Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Briljant, vlak bij mijn werk. Bedankt!kenneth schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:08:
[...]
https://www.haaglandenmc....sportmedische-onderzoeken
Niet Den Haag (Antoniushove Leidschendam) maar wel prima te bereiken vanaf de A4, tevens eindpunt tram 6.
Dat zijn in deze tijden van overvloedige gadgets en meetwaarden best wijze woorden.MrAcid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:52:
loop vooral op je gevoel en gebruik het horloge om dat gevoel te verifiëren (ipv dicteren).
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik lees nu een tijdje mee, omdat ik twee maanden geleden ben begonnen met hardlopen. Dit dan weer naar aanleiding van een uitdaging die ik en een vriend van mij ons hebben gesteld om de 7-Heuvelenloop te gaan lopen. Vind het toch wel leuk om mijn eigen verhaal te delen.
Ik ben eigenlijk helemaal niet bezig met bepaalde technieken (hartslagzones, trainingstechnieken met intervallen enzovoort), maar doordat ik nu zelf mee bezig ben met hardlopen vind ik het wel interessant om te kijken hoe anderen hier mee bezig zijn. Ikzelf loop nu op gevoel en denk dat ik als starter met gewoon 'gaan lopen' het meeste vooruitgang kan boeken. Van de bank afkomen was vooral de kunst, maar met de 7-heuvelenloop in gedachten en het samen doen met een vriend werd dat al makkelijker. Kwam de eerste keer letterlijk iets van 0,7km en was toen echt kapot. Gister voor het eerst 10km gelopen in 45:00 strak, ben daar zelf tevreden mee. Was vooraf vooral bang voor een verhoogde kans op blessures, aangezien ik in korte tijd aardige sprongen qua afstand moest maken om op tijd de 7-Heuvelenloop te kunnen lopen. Gelukkig is de ergste blessure tot nu toe een blaar tussen mijn tenen geweest, dag erna meestal wel een beetje spierpijn, maar niks spannends.
Ben benieuwd of die laatste 5km tijdens de wedstrijd erbij mij nog gaan nekken, aangezien ik dat dus nog niet gelopen heb. Heb al wel heuvels gelopen (woon in Nijmegen zelf). Al met al ben ik met alles tevreden, aangezien ik eigenlijk 0 verwachtingen had vooraf, maar zou het wel jammer vinden als ik nog erg wegzak qua tijd in de laatste kilometers. Heb er zin in! Wie weet zie ik ongemerkt wel een anonieme medetweaker
Wow, van een 0-conditie naar 4:50 op de 10K in 2 maanden, dat is best een prestatie!Chris TT schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:54:
Hallo allemaal,
Ik lees nu een tijdje mee, omdat ik twee maanden geleden ben begonnen met hardlopen.
[..]
Kwam de eerste keer letterlijk iets van 0,7km en was toen echt kapot. Gister voor het eerst 10km gelopen in 45:00 strak, ben daar zelf tevreden mee.
Bedankt voor het compliment!mrwolf schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:18:
[...]
Wow, van een 0-conditie naar 4:50 op de 10K in 2 maanden, dat is best een prestatie!
27-09 1,7km 4:00km
01-10 2,0km 4:07km
03-10 2,3km 4:05km
05-10 2,4km 4:11km
10-10 3,3km 4:19km
14-10 1,6km 4:08km
16-10 3,9km 4:28km
18-10 4,5km 4:28km
21-10 5,0km 4:20km
23-10 6,5km 4:30km
26-10 6,2km 4:31km
28-10 6,8km 4:35km
31-10 8,0km 4:36km
02-11 7,7km 4:32km
05-11 8,8km 4:30km
08-11 10,1km 4:30km
In het begin kon ik vooral merken dat ik conditioneel er aan het einde van de loop doorheen zat, terwijl ik nu aan het einde merk dat mijn spieren er ook wel klaar mee zijn. Ik heb dus ook het gevoel dat ik de 15km wel uitloop qua conditie, maar dat de laatste 5km wel iets minder fijn zullen lopen, maar als beginner heb ik eigenlijk geen idee natuurlijk
[ Voor 8% gewijzigd door Chris TT op 09-11-2018 15:38 ]
Don't worry... de laatste 5k is alleen maar bergafChris TT schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:35:
[...]
In het begin kon ik vooral merken dat ik conditioneel er aan het einde van de loop doorheen zat, terwijl ik nu aan het einde merk dat mijn spieren er ook wel klaar mee zijn. Ik heb dus ook het gevoel dat ik de 15km wel uitloop qua conditie, maar dat de laatste 5km wel iets minder fijn zullen lopen, maar als beginner heb ik eigenlijk geen idee natuurlijk
4k... de Meerberg is naar mijn idee nog een lastige kuitenbijterP.O. Box schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:06:
[...]
Don't worry... de laatste 5k is alleen maar bergaf
Desondanks, start vooral niet te snelP.O. Box schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:06:
[...]
Don't worry... de laatste 5k is alleen maar bergaf
Ik heb er echt zin in! Voel aan alles dat ik nu in topvorm ben (voor mijn doen dan uiteraard), en ik wil echt gaan voor een pr èn mezelf niet helemaal stuklopen.
Afgelopen week een heerlijke interval training gedaan met zonder moeite een pace van 3:20 enige tijd vol kunnen houden.
In december start de training voor de marathon
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2018 23:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat stelt uiteindelijk niet zoveel voor imho. Maar inderdaad loopt het wel makkelijker dan vals plat omhoog
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
De gezelligheid/het warme welkom maakt alles goed...
Helemaal achterin deze groep begonnen, tijdelijk (of blijvend?) me koest gehouden, werken aan de belastbaarheid dat is nu het grote doel. Ik merk nu al : het erg gemakkelijk al veel te snel en dat vinden mijn spieren/vooral de pezen nog niet echt goed...(en onze trainer ook niet..
Of het blijvend wordt in deze (lange afstand/ marathon groep) hangt af of ik op de mij meestal beter liggende kortere afstanden, het niveau v/d wedstrijdgroep überhaupt weer kan halen....(de langzaamste loopt daar ca 4 min/km.. en daar ben ik nog lang niet...), het zal dan wel soepel moeten gaan anders moet ik de bakens gaan verzetten qua groep.
Nou, als je door de resultaten bladert zie je heel veel mensen die hun laatste(!) 5k een minuut(!) sneller lopen dan hun eerste 5k. Dat is een behoorlijk verschil.Xaverius schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:54:
"bergaf".
Dat stelt uiteindelijk niet zoveel voor imho. Maar inderdaad loopt het wel makkelijker dan vals plat omhoog
Los van het feit dat het grootste gedeelte van het land platter is dan Arnhem
Ik heb er zelf geen zin in. Dit seizoen wordt waardelozer en waardelozer. Nu ik de hardloopsores (hamstring, lies) gehad heb, blijven de al maanden durende gezondheidsproblemen in het gezin (vrouw, zoon én dochter) een flinke wissel trekken op mijn training. Daarnaast zelf nog een paar dagen flinke hoofdpijn gehad, op zich niet raar als je zoon elke twee uur wakker wordt. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst 75km in een week gelopen heb. M'n principes over niet klagen en positief vooruit kijken worden in ieder geval flink op de proef gesteld.
Komende dagen doortrainen, zondag zelf beslissen of ik zin heb in een ritje Nijmegen en dan zsm de focus op 2019.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Zit zelf al weken in de lappenmand, heb last van een ouwemannenkwaal (prostaat) en daar is nog mee te leven, ware het niet dat het medicijn bij mij een eufemistisch uitgedrukt een nogal pittige bijwerking heeft: obstipatie. Ik heb twee weken niet kunnen staan, zitten al helemaal niet, zonder kapot te gaan van de pijn, met daarbij de onzekerheid dat er mss iets veel ernstigers mis is met de darmen (erfelijke kwestie in de familie). Anyway, het gaat beter de laatste dagen, lopen (als in: wandelen) gaat al weer.
Genoeg geklaagd dus, tijd genoeg gehad om na te denken wat ik wil en mede door de motiverende verhalen hier heb ik besloten dat ik een nieuw doel moet stellen. Mijn gewicht is goed nu (<90kg), tijdens de onderzoeken in het ziekenhuis kreeg ik het compliment dat ik de bloeddruk van een 25-jarige had en de opmerking: u sport zeker veel. Ik wil kijken of ik wat snelheid terug kan winnen, dus een tempo van 11 km/h op de 10 - 15k is het eerste doel. Uiteraard zonder te forceren, heel blijven is prio 1. Voor een langere termijn doel blijft toch de halve triatlon door m'n hoofd spelen, Almere 2019? Hmmm, eerst maar eens helemaal gezond worden.
En ik heb sinds een week mijn eerste paar Altra's

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Eerlijk gezegd, hier zijn ook niet echt veel echte steile afdalingen waarbij je je zelf voorbij kan lopen, naast Nijmegen is meer kans denk ik. Maar genoeg daarover.
Knap klote dat het op meerdere vlakken niet lekker loopt @kenneth . Ik hoop dat je zoon snel weer beter kan slapen!
Ik heb vanmiddag pas voor de derde keer de volledige Warnsborncross-route gelopen. Omdat ik altijd vrijwllig kan ik niet meedoen aan de wedstrijd. Maar dat ik pas drie keer de route in zijn geheel heb gelopen vond ik wel erg weinig. Het was in ieder geval genieten met die druppels regen en de herfsttaferelen. Spontaan loopje, gisteren 10k gelopen en morgenmiddag rond de 15-20k. Eens zien hoe 3 dagen achterelkaar aanvoelt.
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Nu maar eens wat langer doorpakken dan een paar maanden. Ik heb ergens in mijn achterhoofd nog een lijstje met afstanden en wedstrijden die ik ooit graag nog wil lopen, maar dan wordt het wel tijd om dingen wat meer gestructureerd, serieuzer en consequenter aan te pakken. Ben tenslotte 38. Kan nog wel een tijd mee, maar opbouwen kost ook wel even.
Ingeschreven voor de 50mijl.Rudedadude schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:12:
...
Ik heb me uiteindelijk toch maar ingeschreven voor de Sallandtrail 50K in plaats van de 50 mijl. Absoluut een aanrader, maar je moet er snel bij zijn. Is 50K te veel dan kun je je vanaf a.s. zondagavond ook nog inschrijven voor de 25K. Maar daar moet je snel bij zijn, die zit, ondanks de 500 plekken erg snel vol.
O shit. What did I do.
[ Voor 49% gewijzigd door MrAcid op 11-11-2018 09:58 ]
-
Ik heb vandaag intervalletjes gelopen. Erg fijn om te zien hoe je toch relatief snel fitter kunt worden. In juli liep ik 10x 400 / 100 op ~4'00 en dan moest ik in de laatste 4 herhalingen de 100 meter zo ongeveer wandelen (nou ja, eigenlijk had ik dus de snelle meters rustiger moeten doen). Vandaag 10x 800 / 400 op ~4'00 en alle rustige meters probleemloos op 5'10 doorgelopen
Regeren is vooruitschuiven
Nog 4 maanden in dit uit te zoeken.T-MOB schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:56:
Aiai, 50 mijl. Doe je dat aan een stuk hardlopend? En hoe doe je dat dan met eten en drinken? Je bent er toch maar zo een werkdag mee zoet. En hoe bereid je je daar in godesnaam op voor? Een marathontraining is al best een aanslag op je vrije tijd.
Doel zal hoe dan ook zijn om 100% hardlopend te doen.
Wel mooi dat je gewoon inschrijft en het dan wel ziet.
Het weer was prima want het was droog.
Toch had ik een jasje meegenomen voor de zekerheid maar deze heb ik niet meer gebruikt.
In het begin lekker met het groepje meegelopen maar dat ging mij toch te snel.
Tot een kilometer of 8 ging het wel aardig alleen mijn linker kuit wilde in de kramp schieten dus het klimwerk moest wandelend.
Het was ondertussen zachtjes gaan regenen maar niet genoeg voor een jas.
Bij kilometer 11 kreeg ik toch kramp en moest ik meer en langer wandelen.
De laatste kilometers op het gemakkie gelopen en veel mensen voor laten gaan op smalle stukken en de 15 km in 2 uur gelopen.
Uitlopen was het doel.
Ik heb mij in het voorjaar ingeschreven toen ik met redelijk gemak 10km liep.
Daarna een vervelende kuit blessure en alleen maar minder gaan lopen.
Ik wist dus dat het moeilijk ging worden en ik heb dus elke paar kilometer effe pauze gehouden.
Het was een leuke ervaring en ik ga in de toekomst zeker nog eens een trail lopen.
Iemand ervaring mee? Ziet er wel leuk uit
Edit:
50 mijl? Holymoly, @MrAcid!
[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 11-11-2018 11:00 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Oh, dat gaat je lukken, het is alleen de vraag hoe hoog je voor jezelf de lat gaat leggen. Of laat ik de lat leggen: ik denk dat je dit binnen de 7 uur zou moeten kunnen (en dat is wel een hoge lat)MrAcid schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:33:
[...]
Ingeschreven voor de 50mijl.
O shit. What did I do.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
NiceMrAcid schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:33:
[...]
Ingeschreven voor de 50mijl.
O shit. What did I do.
Misschien moeten we de lat nog iets hoger leggen? Volgens mij liep @Infinchible hier in het verleden net boven de 6 uur (en won daar structureel mee...). Je wilt toch zeker wel de snelste Tweaker ooit zijn?Rudedadude schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:42:
[...]
Oh, dat gaat je lukken, het is alleen de vraag hoe hoog je voor jezelf de lat gaat leggen. Of laat ik de lat leggen: ik denk dat je dit binnen de 7 uur zou moeten kunnen (en dat is wel een hoge lat)
Weet ik alleen niet meer zeker of het toen ook al een 50 mijl was of 75k...
If you can see, look. If you can look, observe
Overigens kan ik vlaai denk ik zeer waarderen om 8:45 al.
[ Voor 18% gewijzigd door MrAcid op 11-11-2018 17:29 ]
Dat was de 75K. Dus nu 5K meer. winnaars afgelopen 2 jaar liepen rond de 6:17 op de 75K. Vandaar mijn berekening naar 7 uur op de 50 mijl.Roozzz schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:14:
[...]
NiceMooi doel om naar toe te werken!
[...]
Misschien moeten we de lat nog iets hoger leggen? Volgens mij liep @Infinchible hier in het verleden net boven de 6 uur (en won daar structureel mee...). Je wilt toch zeker wel de snelste Tweaker ooit zijn?![]()
Weet ik alleen niet meer zeker of het toen ook al een 50 mijl was of 75k...
Ja, heerlijk is dat die laatst paar kilometer. Ben een keer mijn horloge vergeten toen ik daar juist een PR wilde lopen op <1:10. Vond een pacer op precies die 1:10 snelheid en ben daar achter gebleven t/m de11e km. Nog wat reserve over hebbende, wetende dat ik op PR-snelheid liep én dat de rest naar beneden was vanaf daar vol gas gegeven en uiteindelijk op 1:07:58 over de finish gekomenkenneth schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:34:
[...]
Nou, als je door de resultaten bladert zie je heel veel mensen die hun laatste(!) 5k een minuut(!) sneller lopen dan hun eerste 5k. Dat is een behoorlijk verschil.

PS: Succes met het hervinden van je hardloopritme, in alle vormen.
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 11-11-2018 22:28 ]
*klopt af*
[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 11-11-2018 22:36 ]
Pfft, nou wil ik nog winnen ook.Rudedadude schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:46:
[...]
Dat was de 75K. Dus nu 5K meer. winnaars afgelopen 2 jaar liepen rond de 6:17 op de 75K. Vandaar mijn berekening naar 7 uur op de 50 mijl.
Als ik zelf die dag niet wat anders krijg ga ik de laatste 25km een soort van voor mezelf lopen. Het 25km parcours vind ik niet zo leuk, alleen maar in dicht begroeide bossen en een paar weinig originele slopende stukjes. De laatste 25km vind ik zelf het mooist waar je lekker over de heide velden hobbelt met mooiere uitzichten.
edit:
Afgelopen weekend: Aan de rand van het parcours van de Salland Trail was gisteren misschien wel de mooiste crossloop van de winter: Haarlerbergloop, 1 grote ronde van 10km vanuit Haarle de heide op weer terug. Vorig jaar voor 't eerst mee gedaan en toen ruim een minuut sneller dan dit jaar. De duur zit wel goed, maar weinig wedstrijden op hoger tempo gedaan: dat moet nog komen. Tijd: 42:48 over 10km. Strava
[ Voor 34% gewijzigd door Arie- op 12-11-2018 08:20 ]
In het donker (doordeweeks) en de vroege ochtend in het weekend. Ik train al een jaar lang 2x/week om 6:00 in de ochtend. Ik heb daar niet zoveel moeite mee. Als je dat ook in het weekend doet dan heb je ook nog wat aan je dag.Arie- schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:13:
@MrAcid Hoe ga je in hemelsnaam de benodigde kilometers, een dikke 100/110/120+? per week lopen tijdens de donkere dagen?
Als ik zelf die dag niet wat anders krijg ga ik de laatste 25km een soort van voor mezelf lopen. Het 25km parcours vind ik niet zo leuk, alleen maar in dicht begroeide bossen en een paar weinig originele slopende stukjes. De laatste 25km vind ik zelf het mooist waar je lekker over de heide velden hobbelt met mooiere uitzichten.

@Rudedadude Altra, nog zo'n merk waar ik al een tijdje benieuwd naar ben. Ook voor vrouwlief, die met een hallux valgus in 9 van de 10 hardloopschoenen gewoon niet lekker past.
Zijn ze ook een beetje flexibel? Kun je ze vouwen/oprollen?
Ga je de deur uit met regenjack want het regent en dat zou het ook blijven doen volgens buienradar.
Halverwege op km 5 een waterig zonnetje en droog.
Gevolg, de tweede helft zweten als een otter omdat mijn regenjack slecht ademt.
Hebben alle regenjacks dit? Of zijn er wel ademende regenjacks? Zo ja, tips?
Je wordt toch nat van het zweet, die kleren moeten naderhand in de was en je moet zelf daarna toch douchen. Dan maakt regen ook niet echt uit.
Alleen als het echt keihard regent en/of er gure koude wind staat, dan gebruik ik zo'n jack. Gemiddeld drie keer per jaar of zo.
Punctuality is the politeness of kings
Outdoormerken zijn daar vaak een stuk beter in.Roadman schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:10:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook voor de zichtbaarheid heb ik mij zo een refelcterende armband gekocht met 4 rode LED lichtjes in. Een gans fluo hesje vind ik net iets te ambetant omdat het nooit goed aansluit en na verloop van tijd gaat irriteren tijdens het lopen.
En dan in de winter, mocht het ooit nog eens echt koud worden, totaal tot op het bot verkleumd thuis komen?dreamscape schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:25:
Daar is een uitstekende oplossing voor: gewoon niet gebruiken, zo'n regenjack.
Je wordt toch nat van het zweet, die kleren moeten naderhand in de was en je moet zelf daarna toch douchen. Dan maakt regen ook niet echt uit.
Alleen als het echt keihard regent en/of er gure koude wind staat, dan gebruik ik zo'n jack. Gemiddeld drie keer per jaar of zo.
Ik zal eens naar de outdoor merken kijken. Een lichtgewicht regenjack lijkt me wel een must om er zo min mogelijk last van te hebben tijdens het lopen.
Gewoon door blijven lopen. Alleen ik vermijd in het donker wel de routes die ik nog niet ken. Nu zijn dat er in de omgeving niet zo heel veel.glennvho schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:33:
Wat doen jullie eigenlijk met deze donkere dagen? Het werkt op zich niet echt motiverend om in het donker/kou te gaan lopen.
Je kunt, als deelnemer in het verkeer, niet zichtbaar genoeg zijn vind ik. Zelf loop ik sinds een tijdje met dit ding na tijden gekloot te hebben met armbandjes, lampen op de borst en rug van Kalenj, etc etc.Ook voor de zichtbaarheid heb ik mij zo een refelcterende armband gekocht met 4 rode LED lichtjes in. Een gans fluo hesje vind ik net iets te ambetant omdat het nooit goed aansluit en na verloop van tijd gaat irriteren tijdens het lopen.
[ Voor 37% gewijzigd door Roadman op 12-11-2018 13:42 ]
In de winter loop ik met een thermo ondershirt en een iets dikker hardloopshirt met lange mouwen. Dan heb ik het warm. Zoals gezegd: alleen als er een gure koude wind bij staat, dan pak ik dat jasje er bij. Dat dunne jasje houdt wind en regen enigszins tegen, maar maakt het niet ineens veel warmer of zo.Roadman schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:39:
[...]
En dan in de winter, mocht het ooit nog eens echt koud worden, totaal tot op het bot verkleumd thuis komen?Niet echt een optie...
Afgelopen winter moest ik een trianing overnemen op die dag in februari dat er gewaarschuwd werd voor een gevoelstemperatuur van -18. Toen had ik mijn thermo ondershirt, het dikke hardloopshirt en het jasje aan. Dat was nog steeds koud, maar dat komt vooral omdat ik zelf als trainer bij een intervaltraining veel stil sta. Met gewoon rennen was het jasje wellicht niet eens nodig geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 12-11-2018 13:48 ]
Ok thnx, zal er eens over nadenken.dreamscape schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:47:
[...]
In de winter loop ik met een thermo ondershirt en een iets dikker hardloopshirt met lange mouwen. Dan heb ik het warm. Zoals gezegd: alleen als er een gure koude wind bij staat, dan pak ik dat jasje er bij. Dat dunne jasje houdt wind en regen enigszins tegen, maar maakt het niet ineens veel warmer of zo.
Afgelopen winter moest ik een trianing overnemen op die dag in februari dat er gewaarschuwd werd voor een gevoelstemperatuur van -18. Toen had ik mijn thermo ondershirt, het dikke hardloopshirt en het jasje aan. Dat was nog steeds koud, maar dat komt vooral omdat ik zelf als trainer bij een intervaltraining veel stil sta. Met gewoon rennen was het jasje wellicht niet eens nodig geweest.
Als je een uurtje loopt of nooit met echt guur weer is dat een optie. Ik word liever niet ergens onderkoeld teruggevondendreamscape schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:25:
Daar is een uitstekende oplossing voor: gewoon niet gebruiken, zo'n regenjack.
@Roadman Er zijn prima jassen beschikbaar, zoals @Gonadan al aangaf kan je eens richting outdoor of trail merken kijken. Kost vaak wel wat. Een ademend membraan en een waterkolom van 10k is wat mij betreft de ondergrens. Je zal merken dat de meeste ultralight dingetjes niet voldoen
Nou, Maresia cross gelopen, prachtig weer, geen druppel regen gehad. Echt heel zwaar terrein, super. Lekker stuk gegaan. Onverwacht derde geworden in mijn categorie, kwam ik pas thuis achter!gysman11 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:08:
Tja hier andersom. Dit weekend mn eerste cross van het jaar. Lekker banjeren, modder. Tijd niet belangrijk, goed stuk gaan wel. Van mij mag het regenen.

Zoals gezegd: thermoshirt en een wat dikker hardloopshirt (beiden met lange mouwen) is voor mij voldoende, ook bij duurlopen van 2 uur in de winter. Pas als er gure wind bij komt, pak ik dat jasje er bij.Roozzz schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:51:
Als je een uurtje loopt of nooit met echt guur weer is dat een optie. Ik word liever niet ergens onderkoeld teruggevondendus een goede regenjas is een must.
Maar temperatuur is ontzettend persoonlijk. Ik ken mensen die rond het vriespunt nog in korte broek lopen, maar wel vanaf 12 graden hun handschoenen aantrekken.
Ik kan dan weer heel goed met blote handen rennen (zeker niet fietsen overigens) rond het vriespunt, maar heb dan duidelijk warmere sokken nodig.
Zo is het voor iedereen heel persoonlijk.
Ik heb deze, erg tevreden mee en goed zichtbaar:glennvho schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:33:
Wat doen jullie eigenlijk met deze donkere dagen? Het werkt op zich niet echt motiverend om in het donker/kou te gaan lopen.
Ook voor de zichtbaarheid heb ik mij zo een refelcterende armband gekocht met 4 rode LED lichtjes in. Een gans fluo hesje vind ik net iets te ambetant omdat het nooit goed aansluit en na verloop van tijd gaat irriteren tijdens het lopen.
https://www.bol.com/nl/p/...e-groen/9200000086547540/
Motivatie is persoonlijk, ik loop zelf 's ochtends vroeg, en deze tijd van het jaar is het dan inderdaad donker en het wordt steeds kouder. Ik vind het heerlijk.
Ik ben zelf wel fan van bodywarmers, dus jasjes zonder mouwen. Goeie compromis tussen droog blijven op je lijf en niet te warm worden. Gebruik er nu eentje van het wielrennen (want niet optimaal is want die kruipt erg op).Roadman schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:10:
Bedankt buienradar, aan jou hebben we wat. Ohnee toch niet
Ga je de deur uit met regenjack want het regent en dat zou het ook blijven doen volgens buienradar.
Halverwege op km 5 een waterig zonnetje en droog.
Gevolg, de tweede helft zweten als een otter omdat mijn regenjack slecht ademt.![]()
Heb zelf deze twee in bestelling:
https://www.decathlon.nl/...487907?mc=8487907&c=ZWART
https://www.decathlon.nl/...X8502765?mc=8502765&c=WIT
Nog even kijken of ik ze beiden hou of één van de twee.
[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 12-11-2018 15:54 . Reden: Twee voorbeelden toegevoegd ]
Ik heb deze gekocht: https://www.noxgear.com/tracer360 vorige week.sebasd schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:56:
[...]
Ik heb deze, erg tevreden mee en goed zichtbaar:
https://www.bol.com/nl/p/...e-groen/9200000086547540/
Motivatie is persoonlijk, ik loop zelf 's ochtends vroeg, en deze tijd van het jaar is het dan inderdaad donker en het wordt steeds kouder. Ik vind het heerlijk.
Na elke keer gedoe met led-bandjes om mijn bovenarmen, zakken af en zo... en de vele goede reviews over die Tracer360, de knoop doorgehakt en besteld. Heb 'm nog niet binnen... En ik zie dat hij nu duurder is dan vorige week. Vorige week was de prijs $39,95 (36,33 euro van mijn Paypal).
Nu maar hopen dat ze bij de douane niet nog wat extra kosten berekenen... Naar ik begreep, omdat de prijs boven de 22 euro is, zou ik alleen de BTW moeten betalen. Dus 7-8 euro... Valt dan mee...
Maar omdat die 22 euro exclusief verzendkosten is, wordt het wellicht wel gezien als 22 euro product + 14 euro verzendkosten
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
De Escalantes zijn flexibeler dan de Fly-lites en qua flexibiliteit sterk vergelijkbaar met de Tributes (alleen met veel meer demping en meer ruimte voorin). Nog wat stapjes dunner heb je ook nog de Solstice en de Vanish. Dikker kan uiteraard ook met de Instinct, de Torin en de Paradigm.Pathogen schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:14:
@kenneth this too shall passJammer van de timing ivm je 10EM-ambities, maar het gaat ook echt wel weer over.
@Rudedadude Altra, nog zo'n merk waar ik al een tijdje benieuwd naar ben. Ook voor vrouwlief, die met een hallux valgus in 9 van de 10 hardloopschoenen gewoon niet lekker past.
Zijn ze ook een beetje flexibel? Kun je ze vouwen/oprollen?
Als het in mijn agenda had gepast had ik zaterdag de Haarlerbergtrail willen lopen, die pakt volgens mij ook het zuidelijk stuk van de Sallandse heuvelrug mee. Maar dat lukt helaas niet.Arie- schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:13:
Afgelopen weekend: Aan de rand van het parcours van de Salland Trail was gisteren misschien wel de mooiste crossloop van de winter: Haarlerbergloop, 1 grote ronde van 10km vanuit Haarle de heide op weer terug. Vorig jaar voor 't eerst mee gedaan en toen ruim een minuut sneller dan dit jaar. De duur zit wel goed, maar weinig wedstrijden op hoger tempo gedaan: dat moet nog komen. Tijd: 42:48 over 10km. Strava

Na een tijdje extra extra langzaam te hebben gelopen (6:15-6:45) probeer ik nu weer het randje op te zoeken waar het nog makkelijk praten is (ook wel beschreven als VT1, ventilatory treshold 1).
Dit zit momenteel overduidelijk rond de 6:00min/km of 155BPM . Ik heb het een tijdje strak in de gaten gehouden, maar gebruik nu mijn horloge om mijn gevoel te verifiëren.
En ja, praktisch alles rustig lopen is natuurlijk geen 80/20
Mijn balans voelt alweer een stuk beter, ook als ik er niet bewust mee bezig ben.
Het hypergevoelig monitoren en constant compenseren probeer ik langzaam los te laten. Ik heb het gevoel dat ik daar wel de goede kant mee opga. Krijg weer ruimte om over het grotere plaatje na te denken ipv elke stap.
Volgende stap: eerst weer standaard 3-4x per week lopen en een lange langzame duurloop doen.
Drie paar geprobeerd, één uitgezocht welke goed was qua pasvorm en ondersteuning. Alleen was de beschikbare maat net een halfje te klein. Daarom werd de juiste maat ingevlogen, maar tijdens het invullen klikte de verkoper nog een ander type aan: "oh die is dan ook wel leuk om nog even te proberen."/.
Nu staat de maat van de gekozen schoen al sinds afgelopen week klaar, maar is die 'voor de leuk'-optie nog niet binnen. Heel misschien vrijdag en anders volgende week.
Op mijn suggestie om dan maar gewoon voor degene die we initieel geselecteerd hadden te gaan wordt niet honderd procent enthousiast gereageerd, alsof vergelijken toch beter zou zijn. Maar de gekozen schoen was toch gewoon helemaal goed qua steun en pasvorm, waarom dan per se vergelijken?
* Gonadan is in de war
ik begin ook door m'n geduld heen te raken want sinds ik die nieuwe gevoeld heb wil ik niet meer op m'n oude
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 5% gewijzigd door Roadman op 14-11-2018 17:54 ]
Omdat hij qua maat net te krap was?Roadman schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:50:
Als de schoen goed is qua pasvorm en ondersteuning waarom dan een halve maat groter nemen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan was de pasvorm toch niet goed?
Welke gaan het worden?
Jawel. Prettige vorm van de zool, juiste breedte, sluit goed om mijn wreef en enkels. Alleen de grootte van die vorm was net te kort.
Je had ook bredere modellen, of met een andere neus. Die pasvorm beviel überhaupt niet, ook al was het de goede maat.
Heb ze net opgehaald, wilde er niet meer op wachten maar gewoon weer lopen. Brooks adrenaline, die andere waren de addiction.Welke gaan het worden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Vanmorgen (6:00) een duurloop met 4 snelheidsblokken: 4 - 3 - 2 - 1km, met 1km rust. Tempo's:
4k: 3:45/km
3k: 3:40/km
2k: 3:35/km
1k: 3:30/km
De laatste ging nog zo ontzettend lekker dat het 3:20/km werd - mijn snelste km ooit. (Die kan dus nog wel wat scherper!)

https://www.strava.com/activities/1965498833/
Zaterdagochtend van plan om de Utrechtse Heuvelrugtrail weer een keertje te doen (Rhenen naar Driebergen/Zeist) en dan doorsteken naar Soesterberg voor een dagje sauna. Totaal 40km, 95% onverhard dus een mooie om eens te kijken waar ik sta qua 'trailrunning' (al wordt het gewoon een duurloop, geen tempoloop).
Nu ben ik van plan om naar de halve marathon toe te werken (begin maart), en loop ik nu met de lange duurlopen zo'n 13-14km. Ik vind (van mezelf) dat ik ergens nog een extra loopmoment in de week moet toevoegen. Maar hoe en wanneer... Ik heb een aantal opties, planningtechnisch:
- vrijdagochtend vroeg (voor het werk), maar dat kan dan hooguit 30-40 minuten totaal; dat wordt niet makkelijk in de winter (donker, extra vroeg op)
- vrijdagmiddag (na het werk), dat zou iets langer kunnen, maar dan zit ik al wel in weekendmodus
- zaterdagochtend, maar dat is dan misschien te kort op de lange duurloop van de zondagochtend?
- Donderdagavond, maar dat zal niet wekelijks kunnen ivm andere verplichtingen
Iemand tips/adviezen om hier een sluitend schema van te maken en hoe dit in te vullen?
Ik doe dat zelf ook regelmatig: vrijdagmiddag direct uit werk lopen, en dan heb ik de hele avond nog om 'de beest uit te hangen' en die weekendmodus volgas aan te gooien.
Bijkomend voordeel is dan dat ik op Zaterdag niet zo zeer de behoefte heb voor gekke dingen, waardoor ik meestal redelijk op tijd naar bed kan voor de vroege Zondag duurloop. En dan is het cirkeltje weer rond!
Uitzonderingen daargelaten uiteraard - het moet wel leuk blijven.
Ik zou zeggen: probeer de donderdagavond, anders de vrijdagochtend, vrijdagmiddag of de zaterdagochtend. Afhankelijk van wat die week het beste uitkomt. Dát je loopt is belangrijker dan wanneer precies.
In de meeste loopwinkels hebben ze tegenwoordig weinig minimalistische schoen dus daar kunnen ze weinig advies bieden in deze categorie.
Ik heb zelf de Kinvara 9 besteld maar die valt kennelijk klein want hij past niet. Die in een nog grotere maat bestellen is een optie maar wellicht heeft iemand een andere goede tip?
Ik zou bijv. eens kijken naar de Asics DS trainer serie ( zelf heb ik de 23)JunkieLimbo schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:23:
Ik loop nu op Saucony Kinvara 8 met 4 mm drop. Ze bevallen goed in combinatie met voorvoetlanding. Ik heb mijn wekelijkse kilometers wat verhoogd en nu toch wat voetpijntjes. Ik wil er eigenlijk een ander paar schoenen naast hebben om te proberen maar wil niet teveel afwijken qua drop. Iemand een tip welke schoen ik zou kunnen proberen?
In de meeste loopwinkels hebben ze tegenwoordig weinig minimalistische schoen dus daar kunnen ze weinig advies bieden in deze categorie.
Ik heb zelf de Kinvara 9 besteld maar die valt kennelijk klein want hij past niet. Die in een nog grotere maat bestellen is een optie maar wellicht heeft iemand een andere goede tip?
Of de NOOSA
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Nondeju, wat een tijden! Jouw 4K tempo is ongeveer wat ik maandag haalde bij 300m intervallen.MrAcid schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:14:
Af en toe heb je van die trainingen - dan draait alles perfect!![]()
Vanmorgen (6:00) een duurloop met 4 snelheidsblokken: 4 - 3 - 2 - 1km, met 1km rust. Tempo's:
4k: 3:45/km
3k: 3:40/km
2k: 3:35/km
1k: 3:30/km

Als je op woensdag al een flinke interval training gehad hebt, zou ik donderdagavond niet zo snel fanatiek gaan lopen. Een rustig kort loopje (wat dat voor jou ook mag zijn) kan wel.mrwolf schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:26:
- vrijdagochtend vroeg (voor het werk), maar dat kan dan hooguit 30-40 minuten totaal; dat wordt niet makkelijk in de winter (donker, extra vroeg op)
- vrijdagmiddag (na het werk), dat zou iets langer kunnen, maar dan zit ik al wel in weekendmodus
- zaterdagochtend, maar dat is dan misschien te kort op de lange duurloop van de zondagochtend?
- Donderdagavond, maar dat zal niet wekelijks kunnen ivm andere verplichtingen
Je hoeft natuurlijk niet te kiezen voor altijd donderdagavond of vrijdagochtend - je kunt ook donderdag avond pakken in de weken dat dat gaat en in de andere weken vrijdagochtend (hoewel dat wel wat discipline vereist).
Zaterdagochtend een rustig kort loopje lijkt me ook geen groot probleem, als je het maar niet te gek maakt.
Haha, lekker na de vrijdagmiddagborrel een stukje lopen.Pathogen schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:48:
Pff, lekker de deur uit kunnen om te lopen is toch juist de ultieme weekendmodus?
Vraag vanuit mijn kant (soort van): mijn vriendin is voorzichtig aan begonnen met hardlopen (afgelopen weken op de loopband in de sportschool, vanmiddag eerste keer buiten

Het lijkt mij wel leuk om (als ze eenmaal zeg 5KM in 30M loopt) samen met haar te gaan lopen. Voor haar zou dat dan een redelijk zware loop zijn, voor mij niet. Nu is ze bang dat ze mij dan "op houd", terwijl het bij mij prima in mijn schema zou passen (misschien dat ik dan als zij klaar is nog een paar KM extra doet - dat is geen probleem want samen douchen is wel leuk maar niet echt efficiënt of handig).
Een aantal van jullie zitten of zaten ongetwijfeld in een zelfde situatie. Is dit wat jullie betreft iets wat aan te raden is? Of is de kans groot dat dit toch tot wrijving gaat leiden om de ene of andere reden?
Intervaltrainingen doen we ook nog wel eens samen als die bij haar in het programma staan, loop ik telkens weer terug naar haar. Maar soms liep ik zover vooruit en was de tussenpauze zo kort dat ik daarna direct weer aan de bak kon.
Het heeft mij in ieder geval voor de langere afstanden wat rust in mijn hoofd gegeven. Ik loop tegenwoordig vaker >20km en ook vaker wat trails daarbij. Ik heb inmiddels de drang om snel te lopen niet echt meer bij de trails waarbij ik voorheen me nog wel gek liet maken als ik op een single track niet kon inhalen.
Zondag gaan we samen de 28km Dieren -> Arnhem trail lopen "van" MST.
Stop de verwelking!
Vanwaar dit advies?dreameater schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:40:
[...]
Ik zou bijv. eens kijken naar de Asics DS trainer serie ( zelf heb ik de 23)
Of de NOOSA
Beiden hebben een 10mm drop en zijn compléét andere schoenen.
@JunkieLimbo
Als de Kinvara je bevalt zou ik gewoon weer een (passende) Kinvara nemen. De 8 en 9 verschillen niet zoveel van elkaar en de 9 valt idd een ietsje kleiner vond ik. Zelfde gold overigens voor de Freedom ISO en de Freedom ISO 2.
Voetpijntjes bij het verhogen van je kilometers zijn niet heel gek. Kijk even aan of het aanhoudt/erger wordt, maar de meeste voetpijntjes zouden na verloop van tijd moeten verbeteren.
Ik denk niet dat ik mijn vrouw ooit aan het hardlopen krijg. Maar ik snap niet helemaal wat voor een probleem je verwacht. Als het het niet (meer) bevalt zit je toch nergens aan vast. Nou ja, wel aan je vrouw natuurlijk, maar niet aan samen hardlopen.Jory schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:24:
[...]
Een aantal van jullie zitten of zaten ongetwijfeld in een zelfde situatie. Is dit wat jullie betreft iets wat aan te raden is? Of is de kans groot dat dit toch tot wrijving gaat leiden om de ene of andere reden?
Echt knullig dat die 9 nét wat kleiner uitvalt, had ik ook last van en hoor het meer om mij heen. Maar goed, 1/2 (of hele) maat groter is natuurlijk een optie. Dat zou dan overigens alleen het 'probleem' oplossen als dat komt omdat je 8 te oud is en te weinig demping meer geeft.JunkieLimbo schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:23:
Ik loop nu op Saucony Kinvara 8 met 4 mm drop. Ze bevallen goed in combinatie met voorvoetlanding. Ik heb mijn wekelijkse kilometers wat verhoogd en nu toch wat voetpijntjes. Ik wil er eigenlijk een ander paar schoenen naast hebben om te proberen maar wil niet teveel afwijken qua drop. Iemand een tip welke schoen ik zou kunnen proberen?
Mocht het zo zijn dat de schoenen sowieso wat minimaal zijn voor de hoeveelheid km's die je loopt dan kan je overwegen een schoen met meer demping maar maar dezelfde drop te kiezen. Bijvoorbeeld van Saucony de Freedom ISO of de Liberty ISO of de ZEALOT. Die hebben allebei ook 4mm drop en zijn verder wat steviger maar dus ook wat zwaarder. De Liberty is volgens mij antipronatie, de andere neutral.
Geen ervaringen mee, maar loop zelf met dezelfde twijfels ivm aankomende marathon. Heb zelf het idee dat meer dan 21km op mijn kinvara's toch wel voor pijnlijkere voeten zorgt dan voorheen de Ride's deden. Maar ik wil niet terug naar die Ride's ivm 8mm drop dus overweeg nu een van bovenstaande drie.
Verder kan je op Solereview kijken, kies daar de "Kinvara" en je krijgt ook te zien welke andere merken daarmee ongeveer overeen zouden moeten komen. Die komen o.a. hiermee:

(Nu even de '9' als basis genomen, anders krijg je natuurlijk schoenen als 'comparable' die wellicht niet meer te krijgen zijn)
PS: Voor Saucony liefhebbers: koop je voor de 22e een Saucony hardloopschoen bij Runnersworld dan krijg je er gratis Saucony Trailschoenen bij.
[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 15-11-2018 15:48 ]
Tja, dat is ook hoe ik er in sta. Ik ben dan ook niet diegene die erover twijfelt, dat is zij. Ik hoopte hier te kunnen polsen of anderen die hier concrete ervaringen mee hebben. Tegen mijn vriendin zeggen "nee joh, komt wel goed" dat gaat 'm niet worden - zeggen "nee joh, genoeg stellen waarbij de ene een stuk verder kan lopen als de andere waarbij samen lopen geen probleem is" daarentegen werkt wel, maar niet als ik zelf verzonnen heb dat dat zo is.T-MOB schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:27:
[...]
Ik denk niet dat ik mijn vrouw ooit aan het hardlopen krijg. Maar ik snap niet helemaal wat voor een probleem je verwacht. Als het het niet (meer) bevalt zit je toch nergens aan vast. Nou ja, wel aan je vrouw natuurlijk, maar niet aan samen hardlopen.
Daarentegen kan de training die ze met jou doet een tempotraining zijn dus dat ze er flink de sokken in moet zetten, maar dan kom je dus terug bij het demotiverende en/of dat je niet echt 'gezellig' aan t kletsen kan.
Wat ik ook wel heb gedaan met een ex die wel ongeveer mijn tempo had maar die niet zo ver kon, is dat je de eerste (paar) kilometer samen loopt en dan ieder een eigen route naar huis loopt.
Dat is dus allemaal vrij persoonlijk. Is ze iemand die zich graag wil bewijzen en nogal competitief is ingesteld, dan zou ik wachten tot jullie beter bij elkaars tempo passen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Ik moest er wel aardig (rustig) op wennen, dat kwam vooral door de slechts 4mm drop wat voor mij nieuw was. Heb ze destijds aangeschaft na mijn test in het Saucony Stride Lab
Zelfde ervaring met mijn vriendin inderdaad. Dat werd dus nooit leuk.Poekie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:05:
Als niet al te snelle vrouw kan ik zeggen dat t behoorlijk demotiverend kan werken als je vriend ongeveer letterlijk rondjes om je heen aan het lopen is terwijl jij moeite hebt dat tempo te doen. Pas als ze een voor jou niet te 'langzaam' duurlooptempo heeft (dus dat ze het ook 'pratend' kan maar jij niet het gevoel hebt te wandelen) is het denk ik leuker.
Daarentegen kan de training die ze met jou doet een tempotraining zijn dus dat ze er flink de sokken in moet zetten, maar dan kom je dus terug bij het demotiverende en/of dat je niet echt 'gezellig' aan t kletsen kan.
Wat ik ook wel heb gedaan met een ex die wel ongeveer mijn tempo had maar die niet zo ver kon, is dat je de eerste (paar) kilometer samen loopt en dan ieder een eigen route naar huis loopt.
Dat is dus allemaal vrij persoonlijk. Is ze iemand die zich graag wil bewijzen en nogal competitief is ingesteld, dan zou ik wachten tot jullie beter bij elkaars tempo passen.
Zij wil het bij 1 x per week 30 tot max 60 minuten houden, ik loop 2 x ~60 minuten en 1 x langer - dus dan kan ik nog wel even wachten denk ik.Poekie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:05:Is ze iemand die zich graag wil bewijzen en nogal competitief is ingesteld, dan zou ik wachten tot jullie beter bij elkaars tempo passen.
Ik ga de Freedom en Zealot (en grotere kinvara) maar eens proberen bij runnersworld denk ik. Als die niet bevallen kan ik altijd nog naar een ander merk (met meestal een andere drop zie ik).Valorian schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:39:
[...]
Mocht het zo zijn dat de schoenen sowieso wat minimaal zijn voor de hoeveelheid km's die je loopt dan kan je overwegen een schoen met meer demping maar maar dezelfde drop te kiezen. Bijvoorbeeld van Saucony de Freedom ISO of de Liberty ISO of de ZEALOT. Die hebben allebei ook 4mm drop en zijn verder wat steviger maar dus ook wat zwaarder. De Liberty is volgens mij antipronatie, de andere neutral.
PS: Voor Saucony liefhebbers: koop je voor de 22e een Saucony hardloopschoen bij Runnersworld dan krijg je er gratis Saucony Trailschoenen bij.
Update: ben bij Runnersworld geweest maar groter dan maat 44 gaan ze kennelijk niet. Geen Saucony op voorraad groter dan dat. Jammer want ik ga liever naar fysieke winkel dan Zalando maar er zit dus niets anders op.
[ Voor 11% gewijzigd door JunkieLimbo op 16-11-2018 17:35 ]
Ik loop iedere zondag 10 km samen met mijn vriendin. Van de drie trainingen per week is het absoluut mijn favoriet. Ik houd niet van diep gaan (ja ik ben lui). Zij bepaalt het tempo en ik hobbel lekker mee. Ik vind het echt een aanrader. De training is voor haar iets zwaarder dan voor mij maar aangezien zij het tempo bepaalt wordt het nooit vervelend. Tevens probeer ik qua pasfrequentie haar snelheid aan te houden. Voor mij is dat een goede oefening om kleinere pasjes te nemen en de frequentie wat omhoog te gooien.Jory schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:24:
[...]
Vraag vanuit mijn kant (soort van): mijn vriendin is voorzichtig aan begonnen met hardlopen (afgelopen weken op de loopband in de sportschool, vanmiddag eerste keer buiten).
Het lijkt mij wel leuk om (als ze eenmaal zeg 5KM in 30M loopt) samen met haar te gaan lopen. Voor haar zou dat dan een redelijk zware loop zijn, voor mij niet. Nu is ze bang dat ze mij dan "op houd", terwijl het bij mij prima in mijn schema zou passen (misschien dat ik dan als zij klaar is nog een paar KM extra doet - dat is geen probleem want samen douchen is wel leuk maar niet echt efficiënt of handig).
Het plaatje van @Valorian klopt denk ik aardig. Ik heb de Skechers Go Run 5 en Go run ride 7 en Razor 2 en die vallen redelijk in dezelfde categorie (razor met minste demping, ride met meeste). De topo flilyte 2 zou ook goed kunnen. Is een Zante van New Balance ook niet wat, die heeft 6mm geloof ik. Of de Beacon, ook met 6mmJunkieLimbo schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:23:
Zoals ik al zei - als haar tempo voor jou als niet TE langzaam aanvoelt kan t wel. Ik ga wel eens met mijn zwager lopen, zijn tempo is 6:30-7:00 en voor mij is dat gewoon super relaxed lopen (doe mijn rondjes ook wel eens op dat tempo als ik echt lui ben maar normaal meer rond de 6:00) en dat is dan prima - maar goed dat is ook niet echt een groot verschil. Maar als je normale relaxte tempo hoger ligt, tegen de 5:30 of nog hoger... tja. Of je moet inderdaad haar het tempo laten bepalen zoals @JunkieLimbo maar dan dus niet rondjes om haar heen gaan rennen of 'tot de bocht en ik loop weer terug naar jou' als je je verveeltJory schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:03:
Duidelijk verhaal, bedankt SuperPoekie en MrAcid.
[...]
Zij wil het bij 1 x per week 30 tot max 60 minuten houden, ik loop 2 x ~60 minuten en 1 x langer - dus dan kan ik nog wel even wachten denk ik.
Gisteren een training op 85% waarbij de hartslag veel te hoog was, de Vo2 is van 57 naar 53 gekwakt, kuiten schieten meteen vol. Aanstaande zondag zal het wel zwaar worden ben ik bang! Maar goed, eerste keer 7 heuvelen is een gegarandeerd PR
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Al twijfel ik zelf nog of ik überhaupt ga lopen. Ik was de afgelopen dagen al wat aan het snotteren en dat is uitgerekend gisteravond en vannacht doorgezet naar full blown verkoudheid met keelpijn en hoofdpijn. Geen prettige basis voor een zevenheuvelenloop. Wellicht ga ik dus morgen alleen even mijn shirtje ophalen (wel kut, dan heb ik een shirt van een wedstrijd die ik niet gelopen heb, maar ik heb er voor betaald, dus ik haal hem wel op) en gewoon op de Groesbeekseweg even kijken naar de toppers.
Al ga ik het liefst wel gewoon lopen, maar ik vrees dat dat er niet in zit dit weekend...
Toch maar eens op zoek naar iets wat echt voor hardlopen geschikt is, wellicht toch maar zo'n panty overwegen. Loopt iedereen daarin of zijn er ook nog zinnige alternatieven? Heb ook nog wel een strakke joggingbroek maar dat is geen fijne stof om nat te worden gok ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.decathlon.nl/...517234?mc=8517234&c=GROEN
Afgelopen weekend geprobeerd, was er ff te warm voor eigenlijk maar prima broek. Kan (nog) niet zeggen hoe die zich gaat houden met regen.
De tight kan ik helaas niet terugvinden op de Decathlon website op 't moment
Een echte winterlegging of warme broek overleef ik niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De survivalrunners kennen ze wel. Een fusion C3.
Niet goedkoop maar een stevig tight met goede pasvorm.
Ik heb een soort semi tight van Nike. Zit eigenlijk tussen traingsbroek en tight in. Past ook over een korte broek na wedstrijden in de winter. Heb 't gevoel minder bloot te lopen dan in een tight.Gonadan schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:07:
Nu loop ik in de winter nog in één of andere low budget lichte trainingsbroek. Vrij los en met een of andere voering erin, zacht gezegd niet optimaal.
Toch maar eens op zoek naar iets wat echt voor hardlopen geschikt is, wellicht toch maar zo'n panty overwegen. Loopt iedereen daarin of zijn er ook nog zinnige alternatieven? Heb ook nog wel een strakke joggingbroek maar dat is geen fijne stof om nat te worden gok ik.
Vind de tight wat fijner voor snelle trainingen , korte broek voor wedstrijden, onafhankelijk van 't weer.
Morgen zevenheuvelenloop, ondanks 2 weken niet te hebben gelopen veel zin in! Twijfel nog tussen de snelle kinvara 9 of de nog snellere lunartempo 2
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2018 12:27 ]
Het is inderdaad meer ter bescherming van de spieren dan in warm te blijven, daar ben ik geïsoleerd genoeg voor. Ik het open land is het wel prettig als er koude wind staat, of bij het naar huis wandelen.
@tlpeter die ziet er wel goed uit. Ook vrij normale prijs in mijn ogen, dat zie je bij de bekendere merken overal. Doe je wel eens iets in die zijvakken? Gaat dat niet schudden?
@Sport_Life welke is dat, klinkt ook wel interessant.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een panty lijkt mij niet zo goed ideeGonadan schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:07:
Nu loop ik in de winter nog in één of andere low budget lichte trainingsbroek. Vrij los en met een of andere voering erin, zacht gezegd niet optimaal.
Je kan gewoon een tight uitzoeken en als je daar onzeker in voelt, kan je altijd nog een los broekje er bovenop dragen
Nog weer een broekje erover? Dat zit toch niet?vhal schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:46:
Je kan gewoon een tight uitzoeken en als je daar onzeker in voelt, kan je altijd nog een los broekje er bovenop dragen![]()
Maar als het mij om het uiterlijk ging dan denk ik dat ik het met broekje nog erger vind.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap wat je bedoelt, maar het lijkt mij minder prettig om zoveel lagen te hebben. Het hele idee van een legging is toch ook de bewegingsvrijheid?vhal schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:59:
@Gonadan zoiets
[Afbeelding]
Ik zie ze er genoeg mee lopen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nike Dri-FIT Thermal HardloopbroekGonadan schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:36:
@dreamscape inderdaad, gewoon doorlopen met je kadaver.
Het is inderdaad meer ter bescherming van de spieren dan in warm te blijven, daar ben ik geïsoleerd genoeg voor. Ik het open land is het wel prettig als er koude wind staat, of bij het naar huis wandelen.
@tlpeter die ziet er wel goed uit. Ook vrij normale prijs in mijn ogen, dat zie je bij de bekendere merken overal. Doe je wel eens iets in die zijvakken? Gaat dat niet schudden?
@Sport_Life welke is dat, klinkt ook wel interessant.
Volgens mij deze https://www.intersport.nl.../iic.nike.683142.011.html
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2018 13:30 ]
Ja en nee, ik heb er twee, een dunnere die eigenlijk iets te strak zit en die ik daardoor te veel 'voel' tijdens het lopen en dat verhindert in heel lichte mate de bewegingsvrijheid. Niet loopt zo lekker als een korte broek imo.Gonadan schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:14:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar het lijkt mij minder prettig om zoveel lagen te hebben. Het hele idee van een legging is toch ook de bewegingsvrijheid?
Voor als het echt kouder wordt heb ik een dikkere (gebruik ik ook als overbroek op de fiets) en daarvan is de pasvorm beter, maar toch blijft het soort van beknelder dan bloot, als je snapt wat ik bedoel.
Let ook op het elastiek van de bovenkant, mag niet knellen (zeker omdat jej vlgs mij nog niet op 'wedstrijdgewicht' bent
Frenz64 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:34:
zeker omdat jej vlgs mij nog niet op 'wedstrijdgewicht' bent
Mooie term, ga ik onthouden. In februari de volgende echte loop, 't schijnt dat de beste manier om daar mijn doeltijd te halen gewoon op wedstrijdgewicht komen is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik word getriggered door je 'extra lang'. Met een binnenbeenlengte van 91/92 heb ik echt moeite om een tight te vinden die lang genoeg is maar ik zie dat deze fusion c3 op een willekeurige site het volgende aangeeft:tlpeter schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:08:
Ik loop ook met een tight maar wel een wat duurdere. Deze is extra lang en toch strak (compressie) en snel droog.
De survivalrunners kennen ze wel. Een fusion C3.
Niet goedkoop maar een stevig tight met goede pasvorm.
XL: 88-91 cm
XXL: 91-94 cm
Ben jij toevallig ook wat langer zonder dik te zijn? Ik vind het niet erg om wat extra te betalen voor een broek als hij voor de verandering eens niet stopt halverwege de kuiten maar dan moet het niet gelijk super wijd worden in xl / xxl.
Wel typisch ook, ik heb 5 verschillende korte tights (nike, under armour, asics, gore), maar val altijd terug op mijn eerst gekochte tight. In een outlet voor 5 euro op de kop getikt 10 jaar geleden. Ziet er niet uit, maar zit perfect!
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2