Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.410 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Doel je op het profiel wat glad is gesleten? Dat kan ook nog aan je techniek liggen. :P

Wat je altijd kunt doen is naar een goede hardloopzaak gaan en vragen in hoeverre ze al versleten zijn en wat zij adviseren voor jou. Die kunnen je ook vertellen of je mogelijk daar last van krijgt of dat het waarschijnlijk ergens anders aan ligt. Dat is via een forum nogal lastig beoordelen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:24
Ik vind alleen hele kleine maten van dat specifieke model (<40 EU maat).

Of een enkele die als dames model aangeboden word:
https://www.amazon.de/adi...2Bsequence%2B9&th=1&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:09
Pizzaman schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:07:
Hm ik heb nu wel een dilemma. Mijn huidige hardloopschoenen gaan inmiddels zo’n 500 kilometer mee
[...]
Gaat om deze schoenen:
https://runnerclick.com/adidas-supernova-sequence-9-review/
Op die pagina staat een linkje waar je ze kunt kopen: op amazon.de ben je voor minder dan 7 tientjes het mannetje.
Xaverius schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:22:
Ik heb sinds kort voor de lange afstanden een sportonderbroek.
Poekie schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:13:
Body glide (die blauwe stick) of soortgelijk spul (heb ook iets in een tube maar weet niet meer hoe dat heet) werkt prima op net-wel-net-niet schuurplekjes van bh en bovenbenen dus vast ook voor dit :) Anti-chafing spul is niet zo vet als vaseline en laat geen meuk achter in kleding (niet echt zo erg in ieder geval) en zweet niet weg.
Beiden bedankt voor de suggestie :) Bodyglide gaan we proberen. En toch ook maar zo'n sportonderbroek. Ik ben geen groot fan van niet-natuurlijke materialen (en lopen we niet al duizenden jaren in natuurlijke stofjes :+ ). Maar een keer een proberen kan vast geen kwaad.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Gonadan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:48:
Doel je op het profiel wat glad is gesleten? Dat kan ook nog aan je techniek liggen. :P

Wat je altijd kunt doen is naar een goede hardloopzaak gaan en vragen in hoeverre ze al versleten zijn en wat zij adviseren voor jou. Die kunnen je ook vertellen of je mogelijk daar last van krijgt of dat het waarschijnlijk ergens anders aan ligt. Dat is via een forum nogal lastig beoordelen. ;)
Jep, dat ga ik doen. :)
T-MOB schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:56:
[...]

Op die pagina staat een linkje waar je ze kunt kopen: op amazon.de ben je voor minder dan 7 tientjes het mannetje
Thanks voor je suggestie, maar daar staat ie niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds de marathon van zeik gedoe met de knie. Het doet zeer en bij het aanzetten verlies ik kracht door de pijn. Al het een en ander geprobeerd, rust, langzamer, minder etc. Klachten waren aan het wegzakken maar na zondag (zonder uitbreiding van weekomvang o.i.d.) is het toch weer terug. Nog maar een keer de weg naar de fysio bewandelen. Nu al vijf maand kwakkelen, erg frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:30:
Ik snap trouwens niet welk helder licht in Garmin Connect heeft 'aangezet' dat retired schoenen mogelijk zijn om aan activiteiten te koppelen. In plaats van de 2 actieve paren heb ik nu ook de 7 paar die ik ooit in connect heb gebruikt staan met 'retired' erbij. En natuurlijk staan ze boven de actieve paren. Dit is pas een week zo dus iemand heeft een debiele beslissing genomen.... /rant
Sorry dat ik nu pas op deze post reageer, maar dit was mij dus ook opgevallen! Dacht eerst dat ik ergens een verneukeratieve vink had aangeklikt ofzo, maar blijkt dus echt door Garmin! Snap inderdaad niet welke idioot dit heeft bedacht!
(Tenzij het een fout is en ze bij Gamin met een periodieke release werken waardoor we even moeten wachten), Maar nu staan mijn schoenen die ik in 2013 al heb afgeschreven in 1x boven aan als selectie! #boeien.

Verder hier alles prima, nog lekker aan het trainen, gisteren op de baan en je merkt weer dat het winter wordt. Onze baan is eigenlijk een afkeur en dat merk je vooral aan het feit dat het in de bochten ontzettend glad kan zijn, wat weer voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Als het echt te koud is, kunnen wij ivm veiligheid de baan niet op (wel eventueel een optie om de 11stedentocht naar Venlo te verplaatsen, de baan is glad zat) :P.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:28
En dan loop je min of meer ongepland (maar kom het gaat wel lekker dus nog een lusje. En nog 1) op een doordeweekse avond na een werkdag 18,2 km. :D

Heb het trouwens niet koud gehad. Ipv die Decathlon top nu een shirt korte mouwen + longsleeve + ultradun windjasje aan. Prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:14
Ik weet niet welke maat je nodig hebt, maar op ebay worden ze wel aangeboden:
https://www.ebay.com/sch/...rnova+sequence+9&_sacat=0

Ik heb zelf mijn oude versie Nike schoenen op Amazon en ebay gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Na het lopen van een halve marathon ben ik nu aan het trainen voor de Marathon Rotterdam. Ik heb een schema gemaakt met als doel tussen de 4u en 4.15 binnen te komen. Ik train 3x per week met een afstand tussen de 40 en 60.

Ik heb me verdiept in Cadans, welke laag is nu (rond de 154). Ik ben 1.93 en probeer dit te verhogen. Ik heb gelezen dat 180 mooi is, maar dat haal ik nimmer. Als ik snelle passen zet haal ik de 170 maar meer ook niet.
Het lukt me niet om het vol te houden. Wanneer ik er op let dan haal ik de 161 continu en wanneer ik moe word dan val ik terug naar 157. Ben iets meer dan een maand hier op aan het letten.

Wat is jullie ervaring met het verhogen en hoe doen jullie dat? Als ik train en een tempo heb van 6:05 kan ik 161 halen en redelijk lang volhouden dan wanneer ik 05:35 loop. In laatste genoemde tempo zit ik rond 157

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mijn ervaring met verhogen is dat je niet teveel ineens moet willen, dan ga je gewoon stuk.
Zelf wil ik nu minimaal 160 halen, daar heb ik een podcast voor gedownload met een mix van die BPM. Dat heeft geholpen om constant te lopen en het juiste gevoel te krijgen. Nu kan ik vaker zonder een toch de cadans halen.
Daarnaast heb ik nu gewoon een waarschuwing in m'n horloge staan die klaagt als het teveel zakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:38
vanputten80 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:00:
Na het lopen van een halve marathon ben ik nu aan het trainen voor de Marathon Rotterdam. Ik heb een schema gemaakt met als doel tussen de 4u en 4.15 binnen te komen. Ik train 3x per week met een afstand tussen de 40 en 60.

Ik heb me verdiept in Cadans, welke laag is nu (rond de 154). Ik ben 1.93 en probeer dit te verhogen. Ik heb gelezen dat 180 mooi is, maar dat haal ik nimmer. Als ik snelle passen zet haal ik de 170 maar meer ook niet.
Het lukt me niet om het vol te houden. Wanneer ik er op let dan haal ik de 161 continu en wanneer ik moe word dan val ik terug naar 157. Ben iets meer dan een maand hier op aan het letten.

Wat is jullie ervaring met het verhogen en hoe doen jullie dat? Als ik train en een tempo heb van 6:05 kan ik 161 halen en redelijk lang volhouden dan wanneer ik 05:35 loop. In laatste genoemde tempo zit ik rond 157
Ik heb een metronoom op mijn Garmin 730XT die helpt in het verhogen van de frequentie. Daarnaast bewust proberen te (blijven) letten in de eventuele vorm van intervalletjes. Wat bij mij ook helpt is bewust meer midden/voorvoet landing te oefenen.

En jezelf tijd geven om een nieuw patroon aan te leren.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En hoewel hoger bijna altijd beter is (behalve die paar mensen die van zichzelf al een hoge cadans hebben), is 180 niet heilig. Van 154 naar 161 is al een mooie verbetering. Met de tijd zal 170 vast haalbaar zijn. Ik zit na jaren ook meestal rond 175, ik vind het wel best. Bijna al m'n reguliere pijntjes zijn inmiddels verdwenen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19:31
Ik zit meestal ook rond 175, maar gisteren tijdens een interval had ik last van mijn enkel. Toen eens geprobeerd om met een flink hogere cadans te lopen met nog minder grondcontact. Ging best soepel voor korte stukjes (sprinten naar de tweede, vierde en zesde lantaarnpaal op een bospad) en minder last van mijn enkel. Maar dan praat je over 210 tot 220 stappen per minuut.

En volgens een van mijn loopmaatjes zag het er belachelijk uit :)

Punctuality is the politeness of kings

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Stefangrp schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:40:
En dan loop je min of meer ongepland (maar kom het gaat wel lekker dus nog een lusje. En nog 1) op een doordeweekse avond na een werkdag 18,2 km. :D

Heb het trouwens niet koud gehad. Ipv die Decathlon top nu een shirt korte mouwen + longsleeve + ultradun windjasje aan. Prima zo.
Top! Het was inderdaad helemaal niet zo koud, ben zelf ook in korte mouwen (met een singlet eronder) en shorts op pad gegaan gisteravond, net iets meer dan 13 km. Nog geen 18, maar dat zal niet lang meer duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56
kenneth schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:14:
En hoewel hoger bijna altijd beter is (behalve die paar mensen die van zichzelf al een hoge cadans hebben), is 180 niet heilig. Van 154 naar 161 is al een mooie verbetering. Met de tijd zal 170 vast haalbaar zijn. Ik zit na jaren ook meestal rond 175, ik vind het wel best. Bijna al m'n reguliere pijntjes zijn inmiddels verdwenen.
Ik zit zelf meestal rond 172. Voelt gewoon het meest natuurlijk en dat vind ik prima. Ga me echt niet in allerlei bochten wringen om dat nog omhoog te krijgen. Tijdens tempo stukken loopt het trouwens wel eens op naar 190+.

Gisteravond korte groepstraining van kleine 9km gedaan, want de kids waren alleen thuis. Normaal vind ik het nog wel lekker om een paar kilometer uit te lopen. Maar goed, er stond 4x100, 3x200, 2x300, 1x400m op het programma en dat ging iig weer lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26
Ik had gisteren een 3x (400-800-1200-800-400) op het programma, met de 400's op 5km-racetempo en de rest op halve-marathon-tempo. Met de rustblokken tussendoor 14km kern. Lekker gelopen maar wel een lange zit voor op de baan in de regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juhet
  • Laatst online: 19:39
Pizzaman schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:02:
[...]

Jep, dat ga ik doen. :)

[...]

Thanks voor je suggestie, maar daar staat ie niet tussen.
Ik kan nog wel melden dat ik op diezelfde schoenen 1009 km gelopen heb. Nu is elke persoon (en elke manier van lopen en daarmee slijten) anders natuurlijk, maar het lijkt me dat ze vergelijkbaar meekunnen als bij mij. Gewoon nog even doorlopen dus :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FreeShooter schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:03:
Hoeveel kilometers zou ik moeten doen om een HM te kunnen lopen? Er is in mijn woonplaats een HM over 12 weken en het lijkt me tof om daar aan mee te doen.

Ik heb dit jaar zo'n 350 kilometer gemaakt en de afgelopen jaren enkele loopjes gedaan (50km per jaar). In de komende 12 weken denk ik nog zo'n 300km te kunnen doen. Is dat genoeg om een HM te lopen zonder blessure? Ik weeg 66kg bij 1.83m.
Twee maanden geleden stelde ik bovenstaande vraag. De HM is volgende week en helaas zal ik niet deelnemen.

Begin oktober (een week nadat ik hier mijn vraag stelde / begon te dromen over een HM) ben ik op de fiets aangereden door een auto met een fractuur in m'n linkerknie tot gevolg. :( Na een maand in een brace, nu alweer een maand bezig aan revalidatie. Heel vreemd om te zien hoe snel je beenspieren verdwijnen als je je ze niet gebruikt. Ik verloor 4kg in een paar weken. Met dagelijkse fysiotherapie en 3 tot 4 keer oefeningen per dag, komen de spieren langzaam weer terug maar het buigen en strekken van de knie is nog steeds beperkt. Wat een enorm langzaam proces is dat revalideren. :+

De bestuurder van de auto is, ondanks dat het zijn fout was, ook doorgereden. Gelukkig had ik de reactie om, al liggend op de rotonde, direct mijn telefoon te pakken en zijn kenteken te noteren.

Hardlopen is hopelijk weer mogelijk vanaf half januari. Ik kijk er naar uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:48
Doorrijden na aanrijding, Hoe is dat afgelopen?
Hopelijk kom je er weer helemaal bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25

Roozzz

Plus ultra

FreeShooter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:48:
[...]

Twee maanden geleden stelde ik bovenstaande vraag. De HM is volgende week en helaas zal ik niet deelnemen.

Begin oktober (een week nadat ik hier mijn vraag stelde / begon te dromen over een HM) ben ik op de fiets aangereden door een auto met een fractuur in m'n linkerknie tot gevolg. :( Na een maand in een brace, nu alweer een maand bezig aan revalidatie. Heel vreemd om te zien hoe snel je beenspieren verdwijnen als je je ze niet gebruikt. Ik verloor 4kg in een paar weken. Met dagelijkse fysiotherapie en 3 tot 4 keer oefeningen per dag, komen de spieren langzaam weer terug maar het buigen en strekken van de knie is nog steeds beperkt. Wat een enorm langzaam proces is dat revalideren. :+

De bestuurder van de auto is, ondanks dat het zijn fout was, ook doorgereden. Gelukkig had ik de reactie om, al liggend op de rotonde, direct mijn telefoon te pakken en zijn kenteken te noteren.

Hardlopen is hopelijk weer mogelijk vanaf half januari. Ik kijk er naar uit :)
Jikes dat is knap naar, veel sterkte met het revalidatieproces! Hopelijk verloopt een en ander volgens planning!

Ik kan helaas iets te goed meepraten over revalideren... inmiddels ben ik een half jaar verder na een auto-ongeluk en nog steeds is de boel nog niet normaal :'(

Automobilist nog een flinke veeg uit de pan gehad?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 21:52
Phoe, heftg zeg. hopelijk is er geen blijvende schade, sterkte met het revalideren,

Wat een reactievermogen ook nog eens, op de grond liggen en nog het kenteken zien en onthouden. Je ongeluk is er niet minder om, maar het lijkt me wel bevredigend als de schuldige alsnog 'gepakt' wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:36
dreamscape schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:44:

En volgens een van mijn loopmaatjes zag het er belachelijk uit :)
Gelukkig liep je niet op de catwalk dan :+

Balen zeg FreeShooter. Zeker ook dat diegene niet eens het fatsoen had om te stoppen.
Sterkte met je revalidatie!

[ Voor 20% gewijzigd door Roadman op 29-11-2018 10:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Bedankt iedereen!

Ik heb aangifte gedaan bij de politie. Maar dat gaat tussen de 6 maanden en 2 jaar duren waarschijnlijk.

Ondertussen heb ik ook mijn verzekering ingeschakeld en die hebben contact opgenomen met zijn autoverzekering. Zij hebben mij zijn brief doorgestuurd waarin hij - uiteraard - ontkent dat hij een ongeluk heeft gehad en beweerd dat ik vast een foutje heb gemaakt in het kenteken. Eén van zijn sterkere argumenten was ook dat zijn auto niet grijs is maar zilver. :+

Nu zijn ze zo vriendelijk geweest om zijn naam niet af te schermen in de brief. Dus, met een hoop vrije tijd en sherlock aspiraties, heb ik zijn adres gevonden op internet. Goh, toevallig... hij woont op 800 meter van waar het ongeluk is gebeurd. Vorige week daar even heen geweest en een paar foto's gemaakt van zijn auto. De schade komt precies overeen zoals de politie heeft genoteerd in de aangifte, inclusief de missende wieldop. (Die vloog door de lucht nadat mijn fiets er tegen viel). Hij heeft dus niet heel veel moeite genomen om het te verbloemen.

Ik woon daarnaast in Frankrijk, waar (geen idee of dat in NL ook zo is) je bij dergelijke zaken 'relatief veel' smartengeld betaald. Een kleine troost dus dat het hem in ieder geval pijn gaat doen in de portemonnee.

[ Voor 9% gewijzigd door FreeShooter op 29-11-2018 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 21:52
FreeShooter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:17:
Dus, met een hoop vrije tijd en sherlock aspiraties.....

.......Ik woon daarnaast in Frankrijk............
Meer Hercule Poirot aspiraties dus :+

Maar wees blij dat je in Frankrijk woont, in Nederland is het smartengeld dramatisch slecht en dekt meestal de materiële schade niet eens agv verlies aan arbeidsinkomsten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Frenz64 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:29:
[...]

Maar wees blij dat je in Frankrijk woont, in Nederland is het smartengeld dramatisch slecht en dekt meestal de materiële schade niet eens agv verlies aan arbeidsinkomsten oid.
Exact. Ik ben nog steeds iedere dag dankbaar dat ik gewoon een loonslaaf met een vast contract ben bij een groot bedrijf. Als zzp-er was de pijn niet te overzien geweest...
Puur medische kosten gaan prima, maar gederfde inkomsten en dergelijke zijn nogal matig geregeld.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

juhet schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:18:
[...]

Ik kan nog wel melden dat ik op diezelfde schoenen 1009 km gelopen heb. Nu is elke persoon (en elke manier van lopen en daarmee slijten) anders natuurlijk, maar het lijkt me dat ze vergelijkbaar meekunnen als bij mij. Gewoon nog even doorlopen dus :)
Dan kan ik nog even vooruit! 8)

Welke schoenen heb je uiteindelijk als opvolger gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
Wat een lul ben je dan, als je doorrijdt na een aanrijding. Hopelijk zijn de straffen in Frankrijk daar ook aanzienlijk voor (in Nederland kun je tot 3 maanden cel krijgen en een rijontzegging tot 5 jaar).

--

Maar nog over die cadans. Waar komt die 180 eigenlijk vandaan? Ik vind het maar raar om een universeel getal te hebben. Het scheelt nogal of je 2 meter of 1 meter 60 bent bijvoorbeeld. En daarnaast is het ook nogal afhankelijk van je tempo. Als ik in mijn Garmin Connect terugkijk (cadans niet iets waar ik me normaalgesproken druk om maak) dan lijkt het zich behoorlkijk lineair te ontwikkelen: laag in de 160 bij 5:30-6:00 min/km, hoog in de 170 bij 4:30-4:00 en laag in de 190 bij 3:30. Om op lager tempo een hoge cadans aan te houden moet je kleinere passen zetten. 180 spm op 6:00/km geeft een paslengte van 92.5cm. Ik kan me niet voorstellen dat dat fijn loopt als je langer bent dan anderhalve meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De waarde 180 komt van Jack Daniels, die observaties heeft gedaan bij elite(!)-atleten. Er schijnt ook iets te zijn met de stretch-shortening reflex (spierelasticiteit) die pas vanaf die cadans z'n werk schijnt te doen maar daar heb ik nooit onderbouwing van kunnen vinden.

De echte gedachte erachter is dat een hoge cadans overstriding helpt voorkomen en helpt met het gebruiken van spierelasticiteit (denk aan touwtjespringen waar je ritmisch op een neer beweegt in plaats van elke keer vanuit volledige stilstsand omhoog te springen). Als dat lukt met 170 dan ben je er. De kans dat dat lukt met 150 is een heel stuk kleiner. Dus die 180? Niet echt interessant.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:51
T-MOB schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:54:
Om op lager tempo een hoge cadans aan te houden moet je kleinere passen zetten. 180 spm op 6:00/km geeft een paslengte van 92.5cm. Ik kan me niet voorstellen dat dat fijn loopt als je langer bent dan anderhalve meter.
Mwa, mijn laatste "constant tempo" loop liep ik gemiddeld 5:51 met een gemiddelde cadans van 190 (max. 207 - dat was tijdens een versnelling naar ~5:10 richting het einde). Dat is een staplengte van 90cm.

Nu ben ik met mijn 1.70 niet de langste en schijn ik ook nog eens relatief korte benen te hebben, maar toch. Ik vond het wel prima lopen.

• tlpeter
Ik ben 1.92 en 180 is voor mij bij een gewoon tempo echt onmogelijk.
Ik loop dan zo geforceerd dat het nooit goed kan zijn.
Het is een gemiddelde voor mensen die gemiddeld zijn, daar val ik niet onder.
Niet alles zo statisch nemen en gewoon lekker lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 16:27
tlpeter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:16:
Usain Bolt is ook niet de kleinste en sprint ook gewoon 257 spm :+

https://posemethod.com/us...ng-technique/#!event-list

• tlpeter
@Bartske dat is een sprint en dus normaal. Het gaat hier om een gemiddelde.

• T-MOB
kenneth schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:09:
De waarde 180 komt van Jack Daniels, die observaties heeft gedaan bij elite(!)-atleten.
Ha. Zo kun je ook observeren dat een ideaal marathontempo rond de 3:00 min/km ligt :o
De echte gedachte erachter is dat een hoge cadans overstriding helpt voorkomen en helpt met het gebruiken van spierelasticiteit (denk aan touwtjespringen waar je ritmisch op een neer beweegt in plaats van elke keer vanuit volledige stilstsand omhoog te springen). Als dat lukt met 170 dan ben je er. De kans dat dat lukt met 150 is een heel stuk kleiner. Dus die 180? Niet echt interessant.
Dit klinkt wel zinnig. Denk dat het ook verklaard waarom ik niet graag rustige duurlopen doe. Net wat sneller loopt het voor mijn gevoel soepeler. Misschien toch eens proberen om de pasfrequentie omhoog te krijgen op lager tempo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-10 16:09
tlpeter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:16:
Ik ben 189 cm en mijn pasfrequentie is wel ongeveer 175 bij een duurloop. Bij een tempoloop ongeveer 185. Ik denk dat die 3 cm lichaamslengte niet heel veel uitmaken, waarmee ik maar willen zeggen dat het wel kan.

Overigens denk ik dat het inderdaad gewoon het beste is om te kijken wat voor jezelf het lekkerst loopt. Als dat voor jou 160 is, is dat toch prima? Ik moet wel opmerken dat mijn pasfrequentie nu wel hoger is dan een paar jaar geleden, toen ik net begon met hardlopen. Daar ben ik zelf niet bewust mee bezig geweest, het is gewoon vanzelf gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

nieuwe schoenen lopen super trouwens! Gisteren even de schoenen ingelopen en mijn pace wat verbeterd. Zit normaal nog rond 7:14/km gisteren deed ik 3,4km in een zeer nette 6:33/km.

Na nu 2 weken begin ik meer in conditie te raken. Ben er nu ook meer van bewust wat ik eet. Vroeger altijd binge snacken. Dit is nu verleden tijd.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
De Saucony schoenen die ik zaterdag tijdens de black friday sale heb gekocht zijn ook binnen. Gister mailtje van UPS, busje rijdt net weg... d:)b

• juhet
  • Laatst online: 19:39
Pizzaman schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:44:
[...]

Dan kan ik nog even vooruit! 8)

Welke schoenen heb je uiteindelijk als opvolger gekocht?
Dat lijkt me wel :)
Ik heb daarna de Saucony Guide 10 gekocht. Inmiddels heb ik daar ook alweer twee paar van versleten. Die zijn iets harder, maar ik kan er technisch beter op lopen.

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

• T-MOB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VnqQQOszsvhX2koyOa6oGdq0/full.jpg
:(

Iemand nog een goede tip voor een marathon in het najaar die leuk combineert met een citytrip? Veel toffe steden (Milaan, Wenen, Barcelona) hebben juist in het voorjaar een marathon.

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:11
T-MOB schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:22:
[Afbeelding]

Iemand nog een goede tip voor een marathon in het najaar die leuk combineert met een citytrip? Veel toffe steden (Milaan, Wenen, Barcelona) hebben juist in het voorjaar een marathon.
Berlijn
New york

• T-MOB
Oh ja, ik bedoelde dus anders dan Berlijn waarvoor ik uitgeloot was. Ik ga nog even nadenken over Lissabon in oktober. Dat ziet er mooi uit, maar is wel min of meer verplicht vliegen.

• Roadman
[Afbeelding]

Ik zit nog op de mail te wachten...

Chigago?
Valancia of Malaga? Allebei in december.
Keulen en Munchen? Allebei in oktober

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

T-MOB schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:33:
Oh ja, ik bedoelde dus anders dan Berlijn waarvoor ik uitgeloot was. Ik ga nog even nadenken over Lissabon in oktober. Dat ziet er mooi uit, maar is wel min of meer verplicht vliegen.
Ik zat vandaag te kijken naar Budapest, dat ziet er goed uit en is evt. (mits goede wagen) met de auto te doen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Bartske
Hier ook uitgeloot :(

Ga ook maar kijken naar een alternatief, al heb ik er momenteel geen zin in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
[Afbeelding]

Als je graag in Berlijn loopt kan je ook overwegen om een reisarrangement te boeken. Is iets duurder, maar nou ook weer niet belachelijk duur. Voor een euro of 400 heb je startbewijs en hotel allemaal geregeld.

Verder kan je in het najaar ook naar Lissabon, Valencia, NY, Istanbul, of Venetië. Erg populair is ook Athene, die is ook in november geloof ik. Hou er dan rekening mee dat je niet voor een toptijd moet gaan (heuvelig parcours). Verder vind je op een site als deze wel een redelijk goed overzicht van de grote marathons in Europa.
dreameater schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:44:
[...]

Ik zat vandaag te kijken naar Budapest, dat ziet er goed uit en is evt. (mits goede wagen) met de auto te doen.
Zou je serieus overwegen om in totaal een kleine 3000km (dus zo'n 25-30 uur) in een auto af te leggen voor een marathon als je voor 100 euro heen en weer vliegt en lekker uitgerust aankomt? Of wil je er soms een langere vakantie van maken?

[ Voor 19% gewijzigd door Valorian op 29-11-2018 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Valorian schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:38:
[...]
Als je graag in Berlijn loopt kan je ook overwegen om een reisarrangement te boeken. Is iets duurder, maar nou ook weer niet belachelijk duur. Voor een euro of 400 heb je startbewijs en hotel allemaal geregeld.
Als het me alleen om de marathon zou gaan was dat inderdaad wel een optie. Maar het plan was om er een kleine vakantie van te maken met wat meer mensen, waarvan ik de enige hardloper ben. Dan zijn dat soort arrangementen net weer niet handig. Maar ik zit ook niet zo vast aan Berlijn, het was mooi geweest omdat het redelijk dichtbij is, een snel parcours (doel is toch wel onder de 3u) en een prettige stad voor een citytrip.
Zou je serieus overwegen om in totaal een kleine 3000km (dus zo'n 25-30 uur) in een auto af te leggen voor een marathon als je voor 100 euro heen en weer vliegt en lekker uitgerust aankomt? Of wil je er soms een langere vakantie van maken?
Ik op zich wel hoor (alhoewel ik nooit alleen voor een marathon zou gaan, die is vooral een excuus om naar een specifieke plek toe te gaan). Maar vliegen is ook niet alles. Zeker op de goedkope vluchten heb je vaak best wel beroerde tijden. Dan vertrekt je vlucht bijvoorbeeld om 7:00u van Schiphol. Dat betekent voor mij om 3:00u vertrekken (tot zover lekker uitgerust aankomen). Maar het hangt allemaal heel erg op de persoonlijke voorkeuren en de ins- en outs van reis en reisgezelschap.

Anyways, het is niet het grote citytriptopic. Bedankt voor de tips. Ik laat wel weten als er een inschrijving is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Vriendin ook meegekregen in het hardlopen. Zij woont in Mexico en over 2 weken ga ik daar voor een maandje heen.

6 januari is de hot chocolate 5k/15k in mexico stad. We gaan nu beiden de 5k lopen door het centrum van mexico stad :D

Wel jammer dat we mega vroeg op moeten staan, de run begint al om 7 uur 's ochtends. (wie verzint dat! :N)

Er doen zo'n 60 duizend mensen mee aan alleen al de 5k, en zo'n 40 duizend aan de 15k. Bizar die aantallen hoor.

Zin in!

[ Voor 14% gewijzigd door Bensimpel op 30-11-2018 08:28 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 18:29

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Wij gingen jaren naar marathons in het buitenland. Eerst met een grotere groep (ong. 25) en later met 3 of 4. In die jaren hebben we redelijk wat steden gezien. Voor mij was het ook altijd meer een uitje dan een wedstrijd. In het najaar dat ik me snel herinner:

Palma de Mallorca
Het was toen 25 graden en geen bewolking. Redelijke ramp als eerste marathon voor mij persoonlijk. Was destijds grotendeels door TUI georganiseerd denk ik. Leuk eiland om meer op te zien.
Munchen
Zelf heb ik daar de halve gelopen en ik vond het een lekker parkoers.
San Sebastian
Met een omweg kom je daar. Heb ik onverwacht (niet fit, draagezel voor de 2 marathonloopsters) een PR gelopen. Daarom goede herinneringen maar de route zelf was nou niet echt mooi. Wel lekkere pintxos gegeten daar.
Valencia
Heerlijk nazomerweer daar gehad. Zelf de 10k gedaan ivm het ontbreken van een HM. De route van de marathon was geloof ik wel aardig. Leuke stad, lekker eten en drinken.
Dresden
Hier heb ik een één ronde als haas gewerkt voor onze bijna (destijds) 70-jarige die mij er uit liep op de marathon. We hebben 20km gekletst dus het was voor mij een leuke loop. Ook een leuke stad maar het was wel rond het vriespunt toen wij daar waren. We konden net landen, de baan was net schoongeveegd.
Berlijn
Mijn vrouw heeft die dit jaar en een paar jaar geleden gelopen. Dit jaar vond ze er niks aan. (kan ook zijn omdat ze niet goed gelopen heeft). Ze vond het maar druk. Snel parkoers, dat wel.

Dat was het zo snel even uit mijn hoofd. De andere wedstrijden waren in het voorjaar.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:34

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Deze week nieuwe schoenen (Asics Cumulis 20)! Naast een paar Saucony Kinvara 8, dacht ik dat dit wel fijn zou zijn. De Asics voor lange afstanden en de Kinvara's voor intervallen. Hiervoor had ik Asics Cumulus 18 en daarvoor de Cumulus 14 (toen liep ik nog niet echt:))

Nu heb ik twee keer gelopen. Zo rond de 10km per keer en toch een beetje een zeurende knie. Nu had ik dat volgens mij ook de eerste paar keer, dat ik op de Kinvara's liep. Het lijkt er dus op, dat de andere afloop toch zijn effect heeft bij mij...

Nu vraag ik me af hoe jullie dat doen. Lopen jullie juist op 1 paar schoenen en laat je dan je lichaam hier helemaal op instellen of gebruiken jullie juist meerdere paren om de variatie erin te houden?

Ik ga nu proberen om een beetje af te wisselen en hoop dan dat de knieen niet blijven zeuren :(...

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bensimpel schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:24:6 januari is de hot chocolate 5k/15k in mexico stad. We gaan nu beiden de 5k lopen door het centrum van mexico stad :D

Wel jammer dat we mega vroeg op moeten staan, de run begint al om 7 uur 's ochtends. (wie verzint dat! :N)
Gaaf, vooral met zoveel deelnemers!

7.00 is een normale tijd in landen die hogere temperaturen gewend zijn. Zelfs begin januari kan het daar 27 graden zijn. In tegenstelling tot Nederland, waar wedstrijden eind mei om 14.00 beginnen ;w

Maar veel plezier daar en we willen natuurlijk naast een raceverslag ook foto's zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:47
Bensimpel schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:24:

6 januari is de hot chocolate 5k/15k in mexico stad. We gaan nu beiden de 5k lopen door het centrum van mexico stad :D

Zin in!
Nou, ik was 2 weken geleden voor mijn werk in Panama stad. Hardlopen is daar eigenlijk alleen een optie 's ochtends heel vroeg < 8 uur, of 's avonds laat. Ik heb een rondje gedaan op de zondagochtend rond 07:00 en toen kwam er al zweet uit porien waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Noodgedwongen de hele middag op het terras gezeten om het vochttekort weer aan te vullen.

Mexico stad ligt wel wat verder van de evenaar af, maar toch zal het ook daar warm en benauwd zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
retlaw schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:07:
Deze week nieuwe schoenen (Asics Cumulis 20)! Naast een paar Saucony Kinvara 8, dacht ik dat dit wel fijn zou zijn. De Asics voor lange afstanden en de Kinvara's voor intervallen. Hiervoor had ik Asics Cumulus 18 en daarvoor de Cumulus 14 (toen liep ik nog niet echt:))

Nu heb ik twee keer gelopen. Zo rond de 10km per keer en toch een beetje een zeurende knie. Nu had ik dat volgens mij ook de eerste paar keer, dat ik op de Kinvara's liep. Het lijkt er dus op, dat de andere afloop toch zijn effect heeft bij mij...

Nu vraag ik me af hoe jullie dat doen. Lopen jullie juist op 1 paar schoenen en laat je dan je lichaam hier helemaal op instellen of gebruiken jullie juist meerdere paren om de variatie erin te houden?

Ik ga nu proberen om een beetje af te wisselen en hoop dan dat de knieen niet blijven zeuren :(...
Ik heb ook de Cumulus 20 en ik ben momenteel een beetje aan het afwisselen met m'n oudere GT-2000's (anti-pronatie). Heb een kleine 500 km heerlijk gelopen op de Cumulus schoenen, maar kreeg de laatste tijd ineens enkel- en knieklachten. Ik weet dat ik licht overproneer en wie weet komt het daar dus wel door, want de Cumulus is een neutrale schoen. Toch gek dat ik er de eerste paar honderd km heerlijk op heb gelopen. Wellicht toch slijtage van de schoenen, al vind ik ze er nog prima uitzien.

Toevallig krijg ik vandaag inlegzootjes binnen. Als dat niet werkt, dan ga ik ze denk ik alleen maar voor korte, of onverharde loopjes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
dennisfr schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:08:
Noodgedwongen de hele middag op het terras gezeten om het vochttekort weer aan te vullen.
Dat is een mooie smoes. Die ga ik bij warm weer ook maar eens gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En na inspanning is alcoholvrij bier is nog lekkerder dan gewoon bier! Of bedoelde je het niet zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

kenneth schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:16:
[...]
Gaaf, vooral met zoveel deelnemers!

7.00 is een normale tijd in landen die hogere temperaturen gewend zijn. Zelfs begin januari kan het daar 27 graden zijn. In tegenstelling tot Nederland, waar wedstrijden eind mei om 14.00 beginnen ;w

Maar veel plezier daar en we willen natuurlijk naast een raceverslag ook foto's zien!
Oh ja, dat is logisch!
Zaterdag kunnen we onze bibtags enzo ophalen. Maar dan zijn we zondag in ieder geval vroeg klaar. Hopenlijk starten we niet in de laatste coral.

Zeker maak ik een verslag!

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:47
kenneth schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:11:
En na inspanning is alcoholvrij bier is nog lekkerder dan gewoon bier! Of bedoelde je het niet zo? :P
Radler is ook erg lekker na inspanning op een warme dag, maar dat kenden ze niet in Panama. Dus heb ik het maar bij gewoon bier gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Inmiddels ook uitgeloot voor Berlijn. ;(
Maar niet getreurd, ik had Berlijn al als debuut marathon gelopen. Wilde wel kijken hoeveel ik sneller zou kunnen zijn na de eerste keer met alle ervaring en kilometers in de benen.

Nu maar een ander plan bedenken voor 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:14

vhal

ಠ_ಠ

Bensimpel schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:18:
[...]

Oh ja, dat is logisch!
Zaterdag kunnen we onze bibtags enzo ophalen. Maar dan zijn we zondag in ieder geval vroeg klaar. Hopenlijk starten we niet in de laatste coral.

Zeker maak ik een verslag!
Ik ben benieuwd of je iets gaat merken van de hoogte (2200m) in Mexico Stad....

Ik loop ws. volgende week de Bruggenloop, had al iemand gevonden die er vanaf zag maar schijnbaar zijn die startnummers met de post verzonden dus helemaal zeker is het nog niet :P

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 30-11-2018 12:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

vhal schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:59:
[...]

Ik ben benieuwd of je iets gaat merken van de hoogte (2200m) in Mexico Stad....
Ben er al 2maal geweest, je merkt er zeker wat van. Ben benieuwd hoe dat gaat met het hardlopen. Maar ga sowieso ook trainen op die hoogte. Hoop dat ik goed ben voorbereid.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
retlaw schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:07:

Ik ben op den duur overgestapt van Saucony Ride (8mm drop) naar Kinvara (4mm). Ik heb er nu Freedom Iso 2's bij gekocht (ook 4mm) en heb ernaast nog Peregrine's (ook 4mm). Ik probeer dus wel te rouleren, maar wel met dezelfde offset/drop. Toen mijn vorige Kinvara's op waren heb ik weer even Ride's gelopen (want die waren nog vrij nieuw) en dat vond ik toen ineens onwennig, dus die liggen nagenoeg ongebruikt in de kast.

Mijn Freedom 2 ISO's bevallen trouwens erg goed. Zijn een stuk zwaarder dan de Kinvara's maar voelen toch een stuk lichter dan de Ride's.

Voor nu denk ik overigens dat ik even full time op de Freedom's ga lopen (uitgezonderd off road op de Peregrine's) want de Kinvara's vind ik eigenlijk nét aan de smalle kant (model 9 valt smaller dan 7 :( ). En om nu nóg een paar Kinvara's te kopen in een grotere maat in het jaar dat ik al Freedom's, Peregrine's en Kinvara's heb gekocht voelt wel erg overkill ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
dennisfr schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:32:
[...]

Radler is ook erg lekker na inspanning op een warme dag, maar dat kenden ze niet in Panama. Dus heb ik het maar bij gewoon bier gehouden.
En alweer zo'n mooie smoes die ik ga hergebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:11:
[...]

Ik ben op den duur overgestapt van Saucony Ride (8mm drop) naar Kinvara (4mm). Ik heb er nu Freedom Iso 2's bij gekocht (ook 4mm) en heb ernaast nog Peregrine's (ook 4mm). Ik probeer dus wel te rouleren, maar wel met dezelfde offset/drop. Toen mijn vorige Kinvara's op waren heb ik weer even Ride's gelopen (want die waren nog vrij nieuw) en dat vond ik toen ineens onwennig, dus die liggen nagenoeg ongebruikt in de kast.

Mijn Freedom 2 ISO's bevallen trouwens erg goed. Zijn een stuk zwaarder dan de Kinvara's maar voelen toch een stuk lichter dan de Ride's.

Voor nu denk ik overigens dat ik even full time op de Freedom's ga lopen (uitgezonderd off road op de Peregrine's) want de Kinvara's vind ik eigenlijk nét aan de smalle kant (model 9 valt smaller dan 7 :( ). En om nu nóg een paar Kinvara's te kopen in een grotere maat in het jaar dat ik al Freedom's, Peregrine's en Kinvara's heb gekocht voelt wel erg overkill ;)
Ik heb tot nu toe alleen een klein testrondje gelopen op de Freedoms... Afgelopen week lekker met Algehele Malaise thuisgezeten.

Maar heel kort: Vergeleken met de Kinvara 8 een stuk meer bounce en minder zompig. Vergeleken bij alles waar ik verder in loop momenteel een schoen met ontzéttend veel demping, maar dan nog verbazingwekkend genoeg een beetje road feel over.
Oh ja, ik vond ze op de straat weer heel anders lopen dan in de winkel, maar niks vervelends. Het moeilijkst vond ik nog om rustig te blijven lopen met de hoeveelheid bounce :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik had laatst trouwens een pakje van Red Bull van de Strava challenge! Twee blikjes - maar ik heb gewoon wat gewonnen hahaha.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

Vandaag de eurozorg sintloop 10 km gelopen in 54:23, was in 2 mnd mijn 3e 10 km wedstrijd en de snelste.

[ Voor 34% gewijzigd door racoon op 02-12-2018 11:57 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Roadman
Vandaag stond de Twiskemolenloop op het programma. Gekozen voor een halve marathon. Vond dat deze qua PR nog wat wat scherper kon en het leek mij een mooie afsluiting van een succesvol hardloopjaar. Een nieuwe PR werd het maar toch een beetje balen dat ik niet 6 seconden sneller was om een sub 1:40 te lopen. De klok bleef steken bij 1:40:05 helaas.

Maar gezien de omstandigheden toch wel tevreden. Nagenoeg de hele tijd alleen gelopen, en bij kilometers 8, 9 en 10 vol wind tegen. Drie kilometers lang alleen tegen de wind in beuken daar betaal je later de prijs voor. Had namelijk bedacht de laatste 5 km een tandje harder te gaan, een beetje do or die, maar dat zat er helaas niet meer in. Gelukkig rond km 18 nog wel een mede loper in het vizier gekregen en deze uiteindelijk ook op 200 meter voor de finish hard voorbij kunnen lopen.

Die sub 1:40 komt volgend jaar wel. Een super organisatie en leuk parcours door het Twiske, kom zeker nog eens terug voor een andere afstand!

Ohja ondanks die 5 seconden, PR wel met een minuut of 4 verbeterd.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/1996109024

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 02-12-2018 14:22 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17
Vandaag ook de Twiskemolenloop gedaan, 16.1 km.

Ik mikte op een tijd tussen de 1:10 en 1:11, uiteindelijk kwam ik over de finish in 1:12:02.
Mijn goalpace zou zo rond de 4:21 / 4:22 moeten liggen voor een ruime 1:10, maar het duurde even wat km's voor ik lekker in het ritme kwam ondanks een aardige warming up. Kilometers 8 t/m 10 met volle bak tegenwind hielpen ook zeker niet mee, daar veel energie verloren waardoor het dan weer niet goed lukte om nog echt aan te zetten op het laatste gedeelte.

Ik startte (weer eens) te ver naar achter, wat ondanks het dunne deelnemersveld (74 mensen) toch wat vertraging gaf aan het begin. Wel weer leuk dat je dan lang bezig bent om mensen in te halen, soort kleine 'tussengoals' voor mezelf. De HM lopers begin je dan op gegeven moment ook bij te halen, geinig.

Hoe dan ook, ik ben zeer tevreden met m'n resultaat, ik heb echt heerlijk gelopen!!
In de uitslagen geeindigd als 9e van de 74 deelnemers, met PR's op de 10 mijl en 15km :)

Strava: https://www.strava.com/activities/1996044031

De organisatie was overigens prima in orde, vond het best veel vrijwilligers bij elkaar voor zo'n relatief klein evenement. Goed geregeld dus! Thee en een broodje worst na, en de terugreis naar huis kon beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gefeliciteerd met de prestaties! Was geen makkelijke dag ervoor. Leuk om te zien dat iedereen goede woorden voor de organisatie heeft. Echt een prima loop!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ook hier de Twiskemolenloop gedaan, 10K. Met de tegenwind op de open stukken was het doorbeuken en toch weer te snel gestart. Uiteindelijk wel weer een minuut van mijn PR afgelopen, 53:25 volgens mijn horloge. De gecertificeerde afstand was 160 meter langer, dus officieel helaas niet onder de 54 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bijzonder hoe groot de verschillen kunnen zijn in hoe soepel alles gaat als ik een rondje ga lopen. De ene keer vlieg je erover en loop je lachend een hoger tempo dan normaal, de andere keer willen je benen niet en zakt je tempo elke keer weer weg en moet je steeds weer aanzetten.

Heb wel een aantal zaken waarvan ik denk dat het van invloed is, dus maar eens proberen de optimale omstandigheden te vinden. Hebben jullie dat ook of gaat dat vanzelf over als je 50+ kilometer per week rent. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Dat het de ene keer lekkerder gaat dan de andere keer herken ik wel. Het ligt er bij mij vooral aan hoe uitgerust ik ben, zowel qua slaap als qua training. Maar als je echt moet aanzetten om je tempo vast te houden dan ligt je trainingstempo misschien wat te hoog. Afgezien van bewust snelheidswerk zou dat volgens mij niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gonadan schreef op maandag 3 december 2018 @ 08:58:
Bijzonder hoe groot de verschillen kunnen zijn in hoe soepel alles gaat als ik een rondje ga lopen. De ene keer vlieg je erover en loop je lachend een hoger tempo dan normaal, de andere keer willen je benen niet en zakt je tempo elke keer weer weg en moet je steeds weer aanzetten.

Heb wel een aantal zaken waarvan ik denk dat het van invloed is, dus maar eens proberen de optimale omstandigheden te vinden. Hebben jullie dat ook of gaat dat vanzelf over als je 50+ kilometer per week rent. :P
Nee hoor, dat is wel normaal denk ik. Ik heb het iig ook! Ik weet wel wat voor dingen invloed hebben bij mij - niet alleen een drukke avond of dag, goed/slecht slapen, maar ook waar ik in m'n cyclus zit (net vóór ben ik gigagoed).
Het fijnst is als die goede dagen op een wedstrijddag vallen :P Kan ook anders - dan is een wedstrijd echt op je tandvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

T-MOB schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:35:
Maar als je echt moet aanzetten om je tempo vast te houden dan ligt je trainingstempo misschien wat te hoog.
Mijn doel is het halen van de 10 kilometer binnen een uur, dus een tempo 5:59 of hoger. Met trainen wissel ik lange en korte lopen af, dan is het logisch dat ik de langere wat minder hard loop dan de kortere.
Als ik echter een korte loop van zo'n 3 kilometer de ene keer op 5:41 loop maar een week later ineens met moeite op 6:09 dan vind ik dat verschil wel groot, zeker als ik drie dagen later ruim acht kilometer op 6:26 loop en daarbij gewoon nog energie over heb (behalve die kuub blaren).
Wat zou dan het juiste trainingstempo zijn in jouw ogen?

Volgens mij zou ik er meer baat bij hebben als ik het consistent kan krijgen. Hopelijk zijn mijn schoenen nu goed zodat ik daarmee niet meer hoef te wisselen. Dan kan ik dan verdere factoren bekijken waarvan een aantal nogal voor de hand liggend zijn. Dat aanpassen en zien wat het effect is, want februari komt wel hard dichterbij. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op maandag 3 december 2018 @ 08:58:

Je zal altijd wel enig effect hebben van vermoeidheid of een te late pizza ofzo, maar ik denk dat naarmate je basis beter is de verschillen tussen dagen veel kleiner worden.
Het lopen van bepaalde tempi op slechtere dagen is wat mij betreft meer mentaal dan fysiek (afgezien van die eerdergenoemde pizza ;) ). Daar moet je je echt even toezetten, maar zeker wel haalbaar.

De meest eenvoudige manier om in het begin sneller te worden is gewoon meer lopen. Wat mij betreft hoef je dus niet perse kortere loopjes toe te voegen op hoger tempo. Zeker als je nog zo ontzettend fluctueert in deze tempoloopjes. Waarschijnlijk introduceer je extra vermoeidheid wat langer herstel vergt.
Mik gewoon op 3 rondjes van minimaal een half uur en 1x in de week opbouwend naar een uur. Volg je een opbouwschema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Gonadan schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:02:
[...]
Wat zou dan het juiste trainingstempo zijn in jouw ogen?
Ik denk een stuk rustiger dan je nu doet. Als je altijd richting de grens loopt dan boek je minder snel progressie dan wanneer je gericht je aerobe systeem traint. En dat doe je het beste door lang en langzaam te lopen. Ik ben verder geen specialist ofzo (maar ik ken de neiging om te hard en te ver te gaan wel vrij goed). Maar wat je bijvoorbeeld kunt doen is een lange duurloop van een uur op 7:00/km. Een intervaltraining waarin je 5 x 400m op 5:40 loopt gevolgd door 200m rust. Die kun je om de week afwisselen met een tempoloop waarin je 5km rond 6:15 loopt. Als je 3x per week loopt zou ik er een nog een rustige 5km bij invoegen die je dan tussen de 6:45 en 7:00 loopt. Als je verbetering merkt kun je de tempo's wat opschroeven (of de afstanden vergroten), maar er niets mis met terugkomen van een training met het gevoel dat je nog een rondje kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:28 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Trouwens, het is al december, waar blijven de jaarlijstjes? :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

T-MOB schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:39:
Ik denk een stuk rustiger dan je nu doet.
Dat wil ik uiteraard niet horen. :(

Het zou goed kunnen hoor, maar ik vind een lager tempo niet altijd lekker lopen. Het voelt dan wat sjokkerig, maar goed dan kan ik wel aan mijn cadans en techniek werken.
Uiteindelijk is beter worden in de 10 natuurlijk ook gewoon een kwestie van vaker die 10 lopen. :+
Als je altijd richting de grens loopt dan boek je minder snel progressie dan wanneer je gericht je aerobe systeem traint. En dat doe je het beste door lang en langzaam te lopen. Ik ben verder geen specialist ofzo (maar ik ken de neiging om te hard en te ver te gaan wel vrij goed). Maar wat je bijvoorbeeld kunt doen is een lange duurloop van een uur op 7:00/km.
Feitelijk dus gewoon 10's gaan lopen dan, die liep ik de laatste keer met takkeweer op 7:17. Die vaker gaan doen en dan kijken of het tempo vanzelf stijgt?
Een intervaltraining waarin je 5 x 400m op 5:40 loopt gevolgd door 200m rust. Die kun je om de week afwisselen met een tempoloop waarin je 5km rond 6:15 loopt. Als je 3x per week loopt zou ik er een nog een rustige 5km bij invoegen die je dan tussen de 6:45 en 7:00 loopt. Als je verbetering merkt kun je de tempo's wat opschroeven (of de afstanden vergroten), maar er niets mis met terugkomen van een training met het gevoel dat je nog een rondje kunt.
Dus de kortere loopjes (3-5 km) van hoger tempo die ik nu doe vervangen door intervaltraining op anaeroob? Ik probeer nu namelijk twee keer per week te lopen, een derde keer zal incidenteel zijn.
Het gevoel om nog verder te kunnen vind ik niet erg, dat heb ik op een duurloop altijd wel want die doseer ik goed. Maar ik wil dat gevoel niet altijd hebben, want dan heb ik ook het gevoel niet dat ik mijn lichaam dwing om te verbeteren. Wellicht zit dat meer tussen mijn oren. ;)

Dat interval wat je schetst lijkt nogal op wat ik van de zomer heb gedaan toen ik weer ging beginnen met hardlopen. Daar deed ik 2:00 snel en 1:30 'rust' (wat is nu echt rust?), dat kwam zo aan m'n ronden te zien op 350 à 400 meter snel en 160 à 200 meter 'rust'. Die was dan blijkbaar zo slecht nog niet. :P
Roozzz schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:34:
Je zal altijd wel enig effect hebben van vermoeidheid of een te late pizza ofzo, maar ik denk dat naarmate je basis beter is de verschillen tussen dagen veel kleiner worden.
Het lopen van bepaalde tempi op slechtere dagen is wat mij betreft meer mentaal dan fysiek (afgezien van die eerdergenoemde pizza ;) ). Daar moet je je echt even toezetten, maar zeker wel haalbaar.
Dan denk ik dat het de basis is, want ik geloof niet dat ik door een mentale kwestie ineens loodzware benen heb. Het is eerder andersom, doordat ik al voel dat m'n benen zwaar zijn zie ik de bui al hangen voordat ik de deur uit ga.
Een aantal zaken heb ik op de korrel om eens op te gaan letten om te zien of dat verbetering geeft:
• regelmatiger lopen, door gedoe met schoenen kom ik nu maar tot max één keer per week
• die anderhalve kom snert vlak voor het lopen
• 5 à 6 uur slaap in de dagen voorafgaand aan een training
• alcoholgebruik op de dag voor de training
• moment op de dag (halverwege de ochtend vs. na het avondeten)
• activiteiten gedurende de dag, zowel geen hol doen als al fysiek actief geweest zijn lijkt nadelig te werken.

Eigenlijk best een hoop al te verbeteren als ik het zo zie. :+
Daarom post ik het nu ook allemaal, met eigenwijs m'n ding blijven doen gaat het vast niet beter worden dus maar eens leren van andere ervaringsdeskundigen. ;)
De meest eenvoudige manier om in het begin sneller te worden is gewoon meer lopen. Wat mij betreft hoef je dus niet perse kortere loopjes toe te voegen op hoger tempo. Zeker als je nog zo ontzettend fluctueert in deze tempoloopjes. Waarschijnlijk introduceer je extra vermoeidheid wat langer herstel vergt.
Mik gewoon op 3 rondjes van minimaal een half uur en 1x in de week opbouwend naar een uur. Volg je een opbouwschema?
Nee ik volg geen schema, die zijn vaak minimaal drie keer in de week en dat is vooralsnog lastig in te passen. Al ben ik nu wel aan het kijken om vaste momenten in de agenda te zetten zodat het gezinsleven daar ook wat rekening mee kan houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 03-12-2018 11:16 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Gonadan Of gewoon minder over-analyseren, meer en structureel (rustiger)lopen, af en toe een ext.interval en uiteindelijk loop je die 10KM binnen het uur. Ik heb ook geen idee wat je voorgeschiedenis is qua hardlopen en wat je jaargemiddelde is/was

Om mijn overzicht maar eens te spammen:

2011: 283
2012,2013,2014: 0
2015: 236
2016: 705
2017: 584
2018: 925 & still counting

Waarbij 2018 eigenlijk het eerste jaar is waarbij ik "probleemloos" loop. Voorgaande jaren had ik altijd wel iets. Die schema's komen nog wel in 2019, het doel is/was voor mij om in 2018 1000KM probleemloos te lopen zonder gekke blessures. Misschien werkt het voor jou ook wel...

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 03-12-2018 11:45 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 18:14
Hoe verraderlijk kunnen schoenen aanvoelen bij het lopen. Een paar jaar geleden heb ik me een paar Saucony Guide 8 aan laten meten. Ze pasten en liepen goed in de winkel en ook op de weg liepen ze lekker.
Maar na een kilometer of 50 kreeg ik last van mijn schenen. Nog wat verder en de pijn werd erger en ging niet meer weg. De fysio therapeut ried mij aan terug te gaan naar mijn oude schoenen en langzaam ging de pijn weg.

Recentelijk was mijn derde paar Nike Structure 17 bijna versleten en had ik nog geen nieuwe schoenen, dus probeerde ik de Saucony Guides weer. En wat liepen ze lekker! Maar na een paar lopen kreeg ik weer pijn aan mijn schenen.

Daarna NB 890v6 gekocht en daar inmiddels 150 km probleemloos op gelopen.
Omdat ik erover nadenk weer een marathon te gaan lopen wilde ik nog een paar. In de winkel liepen de Aasics dynaflyte3 heel lekker. De verkoper van Star Shoe adviseerde zooltjes en daarmee liepen ze echt geweldig. Mijn rechervoet kwam heel stabiel neer, terwijl die doorgaans wat wiebelig is.
En ook op de weg liepen ze heerlijk. Maar na twee loopjes, van 5 en7 km, had ik pijn in mijn rechtervoet. Fysio zei dat het misschien aan de zooltjes lag. Zooltjes omgewisseld en op andere schoenen gelopen en de pijn ging weg.

Dus ja, een verandering van schoeisel kan een blessure veroorzaken of voorkomen. Maar 'lekker lopen ' zegt dus niet alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Gonadan je loopt te snel denk ik. Ik loop mijn 10km in een wedstrijd tussen de52 en 55minuten, halve in net geen 2h. Iets sneller dan wat jij nog probeert te doen.
Mijn rustige looptempo is meestal tussen de 6:00/km en de 6:30/km (want je weet, goede dagen, minder goede dagen :P). Tempo op ong. 5:30/km en intervallen afhankelijk van de lengte tussen de 4:30/km-5:00/km.
En ik denk dat ik mijn rustige lopen zelfs nog iets te vlot loop als ik op 6:00/km zit want het verschil met mijn tempolopen is dan niet zo groot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
vhal schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:03:
It ain't over till the fat lady sings :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, na een weekje lappenmand ben ik vandaag dan toch echt door de 1000 jaarkilometers gegaan :) Nu kan ik de rest van het jaar op mijn gat blijven zitten :P

Gekkigheid, maar ik heb wel het gevoel dat ik een beetje in een goal hole zit. De motivatie is niet erg hoog en ik heb momenteel niks om naartoe te werken. Heeft vast met het seizoen te maken ook, maar mijn animo om mezelf weer marathonklaar te krijgen is ook erg laag.
Gelukkig heb ik dan weer wel zin om met mijn redelijk nieuwe schoenen te lopen en straks met een nieuw horloge :) (kort verhaal: gewonnen bij DCRainmaker's Open House, lang verhaal staat in het Sporthorlogetopic)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
vhal schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:44:
@Gonadan Of gewoon minder over-analyseren, meer en structureel (rustiger)lopen, af en toe een ext.interval en uiteindelijk loop je die 10KM binnen het uur. Ik heb ook geen idee wat je voorgeschiedenis is qua hardlopen en wat je jaargemiddelde is/was

Om mijn overzicht maar eens te spammen:

2011: 283
2012,2013,2014: 0
2015: 236
2016: 705
2017: 584
2018: 925 & still counting

Waarbij 2018 eigenlijk het eerste jaar is waarbij ik "probleemloos" loop. Voorgaande jaren had ik altijd wel iets. Die schema's komen nog wel in 2019, het doel is/was voor mij om in 2018 1000KM probleemloos te lopen zonder gekke blessures. Misschien werkt het voor jou ook wel...
Nou vooruit dan maar ;)

2018: 1.007 km and counting..
2017: 1.029 km
2016: 231 km (niet compleet)
2015: 120 km (niet compleet, in de zomer gestopt met roken en gestart met Evy.. amai!)
2014: 0 km (rokende niksnut)

Had dit jaar zeker 1200+ km willen lopen, maar dat gaat hem niet meer worden. In maart en april wat gedoe met een achillespees gehad en daardoor veel te weinig gelopen die maanden.
Maar goed, het worden iig meer km's dan afgelopen jaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 22:47
Ah we maken lijstjes. In juli hardlopen weer opgepakt nadat ik alsmaar chagrijnig was en moe.
Eerste keer dat het mij gelukt is zonder geblesseerd te raken na een paar weken:

Hier het lijstje
2018 550 km (tot nu)
2017 23 km
2016 69 km
2015 114 km
2014 32 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008

Gotez

42

Oooh lijstjes...leuk!

Begonnen met rennen in 2017: 812 kilometer tussen april en december. Dit jaar iets meer: 1124 km tot vandaag. Dus lekker op weg. Had in februari en maart last van knieën. Afgelopen weken last van kuiten. Verder heerlijk gerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

ow, het was meer een reactie naar @Gonadan maar goed, lijstjes zijn altijd wel leuk om te zien. :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dit jaar had ik mijzelf het doel gesteld om minimaal 500km te lopen.
Op het moment 426 dus dit ga ik niet halen.
Begin van het jaar een vervelende kuitblessure opgelopen (eigenlijk al eind 2017)
Toch liep ik op schema door alles rustiger aan te doen.
Kuit is weg maar een twee maanden terug schoot er een stukje kraakbeen achter kijn knieschijf.
Daarmee een paar passen doorgelopen aangezien je toch moet afremmen.
Dit gaat opzich goed zolang ik niet op de weg loop.

Zo is er elk jaar wel iets geweest en kom ik maar niet lekker op dreef :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

vhal schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:44:
Nou, als we dit al overanalyseren gaan noemen kan je wel stoppen met het topic toch? Het zijn gewoon wat andere lopers die wat tips geven over tempo. :P

Mijn voorgeschiedenis is niet zo spannend, hardlopen is nooit mijn primaire sport geweest, dat is wellicht ook onderdeel van de uitdaging. Ik heb nog nooit een jaar lang systematisch elke week gelopen, vaak is het in de winterperioden op een laag pitje gegaan en ik heb uit mij primaire sport (handbal) veel blessures gehad waardoor er überhaupt weinig gebeurde. (in willekeurige volgorde en variërend in aantal: kniebanden, kruisband, meniscus, grote teen van z'n plek, hamstring, enkeltjes, etc).
Zo'n vijf jaar geleden heb ik mijn enige wedstrijd gelopen, dat was een 10 die ik net niet in het uur haalde omdat het parcours omgelegd was (tempo was wel sneller dan 6:00 :( ). Toen was ik echter wel wat lichter en fitter dan nu, dus ik probeer weer op te bouwen naar wat ik kon. Voor die wedstrijd heb ik niet echt een serieuze opbouw gehad, dat was mijn derde 10 ooit gok ik. Nu heb ik mij voor Schoorl ingeschreven voor februari, als doel om heen te kunnen bouwen.
Mijn sportdoel is gewoon lekker lopen en dan zie ik wel waar mijn grenzen liggen, maar als ik hier wat tips krijg als ik blijkbaar dingen doe die averechts werken dan vind ik dat ook wel lekker. :)
Poekie schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:27:
@Gonadan je loopt te snel denk ik. Ik loop mijn 10km in een wedstrijd tussen de52 en 55minuten, halve in net geen 2h. Iets sneller dan wat jij nog probeert te doen.
Mijn rustige looptempo is meestal tussen de 6:00/km en de 6:30/km (want je weet, goede dagen, minder goede dagen :P). Tempo op ong. 5:30/km en intervallen afhankelijk van de lengte tussen de 4:30/km-5:00/km.
En ik denk dat ik mijn rustige lopen zelfs nog iets te vlot loop als ik op 6:00/km zit want het verschil met mijn tempolopen is dan niet zo groot.
Dan ga ik gewoon maar eens met regelmaat een 10 lopen en kijken wat mijn lichaam dan zelf zegt over het tempo. Aanvullen met wat intervaltraining, maar die dan af en toe ernaast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

vhal schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:03:
De highlights van 2018:
- enkel blessure in maart -> 1,5 maand amper gelopen.
- eind mei aangereden -> sindsdien ~40km gelopen.
- hoofd/nek&rug nog steeds kut. Laat 2019 maar snel beginnen. Dramatischer dan dit jaar gaat het niet worden :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 10:25
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:06
2014: 884 km (begonnen met hardlopen)
2015: 811 km
2016: 903 km
2017: 1470 km (mijn eerste marathon in november)
2018: 1426 km (november amper gelopen ivm blessure)

Nu dus al een maand aan het kwakkelen met een blessure, lijkt achillespees maar niet helemaal zeker... schiet iig niet op (volgens fysio was het rust en oefeningen, maar denk dat ik maar eens voor een second opinion moet gaan kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Zie nu dat ik voor dit jaar maar 2 maanden (nouja december is net begonnen..) onder de 200 km per maand heb gelopen.
Toevallig alle 2 keer de maand dat ik een marathon liep :+

Lijstje komt nog wel aan het einde van het jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Roadman op 03-12-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Mijn lijstje komt wel op het einde v/h jaar, ik heb nog wat wedstrijden op het program staan deze maand :)
Wel leuk om de bijdragen te lezen :D

Kunnen we middels de nieuwe Garmin Connect groep ook wat zeggen over het totaal gelopen kilometers door de Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh ja die groep, hoe werkt dat precies? Deel je dan automatisch al je activiteiten met zo'n groep of zo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
Gonadan schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:59:
Oh ja die groep, hoe werkt dat precies? Deel je dan automatisch al je activiteiten met zo'n groep of zo?
Leden van de groep kunnen de activiteiten die ze uploaden van elkaar zien ja. Daarnaast kan je nog besluiten om individuele leden te volgen (Connecten) natuurlijk.
Ook worden er challenges georganiseerd, bijvoorbeeld wie de langste afstand in een maand loopt, of wie de meeste stappen zet. Niet echt als competitie hoor, maar gewoon voor de leuk :)

Als je lid wilt worden, moet je @Calitomnication even een berichtje sturen met je GoT nick, en je Garmin Connect nick zodat hij dat weer kan linken in zijn overzicht.

EDIT
Daarnaast is er ook een Strava GoT groep, zelfde principe maar dus niet gebonden aan Garmin :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gaargod op 03-12-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gaargod schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:49:
Leden van de groep kunnen de activiteiten die ze uploaden van elkaar zien ja. Daarnaast kan je nog besluiten om individuele leden te volgen (Connecten) natuurlijk.
Ah, dus je wordt niet standaard doodgegooid met notificaties van alle Tweakers? Dat scheelt dan weer. Toch maar eens verdiepen wat die groepen precies doen, dat is hier wellicht wat off topic. :P
Als je lid wilt worden, moet je @Calitomnication even een berichtje sturen met je GoT nick, en je Garmin Connect nick zodat hij dat weer kan linken in zijn overzicht.
Had ik mee gekregen inderdaad, misschien maar eens doen.
EDIT
Daarnaast is er ook een Strava GoT groep, zelfde principe maar dus niet gebonden aan Garmin :)
Heb ik wel, maar ben niet echt weg van Strava. Twijfel ook of ik die nog lang heb. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
2013: 180 km
2014: 28 km
2015: 22 km
2016: 109 km
2017: 147 km
2018: 870 km

Niet echt een stoer rijtje :) Maar zoals wel duidelijk zichtbaar is, pas dit jaar begonnen met wat serieuzer lopen (als in regelmaat en langer). De jaren ervoor warem vooral 5 km loopjes op het moment dat ik dacht dat ik er wel weer eens toe was.

Hoogtepunt dit jaar: slechts eenmalig een jicht aanval gehad ten opzichte van de 5 keren in het 2017.

Gaan we ook al beginnen met de doelen voor volgend jaar? Of is dat te vroeg? #durftevragen.

Doelen voor volgend jaar (die met hardlopen te maken hebben):
- Eerste Halve marathon binnen 2 uur lopen (zonder te wandelen)
- Eerste trailrun lopen (minimaal 15 km)
- 10km run onder de 50 minuten (huidige pr = 51 minuten)
- 5 km run onder de 23 minuten (huidige pr = 24.5 minuten)
- 1000 km rennen in een jaar

[ Voor 23% gewijzigd door JMaster op 04-12-2018 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
2015: 175 km
2016: 301 km
2017: 763 km
2018 (YTD): 565 km

Highlights:
PR:
5 (van 21:06 naar 20:48),
10 (van 45:50 naar 44:16)
10EM (1:20:02 naar 1:16:00)

Minpunten:
Minder kunnen lopen door blessure, vooral in het begin van het jaar flink rustig aan gedaan om te herstellen. Ook expres nooit verder dan 10EM gelopen om de basis weer goed te krijgen.
Geen Halve marathon gelopen dit jaar

Doel voor volgend jaar:
De eerste 3 maanden zit ik in het buitenland om te reizen. Schoenen gaan wel mee maar echt veel lopen, wel veel wandelen. Daarna is het doel om in ieder geval voor een HM pr te gaan trainen, de basis voelt nu na een paar jaar best goed. Eventueel ook een marathon aan het einde van het jaar maar daar ben ik nog neit helemaal over uit nu ik uitgeloot ben voor Berlijn.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Jullie maken allemaal veel te vroeg de trainingsbalans op. Nog een maand knallen! Hup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@m0ridin voor mij niet.
Ik ga bijna niks meer doen.
In januari kijk ik of mijn knie pijn blijft doen en anders va de huisarts kijken of een kijkoperatie nodig is.
Het is echt een kut jaar wat lopen betreft.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
2018:
Mijn sportieve jaar is begonnen op 6 februari 2018. De dag dag dat ik voor het laatst een sigaret hebt gerookt en zal roken. Op dat moment woog ik 100 kilo schoon aan de haak. Ik wilde een beter voorbeeld zijn voor mijn kinderen en ze behoeden van de fouten die ik gemaakt heb. Aangezien ik maar 1 strijd per keer wilde aangaan, begon ik met het stoppen met roken. Het waren een pittige eerste paar weken/maanden. Ik ging het roken vervangen door eten en dat ging me prima af. Moeite om niet roken had ik niet. Het eten daarentegen.

April begon en ik ging op de weegschaal staan. Ik schrok me kapot: de teller stond op 110.
Ik heb geen sigaret meer aangeraakt en de overtuiging om er nooit meer 1 aan te raken is gigantisch. Helaas blijkt dat ik me dus wel aan het volproppen ben met eten en ik slib langzaam aan dicht.
Dit is niet dat voorbeeld wat ik wil zijn voor mijn dochtertjes. Tijd om strijd 2 aan te gaan.

Ik begin met Evy 5k's programma en in no time kan ik 5k achter elkaar hardlopen (mag het woord eigenlijk niet hebben, want ik liep er 38 minuten over). Mega trots ben ik hierop. Me gewicht daalt snel mee en begin juli tik ik de 100 aan. Discipline en doorzettingsvermogen (wat me bij het stoppen met roken niet in de steek gelaten heeft), helpen me om trouw iedere week 3 keer hard te lopen.
Omdat ik merk dat doelen stellen wel erg fijn werkt, wil ik 5k binnen het half uur kunnen lopen en op 13 oktober is het me dan eindelijk gelukt!! Tussendoor heb ik de duurloop al kunnen uitbouwen naar 10k en mijn volgende doel was dan ook 10 in het uur. Ook dat doel heb ik inmiddels behaald! Het huidige doel is om 5k in 25 minuten te kunnen lopen en ik doe er nu 26:12 over, dus dat gaat de goede kant op.
Ook weeg ik nog maar 86,7 kilo en merk ik hoeveel fitter en beter ik in me vel zit dan een jaar geleden.

Omdat ik denk dat mijn 5 in 25 doel erg snel gerealiseerd gaat worden, heb ik mijzelf een nieuw doel gesteld. Ik wil in 2019 een halve marathon gaan lopen! En ben ervan overtuigd dat me dat gaat lukken.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Pagina: 1 ... 17 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2