• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
op zich wel een sterk punt van @com2,1ghz dat er in de toekomst toch weer aan gesleuteld wordt.
NL zou NL niet zijn, en 020 al helemaal niet 020 als er over een paar jaar geen drammers komen die vinden dat ze onrecht is aangedaan omdat ze een huis met erfpacht kopen en geen mooie regeling krijgen.

Wat dat betreft is het misschien wel slim om op de wispelturigheid van de overheid te rekenen.

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:47
Dat lijkt me net zoiets als gokken dat je de loterij wint. Grote kans dat je geld verliest, hele kleine kans dat je er beter uitkomt.

Signature afgekeurd door Evanescent

Acties:
  • +2Henk 'm!

• brambello
  • Laatst online: 26-03 18:03
Baytep schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:54:
op zich wel een sterk punt van @com2,1ghz dat er in de toekomst toch weer aan gesleuteld wordt.
NL zou NL niet zijn, en 020 al helemaal niet 020 als er over een paar jaar geen drammers komen die vinden dat ze onrecht is aangedaan omdat ze een huis met erfpacht kopen en geen mooie regeling krijgen.

Wat dat betreft is het misschien wel slim om op de wispelturigheid van de overheid te rekenen.
Er komt vast wel weer een 'rondje' ergens in de komende 20-30 jaar. Maar goedkoper dan nu zal het niet zijn.

Erfpacht speelt niet alleen een rol bij de huidige kwestie eeuwigdurend stelsel, maar ook bij verbouwingen. Voor particulieren speelt dit niet zo'n grote rol, maar projectontwikkelaars en beleggers krijgen het vaak niet meer rondgerekend om woningen te bouwen of transformaties te doen. Die zitten namelijk al aan de 49% BSQ en huidige WOZ! Dus het erfpachtbeleid gaat op die manier tegen de woningbouwambities in.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
brambello schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:12:
[...]

Er komt vast wel weer een 'rondje' ergens in de komende 20-30 jaar. Maar goedkoper dan nu zal het niet zijn.

Erfpacht speelt niet alleen een rol bij de huidige kwestie eeuwigdurend stelsel, maar ook bij verbouwingen. Voor particulieren speelt dit niet zo'n grote rol, maar projectontwikkelaars en beleggers krijgen het vaak niet meer rondgerekend om woningen te bouwen of transformaties te doen. Die zitten namelijk al aan de 49% BSQ en huidige WOZ! Dus het erfpachtbeleid gaat op die manier tegen de woningbouwambities in.
Sterker nog het werkt zelfs contra productief, stel je hebt een lelijke straat met een BSQ van 10, dan ben je ontwikkelaar en knap je de straat op, en in 1 keer is de BSQ 30. Kun je vervolgens extra aftikken omdat de straat wonderbaarlijk beter geworden is......

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:39
Ik ben er ook een beetje bang voor dat over een aantal jaren de gemeente weer een aanbieding gaat doen voor erfpachters om af te kopen, maar dan tegen gunstigere voorwaarden. Of dat op één of andere manier erfpacht wordt kwijt gescholden door druk vanuit de politiek, burgers en media. Of dat de erfpachtkosten flink omlaag gaan. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze inkomsten voor de gemeente zomaar worden weggegeven. Als dat wel zo is dan ben je mooi klaar met je al afgekochte erfpacht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brambello
  • Laatst online: 26-03 18:03
Stefan79 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:02:
Ik ben er ook een beetje bang voor dat over een aantal jaren de gemeente weer een aanbieding gaat doen voor erfpachters om af te kopen, maar dan tegen gunstigere voorwaarden. Of dat op één of andere manier erfpacht wordt kwijt gescholden door druk vanuit de politiek, burgers en media. Of dat de erfpachtkosten flink omlaag gaan. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze inkomsten voor de gemeente zomaar worden weggegeven. Als dat wel zo is dan ben je mooi klaar met je al afgekochte erfpacht.
Risico is dat erfpacht wordt afgeschaft en bijvoorbeeld de WOZ verdubbeld wordt.

Maar erfpacht wordt ook gebruikt om controle te houden over de bestemming. En controle houden ze van op het Stopera.

Ik denk zelf dat er wel weer een voordelig rondje komt, maar niet goedkoper dan dit rondje.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Amsterdam met een begrotingstekort van 300 miljoen gaat gratis geld niet zomaar afstaan. Die misgelopen inkomsten van het ontbreken van Toerisme, de TOZO regeling, de woningtekort tot de instortende kades, het moet allemaal ergens van betaald worden.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:02
Volgens mij kan je dan beter een staatslot kopen, denk dat de kans groter is dat je de jackpot wint dan dat amsterdam besluit om voor iedereen erfpacht kwijt te schelden.

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-03 12:51
Heeft iemand ervaring met overdracht van aanvraagdatum en voorwaarden na overdracht van een woning?

Ik ga een woning kopen, de aanbieding (vastzetten canon) is geaccepteerd maar de akte is nog niet getekend. Zoals ik het nu begrepen heb, als de verkopers niet de akte tekenen voor de overdracht van de woning, dan wordt de aanbieding geannuleerd en kan ik een nieuwe aanbieding aanvragen met behoud van de aanvraagdatum en de ‘gunstige voorwaarden’ (we overwegen afkoop).

(Uiterste teken datum voor de akte is bij overdracht nog niet verlopen)

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 23:44
@korna je kunt inderdaad gebruik maken van de aanvraagdatum van de vorige eigenaar. Na de overdracht duurt het wel een aantal weken voordat die is verwerkt in het kadaster en bij de gemeente. Mocht dit een probleem vormen met de deadline, neem dan van tevoren contact daarover op met de gemeente.

• Figo112
voor diegene die na 2015 hun woning hebben gekocht, je krijgt als het goed is van de gemeente de mogelijkheid om alsnog een woz beschikking 2015 op te vragen zodat je bezwaar kunt maken tegen de woz waarde 2014/15. Dit moet je zeker doen, want de afkoop is gebaseerd op deze woz. Dus een woz verlaging betekent een lagere afkoop. Daarnaast kan je bij de gemeente een verzoek indienen zodat ze tijdelijk je aanvraag on Hold zetten, tot dat de bezwaar procedure afgelopen is.

• Stefan79
Figo112 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:24:
[...]

Volgens mij kan je dan beter een staatslot kopen, denk dat de kans groter is dat je de jackpot wint dan dat amsterdam besluit om voor iedereen erfpacht kwijt te schelden.
Ja dat zal niet snel gebeuren, maar ik bedoelde meer een deel ervan kwijtschelden, tarieven verlagen, of opnieuw een wellicht nog gunstigere regeling voor erfpachters. Het lijkt mij ook sterk hoor, ik was gewoon even aan het peilen welke risico`s je neemt als je besluit nu af te kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• highrider
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-05-2021
Moet een notaris zoeken. Wie is betrouwbaar en goedkoop ?Amsterhoorn tot nu goedkoopste 998, spier en haznberg 1050 . Wie heeft nog meer goedkope alternatieven ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-03 23:07
Zelfde vraag hier, zie gemende reviews voor Amstelhoorn. Maar aan de andere kant lijkt het mij zo een standaard procedure dat het niet echt fout kan gaan? *klopt op hout*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:18
Ik heb het bij Abma Schreurs Notarissen in Noord gedaan. Prijs was in oktober 2019 zo'n 1000piek. Er werd toen heel duidelijk toegelicht hoe het allemaal in elkaar zat. Ook hoe het zit met een appartement tov een woonhuis. Al is het natuurlijk wel slim om van te voren zelf goed uit te zoeken wat voor jou de beste optie is, en daar alleen de bevestiging te horen dat je de goede keus gemaakt hebt.
Omdat de ervaring daar goed was, ook ons Samenlevingscontract en testament daar laten opmaken.

[Voor 21% gewijzigd door stokmeister op 01-05-2021 13:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan79
Ik lees net een gunstig bericht voor degenen die hun hypotheek bij ABN Amro hebben en nog naar de notaris moeten. Het is, als ik het zo goed lees, vanaf nu niet meer noodzakelijk om een nieuwe hypotheekakte op te laten maken.

Zie: https://www.abnamro.nl/nl...tN9xf_90bfuWCD2WD5sZh1Elo

Men neemt nu genoegen met een "positieve verklaring". Scheelt al gauw zo`n €750 tot €1.000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Figo112
Stefan79 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:40:
Ik lees net een gunstig bericht voor degenen die hun hypotheek bij ABN Amro hebben en nog naar de notaris moeten. Het is, als ik het zo goed lees, vanaf nu niet meer noodzakelijk om een nieuwe hypotheekakte op te laten maken.

Zie: https://www.abnamro.nl/nl...tN9xf_90bfuWCD2WD5sZh1Elo

Men neemt nu genoegen met een "positieve verklaring". Scheelt al gauw zo`n €750 tot €1.000
mooie ontwikkelingen. maar wel laat, vooral diegene die nu al die extra kosten hebben moeten aftikken. Ik moet eerlijk zeggen dat de ING wel een van de weinig banken is die op dit vlak vooruit loopt, was toen ook zo een beetje de enige die deze eis niet had.

• Stefan79
Heeft iemand dit nieuws nog gelezen: https://www.at5.nl/artike...u7GgHpwnAbPof0ZZivGH1nVLY

Er is een zeer kritisch rapport uitgekomen over erfpacht en er zijn politici die zich hard willen maken voor een pauzeknop in het hele overstap proces wat nu bij velen (zoals ik ook) loopt en in de toekomst moet de overstap goedkoper worden. Mocht dit kans van slagen hebben dan zou ik nu met zovelen anderen te veel betalen voor afkoop. Wordt dit gecompenseerd voor personen die al bij de notaris zijn geweest? Kan ik dan toch maar beter voor alleen vast klikken kiezen i.p.v. afkopen in het licht van alle commotie die momenteel speelt? Zie ook:

https://www.parool.nl/ams...0content&utm_content=free
https://www.telegraaf.nl/...sJiRc0Rd3KZSE5_07dEuhrpDk
https://threadreaderapp.c...0dT7CiWqjKtPRZB37MQsqm0hQ

[Voor 33% gewijzigd door Stefan79 op 02-06-2021 09:11]

• Kalua
Ik ben hier ook wel benieuwd naar inderdaad, gelukkig heb ik nog geen keuze gemaakt. Zou wel netjes zijn als ze het voor iedereen op pauze zetten nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:21
Ik zag deze week een appartement in het centrum voorbij komen op funda, formaat van een gemiddeld rijtjeshuis, met 20k aan jaarlijkse canon. Bizar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:36

TradeMarkNL

Videoproducer
TradeMarkNL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:26:
Top dat dit interessante topic er is! Ook ik zit met de keuze tussen vastklikken of afkopen van eeuwigdurende (+ evt huidige) canon, of de situatie laten zoals hij nu is. Ik woon sinds 2016 in een nieuwbouw appartement van 50m2 waar ik alleen woon. M'n WOZ van 2020 is 330.000. Afkopen vd eeuwigdurende canon zou me zo'n 13k kosten en met de huidige canon erbij bijna 50k. Als ik de boel zo laat en dus jaarlijks de canon blijf betalen, is de schatting dat er na de afloop van m'n tijdvak zo'n 70E bij komt. Die gaat dan van 933 nu naar 1000E.

[Afbeelding]

Ik moet de keuze uiterlijk in juli gemaakt hebben. Aangezien m'n tijdvak pas in 2064 afloopt is m'n eerste ingeving niet afkopen. Hoe denken jullie daar over? Ik vind het erg lastig inschatten waar ik goed aan doe. Overigens heb ik niet het geld om iets af te kopen, maar ik begrijp dat dit evt op een andere manier gefinancieerd kan worden. Maar afgezien daarvan verwacht ik hier niet tot 2064 te wonen maar ook niet op korte termijn te verhuizen.
Inmiddels komt het moment dat ik de keuze moet maken dichtbij (voor 15 juli) , terwijl ik er nog niet uit ben. Ik twijfelde eerst tussen afkopen (hogere maandlasten) en vastklikken maar inmiddels tussen vastklikken en niet overstappen. Stomme vraag ws maar betaal je die notariskosten + hypotheekakte daadwerkelijk of gaat dit mee in de erfpachtkosten? Ik zie het nl niet zo zitten om nu duizend euro (schatting) te lappen voor iets wat pas in 2065 (einde tijdvak) in gaat. Tenzijj Florius (als ABN-dochter zijnde) geen kosten voor rekent, weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• retoohs
TradeMarkNL schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:56:
[...]

Inmiddels komt het moment dat ik de keuze moet maken dichtbij (voor 15 juli) , terwijl ik er nog niet uit ben. Ik twijfelde eerst tussen afkopen (hogere maandlasten) en vastklikken maar inmiddels tussen vastklikken en niet overstappen. Stomme vraag ws maar betaal je die notariskosten/erfpachtakte daadwerkelijk of gaat dit mee in de erfpachtkosten? Ik zie het nl niet zo zitten om nu duizend euro (schatting) te lappen voor iets wat pas in 2065 (einde tijdvak) in gaat. Tenzijj Florius hier geen kosten voor rekent, weet iemand dit toevallig?
De notariskosten betaal je nu. 2065 is nog ver weg maar het kan wel een pluspunt zijn als je je huis verkoopt voor die tijd.

• korna
[...]

Inmiddels komt het moment dat ik de keuze moet maken dichtbij (voor 15 juli) , terwijl ik er nog niet uit ben. Ik twijfelde eerst tussen afkopen (hogere maandlasten) en vastklikken maar inmiddels tussen vastklikken en niet overstappen. Stomme vraag ws maar betaal je die notariskosten + hypotheekakte daadwerkelijk of gaat dit mee in de erfpachtkosten? Ik zie het nl niet zo zitten om nu duizend euro (schatting) te lappen voor iets wat pas in 2065 (einde tijdvak) in gaat. Tenzijj Florius (als ABN-dochter zijnde) geen kosten voor rekent, weet iemand dit toevallig?
Je moet kijken naar wat die 1000 euro opbrengt op de langere termijn, of wat de potentiële schade is als je niets doet. Als je niet vastklikt kan het canon en afkoopbedrag een stuk hoger liggen.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan79
[...]

Ik zou toch op z`n minst laten vastklikken. Ik denk dat je die €1000 notariskosten wel terug ziet later als je gaat verkopen. Lijkt mij niet heel aantrekkelijk een woning kopen met onzekere (en waarschijnlijk hoge) erfpacht kosten in de toekomst.

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens contact opnemen met Florius of een aanpassing in de akte nodig is en of er dus kosten aan verbonden zijn. Ik begrijp dus wel dat ik na deze keuze in het portaal in principe nog 3 maanden heb op m’n keuze te wijzigen?

[Voor 8% gewijzigd door TradeMarkNL op 28-06-2021 15:38]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ook ik kan een notaris kiezen. Ipv om tientallen te gaan mailen, vroeg ik mij af of iemand recent al vergeleken heeft en een goedkope/goede weet? Volgens mij voert iedereen gewoon hetzelfde kunstje uit en denk ik voor de goedkoopste te gaan.

• retoohs
Notariaat Elisa Visser. Ik sta nog in de wachtrij dus kan nog geen feedback delen of deze ok is. Was iig wel een van de goedkoopste.

[Voor 15% gewijzigd door retoohs op 19-07-2021 16:56]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Elise Visser was 1 jaar geleden: € 732,- voor alleen de erfpacht. Simpel 1 eigenaar. Hypotheekakte er extra bij zou iets van € 750,- tot € 875,- zijn.

Een Tweakers Pricewatch voor notarissen zou handig zijn :)

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-07-2021 17:05]

• webber87
  • Laatst online: 29-03 13:55
Dre schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:04:
Elise Visser was 1 jaar geleden: € 732,- voor alleen de erfpacht. Simpel 1 eigenaar. Hypotheekakte er extra bij zou iets van € 750,- tot € 875,- zijn.

Een Tweakers Pricewatch voor notarissen zou handig zijn :)
Wij hebben het ook daar geregeld. Was op zich prima. Ze waren wel vergeten documenten te sturen. Afspraak zelf ging via Teams. Daarna vlot afgehandeld. Het stelt ook niet zoveel voor mijn inziens.

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Goed om te horen, volg dit ook even voor later dit jaar. Vorige week mn erfpacht vastgeklikt maar voor ik verder kan in het proces zijn we ook wel weer maanden verder.

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 15:07
blij om dit topic tegen te komen, ik zit ook tegen de erfpacht situatie aan te hikken.

Mijn erfpacht is tot juni 2046 afgekocht, maar ik zit te overwegen om het eeuwigdurend vast te zetten. Niets doen is geen optie heb ik begrepen. Nu heb ik een een WOZ-beschikking gekregen die ongeveer 60% is van mijn aankoopprijs begin 2019 (wat toen ook de WOZ waarde was). Heeft het zin om hiertegen bezwaar te maken, of kleven daar ook nadelen aan?

edit: ik heb de hierboven genoemde rekentool gebruikt, maar om welk bedrag gaat het als ik het vast wil zetten, "Vast geklikte canon overstapregeling + inflatie"?

[Voor 15% gewijzigd door habermas op 26-07-2021 11:12]

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:43
Mijn erfpacht loopt in 2067 af. Aanbieding gekregen voor meer dan €10K op een WOZ van een kleine 300k met een erfpacht-afloopdatum die idioot ver in de toekomst ligt.

Flink hoger dan de rest allemaal hier, vooral omdat er al voor een flinke periode afgekocht is. Ik kies voor vastklikken. Als ik in 2067 niet al onder de zoden lig. Dat geld haal ik er echt nooit uit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• habermas
fonsoy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:44:
Mijn erfpacht loopt in 2067 af. Aanbieding gekregen voor meer dan €10K op een WOZ van een kleine 300k met een erfpacht-afloopdatum die idioot ver in de toekomst ligt.

Flink hoger dan de rest allemaal hier, vooral omdat er al voor een flinke periode afgekocht is. Ik kies voor vastklikken. Als ik in 2067 niet al onder de zoden lig. Dat geld haal ik er echt nooit uit.
mijn WOZ is ook een kleine 300k. waarom is jouw aanbieding hoger omdat ie verder in de toekomst ligt dan? ik zou zeggen voor hoe langer afgekocht, hoe goedkoper toch? en waarom wil zou je uberhaupt willen vastzetten? bijna 50 jaar is inderdaad idioot ver weg, in die tussenliggende periode zullen er vast wel nieuwe regelingen gekomen zijn?

(ik heb mijn aanbieding trouwens nog niet kunnen zien)

• Stefan79
habermas schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:05:
[...]

mijn WOZ is ook een kleine 300k. waarom is jouw aanbieding hoger omdat ie verder in de toekomst ligt dan? ik zou zeggen voor hoe langer afgekocht, hoe goedkoper toch? en waarom wil zou je uberhaupt willen vastzetten? bijna 50 jaar is inderdaad idioot ver weg, in die tussenliggende periode zullen er vast wel nieuwe regelingen gekomen zijn?

(ik heb mijn aanbieding trouwens nog niet kunnen zien)
Het zal denk ik te maken hebben met de BSQ. Die wordt vermenigvuldigt met de WOZ en samen met de looptijd bepaald deze de hoogte van de afkoopsom. Mee eens dat het nog ver weg ligt, maar vastklikken zou ik toch altijd wel doen. Je betaalt dan alleen notariskosten en door de zekerheid die je mee geeft aan toekomstige bewoners zal je dat dan wel terug verdienen is mijn mening.

• Stefan79
fonsoy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:44:

Klinkt verstandig met zo`n hoge afkoopsom in combinatie met lange huidige looptijd. Al zal het altijd wel een beetje giswerk blijven. Ik denk dat ik hetzelfde zou hebben gedaan.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-12-2022
Graag jullie advies.

Ik moet voor 4 augustus de aanbieding accepteren en een notaris kiezen. Ik heb ooit gekozen voor eeuwigdurend afkopen. Zit nu op het punt om mijn woning te verkopen, maar heb geen zin om het eeuwigdurend af te kopen (kosten 1750 eur ex notaris). Het is sowieso al afgekocht tot 2053.

Ik kan de betaaloptie wijzigen. Kan ik dan nogmaals kiezen voor eeuwigdurend afkopen en daarmee nog 6 maanden winnen? Of zijn er andere trucs? Of toch maar gewoon een notaris kiezen, waarna ik een termijn krijg van 9 maanden? En wat gebeurt er als het huis in de tussentijd van eigenaar wisselt? Blijven de gunstige voorwaarden dan van toepassing?

[Voor 20% gewijzigd door flo_ op 31-07-2021 18:25]

• Figo112
flo_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:16:
Graag jullie advies.

Ik moet voor 4 augustus de aanbieding accepteren en een notaris kiezen. Ik heb ooit gekozen voor eeuwigdurend afkopen. Zit nu op het punt om mijn woning te verkopen, maar heb geen zin om het eeuwigdurend af te kopen (kosten 1750 eur ex notaris). Het is sowieso al afgekocht tot 2053.

Ik kan de betaaloptie wijzigen. Kan ik dan nogmaals kiezen voor eeuwigdurend afkopen en daarmee nog 6 maanden winnen? Of zijn er andere trucs? Of toch maar gewoon een notaris kiezen, waarna ik een termijn krijg van 9 maanden? En wat gebeurt er als het huis in de tussentijd van eigenaar wisselt? Blijven de gunstige voorwaarden dan van toepassing?
Als 9 maanden voldoende is door notaris te kiezen dan kan je die aanhouden. Als je woning tussentijds verkocht wordt dan krijgt de nieuwe eigenaar 6 maanden tijd om een aanvraag te doen onder de gunstige voorwaarden. Of je verandert de betaaloptie en krijgt daardoor meer tijd.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-12-2022
Figo112 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Als 9 maanden voldoende is door notaris te kiezen dan kan je die aanhouden. Als je woning tussentijds verkocht wordt dan krijgt de nieuwe eigenaar 6 maanden tijd om een aanvraag te doen onder de gunstige voorwaarden. Of je verandert de betaaloptie en krijgt daardoor meer tijd.
Top, die eerste optie kan ik dan sowieso doen.

Als ik de betaaloptie wijzig, kun je dan ook weer dezelfde betaaloptie kiezen (dus van eeuwigdurend afkopen naar eeuwigdurend afkopen)?

• abdell15
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-12-2021
Hallo iedereen,

Ik heb een kort vraagje. Ik heb geloof ik gezien dat iemand een keer in dit forum een lijstje van notarissen had gemaakt en gepubliceerd waarbij erbij vermeld stond wat de kosten per notaris waren. Helaas kan ik het niet meer vinden. Is er iemand die dit linkje nog heeft?

Alvast bedankt! :)

Groet

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52
Hier afgelopen maand naar de notaris geweest, onze situatie:

* Amsterdam Noord
* Rijtjeshuis 3 verdiepingen 136 m2
* Erfpacht afgekocht tot 2046
* Eeuwig vanaf 2046
* WOZ peildatum: 2015: 253.500 euro
* Kosten: 5914 euro voor erfpacht
* Kosten notaris: 940 euro

De hypotheekverstrekker eiste ook nog dat de hypotheek moet worden aangepast, paar eisen dat niet maar die van mij (Obvion) dus wel en dat grapje kost me nog 660 euro extra. In totaal dus ongeveer 7500 euro.

Bij Abma Schreurs notarissen akte laten doen, die hadden een mooie aanmeld procedure op hun website ;)

[Voor 4% gewijzigd door Helox-in-a-box op 06-08-2021 15:37]

• habermas
ik kan nog moeilijk wijs worden van de opties die me geboden worden:

mij is aangeraden om "vast te klikken", maar welke optie is dat? optie 1? die andere opties van 18.000 en 11.000 zijn gewoon niet mogelijk, en zijn m.i. ook bizarre prijzen om zomaar even op te hoesten zonder er iets voor terug te zien

• antidote
@habermas Vastklikken is inderdaad optie 1.

• habermas
cheers @antidote dat is een pak van m'n hart :D

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:19
Graag jullie advies. Ik heb een 10 jarig canon van 1848,- het tijdvak loopt tot 2067.

Huidige aanbieding is vastklinken, 77000 om alles af te kopen of 17000 voor afkopen vanaf 2067.

Ik twijfel een beetje. Ik zou gemakkelijk een Aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen om die 77.000 op te hoesten. Per jaar zou ik dan minder kwijt zijn dan nu. Echter vraag ik me ten zeerste af of je die 77.000 eruit haalt bij verkoop.

Jullie ideeën?

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-03 17:23
giantgiantus schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:44:
Graag jullie advies. Ik heb een 10 jarig canon van 1848,- het tijdvak loopt tot 2067.

Huidige aanbieding is vastklinken, 77000 om alles af te kopen of 17000 voor afkopen vanaf 2067.

Ik twijfel een beetje. Ik zou gemakkelijk een Aflossingsvrije hypotheek kunnen nemen om die 77.000 op te hoesten. Per jaar zou ik dan minder kwijt zijn dan nu. Echter vraag ik me ten zeerste af of je die 77.000 eruit haalt bij verkoop.

Jullie ideeën?
€77.000? Heb je niet gebruik gemaakt van de vroege overstap met korting?
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen voor €77.000, plus je tijdvak loopt tot 2067. Maar dit is mijn persoonlijke mening ik weet niet wat je situatie is.

[Voor 5% gewijzigd door Jay47 op 07-09-2021 01:57]

• korna
Jay47 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 01:56:
[...]

€77.000? Heb je niet gebruik gemaakt van de vroege overstap met korting?
Ik zou het eerlijk gezegd niet doenu voor €77.000, plus je tijdvak loopt tot 2067. Maar dit is mijn persoonlijke mening ik weet niet wat je situatie is.
Het canon is vastgezet voor 10 jaar. Huidige tijdvak volledig afkopen is 60.000.
giantgiantus schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:44:

Jullie ideeën?
Goed idee om met de huidige rente je hypotheek er voor te gebruiken. Of je het eruit haalt is lastig. Hangt ook af van de waarde van je woning tov de afkoopsom, wanneer je wilt verkopen, wie de kopers zijn in je buurt en de erfpacht situatie van vergelijkbare woningen. Ik zelf hou bij waardering wel rekening met de erfpacht situatie, maar anderen zijn al blij als ze een woning kunnen vinden.

Op de korte termijn tot 750.000 euro is de vraag groot. Ook zonder afkoop raak je de woning kwijt en ik vermoed dat je met afkoop de afkoopsom kan meerekenen. Boven de 800.000 (zonder geregelde eeuwigdurende erfpacht) heb ik in ieder geval een voorbeeld waar de woning verkocht werd dik onder de vraagprijs.

Op de lange termijn is het gissen. Dan hangt het af van het aanbod met afkoop en zonder afkoop. Op dit moment zie ik veel woningen waar het huidige tijdvak iig is afgekocht. Daarentegen is de eeuwigdurende soms/vaak niet eens vastgeklikt 😫. Interessant is het toekomstige aanbod van huidige nieuwbouw, ik vermoed dat veel mensen de afkoop gelijk regelen met die lage rente standen.

• antidote
korna schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:08:
Op de lange termijn is het gissen. Dan hangt het af van het aanbod met afkoop en zonder afkoop. Op dit moment zie ik veel woningen waar het huidige tijdvak iig is afgekocht. Daarentegen is de eeuwigdurende soms/vaak niet eens vastgeklikt 😫.
Bij de tot nu afgehandelde aanvragen heeft 9,6% ervoor gekozen om niet over te stappen. Dit vind ik een hoog percentage, ik had verwacht dat vrijwel iedereen i.i.g. zou vastklikken. Daarnaast wordt geschat dat voor 15% van de woningen geen aanvraag is gedaan.

Als je deze percentages combineert met die voor vastklikken / afkopen per BSQ-groep, dan is er naar de huidige stand alleen in de laagste BSQ-groep een meerderheid die afkoopt.

De cijfers komen uit de voortgangsrapportage aan de gemeenteraad. Die is te vinden via amsterdam.raadsinformatie.nl, zoeken op voortgang overstapregeling.

• korna
antidote schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:32:
[...]

Bij de tot nu afgehandelde aanvragen heeft 9,6% ervoor gekozen om niet over te stappen. Dit vind ik een hoog percentage, ik had verwacht dat vrijwel iedereen i.i.g. zou vastklikken. Daarnaast wordt geschat dat voor 15% van de woningen geen aanvraag is gedaan.

Als je deze percentages combineert met die voor vastklikken / afkopen per BSQ-groep, dan is er naar de huidige stand alleen in de laagste BSQ-groep een meerderheid die afkoopt.

De cijfers komen uit de voortgangsrapportage aan de gemeenteraad. Die is te vinden via amsterdam.raadsinformatie.nl, zoeken op voortgang overstapregeling.
Zou me niet verbazen dat een hoop mensen niet durven te kiezen. Niemand kan voorspellen wat de toekomst brengt. “Misschien komt de gemeente wel later met een beter voorstel…” Dat is gewoon gokken op een mogelijk betere uitkomst ipv nu voor zekerheid te kiezen. Niets doen is altijd makkelijker (zie ook vaccinatie angst) maar zeker niet altijd beter, bewaar de shit voor later. Daarnaast een groep expats die er wellicht helemaal niets van snappen.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:59
Net de eindafrekening gekregen van de Notaris...

Moet 3250 aftikken voor het afkopen, en moet daarbij 6,75 euro aan negatieve rente betalen !!!
Nou gaat het niet om die 6,75 euro natuurlijk, maar...
En het is inclusief BTW ??? Hoezo dat?
En 5.57 euro op 3250, als ze een week het geld op hun rekening hebben staan is dat 8,9% rente op jaarbasis!

Nu zullen daar vast extra "administratieve kosten" in versleuteld zitten, het blijft maar een paar euro, maar tjemig

• abalone
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:07:
[...]
Het is niet netzo aantrekkelijk want eerst vastklikken en later afkopen is duurder. Heb ik al eerder paar keer aangegeven, wellicht is het begrijpelijker als jullie dit even doornemen https://nl.linkedin.com/p...site-bij-de-van-den-brink

Goedkoopste optie is meteen afkopen, want bij vastklikken rekent de gemeente jaarlijks inflatie + canonrente wat neerkomt op een stijging van meer dan 4% elk jaar van het afkoopbedrag.
Wat ben ik blij dat ik dit hier gevonden heb! Wij twijfelen tussen optie 2 (overstappen met afkoop eeuwigdurende canon) en optie 3 (vastklikken eeuwigdurende canon). Eeuwigdurend afkopen kost 15k en het eeuwige tijdvak begint in 2050. Maar we zien onszelf hier nog wel een tijdje wonen, dus de kans is reëel dat we het later alsnog willen afkopen. Door deze snelle prijstoename van de eeuwige afkoopsom valt voor ons de keus op afkopen van het eeuwigdurende deel.

Nu is er bij ons het volgende aan de hand. De oppervlakte van de woning klopt niet. In het persoonlijk informatiepakket wordt gesproken over 56m2, terwijl het rond de 124m2 moet zijn. Ik heb de gemeente 2x gebeld en kreeg 2x een ander antwoord:
  1. De oppervlakte is niet belangrijk, de WOZ waarde is leidend. In het WOZ waarde loket staat de oppervlakte wel correct, maar dat is een andere afdeling van de gemeente de afdelingen communiceren niet met elkaar.
  2. De details van de woning moet kloppen omdat het juridisch allemaal dicht moet zitten, dus ook het oppervlak.
Heeft iemand hier ook ervaring met een verkeerd oppervlakte GO in de erfpacht aanbieding van de gemeente? En wat zijn hier eventuele gevolgen van? Een simpel mailtje naar de gemeente met het juiste oppervlakte voldoet niet, ze willen dan een NEN meetrapport. Maar om die nou speciaal hiervoor te laten opstellen...

• Figo112
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Wat ben ik blij dat ik dit hier gevonden heb! Wij twijfelen tussen optie 2 (overstappen met afkoop eeuwigdurende canon) en optie 3 (vastklikken eeuwigdurende canon). Eeuwigdurend afkopen kost 15k en het eeuwige tijdvak begint in 2050. Maar we zien onszelf hier nog wel een tijdje wonen, dus de kans is reëel dat we het later alsnog willen afkopen. Door deze snelle prijstoename van de eeuwige afkoopsom valt voor ons de keus op afkopen van het eeuwigdurende deel.

Nu is er bij ons het volgende aan de hand. De oppervlakte van de woning klopt niet. In het persoonlijk informatiepakket wordt gesproken over 56m2, terwijl het rond de 124m2 moet zijn. Ik heb de gemeente 2x gebeld en kreeg 2x een ander antwoord:
  1. De oppervlakte is niet belangrijk, de WOZ waarde is leidend. In het WOZ waarde loket staat de oppervlakte wel correct, maar dat is een andere afdeling van de gemeente de afdelingen communiceren niet met elkaar.
  2. De details van de woning moet kloppen omdat het juridisch allemaal dicht moet zitten, dus ook het oppervlak.
Heeft iemand hier ook ervaring met een verkeerd oppervlakte GO in de erfpacht aanbieding van de gemeente? En wat zijn hier eventuele gevolgen van? Een simpel mailtje naar de gemeente met het juiste oppervlakte voldoet niet, ze willen dan een NEN meetrapport. Maar om die nou speciaal hiervoor te laten opstellen...
Ik zou bezwaar maken op de woz waarde 2014/2015. Was je toen al eigenaar of later eigenaar geworden? Dus na 2014/2015.

• korna
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Ik had die vraag ook. Mijn oppervlakte wijkt ook af maar niet zoveel als die van jou. Ik vond mijn antwoord in de FAQ..

https://www.amsterdam.nl/...43D8-B345-B03A7C35D009%7D
Klopt het aantal vierkante meters (oppervlakte) volgens u niet?
U kunt dan wel verder met uw aanvraag. Het aantal vierkante meters heeft namelijk geen invloed op de overstapkosten.
Ge­ge­vens op de aan­bie­ding
In de aan­bie­ding ziet u het aan­tal vier­kan­te me­ters al­tijd staan als ge­bruiks­op­per­vlak (GO).
Ge­ge­vens op de over­stapak­te
De no­ta­ris zet al­leen het aan­tal vier­kan­te me­ters in bru­to vloer­op­per­vlak (BVO) in de over­stapak­te. Hij re­kent ze niet om naar ge­bruiks­op­per­vlak (GO).

• korna
Figo112 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Ik zou bezwaar maken op de woz waarde 2014/2015. Was je toen al eigenaar of later eigenaar geworden? Dus na 2014/2015.
Maakt de timing voor het bezwaar nog uit? Ik las ergens dat je het ook nog achteraf kan doen.

• abalone
  • Niet online
korna schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Ik had die vraag ook. Mijn oppervlakte wijkt ook af maar niet zoveel als die van jou. Ik vond mijn antwoord in de FAQ..

https://www.amsterdam.nl/...43D8-B345-B03A7C35D009%7D

[...]
Ik interpreteerde dat als dat je de aanvraag wel kan doen (aanvraagdatum vastleggen, eventueel informatiepakket aanvragen), maar het is me niet duidelijk of je dan het hele proces kan doorlopen met een foute GO. Maar dat is bij jou dus wel gebeurd?
Het gekke is dus dat op de WOZ beschikkingen de oppervlakte wel (nagenoeg) klopt. Maar in het erfpachtdossier van de gemeente dus minder dan de helft is.

• Figo112
korna schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Maakt de timing voor het bezwaar nog uit? Ik las ergens dat je het ook nog achteraf kan doen.
Jazeker, sinds begin dit jaar is na uitspraak rechter aangegeven dat de bewoners die bijv na 2014 eigenaar zijn geworden en de mogelijkheid niet hadden om toendertijd bezwaar te maken alsnog deze kans krijgen. Dit geldt ook als je bijv wel voor 2014 eigenaar was en je ook een partner had die geen aanslag heeft gekregen. Voor meer info zie https://www.woz-juristen.nl/seba-woz-2015/ mijn bezwaar loopt ook via hun.

• Figo112
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Ik interpreteerde dat als dat je de aanvraag wel kan doen (aanvraagdatum vastleggen, eventueel informatiepakket aanvragen), maar het is me niet duidelijk of je dan het hele proces kan doorlopen met een foute GO. Maar dat is bij jou dus wel gebeurd?

[...]

Het gekke is dus dat op de WOZ beschikkingen de oppervlakte wel (nagenoeg) klopt. Maar in het erfpachtdossier van de gemeente dus minder dan de helft is.
Los van oppervlakte wel of niet klopt, bezwaar zou ik altijd doen.

• abalone
  • Niet online
Figo112 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Los van oppervlakte wel of niet klopt, bezwaar zou ik altijd doen.
Ik las ergens dat als je bezwaar aantekent de gemeente ook kan bepalen dat de woz eigenlijk hoger moet zijn. En als ze dat doen, dan is de hogere woz bindend. Ik was wel tevreden met de woz van 2014 (ook al was ik toen nog geen eigenaar) en wilde het risico niet lopen dat de gemeente hem na bezwaar hoger maakt.

• Figo112
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Ik las ergens dat als je bezwaar aantekent de gemeente ook kan bepalen dat de woz eigenlijk hoger moet zijn. En als ze dat doen, dan is de hogere woz bindend. Ik was wel tevreden met de woz van 2014 (ook al was ik toen nog geen eigenaar) en wilde het risico niet lopen dat de gemeente hem na bezwaar hoger maakt.
Woz waarde kan nooit na bezwaar stijgen. Dat zou betekenen dat de gemeente de eerste taxatie uit de losse pols gedaan heeft. Zelf weten maar bezwaar is 9 van de 10keer wel lonend

• korna
abalone schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

[...]

Ik lees het antwoord als wel geldig voor het hele process. “Het aantal vierkante meters heeft geen invloed op de overstap kosten”. Wat maf klinkt maar dat komt omdat de WOZ waarde gebruikte wordt en die is weer gebaseerd op de oppervlakte in de WOZ. Daarnaast staat er ook dat de notaris alles weer recht trekt.
De no­ta­ris zet al­leen het aan­tal vier­kan­te me­ters in bru­to vloer­op­per­vlak (BVO) in de over­stapak­te. Hij re­kent ze niet om naar ge­bruiks­op­per­vlak (GO).
Misschien staat de GO in de aanbieding ivm historische redenen. Weet je trouwens zeker dat de waarde in je WOZ klopt? Dus het aantal GO meters en niet BVO meters. Kan ook nog zijn dat de GO in jouw woning ooit veel kleiner geweest.

• abalone
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Het is niet netzo aantrekkelijk want eerst vastklikken en later afkopen is duurder. Heb ik al eerder paar keer aangegeven, wellicht is het begrijpelijker als jullie dit even doornemen https://nl.linkedin.com/p...site-bij-de-van-den-brink

Goedkoopste optie is meteen afkopen, want bij vastklikken rekent de gemeente jaarlijks inflatie + canonrente wat neerkomt op een stijging van meer dan 4% elk jaar van het afkoopbedrag.

Dat gezegd te hebben, betekent dit niet dat voor elke situatie afkoop de beste keus is. Dat is afhankelijk van hoelang je van plan bent erin te wonen etc..
Als ik het artikel lees zie ik de canonrente niet voorbij komen. Wel uitstelduur en uitstelfactor. De uitstelfactor neemt toe als je langer wacht met afkopen. Dit komt bovenop de inflatiecorrectie en daarom neemt de afkoopsom jaarlijks zo snel toe. Ik begrijp de logica die de schrijver van het artikel volgt, maar ik weet niet hoe de uitstelfactor/duur bepaalt worden. Hier kan ik ook niks over vinden op de site van de gemeente Amsterdam. Hebben deze iets met de canonrente te maken waar je het over hebt?

• abalone
  • Niet online
korna schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Ik lees het antwoord als wel geldig voor het hele process. “Het aantal vierkante meters heeft geen invloed op de overstap kosten”. Wat maf klinkt maar dat komt omdat de WOZ waarde gebruikte wordt en die is weer gebaseerd op de oppervlakte in de WOZ. Daarnaast staat er ook dat de notaris alles weer recht trekt.

[...]

Misschien staat de GO in de aanbieding ivm historische redenen. Weet je trouwens zeker dat de waarde in je WOZ klopt? Dus het aantal GO meters en niet BVO meters. Kan ook nog zijn dat de GO in jouw woning ooit veel kleiner geweest.
De woning heeft een kelder, wat de helft van het GO is. Deze zal vroeger niet meegeteld zijn denk ik, daarom wijkt het zoveel af. Maar het is gewoon een volwaardige leefverdieping (hoogte 2m30), met daglicht.

Maar zelfs als ik die verdieping meetel wijkt het nog ~10% af. Maar dat maakt dus niet zoveel uit begrijp ik.

• Figo112
abalone schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Als ik het artikel lees zie ik de canonrente niet voorbij komen. Wel uitstelduur en uitstelfactor. De uitstelfactor neemt toe als je langer wacht met afkopen. Dit komt bovenop de inflatiecorrectie en daarom neemt de afkoopsom jaarlijks zo snel toe. Ik begrijp de logica die de schrijver van het artikel volgt, maar ik weet niet hoe de uitstelfactor/duur bepaalt worden. Hier kan ik ook niks over vinden op de site van de gemeente Amsterdam. Hebben deze iets met de canonrente te maken waar je het over hebt?
Onderaan het artikel is een verwijzing naar een ander artikel met de cijfers en ook die van de canonrente.

• Jay47
Zo vandaag bij de notaris getekend, erfpacht afgekocht.
Notariskosten vielen reuze mee ook mijn hypotheek verstrekker ging akkoord. Ik lees dat je bij sommige hypotheken je een nieuwe moet afsluiten en dat gaat in de kosten lopen. Hypotheek opzeggen kost geld en nieuwe aanvragen kost ook geld.
Eigenlijk zou de hypotheek verstrekker gelijk akkoord moeten gaan, bedoel is gunstiger voor hun.

• abalone
  • Niet online
Jay47 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:12:
Zo vandaag bij de notaris getekend, erfpacht afgekocht.
Notariskosten vielen reuze mee ook mijn hypotheek verstrekker ging akkoord. Ik lees dat je bij sommige hypotheken je een nieuwe moet afsluiten en dat gaat in de kosten lopen. Hypotheek opzeggen kost geld en nieuwe aanvragen kost ook geld.
Eigenlijk zou de hypotheek verstrekker gelijk akkoord moeten gaan, bedoel is gunstiger voor hun.
Congrats! *O*
Welke notaris ben je geweest?

• Jay47
abalone schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Congrats! *O*
Welke notaris ben je geweest?
Amson & Kolhoff, eind Dec 2020 een offerte gevraagd bij meerdere notarissen, zij waren de goedkoopste. Kreeg een offerte van €775 maar eind rekening was €660 dus viel reuze mee. Ben heel goed geholpen door ze. Ander notarissen vroegen tussen de €1200 en €1800.
Maar weet niet wat voor prijzen ze nu hanteren maar ik zou zeggen vraag een offerte aan. Kan geen kwaad bij meerdere te proberen.

Plus mijn huis, berging en parkeerplaats zijn opgesplitst, dus 3 kadaster. Sommige notarissen rekenen extra omdat volgens hun dat aparte zaken zijn. Bij Amson & Kolhoff zien ze dat gewoon als 1 geheel dus geen gelul met extra kosten enz.

[Voor 17% gewijzigd door Jay47 op 12-10-2021 14:29]

• abalone
  • Niet online
Jay47 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Amson & Kolhoff, eind Dec 2020 een offerte gevraagd bij meerdere notarissen, zij waren de goedkoopste. Kreeg een offerte van €775 maar eind rekening was €660 dus viel reuze mee. Ben heel goed geholpen door ze. Ander notarissen vroegen tussen de €1200 en €1800.
Maar weet niet wat voor prijzen ze nu hanteren maar ik zou zeggen vraag een offerte aan. Kan geen kwaad bij meerdere te proberen.
Bedankt voor de tip!

• abalone
  • Niet online
Figo112 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Onderaan het artikel is een verwijzing naar een ander artikel met de cijfers en ook die van de canonrente.
Het is gelukt! Ik heb ff een avondje zitten rekenen en kan de afkoopsom nu zelf berekenen, en dus ook wat het zou kosten in de komende jaren als ik later besluit af te kopen. De afkoopsom wordt de komende jaren ~5% duurder per jaar (en is in 2022 nu al 25% duurder dan bij direct afkopen (peil 2017). Dit bevestigt dat we direct gaan afkopen (met peil 2017) :)

• korna
abalone schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Het is gelukt! Ik heb ff een avondje zitten rekenen en kan de afkoopsom nu zelf berekenen, en dus ook wat het zou kosten in de komende jaren als ik later besluit af te kopen. De afkoopsom wordt de komende jaren ~5% duurder per jaar (en is in 2022 nu al 25% duurder dan bij direct afkopen (peil 2017). Dit bevestigt dat we direct gaan afkopen (met peil 2017) :)
Das heel wat meer dan inflatie..

• Figo112
korna schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:19:
[...]

Das heel wat meer dan inflatie..
Dat klopt, zit ook een soort risico uitstel afkoop percentage waarbij je dus richting de 5% per jaar uitkomt.
Als je vastklikt en nooit meer gaat afkopen dan is dat niet zo een issue, maar als je vastklikt en wil afkopen is het bedrag na elke 16 jaar verdubbeld bij een lage inflatie van 2%. Maar gezien de omstandigheden en dat alles duurder wordt kan het ook straks door de hogere inflatie nog hoger worden.

• Figo112
[...]

Klopt helaas overweeg ik dus ook om deze reden af te kopen. Vooral met de verwachting dat inflatie percentages de komende jaren waarschijnlijk hoger zullen zijn dan die 2%.

Ik heb mijn hoorzitting gehad om de woz waarde van 2015 te verlagen zodat het afkoop bedrag ook lager wordt. Hopelijk komt de ambtenaar met een goed voorstel anders gaan we door procederen. Maar zou mij verbazen als het niet zouden verlagen omdat er zoveel validepunten zijn ingebracht je kan er bijna niet omheen.

• Jay47
[...]

Maar had je geen gunstige tarieven? Of heb je je huis na de aanbieding van de gemeente gekocht?

• abalone
  • Niet online
Jay47 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Maar had je geen gunstige tarieven? Of heb je je huis na de aanbieding van de gemeente gekocht?
Ik heb dit huis vorig jaar gekocht. De vorige eigenaar zat wel al ik de overstapmolen maar had de overstap nog niet afgerond. Ik kon de gunstige aanvraagdatum overnemen en ben dus nu bezig met de overstap. We twijfelen tussen eeuwigdurende canon vastzetten (en eventueel later afkopen) of direct afkopen. Als we niet direct afkopen stijgt de afkoopsom dus met ~5%/jaar. Daarom kiezen we ervoor om direct de canon af te kopen en niet eerst 'vast te klikken'.

• abalone
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:50:
[...]
Ik heb mijn hoorzitting gehad om de woz waarde van 2015 te verlagen zodat het afkoop bedrag ook lager wordt. Hopelijk komt de ambtenaar met een goed voorstel anders gaan we door procederen. Maar zou mij verbazen als het niet zouden verlagen omdat er zoveel validepunten zijn ingebracht je kan er bijna niet omheen.
Wat zijn je argumenten / gronden dat de WOZ te hoog is vastgesteld?

• Jay47
abalone schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:34:
[...]

Ik heb dit huis vorig jaar gekocht. De vorige eigenaar zat wel al ik de overstapmolen maar had de overstap nog niet afgerond. Ik kon de gunstige aanvraagdatum overnemen en ben dus nu bezig met de overstap. We twijfelen tussen eeuwigdurende canon vastzetten (en eventueel later afkopen) of direct afkopen. Als we niet direct afkopen stijgt de afkoopsom dus met ~5%/jaar. Daarom kiezen we ervoor om direct de canon af te kopen en niet eerst 'vast te klikken'.
Aha duidelijk, direct afkopen scheelt je geld.

• Figo112
abalone schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Wat zijn je argumenten / gronden dat de WOZ te hoog is vastgesteld?
Genoeg om op te noemen, bijv. opgegeven moment is de gemeente verandert van rekenmethode waarbij dus soms in dezelfde straat tot verschillen heeft geleid terwijl woningen identiek zijn. Daarnaast houdt de gemeente niet standaard rekening met de staat van de woning en ook waardedrukkende omgevingsfactoren zoals ondergrondse afvalcontainers etc.
Maargoed dit is niet alles daarom heb je ook echt een woz jurist nodig die voor paar tientjes jou gaat begeleiden. Zelf gaat het je niet lukken om de situatie 5/6 jaar geleden goed te kunnen inschatten.

• henny3
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-03 05:57
Ik ga eeuwigdurend afkopen en heb net 5 offertes bij diverse notarissen opgevraagd. Ben benieuwd :)
Er zit geen kosten/baten calculatie achter. Het is meer een gevoel, dat ik er dan klaar mee ben en dat ik zelf als koper gewoon liever zo'n pand zou kopen.
Er zit geen hypotheek op, dat maakt het wat overzichtelijker (en goedkoper).

• Figo112
henny3 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:12:
Ik ga eeuwigdurend afkopen en heb net 5 offertes bij diverse notarissen opgevraagd. Ben benieuwd :)
Er zit geen kosten/baten calculatie achter. Het is meer een gevoel, dat ik er dan klaar mee ben en dat ik zelf als koper gewoon liever zo'n pand zou kopen.
Er zit geen hypotheek op, dat maakt het wat overzichtelijker (en goedkoper).
lekker hypotheek vrij en straks erfpachtvrij wat wil je nog meer in amsterdam, totdat klaas zijn plannetje doorkomt en een basisbehoefte een woning als vermogen gaat gelden. 8)7

• henny3
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-03 05:57
Figo112 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

lekker hypotheek vrij en straks erfpachtvrij wat wil je nog meer in amsterdam, totdat klaas zijn plannetje doorkomt en een basisbehoefte een woning als vermogen gaat gelden. 8)7
Van de 5 notarissen reageerde 1 niet en 1 had geen plek/tijd meer. Van de overigen was de goedkoopste Elise Visser met 774, Maes vroeg 918 en Spier & Hazenb 1050.

Hypotheekvrij en erfpachtvrij straks idd. En meer belasting betalen vind ik prima. Ik voel me behoorlijk gezegend vergeleken met veel jongeren en kan zo bijdragen aan de maatschappij. :)

• Stefan79
Interessant atrikel in de Telegraaf over het afkopen van erfpacht. Sommige makelaars adviseren al om z.s.m. af te kopen i.p.v. vast te klikken:

• abalone
  • Niet online
Amsterdamse erfpachters krijgen laatste kans op voordelige overstap

Erfpachters die niet zijn overgestapt naar het nieuwe erfpachtstelsel krijgen van de gemeente toch nog één kans om dat wel te doen. Deze gevoelige concessie komt tot stand onder druk van de Autoriteit Consument en Markt.

https://www.parool.nl/ams...delige-overstap~b52a91b8/

• raptorix
abalone schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:04:
Amsterdamse erfpachters krijgen laatste kans op voordelige overstap

Erfpachters die niet zijn overgestapt naar het nieuwe erfpachtstelsel krijgen van de gemeente toch nog één kans om dat wel te doen. Deze gevoelige concessie komt tot stand onder druk van de Autoriteit Consument en Markt.

https://www.parool.nl/ams...delige-overstap~b52a91b8/
Te belachelijk voor woorden, laat ze eerst maar alle informatie leveren, het punt is dat als je nu ingaat op het voorstel dat je later moet gaan procederen om het recht te zetten. Daarnaast zou het me niet verbazen als ze de komende jaren trucjes gaan uithalen om de huizenbezitter op een andere manier te belasten.

• Figo112
Zijn er nog mensen die bezwaar hebben gemaakt op hun woz waarde uit 2014/2015 waarop je afkoopbedrag erfpacht is gebaseerd?

• korna
Figo112 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:32:
Zijn er nog mensen die bezwaar hebben gemaakt op hun woz waarde uit 2014/2015 waarop je afkoopbedrag erfpacht is gebaseerd?
Nee, wel een mail gestuurd naar dat kantoor die het voor jou doet, maar nooit een reactie gekregen. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed op welke gronden ik bezwaar kan indienen (woon nog geen jaar in de woning en het straat beeld is niet veranderd)

• Figo112
korna schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Nee, wel een mail gestuurd naar dat kantoor die het voor jou doet, maar nooit een reactie gekregen. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed op welke gronden ik bezwaar kan indienen (woon nog geen jaar in de woning en het straat beeld is niet veranderd)
Ik zou het via Woz juristen doen, via hun is mijn bezwaard gegrond gaat toch lekker weer mooi bedrag van de woz waarde af (25/30k).
Nog genoeg zaken die naar mijn mening niet kloppen maar weer een stapje in de goede richting.

• Ace Kimono
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-11-2022
Net offertes aangevraagd bij Amson & Kolhoff en Elise Visser. Ik ga eeuwig vastzetten.
Ben benieuwd wat er uitkomt als tarief.

• Stefan79
Ace Kimono schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:28:
Net offertes aangevraagd bij Amson & Kolhoff en Elise Visser. Ik ga eeuwig vastzetten.
Amson & Kolhoff kwam bij mij als goedkoopste uit de bus. Had een flink aantal offertes opgevraagd. Dus daar zit je wel goed. Verder tot nu toe prima communicatie, etc. Ik ga rond de zomer volledig afkopen.

• Figo112
Ace Kimono schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:28:
Wil je nog delen waarom de keus op vastklikken is gevallen en niet afkopen?

• Mutwaeki
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-01-2022
Oppervlakte klopt hier ook niet. Ik heb net een aanbieding gekregen en daarin staat ook weer de verkeerde opp. Ik heb het eerder bij de opmerkingen vermeld en er wordt niets mee gedaan. Ik laat het zo en ga er vanuit dat idd. de WOZ van 2014 leidend is.
Hoor het graag als iemand inmiddels wijzer is geworden.

[Voor 15% gewijzigd door Mutwaeki op 12-01-2022 19:21]

• Kalua
Weet iemand of het mogelijk is om je aanbiedingskeus te wijzigen(afkoop naar vastzetten) voor extra bedenktijd en dan later alsnog de eerste keus te kiezen?

• Stefan79
Kalua schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:01:
Weet iemand of het mogelijk is om je aanbiedingskeus te wijzigen(afkoop naar vastzetten) voor extra bedenktijd en dan later alsnog de eerste keus te kiezen?
Volgens mij mag je maar één keer wijzigen nu. Dus je kan dan niet meer terug. Ik heb het laatst nog uitgeprobeerd maar het systeem gaf aan dat ik al gewijzigd had en dat je dit niet een tweede keer mocht doen.

Maar ik kan mij herinneren toen ik in het verleden wilde wijzigen ik weer een half jaar de tijd kreeg om de keuze te maken. Volgens mij kan je op die manier wel tijd "winnen". Maar waarom zou te twijfelen? Afkoopbedrag te hoog?

• Stefan79
Artikel uit de Telegraaf waarin de eerste signalen staan van woningen die minder waard zijn omdat er niet is afgekocht. De actuele (op dat moment stuk hogere) afkoopsom wordt van de vraagprijs afgetrokken.

[Voor 31% gewijzigd door Stefan79 op 13-01-2022 18:55]

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:59
Man man man.... De afkoop van erfpacht is te ingewikkeld...
Het is toch m.i. buitengewoon duidelijk dat de afkoop een formule is met iets van X%* BSQ * waarde van de woning.
En dat de afkoop is gebaseerd op WOZ 2014/2015 in plaats van WOZ nu en we weten toch allemaal wat er met de WOZ (en woning waarde) in de laatste 5 jaar is gebeurd?... ( 5 jaar want e.a. begon terug in 2020)

Als je je een heel klein beetje verdiept en Google gebruikt, kom je er ook makkelijk achter wat er met de BSQ is gebeurd in dezelfde periode (ook flink omhoog, in Amsterdam buitenveldert van 37% naar 49%, toen al in 2020 vastgesteld en bekend!).
Dan is de rekensom toch simpel?
37% * WOZ 2015
of
49% * WOZ 2020 ( = ongeveer WOZ 2015 * 1,5)
En nu
49% * WOZ 2021 of nog later.... (= nog hoger naar alle waarschijnlijkheid)

En dan is hij ook nog eens uitgegaan van max max max max hypotheek voor zijn nieuwe woning, immers bij verkoop van 8 ton is het onvoldoende om zijn nieuwe huis te kunnen kopen/financieren.

Spijtoptant? Niks spijt, gewoon kwestie van dom dom dom en onvoldoende actie. Hoe lang heeft die hele procedure wel niet geduurd, bijna 2 jaar in mijn geval.... veel mensen loopt het nog, al heb je de keuze waarschijnlijk al wel moeten maken.

In zijn geval, gezien zijn max financiering van zijn nieuwe huis zal het eerder zijn geweest dat hij die 65k als veel te duur heeft ervaren (is natuurlijk ook heel veel geld) en het daarbij gelaten.

Aan de andere kant, hadden we nu midden in een (omgekeerde) huizen crisis gezeten en de waarde van zijn woning had inmiddels 200.000 euro geweest, dan had deze meneer waarschijnlijk als "wat zielig, ik heb mijn huis voor 400.000 euro gekocht, max financieerd met aflossingsvrije hypotheek, nooit gespaard noch afgelost en nu kan ik mijn droom huis in Brabant niet kopen en/of financieren." in de krant gestaan.

• Kalua
Stefan79 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Volgens mij mag je maar één keer wijzigen nu. Dus je kan dan niet meer terug. Ik heb het laatst nog uitgeprobeerd maar het systeem gaf aan dat ik al gewijzigd had en dat je dit niet een tweede keer mocht doen.

Maar ik kan mij herinneren toen ik in het verleden wilde wijzigen ik weer een half jaar de tijd kreeg om de keuze te maken. Volgens mij kan je op die manier wel tijd "winnen". Maar waarom zou te twijfelen? Afkoopbedrag te hoog?
Ah ik zie het er nu inderdaad bij staan dat je maar 1x mag wijzigen. Jammer, is ook niet dat ik twijfel. Afkoop is voor mij 5,5K (Woon in Noord, dus eigenlijk wel iets hoger dan ik dacht) dus dat is een no-brainer. Ik probeer het alleen zo lang mogelijk uit te stellen, want het is toch een beetje zonde geld. Ik zie echter dat je 9 maanden hebt om bij te notaris te zijn geweest, dus laat die wel rustig aan doen dan :+
namliam_eht schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:35:
Inderdaad, vond dat er toch overal gewaarschuwd werd in de informatie dat niets doen grote financiële gevolgen kon hebben. Daarnaast is: Ik snap het niet dus doe maar niets ook wel het domste wat je kan doen, totaal geen medelijden met deze man.

[Voor 17% gewijzigd door Kalua op 14-01-2022 09:51]

• retoohs
Kalua schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:49:

Ah ik zie het er nu inderdaad bij staan dat je maar 1x mag wijzigen. Jammer, is ook niet dat ik twijfel. Afkoop is voor mij 5,5K (Woon in Noord, dus eigenlijk wel iets hoger dan ik dacht) dus dat is een no-brainer. Ik probeer het alleen zo lang mogelijk uit te stellen, want het is toch een beetje zonde geld. Ik zie echter dat je 9 maanden hebt om bij te notaris te zijn geweest, dus laat die wel rustig aan doen dan :+
Je kan het ook gewoon bij je hypotheek er bovenop gooien.

• Stefan79
retoohs schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Je kan het ook gewoon bij je hypotheek er bovenop gooien.
Volgens mij moet het dan wel binnen je inschrijving van de hypotheek vallen volgens mij. In mijn geval moest er een wijziging worden gedaan op de hypotheek als ik de afkoopsom wilde meefinancieren. Met notariskosten en afsluitkosten erbij was dat totaal de moeite niet meer voor zo`n kleine afkoopsoms. Dus dan maar cash betalen.

• Figo112
Kalua schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:01:
Volgens mij kan dit wel, tenminste het kon ooit wel of het verandert is weet ik niet.
Als je echt tijd wil winnen had je volgens mij het beste een woz bezwaar moeten doen. Dan kan je het zo weer 2 jaar rekken en is je aanvraag gepauzeerd. Als je woz verlaagd wordt, grote kans hierop, dan kan je alle stappen in het portaal opnieuw doen.

• Figo112
namliam_eht schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:35:
Het is toch m.i. buitengewoon duidelijk dat de afkoop een formule is met iets van X%* BSQ * waarde van de woning.
En dat de afkoop is gebaseerd op WOZ 2014/2015 in plaats van WOZ nu en we weten toch allemaal wat er met de WOZ (en woning waarde) in de laatste 5 jaar is gebeurd?... ( 5 jaar want e.a. begon terug in 2020)

Als je je een heel klein beetje verdiept en Google gebruikt, kom je er ook makkelijk achter wat er met de BSQ is gebeurd in dezelfde periode (ook flink omhoog, in Amsterdam buitenveldert van 37% naar 49%, toen al in 2020 vastgesteld en bekend!).
Dan is de rekensom toch simpel?
37% * WOZ 2015
of
49% * WOZ 2020 ( = ongeveer WOZ 2015 * 1,5)
En nu
49% * WOZ 2021 of nog later.... (= nog hoger naar alle waarschijnlijkheid)

En dan is hij ook nog eens uitgegaan van max max max max hypotheek voor zijn nieuwe woning, immers bij verkoop van 8 ton is het onvoldoende om zijn nieuwe huis te kunnen kopen/financieren.

Spijtoptant? Niks spijt, gewoon kwestie van dom dom dom en onvoldoende actie. Hoe lang heeft die hele procedure wel niet geduurd, bijna 2 jaar in mijn geval.... veel mensen loopt het nog, al heb je de keuze waarschijnlijk al wel moeten maken.

In zijn geval, gezien zijn max financiering van zijn nieuwe huis zal het eerder zijn geweest dat hij die 65k als veel te duur heeft ervaren (is natuurlijk ook heel veel geld) en het daarbij gelaten.

Aan de andere kant, hadden we nu midden in een (omgekeerde) huizen crisis gezeten en de waarde van zijn woning had inmiddels 200.000 euro geweest, dan had deze meneer waarschijnlijk als "wat zielig, ik heb mijn huis voor 400.000 euro gekocht, max financieerd met aflossingsvrije hypotheek, nooit gespaard noch afgelost en nu kan ik mijn droom huis in Brabant niet kopen en/of financieren." in de krant gestaan.
Zo jij bent een echte kenner, ok geef maar aan hoe de BSQ waarop mijn afkoop is gebaseerd berekend is? Waarom heeft een woning in dezelfde rij soms een andere bsq dan mijn woning? Waarom is er uberhaupt opeens bsq terwijl voorheen bsq geen rol speelde in erfpachtbepalingen?
Waarom is er niet meteen door de gemeente een mogelijkheid gecreeerd om bezwaar te maken op de woz waarde van 2014/205 als dit de grondslag is waarop de berekening is gebaseerd? Waarom moet er eerst een lange rechtzaak aan te pas komen voordat ze bereid zijn om alsnog iedereen deze kans te geven? Mijn woz 2014/2015 is al 30k verlaagd en ik ga hoger in beroep omdat ze in die tijd overgegaan zijn naar een nieuwe methode om erfpacht te bepalen maar dat hebben ze bij mij niet toegepast daarmee zou mijn woz 2014/2015 nog lager moeten uitkomen. Het is inderdaad niet zo complex als je alles aanneemt van de gemeente als zijnde kloppend, maar ieder persoon die iets meer kennis en verstand heeft twijfelt aan de gehele procedure en de zoveelste blunder in deze erfpacht zaak.

oftewel in het kort grooste onzin tekst die ik in een lange tijd heb gelezen. Gemeente heeft een zorgplicht richting zijn burgers en ze hebben grote steken laten vallen en dat komt langzaam aan het licht. Ontnemen van de mogelijkheid om bezwaar te maken tot erg slechte communicatie richting burgers hebben er toe geleid dat er zoveel rechtzaken tegen de gemeente lopen.

[Voor 5% gewijzigd door Figo112 op 18-01-2022 17:01]

• raptorix
Ik zal een voorbeeld geven, laten we zeggen in 2014 is er een pauperstraat in Amsterdam, met laten we zeggen woningen van 150K per stuk, er is veel overlast, winkeliers trekken weg, er is veel politie en buurtzorg nodig, etc. Nu staat er een ontwikkelaar op die er wel brood in ziet, hij besluit de huizen grondig onder handen te nemen, hij zorgt ervoor dat de straat weer aantrekkelijk word, er komen weer leuke winkels, er is minder criminaliteit, kortom de gemeente zou blij moeten zijn, meer inkomsten, minder uitgaven, prima!

Maar nu is er een ambtenaar, die zegt ho! Door ons fantastische beleid, is de waarde van de grond niet 7 punten, maar 32, geworden, inmiddels is mede door de woningnood de prijs gestegen naar 450K. De gemeente zegt nu, ja de grond is een stuk meer waard geworden, was de grond in 2014 nog 9000 euro waard, inmiddels is dit bijna het 15 voudige, en natuurlijk allemaal door het geweldige Amsterdamse beleid!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:19
Heeft er iemand ervaring met het afkopen van de erfpacht in combinatie met het verhogen van de hypotheek? Wat is nu de logische volgorde? Moet ik eerst een notaris zoeken en dan de hypotheek regelen?

• Figo112
giantgiantus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:36:
Heeft er iemand ervaring met het afkopen van de erfpacht in combinatie met het verhogen van de hypotheek? Wat is nu de logische volgorde? Moet ik eerst een notaris zoeken en dan de hypotheek regelen?
ligt eraan, heb je een hogere inschrijving en je hoeft niet naar de notaris voor je hypotheek, dan krijg je het meestal in de vorm van een onderhandse lening het bedrag op je rekening uitgekeerd en je doet ermee wat je wil. Afhankelijk van hoe je hem besteed wel of geen rente aftrek. Maar bij afkoop is het aftrekbaar.
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee