Melle C schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:23:
Beste Tweakers,
Fijn om helderheid te krijgen op dit vlak in deze thread, aangezien ik het taaie materie vind en ik de indruk krijg dat het PIP niet alle informatie weergeeft.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij de volgende vraag.
Op 21 mei hebben wij voor ons nieuwe appartement het PIP gedownload in het Overstapportaal. De canon voor ons erfpachtrecht is afgekocht tot en met 15 juni 2054 en wij maken gebruiken van de gunstige voorwaarden.
Momenteel hebben wij als opties:
1) om over te stappen naar eeuwigdurende erfpacht met een jaarlijkse canonbetaling (EUR 2.044,40 plus inflatie), of
2) om de canon voor het eeuwigdurend erfpacht af te kopen voor een bedrag van EUR 29.593.
Wij worstelen met deze keuze, omdat 2054 aan de ene kant nog erg ver is, maar aan de andere kant aannemelijk is dat we dan nog in dit appartement wonen (genoeg ruimte voor een gezin) dan wel dat als we niet afkopen dit van grote invloed (groter dan de huidige afkoopsom) kan zijn op de verkoopprijs als we ons appartement over pakweg tien jaar verkopen.
In het PIP is vermeld, indien wij kiezen voor optie 1:
"U kunt altijd beslissen om na het vastzetten van uw eeuwigdurende jaarbedrag (canon) alsnog af te kopen. Houd dan rekening met de jaarlijkse aanpassing aan de inflatie. Het afkoopbedrag wordt namelijk pas berekend op het moment dat u de afkoop aanvraagt en op basis van uw eeuwigdurende jaarbedrag op het moment van aanvraag. Stel dat u een afkoopsom aanvraagt in het jaar 2035, dan wordt uw afkoopsom berekend: Op basis van uw eeuwigdurende jaarbedrag dat tot en met 2035 jaarlijks is aangepast aan de inflatie. "
Is jullie bekend of, als wij zouden besluiten om voor optie 1 te gaan en na het vastzetten alsnog af te kopen, er naast de jaarlijkse aanpassing van de inflatie, andere factoren zijn waarmee rekening wordt gehouden bij de toekomstige berekening van de afkoopsom (aangezien alleen de jaarlijkse aanpassing van de inflatie specifiek is genoemd)?
Met andere woorden, is dan alleen de jaarlijkse aanpassing van de inflatie anders in vergelijking met de gegevens in de huidige berekening van de afkoopsom, of wordt dan (zoals ik vermoed op basis van bovenstaande discussie) tevens uitgegaan van de WOZ-waarde met het peiljaar in het jaar van afkopen als peiljaar (in plaats van 2014, toen de WOZ-waarde van ons appartemenet EUR 384.500, terwijl deze in 2023 EUR 941.000 bedroeg), BSQ in het jaar van afkopen in plaats van peiljaar 2017 (toen 32%, nu 45 tot 50%), wellicht een andere depreciatiefactor dan 10%, een ander canonpercentage (thans 2,39% prijspeil 2017), een andere overstappremie (thans 35%), een ander indexpercentage (2% in 2020) en een andere discontovoet (4,5% in 2020)?
Alvast bedankt!