Blijft inderdaad lastig. Bij ons ook vanaf 2042 nieuwe periode. Alleen wel helemaal afgekocht.FlyEragon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:49:
September 2022 aanvraag gedaan. Aanbieding net binnen voor afkoop. 42K ongeveer voor een huis gekocht eind 2021 voor 655K.
Huidige canon is afbetaald tot 2042.
Eerst had ik het idee om et af te kopen (in de hoop dat dit waarde zou doen stijgen). Maar het is toch wel een flinke smak geld om te (ver)gokken. Nu neig ik naar gewoon vastzetten en wie dan leeft die dan zorgt.
Hier ga ik niet langer dan nog 6-7 jaar wonen verwacht ik. En veel invloed zal dat niet hebben op de verkoopprijs denk ik in die periode. Zowel positief als negatief, aangezien de gekte nooit meer helemaal zal wegtrekken. Dat zie je overal ter wereld, huisvesting wordt net als goud alsmaar duurder.
De volgende koper kan dan nog steeds meer dan 10 jaar zonder canonbetaling wonen is het idee. En voor de verkoop is het volgens mij al heel wat als het is 'vastgezet met gunstige voorwaarden' etc. voor zover ik heb gezien op funda. Giswerk tot en met zeg.
2 redenen die wij hadden:
-Denken wel weg te zijn voor die tijd, maar je weet het nooit. En zelfs met vastklikken zou erfpacht voor ons tegen die tijd richting de 9k per jaar gaan
-Banken worden steeds alerter op erfpachtverplichtingen bij hypotheekaanvragen. Dus (zo is onze gedachte) zal iemand, bij verder gelijke omstandigheden, minder hypotheek kunnen krijgen bij een huis met 9k aan jaarlijkse erfpacht wat dan uiteindelijk leidt tot een lagere verkoopwaarde
Maar ja, blijft koffiedik kijken. Ondertussen is het geld al uitgegeven (en de pijn geleden) en blijft rust over dat er na 2042 geen erfpacht meer is voor het huis