Toon posts:

Overstappen naar eeuwigdurende erfpacht Amsterdam

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 26-06 09:57
@Belegger1974 dat lijkt me echt een no-brainer, alleen al het feit dat een toekomstige koper geen administratieve rompslomp hoeft te verwachten is al een hele mooie propositie, daarnaast kan de BSQ zomaar omhoog schieten de komende jaren.

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21:59
raptorix schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:32:
@Belegger1974 dat lijkt me echt een no-brainer, alleen al het feit dat een toekomstige koper geen administratieve rompslomp hoeft te verwachten is al een hele mooie propositie, daarnaast kan de BSQ zomaar omhoog schieten de komende jaren.
Je kunt erfpacht eenmalig volledig afkopen of nu toekomstige jaarlijkse betaling vastzetten (excl. inflatiecorrectie)

Toekomstige wijzigingen in BSQ of wat dan ook hebben op BEIDE opties geen invloed. Je weet dus in beide gevallen wat je hebt.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:58
Notariskosten liggen rond de 1000,- dus die 2500,- is verhoudingsgewijs een koopje.

Mocht je nog twijfelen, 25 jaar geleden kocht ik met mijn ex voor 271k een nieuwbouwappartement in Amsterdam, nu is dat zelfde appartement 500k waard. Datzelfde gaat over 25 jaar ook met jouw erfpacht gebeuren...

p.s. had ik al gezegd dat die 271k guldens waren? :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Belegger1974
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 25-03 22:36
Dank jullie wel voor de vruchtbare reacties. Ik neig nu door jullie reacties om af te kopen.

Voor mij is belangrijk:

- Appartement moet zsm in 2027 verkocht zijn;
- De marktwaarde van ons appartement moet beduidend minimaal 20.000,- euro meer waard zijn dan gelijksoortige appartementen zonder afkoop van erfpacht in de omgeving;
- Kopers/ geïnteresseerden dienen ons appartement vooral aantrekkelijk te vinden vanwege de algeheel afgekochte erfpacht.

Aanbieding gemeente Amsterdam is 2.500,- euro voor de afkoop van erfpacht. De erfpacht loopt op dit moment tot 2040. De waarde van ons appartement ligt zo wat rond de 400.000,- met overbieden.

Nog een vraag!

Kijkt de hypotheekverstrekker ook naar de erfpacht voor het verstrekken van hypotheek?

[Voor 9% gewijzigd door Belegger1974 op 20-03-2021 13:02]

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:58
2500 op een appartement van 400k? Gelijk doen!

Het huis van mijn ex heeft een aanbod van 10k (vanaf 2046) gekregen met een huidige waarde van 500k en toen de buren (die te laat waren) een nieuwe berekening maakten was dat een veelvoud daarvan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Kalua
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:53
Heb nu ook eindelijk de aanbieding gehad, maar maakt de keus niet makkelijker. Woon in Noord en had eigenlijk een lagere afkoopsom verwacht.

Situatie: Huidige erfpacht afgekocht tot 2050
WOZ voor berekening: 162K

Afkopen: €5200
vastklikken: €280 jaarlijks (als ik 2% inflatie bereken kom ik op ongeveer €600 uit in 2050)

Ik vraag me sterk af of ik die 5K terug ga zien bij verkoop binnen 10 jaar ofzo. Aan de andere kant als ik nu de rekentool invul kom ik op 29K afkoop. Maar even goed over nadenken.

Signature afgekeurd door Evanescent

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:04
Belegger1974 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:58:
Kijkt de hypotheekverstrekker ook naar de erfpacht voor het verstrekken van hypotheek?
Bij een woning met jaarlijkse canon gaat het maximale te lenen bedrag omlaag. Dit zal in 2027 nog geen rol aangezien het voor langer is afgekocht.

• Belegger1974
retoohs schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Bij een woning met jaarlijkse canon gaat het maximale te lenen bedrag omlaag. Dit zal in 2027 nog geen rol aangezien het voor langer is afgekocht.
Toppie, dank je wel!

• Stefan79
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:16
Kalua schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:29:
Heb nu ook eindelijk de aanbieding gehad, maar maakt de keus niet makkelijker. Woon in Noord en had eigenlijk een lagere afkoopsom verwacht.

Situatie: Huidige erfpacht afgekocht tot 2050
WOZ voor berekening: 162K

Afkopen: €5200
vastklikken: €280 jaarlijks (als ik 2% inflatie bereken kom ik op ongeveer €600 uit in 2050)

Ik vraag me sterk af of ik die 5K terug ga zien bij verkoop binnen 10 jaar ofzo. Aan de andere kant als ik nu de rekentool invul kom ik op 29K afkoop. Maar even goed over nadenken.
Die 5k zal je niet terugzien denk ik. Voordat de afkoopsom is terugverdiend door jou of toekomstige kopers zal je ergens in 2070 uitkomen denk ik (reken maar eens uit tegenover de vast te klikken jaarlijkse canon), waarbij de jaarlijkse canon ook nog eens aftrekbaar is en de afkoopsom niet. Waarom zou je nu al iets gaan betalen voor anderen dat ook nog eens pas heel ver in de toekomst betaald hoeft te worden? Vastklikken is verstandig uiteraard. Daarmee verzeker je jezelf en toekomstige kopers van lage erfpacht lasten o.b.v. de gunstige voorwaarden. En het kost je alleen de notariskosten. Je hebt het over ca €25 per maand, denk je dat dat voor kopers een probleem zal zijn? Daarnaast zal je je huis beter verkopen tov je buren die wel hebben afgekocht, die vragen meer geld voor hun woning om zo hun afgekochte erfpacht proberen terug te verdienen :D

• Stefan79
hoevenpe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:27:
2500 op een appartement van 400k? Gelijk doen!

Het huis van mijn ex heeft een aanbod van 10k (vanaf 2046) gekregen met een huidige waarde van 500k en toen de buren (die te laat waren) een nieuwe berekening maakten was dat een veelvoud daarvan.
Die vergelijking gaat niet op. Waarschijnlijk hebben deze personen helemaal niets vastgelegd. Als je nu vastklikt en besluit pas later af te kopen (of de nieuwe eigenaar wilt dat doen als je verkoopt) is de afkoopsom tegen die tijd slechts beperkt hoger dan de aanbieding van nu. De te betalen bedragen in de toekomst worden alleen opnieuw netto contact gemaakt. De basis gegevens voor de berekening zoals de gunstige WOZ en BSQ blijven gewoon hetzelfde.

[Voor 3% gewijzigd door Stefan79 op 20-03-2021 15:27]

• Belegger1974
Stefan79 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Die 5k zal je niet terugzien denk ik. Voordat de afkoopsom is terugverdiend door jou of toekomstige kopers zal je ergens in 2070 uitkomen denk ik (reken maar eens uit tegenover de vast te klikken jaarlijkse canon), waarbij de jaarlijkse canon ook nog eens aftrekbaar is en de afkoopsom niet. Waarom zou je nu al iets gaan betalen voor anderen dat ook nog eens pas heel ver in de toekomst betaald hoeft te worden? Vastklikken is verstandig uiteraard. Daarmee verzeker je jezelf en toekomstige kopers van lage erfpacht lasten o.b.v. de gunstige voorwaarden. En het kost je alleen de notariskosten. Je hebt het over ca €25 per maand, denk je dat dat voor kopers een probleem zal zijn? Daarnaast zal je je huis beter verkopen tov je buren die wel hebben afgekocht, die vragen meer geld voor hun woning om zo hun afgekochte erfpacht proberen terug te verdienen :D
Wat vind je van mijn situatie? Afkopen of niet?

• Belegger1974
Stefan79:

Wat vind je van mijn situatie, afkopen of niet, zie hieronder.

Het laatste schrijven van jou sloeg namelijk bij mij aan, namelijk dat kopers een goedkopere woning zullen kopen met erfpacht vanwege de lage erfpachtkosten.

-Appartement moet zsm in 2027 verkocht zijn;
- De marktwaarde van ons appartement moet beduidend minimaal 20.000,- euro meer waard zijn dan gelijksoortige appartementen zonder afkoop van erfpacht in de omgeving;
- Kopers/ geïnteresseerden dienen ons appartement vooral aantrekkelijk te vinden vanwege de algeheel afgekochte erfpacht.

Aanbieding gemeente Amsterdam is 2.500,- euro voor de afkoop van erfpacht. De erfpacht loopt op dit moment tot 2040. De waarde van ons appartement ligt zo wat rond de 400.000,- met overbieden.

• Stefan79
Belegger1974 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:04:
Stefan79:

Wat vind je van mijn situatie, afkopen of niet, zie hieronder.

Het laatste schrijven van jou sloeg namelijk bij mij aan, namelijk dat kopers een goedkopere woning zullen kopen met erfpacht vanwege de lage erfpachtkosten.

-Appartement moet zsm in 2027 verkocht zijn;

Ik denk in jouw geval, omdat het echt om zo`n klein bedrag gaat t.o.v. de te maken notariskosten, dat ik zou afkopen. Je moet sowieso gebruik maken van de eeuwig durende erfpacht regeling (dus minimaal vastklikken), maar ik zou die €2.500 voor de afkoop wel betalen ja in jouw geval. Wie weet trekt het kopers die het aantrekkelijk vinden. Ook is 2040 niet extreem ver weg, dus kopers in 2027 zullen dan waarschijnlijk te maken gaan krijgen met dat moment (van aflopen huidige tijdvak) en dan is geen jaarlijkse canon hoeven te betalen wel aantrekkelijk voor ze. Als je dichter tegen het aflopen van het tijdvak (en dus jaarlijks gaan betalen) aankomt zullen banken ook minder hypotheek willen verstrekken (meestal kijken ze zo`n 10 jaar vooruit dacht ik). Dus afkopen ja.

• Belegger1974
Stefan79 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Ik denk in jouw geval, omdat het echt om zo`n klein bedrag gaat t.o.v. de te maken notariskosten, dat ik zou afkopen. Je moet sowieso gebruik maken van de eeuwig durende erfpacht regeling (dus minimaal vastklikken), maar ik zou die €2.500 voor de afkoop wel betalen ja in jouw geval. Wie weet trekt het kopers die het aantrekkelijk vinden. Ook is 2040 niet extreem ver weg, dus kopers in 2027 zullen dan waarschijnlijk te maken gaan krijgen met dat moment (van aflopen huidige tijdvak) en dan is geen jaarlijkse canon hoeven te betalen wel aantrekkelijk voor ze. Als je dichter tegen het aflopen van het tijdvak (en dus jaarlijks gaan betalen) aankomt zullen banken ook minder hypotheek willen verstrekken (meestal kijken ze zo`n 10 jaar vooruit dacht ik). Dus afkopen ja.
Stefan,

Dank je wel voor je visie!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
Stefan79 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:52:
Je kan ook voor de betaaloptie van jaarlijkse canon kiezen. Dan leg je nu "gratis" een lage jaarlijkse canon na 2040 voor nieuwe kopers vast, met dezelfde gunstige voorwaarden zoals de korting, etc. Dat lijkt mij voor toekomstige kopers net zo aantrekkelijk. Geen verassingen meer qua erfpacht. Door te kiezen voor volledige afbetaling haal je alsware die toekomstige betalingen alvast naar voren. In principe is dat nooit slim, of je moet echt zeker weten dat je tot ver na het aflopen van je huidige erfpachttermijn er nog woont. Stel je betaald nu €25.000 om af te kopen, reken er maar niet op dat je €25.000 meer kan vragen voor je huis vergeleken met je buurman die ook zijn huis te koop heeft staan met vastgeklikte lage jaarlijkse canon als dat toch pas gaat spelen over meer dan 20 jaar. En zelfs na die 20 jaar als men jaarlijkse betalingen moet doen duurt het nog tientallen jaren voordat die afkoopsom eruit is.

In jouw geval echter gaat het om zo`n laag bedrag dat ik wel zou kiezen voor volledig afkopen. Zeker als je het vergelijkt met de notariskosten die je sowieso moet maken. Mijn gevoel is dat afkopen in vergelijking met vastklikken alleen interessant is bij relatief kleine bedragen (bv tot €5.000) of als je erfpacht op korte termijn (bv binnen 10 jaar) afloopt. Het blijft wel een gok/gevoel natuurlijk en geen exacte wetenschap.
Het is niet netzo aantrekkelijk want eerst vastklikken en later afkopen is duurder. Heb ik al eerder paar keer aangegeven, wellicht is het begrijpelijker als jullie dit even doornemen https://nl.linkedin.com/p...site-bij-de-van-den-brink

Goedkoopste optie is meteen afkopen, want bij vastklikken rekent de gemeente jaarlijks inflatie + canonrente wat neerkomt op een stijging van meer dan 4% elk jaar van het afkoopbedrag.

Dat gezegd te hebben, betekent dit niet dat voor elke situatie afkoop de beste keus is. Dat is afhankelijk van hoelang je van plan bent erin te wonen etc..

[Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 22-03-2021 11:08]

• Figo112
Belegger1974 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:00:
Nee ik ben geen belegger in vastgoed, enkel in wat aandeeltjes :-).

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb dus optie 2 qua aanbieding gehad van de gemeente, 2.500,- euro. Na 2040 wordt er geen cent meer aan erfpacht betaald.

Dan begrijp ik 1 ding NIET. Als ik naar de rekentool ga van de gemeente kom ik bij optie 2 uit, van 21.000,- euro eenmalig!

Ik snap hier niets van.

Kan iemand mij dit uitleggen, een groot verschil tussen 2.500,- en 21.000,- euro.

Dank u wel alvast.
Als jij een aanvraag voor 8 januar heb gedaan en je hebt een aanbod van 2500 voor de afkoop van eeuwigdurend erfpacht dan is dat het bedrag. Ga je nu naar de rekentool en je vult netjes je gegevens in om een nieuwe berekening te maken met de huidige voorwaarden kan het inderdaad kloppen dat het bedrag nu veel hoger is. Dat is ook waar de rechtzaken met de gemeente over gaan, mensen die onvolledig geinformeerd zijn meer dan 23.000 mensen zijn daardoor dus te laat en moeten na 8 januari soms 8x meer betalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Figo112
Stefan79 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Dat is kort door de bocht. Sowieso in amsterdam kan je van te voren niet weten wat de prijs gaat doen, daarnaast later afkopen is veel duurder waardoor die 5k straks niks is vergeleken met een latere afkoopbedrag. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar elke woning die ik heb gekocht heb ik bewust gekozen voor woning waarvan de erfpachtcanon lang genoeg afgekocht was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Figo112
Stefan79 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Die vergelijking gaat niet op. Waarschijnlijk hebben deze personen helemaal niets vastgelegd. Als je nu vastklikt en besluit pas later af te kopen (of de nieuwe eigenaar wilt dat doen als je verkoopt) is de afkoopsom tegen die tijd slechts beperkt hoger dan de aanbieding van nu. De te betalen bedragen in de toekomst worden alleen opnieuw netto contact gemaakt. De basis gegevens voor de berekening zoals de gunstige WOZ en BSQ blijven gewoon hetzelfde.
Klopt niet, als je nu vastklikt en later wil afkopen heb je te maken met canon rente + inflatie, dit samen betekent dat een afkoopbedrag later veel hoger is. Vaak een verdubbeling elke 16 jaar. Als je dat beperkt noemt weet ik het niet meer.

Nogmaals lees https://nl.linkedin.com/p...site-bij-de-van-den-brink

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan79
@Figo112 Bedankt voor dat artikel, interessant. Ik heb voor mijzelf ook de bedragen eerder al eens uitgerekend als ik besluit om later af te kopen en nu vast te klikken. In mijn berekeningen wordt het bedrag ook elk jaar grofweg zo`n 4% meer (uitgaande van 2% inflatie). Met "beperkt" bedoelde ik meer dat het veel minder is dan hier door iemand werd beweerd (die de vergelijking maakte met iemand die niet onder de gunstige voorwaarden had vastgeklikt). In dat geval heb je het al snel over 500% in de eerste paar jaar. Maar inderdaad 4% is niet niks. Wat het ook interessant maakt is dat als je nu besluit toch af te kopen, je een extra korting krijgt omdat je eigenlijk het bedrag betaalt wat je in oktober 2017 had moeten betalen. Die peildatum wordt aangehouden als je gebruik maakt van de aanvraag vóór 1-1-20.

• TradeMarkNL
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:27

TradeMarkNL

Videoproducer
Top dat dit interessante topic er is! Ook ik zit met de keuze tussen vastklikken of afkopen van eeuwigdurende (+ evt huidige) canon, of de situatie laten zoals hij nu is. Ik woon sinds 2016 in een nieuwbouw appartement van 50m2 waar ik alleen woon. M'n WOZ van 2020 is 330.000. Afkopen vd eeuwigdurende canon zou me zo'n 13k kosten en met de huidige canon erbij bijna 50k. Als ik de boel zo laat en dus jaarlijks de canon blijf betalen, is de schatting dat er na de afloop van m'n tijdvak zo'n 70E bij komt. Die gaat dan van 933 nu naar 1000E.

Ik moet de keuze uiterlijk in juli gemaakt hebben. Aangezien m'n tijdvak pas in 2064 afloopt is m'n eerste ingeving niet afkopen. Hoe denken jullie daar over? Ik vind het erg lastig inschatten waar ik goed aan doe. Overigens heb ik niet het geld om iets af te kopen, maar ik begrijp dat dit evt op een andere manier gefinancieerd kan worden. Maar afgezien daarvan verwacht ik hier niet tot 2064 te wonen maar ook niet op korte termijn te verhuizen.

[Voor 21% gewijzigd door TradeMarkNL op 22-03-2021 17:21]

• Figo112
Stefan79 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:43:
@Figo112 Bedankt voor dat artikel, interessant. Ik heb voor mijzelf ook de bedragen eerder al eens uitgerekend als ik besluit om later af te kopen en nu vast te klikken. In mijn berekeningen wordt het bedrag ook elk jaar grofweg zo`n 4% meer (uitgaande van 2% inflatie). Met "beperkt" bedoelde ik meer dat het veel minder is dan hier door iemand werd beweerd (die de vergelijking maakte met iemand die niet onder de gunstige voorwaarden had vastgeklikt). In dat geval heb je het al snel over 500% in de eerste paar jaar. Maar inderdaad 4% is niet niks. Wat het ook interessant maakt is dat als je nu besluit toch af te kopen, je een extra korting krijgt omdat je eigenlijk het bedrag betaalt wat je in oktober 2017 had moeten betalen. Die peildatum wordt aangehouden als je gebruik maakt van de aanvraag vóór 1-1-20.
Klopt helemaal, ik heb echt heel veel tijd ingestoken om uberhaupt beetje te begrijpen hoe de berekeningen tot stand zijn gekomen. Er is gewoon heel veel onduidelijkheid over de verschillende situaties die zich kunnen voordoen. Eigenlijk de taak van de gemeente om elke situatie duidelijk te beschrijven zodat men een goede keuze kan maken. En daar is de gemeente naar mijn mening in gefaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Figo112
TradeMarkNL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:26:
Top dat dit interessante topic er is! Ook ik zit met de keuze tussen vastklikken of afkopen van eeuwigdurende (+ evt huidige) canon, of de situatie laten zoals hij nu is. Ik woon sinds 2016 in een nieuwbouw appartement van 50m2 waar ik alleen woon. M'n WOZ van 2020 is 330.000. Afkopen vd eeuwigdurende canon zou me zo'n 13k kosten en met de huidige canon erbij bijna 50k. Als ik de boel zo laat en dus jaarlijks de canon blijf betalen, is de schatting dat er na de afloop van m'n tijdvak zo'n 70E bij komt. Die gaat dan van 933 nu naar 1000E.

[Afbeelding]

Ik moet de keuze uiterlijk in juli gemaakt hebben. Aangezien m'n tijdvak pas in 2064 afloopt is m'n eerste ingeving niet afkopen. Hoe denken jullie daar over? Ik vind het erg lastig inschatten waar ik goed aan doe. Overigens heb ik niet het geld om iets af te kopen, maar ik begrijp dat dit evt op een andere manier gefinancieerd kan worden. Maar afgezien daarvan verwacht ik hier niet tot 2064 te wonen maar ook niet op korte termijn te verhuizen.
In jouw situatie zou ik denk ik lekker vastklikken omdat je je huidige canon ook niet heb afgekocht en helemaal als je niet van plan bent om daar lang te wonen. Wel moet je rekening houden met de inflatie dus na 2064 is het geen 1000e maar waarschijnlijk zit je dan op meer dan 2k per jaar.
Maargoed dit is wat ik zelf zou doen, hopelijk heb je er wat aan.

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Figo112 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:01:
[...]

In jouw situatie zou ik denk ik lekker vastklikken omdat je je huidige canon ook niet heb afgekocht en helemaal als je niet van plan bent om daar lang te wonen. Wel moet je rekening houden met de inflatie dus na 2064 is het geen 1000e maar waarschijnlijk zit je dan op meer dan 2k per jaar.
Maargoed dit is wat ik zelf zou doen, hopelijk heb je er wat aan.
Thanks, zoals gezegd lijkt dat ook mij vooralsnog het beste. Ik zeg nu dat ik hier niet lang blijf wonen (maar goed niemand kan in de toekomst kijken) maar ik denk dat het vooral onwaarschijnlijk is dat ik hier nog woon nadat m’n tijdvak is afgelopen. En dus van afkopen zou gaan profiteren.

• Figo112
Allen niet vergeten om mee te doen aan de volgende actie als je nooit een woz 2015 beschikking heb gehad. zie: https://www.erfpachtinams...ezwaar%20inschrijven.html

Kan je veel geld besparen bij de afkoop van eeuwigdurend erfpacht.

[Voor 15% gewijzigd door Figo112 op 30-03-2021 09:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalua
Figo112 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:20:
[...]

Dat is kort door de bocht. Sowieso in amsterdam kan je van te voren niet weten wat de prijs gaat doen, daarnaast later afkopen is veel duurder waardoor die 5k straks niks is vergeleken met een latere afkoopbedrag. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar elke woning die ik heb gekocht heb ik bewust gekozen voor woning waarvan de erfpachtcanon lang genoeg afgekocht was.
Dat is wel interessant om mee te nemen inderdaad, zeker als toekomstige erfpacht mee gaat tellen in de te verkrijgen hypotheek. Op dit moment nog niet aangezien afgekocht tot 2050, maar ik kan mij wel voorstellen dat je later al 1-0 achter kunt staan tov huizen die wel afgekocht hebben.

Dank voor de link ook met uitleg over laten afkopen na vastklikken, dat schuift het voordeel wel meer naar nu afkopen aangezien het over het algemeen niet meer interessant is om later af te kopen.

• webber87
  • Laatst online: 22-09 21:18
Heeft iemand een idee hoe het zit met het volgende: Wij hebben momenteel een woning (appartement). Wij hebben de erfpacht aanvraag gedaan en kopen binnenkort bij de notaris af. Nu hebben wij mogelijk de kans om over afzienbare periode het huis van onze bovenburen bij te kopen en het samen te voegen. Daarmee zouden wij dan het volledige pand in bezit hebben. Of het zomaar mag en hoe precies rondom het samenvoegen van de woningen onderzoeken we nog. Maar, hoe zit het dan met erfpacht? Wij hebben dan afgekocht, maar 'boven' misschien niet? Hypothetisch gezien, zou je kunnen zeggen dat als wij hebben afgekocht, dat wij daarmee boven ook hebben hebben afgekocht als we dat erbij kopen. Zelfde grond ;) (grapje).

[Voor 5% gewijzigd door webber87 op 01-04-2021 22:55]

• raptorix
webber87 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:54:
Heeft iemand een idee hoe het zit met het volgende: Wij hebben momenteel een woning (appartement). Wij hebben de erfpacht aanvraag gedaan en kopen binnenkort bij de notaris af. Nu hebben wij mogelijk de kans om over afzienbare periode het huis van onze bovenburen bij te kopen en het samen te voegen. Daarmee zouden wij dan het volledige pand in bezit hebben. Of het zomaar mag en hoe precies rondom het samenvoegen van de woningen onderzoeken we nog. Maar, hoe zit het dan met erfpacht? Wij hebben dan afgekocht, maar 'boven' misschien niet? Hypothetisch gezien, zou je kunnen zeggen dat als wij hebben afgekocht, dat wij daarmee boven ook hebben hebben afgekocht als we dat erbij kopen. Zelfde grond ;) (grapje).
Voor appartementen geld een ander tarief daan voor huizen, volgens mij stond dat ook in 1 van de formules, kortom je zult dan nog een keer moeten afkopen ;)
Wat je wel kunt doen is samen afkopen, maar aangezien je al in het proces van de Notaris zit zal dat wel niet meer kunnen, je kunt namelijk ook als VVE gezamenlijk afkopen, maar ik denk niet dat dat heel vaak voor komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer

[Afbeelding]

Ik ga vd week toch maar eens door een hypotheekadviseur de opties van afkoop later doorreken. Ben wel benieuwd wat me dat maandelijks extra aan hypotheek zou kosten. En of dat dus voordeliger is dan de jaarlijkse canon steeds aftikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 16:36
Voor degene die twijfelen om af te kopen.
Ik ben 1 van eerdere afkopers geweest (zat bij de eerste 1000) en heb ongeveer 2000 euro betaald voor eeuwigdurende afkopen.

Inmiddels ga ik (bijna) mijn woning verkopen, en de taxateur heeft weldegelijk de afkoop van erfpacht meegenomen in de taxatie, die 2000 euro die ik er heb in gestopt komt er (ruim) uit.

Dat komt waarschijnlijk wel omdat het een appartement aan de onderkant van de markt is, en afkoopbedrag natuurlijk erg laag, maar neemt niet weg heeft wel invloed, want je moet het ook zo zien: erfpacht betaling worden in mindering gebracht op het bedrag wat een koper kan lenen zeker als het niet een "vastgeklikt" erfpacht bedrag is wordt dit met een extra marge van de maximale hypotheek afgehaald.

Dus afkopen maar ook het "vastzetten" van het erfpacht bedrag is zeker wel een plus bij de verkoop.

User Error -- Please Replace User

• Stefan79
Ikke_Niels schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:03:
Voor degene die twijfelen om af te kopen.
Ik ben 1 van eerdere afkopers geweest (zat bij de eerste 1000) en heb ongeveer 2000 euro betaald voor eeuwigdurende afkopen.

Inmiddels ga ik (bijna) mijn woning verkopen, en de taxateur heeft weldegelijk de afkoop van erfpacht meegenomen in de taxatie, die 2000 euro die ik er heb in gestopt komt er (ruim) uit.

Dat komt waarschijnlijk wel omdat het een appartement aan de onderkant van de markt is, en afkoopbedrag natuurlijk erg laag, maar neemt niet weg heeft wel invloed, want je moet het ook zo zien: erfpacht betaling worden in mindering gebracht op het bedrag wat een koper kan lenen zeker als het niet een "vastgeklikt" erfpacht bedrag is wordt dit met een extra marge van de maximale hypotheek afgehaald.

Dus afkopen maar ook het "vastzetten" van het erfpacht bedrag is zeker wel een plus bij de verkoop.
Weet je ongeveer hoeveel de taxateur heeft meegerekend aan extra waarde door de afgekocht erfpacht? En vanaf welk jaar is deze afgekocht als ik vragen mag? Dank!

• Ikke_Niels
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 16:36
Stefan79 schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:21:
[...]

Weet je ongeveer hoeveel de taxateur heeft meegerekend aan extra waarde door de afgekocht erfpacht? En vanaf welk jaar is deze afgekocht als ik vragen mag? Dank!
Ik heb het bedrag nog even opgezocht, was uiteindelijk 2200 euro. En de erfpacht was afgekocht t/m 2024.
Het grote voordeel was dat er enorme daling van WOZ waardes was in 2014 (en ik in de laagste BSQ viel...), daardoor was het bedrag zo enorm laag (WOZ tot 2014, is nu 2,5 keer zo veel hallo Amsterdamse huizen markt |:( ).

T.a.v. wat is er bij de waarde opgeteld dat kan ik lastig uit het rapport halen.
Er wordt natuurlijk altijd vergeleken met andere woningen... de afkoop van de erfpacht wordt genoteerd in de taxatie bij elke vergelijking met andere objecten.

Bij mijn ging het natuurlijk om een bedrag waar je egenzins om moet lachen.... als je met 30k over de brug moet komen om af te kopen wordt het al een ander verhaal.

[Voor 5% gewijzigd door Ikke_Niels op 05-04-2021 17:13]

User Error -- Please Replace User

• Stefan79
Ik denk dat het zeker lucratief was en er wel een redelijke waardestijging tegenover staat omdat het afgekochte eeuwige tijdvak al in 2024 zou zijn begonnen. Dat scheelt wel denk ik, bij mij is het pas in 2055. Ik vraag mij af wat dan de waardestijging is tov niet afgekochte woningen....

• raptorix
Stefan79 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:13:
Ik denk dat het zeker lucratief was en er wel een redelijke waardestijging tegenover staat omdat het afgekochte eeuwige tijdvak al in 2024 zou zijn begonnen. Dat scheelt wel denk ik, bij mij is het pas in 2055. Ik vraag mij af wat dan de waardestijging is tov niet afgekochte woningen....
Ik denk wel dat het steeds actueler word, hier loopt het tot 2054 als ik het op korte termijn verkoop ga ik er geen moeite in steken omdat er genoeg "sukkels" zijn die helemaal niet weten dat dit speelt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-09 14:25
Figo112 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Het is niet netzo aantrekkelijk want eerst vastklikken en later afkopen is duurder. Heb ik al eerder paar keer aangegeven, wellicht is het begrijpelijker als jullie dit even doornemen https://nl.linkedin.com/p...site-bij-de-van-den-brink

Goedkoopste optie is meteen afkopen, want bij vastklikken rekent de gemeente jaarlijks inflatie + canonrente wat neerkomt op een stijging van meer dan 4% elk jaar van het afkoopbedrag.

Dat gezegd te hebben, betekent dit niet dat voor elke situatie afkoop de beste keus is. Dat is afhankelijk van hoelang je van plan bent erin te wonen etc..
Plus na het vastklikken direct afkopen heb je gelijk al een stijging van 14,25% voor de eeuwigdurende afkoop, omdat je dan de stijging van 2018, 2019, en 2020 gelijk voor je kiezen krijgt.

Stel je klikt nu vast, terwijl je afkoopsom 25.000 euro is, als je wil afkopen direct na vastklikken is deze afkoopsom 28.562.50 euro. Deze stijgt tot einde loopvak met 2,5% oprenting + inflatie. Verdubbelt elke 16 jaar tot einde tijdvak, waarna deze met inflatie gaat stijgen.

De vastklikcanon stijgt trouwens met inflatie, en de huidige canon met inflatie -1%.

Er komt dus een moment dat met name de erfpacht van de hogere BSQ's (die je nu dus vastklikt op bijvoorbeeld 1.500 euro per jaar per 2050) eigenlijk te duur wordt. Ze gaan er allemaal maar vanuit dat de woningprijzen blijven stijgen, en misschien doen ze dat voorlopig ook wel, maar er komt een moment van structurele woningprijzendaling (denk aan het wegvallen van de babyboomer generatie) en dan stijgt de vastgeklikte erfpacht lekker door (want het is een contract voor de eeuwigheid). En niemand die dan nog gaat afkopen want die afkoopsommen zijn dan, met de huidige rekenregels, iets minder dan 42 x de jaarlijkse canon (die afkoopsom die met met 2,5% oprenting + inflatie stijgt dus).

Uiteindelijk zal de erfpacht zo duur worden dat het prijzen naar beneden gaat halen. Of valt het allemaal nog wel mee vastklikken op 1.500 euro per 2050?

Ook kan afkopen worden verboden/afkoopsom kan wijzigen/ of kan de aftrekbaarheid van belasting worden afgeschaft.

EDIT: zag dat dit ongeveer hetzelfde verhaal is als die hier eerder gepost, maar toch goed om het nogmaals onder de aandacht te brengen!

• Stefan79
brambello schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:43:
[...]

Plus na het vastklikken direct afkopen heb je gelijk al een stijging van 14,25% voor de eeuwigdurende afkoop, omdat je dan de stijging van 2018, 2019, en 2020 gelijk voor je kiezen krijgt.

Stel je klikt nu vast, terwijl je afkoopsom 25.000 euro is, als je wil afkopen direct na vastklikken is deze afkoopsom 28.562.50 euro. Deze stijgt tot einde loopvak met 2,5% oprenting + inflatie. Verdubbelt elke 16 jaar tot einde tijdvak, waarna deze met inflatie gaat stijgen.

De vastklikcanon stijgt trouwens met inflatie, en de huidige canon met inflatie -1%.

Er komt dus een moment dat met name de erfpacht van de hogere BSQ's (die je nu dus vastklikt op bijvoorbeeld 1.500 euro per jaar per 2050) eigenlijk te duur wordt. Ze gaan er allemaal maar vanuit dat de woningprijzen blijven stijgen, en misschien doen ze dat voorlopig ook wel, maar er komt een moment van structurele woningprijzendaling (denk aan het wegvallen van de babyboomer generatie) en dan stijgt de vastgeklikte erfpacht lekker door (want het is een contract voor de eeuwigheid). En niemand die dan nog gaat afkopen want die afkoopsommen zijn dan, met de huidige rekenregels, iets minder dan 42 x de jaarlijkse canon (die afkoopsom die met met 2,5% oprenting + inflatie stijgt dus).

Uiteindelijk zal de erfpacht zo duur worden dat het prijzen naar beneden gaat halen. Of valt het allemaal nog wel mee vastklikken op 1.500 euro per 2050?

Ook kan afkopen worden verboden/afkoopsom kan wijzigen/ of kan de aftrekbaarheid van belasting worden afgeschaft.

EDIT: zag dat dit ongeveer hetzelfde verhaal is als die hier eerder gepost, maar toch goed om het nogmaals onder de aandacht te brengen!
Bedoel je hiermee ook te zeggen dat het slim is om af te kopen ipv vast te klikken? Of staan jouw argumenten daar los van?

• Baytep
  • Niet online
@TradeMarkNL
Houd ook in je achterhoofd dat je over een jaarlijks canon voorlopig nog hypothek rente aftrek krijgt.

• Figo112
Stefan79 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:52:
[...]

Bedoel je hiermee ook te zeggen dat het slim is om af te kopen ipv vast te klikken? Of staan jouw argumenten daar los van?
Kijk als je vraagt welke optie de meest gunstige optie is dan zeg ik afkopen, maar dit betekent niet dat in elke situatie dit ook meteen de beste optie voor jou is. Als je bijv. je woning na 2 jaar wil verkopen dan heeft het geen zin om een afkoopbedrag van 25k neer te tellen terwijl je huidige termijn nog meer dan 30 jaar loopt.

• Figo112
brambello schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:43:
[...]

thanks voor de herhaling, maar dit zijn echt belangrijke zaken die iedereen zou moeten snappen.

• brambello
Stefan79 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:52:
[...]

Als je snel wil verkopen denk ik het niet, tenzij het enkele 1000en (misschien wel tot net over de 10k euro in de betere buurten) betreft, dan altijd doen. Maar dat is mijn mening. Want een lage afkoop is ook een lage vastklikcanon, maar aan de andere kant weet een koper ook niet dat je canon en afkoopsom zo laag waren geweest, tenzij ze goed gaan vergelijken.

Ik verwacht wel op wat langere termijn dat men doorkrijgt aan welk contract de vastgeklikte vastzitten, misschien duurt dit 10 jaar misschien langer. Dan zullen de afgekochte het denk ik veel beter gaan doen.

En in een neergaande markt zal je afgekochte woning veel beter te verkopen zijn. Als jouw woning is afgekocht en de buurman is vastgeklikt zal een koper voor jouw afgekochte woning gaan.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:34
Ik heb het allemaal laten gaan en besloten niet in te gaan in de aanbieding. Het komt hier neer als een "aanbieding" terwijl het gewoonweg afpersing is en een snelle cash grab van de gemeente Amsterdam.

Mijn afkoopsom zou 1750 zijn, met notariskosten en een nieuw akte die opgesteld moet worden loopt dit bedrag op naar 3000 euro.
In overleg met de hypotheekadviseur gaf hij ook mij advies om het beter niet te doen.

Huidig termijn loopt tot 2056. De vraag is of ik dan nog wel leef of niet. Nu kost het afkopen 20k. Prima denk ik zo. Degene die mijn woning koopt die betaalt die 20k ook wel aangezien de woning al een keer over de kop is gegaan. Met de woningschaarste maak ik me ook helemaal niet druk om de "waardemindering" van mijn appartementje. De jaarlijkse canon zou in 2056 rond de 1k zijn.
Als er genoeg mensen zijn die voor dezelfde appartementen vandaag 4 ton neerleggen lig ik er niet wakker van.
Ik denk dat die waardemindering verwaarloosbaar is en dat de hele "aanbieding voor het afkopen van de erfpacht" bangmakerij is.

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Baytep schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:45:
@TradeMarkNL
Houd ook in je achterhoofd dat je over een jaarlijks canon voorlopig nog hypothek rente aftrek krijgt.
Zeker! Inmiddels met De Hypotheker gesproken en die adviseerde de erfpacht vast te klikken. De meeste klanten van hem kopen 'm af als het een paar duizend euro is zei ie, niet bij 50K. Hij adviseerde dan eerder om m'n huidige hypotheek (waarvan de rente tot 2024 vast staat) tegen het licht te houden om te kijken of daar winst te behalen valt. Want de rente staat nu wel lager dan mijn 3.1.

Overigens had de partij die destijds mijn hypotheek heeft afgesloten een snelle berekening gemaakt dat die 50k erbij in m'n hypotheek zou zorgen voor een stijging van 175 euro bruto in m'n maandlasten. Dus ik ga binnenkort bij hem maar eens een afspraak maken om te kijken wat het oversluiten van m'n hypotheek kan opleveren.

• Figo112
com2,1ghz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:21:
Ik heb het allemaal laten gaan en besloten niet in te gaan in de aanbieding. Het komt hier neer als een "aanbieding" terwijl het gewoonweg afpersing is en een snelle cash grab van de gemeente Amsterdam.

Mijn afkoopsom zou 1750 zijn, met notariskosten en een nieuw akte die opgesteld moet worden loopt dit bedrag op naar 3000 euro.
In overleg met de hypotheekadviseur gaf hij ook mij advies om het beter niet te doen.

Huidig termijn loopt tot 2056. De vraag is of ik dan nog wel leef of niet. Nu kost het afkopen 20k. Prima denk ik zo. Degene die mijn woning koopt die betaalt die 20k ook wel aangezien de woning al een keer over de kop is gegaan. Met de woningschaarste maak ik me ook helemaal niet druk om de "waardemindering" van mijn appartementje. De jaarlijkse canon zou in 2056 rond de 1k zijn.
Als er genoeg mensen zijn die voor dezelfde appartementen vandaag 4 ton neerleggen lig ik er niet wakker van.
Ik denk dat die waardemindering verwaarloosbaar is en dat de hele "aanbieding voor het afkopen van de erfpacht" bangmakerij is.
je zegt dat je afkoopsom 1750 is en zeg je vervolgens dat het afkopen 20k kost?

• com2,1ghz
Figo112 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:18:
[...]

je zegt dat je afkoopsom 1750 is en zeg je vervolgens dat het afkopen 20k kost?
1750 was de aanbieding. 20k is als ik hem nu zou afkopen. De aanbieding is verlopen.

• raptorix
com2,1ghz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:33:
[...]

1750 was de aanbieding. 20k is als ik hem nu zou afkopen. De aanbieding is verlopen.
Voor 1750 had het echt een no brainer moeten zijn, wacht maar dat er de komend periode krantenkoppen in de Telefgraaf komen te staan: Erfpachter word leeggetrokken!
Welliswaar levert het nu nog niet zoveel voordeel op maar een goede makelaar weet dit wel waar te maken in de verkoopprijs.

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20:45
raptorix schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:44:
[...]

Voor 1750 had het echt een no brainer moeten zijn, wacht maar dat er de komend periode krantenkoppen in de Telefgraaf komen te staan: Erfpachter word leeggetrokken!
Welliswaar levert het nu nog niet zoveel voordeel op maar een goede makelaar weet dit wel waar te maken in de verkoopprijs.
Denk het ook....1750 valt toch wel mee?

• Figo112
com2,1ghz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:33:
[...]

Dat is toch niet slim? Iets wat nu meer dan 10x duurder is had je toch zeker moeten afkopen. Wordt alleen maar duurder in de toekomst. En die 1750 had je meteen terugverdiend. Erg slecht advies gekregen..

• com2,1ghz
Figo112 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:45:
[...]

Dat is toch niet slim? Iets wat nu meer dan 10x duurder is had je toch zeker moeten afkopen. Wordt alleen maar duurder in de toekomst. En die 1750 had je meteen terugverdiend. Erg slecht advies gekregen..
Dat is mijn overweging. Men neigt hier de braafste jongetje van de klas te zijn door alle zaakjes "in orde" te hebben. Ik ben het hier niet mee eens.
Bij die 1750 blijft het niet, dat loopt naar de 3000, voor iets wat na 2056 het geval is. Tot die tijd komen ze vast wel weer met een aanbieding oid of worden er weer kamervragen gesteld dat het allemaal buiten proporties is en anders jammer dan. Dat is weer de risico die ik neem.

Het zal niet zo zijn dat in heel Amsterdam iedereen hun erfpacht afkoopt, en dat ik opgezadeld zit met een appartement binnen de ring die ik niet aan de stoeptegels zou kwijtraken.

• Figo112
com2,1ghz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
[...]

Dat is mijn overweging. Men neigt hier de braafste jongetje van de klas te zijn door alle zaakjes "in orde" te hebben. Ik ben het hier niet mee eens.
Bij die 1750 blijft het niet, dat loopt naar de 3000, voor iets wat na 2056 het geval is. Tot die tijd komen ze vast wel weer met een aanbieding oid of worden er weer kamervragen gesteld dat het allemaal buiten proporties is en anders jammer dan. Dat is weer de risico die ik neem.

Het zal niet zo zijn dat in heel Amsterdam iedereen hun erfpacht afkoopt, en dat ik opgezadeld zit met een appartement binnen de ring die ik niet aan de stoeptegels zou kwijtraken.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen of afkoop in jouw situatie wel of niet haalbaar is en ik geloof best dat je appartement binnen de ring beter verkoopbaar is dan erbuiten, maar juist omdat deze binnen de ring staat is een afkoop van 3k een hele goede investering. Zelfs vastklikken zou voordeliger zijn dan helemaal niks doen. Want nu heb je helemaal geen idee wat een eventuele afkoop na 2056 zal zijn, misschien maak jij dat niet mee maar iemand gaat straks tonnen aan afkoop moeten betalen omdat jij 3k (of alleen notariskosten bij vastklikken) teveel vond. Wat ik juist het meest kwalijke vind is het advies van een hypotheekadviseur, ten eerste heeft hij de ballen kennis van erfpacht en ten tweede is dit gewoon een slecht advies geweest. De makelaarsvereniging en veh geven aan om altijd minimaal vast te klikken, maar een hypotheekadviseur die het tegenovergestelde beweert moet dan wel met goede argumenten komen.

• korna
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-09 07:43
com2,1ghz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
[...]

Tja, tis een afweging en net wat je kan missen. Als je de 3000 brood nodig hebt dan heb je sowieso goed gekozen.

Anderzijds, als ik de keuze heb voor een appartement met afgekochte erfpacht dan weet ik wel wat ik zou doen. Tis niet alleen geld, tis ook het hele gezeik er om heen. Ik heb een paar maanden geleden een koop laten schieten juist omdat de verkoper de aanvraag niet gedaan had, scheelde 100000 op de afkoop en die was niet bereid zijn vraagprijs te verlagen. Uiteindelijk is ie verkocht aan iemand anders en voor minder dan wat ik er voor vroeg 🙄

Dus besef je dat als er niets verandert aan de regels een potentiële koper je die 20k in rekening kan brengen.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• Stefan79
com2,1ghz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:21:
Huidig termijn loopt tot 2056. De vraag is of ik dan nog wel leef of niet. Nu kost het afkopen 20k. Prima denk ik zo. Degene die mijn woning koopt die betaalt die 20k ook wel aangezien de woning al een keer over de kop is gegaan.
Als jij te appartement te koop zet en jouw buren met een identiek appartement ook, maar zij hebben wel afgekocht zullen kopers toch sneller geneigd zijn om te kiezen voor het appartement van je buren denk ik. Buiten dat kunnen zij meer vragen, hoeveel precies is niet zo duidelijk, maar meer dan die €3.000 die je kwijt zo zijn geweest denk ik. Het valt mij ook op hoe veel duurder nieuwe woningen/appartementen zijn die nieuw worden gebouwd zonder erfpacht in Amsterdam. Ik vraag mij af waar een soort van kantelpunt zit in het afkoopbedrag waarbij je deze nog kan terugzien in de verkoopwaarde als je bv binnen 10 jaar verkoopt. Gevoelsmatig ligt dat ergens rond de €10.000 denk ik. Daarboven wordt misschien moeilijk terug te verdienen? Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver in de toekomst het einde van het lopende tijdvak ligt. Wat denken jullie daarvan?

[Voor 4% gewijzigd door Stefan79 op 22-04-2021 16:27]

• Figo112
Stefan79 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:25:
[...]

Als jij te appartement te koop zet en jouw buren met een identiek appartement ook, maar zij hebben wel afgekocht zullen kopers toch sneller geneigd zijn om te kiezen voor het appartement van je buren denk ik. Buiten dat kunnen zij meer vragen, hoeveel precies is niet zo duidelijk, maar meer dan die €3.000 die je kwijt zo zijn geweest denk ik. Het valt mij ook op hoe veel duurder nieuwe woningen/appartementen zijn die nieuw worden gebouwd zonder erfpacht in Amsterdam. Ik vraag mij af waar een soort van kantelpunt zit in het afkoopbedrag waarbij je deze nog kan terugzien in de verkoopwaarde als je bv binnen 10 jaar verkoopt. Gevoelsmatig ligt dat ergens rond de €10.000 denk ik. Daarboven wordt misschien moeilijk terug te verdienen? Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver in de toekomst het einde van het lopende tijdvak ligt. Wat denken jullie daarvan?
Eerlijk gezegd vergelijk ik het met hoeveel de afkoop nu kost, als je dan het bedrag ziet verdubbelen of zelfs 10x over kop gaat dan kan je denk ik wel inschatten dat het in de toekomst onbetaalbaar wordt. Volgens mij niet zo lang geleden nieuwbouw project in amsterdam noord, standaard eengezinswoningen (ong 120/130m2) rond 4,5 ton en als je erfpacht eeuwigdurend wil afkopen dan komt daar nog 4 ton bij.

• Baytep
  • Niet online
op zich wel een sterk punt van @com2,1ghz dat er in de toekomst toch weer aan gesleuteld wordt.
NL zou NL niet zijn, en 020 al helemaal niet 020 als er over een paar jaar geen drammers komen die vinden dat ze onrecht is aangedaan omdat ze een huis met erfpacht kopen en geen mooie regeling krijgen.

Wat dat betreft is het misschien wel slim om op de wispelturigheid van de overheid te rekenen.

• Kalua
Dat lijkt me net zoiets als gokken dat je de loterij wint. Grote kans dat je geld verliest, hele kleine kans dat je er beter uitkomt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• brambello
Baytep schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:54:
op zich wel een sterk punt van @com2,1ghz dat er in de toekomst toch weer aan gesleuteld wordt.
NL zou NL niet zijn, en 020 al helemaal niet 020 als er over een paar jaar geen drammers komen die vinden dat ze onrecht is aangedaan omdat ze een huis met erfpacht kopen en geen mooie regeling krijgen.

Wat dat betreft is het misschien wel slim om op de wispelturigheid van de overheid te rekenen.
Er komt vast wel weer een 'rondje' ergens in de komende 20-30 jaar. Maar goedkoper dan nu zal het niet zijn.

Erfpacht speelt niet alleen een rol bij de huidige kwestie eeuwigdurend stelsel, maar ook bij verbouwingen. Voor particulieren speelt dit niet zo'n grote rol, maar projectontwikkelaars en beleggers krijgen het vaak niet meer rondgerekend om woningen te bouwen of transformaties te doen. Die zitten namelijk al aan de 49% BSQ en huidige WOZ! Dus het erfpachtbeleid gaat op die manier tegen de woningbouwambities in.

• raptorix
brambello schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:12:
[...]

Er komt vast wel weer een 'rondje' ergens in de komende 20-30 jaar. Maar goedkoper dan nu zal het niet zijn.

Erfpacht speelt niet alleen een rol bij de huidige kwestie eeuwigdurend stelsel, maar ook bij verbouwingen. Voor particulieren speelt dit niet zo'n grote rol, maar projectontwikkelaars en beleggers krijgen het vaak niet meer rondgerekend om woningen te bouwen of transformaties te doen. Die zitten namelijk al aan de 49% BSQ en huidige WOZ! Dus het erfpachtbeleid gaat op die manier tegen de woningbouwambities in.
Sterker nog het werkt zelfs contra productief, stel je hebt een lelijke straat met een BSQ van 10, dan ben je ontwikkelaar en knap je de straat op, en in 1 keer is de BSQ 30. Kun je vervolgens extra aftikken omdat de straat wonderbaarlijk beter geworden is......

• Stefan79
Ik ben er ook een beetje bang voor dat over een aantal jaren de gemeente weer een aanbieding gaat doen voor erfpachters om af te kopen, maar dan tegen gunstigere voorwaarden. Of dat op één of andere manier erfpacht wordt kwijt gescholden door druk vanuit de politiek, burgers en media. Of dat de erfpachtkosten flink omlaag gaan. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze inkomsten voor de gemeente zomaar worden weggegeven. Als dat wel zo is dan ben je mooi klaar met je al afgekochte erfpacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brambello
Stefan79 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:02:
Ik ben er ook een beetje bang voor dat over een aantal jaren de gemeente weer een aanbieding gaat doen voor erfpachters om af te kopen, maar dan tegen gunstigere voorwaarden. Of dat op één of andere manier erfpacht wordt kwijt gescholden door druk vanuit de politiek, burgers en media. Of dat de erfpachtkosten flink omlaag gaan. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze inkomsten voor de gemeente zomaar worden weggegeven. Als dat wel zo is dan ben je mooi klaar met je al afgekochte erfpacht.
Risico is dat erfpacht wordt afgeschaft en bijvoorbeeld de WOZ verdubbeld wordt.

Maar erfpacht wordt ook gebruikt om controle te houden over de bestemming. En controle houden ze van op het Stopera.

Ik denk zelf dat er wel weer een voordelig rondje komt, maar niet goedkoper dan dit rondje.

• donald_dick
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:53
Amsterdam met een begrotingstekort van 300 miljoen gaat gratis geld niet zomaar afstaan. Die misgelopen inkomsten van het ontbreken van Toerisme, de TOZO regeling, de woningtekort tot de instortende kades, het moet allemaal ergens van betaald worden.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Figo112
Volgens mij kan je dan beter een staatslot kopen, denk dat de kans groter is dat je de jackpot wint dan dat amsterdam besluit om voor iedereen erfpacht kwijt te schelden.

• korna
Heeft iemand ervaring met overdracht van aanvraagdatum en voorwaarden na overdracht van een woning?

Ik ga een woning kopen, de aanbieding (vastzetten canon) is geaccepteerd maar de akte is nog niet getekend. Zoals ik het nu begrepen heb, als de verkopers niet de akte tekenen voor de overdracht van de woning, dan wordt de aanbieding geannuleerd en kan ik een nieuwe aanbieding aanvragen met behoud van de aanvraagdatum en de ‘gunstige voorwaarden’ (we overwegen afkoop).

(Uiterste teken datum voor de akte is bij overdracht nog niet verlopen)

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• antidote
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:50
@korna je kunt inderdaad gebruik maken van de aanvraagdatum van de vorige eigenaar. Na de overdracht duurt het wel een aantal weken voordat die is verwerkt in het kadaster en bij de gemeente. Mocht dit een probleem vormen met de deadline, neem dan van tevoren contact daarover op met de gemeente.

• Figo112
voor diegene die na 2015 hun woning hebben gekocht, je krijgt als het goed is van de gemeente de mogelijkheid om alsnog een woz beschikking 2015 op te vragen zodat je bezwaar kunt maken tegen de woz waarde 2014/15. Dit moet je zeker doen, want de afkoop is gebaseerd op deze woz. Dus een woz verlaging betekent een lagere afkoop. Daarnaast kan je bij de gemeente een verzoek indienen zodat ze tijdelijk je aanvraag on Hold zetten, tot dat de bezwaar procedure afgelopen is.

• Stefan79
Figo112 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:24:
[...]

Volgens mij kan je dan beter een staatslot kopen, denk dat de kans groter is dat je de jackpot wint dan dat amsterdam besluit om voor iedereen erfpacht kwijt te schelden.
Ja dat zal niet snel gebeuren, maar ik bedoelde meer een deel ervan kwijtschelden, tarieven verlagen, of opnieuw een wellicht nog gunstigere regeling voor erfpachters. Het lijkt mij ook sterk hoor, ik was gewoon even aan het peilen welke risico`s je neemt als je besluit nu af te kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• highrider
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 03-05 00:14
Moet een notaris zoeken. Wie is betrouwbaar en goedkoop ?Amsterhoorn tot nu goedkoopste 998, spier en haznberg 1050 . Wie heeft nog meer goedkope alternatieven ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:56
Zelfde vraag hier, zie gemende reviews voor Amstelhoorn. Maar aan de andere kant lijkt het mij zo een standaard procedure dat het niet echt fout kan gaan? *klopt op hout*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:43
Ik heb het bij Abma Schreurs Notarissen in Noord gedaan. Prijs was in oktober 2019 zo'n 1000piek. Er werd toen heel duidelijk toegelicht hoe het allemaal in elkaar zat. Ook hoe het zit met een appartement tov een woonhuis. Al is het natuurlijk wel slim om van te voren zelf goed uit te zoeken wat voor jou de beste optie is, en daar alleen de bevestiging te horen dat je de goede keus gemaakt hebt.
Omdat de ervaring daar goed was, ook ons Samenlevingscontract en testament daar laten opmaken.

[Voor 21% gewijzigd door stokmeister op 01-05-2021 13:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan79
Ik lees net een gunstig bericht voor degenen die hun hypotheek bij ABN Amro hebben en nog naar de notaris moeten. Het is, als ik het zo goed lees, vanaf nu niet meer noodzakelijk om een nieuwe hypotheekakte op te laten maken.

Zie: https://www.abnamro.nl/nl...tN9xf_90bfuWCD2WD5sZh1Elo

Men neemt nu genoegen met een "positieve verklaring". Scheelt al gauw zo`n €750 tot €1.000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Figo112
Stefan79 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:40:
Ik lees net een gunstig bericht voor degenen die hun hypotheek bij ABN Amro hebben en nog naar de notaris moeten. Het is, als ik het zo goed lees, vanaf nu niet meer noodzakelijk om een nieuwe hypotheekakte op te laten maken.

Zie: https://www.abnamro.nl/nl...tN9xf_90bfuWCD2WD5sZh1Elo

Men neemt nu genoegen met een "positieve verklaring". Scheelt al gauw zo`n €750 tot €1.000
mooie ontwikkelingen. maar wel laat, vooral diegene die nu al die extra kosten hebben moeten aftikken. Ik moet eerlijk zeggen dat de ING wel een van de weinig banken is die op dit vlak vooruit loopt, was toen ook zo een beetje de enige die deze eis niet had.

• Stefan79
Heeft iemand dit nieuws nog gelezen: https://www.at5.nl/artike...u7GgHpwnAbPof0ZZivGH1nVLY

Er is een zeer kritisch rapport uitgekomen over erfpacht en er zijn politici die zich hard willen maken voor een pauzeknop in het hele overstap proces wat nu bij velen (zoals ik ook) loopt en in de toekomst moet de overstap goedkoper worden. Mocht dit kans van slagen hebben dan zou ik nu met zovelen anderen te veel betalen voor afkoop. Wordt dit gecompenseerd voor personen die al bij de notaris zijn geweest? Kan ik dan toch maar beter voor alleen vast klikken kiezen i.p.v. afkopen in het licht van alle commotie die momenteel speelt? Zie ook:

https://www.parool.nl/ams...0content&utm_content=free
https://www.telegraaf.nl/...sJiRc0Rd3KZSE5_07dEuhrpDk
https://threadreaderapp.c...0dT7CiWqjKtPRZB37MQsqm0hQ

[Voor 33% gewijzigd door Stefan79 op 02-06-2021 09:11]

• Kalua
Ik ben hier ook wel benieuwd naar inderdaad, gelukkig heb ik nog geen keuze gemaakt. Zou wel netjes zijn als ze het voor iedereen op pauze zetten nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• retoohs
Ik zag deze week een appartement in het centrum voorbij komen op funda, formaat van een gemiddeld rijtjeshuis, met 20k aan jaarlijkse canon. Bizar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer

[Afbeelding]

Inmiddels komt het moment dat ik de keuze moet maken dichtbij (voor 15 juli) , terwijl ik er nog niet uit ben. Ik twijfelde eerst tussen afkopen (hogere maandlasten) en vastklikken maar inmiddels tussen vastklikken en niet overstappen. Stomme vraag ws maar betaal je die notariskosten + hypotheekakte daadwerkelijk of gaat dit mee in de erfpachtkosten? Ik zie het nl niet zo zitten om nu duizend euro (schatting) te lappen voor iets wat pas in 2065 (einde tijdvak) in gaat. Tenzijj Florius (als ABN-dochter zijnde) geen kosten voor rekent, weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• retoohs
TradeMarkNL schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:56:
[...]

Inmiddels komt het moment dat ik de keuze moet maken dichtbij (voor 15 juli) , terwijl ik er nog niet uit ben. Ik twijfelde eerst tussen afkopen (hogere maandlasten) en vastklikken maar inmiddels tussen vastklikken en niet overstappen. Stomme vraag ws maar betaal je die notariskosten/erfpachtakte daadwerkelijk of gaat dit mee in de erfpachtkosten? Ik zie het nl niet zo zitten om nu duizend euro (schatting) te lappen voor iets wat pas in 2065 (einde tijdvak) in gaat. Tenzijj Florius hier geen kosten voor rekent, weet iemand dit toevallig?
De notariskosten betaal je nu. 2065 is nog ver weg maar het kan wel een pluspunt zijn als je je huis verkoopt voor die tijd.

• korna
[...]

Inmiddels komt het moment dat ik de keuze moet maken dichtbij (voor 15 juli) , terwijl ik er nog niet uit ben. Ik twijfelde eerst tussen afkopen (hogere maandlasten) en vastklikken maar inmiddels tussen vastklikken en niet overstappen. Stomme vraag ws maar betaal je die notariskosten + hypotheekakte daadwerkelijk of gaat dit mee in de erfpachtkosten? Ik zie het nl niet zo zitten om nu duizend euro (schatting) te lappen voor iets wat pas in 2065 (einde tijdvak) in gaat. Tenzijj Florius (als ABN-dochter zijnde) geen kosten voor rekent, weet iemand dit toevallig?
Je moet kijken naar wat die 1000 euro opbrengt op de langere termijn, of wat de potentiële schade is als je niets doet. Als je niet vastklikt kan het canon en afkoopbedrag een stuk hoger liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan79
[...]

Ik zou toch op z`n minst laten vastklikken. Ik denk dat je die €1000 notariskosten wel terug ziet later als je gaat verkopen. Lijkt mij niet heel aantrekkelijk een woning kopen met onzekere (en waarschijnlijk hoge) erfpacht kosten in de toekomst.

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens contact opnemen met Florius of een aanpassing in de akte nodig is en of er dus kosten aan verbonden zijn. Ik begrijp dus wel dat ik na deze keuze in het portaal in principe nog 3 maanden heb op m’n keuze te wijzigen?

[Voor 8% gewijzigd door TradeMarkNL op 28-06-2021 15:38]

• xileS
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ook ik kan een notaris kiezen. Ipv om tientallen te gaan mailen, vroeg ik mij af of iemand recent al vergeleken heeft en een goedkope/goede weet? Volgens mij voert iedereen gewoon hetzelfde kunstje uit en denk ik voor de goedkoopste te gaan.

• retoohs
Notariaat Elisa Visser. Ik sta nog in de wachtrij dus kan nog geen feedback delen of deze ok is. Was iig wel een van de goedkoopste.

[Voor 15% gewijzigd door retoohs op 19-07-2021 16:56]

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Elise Visser was 1 jaar geleden: € 732,- voor alleen de erfpacht. Simpel 1 eigenaar. Hypotheekakte er extra bij zou iets van € 750,- tot € 875,- zijn.

Een Tweakers Pricewatch voor notarissen zou handig zijn :)

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-07-2021 17:05]

• webber87
  • Laatst online: 22-09 21:18
Dre schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:04:
Elise Visser was 1 jaar geleden: € 732,- voor alleen de erfpacht. Simpel 1 eigenaar. Hypotheekakte er extra bij zou iets van € 750,- tot € 875,- zijn.

Een Tweakers Pricewatch voor notarissen zou handig zijn :)
Wij hebben het ook daar geregeld. Was op zich prima. Ze waren wel vergeten documenten te sturen. Afspraak zelf ging via Teams. Daarna vlot afgehandeld. Het stelt ook niet zoveel voor mijn inziens.

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Goed om te horen, volg dit ook even voor later dit jaar. Vorige week mn erfpacht vastgeklikt maar voor ik verder kan in het proces zijn we ook wel weer maanden verder.

• habermas
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-09 09:21
blij om dit topic tegen te komen, ik zit ook tegen de erfpacht situatie aan te hikken.

Mijn erfpacht is tot juni 2046 afgekocht, maar ik zit te overwegen om het eeuwigdurend vast te zetten. Niets doen is geen optie heb ik begrepen. Nu heb ik een een WOZ-beschikking gekregen die ongeveer 60% is van mijn aankoopprijs begin 2019 (wat toen ook de WOZ waarde was). Heeft het zin om hiertegen bezwaar te maken, of kleven daar ook nadelen aan?

edit: ik heb de hierboven genoemde rekentool gebruikt, maar om welk bedrag gaat het als ik het vast wil zetten, "Vast geklikte canon overstapregeling + inflatie"?

[Voor 15% gewijzigd door habermas op 26-07-2021 11:12]

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:19
Mijn erfpacht loopt in 2067 af. Aanbieding gekregen voor meer dan €10K op een WOZ van een kleine 300k met een erfpacht-afloopdatum die idioot ver in de toekomst ligt.

Flink hoger dan de rest allemaal hier, vooral omdat er al voor een flinke periode afgekocht is. Ik kies voor vastklikken. Als ik in 2067 niet al onder de zoden lig. Dat geld haal ik er echt nooit uit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• habermas
fonsoy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:44:
Mijn erfpacht loopt in 2067 af. Aanbieding gekregen voor meer dan €10K op een WOZ van een kleine 300k met een erfpacht-afloopdatum die idioot ver in de toekomst ligt.

Flink hoger dan de rest allemaal hier, vooral omdat er al voor een flinke periode afgekocht is. Ik kies voor vastklikken. Als ik in 2067 niet al onder de zoden lig. Dat geld haal ik er echt nooit uit.
mijn WOZ is ook een kleine 300k. waarom is jouw aanbieding hoger omdat ie verder in de toekomst ligt dan? ik zou zeggen voor hoe langer afgekocht, hoe goedkoper toch? en waarom wil zou je uberhaupt willen vastzetten? bijna 50 jaar is inderdaad idioot ver weg, in die tussenliggende periode zullen er vast wel nieuwe regelingen gekomen zijn?

(ik heb mijn aanbieding trouwens nog niet kunnen zien)

• Stefan79
habermas schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:05:
[...]

mijn WOZ is ook een kleine 300k. waarom is jouw aanbieding hoger omdat ie verder in de toekomst ligt dan? ik zou zeggen voor hoe langer afgekocht, hoe goedkoper toch? en waarom wil zou je uberhaupt willen vastzetten? bijna 50 jaar is inderdaad idioot ver weg, in die tussenliggende periode zullen er vast wel nieuwe regelingen gekomen zijn?

(ik heb mijn aanbieding trouwens nog niet kunnen zien)
Het zal denk ik te maken hebben met de BSQ. Die wordt vermenigvuldigt met de WOZ en samen met de looptijd bepaald deze de hoogte van de afkoopsom. Mee eens dat het nog ver weg ligt, maar vastklikken zou ik toch altijd wel doen. Je betaalt dan alleen notariskosten en door de zekerheid die je mee geeft aan toekomstige bewoners zal je dat dan wel terug verdienen is mijn mening.

• Stefan79
fonsoy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:44:

Klinkt verstandig met zo`n hoge afkoopsom in combinatie met lange huidige looptijd. Al zal het altijd wel een beetje giswerk blijven. Ik denk dat ik hetzelfde zou hebben gedaan.

• flo_
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:59
Graag jullie advies.

Ik moet voor 4 augustus de aanbieding accepteren en een notaris kiezen. Ik heb ooit gekozen voor eeuwigdurend afkopen. Zit nu op het punt om mijn woning te verkopen, maar heb geen zin om het eeuwigdurend af te kopen (kosten 1750 eur ex notaris). Het is sowieso al afgekocht tot 2053.

Ik kan de betaaloptie wijzigen. Kan ik dan nogmaals kiezen voor eeuwigdurend afkopen en daarmee nog 6 maanden winnen? Of zijn er andere trucs? Of toch maar gewoon een notaris kiezen, waarna ik een termijn krijg van 9 maanden? En wat gebeurt er als het huis in de tussentijd van eigenaar wisselt? Blijven de gunstige voorwaarden dan van toepassing?

[Voor 20% gewijzigd door flo_ op 31-07-2021 18:25]

• Figo112
flo_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:16:
Graag jullie advies.

Ik moet voor 4 augustus de aanbieding accepteren en een notaris kiezen. Ik heb ooit gekozen voor eeuwigdurend afkopen. Zit nu op het punt om mijn woning te verkopen, maar heb geen zin om het eeuwigdurend af te kopen (kosten 1750 eur ex notaris). Het is sowieso al afgekocht tot 2053.

Ik kan de betaaloptie wijzigen. Kan ik dan nogmaals kiezen voor eeuwigdurend afkopen en daarmee nog 6 maanden winnen? Of zijn er andere trucs? Of toch maar gewoon een notaris kiezen, waarna ik een termijn krijg van 9 maanden? En wat gebeurt er als het huis in de tussentijd van eigenaar wisselt? Blijven de gunstige voorwaarden dan van toepassing?
Als 9 maanden voldoende is door notaris te kiezen dan kan je die aanhouden. Als je woning tussentijds verkocht wordt dan krijgt de nieuwe eigenaar 6 maanden tijd om een aanvraag te doen onder de gunstige voorwaarden. Of je verandert de betaaloptie en krijgt daardoor meer tijd.

• flo_
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:59
Figo112 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Als 9 maanden voldoende is door notaris te kiezen dan kan je die aanhouden. Als je woning tussentijds verkocht wordt dan krijgt de nieuwe eigenaar 6 maanden tijd om een aanvraag te doen onder de gunstige voorwaarden. Of je verandert de betaaloptie en krijgt daardoor meer tijd.
Top, die eerste optie kan ik dan sowieso doen.

Als ik de betaaloptie wijzig, kun je dan ook weer dezelfde betaaloptie kiezen (dus van eeuwigdurend afkopen naar eeuwigdurend afkopen)?

• abdell15
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 06-08 19:38
Hallo iedereen,

Ik heb een kort vraagje. Ik heb geloof ik gezien dat iemand een keer in dit forum een lijstje van notarissen had gemaakt en gepubliceerd waarbij erbij vermeld stond wat de kosten per notaris waren. Helaas kan ik het niet meer vinden. Is er iemand die dit linkje nog heeft?

Alvast bedankt! :)

Groet

• Helox-in-a-box
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 21:13
Hier afgelopen maand naar de notaris geweest, onze situatie:

* Amsterdam Noord
* Rijtjeshuis 3 verdiepingen 136 m2
* Erfpacht afgekocht tot 2046
* Eeuwig vanaf 2046
* WOZ peildatum: 2015: 253.500 euro
* Kosten: 5914 euro voor erfpacht
* Kosten notaris: 940 euro

De hypotheekverstrekker eiste ook nog dat de hypotheek moet worden aangepast, paar eisen dat niet maar die van mij (Obvion) dus wel en dat grapje kost me nog 660 euro extra. In totaal dus ongeveer 7500 euro.

Bij Abma Schreurs notarissen akte laten doen, die hadden een mooie aanmeld procedure op hun website ;)

[Voor 4% gewijzigd door Helox-in-a-box op 06-08-2021 15:37]

• habermas
ik kan nog moeilijk wijs worden van de opties die me geboden worden:

mij is aangeraden om "vast te klikken", maar welke optie is dat? optie 1? die andere opties van 18.000 en 11.000 zijn gewoon niet mogelijk, en zijn m.i. ook bizarre prijzen om zomaar even op te hoesten zonder er iets voor terug te zien

• antidote
@habermas Vastklikken is inderdaad optie 1.

• habermas
cheers @antidote dat is een pak van m'n hart :D

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:53
Graag jullie advies. Ik heb een 10 jarig canon van 1848,- het tijdvak loopt tot 2067.

Huidige aanbieding is vastklinken, 77000 om alles af te kopen of 17000 voor afkopen vanaf 2067.

Ik twijfel een beetje. Ik zou gemakkelijk een Aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen om die 77.000 op te hoesten. Per jaar zou ik dan minder kwijt zijn dan nu. Echter vraag ik me ten zeerste af of je die 77.000 eruit haalt bij verkoop.

Jullie ideeën?

• Jay47
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 17-09 09:30
giantgiantus schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:44:
Graag jullie advies. Ik heb een 10 jarig canon van 1848,- het tijdvak loopt tot 2067.

Huidige aanbieding is vastklinken, 77000 om alles af te kopen of 17000 voor afkopen vanaf 2067.

Ik twijfel een beetje. Ik zou gemakkelijk een Aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen om die 77.000 op te hoesten. Per jaar zou ik dan minder kwijt zijn dan nu. Echter vraag ik me ten zeerste af of je die 77.000 eruit haalt bij verkoop.

Jullie ideeën?
€77.000? Heb je niet gebruik gemaakt van de vroege overstap met korting?
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen voor €77.000, plus je tijdvak loopt tot 2067. Maar dit is mijn persoonlijke mening ik weet niet wat je situatie is.

[Voor 5% gewijzigd door Jay47 op 07-09-2021 01:57]

• korna
Jay47 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 01:56:
[...]

€77.000? Heb je niet gebruik gemaakt van de vroege overstap met korting?
Ik zou het eerlijk gezegd niet doenu voor €77.000, plus je tijdvak loopt tot 2067. Maar dit is mijn persoonlijke mening ik weet niet wat je situatie is.
Het canon is vastgezet voor 10 jaar. Huidige tijdvak volledig afkopen is 60.000.
giantgiantus schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:44:

Jullie ideeën?
Goed idee om met de huidige rente je hypotheek er voor te gebruiken. Of je het eruit haalt is lastig. Hangt ook af van de waarde van je woning tov de afkoopsom, wanneer je wilt verkopen, wie de kopers zijn in je buurt en de erfpacht situatie van vergelijkbare woningen. Ik zelf hou bij waardering wel rekening met de erfpacht situatie, maar anderen zijn al blij als ze een woning kunnen vinden.

Op de korte termijn tot 750.000 euro is de vraag groot. Ook zonder afkoop raak je de woning kwijt en ik vermoed dat je met afkoop de afkoopsom kan meerekenen. Boven de 800.000 (zonder geregelde eeuwigdurende erfpacht) heb ik in ieder geval een voorbeeld waar de woning verkocht werd dik onder de vraagprijs.

Op de lange termijn is het gissen. Dan hangt het af van het aanbod met afkoop en zonder afkoop. Op dit moment zie ik veel woningen waar het huidige tijdvak iig is afgekocht. Daarentegen is de eeuwigdurende soms/vaak niet eens vastgeklikt 😫. Interessant is het toekomstige aanbod van huidige nieuwbouw, ik vermoed dat veel mensen de afkoop gelijk regelen met die lage rente standen.

• antidote
korna schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:08:
Op de lange termijn is het gissen. Dan hangt het af van het aanbod met afkoop en zonder afkoop. Op dit moment zie ik veel woningen waar het huidige tijdvak iig is afgekocht. Daarentegen is de eeuwigdurende soms/vaak niet eens vastgeklikt 😫.
Bij de tot nu afgehandelde aanvragen heeft 9,6% ervoor gekozen om niet over te stappen. Dit vind ik een hoog percentage, ik had verwacht dat vrijwel iedereen i.i.g. zou vastklikken. Daarnaast wordt geschat dat voor 15% van de woningen geen aanvraag is gedaan.

Als je deze percentages combineert met die voor vastklikken / afkopen per BSQ-groep, dan is er naar de huidige stand alleen in de laagste BSQ-groep een meerderheid die afkoopt.

De cijfers komen uit de voortgangsrapportage aan de gemeenteraad. Die is te vinden via amsterdam.raadsinformatie.nl, zoeken op voortgang overstapregeling.

• korna
antidote schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:32:
[...]

Bij de tot nu afgehandelde aanvragen heeft 9,6% ervoor gekozen om niet over te stappen. Dit vind ik een hoog percentage, ik had verwacht dat vrijwel iedereen i.i.g. zou vastklikken. Daarnaast wordt geschat dat voor 15% van de woningen geen aanvraag is gedaan.

Als je deze percentages combineert met die voor vastklikken / afkopen per BSQ-groep, dan is er naar de huidige stand alleen in de laagste BSQ-groep een meerderheid die afkoopt.

De cijfers komen uit de voortgangsrapportage aan de gemeenteraad. Die is te vinden via amsterdam.raadsinformatie.nl, zoeken op voortgang overstapregeling.
Zou me niet verbazen dat een hoop mensen niet durven te kiezen. Niemand kan voorspellen wat de toekomst brengt. “Misschien komt de gemeente wel later met een beter voorstel…” Dat is gewoon gokken op een mogelijk betere uitkomst ipv nu voor zekerheid te kiezen. Niets doen is altijd makkelijker (zie ook vaccinatie angst) maar zeker niet altijd beter, bewaar de shit voor later. Daarnaast een groep expats die er wellicht helemaal niets van snappen.

• namliam_eht
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 23-09 08:13
Net de eindafrekening gekregen van de Notaris...

Moet 3250 aftikken voor het afkopen, en moet daarbij 6,75 euro aan negatieve rente betalen !!!
Nou gaat het niet om die 6,75 euro natuurlijk, maar...
En het is inclusief BTW ??? Hoezo dat?
En 5.57 euro op 3250, als ze een week het geld op hun rekening hebben staan is dat 8,9% rente op jaarbasis!

Nu zullen daar vast extra "administratieve kosten" in versleuteld zitten, het blijft maar een paar euro, maar tjemig
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee