Chiron schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:23:
Ik denk dat de frustratie van Max niet zozeer gericht was tegen RIC, maar dat het enginebraken van de auto niet ging zoals hij wou (en dat ligt weer aan Renault). RIC heeft gewoon een andere rijstijl en dus andere verwachtingen bij het motorgedrag, en ervaarde voor zijn doen geen problemen, als beide wagens echt niks mankeerden.
Of er is wel wat aan de hand en het hoort bij het geniepige psychologische spelletje, we weten het niet.
En vanuit het verleden weten we ook dat RIC wel vaker 'vanuit het niets' een beest van een kwali ronde neer kan zetten.
Mooi dat jij het zegt, want nu hoef ik dat dus niet proberen uit te leggen waarna ik weer eens de "Verstappen-versteher" ben.
Maar ik kijk dus elke keer die Ziggo F1 cafe dinges. Ik zet de stream gewoon aan op mijn tweede scherm en kijk altijd maar half of er iets interessants word gezegd. Valt vaak erg tegen.

Waar ik wel voor kijk is het interview van Olav met Max. Daar leer je meer van dan alle artikelen van motorsport.com rond een GP. Mensen lopen zo vaak te zeuren over Olav, maar dat doet hij uitstekend. Hij krijgt er altijd wel goede vragen en antwoorden uit.
Als ik er een ding uit die interviews moet halen wat Max dit seizoen dwars zit, dan is het drivabilty en engine mapping van de PU. Elke coureur heeft zijn eigen voorkeuren en laat die mappen, maar voor Max zijn er het hele seizoen al verschillende problemen. Dat is ook niet vreemd aangezien Max systematisch andere, vaak snellere lijnen rijdt dan Ricciardo. Je kan de mappings dus niet een op een overnemen. Ze moeten op maat gemaakt zijn voor de rijstijl van de coureur.
Max is een coureur die helemaal controle over zijn auto wil hebben. Niks beetje overstuur, nee hij wil de lijn bepalen en de auto moet maar meewerken. Lukt dat, dan is hij zo ongelofelijk snel. Nu had Max last van "engine braking" wat een beetje overstuur creëert. Ter compensatie moet je dan tegensturen en dat kost je per keer als snel 0,1s. Daar heb ook je alleen last van als je het gaspedaal loslaat, maar niet remt. Hierbij moet je dus denken aan snelle bochten waar je het gas even loslaat om je te positioneren voor de bocht en de exit van de bocht.
Ik ben eens naar de side by side gaan kijken waar Max het verliest. Tja, eigenlijk in S2 met bochten 7-9. Daar mist hij steeds net zijn lijn en dat kost hem 0,2s. Laten dat nu bij uitstek de bochten zijn waar je even het gaspedaal los zal laten om je te positioneren, en laat dat bij Max nu juist verkeerd gaan...
Ondertussen heeft AMuS bevestigd gekregen van Marko en Horner dat er inderdaad problemen waren met engine braking. Deze zijn er al sinds Singapore en Renault heeft het nog steeds niet opgelost. Ricciardo had er minder last van omdat hij andere lijnen kiest en minder last heeft van overstuur situaties.
https://www.auto-motor-un...-mexiko-verstappen-frust/
Neemt niet weg dat Ricciardo beter om het probleem heenreed en die pole verdiende. Maaar Marko heeft waarschijnlijk ook gelijk dat Max zo nog 0,2 a 0,3s sneller had gekund zonder de problemen en dan die pole ruim had gepakt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.