• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:21
Zoals titel ook al aangeeft zijn er mensen die in amsterdam wonen en wel of niet overwegen om overstappen naar eeuwigdurende erfpacht?

Valt me eigenlijk al op dat er totaal niet over gesproken wordt. Ik zelf neig naar afkoop maar omdat er zo weinig mensen zich hirmee bezig houden begin een beetje te twijfelen. Alsnog denk ik dat het kwa investering afhankelijk van de hoogte van het bedrag zeker geen slechte keus is om af te kopen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Voor mensen niet wonende in Amsterdam (het zijn er meer dan je denkt ;)), wat meer context en rekenvoorbeelden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je nu 18 bent en van plan bent tot je 68e jaar (of 93e) er te blijven wonen, is er geen echte reden om over te stappen naar eeuwigdurend?

De gemeente Amsterdam heeft daar een paar simpele en duidelijke voorbeelden voor opgesomd op https://www.amsterdam.nl/...rtikelen/verschil-tussen/ en met enige nuance; het is dus pas interessant om eeuwigdurend af te sluiten als het huis wat je nu wil kopen, op het punt staat om van voortdurend over te gaan naar "nieuwe waardebepaling".

Dan even een ander idee/vraag: wat is het percentuele verschil tussen de historische / verwachte waardestijging van het pand versus de mogelijke / verwachte verhoging van de erfpacht? Ik gok dat je met stenen & ramen een betere investering hebt dan de komende 50 jaar geen zorgen te hebben over een nieuw erfpacht; nog afgezien van het feit dat als je in Amsterdam "leuk" wil wonen, ongetwijfeld ook zeer leuk verdient?

/edit: moet jij niet tot 2024 wachten tot je rente-vaste periode afgelopen is? Wie weet klapt de huizenmarkt en mag je zometeen 14% hypotheekrente betalen. Ik denk dat iets meer info/achtergrond over je huidige vraagstelling nu wel op zijn plek is.

[Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 03-09-2018 20:08]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Figo112
Jullie hebben gelijk hier wat cijfers. Pand is van begin 2000 en erfpacht loopt af in 2048.
Stel ik blijf mijn hele leven hier, gewoon omdat de woning ruim genoeg is denk aan 150/200m2 en locatie bevalt mij goed. Als je erfpacht voor altijd kan afkopen voor ong 25/30k wat zou je dan doen? Zelfs als ik mijn woning over 5 jaar zou verkopen haal ik die 30k makkelijk eruit is mijn gevoel. Denk aan prijsklasse woning rond de 550/600k.

• Figo112
Mijn rente vaste periode is tot 2027 omdat ik vorig jaar van woning ben geswitcht. Maar het klopt inderdaad vorige woning was tot 2024. Vorig jaar nieuwe woning weer vast voor 10 jaar.
Eigenlijk simpel ben in de afgelopen tijd 3x verhuist en zit nu goed dus hoe nu verder. Wil later ook niet buiten amsterdam.
Als ik nu niet zou afkopen en de kortingen verdwijnen na 2020 dan zou ik voor hetzelfde minimaal 80k moeten betalen. En dit is op basis van recente woz waarde en zonder de korting die de gemeente bu geeft.
edit: moet jij niet tot 2024 wachten tot je rente-vaste periode afgelopen is? Wie weet klapt de huizenmarkt en mag je zometeen 14% hypotheekrente betalen. Ik denk dat iets meer info/achtergrond over je huidige vraagstelling nu wel op zijn plek is.

[Voor 15% gewijzigd door Figo112 op 03-09-2018 21:37]

• Figo112
Niet veel amsterdammers op tweakers? Of is erfpacht toch niet interessant genoeg?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Volgens mij valt het aandeel Amsterdammers hier wel mee, maar het kan het natuurlijk fout hebben.
Ik ben zelf ook niet echt thuis in erfpacht maar uitgaande van een woningwaarde van 550-600k en de afkoop die ongeveer 30k zou bedragen dan lijkt het mij een slimme zet. 30k is relatief weinig t.o.v. de woningwaarde zeker als je daarbij in acht neemt dat er een wezenlijk risico is dat een onzekere erfpacht de verkoopwaarde drukt bij een evt. verkoop in de toekomst.

Dat gezegd hebbende nog even aansluiten op wat @MAX3400 zegt. Dus je hebt vorig jaar voor 10 jaar rentevast afgesloten (lager dan 3% neem ik aan?). Heb je er over nagedacht wat de mogelijke implicaties zijn in 2027?

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Figo112 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:29:
Jullie hebben gelijk hier wat cijfers. Pand is van begin 2000 en erfpacht loopt af in 2048.
Stel ik blijf mijn hele leven hier, gewoon omdat de woning ruim genoeg is denk aan 150/200m2 en locatie bevalt mij goed. Als je erfpacht voor altijd kan afkopen voor ong 25/30k wat zou je dan doen? Zelfs als ik mijn woning over 5 jaar zou verkopen haal ik die 30k makkelijk eruit is mijn gevoel. Denk aan prijsklasse woning rond de 550/600k.
Ligt natuurlijk aan het canon. Betaal je nu 1.000/jaar bv, dan is 30k nu uitgeven niet vaak rendabel. ;)

Aangezien dit meer over financiële overwegingen gaat, een tikje WVB-PFSL

[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 05-09-2018 09:11]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 13:41
Mijn aanvraag is eind 2017 ingediend, maar heb nog niets terug gekregen. In mijn geval gaat het om een nieuwbouw woning, maar het is allemaal erg lastig voor die ambtenaren. Ik betaal nu € 1600 netto per jaar aan erfpacht, dus ik denk dat het afkopen wel meer zal zijn dan >30k (de gemeente moet tenslotte flink verdienen over onze rug). Vooralsnog lijkt het erop dat ze hun zaken en systemen nog niet op orde hebben. Dit zorgt voor veel vertraging en onduidelijkheid, dus voor nu zal ik het maar gewoon moeten afwachten.

• Figo112
Inderdaad ook een beetje mijn gedachte. In verhouding met woningwaarde wellicht goed om die onzekerheid in de toekomst weg te nemen.

Wat betreft de rente maak ik me eigenlijk niet veel zorgen. Mocht in 2027 de rente veel hoger staan dan probeer ik dat met een variabele of 1 jaars rente op te vangen. Ik ben al rentes gewend van 5% dus we zien het wel. Maar eerlijk gezegd verwacht ik meer een renteverloop zoals in duitsland.
Harrie_ schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:03:
Volgens mij valt het aandeel Amsterdammers hier wel mee, maar het kan het natuurlijk fout hebben.
Ik ben zelf ook niet echt thuis in erfpacht maar uitgaande van een woningwaarde van 550-600k en de afkoop die ongeveer 30k zou bedragen dan lijkt het mij een slimme zet. 30k is relatief weinig t.o.v. de woningwaarde zeker als je daarbij in acht neemt dat er een wezenlijk risico is dat een onzekere erfpacht de verkoopwaarde drukt bij een evt. verkoop in de toekomst.

Dat gezegd hebbende nog even aansluiten op wat @MAX3400 zegt. Dus je hebt vorig jaar voor 10 jaar rentevast afgesloten (lager dan 3% neem ik aan?). Heb je er over nagedacht wat de mogelijke implicaties zijn in 2027?

• Figo112
Ik betaal nu niks tot 2049. Ik kan ook de canon vastzetten voor eeuwigdurend erfpacht dan betaal ik ong 1600 euro op jaar basis, maar excl inflatie correctie dus zal wel boven de 2k uitkomen dan.
Señor Sjon schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:10:
[...]

Ligt natuurlijk aan het canon. Betaal je nu 1.000/jaar bv, dan is 30k nu uitgeven niet vaak rendabel. ;)

[Mbr]Aangezien dit meer over financiële overwegingen gaat, een tikje WVB-PFSL[/]

• Figo112
Ja inderdaad er zijn nog maar 5 mensen echt overgestapt dus erg traag. Maar zolang je een aanvraag voor 2020 heb gedaan kom je een keer aan de beurt ook al is de gemeente nog jaren mee bezig.
Freshnub schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:33:
Mijn aanvraag is eind 2017 ingediend, maar heb nog niets terug gekregen. In mijn geval gaat het om een nieuwbouw woning, maar het is allemaal erg lastig voor die ambtenaren. Ik betaal nu € 1600 netto per jaar aan erfpacht, dus ik denk dat het afkopen wel meer zal zijn dan >30k (de gemeente moet tenslotte flink verdienen over onze rug). Vooralsnog lijkt het erop dat ze hun zaken en systemen nog niet op orde hebben. Dit zorgt voor veel vertraging en onduidelijkheid, dus voor nu zal ik het maar gewoon moeten afwachten.

• Freshnub
Figo112 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:43:
Ja inderdaad er zijn nog maar 5 mensen echt overgestapt dus erg traag. Maar zolang je een aanvraag voor 2020 heb gedaan kom je een keer aan de beurt ook al is de gemeente nog jaren mee bezig.

[...]
Bij mij speelt de afweging of ik erfpacht vastzet of het afkoop, maar dat ik dan gelijk een keuze maak voor de toekomstige bewoner. Mijn WOZ waarde is meer dan verdubbeld sinds ik heb gekocht, dus mocht ik willen verhuizen, dan zal de erfpacht geen roet in het eten gooien.

Maar mocht ik er toch langer blijven wonen, dan is het zonde om tot 2025 € 1600 te betalen en daarna >€3000 per jaar als ik het niet afkoop of vast laat zetten voor eeuwig. Keuzes....

• Figo112
Freshnub schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:51:
[...]

Bij mij speelt de afweging of ik erfpacht vastzet of het afkoop, maar dat ik dan gelijk een keuze maak voor de toekomstige bewoner. Mijn WOZ waarde is meer dan verdubbeld sinds ik heb gekocht, dus mocht ik willen verhuizen, dan zal de erfpacht geen roet in het eten gooien.

Maar mocht ik er toch langer blijven wonen, dan is het zonde om tot 2025 € 1600 te betalen en daarna >€3000 per jaar als ik het niet afkoop of vast laat zetten voor eeuwig. Keuzes....
Lijkt me inderdaad goed om minimaal vast te zetten. Maar aan de andere kant kan je hrt volgens mij ook als een investering zien. Die 30k haal je er waarschijnlijk zo uit bij de verkoop na 2020.

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-12-2021
Figo112 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:29:
Wait, what?
Je woont in een pand van 150 m2 (is dat woonoppervlak of perceelgrootte?),
hebt daar 550.000/600.000 euro voor betaald en dan is de grond niet eens van jou?
Voor dat geld heb je echt alleen de stenen gekocht? (en vooruit, wat kozijnen en een deur) :o

Zijn de muren grond omrand?
Wat maakt dat iemand zo'n groot bedrag neertelt voor een set bakstenen zonder de onderliggende grond erbij te bedingen? ff hypothetisch; als jouw huis morgen instort is je 550.000 euro weg? Niks meer van over.

Ik vind de huizenprijzen in Noord-brabant al schrikbarend hoog, maar hier betaal je de helft voor zo'n woning en dan is de onderliggende grond gewoon je eigendom.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Pinyin, welkom in Amsterdam :+

Huizenprijzen zijn exact wat de gek ervoor kan geven, en er zijn veel gekken in Amsterdam.
Ook Utrecht kende tot voor kort erfpacht, en zo lang de gemeente populair is is het een uitstekende manier van belasting. Als die erfpacht er niet was, kostte het huis een ton meer, en betaalde je meer gemeentelijke lasten, dus wat is precies het probleem?

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Brangus Glee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Zoals hierboven al is aangegeven zijn er nog maar 5 mensen overgestapt. Stel dat dit uiteindelijk 10% van de appartementen worden waarop erfpacht rust dan is een belangrijke overweging of je de investering ook daadwerkelijk gaat terugkrijgen mocht je toch gaan verhuizen. De vraagprijs voor 2 exact gelijke appartementen waarbij 1 appartement geen erfpacht meer heeft zal hoger liggen. Als ik nu kijk hoe in Amsterdam wordt omgegaan met het bekijken van de lopende afgekochte erfpacht heb ik er zelf nog weinig vertrouwen in dat de betreffende investering op waarde wordt geschat. Zeker bij verkoop voor 2038, naar mijn mening zijn er weinig mensen die een financiële horizon van meer dan 10 jaar goed kunnen overzien.
Ondanks je instelling dat je niet van plan bent te verhuizen vind ik dit zelf een belangrijk aandachtspunt om al dan niet te besluiten over te stappen. Voorlopig ben ik daarom ook nog niet van plan over te stappen. Bijkomend nadeel is dat de politieke situatie in Amsterdam niet stabiel is en regelgevingen ook nog kunnen worden aangepast.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:49

t_captain

Moderator General Chat
Kun je ook eeuwigdurend afkopen?

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vraag me alleen af of nieuwe kopers het nut ervan inzien.
De meesten kijken niet verder dan 5 a 10 jaar.

Verder is het nog de vraag of de gemeente iets voordeligers gaat verzinnen.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 18:09
Die 30k lijkt mij uit de lucht gegrepen? Al weet ik niet in hoeverre erfpacht verschilt qua locatie in Amsterdam. Volgens mij is het afhankelijk van de koopprijs?

Members only:

Als je voor een woning kijkt die 2,5x zoveel waard is, in de huidige tijd en volledig afkoop, moet je denk ik eerder denken tussen 125k - 200k?

• Figo112
Pinyin schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:21:
[...]

Wait, what?
hebt daar 550.000/600.000 euro voor betaald en dan is de grond niet eens van jou?
Voor dat geld heb je echt alleen de stenen gekocht? (en vooruit, wat kozijnen en een deur) :o

Wat maakt dat iemand zo'n groot bedrag neertelt voor een set bakstenen zonder de onderliggende grond erbij te bedingen? ff hypothetisch; als jouw huis morgen instort is je 550.000 euro weg? Niks meer van over.

Ik vind de huizenprijzen in Noord-brabant al schrikbarend hoog, maar hier betaal je de helft voor zo'n woning en dan is de onderliggende grond gewoon je eigendom.
Haha, nah ik heb er zelf geen 550 voor betaald. En ben al 3x verhuist binnen amsterdam waarbij ik genoeg overwaarde heb meegenomen. Normaal zou ik het nooit kunnen betalen.

Perceelgrootte is ong 140m2.

Maar voor 30k meer heb je geen erfpacht meer als je interesse hebt kan ik hem aan jou verkopen :)

• Figo112
voil schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:34:
Die 30k lijkt mij uit de lucht gegrepen? Al weet ik niet in hoeverre erfpacht verschilt qua locatie in Amsterdam. Volgens mij is het afhankelijk van de koopprijs?

***members only***

Als je voor een woning kijkt die 2,5x zoveel waard is, in de huidige tijd en volledig afkoop, moet je denk ik eerder denken tussen 125k - 200k?
Het ligt inderdaad aan de woz waarde maar die was in 2014 370k. Daarnaast speelt de buurtstraat quote ook mee. En wellicht ook hoelang je huidige erfpacht is afgekocht?

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik heb ook een aanvraag lopen (erfpacht loopt af in 2034) en heb net een aanbod gekregen (14.500) voor "eeuwige" afkoop. Geldig tot november dit jaar.

Ik wacht nog even want ik heb tot 2020 de tijd om definitief te beslissen en nog de "goedkope" waardebepaling van de woning (2014?) te mogen gebruiken.

Echter: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/erfpacht/nieuws-erfpacht/voornemen-10-extra/

Dus zolang dat niet zeker is wacht ik het nog even af. Ga het wel doen, al is pas iets dat je over 20 jaar "mogelijk" terug gaat zien. Heb nu nog wat geld liggen en wil dat veilig "beleggen" voordat ik er een nieuwe nVidia kaart van koop 8)

"May The Force be with me"

• Blazer Coke
Uit je link:
Nadat de Overstapregeling is gewijzigd, verrekent de gemeente de korting met terugwerkende kracht. Erfpachters die al een aanbieding hebben ontvangen of geaccepteerd en erfpachters die de overstap al in een akte hebben laten vastleggen, komen in aanmerking.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Darth_Fedor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:46:
Ik heb ook een aanvraag lopen (erfpacht loopt af in 2034) en heb net een aanbod gekregen (14.500) voor "eeuwige" afkoop. Geldig tot november dit jaar.
En dan hoef je nooit meer te betalen? En de eigenaars na jou ook niet?

Meteen doen. En de grond van alle niet-geinteresseerde buren erbij.

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-03 08:02
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:01:
[...]

Ik ben benieuwd naar de gedachte hierachter. De grond wordt niet jouw eigendom, dus waarom wil je de erfpacht van je buren afkopen?

• Darth_Fedor
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:01:
[...]

En dan hoef je nooit meer te betalen? En de eigenaars na jou ook niet?

Ik ben er vreselijk van overtuigd dat "de truck" hem in het woordje "eeuwigdurend" zit. Die zal daarmee vast wel beperkt zijn tot 1 mensenleven of erger nog, 1 burgemeester! :o
Dus na x jaar moet er vast en zeker weer iemand gaan betalen. Anders zouden ze het wel "eigen grond" noemen. :?

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Dabbel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:36:
[...]

Ik ben benieuwd naar de gedachte hierachter. De grond wordt niet jouw eigendom, dus waarom wil je de erfpacht van je buren afkopen?
Een notarieel vastgelegd, eeuwigdurend, exclusief en overdraagbaar gebruiksrecht is evenveel waard als het bezit. De sconomische waarde van dat recht is namelijk is dat jij noch je opvolgers hoeven te betalen voor de grond. Precies zoals de waarde van een woning is gelegen in het niet hoeven te betalen van huur.

Voor een kavel binnen de A10 is 14k spotgoedkoop. Al zou het in de Baarsjes liggen en slechts 100 m2 groot zijn.

• Freshnub
Ik schrik van de aanbiedingen die mensen krijgen. Ik woon buiten de ring, maar volgens de tool kom ik toch op >30k. Wat me ook logisch lijkt als er vanuit gaat dat ze nu zonder blikken of blozen €1600 per jaar van mij vangen. Waarom zouden ze deze cashcow dan eeuwigdurend laten afkopen voor +- 15k? Ik reken voor het gemak maar met 30 x 1600, dat ligt meer in lijn der verwachting.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:51:
Een notarieel vastgelegd, eeuwigdurend, exclusief en overdraagbaar gebruiksrecht is evenveel waard als het bezit. De sconomische waarde van dat recht is namelijk is dat jij noch je opvolgers hoeven te betalen voor de grond. Precies zoals de waarde van een woning is gelegen in het niet hoeven te betalen van huur.

Voor een kavel binnen de A10 is 14k spotgoedkoop. Al zou het in de Baarsjes liggen en slechts 100 m2 groot zijn.
Neen, zo werkt het niet. Zie het als rentevastperiode voor de hypotheekrente. Alleen hier kan je kiezen voor bijv. 50 jaar vast OF voor altijd vast. De laatste optie heeft een hogere prijs (langere rentevastperiode hypotheekrente is, over het algemeen, ook hoger), maar in de toekomst wordt er niet meer geïndexeerd. Dus eigenlijk betaal jij voor de bewoners die komen als jij dood gaat :+ Jij wordt dus geen eigenaar van de grond, maar mogelijk krijgt je woning in de verre toekomst meer waarde omdat de pacht niet wordt geïndexeerd.

Zo begrijp ik het althans, met onderstaand plaatje (uit de link van @MAX3400 ) ter verduidelijking.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:50:
Niet veel amsterdammers op tweakers? Of is erfpacht toch niet interessant genoeg?
amsterdam telt ca 850.000 inwoners, nederland ca 17.200.000. dat is dus krap 5%
ik heb geen aanwijzingen dat de verdeling van het % tweakers in amsterdam afwijkt van landelijk, je zou zelfs kunnen aannemen dat gezien het hoge % anderstaligen in amsterdam tov landelijk het percentage tweakers lager zou kunnen zijn.
dus ja, misschien zitten hier minder amsterdammers dan je denkt .....

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-03 08:02
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:51:
[...]

Jouw uitleg is duidelijk. Echter, jouw buren staan met hun huis op het grond. Moeten zij dan na hun afgekochte periode "huur" aan jouw gaan betalen? Omdat jij vanaf 20xx de canon hebt afgekocht?

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
PetervdM schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:08:
[...]
amsterdam telt ca 850.000 inwoners, nederland ca 17.200.000. dat is dus krap 5%
ik heb geen aanwijzingen dat de verdeling van het % tweakers in amsterdam afwijkt van landelijk, je zou zelfs kunnen aannemen dat gezien het hoge % anderstaligen in amsterdam tov landelijk het percentage tweakers lager zou kunnen zijn.
dus ja, misschien zitten hier minder amsterdammers dan je denkt .....
Tel daarbij op het hoge percentage huurders in Amsterdam (70% in Amsterdam vs. 43% landelijk) én het feit dat een deel van de woningen in Amsterdam geen erfpacht kent (want eigen grond), en dan kom je op nóg minder potentiele reageerders

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:07:
[...]

Neen, zo werkt het niet. Zie het als rentevastperiode voor de hypotheekrente.
Geen afkopen dus maar vastzetten.

• euchromatic
  • Laatst online: 15:37
Voor mijn appartement in Amsterdam geldt het volgende:

Members only:

De berekeningen zijn een beetje fuzzy maar voor zover ik kan overzien is de 'korting op de afkoopsom' die je krijgt als je snel beslist lager dan de hypotheekrente die ik bespaar als ik hetzelfde bedrag zou gebruiken voor een extra aflossing. Ik ga dus liever voor besparingen nu dan onduidelijke voordelen later, ook omdat de Amsterdamse politiek nog wel eens van mening wisselt.

Ik heb dus besloten niet nu de erfpacht af te kopen, dat laat ik waarschijnlijk aan de volgende eigenaar.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
TheBrut3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:07:
[...]

Neen, zo werkt het niet. Zie het als rentevastperiode voor de hypotheekrente. Alleen hier kan je kiezen voor bijv. 50 jaar vast OF voor altijd vast. De laatste optie heeft een hogere prijs (langere rentevastperiode hypotheekrente is, over het algemeen, ook hoger), maar in de toekomst wordt er niet meer geïndexeerd. Dus eigenlijk betaal jij voor de bewoners die komen als jij dood gaat :+ Jij wordt dus geen eigenaar van de grond, maar mogelijk krijgt je woning in de verre toekomst meer waarde omdat de pacht niet wordt geïndexeerd.

Zo begrijp ik het althans, met onderstaand plaatje (uit de link van @MAX3400 ) ter verduidelijking.
[afbeelding]
Dus de reeele waarde van de erfpacht gaat langzaam naar 0 (zolang inflatie > 0 dan). Op lange termijn is dat even waardevol als eigen grond, op korte termijn niet.

Complexe berekening nodig.

Stel dat de inflatie structureel gemiddeld 1.5% bedraagt, en de risicoloze kapitaalmarktrente structureel 1% boven de inflatie schommelt (dus rond 2.5%).

Je moet dan de uitgaan van het actuele erfpachtcanon, geindexeerd tot 2018. Stel dat je 5000 per jaar betaalt met de laatste indexatie in 2014, dan moet er inflatie 2014-2018 overheen = 5300 anno 2018.

De waarde van het vastzetten van de erfpacht is dan cumulatief: 5300 * 1.015 ^ n voor n = 1 ... oneindig
Je moet dan de contante waarde in 2018 berekenen van die reeks met een rentevoet van 2.5%.

De waarde in 2019 is dus 1.5% * 5300 = 79,50, wat met een rentevoet van 2.5% terugrekent naar 77,56 in 2018.
2020, idem maar dan met 1.015 resp 1.025 in het kwadraat en zo verder.

• Blazer Coke
Voor de duidelijkheid

Er zijn meerdere opties
  1. Niets doen.
    Als je erfpacht periode afloopt krijg je een marktconform voorstel. Dat kan een jaarlijkse canon zijn of alsnog eeuwigdurend afkopen.
  2. Erfpachtcanon nu vastzetten.
    Je zet het tarief nu vast, gebaseerd op WOZ 2014 en met korting. Maar dat tarief (met inflatiecorrectie) gaat pas in als de huidige erfpacht periode afloopt.
  3. Erfpacht eeuwigdurend afkopen.
    Je koopt je erfpacht eeuwigdurend af, gebaseerd op WOZ 2014 en met korting

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Figo112 komt deze melding je ergens vaag bekend voor?

https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gifJe hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/alert.gif

Je kunt in een bericht eenvoudig meerdere mensen quoten, misschien dat eens gaan doen ipv steeds 3x achter elkaar posten...

🖥️ | 🚗

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:12:
Dus de reeele waarde van de erfpacht gaat langzaam naar 0 (zolang inflatie > 0 dan). Op lange termijn is dat even waardevol als eigen grond, op korte termijn niet.
Juist. Dus in mijn ogen zou TS het niet afkopen voor zichzelf, maar voor generaties die volgen. Ik kan mijzelf indenken dat dit voor sommige panden (welke in de familie blijven) leuk is voor het nageslacht, maar de gemiddelde eigenaar zal er nu weinig aan hebben.

• Figo112
Dabbel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:36:
[...]

Volgens mij is er niet veel verschil. Lijkt gewoon op eigendom en is voor altijd afgekocht.
TheBrut3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:57:
[...]

Juist. Dus in mijn ogen zou TS het niet afkopen voor zichzelf, maar voor generaties die volgen. Ik kan mijzelf indenken dat dit voor sommige panden (welke in de familie blijven) leuk is voor het nageslacht, maar de gemiddelde eigenaar zal er nu weinig aan hebben.
Als ik bijv woningen vergelijk waarbij de erfpacht niet afgekocht is dus jaarlijks betalen dan zijn de prijzen over het algemeen wel lager dan wanneer de canon is afgekocht voor een bepaalde periode. Vandaar dat ik die 30k er makkelijk zou kunnen uithalen. Vooral na 2020 zou ik zonder korting voor dezelfde afkoop meer dan 80k moeten betalen.
Darth_Fedor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:41:
[...]

Ik ben er vreselijk van overtuigd dat "de truck" hem in het woordje "eeuwigdurend" zit. Die zal daarmee vast wel beperkt zijn tot 1 mensenleven of erger nog, 1 burgemeester! :o
Dus na x jaar moet er vast en zeker weer iemand gaan betalen. Anders zouden ze het wel "eigen grond" noemen. :?
Zolang de bestemmingsplan niet gewijzigd wordt door de eigenaar blijft het voor altijd gelden.

De reden waarom ik het zou willen afkopen, wonen in amsterdam zal in de toekomst niet goedkoper worden. Daarnaast met kinderen blijft het wel in de familie gok ik. Anders aflossen en verhuren nadat ik met pensioen ben. Genoeg mogelijkheden.

Amsterdam kent ook situaties waarbij mensen na afloop van hun canon gedwongen moesten verhuizen omdat ze het niet kunnen opbrengen. Is wellicht ook meer zekerheid.

[Voor 4% gewijzigd door Figo112 op 05-09-2018 18:25]

• Blazer Coke
Niet ingaan op het tijdelijke voorstel lijkt me geen goed idee.
Tenzij je snel doodgaat zonder nabestaanden of echt een absurd hoog voorstel krijgt.

Als ze de huidige systematiek aanhouden zal de erfpacht later gaan verdubbelen waarschijnlijk.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
TheBrut3 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:57:
[...]

Het is niet wezenlijk anders dan het kopen van de grond of een woning. Je haalt toekomstige lasten weg en dat vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Die waarde geniet je zelf maar gedeeltelijk, en de kopers op je erfgenamen na jou.

Het verschil tussen de contante waarde van het oplopende eefpachtcanon en de contante waarde van het vaste erfpachtcanon kun je zien als de marktwaarde, de transactie kun je zien als een “gedeeltelijke aankoop” van de grond.

Stel dat de contante waarde van je toekomstige verplichtingen met 60% daalt door de indexatie van de erfpacht af te kopen. Dan is het ecnomisch gelijkwaardig met de aankoop van 60% van de grond en de overige 40% laten doorlopen op de oude voet.

• -Wally-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:47
Even mijn situatie:
WOZ 197.000 (laagste bedrag 2014/2015)
erfpacht op basis AB2000, afgekocht tot 2055

Voorstel van gemeenten:
vastzetten voor 413 per jaar + inflatie, betalen vanaf 2056
of afkopen voor 7067,-
of gewoon niks doen en dan wel zien.

Gezien het toch al afgekocht is voor 50 jaar denk ik dat ik voorlopig niks doen, geen idee of ik hier nog woon in 2055 en ik gok dat er weinig prijsverschil zal zijn tussen eeuwig afgekocht of 413 euro per jaar betalen.

• Blazer Coke
-Wally- schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:32:
Even mijn situatie:

Voorstel van gemeenten:
of afkopen voor 7067,-

Gezien het toch al afgekocht is voor 50 jaar denk ik dat ik voorlopig niks doen, geen idee of ik hier nog woon in 2055 en ik gok dat er weinig prijsverschil zal zijn tussen eeuwig afgekocht of 413 euro per jaar betalen.
Als je niets doet krijg je NIET 413€ (+inflatie) in 2055!

Het is ver weg weg maar ik denk niet dat het goedkoper gaat worden.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Als je afkoopt, hoef je dan nooit meer te betalen?

• Figo112
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:01:
Klopt
Even mijn situatie:

Voorstel van gemeenten:
of afkopen voor 7067,-

Vergis je niet in die 413. Daar komt nog inflatie correctie van bijna 40 jaar bij. 7k is wel lekker cheap. Denk dat je die investering zo eruit hebt. Kijk op dit moment is een jaarlijkse canon aftrekbaar van de belastingdienst maar dit zal geheid ook verdwijnen. Je wil als woning eigenaar zo min mogelijk afhankelijk zijn van de gemeente. Maargoed uiteindelijk moet je die beslissing zelf maken. Vooral goed nadenken als het een woning voor langere termijn is.

[Voor 7% gewijzigd door Figo112 op 05-09-2018 20:02]

• FreezeXJ
  • Laatst online: 21:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als je het niet afkoopt krijgt de bewoner per 2056 weer een fikse rekening, en daar gaan kopers nu al rekening mee houden. 400 per jaar voor het vastzetten is alleen maar handig als je heel snel de boel alsnog wilt afkopen, want anders betaal je na 20 jaar al meer. Direct afkopen scheelt op termijn geld, en is voor de gemeente ook gunstig (direct geld in het laatje). Daarom maken ze het zo 'goedkoop'.
Kijk maar eens voor hoeveel die erfpacht afgekocht is, zou me weinig verbazen als dat voor 2k per jaar, dus in totaal bijna een ton is.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Blazer Coke
t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:01:
Inderdaad.

En met de korting en WOZ van 2014 zou ik het iig laten vastleggen.

Ook als je niet afkoopt.

• T.C
  • Laatst online: 13-03 15:41
Pinyin schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:21:
[...]

Wait, what?

Het erge is dat je voor dat geld dan ook nog in Amsterdam woont in plaats van het mooie Noord-Brabant.

Ieder zijn ding, maar voor de helft van dat geld woon ik liever niet in Amsterdam.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Figo112
T.C schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:07:
[...]

Het erge is dat je voor dat geld dan ook nog in Amsterdam woont in plaats van het mooie Noord-Brabant.

Ieder zijn ding, maar voor de helft van dat geld woon ik liever niet in Amsterdam.
Is inderdaad persoonlijk. Voor mij is familie/vrienden kring belangrijker en zij wonen allemaal in amsterdam.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Even mijn situatie:

Voorstel van gemeenten:
of afkopen voor 7067,-

Ik heb hem even in excel gegooid.

Bij een inflatie van 1.5% en een kapitaalmarktrente van 2.5% kom ik op de volgende getallen:

* canon 2056: 727,- jaarlijks oplopend 1.5% waardoor hij in het jaar 2150 3k per jaar bedraagt.
* contante waarde 2018 van alle toekomstige canons: 29.000 euro.

Maar: als ik de kaptaalmarktrente op 4% zet, kom ik op een contante waarde van 6.800 euro.

Dus: verwacht je een rente die stuctureel onder de 4% ligt (of een hogere gemiddelde CPI dan 1.5%), dan doe je goed aan afkopen.

Er is een tweede reden. Je gaat dat huis eens verkopen. Je koper heeft zijn eigen inschattingen van CPI, rente en de bijbehorende risico's. Afkopen elimineert deze risico's en maakt de woning dus beter verkoopbaar.

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 28-03 15:24
1 van de voordelen van het afkopen is dat mocht je in de toekomst je huis verkopen dat het verkrijgen van een hypotheek voor de kopende partij gemakkelijker is.
Een pand wat nog berust is met erfpacht verlaagt het te lenen bedrag (logisch immers het zijn jaarlijkse kosten die terugkomen).

Nu had mijn woning een enorm droevige WOZ waarde in 2014 (minder dan 90k wat nog steeds zeer vreemd is en inmiddels hersteld tot 140k), maar dat komt zeer goed uit voor de afkoop ;)

Voorstel van de gemeente was afkoop a 2k, daardoor was het voor mij was het zo'n beetje een no-bainer :)
(Extra info, was afgekocht tot 2034, AB1961)

En inmiddels heb ik de documenten van de notaris en kadaster binnen en is het hele boeltje afgekocht.

[Voor 27% gewijzigd door Ikke_Niels op 06-09-2018 12:30]

User Error -- Please Replace User

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
t_captain schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:31:
[...]Er is een tweede reden. Je gaat dat huis eens verkopen. Je koper heeft zijn eigen inschattingen van CPI, rente en de bijbehorende risico's. Afkopen elimineert deze risico's en maakt de woning dus beter verkoopbaar.
Bij het zoeken naar een huis hebben wij de huizen met erfpacht gewoon links laten liggen. Als je dan in een stad woont waar iedereen erfpacht heeft gaat dat niet op, maar dan zou een eeuwig afgekochte erfpacht flink wat meer waard zijn lijkt me. Meer dan de afkoopsom vermoed ik zo.

• Darth_Fedor
  • Nu online
Ikke_Niels schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:25:
1 van de voordelen van het afkopen is dat mocht je in de toekomst je huis verkopen dat het verkrijgen van een hypotheek voor de kopende partij gemakkelijker is.
Een pand wat nog berust is met erfpacht verlaagt het te lenen bedrag (logisch immers het zijn jaarlijkse kosten die terugkomen).

Nu had mijn woning een enorm droevige WOZ waarde in 2014 (minder dan 90k wat nog steeds zeer vreemd is en inmiddels hersteld tot 140k), maar dat komt zeer goed uit voor de afkoop ;)

Voorstel van de gemeente was afkoop a 2k, daardoor was het voor mij was het zo'n beetje een no-bainer :)
(Extra info, was afgekocht tot 2034, AB1961)

En inmiddels heb ik de documenten van de notaris en kadaster binnen en is het hele boeltje afgekocht.
Heb je al een idee hoe dat gaat met die "mogelijke" 10% extra korting waar de gemeente nu over na aan het denken is? Die heb je nu nog niet gehad.....

• Ikke_Niels
Darth_Fedor schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:45:
[...]

Heb je al een idee hoe dat gaat met die "mogelijke" 10% extra korting waar de gemeente nu over na aan het denken is? Die heb je nu nog niet gehad.....
Ik had het proces al volledig afgerond bij de notaris voordat de extra 10% bekend werd.
Toen het bekend werd heb ik gemailed met de afdeling erfpacht waarbij mij gemailed/verteld werd dat dit nog automatisch verrekend zou worden.

En als het niet is... tja jammer van 190 euro (in mijn geval), daar kan ik weinig aan veranderen.

• Blazer Coke
Dat valt nog te bezien.

Met een lage rente is lenen om af te kopen wel interessant.
Is de rente hoog dan kan dat best nadelig uitpakken als je straks moet herfinancieren.
Zeker als je canon nu een vast bedrag is en als je erfpacht pas na 2040 afloopt.

Nu krijg je echter korting (de vraag is of er in de toekomst ook geen aanbiedingen komen).
En de HRA heb je nu nog (en over 20 jaar wellicht niet of minder).

• Ikke_Niels
Blazer Coke schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:14:
[...]

Dat valt nog te bezien.

Met een lage rente is lenen om af te kopen wel interessant.
Is de rente hoog dan kan dat best nadelig uitpakken als je straks moet herfinancieren.
Zeker als je canon nu een vast bedrag is en als je erfpacht pas na 2040 afloopt.

Nu krijg je echter korting (de vraag is of er in de toekomst ook geen aanbiedingen komen).
En de HRA heb je nu nog (en over 20 jaar wellicht niet of minder).
True, het blijft glazenbol kijken en daarnaast is bij iedereen de situatie anders.

- Wat is de hoogte van aanbieding van de gemeente qwa afkoop
- Hoe lang loopt je afkoop nog (als je dat hebt)
- Zit je boven de VRH? met het geld wat je gaat uitgeven (invloed op het fictieve rendement)

Daarnaast moet je ook in de vergelijking meenemen dat je de afkoop niet kan aftrekken van de belasting, maar een jaarlijkse canon betaling wel. Daarom kan de "oude" situatie van jaarlijkse canon of het "vastzetten" van de jaarlijkse canon ook intressant zijn/blijven.

Bij een afkoop van 30k+ is het al heel iets anders dan mijn mini afkoop van 2k :+

[Voor 12% gewijzigd door Ikke_Niels op 06-09-2018 13:24]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Als deze kosten pas na 30 jaar komen, zullen ze AFAIK niet meespelen. De hypotheek is dan immers ingelost voordat de erfpacht wordt geind. Maar in het algemeen wel. 420 euro per jaar aan pacht is 35 euro per maand ten laste van je maximale hypotheeklast. Dat scheelt gauw 10k aan leencapaciteit.
celshof schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:39:
[...]
Bij het zoeken naar een huis hebben wij de huizen met erfpacht gewoon links laten liggen. Als je dan in een stad woont waar iedereen erfpacht heeft gaat dat niet op, maar dan zou een eeuwig afgekochte erfpacht flink wat meer waard zijn lijkt me. Meer dan de afkoopsom vermoed ik zo.
Denk het ook. 7k op een woning is niet veel en wel/geen toekomstige erfpacht is wel een dingetje. Ik denk dat het gauw 10-15k waard is.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
Ja, maar als die 400€ per maand pas begint te lopen vanaf 2056, dan investeer je nu 7k die de eerste 38 jaar niks oplevert.
Puur financieel gezien is dat naar actuele waarde niet echt een dynamische belegging.
Anderzijds, voor 7k geeft het toch wel een heel ander gevoel denk ik.

Als Belg is het sowieso een heel raar gevoel om een huis te kopen, en dan toch nog grondhuur te moeten betalen.

• Blazer Coke
Tommie12 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:35:

Als Belg is het sowieso een heel raar gevoel om een huis te kopen, en dan toch nog grondhuur te moeten betalen.
Ook voor Nederlanders is het raar.

Ik ken ook alleen Amsterdam waar de gemeente 75+% van de grond verpacht.

Particuliere pacht is zeer zeldzaam.

Alleen na de crisis is pacht weer in beeld gekomen.
De hypotheekregels werden namelijk verscherpt.
Door grond en bebouwing kadastraal te scheiden kon je een truc uithalen.

De hypotheek op de bebouwing was lager en dus makkelijker te verkrijgen.
De grond werd dan gepacht.

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:07
Hier hetzelfde dilemma.
Woon samen in een appartement in stadsdeel Westerpark.
Zeer waarschijnlijk dat we binnen nu en 5 jaar gaan verhuizen.
WOZ waarde in 2014 was 149k, geschatte verkoop waarde nu minimaal 275k.
Erfpacht is nu afgekocht tot 2037 (AB2000).
Optie 1: ik kan de erfpacht vanaf 2037 vastzetten voor 433e per jaar (zonder inflatie meegerekend).
Optie 2: ik kan de erfpacht afkopen voor iets meer dan 11k.
Optie 3: niets doen en vanaf 2037 heeft de bewoner een uitdaging met de opnieuw vastgestelde erfpacht.

Ik neig naar optie 1 omdat het mij dan geen 11k kost uiteraard en die 433e per jaar is nog wel te overzien voor de toekomstige bewoner.
Aan de andere kant heb ik nu ongeveer 115k overwaarde dus die 11k verdien ik wel weer terug met de verkoop.
Misschien dat het appartement zelfs nog meer waard wordt omdat de erfpacht eeuwig afgekocht is.
Al met al erg lastig.

• Darth_Fedor
  • Nu online
Nou lekker duidelijk die gemeente.
Volgens het stappenplan:

Aanbieding ontvangen – 3 maanden om aanbieding goed te keuren
U hebt 3 maanden de tijd om na te denken om eventueel te overleggen met uw mede-erfpachters en om nog een keer advies te vragen aan een financieel adviseur. Ook moeten u en uw mede-erfpachter de aanbieding officieel ‘goedkeuren / accepteren’ in het Overstapportaal. U ontvangt een herinnering via e-mail als de drie maanden bijna voorbij zijn. Neem het informatiepakket mee naar uw financieel adviseur. En vraag uw adviseur welke gegevens u nog meer nodig hebt.

Ivm de discussie over 10% extra korting heb ik gewacht tot de laatste dag met accepteren (11 november). Na de acceptatie wil ik dus rustig opzoek naar een notaris (kosten lopen erg uiteen) uit de lijst die Amsterdam dan voorlegt.
Krijg ik de volgende dag een mail dat mijn aanbieding vervallen is omdat ik te lang heb gewacht?! Maandag gebeld en wat blijkt: je moet na de acceptatie ook meteen een notaris opgeven. Dus binnen die gestelde 3 maanden.
Terwijl ik uit het stappenplan haal dat die notaris (plus de afronding) in de volgende 6 maanden zit.

Notaris kiezen en ondertekenen binnen 6 maanden
Nadat u de aanbieding hebt goedgekeurd moet u een Amsterdamse notaris kiezen uit de lijst in het Overstapportaal. Vink niet gelijk een notaris aan. De gemeente regelt de afspraak met de notaris niet voor u. Dat moet u zelf doen. Neem contact op met een of meerdere notarissen:

Nou nee dus. Foutje? In ieder geval moet ik weer opnieuw beginnen. 8)7

• abalone
  • Niet online
Ik ben me als Amsterdammer ook maar eens gaan verdiepen in de eeuwigdurende erfpacht. Mijn situatie:
- WOZ 2014 = 379k
- Betaal nu 1300 per jaar aan Canon (aftrekbaar).
- Tijdvak loopt tot 2053
- Nu Canon vastzetten eeuwigdurend (incl de 10% extra korting) wordt 1650 per jaar
- Afkopen eeuwigdurend (dus voor na 2053) kost 30k.

In mijn mening is overstappen op eeuwigdurend een no-brainer. De WOZ is erg laag (WOZ 2018 is namelijk 675k, en zal komende jaren lekker doorstijgen), en de 35% korting en het lage canonpercentage maken het nu relatief aantrekkelijk. Als ik in 2020 zou overstappen en de eeuwigdurende canon bereken (675k WOZ, 0% korting), kom ik op een canon van 4500, bijna 3x zo hoog dus. In het voortdurende stelsel blijven is denk ik nog nadeliger, want de canon sprongen die daar voorkomen zorgen voor erg veel onzekerheid, en daar houden potentiële kopers niet van :)

Dan rest nog de vraag of ik eeuwigdurende vastzet of afkoop. Zoals gezegd loopt huidige tijdvak tot 2053. Een ding weet ik zeker, dan woon ik hier niet meer. Wordt mijn huis 30k (afkoop bedrag) meer waard als ik nu afkoop? Ik denk het niet. Mensen gaan niet 30k meer betalen voor een huis waarbij de canon pas verdwijnt vanaf 2053 (!). De waarde zal met minder dan 30k stijgen, waardoor ik er dus geld op toe zou leggen bij afkoop. Daarnaast, afkopen kan altijd nog.

Voor mij wordt het dus overstappen en de canon vastzetten.

[Voor 3% gewijzigd door abalone op 18-12-2018 09:00]

• celshof
  • Nu online
abalone schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:59:
Dan rest nog de vraag of ik eeuwigdurende vastzet of afkoop. Zoals gezegd loopt huidige tijdvak tot 2053. Een ding weet ik zeker, dan woon ik hier niet meer. Wordt mijn huis 30k (afkoop bedrag) meer waard als ik nu afkoop? Ik denk het niet. Mensen gaan niet 30k meer betalen voor een huis waarbij de canon pas verdwijnt vanaf 2053 (!). De waarde zal met minder dan 30k stijgen, waardoor ik er dus geld op toe zou leggen bij afkoop. Daarnaast, afkopen kan altijd nog.

Voor mij wordt het dus overstappen en de canon vastzetten.
En blijft de prijs voor afkopen ook op die 30k liggen?

• abalone
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:22:
[...]
En blijft de prijs voor afkopen ook op die 30k liggen?
Die zal meestijgen met de inflatie (net als de canon).

• celshof
  • Nu online
abalone schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:37:
[...]

Die zal meestijgen met de inflatie (net als de canon).
Dan kan je er nog wel even over nadenken inderdaad. Van de andere kant, 30k is minder dan 5% van de marktwaarde en in Amsterdam zijn ze waarschijnlijk gek genoeg om dat met gemak extra te betalen voor een huis waar je nooit financieel gedoe met de grond mee hebt.

• abalone
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:14:
[...]
Dan kan je er nog wel even over nadenken inderdaad. Van de andere kant, 30k is minder dan 5% van de marktwaarde en in Amsterdam zijn ze waarschijnlijk gek genoeg om dat met gemak extra te betalen voor een huis waar je nooit financieel gedoe met de grond mee hebt.
Mijn redenering is dat als ze graag 30k extra betalen, mogen ze het zelf afkopen :) Dan bespaar ik mezelf 30k waarvan ik anders maar moet hopen dat ze dat extra willen betalen bij verkoop van mijn huis.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zag dit topic en dacht ga het ook even nakijken, ik dacht dat ik tot 2033 had, maar blijkt nu 2053 te zijn, dus dat is een flinke meevaller :)

• Figo112
Weet je dit zeker? Dat je na vastklikken later met dezelfde voorwaarden kan afkopen? Kan je dat ergens teruglezen?
abalone schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:25:
[...]

Mijn redenering is dat als ze graag 30k extra betalen, mogen ze het zelf afkopen :) Dan bespaar ik mezelf 30k waarvan ik anders maar moet hopen dat ze dat extra willen betalen bij verkoop van mijn huis.

• abalone
  • Niet online
Figo112 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:55:
Weet je dit zeker? Dat je na vastklikken later met dezelfde voorwaarden kan afkopen? Kan je dat ergens teruglezen?

[...]
Van de site van de gemeente bij afkoopinstructie:

"Als een erfpachter, die reeds is overgestapt naar eeuwigdurende erfpacht en daarbij gekozen heeft voor de betalingsvorm 'canon straks', op een later moment alsnog tussentijds wil afkopen, dan wordt de eeuwigdurende afkoopsom gecorrigeerd voor het canonverschil tussen het afkoopmoment en de ingangsdatum van de eeuwigdurende canon, die bij overstap overeengekomen is."

Zoals ik het lees is deze correctie alleen de inflatiecorrectie.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02 10:03
Figo112 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:52:
Zoals titel ook al aangeeft zijn er mensen die in amsterdam wonen en wel of niet overwegen om overstappen naar eeuwigdurende erfpacht?

Valt me eigenlijk al op dat er totaal niet over gesproken wordt. Ik zelf neig naar afkoop maar omdat er zo weinig mensen zich hirmee bezig houden begin een beetje te twijfelen. Alsnog denk ik dat het kwa investering afhankelijk van de hoogte van het bedrag zeker geen slechte keus is om af te kopen.
Ik zou vreemd vinden als de gemeente de erfpacht intrekt. Worden steeds voor lange termijnen verlengd. Stel je wordt ineens daarmee geconfronteerd, je hebt een huis maar de grond is ingetrokken. das toch raar?

• Darth_Fedor
  • Nu online
Een belangrijke factor in het afkopen is de notaris.

Die tarieven lopen erg uiteen. Iemand een goede tip voor een goedkope notaris? De dichtbijzijnde rekent 850 aan kosten voor alleen het vastleggen, dus zonder hypotheek verandering.

• Figo112
Darth_Fedor schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:44:
Een belangrijke factor in het afkopen is de notaris.

Die tarieven lopen erg uiteen. Iemand een goede tip voor een goedkope notaris? De dichtbijzijnde rekent 850 aan kosten voor alleen het vastleggen, dus zonder hypotheek verandering.
Hier zie ik lagere prijzen? https://www.erfpachtnotarisamsterdam.nl/tarieven/
En afhankelijk van de bank moet je ook een hypotheekakte laten opstellen.

Bijv. Abn wel en ING niet.

[Voor 10% gewijzigd door Figo112 op 03-01-2019 14:07]

• Figo112
Ze hebben trouwens de extra 10% korting ook in de bereken tool verwerkt dus als je benieuwd bent:
https://berekenuwoverstap.nl/

• Darth_Fedor
  • Nu online
Figo112 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:08:
Ze hebben trouwens de extra 10% korting ook in de bereken tool verwerkt dus als je benieuwd bent:
https://berekenuwoverstap.nl/
Klasse! Mijn premie is van 14500 omlaag gegaan naar 12500 :*)

• Peatsmoke
  • Niet online
Even mijn situatie:

Voorstel van gemeenten:
of afkopen voor 7067,-

Denk dat je er goed aan doet om het niet af te kopen. Wie zegt dat je in 2056 nog in Amsterdam (kunt of) wilt wonen op de plek waar je nu zit? We hebben het nu over 36 jaar na nu...

• GosuYuri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-12-2022
Ik heb mijn erfpacht afgekocht.

Mijn afweging heeft vooral te maken met 2 zaken:

1. Ik verwacht nog minimaal 5 jaar in de woning te wonen. De mijne liep af in 2034, dus over 5 jaar betekent dat dat de aflooptermijn nog 10 jaar is. Het zal bij toekomstige kopers derhalve een afweging zijn bij het aankopen van mijn huis alsmede de vraagprijs van mijn huis.

2. In het verlengde van bovenstaande is de regeling t/m dit jaar erg gunstig en zal op moment van verkopen de omzetting substantieel duurder zijn. Hierdoor zal een woning met eeuwigdurend afgekochte erfpacht financieel aantrekkelijker zijn en kan ik een hogere vraagprijs hanteren t.o.v. woningen waarbij de erfpacht na 10 jaar wel gaat beginnen.

Dus afkopen is wellicht op korte termijn misschien niet zo boeiend, maar het kan op lange termijn zeker een positief effect hebben ook als je er niet nog 30 jaar woont.

Dat is mijn afweging geweest in ieder geval.

• Freshnub
Ik ben nog steeds in afwachting van het aanbod, oktober 2017 aangevraagd nieuwbouw woning, maar zit niet echt schot in. Wat ik mij wel afvraag is de mogelijkheid tot financiering. Ik schat dat het afkopen mij 30k zal kosten. Dit heb ik niet in 1x beschikbaar, maar ik mijn WOZ waarde is wel 200k hoger dan mijn hypotheek.

Hoe hebben jullie het afgekocht? Met spaargeld of zijn er financierings mogelijkheden? Ik zou het niet erg vinden om mijn hypotheek met 30k te verhogen, aangezien ik ook kwa salaris nu meer kan dragen per maand en ik de waarde alleen maar zie stijgen de komende jaren.

• Rarz
  • Laatst online: 21-02 13:34
Ik zit ook nog steeds the wachten op de aanbieding van Amsterdam. De aanvraag ergens halverwege vorig jaar verstuurd en ik zit in het systeem. Maar opschieten doen ze niet echt daar. :)

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

• GosuYuri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-12-2022
Freshnub schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:22:
Ik ben nog steeds in afwachting van het aanbod, oktober 2017 aangevraagd nieuwbouw woning, maar zit niet echt schot in. Wat ik mij wel afvraag is de mogelijkheid tot financiering. Ik schat dat het afkopen mij 30k zal kosten. Dit heb ik niet in 1x beschikbaar, maar ik mijn WOZ waarde is wel 200k hoger dan mijn hypotheek.

Hoe hebben jullie het afgekocht? Met spaargeld of zijn er financierings mogelijkheden? Ik zou het niet erg vinden om mijn hypotheek met 30k te verhogen, aangezien ik ook kwa salaris nu meer kan dragen per maand en ik de waarde alleen maar zie stijgen de komende jaren.
Ja hoor, je zou hier je hypotheek voor kunnen verhogen. Dat moet geen probleem zijn. Ik heb het cash gedaan, ik heb een appartement, dat bedrag was substantieel lager ;-)

• Figo112
Ik heb even navraag gedaan bij de gemeente zij geven het volgende aan:

Stel dat je voor 2020 de eeuwig durende canon vastzet voor 1500 euro per jaar. en bijv in 2030 wil overstappen. Laten we zeggen dat dan de canon geïndexeerd 2000 euro is. Dan is volgens de gemeente de som: Eeuwigdurend canon geïndexeerd delen door de dan geldende canon??
Wat dat precies inhoudt is mij wel een raadsel wellicht begrijpen jullie het beter?
abalone schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:20:
[...]

Van de site van de gemeente bij afkoopinstructie:

"Als een erfpachter, die reeds is overgestapt naar eeuwigdurende erfpacht en daarbij gekozen heeft voor de betalingsvorm 'canon straks', op een later moment alsnog tussentijds wil afkopen, dan wordt de eeuwigdurende afkoopsom gecorrigeerd voor het canonverschil tussen het afkoopmoment en de ingangsdatum van de eeuwigdurende canon, die bij overstap overeengekomen is."

Zoals ik het lees is deze correctie alleen de inflatiecorrectie.

• Figo112
Peatsmoke schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Denk dat je er goed aan doet om het niet af te kopen. Wie zegt dat je in 2056 nog in Amsterdam (kunt of) wilt wonen op de plek waar je nu zit? We hebben het nu over 36 jaar na nu...
Eerlijk gezegd die 7k haal je er op korte termijn ook wel uit. En op langere termijn al helemaal.

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:02
Vandaag de daadwerkelijke aanbieding aangevraagd in het Overstapportaal. Wat is jullie ervaring met de doorlooptijden voordat je de aanbieding ontvangt (de échte aanbieding, niet het informatiepakket met de voorlopige aanbieding)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Figo112
@budjepaul

Doorlooptijden etc niet echt te zeggen. Heb eerst een jaar gewacht toen hebben ze mijn aanvraag vorige maand geannuleerd ivm 10% extra korting die je nu krijgt en moet ik de aanvraag opnieuw doen. Dacht laat het maar even rusten, waarschijnlijk ga ik eind van het jaar pas weer een aanvraag doen en dan oftewel afkopen of vastklikken. Maar niks doen is geen optie. Advies aan iedereen minimaal vastzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Nu online
Zojuist mijn aanbod ontvangen en idd rond de 12.500 (nu afgekocht tot 2038).

Denk erom dat iedereen zijn oude aanvraag moet annuleren en een nieuwe moet aanvragen ivm de 10% korting!
Daarover heb je een e-mail gehad deze maand. Ik heb dat meteen gedaan en daarom lag ik kennelijk weer bovenop de stapel :)

Ik ga het doen omdat het geld nu (nog) voor handen is en ik een woning zonder erfpacht aantrekkelijker vind indien ik die zelf zou moeten kopen. Ook een nieuwe hypotheek lijkt mij makkelijker te krijgen zonder erfpacht. Nadeel is wel dat dit verhaal pas over 20 jaar (!) gaat spelen. Het is natuurlijk niet te voorspellen wat er dan met het fenomeen erfpacht gaat gebeuren, maar het lijkt mij niet dat er een bestuur komt dat het opeens zou afschaffen en daarmee de "afkopers" financieel zou duperen.
Ook een spectaculaire daling in de woningprijs lijkt mij niet waarschijnlijk. Wel een ernstige afvlakking van de stijging in waarde.

Ik neem de aanbieding maar verwacht er geen enorme "winst" mee te kunnen behalen. Wel meer zekerheid.

A: Woz waarde (peildatum: 2014)€234.500,00
B: Buurtstraatquote 15%
C: Grondwaarde ( A x B ) €35.175,00
D: Depreciatiefactor 10%
E: Erfpachtgrondwaarde (C-D)€31.657,50
F: Actueel canonpercentage 2,39% (prijspeil: 2017)
G: Overstappremie 35%
H: Jaarlijkse canon van uw erfpachtrecht,
prijspeil: 2017) (E x F) – G
€491,80

Ingangsdatum nieuwe jaarlijkse canon 1-4-2038

WOZ:
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2017 372.000 euro (holy sh!t. 140k in 4 jaar. Gekke(n)huis!)
01-01-2016 315.500 euro
01-01-2015 283.000 euro
01-01-2014 234.500 euro

edit: gegevens waardeberekening en WOZ waardes bijgevoegd.

[Voor 32% gewijzigd door Darth_Fedor op 19-03-2019 09:59]

• Freshnub
Darth_Fedor schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:40:

Denk erom dat iedereen zijn oude aanvraag moet annuleren en een nieuwe moet aanvragen ivm de 10% korting!
Daarover heb je een e-mail gehad deze maand. Ik heb dat meteen gedaan en daarom lag ik kennelijk weer bovenop de stapel :)

Ik ga het doen omdat het geld nu (nog) voor handen is en ik een woning zonder erfpacht aantrekkelijker vind indien ik die zelf zou moeten kopen. Ook een nieuwe hypotheek lijkt mij makkelijker te krijgen zonder erfpacht. Nadeel is wel dat dit verhaal pas over 20 jaar (!) gaat spelen. Het is natuurlijk niet te voorspellen wat er dan met het fenomeen erfpacht gaat gebeuren, maar het lijkt mij niet dat er een bestuur komt dat het opeens zou afschaffen en daarmee de "afkopers" financieel zou duperen.
Ook een spectaculaire daling in de woningprijs lijkt mij niet waarschijnlijk. Wel een ernstige afvlakking van de stijging in waarde.

Ik neem de aanbieding maar verwacht er geen enorme "winst" mee te kunnen behalen. Wel meer zekerheid.

€491,80

WOZ:
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2016 315.500 euro
01-01-2015 283.000 euro
01-01-2014 234.500 euro

Hoe vraag je het opnieuw aan? Als ik inlog in het overstap portal, staat er nog steeds dat er bij mij gegevens ontbreken, maar er is geen mogelijkheid om opnieuw een aanvraag te doen.

• Darth_Fedor
  • Nu online
Freshnub schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:42:
[...]

Hoe vraag je het opnieuw aan? Als ik inlog in het overstap portal, staat er nog steeds dat er bij mij gegevens ontbreken, maar er is geen mogelijkheid om opnieuw een aanvraag te doen.
Je moet je huidige aanvraag eerste via de portal annuleren.
Daarna kan je hem meteen weer opnieuw aanvragen.

• Freshnub
Darth_Fedor schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:42:
[...]

Je moet je huidige aanvraag eerste via de portal annuleren.
Daarna kan je hem meteen weer opnieuw aanvragen.
Er is geen annuleringsknop of iets bij mij in het portaal. Maar ik stuur ze wel een email, zal ook wel lang duren voor ik antwoord heb. Wacht al sinds oktober 2017.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-03 12:49
Ik zal me er eens opnieuw in verdiepen. Wij hebben een vrij nieuw huis dus met een vrij jong contract wat nog het meeste van zijn 50 jaar moet uitdienen (en daarna vrolijk verder met ander tarief natuurlijk)

Het af te kopen bedrag was erg fors, maar zou met deze rentestanden nog gelijk kunnen komen met canon, netto weliswaar. Althans, ik heb daar geen beeld bij hoe dat werkt met afschaffing Wet Hillen.

Dan zou je zeggen, liever waarde opbouwen (afgekochte erfpacht in woningwaarde) dan canon jaarlijks betalen (want dat is huur en ben je kwijt).

Maar als ik bij verkoop wat van die waarde terug wil zien, betekent dus een fors hogere prijs, en moet de koper dus een fors hogere hypotheek kunnen afsluiten.

Als we dan binnen een paar jaar weg zouden gaan, dan is het allemaal voor niks geweest.

Ampera-e (60kWh)

• stokmeister
Ik heb vandaag mijn aanvraag ingediend. Nu dus wachten op een aanbieding. Ik ga er voor kiezen om de canon vast te zetten. Het tijdvak loopt pas af in 2037, ex inflatie komt de canon dan uit op 433 per jaar.

• Figo112
Darth_Fedor schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:40:

€491,80

WOZ:
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2016 315.500 euro
01-01-2015 283.000 euro
01-01-2014 234.500 euro

Ziet er goed uit. Je buurtstraatquote is ook niet al te hoog. Die van mij is weer 25% helaas. Denk dat je die 12k na 2020 meteen eruit hebt. Stel dat je na 2020 kan afkopen voor 40k, haal je die 12k bij de verkoop in 2020 eruit of niet? Denk het zeker wel.

• Figo112
stokmeister schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:55:
Ik heb vandaag mijn aanvraag ingediend. Nu dus wachten op een aanbieding. Ik ga er voor kiezen om de canon vast te zetten. Het tijdvak loopt pas af in 2037, ex inflatie komt de canon dan uit op 433 per jaar.
Wat is je afkoopbedrag? 9k ofzo?

• Figo112
!null schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:09:
Ik zal me er eens opnieuw in verdiepen. Wij hebben een vrij nieuw huis dus met een vrij jong contract wat nog het meeste van zijn 50 jaar moet uitdienen (en daarna vrolijk verder met ander tarief natuurlijk)

Het af te kopen bedrag was erg fors, maar zou met deze rentestanden nog gelijk kunnen komen met canon, netto weliswaar. Althans, ik heb daar geen beeld bij hoe dat werkt met afschaffing Wet Hillen.

Dan zou je zeggen, liever waarde opbouwen (afgekochte erfpacht in woningwaarde) dan canon jaarlijks betalen (want dat is huur en ben je kwijt).

Maar als ik bij verkoop wat van die waarde terug wil zien, betekent dus een fors hogere prijs, en moet de koper dus een fors hogere hypotheek kunnen afsluiten.

Als we dan binnen een paar jaar weg zouden gaan, dan is het allemaal voor niks geweest.
Als je bijv. onder de inflatie kan lenen dan ben je volgens mij inderdaad goedkoper uit wanneer je afkoopt. Je kan ook je canon vastklikken en na 50 jaar beginnen met betalen. Weet niet wat de gemeente aan inflatiecorrectie toepast, denk rond de 2%?

• stokmeister
Figo112 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:20:
[...]

Wat is je afkoopbedrag? 9k ofzo?
Iets meer dan 11k.

• !null
@Figo112 vastklikken en na 50 jaar betalen? Ik betaal nu al he.
50 jaar afkopen kon al bij nieuwbouw contract.

Ampera-e (60kWh)

• Figo112
!null schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:00:
@Figo112 vastklikken en na 50 jaar betalen? Ik betaal nu al he.
50 jaar afkopen kon al bij nieuwbouw contract.
Maar dan heb jij het niet over eeuwigdurende erfpacht, maar over je huidige erfpacht.

• !null
Figo112 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:20:
[...]

Maar dan heb jij het niet over eeuwigdurende erfpacht, maar over je huidige erfpacht.
Ja maar wat bedoel je met vastklikken en over 50 jaar pas betalen?

Volgens mij had ik alleen keuze bij de koop om de 50 jaar af te kopen, wat duurder was dan de aanbieding om eeuwigdurend af te kopen. Ik kan niet nu nog voor 50 jaar afkopen, alleen doorblijven betalen of eeuwigdurend afkopen.

Destijds kon je hem ook voor 50 jaar vastzetten maar dat was echt belachelijk duur. Het canon steeg dan gigantisch hoog, wat ik zou verwachten dat hij pas na 50jaar inflatie zou halen.

Ampera-e (60kWh)

• Figo112
@!null

Het is een beetje verwarrend omdat de topic over eeuwig durend erfpacht gaat. Je kan inderdaad huidig tijdvak afkopen voor 50 jaar of eeuwigdurend afkopen na afloop huidig tijdvak. Nu betaal je waarschijnlijk 50 jaar lang jaarlijks een canon voor je huidige tijdvak. Gaat erom dat je voor 2020 moet beslissen of je eeuwig durend erfpacht voordelig wil afkopen of vastklikken omdat na 2020 het veel duurder wordt.

• !null
@Figo112 Zoals ik het begrijp, als ik kies voor eeuwigdurend afkopen stop ik nu ook maandelijks met betalen.

De jaarlijkse canon zal niet veel duurder worden na 2020, want die mag max met inflatie omhoog. Afkopen zal wel duurder worden ja.

Ampera-e (60kWh)

• Figo112
@!null

Zo werkt het niet. Je hebt nu een tijdvak afgesproken komende 50 jaar, staat los van de eeuwigdurende erfpacht. Je kan de huidige afkopen + de eeuwigdurende afkopen. Wanneer je de tool invult (https://berekenuwoverstap.nl/bereken-uw-kosten/ ) vragen ze ook of je huidige is afgekocht, mocht de huidige niet zijn afgekocht dan krijg je na het invullen een extra optie. Huidig en eeuwigdurende erfpacht afkopen. ALs je deze optie kiest betaal je inderdaad nooit meer erfpacht.

Daarnaast wil ik je op attenderen dat je in de war bent met de huidige erfpacht. Eeuwig durende erfpacht wordt na 2020 fors duurder voor iedereen. Dus minimaal de canon voor eeuwig durende erfpacht vastklikken als je niet kan of wil afkopen. Na 2020 gaan ze namelijk op basis van de dan geldende woz waarde rekenen in plaats van 2014 en je krijgt geen 35% korting meer.
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee