zouden jullie doen?
1 - mijn Zoladztest resultaten (waaruit bleek dat ik in de laagste zones te weinig getraind ben)
2 - een behoorlijke belasting afgelopen zaterdag (wedstrijd 5km) die ik nog wel even voel
3 - tweakers hier die ook altijd melden dat het goed is om ook de lage snelheden te trainen
... heb ik zojuist maar eens een 5KM gelopen met als streven mijn hartslag in de lage zones te houden. Het ging mij niet makkelijk af, maar lukt uiteindelijk wel om met gemiddelde van 130 (dat is in mijn geval 65% van mijn HRmax) en een pace van 7:00/km de boel uit te lopen. Door nog iets te vertragen wist ik nog wel richting de 125 te gaan maar daar zat wel een beetje de ondergrens i.c.m. het nog hardlopen mogen noemen. Bij het uitwandelen achteraf bleef 'ie ook hangen rond de 110-115, dus heel veel marge zit daar ook niet meer tussen
Ik gebruik een hoofdlamp EN armbandlichtjes. Zo'n lamp op de borstkas heb ik ook gehad, maar ik vond dat het licht dan teveel heen een weer zwiepte. Een hoofdlamp is dan veel stabieler. Op een muts of een hoofdband is het comfortabel genoeg.m-vw schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:47:
Opbouwen naar de 10 natuurlijk.Highfive95 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:26:
[...]
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 13% gewijzigd door nogeeninlog op 17-09-2018 22:00 ]
Zolang je maar niet denkt dat langere afstanden "moeten". Ik wordt constant raar bekeken als ik aan een 5k wedstrijd deelneem, terwijl er ook een 10k op het programma staat. "Jij loopt toch veel?" of "Jij kan toch verder?" naast het nog vaker voorkomende "oei, een kwetsuur?".
Je wordt van meer volume beter, maar waarvoor je traint staat daar een beetje los van (tenzij de hele korte afstanden). Ik doe momenteel 40km/week (in opbouw, dat worden er 50-60 richting einde van het jaar) in functie van een snellere 5k. Dat is waar ik nu plezier in heb. Volgend jaar wil ik waarschijnlijk een marathon lopen, maar dat zien we dan wel weer.
Eens zien hoe dat gaat bevallen
Bij een loopje van 6km kwam ik daarbij ook uit op bijna 7:00/km.
Echter, ik heb mijn hartslag maar kort in Z2 kunnen houden. De rest van de loop zat hij in Z3 en de laatste 1,5km ook echt bovenin Z3. Dit kwam overeen met mijn gevoel: ik had prima een gesprek aan kunnen gaan, maar dat was wel met enig gehijg gepaard gegaan dan.
Nu is dit nog maar mijn 14e week dat ik uberhaupt weer aan het rennen ben, maar is dit iets waar ik me nu al druk om moet maken? Vorige week maandag liep ik 6:05/km op hetzelfde rondje met een gemiddelde hartslag die maar 3 slagen hoger lag. Het was toen wel een graad of 8 koeler.

Ik weet dat met meer kms de gemiddelde hartslag uiteindelijk wel zal zakken. Maar valt er echt winst te behalen door eens een half uurtje (of langer) te gaan snelwandelen om te kijken of ik daarmee wat Z2-activiteit toe kan voegen aan mijn logs? Als ik over een hele week kijk, zit denk ik 60-70% van mijn training in Z3. 10-15% in Z2 en de rest in Z4.
Ik doe nog geen intervaltraining op het moment.
De zones zijn berekend obv percentage van hartslagreserve, zoals garmin dat doet.
If it ain't broke, you're not trying! - Red Green
Opbouwen naar de 10! Als je meer omvang gaat draaien zul je op den duu een snellere 5 gaan lopen, 2 vliegen in 1 klapHighfive95 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:26:
[...]
Wat zouden jullie doen?
tips voor New York
Ik vind persoonlijk dat er een grens zit tot wanneer je je "Z1" tempo enkel door hartslag moet laten bepalen. Waar die grens ligt moet ieder voor zich bepalen, maar als je op een gegeven moment niet meer het gevoel hebt dat je aan het hardlopen bent dan is dat te langzaam.
Je kunt volgens mij op twee manieren sneller worden in "Z1":
1. Veel trainen in hartslagzone 1 > na verloop van tijd word je snelheid hoger bij dezelfde hartslag;
2. Veel trainen in tempozone 1 > na verloop van tijd word je hartslag lager bij hetzelfde tempo.
Tempo's berekenen zou ik McMillan (nog maar eens) voor aanraden.
De beste resultaten haal je waarschijnlijk met een combinatie van 1 en 2.
Afhankelijk van welke methode ik gebruik, varieert Z1 bij mij van 74-111 tot 133-143. Dat vind ik best een significant verschil.
[ Voor 20% gewijzigd door slow whoop op 18-09-2018 09:49 ]
LZ voor lactaat
MZ voor max hartslag
RZ voor rusthartslag
en een ?Z voor "zone die mijn horloge opgeeft".
Hebben we in ieder geval de meest gangbare
[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 18-09-2018 10:20 ]
Dat zijn allemaal 'punten' geen zones dus dan slaat die Z weer nergens op.Tazzios schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:19:
Ik stel voor:
LZ voor lactaat
MZ voor max hartslag
RZ voor rusthartslag
en een ?Z voor "zone die mijn horloge opgeeft".
Hebben we in ieder geval de meest gangbare
Bij mij komt de "Zoladz modified" methode (uit jouw link) het beste overeen met mijn gevoel van tempo. Maar dat komt misschien ook omdat ik deze al zo'n 10 jaar hanteer als richtlijn.slow whoop schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:46:
Er zijn heel veel methodes om je hartslag zones te bepalen. Welke is nu de meest gangbare (op dit forum)? Naar welke methode wordt (impliciet) verwezen als hier over Z1 of Z2 gesproken wordt?
Afhankelijk van welke methode ik gebruik, varieert Z1 bij mij van 74-111 tot 133-143. Dat vind ik best een significant verschil.
Z1: heel easy, goed constant te praten
Z2: duurtempo, praten met licht hijgen/korte tussenpozen tussen zinnen
Z3: duurtempo+, kortere zinnen met hijgen/tussenpozen
Z4: tempo en stilte
Z5: sterven
[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 18-09-2018 10:58 ]
Je krijgt dat natuurlijk:
LZ1, LZ2, LZ3, LZ4, LZ5
MZ1, MZ2, MZ3, MZ4, MZ5
etc
Eerste letter geeft dan aan hoe de zone is bepaald verder de gebruikelijke zone nummering.
Aah ok, dat snapte ik even niet.Tazzios schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:10:
@MrAcid
Je krijgt dat natuurlijk:
LZ1, LZ2, LZ3, LZ4, LZ5
MZ1, MZ2, MZ3, MZ4, MZ5
etc
Eerste letter geeft dan aan hoe de zone is bepaald verder de gebruikelijke zone nummering.
Zones die ik noem zijn dan ZZ1 tot ZZ5 voor Zoladz-methode.
Ah, Ok. Volgens de "Zoladz modified" methode is mijn Z1 130-140. Mijn TomTom horloge gebruikt het percentage van de maximale hartslag. Dan is Z1 bij mij 93-111. Toch best een groot verschil.MrAcid schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:57:
[...]
Bij mij komt de "Zoladz modified" methode (uit jouw link) het beste overeen met mijn gevoel van tempo. Maar dat komt misschien ook omdat ik deze al zo'n 10 jaar hanteer als richtlijn.
Z1: heel easy, goed constant te praten
Z2: duurtempo, praten met licht hijgen/korte tussenpozen tussen zinnen
Z3: duurtempo+, kortere zinnen met hijgen/tussenpozen
Z4: tempo en stilte
Z5: sterven
Afhankelijk van welke methode ik erbij pak kan ik bijna altijd in Z1 trainen.
Ik snap niet zo waarom je op dit gebied advies vraagt, volgens mij moet je puur bij jezelf te rade gaan wat je wil: opbouwen naar de 10 km (en later eventueel verder) is toch heel anders hardlopen dan trainen op een snellere 5km te willen. Daarvoor moet je veel en kort intervalwerk doen en in andere hartslag zones trainen.Highfive95 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:26:
[...]
Persoonlijk heb ik het liever wat koeler. Ben net terug van rondje hardlopen en zweet loopt langs mn bilnaad naar beneden.![]()
Heb al een tijdje niet meer van mij laten horen. Ben nu ongeveer een weekje of 12 bezig met hardlopen. Na 15 jaar niks aan sport te hebben gedaan.
In het begin afzien , maar gaat gelukkig steeds beter. Vandaag rondje van 6.3 km in 33 minuten ongeveer. Laatste stukje wel rustig uitgelopen.
De 5 km gaat nu in ongeveer 26:30 min als ik gewoon lekker loop. Hartslag zo rond de 145. Merk dat ik wel steeds sneller ga lopen. Week of 4 geleden liep ik zo rond de 29 min. de 5 km.
Wat zouden jullie doen?
Ik persoonlijk vind de km's tussen 10 en 20 het lekkerst lopen, dat gebeurt soms in een soort van trance, de regelmatige cadans, stabiele hartslag en lange rechte (polder) wegen, da;s wel mijn ding.
Heb je geen lange termijn doel voor jezelf in tijd of afstand?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik vraag advies omdat ik nog nooit echt heb hardgelopen. Hardlopen is voor mij eigenlijk nog nieuw en hier zit een berg aan ervaringFrenz64 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:21:
[...]
Ik snap niet zo waarom je op dit gebied advies vraagt, volgens mij moet je puur bij jezelf te rade gaan wat je wil: opbouwen naar de 10 km (en later eventueel verder) is toch heel anders hardlopen dan trainen op een snellere 5km te willen. Daarvoor moet je veel en kort intervalwerk doen en in andere hartslag zones trainen.
Heb je geen lange termijn doel voor jezelf in tijd of afstand?
Uiteindelijk wil ik 10 km en verder wel gaan doen. Nu loop ik 2-3 keer per week. Wil dit ook blijven doen, maar niet echt meer dan 45-60 minuten per keer. Gewoonweg omdat ik hiervoor geen tijd heb met werk en kids. Dus heel veel verder dan 10 km gaat hem toch niet worden.
Heb geen idee wat mogelijk is vwb tijd op de 5 km en 10 km. Gewoon omdat ik nooit gelopen heb en zeker niet op tijd. Is 5 km in 22-23 minuten mogelijk? Geen idee. Wat ik merk dat er nu nog heel veel reserve in zit, maar ik nu niet echt wil forceren. Heb een paar keer wat snellere kilometers gelopen maar dat hou ik nu geen 5 km vol. Loop dan rond de 4:30 per km. Maar dan maar 1-2 km ofzo.
Loop nu makkelijk en in vergelijking met aantal weken geleden vliegen de minuten eraf op de 5km. Loop nu relaxt op 5:10-5:20 per km. Aantal weken was dit nog 6:00-6:10 per km. En in begin loop ik altijd even 1-2 minuten warm. Dus eerste km is altijd de langzaamste.
Ik kan nu makkelijk langer dan de 5 km lopen als ik mijn tempo aan pas. Laatst 7.3 km gelopen, maar dan met tussendoor wandelen (2 min.) en rustig tempo. Is dus een beetje lastig of ik nu sneller moet gaan om de 5 km of toch naar de 10 km toewerken.
Wil ook nu geen blessures lopen want gaat nu heel erg lekker. Los van te snel lopen nadat je gegeten hebt.....

Veel snelheidswerk is een recept voor blessures.
Doe eens in de week of twee weken intervallen van 400 of 800 meter en dan echt lekker snel maar doe ze allemaal even snel dus de laatste zal het moeilijkste zijn maar zoals al gezegd even snel als de eerste.
Dan werken de apps die het voor mij interessant maken ook averechts met de data waarbij je wekelijks wel een PR loopt ergens. Misschien niet altijd op snelheid, maar dan wel weer een segment op Strava ofzo. Het voelt altijd wel goed, maar je rent jezelf zo richting een blessure (wat bij mij ook gebeurde)
Sinds een paar weken loop ik óók in Z2 langere afstanden, afgewisseld met een interval training op een andere dag (en soms een rustig loopje tussenin). Die lange afstanden op een relatief lage hartslag waren wel even wennen. Wat ik vooral merkte in het begin is dat de standaard hartslag zones die in mijn Polar horloge stonden veels te laag stonden ingesteld. 130bpm is voor mij echt te langzaam lopen. Dus dat was even een tijdje tweaken en uitproberen.
Ik zit nu volgens mij ergens rond de 149bpm gemiddeld op één uur rennen. Ik merk wel dat ik heel langzaam steeds iets verder kom op een uur in Z2 rennen. Dus de snelheid neemt iets toe (de laatste keer 7:09 min/km)
De PR's slaan misschien nergens op: hetzelfde rondje, maar dan weer iets sneller, een iets langer rondje sneller en sneller, 5km sneller... etc
Bij zo'n opbouwperiode vanuit overgewicht klopt dat echt wel. Ik heb dan wel een sportverleden, maar door kantoorbaan, stoppen met basketball en kleine kinderen groeide ik van 85 naar 105 kg. Als je dan serieus gaat hardlopen (en afvallen) dan gaat in die periode bijna wekelijks je standaard tempo omhoog. Pas vanuit een fitte en conditioneel goede vorm kun spreken van échte PR's en die zijn idd niet makkelijk te verbeteren (zeker niet na je 50e).Valorian schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:51:
@redrohXIk hoor vaker van mensen dat PR's steeds maar weer gebroken worden, soms ook in een trainingsloop. Maar als je wekelijks een PR breekt dan betekent dat waarschijnlijk gewoon dat je elke keer nog niet alles gegeven hebt wat erin zit, nog niet voluit durft, of de mentale hardheid niet hebt gehad om dat te doen. Fysiek is het namelijk niet zo dat je werkelijk elke week zoveel progressie maakt qua conditie (en wat je spieren aankunnen) dat je écht elke keer sneller kan lopen dan de keer ervoor. Als je één keer echt goed uitgerust aan de start staat en alles geeft, en alle omstandigheden prima zijn (niet te druk, niet extreem warm, etc.) dan zet je vervolgens niet meer zomaar meer een nieuwe PR neer binnen een paar weken. In ieder geval niet een substantieel betere tijd. Daar gaan wel weer wat maanden overheen
Dus @redrohX , ik herken het wel, hoor.
Ik kwam van 31 minuten op de 5km en dat ging per week omlaag. Uiteindelijk bij 26:30 was het over.
Ik heb er daarna een jaar over gedaan om dit met 7 seconden te verbeteren.
Nog steeds ben ik een beetje aan het tobben met mijn voeten en merk ik het meteen wanneer ik teveel loop in een week.
Eerste keer voor mij. Afgelopen zaterdag 15K gelopen in een zo vlak mogelijk schema. Beviel goed en echte vermoeidheid klapte er pas rond de 14km in. Vooral de overenthousiaste IJ tunnel start vermijden en dan hoop ik dat het goedkomt.Alexander6501 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:53:
Nog meer dam tot damlopers hier? Pittig weer voorspeld zondag, 40 km/u wind. Wel vanuit het zuiden, laten we hopen dat dat zo blijft...
Flinke wind in de rug zou geen straf zijn trouwens ;-) Ben in ieder geval blij dat de temperatuur redelijk laag is.
Loop nu ongeveer een klein jaartje en dit is de eerste 10EM na enkele 10k lopen. Ben benieuwd :-)
"Better ask questions before you shoot"
Als het nu nét aan lukt om zonder pijntjes die 5km te doen zou ik nog even pas op de plaats doen. Als het lekker en makkelijk gaat, lekker uitbouwen naar die 10Highfive95 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:26:
[...]
Persoonlijk heb ik het liever wat koeler. Ben net terug van rondje hardlopen en zweet loopt langs mn bilnaad naar beneden.![]()
Wat zouden jullie doen?

Kuit-update: een weekend klussen en dag Efteling hebben het niet erger gemaakt. Het voelt steeds meer als stijfheid ipv pijn en die stijfheid valt er nu binnen een paar stappen soepeler te wandelen.
Met nog 3,5 week te gaan zit ik volop te twijfelen wanneer en hoeveel ik weer ga hardlopen. Ik weet wel dat ik vanaf nu álles op beoogd marathontempo ga lopen en geen stap harder.
Ik wil vooral niet te vroeg gaan lopen en dan alsnog teveel last hebben over 3,5 week, maar ik heb wel training nodig om het ook echt te kunnen halen.
Gisteren was de voorspelling nog 18-20 graden, sluierbewolking, prima... Nu ineens compleet omgekeerd, ik zie het wel... Morgen zal de voorspelling wel sneeuw zijn, en zondag in de praktijk begint het in Amsterdam pas na 18.00 uur een beetje te druppelen.Alexander6501 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:53:
Nog meer dam tot damlopers hier? Pittig weer voorspeld zondag, 40 km/u wind. Wel vanuit het zuiden, laten we hopen dat dat zo blijft...
Nu loop ik zelf ook graag zonder lampjes maar ik heb nog een stel hersenen die er voor zorgen dat ik ik in mijn hesje op het fietspad bij straatlantaarns nog zichtbaar ben...
Stop de verwelking!
Waar het aan heeft gelegen, vermoedelijk een combinatie van factoren.
1. Maandag zou ik eigenlijk mijn trainingsfood voor dinsdag klaarmaken, geen tijd, dus geen food.
2. Dinsdag extra eerder naar het werk zodat ik ook eerder thuis zou zijn ivm bereiden eten.
3. Klant staat op het punt om live te gaan, maar veel problemen in de software, dus overwerken ipv eerder gaan
4. Was uiteindelijk pas om 17.45 thuis (ipv de geplande 17.00)
5. Snel een recept van Dafne Schippers proberen (mug in a cup), wel binnen 4 minuten klaar.. dat dan weer wel, maar met nog 1 uur tot de training misschien toch te kort?
6. 19.00 trainin, warming up van 45 minuten, inclusief opdrukken, squaten, burpees, sprinten, planking en nog meer core stability achtige toestanden.
7. 4 steigerungen volle bak
8. En we beginnen aan de kern; 3x 1000 met 20.5s/100meter, oftewel 3.24/km.
9. Na 600 meter viel de motor gewoon uit, benen deden het niet meer, maag werkte tegen, tempo zakte in en na 800 meter stond ik naast de baan. Niet eens 1 serie kunnen afronden.
10. In overleg met de trainer besloten om 3x 300 op hetzelfde tempo te lopen en een iets kortere pauze inlassen. Dit ging, maar wel met moeite. Op de 200 liep ik al "vol" (of leeg) en na 300 was ik kapot.
Geen idee waar het door komt, zal een combinatie van niet goed eten, te laat eten, zwaar op de maag, te harden warming up, te hard gesprint in de steigerung, niet 100% lekker eraan zijn.
Snel vergeten en focussen op de volgende training
tips voor New York
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2