Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste
Acties:
  • 473.448 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03
Het klinkt wat risky, vooral ook omdat de ondergrond niet altijd top is bij de DtD (klinkers, bolle wegen etc.). Wat moeilijk in te schatten is, is of je spieren/pezen/botten de 10EM goed doorstaan. Aan de andere kant, als je gaat voor uitlopen en een voor jou rustig tempo loopt, zou het te overzien moeten kunnen zijn. Risk/reward afweging.

Wat betreft training, en ik ben absoluut geen coach, maar ik zou kijken of je bijvoorbeeld zaterdag de 10km kan aantikken in een rustige duurloop. Kijk hoe je lichaam daarop reageert, and take it from there. Echt trainen wordt het niet meer, eerder testen of de boel het houdt.

[ Voor 29% gewijzigd door Trenchdog op 10-09-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

@Xaverius & @Trenchdog leuk om jullie ervaringen terug te lezen. Ik heb jullie ongetwijfeld langs zien komen, maar helaas niet erg bewust :P Ik bemande, samen met enkele lieftallige dames, de startnummeruitgifte en de verzorgingspost bij Hartenstein :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Roozzz schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:30:
@Xaverius & @Trenchdog leuk om jullie ervaringen terug te lezen. Ik heb jullie ongetwijfeld langs zien komen, maar helaas niet erg bewust :P Ik bemande, samen met enkele lieftallige dames, de startnummeruitgifte en de verzorgingspost bij Hartenstein :)
Bij Hartenstein stond ik op het punt om je aan te spreken, maar was toch meer geïnteresseerd in (en toe aan) je sportdrank :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Trenchdog schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:32:
[...]

Bij Hartenstein stond ik op het punt om je aan te spreken, maar was toch meer geïnteresseerd in (en toe aan) je sportdrank :+
Groot gelijk :+
Zeker gedurende de piekdrukte zijn wij vooral bezig alles afgetopt te houden, dus heb ik ook niet gek veel aandacht voor mogelijk bekenden ;) Hoewel jij daar waarschijnlijk nog redelijk voor zat qua eindtijd.

-edit-
Maar zonder dollen, vooral even hoi zeggen volgende keer :P

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 10-09-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Toennee schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:36:
Hoi, ik denk eraan om eind sept mee te doen aan de Dam tot Dam loop, 10EM.
Momenteel zit ik zonder klachten met wat overschot op 5km in 30min (gem. HRM 140).
Heb voornamelijk fietsconditie en bootcamp 1x per week,
Wat zou het advies zijn om de Dam tot Dam haalbaar te maken qua inspanning de komende weken?
Het klinkt alsof je je nog moet inschrijven, klopt dat?
Want in dat geval hoef je je niet echt druk te maken, ik denk niet dat er nog kaartjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toennee
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:06
Tigertje schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:01:
[...]

Het klinkt alsof je je nog moet inschrijven, klopt dat?
Want in dat geval hoef je je niet echt druk te maken, ik denk niet dat er nog kaartjes zijn.
Ik kan een kaart overnemen,
Donderdag een 10 a 12km loop, (evt met korte wandelpauze)
Dan begin volgende week 14km zonder pauze proberen, laag tempo.
Dan de balans opmaken, finishen is het doel, maar wel dat ik er plezier in heb,

Jouw Hardloopkalender

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 12:49

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Roozzz schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:30:
Bij de inschrijving werd ik door een jongedame geholpen (niet Corine) maar ik kan me wel mannen herinneren bij Hartenstein. Even wat foto's teruggekeken en ben jij dan diegene in de groene broek of die met het oranje shirtje?

Zomaar twee tweakers misgelopen! 8)7

Overigens. Qua herstel. Gisteren voelde ik mijn knie nog wel wat. Het viel me op dat het de band onder de knie aan de binnenkant is, deze is iets verdikt. Vandaag nadat alles weer opgewarmd is eigenlijk niet meer gevoeld, dat zit wel goed. Verder eigenlijk helemaal geen spierpijn, ik had iets meer stramheid verwacht doordat ik wat minder netjes ging lopen. Was ik toch goed voorbereid. 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Xaverius op 10-09-2018 18:57 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Xaverius schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:55:
[...]
Bij de inschrijving werd ik door een jongedame geholpen (niet Corine) maar ik kan me wel mannen herinneren bij Hartenstein. Even wat foto's teruggekeken en ben jij dan diegene in de groene broek of die met het oranje shirtje?
Tja, dan had je het verkeerde tafeltje bij de inschrijving; hoewel... ;)
Maar oranje shirtje bij de post. Die met groene broek is trouwens de beste ultratrailer die we in Nederland hebben :P Die mag vrijdag weer aan de bak bij het WK, dus liep dit jaar maar even niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Oh, dan ken ik jou wel van gezicht bij evenementen. Jij liep deze toch vorig jaar mee als try-out? Jij loopt ook niet geheel onverdienstelijk. d:)b
Ik moet echt wat nicks van tweakers gaan herkennen... :+

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57

vhal

ಠ_ಠ

Xaverius schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:12:

Ik herkende @Pathogen van zijn Strava avatar, hij gaf aan mij te niet te hebben herkend aan de hand van mijn 'dikke rode kater' icon :+ _O-

Maar ik zag de eerste foto's al binnenkomen van de halve marathon, hier zag het er nog redelijk fris uit @ 15KM :P
Ow, en raadt de tweakert met dezelfde 8) bril

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YxBYHkPfz6FjcCIkSFiqTnMt/full.jpg

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 10:11
Misschien een ideetje (geleend van een windsurf-forum) om een topic te starten: loopmaatje. Daar spreek je vooraf af of meld je waar je gaat lopen. Op die manier weet je wie er nog meer aan diezelfde wedstrijd meedoen (ipv achteraf gokken welke kleur broek deze of gene aanhad :+ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

vhal schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:40:
[...]

Ow, en raadt de tweakert met dezelfde 8) bril

[afbeelding]
O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OGmuAX4LFnDS0AgfQwlsfzJz/full.jpg

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Rudedadude kijk, de tweaker in kwestie meldt zich :D Toch wel één van mijn beste hardloopgerelateerde aankopen, zelfs in een donker fietstunneltje had ik prima zicht door die meekleurende glazen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Xaverius schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:12:
Oh, dan ken ik jou wel van gezicht bij evenementen. Jij liep deze toch vorig jaar mee als try-out? Jij loopt ook niet geheel onverdienstelijk. d:)b
Yes, bij vrijwel alle trails van MST ben ik wel te vinden. Meestal op de mtb als parcoursteam. Daarnaast begeleid ik ook met enige regelmaat clinics en trailtours, dus de kans dat je me ooit eerder gezien hebt is vrij groot :P
Vorig jaar de eerste helft hier begeleid als loper, daarna op de mtb gesprongen. Ik loop ook nog ergens in de promotiefilm rond geloof ik...

Maar om nou te zeggen dat ik een verdienstelijk loper ben... ik ben niet overdreven snel ofzo, maar kan wel een aardig stukje hobbelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Welk zonnebrilletje is dat dan @vhal @Rudedadude ? Ik loop gewoon met een plastic bril van de Decathlon bij gebrek aan durf om geld uit te geven. :-p

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
Frenz64 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:01:
Misschien een ideetje (geleend van een windsurf-forum) om een topic te starten: loopmaatje. Daar spreek je vooraf af of meld je waar je gaat lopen. Op die manier weet je wie er nog meer aan diezelfde wedstrijd meedoen (ipv achteraf gokken welke kleur broek deze of gene aanhad :+ )
Klinkt wel als een leuk plan. Ik vraag mij alleen af of het overzichtelijk blijft, er is dan immers geen centrale tabel ofzo toch met alle loopjes en tweakers? Met veel enthousiastelingen en dito verschillende loopjes wordt het dan al snel een puzzel om nog bij te houden wie wat doet. Of je zou in de TS alle loopjes steeds moeten toevoegen + deelnemers die zich in de loop der tijd in de rest van de posts melden... Nou ja, vast mensen die de mogelijkheden van het forum beter kennen dan ik en hier een creatieve invulling aan kunnen gevne ;)

Er is ook een "gathering of tweakers"-club op Strava. Die zou je daar eventueel ook voor kunnen gebruiken, dan maakt de beheerder wedstrijden aan als tweakers-club-evenement en kunnen leden gewoon aanklikken dat ze meedoen. Is net wat overzichtelijker dan een doorlopend forum denk ik. Enige nadeel is dat mensen dan wel weer een strava-account nodig hebben (daar zit misschien niet iedereen op te wachten) én dat mensen op Strava vaak weer een andere username hebben dan op tweakers waardoor je nog niet weet wie uit dit topic er loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Rudedadude @vhal Wat is jullie motivatie om met zonnebril te lopen? Het ziet er natuurlijk sowieso gaver en profi uit (dat is eigenlijk al bijna een rechtvaardiging ;) ) maar verder heb ik eigenlijk niet vaak last van zon in ogen of vliegjes tijdens lopen, jullie wel?

Ik heb trouwens wel een hardloop-zonnebril, een Julbo Venturi. Ook erg fijn, maar gebruik hem in praktijk vooral voor op de fiets, en voor sneeuw- en ijs (skiën / alpine trips). Is nu erg versleten, dus ben weer aan een nieuwe toe. Twijfel tussen een compleet nieuwe of alleen nieuwe glazen, in het laatste geval misschien eens de photochromatische uitproberen, dat meekleuren lijkt me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Valorian schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:38:
[...]

Klinkt wel als een leuk plan. Ik vraag mij alleen af of het overzichtelijk blijft, er is dan immers geen centrale tabel ofzo toch met alle loopjes en tweakers? Met veel enthousiastelingen en dito verschillende loopjes wordt het dan al snel een puzzel om nog bij te houden wie wat doet. Of je zou in de TS alle loopjes steeds moeten toevoegen + deelnemers die zich in de loop der tijd in de rest van de posts melden... Nou ja, vast mensen die de mogelijkheden van het forum beter kennen dan ik en hier een creatieve invulling aan kunnen gevne ;)

Er is ook een "gathering of tweakers"-club op Strava. Die zou je daar eventueel ook voor kunnen gebruiken, dan maakt de beheerder wedstrijden aan als tweakers-club-evenement en kunnen leden gewoon aanklikken dat ze meedoen. Is net wat overzichtelijker dan een doorlopend forum denk ik. Enige nadeel is dat mensen dan wel weer een strava-account nodig hebben (daar zit misschien niet iedereen op te wachten) én dat mensen op Strava vaak weer een andere username hebben dan op tweakers waardoor je nog niet weet wie uit dit topic er loopt ;)
Kan in één topic, zie hier: surfmaatje
Daar is het een subforum, maar je kan starten met een topic, waarbij je de quote waar je ook aan meedoet ofzo. De regels zijn wel essentieel, vervuiling treedt snel op.

Nog iets groter gedacht kan je een centraal sportmaatjes sub forum maken, waarbij afspraken tussen tweakers voor lopen, fietsen, mtb'en geregeld kunnen worden. Surfmaatje werkt ook landelijk tussen verschillende disciplines (wave, slalom, vaste spots)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Xaverius Een Julbo Venturi met de meekleurende/photochromatische glazen, je hebt ze ook met normale glazen die wat goedkoper zijn. Maar een zonnebril is vrij persoonlijk, ik heb altijd gebruik gemaakt van een oude fietsbril tot ik toe was aan iets nieuws :P

@Valorian die foto hierboven is min of meer mijn achtertuin (Groenzoom), in alle seizoenen behalve de winter wordt je gek van alle vliegende insecten die daar rondfladderen wat op sommige dagen behoorlijk extreem kan zijn :/ Daarnaast is het fijner lopen in de volle zon, scheelt weer geknijp met je ogen.

[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 10-09-2018 22:06 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:38:
[...]

Op reddit hebben ze een tijdje geleden een open-voor-iedereen-google-sheets (kan hier members-only worden - geen probleem ook om een lijstje met toegang-hebbenden te maken volgens mij) gemaakt waar iedereen z'n loopjes inzette met zijn/haar reddit nick en verwachte/gehoopte eindtijd. Dan zie je zelf of je mede-tweakers verwacht, en als je geen zin hebt in mede-tweakers dan zet je je ding er niet in. Vervolgens kan men zelf via PM contact opnemen en verder afspreken.
Op Strava of Garmin kan t inderdaad ook, maar, inderdaad, niet iedereen heeft een Strava of Garminaccount.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Poekie op 10-09-2018 22:07 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
vhal schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:00:
@Xaverius Een Julbo Venturi met de meekleurende/photochromatische glazen, je hebt ze ook met normale glazen die wat goedkoper zijn. Maar een zonnebril is vrij persoonlijk, ik heb altijd gebruik gemaakt van een oude fietsbril tot ik toe was aan iets nieuws :P

@Valorian die foto hierboven is min of meer mijn achtertuin (Groenzoom), in alle seizoenen behalve de winter wordt je gek van alle vliegende insecten die daar rondfladderen wat op sommige dagen behoorlijk extreem kan zijn :/ Daarnaast is het fijner lopen in de volle zon, scheelt weer geknijp met je ogen.
haha, nou dan mag je nog een tweaker toevoegen aan je lijstje met tweakers-met-dezelfde bril, ik heb dus ook de Venturi. Alleen dan met Spectron 3 glazen (de cheap-ass variant dus). PS: Ik kan helaas nergens meer meekleurende glazen vinden voor de Venturi, terwijl het model nog wel te koop is. Die zou je toch gewoon los moeten kunnen bestellen? Op de site van Julbo zie ik sowieso nergens losse glazen te koop... :(

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 10-09-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ach @Poekie , iedereen zal wel een Srava account hebben, want je weet: If it aint on Strava, it didn't happen! (geldt overigens vnl voor fietsers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:14:
Ach @Poekie , iedereen zal wel een Srava account hebben, want je weet: If it aint on Strava, it didn't happen! (geldt overigens vnl voor fietsers)
Ik weet dat @Calitomnication er geen heeft en niet wil, dus hebben we ook een Garmin groepje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Poekie schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:15:
[...]

Ik weet dat @Calitomnication er geen heeft en niet wil, dus hebben we ook een Garmin groepje :D
* Trenchdog grijpt naar zijn mobiel en opent Garmin connect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

vhal schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:00:

Hoho, de zonnebrildiscussie stond niet in je lijstje, daar ga ik niet aan beginnen :+
Ik heb het deels afgekeken:
Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2017/04/08/367670/xxl.jpg
Zijn overwegingen waren zo ongeveer: met minder licht kun je je beter focussen op waar je mee bezig bent.
Verder is het een stuk prettiger dan knijpen, als semi-ict-er die hele dagen achter een (vaak ook sterk gedimd) beeldscherm zit zijn mijn ogen best lichtgevoelig. Daarnaast draag ik lenzen waar ik niks in of onder wil krijgen, heb ik in het voorjaar last van hooikoorts en wil ik bij trails voorkomen dat er takken of blaadjes in m'n ogen komen als ik me een weg baan door het struikgewas baan.

En he, al die foto's onderweg lukken nu, omdat ik er niet meer scheel van vermoeidheid op sta 8)

Deze zonnebril heeft vrij lichte glazen en is dus tot de schemering te dragen, je merkt dus nauwelijks dat je hem op hebt. Tot ik het laatst eens een keer zonder zonnebril maar met alleen een vizor probeerde en de zandvlakte in de buurt van radio Kootwijk overstak in de volle zon. Dat was geen pretje.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Valorian het “schijnt” dat je ze wel kunt bestellen via hun website, althans dat had ik gelezen uit een review (weliswaar uit de VS).
@Poekie je vergeet smashrun :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

vhal schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:20:
@Valorian het “schijnt” dat je ze wel kunt bestellen via hun website, althans dat had ik gelezen uit een review (weliswaar uit de VS).
@Poekie je vergeet smashrun :P
Op Smashrun hebben we niet echt een gebundelde groep Tweakers zoals Garmin/Strava omdat Smashrun dat nog niet in de functies heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Poekie schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:21:
[...]

Op Smashrun hebben we niet echt een gebundelde groep Tweakers zoals Garmin/Strava omdat Smashrun dat nog niet in de functies heeft :P
Ik heb het ook het idee dat ik bijna iedereen op Smashrun weer ben kwijtgeraakt in de loop der tijd (nou ja, bijna iedereen O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Rudedadude schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:22:
[...]

Ik heb het ook het idee dat ik bijna iedereen op Smashrun weer ben kwijtgeraakt in de loop der tijd (nou ja, bijna iedereen O+ )
Toen ze hun 'social' pruttel invoerden, hebben ze iedereen de optie gegeven om zelf te kiezen hoe social. En daarbij hebben ze alle bestaande vriendschappen verbroken -O-
Maar ik heb de meeste van jullie zover ik me nog nicks kon herinneren weer opgezocht :> *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
vhal schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:20:
Ja, maar zelfs daar kan ik ze niet vinden. Ze staan in ieder geval niet bij 'spare parts'. Ik vind wel winkels van third parties met lensen, maar daar hebben ze dan weer niet de Venturi's. Dat zou logisch zijn als het model obsolete is, maar dat is niet het geval. Wonderlijk, misschien zitten ze er gewoon niet op te wachten dat mensen alleen maar lensen kopen haha, zal ze eens mailen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@Valorian even informeren bij de mst store of scarabee. Die hebben een direct lijntje met de NL-importeur (ik kan zijn naam niet meer herinneren :? ). Ik ga er zo maar vanuit dat zij dit zo voor je kunnen regelen of uitsluitsel kunnen geven.

Ik vind die meekleurende glazen hartstikke mooi werken, alleen mij iets te duur gezien ik brillen in no time sloop...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:15:
[...]

Klopt als een bus :Y :Y
Trenchdog schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:18:
[...]

* Trenchdog grijpt naar zijn mobiel en opent Garmin connect
* Calitomnication heeft je uitnodiging geacceptererd, wees welkom *O* *O*
En nu... LOPEN!!!!!

@Rudedadude @kenneth @Pathogen
Hier is de Strave / Garmin discussie weer waar wij het in Juli nog over hadden :P

ps, voor de mensen die zich afvragen waarom ik iets minder actief ben op het forum, heb sinds 1 augustus een nieuwe job, dus minder tijd om hier hele dagen rond te hangen :).

Heb ik prestatief nog iets te melden;
- Tilburg 10 mijl ; 1.10.58
- 1 mijl (lokale wedstrijd) ; 5.47

Next stop, HM van Eindhoven :), nog meer Tweakers die deze gaan lopen?

[ Voor 20% gewijzigd door Calitomnication op 11-09-2018 02:14 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Over zonnebrillen, ik ben wat een gevoelig type en dus knijp ik erg snel met mijn ogen. Een bril is heerlijk! Aangezien er al een paar het zelfde type hebben zal deze bevallen, ik ga eens kijken of ik die online kan vinden en hoop niet te schrikken van de prijs.
Rudedadude schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:22:
[...]
Ja hallo. Als ik niet weet dat er anderen op Smashrun zitten dan kan ik ze ook niet vinden! Ik heb mijn profiel iig nog hieronder staan! :+
↓↓↓

Stop de verwelking!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com//1853/43685467615_2d1d872f85_b.jpg&_nc_hash=AQCg4YwO1NPHtcHg

@vhal hier was ik al een kilometer of 2-3 aan het vertikken om te gaan wandelen :P niks fris of soepel meer aan!

EDIT: u ziet links een wandelaar, meteen achter me een run/walker, rechts nog iemand die wandelde toen ik hem voorbij ging en in de achtergrond naar beneden kijkende personen. Geeft wel een beetje de staat van het veld weer op dat moment :P
Valorian schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:42:
@Rudedadude @vhal Wat is jullie motivatie om met zonnebril te lopen? Het ziet er natuurlijk sowieso gaver en profi uit (dat is eigenlijk al bijna een rechtvaardiging ;) ) maar verder heb ik eigenlijk niet vaak last van zon in ogen of vliegjes tijdens lopen, jullie wel?

Ik heb trouwens wel een hardloop-zonnebril, een Julbo Venturi. Ook erg fijn, maar gebruik hem in praktijk vooral voor op de fiets, en voor sneeuw- en ijs (skiën / alpine trips). Is nu erg versleten, dus ben weer aan een nieuwe toe. Twijfel tussen een compleet nieuwe of alleen nieuwe glazen, in het laatste geval misschien eens de photochromatische uitproberen, dat meekleuren lijkt me ideaal.
Voor mij is de zonnebril ook een stukje self-consciousness. Ik ben met mezelf bezig, ik wil niet bezig zijn met jou en jouw bezorgde, peilende, goed- of afkeurende blikken, dus scherm ik mijn ogen iig af.

[ Voor 92% gewijzigd door Pathogen op 11-09-2018 08:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 10:50
Zo, bij mij begint het echt weer ergens op te lijken! Ben er zo blij mee, dat ik het gewoon even kwijt moet hier :)

2 weken achter de rug van 20km/week.
5km gaat nu aardig relaxed zonder wandelpauzes.
In het weekend heb ik 8,3km gelopen met drie korte wandelpauzes. Het blijft voor mij een erg fijne manier van opbouwen zo! Misschien zou ik die route ook al aan 1 stuk kunnen lopen, maar het voelt gewoon fijn om het wat meer geleidelijk te doen. (iets met haalbare doelen en niet 'in het rood' lopen)

Ik loop alweer een tijdje pijnvrij op de oude schoenen, dus ik ben bang dat ik de nieuwen aan de wilgen moet hangen. Dan maar even nadenken over de investering in een 'nieuw nieuw' paar. Het blijft natuurlijk dom dat ik m'n schoenen ineens een halve maat groter ging kopen dan ik ooit gehad had. 8)7

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:33
Gisteren tijdens de training van mijn loopgroepje mijn linker hamstrings verrekt.

Vermoedelijk verrekt door de waming-up oefeningetjes, tijdens het lopen vlak er na voelde ik het meteen. Training afgebroken in overleg met trainer en rustig naar huis gesjokt.

Gelukkig geen acute pijn/zwelling of iets dergelijks, maar meer gevoel van verrekkiing/stijfheid.

Balen gaat vast wel weer een aantal weken duren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:13
Calitomnication schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 02:12:
[...]
Next stop, HM van Eindhoven :), nog meer Tweakers die deze gaan lopen?
Ik. Het wordt mijn eerste. Tegen de tijd dat ik binnen kom ben jij al klaar met de HM van Amsterdam (een week later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:59
Valt me net trouwens op dat het parcours van de DtD dit jaar iets is gewijzigd ten opzichten van voorgaande jaren. KM 9 t/m 11 lopen nu iets anders (andere kant langs de A8)

Parcours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

Galois

1811 - 1832

Roadman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:00:
Ook een noxgear 360 zojuist besteld.
42 euro valt me nog mee.
Lijkt mij wel handig dat ding! En ook wel een mooie prijs idd die 42 euro...

Alleen moet je toch nog in NL invoerrechten betalen (BTW?) toch?

En als je 'm via noxgear.at (EU-land) of Amazon.de bestelt, dan betaal je 79 euro...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Galois schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:02:
[...]

Lijkt mij wel handig dat ding! En ook wel een mooie prijs idd die 42 euro...

Alleen moet je toch nog in NL invoerrechten betalen (BTW?) toch?

En als je 'm via noxgear.at (EU-land) of Amazon.de bestelt, dan betaal je 79 euro...
Dan ben je geloof ik alsnog 10 euro goedkoper uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

Galois

1811 - 1832

Ja, dat klopt misschien, maar ik vind 42 euro al wat 'aan de prijs' en voor 69 euro ga ik het niet doen...

Heb jij 'm al binnen? Houd ons maar op de hoogte hoeveel je moest 'bijbetalen'.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Galois schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:02:
Ja, dat klopt misschien, maar ik vind 42 euro al wat 'aan de prijs' en voor 69 euro ga ik het niet doen...
Ik vond hem zonder die korting ook aan de prijs, had er trouwens helemaal niet bij stil gestaan dat er nog extra kosten bij komen... :$ Gevalletje verblind door hebzucht ben ik bang...
Heb jij 'm al binnen? Houd ons maar op de hoogte hoeveel je moest 'bijbetalen'.
Ja zal ik doen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Waarom niet gewoon zo'n hesje? Is goedkoper en kun je gewoon opladen met USB. Volgens mij is je zichtbaarheid hiermee ook wel in orde in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
slow whoop schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:57:
Waarom niet gewoon zo'n hesje? Is goedkoper en kun je gewoon opladen met USB. Volgens mij is je zichtbaarheid hiermee ook wel in orde in het donker.
Ach, zoveel mensen zoveel meningen. Aan de ene kant van het spectrum zitten mensen die überhaupt geen licht nodig hebben / wensen / denken dat ze onschendbaar zijn. Aan de andere kant mensen die graag als kerstboom over de weg gaan. Verder zijn er mensen die kwaliteit van de Aktion voldoende vinden en mensen die voor de top-of-the-bill gaan. Daartussen een groot grijs gebied, zoals altijd. Zelf hoor ik overigens bij de geen-licht lopers. Enige wat ik bij mij heb is common sense, reflectie-op-kleding en reflexen om aan de kant te springen als een mij tegemoetrijdende fietser niet oplet. Of dat genoeg is zal de tijd leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Ik ben op zoek naar goede zichtbaarheid waar ik zelf het minste last van heb tijdens het lopen. Daar lijkt mij dit ding het meest geschikt voor. Heb ook zo'n runninglight van Kalenji maar daar ben ik niet helemaal tevreden mee.

Kennen jullie trouwens dat verhaal van Annemerel die 12 weken trainde als een topatleet en de marathon in Berlijn zou lopen dit weekend?

Ze ging niet.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Valorian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:53:
[...]

Ach, zoveel mensen zoveel meningen. Aan de ene kant van het spectrum zitten mensen die überhaupt geen licht nodig hebben / wensen / denken dat ze onschendbaar zijn. Aan de andere kant mensen die graag als kerstboom over de weg gaan. Verder zijn er mensen die kwaliteit van de Aktion voldoende vinden en mensen die voor de top-of-the-bill gaan. Zelf hoor ik overigens bij de geen-licht lopers. Enige wat ik bij mij heb is common sense, reflectie-op-kleding en reflexen om aan de kant te springen als een mij tegemoetrijdende fietser niet oplet. Of dat genoeg is zal de tijd leren.
Ik loop zelf 's avonds met zo'n geel fluoriserend hesje. Ik denk dat dat al voldoende is. De weg (fietspad) waarop ik loop is goed verlicht. Maar ik mag van mijn wederhelft de deur niet uit zonder verlichting. Ik loop nu met van die led-armbandjes. Dat zit niet super lekker en ik verwacht niet dat ze heel lang meegaan. De batterij van die dingen kun je niet vervangen of opladen. Dus als die leeg zijn kun je de armbandjes weggooien. Ik overweeg om daarna een hesje te kopen waar de verlichting in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Roadman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:10:
Kennen jullie trouwens dat verhaal van Annemerel die 12 weken trainde als een topatleet en de marathon in Berlijn zou lopen dit weekend?

Nee, maar het eerste waar ik aan dacht toen ik bovenstaande las was: Stressfactuur. En uiteraard bleek dat ook het probleem :P

Enkele maanden knallen zonder voldoende basis / tijd voor gewenning is gewoon erg risicovol. Maar ja, "in 3 jaar toewerken naar mijn eerste sub 3 marathon" bekt allicht niet zo lekker als titel van een boek :+

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 11-09-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39
Roadman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:10:
Ik ben op zoek naar goede zichtbaarheid waar ik zelf het minste last van heb tijdens het lopen. Daar lijkt mij dit ding het meest geschikt voor. Heb ook zo'n runninglight van Kalenji maar daar ben ik niet helemaal tevreden mee.

als ik die blogpost zo lees dan druipt de naïviteit er gewoon vanaf. Ontstekingsremmers ( waarschijnlijk diclofinac ) en dan denken dat het is opgelost. Dat heeft tijd nodig meid.. dat heeft tijd nodig. En dan ook nog naar het ziekenhuis gaan en dan denken dat het wel los zal lopen.

Liever dat je een week van te voren keihard met de neus op de feiten wordt gedrukt dan dat je in Berlijn onder het toeziend oog van duizenden in elkaar zakt en vervolgens nooit meer kunt hardlopen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hmm, ik dacht gelijk aan de zoveelste bucketlistmarathoner maar zo te zien heeft ze wel een redelijke hardloophistorie. 40'10 op de 10.000m is niet mals.

Verder krijg ik van bijna alle bloggers jeuk en de overdaad aan selfies helpt niet mee, dus ik ga me maar gauw met andere dingen bezighouden :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Valorian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:53:
[...]

Zelf hoor ik overigens bij de geen-licht lopers. Enige wat ik bij mij heb is common sense, reflectie-op-kleding en reflexen om aan de kant te springen als een mij tegemoetrijdende fietser niet oplet. Of dat genoeg is zal de tijd leren.
Misschien zijn anderen wel zichtbaar genoeg voor jou, maar ben jij met alleen maar reflectiemateriaal wel zichtbaar genoeg voor anderen? Auto's en fietsers met een fikse koplamp zullen je wel zien, maar fietsers met zo'n klein lampje misschien niet.
En ook al kun jij op tijd opzij springen, die mensen schrikken nog steeds als ze jou pas op het allerlaatste moment zien. Ik vind het de plicht van elke verkeersdeelnemer om dat te voorkomen.
Zelf had ik vroeger heel goede ogen en zag ik alles. Inmiddels ben ik 49 en zie ik niet zo goed meer. Hardlopers zonder verlichting zie ik pas laat. Afgelopen winter was het een geluk dat twee lopers met elkaar in gesprek waren, zodat ik ze kon horen. Want ik zag ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
nogeeninlog schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:34:
[...]

Misschien zijn anderen wel zichtbaar genoeg voor jou, maar ben jij met alleen maar reflectiemateriaal wel zichtbaar genoeg voor anderen? Auto's en fietsers met een fikse koplamp zullen je wel zien, maar fietsers met zo'n klein lampje misschien niet.
En ook al kun jij op tijd opzij springen, die mensen schrikken nog steeds als ze jou pas op het allerlaatste moment zien. Ik vind het de plicht van elke verkeersdeelnemer om dat te voorkomen.
Zelf had ik vroeger heel goede ogen en zag ik alles. Inmiddels ben ik 49 en zie ik niet zo goed meer. Hardlopers zonder verlichting zie ik pas laat. Afgelopen winter was het een geluk dat twee lopers met elkaar in gesprek waren, zodat ik ze kon horen. Want ik zag ze niet.
Hoewel je op zich een valide punt hebt (ja, het zou socialer en verantwoordelijker zijn om als hardloper ook verlichitng te voeren) wil ik de bal dan wel terugkaatsen: als jij hardlopers met reflectie en gekleurde (vaak neon-kleurige) kleding pas laat ziet, heb jij dan wel goede verlichting op je fiets? Want met een goede lamp (en dus niet een action-sleutelhanger) kan je dan een hardloper toch echt niet over het hoofd zien, juist als het donker is licht dan alles op. Overigens heb ik persoonlijk nog niet ervaren dat fietsers mij laat zagen, maar dat komt denk ik ook omdat ik meestal op redelijk goed verlicht terrein loop (want vind het zelf ook wel fijn om te zien waar ik mijn voeten neerzet). Meer last heb ik van auto's en scooters die langs kanalen rijden en het leuk vinden om zo lang mogelijk rechts aan te houden en vlak voor je bij je zijn pas om je heen te schieten (terwijl ze je overduidelijk zien). Gelukkig weet ik na 14 jaar Utrecht wel welke plekken ik het beste kan vermijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:59:
Hmm, ik dacht gelijk aan de zoveelste bucketlistmarathoner maar zo te zien heeft ze wel een redelijke hardloophistorie. 40'10 op de 10.000m is niet mals.

Verder krijg ik van bijna alle bloggers jeuk en de overdaad aan selfies helpt niet mee, dus ik ga me maar gauw met andere dingen bezighouden :P
Ik krijg ook meteen jeuk als ik de tekst lees. Maar wel respect voor wat ze al bereikt heeft, naast die 10K tijd is ook 10 marathons onder je 30e best een prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik zag het vandaag viavia. Ik heb iets van die blog gelezen, mijn soort interesse niet.

Leuk, weer een verlichtingdiscussie! Ik ben het eens dat zeker fietsers een goede verlichting zouden moeten hebben. Dan zou je met reflectie al een heel eind kunnen komen. Ik neig zelf wel naar iets verlichting ook al heb ik er een schurfthekel aan. Ik wil namelijk iets meer echt donker trainen.

Waar ik normaal loop is er voldoende omgevingslicht vind ik zelf dus word je wel gezien. Ik heb wel van die haklampjes gezien, misschien dat ik die een keer ga testen.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Xaverius schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:40:
Ik zag het vandaag viavia. Ik heb iets van die blog gelezen, mijn soort interesse niet.

Leuk, weer een verlichtingdiscussie! Ik ben het eens dat zeker fietsers een goede verlichting zouden moeten hebben. Dan zou je met reflectie al een heel eind kunnen komen. Ik neig zelf wel naar iets verlichting ook al heb ik er een schurfthekel aan. Ik wil namelijk iets meer echt donker trainen.

Waar ik normaal loop is er voldoende omgevingslicht vind ik zelf dus word je wel gezien. Ik heb wel van die haklampjes gezien, misschien dat ik die een keer ga testen.
Ik wil zelf nog een keer een totaal-duisternis training doen. Dus ook zonder eigen verlichting. Dat schijnt een hele bijzondere ervaring te zijn, want je hersenen krijgen dan vrijwel geen visuele prikkels. Je moet wel zoeken om een geschikte plek te vinden, met alle lichtvervuiling in NL is dat lastig. Een kennis van mij heeft het o.a. op strand in Terschelling gedaan, met alleen wat restjes maanlicht en reflectie van wat algen en was erg onder de indruk. Je loopt dan natuurlijk geen 12-15 km per uur meer want het is redelijk scary als je je eigen voeten al niet meer ziet, maar tegelijkertijd kan je op het strand natuurlijk niet zoveel verkeerd doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Valorian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:53:
[...]

Hoewel je op zich een valide punt hebt (ja, het zou socialer en verantwoordelijker zijn om als hardloper ook verlichitng te voeren) wil ik de bal dan wel terugkaatsen: als jij hardlopers met reflectie en gekleurde (vaak neon-kleurige) kleding pas laat ziet, heb jij dan wel goede verlichting op je fiets?
Dat hangt van de fiets af. >:) Met de ene zie ik reflectie al vanaf 100-200 meter, met de andere vast veel later. Maar beide vormen van verlichting zijn goedgekeurd.

Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat goede verlichting een garantie van veiligheid is. Afgelopen winter heb ik twee keer hard moeten roepen voordat een fietser opzij ging. Ondanks mijn lamp die minstens 30 lumen gaf. Zelf spring ik in het donker niet opzij als daar alleen maar berm ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
Ik loop zelf met de Noxgear. Onder normale omstandigheden zouden automobilisten en fietsers met prima verlichting je inderdaad zelf moeten zien, maar als er 's avonds bijvoorbeeld weer wat herfstnevel hangt, ben je met eigen verlichting echt een stuk beter op te merken voor hen, ook in beter verlicht gebied.

Een andere groep die mij vaak (positief) aanspreekt, is de wat oudere medemens 's avonds buiten loopt. Als sneller bewegende voetganger zorg je makkelijk voor een schrikreactie bij hen, die je wegneemt als je goed zichtbaar bent. Zij hebben geen lamp om je reflecterende kleding te activeren, en ook in woonwijken e.d. zijn er genoeg plekken waar de straatverlichting wegvalt.

Het is allemaal geen garantie om zonder brokken thuis te komen, maar mijn ervaringen over vier winterseizoenen hebben ervoor doen zorgen dat ik actieve verlichting als een must beschouw, in stedelijk gebied, binnen de bebouwde kom, en daarbuiten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:50
Bijna aan het einde van mijn C25K plan, en bijgevolg daarnet voor de eerste keer 5km gelopen :p

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UOLfQS8.png

Toch niet gedacht dat het zo vlotjes ging gaan toen ik in de 1e week van het programma al zat te puffen na 1min lopen :D. Deze week nog 2x 28 min, om volgende week af te sluiten met 3x 30 min.

Ben me echter wat aan het afvragen wat ik daarna het best doe... Focussen op een afstand van 5km, maar dan proberen om mijn tempo te verhogen? De plaatselijke finse piste heb ik ondertussen wel gezien, waarschijnlijk ga ik eens de plaatselijke binnenwegjes gaan verkennen.

In het weekend ga ik trouwens altijd 's ochtends gaan lopen, op een nuchtere maag. Die sessies zijn toch nog altijd iets zwaarder. Eens geprobeerd om een halve banaan te eten + wat koffie. Daarna nog speciaal een half uurtje gewacht, maar dat was toch geen aangenaam gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Xaverius schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:40:

Ik zet dit jaar agressief in op passieve verlichting. Links een normaal hardloopjasje, in het midden een groen jasje wat overdag vies fel fluoriserend groen is en rechts de nieuwe aanwinst :P. Het moet nog wel even 15 graden afkoelen, anders is het meteen een soort reflecterende sauna...
Daarnaast loop ik met m'n hooflamp om m'n pols gewikkeld. Die heeft een breedstraallamp voor als er niemand in de buurt is en een 350 lumen spotlight voor als ik wel gezien wil worden. Het onverlichte buitengebied ingaan zonder goede actieve verlichting is simpelweg onverantwoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7accgLXRiGm9YUUp8QGDHKg1/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
kenneth schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:59:

LIVE, LOVE,..........en weg was ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Frenz64 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:37:
[...]

LIVE, LOVE,..........en weg was ik
maar eigenlijk doen we allemaal min of meer hetzelfde :+

* vhal rent

Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:34:
[...]

Ik zet dit jaar agressief in op passieve verlichting. Links een normaal hardloopjasje, in het midden een groen jasje wat overdag vies fel fluoriserend groen is en rechts de nieuwe aanwinst :P. Het moet nog wel even 15 graden afkoelen, anders is het meteen een soort reflecterende sauna...
Daarnaast loop ik met m'n hooflamp om m'n pols gewikkeld. Die heeft een breedstraallamp voor als er niemand in de buurt is en een 350 lumen spotlight voor als ik wel gezien wil worden. Het onverlichte buitengebied ingaan zonder goede actieve verlichting is simpelweg onverantwoord.
[Afbeelding]
Tof jasje!! Heb gaat weer beginnen, overvallen worden door de duisternis. Ik vertrouw echter op de reflectie van mijn schoenen, logo en striping op de broek, jasje en daarover een hesje. Evt een lampje om de arm, maar daar laat ik het bij.

De beste bescherming is lopen in een grote groep, dat doen wij op donderdag. Mocht ik toch alleen lopen dan zoek ik een route waarbij ik zo min mogelijk kruisverkeer tegenkom.
Nog maar 4 maanden, dan gaan de dagen weer lengen :P

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Valorian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:01:
[...]

Ik wil zelf nog een keer een totaal-duisternis training doen. Dus ook zonder eigen verlichting. Dat schijnt een hele bijzondere ervaring te zijn, want je hersenen krijgen dan vrijwel geen visuele prikkels. Je moet wel zoeken om een geschikte plek te vinden, met alle lichtvervuiling in NL is dat lastig. Een kennis van mij heeft het o.a. op strand in Terschelling gedaan, met alleen wat restjes maanlicht en reflectie van wat algen en was erg onder de indruk. Je loopt dan natuurlijk geen 12-15 km per uur meer want het is redelijk scary als je je eigen voeten al niet meer ziet, maar tegelijkertijd kan je op het strand natuurlijk niet zoveel verkeerd doen ;)
Dit kun je goed doen op het strand of als je een wat vlakkere ondergrond wilt op de dijk of in de duinen. Zelf loop ik regelmatig hard op de dijk in Den Helder en daar is het toch echt donker. Het enige licht wat je af en toe ziet is van de vuurtoren. Dus zelf een lamp mee nemen is geen overbodige luxe. Tenzij het onbewolkt is en je een heldere maan hebt. Dat geeft helemaal een speciaal effect. Naast het weinige zicht dat je dan hebt heb je ook alleen het geluid van de zee. En dat 5 km achter elkaar door als je het hele stuk dijk afloopt.

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:24
Rudedadude schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]
Ik zoek nog een nieuw jasje, heb je een linkje voor me?

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik loop nu 5Km in 27 Minuten en mijn gemiddelde pace zit op 5:24/Km.
Nu is het als ik dit gelopen heb ik aardig versleten ben.
Hoe kan ik dit het beste opkrikken zodat ik de 5Km wat makkelijker kan lopen?

Is hier misschien een goede interval voor die ik aan kan houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
Crxtreem schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:38:

Verder lopen dan 5 KM in een rustiger tempo.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:01
De totaal-duisternistraining doe ik inmiddels ook regelmatig (sinds het weer donker is vanaf 21:00). In het buitengebied bij mij in de buurt kan ik prima een kilometer of 10 lopen over fietspad of weg waar tegen die tijd geen hond/mens komt. Omdat er ook geen buitenverlichting is, is het wel goed donker. Ik doe dan mijn lampje (lampje op borst) dan vooral uit omdat je dan simpelweg meer ziet. Met verlichting zie je de lichtvlek en niks daarbuiten, zonder verlichting zie je (na gewenning) alles een beetje. Ik ervaar het overigens niet als extra bijzonder, ik geniet er net zo van als door dat poldergebied lopen in bijvoorbeeld winterse sferen of uitbundige groen van de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian

Door meer volume te maken op lage snelheid bouw je je belastbaarheid uit en kan je uiteindelijk ook – wanneer dat nodig is – sneller lopen.

Verder is een intervalschema inderdaad een goede toevoeging. Dan loop je korte tempoblokjes bóven je huidige 5km PR snelheid en daartussendoor rustblokjes juist (ver) onder die snelheid. Vervolgens kun je de tempoblokken steeds langer gaan maken, of de rust korter. Je lichaam went dan aan de hogere snelheden, zowel conditioneel als qua spieren/pezen/gewrichten. Dit bouw je natuurlijk langzaam / gedoseerd op.

Je geeft wat weinig info, maar met een pace van 5:30 op de 5K lijkt het erop dat je al best een geoefende loper bent. Heb je al ervaring met afstanden boven de 5K? Anders kun je bijvoorbeeld een van de 1001 schema's van internet plukken voor training van 5K naar 10K. Als je dat netjes volgt, en bij voorkeur 2 (of als je het aankan 3) keer per week gaat lopen dan werk je niet alleen naar die 10K toe maar zal je 5K ook makkelijker gaan en dus mogelijk sneller.

O ja, een andere variabele waar misschien wat te winnen is: gewicht. Weet niet hoe dat bij jou staat, maar mócht je overgewicht hebben dan is het ook lastiger om hogere snelheden te lopen. Daar iets aan doen is dan een 'Quick win' .. Tussen aanhalingstekens, want het overgewicht zelf kwijtraken is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Op papier overigens wel (gewoon minder calorieën innemen dan dat er uitgaan aan verbranding), maar de praktijk is weerbarstiger ;)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

>:)

Meer omvang, lager tempo.
Bijvoorbeeld; loop eens 10km op 6.30/km. Voor je gevoel ga je te langzaam en je zult ook nodige moeite moeten doen om zo langzaam te lopen, maar blijven volhouden en zeker niet versnellen. Juist door langzaam te trainen ga je sneller lopen, klinkt heel maf, maar het werkt wel :)

Daarnaast, hoe moe ben je na die 5km? Heb je het gevoel dat je nog sneller kunt of zit je al tegen de top? Als je dit laatste hebt, dan moet je proberen om niet constant te blijven knallen op dit tempo. Tik de 5.25/km alleen aan als je een interval gaat doen, verder werk je alles af op een lager tempo.

[ Voor 17% gewijzigd door Calitomnication op 12-09-2018 12:59 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Calitomnication schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:57:
Juist door langzaam te trainen ga je sneller lopen, klinkt heel maf, maar het werkt wel :)
Heb je enig idee hoe dat ongeveer werkt? Het is makkelijker om zoiets daadwerkelijk te gaan doen als je in je hoofd hebt waarom het werkt.

Edit: ik las deze bewering: Door de afwisseling van langzame duurtrainingen en interval wordt je sneller. (http://inspire2run.nl/lan...-turtle-en-wordt-sneller/ )
Dat klinkt heel logisch :)

[ Voor 37% gewijzigd door zoefies op 12-09-2018 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
zoefies schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:26:
[...]
Heb je enig idee hoe dat ongeveer werkt? Het is makkelijker om zoiets daadwerkelijk te gaan doen als je in je hoofd hebt waarom het werkt.

Edit: ik las deze bewering: Door de afwisseling van langzame duurtrainingen en interval wordt je sneller. (http://inspire2run.nl/lan...-turtle-en-wordt-sneller/ )

zie ook https://www.prorun.nl/tra...ardlopen-goed-voor-je-is/

• Crxtreem
  • Niet online
Ik heb wel afgelopen zondat 7,5Km gelopen in 44 minuten.
Pace was 5,53 maar wilde 6 aanhouden...
Ik ga toch ongewild harder omdat dat natuurlijker aanvoelt.
Volgens mijn Horloge moet ik wel 3 dagen rust houden.

Overgewicht is niet aan de orde met 1,75 Meter en 71 Kilo.

Ik ben nu ca. 2 jaar aan het hardlopen met Evy om de 5Km te halen.
Na wat blessures zolen aan laten meten en daarna schoenen.
Sindsdien blessure vrij aan het lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Gezien je 5k tijd is dat in mijn beleving te snel voor een duurloopje.
wat was je hartslag en wat is je max? zo kunnen mensen hier een beter beeld krijgen.

Zelf sinds een aantal weken ook begonnen met echt langzaam lopen in D2 (van 5).
Waar ik eerst ruim 7 min/km liep in D2, loop ik na een aantal weken al 6.18 min/km met dezelfde hartslag. Bizar hoe snel dit gaat.

• Crxtreem
  • Niet online
Thierry2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:05:
Gezien je 5k tijd is dat in mijn beleving te snel voor een duurloopje.
wat was je hartslag en wat is je max? zo kunnen mensen hier een beter beeld krijgen.

Zelf sinds een aantal weken ook begonnen met echt langzaam lopen in D2 (van 5).
Waar ik eerst ruim 7 min/km liep in D2, loop ik na een aantal weken al 6.18 min/km met dezelfde hartslag. Bizar hoe snel dit gaat.
Ik heb wel wat logs online staan van mijn horloge:
Ik heb nog geen hartslagband dus de hartslag is van mijn pols.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2985795531

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:04
Ik las tegenwoordig ook regelmatig écht langzame loopjes in en dat bevalt, na wat gewennning, erg goed. Ik loop dan gericht op een pace van bijv. 06:30 of zelfs 07:00 / km. Goed letten op de pasfrequentie, hoog houden en 'actief lopen'! Zo ook afgelopen Maandag een 6.5 km in ~3 kwartier gelopen, was gelijk lekker even 'loslopen' na de wedstrijd van Zondag. Vanavond weer interval op het program :)

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
@Crxtreem
Er zijn hier genoeg mensen met veel meer expertise dan mij.

Weet je toevallig je max hr? dus niet van deze 5k maar je absolute max hr.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

verschillende theorien. Wij trainen gericht op hartslagzone. Een week voor mij ziet er meestal als volgt uit.

- Dinsdag; kort en intensief baanprogramma (omvang max. 8000meter incl. warming-up & cooling down)
- Donderdag; korte tot middellange afstand. Meestal als interval (omvang 10km / 14km)
- Zaterdag; lange duurloop, hartslag zone 1 (omvang 16km / 20km)
- Zondag; tempoloop of fartlek. Meestal afgewerkt in zone 3 (omvang 8km/14km)

Met dit totaalplaatje trainen wij eigenlijk alles. De theorie van onze trainer is. De zaterdagloop (lange duur in T1) zorgt voor omvang. En juist door deze goed te trainen, gaan je andere zones (2 t/m5) automatisch omhoog.
Keerzijde is dat hier wel veel tijd in gaat zitten en niet iedereen heeft tijd voor 4 trainingen per week.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

acidd91 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:15:
[...]

Ik zoek nog een nieuw jasje, heb je een linkje voor me?
Ik heb hem ergens anders vandaan (en nog nooit iets besteld via Fruugo), maar dit is zo te zien de beste prijs die ik kan vinden. Elders is hij er ook nog in het rood.
https://www.fruugo.nl/2b-...vacht/p-19201856-42129377
Zoals gezegd: het stukje ademend in de beschrijving is relatief ten opzichte van dunnere hardloopjasjes, de water en winddichtheid is dan (dus) wel weer top.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:10
Calitomnication schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:08:
[...]

verschillende theorien. Wij trainen gericht op hartslagzone. Een week voor mij ziet er meestal als volgt uit.

- Dinsdag; kort en intensief baanprogramma (omvang max. 8000meter incl. warming-up & cooling down)
- Donderdag; korte tot middellange afstand. Meestal als interval (omvang 10km / 14km)
- Zaterdag; lange duurloop, hartslag zone 1 (omvang 16km / 20km)
- Zondag; tempoloop of fartlek. Meestal afgewerkt in zone 3 (omvang 8km/14km)

Met dit totaalplaatje trainen wij eigenlijk alles. De theorie van onze trainer is. De zaterdagloop (lange duur in T1) zorgt voor omvang. En juist door deze goed te trainen, gaan je andere zones (2 t/m5) automatisch omhoog.
Keerzijde is dat hier wel veel tijd in gaat zitten en niet iedereen heeft tijd voor 4 trainingen per week.
Een duurloop in zone 1, bijzonder noem ik dat :)
Wanneer ik wandel dan zit ik in zone 1 en inlopen is bij mij al zone 2.
Wanneer ik het probeer dan blijf ik in hoog 2/laag 3 en bij een beetje doorlopen hoog 3/laag 4.
Ik kan dus echt niet hardlopen in zone 2 continue en laat staan zone 1 _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]

En van hun site:
Loop jij je duurlopen net zo hard als je wedstrijden? Dan wil ik je uitdagen om in ieder geval 1 minuut per kilometer langzamer te lopen, dan je 10km wedstrijdtempo, met je duurlooptraining. Houd dit tenminste 3 weken achter elkaar vol. De combinatie van langzame duurtrainingen en intervaltraining hebben enkel zin wanneer er een significant verschil zit qua tempo. Door de afwisseling van langzame duurtrainingen en interval word je sneller.

Kortom, de langzame duurloop maakt jou geheid sterk, zen, blessurevrij en in combinatie met interval een lean mean running machine!
Als je altijd dezelfde snelheid loopt... word je of nooit sneller of je raakt vaak geblesseerd. Heb er al eerder over geschreven. Het blijft me verbazen dat veel mensen dit als bijzonder ervaren.
Ik loop sinds 1995 hard en ik weet niet beter. Wanneer dit icm periodisch trainen precies geïntroduceerd is weet ik niet, maar dat moet al veel eerder zijn.

Misschien dat degenen die dit altijd al doen het niets bijzonders vinden.... en er dus niet vaak over beginnen, terwijl de "klagers", ;) degenen die vaak geblesseerd raken en diegenen die te langzaam lopen en ook te weinig progressie boeken, veel duidelijker altijd al aanwezig waren om zich over van alles te verbazen? Ik weet het niet, ben geen historisch sportonderzoeker.

Wat ik wel merk bij sporters die best volgens mij veel harder zouden kunnen als ik ze vraag waarom ze altijd zo hard trainen, ik in meer dan 90% van de gevallen te horen krijg: " ja maar dit is zo lekker. Als ik niet diep gegaan ben in mijn training ... dan heb ik het gevoel dat ik niet getraind heb.

Soms probeer ik nog wel eens een voorzichtige niet opdringerige boodschap mee te geven, maar vaak merk ik na een antwoord al dat het niet zo aanslaat en stop ik meteen.....

Als ik echter naar de lijst van blessures altijd keek en wie dat waren en hoe ze trainden dan was de correlatie met de te zware training heel erg hoog....

De opbouw van training is piramide werk, je moet een goede basis hebben en daar kun je pas snelheid boven op zetten omdat je dan pas goed belastbaar bent. En wat ik ook al eerder schreef: je wordt niet beter van harder trainen.... maar wel van op de juiste manier meer trainen....met oa meer kilometers.
Succes. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Mijn valkuil (en ik denk bij veel mensen) zit/zat er in dat je conditie veel sneller beter wordt dan je lichaam aan kan. Neem daarnaast dat als je echt de afwisseling en lange duurlopen aanhoudt zoals hierboven beschreven, dat nog sneller gaat en je ontzettend veel vooruitgang bemerkt en dat werkt echt superverslavend (het is ook zo goed meetbaar allemaal). Ik heb me redelijk goed aan een schema gehouden en daarna een 2e schema maar toch raakte ik overbelast en dat negeerde ik omdat het allemaal zo leuk ging qua vooruitgang. Dat heeft er nu voor gezorgd dat ik al 1,5 jaar niet meer fatsoenlijk heb kunnen lopen en nu zelfs pijn krijg als ik 200 meter aan moet zetten voor de trein (en om het in perspectief te zetten: nu 2 jaar geleden ben ik begonnen met lopen na jaren niets doen). Wees dus gewaarschuwd.

moraal van dit verhaal:
- conditie gaat sneller dan lichaam aan kan
- langzame duurlopen/afwisseling zorgt voor verslavende vooruitgang

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Dat heet dus in een woord: belastbaarheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:46:
Dat heet dus in een woord: belastbaarheid...
ja, maar een post met alleen het woord belastbaarheid had wat kort geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Zijn er nog meer deelnemers in Berlijn dit weekend naast @Webgnome ? (ps, ik kan je niet tracken. Alleen je eindtijd).

Heb nu drie namen in mijn tracking list. 😎

Stop de verwelking!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Zojuist 10x800m gedaan op 10km tempo. Best een eindje knallen, maar weer gelukt op 3:20 gemiddeld (per 800m, dus 4 min per kilometer). Volgens de Yasso-theorie zou ik dan een marathon op 3 uur 20 minuten moeten kunnen lopen, maar dat lijkt mij toch wel erg ambitieus 8)7 .. Maar wie weet...

Mijn doelen:
- najaar: volume opbouwen, snelheid vasthouden, misschien nog wat PR's aanvallen op alle afstanden t/m 21,1 km. Sowieso lekker veel wedstrijdjes meepakken, inclusief een aantal mooie trails.
- winter: marathon-trainingsschema volgen
- voorjaar: mijn tweede marathon lopen. Dit keer in het buitenland. Shortlist is nu beperkt tot Rome/Krakau/Wenen (allemaal in april).

Gaat nu erg lekker, maar merk wel dat ik qua belastbaarheid niet veel meer moet vragen. Zeker afgelopen weken veel gelopen, wil nu heel blijven. Jammer dat minder lopen en doseren soms om meer discipline vraagt dan langer of sneller haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

P.O. Box schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:01:
[...]ja, maar een post met alleen het woord belastbaarheid had wat kort geweest :)
Ik gaf alleen de samenvatting weer... :)

• Valorian
P.O. Box schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:33:
Mijn valkuil (en ik denk bij veel mensen) zit/zat er in dat je conditie veel sneller beter wordt dan je lichaam aan kan. Neem daarnaast dat als je echt de afwisseling en lange duurlopen aanhoudt zoals hierboven beschreven, dat nog sneller gaat en je ontzettend veel vooruitgang bemerkt en dat werkt echt superverslavend (het is ook zo goed meetbaar allemaal). Ik heb me redelijk goed aan een schema gehouden en daarna een 2e schema maar toch raakte ik overbelast en dat negeerde ik omdat het allemaal zo leuk ging qua vooruitgang. Dat heeft er nu voor gezorgd dat ik al 1,5 jaar niet meer fatsoenlijk heb kunnen lopen en nu zelfs pijn krijg als ik 200 meter aan moet zetten voor de trein (en om het in perspectief te zetten: nu 2 jaar geleden ben ik begonnen met lopen na jaren niets doen). Wees dus gewaarschuwd.

moraal van dit verhaal:
- conditie gaat sneller dan lichaam aan kan
- langzame duurlopen/afwisseling zorgt voor verslavende vooruitgang
Wow, dat klinkt wel nasty. Dus in 6 maanden van niet lopen naar een blessure en nu al 18 maanden 'eruit' en op de rand van 'ook last hebben in het dagelijks leven' (dus niet meer alleen bij hardlopen)? Zit je nog in een fysio- of medisch traject op dit moment of heb je de situatie zoals 'ie nu is 'geaccepteerd' voor wat het is en laat je de klachten langzaam slijten?

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

tlpeter schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:57:
[...]

Een duurloop in zone 1, bijzonder noem ik dat :)
Wanneer ik wandel dan zit ik in zone 1 en inlopen is bij mij al zone 2.
Wanneer ik het probeer dan blijf ik in hoog 2/laag 3 en bij een beetje doorlopen hoog 3/laag 4.
Ik kan dus echt niet hardlopen in zone 2 continue en laat staan zone 1 _/-\o_
Ligt er maar net aan hoe de HR-zones op je horloge zijn ingesteld. Gebruik je nog steeds de defaults die door Garmin worden gegeven, dan kan ik dat goed begrijpen, stel je de waarden handmatig in klopt het beter met je training. :)

tips voor New York

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:10
Calitomnication schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:15:
[...]

Ligt er maar net aan hoe de HR-zones op je horloge zijn ingesteld. Gebruik je nog steeds de defaults die door Garmin worden gegeven, dan kan ik dat goed begrijpen, stel je de waarden handmatig in klopt het beter met je training. :)
SMA test gedaan vorig jaar en deze juist ingesteld :)
Ik ben ook niet snel en de basis is niet in orde dus het klopt waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 06:39
December 2017 heb ik mijn hardloopschoenen weer eens uit de kast getrokken, meerdere malen was ik begonnen, meerdere malen ook weer gestopt.

Het idee was: "Als ik begin in de vrieskou, regen, en dat 3 keer per week en ik volhoud, dan is de lente, zomer en najaar het leukste". Helemaal waar gebleken!

Inmiddels zijn de 5 jaar oude schoenen al vervangen, loop ik nog steeds 3 x per week en sinds 2 weken terug aangesloten bij een loopgroep. Op 1 of andere manier kan ik me er niet toe zetten intervallen alleen te lopen, dus leek me dit de juiste oplossing.

Ik loop best gemakkelijk de 10 km (niet zo snel in mijn optiek, 53 minuten) en wil graag doorgaan naar de halve marathon ( < 2 uur, zonder te wandelen). Een ambitieus plan, maar realistisch gezien ik het in mei 2019 wil lopen (denk ik).

Tevens wil ik sneller lopen op de 10 km (richttijd < 50 minuten, huidige 5 km is ongeveer 24 minuten), is mijn optiek ook haalbaar.

Mijn schema is op dit moment:
1 x intensieve interval (bv 8 x 500 mtr)
1 x lange interval (bv ( 6 x 1 km)
1 x duurloop (10 -12 km op het tempo 5:30 / km)

Waarbij vooral de duurloop in stappen omhoog moet.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn schema en doelen. Wat kan ik verbeteren om mijn doelen te kunnen verwezelijken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

JMaster schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:33:

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn schema en doelen. Wat kan ik verbeteren om mijn doelen te kunnen verwezelijken?
Je doel klinkt ambitieus maar haalbaar. Het beste soort doel dat er is :) En slim gedacht om te beginnen wanneer het moeilijk is!

Hoe vaak kun/wil je lopen? Zeker met relatief lage omvang is het antwoord vooral: loop (veel) meer, overwegend rustig, af en toe (kei)hard. Maar je moet natuurlijk nooit zoveel lopen dat je plezier verdwijnt.

Probeer inderdaad je duurloop te verlengen. Voor de halve marathon zal dat zeker twee uur moeten zijn maar in principe zou je op termijn zelfs in een rustweek probleemloos 90' moeten kunnen lopen.

Twee keer interval zonder verdere rustige trainingen vind ik erg veel en het is tevens een blessurerisico. Je wordt niet sneller van intervaltraining! Je wordt sneller van (1) intervaltraining, (2) gebouwd op duurvermogen, (3) met voldoende herstel. Met twee van de drie trainingen interval voldoe je alleen aan de eerste voorwaarde, nauwelijks aan de tweede en niet aan de derde.
Maak van een van die intervaltrainingen een rustige duurloop met wat versnellingen erin. Bijvoorbeeld elke vijf minuten een half minuutje hard (niet sprinten, wel pittig).

Ook voor een 10k is duurvermogen de belangrijkste voorspeller voor prestaties dus naarmate je fitter wordt voor de halve marathon zal je 10k-tijd ook verbeteren. Om echt het maximale eruit te halen zul je wel een paar weken specifieke 10k-training moeten doen maar dat zijn de finishing touches. Maar een wekelijkse lange duurloop is ook essentieel voor een goede 10k, hoewel je gevoelsmatig niet zou zeggen dat 20km rustig lopen nuttig is voor 10km hard lopen. Ik kan er uren over praten waarom het nuttig is maar dan wordt het allemaal erg technisch :P 80/20 running van Matt Fitzgerald is een goed boek dat er meer over vertelt.

Tot slot: een rustig tempo is echt rustig. 5'30/km is veel te hard. Bij een 10k in 53' denk ik meer aan 6'/km of zelfs iets rustiger. Een tempo waarop je makkelijk kunt praten met een (onzichtbaar :P) loopmaatje. Een tempo waarvan je je misschien afvraagt of het wel nuttig is.
Het voordeel van rustig lopen, naast dat het de optimale prikkel is voor duurvermogen, is dat je veel meer kunt lopen met minder blessurerisico. 30 rustige kilometers in een week doen veel meer voor je duurvermogen dan 15 kilometers op een tempo dat harder dan noodzakelijk is voor duurvermogen maar ook langzamer dan noodzakelijk voor wedstrijdspecifieke prikkels. En een rustig tempo maakt het makkelijker om je lange duurlopen te verlengen en juist bij een lange duurloop telt elke extra kilometer dubbel.

Succes!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Update:

Na de HM afgelopen zondag niet meer hardgelopen. De kuit, nou ja dat gekke stukje aan de zijkant dus, blijft ongeveer zoals ie is. In de ochtend voelt het vervelender, en in de avond voelt het alsof rust hard nodig is.
Mijn duidelijkste plek van blessure is dus echt helemaal aan de zijkant (buitenkant) van de kuit, zo'n 3-4cm onder het botje.
Uitstraling van order van grootte "vervelend gevoel", geen pijn, naar enkel en de bovenkant voet. Al deze symptomen opgeteld doen mij denken dat de peroneus-groep de plek van oorzaak is, maar praktisch alle internet-informatie wijzen dan richting klachten gecentreerd rond de enkel en daar heb ik juist geen echte klachten.
Foamrolling maakt wel wat los, maar ik vraag me af of het (genoeg) helpt.

Met ongeveer precies een maand te gaan voor de marathon zit ik nu wel echt op een punt waar ik moet gaan bepalen hoe dit aangepakt moet worden.
Wat iig niet helpt is nu een HM op snelheid gaan lopen. :X Achteraf gezien had ik gewoon niet moeten starten. Het begon juist wat beter te worden.

Wel voelt het elke keer een tijdje beter als ik wat beweging heb gehad. Dus, nu maar gaan wandelen ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@Pathogen al bij de fysio langs geweest? Lijkt me stap 1 nu.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben bang van ook :P dat is een soort van erkennen dat het erg genoeg is om misschien niet te kunnen lopen over een maand. Dat maakt mij zeer zeer ontevreden :/

Maar het is de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Oei @Pathogen, beterschap! Hopelijk lukt Eindhoven nog.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het is zo'n stomme blessure :P krijg het er net weer gewoon uitgestretched. Snap er echt geen zak van.

Komt vast over een uurtje weer terug. Gewoon de fysio inschakelen dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Pathogen op 13-09-2018 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:22:
Ik ben bang van ook :P dat is een soort van erkennen dat het erg genoeg is om misschien niet te kunnen lopen over een maand. Dat maakt mij zeer zeer ontevreden :/

Maar het is de realiteit.
Eens, ik ben ook geen fan ;)
Maar het is nu gewoon zaak om een goede diagnose te stellen en behandeling te bepalen. Met een beetje mazzel valt het mee en kan je alsnog lopen. Zo niet, dan is er altijd een nieuwe kans.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm. Ik realiseer me dat ik hier geen update gegeven heb na de MRI en de gesprekken met de specialist.

Laat ik beginnen met het goede nieuws. De scheur zit deze keer niet in de soleus maar in de gastro, wat makkelijker te herstellen is.

Het slechtere nieuws, de oorzaak zit in mijn enkel, deze is zeer beperkt (zeg maar 10 graden minder doorslag dan de andere enkel) en als gevolg daarvan moet de kuit vele malen harder werken.

Het slechtste nieuws kwam echter bij de fysio - ik moet de komende weken tot maanden werken aan een overall programma om zowel de enkel los te krijgen, de bilspieren sterker te maken en de kuit sterker te maken, want anders dan gaat die kuit continu issues opleveren. Waarom is dat het slechtste nieuws? Het krachtprogramma is dagelijks en kost ongeveer een uur. Dat lukt wel maar dat combineren met hardlopen - later als de kuit voldoende herstelt is - een jonge baby en werk gaat wel een uitdaging worden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oef, succes @Zwerver. Behoorlijk pittig ja. Hopelijk vind je snel een ritme dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Pathogen Ik zou ook even op bezoek gaan bij en sportarts of fysio. Wellicht is het iets relatief onschuldig en is het goed te behandelen met fysio of dry needling (vanuit gaande dat het een knoop is).

@Zwerver Veel succes, je weet nu wel waar je aan toe bent. Moet het uur aaneensluitend zijn of kan je het ook eventueel ook verdelen gedurende de dag?

Vanavond ga ik ook maar eens rustig weer aan de gang met een kort duurloopje. De HM heb ik redelijk goed doorstaan wat betreft fysieke gesteldheid en het enige ongemak wat ik momenteel heb zijn de bacteriën van mijn kinderen die mij als volgend project zien. :X

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39
vhal schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:23:
@Pathogen Ik zou ook even op bezoek gaan bij en sportarts of fysio. Wellicht is het iets relatief onschuldig en is het goed te behandelen met fysio of dry needling (vanuit gaande dat het een knoop is).

@Zwerver Veel succes, je weet nu wel waar je aan toe bent. Moet het uur aaneensluitend zijn of kan je het ook eventueel ook verdelen gedurende de dag?

Vanavond ga ik ook maar eens rustig weer aan de gang met een kort duurloopje. De HM heb ik redelijk goed doorstaan wat betreft fysieke gesteldheid en het enige ongemak wat ik momenteel heb zijn de bacteriën van mijn kinderen die mij als volgend project zien. :X
Zijn het zogenaamde hornbach bacteriën -O- ?

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2