Niets doen is in ieder geval geen optie. Dan blijf je onder de oude regeling vallen en dan (onder de aanname dat huizenprijzen over 30 jaar hoger zullen zijn dan nu) komt er een extreem hoge jaarlijkse canon / afkoop uit de rekensom.Bitterbal schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:58:
[...]
Sinds pas mijn "aanbieding" binnen en heeft de gemeente idd 2019 aangehouden en je berekening/schatting zit er maar €31 naast.
In de gegevens voor overstap hebben ze het over 2x (1 voor woning en 1 voor parkeerplaats) een Onbezwaarde waarde. Bij elkaar opgeteld is dat gewoon WOZ 2019.
Verder zie ik staan:
Verlaging grondwaarde i.v.m. bestaande contractrelatie 10%
Canonpercentage 2,39%
Optie 2 (afkoop van eeuwigdurende canon) kost dus bijna 71k (eenmalig). Vind ik nog steeds fors.
Optie 1 (jaarlijks canon) Vanaf 2056 jaarlijks € 3.777,52 (+ inflatie)
Wanneer is optie 1 überhaupt verstandig? En wat verschilt dat met niks doen? Ik heb er weinig kaas van gegeten, maar heb het idee dat niks met deze "aanbieding" doen geen optie is.
Daarnaast is (volgens Funda's waardecheck) mijn woning inmiddels ook met 20% gestegen sinds mijn aankoop. Ik denk dat ik er verstandig aan doe om eens mijn hypotheekadviseur hierover te benaderen.
Keuze tussen optie 1 en 2 hangt heel erg af van persoonlijke omstandigheden (zoals hierboven ook geschreven). Als je binnen 5 jaar de boel verkoopt dan denk ik niet dat heel veel mensen zich druk maken over hoe hoog de canon is in 2056 (weet wel dat die hoger is dan die 3777. De inflatiecorrectie begint gelijk te lopen. Dus zal canon zal in 2056 met jaarlijks 3% inflatie al gauw meer dan 9000 euro zijn).
Als je dichter bij de einde canonperiode komt zullen mensen (en ook banken) hier wel meer naar gaan kijken en dan ga je het denk ik wel merken in verkoopbaarheid van je woning. Dan is optie 2 aan te raden.
/f/image/T1EtQRaiUgurZtqfLxitICP2.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TbjvUlLJtaAutQWiXa3D7KUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lCZ2FbHn1NASAEJdbnpDZtzk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Msmu2nIF7KZUyo9Qj1aIm6pK.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/BSd3LDuCq36yqCuM2jEz8fDe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CxsCPCUSQRuawWbNjh9NvyBQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UY6qZV3eC5h5s0bN63fFs1f7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lb3OklsfpmHrGdaa7kdckY3O.png?f=fotoalbum_large)