Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.411 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 17:06
MrAcid schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:16:
Jullie maken allemaal veel te vroeg de trainingsbalans op. Nog een maand knallen! Hup!
Precies,

nog een maand om mijn volume van vorig jaar te overtreffen. Zie dat er wat lange Economy Runs in m'n schema staan, dus dat moet lukken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Michaelg schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:37:
2018:
Mijn sportieve jaar is beginnen op 6 februari 2018. De dag dag dat ik voor het laatst een sigaret hebt gerookt en zal roken. Op dat moment woog ik 100 kilo schoon aan de haak. Ik wilde een beter voorbeeld zijn voor mijn kinderen en ze behoeden van de fouten die ik gemaakt heb. Aangezien ik maar 1 strijd per keer wilde aangaan, begon ik met het stoppen met roken. Het waren een pittige eerste paar weken/maanden. Ik ging het roken vervangen door eten en dat ging me prima af. Moeite om niet roken had ik niet. Het eten daarentegen.

April begon en ik ging op de weegschaal staan. Ik schrok me kapot: de teller stond op 110.
Ik heb geen sigaret meer aangeraakt en de overtuiging om er nooit meer 1 aan te raken is gigantisch. Helaas blijkt dat ik me dus wel aan het volproppen ben met eten en ik slib langzaam aan dicht.
Dit is niet dat voorbeeld wat ik wil zijn voor mijn dochtertjes. Tijd om strijd 2 aan te gaan.

Ik begin met Evy 5k's programma en in no time kan ik 5k achter elkaar hardlopen (mag het woord eigenlijk niet hebben, want ik liep er 38 minuten over).
Mag ik je even onderbreken hier? In dit topic posten Tweakers met allerlei snelheden, niveaus en hoeveelheden loopervaring :Y
38 minuten, zeker inclusief het meesjouwen van extra overgewicht, is gewoon goed! En 45 minuten was ook goed geweest. Of een uur. Je deed niks, was te zwaar, begon met sporten en toen kon je ineens 5km hardlopen. Dat is een enorme prestatie en het cijfertje van de tijd is daarbij gewoon irrelevant :)

Niet jezelf downplayen, dat is echt niet nodig. Gelukkig lees ik ook verder dat je er heel erg trots op bent!
Mega trots ben ik hierop. Me gewicht daalt snel mee en begin juli tik ik de 100 aan. Discipline en doorzettingsvermogen (wat me bij het stoppen met roken niet in de steek gelaten heeft), helpen me om trouw iedere week 3 keer hard te lopen.
Omdat ik merk dat doelen stellen wel erg fijn werkt, wil ik 5k binnen het half uur kunnen lopen en op 13 oktober is het me dan eindelijk gelukt!! Tussendoor heb ik de duurloop al kunnen uitbouwen naar 10k en mijn volgende doel was dan ook 10 in het uur. Ook dat doel heb ik inmiddels behaald! Het huidige doel is om 5k in 25 minuten te kunnen lopen en ik doe er nu 26:12 over, dus dat gaat de goede kant op.
Ook weeg ik nog maar 86,7 kilo en merk ik hoeveel fitter en beter ik in me vel zit dan een jaar geleden.

Omdat ik denk dat mijn 5 in 25 doel erg snel gerealiseerd gaat worden, heb ik mijzelf een nieuw doel gesteld. Ik wil in 2019 een halve marathon gaan lopen! En ben ervan overtuigd dat me dat gaat lukken.
Geweldig dat je zo snel vooruit gaat! 86 kilo ipv 110 is natuurlijk megawinst en daarbij niet meer roken is dubbelop top. (ex-roker hier, met vrouw die ook flink bezig is haar overgewicht kwijt te raken)
Het voorbeeld voor je kinderen zit zo echt wel snor :)

Hoe gaat het, met zo'n steile leercurve, qua pijntjes? Heb je ergens last van?
Wij (ik iig) helpen je namelijk heel graag met het leggen van een relatief blessureongevoelige basis, langzaam genoeg lopen in je trainingen enzo.

Ken namelijk nog zo'n succesverhaal, oud-collega die zeker 45 kilo kwijt is geraakt met héél veel wandelen en, zodra het kon, ook hardlopen. Dat is een hele tijd goed gegaan, maar op het randje van zijn kunnen en nu loopt ie blessure na blessure na blessure op... Helaas het gevolg van een jaar of anderhalf praktisch roofbouw plegen om af te vallen én heel veel te sporten.

Niet bedoeld als downer, maar wees alsjeblieft voorzichtig :Y De beste kans om te kunnen blijven lopen is door geen gekke dingen te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Michaelg we kunnen elkaar de hand schudden (op het roken na), wat jij bereikt hebt ben ik nog mee bezig. Ik zit nog op 110 en probeer ook die 10 binnen het uur te halen, maar de ervaring leert dat kilo's eraf inderdaad veel helpen. Je mag terecht trots zijn. d:)b

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:00
Pathogen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:03:
[...]

Mag ik je even onderbreken hier? In dit topic posten Tweakers met allerlei snelheden, niveaus en hoeveelheden loopervaring :Y
38 minuten, zeker inclusief het meesjouwen van extra overgewicht, is gewoon goed! En 45 minuten was ook goed geweest. Of een uur. Je deed niks, was te zwaar, begon met sporten en toen kon je ineens 5km hardlopen. Dat is een enorme prestatie en het cijfertje van de tijd is daarbij gewoon irrelevant :)

Niet jezelf downplayen, dat is echt niet nodig. Gelukkig lees ik ook verder dat je er heel erg trots op bent!
Ik snap wat je zegt. En dit zeg ik nu ook achteraf hoor. Destijds toen ik me eerste 5k aan 1 stuk liep, was ik echt over the moon! Niet alleen omdat ik gewoon actief bezig was om mijn gezondheid te verbeteren, maar ook omdat doorzettingsvermogen en discipline echt underrated is soms :)
Pathogen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:03:
[...]

Hoe gaat het, met zo'n steile leercurve, qua pijntjes? Heb je ergens last van?
Wij (ik iig) helpen je namelijk heel graag met het leggen van een relatief blessureongevoelige basis, langzaam genoeg lopen in je trainingen enzo.

Ken namelijk nog zo'n succesverhaal, oud-collega die zeker 45 kilo kwijt is geraakt met héél veel wandelen en, zodra het kon, ook hardlopen. Dat is een hele tijd goed gegaan, maar op het randje van zijn kunnen en nu loopt ie blessure na blessure na blessure op... Helaas het gevolg van een jaar of anderhalf praktisch roofbouw plegen om af te vallen én heel veel te sporten.

Niet bedoeld als downer, maar wees alsjeblieft voorzichtig :Y De beste kans om te kunnen blijven lopen is door geen gekke dingen te doen.
Zeker weten! Ik heb er zoveel plezier in waardoor ik de doelen ook steeds aan het bijstellen ben. Desondanks luister ik wel echt goed naar mijn lichaam. Ik beslis ook pas erg laat (na de eerste paar 100 meter) of ik voor een rustige loop of voor een tempo loop ga. Hoe graag ik soms ook wil, het zit er gewoon niet altijd in. Dus dan moet je niet terneergeslagen zijn(wat ik in het begin wel eens was) maar gewoon lekker gaan lopen zo hard/ver als dat mogelijk is. Pijnvrij en plezier erin houden is wel het allerbelangrijkste. Vooral toen ik nog zoveel overgewicht had moest ik echt heel goed focussen op wat mijn lichaam me aan feedback gaf. Een dag niet kunnen hardlopen? Prima, dan gaan we stuk wandelen.
Daarnaast deed ik niet alleen hardlopen. Ook veel wandelen, fietsen en krachttrainen. Allemaal om me lichaam sterker te maken.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-10 17:11
Ik wil ook beginnen met hardlopen, ik zit hier al een tijdje aan te denken maar op dit moment kijk ik op tegen het lopen in het donker. Eigenlijk moet ik gewoon een sportzaak binnenlopen, schoenen en kleding kopen en gewoon gaan. Maar de eerste stap is moeilijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Xanthian schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:57:
Maar de eerste stap is moeilijk.
Ik kan je verzekeren dat dat na tien jaar hardlopen nog steeds elke dag het geval is. Wen er maar aan :P

Mijn jaaroverzicht komt wanneer het jaar bijna afgelopen is. Een enkel hoogtepunt, een paar maanden pech maar vooral veel consistentie. Maar eerst nog een paar honderd kilometer aan het jaartotaal toevoegen :7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
kenneth schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:17:
[...]

Ik kan je verzekeren dat dat na tien jaar hardlopen nog steeds elke dag het geval is. Wen er maar aan :P

Mijn jaaroverzicht komt wanneer het jaar bijna afgelopen is. Een enkel hoogtepunt, een paar maanden pech maar vooral veel consistentie. Maar eerst nog een paar honderd kilometer aan het jaartotaal toevoegen :7
Haha, dat motiveert niet echt! Maar snap wel wat je bedoelt.
Deze week maar eens wat kleding kopen, dan heb ik in ieder geval een reden om dit weekend uit de deur te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Xanthian schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:57:
[...]

Deze week maar eens wat kleding kopen, dan heb ik in ieder geval een reden om dit weekend uit de deur te gaan.
Bijna iedereen is zo begonnen. Om een stok achter de deur te hebben volg je een programma van bijv. Evy, dat heeft mij en vele anderen geholpen bij de eerste stappen (pun intended).

Koop niet meteen hele glossy Nike outfits voor honderden euro's, de Decathlon of Lidl is prima voor je eerste outfit en schoenen; als je straks de 5km loopt en zin hebt in meer, laat je dan eens adviseren over schoeisel en verdiep je in kleding.

Wel belangrijk als je in de winter begint: zorg dat je zichtbaar bent, dus genoeg lichtjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 21:52
Hier je ambitie uitspreken helpt alvast @Xanthian , je legt jezelf toch al een soort van druk op.

Been there too @Michaelg had alleen wat voorsprong qua loopconditie, maar het roken, de klio's, heel herkenbaar (inclusief het voorbeeld zijn voor je kids, het leuke is dat die een blijvende stimulans zijn, ze zijn continue in de buurt om je gemotiveerd te houden, haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Xanthian schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:57:
Ik wil ook beginnen met hardlopen, ik zit hier al een tijdje aan te denken maar op dit moment kijk ik op tegen het lopen in het donker. Eigenlijk moet ik gewoon een sportzaak binnenlopen, schoenen en kleding kopen en gewoon gaan. Maar de eerste stap is moeilijk.
Vond ik ook, teamsport was leuk maar gewoon een rondje rennen trok mij totaal niet.
Probeer erachter te komen wat jou motiveert en stimuleert en gebruik dat om te starten.

Voor mij was dat Runkeeper en een beginnersschema. Het feit dat je simpele opbouw kon maken en doelen kon stellen geeft iets om naartoe te werken, daarnaast ben ik een gadgethoer en vond het dus prachtig om dan achteraf grafiekjes te hebben en progressie te zien. Was dat niet uitgevonden dan had ik waarschijnlijk ook nooit aan hardlopen begonnen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
mrwolf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:04:
[...]

Bijna iedereen is zo begonnen. Om een stok achter de deur te hebben volg je een programma van bijv. Evy, dat heeft mij en vele anderen geholpen bij de eerste stappen (pun intended).

Koop niet meteen hele glossy Nike outfits voor honderden euro's, de Decathlon of Lidl is prima voor je eerste outfit en schoenen; als je straks de 5km loopt en zin hebt in meer, laat je dan eens adviseren over schoeisel en verdiep je in kleding.

Wel belangrijk als je in de winter begint: zorg dat je zichtbaar bent, dus genoeg lichtjes etc.
Decathlon is wel een goede, ik heb alleen nooit zo'n goed gevoel over schoenen online kopen. In de winkel ben ik ook altijd 4 paar schoenen verder voordat ik denk "Ja, dit zit goed". Maar dan ben ik waarschijnlijk wel 100 euro verder.

Overige kleding ga ik er wel kopen. Zou een trainingsjack, trainingsbroek + shirt voldoende warm zijn?
Gonadan schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:08:
[...]

Vond ik ook, teamsport was leuk maar gewoon een rondje rennen trok mij totaal niet.
Probeer erachter te komen wat jou motiveert en stimuleert en gebruik dat om te starten.

Voor mij was dat Runkeeper en een beginnersschema. Het feit dat je simpele opbouw kon maken en doelen kon stellen geeft iets om naartoe te werken, daarnaast ben ik een gadgethoer en vond het dus prachtig om dan achteraf grafiekjes te hebben en progressie te zien. Was dat niet uitgevonden dan had ik waarschijnlijk ook nooit aan hardlopen begonnen. :P
Runkeeper heb ik alvast geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In 2010 (ofzo) heb ik mijn maximale hartslag zelf, en met een labtest, vastgesteld en sindsdien heb ik er eigenlijk niet heel veel aandacht meer aan besteed. Mijn max. hartslag heb ik toen vastgesteld op 181. Nu, een jaar of 8 later, kom ik daar never-nooit-meer bij in de buurt. Opzich klopt het ook wel dat je maximale hartslag over de tijd heen afneemt, dus dat is niet zo raar. In 2010 was ik 25, inmiddels 33.

Mijn inschatting is dat mijn max. nu zo rond de 175 zou liggen. Afgelopen zomer liep ik onder warme omstandigheden een lange, progressieve, duurloop (30km) waarbij ik op het eind mezelf compleet heb uitgeknepen en toen kwam ik op 172. 175 lijkt me dus wel een redelijke schatting, aangezien het met een getraind hart enorm lastig is om écht je max. te halen.

De zones waar ik tot nu toe altijd in getraind heb:
Z1: 0 - 135
Z2: 135-145
Z3: 145-155
Z4: 155-165
Z5: 165+

Z1 en Z2 voelen nog steeds goed: deze zones hebben het gevoel dat je daar bij zou moeten hebben.
Z3: voelt eigenlijk ook nog wel goed, al is 155 hier al wel hoog als bovenkant.
Z4: vanaf 160 wordt het écht pittig. Maar: mijn twee recente 10km's zijn beiden gemiddeld met een hartslag van 165/166 - met een max in de 'eindsprint' van 169/170.
Z5: Hier kom ik in de training eigenlijk amper - maar kan ik in wedstrijden dus nét aantikken.

Mijn n=1 ervaring laat me eigenlijk zien dat ik enkel aan de bovenkant aan het inleveren ben (ik heb in het verleden 10km's op 173bpm gemiddeld gelopen). Aan de onderkant is het gevoel nog prima, en als ik mijn Z1 lager zou zetten (bijv. naar 130) dan is dit echt een te lage prikkel/intensiteit wat mij betreft. Het lijkt dus alsof mijn zones nog wel redelijk accuraat zijn (of in het verleden iets te behouden zijn geweest) ondanks dat er inmiddels zo'n 8 jaar overheen gegaan is.

Vooropgesteld dat ik meer op gevoel (en tempo) loop dan op hartslag, ben ik toch wel benieuwd: hoe zijn jullie ervaringen (over meerdere jaren) met je max. hartslag en je hartslagzones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Xanthian schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:37:
Decathlon is wel een goede, ik heb alleen nooit zo'n goed gevoel over schoenen online kopen. In de winkel ben ik ook altijd 4 paar schoenen verder voordat ik denk "Ja, dit zit goed". Maar dan ben ik waarschijnlijk wel 100 euro verder.
Schoenen zijn wel belangrijk. Je hoeft niet de perfecte high-end schoenen te hebben, maar als ze niet goed zitten en je krijgt er last door dan is het snel klaar met je ambities.
Overige kleding ga ik er wel kopen. Zou een trainingsjack, trainingsbroek + shirt voldoende warm zijn?
Ik vind van wel, het is zo warm dat een korte broek nu ook nog prima zou kunnen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Xanthian schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:57:

Is natuurlijk ook erg persoonlijk. Ik ken iemand die alleen gaat lopen als hij zin heeft. Die blijft misschien twee dagen per maand thuis :o
Ik heb zelf (met een baan, jonge kinderen en partner) altijd moeite om de deur uit te gaan, helemaal nu het donker is wanneer ik kan gaan lopen. Na vijf minuten is het allemaal weer leuk en fantastisch maar ik wen dus nooit aan dat eerste stukje. De truc is voor mij om het hele concept van motivatie te laten varen. Ik ben ook niet elke dag gemotiveerd om naar m'n werk te gaan, te studeren of om de keuken op te ruimen. Niet tien minuten lang voor jezelf bedenken waarom je zou moeten gaan, niet op zoek naar motivatie. Gewoon als een apathische robot omkleden en naar buiten. Alleen als ik na thuiskomst er geen plezier in had krab ik mezelf achter de oren.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@kenneth plan jij je loopjes ook? Zelf merk ik dat het beter werkt met m'n gezin als ik ze plan. Mocht je dan minder motivatie hebben dan ga je toch wel want je was het al van plan. Als ik elke avond ter plekke ga beslissen of ik wel of niet ga dan heeft vermoeidheid of drukte veel sneller invloed. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Heerlijk om ook in december een keer in korte kleding gelopen te kunnen hebben. Afgelopen zondag bijna 20 aangetikt, wel in het donker geëindigd. Wat is het weer snel donker zeg.
MrAcid schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:16:
Jullie maken allemaal veel te vroeg de trainingsbalans op. Nog een maand knallen! Hup!
Ik heb net mijn Stravistix bekeken en vond het wel aardig. :+
Maar inderdaad nog 27 dagen mogelijk om hard te lopen dit jaar!

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gonadan schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:56:
@kenneth plan jij je loopjes ook? Zelf merk ik dat het beter werkt met m'n gezin als ik ze plan. Mocht je dan minder motivatie hebben dan ga je toch wel want je was het al van plan. Als ik elke avond ter plekke ga beslissen of ik wel of niet ga dan heeft vermoeidheid of drukte veel sneller invloed. :P
Ja, herkenbaar. En goede tip. Gelukkig loop ik tegenwoordig zoveel dat ik alleen m'n rustdagen hoef te plannen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:14

vhal

ಠ_ಠ

Ik ben allang blij dat ik 3x week haal, het plannen schiet er wel eens bij in en na een werkdag + de kinderen op bed leggen moet de motivatie soms van ver, ver, ver komen. Wat @kenneth zegt, na 5 minuten buiten ben je het al weer vergeten maar soms heb ik persoonlijk 'te veel' op het to-do lijstje staan. Er moet natuurlijk ook nog gegamed worden, Netflixen, klusjes in huis, andere zaken en mijn vrouw wil ook wel eens sporten. Ik zie het niet zo snel gebeuren hoe ik bijvoorbeeld meer dan 3 keer per week kan hardlopen. Ik ben absoluut geen ochtendloper en doordeweeks zou ik dan om 5 uur op moeten staan :/

En dan zie je van die mensen zoals @MrAcid die structureel om 6:00 in de ochtend loopt of @kenneth die 6 keer/week loopt of @Poekie die tot nu toe een streak loopt van >300 runs :+ Maar zeg eens...hoe dan?!? :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 16:09
zin moet je maken...
Maar als je dan eenmaal loopt is het heerlijk!

Ben nu een beetje aan het stoeien met mijn trainingen. Eerst liep ik 3 keer in de week (om de dag) ongeveer 9 km. Net een maand lopen hoesten, en nu weer rustig begonnen.
Eerst een paar minuten 'planken' voor de core en dan een rondje van 5km.

Maar doe je de core oefeningen vóór of na het hardlopen? of juist op een dag dat je niet loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bartjoo71 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:48:
Maar doe je de core oefeningen vóór of na het hardlopen? of juist op een dag dat je niet loopt?
Kan allemaal - maakt niet zoveel uit. Belangrijker dát je ze doet dan wanneer je ze doet (zeg ik, terwijl ik ze amper doe :+)

Ik vind het persoonlijk prettiger ná het lopen dan ervoor (want dan wil ik gewoon weg, en het hoofddoel is lopen, dus dat doe ik eerst) of op een aparte dag (want dan moet ik me apart omkleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-10 12:36
vhal schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:24:

En dan zie je van die mensen zoals @MrAcid die structureel om 6:00 in de ochtend loopt of @kenneth die 6 keer/week loopt of @Poekie die tot nu toe een streak loopt van >300 runs :+ Maar zeg eens...hoe dan?!? :P
Gewoon de juiste prioriteiten stellen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 00:35
Er moet natuurlijk ook nog gegamed worden, Netflixen, klusjes in huis, andere zaken
....
Maar zeg eens...hoe dan?!? :P
Keuzes maken. Als je geen ochtendmens bent dan kun je 's avonds lopen. In plaats van om 22:00u op de bank ploffen voor een serie kun je ook een rondje hardlopen. Maar ik moet er bij zeggen dat ik de laatste maanden niet zo vaak moeite heb om me te motiveren om te gaan lopen. Eerder andersom, dat ik het moeilijk vind om me aan een voorgenomen rustdag te houden.
MrAcid schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:46:
Vooropgesteld dat ik meer op gevoel (en tempo) loop dan op hartslag, ben ik toch wel benieuwd: hoe zijn jullie ervaringen (over meerdere jaren) met je max. hartslag en je hartslagzones?
Ik heb me in 2011 laten testen en dit jaar weer. In beide gevallen was dat op een fiets en was de hartslag lager dan dat ik zelf hardlopend op mijn horloge voor elkaar kreeg. Maar hij lijkt wel een paar tikken te zijn gedaald in 7 jaar (Van 199 naar 195 zo uit mijn hoofd). In het nieuwe (verzekerings)jaar ga ik opnieuw laten testen, en dan op een loopband. Dan krijg ik hopelijk ook een zinnigere bepaling van de harslagzones. Nu was dat een gevalletje "dit zijn de waarden, maar hardlopend moet je daar nog wat bij optellen". Dan weet je nog niets.

Met de zones doe ik op het moment trouwens vrij weinig. Mijn eerst horloge had een aparte harstlagband en dat was behoorlijk accuraat en snel. Dan wist ik ik dat door kon blijven gaan zolang ik onder de 180 bleef. Daarboven liep ik mezelf redelijk vlot stuk. Maar pols-hartslagmeting is veel minder accuraat heb ik het idee. Ik heb in de laatste maand bijvoorbeeld een wedstrijd staan met een (gemeten) hartslag van gemddeld 160 bij 4:10/km en een trainingsrondje op 5:10/km met een hartslag van 161.

Meeste doe ik nu dus op gevoel: Zone 1/2 moet ik een liedje kunnen zingen tijdens het lopen. zone 2/3 moet aanvoelen als lekker bezig zijn. Zone 4 kost het moeite en zone 5 is afzien. Misschien is toch eens zien of ik weer een band kan scoren voor accurate getallen :)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

T-MOB schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:31:
[...]

Keuzes maken. Als je geen ochtendmens bent dan kun je 's avonds lopen. In plaats van om 22:00u op de bank ploffen voor een serie kun je ook een rondje hardlopen. Maar ik moet er bij zeggen dat ik de laatste maanden niet zo vaak moeite heb om me te motiveren om te gaan lopen. Eerder andersom, dat ik het moeilijk vind om me aan een voorgenomen rustdag te houden.
Normaliter lig ik om 22:00 allang op één oor :+ Maar het gaat inderdaad om keuzes te maken. Met twee jonge kinderen is het hier qua flexibiliteit al een uitdaging, dan ben je blij dat je überhaupt de puf hebt om te lopen (wat je na 5 minuten al weer bent vergeten).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En:
(wat je na 5 minuten al weer bent vergeten).
Precies dat. Je leert het op een gegeven moment aanvoelen of je echt moet thuisblijven of dat je alleen maar denkt dat je te moe bent. Zo vaak met lood in m'n schoenen naar buiten gegaan maar zodra je de frisse lucht op je gezicht voelt valt alles van je af. Juist als ouder van jonge kinderen helpt het echt om af en toe fysiek in beweging te komen. Al is het maar een wandeling(!) van tien minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kan me eigenlijk slechts één sessie herinneren waarvan ik echt spijt heb gehad omdat ik gewoon de energie niet meer had na een veel te drukke dag, met al een héél erg rustig loopje in de benen waarvan ik dacht dat het geen impact zou hebben.

Dat was wel echt een ongelofelijke prutsessie overigens. Kon op een gegeven moment echt niet meer aanzetten en toen was ik nog een km of 6-7 van huis :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ochtendloop heb ik ook even geprobeerd, heb niet zo'n moeite moet vroeg op. Punt is wel dat de darmen ergens beginnen te werken en dat loopt een stuk minder. Uiteindelijk was het de keuze tussen nog een half uur vroeger op zodat je voor het lopen alvast kunt gaan zitten of in zo'n ranzig hokje zonder papier naast een recreatiepark gaan zitten halverwege de loop. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ook die wennen daar aan - is mijn ervaring. Ik hoef mijn lijf maar te dreigen met hardlopen en ik moet naar het toilet. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:28 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb in deze periode vooral moeite met de overgang van warm naar koud: van binnenzitten naar buitenzijn. Ik kleed me dus meestal ook wat te warm aan in zo'n geval, waardoor ik net zoveel zweet als in de zomer. Dat ik aan mijn voornemen ben begonnen om een marathon onder de 3 uur te lopen door nog wat kilo's kwijt te raken helpt ook niet bij het warm voelen :P

Met een gemiddelde van 4 dagen lopen per week dit jaar en een jaartotaal wat nu begin december al hoger is dan ik ooit heb gehaald is voor mij de drempel om te lopen ook vrij laag. Meestal heb ik zin, en regelmatig zit m'n hoofd na een dag werken zo vol dat ik gewoon moet lopen om alles weer op een rijtje te krijgen. Ik denk dat m'n stresslevels een stuk hoger zouden liggen zonder hardlopen. Maar dat betekent soms voor mij om 6:30 's ochtends in de auto stappen, om 20:00 thuis zijn en dan rond 20:30 weer buiten staan om een uurtje te hardlopen en dan om 22:00 weer in bed te liggen.

Ik weet dat ik ooit in mijn studententijd met m'n eerste horloge met hartslagmeting iets van de 195 heb aangetikt. Nu ik 39 ben heb ik eigenlijk geen flauw benul waar m'n max ligt, maar ik vermoed ergens rond de 180. Alles rond de 130 of lager voelt als Z1 en een 10K loop ik rond de 165-170. Een 5K zou dus nog hoger moeten kunnen, maar ik zou echt weer een aantal van dat soort wedstrijden moeten lopen om weer aan die intensiteit te wennen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Advies van @T-MOB en @Poekie maar opgevolgd en gewoon een lange rustige loop van doen. Het duurde een aantal kilometer voordat mijn rechterbeen los kwam maar toen maar wel wat versneld. Ik kreeg het gevoel er niet eens moe van te worden, toch mijzelf kunnen beheersen en het net onder de 7:00 weten te houden.
Volgens Garmin heb ik flink aeroob belast maar zo voelt het niet. Aan de andere kant is de enige manier van conditie trainen dies ik gewend ben wellicht anaeroob. :P

Voor wie commentaar wil leveren: ;)
https://connect.garmin.com/modern/activity/3204273700
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:41:
Ik heb met veel plezier een [podcast](https://www.bnr.nl/podcas...-ontwikkeling-in-de-sport) van BNR geluisterd die dit ook aanstipte. Leuk om eens te volgen.
Ik heb hem nu ook helemaal geluisterd, komen erg interessante dingen langs inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@vhal maar ook de anderen :)
Ik heb op 1 januari mezelf het doel gesteld weer tenminste 1 mijl/dag te lopen zodat ik niet doelloos in bed bleef liggen op mijn slechte dagen en mijn vriend schopte me toen af en toe nog wel de deur uit. Dat hoeft gelukkig niet meer.
Nu is het inderdaad vaak een 'ik ben toch al buiten en t gaat eigenlijk best ok dus ik loop wel door'. Als je eenmaal buiten bent, valt t mee. Op een echt slechte dag ben ik dan meestal toch nog even buiten en buitenlucht is goed! Op een dag dat ik denk dat t niet goed gaat, helpt een rondje lopen juist met energie vinden.

Wat heel erg helpt is dat ik dus op t moment nog niet 100% terug ben op werk (zit nu op 66%) en we alleen twee katers hebben, geen kinderen. Mijn heren kunnen prima voor zichzelf zorgen :P Tijd heb ik voor t moment dus wel.
Vorig jaar ging mijn streak kapot toen ik ingestort was op werk. Toen ik dit jaar die 234 dagen voorbij was, was dat echt een klein feestje! Voelde echt als een overwinning, op alles dat toen mis was.
En nu ga ik natuurlijk door tot 365 - nog 27 dagen te gaan :D En dan zie ik wel :)
Gonadan schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:40:
Advies van @T-MOB en @Poekie maar opgevolgd en gewoon een lange rustige loop van doen. Het duurde een aantal kilometer voordat mijn rechterbeen los kwam maar toen maar wel wat versneld. Ik kreeg het gevoel er niet eens moe van te worden, toch mijzelf kunnen beheersen en het net onder de 7:00 weten te houden.
Volgens Garmin heb ik flink aeroob belast maar zo voelt het niet. Aan de andere kant is de enige manier van conditie trainen dies ik gewend ben wellicht anaeroob. :P

Voor wie commentaar wil leveren: ;)
https://connect.garmin.com/modern/activity/3204273700
Garmin baseert die belasting op je HRzones, als die niet goed zijn ingesteld (standaard doet garmin een trucje met 220 - <factor>*leeftijd volgens mij en dan daar percentages) kan het zijn dat je een ander gevoel hebt.
Maar aeroob belast zijn betekent juist dat je niet gigantisch buiten adem bent, je spieren niet overbelast hebt etc. Dus wellicht ben je super goed bezig :D
Voor jou is trainasone wellicht wel interessant - @TheOmen en ik gebruiken dat ook, hij iets netter dan ik O-) maar t is misschien wel handig! Schema 'op maat', gewoon vertellen hoeveel tijd je kwijt wil zijn op welke dagen, en de AI poept iets uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Poekie op 04-12-2018 21:50 . Reden: reactie Gonadan toegevoegd ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Poekie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:41:
Garmin baseert die belasting op je HRzones, als die niet goed zijn ingesteld (standaard doet garmin een trucje met 220 - <factor>*leeftijd volgens mij en dan daar percentages) kan het zijn dat je een ander gevoel hebt.
Klopt, maar ik heb die zones juist zelf bepaald op mijn HRmax. Wellicht is die onderhand wat gezakt naar dat zou niet voor levensgrote verschillen moeten zorgen.
Maar aeroob belast zijn betekent juist dat je niet gigantisch buiten adem bent, je spieren niet overbelast hebt etc. Dus wellicht ben je super goed bezig :D
Nou ja, voor mij was conditietraining altijd buiten adem. Niet meer op je benen kunnen staan en twijfelen of je naar de bosjes moet rennen. Maar dat was voor balsport met veel korte sprintjes, dus zal puur anaeroob geweest zijn.
In die zin moet ik waarschijnlijk gewoon leren dat brandende longen niet nodig zijn om progressie te boeken voor de duurloop. :P
Voor jou is trainasone wellicht wel interessant - @TheOmen en ik gebruiken dat ook, hij iets netter dan ik O-) maar t is misschien wel handig! Schema 'op maat', gewoon vertellen hoeveel tijd je kwijt wil zijn op welke dagen, en de AI poept iets uit.
Eens naar kijken dan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vanavond heerlijk gelopen. Niet alleen kon ik qua tempo ongeveer 30 seconden sneller lopen bij dezelfde hartslag maar heb ik ook mijn langste afstand naar 17KM verlengd. Als klap op de vuurpijl mijn VO2max naar 51 verbeterd volgens mijn Fenix.

Was het elke keer maar zo'n feest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ben nu een beetje aan het stoeien met mijn trainingen. Eerst liep ik 3 keer in de week (om de dag) ongeveer 9 km. Net een maand lopen hoesten, en nu weer rustig begonnen.

Het schijnt voor topsporters het beste te zijn om de core oefeningen op een ander moment op de dag te doen (bij schema's van > 1 training/dag).

Zelf vind ik dat ik ze doe belangrijk. Zelf bij voorkeur 6 dagen per week. Op een dag met training het liefste > 1 uur voor een training of achteraf (zwaar).

Ik merk het tijdens het lopen als ik van tevoren core oefeningen gedaan heb, wat verzuring in kleine spieren houdt je bij core oefeningen. Gaat het makkelijk dan kan het volume omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 15:33
zin moet je maken...
Maar als je dan eenmaal loopt is het heerlijk!

Ik loop momenteel bij de fysio voor een lichte klacht en heb het daar gisteren juist gehad over de core-oefeningen.
Hij geeft aan dat ik core oefeningen moet doen op de dagen dat ik niet loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Poekie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:41:
Ahum, doe die hoge pet maar weer af, hoor :P
@Gonadan : Ik gebruik inderdaad TaO om m'n trainingen structuur te geven. Daarvoor deed ik maar wat. Vooral lange duurlopen (trail) en HIIT's ('s avonds, op asfalt).
Nu met TaO heb ik mijn doelen (afstand + richttijd) ingegeven, voor nu de Asselronde en de Veluwezoomtrail. Daarbij aangegeven welke dagen ik wil lopen en hoe lang maximaal. Daar komt dan een schema uit rollen.
Kan je een keer niet, heb je minder (of meer) tijd, of wil je op een andere dag lopen dan geef je dat aan en TaO komt met een aangepaste workout. Het is dus een stuk flexibeler dan een voorgebakken schema dat je van internet hebt geplukt. Daarbij houdt ToA ook nog eens rekening met de buitentemperatuur in het bepalen van je tempo en afstand.
Voor iemand die, zoals @Poekie iedere dag ( _/-\o_ ) loopt kan ik me voorstellen dat je je wat minder houdt aan de voorgestelde workout, dat je op sommige dagen gewoon even je streak wilt doorzetten zonder lastige tempo-training of zo.

Er is een gratis versie van ToA, maar als je meer wilt moet je betalen (ca 60 euro /jaar), zie https://www.trainasone.com/ voor de verschillen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TheOmen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:03:
Er is een gratis versie van ToA, maar als je meer wilt moet je betalen (ca 60 euro /jaar), zie https://www.trainasone.com/ voor de verschillen.
Zo te zien kan je met de gratis versie wel een stuk minder, betalen jullie ervoor of red je het met de gratis versie?
Heb je hem ook gekoppeld aan Garmin trouwens? Of heb je de huidige prestaties zelf ingevoerd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gonadan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:18:
[...]

Zo te zien kan je met de gratis versie wel een stuk minder, betalen jullie ervoor of red je het met de gratis versie?
Heb je hem ook gekoppeld aan Garmin trouwens? Of heb je de huidige prestaties zelf ingevoerd?
Ik heb de gratis versie, gekoppeld aan mijn Garmin. De gratis versie is voor mij prima omdat ik dus soms ook de training volledig vervang door wat anders. Downloaden van de workouts naar mijn horloge gaat prima - nadeel van de gratis versie is dat je niet op HR kan trainen maar alleen op tempo. Ik doe de economy trainingen dan ook 'gewoon' zonder gedownloade workout, en bij intervallen is HR toch nutteloos als indicator omdat je dan het laatste interval veel langzamer loopt dan je eerste.
Voor de statistiekjes heb ik Elevate op Strava (chrome plugin), Runalyze en Smashrun die allemaal net wel net niet overlappen qua stats en bijv. badges in Smashrun zijn leuk :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanthian
Gisteren kleding gekocht, alleen nog wachten tot het binnen is. Vandaag schoenen kopen en dan begin volgende week de deur uit. Schema ingevoerd in runkeeper en ik heb er eigenlijk ontzettend veel zin in, steeds meer eigenlijk.

Ik heb mijn werktijden iets aangepast zodat ik nog net voor het donker kan lopen, want dat was wel iets waar ik een beetje tegen op kijk. Sowieso is dat probleem na januari toch weg. Ik heb overigens ook wel mazzel dat ik tegen de duinen aan woon, mooi gebied om (later) rond te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Gonadan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:18:
[...]

Ik betaal voor ToA. Vooral omdat ik dan meerdere doelen kan instellen. Trainingen zet ik zelf in mijn horloge, minuutje werk.
Vanuit SportTracks sync ik naar ToA (en strava en dropbox) mbv tapiriik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meh, nu moet ik eerst weer een soort loopje doen om hem te laten zien hoe ik me voel bij bepaalde belasting, kan hij dat niet gewoon zien aan m'n oude activiteiten? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:15:
Meh, nu moet ik eerst weer een soort loopje doen om hem te laten zien hoe ik me voel bij bepaalde belasting, kan hij dat niet gewoon zien aan m'n oude activiteiten? :P
Gewoon je schoenen aantrekken en gaan, je hebt blijkbaar een goede reden om vandaag de deur uit te gaan :) Kun je gelijk de lactaatdrempeltest uitproberen :P

Edit: toch ook maar geregistreerd bij Train As One. Morgen ook de perceived effort run doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 05-12-2018 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Ja man, @Gonadan hupsakee, wees blij dát je kan lopen

Ben na een ruime maand eindelijk weer wat mobiel, werk weer voorzichtig wat gaan opbouwen en ga dit weekend eens kijken hoe dramatisch het gesteld is met de loopconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heb gisteren 10k gedaan, mag van m'n horloge nog 57 uur niet rennen. Wie ben ik om dat in twijfel te trekken. O-) :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Jij weet net zo goed als ik dat je alles, maar dan ook alles in twijfel trekt, in het bijzonder als er geen gadget voor is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
Gonadan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:25:
Heb gisteren 10k gedaan, mag van m'n horloge nog 57 uur niet rennen. Wie ben ik om dat in twijfel te trekken. O-) :+
Dan zet je je horloge 57 uur vooruit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:51:
Kun je gelijk de lactaatdrempeltest uitproberen :P
Oh wel gelezen maar niet reageren? }:|
Frenz64 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:36:
Jij weet net zo goed als ik dat je alles, maar dan ook alles in twijfel trekt, in het bijzonder als er geen gadget voor is. ;)
Hoe kom je daarbij? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 16:56
57 uur? :/
Dat vind ik persoonlijk wel heel lang na maar 10 km, maar wie ben ik :+

Ik heb gisteravond voor het eerst sinds jaren weer eens op een loopband gestaan in de sportschool. Gewoon even een halfuurtje hollen en daarna wat krachttraining. Ik blijf het maar niks vinden, maar ik kon in de reflectie van de ramen wel mijn loophouding eens goed bekijken :)

Vanavond intervaltraining. Die is gelukkig wel gewoon buiten.
En vrijdag is er een of andere fun run bij de Decathlon hier in de buurt. Heb me aangemeld, maar heb geen idee wat er op het programma staat :+

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 05-12-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:38:
[...]
Oh wel gelezen maar niet reageren? }:|
Ik wist het antwoord niet zeker. Volgens mij is het of 1) 20 min lang op je drempel lopen qua hartslag of 2) je tempo iedere x minuten versnellen voor 20 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aghanim schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:59:
Ik wist het antwoord niet zeker. Volgens mij is het of 1) 20 min lang op je drempel lopen qua hartslag of 2) je tempo iedere x minuten versnellen voor 20 minuten.
Haha ja dat zijn ook precies de twee methoden die ik online had gevonden om het zelfstandig te testen. :D
InZane schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:46:
Beetje flauw, jij loopt tientallen kilometers per week. Dit was mijn vijfde 10 ooit. ;)

Overigens begon hij op 72 uur, wellicht omdat ik de aerobe teller op de max had. Geen idee hoe dat algoritme precies werkt maar ik heb wel gemerkt dat de hersteltijd die hij aangeeft op zich niet heel vreemd is. Vaak voel ik ongeveer hetzelfde in m'n lichaam. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Gonadan op 05-12-2018 17:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:46:
[...]

Ik heb gisteravond voor het eerst sinds jaren weer eens op een loopband gestaan in de sportschool. Gewoon even een halfuurtje hollen en daarna wat krachttraining. Ik blijf het maar niks vinden, maar ik kon in de reflectie van de ramen wel mijn loophouding eens goed bekijken :)

Vanavond intervaltraining. Die is gelukkig wel gewoon buiten.
En vrijdag is er een of andere fun run bij de Decathlon hier in de buurt. Heb me aangemeld, maar heb geen idee wat er op het programma staat :+
Ach, die berekening van Garmin slaat soms als een tang op een varken! Bij evenementen klok ik altijd mijn warming-up (iedere kilometer moet ik aan de baas verantwoorden ;)). Regelmatig komt het voor dat ik hier volgens mijn FR 2 tot 3 uur van moet herstellen :P. Lekker dan, mis ik de wedstrijd, dat gaan we dus niet doen :D. Maar je kunt er geen pijl op trekken, na een warming-up, 2 uur herstel, na een extensieve baantraining, 0 uur herstel. maw, je hebt er eigenlijk niks aan :P :+

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bij 2 uur recovery staat er toch “Train as usual” onder? Pas vanaf 24uur ofzo komt er “Easy effort recommended”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MrAcid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:25:
Bij 2 uur recovery staat er toch “Train as usual” onder? Pas vanaf 24uur ofzo komt er “Easy effort recommended”.
Shit da's waar, ik mag veel eerder dan die 57 uur weer wat doen. Kom ik er toch niet zo makkelijk onderuit. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik moet zeggen dat het bij mij voor mijn gevoel de laatste tijd steeds beter klopt. Ik krijg vrijwel altijd tussen de 15 en 30 uur, afhankelijk van de zwaarte van mijn training. Een 72 uur krijg ik alleen bij (volgens Garmin) overtraining. Dan is het trainingsEffect (TE) ook 5.0 en wellicht gaat het dan automatisch naar 72 uur. Mijn hersteltijd komt ook overeen met Runalyze.

Ik ben richting een HM aan het trainen en heb een tweede paar schoenen nodig. Is het, gezien deze langere afstanden, aan te raden een ander type schoen te nemen of maakt de afstand daarvoor niet uit? Ik loop nu op Pegasus 33, geen bijzonderheden qua gewicht op loopstijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:15
Aghanim schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:09:

Ik ben richting een HM aan het trainen en heb een tweede paar schoenen nodig. Is het, gezien deze langere afstanden, aan te raden een ander type schoen te nemen of maakt de afstand daarvoor niet uit? Ik loop nu op Pegasus 33, geen bijzonderheden qua gewicht op loopstijl.
Ik ben geen Nike kenner maar de Pegasus was toevallig mijn eerste hardloopschoen (en enige Nike), dat was de "25", ergens in 2009 ofzo. Het Pegasus model is volgens mij redelijk 'neutraal' , vrij stevig en ook vrij zwaar. Prima geschikt voor alle afstanden, maar niet optimaal voor kort snelheidswerk. Maar het is de vraag of je daar op amateurniveau nu meteen heel veel van merkt. In het kader van "never change a winning team" kan je volgens mij prima op een zelfde soort schoen een HM afleggen. Zeker als je nergens last van hebt, tevreden bent met je loopstijl en je snelheid. Experimenteren kán interessant zijn, maar of het handig is dat in de aanloop naar je eerste HM te doen zou je je vraagtekens bij kunnen zetten. Ik zou overigens eerder een HM gewoon lopen op wat je nu gewend bent en als je wil experimenteren ná die HM een lichtere meer 'responsive' schoen kopen, misschien met een iets lagere drop/offset. Gebruik die lichtere schoen dan voor de kortere afstanden en de Pegasus gewoon voor de wat langere.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 05-12-2018 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Meerdere typen schoenen zijn altijd goed volgens mij. Ik vind het prettig om bij snelle trainingen ook snelle schoenen aan te trekken en vice versa. Een van de weinige dingen die volgens mij zijn aangetoond: afwisseling van schoenen werkt preventief voor blessures, omdat je bij elke schoen weer een iets andere belasting hebt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Thx. Het lijkt me dan inderdaad verstandig om de HM op deze schoenen te gaan lopen aangezien die prima aanvoelen. Een lichtere schoen voor interval en kortere afstanden erbij kopen lijkt me dan de logische stap :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ken je trainingsachtergrond natuurlijk niet.
Maar als ik 1 ding heb geleerd van het hardlopen is het wel dat rust minstens zo belangrijk is als de training.
Een van de facetten wat het hardlopen ook zo interessant maakt. Het is niet meer domweg rondjes rennen, maar er komt zoveel meer bij kijken wil je een beetje serieuze tijden gaan lopen als amateur. In mijn geval is dat 10km <40min. (voor de betere amateurs is dat weer super langzaam ;)). Uiteraard geldt dit ook als je geen bepaalde tijden nastreeft, maar gewoon blessurevrij en met plezier wilt lopen. Niet om je de les te leren hoor, maar puur vanuit mijn ervaring :).

Zo heb ik de afgelopen weken rust gehouden, in 2 weken tijd 0 km gelopen. Ik was toch verkouden en vond het een mooi moment om even een pauze in te lassen voordat de training voor de Rotterdam Marathon gaat starten onder de 3 uur. Daarbij merkte ik dat ik redelijk aan de max zat met 50km per week en 2 wedstrijden per maand (Damloop, 2x regionale lopen, Zevenheuvelenloop, en nog een paar). Er begon een soort chronische vermoeidheid toe te slaan. Afgelopen week weer rustig begonnen, ik had veel zin (en tijd) in een duurloop van 20km+, maar besefte gelukkig dat mijn herstel dan te lang zal duren. Dus heel verstandig een kort rondje van 5km gelopen (wel met een paar snelle intervallen O-) ). Ik ben altijd strond eigenwijs en dat geldt ook voor het hardlopen, maar heb inmiddels wel door dat rust echt een must is.
De komende maanden gaat de intensiteit langzaam omhoog richting (weer) ca 50km per week. Ben ook verhuisd inmiddels dus ik kan weer leuk nieuwe rondjes gaan ontdekken 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2018 22:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Update met betrekking tot de GC groep, ivm drukte (nieuwe baan enzo) was er voor December geen challenge gemaakt. Ik weet dat jullie hier ontzettend naar uit hebben gekeken, dus heb er alsnog een gemaakt, lopende van 6-12 t/m 31-12. Kunnen jullie weer strijden om de "walk the most steps" & "run the farthest distance" bokaal.

De challenges (stappen & afstand) voor heel 2019 (per maand) staan al klaar. d:)b

Have fun!!

[ Voor 11% gewijzigd door Calitomnication op 05-12-2018 23:39 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:00
Calitomnication schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:37:
Update met betrekking tot de GC groep, ivm drukte (nieuwe baan enzo) was er voor December geen challenge gemaakt. Ik weet dat jullie hier ontzettend naar uit hebben gekeken, dus heb er alsnog een gemaakt, lopende van 6-12 t/m 31-12. Kunnen jullie weer strijden om de "walk the most steps" & "run the farthest distance" bokaal.

De challenges (stappen & afstand) voor heel 2019 (per maand) staan al klaar. d:)b

Have fun!!
Ik zou me ook graag hier voor willen aanmelden :) Kan iemand mij een invite sturen? En welke info is daarvoor benodigd? :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Michaelg schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:31:
[...]

Ik zou me ook graag hier voor willen aanmelden :) Kan iemand mij een invite sturen? En welke info is daarvoor benodigd? :)
3 stappenplan
1. Liedje zingen en opnemen met je telefoon.
2. Uploaden naar YouTube en hier embedden.
3. De uiterst geheime commissie zal je auditie beoordelen en dan is het duim omhoog of duim omlaag :)

(Of je stuurt mij gewoon je GC gebruikersnaam in een PB, regel ik de rest, kan ook)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Calitomnication schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:37:

Have fun!!
Aghanim schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:27:
Vanavond heerlijk gelopen. Niet alleen kon ik qua tempo ongeveer 30 seconden sneller lopen bij dezelfde hartslag maar heb ik ook mijn langste afstand naar 17KM verlengd. Als klap op de vuurpijl mijn VO2max naar 51 verbeterd volgens mijn Fenix.

Was de challenge maar ingegaan vanaf 4 december :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Aghanim schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:06:
[...]

Was de challenge maar ingegaan vanaf 4 december :9
Mooie motivatie om vóór de 31e nog een keer 17 km te lopen toch :*) Of misschien wel langer! Je hebt nog even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
InZane schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:26:
[...]

Ik heb ook de Cumulus 20 en ik ben momenteel een beetje aan het afwisselen met m'n oudere GT-2000's (anti-pronatie). Heb een kleine 500 km heerlijk gelopen op de Cumulus schoenen, maar kreeg de laatste tijd ineens enkel- en knieklachten. Ik weet dat ik licht overproneer en wie weet komt het daar dus wel door, want de Cumulus is een neutrale schoen. Toch gek dat ik er de eerste paar honderd km heerlijk op heb gelopen. Wellicht toch slijtage van de schoenen, al vind ik ze er nog prima uitzien.

Toevallig krijg ik vandaag inlegzootjes binnen. Als dat niet werkt, dan ga ik ze denk ik alleen maar voor korte, of onverharde loopjes gebruiken.
Ik heb nu 1 keer een 5km loopje en 2 keer een kilometer of 11 (interval) gedaan met de inlegzooltjes (en tussendoor nog een halfuurtje loopband op m'n GT-2000's). Tot nu toe gaat dat alles geheel zonder pijn.. afkloppen :)
Ik blijf het nog even een paar weken aankijken en dan maar eens zien of ik er neutrale schoenen bij ga kopen en daar zooltjes in doe, of dat ik weer anti-pronatie schoenen ga kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 22:47
Zojuist ingeschreven voor de 20 van alphen. Wordt m'n eerste serieuze hardloopwedstrijd, ben erg benieuwd!
Nog andere Tweakers die deze loop gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Martiveen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:55:
Zojuist ingeschreven voor de 20 van alphen. Wordt m'n eerste serieuze hardloopwedstrijd, ben erg benieuwd!
Nog andere Tweakers die deze loop gaan doen?
Wel een behoorlijke afstand voor een eerste wedstrijd. Alphen is mij te ver, dus ik ben er niet bij.

Ik heb dit jaar alleen nog een rondje Bussloo en de Wisent Winter Trail op het programma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@InZane De 20vanAlphen heeft ook een 2,5KM, 5KM en 10KM prestatieloop. De 20KM heeft naast de prestatieloop ook een wedstrijdloop. Overigens vind ik die 20KM wel een typische afstand, maak er dan een HM van (de organisatie dan hè) :P

[ Voor 53% gewijzigd door vhal op 06-12-2018 16:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 22:47
vhal schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:34:
@InZane De 20vanAlphen heeft ook een 2,5KM, 5KM en 10KM prestatieloop. De 20KM heeft naast de prestatieloop ook een wedstrijdloop. Overigens vind ik die 20KM wel een typische afstand, maak er dan een HM van :P
Het plan was om de 20 ook te lopen. En de reden voor deze loop is omdat het gewoon erg dichtbij is.
Verder maakt het mij niet zovele uit dat het geen HM is. Voor beide moet je s'morgens je bed uit ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Martiveen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:40:
[...]
Voor beide moet je s'morgens je bed uit ;)
13.30 uur 20 KM wedstrijdloop

afzien! :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Als je gewoon getraind hebt maakt het toch ook niet uit dat het 20km is. Zelf ben ik niet zo van het lopen van wedstrijden. Het fijne aan hardlopen als sport vind ik juist dat je het altijd en overal kunt doen (of laten) zonder al te veel voorbereiding. En voor wedstrijden moet je je juist wel vastleggen op plaats en tijd. Mijn eerste wedstrijd (als volwassene) was aldus een marathon, maar dat was wel met meer dan 2 jaar aan trainingskilometers in de benen.

De 20 van Alphen zullen ze niet snel in een halve marathon veranderen. Toen ik als pupilletje bij AAV '36 zat (dat is al weer een jaar of 30 geleden) was dat al een 20km-race. Volgens mij heeft de wedstrijd ook wel een naam in de atletiekwereld, en om daar dan de "halve van Alphen" van te maken... Er zijn trouwens wel meer plaatsen met een "20 van". Parijs en Brussel bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn alle afstanden die geen halve of hele marathon zijn tamelijk arbitrair met de Engelse mijlen en de kilometers. Van een 15km kun je zeggen, maak er dan 10EM van. Van een 6EM kun je ook 10km maken, enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag gestart met Train As One en de Perceived Effort run gedaan om een inschatting te krijgen van wat mijn status is. Perfecte sync via de app in Garmin IQ en de uitvoering was ook goed. Op basis van mijn resultaat van vandaag en de import van eerdere activiteiten (450) is een schema gemaakt wat aansluit bij mijn doel, het lopen van een HM eind januari.

Nu heb ik toch wat vraagtekens bij het schema dat Train As One mij aanbiedt:
- zondag mag ik 11 (:D) minuten rennen*
- over 12 dagen mag ik 1 uur en 57 minuten op D2 tempo lopen. Schatting schema = 21KM
- over 18 dagen mag ik 2 uur en 12 minuten op D1/D2 tempo lopen. Schatting schema = 21.5KM

Wat we opvalt is dat ik over 18 dagen al de HM qua afstand heb behaald. Mijn langste run is momenteel 17KM. Ik vind het dan best fors om direct naar bovenstaande 2 afstanden te gaan.

* Bij het schema staat: Some of your upcoming runs may appear short. This is usually due to your recent running activity necessitating a gradual but controlled increase in your training and should go away as you follow the plan.

Ik vind het idee achter TrainAsOne erg goed en ben er daarom heel benieuwd naar. Maar in alle eerlijkheid heb ik toch wat vraagtekens bij dit voorgestelde schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Via FB had ik van een dame een starbewijs overgenomen van de Bruggenloop, echter bleef het sindsdien stil in de brievenbus. Nou had ik – lekker assertief – via FB d’r broer benaderd en gelukkig reageerde hij vrijwel direct. Het bleek dat ze op vakantie was in het buitenland en derhalve niet kon reageren. Gelukkig gaf hij wel aan dat hij het zelf afgelopen dinsdag heeft verstuurd en dat het wellicht nog onderweg is. Hopelijk komt vandaag wel de postbode langs met het startnummer anders moeten we het op een andere manier zien te regelen. Ik lees op FB dat veel mensen hun startnummer nog niet hebben dus wellicht is het PostNL die de vertragende factor is.

Aan de andere kant, hoe bouw je een 15KM race op? Een 5KM en 10KM zijn mij wel redelijk bekend maar een 15KM is voor mij ‘nieuw’. Is het een kwestie van gewoon een 10KM lopen maar dan wat ‘langzamer’?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aghanim schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:29:
Vandaag gestart met Train As One en de Perceived Effort run gedaan om een inschatting te krijgen van wat mijn status is. Perfecte sync via de app in Garmin IQ en de uitvoering was ook goed. Op basis van mijn resultaat van vandaag en de import van eerdere activiteiten (450) is een schema gemaakt wat aansluit bij mijn doel, het lopen van een HM eind januari.

Nu heb ik toch wat vraagtekens bij het schema dat Train As One mij aanbiedt:
- zondag mag ik 11 (:D) minuten rennen*
- over 12 dagen mag ik 1 uur en 57 minuten op D2 tempo lopen. Schatting schema = 21KM
- over 18 dagen mag ik 2 uur en 12 minuten op D1/D2 tempo lopen. Schatting schema = 21.5KM

Wat we opvalt is dat ik over 18 dagen al de HM qua afstand heb behaald. Mijn langste run is momenteel 17KM. Ik vind het dan best fors om direct naar bovenstaande 2 afstanden te gaan.

* Bij het schema staat: Some of your upcoming runs may appear short. This is usually due to your recent running activity necessitating a gradual but controlled increase in your training and should go away as you follow the plan.

Ik vind het idee achter TrainAsOne erg goed en ben er daarom heel benieuwd naar. Maar in alle eerlijkheid heb ik toch wat vraagtekens bij dit voorgestelde schema.
Heeft TAO al een beetje een overzicht van je recente activiteiten? Het helpt een hoop als je je laatste maand oid importeert en categoriseert :Y Aan de hand van die data, en je Perceived Effort run, wordt dan je trainingsbelasting bepaald.
vhal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:07:
Via FB had ik van een dame een starbewijs overgenomen van de Bruggenloop, echter bleef het sindsdien stil in de brievenbus. Nou had ik – lekker assertief – via FB d’r broer benaderd en gelukkig reageerde hij vrijwel direct. Het bleek dat ze op vakantie was in het buitenland en derhalve niet kon reageren. Gelukkig gaf hij wel aan dat hij het zelf afgelopen dinsdag heeft verstuurd en dat het wellicht nog onderweg is. Hopelijk komt vandaag wel de postbode langs met het startnummer anders moeten we het op een andere manier zien te regelen. Ik lees op FB dat veel mensen hun startnummer nog niet hebben dus wellicht is het PostNL die de vertragende factor is.

Aan de andere kant, hoe bouw je een 15KM race op? Een 5KM en 10KM zijn mij wel redelijk bekend maar een 15KM is voor mij ‘nieuw’. Is het een kwestie van gewoon een 10KM lopen maar dan wat ‘langzamer’?
Hmm, ik vind het eerder een HM maar dan sneller :P Beeld je die prachtige HM van afgelopen september in, maar dan zonder de laatste 5km waar je kapot bent, niet meer zo netjes kunt lopen en honger krijgt :Y

Toen ik een 10EM opbouwde als een 10km ging ik compleet door de grond na 12km, toen ik hem liep als HM met wat minder langetermijnplanning ging ik als een speer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:15
Als je al ruime ervaring hebt met de afstand, maar alleen nog niet icm racen dan is 'iets langzamer' inderdaad geen slechte tactiek. Volgens de meeste run-calculators / predictors / etc zou je als amateur rekening moeten houden met ongeveer 10K x 1,5 + 1 tot 1,5 minuut. Dus als je 40min loopt op de 10km dan zou 61 minuten haalbaar moeten zijn op de 15K. En als je 50min loopt zou je dan naar 76,5min gaan.

Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik die calculators/predictors altijd als erg ambitieus ervaar en nooit gehaald heb. Zeker bij een eerste 15K race zou ik toch al snel een kleine 5 min optellen bij je doorgerekende tijd vanuit een 10K. Als je die eindtijdbepaalt hebt kun je vervolgens gewoon weer uitrekenen wat je nieuwe splits per km zouden moeten worden. De race zelf kun je dan gewoon opbouwen zoals je gewend bent, dus als je graag wat rustiger start dan kan dat nu gewoon ook.

Voorbeeld: Loop je dus 50min op 10km, dan kan je bijvoorbeeld streven naar een < 80 minuten, op de 15K. En dat betekent splits van 5:20/km gemiddeld.

Mijn eerste 15K liep ik in 1:11 uur. Mijn 10KM tijden stonden toen rond de 43min.
Mijn huidige 15K PR is 1:04. Mijn huidige 10KM tijden liggen net boven de 40min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:47:
Heeft TAO al een beetje een overzicht van je recente activiteiten? Het helpt een hoop als je je laatste maand oid importeert en categoriseert :Y Aan de hand van die data, en je Perceived Effort run, wordt dan je trainingsbelasting bepaald.
Ja, ik heb een aardig aantal activiteiten handmatig gecategoriseerd qua inspanning en type. Misschien klopt het wel maar het wijkt echt extreem af van de 'normale' schema's dat ik toch twijfel.

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 07-12-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik heb een beetje een soortgelijke ervaring met TAO gehad, maar ik dacht dat het door mijn trainingshistorie wel beter werd. Dan was het misschien toch gewoon een kwestie van 1-2 weken rustig aan beginnen.

Ik heb het platform aan de kant geschoven. Ten eerste omdat de leuke features achter een paywall verhuisden, ten tweede omdat het een leuk idee is maar ik heel veel net-niet zaken tegenkwam. Continu corrigeren, toch zelf anders plannen, ik had het gevoel dat ik continu met het systeem moest worstelen om er een schema uit te krijgen dat paste. En dan kon je niet eens meerdere weken vooruit plannen... Nee, elke week opnieuw die worsteling aangaan beviel me niet.

Maar goed, ik heb (blijkbaar) een heel specifiek gebruiksscenario. Voor anderen werkt het dan weer erg handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jij loopt 10k ruim onder het uur (51' uit m'n hoofd), toch? Dan is er qua ervaren inspanning een groot verschil. Een 5k en 10k loop je beide flink in het rood, een 15k zou de eerste 12 kilometer als een flinke, maar gecontroleerde inspanning moeten voelen. Je zit in een soort van steady state waar de vermoeidheid slechts beperkt oploopt. Als je daarvoor al in het rood gaat, dan loop je te hard.
De laatste kilometers moet je ineens hard aan de slag om je tempo vast te houden. Je krijgt natuurlijk wel een pittig klimmetje (Van Brienenoord net voor het 10k-punt) maar daarna mag je ook keihard(!!!!!) weer naar beneden.

Vanaf 12k elke paar honderd meter versnellen. Tenminste, wat voor je lichaam aanvoelt als versnellen komt gewoon neer op niet vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@kenneth Klopt, Mijn PR op de 10KM ligt net boven de 50 minuten (gelopen vorig jaar februari) maar toen had ik wel het gevoel dat er wat rek in zat. Sindsdien heb ik geen ‘echte’ 10KM wedstrijd gelopen maar jouw tactiek lijkt mij wel een goede uitgangspositie om de 15KM te lopen. Ik denk dat ik ‘gewoon’ start met 5:30/km om dit vervolgens langzaam op te voeren naar ~5:20/km, afhankelijk hoe het loopt.
Maar ja, bij mijn eerste HM waar dacht ik er ook redelijk makkelijk over maar toen kwam de man met de hamer na 15KM langs (wat @Pathogen ook zegt). Het scheelt dus dat het maar 15KM is :P Ik denk dat ik ga voor een 1h22 of zo, dat lijkt mij een mooi begin en alles wat er onder zit nog mooier :)

Nu maar hopen dat het startbewijs bezorgd wordt :/

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 07-12-2018 10:34 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Heb ff Strava erbij gepakt, ik liep rond 2013 vaak 10 km én 15km voluit op de training (elke training was een wedstrijd, in deze periode heb ik nogal wat stuk gemaakt denk ik).

De 10k's liep ik zo tussen de 45 en 47 min. en de 15K's op hetzelfde tempo, vaak besloot ik onderweg of het 10 of 15 werd. Dan ging het tempo meestal fors naar beneden bij 12,13 km. Elke keer ging dat verder naar achteren tot de 15k's onder de 1:10 doken, da's een verval van 2-3 minuten op de 10k tijd.

Moraal van het verhaal @vhal : loop op een tempo waarbij je iets over hebt op de 10k wedstrijdpace en je komt de man met de hamer pas heel laat tegen op de 15k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:44:
Hmm, ik heb een beetje een soortgelijke ervaring met TAO gehad, maar ik dacht dat het door mijn trainingshistorie wel beter werd. Dan was het misschien toch gewoon een kwestie van 1-2 weken rustig aan beginnen.

Ik heb het platform aan de kant geschoven. Ten eerste omdat de leuke features achter een paywall verhuisden, ten tweede omdat het een leuk idee is maar ik heel veel net-niet zaken tegenkwam. Continu corrigeren, toch zelf anders plannen, ik had het gevoel dat ik continu met het systeem moest worstelen om er een schema uit te krijgen dat paste. En dan kon je niet eens meerdere weken vooruit plannen... Nee, elke week opnieuw die worsteling aangaan beviel me niet.

Maar goed, ik heb (blijkbaar) een heel specifiek gebruiksscenario. Voor anderen werkt het dan weer erg handig.
Ik herken wel wat je schrijft. Zo snap ik de planning niet en de logica waarom ik nu 3 dagen rust moet nemen voordat ik weer 11 minuten mag lopen. Had mezelf dus al voorgenomen het schema te volgen maar wel mijn eigen schema en planning aan te houden qua hoeveelheid rust. Wil het wel een kans geven maar het is inderdaad een andere manier van plannen en denken.

ik vind alleen de standaard HM schema's zo 'standaard' en heb nog niet echt iets kunnen vinden dat me het gevoel geeft dat ik zowel aan afstand als snelheid opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
5:30 min/km lijkt me nog aan de voorzichtige kant @vhal je hebt tussen februari en nu toch wel getraind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Roadman schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:24:
5:30 min/km lijkt me nog aan de voorzichtige kant @vhal je hebt tussen februari en nu toch wel getraind?
Ow ja wel, ik heb een kleine 900KM gelopen in die tijd wat voor mijn doen veel is. Het was meer om een gevoel te krijgen wat de juiste tactiek is. Misschien is 5:30/km wel aan de voorzichtige kant maar liever iets te langzaam dan te snel starten.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vhal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:37:
[...]

Ow ja wel, ik heb een kleine 900KM gelopen in die tijd wat voor mijn doen veel is. Het was meer om een gevoel te krijgen wat de juiste tactiek is. Misschien is 5:30/km wel aan de voorzichtige kant maar liever iets te langzaam dan te snel starten.
Ja, iets te langzaam. Dan denk ik eerder aan 5'20 dan 5'30. 5'20 is precies 1h20 en ik denk dat je wel net iets sneller kan als je de laatste tijd zoveel hebt getraind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pathogen schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:44:
Continu corrigeren, toch zelf anders plannen, ik had het gevoel dat ik continu met het systeem moest worstelen om er een schema uit te krijgen dat paste. En dan kon je niet eens meerdere weken vooruit plannen... Nee, elke week opnieuw die worsteling aangaan beviel me niet.

Dat is waar ik zelf ook een beetje bang voor ben. Mijn eerste reactie bij het schema was dat ik wilde gaan herplannen omdat hij het onhandig neer zet. Nu kan ik het wel zo strak gaan blokken dat het maar op één manier kan maar dan kan ik het net zo goed zelf gaan plannen.
Daarnaast mis ik ook een beetje de logica achter de keuzes, ik heb dan wat moeite met het gebrek aan grip.

Als ik dan ook de ervaringen van @Aghanim lees dan denk ik dat ik het eerst gewoon houd bij een tijdje het standaardadvies volgen en kijken hoe dat uit pakt. Mocht dat flink tegen vallen kan ik altijd nog op zoek naar specifiekere adviezen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
De Vaporfly 4% is weer op voorraad. Gisteren mijn maat aan kunnen schaffen, inmiddels de meeste maten alweer uitverkocht. Mocht je kleine voeten hebben, check: https://www.nike.com/nl/t...it-hardloopschoen-7R7zSn/

Iemand ervaring met het lopen met een vest met gewicht?

Heb hier wat tips over gehoord/gelezen en denk dat er wel voordeel in kan zitten voor lange, langzame, duurlopen in voorbereiden op een Ultra. Dit omdat je versneld de vermoeidheid in je benen en lijf kunt krijgen, ook zonder 40-50+km aan één stuk te gaan lopen.

Ik zat er zelf aan te denken om gewoon wat gewicht in mijn loopvest van Salomon te doen - te beginnen met iets van 5% lichaamsgewicht...?

[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 07-12-2018 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
MrAcid schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:59:
De Vaporfly 4% is weer op voorraad. Gisteren mijn maat aan kunnen schaffen, inmiddels de meeste maten alweer uitverkocht. Mocht je kleine voeten hebben, check: https://www.nike.com/nl/t...it-hardloopschoen-7R7zSn/
Beste prijs ook. Ik betaal hooguit de helft voor een nieuw paar schoenen.
vhal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:32:
@kenneth Klopt, Mijn PR op de 10KM ligt net boven de 50 minuten (gelopen vorig jaar februari) maar toen had ik wel het gevoel dat er wat rek in zat. Sindsdien heb ik geen ‘echte’ 10KM wedstrijd gelopen maar jouw tactiek lijkt mij wel een goede uitgangspositie om de 15KM te lopen. Ik denk dat ik ‘gewoon’ start met 5:30/km om dit vervolgens langzaam op te voeren naar ~5:20/km, afhankelijk hoe het loopt.
Maar ja, bij mijn eerste HM waar dacht ik er ook redelijk makkelijk over maar toen kwam de man met de hamer na 15KM langs (wat @Pathogen ook zegt). Het scheelt dus dat het maar 15KM is :P Ik denk dat ik ga voor een 1h22 of zo, dat lijkt mij een mooi begin en alles wat er onder zit nog mooier :)

Nu maar hopen dat het startbewijs bezorgd wordt :/
Je loopt ongeveer mijn tempo zie ik. Ik heb afgelopen februari de 10 mijl gelopen met de Midwinter Marathon in 1:23:nogwattes en ik kwam de 10km door rond de 51 minuten. Ik heb 'm redelijk vlak gelopen. Alleen de echte klimmetjes even een stapje terug gedaan.

Maar goed, hier heb je mijn Strava linkje. Misschien heb je er wat aan, ondanks dat het een kilometertje verder was :)
https://www.strava.com/activities/1390977970

[ Voor 61% gewijzigd door InZane op 07-12-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
InZane schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:43:
[...]

En waarschijnlijk gaan deze nog niet eens de helft van het aantal kilometers mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:43:
[...]

Ik ook - behalve bij deze. ;) Pure wedstrijdschoen, dus als je hem alleen op die manier gebruikt kun je er jaren mee vooruit. Dit is de nieuwe versie van de #Breaking2 schoen, en op deze versie werd het officiële wereldrecord gelopen. Mag wat kosten dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
MrAcid schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:48:
[...]

Ik ook - behalve bij deze. ;) Pure wedstrijdschoen, dus als je hem alleen op die manier gebruikt kun je er jaren mee vooruit. Dit is de nieuwe versie van de #Breaking2 schoen, en op deze versie werd het officiële wereldrecord gelopen. Mag wat kosten dus. :+
Mja, records ga ik toch niet lopen, dus ik doe het wel met goedkopere schoenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

€250... Voor dat geld heb ik mijn laatste 4 paar gekocht :P Plus een paar sokken.

Ok, ik heb dan ook 6 paar schoenen gekocht in het afgelopen jaar :X maar goed, daarvan is pas 1 paar enigzins richting het eind van zijn leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Mooi hoor. Ben zelf laatst al voor zoomfly flyknit gegaan. Dat is zo'n beetje dezelfde schoen, maar dan met een zwaardere schuimlaag, dat scheelt 70 gram (en 100 euro, en ze waren wel verkrijgbaar). Vind de zool met die carbonplaat wel apart aanvoelen. Heeeeel anders dan de Nike free en Kinvara 9 die ik tegelijk paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:44:
[...]

Mooi hoor. Ben zelf laatst al voor zoomfly flyknit gegaan. Dat is zo'n beetje dezelfde schoen, maar dan met een zwaardere schuimlaag, dat scheelt 70 gram (en 100 euro, en ze waren wel verkrijgbaar). Vind de zool met die carbonplaat wel apart aanvoelen. Heeeeel anders dan de Nike free en Kinvara 9 die ik tegelijk paste.
Ja, heb het vorige model Vaporfly ook gehad en het loopt heel apart. Vrij sponzig - maar toch heel snel. Bij het vorige model zat de bovenkant echter heel rottig over de bovenkant van mijn voet waardoor ik daar pijn aan kreeg. Hopelijk is dat met de FlyKnit bovenkant opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@vhal Jij loopt iets sneller dan ik en ik liep 7H in 1:20 (dus 5:20) - dus jij kan dat waarschijnlijk wel als veilige grens aanhouden qua tempo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morgen bruggenloop, zin in :). Ik verwacht qua zwaarte zoiets als de 7hloop, is dat ongeveer te vergelijken? Dan weet ik welke pace ik aan moet houden (7hloop min een beetje :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

Sport_Life schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:35:
Morgen bruggenloop, zin in :). Ik verwacht qua zwaarte zoiets als de 7hloop, is dat ongeveer te vergelijken? Dan weet ik welke pace ik aan moet houden (7hloop min een beetje :D)
Succes, vorig jaar was het nog afgelast door de enorme hoeveelheid sneeuw.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

racoon schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:41:
[...]

Succes, vorig jaar was het nog afgelast door de enorme hoeveelheid sneeuw.
Tnx :).
Hoorde het van vorig jaar idd. Wel jammer dat de Erasmusbrug niet meer erin zit (dacht ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:28 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:45:
Ik zou daar zelf dus nimmernooit aan beginnen. Het is de pest voor je kniëen en gewrichten die óók 5% lichaamsgewicht extra te verduren krijgen. Ik ken er een paar die het doen en het is niet goed afgelopen. n=1 natuurlijk en het kan toeval zijn allemaal hoor.

Maar mij krijg je er echt niet mee op pad.
Je kunt ook overdrijven. Ik ben waarschijnlijk wel iets meer dan 5% zwaarder dan ik zou kunnen zijn, dan maar helemaal niet meer hardlopen? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Sport_Life schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:35:
Geen idee, ik verwacht wel enkele buien. Het is voor mij de eerste Bruggenloop, het startnummer dat ik van iemand over nam kwam uiteindelijk met flinke vertraging toch nog binnen dus dat is iets om geen zorgen meer over te maken. Ik zit overigens in wave2 maar ik denk om in wave3 te starten gezien mijn geschatte tijd.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23

Roozzz

Plus ultra

Iemand ervaring met het lopen met een vest met gewicht?

Ik zat er zelf aan te denken om gewoon wat gewicht in mijn loopvest van Salomon te doen - te beginnen met iets van 5% lichaamsgewicht...?
Op lange trails loop ik typisch met 1,5-2l water, wat eten en extra kleren. Dan ga ik al snel richting, en voorbij, die 5% (ik val in de categorie erg licht ja :+ ). Dus ik zie er weinig kwaad in.
Voor zwaarder zou ik wel met beleid opbouwen. Maar van heuveltraining met 10-20 kg extra wordt je erg sterk :p

If you can see, look. If you can look, observe

Pagina: 1 ... 18 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2