@
Figo112 Ik heb het afgekocht. Ik heb nergens meer omkijken naar. Ik heb zelfs niet naar vastklikken gekeken omdat het me rond de 5.000 Euro kostte. Gezien de inflatie een goede keuze. Ik heb het iedereen om me heen geadviseerd en heb er een biertje op gedronken. Ik wist wat ik had, ik wist niet wat ik zou kunnen krijgen.
Zie ook de afbeelding onderaan deze post met een hele ruwe simulatie van de inflatie. Dit is een scenario zonder onderbouwing (ik heb geen glazen bol).
Wat ook erg zuur is dat als je na 2020 8jan een woning heb gekocht en de vorige bewoners hebben niks gedaan met de aanvraag dat je geen gebruik kan maken van de spijtoptanten regeling.
Menigeen heeft met vastklikken niet doorgerekend wat die opslag doet, laat staan wat het effect is als we weer te maken hebben met (serieuze) inflatie. Ik denk dat de meeste zich helemaal niet realiseerden wat dit doet.
Dennism schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Maar is dikgedrukte dan ook niet vrij logisch? Kijk de nu oplopende inflatie is wat betreft natuurlijk mogelijk extra nadelig, maar het ik zou het niet logisch vinden dat over 20 jaar afkopen bij wijze van net zo duur zou zijn als enkele jaren geleden. Waarom zou ik dan immers nu afkopen, nee, ik zou direct denken dat nu afkopen normaliter flink gunstiger gaat dan zijn over tientallen jaren pas.
Ik was 5k kwijt, maar in mijn omgeving zouden ze best 70k kwijt zijn geweest. Als je dat niet op de plank hebt liggen (ik in ieder geval niet) dan moet je nog steeds een beslissing nemen. Of je achteraf gelukkig wordt van vastklikken vraag ik me af. En dat stelt men ook nog dat niets doen geen optie is. Dat klopt, want dan wordt de rekensom nog beroerder.
@
fonsoy @
xileS
Als jij na 8 januari 2020 bent verhuisd, en de vorige eigenaar niets heeft gedaan, dan staat je vrij om vrijblijvend erfpacht af te kopen. In dat geval zal de WOZ waarde van ?2020 worden gebruikt en met waarschijnlijke een hogere BSQ (Buurt Straat Quote).
Degenen die voor 8 januari 2020 een aanvraag hebben gedaan, konden dit op de WOZ van 2014 of 2015 met 10% korting op de BSQ. En volgens mij is die in aantal gevallen wel 15% tot 20% omhoog gegaan. De gemeente heeft een behoorlijk aantal variabelen waarmee men kan sturen naar de gewenste uitkomst. En de gemeente wil heel graag geld ontvangen om het uit te geven aan leuke dingen die niet vallen onder de core business!
En @
xileS, Jij hebt wel geen aanvraag gedaan, maar hoeveel zullen er echt gelukkig van zijn op moment het is vastgeklikt en ze pas later realiseren wat dat tot gevolg heeft voor de lasten in mijn voorbeeld in 2055?? Er zal een moment komen dat het jaarlijkse terug komen van dat bedrag zal inwerken op de verkoopprijs van de woning. Dat aspect heeft nog niemand benoemd. En naar mijn mening kun je een keuze achteraf (na het verlopen van de aanbieding door de gemeente) niet meer wijzigen(!)
Ik ben 2021 verhuisd naar een woning waarvan de vorige bewoners geen aanvraag hebben gedaan, geen idee waarom niet...
Omdat die bewoner nu een woning verder is en dat wat hij toen niet hoeven te betalen eigenlijk zijn winst is. Die is feitelijk weg gelopen en de koper was niet scherp genoeg. Ik snap alleen niet dat dit niet door de makelaar is benoemd. Jij zit min of meer met de schade/uitdaging.