Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Flappiewappie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:06:
Gewoon even een interesse vraag, maar zijn er Amsterdammers die https://www.klimaathelpde...ik-dan-naartoe-verhuizen/ al serieus in overweging nemen? ik zie 2064 hier voorbij komen. Het is gewoon typisch dat Amsterdam nu komt met deze grond "uitverkoop". Als dat scenario uit het artikel serieus is, is die grond natuurlijk niks meer waard als het elk jaar overstroomt.

Niet hier om te trollen, gewoon puur interesse of bovenstaande is meegenomen in jullie scenarios.
Zeker even meegenomen in de overweging. Mijn insteek: Amsterdam is van te grote economische waarde om te laten overstromen. Dus zal er voor gezorgd worden door de overheid dat dat niet gaat gebeuren. En daar gaat heel Nederland dan aan mee betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Flappiewappie schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:06:
Gewoon even een interesse vraag, maar zijn er Amsterdammers die https://www.klimaathelpde...ik-dan-naartoe-verhuizen/ al serieus in overweging nemen? ik zie 2064 hier voorbij komen. Het is gewoon typisch dat Amsterdam nu komt met deze grond "uitverkoop". Als dat scenario uit het artikel serieus is, is die grond natuurlijk niks meer waard als het elk jaar overstroomt.

Niet hier om te trollen, gewoon puur interesse of bovenstaande is meegenomen in jullie scenarios.
Schiphol is om de hoek, de kans dat een vliegtuig neerstort is ook groter dan als je in Schubbekutteveen zou wonen. Betaal je tonnen voor een woninkje met een veel groter risico. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1973812

Ik heb de plaatjes aangepast en de fout in de eeuwigdurende afkoop optie verbeterd, nu klopt het allemaal volgens mij, zie hieronder de plaatjes. Voor de duidelijkheid, het uiteindelijke bedrag NETTO is het saldo dat overblijft na verkoop van de woning in het vermelde jaar, minus alle gemaakte kosten tot die tijd. "Kosten cumulatief" zijn de opgetelde netto kosten aan betaalde hypotheek.

1) De kosten/baten op een rijtje voor de optie alleen eeuwigdurend afkopen.

2) Allevier de opties van nu tm 2048, grafiek van hele periode.

[ Voor 174% gewijzigd door Anoniem: 1973812 op 06-05-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duidelijk verhaal, als we binnen een jaar of 10 verhuizen is afkoop van alles de duurste optie, maar daarna juist steeds lucratiever omdat het effect van het naderen van het begin van de eeuwigdurende periode steeds zwaarder gaat meetellen.

Als we over 2 jaar verhuizen verliezen we zo'n 50 mille ten opzichte van de jaarlijkse betalingen en vastklikken na 2054. Over 5 jaar is dat verschil nog maar ongeveer de helft.

Ik heb twee dagen lang alles zitten uitzoeken maar we kunnen nu wel een weloverwogen beslissing nemen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

En na het lezen van bijna alle berichten in dit huge topic weet ik het nu echt wel zeker, we gaan alles afkopen.

Ik zag een tabel met daarin de inflatie de komende jaren, en deze gaf toch wel de doorslag, plus een aantal ingescande krantenartikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daawa
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-04 13:08
Ben in 2022 ook overgestapt naar eeuwigdurend erfpacht. Echter niet bij ABN of Rabo (of dochters daarvan). Toch maar eens een balletje opgegooid met betrekking tot de Kifid uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
Factuur binnen van Elise Visser, icm Rabobank.

Geen kosten voor de hypotheekakte. Kosten totaal € 775. Da's best scherp.

Contact verloopt tot nu toe uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Laapo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:20:
Factuur binnen van Elise Visser, icm Rabobank.

Geen kosten voor de hypotheekakte. Kosten totaal € 775. Da's best scherp.

Contact verloopt tot nu toe uitstekend.
Die had ik ook. Goedkoopste van Amsterdam (in mijn zoektocht).

Nette communicatie en uitgebreid de tijd genomen om akte door te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• billem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-02-2024
@Anoniem: 1973812 Zou je jouw Excel bestand kunnen delen? Ziet er slim uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

billem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:26:
Zeker! Ik zal het iets aanpassen zodat het wat gebruiksvriendelijker is en een legenda toevoegen. Maar dat zal morgen of uiterlijk maandag worden, het staat op een andere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie niet zo snel hoe ik een bestand kan uploaden en/of delen. Als je wilt kan het via een persoonlijk bericht? In de vorige pagina 40 heb ik wat aannames erbij gezet. Er staat in de sheet een paar keer twee keer achter elkaar 2034 en 2034 terwijl het tweede jaartal 2035 moet zijn maar dat maakt voor het resultaat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John-1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-08-2023
Beste Forumleden,
Met grote interesse heb ik de eerdere berichtgevingen gelezen.
Ik was benieuwd of er mensen zijn die nu gebruikmaken van de spijtoptanten omdat zij geen gebruik hebben gemaakt van een eerdere aanbod. Hoe verhoudt de aanbod onder de spijtoptantenregeling met de eerdere aanbod waar geen gebruik van is gemaakt?
Zijn er uberhaupt verschillen tussen de spijtoptanten regeling en de reguliere regeling voor overstap behoudens de periode van aanmelding?
Alle informatie is welkom! Bij voorbaat dank!
Mvrgr,
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
John-1 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:13:
Beste Forumleden,
Ik was benieuwd of er mensen zijn die nu gebruikmaken van de spijtoptanten omdat zij geen gebruik hebben gemaakt van een eerdere aanbod. Hoe verhoudt de aanbod onder de spijtoptantenregeling met de eerdere aanbod waar geen gebruik van is gemaakt?
Zijn er uberhaupt verschillen tussen de spijtoptanten regeling en de reguliere regeling voor overstap behoudens de periode van aanmelding?
Mvrgr,
John
Misschien gewoon even naar de website van de gemeente gaan? Zal alles wel netjes beschreven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
John-1 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:13:
Beste Forumleden,
Mvrgr,
John
De spijtoptantenregeling is precies hetzelfde aanbod met de gunstige voorwaarden.
Dit zou de aller laatste laatste keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John-1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-08-2023
com2,1ghz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:40:
[...]

De spijtoptantenregeling is precies hetzelfde aanbod met de gunstige voorwaarden.
Dit zou de aller laatste laatste keer zijn.
Uitgaand van de berichtgevingen is inderdaad de verwachting dat dit dezelfde regeling moeten zijn. Dit zou in mijn optiek dus moeten leiden tot hetzelfde bedrag in de aanbod. Maar na diverse contacten met de medewerkers van het overstap team van gemeente Amsterdam wordt aangegeven dat zij niet kunnen garanderen dat het aanbod onder de spijtoptantenregeling exact hetzelfde is als de eerdere aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
John-1 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Uitgaand van de berichtgevingen is inderdaad de verwachting dat dit dezelfde regeling moeten zijn. Dit zou in mijn optiek dus moeten leiden tot hetzelfde bedrag in de aanbod. Maar na diverse contacten met de medewerkers van het overstap team van gemeente Amsterdam wordt aangegeven dat zij niet kunnen garanderen dat het aanbod onder de spijtoptantenregeling exact hetzelfde is als de eerdere aanbod.
Dat is wel apart dan. Die van mij was exact hetzelfde aanbod. In de brief stond ook dat dit precies dezelfde voorwaarden zouden zijn.
Inmiddels bijna een half jaar verstreken met het wachten op een aanbod van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonenpikoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-08-2024
Anoniem: 1973812 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:52:
Ik heb de plaatjes aangepast en de fout in de eeuwigdurende afkoop optie verbeterd, nu klopt het allemaal volgens mij, zie hieronder de plaatjes. Voor de duidelijkheid, het uiteindelijke bedrag NETTO is het saldo dat overblijft na verkoop van de woning in het vermelde jaar, minus alle gemaakte kosten tot die tijd. "Kosten cumulatief" zijn de opgetelde netto kosten aan betaalde hypotheek.

1) De kosten/baten op een rijtje voor de optie alleen eeuwigdurend afkopen:

[Afbeelding]

2) Allevier de opties van nu tm 2048, grafiek van hele periode

[Afbeelding]

3) Allevier de opties van nu tm 2048, grafiek komende 13 jaar

[Afbeelding]
Hoi, dank voor je uitgebreide post. Ik zit in hetzelfde schuitje zo lijkt het. Ik vroeg me nog het volgende af:
- Hoe ben je aan de bedragen gekomen voor afkoop huidige en eeuwigdurende. (90k en 40k)? Hoewel onze WOZ en erfpachtgrondwaardes vergelijkbaar zijn, wijken de afkoopbedragen sterk af. Het aanbod van de gemeente dat ik heb liggen is 238k voor afkoop huidige tijdvak (2068) en 18k voor afkoop eeuwigdurend.
- Hoe heb je meegenomen dat je een cash out of een lening moet afsluiten voor afkoop? Je loopt dan rendement mis of je betaalt rente op de lening lijkt me? Dit laatste was voor mij een reden om het huidige tijdvak niet af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

simonenpikoe schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Hoi, dank voor je uitgebreide post. Ik zit in hetzelfde schuitje zo lijkt het. Ik vroeg me nog het volgende af:
- Hoe ben je aan de bedragen gekomen voor afkoop huidige en eeuwigdurende. (90k en 40k)? Hoewel onze WOZ en erfpachtgrondwaardes vergelijkbaar zijn, wijken de afkoopbedragen sterk af. Het aanbod van de gemeente dat ik heb liggen is 238k voor afkoop huidige tijdvak (2068) en 18k voor afkoop eeuwigdurend.
- Hoe heb je meegenomen dat je een cash out of een lening moet afsluiten voor afkoop? Je loopt dan rendement mis of je betaalt rente op de lening lijkt me? Dit laatste was voor mij een reden om het huidige tijdvak niet af te kopen.
Goedemorgen 😊

De bedragen van 90000 (eigenlijk 91400) en 40000 zijn door de gemeente bepaald, ik denk dat uw jaarlijkse canon veel hoger is dan die van ons (initieel in 2004 ik meen 3500 per jaar en nu zo'n 5000 per jaar). Ik heb alle bijkomende kosten meegenomen, ook die van de hypotheek die we moeten gaan verhogen, de resterende af te lossen hypotheek bij verkoop woning, etc. Het zal niet helemaal 100% kloppen want bijv de hoogte vd rente en inflatie zijn aannames, ook de waardestijging van de woning (20k per jaar) maar dan nog klopt het wel aardig denk ik. We hebben onszelf afgevraagd of we hier nog minimaal een jaar of 5, wellicht 10 blijven wonen en omdat we het daar unaniem over eens waren hebben we besloten alles af te kopen. 238k is best een bedrag, dan zou ik zeker goed uitzoeken hoe lang jullie er nog willen blijven wonen. Het eeuwigdurende deel zou ik zeker wel doen, het is een relatief klein bedrag. Overigens zie ik op funda best wel wat woning te koop staan die prominent vermelden alles voor altijd te hebben afgekocht, blijkbaar is het een goed verkoopargument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Overigens zie ik op funda best wel wat woning te koop staan die prominent vermelden alles voor altijd te hebben afgekocht, blijkbaar is het een goed verkoopargument.
Absoluut. Tegen de tijd dat de jaarlijkse indexering gaat spelen, zijn de woningen waarvan de canon niet is afgekocht, onverkoopbaar (omdat het te duur is ivm inflatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-04 14:16
Ik zit een beetje te stoeien met de aanbieding. Het heeft een tijd stilgelegen en val niet binnen de spijtoptantenregeling. Wel heb ik mijn aanvraag in 2020 gedaan (na januari). Dus ik kan het tegen de Wozwaarde van 1-1-2018.

Nu is mijn vraag:
Canon is vastgesteld (vanaf 2038) op zo'n 2k per jaar.

Afkopen op 56,5k.

Begrijp ik het goed dat het vastklikken dan ook al gelijk de inflatie vanaf 2020 krijgt (en dus niet vanaf nu), maar dat de afkoop nog wel gebaseerd is op een bedrag uit 2020, en dus vrij is van inflatie? Dat zou die tweede optie al gelijk een stuk aantrekkelijker maken gezien de inflatie van dit jaar en evt verwachte inflatie voorwaarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat denk ik wel ja, het zou in het tabelletje moeten staan in de aanbieding. Afkoop lijkt me het de beste optie.

Edit: Overigens best duur, bij ons gaat het om respectievelijk 2700 en afkoop 40k.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1973812 op 29-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-04 09:32
Fernoráto schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:48:
Begrijp ik het goed dat het vastklikken dan ook al gelijk de inflatie vanaf 2020 krijgt (en dus niet vanaf nu), maar dat de afkoop nog wel gebaseerd is op een bedrag uit 2020, en dus vrij is van inflatie? Dat zou die tweede optie al gelijk een stuk aantrekkelijker maken gezien de inflatie van dit jaar en evt verwachte inflatie voorwaarts.
Ja, dat wordt berekend met terugwerkende kracht. Zie onderstaande url (dit is een oude post binnen dit topic). Ik zou de hele reactie even lezen. In die post zit een artikel 'Afkoop erfpacht elk jaar duurder' die dat effect in kolom 3.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71958752

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:36:
[...] Erfpacht is het probleem niet maar een overheidsinstelling die er een potje van maakt. Door voorwaarden zodanig aan te passen dat je wel moet overstappen anders ben je straks nog nadeliger uit. Daarnaast werden notaris kosten in de voorgaande erfpacht bepalingen zelfs vergoed door de gemeente en was een onafhankelijke taxatie een recht. Nu is dat allemaal afgenomen en er een mooie BSQ percentage bedacht die door de gemeente elk jaar uit de losse pols worden verhoogd.

Verder had de gemeente het aantal notarissen beperkt door alleen in amsterdam deze toe te staan. Gelukkig is dat nu verandert en moet volgens het ACM dit ook mogelijk zijn voor notarissen buiten amsterdam.
Enige reden waarom de prijzen voor de overstap bij de notaris nu zo verhoogd zijn is om dat het te druk is, iets met vraag en aanbod en niet zo zeer dat je als notaris meer dan 1200 kan verantwoorden door de acties en uurloon van notaris te berekenen.
Dus leuk die 'dan had je dit niet moeten of dat niet moeten doen', maar toen ik de woning had gekocht had ik volgens de erfpachtbepalingen 1994 het recht om 1x een verlenge afkoop van 50 jaar te doen tegen de historische grondprijs. Maar dit is vanaf 2018 afgeschaft door de gemeente. Vervolgens heb je niet veel keus want met die verlengde afkoop kon je namelijk aan het einde van je huidige tijdvak voor de oude prijs weer met 50 jaar verlengen en nu moet je gedwongen over naar eeuwigdurend erfpacht omdat je voordelige optie verdwenen is.

Dus geen notaris kosten vergoeding, geen onafhankelijke taxatie maar een percentage bedacht door de gemeente en zelfs versobering van zelfs je huidige erfpachtrechten zodat eeuwigdurend erfpacht er goed vanaf komt.

Het ligt niet aan erfpacht maar aan de uitvoering ervan.
Begrijp ik nu goed dat je zegt dat sinds 2018 de gemeente zich niet meer aan het bestaande erfpachtcontract houdt? Is dat wat je zegt?
Het is onderdeel van het bestaande contract, of begrijp ik dat verkeert?

Als de eeuwigdurende afkoop een redelijk bedrag is kan het alsnog de goedkoopste optie zijn,

Ik heb hier al eerder gelezen, maar nu net het hele topic nogmaals door gekeken.

De discussie in dit topic is tot op heden voor zover ik heb kunnen zien volledig op de financiën gespitst.
Wat ik tot nu toe mis is een vergelijking van de voorwaarden. De juridische verschillen in de voorwaarden.
(al heb ik om financiële redenen besloten tot volledige afkoop, ~5k€ en ik ben van alle verdere betalingsverplichtingen af.)

Ik vraag me dat af maar heb nergens een vergelijking kunnen vinden.
En als niet jurist / notaris zie ik door de bomen het bos niet meer wat dat betreft.
Financieel is het voor mij zo klaar als een klontje.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onze hypotheek is rond, afkoop van alles is met een paar weken klaar.

Nog een tip voor iedereen hier die wellicht ooit nog een hypotheek gaat afsluiten: schrijf de hypotheek in voor bijv een miljoen of twee miljoen, het kost je niets extra. Dan kun je daarna onderhands verhogen indien nodig en hoef je niet steeds naar de notaris! Dat scheelt ons nu al zo'n 2 mille aangezien we de hypotheek twee keer hebben verhoogd zonder notaris.

Ik heb nog een andere vraag, als je de voortdurende en ook eeuwigdurende erfpacht afkoopt krijg je dan nog een deel terug van eerdere betalingen? Ik dacht ergens gelezen te hebben in ieder geval die van dit jaar maar kan me niet meer herinneren waar dat was.

Met terugwerkende kracht vanaf 2004 zal wel niet, dat zou te mooi zijn om waar te zijn 😉

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 1973812 op 05-09-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:17:
Onze hypotheek is rond, afkoop van alles is met een paar weken klaar.

Nog een tip voor iedereen hier die wellicht ooit nog een hypotheek gaat afsluiten: schrijf de hypotheek in voor bijv een miljoen of twee miljoen, het kost je niets extra. Dan kun je daarna onderhands verhogen indien nodig en hoef je niet steeds naar de notaris! Dat scheelt ons nu al zo'n 2 mille aangezien we de hypotheek twee keer hebben verhoogd zonder notaris.

Ik heb nog een andere vraag, als je de voortdurende en ook eeuwigdurende erfpacht afkoopt krijg je dan nog een deel terug van eerdere betalingen? Ik dacht ergens gelezen te hebben in ieder geval die van dit jaar maar kan me niet meer herinneren waar dat was.

Met terugwerkende kracht vanaf 2004 zal wel niet, dat zou te mooi zijn om waar te zijn 😉
Welke eerdere betalingen? Volgens mij koop je af voor het restant van de tijdvak (voortdurend) + daarna (eeuwigdurend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat weet ik dus niet precies, misschien vanaf het moment dat de aanbieding gedaan is? De notaris denkt overigens van wel, hoeveel het is, en hoe er gerekend wordt, nog geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Volgens mij krijg je automatisch een creditnota van de gemeente als je teveel betaald hebt.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 21:48
onetime schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:16:
[...]

[...]

Begrijp ik nu goed dat je zegt dat sinds 2018 de gemeente zich niet meer aan het bestaande erfpachtcontract houdt? Is dat wat je zegt?
Het is onderdeel van het bestaande contract, of begrijp ik dat verkeert?

Als de eeuwigdurende afkoop een redelijk bedrag is kan het alsnog de goedkoopste optie zijn,

Ik heb hier al eerder gelezen, maar nu net het hele topic nogmaals door gekeken.

De discussie in dit topic is tot op heden voor zover ik heb kunnen zien volledig op de financiën gespitst.
Wat ik tot nu toe mis is een vergelijking van de voorwaarden. De juridische verschillen in de voorwaarden.
(al heb ik om financiële redenen besloten tot volledige afkoop, ~5k€ en ik ben van alle verdere betalingsverplichtingen af.)

Ik vraag me dat af maar heb nergens een vergelijking kunnen vinden.
En als niet jurist / notaris zie ik door de bomen het bos niet meer wat dat betreft.
Financieel is het voor mij zo klaar als een klontje.
volgens mij Sinds 2020 is de verlengde afkoop gebaseerd op actuele grondprijzen en niet meer op basis van historische prijzen. Dus wat dat betreft hebben ze dus zelfs een regeling wat al sinds 1994 van toepassing is zo onaantrekkelijk gemaakt dat je gedwongen wordt om over te stappen.

Want voor mij was dat erg interessant geweest als ik bijv. op basis van historische prijzen laten we zeggen voor 15k weer 50 jaar zou kunnen verlengen als mijn huidige periode in 2048 zou aflopen.

Vergelijking tussen oude bepalingen en de nieuwe eeuwigdurend erfpacht zijn al de belangrijkste zaken genoemd. In de nieuwe bepaling is afgestapt van onafhankelijke taxateur naar een soort geheime BSQ waarden. Daarnaast betaald de gemeente de notaris kosten niet meer wat in de oude bepalingen wel van toepassing was en de oude met name bepaling 1994 is versoberd.

• onetime
  • Niet online
@Figo112
maar toen ik de woning had gekocht had ik volgens de erfpachtbepalingen 1994 het recht om 1x een verlenge afkoop van 50 jaar te doen tegen de historische grondprijs.
Als dat dus in je contract staat heb je daar recht op... of begrijp ik je verkeert?
Dus hoezo bied de gemeente dat niet meer aan? Geen nieuwe contracten zo, ok, maar bestaande dienen gerespecteerd te worden, dus ook de verlengde termijn. Of mis ik iets?

En je verwijst alleen naar financiële (rand)voorwaarden, ik bedoel de niet-financiële juridische voorwaarden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Figo112
onetime schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:27:
@Figo112

[...]

Als dat dus in je contract staat heb je daar recht op... of begrijp ik je verkeert?
Dus hoezo bied de gemeente dat niet meer aan? Geen nieuwe contracten zo, ok, maar bestaande dienen gerespecteerd te worden, dus ook de verlengde termijn. Of mis ik iets?

En je verwijst alleen naar financiële (rand)voorwaarden, ik bedoel de niet-financiële juridische voorwaarden.
Misschien geeft dit wat meer context https://www.cortendegeer....1-januari-afgeschaft.html.

• onetime
  • Niet online
@Figo112 Dus in je contract staat niet "tegen historische / originele grondwaarde". Ok, jammer dan.

Is er iemand die de verschillen weet in de JURIDISCHE voorwaarden, niet zijnde financieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wispe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:26:
[...]

Welke eerdere betalingen? Volgens mij koop je af voor het restant van de tijdvak (voortdurend) + daarna (eeuwigdurend).
Hier staat het uitgelegd op de website van de gemeente, het is misschien best nog wel een aardig bedrag: https://www.amsterdam.nl/...wigdurende-erfpacht-f92c5

>>>

Als u alles afkoopt – verrekening canon na overstappen
Wan­neer u al­les af­koopt, de voort­du­ren­de én de eeu­wig­du­ren­de erf­pacht, dan be­taalt u een af­koop­som.
De hoog­te van uw af­koop­som wordt be­re­kend in de aan­bie­ding voor over­stap, die u van­uit de ge­meen­te ont­vangt.
Het duurt vaak nog een aan­tal maan­den voor­dat u de over­stapak­te kunt on­der­te­ke­nen en al­les ge­re­geld is.
On­der­tus­sen loopt uw jaar­lijk­se ca­non voor voort­du­ren­de erf­pacht door en be­taalt u dus ei­gen­lijk wat te veel.
Het be­drag aan jaar­lijk­se ca­non dat u te veel hebt be­taald, krijgt u ach­ter­af van ons te­rug. Dat ge­beurt na­dat u de over­stapak­te hebt on­der­te­kend bij de no­ta­ris en de af­koop­som hebt be­taald.
Het te veel be­taal­de ca­non­be­drag dat u te­rug­krijgt, wordt ge­re­kend van­af de da­tum dat u uw aan­vraag heeft ge­re­gi­streerd voor over­stap (in het Over­stap­por­taal) + 3 maan­den (de tijd die u hebt om een aan­bie­ding aan te vra­gen).
Na­dat de akte is on­der­te­kend be­taalt de ge­meen­te ui­ter­lijk bin­nen 6 maan­den het te veel be­taal­de ca­non­be­drag te­rug.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1973812 op 06-05-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:56:
[...]

Hier staat het uitgelegd op de website van de gemeente, het is misschien best nog wel een aardig bedrag: https://www.amsterdam.nl/...wigdurende-erfpacht-f92c5

Onze aanvraag is geregistreerd op 31 mei 2019, dus het zal om zo'n 4 jaar gaan. Dat lijkt me te mooi om waar te zijn eerlijk gezegd.

>>>

Als u alles afkoopt – verrekening canon na overstappen
Wan­neer u al­les af­koopt, de voort­du­ren­de én de eeu­wig­du­ren­de erf­pacht, dan be­taalt u een af­koop­som.
De hoog­te van uw af­koop­som wordt be­re­kend in de aan­bie­ding voor over­stap, die u van­uit de ge­meen­te ont­vangt.
Het duurt vaak nog een aan­tal maan­den voor­dat u de over­stapak­te kunt on­der­te­ke­nen en al­les ge­re­geld is.
On­der­tus­sen loopt uw jaar­lijk­se ca­non voor voort­du­ren­de erf­pacht door en be­taalt u dus ei­gen­lijk wat te veel.
Het be­drag aan jaar­lijk­se ca­non dat u te veel hebt be­taald, krijgt u ach­ter­af van ons te­rug. Dat ge­beurt na­dat u de over­stapak­te hebt on­der­te­kend bij de no­ta­ris en de af­koop­som hebt be­taald.
Het te veel be­taal­de ca­non­be­drag dat u te­rug­krijgt, wordt ge­re­kend van­af de da­tum dat u uw aan­vraag heeft ge­re­gi­streerd voor over­stap (in het Over­stap­por­taal) + 3 maan­den (de tijd die u hebt om een aan­bie­ding aan te vra­gen).
Na­dat de akte is on­der­te­kend be­taalt de ge­meen­te ui­ter­lijk bin­nen 6 maan­den het te veel be­taal­de ca­non­be­drag te­rug.
Hou er wel rekening mee dat als je het lopende tijdsvak ook mee afkoopt je de jaarlijkse erfpacht niet meer kan aftrekken van de belasting (want afgekocht)

Je moet dus het afkoopbedrag afzetten tegen de 'netto' jaarlijkse erfpacht (erfpacht minus teruggave belasting)

In mijn geval was dat absoluut niet voordelig, dus huidige tijdsvak maar af laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:24:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je het lopende tijdsvak ook mee afkoopt je de jaarlijkse erfpacht niet meer kan aftrekken van de belasting (want afgekocht)

Je moet dus het afkoopbedrag afzetten tegen de 'netto' jaarlijkse erfpacht (erfpacht minus teruggave belasting)

In mijn geval was dat absoluut niet voordelig, dus huidige tijdsvak maar af laten lopen
Er zal dan nog denk ik een verrekening met de belastingdienst nodig zijn want dan zouden we teveel terug hebben ontvangen, dan zal ik de aangiften vanaf 2019 opnieuw moeten indienen en daarna een afrekening ontvangen. Maar dan nog is het best een flinke som geld wat overblijft verwacht ik, rond de 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:53:
[...]

Er zal dan nog denk ik een verrekening met de belastingdienst nodig zijn want dan zouden we teveel terug hebben ontvangen, dan zal ik de aangiften vanaf 2019 opnieuw moeten indienen en daarna een afrekening ontvangen. Maar dan nog is het best een flinke som geld wat overblijft verwacht ik, rond de 10k.
Interessant om te zien dat bij jou dus het afkoopbedrag voor het lopende tijdsvak fors lager is dan de jaarlijkse 'netto' canon (x resterende looptijd)

Dat was bij mij absoluut niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:59:
[...]

Interessant om te zien dat bij jou dus het afkoopbedrag voor het lopende tijdsvak fors lager is dan de jaarlijkse 'netto' canon (x resterende looptijd)

Dat was bij mij absoluut niet zo.
Klopt ja. Het was in 2004 zo'n 3500 per jaar meen ik, en nu ondertussen opgelopen naar 5000 per jaar. Richting 2054 zal het nog veel hoger zijn. Ga je uit van gemiddeld 6000 per jaar, dan zit je op bruto zo'n 300k voor het hele tijdvak.

Afkoop is nog geen 92000, dus dat doen we nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:03:
[...]

Klopt ja. Het was in 2004 zo'n 3500 per jaar meen ik, en nu ondertussen opgelopen naar 5000 per jaar. Richting 2054 zal het nog veel hoger zijn. Ga je uit van gemiddeld 6000 per jaar, dan zit je op bruto zo'n 300k voor het hele tijdvak.

Afkoop is nog geen 92000, dus dat doen we nu ook.
pffff. Wat een bedragen.Lijkt me inderdaad een no brainer ;)

Ik zit nog op 400 euro per jaar tot 2042. Daarna pas grote sprong naar meer dan 6000 euro. Vandaar alleen afgekocht vanaf 2042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:06:
[...]

pffff. Wat een bedragen.Lijkt me inderdaad een no brainer ;)

Ik zit nog op 400 euro per jaar tot 2042. Daarna pas grote sprong naar meer dan 6000 euro. Vandaar alleen afgekocht vanaf 2042
Dat had ik denk ik ook zo gedaan, of zelfs alles afgekocht. Gisteren heb ik even rondgevraagd tijdens de jaarlijkse straat-BBQ: iedereen heeft het vastgeklikt voor de periode na 2054. Nu nog geen issue maar over 10 jaar en verder gaat het steeds verder oplopen. Wij zijn de enigen die het eeuwigdurende stuk hebben afgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:20:
[...]

Dat had ik denk ik ook zo gedaan, of zelfs alles afgekocht. Gisteren heb ik even rondgevraagd tijdens de jaarlijkse straat-BBQ: iedereen heeft het vastgeklikt voor de periode na 2054. Nu nog geen issue maar over 10 jaar en verder gaat het steeds verder oplopen. Wij zijn de enigen die het eeuwigdurende stuk hebben afgekocht.
Heb je ook gevraagd waarom ze niet hebben afgekocht?
Zal je zien dat over 20-25 jaar, wanneer ze verkopen, het niet te verkopen is omdat het gewoon te duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wispe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:55:
[...]

Heb je ook gevraagd waarom ze niet hebben afgekocht?
Zal je zien dat over 20-25 jaar, wanneer ze verkopen, het niet te verkopen is omdat het gewoon te duur is...
Ik heb het niet zo direct gevraagd maar ik denk gemakzucht en/of niet goed de financiële consequenties in kaart brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1973812 op 09-09-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:01:
[...]

Ik heb het niet zo direct gevraagd maar ik denk gemakzucht en/of niet goed de financiële consequenties in kaart brengen.
Of gewoon het geld niet hebben / kunnen bijlenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:25:
[...]

Of gewoon het geld niet hebben / kunnen bijlenen
Gezien de woningen in deze straat, de WOZ waarde van de woningen, de betrekkingen die de meeste bewoners hebben denk ik dat een nieuwe hypotheek wel mogelijk is maar dat men het teveel vindt. Het is ook een beetje een onhandig bedrag: 40000. Te weinig om de hele hypotheekmolen in te gaan, teveel voor een lening. Zoals iemand ook zei: over 30 jaar leef ik misschien geeneens meer. En dat is natuurlijk ook een valide overweging, zeker op dit moment. Maar bij een eventuele woningverkoop gaat het over vanaf 10 jaar zeker meespelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1973812 op 10-09-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:43:
[...]

Gezien de woningen in deze straat, de WOZ waarde van de woningen, de betrekkingen die de meeste bewoners hebben denk ik dat een nieuwe hypotheek wel mogelijk is maar dat men het teveel vindt. Het is ook een beetje een onhandig bedrag: 40000. Te weinig om de hele hypotheekmolen in te gaan, teveel voor een lening. Zoals iemand ook zei: over 30 jaar leef ik misschien geeneens meer. En dat is natuurlijk ook een valide overweging, zeker op dit moment. Maar bij een eventuele woningverkoop gaat het over vanaf 10 jaar zeker meespelen.
Helemaal eens.

En niet alleen over 10 jaar. Recent in Buitenveldert een 'zielig' verhaal van huiseigenaar die het niet nodig vond om af te kopen. Huis van de buren vlak voor hem verkocht voor 8 ton (of zoiets). Hij ook voor 8 ton te koop gezet; uiteindelijk voor 7 ton (of zoiets) verkocht.

Buren hadden afgekocht en hij niet. Zijn afkoopbedrag was iets van 50k of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw6MaZM8WPeXEJgGVm0M-C4mPlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1EtQRaiUgurZtqfLxitICP2.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jeroenkb op 10-09-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik zie vaak elise visser als notaris genoemd worden, waren jullie tevreden?
Moet ook een notaris kiezen en dacht ook aan hun door de goede prijzen die ze hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:33:
Moet ook een notaris kiezen en dacht ook aan hun door de goede prijzen die ze hanteren.
Was volgens mij prima, maar wel een paar slordigheidjes dacht ik. Dus wel zelf een beetje opletten en erachteraan. Ik weet niet hoe dat verschilt met andere notarissen, maar deze was een stuk goedkoper herinner ik mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ook gebruikt.

Geen slordigheden en netjes afgehandeld. Was vorig jaar de goedkoopste in Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Heb een bepaalde mening over haar, maar misschien is dat tegenwoordig onterecht. Geen idee.
Ze is idd de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 09:11
Elise Visser was goedkoop, maar het duurde wel lang voordat er überhaupt iets van communicatie op gang kwam. Gezien mijn overzetting heel simpel was ben ik geloof ik 20 minuten op kantoor geweest daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
kezzza schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:01:
Elise Visser was goedkoop, maar het duurde wel lang voordat er überhaupt iets van communicatie op gang kwam. Gezien mijn overzetting heel simpel was ben ik geloof ik 20 minuten op kantoor geweest daar.
Ben benieuwd hoe ze heeft kunnen Belehren in 20 minuten, incl. ontvangst en afscheid. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Laten we het hier niet een wat vindt de ene notaris van de andere notaris topic van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:36:
Laten we het hier niet een wat vindt de ene notaris van de andere notaris topic van maken
Huh? Er wordt gevraagd naar meningen/ervaringen over een notaris en ik geef antwoord.
Daarna zegt een user iets waar ik op reageer en me afvraag hoe die notaris aan haar plicht kan voldoen.
Niets meer, niets minder. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
xileS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Was volgens mij prima, maar wel een paar slordigheidjes dacht ik. Dus wel zelf een beetje opletten en erachteraan. Ik weet niet hoe dat verschilt met andere notarissen, maar deze was een stuk goedkoper herinner ik mij.
Waar moet ik aan denken wat betreft de slordigheidjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
kezzza schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:01:
Wat bedoel je precies met duurde lang en op welk moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

Waar moet ik aan denken wat betreft de slordigheidjes?
Bv een en aantal keer verkeerd informeren wie er allemaal moet komen tekenen, na 2x vragen kreeg ik pas het antwoord dat ik toch gelijk had. En ik had het idee dat ik ze moest herinneren om een afspraak te prikken en een concept akte te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 09:11
Figo112 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Wat bedoel je precies met duurde lang en op welk moment?
Ik heb op 20 juli 2021 het aanbod geaccepteerd en Elise als notaris gekozen. Kreeg pas in januari 2022 een eerste bericht, tot die tijd geen communicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Uitstekende ervaring gehad bij Elise Visser Notariaat. Helemaal niets op aan te merken. Denk zelf dat ze juist op dit gebied heel ervaren zijn gezien de verreweg de laagste prijs hanteren. Zal wel wat volume draaien qua erfpacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
kezzza schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Ik heb op 20 juli 2021 het aanbod geaccepteerd en Elise als notaris gekozen. Kreeg pas in januari 2022 een eerste bericht, tot die tijd geen communicatie.
Dat er geen communicatie is geweest, is wel slecht, maar dat je daarna pas aan de beurt kwam, is wel logisch. Je hebt geen idee hoe stervensdruk het is geweest. Tienduizenden/honderdduizenden anderen gingen ook overstappen.

Wij werken ook op datum van binnenkomst. Dan kan de gemeente nog fouten maken in de aanbieding en de communicatie met de gemeente is traag. Intussen zijn erfpachters natuurlijk verhuisd, gescheiden, overleden, verhuren het zonder toestemming van de bank etc, en dan klopt de aanbieding niet meer en kost het weer tijd om in contact te komen met de erfpachters en alles moet natuurlijk volgens de regeltjes etc.

Wij hebben ook maar 2 handen en 7/8 werkuren per dag, náást geen-erfpachtzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij gaan morgen de akte laten passeren bij Core notariaat, kost iets van 750 euro, en dat is dan inclusief de 25% korting van de gemeente. Van Elise Visser heb ik nooit antwoord ontvangen op mijn verzoek voor een offerte voor afkoop huidig en eeuwigdurend tijdvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Anoniem: 1973812 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:45:
Wij gaan morgen de akte laten passeren bij Core notariaat, kost iets van 750 euro, en dat is dan inclusief de 25% korting van de gemeente. Van Elise Visser heb ik nooit antwoord ontvangen op mijn verzoek voor een offerte voor afkoop huidig en eeuwigdurend tijdvak.
Niet verkeerd nee. Vroeger was het 50% dat de gemeente vergoedde :+
Elise Visser zal het vast te druk hebben. Is een klein kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

billem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:26:
We hebben gisteren alles afgerond bij de notaris, omdat we het huidige tijdvak ook afkopen en de datum van aanvraag in 2019 lag krijgen we netto ruim 10 mille terug van de gemeente, deze zijn niet in de berekeningen meegenomen. Waarschijnlijk zullen de twee scenarios die het afkopen van het huidige tijdvak bevatten daardoor gunstiger uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-04 20:22
Anoniem: 1973812 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

We hebben gisteren alles afgerond bij de notaris, omdat we het huidige tijdvak ook afkopen en de datum van aanvraag in 2019 lag krijgen we netto ruim 10 mille terug van de gemeente, deze zijn niet in de berekeningen meegenomen. Waarschijnlijk zullen de twee scenarios die het afkopen van het huidige tijdvak bevatten daardoor gunstiger uitpakken.
Kijk wel of je dan niet teveel belasting heb teruggevraagd afgelopen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

giantgiantus schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Kijk wel of je dan niet teveel belasting heb teruggevraagd afgelopen tijd.
Dat zullen we inderdaad nog moeten gaan verrekenen met een nieuwe aangepaste aangifte. Met netto bedoel ik ook na deze verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:39

Thompson

Beeromaniac

Excuus voor een lichte topickaap/off-topic want dit gaat niet over eeuwigdurende erfpacht in Amsterdam, maar ik denk dat in dit topic wel erg veel expertise gevestigd is en ik wou hier geen nieuw topic voor openen. Ik heb al e.e.a. gegoogled maar vind het mede door de (wet)teksten waar ik niet echt in thuis ben soms lastig lezen.

Wij willen gaan kijken bij een huis waar nog 40 jaar erfpacht zit op de grond. De eigenaar is de gemeente.

1. Klopt het dan dat er een garantie is dat die situatie nog 40 jaar zo blijft of zou de gemeente ervoor kunnen kiezen om dit eerder te beëindigen?

2. Is het realistisch dat er voor het beëindigen voor ons een mogelijkheid komt op de grond te kopen?

3. Stel dat we eigenaar blijven en na 40 jaar wil de gemeente de grond voor een andere bestemming gebruiken, de gemeente is dan verplicht ons uit te kopen tegen dan geldende marktwaarde dus incl eventuele verbeteringen die aan de woning zijn aangebracht? Bron - Artikel 5:99 lid 1 en 2 Burgerlijk wetboek

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 15:13
Vraagje, de erfpacht van mijn huis is al afgekocht tot 2060. Ik heb een laatste kans (tot 31 oktober) om het af te kopen (eeuwigdurend) voor een bedrag van ongeveer 1600-1800 euro. Ik ben alleen voornemens om een andere woning te gaan kopen binnen 2 tot 3 jaar. Is het dan nog verstandig de erfpacht eeuwigdurend af te kopen? Kan ik het bedrag van de afkoopsom makkelijk optellen in de verkoopprijs of ben ik dan onnodig geld aan het verspillen en krijg ik het niet meer terug? In de buurt is er weinig animo dus huiseigenaren hebben grotendeels (voornamelijk appartementen) niet eeuwigdurend afgekocht. Ik kan de situatie niet zo goed inschatten dus als er kenners zijn die een adviesje zouden kunnen geven dan zou ik dat erg op prijs stellen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Alper587 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:55:
Vraagje, de erfpacht van mijn huis is al afgekocht tot 2060. Ik heb een laatste kans (tot 31 oktober) om het af te kopen (eeuwigdurend) voor een bedrag van ongeveer 1600-1800 euro. Ik ben alleen voornemens om een andere woning te gaan kopen binnen 2 tot 3 jaar. Is het dan nog verstandig de erfpacht eeuwigdurend af te kopen? Kan ik het bedrag van de afkoopsom makkelijk optellen in de verkoopprijs of ben ik dan onnodig geld aan het verspillen en krijg ik het niet meer terug? In de buurt is er weinig animo dus huiseigenaren hebben grotendeels (voornamelijk appartementen) niet eeuwigdurend afgekocht. Ik kan de situatie niet zo goed inschatten dus als er kenners zijn die een adviesje zouden kunnen geven dan zou ik dat erg op prijs stellen. d:)b
Gezien de nog heel lange looptijd van je huidige erfpacht is de kans klein dat toekomstige kopers hier al erg bij stil gaan staan.
Naast volledig afkopen kun je ook het toekomstige jaarlijkse erfpacht bedrag vast laten zetten. Dat zou ik wel doen. Anders zijn toekomstige eigenaren overgeleverd aan de prijzen die dan gerekend worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Voor dit lage bedrag zou ik het zeker afkopen, ondanks dat het nog ver weg is. Een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alper587
Dank voor de reacties! Gezien de datum nog heel ver ligt (eind 2060) ga ik hem denk ik alleen maar vastlikken, dan blijft het bedrag op 163 euro per jaar exclusief inflatiecorrectie. Lijkt mij wel mooi genoeg aangezien ik hier toch niet meer ga wonen binnenkort en wil nu niet 1600+ notaris kosten missen van mijn budget. Die gebruik ik liever voor mijn nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Alper587 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:41:
Dank voor de reacties! Gezien de datum nog heel ver ligt (eind 2060) ga ik hem denk ik alleen maar vastlikken, dan blijft het bedrag op 163 euro per jaar exclusief inflatiecorrectie. Lijkt mij wel mooi genoeg aangezien ik hier toch niet meer ga wonen binnenkort en wil nu niet 1600+ notaris kosten missen van mijn budget. Die gebruik ik liever voor mijn nieuwe woning.
Houdt er rekening mee dat vastklikken volgens mij ook wel notariskosten met zich meebrengt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alper587
Oh, dat is inderdaad het geval je hebt gelijk...moet alsnog naar de notaris dan. Dan kies ik er denk ik toch voor om het zo te laten en doe niets. 2060 is gewoon nog heel ver weg en wil nu niet de notaris blij gaan maken met 1000 euro. En ik verwacht eerlijk gezegd dat ik dat geld voor jan-l ga betalen en ik er niets van terug ga zien bij verkoop. De volgende eigenaar mag er dan maar over na gaan denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04 15:25
als je niks doet kan dat je wel eens meer kosten dan die 1600 euro, was volgens mij toen wij het deden significant minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
namliam_eht schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:55:
als je niks doet kan dat je wel eens meer kosten dan die 1600 euro, was volgens mij toen wij het deden significant minder
Maar de erfpacht van mijn woning is al tot 2060 afgekocht dus het ging meer om ná 2060. Ik ga met 100% zekerheid verhuizen zodra ik wat heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
maar een toekomstige koper van jou woning woont daar dan nog wel.
Als die dus weet dat jij nu e.a. goed geregeld hebt en dan dus in 2060 maar 200 euro erfpacht per jaar hoeft te betalen...
zal deze meer bieden voor de woning dan dat hij misschien wel 20.000 euro per jaar erfpacht moet gaan betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
namliam_eht schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:26:
maar een toekomstige koper van jou woning woont daar dan nog wel.
Als die dus weet dat jij nu e.a. goed geregeld hebt en dan dus in 2060 maar 200 euro erfpacht per jaar hoeft te betalen...
zal deze meer bieden voor de woning dan dat hij misschien wel 20.000 euro per jaar erfpacht moet gaan betalen
Ik denk niet dat kopers op dit moment 40 jaar vooruit denken.

Als je erfpacht over 10 tot 20 jaar afloopt is het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
Vooral mijn buurt kennende (hoger niveau laag opgeleiden met ook migratieachtergrond) zullen ze daar denk ik helemaal nog niet aan denken als dit nog 36 jaar duurt. Maar het blijft echt een moeilijke voor mij omdat ik al nieuwe woningen aan het zoeken ben en tegelijkertijd nog gebruik kan maken met afkopen met flinke korting en WOZ waarde van 2015. Vastklikken is dus ook een optie wat aanzienlijk gaat schelen in de jaarlijkse erfpacht canon bedrag. Ik heb eerst altijd gedacht ik laat het voor wat het is maar nu twijfel ik dus enorm over wat ik moet kiezen.

Kan je na de aanvraag voor afkoop of vastklikken nog altijd annuleren of ben je dan verplicht alles af te ronden. Ik zag een termijn van 3-6 maanden?

[ Voor 14% gewijzigd door Alper587 op 31-10-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Alper587 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:49:
Vooral mijn buurt kennende (hoger niveau laag opgeleiden met ook migratieachtergrond) zullen ze daar denk ik helemaal nog niet aan denken als dit nog 36 jaar duurt. Maar het blijft echt een moeilijke voor mij omdat ik al nieuwe woningen aan het zoeken ben en tegelijkertijd nog gebruik kan maken met afkopen met flinke korting en WOZ waarde van 2015. Vastklikken is dus ook een optie wat aanzienlijk gaat schelen in de jaarlijkse erfpacht canon bedrag. Ik heb eerst altijd gedacht ik laat het voor wat het is maar nu twijfel ik dus enorm over wat ik moet kiezen.

Kan je na de aanvraag voor afkoop of vastklikken nog altijd annuleren of ben je dan verplicht alles af te ronden. Ik zag een termijn van 3-6 maanden?
Tja, je kunt ook gewoon de geadviseerde verkoopprijs verhogen met 1000 euro en dan merk je er niets van.
het bedrag is natuurlijk zo klein dat je nooit gaat kunnen controleren of het wel of niet iets opgeleverd heeft.

Maar je kunt de pech hebben dat je paar scherpere aankoopmakelaars tegenkomt die hun klanten hier wel over adviseren. En als die een beetje gaan rekenen: als je met inflatie van 4% rekent dan moet je het uitgerekende vastklik bedrag keer 5 doen en dat weet je het bedrag over 40 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alper587
Thanks, gisteren was de laatste dag dus ik heb toch maar een aanbieding aangevraagd voor afkoop. Ik zie dat de prijs voor afkoop 1447 EUR is. Daarboven komen dan nog de kosten van de notaris bij. Ik heb nadat de aanbieding binnen is (hoop stiekem dat het lang duurt :))nog 3 maanden om het te accepteren en 6 maanden om het bij de notaris vast te laten leggen. Ook kan ik nog eventueel vastklikken want mag nog 1x de betaaloptie wijzigen van de gemeente. Ik ben benieuwd, dank in ieder geval voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Alper587 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:02:
Thanks, gisteren was de laatste dag dus ik heb toch maar een aanbieding aangevraagd voor afkoop. Ik zie dat de prijs voor afkoop 1447 EUR is. Daarboven komen dan nog de kosten van de notaris bij. Ik heb nadat de aanbieding binnen is (hoop stiekem dat het lang duurt :))nog 3 maanden om het te accepteren en 6 maanden om het bij de notaris vast te laten leggen. Ook kan ik nog eventueel vastklikken want mag nog 1x de betaaloptie wijzigen van de gemeente. Ik ben benieuwd, dank in ieder geval voor de tips!
Met een beetje mazzel ben je zo een paar jaar verder. Kan je koper beslissen om het door te zetten of niet.

(bij mij zat er bijna 3 jaar tussen aanvraag en uiteindelijk passeren bij de notaris)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlantis1995
jeroenkb schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Ik denk niet dat kopers op dit moment 40 jaar vooruit denken.

Als je erfpacht over 10 tot 20 jaar afloopt is het een ander verhaal
Fout, Het is de bank die er als eerste naar vraagt. Die wil weten hoe bij het de erfpacht is geregeld. Is die niet geregeld, dan krijg je geen financiering tot het is geregeld.
De bank kijkt naar de looptijd waar die hypotheek over gaat en dat is op dit moment 30 jaar.

Er wordt ook al erover gesproken dat de hypotheek van max 30 naar 40 jaar gaat. Maar dat is een idee wat ik hoorde in het kader van de woningnood discussie.

Toegeven, met 37 jaar te gaan heb je een ruim de tijd. Je moet dan wel binnen 7 jaar verhuizen om buiten die 30 jaar te blijven.

Zie anders onderstaande voorbeeld. Daar kreeg een bewoner zijn woning niet verkocht omdat hij niets met erfpachtkeuzes had gedaan. Dat kwam als een boemerang terug. Eerst moest de erfpacht alsnog worden geregeld.

Het gaat om het 2e artikel, geplaatst 11-01-2022 en de erfpachtcanon van die woning verloopt 29-02-2036 (14 jaar).

Atlantis1995 in "Overstappen naar eeuwigdurende erfpacht Amsterdam"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
jeroenkb schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:06:
[...]

Met een beetje mazzel ben je zo een paar jaar verder. Kan je koper beslissen om het door te zetten of niet.

(bij mij zat er bijna 3 jaar tussen aanvraag en uiteindelijk passeren bij de notaris)
Jeetje als het zo lang gaat duren dan kan de toekomstige eigenaar alles lekker overnemen en het regelen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Atlantis1995 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:07:
[...]

Fout, Het is de bank die er als eerste naar vraagt. Die wil weten hoe bij het de erfpacht is geregeld. Is die niet geregeld, dan krijg je geen financiering tot het is geregeld.
De bank kijkt naar de looptijd waar die hypotheek over gaat en dat is op dit moment 30 jaar.

Er wordt ook al erover gesproken dat de hypotheek van max 30 naar 40 jaar gaat. Maar dat is een idee wat ik hoorde in het kader van de woningnood discussie.

Toegeven, met 37 jaar te gaan heb je een ruim de tijd. Je moet dan wel binnen 7 jaar verhuizen om buiten die 30 jaar te blijven.

Zie anders onderstaande voorbeeld. Daar kreeg een bewoner zijn woning niet verkocht omdat hij niets met erfpachtkeuzes had gedaan. Dat kwam als een boemerang terug. Eerst moest de erfpacht alsnog worden geregeld.

Het gaat om het 2e artikel, geplaatst 11-01-2022 en de erfpachtcanon van die woning verloopt 29-02-2036 (14 jaar).

Heb je een bron voor je stelling dat banken je geen lening geven als je niet overstapt naar eeuwigdurende erfpacht? Is voor mij nieuw.

En je verwijzing naar het artikel (dat ik al kende) gaat niet over de weigering van een bank om een lening te geven, maar om iemand die niet heeft afgekocht en zijn huis voor dezelfde prijs wilde verkopen als iemand die wel had afgekocht (waarbij de afloop van de termijn veel dichter bij lag dan 40 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:31:
[...]

Heb je een bron voor je stelling dat banken je geen lening geven als je niet overstapt naar eeuwigdurende erfpacht? Is voor mij nieuw.

En je verwijzing naar het artikel (dat ik al kende) gaat niet over de weigering van een bank om een lening te geven, maar om iemand die niet heeft afgekocht en zijn huis voor dezelfde prijs wilde verkopen als iemand die wel had afgekocht (waarbij de afloop van de termijn veel dichter bij lag dan 40 jaar)
Volgens mij geven ze je wel lening, maar niet zoveel waar je op hoopt/op basis van je inkomen, want met het betalen van de canon wordt ook rekening mee gehouden in het bepalen van je leencapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Thompson schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:38:
Excuus voor een lichte topickaap/off-topic want dit gaat niet over eeuwigdurende erfpacht in Amsterdam, maar ik denk dat in dit topic wel erg veel expertise gevestigd is en ik wou hier geen nieuw topic voor openen. Ik heb al e.e.a. gegoogled maar vind het mede door de (wet)teksten waar ik niet echt in thuis ben soms lastig lezen.

Wij willen gaan kijken bij een huis waar nog 40 jaar erfpacht zit op de grond. De eigenaar is de gemeente.

1. Klopt het dan dat er een garantie is dat die situatie nog 40 jaar zo blijft of zou de gemeente ervoor kunnen kiezen om dit eerder te beëindigen?
Tuurlijk kunnen ze dit, als jij de erfpachtvoorwaarden niet nakomt.
2. Is het realistisch dat er voor het beëindigen voor ons een mogelijkheid komt op de grond te kopen?
Dat moet je aan de gemeente vragen. Erfpacht in Amsterdam is al sinds eind 19de eeuw, zou mij verbazen als zij de bloot eigendom aan je verkopen (komt wel voor hoor).
3. Stel dat we eigenaar blijven en na 40 jaar wil de gemeente de grond voor een andere bestemming gebruiken, de gemeente is dan verplicht ons uit te kopen tegen dan geldende marktwaarde dus incl eventuele verbeteringen die aan de woning zijn aangebracht? Bron - Artikel 5:99 lid 1 en 2 Burgerlijk wetboek
Ze moeten je een vergoeding geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Ze kijken voor de volledige looptijd naar het erfpachtrecht, deze moet voortdurend worden verlengd of eeuwig zijn. Indien tijdelijk, moet de hypotheek worden afgelost voor einddatum van het erfpachtrecht.

Dit staat echter los van het canon. Voor het canon kijken ze naar de huidige lasten of hooguit tot 10jr in de toekomst.

Het gaat ze er om dat de rechten niet vervallen aan de verpachter. Gemeentelijke erfpachtrechten zijn meestal voortdurend of eeuwig. Overstappen maakt hiervoor niet uit.

@Alper587

Ik zou afkopen. Alleen al dat je Funda tekst kan beginnen met 'ERFPACHT EEUWIG AFGEKOCHT!1!!!1' is die 2500 al waard. Kopers vragen hier naar. Ook lager opgeleiden en migranten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis1995
Laapo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ze kijken voor de volledige looptijd naar het erfpachtrecht, deze moet voortdurend worden verlengd of eeuwig zijn. Indien tijdelijk, moet de hypotheek worden afgelost voor einddatum van het erfpachtrecht.

Dit staat echter los van het canon. Voor het canon kijken ze naar de huidige lasten of hooguit tot 10jr in de toekomst.

Het gaat ze er om dat de rechten niet vervallen aan de verpachter. Gemeentelijke erfpachtrechten zijn meestal voortdurend of eeuwig. Overstappen maakt hiervoor niet uit.

(..)
En waar valt het geval uit dat artikel dan onder? Want het erfpachtrecht stond daarin niet ter discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Atlantis1995 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:41:
[...]

En waar valt het geval uit dat artikel dan onder? Want het erfpachtrecht stond daarin niet ter discussie.
Dat was dus iemand die niet afgekocht had, terwijl de termijn van zijn lopende erfpacht erg dichtbij was.

Huis van de buren (wel afgekocht) werd verkocht voor 8 ton of zoiets. Dat dacht hij ook wel te kunnen vangen. Dat werd dus fors minder omdat mensen de afkoop van de erfpacht in aftrek van de vraagprijs namen.

Waarbij de verkoper met korting had kunnen aflkopen, maar nieuwe kopers niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:22
Alper587 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:47:
[...]

Jeetje als het zo lang gaat duren dan kan de toekomstige eigenaar alles lekker overnemen en het regelen. >:)
Precies. Volgens mij heb je er goed aan gedaan ce aanbieding onder de gunstige voorwaarden aan te vragen. Zolang die aanbieding in behandeling is en je besluit het huis te verkopen, kan de koper je aanvraagdatum en voorwaarden overnemen en zelf weer beslissen voor vastklikken af afkopen met dezelfde bedragen. Dat is sowieso iets wat in de funda advertentie als pre komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 23:45
Ik zou graag wat advies willen over het volgende, want heb nog niet eerder met erfpacht te maken gehad.

Twee jaar terug heb ik een huis in Amsterdam gekocht. Erfpacht is op basis van bepalingen 1994 en wordt elke 5 jaar geïndexeerd. Dit jaar is de volgende indexatie en er komt 16,3% bij. Jaarbedrag gaat van €788 naar €916 per 16 November.

Mocht ik ervoor willen kiezen om die verhoging in de toekomst uit te sluiten, dan speelt volgens mij het volgende: tijdvak loopt sinds 16 November 2004, dus 19 jaar onderweg. Jaarbedrag zou dan op 788 * 18,25% = 931,81 uitkomen volgens mij. Dat is 15 euro duurder per jaar, maar nooit meer hoger dan dat tot aan 2054. Daar komen dan wel notariskosten (nog niet uitgezocht hoeveel) bovenop. Info komt hier vandaan: https://www.amsterdam.nl/...05-4ae7-9f71-a33829f40c4c

Vorige eigenaar heeft tijdig overstap naar eeuwigdurend aangevraagd. Afgelopen jaar WOZ beschikking 2015 gehad, op basis van totaal verschillende huizen, dus succesvol bezwaar gemaakt en wacht inmiddels 8 maanden op een nieuwe versie zodat we verder kunnen.

Mijn vraag is nu of het interessant kan zijn om die 5 jaarlijkse indexatie uit te sluiten. Of we ervoor kiezen om straks over te stappen naar eeuwigdurend is nog maar de vraag, en hangt van het aanbod af. Dat is koffiedik kijken. Ik heb geen voorbeelden voor de hand waarop ik een inschatting kan maken. Wat raadzaam is ben ik nog niet uit, en zou graag wat andere perspectieven horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Superbol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:58:
Ik zou graag wat advies willen over het volgende, want heb nog niet eerder met erfpacht te maken gehad.

Twee jaar terug heb ik een huis in Amsterdam gekocht. Erfpacht is op basis van bepalingen 1994 en wordt elke 5 jaar geïndexeerd. Dit jaar is de volgende indexatie en er komt 16,3% bij. Jaarbedrag gaat van €788 naar €916 per 16 November.

Mocht ik ervoor willen kiezen om die verhoging in de toekomst uit te sluiten, dan speelt volgens mij het volgende: tijdvak loopt sinds 16 November 2004, dus 19 jaar onderweg. Jaarbedrag zou dan op 788 * 18,25% = 931,81 uitkomen volgens mij. Dat is 15 euro duurder per jaar, maar nooit meer hoger dan dat tot aan 2054. Daar komen dan wel notariskosten (nog niet uitgezocht hoeveel) bovenop. Info komt hier vandaan: https://www.amsterdam.nl/...05-4ae7-9f71-a33829f40c4c

Vorige eigenaar heeft tijdig overstap naar eeuwigdurend aangevraagd. Afgelopen jaar WOZ beschikking 2015 gehad, op basis van totaal verschillende huizen, dus succesvol bezwaar gemaakt en wacht inmiddels 8 maanden op een nieuwe versie zodat we verder kunnen.

Mijn vraag is nu of het interessant kan zijn om die 5 jaarlijkse indexatie uit te sluiten. Of we ervoor kiezen om straks over te stappen naar eeuwigdurend is nog maar de vraag, en hangt van het aanbod af. Dat is koffiedik kijken. Ik heb geen voorbeelden voor de hand waarop ik een inschatting kan maken. Wat raadzaam is ben ik nog niet uit, en zou graag wat andere perspectieven horen :)
Weet het niet zeker, maar volgens mij kun je alleen:
-toekomstige erfpacht (dus na aflopen tijdvak) nu 'vastklikken'
-toekomstige erfpacht afkopen
-toekomstige erfpacht / huidige erfpacht afkopen

Maar niet binnen je nu lopende tijdvak het bedrag vastzetten (wat dat zijn niet de voorwaarden van je huidige tijdvak)

En optie 3 lijkt interessant, maar is dat niet echt aangezien je de jaarlijkse erfpacht mag aftrekken, maar het afgekochte bedrag niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Weet het niet zeker, maar volgens mij kun je alleen:
-toekomstige erfpacht (dus na aflopen tijdvak) nu 'vastklikken'
-toekomstige erfpacht afkopen
-toekomstige erfpacht / huidige erfpacht afkopen

Maar niet binnen je nu lopende tijdvak het bedrag vastzetten (wat dat zijn niet de voorwaarden van je huidige tijdvak)

En optie 3 lijkt interessant, maar is dat niet echt aangezien je de jaarlijkse erfpacht mag aftrekken, maar het afgekochte bedrag niet
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Tijdje dit topic niet meer gevolgd omdat ik wacht op een aanbieding van de gemeente maar toch wel iets interessants opgemerkt, mijn aanvraag is als volgt (eind 2021 aangevraagd)

A: WOZ-waarde (peiljaar: 2019) € 370.000,00
B: BSQ (peiljaar: 2021) 31%
C: Grondwaarde ( A x B ) € 114.700,00
Erfpachtgrondwaarde € 103.230,0
Afkoopsom eeuwigdurende erfpacht € 47.804

De BSQ heeft dus enorme invloed, maar nu zag ik tot mijn verbazing dat in 2023 de BSQ is verlaagd naar 10% in mijn straat! Zelfs met de veel hogere WOZ van 2023 van zeg b.v 650K maar 10% BSQ zou ik uitkomen op een grondwaarde van 65K. De afkoopsom zou dan dus ook lager moeten zijn (zelfs met het mogelijk missen van de 25% overstap korting). Misschien iets om in de gaten te houden voor iedereen. Of maak ik ergens een denk fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:02:
Tijdje dit topic niet meer gevolgd omdat ik wacht op een aanbieding van de gemeente maar toch wel iets interessants opgemerkt, mijn aanvraag is als volgt (eind 2021 aangevraagd)

A: WOZ-waarde (peiljaar: 2019) € 370.000,00
B: BSQ (peiljaar: 2021) 31%
C: Grondwaarde ( A x B ) € 114.700,00
Erfpachtgrondwaarde € 103.230,0
Afkoopsom eeuwigdurende erfpacht € 47.804

De BSQ heeft dus enorme invloed, maar nu zag ik tot mijn verbazing dat in 2023 de BSQ is verlaagd naar 10% in mijn straat! Zelfs met de veel hogere WOZ van 2023 van zeg b.v 650K maar 10% BSQ zou ik uitkomen op een grondwaarde van 65K. De afkoopsom zou dan dus ook lager moeten zijn (zelfs met het mogelijk missen van de 25% overstap korting). Misschien iets om in de gaten te houden voor iedereen. Of maak ik ergens een denk fout?
Weet je zeker dat je goed gekeken hebt?

Ik zie alleen maar de BSQ stijgen in de buurten waar ik kijk tussen 2019 en 2023.

https://maps.amsterdam.nl/bsq/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59

FlyEragon

Alien Monkeys

jeroenkb schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Weet je zeker dat je goed gekeken hebt?

Ik zie alleen maar de BSQ stijgen in de buurten waar ik kijk tussen 2019 en 2023.

https://maps.amsterdam.nl/bsq/
Kijk eens in de buurt van sportpark Eendracht :P

Overigens is de hele binnenstad ook lager gewaardeerd zie ik

[ Voor 8% gewijzigd door FlyEragon op 02-02-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FlyEragon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Kijk eens in de buurt van sportpark Eendracht :P

Overigens is de hele binnenstad ook lager gewaardeerd zie ik
Ik zie het. Zou bijna denken aan een intekenfout. Want rondom die paar straten die van geel naar groen gaan, gaat de rest wel in BSQ omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04 18:30
Wordt hier gemeentelijke subsidie bedoeld of ieder soort overheidssubsidie?

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
vinx77 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:06:
Wordt hier gemeentelijke subsidie bedoeld of ieder soort overheidssubsidie?
Dit hier gaat over erfpacht, is juist een belasting niet een subsidie ? Of ik snap je vraag niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04 18:30
Ow, sorry - ik was helemaal omringd in mijn eigen context..

Een voorwaarde voor korting op de erfpacht is dat er geen subsidie is verleend voor EPC-verlagende maatregelen. Zie ook https://www.amsterdam.nl/...durende-erfpacht-e5986-kp

En omdat het zo vreemd klinkt, want wie doet deze investeringen nu zonder gratis geld, vroeg ik me af of het alleen om gemeentelijke subsidies gaat, of ook andere soorten overheidssubsidies.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Figo112
Na meer dan 7 jaar heb ik ook mijn erfpacht afgekocht. Blijft een apart gevoel, meer dan 20k uitgeven maar nog niks hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 20:24
Tijdens het doen van de belastingaangifte viel mij op dat onze WOZ-waarde lager is dan vorig jaar. We wonen in Amsterdam-Noord, populaire buurt (Vogelbuurt), vlak bij de pont, gemeentelijk monument, kozijnen net hersteld en dankzij gemeentelijk monument status weer naar originele staat.

Maar de WOZ-waarde is gedaald. Wie helpt mij dit te begrijpen. Natuurlijk prima voor de belasting, maar het lijkt gek? Ik snap nie ?

01-01-2023 313.000 euro
01-01-2022 335.000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
webber87 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:59:
Tijdens het doen van de belastingaangifte viel mij op dat onze WOZ-waarde lager is dan vorig jaar. We wonen in Amsterdam-Noord, populaire buurt (Vogelbuurt), vlak bij de pont, gemeentelijk monument, kozijnen net hersteld en dankzij gemeentelijk monument status weer naar originele staat.

Maar de WOZ-waarde is gedaald. Wie helpt mij dit te begrijpen. Natuurlijk prima voor de belasting, maar het lijkt gek? Ik snap nie ?

01-01-2023 313.000 euro
01-01-2022 335.000 euro
De WOZ van mijn oude woning is ook gedaald (en net als veel woningen waarvan ik het gecontroleerd heb). Misschien heeft het te maken dat de gemeente A'dam ridiculous omhoog was gegaan vorig jaar en er veel bezwaarschriften waren ontvangen? En rond 1-1-23 een stijgende rente waardoor de woningwaardes gedrukt werden?
Anders zou ik het niet weten.

Maar dit is ook off-topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
[...]

Complete nonsens. Hypotheek is 30 jaar. Afkoop heeft in zijn geval effect na 36 jaar. Dus de bank boeit dit geen drol. Erfpacht is sowieso altijd "geregeld". Dat is afgelopen 50 jaar niet anders geweest voor een bank.
Als je al weet dat je gaat verkopen, ga je dus nooit overstappen op welke eeuwigdurende optie dan ook (afkopen of eeuwigdurend vastzetten) want de kosten die daarbij komen verdien je never nooit terug.
Amsterdam dus aanbod aan huizen is praktisch nul. Al woon je in de minder populaire wijken.
Je kan het in je hoofd zo ingewikkeld maken als je wil maar dit heeft echt nul effect op je verkoopwaarde.
Heel ander verhaal als het veel eerder ingaat natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 30-03-2024 21:06 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste