Hardlopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste
Acties:
  • 475.149 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:59
Frenz64 schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:55:
Maar vind je dit echt belangrijk @migchiell , dan moet je toch een motor kopen :+
Hè wat? :+
Maar ook op de motor zijn er altijd bepaalde types die niet groeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 16:54
Ik ben voorzichtiger geworden met loopkoppels groeten. Ik deed ooit eens wat rondjes in een park, en kwam elke ronde een koppel tegen in tegengestelde richting. Zij een latino type die er écht wel mocht wezen, hij een wat euh... Laat me stellen dat ze beter kon krijgen. Maar zijn armen waren dikker dan mijn bovenbenen...

Nadat ik de eerste ronde mooi vriendelijk goeiedag had gezegd, werd mevrouw met het rondje vrolijker, maar meneer zijn kop werd kregeliger met de minuut. De laatste ronde kwam hij recht op me af, stoom uit de neus. Ik kon nog net zijn vuist ontwijken.

Ik heb het maar op een lopen gezet :X

Maar voor de rest zwaai en lach ik naar iedereen (of het moet een 65+er op een elektrische fiets zijn, daar ben ik bang voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12
nokie schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:25:
Ik ben voorzichtiger geworden met loopkoppels groeten. Ik deed ooit eens wat rondjes in een park, en kwam elke ronde een koppel tegen in tegengestelde richting. Zij een latino type die er écht wel mocht wezen, hij een wat euh... Laat me stellen dat ze beter kon krijgen. Maar zijn armen waren dikker dan mijn bovenbenen...

Nadat ik de eerste ronde mooi vriendelijk goeiedag had gezegd, werd mevrouw met het rondje vrolijker, maar meneer zijn kop werd kregeliger met de minuut. De laatste ronde kwam hij recht op me af, stoom uit de neus. Ik kon nog net zijn vuist ontwijken.

Maar voor de rest zwaai en lach ik naar iedereen (of het moet een 65+er op een elektrische fiets zijn, daar ben ik bang voor).
Is nog wel een aardige variant op mijn vraag: als je iemand meerdere keren tegenkomt, groet je dan elke keer of alleen de eerste? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

nokie schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:25:

Heb weleens met intervallen gehad dat ik een stel (m/v) steeds inhaalde en zij mij , zij liepen constant 6:00 oid en ik 4:00 afgewisseld met wandelen. Zo ging dat een aantal keer achter elkaar, ik hield me gewoon aan mijn schema op m'n horloge, maar blijkbaar dacht die gozer daar anders over en die keek ook heel zuur op 'n gegeven moment.
Aangezien ik wel snel ben maar niet breed heb ik maar even een interval overgeslagen :/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:19

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik groet veel, vaak als er oogcontact is. De meeste oordopjeslopers sla ik overigens over, hoogstens een handje. Als ik iemand meerdere keren tegenkom is het meestal alleen de eerste keer maar soms (vaak bij vrouwen) is er de herkenning en een glimlach, zelden een opmerking.

Gisteren heb ik zelf de AlphenseBergenTrail gelopen. Een 25km trail bij Alphen (NB). Het was het ruime uur rijden er naar toe wel waard, al heb ik geen berg gezien maar wel heel erg veel afslagen. Tot de eerste post (8.5km) met mijn vrouw rustig gelopen en daarna op mijn eigen tempo omdat zij zo nodig de bosjes op moest zoeken en het samenlopen was niet afgesproken. Na post 2 (14km) heb ik de vrouw voor me teruggeroepen toen ze een afslag miste en hebben we daarna samen kletsend tot het einde gelopen. Zij had net de marathon van Amsterdam gelopen dus ik vond dat ze wel een aardig tempo had zo kort er na.

Na de finish nog even genoten van een biertje op het terras en toen voorzichtig lopend terug naar de auto. Mijn kleine teen had niet lekker in de schoen gezeten en was aardig gevoelig. Heb ik weer eens wat anders om over te klagen. :+

Strava linkje

[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius op 05-11-2018 07:31 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 14-09 16:54
migchiell schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:30:
[...]

Is nog wel een aardige variant op mijn vraag: als je iemand meerdere keren tegenkomt, groet je dan elke keer of alleen de eerste? ;)
Eén keer vind ik genoeg hoor. Maar regelmatig is er die n+1ste keer een vorm van herkenning (“jij weer”) en waar ik vandaan kom is er nog de traditie van “derde keer trakteren” (Wat zo nu en dan wel eens iemand roept). Een glimlach krijg je uiteraard nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb de afgelopen week continu last van een verhoogde rusthartslag (10 slagen) en tegelijkertijd een flinke verkoudheid. Daar zal ongetwijfeld een verband in zitten. Hardlopen gaat verder best prima, alleen wat hoofdpijn bij hoge inspanning. Lopen jullie bij zo'n verkoudheid gewoon door of nemen jullie rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:28:
Ik heb de afgelopen week continu last van een verhoogde rusthartslag (10 slagen) en tegelijkertijd een flinke verkoudheid. Daar zal ongetwijfeld een verband in zitten. Hardlopen gaat verder best prima, alleen wat hoofdpijn bij hoge inspanning. Lopen jullie bij zo'n verkoudheid gewoon door of nemen jullie rust?
Dan even de neck check doen. Alles onder de keel niet sporten. Boven de keel wel sporten.

https://www.smamiddennede...en-sporten-Neck-Check.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:01

vhal

ಠ_ಠ

Ik groet soms en ik geef achteraf kudos als ik die persoon terug kan vinden via Strava Flyby :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:20
Aghanim schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:28:
Ik loop voor mijn plezier: als ik me niet goed voel en er tegen op zie om te gaan lopen, sla ik over. Daarnaast: in jouw geval is je lichaam duidelijk bezig een virus oid te verslaan, dus ik zou in ieder geval op lage intensiteit sporten.

[ Voor 24% gewijzigd door dennisfr op 05-11-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Iemand ervaring met nuun?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pff, vrijdag gestruikeld over een stoeptegel. Gelukkig alleen mijn handen beschadigd. Maar nu, na een druk weekend, zit ik ernstig te twijfelen of ik vandaag wel wil lopen.

Maar het zonnetje ziet er heerlijk uit... Weer zou heerlijk moeten zijn zo! Ik ga toch maar, wordt vast wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nee - maar eerste indruk: niks dat andere merken niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, ik voel me ondertussen wel de persoon die maar van theorie naar theorie springt :P Ik ben sowieso al gevoelig voor overanalyseren, maar een blessure, dat triggert praktisch een OCD hier.

Sinds een paar weken ben ik hyperbewust aan het letten op zo'n beetje alles wat er te voelen valt.
Van welk deel van de voet eerst landt, of er een draai in mijn voet zit, hoever ik links vs rechts naar binnen of naar buiten land, of mijn knieën geen rare knikken maken, gebruik ik mijn bovenbenen te veel?, staat mijn bekken te ver naar voren of achter gekanteld? en roteert het ook een beetje? houd ik mijn buik te weinig of juist teveel in? borst teveel naar voren? schouders ontspannen, armen 90 graden, rug recht maar niet tè...

Dussss... Vandaag wederom een kwartje laten vallen. Vooral op lage snelheid heb ik een dominant standbeen. Met rechts loop ik, met links doe ik meer een soort tip-toe. Enórm belastend op de kuit dus.

Er valt nog zoveel te corrigeren voordat ik echt goed recht loop. Maar ik denk dat ik moet voorkomen dat het een doel an sich wordt, en ik dus geen andere doelen ga stellen.

Uiteindelijk heb ik op 2 dingen bewust gefocust: gelijkmatig landen links vs rechts en "pik vooruit", oftewel niet te ver mijn bekken naar achter laten zakken. De rest van de zaken gaat dan al een stuk beter :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:27:
Zo, ik voel me ondertussen wel de persoon die maar van theorie naar theorie springt :P
Klopt.

Wat als je nou eens heel bewust niet nadenkt en gewoon loopt...?
Óf één theorie bewust volgt en die dan ook de tijd geeft (een paar maanden, niet uren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Pathogen heb je inzicht in je running dynamics? Wat jij schetst herken ik wel namelijk en ben daarom bewust naar m'n balans gaan kijken.
Ik had namelijk het gevoel bij een lagere cadans en zo ook tempo te veel op m'n slechte been te blijven hangen, na analyse blijk ik dat ook terug te kunnen zien in m'n balans. Als ik daarop let en mijn cadans hoger houd dan is dat voor nu nog even vermoeiend, maar qua pijntjes en soepelheid van de loop is het stukken beter.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:39:
[...]

Klopt.

Wat als je nou eens heel bewust niet nadenkt en gewoon loopt...?
Óf één theorie bewust volgt en die dan ook de tijd geeft (een paar maanden, niet uren).
Ik had al een reactie van jou verwacht ;)

Ik typte dit ook heel bewust :Y dit gedrag heeft nu de overhand en dat is niet de bedoeling. Finetunen is één ding, lopen op een manier die genoeg klopt is ook gewoon goed.

Tijd om het dossier "waar kwam die blessure nou vandaan" af te sluiten. Gelijkmatig lopen lijkt me een prima aandachtspunt om me de komende maanden op te focussen en past prima in de rest van mijn programma (voornamelijk rustig lopen en proberen heel rustig weer kilometers op te bouwen).
Gonadan schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:39:
@Pathogen heb je inzicht in je running dynamics? Wat jij schetst herken ik wel namelijk en ben daarom bewust naar m'n balans gaan kijken.
Ik had namelijk het gevoel bij een lagere cadans en zo ook tempo te veel op m'n slechte been te blijven hangen, na analyse blijk ik dat ook terug te kunnen zien in m'n balans. Als ik daarop let en mijn cadans hoger houd dan is dat voor nu nog even vermoeiend, maar qua pijntjes en soepelheid van de loop is het stukken beter.
Nee, maar het is me zonder ook wel duidelijk genoeg :Y Ik weet al langer dat er een imbalans is, eigenlijk al jaren, maar ik vond het moeilijk er de vinger op te leggen hoe ik dat het best recht kon proberen te trekken.
Heb er ook lang zat geen echte problemen van gehad, maar nu wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Pathogen op 05-11-2018 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 18:32
Pathogen schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:02:
[...]

Ik had al een reactie van jou verwacht ;)

Ik typte dit ook heel bewust :Y dit gedrag heeft nu de overhand en dat is niet de bedoeling. Finetunen is één ding, lopen op een manier die genoeg klopt is ook gewoon goed.

Tijd om het dossier "waar kwam die blessure nou vandaan" af te sluiten. Gelijkmatig lopen lijkt me een prima aandachtspunt om me de komende maanden op te focussen en past prima in de rest van mijn programma (voornamelijk rustig lopen en proberen heel rustig weer kilometers op te bouwen).

[...]

Nee, maar het is me zonder ook wel duidelijk genoeg :Y Ik weet al langer dat er een imbalans is, eigenlijk al jaren, maar ik vond het moeilijk er de vinger op te leggen hoe ik dat het best recht kon proberen te trekken.
Heb er ook lang zat geen echte problemen van gehad, maar nu wel.
Van voornamelijk rustig lopen wordt je niet een technische betere loper IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
@Pathogen er is altijd een dominant been en daarom hoort kracht trainen er eigenlijk altijd bij. Ik heb hetzelfde en moet ook weer aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Mij is geadviseerd door een (sport) diëtist om na het sporten chocomelk te drinken, maakt het nog uit welk merk of zijn alle soorten goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Hangt van je wensen af, voornaamste verschil tussen mager en gewoon is vet vs eiwit gehalte. Ik haal nooit magere: ik heb genoeg problemen om op gewicht te blijven, iets extra vet en iets minder eiwitten maakt voor mij niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Arie- schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:38:
Hangt van je wensen af, voornaamste verschil tussen mager en gewoon is vet vs eiwit gehalte. Ik haal nooit magere: ik heb genoeg problemen om op gewicht te blijven, iets extra vet en iets minder eiwitten maakt voor mij niet zoveel uit.
Mijn wens is gezonder eetpatroon en aankomen, zodat ik fitter word

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
racoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:39:
[...]

Mijn wens is gezonder eetpatroon en aankomen, zodat ik fitter word
In dat geval volle chocomel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:04

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Sinds lange tijd weer aangehaakt bij de loopgroep van m'n vereniging. Vorige week voor het eerst geweest en toen deden we 8x 1000 op wedstrijdtempo, voor mij is dat rond de 4:00. Dit was voor mij een goede opbouw omdat ik het afgelopen jaar al wel gewoon meerdere wedstrijden heb gelopen zonder last te hebben van m'n kuiten / schenen.

Gisteren deden we 8x 500 op datzelfde tempo maar dan opgevolgd door 2 sprints van 100 meter volle bak ..
Poe hey! De laatste twee series waren echt sterven.

Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 1:47 (aangepast)
Wat ik wel merkte is dat ik elke keer bij het einde van de serie weer aanhaakte wat betekende dat zij echt even gingen wandelen en hun rust pakten.Ik liep door in dribbeltempo en begon vervolgens aan m'n volgende. Hoe kijken jullie hier tegen aan bij dergelijke intervaltrainingen. echt rusten tussendoor of wel door blijven gaan op een lage intensiteit?

Verder ben ik (vet) blij dat het weer goed gaat en hoop tijdens de komende crossperiode al iets te kunnen profiteren van dit tempo werk.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Roozzz

Plus ultra

dreameater schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:26:
Sinds lange tijd weer aangehaakt bij de loopgroep van m'n vereniging. Vorige week voor het eerst geweest en toen deden we 8x 1000 op wedstrijdtempo, voor mij is dat rond de 4:00. Dit was voor mij een goede opbouw omdat ik het afgelopen jaar al wel gewoon meerdere wedstrijden heb gelopen zonder last te hebben van m'n kuiten / schenen.

Gisteren deden we 8x 500 op datzelfde tempo maar dan opgevolgd door 2 sprints van 100 meter volle bak ..

Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 47 seconde.
Wat ik wel merkte is dat ik elke keer bij het einde van de serie weer aanhaakte wat betekende dat zij echt even gingen wandelen en hun rust pakten.Ik liep door in dribbeltempo en begon vervolgens aan m'n volgende. Hoe kijken jullie hier tegen aan bij dergelijke intervaltrainingen. echt rusten tussendoor of wel door blijven gaan op een lage intensiteit?

Verder ben ik (vet) blij dat het weer goed gaat en hoop tijdens de komende crossperiode al iets te kunnen profiteren van dit tempo werk.
Als het echt zó hard ging snap ik hun wandelpauze volledig... Daarna loop je echt niet meer door.
Er zit nogal een gat tussen jouw training en wat zij doen, dus ik gok dat ik het verkeerd begrijp... Dit is niet logisch in een groep :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@Roozzz Ja dat klopt ; zij stoven letterlijk weg bij elke start van een nieuwe serie
Het woordje loopgroep gebruik ik omdat we wel gezamenlijk warmlopen en looptechnische oefeningen doen.
Als daarna de training begint kiest in principe iedereen z'n eigen tempo; al zie ik wel dat sommige mensen alsnog anderen opzoeken en zich vervolgens helemaal het snot voor de ogen lopen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:28
@dreameater bij ons geldt bij de intervaltraining: max 100 m wandelen, daarna dribbelen. Tempowisselingen en hartslag omlaag is het doel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 15:43

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 47 seconde.
1:47 neem ik aan 8) 47 seconde op 500 is ruim sneller dan 400m wereldrecord tempo

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

djlinsen schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:03:
[...]

1:47 neem ik aan 8) 47 seconde op 500 is ruim sneller dan 400m wereldrecord tempo
Oeps. ja idd.. ze noemen het 47's maar dat kan idd helemaal niet :P heb het aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door dreameater op 06-11-2018 09:14 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:19

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik moest de groep snelle jongens voor me laten; deze liepen de 500'jes rond de 1:47 (aangepast)

Als ik de vergelijking met mijn loopgroep mag trekken. De trainer bedenkt een specifieke training op specifieke tempo's. De lopers vertalen dat naar wat ze zelf willen doen.

Als voorbeeld hoe ik dat meemaak. Wij moesten een keer een rondje lopen in verschillende tempo's. HM-tempo, 10k-tempo, 5k-tempo en zo hard als je zelf wilt.

Na het fluitje stuift men weg en loop ik achteraan op aardige afstand, maar wel op mijn HM tempo waarbij ik in de top-5 zit van mijn groep op die afstand. Tweede ronde, ik loop wederom achteraan op mijn 10k-tempo, vlak achter de de langzaamsten van de groep. Derde ronde, ik loop bijna voorin op mijn 5k-tempo. Vierde ronde, ik loop redelijk op mijn max en laat de rest ver achter me op eentje na die meters achter me loopt.

Iedereen vond het een goede training en ik krijg zoals altijd het commentaar dat ik me pas op het einde van de training laat zien. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:10:
[...]

Van voornamelijk rustig lopen wordt je niet een technische betere loper IMHO.
Hey, nou niet weer nieuwe twijfels brengen he :P

Maar ja, je hebt wel een punt. Er komt ook wel weer ruimte voor snelheid, maar nu nog even niet. Ik voel dat mijn blessure nog niet 100% weg is, er is na elke loop toch nog een lichte extra spanning op het probleemgebied. Als dat echt weggezakt is ga ik wel weer aan stevigere belasting denken.

@tlpeter krachttraining... Ik ben al lichtelijk allergisch voor core stability training, ook al helpt dat duidelijk :P

Overigens, mijn dominante been is ook mijn voetbal-standbeen (dus het been waar ik niet mee tegen de bal schop). Is dat bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi! Als ik nou begin 2019 (jan/feb/mrt) een halve marathon wil lopen, welke raden jullie dan aan? Dit jaar heb ik Egmond gelopen in 2:03 maar ik zou graag onder de 2 willen. Schoorl lijkt mij mooi, maar relatief lastig om dat doel te behalen. Is City Pier City mooi? Die lijkt mij zo massaal.

Voor die tijd ga ik eerst nog de Zevenheuvelenloop doen. Vorig jaar had ik 1:23, nu wil ik onder de 1:20 maar stiekem onder de 1:15. Heb zondag m'n PR op de 10 op 47:00 gezet, dus zou te doen moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:03:
Hoi! Als ik nou begin 2019 (jan/feb/mrt) een halve marathon wil lopen, welke raden jullie dan aan? Dit jaar heb ik Egmond gelopen in 2:03 maar ik zou graag onder de 2 willen. Schoorl lijkt mij mooi, maar relatief lastig om dat doel te behalen. Is City Pier City mooi? Die lijkt mij zo massaal.

Voor die tijd ga ik eerst nog de Zevenheuvelenloop doen. Vorig jaar had ik 1:23, nu wil ik onder de 1:20 maar stiekem onder de 1:15. Heb zondag m'n PR op de 10 op 47:00 gezet, dus zou te doen moeten zijn.
Zandvoort Circuit Run
Of als je echt voor een tijd wilt gaan, wel mooie omgeving en redelijk kleinschalig: Twiskemolenloop

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 06-11-2018 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:59
Pathogen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:25:
@InZane volgens mij kun je met Tapiriik ook naar GC toe synchroniseren, heb je niet per sé een Garmin toestel nodig :Y
Had GC al even mbv Tapiriik in gebruik, maar gisteren kreeg ik ineens een Garmin Forerunner 235 van m'n vrouw cadeau!

Doei TomTom, welkom Garmin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:03:
CPC is mooi (als je van stadswedstrijden houdt) maar zeker massaal. Goed georganiseerd, maar echt massaal. Als het om tijd gaat en je houdt (blijkbaar) niet van drukte, dan ben ik het met @Roadman eens, loop 3 februari of 3 maart de Twiskemolenloop: Kleinschalig (~600 deelnemers op vier verschillende afstanden) en goed georganiseerd. Het parcours is gecertificeerd, mooi en vlak. Ideaal voor een pr-poging dus.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb mijn eerste HM gepland op 4 maart bij de Twiskemolenloop inderdaad, volledig vlak dus een mooie gelegenheid voor een goede eerste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 18:45

Wallie

Herr

Ik gebruikte altijd MyAsics om hardloopschema's te maken en via de ICS link in mijn kalender te hangen. Die zijn nu gestopt... Aangezien ik niet met een telefoon op mijn schouder hardloop, zijn de meeste app's niet handig (alleen een Garmin GPS horloge mee).
Weet iemand een goed alternatief?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wallie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:45:
Ik gebruikte altijd MyAsics om hardloopschema's te maken en via de ICS link in mijn kalender te hangen. Die zijn nu gestopt... Aangezien ik niet met een telefoon op mijn schouder hardloop, zijn de meeste app's niet handig (alleen een Garmin GPS horloge mee).
Ik ben zelf erg tevereden over TrainAsOne:

https://beta.trainasone.com

Misschien is dat wat? Trainingen kan je rechtstreeks naar je garmin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
(alleen een Garmin GPS horloge mee).
Dan maak je toch schema’s in Garmin Connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Zowel TrainAsOne als de schema's van Garmin zelf zijn prima, je kan beide linken in een kalender en je kan ze beide downloaden naar je horloge zodat je zonder extra's op pad kan.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 18:45

Wallie

Herr

Poekie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:06:
[...]

Zowel TrainAsOne als de schema's van Garmin zelf zijn prima, je kan beide linken in een kalender en je kan ze beide downloaden naar je horloge zodat je zonder extra's op pad kan.
Nadeel van de Garmin versie vind ik dat je er weinig aan aan kan passen, ze zijn zoals ze zijn. Ik wil bijv altijd een lange training op vrijdag (ben ik vrij). Ook komen er in het Marathon schema ineens cross-trainer oefeningen voorbij... euh ja, ik wil hardlopen :P

TrainAsOne heb ik ook naar gekeken, ziet er leuk uit, ga ik proberen! :)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wallie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:12:
[...]

Nadeel van de Garmin versie vind ik dat je er weinig aan aan kan passen, ze zijn zoals ze zijn. Ik wil bijv altijd een lange training op vrijdag (ben ik vrij). Ook komen er in het Marathon schema ineens cross-trainer oefeningen voorbij... euh ja, ik wil hardlopen :P

TrainAsOne heb ik ook naar gekeken, ziet er leuk uit, ga ik proberen! :)
Crosstraining is niet hetzelfde als op een cross-trainer. Crosstraining is iets als fietsen, zwemmen. En tja, ik gooi zo'n schema rustig enigszins door elkaar zolang ik in de gaten hou dat ik niet twee zware dagen achter elkaar doe. Maar t is voor mij even geleden dat ik een Garmin programma heb gebruikt :P Ik dacht wel dat je zolang je de startdatum maar op een andere dag deed (en je dus je zondag-lange-duurloopdag op vrijdag kon zetten), de rest van het programma meeging. Maar misschien hebben ze dat er uit gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 06-11-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 17:06
@Tim Geen idee waar je vandaan komt, maar zelf ga ik de drenthe loopfestijn in klazienaveen lopen op 25 mei. Dit is met name op de halve marathon niet druk. Echter begint deze altijd wel laat en was het vorige edities best warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 20:16

iChaos

It's Lupus.

Heren (en dames), mag ik u vragen om uw mening :) Ik loop inmiddels al ongeveer 2-3 jaar, maar sinds januari dit jaar echt met enige regelmaat en met het doel om mezelf te verbeteren. Ca. 5 maanden geleden liep ik voor de eerste keer 21,1km (in 2.02) in een geschikt natuurgebied met verharde wegen (geen wedstrijd). 2 maanden geleden liep ik hem in 1.55, weer in mijn eigen tijd, en recent de halve marathon van Amsterdam gelopen in 1.56 (de Isostar viel heel slecht). Nu ben ik aan het overwegen om de marathon van Rotterdam te lopen. Ik volgde tot nu toe de trainingsschema's van Higdon (Novice 2), wat best goed beviel. Nu ben ik daar een beetje van afgestapt en loop ik doorgaans doordeweeks 10-13-10 en in het weekend 1 keer iets tussen de 15 en 21km, afhankelijk van hoe druk ik die dag gepland heb.

Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Is dit realistisch, of kan ik deze beter voor 2020 bewaren?

Oh, edit: Op basis van jullie ervaringen uit het verleden: is het meestal ook nog goed mogelijk om in de laatste weken voor de wedstrijd een startnummer over te kopen of zit dat heel krap allemaal bij de marathon van Rotterdam?

[ Voor 11% gewijzigd door iChaos op 06-11-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:49:
Heren (en dames), mag ik u vragen om uw mening :) Ik loop inmiddels al ongeveer 2-3 jaar, maar sinds januari dit jaar echt met enige regelmaat en met het doel om mezelf te verbeteren. Ca. 5 maanden geleden liep ik voor de eerste keer 21,1km (in 2.02) in een geschikt natuurgebied met verharde wegen (geen wedstrijd). 2 maanden geleden liep ik hem in 1.55, weer in mijn eigen tijd, en recent de halve marathon van Amsterdam gelopen in 1.56 (de Isostar viel heel slecht). Nu ben ik aan het overwegen om de marathon van Rotterdam te lopen. Ik volgde tot nu toe de trainingsschema's van Higdon (Novice 2), wat best goed beviel. Nu ben ik daar een beetje van afgestapt en loop ik doorgaans doordeweeks 10-13-10 en in het weekend 1 keer iets tussen de 15 en 21km, afhankelijk van hoe druk ik die dag gepland heb.

Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Op basis van jullie ervaringen uit het verleden: is het meestal ook nog goed mogelijk om in de laatste weken voor de wedstrijd een startnummer over te kopen of zit dat heel krap allemaal bij de marathon van Rotterdam?
Paar dagen/weken van te voren zijn er over het algemeen zat startnummers te koop hoor, via marktplaats of startbewijshulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:57

Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Is dit realistisch, of kan ik deze beter voor 2020 bewaren?

Oh, edit: Op basis van jullie ervaringen uit het verleden: is het meestal ook nog goed mogelijk om in de laatste weken voor de wedstrijd een startnummer over te kopen of zit dat heel krap allemaal bij de marathon van Rotterdam?
Kan natuurlijk niet naar jouw lichaam en belastbaarheid kijken, maar in mijn eigen ervaring en directe omgeving was 2-3 jaar lopen en een reeks halve marathons met dat soort tijden een prima basis om vanuit te werken naar een marathon. De werkelijke opschaling (met als basis 21km), ofwel het marathonschema met 3-4x per week lopen, begon dan 12 weken van tevoren.

Zelf vond ik vooral de stap van 2x per week casual lopen naar 3-4x per week conform schema best fors. Mijn persoonlijke advies zou dan ook zijn om de maanden november - december alvast te gebruiken om je kilometrage (volume) vast uit te bouwen zodat je nog beter voorbereid het schema van jan-mrt in kan stappen.

Wat startbewijzen betreft: voordeel van NL marathon's is dat startbewijzen overdraagbaar zijn, dus je kan ze inderdaad vaak nog wel last minute oppikken. Zelf vond ik het echter ook wel een fijne stok achter de deur om maar vast een ticket te hebben, en als je nu koopt is het goedkoper dan later (elke maand komt er iets bovenop geloof ik). Maar goed, my 2 cents.

PS: Begrijp ik het nu goed dat je al 4x per week loopt en zo'n 50+ km per week aftikt? (10km + 13km + 10km + 15-21km?) In dat geval zit het met je basis wel goed ;) .. En zo niet dan ben ik benieuwd wat "10-13-10" betekent.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 06-11-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27

Ergens denk ik dat 5 maanden tijd genoeg moet zijn om de marathon te kunnen lopen, maar de stap van 0 naar een halve is wellicht minder heftig dan de stap van een halve naar een hele. Is dit realistisch?
Volgens mij wel. Vorig jaar heb ik met een vergelijkbare voorbereiding de marathon van Amsterdam gelopen. Tijdens die voorbereiding heb ik niet meer dan 56 KM per week gelopen, dat was mijn max, met doorgaans 3 lopen per week. Wat jij van plan bent lijkt mij dus zeker mogelijk, maar hou er rekening mee dat het minder vrijblijvend is dan trainen voor een halve. Ook al heb je geen zin, je moet gaan :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
Zondag nog de 10KM in Mijdrecht, de Zilveren Turfloop, gelopen met als doel een nieuw PR. Oude PR stond al een tijd op 45:50, en het kwam er nooit van om een nieuwe te lopen (ziekte, te warm, raar parcours etc etc).

Zondag waren er perfecte omstandigheden voor een goede tijd. Mooi parcours door de polder, het enige nadeel met veel open stukken is dat de wind wel vat op je kan hebben. Eerste kilometers gingen hard genoeg, doel was onder de 45:00 te lopen en ik zat de eerste kilometers flink daaronder. Vanaf km 5 begon ik opeens last van m'n (denk ik) darmen te krijgen. Geen steken oid, maar een pijn die steeds erger werd. Ik heb geprobeerd iets in te houden (maar nog wel snel genoeg te lopen om op schema te blijven) en dat lukte aardig en de pijn werd iets minder. Na 7km draaide het parcours flink tegen de wind in, en het kleine groepje waar ik in zat kakte gelijk in qua tempo, doordat ik iets had 'gespaard' kon ik wel mijn tempo vol blijven houden, maar wel alleen helaas. Laatste 500 meter kwam de pijn toch weer behoorlijk terug maar op wilskracht de finish gehaald. Tijd 44:15 en dus een mooi PR! Tevreden over de tijd maar toch met het gevoel dat er nog iets meer in gezeten had, maar ik mag niet klagen denk ik.

Strava:
https://www.strava.com/activities/1944947726

Ook ingeschreven voor de marathon van Berlijn! Wel aardig duur zeg... Vond Amsterdam al best veel geld maar het lijkt me wel tof om een keer zo'n major mee te maken. Ben benieuwd of ik ingeloot wordt.

voor de mensen die zich nog in willen schrijven voor de loting, vandaag is de laatste dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:20
In november 's Avonds nog een rustige duurloop in een hemdje en korte broek...dat is ook voor het eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 20:16

iChaos

It's Lupus.

Valorian schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:21:
[...]

Kan natuurlijk niet naar jouw lichaam en belastbaarheid kijken, maar in mijn eigen ervaring en directe omgeving was 2-3 jaar lopen en een reeks halve marathons met dat soort tijden een prima basis om vanuit te werken naar een marathon. De werkelijke opschaling (met als basis 21km), ofwel het marathonschema met 3-4x per week lopen, begon dan 12 weken van tevoren.

Zelf vond ik vooral de stap van 2x per week casual lopen naar 3-4x per week conform schema best fors. Mijn persoonlijke advies zou dan ook zijn om de maanden november - december alvast te gebruiken om je kilometrage (volume) vast uit te bouwen zodat je nog beter voorbereid het schema van jan-mrt in kan stappen.

Wat startbewijzen betreft: voordeel van NL marathon's is dat startbewijzen overdraagbaar zijn, dus je kan ze inderdaad vaak nog wel last minute oppikken. Zelf vond ik het echter ook wel een fijne stok achter de deur om maar vast een ticket te hebben, en als je nu koopt is het goedkoper dan later (elke maand komt er iets bovenop geloof ik). Maar goed, my 2 cents.

PS: Begrijp ik het nu goed dat je al 4x per week loopt en zo'n 50+ km per week aftikt? (10km + 13km + 10km + 15-21km?) In dat geval zit het met je basis wel goed ;) .. En zo niet dan ben ik benieuwd wat "10-13-10" betekent.
Correct :) Ik loop nu inderdaad op woensdag 10km, donderdag 13km, vrijdag 10km, en op de zondag dan de langere loop van 15-21, waarbij ik doordeweeks altijd wel een pace kan vasthouden van 5:05-5:10, en in de weekendloop zo rond de 5:15. Ik heb een heel slecht beeld van hoe snel ik mijn plafond zou kunnen verhogen om die marathonafstand op een respectabele tijd te lopen (sub-3.45 zou ik denk ik tevreden mee zijn), en af en toe lees ik verhalen van mensen die het heel erg onderschatten, vandaar dat ik er wat voorzichtig in ben, vooral omdat ik tot op heden nog geen blessures heb gehad en dat graag zo wil houden O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
iChaos schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:03:
[...]

Correct :) Ik loop nu inderdaad op woensdag 10km, donderdag 13km, vrijdag 10km, en op de zondag dan de langere loop van 15-21, waarbij ik doordeweeks altijd wel een pace kan vasthouden van 5:05-5:10, en in de weekendloop zo rond de 5:15. Ik heb een heel slecht beeld van hoe snel ik mijn plafond zou kunnen verhogen om die marathonafstand op een respectabele tijd te lopen (sub-3.45 zou ik denk ik tevreden mee zijn), en af en toe lees ik verhalen van mensen die het heel erg onderschatten, vandaar dat ik er wat voorzichtig in ben, vooral omdat ik tot op heden nog geen blessures heb gehad en dat graag zo wil houden O+
Ik zou een interval training ipv een van de 10 km trainingen toevoegen (misschien zelfs wel twee) en je lange duurloop in het weekend zou ik een stuk langzamer lopen. Je loopt nu nagenoeg alles in het zelfde tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
[...]
Ik heb een heel slecht beeld van hoe snel ik mijn plafond zou kunnen verhogen om die marathonafstand op een respectabele tijd te lopen (sub-3.45 zou ik denk ik tevreden mee zijn),
Als je je plafond wilt verhogen, zou ik sowieso beginnen met gevarieerder en meer verspreid over de week te trainen.

Maar wanneer je probleemloos deze wekelijkse belasting aan kan, lijkt me opbouwen naar een marathon geen probleem. Je wekelijkse belasting zal waarschijnlijk niet eens zo heel veel opgebouwd hoeven worden, vermoed ik. Meer variatie en spreiding lijkt me - nogmaals - wel aan te bevelen. Ik zou eens opzoek gaan naar een schema van een halve naar een hele marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag de 'nek-check' gedaan en zou, ondanks mijn forse verkoudheid, prima moeten kunnen lopen. Rusthartslag ook weer op normaal niveau. De eerste kilometer leek alles prima maar daarna ging het snel bergafwaarts. Uiteindelijk mijn langzame duurloop van 15km maar afgebroken en naar huis gegaan in hetzelfde tempo, daarbij toch nog 10km gelopen. Het werd bijna wandeltempo om maar in D1 te kunnen blijven. Toch maar eens een paar dagen rust nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Beterschap @Aghanim!

Ik heb mijn startnummer al binnen voor de Zevenheuvelenloop! Startvak groen dus geen zijstraatstart gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik twijfel nog over de 7Hloop. Wilde eigenlijk niet meedoen, maar nu het dichterbij komt begint het toch wel te kriebelen. Ook om mijn PR op de 15km wat aan te scherpen :D (doel: < 58min)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2018 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 06:38
Hier zijn de eerste trainingen - na de HM Amsterdam en een licht griepje - ook weer in de benen. Zondag 12,2 en gisteravond 12,6 km. Zonder moeite op tempo's van 5.30 - 5.45.
Voelt goed!

Op naar de Asselronde maar denk ik. Al zal ik een week of 5 in dec en Jan waarschijnlijk niet lopen vanwege een verre reis (ik krijg hardlopen nooit in mijn ritme dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Poekie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:56:
Beterschap @Aghanim!

Ik heb mijn startnummer al binnen voor de Zevenheuvelenloop! Startvak groen dus geen zijstraatstart gelukkig.
Ik ben weer zo stom geweest om een iets te conservatieve tijd op te geven, dus ik sta net in het bruine vak. Terwijl dat vak wellicht vol staat met mensen die een veel snellere tijd hebben opgegeven dan ze eigenlijk lopen.
Ach, ik begin wel een beetje rustig en zodra er ruimte is ga ik volk inhalen. Voor mijn gevoel ben ik ook helemaal niet in vorm (nieuwe baan, lange dagen, veel indrukken, weinig tijd om te trainen), dus misschien moet ik me maar helemaal niet druk maken om de tijd en een eventuele PR...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Supergoede basis lijkt mij, zeker qua volume. Zoals @lateef en @Roadman aangeven is variatie in training dan nog de grootste meerwaarde de komende tijd.

Verder valt mij op dat je nu al streeft naar een best snelle marathon-tijd maar dat je 1/2 marathons die je tot nu toe gelopen hebt eigenlijk allemaal nauwelijks sneller zijn dan je gemiddelde pace in je weekendloop. Even uitgaand van dat je een gemiddelde BMI hebt en geen echte klachten zou je als man icm zoveel kilometers nu én die pace in de trainingslopen toch wel een HM op <1:40 moeten kunnen lopen, mits je dan ook bereid bent écht even alles te geven, in een wedstrijdsetting. Je trainingspace van lange duurlopen ligt normaliter relatief laag tov van je wedstrijdpace op die afstanden. Ik denk dat jezelf extra uitdagen middels wat wedstrijden (15km, 21km) je veel kan brengen. Hoeft niet natuurlijk , maar met je basis-volume en pace ben je eigenlijk al verder dan wat je nu 'scoort' op de HM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb mezelf ook ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop :D. Hopelijk kom ik nog in een startvak (relatief) vooraan en niet in zo'n bypass :'(
Valorian schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:30:
[...]

Supergoede basis lijkt mij, zeker qua volume. Zoals @lateef en @Roadman aangeven is variatie in training dan nog de grootste meerwaarde de komende tijd.

Verder valt mij op dat je nu al streeft naar een best snelle marathon-tijd maar dat je 1/2 marathons die je tot nu toe gelopen hebt eigenlijk allemaal nauwelijks sneller zijn dan je gemiddelde pace in je weekendloop. Even uitgaand van dat je een gemiddelde BMI hebt en geen echte klachten zou je als man icm zoveel kilometers nu én die pace in de trainingslopen toch wel een HM op <1:40 moeten kunnen lopen, mits je dan ook bereid bent écht even alles te geven, in een wedstrijdsetting. Je trainingspace van lange duurlopen ligt normaliter relatief laag tov van je wedstrijdpace op die afstanden. Ik denk dat jezelf extra uitdagen middels wat wedstrijden (15km, 21km) je veel kan brengen. Hoeft niet natuurlijk , maar met je basis-volume en pace ben je eigenlijk al verder dan wat je nu 'scoort' op de HM.
Dat viel mij ook op :). Met een dergelijke trainingsomvang zou ik ook wel tijden van 1u40 verwachten op de HM.

Misschien iets meer op korte interval trainen met een pace van 4:30 oid (400m/800m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Had verwacht dat de 7^^ loop inmiddels wel een keer uitverkocht was...
Zit een beetje te dubben over een komend doel. Wil sowieso Egmond lopen in januari, maar dat duurt nog zo lang. Tussendoel dan maar, 2 december Twiskemolenloop PR op de halve Marathon aanvallen. Loop vaak genoeg in/rond het Twiske maar nog nooit de Twiskemolenloop gelopen. :$

[ Voor 31% gewijzigd door Roadman op 07-11-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Roadman 7^^ was inderdaad jaren achter elkaar uitverkocht, maar lijkt nu niet te gebeuren. Vandaag is tot 23:59 nog mogelijk om in te schrijven.

Wie nog een el cheapo ticket wilt: op de Facebook pagina van 7^^ stromen de blessure-tickets langs, soms al voor 15 of 20 euro incl treinkaartje. Gezien de tienduizenden deelnemers niet zo gek natuurlijk.

@Sport_Life Kon je geen eindtijd opgeven? Dan wordt je startvak daaraan gekoppeld als het goed is. Denk dat je vanaf <1:10 al 'op het rechte eind' start.

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 07-11-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:12
[...]

Wat bedoel je als je zegt 'pace kan vasthouden'... Moet je daar echt moeite voor doen? Bij je duurlopen is het namelijk het idee dat dat gewoon een heel comfortabel tempo is en dat je het conditioneel bij wijze van spreke zo nog een uur of 2 vol kan houden.

Als je dus continu op je max traint zit daar al een verbeterpunt :)

Bijvoorbeeld in een week een interval (snelheid verbeteren), tempoloop (tempo volhouden) en een duurloop (kilometers en basis verbeteren), dan zal je verbetering moeten gaan zien.

Daarnaast, rust is ook belangrijk... Wo, do en vrij lopen is wat dat betreft ook niet handig (again, helemaal niet als je redelijk vol gaat). Kan je bijv de di ipv wo of do doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Na 2 weken niet te hebben hardgelopen gisteravond weer geprobeerd om rustig een rondje te doen van 5Km.
En na een 5 minuten weer zeurende pijn vanuit mijn wreef naar mijn knie.

2 minuutjes gewandeld en weer geprobeerd.
Maar na 1 minuut weer pijn.
Veters wat losser geprobeerd en dat ging wel iets beter maar nog geen echt succes.
Zo geprobeerd om mijn rondje af te maken, maar niet van harte.

Vandaag veel last van pijn net onder mijn knie als ik probeer te lopen.
Als ik even een tijdje beweeg gaat het weer weg.

Nu toch maar weer eens een afspraak gemaakt bij de Podotherapeut.
Ik heb nu iets meer dan een jaar aangepaste zooltjes dus misschien dat deze niet meer goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:37:
@Roadman 7^^ was inderdaad jaren achter elkaar uitverkocht, maar lijkt nu niet te gebeuren. Vandaag is tot 23:59 nog mogelijk om in te schrijven.

Wie nog een el cheapo ticket wilt: op de Facebook pagina van 7^^ stromen de blessure-tickets langs, soms al voor 15 of 20 euro incl treinkaartje. Gezien de tienduizenden deelnemers niet zo gek natuurlijk.

@Sport_Life Kon je geen eindtijd opgeven? Dan wordt je startvak daaraan gekoppeld als het goed is. Denk dat je vanaf <1:10 al 'op het rechte eind' start.
Ik heb een eindtijd opgegeven, maar heb eerder meegemaakt dat je dan in een ander startvak wordt ingedeeld omdat de andere vol zitten. 7hloop is doorgaans vrij druk, dus een inhaalrace is niet best voor een pr. Ach we gaan het zien :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Net zoals een jaar en een half jaar geleden heb ik de afgelopen anderhalve week vakantie gebruikt om dagelijks hard te lopen. Na de Dam tot Dam had ik al bedacht dat gezien de tijd en afstand de 10 mijl een mooie afstand zou zijn. De vorige keren had ik respectievelijk 10km en een uur lopen gebruikt, dit was een mooi stapje hoger. Daarnaast had ik nu 12 loopdagen i.p.v. 9 dagen. Dat verschil heeft zich flink doen gelden. Er zat een wedstrijd bij, twee interval trainingen en de totale afstand was 196,5km. Even een korte opsommingen van de opvallendste momenten:

Dag 1: Loopwedstrijd Heerde, 15km in 1:07:50, PR, leuke route en zoals ik al eerder zei, een lintje en wasmiddel als "prijs".
Dag 2 t/m 7: dagelijks een 10 mijl zonder bijzonderheden, tussen 1:16:41 (4,46) en 1:19:30 (4,55). De tijden waren wat wisselend maar ik merkte toen al dat 16,1km dagelijks echt iets heel anders dan 9 dagen achterelkaar een uur hardlopen.
Dag 8: interval 27x600m met 40 seconden rust. De loopstukken allemaal rond 04:40 per kilometer. Ik wilde wat variatie, mijn tijden liepen op, en ik had wat last van de rechterheup en ondanks het looptempo voelde dit wel lichter aan.
Dag 9: Keurige 1:17:17 (04:48). Ik was tevreden, de "rust" van de dag ervoor leek te hebben geholpen.
Dag 10: 1:20:37 (5:00). Deze tijd had niet alleen een fysieke oorzaak, ik voelde ook een mentale "knak". Tot dan toe kon ik mezelf prima kunnen motiveren met de het beeld van de totale prestatie maar ineens leek dat niet meer te werken.
Dag 11: 1:19:24 (04:54), liep opnieuw van geen meter maar het idee dat het de laatste echte 10 mijl van deze vakantie was, hielp me er doorheen.
Dag 12: 2x 5,5km en 20x200. Looptraining met een vriendin van mij. Haar loopsnelheid ligt flink lager dus ik had een wat prettigere laatste dag van mijn loopprogramma.

Terugkijkend ben ik niet ontevreden, het is een mooie prestatie en een goede ervaring om ook eens tegen een stevige mentale grens aan te lopen. Voor lopen hoef ik mezelf eigenlijk nooit te motiveren maar er is dus uit eindelijk ook zoiets als teveel lopen. Fysiek had ik wat last van mijn rechterheup, dat hing overigens erg af van hoe snel ik liep. Volgende vakantie ga ik weer zoiets doen maar met meer variatie en waarschijnlijk ook weer "gewoon" 9 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Vraagje, ik ben sinds 2 maand aan het hardlopen. Het lukt me ondertussen om 5km in 5:46 min/km te lopen. En ik probeer mijn oefeningen af te wisselen met een keertje sprinten ofzo. :o

Maar het probleem is ,ik heb al ruim 1,5 maand last van zere kuiten. Mijn onderbenen doen na het sporten best zeer, en dat neemt langzaam wat af, maar na zo'n 3 dagen als ik weer ga sporten(ik sport 2x per week) doet het nog steeds zeer. Of nou ja, zeer... Soort spierpijn maar dan dat het langer duurt.

Iemand een idee of dat normaal is? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Roozzz

Plus ultra

geerttttt schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:27:
Vraagje, ik ben sinds 2 maand aan het hardlopen. Het lukt me ondertussen om 5km in 5:46 min/km te lopen. En ik probeer mijn oefeningen af te wisselen met een keertje sprinten ofzo. :o

Maar het probleem is ,ik heb al ruim 1,5 maand last van zere kuiten. Mijn onderbenen doen na het sporten best zeer, en dat neemt langzaam wat af, maar na zo'n 3 dagen als ik weer ga sporten(ik sport 2x per week) doet het nog steeds zeer. Of nou ja, zeer... Soort spierpijn maar dan dat het langer duurt.

Nee, zeker niet normaal. Al een aantal dagen extra rust genomen? Zo ja, en er trad geen verbetering op dan is het tijd om naar een specialist te gaan.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

geerttttt schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:27:

Het is niet normaal, maar heb je bijvoorbeeld geen last van knopen / triggerpoints in je kuitspieren (dat valt eruit te masseren met bijv. een tennisbal of foamroller). Als het niet spiergebaseerd is zou ik wat meer opletten.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Roozzz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:18:
[...]

Nee, zeker niet normaal. Al een aantal dagen extra rust genomen? Zo ja, en er trad geen verbetering op dan is het tijd om naar een specialist te gaan.
Eerste keer dat ik het merkte heb ik een week niet hardgelopen om idd extra rust te nemen. Het wordt langzaam wel minder aanwezig, maar niet helemaal weg. Ik kan er ook wel om hardlopen, maar het voelt minder prettig en vraag me af of ik het niet kan of moet verhelpen..

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Rudedadude schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:25:
[...]

Het is niet normaal, maar heb je bijvoorbeeld geen last van knopen / triggerpoints in je kuitspieren (dat valt eruit te masseren met bijv. een tennisbal of foamroller). Als het niet spiergebaseerd is zou ik wat meer opletten.
Als het wel spiergebaseerd is, maar daadwerkelijk schade, is masseren met een tennisbal of foamroller weer niet zo’n goed idee. Diagnose door een professional is waarschijnlijk het verstandigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Gisteren ook eens besloten om een trainingsschema te starten met als doel om mijn eerste halve marathon te gaan lopen tijdens de CPC loop. Ik zag wat meldingen voorbij komen van Train as One en had dit ook al eerder eens gezien. Hier maar even geregistreerd en gisteren de eerste loop gedaan, wat een soort indicatie training is waarop je loop schema gebaseerd wordt.

Mooi schema wat goed past bij mijn beschikbare tijd. Ook wel leuk om te zien dat er loopjes tussen zitten van 11 of 15 minuten of zo.

Maar wat ik mij afvraag is in hoeverre kan ik er bijvoorbeeld een race inplannen waarvan ik weet dat ik die ga lopen? Dan kan het schema daar rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Gisteren mij opgegeven om 30/35 k te gaan lopen in Rotterdam met ongeveer 100 anderen diee ook de Rotterdam marathon gaan lopen, lopen dan in verschillende tempo groepen, 2 pacers en 2 bezemwagens en 1 fietser per groep die mee gaat.

Ik zelf loop in de 9,5 km per uur groep, dit jaar ook gedaan en is mij goed bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:18
Vraagje aan de wat meer ervaren marathonlopers: ik twijfel over mijn trainingsschema.
Ik heb vorig jaar oktober mijn eerste marathon gelopen (3u38), waarvoor ik ~8 uur per week heb getraind, waarvan een uurtje of 5 lopend en de rest op de racefiets als crosstraining. Het lopen ging vooral in Z1, met enkele wissel(duur)lopen waar ook Z2/Z3 gelopen werd.

Ik ga Rotterdam lopen in april, dus heb nog wel even qua voorbereidingstijd, maar zit met het volgende dilemma. In de wedstrijd zelf loop je nagenoeg nooit in Z1 (althans, ik niet), dus waarom zou je dat zo veel trainen? Er zijn ook trainers die vinden dat je beter efficiënt kan worden in hoog Z2, wat meer richting wedstrijdtempo komt. Ik zit nu daarom te denken aan een volgende week indeling:
- maandagochtend rustig rondje (Z1/Z2)
- dinsdagavond intervaltraining op de baan (meestal ~6km kern op tempo)
- donderdag wissel duurloop (Z1 afwisselend met Z2/Z3)
- weekend langere duurloop, maar vooral in Z2.
Aangevuld met een of twee keer per week op de racefiets (buiten dan wel Zwift).

Week omvang zal in het begin 40 a 45 km zijn, oplopend tot 70 km denk ik in de weken voor de marathon. Ik ben me bewust van het feit dat er vooral Z1 wordt gelopen in verband met de belastbaarheid, maar daar ben ik zelf niet zo bang voor... Ik hoor graag jullie tips/opmerkingen/aanmerkingen/kritiek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@acidd91

Volgens mij train je veel in Z1 om je kilometer omvang en duur op orde te krijgen. Door dit af te wisselen met tempo lopen (geloof over het algemeen tot een 3e van je afstand) train je ook het volhouden van je tempo.

Zoals bijv 35km in Z1, tijdens mijn training was dat ongeveer 35k @ 5min/km = 175 minuten = 3u wat ongeveer mijn richttijd voor de marathon was. Dus je lichaam went aan de duur van lopen de vele kilometers maar niet in die mate dat je 'schade aanricht'. Als je te intensief traint breek je op den duur meer af dan dat je opbouwt.

Maar inderdaad, er zijn ook theorieen die zeggen dat dat niet de meest efficiente manier is (duurloopmisverstand) en die zeggen dat je meer kan trainen in D2/D3 waarbij het wel belangrijk op te merken is dat die er van uit gaan dat je alsnog genoeg km's in D1 maakt maar dan in de vorm van je warming up en cooling down. Alleen niet je hele lange duurlopen in D1, vooral omdat je techniek daarmee achteruit zou gaan...

Maar met slechts 1 marathon op mijn naam ben ik geen expert dus hoor graag hoe adneren hier over denken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En van mij natuurlijk weer wat theoretisch materiaal :P
The body of evidence is clear: your optimal easy run pace for aerobic development is between 55 and 75 percent of your 5k pace, with the average pace being about 65 percent.

It’s also evident from this research that running faster than 75% of your 5k pace on your long run doesn’t provide a lot of additional physiological benefit.

In fact, the research indicates that it would be just as advantageous to run slower as it would be to run faster. 50-55 percent of 5k pace is pretty easy, but the research clearly demonstrates that it still provides near optimal physiological aerobic adaptation.
(Ik zit zelf trouwens eerder rond de 75% dan de 65%)

Je gebruikt in een race niet de snelheid van Z1, maar wel het energiesysteem dat in Z1 optimaal wordt geprikkeld.

Maar, wat @m0ridin en Klaas Lok zeggen: al te rustig lopen is weer niet zo goed voor je techniek. En als je maar 40-45km/week loopt dan kan het geen kwaad ietsje hoger te zitten. Maar voor aerobe adaptatie is het wel minder optimaal.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kom ik weer de 80/20 "regel" (methode, vuistregel, whatever) het topic in slingeren :P

Even er vanuit gaande dat je met 4x per week ongeveer zoiets doet (geen advies! maar voorbeeld voor uitleg):
1x 5km interval
1x 10km duurloop
1x 5km tempoloop (ofzo)
1x 20km lange duurloop

Dan zou je van die 40km ongeveer 32km (80%) op een tempo moeten doen waarop je gewoon kunt praten. Dus je 10km loop + je lange duurloop + de rustperiodes van je intervaltraining ongeveer.

Die 20km zul je dan waarschijnlijk nog wat rustiger doen dan de 10km, maar beiden zouden niet te snel moeten gaan.

DISCLAIMER: dit is natuurlijk slechts één van de vele manieren om tegen training aan te kijken. Er is niet één waarheid of één beste methode voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Laatst online: 13-09 13:18
55% van je 5K pace? Mijn 5K PR was op 4:29, dus dan zou ~8:00 voor mij een goede pace zijn om mee te trainen? Man man, gisteren ~7:00 voelde al tergend langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Jory167 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:33:
55% van je 5K pace? Mijn 5K PR was op 4:29, dus dan zou ~8:00 voor mij een goede pace zijn om mee te trainen? Man man, gisteren ~7:00 voelde al tergend langzaam.
Daarom staat er 55 tot 75 met een gemiddelde van 65... Voor mij zou het op 70-75% uitkomen, voor anderen richting de onderkant van de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

55-75% is ook nogal een range zeg... Dat ligt hier ergens tussen de 5:54 en 8:03 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar het gaat daar dan ook puur over het conditionele aspect. Dat het volkomen ruk loopt staat er niet bij.
Overigens mag je zo te lezen dan best sneller als je dat in z'n totaliteit lekkerder vindt, alleen heb je geen extra aeroob trainingsvoordeel. (Gebaseerd op de post van @kenneth )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Gonadan schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:06:
Maar het gaat daar dan ook puur over het conditionele aspect. Dat het volkomen ruk loopt staat er niet bij.
Overigens mag je zo te lezen dan best sneller als je dat in z'n totaliteit lekkerder vindt, alleen heb je geen extra aeroob trainingsvoordeel. (Gebaseerd op de post van @kenneth )
Alleen de souplesse methode stelt dat je beter je interval te langzaam kunt lopen dan te snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:22:
Alleen de souplesse methode stelt dat je beter je interval te langzaam kunt lopen dan te snel...
En die is heilig? :?
De crux zit hem in het woordje 'te'. Langzaam lopen geeft mij meer fysieke klachten dan sneller lopen. Sneller is niet meteen 'te' snel, dat is weer een stap verder. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Bij de souplesse methode = Klaas Lok is je interval niet te snel lopen zeker wel heilig. >:)
De crux zit hem in het woordje 'te'. Langzaam lopen geeft mij meer fysieke klachten dan sneller lopen. Sneller is niet meteen 'te' snel, dat is weer een stap verder. :)
Daarom, al die methodes zijn ook leuk en enorm interessant. Maar haal er gewoon uit en pas waar nodig dingen aan die voor jou werken. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

acidd91 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:17:
Vraagje aan de wat meer ervaren marathonlopers: ik twijfel over mijn trainingsschema.
Ik heb vorig jaar oktober mijn eerste marathon gelopen (3u38), waarvoor ik ~8 uur per week heb getraind, waarvan een uurtje of 5 lopend en de rest op de racefiets als crosstraining. Het lopen ging vooral in Z1, met enkele wissel(duur)lopen waar ook Z2/Z3 gelopen werd.

Ik ga Rotterdam lopen in april, dus heb nog wel even qua voorbereidingstijd, maar zit met het volgende dilemma. In de wedstrijd zelf loop je nagenoeg nooit in Z1 (althans, ik niet), dus waarom zou je dat zo veel trainen? Er zijn ook trainers die vinden dat je beter efficiënt kan worden in hoog Z2, wat meer richting wedstrijdtempo komt. Ik zit nu daarom te denken aan een volgende week indeling:
- maandagochtend rustig rondje (Z1/Z2)
- dinsdagavond intervaltraining op de baan (meestal ~6km kern op tempo)
- donderdag wissel duurloop (Z1 afwisselend met Z2/Z3)
- weekend langere duurloop, maar vooral in Z2.
Aangevuld met een of twee keer per week op de racefiets (buiten dan wel Zwift).

Week omvang zal in het begin 40 a 45 km zijn, oplopend tot 70 km denk ik in de weken voor de marathon. Ik ben me bewust van het feit dat er vooral Z1 wordt gelopen in verband met de belastbaarheid, maar daar ben ik zelf niet zo bang voor... Ik hoor graag jullie tips/opmerkingen/aanmerkingen/kritiek!
Ik heb inmiddels 8 keer een marathonafstand of verder gelopen dit jaar, dus ik denk dat ik wat mag zeggen :P . En ik weet het eigenlijk niet. Ik train redelijk vergelijkbaar met jou (iets meer lopen (+/- 6 uur per week, iets minder fiets). Ik loop zelf te weinig in Z1, mede doordat ik vaak langere tijd/afstand als trail doe met een lastiger ondergrond / meer hoogtemeters, waardoor ik alsnog weer in Z2 terecht kom.

Maar als ik kijk naar mijn hartslag tijdens een marathon (hoog Z2 en Z3) is dat een bereik waar ik in nagenoeg al mijn trainingen onder zit en alleen bij intervallen op of over kom. Of in getallen: mijn hartslag probeer ik tijdens een snelle marathon tussen 155 en 160 te houden, oplopend naar 165 aan het eind, een 10K begint bij mij op 160 en eindigt op 170 of nog iets daarboven. Tijdens een normale doordeweekse avond moet ik echt mijn best doen om boven de 160 uit te komen. Ik liep deze week om een segment te pakken 2 kilometer op 3:40/km en pas toen zat mijn hartslag op de 160 (in wedstrijden ligt mijn hartslag sowieso hoger dan tijdens reguliere trainingen).

Naar mijn idee heeft specifiek dat bereik trainen niet zoveel zin, omdat het an sich niet heel inspannend is (je moet het tenslotte meer dan 3 uur vol kunnen houden). Het is het duurvermogen wat belangrijker is en dat train je net zo goed en makkelijker in een Z1 laag Z2 tempo. Voor loophouding en alles is het wel handig dat je genoeg kilometers maakt op of boven je doelpace, zodat je daarin zonder al te veel problemen een prettig tempo en ritme kunt vinden. En alles aan training wat je basissnelheid kan verhogen is sowieso mooi meegenomen, daar profiteert je marathontempo tenslotte ook van.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 09:01
Ik werd getriggerd door een vraag hier boven over het trainen voor de marathon.

Ik heb nu totaal 2x een marathon (pr 3:30) gelopen dus mag nog niet echt meepraten maar hoe kunnen jullie zo lang in Z1 lopen? Met een beetje lopen kom ik al vrij snel in Z2 te zitten (5:15 min/km) zonder techniek te verliezen en het gevoel te hebben dat je aan het sjokken bent.

Ik hanteer de hartslag waardes die garmin aangeeft. Hierbij heb ik ingesteld dat mijn max 193 (via sport medische keuring) is en rusthartslag 44 (geeft horloge aan die ik dagelijks draag). Ik weet dat er meerdere manieren zijn om de zones te berekenen, zelfs garmin geeft er 3 aan.

Z1: 119 - 133
Z2: 133 - 148
Z3: 148 - 163
Z4: 163 - 178
Z5: 178 - 193

Op dit moment loop ik ongeveer 3 keer per week, wat ik weer langzaam ga uitbreiden. Eerlijk gezegd dus nooit in Z1.

1x duurloop (zone 2) (gemiddeld 5:15 min/km)
1x tempoloop (zone 3) (gemiddeld: 4:40 min/km)
1x interval met max zone 4 (gemiddel z4: 4:10 min/km)

Zouden jullie hier dan nog wat aan veranderen? Ik maak ook gebruik van deze zones tijdens het hardlopen en op een goede dag loop is dus met dezelfde hartslag sneller.

Zouden jullie het ook ongeveer zo doen of ruimte voor verbetering?

[ Voor 3% gewijzigd door berghefr op 08-11-2018 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
berghefr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:03:
Ik werd getriggerd door een vraag hier boven over het trainen voor de marathon.

Ik heb nu totaal 2x een marathon (pr 3:30) gelopen dus mag nog niet echt meepraten maar hoe kunnen jullie zo lang in Z1 lopen? Met een beetje lopen kom ik al vrij snel in Z2 te zitten (5:15 min/km) zonder techniek te verliezen en het gevoel te hebben dat je aan het sjokken bent.

Ik hanteer de hartslag waardes die garmin aangeeft. Hierbij heb ik ingesteld dat mijn max 193 (via sport medische keuring) is en rusthartslag 44 (geeft horloge aan die ik dagelijks draag). Ik weet dat er meerdere manieren zijn om de zones te berekenen, zelfs garmin geeft er 3 aan.

Z1: 119 - 133
Z2: 133 - 148
Z3: 148 - 163
Z4: 163 - 178
Z5: 178 - 193

Op dit moment loop ik ongeveer 3 keer per week, wat ik weer langzaam ga uitbreiden. Eerlijk gezegd dus nooit in Z1.

1x duurloop (zone 2) (gemiddeld 5:15 min/km)
1x tempoloop (zone 3) (gemiddeld: 4:40 min/km)
1x interval met max zone 4 (gemiddel z4: 4:10 min/km)

Zouden jullie hier dan nog wat aan veranderen? Ik maak ook gebruik van deze zones tijdens het hardlopen en op een goede dag loop is dus met dezelfde hartslag sneller.

Zouden jullie het ook ongeveer zo doen of ruimte voor verbetering?
In mijn ervaring is Z3 min of meer je marathontempo - dat is bij jou 5:00/km, dus met 4:40/km ga je in Z3 wat te hard. Z1/Z2 is echt een stuk relaxter dan marathontempo en daar zit jij met 5:15/km dan (denk ik) te dicht tegenaan.

Ik zou je duurloop (Z1/Z2) toch iets rustiger gaan doen, rond de 5:30/km.
Je tempoloop zou ik dan zo houden (4:40/km) omdat het een mooie prikkel is in relatie tot je marathontempo - zorg wel voor een rustige warming-up in Z1/Z2, van een kilometer of 2-4.
Je interval is lastig te zeggen of dit een goed tempo is - hangt er nogal vanaf hoe lang je die 4:10/km loopt. Voor een 400m lijkt het me mooi, voor een 2000m is het veel te hard.

Je weekindeling (3x/week lopen) qua type loopjes is wat mij betreft goed. Als je naar 4x/week gaat zou ik daar een duurloop met 'fast finish' aan toevoegen. Dat is een duurloop (Z1/Z2) waarbij je de laatste x kilometer op je 10k tempo (wanneer je tot 2/3 km doet) of marathontempo (wanneer je 10+km doet) loopt.

Bijv.
Optie 1: 10km Z1/Z2 + 12km op marathontempo (5:00/km - of je doel voor april, bijv. 4:50/km)
Optie 2: 18km Z1/Z2 + 2km op 10k tempo (4:25/km?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:39:
Bij de souplesse methode = Klaas Lok is je interval niet te snel lopen zeker wel heilig. >:)
Ook daar staat weer 'te'. :>
Daarom, al die methodes zijn ook leuk en enorm interessant. Maar haal er gewoon uit en pas waar nodig dingen aan die voor jou werken. d:)b
Ik dacht ook dat die methode zo tot stand was gekomen. Niet zozeer keiharde wetenschappelijke onderzoeken maar ervaring en een methode die voor velen prettig werkt. :)

@Roadman @Frenz64 @m0ridin @Valorian hadden gelijk, ik moet inderdaad nieuwe schoenen.
Zojuist bij All4running geweest en van alles geprobeerd. Het verschil in demping is bizar en de schoenen die ik nu op het oog heb wegen gewoon de helft van m'n huidige. :')

Alleen jammer dat mijn exacte maat niet beschikbaar was. Binnenkort terug om die te proberen en een vergelijkbaar model, dan maar een keuze maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 08-11-2018 21:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:58
Goede actie!

Maar jouw exacte maat? Nog een kleine tip dan @Gonadan , mijn loopschoenen zijn minstens een halve maat groter (meestal 1 volle maat) dan de maat die ik in normale schoenen heb. Met de goede breedte (en goed gestrikt) schuift dat niet en ik heb nooit 'teenissues'. De marathon liep ik op mijn favo schoenen die echter maar een halve maat groter waren. Met trainen had ik nooit last, maar na 30-35 km ging het goed pijn doen en bleek er 1 teen te bloeden en had ik onder een grote teennagel een bloeding. Nou was dat peanuts vergeleken bij de vermoeidheid van m'n andere lichaamsdelen, maar toch, het was niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja, de maat die volgens het meten in de praktijk het best zou passen. Heb verschillende schoenen geprobeerd maar degene die het lekkers waren hadden wel net wat weinig ruimte. Niet storend maar toch te krap om te gokken, feitelijk ben ik ook bang voor wat jij vertelt.
Het idee was dus om een halve maat groter te nemen maar die hadden ze niet meer in huis. En hele maat groter werd wel weer erg ruim. Omdat ik niets wil gokken ga ik volgende week terug als ze hem over hebben laten komen van een ander filiaal en kan ik vergelijken met het een steviger/zwaarder model.

Het heeft inderdaad geen enkele correlatie met de maten van de rest van mijn schoenen, zelfs m'n oude hardloopschoenen hadden een andere maat. Maar ja, ander merk, andere tijden, etc. Schoenen moet je gewoon altijd passen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ben al 2 weken flink verkouden, erg frustrerend. Ondanks de positieve 'nek-check' merk ik toch dat mijn hartslag snel oploopt bij inspanning. Begin er toch wel van te balen dat het zo lang duurt :( Wel blij dat ik niet meer ingeschreven heb voor de 7HL, dat was zonder fatsoenlijke training de afgelopen 2 weken toch niks geworden.

Vandaag maar eens een klein rondje in D1, eens kijken of het wat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 09:01
MrAcid schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:31:
[...]

In mijn ervaring is Z3 min of meer je marathontempo - dat is bij jou 5:00/km, dus met 4:40/km ga je in Z3 wat te hard. Z1/Z2 is echt een stuk relaxter dan marathontempo en daar zit jij met 5:15/km dan (denk ik) te dicht tegenaan.

Ik zou je duurloop (Z1/Z2) toch iets rustiger gaan doen, rond de 5:30/km.
Je tempoloop zou ik dan zo houden (4:40/km) omdat het een mooie prikkel is in relatie tot je marathontempo - zorg wel voor een rustige warming-up in Z1/Z2, van een kilometer of 2-4.
Je interval is lastig te zeggen of dit een goed tempo is - hangt er nogal vanaf hoe lang je die 4:10/km loopt. Voor een 400m lijkt het me mooi, voor een 2000m is het veel te hard.

Je weekindeling (3x/week lopen) qua type loopjes is wat mij betreft goed. Als je naar 4x/week gaat zou ik daar een duurloop met 'fast finish' aan toevoegen. Dat is een duurloop (Z1/Z2) waarbij je de laatste x kilometer op je 10k tempo (wanneer je tot 2/3 km doet) of marathontempo (wanneer je 10+km doet) loopt.

Bijv.
Optie 1: 10km Z1/Z2 + 12km op marathontempo (5:00/km - of je doel voor april, bijv. 4:50/km)
Optie 2: 18km Z1/Z2 + 2km op 10k tempo (4:25/km?)
Bedankt voor je reactie! Wat ik nu doe is ik stel mijn horloge in op die hartslagzones middels een workout van garmin. Hierbij loop ik aan het begin van de training meestal iets harder en aan het einde meestal wat langzamer omdat je dan moe wordt en toch probeert in die hartslagzone te blijven. Ik loop dus eigelijk volledig op de hartslag en laat het tempo los.

Zou je dan iets meer vasthouden aan het tempo ipv hartslag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
berghefr schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:42:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat ik nu doe is ik stel mijn horloge in op die hartslagzones middels een workout van garmin. Hierbij loop ik aan het begin van de training meestal iets harder en aan het einde meestal wat langzamer omdat je dan moe wordt en toch probeert in die hartslagzone te blijven. Ik loop dus eigelijk volledig op de hartslag en laat het tempo los.

Zou je dan iets meer vasthouden aan het tempo ipv hartslag?
Ja, ik zou meer naar tempo kijken dan naar hartslag - en ik zou proberen om je tempo ontwikkeling precies andersom te doen.

Begin een duurloop dus rustiger aan de onderkant van je tempo-/hartslagzone en probeer dit vast te houden of iets te versnellen zonder te forceren.

Voorbeeldverloop van een duurloop zoals ik die inricht: (Strava link

Km1: 5:00/km (zou voor jou 6:00-5:45/km zijn);
Km2-4: tempo rustig laten opkomen, niet forceren maar je zult merken dat het per km wat makkelijker gaat;
km 5-infinity: just run.

Onderweg niet teveel naar de schommelingen per km kijken, loop vooral op je gevoel en gebruik het horloge om dat gevoel te verifiëren (ipv dicteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Morgen 10 km wedstrijd lopen, eens kijken wat ik kan na afgelopen zaterdag 24:45 op de 5 km en de week er voor 54:28 op de 10 km.

[ Voor 75% gewijzigd door racoon op 09-11-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 14:04
racoon schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:50:
Morgen 10 km wedstrijd lopen, eens kijken wat ik kan na afgelopen zaterdag 24:45 op de 5 km en de week er voor 54:28 op de 10 km.
Dan zit er tussen je 5KM en 10KM toch wel een redelijk verschil als ik je tijden zo zie! als je de 5KM onder de 25 min loopt dan moet de 10KM toch wel makkelijk onder die 54.28 kunnen, of is dat niet je 10KM PR?

Succes iig!

Ik ga morgen de N307 doorsteekrun lopen. Eenmalige wedstrijd over de nieuwe weg bij Hoogkarspel die vanzelfsprekend dus nog niet open is voor verkeer. Het is een 14KM loop. Zin in, ook leuk dat het natuurlijk maar een eenmalig event is. Exclusief >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

wann0wfhc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:27:
[...]

Dan zit er tussen je 5KM en 10KM toch wel een redelijk verschil als ik je tijden zo zie! als je de 5KM onder de 25 min loopt dan moet de 10KM toch wel makkelijk onder die 54.28 kunnen, of is dat niet je 10KM PR?

Succes iig!

Ik ga morgen de N307 doorsteekrun lopen. Eenmalige wedstrijd over de nieuwe weg bij Hoogkarspel die vanzelfsprekend dus nog niet open is voor verkeer. Het is een 14KM loop. Zin in, ook leuk dat het natuurlijk maar een eenmalig event is. Exclusief >:)
Nee mijn pr op de 10 km is 47;25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 14:04
racoon schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:29:
[...]

Nee mijn pr op de 10 km is 47;25
Oh kijk dat lijkt er meer op :*) ! nog wel doelen dan voor deze 10KM of gewoon lekker lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
Morgen ga ik de Brabantsewal trail lopen en wel de 15 kilometer.
Mijn doel is uitlopen aangezien mijn voorbereiding gewoon niet aanwezig is.
In Mei al ingeschreven toen ik op schema liep voor de beoogde 10 kilometers.
Daarna toch een oude blessure die opspeelde en aan de hand daarvan een nieuwe blessure.
Die is nagenoeg weg maar een goede voorbereiding is het niet.
Zijn er nog meer mensen die morgen meedoen?

Qua afstanden (100km, 75km, 50km,25km en 15km) is het een leuk evenement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

wann0wfhc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:31:
[...]

Oh kijk dat lijkt er meer op :*) ! nog wel doelen dan voor deze 10KM of gewoon lekker lopen?
Hoop in de buurt van de 50 minuten te komen, gezien het parcours moet dat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Weet iemand hier of je ergens in Rotterdam of Den Haag een sport medisch onderzoek/keuring kan laten doen op een loopband? Vind het interessant om een keer te doen nu ik meer aan het lopen ben maar exacte getallen vaststellen en dan 'er maar ongeveer 10' slagen op te tellen omdat lopen anders is dan fietsen vind ik beetje raar.
Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2