Toon posts:

Overstappen naar eeuwigdurende erfpacht Amsterdam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:50
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:51:
Een notarieel vastgelegd, eeuwigdurend, exclusief en overdraagbaar gebruiksrecht is evenveel waard als het bezit. De sconomische waarde van dat recht is namelijk is dat jij noch je opvolgers hoeven te betalen voor de grond. Precies zoals de waarde van een woning is gelegen in het niet hoeven te betalen van huur.

Voor een kavel binnen de A10 is 14k spotgoedkoop. Al zou het in de Baarsjes liggen en slechts 100 m2 groot zijn.
Neen, zo werkt het niet. Zie het als rentevastperiode voor de hypotheekrente. Alleen hier kan je kiezen voor bijv. 50 jaar vast OF voor altijd vast. De laatste optie heeft een hogere prijs (langere rentevastperiode hypotheekrente is, over het algemeen, ook hoger), maar in de toekomst wordt er niet meer geïndexeerd. Dus eigenlijk betaal jij voor de bewoners die komen als jij dood gaat :+ Jij wordt dus geen eigenaar van de grond, maar mogelijk krijgt je woning in de verre toekomst meer waarde omdat de pacht niet wordt geïndexeerd.

Zo begrijp ik het althans, met onderstaand plaatje (uit de link van @MAX3400 ) ter verduidelijking.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Figo112 komt deze melding je ergens vaag bekend voor?

https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gifJe hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gif

Je kunt in een bericht eenvoudig meerdere mensen quoten, misschien dat eens gaan doen ipv steeds 3x achter elkaar posten...

🖥️ | 🚗

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-03 14:47
Ik heb heb gister ook ontvangen, was al sinds oktober 2017? aan het wachten. Ik ben echter een beetje teleurgesteld in het aanbod en weet niet zo goed wat ik moet doen.

De huidige situatie is dat ik jaarlijks erfpacht betaal a €1600 netto per jaar. Dit wordt elke tien jaar herzien en stijgt met de grondprijs denk ik, maar het tijdvak loopt tot 2064. Zie onderstaande screenshot voor alle keuzes die ik nu heb ontvangen. De huidige hypotheek op het huis is 140k, de WOZ waarde 2018 is 400k. En de WOZ waarmee wordt gerekend in onderstaande aanbod is 250k.

De kans was klein dat ik binnen nu en 20 jaar nog in dit huis zou blijven wonen, het is een kleine eengezinswoning. Maar met de stijgende huizen prijzen, zou ik nu mijn huidige woning op 2 salarissen moeten aanschaffen.

Bijna alle opties zijn pas van toepassing na 2064, tot die tijd blijf ik gewoon 1600+ betalen, wat elke tien jaar wordt herzien en geïndexeerd. Met de stijgende prijzen zal het in 2030 wel 5k zijn ofzo. De enige optie is de hypotheek verhogen met 75k, zodat het zwaard van Damocles niet boven mijn hoofd blijft hangen, maar als ik toch binnen 10 jaar verhuis dan is het weggegooid geld ten koste van mijn potentiele winst. Wat is in dit geval slim? Gewoon geen keuze maken en hopen dat er in de toekomst een beter voorstel komt?

Erfpacht keuze

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
StephaN900 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:50:
[...]

Lijkt mij dat in jouw geval aflossen veruit de beste optie is?

Maar wellicht dat jullie mij daar mee kunnen helpen?

WOZ waarden 2015: 299.000
Erfpacht afgekocht tot 2054
Voorstel om af te kopen: €27.527

Hoe is het mogelijk dat mijn erfpacht veel verder afgekocht is dan die van Timpy en mijn voorstel meer dan 10x zo hoog is (uiteraard is de WOZ waarde het dubbele)?
Tot wanneer het is afgekocht is afhankelijk van wanneer de grond in erfpacht is uitgegeven en welke termijn toen is gekozen. Bij ons is het bijvoorbeeld uitgegeven in 2012 en de termijn (van 50 jaar) loopt tot 2062.

Waardebepaling staat mooi uitgelegd in het artikel van het NRC. Zie deze afbeelding:

Discutabele is vooral de buurtstraatquote (BSQ). Deze is dus erg bepalend voor de canonberekening maar wordt door gemeente (vrij random) vastgesteld.

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-03 22:13
retoohs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:12:
[...]

Je hoeft het niet af te kopen om van de gunstige voorwaarden gebruik te maken. Je kan ook kiezen voor jaarlijkse canon die een stuk lager wordt als je nu overstapt, dat heb ik gedaan. Dan help je de toekomstige eigenaar zonder dat het je iets kost, behalve dan de notariskosten.

In jouw geval is het afkopen wel echt een prikkie, lijkt me wel rendabel bij de verkoop over een tijd. Alsnog klote om nu 2k extra af te tikken maar misschien kan je kijken wat financieren kost. Ik las dat dit voor 1% rente kan.
Pff lastig... Van ene kant betaal je eenmalig bedrag en ben je er van af. De vraag is natuurlijk hoeveel invloed gaat het hebben op de verkoop prijs. Van andere kant valt jaarlijkse canon bedrag ook reuze mee.
Dus dat zou niet echt een negatief invloed hebben op de verkoop prijs. Ik zit nog steeds te twijfelen :9~

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30
Mijn vriendin en ik hebben ook een aanbieding gekregen van de gemeente met de volgende opties:

De erfpacht is afgekocht tot en met 31 juli 2052 en ons lijkt optie 1 (overstappen met jaarlijkse canonbetaling) de beste optie. De reden om niet voor optie 2 te kiezen is als volgt:

Kort door de bocht geredeneerd (dat het rendement op de EUR 10.293 die nu niet wordt geïnvesteerd in de afkoop minimaal net zo hoog is als de inflatie waarmee de jaarlijkse canon wordt geïndexeerd) levert de EUR 10.293 investering pas na 17,5 jaar een voordeel op: EUR 10.293 / EUR 587,96 = 17,5 jaar. Dit betekent dat het break-even punt op 1 februari 2070 ligt en dan zijn wij toch al bijna 80 jaar. Vergeet ik hier nog iets essentieels?

Verder heb ik offertes opgevraagd en is er inmiddels 1 binnen:

Members only: Offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij Lloyds Bank hoeft de hypotheek niet opnieuw gevestigd te worden.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 18:09
Ik heb recent ook een aanbieding gehad, het is een nieuwbouw woning waarbij de gemeente gerekend heeft met een onbezwaarde waarde van 1 ton hoger dan waarvoor ik het gekocht heb. Hier heb ik al een paar klacht mailtjes over gestuurd, en zijn denk ik nog in behandeling.

Maar voor 8/11 januari wil ik toch alvast een keuze maken.

En ik neig naar optie 2.
Optie 3 is echt veel te hoog.
Optie 1 geeft denk ik teveel onzekerheid hoe hoog de jaarlijkse erfpacht zal gaan worden (over 6 jaar).

Jullie ideeën?

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Dit is trouwens mijn keuze en denk voor optie 2 te gaan, maar ik zie ook dat het nogal veel kan schelen bij welke notaris je het laat doen ;s. Ik heb niet echt het gevoel dat het veel uitmaakt voor welke notaris ik kies, dus mijn voorkeur is om voor de goedkoopste te gaan..

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11

ChromeFR

Qui est l'exemple?

Dit is het aanbod dat ik heb gekregen. Ik neig naar optie 1.

Helaas heb ik momenteel niet ~7000 euro beschikbaar om het in een keer af te kopen. Zou het slim zijn om het mee te financieren in mijn hypotheek (als dat al mogelijk is)?

Ik verwacht absoluut niet hier nog 15+ jaar te wonen.

[Voor 4% gewijzigd door ChromeFR op 15-01-2021 22:21]

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-03 12:56
Ik heb nu eindelijk ook een aanbieding van de gemeente gekregen. Er was wel een telefoontje naar de gemeente voor nodig om het een en ander te bespoedigen. Het valt me gelukkig alleszins mee:

Ik heb het topic gescand en kom een paar keer tegen dat bij dergelijke lage prijzen het een 'no brainer' zou zijn om meteen voor afkoop te gaan. Ik ben dan inclusief notariskosten 'maar' ongeveer € 2.500 kwijt.

De vastklikprijs is echter ook erg laag, zelfs als ik rekening houd met inflatie tegen die tijd. Een voorzichtige schatting leert dan dat als ik nú die € 2.500 betaal, de investering pas rond 2049 (of zelfs veel later) gaat renderen, en dat vind ik wel krom. Ik weet ook niet zeker of ik dit appartement dan nog heb of weer ben verhuisd.

Ik ga er nog even over nadenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik vind het ook een schoffering en weinig professioneel, als ik ergens echt lang over doe, dan heeft een klant tenminste recht op een duidelijke reden en anders wel een realistische inschatting.

Overigens heb ik deze tool gebruikt: http://www.erfpachtrecht020.nl/

Klopt het dat het dus voor mij 10K zou kosten om voor altijd af te kopen?

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:24

TradeMarkNL

Videoproducer
Top dat dit interessante topic er is! Ook ik zit met de keuze tussen vastklikken of afkopen van eeuwigdurende (+ evt huidige) canon, of de situatie laten zoals hij nu is. Ik woon sinds 2016 in een nieuwbouw appartement van 50m2 waar ik alleen woon. M'n WOZ van 2020 is 330.000. Afkopen vd eeuwigdurende canon zou me zo'n 13k kosten en met de huidige canon erbij bijna 50k. Als ik de boel zo laat en dus jaarlijks de canon blijf betalen, is de schatting dat er na de afloop van m'n tijdvak zo'n 70E bij komt. Die gaat dan van 933 nu naar 1000E.

Ik moet de keuze uiterlijk in juli gemaakt hebben. Aangezien m'n tijdvak pas in 2064 afloopt is m'n eerste ingeving niet afkopen. Hoe denken jullie daar over? Ik vind het erg lastig inschatten waar ik goed aan doe. Overigens heb ik niet het geld om iets af te kopen, maar ik begrijp dat dit evt op een andere manier gefinancieerd kan worden. Maar afgezien daarvan verwacht ik hier niet tot 2064 te wonen maar ook niet op korte termijn te verhuizen.

[Voor 21% gewijzigd door TradeMarkNL op 22-03-2021 17:21]

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 15:07
ik kan nog moeilijk wijs worden van de opties die me geboden worden:

mij is aangeraden om "vast te klikken", maar welke optie is dat? optie 1? die andere opties van 18.000 en 11.000 zijn gewoon niet mogelijk, en zijn m.i. ook bizarre prijzen om zomaar even op te hoesten zonder er iets voor terug te zien

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:23
Interessant atrikel in de Telegraaf over het afkopen van erfpacht. Sommige makelaars adviseren al om z.s.m. af te kopen i.p.v. vast te klikken:

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:23
Artikel uit de Telegraaf waarin de eerste signalen staan van woningen die minder waard zijn omdat er niet is afgekocht. De actuele (op dat moment stuk hogere) afkoopsom wordt van de vraagprijs afgetrokken.

[Voor 31% gewijzigd door Stefan79 op 13-01-2022 18:55]

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
Baytep schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:33:
@vortexnl1982
Kun je bevestigen dat die 726k geen typo is?
Dat is 726k voor een stuk grond van 100m2, dus 7260 euro / m.
Dat is ruim boven de gemiddelde woning van Amsterdam (en dan staat er dus al een woning op)
Mijn excuses, het klopt inderdaad niet ! Ik heb het even nagekeken en het is :

Als ik de kavel zou afkopen dan kostte het me 579.420 Euro. Ik en al mijn buren hebben niet voor afkoop gekozen maar jaarlijkse canon betaling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Elk voordeel heeft z’n nadeel enzo maar omdat er nu steeds zoveel tijd tussen de stappen zit, ben ik elke keer weer de helft vergeten ;) Weet iemand bv hoe het zal gaan met de inflatie bij eeuwigdurende erfpacht? Is dit een jaarlijkse aanpassing, of meerjaarlijks? Uit deze tekst van de gemeente word ik niet veel wijs nl. En ik moet nu echt gaan beslissen want ik lees over wachttijden bij notarissen? Ik moet de overstap nl uiterlijk 10-08 geregeld hebben…

Maar goed m’n tijdvak loopt af in 2064. Dus aan de andere kant heb ik ook zoiets van ik laat alles lekker zoals het is.

[Voor 7% gewijzigd door TradeMarkNL op 26-06-2022 16:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Atlantis1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-03 23:03
jeroenkb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:31:
[...]
Gaat pas spelen in 2042. Ben dan 70.
Dus waarom afkopen denk ik dan?
Ik zou er nog even goed over nadenken. Bij deze drie argumenten om wel wat te regelen:

Argument 1
Het vastklikken van de eeuwigdurende erfpacht kan een ongunstige keuze zijn (telegraaf 10 november 2021).
„Bij eeuwigdurende erfpacht kunt u kiezen uit de volgende opties. A. in en keer afkopen; B. of vastklikken, een jaarlijkse canon betalen en later afkopen. Echter, slechts vastklikken van eeuwigdurende erfpacht blijkt een ongunstige keuze te zijn.” Erfpachtdeskundige Laurens Lochtenberg zegt: „Elk jaar stijgen de kosten met een rente van 4,5 procent per jaar en de gemeente informeert huizenbezitters hier niet juist over.” De gemeente zegt het
(...)
Broersma legt uit hoe dit werkt. Als iemand de erfpacht alleen heeft vastgeklikt, en later besluit alsnog af te kopen, dan berekent de gemeente inflatie plus een opslag van 2,5 procent. Dit wordt berekend met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2017. „Dat is nu al 18,5 procent meer. In tien jaar tijd zal de afkoopsom verdubbelen en met de oplopende inflatie al sneller”, zo waarschuwt het makelaarskantoor.
Zie bijgevoegde afbeelding.

Argument 2
Bij de verkoop van de woning op Funda krijgt iemand in Amsterdam 200.000 minder geboden dan de 950.000 die zijn buurman wel werd geboden. De buurman had de erfpacht geregeld. Hij niet, hij had de aanbieding naast zich neer gelegd en de erfpacht loopt over 10 jaar af.
Let wel:
1. Hij had het voor 65.000 kunnen afkopen (juli 2021), nu betaald hij 3x meer.
2. Die woning is ook in juni 2022) niet van eigenaar gewisseld.

Zie bijgevoegde afbeelding (Telegraaf, 11 januari 2022).

Argument 3:
Banken stellen nu al eisen aan de erfpacht. Een koper van nieuwbouw kon twee jaar geleden minder lenen op moment hij de erfpacht niet afkocht. Dit is het geval bij de zoon van een kennis in mijn omgeving.

Het is een dingetje om goed over na te denken.

[Voor 3% gewijzigd door Atlantis1995 op 27-06-2022 08:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Atlantis1995
Figo112 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:04:
@Atlantis1995 lijkt mij een goede opsomming en zou afkopen zeker overwegen.
@Figo112 Ik heb het afgekocht. Ik heb nergens meer omkijken naar. Ik heb zelfs niet naar vastklikken gekeken omdat het me rond de 5.000 Euro kostte. Gezien de inflatie een goede keuze. Ik heb het iedereen om me heen geadviseerd en heb er een biertje op gedronken. Ik wist wat ik had, ik wist niet wat ik zou kunnen krijgen.

Zie ook de afbeelding onderaan deze post met een hele ruwe simulatie van de inflatie. Dit is een scenario zonder onderbouwing (ik heb geen glazen bol).
Wat ook erg zuur is dat als je na 2020 8jan een woning heb gekocht en de vorige bewoners hebben niks gedaan met de aanvraag dat je geen gebruik kan maken van de spijtoptanten regeling.
Menigeen heeft met vastklikken niet doorgerekend wat die opslag doet, laat staan wat het effect is als we weer te maken hebben met (serieuze) inflatie. Ik denk dat de meeste zich helemaal niet realiseerden wat dit doet.
Dennism schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Maar is dikgedrukte dan ook niet vrij logisch? Kijk de nu oplopende inflatie is wat betreft natuurlijk mogelijk extra nadelig, maar het ik zou het niet logisch vinden dat over 20 jaar afkopen bij wijze van net zo duur zou zijn als enkele jaren geleden. Waarom zou ik dan immers nu afkopen, nee, ik zou direct denken dat nu afkopen normaliter flink gunstiger gaat dan zijn over tientallen jaren pas.
Ik was 5k kwijt, maar in mijn omgeving zouden ze best 70k kwijt zijn geweest. Als je dat niet op de plank hebt liggen (ik in ieder geval niet) dan moet je nog steeds een beslissing nemen. Of je achteraf gelukkig wordt van vastklikken vraag ik me af. En dat stelt men ook nog dat niets doen geen optie is. Dat klopt, want dan wordt de rekensom nog beroerder.

@fonsoy @xileS
Als jij na 8 januari 2020 bent verhuisd, en de vorige eigenaar niets heeft gedaan, dan staat je vrij om vrijblijvend erfpacht af te kopen. In dat geval zal de WOZ waarde van ?2020 worden gebruikt en met waarschijnlijke een hogere BSQ (Buurt Straat Quote).

Degenen die voor 8 januari 2020 een aanvraag hebben gedaan, konden dit op de WOZ van 2014 of 2015 met 10% korting op de BSQ. En volgens mij is die in aantal gevallen wel 15% tot 20% omhoog gegaan. De gemeente heeft een behoorlijk aantal variabelen waarmee men kan sturen naar de gewenste uitkomst. En de gemeente wil heel graag geld ontvangen om het uit te geven aan leuke dingen die niet vallen onder de core business!

En @xileS, Jij hebt wel geen aanvraag gedaan, maar hoeveel zullen er echt gelukkig van zijn op moment het is vastgeklikt en ze pas later realiseren wat dat tot gevolg heeft voor de lasten in mijn voorbeeld in 2055?? Er zal een moment komen dat het jaarlijkse terug komen van dat bedrag zal inwerken op de verkoopprijs van de woning. Dat aspect heeft nog niemand benoemd. En naar mijn mening kun je een keuze achteraf (na het verlopen van de aanbieding door de gemeente) niet meer wijzigen(!)
Ik ben 2021 verhuisd naar een woning waarvan de vorige bewoners geen aanvraag hebben gedaan, geen idee waarom niet...
Omdat die bewoner nu een woning verder is en dat wat hij toen niet hoeven te betalen eigenlijk zijn winst is. Die is feitelijk weg gelopen en de koper was niet scherp genoeg. Ik snap alleen niet dat dit niet door de makelaar is benoemd. Jij zit min of meer met de schade/uitdaging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Atlantis1995 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Eens, maar die 2,5% opslag blijft een venijnige. Daarbij is de aanname dat je loon de inflatie blijft volgen. Daarbij ga je ergens met 68 met pensioen en wordt de inflatie ook niet gecorrigeerd.
Eindconclusie blijft bij mij dat jr het eigenlijk niet goed kunt uitrekenen (sowieso omdat je niet echt met oneindig kunt rekenen)

Ander scenario dat ik had was niet afkopen, maar afkoopbedrag veilig beleggen. Dan wordt afkopen pas na mijn dood interessant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-03 12:56
De notarissen hebben de prijzen de laatste tijd echt enorm verhoogd valt me op. Komt dit doordat alle aanvragen in een stroomversnelling zijn geraakt? Het is eigenlijk gewoon legaal misbruik maken van de situatie. Bah :N

Ik kon gelukkig nog gebruikmaken van een offerte die door m'n VvE bij Spier & Hazenberg was aangevraagd:

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Iemand die weet hoe ik die 'vanaf 2019' moet interpreteren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Nu online
Atlantis1995 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Ik heb met rente-op-rente gerekend. Niet dat per jaar met nieuwe bedragen is gerekend. Ik weet ook niet hoe de gemeente gaat rekenen, cq dat mijn methode goed of fout is. Althans, lijkt mij
Ik kon het niet loslaten dus mijn eigen overstap document erbij gepakt.

Dus een canon voor 2019 na inflatie correctie van 3501,03 (hier zie je ook gelijk dat er niet ook nog eens 2,5% kosten in rekening wordt gebracht)

Dan de vergelijking tussen mijn rekenmethode en die van jouw:

Wel een heel klein verschil, maar over de jaren telt dit op.

je kunt het ook zien in de tekst van de gemeente:
De totale indexatie per 2018 is 2,82%

Maar er staat toch ook 1,1 en 1,7. Die samen zijn 2,8%

en die 0,02% is nu precies het rente op rente principe

[Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 18-07-2022 13:03]

• Atlantis1995
abalone schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:49:
Als je binnen een paar jaar toch vertrekt, dan is de 18k afkoopsom denk ik niet de moeite, het is lastig om dat terug te verdienen in de aankoopprijs.
Deze al gelezen? Die woning staat sinds juli 2021 te koop en was juni 2022 nog niet verkocht.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34

FlyEragon

Alien Monkeys

Figo112 schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:28:
[...]

Klopt gemeente rekent ook opslag en samen is dat bij een inflatie van 2% iets van 4.5% per jaar.

2022 gaat de gemeente trouwens 8.5% alleen aan inflatie rekenen. Dus die verdubbeling is veel sneller nu.
Informatie over de opslag kan ik nergens vinden, ook niet in de proefberekeningen. Waar heb je dat gevonden? Dus de gemeente laat mensen meer betalen voor hetzelfde als je je zuurverdiende centen niet meteen overmaakt?

Update: Ik ga de gemeente maar mailen. Bedankt voor de info _/-\o_

Mijn situatie hieronder (eind 2021 naartoe verhuist, vorige bewoner heeft er niks mee gedaan), verwacht dat ik na max 10 jaar wel weer verhuis.. En dan waarschijnlijk weg uit dit verwend stad met grootheidswaanzin. Het voelt zo enorm verkeerd om nu een keuze te maken die dan enorm nadelig kan uitpakken. Ben de hele dag aan het lezen en piekeren. Ik kom zelf uit op vastzetten maar
wil wel dat een eventueel afkoopbedrag niet mijn verkoopwaarde nadelig beïnvloed.

[Voor 46% gewijzigd door FlyEragon op 13-11-2022 22:33]

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Atlantis1995 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:26:
[...]
[...]

Zie onderstaande post (zie url) en lees het ingesloten artikel "Afkoop erfpacht elk jaar duurder". Het is een artikel van 10 november 2021. Het gaat om argument 1. Los daarvan is die hele post een must read (voorkomt hoofdpijn _/-\o_ ).
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71958752
Bizar gewoon, de gemeente forceert mensen om een enorme gok te nemen voor de toekomst. Hoe meer ik erover lees hoe krommer het wordt. Moet zelf ergens rond december de keuze maken maar dit geeft mij enorm veel onnodige stress. Wat een K gemeente.

Kort samengevat in deze post van een andere Tweaker:
Figo112 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Kijk wat de gemeente aangeeft is je kan nu ook vastklikken en dan later afkopen en wekt hiermee de indruk dat het later ook relatiwf gunstig afgekocht kan worden. Laten we zeggen dat inflatie afkoop bedrag kan verhogen maar daarnaast rekent de gemeente ook nog risico opslag van 2.5% per jaar. Dus met een inflatie van 2%+2.5% opslag verdubbelt de afkoop elke 16 jaar. Als de inflatie hoger is zoals nu het geval dan gaat het nog harder. Maar de gemeente zou deze scenario moeten communiceren richting de erfpachters zodat ze een goede keuze kunnen maken. En dat is juist het grootste probleem, de gemeente heeft teveel steken laten vallen in de communicatie richting de erfpachters. Ze kunnen niet eens uitleggen waarom ze opeens afgestapt zijn van onafhankelijke taxaties en een bsq hebben verzonnen.
Ik hoop dat de gemeente weer keihard op zijn bek gaat hiermee. Daarom zat ik de hele dag in de knoei omdat nergens wordt vermeld over afkoopsom na het 'vastklikken'. Overal een beetje info verspreid over verschillende pagina's en dossiers. 8)7

Deze pagina van de gemeente klopt dus niet? Er staat namelijk niks over een eventuele opslag, enkel inflatiecorrectie.
https://www.amsterdam.nl/...46DF-BBBD-4D79A39F92C5%7D

[Voor 60% gewijzigd door FlyEragon op 13-11-2022 22:44]

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Toch wel proficiat voor de gemeente dat iets wat simpel had gekund zo enorm complex te maken.

Uitgangspunt zou moeten zijn afbetalen van erfpacht zodat we met zijn allen weer terug gaan naar simpelheid en duidelijkheid. Dit had de gemeente kunnen doen door een jaarlijkse betaling voor afkoop en dan na x jaar was het afbetaald en klaar. Maar nee enorm veel opties met enorm uiteenlopende horror scenarios voor de toch al flink uitgeknepen burger. Enkel een select groepje expert die voldoende tijd hierin hebben gestoken begrijpen het enigzins, die hebben ook de tijd en moeite genomen om onderstaande bijsluiter te maken

https://awep.nl/erfpacht/...jsluiter-bij-erfpacht.pdf

Op basis van bovenstaande ben ik weer in de war, betekent afkopen eeuwigdurende erfpacht dat ik of nieuwe bewonders nooit meer erfpacht hoeven te betalen? Echt nooit meer? Pagina 9 van bovenstaande staat namelijk iets verwarrends.

Oh boy.. En waarom heet het dan nog steeds eeuwigdurende erfpacht, ben ik dan nog steeds geen eigenaar dan van dat stukje grond?

Onderstaande is dus totaal onjuist omdat er geen 'opslag' wordt genoemd? Dit is dan toch hartstikke misleidend? Op basis van onderstaande berekening zullen veel mensen waarschijnlijk voor vastzetten gekozen hebben met het idee om later eventueel af te kopen (nieuwe hypotheek of erfenis b.v) met enkel een inflatiecorrectie. De gemene 'opslag' die hier en daar ook venijnig wordt genoemd, gooit dus roet in de blender. Tot zover heb ik via de website deze 'opslag' of soms ook wel uitstelcorrectie genoemd nergens gevonden. Gefeliciteerd gemeente Amsterdam?

En dan nog zo een dooddoener van en disclaimer die het helemaal afmaakt. Hier kan je dus toch niet op plannen?

En dan lees ik het volgende en verdamp ik zowat:
https://www.parool.nl/ams...langrijk-genoeg~b397fb96/

[Voor 61% gewijzigd door FlyEragon op 14-11-2022 12:41]

• jeroenkb
  • Nu online
FlyEragon schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:32:
[...]

Volgens mij zit hier dus het addertje onder het gras in de vorm van de 'opslag' die er bij zou komen. Enorm verwarrend want nu snap ik het ook niet meer.
Zie b.v deze reactie:
https://gathering.tweaker...message/71958752#71958752

[...]

Vandaar dat ik zelf ook op zoek was naar een bron van de gemeente die opheldering biedt over dit stukje 'opslag' maar kan er niks over vinden. Werd ook een paar keer risico uitstel vergoeding of iets dergelijks genoemd. Schiet mij maar lek...
Snap je punt.

Ben er toch van overtuigd dat die mensen er dan naast zitten. Ben tot in de documenten gedoken waar de methode van berekenen beschreven wordt en zie niets terug van een opslag.

Je hebt een canonbedrag. Daar gaat jaarlijks inflatie overheen en op het moment dat je besluit om toch af te kopen dan wordt het canonbedrag van dat jaar door het canonpercentage gedeeld.
Dat leidt ik ook af van de website zelf:
Dit lijkt op voorbeeld 2, met 1 belangrijk verschil: u hebt tot 2035 niet afgekocht, maar u betaalt tot 2035 een vaste canon van bijvoorbeeld € 300 per jaar. U wilt in 2030 de eeuwigdurende canon afkopen. In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat deze canon in 2030 (door de inflatie) € 1.200 per jaar bedraagt.

Maar ik blijf nog even spitten...

[Voor 12% gewijzigd door jeroenkb op 14-11-2022 17:49]

• FoxhoundNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:16
@jeroenkb Als je huidige tijdvak nog loopt moet je volgens mij de formule uit artikel 3.5 van de afkoopinstructie gebruiken:

De variabele 't' staat voor “het aantal jaren tussen het moment van vooruitbetaling, en de datum wanneer de eeuwigdurende canon gaat gelden”. Dat deel van de formule zorgt dus voor een lagere afkoopsom voor elk jaar dat je huidige tijdvak nog loopt.

ter info de afkoop instructie staat hier: https://www.amsterdam.nl/...-beleid/afkoopinstructie/ daar staat een link naar een PDF met alle formules en de waardes die gebruikt worden in de formules.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

FoxhoundNL schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:35:
@jeroenkb Als je huidige tijdvak nog loopt moet je volgens mij de formule uit artikel 3.5 van de afkoopinstructie gebruiken:
[Afbeelding]

De variabele 't' staat voor “het aantal jaren tussen het moment van vooruitbetaling, en de datum wanneer de eeuwigdurende canon gaat gelden”. Dat deel van de formule zorgt dus voor een lagere afkoopsom voor elk jaar dat je huidige tijdvak nog loopt.

ter info de afkoop instructie staat hier: https://www.amsterdam.nl/...-beleid/afkoopinstructie/ daar staat een link naar een PDF met alle formules en de waardes die gebruikt worden in de formules.
Dit lijkt mij inderdaad de magische 'opslag' te kunnen verklaren. Dus hoe later je bent hoe duurder het wordt en dat is dan niet alleen door de inflatie.

Maar hoe strookt die berekening dan met onderstaand voorbeeld op de gemeente website:

Ik orienteer mij ook op het aansluiten bij een rechtszaak tegen de manier grondwaardebepaling, mocht de zaak dus gewonnen worden kan je hier achteraf nog wat van je zuurverdiende centen terugkrijgen. In vergelijking met afkoopbedrag een minimale investering denk ik.

https://www.erfpachtinams...im-grondwaardebeleid.html

[Voor 15% gewijzigd door FlyEragon op 15-11-2022 10:46]

• jeroenkb
  • Nu online
gisteren een rondje notarissen gedaan om te kijken waar ik de boel ga laten regelen. Het gaan dan om de basishandeling van erfpacht (mocht je bank een nieuwe hypotheek willen dan komen er forse kosten bij)

Onderstaand het resultaat:

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee