Derby schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:20:
Daarbij is het niet uitgesloten dat een coureur niet ook technische kennis kan hebben. Ik weet niet wat de coureurs tegenwoordig doen met betrekking tot kennis over het voertuig, maar wat meer inleven zorgt meestal ook bij de andere partij voor meer begrip. Als hij de moeite zou nemen om te begrijpen wat er stuk gaat (ik zeg niet dat hij dat niet doet, maar aan zijn constante stroom negativiteit te merken heb ik weinig hoop) kan hij misschien wel eens een idee lanceren over hoe het anders zou kunnen. Mensen van buiten af die niet in het wereldje leven kunnen soms met verrassende inzichten komen. Verstappen is zo'n klant die nooit tevreden is. Elk bedrijf kent ze.
Kent een piloot zijn vliegtuig perfect? Een software gebruiker de hele code? Zelfs als max 80% van alles van die auto zou weten (wat hij absoluut niet weet), dan mist hij nog steeds 20% om een volledig beeld te hebben. Er zitten 400+ man data te analyseren, daar wil je coureur dan ook nog bijgooien?
Alles met die auto is theorie vs praktijk, een tikje hier, boutje daar, leuk voor simulaties of dat iets doet, maar het is uiteindelijk de coureur die feedback geeft of het daadwerkelijk effect heeft. En de manier dat hij blijkbaar deze auto binnen diverse omstandigheden behoorlijk kan laten rijden, impliceert toch aardig dat zijn feedback accuraat is en engineers daar iets mee kunnen doen. Zijn bandenmanagement zit op second-to-none niveau, 'vibrations' 'tires are gone' of 'whats going on guys' hoor je max nooit zeggen.
Natuurlijk gaat die gast bij een matige Honda volgend jaar echt de wind van voren krijgen, maar hij heeft nu met die auto al meerdere malen gedaan wat voor het team enigszins onmogelijk leek te zijn. Maar als hij de potentie heeft om veel harder te kunnen rijden, is het logisch dat elk limiterende factor de schuld gaat krijgen, tot hijzelf de limiterende factor is (vandoorne, hartley, etc). En laten we eerlijk zijn, buiten normale crashfouten, heeft hij toch in het seizoen duidelijk laten zien waar het probleem in die auto zit.
En zoals Horner zei in z'n oude podcast, Renault is echt niveau 'hier is de motor, veel plezier', zij hebben echt nagenoeg 0,0 invloed op hoe die motor verder ontwikkeld wordt.
[
Voor 4% gewijzigd door
SinergyX op 09-11-2018 16:45
]