Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overstappen naar eeuwigdurende erfpacht Amsterdam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:27
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:51:
Een notarieel vastgelegd, eeuwigdurend, exclusief en overdraagbaar gebruiksrecht is evenveel waard als het bezit. De sconomische waarde van dat recht is namelijk is dat jij noch je opvolgers hoeven te betalen voor de grond. Precies zoals de waarde van een woning is gelegen in het niet hoeven te betalen van huur.

Voor een kavel binnen de A10 is 14k spotgoedkoop. Al zou het in de Baarsjes liggen en slechts 100 m2 groot zijn.
Neen, zo werkt het niet. Zie het als rentevastperiode voor de hypotheekrente. Alleen hier kan je kiezen voor bijv. 50 jaar vast OF voor altijd vast. De laatste optie heeft een hogere prijs (langere rentevastperiode hypotheekrente is, over het algemeen, ook hoger), maar in de toekomst wordt er niet meer geïndexeerd. Dus eigenlijk betaal jij voor de bewoners die komen als jij dood gaat :+ Jij wordt dus geen eigenaar van de grond, maar mogelijk krijgt je woning in de verre toekomst meer waarde omdat de pacht niet wordt geïndexeerd.

Zo begrijp ik het althans, met onderstaand plaatje (uit de link van @MAX3400 ) ter verduidelijking.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
@Figo112 komt deze melding je ergens vaag bekend voor?

https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gifJe hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gif

Je kunt in een bericht eenvoudig meerdere mensen quoten, misschien dat eens gaan doen ipv steeds 3x achter elkaar posten...

PC | BMW Z3 Coupe

• Freshnub
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:52
Ik heb heb gister ook ontvangen, was al sinds oktober 2017? aan het wachten. Ik ben echter een beetje teleurgesteld in het aanbod en weet niet zo goed wat ik moet doen.

De huidige situatie is dat ik jaarlijks erfpacht betaal a €1600 netto per jaar. Dit wordt elke tien jaar herzien en stijgt met de grondprijs denk ik, maar het tijdvak loopt tot 2064. Zie onderstaande screenshot voor alle keuzes die ik nu heb ontvangen. De huidige hypotheek op het huis is 140k, de WOZ waarde 2018 is 400k. En de WOZ waarmee wordt gerekend in onderstaande aanbod is 250k.

De kans was klein dat ik binnen nu en 20 jaar nog in dit huis zou blijven wonen, het is een kleine eengezinswoning. Maar met de stijgende huizen prijzen, zou ik nu mijn huidige woning op 2 salarissen moeten aanschaffen.

Bijna alle opties zijn pas van toepassing na 2064, tot die tijd blijf ik gewoon 1600+ betalen, wat elke tien jaar wordt herzien en geïndexeerd. Met de stijgende prijzen zal het in 2030 wel 5k zijn ofzo. De enige optie is de hypotheek verhogen met 75k, zodat het zwaard van Damocles niet boven mijn hoofd blijft hangen, maar als ik toch binnen 10 jaar verhuis dan is het weggegooid geld ten koste van mijn potentiele winst. Wat is in dit geval slim? Gewoon geen keuze maken en hopen dat er in de toekomst een beter voorstel komt?

Erfpacht keuze

• Rebunted
  • Registratie: september 2006
  • Niet online
StephaN900 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:50:
[...]

Lijkt mij dat in jouw geval aflossen veruit de beste optie is?

Maar wellicht dat jullie mij daar mee kunnen helpen?

WOZ waarden 2015: 299.000
Erfpacht afgekocht tot 2054
Voorstel om af te kopen: €27.527

Hoe is het mogelijk dat mijn erfpacht veel verder afgekocht is dan die van Timpy en mijn voorstel meer dan 10x zo hoog is (uiteraard is de WOZ waarde het dubbele)?
Tot wanneer het is afgekocht is afhankelijk van wanneer de grond in erfpacht is uitgegeven en welke termijn toen is gekozen. Bij ons is het bijvoorbeeld uitgegeven in 2012 en de termijn (van 50 jaar) loopt tot 2062.

Waardebepaling staat mooi uitgelegd in het artikel van het NRC. Zie deze afbeelding:

Discutabele is vooral de buurtstraatquote (BSQ). Deze is dus erg bepalend voor de canonberekening maar wordt door gemeente (vrij random) vastgesteld.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True