Hè wat?Frenz64 schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:55:
Maar vind je dit echt belangrijk @migchiell , dan moet je toch een motor kopen
Maar ook op de motor zijn er altijd bepaalde types die niet groeten.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Hè wat?Frenz64 schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:55:
Maar vind je dit echt belangrijk @migchiell , dan moet je toch een motor kopen
Is nog wel een aardige variant op mijn vraag: als je iemand meerdere keren tegenkomt, groet je dan elke keer of alleen de eerste?nokie schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:25:
Ik ben voorzichtiger geworden met loopkoppels groeten. Ik deed ooit eens wat rondjes in een park, en kwam elke ronde een koppel tegen in tegengestelde richting. Zij een latino type die er écht wel mocht wezen, hij een wat euh... Laat me stellen dat ze beter kon krijgen. Maar zijn armen waren dikker dan mijn bovenbenen...
Nadat ik de eerste ronde mooi vriendelijk goeiedag had gezegd, werd mevrouw met het rondje vrolijker, maar meneer zijn kop werd kregeliger met de minuut. De laatste ronde kwam hij recht op me af, stoom uit de neus. Ik kon nog net zijn vuist ontwijken.
Ik heb het maar op een lopen gezet
Maar voor de rest zwaai en lach ik naar iedereen (of het moet een 65+er op een elektrische fiets zijn, daar ben ik bang voor).
Heb weleens met intervallen gehad dat ik een stel (m/v) steeds inhaalde en zij mij , zij liepen constant 6:00 oid en ik 4:00 afgewisseld met wandelen. Zo ging dat een aantal keer achter elkaar, ik hield me gewoon aan mijn schema op m'n horloge, maar blijkbaar dacht die gozer daar anders over en die keek ook heel zuur op 'n gegeven moment.nokie schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:25:
Ik ben voorzichtiger geworden met loopkoppels groeten. Ik deed ooit eens wat rondjes in een park, en kwam elke ronde een koppel tegen in tegengestelde richting. Zij een latino type die er écht wel mocht wezen, hij een wat euh... Laat me stellen dat ze beter kon krijgen. Maar zijn armen waren dikker dan mijn bovenbenen...
Nadat ik de eerste ronde mooi vriendelijk goeiedag had gezegd, werd mevrouw met het rondje vrolijker, maar meneer zijn kop werd kregeliger met de minuut. De laatste ronde kwam hij recht op me af, stoom uit de neus. Ik kon nog net zijn vuist ontwijken.
Ik heb het maar op een lopen gezet
Maar voor de rest zwaai en lach ik naar iedereen (of het moet een 65+er op een elektrische fiets zijn, daar ben ik bang voor).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius op 05-11-2018 07:31 ]
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Eén keer vind ik genoeg hoor. Maar regelmatig is er die n+1ste keer een vorm van herkenning (“jij weer”) en waar ik vandaan kom is er nog de traditie van “derde keer trakteren” (Wat zo nu en dan wel eens iemand roept). Een glimlach krijg je uiteraard nog wel.migchiell schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:30:
[...]
Is nog wel een aardige variant op mijn vraag: als je iemand meerdere keren tegenkomt, groet je dan elke keer of alleen de eerste?
Dan even de neck check doen. Alles onder de keel niet sporten. Boven de keel wel sporten.Aghanim schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:28:
Ik heb de afgelopen week continu last van een verhoogde rusthartslag (10 slagen) en tegelijkertijd een flinke verkoudheid. Daar zal ongetwijfeld een verband in zitten. Hardlopen gaat verder best prima, alleen wat hoofdpijn bij hoge inspanning. Lopen jullie bij zo'n verkoudheid gewoon door of nemen jullie rust?
Ik loop voor mijn plezier: als ik me niet goed voel en er tegen op zie om te gaan lopen, sla ik over. Daarnaast: in jouw geval is je lichaam duidelijk bezig een virus oid te verslaan, dus ik zou in ieder geval op lage intensiteit sporten.Aghanim schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:28:
Ik heb de afgelopen week continu last van een verhoogde rusthartslag (10 slagen) en tegelijkertijd een flinke verkoudheid. Daar zal ongetwijfeld een verband in zitten. Hardlopen gaat verder best prima, alleen wat hoofdpijn bij hoge inspanning. Lopen jullie bij zo'n verkoudheid gewoon door of nemen jullie rust?
[ Voor 24% gewijzigd door dennisfr op 05-11-2018 09:20 ]
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Nee - maar eerste indruk: niks dat andere merken niet hebben.racoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:04:
Iemand ervaring met nuun?
Klopt.Pathogen schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:27:
Zo, ik voel me ondertussen wel de persoon die maar van theorie naar theorie springt
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had al een reactie van jou verwachtMrAcid schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:39:
[...]
Klopt.
Wat als je nou eens heel bewust niet nadenkt en gewoon loopt...?
Óf één theorie bewust volgt en die dan ook de tijd geeft (een paar maanden, niet uren).
Nee, maar het is me zonder ook wel duidelijk genoegGonadan schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:39:
@Pathogen heb je inzicht in je running dynamics? Wat jij schetst herken ik wel namelijk en ben daarom bewust naar m'n balans gaan kijken.
Ik had namelijk het gevoel bij een lagere cadans en zo ook tempo te veel op m'n slechte been te blijven hangen, na analyse blijk ik dat ook terug te kunnen zien in m'n balans. Als ik daarop let en mijn cadans hoger houd dan is dat voor nu nog even vermoeiend, maar qua pijntjes en soepelheid van de loop is het stukken beter.
[ Voor 34% gewijzigd door Pathogen op 05-11-2018 16:08 ]
Van voornamelijk rustig lopen wordt je niet een technische betere loper IMHO.Pathogen schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:02:
[...]
Ik had al een reactie van jou verwacht
Ik typte dit ook heel bewustdit gedrag heeft nu de overhand en dat is niet de bedoeling. Finetunen is één ding, lopen op een manier die genoeg klopt is ook gewoon goed.
Tijd om het dossier "waar kwam die blessure nou vandaan" af te sluiten. Gelijkmatig lopen lijkt me een prima aandachtspunt om me de komende maanden op te focussen en past prima in de rest van mijn programma (voornamelijk rustig lopen en proberen heel rustig weer kilometers op te bouwen).
[...]
Nee, maar het is me zonder ook wel duidelijk genoegIk weet al langer dat er een imbalans is, eigenlijk al jaren, maar ik vond het moeilijk er de vinger op te leggen hoe ik dat het best recht kon proberen te trekken.
Heb er ook lang zat geen echte problemen van gehad, maar nu wel.
Mijn wens is gezonder eetpatroon en aankomen, zodat ik fitter wordArie- schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:38:
Hangt van je wensen af, voornaamste verschil tussen mager en gewoon is vet vs eiwit gehalte. Ik haal nooit magere: ik heb genoeg problemen om op gewicht te blijven, iets extra vet en iets minder eiwitten maakt voor mij niet zoveel uit.
In dat geval volle chocomel.racoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:39:
[...]
Mijn wens is gezonder eetpatroon en aankomen, zodat ik fitter word
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Als het echt zó hard ging snap ik hun wandelpauze volledig... Daarna loop je echt niet meer door.dreameater schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:26:
Sinds lange tijd weer aangehaakt bij de loopgroep van m'n vereniging. Vorige week voor het eerst geweest en toen deden we 8x 1000 op wedstrijdtempo, voor mij is dat rond de 4:00. Dit was voor mij een goede opbouw omdat ik het afgelopen jaar al wel gewoon meerdere wedstrijden heb gelopen zonder last te hebben van m'n kuiten / schenen.
Gisteren deden we 8x 500 op datzelfde tempo maar dan opgevolgd door 2 sprints van 100 meter volle bak ..
Poe hey! De laatste twee series waren echt sterven.
Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 47 seconde.
Wat ik wel merkte is dat ik elke keer bij het einde van de serie weer aanhaakte wat betekende dat zij echt even gingen wandelen en hun rust pakten.Ik liep door in dribbeltempo en begon vervolgens aan m'n volgende. Hoe kijken jullie hier tegen aan bij dergelijke intervaltrainingen. echt rusten tussendoor of wel door blijven gaan op een lage intensiteit?
Verder ben ik (vet) blij dat het weer goed gaat en hoop tijdens de komende crossperiode al iets te kunnen profiteren van dit tempo werk.
If you can see, look. If you can look, observe
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
1:47 neem ik aandreameater schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:26:
Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 47 seconde.
Are you following me, Are you following me?
Oeps. ja idd.. ze noemen het 47's maar dat kan idd helemaal nietdjlinsen schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:03:
[...]
1:47 neem ik aan47 seconde op 500 is ruim sneller dan 400m wereldrecord tempo
[ Voor 3% gewijzigd door dreameater op 06-11-2018 09:14 ]
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Als ik de vergelijking met mijn loopgroep mag trekken. De trainer bedenkt een specifieke training op specifieke tempo's. De lopers vertalen dat naar wat ze zelf willen doen.dreameater schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:26:
Sinds lange tijd weer aangehaakt bij de loopgroep van m'n vereniging. Vorige week voor het eerst geweest en toen deden we 8x 1000 op wedstrijdtempo, voor mij is dat rond de 4:00. Dit was voor mij een goede opbouw omdat ik het afgelopen jaar al wel gewoon meerdere wedstrijden heb gelopen zonder last te hebben van m'n kuiten / schenen.
Gisteren deden we 8x 500 op datzelfde tempo maar dan opgevolgd door 2 sprints van 100 meter volle bak ..
Poe hey! De laatste twee series waren echt sterven.
Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 1:47 (aangepast)
Wat ik wel merkte is dat ik elke keer bij het einde van de serie weer aanhaakte wat betekende dat zij echt even gingen wandelen en hun rust pakten.Ik liep door in dribbeltempo en begon vervolgens aan m'n volgende. Hoe kijken jullie hier tegen aan bij dergelijke intervaltrainingen. echt rusten tussendoor of wel door blijven gaan op een lage intensiteit?
Verder ben ik (vet) blij dat het weer goed gaat en hoop tijdens de komende crossperiode al iets te kunnen profiteren van dit tempo werk.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Hey, nou niet weer nieuwe twijfels brengen heRoadman schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:10:
[...]
Van voornamelijk rustig lopen wordt je niet een technische betere loper IMHO.
Verwijderd
Zandvoort Circuit RunVerwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:03:
Hoi! Als ik nou begin 2019 (jan/feb/mrt) een halve marathon wil lopen, welke raden jullie dan aan? Dit jaar heb ik Egmond gelopen in 2:03 maar ik zou graag onder de 2 willen. Schoorl lijkt mij mooi, maar relatief lastig om dat doel te behalen. Is City Pier City mooi? Die lijkt mij zo massaal.
Voor die tijd ga ik eerst nog de Zevenheuvelenloop doen. Vorig jaar had ik 1:23, nu wil ik onder de 1:20 maar stiekem onder de 1:15. Heb zondag m'n PR op de 10 op 47:00 gezet, dus zou te doen moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 06-11-2018 11:10 ]
Had GC al even mbv Tapiriik in gebruik, maar gisteren kreeg ik ineens een Garmin Forerunner 235 van m'n vrouw cadeau!Pathogen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:25:
@InZane volgens mij kun je met Tapiriik ook naar GC toe synchroniseren, heb je niet per sé een Garmin toestel nodig
CPC is mooi (als je van stadswedstrijden houdt) maar zeker massaal. Goed georganiseerd, maar echt massaal. Als het om tijd gaat en je houdt (blijkbaar) niet van drukte, dan ben ik het met @Roadman eens, loop 3 februari of 3 maart de Twiskemolenloop: Kleinschalig (~600 deelnemers op vier verschillende afstanden) en goed georganiseerd. Het parcours is gecertificeerd, mooi en vlak. Ideaal voor een pr-poging dus.Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:03:
Hoi! Als ik nou begin 2019 (jan/feb/mrt) een halve marathon wil lopen, welke raden jullie dan aan? Dit jaar heb ik Egmond gelopen in 2:03 maar ik zou graag onder de 2 willen. Schoorl lijkt mij mooi, maar relatief lastig om dat doel te behalen. Is City Pier City mooi? Die lijkt mij zo massaal.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Ik ben zelf erg tevereden over TrainAsOne:Wallie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:45:
Ik gebruikte altijd MyAsics om hardloopschema's te maken en via de ICS link in mijn kalender te hangen. Die zijn nu gestopt... Aangezien ik niet met een telefoon op mijn schouder hardloop, zijn de meeste app's niet handig (alleen een Garmin GPS horloge mee).
Weet iemand een goed alternatief?
Dan maak je toch schema’s in Garmin Connect?Wallie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:45:
(alleen een Garmin GPS horloge mee).
Zowel TrainAsOne als de schema's van Garmin zelf zijn prima, je kan beide linken in een kalender en je kan ze beide downloaden naar je horloge zodat je zonder extra's op pad kan.Wallie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:45:
Ik gebruikte altijd MyAsics om hardloopschema's te maken en via de ICS link in mijn kalender te hangen. Die zijn nu gestopt... Aangezien ik niet met een telefoon op mijn schouder hardloop, zijn de meeste app's niet handig (alleen een Garmin GPS horloge mee).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Nadeel van de Garmin versie vind ik dat je er weinig aan aan kan passen, ze zijn zoals ze zijn. Ik wil bijv altijd een lange training op vrijdag (ben ik vrij). Ook komen er in het Marathon schema ineens cross-trainer oefeningen voorbij... euh ja, ik wil hardlopenPoekie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:06:
[...]
Zowel TrainAsOne als de schema's van Garmin zelf zijn prima, je kan beide linken in een kalender en je kan ze beide downloaden naar je horloge zodat je zonder extra's op pad kan.
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Crosstraining is niet hetzelfde als op een cross-trainer. Crosstraining is iets als fietsen, zwemmen. En tja, ik gooi zo'n schema rustig enigszins door elkaar zolang ik in de gaten hou dat ik niet twee zware dagen achter elkaar doe. Maar t is voor mij even geleden dat ik een Garmin programma heb gebruiktWallie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:12:
[...]
Nadeel van de Garmin versie vind ik dat je er weinig aan aan kan passen, ze zijn zoals ze zijn. Ik wil bijv altijd een lange training op vrijdag (ben ik vrij). Ook komen er in het Marathon schema ineens cross-trainer oefeningen voorbij... euh ja, ik wil hardlopen
TrainAsOne heb ik ook naar gekeken, ziet er leuk uit, ga ik proberen!
[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 06-11-2018 14:20 ]
[ Voor 11% gewijzigd door iChaos op 06-11-2018 15:22 ]
Paar dagen/weken van te voren zijn er over het algemeen zat startnummers te koop hoor, via marktplaats of startbewijshulpiChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
Heren (en dames), mag ik u vragen om uw meningIk loop inmiddels al ongeveer 2-3 jaar, maar sinds januari dit jaar echt met enige regelmaat en met het doel om mezelf te verbeteren. Ca. 5 maanden geleden liep ik voor de eerste keer 21,1km (in 2.02) in een geschikt natuurgebied met verharde wegen (geen wedstrijd). 2 maanden geleden liep ik hem in 1.55, weer in mijn eigen tijd, en recent de halve marathon van Amsterdam gelopen in 1.56 (de Isostar viel heel slecht). Nu ben ik aan het overwegen om de marathon van Rotterdam te lopen. Ik volgde tot nu toe de trainingsschema's van Higdon (Novice 2), wat best goed beviel. Nu ben ik daar een beetje van afgestapt en loop ik doorgaans doordeweeks 10-13-10 en in het weekend 1 keer iets tussen de 15 en 21km, afhankelijk van hoe druk ik die dag gepland heb.
Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Op basis van jullie ervaringen uit het verleden: is het meestal ook nog goed mogelijk om in de laatste weken voor de wedstrijd een startnummer over te kopen of zit dat heel krap allemaal bij de marathon van Rotterdam?
Kan natuurlijk niet naar jouw lichaam en belastbaarheid kijken, maar in mijn eigen ervaring en directe omgeving was 2-3 jaar lopen en een reeks halve marathons met dat soort tijden een prima basis om vanuit te werken naar een marathon. De werkelijke opschaling (met als basis 21km), ofwel het marathonschema met 3-4x per week lopen, begon dan 12 weken van tevoren.iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
Heren (en dames), mag ik u vragen om uw meningIk loop inmiddels al ongeveer 2-3 jaar, maar sinds januari dit jaar echt met enige regelmaat en met het doel om mezelf te verbeteren. Ca. 5 maanden geleden liep ik voor de eerste keer 21,1km (in 2.02) in een geschikt natuurgebied met verharde wegen (geen wedstrijd). 2 maanden geleden liep ik hem in 1.55, weer in mijn eigen tijd, en recent de halve marathon van Amsterdam gelopen in 1.56 (de Isostar viel heel slecht). Nu ben ik aan het overwegen om de marathon van Rotterdam te lopen. Ik volgde tot nu toe de trainingsschema's van Higdon (Novice 2), wat best goed beviel. Nu ben ik daar een beetje van afgestapt en loop ik doorgaans doordeweeks 10-13-10 en in het weekend 1 keer iets tussen de 15 en 21km, afhankelijk van hoe druk ik die dag gepland heb.
Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Is dit realistisch, of kan ik deze beter voor 2020 bewaren?
Oh, edit: Op basis van jullie ervaringen uit het verleden: is het meestal ook nog goed mogelijk om in de laatste weken voor de wedstrijd een startnummer over te kopen of zit dat heel krap allemaal bij de marathon van Rotterdam?
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 06-11-2018 16:27 ]
Volgens mij wel. Vorig jaar heb ik met een vergelijkbare voorbereiding de marathon van Amsterdam gelopen. Tijdens die voorbereiding heb ik niet meer dan 56 KM per week gelopen, dat was mijn max, met doorgaans 3 lopen per week. Wat jij van plan bent lijkt mij dus zeker mogelijk, maar hou er rekening mee dat het minder vrijblijvend is dan trainen voor een halve. Ook al heb je geen zin, je moet gaaniChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Is dit realistisch?
CorrectValorian schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:21:
[...]
Kan natuurlijk niet naar jouw lichaam en belastbaarheid kijken, maar in mijn eigen ervaring en directe omgeving was 2-3 jaar lopen en een reeks halve marathons met dat soort tijden een prima basis om vanuit te werken naar een marathon. De werkelijke opschaling (met als basis 21km), ofwel het marathonschema met 3-4x per week lopen, begon dan 12 weken van tevoren.
Zelf vond ik vooral de stap van 2x per week casual lopen naar 3-4x per week conform schema best fors. Mijn persoonlijke advies zou dan ook zijn om de maanden november - december alvast te gebruiken om je kilometrage (volume) vast uit te bouwen zodat je nog beter voorbereid het schema van jan-mrt in kan stappen.
Wat startbewijzen betreft: voordeel van NL marathon's is dat startbewijzen overdraagbaar zijn, dus je kan ze inderdaad vaak nog wel last minute oppikken. Zelf vond ik het echter ook wel een fijne stok achter de deur om maar vast een ticket te hebben, en als je nu koopt is het goedkoper dan later (elke maand komt er iets bovenop geloof ik). Maar goed, my 2 cents.
PS: Begrijp ik het nu goed dat je al 4x per week loopt en zo'n 50+ km per week aftikt? (10km + 13km + 10km + 15-21km?) In dat geval zit het met je basis wel goed.. En zo niet dan ben ik benieuwd wat "10-13-10" betekent.
Ik zou een interval training ipv een van de 10 km trainingen toevoegen (misschien zelfs wel twee) en je lange duurloop in het weekend zou ik een stuk langzamer lopen. Je loopt nu nagenoeg alles in het zelfde tempo.iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:03:
[...]
CorrectIk loop nu inderdaad op woensdag 10km, donderdag 13km, vrijdag 10km, en op de zondag dan de langere loop van 15-21, waarbij ik doordeweeks altijd wel een pace kan vasthouden van 5:05-5:10, en in de weekendloop zo rond de 5:15. Ik heb een heel slecht beeld van hoe snel ik mijn plafond zou kunnen verhogen om die marathonafstand op een respectabele tijd te lopen (sub-3.45 zou ik denk ik tevreden mee zijn), en af en toe lees ik verhalen van mensen die het heel erg onderschatten, vandaar dat ik er wat voorzichtig in ben, vooral omdat ik tot op heden nog geen blessures heb gehad en dat graag zo wil houden
Als je je plafond wilt verhogen, zou ik sowieso beginnen met gevarieerder en meer verspreid over de week te trainen.iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:03:
[...]
Ik heb een heel slecht beeld van hoe snel ik mijn plafond zou kunnen verhogen om die marathonafstand op een respectabele tijd te lopen (sub-3.45 zou ik denk ik tevreden mee zijn),
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2018 23:04 ]
Ik ben weer zo stom geweest om een iets te conservatieve tijd op te geven, dus ik sta net in het bruine vak. Terwijl dat vak wellicht vol staat met mensen die een veel snellere tijd hebben opgegeven dan ze eigenlijk lopen.Poekie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:56:
Beterschap @Aghanim!
Ik heb mijn startnummer al binnen voor de Zevenheuvelenloop! Startvak groen dus geen zijstraatstart gelukkig.
Punctuality is the politeness of kings
Supergoede basis lijkt mij, zeker qua volume. Zoals @lateef en @Roadman aangeven is variatie in training dan nog de grootste meerwaarde de komende tijd.iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:03:
[...]
CorrectIk loop nu inderdaad op woensdag 10km, donderdag 13km, vrijdag 10km, en op de zondag dan de langere loop van 15-21, waarbij ik doordeweeks altijd wel een pace kan vasthouden van 5:05-5:10, en in de weekendloop zo rond de 5:15. Ik heb een heel slecht beeld van hoe snel ik mijn plafond zou kunnen verhogen om die marathonafstand op een respectabele tijd te lopen (sub-3.45 zou ik denk ik tevreden mee zijn), en af en toe lees ik verhalen van mensen die het heel erg onderschatten, vandaar dat ik er wat voorzichtig in ben, vooral omdat ik tot op heden nog geen blessures heb gehad en dat graag zo wil houden
Dat viel mij ook opValorian schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:30:
[...]
Supergoede basis lijkt mij, zeker qua volume. Zoals @lateef en @Roadman aangeven is variatie in training dan nog de grootste meerwaarde de komende tijd.
Verder valt mij op dat je nu al streeft naar een best snelle marathon-tijd maar dat je 1/2 marathons die je tot nu toe gelopen hebt eigenlijk allemaal nauwelijks sneller zijn dan je gemiddelde pace in je weekendloop. Even uitgaand van dat je een gemiddelde BMI hebt en geen echte klachten zou je als man icm zoveel kilometers nu én die pace in de trainingslopen toch wel een HM op <1:40 moeten kunnen lopen, mits je dan ook bereid bent écht even alles te geven, in een wedstrijdsetting. Je trainingspace van lange duurlopen ligt normaliter relatief laag tov van je wedstrijdpace op die afstanden. Ik denk dat jezelf extra uitdagen middels wat wedstrijden (15km, 21km) je veel kan brengen. Hoeft niet natuurlijk , maar met je basis-volume en pace ben je eigenlijk al verder dan wat je nu 'scoort' op de HM.
[ Voor 31% gewijzigd door Roadman op 07-11-2018 10:19 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 07-11-2018 10:38 ]
Wat bedoel je als je zegt 'pace kan vasthouden'... Moet je daar echt moeite voor doen? Bij je duurlopen is het namelijk het idee dat dat gewoon een heel comfortabel tempo is en dat je het conditioneel bij wijze van spreke zo nog een uur of 2 vol kan houden.iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:03:
[...]
Ik heb een eindtijd opgegeven, maar heb eerder meegemaakt dat je dan in een ander startvak wordt ingedeeld omdat de andere vol zitten. 7hloop is doorgaans vrij druk, dus een inhaalrace is niet best voor een pr. Ach we gaan het zienValorian schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:37:
@Roadman 7^^ was inderdaad jaren achter elkaar uitverkocht, maar lijkt nu niet te gebeuren. Vandaag is tot 23:59 nog mogelijk om in te schrijven.
Wie nog een el cheapo ticket wilt: op de Facebook pagina van 7^^ stromen de blessure-tickets langs, soms al voor 15 of 20 euro incl treinkaartje. Gezien de tienduizenden deelnemers niet zo gek natuurlijk.
@Sport_Life Kon je geen eindtijd opgeven? Dan wordt je startvak daaraan gekoppeld als het goed is. Denk dat je vanaf <1:10 al 'op het rechte eind' start.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Nee, zeker niet normaal. Al een aantal dagen extra rust genomen? Zo ja, en er trad geen verbetering op dan is het tijd om naar een specialist te gaan.geerttttt schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:27:
Vraagje, ik ben sinds 2 maand aan het hardlopen. Het lukt me ondertussen om 5km in 5:46 min/km te lopen. En ik probeer mijn oefeningen af te wisselen met een keertje sprinten ofzo.
Maar het probleem is ,ik heb al ruim 1,5 maand last van zere kuiten. Mijn onderbenen doen na het sporten best zeer, en dat neemt langzaam wat af, maar na zo'n 3 dagen als ik weer ga sporten(ik sport 2x per week) doet het nog steeds zeer. Of nou ja, zeer... Soort spierpijn maar dan dat het langer duurt.
Iemand een idee of dat normaal is?
If you can see, look. If you can look, observe
Het is niet normaal, maar heb je bijvoorbeeld geen last van knopen / triggerpoints in je kuitspieren (dat valt eruit te masseren met bijv. een tennisbal of foamroller). Als het niet spiergebaseerd is zou ik wat meer opletten.geerttttt schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:27:
Vraagje, ik ben sinds 2 maand aan het hardlopen. Het lukt me ondertussen om 5km in 5:46 min/km te lopen. En ik probeer mijn oefeningen af te wisselen met een keertje sprinten ofzo.
Maar het probleem is ,ik heb al ruim 1,5 maand last van zere kuiten. Mijn onderbenen doen na het sporten best zeer, en dat neemt langzaam wat af, maar na zo'n 3 dagen als ik weer ga sporten(ik sport 2x per week) doet het nog steeds zeer. Of nou ja, zeer... Soort spierpijn maar dan dat het langer duurt.
Iemand een idee of dat normaal is?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Eerste keer dat ik het merkte heb ik een week niet hardgelopen om idd extra rust te nemen. Het wordt langzaam wel minder aanwezig, maar niet helemaal weg. Ik kan er ook wel om hardlopen, maar het voelt minder prettig en vraag me af of ik het niet kan of moet verhelpen..Roozzz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:18:
[...]
Nee, zeker niet normaal. Al een aantal dagen extra rust genomen? Zo ja, en er trad geen verbetering op dan is het tijd om naar een specialist te gaan.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Als het wel spiergebaseerd is, maar daadwerkelijk schade, is masseren met een tennisbal of foamroller weer niet zo’n goed idee. Diagnose door een professional is waarschijnlijk het verstandigste.Rudedadude schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:25:
[...]
Het is niet normaal, maar heb je bijvoorbeeld geen last van knopen / triggerpoints in je kuitspieren (dat valt eruit te masseren met bijv. een tennisbal of foamroller). Als het niet spiergebaseerd is zou ik wat meer opletten.
(Ik zit zelf trouwens eerder rond de 75% dan de 65%)The body of evidence is clear: your optimal easy run pace for aerobic development is between 55 and 75 percent of your 5k pace, with the average pace being about 65 percent.
It’s also evident from this research that running faster than 75% of your 5k pace on your long run doesn’t provide a lot of additional physiological benefit.
In fact, the research indicates that it would be just as advantageous to run slower as it would be to run faster. 50-55 percent of 5k pace is pretty easy, but the research clearly demonstrates that it still provides near optimal physiological aerobic adaptation.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Daarom staat er 55 tot 75 met een gemiddelde van 65... Voor mij zou het op 70-75% uitkomen, voor anderen richting de onderkant van de grens.Jory167 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:33:
55% van je 5K pace? Mijn 5K PR was op 4:29, dus dan zou ~8:00 voor mij een goede pace zijn om mee te trainen? Man man, gisteren ~7:00 voelde al tergend langzaam.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alleen de souplesse methode stelt dat je beter je interval te langzaam kunt lopen dan te snel...Gonadan schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:06:
Maar het gaat daar dan ook puur over het conditionele aspect. Dat het volkomen ruk loopt staat er niet bij.
Overigens mag je zo te lezen dan best sneller als je dat in z'n totaliteit lekkerder vindt, alleen heb je geen extra aeroob trainingsvoordeel. (Gebaseerd op de post van @kenneth )
En die is heilig?Roadman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:22:
Alleen de souplesse methode stelt dat je beter je interval te langzaam kunt lopen dan te snel...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij de souplesse methode = Klaas Lok is je interval niet te snel lopen zeker wel heilig.
Daarom, al die methodes zijn ook leuk en enorm interessant. Maar haal er gewoon uit en pas waar nodig dingen aan die voor jou werken.De crux zit hem in het woordje 'te'. Langzaam lopen geeft mij meer fysieke klachten dan sneller lopen. Sneller is niet meteen 'te' snel, dat is weer een stap verder.
Ik heb inmiddels 8 keer een marathonafstand of verder gelopen dit jaar, dus ik denk dat ik wat mag zeggenacidd91 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:17:
Vraagje aan de wat meer ervaren marathonlopers: ik twijfel over mijn trainingsschema.
Ik heb vorig jaar oktober mijn eerste marathon gelopen (3u38), waarvoor ik ~8 uur per week heb getraind, waarvan een uurtje of 5 lopend en de rest op de racefiets als crosstraining. Het lopen ging vooral in Z1, met enkele wissel(duur)lopen waar ook Z2/Z3 gelopen werd.
Ik ga Rotterdam lopen in april, dus heb nog wel even qua voorbereidingstijd, maar zit met het volgende dilemma. In de wedstrijd zelf loop je nagenoeg nooit in Z1 (althans, ik niet), dus waarom zou je dat zo veel trainen? Er zijn ook trainers die vinden dat je beter efficiënt kan worden in hoog Z2, wat meer richting wedstrijdtempo komt. Ik zit nu daarom te denken aan een volgende week indeling:
- maandagochtend rustig rondje (Z1/Z2)
- dinsdagavond intervaltraining op de baan (meestal ~6km kern op tempo)
- donderdag wissel duurloop (Z1 afwisselend met Z2/Z3)
- weekend langere duurloop, maar vooral in Z2.
Aangevuld met een of twee keer per week op de racefiets (buiten dan wel Zwift).
Week omvang zal in het begin 40 a 45 km zijn, oplopend tot 70 km denk ik in de weken voor de marathon. Ik ben me bewust van het feit dat er vooral Z1 wordt gelopen in verband met de belastbaarheid, maar daar ben ik zelf niet zo bang voor... Ik hoor graag jullie tips/opmerkingen/aanmerkingen/kritiek!
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
[ Voor 3% gewijzigd door berghefr op 08-11-2018 15:05 ]
In mijn ervaring is Z3 min of meer je marathontempo - dat is bij jou 5:00/km, dus met 4:40/km ga je in Z3 wat te hard. Z1/Z2 is echt een stuk relaxter dan marathontempo en daar zit jij met 5:15/km dan (denk ik) te dicht tegenaan.berghefr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:03:
Ik werd getriggerd door een vraag hier boven over het trainen voor de marathon.
Ik heb nu totaal 2x een marathon (pr 3:30) gelopen dus mag nog niet echt meepraten maar hoe kunnen jullie zo lang in Z1 lopen? Met een beetje lopen kom ik al vrij snel in Z2 te zitten (5:15 min/km) zonder techniek te verliezen en het gevoel te hebben dat je aan het sjokken bent.
Ik hanteer de hartslag waardes die garmin aangeeft. Hierbij heb ik ingesteld dat mijn max 193 (via sport medische keuring) is en rusthartslag 44 (geeft horloge aan die ik dagelijks draag). Ik weet dat er meerdere manieren zijn om de zones te berekenen, zelfs garmin geeft er 3 aan.
Z1: 119 - 133
Z2: 133 - 148
Z3: 148 - 163
Z4: 163 - 178
Z5: 178 - 193
Op dit moment loop ik ongeveer 3 keer per week, wat ik weer langzaam ga uitbreiden. Eerlijk gezegd dus nooit in Z1.
1x duurloop (zone 2) (gemiddeld 5:15 min/km)
1x tempoloop (zone 3) (gemiddeld: 4:40 min/km)
1x interval met max zone 4 (gemiddel z4: 4:10 min/km)
Zouden jullie hier dan nog wat aan veranderen? Ik maak ook gebruik van deze zones tijdens het hardlopen en op een goede dag loop is dus met dezelfde hartslag sneller.
Zouden jullie het ook ongeveer zo doen of ruimte voor verbetering?
Ook daar staat weer 'te'.Roadman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:39:
Bij de souplesse methode = Klaas Lok is je interval niet te snel lopen zeker wel heilig.
Ik dacht ook dat die methode zo tot stand was gekomen. Niet zozeer keiharde wetenschappelijke onderzoeken maar ervaring en een methode die voor velen prettig werkt.Daarom, al die methodes zijn ook leuk en enorm interessant. Maar haal er gewoon uit en pas waar nodig dingen aan die voor jou werken.
[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 08-11-2018 21:38 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, de maat die volgens het meten in de praktijk het best zou passen. Heb verschillende schoenen geprobeerd maar degene die het lekkers waren hadden wel net wat weinig ruimte. Niet storend maar toch te krap om te gokken, feitelijk ben ik ook bang voor wat jij vertelt.Frenz64 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:08:
Maar jouw exacte maat?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedankt voor je reactie! Wat ik nu doe is ik stel mijn horloge in op die hartslagzones middels een workout van garmin. Hierbij loop ik aan het begin van de training meestal iets harder en aan het einde meestal wat langzamer omdat je dan moe wordt en toch probeert in die hartslagzone te blijven. Ik loop dus eigelijk volledig op de hartslag en laat het tempo los.MrAcid schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:31:
[...]
In mijn ervaring is Z3 min of meer je marathontempo - dat is bij jou 5:00/km, dus met 4:40/km ga je in Z3 wat te hard. Z1/Z2 is echt een stuk relaxter dan marathontempo en daar zit jij met 5:15/km dan (denk ik) te dicht tegenaan.
Ik zou je duurloop (Z1/Z2) toch iets rustiger gaan doen, rond de 5:30/km.
Je tempoloop zou ik dan zo houden (4:40/km) omdat het een mooie prikkel is in relatie tot je marathontempo - zorg wel voor een rustige warming-up in Z1/Z2, van een kilometer of 2-4.
Je interval is lastig te zeggen of dit een goed tempo is - hangt er nogal vanaf hoe lang je die 4:10/km loopt. Voor een 400m lijkt het me mooi, voor een 2000m is het veel te hard.
Je weekindeling (3x/week lopen) qua type loopjes is wat mij betreft goed. Als je naar 4x/week gaat zou ik daar een duurloop met 'fast finish' aan toevoegen. Dat is een duurloop (Z1/Z2) waarbij je de laatste x kilometer op je 10k tempo (wanneer je tot 2/3 km doet) of marathontempo (wanneer je 10+km doet) loopt.
Bijv.
Optie 1: 10km Z1/Z2 + 12km op marathontempo (5:00/km - of je doel voor april, bijv. 4:50/km)
Optie 2: 18km Z1/Z2 + 2km op 10k tempo (4:25/km?)
Ja, ik zou meer naar tempo kijken dan naar hartslag - en ik zou proberen om je tempo ontwikkeling precies andersom te doen.berghefr schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:42:
[...]
Bedankt voor je reactie! Wat ik nu doe is ik stel mijn horloge in op die hartslagzones middels een workout van garmin. Hierbij loop ik aan het begin van de training meestal iets harder en aan het einde meestal wat langzamer omdat je dan moe wordt en toch probeert in die hartslagzone te blijven. Ik loop dus eigelijk volledig op de hartslag en laat het tempo los.
Zou je dan iets meer vasthouden aan het tempo ipv hartslag?
[ Voor 75% gewijzigd door racoon op 09-11-2018 10:06 ]
Dan zit er tussen je 5KM en 10KM toch wel een redelijk verschil als ik je tijden zo zie! als je de 5KM onder de 25 min loopt dan moet de 10KM toch wel makkelijk onder die 54.28 kunnen, of is dat niet je 10KM PR?racoon schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:50:
Morgen 10 km wedstrijd lopen, eens kijken wat ik kan na afgelopen zaterdag 24:45 op de 5 km en de week er voor 54:28 op de 10 km.
Nee mijn pr op de 10 km is 47;25wann0wfhc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:27:
[...]
Dan zit er tussen je 5KM en 10KM toch wel een redelijk verschil als ik je tijden zo zie! als je de 5KM onder de 25 min loopt dan moet de 10KM toch wel makkelijk onder die 54.28 kunnen, of is dat niet je 10KM PR?
Succes iig!
Ik ga morgen de N307 doorsteekrun lopen. Eenmalige wedstrijd over de nieuwe weg bij Hoogkarspel die vanzelfsprekend dus nog niet open is voor verkeer. Het is een 14KM loop. Zin in, ook leuk dat het natuurlijk maar een eenmalig event is. Exclusief
Oh kijk dat lijkt er meer op
Hoop in de buurt van de 50 minuten te komen, gezien het parcours moet dat lukken.wann0wfhc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:31:
[...]
Oh kijk dat lijkt er meer op! nog wel doelen dan voor deze 10KM of gewoon lekker lopen?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq