Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 05:05
giantgiantus schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:18:
[...]

Dit soort berichten vind ik altijd beetje eng. Bij de gemeente werken gewoon doodnormale mensen en er is geen strategie om mensen te misleiden. Geloof best dat het incapabel is soms, maar niet te snel beginnen met conclusies die niet te onderbouwen zijn.
Is te onderbouwen, check rechtzaken die op dit moment lopen tegen de gemeente. Bsq berekening niet transparant, woz waarde bezwaar 2015 kon eerst niet na de lange rechtzaak nu wel mogelijk. Het vernietigend rapport van berenschot tot de vele uitspraken in het kader van kamervragen etc. Leuk onder een steen leven en die blindelings vertrouwen die jij hebt voor de gemeente maar als ik zie hoe de gemeente omgaat met mijn woz bezwaar 2015 in de rechtzaak dan kan het ook niet anders dat het een puinhoop is. Dat de operationele uitvoering geen verstand van zaken heeft is al meerdere malen bewezen

Maar ga gerust zelf eerst onderzoek doen voordat je mij beschuldigt van dat ik het niet kan onderbouwen terwijl ik al zoveel feiten in dit topic heb gedeeld.
Alleen al de verbazing van mensen die voor het eerst over een canon rente horen zou al genoeg reden moeten zijn voor wantrouwen. Dat betekent dat de informatievoorziening zodanig slecht is dat men voor het gemak voor vastklikken hebben gekozen en nooit hebben nagedacht wat gaat het mij kosten als ik later wil overstappen. Het is een complex financiele beslissing zonder consumentenbescherming.

[ Voor 14% gewijzigd door Figo112 op 14-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
een goede samenvatting van wat er mis is met eeuwigdurend erfpacht en de manier waarop de gemeente handeld zie https://www.parool.nl/col...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 09:21

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:01:
[...]
Meeste mensen kijken niet verder dan de standaard summiere informatie die de gemeente verstrekt omdat ze de gemeente teveel vertrouwen. Deze vertrouwen heeft de gemeente afgelopen jaren misbruikt. Oftewel zoals mijn dochter van 6 jaar een keer zei waarom is de gemeente gemeeen?

Maar hier is de info die je zoekt: https://www.amsterdam.nl/...rfpacht/rekenvoorbeelden/

En wat je nu voelt en meemaakt heb 3 jaar geleden ook meegemaakt en toen was de infornatievoorziening veel erger.
In al deze voorbeelden gaat het over een aanpassing van de inflatie. Er wordt niet gesproken over een opslag of iets anders. Een correctie voor de inflatie lijkt me logisch en acceptabel.

Echter een andere verhoging zoals wat een aantal keer hierboven 'opslag' is genoemd zorgt voor een onevenredig prijsverhogend effect en dit zou mensen dus straffen die nu niet in 1 keer kunnen betalen omdat het bedrag ook schrikbarend hoog is.

Quote van de link hierboven:
Als u in de toekomst gaat afkopen moet u wel rekening houden met inflatiecorrectie, omdat de overstapcanon ieder jaar wordt aangepast aan de inflatie.

Het afkoopbedrag stijgt dus ieder jaar door de inflatiecorrectie.
Hoe hoog de inflatiecorrectie precies is, is pas bekend als u de aanvraag voor afkopen gaat doen. Dat komt omdat de inflatiecorrectie jaarlijks wordt vastgesteld.
Op het moment dat u er later voor kiest om de eeuwigdurende canon af te kopen, dan moet u tegelijkertijd ook de voortdurende canon afkopen.
Ieder jaar wordt dus gekeken hoeveel de euro nog waard is. We kunnen dus niet voorspellen hoe dit bijvoorbeeld in 2050 zal zijn.
Als het canonpercentage tegen die tijd hoger is dan daalt het af te kopen bedrag ook door de berekening die wordt gehanteerd. Raar maar oke, rekenvoorbeelden geven dat aan.

En dan is er nog:
Hebt u de aanvraag voor overstappen met jaarlijkse canon gedaan vóór 8 januari 2020? Dan wordt uw nieuwe canon berekend met de gunstige voorwaarden uit 2019. Als u dan in de toekomst toch wilt afkopen, wordt de afkoopsom berekend op basis van deze canon. Ook als u bijvoorbeeld pas in 2040 of 2050 wilt gaan afkopen. In die afkoopsom worden dus de gunstige voorwaarden uit 2019 meegenomen.

Hier wordt gezegd dat gunstige voorwaarden worden meegenomen voor afkoop na het ingaan van . Echter als ik volgens de berekening het afkoopbedrag uitreken kom ik op een whopping 77K ipv 47K uit. ((1850 / 2,39 )) * 100).
Is later de verlaging van 10% en de overstapkorting van 25% niet meer van toepassing of wel? Of komt het omdat het huidige tijdvak al tot 2041 is afgekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
@FlyEragon

Eigenlijk contateer je nu precies wat een aantal jaren geleden ook door Bowine Mitchel van het CDA is gedeeld zie ook https://nl.linkedin.com/p...pt-op-canon-bowine-michel

Ze heeft uiteindelijk toch voor afkoop gekozen omdat de gemeente niet eenduidig was in zijn informatie voorziening.

Ik heb de gemeente hierover ook toendertijd gemaild, volgens mij blijft die korting van 35% behouden omdat daarmee je vastklik canon al berekend is. Vervolgens wat ze gaan doen is dus die canon rente opslag + inflatie correctie om het contant te maken als je later alsnog wil afkopen. En dat resulteert logische wijze in een hogere afkoopsom maar wellicht hoger dan je zou verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Figo112 op 14-11-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Toch wel proficiat voor de gemeente dat iets wat simpel had gekund zo enorm complex te maken.

Uitgangspunt zou moeten zijn afbetalen van erfpacht zodat we met zijn allen weer terug gaan naar simpelheid en duidelijkheid. Dit had de gemeente kunnen doen door een jaarlijkse betaling voor afkoop en dan na x jaar was het afbetaald en klaar. Maar nee enorm veel opties met enorm uiteenlopende horror scenarios voor de toch al flink uitgeknepen burger. Enkel een select groepje expert die voldoende tijd hierin hebben gestoken begrijpen het enigzins, die hebben ook de tijd en moeite genomen om onderstaande bijsluiter te maken

https://awep.nl/erfpacht/...jsluiter-bij-erfpacht.pdf

Op basis van bovenstaande ben ik weer in de war, betekent afkopen eeuwigdurende erfpacht dat ik of nieuwe bewonders nooit meer erfpacht hoeven te betalen? Echt nooit meer? Pagina 9 van bovenstaande staat namelijk iets verwarrends.

Oh boy.. En waarom heet het dan nog steeds eeuwigdurende erfpacht, ben ik dan nog steeds geen eigenaar dan van dat stukje grond?

Onderstaande is dus totaal onjuist omdat er geen 'opslag' wordt genoemd? Dit is dan toch hartstikke misleidend? Op basis van onderstaande berekening zullen veel mensen waarschijnlijk voor vastzetten gekozen hebben met het idee om later eventueel af te kopen (nieuwe hypotheek of erfenis b.v) met enkel een inflatiecorrectie. De gemene 'opslag' die hier en daar ook venijnig wordt genoemd, gooit dus roet in de blender. Tot zover heb ik via de website deze 'opslag' of soms ook wel uitstelcorrectie genoemd nergens gevonden. Gefeliciteerd gemeente Amsterdam?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qBCVweUDCA8ANGn5RXrEholzfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ke6yrO9gKJfBEv1fqAxqCZQt.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog zo een dooddoener van en disclaimer die het helemaal afmaakt. Hier kan je dus toch niet op plannen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vgIUyod4YAEZmEBAg6eczpA7KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LjhkvEFXuJ1PlmDG85R7ZHe.jpg?f=fotoalbum_large

En dan lees ik het volgende en verdamp ik zowat:
https://www.parool.nl/ams...langrijk-genoeg~b397fb96/

[ Voor 61% gewijzigd door FlyEragon op 14-11-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@FlyEragon

Ik weet niet wat ik moet zeggen je geeft een goede samenvatting van de frustaties die zich de afgelopen jaren hebben afgespeeld en met name bij de personen die zich iets meer in hebben verdiept. Wat nog kwalijker is dat de meeste mensen de volste vertrouwen heeft in de gemeente en dat ze zich niet realiseren met welke gevolgen ze in de toekomst te maken gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Overigens staan we niet alleen gelukkig, check vooral ook het stuk De laatste ontwikkelingen
https://www.erfpachtinamsterdam.nl/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:21
Pff wat een zooi.. Had ik het maar ook in één keer afgekocht. Nu heb ik alles al geregeld bij notaris en met zulke inflatiecijfers kan ik net zo goed over paar jaar mijn woning verkopen en uit Amsterdam vluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Volgens mij is inderdaad afkopen het meest voordelige optie (ook voor de verkoopwaarde binnen 10 jaar denk ik) en ook is het duidelijk dat de gemeente daarop stuurt met eindeloos veel knopjes om de burger uit te kleden als hij ook maar denkt aan het uitstellen hiervan. Gevolg: Inkomensongelijkheid, immers als je het geld nu hebt liggen pluk je daar later de vruchten van. Kom je net aan rond, zal het later nog moeilijker worden met dank aan de leukste gemeente in Nederland. Alleen al daarom is het systeem zo krom als een banaan.

Echter zal met deze regels de erfpacht in de toekomst zo ontzettend hoog worden over tijd, dat er tezijnertijd wel weer wat op wordt gevonden. Dat kan niet anders.

Immers, er zijn legio zaken aangespannen en het laatste woord is nog lang niet gezegd. Ook zal er altijd met financiele situatie van burgers rekening mee gehouden moeten worden. Anders komt er weer een relletje a la toeslagenaffaire. Want als je net zoveel erfpacht of meer zelfs als hypotheek moet betalen per maand is de lol er snel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@FlyEragon nog even aanvullend daarop, volgens mij stuurt de gemeente juist meer op vastklikken. Want er zijn echt weinig mensen die afkopen. Alleen diegene die zich erin verdiepen die komen tot de conclusie nu afkopen is goedkoper dan vastklikken en later afkopen.
Zelfs in de buurten buiten de ring waarbij de BSQ erg laag is en erg goedkoop is om af te kopen, kiezen mensen nog te vaak voor vastklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Figo112

Ben het helemaal met je eens dat informatievoorziening vanuit de gemeente niet optimaal is en dat ze er in de operatie er een zooitje van maken (wacht al 3 jaar op mijn aanbieding).

Alleen ik ben het niet met je eens dat dit vooropgezet is. Alsof de gemeente doelbewust erop uit is om je een poot uit te draaien.

Om wat perspectief te bieden: totale inkomsten van de gemeente zijn 6,6 mrd waarvan 0,2 mrd de erfpacht.

En van die 6,6 mrd gaat iets meer dan 10% naar de gemeente zelf (salarissen enzo) De rest naar scholen, uitkeringen, groenvoorziening etc etc

Dus ik snap je frustratie, maar raak het perspectief niet kwijt aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 20:49
FlyEragon schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:06:
Volgens mij is inderdaad afkopen het meest voordelige optie (ook voor de verkoopwaarde binnen 10 jaar denk ik) (...)
Niets doen is geen optie. Op moment je je woning verkoopt is één van de top-5 vragen "Hoe is de erfpacht geregeld?". En die al helemaal als je tijdsvak nog (lees: binnen de) 30 jaar komt te vallen. Hypotheekverstrekkers willen dat dan geregeld zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:56:
[...]

In al deze voorbeelden gaat het over een aanpassing van de inflatie. Er wordt niet gesproken over een opslag of iets anders. Een correctie voor de inflatie lijkt me logisch en acceptabel.

Echter een andere verhoging zoals wat een aantal keer hierboven 'opslag' is genoemd zorgt voor een onevenredig prijsverhogend effect en dit zou mensen dus straffen die nu niet in 1 keer kunnen betalen omdat het bedrag ook schrikbarend hoog is.

Quote van de link hierboven:

[...]

Als het canonpercentage tegen die tijd hoger is dan daalt het af te kopen bedrag ook door de berekening die wordt gehanteerd. Raar maar oke, rekenvoorbeelden geven dat aan.

En dan is er nog:
Hebt u de aanvraag voor overstappen met jaarlijkse canon gedaan vóór 8 januari 2020? Dan wordt uw nieuwe canon berekend met de gunstige voorwaarden uit 2019. Als u dan in de toekomst toch wilt afkopen, wordt de afkoopsom berekend op basis van deze canon. Ook als u bijvoorbeeld pas in 2040 of 2050 wilt gaan afkopen. In die afkoopsom worden dus de gunstige voorwaarden uit 2019 meegenomen.

Hier wordt gezegd dat gunstige voorwaarden worden meegenomen voor afkoop na het ingaan van . Echter als ik volgens de berekening het afkoopbedrag uitreken kom ik op een whopping 77K ipv 47K uit. ((1850 / 2,39 )) * 100).
Is later de verlaging van 10% en de overstapkorting van 25% niet meer van toepassing of wel? Of komt het omdat het huidige tijdvak al tot 2041 is afgekocht?
toon volledige bericht
Er worden volgens mij zaken door elkaar gehaald. Voor zover ik kan vinden wordt de jaarlijkse canon echt alleen aangepast met de inflatiecijfers van juni 2022:
amsterdam.nl: Jaarbedragen 2023

De stijging van de erfpacht jaarbedragen voor 2023 is gebaseerd op de inflatie volgens het CBS in juni 2022. Deze is 8,6 procent.
www.cbs.nl: Consumentengoederen en -diensten waren in juni 8,6 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In mei was de inflatie 8,8 procent
Die opslag bestaat dus niet.

Er is echter wel een canonpercentage dat nu op 2,39% staat (en dat ligt erg dicht bij het opslag percentage dat genoemd wordt van 2,5%) Dit canonpercentage wordt alleen gebruikt om van de jaarlijkse canon naar het afkoopbedrag te komen (jaarlijkse canon / canonpercentage). Het 'grappige' daar is dat ze hier steeds de laagste waarde pakken (is een range van 2,29 tot 4,35), want hier geldt hoe hoger dit percentage hoe lager de afkoopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

jeroenkb schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:07:
[...]

Er worden volgens mij zaken door elkaar gehaald. Voor zover ik kan vinden wordt de jaarlijkse canon echt alleen aangepast met de inflatiecijfers van juni 2022:
[...]
[...]

Die opslag bestaat dus niet.

Er is echter wel een canonpercentage dat nu op 2,39% staat (en dat ligt erg dicht bij het opslag percentage dat genoemd wordt van 2,5%) Dit canonpercentage wordt alleen gebruikt om van de jaarlijkse canon naar het afkoopbedrag te komen (jaarlijkse canon / canonpercentage). Het 'grappige' daar is dat ze hier steeds de laagste waarde pakken (is een range van 2,29 tot 4,35), want hier geldt hoe hoger dit percentage hoe lager de afkoopsom.
Ik ben daar inderdaad niet helemaal over uit, maar verschillende kenners in dit forum hebben genoeg bronnen aangehaald die dat wel noemen. Die 'opslag' speelt vooral parten bij het berekenen van eeuwigdurende afkoop na het overstappen op eeuwigdurende canon.

Dus stel ik zet hem nu vast voor 1850 euro. Tot 2042 gebeurt er niks, wnt huidig tijdvak al afgekocht. Enkel inflatiecorrectie op dat bedrag. Kan dus tegen die tijd 3000 euro zijn. Prima niks aan de hand, betalen we gewoon tegen die tijd, of de toekomsitge bewoner.

Maar nu!
Echter stel nou dat je tegen die tijd flink wat gespaard hebt of de nieuwe bewoner van wilt van erfpacht af en wilt het nu afkopen. Dan is het niet meer zo gunstig als wordt voorgesteld op het moment.
De vrees is dus dat dit invloed gaat hebben op de verkoopwaarde.

Deze vraag heb ik nu ook uitstaan bij de gemeente. Al verwacht ik daar niet zoveel van eerlijk gezegd, meestal strooit men met kant en klare antwoorden of links naar de website waar 80% van de info niet staat. Bovendien duurt het altijd enorm lang om een reactie te krijgen en moet ik binnen 1 maand al een beslissing maken. Dus ik volg met spanning.

Dit is hoe ik het begrepen heb, en er staan een x aantal voorbeelden in de laatste 2 pagina's die zijn aangehaald. Als je denkt dat we het fout hebben zou het fijn zijn als je dit kan toelichten/tegenspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:19:
[...]

Maar nu!
Echter stel nou dat je tegen die tijd flink wat gespaard hebt of de nieuwe bewoner van wilt van erfpacht af en wilt het nu afkopen. Dan is het niet meer zo gunstig als wordt voorgesteld op het moment.
De vrees is dus dat dit invloed gaat hebben op de verkoopwaarde.
Volgens mij is dat ook duidelijk. Gewoon het canonbedrag van dat jaar gedeeld door het canonpercentage. Dus bij overstap onder de gunstige voorwaarden is je canonbedrag berekend op 1000 (met daarna jaarlijkse inflatie; ook als je pas over x jaar het bedrag gaat betalen, omdat je huidige tijdvak nog niet afgelopen is).

Nu: 1000 / 0,239 = 41841 euro
Over 5 jaar met 5% inflatie per jaar: 1276 / 0,0239 = 53400
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

jeroenkb schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:28:
[...]

Volgens mij is dat ook duidelijk. Gewoon het canonbedrag van dat jaar gedeeld door het canonpercentage. Dus bij overstap onder de gunstige voorwaarden is je canonbedrag berekend op 1000 (met daarna jaarlijkse inflatie; ook als je pas over x jaar het bedrag gaat betalen, omdat je huidige tijdvak nog niet afgelopen is).

Nu: 1000 / 0,239 = 41841 euro
Over 5 jaar met 5% inflatie per jaar: 1276 / 0,0239 = 53400
etc
Volgens mij zit hier dus het addertje onder het gras in de vorm van de 'opslag' die er bij zou komen. Enorm verwarrend want nu snap ik het ook niet meer.
Zie b.v deze reactie:
https://gathering.tweaker...message/71958752#71958752
Broersma legt uit hoe dit werkt. Als iemand de erfpacht alleen heeft vastgeklikt, en later besluit alsnog af te kopen, dan berekent de gemeente inflatie plus een opslag van 2,5 procent. Dit wordt berekend met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2017. „Dat is nu al 18,5 procent meer. In tien jaar tijd zal de afkoopsom verdubbelen en met de oplopende inflatie al sneller”, zo waarschuwt het makelaarskantoor.
Vandaar dat ik zelf ook op zoek was naar een bron van de gemeente die opheldering biedt over dit stukje 'opslag' maar kan er niks over vinden. Werd ook een paar keer risico uitstel vergoeding of iets dergelijks genoemd. Schiet mij maar lek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:32:
[...]

Volgens mij zit hier dus het addertje onder het gras in de vorm van de 'opslag' die er bij zou komen. Enorm verwarrend want nu snap ik het ook niet meer.
Zie b.v deze reactie:
https://gathering.tweaker...message/71958752#71958752

[...]

Vandaar dat ik zelf ook op zoek was naar een bron van de gemeente die opheldering biedt over dit stukje 'opslag' maar kan er niks over vinden. Werd ook een paar keer risico uitstel vergoeding of iets dergelijks genoemd. Schiet mij maar lek...
Snap je punt.

Ben er toch van overtuigd dat die mensen er dan naast zitten. Ben tot in de documenten gedoken waar de methode van berekenen beschreven wordt en zie niets terug van een opslag.

Je hebt een canonbedrag. Daar gaat jaarlijks inflatie overheen en op het moment dat je besluit om toch af te kopen dan wordt het canonbedrag van dat jaar door het canonpercentage gedeeld.
Dat leidt ik ook af van de website zelf:
Dit lijkt op voorbeeld 2, met 1 belangrijk verschil: u hebt tot 2035 niet afgekocht, maar u betaalt tot 2035 een vaste canon van bijvoorbeeld € 300 per jaar. U wilt in 2030 de eeuwigdurende canon afkopen. In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat deze canon in 2030 (door de inflatie) € 1.200 per jaar bedraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fxFjE4tV3306stycArv90hZWYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za4gxB37UuUCOrPIA7KUnEaU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik blijf nog even spitten...

[ Voor 12% gewijzigd door jeroenkb op 14-11-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
jeroenkb schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:31:
@Figo112

Ben het helemaal met je eens dat informatievoorziening vanuit de gemeente niet optimaal is en dat ze er in de operatie er een zooitje van maken (wacht al 3 jaar op mijn aanbieding).

Alleen ik ben het niet met je eens dat dit vooropgezet is. Alsof de gemeente doelbewust erop uit is om je een poot uit te draaien.

Om wat perspectief te bieden: totale inkomsten van de gemeente zijn 6,6 mrd waarvan 0,2 mrd de erfpacht.

En van die 6,6 mrd gaat iets meer dan 10% naar de gemeente zelf (salarissen enzo) De rest naar scholen, uitkeringen, groenvoorziening etc etc

Dus ik snap je frustratie, maar raak het perspectief niet kwijt aub
Naja ik vind juist wel dat de gemeente bewust informatie achterhoud vooral informatie wat openbaar zou moeten zijn zoals de rekenmethode die gehanteerd wordt voor het berekenen van de bsq. Daarnaast heeft de gemeente eerst de mogelijkheid om bezwaar te maken op de woz 2015 onmogelijk gemaakt en pas na rechtspraak deze mogelijkheid gegeven. Verder heeft de gemeente notarissen buiten amsterdam geweerd en pas na uitspraak van acm weer toegezegd. Een greep uit een pool van de vele blunders, of het allemaal bewust is gedaan of niet maakt opgegeven moment niet meer uit, want straks heb je een soortgelijke situatie als de toeslagen affaire.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxhoundNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 31-10-2024
@jeroenkb Als je huidige tijdvak nog loopt moet je volgens mij de formule uit artikel 3.5 van de afkoopinstructie gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfDgjBeMAXKn1CT009_6-Iqmf5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/32APxEBaVCxGlOhrUgJJ7B5e.jpg?f=user_large

De variabele 't' staat voor “het aantal jaren tussen het moment van vooruitbetaling, en de datum wanneer de eeuwigdurende canon gaat gelden”. Dat deel van de formule zorgt dus voor een lagere afkoopsom voor elk jaar dat je huidige tijdvak nog loopt.

ter info de afkoop instructie staat hier: https://www.amsterdam.nl/...-beleid/afkoopinstructie/ daar staat een link naar een PDF met alle formules en de waardes die gebruikt worden in de formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Eindelijk klaar met dit erfpacht gedoe, heb nu twee appartementen volledig afgekocht.

Op zich was er niets mis mee om zo lang te wachten want inflatie, maar het is ook wel fijn als je ervan af bent.

Beide keren heb ik gebruik gemaakt van Elise Visser Notariaat. Het is een van de goedkoopste, maar je moet ze wel een beetje achter de broek zitten heb ik het idee.

Nu maar eens gaan zien wat deze investering uiteindelijk gaat doen met de woningwaarde. Ik hoop niet dat het dezelfde kant opgaat als de VVE reserve waar ook nooit iemand naar kijkt.

Gelukkig zijn deze centen wel uit box 3 verdwenen, nu dus nog zien wat het rendement wordt.
Zou me ook niets verbazen als in de toekomst de WOZ van afgekochte woningen hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

FoxhoundNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:35:
@jeroenkb Als je huidige tijdvak nog loopt moet je volgens mij de formule uit artikel 3.5 van de afkoopinstructie gebruiken:
[Afbeelding]

De variabele 't' staat voor “het aantal jaren tussen het moment van vooruitbetaling, en de datum wanneer de eeuwigdurende canon gaat gelden”. Dat deel van de formule zorgt dus voor een lagere afkoopsom voor elk jaar dat je huidige tijdvak nog loopt.

ter info de afkoop instructie staat hier: https://www.amsterdam.nl/...-beleid/afkoopinstructie/ daar staat een link naar een PDF met alle formules en de waardes die gebruikt worden in de formules.
Dit lijkt mij inderdaad de magische 'opslag' te kunnen verklaren. Dus hoe later je bent hoe duurder het wordt en dat is dan niet alleen door de inflatie.

Maar hoe strookt die berekening dan met onderstaand voorbeeld op de gemeente website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qBCVweUDCA8ANGn5RXrEholzfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ke6yrO9gKJfBEv1fqAxqCZQt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik orienteer mij ook op het aansluiten bij een rechtszaak tegen de manier grondwaardebepaling, mocht de zaak dus gewonnen worden kan je hier achteraf nog wat van je zuurverdiende centen terugkrijgen. In vergelijking met afkoopbedrag een minimale investering denk ik.

https://www.erfpachtinams...im-grondwaardebeleid.html

[ Voor 15% gewijzigd door FlyEragon op 15-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Baytep schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:52:
Eindelijk klaar met dit erfpacht gedoe, heb nu twee appartementen volledig afgekocht.

Op zich was er niets mis mee om zo lang te wachten want inflatie, maar het is ook wel fijn als je ervan af bent.

Beide keren heb ik gebruik gemaakt van Elise Visser Notariaat. Het is een van de goedkoopste, maar je moet ze wel een beetje achter de broek zitten heb ik het idee.

Nu maar eens gaan zien wat deze investering uiteindelijk gaat doen met de woningwaarde. Ik hoop niet dat het dezelfde kant opgaat als de VVE reserve waar ook nooit iemand naar kijkt.

Gelukkig zijn deze centen wel uit box 3 verdwenen, nu dus nog zien wat het rendement wordt.
Zou me ook niets verbazen als in de toekomst de WOZ van afgekochte woningen hoger wordt.
Volgens mij wordt bij woz waarde bepaling altijd al uitgegaan van volle eigendom dus zou raar zijn als die nog hoger wordt voor eeuwigdurend afkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
FlyEragon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:34:
[...]

Dit lijkt mij inderdaad de magische 'opslag' te kunnen verklaren. Dus hoe later je bent hoe duurder het wordt en dat is dan niet alleen door de inflatie.

Maar hoe strookt die berekening dan met onderstaand voorbeeld op de gemeente website:
[Afbeelding]

Ik orienteer mij ook op het aansluiten bij een rechtszaak tegen de manier grondwaardebepaling, mocht de zaak dus gewonnen worden kan je hier achteraf nog wat van je zuurverdiende centen terugkrijgen. In vergelijking met afkoopbedrag een minimale investering denk ik.

https://www.erfpachtinams...im-grondwaardebeleid.html
Ik doe trouwens ook mee met de rechtszaak puur om die reden van dat je kan profiteren van een eventuele waardeverlaging in de toekomst.

Daarnaast heb ik via woz juristen ook via dezelfde link bezig met het verlagen van mijn afkoopbedrag door de woz 2015 omlaag te krijgen. Want die was toendertijd te hoog ingeschat. Is al ruim 30k vanaf gegaan en dat scheelt toch weer 2/3k minder aan afkoop.
Maar verbaas mij hoe weinig mensen een bezwaar hebben ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Van de meeste mensen kan je niet verwachten dat ze zich zoveel in al die "ingewikkelde" regels gaan verdiepen. En zo te zien als je wel probeert erin te verdiepen, wordt het ook niet allemaal duidelijker op. Er zijn naar mijn idee genoeg mensen die niks met de erfpacht gedaan hebben.

Maar wat is nou het advies voor mensen die nog een keuze moeten maken en hun aanvraag wel eind 2019/begin 2020 gedaan hebben? Volgens mij is beste keus gewoon afkopen toch? En mocht het bedrag te hoog zijn, dan minstens vastklikken (optie 1 geloof ik). En niks doen is dus altijd de slechtste optie? Of kan vastklikken alsnog slechter zijn dan niks doen 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

xileS schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:58:
Van de meeste mensen kan je niet verwachten dat ze zich zoveel in al die "ingewikkelde" regels gaan verdiepen. En zo te zien als je wel probeert erin te verdiepen, wordt het ook niet allemaal duidelijker op. Er zijn naar mijn idee genoeg mensen die niks met de erfpacht gedaan hebben.

Maar wat is nou het advies voor mensen die nog een keuze moeten maken en hun aanvraag wel eind 2019/begin 2020 gedaan hebben? Volgens mij is beste keus gewoon afkopen toch? En mocht het bedrag te hoog zijn, dan minstens vastklikken (optie 1 geloof ik). En niks doen is dus altijd de slechtste optie? Of kan vastklikken alsnog slechter zijn dan niks doen 8)7 ?
Inderdaad, door onvoorspelbare toekomst en onvoorspelbare ambtenaren zou niks doen ook voordeliger kunnen zijn (kleine kans maar toch, bij deflatie b.v zal je canon bij eeuwigdurende niet meer zakken). Dus je zit gewoon in een soort casino. Kan alle kanten op en dat maakt dit systeem gewoon waardeloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FlyEragon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:01:
[...]

Inderdaad, door onvoorspelbare toekomst en onvoorspelbare ambtenaren zou niks doen ook voordeliger kunnen zijn (kleine kans maar toch, bij deflatie b.v zal je canon bij eeuwigdurende niet meer zakken). Dus je zit gewoon in een soort casino. Kan alle kanten op en dat maakt dit systeem gewoon waardeloos.
Ja, als je dan toch zou moeten gokken, dan is het procentueel gezien samenvattend het meest voordelig volgens mij:

1. Alles afkopen
2. Vastklikken
3. Niks doen.

Zelf ben ik ook verhuisd naar een huis, waarmee de vorige eigenaren niks met de erfpacht gedaan hebben. Als ik op Funda kijk, heeft bijna niemand iets met de erfpacht gedaan in ons gebouw :X . Het is nog wel afgekocht voor de komende 30 jaar ofzo. Er kan in tussentijd vast nog veel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:44:
[...]
Ik doe trouwens ook mee met de rechtszaak puur om die reden van dat je kan profiteren van een eventuele waardeverlaging in de toekomst...
Ik heb mijzelf ook aangemeld, niks doen en vanaf de zijlijn kijken behoort niet meer tot de mogelijkheden. Als de gemeente zichzelf zo grandioos als een eikel wilt opstellen. Prima, ga ik er ook volgas tegenin. Iedereen moet het voorzichzelf beslissen maar vergeet niet dat niet protesteren kan betekenen dat je later bij coulance of verlagingen er mogelijk niks van terugziet, ging ook zo bij de spaartaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
FlyEragon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:54:
[...]

Ik heb mijzelf ook aangemeld, niks doen en vanaf de zijlijn kijken behoort niet meer tot de mogelijkheden. Als de gemeente zichzelf zo grandioos als een eikel wilt opstellen. Prima, ga ik er ook volgas tegenin. Iedereen moet het voorzichzelf beslissen maar vergeet niet dat niet protesteren kan betekenen dat je later bij coulance of verlagingen er mogelijk niks van terugziet, ging ook zo bij de spaartaks.
je krijgt trouwens ook info hoe je straks je aanbieding moet accepteren soort van onder protest brief sturen naar de gemeente.
Je kan trouwens Koen de Lange ook gewoon bellen, dus mocht je een complexe vraag hebben waar je niet mee uitkomt die kan je altijd helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxhoundNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 31-10-2024
@FlyEragon
In het rekenvoorbeeld staat:
Omdat u al tot 2035 hebt afgekocht, wordt er een deel van de afkoopsom gecorrigeerd zodat u niet dubbel betaalt
Ik denk dat dat over die 2.5% per jaar gaat en de berekening op basis van 't' in de formule van artikel 3.5 van de afkoopinstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:15:
[...]
je krijgt trouwens ook info hoe je straks je aanbieding moet accepteren soort van onder protest brief sturen naar de gemeente.
Je kan trouwens Koen de Lange ook gewoon bellen, dus mocht je een complexe vraag hebben waar je niet mee uitkomt die kan je altijd helpen.
Ik had nog geen keuze gemaakt dus nog geen definitieve aanbieding ontvangen. Dat ga ik dichtbij de verstrijk-datum doen om zoveel mogelijk tijd te rekken. Immers hoe later ik moet betalen hoe meer ontwikkelingen er geweest zullen zijn, en hopelijk met vele correcties aan dit kromme systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
FlyEragon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:19:
[...]

Ik had nog geen keuze gemaakt dus nog geen definitieve aanbieding ontvangen. Dat ga ik dichtbij de verstrijk-datum doen om zoveel mogelijk tijd te rekken. Immers hoe later ik moet betalen hoe meer ontwikkelingen er geweest zullen zijn, en hopelijk met vele correcties aan dit kromme systeem.
Had je al bezwaar ingediend woz 2015?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:22:
[...]

Had je al bezwaar ingediend woz 2015?
Ik ben pas eind 2021 ingetrokken in deze woning en toen meteen aanvraag gedaan. Dus geen gunstige voorwaarden.

Kan ik daar nog bezwaar voor indienen dan?

[ Voor 7% gewijzigd door FlyEragon op 16-11-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:18
FlyEragon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:48:
[...]

Ik ben pas eind 2021 ingetrokken in deze woning en toen meteen aanvraag gedaan. Dus geen gunstige voorwaarden.

Deze uitspraak is van toepassing op 2 groepen huiseigenaren. Deze groepen hebben voor 8 januari 2020 een aanvraag ingediend om over te stappen naar eeuwigdurende erfpacht.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
FlyEragon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:48:
[...]

maar welke woz waarde is gehanteerd bij de berekening van deze erfpacht? welk jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:49:
[...]
maar welke woz waarde is gehanteerd bij de berekening van deze erfpacht? welk jaar?
Aanvraag dus eind 2021. Woz waarde van 2020 gebruikt, peildatum 2019 -> 370K
De BSQ is ook van 20% naar 35% gestegen tov paar jaar eerder, zo heeft de gemeente de grondwaarde even lekker omhooggekrikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
FlyEragon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:57:
[...]

Aanvraag dus eind 2021. Woz waarde van 2020 gebruikt, peildatum 2019 -> 370K
De BSQ is ook van 20% naar 35% gestegen tov paar jaar eerder, zo heeft de gemeente de grondwaarde even lekker omhooggekrikt.
Volgens mij zou je dan wel bezwaar kunnen maken op die woz van 2020 met peil datum 2019. Maar dat kan je het beste vragen aan woz juristen. Die doet voor Seba de woz bezwaren in het kader van eeuwigdurend erfpacht.

tijdens je bezwaar wordt je aanvraag voor eeuwigdurend erfpacht gepauzeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Figo112 op 16-11-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:59:
[...]

Volgens mij zou je dan wel bezwaar kunnen maken op die woz van 2020 met peil datum 2019. Maar dat kan je het beste vragen aan woz juristen. Die doet voor Seba de woz bezwaren in het kader van eeuwigdurend erfpacht.

tijdens je bezwaar wordt je aanvraag voor eeuwigdurend erfpacht gepauzeerd.
Bedankt, ook meteen aangevraagd. Zal het later laten weten voor de mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Op basis van gemeente regels lijkt me de kans wel klein, normaliter heb je 6 weken om bezwaar te maken. Ben benieuwd, niet geschoten is altijs mis. Geleerd van de gemeente }:O

Ik had gisteren even de berekening voor mijzelf gemaakt bij het nu vastklikken en later afkopen omdat ik dus benieuwd was hoeveel slechter het over tijd zou worden als ik nu geen zin heb in meteen afkopen:

Kan handig zijn voor mensen die worstelen met de berekening:

De formule die de gemeente gebruikt in deze situatie
code:
1
A = 0 + C/P x ( (1+i)^t / (1+d)^t )

Afkoop bij nog 20 jaar resterende huidige reeds afgekochte tijdvak:
code:
1
2
A = 1850/2,39 x (1+2)^20 / (1+4,5)^20
77400 x 1.49 / 2.41 = 47853

Afkoop bij nog 10 jaar resterende huidige reed afgekochte tijdvak:
code:
1
2
A = 1850/2,39 x (1+2)^10 / (1+4,5)^10
77400 x 1.1 /  1.55 = 54929

Disclaimer: Hier bovenop komt nog de inflatiecorrectie, bovenstaande voorbeelden houden geen rekening met de inflatie en is enkel bedoeld om het verschil duidelijk aan te geven bij het nu vastklikken en later in de tijd af te afkopen in geval dat het huidige lopende tijdvak al is afgekocht.

[ Voor 40% gewijzigd door FlyEragon op 16-11-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Is het bv überhaupt interessant om nu nog een overstap erfpacht aanvraag in te dienen als de vorige eigenaars dat in 2019/2020 niet gedaan hebben? Mijn verwachting is dat de aanbieding veel te duur wordt vergeleken met als het met gunstige voorwaarden aangevraagd was geweest. Onder de Spijtoptantregeling vallen wij denk ik ook niet, aangezien wij pas daarna eigenaar zijn geworden.

Ons erfpacht is nog voor 33 jaar afgekocht. Zo ver in de toekomst kan ik niet kijken. Lkr niks doen is wel makkelijk, maar wat is nou wijsheid in deze? Voor de gemiddelde woningeigenaar lijkt mij dit veel te ingewikkeld. Het voelt idd beetje als een casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

xileS schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:25:
Is het bv überhaupt interessant om nu nog een overstap erfpacht aanvraag in te dienen als de vorige eigenaars dat in 2019/2020 niet gedaan hebben? Mijn verwachting is dat de aanbieding veel te duur wordt vergeleken met als het met gunstige voorwaarden aangevraagd was geweest. Onder de Spijtoptantregeling vallen wij denk ik ook niet, aangezien wij pas daarna eigenaar zijn geworden.

Ons erfpacht is nog voor 33 jaar afgekocht. Zo ver in de toekomst kan ik niet kijken. Lkr niks doen is wel makkelijk, maar wat is nou wijsheid in deze? Voor de gemiddelde woningeigenaar lijkt mij dit veel te ingewikkeld. Het voelt idd beetje als een casino.
Tja, dat is dus precies waar iedereen mee in zijn maag zit. 33 jaar is nogal ver weg, maar stel nou dat je over 10 jaar wilt verhuizen en niks hebt gedaan. Wellicht dat je huis dan al minder waard is t.o.v andere huizen die het wel hebben vastgezet of afgekocht. Want hypotheken lopen meestal 30 jaar en na 10 jaar zit een volgende koper daar dus wel mee en de bank zal daar ook naar vragen waarschijnlijk. Dit gaat natuurlijk ongetwijfeld nog wat dooretteren zodat er ook meer zichtbaarheid aan wordt gegeven.

Vergeet niet dat je nog steeds 25% korting krijgt en nog 10% extra vanwege een al bestaande relatie tussen jou en de gemeente. Indien je nu niks doet en over een paar wel wat wilt doen kan dat al weggevallen zijn waardoor zowel vastklikken als verkopen al duurder is.

Aanbieding aanvragen zou ik wel altijd doen, je hoeft er namelijk niks mee te doen als het je niet aanstaat. Maar je hebt dan in ieder geval wel een aanvraagdaatum vastgelegd. En daar hangt alles van af zo een beetje. En liever dit jaar dan volgend jaar want elk jaar stijgt je WOZ weer.

Persoonlijk zie ik het als een investering die zich na een tijdje gaat uitbetalen bij verkoop, dat is natuurlijk koffiedik kijken maar hetzelfde rendement halen met beleggen of iets anders is al aantoonbaar lastig. En dit is nou precies waar de schoen wringt, de gemeente zadelt bewoners op met een verplicht rad van onfortuin.

Ik zit in een vergelijkbare situatie en wat ik ook uitreken zelfs zonder de spijtoptantenregeling lijkt het me dat je het minimaal moet vastzetten omdat je anders in heel veel onzekerheid gaat belanden. Ook zal de gevoelsmatige koperskwestie opspelen. Als jij niks hebt gedaan dan klinkt dat al minder zeker voor een nieuwe koper en zal die daar zeker in zijn bod mee rekening houden, dat zou ik tenminste doen.

[ Voor 12% gewijzigd door FlyEragon op 16-11-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 14:37
FlyEragon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:12:
[...]

Wellicht dat je huis dan al minder waard is t.o.v andere huizen die het wel hebben vastgezet of afgekocht.
Niks wellicht, 100% zeker, sterker nog hopelijk heeft @xileS er bij zijn aankoop van de woning al rekening mee gehouden dat hij over 33 jaar nog een erfpacht moet afkopen.

De woning is nu dus de contante waarde van de toekomstige erfpacht minder waard dan de buurman die het wel heeft afgekocht, daar zou als het goed is o.a. de makelaar op moeten hebben gewezen.
Groot probleem daarbij is dat je niet weet (kan weten) wat de erfpacht gaat zijn over 33 jaar, noch weet je wat de juiste rente voet is die je moet gebruiken.
Met andere woorden als de erfpacht over 30 jaar verwacht 20.000 euro is, moet je bij 2% rente rekenen met 11.260 euro nu.... dus is deze woning die 11k minder waard dan de woning waarbij het wel is afgekocht.
Dit bedrag varieert natuurlijk naar gelang je de hoogte van de erfpacht en de hoogte van de rente inschat.

Net als een appartement in een VVE zonder (of weinig) reserves een groter risico is dan hetzelfde appartement met een VVE met ruime reserves, maar ook daar hoor je nooit een makelaar of taxateur over.
Of er (voor jou appartement) nu 0 euro in kas zit of 10.000 euro maakt natuurlijk nogal een verschil, immers ook al zit je zelf op de begane grond van 10 appartementen, wanneer het dak lek gaat zal je mee moeten betalen als de VVE de gelden niet beschikbaar heeft.

Feitelijk neem je ook het eigenaarschap van de VVE gelden over van de vorige eigenaar, daar hoor je geen mens over maar behoort niet tot de koopsom waarover overdrachtsbelasting moet worden betaald. Is ook maar een percentage van een paar duizend euro maar toch. Als het goed is houd een notaris daar rekening mee...
Nadeel is dan weer dat de reserve van de VVE ook niet in de woning waarde valt en je dus (formeel) dat ook niet mag financieren via hypotheek (met HRA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
FlyEragon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:12:
[...]
En liever dit jaar dan volgend jaar want elk jaar stijgt je WOZ weer.
Is natuurlijk geen garantie dat de WOZ elk jaar weer toeneemt, wel erg aannemelijk dat de WOZ over 30 jaar hoger zal liggen dan vandaag de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

namliam_eht schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:53:
[...]

Is natuurlijk geen garantie dat de WOZ elk jaar weer toeneemt, wel erg aannemelijk dat de WOZ over 30 jaar hoger zal liggen dan vandaag de dag
Volgend jaar i.p.v dit jaar aanvragen is gegarandeerd een forse stijging.

Als je nu aanvraagt krijg je te maken met de waarde van 2021 en peildatum 2020. Aangezien alles de laatste 2-3 jaar hard is gestegen zal bij het aanvragen van volgend jaar een hogere woz gebruikt worden omdat de peildatum weer 1 jaar naar de toekomst schuift.

Dus wat dat betreft zou ik iedereen willen aanraden om in ieder geval een aanvraag nog dit jaar te doen zodat je niet nog slechter uit bent mocht je toch beslissen om er iets mee te doen. Achteraf er niks mee doen blijft dan nog steeds een optie, maar je staat al wel gunstiger als je toch wel besluit om over te stappen, bovendien koop je jezelf gratis wat bedenktijd.

[ Voor 13% gewijzigd door FlyEragon op 16-11-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Niet alleen de woz stijgt maar wat nog meer effect heeft is de BSQ percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Tja, veel was al duidelijk op basis van het handelen. Ook leuk om te lezen dat de notarissen die allemaal wel best vinden. Logisch met +- 1000 per huizenbezitter die binnen een x aantal jaar allemaal aan de beurt zijn wegens invoering nieuw stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Figo112 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:59:
[...]

Volgens mij niet, o.b.v. de in mijn vorige post geciteerde woz-juristen, en zoals de gemeente het zelf omschrijft:

Zoals toegelicht in eerdere rapportages, kunnen erfpachters op grond van een arrest van de Hoge Raad een nieuwe WOZ-beschikking 2015 aanvragen als ze vóór 8 januari 2020 een aanvraag hebben ingediend voor overstap naar eeuwigdurend erfpacht en medebelanghebbend zijn. (Stand van zaken uitvoering Overstapregeling, mei 2022)

Alleen als je voor januari 2020 een overstap hebt aangevraagd (of de vorige eigenaar dit heeft gedaan) kon je bezwaar maken tegen de WOZ 2015.

• Atlantis1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 20:49
xileS schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:25:

Die 33 jaar in de toekomst lijkt een ver van mijn bed show (dat zoek de opvolgende koper maar uit), maar dat is het niet. Hoe de erfpacht is geregeld staat bij vele kopers hoog op het lijstje.

En als de resttijd binnen de 30 jaar komt, dan heb je mogelijk een uitdaging in de vorm dat de bank de erfpacht wil zien geregeld. Dan wordt de aanvraag gedaan en het bedrag dat men verwacht dat je nodig hebt om af te kopen wordt afgetrokken van de vraagprijs. M.a.w. die kosten worden dan voor de verkopende partij. Zie ook de post bij onderstaande url en dan gaat het om het artikel "Financiële strop door niks te doen met erfpacht"
Dus stel dat je met vier jaar verkoopt, dan kan het wel een issue zijn, cq dat de komende jaren er meer naar wordt gekeken. Het belang van de bank is dat de waarde van het pand stabieler is doordat erfpacht niet meer speelt.

Overstappen naar eeuwigdurende erfpacht Amsterdam

[ Voor 7% gewijzigd door Atlantis1995 op 17-11-2022 07:28 ]

• Figo112
antidote schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:45:
[...]

Volgens mij niet, o.b.v. de in mijn vorige post geciteerde woz-juristen, en zoals de gemeente het zelf omschrijft:

Zoals toegelicht in eerdere rapportages, kunnen erfpachters op grond van een arrest van de Hoge Raad een nieuwe WOZ-beschikking 2015 aanvragen als ze vóór 8 januari 2020 een aanvraag hebben ingediend voor overstap naar eeuwigdurend erfpacht en medebelanghebbend zijn. (Stand van zaken uitvoering Overstapregeling, mei 2022)

Alleen als je voor januari 2020 een overstap hebt aangevraagd (of de vorige eigenaar dit heeft gedaan) kon je bezwaar maken tegen de WOZ 2015.
Volgens mij is er altijd een mogelijkheid om tot 5 jaar geleden bezwaar te maken helemaal als je toen geen eigenaar was. Maar daarvoor kan je het beste met woz jurist praten want dat proces is anders dan de normale bezwaarprocedure. heet ambtshalve bezwaar dacht ik.

• xileS
  • Niet online
namliam_eht schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:49:
[...]

Niks wellicht, 100% zeker, sterker nog hopelijk heeft @xileS er bij zijn aankoop van de woning al rekening mee gehouden dat hij over 33 jaar nog een erfpacht moet afkopen.
Atlantis1995 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:25:
[...]

Die 33 jaar in de toekomst lijkt een ver van mijn bed show (dat zoek de opvolgende koper maar uit), maar dat is het niet. Hoe de erfpacht is geregeld staat bij vele kopers hoog op het lijstje.
Ja, het is niet gek dat mijn woning minder waard is vergeleken met een woning waarvan de erfpacht eeuwig is afgekocht. Alleen wat nou als bijvoorbeeld het afkopen mij nu 50k (ik noem maar wat) kost en ik over 5 jaar ga verhuizen. Is mijn huis dan minstens 50k meer waard en gaan mensen dit ook zoveel extra bieden, alleen vanwege omdat de erfpacht is afgekocht?

De buren die met de gunstige voorwaarden konden afkopen, snap ik dat ze sneller hun investering eruit hebben, bij het verkopen van de woning. Alleen is het 100% zeker dat het sowieso verstandig is om erfpacht nu nog af te kopen?

En hoe zit dat met erfpacht vastzetten i.p.v. afkopen? Afhankelijk van het afkoopbedrag, kan ik mij dus voorstellen dat het niet altijd zo aantrekkelijk lijkt om zo'n groot bedrag af te kopen en om dan voor vastzetten te kiezen. Vastzetten is dus nog steeds beter dan niets doen, als je nu pas eind 2022 je aanvraag doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FlyEragon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:56:
[...]

Volgend jaar i.p.v dit jaar aanvragen is gegarandeerd een forse stijging.

Als je nu aanvraagt krijg je te maken met de waarde van 2021 en peildatum 2020. Aangezien alles de laatste 2-3 jaar hard is gestegen zal bij het aanvragen van volgend jaar een hogere woz gebruikt worden omdat de peildatum weer 1 jaar naar de toekomst schuift.

Dus wat dat betreft zou ik iedereen willen aanraden om in ieder geval een aanvraag nog dit jaar te doen zodat je niet nog slechter uit bent mocht je toch beslissen om er iets mee te doen. Achteraf er niks mee doen blijft dan nog steeds een optie, maar je staat al wel gunstiger als je toch wel besluit om over te stappen, bovendien koop je jezelf gratis wat bedenktijd.
Dat is idd zo. Zo'n aanvraag is volgens mij nog steeds verblijvend (en makkelijk online met DigID te doen). Mocht ik er niks mee doen, kan ik een ander jaar vast weer een aanvraag doen. Alleen hoogstwaarschijnlijk zal het elk jaar duurder worden.

Jammer genoeg val je volgens mij niet in de spijtoptantenregeling als je de woning na begin 2020 hebt gekocht. Eigenlijk zou iedereen weer de kans moeten krijgen vind ik om tegen de gunstige voorwaarden nog een aanvraag te kunnen doen.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 18:06

Patriot

Fulltime #whatpulsert

xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:30:
[...]

Eigenlijk zou iedereen weer de kans moeten krijgen vind ik om tegen de gunstige voorwaarden nog een aanvraag te kunnen doen.
Waarom, als ik vragen mag? Ik snap wel waarom iemand, zeker met de kennis van nu, het misschien nog eens zou willen (kunnen) heroverwegen, maar is dat uiteindelijk ook niet een beetje de gok die genomen is door de mensen die ervoor gekozen hebben de gunstige voorwaarden aan zich voorbij te laten gaan?

• namliam_eht
xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:24:
De buren die met de gunstige voorwaarden konden afkopen, snap ik dat ze sneller hun investering eruit hebben, bij het verkopen van de woning. Alleen is het 100% zeker dat het sowieso verstandig is om erfpacht nu nog af te kopen?
Met 100% zekerheid kan je niks zeggen.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel.

Ongeveer hetzelfde als, wanneer je het huis koopt voor 20k boven de vraag prijs
Het van energielabel G naar A omzet
Nieuwe keuken
Nieuwe badkamer
etc.

Krijg je dan na 10 jaar je investering terug als/wanneer je je huis verkoopt ?

• antidote
Figo112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is er altijd een mogelijkheid om tot 5 jaar geleden bezwaar te maken helemaal als je toen geen eigenaar was. Maar daarvoor kan je het beste met woz jurist praten want dat proces is anders dan de normale bezwaarprocedure. heet ambtshalve bezwaar dacht ik.
Die mogelijkheid ken ik niet, maar is hier ook niet aan de orde. Het alsnog opvragen van de WOZ-beschikking 2015 en daartegen bezwaar maken kon o.b.v. de uitspraak van de Hoge Raad, die gold voor twee groepen belanghebbenden. Naast degenen die hebben geprocedeerd, konden ook anderen die aan de voorwaarden voldoen de bezwaar maken tegen de WOZ 2015.
Op de website van de SEBA staat een aantal documenten van de gemeente hierover. De voorwaarden staan beschreven in de flap (blz 3) en zijn opgenomen in het stroomschema. De eerste vraag in het stroomschema is of de overstapaanvraag is ingediend voor 8 januari 2020. Voor degenen die na die tijd een overstap aanvragen wordt gerekend met de WOZ-beschikking van het voorgaande jaar, en doet de WOZ 2015 er niet toe.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:30:
[...]

Dat is idd zo. Zo'n aanvraag is volgens mij nog steeds verblijvend (en makkelijk online met DigID te doen). Mocht ik er niks mee doen, kan ik een ander jaar vast weer een aanvraag doen. Alleen hoogstwaarschijnlijk zal het elk jaar duurder worden.

Jammer genoeg val je volgens mij niet in de spijtoptantenregeling als je de woning na begin 2020 hebt gekocht. Eigenlijk zou iedereen weer de kans moeten krijgen vind ik om tegen de gunstige voorwaarden nog een aanvraag te kunnen doen.
Omdat ik precies hetzelfde heb, heb ik mij aangesloten bij de rechtszaak van stichting SEBA. Dit is 1 van de vele punten waarvoor zii pleiten. Los daarvan probeer ik bezwaar te maken tegen de gebruikte grondslag via WOZ juristen. Ook dit zou mogelijk moeten zijn, omdat we immers pas later eigenaar zijn geworden.

@Figo112 Hoe snel en waar kan je zien dat de huidige lopende aanvraag gepauzeerd is? Aangezien ik een voorlopige orientatie pakket heb gehad, moet ik uiterlijk 13 december een keuze maken. Vraag me af wat handiger is, een keuze maken nu zodat ik wat tijd koop totdat de definitieve aanbieding van de gemeente er is? Dit schijnt namelijk ook al maanden zo niet jaren te duren.

Ik wil namelijk niet in de situatie komen dat de gemeente niet tijdig op bezwaren reageert en daarmee ik te laat ben o.i.d en mijn initiele aanvraagdatum kwijt raak.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:04:
[...]

Waarom, als ik vragen mag? Ik snap wel waarom iemand, zeker met de kennis van nu, het misschien nog eens zou willen (kunnen) heroverwegen, maar is dat uiteindelijk ook niet een beetje de gok die genomen is door de mensen die ervoor gekozen hebben de gunstige voorwaarden aan zich voorbij te laten gaan?
Misschien omdat ze later in de tijd pas eigenaar van de woning zijn geworden en de vorige bewoner (expat uit buitenland) niks begreep van alle ellende die de gemeente stuurde?

• xileS
  • Niet online
Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:04:
[...]

Omdat ik die kans bij mijn huidige woning nooit gehad heb? Bij mijn vorige wel, daar had ik het wel aangevraagd.

Waarom de vorige bewoners helemaal niks hebben aangevraagd is mij ook een raadsel, maar ik denk dat de meeste mensen zich daarmee niet bezighouden als ze een datum zien staan 30+ jaar vanaf nu. Als zij wel een aanvraag hadden gedaan (wat ze als goed is niet gedaan hebben), dan had ik nog een keuze gehad als koper.

Huiseigenaren voor 8 januari 2020, die niks gedaan hebben krijgen dus nog een kans terwijl ze al eerder een kans hebben gehad. En ik als nieuwe eigenaar na 8 januari 2020 val buiten de boot.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:20:
[...]

Misschien omdat ze later in de tijd pas eigenaar van de woning zijn geworden en de vorige bewoner (expat uit buitenland) niks begreep van alle ellende die de gemeente stuurde?
Uit interesse: Wat had er dan moeten gebeuren vanuit de gemeente om de vorige bewoner dat te laten begrijpen? Want uit deze stellingname begrijp ik dat je vind dat de gemeente hier tekort is geschoten in het voldoende informeren van de vorige bewoner? Tot waar loopt die verantwoordelijkheid volgens jou, vergeleken met de verantwoordelijkheid van die vorige bewoner om met een financieel adviseur naar de zaak te gaan kijken?

• xileS
  • Niet online
FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:01:
[...]

Omdat ik precies hetzelfde heb, heb ik mij aangesloten bij de rechtszaak van stichting SEBA. Dit is 1 van de vele punten waarvoor zii pleiten. Los daarvan probeer ik bezwaar te maken tegen de gebruikte grondslag via WOZ juristen. Ook dit zou mogelijk moeten zijn, omdat we immers pas later eigenaar zijn geworden.
Ik ga dan ergens in december dit jaar ook maar voor de zekerheid een aanvraag indienen. Expres nog een maandje wachten om het allemaal wat langer uit te stellen. Ik heb even gezocht naar SEBA, bedoel je dit: https://www.erfpachtinams...acht-herstelregeling.html ?

Als ik het goed begrijp loopt er hier een rechtszaak over en kan hierin nog eventueel verandering in komen? Wellicht handig dat ik ook dit formulier invul dan..

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:46:
[...]

Uit interesse: Wat had er dan moeten gebeuren vanuit de gemeente om de vorige bewoner dat te laten begrijpen? Want uit deze stellingname begrijp ik dat je vind dat de gemeente hier tekort is geschoten in het voldoende informeren van de vorige bewoner? Tot waar loopt die verantwoordelijkheid volgens jou, vergeleken met de verantwoordelijkheid van die vorige bewoner om met een financieel adviseur naar de zaak te gaan kijken?
Dat weet ik allemaal niet, ik wil gewoon als simpele burger zo min mogelijk uitgemolken worden. Dus daar strijd ik voor. De willekeur en wirwar aan regels is voor mij reden genoeg. De gemeente had het makkelijker kunnen maken door b.v geen eind-datum aan te houden en iedereen op elk moment de gelegenheid te geven zonder vage kortingen en truukjes om mensen ertoe te bewegen om een beslissing te nemen. Ik wil hier geen filosofische discussie van maken, mijn doel is simpel. Zo min mogelijk betalen in de toekomst, of zo min mogelijk schade leiden bij verkoop.

• Figo112
antidote schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:52:
[...]

Die mogelijkheid ken ik niet, maar is hier ook niet aan de orde. Het alsnog opvragen van de WOZ-beschikking 2015 en daartegen bezwaar maken kon o.b.v. de uitspraak van de Hoge Raad, die gold voor twee groepen belanghebbenden. Naast degenen die hebben geprocedeerd, konden ook anderen die aan de voorwaarden voldoen de bezwaar maken tegen de WOZ 2015.
Op de website van de SEBA staat een aantal documenten van de gemeente hierover. De voorwaarden staan beschreven in de flap (blz 3) en zijn opgenomen in het stroomschema. De eerste vraag in het stroomschema is of de overstapaanvraag is ingediend voor 8 januari 2020. Voor degenen die na die tijd een overstap aanvragen wordt gerekend met de WOZ-beschikking van het voorgaande jaar, en doet de WOZ 2015 er niet toe.
Was een reactie op iemand die na 2020 een aanvraag heeft gedaan en later eigenaar is geworden. Dus die seba rechtzaak waarbij je bezwaar op je woz van 2015 kon doen staat ook los hiervan en is ook langer dan 5 jaar geleden waarom er dus een rechtszaak aan te pas moest komen. Maar als je nu aanvraag zou doen voor eeuwigdurend erfpacht dan kan je als het goed is alsnog een bezwaar indienen tot 5 jaar terug. Tenminste dat heb ik zo begrepen van de jurist alleen kost het je meer moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:45:
[...]

Omdat ik die kans bij mijn huidige woning nooit gehad heb? Bij mijn vorige wel, daar had ik het wel aangevraagd.

Waarom de vorige bewoners helemaal niks hebben aangevraagd is mij ook een raadsel, maar ik denk dat de meeste mensen zich daarmee niet bezighouden als ze een datum zien staan 30+ jaar vanaf nu. Als zij wel een aanvraag hadden gedaan (wat ze als goed is niet gedaan hebben), dan had ik nog een keuze gehad als koper.

Huiseigenaren voor 8 januari 2020, die niks gedaan hebben krijgen dus nog een kans terwijl ze al eerder een kans hebben gehad. En ik als nieuwe eigenaar na 8 januari 2020 val buiten de boot.
Ik snap dat jij buiten de boot valt, maar ik snap de verantwoording van waarom dat niet het geval zou moeten zijn niet helemaal. De redenatie voor de mensen die het nu nog eens mogen overwegen is aldus: Mensen die de kans hadden om gebruik te maken van deze gunstige regeling hebben die kans mogelijk niet genomen omdat het vanwege de complexe aard van de materie (vooral) voor leken niet makkelijk te overzien was wat de financiële gevolgen van (al dan niet) overstappen geweest zouden zijn. Er is daarom een tegemoetkoming voor die mensen om ze nogmaals in staat te stellen die keuze te maken: Voor de volledigheid, dat is niet alleen omdat de gemeente Amsterdam zo ontzettend galant is, maar ook omdat ze erkennen dat er aan hun kant fouten zijn gemaakt.

Die uitbreiding van de deadline is voor mensen die er aanspraak op hadden kunnen maken. Iemand die er nooit aanspraak op had kunnen maken heeft toch weinig grond waarop ze een beroep kunnen doen op die tegemoetkoming? Je kunt niet zeggen dat een koper van na 8-1-2020 er niet voor heeft gekozen om gebruik te maken van de gunstige overstapregeling omdat de communicatie vanuit de gemeente niet helder was of er anderszins fouten gemaakt zijn bij de gemeente: Het kon op dat moment gewoon überhaupt niet meer.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:53:
[...]

Ik ga dan ergens in december dit jaar ook maar voor de zekerheid een aanvraag indienen. Expres nog een maandje wachten om het allemaal wat langer uit te stellen. Ik heb even gezocht naar SEBA, bedoel je dit: https://www.erfpachtinams...acht-herstelregeling.html ?

Als ik het goed begrijp loopt er hier een rechtszaak over en kan hierin nog eventueel verandering in komen? Wellicht handig dat ik ook dit formulier invul dan..
Inderdaad dat is het, je kan ze ook bellen of mailen met je eigen verhaal. Heb ik eerst ook gedaan. Je krijgt dan ook de laatste 2 status updates in de vorm van een nieuwsbrief. De hele zaak loopt nog inderdaad en kan zeker wel invloed hebben, het is alleen niet gegarandeerd. Maar voor een schijntje t.o.v het potentieel te leiden schade kan je meedoen tegen het onrecht. (zo zie ik het)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:53:
[...]

Dat weet ik allemaal niet, ik wil gewoon als simpele burger zo min mogelijk uitgemolken worden. Dus daar strijd ik voor. De willekeur en wirwar aan regels is voor mij reden genoeg. De gemeente had het makkelijker kunnen maken door b.v geen eind-datum aan te houden en iedereen op elk moment de gelegenheid te geven zonder vage kortingen en truukjes om mensen ertoe te bewegen om een beslissing te nemen. Ik wil hier geen filosofische discussie van maken, mijn doel is simpel. Zo min mogelijk betalen in de toekomst, of zo min mogelijk schade leiden bij verkoop.
Vooral dat laatste kan ik me volledig voorstellen. Ik lees wel vooral een reden waarom jij het voor jezelf zo wil, en hoewel ik dat volkomen begrijp kan ik daar persoonlijk niet echt een reden uit halen waarom het zo zou moeten zijn. Maar goed, het is ook niet jouw verantwoordelijkheid om mij daarvan te overtuigen. Ik vroeg het uit interesse en dit is ook een antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

@Patriot Ik denk dat het volgende mij ook wel heeft geholpen om deze stelling/beslissingen te nemen.
https://awep.nl/erfpacht/20170602_BREDEERFPACHTCOMMISSIE_Financiele-bijsluiter-bij-erfpacht.pdf

Bekijken het even 5 minuten en laat het maar inzinken :)

[ Voor 28% gewijzigd door FlyEragon op 17-11-2022 14:11 ]

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:02:
@Patriot Ik denk dat het volgende mij ook wel heeft geholpen om deze beslissingen te nemen.
https://awep.nl/erfpacht/20170602_BREDEERFPACHTCOMMISSIE_Financiele-bijsluiter-bij-erfpacht.pdf

Sorry, maar je gaat nu helemaal voorbij aan het punt dat gemaakt wordt.

Jij bent een nieuwe koper. Waarom zou jij recht hebben op de gunstige regeling die afgelopen was, voordat jij het huis kocht?

Kan zo legio zaken noemen die in het verleden gesubsidieerd / gestimuleerd werden en nu niet meer....

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

jeroenkb schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:13:
[...]

Sorry, maar je gaat nu helemaal voorbij aan het punt dat gemaakt wordt.

Jij bent een nieuwe koper. Waarom zou jij recht hebben op de gunstige regeling die afgelopen was, voordat jij het huis kocht?

Kan zo legio zaken noemen die in het verleden gesubsidieerd / gestimuleerd werden en nu niet meer....
Omdat de hele regeling en uitvoering aan alle kanten rammelt. Bovendien hoef ik niemand hier te overtuigen. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de hier vermelde informatie en daar doe ik mijn ding mee, mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Persoonlijk zal ik ook niemand vragen waarom iets wel/niet gedaan wordt. Daarvoor is deze discussie niet. Mijn ervaringen vermeldt ik hier wel zodat er meer mensen miscchien wat aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:02:
@Patriot Ik denk dat het volgende mij ook wel heeft geholpen om deze stelling/beslissingen te nemen.

Daar ben ik mee bekend, en hoewel ik hun opmerking "Hoewel scherp beschreven is alles wat hier staat waar." op zichzelf altijd al een beetje te, wat zij noemen, "scherp" heb gevonden, kaarten ze zaken aan die vooral ook oneerlijk voelen. Daarmee wil ik de verantwoordelijkheid voor misstanden (zoals volledig ontoereikende informatievoorziening, geconstateerd door de gemeentelijke ombudsman) echt niet kwijtschelden, maar sommige zaken die ze vermelden zijn wat mij betreft soms een beetje té scherp geschreven waardoor bepaalde dingen een gegeven lijken terwijl dat niet zo is (ondanks dat het geschrevene daarmee niet onwaar is).

Los daarvan, spelen deze problemen met het erfpachtsysteem in het algemeen en staan ze feitelijk los van de gunstige regeling voor overstappen naar de eeuwigdurende erfpacht zoals aangeboden tot 8 januari 2020 en denk ik dus dat ze in het kader van die regeling niet zoveel betekenen voor mensen die na die datum erfpachter zijn geworden.

Nog even voor de volledigheid: Ik heb geen belang in de situatie. Het bestaat bij mij puur uit interesse, ik woon niet in Amsterdam en ben er ook geen erfpachter.

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:17:
[...]

Omdat de hele regeling en uitvoering aan alle kanten rammelt. Bovendien hoef ik niemand hier te overtuigen. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de hier vermelde informatie en daar doe ik mijn ding mee, mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Persoonlijk zal ik ook niemand vragen waarom iets wel/niet gedaan wordt. Daarvoor is deze discussie niet. Mijn ervaringen vermeldt ik hier wel zodat er meer mensen miscchien wat aan hebben.
Duidelijk.

Voor jou persoonlijk hoop ik dat je gelijk krijgt en dus nog van de gunstige regeling gebruik mag maken. Ik betwijfel of dat gaat gebeuren, want dan zou iemand over 10 jaar daar ook nog gebruik van kunnen maken.

Zoals een andere tweaker al stelde: het feit dat de boel aan alle kanten rammelt heeft niets te maken met de reikwijdte van de regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:55:
[...]

Ik snap dat jij buiten de boot valt, maar ik snap de verantwoording van waarom dat niet het geval zou moeten zijn niet helemaal. De redenatie voor de mensen die het nu nog eens mogen overwegen is aldus: Mensen die de kans hadden om gebruik te maken van deze gunstige regeling hebben die kans mogelijk niet genomen omdat het vanwege de complexe aard van de materie (vooral) voor leken niet makkelijk te overzien was wat de financiële gevolgen van (al dan niet) overstappen geweest zouden zijn. Er is daarom een tegemoetkoming voor die mensen om ze nogmaals in staat te stellen die keuze te maken: Voor de volledigheid, dat is niet alleen omdat de gemeente Amsterdam zo ontzettend galant is, maar ook omdat ze erkennen dat er aan hun kant fouten zijn gemaakt.
Dus bijvoorbeeld de vorige eigenaren van mijn woning, vonden de materie te complex en hadden dus de kans niet genomen om gebruik te maken van de gunstige regeling. De tegemoetkoming moet ervoor zorgen dat zij nogmaals in staat zijn om die keuze te maken. Alleen volgens mij werd deze spijtoptantenregeling pas dit jaar bekend en toen waren zij al verhuisd, dus hebben ze helemaal niet meer naar deze regeling hoeven te kijken en die kans dus ook nooit meer kunnen pakken. En ik als nieuwe eigenaar krijg dus die kans niet meer, enkel omdat de vorige eigenaar geen noodzaak zag om een aanvraag in te dienen of er wellicht niet eens vanaf wist.

Bij mij vorige woning had ik dus wel een aanvraag ingediend, maar volgens mij niet omdat ik hierover goed geïnformeerd was door de gemeente. Ik hoorde hier toevallig iets over via via en dacht een vrijblijvend aanvraag indienen kan geen kwaad. Ik kan mij niet meer herinneren of de gemeente mij hierover überhaupt post of dergelijke erover heeft gestuurd.
Die uitbreiding van de deadline is voor mensen die er aanspraak op hadden kunnen maken. Iemand die er nooit aanspraak op had kunnen maken heeft toch weinig grond waarop ze een beroep kunnen doen op die tegemoetkoming? Je kunt niet zeggen dat een koper van na 8-1-2020 er niet voor heeft gekozen om gebruik te maken van de gunstige overstapregeling omdat de communicatie vanuit de gemeente niet helder was of er anderszins fouten gemaakt zijn bij de gemeente: Het kon op dat moment gewoon überhaupt niet meer.
Daar heb je een punt en ik snap nu beter je vraag waarom ik vind dat ik als nieuwe bewoner na 08-01-2020 een kans moet krijgen.

Maar ik vind nog steeds omdat ik juist die keuze niet zelf heb kunnen maken (en de vorige bewoners dus wel), dat bij de bekendmaking van de *spijtoptantenregeling een nieuwe (laatste) deadline zou moeten gelden, zodat ook echt iedereen zelf de keus kan maken i.p.v. dat de keus is gemaakt door de vorige eigenaren.

*spijtoptantenregeling is volgens mij pas dit jaar bekend gemaakt, maar er zijn al genoeg mensen inmiddels verhuisd en hebben dus nooit van deze regeling gebruik kunnen maken.

Uiteraard zullen dan nog steeds huiseigenaren zijn die nog steeds niks doen en de volgende eventuele koper daar weer mee zit :+ . Alleen dan zijn er wel meerdere mensen hierover herinnerd geweest, want naar mijn gevoel hebben te veel mensen er geen gebruik van gemaakt, omdat de meeste er de noodzaak/voordeel er niet van inzagen of er zelfs helemaal niks vanaf wisten (expats?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:59:
[...]

Vooral dat laatste kan ik me volledig voorstellen. Ik lees wel vooral een reden waarom jij het voor jezelf zo wil, en hoewel ik dat volkomen begrijp kan ik daar persoonlijk niet echt een reden uit halen waarom het zo zou moeten zijn. Maar goed, het is ook niet jouw verantwoordelijkheid om mij daarvan te overtuigen. Ik vroeg het uit interesse en dit is ook een antwoord :)
Het is toch logisch als jij als gemeente het erfpachtsysteem zodanig gaat aanpassen bijv. een bsq gaat verzinnen tegenover een onafhankelijke taxatie, informatievoorziening die zo slecht is dat men de gevolgen van vastklikken niet kan begrijpen, woz bezwaren onmogelijk maakt en pas na een rechtzaak weer mogelijk, notarissen van buiten amsterdam gaat weren waardoor de prijzen de pan uitschieten, zelfs een vrienden/vijanden analyse gaat uitvoeren en nog veel zaken die van invloed zijn op een tijdige beslissing door de burgers?
Vervolgens ga je dat spijtoptantenregeling noemen en ga je voorwaarden zodanig aanpassen dat als je de woning net heb gekocht dat je er net buiten valt. Hoe kan je spijt hebben als de gemeente zijn zaken nog niet op orde had zoals een goede informatie voorziening? Als je een nieuw systeem bedenkt zorg ervoor dan op zijn minst ervoor dat alles duidelijk en goed in elkaar zit. En helaas was dit niet zo, bewezen door de verschillende rechtzaken tot zelfs kamervragen waaruit heel veel zaken bijgesteld zijn, denk aan woz bezwaar jaren later toch mogelijk maken tot het toelaten van notarissen buiten amsterdam.

Dat is waarom ik vind dat de spijtoptantenregeling ook voor de mensen moet gelden die daar nu niet onder vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Toen er ergens een nieuwsbericht naar buiten kwam van de spijtoptantenregeling ging ik er eigenlijk vanuit dat die ook voor mij ging gelden, aangezien dit nieuwsbericht dus dit jaar naar buiten is gebracht en ik er geen gebruik van hebben kunnen maken. Best spijtig dan idd als ik er dan net buiten val.

Kans lijkt mij klein dat dit alsnog mogelijk wordt, maar het zou wel zo eerlijk zijn.

Mocht het toch opeens mogelijk zijn, vraag ik mij wel af wat dan met een erfpachtaanvraag (zonder gunstige voorwaarden) gebeurd. En helemaal als je al getekend hebt straks.. Daarom stel ik alles het liefst nog eventjes wat allemaal uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Figo112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:46:
[...]

Het is toch logisch als jij als gemeente het erfpachtsysteem zodanig gaat aanpassen bijv. een bsq gaat verzinnen tegenover een onafhankelijke taxatie, informatievoorziening die zo slecht is dat men de gevolgen van vastklikken niet kan begrijpen, woz bezwaren onmogelijk maakt en pas na een rechtzaak weer mogelijk, notarissen van buiten amsterdam gaat weren waardoor de prijzen de pan uitschieten, zelfs een vrienden/vijanden analyse gaat uitvoeren en nog veel zaken die van invloed zijn op een tijdige beslissing door de burgers?
Vervolgens ga je dat spijtoptantenregeling noemen en ga je voorwaarden zodanig aanpassen dat als je de woning net heb gekocht dat je er net buiten valt.
Vervolgens ga je wat de spijtoptantenregeling noemen? Want het hele stuk wat je ervoor beschrijft heeft op zichzelf niks te maken met de spijtoptantenregeling maar is een beschrijving van (de situatie omtrent) het vernieuwde erfpachtstelsel dat is vastgelegd in de algemene bepalingen (die van 2016 meen ik).

Verder vind ik de zinsnede "voorwaarden zodanig aanpassen dat als je de woning net heb gekocht dat je er net buiten valt" een beetje tendentieus. De voorwaarden zijn verruimd, maar je verkoopt het nu een beetje alsof mensen nu ineens buiten de boot vallen terwijl dat eerder niet zo was.
Hoe kan je spijt hebben als de gemeente zijn zaken nog niet op orde had zoals een goede informatie voorziening? Als je een nieuw systeem bedenkt zorg ervoor dan op zijn minst ervoor dat alles duidelijk en goed in elkaar zit. En helaas was dit niet zo, bewezen door de verschillende rechtzaken tot zelfs kamervragen waaruit heel veel zaken bijgesteld zijn, denk aan woz bezwaar jaren later toch mogelijk maken tot het toelaten van notarissen buiten amsterdam.

Dat is waarom ik vind dat de spijtoptantenregeling ook voor de mensen moet gelden die daar nu niet onder vallen.
Zo neigen we een beetje naar een semantische discussie. Ik vind de term spijtoptanten ook een beetje een opportunistisch gekozen naam, want het wekt de indruk dat de mensen die hieronder vallen simpelweg spijt hebben van hun keuze terwijl de kern van het verhaal is dat deze mensen op onvoldoende wijze zijn geïnformeerd door de gemeente. Dat gezegd hebbende; mensen die sowieso nooit aanspraak konden doen op deze gunstige regeling kunnen natuurlijk ook zeker geen spijt hebben van het feit dat ze de regeling aan zich voorbij hebben laten gaan.

Iemand die in april van 2020 een huis kocht in Amsterdam kon hoe dan ook geen gebruik maken van de gunstige regeling. Die persoon is dus in geen enkele zin van het woord benadeeld door het feit dat de informatievoorziening omtrent overstappen onder de gunstige regeling onvoldoende duidelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:23:
[...]

Vervolgens ga je wat de spijtoptantenregeling noemen? Want het hele stuk wat je ervoor beschrijft heeft op zichzelf niks te maken met de spijtoptantenregeling maar is een beschrijving van (de situatie omtrent) het vernieuwde erfpachtstelsel dat is vastgelegd in de algemene bepalingen (die van 2016 meen ik).

Verder vind ik de zinsnede "voorwaarden zodanig aanpassen dat als je de woning net heb gekocht dat je er net buiten valt" een beetje tendentieus. De voorwaarden zijn verruimd, maar je verkoopt het nu een beetje alsof mensen nu ineens buiten de boot vallen terwijl dat eerder niet zo was.

[...]

Zo neigen we een beetje naar een semantische discussie. Ik vind de term spijtoptanten ook een beetje een opportunistisch gekozen naam, want het wekt de indruk dat de mensen die hieronder vallen simpelweg spijt hebben van hun keuze terwijl de kern van het verhaal is dat deze mensen op onvoldoende wijze zijn geïnformeerd door de gemeente. Dat gezegd hebbende; mensen die sowieso nooit aanspraak konden doen op deze gunstige regeling kunnen natuurlijk ook zeker geen spijt hebben van het feit dat ze de regeling aan zich voorbij hebben laten gaan.

Iemand die in april van 2020 een huis kocht in Amsterdam kon hoe dan ook geen gebruik maken van de gunstige regeling. Die persoon is dus in geen enkele zin van het woord benadeeld door het feit dat de informatievoorziening omtrent overstappen onder de gunstige regeling onvoldoende duidelijk was.
toon volledige bericht
Tuurlijk wel, als de vorige bewoner goed was geinformeerd een aanvraag had gedaan kon de koper deze gewoon overnemen, dat geldt ook voor de spijtoptantenregeling.
Als jij burgers niet voldoende informeert en de complexiteit leidt tot geen keuze dan kan je ze niet echt kwalijk nemen. Dus ja die koper in 2020 had er recht op als de gemeente zijn werk goed had uitgevoerd.
Je begrijpt het niet he? Als ik een woning zou verkopen in 2020 en ik heb een aanvraag gedaan dan kan de koper deze overnemen. Maar de spijtoptantenregeling zou in diezelfde strekking ook de mogelijkheid moeten geven dat een koper deze kan overnemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Figo112 op 17-11-2022 15:31 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:45:
[...]

Dus bijvoorbeeld de vorige eigenaren van mijn woning, vonden de materie te complex en hadden dus de kans niet genomen om gebruik te maken van de gunstige regeling. De tegemoetkoming moet ervoor zorgen dat zij nogmaals in staat zijn om die keuze te maken. Alleen volgens mij werd deze spijtoptantenregeling pas dit jaar bekend en toen waren zij al verhuisd, dus hebben ze helemaal niet meer naar deze regeling hoeven te kijken en die kans dus ook nooit meer kunnen pakken. En ik als nieuwe eigenaar krijg dus die kans niet meer, enkel omdat de vorige eigenaar geen noodzaak zag om een aanvraag in te dienen of er wellicht niet eens vanaf wist.

Bij mij vorige woning had ik dus wel een aanvraag ingediend, maar volgens mij niet omdat ik hierover goed geïnformeerd was door de gemeente. Ik hoorde hier toevallig iets over via via en dacht een vrijblijvend aanvraag indienen kan geen kwaad. Ik kan mij niet meer herinneren of de gemeente mij hierover überhaupt post of dergelijke erover heeft gestuurd.

[...]

Daar heb je een punt en ik snap nu beter je vraag waarom ik vind dat ik als nieuwe bewoner na 08-01-2020 een kans moet krijgen.

Maar ik vind nog steeds omdat ik juist die keuze niet zelf heb kunnen maken (en de vorige bewoners dus wel), dat bij de bekendmaking van de *spijtoptantenregeling een nieuwe (laatste) deadline zou moeten gelden, zodat ook echt iedereen zelf de keus kan maken i.p.v. dat de keus is gemaakt door de vorige eigenaren.

*spijtoptantenregeling is volgens mij pas dit jaar bekend gemaakt, maar er zijn al genoeg mensen inmiddels verhuisd en hebben dus nooit van deze regeling gebruik kunnen maken.

Uiteraard zullen dan nog steeds huiseigenaren zijn die nog steeds niks doen en de volgende eventuele koper daar weer mee zit :+ . Alleen dan zijn er wel meerdere mensen hierover herinnerd geweest, want naar mijn gevoel hebben te veel mensen er geen gebruik van gemaakt, omdat de meeste er de noodzaak/voordeel er niet van inzagen of er zelfs helemaal niks vanaf wisten (expats?).
toon volledige bericht
Ik begrijp je uitleg op zich wel, maar ik snap niet waarom dit zou leiden tot een situatie waarin jij dan ineens alsnog die keuze zou moeten mogen maken. De personen die zijn benadeeld zijn de vorige eigenaren van het huis. Je kunt het ook zo stellen: Als deze mensen wel goed waren geïnformeerd en een andere keuze gemaakt hadden die geld zou hebben opgeleverd, wie zou dit dan ten goede zijn gekomen? Ik denk niet dat jij daar veel beter van geworden zou zijn.

Als iemand een claim zou hebben dan zie ik het in die zin eerder bij de vorige eigenaren vandaan komen. Dat zou nu wel een eindeloos complex verhaal worden, natuurlijk, laten we ons niet in die hypothetische discussie laten verzanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:30:
[...]

Ik begrijp je uitleg op zich wel, maar ik snap niet waarom dit zou leiden tot een situatie waarin jij dan ineens alsnog die keuze zou moeten mogen maken. De personen die zijn benadeeld zijn de vorige eigenaren van het huis. Je kunt het ook zo stellen: Als deze mensen wel goed waren geïnformeerd en een andere keuze gemaakt hadden die geld zou hebben opgeleverd, wie zou dit dan ten goede zijn gekomen? Ik denk niet dat jij daar veel beter van geworden zou zijn.

Als iemand een claim zou hebben dan zie ik het in die zin eerder bij de vorige eigenaren vandaan komen. Dat zou nu wel een eindeloos complex verhaal worden, natuurlijk, laten we ons niet in die hypothetische discussie laten verzanden.
Nogmaals als ik een aanvraag heb met gunstige voorwaarden en ik verkoop mijn woning na 2020 dan kan de koper deze overnemen. Maar dit geldt dus niet voor spijtoptantenregelin omdat de gemeente opeens afstapt van deze mogelijkheid en anders omgaat met deze regeling.

• antidote
Figo112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:55:
[...]

Was een reactie op iemand die na 2020 een aanvraag heeft gedaan en later eigenaar is geworden. Dus die seba rechtzaak waarbij je bezwaar op je woz van 2015 kon doen staat ook los hiervan en is ook langer dan 5 jaar geleden waarom er dus een rechtszaak aan te pas moest komen. Maar als je nu aanvraag zou doen voor eeuwigdurend erfpacht dan kan je als het goed is alsnog een bezwaar indienen tot 5 jaar terug. Tenminste dat heb ik zo begrepen van de jurist alleen kost het je meer moeite.
@FlyEragon kan dus geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-beschikking 2015, maar wel tegen die van 2020 i.v.m. de aanvraag overstap gedaan in 2021.

• Figo112
antidote schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:44:
[...]

@FlyEragon kan dus geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-beschikking 2015, maar wel tegen die van 2020 i.v.m. de aanvraag overstap gedaan in 2021.
ja klopt tenminste als ik het goed heb begrepen is dit mogelijk.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

@Figo112 Dat lijkt te kloppen inderdaad, ik ben aan het twijfelen wat te doen. Bezwaar op WOZ 2020 of gewoon eerst een keuze maken in de overstapportaal en de definitieve voorstel afwachten en dan pas bezwaar? Heb het gevoel dat een en ander ook nog wel kan veranderen tegen die tijd.

Klopte het dat je na het aanvragen en ontvangen van een definitief voorstel nog 1 keer je keuze kan aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Figo112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:27:
[...]

Tuurlijk wel, als de vorige bewoner goed was geinformeerd een aanvraag had gedaan kon de koper deze gewoon overnemen, dat geldt ook voor de spijtoptantenregeling.
Als jij burgers niet voldoende informeert en de complexiteit leidt tot geen keuze dan kan je ze niet echt kwalijk nemen. Dus ja die koper in 2020 had er recht op als de gemeente zijn werk goed had uitgevoerd.
Ok, fair enough, die uitspraak van mij is te kort door de bocht want een lopende aanvraag kan inderdaad worden overgenomen.
[...]

Je begrijpt het niet he? Als ik een woning zou verkopen in 2020 en ik heb een aanvraag gedaan dan kan de koper deze overnemen. Maar de spijtoptantenregeling zou in diezelfde strekking ook de mogelijkheid moeten geven dat een koper deze kan overnemen.
Ik kan me voorstellen dat ik de indruk wekte dat ik dit niet wist, maar ik wist het wel :+ Ik denk zelf dat dit te "wat als" is dat een aanspraak op de regeling door een koper nog wel redelijk is. Dat is.. uiteindelijk vrij subjectief, ik zou ook weer niet geshockeerd zijn als een ombudsman of rechter zou oordelen dat dit nog concreet genoeg is om zoiets toch toe te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:48:
Klopte het dat je na het aanvragen en ontvangen van een definitief voorstel nog 1 keer je keuze kan aanpassen?
Ja, dat kan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
@Figo112 Dat lijkt te kloppen inderdaad, ik ben aan het twijfelen wat te doen. Bezwaar op WOZ 2020 of gewoon eerst een keuze maken in de overstapportaal en de definitieve voorstel afwachten en dan pas bezwaar? Heb het gevoel dat een en ander ook nog wel kan veranderen tegen die tijd.

Klopte het dat je na het aanvragen van een definitief voorstel nog 1 keer je keuze kan aanpassen?
Ik heb dus een bezwaar lopen op de woz 2015 en zolang je bezwaar loopt zou je aanvraag gepauzeerd moeten zijn, ik hoop dat dat ook voor die 2020 geldt. logischerwijze zou het moeten.

Daarnaast kan je inderdaad nu een keuze maken die je niet wil en vervolgens 1 eenmalig nog een keer aanpassen daardoor start je hele aanvraag opnieuw en win je daar tijd mee.

• jeroenkb
  • Niet online

Wanneer heb je de woning gekocht? Als dat 2020 is lijkt het me lastig om bezwaar te maken aangezien ze dan een koopprijs hebben die jij voor de woning betaald hebt (of de WOZ moet hoger zijn dan je aankoopbedrag)

• Figo112
jeroenkb schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
[...]

Wanneer heb je de woning gekocht? Als dat 2020 is lijkt het me lastig om bezwaar te maken aangezien ze dan een koopprijs hebben die jij voor de woning betaald hebt (of de WOZ moet hoger zijn dan je aankoopbedrag)
Woz is altijd een jaar eerder, dus de prijs die je er meer dan 1 jaar later voor heb betaald staat hier los van.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

jeroenkb schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:01:
[...]

Eind 2021. Maar voor de aanvraag wordt woz 2020 gebruikt en die heeft peildatum 2019. Dus het zou moeten kunnen zou je zeggen. Dit heeft WOZ juristen ook bevestigd. Zal even moeten nadenken wat de beste vervolgstap is. Ben nog niet helemaal uit of ik tegen de WOZ bezwaar ga maken of een beetje tijd ga kopen om de resultaten van inspraak op spijtoptantenregeling ga afwachten. In principe kan die WOZ mij gestolen worden want dat gaat niet om schokkende bedragen, het missen van de extra 10% korting en de flink gestegen BSQ wel (van 20% naar 35%). In mijn geval zal dat iets van 20K verschil zijn verwacht ik op afkoopsom.

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:11:
[...]

Eind 2021. Maar voor de aanvraag wordt woz 2020 gebruikt en die heeft peildatum 2019. Dus het zou moeten kunnen zou je zeggen. Dit heeft WOZ juristen ook bevestigd. Zal even moeten nadenken wat de beste vervolgstap is. Ben nog niet helemaal uit of ik tegen de WOZ bezwaar ga maken of een beetje tijd ga kopen om de resultaten van inspraak op spijtoptantenregeling ga afwachten. In principe kan die WOZ mij gestolen worden want dat gaat niet om schokkende bedragen, het missen van de extra 10% korting en de flink gestegen BSQ wel (van 20% naar 35%). In mijn geval zal dat iets van 20K verschil zijn verwacht ik op afkoopsom.
Ik zou ook zeker die keuze maken die je het meeste kans geeft om in de spijtoptanten regeling te komen. Serieus geld inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:45:
[...]

Omdat ik die kans bij mijn huidige woning nooit gehad heb?
Omdat je bij de aanschaf van je huidige woning er rekening mee had moeten / kunnen houden dat er dus nog een (dure) erfpacht afkoop moet gaan plaats vinden en dus niet 500k voor 30m2 had moeten betalen, maar slechts 400k om dan van de resterende 100k de erfpacht alsnog te kunnen afkopen.

Als je dit niet gedaan hebt, willens en wetens is dat jou probleem.
Nu nogmaals "profiteren" zou dubbelop zijn, terecht m.i. dat een koper die WEET dat de erfpacht niet is afgekocht, noch is aangevraagd niet van deze regeling gebruik kan/mag maken.

• xileS
  • Niet online
Patriot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:30:
[...]

De vorige eigenaren zijn juist niet benadeeld naar mij idee. Zij hebben hun huis met een flinke overwaarde kunnen verkopen en als ze de aanvraag wel hadden gedaan met gunstige voorwaarden, dan hadden ze hoogstwaarschijnlijk toch nog geen aanbieding ontvangen voordat ze al verhuisd waren. En omdat ze vlak na deze periode al verhuisd waren, denk ik niet dat dit al veel met hun vraagprijs had gedaan.

Als zij de aanvraag dus wel hadden gedaan, dan zou mij dat zeker wel ten goede komen. Ik had dan nu alsnog de keuze gehad om voor de gunstige voorwaarden over te stappen. Daarom ook mijn mening dat ik ook onder de "spijtoptantenregeling" moet vallen.

Zoals je al hebt kunnen lezen, dan had ik als koper de aanvraag kunnen overnemen. Ik kan dit momenteel dus niet, enkel omdat de vorige eigenaren niet een GRATIS aanvraag hebben gedaan. Wellicht waren ze dus niet goed geïnformeerd, want ze hadden helemaal niks te verliezen door wel een aanvraag te doen. Ze hadden niet eens een keuze hoeven te maken, want ze gingen ook al verhuizen. Als ze nog niet verhuisd waren, dan neem ik aan dat ze dan wel van deze regeling gebruik gingen maken als ze inmiddels beter geïnformeerd zijn.

• xileS
  • Niet online
namliam_eht schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:03:
[...]

Omdat je bij de aanschaf van je huidige woning er rekening mee had moeten / kunnen houden dat er dus nog een (dure) erfpacht afkoop moet gaan plaats vinden en dus niet 500k voor 30m2 had moeten betalen, maar slechts 400k om dan van de resterende 100k de erfpacht alsnog te kunnen afkopen.

Als je dit niet gedaan hebt, willens en wetens is dat jou probleem.
Nu nogmaals "profiteren" zou dubbelop zijn, terecht m.i. dat een koper die WEET dat de erfpacht niet is afgekocht, noch is aangevraagd niet van deze regeling gebruik kan/mag maken.
Je laat klinken alsof een bieding winnen voor een woning in Amsterdam rond 2020 heel makkelijk was en dat je altijd onder kan bieden.

Als je al jaren geen woning kan kopen, omdat je steeds met serieuze bedragen overboden wordt, laat je geen (droom)woning voorbij gaan waar je wel een kans maakt, puur alleen vanwege de erfpacht aanvraag niet is gedaan. Als ik dat wel deed, dan was ik misschien wel nog steeds op zoek.

Je hebt gelijk dat het nu mijn probleem is, maar of het eerlijk is verlopen dat wij als nieuwe eigenaren geen kans meer krijgen voor afkoop tegen gunstige voorwaarden. Ik vind van niet.

Het is mij inmiddels duidelijk dat niet iedereen dezelfde mening hierover heeft, dat is ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door xileS op 17-11-2022 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Lijkt wel alsof er een stel ambtenaren van de gemeente meelezen. Het is toch niet gek dat mensen het onderste uit de kan willen halen of ben ik nou gek? Het gaat niet om een paar euro, het gaat om serieuze bedragen.

Bovendien heb je in Amsterdam weinig keuze want voor jou 100 anderen en zeker tot eind vorig jaar.

Laten we de discussie niet verplaatsen naar of het wel/niet je eigen schuld is maar constructief kijken hoe je het beste om kan gaan met de situatie zoals die er is. Mijns inziens als je niks nuttigs toe te voegen hebt, doe dat dan ook niet.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

.

[ Voor 99% gewijzigd door FlyEragon op 17-11-2022 19:35 ]

• xileS
  • Niet online
FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:21:
Lijkt wel alsof er een stel ambtenaren van de gemeente meelezen. Het is toch niet gek dat mensen het onderste uit de kan willen halen if ben ik nou gek? Het gaat niet om een paar euro, het gaat om serieuze bedragen.

Bovendien heb je in Amsterdam weinig keuze want voor jou 100 andere en zeker tot eind vorig jaar.

Laten we de discussie niet verplaatsen naar of het wel/niet je eigen schuld is maar constructief kijken hoe je het beste om kan gaan met de situatie zoals die er is. Mijns inziens als je niks nuttigs toe te voegen hebt, doe dat dan ook niet.
Precies, misschien zijn het vooroordelen, maar men dit niet snapt of niet mee eens is, heb ik het gevoel dat ze niet in Amsterdam wonen/willen wonen of überhaupt hier een woning zoeken.

• Figo112
FlyEragon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:21:
Lijkt wel alsof er een stel ambtenaren van de gemeente meelezen. Het is toch niet gek dat mensen het onderste uit de kan willen halen if ben ik nou gek? Het gaat niet om een paar euro, het gaat om serieuze bedragen.

Bovendien heb je in Amsterdam weinig keuze want voor jou 100 andere en zeker tot eind vorig jaar.

Namliam is geen onbekende in dit topic, af en toe komt hij even wat roepen en als ik dan met moeilijke vragen kom is hij een tijdje stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:18:
[...]
Als je al jaren geen woning kan kopen, omdat je steeds met serieuze bedragen overboden wordt, laat je geen (droom)woning voorbij gaan waar je wel een kans maakt, puur alleen vanwege de erfpacht aanvraag niet is gedaan. Als ik dat wel deed, dan was ik misschien wel nog steeds op zoek.
Dan had je nog steeds op zoek geweest en had iemand anders met de gebakken peren gezeten.

Nu heb je je gat gebrand en zit je op de blaren.

Je hebt willens en wetens een (droom) huis gekocht waarvan de erfpacht niet was overgezet, dan weet je dat je over x jaar "aan de beurt bent" voor een flink bedrag euro. Dat had je bij het bieden rekening mee kunnen en moeten houden.

Het feit dat er anders wel 100 man op die blaren hadden willen zitten doet er niet toe.

Had je net zo hard gehuild als je nu de erfpacht had kunnen afkopen voor 100 euro, terwijl je weet dat je met die regeling voor 5000 euro had moeten afrekenen? Nee dan had je niemand gehoord.
Maar dan had je misschien een nieuw topic geopend, "QQ Ik ben in 2020 opgelicht"
ik heb op de piek van 2020 een huis gekocht dat maar 200k waard was, heb 250k geboden en het is nu nog maar 150k waard

• Figo112
namliam_eht schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:40:
[...]

Dan had je nog steeds op zoek geweest en had iemand anders met de gebakken peren gezeten.

Je hebt willens en wetens een (droom) huis gekocht waarvan de erfpacht niet was overgezet, dan weet je dat je over x jaar "aan de beurt bent" voor een flink bedrag euro. Dat had je bij het bieden rekening mee kunnen en moeten houden.

Het feit dat er anders wel 100 man op die blaren hadden willen zitten doet er niet toe.

Had je net zo hard gehuild als je nu de erfpacht had kunnen afkopen voor 100 euro, terwijl je weet dat je met die regeling voor 5000 euro had moeten afrekenen? Nee dan had je niemand gehoord.
Maar dan had je misschien een nieuw topic geopend, "QQ Ik ben in 2020 opgelicht"
ik heb op de piek van 2020 een huis gekocht dat maar 200k waard was, heb 250k geboden en het is nu nog maar 150k waard
toon volledige bericht
Welke stadsdeel werk je eigenlijk? Baarsjes of zuidoost? En ben je al klaar met je vrienden/vijanden analyse onderzoek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:26:
[...]

Precies, misschien zijn het vooroordelen, maar men dit niet snapt of niet mee eens is, heb ik het gevoel dat ze niet in Amsterdam wonen/willen wonen of überhaupt hier een woning zoeken.
Ik woon in Amsterdam (al jaren), ben naar mijn mening meer dan voldoende geïnformeerd door de gemeente. Werd op een gegeven moment moe van al die emails en brieven. En ik heb dus weloverwogen een beslissing kunnen nemen. Het hele traject van kunnen aanvragen heeft meerdere jaren geduurd. Voldoende tijd voor mensen om er even aandacht aan te besteden.

Zelfde zie je nu; jarenlang niet omgekeken naar de gasrekening en nu wakker worden.

Zal best wel geen schoonheidsprijs verdienen het hele traject van de gemeente; maar het slachtofferschap zit diep. Beetje eigen verantwoordelijkheid zou een ieder sieren.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Ok, maar waarom zitten jullie hier dan nog? Laat a.u.b ruimte en energie over voor mensen die er wat aan hebben.

Alleen maar mensen op regeltjes wijzen en hoe goed jullie het zelf wel niet geregeld hebben is weinig constructief en draagt niet bij aan de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-05 22:35
Figo112 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:44:
[...]

Ik doe trouwens ook mee met de rechtszaak puur om die reden van dat je kan profiteren van een eventuele waardeverlaging in de toekomst.

Daarnaast heb ik via woz juristen ook via dezelfde link bezig met het verlagen van mijn afkoopbedrag door de woz 2015 omlaag te krijgen. Want die was toendertijd te hoog ingeschat. Is al ruim 30k vanaf gegaan en dat scheelt toch weer 2/3k minder aan afkoop.
Maar verbaas mij hoe weinig mensen een bezwaar hebben ingediend.
Woz juristen heeft bij mij nu een correctie van 14% opgeleverd. Bedankt voor de informatie die je hier deelt, het heeft mij enorm geholpen.

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar die rechtszaak, daar had ik nog niet eerder naar gekeken.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Nou ik ben zeker geen ambtenaar bij de gemeente Amsterdam hoor :+ Ik wil ook niemand tegen het hoofd stoten, ik volg de kwestie gewoon puur uit interesse nadat ik het er eens uitgebreid over heb gehad met iemand die zelf erfpachter was (een collega destijds). Ik was me er slechts half bewust van dat hier ook een topic liep.

Ik snap volkomen dat mensen het onderste uit de kan willen halen, en ik neem ook helemaal niemand dat kwalijk. Het was me er niet om te doen om iemand ervan te overtuigen anders te moeten handelen of verwijten te maken (als dat zo is overgekomen, mijn excuus). Zoals ik eerder al zei: Ik woon inderdaad niet in Amsterdam en ik heb ook geen wezenlijk belang bij deze discussie.

Ik heb alleen mijn visie willen geven op hoe ik de regeling zie en wie ik denk dat er in welke situatie benadeeld is. Ik kan me verder zonder me daar druk om te maken afzijdig maken van de discussie hier, maar het is misschien een beetje flauw om dit op een openbaar forum te bespreken en iedereen die een mening heeft die van de jouwe afwijkt te betichten van liegen en 'spioneren' uit naam van de gemeente.

• xileS
  • Niet online
namliam_eht schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:40:
[...]

toon volledige bericht
Lol, gebakken peren en hard huilen ja? Het tegenovergestelde is waar. Wij zijn gelukkig en tevreden met onze woning. Het was zeker niet goedkoop, maar dat zijn huizen in Amsterdam sowieso niet. Inmiddels ook weer ongeveer 10% meer waard dan waarvoor wij het aangeschaft hebben. Als wij nog steeds op zoek waren geweest waren de prijzen ook weer hoger geweest en van het blijven zoeken, bezichtiging en overboden worden wordt je ook niet gelukkiger van.

Spijt hebben wij zeker niet, mocht de prijs gedaald zijn ipv gestegen was dat jammer geweest. Maar ook dan geen spijt, we zijn van plan er nog wat langer te wonen en het is niet ons intentie elk jaar te gaan verhuizen.

Bij het bieden probeer je met zoveel mogelijk dingen rekening te houden. Uiteindelijk is ons bod onder de vraagprijs geaccepteerd. Verkoper kan altijd vragen wat die wilt, maar wij hebben geboden wat wij het waard vonden en kunnen betalen.

En of ik het een probleem had gevonden als ik 5k voor afkopen zou hebben betaald en nu 100 euro zou kosten? Bij een afkoopsom van 5k zou ik het direct afkopen (toevallig bij mijn andere woning gedaan). Als dat nu 100 euro had gekost is dan jammer, maar helemaal geen ramp en je hebt erfpacht voor eeuwig afgekocht.

Ik snap niet zo goed wat men zo vreemd vind dat anderen hier en ik vinden dat ook eigenaren die in 2020/2021 een woning hebben gekocht, kans moeten krijgen om een aanvraag te doen. De vorige bewoner heeft verzuimd een aanvraag te doen of wist er wellicht niks vanaf en met kennis van nu hadden ze hoogstwaarschijnlijk wel de gratis aanvraag gedaan (want waarom zou je dat eigenlijk niet doen?), zodat wij die aanvraag konden overnemen. Dit gaat volgens mij echt wel om grotere bedragen dan een paar duizend euro wat jij noemt.

• xileS
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:49:
[...]

Ik woon in Amsterdam (al jaren), ben naar mijn mening meer dan voldoende geïnformeerd door de gemeente. Werd op een gegeven moment moe van al die emails en brieven. En ik heb dus weloverwogen een beslissing kunnen nemen. Het hele traject van kunnen aanvragen heeft meerdere jaren geduurd. Voldoende tijd voor mensen om er even aandacht aan te besteden.

Zelfde zie je nu; jarenlang niet omgekeken naar de gasrekening en nu wakker worden.

Zal best wel geen schoonheidsprijs verdienen het hele traject van de gemeente; maar het slachtofferschap zit diep. Beetje eigen verantwoordelijkheid zou een ieder sieren.
Ook ik heb met mijn andere woning op tijd de aanvraag gedaan en sinds pas afgekocht. Dat ik voldoende geïnformeerd ben door de gemeente kan ik eerlijk gezegd niet meer eens herinneren en helemaal niet hoe jij het beschrijft. Ik kan mij geen vele mails en brieven herinneren, maar dat kan aan mij liggen.

Alleen dat was niet het punt waar we het over hadden toch? Het ging erover dat een paar anderen en ik vinden dat ook huis kopers in 2020/2021 onder die spijtoptantenregeling moeten vallen.. Vorige bewoners hebben aanvraag niet gedaan, wij hadden het zeker weten wel gedaan als wij die kans hadden gehad..
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste