Ach, die arme Lewis toch. Hij heeft het ook niet eenvoudig... Krijg bijna tranen in mijn ogen van emotie...
Natuurlijk had hij dit niet moeten accepteren. Maar dan niet met zo'n obligate mea culpa tijdens de persconferentie, maar op de baan! Hij had zo groot moeten zijn om tegen z'n team te zeggen: "
WTF guys, this is not how I want to become World Champion! Swap us back!".
Hamilton heeft nu een voorsprong van 50 punten op Vettel, dat waren er 43 geweest als Bottas 'gewoon' gewonnen had. Mercedes heeft nu al 3 races op rij beter gescoord dan Ferrari, en er is geen enkele indicatie dat Vettel het Hamilton nog moeilijk zal kunnen maken.
Hij zal het WDC dus ongetwijfeld weer met een straatlengte voorsprong winnen, maar de glans gaat er door dit soort geintjes wel flink vanaf. Het is Oostenrijk 2002 all over the place. Schumacher won dat jaar het WDC met het dubbele puntenaantal van de nummer 2, zijn teamgenoot Barrichello. Met 144 punten had hij bijna 3 keer zoveel punten als de nummer 3, Montoya met 50 punten.
Maar iedereen herinnert zich dat jaar alleen nog maar door de race in Oostenrijk, waar Barrichello hem 10 meter voor de finish voor moest laten gaan. Een schande voor Schumacher, Ferrari en de motorsport.
Ondertussen heb ik oprecht medelijden met de Finse autosportfans. Waarom je als Fin de F1 überhaupt nog zou volgen is mij een raadsel. Je hebt 2 landgenoten bij de 2 absolute topteams zitten. Coureurs die - in potentie - toch echt nog wel potten zouden kunnen breken, maar die ook beide overduidelijk 2e rijder zijn.
Doordat de racestrategie enkel in het teken van de nummer 1 staat, en de Finse nummer 2 rijder veelal als buffer wordt ingezet, heeft deze in de regel geen schijn van kans om te winnen.
En dan is er eindelijk een weekend waarin de Finse nummer 2 sneller is. Hij verslaat de 'nummer 1' in de kwalificatie en rijdt er ook tijdens de race de hele tijd voor. Maar dan wordt alle vreugde abrupt beëindigd omdat jouw landgenoot simpelweg de rem in moet trappen om de nummer 1 alsnog voor te laten.
Ik zou als Fin de TV voor 3 jaar uitzetten, lekker wodka gaan zuipen en gaan genieten van de leuke Finse dames die her en der rondlopen

.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”